• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Helaas geen max ER voor 2026, maar kwam toch weer bij CZdirect uit. Je kunt fysio tot maximaal 5 ongebruikte behandelingen meenemen vanaf het jaar ervoor, dus heb een minimale hoeveelheid kunnen besparen door fysio naar 3 behandelingen te zetten. Ik sport redelijk fanatiek dus het risico is aanwezig voor fuck-uppery en dan ben je niet met 2 keer langsgaan klaar, dus met zo weer 8 behandelingen zit ik wel safe.

Was wel relatief laat met wijzigen, en de jaarbetaling stond al klaar voor de oude situatie dus een onjuist bedrag tov 2026 polis werd geïnd, dus 2e incasso met het verschil fixt dat...misschien handig om te weten voor anderen.

Hieronder weer mijn bedragen voor een beeld van de inflatie/stijgingen.
Max eigen risico, 6x fysio en jaarbetaling tenzij anders aangegeven:
2015: € 75,65 (CZ Direct)
2016: € 82,10
2017: € 88,85
2018: € 93,20
2019: € 85,89 (Anderzorg)
2020: € 89,24
2021: € 96,24
2022: € 95,54 (Ziezo / Zilveren Kruis)
2023: € 111,27 (CZ Direct)
2024: € 132,75
2025: € 140,50
2026: € 153,45 (ER € 385, 3x fysio)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 13:31
Wim1147 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:20:
[...]

Gewoon niet juist. GGZ zit in de (verplichte) basisverzekering en de meeste GGZ psychologen hebben een contract met een zorgverzekeraar. Wat je doorgaans nodig hebt om in aanmerking te komen voor een vergoeding hiervoor is een doorverwijzing (van een huisarts) naar een gecontracteerde GGZ psycholoog. Of een hulpverlener gecontracteerd is kun je bij FBTO hier terugvinden (met de zoekterm 'GGZ' ). De maximale kosten die je dan nog hebt zijn de kosten voor het eigen risico (minimaal €385,-.). Bedenk dat sommige hulpverleners liever patiënten/cliënten hebben die hun behandeling volledig zelf betalen omdat ze dan een hoger uurtarief in rekening kunnen brengen. Dergelijke zelf betalende clientèle hebben in ruil daarvoor dan ook niet te maken met een wachtlijst.

[...]

Staat bij FBTO gewoon vermeld in de voorwaarden voor de zorgverzekering Basis. (.pdf is hier te downloaden). In art 4.3.1. staat "Heeft u de naturapolis (FBTO Zorgverzekering Basis) en gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener, dan vergoeden wij de kosten van verzekerde zorg tot maximaal 65% van het gemiddeld gecontracteerd tarief"
Er zijn steeds meer zogeheten "contractvrije" psychologen. Eentje legt het hier uit:
https://www.contractvrijepsycholoog.nl/

Ik ben verder geen expert maar kans is dus aanwezig dat je in die 65% zit. Veel verzekeraars zitten tussen de 65 en 85% voor niet gecontracteerde ggz. Je moet dan voor een hogere Basis verz gaan om 75% of 85% te krijgen.

ASR Ikkieszelf is met 85% voor een 154.50/mnd Basis verz dan vrij gunstig. (Zeker tov FBTO).

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:38
Heeft iemand ervaring met het overstappen van zorgverzekeraar en/of aanpassen van het eigen risico voor lopende GGZ-behandelingen?

Voor medische zorg is het me duidelijk, ik word in januari geopereerd en dit valt net buiten de 'cyclus' van 120 dagen (intake eind augustus gehad) dus daarvoor gaat het eigen risico opnieuw lopen en heeft het geen zin deze te verlagen. Maar ik heb ook een traject bij de GGZ lopen, het is me niet duidelijk of het daarvoor zin heeft om m'n eigen risico te verlagen. Iemand ervaring mee?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11
@Thijskoman Je hebt maar 1 eigen risico op je verzekering, anders begrijp ik niet wat je bedoelt.

Belangrijker is het om te zorgen dat die behandelaars worden vergoed vanuit je (nieuwe) verzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 29-12-2025 18:33 ]

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:33:
@Thijskoman Je hebt maar 1 eigen risico op je verzekering, anders begrijp ik niet wat je bedoelt.

Belangrijker is het om te zorgen dat die behandelaars worden vergoed vanuit je (nieuwe) verzekering.
Het is een hele vage post, maar ik denk dat ie DBC’s bedoelt die voor een bepaalde periode geboekt worden. Dus factuurdatum December voor een DBC die bijv 3 tot 6 maanden loopt = niet opnieuw een declaratie als je binnen die 3 tot 6 maanden je 2e “of meerdere” consulten hebt; en dus ook niet opnieuw eigen risico (want is al in 2025 betaald).

Hier valt naar mijn mening niets zinnigs over te zeggen zonder te weten waar het precies over gaat (ergo: bel je zorgverlener ipv het hier te vragen :P), behalve dat het een heel slecht plan is om te gaan gokken met je eigen risico als niet duidelijk is hoe je behandelingen gaan verlopen in ‘26 en hoe men declareert. (Is ie ook royaal laat mee.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• jongetje
@WhatsappHack Dat snap ik wel, maar hij geeft aan met de operatie in januari zijn eigen risico van 2026 al kwijt te zijn. Aangezien er geen ander eigen risico voor GGZ kun je die niet apart verhogen...

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 29-12-2025 19:38 ]

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:32
Thijskoman schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:09:
Heeft iemand ervaring met het overstappen van zorgverzekeraar en/of aanpassen van het eigen risico voor lopende GGZ-behandelingen?

Voor medische zorg is het me duidelijk, ik word in januari geopereerd en dit valt net buiten de 'cyclus' van 120 dagen (intake eind augustus gehad) dus daarvoor gaat het eigen risico opnieuw lopen en heeft het geen zin deze te verlagen. Maar ik heb ook een traject bij de GGZ lopen, het is me niet duidelijk of het daarvoor zin heeft om m'n eigen risico te verlagen. Iemand ervaring mee?
Het verschil in premie tussen een polis met een maximum eigen risico en het kleinste (verplichte) eigen risico is meestal tussen € 10,- tot € 20,- p.m. (afhankelijk van de verzekeraar). Meestal zal een operatie (veel) meer kosten dan het maximale eigen risico van € 885,-. Dat betekent dat voor een hogere premie van (bij benadering) tussen de € 120,- en € 250,- er uit eigen middelen dus een bedrag van € 500,- (€ 885,- minus € 385,-) betaald zal moeten worden. Als het GGZ traject wordt verzorgd door een gecontracteerde zorgverlener, dan kost het waarschijnlijk geld wanneer het eigen risico niet wordt verlaagd.

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-01 15:51
Tandarts verzekering is echt te belachelijk. Vind het geen wonder dat er mensen zijn met een rot gebit.
Voorbeeld bij CZ. Tand 250 kost je 13,50 pm. Ofwel 250 euro vergoed voor 162,50 euro.
Tand500 kost je 29,00 pm = 500 euro vergoed voor 348 euro.

snip: graag een beetje constructief houden

[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2025 21:55 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-01 23:07
Mastergo schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:06:
Tandarts verzekering is echt te belachelijk. Vind het geen wonder dat er mensen zijn met een rot gebit.
Voorbeeld bij CZ. Tand 250 kost je 13,50 pm. Ofwel 250 euro vergoed voor 162,50 euro.

snip
Niemand neemt een tandartsverzekering als ie niet zelf denkt daar beter van te worden. ZO gek is dat dus niet... Lees hier maar een stukje terug over beugels..... De verzekeraars zien dat natuurlijk ook en passen de premie en de vergoedingen aan op de schadelast. Een verzekering is bedoeld voor "onverwachte" voorvallen. De tandarts is normaliter niet onverwacht.

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2025 21:56 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26

FreakNL

Well do ya punk?

DjoeC schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:28:
[...]

Niemand neemt een tandartsverzekering als ie niet zelf denkt daar beter van te worden. ZO gek is dat dus niet... Lees hier maar een stukje terug over beugels..... De verzekeraars zien dat natuurlijk ook en passen de premie en de vergoedingen aan op de schadelast. Een verzekering is bedoeld voor "onverwachte" voorvallen. De tandarts is normaliter niet onverwacht.
Nee maar een kroon mag je mooi zelf betalen of je gaat voortaan met een gat in je gebit door het leven…

Een tandarts-verzekering is dan ook geen verzekering, het is het opbouwen van een bepaald tegoed..

