Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Crxtreem schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:59:
Net een goede week eigenaar van een Blauwe Tesla Model 3 uit december 2019.

Deze wil ik waarschijnlijk van het weekend voor het eerst gaan wassen.
Wat ik weet is dat de lak heel zacht en kwetsbaar is en vanmorgen zag ik dit ook toen de zon laag stond en de swirls in de lak goed te zien waren.

Ik wil dus de auto wat liefde geven en de swirls weghalen.
Maar vraag mij af wat ik het beste kan doen.

Is het verstandig om de auto te kleien en te polijsten (Professional Polish of groffere?) en in de wax te zetten?

Of smeer ik er Black Hole op met een laagje wax?

Voor de Tesla een Zilveren Ford Focus gehad en daar durfde ik wel met mijn DAP500 te experimenteren, maar ben er bij de Tesla nog over uit.
Ik heb laatst de zwarte tesla van mn broertje helemaal gepolijst en vond de lak helemaal niet zacht, wellicht had hij geluk.. Fotos staan ook in dit topic.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Vanavond ook de wagen weer eens een uitgebreide behandeling gegeven. Eerst gewassen met dodo Born to be mild. Toen een klei behandeling met Dodo Super natural medium clay.
Daarna de wagen met Gyeon Cure behandeld.
Toen de ruiten met Glaco compound schoongemaakt en behandeld met Glaco ultra. De glaco heb ik nooit eerder gebruikt ben dus erg benieuwd naar het effect daarvan! Wagen staat er weer netjes bij zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCXBcKRSRfcA9rAI1zDM28DidVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkj7q8I7X9XrZlMFoyZ7vMYF.jpg?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_xD3rpNlUDC8lhivF4gIOtkdo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UDNg0uUOOahJetXECqtXs0a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds ik de auto heb al deze vreemde streep/vlek op de voorruit zitten. De auto maak ik schoon met bilt hamber touch less, gyeon bathe+ en bilt hamber trace less. Maar dit blijft gewoon zitten. Iemand een idee hoe ik dit weg krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Deagle schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:38:
Iemand een idee hoe ik dit weg krijg?
Dat moet met een glass polish wel weg te halen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Laatst online: 08:45
Thanks voor de tip, binnenkort weer even shoppen bij carclean.👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 23:44
Idd polijsten, met een glass polish en vilt of ander vrij stevige pad (machinaal) of applicator (hand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:24
Crxtreem schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:59:
Net een goede week eigenaar van een Blauwe Tesla Model 3 uit december 2019.

Deze wil ik waarschijnlijk van het weekend voor het eerst gaan wassen.
Wat ik weet is dat de lak heel zacht en kwetsbaar is en vanmorgen zag ik dit ook toen de zon laag stond en de swirls in de lak goed te zien waren.

Ik wil dus de auto wat liefde geven en de swirls weghalen.
Maar vraag mij af wat ik het beste kan doen.

Is het verstandig om de auto te kleien en te polijsten (Professional Polish of groffere?) en in de wax te zetten?

Of smeer ik er Black Hole op met een laagje wax?

Voor de Tesla een Zilveren Ford Focus gehad en daar durfde ik wel met mijn DAP500 te experimenteren, maar ben er bij de Tesla nog over uit.
Professional polish is een chemische polish zonder korrel. Daarmee ga je dus geen krasjes weghalen.

Met een DA machine kan er opzich weinig fout gaan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
@Knightwolf @Broodro0ster

Ik heb ook nog Monello Mezzo en Finale staan dus zal daar eens mee aan de slag gaan.
Nu even inlezen welke pad ik ga gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Crxtreem op 08-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalloewase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:50
ChiLLeR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:28:
Vanavond ook de wagen weer eens een uitgebreide behandeling gegeven. Eerst gewassen met dodo Born to be mild. Toen een klei behandeling met Dodo Super natural medium clay.
Daarna de wagen met Gyeon Cure behandeld.
Toen de ruiten met Glaco compound schoongemaakt en behandeld met Glaco ultra. De glaco heb ik nooit eerder gebruikt ben dus erg benieuwd naar het effect daarvan! Wagen staat er weer netjes bij zo.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit ! Moest je na het kleinen niet polijsten ? Dat geeft toch veel kleine krasjes lijkt me.
Heb zelf een zwarte BMW iX1 en na het kleinen heb ik zelf wel altijd moeten polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je het goed doet niet. :P ;)

Van de week mijn auto weer eens afgespoten in de wasbox, nu alleen spuiten en niet schuimen omdat ik toch het gevoel hebt dat m'n waslaag er anders aan gaat. Maar nu kreeg ik de mooie modderstrepen van de Ardennen ook niet van mijn deuren, dus dat wordt dit weekend alsnog maar even serieus wassen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Crxtreem schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:

Ik heb ook nog Monello Mezzo en Finale staan dus zal daar eens mee aan de slag gaan.
Dat gaat beter zijn. Anders even Carclean een mailtje doen. Die gaan wel passende pads kunnen aanraden.

Ben zelf ondertussen wat uit het polijsten gegroeid. Heb een bak spullen staan maar lang niet meer gebruikt. Enkel voor lokaal eens een krasje te fixen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:

Je kunt meerdere pads gebruiken dan kun je een combinatie maken van verschillende grofheden polijstmiddellen en verschillende pads om zodoende in meerdere stappen af te bouwen.

Zelf heb ik een auto met een harde lak en eentje met een zachte lak. Dus het grove spul laat ik bij die laatste auto achterwege. Maar dan alsnog maak ik wel verschillende hits met combi’s van pad en middel. Ligt ook aan hoe de auto er aan toe is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Kalloewase schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Ziet er goed uit ! Moest je na het kleinen niet polijsten ? Dat geeft toch veel kleine krasjes lijkt me.
Heb zelf een zwarte BMW iX1 en na het kleinen heb ik zelf wel altijd moeten polijsten.
Kleien ;)

En nee polijsten na kleien is niet perse nodig. Ligt er aan of je marring veroorzaakt. Kan komen door te grove klei of door te jard boenen met te weinig glijmiddel, of de lak was nog niet schoon genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
TLDR: vliegenpoepjes, denk ik, met insecten reiniger weg te halen?

Auto heeft een week in een naaldbos gestaan tijdens scoutingkamp, auto is metallic zilver en trok erg veel dikke vliegen aan de hele week dus ik vermoed vliegenpoep hoewel er ook her en der wat hars op de auto zit.

Ik heb vandaag, 2 weken later pas, tijd gehad om de auto te poetsen en ik krijg het er amper af.

Ik gebruik Meguiars Ultimate Wash & Wax, met heet water en een microfiber washandschoen en ik ben een eeuwigheid aan het boenen geweest om een fractie eraf te krijgen. Ik kan nog wel uren bezig zijn.

Hoe krijg je vliegenpoep er nou het beste af? Want ik kan zo wel uren bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 23:53
Insectenreiniger zou je kunnen proberen. Niet op een warme auto en laten drogen. Stukje bij stukje werken.
mocht dat niet willen is en cleaner een optie (PBW Professional polish) of kleien. Ingevreten insecten(poep) doet meer kwaad dan je zou denken.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ok, insectenreiniger heb ik, Poorboys Bug Squash. Ga ik daar vanmiddag onder de carport mee aan de slag, stoeltje erbij. en paneel voor paneel langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:12

Vuvuzela

My spire is forming

Hoe gaan jullie om met viezige regendruppel stippen vlak na het wassen? Ik heb een zwarte auto dus je ziet echt alles. Heb net de auto gewassen en dit keer ff met quickdetailer opgepoetst, blinkt mooi maar na een mini regenbuitje zit hij weer onder de viezige druppels, tot 5meter afstand lijkt hij echt schoon maar als je dichterbij komt is het eigenlijk gewoon een vieze auto. Als ik dan kijk naar andere auto's ben ik de enige met dit soort plekjes.

Beading is leuk maar de druppels verzamelen stof en drogen op de auto uit tot stofstippen.

Moet ik leren loslaten en dan komt het wel goed na een echte regenbui of desnoods bij een wasbox voor 2 euro 3min "naspoelen met vlekvrij water".. maar dan blijf ik bezig.

Liefst zou ik de auto ff snel zelf wassen maar de buren zien me aankomen 3 dagen na de vorige was en oppoetsbeurt.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Vuvuzela schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:06:
Hoe gaan jullie om met viezige regendruppel stippen vlak na het wassen? Ik heb een zwarte auto dus je ziet echt alles. Heb net de auto gewassen en dit keer ff met quickdetailer opgepoetst, blinkt mooi maar na een mini regenbuitje zit hij weer onder de viezige druppels, tot 5meter afstand lijkt hij echt schoon maar als je dichterbij komt is het eigenlijk gewoon een vieze auto. Als ik dan kijk naar andere auto's ben ik de enige met dit soort plekjes.

Beading is leuk maar de druppels verzamelen stof en drogen op de auto uit tot stofstippen.
Dat is het nadeel van die beading, maar daar zit iedereen mee. Let it go.
Vuvuzela schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:06:
Liefst zou ik de auto ff snel zelf wassen maar de buren zien me aankomen 3 dagen na de vorige was en oppoetsbeurt.
Je maakt je toch niet druk om wat je buren van je denken? Al was ik elke dag de auto, het is mijn leven... ook met droogte. Zolang datacenters veel te veel water verkwanselen, maken die paar liter die ik gebruik echt niet uit... komt wel weer schoon bij de zuivering aan. Het zal me echt aan mijn spreekwoordelijke billetjes oxideren. Ze kunnen beter over ons lullen dan van ons eten :) Al heeft het wel even geduurd hoor, dat ik zo dacht :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Broodro0ster schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Dat gaat beter zijn. Anders even Carclean een mailtje doen. Die gaan wel passende pads kunnen aanraden.

