Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 2 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 17:32
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/got/detailing/header.png

Welkom in het eerste "grote auto detailing topic."

Je kunt hier een stel azijnpissers vinden die ieder krasje op de lak van hun auto zien alsof de wereld vergaat. :+

:? Wat is detailing?
Detailing is het zo optimaal verzorgen, beschermen en behandelen van een auto, waarbij er voornamelijk veel met de lak wordt gedaan.

Als je in de zon naar de lak van een auto kijkt zie je 99,9% van de keren van die typische ronde krasjes. Deze krasjes, swirls genoemd, horen niet en zorgen ervoor dat de lak er dof en lelijk uit ziet. Het detailen van een auto houdt in dat, onder andere, deze krasjes worden verwijderd zodat er een strakke lak overblijft.

:? Hoe gaat het in zijn werk?
Detailen bestaat voornamelijk uit het schoonmaken, polijsten en beschermen van de lak. Daarnaast wordt er bijv. (vaak) ook zorg gedragen aan evt. rubberen/kunststof delen van een auto d.m.v. het voeden hiervan.

B) Schoonmaken / voorbereiden
Het schoonmaken/voorbereiden van een lak bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Wassen
  • Drogen
  • Kleien
Wassen
Dit klinkt misschien bekend en makkelijk, maar vaak wordt het toch fout gedaan. Hoe vaak ik wel niet zie dat iemand met een borstel/spons en één emmer -vies- water zijn auto staat te wassen....

Het wassen gebeurd middels de twee emmer methode (=2BM/TBM (Two Bucket Method)), dit houdt in dat er gebruik gemaakt wordt van, hoe kan het ook anders, twee emmers. Eentje met schoon "sop" water en één met vies "uitspoel" water. De ene emmer gebruik je dus om schoon water op je auto te gebruiken, zodra je washandschoen/spons vies wordt gebruik je de uitspoel emmer om de handschoen schoon te maken zodat deze weer in de emmer met schoon water gedoopt kan worden.

In 9 van de 10 gevallen wordt er ook gebruik gemaakt van een spons. Sponzen zijn zo'n beetje verboden in het detailwereldje, altijd wordt er gebruik gemaakt van een microfibre (MF) of schapenwollen washandschoen. Een MF washandschoen koop je al voor 3-4 euro bij de Blokker/Marskramer.

Wassen van de wielen
Het wassen van de wielen doe je alvorens je de auto gaat wassen. Dit om geen vuil van de velgen (welke scherpe remstoffen bevatten) op je lak te krijgen. Je gebruikt hierbij bij voorkeur een aparte emmer en andere accessoires dan die je voor de lak gebruikt.

Handige tools voor het wassen van je wielen zijn, kwasten, EZ Detail Brush/Daytona Wheel Brush, een speciale velgenreiniger en een ontvetter/APC voor de banden en wielkasten.

Klik hier voor een HD versie!

Drogen
Het welbekende "droogrijden" klinkt misschien als een leuk excuus om een stukje te gaan toeren maar als je serieus bezig wilt zijn met de staat van de lak kun je beter je auto met de hand drogen.

Voor het drogen wordt vaak gebruik gemaakt van een MF droogdoek, dit is een grote dikke doek die veel water kan opnemen.

Met het drogen van de auto voorkom je kalkvlekken.

Kleien
"Kleien?! Ben je helemaal gek geworden?", krijg ik meestal te horen als ik erover begin. Maar nee, ik ben niet gek geworden, kleien is een doodnormale manier om de laatste vervuiling die in de lak zit te verwijderen. Alles wat je niet met een gewone was-behandeling weg kunt krijgen, krijg je wel weg met kleien. Denk hierbij aan boomhars, dode insecten, teer etc.

Kleien houdt in dat je met een stukje klei en een lubricant (glijmiddel) over lak glijdt. Zorg hierbij dat er genoeg glijmiddel op de lak aanwezig is zodat het niet stroef gaat. Na een tijdje zul je ongeveer dit aantreffen:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/got/detailing/kleien.jpg

Tweakers aan het werk

Natuurlijk wil iedereen eer van zijn werk krijgen, een leuke manier is om een verslagje te schrijven/foto's te laten zien van je detail!

Naam tweakerDatumObject
RSP04-11-2009BMW 3-serie E46RSP in "Het grote auto detailing topic"
S280125-11-2009Daihatsu CuoreS2801 in "Het grote auto detailing topic"
c0ne25-11-2009Alfa 146c0ne in "Het grote auto detailing topic"
deCube07-12-2009Saab 93 cabriodeCube in "Het grote auto detailing topic"
DaMasterPNut08-03-2010Nissan Primera P10Anoniem: 79417 in "Het grote auto detailing topic"

Tot zover deze TS, later vul ik hem aan

[ Voor 18% gewijzigd door deCube op 17-07-2018 15:36 . Reden: Updated image urls ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 16:33

Impry

Rallymedia.nl

Leuk hoor, zeker goed om het in het begin basic te houden en niet meteen met allerlei moeilijke termen/productnamen te beginnen.
Ik ga het in de gaten houden!
Hoe staan detaillers bijv. tegenover een polijstmachine?
En waar is klei + glijmiddel te koop?

[ Voor 8% gewijzigd door Impry op 29-10-2009 20:50 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deCube
Impry, detailers gebruiken eigenlijk altijd een polijstmachine, je hebt twee soorten machines. Excentrische (excenter of dual action genoemd) en roterende (rotary genoemd). De excentrische machine's zijn meer foolproof dan de roterende maar is minder resultaat mee te behalen.

Ikzelf gebruik meestal een rotary en probeer daar ook mee te finishen (= krasvrij maken, als je zwaar polijst maak je namelijk hele kleine krasjes(hologrammen) die je later weer moet verwijderen), als dat niet lukt dan stap ik over naar een d/a.

Enkele webshops:

- www.lekocarhifi.nl
- www.carclean.nl
- www.driven2shine.nl/shop

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:41

tozzke

aka tozzert

Ik ga dit topic zeker volgen. Ik heb zelf mijn vovlo in juni voor het laatst een detailbeurt gegeven en ik heb er nog steeds profijt van (veel makkelijker schoon te houden)

www.carclean.nl is onmisbaar in dit topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door tozzke op 29-10-2009 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Woei, leuk topic dit :)

Ben zelf ook altijd op zoek om mijn auto steeds beter te laten glimmen :P
Eerst heb ik gewerkt met Auto-Glym maar daar ben ik achteraf totaal niet over te spreken. Veel swirls, lang bezig en niet echt een diepe glans in de lak.

Toen ben ik via via bij Meguairs gekomen en dat is wel echt super goed spul :). Hiervan heb ik de shampoo, het klei-setje, de SwirlX, en de microvezel doeken.

Daarna heb ik een clinic gezien waar ze gebruik maken van SmartWax en mijn god, dat werkt nog makkelijker dan Meguairs!

Mijn auto glimt als nooit te voren en ik ben elke week minder dan 2 uur bezig :D.

Eerst rook mijn auto naar frisse bijna exotische geuren. Nu naar kauwgomballen :D

Ik zal mijn auto nog een keer helemaal goed wassen, waxxen en alles en dan gooi ik er wat foto's in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Hoe komen die swirls er eigenlijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik gehoord heb, is door het teveel wassen in wasstraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125609

Heb laatst voor het eerst echt eens goed mijn auto gepoetst, had de auto nog nooit zo mooi gezien!
Had Poorboys spullen gebruikt, wat volgens mij best goed spul is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:01:
Wat ik gehoord heb, is door het teveel wassen in wasstraten.
Volgens mij kan dat zelfs met normaal wassen, of met vuil dat je bijv. er te hard afspuit met water, wat zo langs de lak afschuurt ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Als je je auto machinaal goed laat poetsen door een professional/hobbyist, en daarna alles zelf goed bijhoud (dus werken met goed spul etc.) , krijg je dan nog swirls na verloop van tijd? Dus m.a.w. heeft het weer/tijd invloed op swirls?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 125609 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:04:
[...]

