Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-07 16:48
Smotske schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:54:
Ik heb een Stihl BGA57, met de dikke toeter er nog op. Je hebt iets van armspieren nodig, maar het gaat zo makkelijk! Auto staat nu ook net in verse Gyeon Pure EVO coating, maar werkte ook fantastiSch toen de auto in een goede wax of ceramic detailer stond. Daarna is het met de kleine silk droogdoek van Gyeon en een detailer de druppeltje om de spiegel en kleine hoekjes weg te halen.

Hoe minder contact, hoe minder krassen.
Drogen de druppels niet op? Mijn ervaring met een cardryer was namelijk niet zo positief, veel kleine kalk vlekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
MartFX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:32:
Drogen de druppels niet op? Mijn ervaring met een cardryer was namelijk niet zo positief, veel kleine kalk vlekjes.
Daarom droog ik liever met Gyeon QuickDetailer (hydrofobisch) en een MF-doek (Silk Dryer Evo). Weg kalk en een mooie glans :) Gaat net zo snel en geen irritatie dat de blower niet al het water weg heeft geblazen.

[ Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 20-05-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:58
[...]

Je krijgt de auto nooit 100% droog met een blower gok ik, wat ik wel merk met mijn auto die ook in de coating staat, de druppels blijven er goed op liggen dus de handdoek is snel verzadigd, dus eerst even snel blowen zou betekenen dat je daarna veel sneller klaar bent met de drying towel.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-07 16:06
[...]

Als je auto in een goede wax, spray, sealant of coating staat en de druppels echt als bolletjes op je lak liggen en je weg rijd rollen de druppels er af. Met een bladblazer net zo. Ja, er zullen wat moleculen H2O achterblijven, maar ze zijn niet te zien. Ook niet op de pianolak zwarte trims.

Het debiet van een bladblazer (>375cfm) is een stuk hoger dan een cardryer, wat dan wel weer warme lucht is.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Afgelopen weekend wilde ik in een opwelling weer eens langs een wasbox om de boel af te spuiten, maar dat is op een zaterdag overdag echt de hel. Hordes met heuptasjes die uren hun amg staan te poetsen, op hun telefoon pielende mutsen die niet opletten waardoor mensen er weer voor gaan staan in de rij, etc.
Ik ga toch maar weer op zoek naar een 'mobiele HD' om te kijken of ik daar mijn schuimlans op kan zetten. Eens met carclean babbelen of die al een connector hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
https://hogedruktechniek.nl/ Heeft voor mij al eens een koppeling op maat gemaakt. Je moet wel net weten wat voor koppeling je nodig hebt.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Smotske schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:23:
https://hogedruktechniek.nl/ Heeft voor mij al eens een koppeling op maat gemaakt. Je moet wel net weten wat voor koppeling je nodig hebt.
Carclean heeft voor hun monello lans koppelingen voor alle gangbare HDs, dus ik hoop dat ze er gewoon een oplossing voor hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:08
Card Nox schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:46:
@Gonadan, in het echt klinkt het minder irritant, maar geluid maken doet het zeker.

Wellicht koop ik er nog zo'n mond voor, al weet ik niet of de diameter kleiner is dan standaard / de windsnelheid hoger is dan standaard.

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ik heb ook de DUB184, speciaal gekocht om de auto droog te blazen!

Een echte korte buis komt van https://stubbynozzles.com, maar die komen uit de USA en zijn erg duur voor wat je krijgt. Wel evt met siliconen ring (tegen krassen) in kleur naar keuze :P

Ik heb naar reserve-onderdelen gezocht en kwam bij Kruis uit, om precies te zijn hier
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dub184
Hier kun je elk onderdeel dat er in zit los bestellen. Ik wilde de lange buis namelijk zelf afzagen, maar wilde de originele niet verpesten, daarom een 2e besteld. Aanzienlijk goedkoper (13 euro) dan een echte StubbyNozzle (waren eerst 50+ euro, zie nu 27-36 euro) en bijna net zo goed! Deze reserve-onderdelen zijn dus ook niet ge-3D-print zoals in je Marktplaats-linkje.

De diameter is door het afzagen op dat punt wel wat breder. Meer lucht-hoeveelheid maar met minder snelheid. Ja een smallere opening zal wellicht iets beter zijn voor dit doel, maar tot nu toe ben ik erg tevreden! Nee je krijgt de lak niet 100% droog maar dat is met geen enkele blazer, ook niet als je lak in een hydrofobe coating zit. Gewoon snel 90% van het water van je auto blazen, vooral uit de kiertjes, en dan met een droogdoek helemaal nalopen. Dan wordt je droogdoek ook niet meer verzadigd en ben je sneller klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/C5RFSN5WKHZ1o5NmMwwITKEN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/CPlPReo5nr7pvQHKTXkdzy1Y.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MwkerSJGJGUHhCH7QmpCO2Nm.jpg

Btw die buizen zijn van een thermoplastisch materiaal, waarschijnlijk polyethyleen. Als je dat verwarmd in de oven of met een elektrische verfbrander kun je het vervormen. Dit heb ik geprobeerd met het afgezaagde stuk voor ik het weg ging gooien. Zo kun je als je wil de opening een beetje ovaal maken waardoor je wellicht alsnog je hogere luchtsnelheid krijgt. Wil niet zeggen dat het makkelijk ging maar het kan wel. Tot nu toe ben ik tevreden dus bij mijn afgezaagde nozzle heb ik dat uiteindelijk niet meer gedaan.
Gonadan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Wat een kolereherrie, ik pak wel een extra handdoek. :D
Wat is je probleem? Een stofzuiger maakt net zoveel herrie, wellicht nog meer zelfs. En daar klaagt ook niemand over ;)
ItsCrewz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:29:
Goedemiddag allemaal,

Sinds kort eigenaar van een Golf 5. Nou zijn de koplampen heel erg dof / wazig, deze wil ik graag polijsten. Ik heb echter geen idee hoe.

Nu heb ik wel bijvoorbeeld producten van stipt polish point gevonden, maar deze zijn redelijkheid en ik vermoed dat het goedkoper kan.

Kan iemand hier mij producten hiervoor aanraden en de stappen om dit te behalen? Hierbij wat foto’s van de huidige staat van de koplampen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stipt zou ik bij weg blijven.
Ga liever naar Carclean.com

Voor koplampen zijn meerdere methodes. Eenvoudig polijsten met spullen die je voor de lak gebruikt helpt al aanzienlijk, maar er zijn ook speciale spullen voor koplampkappen. Het is zoals je begrijpt een veelvoorkomend probleem dus zijn er ook oplossingen voor. Je kan nat schuurpapier gebruiken van grit 1000 t/m 3000 en dan na-polijsten met een vilt-pad met medium polijstmiddel. Je kan ook na het schuren blanke lak er op spuiten. Mequiars heeft ook een spul dat tussen een coating en blanke lak in zit speciaal voor koplampen dat je na het schuren erop moet spuiten alsof het blanke lak is (gezien in een filmpje).

Ik heb heel toevallig deze week nat schuurpapier en Mothers Plastic4Lights besteld om es een keer te experimenteren met de koplampen van wat familieleden.

Hier heb je een aantal complete sets in ieder geval
https://www.carclean.com/...rstellen/koplampproducten
Misschien zit er wat voor je tussen.

[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 28-05-2025 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Knightwolf schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 04:59:
Wat is je probleem? Een stofzuiger maakt net zoveel herrie, wellicht nog meer zelfs. En daar klaagt ook niemand over ;)
Dacht je dat? Zeker sinds de zakloze is dat iets waar veel mensen met bezig zijn.

Als ik de resultaten zo zie dan lijkt het mij veel herrie en moet je alsnog met een doek aan de gang. Je maakt mij dan niet wijs dat het sneller is dan alleen met doeken. Dan liever geen herrie en meteen doeken, als een doek verzadigt is pak ik gewoon een nieuwe.

Een groot voordeel van een blazer is wel de kieren, want daar kom je nooit met een doek. Maar daarvoor volstaat een simpelere blazer ook.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:42
Het voorheen genoemde Marktplaats linkje heeft dezelfde diameter als het origineel overigens, dus daar is geen voordeel. Wellicht koop ik ook nog eens zo'n extra onderdeel en zaag ik die af, toch net wat handzamer... Moet ik het wel elke keer wisselen als ik dan wil gaan bladblazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59
ik gebruik een 2x 20v Lidl bladblazer om de boel droog te blazen. Werkt super! en waar ik niet bij kan of waar extra oempfh nodig is gebruik ik de 8bar compressor met blaaspistool :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:59

Steeffoon

Smartphone-nerd

Bij het wassen van mijn auto, stuitte ik op verschillende lelijke (soort?) ingebrande vlekken van iets. Met Poorboys Spray & Wipe, foam en autoshampoo gaat het er niet af. Ik ren altijd direct naar buiten zodra ik vogelpoep zie, maar hier lijkt iets anders aan de hand. Ik vermoed iets van hars? Maar zou zo 123 niet weten waar dit dan gebeurd zou moeten zijn.

