• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:29
DjoeC schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:46:
[...]Kun je dat met wat bronnen onderbouwen? Nu klinkt dit wel heel stellig en generiek.
Velen hebben het beeld van apothekers dat ze actief in de weer zijn vijzel en stamper en dat ze heel erg zorgvuldig zijn in het controleren of de voorgeschreven en verstrekte medicijnen wel 'bij elkaar passen' zonder onnodige bijwerkingen. In werkelijkheid zijn ze weinig anders dan een stel dozenschuivers die op vele manieren omzet willen maken. De meest recente cijfers die ik heb terug kunnen vinden zijn van de branche zelf en gaan over 2024. Die zijn hier te vinden. Volgens deze cijfers werd er door alleen al aan apotheekzorg € 5.8 miljard gedeclareerd. In totaal waren er volgens deze bron (tabel 4.1) in dat jaar 1928 apotheken. Een snelle rekensom leert dan dus dat alleen al aan bij zorgverzekeraars per apotheek meer dan € 3 miljoen is gedeclareerd. In werkelijk ligt dus de omzet (veel) hoger want de niet te declareren goederen en diensten (de omzet uit tariefinkomsten, eigen bijdragen en over de counter producten) zijn hierbij niet meegeteld voor de bij de zorgverzekeraars gedelareerde kosten. De bruto marge op deze producten ligt volgens deze bron op meer dan 37%(!). Het gemiddelde bruto salaris voor een apotheker (in loondienst) is, volgens deze bron, € 81.300,-

In deze branche van dozenschuivers heeft deze sector erg goed voor zichzelf gezorgd. Nagenoeg alle apotheken betrekken hun 'dozen' van één van de vier grote groothandels in medicijnen (Alliance Healthcare, Brocacef, Mosadex of Pluripharm). Door deze concentratie in groothandels is er dus nauwelijks sprake van echte concurrentie. Er zijn tussen deze groothandels en apotheken ook weer deelbelangen. Zo zijn de apotheken van Benu onderdeel van Brocacef. Verder hebben studenten Farmacie erg lang met een numerus fixus te maken gehad en daarvan kunnen profiteren. Want uiteraard beperkt dat de nieuwe instroom in de sector en de onderlinge concurrentie. Voor iets anders dan allopathie is uiteraard geen plaats in hun opleiding (en in die voor de opleidingen Geneeskunde)

Hoe bont apotheken het maken met de overdreven hoge tarieven en prijzen blijkt onder meer ook uit het feit dat ze een bedrag in rekening mogen brengen voor de standaardterhandstelling en daarnaast voor het eerste terhandstellingsgesprek. Het in rekening brengen van deze bedragen is volstrekt onnodig. Hoe het medicijn gebruikt moet worden is al lang besproken met de arts/huisarts. Verder geeft ook de bijsluiter meer dan voldoende informatie. Het idee achter deze kosten is dat de gebruiker de juist medicijnen krijgt en op een veilige manier gebruikt. Al ik kijk naar mijn omgeving dan worden deze kosten wel gewoon in rekening gebracht maar wordt er in werkelijkheid geen aandacht besteed aan het gebruik ervan.

Al met al allemaal voorbeelden die de kosten voor verzekerden onnodig flink opjagen. Hoe pijnlijk deze kostenopdrijving is wordt weer eens duidelijk wanneer er ineens alarmerende verhalen in de media over medicijntekorten (de oplossing volgens de apothekersbranche is altijd dat de prijzen omhoog moeten) of wanneer het apothekersclub Instituut Verantwoord Medicijngebruik weer eens een poging doet om pijnstillers uit de schappen van supermarkten te houden. Uiteraard doet de (anti) Consumentenbond graag mee aan die praktijken. Voorbeelden daarvan zijn onder meer hier en hier te vinden. Wat die pijnstillers en 'over de counter' medicijnen namelijk duidelijk maken is wat dergelijke middelen echt kosten.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wim1147 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:39:
[...]
Hoe bont apotheken het maken met de overdreven hoge tarieven en prijzen blijkt onder meer ook uit het feit dat ze een bedrag in rekening mogen brengen voor de standaardterhandstelling en daarnaast voor het eerste terhandstellingsgesprek. Het in rekening brengen van deze bedragen is volstrekt onnodig. Hoe het medicijn gebruikt moet worden is al lang besproken met de arts/huisarts. Verder geeft ook de bijsluiter meer dan voldoende informatie. Het idee achter deze kosten is dat de gebruiker de juist medicijnen krijgt en op een veilige manier gebruikt. Al ik kijk naar mijn omgeving dan worden deze kosten wel gewoon in rekening gebracht maar wordt er in werkelijkheid geen aandacht besteed aan het gebruik ervan.
[...]
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ten eerste hebben artsen echt geen tijd om medicijngebruik goed en volledig uit te leggen. Dat ze die tijd niet hebben is een andere discussie. Als ze het wel doen is het prettig om bij de apotheek het nogmaals te horen, soms krijg je dan wat meer nuances mee. En denk je echt dat buiten de Tweakers-bubbel, of jouw bubbel iedereen de bijsluiter leest? Met 3 miljoen (!) laaggeletterden in Nederland zal een groot deel van de bevolking de bijsluiter niet eens kunnen lezen, laat staan goed begrijpen.
Als ik medicijnen ophaal wordt mij altijd uitgelegd hoe ik het moet gebruiken, soms komt dat niet overeen met hoe de arts het uitgelegd heeft, dat is kwalijk, maar als ik anderzijds soms de recepten zie, is het niet onlogisch dat dat niet overeenkomt met de wat arts uitlegt als hij niet ook mededeelt in het recept.

