Beleggen op de beurs in de praktijk Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 20.897 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 16:37

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/header.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best een aantal mensen actief aan beleggen en het is alleraardigst om hier eens van gedachten mee te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/faq.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen met behulp van iex.nl toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen zoeken wel een betere bron dan deze sp :+ :

Wat zijn Aandelen?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid “onderliggende waarde”, bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs en de datum waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt van tevoren vast. Het kooprecht noemen we calloptie, het verkoop­recht putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggend

Wat is een turbo?
Turbo
Met een Turbo kunnen beleggers versneld geprofiteeren van verwachte beursbewegingen. Een Turbo werkt met een hefboom, waardoor beursbewegingen van de onderliggende waarde (zoals een aandelenindex, een rente, een valuta of een ruwe grondstof) versneld doorwerken in de beurskoers. Er bestaan twee varianten: met een Turbo Long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een Turbo Short juist van een daling.
De intrinsieke waarde van een Turbo Long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een Turbo Short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke Turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de Turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (Long) of onder (Short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een Turbo Long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een Turbo Short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de Turbo beëindigd.

Aex en Amx?
De AEX-index is de bekendste index van de Amsterdamse beurs. De graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen op de Amsterdam Exchanges.
De AMX-index is het zusje van de AEX-index. De AMX-index bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen na de AEX-aandelen van de Amsterdamse beurs.

Euronext
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges) en Parijs (Paris Bourse).

Indexfonds
Een indexfonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Obligatie
Een obligatie is een instrument om vreemd vermogen aan te trekken en wordt uitgegeven door de overheid of een bedrijf. Gedurende het leven van een obligatie, ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds, die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Volatiliteit
Volatiliteit is de geobserveerde mate van beweeglijkheid in de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te meten. Volatiliteit en standaarddeviatie worden gebruikt als indicatie van het risico van een belegging.

Wat is short gaan?
Short zitten betekent dat men een effect heeft verkocht zonder dat men het in bezit had. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen die hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan een koersdaling te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffend aandeel zal gaan dalen. De winstmarge op deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop, en de koers op het moment dat desbetreffend aandeel wordt aangekocht.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/links.jpg

Handige sites
Wallstreetweb
Iex.nl
Marketwatch
Wallstreetweb
Morningstar (alles over belegginsfondsen

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid aanbieden. Er zijn een aantal Tweakers die hier meedoen aan een spel Beursgame 2006 Andere links:
Optie competitie
Iex portefeuille
Turbotoernooi

[ Voor 160% gewijzigd door janklp op 14-03-2006 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik beleg nog niet, maar ik zou het graag doen. Weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen. Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50
Zoals de persoon hierboven.. ik zou het ook graag doen maar waar moet je in godsnaam beginnen.. en met wat voor bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik ben er een tijdje geleden mee begonnen, ik ben toen naar de dag van het aandeel gegaan en heb daar heel veel van geleerd. Maar het echte leerproces begint pas als je zelf aandelen bezit. Dan ga je research doen en je er in verdiepen.

Het beste kan je gewoon een budget vaststellen, mijn advies is minimaal 1000 euro anders maken de transactiekosten een te groot deel uit van je budget. Voor de 1000 euro zou ik dan om te beginnen aandelen kopen. Wanneer je dan wat meer inzicht hebt in koersen en grafieken dan zou je opties kunnen kopen. Opties koop je op een bepaalde koerswaarde in de toekomst.

Stel je koop een Call 17 mrt 06 64,00 op DSM. Dan verwacht je dat de koers van DSM richting 64 euro gaat voor 17 maart. Dan stijgt de koers van de optie behoorlijk, wel kan je daar al je geld mee verliezen als de optie op 17 maar verloopt.

Beter is dus om het spel te leren om met aandelen te beginnen. Wat ik voor aandelen zou advieseren:
- LogicaCMG
- DSM
- Royal Dutch shell
- Crucell (grote overname wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

Januszjes schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:51:
Beter is dus om het spel te leren om met aandelen te beginnen. Wat ik voor aandelen zou advieseren:
- LogicaCMG
- DSM
- Royal Dutch shell
- Crucell (grote overname wellicht)
Misschien handig om ook even te melden waarom je die adviseert?

heb zelf alleen aandelen in beleggingsfondsen. Misschien dat ik binnenkort aandelen ASML koop al hoewel ik dat beter eerder had kunnen doen. Nu de halfgeleidermarkt weer aantrekt, zal de vraag naar waferscanners ook toenemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 14565 op 12-12-2005 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Anoniem: 14565 schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:23:
[...]

Misschien handig om ook even te melden waarom je die adviseert?
- LogicaCMG is een sterke speler in de sms markt. Verder hebben ze op ict vlak de laatste weken veel grote orders binnengehaald. Op dit aandeel heb ik nu een rendement van 12% in 4 weken. Niet slecht dacht ik zo.
- DSM speelt in op de groei in de markt van de chemie. Verder laat de grafiek goede vorderingen zien. Ze staan bij veel banken ook op buy.
- Royal Dutch Shell: De olieprijs is weer in de lift dus de prijs van het aandel RDS ook. Vandaag is de olie weer duurder geworden dus morgen weer een hogere opening van RDS.
- Crucell heeft een overname prooi in zwitserland als het meezit. Dus dan zal de aandeelprijs stijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Januszjes schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:42:
Om te beginnen:
Ik heb nu 2 aandelen staan:
- LogicaCmg
- DSM
Misschien ook leuk om de koersen te vermelden?

Ik heb:
Ahold, aankoop: 12,28, huidige koers: 6,25
Corus, aankoop: 0,78, huidige koers: 0,88
DSM, aankoop: 31,55, huidige koers: 34,45
ING, aankoop: 14,25, huidige koers: 28,99
LogicaCMG, aankoop: 3,82, huidige koers: 2,46

Gelukkig ben ik een beetje uit het dal geklommen, momenteel +9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2024
Hier nog een belegger. Ben zoals velen begonnen in het jaar 2000 *kuch*, alles ging goed tot de "crash". Ik ben toen in KPN ingestapt, waarom? Tja, dat vraag ik me nu ook af. Koers toen €17.00, koers nu €8.50, maar daar hebben we het even niet over, die zijn voor de lange termijn. :X

Na KPN ben ik met het begin van de "Irak oorlog tegen Sadam" ingestapt in Shell en Corus, mijn redenatie: Oorlog = olie + staal.

Aandeeltjes corus toen gekocht voor €0.12, erg risicovol, maar dan is beleggen juist leuk :).
Shell gekocht voor €35.50.

En dan komt het moment, wanneer winst nemen... Corus heb ik destijds weer verkocht voor €0.19, toen vond ik de winst procentueel gezien al fijn genoeg (had ik ze nu nog maar). Shell ook verkocht voor €42.70.

Vervolgens ben ik in Versatel gestapt en heb behoorlijk mee kunnen liften of de aankopen van John de Mol, fijne kerel :). Die ben ik inmiddels ook al weer kwijt.

Momenteel zit ik dus nog in KPN en ook in Hagemeyer. KPN lijkt me een duidelijk verhaal, Hagemeyer is volgens mij nog wel een aandeel met potentie, en dus ook mijn aanrader. Het bedrijf Hagemeyer heeft de afgelopen tijd slecht gedraaid, alles zat eigenlijk tegen... Door een slecht functionerend ICT systeem ging veel fout en stonden ze op de rand van het failliesement, *stress*.

MAAR:
De verwachtingen zijn dat hagemeyer eind van dit jaar weer voor het eerst winst gaat draaien, 4de kwartaal, en dat het komende jaar ook winstgevend zal zijn. Een aandeel met potentie en ook een aandeel van speculanten.

Als je wilt gaan beleggen raad ik je aan een keer mee te gaan doen met een beleggingsspel, met een fictieve portefeuille, gebruik makend van de echte koersen. De site www.iex.nl heeft zo'n fictieve portefeuille. Aan die site zit ook nog een groot forum waar het een en ander wordt besproken, hardstikke interessant!

Huidige portefeuille:
KPN, gemiddelde aankoop € 9.23, huidige koers €8.47
Hagemeyer, gemiddelde aankoop € 1.78, huidige koers €2.44 8)

[ Voor 8% gewijzigd door SierdW op 12-12-2005 23:49 . Reden: Portefeuille toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Noork schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:34:
[...]

Misschien ook leuk om de koersen te vermelden?

Ik heb:
Ahold, aankoop: 12,28, huidige koers: 6,25
Corus, aankoop: 0,78, huidige koers: 0,88
DSM, aankoop: 31,55, huidige koers: 34,45
ING, aankoop: 14,25, huidige koers: 28,99
LogicaCMG, aankoop: 3,82, huidige koers: 2,46

Gelukkig ben ik een beetje uit het dal geklommen, momenteel +9%
Misschien dan ook leuk om de 'relatieve waardes te vermelden. % van totaal zodat we rendement kunnen zien, bedragen uiteraard prive he. Via welke bank beleggen jullie? Ik doe nu via de Rabobank maar met de opties ga ik via alex handelen. Via alex kan ik tenminste overal snel inloggen, maar aan de andere kant heb ik bij de rabo weer een adviseur.

Logica CMG: aankoop 2,25 koers nu 2,51. 50% van de portefeuille
DSM: aankoop 33,81 koers nu 34,45. 50% van de portefeuille.

Trouwens, wil je met opties gaan oefenen doe dat niet bij de iex.nl. Je kan elke optie kopen ongeacht het volume op dat moment. Je kon opties ook altijd duurder verkopen na 1 seconde al. Dus niet echt reeel. Gewoon optiecompetitie.nl of wat is het adres ook alweer....

Ik begrijp dat de interesse er is om er een goedlopend draadje van te maken? Dan zal ik me inzetten voor een goede sp.

