Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ardana schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:08:
30 Jaar klinkt lang, maar het is maar iets meer dan 'n derde van je leven. 1/3 ben je "te jong", maar dat betekent alsnog dat je 1/3e van je leven drastisch bespaart op woonlasten - en laat dat nu net de "duurste" periode zijn: aan het eind van je leven zijn de prijzen het hoogst
Vergis je niet: gemiddeld zijn bejaarden momenteel de rijkste Nederlanders!
Daarnaast heb je voordeel van inflatie. Nu leen je 300k voor je woning wat veel geld is, over 30 jaar is 300k veel minder waard.
Ook dit kan alle kanten op uitwerken... Huizenprijzen zijn de afgelopen 30-50 jaar veel harder dan inflatie gestegen (zeg van 7% van het inkomen naar 30% van het inkomen uitgeven aan "wonen"). Ik kan je garanderen dat dat niet nogmaals gaat gebeuren (want >100% van je inkomen uitgeven aan wonen houdt snel op). Maar wat er bijgekomen is, kan er ook vanaf.
En na 30 jaar is die 300k wellicht nog slechts de helft waard door inflatie, als je renteaftrek wegvalt wordt dat volledig teniet gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:08:
Het grote voordeel van kopen komt (imho) na 30 jaar: als je de woning afbetaald hebt.
En de woning zwaar aan modernisering toe is, jij al 10 keer had willen verhuizen, enzovoorts :P

Een koopwoning is gewoon een investering. Als je het geld op de bank laat staan, kom je op hetzelfde uit.

Maar goed, het gaat een beetje offtopic.. ik zeg ook niet dat ik nooit meer zal kopen. Ik heb mij alleen wel voorgenomen dat als ik weer iets zou kopen, dat het voor de lange termijn zal zijn en de woning daardoor dus in een bepaalde prijsklasse terechtkomt waar ik de komende jaren toch voor moet gaan sparen.

Dus ik zie kopen voor mij persoonlijk sowieso niet als optie de komende tijd. Ik heb geen zin meer om in een flat te zitten als koper (om te huren vind ik het geen probleem) en ik wil ook geen VVE meer, maar wil zelf beslissen over het onderhoud.

Qua besparen is de flexibiliteit van huren wel geweldig. Ik kan nu een leuk appartement huren uit 2011 van 85m2. Gaat het morgen slechter? Prima, zeg ik de huur op en ga ik weer in een cheap ass flatje zitten.

Bij een koopwoning kun je dan geen kant meer op als de woning niet goed verkoopt..

(bovendien speel ik nog steeds met de gedachte om Rotterdam te verlaten)

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 27-05-2013 13:00 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:18:
[...]

Hoe stel ik me dit voor? De enige manier waarop wij op korte termijn onze huurkosten omlaag kunnen brengen is a. een kamer gaan huren of b. het land verlaten naar een goedkoper land.
Hangt natuurlijk af van je situatie. Als scheefwoner in sociale huurwoning gaat dat ook voor mij op. Maar ervan uitgaande dat iemand die de keuze heeft tussen koop en huur in de regel moet huren in vrije sector en - zolang het goed gaat - ruim woont, dan kun je op enig moment minder ruim gaan wonen (kamer is extreem, maar als je alleen single bent wel degeljik optie in financieel zwaar weer). Gewoon maandje opzegtermijn en je bent weg. Ook als je naar een kamer gaat, ook als je naar een goedkoper land verhuist.

Vergelijk dat met koopwoning. Als je wilt verhuizen moet je dat ding op de markt zetten en maar afwachten wanneer je het kwijt raakt. Dat kan erg lang duren. Die tijd kun je natuurlijk verkorten door de prijs lager te stellen, maar dat is evenmin gunstig voor de financien als te lang (dubbele) lasten te moeten blijven betalen. Juist tijdsfactor is hier fnuikend. Je bent zo in een jaar tienduizenden EUR verder. Als je die niet hebt en je *moet* verhuizen (bijv omdat je die lasten niet meer aankan), heb je een probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:35:
[...]
Precies. Daarnaast is 10k uitgeven aan onderhoud vrij hoog voor een flatje.
Tegenwoordig zijn de kosten koper ook nog een stuk lager. Enige probleem op dit moment is dat de huizenprijzen dalen.
Toch zijn het uitgaven die best realistisch zijn. Ik heb in 2005 een pand gekocht voor 124,5k. Met K.K. kom je dan op 135k. Vervolgens zelf nog 7k geinvesteerd in een cv-installatie, 2,2k in dubbel glas en 1,5k aan het vernieuwen van riolering. Als je een oud maar goedkoop pandje een beetje wilt moderniseren, kom je dus al snel aan dat soort bedragen.

En in de huidige markt, waarin ook starters moeilijk iets krijgen en dit marktsegment kapotgeconcurreerd wordt door woningbouwverenigingen die hun huizen met extreme kortingen verkopen (startersrenteregeling en dergelijke), ga ik die investeringen natuurlijk nooit terugverdienen. Ik zou bij verkoop ook verlies lijden en uiteindelijk op maandlasten uitkomen waarvoor ik beter kon gaan huren.

Gelukkig ben ik nog niet van plan om te verhuizen, dus bij mij speelt dat probleem niet zo. Maar bovengenoemde berekening is best realistisch.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar je haalt nu woningverbetering en onderhoud door elkaar. Een nieuwe CV instalatie hoeft niet (of hooguit) iedere 20 jaar en dubbel glas is ook niet noodzakelijk maar een verbetering.Vernieuwen riolering lijkt me wel vallen onder onderhoud.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat is waar, maar het is wel iets dat bijdraagt aan de kosten van het huis en wat bij een huurhuis ook de kosten verhoogd zou hebben. Wat dat betreft maakt dat de vergelijking wel eerlijk. Overigens hoop ik dat die 10k van Lethalis ook grotendeels verbetering is geweest en geen onderhoud, of het moet een enorme bouwval geweest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:21:
Dat is waar, maar het is wel iets dat bijdraagt aan de kosten van het huis en wat bij een huurhuis ook de kosten verhoogd zou hebben. Wat dat betreft maakt dat de vergelijking wel eerlijk. Overigens hoop ik dat die 10k van Lethalis ook grotendeels verbetering is geweest en geen onderhoud, of het moet een enorme bouwval geweest zijn :)
Niet helemaal mee eens. De meeste (sociale) huurhuizen hebben een keuken van 20 jaar oud. Het feit dat jij in een koophuis de keuken vervangt is dan dus niet echt onderhoud

Daarnaast back to the topic.. ik ben er deze week achter gekomen dat de (15 jaar oude) mechanische ventilatie mij ongeveer 250 eur aan stroom kost elk jaar 8)7 Een nieuwe energie zuinige variant kost ongeveer 250 eur waarbij de stroomkosten naar verwachting zullen dalen naar 45eur. Over goede besparingen gesproken :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
dreamscape schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:21:
10k ben je zo doorheen. De woning is er wel van opgeknapt inderdaad en het is ook woningverbetering geweest. Gewoon alles bij elkaar (dus ook nieuwe vloer, verwijderen van inbouwkasten, verven, verbeteringen aan keuken etc).

Alleen alles dat ik er in geinvesteerd heb, was alleen al nodig om het in de huidige tijd weer voor (bijna) dezelfde prijs te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:25:
Daarnaast back to the topic.. ik ben er deze week achter gekomen dat de (15 jaar oude) mechanische ventilatie mij ongeveer 250 eur aan stroom kost elk jaar 8)7 Een nieuwe energie zuinige variant kost ongeveer 250 eur waarbij de stroomkosten naar verwachting zullen dalen naar 45eur. Over goede besparingen gesproken :)
Kijk, dat zijn de leuke investeringen.

Zo zijn er wel meer leuke energiebesparende maatregelen te nemen - het probleem is meestal alleen dat daar een flinke investering aan vooruit gaat, zoals zonnecollectoren of zonnepanelen. Het verdient zichzelf wel terug maar je moet in eerste instantie wel het geld hebben.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist weer een paar euro's bespaard door even in Duitsland verzorgings artikelen te kopen, het prijs verschil is echt zeer groot, ik neem de Etos prijzen als Nederlandse prijs.

Dove douchgel voor mannen Etos € 3,55 en bij Kaufland € 1,11 in de aanbieding momenteel en normaal € 1,75 besparing is dus € 2,44 ik heb er twee van gekocht bij de Kaufland dus mijn besparing is bijna € 5.

Ik ben zo aardig en koop ook voor vriendin lief verzorgings producten, dus ik bespaar nog eens € 7.30 en in totaal heb ik dus ongeveer € 15 bespaard door de verzorgingsproducten in Duitsland te kopen en de aanbiedingen mee te pikken.

Ik had ook nog eens Florena scheercreme mee genomen, niet eens in Nederland te krijgen, maar een vergelijkbare scheercreme zou ruim € 1 meer kosten in Nederland.

Buiten dat ik € 15 bespaard heb ik ook wat beweging gehad want ik fiets die 6 a 7 km naar Duitsland.

Raadpleeg www.kaufland.de voor de huidige aanbiedingen, het enige nadeel is eigenlijk de Duitse tekst op de producten die ik niet zo goed kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Mx. Alba schreef op maandag 27 mei 2013 @ 17:00:
[...]

Kijk, dat zijn de leuke investeringen.

Zo zijn er wel meer leuke energiebesparende maatregelen te nemen - het probleem is meestal alleen dat daar een flinke investering aan vooruit gaat, zoals zonnecollectoren of zonnepanelen. Het verdient zichzelf wel terug maar je moet in eerste instantie wel het geld hebben.
Inderdaad, typisch gevalletje van 'geld maakt geld'. Kleine besparing levert spaargeld op en kun je inzetten voor grotere besparingen.
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:57:
Zojuist weer een paar euro's bespaard door even in Duitsland verzorgings artikelen te kopen, het prijs verschil is echt zeer groot, ik neem de Etos prijzen als Nederlandse prijs.

Dove douchgel voor mannen Etos € 3,55 en bij Kaufland € 1,11 in de aanbieding momenteel en normaal € 1,75 besparing is dus € 2,44 ik heb er twee van gekocht bij de Kaufland dus mijn besparing is bijna € 5.

