FlyEragon schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:11:
Er staan best uitgebreide wasmethodes in dit topic, met tal val dure spullen en apparatuur, en dan kom ik tegen dat mensen met slechts 2 schmitts wassen... Daar kan ik echt niet bij. Gebruik steeds 1 schone per deel van de auto en dan heb je nooit te maken met gritt guards etc. Want dat gaat echt niet helpen tegen fijn zand en rommel dat blijft hangen. En het kost ook nog eens geen drol, je hebt er max 10 nodig per wasbeurt en daarna kunnen ze meteen in de was..
Ik gebruik er 3: voor de lak, onderzijde bumpers/dorpels en eentje voor de velgen. Dat is zeker niet te weinig.
Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk.
Je kan 30 mitts gebruiken maar als er nog zand op je auto zit ga je die onheroeppelijk over de lak wrijven, ook als je per paneel een nieuwe pakt.
Als je met een goede prewash (zoals Bilt hamber Touch less) voorbehandelt en dan secuur afspuit met een HD, is alleen maar een hele lichte traffic film en is het risico zand oid nihil. Ik gebruik daarnaast een spierwitte mitt. En na de wasbeurt is die mitt nog steeds spierwit. Ik was deze zelden, eens per paar maanden
En een goede bescherming (coating of in ieder geval wax) is natuurlijk een voorwaarde. Vuil hecht dan minder en is al grotendeels weg voor je aan de handwas begint.
Dure spullen? Ook hier is het maar hoe je er tegenaan kijkt. Door de wasstraat kost 15 piek per keer en houd je nog een auto aan over die niet schoon is en na een tijd vol zit met waskrassen. En voor de prijs van 10 goede wasmitts kan je andere veel nuttigere spullen kopen…
[
Voor 19% gewijzigd door
pieter81! op 15-06-2026 20:21
]