Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:06
Was mijn auto al sinds nieuw zeer secuur met de hand (twee emmers, foamen en ga maar door) - nu 2 jaar oud en 60k op de teller. Dan zijn, hoe zorgvuldig je ook bent, her en der krasjes onvermijdelijk.

Op zoek gegaan naar een detailer en via Tweakers bij een hele goede uitgekomen. Kreeg de naam vanuit meerdere hoeken door dus kon niet missen :)

Begin van de week weggebracht, vandaag opgehaald. Helaas regen, dus vooral binnen gekeken. Wat een glans, echt schitterend. Tweestap gepolijst en in de Labocosmetica STC + HPC Pro coating gezet. Velgen ook gedaan.

Polijst zelf ook weleens een auto, heb diverse machines (Dap 500, evo plus en menzerna spullen). Recent nog mijn Mini: pieter81! in "Het grote kleine Mini topic". Maar dit niveau had ik echt never nooit kunnen bereiken op mijn oprit.

Op de snelweg vlogen de regendruppels er vanaf als nooit te voren. Samples voor de juiste wasproducten mee gekregen om de coating in topconditie te houden, heb er alle vertrouwen in dat ik hier lang plezier van ga hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5714rC6pqgrKkEgtNqZ4cAv0po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYJPHmxUIdpv3Tdi0di6S2hM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-CpLPs29y5Kp2rrjlYUQgUq6KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iD9qid58EYjhcHapRtlDyfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5WcAvnu2hyxopWMGPYj72DzF8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKRozSJPyXjd2rPAnRoUvXad.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PhHP7U8Y7PdkBTIgYax9gKY7w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8G8TroGnl5FfPJQrThmMp480.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pieter81! op 16-05-2026 12:11 ]

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-06 21:56
pieter81! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:03:
Was mijn auto al sinds nieuw zeer secuur met de hand (twee emmers, foamen en ga maar door) - nu 2 jaar oud en 60k op de teller. Dan zijn, hoe zorgvuldig je ook bent, het en der krasjes onvermijdelijk.

Op zoek gegaan naar een detailer en via Tweakers bij een hele goede uitgekomen. Kreeg de naam vanuit meerdere hoeken door dus kon niet missen :)

Begin van de week weggebracht, vandaag opgehaald. Helaas regen, dus vooral binnen gekeken. Wat een glans, echt schitterend. Tweestap gepolijst en in de Labocosmetica STC + HPC Pro coating gezet. Velgen ook gedaan.

Polijst zelf ook weleens een auto, heb diverse machines (Dap 500, evo plus en menzerna spullen). Recent nog mijn Mini: pieter81! in "Het grote kleine Mini topic". Maar dit niveau had ik echt never nooit kunnen bereiken op mijn oprit.

Op de snelweg vlogen de de regendruppels er vanaf als nooit te voren. Samples voor de juiste wasproducten mee gekregen om de coating in topconditie te houden, heb er alle vertrouwen in dat ik hier lang plezier van ga hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heerlijke kleur/auto om aan te werken, dito resultaat.

Geniet ervan!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Geen uitdaging te groot begreep ik :X
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:54:

***members only***
offtopic:
Ze zijn met het polijsten bij de kentekenplaat begonnen zie ik. Dan hadden ze de andere letters er ook wel af kunnen halen. Of vertellen die een verhaal? :?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:43
Gisteren mijn nieuwe auto in ontvangst mogen nemen (helaas sneller dan verwacht) dus niet echt voor kunnen bereiden voor spullen te kopen, dus die gaan de komende dagen/weken komen.

Vanmorgen maar even goed gewassen want de auto was 'viezer' dan nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9lgJuOg9xe0WtpAvZAVboTO0ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU7dyoENfG5JwrowXW2urHTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtC99q_2I5Il-jQqxj3vKsWCZTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBzDGsQAyF5jJOWngDJoYLi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQq6lc6qjLQHQBDM8-RdkPWmNQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvfqnqsC62RRO9pEaH7di3Id.jpg?f=fotoalbum_large

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:11
pieter81! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:03:
Was mijn auto al sinds nieuw zeer secuur met de hand (twee emmers, foamen en ga maar door) - nu 2 jaar oud en 60k op de teller. Dan zijn, hoe zorgvuldig je ook bent, her en der krasjes onvermijdelijk.

Op de snelweg vlogen de regendruppels er vanaf als nooit te voren. Samples voor de juiste wasproducten mee gekregen om de coating in topconditie te houden, heb er alle vertrouwen in dat ik hier lang plezier van ga hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, waar heb je dit laten doen en wat was je kwijt?

• pieter81!
Drials schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Je hebt PB :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:17
Ik zit mijn digitale winkelmandje te vullen, moet o.a. weer velgenreiniger hebben. Ga er nu maar eens een pompverstuiver bij kopen, want krijg altijd kramp in mijn handen na vier velgen in sprayen.

Zoals altijd, nog even neuzen wat nog meer interessant is maar vind (bij Carclean althans) nergens meer kleine proefverpakkingen. Wel jammer, want wil graag zo af en toe wat anders uitproberen maar de kast staat vol genoeg met van alles. Ik hoef dus niet telkens een fles van 500ml, bij veel producten doe ik daar tijden mee. Daarnaast kost een volle fles van iets al snel weer 20eu, dat tikt toch aan als je telkens wat uit probeert.

Zo wil ik eigenlijk eens een bandendressing uitproberen. Vind dat nooit zo spannend, want het zijn je banden maar. Mijn oog is gevallen op Dodo Juice, flesje van 500ml en 19eu. Leuk om eens uit te proberen, maar die fles beland achter in de kast vermoed ik.

• Drials
Iemand nog tips om een z4 g29 goed te onderhouden? Bijvoorbeeld de rubbers van de dak aansluiting of het dak zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhiSl4lE2aXvufyuUGo_3ZSYA8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL27UCVBTw5VdF9qGsbg0Wo4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Drials op 20-05-2026 12:02 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:22
Drials schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:55:
Iemand nog tips om een z4 g29 goed te onderhouden? Bijvoorbeeld de rubbers van de dak aansluiting of het dak zelf?

[Afbeelding]
Olie, luchtfilter,bougies, nokkenasketting etc., oja vergeet de remmen niet :+

• Drials
elektriekert schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Olie, luchtfilter,bougies, nokkenasketting etc., oja vergeet de remmen niet :+
Daar begin ik zelf niet aan 😉

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Drials schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:55:

[Afbeelding]
Rubbers: hetzelfde als alle rubbers.

Softtop dak: diverse cleaning merken maar ook BMW (cabrio pflege) zelf hebben (hadden) een verzorgset. Daarin zat o.a. een nylon borsteltje en een soort van tent-afdichtspray wat de waterafstotendheid bevorderde.

Ik zou in elk geval weinig (/ geen) zeep gebruiken op het dak.

Nooit door de wasstraat uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 20-05-2026 14:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
B-Real schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:51:
Ik zit mijn digitale winkelmandje te vullen, moet o.a. weer velgenreiniger hebben. Ga er nu maar eens een pompverstuiver bij kopen, want krijg altijd kramp in mijn handen na vier velgen in sprayen.
Koop dan ook gelijk een jerrycan velgenreiniger. Het kan hard gaan met zo'n pompverstuiver. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B-Real
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Koop dan ook gelijk een jerrycan velgenreiniger. Het kan hard gaan met zo'n pompverstuiver. :P
Dat doe ik al tijden. De 5 liter Bilt Hamber Auto Wheel was op en is dus de reden dat ik weer een bestelling moet plaatsen :P
Goot het voorheen nog over in een oude Monello Non Ferro sprayfles.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 12:58
Ik denk dat een belangrijkere vraag is waarom je uberhaupt zoveel velgenreiniger nodig hebt. Als je velgen goed schoon en gecoat/gewaxed zijn kost het nooit meer moeite dan wat gewone shampoo om ze weer schoon te krijgen. Velgenreiniger uiterst spaarzaam gebruiken is bovendien ook belangrijk voor de levensduur van je velgenlak. Als je het goed doet kun je geen kramp in je handen krijgen want zoveel hoor je niet nodig te hebben.

Maar als het om een keuze gaat ben ik erg tevreden met Poorboys Spray&Rinse Wheel Cleaner. Een andere velgenreiniger waar al non-ferro of iron-x of hoe je het ook wil noemen in zit kun je natuurlijk ook proberen. Voor ijzerdeeltjes heb ik ook Poorboys Iron Remover.
Beide gebruik ik maar zeer zelden, maar tis goed hem te hebben of als je een keer een andere auto wast dan die van jezelf die geen liefde gehad heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Knightwolf op 20-05-2026 17:06 ]

• pieter81!
B-Real schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:51:

Zoals altijd, nog even neuzen wat nog meer interessant is maar vind (bij Carclean althans) nergens meer kleine proefverpakkingen. Wel jammer, want wil graag zo af en toe wat anders uitproberen maar de kast staat vol genoeg met van alles. Ik hoef dus niet telkens een fles van 500ml, bij veel producten doe ik daar tijden mee. Daarnaast kost een volle fles van iets al snel weer 20eu, dat tikt toch aan als je telkens wat uit probeert.

