Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 13:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
Ik kon even geen AVA eigen topic vinden, maar ik heb plotseling dat de reguliere sproeikop van AVA niet meer op de gun wil :? Alle andere stukken wel, ook de lans, en dan de reguliere sproeikop ook gewoon aan de lans 8)7
Ik zit echt met vraagtekens boven mijn hoofd :?
Iemand dit al eerder meegemaakt?
heb je het slotje er niet per ongeluk op zitten?
klikt hij er wel in maar komt hij er meteen weer uit?
of wil die er gewoon niet in?
gele schuif op de zijkant (vlak naast ingang niet te missen) omhoog of omlaag duwen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:20

paQ

ApC_IcE schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:38:
[...]

heb je het slotje er niet per ongeluk op zitten?
klikt hij er wel in maar komt hij er meteen weer uit?
of wil die er gewoon niet in?
gele schuif op de zijkant (vlak naast ingang niet te missen) omhoog of omlaag duwen?
het gaat op het sproeikopje he...
Ik begin nu enorm aan mezelf te twijfelen of die er ooit wel op heeft gekund :D

Hij heeft een extra ring ook waardoor hij wel op de lans past maar niet op de gun schijnbaar.
Maar ik ben haast zeker dat ik de voorgaande jaren nog wel eens wisselde tussen de sproeikoppen...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ApC_IcE

ApC_IcE

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:04:
[...]

het gaat op het sproeikopje he...
Ik begin nu enorm aan mezelf te twijfelen of die er ooit wel op heeft gekund :D

Hij heeft een extra ring ook waardoor hij wel op de lans past maar niet op de gun schijnbaar.
Maar ik ben haast zeker dat ik de voorgaande jaren nog wel eens wisselde tussen de sproeikoppen...?
Die past alleen op de lans inderdaad.
bij mij past ie ook niet op de gun

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat voor sproeikopje hebben we het over? Ik heb ook een Ava hogedrukreiniger maar ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben, om eerlijk te zijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• ApC_IcE

ApC_IcE

JanHenk schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:08:
Wat voor sproeikopje hebben we het over? Ik heb ook een Ava hogedrukreiniger maar ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben, om eerlijk te zijn.
Je hebt bij de ava (geen idee of dit voor allen geld) een lans en daar passen 2 kleine sproeikoppen op. Maar je hebt ook een korte “pistool” en daar past maar 1 van die kopjes op. Volgens mij heeft dat te maken dat 1 van die koppen anders te krachtig is voor dichtbij

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
[...]

Je hebt bij de ava (geen idee of dit voor allen geld) een lans en daar passen 2 kleine sproeikoppen op. Maar je hebt ook een korte “pistool” en daar past maar 1 van die kopjes op. Volgens mij heeft dat te maken dat 1 van die koppen anders te krachtig is voor dichtbij
Ik heb inderdaad een 'vario-sproeikop' die je kan instellen tussen brede of smallere straal. Die gebruik ik vaak, ook rechtstreeks op het pistool. Een andere die ik heb is een vuilfrees. Die gebruik ik nooit voor autowassen, maar die bedoel je dan neem ik aan?

Eigenlijk geen idee of die rechtstreeks op het pistool past, nog nooit gedaan :+ Zal het vanavond eens proberen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• ApC_IcE

ApC_IcE

JanHenk schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb inderdaad een 'vario-sproeikop' die je kan instellen tussen brede of smallere straal. Die gebruik ik vaak, ook rechtstreeks op het pistool. Een andere die ik heb is een vuilfrees. Die gebruik ik nooit voor autowassen, maar die bedoel je dan neem ik aan?

Eigenlijk geen idee of die rechtstreeks op het pistool past, nog nooit gedaan :+ Zal het vanavond eens proberen.
Die past dus niet.

Genoeg offtopic :)

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:12
Iemand die mij een tip kan geven.
Ik wil mijn bekleding en vloer van de auto goed reinigen .
Hoe kan ik dit het beste doen en welke extractor of stofzuiger/nat/droog kan ik daar het beste voor aanschaffen.

Of is er iemand die dit in de buurt van Oldenzaal toevallig doet?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Iphone 17 pro:Synology DS220+

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
sten123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:44:
Iemand die mij een tip kan geven.
Ik wil mijn bekleding en vloer van de auto goed reinigen .
Hoe kan ik dit het beste doen en welke extractor of stofzuiger/nat/droog kan ik daar het beste voor aanschaffen.

Of is er iemand die dit in de buurt van Oldenzaal toevallig doet?
Pas wel op met stomen van stof waar lijm in is verwerkt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:44
Iemand hier wel eens zelf een PPF aangebracht?

https://www.ppf-kits.eu/p...l8FMhhzvSlnRoCut8QAvD_BwE

Ik heb mijn motor (Zero FXE) zelf gewrapped (vanaf een rol, geen pre cut) en was erg interessant om te doen, wel tricky omdat een motor veel kleiner is en veel meer hoekjes etc heeft dan een auto.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:31
Card Nox schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:23:

Ik heb mijn motor (Zero FXE) zelf gewrapped (vanaf een rol, geen pre cut) en was erg interessant om te doen, wel tricky omdat een motor veel kleiner is en veel meer hoekjes etc heeft dan een auto.
Hier twijfel ik ook al tijdje over . Alleen moet je PPF en echt in een stofvrije omgeving aanbrengen. Ik heb helaas geen plek binnen

https://printcraft3d.nl

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik weet dat @Dark Angel z'n Corvette zelf gewrapped heeft. Wrap is feitelijk hetzelfde als een PPF maar dan niet transparant.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-05 14:27

Ik heb voor mijn tesla ook zo'n gesneden setje ppf gekocht en zelf aangebracht. De voorbumper kreeg ik met geen mogelijkheid goed. Het was echt een heel getrek en gefrot plastic leek veelste klein. Deze heb ik er een aantal weken later weer afgehaald. De motor kap ging beter maar is ook niet perfect gelukt deze zit er nog op. En aan de zij kanten onder de deuren heb ik een strook aangebracht dat ging opzich wel aardig recht toe recht aan die zit er wel netjes op. Op de filmpjes lijkt het makelijk en ik beun het meestal zelf wel recht maar dit viel me echt tegen.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Zoals gezegd is het net als wrappen. Ik heb geprobeerd om het pootje van de buitenspiegel te wrappen. (Tesla, het chromen deel) Ik heb 1m² folie gehaald, 1m² gebruikt en toen naar een professional gegaan. Eerlijk is eerlijk, een keukenkastje zal me echt wel lukken maar alle hoekjes, welvingen en dergelijke op een auto is erg lastig om netjes te krijgen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 22:09

Dark Angel

Corvette LS Power

Knightwolf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 04:55:
Ik weet dat @Dark Angel z'n Corvette zelf gewrapped heeft. Wrap is feitelijk hetzelfde als een PPF maar dan niet transparant.
Ik heb PPF ook geprobeerd maar was wel eens stuk minder vergevend dat wrapfolie je moet echt meer insnijden dan dat je met de rek in de foli kan spelen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:29
Bigboi heeft vrij recent de D-IonizR Go uitgebracht.

Zou moeten fitleren tot 0ppm en daarmee niet te vergelijken met de Ferm waterontharder, die in de praktijk weinig doet.

Iemand ervaring met dit apparaat, of soortgelijk? Er is in dit topic al het nodige geschreven als ik erop zoek, maar kom over detailing specifieke ontharders weinig tegen.

Zou mij vooral gaan om het (natuurlijk) voorkomen van waterspots, en bij voorkeur zou ik drogen helemaal overslaan - is immers toch de stap die relatief veel kans geeft op swirls...

Stevig aan de prijs, maar lijkt mij wel heel veel toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 29-04-2026 15:54 ]

• Greetoz
pieter81! schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:45:
Bigboi heeft vrij recent de D-IonizR Go uitgebracht.

Zou moeten fitleren tot 0ppm en daarmee niet te vergelijken met de Ferm waterontharder, die in de praktijk weinig doet.

Iemand ervaring met dit apparaat, of soortgelijk? Er is in dit topic al het nodige geschreven als ik erop zoek, maar kom over detailing specifieke ontharders weinig tegen.

Zou mij vooral gaan om het (natuurlijk) voorkomen van waterspots, en bij voorkeur zou ik drogen helemaal overslaan - is immers toch de stap die relatief veel kans geeft op swirls...

Stevig aan de prijs, maar lijkt mij wel heel veel toevoegen.
Ik heb een waterontharder in huis, deze haalt natuurlijk enkel de kalk eruit, er zitten nog veel meer mineralen in water. BigBoi heeft sowieso zeer mooi spul, maar voor thuis vind ik het toch wat aan de prijs...

