Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-04 12:36
Card Nox schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:13:
[...]

https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Degene die op het accu schroefmachine zit heb ik gebruikt, werkte wel goed moet ik zeggen.

Zo'n Bissel is wel mooi, ik heb een vlek op het zitvlak wat ik niet weg krijg, daarvoor zou een Bissel super zijn.
Top! Niet meer beschikbaar maar via ome Ali voor 7 euro soortgelijke set. Ben wel benieuwd.

Bissel heeft ook weer zoveel soorten, ik hoorde ook goede verhalen over de karcher variant. Uiteindelijk ook top voor bekleding en tapijten in huis

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:41
lxwk3y schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:23:
Iemand tips hoe ik dit soort krassen aan het (kunststof) interieur van mijn Tesla het best aan kan pakken? [Afbeelding]
Ik gebruik hiervoor de Natural Look

Het is niet permanent maar maskeert wel voor een tijd de krassen, anders is vervangen de enige oplossing.

Heeft er iemand nog een idee voor een goede leerbehandeling? Het betreft het interieur van een Golf en is zwart.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Colourlock is goed spul.

Wise enough to play the fool

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 10:58

Vuvuzela

My spire is forming

FabianGTI schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Het is niet permanent maar maskeert wel voor een tijd de krassen, anders is vervangen de enige oplossing.

Heeft er iemand nog een idee voor een goede leerbehandeling? Het betreft het interieur van een Golf en is zwart.
Natural Look :+ flauw maar ik zie staan dat het ook voor leer is.

I served in a company of heroes.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:41
Vuvuzela schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Natural Look :+ flauw maar ik zie staan dat het ook voor leer is.
Kan inderdaad, maar het leer wordt spekglad, ik ben er ooit eens mee over het stuur gegaan, moest daarna goed knijpen in de bochten. :+

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:40
lxwk3y schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:23:
Iemand tips hoe ik dit soort krassen aan het (kunststof) interieur van mijn Tesla het best aan kan pakken? [Afbeelding]
Carclean heeft hier een tijdje geleden een stukje video aan besteed. Ik kon die niet meer terugvinden maar zie wel dat ze dat stukje als Short uitgeknipt hebben.
FabianGTI schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Ik heb al heel lang Natural Look. Als dressing werkt die prima, maar in mijn ervaring gaan dingen als krasjes er niet mee gemaskeerd worden, laat staan dat ze minder opvallen. Misschien microkrasjes maar niet zulke grote.
Ik was destijds op zoek naar een goede leerbeschermer met afstotende werking voor schoenen. Da's niet voor de auto maar leer is leer. Overal las ik positieve dingen over Gliptone. Die heb ik meermaals op schoenen gedaan, en inmiddels ook op leren keukenstoelen, en het werkt fantastisch en het resultaat is fantastisch.
Ik heb deze, de Leather Protection versie, met repellent, dus beter vloeistofafstotend.
https://www.carclean.com/...on-conditioner-250ml.html
Ken het van naam en iets dat eigenlijk alleen door professionals gebruikt wordt, en al snel de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Het zal ongetwijfeld heel goed zijn.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Knightwolf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:47:
[...]

Ken het van naam en iets dat eigenlijk alleen door professionals gebruikt wordt, en al snel de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Het zal ongetwijfeld heel goed zijn.
Het is niet goedkoop, maar zeker niet absurd geprijsd:
https://www.geist.nl/3-plus-care-kit-for-leather-vinyl.html

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Colourlock ken ik meer als je het leer echt wilt herstellen als de kleur eraf raakt. Voor gewoon onderhoud kan ik Gliptone wel aanraden, dat vind ik zelf erg prettig werken.
Natural look gebruik ik ook wel eens, maar dat is dan gewoon even op de deurpanelen, niet op stoelen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:49
Ben recentelijk overgestapt van Ceremic detailer naar Cure. Moet zeggen dat dit echt een wereld van verschil is, voorheen was het mooie van de lak er wel weer af na weekje of max 2. Nu 1,5 maand verder staat Cure nog te shinen en kan ik in de weerspiegeling nog het ontruimd tussen de voegen zien zitten van 7-8 meter afstand.

Ik zou mijn detail nog wel eens stapje verder willen brengen, ook al eens ingeschreven voor een workshop voor kleien en polijsten. Maar zijn er verder nog tips die je kan doen om de lak een boost te geven:

Lak:
Foam (bilthammer)
Gyeon Bathe ( voor het soppen)
Gyeon Prep (Voor het vet vrij maken van de auto)
Gyeon Cure (Seallant voor de glans)

De velgen doe ik met Iron en de banden met Tirecleaner en Tire van Gyeon om ze weer nieuwe look te geven.

Doe voor nu alles met Gyeon, het merk bevalt me wel. Maar lees hier ook wel wat over wax bijv. Is dat nog een stap die aan te raden is? Of een echte metallic coating zoals (Gyeon Pure) bijv.?

• Knightwolf
Cure kan ik zeker aanraden, gebruik het zelf ook :Y) als standalone spray sealant (geen keramische coating).
Kan ook op alle oppervlakken: lak, glas, plastic, rubber, enz. Velgen zou ik dus zeker niet overslaan.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-05 19:38
Over een aantal weken krijg ik mijn matzwarte Mercedes binnen. Ik lees onwijs veel dingen over het behandelen van een matte lak. Is het aanpakken van matte i.p.v. metallic daadwerkelijk anders? Heeft iemand hier tips voor?

• Knightwolf
Mat is 100% anders dan glanzend. Glanzend kun je gewoon poetsen, bij mat kun je dat niet omdat mat anders ook gaat glanzen. Hoe je mat moet 'poetsen' zonder het te laten glanzen weet ik niet :) daar heb ik dus geen verstand van. Maar denk dat je daar op youtube wel veel tutorials over kan vinden. En anders Carclean of zo bellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 03-04-2026 21:58 ]

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
En met vogelstront moet je heel goed oppassen... voor mij never matlak. Hoe mooi het er ook uit kan zien.

• teacher

teacher

Dysgaf!

wErudite schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:54:
Over een aantal weken krijg ik mijn matzwarte Mercedes binnen. Ik lees onwijs veel dingen over het behandelen van een matte lak. Is het aanpakken van matte i.p.v. metallic daadwerkelijk anders? Heeft iemand hier tips voor?
Bij matte lak wil je zo min mogelijk de lak aanraken. Wassen doe je preferably contactloos. Denk hierbij aan actieve snow foam of iets als touch less. Als je dan gaat wassen, neem dan "shampoo only" zoals gtechniq gwash of koch AS. Ook een dikke handschoen, dikke plush droogdoek of blazen.

• CreativeS
  • Niet online
wErudite schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:54:
Eigenlijk alles wat je moet weten wordt hier verteld:

• Gonadan

Gonadan

teacher schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:13:
[...]

Bij matte lak wil je zo min mogelijk de lak aanraken. Wassen doe je preferably contactloos. Denk hierbij aan actieve snow foam of iets als touch less. Als je dan gaat wassen, neem dan "shampoo only" zoals gtechniq gwash of koch AS. Ook een dikke handschoen, dikke plush droogdoek of blazen.
Wat doet contact met matte 'lak' dan? Ik heb altijd het gevoel dat je de auto altijd inpakt omdat het makkelijker is en het apart is?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:18:
Wat doet contact met matte 'lak' dan? Ik heb altijd het gevoel dat je de auto altijd inpakt omdat het makkelijker is en het apart is?
Ja, inderdaad. Als je het filmpje van Carclean kijkt valt het ook best wel mee. Maar goed, als je steenslag hebt, een kras of wat dan ook... dan ben je goed de sjaak. Voor de rest valt het allemaal wel mee. Oók gewoon met de hand wassen. Alléén foamen werkt op een gegeven moment ook niet meer. Leasebakken met matte lak gaan ook gewoon de wasstraat in... :+

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 05-04-2026 12:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Matte lak heeft meer "structuur" en die kan slijten en dus gaan glimmen op plekken die veel aangeraakt worden, en dan krijg je rare vlekkerige lak.

• Gonadan

Gonadan

Ja je moet het niet per ongeluk een beetje gaan polijsten bedoel je. Maar dat zal met gewoon netjes wassen wel meevallen toch?

Kan je niet PPF over je matte spul doen eigenlijk?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:07

JRR

Mooi weer op 2e paasdag dus de auto maar eens aangepakt. De modder van de wintersport in februari zat er nog op.