Net alsof je een auto allrisk verzekerd maar als hij gestolen wordt krijg je maar 1000 euro…

Ik he overigens wel een tandartsverzekering maar ik ga twee keer per jaar naar de tandarts en mondhygiënist. En die twee afspraken zijn duurder dan mijn jaarpremie. Het is van den zotte eigenlijk…

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2025 21:38 ]

• Wim1147
Jazco2nd schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:20:
[...]
Er zijn steeds meer zogeheten "contractvrije" psychologen. Eentje legt het hier uit:
https://www.contractvrijepsycholoog.nl/
Een nogal verouderd en misleidend verhaal. Zo staat op deze website bijvoorbeeld "U heeft voor uw basispolis de keuze uit een naturapolis of een restitutiepolis." en "De restitutie basispolis is bij de meeste verzekeraars enkele euro’s per maand duurder dan de naturapolis..". De laatste restitutiepolissen konden voor het jaat 2024 worden afgesloten en daarna niet meer. Deze polissen waren per maand enkele tientallen euro's duurder en niet 'enkele euro's'. (tekst hier te vinden). In ieder geval zijn ze er wel eerlijk over dat hun behandelingen duurder kunnen uitpakken dan bij een gecontracteerde zorgverlener.
Jazco2nd schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:20:Ik ben verder geen expert maar kans is dus aanwezig dat je in die 65% zit. Veel verzekeraars zitten tussen de 65 en 85% voor niet gecontracteerde ggz. Je moet dan voor een hogere Basis verz gaan om 75% of 85% te krijgen.
Bij die percentages gaat het niet om het bedrag dat aan de patiënt/cliënt wordt gefactureerd. Het gaat wel om de kosten van verzekerde zorg tot maximaal 65% (of 85%) van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dat gemiddeld gecontracteerde tarief zal in de regel flink lager zijn dan het uurtarief dat een vrij gevestigde 'contractvrije' psycholoog in rekening gaat brengen. Het is dus financieel gezien veel zinvoller om te worden behandeld door een zorgverlener die wel een contract heeft met een zorgverzekeraar. Daarvoor is wel een verwijzing van b.v. een huisarts nodig.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:37
Goedkoopste tandartsverzekering is om een paar keer dag je gebit goed te onderhouden, niet te veel te snoepen en niet te veel aan de frisdrank zit.

[ Voor 26% gewijzigd door aljooge op 29-12-2025 21:37 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
snip: offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2025 21:57 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:55
aljooge schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:36:
Goedkoopste tandartsverzekering is om een paar keer dag je gebit goed te onderhouden, niet te veel te snoepen en niet te veel aan de frisdrank zit.
En dan alsnog zijn de meeste tandverzekeringen niet de moeite waard.
Er zullen vast nog echt wel aantrekkelijke opties zijn, maar de bijbehorende basisverzekering moet dan ook maar net passend zijn.

Puur voor wat controles en schoonmaken/tandsteen verwijderen is het devies inmiddels toch wel gewoon particulier te betalen.
Extra verzekeren voor onverwachte kosten heeft ook geen zin ivm de enorm hoge premie die je dan betaalt.
En ja niet te veel - of beter - helemaal geen junkfood eten is wellicht wel je beste verzekering :*)

In vino veritas, in aqua sanitas

• WhatsappHack
  • Niet online
Mastergo schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:06:
Tja, het probleem met tand is dat mensen meestal enkel een hoge dekking kiezen als ze verwachten veel kosten te maken. Daarom zie je vaak dat alles boven de €500 dekking een medische acceptatie vereist.

De kosten voor de tandarts zitten hem veelal ook niet in 2x controle en eens in de tig jaar een keer een gaatje. Dat kan je vaak beter out of pocket betalen dan ervoor te verzekeren, al zijn er ook budget-opties die precies dat dekken waardoor je de facto gespreid betaalt met marginaal winst als je het nodig hebt.

En als je wél verwacht hogere kosten te maken, dan kan het best voordelig zijn. Ik bedoel, in jouw rekenvoorbeeld als je die €500 vergoeding nodig hebt (eg: je hebt met je tandarts aanpak van wat gebitsproblemen en rotte vullingen besproken wat je in totaal €650 gaat kosten incl. reguliere controles en mondhygiëne), dan krijg je die volledige €500 terug en scheelt het je dus toch €500 - €348 = €152 aan kosten. Blijk je het toch niet te gebruiken, dan ben je de premie kwijt ja - welkom in de wereld van verzekeringen.

Uiteraard wil je het liefst verzekeren tegen het onverwachte. Eg: je hebt nooit gezeik en opeens heb je een wortelkanaalbehandeling nodig. Vanuit die optiek snap ik wel dat je een lagere premie fijn zou vinden omdat het voelt dat je anders voor jan-lul best veel betaalt (klopt, daarom kan je evt ook elk jaar geld apart zetten en een potje maken. Nooit nodig = geld niet “kwijt” aan premie :)). Helaas is dat lastig door de manier waarop de tandverzekeringen door velen gebruikt worden.

Echter… Heb je het “Jongeren”-pakket van CZ eens bekeken? Daar zit de tandartsverzekering bij inbegrepen op één hoop met tal van andere dekkingen, zoals brillen, fysiotherapie en anti-conceptie (incl. 50 condooms). Misschien is dat meer wat je zoekt dan de standalone tandverzekeringen die ze hebben. Een alternatief is de aanvullende verzekeringen van DSW. Ook daar zit tandzorg op een hoop gegooid met andere zaken. Hierdoor zijn normale controles, 2 of 3 gaatjes en zelfs een wortelkanaalbehandeling gedekt als je die nodig hebt. Maar het is geen €29 p/m uitsluitend voor tand. Er zijn dus wel degelijk opties die misschien beter aansluiten bij je wensen. Tenzij je verder niets nodig hebt uit aanvullende dekkingen, dan ben je SOL. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• WhatsappHack
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:36:
Beetje kort door de bocht. Er zijn zat aandoeningen en medicatie die je vatbaar maakt voor tand(vlees)problemen - zelfs bij goed onderhoud. Ja de basis op orde is heel belangrijk, nee dat is geen “verzekering” en problemen hebben betekent niet automatisch dat dit komt omdat je het slecht onderhoudt.

• Meerbudget
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17-01 01:21
Een tandartsverzekering is vaak alleen de moeite waard als het in een pakket zit waar ook fysio, alternatieve genezing en bril/lenzen inzitten. Als je dan naast tandarts ook nog af en toe lenzen besteld of nog een keer naar de fysio gaat kan een verzekering nog voordelig zijn. Verder zijn tandartsverzekeringen in de meeste gevallen een spaarpot en keren ze als je al geluk hebt, uit wat je aan premie hebt betaald.

Veel verzekeraars vergoeden ook max 75% van de tandartsfactuur.

Eigenaar www.meerbudget.nl

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-01 15:07
Die had ik ook gevonden maar het onhandige daarvan is dat er alleen de prijs van de aanvullende verzekering staat maar niet die van de basis verzekering en die verschilt ook nog flink met anderen.

Ik ben dus gewoon op independer verschillende opties met elkaar aan het vergelijken
Tot nu toe gevonden; uitgaande van een basisverzekering, eigen risico van 885, enkel aanvullend op gebied van orthodontie, de meerprijs is een vergelijking met een basale basis verzekering van 125 euro, de kosten voor het 2e jaar zijn geraamd op 2.000 euro en mogelijk zouden we iets van kosten van het 3e jaar naar voren kunnen halen.

CZ
Vergoeding 80% max 2.000 = 1.600 euro
168 euro p/m, meerprijs over 2 jaar = 1.032 euro
Netto 'winst' = 568 euro
Het is wellicht nog wel mogelijk om nog wat meer kosten in het 2e jaar te laten vallen waardoor hier nog de potentie is om de 'winst' te verhogen met nog max. 400 euro.

VGZ
Vergoeding 100% max 2.000 = 2.000 euro
161 euro p/m, meerprijs over 2 jaar = 864 euro
Netto 'winst' = 636 euro

Zilveren kruis
168 euro p/m, meerprijs over 2 jaar = 1.416 euro
Netto 'winst' = 568

Menzis
Netto 'winst' = 1.136

Heb ik nog iets over het hoofd gezien? of andere tips of aanbevelingen?

[ Voor 9% gewijzigd door louzy82 op 30-12-2025 14:21 ]

Louzy#2475

• BasBaas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-01 22:04
Voor de liefhebber is er ook een tool die laat zien of een aanvullende verzekering met fysiotherapie loont. Ik link hier bewust naar de Loveable-rekentool, en niet naar mijn eigen hobby website.

Rekentool aanvullende verzekering fysiotherapie
Rekentool: loont tandartsverzekering
Rekentool break 885 eigen risico

Ik ben het niet eens met het idee dat een aanvullende tandarts- of fysiodekking per definitie een spaarpot is. Dat geldt vooral als je je verwachte zorgkosten niet goed inschat (en dit kan ook niet altijd). Maar in mijn geval zijn die redelijk voorspelbaar. Ik heb vrijwel elk jaar 6 tot 9 fysiobehandelingen nodig, dus ik sluit standaard een pakket met 6 fysio af. Dat scheelt mij op jaarbasis ongeveer €100.

Hetzelfde geldt voor de tandarts. Ik sluit die aanvullende verzekering alleen af in jaren (vergoeding max 250) waarin ik vooraf weet wat me te wachten staat. Bijvoorbeeld 2x mondhygiëste, foto's en mogelijk een vulling etc. Dan is het gewoon een rationele rekensom.

• jongetje
@louzy82 Die "winst" is alleen als je in die 2 jaar precies of minimaal het maximale kunt declareren. In de praktijk zul je moeten kijken welke kosten er per jaar zijn voor de beugel en bijvoorbeeld het 3e jaar (als die er is) deze zelf betalen. Of misschien wel alles omdat het een lang traject is waarbij er in een jaar weinig kosten zijn omdat er alleen maandelijks bijgesteld wordt.
Is dus niet een simpel rekensommetje en met elke behandeling weer anders.