Ik ben zo aardig en koop ook voor vriendin lief verzorgings producten, dus ik bespaar nog eens € 7.30 en in totaal heb ik dus ongeveer € 15 bespaard door de verzorgingsproducten in Duitsland te kopen en de aanbiedingen mee te pikken.

Ik had ook nog eens Florena scheercreme mee genomen, niet eens in Nederland te krijgen, maar een vergelijkbare scheercreme zou ruim € 1 meer kosten in Nederland.

Buiten dat ik € 15 bespaard heb ik ook wat beweging gehad want ik fiets die 6 a 7 km naar Duitsland.

Raadpleeg www.kaufland.de voor de huidige aanbiedingen, het enige nadeel is eigenlijk de Duitse tekst op de producten die ik niet zo goed kan lezen.
Even belangrijkste gedeelte dikgedrukt - fietsen. Als iemand hetzelfde denkt maar met de auto doet, zul je heel wat meer moeten inslaan om enig voordeel te behalen.

Maar waarom koop je van bijvoorbeeld die Dove zo weinig? Als het echt een aanbieding is van bijna 30% eraf neem je er toch stuk meer mee, zit zover ik weet geen houdbaarheidsdatum op. Dan had je die 15 euro besparing stuk omhoog kunnen halen.

[ Voor 57% gewijzigd door Xanaroth op 27-05-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bij de Globus zijn ze 1.45 als ze niet in de aanbieding zijn. Ik heb er zaterdag 4 gehaald. Samen met tandpasta (39 cent per 150 cc) kattenvoer, kleding, schoenen en niet te vergeten 4 nieuwe banden voor mijn auto. Die laatste waren daar inclusief montage 18 Euro per stuk goedkoper. Dat laatste maakt de rit met de auto meer dan goed :) Maar ik zou er hoe dan ook wel heen gegaan zijn. Ik was op bezoek bij vrienden. Maar als ik er ben gooi ik zeker mijn auto vol met spullen of ik laat er onderhoud doen, dan komen de benzine kosten er wel weer uit

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 27-05-2013 20:52 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:39:
[...]
Even belangrijkste gedeelte dikgedrukt - fietsen. Als iemand hetzelfde denkt maar met de auto doet, zul je heel wat meer moeten inslaan om enig voordeel te behalen.

Maar waarom koop je van bijvoorbeeld die Dove zo weinig? Als het echt een aanbieding is van bijna 30% eraf neem je er toch stuk meer mee, zit zover ik weet geen houdbaarheidsdatum op. Dan had je die 15 euro besparing stuk omhoog kunnen halen.
Ik heb even bij de ANWB gekeken wat die 7KM je aan brandstof kost en dat is dus ongeveer € 2 retour, de meeste mensen halen dan ook direct de rest van de boodschappen.

Ik koop die Dove zo weinig omdat ik het nog nooit eerdere gebruikt heb, ik kocht eerst altijd Axe in als het 2 + 2 gratis was bij de Kruidvat bijvoorbeeld, maar ik zag dat Dove ook voor mannen douchgel had, dus ik heb eraan geroken en me twee uit gekozen die ik lekker vond ruiken en ik gebruik zulke producten niet het hele jaar door, ik gebruik dit soort producten juist als ik bij mijn vriendin ben, als ik niet bij haar ben dan gebruik ik wel dat huismerk wat mijn ouders meenemen van de Duitse supermarkt, dat is nog goedkoper dan die A merken, al zou die Dove best goed moeten zijn las ik.

Natuurlijk kan ik er meer van kopen, dat heb ik met de Florena scheercreme nu wel gedaan, daar heb ik er drie stuks van op voorraad waar ik eentje een paar keer gebruikt van heb, maar de eerste daarvan had ik dus voor € 0,99 gekocht en die andere twee voor € 0,75, maar ik heb er telkens gewoon een van gekocht en omdat korting er nog blijkbaar steeds was heb ik er nog een mee genomen.

Maar ik ging eigenlijk voor mijn vriendin de Dove kopen en ik heb haar gevraagd hoeveel wil je, ze wou dus twee van de Dove shampoo waar 32% korting op was en twee van de Dove douchcreme welke 36% goedkoper was.

Dus in feite heb ik toch 4x de Dove Pflegedusche gekocht, want bij kaufland doen de mannen producten ook mee vaak, in Nederland is dat anders en tevens moet je in Nederland vaak wel groot inkopen, je moet direct vier stuks van een product kopen, op die manier heb ik wel eens vier keer Nivea ASB Sensitive ingekocht aan 60% korting.

Maar eigenlijk hoef je niet eens groot in te slaan in Duitsland, deze week is de Dove in de aanbieding en volgende week is het misschien de FA bijvoorbeeld, er is altijd wel een goed A merk in de aanbieding.

Vorige week was ik weer speciaal voor de Nivea body lotion naar Kaufland geweest omdat het in aanbieding was, maar het is niet alleen goedkoper, maar er zit ook meer inhoud in de flessen Nivea body lotion die ze in Duitsland verkopen.
Ortep schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:49:
[...]

Bij de Globus zijn ze 1.45 als ze niet in de aanbieding zijn. Ik heb er zaterdag 4 gehaald. Samen met tandpasta (39 cent per 150 cc) kattenvoer, kleding, schoenen en niet te vergeten 4 nieuwe banden voor mijn auto. Die laatste waren daar inclusief montage 18 Euro per stuk goedkoper. Dat laatste maakt de rit met de auto meer dan goed :) Maar ik zou er hoe dan ook wel heen gegaan zijn. Ik was op bezoek bij vrienden. Maar als ik er ben gooi ik zeker mijn auto vol met spullen of ik laat er onderhoud doen, dan komen de benzine kosten er wel weer uit
De Globus is niet hier in de buurt zie ik, ik heb zaterdag echt een Duitse supermarkt tper gedaan, eigenlijk om assortiment van scheercremes te bekijken, niet alleen viel me op dat alle supermarkten een kleinere assortiment hadden dan de Kaufland, maar de meeste waren ook nog flink duurdere.

Ik koop dus eigenlijk altijd voor mijn vriendin verzorgings artikelen in, ik had haar heel veel Kamill handcreme gekocht, puur omdat dit soort merken in haar eigen land flink duurdere zijn, dus toen ik zag dat de prijs verlaagd was had ik nog flink wat gekocht.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:53
Als het toch om besparen gaat, waarom koop je zelf dan geen huismerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:21
Recent weer single en nu dus de huur zelf betalen met mn bijbaantje en stagevergoeding. Een van de (betere) besparingen volgens mij is dat ik de thermostaat onder de minimum kamertemperatuur heb staan. Het wordt hier nooit onder de 19 graden, omdat ik op de 4e verdieping woon. Thermostaat op 18 graden, en mocht de temperatuur onder de 20 zakken trek ik een trui aan. Op een zonnige dag als vandaag stijgt het kwik zelfs naar 21.5 graad binnen. Das pas zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marmar schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:29:
Als het toch om besparen gaat, waarom koop je zelf dan geen huismerk?
Omdat die huismerken niet beter zijn, ze zijn wel goed, maar a merken zijn wat mij betreft vaak toch iets beter, al is het ook soms wel zo dat die huismerken beter scoren.

Maar die test resultaten van de Duitse consumentenbond Okotest zijn niet gratis te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

assasinbats schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:44:
Recent weer single en nu dus de huur zelf betalen met mn bijbaantje en stagevergoeding. Een van de (betere) besparingen volgens mij is dat ik de thermostaat onder de minimum kamertemperatuur heb staan. Het wordt hier nooit onder de 19 graden, omdat ik op de 4e verdieping woon. Thermostaat op 18 graden, en mocht de temperatuur onder de 20 zakken trek ik een trui aan. Op een zonnige dag als vandaag stijgt het kwik zelfs naar 21.5 graad binnen. Das pas zonne-energie.
Idd.

Dit is echt een structurele besparing die bovendien absoluut niet ten koste hoeft te gaan van woongenot. Paar dierenvellen, wat wollen truien en dekens, en Conan the Barbarian opzetten en klaar is kees ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Xanaroth schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:39:
Dat valt wel mee, als je dat doet met een bijna lege tank en in Duitsland gaat tanken...

Ik ga regelmatig hier even de grens over (totaal 20km) en koop verzorgingsproducten en vooral kattenvoer bij DM, koop wat kratten Jever bier (lekkerder en goedkoper dan A-merken in NL en het enige alcoholvrije bier dat smaakt naar bier) en vul de kofferbak verder af met toiletpapier van Penny Markt, met de illustere naam Happy End. En dan tank ik meteen de auto vol.

Ik ga dus alleen als de benzine op is en niet als het bier op is. Het vereist dus wat planning qua bier, kattenvoer en toiletpapier. Zeker daar mijn auto mijn grootste besparing is: die staat soms wel drie weken stil voor de deur, dus ik doe best lang met een tank. Vaak langer dan met het bier ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 27-05-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik doe bijna een jaar met een fles douche-gel, veel meer dan de hoeveelheid van een kwartje (50-cent munt als je onzuinig bent) heb je echt niet nodig. Daarnaast is dagelijks douchen niet alleen slecht voor je portemonee, maar ook voor je huid. Washandje 's ochtends is echt voldoende.

En voor mijn gevoel douch ik erg luxe: lekker lang en ontspannend (ok, slecht voor de portemonee), met een erg luxe douche-gel (Naomi Campbel à € 15 per tube).

Ook hoef je echt niet vaker dan eens per week (of 2, afhankelijk van hoe goed je douched en je handdoek droogt) je handdoek in de was te doen. Of ben je nog vies als je je afdroogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

dreamscape schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:54:
[...]
koop wat kratten Jever bier (lekkerder en goedkoper dan A-merken in NL en het enige alcoholvrije bier dat smaakt naar bier)
Het grappige is dat ik Euroshopper bier in blik met de tray tegelijk naar Duitsland breng. Ze kennen het merk niet en hebben er geen associatie van C-merk mee. Ze vinden het heerlijk, zo lekker licht en drinkbaar. Niet zo zwaar als vele Duitse bieren. Ik krijg er Franziskaner Hefe Weisse voor terug. Iedereen tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ortep schreef op maandag 27 mei 2013 @ 01:01:
[...]