[ Voor 15% gewijzigd door Greetoz op 30-04-2026 09:34 ]

• Greetoz
Iemand die hier een wolfbox mf100 heeft en een gratis 3d geprinte opbergdoos wil? Ik heb hem tegenwoordig in een lade liggen dus deze is over (enkel de doos dus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rByjnTqYc6D4CekH_cmhcFHbQ0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUjMsR2p6oldDXxIuiR19M68.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ_pA2bgON7NZf1XHaVJhO7byLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTn5goveRB5hcq7hQDsDYSbW.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Greetoz op 30-04-2026 09:34 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:20

• Greetoz
elektriekert schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:18:
[...]

Blaast ie de klinkers uit de grond? :9
Werkt echt prima voor de kleine kiertjes maar de doos is nu over en zonde om weg te gooien 😉

• Knightwolf
Greetoz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:11:
Iemand die hier een wolfbox mf100 heeft en een gratis 3d geprinte opbergdoos wil? Ik heb hem tegenwoordig in een lade liggen dus deze is over (enkel de doos dus)
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ontzettend mooi gemaakt!

Ik heb de mijne gewoon in de pouch op m'n bureau liggen met alleen dit opzetstukje, de rest van de onderdelen gebruik ik in de praktijk toch niet. Deze geeft de beste luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8Vme0a1e50APDDbRsiANIChR.jpg

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-05 11:48
Vraagje over foams.

Ik heb sindskort een Ava Master P60 met een foam opzet stuk..
Verder geen ervaring met foamen, maar ik zie bijvoorbeeld bij CarClean diverse foams van zuur tot alkalisch..

Mijn auto staat in een glascoating, moet ik dan nog rekening houden met de zuurgraad? Of juist alleen voor PH neutraal kiezen??
Gaat om normaal waasen/onderhoud wat ik wil uitvoeren.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:22
verstappen33 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:27:
Vraagje over foams.

Ik heb sindskort een Ava Master P60 met een foam opzet stuk..
Verder geen ervaring met foamen, maar ik zie bijvoorbeeld bij CarClean diverse foams van zuur tot alkalisch..

Mijn auto staat in een glascoating, moet ik dan nog rekening houden met de zuurgraad? Of juist alleen voor PH neutraal kiezen??
Gaat om normaal waasen/onderhoud wat ik wil uitvoeren.
Zou dat aan je detailer vragen. Bij veel coatings zit ook een onderhoudsprogramma om tussentijds je coating te onderhouden. De ene coating kan namelijk veel beter tegen zuren (vogelpoep) dan andere.
Daarnaast wil je vaak een combinatie van beide gebruiken. Vervuilingen reageren namelijk allemaal anders, sommige moet je met zuur weghalen andere met alkalische foam.
De hele truc is om alle vervuiling niet eraf te wrijven maar om deze op te lossen en dan eraf te spoelen of te vegen. Daarom bijv. ook niet rondjes draaien met je washmitt maar netjes van links naar rechts in rechte banen. Nog beter is om meerdere microvezeldoeken in een emmer met sop te doen en dan elke doek maar 1x gebruiken (dubbel vouwen, dan kan je 8 stukken gebruiken) en dan nieuwe doek gebruiken. Met een paar kan je heel je auto doen. Dan doeken netjes wassen in de wasmachine. Zo ga je nooit met een vuile doek over je auto heen.

Wellicht ken je dit kanaal al, maar hij legt het allemaal super goed uit:
https://www.youtube.com/@AMMO-NYC

YouTube: STOP Scratching Your Car! Detail Your Car with 3 Simple Steps Ferrari 12Cilindri

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 30-04-2026 13:45 ]

• Greetoz
Knightwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:37:
[...]

Ik heb de mijne gewoon in de pouch op m'n bureau liggen met alleen dit opzetstukje, de rest van de onderdelen gebruik ik in de praktijk toch niet. Deze geeft de beste luchtstroom.

[Afbeelding]
Gratis tegen verzendkosten als je wil ;-)

• trisje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 10:50
Heb zelf een coating er op gezet, 1 laag plus Cure. wat eigenlijk voor de eerste dagen the Mohs coating beschermt.
Het is een dag werk, als je moet polijsten heb je twee dagen nodig. snap je gelijk ook waarom men minstens 1000 euro betaald als men het laad doen, al is een dag werk voor 1200 euro ook best wel veel. De auto is vrij nieuw dus ik heb niet gepolijst.
alles buiten gedaan, wist dat het de komende dagen droog was en niet hard waaide, graadje of 19. niet in de zon
eerst auto afgespoeld, heb geen hoge druk spuit maar was de week er voor al gewassen in een zelf was straat.
dan wassen.
afspoelen
drogen
Iron remover over de hele auto met een doek insmeren. dan afspoelen en wassen met water. eigenlijk zou je ook teer remover moeten gebruiker.
Auto weer wassen.
Kleien met een kleidoek is gewoon handiger dan echte klei en dan veel clay lube gebruiken.
Auto weer helemaal afspoelen.
Drogen met doek.
hele auto ontvetten met Prep.
Dan is ie klaar voor de Coating.
Mohs flashed heel snel, sommige zeggen 20- 30 sec. Maar ik had echt het idee dat het al na 10 seconden met een doek er over heen moest. Ik kon nauwelijks een halve deur doen in een keer.
De volgende dag nog een laagje cure er over heen gedaan. dat is vrij makkelijk met een doek er op te smeren.
De cure beschermt de coating eigenlijk de eerste paar weken.
belangrijk is natuurlijk dat het droog blijft de komende 24 uur liefst 48 en niet te hard waait.
en s nachts niet te koud en vochtig wordt (condens).

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-05 21:41

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Knightwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat jullie ervoor betaalt hebben? Zelf heb ik deze voor circa 35 euro en ben er uiterst tevreden over voor zo'n bedrag. Batterij gaat lang mee en blaas alle naden en randen goed droog.

• Knightwolf
Ik bestel niks op Ali en vergelijkbare shops. Komt liefst gewoon uit NL maar hoeft niet perse. Bij Amazon bv bestel ik soms wel wat maar moet uitkijken met de verkopers, zitten ook onbetrouwbare chinezen bij.
Heb mijn Wolfbox gewoon bij Carclean besteld. Er was op dat moment een kortingscode actief die ik bij toeval ergens tegen kwam dus dat was nog net mooi 10% meegenomen. Ja deze bij Carclean is wel duur maar als hun iets verkopen weet ik dat het gewoon goed is en da's het belangrijkste.

De Wolfbox gebruik ik overigens nauwelijks voor de auto, daar heb ik namelijk een Makita DUB184RT voor en daar de nozzle van afgezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du99jwakzFa8sDy0oQFOUNp9hqI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5RFSN5WKHZ1o5NmMwwITKEN.jpg?f=fotoalbum_small

De Wolfbox gebruik ik meer op m'n kamer voor PC-doeleinden.
Als ik hem voor de auto gebruik is het niet na het wassen maar tussendoor als het geregend heeft en ik moet weg, en de auto staat vol beading. Dan blaas ik even langs de deuropening zodat ik al dat water niet over me heen krijg, en in de spiegels omdat dat makkelijker is dan met een ramentrekker.

• Greetoz
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:43:
[...]

Mag ik vragen wat jullie ervoor betaalt hebben? Zelf heb ik deze voor circa 35 euro en ben er uiterst tevreden over voor zo'n bedrag. Batterij gaat lang mee en blaas alle naden en randen goed droog.
Ik heb er op AliExpress 59 euro voor betaald, destijds was hij bij carclean 89 euro.. Die bestellen hem ook gewoon in bulk uit china. Ik bestel veel bij CarClean en ga niet voor 2 euro minder ergens anders heen maar 30 euro voor hetzelfde product was mij te gortig. Mijn Wolfbox was trouwens gewoon uit Duitsland verstuurd en 3 dagen na bestelling lag hij op de mat.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-05 21:41

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb er op AliExpress 59 euro voor betaald, destijds was hij bij carclean 89 euro.. Die bestellen hem ook gewoon in bulk uit china. Ik bestel veel bij CarClean en ga niet voor 2 euro minder ergens anders heen maar 30 euro voor hetzelfde product was mij te gortig. Mijn Wolfbox was trouwens gewoon uit Duitsland verstuurd en 3 dagen na bestelling lag hij op de mat.
Bedankt, dat was precies wat ik vermoede. Ook mijn reden geweest om toentertijd gewoon op Ali te bestellen.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb een paar randjes waar altijd water uit blijft lekken, maar vond zo’n ding nog niet echt nodig. Hij was nu maar €22,- dus toch besteld :)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb een nieuwe oprit laten aanleggen, in hoeverre moet ik oppassen met producten die vlekken kunnen geven? Op de oude betonstenen heb ik nooit vlekken gezien/gekregen.