• louzy82
jongetje schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:35:
@louzy82 Die "winst" is alleen als je in die 2 jaar precies of minimaal het maximale kunt declareren. In de praktijk zul je moeten kijken welke kosten er per jaar zijn voor de beugel en bijvoorbeeld het 3e jaar (als die er is) deze zelf betalen. Of misschien wel alles omdat het een lang traject is waarbij er in een jaar weinig kosten zijn omdat er alleen maandelijks bijgesteld wordt.
Is dus niet een simpel rekensommetje en met elke behandeling weer anders.
bedankt voor de feedback.

Die kosten zijn duidelijk (stond in mijn 1e post wel, was vergeten ze in deze post ook mee te nemen)

Komend jaar zijn de kosten geraamd op 1.000 euro
Het jaar erna 2.000 euro

Louzy#2475

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 13:31
Wim1147 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:33:
[...]

Een nogal verouderd en misleidend verhaal. Zo staat op deze website bijvoorbeeld "U heeft voor uw basispolis de keuze uit een naturapolis of een restitutiepolis." en "De restitutie basispolis is bij de meeste verzekeraars enkele euro’s per maand duurder dan de naturapolis..". De laatste restitutiepolissen konden voor het jaat 2024 worden afgesloten en daarna niet meer. Deze polissen waren per maand enkele tientallen euro's duurder en niet 'enkele euro's'. (tekst hier te vinden). In ieder geval zijn ze er wel eerlijk over dat hun behandelingen duurder kunnen uitpakken dan bij een gecontracteerde zorgverlener.

[...]

Bij die percentages gaat het niet om het bedrag dat aan de patiënt/cliënt wordt gefactureerd. Het gaat wel om de kosten van verzekerde zorg tot maximaal 65% (of 85%) van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Dat gemiddeld gecontracteerde tarief zal in de regel flink lager zijn dan het uurtarief dat een vrij gevestigde 'contractvrije' psycholoog in rekening gaat brengen. Het is dus financieel gezien veel zinvoller om te worden behandeld door een zorgverlener die wel een contract heeft met een zorgverzekeraar. Daarvoor is wel een verwijzing van b.v. een huisarts nodig.
6 op de 10 hebben geen contract:
https://www.nu.nl/economi...wijl-de-nood-hoog-is.html
Zie ook het laatste stukje dat is wel interessant.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-01 19:10
louzy82 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:41:
[...]

bedankt voor de feedback.

Die kosten zijn duidelijk (stond in mijn 1e post wel, was vergeten ze in deze post ook mee te nemen)

Komend jaar zijn de kosten geraamd op 1.000 euro
Het jaar erna 2.000 euro
Kijk ook eens bij Menzis. Daar verzeker je het kind wat minder aan premie kost dan een volwassene. Die raming van ortho is echt een schatting en zal in praktijk anders zijn. Bij onze dochter heb ik het 3e jaar alles zelf betaald (maandelijkse controle en nachtbeugel) dat was aanzienlijk goedkoper dan nog eens extra verzekeren.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:35
xray79 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:40:
[...]

Kijk ook eens bij Menzis. Daar verzeker je het kind wat minder aan premie kost dan een volwassene. Die raming van ortho is echt een schatting en zal in praktijk anders zijn. Bij onze dochter heb ik het 3e jaar alles zelf betaald (maandelijkse controle en nachtbeugel) dat was aanzienlijk goedkoper dan nog eens extra verzekeren.
Dat laatste vergeten veel mensen te controleren, zelfs mensen die genoeg geld hebben. Alles wat maar enigszins met zorg te maken heeft moet verzekerd zijn. Terwijl er genoeg zaken zijn die voor velen makkelijk zelf te betalen zijn. In h3t geval van beugels zullen velen schrikken van het totaalbedrag maar als je het maandelijks kunt betalen is het opeens heel anders. Dan merk je het na een paar maanden waarschijnlijk geeneens meer, het wordt gewoon onderdeel van je uitgavenpatroon.

Het probleem is dan wel dat de verzekering voor mensen die het niet zelf kunnen betalen duurder moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door R_Zwart op 30-12-2025 11:50 ]

• louzy82
xray79 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:40:
[...]

Goeie tip!

Via independer krijg ik menzis natuurlijk alleen voorgeschoteld als aanvulling voor mezelf wat meer kost.

Menzis
Netto 'winst' = 1.136

[ Voor 9% gewijzigd door louzy82 op 30-12-2025 12:17 ]

Louzy#2475

• xray79
louzy82 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:15:
[...]

Goeie tip!

Via independer krijg ik menzis natuurlijk alleen voorgeschoteld als aanvulling voor mezelf wat meer kost.

Menzis
Netto 'winst' = 1.136
Klopt vandaar dat ik altijd via de vergelijksites de ''beste'' opties kies en dan ook op de eigen websites check. Ook voor energieleveranciers kan dat soms verschillen.
Geeft wel aan hoe onduidelijk dit systeem is. En snap ook dat veel mensen door de bomen het bos niet zien.

• Wim1147
Jazco2nd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:29:
[...]

6 op de 10 hebben geen contract:
https://www.nu.nl/economi...wijl-de-nood-hoog-is.html
Zie ook het laatste stukje dat is wel interessant.
Het is duidelijk dat de onderhandelingen nog aan de gang zijn met veel zorgverleners (niet alleen met zorgverleners in de GGZ). Het artikel heeft het ook niet over het doelbewust niet willen sluiten van een contract maar over "hebben namelijk nog geen contracten met verzekeraars gesloten". Verder sluiten veel GGZ zorgverleners ook niet met iedere verzekeraar een contract. Het is dus zaak om te kijken of een beoogde zorgverlener al dan niet een contract heeft met een bepaalde verzekeraar. Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan de passage in het artikel waarin staat " "Als er wel plek is bij een niet-gecontracteerde ggz-behandelaar, dan moet de verzekeraar de kosten daarvan volledig vergoeden. Dat heeft de Nederlandse Zorgautoriteit bevestigd.". Het is in de eerste plaats vooral het standpunt van de Consumentenbond en in de tweede plaats is het bekend dat er gewoon wachtlijsten zijn. In dit artikel staat overigens waar het om gaat: "Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende oplossing. De NZa bevestigt dat deze zorgplicht ver gaat. Verzekerden met een naturapolis of een combinatiepolis hebben recht op volledige vergoeding via wachtlijstbemiddeling als de wachttijden te lang zijn.". Het is dus een zaak geworden van het nakomen van de verzekeringsovereenkomst en niet meer dan dat. Het gevolg is dus in dat geval ook dat degene die in een GGZ traject terecht komt geen enkele keus meer zal hebben welke zorgverlener zal worden ingeschakeld (en dan alleen nog in het geval er geen wachtlijst is).

Kortom: het is weer zoals alle jaren: er is een deadline waar verzekerden zich aan moeten houden als ze willen overstappen terwijl de onderhandelingen tussen zorgverleners en zorgverzekeraars nog aan de gang zijn.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lastige keuze.

Ik heb waarschijnlijk een worterkanaalbehandeling (en misschien een kroon hierdoor) nodig in 2026 en mijn dochter een beugel begin 2027.

Nu heb ik ASR IKZ Juiste Keuze + ZK 3 sterren (2000 euro beugel) + ZK Tandarts Basis. Dit kost mij in 2026 368,75 p.m. voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
Door mijn behandeling komt denk ik VGZ nu beter uit met het collectief. In totaal betaal ik 360,74 p.m. Maar dan heb ik wel 80% 650 euro bij de tandarts, 2000 euro voor beugel, mijn vrouw anticonceptie, 9 fysiobehandelingen en een persoonlijk budget. Maar ik verlies 100% vrije zorgkeuze (VGZ 70%), bij mijn vrouw 1 controle bij tandarts minder en zelf 14 fysiobehandelingen (heb ik niet nodig).

VGZ geeft aan dat de tandartsen, orthodontisen en huisartsen altijd vergoed worden dus de vrije zorgkeuze is denk ik minder relevant.

Zie ik iets over het hoofd of is VGZ de betere keuze?

[ Voor 8% gewijzigd door HekkeySE op 30-12-2025 17:10 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• JohanNL
HekkeySE schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:43:
Lastige keuze.

Ik heb waarschijnlijk een worterkanaalbehandeling (en misschien een kroon hierdoor) nodig in 2026 en mijn dochter een beugel begin 2027.

Nu heb ik ASR IKZ Juiste Keuze + ZK 3 sterren (2000 euro beugel) + ZK Tandarts Basis. Dit kost mij in 2026 368,75 p.m. voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
Door mijn behandeling komt denk ik VGZ nu beter uit met het collectief. In totaal betaal ik 360,74 p.m. Maar dan heb ik wel 80% 650 euro bij de tandarts, 2000 euro voor beugel, mijn vrouw anticonceptie, 9 fysiobehandelingen en een persoonlijk budget. Maar ik verlies 100% vrije zorgkeuze (VGZ 70%), bij mijn vrouw 1 controle bij tandarts minder en zelf 14 fysiobehandelingen (heb ik niet nodig).

VGZ geeft aan dat de tandartsen, orthodontisen en huisartsen altijd vergoed worden dus de vrije zorgkeuze is denk ik minder relevant.

