Nou inmiddels ben ik al ruim een week bezig en het resultaat mag er wezen. Het is wel iets meer geworden dan mijn initiële verzoek.
@
pjot1 bedankt voor je lijst, daar is wel niet veel meer van over.
Voordat ik begin wat er allemaal is gebeurd en wat ik heb aangeschaft geef ik al een voorproefje.
Ik had verwacht dat ik deze kras niet weg zou krijgen.
Ik heb zowel het interieur als exterieur gedaan. Voor het interieur heb ik de volgende producten allemaal gebruikt. Microvezel doekjes en emmers etc zal ik niet linken.
Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
Supernatural Leather Sealant - 500ml
Q² FabricCoat - 400ml
Q²M LeatherBrush
Natural Look Dressing - 473ml
Q²M FabricCleaner - 1000 ml
Q²M Glass - 1000ml
Matte Opaco Interior Cleaner - 500ml
Spazzola Doppio - Premium Brushes Horsehair & Nylon
Binnenkant eerst goed gestofzuigd i.c.m. met een brush om ook het vastzittende zand eruit te halen. Daarna al het stof zoals de matten en alles onder de matten schoongemaakt met FabricCleaner (ook de kofferbak). Daarna de matten in de FabricCoat gezet, niet alles wat daaronder zit. Toen begonnen met alle plastic onderdelen schoon te maken met Monello Matte Opaco Interior Cleaner, ook een kwastje daarvoor gebruikt en ook het stuur, daarna ook de stoelen gedaan met een leatherbrush en ook de Opaco Interior Cleaner. Vervolgens alle plastic onderdelen in de Natural look dressing gezet inclsief de deurrubbers. En de stoelen in een dubbele laag Supoernatural Leather Sealant. Ik weet het is nepleer maar toch helpt het. Als allerlaatste stap heb ik het glas gereinigd met Q²M Glass.
De frunk alles buiten de frunk schoongemaakt met de APC en het dak in de kofferbak ook. Dat spul is echt fantastisch op 1:15.
Uiteindelijke resultaat (inclusief in progress foto):
Vervolgens de buitenkant.
Onderdelen:
Sowieso 3 emmers, 1 voor de velgen en 2 voor de 2 emmer methode inclusief washboard.
Monello Lancia Foam Lance - Quick Release Type 3
Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
Raffini 4inch Pack- GRATIS 4" Polijstpad set
DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack
(bevat:
DAP EVO 8mm D/A (Dual Action) Polijstmachine - 1000 Watt
Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Raffini Mezzo Polish - 250ml
Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
En meerdere pads)
Raffino Doppio Forte & Fine Cutting and Finishing Hand Applicator
Insect Remover Gel - 750ml
Q²M Tire Applicator - Small
Dark Matter - 500ml
Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Dolce Verde klei - 250 gram
Perfetto Detailer Spray - 500ml
Q²M TireBrush
Rain-X - 200ml
Q²M Foam - 1000ml
Q²M Iron WheelCleaner - 1000 ml
Q²M Iron - 1000ml
Black Hole - 473ml
Q²M TireCleaner - 1000ml
Lavare shampoo - 500ml
Q²M Prep - 1000ml
Miskoop:
Eventueel de Wheel Iron Cleaner en de
Belgom Chrome- 250ml, voor de chromen lijst, maar die krijg ik niet netjes, maar gelukkig kan ik het wel voor de motor gebruiken.
Ook heb ik nog de
Insulator Speed Wax - 473ml, maar die wil ik gebruiken als extra tussenbescherming bij een wasbeurt.
Ik ben begonnen met de velgen. Eerst de TireCleaner en lopen borstelen. Daarna de Iron Wheel Cleaner, nog met een washmitt extra geactiveerd, lopen boenen en goed afspoelen(stinkt naar rotte eieren). Daarna begonnen met de insectenspray, even laten inwerken en daarna foamen. Even wachten en daarna afspoelen met de HD en daarna begonnen met de 2 emmer wasmethode en Monello Lavare Shampoo gebruikt en lopen soppen met een washmitt.
Na de wasbeurt weer de HD en daarna de iron gebruikt en even verspreiden met een washmitt en dat dan weer afspoelen. Toen begonnen met kleien met de detailerspray, dit was behoorlijk wat werk en de klei was ook goed vies.
Na het kleien heb ik de DAP gebruikt en ben ik gaan polijsten met de medium polish en pad. Ik wilde toch voorzichtig doen maar ook niet te dus meteen begonnen met medium polish, misschien de volgende keer toch de compound doen, maar voor nu heeft het al heel veel resultaat opgeleverd. Lopen polijsten met de Monello Rafinne Mezzo Polish en de medium Polish pad(Oranje). Hele ronde gepolijst en daarna nog een keer een hele ronde maar dan met de Monello Raffini Finale met finishing pad(rood). Je zag meteen dat de Finale ook de lak meteen voed, er kwam een mooie glans van af. Dat betekend dus 2 keer polishen. Na de Mezzo Polish wordt een Finale Polish aangeraden.
Na het polijsten de auto schoongemaakt met Microvezel doek en Geyoen prep.
Toen was het tijd voor de Glaze. Die even in laten werken en ook afvegen met een doek. Daarna tijd voor de Wax. En wouw wat een resultaat was dat, het glansde echt enorm. Helaas was het nu wel erg laat geworden en ben de volgende dag maar verder gegaan. Ik denk dat ik zo'n
6 tot 8 uur (maak er op de zaterdag maar 12 uur van) totaal nu bezig was. Ik had totaal geen ervaring en moest ook veel opzoeken en uitvogelen.
Dag later stond de auto er nog steeds prachtig bij. Toen was het tijd voor de Dark matter. Die heb ik zowel op de plastic onderdelen buiten gebruikt en 4x op de banden. Dat moest wat intrekken en ziet er nu ook prachtig uit. Vervolgens nog een paar dingen in de wax gezet met de hand en de binnenkant van de deuren zowel deur zelf als aan de andere kant van de deur. Had ik ook met de handwas schoongemaakt. Als laatste stap het glas. Daarvoor heb ik de GlassCleaner gebruikt die ik ook voor het interieur heb gebruikt en daarna even met de Geyon Prep voordat ik de RainX aan heb gebracht. Twee laagjes werd aangeraden las ik dus aanbrengen, 20 minuutjes wachten en daarna afnemen met een droge doek.
Het was een behoorlijke aanschaf, maar hier ga ik lang plezier van hebben en nu is het ook een kwestie van aanvullen van producten dus zal het ook niet meer zo duur zijn.
Foto's voor het resultaat:
Echt superblij mee, wat ik niet had verwacht is al die beschadigingen aan de voorkant, ik dacht altijd dat het vliegjes waren maar het is dus gewoon echt steenslag maar echt heel veel. Niet erg, maar nu weet ik het wel

. Ook ben ik van mijn kalkvlekken af, die waren echt heel hardnekkig.
Iedereen hartstikke bedankt en nu lekker bijhouden. Volgende maand maar een normale schoonmaak met eventueel de speed wax maar meer ook niet, en dat is ook niet nodig want dit blijft wel langer zitten dan het spul van de krasstraat dat na een week of minder al weg is.
De ultieme vraag. Heb ik het een beetje goed gedaan? Heb ik nog wat gemist?

Eerste keer voor de interieur en exterieur.
[
Voor 201% gewijzigd door
Daniel. op 13-07-2026 08:42
]