Zo wil ik eigenlijk eens een bandendressing uitproberen. Vind dat nooit zo spannend, want het zijn je banden maar. Mijn oog is gevallen op Dodo Juice, flesje van 500ml en 19eu. Leuk om eens uit te proberen, maar die fles beland achter in de kast vermoed ik.
Heb zelf bij waxworld weleens een sample Carpro Darkside gekocht. Toen een tijd mee gedaan. Zie dat ze die nog steeds verkopen. 4,95 voor 50ml. Herinner mij dat ik er zelfs nog een applicator bij kreeg.

• Card Nox
Iemand tips voor interieur coating van witte vegan leer (als plastic) stoelen van een nieuwe Tesla? Ze zijn geperforeerd fwiw.

• Knightwolf
Ohja, maandag heb ik een van de ergste dingen meegemaakt die je op poetsgebied kan krijgen.

We waren in de supermarkt, en toen we terug bij de auto kwamen zat hij van voor tot achter vol met grote en kleine witte vogelflatsen. Een reiger heeft een carpet bombing gedaan waarschijnlijk precies in de lengte van mijn auto. Full hit!

M'n Slet is waarschijnlijk helaas door omstandigheden al een maand of 2 niet meer gewassen, dat was dus al heel erg nodig, maar nu was ik genoodzaakt meteen met boodschappen en al zonder poetsspullen naar een lokale wasbox te gaan. Daar was ik nog nooit geweest. Ja ik heb altijd 2 flesjes water en een spons in de auto voor dit soort dingen, maar een vieze auto en zoveel vlekken dan is dat niet meer te doen. Het goeie nieuws, het zat er pas net op dus ben blij dat ik er snel bij was.

Ik vertrouw wasboxen niet meer zo met het spul dat ze er in hebben, dus heb hem alleen met 'vlekvrij water' afgespoten. Toen heel voorzichtig en zacht met die spons alles afgeveegd, meteen hele auto maar gedaan, behalve de velgen natuurlijk. En daarna weer afspuiten met vlekvrij water. Daarna met de spons telkens uitknijpen zoveel mogelijk droogvegen/deppen. Viel me niet tegen dat de beading van de Gyeon Cure nog steeds te zien was maar het begint hard nodig te worden om een nieuwe laag aan te brengen.

M'n pa zit laatste 2 maanden met ernstig verslechterde gezondheid dus moet even kijken of het nog wel gaat lukken dit thuis te doen. Deze week wordt het weer zomer dus nog belangrijker dat het gedaan wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 21-05-2026 00:44 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Knightwolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:
Ohja, maandag heb ik een van de ergste dingen meegemaakt die je op poetsgebied kan krijgen.

We waren in de supermarkt, en toen we terug bij de auto kwamen zat hij van voor tot achter vol met grote en kleine witte vogelflatsen. Een reiger heeft een carpet bombing gedaan waarschijnlijk precies in de lengte van mijn auto. Full hit!

M'n Slet is waarschijnlijk helaas door omstandigheden al een maand of 2 niet meer gewassen, dat was dus al heel erg nodig, maar nu was ik genoodzaakt meteen met boodschappen en al zonder poetsspullen naar een lokale wasbox te gaan. Daar was ik nog nooit geweest. Ja ik heb altijd 2 flesjes water en een spons in de auto voor dit soort dingen, maar een vieze auto en zoveel vlekken dan is dat niet meer te doen. Het goeie nieuws, het zat er pas net op dus ben blij dat ik er snel bij was.

Ik vertrouw wasboxen niet meer zo met het spul dat ze er in hebben, dus heb hem alleen met 'vlekvrij water' afgespoten. Toen heel voorzichtig en zacht met die spons alles afgeveegd, meteen hele auto maar gedaan, behalve de velgen natuurlijk. En daarna weer afspuiten met vlekvrij water. Daarna met de spons telkens uitknijpen zoveel mogelijk droogvegen/deppen. Viel me niet tegen dat de beading van de Gyeon Cure nog steeds te zien was maar het begint hard nodig te worden om een nieuwe laag aan te brengen.

M'n pa zit laatste 2 maanden met ernstig verslechterde gezondheid dus moet even kijken of het nog wel gaat lukken dit thuis te doen. Deze week wordt het weer zomer dus nog belangrijker dat het gedaan wordt.
Dat gaat over die zwarte 'bak' uit waarvan je laatst wat gasveren aan de kofferbak vervangen hebt?

:o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:12

Mystikal

It never hurts to help!

Voor mijn Ruska Super ben ik aan het kijken of ik hem wat netter kan krijgen. Lak moet eigenlijk goed gepoets worden om wat meer kleur te krijgen. Daarnaast best wel wat chroom (inclusief de wielen) die wat aangetast zijn. Ook zou ik de letters op de banden wit willen maken. Misschien de bekleding nog wat in een vetje zetten?

Is dat allemaal een beetje te doen voor iemand zonder ervaring of ben ik beter af met iemand die weet wat hij doet? Heb ook geen idee waar ik aan moet denken qua kosten? (Regio Roosendaal). Tips qua produkten om het zelf te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgaNPMKq6Htcofw3qZd02d-b7S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thaESNO5DVdSX4XfFqiG2fTv.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 15:10
Drials schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Zelfde vraag vanuit mij. Merk dat de lak op de BMW i4 heel erg gevoellig is voor krasjes. Was hem ook altijd netjes met de hand maar zie toch ook al wel krasjes in de lak (auto sinds 10/2025)
Twijfelde om een PPF film aan te laten brengen maar die prijzen zijn echt bizar.
Heb mijn vorige leaseauto laten wrappen, omdat ik dat leuk vond en de LM het prima vond. Dat was veel geld maar prima te verantwoorden omdat de auto er echt wel leuker uit kwam (mijn mening).
Een PPF erop laten zetten geeft qua uiterlijk geen verschil (tenzij je mat neemt, dat leek me ook wel tof) en is het maar de vraag wat het gaat doen op lange termijn bij verwijderen van de PPF (aangezien de lak dus heel er gevoelig lijkt te zijn heb ik niet veel vertrouwen in het verwijderen na lease termijn van de PPF)

*sowieso

• B-Real
Knightwolf schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:59:
Ik denk dat een belangrijkere vraag is waarom je uberhaupt zoveel velgenreiniger nodig hebt. Als je velgen goed schoon en gecoat/gewaxed zijn kost het nooit meer moeite dan wat gewone shampoo om ze weer schoon te krijgen. Velgenreiniger uiterst spaarzaam gebruiken is bovendien ook belangrijk voor de levensduur van je velgenlak. Als je het goed doet kun je geen kramp in je handen krijgen want zoveel hoor je niet nodig te hebben.
Valt mij vaker op dat je goed bent in aannames en vanuit daar erg belerend kunt reageren alsof je de waarheid in pacht hebt ;)

Ik wil mijn vieze velgen zo min mogelijk aanraken met de hand cq washandschoen. Mijn werkwijze:
- Autowassen en daarbij de velgen goed afspuiten, velgen zijn dan voor 80% schoon.
- Velgenreiniger inspuiten, alle vier de velgen in 1x. Ja, daar krijg ik met mijn oude fles dus "kramp" van, want de spraykop is niet meer je van het. Die fles mag inmiddels wel eens vervangen worden, dus ipv een nieuwe lege fles dan maar een pompverstuiver.
- Met een velgenborstel, oude washandschoen en water plus shampoo de velgen schoonmaken voor de laatste 20%. Soms ook alleen met hogedruk afspuiten als ik geen zin heb en 10% ook genoeg is.
- Met 5 liter velgenreiniger heb ik vier jaar gedaan (speciaal voor jou even ingelogd), dus ja ik heb zoveel velgenreiniger nodig voor de komende jaren.
- Levensduur van velgenlak geloof ik wel. Mijn velgen zijn in prima staat, slechts een paar jaar oud, zo hardnekkig is de gebruikte velgenreiniger niet en zullen mijn tijd wel overleven.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:00

Vuvuzela

My spire is forming

Knightwolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:

Ik had de lak niet aangeraakt na alleen water. Ik kan wekelijks en soms vaker na een flinke schijtpartij weer langs de wasbox maar dan is het foamen en paar minuten later vlekvrij water afspuiten en dan droogt het wel onderweg. Lak raak ik pas aan als ik zelf echt was, na foamen en dan ingeshampoode washmitt.

I served in a company of heroes.

