Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

RemcoDelft schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:47:
[...]

[...]

Het kost je dus niets!
Nee dat klopt wel, maar gaat me een beetje om het principe dat ze je verplichten een zorgverzekering te nemen ( Ik snap de collectieve gedachte erachter wel hoor ), het kost mij niets omdat ik het eigen risico volledig omhoog gezet heb en het hele jaar vooruit betaal.

Als ik dat niet zou doen dan zou het mij wel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:53:
[...]

Nee dat klopt wel, maar gaat me een beetje om het principe dat ze je verplichten een zorgverzekering te nemen ( Ik snap de collectieve gedachte erachter wel hoor ), het kost mij niets omdat ik het eigen risico volledig omhoog gezet heb en het hele jaar vooruit betaal.

Dus ik betaal niet alleen mijn eigen zorgverzekering maar moet die van jou ook nog eens meebetalen (via de belastingen) en je krijgt meer dan je uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
ed-oorklep schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:54:
[...]

Daar zijn wij ook me bezig. We hebben gemerkt dat een stuk bewustzijn van wat je waar aan uitgeeft daar een heel groot aandeel in heeft.
Wij (gezin met 2 kinderen van 5 en 1, en ook 1.5 inkomen) hadden meestal voor het einde van de maand de centen op. Maar nu houden we bij hoeveel er nog uit te geven valt in die maand en hoeveel 'vaste' kosten zoals boodschappen daar nog vanaf moeten. En ik moet zeggen dat dit er voor zorgt dat we nu meestal in de maand nog wat over houden (geen duizenden euro's). Dat is hoe wij nou te werk gaan dus misschien heb je er wat aan ;) .
Bij ons ging het geld ook met bakken over de sloot met onbekende bestemming, totdat we een gezamenlijke rekening hadden geopend waar alle vaste lasten mee werden betaald.

Was het surplus in het verleden zo rond de 500 en kwam het praktisch van een kant, nu is dat ruim 750.

Dat stukje inzicht waar het geld naar toe gaat wil wel eens verdwijnen, en een gezamenlijke rekening zorgt voor een stuk minder vragen. Die enkele euro's die je extra kwijt bent verdient zich dubbel en dwars terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:43
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:53:
[...]

In Amerika is het niet verplicht, sommige mensen hebben het daar dan ook niet. Als vervolgens jijzelf of je kind kanker krijgt, of een transplantatie nodig heeft (ik noem maar even iets op waarvan de behandeling 100.000 euro minimaal kost), dan ben je voor het leven geruineerd, of je gaat gewoon dood als je het echt niet kunt betalen. Kijk de film John Q maar eens, dan weet je hoe het daar kan lopen.

Dus wees blij dat we dat hier gewoon verplicht hebben, en als je het nauwelijks kunt betalen krijg je nog 50-75 euro zorgtoeslag ook. We leven in luxe, beste mensen.

Oh, en de kans op schade die onder AVP valt is behoorlijk groot, dat is geen doemdenken, maar realisme.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:01

PauseBreak

derp!

Ortep schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 18:26:
[...]

Geheel tegen je gevoel in is de AH daar goedkoper mee. Niet met de A-merken maar wel met eurshopper/basic. Een fles cola van Euroshopper kost 39 cent. Die van de Lidl iets van 59 cent. Dat geldt voor heel veel Euroshopper producten. Ze zijn niet allemaal even lekker, maar er zijn er hele series bij die prima smaken of werken. Maar hoe dan ook scheelt het enorm met de A merken. Ik drink Euroshopper cola, maar lust niet de ES chips. De scharreleieren bv. zijn precies dezelfde eieren die je overal vindt.
[tweakersmodus] Ik had het over de Aldi niet over de Lidl!!!! :+ [/tweakersmodus] Nee ik snap wat je bedoelt. Het is alleen jammer dat de Euroshopper-producten vaak niet echt binnen mijn smaakkader vallen. Dan blijft over om of het duurdere merk te kopen, of om gewoon naar de Aldi te gaan en alsnog te besparen ten opzichte van een A-merk.
Maar goed, eigenlijk gaat de vergelijking al wat eerder mank, want je moet eigenlijk ook de overige kosten meenemen. Dus benzine/extra tijd/etc. Dan zal de vergelijking vast net even anders uitvallen, maar als het alleen om direct geldelijk gewin gaat heeft het wel zo z'n voordelen om naar de Aldi te gaan. Ten eerste zijn de porties daar vaak groter en als je de bezoeken beperkt tot 1x per kwartaal kom je minder in de verleiding om troep te kopen en bespaar je nog meer.
En voor alle supermarkten geldt dat het een echte wetenschap is om ze in te richten. Alles staat zo opgesteld dat je maximaal in de verleiding wordt gebracht. En dure producten zijn makkelijker te vinden dan de goedkope versies. Gratis koffie in een winkel? Let maar eens op, dat staat vaak naast de koekjes. Kijk dus eens op het onderste schap. Daar staan alle goedkope versies van de A producten die op ooghoogte staan. En als er een 'standaard' looproute is kijk naar de linkerkant. Rechts staan de producten die wat meer gepusht moeten worden. Staan er van die 'grabelbakken' met producten in een gangpad? Dat suggereert dat het een aanbieding is, maar dat is lang niet altijd zo. Of soms ligt er een enkele aanbieding in en liggen er vijf normale bij, of zelfs extra dure versies.
Allemaal trucjes die winkelinrichters gebruiken om meer te verkopen. Je hoeft niet je leven er dor laten beheersen, maar als je de achtergrond er van kent valt het je zelfs op hoe ze het doen kan je er doorheen kijken en een echte beslissing nemen.
Helemaal waar. Daarom is het ook handig om van tevoren een lijstje te maken met wat je nodig hebt en je daar ook aan te houden. Er gaan miljoenen naar de studies om supermarkten in te richten (daarom heb je bijv de vrieskisten altijd achteraan de winkel staan, blijf je langer in de winkel en meer van dat soort grappen en grollen). Je daarvan bewust zijn helpt altijd al. Oh, en beste tip aller tijden: Ga niet naar de supermarkt als je honger hebt :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 07:30
Ik betaal mijn boodschappen nu met contant geld. Dit voorkomt dat ik meer uitgeef dan gepland, omdat ik altijd in de gaten moet houden dat ik geen geld tekort kom bij de kassa. Ben nu bewuster van de prijzen van producten en ik kan beter hoofdrekenen.

Het fysiek uitgeven van contant geld doet ook meer 'pijn' dan op je pincode intoetsen en op ok drukken. Het is minder abstract dan een bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ga vaak naar de Makro boodschappen doen. Ik wil goede boodschappen hebben en halen wat ik nodig heb en niet meer. Ik haal 's ochtends brood 2x en vries alles per 5 boterhammen in. Haal alleen bij slager wat ik nodig heb en boodschappen bij AH doe ik max 10 min over het liefst om 8 uur 's ochtend. Geen verleiding, geen honger en je bent heel snel klaar.

Ik bezuinigde (ja het is heel erg) vroeger op energie door met kaarsen (windlicht) of zaklamp thuis rond te lopen. Ik had meestal in ieder vertrek waar nodig 1 kaars en thats it. Dat warmde ook op dus ik stak er meer op en zette de kachel op 18 graden. Je merkt wel dat het warmer is en werd (soms had ik ook lekker deken over me heen getrokken). Het was voor de rest donker in huis. Ik had de tv aan that's it. Romantisch, goedkoop en zeer zuinig aan. Het staat alleen wat raar tov je buren die het huis inkijken als je met zaklamp loopt.

Met mijn kat doe ik het niet meer want anders zie ik die niet meer of hij gaat tegen het windlicht cq kaars schuren. Toen mijn exgirl hier 5 maanden geleden woonde zag ik echt qua kosten in een keer keihard omhoog gaan. Nu kan ik weer gaan besparen.

Nu weer alleen met 1 kat tja dan heb ik maar 2 spaarlampen per avond aan (11w Philips (moet 25w zijn maar die is echt veel sterker dan 25w)). Ik probeer ook alle lichten allemaal uit te hebben dus wat nodig is aan te hebben that it.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Idee: een betaalrekening kost een klein bedrag in Nederland, maar is vaak gratis in andere Europese landen. Sinds 1 januari moet elk bedrijf een IBAN accepteren van binnen de eurozone in Nederland, dus kun je in theorie een buitenlandse bank gebruiken. ing.fr en dkb.de zijn banken die gratis betaalrekeningen aanbieden. Iemand ervaring met zulks?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brent schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:52:
Idee: een betaalrekening kost een klein bedrag in Nederland, maar is vaak gratis in andere Europese landen. Sinds 1 januari moet elk bedrijf een IBAN accepteren van binnen de eurozone in Nederland, dus kun je in theorie een buitenlandse bank gebruiken. ing.fr en dkb.de zijn banken die gratis betaalrekeningen aanbieden. Iemand ervaring met zulks?
Mijn werkgever kon mijn salaris een paar jaar geleden nog niet op mijn Duitse rekening storten, maar andere vaste lasten konden ook niet vanaf een buitenlandse rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
itsalex schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:45:
...Romantisch, goedkoop en zeer zuinig aan. Het staat alleen wat raar tov je buren die het huis inkijken als je met zaklamp loopt....
Romantisch en goedkoop vind ik dan weer geen haalbare combi ;)

Maar goed, besparen is keuzes maken en dat hangt af van wat je belangrijk vindt. Daarom zal de keus van de één niet die van de ander zijn. Het stikt van de sites om met 'bespaartips' en over 'consuminderen', al dan niet met een ideologische boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
Fairy schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:54:
We redden het op zich wel, maar aan het eind van de maand zijn de centen op, we proberen daar te achterhalen waar 'm dat inzit en dan blijkt toch dat er verborgen kosten zijn die naar boven komen. Ze hebben de verzekeringen bij elkaar op geteld en als je ziet wat we aan verzekeringen betalen daar schrik je van. Alleen de hypotheek al heeft al iets van 3 verschillende verzekeringen erbij zitten, zoals overlijdensrisico x2 en hypotheekbescherming. Zorgverzekering van de vrouw kan ik niet veranderen, die heeft ze nodig met 4 sterren maar zelf wil ik mijn tandartsverzekering e.d. wegdoen. Ik betaal ruim 200 euro per jaar extra terwijl die verzekering maar 450 euro dekt. Dat haal ik er nooit uit want ik heb nooit wat met de tanden.
Ik houd vanaf 2006 alles per week bij in excel. Je kan vrij makkelijk aan de hand van internet bankieren kijken wat je in een jaar uitgeeft. Crux voor mij is geen losse geldopnames, die kan je moeilijk terugvinden. Dat stroomt langzaam je portemonnee uit. Het bestand heeft vooral geholpen toen ik ging werken bij een werkgever die met periodes van vier weken werkt i.p.v. maanden. Dan heb je één maand per jaar een 'dubbel' salaris. Daar moet je gewoon rekening mee houden dat dat niet over is, maar gewoon nodig voor de komende maand.
Waar ik vroeger last van had toen ik net uit huis ging, waren de incidentele zaken.
- waterschap
- OZB (toen ook nog voor gebruikers).
- APK e.d.
- aanschaf diverse dingen die je niet bij je uitzet had.
En vele andere zaken die niet per maand gaan, maar 1x per jaar of kwartaal. Ga er een avondje op studeren en invullen en uiteindelijk kom je er wel uit. Ik gebruik bewust geen software of bankprogramma die dit automatisch doet, ik wil blijvend op de hoogte blijven.

Kijk ook welke verzekeringen een korting geven bij jaarbetaling en hoeveel die korting is. Bijvoorbeeld mijn zorgverzekering geeft 3% korting als je in één keer betaalt. Dat komt overeen met 6% spaarrente die je toch nergens krijgt, dus jaarbetaling is goedkoper.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 22:04
dkb.de: Check, die heb ik al een paar jaar en werkt prima. Gratis VISA kaart (met gratis geld pinnen wereldwijd).

ing.fr: Die is alleen voor franse inwoners met een minimale inkomen van 750 euro per maand. Helaas niet gratis dus.

Je kan ook een gratis AMEX gold credit-card nemen, wat vliegpunten en gratis reis/annuleringsverzekering. (stuur me even een berichtje voor meer info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik bezuinigde (ja het is heel erg) vroeger op energie door met kaarsen (windlicht) of zaklamp thuis rond te lopen. Ik had meestal in ieder vertrek waar nodig 1 kaars en thats it.
Weet je wel wat kaarsen kosten? ;)
Even rekenen... 1 theelichtje: 5 cent. Dat brandt 5 uur. 1 cent per uur.
Voor dezelfde prijs kan je een 40W gloeilamp laten branden. Of meerdere spaarlampen.
Wat moet ik er nou van denken dat ING als Nederlandse bank vroeger hier gratis was, en nu niet meer, maar wel in het buitenland mooi weer speelt? Ik herinner me hoe rijk het voelde als kind om met een spaarbankboekje naar de bank te gaan en daar door een mens guldens op te laten bijschrijven... En dan werd het vanzelf meer, zonder dat het me iets kostte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:45:
Dan kan je dus gemiddeld uitsluitend producten eten die minder dan 1 euro per kg kosten... Dat redt ik in de supermarkt maar met enkele producten, bijvoorbeeld:
-spaghettislierten
-aardappels (afhankelijk van de tijd van het jaar)
-diepvriespatat
Ik zit me hier serieus af te vragen hoe dat zou zijn om de hele dag spaghettislierten te moeten eten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04 13:27
TS is gewassen en gedroogd door de snelle verkopers. Ik neem aan dat je ook geen spaargeld achter de hand hebt, stel dat je je baan verliest? Kan je mooi je huis uit en blijf je met de restschuld achter. Wees blij dat je er nu achter komt, en nog geen creditcards afgesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Ardana schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:52:
Hier nog eentje uit eigen ervaring: schuldregeing is nét rond, iedereen akkoord, 3 jaar aflossen. Belt mevrouw op: zoonlief van 5 (zoiets, geen idee precies meer) heeft bij het buitenspelen de auto van de buurman gebruikt als krijtbord, maar dan met een steentje als krijt. Geen aansprakelijkheidsverzekering. 'n Héél lieve verzekeringsmaatschappij accepteerde hen alsnog en dekte deze schade zelfs met terugwerkende kracht... De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Goed, het ging niet om duizenden euro's, maar wel veel meer dan deze mensen konden opbrengen.