Verspreid over de auto zit dit, dus je snapt wel hoe erg ik baal. Is hier een goedje voor? Of wordt dit honderden euro's kwijt aan iets anders?

Update: heb de vrienden van CarClean ook om advies gevraagd. Zij geven aan dat het met Nanolex Scrub behandeld kan worden. Gezien het over de hele auto zit, wordt het nog wel een taakje. Maar iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3NqNUZgAh1dScwm0ohPq2kMwC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeVKMzU4BJgT0ezSW7IiJchK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3YZzZpjjo-CClK4SCL43KetIgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGHb8vc1IrxtkREM6sBFTmr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlQIMA6HKiFR5F0bvnacwNou43M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnwyoPcsxwBtmQL21Sbf9rqP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Steeffoon op 28-05-2025 14:30 . Reden: Foto's werkten niet allemaal ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat lijkt idd hars-achtig spul van bomen te zijn, vooral als het voornamelijk de liggende delen betreft. Daar zijn prima spullen voor waar (lichte) oplosmiddelen in zitten speciaal voor dat doel. Dat hoeft gelukkig geen honderden euro's te kosten :P Voor je iets aanschaft kun je iets op alcoholbasis (hand-ontsmetter, spiritus) en wasbenzine proberen op een iets minder opvallende plek.
Daarna kan een milde klei helpen voor de laatste beetjes. Als het er alsnog niet af gaat kun je zowiezo klei proberen. En dan natuurlijk weer een nieuwe wax of sealant als je er geen keramische coating op hebt zitten.
Gonadan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:22:
[...]

Dacht je dat? Zeker sinds de zakloze is dat iets waar veel mensen met bezig zijn.

Als ik de resultaten zo zie dan lijkt het mij veel herrie en moet je alsnog met een doek aan de gang. Je maakt mij dan niet wijs dat het sneller is dan alleen met doeken. Dan liever geen herrie en meteen doeken, als een doek verzadigt is pak ik gewoon een nieuwe.

Een groot voordeel van een blazer is wel de kieren, want daar kom je nooit met een doek. Maar daarvoor volstaat een simpelere blazer ook.
Die simpelere blazer maakt ook herrie :P en vaak is hoe kleiner hoe meer herrie omdat die het met een hoger toerental moeten doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Knightwolf op 28-05-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Steeffoon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:57:
Bij het wassen van mijn auto, stuitte ik op verschillende lelijke (soort?) ingebrande vlekken van iets.
Lijk inderdaad op hars (je kan er even aan ruiken, ruikt vaak naar bos en denneachtig) vergeet dan een simpele truuc met warm water niet dat maakt de hars namelijk zachter. Leg een vrij warme (niet kokend hete) microvezeldoek op de plekkenen laat het even inwerken. Daarna kun je er met wat autoshampoo (maakt niet uit welk merk je gebruikt) voorzichtig overheen gaan.

Is het nog niet helemaal weg? Dan kun je, zoals Knightwolf aangeeft een mengsel gebruiken van 50% water en 50% alcohol (bijv. isopropyl). Gewoon zachtjes deppen en vegen.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om kant-en-klare harsverwijderaars te kopen er zijn genoeg sprays in de aanbieding van de bekende merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Riptide op 28-05-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:59

Steeffoon

Smartphone-nerd

@Riptide @Knightwolf Dank voor jullie reacties. Dat klinkt al als een geruststelling, was al bang dat het polijsten zou worden en al. Ik ga ermee aan de slag, dankjulliewel!
Carclean gaf Nanolex Scrub nog als tip, dus die neem ik ook even mee in gedachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Steeffoon op 28-05-2025 15:24 ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Een paint cleaner zoals Scrub (nieuw product van Nanolex) of de good ‘ol’ Poor Boys World Professional Polish doet dit soort taakjes erg goed. Met Een handpad/applicator niet te veel druk zetten en goed afnemen met een goede MFdoek.
Een hars/teer verwijderaar doet het op een chemische manier. Is vaak op basis van citrus.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:51
Bulldog schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Dat begrijp ik. Als ik zoek kom ik er tientallen tegen. Ik probeer echter altijd te kijken wie uit mijn netwerk iemand kan aanbevelen. Ik zie jullie mede Tweakers dan maar even als onderdeel van mijn “netwerk”. Ik ben dus niet op zoek naar een willekeurige poetser welke je heel gemakkelijk kunt vinden, maar iemand die iemand kan aanbevelen vanuit zijn of haar netwerk of eigen ervaringen.
Ik zit met eenzelfde dilemma.
De auto verdient wel een goede behandeling, in ieder geval vanwege swirls, maar ik zie het dan weer niet zitten om er zelf 1-2 dagen mee bezig te zijn, anderzijds hoeft het imo ook geen 2000 euro te kosten :)

De importeur biedt het volgende aan:
"Wij bieden u daarom graag een professionele gedetailleerde autoreiniging aan zodat uw auto wordt afgeleverd in optimale staat. Na de poets- en polijstbehandeling zal de lak van uw auto weer glad en stralend zijn. Als laatste behandeling zal er een wax-laag op de lak worden aangebracht zodat de lak beter beschermd is tegen vuil. Hierdoor zal de auto ook makkelijker schoon te houden zijn. Tevens zal er een reiniging van het interieur verzorgd worden zodat deze weer helemaal fris, schoon en hygiënisch is. "
Moet zo'n 300 euro kosten, is natuurlijk geen long-lasting coating of iets dergelijks, maar wel waar voor geld?

Na een "eenmalige" behandeling ben ik voornemens om de auto met de hand te wassen, die 1 uur per maand heb ik er wel voor over.

Loont het dan nog om een stapje verder te gaan met een keramische coating of iets dergelijks (en dus een 3e partij te zoeken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-06 13:17
Laatst heb ik een mooie nieuwe Mazda3 in ontvangst genomen!

Natuurlijk twee weken later een dikke flets erop, dus ik met de quick detailer er overheen om te weken... Die daarna opdroogde. Later snel opnieuw gedaan, maar dus netjes wat swirls erin gepoetst :D

Iemand suggesties voor een tent die het er netjes even snel uit krijgt? Heb zelf geen machine of spullen. Een collega evt wel, is dit zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Knightwolf schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:29:
Die simpelere blazer maakt ook herrie :P en vaak is hoe kleiner hoe meer herrie omdat die het met een hoger toerental moeten doen.
Klopt, maar daar ga je dan natuurlijk niet de hele auto mee doen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

DatBassie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:28:

Natuurlijk twee weken later een dikke flets erop, dus ik met de quick detailer er overheen om te weken... Die daarna opdroogde. Later snel opnieuw gedaan, maar dus netjes wat swirls erin gepoetst :D

Iemand suggesties voor een tent die het er netjes even snel uit krijgt? Heb zelf geen machine of spullen. Een collega evt wel, is dit zelf te doen?
Meeuwen flatsen: warme natte doek opleggen. Even 3 min wat anders doen en het valt er zo vanaf. Niks boenen of krassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-06 13:17
ApC_IcE schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Meeuwen flatsen: warme natte doek opleggen. Even 3 min wat anders doen en het valt er zo vanaf. Niks boenen of krassen
Ah ja, dat was ik alweer vergeten! Mooi voor de volgende keer, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
DatBassie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:28:

De oranje handpad van Monello/carclean en een fijn polijstmiddel. Met 15min werk al een stuk beter!

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19

Vuvuzela

My spire is forming

Noob hier. Zie door de bomen het bos niet meer. Gisteren een nieuwe (voor mij) auto in ontvangst genomen. Zwart metallic.. lekker besmettelijk. Deze wil ik met de hand gaan wassen, en soms een wax/seal/coating oid laagje aanbrengen.

Wat koop ik om te beginnen? Ik denk nu aan:
2 emmers, grit guard.
Washmitt,
drooddoek,
shampoo, Welke?
quick detailer oid ?

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartFX
Vuvuzela schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:17:
Noob hier. Zie door de bomen het bos niet meer. Gisteren een nieuwe (voor mij) auto in ontvangst genomen. Zwart metallic.. lekker besmettelijk. Deze wil ik met de hand gaan wassen, en soms een wax/seal/coating oid laagje aanbrengen.

2 emmers, grit guard.
Washmitt,
drooddoek,
shampoo, Welke?
quick detailer oid ?
Ik mis een “pre-wash”. Het liefste met een hoge druk & foam & foamcannon. Bilt Hamber Touchless is ideaal hiervoor. Auto droog inspuiten, even laten zitten, goed afspuiten en zeker 95% van het vuil is weg. Overigens kan je hiermee de wat zwakkere waxen laten verwijderen :) . Daarbij adviseer ik meerdere droogdoeken, mijn voorkeur gaat uit naar kleinere want dat werkt wat prettiger. Qua shampoo zijn er meerdere merken die het goed doen: Dodo Juice Born To Be Mild & Gyeon Bathe zijn wel mijn favorieten. Qua wax vind ik persoonlijk de Soft 99 Fusso Coat heel fijn, maar dat vereist wel wat extra werk. Wil je het makkelijk houden; spraywaxen zoals Turtle Wax Hybrid Solutions Wet Wax zijn ook fijn, breng je aan op een natte auto en vervolgens droog je je auto gewoon af. Anderen zullen vast wel met betere producten aan komen, maar deze gebruik ik allemaal zelf.