Winterset gewisseld voor de zomerset en beide setjes een goede schoonmaakbeurt gegeven. Auto afgespoten in de washbox, twee-emmer-methode gewasen met Dodo Juice shampoo em daarma weer afgespoeld. Daarna de auto gedroogd met als drooghulp de Turtle graphene flex wax. En voor een nog wat mooiere glas achteraf nog een laagje Poorboys Natty's Blue aangebracht.

Heeft iemand nog ideeën voor een goede tyre dressing? Ik heb ooit dat spul van Meguiars gehad, maar vond het erg vettig en kunstmatig ogen. Het liefst iets wat lang blijft zitten en wat niet al te erg glimt. De kleur van die bandjes komt nu net niet lekker uit op een zwarte auto met zwarte velgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dy6wQ_2URrIPFj2ZSpjmOzWv88s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w74ypZuUGteO0dzp3U7OYyRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SJFuC9qqyvO2gvi7UOBvsMvK00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCqQXldxUaFpKsww4wKUIyOg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG6mPlYk-FQJHa8VtXg0Q0twfrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOB9dUetFb5JqeoPv3TShUl5.jpg?f=fotoalbum_large

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 11:00
Ik gebruik Sams detailing tyre shine. Heb ik jaren geleden gekocht , ik vind 'm prettig werken, mooie donkere glans, makkelijk te smeren en zo zuinig dat het nu uit het assortiment is...
https://www.carclean.com/...ing-tyre-shine-500ml.html

Computers are useless. They can only give you answers.

• CreativeS
  • Niet online
JRR schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:59:
Heeft iemand nog ideeën voor een goede tyre dressing? Ik heb ooit dat spul van Meguiars gehad, maar vond het erg vettig en kunstmatig ogen. Het liefst iets wat lang blijft zitten en wat niet al te erg glimt. De kleur van die bandjes komt nu net niet lekker uit op een zwarte auto met zwarte velgen.
Ik gebruik Gyeon Q² Tire... op alle banden die ik onderhoud.
Perfect satijnen niet overdreven glans met lange standtijd.
Vooraf goed reinigen met Gyeon Tire Cleaner tot het schuim wit is.
Verwarmen met föhn zorgt voor een langere standtijd. 'Mijn' banden blijven maanden goed.

Hier bijvoorbeeld op de velgen van mijn vader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNmWIaxjD1X7i_rEJ93xC5iQ-ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo7MVwBpIw3UFrJBoZ01dAmc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 08-04-2026 22:43 ]

• JRR

JRR

CreativeS schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:15:
[...]

Ik gebruik Gyeon Q² Tire... op alle banden die ik onderhoud.
Perfect satijnen niet overdreven glans met lange standtijd.

Hier bijvoorbeeld op de velgen van mijn vader:
[Afbeelding]
Ja, dat ziet er mooi uit en niet te glanzend. Duur spul wel, maar ik ga het op mijn lijstje zetten voor een volgende bestelling. Een hobby mag wat kosten.

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb het zelf pas 1 keer gebruikt, dus kan tot dusver alleen tevreden zijn over de applicatie en look. Maar ben erg tevreden over Koch chemie PSS https://www.carclean.com/...tstofdressing-1000ml.html
Het voordeel is dat je het ook op ongespoten kunstof delen kan gebruiken en die hebben we beiden genoeg.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:37
Ik heb zelf ervaring met Carpro Darkside en Stjarnagloss Gummi.

Geven beiden een mooie, niet te glimmende look. Heb nu de Gummi, denk dat ik de Darkside de fijnste vind.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
pieter81! schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:50:
Ik heb zelf ervaring met Carpro Darkside en Stjarnagloss Gummi.

Geven beiden een mooie, niet te glimmende look. Heb nu de Gummi, denk dat ik de Darkside de fijnste vind.
Mag ik vragen waarom en hoe lang de Darkside mooi blijft?

Ik heb zelf de Gummi en vind het een mooie look. Maar erg lang geniet je er niet van (weekje, 1,5 max als het droog blijft). Vind ik wel erg kort.

• pieter81!
@Stiggy hangt er ook een beetje vanaf wat je mooi blijven vindt. De ‘net aangebracht look’ vind ik bij beiden (Gummi en Darkside) vergelijkbaar snel verdwenen. Ik vind wel dat de Darkside langer de banden diep zwart laat zijn, maar verwacht geen wonderen. Enkele weken blijft het zeker werken. Ik vind de darkside wel veel fijner aanbrengen.

Moet er wel bij zeggen dat ik tot recent alleen de banden met 1:4 apc schoonmaakte. Dit weekend voor het eerst Retyre gebruikt, stond echt te kijken wat een bruine smurrie van de banden afkwam. Dat gaat zeker helpen voor de hechting.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-05 13:55
2 weken geleden mijn "nieuwe" Audi opgehaald, hij is 10 maanden oud en 13k op de teller.
Bereden door een Audi medewerker en via de dealer in bezit gekregen..

Bij aflevering zat er een hele mooie dikke waxlaag op, dit had ik ook wel verwacht en zag er op dat moment ook echt mooi uit.

Ik had ook een afspraak staan bij een detailer deze week waar ik dinsdag de auto gebracht heb, voor een polijstbeurt + glas coating.
Gisteren hebben ze hem helemaal gewassen en gedecontamineerd en een proefspot gemaakt voor eventuele lak-correctie..

Ik kreeg vanmorgen een belletje van hem en wat foto's doorgestuurd wat de staat van de auto was... }:|
Ik schrok mij rot wat ze tegen zijn gekomen.. -O-
De foto's representeren de staan van de hele auto, overal swirls en krasjes. bovenop wat minder dan aan de onderkant, maar het is echt rampzalig.

Hier 3 random foto's van krassen en swirls.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWpxryB9UUXsBKfvhCtTHAHVrK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxtEnChlxQIu3v5RN6Ads3bn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFvEgo2N61X6h0foNdxJqS5_1pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UTElTm3g2R86dhsq76j7pPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlSqkydgxaJat-SMC7ZBJpA9SZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0iiaX5Uz0GMKjefWSZVU4OD.jpg?f=fotoalbum_large

Na een gesprek met de detailer verwacht die alles wel gecorrigeert te krijgen tot 95% en hoger, maar we gingen van een 1-staps polijst beurt uit, nu wordt het minimaal 2 en sommige delen zelfs 3 staps..

Kosten vallen 700 euro hoger uit dan verwacht, verder geen probleem om te betalen, maar ik heb wel even een heel boos mailtje gestuurd naar de dealer dat ik even een goed gesprek wil hebben over hoe hun auto's afleveren die nog geen jaar oud zijn.. |:(

Je verwacht dat mensen gewoon zuinig zijn op auto's die binnen enkele maanden verkocht worden aan consumenten, maar helaas.... -O-

Benieuwd of de dealer mij nog iets tegemoet komt.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 09-04-2026 16:25 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@verstappen33 ik denk dat je je verwachtingspatroon een beetje moet bijstellen.
Zelfs gloednieuwe wagens komen niet spatzuiver uit de showroom. Simpelweg omdat dat te duur zou worden. Ze gaan op transport, door was straten heen, ze staan buiten etc.

Jouw auto is notabene al maanden gebruikt en ook personeel gaat hem echt niet met de hand wassen, die wagens gaan allemaal gewoon door een was straat.

Aan de foto's te zien is dit toch wat je gewoon kan verwachten bij een auto van een jaar oud die duizenden kilometers al achter de rug heeft. En vergeet niet, die detailler zit er met zijn neus bovenop met een enorm sterke lamp dus dat vergroot behoorlijk. Het was je namelijk met een waslaag niet eens opgevallen ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2026 16:37 ]

• verstappen33
GeeMoney schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:35:
@verstappen33 ik denk dat je je verwachtingspatroon een beetje moet bijstellen.
Zelfs gloednieuwe wagens komen niet spatzuiver uit de showroom. Simpelweg omdat dat te duur zou worden. Ze gaan op transport, door was straten heen, ze staan buiten etc.

Jouw auto is notabene al maanden gebruikt en ook personeel gaat hem echt niet met de hand wassen, die wagens gaan allemaal gewoon door een was straat.

Aan de foto's te zien is dit toch wat je gewoon kan verwachten bij een auto van een jaar oud die duizenden kilometers al achter de rug heeft. En vergeet niet, die detailler zit er met zijn neus bovenop met een enorm sterke lamp dus dat vergroot behoorlijk. Het was je namelijk met een waslaag niet eens opgevallen ;) .
Dat weet ik niet. Ik had natuurlijk wel wat gebruikersporen verwacht, maar de detailer was zelfs verbaast over de staat van de lak.