Het is geen doemdenken, het is een risico-afweging. 't Kan ook gebeuren dat je niet (goed) uitkijkt bij het oversteken, of tegen iemand aanloopt... En ook daarbij kan de schade hoog oplopen.
Apart. Ik dacht dat bij schuldsanering een AVP verplicht was juist om dit soort problemen te voorkomen.

Zelf ben ik ook tegen teveel verzekeringen. Het kost je maandelijks veel geld voor een incidentele uitkeer die bijna nooit opweegt tegen het gewoon opsparen van je maandelijkse premie. Uitzondering hierop is de AVP overigens, want die verzekerd schades die je niet kunt opbrengen.

Alles wat je zelf dragen kunt, moet je niet verzekeren. Een telefoonverzekering bijvoorbeeld is gewoon waanzin.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 511904 op 17-05-2013 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
Anoniem: 511904 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 08:28:
[...]

Alles wat je zelf dragen kunt, moet je niet verzekeren.
Of niet dragen WILT. Als ik een 100.000€ op de bank heb zou ik mijn AVP nog steeds niet opzeggen.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JeMoederr schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 00:46:
TS is gewassen en gedroogd door de snelle verkopers. Ik neem aan dat je ook geen spaargeld achter de hand hebt, stel dat je je baan verliest? Kan je mooi je huis uit en blijf je met de restschuld achter. Wees blij dat je er nu achter komt, en nog geen creditcards afgesloten hebt.
Heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nightquest77 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:05:
[...]

Of niet dragen WILT. Als ik een 100.000€ op de bank heb zou ik mijn AVP nog steeds niet opzeggen.
Ik zeg toch ook dat een AVP een uitzondering is.

Nog zo'n mooie zinloze verzekering : de begravenisverzekering. Je verzekert je dus tegen iets dat met 100% zekerheid gaat gebeuren. Zou sparen of iets dergelijks daarvoor dan niet veel nuttiger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goron schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:17:
[...]

Het is natuurlijk nog steeds wel ook in praktische zin een symbool van luxe, als student kom ik niet veel verder dan gehakt of inderdaad de kip kiloknallers. Daar zitten nog een heleboel categorieën vlees boven die ik me lang niet op dagelijkse basis kan veroorloven, om over de slager of scharrelvlees of dure vleeswaren maar niet te spreken.
En dan zeg ik: ga weg bij die supermarkten, laat de dure keurslagers voor wat ze zijn en zoek een goede Turkse slager. Je herkent de goede gelijk: er staan van 's morgens vroeg tot 'avonds sluitingstijd rijen en er worden ovdag meermaals hele karkassen van schaap en kalf aangevoerd. Wat je daar koopt is vers, veel verser dan willekeurig welke supermarkt, en veel goedkoper. Je weet ook dat er niks raars met het vlees uitgespookt wordt. Kipfilet is daar ook echt kipfilet zonder water. En ze hebben allerlei stukken vlees die je niet bij de super vindt en goedkoper en lekkerr zijn- kijk eens naar kipdijvlees bijv. Veel meer smaak dan filet, en 2/3 van de prijs ervan. Of lekkere malse entrecote voor EUR 9/kg. Dagelijks biefstuk eten is niet gezond, maar voor die prijzen kun je het -ook als student- als je het wilt.

Enige keer dat ik voor vlees niet naar onze lokale goede Helalslager ga is als ik iets heel specifieks wil van Franse slager Alain Bernard op de Albert Cuyp - maar dat hoort op geen enkele manier thuis in topic over geld besparen :P
Het is bij veel mensen denk ik ook smaakgerelateerd, ik vind vlees echt veel lekkerder dan peulvruchten. Goed, dat je in Nederland nu kan kiezen voor smaak is natuurlijk wel weer een luxe maar ik eet geen vlees om het uit te dragen...
Hoewel ik zelf ook vlees vooral eet omdat ik het lekker vind, denk ik dat veel van de mensen die roepen dat het om de smaak gaat geen idee hebben hoe je zonder vlees moet koken. Zij eten dan een gerecht waar vlees in hoort zonder dat vlees. Bah. Of vervangen een lap malse vlees met een lap saaie vleesvervanger. De "vegetarische braadworst"-crew :z Ze zien dan het niet eten van vlees als offer die ze doen uit gezondheids- of diervrienlijkheidsoogpunt, maar bevestigen daarmee alleen onderbewust dat vlees is wat eten lekker maakt voor hen. Komt bij (om weer richting topic te gaan) dat vleesvervangers DUUR zijn, je betaalt meer per kilo en dus ook per maaltijd dan voor hoogwaardig vlees.
Nee, als je (af en toe) vleesvrij wilt eten, leer peulvruchten (incl maar zeker niet alleen soya) koken, kijk naar andere bronnen van umami (typische 'vlees'smaak) zoals zeewier en sommige soorten paddestoel, en wederom, kijk naar wat mensen die traditioneel te arm waren om vlees te hebben kookten, daar zit pas echt het lekkere tussen :)
[/]
De makkelijkste manier voor Nederlanders om te besparen op eten is een kookboek, dan hoef je geen maaltijdpakketten te kopen waar voor 2 euro alleen de goedkoopste ingrediënten van een maaltijd inzitten.
[/quote]
Absoluut. En je bespaart niet alleen geld, je gaat ook veel gezonder en op den duur lekkerder eten. Plus dat het helpt met andere dingen in het leven - degene bij een club die kan koken is altijd populair, en dames waarderen het eveneens ;)

Hier hoef je ook niet te beperken tot armzalige "studentenkookboeken", topchefs zoals Paul Bocuse en Jamie Oliver gaan juist prat op gebruik van eerlijke eenvoudige (en dus goedkope) seizoensgroenten en traditionele recepten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 511904 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:27:
Nog zo'n mooie zinloze verzekering : de begravenisverzekering. Je verzekert je dus tegen iets dat met 100% zekerheid gaat gebeuren. Zou sparen of iets dergelijks daarvoor dan niet veel nuttiger zijn?
Je verzekert je voor de kans dat je het eerder-dan-verwacht/gehoopt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

RemcoDelft schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:46:
[...]

Je verzekert je voor de kans dat je het eerder-dan-verwacht/gehoopt nodig hebt.
Inderdaad, niet iedereen heeft 7-8k liggen om even de begrafenis van te betalen als ze op hun 35e onverwacht onder een vrachtwagen komen. Juist een van de nuttigste 'extra' verzekeringen die ik heb, helemaal voor je nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-05 13:04

avotar

P0werd by Black Coffee

[...]

Direct afsluiten als je bv kinderen krijgt.
Je wil niet weten wat voor kosten je je bespaart als je je pasgeboren kindje zou verliezen en je bent verzekerd.

maar ging het TS niet om een goedkopere provider voor zijn internet?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Toen mijn exgirl hier 5 maanden geleden woonde zag ik echt qua kosten in een keer keihard omhoog gaan. Nu kan ik weer gaan besparen.
Niet persoonlijk bedoeld, maar eerlijk gezegd is dat natuurlijk ook wat uit dit hele topic spreekt: extreem besparen als typische mannenhobby, lekker alles analyseren, berekenen, etc. Vrouwen hebben daar over het algemeen geen boodschap aan, die willen gewoon luxe :P Eerlijk gezegd roept het bij mij ook niet zo'n fraai beeld op; de hele week karige pasta uit de diepvries vreten. Brr.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:48:
[...]

Inderdaad, niet iedereen heeft 7-8k liggen om even de begrafenis van te betalen als ze op hun 35e onverwacht onder een vrachtwagen komen. Juist een van de nuttigste 'extra' verzekeringen die ik heb, helemaal voor je nabestaanden.
Nuttig zou het zijn als het een normale levensverzekering zou zijn. Dan komt er tenminste een som geld vrij waar jouw gezin tenminste iets aan heeft. Een begravenisverzekering zou dit feitelijk ook moeten zijn, maar de verzekeringsmaatschappijen hebben dit product flink naar hun hand weten te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Theswitch schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:19:
[...]

dkb.de: Check, die heb ik al een paar jaar en werkt prima. Gratis VISA kaart (met gratis geld pinnen wereldwijd).

ing.fr: Die is alleen voor franse inwoners met een minimale inkomen van 750 euro per maand. Helaas niet gratis dus.

Je kan ook een gratis AMEX gold credit-card nemen, wat vliegpunten en gratis reis/annuleringsverzekering. (stuur me even een berichtje voor meer info)
Heb je ervaring met dkb voor zaken als loon, vaste lasten, belastingdienst?
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:54:
Mijn werkgever kon mijn salaris een paar jaar geleden nog niet op mijn Duitse rekening storten, maar andere vaste lasten konden ook niet vanaf een buitenlandse rekening.
Kun je zeggen om wat voor soort vaste lasten het ging?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:23:
de makkelijkste besparing die ik heb gedaan is:
2) 25,- boodschappen per week (voor 2 volwassenen en 2 kinderen)
WTF?? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik zoek ook naar manieren om te besparen, o.a. ook op boodschappen, aangezien daar per week 150,- aan op gaat (2 volwassenen en 3 kids, waarvan 1 nog in de luiers en melkpoeder). Ik zou al enorm tevreden zijn als ik tot de helft kom van mijn huidige kosten aan boodschappen, maar dat is in mijn ervaring al behoorlijk pittig om die besparing te realiseren.

25,- per week aan boodschappen voor 2 volwassenen en 2 kids is in mijn ogen vrijwel onmogelijk, maar ik leer graag en ben dus zeer benieuwd naar jouw strategie.

PS Ondertussen nog lezende in dit topic, dus wellicht kom ik het antwoord onderweg al tegen...

Edit: Bijgelezen en inderdaad onderweg al uitgebreid inzicht gekregen in jouw "sport" ;)
Zelf ga ik er ook meer een sport van maken, maar ik weet nu al dat het niet zo extreem wordt als bij jou *no offence* :+ Voor mezelf is de eerste stap om wekelijks onder 100,- per week te blijven aan boodschappen.
Tips als hamsteren, vooruit koken/invriezen, etc. doe ik al veel. Bij mij is het meer een kwestie van beter opletten wat er wordt gekocht.

[ Voor 20% gewijzigd door ralph075 op 17-05-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aanbiedingen van houdbare meuk inslaan, zoals deo, wc papier etc. Kruidvat heeft geregeld dreft vaatwaspillen 70 tot 80 stuks voor een tientje. Bij de ah 7 euro voor 20 ofzo. En ja, ik heb van alles vergeleken en deze zetpillen bevallen het beste. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik doe dat wel met verzorgings artikelen, als er een actie is 2 + 2 gratis dan koop ik het, of ik koop het in Duitsland waar het standaard goedkoper al is en er ook vaak kortingen zijn.

Ik heb bij AH toen Nivea ASB ingekocht met 60% korting en voor vriendin lief koop ik altijd Duitse verzorgingsplaats producten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroach
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik bespaar voornamelijk door mijn vaste producten te kopen in de aanbieding en ik grotere hoeveelheden. Daarbij koop ik de verzorgingsproducten (deo, shampoo, douchegel, haarproducten) ook in de aanbieding op bij de op=op voordeelshop, daar zijn ze vaak te koop in de vorm van 3 voor 5/6 euro. In de winkel zijn ze al vaak 3/4 euro per stuk.
Daarnaast heb ik een pathé unlimited kaart en mijn vriendin ook. Samen gaan we paar keer naar de bioscoop per maand in de weekenden. Kost in totaal €19 - redelijk goedkoop en toch leuk vermaak.

[ Voor 41% gewijzigd door theroach op 17-05-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
nare man schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:55:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld, maar eerlijk gezegd is dat natuurlijk ook wat uit dit hele topic spreekt: extreem besparen als typische mannenhobby, lekker alles analyseren, berekenen, etc. Vrouwen hebben daar over het algemeen geen boodschap aan, die willen gewoon luxe :P Eerlijk gezegd roept het bij mij ook niet zo'n fraai beeld op; de hele week karige pasta uit de diepvries vreten. Brr.
Eerder kwaliteit dan kwantiteit en eerste stap is besef.