Ben zelf ondertussen wat uit het polijsten gegroeid. Heb een bak spullen staan maar lang niet meer gebruikt. Enkel voor lokaal eens een krasje te fixen.
Hmm volgens mij hadden ze mijn Tesla bij de garage met een glaze behandeld.
Heb de auto nu 2 weken en gisteren voor het eerst gewassen.
Gisteren overdag zag ik al door het stof wat swirls maar nu ik de auto gewassen heb is het een compleet krasfestijn. -O-

Heb hem netjes met 2 emmers met gridguard gewassen met een washandschoen.
Daarna met een droogdoek afgedroogd.
Vandaag in het zonnetje dus echt om te huilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2z32D2QelJPTmacxhaaJ4ZcbFw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71LKB4vFSgBs41gO4XMZmdCX.jpg?f=fotoalbum_small

Dus straks als er wat schaduw is een poging doen of dit nog te redden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
@Crxtreem, auw dat is wel pijnlijk. Succes, hoe slechter de basis hoe meer je geniet van het resultaat 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Crxtreem schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Hmm volgens mij hadden ze mijn Tesla bij de garage met een glaze behandeld.
Heb de auto nu 2 weken en gisteren voor het eerst gewassen.
Gisteren overdag zag ik al door het stof wat swirls maar nu ik de auto gewassen heb is het een compleet krasfestijn. -O-

Heb hem netjes met 2 emmers met gridguard gewassen met een washandschoen.
Daarna met een droogdoek afgedroogd.
Vandaag in het zonnetje dus echt om te huilen.

[Afbeelding]

Dus straks als er wat schaduw is een poging doen of dit nog te redden is.
Dit zijn de beruchte polijst hologrammen. Dit kun je alleen weg krijgen met machinaal polijsten. Theoretisch kan het ook met de hand maar dan hou je geen armen meer over :+
Dit ontstaat door grof of medium polijsten en niet (voldoende) afbouwen naar fine/finale. En hier is vrij zeker een rotary voor gebruikt. Niks mis met een rotary maar dan ontstaat dit nou eenmaal sneller en is afbouwen nog belangrijker.

Het goeie nieuws is dat het prima te redden is :)
Het slechte nieuws is dat je een polijstmachine, pads en polijstmiddel moet hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Toch nog iets van 2,5 uur aan het poetsen geweest. Per paneel aangepakt, insectenreiniger opspuiten over hele paneel, minuut later met heet sop en de washandschoen erop, afspoelen met water, checken op meer poepjes, en repeat tot het schoon is. En dan volgende paneel.

Had ook nog een dikke klodder opgedroogd hars op het dak zitten: velletje keukenpapier erover leggen, beetje slaolie erop en na 10 minuten weg te poetsen.

Moet nu alleen het dak nog ontdoen van vliegenpoepjes, in het interieur nog aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Knightwolf schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Dit zijn de beruchte polijst hologrammen. Dit kun je alleen weg krijgen met machinaal polijsten. Theoretisch kan het ook met de hand maar dan hou je geen armen meer over :+
Dit ontstaat door grof of medium polijsten en niet (voldoende) afbouwen naar fine/finale. En hier is vrij zeker een rotary voor gebruikt. Niks mis met een rotary maar dan ontstaat dit nou eenmaal sneller en is afbouwen nog belangrijker.

Het goeie nieuws is dat het prima te redden is :)
Het slechte nieuws is dat je een polijstmachine, pads en polijstmiddel moet hebben...
Heb de motorkap en kofferklep vanavond met een Dap500 gele pad van Monello en Monello Mezzo gedaan.
Daarna de motorkap voorzien van black hole (ja ik weet het :X ) en Colonite 915.
Achterklep alleen Colonite.
Morgen eens kijken of de hologrammen weg zijn.
Met een stevige led bouwlamp zie ik ze niet maar nog wel erg veel diepere krasjes.
Dus denk dat die er alleen uit gaan met wat heftiger spul.
En ik vraag mij af of ik dat zelf kan/aandurf.

Eigenlijk heb ik momenteel niet echt veel tijd om er aan te besteden.
Maar baal er wel van dat ik rondrij met zo veel swirls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Crxtreem schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Heb de motorkap en kofferklep vanavond met een Dap500 gele pad van Monello en Monello Mezzo gedaan.
Daarna de motorkap voorzien van black hole (ja ik weet het :X ) en Colonite 915.
Met een stevige led bouwlamp zie ik ze niet maar nog wel erg veel diepere krasjes.

Dat zijn inderdaad hologrammen. Het goede nieuws is dat ze makkelijk weg te halen zijn met een DA, maar het is wel een werkje.

Zag gisteren aan zee een Model X staan vol hologrammen. De mijne had er ook last van op de koffer. Ik denk dat Tesla nooit met een DA polijst als ze krasjes zien.
Gelukkig was het enkel maar plaatselijk en was het ook zo weer weg.

Ik hou mijn hart vast voor de volgende wagen. Die zou ik graag in een coating zeggen, dus dan toch nog eens het polijst materiaal uithalen om hem strak te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Crxtreem schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Monello Gele pad is best grof.
Ook al heb je een excentrische DAP, nooit eindigen met grove pad en medium polish, da's veel te grof. Als je het doet om hologrammen weg te halen maak je er zo alleen maar meer. Als je polijst met een gele pad zou ik daarna nog minstens medium of finale polish op een witte pad doen. Monello zwarte pad met Monello Finale zou goed moeten zijn om mee te eindigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Knightwolf op 10-08-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Vandaag voor het eerst de auto met de hand gewassen.

Dit komt eigenlijk omdat de werkgever de wasstraat betaald, maar nu met de vakantie voor de boeg, even langs cc gereden en wat Monello spullen gehaald.

Nu viel mij op heel veel plekken dit op;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuMf5GV-E7FO9ABAIhCiZjIPn0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn8DNQSmAtno9UsWf7nR83dq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat het te zien is, maar is dit vliegroest?

Het zit overal op de witte lak.
Is dit te verwijderen met de non-ferro?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Mijn eerste gedachte is idd roest, maar op de fotokwaliteit is het moeilijk beoordelen. IronX/Nonferro of vergelijkbaar kun je idd proberen, net als klei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Dit lijkt op vlekjes die ik ook op mijn witte lak zag als mijn auto onder bomen (Platanen) stond. Met wassen krijg je ze er niet of moeilijk vanaf maar met kleien wel. Hoe gladder de lak hoe mannelijker te verwijderen. Nadat ik mijn auto een glascoating had gegeven was verwijderen met wassen minder moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Een bescherming werkt altijd goed, maakt niet uit welke. Klassieke wax, een sealant, of keramische/Si02/Graphene coating, het maakt niet uit. Met gladde lak en bescherming is schoonmaken altijd makkelijk omdat vuil simpelweg niet goed hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-09 09:54
Ik heb inmiddels al 15 jaar een dap500 en ben eigenlijk wel toe aan iets nieuws.

Belangrijkste reden is dat ik binnenkort mijn BMW i4 in een coating wil gaan zetten. Lak ziet er nog super uit, vanaf nieuw heb ik deze altijd met de hand gewassen (foamen, twee emmers wassen) en geen swirls of hologrammen te bekennen.

Heb recent nog de mini electric gepolijst met de dap, en vond dat de dap toch te kort schoot in correctiekracht en snelheid. Die kochten we tweedehands en zat vol met swirls, nu 80% verbetering maar moet nog beter kunnen. Dat wordt het volgende project.

Denk nu aan een DAP evo plus met 15mm uitslag. Dan zet ik op de oude dap een kleinere 70mm backingplate voor de kleinere hoekjes en ronde delen. Heb ook nog een Vonroc excenter met 50mm backingplate als het nog kleiner moet.

Reden zou ook zijn dat ik hoop met de 15mm iets sneller te kunnen werken. Daarnaast weet de 15mm denk ik beter raad met mijn zeilbootje.

Even eerlijk: goede upgrade of onzin?

[ Voor 15% gewijzigd door pieter81! op 12-08-2025 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Een DAP is echt een hele goede "bang for buck" machine. Met 15mm worden hoekjes, bumpers, en stevig holle delen wel lastiger, maar je hebt meerdere machines die dat wel kunnen. Je zal er geen slechte deal aan hebben.

Ze komen ook wel voorbij op marktplaats. DAPs zijn vaak van (fanatieke) hobbyisten geweest, dus heel veel draaiuren hebben ze vaak niet.

@DetailingBySmotske

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Ik zit ook naar een DAP te kijken. Na het wassen op de juiste manier is dat wel de volgende stap, helemaal met een auto van een paar jaar oud. Ik ga niet heel heftig cutten Heb alleen lichte swirls, en op paar plekken wat meer krasjes vorige eigenaar was ook nogal lomp achter de handgrepen maar zal dat handmatig moeten doen gok ik.
Iemand misschien advies? Ik heb een F56 Mini JCW dus redelijk wat curves en niet al te veel grote oppervlaktes (dak ga ik nog wrappen dus hoeft ook niet)
Iets als de DAP evo of beter de DAP evo plus of is 15mm uitslag te veel voor mij? Of is er tegenwoordig een goedkoper iets te vinden dat ook goed werkt, ik lees goede dingen over de Griots G9 maar die is alleen in de USA.

• Knightwolf
Misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok maar waarom geen rotary? Hogere correctiekracht, dus sneller klaar, en door geen zijdelingse uitslag altijd goed langs randjes. Als je daar mee leert werken heb je geen excentrische meer nodig ;)
Ja je kan je lak er af slijpen maar dat kan met excentrisch ook. Gewoon voorzichtig zijn, niet te hoog rpm en niet teveel druk zetten.

