Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:39:
[...]
Wat is het nut van met je 40ste met pensioen zijn als je geen geld wilt uitgeven? Wat ga je dan doen op een dag? Beetje rondhangen thuis en dat 50 jaar lang. Moet er niet aan denken om eerlijk te zijn.
Het is wat bizar, maar bedenk je in dat je jong en gezond bent. Je pakt een rugzak, pleurt het vol, tentje achterop je fiets, en briefje achter de deur met 'ben over 5 jaar terug, laters'.
Of je kunt in ieder geval, in tegenstelling tot veel 50/60ers van nu, prima omgaan met een achteruitgang van inkomen omdat men je 'te oud' vindt.
Misschien koop je liever een boot.. én ferrari... én een tweede ferrari (immers, 1 softtop voor zomers en 1 hardtop voor winters). Die ordergrootte heb je het namelijk over.
Maar gaat er vooral om, hoeveel geld het is, als je structureel bespaart. Zowel absoluut als relatief.
Het Fantoom schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:45:
[...]
Maandelijks ben ik rond de 300 euro kwijt aan boodschappen, stel dat ik dat zou kunnen halveren naar 150 euro (wat een serieuze besparing is, vraag me af of het haalbaar is) dan bespaart dat 1800 euro/jaar en na 10 jaar 18.000 euro. Daarmee kun je toch nooit rijk worden?
[...]
Voor wegenbelasting maakt het helemaal niks uit of je maandelijks of jaarlijks betaalt.
Voor de zorgverzekering maakt het 3% verschil, is hooguit 50 euro per jaar. Zulke besparingen gaan je echt niet rijk maken.
Het gaat niet om rijk worden of om 1 punt. Het gaat erom dat je je leven moet veranderen. Zet die verwarming dus ook lager, niet meer uit eten, geen abbonnementen meer (mobieltje, tijdschriften, sporten etc) minder lampen aandoen, langer met dezelfde kleding doen (zelf kleding repareren misschien?), niet op vakantie gaan en ga zo maar door.
Ter referentie. ik leef relatief ruim/luxe (fitness abbo, elke 4 jaar andere c-segment auto, benzinekosten, dik mobieltje af en toe uit eten etc) spaar ik nog steeds 3000+ euro per jaar. Gewoon door kritisch te zijn of je echt elke keer dat je 1-2 weken vrij neemt ook op vakantie moet of dat je gewoon in de tuin kan zitten. Of door auto tweedehands ipv nieuw te kopen. Hier en daar afvragen of je echt 'normaal' ipv 'budget' prijsniveau moet hebben en (in het verlengde van de 'korting' keuze bij betalingen) nergens dure financiering voor nodig hebben en dan ben ik er al.
Het is een keuze - ik kies voor nu om luxe te leven. Maar als ik zou willen (en de hypotheek weg is) kan ik met 'slechts' 670 euro per maand rondkomen.
Begint met de kleine dingetjes, genoeg kleintjes worden een hoop, en na een tijdje ben je eraan gewent en kun je keuzes maken voor de volgende stap.
Wat getallen voor de referentie (voorbeeld dus, iedereen heeft zo zn eigen doelen) - elke 8k spaargeld is 1 jaar eerder met pensioen.
Als ik met mijn 50e met pensioen wil (en voor het gemak uitga dat het met 67 blijft) heb ik 137.000 euro nodig. Betekend dat ik vanaf begin met werken (25e) tot mn 50e 'slechts' 5.100 ofzo per jaar moet sparen (bij een rente van 0,5% ivm vermogensbelasting). Dat is niet alleen realistisch, een dergelijk bedrag sparen is, rekening houdend met loonstijgingen, zelfs geen enkele uitdaging en kan je 'ernaast' doen.
Of je doet iets geheel anders met dat geld tegen die tijd, kan ook, basis is eerst het geld voor een doel sparen, pas als je er bent maak je de keuze (dingen kunnen nogal veranderen over dergelijke periodes).
[
Voor 87% gewijzigd door
Xanaroth op 26-05-2013 21:50
]