We doen hier met iets minder geld juist veel meer. Afgesproken dat we niet meer aan afhaal doen en snacks als je onderweg bent,
leverde bijna 300 euro per maand op 8)7 . We eten nu wel elke maand in een "net" restaurant.

Structureel kijken waar je geld aan uitgeeft kan totaal geen kwaad.

En luxe is subjectief,
the journey is more important than the destination luid het gezegde. Een keer 1000 euro in een middag doorheen jagen is niet zo moeilijk, sparen zonder dat het ten kostte gaat van iets anders is de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Iblies schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:47:
[...]

Eerder kwaliteit dan kwantiteit en eerste stap is besef.

We doen hier met iets minder geld juist veel meer. Afgesproken dat we niet meer aan afhaal doen en snacks als je onderweg bent,
leverde bijna 300 euro per maand op 8)7 . We eten nu wel elke maand in een "net" restaurant.

Structureel kijken waar je geld aan uitgeeft kan totaal geen kwaad.

En luxe is subjectief,
the journey is more important than the destination luid het gezegde. Een keer 1000 euro in een middag doorheen jagen is niet zo moeilijk, sparen zonder dat het ten kostte gaat van iets anders is de uitdaging.
Het inzicht doet 't 'm vaak!

Als thuiswonende student met een loon van € 800,- - € 1.000,- had ik het allesbehalve slecht voor elkaar. Toch presteerde ik het om een lange tijd relatief weinig te sparen en veel uit te geven. Toen ik het tijdens stageperiodes met 'iets minder' moest doen, ben ik een stuk bewuster geworden.

Zet voor de grap eens je uitgaven van een maand in een excel-sheet en deel de kosten op in verschillende categorien. Vaak naar de horeca (student ^^) hoeft niet een groot gat in je budget te slaan, maar dan moet je niet vier tot acht keer per maand uit eten gaan voordat je de kroeg in duikt. Dan gaat het hard.

Klinkt natuurlijk best logisch. Maar op het moment weet dat je 'genoeg binnen krijgt', dan ga je er ook naar leven. Dan krijg je, als je het wil, er zelfs als thuiswonende student makkelijk € 1.000,- per maand door aan uitgaven die eigenlijk onnodig zijn.

Ik ben veel bewuster gaan leven. Niet zozeer bezuinigen, maar wel bewust uitgeven. Ironisch genoeg spaar ik op dit moment meer met minder en heb niet het idee dat ik ook maar iets tekort kom. :*)

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 14:14

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

ralph075 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 10:14:
[...]

WTF?? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Mijn inziens is dat ook niet mogelijk.
Mijn vriendin, de kleine en ik doen het met zo'n 50 per week. Soms ook wel eens 80 of 100, maar dat alleen als er veel aanbiedingen zijn. De diepvries wordt goed gebruikt en de berging is ook aardig groot ;)

Alles in het groot inkopen, maar dan nog is 25 euro per week onmogelijk als je jezelf en je kinderen normaal te eten wilt geven ;)

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Alleen al kwa WC papier kan je aardig goedkoper uit zijn, zo heb je voor 3,99 3 laags 6 rollen bij een Supermarkt.

Terwijl je bij een Kruidvat of iets voor 1,99 een pak met 8 rollen heb en ook 3 laags..
En helemaal shampoo en dergelijke moet je echt als Actie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mektheb schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:40:
Alleen al kwa WC papier kan je aardig goedkoper uit zijn, zo heb je voor 3,99 3 laags 6 rollen bij een Supermarkt.
Mijn favoriet voor WC-papier qua prijs/kwaliteit: Makro aanbieding.
Helaas zit die niet meer in de buurt.

Mijn tweede keus: Aldi of Lidl.

Absolute afkeur: die slappe puppy-zooi van Page waar ze jarenlange TV-reclames voor gemaakt hebben.

Mijn wens:
Neem grijs WC-schuurpapier van 39 cent per 4 rollen, maak dat 3 keer zo dik, en plak aan beide zijden een laagje ultrazacht kwaliteitspapier. Geen enkele fabrikant die dat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
frankwopereis schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:37:
[...]

Mijn inziens is dat ook niet mogelijk.
Mijn vriendin, de kleine en ik doen het met zo'n 50 per week. Soms ook wel eens 80 of 100, maar dat alleen als er veel aanbiedingen zijn. De diepvries wordt goed gebruikt en de berging is ook aardig groot ;)

Alles in het groot inkopen, maar dan nog is 25 euro per week onmogelijk als je jezelf en je kinderen normaal te eten wilt geven ;)
Inderdaad, maar weekboodschappen zijn sowieso meer dan alleen eten halen. Daar valt in mijn perspectief ook verzorgings-, schoonmaak- en huishoudartikelen onder. Eigenlijk alle artikelen die je in dagelijks gebruik nodig hebt. In mijn beleving is het onmogelijk om dat voor een gezin onder de 25,- per week te krijgen.
Maar goed, ik houd ook niet van het extreme. Ik wil qua kosten bewuster inkopen, maar niet (teveel) inleveren op dagelijks gemak/luxe (tenzij het qua kosten/luxe simpelweg niet in verhouding staat).

Bewuster inkopen zou voor mij bv. betekenen om de hoeveelheid cola van 10 liter naar 4 liter te brengen, maar ik drink pertinent niet anders dan merk X. Ik wil hier dus niet op besparen door goedkopere cola te gaan halen, wel door bewust te minderen.
Of wc-papier, hiervoor wil ik geen schuurpapier a 4 rollen voor 39 cent kopen. Maar de luxe, zachte rollen koop ik wel altijd in de aanbieding en dan veel. Het zal nooit zo goedkoop worden als het schuurpapier, maar dat is de prijs die ik over heb voor mijn dagelijks gemak/luxe. Als ik het bewust inkoop, is het al snel 50% goedkoper dan wanneer ik onoplettend mijn boodschappen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nare man schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:11:
Niet om bijdehand te doen, maar astoppen met roken lijkt mij een ijzersterke besparing :) Scheelt je honderden euro's op jaarbasis én je gaat niet dood! :) (althans, niet daaraan).
* vso ziet dat Captian Obvious has arrived ? ;)
Sorry maar helaas voor jou ben je wel bijdehand, ik vertel jou toch ook niet te stoppen met eten/drinken zodat je nog meer bespaart ? het zou je eerder sieren als je een redelijke gebruik zou voorstellen.
bv schakel over naar zelf gemaakte sigaretten, probeer te verminder. wat niet meer als redelijk is.

Het doel van besparen is het her evalueren van je uitgave patroon en paal en perken te stellen. Het radicaal stoppen met iets kan een oplossing zijn, maar dat moet de persoon zelf bepalen en dat zien ze zelf ook wel.

het grootste probleem bij besparen is dat je niet weet waar je geld heen gaat ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
vso schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:38:
[...]

* vso ziet dat Captian Obvious has arrived ? ;)
Sorry maar helaas voor jou ben je wel bijdehand, ik vertel jou toch ook niet te stoppen met eten/drinken zodat je nog meer bespaart ? het zou je eerder sieren als je een redelijke gebruik zou voorstellen.
bv schakel over naar zelf gemaakte sigaretten, probeer te verminder. wat niet meer als redelijk is.

Het doel van besparen is het her evalueren van je uitgave patroon en paal en perken te stellen. Het radicaal stoppen met iets kan een oplossing zijn, maar dat moet de persoon zelf bepalen en dat zien ze zelf ook wel.

het grootste probleem bij besparen is dat je niet weet waar je geld heen gaat ..
Je vergelijkt eten/drinken (wat van levensbelang is) met roken (waar je je leven onnodig mee verkort)?

Sterke case, ik zou advocaat worden, ik denk dat nare man jou zeker wil aanbevelen bij het kantoor waar hij werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En je vroeg wel om commentaar in je post als je eerst verteld dat het belangrijk is om vooral wel gezond te leven, en vervolgens dat je rookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nightquest77 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:41:
[...]

Je vergelijkt eten/drinken (wat van levensbelang is) met roken (waar je je leven onnodig mee verkort)?
Een vergelijking die natuurlijk als een tang op een varken slaat. Ik geloof best dat roken voor sommige mensen een eerste levensbehoefte lijkt (oh, the irony), maar dat neemt niet weg dat stoppen met roken voor vrijwel iedereen een enorme financiële besparing oplevert (misschien hooguit tenzij je je eigen tabak groeit en zelf vloeitjes maakt van gerecycled wc-papier ofzo....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:22:
[...]

Een vergelijking die natuurlijk als een tang op een varken slaat. Ik geloof best dat roken voor sommige mensen een eerste levensbehoefte lijkt (oh, the irony), maar dat neemt niet weg dat stoppen met roken voor vrijwel iedereen een enorme financiële besparing oplevert (misschien hooguit tenzij je je eigen tabak groeit en zelf vloeitjes maakt van gerecycled wc-papier ofzo....).
Zoals vso ook al aanhaalde ging het topic over besparen. Als je goed had opgelet/gelezen, dan had je ook gezien dat vso (en zijn vrouw) op roken al stevig hebben bespaard. Dat ze er niet helemaal mee zijn gestopt doet niet zozeer ter zake, ook al zou dat nog meer bespaard hebben.

* ralph075 geeft toe dat ik ook even moest fronzen toen ik in dezelfde post las over wel gezond blijven leven en een alinea verder over roken, maar goed, het is niet aan mij om daarover te oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
ralph075 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:38:
[...]

Zoals vso ook al aanhaalde ging het topic over besparen. Als je goed had opgelet/gelezen, dan had je ook gezien dat vso (en zijn vrouw) op roken al stevig hebben bespaard. Dat ze er niet helemaal mee zijn gestopt doet niet zozeer ter zake, ook al zou dat nog meer bespaard hebben.
Of ze gezond leven zal mij een worst zijn, maar doen alsof roken een primaire levensbehoefte is zoals eten en drinken is natuurlijk krankzinnig. En dan kan je er wel op besparen door ander spul te roken, maar dat is net zoiets als minder vaak gaan golfen. Als je echt wilt besparen moet je er gewoon mee stoppen.

Over die begrafenisverzekering: als je net bent gaan samenwonen ofzo, en je hebt minder dan 10k op de bank dan kan het verstandig zijn om een uitvaartverzekering afsluiten voor jezelf en je vrouw/vriendin. Als je dat geld gewoon hebt liggen dan kan je er voor kiezen om niet zo'n verzekering af te sluiten, als jij of je vriendin overlijdt dan heb je wel wat anders aan je hoofd, maar je moet er niet aan denken dat je geen geld hebt om haar of jezelf onder de grond te stoppen. Mijn vader heeft ooit zelfs mijn uitvaartverzekering afgekocht, dus geen premie meer, maar wel levenslang volledig verzekerd. Ben ik toch wel soort van blij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:48:
[...]

7 a 8k??? WTF? 8)7

Als je dat denkt zeer belangrijke bespaartip: zoek uit op moment dat het niet aan de orde is wat alles kost en vergelijk aanbieders. Als het wel aan de orde is sta je onder tijdsdruk en ben emotioneel labiel, oftewel iallerminst in staat om goed te onderhandelen - een gegeven waar begrafenisondermemers al te graag gebruik van maken. En gedaan hebben als iemand in naaste omgeving 7 a 8k afgetikt heeft.

Ter vergelijking: mijn moeder hebben we voor EUR 4.5k begraven, incl opbaren, grote zaal en vervoer. En achteraf bleek dat dat ook stukken goedkoper gekund had. Als je krap bij kas bent is een halve staatsbegrafenis nergens voor nodig. M'n vader hebben wevoor EUR 850 laten cremeren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
ralph075 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:38:
[...]

Does not compute. Het topic gaat over besparen. De poster in kwestie rookt. Dan is het meest logische advies volgens mij toch echt: stop met roken. Dat de poster in kwestie ten opzichte van een 'volledige' roker al flink heeft bepaard, maakt dat niet anders. Het blijft een bezigheid die je ook helemaal naar 0 kunt bezuinigen. Mijn post is niet bedoeld als anti-roken, maar juist vanuit de bespaaroptiek: heette het topic niet 'serieus geld besparen'? Welnu, daar past ook bij dat je gewoon stopt met roken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:45:
[...]

Does not compute. Het topic gaat over besparen. De poster in kwestie rookt. Dan is het meest logische advies volgens mij toch echt: stop met roken. Dat de poster in kwestie ten opzichte van een 'volledige' roker al flink heeft bepaard, maakt dat niet anders. Het blijft een bezigheid die je ook helemaal naar 0 kunt bezuinigen. Mijn post is niet bedoeld als anti-roken, maar juist vanuit de bespaaroptiek: heette het topic niet 'serieus geld besparen'? Welnu, daar past ook bij dat je gewoon stopt met roken. :)
Besparen is (ook) een kwestie van keuzes maken. Niet iedereen maakt dezelfde keuzes, maar de besparing kan nog steeds zeer serieus zijn. Genoemde poster heeft van zijn weekboodschappen extreem serieus bespaarwerk gemaakt, dus zijn paffie heeft ie wel verdiend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, je moet op de grote dingen besparen, niet de kleine.