Ik heb inmiddels de dealer gesproken, en die geven hetzelfde antwoord als jou, maar daar neem ik niet direct genoegen mee.
Je koopt niet zomaar een exclusieve auto om deze “afleverings standaard” te accepteren.

Het betreft namelijk geen auto van 10-20k, maar van een veelvoud hiervan. (catalogus prijs over 100k).

Maarja dat is ook een deel emotie van mij.
Morgen wordt ik teruggebeld door de dealer en gaan ze kijken of ze het leed wat kunnen verzachten.

• GeeMoney
  • Nu online
verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:20:
[...]

Dat weet ik niet. Ik had natuurlijk wel wat gebruikersporen verwacht, maar de detailer was zelfs verbaast over de staat van de lak.

Ik heb inmiddels de dealer gesproken, en die geven hetzelfde antwoord als jou, maar daar neem ik niet direct genoegen mee.
Je koopt niet zomaar een exclusieve auto om deze “afleverings standaard” te accepteren.

Het betreft namelijk geen auto van 10-20k, maar van een veelvoud hiervan. (catalogus prijs over 100k).

Morgen wordt ik teruggebeld door de dealer en gaan ze kijken of ze het leed wat kunnen verzachten.
Dat is inderdaad emotie, Met alle respect, het is geen exclusieve auto.
Het is een prijzige auto voor de meeste mensen, maar niet exclusief....

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als die auto dadelijk strak gepolijst voor je deur staat dan ben je dat geld en die ergernis hopelijk weer vergeten en kun je genieten van een mooie auto met een mooie glans. :)

• Knightwolf
Mooi weer op 2e paasdag dus de auto maar eens aangepakt. De modder van de wintersport in februari zat er nog op.

Winterset gewisseld voor de zomerset en beide setjes een goede schoonmaakbeurt gegeven. Auto afgespoten in de washbox, twee-emmer-methode gewasen met Dodo Juice shampoo em daarma weer afgespoeld. Daarna de auto gedroogd met als drooghulp de Turtle graphene flex wax. En voor een nog wat mooiere glas achteraf nog een laagje Poorboys Natty's Blue aangebracht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig!

Bandendressing kan ik net als @CreativeS Gyeon Tire erg aanraden.
Zelf raad ik daarbij ook ERG het dressingborsteltje van Sonax aan. Ik vind het een wonder-ding. Check mijn post hier daar over:
Knightwolf in "Het grote auto detailing topic"
Gyeon Tire met dat borsteltje is perfect dun aan te brengen, nog even nawrijven voor een matte afwerking. Indien goed schoongemaakt en verwarmd blijft het bij mij makkelijk 5-6 maanden zichtbaar.
verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:21:
2 weken geleden mijn "nieuwe" Audi opgehaald, hij is 10 maanden oud en 13k op de teller.

Bij aflevering zat er een hele mooie dikke waxlaag op, dit had ik ook wel verwacht en zag er op dat moment ook echt mooi uit.

Ik had ook een afspraak staan bij een detailer deze week waar ik dinsdag de auto gebracht heb, voor een polijstbeurt + glas coating.
Gisteren hebben ze hem helemaal gewassen en gedecontamineerd en een proefspot gemaakt voor eventuele lak-correctie..

Ik kreeg vanmorgen een belletje van hem en wat foto's doorgestuurd wat de staat van de auto was... }:|
De foto's representeren de staan van de hele auto, overal swirls en krasjes. bovenop wat minder dan aan de onderkant, maar het is echt rampzalig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een gesprek met de detailer verwacht die alles wel gecorrigeert te krijgen tot 95% en hoger, maar we gingen van een 1-staps polijst beurt uit, nu wordt het minimaal 2 en sommige delen zelfs 3 staps..

Kosten vallen 700 euro hoger uit dan verwacht, verder geen probleem om te betalen, maar ik heb wel even een heel boos mailtje gestuurd naar de dealer dat ik even een goed gesprek wil hebben over hoe hun auto's afleveren die nog geen jaar oud zijn.. |:(

Je verwacht dat mensen gewoon zuinig zijn op auto's die binnen enkele maanden verkocht worden aan consumenten, maar helaas.... -O-

Heel lullig, maar sorry dat ik het zeg... ik had niet anders verwacht van een dealer-auto. Het gaat letterlijk overal zo. Dealer-mensen kijken nergens naar, rijden er in korte tijd veel mee, veel door de krasstraat, uiteindelijk poetsen ze hem op om bij aflevering mooi te zijn, maar daar houdt het letterlijk bij op.

De detailer krijgt hem wel mooi :) hoop voor je dat de dealer (iig een deel) van de detailer wil vergoeden.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:58
Ik moet het eigenlijk toch wel een beetje eens zijn met @verstappen33 . Natuurlijk kan je geen nieuwe auto verwachten, maar ik vind de staat van deze lak ook echt te erg voor een auto met 13dkm die van een dealer komt. De autos die ik van een dealer had zagen er in ieder geval een stuk beter uit en zouden zo nooit de showroom uitgaan, als het wel zo gegaan zou zijn dan zouden ze het sowieso oplossen.

https://printcraft3d.nl

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 11:00

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de after pics. Als je detailer dit voor 95% kan oplossen, dm ik je wel voor z'n naam :)

Computers are useless. They can only give you answers.

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaat niet om het niet zuinig zijn. Een demo auto moet altijd proper zijn, en dus een grote kans dat deze auto in die 10maanden al 50x door de carwash is gegaan. Dat icm. lak die tegenwoordig zachter is en dan krijg je dit. Al schat ik in dat je detailer dit idd bijna helemaal kan fixxen en je dealer je wel ergens compenseert, helemaal met deze foto's. Overigens lijken "normale" mensen dit niet eens te zien.

Mijn 1e baantje oooit was bij een (premium) merkdealer.. carwash zat om de hoek. En daar ging gewoon alles vaak doorheen.. Ook voor aflevering was het carwash, wax erop, interieur perfect, wax eraf, bandenzwart en klaar. (ook nieuwe auto's)

[ Voor 6% gewijzigd door Vuvuzela op 09-04-2026 20:08 ]

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 17:49
Een " medewerkers Audi" wordt nooit zo afgeleverd als de auto in de verkoop gaat door Audi, nooit.

De fabrikant stelt zeer strikte eisen aan het gebruikt van de auto. Zo moet de auto met de handgewassen worden, kleine schades moeten direct gemeld worden, de auto mag gebruikssporen vertonen maar die tolerantie is extreem laag. Iedere auto wordt zeer streng gecontroleerd door experts voordat deze naar de dealer wordt gestuurd. Swirls zoals bij jou komen er zeker niet doorheen.
Het is vaak zo dat de fabriek zelfs bepaald wie dat zo'n auto mag rijden.

@verstappen33, ik zou dit dan ook absoluut niet accepteren. De dealer ging bij mij de complete factuur van de detailer betalen. Het feit dat hij "lekker dik" in de wax zat zegt al genoeg. Hier is bewust de zaak verdoezeld. Ook 13K op de teller vindt ik erg veel. Dit soort auto's hebben bij uitzondering max.10K op de teller staan.

Wij hebben ook een import Audi van 10mnd gekocht en er zat een inlever/oplever document van de rijder bij, zelfs incl. naam en functie in het bedrijf.

• JRR

JRR

Hopelijk wordt het netjes opgelost door de detailer en de dealer. Wat ik dan weer niet zo goed begrijp is dat de kwaliteit van de lak met een hoop werk eraan pas opvalt na aflevering. Ik mag toch hopen dat je vooraf een lange proefrit hebt gemaakt en ook zelf de auto en de lak goed hebt bekeken als je een auto in deze prijsklasse koopt. Het lijkt me geen auto die je enkel op basis van wat plaatjes via een online advertentie koopt. Of zat de auto tijdens de proefrit ook al onder een dikke laag met wax?

Toen ik mijn 1 jaar oude auto kocht, was er één paneel waar de lakkwaliteit slecht was door een chemische stof wat ooit waarschijnlijk gelekt had. Van een afstand viel het niet op, maar als je dichtbij stond wel. In het koopcontract keurig laten opnemen dat dit hersteld zou worden voor de auto zou worden afgeleverd. Ja, ik moest twee langer wachten voordat de auto werd afgeleverd maar uiteindelijk is het wel opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door JRR op 09-04-2026 21:19 ]

• verstappen33
JRR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:16:
Hopelijk wordt het netjes opgelost door de detailer en de dealer. Wat ik dan weer niet zo goed begrijp is dat de kwaliteit van de lak met een hoop werk eraan pas opvalt na aflevering. Ik mag toch hopen dat je vooraf een lange proefrit hebt gemaakt en ook zelf de auto en de lak goed hebt bekeken als je een auto in deze prijsklasse koopt. Het lijkt me geen auto die je enkel op basis van wat plaatjes via een online advertentie koopt. Of zat de auto tijdens de proefrit ook al onder een dikke laag met wax?