Ohja: als je nu voor het eerst je auto met de hand gaat schoonmaken, maak je niet druk over dat ene lichte krasje dat je maakt. Dat gebeurd ons allemaal nog wel eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:22

bakvis

Tweakers.Nerd

2 emmers, grit guard.
Washmitt,
drooddoek,
shampoo, Welke?
quick detailer oid ?
Ik kwam hier exact voor de zelfde vraag :). zelfs nog een stapje verder. Ik heb ook de beschikbaarheid van een DA polisher (via schoonvader).

Ik snap best goed hoe het schoonmaken detailing proces werkt. Alleen de vraag is waar moet je beginnen met kopen :-). Als je gaat googlen kom je snel op:
- Detailrs
- Chemical guys
- Meguiars
- Autoglym

Ik heb in het verleden wat spul van autogym gehad, was OK, maar verre van heel erg goed, dus vooral advies gezocht op de vraag: Welk merk of welke basisspullen zijn nodig om te beginnen :).

Ook hier een nieuwe auto gekocht, en deze gaat wat meer aandacht krijgen dan de huidige. Verder wil ik de huidige wel zo netjes mogelijk maken voor verkoop.

Mijn Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knightwolf

2 emmers, grit guard.
Washmitt,
drooddoek,
shampoo, Welke?
quick detailer oid ?
Ja da's altijd een leuke, hoor vaak dat mensen een zwarte auto kopen omdat ze dan denken datie er niet zo snel vies uit gaat zien. Zwart wordt juist het snelste vies, nog erger dan wit :P

2 emmers: correct. Gritguard heb ik zelf niet maar kun je doen.

Washmitt: neem er 3 verschillende. 1 voor de bovenste helft vd auto, 1 voor de onderste helft (ook onder dorpels en wielkastranden) en 1 voor de velgen. Zorg dat je ze nooit door elkaar haalt.
Als je dit teveel vindt dan in ieder geval 2, want de velgen-mitt mag nooit op de lak komen. Remstof is zo scherp als glas en dat krijg je nooit helemaal uitgespoeld.

Droogdoek: neem er ook 3. 1 grote bv 40-50 x 80-90 voor de lak. 2 kleine van 40x40, 1 voor de sponningen en 1 voor de velgen/banden. Haal die ook niet door elkaar. Achteraf wassen ook de doeken voor de velgen apart houden.

Shampoo: maakt niet veel uit. Liefst wel 1 waar geen carnauba, wax, sealant of coating delen in zitten. Dus alleen pure shampoo.

Wax of sealant, maar net wat je wil. Zoals bekend gaat een sealant langer mee, maar een wax geeft mooiere warmere glans. Aanbrengen/afnemen is gelijkwaardig.
Een keramische/glascoating is ook een optie maar vergt veel voorwerk (kleien, polijsten, grondig ontvetten, na aanbrengen 24 uur droog staan), en zowiezo duurder in aanschaf, maar gaat ook lang mee (wel onderhouden).
Wat ik momenteel gebruik is Gyeon Cure, da's eigenlijk bedoeld als topping voor een keramische coating, maar kan ook stand-alone gebruikt worden als spray-sealant met keramische (siliciumoxide Si02) elementen. Werkt erg makkelijk en toch 2-3 maanden standtijd. Dat laatste doe ik dus. Wat aan Cure ook super is dat het ook werkt op glas, ongespoten plastic en rubber.

Wat ik ook zou nemen is een milde klei, die kun je met (verdunde) quick detailer gebruiken om vervuiling weg te krijgen dat met je washmitt er niet af gaat. Dit is vervuiling die je vaak niet ziet maar er wel op zit. Wax/sealant/coating hechten dan beter en blijft het langer goed.

Wil je het goed doen zou ik ook een ontvetter nemen zoals Gyeon Prep, zelfs voor gewone wax of sealant. Wederom dan hecht het beter. Kleine extra moeite. Wel alleen voor de eerste keer gebruiken, moet daarna niet meer nodig zijn.

Vergeet spullen voor je ramen niet, zowel glasreiniger als doeken speciaal voor glas. Ik gebruik een wafeldoek om glas te reinigen (groene doek buitenkant, witte doek binnenkant) en een (blauwe) supergladde doek om daarna af te nemen.

Edit: vergeet ook applicator pads niet als je wax of sealant in pot/blik/fles kiest, die heb je zowel in foam als microfiber. Ik vind foam wel fijn, microfiber pads zijn na 1x gebruik moeilijk schoon te maken voor hergebruik, foam wordt makkelijker schoon.
Voor sprayversies heb je alleen microfiber doeken nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Knightwolf op 30-05-2025 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

2 emmers, grit guard.
Washmitt,
drooddoek,
shampoo, Welke?
quick detailer oid ?
Ik ben ook zo als noob begonnen en ben uiteindelijk bij winparts uitgekomen. Wat je nodig hebt, ligt ook een beetje aan de grootte van de auto.

Een Nuke Guys Bucket Goud 19 Liter staat er nu voor €14,99 en de grit guard voor € 8,99 (het is een degelijke emmer dus waarom zou je er €5 meer voor betalen?)
Voor de shampoo wax caoting etc ben ik voor Meguiars gegaan. Zelf had ik zo iets van de producten zijn op elkaar aangepast, dus de shampoo is een goede laag voor de wax en de seal etc.
Ze hebben ook een youtube kanaal wat uitleg geeft over de producten. EN ja het heeft een hoog WS-eend gehalte maar zo kom je wel te weten welke shampoo je met welke wax kunt gebruiken binnen hun lijn.

alle andere dingen zoals een kwast (handig voor de hoekjes van de raamrubbers) droogdoek etc hebben ze ook. pak niet het duurste in het begin echt slecht spul is er niet en je merkt dan waar je beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Tid idd een goeie tip om zoveel mogelijk hetzelfde merk te gebruiken, dan weet je vrij zeker dat het elkaar niet bijt.

Vroeger waste ik m'n auto alleen met simpele Turtle shampoo waar iets van wax in zat. Was er toen nog niet zo intensief mee bezig. Toen ik als poetser begon ging ik serieuzere dingen bestellen. Sealant, klei, detailer spray en APC van Poorboys. Shampoo, wax, glasreiniger en bandendressing van Mothers. Kunnen goed samen. Vergeet vast nog iets. Volgens mij kunnen Mequiars en Dodo er ook prima mee samen. Ramen deed ik met de helaas inmiddels niet meer bestaande ProVision RainClear Gel.
Nu ben ik voor m'n daily grotendeels over op Gyeon (Glass, Glass+, Tire Cleaner, Tire, Cure, WetCoat, Prep, View, etc). Voor polijsten heb ik Monello pads en polijstmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 15:15

The Legend

*Plop*

Lekker auto gewassen, trek ik dit er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn8OZVXhO0kwR5ekPrkXoTElo64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYx5bimUSzpPzaLuHkq6cBlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h-20Z59cK97TGpYrAYSxM83BiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcOgEiHj38XfxCIJNs7AQcNm.jpg?f=fotoalbum_large

:X

Ik had eerder al gezien dat isolatiemateriaal was aangevreten en toen heb ik een anti-marter apparaat laten inbouwen, maar dat helpt dus geen reet. Iemand hier toevallig tips die wel werken?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:15

SuBBaSS

-has Ryzen

Ook lekker ja!
Hadden wij op het werk ook last van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbWGjmiDKBKUvVvTWidjbqDGlFI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjIbLYp6gbh2tD5pRpRbS5YY.jpg?f=fotoalbum_medium

Bij ons werkte de marterverjager die daarna geplaatst is wel (en dus ging martertje aan een andere bedrijfsauto lopen knagen).
Maar als dat niet werkt, zit je aan 'hacks' als kippengaas onder de auto leggen, daar klimmen ze niet graag overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Door de jaren heen is de ster van mijn Mercedes wat vervaagd. Betreft een plastic plaat met een 3D-logo erin (Distronic ster). Voorbeeld van internet:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JzmsjrTn/2019-07-11-18-50-59.jpg

Waarmee zou ik deze het beste kunnen polijsten? Heb Meguiars ScratchX gebruikt (had ik liggen), maar dat was geen succes (of ik heb niet genoeg gepoetst). Is iets als PlastX of een middel voor koplampen (https://www.carclean.com/...lastic-4lights-236ml.html) wellicht iets? Heb geen DAP liggen, dus het wordt poetsen met het handje. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Plaatje van internet? Laat liever de ster van je eigen auto zien zodat we werkelijk kunnen beoordelen wat er loos is.

