Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:08

Zorgverzekering 2026

We keken er het hele jaar alweer naar uit, maar het is dan eindelijk zover! Het jaarlijkse vergelijken van zorgverzekeringen, welke sluit jij af voor het jaar 2026?

De premies moeten uiterlijk 12 november bekend gemaakt worden, het grootste deel van de verzekeraars doet dit dan ook pas op deze dag.

De meest logische weg is om je nieuwe verzekeraar uit te zoeken en deze af te sluiten vóór 1 januari 2026, je nieuwe verzekeraar zegt dan automatisch je verzekering bij de oude verzekeraar op, wel zo makkelijk.
Je kunt er echter ook voor kiezen om je huidige zorgverzekering op te zeggen zonder gelijk al een nieuwe af te sluiten, je hebt dan nog t/m 31 januari 2026 de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.
Hiervoor zou je kunnen kiezen omdat bijvoorbeeld voor die tijd bepaalde contracten met zorgverleners nog onduidelijk zijn, maar hier zitten ook nadelen aan zoals dat je mogelijk rekeningen moet voorschieten.

Indien je overstapt heb je altijd nog 14 dagen bedenktijd, maak je hier gebruik van, let dan op dat je niet automatisch terug wordt gezet naar je oude zorgverzekering - die geldig zou worden voor 2026 - maar dat je je opnieuw moet aanmelden, eventueel alsnog bij een andere verzekeraar.
In feite is je situatie hetzelfde als bij een opzegging zonder nieuwe aanmelding, dus je hebt ook weer t/m 31 januari 2026 de tijd om een nieuwe verzekering af te sluiten.
N.b. indien je voor die tijd geen nieuwe verzekering afsluit, kan mogelijk de regeling onverzekerden in werking treden.

(Tip: zoek dus vooraf goed uit wat voor jou de beste zorgverzekering is, zodat je niet achteraf deze weer terug moet draaien en in een enigszins complex traject terecht komt ;)
Het is ook aanbevolen om niet te lang te wachten en uiterlijk vóór 1 januari je nieuwe zorgverzekering te hebben afgesloten, uitzondering hierop is dat er t.z.t. nog onduidelijkheid is over bepaalde contracten met zorgverleners die voor jou belangrijk zijn.
Veel mensen gaan ook pas de laatste dagen (tussen kerst en oud&nieuw) op zoek naar hun nieuwe zorgverzekering.
Heb je bijvoorbeeld nog vragen over je potentiële nieuwe zorgverzekering? Neem dan niet op het laatste moment contact met ze op, maar doe dit op tijd om lange wachtrijen en wachttijden te voorkomen.)

Aanvullende verzekeringen kunnen t/m 31 januari 2026 worden gewijzigd.
Wijzigingen die aangebracht worden in het nieuwe verzekeringsjaar gaan met terugwerkende kracht in voor het verzekeringsjaar 2026.

Als je bij je huidige verzekeraar wilt blijven hoef je niets te doen en ontvang je de nieuwe polis voor 2026 vanaf de datum dat deze bekend is.

Overzicht verzekeraars

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf7M3XZEXtu93GJg-A3N_qxPAYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dbmEcRmcnxMzDCUDS8LwAcQa.png?f=fotoalbum_large
Bron: Zorgwijzer

De basiszorgverzekering

De overheid bepaalt wat er in het basispakket zit. Het basispakket dekt de kosten voor de zorg van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis, psychiater of apotheek.
Zie hier voor meer informatie over wat er in het basispakket zit nog niet geupdate voor 2026

Elk jaar wijzigt de basiszorgverzekering voor een deel, zie hier voor de veranderingen per 2026 nog niet geupdate voor 2026

Zorgpremie basisverzekering 2026

* Het kabinet verwacht een gemiddelde premie van €159.- per maand, dat is een stijging van €3 a 4.- per maand of €40.- per jaar
* Door een overschot in het Zorgverzekeringsfonds zou de premie nog gunstig(er) kunnen uitpakken
* DSW gebruikt dit overschot om de premie voor de basisverzekering voor 2026 gelijk te houden op €158,50 per maand

Een overzichtelijke tabel met alle bekendgemaakte premies wordt hier geplaatst zodra alle premies bekend zijn gemaakt.

Eigen risico is standaard €385,-* (op te hogen tot €485, €585, €685, €785 of €885,- voor een lagere premie)
* DSW heeft er voor gekozen het ER met €10 te verlagen, dus €375 als verplicht ER en maximaal €875

Restitutie-, natura- of combinatiepolis

Het grootste verschil tussen restitutie en natura is de vrije zorgkeuze. In het geval van een naturapolis moet je voor vergoede zorg naar een behandelaar die een contract heeft afgesloten met jouw zorgverzekeraar, terwijl je met een restitutiepolis in principe overal terecht komt. Daardoor is de Restitutiepolis altijd iets duurder dan de naturapolis.
Let echter alsnog op dat restitutiepolissen niet altijd volledig vergoeden bij niet-gecontracteerde zorg; vaak gaat het om 100% van het gemiddelde gecontracteerde tarief. Zijn de kosten hoger dan dit tarief? Dan betaal je alsnog bij.

