FlyingPineapple schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:57:
[...]
Je bent vrij om een huisarts te kiezen, net als je vrij bent om bijv. een tandarts te kiezen. Zorgverzekeraars sluiten met bijna elke huisarts een contract, beste is te wachten tot midden december alvorens over te stappen van verzekering zodat de meeste contracten bekend zijn.
Waar je ook standaard op moet letten qua contracten is:Zelfs als je er nooit komt, is het toch goed om te kijken of de zorgverlener waar jij waarschijnlijk ooit gebruik van kan gaan maken gecontracteerd is.
- Ziekenhuis
- Apotheek
- Vergeet het maar een andere huisarts kiezen. Zitten allemaal al vol of willen geen nieuwe patienten aannemen. Ik ben al toe aan mijn 4e huisarts.
En als je situatie gecompliceerder is, dan moet je bijvoorbeeld ook denken aan:
- Je psycholoog
- Je GGZ instelling
- Je zorginstelling
- Je ziekenvervoerder
- Je behandelcentrum
- Je fysiotherapeut
- Je orthodontist
- Je hulpmiddelenverstrekker
- noem maar op…
De consumentenbond vergelijker is nu beschikbaar voor 2026.
Zij gaven eerder aan dat Salland de goedkoopste was met 1.561 voor jaarbetaling en maximaal eigen risico. Uit de vergelijker komt VGZbewuzt als goedkoper met 1.475 per jaar. Toch maar weer overstappen dan!
Zij gaven eerder aan dat Salland de goedkoopste was met 1.561 voor jaarbetaling en maximaal eigen risico. Uit de vergelijker komt VGZbewuzt als goedkoper met 1.475 per jaar. Toch maar weer overstappen dan!
Makkelijke keuze op zich dit jaar, UnitedConsumersVGZ met max ER was vorig jaar de goedkoopste en nu 1 van de 3 goedkoopste.
Enige wat ik nog even moet nakijken is of er een cashback mogelijk is ergens, want dan loont overstappen van UnitedConsumersVGZ naar regulier VGZ
Enige wat ik nog even moet nakijken is of er een cashback mogelijk is ergens, want dan loont overstappen van UnitedConsumersVGZ naar regulier VGZ
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
De puzzel lijkt te zijn gelegd: Zilveren Kruis is aanzienlijk duurder geworden en heeft de pakketten voor tandheelkunde versoberd. Geen optie dus. Ik wacht nog even op de aanvullende verzekeringen van FBTO, maar de kans is groot dat het Nationale Nederlanden wordt. Nooit van gehoord als zorgverzekeraars, waar hoort die club bij?
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Staat gewoon in de TS, maar hierbij nogmaals:THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:08:
De puzzel lijkt te zijn gelegd: Zilveren Kruis is aanzienlijk duurder geworden en heeft de pakketten voor tandheelkunde versoberd. Geen optie dus. Ik wacht nog even op de aanvullende verzekeringen van FBTO, maar de kans is groot dat het Nationale Nederlanden wordt. Nooit van gehoord als zorgverzekeraars, waar hoort die club bij?
In vino veritas, in aqua sanitas
Tand Basis en de aanvullende verzekering met 1 ster zijn toch redelijk hetzelfde gebleven? Wel iets duurder en zonder collectieve korting (als je ze afneemt zonder basisverzekering). Je ziet ze alleen als je Basis Zeker aanklikt in plaats van Basis Start. De basisverzekeringen zijn inderdaad niet aantrekkelijk bij Zilveren Kruis, maar die had ik daar toch al niet.THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:08:
De puzzel lijkt te zijn gelegd: Zilveren Kruis is aanzienlijk duurder geworden en heeft de pakketten voor tandheelkunde versoberd. Geen optie dus.
Desalniettemin overweeg ik ook Nationale Nederlanden. Het later kunnen aanzetten van een duurdere aanvullende verzekering is op zich wel aantrekkelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 14-11-2025 15:56 ]
De premies van de aanvullende verzekeringen van FBTO staan ook onlineTHE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:08:
Bij de nieuwe aanvullende tandartsverzekeringen zit geen vergoeding meer voor foto's maken. Let daar dus op! Misschien wel als ik de oude behoud zonder collectiviteitskorting? Al is dat alsnog duurder dan alles bij Nationale Nederlanden.TexMex schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:51:
[...]
Tand Basis en de aanvullende verzekering met 1 ster zijn toch redelijk hetzelfde gebleven? Wel iets duurder en zonder collectieve korting (als je ze afneemt zonder basisverzekering). Je ziet ze alleen als je Basis Zeker aanklikt in plaats van Basis Start. De basisverzekeringen zijn inderdaad niet aantrekkelijk bij Zilveren Kruis, maar die had ik daar toch al niet.
Desalniettemin overweeg ik ook Nationale Nederlanden. Het later kunnen aanzetten van een duurdere aanvullende verzekering is op zich wel aantrekkelijk.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Goed gezien, maar totaal oninteressant voor ons. Jammer!GerardHenninger schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:52:
[...]
De premies van de aanvullende verzekeringen van FBTO staan ook online
VGZ bewuzt tand 250 is wel redelijk. €10 per maand/€120 per jaar:
€10.000 tandartskosten na ongeval + €250 budget, 75% vergoeding voor:
- Controle
- Gebitsreiniging
- Foto's
- Vullingen
- Controle
- Gebitsreiniging
- Foto's
- Vullingen
NN heeft met het leeuwendeel van de ziekenhuizen een omzetplafond afgesproken. Daarmee schuiven ze effectief een deel van de ziekenhuisdeclaraties in de schoenen van de zorgverzekeraar van 2027.THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:34:
[...]
... Al is dat alsnog duurder dan alles bij Nationale Nederlanden.
Bij zorgvrij zou dat geen belemmering 'mogen' zijnrr7r schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:57:
[...]
NN heeft met het leeuwendeel van de ziekenhuizen een omzetplafond afgesproken. Daarmee schuiven ze effectief een deel van de ziekenhuisdeclaraties in de schoenen van de zorgverzekeraar van 2027.
Doorleververplichting
Heb je de Zorg Vrij verzekering, dan mag je voor alle andere zorg zelf je zorgverlener kiezen. Dan geldt de zogenaamde ‘doorleververplichting’: je kunt een behandeling krijgen bij de zorgverlener van jouw keuze, ook als de zorgverlener zijn jaarlijkse omzetplafond bereikt heeft.
Ja maar dat is niet de 'voordelige' verzekering van NN waar in dit topic enthousiast naar verwezen werd.WendyW1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:03:
[...]
Bij zorgvrij zou dat geen belemmering 'mogen' zijn
Doorleververplichting
Heb je de Zorg Vrij verzekering, dan mag je voor alle andere zorg zelf je zorgverlener kiezen. Dan geldt de zogenaamde ‘doorleververplichting’: je kunt een behandeling krijgen bij de zorgverlener van jouw keuze, ook als de zorgverlener zijn jaarlijkse omzetplafond bereikt heeft.
Ja, aan de oude is niets veranderd en die kun je eventueel gewoon behouden. Hier is onder Tand Basis (stukje omlaag scrollen) in ieder geval geen verschil te zien tussen 2025 en 2026. In beide gevallen zijn foto's met code X10 of X22 inbegrepen. Aan de dekking is volgens mij niets veranderd.THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:34:
[...]
Bij de nieuwe aanvullende tandartsverzekeringen zit geen vergoeding meer voor foto's maken. Let daar dus op! Misschien wel als ik de oude behoud zonder collectiviteitskorting? Al is dat alsnog duurder dan alles bij Nationale Nederlanden.
Met die nieuwe aanvullende pakketten heb je niets te maken als je de oude behoudt en geen basisverzekering bij Zilveren Kruis afsluit.
Dat is niet zozeer iets van Nationale Nederlanden, maar geldt simpelweg voor alle naturapolissen van CZ (waar NN voor de zorgverzekering ook onder valt). Voor Achmea (FBTO bijvoorbeeld) en VGZ geldt dit overigens net zo goed, lijkt het. Daar valt het op dit moment alleen wat minder op omdat die überhaupt nog niet veel ziekenhuizen gecontracteerd hebben. Maar bij de ziekenhuizen die al wel gecontracteerd zijn, zie ik ook vaak een omzetplafond staan.rr7r schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:57:
[...]
NN heeft met het leeuwendeel van de ziekenhuizen een omzetplafond afgesproken. Daarmee schuiven ze effectief een deel van de ziekenhuisdeclaraties in de schoenen van de zorgverzekeraar van 2027.
Bij Menzis is het op het eerste gezicht iets beter? Het is sowieso nog wel even afwachten tot er meer gecontracteerd is, maar de omzetplafonds zijn voor 2026 wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
Ja je hebt gelijk en zie dat het inderdaad dat het bij CZ ook is.TexMex schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:35:
[...]
Dat is niet zozeer iets van Nationale Nederlanden, maar geldt simpelweg voor alle naturapolissen van CZ (waar NN voor de zorgverzekering ook onder valt). Voor Achmea (FBTO heb ik gecheckt) geldt dit overigens net zo goed, lijkt het. Daar valt het op dit moment alleen wat minder op omdat die überhaupt nog niet veel ziekenhuizen gecontracteerd hebben. Maar bij de ziekenhuizen die al wel gecontracteerd zijn, zie ik ook vaak een omzetplafond staan.