• Knightwolf
^^ nee klopt, fijn is anders, had nu weinig andere keus. Verder is m'n Slet wel Ferrari-rood, het blijft een oud goedkoop hok met slechte lak, dus dus geen echte waardevolle auto.
B-Real schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Valt mij vaker op dat je goed bent in aannames en vanuit daar erg belerend kunt reageren alsof je de waarheid in pacht hebt ;)

Ik wil mijn vieze velgen zo min mogelijk aanraken met de hand cq washandschoen. Mijn werkwijze:
- Autowassen en daarbij de velgen goed afspuiten, velgen zijn dan voor 80% schoon.
- Velgenreiniger inspuiten, alle vier de velgen in 1x. Ja, daar krijg ik met mijn oude fles dus "kramp" van, want de spraykop is niet meer je van het. Die fles mag inmiddels wel eens vervangen worden, dus ipv een nieuwe lege fles dan maar een pompverstuiver.
- Met een velgenborstel, oude washandschoen en water plus shampoo de velgen schoonmaken voor de laatste 20%. Soms ook alleen met hogedruk afspuiten als ik geen zin heb en 10% ook genoeg is.
- Met 5 liter velgenreiniger heb ik vier jaar gedaan (speciaal voor jou even ingelogd), dus ja ik heb zoveel velgenreiniger nodig voor de komende jaren.
- Levensduur van velgenlak geloof ik wel. Mijn velgen zijn in prima staat, slechts een paar jaar oud, zo hardnekkig is de gebruikte velgenreiniger niet en zullen mijn tijd wel overleven.
Excuses, ik wil niet belerend overkomen :) maar het is wel mijn 15+ jarenlange ervaring dat ik velgen die een coating/wax hebben met groot gemak schoon worden zonder velgenreiniger.

Ik heb ook de ervaring dat je knijpflesje op een gegeven moment op is en ja dan wordt het tijd voor een nieuw spraykopje. Heb er zat liggen, meeste die bij flesjes geleverd worden maar ik niet gebruik. Maak je de spraykopjes na elk gebruik wel goed schoon door ze in een kopje water te houden en dan door te spuiten? En daarna leeg spuiten en droog wegleggen. De enige spraykopjes die ik niet doorspuit en wegleg zijn glasreiniger, detailer spray en Prep. Alle andere wel.

Als je denkt dat een pompfles leuker werkt voor je handen moet je dat natuurlijk gewoon doen :)
Ik heb ook ooit een pompfles gekocht maar volgens mij heb ik die maar 1x gebruikt, volgens mij met Bugsquash of zo toen ik heel de auto wilde doen. Best veel werk om er spul in te mengen en na gebruik weer leeg te maken en de pomp goed schoon te maken. Een pompfles zelf werkt wel prima natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 21-05-2026 15:05 ]

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-06 21:56
GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:54:

***members only***
Zojuist netjes opgelost voor je 8-)

[ Voor 46% gewijzigd door Steef09031991 op 23-05-2026 14:57 ]

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Vuvuzela schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Ik had de lak niet aangeraakt na alleen water. Ik kan wekelijks en soms vaker na een flinke schijtpartij weer langs de wasbox maar dan is het foamen en paar minuten later vlekvrij water afspuiten en dan droogt het wel onderweg. Lak raak ik pas aan als ik zelf echt was, na foamen en dan ingeshampoode washmitt.
Is die foam van een wasbox niet te krachtig voor een waxlaag?

The best is yet to come

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Steef09031991 dank! Klasse weer !

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@GeeMoney
Is dit alleen gewassen, of? :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:43

Bob Popcorn

Plop!

Heb een gloednieuwe auto met mooie parelmoer metallic lak, die wil ik wat beter verzorgen dan m'n vorige :p vanaf volgende week ook eindelijk een parkeerplaats waar die niet onder een boom staat.

de producten van Soft99 spreken me wel aan, met name de Glaco coating voor de ruiten en de Kiwami shampoo/wax. Iemand ervaring met deze producten of dit merk?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Knightwolf
Dean Martin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Is die foam van een wasbox niet te krachtig voor een waxlaag?
Zou niet mogen. Maar de laatste keer dat ik bij een wasbox was en ook de shampoo-HD gebruikt heb zag de auto er raar en vlekkerig uit (gezien bij meerdere verschillende auto's bij dezelfde wasbox) wat leek alsof er extreem veel residu achter bleef en lelijk opdroogde. Ik kon het er namelijk met veel moeite af poetsen.
Bob Popcorn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:04:
Heb een gloednieuwe auto met mooie parelmoer metallic lak, die wil ik wat beter verzorgen dan m'n vorige :p vanaf volgende week ook eindelijk een parkeerplaats waar die niet onder een boom staat.

de producten van Soft99 spreken me wel aan, met name de Glaco coating voor de ruiten en de Kiwami shampoo/wax. Iemand ervaring met deze producten of dit merk?
Voor een gloednieuwe auto kan ik ten zeerste een keramische coating aanraden. Niet alleen de ruiten, maar vooral de lak. Juist vanaf dag 1 aan gebracht ga je daar profijt van hebben, en het minste voorbereidend werk. Zelfs met weinig ervaring zelf aangebracht lijkt me nog altijd beter dan niks :)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:43

Bob Popcorn

Plop!

Knightwolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Zou niet mogen. Maar de laatste keer dat ik bij een wasbox was en ook de shampoo-HD gebruikt heb zag de auto er raar en vlekkerig uit (gezien bij meerdere verschillende auto's bij dezelfde wasbox) wat leek alsof er extreem veel residu achter bleef en lelijk opdroogde. Ik kon het er namelijk met veel moeite af poetsen.

[...]

Voor een gloednieuwe auto kan ik ten zeerste een keramische coating aanraden. Niet alleen de ruiten, maar vooral de lak. Juist vanaf dag 1 aan gebracht ga je daar profijt van hebben, en het minste voorbereidend werk. Zelfs met weinig ervaring zelf aangebracht lijkt me nog altijd beter dan niks :)
Ja keramische of glascoating zit ik nog over te twijfelen. Heb wel een collega met wat meer ervaring op dat vlak :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• pieter81!
DonJunior schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Zelfde vraag vanuit mij. Merk dat de lak op de BMW i4 heel erg gevoellig is voor krasjes. Was hem ook altijd netjes met de hand maar zie toch ook al wel krasjes in de lak (auto sinds 10/2025)
Twijfelde om een PPF film aan te laten brengen maar die prijzen zijn echt bizar.
Heb mijn vorige leaseauto laten wrappen, omdat ik dat leuk vond en de LM het prima vond. Dat was veel geld maar prima te verantwoorden omdat de auto er echt wel leuker uit kwam (mijn mening).
Een PPF erop laten zetten geeft qua uiterlijk geen verschil (tenzij je mat neemt, dat leek me ook wel tof) en is het maar de vraag wat het gaat doen op lange termijn bij verwijderen van de PPF (aangezien de lak dus heel er gevoelig lijkt te zijn heb ik niet veel vertrouwen in het verwijderen na lease termijn van de PPF)
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: de lak van mijn i4 was na 2 jaar juist nog heel mooi. Grotendeels krasvrij, alleen de lage delen waren wat minder. Dat voorkom je niet.

Vraag mij dan toch af wat je wasroutine is. Dat kan echt heel veel schelen. Welke kleur is je i4? Die van mij Dravit Grau. Scheelt wellicht ook nog.

Coaten maakt de lak wel iets minder gevoeliger voor krassen. Niet zozeer omdat het nou een super harde beschermlaag geeft, vooral omdat vuil minder makkelijk hecht.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:24
pieter81! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: de lak van mijn i4 was na 2 jaar juist nog heel mooi. Grotendeels krasvrij, alleen de lage delen waren wat minder. Dat voorkom je niet.

Vraag mij dan toch af wat je wasroutine is. Dat kan echt heel veel schelen. Welke kleur is je i4? Die van mij Dravit Grau. Scheelt wellicht ook nog.

Coaten maakt de lak wel iets minder gevoeliger voor krassen. Niet zozeer omdat het nou een super harde beschermlaag geeft, vooral omdat vuil minder makkelijk hecht.
Ik merk bij mijn i5 bv dat de koffer al heel lichte waskrassen/wipes heeft. Ik zeg specifiek geen swirls maar echt banden, precies heel klein fijn spinnenrag.

• Knightwolf
pieter81! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:14:
[...]

, vooral omdat vuil minder makkelijk hecht.
Dat is dan ook de belangrijkste reden dat dit soort coatings ontwikkeld zijn.

• Card Nox
Natuurlijk wordt mijn met nieuwe auto meteen ondergescheten...Had er al wat van een coating opzitten dus spoot het er zo met de HD vanaf maar toch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmogbjKAwp1f0Co7n-2paC1TyRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQZaIOHwkAREDGy4liJk9LCB.jpg?f=fotoalbum_large

• Card Nox
Card Nox schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:21:
Iemand tips voor interieur coating van witte vegan leer (als plastic) stoelen van een nieuwe Tesla? Ze zijn geperforeerd fwiw.
Iemand hier nog tips voor?

• pieter81!
Knightwolf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 02:47:
[...]

Dat is dan ook de belangrijkste reden dat dit soort coatings ontwikkeld zijn.
Dit schreef ik in reactie op het bericht van DonJunior, waar (impliciet) de link werd gelegd tussen het aanbrengen van een coating (of PPF) en het beperken van de krasgevoeligheid van de lak.

• pieter81!
HyperBart schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:23:
[...]

Ik merk bij mijn i5 bv dat de koffer al heel lichte waskrassen/wipes heeft. Ik zeg specifiek geen swirls maar echt banden, precies heel klein fijn spinnenrag.
Vervelend, maar dan vraag ik mij toch af hoe je wast.
Ik doe het als volgt (niet om te zeggen dat dit dé manier is, maar wel mijn manier).