VV @ hieronder, heb het al verbeterd hoor _O-

[ Voor 26% gewijzigd door Knightwolf op 15-06-2025 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat moest ik even twee keer in context lezen @Knightwolf :D

Toch jammer dat ze dat logo nu maar gewoon in plastic verpakken, wordt het niet mooier van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 18:54
Hoezo gewoon plastic? als je zo'n ster in de gril ziet weet je dat er een Radar achter zit voor de assistent systemen. Zie je een echte ster ziet [ als je het al ziet] dan weet je dat de auto geen assistent systemen heeft.
Daarbij is het nog altijd beter dan andere merken waar je de radar ziet zitten waar alsof het lijkt dat ze er gewoon een stuk gril uitgeknipt hebben. Over mooier gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 03:06:
Plaatje van internet? Laat liever de ster van je eigen auto zien zodat we werkelijk kunnen beoordelen wat er loos is.

VV @ hieronder, heb het al verbeterd hoor _O-
Ziet er hetzelfde uit. Geen barsten maar verweerd door de jaren heen.
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:27:

Toch jammer dat ze dat logo nu maar gewoon in plastic verpakken, wordt het niet mooier van.
Ik ben natuurlijk biased, maar liever zo (ziet er irl ook best realistisch uit) dan die plastic kastjes (:w Audi).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
trinity999 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:22:
Hoezo gewoon plastic? als je zo'n ster in de gril ziet weet je dat er een Radar achter zit voor de assistent systemen. Zie je een echte ster ziet [ als je het al ziet] dan weet je dat de auto geen assistent systemen heeft.
Daarbij is het nog altijd beter dan andere merken waar je de radar ziet zitten waar alsof het lijkt dat ze er gewoon een stuk gril uitgeknipt hebben. Over mooier gesproken
Of gewoon keurig een ster op de motorkap en de radarsystemen (nu inclusief emitter voor groen licht) keurig achter een ABS-plaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKh8mQbpGmSn6lqzfoTyWNxaaqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F3DAHE7VIEvY3UdA1hNdP0K3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tjonge, wat een mening al niet los kan maken.
Tja, ik ben van Mercedes een bepaalde stijlvolle uitstraling gewend en ik vind dit daar niet aan bijdragen. Hoef je niet met me eens te zijn maar ik vind dat gewoon.
Geen idee wat andere merken daarmee te maken hebben, die bepalen mijn mening over Mercedes niet.

Enige voordeel is dat het wel makkelijker schoonmaken is. Straks doen ze het ook nog met wielen. Mooie lichtmetalen velgen in hars gieten. Blijft veel mooier schoon en minder luchtweerstand. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:39:
Tjonge, wat een mening al niet los kan maken.
Tja, ik ben van Mercedes een bepaalde stijlvolle uitstraling gewend en ik vind dit daar niet aan bijdragen. Hoef je niet met me eens te zijn maar ik vind dat gewoon.
Geen idee wat andere merken daarmee te maken hebben, die bepalen mijn mening over Mercedes niet.

Enige voordeel is dat het wel makkelijker schoonmaken is. Straks doen ze het ook nog met wielen. Mooie lichtmetalen velgen in hars gieten. Blijft veel mooier schoon en minder luchtweerstand. ;)
Hoho, ik heb helemaal niets met Mercedes. Was een project van werk. Ik wilde alleen zijn bericht aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:48:
[...]

Hoho, ik heb helemaal niets met Mercedes. Was een project van werk. Ik wilde alleen zijn bericht aanvullen.
Ik reageerde ook eigenlijk op de mensen boven je. ;)

Op die plaat staat het logo veel mooier vind ik, maar betekent dat eigenlijk dat je met een MB nooit door een wasstraat kunt? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:33:
[...]

Ik reageerde ook eigenlijk op de mensen boven je. ;)

Op die plaat staat het logo veel mooier vind ik, maar betekent dat eigenlijk dat je met een MB nooit door een wasstraat kunt? :D
Aha… maar dat logo is geveerd. Kan je zo omklappen. Was vroeger al zo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:30
CreativeS schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Is ook verplicht ivm voetgangersveiligheid. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CreativeS schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Ja vroeger kon je hem ook omklappen, maar dan kwam 'ie wel los. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Wat doen jullie met je droogdoek/towel na het drogen? Heb de mijne gewoon opgehangen maar het voelt nu door het opgedroogde kraanwater toch wat "krokanter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mee in de wasmachine.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34
Vuvuzela schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:53:
Wat doen jullie met je droogdoek/towel na het drogen? Heb de mijne gewoon opgehangen maar het voelt nu door het opgedroogde kraanwater toch wat "krokanter".
Mee in de wasmachine en wassen met wasmiddel die speciaal bedoeld is voor microvezeldoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:37
Maar nooit wasverzachter gebruiken als je Microvezeldoeken wast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
In de wasmachine en dan met een wasmiddel zonder toegevoegde kleur/geurstoffen e.d..

Gewoon de Eco Ver uit de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:29:
Iemand tips / ervaring voor een upgraden van de slang en pistool van een Nilfisk?

Heb de Nilfisk C 135.1-8 HOME en de slang irriteer ik me al 7 jaar aan. Vandaag is het pistool voor de 2de keer kapot gegaan en ben het wel beu.
Even hierop terugkomend. Ik heb al verschillende keren contact opgenomen met DirectHosesUK maar met matige of uberhaupt geen feedback, blijkbaar willen ze niet verkopen...

Iemand anders nog een tip?
Zoek dus een rubbere slang, 8 a 10m, met aan beide zijde een QD koppeling en een verloop van Nilfisk HD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Neem eens contact op met https://hogedruktechniek.nl/. Zij kunnen alles maken wat je wilt. Alle mogelijke koppelingen etc.

De communicatie van DirectHoses is inderdaad belabberd. Al ben ik al wel heel erg tevreden met mijn slang van hun op mijn Nilfisk.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
In de wasmachine op max 30°C met wasmiddel voor MF. Ik gebruik Poorboys World Typhoon maar omdat het zo zuinig in gebruik is, duurt de overstap naar Gyeon Towel Wash wat langer. Absoluut geen wasverzachter en dan lekker op het droogrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Je kan hem prima na het afdrogen te drogen hangen voor een paar keer, voordat je een doekenwasje gaat doen. Hoeft echt niet na elk gebruik. Poetsdoeken liefst wel meteen maar droogdoeken niet.

Verder wat de rest al zei, wassen met speciaal microfiber wasmiddel (te krijgen bij Carclean en ik neem aan meeste andere autopoetswebshops ook), en nooit wasverzachter gebruiken. Zelf doe ik poetsdoeken nooit in de wasmachine ivm poetsresten die je niet wil laten achterblijven in de trommel waar je ook witte kleding en handdoeken in wast. Altijd een handwasje. Als ze na de handwas schoon zijn doe ik ze daarna soms in de wasmachine alleen om te centrifugeren, maar gewoon (niet te hard) uitwringen en ophangen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
Andere vraag, hoe doen jullie dit. Ik heb afgelopen week de auto een hele treatment gegeven, van Ceremic detailer tot bathe/foam/banden/velgen/glass/interieur, echt even alles in de Gyeon gezet. Afgelopen maandag een buitje en direct overal weer zanddruppels.

Spoelen jullie daarna de auto dan alleen af met hoge drukspuit of ook even Bathe en toch weer even soppen? En zo ja, behou je dan ook die glas van de cemeric detailer of moet dat echt elke beurt weer opnieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

SirMemeAlot schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:16:
Andere vraag, hoe doen jullie dit. Ik heb afgelopen week de auto een hele treatment gegeven, van Ceremic detailer tot bathe/foam/banden/velgen/glass/interieur, echt even alles in de Gyeon gezet. Afgelopen maandag een buitje en direct overal weer zanddruppels.

Spoelen jullie daarna de auto dan alleen af met hoge drukspuit of ook even Bathe en toch weer even soppen? En zo ja, behou je dan ook die glas van de cemeric detailer of moet dat echt elke beurt weer opnieuw
Herkenbaar! Ik heb mijn auto om deze reden in de keramische coating laten zetten, stel dat die zanddruppels er zijn, dan rij ik naar een wasbox en spoel ik de auto af. Eerst met hoge druk, daarna met osmose water. Kost wel 2 euro, alleen afspoelen en daarna droog maken met een droogdoek lijkt mij niet handig, je hebt immers geen grondige schoonmaakbeurt gegeven.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:16:

Stofdruppels voorkom je niet. Even afspoelen in de wasbox als er nog genoeg bescherming is, maar dat is eerder een uitzondering dan regel. Tussendoor snel even afspoelen doe ik nog maar zelden. Sinds een paar maanden heb ik de bijna obsessieve drang om het maar schoon te willen houden losgelaten. Eén keer in de twee à drie weken worden beide auto's volledig gewassen en daar tussenin alleen de velgen en ramen (en wanneer nodig direct de vogelstront verwijderen). Gelukkig heeft één auto een zeer makkelijke kleur, titaanzilver en de ander saffierzwart. Die tweede is een stuk moeilijker schoonhouden, maar op de natuur heb je geen invloed. Dan moet je 'm helemaal niet meer buiten neerzetten, maar van afstand blijft het wel blinken :)

[ Voor 28% gewijzigd door CreativeS op 25-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
CreativeS schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Stofdruppels voorkom je niet. Even afspoelen in de wasbox als er nog genoeg bescherming is, maar dat is eerder een uitzondering dan regel. Tussendoor snel even afspoelen doe ik nog maar zelden. Sinds een paar maanden heb ik de bijna obsessieve drang om het maar schoon te willen houden losgelaten. Eén keer in de twee à drie weken worden beide auto's volledig gewassen en daar tussenin alleen de velgen en ramen (en wanneer nodig direct de vogelstront verwijderen). Gelukkig heeft één auto een zeer makkelijke kleur, titaanzilver en de ander saffierzwart. Die tweede is een stuk moeilijker schoonhouden, maar op de natuur heb je geen invloed. Dan moet je 'm helemaal niet meer buiten neerzetten, maar van afstand blijft het wel blinken :)
Ik begrijp uiteraard dat schoon houden geen optie is, maar voor komend weekend zou ik het weer even schoon willen hebben en vraag me dan af wat ik beste kan doen.

Ik kan zo even naar wasbox rijden dat is geen probleem en als dan het ergste eraf is zonder dat de glans ook direct helemaal weg is, dan is dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Met alleen een snowfoam + afspuiten met hogedruk kom ik eigenlijk wel een heel eind altijd na zo'n sahara-bui.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Deze week al 3x in een box m'n auto afgespoeld. Stel vogels die steeds een feestje houden boven m'n auto, heb 60km gereden naar m'n werk met 2 kersenpitjes vastgeplakt op m'n motorkap. :')

Ik gebruik alleen de vlekvrij afspoelen optie, de foam/shampoo is misschien aggresief. De Gyeon wetcoat doet z'n werk nog best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Meestal ook wasbox inderdaad, ligt op de route naar huis. Sowieso afspuiten met 'vlekvrij' water en soms ook schuimen vooraf. Of dat te agressief is of niet lijken de meningen over verdeeld en het zal vast ook nog wel schelen per wasbox. Vooralsnog heb ik nog beading dus helemaal gestript is hij niet. :P

Het liefst zou ik het thuis doen met een draagbare HD of zo, maar we staan altijd binnen een halve meter van de buren geparkeerd dus afspuiten zonder dat ik die van hen weer vies maak is ook lastig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Net als de meesten herken ik de struggle. In de kofferbak ligt een flesje met een shampoo (Bilt Hamber Touchless met een toefje Born to be Mild) en een lege foamsprayer. Die vul ik dan bij de wasbox, foam de auto in, en spoel 'm daarna af met kalk-vrij/osmose water.

Gyeon Ceramic Detailer moet het wel een maandje kunnen volhouden hoor! Erg fijn spul.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Vuvuzela schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:12:
Deze week al 3x in een box m'n auto afgespoeld. Stel vogels die steeds een feestje houden boven m'n auto, heb 60km gereden naar m'n werk met 2 kersenpitjes vastgeplakt op m'n motorkap. :')
Je zult er waarschijnlijk niks aan hebben, maar vroeger had ik altijd een fles water en een rol keukenpapier in de auto liggen. Dat bleek tijdens een vakantie in Ramsgate, Kent (Engeland) ook geen overbodige luxe. Tegenwoordig doe ik dat niet meer en probeer ik bewust minder obsessief met de auto bezig te zijn, want het levert me telkens weer mentale klachten op.

Als ik tegenwoordig vogelpoep op de auto zie, pak ik een vochtige microvezeldoek die ik in water met een beetje autoshampoo drenkt. Die opgevouwen doek leg ik dan op de vogelpoep en laat ik even liggen. Daarna is het meestal deppend weg te halen, echt wrijven is vaak niet nodig.

Serieus, ik was vroeger ook van het maandelijks (minimaal) mijn auto poetsen, maar dat doe ik tegenwoordig niet meer. Ik geloof dat ik in januari of februari, na de sneeuw, de auto nog eens heb gepoetst omdat hij toen echt vies was geworden. Tussendoor heb ik vooral wat vogelpoep verwijderd. Al heb ik daar gelukkig weinig last van, want ik parkeer in de regel niet onder bomen of op plekken waar die beesten zitten.

En ik had de auto een week geleden nog gewassen, maar na een paar dagen zat er alweer iets van modder of zo op een van de deuren. Naja, ik heb het verder maar zo gelaten, want door de regenbuien was het meeste toch alweer weggespoeld. Begin dit jaar had ik trouwens ook ineens veel droge modder op de auto zitten. Alsof iemand vanaf een balkon met potgrond had gegooid? Waarschijnlijk is het gewoon van een aanhangwagen van de groenvoorziening of zo afgewaaid.

Toen heb ik ook gewoon de regen zijn werk laten doen. Een paar stevige buien en het meeste vuil spoelt vanzelf van je auto af. Want ja, de tuinslang uitrollen vanaf de tweede etage van de flat is best een gedoe, de auto moet dan ook nog eens precies voor dat ene raam staan zodat ik de slang naar beneden kan rollen.

Over duiven gesproken: ik had daar onlangs enorm geluk mee. Zo’n beest vloog vol tegen de auto links van mij aan en stuiterde daarna terug naar rechts. Ik was al aan het rijden, dus hij kwam gelukkig niet tegen mijn auto aan. Die andere automobilist heeft waarschijnlijk wel een deuk opgelopen, maar het lijkt me niet dat die duif WA-verzekerd was.

Ik ben iemand die, zodra alles schoon is, zich helemaal gaat focussen op één vies plekje. In plaats van elke week uitgebreid poetsen, probeer ik de auto gewoon netjes te houden. Niet eten en drinken helpt daarbij. En voor de achterbank pas ik de methode toe: wat ik niet zie, is er ook niet. Want met een kind dat altijd ligt te snacken in de auto, blijf je toch kruimels houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
1e regel voor auto schoon houden: parkeer nooit onder bomen, liefst ook niet naast. Zeldzame ernstige uitzonderingen daargelaten voor korte tijd als het echt niet anders kan.

Ik heb altijd 2 oude frisdrankflesjes met kraanwater in de auto, een spons en ramentrekker. Die is voor zowel vogelpoep meteen overal waar ik ben te kunnen verwijderen, alsook alle ramen rondom gewoon schoonmaken voor ik ga rijden als ze stoffig zijn of zoals nu vol saharazand-vlekken zitten. Afhankelijk van vervuiling kan dat voor bijna elke rit zijn, maar vaker dan 2x per dag komt bijna niet voor.

De ramen even doen vind ik echt belangrijk, goed zicht naar buiten is cruciaal voor veiligheid op de weg, ruitensproeier en wissers komt niet overal en niet aan de zijkant terwijl het daar evenzohard nodig is. De ruitensproeier zit alleen op m'n auto voor de APK, letterlijk, gebruik hem werkelijk nooit want die zooi wil ik niet op de lak hebben want dat tast de wax/sealant aan. Ruitenwissers gebruik ik maar zelden een enkele keer. Goede glascoating is gewoon heel belangrijk, je hebt bovendien ook nooit je wissers meer nodig (op dus een zeldzaam moment na), want het water kan geen film creeeren waardoor je niks ziet, en met een beetje snelheid waait het er meteen af. Is ook wel zo handig met schoonmaken. Voorheen gebruikte ik ProVision RainClear maar dat is niet meer te krijgen, ben nu al 2 jaar happy met 1x aangebrachte 4-laags Gyeon View (dat maar 1 jaar zou volhouden). Het hebben van een glascoating moet je bovendien nooit combineren met normaal ruitenwisser-gebruik, want dan is je dure coating er zo weer van af. Het is of-of, of een coating, of je ruitenwissers gebruiken. Ruitenwissers gebruiken helpt dan bovendien niet meer om beter te zien, want dat doet de glascoating al. Liever wat druppels voor m'n neus dan die wissers heel de tijd irritant heen en weer lopen doen.

Goed, terug naar die schoonmaakbeurt: mijn auto zit nou ook al weer een paar dagen vol saharazand (behalve de ramen dus, dat haal ik er voor elke rit af als het nodig is), en da's eigenlijk niet goed nou hij heel de dag in de zon staat. Knalrood verkleurt al snel en dit kan vlekken veroorzaken. Helaas nog ff geen tijd en met deze extreme hitte ook weinig motivatie/energie om daar hard aan te werken... Misschien een keer smorgens vroeg maar ben geen ochtendmens.

Wbt de wasbox, de Washin-7 hier in Den Bosch, voorheen de Q-Wash, daar merk ik iets vervelends de laatste paar keer dat ik daar met 3 verschillende auto's geweest ben. Of het vlekvrij water of het hogedrukwassen met schuim niet goed gaat weet ik niet, maar er ontstaat een rare vieze laag op de auto. En dat kost heel veel moeite met detailerspray om er af te boenen. Dus ik ga het nog een keer testen door geen hogedrukwassen meer te gebruiken, alleen afspuiten met vlekvrij water, om te kijken waar het nou aan ligt. Wassen doe ik ook bij de wasbox altijd met een zelf meegenomen emmer sop en washmitt. Als die rare aanslag met ook alleen vlekvrijwater gebruiken ontstaat zeg ik m'n account op en ga ik een ander wasboxcomplex zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 29-06-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
Knightwolf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:21:
De ramen even doen vind ik echt belangrijk, goed zicht naar buiten is cruciaal voor veiligheid op de weg, ruitensproeier en wissers komt niet overal en niet aan de zijkant terwijl het daar evenzohard nodig is. De ruitensproeier zit alleen op m'n auto voor de APK, letterlijk, gebruik hem werkelijk nooit want die zooi wil ik niet op de lak hebben want dat tast de wax/sealant aan. Ruitenwissers gebruik ik maar zelden een enkele keer.
Ha, dit is zo herkenbaar. Ik heb ooit bij de Duitse Lidl zo’n trekkertje gekocht, je kent ze wel, net als bij tankstations. Dan doe ik wat autoshampoo in een emmertje en ga ik alle ruiten schoonmaken. Toch is bij mij nu de rechter ruitensproeier verstopt geraakt. Van alles geprobeerd, zelfs langs een garage geweest.

Die garage gaat over twee weken die rechter sproeier vervangen. Blijkbaar is het lastig om ze weer goed werkend te krijgen als ze eenmaal verstopt zijn. Je kunt ze natuurlijk in een badje met azijn leggen, maar ik heb twee linkerhanden en ben bang dat ik iets sloopt 😅

De ruitenwissers gebruik ik ook nauwelijks. En puur voor de APK ga ik binnenkort een setje monteren dat ik van AliExpress heb besteld. Ik ben ergens natuurlijk wel benieuwd of die op de lange termijn goed blijven werken, maar het is vooral bedoeld om te voorkomen dat ze mij standaard weer een nieuw setje aansmeren bij de keuring.

PS: Iets zegt mij dat het niet gebruiken van de ruitensproeiers juist bijdraagt aan het verstoppen ervan. Al denk ik ook dat het opvliegend zand, hier zijn de stoepen al tig keer opengehaald voor glasvezel of iets dergelijks, misschien ook een rol speelt bij die verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:57
EVMaximizer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Ha, dit is zo herkenbaar. Ik heb ooit bij de Duitse Lidl zo’n trekkertje gekocht, je kent ze wel, net als bij tankstations. Dan doe ik wat autoshampoo in een emmertje en ga ik alle ruiten schoonmaken. Toch is bij mij nu de rechter ruitensproeier verstopt geraakt. Van alles geprobeerd, zelfs langs een garage geweest.

Die garage gaat over twee weken die rechter sproeier vervangen. Blijkbaar is het lastig om ze weer goed werkend te krijgen als ze eenmaal verstopt zijn. Je kunt ze natuurlijk in een badje met azijn leggen, maar ik heb twee linkerhanden en ben bang dat ik iets sloopt 😅

De ruitenwissers gebruik ik ook nauwelijks. En puur voor de APK ga ik binnenkort een setje monteren dat ik van AliExpress heb besteld. Ik ben ergens natuurlijk wel benieuwd of die op de lange termijn goed blijven werken, maar het is vooral bedoeld om te voorkomen dat ze mij standaard weer een nieuw setje aansmeren bij de keuring.

PS: Iets zegt mij dat het niet gebruiken van de ruitensproeiers juist bijdraagt aan het verstoppen ervan. Al denk ik ook dat het opvliegend zand, hier zijn de stoepen al tig keer opengehaald voor glasvezel of iets dergelijks, misschien ook een rol speelt bij die verstoppingen.
De action verkoopt Magnum ruitenwissers, deden het een half jaar goed op mijn shitbix en dan werden ze al weer hard.
Wel goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:04

Vooral dit. Ik heb xenon koplampen en daar zitten ook sproeiers op. Ik gebruik mijn ruitensproeiers met enige regelmaat, zodat ik weet dat zowel de ruitensproeiers als koplampsproeiers blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik heb afgelopen jaar mijn ruitenwisserarmen voor en achter er af gehaald om ze te renoveren. 1997 Starlet, dus begon wat dof, kale plekken en vliegroest te krijgen. Opnieuw gespoten, zien er weer uit als nieuw.

Daarna wel nieuwe wisserbladen op gezet, uiteraard echte Bosch AeroTwins! Ondanks nauwelijks gebruik moet het wel goed zijn. De hoofdreden is luchtweerstand, AeroTwins vangen een stuk minder lucht dan oldschool wissers die bestaan uit metalen scharnier-armpjes en hoog boven de ruit uitsteken. Heb bovendien een paar cm langere genomen omdat daar simpelweg de ruimte voor was.

En terug naar het auto-detailen: ruitenwisserarmen en wisser-bladen coat ik ook altijd mee met de rest van de lak bij elke poetsbeurt. Gyeon Cure, WetCoat en Glass+ zijn de spullen die ik afwissel afhankelijk van situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Knightwolf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 01:52:
1997 Starlet .... De hoofdreden is luchtweerstand
Ik vraag me af of het nog wel meetbaar is wat je daarmee wint op een (sowieso) zeer inefficiente ICE ;)

Het is alweer een goede maand geleden dat mijn auto is gewassen en hij zit momenteel vol met saharazand vlekjes en bug guts op de voorkant, maar kan me er niet meer toe zetten het te wassen. Komt deels ook omdat ik nog altijd geen goede slang heb.
Smotske schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:01:
Neem eens contact op met https://hogedruktechniek.nl/. Zij kunnen alles maken wat je wilt. Alle mogelijke koppelingen etc.
Die zijn wel erg duur.

Is dit ook een rubbere slang met een Quick connect koppeling of zie ik het niet goed?
https://www.kenwtools.nl/...IaAgmKED_o2MaAvmOEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Card Nox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Ik vraag me af of het nog wel meetbaar is wat je daarmee wint op een (sowieso) zeer inefficiente ICE ;)

Het is alweer een goede maand geleden dat mijn auto is gewassen en hij zit momenteel vol met saharazand vlekjes en bug guts op de voorkant, maar kan me er niet meer toe zetten het te wassen. Komt deels ook omdat ik nog altijd geen goede slang heb.

[...]

Die zijn wel erg duur.

Is dit ook een rubbere slang met een Quick connect koppeling of zie ik het niet goed?
Ziet er eerder uit als een luchtslang, zo een heb ik op mn spuit compressor.

Maar ondanks dat ze slecht reageren bij die ebay shop, je kan toch gewoon bestellen als je de juiste ziet in de ebay store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Greetoz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:52:
[...]Maar ondanks dat ze slecht reageren bij die ebay shop, je kan toch gewoon bestellen als je de juiste ziet in de ebay store?
Wilde net typen dat ik ze nooit op hun website kan vinden, maar nu lijkt hij er op te staan / ik hem wel te kunnen vinden, dit is het als ik me niet vergis?
https://www.ebay.co.uk/it...rbNnWBpl&var=431625143806

EDIT: Maar nu staat er geen gun meer online, enkel de Aldi enTitan varianten.

[ Voor 28% gewijzigd door Card Nox op 30-06-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als ze zo werken, wordt het dan niet tijd voor een andere garage?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Card Nox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Wilde net typen dat ik ze nooit op hun website kan vinden, maar nu lijkt hij er op te staan / ik hem wel te kunnen vinden, dit is het als ik me niet vergis?
https://www.ebay.co.uk/it...rbNnWBpl&var=431625143806

EDIT: Maar nu staat er geen gun meer online, enkel de Aldi enTitan varianten.
IK heb geen nilfisk dus kan je daar niet mee helpen. Maar ik heb al 3 jaar een Ali Hogedruk pistool en die werkt echt helemaal prima voor 3 tientjes.

Trouwens als je in de buurt van haarlem wonen kunnen we wellicht verzendkosten delen ;-).

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 30-06-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Greetoz, noord Limburg hier dus niet helemaal in de buurt haha. Ik wil ook af van de Nilfisk connectors. Dus gewoon een slang met aan beide einde een standaard M22 koppeling en dan op de machine en guns evt met een adapter werken.

Heb er nog een gevonden, vanavond maar weer eens even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
[...]

Die zijn wel erg duur.

Dat is een luchtlang met luchtslangkoppeling. Luchtslang gaat ook maar tot 20bar.
DirectHoses heeft vast en zeker de goede. Male Nilfiskkoppeling, en dan met een female nilfisk of 1/4"QuickConnect koppeling aan je pistool zijde.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Als ze zo werken, wordt het dan niet tijd voor een andere garage?
Het is eigenlijk mijn eerste keer bij deze garage. De vorige keer hebben ze me gewoon uit coulance geholpen, helemaal gratis. Dat gaf meteen een goed gevoel, dus heb ik besloten dat ze ook de APK mogen doen. Ze werken bovendien als onafhankelijke garage ook aan EV’s, wat ik zelf wel een pluspunt vind. Altijd fijn als een garage een beetje met de tijd meegaat. 😄

Uit gemoedsrust vervang ik trouwens altijd vlak voor de APK de ruitenwissers alvast zelf. Dat is een van de weinige dingen die ik met m’n twee linkerhanden nog wél voor elkaar krijg 😅 Maar goed, ik dwaal geloof ik een beetje af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:43

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

De winst zit er in dat de ruitenwisser van Bosch door de vorm beter op de ruit gedrukt wordt. Een spoiler als het ware, dat is het aerodynamische eraan ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
EVMaximizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:51:
[...]