Toen ik mijn 1 jaar oude auto kocht, was er één paneel waar de lakkwaliteit slecht was door een chemische stof wat ooit waarschijnlijk gelekt had. Van een afstand viel het niet op, maar als je dichtbij stond wel. In het koopcontract keurig laten opnemen dat dit hersteld zou worden voor de auto zou worden afgeleverd. Ja, ik moest twee langer wachten voordat de auto werd afgeleverd maar uiteindelijk is het wel opgelost.
De auto komt uit Duitsland bij Audi zelf vandaan.
Zoals @trinity999 ook goed verwoord, met de auto zou zeer zuinig mee omgegaan moeten worden door de medewerker, zo is het mij ook verkocht.

Ik heb mijn auto dus ook niet gezien voor ik hem kreeg. Ik heb in een vergelijkbare auto gereden als proefrit.

Het is dus eigenlijk dezelfde procedure alsof je een nieuwe auto besteld. Alleen de prijs is 25-30% lager omdat die al gebruikt is en de kop eraf heeft.

En ja ik heb alles goed bekeken bij aflevering, maarja door de dikke waxlaag zag ik niet zo heel veel.

De detailer had mij verboden om de auto zelf te wassen, niet dat hij mij niet vertrouwt, maar om verdere lakschade te voorkomen, want 95% van de mensen drukken hem door de krasstraat.

Maarja ik heb er wel vertrouwen in dat we elkaar gaan vinden in een oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 09-04-2026 22:04 ]

• Gonadan

Gonadan

@JRR tenzij je de boel met een cleaner gaat strippen kan je met glaze en een wax al zoveel verdoezelen dat je echt niet gaat zien hoe erg het is qua swirls.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:20:
[...]

Natuurlijk, dat is een detailer, die heeft heel andere eisen dan de gemiddelde mens.
Als je er invloed op uit kan oefenen zou ik voor compensatie voor je eigen detailer gaan. Het is echt niet zo'n punt om dit weg te werken maar als een dealer het zelf gaat regelen wordt het hooguit één rondje polijsten en klaar. Dan kan je het beter zelf grondig laten doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Brainsz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:53:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de after pics. Als je detailer dit voor 95% kan oplossen, dm ik je wel voor z'n naam :)
Als hij dit niet kan dan wil ik juist zijn naam weten, voor de zwarte lijst. Als je dit niet kunt fixen ben je de naam detailer niet waard. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
trinity999 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:09:
Een " medewerkers Audi" wordt nooit zo afgeleverd als de auto in de verkoop gaat door Audi, nooit.

De fabrikant stelt zeer strikte eisen aan het gebruikt van de auto. Zo moet de auto met de handgewassen worden, kleine schades moeten direct gemeld worden, de auto mag gebruikssporen vertonen maar die tolerantie is extreem laag. Iedere auto wordt zeer streng gecontroleerd door experts voordat deze naar de dealer wordt gestuurd. Swirls zoals bij jou komen er zeker niet doorheen.
Het is vaak zo dat de fabriek zelfs bepaald wie dat zo'n auto mag rijden.

@verstappen33, ik zou dit dan ook absoluut niet accepteren. De dealer ging bij mij de complete factuur van de detailer betalen. Het feit dat hij "lekker dik" in de wax zat zegt al genoeg. Hier is bewust de zaak verdoezeld. Ook 13K op de teller vindt ik erg veel. Dit soort auto's hebben bij uitzondering max.10K op de teller staan.

Wij hebben ook een import Audi van 10mnd gekocht en er zat een inlever/oplever document van de rijder bij, zelfs incl. naam en functie in het bedrijf.
Een demo bij een dealer wordt door iedereen bereden en zeker niet met de hand gewassen.

The best is yet to come

• verstappen33
Dean Martin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:24:
[...]

Een demo bij een dealer wordt door iedereen bereden en zeker niet met de hand gewassen.
Ik heb geen demo auto, dit is een auto die door een medewerker van Audi hoofdkantoor zelf is bereden.
En zoals @trinity999 ook aangaf, die moeten zuinig met de auto omgaan en zullen minimale gebruikerssporen moeten bevatten (aldus het verkoop praatje).

En het gaat mij niet om het geld, maar je koopt geen pakje boter bij de Aldi.
Ik verwacht in dit segment toch wel wat betere service en aflevering van een praktisch nieuwe auto.

Al waren ze er maar 1x met een polijst machine overheen gegaan dan was het waarschijnlijk al een stuk beter, dan een spraywax erover en je hebt een "mooie" auto.

Maarja ik zal dinsdag wel een update geven hoe het allemaal afgelopen is en een paar mooie foto's maken in hun studio als de auto weer helemaal netjes is..

• Dean Martin
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:40:
[...]

Ik heb geen demo auto, dit is een auto die door een medewerker van Audi hoofdkantoor zelf is bereden.
En zoals @trinity999 ook aangaf, die moeten zuinig met de auto omgaan en zullen minimale gebruikerssporen moeten bevatten (aldus het verkoop praatje).

En het gaat mij niet om het geld, maar je koopt geen pakje boter bij de Aldi.
Ik verwacht in dit segment toch wel wat betere service en aflevering van een praktisch nieuwe auto.

Al waren ze er maar 1x met een polijst machine overheen gegaan dan was het waarschijnlijk al een stuk beter, dan een spraywax erover en je hebt een "mooie" auto.

Maarja ik zal dinsdag wel een update geven hoe het allemaal afgelopen is en een paar mooie foto's maken in hun studio als de auto weer helemaal netjes is..
Ik zou me de moeite besparen, het laten herstellen door de detailer en me er verder niet te druk over maken.
Als de detailer z'n werk goed doet heb je een prima resultaat. Die paar honderd euro zou ik m'n dag niet door laten verzieken en me de ergernis van/met de dealer op de hals halen.

Ik krijg volgende maand dezelfde (volgens mij is het een A6 etron?) auto, nieuw, maar daar verwacht ik ook de nodige swirls op eerlijk gezegd. 95% van de mensen valt het geeneens op.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 10-04-2026 08:53 ]

The best is yet to come

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:51:
[...]

Ik zou me de moeite besparen, het laten herstellen door de detailer en me er verder niet te druk over maken.
Als de detailer z'n werk goed doet heb je een prima resultaat. Die paar honderd euro zou ik m'n dag niet door laten verzieken en me de ergernis van/met de dealer op de hals halen.

Ik krijg volgende maand dezelfde (volgens mij is het een A6 etron?) auto, nieuw, maar daar verwacht ik ook de nodige swirls op eerlijk gezegd. 95% van de mensen valt het geeneens op.
Dit dus. Ik zou hooguit laten vallen hoeveel de rekening bedraagt met de mededeling dat je het fijn zou vinden als de dealer je daarin tegemoet komt.

Maar een Audi toch? Zit Pon daar nog steeds achter? Dan weet je eigenlijk al dat het zonde van je tijd is om hoger in de boom te gaan.

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-04 23:13
verstappen33 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:00:
[...]

De auto komt uit Duitsland bij Audi zelf vandaan.
Zoals @trinity999 ook goed verwoord, met de auto zou zeer zuinig mee omgegaan moeten worden door de medewerker, zo is het mij ook verkocht.

Ik heb mijn auto dus ook niet gezien voor ik hem kreeg. Ik heb in een vergelijkbare auto gereden als proefrit.

Het is dus eigenlijk dezelfde procedure alsof je een nieuwe auto besteld. Alleen de prijs is 25-30% lager omdat die al gebruikt is en de kop eraf heeft.

En ja ik heb alles goed bekeken bij aflevering, maarja door de dikke waxlaag zag ik niet zo heel veel.

De detailer had mij verboden om de auto zelf te wassen, niet dat hij mij niet vertrouwt, maar om verdere lakschade te voorkomen, want 95% van de mensen drukken hem door de krasstraat.