De combinatiepolis is een combinatie van de restitutie en de natura. Bij een combinatiepolis heb je in bepaalde gevallen recht op zorg (zoals geregeld in een naturapolis) en in andere gevallen recht op een vergoeding van zorg (zoals in een restitutiepolis).

Een voorbeeld daarvan is de ONVZ combinatiepolis: dit was een 100% restitutiepolis maar "voor wijkverpleging (thuiszorg) en geestelijke gezondheidszorg (ggz) gelden er wel maximale vergoedingen als u naar een zorgverlener gaat die geen contract met ONVZ heeft".

Een ander voorbeeld was de AnderZorg combinatiepolis: daarbij zitten juist alleen "huisarts, tandarts en apotheek" in het restitutie gedeelte, de rest is natura (gecontracteerde zorg 100% vergoed, ongecontracteerd 55% of meer).
Let dus goed op bij combinatiepolissen wat er vergoed wordt.

Tenslotte hanteren alle verzekeraars ( m.u.v. eucare ) zogenaamde omzetplafonds.
Dit kan betekenen dat ondanks jouw zorgverzekering een contract heeft met een zorgverlener, je hier alsnog niet naartoe kunt, doordat het omzetplafond is bereikt.
De gevolgen kunnen verstrekkend zijn en dit fenomeen wordt geregeld opgepakt door de media, zie zoal: https://radar.avrotros.nl...bereikt-hoe-kan-dat-60986
Via sommige combinatiepolissen en restitutiepolissen zou je hier niet mee te maken hebben, zie: Zorgwijzer zorgplafonds uitleg en overzicht

Risicoverevening

Sommige zorgverzekeraars hebben naar verhouding meer verzekerden met een hoog risico op zorgkosten. Om ervoor te zorgen dat zorgverzekeraars met veel verzekerden uit risicogroepen (zoals ouderen, laagopgeleiden en chronisch zieken) aan hun acceptatieplicht kunnen blijven voldoen, voert Zorginstituut Nederland de risicoverevening uit. Door middel van risicoverevening worden zorgverzekeraars die meer verzekerden hebben met hoge zorgkosten, hiervoor financieel gecompenseerd. Dat gebeurt via de zogeheten vereveningsbijdrage die het Zorginstituut aan verzekeraars uitkeert via het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) voor de basisverzekering. Risicoverevening is hiermee een belangrijke pijler van de solidariteit waarop het Nederlandse zorgstelsel is gebouwd.
https://www.zorginstituut...s/wat-is-risicoverevening

Als verzekerde is dit niet iets waar je direct mee te maken hebt, maar dit heeft wel invloed op de premie die je uiteindelijk betaald.
Denk bijvoorbeeld aan de budget-natura polis en/of het kiezen voor het hoogste ER.
Deze worden doorgaans afgesloten door mensen die binnen een groep toebehoren met een lager risico, waardoor de verzekeraar minder uit het desbetreffende fonds zal ontvangen, waarmee de verzekeraar rekening houdt bij het bepalen van de premie.
Dit kan dus verklaren waarom er soms maar erg weinig verschil zit in prijs tussen verschillende polissen van dezelfde verzekeraar, terwijl er inhoudelijk veel verschil kan zijn.
Zelfde geldt voor het ophogen van het ER; soms krijg je nog maar weinig korting vergeleken met het extra risico wat je erbij neemt.
Voor verzekeringsjaar 2024 was er zelfs een polis waarbij je maar €60 korting kreeg voor het ophogen van het ER met €500.
Het kan dus zéker de overweging waard zijn niet altijd gelijk voor de goedkoopste verzekering te gaan als je niet verwacht kosten te maken, maar wellicht net iets meer te betalen om grotere risico's uit te sluiten.

Andere belangrijke verschillen per verzekering

Sommige verzekeraars (of bepaalde polissen) hebben nog een specifiek beleid en/of kenmerken die het vermelden waard zijn en worden bijgehouden in deze rubriek.
De informatie hiervoor wordt vooral verzameld vanuit reacties uit dit topic, zodat deze hier overzichtelijk op een rijtje staan vermeld.
Mocht je nog belangrijke informatie hiervoor weten, laat het dan weten in de reacties of stuur mij een DM :)

DSW:
- Eigen risico €10 lager (€375 standaard, tot maximaal €875)
- Mogelijkheid om andere/duurdere medicijnen te krijgen in geval van overgevoeligheid (ref)

Zie ook de gepinde posts voor een snel overzicht van een aantal informatieve reacties.