- Bilt Hamber Touchless als prewash (afhankelijk van vervuiling 1-2%). Ik doe dit met een Bigboi E-foamer
- grondig afspuiten met HD. Vervolgens is 95% van de vervuiling al verdwenen.
- weer infoamen, maar ditmaal met een PH-neutrale snowfoam via snowfoam lance op de HD. Ik spuit de snowfoam niet af, maar gebruik die voor extra lubricatie tijdens de handwas
- handwas met vanzelfsprekend 2 grote (grit guard) emmers en goede washandschoen + PH neutrale shampoo (voorheen Poorboy's S&S, nu over op Labocosmetica Semper). Volgorde is natuurlijk belangrijk, eerst de relatief schone delen en viezen delen als laatst. Dat de voorbereiding met Touchless helpt zie je het einde van het wassen aan de spoelemmer: dat water is nog vrijwel schoon;
- afspuiten met HD
- naspoelen met 'open tuinslang' om al zoveel mogelijk water te verwijderen
- drogen met goede droogdoek.

Durf te stellen dat met deze werkwijze de kans op krasjes zeer beperkt is, en bij mij nauwelijks tot geen waskrassen ontstaan.
Sinds kort heb ik een DI-waterfilter en goede blower - hoop dat ik door die combinatie het drogen met doek vrijwel achterwege kan laten. Zal vast ook weer iets schelen.

[ Voor 27% gewijzigd door pieter81! op 23-05-2026 13:06 ]

• DonJunior
pieter81! schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Vervelend, maar dan vraag ik mij toch af hoe je wast.
Ik doe het als volgt (niet om te zeggen dat dit dé manier is, maar wel mijn manier).

- Bilt Hamber Touchless als prewash (afhankelijk van vervuiling 1-2%). Ik doe dit met een Bigboi E-foamer
- grondig afspuiten met HD. Vervolgens is 95% van de vervuiling al verdwenen.
- weer infoamen, maar ditmaal met een PH-neutrale snowfoam via snowfoam lance op de HD. Ik spuit de snowfoam niet af, maar gebruik die voor extra lubricatie tijdens de handwas
- handwas met vanzelfsprekend 2 grote (grit guard) emmers en goede washandschoen + PH neutrale shampoo (voorheen Poorboy's S&S, nu over op Labocosmetica Semper). Volgorde is natuurlijk belangrijk, eerst de relatief schone delen en viezen delen als laatst. Dat de voorbereiding met Touchless helpt zie je het einde van het wassen aan de spoelemmer: dat water is nog vrijwel schoon;
- afspuiten met HD
- naspoelen met 'open tuinslang' om al zoveel mogelijk water te verwijderen
- drogen met goede droogdoek.

Durf te stellen dat met deze werkwijze de kans op krasjes zeer beperkt is, en bij mij nauwelijks tot geen waskrassen ontstaan.
Sinds kort heb ik een DI-waterfilter en goede blower - hoop dat ik door die combinatie het drogen met doek vrijwel achterwege kan laten. Zal vast ook weer iets schelen.
Mijn was routine is identiek.
Heb ook netjes twee emmers inclusief grid gard. Altijd van het dak af naar beneden werken en ik check tussendoor de washandschoen meerdere malen op achtergebleven vuiltjes. Spoel de auto ook altijd netjes na en doen hen af met een zachte handdoek zonder te drukken.
Sidenote: Op de vorige autos (ja meervoud) nooit last gehad van krasjes. Nu bij de i4 op de kofferbak al binnen een maand!
Ik heb Portimao Blauw overigens.

*sowieso

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
DonJunior schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Heb ook netjes twee emmers inclusief grid gard. Altijd van het dak af naar beneden werken en ik check tussendoor de washandschoen meerdere malen op achtergebleven vuiltjes. Spoel de auto ook altijd netjes na en doen hen af met een zachte handdoek zonder te drukken.
Sidenote: Op de vorige autos (ja meervoud) nooit last gehad van krasjes. Nu bij de i4 op de kofferbak al binnen een maand!
Toevallig een vest met rits aan tijdens het poetsen?

The best is yet to come

• DonJunior
Dean Martin schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Toevallig een vest met rits aan tijdens het poetsen?
Lol, nee.. zoals gezegd, ik verdenk dat de lak van de BMW gewoon wat gevoeliger is ofzo.
Ik ben echt héél voorzichtig met alles wat ik doe wat betreft mijn autos. Dit is de eerste keer dat een auto bij mij zo snel krast. Hrt zijn ook echte micro krasjes.. dus geen "ik-schraap-met-mijn-rits-over-de-lak-in-uniforme-patronen-krasjes"

*sowieso

• Gonadan

Gonadan

Vandaag wilde ik mijn auto eens gaan poetsen, maar de zon staat er nu vol op de helft en het is aardig warm. Denk nu eerst naar wassen en dan later in de middag misschien nog even poetsen, maar het 'kan ook in de zon' van veel middelen ben ik het meestal maar beperkt mee eens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Gonadan op 24-05-2026 11:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
@Gonadan, was hier de auto ook wel eens half in de zon maar is eigenlijk niet te doen, na elk paneel moet ik de HD weer pakken en alles nat maken omdat het anders opdroogt met alle lelijke vlekke van dien. Duurt tig keer zo lang.

• pieter81!
DonJunior schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Gebruik je ook een goede prewash? Waar het om gaat is dat je de lak al zo schoon mogelijk hebt voordat je überhaupt met een washandschoen de lak raakt.

Blijf het een beetje gek vinden omdat ik dus juist zeer te spreken ben over de lakkwaliteit/hardheid.

• B-Real
Als de auto in de zon staat was ik meestal niet, zelfs in het voor of najaar wordt het plaatwerk dan al vlot erg warm.
Ik vind de auto dan te snel drogen en ben dan de hele tijd panisch de auto aan het nat houden tot ik klaar ben en dat vind ik irritant om te doen.

• Gonadan

Gonadan

B-Real schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:40:
Als de auto in de zon staat was ik meestal niet, zelfs in het voor of najaar wordt het plaatwerk dan al vlot erg warm.
Ik vind de auto dan te snel drogen en ben dan de hele tijd panisch de auto aan het nat houden tot ik klaar ben en dat vind ik irritant om te doen.
Dat ben ik normaal met je eens maar als ik later vandaag nog ga kleien en waxen dan maakt het wat minder uit hoe hij opdroogt.

Ergens wel fijn als dan de hangende druppels ook weg hebben kunnen drogen want niets zo irritant dan een druppel die ergens onder een profiel o.i.d. vandaan rolt als je aan het waxen bent.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OkiNi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 12:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tonE9nUVu-n7zVp_9P9NtlHIa6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5PSWwGtSwKSgfBCS2rg7WKK.jpg?f=fotoalbum_large

Auto is paar weken oud. Paar dagen terug door wasstraat geweest (discussie wasstraat/met hand wassen daargelaten) en ik zie nu deze vlek op de dakrail. Auto staat veelal in schaduw maar heeft door dit weer ook veel in de zon gestaan.

Wat zou dit kunnen zijn? Vlek door gebruikte middelen in wasstraat in combinatie met warmte?

En nog veel belangrijker hoe kan ik deze vlek er veilig en netjes uit halen?

Tips zijn welkom en dank vast!

• Gonadan

Gonadan

Is dit een vlek of zat er een coating op de rail die er vanaf komt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OkiNi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 12:53
Ik ga uit van een vlek, maar zeker weet ik niet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als die auto echt pas een paar weken oud is dan zou ik er even mee terug naar de dealer rijden om ze daar een nieuwe dakdrager / rail te laten monteren welke wél goed ontvet was voordat 'ie op kleur / blanke lak gezet ging worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 15:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:30
Trivola schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Dat is de kern volgens mij. Iets op petroleum basis (zoals kerosine in Gyeon Tire) onttrekt zoveel mogelijk vocht en olie, om goed te kunnen hechten (met verwarmen nog meer).

Echter, een beetje veiligheid en duurzaamheid opgeven voor wat betere looks kan weinig kwaad. De meeste banden gaan niet zo lang mee.

Korte test gedaan op deze minder schone wielpartij.

[Afbeelding]

Daarna schoongemaakt met Gyeon TireCleaner, tot het schuim wit werd. Duidelijk dat het beschermende ‘bruining’ er nog op zit. Dit zal de band, mits niet wekelijks gebruikt, weinig kwaad doen.

[Afbeelding]

Daarna twee lagen Gyeon Tire erop, toch knapper zo. Bewust geen velgen reiniger, foam en shampoo gebruikt op de wielen voor de ‘test’. De banden gaan er overigens over een half jaar toch uit, dus er kan weinig mis gaan. Op nieuwe banden zou ik toch eerder iets op waterbasis nemen.