Helaas heeft een groot deel van Nederland geen baan waar ze kreunend van genot naar toe gaan. Maar hebben ze een baan de met een beetje geluk niet al te rot is en (net) voldoende geld oplevert om de hypotheek te betalen.

Als je een baan aan de lopende band staat als pindakaaspotjesdichtdraaier dan kan ik me voorstellen dat je liever iets anders doet...wat dan ook.
Ik denk dat dat wel meevalt, al heb ik er geen cijfers van (maar die heb jij ook niet :P).

Pindakaaspotjes dichtdraaien is trouwens machinewerk gok ik. Veel te duur om daar iemand voor in dienst te nemen. :P

Ook als je geen dikke manager of bankdirecteur bent kan je prima voldoening uit je werk halen. Of je nu schilder bent, bouwvakker, verkoper, vuilnisman of kapper. Met ieder beroep doe je ervaring heb, heb je collega's en heb je verhalen te vertellen. En het is je identiteit, vergis je daar niet in. "Ik ben vuilnisman" is 100x indrukwekkender dan "Ik ben werkloos".

Als je thuis op de bank zit heb je geen collega's, minder verhalen te vertellen en doe je geen ervaring op.
Wceend schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:23:
Er zijn echter wel een paar basisregels die alle PF sites propageren.

De eerst is geef altijd minder uit dan je binnenkrijgt.
Dat is gewoon key.

Wat ik zo raar vind is dat er zo weinig mensen lijken te zijn die die basisregel snappen. Op z'n best kijken de meeste mensen naar wat er binnenkomt en geven dat dan allemaal uit.
Mijn auto is ook 100% van mij en soms wordt en dan gevraagd "goh auto van de zaak". het beste antwoord is dan vaak geen antwoord.
Doet "Nee, gevonden." het ook goed? :P
hatsjoe_b schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:58:
Er is een verschil tussen financieel niet onafhankelijk zijn (want moeten werken) en tot de nok toe onder de leningen te zitten. Je kunt prima zonder schulden leven met een simpel modaal salarisje. Daar zijn helemaal geen extreme besparingen voor nodig, gewoon niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt. Enige keuze die je dan moet maken is huur ipv koop, maar dat valt IMHO niet onder kopje "besparing", netto maandlasten verschillen niet zoveel, soms is huren zelfs duurder. Maar waarde van je huis is jouw probleem niet, constructiestaat ook niet. En als je weg wilt is een opzeggingsbrief een maandje van tevoren genoeg. Huren = vrijheid.
Dat hangt van je definitie af.

Vrij om te vertrekken? Ja.

Vrij om een muur weg te breken die je in de weg zit of een antenne op te hangen? Nee, voor die vrijheid moet je kopen.
Twee van de drie gevallen schrijnende armoede die ik van dichtbij meegemaakt heb, hadden te maken met koopwoningen die niet snel genoeg verkocht konden worden na onverwachte financiele tegenslag. Zorg er dus sowieso voor dat je genoeg spaargeld hebt om ruim een jaar vaste lasten van je huis te bekostigen als je koopt. Dat is itt de andere tips die ik gaf wel degelijk eentje om te doen als alles 'goed' is. In het beste geval levert het je een aardige zakcent aan rente op, maar als het tegenzit kan het zeer nare situaties en keuzes voorkomen.
Dat is een verdraaid goede tip.
Ik koop de douchegel van Euroshopper, die kost €0,60/300ml uit mijn hoofd. Dat is trouwens wel gewoon een fles, geen tube.. Weet niet over wat voor soort gel je het hebt hier.

Ik heb, noem het maar een "gevoelige huid" maar Euroshopper irriteert niet en droogt niet uit of wat dan ook.. Dus ik verander niet meer, hier heb ik qua huid geen last van.. En het is nog goedkoop ook.

Over inkopen gesproken, ik lust wel Côte d'Or chocola. Bij de hamsterweken van de AH (2de gratis) koop ik rustig 4 dozijn. Altijd leuk bij de kassa.

Euroshopper chocopinda's in prijs verhoogd van 1,79 naar 1,99 -> doorlopen naar de volgende AH, prijskaartje nog niet vernieuwd -> 9 stuks meenemen. Het is dat ze niet eeuwig houdbaar zijn, anders had ik het schap leeggeplukt.
Ardana schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:35:
Ik doe bijna een jaar met een fles douche-gel, veel meer dan de hoeveelheid van een kwartje (50-cent munt als je onzuinig bent) heb je echt niet nodig. Daarnaast is dagelijks douchen niet alleen slecht voor je portemonee, maar ook voor je huid. Washandje 's ochtends is echt voldoende.
Tandpasta gebruiken veel mensen volgens mij ook veel te veel. De tubes worden ook zo gemaakt dat je veel te veel op je borstel doet.

Ik doe altijd 2x (naast elkaar) een half dotje op de tandenborstel. Ik doe maanden met een tube, mogelijk wel een half jaar (bijhouden doe ik het niet). Vooralsnog geen klachten van mijn tandarts. Een hele rups over de borstel leggen hoeft echt niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 28-05-2013 01:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde ook een fles, die douchgels komen inderdaad in een soort fles en geen tube, alleen mijn scheercreme komt in een tube.

Zo'n huismerken als Euroshopper zijn inderdaad flink goedkoper, maar Euroshopper heeft ook de reputatie dat het ook van echt veel mindere kwaliteit is, maar meeste mannen interesseert het barweinig wat voor douchegel ze gebruiken, dus als mijn ouders die Euroshopper mee zouden nemen dan zou ik hem ook nog gebruiken ook.

En voor mijn gevoel douch ik erg luxe: lekker lang en ontspannend (ok, slecht voor de portemonee), met een erg luxe douche-gel (Naomi Campbel à € 15 per tube).

Ook hoef je echt niet vaker dan eens per week (of 2, afhankelijk van hoe goed je douched en je handdoek droogt) je handdoek in de was te doen. Of ben je nog vies als je je afdroogt?
Vertel dat maar niet op je werk ofzo, als mensen dat horen dat je maar 2x per week douched dan krijg je nog scheve blikken ook, terwijl je in feite gelijk hebt.

Ik zelf douche om de 48 uur en scheer me dan ook direct.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
dreamscape schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:54:
[...]

Dat valt wel mee, als je dat doet met een bijna lege tank en in Duitsland gaat tanken...

Ik ga regelmatig hier even de grens over (totaal 20km) en koop verzorgingsproducten en vooral kattenvoer bij DM, koop wat kratten Jever bier (lekkerder en goedkoper dan A-merken in NL en het enige alcoholvrije bier dat smaakt naar bier) en vul de kofferbak verder af met toiletpapier van Penny Markt, met de illustere naam Happy End. En dan tank ik meteen de auto vol.

Ik ga dus alleen als de benzine op is en niet als het bier op is. Het vereist dus wat planning qua bier, kattenvoer en toiletpapier. Zeker daar mijn auto mijn grootste besparing is: die staat soms wel drie weken stil voor de deur, dus ik doe best lang met een tank. Vaak langer dan met het bier ;)
Vandaar dus dat ik zei dat je meer in moet slaan met de auto. Niet dat met de auto naar duitsland geheel geen besparing kan opleveren. Het is alleen dat met de auto (kost je toch snel 30ct per km als all-in prijs, exlusief eventuele parkeerkosten) bij kleine boodschap de winst dusdanig klein wordt dat het de moeite niet waard is. Die 15 euro besparing waar ik op reageerde wordt dan een 10 euro, en kom je op het niveau dat je beter een uurtje extra kunt overwerken dan zoveel tijd stoppen in een besparing.
Dat ligt teveel aan de persoon, hoe actief ben je, hoe werkt je lichaam, wat eet je... Als ik niet elke ochtend douche dan is de geur niet te harden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 07:16:
Vertel dat maar niet op je werk ofzo, als mensen dat horen dat je maar 2x per week douched dan krijg je nog scheve blikken ook, terwijl je in feite gelijk hebt.
Ja ach, ik douche me ook niet zo vaak.

Krijg ik namelijk een ontzettend geirriteerde en droge huid van.

2 keer per week is prima. Mensen moeten zich gewoon niet zo aanstellen :P Bij mijn ouders thuis was het trouwens ook niet anders.. iedereen douchte zich 2 keer per week en voor de rest heb je een washandje.

Qua shampoo gebruik ik altijd Neutral, iig iets met weinig zeep er in, zodat mijn hoofdhuid niet helemaal naar de tering gaat (eczeem).

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 28-05-2013 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 01:54:
[...]

Dat is gewoon key.

Wat ik zo raar vind is dat er zo weinig mensen lijken te zijn die die basisregel snappen. Op z'n best kijken de meeste mensen naar wat er binnenkomt en geven dat dan allemaal uit.

[...]
Het is zo ontzettend simpel maar heel weinig mensen begrijpen het inderdaad. Besparen is ook niet moeilijk maar je moet het gewoon doen.
Een ander punt wat je vaak ziet is levenstijl inflatie. met de stijging van de inkomsten stijgen ook de uitgaven. Als je de uitgaven gelijk houd met terwijl je inkomen stijgt heb je een enorme spaarpotentie tot je beschikking.
Doet "Nee, gevonden." het ook goed? :P
Nog niet geprobeerd. :P

Ik laat ook nooit zoveel los over mijn financien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Waar staat DM voor?
Probleem 1 is dat er nauwelijks nog werkende deo te koop is... Axe rollers waren goed, tot ze "deo dry" werden i.p.v. op alcoholbasis. Met de meeste deo's stink ik binnen een dag naar zweet... Nivea doet het iets beter, Adidas niet, Rexona niet, Sanex verandert mijn t-shirts in keiharde witte oksels, etc. Alles wat vroeger 24h zei werkte aardig, nu zegt het 48h en werkt het niet meer.
Ik ben nu op huismerk deo's van de Lidl, goedkoper werkt gewoon beter dan die "merken".
Handdoeken gaan hier 2 dagen mee, en eindigen op de grond. We huren en gaan dus niet de idiote doucheconstructie (douchekop aan de schuine kant van een ligbad met piepklein glazen ruitje) veranderen.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 07:16:
Ik bedoelde ook een fles, die douchgels komen inderdaad in een soort fles en geen tube, alleen mijn scheercreme komt in een tube.
Voor scheren heb ik al enkele jaren Kruidvat huismerk: 1 euro per fles scheerschuim i.p.v. 3-4 euro van Gillette. En dat terwijl de Kruidvat-fles wel schoon blijft, terwijl de Gillette-fles altijd nog schuim in de dop "naspuit". Hetzelfde voor scheermesjes: ik weiger 5 euro of zo per scheermesje te betalen. Huismerk doet dat prima, en heeft ook 2349234 mesjes per mesje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betaal per DE scheermesje zo'n 7 tot 10 cent, dat is dus nog steeds veel goedkoper dan die wegwerp mesjes of cardridge scheermesjes.