Bij Menzis is het op het eerste gezicht iets beter? Het is sowieso nog wel even afwachten tot er meer gecontracteerd is, maar de omzetplafonds zijn voor 2026 wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
Maar bij CZ/NN vind ik het wel erg gortig voor de randstad. Lijkt elders minder te zijn.
Bij DSW lees ik bijvoorbeeld dat ze een doorleververplichting met de meeste hebben afgesloten.
https://www.dsw.nl/consum...steldevragen/omzetplafond
Maar bij NN lees ik dat "misschien moet je langer wachten". En er is wel wachtlijstbemiddeling, maar als de andere meeste ziekenhuizen dan ook een omzetplafond hebben...
https://www.nn.nl/Particu...vices/Zorgvergelijker.htm
Los van de zorgverzekering is onze ongevalverzekering (ook tandongeval) €1,68/mnd voor twee volwassenen (€10/jr pp).Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:48:
VGZ bewuzt tand 250 is wel redelijk. €10 per maand/€120 per jaar:
- Controle
- Gebitsreiniging
- Foto's
- Vullingen
Een standaard periodieke controle, C002, is €28,83 per keer.*
Gebitsreiniging, M03, per vijf minuten: €17,01.
Dus 15 min reiniging en één controle per 6 maand maakt €159,72 per jaar. 25% betaal je zelf dat is €39,93 + €120 = €159,93 en toevallig breakeven.
Met 25 min reinigen en twee controles per jaar ben je goedkoper uit om het uit eigen zak te betalen i.c.m. een aparte ongevalverzekering (incl. tandongeval) en je bespaart met de VGZ bewuzt tand 250 maximaal €67,50 als je boven de €250 zit (of €77,50 als je hierom een andere ongevalverzekering zou opzeggen).
In het algemeen geldt: verzeker je voor wat je niet kunt betalen. Met een budget van €250 moet je echt in de marges zitten om er goed aan te doen, als je al geaccepteerd wordt door de verzekeraar.
Alternatief is zelf die €20/mnd aan de kant zetten met een ongevalverzekering.
*2025 prijzen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True Waar zit je met die ongevalverzekering?
Zero compensation
Internet Janny schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:34:
@True Waar zit je met die ongevalverzekering?
offtopic:
Centraal Beheer Achmea en dan tandongevallen erbij nemen, want dat zijn net de kosten die ik niet wil maken; een smakker op de fiets en vijf duizend kwijt zijn om je gebit te herstellen.
Centraal Beheer Achmea en dan tandongevallen erbij nemen, want dat zijn net de kosten die ik niet wil maken; een smakker op de fiets en vijf duizend kwijt zijn om je gebit te herstellen.
Ik meen mij te herinneren dat ik vorig jaar ook gebaseerd op preferente medicatie kon zien welke verzekering dat wel of niet dekte, zoek ik verkeerd of is zo'n site voor dit jaar nog niet in de lucht?
Hier zitten we zo op 25 minuten reiniging. En de oude aanvullende vergoed 100%.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:14:
[...]
Los van de zorgverzekering is onze ongevalverzekering (ook tandongeval) €1,68/mnd voor twee volwassenen (€10/jr pp).
Dus 15 min reiniging en één controle per 6 maand maakt €159,72 per jaar. 25% betaal je zelf dat is €39,93 + €120 = €159,93 en toevallig breakeven.
Met 25 min reinigen en twee controles per jaar ben je goedkoper uit om het uit eigen zak te betalen i.c.m. een aparte ongevalverzekering (incl. tandongeval) en je bespaart met de VGZ bewuzt tand 250 maximaal €67,50 als je boven de €250 zit (of €77,50 als je hierom een andere ongevalverzekering zou opzeggen).
In het algemeen geldt: verzeker je voor wat je niet kunt betalen. Met een budget van €250 moet je echt in de marges zitten om er goed aan te doen, als je al geaccepteerd wordt door de verzekeraar.
*2025 prijzen.
Oh, top. Dus dan kan ik de oude polissen behouden: 11,40 voor 8x fysio is betaalbaar, net als 11,40 euro per maand voor dat tandartspakket.TexMex schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:18:
[...]
Ja, aan de oude is niets veranderd en die kun je eventueel gewoon behouden. Hier is onder Tand Basis (stukje omlaag scrollen) in ieder geval geen verschil te zien tussen 2025 en 2026. In beide gevallen zijn foto's met code X10 of X22 inbegrepen. Aan de dekking is volgens mij niets veranderd.
Met die nieuwe aanvullende pakketten heb je niets te maken als je de oude behoudt en geen basisverzekering bij Zilveren Kruis afsluit.
Maar moet dat echt even rustig narekenen.
Met dat laatste eens: verzeker wat je niet kunt betalen. Daarom vind ik juist die 10 euro wel scherp.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:14:
[...]
Los van de zorgverzekering is onze ongevalverzekering (ook tandongeval) €1,68/mnd voor twee volwassenen (€10/jr pp).
*2025 prijzen.
Zoals je aangeeft: 2 controles en 1x een reiniging van 30 minuten... voor heel veel mensen is dat wel echt het 'bare minimum' om hun gebit op orde te houden en zijn dat kosten die ze hoe dan ook maken. Dan kun je zelf 160 euro opzij zetten en heb je geen speling meer, of je betaalt 120 euro + 40 euro ('break-even' zoals je aangeeft) én je hebt nog steeds wat vergoedingsruimte over... mocht je toch een tweede keer een reiniging van 30 minuten willen/nodig hebben... of als je onverhoopt toch een gaatje hebt.
De echte 'klapper' zit 'm natuurlijk óók nog in de tandongevallen vergoeding tot €10.000. Die zit er ook nog bij en is ook echt een verzekering voor iets wat niet te voorzien is, maar wel erg in de papieren kan lopen.
En over welke aanvullende spreek jij nu dan?Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:10:
[...]
Met dat laatste eens: verzeker wat je niet kunt betalen. Daarom vind ik juist die 10 euro wel scherp.
Zoals je aangeeft: 2 controles en 1x een reiniging van 30 minuten... voor heel veel mensen is dat wel echt het 'bare minimum' om hun gebit op orde te houden en zijn dat kosten die ze hoe dan ook maken. Dan kun je zelf 160 euro opzij zetten en heb je geen speling meer, of je betaalt 120 euro + 40 euro ('break-even' zoals je aangeeft) én je hebt nog steeds wat vergoedingsruimte over... mocht je toch een tweede keer een reiniging van 30 minuten willen/nodig hebben... of als je onverhoopt toch een gaatje hebt.
De echte 'klapper' zit 'm natuurlijk óók nog in de tandongevallen vergoeding tot €10.000. Die zit er ook nog bij en is ook echt een verzekering voor iets wat niet te voorzien is, maar wel erg in de papieren kan lopen.
VGZ bewuzt tand 250THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:18:
[...]
En over welke aanvullende spreek jij nu dan?
Die €10 is alleen niet scherp, want je krijgt er namelijk maar heel weinig voor terug. Je betaald namelijk elk jaar (aangenomen dat je altijd zo'n verzekering neemt) €120 waarbij je pas bij €160 aan tandartskosten breakeven bent en de gemaximeerde 'winst' €68 is als je boven de €250 aan kosten uitkomt.Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:10:
[...]
Met dat laatste eens: verzeker wat je niet kunt betalen. Daarom vind ik juist die 10 euro wel scherp.
Eigenlijk betaal je dus €10/mnd om mogelijk tot €68 te besparen. En als je normaal twee keer per jaar gaat in mei en november en je bent in november ziek en verplaatst je controle en reiniging tot na de kerst in januari ben je een dief van je eigen portemonnee.
In Nederland gaan we helemaal prat op verzekeren en zekerheid, de enige zekerheid die je met een aanvullende tandverzekering koopt anno 2025* is dat geld uit je eigen zak klopt.
Als je de tandongevallenverzekering de klapper vind, verzeker dan alleen dat, het is niet zo ingewikkeld voor €10/jr.
*de echt uitzonderingssituaties worden door de acceptatiecriteria er ook al uitgefilterd.
Resumé, als je €172,5/jr* kunt betalen kun je ook €250/jr betalen waarom dit verzekeren?
*dit is al minus €10 voor de tandongevallenverzekering
[ Voor 3% gewijzigd door True op 14-11-2025 22:16 ]
Veel mensen vinden het prettiger om zo'n bedrag in termijnen te betalen.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:59:
[...]
Resumé, als je €172,5/jr* kunt betalen kun je ook €250/jr betalen waarom dit verzekeren?
*minus €10 voor de tandongevallenverzekering
Dat maakt het geen rationele keuze en daar zijn wij van op Tweakers.Mawlana schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:11:
[...]
Veel mensen vinden het prettiger om zo'n bedrag in termijnen te betalen.
De mensen die niet zomaar een tandartsrekening van €100 kunnen betalen denken daar anders over. Laten we blij zijn dat wij dat wél kunnen, want het is helaas geen vanzelfsprekendheid.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:17:
[...]
Dat maakt het geen rationele keuze en daar zijn wij van op Tweakers.
Ik snap je punt, maar ik denk dat we in dit geval er gewoon allebei anders naar kijken en hier geen van beide echt gelijk heeft.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:59:
[...]
Die €10 is alleen niet scherp, want je krijgt er namelijk maar heel weinig voor terug. Je betaald namelijk elk jaar (aangenomen dat je altijd zo'n verzekering neemt) €120 waarbij je pas bij €160 aan tandartskosten breakeven bent en de gemaximeerde 'winst' €68 is als je boven de €250 aan kosten uitkomt.
