Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

Mentalist

[avdD]

140 euro? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Bij Ziggo.. Pff.. Alles-in-1 extra: €64/maand. TV Extra (meer zenders): €13,50/maand. Film1Sport1: €25. HBO: €15,50. Eredivisie: €18. Erotiek: €12,50. Totaal: €148,50.

..dat valt tegen, het kan dus inderdaad. :X Met Turks, Hindi en Gay erbij gaat het zelfs over de 200 euro. Met ondemand films bestellen (6 euro per film) kan je er natuurlijk ook rap meer geld doorheen jagen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

dion_b schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:51:
Ook hebben mensen die het krap hebben vaak een grote drang tot statusproducten waarmee ze de schijn kunnen ophouden niet aan lager wal te zitten. Dus idd liever dat dure merk dan huismerk enzo. Helpt allemaal niet.
Vaak gaat het niet om de schijn ophouden (de meesten zijn dat stadium al voorbij), maar om "maar wij hebben toch ook recht op wat meer?". Of om een stukje genoegdoening voor alles wat zij zichzelf, en vaker nog, hun kinderen moeten ontzeggen. "Maar ik kan mijn kind toch geen xxx ontzeggen?" Soms is dat heel basic ('n paar schoenen omdat 't kind eruit gegroeid is), soms is dat 'n stukje boven basic ('t schoolreisje), en soms is dat ronduit luxe (verzin zelf maar iets, wekelijkse gang naar de Mac bijv.). Ook verjaardagen moeten vaak groots gevierd worden, veel cliënten vragen rustig € 150 extra voor 'n verjaardag.

Als je geen tijd hebt om uitgebreid zelf te koken, uit te pluizen waarop je kan bezuinigen en alle koopjes af te lopen, ja, dan snap ik dat je dat niet doet als je er geen noodzaak toe hebt (en geen plezier in hebt). Maar als je toch de hele dag thuis zit, bijv. omdat je geen werk kan vinden (vaak een reden voor geldproblemen), dan kun je prima koopjesjagen en goedkoop koken. En toch zie je juist dat die mensen vaak in hun jacht naar koopjes met de duurste zaken en abonnementen thuis komen. "Maar de aanbieding klonk zo mooi!" "Heb je ook de kleine lettertjes gelezen?" "Nee, hoezo dan?" "Tsja, je krijgt wel 150 belminuten gratis, maar je basisabonnement is wel gestegen naar € 80, dus ik moet je huishoudgeld verlagen van € 50 naar € 40." "Maar daar kan ik niet van leven!" "Tsja, kies maar: nieuwe schulden laten ontstaan en de regeling stopzetten, waardoor je uiteindelijk ontruimd wordt, en met je mooie nieuwe telefoon en 150 gratis belminuten op straat staat, of leven van minder". "Ow." De keuzes die sommige mensen maken zijn soms echt wonderlijk.

Overigens hebben ze soms 1 ding wel erg goed door: als je écht aan de grond zit, is er altijd wel iemand die je 'n vakantie aanbied. 8)7 Hoeveel cliënten van mij wel niet 'n vakantie naar Curaçao, Suriname, Turkije of 'n ander land aangeboden hebben gekregen, is echt niet op 2 handen te tellen. Waarom overkomt mij dat nooit. Anyway, relevantie voor dit topic: dat is wél een goedkope manier van vakantie-vieren (en dus 'n bespaartip): kijk of je van huis kan ruilen met 'n kennis/vriend aan de andere kant van 't land (of zelfs in 't buitenland).

@hierboven: vergeet de telefoonkosten niet: zo'n Alles-in-1-pakket heeft ook altijd 'n vaste lijn... Met alle risico's vandien. "Ja, maar het UWV is zo duur om te bellen". Dan stuur je 'n brief of 'n mail! Maar dat komt niet in ze op.

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 21-05-2013 00:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of doe aan couch surfing. Kennis van me moet van erg weinig geld rondkomen met twee kinderen. Ze moeten echt op iedere stuiver letten - maar doen dat ook erg goed. En ze gaan minimaal eens per kwartaal op vakantie 8)7

Niet hoeven betalen voor onderdak scheelt stukken. Beetje liften eraan toevoegen en opeens ben je op vakantie voor nauwelijks meer geld dan thuisblijven kost. Petje af voor hoe ze dat regelt :)

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
ardana schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:53:
[...]

Mag, wil en kan je zelf slachten dan? Of ga je dat leren?

[...]
QFT. Schuldsanering hoeft geen teken te zijn van slecht financieel management, maar is dat inderdaad meestal wel. Als je ziet wat mensen (ook 'n beetje in dit topic) als "noodzakelijk" beschouwen, dan voel je je soms echt gekke Gerrit. Ach, als je zegt "Waar wil je je TV neerzetten als je net ontruimd bent?", blijken ze ineens wel in te zien dat ze beter de huur kunnen betalen dan de nota van de kabelprovider. Die laatste is dan in veel gevallen rustig € 140 per maand (of meer). Vaak toch weer 'n derde van de huur.
Wat mij opvalt is dat schuldsanering juist de laatste jaren flink aan het toenemen is in gevallen van gezinnen die geen problemen hebben in financieel management echter wel onder water komen te staan vanuit onverwachte werkloosheid, hypotheeksituaties, e.d. In dat opzicht zijn de berichten hier waar mensen aangeven te sparen voor noodsituaties wel bemoedigend.

Een tijdje terug was ik op een kantoor van een van de kredietbanken om een kennis die daar werkt op te halen voor een leuke lunch, wat me opviel in het gesprek was dat ze daar flink bezig zijn om instrumentatie verder uit te werken. We kennen allemaal wel de zaken als "huishoudboekjes" e.d., maar dat ze ook werken aan administratieve trackers voor abonnementen en secondaire lasten viel wel op.
Wat ze wel aangaf is dat veel van hun klanten, de categorieën waar je juist niet van zou verwachten dat ze bij een kredietbank komen, weinig tot geen inzicht hebben in het besparen op gebruikelijke consumptieve lasten. Zoals die TV, of internet.
ardana schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:15:
[...]
Vaak gaat het niet om de schijn ophouden (de meesten zijn dat stadium al voorbij), maar om "maar wij hebben toch ook recht op wat meer?". Of om een stukje genoegdoening voor alles wat zij zichzelf, en vaker nog, hun kinderen moeten ontzeggen. "Maar ik kan mijn kind toch geen xxx ontzeggen?" Soms is dat heel basic ('n paar schoenen omdat 't kind eruit gegroeid is), soms is dat 'n stukje boven basic ('t schoolreisje), en soms is dat ronduit luxe (verzin zelf maar iets, wekelijkse gang naar de Mac bijv.). Ook verjaardagen moeten vaak groots gevierd worden, veel cliënten vragen rustig € 150 extra voor 'n verjaardag.

Als je geen tijd hebt om uitgebreid zelf te koken, uit te pluizen waarop je kan bezuinigen en alle koopjes af te lopen, ja, dan snap ik dat je dat niet doet als je er geen noodzaak toe hebt (en geen plezier in hebt). Maar als je toch de hele dag thuis zit, bijv. omdat je geen werk kan vinden (vaak een reden voor geldproblemen), dan kun je prima koopjesjagen en goedkoop koken. En toch zie je juist dat die mensen vaak in hun jacht naar koopjes met de duurste zaken en abonnementen thuis komen. "Maar de aanbieding klonk zo mooi!" "Heb je ook de kleine lettertjes gelezen?" "Nee, hoezo dan?" "Tsja, je krijgt wel 150 belminuten gratis, maar je basisabonnement is wel gestegen naar € 80, dus ik moet je huishoudgeld verlagen van € 50 naar € 40." "Maar daar kan ik niet van leven!" "Tsja, kies maar: nieuwe schulden laten ontstaan en de regeling stopzetten, waardoor je uiteindelijk ontruimd wordt, en met je mooie nieuwe telefoon en 150 gratis belminuten op straat staat, of leven van minder". "Ow." De keuzes die sommige mensen maken zijn soms echt wonderlijk.

Overigens hebben ze soms 1 ding wel erg goed door: als je écht aan de grond zit, is er altijd wel iemand die je 'n vakantie aanbied. 8)7 Hoeveel cliënten van mij wel niet 'n vakantie naar Curaçao, Suriname, Turkije of 'n ander land aangeboden hebben gekregen, is echt niet op 2 handen te tellen. Waarom overkomt mij dat nooit. Anyway, relevantie voor dit topic: dat is wél een goedkope manier van vakantie-vieren (en dus 'n bespaartip): kijk of je van huis kan ruilen met 'n kennis/vriend aan de andere kant van 't land (of zelfs in 't buitenland).
Schaamte vanuit sociale interactie is een zeer grote factor. Met name waar kinderen een kwestie zijn. Frustratie vanuit onmacht, en de psychologische triggers waar onze consumptieve industrie mee werkt, is ook zo'n factor. Heel erg moeilijk om mensen van dat gedrag af te brengen, omdat je in feite te maken hebt met subjectieve en onbewuste (over)compensatie. Dan heb ik het nog niet over het probleem van geïnternaliseerd gedrag bij mensen die in feite opgegroeid zijn met de sociale norm van consumptief gedrag ter participatie.

En ja, als maatschappij zijn we geïnstigeerd om te denken in de vorm van "rechten". We kunnen mensen misschien kwalijk nemen dat ze zo denken, ons er over verwonderen, toch moeten we ons realiseren dat dit nu wel de inrichting is van maatschappelijke mentaliteit. Sterker nog, het is een van de vereiste systeemvariabelen voor onze economische inrichting. In dat opzicht heeft het meer nut om niet het hoofd tegen de muur te slaan, maar om te investeren in bewustwording. Wat mijn kennis daar in aangeeft echter is dat dit extreem moeilijk is te bereiken in de zakelijke relatie tussen consulent en cliënt, maar wel beter in groepsinitiatieven op gelijk niveau. Ze merkte echter wel op dat de meeste instellingen en instrumenten daar gewoon geen kennis voor hebben, maar vaker nog gewoon geen ruimte binnen beleid en budget. Een van haar punten van zorg is de mogelijke ontwikkeling van deze situaties en instrumentaties naar een industrie "an sich".

Er zijn trouwens best wat initiatieven om mensen in dat soort situaties op vakantie te sturen in Nederland, wel staat de capaciteit onder druk in toenemende mate, en natuurlijk zijn mensen ook creatief. Toch moet ik opmerken dat juist wanneer de druk hoog op de ketel staat het juist een factor van belang is om te voorkomen dat patronen enkel in negatieve of neutrale vorm bevestigd worden.

Af en toe vraag ik het me toch af. Ik heb op school, lang lang geleden, lessen gekregen in niet enkel rekenen, maar ook in zaken als zakgeldboekjes en boodschappentesten e.d. Bij maatschappijleer kregen we ook (leuke en handige) lessen om door reclame en marketing heen te prikken. Bij geschiedenis kregen we harde lessen in de problematiek en vormen van propaganda en beeldvorming door de periodes heen.
Als ik dan rond kijk bij activiteiten in vrijwilligerswerk in de omgeving hier, dan vraag ik me toch serieus af of dat nog wel gedaan wordt tegenwoordig. En dan heb ik het echt niet enkel over de problematiek rond ouderen in dat opzicht.

Af en toe doe ik ronde tafel sessies op uitnodiging van de Kredietbank om mensen initiatief aan te leren om - in feite - door reclame heen te prikken. Als je eenmaal de balans van samenwerken er in krijgt, toetsen van "dealtjes" en de substitutie van trots vanuit vermeende status met trots vanuit gezamenlijke prestatie (geniaal als je dan maanden later bij de frituur zo iemand tegen komt die dan vrienden met plezier staat uit te leggen hoe ze elkaar geholpen hebben om flinke zooi te vermijden), dan gaan er lichten op die eigenlijk standaard "aan" zouden moeten staan. Het valt me altijd op dat ik eigenlijk nooit iemand in die sesies tegenkom die dat zelf al echt kan, of van een social unit (family unit, friends circle, etc) voorzien is die dat geïnternaliseerd heeft in collectief gedrag. Zelfs niet onder de steeds vaker aanwezige hoger opgeleiden - maar goed, misschien klopt het dat in die categorieën er te lang niet over na heeft hoeven te denken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 04:47

Alarmnummer

-= Tja =-

ardana schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:53:
Mag, wil en kan je zelf slachten dan? Of ga je dat leren?
Ik ga zelf slachten en in Bulgarije is dat geen probleem. Het klinkt misschien een beetje gruwelijk, maar als je vlees koopt bij de supermarkt/slager, dan moet het ook worden gedaan.
QFT. Schuldsanering hoeft geen teken te zijn van slecht financieel management, maar is dat inderdaad meestal wel.
Idd. Er zijn ook genoeg mensen die gewoon pech hebben gehad en daardoor in de schuldsanering zijn gekomen.
Als je ziet wat mensen (ook 'n beetje in dit topic) als "noodzakelijk" beschouwen, dan voel je je soms echt gekke Gerrit. Ach, als je zegt "Waar wil je je TV neerzetten als je net ontruimd bent?", blijken ze ineens wel in te zien dat ze beter de huur kunnen betalen dan de nota van de kabelprovider. Die laatste is dan in veel gevallen rustig € 140 per maand (of meer). Vaak toch weer 'n derde van de huur.
Of geld hebben voor de kroeg... een auto... maar geen geld voor fatsoenlijk eten voor de kinderen. Het is jammer dat dit soort mensen zoveel schade om zich heen veroorzaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alarmnummer schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 05:59:
[...]

Ik ga zelf slachten en in Bulgarije is dat geen probleem. Het klinkt misschien een beetje gruwelijk, maar als je vlees koopt bij de supermarkt/slager, dan moet het ook worden gedaan.
Formeel mag het daar net zo min als hier - EU richtlijnen over voedselveiligheid zijn duidelijk daarover. Maar handhaving ervan in de Balkan... Ha ha ha :z
[...]