Zie ik iets over het hoofd of is VGZ de betere keuze?
VGZ heeft toch ook een combinatiepolis: https://www.vgz.nl/zorgve...isverzekering/eigen-keuze

In principe is het een kwestie van kijken of VGZ een contract heeft met je zorgverlener, dan zou een naturapolis ook prima moeten voldoen.
Maar je weet nooit hoe het loopt in het jaar en dan is zo'n combinatiepolis toch wel fijn, omdat je 100% krijgt ongeacht contract voor de meeste zorgsoorten.
En ondanks een contract, kunnen er afspraken gemaakt zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, zoals een omzetplafond: https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond
Met een combinatiepolis heb je dan betere kaarten over het algemeen.

• HekkeySE
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:28:
[...]

VGZ heeft toch ook een combinatiepolis: https://www.vgz.nl/zorgve...isverzekering/eigen-keuze

In principe is het een kwestie van kijken of VGZ een contract heeft met je zorgverlener, dan zou een naturapolis ook prima moeten voldoen.
Maar je weet nooit hoe het loopt in het jaar en dan is zo'n combinatiepolis toch wel fijn, omdat je 100% krijgt ongeacht contract voor de meeste zorgsoorten.
En ondanks een contract, kunnen er afspraken gemaakt zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, zoals een omzetplafond: https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond
True! Maar wel 2x 20 euro per maand duurder. Hoop geld. Vandaar ook de twijfel of de rest opweegt tegen over meer keuzevrijheid. Altijd lastig te voorspellen.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• xray79
HekkeySE schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:11:
[...]

True! Maar wel 2x 20 euro per maand duurder. Hoop geld. Vandaar ook de twijfel of de rest opweegt tegen over meer keuzevrijheid. Altijd lastig te voorspellen.
Je vrouw kan toch bij een andere verzekeraar eventueel met 1 kind? Doen wij al jaren afhankelijk van welke verkeringen we nodig (denken te) hebben.

• Poumelie
  • Laatst online: 17-01 15:09
Zie ik iets over het hoofd? Op vergelijkingssites kom ik steeds uit op 'Juiste Keuze' van A.S.R. maar op de website van A.S.R. bestaat die polis helemaal niet. Alleen 'Bewuste Keuze', 'Ruime Keuze' en 'Eigen Keuze'. Hoe weet je dan welke polis je krijgt?

• Ph046ph
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-01 18:57
Poumelie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:54:
Zie ik iets over het hoofd? Op vergelijkingssites kom ik steeds uit op 'Juiste Keuze' van A.S.R. maar op de website van A.S.R. bestaat die polis helemaal niet. Alleen 'Bewuste Keuze', 'Ruime Keuze' en 'Eigen Keuze'. Hoe weet je dan welke polis je krijgt?
Ik zie ‘juiste keuze’ gewoon staan op de site van A.S.R..

• Poumelie
Ph046ph schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:00:
[...]

Ik zie ‘juiste keuze’ gewoon staan op de site van A.S.R..
Vreemd. Dit zijn de enige opties die ik krijg: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svaiN44bm_6Wqf_wX2AW77FreHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YArY5lDU2J23C6mGEWVIlJX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Poumelie op 30-12-2025 21:02 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Poumelie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:54:
https://www.asr.nl/verzekeringen/zorgverzekering/ikkieszelf

• HekkeySE
  • Niet online
Poumelie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:01:
[...]

Vreemd. Dit zijn de enige opties die ik krijg
Je moet naar ASR ik kies zelf niet op de gewone ASR site

• Poumelie
HekkeySE schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:02:
[...]

Je moet naar ASR ik kies zelf niet op de gewone ASR site
Aha. Nu zie ik het. Lekker duidelijk...

• JohanNL
Poumelie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:07:
[...]

Aha. Nu zie ik het. Lekker duidelijk...
Asr is het hoofdmerk en Asr ik kies zelf is een submerk waarbij je veel zaken digitaal moet regelen.
Of beter gezegd, bij het hoofdmerk Asr mag je nog op papier je declaraties indienen.
Voorheen heette hun submerk Ditzo, snap ook niet waarom dat ineens anders moest, was duidelijker inderdaad.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-01 13:53
Hier gaan we toch voor Unive Zorgselect met max eigen risico, tand 250, tandongeval. Zo nog even handmatig het jaarbedrag overmaken (box 3 perikelen) en het zit er weer op.

• Wim1147
JohanNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:28:
[...]En ondanks een contract, kunnen er afspraken gemaakt zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, zoals een omzetplafond: https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond
Alleen bij Aevitae (en de andere merken van EUCARE) is er voor zover mij bekend geen omzetplafond. Verder is het een achterhaald idee dat je betere zorg krijgt als je meer premie betaalt. Dit is zeker het geval na het verdwijnen van de restitutiepolis. Heb in mijn omgeving gezien dat iemand, ondanks het betalen van een torenhoge premie voor een combinatiepolis bij een merk van Achmea, uiteindelijk in het najaar (want toen was het 'plafond' op) toch niet voor behandeling in een ziekenhuis terecht kon. Het idee van de betreffende persoon was dat je 'goed verzekerd' moet zijn en goed is (per definitie) duur. Uiteindelijk komt het er op neer dat je beter gaan voor een zo goedkoop mogelijke verzekering die de zorgbehoeften vergoed.

Het maakt het meestal ook niet uit of er wordt gekozen binnen het verzekeringsconcern voor het A-merk of voor het goedkopere B-merk want contracten met zorgverleners worden meestal per concern afgesloten en niet per verzekeraar. Andere aandachtspunten, naast de vraag of de beoogde zorgverleners (ziekenhuizen, wijkverpleging, GGZ-instelling, dietist of apotheek e.d.) gecontracteerd zijn of niet, zijn onder meer wat de verzekeraar doet met de bijkomende kosten voor medicijnen en het eigen risico, hoe er betaald kan worden (een betaalmail/iDeal optie geeft meer controle over de financien dan automatische incasso) en hoe er contact met de verzekeraar kan worden opgenomen (want een chatbot is wel erg beperkt). Heb vooral ook niet het idee dat loyaliteit aan een bepaalde verzekeraar uiteindelijk 'beloond' gaat worden met betere zorg.

• JohanNL
Wim1147 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:30:
[...]

Alleen bij Aevitae (en de andere merken van EUCARE) is er voor zover mij bekend geen omzetplafond. Verder is het een achterhaald idee dat je betere zorg krijgt als je meer premie betaalt. Dit is zeker het geval na het verdwijnen van de restitutiepolis. Heb in mijn omgeving gezien dat iemand, ondanks het betalen van een torenhoge premie voor een combinatiepolis bij een merk van Achmea, uiteindelijk in het najaar (want toen was het 'plafond' op) toch niet voor behandeling in een ziekenhuis terecht kon. Het idee van de betreffende persoon was dat je 'goed verzekerd' moet zijn en goed is (per definitie) duur. Uiteindelijk komt het er op neer dat je beter gaan voor een zo goedkoop mogelijke verzekering die de zorgbehoeften vergoed.

Het maakt het meestal ook niet uit of er wordt gekozen binnen het verzekeringsconcern voor het A-merk of voor het goedkopere B-merk want contracten met zorgverleners worden meestal per concern afgesloten en niet per verzekeraar. Andere aandachtspunten, naast de vraag of de beoogde zorgverleners (ziekenhuizen, wijkverpleging, GGZ-instelling, dietist of apotheek e.d.) gecontracteerd zijn of niet, zijn onder meer wat de verzekeraar doet met de bijkomende kosten voor medicijnen en het eigen risico, hoe er betaald kan worden (een betaalmail/iDeal optie geeft meer controle over de financien dan automatische incasso) en hoe er contact met de verzekeraar kan worden opgenomen (want een chatbot is wel erg beperkt). Heb vooral ook niet het idee dat loyaliteit aan een bepaalde verzekeraar uiteindelijk 'beloond' gaat worden met betere zorg.
Op de site van Ohra staat ook het volgende:

...
Bij alle andere zorgsoorten geldt het omzetplafond niet. Je hebt het recht je behandeling te starten of bij dezelfde zorgverlener voort te zetten
Ben je al gestart met het behandeltraject dan mag jouw zorgverlener dit niet vanwege een omzetplafond stopzetten. Breekt jouw behandelaar het traject toch af, neem dan contact op met het OHRA Zorgteam

Het OHRA Zorgteam helpt je graag
Zegt jouw zorgverlener (andere zorg dan GGZ of wijkverpleging) dat je niet behandeld kan worden omdat het omzetplafond is bereikt? Dan zorgt het OHRA Zorgteam dat je toch je behandeling krijgt. Afhankelijk van de situatie kijken de medewerkers of dat bij je huidige zorgverlener is. Of ze helpen je een andere zorgverlener te vinden.

https://www.ohra.nl/zorgv...oop/doorleververplichting

Dat suggereert inderdaad dat je er met de combinatiepolis alsnog tegenaan kunt lopen.
Een 100% garantie heb je dus alsnog niet inderdaad, maar zeker wel meer dan met een naturapolis.
In theorie moet er toch ook altijd de weg via niet-gecontracteerde zorg zijn, zodat je daar die 100% vergoeding van kunt claimen.