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook Geyon tire en ik vind het vervelend dat je het na een keer gebruiken, eigenlijk moet blijven gebruiken. Misschien doe ik iets verkeerd, maar als je het een tijdje niet gebruikt worden je banden bruinachtig lillek. Op pilot sport 4's.

there's no tweak without the tweaker

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06 17:22
virtualJac schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Ik heb zelf ook Geyon tire en ik vind het vervelend dat je het na een keer gebruiken, eigenlijk moet blijven gebruiken. Misschien doe ik iets verkeerd, maar als je het een tijdje niet gebruikt worden je banden bruinachtig lillek. Op pilot sport 4's.
Dat klopt en is het nadeel van op petroleum gebaseerde dressings, zie ook eerdere posts erover. Je zult het dan moeten blijven gebruiken, eigenlijk is het slecht voor de band op lange termijn (al is dit voor een banden inherent wat minder relevant).

Met op water gebaseerde dressing voorkom je dit, maar die zijn na twee keer wassen weg omdat ze niet het rubber uitdrogen en zo ver kunnen intrekken.

• kimberlie
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13-06 22:16
Goedenavond. Wij zijn super zuinig op onze auto's en wassen met goede spullen. 2 emmers afdrogen met droogdoeken. Kleien polijsten in de was zetten etc

Waar we alleen tegen aanlopen ondanks het altijd direct verwijderen van vogelpoep als we het zien. Geen water op de auto als hij warm is of nog in de zon staat etc.

Er brand toch altijd veel in. Nu hebben we weer zelfs na het wassen en polijsten nog resten van insecten bloed na een ritje over de dijk.

Wij vragen ons af hoe dat toch kan bij deze auto. Niemand haalt toch na een rit meteen alle insecten eraf als je in de avond thuis komt.

Het lijkt wel of de lak toch zo warm wordt dat dit soort dingen er toch in kunnen trekken.

• Knightwolf
virtualJac schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Heel raar :? Gyeon Tire is juist gemaakt om dat te voorkomen. Ik hoef maar eens in de zoveel maanden Tire op m'n banden te doen en ze gaan nooit bruin zien. Maakt niet uit welke band.

Het is wel belangrijk dat je met bv Gyeon TireCleaner en een borstel het rubber eerst grondig in meerdere passes schoonmaakt. En door met elektrische verfbrander of gewoon in de volle zon te zetten het rubber goed warm maakt, dan trekt het beter in en krijg je aanzienlijk langere standtijd. Volgens mij blijft er geen enkele bandenressing langer werkzaam dan Gyeon Tire. Top spul!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59

FlyEragon

Alien Monkeys

kimberlie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:48:
Goedenavond. Wij zijn super zuinig op onze auto's en wassen met goede spullen. 2 emmers afdrogen met droogdoeken. Kleien polijsten in de was zetten etc

Waar we alleen tegen aanlopen ondanks het altijd direct verwijderen van vogelpoep als we het zien. Geen water op de auto als hij warm is of nog in de zon staat etc.

Er brand toch altijd veel in. Nu hebben we weer zelfs na het wassen en polijsten nog resten van insecten bloed na een ritje over de dijk.

Wij vragen ons af hoe dat toch kan bij deze auto. Niemand haalt toch na een rit meteen alle insecten eraf als je in de avond thuis komt.

Het lijkt wel of de lak toch zo warm wordt dat dit soort dingen er toch in kunnen trekken.
Ik heb wel eens vogelpoepvlekken die ingebrand lijken te zijn weggekregen met heet water, niet kokend heet maar gewoon warm aan het hand zeg maar. Weet niet hoe het precies werkt maar had het ooit ergens gelezen en het werkte echt perfect. Wellicht poging waard? En misschien verdwijnt het ook vanzelf na een tijdje door de hitte ook, inderdaad veel mensen maken zich er totaal niet druk over en rijden 3 weken lang door met vogelpoep en ook dat gaat er op zeker moment af. Anders zouden alle auto's van 5 jaar of ouder echt heel belabberd in de lak moeten zitten.

• Knightwolf
Net als vogelpoep zo snel mogelijk verwijderen, geldt dat voor insecten eigenlijk ook. Het verschil is vogelpoep is meestal 1 of een paar vlekjes, en insecten is heel de voorkant van bumper, motorkap, vooraam en voorste dakrand. Da's niet even snel tussendoor gedaan en vereist bijna een complete wasbeurt. Maar insecten die inbranden kan wel degelijk, net als vogelpoep.

Om iets schoon te maken werkt heet water bijna altijd beter dan koud water.

• TheDeuce
  • Laatst online: 21:43
Iemand tips voor een goed middel om aluminium dakrails mooi (schoon) te houden? Kan gewoon met een metaalpolish dat geschikt is voor aluminium (volgens BMW zijn ze van aluminium)? En dan voorzichtig met een doekje aanbrengen, zonder de lak proberen te raken?

Foto van m'n auto met de dakrails: TheDeuce in "Het grote BMW-topic #14"

Mothers is niet meer beschikbaar via CarClean, maar nog wel bij Amazon zie ik.

• Knightwolf
Ze zullen best van aluminum zijn, maar weet je zeker dat het blank metaal is? Want blank alu zonder coating verweert vrij snel. En als er een coating op zit (kan me niet voorstellen) moet je denk ik geen metaalpolish gaan gebruiken.
Hier staan in ieder geval een aantal metaalpolishes en volgens mij zitten hier geen slechte producten bij
https://www.carclean.com/...n-herstellen/metaalpolish

• TheDeuce
Dank @Knightwolf. Ik ben er inmiddels achter dat het om geanodiseerde aluminium lijsten gaat. Ik heb even met CarClean gemaild en zij geven aan dat metalpolish soms kan helpen bij vlekjes maar dat het een gok is. Ze raden aan om ze gewoon te wassen met de rest van de auto en te beschermen met een spraywax, dus dat ga ik proberen.

• Gonadan

Gonadan

@TheDeuce wat heb je precies wat je schoon wilt maken maar je er niet af krijgt met gewoon wassen?
Zelf heb ik wel eens van die vlekkerigheid wat lijkt op watervlekken maar het niet echt is, bij mij ziet dat er weer helemaal top uit als je de rails gewoon in de was zet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-06 15:52
Heeft iemand ervaring met C&C auto shampoo van de Action? Ik verwacht ook geen top kwaliteit voor deze prijzen maar toch, goed is goed genoeg.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zijn er mensen in dit topic die microvezel-wasmiddel gebruiken? Zo ja, waar haal je dat? Ik zag het wel bij Carclean, maar vind die echt belachelijk hoog geprijsd.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• TheDeuce
Gonadan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:34:
@TheDeuce wat heb je precies wat je schoon wilt maken maar je er niet af krijgt met gewoon wassen?
Zelf heb ik wel eens van die vlekkerigheid wat lijkt op watervlekken maar het niet echt is, bij mij ziet dat er weer helemaal top uit als je de rails gewoon in de was zet. :P
Het gaat me inderdaad om deze vlekjes (zie foto's), die er al opzaten toen ik de auto kocht. Inmiddels de auto zelf één keer gewassen, in een wasbox. Helaas heb ik niet eenvoudig de mogelijkheid om de auto thuis te wassen. Met welk middel zet je de rails in de was? Ik heb met CarClean gemaild en zij raden deze spraywax aan: link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppd7rRFrOW3AEJ0LFkzDXu3jlik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niz80ezfZLZekq0vVni7vyo9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aFYBq6-Y5ZZnSyDDiHxuQvmZac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTQsT8gAxJAbXVCNBB38ZpXt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZPWs5yCQHvkJaHBiG2WFJwxn4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdhkdGmfYavphgN00V4NrRuA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed96a_3bRLoT9zjPOIbJB1TJzH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpuGllAUMFQVtUhsg5HtVLxD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwcY_kBPXPN2KY4HU9zcOOqgujw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeVaXq7N35HHIvSUw0stbREe.jpg?f=fotoalbum_tile

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb thuis veel makita 18V gereedschap.

Voor de gein heb ik een aliexpress 18V accu bladblazer en verfpistool gekocht.

Met de bladblazer kan ik vrij snel de auto 90% droog krijgen. Verfpistool gebruik ik om 1L Bilt Hamber Touch-Less te spuiten op de auto. Normaal ben ik toch wel meer dan 5 minuten kwijt met pompen en sprayen. Nu gaat het zoveel makkelijker.

Even snel een "wasje" tussendoor doen is nog leuker geworden.

• Gonadan

Gonadan

TheDeuce schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Het gaat me inderdaad om deze vlekjes (zie foto's), die er al opzaten toen ik de auto kocht. Inmiddels de auto zelf één keer gewassen, in een wasbox. Helaas heb ik niet eenvoudig de mogelijkheid om de auto thuis te wassen. Met welk middel zet je de rails in de was? Ik heb met CarClean gemaild en zij raden deze spraywax aan: link.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik zelf Collinite 915, dat is mijn standaard was. Maar ik denk dat het weinig uit maakt welk merk je hebt, hooguit is vloeibare was anders en snel weg.