TS vraagt zich in eerste instantie af of telecom niet goedkoper kan. Dat blijkt EUR 40/maand goedkoper te kunnen. Niet niks, maar valt in het niet bij kosten van zelfs een lichte roker. Om dan gelijk te zeggen dat het automatisch "meest logisch advies" is om te stoppen met roken gaat idd wat ver - voor een verslaafde is het stoppen niet triviaal en levert stress op en vergt minimaal gedragsverandering, maar het is wel het meest effectief. Of iemand er gebruik van maakt is een tweede, maar het zou zeker ter discussie op de lijst van besparingen moeten staan. Hoog op die lijst zelfs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 17:21

Mentalist

[avdD]

[...]

Niet noodzakelijk, want je weet niet wanneer je doodgaat. Val jij morgen dood neer, dan is er misschien geen geld voor de begrafenis.

Overigens heb ik er geen, ik heb voldoende spaargeld voor een crematie en daarmee mogen de nabestaanden het uitzoeken. "niet mijn probleem" :+

En hee, wat kost een jerrycan benzine en lucifers nu helemaal, Postal style. :+
dion_b schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:44:
[...]

En dan zeg ik: ga weg bij die supermarkten, laat de dure keurslagers voor wat ze zijn en zoek een goede Turkse slager. Je herkent de goede gelijk: er staan van 's morgens vroeg tot 'avonds sluitingstijd rijen en er worden ovdag meermaals hele karkassen van schaap en kalf aangevoerd. Wat je daar koopt is vers, veel verser dan willekeurig welke supermarkt, en veel goedkoper. Je weet ook dat er niks raars met het vlees uitgespookt wordt. Kipfilet is daar ook echt kipfilet zonder water. En ze hebben allerlei stukken vlees die je niet bij de super vindt en goedkoper en lekkerr zijn- kijk eens naar kipdijvlees bijv. Veel meer smaak dan filet, en 2/3 van de prijs ervan. Of lekkere malse entrecote voor EUR 9/kg. Dagelijks biefstuk eten is niet gezond, maar voor die prijzen kun je het -ook als student- als je het wilt.
Een nadeel is imho -maar dat heeft niets met geld te maken- dat de dieren bij die halalslager bij de slacht gewoon mishandeld zijn.

Niet dat de kiloknaller zo geweldig is, die zal ik net zo goed niemand aanraden, maar onverdoofd slachten en traag dood laten bloeden vind ik echt barbaars.
Hoewel ik zelf ook vlees vooral eet omdat ik het lekker vind, denk ik dat veel van de mensen die roepen dat het om de smaak gaat geen idee hebben hoe je zonder vlees moet koken. Zij eten dan een gerecht waar vlees in hoort zonder dat vlees. Bah. Of vervangen een lap malse vlees met een lap saaie vleesvervanger. De "vegetarische braadworst"-crew :z
Die dingen zijn best lekker hoor. Je moet alleen wel de goede hebben. Alles van Vivera is kut. Van de Aldi zijn de groenteschijven wel redelijk.. voor het geld. De rest matig. De Lidl scoort in mijn boekje iets hoger, maar heeft (net als de Aldi) beperkte variatie en niet alle smaken zijn altijd verkrijgbaar. Tivall (AH) en Valess zijn hierin wat mij betreft de toppers.. Maar helaas ook het duurste.

Overigens is niet iedere smaak even lekker. Vuistregel is: hoe meer het lijkt op een bestaand vleesproduct, hoe slechter het smaakt. Namaakfrikandellen zijn echt niet te vreten. (daarom maakt alleen Vivera ze) Groentenschijven (niet te verwarren met de nepschnitzels) en dat soort fantasieproducten zijn zeker smakelijk.
Ze zien dan het niet eten van vlees als offer die ze doen uit gezondheids- of diervrienlijkheidsoogpunt, maar bevestigen daarmee alleen onderbewust dat vlees is wat eten lekker maakt voor hen.
Vlees smaakt in de meeste gevallen naar niks. Het is de bereiding en kruiden die het zo lekker maken.

Ik ben al een hele tijd wat mooi heet "flexitariër" (ben niet allergisch voor vlees, ga niet de balletjes uit de soep lopen vissen of moeilijk lopen doen over lijm of leer, maar eet gewoon heel weinig vlees/vis) en wat ik het meest mis is de marinade (de kip kan me gestolen worden, maar die kruiden..) en soms een frikandel.
Senor Sjon schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:36:
Aanbiedingen van houdbare meuk inslaan, zoals deo, wc papier etc. Kruidvat heeft geregeld dreft vaatwaspillen 70 tot 80 stuks voor een tientje. Bij de ah 7 euro voor 20 ofzo. En ja, ik heb van alles vergeleken en deze zetpillen bevallen het beste. :p
Bij de Lidl uit mijn hoofd 40 vaatwastabletten voor 3 euro. Kwamen die een tijdje terug ook niet ergens als beste uit de test?
dion_b schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:32:
Ter vergelijking: mijn moeder hebben we voor EUR 4.5k begraven, incl opbaren, grote zaal en vervoer. En achteraf bleek dat dat ook stukken goedkoper gekund had. Als je krap bij kas bent is een halve staatsbegrafenis nergens voor nodig. M'n vader hebben wevoor EUR 850 laten cremeren...
Ik meens eens ergens gelezen te hebben dat het minimum iets van 1200 euro was. Allicht nog een verschil per gemeente ofzo? Voor mij persoonlijk: ik stel bijna geen eisen, gewoon de hens erin en doe de as maar bij het restafval. Dood is dood. Dan hoeft het niet veel te kosten.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 22:04
Brent schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 10:09:
[...]

Heb je ervaring met dkb voor zaken als loon, vaste lasten, belastingdienst?
Dkb.db kan je gratis openen en krijg je een mooie iban/bic nummer. Ik laat mijn salaris daar niet op storten, maar zolang je baas geld wil storten met behulp van iban/bic zou dat toch gewoon moeten werken? Alles is natuurlijk wel in het duits en je moet één keer naar Duitsland toe om je daar te legitimeren (bij een postkantoortje, kan direct over de grens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 20:37:
[...]

Een nadeel is imho -maar dat heeft niets met geld te maken- dat de dieren bij die halalslager bij de slacht gewoon mishandeld zijn.

Niet dat de kiloknaller zo geweldig is, die zal ik net zo goed niemand aanraden, maar onverdoofd slachten en traag dood laten bloeden vind ik echt barbaars.
Heb jij ooit een beest gedood door halsslagader door te snijden? Het gaat buitengewoon snel, de bloeddruk in de hersenen daalt ogenblikkelijk waardoor bewusteloosheid intreedt. Er is enkel sprake van mishandeling als iemand staat te hakken maar die slagader mist.
[...]

Vlees smaakt in de meeste gevallen naar niks. Het is de bereiding en kruiden die het zo lekker maken.
You're doing it wrong!

Vlees heeft juist een erg uitgesproken smaak, vooral van umami (een van de 5 fundamentele smaken zoals zoet, zout, bitter en zuur), vooral goed doorregen vlees met flinke (vet)aders heeft een smaak die je niet snel uit andere ingredienten gaat halen. Sowieso hoor je altijd ingredienten te kunnen proeven door bereiding en kruiden heen.
[...]

Ik meens eens ergens gelezen te hebben dat het minimum iets van 1200 euro was. Voor mij persoonlijk: ik stel bijna geen eisen, gewoon de hens erin en doe de as maar bij het restafval. Dood is dood. Dan hoeft het niet veel te kosten.
Veel lager ga je niet krijgen tenzij je sterk afwijkt van 'normale' format, m'n vader was (geheel in lijn familietraditie) een 'Lebowski', dus zonder ceremonie laten cremeren en met plastic bakje de assen ophalen en die weer op relevante plek verstrooien (mag in NL niet zomaar, maar verstrooiing hebben we dan ook in UK gedaan). En ja, net zoals in de film assen over ons heen gekregen. Net zoals aantal jaren terug bij opa :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:33
dion_b schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:07:
[...]
vooral goed doorregen vlees met flinke (vet)aders heeft een smaak die je niet snel uit andere ingredienten gaat halen.

[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 17-05-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Serieus besparen op boodschappen is voor veel mensen vrij makkelijk. In mijn ogen zijn er bepaalde producten die je moet laten staan en bepaalde producten die je ergens anders dan de supermarkt moet kopen.

Voorbeelden van producten die je moet laten staan:
Alle kant en klaar maaltijden
Voorgesneden groenten
Sausjes uit pakjes
Wereldgerechten
Groenten en fruit buiten het seizoen
Etc

Producten die je ergens anders moet kopen
Shampoo
Vaatwasmiddel
Wasmiddel
Etc

Als je die bijvoorbeeld enkel in de aanbieding bij bijvoorbeeld het Kruidvat koopt dan scheelt dat meestal meer dan 50% ten opzichte van de supermarktprijs. Als er zaken in de aanbieding zijn dan kun je makkelijk vijf pakken wasmiddel meenemen. Bederft niet en je gebruikt het ook niet sneller omdat je het toch hebt.

Als je dit aanhoudt dan bespaar je al tientallen procenten op je boodschappen zonder ook maar iets ingeleverd te hebben!

Uiteraard zijn er nog vele bespraarmogelijkheden zoals groente en fruit op de markt kopen, vlees bij de slager of polier, maar dit gaat dan vaak wel extra tijd kosten,

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 511904 op 18-05-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De supermarkten hebben net zo goed aanbiedingen van verzorgings artikelen en als het niet in aanbieding is dan is het nog wel eens goedkoper dan de kruidvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Anoniem: 511904 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 16:02:
Als je die bijvoorbeeld enkel in de aanbieding bij bijvoorbeeld het Kruidvat koopt dan scheelt dat meestal meer dan 50% ten opzichte van de supermarktprijs. Als er zaken in de aanbieding zijn dan kun je makkelijk vijf pakken wasmiddel meenemen. Bederft niet en je gebruikt het ook niet sneller omdat je het toch hebt.
Hier moet ik protesteren. Wasmiddelen bederven wel degelijk. Niet dat ze gaan rotten, maar als er enzymen in zitten vervallen die langzaam maar zeker. Ook bleekmiddelen, vooral die op zuurstofbasis verliezen hun werking. Wat er over blijft is een soort van 'zeep' die wel vet verwijdert, maar het slecht doet op bv eiwit of jam/thee/chocolade/koffie vlekken. Ook de parfumering word langzaam minder

Die enzymen, katalysatoren en zuurstofbleekmiddelen zitten er in omdat het wasmiddel bij heel lage temperaturen ook zijn werk al moet doen. Tegenwoordig vaak <40 graden. En als je kijkt hoe lang een machine echt wast, is het vaak niet langer dan een kwartier, daarna spoelt hij al.

Dat verouderingsproces proces is sneller in vloeibare wasmiddelen dan in poeders. Daarom zit er in een vloeibaar wasmiddel bijna nooit een bleekmiddel. Dat zou er binnen een maand uit zijn.
Vergelijk maar eens een fles met een doos poeder en kijk naar de samenstelling. Bij een liquid zit alles door elkaar en kunnen chemische stoffen direct met elkaar reageren. Bij een powder kan je verschillende componenten in verschillende korrels doen en kan je zorgen dat ze niet direct reageren.

Wasmiddelfabrikanten werken met een 'shelve life' van ongeveer 6-9 maanden. Daarna beschouwen ze het middel als over de datum. Dat zijn vaak ook die extreem goedkope aanbiedingen die je soms zelfs in een bouwmarkt tegen komt. Het staat er niet op, omdat THT datums alleen voor voedingsmiddelen verplicht zijn.

Was je veel, dan kan het verder een prima aankoop zijn. Maar als je denkt, ik pak 5 van die dozen en dan ben ik voor de eerstkomende 2 jaar klaar, dan was je waarschijnlijk 1.5 jaar met iets dat niet beter werkzaam is dan zachte zeep.

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 18-05-2013 17:16 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap je punt, maar met alles geldt dat je in het redelijke moet blijven. Voor twee jaar wasmiddelinslaan is natuurlijk niet normaal net als elke dag pasta uit de vriezer eten. Ik geef een aantal reële besparingstips waar je weinig voor hoeft te doen. Sommige mensen zien namelijk niet eens dat ze geld over de balk gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-04 18:10
Regel 1 van serieus besparen: budgetteren.

Vaak verkijk je je op allerlei kleine uitgaven.
Houd daarom precies bij wat je aan inkomsten hebt en PRECIES wat je uit geeft en wanneer je dat doet.

Tot een paar jaar geleden hield ik niks bij, ik kocht gewoon wat ik wilde, kon nog een beetje sparen dus wie was ik om te klagen. Ik ontmoette mijn vriendin, die echt op de kleintjes moest letten, en die op dag één van samenwonen mijn huishoudboekje wou inzien. Zij zag dus duidelijk dat ik geld aan het weggooien was.

Sindsdien hebben we dus een huishoudboekje waarin alles bijgehouden wordt:
- Inhoud portemonnees
- Inkomsten op lopende rekeningen
- Saldo van spaartegoeden
- Uitgaven op lopende rekeningen
- Uitgaven van portemonnees

Vooral die laatste was een eye-opener voor mij. Ik ging bijvoorbeeld van €250-300 in de maand aan cash uitgaven naar bijna geen. Geen rechtstreekse besparing, maar wel één actie die bijdroeg aan de uiteindelijke besparingen.

