Ja een transparant stuk in het mondstuk zal een fijne toevoeging zijn voor deze doeleinden. Niet voor niks dat extractors die ook hebben.
Trivola schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:
Aardige uitleg waarom sterke bandenreinigers en bandencoatings, eigenlijk heel slecht zijn voor banden op lange termijn. Beter afblijven of iets op waterbasis gebruiken.
[
YouTube: The Tire Cleaning Lie that Influencers and Brands push is ruining your tires.]
Ik merkte al dat mijn huidige banden, waar ik niets op gebruik behalve foam/sop, er na drie jaar beter veel minder bruin en vergaan uit zien. Hiervoor gebruikte ik 2-3 keer per jaar Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire. Soms moest ik meerdere keren schrobben voordat het schuim ‘schoon’ leek, daarna zag het er met Tire er een paar weken goed uit om vervolgens iedere keer lelijker te worden. Deze uitleg verklaart grotendeels dat de aanpak een slecht idee was, maar de marketing deed toch anders geloven (beschermen tegen UV en uitdroging etc.).
Ik heb dit even helemaal bekeken. Best wel een saai filmpje met typisch Amerikaans veel herhaling en dus onnodig langdurig.
Kan me weinig voorstellen dat hij hier helemaal gelijk in heeft. Als hij gelijk zou hebben zouden splinternieuwe banden met een Gyeon TireCleaner ook bruin worden en de 'ozone' eruit halen. Maar da's echt niet het geval. Bij nieuwe banden blijft het schuim gewoon meteen wit. Wat bruin wordt is wel degelijk grootste deel vuiligheid, en verweerde goedkope/slechte bandendressing. Een kern van waarheid zal er wel in zitten, maar ik denk dat hij best wel overdrijft. Hij noemt geen namen, en in z'n test laat hij niet zien welke fles hij op z'n handschoen sprayed, daar kan dus vanalles in zitten. Voor mij maakt dat het aardig ongeloofwaardig want zo bewijst hij z'n verhaal niet.
Sinds ik TireCleaner en Gyeon Tire gebruik worden mijn banden eigenlijk nooit meer bruinig, en Tire blijft niet een paar weken, maar wel echt 5-6 maanden zichtbaar werkzaam. En daarna schoonmaken geeft 1x een beetje bruinige tint en bij de 2e keer blijft het schuim al wit.
Op mijn oude TransAm banden heb ik vroeger een andere bandendressing gebruikt, Mothers Reflections Advanced. Vorig jaar heb ik ze omgezet op andere velgen en toen heb ik ze grondig schoongemaakt, dat erg lang niet gebeurd is. Zelfs TireCleaner kreeg ze niet schoon. Na 6-7x schrobben bleef het sop wel wit maar de bruine tint bleef zitten. Spiritus/alcohol deed ook niks. Het ging er uiteindelijk alleen met wasbenzine van af waarbij het alsnog best flink wrijven was. Ben ik even blij dat ik die Mothers fles nooit meer opnieuw gekocht heb. Zag er destijds fantastisch uit maar wat een troep voor de toekomst. Ja wasbenzine zal vast niet goed zijn maar eenmalig om die vergane dressingtroep er af te krijgen, geen probleem hoor.
De beste man in het filmpje heeft het daar verder helemaal niet over gehad, bleef maar hameren op de slechtheid van alkalische (banden)reinigers. Hoe verschillende dressings het rubber juist kunnen beschermen heeftie het helemaal niet over gehad. De ene dressing zal daar niets in doen, de ander wel. Dressings die echt slecht voor het rubber zijn geloof ik niet in, in het ergste geval is het alleen voor de mooi en beschermen ze niets. Gyeon Tire is wel echt ontwikkeld om ook het rubber tegen uitdroging te beschermen. En mijn ervaring tot nu toe lijkt dat ook wel te doen.
Het uitdrogen van banden is met mijn ervaring tot nu toe vooral een verschil in merk en soort band (zomer, winter, all season hebben andere hardheid van het rubber).
Als je dit goed wil testen moet je gedurende de hele levensduur van de banden maar 2 banden (bv links-voor en rechts-achter) schoonmaken en met dressing behandelen, en de andere 2 niet. En dan na 5 jaar het verschil beoordelen. Ik ga die test niet uitvoeren iig