Eigenlijk betaal je dus €10/mnd om mogelijk tot €68 te besparen. En als je normaal twee keer per jaar gaat in mei en november en je bent in november ziek en verplaatst je controle en reiniging tot na de kerst in januari ben je een dief van je eigen portemonnee.
In Nederland gaan we helemaal prat op verzekeren en zekerheid, de enige zekerheid die je met een aanvullende tandverzekering koopt anno 2025* is dat geld uit je eigen zak klopt.
Als je de tandongevallenverzekering de klapper vind, verzeker dan alleen dat, het is niet zo ingewikkeld voor €10/jr.![]()
*de echt uitzonderingssituaties worden door de acceptatiecriteria er ook al uitgefilterd.
*minus €10 voor de tandongevallenverzekering
Onze uitgangspunten zijn namelijk verschillend. Ik ga er namelijk vanuit dat iemand die voor zijn gebit zorgt altijd al zeker aan 160 euro aan kosten heeft. Jij niet.
Vanuit mijn uitgangspunt geldt dan: als iemand toch al sowieso 160 euro uitgeef, dan liever 120 (verzekering) + 40 (eigen bijdrage). Waarom? Die kosten maak je dus sowieso, dus waarom niet via een tandpakket met als voordeel daar bovenop heb je dan nog het extra verzekeringsaspect:
- mocht je onverwacht extra kosten maken, je over de eerstvolgende 173 euro aan kosten alsnog 75% vergoed krijgt
- mocht je onverwacht een tandongeval krijgen, je tot €10.000 gedekt bent
Jouw uitgangspunt is: het is maar de vraag of je aan 160 euro komt en voor tandongevallen kan je ook voor 10 euro per jaar nog een extra verzekering afsluiten.
Dáár zit het verschil: jij betwist die 160 euro. Dan maak jij andere keuzes m.b.t. mondzorg (wat natuurlijk prima is). Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die bijv. deze scenario's als het minimale aan mondzorg zien:
1) 2 controles per jaar + 1x mondhygiënist 30 min, of
2) 1 controle per jaar + 2x mondhygiënist 30 min
In beide scenario's heb je de kosten van het tandpakket eruit. Nog los van onverwachte codes: als je bijv. een slimme mondhygiënist hebt, gooit ze 1x een zin er tussendoor als: "Let op dat je rechtsachter ook goed poetst". Dat kost je ook al 17 euro, want 'preventieve voorlichting'.
Ik denk dat een prima conclusie is: als je in de categorie valt dat je sowieso ieder jaar 1/2 controles en/of 1/2 mondhygiënist-bezoeken hebt, dan is in dit geval een tandpakket van €10 p/m juist de rationele keuze. Val je niet in die groep die dat sowieso doet, dan is het maar de vraag of het nodig is.
Helemaal eens met jou, we hebben prima geld liggen om de tandarts te betalen. Het gaat juist om die extraatjes die je krijgt bij de aanvullende verzekering.Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:24:
[...]
Ik snap je punt, maar ik denk dat we in dit geval er gewoon allebei anders naar kijken en hier geen van beide echt gelijk heeft.
Onze uitgangspunten zijn namelijk verschillend. Ik ga er namelijk vanuit dat iemand die voor zijn gebit zorgt altijd al zeker aan 160 euro aan kosten heeft. Jij niet.
Vanuit mijn uitgangspunt geldt dan: als iemand toch al sowieso 160 euro uitgeef, dan liever 120 (verzekering) + 40 (eigen bijdrage). Waarom? Die kosten maak je dus sowieso, dus waarom niet via een tandpakket met als voordeel daar bovenop heb je dan nog het extra verzekeringsaspect:
- mocht je onverwacht extra kosten maken, je over de eerstvolgende 173 euro aan kosten alsnog 75% vergoed krijgt
Jouw uitgangspunt is: het is maar de vraag of je aan 160 euro komt en voor tandongevallen kan je ook voor 10 euro per jaar nog een extra verzekering afsluiten.
Dáár zit het verschil: jij betwist die 160 euro. Dan maak jij andere keuzes m.b.t. mondzorg (wat natuurlijk prima is). Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die bijv. deze scenario's als het minimale aan mondzorg zien:
In beide scenario's heb je de kosten van het tandpakket eruit. Nog losse van onverwachte codes: als je bijv. een slimme mondhygiënist hebt, gooit ze 1x een zin er tussendoor als: "Let op dat je rechtsachter ook goed poetst". Dat kost je ook al 17 euro, want 'preventieve voorlichting'.
Ik denk dat een prima conclusie is: als je in de categorie valt dat je sowieso ieder jaar 1/2 controles en/of 1/2 mondhygiënist-bezoeken hebt, dan is in dit geval een tandpakket van €10 p/m juist de rationele keuze. Val je niet in die groep die dat sowieso doet, dan is het maar de vraag of het nodig is.
Vandaar ook dat de vorige van Zilveren Kruis zo prettig was. Kreeg net de mail dat het 237 euro gaat worden voor de tandarts en 8x fysio. Dat is per maand 19,75 euro voor fysio, 1x controle, 25 minuten hygiëne en foto’s. Ik vind dat echt nog steeds een nette deal.
Dat is 1,25 euro duurder dan NN maar wel 100% vergoeding mondzorg en 2x extra fysio.
Ik moet zeggen dat ik op tandongeval en een buitenland dekking nooit aanvullend heb verzekerd. Kijk ik naar jaarlijkse tandarts kosten dan is dat tot nu toe altijd 55-75 euro geweest voor een enkele controle (ik ga 1x per jaar), meer niet geluk moet je ook hebben.
Kijk ik naar mijn ouders die niet de luxe hadden van een beugel dan tikken zij inderdaad die 160 euro per jaar per persoon met gemak aan.
Los daarvan, voor mij is het waarschijnlijk de eerste keer dat ik niet switch dit jaar, ik zit momenteel bij VinkVink.
Kijk ik naar mijn ouders die niet de luxe hadden van een beugel dan tikken zij inderdaad die 160 euro per jaar per persoon met gemak aan.
Los daarvan, voor mij is het waarschijnlijk de eerste keer dat ik niet switch dit jaar, ik zit momenteel bij VinkVink.
[ Voor 18% gewijzigd door Puddi Puddin op 14-11-2025 22:39 ]
Jammer dat je het nu op de man moet gaan spelen.Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:24:
[...]
Ik snap je punt, maar ik denk dat we in dit geval er gewoon allebei anders naar kijken en hier geen van beide echt gelijk heeft.
In beide scenario's heb je de kosten van het tandpakket eruit. Nog los van onverwachte codes: als je bijv. een slimme mondhygiënist hebt, gooit ze 1x een zin er tussendoor als: "Let op dat je rechtsachter ook goed poetst". Dat kost je ook al 17 euro, want 'preventieve voorlichting'.
Ik betaal liever preventief wat meer, met een degelijke tandenborstel met druksensor, ragers in verschillende maten én houd dit goed bij zodat ik niet een uur per jaar bij een mondhygiënist hoef te liggen. Wie de bal kaatst kan die terugverwachten: jij moet blijkbaar beter continu op je gebit letten i.p.v. 'wat meer betalen omdat het nodig is' als je bij de tandarts bent.
Die preventieve voorlichting is overigens ook per 5 minuten voor dezelfde prijs, het is heel simpel je houdt bij wanneer je naar binnen gaat en wanneer je naar buiten komt en dat is de tijd die je betaald. Of het nu M01 of M03 is, dat maakt geen zak uit. Dan heb je geen slimme mondhygiënist, dan heb je een tandartsenpraktijk die jou graag tilt, daar zou ik geen vertrouwen in hebben.
Ik vind het geen enkel probleem om de tandarts te betalen voor werk wat verricht moet worden en mondhygiënist werkzaamheden schaar ik zeker niet onder optioneel, dat is noodzakelijk.
We kunnen het in ieder geval over eens zijn dat we er allebei anders naar kijken.
Ik denk dat je hier een (persoonlijke) aanval ziet die er niet is.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:40:
[...]
Jammer dat je het nu op de man moet gaan spelen.
[...] Wie de bal kaatst kan die terugverwachten:
Zoals je zelf nu extra toelicht: jij maakt andere keuzes, waardoor jij niet aan die 160 euro komt. Dat verandert niets aan mijn stelling dat er denk ik heel veel mensen zijn die voor zichzelf 1/2 controles + 1/2 mondhygiënist bezoeken als het minimale zien.
Daar zit geen oordeel over jou in. Daar zit óók geen "jij doet dat niet, dus jij bent slecht bezig in". Het gaat juist niet over jou. In geen enkele vorm. Het gaat juist over die groep mensen die wél standaard 1/2 controles én 1/2 mondhygiënist bezoeken per jaar hebben. Daarvoor is zo'n tandpakket niets anders dan de meest rationele keuze.
Precies. Tand Basis van Zilveren Kruis als losse aanvullende verzekering is hier op Tweakers de laatste jaren behoorlijk populair geworden. Daar kon je zelfs gegarandeerd 'winst' op maken ten opzichte van geen tandartsverzekering als je die met een collectiviteit afsloot. Inderdaad wel in een situatie van 1 of 2 controles per jaar en 25 minuten reiniging.Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:24:
[...]
Per 2026 is die overigens niet meer los af te sluiten door nieuwe klanten.