Ik heb een Flex PE 14-3 125 rotary, nooit geen problemen mee hoor :)
Pads zijn Monello zwart, wit en oranje, en vilt voor glas. Alles in 125 en 75mm steunplaat diameter (de 75 nog niet nodig gehad).
Pasta's zijn Monello Mezzo en Finale.

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Nee, dat gaat hem niet worden. Voor de pro zullen er vast voordelen aan zitten, maar ik ga geen pro worden door op m'n eigen auto te oefenen. De hogere correctiekracht heb ik ook niet nodig hier, sneller klaar maakt me voor die 1 of 2 keer per jaar ook niet uit. Risico op hologrammen en kapotte lak is het me niet waard. Dan doe ik er liever 5keer langer over zonder risico door m'n lak te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Vuvuzela schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:24:
zonder risico door m'n lak te gaan.
Dat risico is er met een dap net zo goed.
Een auto heeft echter nogal veel randjes en hoekjes en met een dap kun je daar nou eenmaal niet of niet goed bij, wat met een rotary wel kan. Een rotary is ook weer geen monster hoor, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:08
Hoi allemaal,

Sinds ik een nieuwe auto heb, probeer ik hem netjes te houden door hem handmatig te wassen. Ik vroeg me af hoe jullie deel achter de portieren/instaplijsten schoonmaken. Daar hoopt zich vaak veel zand en vuil op door het in en uitstappen (vooral achterin met kinderen). Afspuiten gaat niet, want dan wordt het interieur nat, maar handmatig schoonmaken voelt weer erg krasgevoelig.

Heeft iemand hier tips of advies voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Serefsiz op 15-08-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Serefsiz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:15:
Hoi allemaal,

Sinds ik een nieuwe auto heb, probeer ik hem netjes te houden door hem handmatig te wassen. Ik vroeg me af hoe jullie deel achter de portieren/instaplijsten schoonmaken. Daar hoopt zich vaak veel zand en vuil op door het in en uitstappen (vooral achterin met kinderen). Afspuiten gaat niet, want dan wordt het interieur nat, maar handmatig schoonmaken voelt weer erg krasgevoelig.

Met een korte spuitlans kan je dat gewoon afspuiten zonder dat het interieur zeiknat word, dat doe ik dus ook. Je kan het vooraf beetje losmaken door een kwast te gebruiken met zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoi allemaal,

Met een zeiknatte washandschoen afnemen. Het is de 'deurpost' achter je portier en de dorpel. Dat is wel het laatste stukje auto waar ik mij zorgen ga maken over een eventueel krasje. De kans dat een passagier dat al voor je gedaan heeft met een knoop van een jas of zanderige schoenen is levensgroot. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Als je tijdens het afspuiten van de auto al ff op de kieren mikt dan krijg je een deel ook al wel nat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
Nou, heb nog verschillende bedrijven aangeschreven en een oplossing gevonden. Hopelijk heeft iemand er wat aan indien ze ook van Nilfisk naar M22-14 willen overstappen |:(

M21 male || 3/8 QC male €52 bij Techniekwebshop.nl
Dit vond ik wel wat prijzig en als de Nilfisk weggaat heb ik er weinig meer aan omdat het niet de meest gebruikelijke maatvoering is.

Heb nu deze gekocht: M21 female || M22 male voor €12 bij Techniekwebshop.nl

Dit geeft de optie om de slang rechtstreeks op deze adapter te zetten zonder QC mogelijkheid of door er 2 QC adapters tussen te zetten met QC mogelijkheid.

Nilfisk M21 male >> ( M22 female || M22 male ) >> ( M22 female || 3/8 QC male ) >> ( 3/8 QC female || M22 male ) >> M22 female slang

Hopelijk binnenkort de auto weer eens wassen en mijn slang, gun, foamer en nipples eens testen.

@Serefsiz, gewoon voorzichtig doen, evt met de HD uit en gewoon de druk van het normaal water gebruiken en goed nat maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 16-08-2025 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Hoi allemaal,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/VuP4Z4yHCT5uzIg7bhoFhHqB.jpg
Als je het metalen deel van de deuropening/sponning (rode lijn) bedoelt: de onderste helft kun je met 1 deur tegelijk open prima met de hogedrukspuit afspuiten zonder dat het interieur nat wordt, een paar spetters daargelaten. Ja je moet het voorzichtig doen, kort en snel werken, en niet de bovenste helft. De deurscharnieren kun je dus ook zo prima schoonmaken, en als er veel vervuiling zit kun je dat vooraf even insprayen met een sterke reiniger en paar mins laten inweken.
Als je het niet aandurft met de HD dan gewoon met je spons, washandschoen of drijfnatte vaatdoek van mijn part :)

Als je het plastic deel bedoelt dat binnen de deurrubber valt (groene lijn): gewoon met je favoriete reiniger op een vochtige doek, evt met natte vaatdoek voorwerken als het erg vies is..

In dit voorbeeld pak ik een achterdeur van internet, maar met een voordeur en achterklep werkt het natuurlijk net zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 16-08-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Nou, heb nog verschillende bedrijven aangeschreven en een oplossing gevonden. Hopelijk heeft iemand er wat aan indien ze ook van Nilfisk naar M22-14 willen overstappen |:(

M21 male || 3/8 QC male €52 bij Techniekwebshop.nl
Dit vond ik wel wat prijzig en als de Nilfisk weggaat heb ik er weinig meer aan omdat het niet de meest gebruikelijke maatvoering is.

Heb nu deze gekocht: M21 female || M22 male voor €12 bij Techniekwebshop.nl

Dit geeft de optie om de slang rechtstreeks op deze adapter te zetten zonder QC mogelijkheid of door er 2 QC adapters tussen te zetten met QC mogelijkheid.

Nilfisk M21 male >> ( M22 female || M22 male ) >> ( M22 female || 3/8 QC male ) >> ( 3/8 QC female || M22 male ) >> M22 female slang

Hopelijk binnenkort de auto weer eens wassen en mijn slang, gun, foamer en nipples eens testen.

@Serefsiz, gewoon voorzichtig doen, evt met de HD uit en gewoon de druk van het normaal water gebruiken en goed nat maken.
Nice! Fijn dat je toch een oplossing gevonden lijkt te hebben!

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
bakvis schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Nice! Fijn dat je toch een oplossing gevonden lijkt te hebben!
Ik ben ook stom, deze M21 female heeft een 14mm nippel wat dus niet past in het gaatje van de Nilfisk...Totaal over het hoofd gezien, dacht dat deze geen nippel had... zo dom.

Of ik ga proberen de nippel er af te boren, (schuren / slijpen is lastig gezien er weinig ruimte is vanwege de draadring) of ik kan proberen het Nilfisk gat wat op te boren...Wat denken jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Ik ben ook stom, deze M21 female heeft een 14mm nippel wat dus niet past in het gaatje van de Nilfisk...Totaal over het hoofd gezien, dacht dat deze geen nippel had... zo dom.

Of ik ga proberen de nippel er af te boren, (schuren / slijpen is lastig gezien er weinig ruimte is vanwege de draadring) of ik kan proberen het Nilfisk gat wat op te boren...Wat denken jullie.
Maar je moet toch een nippel hebben die je hogedrukreiniger in gaat met een O-ring, waar dicht deze aansluiting anders op af?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@bakvis, ja net tijdens de lunch even naar gekeken en dit is idd de enige oring. Mijn M22 adapter heeft een rubberen revet waar de Nilfisk uitziende tegenaan zou komen...

Nja, Nilfisk opboren of 60 euro voor de adapter aftikken dus...🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:47:
@bakvis, ja net tijdens de lunch even naar gekeken en dit is idd de enige oring. Mijn M22 adapter heeft een rubberen revet waar de Nilfisk uitziende tegenaan zou komen...

Nja, Nilfisk opboren of 60 euro voor de adapter aftikken dus...🥲
Nieuwe slang voor 135.1 is 50 euro: https://vvs-online.nl/nilfisk-hogedrukslang-8-meter/

Moet je alleen even deze adapter hebben voor je gun: https://nl.aliexpress.com...yPTQ&gatewayAdapt=glo2nld

Oh en misschien past je normale lans niet meer, maar die zijn ook los te krijgen O-) ....

Of zoek even contact met Nilfisk zelf via: https://shop.nilfisk.com/...rral&utm_campaign=contact

[ Voor 9% gewijzigd door bakvis op 20-08-2025 14:37 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@bakvis, ik wil juist af van de Nilfisk slang en lance (en naar m22-14 overstappen). Heb daarom nieuwe slang met foambottle en shirt gun gekocht maar vind geen goed(kope) oplossing om dit aan te sluiten.

Ik ga proberen vanavond het gat van de Nilfisk te vergoten van 13,7 naar 13,9mm, dan zou het moeten werken.

EDIT: zojuist even met een veil en schuurpapiertje liggen klooien en hij zit erin en het lekt niet. Binnenkort maar weer eens de auto(s) goed wassen, ze hebben lang genoeg moeten wachten. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 20-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Vraag me intussen wel af, als je specifieke doel vrijwel niet aan te komen is of onacceptabel prijzig, is het dan niet een idee om van heel die Nilfisk HD af te komen en gewoon naar een ander merk over te stappen? Begint beetje een debacle te worden zo :P

• Card Nox
@Knightwolf, dat zou inderdaad de volgende stap zijn geweest. Had alleen verwacht dat de overstap easy peasy zou zijn want heb alleen een simpele adapter nodig en dacht Nilfisk is wel een bekend merk dus zal wel goed komen. Nja, binnenkort maar eens goed testen dus.

• Knightwolf
Ja snap ik, zo'n easy peasy gedachte heb ik ook zo vaak voor iets dat eenvoudig lijkt... maar toch moeilijk blijkt te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:08

Steeffoon

Smartphone-nerd

Steeffoon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:57:
Bij het wassen van mijn auto, stuitte ik op verschillende lelijke (soort?) ingebrande vlekken van iets. Met Poorboys Spray & Wipe, foam en autoshampoo gaat het er niet af. Ik ren altijd direct naar buiten zodra ik vogelpoep zie, maar hier lijkt iets anders aan de hand. Ik vermoed iets van hars? Maar zou zo 123 niet weten waar dit dan gebeurd zou moeten zijn.

Verspreid over de auto zit dit, dus je snapt wel hoe erg ik baal. Is hier een goedje voor? Of wordt dit honderden euro's kwijt aan iets anders?

Update: heb de vrienden van CarClean ook om advies gevraagd. Zij geven aan dat het met Nanolex Scrub behandeld kan worden. Gezien het over de hele auto zit, wordt het nog wel een taakje. Maar iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een update: met Nanolex Scrub in combinatie met de Monello Finessing Handpad is het hars weg. Fantastisch! Aanrader mcoht je niet van hars afkomen.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Steeffoon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:33:
Even een update: met Nanolex Scrub in combinatie met de Monello Finessing Handpad is het hars weg. Fantastisch! Aanrader mcoht je niet van hars afkomen.
Leuk om te lezen. Veel plezier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:35
Prachtige dag om de auto te wassen, het was echt nodig…

Voorwas: BH Touch-Less
Rinseless was met P&S Absolute
Wielen: P&S Break Buster
Glas: BH Trace-Less
Drooghulp: Gyeon Ceramic Detailer

Een paar uurtjes bezig maar tevreden met het resultaat 🥰

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cPkRW0DfyEHO__69dxtbP9fd4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIvhw2tGSckeORHEfHTL56UY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHBVInZuPKUDK_ru_fk7GmgS8XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Boo0BkBPCXbGkXcIVwZfI1KN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpGxyfZ085AaTa7Nv_VuHVImndw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdrj2NgLz40VD3vRpUrZD6Sx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK7pYugB6qlMIIXRzGwyUcYEhcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhMOZWVETGWXVwqgJNqGO1r1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb gisteren onze beide autos gewassen met de nieuwe adapters, slang en gun.

Een shortgun werkt wel fijner dan een lans, vooral op het dak, de wielkasten en bij de deuren (het deel dat je ziet wanneer je de deur open maakt). Foam Canon vind ik erg tegenvallen, erg zwakke foam ondanks de vrij sterke concentratie. De adapters werkte perfect, geen druppel gelekt dus erg happy mee.

Ze staan er beide weer netjes bij in ieder geval. Wel nog wat bug guts op de Zoe die ik niet zo snel weg kreeg maar had ook maar beperkt de tijd helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 25-08-2025 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 00:10:

Een shortgun werkt wel fijner dan een lans, vooral op het dak, de wielkasten en bij de deuren (het deel dat je ziet wanneer je de deur open maakt). Foam Canon vind ik erg tegenvallen, erg zwakke foam ondanks de vrij sterke concentratie. De adapters werkte perfect, geen druppel gelekt dus erg happy mee.

Ze staan er beide weer netjes bij in ieder geval. Wel nog wat bug guts op de Zoe die ik niet zo snel weg kreeg maar had ook maar beperkt de tijd helaas.
Het uitboren is dus uiteindelijk gelukt en alles is waterdicht/druk dicht aangesloten en werkt! Fijn!

Mijn Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
@bakvis, ik heb met een rond vijltje en wat schuurpapier wat geschuurd tot het paste inderdaad, was zo gedaan aangezien het marginaal was wat eraf moest.

Hierbij dan twee snelle pics. Moet zeggen dat op een foto het er altijd beter uit zien dan wanneer je er met je neus bovenop staat :+

Heb de Zoe ook een laagje Tutle Wax Ceramic Spray Coating gegeven. Hebben de auto 18 dec 2024 gekocht, 30 dec reed er iemand achterop , spuitwerk. Toen heb ik hem 18 mei een keer gewassen en kregen we 2 juni hagelschade wat in julie pas gemaakt werd. Dit was dus pas de 2de keer dat ik hem waste.. Moet nog een keer de coating eraf halen en die bug guts verwijderen, wellicht wat licht kleien en dan nog een keer sealen maar kon het niet laten hem weer onbeschermd rond te laten rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob6QfwgcbJjjHnkaPVF6JzMTqGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIuyjGfbWBZd4ahLtctPIi7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9-Dgg8A6UeVWHtL5Rwq4MMdGDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1Zm8N9TRM6ocMDcZWbEIXIT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 25-08-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:35
Card Nox schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 00:10:

Welke foamzeep en foam-gun gebruik je? Uit mijn eigen ervaring verschilt het heel erg welk merk je pakt. Overigens gebruik ik zelf Bilt Hamber Touch Less. Deze is niet zo dik, maar deze heeft wel een hele sterke schoonmaak eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Monello Artic Foam. Gebruikte hiervoor de Monello Foam en had nu deze gekocht : https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title maar die foamde minder dan de Monello naar mijn mening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:35
MartFX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Welke foamzeep en foam-gun gebruik je? Uit mijn eigen ervaring verschilt het heel erg welk merk je pakt. Overigens gebruik ik zelf Bilt Hamber Touch Less. Deze is niet zo dik, maar deze heeft wel een hele sterke schoonmaak eigenschappen.
Touch-Less is echt een topper, ook zeer gunstige prijs, voor mij geen andere voorwas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:35
chulin schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Touch-Less is echt een topper, ook zeer gunstige prijs, voor mij geen andere voorwas
Idem voor mij. Maar niet de dikke sneeuwvlokken foam die sommige zoeken. Maar qua functionele prestatie en kosten erg aan te bevelen!

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10
Inderdaad Touch-less een goede voorwas. Afgelopen zaterdag een serieus aantal vliegen op de voorkant van m'n auto zitten en waar ik voorheen hard moest boenen spoot ik ze er nu zo van af. Let er wel op dat het absoluut niet mag opdrogen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smotske
Bilt Hamber Touchless is echt de sh*t. Doe er vaak een toefje gewone shampoo bij om wat meer schuim te krijgen, wat iets langer blijft hangen. (Dojo BTBM, Gyeon Bathe, Nanolex Pure etc)

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:30
Smotske schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:15:
Bilt Hamber Touchless is echt de sh*t. Doe er vaak een toefje gewone shampoo bij om wat meer schuim te krijgen, wat iets langer blijft hangen. (Dojo BTBM, Gyeon Bathe, Nanolex Pure etc)
Ik hen de BH touchless aangelengd zoals de voorschriften maar mijn Nilfisk krijgt geen dikke foamlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

Ik hen de BH touchless aangelengd zoals de voorschriften maar mijn Nilfisk krijgt geen dikke foamlaag.
Hier geen problemen met mij Nilfisk. Doe het uit de losse pols, ca. 200-250ml op 1 liter en dan met mijn cheap-ass foam gun over de auto.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:35
Een dikke foamlaag maakt niet perse beter schoon. Ik heb foamshampoo’s gebruikt die super dik waren en amper vuil weg halen. Ik gebruik nog zelf zo’n 100ml-200ml Touch Less in een carclean foam gun. Foam blijft lang genoeg zitten om daarna af te spuiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Boeryepes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Hier geen problemen met mij Nilfisk. Doe het uit de losse pols, ca. 200-250ml op 1 liter en dan met mijn cheap-ass foam gun over de auto.
Dat is wel een behoorlijk andere verhouding dan de aangegeven verhouding op de touch-less foam volgens de fles. De dilution is 2% volgens bilt Hammer. Dus op een container van 500ML ongeveer 10ML.

100ML op 1 liter is dus 5x zoveel :).

Edit: ik zie dat ik het fout heb (na wat zoeken). Je moet als test dus je foamlans reservoir zonder toevoeging leegspuiten in een emmer en kijken hoeveel liter dit is. Van die hoeveelheid water moet je de 2% berekening uitvoeren. Als je dus met totaal 6 liter water je 500ML reservoir leeg hebt dan is je mengverhouding 6000*0,02 = 120ML touch-less in je 500ML reservoir.

Nu begrijp ik ook waarom ik de foam wat zwak vond met 20-40 ML product :p

[ Voor 31% gewijzigd door bakvis op 26-08-2025 14:45 ]

Mijn Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MartFX schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:17:
Een dikke foamlaag maakt niet perse beter schoon. Ik heb foamshampoo’s gebruikt die super dik waren en amper vuil weg halen. Ik gebruik nog zelf zo’n 100ml-200ml Touch Less in een carclean foam gun. Foam blijft lang genoeg zitten om daarna af te spuiten.
Misschien niet, maar als het er binnen drie seconden vanaf loopt weet je wel dat het qua inweken niet zoveel zal doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:05:
Ik gebruik Gyeon Q²M Foam in de Monello Lancia 2 op een Nilfisk 160. 100ml foam en 900ml water en heb een heerlijk dikke foam. Ja, ik weet het... de PIR, ik vind het goed zo. Blijft lang genoeg zitten en begint na een minuutje te 'lopen'. 10 wasbeurten met een literfles. Ik vind het perfect :) Als de garage op orde is, ga ik 4 liter cans in de stelling plaatsen. Ik heb nu al 4 liter cans van Wetcoat en Quick Detailer en ga dat mooi aanvullen als er ruimte is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCAjIW4o2UKata0sDIGfvGeDAj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4rnZx5IsL2k8yE8kIjOgzXr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 26-08-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
CreativeS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik Gyeon Q²M Foam in de Monello Lancia 2 op een Nilfisk 160. 100ml foam en 900ml water en heb een heerlijk dikke foam. Ja, ik weet het... de PIR, ik vind het goed zo. Blijft lang genoeg zitten en begint na een minuutje te 'lopen'. 10 wasbeurten met een literfles. Ik vind het perfect :) Als de garage op orde is, ga ik 4 liter cans in de stelling plaatsen. Ik heb nu al 4 liter cans van Wetcoat en Quick Detailer en ga dat mooi aanvullen als er ruimte is.