• Wim1147
JohanNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:59:
[...]Dat suggereert inderdaad dat je er met de combinatiepolis alsnog tegenaan kunt lopen.
Een 100% garantie heb je dus alsnog niet inderdaad, maar zeker wel meer dan met een naturapolis.
In theorie moet er toch ook altijd de weg via niet-gecontracteerde zorg zijn, zodat je daar die 100% vergoeding van kunt claimen.
Alleen zal het in die situatie eerder zo zijn dat de 100% vergoeding er niet meer toe doet omdat de verzekeraar de zorgverlener volledig aan banden gaat leggen. Het zal dus leiden tot een volledige patientstop. Wat daarna nog rest is dat de zorgbemiddeling van de verzekeraar ingeschakeld zal moeten worden (en dan doet het er niet meer toe of er een naturapolis of een combinatiepolis is afgesloten). In 2023 was er dit voorbeeld van een omzetplafond waar de verzekerden van Achmea en a.s.r. last van hadden. De aflevering van Radar is hier te zien. Daarover is ook hier een bericht te vinden. In 2024 vroeg Radar 1000 mensen uit het Radar Panel naar ervaringen met zorgplafonds. De bevindingen zijn hier te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Wim1147 op 31-12-2025 00:03 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00
Hoe zit het eigenlijk met GGZ-behandelingen voor kinderen? Moet je dan ook kijken of er een contract is met de zorgverlener?

• jongetje
Waah schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:04:
Hoe zit het eigenlijk met GGZ-behandelingen voor kinderen? Moet je dan ook kijken of er een contract is met de zorgverlener?
Kinderen vallen in principe onder jeugdzorg en dat wordt geregeld door de gemeente.

• Wim1147
En dan is er...het geval van een (bijna) monopolist in laboratoriumonderzoeken in het noordelijk deel van het land. Het gaat om de laboratoria van Certe. Dit in een gebied waarom een aanzienlijk deel van de bevolking een polis heeft bij Achmea of Menzis. U woont bijvoorbeeld in Drenthe en heeft een verzekering gesloten bij Achmea. Volgens opgaaf van Certe zelf (hier te vinden) zijn de diensten dan slechts gedeeltelijk gecontracteerd. Woont u met dezelfde polis van Achmea echter in Groningen of Friesland (en betaalt de verzekerde dezelfde premie), dan is er ineens sprake van niet gecontracteerde zorg. En...er zijn nog enkele maar enkele uren om te beslissen over een eventuele overstap.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:05
Wim1147 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:01:
En dan is er...het geval van een (bijna) monopolist in laboratoriumonderzoeken in het noordelijk deel van het land. Het gaat om de laboratoria van Certe. Dit in een gebied waarom een aanzienlijk deel van de bevolking een polis heeft bij Achmea of Menzis. U woont bijvoorbeeld in Drenthe en heeft een verzekering gesloten bij Achmea. Volgens opgaaf van Certe zelf (hier te vinden) zijn de diensten dan slechts gedeeltelijk gecontracteerd. Woont u met dezelfde polis van Achmea echter in Groningen of Friesland (en betaalt de verzekerde dezelfde premie), dan is er ineens sprake van niet gecontracteerde zorg. En...er zijn nog enkele maar enkele uren om te beslissen over een eventuele overstap.
Je hebt nog een maand hoor. Je moet wel uiterlijk vandaag je huidige verzekering opzeggen, dan kan je nog tot de laatste dag van januari je nieuwe verzekering afsluiten. Dat kan ook weer de verzekeraar zijn waar je nu bij zit ;)

• Wim1147
Deezers schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:04:
[...]Je hebt nog een maand hoor. Je moet wel uiterlijk vandaag je huidige verzekering opzeggen, dan kan je nog tot de laatste dag van januari je nieuwe verzekering afsluiten. Dat kan ook weer de verzekeraar zijn waar je nu bij zit ;)
Op zich klopt het wat u zegt. Het probleem is alleen dat volstrekt niet duidelijk is wat over een maand de situatie zal zijn en welke zorg dan wel of niet zal zijn gecontracteerd. Of er wordt een keer paal en perk gesteld aan de termijn waarop onderhandelingen met zorgverleners mogen plaatsvinden of er komt een terugkeer van de restitutiepolis. Verder is het in dit geval vreemd dat er bij dezelfde zorgverlener verschillende voorwaarden lijken te gelden die afhankelijk zijn van de woonplaats van de verzekerde.

• JohanNL
Wim1147 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:01:
Op de site van Certe staat dat ze nog ' In onderhandeling ' zijn.
Kan me niet voorstellen dat er geen contract komt tussen zo'n grote zorgverlener in Friesland en Achmea.
Beide partijen zijn erbij gebaat dat die er komt, want geschat wordt dat er meer dan de helft van de verzekerden verzekerd is bij De Friesland van Achmea.
Mensen kiezen hiervoor een beetje uit gewoonte, maarja als men ineens moet gaat bijbetalen voor bloedonderzoek, dan kan daar wel eens een einde aan komen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...ssing-op-laatste-dag.html

Het gaat richting de 6,5% overstappers, dat zijn er niet veel!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:50
Blijft raar, dat je moet kiezen voordat alle zaken duidelijk zijn. Wanneer wordt het nou echt eens duidelijk op het moment dat je mag gaan overstappen. Lekker al die onderhandelingen nog, dat had al lang gedaan moeten zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DjoeC
Ik vind dat niet zo vreemd met tarieven die (voor vergelijkbare dekking) steeds dichter naar elkaar toeschurken. Wat mij betreft komt het oude ziekenfonds weer terug als 1 grote collectieve basis verzekering en mag "de markt" aanvullend gaan afhandelen. Dat zal vast niet goedkoper worden maar dan ben je van het jaarlijkse circus met bijbehorende reclameuitingen af.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

72 miljoen euro aan reclamekosten well spend |:(

althans, dat was in 2014 het geval
https://www.bnnvara.nl/jo...farce-van-de-zorgreclames

• JohanNL
LordSinclair schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:57:
Blijft raar, dat je moet kiezen voordat alle zaken duidelijk zijn. Wanneer wordt het nou echt eens duidelijk op het moment dat je mag gaan overstappen. Lekker al die onderhandelingen nog, dat had al lang gedaan moeten zijn.
Je kunt vandaag je zorgverzekering opzeggen, dan heb je nog tijd t/m 31 januari een nieuwe af te sluiten.
Wellicht is er dan meer duidelijk.

• AOC
  • Niet online

AOC

JohanNL schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:12:
[...]

Je kunt vandaag je zorgverzekering opzeggen, dan heb je nog tijd t/m 31 januari een nieuwe af te sluiten.
prima tip, denk dat ik dat ook ga doen.

Zelf verwacht ik komend jaar 300euro aan kosten te maken bij de tandarst. Dit door onlangs ontstane schade en constatering dat een vulling aan vervaning toe is.

Vraag mij echter af of het aanvullen van klein stukje tand (welke afgechipt is) onder kosmetisch valt. Volgens mij is het dan geen verzekeringswerk?

Wel irritant, kleine schades blijven maar terugkomen aan die oppervakkige vullingen/reparaties, misschien moet ik die rekening maar doorsturen naar diegene die het ooit veroorzaakt heeft.

Begin van het jaar maar even contact opnemen met de tandarts wat de verwachtte kosten zijn.
En dan ook de huisarts nog contacten wat de aanpak moet zijn voor een deels gescheurde pees

note-to-self: Dokter- en tandartsartsafspraken niet vlak voor het einde vh jaar inplannen, idem voor de blessures :+

[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 31-12-2025 15:09 ]

• DjoeC
AOC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:01:
[...]
Wel irritant, kleine schades blijven maar terugkomen aan die oppervakkige vullingen/reparaties, misschien moet ik die rekening maar doorsturen naar diegene die het ooit veroorzaakt heeft.
Als de schade gevolg is van andermans handelen had je dat allang moeten doen of in ieder geval bij je verzekeraar moeten melden zodat zij verhaal kunnen halen.

• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-01 16:02
JohanNL schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:12:
[...]

hoe zeg ik mijn zorgverzekering op? ik heb lopen kijken op de website van zorg&zekerheid maar kan er niks over vinden behalve dus dat je kan overstappen en dat je zorgverzekering op die manier word opgezegd

• JohanNL
RuneScimi007 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:41:
[...]

hoe zeg ik mijn zorgverzekering op? ik heb lopen kijken op de website van zorg&zekerheid maar kan er niks over vinden behalve dus dat je kan overstappen en dat je zorgverzekering op die manier word opgezegd
Op de site kwam ik dit tegen: https://www.zorgenzekerhe...erzekering/opzegformulier

• RuneScimi007
Held! Dus het is niet erg dat ik nu zelfstandig mijn zorgverzekering stopzet en dan in januari even kijk wat het best bij mij past?

Ik heb namelijk 5 januari een afspraak waarbij het dan duidelijk word hoeveel de kosten zullen bedragen voor mijn wortelkanaalbehandeling en eventuele extra services die erbij komen. In mijn situatie lijkt het dan handig om even tot dan te wachten en vanuit daar een verzekering af te sluiten. Helemaal sinds ik voor de rest kern gezond ben en dus alleen benieuwd ben naar het kostenplaatje van de tandarts.

• JohanNL
RuneScimi007 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:46:
[...]

Held! Dus het is niet erg dat ik nu zelfstandig mijn zorgverzekering stopzet en dan in januari even kijk wat het best bij mij past?