Mee eens, dit was gewoon een nette discussie met verschillende uitgangspunten en argumenten.Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:49:
[...]
Ik denk dat je hier een (persoonlijke) aanval ziet die er niet is.
Niet persoonlijk nemen, zo lees ik het in elk geval niet.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:40:
[...]
Jammer dat je het nu op de man moet gaan spelen.
Ik betaal liever preventief wat meer, met een degelijke tandenborstel met druksensor, ragers in verschillende maten én houd dit goed bij zodat ik niet een uur per jaar bij een mondhygiënist hoef te liggen. Wie de bal kaatst kan die terugverwachten: jij moet blijkbaar beter continu op je gebit letten i.p.v. 'wat meer betalen omdat het nodig is' als je bij de tandarts bent.
Die preventieve voorlichting is overigens ook per 5 minuten voor dezelfde prijs, het is heel simpel je houdt bij wanneer je naar binnen gaat en wanneer je naar buiten komt en dat is de tijd die je betaald. Of het nu M01 of M03 is, dat maakt geen zak uit. Dan heb je geen slimme mondhygiënist, dan heb je een tandartsenpraktijk die jou graag tilt, daar zou ik geen vertrouwen in hebben.
Ik vind het geen enkel probleem om de tandarts te betalen voor werk wat verricht moet worden en mondhygiënist werkzaamheden schaar ik zeker niet onder optioneel, dat is noodzakelijk.
We kunnen het in ieder geval over eens zijn dat we er allebei anders naar kijken.
Ik onderhoud m’n gebit ook goed, ben er zuinig op. Toch af en toe tandsteen en dan is eens per jaar mondhygiëniste wel even prettig. Hoe goed je ook poetst en ragert, je gebit kan altijd schoner.
Uhm.Uniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:49:
[...]
Ik denk dat je hier een (persoonlijke) aanval ziet die er niet is.
Zoals je zelf nu extra toelicht: jij maakt andere keuzes, waardoor jij niet aan die 160 euro komt. Dat verandert niets aan mijn stelling dat er denk ik heel veel mensen zijn die voor zichzelf 1/2 controles + 1/2 mondhygiënist bezoeken als het minimale zien.
Daar zit geen oordeel over jou in. Daar zit óók geen "jij doet dat niet, dus jij bent slecht bezig in". Het gaat juist niet over jou. In geen enkele vorm. Het gaat juist over die groep mensen die wél standaard 1/2 controles én 1/2 mondhygiënist bezoeken per jaar hebben. Daarvoor is zo'n tandpakket niets anders dan de meest rationele keuze.
Hieruit maak ik dan een impliciete veronderstelling waarbij je stelt dat ik bewust minder wil uitgeven dan heel veel anderen aan mondzorg. Als ik dat verkeerd lees, mijn excuses, ook voor mijn steek onder water.Dáár zit het verschil: jij betwist die 160 euro. Dan maak jij andere keuzes m.b.t. mondzorg (wat natuurlijk prima is). Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die bijv. deze scenario's als het minimale aan mondzorg zien:
Punt blijft dat ik al jaren 2x per jaar een afspraak bij mijn tandarts heb (die ook direct mondzorghandelingen uitvoert of indien nodig je verwijst voor een nieuwe afspraak en ik de afgelopen 5 jaar (zo ver gaat mijn klapper terug die hier op de kast naast mij staat) ruim onder de €160/jr blijf. Dat is dus 2x jaar controle en 2x jaar mondhygiënist indien nodig of door de tandarts uitgevoerd.
En dus is die verzekering een verkapte vorm van geld uit mijn eigen zak kloppen. En laten we niet vergeten, dit is een commercieel product. Als het verlieslatend zou zijn, zou een verzekeraar dit niet aanbieden.
Klinkt nog steeds als een prima deal inderdaad, maar je moet niet vergeten dat zorgverzekeraars winst mogen maken op de aanvullende verzekeringen en dat ook zeker doen.THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:29:
[...]
Helemaal eens met jou, we hebben prima geld liggen om de tandarts te betalen. Het gaat juist om die extraatjes die je krijgt bij de aanvullende verzekering.
Vandaar ook dat de vorige van Zilveren Kruis zo prettig was. Kreeg net de mail dat het 237 euro gaat worden voor de tandarts en 8x fysio. Dat is per maand 19,75 euro voor fysio, 1x controle, 25 minuten hygiëne en foto’s. Ik vind dat echt nog steeds een nette deal.
Dat is 1,25 euro duurder dan NN maar wel 100% vergoeding mondzorg en 2x extra fysio.
Ze verwachten gewoon dat als jij deze afsluit, dat je fors minder geld gaat declareren dan dat je aan premie hebt afgedragen.
Je moet goed voor jezelf onderbouwen waarom jij denkt dat je zélf ' winst ' gaat maken op de verzekering en niet de verzekeraar
Voor wie het wil weten: de tandartsverzekering van Zilverenkruis blijft 112,86 euro per jaar (100% vergoeding). De aanvullende verzekering met 8x fysio wordt duurder, namelijk 124,74.
Als ik gelijk speel ben ik al tevreden. Maar als komend jaar weer foto’s worden gemaakt en m’n tandarts doet dat om het jaar, dan haal ik het er zelfs met de verhoogde premie weer uit.JohanNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:04:
[...]
Klinkt nog steeds als een prima deal inderdaad, maar je moet niet vergeten dat zorgverzekeraars winst mogen maken op de aanvullende verzekeringen en dat ook zeker doen.
Ze verwachten gewoon dat als jij deze afsluit, dat je fors minder geld gaat declareren dan dat je aan premie hebt afgedragen.
Je moet goed voor jezelf onderbouwen waarom jij denkt dat je zélf ' winst ' gaat maken op de verzekering en niet de verzekeraar
Ik was ook echt altijd tegen verzekeren van tandartskosten, maar met de constructie van ZK van afgelopen jaren loont het wel. Nu iets minder, maar nog steeds.
En fysio is gewoon ook verstandig om te nemen áls je het gaat gebruiken, want je bent zo 8x 40 euro kwijt per jaar.
Die Tand Basis van 7,20 euro bij FBTO voor 250 euro dekking met 75% is ook niet duur! Dekken ook controles en mondhygiëne.GerardHenninger schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:52:
[...]
De premies van de aanvullende verzekeringen van FBTO staan ook online
-
[ Voor 196% gewijzigd door Ferra op 14-11-2025 23:10 ]
Juist voor díe situatie was Tand Basis van Zilveren Kruis als losse aanvullende verzekering ideaal. Inclusief die verzekering zijn mijn totale tandartskosten (doorgaans 2x controle en 30 minuten reiniging per jaar) al jaren lager dan ze zonder die verzekering zouden zijn.True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:02:
Punt blijft dat ik al jaren 2x per jaar een afspraak bij mijn tandarts heb (die ook direct mondzorghandelingen uitvoert of indien nodig je verwijst voor een nieuwe afspraak en ik de afgelopen 5 jaar (zo ver gaat mijn klapper terug die hier op de kast naast mij staat) ruim onder de €160/jr blijf. Dat is dus 2x jaar controle en 2x jaar mondhygiënist indien nodig of door de tandarts uitgevoerd.
Maar eerlijk gezegd was dat dan ook wel echt de enige tandartsverzekering die zinvol was voor mij. En vanaf nu helaas niet meer los af te sluiten zonder basisverzekering van Zilveren Kruis.
Daarmee blijft hij interessant. Voor 1 controle en 25 minuten reinigen (kosten die je toch al wel zou maken) betaal je zonder verzekering in 2026 namelijk 28,51 + 5*16,82 = € 112,61.THE_BASE schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:05:
Voor wie het wil weten: de tandartsverzekering Tand Basis van Zilverenkruis blijft 112,86 euro per jaar (100% vergoeding).
Mét die verzekering krijg je dus voor 112,86 - 112,61 = € 0,25 nog maximaal 75 euro vergoed aan zaken als vullingen, verdovingen, fotos en dergelijke.
[ Voor 7% gewijzigd door TexMex op 14-11-2025 23:34 ]
Ik zorg niet voor mij gebit, en heb 0 kosten per jaarUniciteit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:24:
Waar bestaan die 160 euro uit?
Komt o.a. uit de post van True. Staat gelijk aan 3 contactmomenten (1x/2x tandartscontrole + 1x/2x mondhygiënist).Delay schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:37:
[...]
Ik zorg niet voor mij gebit, en heb 0 kosten per jaar![]()
Waar bestaan die 160 euro uit?
Voor wat betreft jouw eerste opmerking: de gedachte dat veel Nederlanders 3 contactmomenten hebben (bijv. 1 controle + 2x mondhygiënist, of halfjaarlijkse controle + 1x mondhygiënist per jaar) zegt niets over jou als individu. Jij kan prima op 0 zitten en nog steeds een uitstekende mondgezondheid hebben. Er zijn 18 miljoen mensen in dit land en we zijn niet allemaal gelijk en doen niet allemaal hetzelfde.
Die drie contactmomenten komen trouwens niet zomaar uit de lucht vallen. Volgens het RIVM ligt het gemiddeld aantal tandartsbezoeken in één kalenderjaar al een decennium op ongeveer 3. De laatste jaren zelfs nog iets hoger. Volgens datzelfde RIVM bezoeken ruim 8 op de 10 Nederlanders de tandarts en bijna 5 op de 10 bezoeken ook de mondhygiënist.