Maarja ik heb er wel vertrouwen in dat we elkaar gaan vinden in een oplossing.
Ik zat het hele verhaal te lezen en ik, als 'detailer', wil ook even mijn licht hierop laten schijnen.
Dat de lak niet best is, is duidelijk, maar auto's die door medewerkers worden bereden, worden minimaal wekelijks door de krasstraat getrokken. Ik heb in het verleden bij een grote autodealer gewerkt en dit was een standaard ritueel.
Vervolgens is de auto zwart, en op zwart zie je eenmaal alles, vooral dit soort krasjes. en wat @GeeMoney al zegt: ik zit elke dag met mijn neus boven op de lak, met verschillende soorten lampen en lichtinvallen. Oftewel, dit soort foto's en situaties zijn mij niet ongewoon.
Het is ook goed dat wij alles zien, want dan kunnen wij dit weer mooi en juist corrigeren 8)
Dan terugkomend op 1-staps, 2-staps of zelfs meerstaps polijsten: Audi-lakken zijn hard en met 1 stap polijsten corrigeer je op dat soort lakken niet heel veel. Ja, lichte krasjes, vooral op de bovenste delen, krijg je weg, maar lager liggende delen, die veel te verduren krijgen, zowel door de wasstraat als andere factoren, krijg je nooit helemaal strak met 1 stap polijsten.
Ik weet natuurlijk niet wat er besproken is met de detailer en ik weet niet hoever jij wilde gaan om jouw auto 'perfect' strak te krijgen, maar met een Duitse harde lak was dit te verwachten. Dealers laten hun auto's 'showroomklaar' maken voor een fractie van het bedrag dat detailers vragen, dus ja: veel siliconen en fillers om de boel te verdoezelen. En de lager liggende delen krijgen amper aandacht, want ja, daar kijkt de consument toch nooit.

Ik wil alleen maar meegeven dat het belangrijk is de wensen met de klant goed door te nemen, plus de auto zelf in levende lijve te zien, zodat de detailer een goede inschatting kan maken.
Ik heb klanten die 1-staps polijsten voldoende vinden omdat ze zich niet heel erg storen aan de krasjes en meer de focus op diepe glans en bescherming willen. Dat is helemaal goed en alles heeft zijn prijs.
Ik ben van mening (zwaar biased ofcourse) dat, voordat je een lak voorziet van een glas-/keramische coating, deze perfect gereinigd/gepolijst moet worden alvorens deze in een beschermlaag gaat.
Maar uiteindelijk betaalt de klant en die bepaalt. Dat neemt niet weg dat je diegene goed kunt informeren over de verschillen. En terugkomend op het polijsten: hierin zitten de meeste uren. Oftewel, een extra stap polijsten bij zo'n formaat auto gaat zeker €600 extra kosten.

Ik weet zeker dat de detailer mooi werk gaat leveren met die extra stap polijsten en daar ga je jarenlang plezier van ervaren, want niks is fijner dan dat de auto in de zon staat en je kijkt naar een zo goed als krasvrije en beschermde lak.

My 2 cents

• Knightwolf
verstappen33 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:40:
[...]

Dat is het dus, je bent in de mooie praatjes getrapt.
Bij geen enkele dealer of automerk hoofdkantoor wordt er door de zakenpikkies supergoed mee om gegaan. Hoe mooi ze het je ook vertellen. Dat ze verteld wordt er goed mee om te gaan zal best, maar iedereen heeft daar andere interpretaties over. Ze hebben geen kliederende kinderen in de auto, rijden hem niet langs struiken, rijden er niet mee over blubberige/stoffige bouwterreinen, en laden hem niet vol met vieze zooi. Ze ruineren de auto's echt niet expres en voor hun doen doen ze hun best. Maar als autopoetser en liefhebber doe je daar echt nog stukken voorzichtiger mee. Zakenpikkies hebben helemaal niet de ambitie, motievatie en tijd om die auto's elke keer met snowfoam en alle stappen met de hand te wassen. Wat anderen ook al zeggen, die halen hem elke week door de wasstraat.

Gelukkig ben je positief gezind over dat de dealer waarschijnlijk wel met een voor jou passende oplossing komt, dat zou ze in ieder geval sieren. En natuurlijk hoop ik dat ook voor je, want je hebt zeker gelijk in dat een vrijwel nieuwe auto er niet zo uit hoort te zien :)

• Gonadan

Gonadan

Laten we het één en ander wel in perspectief blijven houden. Binnen dit topic vinden we dit mishandeling van de lak, de rest van de wereld (de niet-detailers) ziet een auto regelmatig door de wasstraat juist als goed bijhouden en er goed mee om gaan. :)
Steef09031991 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:55:
Dan terugkomend op 1-staps, 2-staps of zelfs meerstaps polijsten: Audi-lakken zijn hard en met 1 stap polijsten corrigeer je op dat soort lakken niet heel veel. Ja, lichte krasjes, vooral op de bovenste delen, krijg je weg, maar lager liggende delen, die veel te verduren krijgen, zowel door de wasstraat als andere factoren, krijg je nooit helemaal strak met 1 stap polijsten.
Deze uitleg volg ik niet helemaal, er zijn niet echt hoger of lager liggende delen. Je hebt gewoon een blanke lak (meestal) en daar zitten krassen in van verschillende diepte.
Afhankelijk van de diepte kan je ze met één rondje al weg krijgen of zal je langer/vaker eroverheen moeten om ook de diepere weg te krijgen.

En dan heb je nog een verschil tussen gewoon meerdere keren hetzelfde doen, of echt in stappen waarbij je grof begint om meters te maken, dan steeds fijner en finisht om het wel weer mooi glad te krijgen.

Ik gok dat je dat ook gewoon bedoelt, maar zo leest het nu niet echt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
demichiel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:31:
Ik heb toen ik m'n auto kocht hier wat advies gevraagd over hoe ik zo lui/efficiënt mogelijk mijn Tesla kon onderhouden. Sinsdien werk ik als volgt:
- Bilt Hamber Touch-Less met snow cannon
- Na 5 minuten afspoelen met hogedruk
- Contact wash met Bilt Hamber Auto-Wash
- Afspoelen
- (elke 1-2 maand) Bilt Hamber Touch-On met snow cannon + direct afspoelen
- Drogen

Af en toe skip ik de contact wash ook, enkel touch-less, afspoelen en drogen. Bij stuifmeel of een bui met saharazand als ik de auto net had gewassen bvb.

Ik ben hier heel tevreden mee, het is geen super lang proces, auto ziet er altijd goed uit, geen swirl marks.
Nice! Ik vroeg me af of een snow canon / hogedrukspuit echt nodig is.

Kan ik jouw routine ook volgen met bijv. alleen een tuinslang + spuitkop met verschillende spuitopties? Eventueel in combinatie met een IK Foam Pro 2 hand foamer.

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 11-04-2026 15:36 ]

• GeeMoney
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:39:
Laten we het één en ander wel in perspectief blijven houden. Binnen dit topic vinden we dit mishandeling van de lak, de rest van de wereld (de niet-detailers) ziet een auto regelmatig door de wasstraat juist als goed bijhouden en er goed mee om gaan. :)

[...]

Deze uitleg volg ik niet helemaal, er zijn niet echt hoger of lager liggende delen. Je hebt gewoon een blanke lak (meestal) en daar zitten krassen in van verschillende diepte.
Afhankelijk van de diepte kan je ze met één rondje al weg krijgen of zal je langer/vaker eroverheen moeten om ook de diepere weg te krijgen.

En dan heb je nog een verschil tussen gewoon meerdere keren hetzelfde doen, of echt in stappen waarbij je grof begint om meters te maken, dan steeds fijner en finisht om het wel weer mooi glad te krijgen.

Ik gok dat je dat ook gewoon bedoelt, maar zo leest het nu niet echt. :)
Ik denk dat hij met hoger en lager echt bedoelt fysiek hoger en lager ;).
Ik merk het ook bij mijn auto’s, het dak en alles boven de portieren krijgt natuurlijk nagenoeg geen gruis of steentjes te verduren. Dat is bij de dorpels en onderzijdes van de deuren wel anders.

• Gonadan

Gonadan

GeeMoney schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat hij met hoger en lager echt bedoelt fysiek hoger en lager ;).
Ik merk het ook bij mijn auto’s, het dak en alles boven de portieren krijgt natuurlijk nagenoeg geen gruis of steentjes te verduren. Dat is bij de dorpels en onderzijdes van de deuren wel anders.
Dat klinkt een stuk logischer inderdaad. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GeeMoney
  • Nu online
Het was weer zo ver!

Van dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Naar dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Die hoog glans zwarte velgen zijn lastig blinkend te krijgen. Ik moet die wel 3-4x afnemen met een droge doek na de velgen reiniger, 2x foam met washand en na drogen, daarna zeker nog 2x nalopen en dan is hij nog niet 100%.

