Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:15
verstappen33 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
Auto weer terug 🤩

Echt super resultaat behaald en spiegelglad.
Geen swirl meer te bekennen.

Zoals gemeld met de dealer ook alles netjes opgelost, dus nu kan het genieten echt beginnen.

Volgende week nog 1x terug naar de detailer voor een eerste wasbeurt, die doen hun als service voor mij en krijg ik extra uitleg en een heel waspakket hoe ik het zelf moet onderhouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik schrok me kapot!
Ik las: “Volgende week nog een keer terug naar de dealer voor een wasbeurt”

Bleek er toch: “detailer” te staan :D

Die laatste foto haha

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-05 14:30
elektriekert schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:40:
[...]

Ik schrok me kapot!
Ik las: “Volgende week nog een keer terug naar de dealer voor een wasbeurt”

Bleek er toch: “detailer” te staan :D

Die laatste foto haha
Ja, de dealer mag hem niet meer poetsen :+
De coating moet nu eerst minimaal een weekje uitharden voor die echt gewassen mag worden.
Vanmorgen lag er allemaal al weer stuifmeel over de auto... Maarja dat voorkom je helaas niet in deze tijd van het jaar.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:24
verstappen33 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:50:
[...]

Ja, de dealer mag hem niet meer poetsen :+
De coating moet nu eerst minimaal een weekje uitharden voor die echt gewassen mag worden.
Vanmorgen lag er allemaal al weer stuifmeel over de auto... Maarja dat voorkom je helaas niet in deze tijd van het jaar.
Stuifmeel... you wish.. dat is gewoon sahara zand :D

• verstappen33
BasvanS schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:43:
[...]

Het is groen en geel, lijkt van de bomen af te komen, maar zal zeker ook wat zand tussen zitten..
Maarja, ik laat het komende dagen wel even zitten tot de coating goed gehard is.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:43:
Saharastof :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Poahhhh... niks mis met een glimmende zwarte auto !

Wise enough to play the fool

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik kon even geen AVA eigen topic vinden, maar ik heb plotseling dat de reguliere sproeikop van AVA niet meer op de gun wil :? Alle andere stukken wel, ook de lans, en dan de reguliere sproeikop ook gewoon aan de lans 8)7
Ik zit echt met vraagtekens boven mijn hoofd :?
Iemand dit al eerder meegemaakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:01:
Ik kon even geen AVA eigen topic vinden, maar ik heb plotseling dat de reguliere sproeikop van AVA niet meer op de gun wil :? Alle andere stukken wel, ook de lans, en dan de reguliere sproeikop ook gewoon aan de lans 8)7
Ik zit echt met vraagtekens boven mijn hoofd :?
Iemand dit al eerder meegemaakt?
heb je het slotje er niet per ongeluk op zitten?
klikt hij er wel in maar komt hij er meteen weer uit?
of wil die er gewoon niet in?
gele schuif op de zijkant (vlak naast ingang niet te missen) omhoog of omlaag duwen?

• paQ
  • Nu online

paQ

ApC_IcE schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:38:
[...]

heb je het slotje er niet per ongeluk op zitten?
klikt hij er wel in maar komt hij er meteen weer uit?
of wil die er gewoon niet in?
gele schuif op de zijkant (vlak naast ingang niet te missen) omhoog of omlaag duwen?
het gaat op het sproeikopje he...
Ik begin nu enorm aan mezelf te twijfelen of die er ooit wel op heeft gekund :D

Hij heeft een extra ring ook waardoor hij wel op de lans past maar niet op de gun schijnbaar.
Maar ik ben haast zeker dat ik de voorgaande jaren nog wel eens wisselde tussen de sproeikoppen...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ApC_IcE

ApC_IcE

paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:04:
[...]

het gaat op het sproeikopje he...
Ik begin nu enorm aan mezelf te twijfelen of die er ooit wel op heeft gekund :D

Hij heeft een extra ring ook waardoor hij wel op de lans past maar niet op de gun schijnbaar.
Maar ik ben haast zeker dat ik de voorgaande jaren nog wel eens wisselde tussen de sproeikoppen...?
Die past alleen op de lans inderdaad.
bij mij past ie ook niet op de gun

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat voor sproeikopje hebben we het over? Ik heb ook een Ava hogedrukreiniger maar ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben, om eerlijk te zijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• ApC_IcE

ApC_IcE

JanHenk schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:08:
Wat voor sproeikopje hebben we het over? Ik heb ook een Ava hogedrukreiniger maar ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben, om eerlijk te zijn.
Je hebt bij de ava (geen idee of dit voor allen geld) een lans en daar passen 2 kleine sproeikoppen op. Maar je hebt ook een korte “pistool” en daar past maar 1 van die kopjes op. Volgens mij heeft dat te maken dat 1 van die koppen anders te krachtig is voor dichtbij

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
[...]

Je hebt bij de ava (geen idee of dit voor allen geld) een lans en daar passen 2 kleine sproeikoppen op. Maar je hebt ook een korte “pistool” en daar past maar 1 van die kopjes op. Volgens mij heeft dat te maken dat 1 van die koppen anders te krachtig is voor dichtbij
Ik heb inderdaad een 'vario-sproeikop' die je kan instellen tussen brede of smallere straal. Die gebruik ik vaak, ook rechtstreeks op het pistool. Een andere die ik heb is een vuilfrees. Die gebruik ik nooit voor autowassen, maar die bedoel je dan neem ik aan?

Eigenlijk geen idee of die rechtstreeks op het pistool past, nog nooit gedaan :+ Zal het vanavond eens proberen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• ApC_IcE

ApC_IcE

JanHenk schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb inderdaad een 'vario-sproeikop' die je kan instellen tussen brede of smallere straal. Die gebruik ik vaak, ook rechtstreeks op het pistool. Een andere die ik heb is een vuilfrees. Die gebruik ik nooit voor autowassen, maar die bedoel je dan neem ik aan?

Eigenlijk geen idee of die rechtstreeks op het pistool past, nog nooit gedaan :+ Zal het vanavond eens proberen.
Die past dus niet.

Genoeg offtopic :)

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:03
Iemand die mij een tip kan geven.
Ik wil mijn bekleding en vloer van de auto goed reinigen .
Hoe kan ik dit het beste doen en welke extractor of stofzuiger/nat/droog kan ik daar het beste voor aanschaffen.

Of is er iemand die dit in de buurt van Oldenzaal toevallig doet?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Iphone 17 pro:Synology DS220+

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
sten123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:44:
Iemand die mij een tip kan geven.
Ik wil mijn bekleding en vloer van de auto goed reinigen .
Hoe kan ik dit het beste doen en welke extractor of stofzuiger/nat/droog kan ik daar het beste voor aanschaffen.

Of is er iemand die dit in de buurt van Oldenzaal toevallig doet?
Pas wel op met stomen van stof waar lijm in is verwerkt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:34
Iemand hier wel eens zelf een PPF aangebracht?

https://www.ppf-kits.eu/p...l8FMhhzvSlnRoCut8QAvD_BwE

Ik heb mijn motor (Zero FXE) zelf gewrapped (vanaf een rol, geen pre cut) en was erg interessant om te doen, wel tricky omdat een motor veel kleiner is en veel meer hoekjes etc heeft dan een auto.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:12
Card Nox schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:23:

Ik heb mijn motor (Zero FXE) zelf gewrapped (vanaf een rol, geen pre cut) en was erg interessant om te doen, wel tricky omdat een motor veel kleiner is en veel meer hoekjes etc heeft dan een auto.
Hier twijfel ik ook al tijdje over . Alleen moet je PPF en echt in een stofvrije omgeving aanbrengen. Ik heb helaas geen plek binnen

https://printcraft3d.nl

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:15
Ik weet dat @Dark Angel z'n Corvette zelf gewrapped heeft. Wrap is feitelijk hetzelfde als een PPF maar dan niet transparant.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:06

Ik heb voor mijn tesla ook zo'n gesneden setje ppf gekocht en zelf aangebracht. De voorbumper kreeg ik met geen mogelijkheid goed. Het was echt een heel getrek en gefrot plastic leek veelste klein. Deze heb ik er een aantal weken later weer afgehaald. De motor kap ging beter maar is ook niet perfect gelukt deze zit er nog op. En aan de zij kanten onder de deuren heb ik een strook aangebracht dat ging opzich wel aardig recht toe recht aan die zit er wel netjes op. Op de filmpjes lijkt het makelijk en ik beun het meestal zelf wel recht maar dit viel me echt tegen.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Zoals gezegd is het net als wrappen. Ik heb geprobeerd om het pootje van de buitenspiegel te wrappen. (Tesla, het chromen deel) Ik heb 1m² folie gehaald, 1m² gebruikt en toen naar een professional gegaan. Eerlijk is eerlijk, een keukenkastje zal me echt wel lukken maar alle hoekjes, welvingen en dergelijke op een auto is erg lastig om netjes te krijgen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 12:08

Dark Angel

Corvette LS Power

Knightwolf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 04:55:
Ik weet dat @Dark Angel z'n Corvette zelf gewrapped heeft. Wrap is feitelijk hetzelfde als een PPF maar dan niet transparant.
Ik heb PPF ook geprobeerd maar was wel eens stuk minder vergevend dat wrapfolie je moet echt meer insnijden dan dat je met de rek in de foli kan spelen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:38
Bigboi heeft vrij recent de D-IonizR Go uitgebracht.

Zou moeten fitleren tot 0ppm en daarmee niet te vergelijken met de Ferm waterontharder, die in de praktijk weinig doet.

Iemand ervaring met dit apparaat, of soortgelijk? Er is in dit topic al het nodige geschreven als ik erop zoek, maar kom over detailing specifieke ontharders weinig tegen.

Zou mij vooral gaan om het (natuurlijk) voorkomen van waterspots, en bij voorkeur zou ik drogen helemaal overslaan - is immers toch de stap die relatief veel kans geeft op swirls...

Stevig aan de prijs, maar lijkt mij wel heel veel toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 29-04-2026 15:54 ]

• Greetoz
pieter81! schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:45:
Bigboi heeft vrij recent de D-IonizR Go uitgebracht.

Zou moeten fitleren tot 0ppm en daarmee niet te vergelijken met de Ferm waterontharder, die in de praktijk weinig doet.

Iemand ervaring met dit apparaat, of soortgelijk? Er is in dit topic al het nodige geschreven als ik erop zoek, maar kom over detailing specifieke ontharders weinig tegen.

Zou mij vooral gaan om het (natuurlijk) voorkomen van waterspots, en bij voorkeur zou ik drogen helemaal overslaan - is immers toch de stap die relatief veel kans geeft op swirls...

Stevig aan de prijs, maar lijkt mij wel heel veel toevoegen.
Ik heb een waterontharder in huis, deze haalt natuurlijk enkel de kalk eruit, er zitten nog veel meer mineralen in water. BigBoi heeft sowieso zeer mooi spul, maar voor thuis vind ik het toch wat aan de prijs...

[ Voor 15% gewijzigd door Greetoz op 30-04-2026 09:34 ]

• Greetoz
Iemand die hier een wolfbox mf100 heeft en een gratis 3d geprinte opbergdoos wil? Ik heb hem tegenwoordig in een lade liggen dus deze is over (enkel de doos dus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rByjnTqYc6D4CekH_cmhcFHbQ0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUjMsR2p6oldDXxIuiR19M68.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ_pA2bgON7NZf1XHaVJhO7byLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTn5goveRB5hcq7hQDsDYSbW.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Greetoz op 30-04-2026 09:34 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:15

• Greetoz
elektriekert schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:18:
[...]

Blaast ie de klinkers uit de grond? :9
Werkt echt prima voor de kleine kiertjes maar de doos is nu over en zonde om weg te gooien 😉

• Knightwolf
Greetoz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:11:
Iemand die hier een wolfbox mf100 heeft en een gratis 3d geprinte opbergdoos wil? Ik heb hem tegenwoordig in een lade liggen dus deze is over (enkel de doos dus)
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ontzettend mooi gemaakt!

Ik heb de mijne gewoon in de pouch op m'n bureau liggen met alleen dit opzetstukje, de rest van de onderdelen gebruik ik in de praktijk toch niet. Deze geeft de beste luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8Vme0a1e50APDDbRsiANIChR.jpg

• verstappen33
Vraagje over foams.

Ik heb sindskort een Ava Master P60 met een foam opzet stuk..
Verder geen ervaring met foamen, maar ik zie bijvoorbeeld bij CarClean diverse foams van zuur tot alkalisch..

Mijn auto staat in een glascoating, moet ik dan nog rekening houden met de zuurgraad? Of juist alleen voor PH neutraal kiezen??
Gaat om normaal waasen/onderhoud wat ik wil uitvoeren.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 07:55
verstappen33 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:27:
Vraagje over foams.

Ik heb sindskort een Ava Master P60 met een foam opzet stuk..
Verder geen ervaring met foamen, maar ik zie bijvoorbeeld bij CarClean diverse foams van zuur tot alkalisch..

Mijn auto staat in een glascoating, moet ik dan nog rekening houden met de zuurgraad? Of juist alleen voor PH neutraal kiezen??
Gaat om normaal waasen/onderhoud wat ik wil uitvoeren.
Zou dat aan je detailer vragen. Bij veel coatings zit ook een onderhoudsprogramma om tussentijds je coating te onderhouden. De ene coating kan namelijk veel beter tegen zuren (vogelpoep) dan andere.
Daarnaast wil je vaak een combinatie van beide gebruiken. Vervuilingen reageren namelijk allemaal anders, sommige moet je met zuur weghalen andere met alkalische foam.
De hele truc is om alle vervuiling niet eraf te wrijven maar om deze op te lossen en dan eraf te spoelen of te vegen. Daarom bijv. ook niet rondjes draaien met je washmitt maar netjes van links naar rechts in rechte banen. Nog beter is om meerdere microvezeldoeken in een emmer met sop te doen en dan elke doek maar 1x gebruiken (dubbel vouwen, dan kan je 8 stukken gebruiken) en dan nieuwe doek gebruiken. Met een paar kan je heel je auto doen. Dan doeken netjes wassen in de wasmachine. Zo ga je nooit met een vuile doek over je auto heen.

Wellicht ken je dit kanaal al, maar hij legt het allemaal super goed uit:
https://www.youtube.com/@AMMO-NYC

YouTube: STOP Scratching Your Car! Detail Your Car with 3 Simple Steps Ferrari 12Cilindri

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 30-04-2026 13:45 ]

• Greetoz
Knightwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:37:
[...]

Ik heb de mijne gewoon in de pouch op m'n bureau liggen met alleen dit opzetstukje, de rest van de onderdelen gebruik ik in de praktijk toch niet. Deze geeft de beste luchtstroom.

[Afbeelding]
Gratis tegen verzendkosten als je wil ;-)

• trisje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 15:11
Heb zelf een coating er op gezet, 1 laag plus Cure. wat eigenlijk voor de eerste dagen the Mohs coating beschermt.
Het is een dag werk, als je moet polijsten heb je twee dagen nodig. snap je gelijk ook waarom men minstens 1000 euro betaald als men het laad doen, al is een dag werk voor 1200 euro ook best wel veel. De auto is vrij nieuw dus ik heb niet gepolijst.
alles buiten gedaan, wist dat het de komende dagen droog was en niet hard waaide, graadje of 19. niet in de zon
eerst auto afgespoeld, heb geen hoge druk spuit maar was de week er voor al gewassen in een zelf was straat.
dan wassen.
afspoelen
drogen
Iron remover over de hele auto met een doek insmeren. dan afspoelen en wassen met water. eigenlijk zou je ook teer remover moeten gebruiker.
Auto weer wassen.
Kleien met een kleidoek is gewoon handiger dan echte klei en dan veel clay lube gebruiken.
Auto weer helemaal afspoelen.
Drogen met doek.
hele auto ontvetten met Prep.
Dan is ie klaar voor de Coating.
Mohs flashed heel snel, sommige zeggen 20- 30 sec. Maar ik had echt het idee dat het al na 10 seconden met een doek er over heen moest. Ik kon nauwelijks een halve deur doen in een keer.
De volgende dag nog een laagje cure er over heen gedaan. dat is vrij makkelijk met een doek er op te smeren.
De cure beschermt de coating eigenlijk de eerste paar weken.
belangrijk is natuurlijk dat het droog blijft de komende 24 uur liefst 48 en niet te hard waait.
en s nachts niet te koud en vochtig wordt (condens).

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Knightwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat jullie ervoor betaalt hebben? Zelf heb ik deze voor circa 35 euro en ben er uiterst tevreden over voor zo'n bedrag. Batterij gaat lang mee en blaas alle naden en randen goed droog.

• Knightwolf
Ik bestel niks op Ali en vergelijkbare shops. Komt liefst gewoon uit NL maar hoeft niet perse. Bij Amazon bv bestel ik soms wel wat maar moet uitkijken met de verkopers, zitten ook onbetrouwbare chinezen bij.
Heb mijn Wolfbox gewoon bij Carclean besteld. Er was op dat moment een kortingscode actief die ik bij toeval ergens tegen kwam dus dat was nog net mooi 10% meegenomen. Ja deze bij Carclean is wel duur maar als hun iets verkopen weet ik dat het gewoon goed is en da's het belangrijkste.

De Wolfbox gebruik ik overigens nauwelijks voor de auto, daar heb ik namelijk een Makita DUB184RT voor en daar de nozzle van afgezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du99jwakzFa8sDy0oQFOUNp9hqI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5RFSN5WKHZ1o5NmMwwITKEN.jpg?f=fotoalbum_small

De Wolfbox gebruik ik meer op m'n kamer voor PC-doeleinden.
Als ik hem voor de auto gebruik is het niet na het wassen maar tussendoor als het geregend heeft en ik moet weg, en de auto staat vol beading. Dan blaas ik even langs de deuropening zodat ik al dat water niet over me heen krijg, en in de spiegels omdat dat makkelijker is dan met een ramentrekker.

• Greetoz
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:43:
[...]

Mag ik vragen wat jullie ervoor betaalt hebben? Zelf heb ik deze voor circa 35 euro en ben er uiterst tevreden over voor zo'n bedrag. Batterij gaat lang mee en blaas alle naden en randen goed droog.
Ik heb er op AliExpress 59 euro voor betaald, destijds was hij bij carclean 89 euro.. Die bestellen hem ook gewoon in bulk uit china. Ik bestel veel bij CarClean en ga niet voor 2 euro minder ergens anders heen maar 30 euro voor hetzelfde product was mij te gortig. Mijn Wolfbox was trouwens gewoon uit Duitsland verstuurd en 3 dagen na bestelling lag hij op de mat.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb er op AliExpress 59 euro voor betaald, destijds was hij bij carclean 89 euro.. Die bestellen hem ook gewoon in bulk uit china. Ik bestel veel bij CarClean en ga niet voor 2 euro minder ergens anders heen maar 30 euro voor hetzelfde product was mij te gortig. Mijn Wolfbox was trouwens gewoon uit Duitsland verstuurd en 3 dagen na bestelling lag hij op de mat.
Bedankt, dat was precies wat ik vermoede. Ook mijn reden geweest om toentertijd gewoon op Ali te bestellen.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:28
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb een paar randjes waar altijd water uit blijft lekken, maar vond zo’n ding nog niet echt nodig. Hij was nu maar €22,- dus toch besteld :)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb een nieuwe oprit laten aanleggen, in hoeverre moet ik oppassen met producten die vlekken kunnen geven? Op de oude betonstenen heb ik nooit vlekken gezien/gekregen.

The best is yet to come

• Knightwolf
PH-neutrale zullen niet snel problemen geven, dan moet je meer aan zuur denken. Ligt er natuurlijk verder ook erg aan wat voor soort stenen je nu hebt?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen is voordat je gaat wassen je oprit nat maken, zodat evt agressieve stoffen (alkalisch, zuren, zouten) verdund worden. Goed naspoelen, klaar. Of heb je poreuze natuursteen?

Wise enough to play the fool

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:02:
Wat je kan doen is voordat je gaat wassen je oprit nat maken, zodat evt agressieve stoffen (alkalisch, zuren, zouten) verdund worden. Goed naspoelen, klaar. Of heb je poreuze natuursteen?
Nee, moet in principe kunnen. Maar ik heb net een lange haspel gekocht zodat ik voor de oprit op straat kan poetsen, en vervolgens het waxen etc gewoon op de oprit kan doen.

The best is yet to come

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
Hoe krijg ik mijn zwarte (plastic) kappen weer zwart van mijn motor? Door te lang onder de zon (denk ik) zijn ze lichtgrijs geworden. Ik heb geen apparatuur. Dus het liefst wat met de hand kan. Ik wil ook niet met een verfbrander aan de gang gaan.

Als ik snel even zoek, kom ik bijvoorbeeld dit tegen.

[ Voor 34% gewijzigd door c-nan op 04-05-2026 09:35 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Wok
  • Laatst online: 08:41

Wok

Dakloos...

@c-nan Ik neem aan dat het gaat om ongelakt (zwart) kunststof/plastic? Dan heb je het over een poreus materiaal dat opnieuw gevoed zal moet worden met een zogenaamde kunstof- en/of rubberdressing. De keuze is reuze ;)

Wel even goed opletten voor welke toepassingen ze precies geschikt zijn. Sommige kunnen zowel op rubber (bijv. banden) als plastics worden toegepast, andere hebben weer toegevoegde pigmenten voor een diep zwart resultaat (wat je bijvoorbeeld niet wilt als de kappen bijvoorbeeld origineel donkergrijs zijn).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
Wok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:48:
@c-nan Ik neem aan dat het gaat om ongelakt (zwart) kunststof/plastic? Dan heb je het over een poreus materiaal dat opnieuw gevoed zal moet worden met een zogenaamde kunstof- en/of rubberdressing. De keuze is reuze ;)

Wel even goed opletten voor welke toepassingen ze precies geschikt zijn. Sommige kunnen zowel op rubber (bijv. banden) als plastics worden toegepast, andere hebben weer toegevoegde pigmenten voor een diep zwart resultaat (wat je bijvoorbeeld niet wilt als de kappen bijvoorbeeld origineel donkergrijs zijn).
Ik ben vandaag naar Carclean gereden, spul van Gyeon gekocht en de handkappen gedaan, before en after:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4PpoNRJ0RKhaQs1ZyyTiTj-20I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sLDRMrwAFnbhlbSYKjWVdtOa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yWrxYFexeHIjH9T4qP2bhxlg6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/reqjIJfzX9UdklWFw2Qb9s2T.png?f=fotoalbum_large

Kan vast wel beter :) ben benieuwd hoelang het goed blijft.

EU DNS: 86.54.11.100

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07:52
Aardige uitleg waarom sterke bandenreinigers en bandencoatings, eigenlijk heel slecht zijn voor banden op lange termijn. Beter afblijven of iets op waterbasis gebruiken.
Ik merkte al dat mijn huidige banden, waar ik niets op gebruik behalve foam/sop, er na drie jaar beter veel minder bruin en vergaan uit zien. Hiervoor gebruikte ik 2-3 keer per jaar Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire. Soms moest ik meerdere keren schrobben voordat het schuim ‘schoon’ leek, daarna zag het er met Tire er een paar weken goed uit om vervolgens iedere keer lelijker te worden. Deze uitleg verklaart grotendeels dat de aanpak een slecht idee was, maar de marketing deed toch anders geloven (beschermen tegen UV en uitdroging etc.).

• Card Nox
Mensen ervaring met stoom reinigers/extractors?

Had laatst ze zetel vies, geen idee waardoor. Wat interior cleaner en borstel op de accuboormachine gezet en toen met een extractor opgezogen...as good as new.

Before:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuB2IIVbY9BozeVVBaKG9GI3MoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqOQPcBzJoKhSh2z4bWkzoR9.jpg?f=fotoalbum_large

After:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5EXnpjlDlc9Mp3AchGwQIQPF9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4zvrKlXZdqV7kPPqGznEq0X.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam vandaag deze tegen op een parkeerterrein...doet toch een beetje pijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LwPn1SKb5t8_hkhekvo5uUehaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u68XlHCDVyaSUejmlD5gmS3m.jpg?f=fotoalbum_large

• Wok
  • Laatst online: 08:41

Wok

Dakloos...

@Card Nox Ik heb al sinds een goede 10 jaar een Numatic George in mijn arsenaal...

Wok in "Het grote auto detailing topic"

Afhankelijk van de vervuiling inderdaad insprayen en/of borstelen met een geschikte APC en dan spoelen/uitzuigen met de extractor. Echt bizar wat voor resultaat je kunt behalen dan _O_

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Card Nox
@Wok, moet wel beetje lachen met die namen van Numatic (kan ik wel waarderen).

Deze doet echter geen stroom right, het is enkel een extractor?

EDIT: Ik heb een Kärcher WD3 nat/droog stofzuiger, wellicht kan ik deze daar ook enigzins voor misbruiken...Nja, zo vaak doe ik het niet. Had nu een machine van de buren geleend.

[ Voor 38% gewijzigd door Card Nox op 07-05-2026 00:56 ]

• Knightwolf
Een extractor is een waterstofzuiger met sproeier en een speciale zuigkop in 1. Maar in principe kun je gewoon met de hand sprayen en borstelen, en dan met een gewone stofzuiger die ook water mag opzuigen alles opzuigen. Resultaat is hetzelfde.

• Card Nox
@Knightwolf, dat was inderdaad ook mijn gedachte. Wellicht een extra mondstuk kopen zodat ik kan zien of er nog vuil wordt opgezogen of niet. Thanks.

EDIT: Zoiets. https://www.proshop.nl/St...Upholstery-Nozzle/3353640

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 07-05-2026 01:32 ]

• Knightwolf
Ja een transparant stuk in het mondstuk zal een fijne toevoeging zijn voor deze doeleinden. Niet voor niks dat extractors die ook hebben.
Trivola schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:
Aardige uitleg waarom sterke bandenreinigers en bandencoatings, eigenlijk heel slecht zijn voor banden op lange termijn. Beter afblijven of iets op waterbasis gebruiken.

[YouTube: The Tire Cleaning Lie that Influencers and Brands push is ruining your tires.]
Ik merkte al dat mijn huidige banden, waar ik niets op gebruik behalve foam/sop, er na drie jaar beter veel minder bruin en vergaan uit zien. Hiervoor gebruikte ik 2-3 keer per jaar Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire. Soms moest ik meerdere keren schrobben voordat het schuim ‘schoon’ leek, daarna zag het er met Tire er een paar weken goed uit om vervolgens iedere keer lelijker te worden. Deze uitleg verklaart grotendeels dat de aanpak een slecht idee was, maar de marketing deed toch anders geloven (beschermen tegen UV en uitdroging etc.).
Ik heb dit even helemaal bekeken. Best wel een saai filmpje met typisch Amerikaans veel herhaling en dus onnodig langdurig.
Kan me weinig voorstellen dat hij hier helemaal gelijk in heeft. Als hij gelijk zou hebben zouden splinternieuwe banden met een Gyeon TireCleaner ook bruin worden en de 'ozone' eruit halen. Maar da's echt niet het geval. Bij nieuwe banden blijft het schuim gewoon meteen wit. Wat bruin wordt is wel degelijk grootste deel vuiligheid, en verweerde goedkope/slechte bandendressing. Een kern van waarheid zal er wel in zitten, maar ik denk dat hij best wel overdrijft. Hij noemt geen namen, en in z'n test laat hij niet zien welke fles hij op z'n handschoen sprayed, daar kan dus vanalles in zitten. Voor mij maakt dat het aardig ongeloofwaardig want zo bewijst hij z'n verhaal niet.

Sinds ik TireCleaner en Gyeon Tire gebruik worden mijn banden eigenlijk nooit meer bruinig, en Tire blijft niet een paar weken, maar wel echt 5-6 maanden zichtbaar werkzaam. En daarna schoonmaken geeft 1x een beetje bruinige tint en bij de 2e keer blijft het schuim al wit.

Op mijn oude TransAm banden heb ik vroeger een andere bandendressing gebruikt, Mothers Reflections Advanced. Vorig jaar heb ik ze omgezet op andere velgen en toen heb ik ze grondig schoongemaakt, dat erg lang niet gebeurd is. Zelfs TireCleaner kreeg ze niet schoon. Na 6-7x schrobben bleef het sop wel wit maar de bruine tint bleef zitten. Spiritus/alcohol deed ook niks. Het ging er uiteindelijk alleen met wasbenzine van af waarbij het alsnog best flink wrijven was. Ben ik even blij dat ik die Mothers fles nooit meer opnieuw gekocht heb. Zag er destijds fantastisch uit maar wat een troep voor de toekomst. Ja wasbenzine zal vast niet goed zijn maar eenmalig om die vergane dressingtroep er af te krijgen, geen probleem hoor.

De beste man in het filmpje heeft het daar verder helemaal niet over gehad, bleef maar hameren op de slechtheid van alkalische (banden)reinigers. Hoe verschillende dressings het rubber juist kunnen beschermen heeftie het helemaal niet over gehad. De ene dressing zal daar niets in doen, de ander wel. Dressings die echt slecht voor het rubber zijn geloof ik niet in, in het ergste geval is het alleen voor de mooi en beschermen ze niets. Gyeon Tire is wel echt ontwikkeld om ook het rubber tegen uitdroging te beschermen. En mijn ervaring tot nu toe lijkt dat ook wel te doen.

Het uitdrogen van banden is met mijn ervaring tot nu toe vooral een verschil in merk en soort band (zomer, winter, all season hebben andere hardheid van het rubber).

Als je dit goed wil testen moet je gedurende de hele levensduur van de banden maar 2 banden (bv links-voor en rechts-achter) schoonmaken en met dressing behandelen, en de andere 2 niet. En dan na 5 jaar het verschil beoordelen. Ik ga die test niet uitvoeren iig :P
Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.