Als jij op 0 contactmomenten zit, dan is welk tandpakket dan ook vrij nutteloos om af te sluiten.
Olaaa verzekeringsjagers!
We zijn volgens mij allemaal op zoek naar de beste zorgverzekering voor de beste prijs.
Voor de basisverzekering vind ik het volgende belangrijk:
• 100% vergoeding in alle ziekenhuizen
• (Zo veel mogelijk) vrije zorgkeuze
Mijn wensen voor de aanvullende verzekering (premies nog niet overal bekend):
• Minimaal 8 fysiobehandelingen
• Minimaal €250 tandartsvergoeding (mag ook 75% dekking zijn)
In 2025 had ik:
• a.s.r. – Ik Kies Zelf (basis)
• Zilveren Kruis – aanvullend zorg * en aanvullend tand *
Voor 2026 heb ik deze premies aangeboden gekregen:
• a.s.r.: € 1.813,92
• Zilveren Kruis: € 302,35
⸻
Totaal: € 2.116,27
Mijn vraag:
Ziet iemand ruimte voor verbetering? Of manieren om minimaal dezelfde dekking of beter te krijgen voor minder premie?
Alle tips zijn welkom!
We zijn volgens mij allemaal op zoek naar de beste zorgverzekering voor de beste prijs.
In 2025 had ik:
⸻
Mijn vraag:
Ziet iemand ruimte voor verbetering? Of manieren om minimaal dezelfde dekking of beter te krijgen voor minder premie?
Alle tips zijn welkom!
Ik snap die aanvullende tand niet helemaal. 300 euro premie betalen om tot 250 euro terug te krijgen? Als je de rest van de aanvullende zorg niet gebruikt is dat niet zo'n handige deal.
Ik heb dit jaar bewust asr gekozen voor de tand ongevallen module die er bij te nemen is. Dát zijn onvoorziene en dure zaken. De rest (controle, foto, gaatje vullen) is planbare zorg voor je gebit en betaal ik dan ook zelf.
Ik heb dit jaar bewust asr gekozen voor de tand ongevallen module die er bij te nemen is. Dát zijn onvoorziene en dure zaken. De rest (controle, foto, gaatje vullen) is planbare zorg voor je gebit en betaal ik dan ook zelf.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Fysio zit ook in die aanvullende verzekering.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 01:09:
Ik snap die aanvullende tand niet helemaal. 300 euro premie betalen om tot 250 euro terug te krijgen? Als je de rest van de aanvullende zorg niet gebruikt is dat niet zo'n handige deal.
De GGZ-praktijk heeft alleen contract met DSW en Achmea. Voor een basisverzekering (geen budgetpolis) en aanvullende verzekering ivm fysio ben ik bij DSW dus €187,50 per maand kwijt. Er zit ook een mondzorgvergoeding (voldoende voor een redelijk gezond gebit). Daarnaast nog €1,50 per maand voor een ongevallenverzekering bij Univé.
Ook planbare zorg kun je incalculeren en voordeliger krijgen door een aanvullende tandartsverzekering.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 01:09:
Ik heb een losse tandartsverzekering die me meer oplevert dan me kost. Ik ga twee keer per jaar naar tandarts en mondhygiëniste.
Overigens een prima gebit. 3 gaatjes in totaal, meer niet. Alleen die extra onderhoudsbeurt is gewoon wel nodig….
Overigens een prima gebit. 3 gaatjes in totaal, meer niet. Alleen die extra onderhoudsbeurt is gewoon wel nodig….
Ik heb ook een collectieve zorgverzekering van mijn werk bij Zilveren Kruis en ik kan €250 euro vergoeding krijgen voor een "health check". Aangezien het bijna weer tijd is om van zorgverzekering te veranderen, dacht ik dat ik dan nog even snel gebruik van kon maken.
Zo te zien kan dit alleen via "Careforhuman.nl", maar aan alle kanten vind ik de website nogal dodgy as hell.
Links die niets werken, verwijzen naar een contactformulier die niet bestaat, nergens openingstijden of wanneer ze te bereiken zijn op het telefoonnummer en, zo ver ik kan vinden, geen reviews of ervaringen van anderen op internet hierover.
Dus ik dacht ik check het hier eens. Kent iemand het? Heeft iemand dit wel eens gebruikt? Is het wat?
Zo te zien kan dit alleen via "Careforhuman.nl", maar aan alle kanten vind ik de website nogal dodgy as hell.
Links die niets werken, verwijzen naar een contactformulier die niet bestaat, nergens openingstijden of wanneer ze te bereiken zijn op het telefoonnummer en, zo ver ik kan vinden, geen reviews of ervaringen van anderen op internet hierover.
Dus ik dacht ik check het hier eens. Kent iemand het? Heeft iemand dit wel eens gebruikt? Is het wat?
Betreft dit a.s.r. ik kies zelf ' goede keuze '?frankdegraaf82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:37:
Olaaa verzekeringsjagers!
In 2025 had ik:
⸻
Mijn vraag:
Alle tips zijn welkom!
Die zou je kunnen overzetten naar ' juiste keuze ' welke 100% vergoeding biedt ongeacht contract, m.u.v. ggz en wijkverpleging en goedkoper is, al helemaal als je voor max ER gaat.
Zie https://www.asr.nl/verzekeringen/zorgverzekering/ikkieszelf
De aanvullende verzekeringen en die Ongevallendekking Fysio & Tand + Buitenland zijn ook wel interessant.
Die tandverzekeringen dan weer niet zo, alhoewel deze wel wat goedkoper zijn geworden zo te zien, dus dat is wederom een kwestie van uitrekenen of er winst te behalen valt
Vorig jaar had ik deze verzekering ook gekozen en ondanks dat ik vrijwel geen gebruik maak van de basisverzekering, kies ik toch liever voor zo'n basisverzekering (combinatiepolis) met betere voorwaarden mocht ik er tóch ineens gebruik van willen maken.
Ik weet niet wat jouw beweegredenen zijn om voor a.s.r. te (willen) kiezen, maar mocht je ook akkoord willen gaan met een naturapolis, waarbij je veelal afhankelijk bent van contracten voor je keuzemogelijkheden en beste vergoedingen, dan zijn er nog wel goedkopere alternatieven.
Ik heb dit jaar best wat zorg nodig gehad, helaas. En geen last gehad van zorgplafond of gedoe.JohanNL schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:25:
[...]
Betreft dit a.s.r. ik kies zelf ' goede keuze '?
Die zou je kunnen overzetten naar ' juiste keuze ' welke 100% vergoeding biedt ongeacht contract, m.u.v. ggz en wijkverpleging en goedkoper is, al helemaal als je voor max ER gaat.
Zie https://www.asr.nl/verzekeringen/zorgverzekering/ikkieszelf
De aanvullende verzekeringen en die Ongevallendekking Fysio & Tand + Buitenland zijn ook wel interessant.
Die tandverzekeringen dan weer niet zo, alhoewel deze wel wat goedkoper zijn geworden zo te zien, dus dat is wederom een kwestie van uitrekenen of er winst te behalen valt![]()
Vorig jaar had ik deze verzekering ook gekozen en ondanks dat ik vrijwel geen gebruik maak van de basisverzekering, kies ik toch liever voor zo'n basisverzekering (combinatiepolis) met betere voorwaarden mocht ik er tóch ineens gebruik van willen maken.
Ik weet niet wat jouw beweegredenen zijn om voor a.s.r. te (willen) kiezen, maar mocht je ook akkoord willen gaan met een naturapolis, waarbij je veelal afhankelijk bent van contracten voor je keuzemogelijkheden en beste vergoedingen, dan zijn er nog wel goedkopere alternatieven.
Dus ik begrijp niet waarom een naturapolis altijd veel slechter is als je regelmatig zorg nodig hebt.
Even snel rondgekeken naar alle verzekeraars met een goedkope tandverzekering. Ik ga waarschijnlijk overstappen naar FBTO Basis. NN is het goedkoopst, maar ik ken die niet als zorgverzekeraar.
NN voor 142,45 met Tand250 75% 10,7 maakt 153,15
VGZBewuzt voor 147,40 met Tand250 75% 10 euro is 157,40
VinkVink met 142,40 met Tand250 75% 14,45 voor 156,85
FBTO met 148,75 met Tand250 75% 7,20 voor 155,95
Rare is wel dat FBTO niet op Independer staat.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Ferra op 15-11-2025 11:38 ]
Tand Basis (maximaal € 250,- / 75% van je controles, mond-hygiëne, vullingen en verdovingen) is hier 9,50 bij FBTO?
Zero compensation
In veel gevallen zal het ook goed gaan en zorgplafonds loop je ook veelal pas tegenaan als je aan het eind van het jaar een behandeling start zover ik dat begrepen heb.THE_BASE schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:31:
[...]
Ik heb dit jaar best wat zorg nodig gehad, helaas. En geen last gehad van zorgplafond of gedoe.
Dus ik begrijp niet waarom een naturapolis altijd veel slechter is als je regelmatig zorg nodig hebt.
Desondanks kan een combinatiepolis problemen voorkomen en heb je meer keuzevrijheid.
Qua meerprijs valt het dan ook nog wel mee; de vinkvink basisverzekering kost €142,40 vs 153,50
Bij maxER is het met VGZ voor 125,40 vs 134
Voor dit - naar mijn mening minimale verschil - neem ik graag de basisverzekering met betere voorwaarden.