Idd. Er zijn ook genoeg mensen die gewoon pech hebben gehad en daardoor in de schuldsanering zijn gekomen.
Ze zijn er wel, maar het is een minderheid. Je ziet nu wel andere types mensen terechtkomen, maar het zijn evengoed mensen die riskante keuzes maakten zonder rekening te houden met worst case scenario. Op 3x modaal is dat net zo gevaarlijk als op bijstandsniveau.
[...]

Of geld hebben voor de kroeg... een auto... maar geen geld voor fatsoenlijk eten voor de kinderen. Het is jammer dat dit soort mensen zoveel schade om zich heen veroorzaken.
Ja, omgekeerd zijn dit per definitie de mensen die het slecht voor elkaar hebben. Het zou vreemd zijn als mensen die het op de ene practische vlak verprutsen het opeens wel perfect zouden doen op een andere, zoals eten.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Virtuozzo schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:41:
[...]

Wat mij opvalt is dat schuldsanering juist de laatste jaren flink aan het toenemen is in gevallen van gezinnen die geen problemen hebben in financieel management echter wel onder water komen te staan vanuit onverwachte werkloosheid, hypotheeksituaties, e.d. In dat opzicht zijn de berichten hier waar mensen aangeven te sparen voor noodsituaties wel bemoedigend.
Is dat niet net zo een geval van financieel mismanagement? Dat zullen dan iig regelmatig genoeg de mensen die boven modaal zijn, die een tophypotheek hebben en blijkbaar geen buffer om een flinke tegenvaller op te vangen. Dat je bij ontslag wat problemen krijgt op financieel gebied lijkt me niet heel vreemd, maar als je in de schuldsanering zit ben je het stadium van 'wat' problemen wel een tijdje voorbij.

En trouwens over het verheerlijken van de Duitse winkels, die hebben inderdaad dingen goedkoper, maar andere dingen zijn in Nederland weer goedkoper/beter dan in Duitsland. Wat weer de hordes Duitsers verklaart die hier (Enschede) rondlopen. Vooral als er markt is dan is het centrum compleet gevuld met Duitsers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Wel apart dat dit (weer) een schuldentopic wordt, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar de stand van zaken van de TS?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 18:52
Sissors schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:58:
[...]

Is dat niet net zo een geval van financieel mismanagement? Dat zullen dan iig regelmatig genoeg de mensen die boven modaal zijn, die een tophypotheek hebben en blijkbaar geen buffer om een flinke tegenvaller op te vangen. Dat je bij ontslag wat problemen krijgt op financieel gebied lijkt me niet heel vreemd, maar als je in de schuldsanering zit ben je het stadium van 'wat' problemen wel een tijdje voorbij.
Grofweg heb je twee stereotypen in de schuldsanering. Een groot deel van de schuldsaneringen zijn mensen met een laag inkomen. Minimumloon of een uitkering; (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt en geen inzicht in de (relevantie van) uitgaven. Bij de eerste beste tegenslag ontstaat er een betalingsachterstand. Binnen no-time lopen vaste lasten op: incassokosten, maar ook bv. de bestuursrechtelijke premie. Ook tref je in deze schuldsaneringsregelingen vaak hoge telefoonrekeningen, onbetaalde creditcards en het geweldige initiatief genaamd Wehkamp.

Het relatief nieuwe stereotype zijn echter de (jonge) families met een hypotheek, kinderen e.d.. Huis gekocht toen alles nog 'voor de wind' ging, maar door het verliezen van de baan en het dalen van de huizenprijzen raken deze mensen in de schuldsaneringsregeling. Relatief gezien is een schuldsaneringsregeling voor deze mensen veel moeilijker: de eerste categorie leeft nl. vaak al een lange tijd op een hongerloon. Met de ingang van de schuldsaneringsregeling gaan alle beslagen er af; de deurwaarder verschijnt niet meer en het gevoel van onzekerheid verdwijnt. De laatste categorie ziet echter hoe hun hele 'bezit' afgebouwd wordt. Spaartegoeden, polissen, waardevolle spullen, vaak voor een (te) lage prijs zodat de curator/bewindvoerder minder tijd kwijt is.

De overeenkomst? Allemaal gaan ze doorgaans te laat de schuldsanering in waardoor schulden onnodig zijn opgelopen.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:06
Door onbewust strategisch wonen bespaar ik een paar honderd euro per maand. Woon in een relatief goedkoop appartement naast een winkelcentrum met c1000 die 7 dagen in de week open is. Het is niet de goedkoopste supermarkt, maar er is geen auto nodig voor boodschappen. Ook niet voor het werk dat 8km fietsen is.
Het was geen bewuste keuze, maar locatie kan enorm belangrijk zijn als het gaat om wat je uitgeeft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO win je op zo'n manier veel meer dan geld alleen, je wint ook tijd doordat je veel korter onderweg bent. Ideaal :)

Maar goed, mensen die al in de problemen zitten hebben zelden gelegenheid tot verhuizen.

Soittakaa Paranoid!

• 318025
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Net alsof een auto een must is om boodschappen te doen, als ik in China ben sleep ik ook mijn boodschappen een paar km tot het hotel, ookal zit er naast het hotel een supermarkt, maar die vind ik te duur dus loop ik wat verdere.

Soms heb ik dan twee tassen vol, maar meestal een tas vol.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 20:09
Diqiu-Long schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:45:
Net alsof een auto een must is om boodschappen te doen, als ik in China ben sleep ik ook mijn boodschappen een paar km tot het hotel, ookal zit er naast het hotel een supermarkt, maar die vind ik te duur dus loop ik wat verdere.

Soms heb ik dan twee tassen vol, maar meestal een tas vol.
Over het algemeen zijn het gezinnen die moeten besparen, dus tenzij je vaak boodschappen doet ga je niet een paar KM lopen met 3 zware tassen (even los van het feit of je 3 zware tassen nodig hebt ivm besparen :+ ).

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
MisterBlue schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:10:
Door onbewust strategisch wonen bespaar ik een paar honderd euro per maand. Woon in een relatief goedkoop appartement naast een winkelcentrum met c1000 die 7 dagen in de week open is. Het is niet de goedkoopste supermarkt, maar er is geen auto nodig voor boodschappen. Ook niet voor het werk dat 8km fietsen is.
Het was geen bewuste keuze, maar locatie kan enorm belangrijk zijn als het gaat om wat je uitgeeft.
Die auto zorgt inderdaad voor enorme posten, zeker op die kleine ritjes. En fietsen houd je gezond, dus minder vaak ziek met kosten nadien. Strategisch wonen is tegenwoordig erg belangrijk, en zou als besparingstip beter aangekaart moeten worden.

Als student, op kamers, probeer ik te besparen op de volgende dingen;
Auto rijden, max 100-110 op rechterbaan, zonder oponthoud te leveren (dus bij inhalen wel 130-140)
(in nederland merk je dat toch amper, dat snelheidsverschil)
1x p/w Groot boodschappen doen bij aldi/lidl, grootverpakkingen en lang houdbaar, overige boodschappen bij Jumbo/Plus, geen AH, tenzij niet anders kan.
Groente/fruit bij de buitenlandse groentenhandel
Geen Snoep, bier alleen in aanbieding
Geen overbodige verzekeringen, en deze goed in de gaten houden met overstappen.
Geen overbodige abonnementen
Verzorgingsproducten, tanken etc in duitsland.

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ErgoStijn schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:51:
[...]
Als student, op kamers, probeer ik te besparen op de volgende dingen;
Auto rijden, max 100-110 op rechterbaan, zonder oponthoud te leveren (dus bij inhalen wel 130-140)
Auto? als student? toemaarweer. Kost duah.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

• 318025
  • Niet online
PatrickH89 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:51:
[...]

Over het algemeen zijn het gezinnen die moeten besparen, dus tenzij je vaak boodschappen doet ga je niet een paar KM lopen met 3 zware tassen (even los van het feit of je 3 zware tassen nodig hebt ivm besparen :+ ).
Als je geen auto hebt zul je wel moeten lopen of fietsen, je kunt ook fiets tassen kopen om je boodschappen in te doen.

Die auto is sowieso altijd een kosten post. Maar ik snap wel dat mensen liever met de auto gaan dan met de fiets of te voet, het is natuurlijk ook makkelijker.

Toen mijn vader niet mocht rijden vanwege een herseninfarct, toen ging mijn zus met ze winkelen, zo Ian het ook als jezelf geen auto hebt en het is nog sociaal ook.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 13:50
Wij gingen in het verleden ook vaak met een trolley boodschappen doen.

Op de markt is het een stuk makkelijker dan met 10 tasjes of een boodschappentas. Eigenlijk best ideaal als je niet teveel wilt aanschaffen. Vol is vol :)

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
Iblies schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:09:
Wij gingen in het verleden ook vaak met een trolley boodschappen doen.
[afbeelding]
Op de markt is het een stuk makkelijker dan met 10 tasjes of een boodschappentas. Eigenlijk best ideaal als je niet teveel wilt aanschaffen. Vol is vol :)
Ideaal inderdaad, wordt bij de vriendin in 't studentenhuis ook gebruikt. Wat ook kan, k
Is met lege tassen heen lopen, en met de bus en ov kaart terug. Indien winkel niet ver weg, kost t dan, met dalkorting misschien 1 a 2 euro. Zeker als auto niet aanwezig is, een fijn hulpmiddel.
peter00 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 09:02:
[...]

Auto? als student? toemaarweer. Kost duah.
Hier werk ik dan ook hard voor in de horeca;-)

Hoe ik 't goedkoop houd:
Autoverzekering bij een maatschappij voor alleen paramedici, en dus goedkoop, verder zuinig rijden en klein autootje ivm wegenbelasting. Onderhoud zelf doen met een vriend, onderdelen met korting, banden op MP etc.

Goedkoop is 't niet, maar tenzij ik nu een suzuki alto ga rijden kan 't niet veel goedkoper. En gewoon goed nadenken over ne uitgaven, maar ik leef ook weer niet op brood en water;-)

[Voor 36% gewijzigd door ErgoStijn op 22-05-2013 10:24]

• frankwopereis
  • Laatst online: 16-04 15:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

ErgoStijn schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:20:

Hier werk ik dan ook hard voor in de horeca;-)

Hoe ik 't goedkoop houd:
Autoverzekering bij een maatschappij voor alleen paramedici, en dus goedkoop, verder zuinig rijden en klein autootje ivm wegenbelasting. Onderhoud zelf doen met een vriend, onderdelen met korting, banden op MP etc.

Goedkoop is 't niet, maar tenzij ik nu een suzuki alto ga rijden kan 't niet veel goedkoper. En gewoon goed nadenken over ne uitgaven, maar ik leef ook weer niet op brood en water;-)
Ik rij met mijn auto ook goedkoop.
Heb dan weliswaar een diesel (met de nodige belasting), maar hier maak ik ook de kilometers voor.
In mijn optiek rij je zuinig auto als je bij de aanschaf iets meer uitgeeft aan een degelijke auto! Tuurlijk moet je geluk hebben, maar dat dwing je af door iets meer uit te geven en een jongere auto te kopen van de 1e eigenaar. En meer uitgeven aan kwaliteit, en niet aan al die extra opties en (een sportief) uiterlijk.

Ik heb mijn auto nou 4,5 jaar en nog geen liter olie bijgevuld en niks noemenswaardig kapot gehad (brandstof filter omdat ik te lang door reed in de winter met een bijna lege tank = bevroren, 1 ruitenwisser, 1 lekke band).

MacBook Pro, iPad Air2, Samsung telefoons, Sonos, bierliefhebber, verbouwen, hardlopen, fitness, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 22:28
dion_b schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 08:42:
[...]
Formeel mag het daar net zo min als hier - EU richtlijnen over voedselveiligheid zijn duidelijk daarover. Maar handhaving ervan in de Balkan... Ha ha ha :z
Alarmnummer heeft het over kippen en konijnen slachten, je denkt toch niet dat iemand die in Nederland kippen of konijnen voor de hobby heeft, het wel naar de slager brengt en het officieel laat doen ?
Die poelier lacht je uit denk ik.
Met vee (varkens, koeien etc) is het een ander verhaal, die moeten geregistreerd zijn.

Edit: precies wat Albantar hier onder zegt, zo ging het bij ons ook altijd.

[Voor 6% gewijzigd door bluemoon23 op 24-05-2013 16:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:05

Mx. Alba

die/hen/zij

Wat een betutteling... Ik ben gewoon op het Veluwse platteland opgegroeid en bij ons thuis was het heel simpel: kip van de leg of haan te agressief? Kop eraf en heerlijke kippensoep eten!

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-03 19:27
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:05:
Wat een betutteling... Ik ben gewoon op het Veluwse platteland opgegroeid en bij ons thuis was het heel simpel: kip van de leg of haan te agressief? Kop eraf en heerlijke kippensoep eten!
En wat deed je met die haan dan.?

Maar inderdaad, mijn Witje en Zwartje (konijnen) gingen op een gegeven dag ook aan het haakje aan de schuurbalk. Klap in de nek en gaan ermee.

Maar dat is nu anno 2013 juist het grote probleem, iedereen van zeker de jongere generatie denkt dat alles uit supermarkt komt en dat gewoon is zonder te beseffen hoe de kringloop in elkaar zit en wat mensen daar zelf mee doen of deden.
Dat is ook de reden dat heel veel mensen het liedje van Flappie verkeerd begrijpen of opvatten. het zou zielughh zijn. De echte reden is een andere maar dat vat men weer niet omdat het toch uit de supermarkt komt.?