Daarnaast gebruik ik dus scheercreme wat minder dan € 1 per tube kost en daar kun je twee tot vier maanden mee scheren.

Je moet wel een scheerkwast hebben, maar je hebt al een degelijke scheerkwast voor € 7,95 bij de DM, de DM is een drogisterij in Duitsland, vergelijkbaar met Etos en Kruidvat in Nederland.

Voor besparing op scheren en toch goed kunnen scheren zonder irritatie of dure scheermesjes nodig ik je uit om een kijkje te nemen in Het Scheertopic - deel I

Het klassiek scheren is echt zonder flauwekul beter dan nat scheren met moderne scheermessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:55:
[...]
Voor scheren heb ik al enkele jaren Kruidvat huismerk: 1 euro per fles scheerschuim i.p.v. 3-4 euro van Gillette. En dat terwijl de Kruidvat-fles wel schoon blijft, terwijl de Gillette-fles altijd nog schuim in de dop "naspuit". Hetzelfde voor scheermesjes: ik weiger 5 euro of zo per scheermesje te betalen. Huismerk doet dat prima, en heeft ook 2349234 mesjes per mesje :+
Deze? Ik gebruik altijd Gilette Mach 3, maar misschien is het een keer de moeite waard die van Kruidvat te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Lethalis schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 09:40:
[...]

Deze? Ik gebruik altijd Gilette Mach 3, maar misschien is het een keer de moeite waard die van Kruidvat te proberen :)
Nee, deze. Toen ik begon met scheren was "Gillette the best a man can get" een mesje met 2 mesjes. Ik kan die met 3 mesjes ook wel eens proberen. Het spul is ook nog wel eens in de aanbieding, kost het nog veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Lethalis schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:20:
[...]

2 keer per week is prima. Mensen moeten zich gewoon niet zo aanstellen :P Bij mijn ouders thuis was het trouwens ook niet anders.. iedereen douchte zich 2 keer per week en voor de rest heb je een washandje.
Dat verschilt nogal per persoon. Ik sport bijna dagelijks, en wil me dus ook dagelijks douchen.

Het hangt er ook vanaf hoe je douched. Als je een halfuur lang de zin van het leven overdenkt, om je vervolgens nog vijf minuten schoon te maken, dan tikt het natuurlijk harder aan dan wanneer je een frisse douche van vijf minuten neemt. Ik geef voorkeur aan de laatste variant. :)

Correctie, ik geef voorkeur aan de eerste variant, maar doe altijd meestal netjes de tweede variant.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je nog wat wilt besparen kun je ook koud(er) douchen. Gaat 's winters wel heel ver, maar 's zomers vind ik het bij >25C buiten heerlijk om af te koelen met koude douche. Koud douchen helpt ook met water te besparen, tenzij het 45C ga je er *geen* halfuur onder hangen :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
-Tom schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:24:
[...]

Dat verschilt nogal per persoon. Ik sport bijna dagelijks, en wil me dus ook dagelijks douchen.

Het hangt er ook vanaf hoe je douched. Als je een halfuur lang de zin van het leven overdenkt, om je vervolgens nog vijf minuten schoon te maken, dan tikt het natuurlijk harder aan dan wanneer je een frisse douche van vijf minuten neemt. Ik geef voorkeur aan de laatste variant. :)

Correctie, ik geef voorkeur aan de eerste variant, maar doe altijd meestal netjes de tweede variant.
Het hangt er natuurlijk ook maar net vanaf wat jij zelf wilt doen onder de douche inderdaad, en vooral wat je vriendin wil doen onder de douche cq in het bad. Wij gaan best vaak in bad (om de dag) en douchen elke dag lekker warm en best lang. Dat is gewoon fijn, het is een rustmoment, het voelt lekker. Natuurlijk kost dat wat meer aan gas en water, maar soit -- je kunt jezelf alle luxe en genot gaan ontzeggen omdat je zo een paar tientjes per maand bespaart, maar wat is de lol daarvan? Als ik van mijn 24e tot mijn 50e als een verbitterde consuminderaar moet leven om vervolgens op mijn 50e 'financieel onafhankelijk' te zijn (whatever that may be), dan kies ik er toch liever voor om gewoon lekker te leven. Je werkt en leeft tenslotte in het nu.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lethalis schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 09:40:
[...]

Probeer die van de Lidl eens. Ik ging in de winter een maandje backpacken en had geen zin mijn dure Gilette mee te nemen. Ik heb gewoon een Lidl set gepakt met de gedachte: Die smijt ik per week weg en dan kom ik mijn maand ook wel door.

Dat viel dus reuze mee...ze gaan iets korter mee dan de Gilette mesjes, maar ze kosten maar een fractie er van. Zodra de Gilettes op zijn hier komen ze mijn huis niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

nare man schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:42:
Als ik van mijn 24e tot mijn 50e als een verbitterde consuminderaar moet leven om vervolgens op mijn 50e 'financieel onafhankelijk' te zijn (whatever that may be), dan kies ik er toch liever voor om gewoon lekker te leven. Je werkt en leeft tenslotte in het nu.
Je hebt groot gelijk. Het gaat mij ook niet om zo zuinig mogelijk te zijn, maar om mijn geld niet uit te geven aan dingen die niet hoeven zodat ik meer over houd voor dingen die mijn leven plezieriger maken.

Je laatste jas heeft geen zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Het is vooral een kwestie van prioriteiten voor mij.

Ik bespaar niet op alles. Ik verhuis binnenkort naar een woning die 2 keer zo duur is ;)

Dus verbitterd ben ik ook niet haha.

Maar goed, ik streef er ook niet naar financieel onafhankelijk te zijn. Ik hou gewoon van wat speelruimte en wat meer financiele vrijheid om dingen zelf te beslissen. En daar is besparen op zaken die ik toch niet zo belangrijk vind een prima middel voor.

Even een voorbeeld van een recente besparing van mij: ik ben elk jaar 120 euro kwijt aan hosting (verschillende domeinnamen en ook 2 hosting pakketten). Ik heb besloten dat ik aan 1 domein en 1 hosting pakket genoeg heb. Hierdoor gaan die kosten terug van 120 euro naar 38 euro per jaar.

Natuurlijk vond ik het ooit leuk dat ik 4 domeinnamen had, maar werd ik er gelukkiger van? :P

En als straks blijkt dat scheren met mesjes van Kruidvat prima werkt, zal ik mijn Gilette ook echt niet missen.

Dit zijn besparingen die geen centje pijn doen (tenzij het botte mesjes zijn :+ ).

[ Voor 80% gewijzigd door Lethalis op 28-05-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zie dit topic niet als bron om extreem te consuminderen. Wel om (soms voor de hand liggende) mogelijkheden van bezuinigingen te bespreken. Iedereen moet keuzes maken in waar hij/zij geld aan wil uitgeven. Ik zal (tenzij je aan m'n tafel zit) de laatste zijn om daar over te oordelen, en geef ook zat geld uit aan dingen "omdat het lekker is".

Maar je kunt pas keuzes maken als je bewust bent van bepaalde zaken. Als je weet dat je niet-noodzakelijk dagelijks geld door de afvoer spoelt, kun je kiezen: "ja, dat wil ik" of "nee, dat wil ik niet".

En als het een "ja, dat wil ik" is, dan moet je dat vooral lekker doen (doe ik ook nl.!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
He gatver, je springt dus zo uit je stinkende nest en dan hooguit met een washandje even onder -en bovenlangs?

Ik wil me toch minimaal 1x per dag douchen. En dan geen 30 minuten d'r onder staan, nee 7 a 8 minuten voldoet. Douche aan, en zodra je er net onder staat gelijk de shampoo pakken en schuimen maar.

Ben je tenminste wel die bedgeur kwijt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Ik vind je reactie een beetje overdreven:"He gatver,..". Ik was mij 's ochtends ook met een washandje en 's avonds onder de douche. Bevalt mij prima (qua time management :)) en ik kan toch echt van mij zelf zeggen dat ik een schoon persoon ben. (Uiteraard beetje Wij van WC-eend)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 23:53:
[...]
He gatver, je springt dus zo uit je stinkende nest en dan hooguit met een washandje even onder -en bovenlangs?

Ik wil me toch minimaal 1x per dag douchen. En dan geen 30 minuten d'r onder staan, nee 7 a 8 minuten voldoet. Douche aan, en zodra je er net onder staat gelijk de shampoo pakken en schuimen maar.

Ben je tenminste wel die bedgeur kwijt.
Misschien moet je wat vaker jouw bed verschonen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik douche zelfs 4x per week. Op de dagen dar ik niet de deur uitgoef laat ik het nog wel eens achterwege en volstaat het washandje. Voor mij is het overigens meer een huid ding dan een besparingsding. Na het douchen ziet mijn huid er namelijk niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 23:53:
[...]

Was je je beddengoed dan niet? Als je het als een stinkend nest omschrijft zou ik dat echt vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 21:31
^dat. Vaak douchen is gewoon erg slecht voor je huid en heeft niets met reinheid te maken. Mensen die elke ochtend een snel rondje onder de douche lopen en daarmee schoon denken te zijn vergissen zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dcl! schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:11:
^dat. Vaak douchen is gewoon erg slecht voor je huid en heeft niets met reinheid te maken. Mensen die elke ochtend een snel rondje onder de douche lopen en daarmee schoon denken te zijn vergissen zich.
Daarentegen zijn er ook mensen waarvan iedereen denkt: "ga eens wat vaker douchen"... Zelf hebben ze het niet eens meer door dat ze gigantisch stinken.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 29-05-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Als ik de deur uit moet douche ik altijd, soms op een luie weekenddag niet. Is ook een vorm van wakker worden. Gelukkig zit ik niet in het OV. Daar hebben meer mensen het credo dat 2x per week douchen ook genoeg is. :X

Besparen is leuk, maar ik wil ook mijn geneugtes. Niet op je 50e erachter komen dat je 25 jaar niet geleefd hebt.

Maar zoals ik al eerder afvroeg, hoe is het met de TS?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

Nou, als ik niet douche voel ik me de hele dag verrot en moe. Ze waren eens bezig om onze douche te verbouwen en we mochten 2 (!!) dagen niet douchen. Gatverdamme, wat voel je je dan vies als je je moet wassen met een washandje bij het aanrecht. Haar wassen onder de kraan, water dat naar beneden loopt. Ijskoud hebben (winter).

Teh horror. Nooit weer! :(

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk dat je onderscheid moet maken tussen wel of niet schoonmaken vs wel of niet douchen.

We kunnen het vermoedelijk eens worden dat 's ochtends niet op een of andere manier wassen gewoon ranzig is en inderdaad anderen negatieve effecten heeft waar je ook financiele gevolgen van kunt hebben (geen werk enzo).

Maar je kunt wassen zonder te douchen. Ik heb nog het huis van m'n opa meegemaakt in Cardiff. Hij was in WO II grotendeels arbeidsongeschikt geraakt en had de decennia erna grotendeels van karige uitkeringen rond moeten komen. Enige bezit was z'n huis (arbeidersrijtjeshuis uit eind 19e eeuw), maar er was dus in de halfeeuw van oorlog tot z'n dood zo goed als geen geld geweest voor onderhoud, laat staan verbetering. M'n vader is dus opgegroeid in een huis met toilet buiten in schuur in de tuin, geen douche en warm water alleen beschikbaar in een teil als je eerst op het gasfornuis een pan kookte - en die situatie bestond dus nog steeds toen ik in de jaren '80 daar als kind op bezoek was :o

Toch (of misschien juist daardoor) was hij geobsedeerd met zorgen voor een representatief voorkomen, dus dagelijks goed wassen en scheren. Wassen ging met koud water in teil en zeep, scheren met warm water in kleiner teiltje. Totale hoeveelheid water nog geen 5l, hoeveelheid warm water een halfliter. het kan dus wel - al wens ik niemand dat soort omstandheden toe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Check, die manier van "douchen" heb ik ook meegemaakt bij (ex-)schoonfamilie in Afrika. Emmer water uit de put hijsen, teiltje mee vullen, en in de open lucht achter een muurtje op een betonvloertje met afvoerputje wassen. Heerlijk om te doen als het 35°C is, met water van ongeveer 20°C uit een diepe put. En met een paar liter water ben je klaar.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Senor Sjon schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:21:
Als ik de deur uit moet douche ik altijd, soms op een luie weekenddag niet. Is ook een vorm van wakker worden. Gelukkig zit ik niet in het OV. Daar hebben meer mensen het credo dat 2x per week douchen ook genoeg is. :X
Gelukkig al weer lang geleden, maar ik had andere ervaringen in het OV... kwam vroeger altijd met koortshoofd en loopneus op school aan door allergische reactie op al die "schone" types die met 3 liter parfum/douchegel en wat al niet in de weer waren geweest 's morgens (en kleding met 3 emmers wasverzachter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Dennahz schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:21:
Nou, als ik niet douche voel ik me de hele dag verrot en moe. Ze waren eens bezig om onze douche te verbouwen en we mochten 2 (!!) dagen niet douchen. Gatverdamme, wat voel je je dan vies als je je moet wassen met een washandje bij het aanrecht. Haar wassen onder de kraan, water dat naar beneden loopt. Ijskoud hebben (winter).

Als dit al zo'n traumatische ervaring voor je is vraag ik me af of het leven niet te zwaar is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
dcl! schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:42:
[...]

Gelukkig al weer lang geleden, maar ik had andere ervaringen in het OV... kwam vroeger altijd met koortshoofd en loopneus op school aan door allergische reactie op al die "schone" types die met 3 liter parfum/douchegel en wat al niet in de weer waren geweest 's morgens (en kleding met 3 emmers wasverzachter).
Of ze hadden parfum nodig, omdat ze niet gewassen hadden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
nare man schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:42:
[...]

Het hangt er natuurlijk ook maar net vanaf wat jij zelf wilt doen onder de douche inderdaad, en vooral wat je vriendin wil doen onder de douche cq in het bad.
...
Daar moet je niet op besparen nee! 8)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:21:

Ik denk dan ook dat niemand het iets uitmaakt dat je geen dag zonder douchen kan, hell al douche je 3x per dag, het is jouw huid, maakt mij niks uit.

Maar de andere kant op is het eigenlijk absoluut not-done in Nederland om toe te geven dat je niet elke ochtend onder de douche staat, dan wordt je meteen als ranzig weggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja, vreemd is dat hè?

Zelf douche ik zo'n 3 à 4 keer per week, gemiddeld om de dag. Na het sporten douche ik uiteraard wel altijd. In de zomer douche ik vaker dan in de winter - warmte > zweet > bah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:39:
Check, die manier van "douchen" heb ik ook meegemaakt bij (ex-)schoonfamilie in Afrika. Emmer water uit de put hijsen, teiltje mee vullen, en in de open lucht achter een muurtje op een betonvloertje met afvoerputje wassen. Heerlijk om te doen als het 35°C is, met water van ongeveer 20°C uit een diepe put. En met een paar liter water ben je klaar.
Ik kan je uit ervaring melden dat je bij -5C minder blij wordt ervan - en ja, binnenhuis ook -5C, want totaal geen isolatie en alleen maar open haard op kolen in zitkamer als verwarming :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:00

_Apache_

For life.

Zelf douche ik graag in de morgen en blijf dat ook wel doen. Maar heb inmiddels een kleine handigheid uitgewerkt die er voor zorgt dat ik iets minder warm en korter douche.
Normaal loop ik regelrecht vanuit bed naar de douche. Hierdoor is mijn lichaamstemperatuur nog redelijk hoog (want, net uit bed). Maar wanneer ik eerst even naar de keuken loop (brood uit de vriezer halen), wat spullen klaar leg voor werk en de vaat van de dag ervoor opruim. Ben ik inmiddels wat afgekoeld, hierdoor voelt het warme water minder warm aan en omdat ik al het eea gedaan heb is langer dan een kwartier onder de douch staan gevoelsmatig tijdverspilling.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik douche eigenlijk om de dag vanwege de tijd dat het me kost, want ik ben echt een uur in de badkamer dan, eerst 15 a 20 minuten douchen en ik was ook me haren en doe als laatste de preshave en daarna sta ik bijna half uur voor de spiegel om te scheren.

Ik doe het dus niet om geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:43:
Ik douche eigenlijk om de dag vanwege de tijd dat het me kost, want ik ben echt een uur in de badkamer dan, eerst 15 a 20 minuten douchen en ik was ook me haren en doe als laatste de preshave en daarna sta ik bijna half uur voor de spiegel om te scheren.

Ik doe het dus niet om geld te besparen.
weet je zeker dat je een man bent?
Dit zijn vrouwentijden ;)

Ik doe er echt niet meer over als 20 minuten inclusief scheren en aankleden.

Ik doe het niet voor het besparen maar heb gewoon vaak haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
_Apache_ schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:36:
Zelf douche ik graag in de morgen en blijf dat ook wel doen. Maar heb inmiddels een kleine handigheid uitgewerkt die er voor zorgt dat ik iets minder warm en korter douche.
...
[...]langer dan een kwartier onder de douch staan gevoelsmatig tijdverspilling.
Jij kunt nog veel meer besparen zonder minder vaak te douchen. Je kunt wel minder lang douchen. Als je uitgaat van 10 liter per minuut aan water dat de douche verbruikt, dan gebruik je bij 10 minuten douchen 50 liter water minder per keer.
Op jaarbasis is dat ruim 18 m3. Tenzij je lange haren hebt en die moet wassen, vind ik dat wanneer je meer dan 10 minuten onder de douche staat gewoon water aan het verspillen bent.

Het douchen van de meeste mensen 's ochtends is niks meer dan afspoelen van wat zweet. Zelfs 10 minuten is dan al veel.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wceend schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:56:
[...]

weet je zeker dat je een man bent?
Dit zijn vrouwentijden ;)

Ik doe er echt niet meer over als 20 minuten inclusief scheren en aankleden.

Ik doe het niet voor het besparen maar heb gewoon vaak haast.
Nee ik vind dat prettig, is gewoon een relax moment en klassiek scheren kost iets meer tijd dan met een busje schuim en Gillette Fusion de baardharen weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supajay
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10-2021
Er zijn uitzonderingen maar de meeste mensen ruiken gewoon naar wat ze eten/ drinken... Als je echt stinkt, is het misschien tijd om daar verandering in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
supajay schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:05:
Er zijn uitzonderingen maar de meeste mensen ruiken gewoon naar wat ze eten/ drinken... Als je echt stinkt, is het misschien tijd om daar verandering in te brengen.
Dat is waar. Maar ook is dat weer persoonlijk (genen?). De ene persoon stinkt van een half teentje knoflook een week lang, de ander eet drie tenen en merk je de volgende dag niks meer van.
Net zoals de een meer transpireert dan de ander. Het leven is niet eerlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:49
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:02:
[...]
Nee ik vind dat prettig, is gewoon een relax moment en klassiek scheren kost iets meer tijd dan met een busje schuim en Gillette Fusion de baardharen weg te halen.
Dat je het prettig vind, oké. Maar klassiek scheren hoeft niet perse langer te duren dan 'normaal' scheren hoor. En al zeker geen half uur. Zelf red ik het ook makkelijk binnen 10 minuten, en dan heb ik zelf nog eens een open mes.

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 29-05-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 12:24
10 min douchen, en dan een minuut of 10 voor me kapsel en dan nog een minuut of 10 voor me te scheren en dan nog netjes tot op de minuut tanden poetsen.

dus meestal ben ik 35min zoet in de badkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:22:
10 min douchen, en dan een minuut of 10 voor me kapsel en dan nog een minuut of 10 voor me te scheren en dan nog netjes tot op de minuut tanden poetsen.

dus meestal ben ik 35min zoet in de badkamer :)
10 minuten voor kapsel? Damn :D

Als ik daar 1 minuut mee bezig ben, duurt het lang.