The best is yet to come

• Knightwolf
PH-neutrale zullen niet snel problemen geven, dan moet je meer aan zuur denken. Ligt er natuurlijk verder ook erg aan wat voor soort stenen je nu hebt?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen is voordat je gaat wassen je oprit nat maken, zodat evt agressieve stoffen (alkalisch, zuren, zouten) verdund worden. Goed naspoelen, klaar. Of heb je poreuze natuursteen?

Wise enough to play the fool

• Dean Martin
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:02:
Wat je kan doen is voordat je gaat wassen je oprit nat maken, zodat evt agressieve stoffen (alkalisch, zuren, zouten) verdund worden. Goed naspoelen, klaar. Of heb je poreuze natuursteen?
Nee, moet in principe kunnen. Maar ik heb net een lange haspel gekocht zodat ik voor de oprit op straat kan poetsen, en vervolgens het waxen etc gewoon op de oprit kan doen.

The best is yet to come

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:32
Hoe krijg ik mijn zwarte (plastic) kappen weer zwart van mijn motor? Door te lang onder de zon (denk ik) zijn ze lichtgrijs geworden. Ik heb geen apparatuur. Dus het liefst wat met de hand kan. Ik wil ook niet met een verfbrander aan de gang gaan.

Als ik snel even zoek, kom ik bijvoorbeeld dit tegen.

[ Voor 34% gewijzigd door c-nan op 04-05-2026 09:35 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Wok
  • Laatst online: 23-05 09:42

Wok

Dakloos...

@c-nan Ik neem aan dat het gaat om ongelakt (zwart) kunststof/plastic? Dan heb je het over een poreus materiaal dat opnieuw gevoed zal moet worden met een zogenaamde kunstof- en/of rubberdressing. De keuze is reuze ;)

Wel even goed opletten voor welke toepassingen ze precies geschikt zijn. Sommige kunnen zowel op rubber (bijv. banden) als plastics worden toegepast, andere hebben weer toegevoegde pigmenten voor een diep zwart resultaat (wat je bijvoorbeeld niet wilt als de kappen bijvoorbeeld origineel donkergrijs zijn).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:32
Wok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:48:
@c-nan Ik neem aan dat het gaat om ongelakt (zwart) kunststof/plastic? Dan heb je het over een poreus materiaal dat opnieuw gevoed zal moet worden met een zogenaamde kunstof- en/of rubberdressing. De keuze is reuze ;)

Wel even goed opletten voor welke toepassingen ze precies geschikt zijn. Sommige kunnen zowel op rubber (bijv. banden) als plastics worden toegepast, andere hebben weer toegevoegde pigmenten voor een diep zwart resultaat (wat je bijvoorbeeld niet wilt als de kappen bijvoorbeeld origineel donkergrijs zijn).
Ik ben vandaag naar Carclean gereden, spul van Gyeon gekocht en de handkappen gedaan, before en after:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4PpoNRJ0RKhaQs1ZyyTiTj-20I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sLDRMrwAFnbhlbSYKjWVdtOa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yWrxYFexeHIjH9T4qP2bhxlg6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/reqjIJfzX9UdklWFw2Qb9s2T.png?f=fotoalbum_large

Kan vast wel beter :) ben benieuwd hoelang het goed blijft.

EU DNS: 86.54.11.100

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-05 16:18
Aardige uitleg waarom sterke bandenreinigers en bandencoatings, eigenlijk heel slecht zijn voor banden op lange termijn. Beter afblijven of iets op waterbasis gebruiken.
Ik merkte al dat mijn huidige banden, waar ik niets op gebruik behalve foam/sop, er na drie jaar beter veel minder bruin en vergaan uit zien. Hiervoor gebruikte ik 2-3 keer per jaar Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire. Soms moest ik meerdere keren schrobben voordat het schuim ‘schoon’ leek, daarna zag het er met Tire er een paar weken goed uit om vervolgens iedere keer lelijker te worden. Deze uitleg verklaart grotendeels dat de aanpak een slecht idee was, maar de marketing deed toch anders geloven (beschermen tegen UV en uitdroging etc.).

• Card Nox
Mensen ervaring met stoom reinigers/extractors?

Had laatst de zetel vies, geen idee waardoor. Wat interior cleaner en borstel op de accuboormachine gezet en toen met een extractor opgezogen...as good as new.

Before:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuB2IIVbY9BozeVVBaKG9GI3MoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqOQPcBzJoKhSh2z4bWkzoR9.jpg?f=fotoalbum_large

After:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5EXnpjlDlc9Mp3AchGwQIQPF9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4zvrKlXZdqV7kPPqGznEq0X.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam vandaag deze tegen op een parkeerterrein...doet toch een beetje pijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LwPn1SKb5t8_hkhekvo5uUehaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u68XlHCDVyaSUejmlD5gmS3m.jpg?f=fotoalbum_large

• Wok
  • Laatst online: 23-05 09:42

Wok

Dakloos...

@Card Nox Ik heb al sinds een goede 10 jaar een Numatic George in mijn arsenaal...

Wok in "Het grote auto detailing topic"

Afhankelijk van de vervuiling inderdaad insprayen en/of borstelen met een geschikte APC en dan spoelen/uitzuigen met de extractor. Echt bizar wat voor resultaat je kunt behalen dan _O_

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Card Nox
@Wok, moet wel beetje lachen met die namen van Numatic (kan ik wel waarderen).

Deze doet echter geen stroom right, het is enkel een extractor?

EDIT: Ik heb een Kärcher WD3 nat/droog stofzuiger, wellicht kan ik deze daar ook enigzins voor misbruiken...Nja, zo vaak doe ik het niet. Had nu een machine van de buren geleend.

[ Voor 38% gewijzigd door Card Nox op 07-05-2026 00:56 ]

• Knightwolf
Een extractor is een waterstofzuiger met sproeier en een speciale zuigkop in 1. Maar in principe kun je gewoon met de hand sprayen en borstelen, en dan met een gewone stofzuiger die ook water mag opzuigen alles opzuigen. Resultaat is hetzelfde.

• Card Nox
@Knightwolf, dat was inderdaad ook mijn gedachte. Wellicht een extra mondstuk kopen zodat ik kan zien of er nog vuil wordt opgezogen of niet. Thanks.

EDIT: Zoiets. https://www.proshop.nl/St...Upholstery-Nozzle/3353640

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 07-05-2026 01:32 ]

• Knightwolf
Ja een transparant stuk in het mondstuk zal een fijne toevoeging zijn voor deze doeleinden. Niet voor niks dat extractors die ook hebben.
Trivola schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:
Aardige uitleg waarom sterke bandenreinigers en bandencoatings, eigenlijk heel slecht zijn voor banden op lange termijn. Beter afblijven of iets op waterbasis gebruiken.

[YouTube: The Tire Cleaning Lie that Influencers and Brands push is ruining your tires.]
Ik merkte al dat mijn huidige banden, waar ik niets op gebruik behalve foam/sop, er na drie jaar beter veel minder bruin en vergaan uit zien. Hiervoor gebruikte ik 2-3 keer per jaar Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire. Soms moest ik meerdere keren schrobben voordat het schuim ‘schoon’ leek, daarna zag het er met Tire er een paar weken goed uit om vervolgens iedere keer lelijker te worden. Deze uitleg verklaart grotendeels dat de aanpak een slecht idee was, maar de marketing deed toch anders geloven (beschermen tegen UV en uitdroging etc.).
Ik heb dit even helemaal bekeken. Best wel een saai filmpje met typisch Amerikaans veel herhaling en dus onnodig langdurig.
Kan me weinig voorstellen dat hij hier helemaal gelijk in heeft. Als hij gelijk zou hebben zouden splinternieuwe banden met een Gyeon TireCleaner ook bruin worden en de 'ozone' eruit halen. Maar da's echt niet het geval. Bij nieuwe banden blijft het schuim gewoon meteen wit. Wat bruin wordt is wel degelijk grootste deel vuiligheid, en verweerde goedkope/slechte bandendressing. Een kern van waarheid zal er wel in zitten, maar ik denk dat hij best wel overdrijft. Hij noemt geen namen, en in z'n test laat hij niet zien welke fles hij op z'n handschoen sprayed, daar kan dus vanalles in zitten. Voor mij maakt dat het aardig ongeloofwaardig want zo bewijst hij z'n verhaal niet.

Sinds ik TireCleaner en Gyeon Tire gebruik worden mijn banden eigenlijk nooit meer bruinig, en Tire blijft niet een paar weken, maar wel echt 5-6 maanden zichtbaar werkzaam. En daarna schoonmaken geeft 1x een beetje bruinige tint en bij de 2e keer blijft het schuim al wit.

Op mijn oude TransAm banden heb ik vroeger een andere bandendressing gebruikt, Mothers Reflections Advanced. Vorig jaar heb ik ze omgezet op andere velgen en toen heb ik ze grondig schoongemaakt, dat erg lang niet gebeurd is. Zelfs TireCleaner kreeg ze niet schoon. Na 6-7x schrobben bleef het sop wel wit maar de bruine tint bleef zitten. Spiritus/alcohol deed ook niks. Het ging er uiteindelijk alleen met wasbenzine van af waarbij het alsnog best flink wrijven was. Ben ik even blij dat ik die Mothers fles nooit meer opnieuw gekocht heb. Zag er destijds fantastisch uit maar wat een troep voor de toekomst. Ja wasbenzine zal vast niet goed zijn maar eenmalig om die vergane dressingtroep er af te krijgen, geen probleem hoor.

De beste man in het filmpje heeft het daar verder helemaal niet over gehad, bleef maar hameren op de slechtheid van alkalische (banden)reinigers. Hoe verschillende dressings het rubber juist kunnen beschermen heeftie het helemaal niet over gehad. De ene dressing zal daar niets in doen, de ander wel. Dressings die echt slecht voor het rubber zijn geloof ik niet in, in het ergste geval is het alleen voor de mooi en beschermen ze niets. Gyeon Tire is wel echt ontwikkeld om ook het rubber tegen uitdroging te beschermen. En mijn ervaring tot nu toe lijkt dat ook wel te doen.

Het uitdrogen van banden is met mijn ervaring tot nu toe vooral een verschil in merk en soort band (zomer, winter, all season hebben andere hardheid van het rubber).

Als je dit goed wil testen moet je gedurende de hele levensduur van de banden maar 2 banden (bv links-voor en rechts-achter) schoonmaken en met dressing behandelen, en de andere 2 niet. En dan na 5 jaar het verschil beoordelen. Ik ga die test niet uitvoeren iig :P

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Knightwolf schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 02:11:
Ja een transparant stuk in het mondstuk zal een fijne toevoeging zijn voor deze doeleinden. Niet voor niks dat extractors die ook hebben.

[...]

Ik heb dit even helemaal bekeken. Best wel een saai filmpje met typisch Amerikaans veel herhaling en dus onnodig langdurig.
Kan me weinig voorstellen dat hij hier helemaal gelijk in heeft. Als hij gelijk zou hebben zouden splinternieuwe banden met een Gyeon TireCleaner ook bruin worden en de 'ozone' eruit halen. Maar da's echt niet het geval. Bij nieuwe banden blijft het schuim gewoon meteen wit. Wat bruin wordt is wel degelijk grootste deel vuiligheid, en verweerde goedkope/slechte bandendressing. Een kern van waarheid zal er wel in zitten, maar ik denk dat hij best wel overdrijft. Hij noemt geen namen, en in z'n test laat hij niet zien welke fles hij op z'n handschoen sprayed, daar kan dus vanalles in zitten. Voor mij maakt dat het aardig ongeloofwaardig want zo bewijst hij z'n verhaal niet.
Ik zou hem wat simpeler houden: de kern is dat wanneer je iets in een goede staat wilt houden je er niet zomaar agressieve troep op moet smeren. Die kern kan ik prima mee leven.
Of een degelijke bandenreiniger als agressieve troep gezien moet worden is een tweede. Ik denk dat dat wel mee valt, maar ik denk ook dat er een hoop middeltjes te vinden zijn die wel troep zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:39:
[...]

Zou dat aan je detailer vragen. Bij veel coatings zit ook een onderhoudsprogramma om tussentijds je coating te onderhouden. De ene coating kan namelijk veel beter tegen zuren (vogelpoep) dan andere.
Daarnaast wil je vaak een combinatie van beide gebruiken. Vervuilingen reageren namelijk allemaal anders, sommige moet je met zuur weghalen andere met alkalische foam.
De hele truc is om alle vervuiling niet eraf te wrijven maar om deze op te lossen en dan eraf te spoelen of te vegen. Daarom bijv. ook niet rondjes draaien met je washmitt maar netjes van links naar rechts in rechte banen. Nog beter is om meerdere microvezeldoeken in een emmer met sop te doen en dan elke doek maar 1x gebruiken (dubbel vouwen, dan kan je 8 stukken gebruiken) en dan nieuwe doek gebruiken. Met een paar kan je heel je auto doen. Dan doeken netjes wassen in de wasmachine. Zo ga je nooit met een vuile doek over je auto heen.

Wellicht ken je dit kanaal al, maar hij legt het allemaal super goed uit:
https://www.youtube.com/@AMMO-NYC

YouTube: STOP Scratching Your Car! Detail Your Car with 3 Simple Steps Ferrari 12Cilindri
Over wat voor soort microvezel doek hebben we het dan?

Kan ik bijvoorbeeld deze gebruiken?

https://www.action.com/nl-nl/p/3221671/c-c-auto-microvezeldoek-xl/

• chrisborst
banaliteit schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Over wat voor soort microvezel doek hebben we het dan?

Kan ik bijvoorbeeld deze gebruiken?

https://www.action.com/nl-nl/p/3221671/c-c-auto-microvezeldoek-xl/
Deze:
https://ammonyc.com/products/blue-ultra-plush-towels

Dus die van de action zien er wel goed uit, zou daar zeker wat van kopen. Bij de meeste detailingshops betaal je wel de hoofdprijs voor bepaalde producten.

• chrisborst
c-nan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:30:
Hoe krijg ik mijn zwarte (plastic) kappen weer zwart van mijn motor? Door te lang onder de zon (denk ik) zijn ze lichtgrijs geworden. Ik heb geen apparatuur. Dus het liefst wat met de hand kan. Ik wil ook niet met een verfbrander aan de gang gaan.

Als ik snel even zoek, kom ik bijvoorbeeld dit tegen.
Vorige week deze op mijn plastic gesmeerd:

https://www.carclean.com/nl/gtechniq-c4-permanent-trim-restorer-30-ml.html

Echt super spul, erg goed aan te brengen en makkelijk netjes te krijgen. Plastic wordt echt mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FXxIlt9D31peQShX72dWWHhKY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ya5IwzICF8JxXAtmkbmjf6Qc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYKkDbo0ieEieoNyM25dORPzGtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqgdAxxqcHIIYskqNw9T6sEs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 08-05-2026 13:16 ]

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-05 16:18
Gonadan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Ik zou hem wat simpeler houden: de kern is dat wanneer je iets in een goede staat wilt houden je er niet zomaar agressieve troep op moet smeren. Die kern kan ik prima mee leven.
Dat is de kern volgens mij. Iets op petroleum basis (zoals kerosine in Gyeon Tire) onttrekt zoveel mogelijk vocht en olie, om goed te kunnen hechten (met verwarmen nog meer).

Echter, een beetje veiligheid en duurzaamheid opgeven voor wat betere looks kan weinig kwaad. De meeste banden gaan niet zo lang mee.

Korte test gedaan op deze minder schone wielpartij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px-3PnaOAo-DyvDjyrY3ixAL7vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0BRL5xJuedMAfvaZ9gOnCmo.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna schoongemaakt met Gyeon TireCleaner, tot het schuim wit werd. Duidelijk dat het beschermende ‘bruining’ er nog op zit. Dit zal de band, mits niet wekelijks gebruikt, weinig kwaad doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D40v2j5pEIvXwx2y8X0K8YR7xL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XdlsfzxWcTEt8JZKEQvcday.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna twee lagen Gyeon Tire erop, toch knapper zo. Bewust geen velgen reiniger, foam en shampoo gebruikt op de wielen voor de ‘test’. De banden gaan er overigens over een half jaar toch uit, dus er kan weinig mis gaan. Op nieuwe banden zou ik toch eerder iets op waterbasis nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7SOOeZIlYQ4EJGpaureXLg9KQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRPS4huyWZjqBWsLI14k3KLs.jpg?f=fotoalbum_large

• pieter81!
Was mijn auto al sinds nieuw zeer secuur met de hand (twee emmers, foamen en ga maar door) - nu 2 jaar oud en 60k op de teller. Dan zijn, hoe zorgvuldig je ook bent, her en der krasjes onvermijdelijk.

Op zoek gegaan naar een detailer en via Tweakers bij een hele goede uitgekomen. Kreeg de naam vanuit meerdere hoeken door dus kon niet missen :)

Begin van de week weggebracht, vandaag opgehaald. Helaas regen, dus vooral binnen gekeken. Wat een glans, echt schitterend. Tweestap gepolijst en in de Labocosmetica STC + HPC Pro coating gezet. Velgen ook gedaan.