Nationale Nederlanden is met de zorgverzekering niets anders dan CZ in een NN jasje.Ferra schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:36:
Even snel rondgekeken naar alle verzekeraars met een goedkope tandverzekering. Ik ga waarschijnlijk overstappen naar FBTO Basis. NN is het goedkoopst, maar ik ken die niet als zorgverzekeraar.
ik zat wel even te kijken bij NN, maar ik kan niet vinden of ze Fysio na ongeval vergoeden, bij CZDirect is dit wel zo.TexMex schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:12:
[...]
Nationale Nederlanden is met de zorgverzekering niets anders dan CZ in een NN jasje.
Ik zit nu 3 jaar bij NN en blijf waarschijnlijk het 4e jaar ook.Ferra schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:36:
Ik ben ernstig ziek geweest en de telefonische klantenservice was echt top met uitleg en hulp. Qua service doet het niet aan als budget merk en ook niet onder aan de A-merk zorgverzekeraars. Klachten worden ook serieus genomen, al kan het antwoorden wel een paar weken duren. Ze zijn goed telefonisch bereikbaar buiten het “overstapseizoen”.
Medische beoordelingen worden ook vrij vlot gedaan. Ook zijn bijna alle zorgverleners bij me in de buurt zijn gecontracteerd.
Ze hebben ook best veel klantvoordelen zonder dat je een aanvullende verzekering hoeft, zoals bijvoorbeeld korting op een bril.
Ik heb de zorg vrij polis, maar met de zorg voordelig polis krijg je dezelfde service.
Enige minpunt wat ik kan bedenken is dat ze veel nog op papier doen. Voor een beoordeling moet je een formulier uitprinten en via de post opsturen. Declaraties waar een formulier bij hoort moet je ook uitprinten, invullen en dan weer online uploaden als foto. Het systeem wat deze declaraties vervolgens automatisch verwerkt, bevat ook wat bugs. Het is dus altijd goed zelf opletten of je declaratieformulier correct verwerkt is door het systeem.
[ Voor 16% gewijzigd door FlyingPineapple op 15-11-2025 14:31 ]
Hier lijkt het toch echt te lonen om de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis uit 205 te behouden, zelfs met verlies van collectief voordeel.
Ik heb 8x fysio en de tandartsverzekering met controle, hygiëne tot 25 minuten én foto of vulling voor 19,75 euro per maand. Geen gedoe met 75% vergoeding tot 250 euro en dus eigen bijdrage. We gaan wel naar maandbetaling, want per jaar levert slechts 2 euro op.
Voor de basis gaat het hier tussen Nationale Nederlanden voor 142,45 of blijven bij FBTO voor 148,75. Maar waarschijnlijk de eerstgenoemde.
Ik heb 8x fysio en de tandartsverzekering met controle, hygiëne tot 25 minuten én foto of vulling voor 19,75 euro per maand. Geen gedoe met 75% vergoeding tot 250 euro en dus eigen bijdrage. We gaan wel naar maandbetaling, want per jaar levert slechts 2 euro op.
Voor de basis gaat het hier tussen Nationale Nederlanden voor 142,45 of blijven bij FBTO voor 148,75. Maar waarschijnlijk de eerstgenoemde.
Internet Janny schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:54:
Tand Basis (maximaal € 250,- / 75% van je controles, mond-hygiëne, vullingen en verdovingen) is hier 9,50 bij FBTO?
Kan je bij Zilveren Kruis nog enkel een AV afsluiten?THE_BASE schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:57:
Hier lijkt het toch echt te lonen om de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis uit 205 te behouden, zelfs met verlies van collectief voordeel.
Nee. Alleen behouden wat je hebt uit 2025.mincorum schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:08:
[...]
Kan je bij Zilveren Kruis nog enkel een AV afsluiten?
Dit is van dit jaar? Ik snap niet hoe jij hier komt.
Zero compensation
Van die link die eerder gedeeld is?Internet Janny schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:13:
[...]
Dit is van dit jaar? Ik snap niet hoe jij hier komt.
Ga 6 euro meer betalen per maand. Valt mee...
Aevitae, standaard ER.
Aevitae, standaard ER.
[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 16-11-2025 10:43 ]
Overigens biedt Overstappen.nl bij veel zorgverzekeringen nu wel weer een tandongevallenverzekering aan. Niet meer gratis, maar voor drie euro per jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 16-11-2025 11:10 ]
Als het toch betaald is kun je ook onafhankelijk van de overstap website via Centraal Beheer: https://www.centraalbehee...gen/ongevallenverzekering tandongevallen afsluiten bij een ongevallenverzekering voor een totaal van €10/jr per persoon.TexMex schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:07:
Overigens biedt Overstappen.nl bij veel zorgverzekeringen nu wel weer een tandongevallenverzekering aan. Niet meer als cadeautje, maar voor drie euro per jaar.
NB ook de reden dat ik destijds dit heb afgesloten omdat het eerder bij Independer als bonus werd meeverzekerd en ik toen overstapte op een zorgverzekering die niet via Independer afgesloten kon worden. €10/jr vind ik peanuts als het mij meer vrijheid geeft voor het kiezen van een ZV en/of cashback methode.
Maar dat is geen tandongevallenverzekering. Dat komt er dan nog weer bij. 3 euro per jaar is niets wel érg goedkoop.True schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:11:
[...]
Als het toch betaald is kun je ook onafhankelijk van de overstap website via Centraal Beheer: https://www.centraalbehee...gen/ongevallenverzekering tandongevallen afsluiten bij een ongevallenverzekering voor een totaal van €10/jr per persoon.
NB ook de reden dat ik destijds dit heb afgesloten omdat het eerder bij Independer als bonus werd meeverzekerd en ik toen overstapte op een zorgverzekering die niet via Independer afgesloten kon worden. €10/jr vind ik peanuts als het mij meer vrijheid geeft voor het kiezen van een ZV en/of cashback methode.
Ik zit al jaren bij IZZ en wederom is IZZ het goedkoopst voor mij (€171,xx), scheelt niet veel met a.s.r (€175,xx). Bij IZZ heb ik een aanvullende verzekering die niet meer bestaat en wegvalt als ik mijn verzekering aanpas, en de aanvullende verzekeringen die IZZ nu aanbiedt zijn slechter dan wat ik nu heb. Daar zit 100% vergoeding tot €250 aan mondzorg bij in, en eigenlijk het enige wat ik gebruik/nodig heb (eigenlijk maak ik daarnaast meer kosten aan mondzorg maar dat krijg je nergens volledig/meer vergoed zonder meer premie te moeten betalen).
Bij FBTO, NN, etc. zou ik allemaal >€180 uitkomen.
Nee het is precies zoals ik zeg: je sluit de tandongevallenverzekering af bij de ongevallenverzekering en het totaal is €10/jr. Dan heb je meer én bent niet afhankelijk van overstappen.nl dus kunt meer opties kiezen óf ergens met een cashback die €7 makkelijk weer terughalen.Leaguer schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:59:
[...]
Maar dat is geen tandongevallenverzekering. Dat komt er dan nog weer bij. 3 euro per jaar is niets wel érg goedkoop.
Hier staan de premies voor 2026: Klik hier voor de premiesInternet Janny schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:45:
[...]
[Afbeelding]
Ik zie het niet?? Dit is met de basis verzekering, bij basis plus staat het ook niet.
Blijkbaar nog niet overal op hun website doorgevoerd? Uiterlijk 19 november lees ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Ferra op 17-11-2025 07:53 ]
Ik zie trouwens op Independer dat merken als Univé of United Consumers niet afsluitbaar zijn en op Zorgkiezer wel. Dat is toch ook apart?
[ Voor 199% gewijzigd door Ferra op 17-11-2025 07:54 ]
FBTO zit op 165,70 als ik goed kijk met hun nieuwe premies (zie mijn vorige post). 148,75 + 16,95. Ligt onder de 171 euro van IZZ. En is ook Tand250 100%.Wispe schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:24:
Ik zit al jaren bij IZZ en wederom is IZZ het goedkoopst voor mij (€171,xx), scheelt niet veel met a.s.r (€175,xx). Bij IZZ heb ik een aanvullende verzekering die niet meer bestaat en wegvalt als ik mijn verzekering aanpas, en de aanvullende verzekeringen die IZZ nu aanbiedt zijn slechter dan wat ik nu heb. Daar zit 100% vergoeding tot €250 aan mondzorg bij in, en eigenlijk het enige wat ik gebruik/nodig heb (eigenlijk maak ik daarnaast meer kosten aan mondzorg maar dat krijg je nergens volledig/meer vergoed zonder meer premie te moeten betalen).
FBTO heeft sowieso scherpe prijzen voor hun aanvullende verzekeringen als ik het nu zo zie in vergelijking met andere zorgverzekeraars.
Ik zit nu met mijn 2 kids bij VGZ (via UC). Betaal EUR 129,90 per maand. Max. ER en verder geen aanvullende verzekeringen.
Kreeg zojuist een mail van VGZ inzake de nieuwe 2026 premie. Die zal EUR 125,40 per maand worden, voor hetzelfde als dit jaar. Snel even een check gedaan op Independer en kom ook daar op EUR 125,40 uit, het klopt dus. Samen met mijn partner, hele gezin dus, op EUR 250,80 per maand.
Zie ik iets over het hoofd, afgezien van een evt. cashback ergens? Tandarts gaan we samen 1x (max 2x) per jaar heen zonder rare fratsen.
Kreeg zojuist een mail van VGZ inzake de nieuwe 2026 premie. Die zal EUR 125,40 per maand worden, voor hetzelfde als dit jaar. Snel even een check gedaan op Independer en kom ook daar op EUR 125,40 uit, het klopt dus. Samen met mijn partner, hele gezin dus, op EUR 250,80 per maand.
Zie ik iets over het hoofd, afgezien van een evt. cashback ergens? Tandarts gaan we samen 1x (max 2x) per jaar heen zonder rare fratsen.
Nee, independer is zo onafhankelijk als de pay out per verwezen klant is. En als ze er geen lucratieve afspraken over kunnen maken sta je er gewoon niet tussen.Ferra schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:25:
Ik zie trouwens op Independer dat merken als Univé of United Consumers niet afsluitbaar zijn en op Zorgkiezer wel. Dat is toch ook apart?
Dat klopt, maar bij FBTO heb ik in de Zorgverlener-zoekmachine een aantal instellingen waar ik gebruik van maak (huisarts, GGD, etc.) doorheen gegooid voor het jaar 2025 en een aantal konden niet worden gevonden, dus ik neem aan dat ze daar geen contract mee hebben en dat ook niet gaan doen voor 2026.Ferra schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:58:
[...]
FBTO zit op 165,70 als ik goed kijk met hun nieuwe premies (zie mijn vorige post). 148,75 + 16,95. Ligt onder de 171 euro van IZZ. En is ook Tand250 100%.
FBTO heeft sowieso scherpe prijzen voor hun aanvullende verzekeringen als ik het nu zo zie in vergelijking met andere zorgverzekeraars.
Dat is bij IZZ wel zo (of het is nog niet afgesloten voor 2026). Of klopt mijn redenatie niet?
Daarom had ik die Basis Vrij gekozen.
Vroeger had ik een collectiviteitskorting bij IZZ en nu kan je geen aanvullende verzekering meer krijgen als je geen collectiviteitskorting hebt. In die aanvullende verzekering zit ook max. 6x fysio, waar ik geen gebruik van maak maar je weet maar nooit. Nu kan ik via mijn werkgever collectiviteitskorting krijgen bij Univé, maar onder de streep ga ik daar €184,22 betalen voor dezelfde dekking als bij IZZ ...
Overigens is FBTO nu bezig met hun website bij te werken met de getallen voor 2026, dus ik kan niet opnieuw kijken/checken.
Hier ook VGZ via UC en max ER. Ik ga volgend jaar 129,40 per maand betalen. Dat is inclusief AV 'Zorg Start' en tandongevallen verzekering. Zonder is dan inderdaad 125.40.-Muncky- schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:17:
Ik zit nu met mijn 2 kids bij VGZ (via UC). Betaal EUR 129,90 per maand. Max. ER en verder geen aanvullende verzekeringen.
Je zou dan zeggen dat die 129.90 ook met AV moet zijn. Al snap ik dan even die 50 cent extra niet?
Gevalletje maandochtend. Verkeerd gelezen
UC 2025: 149.90 - 20 euro korting ER = 129.90 per maand
UC 2026: Premie is verlaagd met 2.50 per maand: 147,40 - 22 euro koritng ER = 125.40 per maand.
[ Voor 15% gewijzigd door Hendrikje1 op 17-11-2025 11:23 ]
@Wispe FBTO is bijgewerkt. Ik heb nu ook 7,20 staan voor tand basis.
Zero compensation
Ik zit via mijn werkgever bij VGZ en ook hier is de premie voor volgend jaar lager. Keer wat anders dan alsmaar stijgenHendrikje1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:42:
[...]
Hier ook VGZ via UC en max ER. Ik ga volgend jaar 129,40 per maand betalen. Dat is inclusief AV 'Zorg Start' en tandongevallen verzekering. Zonder is dan inderdaad 125.40.
Je zou dan zeggen dat die 129.90 ook met AV moet zijn. Al snap ik dan even die 50 cent extra niet?
Gevalletje maandochtend. Verkeerd gelezen.
UC 2025: 149.90 - 20 euro korting ER = 129.90 per maand
UC 2026: Premie is verlaagd met 2.50 per maand: 147,40 - 22 euro koritng ER = 125.40 per maand.
De wijzen komen uit het Oosten!
Het lijkt erop dat ik komend jaar ietsje voordeliger uit ga zijn.
Afgelopen twee jaar bij FBTO gezeten. Deze was (denk ik/volgens mij) in 2024 de goedkoopste, anders was ik er niet naar overgestapt. In 2025 was het prijsverschil tussen een andere verzekeraar minimaal, dus gewoon een jaar door laten lopen.
Minimaal eigen risico is voor mij sinds een paar jaar helaas het voordeligste, afgelopen jaar was ik op 11 februari daar al door heen. Ik betaal per jaar en zet hierbij 150eu per maand opzij op een spaardoel. Spaarrente is ongeveer gelijk aan de korting dus inmiddels lood om oud ijzer.
Waarom ik goedkoper uit ben? Nationale Nederlanden is "slechts" 1.675eu oftewel 139eu per maand, afgelopen jaar bij FBTO 1.733eu betaalt.
Anders dan prijs heb ik geen wensen. Alle ziekenhuizen in de regio kan ik sowieso terecht en dat is voor mij afdoende. Ze moeten gewoon mijn zorgkosten betalen en dat doen ze allemaal. Kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst contact heb gehad met een zorgverzekeraar.
Nog even kijken of er via CashbackXL iets echt voordeliger uitvalt. Zo is Nationale Nederlanden niet af te sluiten via Independer of Zorgkiezer. De laatste euro onderuit de kan halen hoeft voor mij verder ook niet.
Afgelopen twee jaar bij FBTO gezeten. Deze was (denk ik/volgens mij) in 2024 de goedkoopste, anders was ik er niet naar overgestapt. In 2025 was het prijsverschil tussen een andere verzekeraar minimaal, dus gewoon een jaar door laten lopen.
Minimaal eigen risico is voor mij sinds een paar jaar helaas het voordeligste, afgelopen jaar was ik op 11 februari daar al door heen. Ik betaal per jaar en zet hierbij 150eu per maand opzij op een spaardoel. Spaarrente is ongeveer gelijk aan de korting dus inmiddels lood om oud ijzer.
Waarom ik goedkoper uit ben? Nationale Nederlanden is "slechts" 1.675eu oftewel 139eu per maand, afgelopen jaar bij FBTO 1.733eu betaalt.
Anders dan prijs heb ik geen wensen. Alle ziekenhuizen in de regio kan ik sowieso terecht en dat is voor mij afdoende. Ze moeten gewoon mijn zorgkosten betalen en dat doen ze allemaal. Kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst contact heb gehad met een zorgverzekeraar.
Nog even kijken of er via CashbackXL iets echt voordeliger uitvalt. Zo is Nationale Nederlanden niet af te sluiten via Independer of Zorgkiezer. De laatste euro onderuit de kan halen hoeft voor mij verder ook niet.
CashbackXL doet via Overstappen nog wel 20 euro voo Nationale Nederlanden.B-Real schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:54:
Het lijkt erop dat ik komend jaar ietsje voordeliger uit ga zijn.
THE_BASE schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:32:
[...]
CashbackXL doet via Overstappen nog wel 20 euro voo Nationale Nederlanden.
https://www.cashbackxl.nl...ostcode-zorgcollectief-nnTot wel 30% korting op de Nationale-Nederlanden Zorgverzekering 100% Vrije Zorgkeuze: bepaal zelf je arts, fysio en ziekenhuis
Dat is niet de NN Voordelig waar hij naar verwees.
Edit: Zie nu dat ze meer in de aanbieding hebben. Niet alleen NN. Of zie ik verkeerd?
https://www.cashbackxl.nl/zorgverzekering-2026
https://www.cashbackxl.nl...swijzernl-zorgverzekering
[ Voor 31% gewijzigd door rr7r op 17-11-2025 15:02 ]
Je hebt gelijk, dat is Zorg Vrij. Geen cashback voor Nationale Nederlanden dus!rr7r schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:58:
[...]
[...]
https://www.cashbackxl.nl...ostcode-zorgcollectief-nn
Dat is niet de NN Voordelig waar hij naar verwees.
Edit: Zie nu dat ze meer in de aanbieding hebben. Niet alleen NN. Of zie ik verkeerd?
https://www.cashbackxl.nl/zorgverzekering-2026
https://www.cashbackxl.nl...swijzernl-zorgverzekering
Even gekeken:Internet Janny schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:26:
@Wispe FBTO is bijgewerkt. Ik heb nu ook 7,20 staan voor tand basis.
- FBTO: Basis ad €148,75 (waarvan ik niet zeker weet of alle instellingen waar ik gebruik van maak worden vergoed) + Tand ad €16,95 (en de mondhygiënist wordt voor 75% vergoed) + Spieren en Gewrichten ad €7,20 + €3,25 voor 6 fysiobehandelingen per jaar (gebruik ik niet, maar zit wel bij mijn aanvullende verzekering van IZZ in) = €172,90.
- IZZ: Basis Bewuzt ad €145,93 + Bijzonder Bewust (bestaat niet meer) ad €25,46 (incl. 6x fysiobehandelingen en 100% mondzorg tot max €250) = €171,39.
Dus voor mij is IZZ goedkoper dan FBTO.
Overigens kost de tandarts maar €28,xx, dus die 75% vergoeding voor mondhygiënist bij FBTO wordt een flinke rekening ernaast.