Ik heb namelijk 5 januari een afspraak waarbij het dan duidelijk word hoeveel de kosten zullen bedragen voor mijn wortelkanaalbehandeling en eventuele extra services die erbij komen. In mijn situatie lijkt het dan handig om even tot dan te wachten en vanuit daar een verzekering af te sluiten. Helemaal sinds ik voor de rest kern gezond ben en dus alleen benieuwd ben naar het kostenplaatje van de tandarts.
Voor de basisverzekering is dat geen probleem, alhoewel je mogelijk eerst wel declaraties moet voorschieten van zorg die je afneemt in de periode dat je geen verzekering hebt.
Wat aanvullende verzekeringen betreft hebben ze soms extra voorwaarden, zoals dat je deze niet mag afsluiten als je al (hoge) kosten verwacht.

• jongetje
[...]

Zoek eens op tandarts...

• RuneScimi007
JohanNL schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:51:
[...]

Voor de basisverzekering is dat geen probleem, alhoewel je mogelijk eerst wel declaraties moet voorschieten van zorg die je afneemt in de periode dat je geen verzekering hebt.
Wat aanvullende verzekeringen betreft hebben ze soms extra voorwaarden, zoals dat je deze niet mag afsluiten als je al (hoge) kosten verwacht.
Ja ik had het inderdaad al gezien, maar bij een partij zoals ASR kan dit gewoon tot 750 euro zonder dat ze vragen of je hoge kosten verwacht

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-01 19:17
Dit jaar weer voor het goedkoopste basispakket met maximaal eigen risico gekozen.

Dit hele circus in december blijft nergens op slaan in mijn ogen. Allemaal zo totaal niet transparant, onnodig ingewikkeld, alleen in december mogen overstappen, etc.

Maar gelukkig hebben we marktwerking 🤡

• RuneScimi007
Ik zit al bij een tandarts. Ben doorverwezen naar een specialist bij een andere praktijk waar ik pas 5 jan een afspraak bij heb. Mijn tandarts kon geen kostenplaatje opstellen sinds de specialist zelf moet kijken wat er precies nodig is.

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:38

Dennis1812

Amateur prutser

RuneScimi007 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:53:
[...]

Ja ik had het inderdaad al gezien, maar bij een partij zoals ASR kan dit gewoon tot 750 euro zonder dat ze vragen of je hoge kosten verwacht
Reken wel even uit wat je betaald aan premie en wat je er daadwerkelijk voor terug krijgt..
De rekensom kan nog wel eens ongunstig uitvallen (bijna altijd)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• RuneScimi007
Dennis1812 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:55:
[...]

Reken wel even uit wat je betaald aan premie en wat je er daadwerkelijk voor terug krijgt..
De rekensom kan nog wel eens ongunstig uitvallen (bijna altijd)
I know, ik moet boven de break-even punt komen anders heeft het geen zin. Daarom dat ik eerst even het gesprek afwacht, als ik de kosten kan verspreidden, dus wortelkanaalbehandeling in 2026 en kroon in 2026 dan heb ik meer ruimte met keuzes maken en kan ik ook voor een lager pakket gaan. Eerst even advies krijgen van de specialist

• Wim1147
JohanNL schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:40:
[...]Mensen kiezen hiervoor een beetje uit gewoonte, maarja als men ineens moet gaat bijbetalen voor bloedonderzoek, dan kan daar wel eens een einde aan komen.
Klopt helemaal. Ik heb in mijn omgeving even wat rondgevraagd en bijna iedereen lijkt te zijn verzekerd bij een merk van Menzis of een merk van Achmea. Onder hen ook een aantal die gebruik moeten maken van het laboratorium of de trombosedienst van Certe. Niemand bleek op de hoogte van de nog lopende onderhandelingen tussen deze zorgaanbieder en de genoemde verzekeraars. De bereidheid om van verzekeraar te veranderen was er nauwelijks en een eventuele bijbetaling werd gezien als min of meer onontkoombaar. Wel werd deze verzekerden (en met name die van Menzis) actief voorgehouden dat het wellicht een goed idee was om de dekking via aanvullende verzekeringen flink op te hogen.......

• jongetje
In dit topic zoeken op tandarts. Die discussie is een paar dagen geleden nog geweest.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:53
Ik ben vandaag om 16:45 overgestapt via independer naar VinkVink.

16:57 kreeg ik de bevestigingsemail.

Ik heb mijn eigen verzekering niet opgegezegd ik dacht dat mijn nieuwe verzekeraar dat doet. Ben ik nu te laat en zit ik vast aan twee verzekeringen?

(oude verzekering was vgz bewust)

[ Voor 6% gewijzigd door NMMNG op 31-12-2025 19:05 ]

i500 & chill (@IBKR)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Er is een regeling dacht ik dat een behandeling die gestart is onder je oude verzekering daar blijft. Hoe dat werkt als je 7 jan iets start en je geen verzekering hebt? Ik zou het er niet op wagen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

NMMNG schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:04:

Ik heb mijn eigen verzekering niet opgegezegd ik dacht dat mijn nieuwe verzekeraar dat doet. Ben ik nu te laat en zit ik vast aan twee verzekeringen?

nieuwe verzekeraar doet dat, geen probleem

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:38

Dennis1812

Amateur prutser

Als het goed is doet je nieuwe verzekering dat voor 23:59.
Het kan nooit kwaad zelf nog een formele extra opzegging te doen. Zolang het voor 23:59 is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• AOC
  • Niet online

AOC

Bestseller schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:53:
. Allemaal zo totaal niet transparant, onnodig ingewikkeld, alleen in december mogen overstappen, etc.
Dat niet transparante gebeurt opzettelijk. Als elk individu exact weet waar ze recht op hebben dan kost dat de zorgverzekeraars allen maar geld.

Met targeting campagnes kiezen ze ook mensen waar ze op kunnen verdienen etc etc etc.

Lijkt wel of winst maken belangrijk is :p

• Wim1147
AOC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:18:
[...]Dat niet transparante gebeurt opzettelijk. Als elk individu exact weet waar ze recht op hebben dan kost dat de zorgverzekeraars allen maar geld.
Vergeet daarbij de belangen van de prijsvergelijkers niet. Kreeg gistermiddag (31-12) nog snel een mailtje van een prijsvergelijker met de titel "Nu beslissen of een jaar vastzitten" en de tekst "Over een paar uur gaat het nieuwe jaar in. Dat betekent ook dat de overstapperiode vandaag sluit. Wil je in 2026 niet vastzitten aan een zorgverzekering die niet meer bij je past? Dan moet je vóór middernacht actie ondernemen.". Naast het feit dat ik alleen al gisteren (31-12) in totaal vier van dergelijke berichten van deze prijsvergelijker heb ontvangen, komt het op mij allemaal wat erg dwingend over.

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:59
Dennis1812 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:07:
[...]

Als het goed is doet je nieuwe verzekering dat voor 23:59.
Het kan nooit kwaad zelf nog een formele extra opzegging te doen. Zolang het voor 23:59 is.
Ooit bij een zorgverzekeraar gewerkt. Het is écht niet mogelijk om bij twee zorgverzekeraars een basisverzekering te hebben. Dat wordt opgemerkt en zo nodig rechtgezet.

Als je uiterlijk 23:59 een aanmelding hebt gegaan bij je nieuwe zorgverzekeraar, wordt je oude zorgverzekering opgezegd -mits je geen betalingsachterstand hebt-. Ik zou mij niet teveel zorgen maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Deatheyee op 01-01-2026 03:11 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

Wim1147 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 02:29:
[...]

Vergeet daarbij de belangen van de prijsvergelijkers niet. Kreeg gistermiddag (31-12) nog snel een mailtje van een prijsvergelijker met de titel "Nu beslissen of een jaar vastzitten" en de tekst "Over een paar uur gaat het nieuwe jaar in. Dat betekent ook dat de overstapperiode vandaag sluit. Wil je in 2026 niet vastzitten aan een zorgverzekering die niet meer bij je past? Dan moet je vóór middernacht actie ondernemen.". Naast het feit dat ik alleen al gisteren (31-12) in totaal vier van dergelijke berichten van deze prijsvergelijker heb ontvangen, komt het op mij allemaal wat erg dwingend over.
Tien jaar terug was de referral 100 tot 130 euro waard. Tel uit je winst. Ik snap wel dat iedereen over elkaar heen struikelt voor het lage fruit.

Elk decembermaand weer een lachend feestje..

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:49

Via Independer is het sowieso een overstap. Dus het komt wel goed.

• JohanNL
Op de site van UC staat dat je nog kunt overstappen https://www.unitedconsumers.com/
Ik neem aan dat het niet werkt, of mag je nu ook nog op 1 januari overstappen :P

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:26:
Op de site van UC staat dat je nog kunt overstappen https://www.unitedconsumers.com/
Ik neem aan dat het niet werkt, of mag je nu ook nog op 1 januari overstappen :P
Als je je verzekering al had opgezegd kun je tot en met 31 januari een nieuwe afsluiten.

• JohanNL
Frieda schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Als je je verzekering al had opgezegd kun je tot en met 31 januari een nieuwe afsluiten.
Ja maar bij UC lijkt de timer aan te geven dat het alleen vandaag nog kan, of iemand heeft die timer verkeerd gezet wat mij logischer lijkt.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Ja maar bij UC lijkt de timer aan te geven dat het alleen vandaag nog kan, of iemand heeft die timer verkeerd gezet wat mij logischer lijkt.
Zal wel dat laatste zijn idd :)

• Wim1147
AOC schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 03:45:
[...]

Tien jaar terug was de referral 100 tot 130 euro waard. Tel uit je winst. Ik snap wel dat iedereen over elkaar heen struikelt voor het lage fruit.

Elk decembermaand weer een lachend feestje..
Degenen die wilden overstappen deelden daarin bij sommige prijsvergelijkers tot voor kort mee in b.v. de vorm van een cadeaubon of een elektrische tandenborstel. Bestaat ook niet meer. Het voordeel van overstappen is er bepaald niet minder op geworden voor de prijsvergelijkers. Dat laatste ook omdat een rechtstreekse aanmelding bij de verzekeraar niet leidt tot een lagere premie of een ander voordeel. De rol van de Consumentenbond is wat dat betreft opmerkelijk. De Consumentenbond is namelijk zowel prijsvergelijker als (zelfbenoemd) belangenbehartiger.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wim1147 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Degenen die wilden overstappen deelden daarin bij sommige prijsvergelijkers tot voor kort mee in b.v. de vorm van een cadeaubon of een elektrische tandenborstel. Bestaat ook niet meer. Het voordeel van overstappen is er bepaald niet minder op geworden voor de prijsvergelijkers. Dat laatste ook omdat een rechtstreekse aanmelding bij de verzekeraar niet leidt tot een lagere premie of een ander voordeel. De rol van de Consumentenbond is wat dat betreft opmerkelijk. De Consumentenbond is namelijk zowel prijsvergelijker als (zelfbenoemd) belangenbehartiger.
CB vond ik in dat opzicht nog slecht ook. Voor asr ikz heb je niet de mogelijkheid voor de 2e tandverzekering. Terwijl die best interessant is door de ruimere dekking.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wim1147
JohanNL schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:40:
[...Op de site van Certe staat dat ze nog ' In onderhandeling ' zijn.
Kan me niet voorstellen dat er geen contract komt tussen zo'n grote zorgverlener in Friesland en Achmea.
Beide partijen zijn erbij gebaat dat die er komt, want geschat wordt dat er meer dan de helft van de verzekerden verzekerd is bij De Friesland van Achmea.
Weer een week verder en nog steeds geen contract voor de meeste verzekeraars want 'in onderhandeling'. Het is bizar dat onderhandelingen met zorgverleners nog aan de gang zijn in het al lopende kalenderjaar. Maakt zowel blijven bij een zorgverzekeraar als eventueel overstappen onnodig lastig.

• JohanNL
Wim1147 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Weer een week verder en nog steeds geen contract voor de meeste verzekeraars want 'in onderhandeling'. Het is bizar dat onderhandelingen met zorgverleners nog aan de gang zijn in het al lopende kalenderjaar. Maakt zowel blijven bij een zorgverzekeraar als eventueel overstappen onnodig lastig.
Veel verzekeraars vergoeden wel 100% zolang ze ' in onderhandeling ' zijn geloof ik.
Maar het is een kwestie van wie het eerst knippert met hun ogen oid, beide partijen willen dat er wel een contract komt, maar hopen nog een betere prijs te onderhandelen.
Ben benieuwd of ze uiterlijk eind deze maand eruit zijn!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:59
JohanNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Veel verzekeraars vergoeden wel 100% zolang ze ' in onderhandeling ' zijn geloof ik.
Maar het is een kwestie van wie het eerst knippert met hun ogen oid, beide partijen willen dat er wel een contract komt, maar hopen nog een betere prijs te onderhandelen.
Ben benieuwd of ze uiterlijk eind deze maand eruit zijn!
Ik zou daar niet blind op staren. Zolang er geen contract is kan er nog van alles gebeuren. Het is geen gegeven dat zorgverzekeraars volledig vergoeden als er nog geen contract is.

• JohanNL
Deatheyee schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Ik zou daar niet blind op staren. Zolang er geen contract is kan er nog van alles gebeuren. Het is geen gegeven dat zorgverzekeraars volledig vergoeden als er nog geen contract is.
Nee klopt, dit moet je sowieso even checken bij de verzekeraar.
Voor eenmalige behandelingen, zoals het prikken voor bloedonderzoek, kan het een uitkomst zijn.
Voor een reeks van meerdere behandelingen blijft er onzekerheid en bestaat de kans dat je deze tussentijds moet afbreken om ergens anders voort te zetten, of je moet bijbetalen.
In de praktijk wordt zoiets natuurlijk één grote chaos, dus kan ik me ook voorstellen dat ze dan met een coulanceregeling komen (voor de mensen met weinig geld), want ondanks hun marktwerking-spelletje, is er natuurlijk ook niemand bij gebaat dat zoiets wordt geëscaleerd tot de media of erger ;)

• Wim1147
JohanNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:37:
[...]In de praktijk wordt zoiets natuurlijk één grote chaos, dus kan ik me ook voorstellen dat ze dan met een coulanceregeling komen (voor de mensen met weinig geld), want ondanks hun marktwerking-spelletje, is er natuurlijk ook niemand bij gebaat dat zoiets wordt geëscaleerd tot de media of erger ;)
Ik kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Hooguit zal er een betalingsregeling kunnen worden afgesloten voor het bedrag dat bijbetaald moet worden omdat het gaat om niet gecontracteerde zorg. Een dergelijke coulanceregeling is er voor deze groep ook al niet voor wat betreft het (verplichte) eigen risico. Hooguit kan daarvoor een beroep worden gedaan op de afdeling Sociale Zaken van de gemeente (als er een gemeentelijke vergoedingsregeling voor is tenminste) of kan er iets bij de verzekeraar in termijnen worden betaald.

• Wim1147
Volgens een artikel op nu.nl hebben zorgverzekeraars te maken met het kleinste aantal overstappers sinds 2018. Volgens het artikel wisselden ongeveer 1,1 miljoen Nederlanders van zorgverzekeraar. Dat zou neerkomen op 6,2 procent.. Het hele artikel is hier te vinden.

• JohanNL
Wim1147 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 04:04:
[...]

Ik kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Hooguit zal er een betalingsregeling kunnen worden afgesloten voor het bedrag dat bijbetaald moet worden omdat het gaat om niet gecontracteerde zorg. Een dergelijke coulanceregeling is er voor deze groep ook al niet voor wat betreft het (verplichte) eigen risico. Hooguit kan daarvoor een beroep worden gedaan op de afdeling Sociale Zaken van de gemeente (als er een gemeentelijke vergoedingsregeling voor is tenminste) of kan er iets bij de verzekeraar in termijnen worden betaald.
Iemand postte hier eerder een verhaal waarbij - kortweg - de zorgverlener de factuur had aangepast zodat deze vrijwel volledig overeen kwam met de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg van de verzekering van de klant.
Er zijn ook zorgverleners die zogenaamde ' coulanceregelingen ' aanbieden, vooral in de GGZ lijkt dit er te zijn bij praktijken die met geen enkele zorgverzekeraar nog een contract sluiten.

Deze regelingen lijken wel vooral bedoeld voor mensen die het anders niet kunnen betalen.
Natuurlijk geen garantie, máár het kan dus nog wel meevallen in dergelijke gevallen.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:09
JohanNL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Iemand postte hier eerder een verhaal waarbij - kortweg - de zorgverlener de factuur had aangepast zodat deze vrijwel volledig overeen kwam met de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg van de verzekering van de klant.
Er zijn ook zorgverleners die zogenaamde ' coulanceregelingen ' aanbieden, vooral in de GGZ lijkt dit er te zijn bij praktijken die met geen enkele zorgverzekeraar nog een contract sluiten.

Deze regelingen lijken wel vooral bedoeld voor mensen die het anders niet kunnen betalen.
Natuurlijk geen garantie, máár het kan dus nog wel meevallen in dergelijke gevallen.
De GGZ-praktijk waar ik loop heeft contract met Achmea en DSW. In het geval van VGZ wordt het niet-vergoedde deel kwijtgescholden. Bij andere verzekeraars betaal je wel de volle mep.

Bij Acibadem in Amsterdam (ideaal als je binnen enkele dagen bij de kaakchirurg terecht wil) wordt het niet-vergoedde deel ook kwijtgescholden.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:35
JohanNL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Maar dat kan alleen maar als er maar weinig cliënten bij verzekeraars zitten die niet alles vergoeden. En nu maar hopen dat de verzekeraars die wel alles vergoeden hier geen misbruik van gaan maken bij de volgende onderhandelingen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00
Hier ga ik waarschijnlijk voor Unive. De goedkoopste met max eigen risico + tandartsverzekering 75% tot 1000 euro.

Ja i know... Tandartsverzekeringen kunnen normaal niet uit.... Maar ik heb hier een begroting liggen voor 1050 euro, waar waarschijnlijk nog een paar behandelingen op volgen. Dus ik denk dat ik in dít geval toch wel echt op dat bedrag ga komen. Er is een wachttijd voor kronen/bruggen/orthodontie. Maar niet op Parodontologie.

Uiteindelijk scheelt het me 286 euro tov geen tandartsverzekering. Wat toch een bedrag is. Andere optie is tand 500 voor 75%, welke 44 euro duurder zou uitvallen.

EDIT: toch tand 500 gekozen. Die 75% van 500 ga ik zeker opmaken. Maar 75% van 1000 moet ik 1333 uitgeven. Dat gaat misschien wel lukken, maar misschien ook niet. En dan is het al snel niet meer goedkoper.

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 13-01-2026 15:51 ]

• JohanNL
Waah schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:22:
Hier ga ik waarschijnlijk voor Unive. De goedkoopste met max eigen risico + tandartsverzekering 75% tot 1000 euro.