• CreativeS
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:02:
Die hoog glans zwarte velgen zijn lastig blinkend te krijgen. Ik moet die wel 3-4x afnemen met een droge doek na de velgen reiniger, 2x foam met washand en na drogen, daarna zeker nog 2x nalopen en dan is hij nog niet 100%.
Nalopen met bijvoorbeeld een detailer spray zoals Gyeon Q²M CeramicDetailer.

• verstappen33
Korte update over mijn wagen en gedoe met de dealer...

Dealer is akkoord om al het extra poetswerk te vergoeden voor de detailer, ze waren het uiteindelijk wel met mij eens dat de swirls etc toch wel erg veel was voor een nieuwe auto.
Daarnaast heb ik een uitnodiging gekregen om de volgende wedstrijd van FC Twente vanuit hun sky-box/business-lounge te bekijken incl hapje en drankje.

Hier een update foto, het polijstwerk is klaar, vanmiddag gaat de eerste coating laag erop, morgen de 2 extra lagen, en dan woensdag kan ik hem ophalen
Qua lak correctie zit hij nu op 97-98%, je moet een heel goed oog hebben (en een felle lamp) om nog wat imperfecties te vinden, beetje lastig te beoordelen vanaf een foto, maar ik ben blij dat hij er goed werk van maakt.. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CH4YlPPMcvPVdisxq2xCQnuuJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esGWEyuwQat3Nj6I0eW4Y8VD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 13-04-2026 11:43 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Knightwolf schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:13:
[...]

Dat is het dus, je bent in de mooie praatjes getrapt.
Bij geen enkele dealer of automerk hoofdkantoor wordt er door de zakenpikkies supergoed mee om gegaan. Hoe mooi ze het je ook vertellen. Dat ze verteld wordt er goed mee om te gaan zal best, maar iedereen heeft daar andere interpretaties over. Ze hebben geen kliederende kinderen in de auto, rijden hem niet langs struiken, rijden er niet mee over blubberige/stoffige bouwterreinen, en laden hem niet vol met vieze zooi. Ze ruineren de auto's echt niet expres en voor hun doen doen ze hun best. Maar als autopoetser en liefhebber doe je daar echt nog stukken voorzichtiger mee. Zakenpikkies hebben helemaal niet de ambitie, motievatie en tijd om die auto's elke keer met snowfoam en alle stappen met de hand te wassen. Wat anderen ook al zeggen, die halen hem elke week door de wasstraat.

Gelukkig ben je positief gezind over dat de dealer waarschijnlijk wel met een voor jou passende oplossing komt, dat zou ze in ieder geval sieren. En natuurlijk hoop ik dat ook voor je, want je hebt zeker gelijk in dat een vrijwel nieuwe auto er niet zo uit hoort te zien :)
Er zitten ook zakenpikkies in dit forum die wél de motivatie hebben om de (veel te dikke lease)auto met de hand te wassen. Ook al rijd ik mijn wagen niet eens privé, hij krijgt net zo veel liefde als onze eigen Skoda.

En oké, ik was hem niet elke week, maar dat doe ik met onze eigen auto ook niet. Snowfoam wel, en daarna gewone shampoo. En ja, ook de velgen + goudkleurige remklauwen worden (eerst) apart gereinigd.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb zelfs een private leaseauto in de coating laten zetten door een poetsbedrijf, voor eigen rekening uiteraard. En was nu ook lekker met de handwas thuis op de oprit. Ik heb die wagen vier jaar. Best een lange tijd, toch? Waarom zou je er dan niet netjes mee omgaan?

Ik kreeg wel veel vreemde blikken van vrienden die weten dat het private lease is. "Waarom laat je hem in de coating zetten? Hij is toch niet van jou!" Uh, jawel, ik betaal er netjes maandelijks een flink bedrag voor en mag er dan vier jaar in rijden. Dat voelt toch gewoon wel als 'mijn auto'. Zou het volgende keer zo weer doen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:36
Same here, rij al bijna 5j private lease en altijd allemaal met het handje gewassen. De eerste zelf ik een glas coating gezet. Onze 2de prive auto worden ook met de hand gewassen maar minder frequent dan de lease autos 😅

@verstappen33, netjes dat de dealer dit oppikt, eind goed al goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 14-04-2026 14:06 ]

• verstappen33
Auto weer terug 🤩

Echt super resultaat behaald en spiegelglad.
Geen swirl meer te bekennen.

Zoals gemeld met de dealer ook alles netjes opgelost, dus nu kan het genieten echt beginnen.

Volgende week nog 1x terug naar de detailer voor een eerste wasbeurt, die doen hun als service voor mij en krijg ik extra uitleg en een heel waspakket hoe ik het zelf moet onderhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMoHlNPdpvCCdolng58y79CthIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x018Xq3InSWQnNgALBQ0CRGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYXdpPOOIlhajbP-6a0PO-v5ltc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEZoC2qjJLgpfq2CAIlFzt4p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqxDUaWHtSkRFsTTAnq3_KKyCkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7GbVUD9k53AfJAx1JX6wKKD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qQNMpJOy-pDLEMvBzH47Z78dJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnJ3TIC6sUyKQoMr4WBqstAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAoMu5WfDqiiyGBFtWRLDbsBfvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COpMZWsBQ0Lzl1LHZzhZzST6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkRpuN8I98VCBD4nlpwU8NfNFKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSEVzi8BESOIl4Q28JogqOl6.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:18
verstappen33 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
Auto weer terug 🤩

Echt super resultaat behaald en spiegelglad.
Geen swirl meer te bekennen.

Zoals gemeld met de dealer ook alles netjes opgelost, dus nu kan het genieten echt beginnen.

Volgende week nog 1x terug naar de detailer voor een eerste wasbeurt, die doen hun als service voor mij en krijg ik extra uitleg en een heel waspakket hoe ik het zelf moet onderhouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik schrok me kapot!
Ik las: “Volgende week nog een keer terug naar de dealer voor een wasbeurt”

Bleek er toch: “detailer” te staan :D

Die laatste foto haha

• verstappen33
elektriekert schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:40:
[...]

Ik schrok me kapot!
Ik las: “Volgende week nog een keer terug naar de dealer voor een wasbeurt”

Bleek er toch: “detailer” te staan :D

Die laatste foto haha
Ja, de dealer mag hem niet meer poetsen :+
De coating moet nu eerst minimaal een weekje uitharden voor die echt gewassen mag worden.
Vanmorgen lag er allemaal al weer stuifmeel over de auto... Maarja dat voorkom je helaas niet in deze tijd van het jaar.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:37
verstappen33 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:50:
[...]

Ja, de dealer mag hem niet meer poetsen :+
De coating moet nu eerst minimaal een weekje uitharden voor die echt gewassen mag worden.
Vanmorgen lag er allemaal al weer stuifmeel over de auto... Maarja dat voorkom je helaas niet in deze tijd van het jaar.
Stuifmeel... you wish.. dat is gewoon sahara zand :D

• verstappen33
BasvanS schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:43:
[...]

Het is groen en geel, lijkt van de bomen af te komen, maar zal zeker ook wat zand tussen zitten..
Maarja, ik laat het komende dagen wel even zitten tot de coating goed gehard is.

• CreativeS
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:43:
Saharastof :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Poahhhh... niks mis met een glimmende zwarte auto !

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik kon even geen AVA eigen topic vinden, maar ik heb plotseling dat de reguliere sproeikop van AVA niet meer op de gun wil :? Alle andere stukken wel, ook de lans, en dan de reguliere sproeikop ook gewoon aan de lans 8)7
Ik zit echt met vraagtekens boven mijn hoofd :?
Iemand dit al eerder meegemaakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
Ik kon even geen AVA eigen topic vinden, maar ik heb plotseling dat de reguliere sproeikop van AVA niet meer op de gun wil :? Alle andere stukken wel, ook de lans, en dan de reguliere sproeikop ook gewoon aan de lans 8)7
Ik zit echt met vraagtekens boven mijn hoofd :?
Iemand dit al eerder meegemaakt?
heb je het slotje er niet per ongeluk op zitten?
klikt hij er wel in maar komt hij er meteen weer uit?
of wil die er gewoon niet in?
gele schuif op de zijkant (vlak naast ingang niet te missen) omhoog of omlaag duwen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ApC_IcE schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:38:
[...]

heb je het slotje er niet per ongeluk op zitten?
klikt hij er wel in maar komt hij er meteen weer uit?
of wil die er gewoon niet in?
gele schuif op de zijkant (vlak naast ingang niet te missen) omhoog of omlaag duwen?
het gaat op het sproeikopje he...
Ik begin nu enorm aan mezelf te twijfelen of die er ooit wel op heeft gekund :D

Hij heeft een extra ring ook waardoor hij wel op de lans past maar niet op de gun schijnbaar.
Maar ik ben haast zeker dat ik de voorgaande jaren nog wel eens wisselde tussen de sproeikoppen...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ApC_IcE

ApC_IcE

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:04:
[...]

het gaat op het sproeikopje he...
Ik begin nu enorm aan mezelf te twijfelen of die er ooit wel op heeft gekund :D

Hij heeft een extra ring ook waardoor hij wel op de lans past maar niet op de gun schijnbaar.
Maar ik ben haast zeker dat ik de voorgaande jaren nog wel eens wisselde tussen de sproeikoppen...?
Die past alleen op de lans inderdaad.
bij mij past ie ook niet op de gun

• JanHenk
  • Niet online
Wat voor sproeikopje hebben we het over? Ik heb ook een Ava hogedrukreiniger maar ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben, om eerlijk te zijn.