[ Voor 20% gewijzigd door janklp op 12-12-2005 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor beginners (en sowieso relatief lage bedragen) lijkt het me veel verstandiger om in beleggingsfondsen te stappen, ipv individuele aandelen. En met de fondsen in de opkomende landen kan je ook erg leuke rendementen halen, als je toch wat meer rendement (en risico) wilt, maar sowieso haal je over het algemeen wel leuke rendementen.

Geologische en zakelijke spreiding van je portefeuille is vrij belangrijk als je niet te veel risico wilt lopen en dat lukt je domweg niet met kleine portefeuille's zonder je blauw aan transactiekosten te betalen. Bijkomend voordeel van beleggingsfondsen is dat ze over het algemeen goedkoper aan te kopen bij kleine hoeveelheden dan aandelen, mits je het via gewone banken koopt (abn, sns fundcoach, fundix, e.a.).

Zelf heb ik voor ~ 2500 euro in losse aandelen (o.a. turbo's) gestopt, maar ben daar ondertussen alweer van bekomen, ik ben nog van plan wat met turbo's long/short (op alleen de AEX) te "spelen", maar de rest ga ik met winst (proberen) te sluiten en dan in beleggingsfondsen stoppen. De beleggingsfondsen waar ik in zit laten bijna allemaal betere rendementen zien dan de aandelenposities die ik gehad heb. Wat natuurlijk ook kan zeggen dat ik niet zo'n goede belegger ben :P

Die aandelen doe ik trouwens via Binck, de fondsen via SNS fundcoach en de Postbank.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 13-12-2005 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ook voor gevorderden lijkt het me verstandiger in beleggingsfondsen te stappen -- of gewoon helemaal niet op aandelen te gokken. Op de lange termijn levert het in principe altijd rendement op, maar echt om over naar huis te schrijven is het zelden. Veel beleggers halen nauwelijks meer rendement dan ze met een goede staatsobligatie zouden behalen en velen halen minder. Ik zie niet in waarom ik beter zou zijn dan de gemiddelde belegger en dan is het wat mij betreft niet de moeite waard. Voorzover ik er nu over denk zal je mij nooit iets anders dan staatsobligaties of ruwe produkten zien kopen.

Als je echt absurde winsten wilt halen, dan moet je met opties aan de slag. Maar de kantoren die grote winsten behalen met opties, die doen dat door de restjes op te pikken die de overigen handelaars overlaten. Een bedrijf als Optiver gokt in principe niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Confusion schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:32:
Veel beleggers halen nauwelijks meer rendement dan ze met een goede staatsobligatie zouden behalen en velen halen minder.
Ik zag op iex.nl een overzicht staan wat toch wel tamelijk boekdelen spreekt:
Een onderzoek van Barber & Odean over de periode 1990 - 1996 onder 100.000 Amerikaanse particuliere beleggers leidde tot de volgende uitkomsten:
index 17% per jaar
gemid. particulier 13% (- 4%)
meest actieve belegger 6% (-11%)

Conclusie: als u zelf wilt beleggen, doe niet te veel transacties. De transactiekosten hebben een zeer negatieve invloed op het totale rendement. Daarnaast blijken particuliere beleggers vooral de toekomstige winnaars te verkopen en de verliezers vast te houden
Andere, vergelijkbare uitspraken die ik zag zeiden hetzelfde. Gemiddeld zaten beleggingsfondsen er trouwens tussen de index en de belegger in. Dus ook daar moet je nog een beetje mee uitkijken, je zal op zoek moeten naar de fondsen die het beter dan de rest van de vergelijkbare fondsen doen ;)

Sowieso heeft de IEX University wel interessant leeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik denk zowieso niet dat je op dit moment in staatobligaties moet stappen. Zelf heb ik er ook een stuk maar het is huilen met depet op, schrale rente en door de hoge rente van de fed in Amerika daalt de nominale waarde ook nog eens. Niet echt veel mee te behalen.

Verleden week ben ik ook in een soort fonds gestapt. De Rabo Yield Booster. De fonds zit in:
- Akzo Nobel
- Unilever
- Royal Dutch

Je kon zonder inschrijfkosten instappen en als het goed is krijg je een rendement van 10% per half jaar. Ik kopieer even een stukje van iex.nl
Eigenschappen
Alle drie de aandelen moeten in koers gelijk zijn gebleven of gestegen ten opzichte van de startwaarde van 2 december 2005. Is dat het geval, dan wordt de booster afgelost tegen 100%. Bovendien ontvangt de belegger voor elk half jaar dat de note uit heeft gestaan een uitkering van 10%.

Stel, de onderliggende aandelen hebben na zes maanden alle drie aan het criterium voldaan. De booster keert dan 110 euro uit per nominale waarde van 100 euro. Als één of meer aandelen in waarde zijn gedaald, dan loopt de note door en beoordeelt Rabobank een half jaar later opnieuw de situatie.

Zijn de drie dan wél in koers gestegen of gelijk gebleven, dan is de aflossing 120 euro. Dit gebeurt elk half jaarr. Als na drie jaar de booster nog niet is afgelost, wordt voor het laatst bekeken of aan het criterium is voldaan. Zo ja, dan is de aflossing 160%. Staan nog steeds één of meer aandelen onder de startwaarde, dan zijn er twee mogelijkheden:

Als de koers van alle drie de aandelen hoger is dan 70% van de startwaarde vindt aflossing plaats tegen 100%,
Als één of meer aandelen 30% of meer in koers zijn gedaald vergeleken met de startwaarde, draagt de belegger het gehele koersverlies van het slechtst presterende aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierdW
Ik ben met aandelen begonnen niet alleen voor het rendement, maar meer voor de spanning. Daarbij komt, als je zekerheid wilt, moet je het op een spaarrekening zetten 8). Geen stress en geen omkijken naar. Ik vind die beleggingsfondsen ook niet echt een vorm van beleggen, dan is toch de lol eraf? Het mooie van aandelen / opties is juist de spanning die erbij komt kijken, het volgen van nieuws over 'je bedrijf' en het snel in kunnen springen op veranderingen. Tenminste, daar zit voor mij de lol in het beleggen. Ik doe het echt niet voor het rendement, maar meer als hobby :)

Ik heb daarnaast natuurlijk nog wel een beleggingsfonds achter de hand, maar ik zou niet weten hoe die presteren, daar liggen mijn interesses niet. Dat geld zie ik over een jaar of 10 verschijnen maar ik heb daar maar weinig invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

SierdW schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 10:05:
Ik ben met aandelen begonnen niet alleen voor het rendement, maar meer voor de spanning. Daarbij komt, als je zekerheid wilt, moet je het op een spaarrekening zetten 8).
Er zit nog wel wat tussen 'geen zekerheid' en 'zekerheid' hoor ;)
Geen stress en geen omkijken naar.
En net genoeg rendement om na aftrek van belasting en inflatie geen geld te verliezen.
Ik vind die beleggingsfondsen ook niet echt een vorm van beleggen, dan is toch de lol eraf?
Als je het voor de lol/als hobby doet, dan is het inderdaad niks :P Maar vergeet niet het overgrote deel van het geld in beleggingen er is om meer geld te worden, niet om lol mee te hebben. En dan zijn beleggingsfondsen in veel opzichten beter dan aandelen, voor de (kleine) particulier.
Het mooie van aandelen / opties is juist de spanning die erbij komt kijken, het volgen van nieuws over 'je bedrijf' en het snel in kunnen springen op veranderingen. Tenminste, daar zit voor mij de lol in het beleggen. Ik doe het echt niet voor het rendement, maar meer als hobby :)
En daar geef je dus precies de reden dat particulieren slechter scoren dan de diverse indexen :P
Ik heb daarnaast natuurlijk nog wel een beleggingsfonds achter de hand, maar ik zou niet weten hoe die presteren, daar liggen mijn interesses niet.
Met een klein deel van je geld hobbyen en de rest gewoon relatief veilig beleggen in fondsen is ook wat ik doe nu idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-04 17:07

curry684

left part of the evil twins

Omdat we in Werk en Inkomen niet aan Grote Topics willen doen maar ik dit topic an sich wel leuk vind voor hier doe ik even een titelchange :)

Mijn LogicaCMG calls van een maand oud staan overigens 50% in de plus, en m'n ING-calls zelfs 88%. Heb vorige week al de helft van mijn ING-opties verzilverd op 92% winst, kon ik toch m'n Xbox 360 en een hoop accessoires van betalen :+

Ik speel op het moment overigens alleen met opties met wat "niet direct nodig geld". Zodra ik met een paar maanden weer structureel wat meer kapitaal ter beschikking heb ga ik weer aan fatsoenlijke risicospreiding doen, in beginsel 1:1:1 op obligaties/vastgoed, aandelen en opties.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
@ ACM: ik denk dat je nu wel een redeneerfout begaat. Jij zegt nu verkapt dat er unaniem meer geld te verdienen is met belgginsfondsen dan met aandelen. Dit kan in bepaalde gevallen zo zijn, maar met gemiddeldes heb je altijd mensen die het beter doen en slechter. Er zijn ontzettend veel mensen die verlies maken met aandelen. Als je die mensen nou eens weghaald dan zou het rendement al stukken hoger liggen.

Wanneer je de juiste aandelen koopt en je hebt verstand van zaken dan valt met aandelen stukken meer te verdienen dan met fondsen. Neem voor de gein mijn 12% in 4 weken op LogicaCMG. Het gemiddelde zal wel hoger liggen bij fondsen maar ik weet zeker dat de beste belegger stukken beter presteert dan de beste fondsen belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Januszjes schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:45:
[...]