Volgens mij kan dat zelfs met normaal wassen, of met vuil dat je bijv. er te hard afspuit met water, wat zo langs de lak afschuurt ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Als je je auto machinaal goed laat poetsen door een professional/hobbyist, en daarna alles zelf goed bijhoud (dus werken met goed spul etc.) , krijg je dan nog swirls na verloop van tijd? Dus m.a.w. heeft het weer/tijd invloed op swirls?
Ja inderdaad, daar kan het ook van komen :P. Maar als ik soms auto's zie die uit de wastraat komen dan denk ik ook wel van: "Oef :X "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 18:20

Arfman

Drome!

Eindelijk, een detailingtopic! _O_
Mooie TS, zal hierzelf veel gaan posten :)
ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:59:
Hoe komen die swirls er eigenlijk in?
Meerdere redenen. Swirls zijn kleine krasjes in de blanke toplaag, die relatief zacht is.

-modder/vuil eraf poetsen met een doekje
-auto afspuiten met hoge druk zonder eerst het grove vuil te verwijderen
-wasstraten (weet niet hoe het met de moderne textielstraten zit eerlijk gezegd)
-(nieuwe) MF droogdoek waar een vuiltje inzat (mijzelf overkomen)
-wassen met een spons, waardoor je het vuil over de auto trekt
-met 1 emmer voor zowel zeep als afspoelen de auto wassen, waardoor je het vuil elke keer weer op de auto legt en eroverheen krast

Ga zo maar door.
Anoniem: 125609 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:04:
Ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Zijn hier mensen die hun auto hebben laten polijsten? Zo ja, hoe lang geleden? En hoe zit het met je swirls?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:09:
[...]

Ja inderdaad, daar kan het ook van komen :P. Maar als ik soms auto's zie die uit de wastraat komen dan denk ik ook wel van: "Oef :X "
Meeste mensen zouden dat ook niet doen denk ik als ze weten wat het met hun lak doet. Zijn meestal ook leasebakken, die geven er niet zoveel om ;)

Enige waarvoor ik bij wascentra kom is inschuimen+afspuiten met hoge druk, maar volgens mij is dat al niet al te best in zo'n kleine ruimte met zo'n harde straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Anoniem: 125609 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:13:
[...]

Meeste mensen zouden dat ook niet doen denk ik als ze weten wat het met hun lak doet. Zijn meestal ook leasebakken, die geven er niet zoveel om ;)

Enige waarvoor ik bij wascentra kom is inschuimen+afspuiten met hoge druk, maar volgens mij is dat al niet al te best in zo'n kleine ruimte met zo'n harde straal.
Klopt, die straal is veel te hard. Ik heb begin dit jaar een hogedrukspuit gekocht, weet zo het merk niet meer maar het was een blauwe, vrij goedkoop (80 euro ofzo) en met een flesje voor zeep. Daar kun je prima Snow Foam indoen, kun je de auto lekker op je oprit inschuimen. Je ziet de vervuiling er gewoon aflopen. Zal nog wel een keer een stappenplan posten over hoe ik mijn auto was, wat eigenlijk een kopie is van Dibbuz z'n methode (bekende detailer van het Seat forum, is hier ook wel actief geloof ik).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm... ik gebruik ook altijd de hogedrukspuit om het meeste vuil eraf te halen. Niet meer doen dus :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arfman schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:16:
[...]

Klopt, die straal is veel te hard. Ik heb begin dit jaar een hogedrukspuit gekocht, weet zo het merk niet meer maar het was een blauwe, vrij goedkoop (80 euro ofzo) en met een flesje voor zeep. Daar kun je prima Snow Foam indoen, kun je de auto lekker op je oprit inschuimen. Je ziet de vervuiling er gewoon aflopen. Zal nog wel een keer een stappenplan posten over hoe ik mijn auto was, wat eigenlijk een kopie is van Dibbuz z'n methode (bekende detailer van het Seat forum, is hier ook wel actief geloof ik).
Ik had idd ook gekeken naar het stappenplan van Dibbuz op Seat-Online. Had laatst de auto erg goed gewassen, daarna black hole gebruikt, ex-p en daarna de carnauba wax. Allemaal van Poorboys World.

Kleien had ik overgeslagen (heel slecht blijkbaar), maar daar gaat me toch te veel tijd inzitten voor mij denk ik. Volgende bestelling bij carclean bestel ik wel een klei bar erbij.

Ik sta altijd versteld wat een goede detailbeurt kan doen bij een auto. Kijk erg vaak bij het show-off gedeelte op het forum van CarClean. Wat kan dat een auto veranderen!

Iemand trouwens enig idee hoe duur het is om je auto te laten doen bij een hobbyist? Polijsten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe vaak per jaar moet je je auto eigenlijk echt goed poetsen? En is het aan te raden in bepaalde tijden van het jaar of toch niet? Welk merk is eigenlijk beter: poorboys of meguairs?

Meteen eff wat vragen in dit topic gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat versta je onder goed poetsen?

De auto compleet detailen doe ik 2x per jaar. De eerste keer als de meetings net beginnen, en de tweede keer als de winterwielen erop gaan.

De auto wassen, waxen en SwirlX gebruiken doe ongeveer om de maand.
De auto wassen en beschermen doe ik om de 2 weken :)

En wat beter is... Ik ben helemaal over naar SmartWax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Zo, dit topic ga ik ook in de gaten houden.

Ik deed mijn motor altijd met autoglym, maar ben nu overgestapt naar meguairs.

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deCube
Blueone schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:51:
Hoe vaak per jaar moet je je auto eigenlijk echt goed poetsen? En is het aan te raden in bepaalde tijden van het jaar of toch niet? Welk merk is eigenlijk beter: poorboys of meguairs?

Hoe vaak je hem poetst hangt af van wat je precies doet tijdens het poetsen. Als je bijv. één keer je hele auto swirl/krasvrij maakt kun je dit 1 of 2x per jaar met een relatief fijn polijstmiddel bijwerken. Bedenk wel dat je tijdens het polijsten (en dan bedoel ik niet het gebruik maken van een polijstmiddel met fillers) iedere keer een laagje van de lak weghaalt.

Wanneer je het doet maakt niet echt uit, maar vaak doen mensen het voor de winter. Met extra duurzame bescherming en voor de zomer met meer een concours wax.

Wat beter is laat ik helemaal aan jezelf over, er zijn tal van fora waar dit allemaal op te vinden is. Zal binnenkort wat sites erop zetten maar kijk bijv. naar www.autodetailing.nl (ben ik vrij actief) en www.detailingworld.co.uk.

Er zijn trouwens veeeeel meer merken dan Meguiars en Poorboy's World. Ik gebruik producten van o.a.:
  • Chemical Guys
  • Menzerna
  • Wolfgang
  • Clearkote
  • Gloss-It
  • Dodo Juice
  • Bilt Hamber
  • Autoglym
  • Swissvax
  • etc.
Voor ieder doel heb ik meerdere verschillende producten die ik gebruik afhankelijk van de lak.

Voor wie het leuk vind kan ik wel wat werk van mij laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/ford_f250_0909/hdr1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/jaguar_xkr_0809/na7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_mrt/final1.jpg
50/50 na één pass, dit is nog niet klaar
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/5050_2.jpg
Dit is klaar:
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish5.jpg

En dit ben ik in actie. :9

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/dennis_in_actie.jpg

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

leuk shirt! +1

leuk topic. Ik moet mijn auto ook nog zo hard aanpakken. Zou echt dankbaar werk zijn. Drie dingen houden me vooralsnog tegen:
- tijd
- geen zin om als een autonerd hier op de straat publiekelijk een dag met mijn auto bezig te zijn
- ik kan niemand vinden die het voor me wil doen (ik zoek eigenlijk van die gastjes rond de 20 zoals je ze bij extreme makeover op meguiar forum vindt) tegen materiaalkosten en loon.

meguiar was echt goed bezig met dat forum maar volgens mij hebben ze de fout gemaakt te regide te zijn in producbesprekingen (wegmodden wat niet meguiar is). Daar hebben sites als carclean mooi overheen geklapt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jazzper op 29-10-2009 23:59 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woow, prachtige resultaten! Wat is dat voor pick-up? Moet wel enorm veel werk geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
CarClean mod precies hetzelfde. :P Alleen dan anders.