Ach ja kerstavond........... :9~

Besparen zal voor de meesten te vinden zijn in communicatieve zaken. De mobiel de vaste de tv en internet, als je dat hele sircus gaat bezien kwa uitgaven, ongelovelijk.
Daar zit ik nu op zeg een 43 euro p/mnd voor tv/internet (50/50 Glasvezel)/telefoon/mobiel +inet incl belkosten, maar goed mijn jaarrekening van 2011 voor de vaste telefoonbelkosten was dan ook iets van 3.75 in totaal. ja dat lees je goed. Allemaal een kwestie van prioriteiten stellen. laagste maandrekening 0.07 euro. Maar die haal ik nooit meer omdat het starttarief tegenwoordig naar 9 cent gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ErgoStijn schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:51:
Dat hakt er zeker enorm in en niet alleen in Nederland. Ik heb deze week een rit van 400 KM gemaakt. Ik maak de rit vaker. Normaal rijd ik dan op de cruise control en die staat op 115. Dan haal ik niet doorlopend mensen in, want er zijn er zat die minder dan 120 rijden. Het is dan lastig als je steeds de CC moet uit en aan zetten omdat je bv niet gelijk kan inhalen. Dan is mijn gemiddelde gebruik 5.5 liter/100KM, totaal dus 22 liter.
Deze week deed ik de rit echt midden in de nacht. Zo tussen 23:00 en 03:00. Ik had niet echt zin om zo laat aan te komen, dus de CC stond op 130, er is toch niemand op de weg, dus dat gaat prima. De tijdwinst was niet meer dan een kwartier (op vier uur rijden) en het brandstof gebruik was 6.5 liter/100 km. Totaal 26 liter dus. Dat kwartiertje kostte me dus 7 euro. Langzamer rijden levert je dus een prima uurloon op, vooral omdat het netto is. En daar komt nog een tijd en ook wat geld besparing bij omdat ik voor dezelfde afstand normaal 10 keer moet tanken en met die hogere snelheid moet ik 11 keer tanken. Dat gaat weer van die 'gewonnen' kwartiertjes af. En kost ook wat brandstof omdat ik naar een benzine station moet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:05
115 of 130 rijden maakt echt nauwelijks uit voor het brandstofverbruik, tenzij je naaimachinemotor hebt die bijna aan z'n max zit bij 130. Stadsverkeer of wegen met veel drempels en constant op moeten trekken is veel slechter voor het verbruik.

[Voor 27% gewijzigd door Het Fantoom op 24-05-2013 21:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
Het Fantoom schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 21:19:
115 of 130 rijden maakt echt nauwelijks uit voor het brandstofverbruik, tenzij je naaimachinemotor hebt die bijna aan z'n max zit bij 130. Stadsverkeer of wegen met veel drempels en constant op moeten trekken is veel slechter voor heot verbruik.
Nou mijn boordcomputer zeg wel anders! Scheelt bijna 1 liter/100 km bij mijn auto. En ik durf wel te stellen dat dit voor elke auto zo is!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30

mux

99% efficient!

115 of 130 rijden maakt echt nauwelijks uit voor het brandstofverbruik, tenzij je naaimachinemotor hebt die bijna aan z'n max zit bij 130. Stadsverkeer of wegen met veel drempels en constant op moeten trekken is veel slechter voor het verbruik.
Hm, eerlijk gezegd ben ik het hier wel mee eens. Ik rijd werkelijk nooit auto, maar toevallig vorige week 1750km gedaan (heen en weer naar oost-duitsland, plus nog wat kilometers in NL). Op de heenweg voor mijn doen heel snel geregen (grootendeels 130ish, stukken nog wat sneller), op de terugweg heb ik op mijn normale manier gereden (als een oud omaatje).

Heenweg: gemiddeld 20.6km/L. Terugweg: 23,8km/L. 14% verschil. Op de totale autokosten totaal de moeite niet, eigenlijk. Ja, er is zeker verschil en je kunt een paar centen besparen, maar rijk word je er niet van.

Ik bespaar 100x meer door een auto te lenen of huren wanneer ik hem nodig heb, en verder geen vaste kosten eraan te hebben. Wat ik dus ook doe.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het brandstof verbruik neemt bij hogere ( 50<) snelheden kwadratisch toe. Dat komt door de luchtweerstand waar een kwadraat in zit.
Je hebt gelijk dat je daar minder van merkt als je een inefficiënte over gedimensioneerde motor hebt. Dan is het eigen gebruik van die motor zo extreem dat die luchtweerstand nauwelijks meer invloed heeft.
Een rede te meer om eens na te denken over het type auto dat je koopt. Mijn topsnelheid ligt trouwens rond de 180, dus 130 is niet echt mijn limiet. Als ik daar heen ga loopt mijn gebruik op naar 14 !!!! liter per 100 km ipv 5.5. Tijdwinst? Bijna niets, brandstof gebruik bijna 3 keer zo hoog.
Stadsgebruik is echt erg ja. Maar dat verandert dus niets aan het toenemende gebruik van je auto bij hogere snelheden en het zinloze va die hoge (top)snelheden omdat je gemiddelde snelheid veel meer bepaald wordt door die twee inhalende vrachtwagens waar je soms minuten achter zit. En waar je veel vaker last van hebt als je harder rijdt. Kijk voor de grap eens naar je brandstofgebruik op je boordcomputer als je 80, 100, 120 en 130 rijdt. Probeer dat een paar minuten ook echt vast te houden. En ga dan eens rekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

mux schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 21:28:
[...]
Heenweg: gemiddeld 20.6km/L. Terugweg: 23,8km/L. 14% verschil. Op de totale autokosten totaal de moeite niet, eigenlijk. Ja, er is zeker verschil en je kunt een paar centen besparen, maar rijk word je er niet van.
Je zal er zeker niet rijk van worden. Maar hard rijden levert (bijna) niets op en kost je geld. Waarom zou je het dan doen. Je toont hier trouwens wel mooi mee aan dat het nuttig is een kleine zuinige auto te gebruiken. De brandstofkosten zijn hoe dan ook laag. Je hebt extreem zuinig gereden en daar nog bijna 7 liter brandstof op bespaard.
Ik bespaar 100x meer door een auto te lenen of huren wanneer ik hem nodig heb, en verder geen vaste kosten eraan te hebben. Wat ik dus ook doe.
Natuurlijk bespaar je meer door helemaal geen auto te hebben. Maar openbaar vervoer is ook niet gratis.
Tsja...en lenen is natuurlijk het goedkoopste wat je kan doen. Je kan ook proberen steeds rond etenstijd bij vrienden langs te gaan. In de hoop dat je mag mee eten. Dat bespaart ook

[Voor 10% gewijzigd door Ortep op 24-05-2013 22:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unflux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10-2019

Unflux

mv crisis > /dev/null

Ortep, dat is een raar voorbeeld.. Als je dat doet, dan hou je geen vrienden meer over haha

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Unflux schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:03:
Ortep, dat is een raar voorbeeld.. Als je dat doet, dan hou je geen vrienden meer over haha
Dat is precies wat ik bedoelde. MUX gaf aan dat hij auto's leent om te besparen. Ik gaf aan dat je nog wel meer kan lenen of bij een bedelen. Ik wil best aan een goede vriend mijn auto uitlenen. Maar als hij dat keer op keer doet stop ik daar natuurlijk mee. Hij huurt er dan maar een of koopt er maar een.

[Voor 22% gewijzigd door Ortep op 24-05-2013 22:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:01:
[...]
Je zal er zeker niet rijk van worden. Maar hard rijden levert (bijna) niets op en kost je geld. Waarom zou je het dan doen. Je toont hier trouwens wel mooi mee aan dat het nuttig is een kleine zuinige auto te gebruiken. De brandstofkosten zijn hoe dan ook laag.
Nou ik heb ook een tijdje 1 op 10 gereden met mijn Twingo.

Op een compleet achterlijke manier natuurlijk, want tegenwoordig doe ik gewoon 1 op 14.

Ik rij weleens te hard, ik hou te weinig afstand, haal mensen links en rechts in, rij weleens door rood, over een gesloten streep, etc.

Mijn grootste probleem is dat ik ongelooflijk ongeduldig ben. Daarom voelt fietsen voor mij ook ontzettend bevrijdend. Ik kan er lekker mijn energie in kwijt en het kost mij geen geld (boetes, brandstof, etc).

Alleen jammer van dat weer de laatste tijd :P

[Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 25-05-2013 08:15]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:46
Ik zie dat het hier over besparen op autogebruik gaat.
Onlangs ben ik begonnen met een online 'huishoudboekje'.

Eigenlijk schrik je er dan van hoeveel procent autogebruik beslag neemt op je uitgaven.
(situatie: thuiswonend, inkomsten uit loondienst, privé-auto, circa 15k km per jaar).
Het zijn natuurlijk relatieve waarden, zou ook kunnen betekenen dat ik verder weinig uitgeef ;)

Is er toevallig iemand die dit tooltje ook gebruikt en in een vergelijkbare situatie verkeert? Zou leuk zijn om te vergelijken.

[Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 24-05-2013 22:38]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:05:
M'n dochter (tot d'r 6e in RO gewoond) heeft ooit een kip die te vaak ontsnapte (omdat zij deur van ren open liet) een showproces gegegven, waar bij voorbaat vaststond dat de gedaagde schuldig was en doodstraf zou krijgen. Na afloop proces is de schuldige overhandigd aan oma, die de vonnis voltrok. En soep maakte die avond idd :z

Maar idd. Ik word ook moe van al die mensen die wel vlees eten, maar wat er moet gebeuren om vlees op het bord te krijgen (iemand moet beest verzorgen, slachten en in mooie verpakking in supermarkt leggen) willen ze niet onder ogen zien. Wees consequent en word vegetarier. Maar goed, hier offtopic.

Denk trouwens niet dat je in NL goedkoper uit bent met beesten te houden. Zelfs kippen (die in principe van je keukenafval kunnen leven) of konijnen (die gras eten) vergen nog verzorging en kosten (stro enzo). Enkel als je genoeg tuinbouw hebt om echt alles kostenloos te doen loont het.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
@Kees_B:

Ik verkeer in een vergelijkbare situatie, maar houd de uitgaven niet zo erg bij.

Ik rij zo'n 10k km per jaar, en alle kosten van mijn auto (inclusief verzekering, belasting, onderhoud, afschrijving en brandstof) schat ik rond een tientje per dag (= dus zo'n € 3.500,-- per jaar). De tweede grote kostenpost is de verplichte basisverzekering is zo'n € 1050,--.

In vergelijking met jouw kosten klopt die verhouding wel aardig. Grotendeels gebruik ik mijn auto voor het woon-werk-verkeer, en daar heb ik graag deze kostenpost voor over.
Als ik met de fiets naar mijn werk zou moeten, zou ik 1,5 uur langer onderweg zijn, door alle weersomstandigheden moeten fietsen en 's avonds compleet vermoeid thuis komen.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor auto's rijden jullie dan?

Dat klinken mij als erg hoge bedragen in de oren...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Het Fantoom
.

[Voor 99% gewijzigd door Het Fantoom op 24-05-2013 22:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:43:
Wat voor auto's rijden jullie dan?

Dat klinken mij als erg hoge bedragen in de oren...
Ja dat vraag ik mij ook sterk af, wonen is iets van 1/5e vd kosten van het rijden van een auto?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

StephaN900 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:52:
[...]

Ja dat vraag ik mij ook sterk af, wonen is iets van 1/5e vd kosten van het rijden van een auto?
Hij is nog thuiswonend, dan is op zich niet zo gek dat wonen niet grootste kostenpost is. Maar dan nog is die verhouding nogal opvallend. Als ik kijk naar vriend(inn)en die van weinig rond moeten komen en naar vrienden die thuiswonen (zelfs met flink wat autokms) ziet het plaatje er flink anders uit.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Ik woon thuis, en vergeleek alleen de kosten van de auto en basisverzekering. Aangezien de basisverzekeringskosten niet veel uit elkaar liggen, kan ik daarmee de verhouding naar de autokosten bepalen.
Verder heb ik natuurlijk, net zoals anderen, ook andere kosten, maar deze kosten kunnen voor iedereen flink verschillend zijn en lijkt mij niet relevant om die ook hier neer te zetten.

Op verzoek mijn jaarlijkste kosten voor de auto:
Chevrolet Kalos uit 2005 (1.4 liter benzine, ledig gewicht 1000 kg, 94pk, zuinigheidslabel D)

Type kostenPrijsCommentaar
Verzekering€ 325,--Inclusief WA en inzittenden en op dit moment 68% bonus. :)
Wegenbelasting€ 370,--Provincie NH voor een 1000kg voertuig op benzine.
Afschrijving€ 1000,--Lineare afschrijving naar een te verwachten restwaarde.
Onderhoud + APK€ 400,--(Gemiddeld.) Distr. riem, banden (slijten hard) en andere reparaties.
Brandstof€ 1386,--Zie berekening hieronder.
Totaal€ 3531,--per jaar. Is dus bijna € 10,-- per dag.

Ik rij dus 10k km per jaar, en mijn verbruik is gemiddeld 1 op 13. De huidige brandstofprijs is € 1,80 per liter.
10k/13 = 770 liter benzine per jaar. 770 liter x € 1,80 per liter = € 1386,--.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar kun je iig flink op besparen...