Of helpt is proberen maar bij mij maskeert het een hoop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Steeffoon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:09:
Zijn er mensen in dit topic die microvezel-wasmiddel gebruiken? Zo ja, waar haal je dat? Ik zag het wel bij Carclean, maar vind die echt belachelijk hoog geprijsd.
Ik gebruik het, en heb zo het vermoeden dat de meesten in dit topic dat wel hebben? Zo duur is het niet. Ik heb meer dan 10 jaar met een Gallon-fles gedaan. Nu heb ik een nieuwe, ander merk van 1 liter, extreem concentraat, zal ook lang mee gaan. Gewone huishoudwasmiddelen zijn ook niet goedkoop?
banaliteit schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:57:
Voor de gein heb ik een aliexpress 18V accu bladblazer en verfpistool gekocht.
Eerst dacht ik ff, huh verfpistool?

Maar toen
Met de bladblazer kan ik vrij snel de auto 90% droog krijgen. Verfpistool gebruik ik om 1L Bilt Hamber Touch-Less te spuiten op de auto. Normaal ben ik toch wel meer dan 5 minuten kwijt met pompen en sprayen. Nu gaat het zoveel makkelijker.
Hoe kom je er op :D jij krijgt van mij de creativiteits-AWARD! :D _/-\o_

• pieter81!
Ongeveer een maand geleden mijn i4 laten polijsten en coaten (Labocosmetica STC en HPC PRO), hier eerder gepost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5WcAvnu2hyxopWMGPYj72DzF8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKRozSJPyXjd2rPAnRoUvXad.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag was het dan toch echt tijd voor de eerst wasbeurt. Afgelopen weken natuurlijk drama weer, lijkt vanaf nu wat beter te worden. Als het meezit in ieder geval een goede week droog, dus ook een week plezier van de wasbeurt.

Super blij met de coating! Wat een gladheid tijdens het wassen, geweldig en niet te vergelijken met een traditionele wax.

Ik was altijd vrij uitgebreid, en was nu zeker sneller klaar. Voor de liefhebbers:
  • foamen met mijn BigBoi E-foamer, met Bilt hamber Touch less (circa 1.5% PIR)
  • banden gereinigd met Carpro Retyre - doe ik niet iedere keer, maar had veel gereden dus de banden waren nogal bruin geworden
  • Zeer grondig afspuiten met mijn AVA HD
  • weer foamen, ditmaal met Labocosmetica Semper in een cannon op de HD. circa 40ML aangevuld met water tot 500ML. Heb overigens voor het eerst een (AliExpress) Bear Force foam cannon gebruikt. Ik kan je vertellen, die werkt fijner dan de Ava 'premium' foam cannon
  • De foam laat ik vervolgens zitten, voor extra lubricatie tijdens het wassen. Vervolgens handwas met Labocosmetica Semper (2 emmers en grit guards)
  • Velgen schoonmaken, met een aparte emmer. Ditmaal ook gewoon Semper gebruikt - de velgen staan nu in de coating dus waren zo schoon!
  • Grondig afspoelen met HD
  • Naspoelen met DI (kalk en mineralen vrij) water (Vevor waterfilter, aanrader!)
  • Drogen met blower (gewoon een eenvoudige Ryobi - de druppels vlogen er vanaf!!
  • Nalopen met droogdoek (losse voor de velgen)
  • Banden in de Stjarnagloss Gummi (als de fles ooit op is ga ik weer over op Carpro Darkside, heeft toch mijn voorkeur)
  • Vervolgens opruimen en genieten van het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8WCJk05Bdtsir-JaAho90oaeVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a90rbpproC43h0nxjVQOEqfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu2lyTnIl-zZNbMKpl4oPbyl12w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeauIix2L3bIwtA1PtyMwRY3.jpg?f=fotoalbum_large

• Card Nox
@pieter81!, ziet er puik uit. Wel 'verbaasd' dat je banden/velgen na de lak doet, dit wordt doorgaans ervoor gedaan zodat de zooi die daarna op je lak beland eraf gepoetst wordt.

Ik heb afgelopen weekend onze EV6 gewassen (gaat binnenkort terug naar KIA). Toch de hele auto maar even gekleid want voelde toch wat puntjes. Inmiddels weer zo glad als een spiegel en afgetopt met Turtle wax hybrid solutions ceramic.

Rara welke kleur is de auto :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF8r4fg1GQaC93-CbiuQsRGi_Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHHiZztCw0E4mIoILyTiqocf.jpg?f=fotoalbum_large

• pieter81!
Card Nox schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:50:
@pieter81!, ziet er puik uit. Wel 'verbaasd' dat je banden/velgen na de lak doet, dit wordt doorgaans ervoor gedaan zodat de zooi die daarna op je lak beland eraf gepoetst wordt.
Hoeze verbaasd? Velgen staan in de coating en een sopje is nu voldoende. Gebruik overigens een aparte wasemmer en handschoen voor de velgen maar dat lijkt mij logisch. Juist daar zit het risico in, je wilt remdeeltjes niet over je lak wrijven.

Er zijn fora’s vol geschreven over het doen van velgen voor of na de rest van de auto. Als een sopje voldoende is doe ik het na, als grover geschut nodig is (iron remover, brake buster in IK foamer) doe ik de velgen eerst.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@pieter81! dat vevor filter? Linkje? :)

Wise enough to play the fool

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:08
Ik was me een ongeluk…iemand een idee wat dit is? Staat dicht bij een heg geparkeerd. Plakt verder niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvT1t8nwXsRJV4C_mz3paDI5PM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvmagPkFemepWDsT6RIaj8GR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gLgitPSyswalpU3CEjsAuzfqzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeF1MQiCHWWpiFa2XXdQdj1S.jpg?f=fotoalbum_large

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Er staan best uitgebreide wasmethodes in dit topic, met tal val dure spullen en apparatuur, en dan kom ik tegen dat mensen met slechts 2 schmitts wassen... Daar kan ik echt niet bij. Gebruik steeds 1 schone per deel van de auto en dan heb je nooit te maken met gritt guards etc. Want dat gaat echt niet helpen tegen fijn zand en rommel dat blijft hangen. En het kost ook nog eens geen drol, je hebt er max 10 nodig per wasbeurt en daarna kunnen ze meteen in de was..

• Card Nox
Untouchablezz20 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:22:
Ik was me een ongeluk…iemand een idee wat dit is? Staat dicht bij een heg geparkeerd. Plakt verder niet.
Bijenpoep.

[ Voor 49% gewijzigd door Card Nox op 15-06-2026 17:42 ]

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:08
Verhip, je zou nog eens gelijk kunnen hebben. Heg van de buren zit vol met bijen. Balen, dat wordt dus regelmatig afspuiten of trekt dat niet in de lak?

• Card Nox
snip: je weet dat AI dump niet de bedoeling is

[ Voor 73% gewijzigd door We Are Borg op 16-06-2026 22:14 ]

• pieter81!
FlyEragon schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:11:
Er staan best uitgebreide wasmethodes in dit topic, met tal val dure spullen en apparatuur, en dan kom ik tegen dat mensen met slechts 2 schmitts wassen... Daar kan ik echt niet bij. Gebruik steeds 1 schone per deel van de auto en dan heb je nooit te maken met gritt guards etc. Want dat gaat echt niet helpen tegen fijn zand en rommel dat blijft hangen. En het kost ook nog eens geen drol, je hebt er max 10 nodig per wasbeurt en daarna kunnen ze meteen in de was..
Ik gebruik er 3: voor de lak, onderzijde bumpers/dorpels en eentje voor de velgen. Dat is zeker niet te weinig.

Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk.

Je kan 30 mitts gebruiken maar als er nog zand op je auto zit ga je die onheroeppelijk over de lak wrijven, ook als je per paneel een nieuwe pakt.

Als je met een goede prewash (zoals Bilt hamber Touch less) voorbehandelt en dan secuur afspuit met een HD, is alleen maar een hele lichte traffic film en is het risico zand oid nihil. Ik gebruik daarnaast een spierwitte mitt. En na de wasbeurt is die mitt nog steeds spierwit. Ik was deze zelden, eens per paar maanden

En een goede bescherming (coating of in ieder geval wax) is natuurlijk een voorwaarde. Vuil hecht dan minder en is al grotendeels weg voor je aan de handwas begint.

Dure spullen? Ook hier is het maar hoe je er tegenaan kijkt. Door de wasstraat kost 15 piek per keer en houd je nog een auto aan over die niet schoon is en na een tijd vol zit met waskrassen. En voor de prijs van 10 goede wasmitts kan je andere veel nuttigere spullen kopen…

[ Voor 19% gewijzigd door pieter81! op 15-06-2026 20:21 ]

• pieter81!
Precies, dat is de dubbele - heb ik eerst naar gekeken maar was mij toch te groot. Heb deze: https://www.vevor.nl/gede-oniseerd-watersysteem-voor-autowasstraat-c_42211/vevor-de-oniseerd-watersysteem-voor-autowasstraat-757-l-waterde-onisator-voor-autowasstraat-met-5l-gemengde-di-harsfilters-en-handvat-de-oniseerd-watersysteem-voor-auto-motor-boot-en-ramenreiniging-p_010965230887

Voor filtering geeft mijn TDS-meter 259ppm aan, na filtering 4. Overigens gebruik ik deze alleen voor de laatste spoelcyclus met tuinslang. Heb deze ook voor mijn AVA gezet als test. Kan het filtertje technisch aan, maar kwam toen op (dacht ik) 30ppm. Weet overigens niet zeker of dat kwam door residu in de HD, of doordat de flow dan toch wat tekortschiet (ik vermoed het laatste). Wellicht dat de dubbele dat beter doet, maar vond ik dus te groot.

Kan nog niet goed inschatten hoe vaak ik hars moet vervangen, even aankijken. Hoop zo'n 30 wasbeurten ermee te doen, op basis van mijn grove berekeningen.

• Knightwolf
FlyEragon schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:11:
Sorry maar dat slaat nergens op. Mitts zijn bovendien niet 'kosten geen drol'. Een goedkope mitt is al snel 15 euro. En als je ze in de was doet worden ze helemaal niet schoon. Een mitt moet je per stuk met de hand grondig uitpluizen en uitspoelen. Visueel inspecteren en met je vingers het vuil eruit halen. En ik kan zeggen dat een gemiddelde douchekop daar aardig mee kan helpen. De kraag van de mitt om een kraan dichtknijpen en dan de kraan vol open zetten, en dan de mitt hele tijd uitknijpen terwijl je hem op de kraan vast blijft houden met de kraan vol open, dat helpt ook aardig om het vuil eruit gespoeld te krijgen. Gaat een wasmachine nooit kunnen!! "wassen" van een mitt is bovendien totaal onnodig, omdat je die al met wasproces gebruikt. Grondig uitspoelen en zorgen dat er geen visueel vuil meer in zit is voldoende. Ik ben geen fan van Monello's spierwitte mitts maar met schoonmaken ideaal :)

Tegenwoordig gebruik ik 3 mitts: 1 voor de velgen (donkergrijze wokkels), 1 voor de bovenste helft (Monello super soft wit), 1 voor de onderste helft incl onderkant dorpels, wielkastranden en bumpers (Monello standaard wit).

Tussendoor uitspoelen is natuurlijk ook absoluut noodzakelijk, maar is echt niet veel werk. Zou echt niet weten waarom je dat niet ff zou doen. En ik spoel liever 1 mitt enkele keren uit tussendoor, dan na het wassen 10 mitts uitspoelen. Die's gek, lol.

[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 17-06-2026 22:26 ]

• Card Nox
Card Nox schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:15:
[mbr]snip: je weet dat AI dump niet de bedoeling is [/]
Nee wist ik niet, althans ik wist dat het niet in de post mocht maar wist niet dat linken niet mocht. Daarom dacht ik, ik plaats de conclusie in mijn post zodat de kern er in ieder geval in staat.

Samenvatting: Het is bijenpoep en beste om van je lak te verwijderen zodra het kan.

• Card Nox
Is zoiets (zelf) te repareren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck89FLeaOXGxGyn-nhPyK2U_LLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvGRCw9sYPoxx9ZvdFT3byU0.jpg?f=fotoalbum_large

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Steeffoon

Smartphone-nerd

Knightwolf schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Ik gebruik het, en heb zo het vermoeden dat de meesten in dit topic dat wel hebben? Zo duur is het niet. Ik heb meer dan 10 jaar met een Gallon-fles gedaan. Nu heb ik een nieuwe, ander merk van 1 liter, extreem concentraat, zal ook lang mee gaan. Gewone huishoudwasmiddelen zijn ook niet goedkoop?

[...]

Eerst dacht ik ff, huh verfpistool?

Maar toen

[...]

Hoe kom je er op :D jij krijgt van mij de creativiteits-AWARD! :D _/-\o_
Dat hoopte ik dus ook, was beetje benieuwd welk microvezel-wasmiddel de meesten hebben, welke heb jij?

[ Voor 8% gewijzigd door Steeffoon op 21-06-2026 16:45 ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, met een reparatiesetje:
https://www.geist.nl/leather-vinyl-paste-30-ml.html
https://www.geist.nl/grain-replicator-kit.html
Neem anders even contact op met geist. Goede ervaringen mee (goed, lang geleden toen het nog bcx was , maar toch).

Wise enough to play the fool

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:27
TheDeuce schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ben benieuwd naar de resultaten als die er zijn. Zelf ook dezelfde omlijsting die er niet meer top uit zien en ook niet schoon willen blijven, wel eens met RVS poets spul gedaan, wat het wel op het moment weer mooi maakt maar 2 dagen later is het weer terug.

• Gonadan

Gonadan

Steeffoon schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Dat hoopte ik dus ook, was beetje benieuwd welk microvezel-wasmiddel de meesten hebben, welke heb jij?
Ik heb deze: https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-typhoon-microfiber-cleaner-473ml.html

Scheutje erbij en gaan, vind hem op zich niet zo duur. Al is al die zooi ongeveer hetzelfde geprijsd lijkt wel dus de prijzen zullen eerder met het formaat te maken hebben dan de inhoud denk ik soms wel eens. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-06 17:49
Ik mag deze week mijn (jonge tweedehands) wagen gaan ophalen, aangezien de zaak ook 'gespecialiseerd' is in detailing heb ik bij het onderhandelen van de prijs een tweestaps polijst erbij gekregen om hem als nieuw te zetten.

Nu vroeg ik me af hoe ik dit best op een goede manier zo lang mogelijk zo kan houden, ik had al vaker online ceramic coating voorbij zien komen en aangezien je hiervoor altijd eerst moet polijsten is het misschien ineens de goede moment om dit te doen zodra ik de wagen heb.

Hebben jullie tips om wat langer te kunnen genieten van de polijst? En/of aanraders voor een betaalbare ceramic coating?

Via Amazon kwam ik bv deze tegen die wel goede reviews kreeg: link amazon

Note: verder ben ik wel iemand die zijn auto een goede zorg geeft en al jaren 2 bucket methode en foam gun, ... gerbuikt. (dankzij de regelmatige filmpjes van ChrisFix)

Dank!

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Ultraman
  • Laatst online: 24-06 13:09

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Netjes met een regelmaat wassen zoals je reeds doet met die twee emmers methode en hem in de wax zetten. Zorg dat je materiaal zoals je washmitt en doeken schoon zijn.
Weersta soms de verleiding om ff snel iets weg te poetsen met alleen een doek of een vinger... zorg voor een flesje detailspray en een twee schone doekies in de auto.

Ceramic coaten hoor ik ook dat kan helpen. Heb ik zelf geen ervaring mee. Misschien kan iemand anders daar wat over vertellen.

Oppervlakkige krasjes komen vroeg of laat wel een keer terug. Maar door af te spuiten, te foamen en schoon materiaal te gebruiken kun je het zeker langer voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 22-06-2026 14:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 13:33
Goedenavond,

Ik heb een Kia Niro uit 2022.

Ik zag afgelopen zaterdag opeens roest boven de voorruit zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ9BaJTk6QBR_yuY_b_TsrokgJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIz7Fb64vJ3ASbU2qGxnpmnt.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik vandaag langsgeweest bij een achadehersteller en die kon het wel even tussendoor doen met de verf die ik nog had liggen van de dealer. Nu ziet het er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qq9Dpw2gbjOzsSUqxYfV7rAOgeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDaF071zYIEoxLdV1ApeRXvt.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben het wel uit lopen krabben heb ik gezien.

Ik vind het er niet super mooi uit zien.

Is dit zo goed en kan ik hier gewoon lang mee doorrijden(ben van plan de auto nog zeker 6 jaar te houden) of moet ik iets anders doen?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

Wok

Dakloos...

@sgouman Het ziet er inderdaad niet fraai uit, maar dit gaat nog tientallen jaren goed. Wil je dit wat netter opgelost hebben (ze zijn wat slordig geweest met het uitkrabben van de roest, zie ik), dan zou ik dit bij een professionele detailer aan laten pakken:
  1. Schoonmaken en ontvetten
  2. Inleggen (ruim) met de originele lak (als je lakstift nog niet leeg is)
  3. Na drogen en uitharden afschuren op de juiste hoogte
  4. (Nat)schuren met fijne korrel (2000+)
  5. Polijsten (al dan niet meerstaps)
  6. Waxen/sealen
Verder eens met wat @Vuvuzela zegt: als je hiervoor hebt betaald, is dit onacceptabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Wok op 23-06-2026 23:17 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Vuvuzela
  • Laatst online: 06:00

Vuvuzela

My spire is forming

sgouman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:33:
Goedenavond,

Ik heb een Kia Niro uit 2022.

Ik zag afgelopen zaterdag opeens roest boven de voorruit zitten.

[Afbeelding]

Nu ben ik vandaag langsgeweest bij een achadehersteller en die kon het wel even tussendoor doen met de verf die ik nog had liggen van de dealer. Nu ziet het er zo uit

[Afbeelding]

Ze hebben het wel uit lopen krabben heb ik gezien.

Ik vind het er niet super mooi uit zien.