Een echt onafhankelijk forum is www.autodetailing.nl, helaas is het daar soms tamelijk rustig maar is een hele leuke groep vaste members!

@ shirt, bedankt. :D
Anoniem: 125609 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:00:
[...]

Woow, prachtige resultaten! Wat is dat voor pick-up? Moet wel enorm veel werk geweest zijn.
Dat is een F250, 5l turbodiesel. Erg ziek ding. Om een indruk te geven:

Ja, op de achtergrond hoor je iemand ons uitschelden. :+

[ Voor 55% gewijzigd door deCube op 30-10-2009 00:14 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Anoniem: 125609 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:00:
[...]

Ford F250. :)

Hoeveel PK heeft ie eigelijk? En qua verbruik? 15 liter / 100km?

[ Voor 12% gewijzigd door Snake op 30-10-2009 00:16 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Snake schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:15:
[...]

Ford F250. :)

Hoeveel PK heeft ie eigelijk? En qua verbruik? 15 liter / 100km?
Zou ik je niet kunnen vertellen. Zal het morgen eens navragen als ik het niet vergeet. Hij heeft in ieder geval een koppel waar je eng van wordt.
M3rcury schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:28:
Zo, dit topic ga ik ook in de gaten houden.

Ik deed mijn motor altijd met autoglym, maar ben nu overgestapt naar meguairs.
Doe je je (leen-)Abarth ook weleens? :9~

[ Voor 29% gewijzigd door deCube op 30-10-2009 00:24 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Blueone schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:51:

Ik was m'n auto ongeveer 1 x per maand, 3 weken. Meer tijd heb ik simpelweg niet, anders deed ik het elke 2 weken.

Wat slim is, is om de auto voor de winter 1 of 2 keer goed in de wax te zetten, en ook alle hoekjes en gaatjes mee te nemen daarin. Op die manier krijgt het pekel minder kans om in te vreten. Ik heb hem vorige week gewaxed, volgende keer als ik hem was ga ik dat weer doen. Werkt ook veel prettiger, je ziet het vuil er gewoon aflopen.

PB of Meg's is zo geen antwoord op te geven. Meg's consumentenspul is genig, maar niet je van het. Als je dat afzet tegen PB zijn die producten beter, maar Meg's heeft ook professioneel spul. Maar er zijn (zoals aangegeven) veel meer merken, elk met z'n eigen specialiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

deCube schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:20:

Doe je je (leen-)Abarth ook weleens? :9~
Ja, want ik vind het gewoon leuk om te doen :)

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/3038/dsc03808h.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door M3rcury op 30-10-2009 08:52 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:49

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb wat turtle-wax ice gekocht omdat dat makkelijk te verwerken zou zijn en inderdaad, supermakkelijk aanbrengen en uitpoetsen. Eerst gewassen met de shampoo (had al een wash-mit) met 2 emmer-methode (eerst afgespoeld met tuinslang), dat droogt al goed op zonder al te veel water op de auto. Dat beetje wat er nog op lag eraf gezeemd. Daarna met de liquid wax aan de slag gegaan, met de bijgeleverde pad een dunne laag op de auto aanbrengen, laten drogen en daarna uitpoetsen met een microvezeldoek. Je hoeft niet hard te duwen, boenen of wat dan ook. Gewoon rustig uitpoetsen. Aanradertje dus, makkelijk in gebruik en hij glanst weer mooi.

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/24pmagy.jpg

Telefoonfototje, 3 dagen na de poets-sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Mooie reflectie! Ben benieuwd naar de duurzaamheid van die wax.

Goed dat je trouwens met de TBM wast!

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Goh leuk dat het detailen hier ook leeft.
Ik was voorheen flink actief op het Meg forum en later ook overgestapt naar het carclean forum zodra ik van Tim vernomen had dat hij zelf een forum ging opzetten.
Goeie gozer is het en je moet voor de gein eens bij ze langs gaan in Bergschenhoek. Hij heeft een pracht Audi (r8).

Laatste tijd steeds minder in de gelegenheid om auto's te detailen maar ik hou me eigen karretje toch nog wel redelijk goed bij. Ik gebruik voornamelijk Meguair's, Poorboys en diverse andere producten. Vooral de Meguiar's ultimate quick detailer is een leuk middeltje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Ik ben ook wel een poetsertje volgens de detailing-methodes, incl. polijstmachine etc.

Uit de oude doos een piccie van m'n vers gepoetste wagen eerder dit jaar:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/Fotoshoot%20080309/DSC05991.jpg?t=1257076137

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/Fotoshoot%20080309/DSC05989.jpg?t=1257076140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Die ziet er inderdaad strak uit! Van dichtbij (met flits) ook geen swirls? :)

En Meg's UQD is inderdaad top. Als je de auto gewassen hebt even napoetsen met UQD en een MF doek, ziet-ie er weer extra goed uit.

Misschien nog een tip: ik heb altijd UQD bij me en een MF doek, in de kofferbak. Als ik dan vogelpoep op de auto zie, kan ik het meteen weghalen. Vogelpoep vreet namelijk enorm in, en da's enorm lelijk en zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Daarvoor heb ik een plantenspuit met gewoon kraanwater en een zeem in de auto liggen. Even inspuiten, zeem erover en klaar. :) Je moet het dan wel dezelfde dag nog weghalen, want als de vogelpoep een beetje opdroogt krijg je het met gewoon water niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:42

seninha

god's right foot

Sinds verleden week heb ik deze auto voor de deur:

[img=400,278]http://lh4.ggpht.com/_j6X7YRdMniE/SuwoVQuabLI/AAAAAAAAEx4/F3nSmLyK7Ts/s400/Audi%20A4%20Vooraanzicht.jpg"[/img]

Is van een vriend van ons die voor langere tijd naar het buitenland moet en daarom mij gevraagd heeft om deze voor hem te verkopen.
Nu is het zo dat deze een licht beige bekleding heeft.

[img=400,265]http://lh6.ggpht.com/_j6X7YRdMniE/SuwoFvnn21I/AAAAAAAAExg/O9EMsMKoMfI/s400/Audi%20A4%20Zijaanzich%20open.jpg"[/img]

Is erg mooi om te zien maar ook aardig vies :|
Veiligheids riemen zitten vol met zwarte vlekken net zals de vloerbedekking.

Dashboard en stoelen zal geen probleem zijn om schoon te maken.
Probleem wordt dus hemel en vloerbedekking.

Wat kan ik het beste aanpakken en dit goed schoon te krijgen? Is een stoomcleaner een idee, of kan ik beter iets anders gebruiken (bv spuitbus met schoonmaak spul)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Een tapijtreiniger schijnt goed te helpen voor bekleding. Dat is een watersproeiende stofzuiger zeg maar.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Zo, weer een nieuwe Tech wax :9 kan ik na de tentamens mooi weer ff poetsen :) Auto is ook weer hard aan kleien toe, *** bomen die hier in de straat staan ;(

[ Voor 33% gewijzigd door M3rcury op 01-11-2009 21:20 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

AtleX schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:22:
Daarvoor heb ik een plantenspuit met gewoon kraanwater en een zeem in de auto liggen. Even inspuiten, zeem erover en klaar. :) Je moet het dan wel dezelfde dag nog weghalen, want als de vogelpoep een beetje opdroogt krijg je het met gewoon water niet meer weg.
Met een zeem trek je eventueel aanwezige korrels zand of ander vuil over de lak met als gevolg swirls. Een microfiber doek is echt beter hiervoor, kost een paar euro bij de Action/Wibra/etc. :)
seninha schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:43:

[afbeelding]

Is van een vriend van ons die voor langere tijd naar het buitenland moet en daarom mij gevraagd heeft om deze voor hem te verkopen.