Polijst zelf ook weleens een auto, heb diverse machines (Dap 500, evo plus en menzerna spullen). Recent nog mijn Mini: pieter81! in "Het grote kleine Mini topic". Maar dit niveau had ik echt never nooit kunnen bereiken op mijn oprit.

Op de snelweg vlogen de regendruppels er vanaf als nooit te voren. Samples voor de juiste wasproducten mee gekregen om de coating in topconditie te houden, heb er alle vertrouwen in dat ik hier lang plezier van ga hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5714rC6pqgrKkEgtNqZ4cAv0po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYJPHmxUIdpv3Tdi0di6S2hM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-CpLPs29y5Kp2rrjlYUQgUq6KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iD9qid58EYjhcHapRtlDyfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5WcAvnu2hyxopWMGPYj72DzF8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKRozSJPyXjd2rPAnRoUvXad.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PhHP7U8Y7PdkBTIgYax9gKY7w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8G8TroGnl5FfPJQrThmMp480.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pieter81! op 16-05-2026 12:11 ]

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:21
pieter81! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:03:
Was mijn auto al sinds nieuw zeer secuur met de hand (twee emmers, foamen en ga maar door) - nu 2 jaar oud en 60k op de teller. Dan zijn, hoe zorgvuldig je ook bent, het en der krasjes onvermijdelijk.

Op zoek gegaan naar een detailer en via Tweakers bij een hele goede uitgekomen. Kreeg de naam vanuit meerdere hoeken door dus kon niet missen :)

Begin van de week weggebracht, vandaag opgehaald. Helaas regen, dus vooral binnen gekeken. Wat een glans, echt schitterend. Tweestap gepolijst en in de Labocosmetica STC + HPC Pro coating gezet. Velgen ook gedaan.

Polijst zelf ook weleens een auto, heb diverse machines (Dap 500, evo plus en menzerna spullen). Recent nog mijn Mini: pieter81! in "Het grote kleine Mini topic". Maar dit niveau had ik echt never nooit kunnen bereiken op mijn oprit.

Op de snelweg vlogen de de regendruppels er vanaf als nooit te voren. Samples voor de juiste wasproducten mee gekregen om de coating in topconditie te houden, heb er alle vertrouwen in dat ik hier lang plezier van ga hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heerlijke kleur/auto om aan te werken, dito resultaat.

Geniet ervan!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06
Geen uitdaging te groot begreep ik :X
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:54:

***members only***
offtopic:
Ze zijn met het polijsten bij de kentekenplaat begonnen zie ik. Dan hadden ze de andere letters er ook wel af kunnen halen. Of vertellen die een verhaal? :?

• Card Nox
Gisteren mijn nieuwe auto in ontvangst mogen nemen (helaas sneller dan verwacht) dus niet echt voor kunnen bereiden voor spullen te kopen, dus die gaan de komende dagen/weken komen.

Vanmorgen maar even goed gewassen want de auto was 'viezer' dan nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9lgJuOg9xe0WtpAvZAVboTO0ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU7dyoENfG5JwrowXW2urHTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtC99q_2I5Il-jQqxj3vKsWCZTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBzDGsQAyF5jJOWngDJoYLi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQq6lc6qjLQHQBDM8-RdkPWmNQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvfqnqsC62RRO9pEaH7di3Id.jpg?f=fotoalbum_large

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:06
pieter81! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:03:
Was mijn auto al sinds nieuw zeer secuur met de hand (twee emmers, foamen en ga maar door) - nu 2 jaar oud en 60k op de teller. Dan zijn, hoe zorgvuldig je ook bent, her en der krasjes onvermijdelijk.

Op de snelweg vlogen de regendruppels er vanaf als nooit te voren. Samples voor de juiste wasproducten mee gekregen om de coating in topconditie te houden, heb er alle vertrouwen in dat ik hier lang plezier van ga hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, waar heb je dit laten doen en wat was je kwijt?

• pieter81!
Drials schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Je hebt PB :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
Ik zit mijn digitale winkelmandje te vullen, moet o.a. weer velgenreiniger hebben. Ga er nu maar eens een pompverstuiver bij kopen, want krijg altijd kramp in mijn handen na vier velgen in sprayen.

Zoals altijd, nog even neuzen wat nog meer interessant is maar vind (bij Carclean althans) nergens meer kleine proefverpakkingen. Wel jammer, want wil graag zo af en toe wat anders uitproberen maar de kast staat vol genoeg met van alles. Ik hoef dus niet telkens een fles van 500ml, bij veel producten doe ik daar tijden mee. Daarnaast kost een volle fles van iets al snel weer 20eu, dat tikt toch aan als je telkens wat uit probeert.

Zo wil ik eigenlijk eens een bandendressing uitproberen. Vind dat nooit zo spannend, want het zijn je banden maar. Mijn oog is gevallen op Dodo Juice, flesje van 500ml en 19eu. Leuk om eens uit te proberen, maar die fles beland achter in de kast vermoed ik.

• Drials
Iemand nog tips om een z4 g29 goed te onderhouden? Bijvoorbeeld de rubbers van de dak aansluiting of het dak zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhiSl4lE2aXvufyuUGo_3ZSYA8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL27UCVBTw5VdF9qGsbg0Wo4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Drials op 20-05-2026 12:02 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:20
Drials schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:55:
Iemand nog tips om een z4 g29 goed te onderhouden? Bijvoorbeeld de rubbers van de dak aansluiting of het dak zelf?

[Afbeelding]
Olie, luchtfilter,bougies, nokkenasketting etc., oja vergeet de remmen niet :+

• Drials
elektriekert schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Olie, luchtfilter,bougies, nokkenasketting etc., oja vergeet de remmen niet :+
Daar begin ik zelf niet aan 😉

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Drials schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:55:

[Afbeelding]
Rubbers: hetzelfde als alle rubbers.

Softtop dak: diverse cleaning merken maar ook BMW (cabrio pflege) zelf hebben (hadden) een verzorgset. Daarin zat o.a. een nylon borsteltje en een soort van tent-afdichtspray wat de waterafstotendheid bevorderde.

Ik zou in elk geval weinig (/ geen) zeep gebruiken op het dak.

Nooit door de wasstraat uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 20-05-2026 14:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Gonadan

Gonadan

B-Real schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:51:
Ik zit mijn digitale winkelmandje te vullen, moet o.a. weer velgenreiniger hebben. Ga er nu maar eens een pompverstuiver bij kopen, want krijg altijd kramp in mijn handen na vier velgen in sprayen.
Koop dan ook gelijk een jerrycan velgenreiniger. Het kan hard gaan met zo'n pompverstuiver. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B-Real
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Koop dan ook gelijk een jerrycan velgenreiniger. Het kan hard gaan met zo'n pompverstuiver. :P
Dat doe ik al tijden. De 5 liter Bilt Hamber Auto Wheel was op en is dus de reden dat ik weer een bestelling moet plaatsen :P
Goot het voorheen nog over in een oude Monello Non Ferro sprayfles.

• Knightwolf
Ik denk dat een belangrijkere vraag is waarom je uberhaupt zoveel velgenreiniger nodig hebt. Als je velgen goed schoon en gecoat/gewaxed zijn kost het nooit meer moeite dan wat gewone shampoo om ze weer schoon te krijgen. Velgenreiniger uiterst spaarzaam gebruiken is bovendien ook belangrijk voor de levensduur van je velgenlak. Als je het goed doet kun je geen kramp in je handen krijgen want zoveel hoor je niet nodig te hebben.

Maar als het om een keuze gaat ben ik erg tevreden met Poorboys Spray&Rinse Wheel Cleaner. Een andere velgenreiniger waar al non-ferro of iron-x of hoe je het ook wil noemen in zit kun je natuurlijk ook proberen. Voor ijzerdeeltjes heb ik ook Poorboys Iron Remover.
Beide gebruik ik maar zeer zelden, maar tis goed hem te hebben of als je een keer een andere auto wast dan die van jezelf die geen liefde gehad heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Knightwolf op 20-05-2026 17:06 ]

• pieter81!
B-Real schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:51:

Zoals altijd, nog even neuzen wat nog meer interessant is maar vind (bij Carclean althans) nergens meer kleine proefverpakkingen. Wel jammer, want wil graag zo af en toe wat anders uitproberen maar de kast staat vol genoeg met van alles. Ik hoef dus niet telkens een fles van 500ml, bij veel producten doe ik daar tijden mee. Daarnaast kost een volle fles van iets al snel weer 20eu, dat tikt toch aan als je telkens wat uit probeert.

Zo wil ik eigenlijk eens een bandendressing uitproberen. Vind dat nooit zo spannend, want het zijn je banden maar. Mijn oog is gevallen op Dodo Juice, flesje van 500ml en 19eu. Leuk om eens uit te proberen, maar die fles beland achter in de kast vermoed ik.
Heb zelf bij waxworld weleens een sample Carpro Darkside gekocht. Toen een tijd mee gedaan. Zie dat ze die nog steeds verkopen. 4,95 voor 50ml. Herinner mij dat ik er zelfs nog een applicator bij kreeg.

• Card Nox
Iemand tips voor interieur coating van witte vegan leer (als plastic) stoelen van een nieuwe Tesla? Ze zijn geperforeerd fwiw.

• Knightwolf
Ohja, maandag heb ik een van de ergste dingen meegemaakt die je op poetsgebied kan krijgen.

We waren in de supermarkt, en toen we terug bij de auto kwamen zat hij van voor tot achter vol met grote en kleine witte vogelflatsen. Een reiger heeft een carpet bombing gedaan waarschijnlijk precies in de lengte van mijn auto. Full hit!

M'n Slet is waarschijnlijk helaas door omstandigheden al een maand of 2 niet meer gewassen, dat was dus al heel erg nodig, maar nu was ik genoodzaakt meteen met boodschappen en al zonder poetsspullen naar een lokale wasbox te gaan. Daar was ik nog nooit geweest. Ja ik heb altijd 2 flesjes water en een spons in de auto voor dit soort dingen, maar een vieze auto en zoveel vlekken dan is dat niet meer te doen. Het goeie nieuws, het zat er pas net op dus ben blij dat ik er snel bij was.

Ik vertrouw wasboxen niet meer zo met het spul dat ze er in hebben, dus heb hem alleen met 'vlekvrij water' afgespoten. Toen heel voorzichtig en zacht met die spons alles afgeveegd, meteen hele auto maar gedaan, behalve de velgen natuurlijk. En daarna weer afspuiten met vlekvrij water. Daarna met de spons telkens uitknijpen zoveel mogelijk droogvegen/deppen. Viel me niet tegen dat de beading van de Gyeon Cure nog steeds te zien was maar het begint hard nodig te worden om een nieuwe laag aan te brengen.

M'n pa zit laatste 2 maanden met ernstig verslechterde gezondheid dus moet even kijken of het nog wel gaat lukken dit thuis te doen. Deze week wordt het weer zomer dus nog belangrijker dat het gedaan wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 21-05-2026 00:44 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Knightwolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:
Ohja, maandag heb ik een van de ergste dingen meegemaakt die je op poetsgebied kan krijgen.

We waren in de supermarkt, en toen we terug bij de auto kwamen zat hij van voor tot achter vol met grote en kleine witte vogelflatsen. Een reiger heeft een carpet bombing gedaan waarschijnlijk precies in de lengte van mijn auto. Full hit!

M'n Slet is waarschijnlijk helaas door omstandigheden al een maand of 2 niet meer gewassen, dat was dus al heel erg nodig, maar nu was ik genoodzaakt meteen met boodschappen en al zonder poetsspullen naar een lokale wasbox te gaan. Daar was ik nog nooit geweest. Ja ik heb altijd 2 flesjes water en een spons in de auto voor dit soort dingen, maar een vieze auto en zoveel vlekken dan is dat niet meer te doen. Het goeie nieuws, het zat er pas net op dus ben blij dat ik er snel bij was.

Ik vertrouw wasboxen niet meer zo met het spul dat ze er in hebben, dus heb hem alleen met 'vlekvrij water' afgespoten. Toen heel voorzichtig en zacht met die spons alles afgeveegd, meteen hele auto maar gedaan, behalve de velgen natuurlijk. En daarna weer afspuiten met vlekvrij water. Daarna met de spons telkens uitknijpen zoveel mogelijk droogvegen/deppen. Viel me niet tegen dat de beading van de Gyeon Cure nog steeds te zien was maar het begint hard nodig te worden om een nieuwe laag aan te brengen.

M'n pa zit laatste 2 maanden met ernstig verslechterde gezondheid dus moet even kijken of het nog wel gaat lukken dit thuis te doen. Deze week wordt het weer zomer dus nog belangrijker dat het gedaan wordt.
Dat gaat over die zwarte 'bak' uit waarvan je laatst wat gasveren aan de kofferbak vervangen hebt?

:o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 10:01

Mystikal

It never hurts to help!

Voor mijn Ruska Super ben ik aan het kijken of ik hem wat netter kan krijgen. Lak moet eigenlijk goed gepoets worden om wat meer kleur te krijgen. Daarnaast best wel wat chroom (inclusief de wielen) die wat aangetast zijn. Ook zou ik de letters op de banden wit willen maken. Misschien de bekleding nog wat in een vetje zetten?

Is dat allemaal een beetje te doen voor iemand zonder ervaring of ben ik beter af met iemand die weet wat hij doet? Heb ook geen idee waar ik aan moet denken qua kosten? (Regio Roosendaal). Tips qua produkten om het zelf te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgaNPMKq6Htcofw3qZd02d-b7S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thaESNO5DVdSX4XfFqiG2fTv.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Drials schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Zelfde vraag vanuit mij. Merk dat de lak op de BMW i4 heel erg gevoellig is voor krasjes. Was hem ook altijd netjes met de hand maar zie toch ook al wel krasjes in de lak (auto sinds 10/2025)
Twijfelde om een PPF film aan te laten brengen maar die prijzen zijn echt bizar.
Heb mijn vorige leaseauto laten wrappen, omdat ik dat leuk vond en de LM het prima vond. Dat was veel geld maar prima te verantwoorden omdat de auto er echt wel leuker uit kwam (mijn mening).
Een PPF erop laten zetten geeft qua uiterlijk geen verschil (tenzij je mat neemt, dat leek me ook wel tof) en is het maar de vraag wat het gaat doen op lange termijn bij verwijderen van de PPF (aangezien de lak dus heel er gevoelig lijkt te zijn heb ik niet veel vertrouwen in het verwijderen na lease termijn van de PPF)

*sowieso

• B-Real
Knightwolf schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:59:
Ik denk dat een belangrijkere vraag is waarom je uberhaupt zoveel velgenreiniger nodig hebt. Als je velgen goed schoon en gecoat/gewaxed zijn kost het nooit meer moeite dan wat gewone shampoo om ze weer schoon te krijgen. Velgenreiniger uiterst spaarzaam gebruiken is bovendien ook belangrijk voor de levensduur van je velgenlak. Als je het goed doet kun je geen kramp in je handen krijgen want zoveel hoor je niet nodig te hebben.
Valt mij vaker op dat je goed bent in aannames en vanuit daar erg belerend kunt reageren alsof je de waarheid in pacht hebt ;)

Ik wil mijn vieze velgen zo min mogelijk aanraken met de hand cq washandschoen. Mijn werkwijze:
- Autowassen en daarbij de velgen goed afspuiten, velgen zijn dan voor 80% schoon.
- Velgenreiniger inspuiten, alle vier de velgen in 1x. Ja, daar krijg ik met mijn oude fles dus "kramp" van, want de spraykop is niet meer je van het. Die fles mag inmiddels wel eens vervangen worden, dus ipv een nieuwe lege fles dan maar een pompverstuiver.
- Met een velgenborstel, oude washandschoen en water plus shampoo de velgen schoonmaken voor de laatste 20%. Soms ook alleen met hogedruk afspuiten als ik geen zin heb en 10% ook genoeg is.
- Met 5 liter velgenreiniger heb ik vier jaar gedaan (speciaal voor jou even ingelogd), dus ja ik heb zoveel velgenreiniger nodig voor de komende jaren.
- Levensduur van velgenlak geloof ik wel. Mijn velgen zijn in prima staat, slechts een paar jaar oud, zo hardnekkig is de gebruikte velgenreiniger niet en zullen mijn tijd wel overleven.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:28

Vuvuzela

My spire is forming

Knightwolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:

Ik had de lak niet aangeraakt na alleen water. Ik kan wekelijks en soms vaker na een flinke schijtpartij weer langs de wasbox maar dan is het foamen en paar minuten later vlekvrij water afspuiten en dan droogt het wel onderweg. Lak raak ik pas aan als ik zelf echt was, na foamen en dan ingeshampoode washmitt.

I served in a company of heroes.

• Knightwolf
^^ nee klopt, fijn is anders, had nu weinig andere keus. Verder is m'n Slet wel Ferrari-rood, het blijft een oud goedkoop hok met slechte lak, dus dus geen echte waardevolle auto.
B-Real schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Valt mij vaker op dat je goed bent in aannames en vanuit daar erg belerend kunt reageren alsof je de waarheid in pacht hebt ;)

Ik wil mijn vieze velgen zo min mogelijk aanraken met de hand cq washandschoen. Mijn werkwijze:
- Autowassen en daarbij de velgen goed afspuiten, velgen zijn dan voor 80% schoon.
- Velgenreiniger inspuiten, alle vier de velgen in 1x. Ja, daar krijg ik met mijn oude fles dus "kramp" van, want de spraykop is niet meer je van het. Die fles mag inmiddels wel eens vervangen worden, dus ipv een nieuwe lege fles dan maar een pompverstuiver.
- Met een velgenborstel, oude washandschoen en water plus shampoo de velgen schoonmaken voor de laatste 20%. Soms ook alleen met hogedruk afspuiten als ik geen zin heb en 10% ook genoeg is.
- Met 5 liter velgenreiniger heb ik vier jaar gedaan (speciaal voor jou even ingelogd), dus ja ik heb zoveel velgenreiniger nodig voor de komende jaren.
- Levensduur van velgenlak geloof ik wel. Mijn velgen zijn in prima staat, slechts een paar jaar oud, zo hardnekkig is de gebruikte velgenreiniger niet en zullen mijn tijd wel overleven.
Excuses, ik wil niet belerend overkomen :) maar het is wel mijn 15+ jarenlange ervaring dat ik velgen die een coating/wax hebben met groot gemak schoon worden zonder velgenreiniger.

Ik heb ook de ervaring dat je knijpflesje op een gegeven moment op is en ja dan wordt het tijd voor een nieuw spraykopje. Heb er zat liggen, meeste die bij flesjes geleverd worden maar ik niet gebruik. Maak je de spraykopjes na elk gebruik wel goed schoon door ze in een kopje water te houden en dan door te spuiten? En daarna leeg spuiten en droog wegleggen. De enige spraykopjes die ik niet doorspuit en wegleg zijn glasreiniger, detailer spray en Prep. Alle andere wel.

Als je denkt dat een pompfles leuker werkt voor je handen moet je dat natuurlijk gewoon doen :)
Ik heb ook ooit een pompfles gekocht maar volgens mij heb ik die maar 1x gebruikt, volgens mij met Bugsquash of zo toen ik heel de auto wilde doen. Best veel werk om er spul in te mengen en na gebruik weer leeg te maken en de pomp goed schoon te maken. Een pompfles zelf werkt wel prima natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 21-05-2026 15:05 ]

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:21
GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:54:

***members only***
Zojuist netjes opgelost voor je 8-)

[ Voor 46% gewijzigd door Steef09031991 op 23-05-2026 14:57 ]

• Dean Martin
  • Niet online
Vuvuzela schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Ik had de lak niet aangeraakt na alleen water. Ik kan wekelijks en soms vaker na een flinke schijtpartij weer langs de wasbox maar dan is het foamen en paar minuten later vlekvrij water afspuiten en dan droogt het wel onderweg. Lak raak ik pas aan als ik zelf echt was, na foamen en dan ingeshampoode washmitt.
Is die foam van een wasbox niet te krachtig voor een waxlaag?

The best is yet to come

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06
@Steef09031991 dank! Klasse weer !

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@GeeMoney
Is dit alleen gewassen, of? :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 22:55

Bob Popcorn

Plop!

Heb een gloednieuwe auto met mooie parelmoer metallic lak, die wil ik wat beter verzorgen dan m'n vorige :p vanaf volgende week ook eindelijk een parkeerplaats waar die niet onder een boom staat.

de producten van Soft99 spreken me wel aan, met name de Glaco coating voor de ruiten en de Kiwami shampoo/wax. Iemand ervaring met deze producten of dit merk?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Knightwolf
Dean Martin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Is die foam van een wasbox niet te krachtig voor een waxlaag?
Zou niet mogen. Maar de laatste keer dat ik bij een wasbox was en ook de shampoo-HD gebruikt heb zag de auto er raar en vlekkerig uit (gezien bij meerdere verschillende auto's bij dezelfde wasbox) wat leek alsof er extreem veel residu achter bleef en lelijk opdroogde. Ik kon het er namelijk met veel moeite af poetsen.
Bob Popcorn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:04:
Heb een gloednieuwe auto met mooie parelmoer metallic lak, die wil ik wat beter verzorgen dan m'n vorige :p vanaf volgende week ook eindelijk een parkeerplaats waar die niet onder een boom staat.

de producten van Soft99 spreken me wel aan, met name de Glaco coating voor de ruiten en de Kiwami shampoo/wax. Iemand ervaring met deze producten of dit merk?
Voor een gloednieuwe auto kan ik ten zeerste een keramische coating aanraden. Niet alleen de ruiten, maar vooral de lak. Juist vanaf dag 1 aan gebracht ga je daar profijt van hebben, en het minste voorbereidend werk. Zelfs met weinig ervaring zelf aangebracht lijkt me nog altijd beter dan niks :)

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 22:55

Bob Popcorn

Plop!

Knightwolf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Zou niet mogen. Maar de laatste keer dat ik bij een wasbox was en ook de shampoo-HD gebruikt heb zag de auto er raar en vlekkerig uit (gezien bij meerdere verschillende auto's bij dezelfde wasbox) wat leek alsof er extreem veel residu achter bleef en lelijk opdroogde. Ik kon het er namelijk met veel moeite af poetsen.

[...]

Voor een gloednieuwe auto kan ik ten zeerste een keramische coating aanraden. Niet alleen de ruiten, maar vooral de lak. Juist vanaf dag 1 aan gebracht ga je daar profijt van hebben, en het minste voorbereidend werk. Zelfs met weinig ervaring zelf aangebracht lijkt me nog altijd beter dan niks :)
Ja keramische of glascoating zit ik nog over te twijfelen. Heb wel een collega met wat meer ervaring op dat vlak :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• pieter81!
DonJunior schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Zelfde vraag vanuit mij. Merk dat de lak op de BMW i4 heel erg gevoellig is voor krasjes. Was hem ook altijd netjes met de hand maar zie toch ook al wel krasjes in de lak (auto sinds 10/2025)
Twijfelde om een PPF film aan te laten brengen maar die prijzen zijn echt bizar.
Heb mijn vorige leaseauto laten wrappen, omdat ik dat leuk vond en de LM het prima vond. Dat was veel geld maar prima te verantwoorden omdat de auto er echt wel leuker uit kwam (mijn mening).
Een PPF erop laten zetten geeft qua uiterlijk geen verschil (tenzij je mat neemt, dat leek me ook wel tof) en is het maar de vraag wat het gaat doen op lange termijn bij verwijderen van de PPF (aangezien de lak dus heel er gevoelig lijkt te zijn heb ik niet veel vertrouwen in het verwijderen na lease termijn van de PPF)
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: de lak van mijn i4 was na 2 jaar juist nog heel mooi. Grotendeels krasvrij, alleen de lage delen waren wat minder. Dat voorkom je niet.

Vraag mij dan toch af wat je wasroutine is. Dat kan echt heel veel schelen. Welke kleur is je i4? Die van mij Dravit Grau. Scheelt wellicht ook nog.

Coaten maakt de lak wel iets minder gevoeliger voor krassen. Niet zozeer omdat het nou een super harde beschermlaag geeft, vooral omdat vuil minder makkelijk hecht.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
pieter81! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: de lak van mijn i4 was na 2 jaar juist nog heel mooi. Grotendeels krasvrij, alleen de lage delen waren wat minder. Dat voorkom je niet.

Vraag mij dan toch af wat je wasroutine is. Dat kan echt heel veel schelen. Welke kleur is je i4? Die van mij Dravit Grau. Scheelt wellicht ook nog.

Coaten maakt de lak wel iets minder gevoeliger voor krassen. Niet zozeer omdat het nou een super harde beschermlaag geeft, vooral omdat vuil minder makkelijk hecht.
Ik merk bij mijn i5 bv dat de koffer al heel lichte waskrassen/wipes heeft. Ik zeg specifiek geen swirls maar echt banden, precies heel klein fijn spinnenrag.

• Knightwolf
pieter81! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:14:
[...]

, vooral omdat vuil minder makkelijk hecht.
Dat is dan ook de belangrijkste reden dat dit soort coatings ontwikkeld zijn.

• Card Nox
Natuurlijk wordt mijn met nieuwe auto meteen ondergescheten...Had er al wat van een coating opzitten dus spoot het er zo met de HD vanaf maar toch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmogbjKAwp1f0Co7n-2paC1TyRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQZaIOHwkAREDGy4liJk9LCB.jpg?f=fotoalbum_large

• Card Nox
Card Nox schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:21:
Iemand tips voor interieur coating van witte vegan leer (als plastic) stoelen van een nieuwe Tesla? Ze zijn geperforeerd fwiw.
Iemand hier nog tips voor?