Ik had namelijk geen €200 per maand aan boodschappen, maar bijna €400, in mijn eentje. Terwijl ik zelfs ruim de helft van de tijd niet eens in het land was en at op bedrijfskosten. Mijn cash ging op aan snelle maaltijden, rookwaar en duur voedsel (gevalletje: In tijden van nood eten we biefstuk zonder brood).
Nu zitten we met ons 2-en en een baby op een zelfde bedrag. Ik ben gestopt met roken (grootste slag) en we eten gezonder. Met de uitgaven van 1 persoon destijds, kunnen dus 2,5 personen ook goed leven. Qua kwaliteit heb ik niks in hoeven leveren, tenzij het voorheen wekelijkse Big Mac menu als kwaliteit aangemerkt wordt.

Als je een paar maand lang je inkomsten en uitgaven naast elkaar zet en daaruit de vaste kosten uitfiltert, kun je meestal al snel een mogelijke besparing vinden:
  • Auto. Laten staan is natuurlijk de beste oplossing op brandstof besparing, maar de afschrijving, de wegenbelasting en de verzekering blijven gewoon doorlopen. Ik verbruik zo'n 50L diesel per maand en echt veel minder kan niet. De wegenbelasting van bijna €100 per maand en de afschrijving van ook zo'n €100 blijven doortellen. Verzekering van ongeveer €30 per maand ook. Als je kunt carpoolen en kosten kunt delen met een collega, doen. Autoverzekering goed bekijken, want die kan vaak veel goedkoper. Brandstof goedkoper met de MKB Brandstof app :) Lijkt misschien weinig, maar 5 cent per liter duurder tanken scheelt 30 euro op jaarbasis.
  • Leningen. Los zo snel mogelijk af. Je betaalt namelijk rente en rente over rente liegt er vaak niet om. Vooral de consumenten-kredieten zijn gruwelijk duur en zorg er dus voor dat je die zo snel mogelijk aflost.
  • GWE. Water is op zich niet zo duur, €25 per 1000L grofweg. Maar hoe het verbruikt wordt is wel van belang. Gaat iedereen dagelijks in bad of één keer per twee dagen onder de douche. En dan ook hoe lang. Hoe wordt er afgewassen? Met de vaatwasser helemaal vol of iedere dag een paar bordjes. Of met de hand met lopende kraan of in wasbak? Veel winst ga je er echter niet halen, tenzij je beiden dagelijks in bad gaan. Als je dat doet, raad ik aan te gaan douchen.
    Op gas en elektriciteit kan wel behoorlijk worden bespaard. Allereerst door de keuze van de leverancier, daarnaast op zuinig gebruik. Echter zie je hier de voordelen pas van na een jaar.
  • Boodschappen. Voedsel: alles met veel verpakking laten staan. Dus de kant-en-klaar maaltijden, de voorgeschilde aardappels, de wereldgerechten. Je betaalt namelijk extra voor het verpakkingsmateriaal. Koop groenten en fruit los in plaats van ingeseald. Het lijkt misschien maar een klein verschil, maar je geeft gemakkelijk hierdoor dagelijks 1 euro extra uit. Wel weer ruim €350 op jaarbasis.
    Huishoudelijke artikelen. Hier ga je niet echt veel op besparen, tenzij je normaal alleen A-merken koopt. Je kunt tandpasta van 1 euro per tube krijgen en ook van 5 euro per tube. Wasmiddel inslaan is een optie, maar het levert nauwelijks iets op. Eigen merk in plaats van een A-merk scheelt wel.
Echte besparingen kun je maken door je gewoonten te veranderen. Stoppen/minderen met roken is een optie die honderden euro's per jaar scheelt. Een flesje wijn in de week minder scheelt ook snel honderden euro's per jaar. Kratje bier in de maand minder is ook ruim 100 euro per jaar.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Arthas schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:25:
Regel 1 van serieus besparen: budgetteren.
Een budget maken is idd belangrijk.

Wat ik zelf doe om kosten onder controle te houden is dat mijn salaris op een andere rekening binnenkomt dan de betaalrekening. Een keer per maand schrijf ik een bepaald bedrag naar de betaalrekening over en daar moeten we het van doen. Op die manier geef je het sparen (of schulden afbetalen) voorrang boven al het andere: "pay yourself first".

Budgeteren is trouwens niet alleen interessant als je weinig geld tot je beschikking hebt, maar ook als je vermogen wilt opbouwen.

PS:
Binnen ons budget kijk ik niet echt naar de uitgaven aangezien mijn vriendin de boodschappen meestal doet (alhoewel ik ze sjouw) en zij houd dit verder ook bij. Ik wil alleen maar weten waar ongeveer de kosten zitten en als er onverwachte uitgaven zijn geweest en die zijn er helaas door haar familie/vrienden regelmatig.

[ Voor 19% gewijzigd door Alarmnummer op 18-05-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Koop groenten en fruit los in plaats van ingeseald. Het lijkt misschien maar een klein verschil, maar je geeft gemakkelijk hierdoor dagelijks 1 euro extra uit. Wel weer ruim €350 op jaarbasis.
Los is ook niet altijd aan te raden. Ik koop appels in een zak van 2,5kg voor €2,69 bij de Aldi. (tot recent €2,49, tijd van het jaar he)

Ten eerste is dat volgens mij sowieso niet zo duur, maar voornamelijk: als ik ergens los fruit ga kopen zit je altijd te zoeken in een bak waarin iedereen al heeft lopen cherry-picken. Ik keek eens bij ik geloof de C1000 naar een bak perziken en ze waren allemaal rot. De rotte plek was wel naar beneden gedraaid zodat je het niet direct zag.

Dan heb ik het liever voorverpakt in een zak: er zitten misschien 1 of 2 appels bij die niet perfect zijn, maar het is tenminste een eerlijke verdeling. Los fruit waarin iedereen al heeft lopen grabbelen heeft in mijn ervaring sowieso veel meer butsen.

Echt ingesealde zooi in een bakje is dan wel weer onzin. Dat spul is ook echt duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Besparen no-no
- zonder grens weet hoeveel je realistisch zou kunnen/moeten besparen..
- geisoleerd leven (wegens kosten niet naar vrienden gaan)
- alleen maar besparen, besparen zonder luxe
- slecht eten (niet alle 5 voedselgroepen)
- besparen op medicatie of gezondheidszorg
- verzekeren (niet alles hoef je te verzereken maar ook niet oververzekerd)
- auto (OV kan erg duur zijn)
- zonder boodschappen / lijstje van wat je wilt hebben naar een winkel te gaan
- geen onderzoek doen

Het lijkt erg dubbel maar OV is niet "goedkoper" zelfs in je eentje kan de auto goedkoper zijn dan OV.
auto bv heb je minder verleiding voor "snacks" onderweg of mobiel internet etc.. immers tas = voedsel en dus meer wat je mee kan torssen. En je kan soms beter met een auto boodschappen doen dan met de fiets, omdat je veel minder naar de winkel hoeft.
En belangrijk hoe minder je thuis bent, hoe minder verbruik (eten, elektra etc)

Goedkoop dingen kopen zoals elektronische apparatuur op een rommelmarkt is ook niet altijd wijs ze worden niet voor niks weg gedaan, voedsel idem.

bazaar, braderie, rommelmarkt of andere "koopjes" plekken zitten vol met troep maar der zitten ook goudmijntjes tussen. door kassa/consumenten bond in de gaten te houden kan je veel besparen
bv dasti van de wibra, dat spul is echt geweldig (haalde 10 jaar "rookschade" van een pc kast af.. en speciaal duur product (had ik nog liggen) werd het iets minder kleverig.

Door goed de prijzen van wat je wilt te weten, kan je vaak meer besparen dan altijd brand x bij winkel Y te halen. je kan een goeie zak appels pakken of naar de medewerker lopen en vragen of je "korting" kan krijgen.. de rotte plekken wegsnijden is simpel en iets minder appel. .of je maakt appelmoes .. immers je dacht toch niet dat alles uit appelmoes gefilterd word ? 99% kans dat je stukjes worm/tak/rot erin vind.. wil je dan niet betaal je premium (en dan nog garantie tot aan de deur)
ralph075 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:12:
[...]

Besparen is (ook) een kwestie van keuzes maken. Niet iedereen maakt dezelfde keuzes, maar de besparing kan nog steeds zeer serieus zijn. Genoemde poster heeft van zijn weekboodschappen extreem serieus bespaarwerk gemaakt, dus zijn paffie heeft ie wel verdiend ;)
_/-\o_
dion_b schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 19:03:
Tja, je moet op de grote dingen besparen, niet de kleine.
Dat is dus niet waar, de grote dingen die vallen goed op, en kan je makkelijk overzicht houden.

De kleinste tellen vaak op naar grote bedragen. Roken bv als we het daar even op houden, stel je rookt 1 pakje per dag = gemiddeld 30dagenx5,50 = 165, -
Zelf maken kan je dat als je 160 per 17,- = 8 dagen = 85,- bijna de helft dus.

Het zelfde geld alle luxe artikelen zoals snoep, frisdrank, drank, en dergelijken vandaar dat ik de vergelijking trok met eten. bij ons in huis is alleen luxe artikelen voor kinderen/bezoek.. roken vonden we zelf prettiger dan snoep/drank etc..
TS vraagt zich in eerste instantie af of telecom niet goedkoper kan. Dat blijkt EUR 40/maand goedkoper te kunnen. Niet niks, maar valt in het niet bij kosten van zelfs een lichte roker. Om dan gelijk te zeggen dat het automatisch "meest logisch advies" is om te stoppen met roken gaat idd wat ver - voor een verslaafde is het stoppen niet triviaal en levert stress op en vergt minimaal gedragsverandering, maar het is wel het meest effectief. Of iemand er gebruik van maakt is een tweede, maar het zou zeker ter discussie op de lijst van besparingen moeten staan. Hoog op die lijst zelfs.
Je kan niet zomaar zeggen, "ik draai de geldkraan dicht" je bent immers volwassennen onder elkaar.

Die discussies, zoals gedrag waar kosten aan zitten verbonden, roken, bellen, hobbies en etc. zijn zeker iets waar je over moet/wilt praten het is geven en nemen in een relatie. Hoewel je partner er open voor moet staan.
nare man schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:45:
[...]
En hoe zie je radicaal stoppen voor je, word je hier wel blij-er van? stoppen doe je vooral uit eigen beweging dat moet je niet aan iemand opleggen ongeacht je mening. en zoals de berekening van 165 euro naar 40 euro vind ik 120 besparing per maand echt veel als je dat niet serieus noemt weet ik het niet meer :P
Vandaar dat ik je herdoop tot captain obvious.. je ondoordachte post .. >:) maar no hard feelings dude men leert altijd(als je er voor open staat)

Dit heeft voor ons bijvoorbeeld toe gebracht om een fietskar/zwembad in de tuin(opblaas) aan te schaffen via MP/rommelmarkt. en zeker in het begin heeft het gezin naar elkaar gebracht. Hoe tegenstijdig het ook klinkt Bij besparen hoort ook "feest" of luxe en quality time .. je kan niet besparen zonder positieve doelen te zetten. Het kan uit eten bestellen zijn, uit eten, bios of dag je weg met het gezin als het maar een doel is.

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 18-05-2013 22:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:08:
Goedkoop dingen kopen zoals elektronische apparatuur op een rommelmarkt is ook niet altijd wijs ze worden niet voor niks weg gedaan, voedsel idem.
Tsja, goedkoop is duurkoop.

In het boek Early Retirement Extreme wordt dit leuk uitgelegd. Elk product heeft een total cost of ownership en een amortization rate.

Belangrijke factoren van de TCO zijn:
- Aankoopprijs
- Onderhoudskosten
- Levensduur (bouwkwaliteit en duurzaamheid)
- Restwaarde na gebruik
- Secundaire kosten (de ruimte die het inneemt en de tijd die je eraan kwijt bent)

Maar de amortization rate is eigenlijk het meest interessant: de duurzaamheid van een product kan ervoor zorgen dat het goedkoper is dan een budget product.

Een degelijk paar schoenen dat 3 jaar meegaat en 100 euro gekost heeft, kan dus goedkoper zijn dan schoenen van 50 euro die maar 1 jaar meegaan. Het eerste paar schoenen kost immers maar 100 / 3 = 33 euro per jaar, en de goedkopere schoenen kosten 50 euro per jaar.

Dus soms loont het om juist een degelijker en duurder product te kopen. En daar uiteraard wel zuinig op te zijn.

Resell value is ook een interessant aspect. Dit geldt met name bij meubels. Je kunt een nieuw bedframe kopen van 600 euro en daar 5 jaar mee doen. Als je het daarna verkoopt voor 200 euro, dan kost het jou dus 80 euro per jaar ((600 - 200) / 5). Maar je kan ook tweedehands hetzelfde bedframe van 200 euro kopen, daar nog 3 jaar mee doen, het weer verkopen voor 100 en dan heeft het jou maar 33 euro per jaar gekost ipv 80 euro per jaar.

Wanneer je dit soort berekeningen op allerlei aankopen loslaat, kom je er dus achter dat je eigenlijk veel goedkoper kunt leven zonder echt aan luxe in te leveren.