Wij betalen in 2025 voor ons tweeën bij FBTO Basis €310,90 per maand (Basis + €385 + 75% Tand tot €250 per jaar).
Ik heb voor ons vergeleken via Pricewise en Independer, en wij gaan er €1 per maand meer betalen bij FBTO en dat is geen ramp (Basis + €385 + 75% Tand tot €250 per jaar) wij komen uit op €311,90 per maand (Per persoon €155,95) Ik zie dat bij Nationale Nederlanden zelfs €306,30 (Per persoon €142,45 + €10,70 Tandverzekering, en dat kost via hun officiële website met zelfs 80% vergoeding voor tandkosten.
FBTO 2026: Per persoon
Basis €148,75
Eigen Risico (€385,-) €0,00
Uw Basispremie €148,75
Uw aanvullende modules:
Tand Basis (250,- (75% vergoeding voor tandarts) €7,20
Totaal premie €155,95
Ik ga minimaal 3 keer in het jaar langs bij de mondhygiëniste en 1 keer per jaar naar de tandarts en FBTO vergoed hiervan 75% (Wordt automatisch verstuurd door de praktijk naar mijn verzekering en ik krijg na 1 maand de rekeing) Kan dit een verschil maken tussen 75% of 80% of niet? Mijn vrouw vind €311,90 goed geprijsd. Wij hebben alleen Basis zonder extra's behalve dan de tand vergoeding tot €250 per jaar 75%.
Ik heb verder geen medische zorg op het moment en gebruik niet het eigen risico. Ik had jaren lang €885 het hoogste eigen risico, maar heb dit verlaagt sinds een jaar of 2. Zelfs dit jaar is de korting voor het hoogste eigen risico maar €5 per maand en dat is echt niks. Vroeger maakte hierbij echt het verschil!
Ik heb voor ons vergeleken via Pricewise en Independer, en wij gaan er €1 per maand meer betalen bij FBTO en dat is geen ramp (Basis + €385 + 75% Tand tot €250 per jaar) wij komen uit op €311,90 per maand (Per persoon €155,95) Ik zie dat bij Nationale Nederlanden zelfs €306,30 (Per persoon €142,45 + €10,70 Tandverzekering, en dat kost via hun officiële website met zelfs 80% vergoeding voor tandkosten.
FBTO 2026: Per persoon
Basis €148,75
Eigen Risico (€385,-) €0,00
Uw Basispremie €148,75
Uw aanvullende modules:
Tand Basis (250,- (75% vergoeding voor tandarts) €7,20
Totaal premie €155,95
Ik ga minimaal 3 keer in het jaar langs bij de mondhygiëniste en 1 keer per jaar naar de tandarts en FBTO vergoed hiervan 75% (Wordt automatisch verstuurd door de praktijk naar mijn verzekering en ik krijg na 1 maand de rekeing) Kan dit een verschil maken tussen 75% of 80% of niet? Mijn vrouw vind €311,90 goed geprijsd. Wij hebben alleen Basis zonder extra's behalve dan de tand vergoeding tot €250 per jaar 75%.
Ik heb verder geen medische zorg op het moment en gebruik niet het eigen risico. Ik had jaren lang €885 het hoogste eigen risico, maar heb dit verlaagt sinds een jaar of 2. Zelfs dit jaar is de korting voor het hoogste eigen risico maar €5 per maand en dat is echt niks. Vroeger maakte hierbij echt het verschil!
[ Voor 32% gewijzigd door Van der Berg op 18-11-2025 13:09 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
@Van der Berg Gewoon weer even je wensen op een vergelijker invullen en vergelijken.
Het eigen risico verhogen heeft overigens vaak nog wel degelijk zin, maar veelal bij de uitgebreidere combinatiepolissen, bij a.s.r. Juiste Keuze is dit bijvoorbeeld nog wel €19,50 per maand bij een ER van €885.
Maar als je gewoon de goedkoopste basisverzekering wilt met €885 ER en een €250 75% tandverzekering kom ik hier op uit:
/f/image/fBt0dUAlZIDxhox4Ids9xNuf.png?f=fotoalbum_large)
Dat scheelt dan toch weer dik €20 p/m met FBTO en €385 ER
N.b. dit is dus net als die polis van FBTO een naturapolis waarbij je afhankelijk bent van contracten.
Zonder contract is de vergoeding slechts 60% (van gemiddelde gecontracteerde tarief) en als een omzetplafond is bereikt kun je mogelijk alsnog niet terecht.
Het eigen risico verhogen heeft overigens vaak nog wel degelijk zin, maar veelal bij de uitgebreidere combinatiepolissen, bij a.s.r. Juiste Keuze is dit bijvoorbeeld nog wel €19,50 per maand bij een ER van €885.
Maar als je gewoon de goedkoopste basisverzekering wilt met €885 ER en een €250 75% tandverzekering kom ik hier op uit:
/f/image/fBt0dUAlZIDxhox4Ids9xNuf.png?f=fotoalbum_large)
Dat scheelt dan toch weer dik €20 p/m met FBTO en €385 ER
N.b. dit is dus net als die polis van FBTO een naturapolis waarbij je afhankelijk bent van contracten.
Zonder contract is de vergoeding slechts 60% (van gemiddelde gecontracteerde tarief) en als een omzetplafond is bereikt kun je mogelijk alsnog niet terecht.
[ Voor 18% gewijzigd door JohanNL op 18-11-2025 13:58 ]
Ik heb een hoop zitten rekenen.
Met uncom tandextra ben je alsnog duurder uit dan zelf de tandarts bepalen. Ik heb verschillende scenario's berekend die ik jullie zal besparen.
Zowel de 75% 250 euro van uncom/vgz als de just smile tand verzekering.
Met uncom tandextra ben je alsnog duurder uit dan zelf de tandarts bepalen. Ik heb verschillende scenario's berekend die ik jullie zal besparen.
Zero compensation
In mijn regio hebben o.a. NN en Unive-VGZ geen contract voor 2026 met 'mijn' ziekenhuis en apotheek. Daarom kies ik waarschijnlijk voor Menzis of hun submerk VinkVink. Zekerheid van gecontracteerde zorg is toch wel fijn. Heb geen behoefte aan een hoger eigen risico of een aanvullende (tandarts-) verzekering. Ben dus voor 142,40 EUR per maand bij VinkVink klaar wanneer ik mij over het gemis van telefonische klantenservice heen zet. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Je kunt het ook deels zien als waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren: verzekeren tegen onverwachte kosten.Internet Janny schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:11:
Ik heb een hoop zitten rekenen.
Bij UC zit er ook die tandongevallen verzekering aan toegevoegd volgens mij.
Maarja een spaarrekening met €250 erop ipv zo'n verzekering doet het ook en is voor de meesten uiteindelijk voordeliger.
Dan aan het eind van het jaar koop je voor jezelf nog een leuk kerst cadeautje oid met het geld dat er overblijft
Wachten tot 31 december en ze misschien wel een contract hebben?U123456 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:30:
In mijn regio hebben o.a. NN en Unive-VGZ geen contract voor 2026 met 'mijn' ziekenhuis en apotheek. Daarom kies ik waarschijnlijk voor Menzis of hun submerk VinkVink. Zekerheid van gecontracteerde zorg is toch wel fijn. Heb geen behoefte aan een hoger eigen risico of een aanvullende (tandarts-) verzekering. Ben dus voor 142,40 EUR per maand bij VinkVink klaar wanneer ik mij over het gemis van telefonische klantenservice heen zet. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Zero compensation
Wat @Internet Janny zegt: Wachten.U123456 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:30:
Je kunt tot 31 december opzeggen en hebt tot 31 januari om een nieuwe polis af te sluiten. Er is beslist geen haast bij!
Meestal heeft de hele CZ kliek voor al zijn labels (dus ook Nationale Nederlanden) uiteindelijk zo goed als elk ziekenhuis gecontracteerd. Maar het kan inderdaad nog wel even duren...Internet Janny schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:43:
[...]
Wachten tot 31 december en ze misschien wel een contract hebben?
Verder wat me opvalt aan VinkVink is dat hun vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg erg laag is, tot slechts 50%
https://www.vinkvink.nl/c...niet-gecontracteerde-zorg
Dat met volledig digitaal lijkt ook wat tegen te vallen: https://nl.trustpilot.com/review/vinkvink.nl
De zorgpas kun je alleen vinden in de app.
Let dus op dat je hier wel een geschikte telefoon voor hebt, als in een recente iOS of Android versie, anders heb je hier gewoon geen toegang tot.
Weliswaar dé goedkoopste basisverzekering met standaard ER, maar ik zou dit eigenlijk toch niemand aanraden.
https://www.vinkvink.nl/c...niet-gecontracteerde-zorg
Dat met volledig digitaal lijkt ook wat tegen te vallen: https://nl.trustpilot.com/review/vinkvink.nl
De zorgpas kun je alleen vinden in de app.
Let dus op dat je hier wel een geschikte telefoon voor hebt, als in een recente iOS of Android versie, anders heb je hier gewoon geen toegang tot.
Weliswaar dé goedkoopste basisverzekering met standaard ER, maar ik zou dit eigenlijk toch niemand aanraden.
Ik heb nog geen 1 verzekeraar gevonden die nu al huisarts+apotheek nu al gecontracteerd heeft.U123456 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:30:
/f/image/VxjV6pe6w7QloI6r7KW85lBu.png?f=fotoalbum_large)