Vergelijkingswebsites

Independer
ZorgKiezer
ZorgWijzer
PolisWijzer
PriceWise
Consumentenbond
Geld.nl
Overstappen.nl
Vergelijkjezorgverzekering

Cashbacksites

Door je eerst door te laten sturen via een zogenaamde cashbacksite is het in veel gevallen mogelijk nog een extraatje te ontvangen voor je overstap van zorgverzekeraar.
Veel vergelijkingssites bieden ook een cadeau aan als je via hen een nieuwe zorgverzekering afsluit, dit valt vaak ook te combineren met een cashbacksite als je je eerst via hen naar de vergelijker laat doorsturen.
Een paar bekende aanbieders hiervan zijn:

CashbackXL (cashbacksite)
Shopbuddies (cashbacksite)
Independer (vergelijker)
Zorgkiezer (vergelijker)

Ervaringentopic cashbacksites: Ervaringen met cashback-sites

Toeslagen en minimaregelingen

Mogelijk heb je recht op zorgtoeslag als je inkomen en vermogen niet te hoog zijn, controleer dit op: https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen
De zorgtoeslag was in 2025 maximaal €130 voor alleenstaanden en €249 voor toeslagpartners, dit wordt in 2026 verhoogd naar maximaal €132 voor alleenstaanden en €252 voor toeslagpartners.

Indien je inkomen op of rond bijstandsniveau is kun je mogelijk een gesubsidieerde zorgverzekering aanvragen via je gemeente, in de meeste gevallen mag je vermogen ook niet hoger zijn dan de bijstandsnorm.
Let op dat deze zorgverzekeringen doorgaans zijn aangevuld met uitgebreide aanvullende verzekeringen, waardoor deze verzekeringen - ondanks de subsidie - aanzienlijk duurder zijn dan een reguliere basisverzekering.
Mocht je deze aanvullende dekking niet voor tenminste een groot deel (verwachten te) gebruiken, is een normale zorgverzekering - met eventueel een kleine aanvullende verzekering - vaak voordeliger.
De inhoud en voorwaarden van deze zorgverzekering verschilt per gemeente, kijk op de website van Gezondverzekerd voor meer informatie.

Vitaliteitsprogramma's

Sommige zorgverzekeraars willen hun klanten extra belonen via zogenaamde vitaliteitsprogramma's.
Waarschijnlijk de meest bekende hiervan is a.s.r. Vitality, waarbij deelnemers worden beloond door een actieve levensstijl na te streven, doelen hierin te behalen en mee te doen aan vragenlijsten en onderzoeken.
Via dit programma kon je wel honderden euro's verdienen d.m.v. cashback op bijvoorbeeld een Apple Watch, cadeaubonnen en cashback op aanvullende verzekeringen.
Helaas is dit programma vanaf 2025 erg uitgekleed en niet meer zo lucratief als voorheen, maar wellicht voor bepaalde groepen nog wel interessant.
Aangezien deze programma's vaak exclusief zijn voor klanten van een specifieke verzekeraar kan dit een rol spelen bij het kiezen van je zorgverzekering.

Andere vergelijkbare programma's zijn de FitterUp app van United Consumers en SamenGezond van Menzis.
Voor a.s.r. Vitality is er ook een topic waarin veel informatie is te vinden: [Zorgverzekeringen 2021] a.s.r. Vitality

[ Voor 103% gewijzigd door JohanNL op 29-09-2025 18:37 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:29
Ik kijk ernaar uit voor 2026 en wij zitten momenteel bij FBTO.

Wij hebben dezelfde pakket ik met mijn vrouw: Wij betalen nu samen €310,90 per maand. Vorige jaar niet overgestapt omdat FBTO het goedkoopste was in deze combinatie.

Ik had voor mij zelfs sinds 2011-2012 tot vorige jaar altijd met de hoogste eigen risico. Maar de kortingen is nu heel anders dan de afgelopen jaren. Bijvoorbeeld vorige jaar maar €5 per maand en dan ben ik weer terug op normale eigen risico van €385.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4diFxF7VT75IvWI6znFv8NNSzX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE6AUKwNOLBrFnUw9Lx9MmTp.jpg?f=fotoalbum_large

Voor 2026 gaan we weer kijken. Eigen risico op €385 en wij nemen alleen tandarts. Ik ga 4 keer in het jaar langs bij de mondhygiënist (om de 3 maanden) tandarts eens in het jaar. Wordt automatisch geregeld met mijn verzekering.

[ Voor 35% gewijzigd door Van der Berg op 28-09-2025 23:29 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb IZA. Nu ook met meest uitgebreide aanvullende, extra voor de zorg 3 heet het geloof ik. En een tand pakketje..
Maar ik heb inmiddels 2 chronische fysio verwijzingen met beide onbepaald aantal behandelingen. Dus ik kan goed gaan besparen gok ik.

