• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:21
jongetje schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:35:
@louzy82 Die "winst" is alleen als je in die 2 jaar precies of minimaal het maximale kunt declareren. In de praktijk zul je moeten kijken welke kosten er per jaar zijn voor de beugel en bijvoorbeeld het 3e jaar (als die er is) deze zelf betalen. Of misschien wel alles omdat het een lang traject is waarbij er in een jaar weinig kosten zijn omdat er alleen maandelijks bijgesteld wordt.
Is dus niet een simpel rekensommetje en met elke behandeling weer anders.
bedankt voor de feedback.

Die kosten zijn duidelijk (stond in mijn 1e post wel, was vergeten ze in deze post ook mee te nemen)

Komend jaar zijn de kosten geraamd op 1.000 euro
Het jaar erna 2.000 euro

Louzy#2475

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:08
Wim1147 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:33:
[...]

Een nogal verouderd en misleidend verhaal. Zo staat op deze website bijvoorbeeld "U heeft voor uw basispolis de keuze uit een naturapolis of een restitutiepolis." en "De restitutie basispolis is bij de meeste verzekeraars enkele euro’s per maand duurder dan de naturapolis..". De laatste restitutiepolissen konden voor het jaat 2024 worden afgesloten en daarna niet meer. Deze polissen waren per maand enkele tientallen euro's duurder en niet 'enkele euro's'. (tekst hier te vinden). In ieder geval zijn ze er wel eerlijk over dat hun behandelingen duurder kunnen uitpakken dan bij een gecontracteerde zorgverlener.

[...]

Bij die percentages gaat het niet om het bedrag dat aan de patiënt/cliënt wordt gefactureerd. Het gaat wel om de kosten van verzekerde zorg tot maximaal 65% (of 85%) van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dat gemiddeld gecontracteerde tarief zal in de regel flink lager zijn dan het uurtarief dat een vrij gevestigde 'contractvrije' psycholoog in rekening gaat brengen. Het is dus financieel gezien veel zinvoller om te worden behandeld door een zorgverlener die wel een contract heeft met een zorgverzekeraar. Daarvoor is wel een verwijzing van b.v. een huisarts nodig.
6 op de 10 hebben geen contract:
https://www.nu.nl/economi...wijl-de-nood-hoog-is.html
Zie ook het laatste stukje dat is wel interessant.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:01
louzy82 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:41:
[...]

bedankt voor de feedback.

Die kosten zijn duidelijk (stond in mijn 1e post wel, was vergeten ze in deze post ook mee te nemen)

Komend jaar zijn de kosten geraamd op 1.000 euro
Het jaar erna 2.000 euro
Kijk ook eens bij Menzis. Daar verzeker je het kind wat minder aan premie kost dan een volwassene. Die raming van ortho is echt een schatting en zal in praktijk anders zijn. Bij onze dochter heb ik het 3e jaar alles zelf betaald (maandelijkse controle en nachtbeugel) dat was aanzienlijk goedkoper dan nog eens extra verzekeren.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:15
xray79 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:40:
[...]

Kijk ook eens bij Menzis. Daar verzeker je het kind wat minder aan premie kost dan een volwassene. Die raming van ortho is echt een schatting en zal in praktijk anders zijn. Bij onze dochter heb ik het 3e jaar alles zelf betaald (maandelijkse controle en nachtbeugel) dat was aanzienlijk goedkoper dan nog eens extra verzekeren.
Dat laatste vergeten veel mensen te controleren, zelfs mensen die genoeg geld hebben. Alles wat maar enigszins met zorg te maken heeft moet verzekerd zijn. Terwijl er genoeg zaken zijn die voor velen makkelijk zelf te betalen zijn. In h3t geval van beugels zullen velen schrikken van het totaalbedrag maar als je het maandelijks kunt betalen is het opeens heel anders. Dan merk je het na een paar maanden waarschijnlijk geeneens meer, het wordt gewoon onderdeel van je uitgavenpatroon.

Het probleem is dan wel dat de verzekering voor mensen die het niet zelf kunnen betalen duurder moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door R_Zwart op 30-12-2025 11:50 ]

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:21
xray79 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:40:
[...]

Goeie tip!

Via independer krijg ik menzis natuurlijk alleen voorgeschoteld als aanvulling voor mezelf wat meer kost.

Menzis
Vergoeding 100% max 2.000 = 2.000 euro
161 euro p/m, meerprijs over 2 jaar = 864 euro
Netto 'winst' = 1.136

[ Voor 9% gewijzigd door louzy82 op 30-12-2025 12:17 ]

Louzy#2475

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:01
louzy82 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:15:
[...]

Goeie tip!

Via independer krijg ik menzis natuurlijk alleen voorgeschoteld als aanvulling voor mezelf wat meer kost.

Menzis
Vergoeding 100% max 2.000 = 2.000 euro
161 euro p/m, meerprijs over 2 jaar = 864 euro
Netto 'winst' = 1.136
Klopt vandaar dat ik altijd via de vergelijksites de ''beste'' opties kies en dan ook op de eigen websites check. Ook voor energieleveranciers kan dat soms verschillen.
Geeft wel aan hoe onduidelijk dit systeem is. En snap ook dat veel mensen door de bomen het bos niet zien.

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
Jazco2nd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:29:
[...]

6 op de 10 hebben geen contract:
https://www.nu.nl/economi...wijl-de-nood-hoog-is.html
Zie ook het laatste stukje dat is wel interessant.
Het is duidelijk dat de onderhandelingen nog aan de gang zijn met veel zorgverleners (niet alleen met zorgverleners in de GGZ). Het artikel heeft het ook niet over het doelbewust niet willen sluiten van een contract maar over "hebben namelijk nog geen contracten met verzekeraars gesloten". Verder sluiten veel GGZ zorgverleners ook niet met iedere verzekeraar een contract. Het is dus zaak om te kijken of een beoogde zorgverlener al dan niet een contract heeft met een bepaalde verzekeraar. Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan de passage in het artikel waarin staat " "Als er wel plek is bij een niet-gecontracteerde ggz-behandelaar, dan moet de verzekeraar de kosten daarvan volledig vergoeden. Dat heeft de Nederlandse Zorgautoriteit bevestigd.". Het is in de eerste plaats vooral het standpunt van de Consumentenbond en in de tweede plaats is het bekend dat er gewoon wachtlijsten zijn. In dit artikel staat overigens waar het om gaat: "Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende oplossing. De NZa bevestigt dat deze zorgplicht ver gaat. Verzekerden met een naturapolis of een combinatiepolis hebben recht op volledige vergoeding via wachtlijstbemiddeling als de wachttijden te lang zijn.". Het is dus een zaak geworden van het nakomen van de verzekeringsovereenkomst en niet meer dan dat. Het gevolg is dus in dat geval ook dat degene die in een GGZ traject terecht komt geen enkele keus meer zal hebben welke zorgverlener zal worden ingeschakeld (en dan alleen nog in het geval er geen wachtlijst is).

Kortom: het is weer zoals alle jaren: er is een deadline waar verzekerden zich aan moeten houden als ze willen overstappen terwijl de onderhandelingen tussen zorgverleners en zorgverzekeraars nog aan de gang zijn.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lastige keuze.

Ik heb waarschijnlijk een worterkanaalbehandeling (en misschien een kroon hierdoor) nodig in 2026 en mijn dochter een beugel begin 2027.

Nu heb ik ASR IKZ Juiste Keuze + ZK 3 sterren (2000 euro beugel) + ZK Tandarts Basis. Dit kost mij in 2026 368,75 p.m. voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
Door mijn behandeling komt denk ik VGZ nu beter uit met het collectief. In totaal betaal ik 360,74 p.m. Maar dan heb ik wel 80% 650 euro bij de tandarts, 2000 euro voor beugel, mijn vrouw anticonceptie, 9 fysiobehandelingen en een persoonlijk budget. Maar ik verlies 100% vrije zorgkeuze (VGZ 70%), bij mijn vrouw 1 controle bij tandarts minder en zelf 14 fysiobehandelingen (heb ik niet nodig).

VGZ geeft aan dat de tandartsen, orthodontisen en huisartsen altijd vergoed worden dus de vrije zorgkeuze is denk ik minder relevant.

Zie ik iets over het hoofd of is VGZ de betere keuze?

[ Voor 8% gewijzigd door HekkeySE op 30-12-2025 17:10 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:32
HekkeySE schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:43:
Lastige keuze.

Ik heb waarschijnlijk een worterkanaalbehandeling (en misschien een kroon hierdoor) nodig in 2026 en mijn dochter een beugel begin 2027.

Nu heb ik ASR IKZ Juiste Keuze + ZK 3 sterren (2000 euro beugel) + ZK Tandarts Basis. Dit kost mij in 2026 368,75 p.m. voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
Door mijn behandeling komt denk ik VGZ nu beter uit met het collectief. In totaal betaal ik 360,74 p.m. Maar dan heb ik wel 80% 650 euro bij de tandarts, 2000 euro voor beugel, mijn vrouw anticonceptie, 9 fysiobehandelingen en een persoonlijk budget. Maar ik verlies 100% vrije zorgkeuze (VGZ 70%), bij mijn vrouw 1 controle bij tandarts minder en zelf 14 fysiobehandelingen (heb ik niet nodig).

VGZ geeft aan dat de tandartsen, orthodontisen en huisartsen altijd vergoed worden dus de vrije zorgkeuze is denk ik minder relevant.

Zie ik iets over het hoofd of is VGZ de betere keuze?
VGZ heeft toch ook een combinatiepolis: https://www.vgz.nl/zorgve...isverzekering/eigen-keuze

In principe is het een kwestie van kijken of VGZ een contract heeft met je zorgverlener, dan zou een naturapolis ook prima moeten voldoen.
Maar je weet nooit hoe het loopt in het jaar en dan is zo'n combinatiepolis toch wel fijn, omdat je 100% krijgt ongeacht contract voor de meeste zorgsoorten.
En ondanks een contract, kunnen er afspraken gemaakt zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, zoals een omzetplafond: https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond
Met een combinatiepolis heb je dan betere kaarten over het algemeen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:28:
[...]

VGZ heeft toch ook een combinatiepolis: https://www.vgz.nl/zorgve...isverzekering/eigen-keuze

In principe is het een kwestie van kijken of VGZ een contract heeft met je zorgverlener, dan zou een naturapolis ook prima moeten voldoen.
Maar je weet nooit hoe het loopt in het jaar en dan is zo'n combinatiepolis toch wel fijn, omdat je 100% krijgt ongeacht contract voor de meeste zorgsoorten.
En ondanks een contract, kunnen er afspraken gemaakt zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, zoals een omzetplafond: https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond
Met een combinatiepolis heb je dan betere kaarten over het algemeen.
True! Maar wel 2x 20 euro per maand duurder. Hoop geld. Vandaar ook de twijfel of de rest opweegt tegen over meer keuzevrijheid. Altijd lastig te voorspellen.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste