True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:59:
[...]
Die €10 is alleen niet scherp, want je krijgt er namelijk maar heel weinig voor terug. Je betaald namelijk elk jaar (aangenomen dat je altijd zo'n verzekering neemt) €120 waarbij je pas bij €160 aan tandartskosten breakeven bent en de gemaximeerde 'winst' €68 is als je boven de €250 aan kosten uitkomt.
Eigenlijk betaal je dus €10/mnd om mogelijk tot €68 te besparen. En als je normaal twee keer per jaar gaat in mei en november en je bent in november ziek en verplaatst je controle en reiniging tot na de kerst in januari ben je een dief van je eigen portemonnee.
In Nederland gaan we helemaal prat op verzekeren en zekerheid, de enige zekerheid die je met een aanvullende tandverzekering koopt anno 2025* is dat geld uit je eigen zak klopt.
Als je de tandongevallenverzekering de klapper vind, verzeker dan alleen dat, het is niet zo ingewikkeld voor €10/jr.
*de echt uitzonderingssituaties worden door de acceptatiecriteria er ook al uitgefilterd.
Resumé, als je €172,5/jr* kunt betalen kun je ook €250/jr betalen waarom dit verzekeren?
*minus €10 voor de tandongevallenverzekering
Ik snap je punt, maar ik denk dat we in dit geval er gewoon allebei anders naar kijken en hier geen van beide echt gelijk heeft.
Onze uitgangspunten zijn namelijk verschillend. Ik ga er namelijk vanuit dat iemand die voor zijn gebit zorgt
altijd al zeker aan 160 euro aan kosten heeft. Jij niet.
Vanuit mijn uitgangspunt geldt dan: als iemand toch al
sowieso 160 euro uitgeef, dan liever 120 (verzekering) + 40 (eigen bijdrage). Waarom? Die kosten maak je dus
sowieso, dus waarom niet via een tandpakket met als voordeel
daar bovenop heb je dan nog het extra verzekeringsaspect:
- mocht je onverwacht extra kosten maken, je over de eerstvolgende 173 euro aan kosten alsnog 75% vergoed krijgt
- mocht je onverwacht een tandongeval krijgen, je tot €10.000 gedekt bent
Jouw uitgangspunt is: het is maar de vraag of je aan 160 euro komt en voor tandongevallen kan je ook voor 10 euro per jaar nog een extra verzekering afsluiten.
Dáár zit het verschil: jij betwist die 160 euro. Dan maak jij andere keuzes m.b.t. mondzorg (wat natuurlijk prima is). Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die bijv. deze scenario's als het
minimale aan mondzorg zien:
1) 2 controles per jaar + 1x mondhygiënist 30 min, of
2) 1 controle per jaar + 2x mondhygiënist 30 min
In beide scenario's heb je de kosten van het tandpakket eruit. Nog los van onverwachte codes: als je bijv. een slimme mondhygiënist hebt, gooit ze 1x een zin er tussendoor als: "Let op dat je rechtsachter ook goed poetst". Dat kost je ook al 17 euro, want 'preventieve voorlichting'.
Ik denk dat een prima conclusie is: als je in de categorie valt dat je sowieso ieder jaar 1/2 controles en/of 1/2 mondhygiënist-bezoeken hebt, dan is in dit geval een tandpakket van €10 p/m juist de rationele keuze. Val je niet in die groep die dat
sowieso doet, dan is het maar de vraag of het nodig is.