Ik gebruik wel alternatieve zorg nog uit het pakket. Maar die zelf betalen is misschien interessanter dan die 80% ervan verzekeren..
Eindelijk eens interessant om goed voor te gaan zitten.

Ook gebruik ik medicatie uit een studie verband. Ook even voor kijken of dat overal zomaar mag.
Maar ik denk dat we dit jaar omlaag gaan.
Betalen nu 405 euro premie (+de chronisch zieken boete in termijnen x2). Maar ook mijn vrouw kan iets omlaag gok ik.
Al moet die bij IZA blijven wegens een vergoeding voor Saxenda welke tot augustus volgend jaar loopt. Maar alsnog kan aanvullend een stapje omlaag denk ik.

Jammer dat het de PVV niet is gelukt de boete op chronisch ziek zijn wat omlaag te krijgen. Toch €65 euro per maand voor ons 2. Puur omdat we ziek zijn en medicijnen gebruiken o.a.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-09 04:51
@JohanNL Klopt het dat onderstaande bullets samengevoegd kunnen worden?
* Dat is een stijging van € 40 ten opzichte van dit jaar
* Er wordt een stijging van 40 euro op jaarbasis verwacht

Bijvoorbeeld: Ten opzichte van dit jaar wordt een stijging van 40 euro op jaarbasis verwacht

Mijn brein liep hier even op vast 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:28
JohanNL schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:14:
Het stopzetten van je huidige basiszorgverzekering moet uiterlijk 31 december 2025, de overstap moet uiterlijk 31 januari 2026 zijn afgerond. (Sluit je voor die datum geen nieuwe af, wordt je teruggezet naar je oude zorgverzekering, welke geldig is voor 2026)
Indien je overstapt heb je altijd nog 14 dagen bedenktijd, maak je hier gebruik van, let dan op dat je niet automatisch terug wordt gezet naar je oude zorgverzekering - die geldig zou worden voor 2026 - maar dat je je opnieuw moet aanmelden, eventueel alsnog bij een andere verzekeraar.

Ik ben heel benieuwd waar dit op gebaseerd is. Naar mijn weten ben je dan gewoon onverzekerd en word je op termijn aangeschreven door het CAK voor de regeling onverzekerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:56
Ik zit nu al een aantal al jaar bij dezelfde verzekering en gebruik elk jaar ook mijn maximale eigen risico wegens pillen voor nierproblemen... Dus ik ga gewoon weer voor een standaard pakket, misschien dat ik een paar euro kan besparen door naar een iets goedkopere verzekering over te gaan maar dat is mij om eerlijk te zijn geen 20 euro besparing op jaarbasis waard...

Zal wel wat naïef zijn omdat ik ook wel weet dat de basisverzekering overal hetzelfde is, maar het is toch een gek gevoel dat ik nu 'goed zit'.. ben ik daarin de enige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:52

Thompson

Beeromaniac

President schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:33:
Ik zit nu al een aantal al jaar bij dezelfde verzekering en gebruik elk jaar ook mijn maximale eigen risico wegens pillen voor nierproblemen... Dus ik ga gewoon weer voor een standaard pakket, misschien dat ik een paar euro kan besparen door naar een iets goedkopere verzekering over te gaan maar dat is mij om eerlijk te zijn geen 20 euro besparing op jaarbasis waard...

Zal wel wat naïef zijn omdat ik ook wel weet dat de basisverzekering overal hetzelfde is, maar het is toch een gek gevoel dat ik nu 'goed zit'.. ben ik daarin de enige?
Nee hoor ik heb hetzelfde, zit bij ASR en denk dat ik daar gewoon bij blijf. Ik vind het ook teveel gedoe om, gezien mijn simpele situatie, voor wellicht enkele tientjes over te stappen.

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 16:08
Bij de goedkoopste natura verzekeringen heb je vaak veel moeite om een gecontracteerde zorgverlener te vinden en die hebben dan ook nog een wachtlijst. De focus in dit topic mag wel wat meer op goede dienstverlening en wat minder op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:42:
Bij de goedkoopste natura verzekeringen heb je vaak veel moeite om een gecontracteerde zorgverlener te vinden en die hebben dan ook nog een wachtlijst. De focus in dit topic mag wel wat meer op goede dienstverlening en wat minder op prijs.
Nooit enig probleem mee gehad bij de (bijna) goedkoopste.