• pieter81!
Knightwolf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 02:47:
[...]

Dat is dan ook de belangrijkste reden dat dit soort coatings ontwikkeld zijn.
Dit schreef ik in reactie op het bericht van DonJunior, waar (impliciet) de link werd gelegd tussen het aanbrengen van een coating (of PPF) en het beperken van de krasgevoeligheid van de lak.

• pieter81!
HyperBart schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:23:
[...]

Ik merk bij mijn i5 bv dat de koffer al heel lichte waskrassen/wipes heeft. Ik zeg specifiek geen swirls maar echt banden, precies heel klein fijn spinnenrag.
Vervelend, maar dan vraag ik mij toch af hoe je wast.
Ik doe het als volgt (niet om te zeggen dat dit dé manier is, maar wel mijn manier).

- Bilt Hamber Touchless als prewash (afhankelijk van vervuiling 1-2%). Ik doe dit met een Bigboi E-foamer
- grondig afspuiten met HD. Vervolgens is 95% van de vervuiling al verdwenen.
- weer infoamen, maar ditmaal met een PH-neutrale snowfoam via snowfoam lance op de HD. Ik spuit de snowfoam niet af, maar gebruik die voor extra lubricatie tijdens de handwas
- handwas met vanzelfsprekend 2 grote (grit guard) emmers en goede washandschoen + PH neutrale shampoo (voorheen Poorboy's S&S, nu over op Labocosmetica Semper). Volgorde is natuurlijk belangrijk, eerst de relatief schone delen en viezen delen als laatst. Dat de voorbereiding met Touchless helpt zie je het einde van het wassen aan de spoelemmer: dat water is nog vrijwel schoon;
- afspuiten met HD
- naspoelen met 'open tuinslang' om al zoveel mogelijk water te verwijderen
- drogen met goede droogdoek.

Durf te stellen dat met deze werkwijze de kans op krasjes zeer beperkt is, en bij mij nauwelijks tot geen waskrassen ontstaan.
Sinds kort heb ik een DI-waterfilter en goede blower - hoop dat ik door die combinatie het drogen met doek vrijwel achterwege kan laten. Zal vast ook weer iets schelen.

[ Voor 27% gewijzigd door pieter81! op 23-05-2026 13:06 ]

• DonJunior
pieter81! schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Vervelend, maar dan vraag ik mij toch af hoe je wast.
Ik doe het als volgt (niet om te zeggen dat dit dé manier is, maar wel mijn manier).

- Bilt Hamber Touchless als prewash (afhankelijk van vervuiling 1-2%). Ik doe dit met een Bigboi E-foamer
- grondig afspuiten met HD. Vervolgens is 95% van de vervuiling al verdwenen.
- weer infoamen, maar ditmaal met een PH-neutrale snowfoam via snowfoam lance op de HD. Ik spuit de snowfoam niet af, maar gebruik die voor extra lubricatie tijdens de handwas
- handwas met vanzelfsprekend 2 grote (grit guard) emmers en goede washandschoen + PH neutrale shampoo (voorheen Poorboy's S&S, nu over op Labocosmetica Semper). Volgorde is natuurlijk belangrijk, eerst de relatief schone delen en viezen delen als laatst. Dat de voorbereiding met Touchless helpt zie je het einde van het wassen aan de spoelemmer: dat water is nog vrijwel schoon;
- afspuiten met HD
- naspoelen met 'open tuinslang' om al zoveel mogelijk water te verwijderen
- drogen met goede droogdoek.

Durf te stellen dat met deze werkwijze de kans op krasjes zeer beperkt is, en bij mij nauwelijks tot geen waskrassen ontstaan.
Sinds kort heb ik een DI-waterfilter en goede blower - hoop dat ik door die combinatie het drogen met doek vrijwel achterwege kan laten. Zal vast ook weer iets schelen.
Mijn was routine is identiek.
Heb ook netjes twee emmers inclusief grid gard. Altijd van het dak af naar beneden werken en ik check tussendoor de washandschoen meerdere malen op achtergebleven vuiltjes. Spoel de auto ook altijd netjes na en doen hen af met een zachte handdoek zonder te drukken.
Sidenote: Op de vorige autos (ja meervoud) nooit last gehad van krasjes. Nu bij de i4 op de kofferbak al binnen een maand!
Ik heb Portimao Blauw overigens.

*sowieso

• Dean Martin
  • Niet online
DonJunior schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Heb ook netjes twee emmers inclusief grid gard. Altijd van het dak af naar beneden werken en ik check tussendoor de washandschoen meerdere malen op achtergebleven vuiltjes. Spoel de auto ook altijd netjes na en doen hen af met een zachte handdoek zonder te drukken.
Sidenote: Op de vorige autos (ja meervoud) nooit last gehad van krasjes. Nu bij de i4 op de kofferbak al binnen een maand!
Toevallig een vest met rits aan tijdens het poetsen?

The best is yet to come

• DonJunior
Dean Martin schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Toevallig een vest met rits aan tijdens het poetsen?
Lol, nee.. zoals gezegd, ik verdenk dat de lak van de BMW gewoon wat gevoeliger is ofzo.
Ik ben echt héél voorzichtig met alles wat ik doe wat betreft mijn autos. Dit is de eerste keer dat een auto bij mij zo snel krast. Hrt zijn ook echte micro krasjes.. dus geen "ik-schraap-met-mijn-rits-over-de-lak-in-uniforme-patronen-krasjes"

*sowieso

• Gonadan

Gonadan

Vandaag wilde ik mijn auto eens gaan poetsen, maar de zon staat er nu vol op de helft en het is aardig warm. Denk nu eerst naar wassen en dan later in de middag misschien nog even poetsen, maar het 'kan ook in de zon' van veel middelen ben ik het meestal maar beperkt mee eens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Gonadan op 24-05-2026 11:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Card Nox
@Gonadan, was hier de auto ook wel eens half in de zon maar is eigenlijk niet te doen, na elk paneel moet ik de HD weer pakken en alles nat maken omdat het anders opdroogt met alle lelijke vlekke van dien. Duurt tig keer zo lang.

• pieter81!
DonJunior schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Gebruik je ook een goede prewash? Waar het om gaat is dat je de lak al zo schoon mogelijk hebt voordat je überhaupt met een washandschoen de lak raakt.

Blijf het een beetje gek vinden omdat ik dus juist zeer te spreken ben over de lakkwaliteit/hardheid.

• B-Real
Als de auto in de zon staat was ik meestal niet, zelfs in het voor of najaar wordt het plaatwerk dan al vlot erg warm.
Ik vind de auto dan te snel drogen en ben dan de hele tijd panisch de auto aan het nat houden tot ik klaar ben en dat vind ik irritant om te doen.

• Gonadan

Gonadan

B-Real schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:40:
Als de auto in de zon staat was ik meestal niet, zelfs in het voor of najaar wordt het plaatwerk dan al vlot erg warm.
Ik vind de auto dan te snel drogen en ben dan de hele tijd panisch de auto aan het nat houden tot ik klaar ben en dat vind ik irritant om te doen.
Dat ben ik normaal met je eens maar als ik later vandaag nog ga kleien en waxen dan maakt het wat minder uit hoe hij opdroogt.

Ergens wel fijn als dan de hangende druppels ook weg hebben kunnen drogen want niets zo irritant dan een druppel die ergens onder een profiel o.i.d. vandaan rolt als je aan het waxen bent.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OkiNi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tonE9nUVu-n7zVp_9P9NtlHIa6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5PSWwGtSwKSgfBCS2rg7WKK.jpg?f=fotoalbum_large

Auto is paar weken oud. Paar dagen terug door wasstraat geweest (discussie wasstraat/met hand wassen daargelaten) en ik zie nu deze vlek op de dakrail. Auto staat veelal in schaduw maar heeft door dit weer ook veel in de zon gestaan.

Wat zou dit kunnen zijn? Vlek door gebruikte middelen in wasstraat in combinatie met warmte?

En nog veel belangrijker hoe kan ik deze vlek er veilig en netjes uit halen?

Tips zijn welkom en dank vast!

• Gonadan

Gonadan

Is dit een vlek of zat er een coating op de rail die er vanaf komt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OkiNi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:03
Ik ga uit van een vlek, maar zeker weet ik niet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als die auto echt pas een paar weken oud is dan zou ik er even mee terug naar de dealer rijden om ze daar een nieuwe dakdrager / rail te laten monteren welke wél goed ontvet was voordat 'ie op kleur / blanke lak gezet ging worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 15:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.