Verzekering - hangt natuurlijk af van leeftijd en aantal jaar rijbewijs. Ik zou 2/3 daarvan betalen volgens independer, maar ben ook ouwe lul enzo :z
Wegenbelasing - vast voor type auto. Niet extravagant gewicht iig.
Afschrijving - WTF? Die auto is minder dan EUR 3k waard, als je 1k/j afschrijft ga je in minder dan 3 jaar naar nul. Ofwel je hebt er teveel voor betaald, danwel reken je hier teveel voor.
Onderhoud - klinkt realistisch, mogelijk zelfs aan de krappe kant.
Brandstof - 1:13 is ranzig onzuinig. Met 10k km tikt dat flink aan. Met 10k km zou LPG mogelijk al lonen, maar zelfs met benzine kun je makkelijk een veel zuinigere auto uitzoeken voor minder dan het bedrag wat je nu aan afschrijving betaalt 8)7

Stel nu dat je zou willen bezuinigen...
Grootste kostenpost is iig brandstof, dus bezuiniging daar tikt het hardst aan. Als je Zo te zien heb je een compacte auto. In die klasse is 1:15 gangbaar en 1:18 haalbaar (sterker nog, als je bereid bent in een Daihatsu Cuore te rijden is beter dan 1:20 te doen). Maar even niet rijk rekenen, stel je pakt iets wat met jouw rijgedrag 1:16 doet (Suzuki Swift of Peugeot 106 ofzo, en dan 1.3/1.4l motor, dus vergelijkbare prestaties). Dan heb je al bijna EUR 200 van brandstofkosten afgehaald. Komt bij dat dat in de aanschaf max EUR 2500 kost, dus afschrijving kun je verlagen naar EUR 800/j - heb je nog eens EUR 200 gewonnen. En het is een lichtere auto, dus wegenbelasting kan EUR 100 omlaag. Dat heeft vast ook lichte impact op verzekering, maar verwaarloosbaar tov rest.
Voila, iets andere keuze en we hebben EUR 500 per jaar, oftewel 15% bespaard zonder significant in te moeten leveren.

Soittakaa Paranoid!

• Lethalis
  • Niet online
Hoe hoog het gebruik van een auto ligt, hangt natuurlijk ook af van waar je rijdt.

Als ik zo zuinig mogelijk rij met mijn Twingo uit 2008 dan doe ik 1 op 14. Maar dat is dan wel in de stad en regelmatig in de file.

Kosten van mijn auto:

Wegenbelasting: 324 euro
Verzekering: 390 euro (all risk, ga ik volgend jaar wel omzetten naar WA+)
Brandstof: 924 euro (kan ik alleen op besparen door vaker te fietsen naar mijn werk)
Parkeervergunning: 62 euro (Rotterdam)

Afschrijving zal wel iets van 1200 euro per jaar zijn tot nu toe. Ik heb hem nieuw voor 11000 euro gekocht in 2008 en ik denk dat hij nu nog iets van 5000 euro waard is. Hoe langer ik dus in deze auto blijf rijden, hoe goedkoper hij wordt, want de komende jaren zal hij minder aan waarde verliezen :)

Onderhoud zal iets van 300 euro per jaar zijn voor een grote beurt.

Totale jaarlijkse kosten: 3200 euro.

Het meeste had ik kunnen besparen door een tweedehands auto te kopen, dan had ik minder afschrijving gehad (maar wel meer onderhoudskosten). Voor de rest is de auto niet zo duur. Sowieso heb ik hem afbetaald, dus als je de afschrijving weg denkt, dan kost hij mij maar 142 euro per maand inclusief brandstof. En zonder brandstof is het maar 65 euro per maand (onderhoudsbeurt niet meegerekend).

PS:
Volgende de RDW voertuiggegevens verbruikt mijn auto 7.1 liter op 100 in de stad en 4.6 liter op 100 buiten de stad. Helaas rij ik bijna alleen maar in de stad :P Het is trouwens een 1.2 met zuinigheidslabel B.

PPS:
Het OV in Rotterdam en Schiedam is vaak geen optie, omdat ik er dan 2 keer zo lang over doe dan met de auto om op mijn werk te komen. Fietsen is eigenlijk het enige alternatief, maar ik ben niet zo'n bikkel dat ik met sneeuw en regen ga fietsen. Dat doe ik alleen als het droog is :)

[Voor 92% gewijzigd door Lethalis op 25-05-2013 08:50]

• Onbekend
@dion_b: De kosten voor verzekering is in verhouding niet zoveel, maar het aantal schadevrije jaren en leeftijd.
Die auto (met wat opties) was tweedehands niet goedkoop, maar ook niet duur. Het was de minst slechtste auto waarin ik had proefgereden. Misschien dat hij over 3 jaar nog € 2000,-- waard is, maar voor het zelfde geld rij ik hem straks in de prak. Die afschrijving is lastig te bepalen, maar is i.i.g. een flinke (eenmalige) kostenpost.
De opgave van de fabrikant is 1:14 tot 1:16. Maar op mijn route naar het werk heb ik veel verkeerslichten en drempels (verdeeld over de gehele route) waar ik voor af moet remmen. Het zuinigste stuk is een stuk waar ik 2 minuten lang 80 km/u kan rijden, dus het verbruik van 1:13 vind ik niet onaardig.

Bij de aanschaf van mijn volgende auto zal het verbruik als eerste punt staan, want de brandstof zal zeker niet goedkoper worden. Bij de aanschaf van een auto heb je altijd de afweging in het te verwachten aanschafprijs, onderhoud en hoe lang je er mee gaat rijden, en dat is vaak een lastige afweging.
Een besparing door de aanschaf van een nieuwe auto is leuk, maar ik heb geen garantie dat het onderhoud laag blijft en dat mijn nieuwe auto van vergelijkbare kwaliteit is.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Onbekend schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:59:
@dion_b: De kosten voor verzekering is in verhouding niet zoveel, maar het aantal schadevrije jaren en leeftijd.
Bij de aanschaf van mijn volgende auto zal het verbruik als eerste punt staan, want de brandstof zal zeker niet goedkoper worden. Bij de aanschaf van een auto heb je altijd de afweging in het te verwachten aanschafprijs, onderhoud en hoe lang je er mee gaat rijden, en dat is vaak een lastige afweging.
Een besparing door de aanschaf van een nieuwe auto is leuk, maar ik heb geen garantie dat het onderhoud laag blijft en dat mijn nieuwe auto van vergelijkbare kwaliteit is.
Jouw auto is behoorlijk onzuinig. Ik heb een Toyota Yaris in een opgeleukte versie. Cruise Control, servo gestuurde automaat en dat soort dingen. Daar geeft de fabrikant voor op dat je 1:18 moet kunnen halen, en dat haal ik ook. Dat is een auto die een klasse groter is dan de Kalos, dus er is flink te besparen voor je door naar een zuiniger type te kijken. De benzine prijs die je opgeeft is schokkend. Dat zijn de prijzen op de snelweg. Je kan bijna 20 cent goedkoper als je goed zoekt. Maar soms verspil je dan weer doordat je meer moet rijden. Maar zonder enge moeite moet je 10-15 cent goedkoper kunnen tanken Dat levert je 100 Euro op.
Die drempels zijn een ramp, maar probeer de reflex te onderdrukken die bijna iedereen heeft. Stevig op de drempel afrijden, remmen en daarna een dot gas geven om de 'verloren tijd' weer goed te maken. Je kan beter langzamer rijden zodat je niet of nauwelijks hoeft te remmen voor die dingen. Uiteindelijk ben je dan zelfs sneller. Je reistijd wordt bepaalt door je gemiddelde snelheid en niet door je topsnelheid

Ik koop mijn auto's nieuw en ik betaal contant. Dat is bij aanschaf een flink bedrag, maar is uiteindelijk veel goedkoper dan een lenig hebben. Zelfs al is die lening op een jonge tweedehands Een nieuwe auto is erg duur, de afschrijving is in de eerste 3 jaar het hoogst. Maar ik doe er ook 10-12 jaar mee en dan middelt dat leuk uit. En dan weet ik ook dat de auto altijd goed is onderhouden. Ik rijd natuurlijk ook de eerste paar jaar (minimaal 3) met garantie. Bovendien heeft bijna ieder merk een soort aanvullende service waardoor je geen dingen wegenwacht service nodig hebt. Bij mijn Toyota doen ze dat dus een jaar of 10 zolang hij daar in onderhoud blijft. Natuurlijk is dan ook de APK gratis. Een merk garage is niet perse duurder dan een universele garage. Het gebruikte materiaal is soms duurder, maar ze zijn vaak in tijd wat sneller.
En onderhoudt neemt altijd toe met de leeftijd van een auto. Dat geldt voor een nieuwe en voor een tweedehands. Alleen bij de nieuwe heb je juist in het begin bijna niets, en als er gekke dingen zijn (kapotte airco zoals mij overkwam) dan is dat garantie en kost het je niets.

[Voor 6% gewijzigd door Ortep op 25-05-2013 14:45]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Idd, 'k heb 'n Yaris (nu 1 jaar oud) en rij 4,6 op 100, 1 op 20, met gemak. Ja, ik rij veel snelwegkilometers, en zelden tot nooit harden dan 95 km/u. Voor vrijwel geen enkele drempel hoef ik af te remmen.

Je mag prima vinden dat ik als 'n oud wijf rij (wat niet het geval is kan ik je verzekeren), maar met 40k per jaar, scheelt dat toch vele honderden euro's. Als je dan ook nog 'n keer € 0,10 cent goedkoper tankt (wat gemakkelijk te doen is) scheelt dat zo € 2.500 per jaar - ruim € 200 pm. En voor € 200 per maand mag iemand rustig vinden dat ik als 'n oud wijf - ik weet beter en lach 'm uit met extra geld in m'n zak. In mijn geval is het simpel: ik kom ze vanzelf aan m'n tafel tegen ;).

Je zegt dat je het kan fietsen maar niet wil vanwege het weer: waarom neem je dan geen brommertje? Of fiets met hulpmotor? Dat is vaak veruit de goedkoopste optie: goedkoper vaak nog dan het OV.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:03

qadn

Pinnacle of Perversion

[b][message=40295074,noline]
Het OV in Rotterdam en Schiedam is vaak geen optie, omdat ik er dan 2 keer zo lang over doe dan met de auto om op mijn werk te komen. Fietsen is eigenlijk het enige alternatief, maar ik ben niet zo'n bikkel dat ik met sneeuw en regen ga fietsen. Dat doe ik alleen als het droog is :)
Heb je er al eens aan gedacht te investeren in een _goede_ regenbroek en regenjas?
Als je naar een tweedehandszaak gaat kan je vaak hele goede tweedehandsjes vinden (type trenchcoat) voor 40-70 euro. Waar je normaal 400+ voor betaald.
Het kan even zoeken zijn, of je kan geluk hebben ;)

(zelf net vandaag een zo-goed-als-nieuwe Burberry overjas gekocht voor 50)
(en ja ja, niet het nieuwste model nee, maar wel kwalitatief prima en mannenmode veranderd niet heel veel)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onbekend schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:59:
Die auto (met wat opties) was tweedehands niet goedkoop, maar ook niet duur. Het was de minst slechtste auto waarin ik had proefgereden. Misschien dat hij over 3 jaar nog € 2000,-- waard is, maar voor het zelfde geld rij ik hem straks in de prak. Die afschrijving is lastig te bepalen, maar is i.i.g. een flinke (eenmalige) kostenpost.
Als hij nu max 3k waard is en over 3 jaar nog 2k (vind ik erg optimistisch) is de afschrijving dus EUR 333 per jaar, niet EUR 1000 :o
De opgave van de fabrikant is 1:14 tot 1:16. Maar op mijn route naar het werk heb ik veel verkeerslichten en drempels (verdeeld over de gehele route) waar ik voor af moet remmen. Het zuinigste stuk is een stuk waar ik 2 minuten lang 80 km/u kan rijden, dus het verbruik van 1:13 vind ik niet onaardig.
Oneens. Negeer wat fabrikant zegt. Volgens Spritmonitor.de is 1:13 ongeveer gemiddeld gebruik voor die bak. Zo onzuinig rij jij er niet mee, het is gewoon een dorstige bak. Ik had ooit een Hyundai Excel met 1.3l motor, redelijk vergelijkbaar met dat ding. Daar kon ik met zorg op lange stukken 1:17 mee halen, maar ook bij stadsverkeer 1:15. En er zijn veel zuinigere auto's te vinden. 1:13 is gewoon slecht. Met LPG (normaal 33% minder zuinig dan benzine, maar veel goedkoper) haal ik nota bene met een tank van een Volvo nog 1:10.5
Zo moeilijk is het toch niet iets te vinden met vergelijkbare kwaliteit met een Daewoo :z
(niks "Chevrolet", gewoon Koreaans onderdeurtje met een Opel motor uit het jaar nul)

Zolang je geen notoir onderhoudsgevoelig geval gaat nemen kun je er wel redelijk vanuit gaan dat het vergelijkbaar blijft. Belangrijkste bespaartip los van verbruik is iig gewoon aanschafprijs en dus afschrijving lager houden.
Ortep schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:29:
[...]

Ik koop mijn auto's nieuw en ik betaal contant. Dat is bij aanschaf een flink bedrag, maar is uiteindelijk veel goedkoper dan een lenig hebben. Zelfs al is die lening op een jonge tweedehands Een nieuwe auto is erg duur, de afschrijving is in de eerste 3 jaar het hoogst. Maar ik doe er ook 10-12 jaar mee en dan middelt dat leuk uit. En dan weet ik ook dat de auto altijd goed is onderhouden. Ik rijd natuurlijk ook de eerste paar jaar (minimaal 3) met garantie. Bovendien heeft bijna ieder merk een soort aanvullende service waardoor je geen dingen wegenwacht service nodig hebt. Bij mijn Toyota doen ze dat dus een jaar of 10 zolang hij daar in onderhoud blijft. Natuurlijk is dan ook de APK gratis.
Allemaal leuk, maar neemt niet weg dat je zo erg duur uit bent qua afschrijving. Bij jou zal dat hoger zijn dan verbruik (iig in verhouding).
Een merk garage is niet perse duurder dan een universele garage. Het gebruikte materiaal is soms duurder, maar ze zijn vaak in tijd wat sneller.
Eeeuh, totaal niet mijn ervaring, zullen we maar zeggen. Of beter gezegd, als je de moeite neemt om op zoek te gaan naar een goedkope maar betrouwbare universele garage scheelt dat enorm. Bij onze vorige auto was een universele garage vlakbij werk van m'n vriendin inderdaad niet goedkoper dan de dealer en ze leverden baggerwerk af, maar 'mijn' garage rekent structureel 1/3 van de kosten per uur en levert gewoon erg goed werk af, vaak IMHO eerlijker dan de dealer. Daar gaan we ook met huidige auto nu altijd naartoe.
En onderhoudt neemt altijd toe met de leeftijd van een auto. Dat geldt voor een nieuwe en voor een tweedehands. Alleen bij de nieuwe heb je juist in het begin bijna niets, en als er gekke dingen zijn (kapotte airco zoals mij overkwam) dan is dat garantie en kost het je niets.
Onderhoud neemt toe, maar prijs van onderdelen daalt. Pas als je oldtimerstatus hebt behaald gaan totale kosten daadwerkelijk stijgen. Eea verschilt per merk/model, maar bij een redelijk gangbaar model gaat het iig op.