En daarmee wil ik niet zeggen dat het nooit een ding is, zoals ook al in dit topic gemeld is in de TS heb je natuurlijk zaken als omzetplafonds. Maar om nou te zeggen dat je "vaak" moeite zal hebben om een zorgverlener te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01
Een zorgververzekeraar heeft een zorgplicht. Leuk dat ze een contract hebben met 1 aanbieder met een wachtlijst van 12 jaar, maar zo werkt het niet. Ze zijn verplicht om je binnen een redelijke termijn te laten behandelen. Het grootste probleem in mensen die maar een door hun bekende behandelaar bellen en dan zich op een lamge wachtlijst laten plaatsen. Je zou dan je zorgverzekering moeten bellen en vragen om zorgbemiddeling wat veel mensen met weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01
Dennis1812 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:16:
Jammer dat het de PVV niet is gelukt de boete op chronisch ziek zijn wat omlaag te krijgen. Toch €65 euro per maand voor ons 2. Puur omdat we ziek zijn en medicijnen gebruiken o.a.
Ik betaal 190euro per maand en ben (gelukkig) niet ziek en betaal dus puur omdat ik solidair ben mensen die wel zorg nodig hebben. Wees blij dat het goed is geregeld in Nederland. Een verlaging in eigen bijdrage is weer een verhoging in belasting (gratis geld bestaat helaas niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
Sissors schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:49:
[...]

Nooit enig probleem mee gehad bij de (bijna) goedkoopste.

En daarmee wil ik niet zeggen dat het nooit een ding is, zoals ook al in dit topic gemeld is in de TS heb je natuurlijk zaken als omzetplafonds. Maar om nou te zeggen dat je "vaak" moeite zal hebben om een zorgverlener te vinden?
Ik had voor mijn vader de goedkoopste FBTO basisverzekering geregeld. Toen kreeg hij dementie, viel en kreeg na de revalidatiekliniek thuiszorg en begon de ellende. Met spoed hoog laag bed nodig, maar medipoint nam de telefoon niet op dus thuiszorg regelde noodgedwongen bed bij andere provider zonder contract. Ook incontinentiemateriaal was een drama met lange lijnen en slechte communicatie. Ik heb zijn verzekering daarna omgezet naar zorg en zekerheid en daarna ging alles vanzelf en hoefde ik niet meer overal achteraan. De hogere premie was zijn geld dubbel en dwars waard.
Dus als je aan ziet komen dat jijzelf of iemand anders zorg nodig heeft dan betekent een goedkope natura verzekering vaak een hoop extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
snip: offtopic politiek

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59
President schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:33:

Hoogstens kan je nog besparen als jouw pillen ergens op een voorkeurs lijst staan. Bijvoorbeeld bij OHRA als je medicatie op een preferentielijst staat, dan betaal je alleen eigen risico over de kosten van de apotheek, niet over de medicatie. Kan flink aantikken, al kan ik mij voorstellen dat je bij zulke pillen ook 1 a 2 ziekenhuis consulten hebt en dan tik je alsnog de ER aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik zal waarschijnlijk blijven zitten waar ik zit. Het preferentiebeleid van m’n huidige verzekeraar vergoed precies de merken die ik wil hebben en/of nodig heb, zonder enig gezeik. Ze waren dit jaar ook behoorlijk competitief geprijsd. Even kijken wat er gebeurd met de dekking en premies natuurlijk, maar ‘t zal wel weer same shit different day zijn.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Deatheyee schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar dit op gebaseerd is. Naar mijn weten ben je dan gewoon onverzekerd en word je op termijn aangeschreven door het CAK voor de regeling onverzekerden.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast!
Nadinarama schreef op zondag 28 september 2025 @ 05:53:
@JohanNL Klopt het dat onderstaande bullets samengevoegd kunnen worden?
* Dat is een stijging van € 40 ten opzichte van dit jaar
* Er wordt een stijging van 40 euro op jaarbasis verwacht

Bijvoorbeeld: Ten opzichte van dit jaar wordt een stijging van 40 euro op jaarbasis verwacht

Mijn brein liep hier even op vast 😊
Ook aangepast :)

[ Voor 40% gewijzigd door JohanNL op 28-09-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Daar moeten we het inderdaad over hebben.
Probleem is echter dat het (met opzet) allemaal ontzettend ingewikkeld is gemaakt, zelfs '' de goedkoopste vinden '' is al niet eenvoudig door collectieven - waar ik ook nog een passage van zal toevoegen aan de TS later - , cashbacksites en - tenminste in het verleden - zorgverzekeraars hun premie na initiele bekendmaking nog gingen aanpassen.
Situaties verschillen ook enorm per persoon en de conseqenties van '' foute/goede '' keuzes ook.
Dan nog een groot deel het inschatten van mogelijke onverwachte gebeurtenissen in 2026 waardoor je wel of juist niet/minder gebruik gaat maken van de zorg.
Voor de meesten is het dan al lastig inschatten of een ER van 385 of 885 een goede keuze is, laat staan alle andere verschillen waar je mogelijk mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 23:01
wlmpie schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:02:
[...]

Wees blij dat je gezond bent en zo goed is het niet geregeld in Nederland. Kijk bijv. eens naar de gevolgen van medicijntekorten.

Chronisch zieken krijgen nu een boete op ziek zijn, alsof zij ervoor kiezen om ziek te zijn!
Ik snap de remmende werking van het eigen risico, maar eigenlijk zou voor elk opeenvolgend jaar dat je ziek bent, het eigen risico gehalveerd moeten worden:
1e jaar ziek betaal je gewoon € 385
2e jaar ziek € 192,50
3e jaar ziek € 96,25
Etc.
Dan heb je nog steeds een rem op onnodige zorgkosten, maar het is veel eerlijker voor chronisch zieken.
Maar dit is te ingewikkeld om mee te scoren in een verkiezingscampagne dus niet interessant.
Chronisch zieken betalen een schijntje aan de kosten die zij in het algemeen maken.

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

SilverMane schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:29:
[...]

Chronisch zieken betalen een schijntje aan de kosten die zij in het algemeen maken.
Ja, daar kiezen we toch voor. Of kozen althans. Door een verzorgingsstaat te hebben in Nederland met vangnetten hiervoor. Zodat we niet op Amerika gaan lijken waar je je nier moet verkopen voor je kan bevallen. Of voor insuline die je nodig hebt om niet te sterven jezelf achter het station moet verkopen.

De verzorgingsstaat wordt beetje bij beetje al uitgekleed. Er zijn minder vergoedingen, je mag minder aftrekken bij je inkomstenbelasting. Verzekeringen worden uitgekleed maar wel steeds duurder.

Je ziet steeds meer de individualisering en de solidariteit afnemen richting zieken.

Maar we moeten wel oma van 87 reanimeren want ze was zo fit en daar mag geen leeftijd op.
Dat kost pas een bak geld. En uiteindelijk heeft ze geen dag meer plezier uit haar leven.
Als we hardere keuzes in leeftijdsgrenzen gaan stellen voor bepaalde behandelingen spaar je heel veel meer kosten uit denk ik. Daarbij spaar je ook onnodig leed en onnodige hoop uit.
Palliatief zorg is ook zorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:36:
[...]

De verzorgingsstaat wordt beetje bij beetje al uitgekleed. Er zijn minder vergoedingen, je mag minder aftrekken bij je inkomstenbelasting. Verzekeringen worden uitgekleed maar wel steeds duurder.

Je ziet steeds meer de individualisering en de solidariteit afnemen richting zieken.
Op Frankrijk (klein verschil) en Luxemburg (groter verschil) na is er geen land in de EU waar zieken relatief zo weinig zelf moeten betalen voor hun kosten als in Nederland. En in Frankrijk krijg je gewoon een rekening elke keer dat je naar de huisarts gaat. Of ook als je je arm hebt gebroken.

Het eigen risico is ook niet veranderd ondanks dat door inflatie het allemaal minder waard wordt, dus die afnemende solidariteit mis ik een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Sissors schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:41:
[...]

Op Frankrijk (klein verschil) en Luxemburg (groter verschil) na is er geen land in de EU waar zieken relatief zo weinig zelf moeten betalen voor hun kosten als in Nederland. En in Frankrijk krijg je gewoon een rekening elke keer dat je naar de huisarts gaat. Of ook als je je arm hebt gebroken.

Het eigen risico is ook niet veranderd ondanks dat door inflatie het allemaal minder waard wordt, dus die afnemende solidariteit mis ik een beetje.
Je ziet meer mensen pleiten voor verhoging ervan. Of zelfs voor het Amerikaanse systeem.

Dat de zorgkosten explosief stijgen is overigens niet perse waar. Net hoe je kijkt.
https://www.medischcontac...et-niet-kloppende-cijfers

(Volgens mij geen paywall)

En nee, ondanks inflatie stijgt de ER niet. Maar er wordt wel minder vergoed en je mag minder aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting. Dat trekt elkaar daarin natuurlijk enigzins recht.

Maar je zal altijd gezonden versus zieken houden. En de gezonde mens vind dat hij teveel moet betalen. En de zieke mens vind dat het wel wat meer verdeeld kan worden gezien alle extra kosten die je sowieso al maakt die je niet terug krijgt en wel maakt, soms ongezien. (Denk aan minder salaris stijgingen, meer uitgaven aan hulpmiddelen, minder kans op doorgroeien op werk door ziekmeldingen, reiskosten bij opnames (die fors ingeperkt zijn laatste jaren wat je mag opvoeren).

Een gemiddeld gezond persoon heeft gelukkig niet eens zicht op de kosten die een chronisch zieke maakt. Ik hoop dat je nooit in die situatie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:48:
[...]

Je ziet meer mensen pleiten voor verhoging ervan. Of zelfs voor het Amerikaanse systeem.
Je ziet ook meer mensen pleiten voor het verlagen ervan, of zelfs afschaffen. Waarmee wij het land zouden zijn waarschijnlijk in hele EU (en ver daarbuiten) met laagste kosten van ziek zijn. (Even los ervan dat de verwachting is dat het daarmee niet goedkoper wordt voor chronisch zieken, meer dat het voor iedereen duurder wordt).
Dat de zorgkosten explosief stijgen is overigens niet perse waar. Net hoe je kijkt.
https://www.medischcontac...et-niet-kloppende-cijfers
Hoewel de kanttekeningen plaatsen niet verkeerd is, gaan ze hier ook wel heeeeeeel makkelijk voor eigen parochie spreken. Ja als functie van BBP is wat voor te zeggen, maar dan moeten we dus ook alsmaar meer mensen hierheen halen om dat BBP maar exponentieel te laten stijgen, om de zorgkosten relatief niet te laten stijgen? We dus in het onderliggende artikel ook gezegd wordt: Het CPB gaat ervan uit dat zorgkosten ook als functie van BBP flink gaan stijgen!

Gezien dit niet de plaats is, en op andere plaats ik niet mag zijn, ga ik er verder niet te diep op in. Maar het onderliggende artikel is wel heel erg vanuit een politiek standpunt geschreven. En hoewel paniek misschien ook niet nodig is, is het ook wel enorme struisvogelpolitiek om met de vergrijzingsgolf te denken dat we niks hoeven te doen en alles wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
[...]

Moeilijk om die discussie in dit topic te voeren omdat het neigt naar OT.... Frankrijk staat er economisch ontzettend slecht voor en zou zomaar binnen een paar jaar het nieuwe Griekenland te worden. Ja, zorg is goedkoop maar niet altijd van het Nederlandse niveau. Hier willen we EN goede zorg houden En de boel betaalbaar houden.

Solidariteit zit m in NL voor een deel ook weer in de zorgtoeslag waarvan ik eigenlijk vind dat die zou moeten worden afgeschaft omdat ook gezonde mensen die krijgen. Bij chronische ziekte krijg je volgens mij al voor een deel extra vergoeding via het CAK. Als het eigen risico te veel is om te dragen (je kunt bijvoorbeeld niet meer naar Mallorca), dan zou er mogelijk op individuele basis ondersteuning moeten zijn. Maar, die bijna 400/800 euro op jaarbasis zal bij "normale" gezinnen die geen veel te hoge hypotheek hebben of in een sociale huurwoning wonen "te dragen" moeten zijn.

Hoe bedoel je trouwens "afnemende solidariteit"? Uitkeringen en inkomens zijn gestegen, het eigen risico is dus effectief lager geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]

Moeilijk om die discussie in dit topic te voeren omdat het neigt naar OT.... Frankrijk staat er economisch ontzettend slecht voor en zou zomaar binnen een paar jaar het nieuwe Griekenland te worden. Ja, zorg is goedkoop maar niet altijd van het Nederlandse niveau. Hier willen we EN goede zorg houden En de boel betaalbaar houden.

Solidariteit zit m in NL voor een deel ook weer in de zorgtoeslag waarvan ik eigenlijk vind dat die zou moeten worden afgeschaft omdat ook gezonde mensen die krijgen. Bij chronische ziekte krijg je volgens mij al voor een deel extra vergoeding via het CAK. Als het eigen risico te veel is om te dragen (je kunt bijvoorbeeld niet meer naar Mallorca), dan zou er mogelijk op individuele basis ondersteuning moeten zijn. Maar, die bijna 400/800 euro op jaarbasis zal bij "normale" gezinnen die geen veel te hoge hypotheek hebben of in een sociale huurwoning wonen "te dragen" moeten zijn.

Hoe bedoel je trouwens "afnemende solidariteit"? Uitkeringen en inkomens zijn gestegen, het eigen risico is dus effectief lager geworden.
Slechts een klein deel krijgt een vergoeding van het CAK.
Mijn vrouw krijgt 200 euro van het UWV omdat ze deels arbeidsongeschikt is.
Maar ik werk nog wel maar ben eigenlijk veel zieker. Maar ik zie geen cent van het UWV of CAK. Ik lever vooral steeds in. Omdat je 70% krijgt. Je CAO trede niet krijgt, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen niet af te sluiten zijn en ga zo maar door.

Maargoed, we gaan inderdaad wel erg off topic. Dat was niet mijn bedoeling. Excuus daarvoor ik zal stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:08
[...]

En in Frankrijk krijg je gewoon een rekening elke keer dat je naar de huisarts gaat. Of ook als je je arm hebt gebroken.
De ticket modérateur in Frankrijk is het wel hoe zieker je bent hoe minder je hoeft te betalen aan zorgkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:30:
[...]