[afbeelding]

Wat kan ik het beste aanpakken en dit goed schoon te krijgen? Is een stoomcleaner een idee, of kan ik beter iets anders gebruiken (bv spuitbus met schoonmaak spul)
Wat is het? Stof of leer? Hemelbekleding wil denk ik goed met een waterstofzuiger (of hoe je zoiets ook noemt), voor leer is Zymol Leather Cleaner en Leather Care echt topspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor de bekleding gebruik ik een tapijtreiniger (in de detailwereld ook wel "extractor" genoemd) i.c.m. een APC (All Purpose Cleaner) en een speciale borstel. Zorg trouwens wel dat je een kleine kop bij de extractor krijgt.

Voor het leer maak ik gebruik van spullen van het merk Leather Master maar dat vind je niet op iedere hoek.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 12:53
Oeh, gaaf, een detailing topic. :9

Ik ben er inmiddels aardig aan verslingerd. Begonnen met Autoglym, nu een aardige collectie Meguiars, Poorboys World, Monello en wat aanvullingen van Mothers en Wolfgang op de plank. Daarbij een DAP500 machine, geweldig ding. Onlangs bij Carclean langsgeweest voor een workshop, uiteraard de kofferbak weer volgeladen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zou zoals al word geroepen een extractor gebruiken. En voor het leer Gliptone. :)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 10:18
Afbeeldingslocatie: http://server.davesmits.nl/polijsten/1.jpg

dat is het resultaat van polijsten en waxoil... was helemaal meguiars man, maar waxoil is ook wel erg mooi spul!

en zogauw de meguiars op is ga ik smartwax aanschaffen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

B-Buster schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:59:
Oeh, gaaf, een detailing topic. :9

Ik ben er inmiddels aardig aan verslingerd. Begonnen met Autoglym, nu een aardige collectie Meguiars, Poorboys World, Monello en wat aanvullingen van Mothers en Wolfgang op de plank. Daarbij een DAP500 machine, geweldig ding. Onlangs bij Carclean langsgeweest voor een workshop, uiteraard de kofferbak weer volgeladen.

[...]

Ik zou zoals al word geroepen een extractor gebruiken. En voor het leer Gliptone. :)
Thanks voor jullie reply.
Bekleding is leer en daar heb ik al spul voor (die gebruik ik voor mijn eigen auto ook al)

Zoals ik al zei gaat het om de vloer/koffer bak bekleding en riemen. Die zijn volgens mij het moeilijkst te reinigen.

Ik zie dat ik een extractor moet gebruiken, weet alleen niet wat ik me daar bij moet voorstellen :X

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Een extractor = wat ik eerder zei, een water/sop-spuitende stofzuiger. Ook wel een tapijtreiniger.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Leuk topic dit, kom hem nu pas tegen maar zie nu al een hoop leuke dingen erin staan.

Ben zelf werkende bij de volvo hier verderop als autopoetser en als 'hobby' poets ik ook graag mijn auto.

Begonnen met de grootste krassen eruit te halen met Commandant, in de wax zetten, en die basis dingen, en nu aan het verdiepen in polijsten (handmatig of met een machine) om de ellendige swirls eruit te halen.
En ja die heb ik:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/Afb002-1.jpg
Duidelijkste foto die ik heb haha. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

c0ne schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:01:
Een extractor = wat ik eerder zei, een water/sop-spuitende stofzuiger. Ook wel een tapijtreiniger.
OK thanks. Zal morgen even kijken waar ik zo'n ding huren.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Joopieboy schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:01:
Leuk topic dit, kom hem nu pas tegen maar zie nu al een hoop leuke dingen erin staan.

Ben zelf werkende bij de volvo hier verderop als autopoetser en als 'hobby' poets ik ook graag mijn auto.

Begonnen met de grootste krassen eruit te halen met Commandant, in de wax zetten, en die basis dingen, en nu aan het verdiepen in polijsten (handmatig of met een machine) om de ellendige swirls eruit te halen.
En ja die heb ik:
[afbeelding]
Zo de ......! Dat wordt een leuke 50/50. :D
seninha schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:08:
[...]

OK thanks. Zal morgen even kijken waar ik zo'n ding huren.
Bij de Boels of drogist worden die dingen wel verhuurd. Nogmaals, zorg dat je een kleine kop erbij krijgt anders heb je er geen ruk aan namelijk. :9 Evt. heb ik er ook wel één te huur.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:03
Joopieboy schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:01:

En ja die heb ik:
[afbeelding]
Daar ga je handmatig niet echt veel resultaat op krijgen. Of je moet wel heel sterk zijn.
Lijkt me inderdaad werk voor een DAP. Ga je mooie resultaten mee halen op je R19. ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 16:35

Hayfork

Drinkin&Boardin

Wil iemand nog oefenen?
Staat hier nog een aardig vieze Alfa Romeo 156 in Verde Ammazonia, inclusief lak van andere auto en lichtlederen bekleding die een behandeling nodig heeft.

Wie voelt zich geroepen? Regio Zuid-Oost NL

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 18:54

aKra

Intentionally left blank.

Oefenen zelfs, ben bang dat je moet gaan betalen voor deze diensten maat... Apparatuur, en spullen zijn zeker niet goedkoop als je een echte detailer-fan bent ;)

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 16:35

Hayfork

Drinkin&Boardin

Nou vraag ik me wel af. Wat vraag je dan voor zoiets. Puur uit interesse. Mijn post was meer als geintje bedoeld maar nu we het er toch over hebben?

Toen ik mijn auto kocht heb ik gezien dat de handelaar een 'autopoetser' 100 euro overhandigde toen we de auto ophaalden.

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:42

Flotter

Pelipper!

Mijn auto na een een poetsbeurt met Sonax polijst-en-wax-in-één-spul :D
Afbeeldingslocatie: http://flotter.nhlrebel.com/pics/2009-08-02/DSC_6082small.jpg

Ziet er leuk uit dacht ik, maar na een paar dagen begonnen de kunstof delen (bumpers e.d.) alweer wat dof te worden :(

Wat is een goede manier om de verf weer goed glanzend en fel rood te krijgen? Polijsten met Commandant, of zijn er betere methodes?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Hayfork schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:16:
Nou vraag ik me wel af. Wat vraag je dan voor zoiets. Puur uit interesse. Mijn post was meer als geintje bedoeld maar nu we het er toch over hebben?

Toen ik mijn auto kocht heb ik gezien dat de handelaar een 'autopoetser' 100 euro overhandigde toen we de auto ophaalden.
Voor 100 euro ben ik 5 uurtjes aan het werk. Dat betekend dat je een "wash 'n wax" krijgt, dan wordt de auto dus niet gepolijst.
Flotter schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:23:
[afbeelding]

Ziet er leuk uit dacht ik, maar na een paar dagen begonnen de kunstof delen (bumpers e.d.) alweer wat dof te worden :(

Wat is een goede manier om de verf weer goed glanzend en fel rood te krijgen? Polijsten met Commandant, of zijn er betere methodes?
Helemaal voorkomen gaat niet lukken. Je zou de auto inderdaad kunnen polijsten (gebruik alsjeblieft geen Commandant :P) en daarna met een goede wax/sealant beschermen en dit regelmatig bijwerken. Zeg, iedere 3 maanden een nieuw laagje wax/sealant.

Zo'n "all-in-one" product klinkt leuk en is een goede basis voor een wax maar biedt niet de volledige bescherming van een echte wax trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door deCube op 03-11-2009 10:44 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

deCube schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:53:
[...]

Zo de ......! Dat wordt een leuke 50/50. :D
Dat denk ik ook ja. :P
S2801 schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:56:
[...]

Daar ga je handmatig niet echt veel resultaat op krijgen. Of je moet wel heel sterk zijn.
Lijkt me inderdaad werk voor een DAP. Ga je mooie resultaten mee halen op je R19. ;)
Handmatig heb ik al eens geprobeerd met 'gewone' poetspullen en buiten wat glimmen verder niet extreem veel glans terug, swirls etc blijven gewoon zitten.

Maar sja, zelf de kennis niet voor met een machine te poetsen, dus binnenkort een poets bedrijfje aanschrijven denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:50:
[...]

Dat denk ik ook ja. :P

[...]

Handmatig heb ik al eens geprobeerd met 'gewone' poetspullen en buiten wat glimmen verder niet extreem veel glans terug, swirls etc blijven gewoon zitten.

Maar sja, zelf de kennis niet voor met een machine te poetsen, dus binnenkort een poets bedrijfje aanschrijven denk ik. :)
Daarna dan verkopen? ;) Ziet ie er wel netjes uit bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bedoel ik, als je de lak nu ziet. :X

Dan zullen er wel mensen zijn die afhaken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Tja, machinaal laten polijsten enzo kost 150 euro ofzo? Dan stijgt de verkoopwaarde van dat ding van 100 naar 120 euro dus niet echt de moeite :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sick Nick schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:56:
Tja, machinaal laten polijsten enzo kost 150 euro ofzo? Dan stijgt de verkoopwaarde van dat ding van 100 naar 120 euro dus niet echt de moeite :+
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik weet wie het zegt Lers, dat scheelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:14
Waar ik werk poetsen (en waxen/banden mooi zwart maken) ze de auto voor 100-120 euro dacht ik. Ziet er wel heel mooi uit, en de meestje krasjes zijn wel weg... Maar ik denk dat het nog wel veel mooier kan (met Autoglym gedaan meende ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Waarom steek je nog geld in die kar Joopieboy? Ik dacht dat je hem wou verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:07

Youk

Volvo For Life

Een mooiere presentatie kan de verkoop stimuleren natuurlijk.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat zeker en de lak is niet helemaal netjes op het moment, liefste doe ik het zelf om met een vriend/kennis, maar die jongen die ik ken heeft niet veel tijd.

En verkopen ben ik mee bezig, staat al een tijdje op speurders dus ben eens benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
maarud schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:26:
Waar ik werk poetsen (en waxen/banden mooi zwart maken) ze de auto voor 100-120 euro dacht ik. Ziet er wel heel mooi uit, en de meestje krasjes zijn wel weg... Maar ik denk dat het nog wel veel mooier kan (met Autoglym gedaan meende ik)
Waarschijnlijk zit die lak dan vol met hologrammen. Iets wat je als detailer juist afwerkt/voorkomt. ;)

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:14
deCube schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:26:
[...]

Waarschijnlijk zit die lak dan vol met hologrammen. Iets wat je als detailer juist afwerkt/voorkomt. ;)
wat zijn dat precies?

Wel mooi topic trouwens, ik waste de auto altijd met 1 emmer maar dat doe ik dus ook nooit weer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Hologrammen zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.cleanyourcar.co.uk/generalImg/rotary_guide/02-buffertrails.jpg

In de schaduw zie je ze niet, en dan lijkt de auto onwijs mooi gepoetst. Zet je hem in de zon, krijg je de schrik van je leven.

In feite zijn het hele kleine krasjes die door een polijstmachine (meestal rotaries) worden gemaakt bij een te grove combinatie voor de lak. In het engels wordt het daarom ook wel "buffertrails" genoemd.

Ze zijn niet slecht, maar als je ze krijgt moet je met een lichtere combinatie afwerken.

EDIT: ik lees net dat het met Autoglym wordt gedaan, dan zou het ook weleens SRP (Super Resin Polish) gedaan kunnen zijn. Dit is een polijstmiddel die vooral "fillers" bevat, deze vullen de krasjes in principe alleen en het werkt maar tijdelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door deCube op 03-11-2009 17:05 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Hetzelfde geld voor de professionele lijn van Autoglym zover ik weet. Die houden gewoon erg van fillers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
SRP= alabastine voor de lak :+

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

deCube schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:01:

EDIT: ik lees net dat het met Autoglym wordt gedaan, dan zou het ook weleens SRP (Super Resin Polish) gedaan kunnen zijn. Dit is een polijstmiddel die vooral "fillers" bevat, deze vullen de krasjes in principe alleen en het werkt maar tijdelijk.
Of de Radiant Wax Polish, kan me nog een groot blik in jouw kelder herinneren uit de UK :D
Heerlijk spul trouwens, SRP, zo lang je maar weet (en de eigenaar van de auto) dat zodra de waxlaag die er op gaat er af is, het effect weg is. Maar heerlijk als je even snel je auto weer hoogglans wilt hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Blamm op 03-11-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 10:18
Flotter schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:23:
[afbeelding]

laten polijsten en met een goede wax of sealant laten behandelen (waxoyl?))

of zelf proberen met bv meguiars 3 stappen dingetje paint cleaner --> polishen --> sealen (waxen)

[ Voor 7% gewijzigd door Reloader op 03-11-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Blamm schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:55:
[...]

Of de Radiant Wax Polish, kan me nog een groot blik in jouw kelder herinneren uit de UK :D
Heerlijk spul trouwens, SRP, zo lang je maar weet (en de eigenaar van de auto) dat zodra de waxlaag die er op gaat er af is, het effect weg is. Maar heerlijk als je even snel je auto weer hoogglans wilt hebben.
Haha, ja, dat was 5 liter! :P Ben benieuwd hoeveel Matthijs daar ondertussen van gebruikt heeft.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

deCube schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:01:
Hologrammen zien er zo uit:

[afbeelding]

In de schaduw zie je ze niet, en dan lijkt de auto onwijs mooi gepoetst. Zet je hem in de zon, krijg je de schrik van je leven.
WTF! Hoe kom je aan die foto van mijn auto! Zo zag mijn motorkap er ook uit na een "poetsbeurt" bij de garage waar ik hem gekocht was (wist ik veel toen). Weg kunnen krijgen met AG SRP gelukkig, maar dat was eens maar nooit weer.

offtopic:
Kenteken van die Altea begint toch niet toevallig met 79? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Ik kan met zekerheid zeggen dat 95% van de poetsbedrijven dit soort broddelwerk aflevert.
Een auto polijsten kost gewoon tijd. In mijn uppie red ik het al nauwelijks om alleen de buitenkant te wassen, kleien en polijsten. Dan kom ik nog geens toe aan wax en andere dingen.
Dus als zij dat in 2-4 uur voor elkaar boxen dan krijg je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:42

Flotter

Pelipper!

deCube schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:42:
[...]

Helemaal voorkomen gaat niet lukken. Je zou de auto inderdaad kunnen polijsten (gebruik alsjeblieft geen Commandant :P) en daarna met een goede wax/sealant beschermen en dit regelmatig bijwerken. Zeg, iedere 3 maanden een nieuw laagje wax/sealant.

Zo'n "all-in-one" product klinkt leuk en is een goede basis voor een wax maar biedt niet de volledige bescherming van een echte wax trouwens.
Goed, geen Commandant gebruiken... Maar heeft iemand tips wat dan wel goed spul is?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Flotter schreef op woensdag 04 november 2009 @ 09:42:
[...]

Goed, geen Commandant gebruiken... Maar heeft iemand tips wat dan wel goed spul is?
Zoals al eerder gezet het 3 stappen systeem van meguairs. Werkt echt wel ok, en met de consumenten producten kan er weinig mis gaan :)

Edit: mothers heeft geloof ik een soort paint hersteller voor rood. Anders moet je even carclean mailen, die hebben het ook aan een vriend van mij aangeraden met een fiat coupe, en het werkt echt ok.

Om de worden van Tim even te herhalen: Als dit niet voor je werkt, werkt niks goed genoeg voor je.

[ Voor 30% gewijzigd door M3rcury op 04-11-2009 10:33 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 14:07

RSP

Cool! Ik ben zelf ook wel eens lekker bezig geweest. Ik kan het niet echt detailing noemen maar meer een grote schoonmaakbeurt. Qua materialen heb ik wat Meguiar's spullen uit Amerika meegenomen (kost echt geen drol daar ... ). Het resultaat is over 't algemeen dat je langdurig in een mooie schone auto rond kan rijden. Echter, als ik veel op de snelweg ben, en zeker met het huidige weer, is er eigenlijk niet tegenaan te poetsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.triangle-studios.com/private/clean_01.jpg
Zo begin je natuurlijk vaak, alles is smerig en vuil. Tijd voor een poetsbeurt :-)

Afbeeldingslocatie: http://www.triangle-studios.com/private/clean_02.jpg
Eerst gaat alles volledig schoon, spuiten en schuimen werkt vaak het beste. Daarna afspoelen en droogmaken met een microvezel doek (die dingen nemen echt een hoop vocht op).

Afbeeldingslocatie: http://www.triangle-studios.com/private/clean_03.jpg
Hier staat hij nog lekker nat te wezen. Op een goede dag kan ik zo 'n paar uur bezig zijn met een wasbeurt. Leuke vrijetijdsbesteding als je het mij vraagt!

Afbeeldingslocatie: http://www.triangle-studios.com/private/clean_04.jpg
De glans komt weer terug, deze foto is genomen nadat we hem hebben behandeld met de Meguiar's wax. Je moet je even in het zweet werken, maar het is zeker de moeite waard.

Afbeeldingslocatie: http://www.triangle-studios.com/private/clean_05.jpg
Ook van binnen moet alles goed schoon zijn, daarom alles even d'r uit en goed stofzuigen. Het interieur maken we ook schoon met een voedend/verzorgend product voor kunststoffen en leer.

Afbeeldingslocatie: http://www.triangle-studios.com/private/clean_06.jpg
Het resultaat :-) Het is altijd wachten op de eerste dikke vlieg die tegen je voorruit slaat, maar toch geeft het een goed gevoel om in een schone auto te rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Voor rode auto's (die nu rose zijn) is het een kwestie van 1x goed behandelen met bv:

-Polishing hand pad (zoek op euro op carclean.nl) i.c.m.
-Monello Finale Mezzo (ook zo te vinden daar)
Daarna:
-Polishing hand pad i.c.m.
-Monello Raffini Finale

Daarna een goede wax eroverheen bijvoorbeeld een goede wax eroverheen en regelmatig nabehandelen met de polishing pad en Finale. Je kan kiezen voor een product als ColorX van Meguiar's. Hierin zit een cleaner, voedende polish een een beetje wax in. Dit product haalt elke keer dat eerste beetje oxidatie weg. Daar is dit product voor bedoeld, niet voor lakken met blanke lak.

• Marcusso
Wat is het stil hier. Zeker te koud om goed te wassen. :+

Maandag 16 20% Korting op alles van Meguiars bij carclean.nl, en daarna op 26 November 20% op alles van DODO. Moet nog een APC en glass cleaner hebben, dus komt wel goed uit.

Dit is trouwens mijn detail avontuur tot nu toe. Heb naast deze wagen ook nog de Mazda van mij vader en een A4 cabriolet gedaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Marcusso op 12-11-2009 13:22 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/102uoe9.jpg

De wax blijft goed zitten, ook nu nog netjes druppelvorming :9 En als je weg rijd een golf water wat van je auto af waait :D

[edit]

Even betere foto, zo'n HTC blijft baggerfoto's maken qua kleur want hij is toch echt zilver en niet paars-achtig :P

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2qukllu.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Sick Nick op 17-11-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

De abarth vandaag lekker in de wax gezet, maar damn wat wordt het snel donker :X

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
M3rcury, welke wax heb je gebruikt?

Ziet er goed uit Sick Nick. Al vind ik de druppels, beading wordt dat genoemd, al vrij groot.

Toevallig gisteren een foto gemaakt van de Saab van mijn vader na een laag BH Auto-balm en een laag M16.

Afbeeldingslocatie: http://dennisenderink.nl/ad/43244133.jpg
iPhone foto

[ Voor 29% gewijzigd door deCube op 17-11-2009 19:33 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag maar even nieuwe spullen besteld:
-3 Microvezel doeken
-2 Padzzzzzzzzzzz
-Glasreiniger
-SmartDressing (voor de kunstofdelen).

Dan maar eens kijken wat het doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

deCube schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:30:
M3rcury, welke wax heb je gebruikt?

Ziet er goed uit Sick Nick. Al vind ik de druppels, beading wordt dat genoemd, al vrij groot.

Toevallig gisteren een foto gemaakt van de Saab van mijn vader na een laag BH Auto-balm en een laag M16.

[afbeelding]
iPhone foto
NXT 2.0 :Y

Ook voor het eerst met een applicator gewerkt. DAMN dat gaat ZO VEEL makkelijker. Dus even wat meer van die dingen aanschaffen. Net ook even de sierstukken van de dempers mooi gemaakt met Belgom alu, die glimmen ook weer geweldig, en al het roet is er weer mooi af :)

Ik zoek nu alleen nog iets om die irritante hoekjes van het abarth logo op de zijkant schoon te maken. Ik kom er met een normale doek niet bij.

En het zou vandaag droog blijven. AAAAAAHHHHH :'(

Edit:

De spoiler van de abarth (gemaakt met een htc dus ook paars net zoals die van onze kapper :+ :P )

Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/3905/image113y.jpg

Zijn mooi kleine druppers, en je ziet (niet echt op de foto, omdat hij kut kwaliteit is :r ) dat ze door de wind gewoon verplaats zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door M3rcury op 18-11-2009 14:40 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
M3rcury schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:55:
[...]

NXT 2.0 :Y

Ook voor het eerst met een applicator gewerkt. DAMN dat gaat ZO VEEL makkelijker. Dus even wat meer van die dingen aanschaffen. Net ook even de sierstukken van de dempers mooi gemaakt met Belgom alu, die glimmen ook weer geweldig, en al het roet is er weer mooi af :)

Ik zoek nu alleen nog iets om die irritante hoekjes van het abarth logo op de zijkant schoon te maken. Ik kom er met een normale doek niet bij.

En het zou vandaag droog blijven. AAAAAAHHHHH :'(

Edit:

De spoiler van de abarth (gemaakt met een htc dus ook paars net zoals die van onze kapper :+ :P )

[afbeelding]

Zijn mooi kleine druppers, en je ziet (niet echt op de foto, omdat hij kut kwaliteit is :r ) dat ze door de wind gewoon verplaats zijn :P
Schijnt wel een goede wax te zijn inderdaad, ik heb die consumentenlijn overgeslagen tbh. Meestal gebruik ik nu Wolfgang Fuzion, maar ik heb in totaal nu 16 verschillende waxen/sealants. :X

Vandaag trouwens geen last gehad van regen maar wel van die *** wind. Vanochtend even een A8 W12 gewassen. ^^

Beadingshotje, met iPhone:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/43627975.jpg

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

deCube schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:25:
[...]

Schijnt wel een goede wax te zijn inderdaad, ik heb die consumentenlijn overgeslagen tbh. Meestal gebruik ik nu Wolfgang Fuzion, maar ik heb in totaal nu 16 verschillende waxen/sealants. :X

Vandaag trouwens geen last gehad van regen maar wel van die *** wind. Vanochtend even een A8 W12 gewassen. ^^

Beadingshotje, met iPhone:

[afbeelding]
Is ook gewoon goede wax. Ik heb betere gehad, maar die MOET je gewoon met een rotary aanbrengen (prof lijn van meguairs bijvoorbeeld) en daar heb ik geen zin in (en geen stroom) En voor de motor is het onmogelijk om met een rotary te doen, omdat die veel te veel hoeken en kleine vlakken heeft. Verder staat die altijd binnen en komt alleen met mooi weer naar buiten dus die is gewoon in perfecte staat :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Lijkt me sterk dat je een wax met een rotary moet aanbrengen. Heb ik in ieder geval nog nooit gezien/gehoord. Bedoel je niet een excenter/dual-action?

De meeste waxen kun je zowel met de hand als met een D/A aanbrengen. De vloeibare doe ik het liefst met de machine en de harde met de hand.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

deCube schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:59:
Lijkt me sterk dat je een wax met een rotary moet aanbrengen. Heb ik in ieder geval nog nooit gezien/gehoord. Bedoel je niet een excenter/dual-action?

De meeste waxen kun je zowel met de hand als met een D/A aanbrengen. De vloeibare doe ik het liefst met de machine en de harde met de hand.
Hmm.. Iig machinaal, dacht dat het allemaal rotary heette :) En het kan ook wel met de hand, maar dan wordt het lang niet zo mooi en netjes als dat je het machinaal doet. En met de consumenten producten maakt dat niet zo gek veel uit.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Afgelopen zaterdag de Cuore van mijn moeder gedaan.
Stappenplan:

- Gewassen met Poorboy`s Slick & Sluds + Mothers lamswol washmitt
- Velgen gedaan met Poorboy`s Spray & Rinse (echt superspul, je hoeft amper te boenen)
- Trims en overig plastic schoongemaakt met Meguiars APC 1:8
- Gekleid met Mothers klei en Poorboy`s spray & wipe
- Gevoed met Poorboy`s Black Hole
- 2 Laagjes Poorboy`s Natty`s Paste Wax Blue O+
- Trims en plastic behandeld met Poorboy`s Trim Restorer.
- Banden in de Turtle Wax bandenzwart. ( :$ )

- Tijd: +/- 4,5 uur. Incl 2x 30 minuten 'curen' van de wax.

Foto`s
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/116oq61.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2v1nuqw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2rhye0w.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2hrinh0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/k33bxi.jpg

Dit is de beading op de Mazda van mijn vader, let wel de lak is vies. In Juni voorzien van hetzelfde stappenplan, alleen dan 1 laag wax. Daarna heeft deze wagen veel kilometers gemaakt (oa. retourtje Spanje). En ik moet zeggen dat de wax prima houdt. Hij is toe aan een nieuwe laag, maar het is echt zo veel beter dan de standaard turtle wax.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/6o22hc.jpg

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Natty's Paste Wax is inderdaad topspul, heb het zelf ook. Tot nu toe alleen maar 1 laagje aangebracht, 2 lagen is inderdaad ook wel een idee. Auto wassen -> waxen -> interieur doen -> nog een keer waxen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Poorboy's addict? ;)

Nee, serieus, stappenplan ziet er goed uit. :) De Natty's Paste Wax is inderdaad een goed product, ik heb zelf de rode limited variant, easy wax on en easy wax off. :)

Ben je van plan de auto ooit nog is te polijsten?

Keurige beading nog op de Mazda.

[ Voor 6% gewijzigd door deCube op 25-11-2009 17:50 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
deCube schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:48:
Poorboy's addict? ;)

Nee, serieus, stappenplan ziet er goed uit. :) De Natty's Paste Wax is inderdaad een goed product, ik heb zelf de rode limited variant, easy wax on en easy wax off. :)

Ben je van plan de auto ooit nog is te polijsten?

Keurige beading nog op de Mazda.
Poorboy`s addict kan je het wel noemen. Toen ik in juni al deze spullen ging aanschaffen heb ik mij goed verdiept in de producten, en bij Poorboy`s krijg je gewoon erg veel voor je geld. Vind het super spul om mee te werken, daarnaast ruikt het ook nog eens erg lekker.

Maar ooit wil ik nog weleens de Fuzion wax van Wolfgang hebben. ;)

Polijstmachine staat nog op mijn lijstje. Mijn interesse gaat uit naar de DAP500 met de Monello polijstmiddelen, welke ik waarschijnlijk in het voorjaar ga bestellen. Dan kan ik eens mooi alle swirls uit de auto`s halen.

EDIT: Zit alleen nog even te bedenken hoe ik de auto in de winter ga onderhouden. Zo eens per 2 maanden een laagje Natty`s, of misschien voor de Quick Wax Plus (van Poorboy`s ;) ) gaan en deze na de wasbeurt op de auto verwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door Marcusso op 25-11-2009 18:19 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Oh, doe ik van de weekend m'n auto een poetsbeurtje kado, vergeet ik het in dit topic te melden. Crosspost-met-timewarp!

Vandaag de 146 maar eens fatsoenlijk gepoetst en er een laagje wax overheen gesmeerd. Je bent er even mee bezig maar dan heb je ook weer wat. Ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenteren geweest met trim-restorers, om de ongespoten bumpers weer mooi te maken. Turtlewax Black Chrome met een laagje Wet'nBlack (voor banden O-) ) geeft super mooie zwarte bumpers!

Helaas liet m'n camera het een beetje afweten dus de foto's zijn niet zo denderend.
Afbeeldingslocatie: http://www.conekop.nl/folder_of_doom/was1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.conekop.nl/folder_of_doom/was2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.conekop.nl/folder_of_doom/was3.jpg

Shampoo: Meg. Gold Class
Glaze: PBW White Diamond
Wax: PBW Natty's

[ Voor 4% gewijzigd door c0ne op 25-11-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

@c0ne: zie er goed uit!

@S2801: ik zit eraan te denken om na het wassen (ga ik zaterdagochtend doen) gewoon met Poorboy's Spray & Wipe en extra beschermlaagje aan te brengen op de auto. Zou in 5 minuten klaar moeten zijn. Eens kijken wat het effect daarvan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deCube
Onderstaande write-up wilde ik jullie niet onthouden, ook gepost op AutoDetailing.nl

Ik had beloofd om nog een write-up van de Saab die ik in de contest postte te maken. Hier komt ie dus. (of dan?)

Maandje geleden deze Saab 93 gedaan, ingeboekt als full paint detail incl. interieur. Lak was redelijk hard maar goed te doen met de AEG en Gloss It pads. In totaal heb ik er 3 dagen over gedaan incl. een latertje tot half 4 's ochtends.
Voor:
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/voor1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/voor2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/voor3.jpg

Helaas is er niets meer aan onderstaande schade te doen behalve opnieuw laten spuiten.

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/voor4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/voor5.jpg
Dak reinigen
Het dak heb ik gereinigd met een combinatie van 303 Fabric/Vinyl Convertible Top Cleaner en Meg's APC+ 1:4. Het dak was er erg aan toen, grijzig en groen. Na vijf keer met de extractor en genoemde cleaners het dak langs te gaan was het weer terug naar zwart. Helaas waren er hier en daar nog kleien vlekjes groen maar die waren te hardnekkig om weg te krijgen.

Zoals deze foto bewijst helpt een extractor aanzienlijk bij het reinigen van een dak. Waar je bij een hogedruk spuit het vuil in het dak spuit, zuig je bij een extractor het vuil juist op.

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/extractor_na_dak1.jpg
Velgen reinigen
De velgen zijn gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner 1:10. Ging redelijk makkelijk en zonder moeite. Onderstaand filmpje laat mij, versneld, te werk zien.

Klik hier voor een HD versie!
Wassen
Begonnen met het foamen van de auto. Een mix van BH Autofoam en een scheutje APC aan het werk:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/foamen.jpg

En na enkele minuten:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/foamen2.jpg

En afgespoten:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/wassen1.jpg

Daarna de auto gewassen met de TBM en CG Maxisuds II en een Meg's MF washmitt.

Bij het wassen wordt er op de kleinste details gelet:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/wassen2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/wassen3.jpg

Na het wassen zag de auto er al toonbaarder uit maar nu gaan we natuurlijk pas echt beginnen.

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/wassen4.jpg
Kleien
Ik heb de auto gekleid met Meg's klei en Last Touch 1:1. Onderstaande foto was na ongeveer een achtste van de motorkap, de rest van de auto was niet veel erger. :)

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/kleien.jpg
Lakmeting
Hop, auto naar binnen voor wat metingen. De lakdikte lag tussen de 120-180 micron, daarbij vermoed ik dat het achterste paneel aan de rechterzijkant ooit eens is overgespoten omdat daar de metingen rond de 500 lag, waarschijnlijk is er uitgespoten over de andere panelen omdat er rondom dit paneel wat hogere diktes waarneembaar waren.

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdikte1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdikte2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdikte3.jpg
Polijsten
Na een aantal testspots bleek de lak erg lekker om mee te werken, weliswaar wat hard maar met tijd zat en een goede moed geen probleem! Het rare was dat ik na de zwaarste combo die ik heb (GI Lambswhool en Menzerna IP / PB SSR3 op de rotary) 0,0 hologrammen te zien waren. :shock:

Uiteindelijk gekozen voor de volgende combinaties:

Menzerna P0203s i.c.m. GI Fast Cut pad (wit) op de rotary voor het grove werk
Carlack68 Nano Systematic Care i.c.m. GI Polishing pad (groen) op de DAP voor het finishen

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdefecten1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdefecten2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/5050_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/5050_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/5050_4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdefecten4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/lakdefecten3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na_polish6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/achterlicht_voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/achterlicht_na.jpg

Op de bovenkant van de kofferklep zaten enkele RDS, met de whoolpad en Menz IP op de AEG heb ik deze weg kunnen krijgen. (tijdens de behandeling ging het zoveelste lampje kapot :mad:)

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/rds_kofferklep_voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/rds_kofferklep_na.jpg

De achterbumper geprobeerd ook wat netter te maken, de krassen die waren overgebleven waren echt veel te diep om normaal gecorrigeerd te worden. En aangezien de al er al half af was (onder de tape) durfde ik niet te gaan wetsanden.

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/achterbumper_voor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/achterbumper_na.jpg

Gewoon, omdat het kan, een foto van mij in actie. :mrgreen:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/dennis_in_actie.jpg

Dat moment gaf het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/achterklep_na.jpg
Dak impregneren
Onder de lakbehandeling heb ik het dak in totaal 2x ingespoten met 303 Fabric Guard. Dit gaf het gewenste, diep zwarte, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/dak_na_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/dak_na_2.jpg
Interieur behandeling
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_voor1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_voor2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_voor3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_voor4.jpg

Leer heb ik gereinigd met de Leather Master trio, met een beetje hulp van APC+.

Onbehandeld

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/leer_onbehandeld.jpg

Behandeld

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/leer_behandeld.jpg

En een 50/50 op de armsteun

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/leer_5050.jpg

Vervolgens het tapijt reinigen, dit kostte meer tijd dan ik had verwacht gezien de hoeveelheid vlekken er aanwezig waren etc. De na foto's hieronder zijn niet het uiteindelijk resultaat, ik heb na deze foto's nog één keer de hele auto gedaan. Ze laten wel goed zien waar een extractor toe in staat is.

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/tapijt_voor1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/tapijt_na1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/tapijt_voor2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/tapijt_extractor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/tapijt_na2.jpg

Als laatste heb ik alle kunststof delen aan de binnenkant schoongemaakt met APC en gevoed met PB Natural Look.
Laatste stappen
Boven op de Carlack68 NSC heb ik Wolfgang Fuzion als LSP gekozen. De trims behandeld met Black Wow (tip: smeer dit _nooit_ op de voorraam lijst bij een Saab cabriolet), velgen met Poorboy's Wheel Sealant en banden met Meg's Endurance Tire Gel.

Dit alles gaf het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/na4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/beading_lak.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/beading_dak.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_na1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_na2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_na3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_na4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/interieur_na5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/hdr1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/hdr2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/hdr3.jpg

In de achterbak vond ik trouwens nog een mooie vieze spons, deze heb ik stiekem vervangen door een Meguiars MF washmitt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.dennisenderink.nl/ad/saab_93_1009/kado.jpg

In totaal ben ik een uur of 20 bezig geweest. :)

Bedankt voor het lezen en kijken!

Vragen en/of opmerkingen zijn welkom. :)

P.S. Saabs exterieur trims zijn een bitch..... :roll:

[ Voor 4% gewijzigd door deCube op 17-07-2018 15:42 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tering jantje, die is opgeknapt zegt, prachtige wagen na het poetsen. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

waar kan ik mijn auto langsbrengen deCube? :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woow, mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

elke keer als ik zoiets zie dan wil ik ook. Mijn blauwe lak schreeuwt om zo'n intense behandeling, maar ja tijd he.

je foto's komen trouwens niet door de AdBlock filters heen, vaag...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

kamstra schreef op maandag 07 december 2009 @ 19:47:
+1, waar werk je ergens? :9 Mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

geinspireerd door de foto's in combinatie met de dagelijkse ergernissen momenteel* heb ik even de auto schoongemaakt. Althans: rommel eruit, het ontplofte autokrat achterin met varia artikelen (was uit elkaar gevallen en alle meuk door de bak) weer in elkaar. Ramen schoongemaakt met van die doekjes etc. En dat in het donker op straat :)
Ik krijg die ruiten niet echt lekker. Het goedje maakt me nog niet eens wat uit. Deze keer een of andere Shell cleaner gebruikt, maar ook wel eens met bv glassex. Probleem is meer het doekje. Of ik nou een microfiber doekje, oud (schoon) t-shirt of keukenpapier gebruik: ik krijg irritante strepen. Verse vochtvreter erin en hopelijk morgen meer succes!

*ergernissen momenteel= door een design flaw van Heuliez (de ontwerper van de break uitvoering van de Xantia (welke weer een ontwerp van Bertone is)) komt er water door de achterklep binnen die zorgt van een doorweekte kofferbakmat (1 m2 spons). Gevolg is mega veel water in de auto en met deze weersomstandigheden is dat elke dag dik drama qua beslagen ruiten. Niet te doen. Nu mat eruit gehaald om te drogen en met keukenpapier waar mogelijk vocht uit auto gehaald. Vochtvreter gaat rest doen. Oh en de airco doet het prima, maar ik heb zelf de knop om hem aan/uit te doen gesloopt bij het verwisselen van een lampje. Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Bedankt voor de reacties. :)
kamstra schreef op maandag 07 december 2009 @ 19:47:
c0ne schreef op maandag 07 december 2009 @ 21:08:
[...]

+1, waar werk je ergens? :9 Mooi werk!
:) Een detail als deze kost ook wat, iets wat veel mensen helaas vergeten. :P
Jazzper schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:10:
geinspireerd door de foto's in combinatie met de dagelijkse ergernissen momenteel* heb ik even de auto schoongemaakt. Althans: rommel eruit, het ontplofte autokrat achterin met varia artikelen (was uit elkaar gevallen en alle meuk door de bak) weer in elkaar. Ramen schoongemaakt met van die doekjes etc. En dat in het donker op straat :)
Ik krijg die ruiten niet echt lekker. Het goedje maakt me nog niet eens wat uit. Deze keer een of andere Shell cleaner gebruikt, maar ook wel eens met bv glassex. Probleem is meer het doekje. Of ik nou een microfiber doekje, oud (schoon) t-shirt of keukenpapier gebruik: ik krijg irritante strepen. Verse vochtvreter erin en hopelijk morgen meer succes!

*ergernissen momenteel= door een design flaw van Heuliez (de ontwerper van de break uitvoering van de Xantia (welke weer een ontwerp van Bertone is)) komt er water door de achterklep binnen die zorgt van een doorweekte kofferbakmat (1 m2 spons). Gevolg is mega veel water in de auto en met deze weersomstandigheden is dat elke dag dik drama qua beslagen ruiten. Niet te doen. Nu mat eruit gehaald om te drogen en met keukenpapier waar mogelijk vocht uit auto gehaald. Vochtvreter gaat rest doen. Oh en de airco doet het prima, maar ik heb zelf de knop om hem aan/uit te doen gesloopt bij het verwisselen van een lampje. Dus...
Leuk om te horen. :D

Wat betreft de ramen, ik gebruik daar Meg's NXT glass cleaner voor. Opspuiten, met de eerste doek schoonmaken en dan met een tweede doek nawrijven. Nooit vlekken/strepen gehad. Je zou speciale glass towels kunnen proberen?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Kan je die Glass cleaner niet beter op een pad spuiten? Bespaar je behoorlijk wat spul mee naar mijn ervaring.

Verder een top resultaat!

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
De NXT Glass Cleaner breng ik op met een soort microvezel sponsje en poets ik na met een droge doek. Dat werkt, voor mij, het beste.

Pagina: 1 2 ... 120 Laatste

Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]