verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:00:
[...]
De auto komt uit Duitsland bij Audi zelf vandaan.
Zoals @
trinity999 ook goed verwoord, met de auto zou zeer zuinig mee omgegaan moeten worden door de medewerker, zo is het mij ook verkocht.
Ik heb mijn auto dus ook niet gezien voor ik hem kreeg. Ik heb in een vergelijkbare auto gereden als proefrit.
Het is dus eigenlijk dezelfde procedure alsof je een nieuwe auto besteld. Alleen de prijs is 25-30% lager omdat die al gebruikt is en de kop eraf heeft.
En ja ik heb alles goed bekeken bij aflevering, maarja door de dikke waxlaag zag ik niet zo heel veel.
De detailer had mij verboden om de auto zelf te wassen, niet dat hij mij niet vertrouwt, maar om verdere lakschade te voorkomen, want 95% van de mensen drukken hem door de krasstraat.
Maarja ik heb er wel vertrouwen in dat we elkaar gaan vinden in een oplossing.
Ik zat het hele verhaal te lezen en ik, als 'detailer', wil ook even mijn licht hierop laten schijnen.
Dat de lak niet best is, is duidelijk, maar auto's die door medewerkers worden bereden, worden minimaal wekelijks door de krasstraat getrokken. Ik heb in het verleden bij een grote autodealer gewerkt en dit was een standaard ritueel.
Vervolgens is de auto zwart, en op zwart zie je eenmaal alles, vooral dit soort krasjes. en wat @
GeeMoney al zegt: ik zit elke dag met mijn neus boven op de lak, met verschillende soorten lampen en lichtinvallen. Oftewel, dit soort foto's en situaties zijn mij niet ongewoon.
Het is ook goed dat wij alles zien, want dan kunnen wij dit weer mooi en juist corrigeren

Dan terugkomend op 1-staps, 2-staps of zelfs meerstaps polijsten: Audi-lakken zijn hard en met 1 stap polijsten corrigeer je op dat soort lakken niet heel veel. Ja, lichte krasjes, vooral op de bovenste delen, krijg je weg, maar lager liggende delen, die veel te verduren krijgen, zowel door de wasstraat als andere factoren, krijg je nooit helemaal strak met 1 stap polijsten.
Ik weet natuurlijk niet wat er besproken is met de detailer en ik weet niet hoever jij wilde gaan om jouw auto 'perfect' strak te krijgen, maar met een Duitse harde lak was dit te verwachten. Dealers laten hun auto's 'showroomklaar' maken voor een fractie van het bedrag dat detailers vragen, dus ja: veel siliconen en fillers om de boel te verdoezelen. En de lager liggende delen krijgen amper aandacht, want ja, daar kijkt de consument toch nooit.
Ik wil alleen maar meegeven dat het belangrijk is de wensen met de klant goed door te nemen, plus de auto zelf in levende lijve te zien, zodat de detailer een goede inschatting kan maken.
Ik heb klanten die 1-staps polijsten voldoende vinden omdat ze zich niet heel erg storen aan de krasjes en meer de focus op diepe glans en bescherming willen. Dat is helemaal goed en alles heeft zijn prijs.
Ik ben van mening (zwaar biased ofcourse) dat, voordat je een lak voorziet van een glas-/keramische coating, deze perfect gereinigd/gepolijst moet worden alvorens deze in een beschermlaag gaat.
Maar uiteindelijk betaalt de klant en die bepaalt. Dat neemt niet weg dat je diegene goed kunt informeren over de verschillen. En terugkomend op het polijsten: hierin zitten de meeste uren. Oftewel, een extra stap polijsten bij zo'n formaat auto gaat zeker €600 extra kosten.
Ik weet zeker dat de detailer mooi werk gaat leveren met die extra stap polijsten en daar ga je jarenlang plezier van ervaren, want niks is fijner dan dat de auto in de zon staat en je kijkt naar een zo goed als krasvrije en beschermde lak.
My 2 cents