Een aantal regels die ik voor mezelf heb samengevat na het lezen van verschillende boeken (ERE, maar bijv ook Your Money Or Your Life):
1. Koop alleen spullen die je echt nodig hebt of vaak zult gebruiken
2. Wees zuinig op de spullen die je hebt
3. Vervang spullen alleen als ze niet meer te repareren zijn (of de TCO te hoog wordt)
4. Probeer zo goedkoop mogelijk aan spullen te komen
5. Let bij de aanschaf van spullen op de Total Cost of Ownership en duurzaamheid
6. Probeer zoveel mogelijk zelf te doen in plaats van iemand anders in te huren
7. Verkoop of doneer spullen die je nauwelijks nog gebruikt
8. Denk na over alternatieven (soms kan iets huren of lenen goedkoper zijn dan het zelf bezitten bijvoorbeeld)
9. Probeer verspilling zo veel mogelijk te voorkomen (reduce waste)
10. Stel het aankopen van spullen tenminste 1 week uit (voorkom het kopen op impuls)

Het gaat soms misschien wat ver om alles te analyseren, maar voor mij was het wel een eye opener. Ik dacht vroeger namelijk altijd te besparen door cheap ass rommel te kopen, met als gevolg dat ik het elk jaar verving.. en dat is dus uiteindelijk duurder gebleken dan wat ik nu doe. Hetgeen vaak neerkomt op het kopen van iets degelijks en daar jaren mee doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 19-05-2013 08:43 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag mij altijd af of de mensen die zo extreem met besparen bezig zijn eigenlijk wel een vrouw/gezin hebben. Dat lijkt me namelijk vrij slecht te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 511904 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 08:43:
Ik vraag mij altijd af of de mensen die zo extreem met besparen bezig zijn eigenlijk wel een vrouw/gezin hebben. Dat lijkt me namelijk vrij slecht te combineren.
Dat is afhankelijk van de doelen die je stelt. Besparen moet wel een doel hebben.

Mijn kwaliteit van leven verandert er echt door en daar heeft mijn vriendin ook profijt van. Door bewuster met geld om te gaan, kunnen we binnenkort in een veel leukere woning wonen in een betere buurt.

Het zijn keuzes die je maakt. Het belangrijkste is alleen dat je je realiseert dat elke uitgave betekent dat je iets anders niet kunt doen.

Ik kon altijd mijn geld uitgeven zonder erover na te denken omdat ik in een (voor mij) goedkope buurt woon, maar omdat ik het zo gewend was hield ik alsnog bijna geen geld over aan het einde van de maand. Dus leek verhuizen naar een leukere buurt onmogelijk. Maar door diverse besparingen door te voeren kan het nu wel zonder problemen.

De doelstelling moet alleen wel helder zijn. Besparen om het besparen werkt niet en komt hebberig over. Maar als je bespaart met een doel, om iets te kunnen realiseren dat anders niet mogelijk was geweest.. dan lukt het meestal een stuk beter om een vriendin dezelfde kant op te laten kijken.

Het wordt pas problematisch als je verschillende prioriteiten hebt.

Daarnaast was ik ook wel een typische man met dure hobbies. Ik gaf gemiddeld denk ik 3000 euro per jaar uit alleen al aan computerhardware, speakers, gitaren, etc (mijn 13e maand ging er sowieso altijd doorheen en gedurende het jaar kocht ik ook vaak dingen). Dus dat was wel makkelijk besparen op een manier waar mijn vriendin alleen maar blij mee is. En daarnaast nog eens 1000 euro aan kleding denk ik, daar ben ik ook mee gestopt. Vervolgens heb ik ruim 100 euro per maand bespaard aan verzekeringen die ik niet nodig heb.. dus dat zijn allemaal maatregelen waar zij niks van heeft gemerkt. Scheelt zomaar 5000 euro per jaar. Besparen begint bij jezelf :P

Het enige spanningsveld ligt op het gebied van boodschappen, de temperatuur in huis :+ en het geld dat we normaal gesproken uitgaven aan uitgaan. En dan is het vooral geven en nemen. Ik sta op mijn strepen dat 20 graden warm genoeg is in huis en dat de moederhaard hier meteen uit moet zodra die temperatuur bereikt is. Maar ik ben wel soepeler met de boodschappen, omdat ze daar toch echt slechter tegen kan. En soms gaan we alsnog uit eten en naar de film, maar wel minder vaak.

Het is ook een beetje uitproberen. De temperatuur in huis is ze redelijk aan gewend, maar als ik met bonen en rijst aan kom zetten omdat het goedkoper is dan wordt de sfeer er niet beter op :+ Dus we eten wel gewoon lekker vlees etc. Ik hoef niet overal op te besparen, als ik maar iets bereikt heb en niet de enige ben die bespaart.

[ Voor 33% gewijzigd door Lethalis op 19-05-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb een vriendin (heeft zelf geen baan). Ik leef trouwens in Bulgarije en we leven op dit moment van een budget van 1000 euro/maand maar gaat binnenkort naar 1300 ivm appartement en wellicht een kindje. En daar zullen we het dan echt mee moeten doen. Zelfs in het huidige budget zit nog veel niet noodzakelijke onkosten.

Als mijn vriendin het hier niet mee eens zou zijn, dan is het voor mij einde oefening en zo nu en dan hebben we er wel eens woorden over. Gelukkig is ze niet materialistisch ingesteld en hoeft ze niet zo nodig andere mensen de ogen uit te steken hoe goed we het wel niet hebben. Ik heb daar zelf ook helemaal niets mee en loop meestal in een ouwe trainingsbroek aangezien mijn werk toch remote is. Verder hoef ik ook geen dikke pats auto aangezien ik toch geen rijbewijs heb en geen zin in een extra onkostenpost.

We gaan trouwens wel regelmatig uit eten, ijsje, bioscoopje, weekendje weg (huren dan een auto voor een paar dagen) en ze heeft nog een reisbudget van 1500 p/jaar inclusief 10 van mijn vakantiedagen. De hond heeft de beste brokken etc etc. Verder houdt ze (en ik trouwens ook) van chocola en neem regelmatig iets voor haar mee (Milka/Lindt reep/bonbons maar soms ook een doos Godiva oid).

Het gemiddeld salaris hier is 400 euro en een dokter verdient misschien een keer 800/1000 oid (tenzij ze voor een prive kliniek gaan werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Lethalis schreef op zondag 19 mei 2013 @ 08:52:
[...]

Het wordt pas problematisch als je verschillende prioriteiten hebt.
Vooral als de partij met de wensen (bv reizen) het geld niet heeft om de wensen te realiseren. En de partij met het geld de wensen niet deelt :) Als de relatie met mijn vriendin zou eindigen, dan zal mijn volgende vriendin toch echt haar eigen centen moeten verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
• GWE. Water is op zich niet zo duur, €25 per 1000L grofweg.
Je schatting zit iets te hoog: leidingwater kost ruim een euro per kuub.
Lethalis schreef op zondag 19 mei 2013 @ 08:52:
... maar als ik met bonen en rijst aan kom zetten omdat het goedkoper is dan wordt de sfeer er niet beter op :+
Er moeten nog wat ingredienten bij, maar dan heb je wel een hele lekkere chili con carne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-04 18:10
RemcoDelft schreef op zondag 19 mei 2013 @ 10:31:
[...]

Je schatting zit iets te hoog: leidingwater kost ruim een euro per kuub.
..
Thnx voor het wijzen op mijn foutje: bij mij is het €24,30 per 10 kuub :) En dat is inclusief zuiveringsheffingen etc. Het totale bedrag zeg maar. Kuubsprijs is dan €2,43. Grootste deel hiervan gaat trouwens op aan zuiveringsheffingen, vastrecht etc. De prijs van een kuub water is 86ct bij mij.
Ikzelf ben gelukkig niet extreem aan het besparen, eerder nuttiger aan het uitgeven. Trouwens ook aan de hand van Lethalis zijn voorbeeld Your Money or your Life.
En dan moet ik er bij zeggen dat mijn vriendin het budgetteren als doel heeft gesteld en zij er drukker mee bezig is dan ikzelf. Tot een paar maand geleden betaalde ik alles, maar nu zij haar eigen freelance werk heeft, betaalt zij de boodschappen. Scheelt mij toch €400 p/mnd en ik hoef me geen zorgen te maken over discussies over eten. Alleen over wie kookt wanneer :)

[ Voor 52% gewijzigd door Arthas op 19-05-2013 12:23 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494444

Waarom is iedereen zo extreem aan het besparen? €25 euro boodschappen/week voor 4 personen, wow, knap dat je dat kunt, petje af, maar heel eerlijk gezegd, jij liever dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:49
Anoniem: 494444 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:49:
Waarom is iedereen zo extreem aan het besparen? €25 euro boodschappen/week voor 4 personen, wow, knap dat je dat kunt, petje af, maar heel eerlijk gezegd, jij liever dan ik.
Nou gewoon, omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het Fantoom schreef op zondag 19 mei 2013 @ 16:28:
[...]

Nou gewoon, omdat het kan!
Hou je niet van lekker eten dan? Lekker biefstukje, stukje zalm, verse olijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 494444 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 16:43:
[...]

Hoewel niet verkeerd, als ik voor mezelf mag spreken: eten is voor mij iets om op te eten, dan is het weg en is het weer voorbij.

De afweging een uur extra besteden aan koken om iets lekkers klaar te maken vs. snel een hap op tafel zetten valt bij mij altijd uit naar snel een hap op tafel. Simpele dingen maken dus.

Als je voor meerdere mensen tegelijk kookt zal het sneller de moeite zijn om wat lekkers te maken.

Het is natuurlijk persoonlijk, lekker eten is voor de een belangrijker dan voor de ander. Iedereen heeft prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 17:09:
[...]

Hoewel niet verkeerd, als ik voor mezelf mag spreken: eten is voor mij iets om op te eten, dan is het weg en is het weer voorbij.

...
Helemaal mee eens. Het is dat je moet eten, maar liefst zou ik 3x daags een pil innemen met alle noodzakelijke voedingsstoffen en calorieën en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké. Voor mij is lekker en goed eten toch wel echt belangrijk. Zou ik niet willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 494444 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:02:
Oké. Voor mij is lekker en goed eten toch wel echt belangrijk. Zou ik niet willen missen.
Ieder mens is anders. Ik kan het me heel goed voorstellen, voor mij is het vooral een afweging van tijd. Ik eet wel gewoon gezond, maar maak geen ingewikkelde gerechten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35

Onbekend

...

Een eten-pil is hap-slik-weg. Van gewoon eten kan je gewoon minimaal een kwartier van genieten. Daarnaast heb je ook nog het sociale aspect wat je mooi kunt combineren. Maar als je een biefstukje van 4 euro even lekker vindt als een hamburger van 30 cent, kan je wel wat gaan besparen. Maar vergeet niet dat je moet varieren met eten. Alleen maar hamburgers eten (als vlees dan) is ook niet goed.

Verder blijft sparen voor iedereen persoonlijk. Je spaart met een doel, en dat kan bijvoorbeeld een vakantie zijn, maar je kunt ook sparen een pakje sigaretten. Het is net waar je graag je geld aan uit geeft, en je bespaart op producten waar je minder waarde aan hecht.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 02-05 20:22

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik had eens tien dagen niet kunnen eten vanwege buikgriep. Ik moet zeggen dat ik het een bevrijdende ervaring vond :). Het hongergevoel ging na een tijdje gewoon weg en ik voelde me gewoon prima. Zodra ik wat probeerde te eten kreeg ik hevige krampen en kwam het er snel weer uit, dus dat deed ik maar niet.

Echt heerlijk was het om niet iedere dag weer bezig te hoeven zijn met wat je gaat eten, eten kopen, eten koken, eten eten, afwassen, uitbuiken, etc. Het scheelde zoveel tijd en gedoe...

Ik voelde me echt prima en ik kreeg het gevoel dat eten überhaupt eigenlijk helemaal niet nodig is :). De weegschaal dacht er wat anders over, dus ik was uiteindelijk maar wel gaan eten natuurlijk, toen woog ik 63kg.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 02-05 20:22

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Anoniem: 494444 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:02:
Ik ken wel van die mensen die bijna klaarkomen als ze over eten praten (zijn vaak de wat vollere types trouwens). Zelf heb ik dat niet zo, ik bedoel lekker eten is leuk maar niet meer dan dat, niet iets waar ik de hele tijd mee bezig ben.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 494444 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:49:
Dat we het hebben over dit soort bedrag betekent niet dat we het zelf ook doen :z

Ik heb verschillende soorten armoede van dichtbij meegemaakt en daaraan vooral een nutsbeginsel overgehouden: heeft een aankoop zin? Dat leidt tot geen uitgaves aan onnodige frutsels (m'n dochter raakt altijd zo gefrustreerd als ik haar vraag waar een of ander sieraad goed voor is ;) ), maar wel soms stevige uitgaves voor dingen die wel nut hebben. Gelukkig zijn de financien momenteel ruim goed genoeg daarvoor, maar als daar verandering in zouden komen weten we wel waar gesneden kan worden.

Als student heb ik ooit geprobeerd (en bij tijd en wijle gelukt) om voor BEF 100 (EUR 2.50) per dag te leven, soms zelfs voor de helft daavan. Het geld was niet zo krap, maar minder geld aan eten uitgeven betekende meer geld voor bier.

Als kind hebben we thuis soms jarenlang voor DFL 25/week boodschappen gedaan voor het hele gezin (2 ouders + 2 kinderen), dat was niet altijd vrije keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik vind het ook wel een bevrijdende gedachte dat ik met minder rond kan komen dan ik verdien. Dat geeft toch best veel rust.