Ja i know... Tandartsverzekeringen kunnen normaal niet uit.... Maar ik heb hier een begroting liggen voor 1050 euro, waar waarschijnlijk nog een paar behandelingen op volgen. Dus ik denk dat ik in dít geval toch wel echt op dat bedrag ga komen. Er is een wachttijd voor kronen/bruggen/orthodontie. Maar niet op Parodontologie.

Uiteindelijk scheelt het me 286 euro tov geen tandartsverzekering. Wat toch een bedrag is. Andere optie is tand 500 voor 75%, welke 44 euro duurder zou uitvallen.

EDIT: toch tand 500 gekozen. Die 75% van 500 ga ik zeker opmaken. Maar 75% van 1000 moet ik 1333 uitgeven. Dat gaat misschien wel lukken, maar misschien ook niet. En dan is het al snel niet meer goedkoper.
Let op extra bijzondere voorwaarden van de tandverzekering, met in het bijzonder speciale voor als je hem ná 31 december afsluit.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:14
JohanNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Let op extra bijzondere voorwaarden van de tandverzekering, met in het bijzonder speciale voor als je hem ná 31 december afsluit.
En fiscale aftrek.
Ik wist enkele jaren geleden ook van gedeeltelijke frame protheses boven en onder. Bij de meeste hoge tandartsverzekeringen kreeg je vragen daarover. Uiteindelijk had ik er een gevonden zonder vragen daarover. Maar ten eerste veel duurdere basisverzekering en tandartsverzekering met hoge dekking kost ook niet weinig.
Achteraf had ik beter zelf kunnen betalen en deel via belastingaftrek beter af geweest.
Prothese is volgens tandarts aan vervanging toe(tijd gaat snel, bleek al in 2018) , nu bewust voor lage dekking van 250(ivm controle reiniging vullingen) gekozen, omdat vervanging frame prothese zelf betalen(boven en onder +/- € 1800) in combinatie met gedeeltelijke(ivm drempel) belastingaftrek grofweg hetzelfde of minder kost. Bovendien nog niet zeker of dat vervanging al dit jaar noodzakelijk is(mijn gebit zeker geslonken, waardoor meer voedsel tussen, maar heel slecht voelt het ook nog niet, dus misschien pas volgend jaar?)(en ik wil nog tandtechnicus raadplegen voor second opinie over opvulling o.i.d.). Als het moet, moet het en kan ik betalen, maar heb wel geleerd dat ik in 2018 niet het juiste gedaan heb.

[ Voor 11% gewijzigd door sipjohn op 13-01-2026 22:28 ]

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-01 13:55
sipjohn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:14:
[...]

En fiscale aftrek.
Ik wist enkele jaren geleden ook van gedeeltelijke frame protheses boven en onder. Bij de meeste hoge tandartsverzekeringen kreeg je vragen daarover. Uiteindelijk had ik er een gevonden zonder vragen daarover. Maar ten eerste veel duurdere basisverzekering en tandartsverzekering met hoge dekking kost ook niet weinig.
Achteraf had ik beter zelf kunnen betalen en deel via belastingaftrek beter af geweest.
Prothese is volgens tandarts aan vervanging toe(tijd gaat snel, bleek al in 2018) , nu bewust voor lage dekking van 250(ivm controle reiniging vullingen) gekozen, omdat vervanging frame prothese zelf betalen(boven en onder +/- € 1800) in combinatie met gedeeltelijke(ivm drempel) belastingaftrek grofweg hetzelfde of minder kost. Bovendien nog niet zeker of dat vervanging al dit jaar noodzakelijk is(mijn gebit zeker geslonken, waardoor meer voedsel tussen, maar heel slecht voelt het ook nog niet, dus misschien pas volgend jaar?)(en ik wil nog tandtechnicus raadplegen voor second opinie over opvulling o.i.d.). Als het moet, moet het en kan ik betalen, maar heb wel geleerd dat ik in 2018 niet het juiste gedaan heb.
als je toch al gaat 'claimen' via belastingdienst, zou ik geen aanvullende tandverzekering afsluiten: dan kun je die 250 euro (en wellicht meer, of minder) ook inbrengen en die is volledig aftrekbaar, dikke kans dat dat meer oplevert dan een verzekering afsluiten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik wil nog wel even terugkomen op mijn toch wel vrij overtuigde mening m.b.t. aanvullende tandverzekeringen bij de zorgverzekering, zie eventueel m'n posts van november: Zorgverzekering 2026 - zoekpagina 'True'.

Ik ben bij Menzis gebleven omdat die voor mij een goede dekking heeft met veel vrijheid in keuzes (Menzis Basis Vrij) daarbij heb ik dit jaar ook TandVerzorgd 250 genomen.
Met €14,60/mnd komt dit op €175,20/jr met 2x per jaar de C002 en ik gok 2x per jaar 3x de M03 (15 min) kom ik uit op zo'n €134,20. Dan maak ik 'winst' met één gaatje en één foto. Zit misschien wat aan te komen met het vervangen van een spalk als retainer achter de tanden na de beugeljaren. Dit jaar mijn best doen om verlies te maken op de tandverzekeringen :9 dan zit ik het minst in de stoel.
Minder fun fact, tijdens oudejaarsavond nog twee mensen overtuigd om even snel met mij naar hun verzekering te kijken. Eentje kon €15/mnd besparen door over te stappen en en de andere waarschijnlijk €10 tot €20 gebaseerd op de tandartskosten, die tweede heeft snel de facturen bekeken en zag dat hij al jaren anders dan incidenteel 1 gaatje nooit wat heeft en dus echt een verzekering heeft voor verleggen van risico.
Zeker als men geen zorg nodig heeft (of verwacht) is het m.i. toch een koud kunstje om het even kort door te lopen, maar toch zie ik dat men dit niet doet, jammer.

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:27
Ik begin me inmiddels wel mateloos te irriteren aan dat mijn behandelend regionaal ziekenhuis nog geen contract heeft afgesloten dit jaar met ongeveer 50% van de zorgverzekeringen (waaronder mijn eigen). Terwijl de rest van de ziekenhuizen in de regio wel al een contract hebben.

Gelukkig hebben mijn naasten en ik allen een combinatiepolis, maar toch vind ik die onzekerheid in midden-januari niet kloppen.

M.i. zou er een regel moeten komen dat zorgverzekeringen hun contracten voor het volgende jaar al rond moeten hebben vóór de overstapperiode. Of als dat allemaal te lastig is: in ieder geval vóór 1 januari.

[ Voor 5% gewijzigd door FlyingPineapple op 17-01-2026 13:08 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FlyingPineapple schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:07:
Ik begin me inmiddels wel mateloos te irriteren aan dat mijn behandelend regionaal ziekenhuis nog geen contract heeft afgesloten dit jaar met ongeveer 50% van de zorgverzekeringen (waaronder mijn eigen). Terwijl de rest van de ziekenhuizen in de regio wel al een contract hebben.

Gelukkig hebben mijn naasten en ik allen een combinatiepolis, maar toch vind ik die onzekerheid in midden-januari niet kloppen.

M.i. zou er een regel moeten komen dat zorgverzekeringen hun contracten voor het volgende jaar al rond moeten hebben vóór de overstapperiode. Of als dat allemaal te lastig is: in ieder geval vóór 1 januari.
Schrijf je favoriete partij aan en neem daarbij degene mee met een zetel en het portfolio 'zorg'.
Ik ben van mening dat het sowieso volstrekt van de pot gerukt is dat iets volkomen logisch als het afnemen en verzekeren van zorg zo vreselijk ingewikkeld is voor de gemiddelde consument.

• JohanNL

Het moet wel mogelijk zijn, maar ga er maar vanuit dat de premie dan nóg verder omhoog gaat of de hoeveelheid contracten gaat flink omlaag.
En dan is het niet ondenkbaar dat er nadien geluiden gaan zijn om die deadline dan maar weer weg te halen, zodat er meer contracten zullen komen en/of de premie omlaag gaat.

Enfin, naast het kiezen van een combinatiepolis is een goed gevulde spaarrekening toch nog je allerbeste verzekering, mocht er toch nog iets 'mis' gaan.

• Wim1147

Helemaal mee eens. In dit draadje heb ik al het voorbeeld genoemd van een groot diagnostisch laboratorium aanbiedt dat met de meeste verzekeraars (nog altijd) geen contract heeft maar wel een bijna monopoliepositie heeft in de regio. Nog altijd staat er op de website van deze organisatie dat ze met deze verzekeraars 'in onderhandeling' zijn. Sinds eind december is die situatie ongewijzigd. Daarnaast wordt de hoogste tijd dat er meer transparantie komt over zorgplafonds. De beste oplossing is het herintroduceren van de restitutiepolis.

Verder, net als in andere jaren, bij een aantal verzekeraars ook weer de nodige problemen met contracten met de apotheken in de buurt. Is wel een probleem als je medicijnen nodig hebt, maar relatief eenvoudig op te lossen door een inschrijving bij een internetapotheek. In dat geval wel weer letten op de 'voorkeurslijst' en de manier waarop het eigen risico daarvoor al dan niet wordt verrekend met het verplichte eigen risico. Het blijft een gedoe.

[ Voor 13% gewijzigd door Wim1147 op 18-01-2026 16:32 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste