Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 23:47
DonJunior schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Mijn was routine is identiek.
Heb ook netjes twee emmers inclusief grid gard. Altijd van het dak af naar beneden werken en ik check tussendoor de washandschoen meerdere malen op achtergebleven vuiltjes. Spoel de auto ook altijd netjes na en doen hen af met een zachte handdoek zonder te drukken.
Sidenote: Op de vorige autos (ja meervoud) nooit last gehad van krasjes. Nu bij de i4 op de kofferbak al binnen een maand!
Ik heb Portimao Blauw overigens.
Gebruik je ook een goede prewash? Waar het om gaat is dat je de lak al zo schoon mogelijk hebt voordat je überhaupt met een washandschoen de lak raakt.

Blijf het een beetje gek vinden omdat ik dus juist zeer te spreken ben over de lakkwaliteit/hardheid.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:38
Als de auto in de zon staat was ik meestal niet, zelfs in het voor of najaar wordt het plaatwerk dan al vlot erg warm.
Ik vind de auto dan te snel drogen en ben dan de hele tijd panisch de auto aan het nat houden tot ik klaar ben en dat vind ik irritant om te doen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 19:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
B-Real schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:40:
Als de auto in de zon staat was ik meestal niet, zelfs in het voor of najaar wordt het plaatwerk dan al vlot erg warm.
Ik vind de auto dan te snel drogen en ben dan de hele tijd panisch de auto aan het nat houden tot ik klaar ben en dat vind ik irritant om te doen.
Dat ben ik normaal met je eens maar als ik later vandaag nog ga kleien en waxen dan maakt het wat minder uit hoe hij opdroogt.

Ergens wel fijn als dan de hangende druppels ook weg hebben kunnen drogen want niets zo irritant dan een druppel die ergens onder een profiel o.i.d. vandaan rolt als je aan het waxen bent.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OkiNi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 12:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tonE9nUVu-n7zVp_9P9NtlHIa6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5PSWwGtSwKSgfBCS2rg7WKK.jpg?f=fotoalbum_large

Auto is paar weken oud. Paar dagen terug door wasstraat geweest (discussie wasstraat/met hand wassen daargelaten) en ik zie nu deze vlek op de dakrail. Auto staat veelal in schaduw maar heeft door dit weer ook veel in de zon gestaan.

Wat zou dit kunnen zijn? Vlek door gebruikte middelen in wasstraat in combinatie met warmte?

En nog veel belangrijker hoe kan ik deze vlek er veilig en netjes uit halen?

Tips zijn welkom en dank vast!

• Gonadan

Gonadan

Is dit een vlek of zat er een coating op de rail die er vanaf komt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• OkiNi
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 12:53
Ik ga uit van een vlek, maar zeker weet ik niet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als die auto echt pas een paar weken oud is dan zou ik er even mee terug naar de dealer rijden om ze daar een nieuwe dakdrager / rail te laten monteren welke wél goed ontvet was voordat 'ie op kleur / blanke lak gezet ging worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 15:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 22:01
Trivola schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Dat is de kern volgens mij. Iets op petroleum basis (zoals kerosine in Gyeon Tire) onttrekt zoveel mogelijk vocht en olie, om goed te kunnen hechten (met verwarmen nog meer).

Echter, een beetje veiligheid en duurzaamheid opgeven voor wat betere looks kan weinig kwaad. De meeste banden gaan niet zo lang mee.

Korte test gedaan op deze minder schone wielpartij.

[Afbeelding]

Daarna schoongemaakt met Gyeon TireCleaner, tot het schuim wit werd. Duidelijk dat het beschermende ‘bruining’ er nog op zit. Dit zal de band, mits niet wekelijks gebruikt, weinig kwaad doen.

[Afbeelding]

Daarna twee lagen Gyeon Tire erop, toch knapper zo. Bewust geen velgen reiniger, foam en shampoo gebruikt op de wielen voor de ‘test’. De banden gaan er overigens over een half jaar toch uit, dus er kan weinig mis gaan. Op nieuwe banden zou ik toch eerder iets op waterbasis nemen.

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook Geyon tire en ik vind het vervelend dat je het na een keer gebruiken, eigenlijk moet blijven gebruiken. Misschien doe ik iets verkeerd, maar als je het een tijdje niet gebruikt worden je banden bruinachtig lillek. Op pilot sport 4's.

there's no tweak without the tweaker

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:20
virtualJac schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Ik heb zelf ook Geyon tire en ik vind het vervelend dat je het na een keer gebruiken, eigenlijk moet blijven gebruiken. Misschien doe ik iets verkeerd, maar als je het een tijdje niet gebruikt worden je banden bruinachtig lillek. Op pilot sport 4's.
Dat klopt en is het nadeel van op petroleum gebaseerde dressings, zie ook eerdere posts erover. Je zult het dan moeten blijven gebruiken, eigenlijk is het slecht voor de band op lange termijn (al is dit voor een banden inherent wat minder relevant).

Met op water gebaseerde dressing voorkom je dit, maar die zijn na twee keer wassen weg omdat ze niet het rubber uitdrogen en zo ver kunnen intrekken.

• kimberlie
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13-06 22:16
Goedenavond. Wij zijn super zuinig op onze auto's en wassen met goede spullen. 2 emmers afdrogen met droogdoeken. Kleien polijsten in de was zetten etc

Waar we alleen tegen aanlopen ondanks het altijd direct verwijderen van vogelpoep als we het zien. Geen water op de auto als hij warm is of nog in de zon staat etc.

Er brand toch altijd veel in. Nu hebben we weer zelfs na het wassen en polijsten nog resten van insecten bloed na een ritje over de dijk.

Wij vragen ons af hoe dat toch kan bij deze auto. Niemand haalt toch na een rit meteen alle insecten eraf als je in de avond thuis komt.

Het lijkt wel of de lak toch zo warm wordt dat dit soort dingen er toch in kunnen trekken.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:38
virtualJac schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Heel raar :? Gyeon Tire is juist gemaakt om dat te voorkomen. Ik hoef maar eens in de zoveel maanden Tire op m'n banden te doen en ze gaan nooit bruin zien. Maakt niet uit welke band.

Het is wel belangrijk dat je met bv Gyeon TireCleaner en een borstel het rubber eerst grondig in meerdere passes schoonmaakt. En door met elektrische verfbrander of gewoon in de volle zon te zetten het rubber goed warm maakt, dan trekt het beter in en krijg je aanzienlijk langere standtijd. Volgens mij blijft er geen enkele bandenressing langer werkzaam dan Gyeon Tire. Top spul!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 20:50

FlyEragon

Alien Monkeys

kimberlie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:48:
Goedenavond. Wij zijn super zuinig op onze auto's en wassen met goede spullen. 2 emmers afdrogen met droogdoeken. Kleien polijsten in de was zetten etc

Waar we alleen tegen aanlopen ondanks het altijd direct verwijderen van vogelpoep als we het zien. Geen water op de auto als hij warm is of nog in de zon staat etc.

Er brand toch altijd veel in. Nu hebben we weer zelfs na het wassen en polijsten nog resten van insecten bloed na een ritje over de dijk.

Wij vragen ons af hoe dat toch kan bij deze auto. Niemand haalt toch na een rit meteen alle insecten eraf als je in de avond thuis komt.

Het lijkt wel of de lak toch zo warm wordt dat dit soort dingen er toch in kunnen trekken.
Ik heb wel eens vogelpoepvlekken die ingebrand lijken te zijn weggekregen met heet water, niet kokend heet maar gewoon warm aan het hand zeg maar. Weet niet hoe het precies werkt maar had het ooit ergens gelezen en het werkte echt perfect. Wellicht poging waard? En misschien verdwijnt het ook vanzelf na een tijdje door de hitte ook, inderdaad veel mensen maken zich er totaal niet druk over en rijden 3 weken lang door met vogelpoep en ook dat gaat er op zeker moment af. Anders zouden alle auto's van 5 jaar of ouder echt heel belabberd in de lak moeten zitten.

• Knightwolf
Net als vogelpoep zo snel mogelijk verwijderen, geldt dat voor insecten eigenlijk ook. Het verschil is vogelpoep is meestal 1 of een paar vlekjes, en insecten is heel de voorkant van bumper, motorkap, vooraam en voorste dakrand. Da's niet even snel tussendoor gedaan en vereist bijna een complete wasbeurt. Maar insecten die inbranden kan wel degelijk, net als vogelpoep.

Om iets schoon te maken werkt heet water bijna altijd beter dan koud water.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 17:22
Iemand tips voor een goed middel om aluminium dakrails mooi (schoon) te houden? Kan gewoon met een metaalpolish dat geschikt is voor aluminium (volgens BMW zijn ze van aluminium)? En dan voorzichtig met een doekje aanbrengen, zonder de lak proberen te raken?

Foto van m'n auto met de dakrails: TheDeuce in "Het grote BMW-topic #14"

Mothers is niet meer beschikbaar via CarClean, maar nog wel bij Amazon zie ik.

• Knightwolf
Ze zullen best van aluminum zijn, maar weet je zeker dat het blank metaal is? Want blank alu zonder coating verweert vrij snel. En als er een coating op zit (kan me niet voorstellen) moet je denk ik geen metaalpolish gaan gebruiken.
Hier staan in ieder geval een aantal metaalpolishes en volgens mij zitten hier geen slechte producten bij
https://www.carclean.com/...n-herstellen/metaalpolish

• TheDeuce
Dank @Knightwolf. Ik ben er inmiddels achter dat het om geanodiseerde aluminium lijsten gaat. Ik heb even met CarClean gemaild en zij geven aan dat metalpolish soms kan helpen bij vlekjes maar dat het een gok is. Ze raden aan om ze gewoon te wassen met de rest van de auto en te beschermen met een spraywax, dus dat ga ik proberen.

• Gonadan

Gonadan

@TheDeuce wat heb je precies wat je schoon wilt maken maar je er niet af krijgt met gewoon wassen?
Zelf heb ik wel eens van die vlekkerigheid wat lijkt op watervlekken maar het niet echt is, bij mij ziet dat er weer helemaal top uit als je de rails gewoon in de was zet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:33
Heeft iemand ervaring met C&C auto shampoo van de Action? Ik verwacht ook geen top kwaliteit voor deze prijzen maar toch, goed is goed genoeg.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:32

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zijn er mensen in dit topic die microvezel-wasmiddel gebruiken? Zo ja, waar haal je dat? Ik zag het wel bij Carclean, maar vind die echt belachelijk hoog geprijsd.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• TheDeuce
Gonadan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:34:
@TheDeuce wat heb je precies wat je schoon wilt maken maar je er niet af krijgt met gewoon wassen?
Zelf heb ik wel eens van die vlekkerigheid wat lijkt op watervlekken maar het niet echt is, bij mij ziet dat er weer helemaal top uit als je de rails gewoon in de was zet. :P
Het gaat me inderdaad om deze vlekjes (zie foto's), die er al opzaten toen ik de auto kocht. Inmiddels de auto zelf één keer gewassen, in een wasbox. Helaas heb ik niet eenvoudig de mogelijkheid om de auto thuis te wassen. Met welk middel zet je de rails in de was? Ik heb met CarClean gemaild en zij raden deze spraywax aan: link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppd7rRFrOW3AEJ0LFkzDXu3jlik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niz80ezfZLZekq0vVni7vyo9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aFYBq6-Y5ZZnSyDDiHxuQvmZac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTQsT8gAxJAbXVCNBB38ZpXt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZPWs5yCQHvkJaHBiG2WFJwxn4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdhkdGmfYavphgN00V4NrRuA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed96a_3bRLoT9zjPOIbJB1TJzH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpuGllAUMFQVtUhsg5HtVLxD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwcY_kBPXPN2KY4HU9zcOOqgujw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeVaXq7N35HHIvSUw0stbREe.jpg?f=fotoalbum_tile

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb thuis veel makita 18V gereedschap.

Voor de gein heb ik een aliexpress 18V accu bladblazer en verfpistool gekocht.

Met de bladblazer kan ik vrij snel de auto 90% droog krijgen. Verfpistool gebruik ik om 1L Bilt Hamber Touch-Less te spuiten op de auto. Normaal ben ik toch wel meer dan 5 minuten kwijt met pompen en sprayen. Nu gaat het zoveel makkelijker.

Even snel een "wasje" tussendoor doen is nog leuker geworden.

• Gonadan

Gonadan

TheDeuce schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Het gaat me inderdaad om deze vlekjes (zie foto's), die er al opzaten toen ik de auto kocht. Inmiddels de auto zelf één keer gewassen, in een wasbox. Helaas heb ik niet eenvoudig de mogelijkheid om de auto thuis te wassen. Met welk middel zet je de rails in de was? Ik heb met CarClean gemaild en zij raden deze spraywax aan: link.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik zelf Collinite 915, dat is mijn standaard was. Maar ik denk dat het weinig uit maakt welk merk je hebt, hooguit is vloeibare was anders en snel weg.

Of helpt is proberen maar bij mij maskeert het een hoop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Steeffoon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:09:
Zijn er mensen in dit topic die microvezel-wasmiddel gebruiken? Zo ja, waar haal je dat? Ik zag het wel bij Carclean, maar vind die echt belachelijk hoog geprijsd.
Ik gebruik het, en heb zo het vermoeden dat de meesten in dit topic dat wel hebben? Zo duur is het niet. Ik heb meer dan 10 jaar met een Gallon-fles gedaan. Nu heb ik een nieuwe, ander merk van 1 liter, extreem concentraat, zal ook lang mee gaan. Gewone huishoudwasmiddelen zijn ook niet goedkoop?
banaliteit schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:57:
Voor de gein heb ik een aliexpress 18V accu bladblazer en verfpistool gekocht.
Eerst dacht ik ff, huh verfpistool?

Maar toen
Met de bladblazer kan ik vrij snel de auto 90% droog krijgen. Verfpistool gebruik ik om 1L Bilt Hamber Touch-Less te spuiten op de auto. Normaal ben ik toch wel meer dan 5 minuten kwijt met pompen en sprayen. Nu gaat het zoveel makkelijker.
Hoe kom je er op :D jij krijgt van mij de creativiteits-AWARD! :D _/-\o_
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.