Logica CMG: aankoop 2,25 koers nu 2,51. 50% van de portefeuille
Ik heb rond dezelfde koers een kudde CALL 1,75 MAR 06 gekocht a 0,50 euro laat, staan nu op 0,75 euro bied. 50% zuivere winst in iets meer dan een maand :)

Uiteindelijk is je rendement afhankelijk van gokwerk natuurlijk. Dat beleggingsfondsen per definitie beter presteren dan een goed geinformeerde belegger (ik gebruik Binck Active zelf) is sowieso onzin natuurlijk, maar in the end komt het allemaal neer op welk risico je bereid bent te nemen. Fondsen nemen minder risico, dus kun je per definitie beter presteren als je het zelf doet.... en meer verliezen.

[ Voor 41% gewijzigd door curry684 op 13-12-2005 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
curry684 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:30:
[...]

Ik heb rond dezelfde koers een kudde CALL 1,75 MAR 06 gekocht a 0,50 euro laat, staan nu op 0,75 euro bied. 50% zuivere winst in iets meer dan een maand :)
Hoe kan je eigenlijk dan een call op 1,75 kopen als de koers al hoger staat.

Trouwens vandaag Royal Dutch call maart 30 gekocht op 20 cent laat en staan nu 10 cent :( Maarja is ook een optie voor maart ;) Komen bast nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Januszjes schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 10:47:
@ ACM: ik denk dat je nu wel een redeneerfout begaat. Jij zegt nu verkapt dat er unaniem meer geld te verdienen is met belgginsfondsen dan met aandelen.
Ik stel dat gemiddeld genomen, met gemiddelde beleggers en gemiddelde beleggingsfondsen, er meer verdient kan worden met die fondsen dan wat die beleggers zelf bereiken. Er staan zelfs hier al voorbeelden; KPN en Ahold waar geen verlies op genomen werd.
Dit kan in bepaalde gevallen zo zijn, maar met gemiddeldes heb je altijd mensen die het beter doen en slechter. Er zijn ontzettend veel mensen die verlies maken met aandelen. Als je die mensen nou eens weghaald dan zou het rendement al stukken hoger liggen.
Nou, ik denk dat jij nu de redeneerfout maakt :)
Want je moet juist niet die verliezers weglaten, die moet je er bij houden. Want wie zegt dat jij op de lange termijn een winnaar bleek te zijn? Heb jij ook met nederlandse aandelen sinds 1 januari 30% rendement gehaald, met je hele portefeuille? FBTO, ABN-Amro, ING en Robeco wel met hun nederland-largecap fondsen (zie morningstar.nl).
Wanneer je de juiste aandelen koopt en je hebt verstand van zaken dan valt met aandelen stukken meer te verdienen dan met fondsen. Neem voor de gein mijn 12% in 4 weken op LogicaCMG. Het gemiddelde zal wel hoger liggen bij fondsen maar ik weet zeker dat de beste belegger stukken beter presteert dan de beste fondsen belegger.
Tuurlijk, ik had overigens ook logicacmg, uiteraard te snel verkocht, wel met winst, maar een stuk minder dan nu mogelijk was geweest :X
En de beste belegger, tuurlijk presteert die beter, mr. Buffet is bijvoorbeeld zo rijk geworden :) Maar wij zijn waarschijnlijk niet de beste beleggers. Kan jij bepalen of een bedrijf ondergewaardeerd is? Kan jij bepalen of een bedrijf het komende jaar een winstgroei gaat maken? Ik iig niet zo goed.
De fondsbeheerders doen dat voor hun dagelijkse werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Januszjes schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:42:
[...]

Hoe kan je eigenlijk dan een call op 1,75 kopen als de koers al hoger staat.
Calls koop je vrijwel altijd onder de koers natuurlijk, tis het recht om tegen prijs X te kopen :) Ik heb dus het recht gekocht om in maart 2006 aandelen te kopen tegen 1,75 terwijl de huidige prijs iets van 2,15 was, dan is het niet zo vreemd dat dat recht 50 cent kost ;)

@ACM: te vroeg verkopen heb je altijd, ik heb vorige week nog calls Getronics met 35% verlies verkocht. De 2 dagen erna steeg het kreng allebei de dagen ruim 3%, scheelde me iets van 800 euro oid 8)7 Zolang je het maar compenseert mogen dat soort foutjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04 09:30
Ik ben me nu een aantal maanden aan het verdiepen in aandelen, futures, turbo's en het meest in opties. Ik heb een aantal boeken geleend bij de bibliotheek en veel informatie opgezocht op internet. Ik heb zelf niet veel geld om te beleggen (paar honderd euro), daarom ben ik in opties gegaan.

De transactiekosten zijn wel € 4 per contract (min €11) maar de rendementen die je kunt behalen zijn echt enorm! Ik kocht bijvoorbeeld Corus 2 weken geleden omdat ik gelezen had dat corus goede cijfers ging presenteren voor het 3de kwartaal. Opties in 1 week 100% omhoog! Op deze manier kun je leuke winsten behalen met een relatief klein risico. . Ik zit trouwens bij Binck. Ze zijn de goedkoopste en ze bieden je gratis realtime-koersen. Dat is best handig als je in opties gaat.

Aandelen kopen is met mijn budget gewoon niet logisch om te doen. De winsten zijn gewoon te laag om de transactiekosten te dekken. Ik ben vorige week naar een presentatie van Bob Emanuels geweest (ABN) en hij had een goede tip voor mensen die het verlies zoveel mogelijk willen beperken:
Zorg ervoor dat je voor jezelf een marge vaststeld. Bijvoorbeeld 10%. Trek een horizontale lijn bij de aankoopkoers en zorg ervoor dat als je die lijn raakt of eronder komt, dat je je aandelen verkoopt (en dus verlies neemt). Je kunt er voor kiezen om op een bepaald moment deze veiligheidsmarge mee te laten lopen met de koers (als hij stijgt), zodat die lijn meegaat met de koers (glijdende stop-loss). Het verkopen van de aandelen zou je daarna kunnen baseren op een technische analyse, maar dat blijft een lastig verhaal. Maar je hebt achteraf meer spijt van geld verliezen op een aandeel, dan niet de volledige winst te hebben gepakt. Elke winst is natuurlijk leuk. Als iedereen die de afgelopen jaren geld heeft verloren deze veiligheidsmarge toegepast had, waren de verliezen vele malen kleiner geweest. (de winsten zijn in sommige situaties dan ook lager)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik hou me alleen bezig met beleggingsfondsen, niet meer met losse aandelen. Risico van losse aandelen is te groot en je moet er te veel tijd in steken. Beleggingsfondsen worden door de beheerders bijgehouden. Zelf heb ik nu 5 beleggingsfondsen die een hoge Morningstar rating hebben, waaronder 1 van Meril Lynch. Deze fondsen hebben het over het afgelopen 1.5 jaar echt goed gedaan, varierend van 27% tot 78%. Interessante fondsen zijn o.a. Global Emerging Markets, Eastern Europe en Emerging Europe. (in feite dus opkomende markten).
Het handelen doe ik via de belegmodule bij ABN-AMRO internet bankieren. Gewoon lekker online en erg snel.

Huidige portefeuille:
ING, koop 18.90, nu 27.52 (46%)
ABN Amro Small Companies Netherlands, koop 57.89, nu 90.90 (56%)
ABN Amro Eastern Europe Equity, koop 172,44, nu 306.87 (78%)
Meril Lynch Emerging Europe, koop 61.41, nu 79.40 (29%)
Delta Deelnemingen, koop ??, nu 39.51, (23%)

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 13-12-2005 13:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier nog een belegger, maar dan niet met eigen geld maar met overtollige bedrijfsliquiditeit. Ik doe het dus niet voor de hobby, maar om op de langere termijn een structureel hoger rendement te halen dan de 2% die je op een zakelijke spaarrekening krijgt. Helaas heb ik het voor elkaar gekregen om op het verkeerde moment (eind september) in te stappen toen de AEX bijna op haar top stond voor aan een flinke glijvlucht richting de 380 te beginnen. In die eerste weken heb ik dan ook grof verloren. Door de stijging van de laatste weken is dat weer goedgemaakt, maar feitelijk ben ik dus weer terug bij af. De komende maanden moet er dan daadwerkelijk wel redement gemaakt gaan worden.

De grootste blunder tot nu toe is Google geweest, ik had er 30, gekocht voor 308 dollar, verkocht voor gemiddeld 320 dollar. Op zich dus een kleine winst, maar helaas vloog de koers in de week erna grof omhoog, tot dik boven de 400. Dan boor je jezelf dus eventjes een paar duizend dollar door de neus. Simpelweg mijn fout, ik had de kwartaalcijfers af moeten wachten.

Aan de andere kant, ik zat ook in TomTom en heb die voor een deel net op tijd verkocht (voordat het van 35 naar 26 euro ging), en wat ik aan verlies had, gecompenseerd door op het dieptepunt bij te kopen en die op de top van de rebound (rond de 33 euro) weer te verkopen.

In het begin heb ik dus ook wel gehandeld in losse aandelen maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik heb gewoon niet de tijd om actief bezig te zijn met die koersbewegingen, waardoor je altijd achter de feiten aanloopt en te laat instapt, of te vroeg verkoop etc. Nu dus maar alleen beleggingsfondsen met een laag tot gemiddelde rendement en enige spreiding qua soort aandelen en qua geografie.

Huidige portefeuille:

ABN AMRO Euro Obl.Fd (Europese obligaties) gem. aankoop: 109.05, huidig: 108.60
ABN AMRO SmCo Neth (NL smallcaps): gem. aankoop: 88.80, huidig: 89.00
Orange Eur.Property (Europees vastgoed): gem. aankoop: 21.88 huidig: 21.16
Orange Fund (NL small- en midcaps): gem. aankoop: 37.09 huidig: 37.58
Postbank Hoog Div.Aand 6 (Wereldwijd largecaps): gem. aankoop: 31.28 huidig: 31.12
Postbank Opk.Land(4) (Emerging markets, met name largecaps): gem. aankoop: 27.30 huidig: 28.62

Totaal op deze portefeuille nu ongeveer 0,9% positief rendement, maar gecorrigeerd voor eerdere verliezen en transactiekosten sta ik op een kleine half procent verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ACM schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:41:
Andere, vergelijkbare uitspraken die ik zag zeiden hetzelfde.
Dat is lekker suggestief, om 1990 tot 1996 te nemen. Laat ze eens lekker 1985 tot 2003 nemen ofzo...
IEX heeft erbij te winnen om mensen te laten denken dat een beetje zelf met aandelen prutsen geld oplevert. Als je nu begint zal dat ook vast wel minstens vier jaar weer zo zijn. Tot je in het volgende gat lazert.

[ Voor 31% gewijzigd door Confusion op 13-12-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Confusion schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:20:
Dat is lekker suggestief, om 1990 tot 1996 te nemen. Laat ze eens lekker 1985 tot 2003 nemen ofzo...
IEX heeft erbij te winnen om mensen te laten denken dat een beetje zelf met aandelen prutsen geld oplevert. Als je nu begint zal dat ook vast wel minstens vier jaar weer zo zijn. Tot je in het volgende gat lazert.
Dat verhaaltje is vziw niet speciaal voor de IEX geschreven maar gewoon een online versie van dat boek van die kerel. Daarnaast las ik het ook op andere plaatsen. Trouwens, wat wint IEX ermee als je niet zelf met aandelen prutst? Ze bieden geen fondsen ofzo aan, toch? Bovendien, waarom is 1990-1996 zo suggestief? In theorie maakt het niks uit welke periode je bekijkt, want voor outperformance moet je tenslotte meer winst of minder verlies maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
[...]
Dat is natuurlijk altijd het risico, meegaan in de goede lift en dan uitstappen. Maar ik ben met je eens dat het risicovol is. Als Bin Laden weer wat verkeerds doet, dan ligt de beurs weer in elkaar. Maar tot nu toe ben ik tevreden met mn huidige portefeuille. Ik probeer zover mogelijk de obligaties terug te drukken. Deze leveren met 5% te weinig op.

Ik heb me nooit verdiept in fondsen, hoe ligt het risico daar? Iemand door nog tips voor om voor een groot bedrag >5000 in te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Januszjes schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 14:52:
Als Bin Laden weer wat verkeerds doet, dan ligt de beurs weer in elkaar.
De timing daarvan was natuurlijk ook precies goed om de wereld financieel flink te raken. De internet-bubble was al aan het ontploffen meen ik.
Ik heb me nooit verdiept in fondsen, hoe ligt het risico daar? Iemand door nog tips voor om voor een groot bedrag >5000 in te stappen?
Tsja, lager door meer spreiding, zowel over diverse bedrijven als eventueel diverse regio's en sectoren.
Maar er zijn natuurlijk ook beleggingsfondsen met hoog risico (de opkomende regio's, techniek-fondsen, etc). Over het algemeen geldt gewoon dat als er meer rendement te halen valt, er doorgaans ook meer risico bestaat.

Als je in 1 fonds wilt, dan kan je het best een algemeen aandelen fonds nemen, zie op http://morningstar.nl voor welke je dan wel trekt. Diverse kenners (nouja, daar ga ik maar van uit dan ;) ) claimen (en onderbouwen dat met cijfers) dat "value"-fondsen over het algemeen beter gaan en ook de komende tijd zullen gaan dan "growth"-fondsen.
Maar imho kan je ook best met 5000 al de boel spreiden over een paar fondsen, niet dat je risico erg veel verlaagt van meerdere fondsen (tov meerdere aandelen), maar dan kan je toch deels profiteren van bepaalde markten (bijv 1000 in een oost-europa fonds, 1000 in latijns amerika en 3000 in een wereld wijd large-cap value fonds). Ik zou niet weten wat de beste verdeling of beste fondsen zijn, daar ben ik ook nog mee aan het stoeien om dat te achterhalen :P

Waar ik zelf naar kijk is of fondsen ook over 5 en 7 jaar (dus inclusief die leuke klap in 2001 en voor zover in die sector/regio mogelijk) nog een positief rendement hadden en uiteraard of ze het binnen de groep van vergelijkbare fondsen beter doen dan de rest (kan je allemaal op morningstar vinden).

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 13-12-2005 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Eigenlijk had ik voor wat meer geld in moeten stappen in de Rabobank Yield Booster. 10% per half jaar is natuurlijk geweldig goed! Natuurlijk moeten de aandelen niet teveel in waarde zakken maar met een dekking van 30% zit je toch nog redelijk safe. Vooralsnog staat de koers op 99% dus dat is nog wel redelijk.

Edit: iemand zin om een mooie sp logo te maken of om een eenvoudige doch mooie layout voor de sp te maken zodat ik daar de door mij gemaakte tekst in zet?

[ Voor 21% gewijzigd door janklp op 13-12-2005 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24
Belegger meldt. Heb een portefeuille van 5 fondsen en 10 aandelen. Paar jaar geleden gekocht en ik heb geen tijd om er naar om te kijken. Kortom: lange termijn belegger.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
[...]
Er is historisch geen enkele periode van 8 jaar waarin de koers na afloop lager stond. Dus als je nu instapt, dan mag je verwachten dat je in 2013 op z'n minst quite hebt gespeeld. Wederom historisch is het waarschijnlijker dat je gemiddeld 7% rendement maakt, zeg maar 72% over 8 jaar, maar dat is natuurlijk een stuk minder zeker.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Morgen weer een hoge opening van de AEX. De Dow jones reageerde positief op de renteverhoging. Mooi, kan Logica en Dsm eens even lekker doorknallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Januszjes schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:24:
Morgen weer een hoge opening van de AEX. De Dow jones reageerde positief op de renteverhoging. Mooi, kan Logica en Dsm eens even lekker doorknallen ;)
't Was idd klokslag 20:30u (zo laat werd dat renteverhaaltje toch gehouden?) dat de koersen omhoog knalden op Wall Street, voorspelbaar, maar wel fijn als je op een hogere beurs gokte ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 14-12-2005 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ACM schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:35:
In theorie maakt het niks uit welke periode je bekijkt, want voor outperformance moet je tenslotte meer winst of minder verlies maken ;)
Je ziet bijvoorbeeld niet of actieve beleggers tijdens een beurscrash ook meer verlies maken.
MSalters schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:07:
Er is historisch geen enkele periode van 8 jaar waarin de koers na afloop lager stond.
De totale index kan best hoger staan, maar dat zegt weinig. In het begin van de vorige eeuw zijn er in ieder geval in Duitsland en Amerika heel wat mensen heel arm geworden en niet vanwege gebrek aan geduld. Tegen dat soort gebeurtenissen helpt geen geduld en geen index die jaren later weer een stukje hoger staat.

Dat het 'al' pakweg 100 jaar goed gaat is geen reden aan te nemen dat het goed zal blijven gaan. Er zitten talloze instabiliteiten in het wereldeconomische systeem, zoals documentaires als 'de dag dat de dollar valt' laten zien. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat als ik nu ergens geld in stop, dat ik dan in 2013 inderdaad tenminste quite zal spelen.

Het hele concept van de effectenbeurs heeft fundamentele problemen, zoals we tijdens de dotcom dagen ook hebben kunnen zien: de beurswaarde heeft geen onderliggende intrinsieke waarde. Het representeert niet de arbeids- en procestoegevoegde waarde van de bedrijfsactiviteit meer, maar er zitten componenten als consumentenvertrouwen en merkwaarde in. Componenten die nogal 'volatile' zijn en door een cultuuromslag of gebeurtenis van wereldformaat zomaar waardeloos kunnen worden. Ik heb er geen vertrouwen in dat het systeem zoals we het kennen stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Tjonge jonge, er valt echt geen pijl meer op de beurs te trekken. Sluit Amerika lekker hoog zakt hier de aex weer een flink stuk terug. Ik snap het niet meer, de beurs reageert heel raar de laatste tijd. Misschien heeft bovenstaande wel gelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:54
Als ik het goed observeer dan begint de AEX zich eindelijk een beetje los te weken van de Amerikaanse bewegingen.

Ik vind het een leuk draadje en ik hoop dat het een succes wordt!

/me Hoedje is overigens al 5 jaar bezig om zich te orienteren, maar binnenkort ga ik toch echt beginnen

Ik ga waarschijnlijk met een relatief laag bedrag (tot 1000 euro) op korte termijn in opties beleggen en ik ga voor de lange termijn gewoon wat passieve beleggingsfondsen kopen die wat internationale indices volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoedje op 14-12-2005 11:48 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
De AEX wordt vandaag omlaag getrokken door winstnemingen op ING. Dat aandeel weegt voor bijna 16% mee in de AEX en is sinds 4-11 met 16% omhoog gegaan. Niet verwonderlijk dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Daniel schreef op woensdag 14 december 2005 @ 12:23:
De AEX wordt vandaag omlaag getrokken door winstnemingen op ING. Dat aandeel weegt voor bijna 16% mee in de AEX en is sinds 4-11 met 16% omhoog gegaan. Niet verwonderlijk dus :)
Dat is niet geheel waar, er staan heel veel koersen in de min. Feit is ook dat de expiratiedatum voor de opties eraan komt en veel beleggers het de afgelopen maanden fout hebben gehad met de koersen. Hierdoor is de koers ook aan het dalen. Het is even afwachten op vrijdag, ik baal er wel van dat logica en DSM fors inleveren. Hopelijk valt vanmiddag de olievoorraad tegen, dan gaat wellicht de koers van Royal Dutch iets omhoog. Compenseer ik mn verlies met de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
hmm, hoop dat tomtom nog ff daalt eigenlijk

Ik heb nog een paar puts op 30€ die vrijdag expireerd.

Maar ik denk dat dit een verlies wordt. :(

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 20:29
Ik ben weer even begonnen op de beurs met een langlopende optie op de AEX.

Heb eergiste een putje AEX 420 gekocht voor 13 euro die in juni 2006 expireert. Ik verwacht nl dat de index een tikje terug gaat doen.
AEX stond toen op 435

Beleggen in aandelen doe ik niet

[ Voor 5% gewijzigd door Berimbau op 14-12-2005 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Berimbau schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:49:
Ik ben weer even begonnen op de beurs met een langlopende optie op de AEX.

Heb eergiste een putje AEX 420 gekocht voor 13 euro die in juni 2006 expireert. Ik verwacht nl dat de index een tikje terug gaat doen.
AEX stond toen op 435

Beleggen in aandelen doe ik niet
Waarom koop je (als ik vragen mag) een put op zo'n lange termijn. Het lijkt me niet logisch dat de AEX op 420 staat in juni. Ik denk dat ze voor februari wel goed corrigeren, ik zou dan pas de put kopen als de correctie zich duidelijk aftekend. Dat is op dit moment nog niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
Omdat mijn doel is de kleine winsten te pakken, hij hoeft van mij niet onder de 420 te komen. Als ik elke keer 200 eurootjes pak vind ik het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 20:44
Ik beleg sinds oktober in belegingsfondsen bij Fundix. Zij hanteren lage tarieven en hebben een grote keuze aan fondsen. Mijn doel is om de spaarrente te verslaan.

Portefeuille:
Merrill LIIF Latin American, rendement: +4,36 %
Fortis L Equity Turkey, rendement: +17,28 %
ING Emerging Eastern Europe Fd, rendement: -2,87 %
Transpacific Fund, rendement: +11,06 %
Gemiddeld rendement: +7,46 %

Het rendement van een spaarrekening op jaarbasis heb ik dus in 2 maanden tijd al verslagen.
Ik moet wel zeggen dat de eerste weken de koersen alleen maar omlaag gingen totdat ik op een gegeven moment gemiddeld op zo'n 6 procent verlies stond.
Daarentegen stond ik een paar dagen geleden op bijna 10 procent in de plus.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:48
Mr_Blobby schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:35:
[...]

Mijn doel is om de spaarrente te verslaan.
[...]
Portefeuille:
[knip=emerging market fondsen]
Waarom beleg je zo eenzijdig in emerging markets terwijl je alleen de spaarrente wilt verslaan? Ik interpreteer dat laatste als een wens om ca 3%-8% rendement te halen tegen een beperkt risico, terwijl emerging market fondsen een heel andere winstdoelstelling en risicoprofiel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 20:44
Rukapul schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:39:
[...]

Waarom beleg je zo eenzijdig in emerging markets terwijl je alleen de spaarrente wilt verslaan? Ik interpreteer dat laatste als een wens om ca 3%-8% rendement te halen tegen een beperkt risico, terwijl emerging market fondsen een heel andere winstdoelstelling en risicoprofiel hebben.
Ik wil de spaarrente wel zo maximaal mogelijk verslaan natuurlijk. ;)
Daarnaast zijn het ook fondsen die wel een degelijke reputatie (hoge morningstar rating etc.) hebben.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Confusion schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:33:
Het hele concept van de effectenbeurs heeft fundamentele problemen, zoals we tijdens de dotcom dagen ook hebben kunnen zien: de beurswaarde heeft geen onderliggende intrinsieke waarde. Het representeert niet de arbeids- en procestoegevoegde waarde van de bedrijfsactiviteit meer, maar er zitten componenten als consumentenvertrouwen en merkwaarde in. Componenten die nogal 'volatile' zijn en door een cultuuromslag of gebeurtenis van wereldformaat zomaar waardeloos kunnen worden. Ik heb er geen vertrouwen in dat het systeem zoals we het kennen stabiel is.
Nu maak je een kleine denkfout. Consumentenvertrouwen en merkwaarde zijn wel degelijk waardevol voor een bedrijf. Sterker nog, veel strategen achten ze als resource sterker dan bijvoorbeeld bepaalde geoptimaliseerde processen, puur en alleen omdat ze moeilijk na te maken zijn, niet te vervangen zijn en een goede merknaam zeldzaam is. Derhalve lijkt het me niets meer dan logisch om ze wel mee te nemen bij de waardebepaling van een bedrijf.

Overigens, gelijk jouw redenering zijn nagenoeg alle bedrijfeigenschappen, ook die die tastbaar waarde toevoegen volatile. Geen hond meer die in geval van WO III nog een beamer (=ultiem luxeproduct) aanschaft.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 14-12-2005 16:30 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:20

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ben een paar jaar terug ook met wat overtollig spaargeld gaan beleggen in risico aandeeltjes. Van die pennystocks. Daarnaast ook nog 1000 KPN aandelen gekocht op 6.30, dus daar heb ik nog wel een redelijk rendement op.

Van de pennystocks heb ik:
10.000xCorus gekocht tegen gemiddelde koers van 0.52, die staan nu op 0.87
10.000xTIE gekocht tegen gemiddelde van 0.60 ofzo. Die staan nu op 0.31, dus daar baal ik wel van.

Maar goed, het gaat me eigenlijk toch om de lange termijn. Als die aandelen over een jaar of 5 gewoon 2 a 3 euro doen heb ik toch een flink rendement.

Nadat ik Corus kocht zakten ze tot 10 cent. Dat was wel even slikken. Nu natuurlijk zwaar balen dat ik er niet nog eens 10k op 10 cent had bijgekocht :(

Had ook nog belegd in een ander IT bedrijf. Tikte telkens de 2.50 aan (gekocht op 1.70-2.00) maar zakte daarna terug. Dus ik doe een verkoop order op 2.50. Tikt dus weer de 2.50 aan, maar stijgt in 1 maand door naar bijna 5 euro.... 10.000euro misgelopen. Dat was flink balen.

[ Voor 18% gewijzigd door FunkyTrip op 15-12-2005 15:52 ]

Dit dus.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
* Tom Paris meldt

Ik beleg als sinds m'n 12e, maar m'n vader verdient er z'n (ons) brood mee dus ik ben er een beetje ingegroeid B)

Momenteel bestaat het merendeel van de portefeuille uit belegingsfondsen, omdat ik wat zekerheid voor de toekomst wil. De aandelenpositie ligt momenteel rond de 25%, dat is meer om wat mee te hobbyen.

Ik krijg hier de indruk dat mensen toch nog kijken naar in de verleden behaalde resultaten, lijkt een beetje een "Buy the Winners" strategie. Zelf kijk ik meer naar opkomende markten. Zit bijvoorbeeld al sinds eind jaren '90 in de Emerging Markets (wereldwijd) en sinds de laatste jaren ook wat in biotech (Crucell op 2 euro gekocht).

Leuk initatief dit topic, hopelijk is er ook voor "buitenstaanders" nog wat te leren :)
Januszjes schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:28:
- Crucell heeft een overname prooi in zwitserland als het meezit. Dus dan zal de aandeelprijs stijgen!
Wil ik toch nog even op reageren. Dat ze een overname doen is natuurlijk leuk, maar wil niet direct zeggen dat de koers daardoor gaat stijgen. Het is zelfs zo dat Crucell 17 miljoen extra aandelen gaat uitgeven om de 381 miljoen te financieren! De aandeelhouders waren dan ook niet bijster enthousiast, omdat extra aandelen vaak een daling van de koers betekend (veel aanbod etc.).

Maar toch vind ik Crucell een prachtbelegging. De technieken die in de pipeline zitten zijn veelbelovend, en kunnen behoorlijk wat geld in het laatje brengen. Het is daardoor wel een risicovolle belegging. De koers is al behoorlijk geëxplodeerd, terwijl ze nog geen enkel product op de markt hebben...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• funk-e
funk-e schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:33:
hmm, hoop dat tomtom nog ff daalt eigenlijk

Ik heb nog een paar puts op 30€ die vrijdag expireerd.

Maar ik denk dat dit een verlies wordt. :(
UPDATE:

16-12-05 30,00 € 0,50 +233,33% 0,40 0,55 0,15 0,50 0,15 0,20 285

Haha, hier is iemand blij :)

(iemand nog tips nodig?:p)

2nd Update:

Tom Tom P Dec05 30.00 0,65 +85,71% 12:59 531 13 dec, 16:31 0,10 +550,00%

[ Voor 13% gewijzigd door funk-e op 16-12-2005 13:18 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 14:26
Bij geld belegen is het erg belangrijk dat je het doet met geld dat je niet nodig hebt. Je kunt het natuurlijk allemaal verliezen, zeker als jij het geld op een gegeven moment nodig hebt en je aandelen, etc moet verkopen om bij je geld te kunnen.

Daarbij is het ook belangrijk om je winst te durven pakken. Aandelen gaan omhoog maar ook omlaag, er is geen aandeel dat enkel maar blijft stijgen. Dus op een gegeven moment moet je zeggen, nu is het goed, verkopen en je winst pakken. Veel mensen denken er erg rijk mee te worden, maar zie het eerder als een leuke bijverdienste.

Ik ben van mening vooral naar het potentieel van een aandeel moet kijken of de langere termijn, bekijk wat voor concurrenten bedrijven hebben, hoe hun toekomst visie eruit ziet en wat voor markt potietieel is. Daarom denk ik ook dat je moet beleggen in bedrijven in de business waar je verstand van hebt, zodat je eventuele drops kunt aan zien komen. Ik bekijk ook veel histories grafieken van bedrijven (die al langer op de markt zijn) zodat je ook het potientieel van het aandeel in het verleden kunt zien. Uiteraard is dit mijn eigen mening en die kan voor andere mensen niet werken.

De tip dat je beter met wat groot geld kunt beleggen, zodat de transactie kosten minder zwaar doorwegen daar sta ik helemaal achter. Op dit moment zit ik in 2 aandelen, beide IT, dus een redelijke slechte spreiding. Ik wil binnenkort uit gaan breiden naar andere sectoren. Een ander nadeel dat ik heb is dat het 2 aandelen zijn die op de Nasdaq staan genoteerd, en aangezien ik mijn cash in Euro's verdien loop ik ook nog risico van het exchange rate.

Mijn aandelen:
Advanced Micro Devices: +54.5%
Akamai Technologies Inc.: +83.6%

Op dit moment ben ik aan het kijken naar wat fondsen in de emerging markets en zoek ik nog een ander aandeel waarin ik vertrouwen heb. Mijn interesse gaat nu vooral uit naar put en call opties, daar is ook leuk geld mee te verdienen / te verliezen. Maar eerst heel het concept met de diversen mogelijkheden helemaal doorgronden, dan pas spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
* neographikal gaat vedior in de gaten houden wanneer die richting de 11,20 zakt.

Vandaag twee tientjes verdiend met Elsevier :) Maar ik verwacht op korte termijn toch wel een kleine correctie gezien de grote stijgingen van de afgelopen tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-04 15:19
Jup ik beleg ook, ookal ben ik "pas" 16.

Ik vind het erg leuk om met mijn economie leraar te praten over beleggen. En als je er iets mee kan verdienen is het mooi meegenomen.

Momenteel zit ik in:

AM nv. 550 voor 9,38 huidig 9,98 -> wordt verkocht voor 10,15
Postbank BioTech 100 voor 14,99 huidig 17,19
Postbank BioTech 175 voor 17,38 huidig 17,19

AM wordt overgenomen door de BAM, hoe wordt dit geregeld? De Postbank was niet erg duidelijk...

Ik hoor van jullie een hoop geluiden over opties, dus ik heb maar ff wat rondgezocht over opties, ga nu ff wat lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Probleem met opties is dat de waarde in de loop van de tijd deels vermindert en dat de koersen zeer sterk kunnen fluctueren, zowel positief als negatief.

Aandelen kun je in een slechte tijd gewoon fijn aanhouden, maar opties lopen op een gegeven moment af en dan ben je een (deel) van je geld kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik beleg ook al een tijdje, ben erg geinteresseerd in de beurs en de economie.

Jullie kunnen allemaal de pot op met Crucell, ik denk dat er een daling in zit de komende tijd. Ik heb put opties gekocht iig. Verder heb ik Corus en Young Dynamic in mijn portefeuille. Ik zie hier veel tech fondsen voorbij komen. Voor die mensen die heel veel IT hebben: probeer niet vanuit je vakgebied te kijken ;). Een van de rijkste mensen van Nederland is worsten-omhulsel (varkensdarmen) magnaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

neographikal schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:48:
Probleem met opties is dat de waarde in de loop van de tijd deels vermindert en dat de koersen zeer sterk kunnen fluctueren, zowel positief als negatief.

Aandelen kun je in een slechte tijd gewoon fijn aanhouden, maar opties lopen op een gegeven moment af en dan ben je een (deel) van je geld kwijt :)
Of je verkoopt ze op tijd 8)7

Wat je bedoelt te zeggen: opties moet je niet aan beginnen tenzij je dagelijks meerdere keren de koersen, de research en de beursnieuwtjes checkt. En dat klopt beter dan wat je nu schrijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
curry684 schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:57:
[...]

Of je verkoopt ze op tijd 8)7

Wat je bedoelt te zeggen: opties moet je niet aan beginnen tenzij je dagelijks meerdere keren de koersen, de research en de beursnieuwtjes checkt. En dat klopt beter dan wat je nu schrijft ;)
Opties == risico, een hoop risico, onafhankelijk van of je een koers zelfs op de minuut in de gaten houdt: ik heb optiekoersen met 20% zien springen in seconden. Dat hou je gewoon niet bij :)

En hell, als je aandeeltjes 3 jaar te laag staan, kut maar je hebt de tijd om te wachten op herstel. Met opties is die tijd beperkter, that's all. :)

Overigens heb ik vandaag 3 calls Kon. Olie gekocht dec 2005 30,00 :)

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 20-12-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
neographikal schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:33:
[...]

Opties == risico, een hoop risico, onafhankelijk van of je een koers zelfs op de minuut in de gaten houdt: ik heb optiekoersen met 100% zien springen in seconden. Dat hou je gewoon niet bij :)

En hell, als je aandeeltjes 3 jaar te laag staan, kut maar je hebt de tijd om te wachten op herstel. Met opties is die tijd beperkter, that's all. :)

Opties gaan zo van 5 naar 10 cent. Het kan hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Januszjes schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:35:
[...]

Opties gaan zo van 5 naar 10 cent. Het kan hard gaan.
Nja op dat soort verschillen ga ik niet mierenneuken, opties van 5 cent zijn normaal gesproken out of the money en daar blijf ik vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:04

Cliffie

Trompetslet

neographikal schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:33:
[...]

Opties == risico, een hoop risico, onafhankelijk van of je een koers zelfs op de minuut in de gaten houdt: ik heb optiekoersen met 20% zien springen in seconden. Dat hou je gewoon niet bij :)

Ik ken iemand die had ooit zijn opties vergeten. Uiteindelijk expireerden die en had hij een slordige 100k euro (inleg paar k) :D

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31

Qwerty-273

Meukposter

Ooit begonnen met beleggen tijdens een of andere emissie van aandelen van een bedrijf dat ik kende (in 1998 of iets dergelijks). Dat heeft daarna nog drie jaar bestaan waarna het failiet ging. Gelukkig maar een klein bedrag (totaal iets van 200 €) maar je bent het toch echt kwijt, je kan dan bijna nergens meer terecht. Nu zit het geld in een aantal low risico beleggingsfondsen. Om meer winst te pakken dan de spaarrekening, het geld is nu niet nodig maar is wel een appeltje voor de dorst. ;)

Bijna de veiligste bellegging zijn obligaties ;) en de meest onveilige zijn opties. Ken verschillende mensen die met opties spelen, de ene heeft veel 'geluk' en verdient er goed aan. De ander heb ik al zijn huis zien verkopen om zijn schulden te kunnen dekken (en daarbij zijn relatie kapot zien gaan). Daar zit voor mij veel te veel risico aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Qwerty-273 op 20-12-2005 10:12 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
Opties is inderdaad wel een risico, maar een risico wat te nemen is als je maar je emoties probeert uit te schakelen. Niet wachten tot het wel goed komt, want dat heb ik een keer gedaan met de zgn KIPPEN-aandelen ofwel KPN-Quest.
Dalen wat die deed vanaf ong 40 euries. Nu zit ik er nog met 200 a 0,16 cent :( Maar ja, leukv oor het museum.

Ik ben nu een beetje bezig met conditionele orders en dat wil ik verder uitwerken.
Ik koop of verkoop dus opties als er een bepaalde conditie zich voordoet.

Nu heb ik een conditionele order ingelegd om mijn Put optie AEX te verkopen als deze twee punten hoger komt te liggen dan de laagste koers. Dit wordt ook wel een trailing-stop genoemd.

Kortom, als de beurs blijft dalen dan gaat de conditie met me mee... simpeler met een voorbeeld:
Index daalt naar bv 400 punten (laagste koers dat moment) en gaat weer stijgen. Wordt de index nu 402 dan verkoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nou ja, ik waarschuw wel voor één ding voor de mensen die met opties beginnen, blijf van dat schrijven af als je het ongedekt doet! Anders kan je héél hard genaaid worden :)

Maar goed, het geldt voor de hele beurs: als je er niet tegen kan dat je verliezen kan hebben, kappen en lekker op de spaarrekening zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
Je moet wel genoeg onderpand hebben om een optie te kunnen schrijven.
Maar goed schrijven doe ik zelf niet, geen ervaringen mee. Al kan je wel middels optiestrategieën het risico beperken, zelfs bij schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

RIKZ schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:10:
De ander heb ik al zijn huis zien verkopen om zijn schulden te kunnen dekken (en daarbij zijn relatie kapot zien gaan).
Dan ben je ook wel een enorme idioot :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 14:26
Is er ergens een goede uitleg mbt opties, en alle varianten daarop? Mijn interesse is groot om daarmee te gaan spelen. Dus zeg maar een paar 100 euro, die als verloren te beschouwen, dan heb je altijd winst :)

Daarbij hoe zit het met de belastingdienst? Dit soort zaken behoort tot box3, maar tot hoeveel wordt het eigenlijk belast winst uit beleggen? En zijn hier truukjes voor om het minder te laten belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
beleggingsopbrengsten zijn onbelast

van websites kan je niet zoveel leren, je zal toch echt een boek moeten scoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:49

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mij is altijd bijgebleven dat je voor onder de +/- 10000 euro op de beurs eigenlijk niet zoveel winst kan behalen, per saldo zal het je meer tijd kosten om het te onderhouden dan dat het oplevert (al een paar keer gezegd). Sowieso is het verstandiger om als je gaat beleggen dan over een termijn van jaren te spreken en niet na een half jaar weer weg doen (ternzij je echt snel geld nodig hebt of het aandeel in kwestie dermate snel is gedaald dat je je verlies wil beperken).

Daarbij wil ik even aantekenen dat je altijd moet beleggen met geld dat je op korte termijn niet nodig hebt.

Ik hoor niemand in dit topic trouwens over scheeps CV's. Dat is natuurlijk een iets andere vorm maar ook erg interessant. Zo had ik laastst een prospectus van een optie op een scheeps CV waarbij je wel minimaal 2 aandelen moest afnemen, 5000 per stuk. Dat leverde over 5 jaar gezien (in het meest optimale geval) 18.000 op (dus 10 inleggen). Dat zijn nu cijfers waarbij het interessant gaat worden, maar wellicht dat de ietwat hoge inleg een drempel vormt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 22:36

gws24

Thinking is hard!