Uit gemoedsrust vervang ik trouwens altijd vlak voor de APK de ruitenwissers alvast zelf.
:? :? Waarom dat nou weer?

Mijn ruitenwissers kunnen makkelijk 5 jaar mee met altijd buiten staan in de zon weer en wind. Gewoon altijd echte Bosch er op, over de jaren ben je echt goedkoper uit dan elk jaar preventief vervangen met goedkope. Zo duur is Bosch ook weer niet maar wel heel erg goed.

https://www.winparts.nl/r...en-voorzijde/p255723.html
In juni 2024 heb ik hier 24,03 voor betaald, staan nu te koop voor 26,53. Da's een set van 2 Bosch AeroTwins dus. Als je hier op wil beknibbelen weet ik het ook niet meer :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Vijf jaar? Dan stel je niet zoveel eisen vermoed ik. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:52:
Mijn ruitenwissers kunnen makkelijk 5 jaar mee met altijd buiten staan in de zon weer en wind. Gewoon altijd echte Bosch er op, over de jaren ben je echt goedkoper uit dan elk jaar preventief vervangen met goedkope. Zo duur is Bosch ook weer niet maar wel heel erg goed.

https://www.winparts.nl/r...en-voorzijde/p255723.html
In juni 2024 heb ik hier 24,03 voor betaald, staan nu te koop voor 26,53. Da's een set van 2 Bosch AeroTwins dus. Als je hier op wil beknibbelen weet ik het ook niet meer :P
Originele BMW-wissers zijn maar €35,- in Duitsland (tegen ruim €60,- in NL). Niet door Bosch gemaakt, maar voor die €9,- extra ga je toch geen OEM doen? Elke twee jaar gaan er op beide gebakjes nieuwe op. 5 jaar ga ik never nooit redden, ik gebruik ze nog wel eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:03:
Of rijdt preventief niet als het regent :P

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:03:
Jawel hoor maar als ze goed zijn zijn ze goed. Heb nu een jaar geleden dus nieuwe erop gezet en kan me niet meer herinnerne wanneer de keer daarvoor was, zo lang geleden.

Nogmaals, als je een goede hydrofobe glascoating erop hebt en met spons en ramentrekker je raam voor een rit schoonmaakt indien nodig, dan heb je heel die wissers amper nodig :) en levensduur hangt dan vooral af van ouderdom/uitdroging van het rubber. En goede kwaliteit gaat dan immers langer mee ;)

Edit:
Weg. Knip

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 30-06-2025 17:28 . Reden: Dat laatste is niet heel erg nodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mja, als je ze niet gebruikt dan slijten ze niet echt inderdaad. Ik maak mijn raam voor elke rit schoon met de ruitenwissers, daar zijn die dingen voor. :P

Edit:
Oh die filmpjes ken ik wel, maar ik vind dat hondsirritant rijden met continu slecht zicht. En omdat ik veel stadsverkeer heb rijd je ook vaak niet hard genoeg om het er lekker af te laten waaien.

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 30-06-2025 14:48 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:47:
Mja, als je ze niet gebruikt dan slijten ze niet echt inderdaad. Ik maak mijn raam voor elke rit schoon met de ruitenwissers, daar zijn die dingen voor. :P

Edit:
Oh die filmpjes ken ik wel, maar ik vind dat hondsirritant rijden met continu slecht zicht. En omdat ik veel stadsverkeer heb rijd je ook vaak niet hard genoeg om het er lekker af te laten waaien.
Ik doe alle ramen, ook zijkant en achterzijkant, en dakraam. Daar zitten geen wissers ;) :+

Als iets irritant is zijn het wel ruitenwissers hele tijd heen en weer. Dit is perfect zicht, die druppels zitten niet in de weg om kleine details zoals een vogel 50m voor je te kunnen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 30-06-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:47:

Edit:
En nog maar niet te hebben over de spray met modder/zand/andere vervuiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Knightwolf Achter wel, maar zijramen zijn zelden zo vies dat ik ze voor een rit wil schoonmaken. Dus dat geloof ik wel. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 30-06-2025 14:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Hoe je het ook wil, ik kan het iedereen ten zeeerste aanraden:

https://www.carclean.com/...-view-evo-2x20ml-kit.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IYxw5Syh7E3ew3URLO9NRJsP.jpg

Zelf heb ik nog de oude niet-EVO versie op m'n auto zitten. Daarbij stond datie maar 12 maanden mee zou gaan, maar we zijn intussen 2,5 jaar verder. Met elke grondige wasbeurt 'boost' ik het wel met Cure of WetCoat (dat op heel de auto gaat) of Glass+, maartoch. Ik zie dat bij de EVO dit staat: "De coating blijft tot 24 maanden op de meest intensief gebruikte voorruit zitten, met behoud van onverminderde waterafstotendheid. Op de zijruiten kan het tot 36 maanden zijn werkzaamheid behouden."

Dat is z'n geld wat mij betreft echt wel waard. Met dat flesje kon ik van m'n Starlet alle 7 ramen (voorruit, achterruit, 4 zijramen, 1 dakraam) 4 volle lagen coating geven en dan nog wat in het flesje over houden. Een grotere auto kun je waarschijnlijk makkelijk 3 volle lagen op alle ruiten aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Oh nee, dank je wel! Het hydrofobe van WetCoat is voldoende, ik gebruik echt mijn ruitenwissers wel.
Af en toe een beetje GlassPolish voor de eventuele vegen, maar verder gewoon lekker met de wissertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:37
Knightwolf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Jawel hoor maar als ze goed zijn zijn ze goed. Heb nu een jaar geleden dus nieuwe erop gezet en kan me niet meer herinnerne wanneer de keer daarvoor was, zo lang geleden.

Nogmaals, als je een goede hydrofobe glascoating erop hebt en met spons en ramentrekker je raam voor een rit schoonmaakt indien nodig, dan heb je heel die wissers amper nodig :) en levensduur hangt dan vooral af van ouderdom/uitdroging van het rubber. En goede kwaliteit gaat dan immers langer mee ;)

Edit: oh ik vergeet even dat ik een filmpje heb waar dat in te zien is dat je geen ruitenwissers nodig hebt
[YouTube: Toyota Starlet - It's A Rainy Day 4K [HDR]]

Die zeldzame keer dat ik een keer met de ruitenwisser wipe beperkt zich tot momenten als, in het donker, in een woonwijk, zachte regen/miezer, en dan 1x wissen voor een kruising op te rijden als daar slechte verlichting is.
Ugh, dit vind ik dus gevaarlijk slecht zicht.
Effect valt ook nogal tegen, dit lijkt niet beter (slechter zelfs?) dan de Rain-X (€15) of vergelijkbare coatings die ik gebruik. Vanaf een snelheidje van 70 km/h gebruik ik mijn ruitenwissers ook niet, maar daaronder wel (zeker in stadsverkeer waar je ook nog vaak stil staat) omdat ik echt niet wil rijden met een ruit vol druppels zoals in dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Stiggy schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:08:
Ugh, dit vind ik dus gevaarlijk slecht zicht.
Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Met dit slecht zicht geen ruitenwissers gebruiken om stoer te doen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dit is echt absoluut geen slecht zicht!! Klaagbaak. Niks stoer doenknip. Met ruitenwissers zal het amper anders zijn als het zo hard regent. Op het moment van filmen zal die coating bovendien niet bepaald nieuw geweest zijn, dus kraak het daar niet door af. Beoordeel het dan ook niet aan de hand van een slecht filmpje. Het filmpje is ook niet opgenomen om de coating te showen! Net verse coating vliegt het er vanaf 40-50 al af. Zowiezo het feit dat er geen evenredige waterfilm kan ontstaan zorgt al voor 1000% beter zicht. Daar zijn hydrofobe coatings dan ook voor ontwikkeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 30-06-2025 17:30 . Reden: Wederom: dergelijke termen gebruiken is niet nodig. Discussie en het niet eens zijn: prima. Maar niet op deze manier ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Knightwolf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Ik doe alle ramen, ook zijkant en achterzijkant, en dakraam. Daar zitten geen wissers ;) :+

Als iets irritant is zijn het wel ruitenwissers hele tijd heen en weer. Dit is perfect zicht, die druppels zitten niet in de weg om kleine details zoals een vogel 50m voor je te kunnen zien.
Lol. Ik wil je best geloven als jij zegt er geen last van te hebben, ieder zijn voorkeur, maar het perfect zicht noemen is wel een stap te ver hoor. Perfect zicht is een volledig schone ruit vrij van onvolkomenheden en storende lichtinval. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:15:
@Greetoz, noord Limburg hier dus niet helemaal in de buurt haha. Ik wil ook af van de Nilfisk connectors. Dus gewoon een slang met aan beide einde een standaard M22 koppeling en dan op de machine en guns evt met een adapter werken.

Heb er nog een gevonden, vanavond maar weer eens even in verdiepen.
Ik heb recent een Nilfisk gekocht. Wat is jullie probleem met de connector? Ik vind het kunnen wisselen tussen de 30 euro Ali gun met opzet stukjes en de nikfisk lans wel fijn, maar hij is nog maar 1 maand oud

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@bakvis, mijn lans is al een paar keer kapot gegaan dus daar wil ik graag vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:15:
vanavond maar weer eens even in verdiepen.
Zo gezegd zo gedaan.