Zelfs als ik straks duurder woon hou ik netto ruim 500 euro per maand over. Stel ik word ontslagen en moet even snel wat anders aannemen waar ik 600 euro bruto minder zou verdienen, dan is er nog niks aan de hand.

Het lijkt mij vreselijk om iemand te zijn waarbij alles echt op het nippertje moet.. van die mensen die op het einde van de maand echt niks overhouden. Ik zou geen oog meer dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Lethalis schreef op maandag 20 mei 2013 @ 07:43:
Ik vind het ook wel een bevrijdende gedachte dat ik met minder rond kan komen dan ik verdien. Dat geeft toch best veel rust.

Zelfs als ik straks duurder woon hou ik netto ruim 500 euro per maand over. Stel ik word ontslagen en moet even snel wat anders aannemen waar ik 600 euro bruto minder zou verdienen, dan is er nog niks aan de hand.

Het lijkt mij vreselijk om iemand te zijn waarbij alles echt op het nippertje moet.. van die mensen die op het einde van de maand echt niks overhouden. Ik zou geen oog meer dicht doen.
Same here... "Living from paycheck to paycheck".. te veel stress. Zeker gezien het huidig economisch klimaat. Daarom vind ik het erg rustgevend dat er geld op de bankrekening staat en dat we de onkosten flink zouden kunnen verlagen zonder daarbij de essentiële zaken (bv sporten.. gezond eten voor ons en de hond) de deur uit te moeten doen.

Het heeft verder ook iets spiritueel aangezien je meer waardering krijgt voor de zaken die je wel aan je leven toe gaat voegen. Mijn ervaring is dat als je alles maar tot je beschikking hebt, dat je er minder waardering voor hebt en het je niet gelukkiger maakt. Ik wil een rijk bestaan door een beter bewustzijn van wat ik wel toelaat, ipv 'armoede' doordat je te veel in je leven hebt toegelaten. Maw een minimalistische instelling.

PS:
Ik vind het knap trouwens dat mensen rond kunnen komen van 25 euro per week in een land zoals Nederland en daarbij hun gezondheid niet uit het oog verliezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 20-05-2013 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494444 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 16:43:
[...]

Inderdaad. Eten is zo'n beetje het belangrijkste moment op een normale dag. Ik kan echt niet begrijpen dat mensen die uitgaven tot bijna 0 reduceren. Ik weet dat er geen eetcultuur is in Nederland, maar dát er hier tweakers zijn die voldoende hebben aan een eetpil vind ik echt schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Heb het topic met interesse doorgelezen, staan interessante dingen tussen. Ik miste eigenlijk nog de link naar één van mijn favoriete blogs over geld: Mister Money Moustache. Heeft vaak iets meer betrekking op de USA dan Europa maar die man heeft wel een interessante visie: het is heel makkelijk om geld te besparen als je je niet gek laat maken door je omgeving. Geniet je echt meer in een auto van $ 50.000 dan een 2e hands van $ 5.000? Is een dag met het gezin naar een pretpark ($ 400) leuker voor de kinderen en het samenzijn dan een dag naar het bos / park? Alle kleine bedragen die zo zijn te besparen heeft hij altijd slim opzij gezet en nu voor zijn 40e financieel onafhankelijk.

Erg leuk om een keer door te lezen.!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Boss schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:17:
Het is heel makkelijk om geld te besparen als je je niet gek laat maken door je omgeving.
Dat is inderdaad 1 van de grondbeginselen.

Mensen maken grapjes over het feit dat ik in een Twingo rij.. maar in de tussentijd bespaar ik alleen daardoor al honderden euro's per maand.

Een collega van mij is nog een stap verder gegaan.. die heeft geen auto meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 20-05-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alarmnummer schreef op maandag 20 mei 2013 @ 08:12:
[...]

PS:
Ik vind het knap trouwens dat mensen rond kunnen komen van 25 euro per week in een land zoals Nederland en daarbij hun gezondheid niet uit het oog verliezen.
Anoniem: 511904 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:10:
[...]

Inderdaad. Eten is zo'n beetje het belangrijkste moment op een normale dag. Ik kan echt niet begrijpen dat mensen die uitgaven tot bijna 0 reduceren. Ik weet dat er geen eetcultuur is in Nederland, maar dát er hier tweakers zijn die voldoende hebben aan een eetpil vind ik echt schokkend.
Lezen jullie nog eens de tips van mensen die aangeven hoe je voor EUR 25 per week een gezin kunt voeden. Geen halffabrikaten en potjes, vooral werken met seizoensgroenten, weinig vet, niet teveel eiwit, altijd zelf (grotere hoeveelheden) koken. Dat is stuk voor stuk juist gezonder dan menig persoon die minder op budget let en meer voor gemak gaat zal eten. Laat staan eetpillen ood - dit is goede, stevige voedsel waar je juist voor moet gaan zitten en wat hopelijk het gezin bij elkaar brengt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

dion_b schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:28:
Lezen jullie nog eens de tips van mensen die aangeven hoe je voor EUR 25 per week een gezin kunt voeden.
Ik snap niet waarom mijn naam in dit lijstje moet staan.

Ik zeg dat ik het knap vind dat mensen van zo'n budget in een duur land zoals Nederland een gezonde maaltijd neer kunnen zetten.

Ik en mijn vriendin leven van 40/50 euro per week (wel in Bulgarije btw). We eten bijna altijd verse groente. Ik eet vrij veel vlees (meestal kip filet of tonijn omdat ik aan krachttraining doe). We kopen verder heel weinig fris, chips en andere ongezonde zaken (als het thuis ligt.. eet ik het... ). We eten verder vrij veel (bruine) rijst, lentils, bonen, chickpeas etc.. heel weinig aardappelen. En mijn ontbijt is een grote bak fruit of mijn musli/horsefood (oa haver)/cornflakes mix.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 20-05-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dion_b schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:28:
[...]

[...]

Lezen jullie nog eens de tips van mensen die aangeven hoe je voor EUR 25 per week een gezin kunt voeden. Geen halffabrikaten en potjes, vooral werken met seizoensgroenten, weinig vet, niet teveel eiwit, altijd zelf (grotere hoeveelheden) koken. Dat is stuk voor stuk juist gezonder dan menig persoon die minder op budget let en meer voor gemak gaat zal eten. Laat staan eetpillen ood - dit is goede, stevige voedsel waar je juist voor moet gaan zitten en wat hopelijk het gezin bij elkaar brengt.
Ik moest even zoeken, maar als ik zie waar sommige gezinnen van moeten eten, dan lijkt het me bij sommige eerder op een solidariteits hongerstaking voor Afrika ofzo :P
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:58:
Wat we ook vaak doen is bijvoorbeeld spagetti maken voor 2 dagen..

500gr macaroni : 40 cent (goedkoopste wat je kunt vinden
500gr gehakt ( 2 euro in de aanbieding)
Groentepakket 500gr 2 euro
spagetti mixen knorr 2,50 euro

ben je voor 7 euro klaar en heb je voor 2 dagen genoeg met 2 volwassen en 2 kleine kinderen..
En dan geef ik de voorkeur aan macroni, en dan is het dit lijstje:
300 gram rundergehakt (1,75?)
200-250 gram elleboogjes (15ct)
250 gram chapignons (99ct)
185 gram sperziebonen uit pot (77ct)
1 zak gehaktkruiden (99ct)
425 gram grand italia saus (1,25 @ Xenos)
paar theelepels brambal en knoflook

Zit ik op 5-6 euro voor zo'n maaltijd En die pan gaat leeg, en de enige die er van eet, ben ik zelf.

Dit zijn de hoeveelheden die ik naar binnenwerk, en dan hebben we natuurlijk nog zaken als frisdrank, brood, beleg, melk.

Nee, 25 euro red ik het niet mee. Maar vlees koop ik groot in, in de aanbieding. En dan haal ik niet 1 kilo, nee, gewoon een kilo of 8 tot 10, die vriezer heb ik om hem te gebruiken, niet als stofvanger :P

En ja, ergens zit er ook wel gemak bij hoor. Ook ik kan naar de boer, maar da's een uur fietsen en ook weer een uur terug. En ik woon op 200 meter van een supermarkt af, en doe m'n boodschappen lopend. Als ik saus nodig heb voor de pasta, haal ik dat bij de xenos: 425 gram voor 1,25, tewijl in de supermarkt het daar maar 400 gram is, en 2,35 kost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06
RaZ schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:33:
Als ik saus nodig heb voor de pasta, haal ik dat bij de xenos: 425 gram voor 1,25, tewijl in de supermarkt het daar maar 400 gram is, en 2,35 kost..
Dat kant en klaar spul is vaak veel te zoet of veel te zout. Pasata di pomodori 500gr kost 0.69 bij de Albert H. Dan nog voor 0.25 aan uien en 0.15 voor (gedroogde) basilicum en oregano en dan zit je op 1.09 voor iets dat imho wèl lekker is.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Bedankt Raz, zat ik opeens in een heel ander topic te posten..... 8)7

In de herhaling dan maar:
Wat we ook vaak doen is bijvoorbeeld spagetti maken voor 2 dagen..

500gr macaroni : 40 cent (goedkoopste wat je kunt vinden
500gr gehakt ( 2 euro in de aanbieding)
Groentepakket 500gr 2 euro
spagetti mixen knorr 2,50 euro

ben je voor 7 euro klaar en heb je voor 2 dagen genoeg met 2 volwassen en 2 kleine kinderen..
Bak er eventueel een stokbroodje bij als je een grote eter bent..
Zie dit nu pas, beter gezegd het valt me nu pas op doordat raz het aanhaalt. Maar dit recept kunnen we hier in huis 2 volwassenen en 3 kids echt nooit 2 dagen van eten, zelfs voor 1 dag is het te weinig...

Maar goed, zoals je zelf al aangeeft:
iedereen heeft een ander leef patroon..
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alarmnummer schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:54:
[...]

Ik snap niet waarom mijn naam in dit lijstje moet staan.

Ik zeg dat ik het knap vind dat mensen van zo'n budget in een duur land zoals Nederland een gezonde maaltijd neer kunnen zetten.
sorry, ik interpreteerde je opmerking cynisch, dat je impliceerde dat het in NL niet mogelijk zou zijn.
Ik en mijn vriendin leven van 40/50 euro per week (wel in Bulgarije btw). We eten bijna altijd verse groente. Ik eet vrij veel vlees (meestal kip filet of tonijn omdat ik aan krachttraining doe). We kopen verder heel weinig fris, chips en andere ongezonde zaken (als het thuis ligt.. eet ik het... ). We eten verder vrij veel (bruine) rijst, lentils, bonen, chickpeas etc.. heel weinig aardappelen. En mijn ontbijt is een grote bak fruit of mijn musli/horsefood (oa haver)/cornflakes mix.
BG... Stad of platteland?

M'n ex-schoonmoeder woont in RO aan de rand van een grotere stad in een oud boederijtje. Ze is met pensioen; de staatpensioen die ze krijgt is niet eens genoeg om daar armzalig van te leven. Toch leeft ze uitermate gezond en eet ze fantastisch. Haar oude boerenerf zit tot de nok toe volgeplant met groenten en fruit en er is een forse kippenren. Wat ze zelf niet verbouwt ruilt ze met de buren, dus paar zakken met paprika's, uien en tomaten ruilen tegen een half speenvarken die tot worst en ham enzo verwerkt wordt. Alles wat niet meteen opgegeten of verruild wordt, wordt ingemaakt in zuur. En de pruimen gaan naar de andere buurman toe die de boel verstookt tot diabolische Palinka. Zij krijgt de halve opbrengst van haar pruimen. Zelf zuipt ze niet, maar het is prima ruilwaar, ook voor klusjesmannen enzo. Enige voedsel dat ze daadwerkelijk koopt is brood. Dat alles doen in NL zou wel een uitdaging zijn ;)
RaZ schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:33:
[...]

Ik moest even zoeken, maar als ik zie waar sommige gezinnen van moeten eten, dan lijkt het me bij sommige eerder op een solidariteits hongerstaking voor Afrika ofzo :P
Probleemis niet alleen geld, het is ook kennis en prioriteiten. De armsten roken bijv bovengemiddeld veel. Dat vreet zo letterlijk halve maandbudget op. Ook hebben mensen die het krap hebben vaak een grote drang tot statusproducten waarmee ze de schijn kunnen ophouden niet aan lager wal te zitten. Dus idd liever dat dure merk dan huismerk enzo. Helpt allemaal niet.

Wil niet zeggen dat iedereen makkelijk rond zou kunnen komen of makkelijk goed zou kunnen eten, maar als iemand in NL niet beter eet dan een gezin in de Sahelgordel spelen slechte keuzes linksom of rechtsom een rol.
mekkieboek schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:51:
[...]

Dat kant en klaar spul is vaak veel te zoet of veel te zout. Pasata di pomodori 500gr kost 0.69 bij de Albert H. Dan nog voor 0.25 aan uien en 0.15 voor (gedroogde) basilicum en oregano en dan zit je op 1.09 voor iets dat imho wèl lekker is.
Check :P

Die sauzen zijn (los van de smaak) zowel te zoet als te zout, en enige wat je ermee wint is geen ui pellen. Sterker nog, als het echt krap is kun je ipv passata gaan voor blijkjes tomatenpuree en die aanlengen. Twee van die blikjes kosten EUR 0.18 en leveren aangelengd evenveel op als die grotere pak passata. Of nog beter: ga naar een goedkope groentenboer (ook hier heb ik sterke voorkeur voor de Turkse winkels, een tip die ik ooit van Itataliaanse collega kreeg die slechte kwaliteit in NL supermarkten beu was) en scoor een kilo tomaten. Dat kost wel iets meer geld en tijd, maar smaakt zoveel beter en frisser :9~

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog wel een bespaar tip en dat is boodschappen doen in Duitsland, bijna alles is daar stukken goedkoper en verzorgingsartikelen hebben daar een vaste lage prijs, er zijn zeker acties maar 50% je daar niet.

Alleen de Nederlandse schatkist loopt veel btw mis omdat mensen massaal in Duitsland boodschappen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 318025 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:02:
Ik heb nog wel een bespaar tip en dat is boodschappen doen in Duitsland, bijna alles is daar stukken goedkoper en verzorgingsartikelen hebben daar een vaste lage prijs, er zijn zeker acties maar 50% je daar niet.
Google op "boodschappen doen in Duitsland" en je krijgt heel veel fora met tips over dit onderwerp.
In Nederland is vrijwel alles duurder dan in Duitsland. Ook uit eten bijvoorbeeld: beter en meer eten voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

De stad. Op het platteland zouden we veel minder uitgeven aan voedsel omdat we het zelf zouden verbouwen of goedkoop kunnen kopen aangezien veel bulgaren hun eigen voedsel verbouwen. Verder zul je in de stad ook meer tussenpartijen moeten betalen.
... heel verhaal ...
Enige voedsel dat ze daadwerkelijk koopt is brood. Dat alles doen in NL zou wel een uitdaging zijn ;)
Dat klopt.

In de toekomst willen we ook een huis gaan kopen ergens buiten de stad en deels onze eigen groente verbouwen. En kippen/konijnen voor het vlees en eieren. Op die manier weet je beter wat je binnen krijgt en kun je nog redelijk wat op de dagelijkse kosten besparen.
Probleemis niet alleen geld, het is ook kennis en prioriteiten. De armsten roken bijv bovengemiddeld veel. Dat vreet zo letterlijk halve maandbudget op.
Ik heb voor mijn moeder eens berekend dat ze in haar leven al een paar ton heeft weg gerookt (dit is inclusief compound interest) en dat terwijl ze van een uitkering rond moet komen.
Ook hebben mensen die het krap hebben vaak een grote drang tot statusproducten waarmee ze de schijn kunnen ophouden niet aan lager wal te zitten. Dus idd liever dat dure merk dan huismerk enzo. Helpt allemaal niet.
Auto... nieuwste mobiele telefoons etc etc.

Sowieso gaan armere mensen vaak helemaal niet verstandig met geld om. Vaak zijn ze allerlei onverstandige verplichtingen aangegaan en kan je ze regelmatig terug vinden in de schulp sanering (zo heb ik er ook een paar in de familie.. professional fuckups). En aangezien ze geen kennis hierover op doen, kunnen ze het ook niet doorgeven aan hun kinderen. Ik zou graag zien dat allerlei bullshit vakken zoals tekenen/hand-arbeid/gym op de middelbare school zouden worden opgeofferd voor vakken die mensen veel zinvollere kennis bij kunnen brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 20-05-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 01:30

Zeror

Ik Henk 'm!

Alarmnummer schreef op maandag 20 mei 2013 @ 08:12:
PS:
Mijn gezondheid gaat juist vooruit als ik dat doe. Alleen ga ik me wel onprettig voelen als ik dat te lang doe. Want dat betekent in mijn geval geen koekjes, snoep enzo meer terwijl ik dat zo graag lust. Jaja, ik moet eigenlijk afvallen :+.
Ikzelf heb met ongeveer 35-40 euro voor 1 persoon rondkomen wel genoeg.

Ik ga dit topic even bijhouden. De tips hier kunnen wel eens handig zijn in de toekomst.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Anoniem: 318025 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:02:

Alleen de Nederlandse schatkist loopt veel btw mis omdat mensen massaal in Duitsland boodschappen gaan doen.
Inderdaad. Hier in de stad loopt een vrijwilligersproject waar ik af en toe bij uit doe helpen. Collectief vervoer van mensen onder het bestaansminimum en ouderen om inkopen te doen in Duitsland, soms voor de oudjes ook gewoon lijstjes verzamelen en voor hen de boodschappen in volume samen doen. Recentelijk een overeenkomst weten te regelen ook met de Spar daar voor collectiefinkoop. Ik moet eerlijk zeggen, de verschillen zijn significant. Zeer significant. Er zijn inderdaad geen grote acties zoals we ze hier kennen, men kent echter wel andere constructies. Zoals collectiefinkoop, veel supermarkten en biobedrijven hebben gezinspassen vanuit verenigingen, etc.

Om even bruut te zijn, in Duitsland zie ik vooralsnog een veel grotere bereidheid om met mensen aan tafel te gaan zitten om te onderhandelen en afspraken te maken. Laatst aan tafel gezeten bij overleg tussen een voedselbank en drie grote nederlandse supermarkten, ronduit beschamend.

Als ik zie hoe een van de oudjes, weduwe met enkel aow, met dit soort methodes in duitsland wel thuis een stukje vlees op tafel kan zetten en wat geld overhoud om eens naar een museum te gaan. Prima toch. Weet je wat het is, vanuit zowel mentaliteit als de veel grotere beschikbaarheid van volumes is het in Duitsland veel makkelijker om verschillende niveau's van continue consumptie te garanderen. Hier in dit land zie je toch nog steeds dat men prioriteit probeert een of meerdere niche's te domineren en te koppelen en vandaar uit schaalvergroting probeert te bereiken. Tja, welke economie functioneert beter.

En wat die schatkist aangaat, we zweren toch zo bij de heilige ideologie van magische marktwerking tegenwoordig? Dat mes snijdt ook andere kanten uit. Saillant puntje, op een recentelijke bijeenkomst van de VVD in Roermond domineerde grote frustratie over de consumptiemigratie naar Duitsland toe - volledig onbegrip waarom bijvoorbeeld de Appie op het Outlet center geen Duitsers aantrekt voor meer dan een broodje (tip: AH snapt dat zelf wel, zie de bewuste keuze om geen supermarkten in Duitsland op te zetten maar de To Go formule ..).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn ouders gaan in Duitsland altijd winkelen, maar ik kijk tegenwoordig ook iedere week de angebote door van de kaufland, een van de betere en goedkope supermarkten in Duitsland, en dan focus ik me voornamelijk op de drogerie angebote.

Een fles 1.5L Coca Cola koste me daar laats € 0,77, dan komt er wel nog € 0,25 statiegeld bij, maar het is goedkoper dan in Nederland.

Maar in Duitsland mogen ze ook gewoon sterke drank in de supermarkt verkopen, hier in Nederland moet je naar de slijterij, dus alcohol scheelt veel in prijs in Duitsland.

Voor rest ben ik eigenlijk vaak voor mijn vriendin juist verzorgingsproducten in het kopen in Duitsland, een paar maanden terug was Rexona deospray in de aanbieding voor € 0,99 ( Normale prijs is € 1,55 in Duitsland ), zelfs als ik 50% korting bij de kruidvat had gekregen, dan nog was de kruidvat iets duurdere geweest.

De kortingen in Duitsland zijn meer iets van 19% of 21% laatst op de Florena scheercreme, dat was dus € 0,75.

Maar je hoeft niet een perse op die aanbiedingen af te gaan, je betaal namelijk niet veel meer als het niet in de aanbieding is.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 20-05-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik woon te ver van Duitsland om daar eenvoudig boodschappen te doen. Maar ik ben met regelmaat om andere redenen daar en dan laad ik mijn auto altijd vol. Het scheelt echt veel. En niet alleen op boodschappen, maar ook op dingen als sanitair en zo. Ik heb mijn badkamer verbouwd. De kranen, afvoeren elektra enz heb ik daar daar gekocht, niet in de aanbieding, maar gewoon uit het rek bij de dichtstbijzijnde winkel. Het scheelde me iets van 300 Euro met de laagste aanbiedingsprijzen in Nederland. En dan had ik naar 3 winkels gemoeten. En dan heb ik het dus over materiaal van het zelfde merk en type.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Zeror schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:24:
[...]

Mijn gezondheid gaat juist vooruit als ik dat doe. Alleen ga ik me wel onprettig voelen als ik dat te lang doe. Want dat betekent in mijn geval geen koekjes, snoep enzo meer terwijl ik dat zo graag lust.
...
Zelf maken die handel.

Dat gemakvoedsel kost bakken met geld zonder dat je het in de gaten hebt. Koek kun je prima zelf maken vb, deeg en je stopt er wat fruit en rozijnen in. Je leert de waarde van voedsel kennen als je het regelmatig zelf maakt.

Je merkt dan dat supermarktpizza gruwelijk zout is, en koek gruwelijk zoet.

En het is niet echt een besparingstip, maar met hetzelfde geld kun je iets echt lekkers aanschaffen/bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat herrinner je van vroeger dat dure speeltje of die momenten met je ouders?

Besparen is iets wat je zelf met een doel doet,
zelf maken is niet altijd goedkoper soms ook duurder.

leuk voorbeeld van bewuster besparen, is 2Liter melk per week kopen met 2 kinderen gaat het niet altijd op. maar voeg er soms siroop, bloem of griesmeel bij en krijg: yogi, pannekoeken, of toetje er voor terug.
veel goedkoper dan de produkten die je in de winkel koopt (en lekker(der)) voor de kinderen.
Oudbrood + melk, ei en kaneel = wentelteefje ..

gourmetten? zelf vlees schotel maken, leuk voor de kinderen. (stok)brood zelf maken ook geen probleem.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als student zijnde heb ik niet echt een hoog inkomen. Minimum studiefinanciering (+- 95 per maand aangezien ik nog thuis woon) + bijbaantje (80-100 euro per maand).

Mijn loon gaat direct naar de spaarrekening, terwijl ik wat over is van de stufi op de dag dat de nieuwe komt ook overmaak naar de spaarrekening. Meestal is dit ook zo'n 40 euro. Laatste tijd wel wat minder helaas, door veel verjaardagen, feestdagen (moederdag) en een paar feestjes. Daarnaast heb ik in december een nieuwe laptop gekocht, en een paar weken gelden een vakantie geboekt. Dat kost toch weer een hoop helaas. Maargoed, je moet ook leuke dingen doen :).

Meeste geld dat ik uitgeef gaat naar verjaardagen/avondjes bij vrienden (studenten delen de kosten ;) ). Daarnaast hebben mijn vriendin en ik een ijsjes-verslaving, dus met mooi weer gaan we regelmatig even langs de italiaan.

Belangrijkste manier voor mij om te besparen is geen abonnementen te nemen. Ik heb geen mobiel abonnement (prepaid bij de aldi, goedkoopste sms in Nederland buiten een abbo volgens mij) en ook geen tijdschriften etc. Ik ben enkel lid van een politieke partij, maar dat is slechts 1 euro per maand en valt dus heel erg mee :).
Verder ga ik eigenlijk bijna nooit uit en drink weinig alcohol. Eigenlijk alleen bij vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Alarmnummer schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:10:...In de toekomst willen we ook een huis gaan kopen ergens buiten de stad en deels onze eigen groente verbouwen. En kippen/konijnen voor het vlees en eieren. Op die manier weet je beter wat je binnen krijgt en kun je nog redelijk wat op de dagelijkse kosten besparen....
http://www.bbc.co.uk/comedy/goodlife/
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Alarmnummer schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:10:
En kippen/konijnen voor het vlees en eieren.
Mag, wil en kan je zelf slachten dan? Of ga je dat leren?
Sowieso gaan armere mensen vaak helemaal niet verstandig met geld om. Vaak zijn ze allerlei onverstandige verplichtingen aangegaan <...>. En aangezien ze geen kennis hierover op doen, kunnen ze het ook niet doorgeven aan hun kinderen. Ik zou graag zien dat allerlei bullshit vakken zoals tekenen/hand-arbeid/gym op de middelbare school zouden worden opgeofferd voor vakken die mensen veel zinvollere kennis bij kunnen brengen.
QFT. Schuldsanering hoeft geen teken te zijn van slecht financieel management, maar is dat inderdaad meestal wel. Als je ziet wat mensen (ook 'n beetje in dit topic) als "noodzakelijk" beschouwen, dan voel je je soms echt gekke Gerrit. Ach, als je zegt "Waar wil je je TV neerzetten als je net ontruimd bent?", blijken ze ineens wel in te zien dat ze beter de huur kunnen betalen dan de nota van de kabelprovider. Die laatste is dan in veel gevallen rustig € 140 per maand (of meer). Vaak toch weer 'n derde van de huur.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dat terwijl je al een triple-playpakket hebt bij diezelfde kabelaars voor EUR 45 of minder (en nog een tientje minder met DSL). Maarja, dan moet je je Eredivisie Live en Film 1 missen, en dat is weer eens niet bespreekbaar :(

* dion_b denkt terug aan toen z'n broertje nog een huis had...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste