Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:31:
[...]

Of als tussenweg de vers maaltijden van bv AH. Lekker, kant en klaar en veel goedkoper dan bestellen (en er zitten ook genoeg 'vette hap' maaltijden tussen)
Nee, dat is ook te duur kennende sommige hier.

PS. Niemand heeft gevraagd wat mijn ‘vette hap’ was maar het was geen ongezonde troep of vergelijkbaar met een diepvriespizza van €5. Toch kwamen de vooroordelen en/of aannames tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:28
wibblemoo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:35:
Haha over thuisbezorging beginnen. Dat gaat al die flagellanten hier alle perken te buiten natuurlijk.
Is niet meer de moeite om dit topic te volgen tenzij je je verveeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:51

The Third Man

The Third Jellyfish

JohanNL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:49:

Jammergenoeg zit er ook een andere kant aan dat snelle eten.
Het vult weliswaar wat, maar wat voor voedingswaarde heeft het nou daadwerkelijk?
Sterker nog, op grote schaal consumeren van dit voedsel veroorzaakt over het algemeen alleen maar problemen, zoals obesitas..
Dat is een beetje zichzelf tegensprekend, juist een pizza heeft meer voedingswaarde dan een bak sla of zelfs een bord vol aardappelen. Voedsel is er met name voor de calorieën, de micronutriënten moeten er voldoende in aanwezig zijn maar meer dan dat helpen ze niet. Als je dus prima eet verder (=genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt) maar eens lekkere trek hebt dan is een simpele caloriënbom zoals een pizza ook de doeltreffende oplossing. Het is dan niet ‘beter’ dan een stapel boterhammen weg te kanen, een pizza is immers ook een luxe boterham. Terwijl niemand bij veel brood eten opeens protesteert dat het weinig voedingswaarde zou hebben.

Zaken zorgen pas voor obesitas als ze stelselmatig te veel worden gegeten, maar dat is net zo goed afhankelijk van je algemene eetpatroon en aanleg. Als je verder niet snel aankomt en/of ook nog eens veel verbrandt (zoals ik) dan is een pizza een druppel op de gloeiende plaat. Ik merk daarnaast ook dat ik na een avondje lekker snacken daarna juist een dag of twee minder eet omdat m’n honger verdwenen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27
Gezien de discussie nu over de impact van eten en gezondheid op je besparingen gaat, wil ik nog even inbrengen dat ik er in 1 jaar in geslaagd ben om 23 kilo kwijt te raken, van 97 naar 76 kilo. Dat had geen invloed op wat ik per maand aan eten kwijt ben. Ik ben door het gezonder gaan voeden dus niet meer gaan uitgeven aan voeding. Daarnaast ga ik nu al anderhalf jaar minimaal 1 keer per week naar de sportschool voor €32,50 per maand.

Reden: mijn vader en hoe hij er nu aan toe is. Hij heeft al zolang als ik me kan herinneren flink overgewicht, heeft nooit serieus aan sport gedaan en kon al op relatief jonge leeftijd niet eens meer samen met mij tegen een berg op lopen. Nu heeft hij diabetes type 2, is hartpatiënt, heeft lichamelijk veel pijn (vooral aan zijn knieën en rug), betaald zich blauw aan een berg medicatie en allerlei medische ingrepen die hij regelmatig moet ondergaan en hem soms niet eens helpen om van zijn klachten af te komen of die te verminderen. De dure fysiotherapeut heeft hem bijvoorbeeld helemaal niks geholpen. Zoals hij er nu aan toe is wil ik er over 26 jaar zelf niet aan toe zijn.

Zijn moeder had ook al diabetes type 2 en mijn oma van moeders kant en mijn moeder hadden allebei Parkinson.

Daarom vermijd ik suiker zoveel mogelijk en koop zo vaak mogelijk biologisch, terwijl ik daar niet in doorschiet door me blauw te betalen aan alleen maar biologisch. Ik koop biologische producten bij de Lidl en niet bij Ekoplaza (die is voor mij ook te ver weg om goed te kunnen shoppen). Zo houd ik zowel mijn financiën als mijn gezondheid in balans (hoop ik).

Ik heb natuurlijk geen enkele garantie of mijn inspanningen en bestedingen van nu ook echt gaan helpen. Dat weet ik over 26 jaar pas. Maar het geef me voor nu wel meer zekerheid. Als het me lukt kan ik op mijn oude dag zowel een stuk zuiniger als plezieriger leven dan mijn vader nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:35
The Third Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Ik denk dat je zelf ook iets over het hoofd ziet, namelijk dat het geen wereld van extremen is. Het is niet of wel eens Thuisbezorgd of alleen droog brood eten. Het punt dat gemaakt wordt is dat je ook normaal kan eten met eventueel snacks goedkoop zelf maken en dan de Thuisbezorgd weg kan laten.
In snap niet dat niet steeds supermarktsnacks als alternatief voor eten bezorgen wordt genoemd. Ik bestel zeer zelden iets, maar als ik iets bestel, dan is dat vaak juist iets wat je normaal niet bij de supermarkt koopt. Zoals iets Aziatisch of een
pizza van een goede pizzeria (en dus niet die mislukte Domino/New York deeghappen). Dat vind ik best toegevoegde waarde hebben, juist om omdat je het niet makkelijk zelf in de zelfde kwaliteit kunt maken.

Als de dingen die je bestelt voor jou niet echt beter zijn dan supermarktsnacks of een diepvriespizza, dan zou ik inderdaad zeggen: laat die Thuisbezorgd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

In snap niet dat niet steeds supermarktsnacks als alternatief voor eten bezorgen wordt genoemd. Ik bestel zeer zelden iets, maar als ik iets bestel, dan is dat vaak juist iets wat je normaal niet bij de supermarkt koopt. Zoals iets Aziatisch of een
pizza van een goede pizzeria (en dus niet die mislukte Domino/New York deeghappen). Dat vind ik best toegevoegde waarde hebben, juist om omdat je het niet makkelijk zelf in de zelfde kwaliteit kunt maken.

Als de dingen die je bestelt voor jou niet echt beter zijn dan supermarktsnacks of een diepvriespizza, dan zou ik inderdaad zeggen: laat die Thuisbezorgd zitten.
Het ging vooral over geen zin om te koken en dan thuisbezorgd inschakelen. Voor dat scenario volstaat de supermarkt snack die je op voorraad hebt liggen.

Wil je een keer iets bijzonders/anders, dan is het een ander verhaal.

Maar vergis je niet. Voor veel mensen is het simpelweg luiheid, en soms wel 3 x per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

ralpje

Deugpopje

Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:48:

Alleen vraag ik me wel af waarom de prijzen van het eten verschillend is. Weet iemand dat?
Om dan in ieder geval deze vraag nog even te beantwoorden:
Ik vermoed dat de 'commissie' die het restaurant aan de tussenpartij betaalt verschilt, en dat ze die kosten doorberekenen aan de klant.
De tussenpartij verdient namelijk op twee manieren: aan de bezorgkosten die ze aan jou doorberekenen, maar ook aan een x-bedrag dat het restaurant betaalt om gebruik te (mogen) maken van het platform van de tussenpartij.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
The Third Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:55:
@Wispe Sowieso probeer ik dit soort diensten zoveel mogelijk te vermijden want je bent sowieso duur uit. Dan maar ouderwets met eigen vervoer ergens langsgaan. Het bijkomend voordeel is dat ik het daardoor ook minder vaak kies, immers snel meer moeite dan zelf koken of alsnog naar de supermarkt.
Met eigen auto kost het net zoveel als wat de bezorger rekent.
En met de eigen fiets is het koud tegen dat ik thuis ben (plus dat dat bij slecht weer ook niet erg comfortabel is).
Bij slecht weer geef ik wel meer fooi.

Maargoed, die 2x per jaar is het niet erg dat het een paar euro meer zou kosten, doen we niet 1-2-3x per week...
Wij bestellen dan doorgaans wel net wat luxer dan de echte fastfood, bv: schnitzel old amsterdam, fish&chips, lavagrill burger truffel / smokey bacon, met gebakken aardappeltjes ipv friet en verse sla (melange, ui, komkommer, tomaat, sausje).
Friet met snacks gaat zoals gezegd net zo makkelijk in de airfryer.

Pizza tuesday (afhaal korting) rij ik vanuit werk wel eens langs, is niet om, maar ook dat is maar 2x per jaar ofzo.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.