• ApC_IcE

ApC_IcE

JanHenk schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:08:
Wat voor sproeikopje hebben we het over? Ik heb ook een Ava hogedrukreiniger maar ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben, om eerlijk te zijn.
Je hebt bij de ava (geen idee of dit voor allen geld) een lans en daar passen 2 kleine sproeikoppen op. Maar je hebt ook een korte “pistool” en daar past maar 1 van die kopjes op. Volgens mij heeft dat te maken dat 1 van die koppen anders te krachtig is voor dichtbij

• JanHenk
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
[...]

Je hebt bij de ava (geen idee of dit voor allen geld) een lans en daar passen 2 kleine sproeikoppen op. Maar je hebt ook een korte “pistool” en daar past maar 1 van die kopjes op. Volgens mij heeft dat te maken dat 1 van die koppen anders te krachtig is voor dichtbij
Ik heb inderdaad een 'vario-sproeikop' die je kan instellen tussen brede of smallere straal. Die gebruik ik vaak, ook rechtstreeks op het pistool. Een andere die ik heb is een vuilfrees. Die gebruik ik nooit voor autowassen, maar die bedoel je dan neem ik aan?

Eigenlijk geen idee of die rechtstreeks op het pistool past, nog nooit gedaan :+ Zal het vanavond eens proberen.

• ApC_IcE

ApC_IcE

JanHenk schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb inderdaad een 'vario-sproeikop' die je kan instellen tussen brede of smallere straal. Die gebruik ik vaak, ook rechtstreeks op het pistool. Een andere die ik heb is een vuilfrees. Die gebruik ik nooit voor autowassen, maar die bedoel je dan neem ik aan?

Eigenlijk geen idee of die rechtstreeks op het pistool past, nog nooit gedaan :+ Zal het vanavond eens proberen.
Die past dus niet.

Genoeg offtopic :)

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
Iemand die mij een tip kan geven.
Ik wil mijn bekleding en vloer van de auto goed reinigen .
Hoe kan ik dit het beste doen en welke extractor of stofzuiger/nat/droog kan ik daar het beste voor aanschaffen.

Of is er iemand die dit in de buurt van Oldenzaal toevallig doet?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Iphone 17 pro:Synology DS220+

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
sten123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:44:
Iemand die mij een tip kan geven.
Ik wil mijn bekleding en vloer van de auto goed reinigen .
Hoe kan ik dit het beste doen en welke extractor of stofzuiger/nat/droog kan ik daar het beste voor aanschaffen.

Of is er iemand die dit in de buurt van Oldenzaal toevallig doet?
Pas wel op met stomen van stof waar lijm in is verwerkt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:36
Iemand hier wel eens zelf een PPF aangebracht?

https://www.ppf-kits.eu/p...l8FMhhzvSlnRoCut8QAvD_BwE

Ik heb mijn motor (Zero FXE) zelf gewrapped (vanaf een rol, geen pre cut) en was erg interessant om te doen, wel tricky omdat een motor veel kleiner is en veel meer hoekjes etc heeft dan een auto.

• Greetoz
Card Nox schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:23:

Ik heb mijn motor (Zero FXE) zelf gewrapped (vanaf een rol, geen pre cut) en was erg interessant om te doen, wel tricky omdat een motor veel kleiner is en veel meer hoekjes etc heeft dan een auto.
Hier twijfel ik ook al tijdje over . Alleen moet je PPF en echt in een stofvrije omgeving aanbrengen. Ik heb helaas geen plek binnen

• Knightwolf
Ik weet dat @Dark Angel z'n Corvette zelf gewrapped heeft. Wrap is feitelijk hetzelfde als een PPF maar dan niet transparant.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:25

Ik heb voor mijn tesla ook zo'n gesneden setje ppf gekocht en zelf aangebracht. De voorbumper kreeg ik met geen mogelijkheid goed. Het was echt een heel getrek en gefrot plastic leek veelste klein. Deze heb ik er een aantal weken later weer afgehaald. De motor kap ging beter maar is ook niet perfect gelukt deze zit er nog op. En aan de zij kanten onder de deuren heb ik een strook aangebracht dat ging opzich wel aardig recht toe recht aan die zit er wel netjes op. Op de filmpjes lijkt het makelijk en ik beun het meestal zelf wel recht maar dit viel me echt tegen.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Zoals gezegd is het net als wrappen. Ik heb geprobeerd om het pootje van de buitenspiegel te wrappen. (Tesla, het chromen deel) Ik heb 1m² folie gehaald, 1m² gebruikt en toen naar een professional gegaan. Eerlijk is eerlijk, een keukenkastje zal me echt wel lukken maar alle hoekjes, welvingen en dergelijke op een auto is erg lastig om netjes te krijgen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:03

Dark Angel

Corvette LS Power

Knightwolf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 04:55:
Ik weet dat @Dark Angel z'n Corvette zelf gewrapped heeft. Wrap is feitelijk hetzelfde als een PPF maar dan niet transparant.
Ik heb PPF ook geprobeerd maar was wel eens stuk minder vergevend dat wrapfolie je moet echt meer insnijden dan dat je met de rek in de foli kan spelen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• pieter81!
Bigboi heeft vrij recent de D-IonizR Go uitgebracht.

Zou moeten fitleren tot 0ppm en daarmee niet te vergelijken met de Ferm waterontharder, die in de praktijk weinig doet.

Iemand ervaring met dit apparaat, of soortgelijk? Er is in dit topic al het nodige geschreven als ik erop zoek, maar kom over detailing specifieke ontharders weinig tegen.

Zou mij vooral gaan om het (natuurlijk) voorkomen van waterspots, en bij voorkeur zou ik drogen helemaal overslaan - is immers toch de stap die relatief veel kans geeft op swirls...

Stevig aan de prijs, maar lijkt mij wel heel veel toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 29-04-2026 15:54 ]

• Greetoz
pieter81! schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:45:
Bigboi heeft vrij recent de D-IonizR Go uitgebracht.

Zou moeten fitleren tot 0ppm en daarmee niet te vergelijken met de Ferm waterontharder, die in de praktijk weinig doet.

Iemand ervaring met dit apparaat, of soortgelijk? Er is in dit topic al het nodige geschreven als ik erop zoek, maar kom over detailing specifieke ontharders weinig tegen.

Zou mij vooral gaan om het (natuurlijk) voorkomen van waterspots, en bij voorkeur zou ik drogen helemaal overslaan - is immers toch de stap die relatief veel kans geeft op swirls...

Stevig aan de prijs, maar lijkt mij wel heel veel toevoegen.
Ik heb een waterontharder in huis, deze haalt natuurlijk enkel de kalk eruit, er zitten nog veel meer mineralen in water. BigBoi heeft sowieso zeer mooi spul, maar voor thuis vind ik het toch wat aan de prijs...

[ Voor 15% gewijzigd door Greetoz op 30-04-2026 09:34 ]

• Greetoz
Iemand die hier een wolfbox mf100 heeft en een gratis 3d geprinte opbergdoos wil? Ik heb hem tegenwoordig in een lade liggen dus deze is over (enkel de doos dus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rByjnTqYc6D4CekH_cmhcFHbQ0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUjMsR2p6oldDXxIuiR19M68.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ_pA2bgON7NZf1XHaVJhO7byLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTn5goveRB5hcq7hQDsDYSbW.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Greetoz op 30-04-2026 09:34 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020

• Greetoz
elektriekert schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:18:
[...]