Is dit zo goed en kan ik hier gewoon lang mee doorrijden(ben van plan de auto nog zeker 6 jaar te houden) of moet ik iets anders doen?
Heb je hiervoor betaald? Misschien dat het nu niet meer verder roest wat de bedoeling is, maar dit is imho wel gepruts. Ik zou terug gaan.. dit is onacceptabel. Iets te lomp het roest weg willen halen, maar daarna nog lomper geprobeerd te lakken.

I served in a company of heroes.

• sgouman
Vuvuzela schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Heb je hiervoor betaald? Misschien dat het nu niet meer verder roest wat de bedoeling is, maar dit is imho wel gepruts. Ik zou terug gaan.. dit is onacceptabel. Iets te lomp het roest weg willen halen, maar daarna nog lomper geprobeerd te lakken.
Nee ik heb er niet voor betaald gelukkig

• sgouman
Wok schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:09:
@sgouman Het ziet er inderdaad niet fraai uit, maar dit gaat nog tientallen jaren goed. Wil je dit wat netter opgelost hebben (ze zijn wat slordig geweest met het uitkrabben van de roest, zie ik), dan zou ik dit bij een professionele detailer aan laten pakken:
  1. Schoonmaken en ontvetten
  2. Inleggen (ruim) met de originele lak (als je lakstift nog niet leeg is)
  3. Na drogen en uitharden afschuren op de juiste hoogte
  4. (Nat)schuren met fijne korrel (2000+)
  5. Polijsten (al dan niet meerstaps)
  6. Waxen/sealen
Verder eens met wat @Vuvuzela zegt: als je hiervoor hebt betaald, is dit onacceptabel.
Dankje voor je reactie.

Als het niet meer roest ben ik al blij.

Ik hoop alleen dat er genoeg blanke lak op zit, de auto stond buiten toen ze het deden en ze hebben redelijk snel na het blanke lak er op smeren hem gepolijst

• Wok

Wok

Dakloos...

sgouman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:18:
[...]

Dankje voor je reactie.

Als het niet meer roest ben ik al blij.

Ik hoop alleen dat er genoeg blanke lak op zit, de auto stond buiten toen ze het deden en ze hebben redelijk snel na het blanke lak er op smeren hem gepolijst
Als het cosmetische aspect je niet uitmaakt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Mijn huidige auto had bij aanschaf (vier jaar geleden) een vergelijkbare plek boven de voorruit. Die plek zit er nog steeds ( :+ ), maar is dus ook niks groter of lelijker geworden en mijn auto staat altijd buiten in weer en wind - ook als ik thuis werk (dan juist missschien nog wel erger, want oprit op zuidwest en altijd achteruit ingeparkeerd, dus vrijwel altijd vol in de wind en regen).

• sgouman
Wok schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Als het cosmetische aspect je niet uitmaakt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Mijn huidige auto had bij aanschaf (vier jaar geleden) een vergelijkbare plek boven de voorruit. Die plek zit er nog steeds ( :+ ), maar is dus ook niks groter of lelijker geworden en mijn auto staat altijd buiten in weer en wind - ook als ik thuis werk (dan juist missschien nog wel erger, want oprit op zuidwest en altijd achteruit ingeparkeerd, dus vrijwel altijd vol in de wind en regen).
Oh okay. Ik dacht dat het erger zou worden als je het zou laten zitten

• Wok

Wok

Dakloos...

@sgouman Hedendaags plaatwerk is wel goed beschermd tegen roest, zelfs als de kleurlak er af is. Het wordt dan wel bruin, maar dat is vlugroest en kun je er doorgaans makkelijk afvegen. Als je echt peace of mind zoekt, zou je op deze plekken nog een drupje lak (blank of kleur) kunnen inleggen - wel eerst even goed schoonmaken en ontvetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF4P6_YxjVnFPo-8jiEpEwg4g8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hiCUzM6zIfmoEKpCA4uiEAj5.png?f=fotoalbum_large

• sgouman
Wok schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:50:
@sgouman Hedendaags plaatwerk is wel goed beschermd tegen roest, zelfs als de kleurlak er af is. Het wordt dan wel bruin, maar dat is vlugroest en kun je er doorgaans makkelijk afvegen. Als je echt peace of mind zoekt, zou je op deze plekken nog een drupje lak (blank of kleur) kunnen inleggen - wel eerst even goed schoonmaken en ontvetten.

[Afbeelding]
Dankje!, ga ik dat morgen even proberen

• Wok

Wok

Dakloos...

@sgouman Tip: Ga niet direct met de kwast van de lakstift proberen die druppel te leggen.

Pak een goede, grote druppel van de lakstift op een stuk karton/glazen schaaltje. Zo mogelijk meng dit met een druppeltje thinner (een pipet is hiervoor ideaal; anders met een sateprikker inmengen): het moet iets meer gaan vloeien. Het verfmengsel kun je nu met een zeer klein penseel of sateprikker in de beschadiging inleggen.. In jouw geval wil je namelijk dat de lak zoveel mogelijk uitvloeit en blanke delen afschermt.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:55
Ik zit al een tijdje mee te gluren en ik wil ook echt wel nu wat beter voor de auto gaan zorgen. Ik zou graag willen beginnen met een starter set of losse producten maar wel alles in één koop. Alleen er worden zoveel dingen genoemd dat ik het ook niet bij kan houden. Ben ook wel bereid om er meteen +-200 euro aan uit te geven omdat dit op de lange termijn beter is en ook leuk is om te doen omdat je resultaat ziet.

Stipt loop ik met een grote boog omheen, daarvan lees ik dat het vooral veel te dure producten zijn die ook niet eens goed werken. Waar ik nu aan dacht was een grondige wasbeurt met kleien en eventueel nog wat polijsten hier en daar. Het gaat om een zwarte Model 3 Performance uit 2019 met de wel bekende nogal slechte lak fabrieks af. Van wat ik weet is er gebruik gemaakt van lak die beter is voor het milieu maar dat die niet echt goed is. Ook heb ik relatief veel kleine krassen en die zou ik er uit willen polijsten.

Dan voor de afwerking, ik zat te denken aan wax met een zwarte kleur er in, maar of dit op termijn mooier en of beter is dan ceramic coating weet ik ook niet.

Voor de binnenkant doe ik nu vaak met een doekje en wat sop maar daar zijn vast ook wel betere dingen voor. Ik hoor het graag en bij voorbaat al dank!

Als het iets meer moet zijn mag dat ook.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Daniel. schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:15:
Ik zit al een tijdje mee te gluren en ik wil ook echt wel nu wat beter voor de auto gaan zorgen. Ik zou graag willen beginnen met een starter set of losse producten maar wel alles in één koop. Alleen er worden zoveel dingen genoemd dat ik het ook niet bij kan houden. Ben ook wel bereid om er meteen +-200 euro aan uit te geven omdat dit op de lange termijn beter is en ook leuk is om te doen omdat je resultaat ziet.

Stipt loop ik met een grote boog omheen, daarvan lees ik dat het vooral veel te dure producten zijn die ook niet eens goed werken. Waar ik nu aan dacht was een grondige wasbeurt met kleien en eventueel nog wat polijsten hier en daar. Het gaat om een zwarte Model 3 Performance uit 2019 met de wel bekende nogal slechte lak fabrieks af. Van wat ik weet is er gebruik gemaakt van lak die beter is voor het milieu maar dat die niet echt goed is. Ook heb ik relatief veel kleine krassen en die zou ik er uit willen polijsten.

Dan voor de afwerking, ik zat te denken aan wax met een zwarte kleur er in, maar of dit op termijn mooier en of beter is dan ceramic coating weet ik ook niet.

Voor de binnenkant doe ik nu vaak met een doekje en wat sop maar daar zijn vast ook wel betere dingen voor. Ik hoor het graag en bij voorbaat al dank!

Als het iets meer moet zijn mag dat ook.
Hey mede Tesla rijder! :w

Ik kocht mijn auto 2 jaar geleden in een nette staat en wilde het ook zo houden. Mijn vorige auto ging door de krasstraat maar dat gaat deze niet doen. Ik vond het ook erg lastig om spullen te halen. Ik had een VoodoorRide starterspakket gekocht bij Bol.com. Hoewel ik daar een prima resultaat behaalde en ook kleine swirls mee weghaalde,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkP6weKT2nWu2RF6R-PuSGxJn4s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BYDjChl19Su8TvuGFhUHnXBc.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOY85mpP33MHU4APuV7e1iEX9CY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BRE0HrXFNBm3DRreHmaDKE2q.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEMkzwVz6xqjmSO3MkHrFXp_Lr8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dWV7gaKjTFpTa9WJEFpR3iTu.jpg?f=user_large

Wilde ik toch wat meer 'professionele' spullen te hebben zonder de hoofdprijs te betalen. Op Carclean forum kan je heel veel informatie halen. Aan de hand daarvan heb ik spullen gekocht wat een nog mooier resultaat gaf,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niyCCgBypmkXSr66slkRcj-idEs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vkn9gzeB0NuHUmDKQ6vsCsNS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YrKF8GM8nUgWuoA6_3kn5sR4cs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pleZ5fw5QG88XWNgOnkoXqXQ.jpg?f=user_large

Voor mn gehele aankoop lijst stuur je maar een pb. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.