Begrijp mij niet verkeerd, er kan veel beter in de apotheekwereld, maar kijkend naar mijn apotheek en mijn wijk en de patiënten die bij mijn apotheek en zorgcentra zitten of staan te wachten denk ik dat het terhandstellingsgesprek een barre noodzaak is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:29
True schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:54:
[...]Ten eerste hebben artsen echt geen tijd om medicijngebruik goed en volledig uit te leggen. Dat ze die tijd niet hebben is een andere discussie.
Als het gaat om de huisarts, dan nemen ze die tijd maar. Desnoods via een dubbel consult, Er zijn weinig beroepsgroepen die zo maximaal geprofiteerd hebben van het huidige stelsel als huisartsen. Dit (ook) in de vorm van een numerus fixus bij hun opleiding. Daardoor blijft hun inkomen ook flink hoger dan gemiddeld. Verder zijn er weinig beroepsgroepen die zonder ook maar iets te doen voor hun patiënten toch gewoon inkomsten hebben door het innen van het inschrijftarief. Uiteraard moet de verzekerde betalen hiervoor. Daarnaast zijn er nog altijd de nodige apotheekhoudende huisartsen te vinden. Die profiteren gewoon dubbel van het bestaande stelsel.
True schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:54:Als ze het wel doen is het prettig om bij de apotheek het nogmaals te horen, soms krijg je dan wat meer nuances mee. En denk je echt dat buiten de Tweakers-bubbel, of jouw bubbel iedereen de bijsluiter leest? Met 3 miljoen (!) laaggeletterden in Nederland zal een groot deel van de bevolking de bijsluiter niet eens kunnen lezen, laat staan goed begrijpen. Als ik medicijnen ophaal wordt mij altijd uitgelegd hoe ik het moet gebruiken, soms komt dat niet overeen met hoe de arts het uitgelegd heeft, dat is kwalijk, maar als ik anderzijds soms de recepten zie, is het niet onlogisch dat dat niet overeenkomt met de wat arts uitlegt als hij niet ook mededeelt in het recept.
Het probleem is niet de uitleg zelf. Het probleem is de bijbehorende facturering en het daardoor onnodig op kosten jaren van de verzekerde. Er wordt namelijk altijd een bedrag in rekening gebracht hiervoor ook al heeft geen behoefte aan een dergelijk gesprek of wanneer om die reden geen gesprek heeft plaatsgevonden. Ook de vergoeding voor de standaardterhandstelling is gewoon onzinnig. De marges op medicijnen zijn dusdanig dat daarvoor helemaal geen noodzaak bestaat. En zogenaamde controle op veiligheid? Is allemaal onzin. Heb teveel voorbeelden gezien dat verzekerden in mijn een stuk of twintig medicijnen gebruiken. Een eenvoudige zoekopdracht in een zoekmachine maakt dan al vrij snel duidelijk dat een groot deel van die medicijnen helemaal niet gecombineerd mogen worden. Desondanks: geen medicatiebewaking, geen controle op het aanleveren van de juiste medicijnen en geen enkele waarschuwing van de kant van de apotheek of huisarts (maar wel een rekening). En dan hebben we het nog niet eens gehad over het langdurig voorschrijven van medicijnen zoals maagbeschermers. Teveel mensen in mijn omgeving hebben daardoor dankzij hun huisarts onder meer problemen met B12. Ook bij hen bleek zogenaamde medicatiebewaking van de apotheek een grote mop. Uiteraard levert de apotheek wel de 'oplossing' daarvoor in de vorm van B12 injecties want kassa! Er kan uiteraard kritiek op de macht van zorgverzekeraars worden geleverd, maar dat is slechts een deel van het verhaal.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste