Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 837.151 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wZ7PGOBRxhFL92gDP3IO6TX3/full.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1730cIQo6cw7lbeiEFkav7Ay/full.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext
London Stock Exchange
Deutsche Börse
Eurex
Swiss Exchange
Intercontinental Exchange
OMX Nordic Exchange
Bolsa de Madrid
Borsa Italiana

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
New York Mercantile Exchange
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Algemeen
Exchanges around the world

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Lynx
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder is een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren (nieuwkomer Lynx hanteert tarieven die ongeveer gelijk zijn aan die van Todays).

Overzicht brokers en condities
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min. 15 transakties per kwartaal en/of min. 2.000 euro / max. 25.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.gif

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays en Lynx zijn zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays en Lynx zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Beide brokers openen ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Deze topics worden echt steeds fraaier :).

Ik ben zelf steeds meer aan het kijken naar Amerikaanse smallcaps. Je moet er redelijk veel uitfilteren want er zit veel ruis tussen, maar er zijn zeker ook een aantal pareltje (en een paar is genoeg).

Verder begint BE Semiconductor echt lekker uit te lopen. Wellicht leuk om nu ook nog in te stappen, ik zie ze nog wel hoger gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:29

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Een frisse start in deel 7.

Mooie gelegenheid om m'n ergernissen eens te spuien over de nieuwe site van Binck.

Ik begrijp het niet!
Ze hadden een goede site waar weinig op aan te merken was. Natuurlijk bleef er altijd wel iets te wensen over, maar ik kon er prima mee werken.
Om toekomstige uitbreidingen te kunnen realiseren moesten ze overschakelen naar een nieuw platform. Allemaal best, maar neem dan de goede eigenschappen van de oude site mee naar de nieuwe, zou ik denken. Maar nee. De eerste dagen was de snelheid bijzonder slecht. Dit is nu gelukkig opgelost.
Ik moet toegeven dat de rendementsberekening van de portefeuille is verbeterd, maar de totalen per categorie aandelen, opties, beleggingsfondsen e.d. werkt in tegenstelling met een opgetogen bericht op de homepagina nog steeds niet.

En wat te denken van:

Fondsen als Corio en die van Intereffekt (China en Japan) worden net als gewone aandelen doorlopend verhandeld op de beurs. Maar het orderboek is niet zichtbaar! Er is geen tab met KOERS. De enige manier om het orderboek in te zien is om op (VER)KOOP te klikken!. En dan is bij het orderype ook nog eens BESTENS vooringevuld. Dit is echt ongewenst.
Alleen voor de echte beleggingsfondsen die slechts 1x per dag verhandeld worden is BESTENS acceptabel, omdat een andere keus niet mogelijk is.

Als ik op de home bij de stijgers/dalers kies voor AEX, AMX & AScX wil ik dat deze keuze blijft staan en niet na ieder bezoek terugspringt naar AEX. Voorheen kon gekozen worden voor Euronext Amsterdam, waarbij ALLE fondsen van Amsterdam getoond werden, inclusie de `pennystocks`. En i.p.v. 10 stijgers en 10 dalers zie ik er maar 5 van ieder. En behalve een percentage wil ik ook weer de koers.

Ik mis in zeer veel schermen het [~] "slangetje" waarmee snel koersinfo gezien kon worden.

In het openstaande orderscherm mis ik ongeveer alles. De oude site was veel overzichtelijker. Info laatst gedane koers alleen door een kolom toe te voegen. Een order herplaatsen gaat zeer omslachtig na annuleren.

Het "Binckwiel" voor aan de regel heeft minder mogelijkheden.

Bij aanklikken van een optie vanuit de portefeuille verschijnt alleen de koersinfo van de optie. Niet, zoals vroeger, ook de koersinfo van het onderliggende aandeel. Groot nadeel.

Vroeger kon heel gemakkelijk vanuit een optie doorgeklikt worden naar het onderliggende aandeel. Nu niet meer.

Ik mis in de tab "koers" van een aandeel de historische data hoogste/laagste koers laatste 40 dagen/jaar.

Ik mis de titelblokkering, waardoor ik weer helemaal naar boven moet scrollen om een andere menukeuze te maken. Bovendien verdwijnen ook de indices uit beeld bij naar beneden scrollen.

De knop `verversen` zit nu rechts onderaan op de pagina. Is onhandig, vooral bij volle, lange schermen.

Door de hele site is de komma vaak niet goed uitgelijnd. Soms staan er in één kolom 0, 1, 2, of zelfs 3 decimalen.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Ik ben benieuwd wat andere Binckklanten van de nieuwe site vinden.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik denk dat je nog maar het topje van de ijsberg hebt genoemd :(. Probeer eens een fonds op te zoeken via het zoekveld rechts. Druk op enter. Ik krijg altijd een 500 server error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Dat gaat bij mij wel goed. Misschien pas sinds vandaag goed werkend? Ik had het nog niet gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik zat vanmorgen even naar RTL-Z te koekeloeren toen een van de sprekers, vanwege de stijgende olieprijs, aanraadde om te investeren in een indexfonds dat de Russische beurs volgt.

Wat doen jullie om te profiteren van de dure olie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je had je dat eigenlijk moeten afvragen toen ze bij RTL-Z spraken over goedkope olie, tenzij je olie wilt shorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-04 09:45
haha inderdaad. Als je voor beleggingsadvies naar RTL-Z kijkt loop je altijd achter de wagen aan .. Zou dat niet te serieus nemen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Wat is er toch met Wessanen aan de hand?
Koersstijging vandaag van bijna 4% bij een 6-voudige omzet van normaal.

Gevalletje van mogelijke overname en voorkennis?

Iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 17:46

Jrz

––––––––––––

Ik heb ook best veel last van 500s op binck.
Ik ga overigens een IB account openen... Lynx/TB vind ik te duur voor de meerwaarde die zij bieden (nl helpdesk)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
IB heeft uitstekende customer support imo

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 19:26
Zo wat een dag voor TNT, als we over explosie hebben :o Denken jullie dat maandag een paar procent zal gaan stijgen? Ik heb toch gok genomen en laat in de middag TNT turbo long genomen >:) Kijken of het wat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet iemand een gratis service waarbij ik met emails op de hoogte wordt gehouden indien de koers van een aandeel een bepaalde niveau bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wellicht Alex en/of Binck? Even op de site kijken, een account kost i.i.g. niets...

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 09-04-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Volgens mij kan dat gewoon bij bijvoorbeeld IEX.nl wel...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Dutchmega schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:39:
Weet iemand een gratis service waarbij ik met emails op de hoogte wordt gehouden indien de koers van een aandeel een bepaalde niveau bereikt?
Volgens mij kan dat ook wel via google of yahoo finance?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Vroeg mij af of iemand enig idee heeft wat je ongeveer als bonus kunt verwachten bij prop firms (optiver, icm, etc..) in Amsterdam de eerste jaren? En hoeveel van de nieuwe traders zijn succesvol na het eerste jaar? Is niet echt data over te vinden.

En uit pure interesse iemand enig idee hoe het met de arcade's zit in Amsterdam; wat zijn de deals die ze aanbieden?

[ Voor 7% gewijzigd door StephaN900 op 10-04-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Minimaal 25k in je eerste jaar bij Optiver dan (van horen zeggen). Totaal zal je wel tussen de 50-90k zitten. Denk trouwens dat het slaagpercentage (als je eenmaal bent aangenomen) wel hoog is, aangezien meeste mensen toch zakken voor de rekentesten :) (80 vragen in 8 minuten, pass >55 goede antwoorden, >90% zakt voor die test) Ze waren laatst op mijn universiteit en daar heb ik me ingeschreven voor een demo. Was zo'n programma waar een uur lang een stock wordt gesimuleerd. Af en toe komt er nieuws binnen waarbij je snel moet handelen en je quotes kunt sturen naar je medestudenten (of traders van Optiver die aanwezig waren). Ze hadden me nog aangeboden om zo'n rekentest te maken, maar ik had daar totaal geen zin in. Ik vond het behoorlijk saai en na zo'n demouurtje heb je ook niet echt zin in zo'n rekentest.

Anyway, die HR vrouw die aanwezig was vertelde me dat, als je hebt gewerkt in de financiele industrie, dat het daarna niet meer mogelijk is om trader te worden. Uiteraard zijn er wel nog genoeg andere functies waar je kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

stin schreef op zondag 10 april 2011 @ 16:11:
Anyway, die HR vrouw die aanwezig was vertelde me dat, als je hebt gewerkt in de financiele industrie, dat het daarna niet meer mogelijk is om trader te worden. Uiteraard zijn er wel nog genoeg andere functies waar je kunt werken.
De reden daarachter is het 'kneden' van mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
stin schreef op zondag 10 april 2011 @ 16:11:
Minimaal 25k in je eerste jaar bij Optiver dan (van horen zeggen). Totaal zal je wel tussen de 50-90k zitten. Denk trouwens dat het slaagpercentage (als je eenmaal bent aangenomen) wel hoog is, aangezien meeste mensen toch zakken voor de rekentesten :) (80 vragen in 8 minuten, pass >55 goede antwoorden, >90% zakt voor die test) Ze waren laatst op mijn universiteit en daar heb ik me ingeschreven voor een demo. Was zo'n programma waar een uur lang een stock wordt gesimuleerd. Af en toe komt er nieuws binnen waarbij je snel moet handelen en je quotes kunt sturen naar je medestudenten (of traders van Optiver die aanwezig waren). Ze hadden me nog aangeboden om zo'n rekentest te maken, maar ik had daar totaal geen zin in. Ik vond het behoorlijk saai en na zo'n demouurtje heb je ook niet echt zin in zo'n rekentest.

Wat wel opmerkelijk is dat ze zeggen dat je een WO niveau moet hebben en goed zijn met cijfers, maar geen verdere gespecialiseerde opleiding ofzo? Vacature
Ben eigenlijk benieuwd naar het niveau van die rekentoets.

Ik vraag me af of het niet erg saai wordt om de gehele dag naar schermen te kijken, denk dat je dan beetje jaloers wordt op een accountmanager in de file :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Is uiteraard om te filteren, als je wil kan ik je wel zo'n test mailen. En het is ook zo dat je het meeste als het goed is daar leert, dus ze willen meer een basis niveau hebben er zijn math wizards die gigantisch falen en bij wijze van spreken jongens die met moeite een eenvoudige som op kunnen lossen en toppers blijken te zijn.

Zit zelf in dubio en bij het eerste gesprek werd mij wel verteld dat de bonussen riant zijn, maar niet wat het nu precies is en ook wordt er niet echt aangegeven hoe het nu zit met het percentage dat succesvol blijkt.

[ Voor 77% gewijzigd door StephaN900 op 10-04-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Puur uit nieuwsgierigheid: wat voor vragen zijn dat bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
http://www.tradertest.org/

Dit werk. Probeer eens de math test of de sequence test op niveau medium. De individuele sommen zijn niet zo moeilijk, maar de (tijds)druk maakt het lastig.
Vroeg mij af of iemand enig idee heeft wat je ongeveer als bonus kunt verwachten bij prop firms (optiver, icm, etc..) in Amsterdam de eerste jaren? En hoeveel van de nieuwe traders zijn succesvol na het eerste jaar? Is niet echt data over te vinden.
Vraag 1: hangt af van hoe goed jij het doet en hoe goed het jaar is (2008 kun je je iets bij voorstellen?). Je kan moeilijk harde cijfers geven.

Vraag 2: Lijkt me niet zo relevant. De goede traders zijn succesvol na het eerste jaar!

Kijk, 99/100 mensen op deze planeet worden na een jaar helemaal gek van mijn werk vermoed ik. Je maakt lange weken, weinig vrije tijd, af en toe is het doodsaai en dan weer complete chaos. Ik vind het prachtig. Het is een soort spelletje waarin je altijd ultracompetitief en scherp moet zijn. Dat vergt een bepaalde persoonlijkheid: al mijn collega's zijn enorm fanatiek in poker, schaken, voetbal, FIFA spelen, flipperen, wielrennen, drinken, eigenlijk in alles dat ze doen :P

Als je dat prachtig vindt en je wil hard werken en je bent slim genoeg dan ga je veel geld verdienen. En anders is het toch geen geschikte baan voor je. Vind je vragen daarom ook niet zo relevant .. :)

disclaimer: ik werk nog geen jaar in het wereldje ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-01-2020
Wat ik mij al een tijdje afvraag bestaat er een programma die in realtime technische analyses kan doen en eventueel automatisch kan aan- en/of verkopen? Of een sms of e-mail sturen?
Wat ik mij verder nog afvroeg: Kan je beurscijfers realtime kopen om zelf bewerkingen op uit te voeren?

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Precision schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:00:
Wat ik mij al een tijdje afvraag bestaat er een programma die in realtime technische analyses kan doen en eventueel automatisch kan aan- en/of verkopen? Of een sms of e-mail sturen?
Wat ik mij verder nog afvroeg: Kan je beurscijfers realtime kopen om zelf bewerkingen op uit te voeren?
Ja: NinjaTrader. Kun je tegenaan programmeren met hun eigen taal (soort C#). Een groot forum voor automated trading is Big Mike Trading.

[ Voor 6% gewijzigd door Config op 10-04-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Zou dit topic niet gesplit moeten worden in:
Beleggen
Daytraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
writser schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:51:
http://www.tradertest.org/

Dit werk. Probeer eens de math test of de sequence test op niveau medium. De individuele sommen zijn niet zo moeilijk, maar de (tijds)druk maakt het lastig.

[...]

Vraag 1: hangt af van hoe goed jij het doet en hoe goed het jaar is (2008 kun je je iets bij voorstellen?). Je kan moeilijk harde cijfers geven.

Vraag 2: Lijkt me niet zo relevant. De goede traders zijn succesvol na het eerste jaar!

Kijk, 99/100 mensen op deze planeet worden na een jaar helemaal gek van mijn werk vermoed ik. Je maakt lange weken, weinig vrije tijd, af en toe is het doodsaai en dan weer complete chaos. Ik vind het prachtig. Het is een soort spelletje waarin je altijd ultracompetitief en scherp moet zijn. Dat vergt een bepaalde persoonlijkheid: al mijn collega's zijn enorm fanatiek in poker, schaken, voetbal, FIFA spelen, flipperen, wielrennen, drinken, eigenlijk in alles dat ze doen :P

Als je dat prachtig vindt en je wil hard werken en je bent slim genoeg dan ga je veel geld verdienen. En anders is het toch geen geschikte baan voor je. Vind je vragen daarom ook niet zo relevant .. :)

disclaimer: ik werk nog geen jaar in het wereldje ..
Mwah, ben het niet helemaal eens dat het geld er niet toedoet. Vind het een normale vraag, denk zeker dat ik de baan aan zou kunnen.

Maaaar, salaris is wel degelijk belangrijk zeker als ik door voor deze richting te kiezen een andere carrière laat liggen. Dan is het niet meer dan normaal om een vergelijking te maken nietwaar? Bij welke firm werk je overigens?

Oh om een misverstand te voorkomen, het lijkt mij zeker een mooi beroep en heb een pokerachtergrond, dus als het er enigzins op lijkt kwa bedrijfscultuur weet ik wel wat mij te wachten staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Jrz schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:50:
Zou dit topic niet gesplit moeten worden in:
Beleggen
Daytraden?
Zolang het geen daytrade-slowchat topic wordt zie ik zelf het probleem niet zo het af en toe over trading te hebben? Als we net als op IEX "RT nu 4,15", "Nu 4,17!!" gaan roepen ben ik het met je eens :P.

@StephaN900: de film Boiler Room zet die 'spirit' denk ik wel aardig neer. Niet de trade method trouwens ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Config op 11-04-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Config schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:36:
Zolang het geen daytrade-slowchat topic wordt zie ik zelf het probleem niet zo het af en toe over trading te hebben? Als we net als op IEX "RT nu 4,15", "Nu 4,17!!" gaan roepen ben ik het met je eens :P.
Uranium in de plus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
TNT +3,81% >:)

Ik heb net het testje geprobeerd om te maken maar vind het niet echt makkelijk en zeker niet als je maar 7 seconden hebt om een antwoord te geven. Moet wel zeggen dat ik meer een rekenmachine generatie ben :+ , misschien als je veel oefent dat het dan wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-01-2020
Config schreef op zondag 10 april 2011 @ 23:27:
[...]

Ja: NinjaTrader. Kun je tegenaan programmeren met hun eigen taal (soort C#). Een groot forum voor automated trading is Big Mike Trading.
Als ik het goed heb zit de aex, bel20 etc daar niet in? sp 500 en nasdaq etc kom ik wel tegen

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Precision schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:33:
[...]

Als ik het goed heb zit de aex, bel20 etc daar niet in? sp 500 en nasdaq etc kom ik wel tegen
Zoals ik het begrijp (ik heb geen hands-on ervaring maar ik heb het wel even bekeken om te zien of het wat voor me was) kun je kiezen uit allerlei data providers. Wellicht zijn er ook providers bij die die indices aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Je kunt het bijvoorbeeld koppelen aan IB en dan importeer je die data rechtstreeks naar het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
StephaN900 schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:06:
[...]

Mwah, ben het niet helemaal eens dat het geld er niet toedoet. Vind het een normale vraag, denk zeker dat ik de baan aan zou kunnen.

Maaaar, salaris is wel degelijk belangrijk zeker als ik door voor deze richting te kiezen een andere carrière laat liggen. Dan is het niet meer dan normaal om een vergelijking te maken nietwaar? Bij welke firm werk je overigens?

Oh om een misverstand te voorkomen, het lijkt mij zeker een mooi beroep en heb een pokerachtergrond, dus als het er enigzins op lijkt kwa bedrijfscultuur weet ik wel wat mij te wachten staat :).
Voor traden geldt (net als voor de meeste andere beroepen waar je veel verdient en nog meer doorgroeimogelijkheden hebt) dat het geld een leuke incentive is maar dat het geld alléén toch echt niet incentive genoeg is. Als jij vijf dagen per week van 9 tot 5 een baan hebt waar je echt van baalt, dan baal je 40 uur per week. Als jij trader bent en daar echt van baalt, baal je 24/7 en heb je na een jaar hoge bloeddruk, geen nagels meer en rook je permanent twee sigaretten tegelijk. Om half 8 lekker op de bank DWDD kijken en de werkstress van je af laten glijden zit er echt niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Weet iemand of je bij Lynx of IB een Nederlandse bankrekening krijgt?
En ben je beschermd door DNB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Antwoord op beide vragen is nee. Hier is in het vorige topic het e.e.a. over gezegd (ik kan het zo even niet reproduceren).

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 11-04-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 13:19

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Bij Binck wel als het goed is (dat las ik hier laatst). Echter, ik heb hier zelf nog helemaal niets van gemerkt. Hebben andere Binck klanten toevallig een brief ontvangen ofzo?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Je kunt direct geld overboeken naar je nieuwe rekeningnummer. Die heb je wel ontvangen mag ik aannemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Nee klopt.. Bij Binck is het nu sinds een maand ofzo een "echte" rekening.
Thx.. maar ik zie dan echt 0.0 toegevoegde waarde voor Lynx of TB t.o.v. IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat vinden jullie van dit soort investeringen? Investeren in een Nederlandse film.

Normaal blijf ik verre van dit soort dingen, maar dit klinkt toch iets minder schimmig dan investeren in een vakantiebungalow in *insert ver en vaag land*. Niet dat je uit die beperkte pagina nou veel informatie kunt halen, maar het klinkt in ieder geval minder dubieus :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Dit is net zoiets als de scheepvaart CV: vooral interessant vanwege de aftrekposten in de inkomstenbelasting en niet zozeer door het bruto rendement.

Quote van de site:
- Dubbele aftrek van uw inleg in Box 1
- Verwacht rendement 28%* (52IB)

[ Voor 25% gewijzigd door t_captain op 12-04-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Nou niet zo mooi :-).. Als je bedenkt dat bijna al het geld gaat naar parkeerbeheer / politie etc om de locaties te mogen gebruikt :)

Er was ook een fonds voor de NL games industrie, maar die is inmiddels weer opgedoekt bij gebrek aan investeerders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwacht rendement staat een * bij... dubieus.

Naast het feit dat tot nu toe geen enkele Nederlandse film op zich zelf winst heeft gemaakt. Alleen puur door subsidie e.d. is er gelijk gespeeld. Dus hoe ze nu aan een 28% rendement denken te komen?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Motrax schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:25:
Verwacht rendement staat een * bij... dubieus.

Naast het feit dat tot nu toe geen enkele Nederlandse film op zich zelf winst heeft gemaakt. Alleen puur door subsidie e.d. is er gelijk gespeeld. Dus hoe ze nu aan een 28% rendement denken te komen?
Door de afschrijving van je investering, die je ten laste brengt van je belastbaar inkomen in box 1.

Er staat niet voor niets heel stiekum "52IB" bij de rendementsprognose. "52IB" lijkt me kort voor "indien u de volledige participatie in de 4e schijf van de inkomstenbelasting kunt aftrekken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
StephaN900 schreef op zondag 10 april 2011 @ 14:16:

En uit pure interesse iemand enig idee hoe het met de arcade's zit in Amsterdam; wat zijn de deals die ze aanbieden?
Ik zal hier ook eens op reageren. Ik heb vroegah (2008) wel eens bij Optiver die test gemaakt, en doorgekomen. Ze zijn onverbiddelijk hard met de test in ieder geval. Met mij testte een chinese jongen, een braziliaan, een engelsman en een australier, die allen voor deze procedure over waren gekomen. Ik en de chinese jongen hadden het gehaald. Je moest 55 vragen goed hebben van de 80, waarbij je 1 punt per goed antwoord en -2 per fout antwoord kreeg. Het was multiple choice, en de manier waarop ik er naar keek was de vraag snel bekijken, dan de antwoorden, en uitvogelen wat ik moest uitrekenen. Soms was dat een orde-grootte vraag, soms een breuk simplificatie, en soms was het wat ingewikkelder. Vervolgens alleen dat onderdeel uitrekenen in het hoofd, de best guess invullen, en door. Uiteindelijk had ik 55 vragen beantwoord en dus allemaal goed. De chinees had er 61 beantwoord en 58 goed. En de recruitment mevrouw zei dus tegen de anderen "thank you for coming, the exit is that way".

Daarna loop je nog mee met een trader, en krijg je ook een gesprek met wat mensen achter het bedrijf. Ik was daar heel kritisch op de financiele sector in zijn geheel, en ben voor een deel met hen in discussie gegaan over de ethiek van het werk dat zij deden. Ik was eerlijk gezegd ook niet per sé op zoek naar dat werk, en was dus geen klakkeloze sollicitant die ja en amen zei op alles dat op tafel gelegd werd. Ook kreeg ik wat theoretische vragen over opties, terwijl ik ook aan had gegeven hier niet heel veel ervaring mee te hebben.

Ik dacht dan ook dat ik geen aanbieding zou krijgen, maar dat was niet het geval. In die aanbeiding werd een redelijk basis-salaris geboden, maar niks om over naar huis te schrijven, en een bonus van 25k als je na een jaar nog in dienst was (contract zelf was voor 6 maanden). De trader waarmee ik mee liep zei ook dat die bonus niet zo veel voorsteld met wat je daarna verdiend. Ook dat er toch een behoorlijk aantal traders in het eerste jaar afhaakt, omdat het toch te stressvol is. Ik denk dat als je die tests doorkomt, dat het voornaamste struikelblok persoonlijke eigenschappen zijn. Zo moet je niet gokverslaafd zijn of iets dergelijks lijkt me :)

Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, omdat het te ver af lag van wat ik wou gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 10:59
Bonsaiboom schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:34:
[...]

Ik zal hier ook eens op reageren. Ik heb vroegah (2008) wel eens bij Optiver die test gemaakt, en doorgekomen. Ze zijn onverbiddelijk hard met de test in ieder geval. Met mij testte een chinese jongen, een braziliaan, een engelsman en een australier, die allen voor deze procedure over waren gekomen. Ik en de chinese jongen hadden het gehaald. Je moest 55 vragen goed hebben van de 80, waarbij je 1 punt per goed antwoord en -2 per fout antwoord kreeg. Het was multiple choice, en de manier waarop ik er naar keek was de vraag snel bekijken, dan de antwoorden, en uitvogelen wat ik moest uitrekenen. Soms was dat een orde-grootte vraag, soms een breuk simplificatie, en soms was het wat ingewikkelder. Vervolgens alleen dat onderdeel uitrekenen in het hoofd, de best guess invullen, en door. Uiteindelijk had ik 55 vragen beantwoord en dus allemaal goed. De chinees had er 61 beantwoord en 58 goed. En de recruitment mevrouw zei dus tegen de anderen "thank you for coming, the exit is that way".
Moet je nu 55 vragen juist hebben of 55 punten halen? Indien het eerste, waarom dan nog punten aftrekken bij een fout antwoord? Indien het tweede: dan zijn ze toch niet zo onverbiddelijk hard, want de Chinese jongen had niet mogen slagen lijkt mij: 58 goed = 58 punten - 3 fout *2 = 52 = "thank you for coming, the exit is that way"
Maar natuurlijk is het ondertussen al 3 jaar geleden, dus het zal wel een foute herinnering zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 16:59
Je moet 55 punten halen afaik, en die chinees zou dus idd 58-6 = 52 punten hebben. Maar ligt er ook aan wat je wilt doen, als wholesale trader ipv screen trader liggen de eisen wat lager (43?). (/me heeft ooit een open dag bezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Yohsoog schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:24:
[...]

Moet je nu 55 vragen juist hebben of 55 punten halen? Indien het eerste, waarom dan nog punten aftrekken bij een fout antwoord? Indien het tweede: dan zijn ze toch niet zo onverbiddelijk hard, want de Chinese jongen had niet mogen slagen lijkt mij: 58 goed = 58 punten - 3 fout *2 = 52 = "thank you for coming, the exit is that way"
Maar natuurlijk is het ondertussen al 3 jaar geleden, dus het zal wel een foute herinnering zijn ;)
Het is duidelijk dat ik de test inmiddels niet meer zou halen nee 8)7 Hij had in ieder geval wat meer vragen beantwoord dan ik, maar ook een of twee fout.

Je moest 55 punten halen. Je hoefde echt niet 100% goed te hebben, maar het was eigenlijk niet te doen om meer vragen te beantwoorden dan 60.

Wholesale traders hadden het over het geheel gezien wel makkelijker, maar op de wiskunde test moesten ze hetzelfde halen. Nou dat je dat zei herinnerde ik me ook dat je daarna nog een reeksen-test kreeg, en een algehele reeksen/logica/ruimtelijk inzicht test. Die reeksen test had ik toen extreem goed gemaakt 8) Wholesale traders hoefden toendertijd die toetsen niet te maken, daar ging het alleen om de wiskunde toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
-

[ Voor 100% gewijzigd door writser op 13-04-2011 19:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik heb dit topic de laatste paar maanden ook gevolgd, met het oog op wat kapitaal wat 'over' is en dat dus gerust geinvesteerd zou kunnen worden. Nu heb ik de tijd niet om aan daytrading te doen, of om me bezig te houden met optiehandel, anders dan de mogelijkheid om opties te gebruiken om aandelen aan te schaffen (in tegenstelling tot winst maken op de optie zelf). Op zich is het dus mijn doel om lange termijn investeringen te doen.

Ik heb de openingspost wel gelezen, en daar wordt veel gefocussed op de transactiekosten, en ook dat je een minimaal aantal transacties per maand moet hebben. Op zich wil ik dus slechts enkele transacties per jaar doen. Is hier een standaard beleggingsrekening bij Alex of bij mijn bank ook geschikt voor of raden jullie dan toch aan naar een partij als die IB te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik doe dat soort zaken die jij beschrijft bij Binck/Alex. Als je wat intensiever handelt, heeft IB pas meer voordelen imo. Je kunt altijd naar IB gaan als je een paar euro wilt besparen met een paar trades per jaar ;) Een grootbank zou ik afraden, want die zijn echt veels te duur.

[ Voor 13% gewijzigd door stin op 15-04-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik haat Binck. Ik wil wat geld overboeken naar mijn betaalrekening na wat liquidatie:
LET OP: Deze overboeking leidt tot een (verhoogde) valutaire debetstand van € xxxx,xx. Hierdoor moet u debetrente gaan betalen. Als u dit wilt voorkomen, kunt u maximaal € 0,00 overboeken.
Heeft IB dit ook?

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchmega op 15-04-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Dutchmega schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:31:
Ik haat Binck. Ik wil wat geld overboeken naar mijn betaalrekening na wat liquidatie:

[...]

Heeft IB dit ook?
Of IB dit ook heeft weet ik niet, maar kan het zijn dat je door de overboeking met een negatief kassaldo komt te zitten bij Binck?
Of dat je door de overboeking negatief op je VBR (vrije bestedingsruimte) komt.
In beide gevallen lijkt het me dan logisch dat je debetrente moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Die melding is soms een beetje onzin en lijkt één van de vele bugs te zijn van de nieuwe site. Zolang je nergens negatief staat betaal je geen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Wanneer u het effectenkrediet gebruikt als langdurige uitbreiding van uw bestedingsruimte, betaalt u debetrente. U betaalt enkel rente over het gedeelte van het effectenkrediet dat u gebruikt.
De debetrente is verschuldigd vanaf de valutadatum. De valutadatum is de dag waarop de transactie daadwerkelijk wordt afgewikkeld (settlement). Dit houdt in dat u geen debetrente betaalt wanneer u zorgt dat er ten laatste op de settlementdatum voldoende geld op uw rekening aanwezig is. Op deze manier gebruikt u het effectenkrediet als tijdelijke uitbreiding van uw bestedingsruimte.
bron: http://www.binck.com/be/w...ng_effectenkrediet_nl.pdf

Je hoeft dus niet negatief te staan om rente te betalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door stin op 15-04-2011 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ehm jawel :?
Wanneer u het effectenkrediet gebruikt als langdurige uitbreiding van uw bestedingsruimte
Krediet gebruiken == geld gebruiken dat je niet hebt (op een of meer van de rekeningen)

[ Voor 7% gewijzigd door Config op 15-04-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Klopt :$ Verkeerd gelezen

[ Voor 51% gewijzigd door stin op 15-04-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Np ;).

Waar je overigens makkelijk overheen leest bij Binck, is dat je op vreemde valutarekeningen rood kunt staan ondanks dat je nog voldoende saldo hebt op je eurorekening. Je rekeningen worden niet automatisch geconsolideerd, als je effecten in buitenlandse valuta's koopt moet je ook het bedrag overboeken van je eurorekening naar je vreemde valutarekening.

[ Voor 9% gewijzigd door Config op 15-04-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ik heb een vraagje over sprinters / turbos etc.
Ik ben hier wat zaken aan het berekenen, en de koers van een aantal sprinters / turbos (long) is vaak 6% - 12% hoger dan waar ik op uit kom.
Zijn dat de normale percentages? Ik begrijp dat de banken (ING, ANB, RBS) risico nemen (weliswaar zeer gering), en dat je elke dag geld leent. Maar ca. 10% lijkt mij redelijk hoog.
Gaat om turbos apple long (303, 310, 317)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jrz schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:48:
Ik ben hier wat zaken aan het berekenen, en de koers van een aantal sprinters / turbos (long) is vaak 6% - 12% hoger dan waar ik op uit kom.
Zijn dat de normale percentages? Ik begrijp dat de banken (ING, ANB, RBS) risico nemen (weliswaar zeer gering), en dat je elke dag geld leent. Maar ca. 10% lijkt mij redelijk hoog.
Is dat de bied-laat spread?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Die is eerder richting de paar procentjes.
Wellicht speelt het mee dat het hier om een US onderliggende waarde betreft, waar de markt nog dicht is.

Maar mijn vraag is meer in de trend van: zouden de waardes in principe 99% moeten kloppen?
(dus: betaal je de premie tijdens de transacties aan provisie, of zit de winst voor de bank in de turbo verwerkt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik heb me er nooit in verdiept, maar denk niet dat de prijzen perse hoeven te kloppen. Als de uitgevende partij verwacht dat er genoeg vraag naar het product is kunnen ze natuurlijk de turbo's prima met een premium verkopen die waarschijnlijk verdwijnt als deze langer op de markt is. [/just a guess]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Maar dan is een turbo/sprinter niet een 100% geautomatiseerde constructie =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Jrz schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:48:
Heb je de financieringskosten ook meegenomen in je berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Waarschijnlijk heb je een vertraagde feed van de wisselkoers of de koers van het Apple aandeel. Of je verwart het financieringsniveau met de stop-loss.

[ Voor 22% gewijzigd door writser op 20-04-2011 21:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jrz schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:15:
Nee klopt, de uitgevende instelling wil hier namelijk graag heel veel winst op maken.

Dat probleem heb je bij aandelen/opties*/futures niet. Zeker niet in de US, waar de spreads bijna altijd minimaal zijn.

* Dit geldt bij opties natuurlijk alleen voor de liquide series (zeg maar alle rond ATM S&P500 / grote ETF's / future opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-03 13:24
hmmmm toch een gevoelige tik gekregen met mijn kpn aandeeltjes. Daar gaat mijn safe 'dividend aandelen' strategy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 19:22

Brons

Fail!

KPN geeft toch nog gewoon dividend uit?

Ik vind het trouwens een vreemde move. Op zich vind ik het een goed idee als een bedrijf om de zoveel tijd kijkt of het nog wel efficiënt is en of men misschien kosten kan besparen. Echter doet KPN dit al jaren (10+?) en er kan nu nog een keer 25% uit? Of het bestuur heeft het de voorgaande jaren extreem slecht gedaan of ze gaan nu een gigantische fout maken. De aandeelhouder is hoe dan ook de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 23:16:
[...]

Nee klopt, de uitgevende instelling wil hier namelijk graag heel veel winst op maken.

Dat probleem heb je bij aandelen/opties*/futures niet. Zeker niet in de US, waar de spreads bijna altijd minimaal zijn.

* Dit geldt bij opties natuurlijk alleen voor de liquide series (zeg maar alle rond ATM S&P500 / grote ETF's / future opties).
Aha.. ik dacht dat zij betaald kregen voor het afsluiten van contracten (dus X per order)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
xxxMaverick schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:04:
hmmmm toch een gevoelige tik gekregen met mijn kpn aandeeltjes. Daar gaat mijn safe 'dividend aandelen' strategy
Interessant zou zijn om nu puts te verkopen. Veel lucht zit er nu in, dus een extra premie om je aankoopprijs wat te middelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Jrz schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:15:
Ik weet uit betrouwbare bron dat er wel degelijk mensen bij aan te pas komen, en dat ze inderdaad op winst uit zijn op allerlei manieren, waaronder spelen met de bied/laat. Andere zijn: stilleggen van de handel op cruciale momenten en financieringskosten doorrekenen mbv goedkoop geleend geld.

De spread is zoals gezegd hoger omdat de beurs nog dicht is. Check ook de pre-trade koersen, deze worden ook meegenomen. Dat is heel normaal, anders zou je nl. arbitragemogelijkheden hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Config op 22-04-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:48
Brons schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:13:
KPN geeft toch nog gewoon dividend uit?

Ik vind het trouwens een vreemde move. Op zich vind ik het een goed idee als een bedrijf om de zoveel tijd kijkt of het nog wel efficiënt is en of men misschien kosten kan besparen. Echter doet KPN dit al jaren (10+?) en er kan nu nog een keer 25% uit? Of het bestuur heeft het de voorgaande jaren extreem slecht gedaan of ze gaan nu een gigantische fout maken. De aandeelhouder is hoe dan ook de lul.
vreemde move OK... maar een nieuwe Topman is een mooi moment om deze stap te nemen. KPN heeft nog te veel vet op de botten m.n. bureaucratische kantoorfuncties t.o.v. de internationale concurrentie.

Ik denk dat dit voor de aandeelhouder juist een goede move is. PE is niet slecht en voorlopig voldoende winst potentieel.

Ik hoop dat Eelco Blok deze lijn doorzet. Dat is uiteindelijk het beste voor zowel de overblijvende werknemers en aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als er zo extreem veel vet op de botten zit dan heeft het bestuur in de voorgaande jaren dus keihard zitten slapen en de aandeelhouders behoorlijk wat geld door de neus geboord. Het lijkt mij dan niet onverstandig om ook de bezem door de gehele top te halen aangezien ze blijkbaar slecht werk leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Over KPN: Het ontslagrecht zorgt ervoor dat het niet gemakkelijk is om het overtollige vet in goede jaren weg te snijden. In Nederland zetten we de werknemer voor de aandeelhouder (Reinland model), en dus is er een goede reden nodig voor een reorganisatie. Deze reden is nu overduidelijk aanwezig en dus wordt er gesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als mensen overbodig zijn kan je ze wel ontslaan, zelfs in Nederland. KPN is al jaren aan het reorganiseren maar er gaat/ging dus duidelijk iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

quote: Binck email
Goed nieuws voor beleggers in trackers! Vanaf vandaag handelt u het gehele jaar gratis in alle trackers van ThinkCapital. U betaalt dus geen aankoopkosten en ook geen verkoopkosten.
Voor degenen die willen euro-cost-averagen, je kan nu elke dag een heel klein beetje AEX-trackers kopen zonder dat de transactiekosten je slopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 05:07
eamelink schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:47:
[...]

Voor degenen die willen euro-cost-averagen, je kan nu elke dag een heel klein beetje AEX-trackers kopen zonder dat de transactiekosten je slopen :P
Maar dan wordt je weer gesloopt door de financieringskosten of de spread in bied en laat. Euro-cost averagen doe ik wel bij IB, 4 euro per transactie :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FantaRulez schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 19:49:
Maar dan wordt je weer gesloopt door de financieringskosten of de spread in bied en laat. Euro-cost averagen doe ik wel bij IB, 4 euro per transactie :7
Voor jouw info: unbundled is het minimum maar 1,25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:43
eamelink schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:47:
[...]

Waarom zou je je beperken tot de 25 aandelen van de AEX? In een indexfonds zit je toch over het algemeen om goedkoop te spreiden over een grote hoeveelheid verschillende aandelen. De AEX voldoet niet echt aan deze criteria. Wat zijn voor jou de redenen om niet te beleggen in een indexfonds die, bijvoorbeeld, de MSCI of FTSE World Index trackt? De Think Total Market Trackers lijken mij in dat opzicht veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:59:
[...]

Voor jouw info: unbundled is het minimum maar 1,25 euro.
I know, maar ik vind IB zo al ingewikkeld genoeg. Ik zal er op een rustig moment eens beter naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Het is een kwestie van even een vinkje ergens anders te plaatsen afaik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
stin schreef op woensdag 27 april 2011 @ 19:40:
Het is een kwestie van even een vinkje ergens anders te plaatsen afaik :)
Dat vinkje weet ik wel te vinden, volgens mij, maar that's it? Verder niets? Waarom bestaat er dan bundled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat IB ook graag geld wil verdienen. Zij geven de klant i.i.g. nog de keuze of deze een goedkoop of heel goedkoop tarief wil.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 27-04-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik dacht dat bundled goedkoper was als je voornamelijk focust op pennystocks. Ik heb me er verder nooit echt in verdiept. Gewoon voor mij de goedkoopste gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bundled is soms i.d.d. goedkoper. Maar voor het standaardwerk (US of EU aandelen) is unbundled veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

TheSeb schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 21:44:
Waarom zou je je beperken tot de 25 aandelen van de AEX? In een indexfonds zit je toch over het algemeen om goedkoop te spreiden over een grote hoeveelheid verschillende aandelen. De AEX voldoet niet echt aan deze criteria. Wat zijn voor jou de redenen om niet te beleggen in een indexfonds die, bijvoorbeeld, de MSCI of FTSE World Index trackt? De Think Total Market Trackers lijken mij in dat opzicht veel interessanter.
De AEX-tracker was slechts ter illustratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 11:50
Ik heb 0 ervaring met beleggen, maar wil toch wat geld (minder dan 30% van mijn vermogen, denk zelf 15% van mijn huidig vermogen) beleggen in aandelen. Ik heb wel een paar bedrijven op het oog waarvan ik denk dat ze op de lange termijn best rendabel zijn voor aandelen.

Is het boek 'Beleggen voor dummies' van Matthijs Kanis iets om mee te beginnen? Voordat ik echt geld erin wil stoppen is het handig om mij wat in te lezen. De vraag of het boek nog geschikt is, is vanwege de leeftijd van het boek (2007), dat was voor de financiële malaise ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04 17:08

PromoX

Flying solo

Cubic X schreef op zondag 08 mei 2011 @ 20:19:
Is het boek 'Beleggen voor dummies' van Matthijs Kanis iets om mee te beginnen? Voordat ik echt geld erin wil stoppen is het handig om mij wat in te lezen. De vraag of het boek nog geschikt is, is vanwege de leeftijd van het boek (2007), dat was voor de financiële malaise ;) .
Dat was ook mijn eerste boek. Het gaat nergens echt diep op in, maar het geeft wel heel veel algemene informatie en naar mijn idee dan ook een aardig startpunt als je totaal geen ervaring hebt. M'n tweede boek was 'Fundamental analysis for dummies' wat wel diep op de materie ingaat en ondanks dat het in het Engels geschreven is vond ik het toch prima weglezen met veel praktische voorbeelden.

De leeftijd van een boek moet je je ook niet blind op staren als ik zie dat hier wel 's boeken langskomen die volgens mij nog wel wat ouder zijn. Er is natuurlijk ook wel vaker een dip geweest in de economie en ik denk dat de basis van fundamentele analyse toch niet zo heel veel anders is geworden in de loop der jaren.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

The Intelligent Investor.

Mensen noemen dit boek wel vaker als ze in deze topicreeks boeken aanraden. Als je de denkwijze van Graham begrijpt kom je een heel stuk verder. De leeftijd van het boek (zo'n 50 jaar) is niet zo een groot probleem. Het boek heeft regelmatig updates gekregen en het heeft de test des tijds doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04 17:08

PromoX

Flying solo

Die staat op m'n lijstje om in de loop van dit jaar aan te schaffen. Wat ik me nog wel afvraag is hoe dit boek zich verhoudt tot een boek als 'Fundamental analysis for dummies'. Is het dan zware kost of is het prima te doen voor een relatieve leek?

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik ken dat boek niet. Maar The Intelligent Investor is, naar mijn mening, het standaardwerk als je interesse hebt in fundamentele analyse. Het 'for dummies' boek zal, als het goed is, veel uit de boeken van Graham hebben. Zelfs als je de terminologie nog niet onder de knie hebt kan je het boek lezen, zolang je de filosofie van Graham begrijpt. Je kan als je later meer kennis hebt het boek nog een keer lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 09-05-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
The Intelligent Investor is geen boek om analyse mee te leren, maar om de mindset van een value-belegger te krijgen. Het is een aanrader, maar als je het wil leren moet je er ook een analyse boek bij nemen. Het eerste boek wat in me opkomt is (natuurlijk) het boek wat erbij hoort is "Security Analysis", maar dat is wellicht wat zwaar voor een eerste boek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb een tijdje geleden een op Plus500 een demorekening geopend (volledig vrijblijvend, alleen een e-mailadres nodig) om eens wat te testen. Nu heb ik zelf wel ontdekt dat je met virtueel geld grotere risico's neemt dan me je eigen zuurverdiende geld. :P
Ik heb ook verschillende ervaringen erover gezocht (vooral om uit te zoeken wat de transactiekosten bij hun zijn) en daarbij verschillende slechte ervaringen erover gevonden, zelfs dat het een scam zou zijn. Maar afgelopen week zag ik wel op RTL-Z een of andere reclame ervoor voorbij komen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zie ook Google over Plus500 :X

Misschien dat bucket shop in deze context een relevante term is? (Verder niet naar gekeken.)

Sowieso is forex m.i. puur en alleen speculatie indien het voor iets anders dan het afdekken van risico's wordt gebruikt.

En daarbuiten: hoeveel bewezen fraudeurs hebben wel niet op RTL7 geadverteerd? Palm Invest & co. is een duidelijke en dan is er ook nog de stroom gasten van Business Class die op z'n minst een vlekje hebben.

In z'n algemeenheid durf ik de stelling wel aan dat RTL7 als middel wordt gebruikt om suckers te vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
DrivinUCrazy schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:44:
...zelfs dat het een scam zou zijn. Maar afgelopen week zag ik wel op RTL-Z een of andere reclame ervoor voorbij komen?
Dus? Dat lijkt me alleen maar een reden om wantrouwend te zijn, en in dit geval volgens mij ook helemaal terecht; die Forex-handel op dergelijke sites is gewoon een casino. Zelfs het businessmodel met stortingsbonusen en dergelijke is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:51:

In z'n algemeenheid durf ik de stelling wel aan dat RTL7 als middel wordt gebruikt om suckers te vinden.
:D
Ik wilde ook net aangeven dat dit precies hetzelfde was met Palm invest, maar je was me al voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb dan ook niet de intentie om serieus zelfstandig te gaan beleggen; ik heb wat beleggingsfondsen en mijn beleggingsadviseur meldt zich als er iets moet gebeuren. Ik heb eens zo'n demorekening geopend zonder inleg om eens te kijken hoe mijn keuzes zouden uitpakken. Niet goed dus. :P

En over die Palm Invest en co: ik was inderdaad helemaal vergeten dat die reclames niet van de tv af te slaan waren. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Zolang je weet dat je niet echte aandelen koopt maar tegen het huis aan het wedden bent lijkt het mij niet zo'n probleem (buiten eventuele problemen met de wet). Bucket shops bestaan al jaren en zijn zover ik weet legaal in de UK. Persoonlijk zou ik er niet zo snel voor kiezen om daar te handelen.

Over RTL7: volgens mij doen ze daar hun best om scammers in de reclameblokken te krijgen. Ook de redactie van Harry Mens heeft niet zoveel interesse in 'eerlijke' mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 11:50
Brons schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:40:
The Intelligent Investor.

Mensen noemen dit boek wel vaker als ze in deze topicreeks boeken aanraden. Als je de denkwijze van Graham begrijpt kom je een heel stuk verder. De leeftijd van het boek (zo'n 50 jaar) is niet zo een groot probleem. Het boek heeft regelmatig updates gekregen en het heeft de test des tijds doorstaan.
Dit boek samen met 'Beleggen voor Dummies' aangeschaft, binnenkort maar eens beide gaan lezen :) .
Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.