Mis ik hiermee iets over het hoofd? Nog nooit van het merk gehoord maar krijgt veel goede reviews...

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3R2Q32SW6EMBD&psc=1

Moet dan alleen nog even een adapter vinden voor mijn NilfiskHD naar M22.

EDIT: Hmm volgens mij is de vorige niet rubber maar plastic en lees toch ook verschillende reviews dat hij snel knikt...

Deze zijn wel van rubber cmiiw

https://www.amazon.nl/TEC...rageCustomerReviewsAnchor

Deze is M22 15mm, sommige andere zijn 14mm. Wat is daarin de standaard (lekker lastig dat er weer 2 varianten zijn).

https://www.amazon.nl/Fai...2%2Caps%2C78&sr=8-12&th=1

[ Voor 54% gewijzigd door Card Nox op 01-07-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik heb al een jaar of 15 een Karcher K6.600. 150 bar met ingebouwde haspel bovenaan. De slang voelt altijd vrij stug, ik denk PVC. Heb daar altijd al ruzie mee, dat de 'krul' er niet uit wil. Heb alleen nooit een andere slang van niet-krullend materiaal gevonden. Nooit heel hard naar gezocht eerlijk gezegd maar een snelle search geen resultaten. Bestaat zoiets wel? N.a.v. bovenstaande post even opnieuw naar gezocht maar krijg het nog steeds niet gevonden.

Zo ziet de originele slang er uit, die in de haspel geklikt zit met de metalen kant, en in het pistool met de plastic kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/VVQ8SeAGvPOZiat5yqdV8fpD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EgP2MWrGILAYTLw2ThM8lre1.jpg

Een rubberen of siliconen versie die niet zo stug is en geen vaste krul wil vasthouden zie ik zogauw nergens.
En de Karcher schroef-koppeling zoals in de linkjes hierboven heeft mijn apparaat niet.
Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:28:
[...]

Lol. Ik wil je best geloven als jij zegt er geen last van te hebben, ieder zijn voorkeur, maar het perfect zicht noemen is wel een stap te ver hoor. Perfect zicht is een volledig schone ruit vrij van onvolkomenheden en storende lichtinval. ;)
Als je het in perspectief wil houden dan ajb, want 'perfect zicht' bestaat tijdens een flinke bui en kletsnat wegdek met bandenspray niet ;) kan er ajb minder gevit worden op woorden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Knightwolf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 03:53:
Ik heb al een jaar of 15 een Karcher K6.600. 150 bar met ingebouwde haspel bovenaan. De slang voelt altijd vrij stug, ik denk PVC. Heb daar altijd al ruzie mee, dat de 'krul' er niet uit wil. Heb alleen nooit een andere slang van niet-krullend materiaal gevonden. Nooit heel hard naar gezocht eerlijk gezegd maar een snelle search geen resultaten. Bestaat zoiets wel? N.a.v. bovenstaande post even opnieuw naar gezocht maar krijg het nog steeds niet gevonden.

Zo ziet de originele slang er uit, die in de haspel geklikt zit met de metalen kant, en in het pistool met de plastic kant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een rubberen of siliconen versie die niet zo stug is en geen vaste krul wil vasthouden zie ik zogauw nergens.
En de Karcher schroef-koppeling zoals in de linkjes hierboven heeft mijn apparaat niet.
Toevallig was ik daar laatst zelf ook naar gaan kijken. Ik las ergens dat bepaalde modellen een flexibelere slang zouden hebben of zoiets maar op de site van Nilfisk kon ik eigenlijk niets vinden.
Nu snap ik wel dat een HD-slang extra sterk moet zijn dus nooit zo makkelijk kan zijn als bijvoorbeeld een textielslang die ik heb als tuinslang, maar die standaard Nilfisk is wel heel erg stug.

Voor mij is dat ook de reden om met een schuin oog naar een draagbare Makita 'HD' te kijken. Een heel stuk minder krachtig maar dat is voor een auto wel prima. En dan kan je met de gewone textielslang of zelfs gewoon emmer aan de gang. Die echte HD bewaar ik dan wel voor de serieuze klussen.
Als je het in perspectief wil houden dan ajb, want 'perfect zicht' bestaat tijdens een flinke bui en kletsnat wegdek met bandenspray niet ;) kan er ajb minder gevit worden op woorden?
Eens.
offtopic:
Het maakt mij niet uit wat ieder voorkeur is, iedereen moet doen wat men zelf prettig vindt. Maar in een discussie op een forum zijn woorden die geschreven worden het enige waarop je af kunt gaan. En als je dan vrij stellige bewoordingen gebruikt om anderen te overtuigen van jouw voorkeur dan kan je een tegenreactie verwachten toch? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartFX
Knightwolf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 03:53:
Ik heb een Nilfisk Core 140 destijds gekocht. Deze heeft een flexibele slang en is een meter of 8 (?). De flexibele slangen zijn er dus wel, maar voor Kärcher had ik die destijds nooit kunnen vinden. Overigens gebruik ik de shorttrigger van Carclean & heb daar veel schik van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Gonadan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Toevallig was ik daar laatst zelf ook naar gaan kijken. Ik las ergens dat bepaalde modellen een flexibelere slang zouden hebben of zoiets maar op de site van Nilfisk kon ik eigenlijk niets vinden.
Nu snap ik wel dat een HD-slang extra sterk moet zijn dus nooit zo makkelijk kan zijn als bijvoorbeeld een textielslang die ik heb als tuinslang, maar die standaard Nilfisk is wel heel erg stug.

Voor mij is dat ook de reden om met een schuin oog naar een draagbare Makita 'HD' te kijken. Een heel stuk minder krachtig maar dat is voor een auto wel prima. En dan kan je met de gewone textielslang of zelfs gewoon emmer aan de gang. Die echte HD bewaar ik dan wel voor de serieuze klussen.

[...]

Eens.
offtopic:
Het maakt mij niet uit wat ieder voorkeur is, iedereen moet doen wat men zelf prettig vindt. Maar in een discussie op een forum zijn woorden die geschreven worden het enige waarop je af kunt gaan. En als je dan vrij stellige bewoordingen gebruikt om anderen te overtuigen van jouw voorkeur dan kan je een tegenreactie verwachten toch? :)
https://www.coolblue.nl/p...in-hand-powercontrol.html

Deze slang is ontzettend flexibel, geen last van krullen of iets dergelijks. Net zo soepel als een tuinslang. Erg fijn, rolt ook super makkelijk op in de haspel.
Card Nox schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:14:
[...]

Zo gezegd zo gedaan.

Mis ik hiermee iets over het hoofd? Nog nooit van het merk gehoord maar krijgt veel goede reviews...

Moet dan alleen nog even een adapter vinden voor mijn NilfiskHD naar M22.

EDIT: Hmm volgens mij is de vorige niet rubber maar plastic en lees toch ook verschillende reviews dat hij snel knikt...

Deze zijn wel van rubber cmiiw

https://www.amazon.nl/TEC...rageCustomerReviewsAnchor

Deze is M22 15mm, sommige andere zijn 14mm. Wat is daarin de standaard (lekker lastig dat er weer 2 varianten zijn).

https://www.amazon.nl/Fai...2%2Caps%2C78&sr=8-12&th=1
Die spuit, op Aliexpress 10 euro goedkoper:
https://nl.aliexpress.com...ADcW&gatewayAdapt=glo2nld

En de adapter van Nilfisk koppeling naar M22 (voor op die spuit):

En als je dan toch bezig bent, een houdertje voor de nozzels van de spuit:

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bakvis schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:05:
[...]

https://www.coolblue.nl/p...in-hand-powercontrol.html

Deze slang is ontzettend flexibel, geen last van krullen of iets dergelijks. Net zo soepel als een tuinslang. Erg fijn, rolt ook super makkelijk op in de haspel.
Ja dat is een nieuwer model HD volgens mij, maar die slang kan je niet los kopen voor zover ik kon vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
bakvis schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:05:
[...]

En de adapter van Nilfisk koppeling naar M22 (voor op die spuit):
Heb je ook iets kunnen vinden van Nilfisk HD naar M22-14mm adapter? Ik krijg niets gevonden, wel een hoop van NIlfisk slang naar M22-14mm, maar die moet ik niet hebben.

EDIT: of is dat deze? https://www.amazon.nl/Vro...rageCustomerReviewsAnchor

[ Voor 41% gewijzigd door Card Nox op 02-07-2025 22:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Voor de liefhebbers van Koch Chemie... het is nu ook leverbaar via Carclean.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Over KC gesproken van de week de alle deurpanelen van TopStar voorzien, wordt mooi diep zwart zonder dat het te glimmend is;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuyY7tRADymsYKOUnvEn3LmOV0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM4Ep9nnsQOCn7YEDu7ibpx7.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker na het afdoen is meeste glimmende weg. Op de foto nog niet gedaan.

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]