De ticket modérateur in Frankrijk is het wel hoe zieker je bent hoe minder je hoeft te betalen aan zorgkosten
Maar da's hier ook: Meer dan 385 euro ziek betaalt de verzekering. En om daar zo min mogelijk gezeik te krijgen heb ik een (bijna) restitutieverzekeing ipv natura - en dat blijf ik zoveel mogelijk doen ook al kost dat meer. Ik zie het zo: Een nieuwe knie kostte een paar jaar geleden zo'n 15-20K, gezinslid binnen 1 jaar 2 stuks. Da's best een aantal jaren premie betalen..... Dan praat ik nog niet over een hartaanval, herseninfarct, kankerbehandeling..... Het geld moet ergens vandaan komen.

De actie van DSW (premie gelijk houden) verbaast me dus best wel.

O ja, en bijkomende kosten die onder de WMO of de WLTZ vallen heb ik t maar helemaal niet over - als je door die muur heen komt.

Ik snap de hogere premies en de beperkingen wel ook al kom ik op de leeftijd waar meer zorg nodig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:49
Vraagje aan men die iets weet over machtigingen en overstappen.

Ik zit nu sinds 2023 bij NN omdat het toendertijd een goede deal was en ik later in dat jaar ernstig ziek ben geworden.

Ik ben eigenlijk iemand die elk jaar wil overstappen voor de beste deal en daar wil ik dit jaar weer wat energie in gaan stoppen nu het beter met me gaat.

Ik heb bij NN een machtiging (“akkoordverklaring”) voor vervoer. Ik weet dat de nieuwe zorgverzekeraar die zou moeten overnemen, maar hoe gaat dat doorgaans in zijn werk? Moet ik de nieuwe zorgverzekering op de hoogte stellen van het bestaan van een machtiging of gaat dit allemaal automatisch?

Ik kom er zeer weinig info over tegen op Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
FlyingPineapple schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:36:
Vraagje aan men die iets weet over machtigingen en overstappen.

Ik zit nu sinds 2023 bij NN omdat het toendertijd een goede deal was en ik later in dat jaar ernstig ziek ben geworden.

Ik ben eigenlijk iemand die elk jaar wil overstappen voor de beste deal en daar wil ik dit jaar weer wat energie in gaan stoppen nu het beter met me gaat.

Ik heb bij NN een machtiging (“akkoordverklaring”) voor vervoer. Ik weet dat de nieuwe zorgverzekeraar die zou moeten overnemen, maar hoe gaat dat doorgaans in zijn werk? Moet ik de nieuwe zorgverzekering op de hoogte stellen van het bestaan van een machtiging of gaat dit allemaal automatisch?

Ik kom er zeer weinig info over tegen op Google.
Hmm, mijn Google geeft best veel bij zoeken op: overstappen zorgverzekering bestaande machtiging
O ja, en ook nog een AI samenvatting....

Bijvoorbeeld deze:
https://www.poliswijzer.n...t-een-lopende-behandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:49
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:49:
[...]

Hmm, mijn Google geeft best veel bij zoeken op: overstappen zorgverzekering bestaande machtiging
O ja, en ook nog een AI samenvatting....

Bijvoorbeeld deze:
https://www.poliswijzer.n...t-een-lopende-behandeling
Ik ben me ervan bewust dat de machtiging over wordt genomen door de nieuwe zorgverzekering, maar ik wil graag weten of daar nog actie van mij aan te pas moet komen. Ik ben niet te beroerd om een belletje naar hen te plegen hierover, maar ik hoopte dat we hier misschien een ervaringsdeskundige onder ons hadden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
FlyingPineapple schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:37:
[...]

Ik ben me ervan bewust dat de machtiging over wordt genomen door de nieuwe zorgverzekering, maar ik wil graag weten of daar nog actie van mij aan te pas moet komen. Ik ben niet te beroerd om een belletje naar hen te plegen hierover, maar ik hoopte dat we hier misschien een ervaringsdeskundige onder ons hadden. :P
Voorheen waren er hier wel mensen actief die zelf werkzaam zijn in de zorg(verzekeringsbranche), wellicht schuiven die hier later wel weer aan.
Maar bellen is waarschijnlijk sneller en AI gebruiken is ook geen gek idee.
Uiteraard niet om wat die aangeeft klakkeloos over te nemen, maar als hulpmiddel om de juiste weg te vinden naar de informatie en antwoorden die je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@FlyingPineapple in mijn ervaring: als je naar een zorgverzekeraar onder dezelfde "moederverzekeraar" valt nemen ze de machtigingen zonder gezeur over, je moet wel zelf contact zoeken. als je naar een totaal andere verzekering overstapt dan ook zelf contact opnemen, bel ze vóór een overstap zodat je op tijd ziekenhuispapieren, indicaties, etc kunt regelen.
Pagina: 1