Blaast ie de klinkers uit de grond? :9
Werkt echt prima voor de kleine kiertjes maar de doos is nu over en zonde om weg te gooien 😉

• Knightwolf
Greetoz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:11:
Iemand die hier een wolfbox mf100 heeft en een gratis 3d geprinte opbergdoos wil? Ik heb hem tegenwoordig in een lade liggen dus deze is over (enkel de doos dus)
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ontzettend mooi gemaakt!

Ik heb de mijne gewoon in de pouch op m'n bureau liggen met alleen dit opzetstukje, de rest van de onderdelen gebruik ik in de praktijk toch niet. Deze geeft de beste luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8Vme0a1e50APDDbRsiANIChR.jpg

• verstappen33
Vraagje over foams.

Ik heb sindskort een Ava Master P60 met een foam opzet stuk..
Verder geen ervaring met foamen, maar ik zie bijvoorbeeld bij CarClean diverse foams van zuur tot alkalisch..

Mijn auto staat in een glascoating, moet ik dan nog rekening houden met de zuurgraad? Of juist alleen voor PH neutraal kiezen??
Gaat om normaal waasen/onderhoud wat ik wil uitvoeren.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
verstappen33 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:27:
Vraagje over foams.

Ik heb sindskort een Ava Master P60 met een foam opzet stuk..
Verder geen ervaring met foamen, maar ik zie bijvoorbeeld bij CarClean diverse foams van zuur tot alkalisch..

Mijn auto staat in een glascoating, moet ik dan nog rekening houden met de zuurgraad? Of juist alleen voor PH neutraal kiezen??
Gaat om normaal waasen/onderhoud wat ik wil uitvoeren.
Zou dat aan je detailer vragen. Bij veel coatings zit ook een onderhoudsprogramma om tussentijds je coating te onderhouden. De ene coating kan namelijk veel beter tegen zuren (vogelpoep) dan andere.
Daarnaast wil je vaak een combinatie van beide gebruiken. Vervuilingen reageren namelijk allemaal anders, sommige moet je met zuur weghalen andere met alkalische foam.
De hele truc is om alle vervuiling niet eraf te wrijven maar om deze op te lossen en dan eraf te spoelen of te vegen. Daarom bijv. ook niet rondjes draaien met je washmitt maar netjes van links naar rechts in rechte banen. Nog beter is om meerdere microvezeldoeken in een emmer met sop te doen en dan elke doek maar 1x gebruiken (dubbel vouwen, dan kan je 8 stukken gebruiken) en dan nieuwe doek gebruiken. Met een paar kan je heel je auto doen. Dan doeken netjes wassen in de wasmachine. Zo ga je nooit met een vuile doek over je auto heen.

Wellicht ken je dit kanaal al, maar hij legt het allemaal super goed uit:
https://www.youtube.com/@AMMO-NYC

YouTube: STOP Scratching Your Car! Detail Your Car with 3 Simple Steps Ferrari 12Cilindri

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 30-04-2026 13:45 ]

• Greetoz
Knightwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:37:
[...]

Ik heb de mijne gewoon in de pouch op m'n bureau liggen met alleen dit opzetstukje, de rest van de onderdelen gebruik ik in de praktijk toch niet. Deze geeft de beste luchtstroom.

[Afbeelding]
Gratis tegen verzendkosten als je wil ;-)

• trisje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 09:00
Heb zelf een coating er op gezet, 1 laag plus Cure. wat eigenlijk voor de eerste dagen the Mohs coating beschermt.
Het is een dag werk, als je moet polijsten heb je twee dagen nodig. snap je gelijk ook waarom men minstens 1000 euro betaald als men het laad doen, al is een dag werk voor 1200 euro ook best wel veel. De auto is vrij nieuw dus ik heb niet gepolijst.
alles buiten gedaan, wist dat het de komende dagen droog was en niet hard waaide, graadje of 19. niet in de zon
eerst auto afgespoeld, heb geen hoge druk spuit maar was de week er voor al gewassen in een zelf was straat.
dan wassen.
afspoelen
drogen
Iron remover over de hele auto met een doek insmeren. dan afspoelen en wassen met water. eigenlijk zou je ook teer remover moeten gebruiker.
Auto weer wassen.
Kleien met een kleidoek is gewoon handiger dan echte klei en dan veel clay lube gebruiken.
Auto weer helemaal afspoelen.
Drogen met doek.
hele auto ontvetten met Prep.
Dan is ie klaar voor de Coating.
Mohs flashed heel snel, sommige zeggen 20- 30 sec. Maar ik had echt het idee dat het al na 10 seconden met een doek er over heen moest. Ik kon nauwelijks een halve deur doen in een keer.
De volgende dag nog een laagje cure er over heen gedaan. dat is vrij makkelijk met een doek er op te smeren.
De cure beschermt de coating eigenlijk de eerste paar weken.
belangrijk is natuurlijk dat het droog blijft de komende 24 uur liefst 48 en niet te hard waait.
en s nachts niet te koud en vochtig wordt (condens).

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:01

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Knightwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat jullie ervoor betaalt hebben? Zelf heb ik deze voor circa 35 euro en ben er uiterst tevreden over voor zo'n bedrag. Batterij gaat lang mee en blaas alle naden en randen goed droog.

• Knightwolf
Ik bestel niks op Ali en vergelijkbare shops. Komt liefst gewoon uit NL maar hoeft niet perse. Bij Amazon bv bestel ik soms wel wat maar moet uitkijken met de verkopers, zitten ook onbetrouwbare chinezen bij.
Heb mijn Wolfbox gewoon bij Carclean besteld. Er was op dat moment een kortingscode actief die ik bij toeval ergens tegen kwam dus dat was nog net mooi 10% meegenomen. Ja deze bij Carclean is wel duur maar als hun iets verkopen weet ik dat het gewoon goed is en da's het belangrijkste.

De Wolfbox gebruik ik overigens nauwelijks voor de auto, daar heb ik namelijk een Makita DUB184RT voor en daar de nozzle van afgezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du99jwakzFa8sDy0oQFOUNp9hqI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5RFSN5WKHZ1o5NmMwwITKEN.jpg?f=fotoalbum_small

De Wolfbox gebruik ik meer op m'n kamer voor PC-doeleinden.
Als ik hem voor de auto gebruik is het niet na het wassen maar tussendoor als het geregend heeft en ik moet weg, en de auto staat vol beading. Dan blaas ik even langs de deuropening zodat ik al dat water niet over me heen krijg, en in de spiegels omdat dat makkelijker is dan met een ramentrekker.

• Greetoz
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:43:
[...]

Mag ik vragen wat jullie ervoor betaalt hebben? Zelf heb ik deze voor circa 35 euro en ben er uiterst tevreden over voor zo'n bedrag. Batterij gaat lang mee en blaas alle naden en randen goed droog.
Ik heb er op AliExpress 59 euro voor betaald, destijds was hij bij carclean 89 euro.. Die bestellen hem ook gewoon in bulk uit china. Ik bestel veel bij CarClean en ga niet voor 2 euro minder ergens anders heen maar 30 euro voor hetzelfde product was mij te gortig. Mijn Wolfbox was trouwens gewoon uit Duitsland verstuurd en 3 dagen na bestelling lag hij op de mat.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:01

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb er op AliExpress 59 euro voor betaald, destijds was hij bij carclean 89 euro.. Die bestellen hem ook gewoon in bulk uit china. Ik bestel veel bij CarClean en ga niet voor 2 euro minder ergens anders heen maar 30 euro voor hetzelfde product was mij te gortig. Mijn Wolfbox was trouwens gewoon uit Duitsland verstuurd en 3 dagen na bestelling lag hij op de mat.
Bedankt, dat was precies wat ik vermoede. Ook mijn reden geweest om toentertijd gewoon op Ali te bestellen.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb een paar randjes waar altijd water uit blijft lekken, maar vond zo’n ding nog niet echt nodig. Hij was nu maar €22,- dus toch besteld :)

• Dean Martin
  • Niet online
Ik heb een nieuwe oprit laten aanleggen, in hoeverre moet ik oppassen met producten die vlekken kunnen geven? Op de oude betonstenen heb ik nooit vlekken gezien/gekregen.

The best is yet to come

• Knightwolf
PH-neutrale zullen niet snel problemen geven, dan moet je meer aan zuur denken. Ligt er natuurlijk verder ook erg aan wat voor soort stenen je nu hebt?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat je kan doen is voordat je gaat wassen je oprit nat maken, zodat evt agressieve stoffen (alkalisch, zuren, zouten) verdund worden. Goed naspoelen, klaar. Of heb je poreuze natuursteen?

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.