Maar goed, terug on-topic, als je serieus geld moet besparen heb je sowieso het geld niet om contant een nieuwe auto af te rekenen en wil je zeker geen lening om nieuw te rijden. Als je al moet rijden wordt het tijd om naar een erg zuinig gebakje van een jaar of 15 oud te kijken van een betrouwbaar model. Aanschaf paar honderd EUR, afschrijving verwaarloosbaar, en onderhoud zal zeer zeker niet duurder zijn dan iets nieuwers.

Soittakaa Paranoid!

• Het Fantoom
Wat zijn jullie allemaal krenterig qua auto's. Ik probeer juist zoveel mogelijk op allerlei zaken te bezuinigen zodat ik in een dure snelle auto kan rijden waar ik me kostelijk mee kan vermaken. Sparen en bezuinigen moet immers wel een doel hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 25-05-2013 22:07]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:24
Het Fantoom schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 21:58:
Wat zijn jullie allemaal krenterig qua auto's. Ik probeer juist zoveel mogelijk op allerlei zaken te bezuinigen zodat ik in een dure snelle auto kan rijden waar ik me kostelijk mee kan vermaken. Sparen en bezuinigen moet immers wel een doel hebben.
Het is gewoon een item waar je vrij grote besparingen op kan halen. Zeker als je het vergelijkt op dagelijkse boodschappen. Maar besparen hoeft geen doel te hebben natuurlijk je kan het ook gewoon zien als een soort van hobby :), Ik probeer altijd te besparen om dingen zolang als ik er niets op toegeef ( minder verspillen ) terwijl ik niet echt een doel heb om het bespaarde geld aan uit te geven.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

In mijn ogen is het doel een leuker leven omdat je weinig geldzorgen hebt en dan dingen kan doen die je leuk vindt. Voor jou is dat blijkbaar een auto. Voor mij is een auto een doos op (meestal) vier wielen die me droog van A naar B brengt in een redelijke tijd. Dat mag best comfortabel, maar ik ga er geen onnodig geld aan uit geven. Hij heeft voor mij even veel emotionele waarde als een staafmixer.

Ik geef mijn geld liever uit aan verre reizen en lekker eten en drinken. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.

De grap is natuurlijk dat een auto zo duur in aanschaf en onderhoud is dat zelfs een niet al te extreme besparing per jaar voldoende geld kan opleveren om een verre reis te maken

[Voor 9% gewijzigd door Ortep op 25-05-2013 22:50]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zo ken ik ook het verhaal van de loodgieter die in een Ferrari reed. Bezuinigde op _alles_, maar hij wou gewoon dolgraag een Ferrari en na een aantal jaren op alles bezuinigen kon hij hem kopen.

Dat zijn gewoon keuzes natuurlijk.

Als ik in een "vette" wagen zou willen rijden zou ik denk ik kijken naar wat Top Gear een keer heeft gedaan: ze hadden een BMW en een Mercedes gekocht, het allerhoogste model, maar dan van 10-15 jaar oud. Dat is dan nog steeds een prachtige luxe wagen van hoge kwaliteit en goede afwerking, maar ze kostten <8000 pond geloof ik. Zou ik de aflevering op moeten zoeken om weer te weten wat/hoeveel het precies was.

Dan ben je niet waanzinnig veel geld kwijt maar kan je wel in een opvallende auto rijden.

• Het Fantoom
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 22:50:
[...]
Als ik in een "vette" wagen zou willen rijden zou ik denk ik kijken naar wat Top Gear een keer heeft gedaan: ze hadden een BMW en een Mercedes gekocht, het allerhoogste model, maar dan van 10-15 jaar oud. Dat is dan nog steeds een prachtige luxe wagen van hoge kwaliteit en goede afwerking, maar ze kostten <8000 pond geloof ik. Zou ik de aflevering op moeten zoeken om weer te weten wat/hoeveel het precies was.
Volgens mij bedoel je dit stukje Topgear:
YouTube: Mercedes Scenes CL600 (C215) x 850

Kan het vervolg niet meer terugvinden maar daarin bleken de kosten toch wat tegen te vallen...
Kan ook niet anders met een V12 en peperduur onderhoud, aanschafprijs is slechts een klein deel van de kosten bij zulke auto's.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je geld zat hebt is dat een valide keuze. Dit topic gaat er echter over wat te doen als die geldkraan vrij dramatisch dicht gaat. En dan moet je soms keuzes maken die pijn doen. Juist als je al op alle andere dingen bezuinigd hebt om een dure snelle auto te kunnen rijden blijft er op zo'n moment weinig over dan aan de auto komen.

Wil je geen krenterige suggesties zien, dan moet je vooral niet in een geldbespaartopic komen :P

Soittakaa Paranoid!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Het Fantoom schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 23:28:
[...]

Volgens mij bedoel je dit stukje Topgear:
YouTube: Mercedes Scenes CL600 (C215) x 850

Kan het vervolg niet meer terugvinden maar daarin bleken de kosten toch wat tegen te vallen...
Kan ook niet anders met een V12 en peperduur onderhoud, aanschafprijs is slechts een klein deel van de kosten bij zulke auto's.
Als ik me goed herinner had James een Mercedes zonder bijkomende kosten, Jeremy had een BMW waar 1 ding (van 1100 pond oid) aan versleuteld moest worden. Viel an sich nog wel mee, als je een nieuwe dikke wagen wil ben je nog steeds vele malen meer kwijt.

Maar even goed opletten op wat het onderhoud ongeveer gaat kosten is idd wel een goed idee.

[edit]Mijn herinnering klopt iig qua merken niet.. of presentators.. weet je, vergeet mijn geheugen maar.. :P

[Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 25-05-2013 23:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:15
Respect voor je verhaal om kwart over twee s' nachts! Maar wellicht dat TS zijn prioriteiten wat scherper moet stellen? Ik heb zelf een gezin met twee kinderen en eten gaat toch echt voor tv/bellen/internet. Dus alles zwaar downgraden, je vrouw minder laten bellen en gewoon normaal en lekker eten.

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 511904

dion_b schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 23:35:
[...]

Als je geld zat hebt is dat een valide keuze. Dit topic gaat er echter over wat te doen als die geldkraan vrij dramatisch dicht gaat. En dan moet je soms keuzes maken die pijn doen. Juist als je al op alle andere dingen bezuinigd hebt om een dure snelle auto te kunnen rijden blijft er op zo'n moment weinig over dan aan de auto komen.

Wil je geen krenterige suggesties zien, dan moet je vooral niet in een geldbespaartopic komen :P
De topic titel is 'serieus bespraren' maar dit topic is helaas gekaapt door besparingsfundamentalisten.

Besparen doe je omdat je niet onnodig geld wil weggooien. Als jij ervoor kiest om een leuke auto te rijden dan mag dat gewoon geld kosten. Wil je gewoon van A naar B dan is er op de auto inderdaad vaak leuk te bespraren.

Verder moet bespraren wel een doel hebben. Een spaarbankboekje met een paar ton erop is in mijn ogen zinloos als je er geen enkel doel voor hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Anoniem: 511904 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 09:37:
[...]

De topic titel is 'serieus bespraren' maar dit topic is helaas gekaapt door besparingsfundamentalisten.

Besparen doe je omdat je niet onnodig geld wil weggooien. Als jij ervoor kiest om een leuke auto te rijden dan mag dat gewoon geld kosten. Wil je gewoon van A naar B dan is er op de auto inderdaad vaak leuk te bespraren.

Verder moet bespraren wel een doel hebben. Een spaarbankboekje met een paar ton erop is in mijn ogen zinloos als je er geen enkel doel voor hebt.
Wat dacht je van (veel) eerder met pensioen te gaan :) Verplicht tot mijn 67'e te blijven werken...brrr...

Het probleem is dat veel mensen geld uitgeven aan dingen waar ze niet gelukkig van worden en daardoor minder geld over hebben voor de dingen waar ze wel gelukkig van worden.

Bij de een is geluk een dikke auto... of gadgets.. bij de ander is geluk de zorgeloosheid omdat de bankrekening goed gevuld is.. En bij weer een ander is het reizen over de wereld.

Dus zorg ervoor dat je weet wat je gelukkig maakt. Laat je niet misleiden door wat een ander heeft en wees heel bewust van waar je tijd (werken = tijd) in steekt. En steek minimaal tijd in zaken die niet bijdragen tot geluk. Op die manier controleer jij het leven, ipv dat het leven jouw controleert.

[Voor 31% gewijzigd door Alarmnummer op 26-05-2013 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Het Fantoom
Alarmnummer schreef op zondag 26 mei 2013 @ 09:48:
[...]

Wat dacht je van (veel) eerder met pensioen te gaan :) Verplicht tot mijn 67'e te blijven werken...brrr...
Je kunt beter zorgen dat je leuk werk hebt zodat je er niet tegenop ziet om lang door te moeten werken. Als het doel van al dat sparen is om met werken te kunnen stoppen kun je beter van een uitkering gaan leven en eventueel wat bijverdienen in het zwart. In feite ben je daarmee beter af, want dan moet je ook zuinig leven maar hoef je in ieder geval niet te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Nog een besparingstip: neem geen kinderen. Alles om maar niet tot 67 te hoeven werken.

Financiële onafhankelijkheid voor mensen in loondienst is trouwens gewoon uitgesloten. Als je dit wil dan is er maar een methode en dat is ondernemen, maar volgens mij zijn de extreme spaarders ook extreme risicomijders dus dat gaat niet samen.

[Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 511904 op 26-05-2013 10:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Wat je ook doet, je blijft altijd financiëel afhankelijk van iets.
Zelf ondernemen is vaak risicovoller dan in loondienst blijven, en dan ben je totaal afhankelijk hoe jou bedrijf presteerd.
maar volgens mij zijn de extreme spaarders ook extreme risicomijders dus dat gaat niet samen.
Dat denk ik ook, maar zouder er zoveel extreme spaarders bestaan? Zouden die mensen ook niet meedoen aan een loterij o.i.d.?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Anoniem: 511904 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:44:
Nog een besparingstip: neem geen kinderen. Alles om maar niet tot 67 te hoeven werken.

Financiële onafhankelijkheid voor mensen in loondienst is trouwens gewoon uitgesloten.
Dat ligt er aan hoe je je kaarten speelt :) Ik krijg nu 4800 euro netto per maand op mijn bankrekening bijgeschreven en daarvan gaat 1000 op aan levensonderhoud. Binnenkort gaat dit wellicht naar 5130. En dat is gewoon als loonslaaf. Ik doe er zo nu en dan ook wat freelance klusjes bij, maar is vrij onvoorspelbaar.

Maar dit zijn bedragen die in NL niet snel haalbaar zijn. Ik woon trouwens in Bulgarije ivm lage belastingtarief :) (10% loonbelasting).
Als je dit wil dan is er maar een methode en dat is ondernemen, maar volgens mij zijn de extreme spaarders ook extreme risicomijders dus dat gaat niet samen.
Dat lijkt me een beetje onzin.

[Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 26-05-2013 11:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 511904 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:44:
volgens mij zijn de extreme spaarders ook extreme risicomijders dus dat gaat niet samen.
Iemand die gespaard heeft, kán risico's nemen.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

CodeCaster schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:21:
[...]
Iemand die gespaard heeft, kán risico's nemen.
Idd.

Iemand die 2 a 3 maand salarissen op zijn bankrekening heeft staan, heeft veel minder opties dan iemand die een paar jaar salarissen heeft staan.

[Voor 30% gewijzigd door Alarmnummer op 26-05-2013 11:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ortep schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 22:48:
[...]
Voor mij is een auto een doos op (meestal) vier wielen die me droog van A naar B brengt in een redelijke tijd. Dat mag best comfortabel, maar ik ga er geen onnodig geld aan uit geven. Hij heeft voor mij even veel emotionele waarde als een staafmixer.
Voor mij dus ook. Ik kan auto's wel mooi vinden, maar hoef ze niet per se te hebben.

Vanuit het oogpunt "comfortabel" ga ik misschien in de toekomst mijn Twingo wel vervangen door een stapje groter (ik ben 1m89 lang), maar dan ben ik wel weer klaar.

Ik beleef er nauwelijks plezier aan. Ik vind autorijden niet eens leuk :P Ik doe het vooral omdat het handig is en rij nooit voor mijn plezier rond ofzo.

Mijn gitaren daarentegen hecht ik veel meer waarde aan :) Het is voor iedereen anders. En zelfs op dat gebied overdrijf ik niet.. ik heb er 2 van ongeveer 350 euro per stuk. En die gaan waarschijnlijk ruim 10 jaar mee. En mijn setje speakers van 500 euro ook.

Ik hoef niet per se steeds het nieuwste te hebben. Ik koop het 1 keer en that's it. Dat is ook het probleem van onze consumptiemaatschappij.. mensen vinden het kopen van spullen leuker dat het gebruiken ervan. Ik heb een gitaar omdat ik gitaarspelen leuk vind. Niet om ermee te showen.

[Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 26-05-2013 12:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Onbekend schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:57:
Zelf ondernemen is vaak risicovoller dan in loondienst blijven, en dan ben je totaal afhankelijk hoe jou bedrijf presteerd.

[...]

Dat denk ik ook, maar zouder er zoveel extreme spaarders bestaan? Zouden die mensen ook niet meedoen aan een loterij o.i.d.?
Volgens heeft niet meedoen met loterijen weinig met 'extreem sparen' te maken. Tenzij je om wat voor reden dan ook het leuk vindt om met een loterij mee te doen is het uiteraard gewoon weggooien van geld.
Financiële onafhankelijkheid voor mensen in loondienst is trouwens gewoon uitgesloten.
Waarom? Als je een redelijke buffer hebt en goed in de arbeidsmarkt staat, en wat meestal daaruit volgt dat het bedrijf jouw harder nodig hebt dan andersom, dan ben je voor mij financieel onafhankelijk.

Tuurlijk als geen enkel bedrijf ineens je niet meer wilt aannemen heb je een probleem. Maar als je ondernemer bent en niemand wil je product meer heb je hetzelfde.
Waarom is dat krenterig? Dat jij spaar voor een dure snelle auto omdat jij daarvoor wilt sparen, prima! Maar ik vind het nogal zielig om mensen die een auto gewoon hebben om van A naar B te komen en niet meer krenterig te noemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 16:30
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 23:50:
Als ik me goed herinner had James een Mercedes zonder bijkomende kosten, Jeremy had een BMW waar 1 ding (van 1100 pond oid) aan versleuteld moest worden. Viel an sich nog wel mee, als je een nieuwe dikke wagen wil ben je nog steeds vele malen meer kwijt.
Ik verbaasde me ook over de lage prijs voor zo'n auto. Ook in Nederland zijn ze 10 jaar oud op Autoscout te vinden voor de prijs van een nieuwe Aygo. Ermee rijden daarentegen is veel duurder per kilometer, en de motorrijtuigenbelasting scheelt nog veel meer.
De conclusie daarentegen was wel terecht: deze 10 jaar oude Mercedes is geen concurrent voor een nieuwe Aygo. Het is een concurrent voor een nieuwe Mercedes! Dus daar valt wel degelijk op te besparen als je een nieuwe Mercedes wilt kopen om vervolgens "representatief" over te komen. Maar hoeveel mensen in een bespaartopic hebben die plannen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Tussen de bespaaradepten mis ik wel de vorderingen van de TS. Graag een update.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Tom
Ben ik het niet helemaal mee eens. Stel, je hebt flink aan je carrière gewerkt, en na twintig jaar in hetzelfde bedrijf verdien je € 90.000,- op jaarbasis. Aan de andere kant staat de zelfstandige ondernemer. € 90.000,- op jaarbasis van ~ 100 cliënten.

Nu bestaat er inderdaad de kans dat je alle cliënten verliest, maar dat zal niet snel van de ene op de andere dag gebeuren. Kortom, op de ondergang van je eigen onderneming kun je anticiperen. Juist omdat je weet dat er ook mindere tijden kunnen komen, zul je van nature meer geneigd zijn om te sparen voor evt. 'moeilijke tijden'.

Vaste loondienst biedt in beginsel meer (schijn)veiligheid, maar in principe ben je in grote mate afhankelijk van die specifieke werkgever. Een bedrijf als Douwe Egberts of een Unilever zal behoorlijk stabiel zijn, maar met name in IT sector zie je dat bedrijven behoorlijk van 'dag tot dag' leven. Er moet constant geïnnoveerd worden wil men een speler blijven in het veld.
Onbekend schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:57:Dat denk ik ook, maar zouder er zoveel extreme spaarders bestaan? Zouden die mensen ook niet meedoen aan een loterij o.i.d.?
Meeste miljonairs zijn rijk geworden door te sparen en 'onder hun stand' te leven. :)

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:57

franssie

Save the albatross

-Tom schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:17:
[...]
<>
Meeste miljonairs zijn rijk geworden door te sparen en 'onder hun stand' te leven. :)
Dat is echt zoo waar. Juist de mensen die je niet rijk zou inschatten (wat oudere versletener kleding etc) kunnen mensen zijn die bijvoorbeeld een boot van een paar ton kopen, zonder financiering. Alles met opzichtige schmuck moet je juist voorzichtig mee zijn.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hoeft niet. Ik ken zo iemand. Had weinig kosten voor levensonderhoud en weinig behoefte aan spullen. Op den duur belde de bank of hij toch niet een spaarrekening moest openen naast zijn betaalrekening want dit was wel heel erg.. 8)7

Toen zijn werk hem steeds meer tegen begon te staan had hij daardoor wel de keuze om "tabee" te kunnen zeggen.
Ik weet niet of ik een extreme spaarder ben, maar loterijen noem ik sowieso domheidsbelasting. Al had ik een miljard, dan zou ik nog niet meespelen.
RemcoDelft schreef op zondag 26 mei 2013 @ 12:29:
[...]

Ik verbaasde me ook over de lage prijs voor zo'n auto. Ook in Nederland zijn ze 10 jaar oud op Autoscout te vinden voor de prijs van een nieuwe Aygo. Ermee rijden daarentegen is veel duurder per kilometer, en de motorrijtuigenbelasting scheelt nog veel meer.
Staat tegenover dat de Mercedes waarschijnlijk minder af zal schrijven dan de Aygo.
-Tom schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:17:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Stel, je hebt flink aan je carrière gewerkt, en na twintig jaar in hetzelfde bedrijf verdien je € 90.000,- op jaarbasis. Aan de andere kant staat de zelfstandige ondernemer. € 90.000,- op jaarbasis van ~ 100 cliënten.

Nu bestaat er inderdaad de kans dat je alle cliënten verliest, maar dat zal niet snel van de ene op de andere dag gebeuren.
Moet je arbeidsongeschikt worden. Instant failliet.
Kortom, op de ondergang van je eigen onderneming kun je anticiperen. Juist omdat je weet dat er ook mindere tijden kunnen komen, zul je van nature meer geneigd zijn om te sparen voor evt. 'moeilijke tijden'.
Heel veel zelfstandigen bezuinigen juist op de arbeidsongeschiktheidsverzekering.. Want die is echt heel duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30

mux

99% efficient!

(als kleine zelfstandige sprekend:) Een gevulde spaarbank is een stuk waardevoller dan menig verzekering. De enige dingen die je zelf echt niet kunt betalen zijn juridische bijstand en medische kosten, dus die verzekeringen heb ik. Een arbeidsongeschiktheidsverzekring is maar matig nuttig als je een halve ton op de bank hebt staan.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mux schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:52:
(als kleine zelfstandige sprekend:) Een gevulde spaarbank is een stuk waardevoller dan menig verzekering. De enige dingen die je zelf echt niet kunt betalen zijn juridische bijstand en medische kosten, dus die verzekeringen heb ik. Een arbeidsongeschiktheidsverzekring is maar matig nuttig als je een halve ton op de bank hebt staan.
Als je kanker krijgt of een leuke spierziekte oid waardoor je niks meer kan doen dan is die halve ton zo op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een halve ton is echt niks als je permanent arbeidsongeschikt raakt. Dat jas je er in twee of drie jaar toch echt wel doorheen. De dekking van een AOV loopt zo op tot een miljoen - of tien, als je het hebt over medisch specialisten en topadvocaten (dat zijn in de meeste gevallen ook ondernemers).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(als kleine zelfstandige sprekend:) Een gevulde spaarbank is een stuk waardevoller dan menig verzekering. De enige dingen die je zelf echt niet kunt betalen zijn juridische bijstand en medische kosten, dus die verzekeringen heb ik.
Dat zijn inderdaad dingen die als je pech hebt in de miljoenen kunnen lopen. Een aantal jaren gelden verdachten ze mij van een vrij ernstige ziekte (Gelukkig bleek het niet waar). De totale rekening van de opnames en de onderzoeken om na te gaan of ik het wel of niet had was even hoog als een vrij luxe uitgevoerde Mercedes. Laat staan als ik het echt had gehad, dan was er nog jaren behandeling bij gekomen. Dat soort risico's wil je niet zelf dragen.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekring is maar matig nuttig als je een halve ton op de bank hebt staan.
Dat is discutabel, met 50K op de bank kan je ongeveer 2 jaar modaal 'doorleven' Je hoeft immers geen belasting meer over dat bedrag te betalen. Daarna is je bankrekening leeg. Bij een gewone ziekte mag je aannemen dat je dan wel beter bent. Het probleem zal wel zijn dat je na je ziekte weer je bedrijf opnieuw moet opbouwen vanaf nul. Je klanten zullen inmiddels wel een ander gevonden hebben.
Maar als je echt arbeidsongeschikt bent is dat een permanente situatie. Ben je dan 60 dan haal je je AOW wel op de een of andere manier. Maar ben je 50, 40 of 30 dan heb je echt een probleem. Vandaar dat die verzekeringen ook zo duur zijn. Die verzekeren het risico dat er bij een 30-jarige misschien wel 35 jaar lang 36K (modaal) moet worden uitbetaald. Dat is 1.25 miljoen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 22:02
In de familie hier hebben we 1 'echte' miljonair rondlopen.
Als je hem vraagt hoe rijk te worden, zal de opmerking zijn 'Begin met het halveren van je toilet papier gebruik'.

Besparen kun je op alles, luxe kan iedereen wel bedenken (auto/mobiel etc) en is een stap die velen relatief simpel kunnen maken. Maar de gewone dagelijkse consumptie is de echte stap waar je het verschil kan maken. Gaat dan niet zozeer om als een krent te leven, maar om je levensstijl aan te passen.

Als je geld hebt, kun je vervolgens extra geld 'maken'. Bijvoorbeeld doordat je de wegenbelasting voor het gehele jaar betaald, wat iets goedkoper is als per kwartaal en dat betekend een extra bezuiniging. Dan gewoon langzaam aan opbouwen.

[Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 26-05-2013 20:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Wat is het nut van miljonair zijn als je niks uit wil geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanaroth
Anoniem: 511904 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:32:
Wat is het nut van miljonair zijn als je niks uit wil geven?
Bijvoorbeeld die types die op hun 40e met pensioen zijn. Als je je levensstijl aanpast spaar je niet alleen veel meer, je hebt ook veel minder nodig. Dus de hoeveelheid geld die nodig is om het totaan je 'normale' pensioen uit te zingen wordt kleiner en tegelijk de snelheid waarmee je dat bij elkaar spaart groter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Xanaroth schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:35:
[...]

Bijvoorbeeld die types die op hun 40e met pensioen zijn. Als je je levensstijl aanpast spaar je niet alleen veel meer, je hebt ook veel minder nodig. Dus de hoeveelheid geld die nodig is om het totaan je 'normale' pensioen uit te zingen wordt kleiner en tegelijk de snelheid waarmee je dat bij elkaar spaart groter.
Wat is het nut van met je 40ste met pensioen zijn als je geen geld wilt uitgeven? Wat ga je dan doen op een dag? Beetje rondhangen thuis en dat 50 jaar lang. Moet er niet aan denken om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Het Fantoom
Xanaroth schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:29:
In de familie hier hebben we 1 'echte' miljonair rondlopen.
Als je hem vraagt hoe rijk te worden, zal de opmerking zijn 'Begin met het halveren van je toilet papier gebruik'.

Besparen kun je op alles, luxe kan iedereen wel bedenken (auto/mobiel etc) en is een stap die velen relatief simpel kunnen maken. Maar de gewone dagelijkse consumptie is de echte stap waar je het verschil kan maken. Gaat dan niet zozeer om als een krent te leven, maar om je levensstijl aan te passen.
Maandelijks ben ik rond de 300 euro kwijt aan boodschappen, stel dat ik dat zou kunnen halveren naar 150 euro (wat een serieuze besparing is, vraag me af of het haalbaar is) dan bespaart dat 1800 euro/jaar en na 10 jaar 18.000 euro. Daarmee kun je toch nooit rijk worden?
Als je geld hebt, kun je vervolgens extra geld 'maken'. Bijvoorbeeld doordat je de wegenbelasting voor het gehele jaar betaald, wat iets goedkoper is als per kwartaal en dat betekend een extra bezuiniging. Dan gewoon langzaam aan opbouwen.
Voor wegenbelasting maakt het helemaal niks uit of je maandelijks of jaarlijks betaalt.
Voor de zorgverzekering maakt het 3% verschil, is hooguit 50 euro per jaar. Zulke besparingen gaan je echt niet rijk maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanaroth
Anoniem: 511904 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:39:
[...]

Wat is het nut van met je 40ste met pensioen zijn als je geen geld wilt uitgeven? Wat ga je dan doen op een dag? Beetje rondhangen thuis en dat 50 jaar lang. Moet er niet aan denken om eerlijk te zijn.
Het is wat bizar, maar bedenk je in dat je jong en gezond bent. Je pakt een rugzak, pleurt het vol, tentje achterop je fiets, en briefje achter de deur met 'ben over 5 jaar terug, laters'.

Of je kunt in ieder geval, in tegenstelling tot veel 50/60ers van nu, prima omgaan met een achteruitgang van inkomen omdat men je 'te oud' vindt.

Misschien koop je liever een boot.. én ferrari... én een tweede ferrari (immers, 1 softtop voor zomers en 1 hardtop voor winters). Die ordergrootte heb je het namelijk over.

Maar gaat er vooral om, hoeveel geld het is, als je structureel bespaart. Zowel absoluut als relatief.
Het Fantoom schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:45:
[...]

Maandelijks ben ik rond de 300 euro kwijt aan boodschappen, stel dat ik dat zou kunnen halveren naar 150 euro (wat een serieuze besparing is, vraag me af of het haalbaar is) dan bespaart dat 1800 euro/jaar en na 10 jaar 18.000 euro. Daarmee kun je toch nooit rijk worden?

[...]