Ik ben begonnen met beleggen nadat ik van mijn ouders een schenking had gekregen van een x aantal euro's. Dit zal ongeveer tien jaar geleden zijn geweest en aangezien ik toch niet aan dit geld mocht komen totdat ik oud genoeg was (afspraak met ouders), en vanwege de stijgende beurzen leek het wel een goed idee om voor langere tijd aandelen te kopen.

We hebben toen oa Ahold gekocht op advies van de bank. Uiteindelijk is dat aandeel na een zeer goede stijging op een koers van ongeveer 36 euro beland met dus een zeer mooie winst voor mij. Helaas is daarna zoals iedereen weet het boekhoudschandaal gekomen en is de koers gezakt naar rond de zes euro :( . Nadat de koers gezakt was van 36 naar ongeveer 29 euro (nog steeds een mooie winst) heb ik er nog over nagedacht om te verkopen maar aangezien het een lange termijn belegging was en ik dacht dat de correctie tgv het schandaal al had plaats gevonden heb ik dat niet gedaan :X

Daarentegen heb ik laatst wel een goede run gehad met het aandeel TomTom. Ik had me bij de IPO ingeschreven voor 200 aandelen en er uiteindelijk 35 gekregen voor 17,50. Omdat ik wel brood zag in TomTom heb ik de resterende 165 aandelen zelf maar bijgekocht voor ongeveer 18 euro. De top van de koers heeft heel even de 40 euro aangetikt maar ik heb ze allemaal verkocht voor ongeveer 34 euro en de koers doet nu rond de 28 euro.

Moraal van het bovenstaande is eigenlijk dat je op tijd je winst moet nemen en regelmatig alles bij moet houden. Liever iets minder winst dan gokken op nog meer winst.

Edit:
Voor opties moet je imho de beurs erg nauwlettend volgen en ook het bedrijfsnieuws. Dat gecombineerd met het vrij hoge risico heeft me er tot nu toe van weerhouden om in opties te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door gws24 op 21-12-2005 00:53 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Config schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:31:
beleggingsopbrengsten zijn onbelast
Ja en nee.... je aandelenportefeuille is gewoon vermogen en daarmee onderhevig aan vermogensgroeibelasting (30% op 4% verwachte vermogensgroei, dus 1.2% op jaarbasis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Weet iemand een site waar je historische koersinformatie kan vinden, bij voorkeur van optiekoersen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
curry684 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 01:03:
[...]

Ja en nee.... je aandelenportefeuille is gewoon vermogen en daarmee onderhevig aan vermogensgroeibelasting (30% op 4% verwachte vermogensgroei, dus 1.2% op jaarbasis).
Ohwja! Maar geen inkomstenbelasting iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Confusion schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:56:
Weet iemand een site waar je historische koersinformatie kan vinden, bij voorkeur van optiekoersen?
www.debeurs.nl -> aandeel -> opties -> charts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Waar de aex nu weer mee bezig is: 438,28 op dit moment. Straks gaan ze nog door de 440 grens. Onvoorstelbaar, geen pijl op te trekken op het moment. Hopelijk stijgt het aandeel Royal Dutch ook even flink want ik sta met mn optie op maart op veel verlies :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Ik zie op de frontpage van debeurs geen menuoptie 'aandeel'? Moet je daarvoor lid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Januszjes schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:52:
Waar de aex nu weer mee bezig is: 438,28 op dit moment. Straks gaan ze nog door de 440 grens. Onvoorstelbaar, geen pijl op te trekken op het moment. Hopelijk stijgt het aandeel Royal Dutch ook even flink want ik sta met mn optie op maart op veel verlies :|
Mij hoor je niet klagen met 130% winst op m'n calls ING :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierdW
Confusion schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:05:
[...]

Ik zie op de frontpage van debeurs geen menuoptie 'aandeel'? Moet je daarvoor lid zijn?
Probeer anders via iex.nl

Koersen (linker menu) > Opties/Futures > Jouw Optie > Historisch (staat bovenaan)

NB Hier is registreren niet nodig ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SierdW op 21-12-2005 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Confusion schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:05:
[...]

doh, aex/midkip -> staan aandelen :+

debeurs.nl == iex trouwens :)

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 21-12-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Mjah, iex is redelijk overzichtelijk, maar op debeurs kon ik de opties niet vinden. Maar ik zoek eigenlijk naar datafiles met de cijfertjes zelf, niet naar grafiekjes. Bovendien zijn het alleen grafiekjes van de aandelen daar, maar ik zoek juist het gedrag van die opties in de tijd. Zou dat vrij opvraagbaar zijn ergens of zal ik het zelf moeten gaan registreren?

Edit: reactie op hieronder, ja, iets later had ik het op iex inderdaad gevonden.

Edit2: Historische informatie is er met dagnauwkeurigheid, maar dan moet je wel aardig aan het rippen slaan...

[ Voor 30% gewijzigd door Confusion op 21-12-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Opties staan er ook bij, call/put aanklikken in de aandelenlijst -> optie pakken -> details -> charts :) Het zit er echt wel in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 22-04 23:13

zomertje

Barisax knorretje

Ik hou het bij fondsjes. Dan mag een ander het beleggingswerk doen. Nadeel is wel dat deze fondsen niet zo snel renderen als opties. Maar het is lange termijn. En ik ben al blij als het meer oplevert dan een spaarrekening.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-04 15:54
Anders baal ik even een beetje. Een paar maanden geleden toen de beurs nog rond de 390 stond heb ik er sterk aan gedacht om een aantal(4) calls 440 maart van toen ongeveer 2 euro(100*2*4=800) met ook echt het doel om ze koste wat het kost een hele tijd te houden. Die staan nu op 10,45(=100*1045*4=4180). Een winst van 4180-800=3380(exclusief transactiekosten)in 3 maanden tijd...(
Ik heb dit uiteindelijk dus niet gedaan, omdat ik er kleren van heb gekocht en boeken voor school. :X

Wel heb ik met de aanslagen in Londen "geluk" gehad, doordat ik vrij snel reageerde. Zo heb ik een paar 100 euro verdiend die dag aan put opties(maar geeft toch wel gemengde gevoelens, geld verdienen aan aanslagen).

I love the smell of a Palm in the morning.

Anoniem: 161358

Vorige week maandag 100 aandelen Rabomixfonds gekocht ter waarde van 45,00 Euro.

Zijn binnen 3 dagen 'gestegen' naar 45,19. Totale waarde=4519,00 Euro.

Daarna nog eens voor 2.500 Euro aandelen erbij gekocht, totaal nu 7019,00 Euro waard dus.

Inlegsaldo is mijn bijelkaar gespaarde spaarloon. Betreft een mix-fonds met weinig risico., Inlegsaldo kan maximaal fluctueren van -10% tot +24,00%

Ga niet echt spelen met dit geld, ga gewoon op tijd aan- en verkopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 161358 op 22-12-2005 11:35 ]

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Het gaat lekker met LogicaCMG. Als ze door de weerstand van 2,61 breken is de weg vrij tot aan 3,35 ofzo. Ik hoop dat ze nog even zo doorgaan en dat de winter in Amerika streng is :)

Ik ben van plan mijn portefeuille in waarde even te vermeerderen met een paar aandelen. Denk alleen dat het verstandiger is later in te stappen. Denk dat ik dat maar eind Januari doe na een eventuele correctie. Wellicht Crucell, Buhrman of Corus.

• Config
Tostrams:

LogicaCMG is aanbeland bij weerstand 2,61.
LogicaCMG heeft rond 2,40 een nieuwe, hogere koersbodem gevormd. Dit bevestigt de stijgende trend en het eerder opgetreden koopsignaal. De uptrend kan nu worden voortgezet met een eerste koersdoel richting de weerstand 2,61. Hier liggen de toppen vanaf november 2004. Een uitbraak boven weerstand 2,61 zou ook een verbetering opleveren in het technische plaatje voor de wat langere termijn. Met een uitbraak hierboven kan het fonds verder oplopen richting 3,35 en daarboven richting 4,41 waar de top ligt van februari 2004.
Posities kunnen worden aangehouden zolang de steun op basis van de slotkoers intact blijft.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik heb het niet zo op Tostrams over het algemeen, maar deze bewering zie ik wel zitten :)

• Config
Trouwens, mijn portefeuille heeft weer wat verlies ingehaald

Met Nutreco sta ik weer in het zwart, met Corus ook bijna (1 ct). Robeco YDF staat nog ver in de min (bijna 40%), en mijn opties, jawel, PUT Crucell, 70% in de min. Maar, dat gaat helemaal goedkomen let op mijn woorden ;).

• Rukapul
Config schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:11:
PUT Crucell, 70% in de min. Maar, dat gaat helemaal goedkomen let op mijn woorden ;).
Crucell is een bubbel, maar net zoals de internetbubbel weet je niet wanneer je barst, en het is niet heel eenvoudig te voorspellen welke spelers het wel gaan redden. Zeg het anders even dan gaat m'n Postbank Biotechnologie er direct uit (+16% in 4mnd) hoewel die vziw geen belang in Crucell heeft. De markt is wel gevaarlijk aangezien alles op toekomstverwachtingen gebaseerd is en dat werd recentelijk al geschaad door een frauderende Koreaanse toponderzoeker in de biotech...

Iemand trouwens nog een suggestie voor een goed IT fonds wat in opkomende bedrijven investeert? Heb nu wel een beetje Postbank IT fonds, maar dat profiel staat me eigenlijk helemaal niet aan. Teveel large caps zoals Google, MS en Oracle terwijl de echte groei daar niet is te verwachten.
Config schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:05:
LogicaCMG is aanbeland bij weerstand 2,61.
Technische analyses komen me altijd toch als crap over. Helemaal wanneer er zonder schroom gesproken wordt van een weerstand tot op de cent nauwkeurig gevolgd suggestie van stijging in ordegrootte 80% 8)7. Ik sta open om overtuigd te worden, maar ben dan ook wel benieuwd hoe de technische beleggers omgaan met concrete informatie uit de markt: vasthouden aan de technische analyse of toch direct de portefeuille aanpassen?

Is er voor bedrijven aan de Euronext een site waar je alle financiele informatie kunt opvragen net zoals de SEC in de VS?

Anoniem: 21405

Rukapul schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:52:
Iemand trouwens nog een suggestie voor een goed IT fonds wat in opkomende bedrijven investeert?
Getronics, recentelijk nog wat mee verdiend.
Technische analyses komen me altijd toch als crap over.
Heb je betere beleggingsmethoden dan, behalve voorkennis ? Deel ze met ons !

• Rukapul
Anoniem: 21405 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:58:
[...]

Getronics, recentelijk nog wat mee verdiend.
Ik richt me op beleggingsfondsen omdat ik er niet continu mee bezig wil zijn en ook aan spreiding hecht.
Toekomstverwachtingen op basis van technologie, marktpositie, financiele positie, etc. Of noem je dat voorkennis? ;) Een pure technische analyse kijkt immers alleen naar de ontwikkeling van de beurskoers en niet naar onderliggende feiten.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Iemand trouwens nog een suggestie voor een goed IT fonds wat in opkomende bedrijven investeert? Heb nu wel een beetje Postbank IT fonds, maar dat profiel staat me eigenlijk helemaal niet aan. Teveel large caps zoals Google, MS en Oracle terwijl de echte groei daar niet is te verwachten.
Volgens mij bestaan ze nauwelijks. Als je zoekt bij morningstar naar fondsen die vooral in small-cap zitten met grootste sector software, hardware, media of telecommunicatie, dan is er eigenlijk maar eentje. Putnam Emerging Information Science hij zou niet op de nederlandse morningstar staan als ie hier niet te koop is, maar waar je die dan moet kunnen kopen? Misschien is een van de europese tech-fondsen (zoals JPM Europe Technology) wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Anoniem: 21405 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:58:

Fondsen uitzoeken met fundamentele analyse. In- en uitstapmomenten, verwachtingen, risico, eigenlijk alle andere dingen uitzoeken met TA ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config

Technische analyses komen me altijd toch als crap over. Helemaal wanneer er zonder schroom gesproken wordt van een weerstand tot op de cent nauwkeurig gevolgd suggestie van stijging in ordegrootte 80% 8)7. Ik sta open om overtuigd te worden, maar ben dan ook wel benieuwd hoe de technische beleggers omgaan met concrete informatie uit de markt: vasthouden aan de technische analyse of toch direct de portefeuille aanpassen?
Kwestie van grafieken extrapoleren.

Nieuw? Check het prog VisionLITE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Okeej, iedereen met ASMI calls, gefeliciteerd!

ASMI +17% vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

[...]

Ik gebruik voor aankoop met name technische analyse met onderbouwing vanuit de fundamentele hoek, eventueel gestoeld op kortlopende agenda.

Voor verkoop kijk ik minder naar technisch maar meer naar gut-feelings over koersverloop, fundamentele analyses en marktsentimenten.

Technische analyses zijn inderdaad crap. Het leuke is dat het wel werkende crap is, simpelweg omdat er zoveel aan gedaan wordt, en het redelijk standaard statistiekmodellen zijn wat men er op loslaat. De berekende steun en weerstanden van verschillende rekenaars ontlopen elkaar dus vaak niet zoveel, en het verhaal wordt daarmee een self-fulfilling prophecy omdat als de technische analyse een stijging voorspelt er veel mensen om die reden instappen, waardoor de koers stijgt.

Technisch kun je natuurlijk zo'n grap als ASMI vandaag (nog maar 14% overigens) niet voorspellen, dus daar heb ik helaas niet van kunnen profiteren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door curry684 op 23-12-2005 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
ASMI is natuurlijk wederom op lucht gebasseerd. Mijn beleggeradviseur is net weg bij me thuis, hij kwam langs en wilde even het een en ander bespreken en met hem had ik het ook over het aandeel ASMI. Dit soort dingen zijn zoals Curry al aangeeft nooit te voorspellen. Of je moet Boonstra zijn :X

Technische analyses zijn natuurlijk gewoon op de koers in het verleden gebasseerd dus veel over de toekomst zeggen ze niet. Het feit dat analisten en adviseurs hun adviezen basseren op de analyses zegt meer. Een koers van een bepaald aandeel kan zo ontploffen als verschillende analyse instanties hun adviezen van sell naar buy verplaatsen.

Dit soort dingen maken het ook wel leuk en zorgen voor de nodige spanning en voldoening wanneer je winst maakt op een aandeel.

edit: startpost aangepast, iemand nog een goede banner voor in de sp? Of andere leuke tekst die er in zou passen?

[ Voor 8% gewijzigd door janklp op 23-12-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 06-04 15:55
Januszjes schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:29:Technische analyses zijn natuurlijk gewoon op de koers in het verleden gebasseerd dus veel over de toekomst zeggen ze niet. Het feit dat analisten en adviseurs hun adviezen basseren op de analyses zegt meer. Een koers van een bepaald aandeel kan zo ontploffen als verschillende analyse instanties hun adviezen van sell naar buy verplaatsen.
Veel analisten doen zowel aan TA als fundamentele analyse. Wel is het zo dat veel particulieren voor de langere termijn beleggen. Fundamentele analyse biedt dan een beter uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Voor de startpost:

Er worden hier een aantal brokers genoemd. Dit zijn echter niet de meest goedkope brokers en vaak ook niet de meest volledige. Zelf beleg ik sinds kort bij een Amerikaanse broker, Interactive Brokers (http://www.interactivebrokers.com), die volgens mij het goedkoopst is (en bewezen betrouwbaar).

Een optiecontract op de beurs in Amsterdam kost hier bijvoorbeeld maar 3 EUR i.p.v. 3,75 bij Binck of 4,75 bij ABN-AMRO. Er zijn voor deze opties ook geen minimumtarieven.

Realtime data (AEX, AMX, Forex) kost 5 EUR per maand.

Mocht je geen vertrouwen hebben in een Amerikaanse broker, dan kun je altijd nog Today's brokers (www.todaysbrokers.nl), gebruiken. Zelfde systeem, maar nu een Nederlands contract en een Nederlandse helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in die brokers niet echt groot is. Binck bank is als beste bij beursplaza.com uit de bus gekomen op de voet gevolgd door Alex. Mijn 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Januszjes schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 19:59:
Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in die brokers niet echt groot is. Binck bank is als beste bij beursplaza.com uit de bus gekomen op de voet gevolgd door Alex. Mijn 2 cents.
En waar baseer je dat dan op? IB is internationaal zeer bekend. Zij opereren i.i.g. in Duitsland, Engeland, Zwitserland, Nederland en Amerika. Mijn geld staat in Duitsland (Citibank) en is gewoon verzekerd in geval van een faillissement. Lijkt me dus meer iets van wat de boer niet kent dat eet hij niet.

Van mij mag je best bij Binck of Alex blijven, maar dan betaal je gewoon een stuk meer. Voor de kleinere belegger zijn ook de minimum tarieven vervelend hoog.

Kijk ook eens hier: http://www.beurs.nl/frame.php?html=broker2004
Ik vind het positief dat een bedrijf als Interactive Brokers nu ook een speler is op de Nederlandse markt. Ik ben zelf een actieve belegger en verwacht dat deze nieuwkomer de Nederlandse brokers verder op scherp zet. Dit is alleen maar goed voor de Nederlandse markt. Ze zullen er wat klanten aan verliezen maar uit mijn bezoekjes blijkt dat de dames en heren niet stil zitten. Ze zijn volop aan het ontwikkelen. Als we de stemmers van Interactive Brokers (slechts 15) dit jaar al hadden meegeteld dan hadden ze waarschijnlijk in de top3 gestaan.
of hier: http://www.elitetrader.co...=view&R_FirmID=43&start=1

[ Voor 34% gewijzigd door -RenE- op 23-12-2005 20:43 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

-RenE- schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 19:53:
Een optiecontract op de beurs in Amsterdam kost hier bijvoorbeeld maar 3 EUR i.p.v. 3,75 bij Binck of 4,75 bij ABN-AMRO.
Hoho, bij Binck zie ik toch echt dit staan in m'n tarievenoverzicht:
Beurzen Aantal contracten Retourprovisie** Netto tarief*** Min.
Euronext Amsterdam0 - 100€ 0,-€ 3,75€ 11,-
 101 - 250*€ 0,25€ 3,50€ 11,-
 251 - 500*€ 0,50€ 3,25€ 11,-
 501 - 1.000*€ 0,75€ 3,-€ 11,-
 1.001 - 2.500*€ 1,00€ 2,75€ 11,-
 2.501 - 5.000*€ 1,25€ 2,50€ 11,-
 > 5.000*€ 1,50€ 2,25€ 11,-

Bij het sluiten van een optiecontract (sluitingsverkoop of sluitingskoop) met een premie van € 0,10 of minder wordt geen provisie in rekening gebracht.
* Over het meerdere.
** Retourprovisie wordt achteraf op kwartaalbasis uitgekeerd en wordt gebaseerd op contracten waar provisie over is berekend.
*** Het netto tarief is het tarief minus de retourprovisie.
Realtime data (AEX, AMX, Forex) kost 5 EUR per maand.
En die is bij Binck dus gratis zelfs.

[ Voor 8% gewijzigd door curry684 op 23-12-2005 21:17 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.