[Afbeelding]
Dat is wel een stukkie dikkere foam.
Ik had ook de PIr uitgerekend maar hier begint de foam meteen al te lopen. Inmiddels al 2x met een hogere PIR maar ik denk dat het foam cannon er gewoon niet zo lekker voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Card Nox schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:08:
Monello Artic Foam. Gebruikte hiervoor de Monello Foam en had nu deze gekocht : https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title maar die foamde minder dan de Monello naar mijn mening.
Ik heb de Monello foam ook staan. Eens 5 jaar geleden zo'n 5L fles gekocht, maar die doet niet veel vind ik. Vliegjes komen niet los en pekel komt ook maar voor de helft los. Ik denk dat ik ook eens BH ga proberen. Daar lees ik veel goeds over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Waar je ook aan moet denken is je waterafstotende coating. Hoe sterker die op de lak zit hoe sneller snowfoam er af zal druipen ongeacht hoe dik die is. Sinds ik overgestapt ben van PB EX-P naar Gyeon (Tire sinds jun '23, WetCoat sinds nov '23, Cure sinds jan '24) is dat wel merkbaar.

Even in mijn Carclean account gezocht. Op 27 april 2011 heb ik een fles Carclean Super Snow Foam Concentrate besteld. Is op dat gebied de enige geweest die ik gebruikt heb.
Gek genoeg heb ik op 5 sept 2012 pas de Heavy Duty Foam Kit voor Karcher gekocht.
Altijd een dunne verhouding gebruikt want dingen zijn duur dus spaarzaam gebruiken. Bovendien de foamlans ook op minimaal gebruik gezet anders is de fles te snel leeg. Er kwam geen moddervette foam uit maar goed genoeg om de hele auto wit te krijgen.

Die fles Snow Foam is eerder dit jaar pas op gegaan!! Dus 13 jaar mee gedaan haha.

12 nov 2023 heb ik pas een nieuwe snowfoam gekocht, de Monello Artico Magico, maar die heb ik nog steeds niet gebruikt/nodig gehad.

Edit: foto opgezocht.
Dit is echt meer dan voldoende om vuil los te weken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5XCkjqztN8H2ph2snjY7dwUS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/uaRvwFWqROdP0MKrYiITvJbX.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 27-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Sinds ik eind per augustus een nieuwe (lease)wagen heb, heb ik deze nu een paar keer tussendoor contactloos gewassen in een wasbox, maar krijg je natuurlijk niet alles mee af.
Ik kan het nog niet over mijn hart strijken om em al door de wasstraat te halen, vooral omdat de wagen ook veel hoogglans zwart heeft.

Ben in de rabbit hole beland van auto detailing, maar wil niet te overboord gaan en heb ook geen eigen oprit, dus zal of bij familie op de oprit moeten wassen en/of in de wasbox. Ik ga eens kijken hoelang ik het handwassen vol ga houden; heb er in ieder geval al de nodige centjes in een (starters)kit gestoken, dus alleen dat al is voor mij motivatie genoeg om het in ieder geval vaak genoeg te doen, dat ik dat geld 'eruit heb' :+. Om te starten heb ik ieder geval hetvolgende gehaald:

Emmers: 2x Meguiar's 20L emmers met deksels
Grit guard: 2x Aliexpress grit guard
Mitt: Monello Wash Mitt
Shampoo/prewash: Koch Chemie Gentle Snow Foam (GSF)
Velgen: Koch Chemie Magic Wheel Cleaner (MWC)
Ruiten: Koch Chemie Speed Glass Cleaner
APC: Koch Chemie Green Star (GS)
Interieur: Koch Chemie Polstar (PO)
Droogdoek: Monello Senza Acqua (70x80cm)
Velgenborstel: Carclean wheel brush

Eigenlijk wil ik nog ook nog een handfoamer, de IK Foam Pro 2+, heb namelijk al een Xiaomi portable compressor die er mooi op past.
En mogelijk ook nog een sealant, de Koch Chemie ProtectorWax (Pw). Maar ga eerst maar zonder proberen denk ik.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Yellowneck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:26:
Sinds ik eind per augustus een nieuwe (lease)wagen heb, heb ik deze nu een paar keer tussendoor contactloos gewassen in een wasbox, maar krijg je natuurlijk niet alles mee af.
Ik kan het nog niet over mijn hart strijken om em al door de wasstraat te halen, vooral omdat de wagen ook veel hoogglans zwart heeft.

Ben in de rabbit hole beland van auto detailing, maar wil niet te overboord gaan en heb ook geen eigen oprit, dus zal of bij familie op de oprit moeten wassen en/of in de wasbox. Ik ga eens kijken hoelang ik het handwassen vol ga houden; heb er in ieder geval al de nodige centjes in een (starters)kit gestoken, dus alleen dat al is voor mij motivatie genoeg om het in ieder geval vaak genoeg te doen, dat ik dat geld 'eruit heb' :+. Om te starten heb ik ieder geval hetvolgende gehaald:

Emmers: 2x Meguiar's 20L emmers met deksels
Grit guard: 2x Aliexpress grit guard
Mitt: Monello Wash Mitt
Shampoo/prewash: Koch Chemie Gentle Snow Foam (GSF)
Velgen: Koch Chemie Magic Wheel Cleaner (MWC)
Ruiten: Koch Chemie Speed Glass Cleaner
APC: Koch Chemie Green Star (GS)
Interieur: Koch Chemie Polstar (PO)
Droogdoek: Monello Senza Acqua (70x80cm)
Velgenborstel: Carclean wheel brush

Eigenlijk wil ik nog ook nog een handfoamer, de IK Foam Pro 2+, heb namelijk al een Xiaomi portable compressor die er mooi op past.
En mogelijk ook nog een sealant, de Koch Chemie ProtectorWax (Pw). Maar ga eerst maar zonder proberen denk ik.
Een extra laagje iets is wel aan te raden.

KC heeft ook wetgloss, dit spuit je op een natte auto en spuit je er vervolgens meteen met water weer af. Kost je amper tijd om aan te brengen.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Vuvuzela schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:10:
[...]

Een extra laagje iets is wel aan te raden.

KC heeft ook wetgloss, dit spuit je op een natte auto en spuit je er vervolgens meteen met water weer af. Kost je amper tijd om aan te brengen.
Ik zie het, maar is die Wettgloss in principe niet hetzelfde als de Koch Chemie ProtectorWax maar dan ready to use? Want die ProtectorWax verdun je 20 mL op 1 Liter water en spuit je er ook op en met water weer af.
Schrok eerst wel van de prijs van een fles ProctectorWax, maar je doet er dan ook best lang mee als t zo sterk verdund moet worden.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Knightwolf
@ gele nek, da's een flink lijstje voor een beginner. Het is ook duidelijk voor welk merk je gaat. Het is nieuw bij Carclean en ze zijn er volgens mij wel enthousiast over.

Ben wel met Vuvuzela eens dat een beschermlaagje ontbreekt terwijl die wel heel belangrijk is. Tenzei je elke volgende keer weer opnieuw zoveel moeite wil steken in schoonmaken :+

Aangezien je een nieuwe auto hebt zijn de velgen nog in top staat (neem aan dat het geen 2e handsje is bij een leasemaatschappij). Een velgenreiniger is dan waarschijnlijk niet (hard) nodig als je het een beetje bijhoudt. En zeker als je ook een beschermlaagje op de velgen doet is het gewoon met de auto-shampoo afvegen en klaar. Bij zowel m'n TransAm als Starlet heb ik jarenlang Poorboys Wheel Sealant gebruikt. Vanwege lichamelijke klachten en dus gebruiksgemak ben ik 2 jaar terug bij m'n Starlet overgegaan op Gyeon Cure en daar doe ik naast de lak ook gewoon de ramen, (ongespoten) plastic, rubbers en velgen mee. Remstof heeft bijna geen kans dus heb werkelijk nooit een velgenreiniger nodig. Maar nogmaals, da's alleen zo als je een fatsoenlijke beschermlaag hebt. En nee dat hoeft niet perse een (moeilijke en/of dure) keramische/Si02/graphene coating te zijn.

Dus 'ik ga eerst zonder proberen' zou ik heel gauw overslaan en het meteen goed doen :) kleine stap meer in je verder prima plan!

Wbt de handfoamer IK Foam Pro 2, ik weet even niet wat je bedoelt met een portable compressor die er op past? Het is een handpompfles.
De Foam Pro 2 is maar 1250ml, ik heb de Multi Pro 2 en die is 1500ml, gaat dus net ietsje meer in en verder zien ze er precies hetzelfde uit.

Heb mijn IK Multi Pro 2 overigens alleen meteen na ontvangst getest met water maar nooit gebruikt met schoonmaakmiddel op de auto, heb er achteraf geen fatsoenlijk doel voor. En elke keer spul in doen en weer leeggieten en omspoelen ivm zeer gering gebruik vind ik te omslachtig. Bij de wasbox kan ik niet foamen of gebruik ik gewoon het schuim uit de lans, en thuis heb ik een foamer voor mijn Karcher HD. Heb hem niet gekocht voor snowfoam maar andere middeltjes gaan uit een sprayflesje net zo makkelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher wilde ook van nilfisk maar m22. Eindeloos zoeken naar verloopjes, quick connects... past de short trigger gun dan wel... en eigenlijk een soepele slang die lang is, wat past er dan? ..... gedoe.

Ik heb heb anders opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://hogedruktechniek.nl/wp-content/uploads/2021/01/602020_Kranzle_K1152TST.jpg
*O*

Erbij:
Starlet 3 kort + d12 verstelbare nozzle
Schuiminjector 2 liter d12
Ufo terrasreiniger d12 met wielen.

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 04-09-2025 21:22 ]

Wise enough to play the fool

• elektriekert
teacher schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:10:
* teacher wilde ook van nilfisk maar m22. Eindeloos zoeken naar verloopjes, quick connects... past de short trigger gun dan wel... en eigenlijk een soepele slang die lang is, wat past er dan? ..... gedoe.

Ik heb heb anders opgelost:
[Afbeelding]
*O*

Erbij:
Starlet 3 kort + d12 verstelbare nozzle
Schuiminjector 2 liter d12
Ufo terrasreiniger d12 met wielen.
Wel net ff een andere prijsklasse :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Knightwolf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:48:
@ gele nek, da's een flink lijstje voor een beginner. Het is ook duidelijk voor welk merk je gaat. Het is nieuw bij Carclean en ze zijn er volgens mij wel enthousiast over.
Haha ja, heb het merk in het verleden al eens voorbij zien komen toen ik overwoog om mijn vorige wagen ook met de hand te wassen, maar dat was een occassion, dus uiteindelijk gewoon de wasstraat gegaan met dat ding :P

Zag dat Carclean het sinds kort ook in het assortiment heeft idd, maar heb alle Koch Chemie spullen in Duitsland besteld. Scheelt toch 30~40% op sommige producten.
Ben wel met Vuvuzela eens dat een beschermlaagje ontbreekt terwijl die wel heel belangrijk is. Tenzei je elke volgende keer weer opnieuw zoveel moeite wil steken in schoonmaken :+

Aangezien je een nieuwe auto hebt zijn de velgen nog in top staat (neem aan dat het geen 2e handsje is bij een leasemaatschappij). Een velgenreiniger is dan waarschijnlijk niet (hard) nodig als je het een beetje bijhoudt. En zeker als je ook een beschermlaagje op de velgen doet is het gewoon met de auto-shampoo afvegen en klaar. Bij zowel m'n TransAm als Starlet heb ik jarenlang Poorboys Wheel Sealant gebruikt. Vanwege lichamelijke klachten en dus gebruiksgemak ben ik 2 jaar terug bij m'n Starlet overgegaan op Gyeon Cure en daar doe ik naast de lak ook gewoon de ramen, (ongespoten) plastic, rubbers en velgen mee. Remstof heeft bijna geen kans dus heb werkelijk nooit een velgenreiniger nodig. Maar nogmaals, da's alleen zo als je een fatsoenlijke beschermlaag hebt. En nee dat hoeft niet perse een (moeilijke en/of dure) keramische/Si02/graphene coating te zijn.

Dus 'ik ga eerst zonder proberen' zou ik heel gauw overslaan en het meteen goed doen :) kleine stap meer in je verder prima plan!
Dank voor de uitgebreide reactie en de waardevolle inzichten. Ik ben bang dat je gelijk hebt en zal dan misschien toch een flesje Koch Chemie ProtectorWax erbij aanschaffen om m'n wasbeurten mee te eindigen. Die kan ik ook gebruiken als beschermlaagje voor de velgen.

Verder is het een nieuwe wagen inderdaad en nieuwe velgen. Was van plan om die eens in de 3 weken de wagen te wassen. In de winter misschien vaker als er pekel ligt. Is het dan ook niet verstandig om velgenreiniger te gebruiken? Of anders gezegd; kan het heel kwaad als ik de velgenreiniger gebruik als het niet perse nodig is. Was van plan om eigenlijk iedere wasbeurt te beginnen met de velgen en die ongeacht de vuilgraad gewoon in te spuiten met velgenreiniger :+ . (als ik het toch al heb)
Wbt de handfoamer IK Foam Pro 2, ik weet even niet wat je bedoelt met een portable compressor die er op past? Het is een handpompfles.
De IK Foam Pro 2+ (lees PLUS) is inderdaad een handpompfles, maar dan met een Schräder ventiel in de dop naast de handpomp. Je kan dus een externe compressor erop aansluiten om het op druk te krijgen of houden. Zag dat veel mensen dus een accu compressortje erop aansluiten en dan vastbinden aan met een elastiek of klitteband aan de fles. En laat ik nou net zo'n Xiaomi portable air compressor in een la hebben liggen :+ , meteen weer een use-case voor dat ding.
Je kan dan praktisch 'onbeperkt' doorspuiten, zonder tussendoor handmatig bij te hoeven pompen. Ideaal dus.
De Foam Pro 2 is maar 1250ml, ik heb de Multi Pro 2 en die is 1500ml, gaat dus net ietsje meer in en verder zien ze er precies hetzelfde uit.

Heb mijn IK Multi Pro 2 overigens alleen meteen na ontvangst getest met water maar nooit gebruikt met schoonmaakmiddel op de auto, heb er achteraf geen fatsoenlijk doel voor. En elke keer spul in doen en weer leeggieten en omspoelen ivm zeer gering gebruik vind ik te omslachtig. Bij de wasbox kan ik niet foamen of gebruik ik gewoon het schuim uit de lans, en thuis heb ik een foamer voor mijn Karcher HD. Heb hem niet gekocht voor snowfoam maar andere middeltjes gaan uit een sprayflesje net zo makkelijk.
Ik wil die IK Foam Pro 2+ dus vooral gebruiken voor Prefoam met de GSF shampoo (alhoewel de wasbox ook een schuimlans heeft, maar geen idee wat voor een spul daarin zit). En ik zou het dan ook gebruiken om de ProtectorWax aan te brengen, anders blijf ik knijpen met een sprayflesje.

Heb inmiddels ook een flesje Meguiars Endurance bandendressing besteld :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Yellowneck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:19:
[...]
Zag dat Carclean het sinds kort ook in het assortiment heeft idd, maar heb alle Koch Chemie spullen in Duitsland besteld. Scheelt toch 30~40% op sommige producten.
Linkje? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:22
Over een week of twee ga ik m'n rode Mazda 2 inruilen voor een zwarte Mazda 3. Dat is een demo en ongeveer een jaar oud. Ik ben benieuwd naar de staat van de lak (want dat heb ik door stofdruppels bij de proefrit niet goed kunnen beoordelen). Ik zit er nog sterk aan te denken om deze meteen te voorzien van een coating (Gyeon MOHS EVO), maar heb daar geen ervaring mee. Ik las in dit topic al dat je dat een tijd moet laten uitharden, dat het niet vochtig mag worden en dat je het dus beter binnen kunt doen. Die mogelijkheid heb ik dus niet en met een beetje pech hoort er ook nog een dagvullende voorbereiding aan vooraf. Dus misschien toch maar beter vragen aan een lokale detailer om het doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
LA-384 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:01:
Over een week of twee ga ik m'n rode Mazda 2 inruilen voor een zwarte Mazda 3. Dat is een demo en ongeveer een jaar oud. Ik ben benieuwd naar de staat van de lak (want dat heb ik door stofdruppels bij de proefrit niet goed kunnen beoordelen). Ik zit er nog sterk aan te denken om deze meteen te voorzien van een coating (Gyeon MOHS EVO), maar heb daar geen ervaring mee. Ik las in dit topic al dat je dat een tijd moet laten uitharden, dat het niet vochtig mag worden en dat je het dus beter binnen kunt doen. Die mogelijkheid heb ik dus niet en met een beetje pech hoort er ook nog een dagvullende voorbereiding aan vooraf. Dus misschien toch maar beter vragen aan een lokale detailer om het doen?
Oi, van rood naar zwart. Toevallig heb ik beide :+ maar je bent je er bewust van dat op zwart alles te zien is? Da's meer werk met bijhouden dan fellere en lichtere kleuren.

Klopt dat de keramische coating een grondige en nauwkeurige voorbereiding vergen, net als wanneer je in een spuitcabine de auto gaat natlak spuiten dat voorbereiding cruciaal is. Klopt ook dat de coating na aanbrengen 24 uur niet vochtig mag worden, dus ook geen nacht-condens. Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zou de waarschuwingen serieus nemen, zeker op een hele donkere/zwarte auto.

De voorbereiding bestaat na wassen vooral uit
- oude waxlagen er af, dit kun je makkelijkste doen door een wax/coating-stripper door je was-sopje te mengen
- kleien
- polijsten, lak moet zo glad mogelijk zijn
- heel grondig ontvetten (net als bij natlak spuiten)

En dan de coating zelf. De omstandigheden moeten goed zijn. Je kan het tegenwoordig wel zelf buiten doen, gelukkig zijn de coatings vooruit gegaan waardoor dat kan. Maar niet in de zon, liefst geen of heel weinig wind (stof en vuil komt zo aangewaaid), gemiddeld lekker temperatuurtje, en vooral geen kans op neerslag en condens. Kan per coating verschillen maar persoonlijk zou ik zeggen, 24 uur laten uitharden. Daarna mag je er pas mee gaan rijden, en eerste 1-2 weken niet wassen.

Coating is duur en bedoeld om jaren mee te gaan tegenwoordig, dus als je al flink geld steekt in zoiets, dan natuurlijk wel gelijk goed doen.

Of je daar dit jaar zelf nog de kans voor gaat krijgen nu het richting half september gaat, het zou kunnen maar het is knap gevaarlijk wbt nachtcondens. Laten doen is weer flink extra geld waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
De koplampen van onze Picanto (2017) beginnen wat slechter te worden. Er is nog geen vergeling te zien, maar de blanke lak begint op enkele plekken los te laten. Is er een manier om de koplampen te beschermen en erger te voorkomen zonder deze volledig te restaureren/schuren?

Het doel is dus niet het nastreven van perfectie, maar het behouden/beschermen van de huidige stand van zaken. Is regelmatig aanbrengen van een sealant, zoals Turtle Wax Seal & Shine, misschien al voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Knightwolf schreef op maandag 8 september 2025 @ 01:48:
[...]

*knip*

- oude waxlagen er af, dit kun je makkelijkste doen door een wax/coating-stripper door je was-sopje te mengen
- kleien

En dan de coating zelf. De omstandigheden moeten goed zijn. Je kan het tegenwoordig wel zelf buiten doen, gelukkig zijn de coatings vooruit gegaan waardoor dat kan. Maar niet in de zon, liefst geen of heel weinig wind (stof en vuil komt zo aangewaaid), gemiddeld lekker temperatuurtje, en vooral geen kans op neerslag en condens. Kan per coating verschillen maar persoonlijk zou ik zeggen, 24 uur laten uitharden. Daarna mag je er pas mee gaan rijden, en eerste 1-2 weken niet wassen.

Coating is duur en bedoeld om jaren mee te gaan tegenwoordig, dus als je al flink geld steekt in zoiets, dan natuurlijk wel gelijk goed doen.

Of je daar dit jaar zelf nog de kans voor gaat krijgen nu het richting half september gaat, het zou kunnen maar het is knap gevaarlijk wbt nachtcondens. Laten doen is weer flink extra geld waarschijnlijk...
een wax/coating stripper is niet echt nodig als je gaat polijsten, die coating polijst je er toch wel vanaf. Scheelt weer een stap + geld.

Als je geen mogelijkheid hebt van een verwarmde plek binnen kijk eens naar Gyeon CanCoat. Als je daar 2 lagen van aanbrengt gaat het ook 1.5-2 jaar mee en kan gewoon buiten aangebracht worden. in 12 uur kan er een regenbui overheen maar wat nachtcondens binnen die 12 uur is ook niet echt een issue mits het wel aantal uur heeft kunnen uitharden. op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 21:29

_Brad_

Wax fanaat

TNThomas schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:08:
De koplampen van onze Picanto (2017) beginnen wat slechter te worden. Er is nog geen vergeling te zien, maar de blanke lak begint op enkele plekken los te laten. Is er een manier om de koplampen te beschermen en erger te voorkomen zonder deze volledig te restaureren/schuren?

Het doel is dus niet het nastreven van perfectie, maar het behouden/beschermen van de huidige stand van zaken. Is regelmatig aanbrengen van een sealant, zoals Turtle Wax Seal & Shine, misschien al voldoende?
Je zal een UV beschermend product moeten gebruiken. Vaak wordt Gyeon Trim aanbevolen.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
Heb je geen parkeergarage in de buurt? Auto wassen, kleien, polijsten, preppen, naar de garage (of carpoort) en daar aanbrengen? Wat gehannes, maar gaat prima.

[ Voor 65% gewijzigd door Smotske op 08-09-2025 16:17 ]

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske

Wat voor producten heb je al in huis? Bijhouden kan ook prima met Gyeon CanCoat of andere Gyeon coating. Het mooiste is Gyeon Trim. Of Nanolex, Gtechniq of Soft99. Die laatste 2 zijn wat voordeliger omdat ze ook in kleinere verpakkingen zitten.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:21:
[...]

Wat voor producten heb je al in huis? Bijhouden kan ook prima met Gyeon CanCoat of andere Gyeon coating. Het mooiste is Gyeon Trim. Of Nanolex, Gtechniq of Soft99. Die laatste 2 zijn wat voordeliger omdat ze ook in kleinere verpakkingen zitten.
Ik heb (nog) niks van dit soort zaken. Ik gebruik op onze auto’s enkel Turtle Wax Seal & Shine om ze te beschermen, ook op de koplampen. Ik begrijp uit jouw reactie en die van @_Brad_, dat dit niet voldoende is, toch?

Als ik voor tientallen euro’s zoiets als Gyeon Trim moet kopen, dan overweeg ik toch maar om de koplampen te schuren en in de 2K blanke lak te zetten. Ben ik hetzelfde kwijt, wel iets meer werk, maar dan is het meteen blijvend verbeterd. In ieder geval bedankt voor de informatie! Ik ga het eens bespreken met mijn vriendin (het is haar auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:22
Oi, van rood naar zwart. Toevallig heb ik beide :+ maar je bent je er bewust van dat op zwart alles te zien is? Da's meer werk met bijhouden dan fellere en lichtere kleuren.
Ja, van de 3 auto's die ik in bezit heb gehad, waren er 2 zwart. Daarom hoop ik met een goede coating een poetsbeurt minder intensief te maken. Zwart is daarbij ook wel een kleur waarbij je extra waar voor je inspanning krijgt na een poetsbeurt, hoewel dat voor de rode nu ook wel geldt. :*)
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:16:
Heb je geen parkeergarage in de buurt? Auto wassen, kleien, polijsten, preppen, naar de garage (of carpoort) en daar aanbrengen? Wat gehannes, maar gaat prima.
Sowieso niet in de directe omgeving (7km verderop wel), tegen de tijd dat ik daar ben kan ik waarschijnlijk alweer gaan wassen :+
Klopt dat de keramische coating een grondige en nauwkeurige voorbereiding vergen, net als wanneer je in een spuitcabine de auto gaat natlak spuiten dat voorbereiding cruciaal is. Klopt ook dat de coating na aanbrengen 24 uur niet vochtig mag worden, dus ook geen nacht-condens. Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zou de waarschuwingen serieus nemen, zeker op een hele donkere/zwarte auto.

- kleien

Nou, dat motiveert al niet echt om er aan te beginnen. Het Nederlandse weer is al snel of vochtig, of warm/zonnig of beide en ik kan zoiets alleen in het weekend doen (2 dagen geluk hebben) of in de zomervakantie (heet of regen).
Greetoz schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:47:
een wax/coating stripper is niet echt nodig als je gaat polijsten, die coating polijst je er toch wel vanaf. Scheelt weer een stap + geld.

Als je geen mogelijkheid hebt van een verwarmde plek binnen kijk eens naar Gyeon CanCoat. Als je daar 2 lagen van aanbrengt gaat het ook 1.5-2 jaar mee en kan gewoon buiten aangebracht worden. in 12 uur kan er een regenbui overheen maar wat nachtcondens binnen die 12 uur is ook niet echt een issue mits het wel aantal uur heeft kunnen uitharden. op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.
Ik moet me sowieso nog inlezen in de diverse coatings, maar dacht dat juist MOHS geschikt was voor buiten. Die Prep is niet direct nodig toch? Ik heb al isopropylalcohol in huis, volgens mij is een 50% oplossing oid al vergelijkbaar qua ontvettende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
TNThomas schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:41:
[...]

Ik heb (nog) niks van dit soort zaken. Ik gebruik op onze auto’s enkel Turtle Wax Seal & Shine om ze te beschermen, ook op de koplampen. Ik begrijp uit jouw reactie en die van @_Brad_, dat dit niet voldoende is, toch?

Als ik voor tientallen euro’s zoiets als Gyeon Trim moet kopen, dan overweeg ik toch maar om de koplampen te schuren en in de 2K blanke lak te zetten. Ben ik hetzelfde kwijt, wel iets meer werk, maar dan is het meteen blijvend verbeterd. In ieder geval bedankt voor de informatie! Ik ga het eens bespreken met mijn vriendin (het is haar auto).
Hoe erg is het? Vaak kan je al wat verbeteren met een handpad en een polijstmiddel. Dan met https://www.carclean.com/...lastics-coat-kit-8ml.html de boel weer beschermen.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:35:
[...]

Hoe erg is het? Vaak kan je al wat verbeteren met een handpad en een polijstmiddel. Dan met https://www.carclean.com/...lastics-coat-kit-8ml.html de boel weer beschermen.
Het is zo minimaal dat het niet goed te fotograferen is. Echter zie je dat de blanke lak begint te bladderen op sommige plekken. Hierdoor vrees ik dat het vergelen nu snel zal gaan als ik geen nieuwe beschermlaag aanbreng.

Die Soft99 ziet er goed uit! Morgen eens beter naar kijken en waarschijnlijk meteen bestellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf

N.a.v. een filmpje van Carclean, en persoonlijke reacties daarop, heb ik begrepen dat deze koplamp coating van Meguiars beter is dan een gewone keramische coating, maar ook weer geen echte blanke lak is. Iets er tussenin.
Wellicht het overwegen waard, zeker voor die kosten.
https://www.carclean.com/...dlight-coating-120ml.html

Overigens, licht en nat opschuren met korrel 1000 of 2000 tot ze dof zijn is wel een goede voorbereiding, en maar heel weinig werk. Wel goed alles afplakken en het spul behandelen alsof het blanke lak is. Zou een jaar mee moeten gaan en is UV werend.
Greetoz schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:47:
[...]

op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.
Uh nee! Als je eenmaal gewassen hebt ist als eerste natuurlijk onzin om helemaal opnieuw te wassen. Volgende dag hooguit afnemen met een detailerspray, en daarna uiteraard iets als Prep voor de vereiste voorbereiding en ontvetten. Helemaal nat maken moet je ten tweede juist NIET doen, want de lak en ook alle randjes en kiertjes moeten 100% DROOG zijn als je gaat beginnen met die coating! En net na het wassen ga je die onmogelijk goed droog krijgen, zelfs met blower is dat erg lastig.
LA-384 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:59:

Ik moet me sowieso nog inlezen in de diverse coatings, maar dacht dat juist MOHS geschikt was voor buiten. Die Prep is niet direct nodig toch? Ik heb al isopropylalcohol in huis, volgens mij is een 50% oplossing oid al vergelijkbaar qua ontvettende werking.
Prep is wel nodig. Het is vergelijkbaar met alcohol maar niet hetzelfde. Heb begrepen dat Prep beter ontvet dan isopropyl alcohol (zelfs als je dat puur gebruikt). Prep is niet voor niks ontwikkeld als voorbereidingsstap specifiek voor die coatings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Knightwolf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:54:

[...]

Uh nee! Als je eenmaal gewassen hebt ist als eerste natuurlijk onzin om helemaal opnieuw te wassen. Volgende dag hooguit afnemen met een detailerspray, en daarna uiteraard iets als Prep voor de vereiste voorbereiding en ontvetten. Helemaal nat maken moet je ten tweede juist NIET doen, want de lak en ook alle randjes en kiertjes moeten 100% DROOG zijn als je gaat beginnen met die coating! En net na het wassen ga je die onmogelijk goed droog krijgen, zelfs met blower is dat erg lastig.

[...]

Prep is wel nodig. Het is vergelijkbaar met alcohol maar niet hetzelfde. Heb begrepen dat Prep beter ontvet dan isopropyl alcohol (zelfs als je dat puur gebruikt). Prep is niet voor niks ontwikkeld als voorbereidingsstap specifiek voor die coatings.
Tja hier valt helaas nogal veel uit de lucht, ik zou de auto met alles wat erop ligt na net een dag polijsten niet alleen met een doek en detailspray willen behandelen, heb zelf weinig last van water wat nog op de plekken komt waar de coating op gaat, maar je hebt wel gelijk dat stukken waar de coating op komt 100% droog moeten zijn :)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dit topic ook maar even volgen... Ik ben zo'n crimineel die de auto door de wasstraat (zo'n hele nieuwe) haalt. Mijn huidige auto heb ik nu vier jaar maar die ruil ik binnenkort in op een nieuwe.

Ik heb jaren terug al eens wat spullen gekocht voor de handwas. Twee emmers, washandschoenen, droogdoeken, wat middeltjes van Poorboys, Monello, etc. Ik wil dat weer gaan oppakken.

Mijn nieuwe wagen wordt over een ruime maand geleverd. Ik heb besloten om hem dan bij een detailer te brengen, die hem voor mij in de keramische coating zet. Ik heb gekozen voor alleen het lakwerk. De ruiten wil ik eventueel zelf nog doen en de wielen vind ik niet zo belangrijk. Het is een EV, die worden ook niet heel vies van remstof en dergelijke.

Binnenkort eens de schuur induiken en inventariseren. Ongetwijfeld is er in die vijf a zes jaar het nodige veranderd op dit gebied. :)

Eerste vraag, wat is jullie ervaring met foamen (voorwas) op basis van de reguliere waterdruk? Zo'n lans met Gardena aansluiting lijkt me wel handig voor de snelheid (versus de hogedrukreiniger pakken en aansluiten). Maar als het echt een kansloze missie is, dan begin ik er niet aan. Wij hebben wel een zeer sterke waterdruk op de kraan overigens, dat zou kunnen helpen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@JanHenk om je vast voor te zijn. Nee je wagenbak van de HK in de was zetten is helemaal niet raar. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
JanHenk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:48:
Dit topic ook maar even volgen... Ik ben zo'n crimineel die de auto door de wasstraat (zo'n hele nieuwe) haalt. Mijn huidige auto heb ik nu vier jaar maar die ruil ik binnenkort in op een nieuwe.

Ik heb jaren terug al eens wat spullen gekocht voor de handwas. Twee emmers, washandschoenen, droogdoeken, wat middeltjes van Poorboys, Monello, etc. Ik wil dat weer gaan oppakken.

Mijn nieuwe wagen wordt over een ruime maand geleverd. Ik heb besloten om hem dan bij een detailer te brengen, die hem voor mij in de keramische coating zet. Ik heb gekozen voor alleen het lakwerk. De ruiten wil ik eventueel zelf nog doen en de wielen vind ik niet zo belangrijk. Het is een EV, die worden ook niet heel vies van remstof en dergelijke.

Binnenkort eens de schuur induiken en inventariseren. Ongetwijfeld is er in die vijf a zes jaar het nodige veranderd op dit gebied. :)

Eerste vraag, wat is jullie ervaring met foamen (voorwas) op basis van de reguliere waterdruk? Zo'n lans met Gardena aansluiting lijkt me wel handig voor de snelheid (versus de hogedrukreiniger pakken en aansluiten). Maar als het echt een kansloze missie is, dan begin ik er niet aan. Wij hebben wel een zeer sterke waterdruk op de kraan overigens, dat zou kunnen helpen.
Is de ID.7 waardiger dan een wasstraat? :+

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:53:
@JanHenk om je vast voor te zijn. Nee je wagenbak van de HK in de was zetten is helemaal niet raar. :+
Haha. De HK is vrijwel uitsluitend bisonyl, dus volgens mij voegt dat niet heel veel toe. Maar jouw Aart Kok daarentegen :P
elektriekert schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:15:
[...]

Is de ID.7 waardiger dan een wasstraat? :+
Scherp :P Ik wilde destijds mijn huidige auto bij aflevering al in de keramische coating laten zetten, maar toch niet gedaan. En daar had ik al vrij snel spijt van. Na een maand was die lak al niet meer mooi. Zwarte auto, dus ook lastig.

Ik heb voorlopig geen ambitie om allerlei lakcorrecties te doen, kleien, polijsten, etc. Maar ik wil best wel (uitgebreid) met de hand wassen. Daarom dacht ik, mijn nieuwe wagen maar een keer netjes behandelen vanaf het begin :)

Overigens is die 'kras-straat' ook ontzettend duur geworden de afgelopen jaren. Van een euro of 8 tot meer dan het dubbele 8)7

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 03:12:
Laat ajb weten hoe dat gegaan is. Heb hier nog een set velgen van m'n TransAm liggen die gedaan moeten worden. Velgendokter is tot nu toe de goedkoopste die ik heb gecontacteerd in het hele land maar lees en hoor teveel negatieve ervaringen over hun.
Ik zou nog even een terugkoppeling doen...

Ik heb de velgen gisteren pas opgehaald. In Italië kreeg ik de mail dat de velgen klaar waren, maar het had geen haast. Voordat ze de velgen gingen poedercoaten nog door ze gebeld, want drie van de vier velgen waren niet geheel recht. Aangezien we voor het hele plaatje kwamen is het richten van de velgen voor weinig gedaan. De velgen zijn roadforce gebalanceerd en er zit bijzonder weinig balanceergewicht op. Voor mijn vader is de afwerking keurig. Mijn velgen gaan daar echter niet naartoe.

Ik heb vanmiddag de velgen even gewassen en de banden goed gereinigd als voorbereiding op het coaten. En zo op het oog... ben ik al acht puntjes tegengekomen waar ik zelf niet zo blij mee zou zijn. Je ziet ze bijna niet, maar 'what has been seen...' Ik kijk gewoon anders naar de velgen dan mijn vader. Ik zal morgen proberen het één en ander netjes te krijgen met een polijstrondje en daarna ontvetten en coaten.

Maar goed, voor zover dus.

• Knightwolf
Dank voor de terugkoppeling. Ik heb het hier op Tweakers nog nergens neergezet, maar de 'tijdelijke' velgen onder m'n TransAm wilde ik zelf met een kwast een ander kleurtje geven (was door de vorige eigenaar al gedaan namelijk so who cares). Maar dat liep anders, kreeg ze niet schoon en de lak bleek aan de achterkant in veel slechtere staat dan verwacht. Heb ze naar Velgendokter in Uden gebracht voor de goedkoopste optie ontlakken, stralen en 3-laags poedercoaten, zonder verdere bewerking. Met brengen schatte hij een week of 2, wat ik al lang vond, werkorder in de email gaf een datum die 3 weken zou betekenen, en uiteindelijk kon ik ze na 3,5 week ophalen. De kleur was precies zoals ik hoopte. Zag her en der wel een paar spikkels in de lak maar geen aandacht aan besteed want was toch maar mijn setje beun-velgen. Thuis echter bleek dat ze helemaal vol blaasjes zitten, voorkant her en der een paar op de rand, achterkant heel erg. Eigenlijk echt om te huilen. Duidelijk of niet goed ontgast, voorgewerkt of de oven te heet gehad of zo. Ze hanteren een 'keuringsnorm van 1,5 meter" maar op 2 meter is het ook nog te zien. Nee ik ga er niet mee terug want toch maar beun-velgen en nog steeds beter dan wat ik zelf had kunnen doen met de kwast.

Heb er inmiddels ook een heel flesje Gyeon RIM EVO op gezet, speciaal hier voor besteld, want het beste moment is nog voor het eerste gebruik natuurlijk.

De originele velgen van m'n TransAm die al bijna een jaar binnen liggen en op kleur van de auto gespoten moeten worden ga ik daar dus niet heen brengen... want die moeten wel perfect gedaan worden.

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:48:
Haha. De HK is vrijwel uitsluitend bisonyl, dus volgens mij voegt dat niet heel veel toe. Maar jouw Aart Kok daarentegen :P
Detailing beperkt zich helaas niet tot de lak. Rubbers en kunststof worden ook vuil afstotend gemaakt en beschermd. Bisonyl kan ook prima, heeft mijn neef ook gedaan met zijn rapido klapkar. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.