Voor wegenbelasting maakt het helemaal niks uit of je maandelijks of jaarlijks betaalt.
Voor de zorgverzekering maakt het 3% verschil, is hooguit 50 euro per jaar. Zulke besparingen gaan je echt niet rijk maken.
Het gaat niet om rijk worden of om 1 punt. Het gaat erom dat je je leven moet veranderen. Zet die verwarming dus ook lager, niet meer uit eten, geen abbonnementen meer (mobieltje, tijdschriften, sporten etc) minder lampen aandoen, langer met dezelfde kleding doen (zelf kleding repareren misschien?), niet op vakantie gaan en ga zo maar door.

Ter referentie. ik leef relatief ruim/luxe (fitness abbo, elke 4 jaar andere c-segment auto, benzinekosten, dik mobieltje af en toe uit eten etc) spaar ik nog steeds 3000+ euro per jaar. Gewoon door kritisch te zijn of je echt elke keer dat je 1-2 weken vrij neemt ook op vakantie moet of dat je gewoon in de tuin kan zitten. Of door auto tweedehands ipv nieuw te kopen. Hier en daar afvragen of je echt 'normaal' ipv 'budget' prijsniveau moet hebben en (in het verlengde van de 'korting' keuze bij betalingen) nergens dure financiering voor nodig hebben en dan ben ik er al.
Het is een keuze - ik kies voor nu om luxe te leven. Maar als ik zou willen (en de hypotheek weg is) kan ik met 'slechts' 670 euro per maand rondkomen.

Begint met de kleine dingetjes, genoeg kleintjes worden een hoop, en na een tijdje ben je eraan gewent en kun je keuzes maken voor de volgende stap.

Wat getallen voor de referentie (voorbeeld dus, iedereen heeft zo zn eigen doelen) - elke 8k spaargeld is 1 jaar eerder met pensioen.
Als ik met mijn 50e met pensioen wil (en voor het gemak uitga dat het met 67 blijft) heb ik 137.000 euro nodig. Betekend dat ik vanaf begin met werken (25e) tot mn 50e 'slechts' 5.100 ofzo per jaar moet sparen (bij een rente van 0,5% ivm vermogensbelasting). Dat is niet alleen realistisch, een dergelijk bedrag sparen is, rekening houdend met loonstijgingen, zelfs geen enkele uitdaging en kan je 'ernaast' doen.
Of je doet iets geheel anders met dat geld tegen die tijd, kan ook, basis is eerst het geld voor een doel sparen, pas als je er bent maak je de keuze (dingen kunnen nogal veranderen over dergelijke periodes).

[Voor 87% gewijzigd door Xanaroth op 26-05-2013 21:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het Fantoom schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:45:
[...]

Natuurlijk wordt je daar niet rijk van, maar je zou er wel een auto voor kunnen kopen, nieuw dus zodat je geen extreem dure lening hoeft te hebben die je moet aflossen. Leen vooral _nooit_ geld voor je auto. Kleinere zuiniger auto rijden (geen wrak, maar ook geen BMW 5 series omdat de buurman die ook heeft. Er is niets mis met een Skoda of Dacia. Dat zijn in principe ontwerpen van 3-5 jaar gelden die ze opnieuw uitbrengen voor een veel lagere prijs. Maar wel als nieuwe auto met garantie. Door dan ook nog een op te letten met onderhoud, brandstof kosten enz. dan kan je zo nog 2-3000 per jaar besparen zeker als je die auto niet na 3-4 jaar weg doet, maar pas na 10-12 jaar. Doe dat van je 25ste tot je 50ste en je hebt al weer 50-75K bespaard. Als je een huis van 350K net zou kunnen betalen en je hebt niet echt extreme woonwensen dan kan je waarschijnlijk een huis van 250K iets verder weg kopen. Met nauwelijks minder woongenot. Dan spaar je simpelweg 100K uit, en dan ook nog eens de rente over dat bedrag over 30 jaar. Dat is door de samengestelde interest over die periode nog ruim 150K na de HRA. Bingo, weer 250K binnen. Wat ik zo opnoem is al 350K bij elkaar alleen op wonen. Jij noemde ook iets van 45K over 25 jaar en je zit al op 400K. Niet iedere 5 jaar een nieuwe keuken/badkamer dat heb je echt niet nodig. Technisch gaan die dingen wel 30 jaar mee. Maar ik kan me voorstellen dat je er 15 mee doet.
Als je dus door rekent kan je wel 500K bij elkaar krijgen op die manier. Dat is 15 jaar eerder met pensioen en tijd om te reizen of weet ik wat te doen. Je kan dan ook iedere baan aannemen die je leuk vindt. beloning is dan totaal onbelangrijk geworden.
En in het algemeen is het zo dat je niet echt gek hoeft te doen. Geld lenen is extreem duur...het kost je zo 7-20% aan aflossing. Geld op de bank hebben levert niet veel op, maar 2%-4% krijgen is beter dan 10% betalen. Samengestelde interest valt in het begin niet op, maar na 15-30 jaar gaat het HEEL snel.

Kortom: Als je per maand 2000 netto binnen krijgt en je geeft 2100 uit raak je diep in de shit na een jaar of 20. Alleen die 1200 van het eerste jaar leveren je al een totale schuld op van 8000 euro. Daar komen dan nog de andere 19 jaren bij. En je leeft dan maar 5% boven je stand.
Leef je er 5% onder en geef je 1900 uit dan werkt het net de andere kant op. Het gaat niet zo hard omdat de rente die je krijgt lager is, maar die 1200 euro die je hebt gespaard is toch al snel 2500 waard. En daar komen dan ook de andere 19 jaren bij
Het gaat er om dat 100 kleine dingen samen uit maken of je 5% te veel uit geeft of 5% kan sparen.

[Voor 5% gewijzigd door Ortep op 26-05-2013 21:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pensioen is misschien een groot woord, maar wat je leuk vindt verandert in de loop van je leven. Dus je hebt een nogal grote kans dat je rond je 50ste in een baan zit die je niet heel erg leuk meer vindt, maar omdat de arbeidsmarkt voor 50+ nogal rot is kan je niet eenvoudig meer veranderen van functie. Zeker als die baan ook nog je levensstijl van de afgelopen 30 jaar moet ondersteunen.Maar het je genoeg geld om met 'pensioen' te gaan kan je iedere baan aannemen die je wilt. Als je het leuk vindt kan je koffie gaan schenken in het lokale bejaardentehuis, of dieren gaan verzorgen bij de kinderboerderij, puur omdat je het leuk vindt en niet voor de 5 euro per uur vergoeding krijgt.

Een ex collega van me had een salaris van 2 maal modaal. Hij had ook zoveel gespaard dat hij op zijn 55ste kon stoppen met werken. Hij heeft nu een baantje bij de post, hij brengt pakjes rond. Hij vindt het prachtig. En als hij er genoeg van krijgt gaat hij gewoon wat anders doen...of niets...of reizen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22
Xanaroth schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:29:
Bijvoorbeeld doordat je de wegenbelasting voor het gehele jaar betaald, wat iets goedkoper is als per kwartaal en dat betekend een extra bezuiniging. Dan gewoon langzaam aan opbouwen.
Die mogelijkheden worden helaas steeds minder. Vroeger was dit inderdaad een van mijn (vele) besparingen, wegenbelasting (einde jaar, mooi voor de peildatum spaargeld) betalen voor een jaar, kreeg je korting. Maar die korting is er niet meer, sinds vorig jaar.

Zo zijn er steeds meer mogelijkheden verdwenen de laatste paar jaar, valt me op.

[Voor 29% gewijzigd door dcl! op 26-05-2013 23:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Even een quote van de reactie van iemand die in die situatie zit (gelezen op Fok): "Ik beantwoord die vraag met een tegenvraag: heb jij werkelijk niets beters te doen met je tijd dan werken?"...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Xanaroth schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:49:
[...]
Het is wat bizar, maar bedenk je in dat je jong en gezond bent. Je pakt een rugzak, pleurt het vol, tentje achterop je fiets, en briefje achter de deur met 'ben over 5 jaar terug, laters'.
Ik lees dit topic al een tijdje (vanaf het begin :P ) en dit raakt idd de kern. Je moet genieten van de dingen waar je je geld aan uit wil geven, niet aan dingen die zomaar weglekken imo.

Ik heb altijd vrij spartaans geleefd op een minumum aan inkomen maar toch kon ik ineens 3 jaar reizen overal heen. Iedereen jaloers natuurlijk, maar ik heb dan niet alle rommel (DVD's, tv's etc) die veel mensen hebben.

Op dit moment bezit ik ongeveer een backpack vol, de laatste drie jaar al, en ik heb nooit het idee dat ik iets mis. Sterker nog ik voel me rijker dan ooit met bijna niets en als ik wat wil dan kan dat ook. Daar moet het ook om gaan imo, en dat punt is voor iedereen anders.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

RemcoDelft schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:23:
[...]

Even een quote van de reactie van iemand die in die situatie zit (gelezen op Fok): "Ik beantwoord die vraag met een tegenvraag: heb jij werkelijk niets beters te doen met je tijd dan werken?"...
Ik denk dat de meeste mensen die vraag negatief zullen moeten beantwoorden. Werk geeft ook voldoening, identiteit en waardering. Je bent wat je doet. Als je de juiste baan hebt tenminste.

Heb je een rotbaan dan zal je daar anders tegenaan kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Tom
W3ird_N3rd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:30:
[...]

Moet je arbeidsongeschikt worden. Instant failliet.

[...]

Heel veel zelfstandigen bezuinigen juist op de arbeidsongeschiktheidsverzekering.. Want die is echt heel duur.
Je leest wel lichtelijk selectief. Ik stel dat zelfstandigen over het algemeen meer sparen, omdat ze weten dat er 'slechtere tijden' kunnen komen (afname klanten, inzakking van de markt).

Arbeidsongeschiktheidsverzekering is inderdaad flink aan de prijs. Kwestie van risico's inschatten. Gelukkig is arbeidsongeschiktheid niet een onvoorkomelijk iets ;). Als jij een consultant bent lijkt me een ao-verzekering een grove vorm van geldverspilling. 't is maar net hoe ver je wil gaan om onzekerheden te vermijden.

Laten we wel wezen, zelfstandig ondernemer of werknemer, als arbeidsongeschikte heb je hoe dan ook een probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

-Tom schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:51:
[...]

Je leest wel lichtelijk selectief. Ik stel dat zelfstandigen over het algemeen meer sparen, omdat ze weten dat er 'slechtere tijden' kunnen komen (afname klanten, inzakking van de markt).
Dat wel, maar arbeidsongeschiktheid vormt een veel groter risico (in die zin dat je er veel sneller mee in de problemen komt qua hypotheek e.d.).

Als de markt inzakt zoek je een andere markt op. Als je minder klanten hebt ga je marketen en je werkgebied verbreden. Of juist specialiseren als daar vraag naar is.

Als je in het ziekenhuis ligt.. Tja..
Arbeidsongeschiktheidsverzekering is inderdaad flink aan de prijs. Kwestie van risico's inschatten. Gelukkig is arbeidsongeschiktheid niet een onvoorkomelijk iets ;).
Die double negative bedoelde je anders? Arbeidsongeschiktheid weet je gewoon niet en kan je absoluut niet voorkomen. Stel je krijgt kanker waardoor je regelmatig chemo krijgt (en dan werk je echt niet rustig door) of een longziekte waardoor je na 10 meter lopen buiten adem bent (voor de meeste beroepen een aardige beperking) dan heb je gewoon botte pech. En sta je rustig vele jaren op de wachtlijst voor een donororgaan. Dat kan je helemaal niet voorkomen.

Het risico minimaliseren door gezond te leven kan natuurlijk wel, maar daarmee sluit je absoluut niet alles uit.
Laten we wel wezen, zelfstandig ondernemer of werknemer, als arbeidsongeschikte heb je hoe dan ook een probleem.
Als werknemer hoef je je dan niet direct zorgen te gaan maken over de hypotheek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

W3ird_N3rd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:39:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen die vraag negatief zullen moeten beantwoorden. Werk geeft ook voldoening, identiteit en waardering. Je bent wat je doet. Als je de juiste baan hebt tenminste.

Heb je een rotbaan dan zal je daar anders tegenaan kijken.
Helaas heeft een groot deel van Nederland geen baan waar ze kreunend van genot naar toe gaan. Maar hebben ze een baan de met een beetje geluk niet al te rot is en (net) voldoende geld oplevert om de hypotheek te betalen.

Als je een baan aan de lopende band staat als pindakaaspotjesdichtdraaier dan kan ik me voorstellen dat je liever iets anders doet...wat dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Volgens mij mis jij het punt van dit topic. Het gaat hier niet over 'lifestyle'-dingen die je mogelijk "besparingsfundamentalisme" kunt noemen, maar wat de doen als je - zoals TS - opeens met een forse inkomensdaling zit. Dan moet de bijl erin wil je niet in de problemen komen.

Veel van de mensen die erg rigoreuze tips geven, leven allerminst dagelijks zo (ik iig niet, hier genieten we volop en geven we daarvoor aan alle kanten 'onnodig' geld uit). Maar als het ooit zover komt weten we wel waar het te halen is. En dat delen we hier.

Als je ervoor kiest om in een leuke (=blijkbaar dure en onzuinige) auto te rijden mag dat geld kosten zolang dat geld er is. Is dat geld er gewoon niet meer (bijv werkeloos, onvoorziene grote uitgave, ziekte in familie - allerlei redenen waarom je in de financiele problemen kunt komen), dan moet iets buigen wil het niet barsten, en dan is die auto een duidelijk doelwit voor besparing. Zolang je het geld hebt moet je het vooral steken in dingen die je leuk vindt - voor jou blijkbaar die auto - maar ook dingen die je leuk vindt moeten eraan geloven als het stevig tegen zit.