Nu hou ik wel van kort haar, maar toch :P

Mijn kapster doet er ongeveer 10 minuten over om mij te knippen :+ Zijkanten opscheren, bakkebaarden eraf, beetje bijknippen en klaar is kees.

In het kader van besparen en gemak speel ik soms ook met de gedachte om de kapper weg te besparen.. tondeuse eroverheen en klaar. Heb het lef er alleen nog niet voor gehad :+

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Lethalis schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:47:
[...]

In het kader van besparen en gemak speel ik soms ook met de gedachte om de kapper weg te besparen.. tondeuse eroverheen en klaar. Heb het lef er alleen nog niet voor gehad :+
Bij mij groeit er boven niet veel meer, dus alles gaat met de tondeuse. En als ik serieuze baardstoppels heb, dan gaan die ook gewoon mee. Ben al zeker 15 jaar niet meer bij de kapper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Mijn kapster doet er ongeveer 10 minuten over om mij te knippen :+ Zijkanten opscheren, bakkebaarden eraf, beetje bijknippen en klaar is kees.

Hier net zo. Is ook een goede bespaartip, gewoon niet meer naar de kapper en de tondeuse pakken :P Maar in the end waag ik mij er nog niet aan, want die €10 voor 10 minuten bij de kapper heb ik er wel voor over. Want om alles nu te milimeteren heb ik geen zin in. Of je loopt rond met een verfomfaaid kapsel want je schiet uit :X

En op de tijd onder de douche kun je ook flink besparen. Ging altijd 20 minuten onder de douche, het is nu een automatisme om nog maar 8 minuten onder de douche te staan. Tel uit je winst! (want minder waterverbruik + gasverbruik) En zelfs al ga je dan dagelijks onder de douche (ik vind om de dag vaak zat) dan nog verbruik je minder dan eerder (t.o.v. om de dag 20min of dagelijks 8 min = 4 minuten verschil) De resterende twaalf minuten spendeer ik aan het scheren, mooi twee vliegen in 1 klap! Net zo veel tijd kwijt in de badkamer, maar water en gasverbruik flink omlaag :) Dagelijks korter onder de douche bespaart dus al t.o.v. lang om de dag onder de douche. Maar om de dag kort onder de douche bespaart het meest natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

10 minuten voor kapsel? Damn :D

Nu hou ik wel van kort haar, maar toch :P

Mijn kapper doet er alleen al 3 min over om bakkebaarden en nek te doen ;) met het kleine mesje
En besparen op de kapper vind ik echt niet nodig het is voor mij 1x in de 2 maanden en het kost 13,95.

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 29-05-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alarmnummer schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:59:
[...]

Bij mij groeit er boven niet veel meer, dus alles gaat met de tondeuse. En als ik serieuze baardstoppels heb, dan gaan die ook gewoon mee. Ben al zeker 15 jaar niet meer bij de kapper geweest.
Hiero groeit het muv paar inhammetjes nog als kool (m'n andere grootvader oveleed op z'n 97'e nog met volop haar), dan nog is een tondeuze een prima oplossing. Kost eenmalig minder dan een kappersbezoek en scheelt naast geld ook enorm veel tijd. Plus geen kapper die aan je staat te frunniken en tegen je aan staat te lullen. Niet alleen goedkoper, ook op andere vlakken beter. Enig nadeel (die jij onder de Balkanzon nog veel meer zult ervaren) is dat je sneller je hoofdhuid verbrandt. Maar goed, daar zijn hoeden, hoofddoeken en desnoods factor 35 sunblock voor uitgevonden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43

mwa

Wat een gelul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat 'n opbouwende kritiek, dialmformark. Wat voor tips heb je nog meer?

/sarcasme.

Maar goed, het zou wel fijn zijn als je inderdaad aangaf wat je gelul vind... Nu is 'n opmerking zonder context (sterk lijkend op een poging tot trollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mektheb schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:08:
Mijn kapper doet er alleen al 3 min over om bakkebaarden en nek te doen ;) met het kleine mesje
En besparen op de kapper vind ik echt niet nodig het is voor mij 1x in de 2 maanden en het kost 13,95.
Waar vinden jullie die goedkope kappers? Of is dat de laatste jaren aangepast?
Ik ben een jaar of 10 al niet meer geweest. Ik heb mijn haar behoorlijk kort en de kapper deed er minder dan 10 minuten over en rekende daar een jaar of 10 geleden 18.95 voor goedkoper kon ik ze niet vinden. Wel duurder.
Omgerekend naar een uurloon was hij duurder dan mijn notaris die op dat moment een heel ingewikkelde zaak voor me aan het regelen was. Ik vond het al extreem en toen vroeg de kapper: Zal ik uw wenkbrauwen ook even doen. Ik knikte...tondeuse er over, twee keer 3 seconden werk en 3.50 bij de rekening.
Dat was dus de laatste keer dat ik een voet bij een kapper over de drempel heb gezet. Ik heb voor een tientje of 8 een goede tondeuse gekocht met van die opzet kammen (Heeft de kapper ook) en mijn vrouw doet het ieder 3 weken. Het laatste half jaar zelfs zonder opzetstuk. Lekker heeeeel erg kort
Het voordeel is dat het gebeurt op een moment dat het me uitkomt en dat ik niet naar de kapper toe hoef en zo ook nog wat tijd/geld bespaar

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 29-05-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik ben in mijn hele leven 1x bij een "echte" kapper geweest, toen ik een maandje in de USA was. Mijn moeder knipt al bijna 43 jaar mijn haar. Dat heeft me al een pak geld gescheeld. Tegenwoordig is er niet zoveel haar meer en gaat de tondeuze er 1x maand overheen op de laagste stand.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ortep schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:16:
[...]

Ik ga vaak naar de kappersacademie in Rotterdam, daar kost het nog geen tientje en de kwaliteit is hetzelfde als 'gewone' kappers. Enige nadeel is dat je wel eens langer moet wachten, maar goed, dan neem ik gewoon wat werk mee. Prima oplossing :) Zelf moet ik toch wel om de twee maanden naar de kapper wil het er netjes uitzien: millimeteren of zo kort houden dat ik niet naar de kapper hoef, daar doe ik niet aan. Laten we het erop houden dat dat niet zo mijn stijl is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ja ach, bij mij valt er toch geen eer meer aan te behalen.. ik ben 32 en mijn haar begint van grijs tot echt wit te worden. Het is ook erg stug en bijna niet te kammen zonder er meteen heel veel gel in te gooien.. en zelfs dan doet het nog wat het wil.

Bovenop begint het nu wat dunner te worden.. dus zodra dat echt gaat opvallen dan gaat de tondeuse er sowieso doorheen, want lang haar met kale plekken ziet er al helemaal niet uit.

En tsja, verven heb ik geen zin in :P Heb ik vroeger weleens gedaan, maar dat zag er ook nooit echt natuurlijk uit.

Qua frequentie ben ik het wel met je eens.. ik moet eens per 2 maanden naar de kapper, anders wordt het te lang en rommelig.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lang haar FTW :)

Ik ga eens per jaar naar de kapper, alles recht en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga eens per twee jaar ofzo naar de kapper, misschien drie jaar en dan ga ik ook nog naar de goedkoopste kapper, laatste keer was dat voor € 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ardana schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:51:

Hah, ik ben juist een liefhebber voor kort haar bij meisjes, dat zorgt er dus wel voor dat mijn vriendin redelijk wat kapperskosten veroorzaakt, het moet goed worden bijgehouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:07:
En op de tijd onder de douche kun je ook flink besparen. Ging altijd 20 minuten onder de douche, het is nu een automatisme om nog maar 8 minuten onder de douche te staan. Tel uit je winst! (want minder waterverbruik + gasverbruik)
Het klinkt misschien als een open deur maar de douchekraan minder ver openzetten spaart ook enorm. Kun je zo'n spaarkop voor gebruiken maar dat vind ik maar krampendingen, blazen meer nevel dan water. Op een beetje douche mengkraan zit zo'n opendraaistop daar gaat het ook mee en als het een keer moet (is soms wel lekker), kan ie verder open. Want douchen is enorm verspillend, duur aardgas om ineens van koud naar warm water te komen dat 2 seconden later in de put wegstroomt. We zijn hier op aarde om entropie te verhogen maar dit is overdreven :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Damn, een half uur tot een uur per dag in de badkamer :o Hier gaat de wekker om 5.45 uur, dan toilet, scheren en douche in ~10 minuten. Aankleden, richting keuken voor ontbijt en lunch en rustig even nieuws checken. Om 6.15 uur de deur uit richting werk. Al 20 jaar vaste prik, alleen zijn de tijden soms verschoven door het OV.

Ow, en mijn haar is niet lang en niet kort, maar het in model brengen duurt toch niet meer dan 20 seconden. Hoe kun je daar 10 minuten mee bezig zijn :X

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ortep schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:16:
[...]

Ik ben een jaar of 10 al niet meer geweest. Ik heb mijn haar behoorlijk kort en de kapper deed er minder dan 10 minuten over en rekende daar een jaar of 10 geleden 18.95 voor goedkoper kon ik ze niet vinden. Wel duurder.
Omgerekend naar een uurloon was hij duurder dan mijn notaris die op dat moment een heel ingewikkelde zaak voor me aan het regelen was. Ik vond het al extreem en toen vroeg de kapper: Zal ik uw wenkbrauwen ook even doen. Ik knikte...tondeuse er over, twee keer 3 seconden werk en 3.50 bij de rekening.
Dat was dus de laatste keer dat ik een voet bij een kapper over de drempel heb gezet. Ik heb voor een tientje of 8 een goede tondeuse gekocht met van die opzet kammen (Heeft de kapper ook) en mijn vrouw doet het ieder 3 weken. Het laatste half jaar zelfs zonder opzetstuk. Lekker heeeeel erg kort
Het voordeel is dat het gebeurt op een moment dat het me uitkomt en dat ik niet naar de kapper toe hoef en zo ook nog wat tijd/geld bespaar
de marrokaanse kappers zijn bijna altijd rond die prijs en die knippen perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
mekkieboek schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:33:
[...]
Want douchen is enorm verspillend, duur aardgas om ineens van koud naar warm water te komen dat 2 seconden later in de put wegstroomt.
Dat is het ook. Maar ik heb ooit zo'n waterbesparende douchekop i.p.v. normale douchekop gebruikt en er komt wel zo'n miezerig rotstraaltje uit dat het gewoon niet eens fijn douchen meer is. Dus dan liever korter met volle kraan open dan langer met een kraan die geblokt wordt door zo'n waterbesparingsfunctie.
Mektheb schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:47:
[...]
de marrokaanse kappers zijn bijna altijd rond die prijs en die knippen perfect :)
Dat dus, of inderdaad de ROC-kappersopleiding. Beide vragen niet veel (10/11 euro) en ik zie het verschil niet met een reguliere kapper die pas bij 18 euro begint. Zo spaar ik alweer bijna een tweede keer langs de kapper uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mekkieboek schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:33:
[...]

Het klinkt misschien als een open deur maar de douchekraan minder ver openzetten spaart ook enorm. Kun je zo'n spaarkop voor gebruiken maar dat vind ik maar krampendingen, blazen meer nevel dan water. Op een beetje douche mengkraan zit zo'n opendraaistop daar gaat het ook mee en als het een keer moet (is soms wel lekker), kan ie verder open. Want douchen is enorm verspillend, duur aardgas om ineens van koud naar warm water te komen dat 2 seconden later in de put wegstroomt. We zijn hier op aarde om entropie te verhogen maar dit is overdreven :)
Bij mij werkt dat niet, spaarkoppen ook niet. Juist als er een pisstraaltje uitkomt sta ik meer dan een kwartier eronder om toch nog nat/warm/schoon te worden. Nog nooit zo kort gedoucht als toen ik in Berlin was, waar waterdruk vergelijkbaar is met waterkanon van de ME. Nouja, behalve toen ik gezelschap in douche had O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

dcl! schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:11:
Ik vraag me af of je kan besparen met een power douche. Ik weet niet zeker of ze echt bestaan (ik zou denken van wel, heb er nooit naar gezocht, google geeft niet direct een antwoord) maar zag het eens in een reclame (voor een ongerelateerd product, de power shower was een grapje iirc).

Idee is links en rechts (of zelfs rondom) stralen die flink hard water tegen je aanspuiten. Nu is mijn gedachte, als daar ook al direct de zeep doorheen zit, dan ben je toch snel klaar denk ik? Je gebruikt meer water, maar als je in <1min schoon bent scheelt dat wel fors.

Maar geen idee of het echt als product te koop is.
dion_b schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:05:
[...]

Bij mij werkt dat niet, spaarkoppen ook niet. Juist als er een pisstraaltje uitkomt sta ik meer dan een kwartier eronder om toch nog nat/warm/schoon te worden. Nog nooit zo kort gedoucht als toen ik in Berlin was, waar waterdruk vergelijkbaar is met waterkanon van de ME. Nouja, behalve toen ik gezelschap in douche had O-)
Is dus precies wat ik dacht.. Met meer water en vooral kracht kan je toch korter douchen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Ardana schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:51:

Ik heb het de laatste tijd ook flink laten groeien, heerlijk :*)

~ ong. 4 á 5 keer per jaar naar de 'echte' kapper. Zijkanten iets bijwerken doet de buuv / ex-kapster voor nop. Ongeveer € 80 per jaar kwijt voor de kapper, is goed te overzien.

En, zonder m'n ego al te hard te willen strelen, volgens mij hangt het er altijd goed bij. :P

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mektheb schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:47:
Ik heb begrip voor een kapper die met een ingewikkeld dameskapsel een uur bezig is en daar inclusief materialen 60-100 Euro voor vraagt. Maar voor 5-10 minuten werk met een tondeuse dat ook door mijn buurjongen van 9 gedaan kan worden heb ik geen 20 Euro over.

Als ik om me heen kijk en ook hier lees zijn er genoeg mensen die kappers te duur vinden voor het werk wat ze afleveren. Dan kunnen er twee dingen gebeuren. Mensen gaan het zelf doen of de prijs moet zakken.

Die Marokkaanse kappers zijn dus de echte ondernemers. Gat in de markt zien en opvullen.

Nederlandse kappers klagen altijd dat ze niet minder kunnen vragen omdat ze anders de zaak niet draaiende kunnen houden, want er zijn ook uren dat ze geen klanten hebben. En dat er zoveel zwartwerkers zijn die ze het brood uit de mond stoten. Tsja...als ze niet zo duur waren zouden ze misschien wat meer klanten krijgen en dan zouden ze minder uren niets staan te doen.

Mijn vrouw is vorige week toen ik mijn goedkope bandjes onder de auto liet zetten in Duitsland daar ook naar de kapper geweest. Ze was heel tevreden en was iets van een tientje minder kwijt. Har collega's riepen om het hardst Meid!!!! wat zit je haar leuk. Dus die gaat voortaan ook niet meer in Nederland.

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 30-05-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piekfijn is in iedere geval failliet gegaan door dat ze zo goedkoop waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:28:
Piekfijn is in iedere geval failliet gegaan door dat ze zo goedkoop waren.
Kan best...maar dat kan ook nog het gevolg zijn van jaren lang veel te veel geld vragen door de hele kappers branche. Ik ben 10 jaar geleden al vol afschuw afgehaakt. Ik wist niet eens meer wat een kapper kost (Tot nu dan ;) ) Ik ben dus ook nooit bij Piekfijn wezen kijken.
Terug krijgen ze me nooit meer. Dat tientje wat een Marokkaanse kapper vraagt is een prima prijs. Maar ik ben nu zo gewend aan het thuis kappen dat ik ook daar niet meer heen ga.

De prijs moet in verhouding staan tot het werk. Honderd euro kan goedkoop zijn en tien kan te veel zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 30-05-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
Ortep schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:35:
Kan best...maar dat kan ook nog het gevolg zijn van jaren lang veel te veel geld vragen door de hele kappers branche.
Ik weet van een kapper dat ie is gestopt omdat het huren van een ruimte in een winkelstraat schreeuwend duur is, alleen nog vol te houden als je gaat schaalvergroten en daar moet je maar net zin in hebben.
Zwartknippers hebben een heel groot voordeel als ze in de garage aan huis kunnen knippen.
Marokkaanse kappers kunnen het misschien volhouden omdat marokkanen veel vaker naar de kapper gaan dan hollanders.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

mekkieboek schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:45:
Marokkaanse kappers kunnen het misschien volhouden omdat marokkanen veel vaker naar de kapper gaan dan hollanders.
En dat is dus precies wat ik schreef. Als een kapper voor 7 minuten werk 20 Euro vraagt ga ik er nooit meer heen en ik zoek een andere oplossing. En hij is me definitief kwijt. Een prijsverlaging van 10-20% helpt niet meer. Ik heb mijn 'probleem' immers al anders opgelost.
Als die kapper daar 10 euro voor gevraagd had was ik wel gebleven en kwam ik er waarschijnlijk nog steeds. Dan had die kapper mij dus 10 jaar als klant gehad eens in de 4 weken of zo. Dat had hem dan 10*13*10 = 1300 euro opgeleverd. Nu kreeg hij niets. Als hij nog een stuk of 10-20 klanten is verloren op die manier kan dat de ondergang van zijn zaak zijn. En misschien is hij ze niet eens echt kwijt, maar komen ze om de 6 weken ipv om de 4 weken.
Als de Marokkanen vaker naar de kapper gaan kan dat komen doordat ze dat verschrikkelijk graag willen, of omdat het gewoon betaalbaar is.
En iets zegt me dat de vrije markt hier heel aardig werkt. Als mensen echt heel graag iedere week naar de kapper willen zal die kapper het verschrikkelijk druk krijgen en lopen zijn prijzen vanzelf op. Tot hij uitval van de vraag krijgt. Een Marokkaanse kapper is ook niet gek. Als hij ipv 10 Euro 15 euro zou kunnen vangen voor hetzelfde werk zal hij het vast niet nalaten. Maar blijkbaar heeft hij liever een goed lopende zaak met veel weinig betalende klanten dan een slecht lopende zaak met een paar goed betalende klanten.

En dat gebeurt overal, zeker in deze tijd denken mensen na over besparingen.

Als voorbeeld: Ik heb zomer- en winterbanden voor mijn auto. Ze werden netjes door de dealer opgeslagen en het wisselen kostte iets van 35 Euro. Dat liet ik hem gewoon doen, ik had geen zin in gezeur. Bij de laatste wissel bleek dat de prijs voor het wisselen was opgelopen naar 40 euro. Ok, daar kan ik inkomen. Maar ik moest ook iets van 30 euro gaan betalen voor de opslag...per seizoen. Dat was dus heel simpel...gooi ze maar achterin, ik leg ze wel in de schuur, plaats genoeg. Voor 30 Euro wil ik wel een keer extra mijn handen wassen.
Maar nu ze in mijn schuur liggen denk ik: Banden wisselen is heel eenvoudig werk, zeker als je een goede momentsleutel hebt en niet zo'n gammel sleuteltje dat bij de auto hoort. Ik span ook de ketting van mijn motor en heb een prima moment sleutel. Dus ik kom gewoon niet meer bij die dealer. Ik wissel zelf wel. Het is minder dan een uur werk en het levert me voor dat uurtje werk dus 70 euro op...netto. Bovendien kan ik het doen op het moment dat het mij uit komt en hoef ik geen afspraak te maken. En dat uurtje ben ik hoe dan ook wel kwijt met naar de dealer rijden, wachten tot er gewisseld is en weer naar huis rijden. Dus tijd kost het me niet eens. Wel een paar vuile handen
Als hij nu volgend jaar zegt..aiiii ik verlies klanten ik sla ze op voor 20 euro op en ik verlaag de wisselprijs weer naar 30 dan kom ik nog niet terug. Nu doe ik het zelf wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 30-05-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat leasemaatschappijen het wel betalen, omdat een klant niet de banden in zijn schuur legt. Gevolg is natuurlijk dat de particulier wel een alternatief zoekt waar die zelf nooit op was gekomen.

Textielwasstraat voor de auto is voor 12.00 een tientje voor het volle programma en daarna wordt ie met de hand droog gezeemd. Stofzuiger is gratis, dus voor een tientje ben je binnen een 30 minuten klaar met je auto schoon krijgen. Daarvoor ga ik niet op de oprit ploeteren met allerlei dure wasmiddelen. :P

Thuiskapper heb ik nu ook via mijn zwager. Samen met zijn vader worden we met zijn drieën geknipt bij hem thuis voor 15 euro. Goedkoper dan de kapper. Dat verhaal over die Marokkaanse kapper kan ik ook wel beamen. Kost het een tientje, dan ga je 1x/maand. Kost het 20-25 euro, dan is het 2-3 maanden tussen een knipbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Senor Sjon schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:14:
Textielwasstraat voor de auto is voor 12.00 een tientje voor het volle programma en daarna wordt ie met de hand droog gezeemd. Stofzuiger is gratis, dus voor een tientje ben je binnen een 30 minuten klaar met je auto schoon krijgen. Daarvoor ga ik niet op de oprit ploeteren met allerlei dure wasmiddelen. :P
Hmmm waar zit dat ding? Voor dat soort bedragen laat ik het ook doen. Nu ja, eens per jaar of zo. Nu was ik mijn auto gewoon nooit. Ik heb er toen hij nieuw was een coating op laten aanbrengen voor 99 Euro en ik moet zeggen dat ze gelijk hadden. Drie jaar lang was een fikse bui regen genoeg om mijn auto er weer als pas gewassen uit te laten zien. Nu is hij ruim 4 en het effect wordt langzaam minder. Ik kan het opnieuw laten doen, maar dan garanderen ze het maar 2 jaar. Ik denk er toch wel aan...3 jaar bleek 4 te zijn en als 2 jaar dan bijna 3 wordt is hij al 7 jaar oud als het uitgewerkt is. En de grap is dat ze hem eerst HEEL goed moeten schoonmaken om dat spul aan te brengen. Dus in die 99 zit ook het schoonpoetsen van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

:s hoe zijn jullie zo lang bezig met een auto te wassen? Ik doe dat in 10 minuten....

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Over kappers:
Ik had altijd een (dames?)kapper waar een meisje zo'n 25 minuten bezig was m'n haar weer netjes te krijgen. De laatste keer zo'n 18 euro. Na m'n verhuizing ben ik daar nog een aantal keer teruggekomen, maar het beviel niet meer. Deels omdat ik als motorrijder een helm op had, waardoor het haar plat was. Na het knippen zag het er dan goed uit, maar de volgende dag was het helmeffect verdwenen en zat m'n haar niet goed meer. Plus dat ze een nieuw meisje hebben, dat voordat ik door had wat er gebeurde met een scheermes aan mijn (minieme) inhammen begon om daar alle korte haartjes weg te halen! WTF?!

Nu heb ik een kapper dichterbij huis gevonden, dat was 23 euro, en in 10 minuten klaar. Ik ben nu dus weer op zoek naar een andere kapper omdat ik de tondeuseoptie liever oversla, maar weet nog niet welke het wordt. Binnenkort op vakantie maar eens een goedkope kapper proberen, dan kan ik het in ieder geval weer even uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Voor de kapper,
http://www.brainwash-kappers.nl/prijzen/#

Als je kort haar hebt, doet een Marokkaanse of Turkse kapper het vaak voor minder met minder franjes. Ook makkelijk voor vrouwen.

Auto wassen;
http://anaccarwash.com/an...c-carwash-breda-spinveld/

Overigens zou ik het niet doen als je een nieuwe auto hebt. Handwas is nog altijd het beste. Maar wel ideaal als je met name zand ed wil afspoelen en goed wilt stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
mux schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:54:
:s hoe zijn jullie zo lang bezig met een auto te wassen? Ik doe dat in 10 minuten....
Welkom in de wondere wereld van auto-detailing ;) Een beetje goed je auto reinigen en beschermlaag meegeven duurt echt wel langer dan tien minuten. Maar je hebt er later ook meer profijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joosie200 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:13:
[...]

Welkom in de wondere wereld van auto-detailing ;) Een beetje goed je auto reinigen en beschermlaag meegeven duurt echt wel langer dan tien minuten. Maar je hebt er later ook meer profijt van :)
Inderdaad interessante afweging - kost tijd (geld waard), kost ook meer geld dan emmer erover, goedkope wasstraat of gewoon nauwelijks wassen, maar het helpt om de verkoopwaarde van je auto op te krikken, dus eigenlijk is het een investering.

Niet eentje die ik zou doen, maar dat heeft ook met bewuste keuze voor een optisch slechtere auto om goedkoper uit te zijn, en de keuze om hem in principe 'op' te rijden, waardoor doorverkoop niet relevant is. Maarja, als morgen zowel ik als m'n vriendin werkeloos worden kost dat geval gewoon teveel aan vaste lasten en moet hij alsnog weg - en zouden we baat hebben gehad bij betere verzorging. Ieder investering (of de keus het niet te doen) blijft een gok.

Doorslaggevend: ik ervaar geen plezier aan wassen van m'n auto (of motor). En ik vind voor iets dat veel tijd kost belangrijk dat ik er zelf plezier aan beleef - of dat de nood gewoon erg hoog is. Aangezien dat geen van beide aan de orde is: lekker laten zitten die doffe lak :P
Maar ik kan me prima voorstellen hoe een ander net zo rationeel tot de keuze zou komen het wel te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik ga om de drie weken naar de kapper en betaal 25 euro (speciaal tarief) anders betaal je 34 euro. Je wordt dan lekker gewassen met hoofdmassage en na het knippen nog keer gewassen en krijg je lekker tonic in je haar (lekker fris!). Gemiddeld is de kapper toch een half tot drie kwatier bezig. Als je drinken wilt zoals koffie/thee/fris/bier dan halen ze het voor je, en er werken relaxte personen en sfeer is voor mij prima. En belangerijkste; ze zijn goed in hun werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

dion_b schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:16:
Maarja, als morgen zowel ik als m'n vriendin werkeloos worden kost dat geval gewoon teveel aan vaste lasten en moet hij alsnog weg - en zouden we baat hebben gehad bij betere verzorging. Ieder investering (of de keus het niet te doen) blijft een gok.
Daar kan je flink wat aan het doen aan als je de auto wilt verkopen. Als de auto nog een paar duizend waard is, is het de moeite waard om hem naar een speciaal poets bedrijf te brengen. Die trutten hem helemaal op. Ze wassen hem, stofzuigen, poetsen en polijsten hem en zorgen zelfs dat je banden weer glimmen. Hij ziet er uit alsof hij zo uit de showroom komt. En hij ruikt zelfs zo.
Dat kost je dan bv 200 euro, maar de waarde van je auto neemt veel sneller toe.

Ik heb een nichtje dat voor zo'n bedrijf werkt. Ik heb wel auto's voor en na behandeling gezien. Sensationeel. Van rijdende kattenbakken tot een mooi glimmend exemplaar.

Het is natuurlijk wel onzin als de hele auto nog maar 1000 euro waard is. Maar dan nog helpt een uitgebreid wasprogramma bij de wasstraat, de stofzuiger en een spuitbus cockpitspray voor je dashboard en je banden. Dat is natuurlijk een tijdelijk effect. Maar het werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:47
RemcoDelft schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:05:
Over kappers:
Ik had altijd een (dames?)kapper waar een meisje zo'n 25 minuten bezig was m'n haar weer netjes te krijgen. De laatste keer zo'n 18 euro. Na m'n verhuizing ben ik daar nog een aantal keer teruggekomen, maar het beviel niet meer. Deels omdat ik als motorrijder een helm op had, waardoor het haar plat was. Na het knippen zag het er dan goed uit, maar de volgende dag was het helmeffect verdwenen en zat m'n haar niet goed meer. Plus dat ze een nieuw meisje hebben, dat voordat ik door had wat er gebeurde met een scheermes aan mijn (minieme) inhammen begon om daar alle korte haartjes weg te halen! WTF?!

Nu heb ik een kapper dichterbij huis gevonden, dat was 23 euro, en in 10 minuten klaar. Ik ben nu dus weer op zoek naar een andere kapper omdat ik de tondeuseoptie liever oversla, maar weet nog niet welke het wordt. Binnenkort op vakantie maar eens een goedkope kapper proberen, dan kan ik het in ieder geval weer even uitstellen.
Is het de schuld van de kapper dat je haar niet meer goed blijft zitten als je een helm op hebt? :+
Overigens is het weghalen van de korte haartjes met een mes juist een (extra) service en krijg je mijns inziens een netter resultaat. Hoort bij een mooie afwerking zullen we maar zeggen. Ik vind het in ieder geval erg netjes als ze dat doen.

Zelf betaal ik 22 euro per knipbeurt, zijn ongeveer 20-30 bezig en het is er altijd prettig. Ze geven ook advies om af en toe je kapsel iets te veranderen, wat ook weer in de smaak valt bij m'n vriendin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ortep schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:43:
[...]

Daar kan je flink wat aan het doen aan als je de auto wilt verkopen. Als de auto nog een paar duizend waard is, is het de moeite waard om hem naar een speciaal poets bedrijf te brengen. Die trutten hem helemaal op. Ze wassen hem, stofzuigen, poetsen en polijsten hem en zorgen zelfs dat je banden weer glimmen. Hij ziet er uit alsof hij zo uit de showroom komt. En hij ruikt zelfs zo.
Dat kost je dan bv 200 euro, maar de waarde van je auto neemt veel sneller toe.

Ik heb een nichtje dat voor zo'n bedrijf werkt. Ik heb wel auto's voor en na behandeling gezien. Sensationeel. Van rijdende kattenbakken tot een mooi glimmend exemplaar.

Het is natuurlijk wel onzin als de hele auto nog maar 1000 euro waard is.
Huidige hebben we voor EUR 2150 gekocht, dat was geen hoge prijs, maar zelfs glimmend zou het niet EUR 200 meer waard worden ;)
Maar dan nog helpt een uitgebreid wasprogramma bij de wasstraat, de stofzuiger en een spuitbus cockpitspray voor je dashboard en je banden. Dat is natuurlijk een tijdelijk effect. Maar het werkt wel
Yup. Dat hebben we gedaan met onze oude Cordoba. Nog EUR 550 gevangen voor iets wat over een maand hoogstwaarschijnlijk niet APK ging halen (hebben we niet met zoveel woorden gezegd, wel netjes de gebreken opgesomd) :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste