Beginnen met Mezzo is een goede stap. Pas als een licht polijstmiddel niet voldoende blijkt kun je een stapje zwaarder pakken.Daniel. schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:27:
Na het kleien heb ik de DAP gebruikt en ben ik gaan polijsten met de medium polish en pad. Ik wilde toch voorzichtig doen maar ook niet te dus meteen begonnen met medium polish, misschien de volgende keer toch de compound doen, maar voor nu heeft het al heel veel resultaat opgeleverd.
Oranje is een "light cutting pad", die is niet meer echt medium. Normaal gebruik ik Mezzo met de witte pad, dat geeft vaak al voldoende resultaat. Als je de oranje pad gebruikt hebt zou ik daarna eerst de witte pad gebruiken, en dan de zwarte of rode met Finale.Lopen polijsten met de Monello Rafinne Mezzo Polish en de medium Polish pad(Oranje). Hele ronde gepolijst en daarna nog een keer een hele ronde maar dan met de Monello Raffini Finale met finishing pad(rood).
De rode is nog zachter dan de zwarte. En dan is het verschil tussen Mezzo met Oranje en dan Finale op Rood echt een te groot verschil. Met Mezzo op oranje heb je namelijk kans op hologrammen (dat je een DAP hebt scheelt al wel maartoch), en dan alleen finale op rood daar ga je die niet mee weg krijgen.
Monello van zacht naar hard:
Rood: finishing pad super zacht
Zwart: finishing pad zacht
Wit: light polishing pad
Groen: heavy polishing pad
Oranje: light cutting pad
Geel: cutting pad
Paars: foamed wool heavy cutting pad
Na polijsten schoonmaken is zeker goed om te doen. Echter, of je Prep daar voor nodig hebt als je daarna glaze en wax gaat smeren durf ik niet te zeggen. Glaze en wax zijn vettige substanties dus ontvetten met Prep is niet nodig. Ontvetten is vooral belangrijk als je een keramische coating gaat aanbrengen. Kwaad kan Prep in ieder geval niet natuurlijk.Na het polijsten de auto schoongemaakt met Microvezel doek en Geyoen prep.
Toen was het tijd voor de Glaze. Die even in laten werken en ook afvegen met een doek. Daarna tijd voor de Wax. En wouw wat een resultaat was dat, het glansde echt enorm.
Verder, ja klopt dat een glaze een enorme glans geeft, echt fantastisch. Helaas zorgt het er in het algemeen ook voor dat de wax die je er daarna overheen smeert geen lange standtijd geeft omdat een glaze de hechting tussen wax en lak verstoort. Glaze is vooral goed voor show&shine, maar niet geschikt voor langdurige bescherming. En vergis je niet, ook zonder glaze en na polijsten alleen een wax aanbrengen geeft ook een ongelofelijke glans.
Dan ben je in ieder geval heel goed bezig geweest!Helaas was het nu wel erg laat geworden en ben de volgende dag maar verder gegaan. Ik denk dat ik zo'n 6 tot 8 uur (maak er op de zaterdag maar 12 uur van) totaal nu bezig was. Ik had totaal geen ervaring en moest ook veel opzoeken en uitvogelen.
RainX, daar heb ik vroeger ook wat van gebruikt, maar er is tegenwoordig zoveel beter te krijgen dat ik niet helemaal begrijp waarom ze dat nog steeds verkopen. Het is beter dan niets, dat is wel zeker.Daarvoor heb ik de GlassCleaner gebruikt die ik ook voor het interieur heb gebruikt en daarna even met de Geyon Prep voordat ik de RainX aan heb gebracht. Twee laagjes werd aangeraden las ik dus aanbrengen, 20 minuutjes wachten en daarna afnemen met een droge doek.
Als ik eerlijk ben gaat je dat laatste nog tegenvallenHet was een behoorlijke aanschaf, maar hier ga ik lang plezier van hebben en nu is het ook een kwestie van aanvullen van producten dus zal het ook niet meer zo duur zijn.
Da's beter dan nieuw volgens mijFoto's voor het resultaat:
Goed bezig, heb m'n tipjes al gegeven.De ultieme vraag. Heb ik het een beetje goed gedaan? Heb ik nog wat gemist?Eerste keer voor de interieur en exterieur.
Heb vorig jaar de koplampen van m'n ouders auto eens gedaan, voor het eerst, en het viel erg mee. Je kan er niet heel veel aan verkeerd doen, en heb toen meegemaakt dat je zelfs met handpolijsten (zonder machine) al een heel eind kan komen.Knul schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:51:
De koplampen van mijn E36 zijn erg dof (aan het worden). Nu wil ik deze gaan polijsten. Gelukkig heb ik een reservekoplamp waar ik het eerst op kan proberen, want heb het nog niet eerder gedaan.
Hebben jullie tips voor polijstsetjes voor koplampen? Zie door de bomen het bos niet meer.
Pak een medium polish of speciaal plastic polish, een pad, een doek, en ga lekker aan de gang.
Wil je het beter aanpakken kun je met superfijn nat schuurpapier (grit 3000/2000/1000) alles beetje afvlakken en daarna met een polish weer mooi glanzend maken. Heb de spullen daarvoor al in huis maar zelf nog niet aan toegekomen
[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 24-07-2026 14:49 ]
:strip_exif()/f/image/cFHi7QthEdVOevALsXAdLIVJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/s2HIV2Wc316VUWjJr03TpYt5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/l0iK9oFopZITFJitkgbUxEnp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EugBp7o8nw53lQivd0qs8Hji.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/e2biu7fIWl5cEVchwNSIjdt4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/L1nJC5BL7j41UPPfhN7HxKNR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CKbYnyEyPYxKoAYiZaEEY6Cd.jpg?f=fotoalbum_tile)

:strip_exif()/f/image/OzT19EZzeFmGdawoHXL5jada.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MCaOGL7hElh8qO5uOk0a8RUM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IAnpn8IE6soqmwE3AvKreQ1n.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/y9OBK079ak3ABgVoocj6Unz2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KQfLTKjCAfBVx6B2GZZ9Wtbo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t7uSnUmr9EWNPxJ4CMBMmsOh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0uB0hXA5tqwqWepiS7BszsHH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Fw3m1Mam6MLfjQ0Ze2BrRjQ0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/exNkVicOICqSBs1kr5mmV2Ms.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uusbeuX615OeEyurss4ijDUT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SBrQ8WycG3vbls3au36LGUsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EptUoHJmIpxVfgGHNQRbrb4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tqNtyoawxHFwQb4olKuqHylq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oaVeUDA8AqFTXiH1TeLfLWyz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/o5JjRxGk8wvW7DqNt2Ym5uCa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VuTeBgND3TVfJ0SMu8Bk05iu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lHskAbX9JvV6d1JDq5m7eJxM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e5fDBKd14dnd8jmc8IPQtK8z.jpg?f=fotoalbum_large)