Toon je op zo'n moment struisvogelgedrag en weiger je je uitgaven aan te passen aan de nieuwe situatie dan eindig je als mijn broertje, die achtereenvolgens baan, relatie en huis verloor en nu in rehab zit voor z'n drugsproblemen. Al die tijd tot hij daadwerkelijk dakloos werd, waren dingen als dure telefoonabo en Film1 en Sport1, dingen waar hij plezier aan beleefde, totaal niet bespreekbaar. Als je redelijk werk hebt kun je dat allemaal prima bekostigen. Zo niet loopt het al gauw in honderden EUR per maand die je uitgeeft aan die dingen. En in zijn geval niet aan de huur, met alle gevolgen van dien.

Dat is de context voor de tips die ik geef iig, niet dingen die je voor de lol moet doen als het goed gaat ;)

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 25-05 21:28
Xanaroth schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:35:
[...]

Dit is geheel correct. Bij ons in de buurt woonde een man, die jarenlang al zijn gebruiksartikelen uit de sloot viste, leefde van vis uit diezelfde sloot, en echt tientallen jaren met de zelfde kleren deed. Toen deze man overleed was het plan van de familie om de erfenis te verwerpen, maar besloten dit omdat er wel een koophuis in het spel was niet te doen. Op het moment van aanvaarden van de erfenis waren er ineens 3 nieuwe miljonairs opgestaan.

Ook ik heb een miljonair in de familie, en verrassing, deze man leeft ook erg low-profile, zoals kleren kopen bij de Zeeman, en de boodschappen bij de Aldi, maar in het bezit van een compleet landgoed, een aantal stuks vastgoed etc.

Ook ken ik een miljonair die rijk is geworden door een bedrijf op te zetten. Deze raad vervolgens andere mensen af het zelfde pad te bewandelen. Al is het alleen maar doordat he ineens veel ongewenste vrienden maakt, en verantwoordelijk bent voor de avondmaaltijd van een aantal gezinnen, wat een hele eer is, maar zorgt voor ontzettende kopzorgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

merauder schreef op maandag 27 mei 2013 @ 07:03:
[...]

Dit is geheel correct. Bij ons in de buurt woonde een man, die jarenlang al zijn gebruiksartikelen uit de sloot viste, leefde van vis uit diezelfde sloot, en echt tientallen jaren met de zelfde kleren deed.
Dat is wel een extreem voorbeeld.

Ik geef niet onnodig geld uit, maar ik leef zeker niet zo. En ik koop ook echt wel mijn gadgets (heb een ipad 1 full options en iphone 3s).. alleen ga ik niet continu upgraden naar het nieuwste model. Ik heb ook dure g-star spijkerbroeken, goeie merkschoenen (ook paar nikes voor de gym) etc. Maar heb ook een paar zaken uit de 2e hands kleding zaak omdat mijn vriendin (en haar moeder) wel eens iets voor mee meenemen (gelukkig past het meeste me niet :+ ). En ik wil over een aantal maanden ook een leuke audioset voor op mijn bureau aanschaffen aangezien ik daar toch meestal achter zit (prijs tussen de 1000 en 2000 euro ergens.. beetje afhankelijk van wat ik wil).

Maar ik spaar wel 75% van mijn inkomen. Mijn bedoeling is om in 1e instantie financieel onafhankelijk te zijn; dus niet meer via normaal werken je geld verdienen maar via je investeringen (gelukkig hebben ze in Bulgarije wel goeie spaarrentes van 5/6% en alleen een vermogens winstbelasting van 10%). Maar wie weet wat ik ga doen als het zo ver is... stoppen met software ontwikkelingen zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren.. Ik heb nog geen flauw idee wat ik echt wil gaan doen.. Maar gewoon het gevoel van vrijheid hebben om te doen en te laten wat je wilt.. dat trekt me enorm. Ook het waarderen van een kleinere hoeveelheid goeie 'dingen' die je wel hebt in je leven, maakt me gelukkiger.

Maar wie weet wat er in de tussentijd gaat gebeuren :)

[Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 27-05-2013 07:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanaroth
Ging me niet zozeer om pensioen als doel te zetten, meer om besef te kweken hoeveel geld er omgaat in besparen. Iedereen moet zn eigen keuses maken, gaat erom dat je het bewust doet. Dat is de echte verandering - alleen geld uitgeven aan wat je echt de moeite waard vind, niet 'omdat het kan' of vanwege je wedloop tegen familie/buren om altijd maar groter/beter te hebben.

Dus stel jezelf niet alleen de vraag of je een product nodig hebt, of wat een product voor jou waard is - bedenk je ook in wat je kunt doen met dat geld als je het product NIET koopt (je kunt het maar 1x uitgeven immers). Daar zit het echte besparen in.

Toevallig is echter het early retirement extreme een beetje hit op het net aan het worden, vandaar de referentie met pensioen eerder. Op dergelijke sites staan vaak bizarre besparingstips, omdat het mensen zijn die hun levensonderhoud dusdanig omlaag brengen dat ze slechts 7-8000 euro nodig hebben per jaar om rond te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 08:49
Xanaroth schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:13:

Toevallig is echter het early retirement extreme een beetje hit op het net aan het worden, vandaar de referentie met pensioen eerder. Op dergelijke sites staan vaak bizarre besparingstips, omdat het mensen zijn die hun levensonderhoud dusdanig omlaag brengen dat ze slechts 7-8000 euro nodig hebben per jaar om rond te komen.
laat ik nu net redelijk in deze hoek thuis zijn en alle PF (Personal Finance) sites wel redelijk kennen. ERE is wat de naam al zegt redelijk extreem.

Er zijn echter wel een paar basisregels die alle PF sites propageren.

De eerst is geef altijd minder uit dan je binnenkrijgt.
Stop veel geld in je pensioen (Amerika) en zorg dat je een buffer hebt.

Het uiteindelijke doel van iedereen is financieel onafhankelijk worden.
Waarom zou je dat willen worden?

Ik kan daar alleen mijn persoonlijk antwoord op geven. Bedenk eens het gevoel dat je nooit en te nimmer geldzorgen hebt omdat je weet dat je op dat gebied totale controle hebt en alles voor elkaar hebt. Dat gevoel geeft je rust in je leven waardoor je op andere gebieden kan doen en laten wat je wilt omdat geld geen rol speelt.
Je hoeft niet bij de vervelende baas te blijven hangen omdat je genoeg buffer hebt om een bepaalde tijd geen inkomsten te hebben. Je kun misschien zelfs wel minder gaan werken om leuke dingen te gaan doen.

Geld geeft je vrijheid en onafhankelijkheid en er zijn maar weinig mensen die dat op zijn waarde kunnen schatten.
Deze hele samenleven is verslaafd aan lenen en afbetalen waardoor ze nooit volledig vrij zijn.
franssie schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:22:
[...]

Dat is echt zoo waar. Juist de mensen die je niet rijk zou inschatten (wat oudere versletener kleding etc) kunnen mensen zijn die bijvoorbeeld een boot van een paar ton kopen, zonder financiering. Alles met opzichtige schmuck moet je juist voorzichtig mee zijn.
so true. Iemand die het laat zien en ermee te koop loopt heeft het vaak niet zelf verdiend maar geleend. Als je het zelf verdiend zul je namelijk nooit zo opzichtig doen want je hoeft niets te bewijzen tegenover een ander.
Mijn auto is ook 100% van mij en soms wordt en dan gevraagd "goh auto van de zaak". het beste antwoord is dan vaak geen antwoord.

[Voor 19% gewijzigd door Wceend op 27-05-2013 08:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is een verschil tussen financieel niet onafhankelijk zijn (want moeten werken) en tot de nok toe onder de leningen te zitten. Je kunt prima zonder schulden leven met een simpel modaal salarisje. Daar zijn helemaal geen extreme besparingen voor nodig, gewoon niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt. Enige keuze die je dan moet maken is huur ipv koop, maar dat valt IMHO niet onder kopje "besparing", netto maandlasten verschillen niet zoveel, soms is huren zelfs duurder. Maar waarde van je huis is jouw probleem niet, constructiestaat ook niet. En als je weg wilt is een opzeggingsbrief een maandje van tevoren genoeg. Huren = vrijheid. En om terug on-topic te gaan, daardoor kun je ook makkelijker je woonlasten aanpassen bij tegenslagen.

Twee van de drie gevallen schrijnende armoede die ik van dichtbij meegemaakt heb, hadden te maken met koopwoningen die niet snel genoeg verkocht konden worden na onverwachte financiele tegenslag. Zorg er dus sowieso voor dat je genoeg spaargeld hebt om ruim een jaar vaste lasten van je huis te bekostigen als je koopt. Dat is itt de andere tips die ik gaf wel degelijk eentje om te doen als alles 'goed' is. In het beste geval levert het je een aardige zakcent aan rente op, maar als het tegenzit kan het zeer nare situaties en keuzes voorkomen.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
dion_b schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:58:
Huren = vrijheid. En om terug on-topic te gaan, daardoor kun je ook makkelijker je woonlasten aanpassen bij tegenslagen.
Hoe stel ik me dit voor? De enige manier waarop wij op korte termijn onze huurkosten omlaag kunnen brengen is a. een kamer gaan huren of b. het land verlaten naar een goedkoper land.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 08:49
RemcoDelft schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:18:
[...]

Hoe stel ik me dit voor? De enige manier waarop wij op korte termijn onze huurkosten omlaag kunnen brengen is a. een kamer gaan huren of b. het land verlaten naar een goedkoper land.
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat je met huren kunt gaan en staan waar je wilt met een maand opzegtermijn.
Een koophuis moet je eerst nog verkopen dus dat geeft je minder vrijheid om te verhuizen naar de andere kant van het land.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:18:
[...]

Huren lijkt per maand duurder te zijn dan kopen, maar omdat je verder geen onderhoudskosten en dergelijke hebt, valt dat achteraf wel mee ten opzichte van een koopwoning.

Zelfs bij mijn flatje van 75k geldt dit. Ik heb er 8 jaar gewoond. Hoewel mijn nettomaandlast iets van 400 euro is incl VVE, heb ik er wel 10k aan onderhoud in zitten en bovendien 8k aan kosten koper. Bij verkoop nog 3k verlies gehad.

Alles bij elkaar heeft de flat mij dan grofweg gekost:

8 * 12 * 400 = 38400 (VVE en hypotheek)
10000 (onderhoud)
8000 (kosten koper)
3000 (verlies)

Totaal is 59400 euro. Alles wat ik in de hypotheek gespaard heb, raakte ik kwijt aan waardeverlies btw.

Rekenen we dit terug naar huur dan krijgen we 619 euro per maand.

Als ik iets voor 619 euro per maand had gehuurd al die jaren was ik dus niet eens duurder uit geweest, ook al betaalde ik al die jaren voor mijn gevoel maar 400 euro.

Bij een duurdere woning wordt dit effect alleen maar groter (hogere kosten koper, hogere onderhoudskosten, etc). Zeker in deze tijden dat het niet meer vanzelfsprekend is dat een woning meer waard wordt.

Bij huren schrik je misschien van het maandbedrag, maar dan weet je wel meteen waar je aan toe bent.

De enige goede reden om te kopen is het aanbod. Je krijgt er vaak een leukere woning voor dan wanneer je huurt. En dat is ook de enige echte reden dat ik hierna weer ga kopen op den duur. Maar ik heb niet de illusie dat ik dan goedkoper uit ben :P

Als het huuraanbod in NL uitgebreider zou zijn dan zou ik niet meer gaan kopen denk ik..

[Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 27-05-2013 10:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het grote voordeel van kopen komt (imho) na 30 jaar: als je de woning afbetaald hebt. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan (want als je bijv. geen inkomen hebt, mag je 't leuk opeten), maar na 30 jaar dalen je maandlasten wel drastisch. 30 Jaar klinkt lang, maar het is maar iets meer dan 'n derde van je leven. 1/3 ben je "te jong", maar dat betekent alsnog dat je 1/3e van je leven drastisch bespaart op woonlasten - en laat dat nu net de "duurste" periode zijn: aan het eind van je leven zijn de prijzen het hoogst (misschien niet relatief, maar zeker absoluut), dus dan betaal je geen € 600 aan huur meer, maar wellicht € 1.200. Als je rente gelijk blijft (en dat heb je zelf in de hand, sluit maar een rente-vastperiode van 30 jaar af), betaal je nog steeds hetzelfde als 30 jaar geleden :)

Daarnaast heb je voordeel van inflatie. Nu leen je 300k voor je woning wat veel geld is, over 30 jaar is 300k veel minder waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 286207

ardana schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:08:
Het grote voordeel van kopen komt (imho) na 30 jaar: als je de woning afbetaald hebt. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan (want als je bijv. geen inkomen hebt, mag je 't leuk opeten), maar na 30 jaar dalen je maandlasten wel drastisch. 30 Jaar klinkt lang, maar het is maar iets meer dan 'n derde van je leven. 1/3 ben je "te jong", maar dat betekent alsnog dat je 1/3e van je leven drastisch bespaart op woonlasten - en laat dat nu net de "duurste" periode zijn: aan het eind van je leven zijn de prijzen het hoogst (misschien niet relatief, maar zeker absoluut), dus dan betaal je geen € 600 aan huur meer, maar wellicht € 1.200. Als je rente gelijk blijft (en dat heb je zelf in de hand, sluit maar een rente-vastperiode van 30 jaar af), betaal je nog steeds hetzelfde als 30 jaar geleden :)

Daarnaast heb je voordeel van inflatie. Nu leen je 300k voor je woning wat veel geld is, over 30 jaar is 300k veel minder waard.
Precies. Daarnaast is 10k uitgeven aan onderhoud vrij hoog voor een flatje.
Tegenwoordig zijn de kosten koper ook nog een stuk lager. Enige probleem op dit moment is dat de huizenprijzen dalen.
Pagina: 1 2 3 ... 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee