Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 30.673 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 9449

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/header.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/faq.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf wel betere bronnen tegen (zie ook de links hieronder) :+

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor de putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbaar financieel kooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling.
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste index van de Amsterdamse beurs. Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen op de Amsterdam Exchanges (nu Euronext). De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange).

Index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Obligatie?
Een obligatie is een instrument om vreemd vermogen aan te trekken en wordt uitgegeven door een overheid of een bedrijf. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds, die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/links.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad

Handige sites (VS)
Marketwatch.com
Quotemedia.com
Yahoo Finance
Google Finance
Island.com
FreeRealTime.com
SmartMoney.com

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid aanbieden. Er zijn een aantal Tweakers die hier meedoen aan de Beursgame 2006. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder in een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren.

Overzicht brokers en condities.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.png

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min 15 transakties per kwartaal en/of min 2000 euro / max 25000 euro.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.png

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min 25 transakties per kwartaal en/of min 25000 euro / max 100000 euro.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.png

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.png

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays is een zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Todays opent ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Met dank aan Januszjes voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijking van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 19-10-2006 01:40 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 14:26
Top!

Ik heb vanacht en deze ochtend (heb 2 vrije dagen) heel deel 1 doorgelezen. Daarnaast ook nog veel andere info doorgelezen mbt TA. Ik wil graag een paar dingen onder de knie krijgen, opties en turbo's. Daarnaast moet wil ik ook nog even werken aan het maximaliseren van de winst. Dus op het juiste moment eruit stappen en er weer terug in.

Voor mijn NVDA die erg goed gaat, zoals verwacht, wil ik toch een conditionele order erin zetten. Dell komt vandaag met cijfers, en ik vrees dat het aandeel Dell een klap zal krijgen, en andere IT aandelen eventueel mee naar beneden zal trekken. Daarnaast zijn er nog genoeg interessante koopjes.

AMD is de laaste dagen ook weer los, tering zet. Zou er weer een top van 40 inzitten? Het wordt wel een lange zit, maar ik zie het wel positief in. Enige probleem is de next earnings meeting, want zowel INTC en AMD voeren een prijsoorlog met prijsdrops van tot 50% en oude stock die verkocht dient te worden. Hierdoor wordt het ook moeilijker om een hogere turnover te halen lijkt me.

Oh, en hou MRVL in de gaten, zij komen vandaag met cijfers, en die zullen erg positief zijn denk ik.
edit: zoals elk bedrijf op de nasdaq tegenwoordig hebben ze ook een onderzoek naar optie praktijken, dus enkel omzet gegevens, geen winst resultaten vandaag. Dus dat zou kunnen betekenen goedkoop inkopen, en als rook is opgeklaard een stijging.

[ Voor 37% gewijzigd door The Source op 17-08-2006 16:07 ]

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
Heb een keer een gok genomen en behoorlijk wat turbos long op Buhrmann gedaan. Vandaag (en gister) pakte dat goed uit. Hopelijk zit er meer in het vat, dus ik hou ze nog eventjes :)

No production networks were harmed during this posting

Topicstarter
The Source schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 13:06:
AMD is de laaste dagen ook weer los, tering zet. Zou er weer een top van 40 inzitten? Het wordt wel een lange zit, maar ik zie het wel positief in. Enige probleem is de next earnings meeting, want zowel INTC en AMD voeren een prijsoorlog met prijsdrops van tot 50% en oude stock die verkocht dient te worden. Hierdoor wordt het ook moeilijker om een hogere turnover te halen lijkt me.
Ik ben wel long AMD maar ik heb calls jan08 geschreven op $30. Ik gok (dus) op een gematigde stijging. AMD is ook behoorlijk aan het uitdijen (kijk ook naar de marktcap, er zijn het afgelopen jaar nog aandelen uitgegeven) dus ik denk dat het allemaal wat minder hard zal gaan.
The Source schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 13:06:
... Dus op het juiste moment eruit stappen en er weer terug in.
In het ideale geval verkoop je natuurlijk dubbel, om er later weer dubbel in te stappen. Zo profiteer je ook op weg naar beneden.

Ik suggereer trouwens niet dat mij dat lukt hoor, ik ben op het gebied van short gaan nog maar een beginner :)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 17-08-2006 23:06 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://img455.imageshack.us/img455/8777/aex16082006qo0.th.png

Bijgaand nog een kleine AEX update van gisteren. Vooralsnog de seinen op groen dus (sommigen roepen nu al weer 478 :X ).

• The Source
Mmhh vandaag veel geleerd.

Doordat MRVL vooraf reeds bekend had gemaakt dat ze beperkte financiele resultaten ivm het optie onderzoek zouden publiceren dacht ik dat de drop al in de koerst verwerkt zat. Het aandeel ging dan ook niet echt denderend vandaag. Toen er een dipje in het aandeel was heb ik het erg scherp in proberen te kopen, paar keer target prijs moeten bijstellen omdat ik te laat was. Nu zakt het aandeel na beurs zo'n 8%. Erg rot maar dat wordt wel weer goed gemaakt.

Wat is dat per-hours and after hours trading? Kan ik in die tijd ook kopen en verkopen? Gelden mijn conditionele orders dan ook? Of hoet moet ik dit zien en hoe moet ik hiermee omgaan?

Daarnaast kwam ik er ook achter hoe moeilijk het is om conditionele orders in te schatten. Mijn nVidia stond al 16% ofzo en ik wilde wel meeliften op winst, maar bij dalen mijn winst pakken. Dus had ik een trailingstop ingevoerd van 0.5$ (tegen 2%). Bekijk nu aub deze eens: http://finance.yahoo.com/...=1d&l=on&z=l&q=l&p=&a=&c= Dayrange was 26.65 - 27.72, dus 1,1$, hoe kun je hier tegenop met een conditionele order? Want na zo'n dal in de grafiek stijgt het aandeel ook weer, dus uiteindelijk had ik het wel willen houden. Of moet ik de trailingstop niet op interday resultaten baseren, maar op begin en of slot standen? Ik weet dat dit bij Alex mogelijk is, maar bij IB (TWS) moet ik dit nog uitzoeken.

Daarna maar call opties NVDA gekocht, voor veel te veel geld. Ik merk eigenlijk dat ik een lijst moet maken met regels, waar ik me aan ga houden, want risico is snel genomen, en geld is nog sneller verloren. Ik wil eigenlijk voor aandelen, enkel trades toen met max 3000$ per trade, en ik moet er eigenlijk direct een trailing stop op zeten, of beginnen met een limit stop, en na een paar dagen winst een trailing stop, zodat er wat marge tussen zit, want als je start met een trailing stop dan kun je ook wel eens verlies pakken lijkt mij. Hoe denken jullie hierover?

Vandaag ook mijn eerste turbos gekocht, apple (heb ik tenminste nog iets verstand van (tov AEX aandelen) en er zit beweging in (tov INTC, MSFT, IBM, etc).

Kortom ik vandaag heb heel mijn portfolio omgegooid en sinds mijn account bij IB een week geleden geopend is zit ik op 19,56% gerealiseerde winst met enkel aandelen. Het was dan ook een goede week, mijn huidig, nieuwe posities staan nu net 0.14% in de plus maar vandaag was een drama dag, dus ik vermoed niet veel goeds voor morgen.

Graag jullie visie hoe julie een paar van mijn problemen takkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:57:
Wat is dat per-hours and after hours trading? Kan ik in die tijd ook kopen en verkopen? Gelden mijn conditionele orders dan ook? Of hoet moet ik dit zien en hoe moet ik hiermee omgaan?
Pre-trading is van 07:00 t/m 9:30 (als NYSE en Nasdaq opengaan) en after hours is van 16:00 t/m 20:00. Beide ET.

Zie:

http://data.inetats.com/

http://www.interactivebro...php?pdt=STK&ib_entity=llc

Island (ofwel Inet) is het bekendste "OTC" handelsplatform. Maar het is niet echt OTC want jij kan er (met IB) ook gewoon op handelen. Inet is helaas net door de Nasdaq opgekocht en zal wel verdwijnen. Een andere bekende is Archipelago (ofwel Arcaweb), zij zijn helaas net door NYSE opgekocht.

In principe is er geen enkele reden om een aandeel op een bepaalde beurs te verhandelen, als iemand met jou via de pagina www.ikwiljougraagaandelenverkopen.nl wil handelen dan kan dat natuurlijk, als hij maar zijn kredietlijnen en clearing/settlement faciliteiten geregeld heeft en jij daar deviezen hebt ingebracht.

Kijk bij de link van Interactive, als jij een Smart order opgeeft kijkt deze op verschillende beurzen waar de beste prijs is. Vink de optie "regular trading hours" uit, en jij kan nu nog handelen (zie "Bookviewer Java" op de Island site).

En je conditionele orders gelden dan dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:48
Ik zie dat er hier veel met Interactive Brokers wordt gewerkt, lekker goedkoop en mooi leek mij.

Ik heb daar net een account aangemaakt.
Nu probeer ik via Mijn Postbank.nl geld over te maken....

Alleen kan ik via Mijn Postbank alles invullen als IBAN ed maar heb daar geen veld als betalingsgegevens of zo. Want ik moet aan Interactive Brokers wel laten weten wat mijn account nummer is lijkt mij zo..
:?

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shoppie schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:10:
Ik zie dat er hier veel met Interactive Brokers wordt gewerkt, lekker goedkoop en mooi leek mij.

Ik heb daar net een account aangemaakt.
Nu probeer ik via Mijn Postbank.nl geld over te maken....

Alleen kan ik via Mijn Postbank alles invullen als IBAN ed maar heb daar geen veld als betalingsgegevens of zo. Want ik moet aan Interactive Brokers wel laten weten wat mijn account nummer is lijkt mij zo..
:?

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen?
Dat is er zelfs 2x. 1x binnen het adresboek (asl je de gegevens opslaat kan je een regel toevoegen) en 1x als je naar het volgende schrem gaat.

Ik had eerst dit probleem ook, toen heb ik als test maar een 10tje overgemaakt en toen zag ik pas dat 2e scherm.

Heb je de transactie wel aangemeld bij IB (wire transfer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80529

Houdt er rekening mee dat IBAN's alleen gebuikt worden binnen de EU. Voor the US of A werk je met routing/ABA code + rekening nummer. Bij de ABN bijvoorbeeld is dat de optie: bankcode + rekeningnummer (routing/aba is bankcode). Verder is een BIC (ookwel SWIFT) altijd verplicht bij een buitenlandoverboeking. Voor citibank is het bijvoorbeeld CITIUS33. Heeft je bank geen directe SWIFT-connectie dan zul je de muntsoortcorrespondent van de betreffende bank in de betreffende valuta moeten gebruiken (for further credit naar de uiteindelijke begunstigde) of als je lui bent de voorkeurscorrespondent van jou bank in dat land (let wel op dat je het in de juiste valuta stuurt anders gaat het weer via een correspondent naar een correspondent, zo blijf je bezig natuurlijk :D).
Skin werkt bij een grote bank als medewerker van de servicedesk voor internationale betalingen

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 18-08-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
Bedankt voor deze info,

Van het adresboek wist ik niet, zeker niet dat een opmerkingen veld ook bij de transactie wordt meegenomen.

En een volgende scherm had ik niet gezien omdat ik mijn (IB) account nummer op het 1e scherm niet kwijt kon, dus ben ik nooit verder gekomen dan dit scherm. 8)7

De transactie was al aangemeld bij IB als wire transfer, in Euro naar Duitsland. Nu maar kijken hoe lang het gaat duren....
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:52:
[...]

Dat is er zelfs 2x. 1x binnen het adresboek (asl je de gegevens opslaat kan je een regel toevoegen) en 1x als je naar het volgende schrem gaat.

Ik had eerst dit probleem ook, toen heb ik als test maar een 10tje overgemaakt en toen zag ik pas dat 2e scherm.

Heb je de transactie wel aangemeld bij IB (wire transfer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
Gelukking maak in over in euro naar de IB rekening in Duitsland, dat is gelukkig eenvoudiger dan naar de US in dollar als ik je bericht zo lees. :)

Toch bedankt voor je leerzame uitleg
_/-\o_
Anoniem: 80529 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:37:
Houdt er rekening mee dat IBAN's alleen gebuikt worden binnen de EU. Voor the US of A werk je met routing/ABA code + rekening nummer. Bij de ABN bijvoorbeeld is dat de optie: bankcode + rekeningnummer (routing/aba is bankcode). Verder is een BIC (ookwel SWIFT) altijd verplicht bij een buitenlandoverboeking. Voor citibank is het bijvoorbeeld CITIUS33. Heeft je bank geen directe SWIFT-connectie dan zul je de muntsoortcorrespondent van de betreffende bank in de betreffende valuta moeten gebruiken (for further credit naar de uiteindelijke begunstigde) of als je lui bent de voorkeurscorrespondent van jou bank in dat land (let wel op dat je het in de juiste valuta stuurt anders gaat het weer via een correspondent naar een correspondent, zo blijf je bezig natuurlijk :D).
Skin werkt bij een grote bank als medewerker van de servicedesk voor internationale betalingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69124

Ik ben sinds kort begonnen met beleggen via BINCK (begin juli), dat bevalt me uitstekend, eerst een paar weken met schaduwprofiel gewerkt en een beetje gevoel gekregen, ik beleg uitsluitend in AEX Turbo's , als beginner is dat best riskant, maar goed als het meevalt, win je ook wat,
Ik heb nu in 1,5 maand ongeveer 1700 euro uit kunnen slaan :)

Deze 2 urls bezoek ik ook regelmatig :

www.belegger.nl
www.marketadvices.com

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69124 op 18-08-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

Cis

Wat jammer nou dat ik begin mei in Turkije ben gaan beleggen. Toen moest de dip nog komen.
Beter was het om vorige maand in te stappen:
http://www.morningstar.nl...omicile=&countryspecific=

Maarja, momenteel sta ik op 9%. Niet onaardig. Ik verwacht dat ie nog wel redelijk stijgt. Hopelijk gaan de koersen nog de koers van begin dit jaar, dan sta ik op zo'n +18%.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Nasdaq staat vooralsnog zwaar in de min, je zou toch anders verwachten nu het midden oosten conflict voorbij is of niet? Zoals ik al verwachte haalt Dell alles naar beneden, en omdat het de 3de vrijdag van de maand is mbt opties zal er ook wel iets mee te maken hebben (las ik). Ik had begin van de week mijn zilver mining aandelen al de deur uit gedaan en ik was wat meer richting tech sector gaan zitten. Ach ja, ik zal me maar even als lange termijn belegger moeten zien :0
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:24:
Pre-trading is van 07:00 t/m 9:30 (als NYSE en Nasdaq opengaan) en after hours is van 16:00 t/m 20:00. Beide ET.
Mhhm, erg interessant. Ik heb het dus aangevinkt, omdat ik op dit manier leuk kan zien wat 's avonds de gedachten van de massa en de beweging van een bepaald aandeel is. Leuke info die weer bij de opening te gebruiken is. Er is volgens mij een grote maar, in deze periode zijn er soms erg gekke bewegingen die bij de opening van de beurs weer rechtgetrokken zijn, dan heb je liever niet dat je conditionele order werkt. Wel is het interessant om bij een grote drop in die periode in te kopen, ervanuit gaande dat deze in de toekomst gaan stijgen.
Cis schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:34:
Wat jammer nou dat ik begin mei in Turkije ben gaan beleggen. Toen moest de dip nog komen.
Waarom Turkije? Prachtig vakantie land maar met al die bomaanslagen wil er dit jaar niemand meer naar toe, dus heel toerisme stort in. Wat zag je als reden om Turkije als investment land te kiezen vraag ik me af?

[ Voor 59% gewijzigd door The Source op 18-08-2006 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

Cis

The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:09:
[...]
Waarom Turkije? Prachtig vakantie land maar met al die bomaanslagen wil er dit jaar niemand meer naar toe, dus heel toerisme stort in. Wat zag je als reden om Turkije als investment land te kiezen vraag ik me af?
De economie van Turkije is niet volledig afhankelijk van het toerisme. Ik meen mij te herinneren dat dit maar 10% was. De rest van de bedrijven doen het wel aardig. Daarnaast was Turkije verschrikkelijk gedaald. En met mijn simpele manier van denken (ik ben absoluut geen econoom, danwel professionele belegger), beredeneerde ik: wat daalt, moet ook weer stijgen. Kortom: na een flinke mei-dip moet de koers weer omhoog gaan. Voorlopig is dit aardig het geval :)

Overigens houd ik wel van wat risico. Ik heb slechts 2000 euro belegd, waarvan een groot deel in Turkijke en Rusland: lekker spannend en risicovol dus :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik heb snel even een kostenvergelijking gemaakt tussen Interactivebrockers (IB), Alex en Binck. Hierbij minimaal 5 transacties per maand, een portfolio van max 25000 euro en dan de kosten gebaseerd op verschillende transacties mbt grootte en prijs en dit weer uitgesplitst naar aandelen in de USA of in NL. Zeg maar de kleine aktieve belegger, en ik denk dat de meeste van ons hier wel onder vallen.

Het is al laat, dus kunnen best paar fouten inzitten :)
Via IB beleggen in de US is zo'n 18x goedkoper dan via Alex of Binck, dit is een echte ripoff
Via IB beleggen in NL is zo'n 55% tot 60% goedkoper dan via Alex of Binck.

ennh... zoek de fouten, want ik kan bovenstaande haast niet geloven :)

[edit] vergelijking verwijders, zie startpost voor uptodate versie

[ Voor 90% gewijzigd door The Source op 19-08-2006 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 03:49:
ennh... zoek de fouten, want ik kan bovenstaande haast niet geloven :)
Ik begrijp het schema eigenlijk niet. Ik zie wel ergens p/m 5 transacties staan, maar dat lijkt niet terug te komen in de lijst met transacties.

Verder:

Je hebt niet, in geval van een laag aantal aandelen, het minimum bedrag genomen bij IB US: 1 / NL: 4.

Als je alleen US stocks gedaan zou hebben zou je ook te maken hebben gekregen met de inactivity fee van

if($10 - gegenereerd) > 0 dan ($10 - gegenereerd)

Verder heb je bij IB ook nog wat kleine fees als withdrawal (NYSE) en kosten bij een valutatransactie (wat je bij Binck/Alex niet hebt).

Ik denk dat je i.h.a. kan zeggen:

IB 2x zo goedkoop dan Alex/Binck voor de actieve NL belegger
IB 10x zo goedkoop dan Alex/Binck voor de actieve US belegger

Maar wat ik dus zelf ook heel belangrijk vind zijn de extra mogelijkheden zoals short gaan en buitenlandse opties.

Ik kan in 50 NL aandelen short gaan (en dus niet alleen intraday). Zie:

http://www.interactivebro...herlands&ib_entity=uk&ln=

Noem mij eens 1 (retail) broker waar dit ook kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Alex werkt met kortingtarieven, vandaar dat ik zeg 5 transacties per maand (15 per kwartaal). Op deze manier wordt de vergelijking tussen Alex en Binck veel eerlijker, want als je uitgaat van 2 transacties is Binck veel goedkoper, Alex start pas na een aantal transacties met kortingen. Uitgaande van een kleine beller, zonder teveel transacties (5 per maand) kwam ik op bijgaande bedragen uit. Mocht iemand hier andere gedachten over hebben, laat het mij weten, dan verhoog / verlaag ik het aantal transacties, en de bijgehoorden kosten.

Bij het berekenen van de kosten heb ik aangegeven met rood waar de MIN norm om de hoek komt kijken, en met Orange waar de MAX norm wordt overschreden. De bedragen zijn inderdaad de bedragen uit de calculatie, maar de totaal optelling daar is wel rekening gehouden met de MIN en MAX norm. Als voorbeeld ter controle pakken we USA shares via IB:

1 = Orange (max bedrag = 0.2% van 882 = 1,76)
11 = Red (11 * min bedrag 1 = 11)
3 = Wit (1,10 + 1,25 + 1,0 = 3,35)
Totaal = 1,76 + 11 + 3,35 = 16,11

Ja het klopt er zijn nog kleine (verborgen) kosten, daar moet ik even induiken.
Cancel / Change kosten USA stocks bij IB
Inactivity fee als je niet genoeg marge genereerd
Real time koersen kosten als je niet genoeg marge genereerd
AEX real time koersen kost geld bij IB, etc.

Deze kosten zal ik eens proberen te verwerken in de statistiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:29:
Bij het berekenen van de kosten heb ik aangegeven met rood waar de MIN norm om de hoek komt kijken, en met Orange waar de MAX norm wordt overschreden. De bedragen zijn inderdaad de bedragen uit de calculatie, maar de totaal optelling daar is wel rekening gehouden met de MIN en MAX norm.
OK, dat had ik i.d.d. niet goed gezien. Maar het lijkt me overzichtelijker als je direct het resultaat er in zet (bijv. als $0.5 dan $1) i.p.v. dit pas bij de sommatie te doen.

Is de lijst met transacties verder willekeurig? Ik zie i.d.d. 15 transacties (1 kwartaal). Bij IB zou er voor het US gedeelte dus nog minimaal ~$15 bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik heb een paar aanpassingen gemaakt bij de berekeningen, info is nog steeds hetzelfde, maar veel onduidelijkheden weggwerkt. Daarbij ook wat meer info mbt de 'verborgen' kosten.

Transakties zijn inderdaad willekeurig, dat wil zeggen, paar klein / grote qua aantal aandelen, paar kleine / grote qua prijs en ook met verschillende totaal bedragen. Dus als je enkel in een aandeel belegt, of als je enkel penny stocks doet is het niet representatief. Echter voor de gemiddelde belegger zoals hier vermoed ik wel, tenminste dat is mijn doel.

Nu kan er wel een duidelijkere conclusie getrokken worden op basis van het bijgaande transactieniveau:

Euronext:
Binck is zo'n 15% goedkoper tov Alex
Echter is IB het goedkoopste, want die is 59% goedkoper tov Alex, en 52% goedkoper tov Binck.

Aandelen in de USA daar scheelt het enorm veel;
Bink en Alex zijn even 'duur' (het woord duur mag ik hier wel gebruiken)
IB is ruim het goedkoopste: bijna 11.5x goedkoper !

[ Voor 96% gewijzigd door The Source op 19-08-2006 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:39
Volgendeweek ga ik ook beginnen met beleggen bij de BinckBank. Begin met een klein bedrag van 5000 euro. Ben benieuwd hoe dit gaat!

Probleem is alleen dat ik nog geen idee heb welke aandelen ik zal aanschaffen. Heb gekeken voor olie, maar dat is alweer aan het stijgen. BP kopen is pas voor januari aangezien dan de fabrieken weer opengaan. Of juist andersom?

Verder zit ik nog te kijken naar Getronics, ze dalen nog steeds, gaat dit ooit weer stijgen?!?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 12:19:
Ik heb een paar aanpassingen gemaakt, info is nog steeds hetzelfde, maar veel onduidelijkheden weggwerkt. Nog steeds geen verborgen kosten erbij.

Waarom komt er bij IB nog ~ 15$ bij?
Ziet er nu zeer duidelijk uit!

Wat betreft die ~$15: in 3 maanden moet er dus voor minimaal $30 aan transactiekosten gedaan zijn. Aangezien het is jou schema ongeveer $16 is, komt er tussen de $15 en $20 bij (afhankelijk van de distributie van de deals over de 3 maanden) aan inactivity fee.

Ik vind de inactivity fee niet tot de categorie "verborgen kosten" behoren, omdat deze zonneklaar is. Wat m.i. wel tot de categorie verborgen kosten behoort zijn:

- kosten valuta-transactie ($2,50)
- cancel/modify fee NYSE en optiebeurzen
- kosten marktdata (je kan immers ook zonder)

===========

Edit: de schema's lijken me eigenlijk wel leuk voor de SP. Wellicht is het een idee om ook nog Todays Brokers toe te voegen (IB funcionaliteit met Nederlandse ondersteuning en (daardoor) iets duurder), omdat er volgens mij toch wel (relatief) veel mensen voor Todays kiezen i.p.v. IB.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 19-08-2006 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184245

interessant topic

heb zelf getronics :') en csm a momento.enkel aandelen dus, voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:48:
Wat betreft die ~$15: in 3 maanden moet er dus voor minimaal $30 aan transactiekosten gedaan zijn. Aangezien het is jou schema ongeveer $16 is, komt er tussen de $15 en $20 bij (afhankelijk van de distributie van de deals over de 3 maanden) aan inactivity fee.
Dit bedrag is per maand, en ik heb het nu in de berekening verwerkt, er komt nog 10$ bij als je 16$ commissie hebt gegenereerd. Want met 16$ komt je wel aan de 10$ activity fee. Maar omdat je ook USA realtime koersen hebt maar geen 30$ haalt moet je 10$ bij betalen. ZIe overzicht.
- kosten marktdata (je kan immers ook zonder)
Zitten er in verwerkt, voor USA en NL
- kosten valuta-transactie ($2,50)
- cancel/modify fee NYSE en optiebeurzen
Deze komen er in loop van dag nog wel bij.
Wellicht is het een idee om ook nog Todays Brokers toe te voegen (IB funcionaliteit met Nederlandse ondersteuning en (daardoor) iets duurder), omdat er volgens mij toch wel (relatief) veel mensen voor Todays kiezen i.p.v. IB.
Ik zal naast TB ook naar alex pro en naar Binck stoer (of hoe het dan ook heet) kijken :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Source op 19-08-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
updated;
- info van Alex Pro, Binck Trader, Today's broker toegevoegd
- bij de berekeningen enkel Today's broker toegevoegd, want Alex Pro en Binck zijn voor kleine belegger veel en veel te duur.

Ziet iemand info die niet klopt? Of nog een broker die hij graag toegevoegd ziet.

[ Voor 65% gewijzigd door The Source op 19-08-2006 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is een hoofdstukje "brokers" toevoegen aan de SP, met de schema's. Als er nieuwe versies komen dan update ik ze wel. Ook zijn nog enkele andere kleine verbeteringen doorgevoerd :)

Wat betreft de kosten bij de verschillende brokers. Het verhaal gaat altijd dat verkopers van pikhouwelen het meest verdiend hebben aan de Amerikaanse goudkoorts. Als ik om me heen kijk geldt dit bij sommige beleggers ook voor hun brokers.

Het voordeel van lage broker kosten is dat je niet meer deze kosten mee hoeft te wegen bij je investeringsbeslissing.

Een klein nadeel van lage kosten kan wellicht zijn dat als je eerst hoge kosten gehad hebt, je door de lage kosten wellicht veel te veel gaat handelen (gokken).

[ Voor 140% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-08-2006 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Overzicht brokers en conditites
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/2107/broker01qa2.th.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min 15 transakties per kwartaal en/of min 2000 euro / max 25000 euro.
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/1325/broker03gt3.th.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/162/broker02aln9.th.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/9039/broker02gh5.th.gif

Let wel, bijgaande vergelijkingen proberen inzicht in de prijsvergelijking te geven. Daarnaast zijn er nog enorm veel keuzes die gemaakt moeten worden voor de perfecte broker. Interactive brokers is veruit het goedkoopste, en biedt enorm veel mogelijkheden, echter wordt er wel enige kennis van zaken vereist en is alles in het Engels. De website http://www.brokerwijzer.nl/frame.php?html=homepage kan ook helpen bij het maken van een keuze.

Ik denk wel dat een conclusie duidelijk is:
- als je in de USA aandelen kopen
- of je wilt of opties in de USA kopen (niet mogelijk bij Binck / Alex)
- of je wilt een beetje op de kosten letten
dan moet je niet bij Alex of Binck zitten.

[ Voor 128% gewijzigd door The Source op 19-08-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een vraag over opties:

Het hele principe van opties is mij crystal clear. Het enige dat ik onduidelijk vindt is in hoeverre opties nou reageren op de koers (van de onderliggende waarde). Ik begrijp dat als de optie nog lang loopt dat dan de reactie op een koersdaling/stijging enigzins gering is, er is immers nog zoveel tijd voor de expiratiedatum dat de huidige koers niet erg veelzeggend is.

Anders wordt het naarmate de expiratiedatum dichterbij komt. Dan wordt de koersbeweging "directer" gevolgd. Het enige dat ik niet helemaal snap is hoe het nou werkt als de expiratie echt heel dichtbij komt (zeg bv na de derde maandag van de maand, expiratiedatum is dus vlakbij). Er moet een punt komen waarop de optie nagenoeg waardeloos wordt omdat de expiratiedatum letterlijk voor de deur staat. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze overgang precies gaat (van hard mee bewegen met fluctuaties naar langzaam de waarde verliezen) en in welke periode/dag dat ongeveer gebeurt.

Graag commentaar op/verbeteringen van mijn verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 03:30
Ben zelf goed te spreken over TradeBox van ABN Amro.
Qua tarieven kunnen ze zeer goed meekomen met binck en alex.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Anoniem: 80529 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:15:
Even een vraag over opties:

Het hele principe van opties is mij crystal clear. Het enige dat ik onduidelijk vindt is in hoeverre opties nou reageren op de koers (van de onderliggende waarde). Ik begrijp dat als de optie nog lang loopt dat dan de reactie op een koersdaling/stijging enigzins gering is, er is immers nog zoveel tijd voor de expiratiedatum dat de huidige koers niet erg veelzeggend is.

Anders wordt het naarmate de expiratiedatum dichterbij komt. Dan wordt de koersbeweging "directer" gevolgd. Het enige dat ik niet helemaal snap is hoe het nou werkt als de expiratie echt heel dichtbij komt (zeg bv na de derde maandag van de maand, expiratiedatum is dus vlakbij). Er moet een punt komen waarop de optie nagenoeg waardeloos wordt omdat de expiratiedatum letterlijk voor de deur staat. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze overgang precies gaat (van hard mee bewegen met fluctuaties naar langzaam de waarde verliezen) en in welke periode/dag dat ongeveer gebeurt.

Graag commentaar op/verbeteringen van mijn verhaal :)
Als de exp.datum voor de deur staat worden zgn. 'in the money'-opties precies het verschil tussen de uitoefenprijs en de huidige koers, de 'out of the money' worden inderdaad waardeloos. Zie bijvoorbeeld http://www.beursbox.nl/20...-premie-van-de-optie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stinger_Ventura schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:04:
Ben zelf goed te spreken over TradeBox van ABN Amro.
Qua tarieven kunnen ze zeer goed meekomen met binck en alex.
Maar geldt dit ook voor de mogelijkheden? Ik heb even op de ABN site gekeken maar ik kon eigenlijk niet achterhalen wat allemaal mogelijk is buiten Euronext. Er wordt wel "aandelen buitenland" genoemd, maar ik kan niet echt ontdekken wat dat nou precier inhoudt.
Er zijn in deze 3 parameters: moneyness (strike/(koers ow)), volatiliteit, en looptijd.

Het enige dat je volgens mij met relatief grote zekerheid kan zeggen is dat elke at-the-money optie (ongeacht looptijd en volatiliteit) een delta van 0,5 heeft. Dit betekent dat de ATM optie half zo hard stijgt/daalt als de onderliggende waarde.

Van volatiliteit heeft iedereen een interpretatie; de waarde van een optie wijkt vaak sterk af van de waarde berekend met de "standaardvolatiliteit".

Van de looptijd (time to maturity) kan je globaal zeggen dat het eerste stukje (van t=0 tot enkele maanden) met de wortel gaat, en daarna ongeveer lineair. Maar hier kunnen ook grote afwijkingen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus als ik het goed begrijp kun je als je optie ITM is in principe tot vlak voor de expiratiedatum wachten met de verkoop, zonder dat hij door het dichterbij komen van de expiratiedatum waarde verliest (ervan uitgaande dan je de optie dus niet wilt uitvoeren en alleen met de optie zelf wilt handelen). En als je optie ITM is en de expiratie verstrijkt dan wordt de waarde uitbetaald? Of moet je dan altijd de optie uitvoeren om je winst te pakken? Zie deze quote van wikipedia (gaat over wat er na de expiratie gebeurd):
(...) Ligt de prijs echter hoger dan de op de optie vastgelegde prijs, dan zal de optiehouder bij de schrijver komen om zijn rechten uit te oefenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 21-08-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja.
Als je niets doet, wordt de optie automatisch uitgeoefend volgens mij. Overigens heb je op expdatum tot 16:00 (dacht ik) de tijd die dag om de optie te verkopen... Overigens heb ik heb eens gelezen dat meer dan 90% van alle opties waardeloos aflopen, iets om over na te denken ;)
Ik heb het zelf meer op turbo's (ben echter met opties begonnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb handige link gevonden met de alle basiszaken inclusief het schrijven van opties duidelijk uitgelegd: serie artikelen over opties uit archief beursbox.nl

Voor veel mensen hier al bekende kost waarschijnlijk maar kan nooit kwaad en het lijkt redelijk compleet. Mischien iets voor in de SP?

Ben me nu ook aan het verdiepen in turbos. In tegenstelling tot opties heb ik daar nog nooit in gehandeld. Wat ik er tot nu toe van begrijp is het een minder risicovolle variant van opties (niet letterlijk natuurlijk, maar jullie snappen wat ik bedoel). Zeker interessan, ben nog op zoek naar een uitgebreide en redelijk complete tutorial/artikelenreeks hierover. Verder dan wat er in de SP staat ben ik nog niet echt gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 21-08-2006 15:42 ]

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Hi, ik beleg al enige tijd in een aantal beleggingsfondsen via Binck maar wil graag wat actiever gaan beleggen; de basis van het beleggen is mij duidelijk en ben daarom op zoek naar een boek over bijvoorbeeld beleggingsstrategieën en meer turbo en opties georieenteerd traden.

Nu heb ik in dit en het vorige topic veel interessante websites langs zien komen maar weinig boeken. Bij Bol krijgt het boek beleggen voor dummies de beste kritieken; heeft iemand dit boek reeds gelezen en is het de moeite of kan iemand mij een ander boek adviseren?

Anoniem: 142917

Ok, hier komt een heel domme vraag! Ik heb mij nu al stevig verdiept in het beleggerswezen en beschouw mijn kennis al als redelijk uitgebreid! Maar wat ik nu graag zou weten klinkt eigenlijk een beetje dom. Ik vind het nergens op internet en in de boeken die ik heb wordt ook niks vermeld. Ik vraag mij af vanaf wanneer je recht hebt op de rente-uitbetaling van een obligatie. Stel dat ik een obligatie koop op 5 oktober. Die obligatie betaalt haar rente uit op 25 oktober. Heb ik dan recht op die rente of moet ik de obligatie eerst een jaar in mijn bezit gehad hebben?

• Neophyte_NL
Anoniem: 142917 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:58:
Ok, hier komt een heel domme vraag! Ik heb mij nu al stevig verdiept in het beleggerswezen en beschouw mijn kennis al als redelijk uitgebreid! Maar wat ik nu graag zou weten klinkt eigenlijk een beetje dom. Ik vind het nergens op internet en in de boeken die ik heb wordt ook niks vermeld. Ik vraag mij af vanaf wanneer je recht hebt op de rente-uitbetaling van een obligatie. Stel dat ik een obligatie koop op 5 oktober. Die obligatie betaalt haar rente uit op 25 oktober. Heb ik dan recht op die rente of moet ik de obligatie eerst een jaar in mijn bezit gehad hebben?
Bij aandelen is het zo dat je het aandeel in bezit moet hebben op de ex-dividend datum (bijvoorbeeld TNT dit jaar op 1 augustus 2006) rond deze data zie je vaak ook de vraag naar aandelen toenemen. Waarschijnlijk is er voor obligaties ook een dergelijke datum waarop je de obligatie in bezit moet hebben.

Ok, heb me grondig verdiept in turbos en het is wel vrij duidelijk nu :)

Wat ik er erg prettig aan vind is dat je er gewoon aan kunt "rekenen" zonder dat je steeds moet letten op verwachtingswaarde en dergelijke (zoals bij opties). Hierdoor zijn ze voor de enigzins fanatieke particuliere belegger mijns inziens ideaal. Zelfs de particulier kan precies begrijpen hoe de prijs tot stand komt en er dus leuk mee speculeren. Ik wil graag speculeren, ik beleg alleen met geld dat ik in principe toch mag verliezen, maar dan is het wel zo prettig dat je het product waarmee je speculeert begrijpt :) Voor de optiehandel moet je uiteindelijk toch wel heel veel ervaring hebben om niet bedrogen uit te komen. Je hoeft alleen maar naar de 'voorbeeld'portefeuilles van een aantal bekende optie 'experts' te kijken om dat in te zien.hoewel dat met turbos stiekem eigenlijk niet anders is, zie het rendement van turbotraders

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 24-08-2006 23:40 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:48
Hoe zit het eigenlijk met opties en dividend? Een call optie geeft bv het recht om tegen een bepaalde prijs een aandeel te kopen op een bepaalde datum. Echter, een bedrijf kan voordat de optie afloopt overgaan tot het uitkeren van dividend. Dit dividend gaat dan van de waarde van het aandeel af (ex-dividend). Vindt er ook een correctie op de optieprijs plaats? Bedrijven zouden hun optiehouders immers keidhard kunnen benadelen door ineens een superdividend uit te keren. Zouden ze dat niet doen dan zou de waarde in de koers blijven en is de winst voor de optiehouder.

Geldt voor converteerbare obligaties hetzelfde?

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:55:
Hoe zit het eigenlijk met opties en dividend? Een call optie geeft bv het recht om tegen een bepaalde prijs een aandeel te kopen op een bepaalde datum. Echter, een bedrijf kan voordat de optie afloopt overgaan tot het uitkeren van dividend. Dit dividend gaat dan van de waarde van het aandeel af (ex-dividend). Vindt er ook een correctie op de optieprijs plaats? Bedrijven zouden hun optiehouders immers keidhard kunnen benadelen door ineens een superdividend uit te keren.
Daar heb je gelijk in maar dat is wel wat er gebeurt. Het risico van dividend zit natuurlijk verwerkt in de koers van een optie. Het enige dat dit risico wat beperkt is dat bestuurders zelf meestal ook aandelen en/of opties hebben, waardoor zij meer baat hebben bij aandeleninkoop dan dividend-uitkering.

Bij de grote Amerikaanse bedrijven zie je toch dat met een overschot aan geld voornamelijk aandelen ingekocht worden. Kijk bijv. naar MSFT:

http://www.marketwatch.co...id=mktw&dist=TNMostMailed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
Na het lezen van dit forum heb ik ook een rekening met Euro als base currency bij Interactive Brokers (UK) geopend.

Nu wil ik in de US gewone aandelen aan de NYSE gaan kopen. Bij Binck moest je eerst naar US dollar converteren en kon pas daarna kopen aan de NYSE.

Bij IB zie ik het volgende:
  • You may buy or sell securities and futures in a currency other than your base currency and a margin loan is created in the non-base currency which is collateralized by the base currency.
  • If you do not wish to have a margin loan in a non-base currency, you may exchange currencies through IB's IDEAL Forex network. Bidsand offers are posted for trading just like any other securities or futures products.
Wat is nu het handigste om te doen: eerst via IB's IDEAL Forex network dollars kopen, of gebruik maken van de margin loan.

Als ik lees ‘a margin loan is created in the non-base currency which is collateralized by the base currency’ wat is het voor/ nadeel van a margin loan in dit geval? :?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, iedereen die bij IB handelt heeft hier ervaring mee (of zou het moeten hebben).

De keuze die je hebt is:

1) short gaan $ (gebeurt automatisch als je de aandelen koopt), de kosten zijn US Dollar LIBOR + 1,25%

http://www.interactivebro...?ib_entity=uk#shortCredit

2) dollars kopen (via IDEAL, transactiekosten $2,5).

In principe is het handiger om dollars te kopen, omdat je dan (a) geen premie betaalt en (b) je euro's niet "weg staan te rotten" (i.e. geen rente genereren).

Boven de 8000 euro ontvang je overigens wel rente over je euro's (zie link).

Edit: ik hoor trouwens voor het eerst dat je bij Binck wel vantevoren moet converteren, bij Alex hoeft dit i.i.g. niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 25-08-2006 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 02:30:
2) dollars kopen (via IDEAL, transactiekosten $2,5).

In principe is het handiger om dollars te kopen, omdat je dan (a) geen premie betaalt en (b) je euro's niet "weg staan te rotten" (i.e. geen rente genereren).

Boven de 8000 euro ontvang je overigens wel rente over je euro's (zie link).

Edit: ik hoor trouwens voor het eerst dat je bij Binck wel vantevoren moet converteren, bij Alex hoeft dit i.i.g. niet.
bedankt voor je uitleg grizzlybeer

Van de rente vanaf 8k euro kwam ik ook pas later achter, maar stond wel duidelijk op de site. Van mijn eerste storting van 10k krijg ik nu alvast rente over 2k. :(

Bij Binck moest ik eerst een (Euro) badrag naar een Dollar rekening binnen mijn Binck account overschrijven voordat ik in de US kon handelen.

Ik heb gisteren mijn Altria positie bij Binck verkocht en ga dit geld naar IB overschrijven. Hopen dat de koers niet teveel oploopt intussen.. Jammer dat je je hele portefulle niet kan overzetten van Binck naar IB met een euro account, maar de transactiekosten en het bewaarloon zijn bij IB veel gunstiger. :)

Hoe zit het nu met het converteren:
IBoffers two types of forex, IDEALPRO for forex traders of over $25,000 USD or equivalent, and IDEAL for currency conversions under $25,000.

Als je meer dan 25k aan US dollar wilt kopen kan je je dan aanmelden voor IDEALPRO of moet je dat in batches van 25k US dollar doen via IDEAL als particulier? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shoppie schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:35:
Als je meer dan 25k aan US dollar wilt kopen kan je je dan aanmelden voor IDEALPRO of moet je dat in batches van 25k US dollar doen via IDEAL als particulier? :?
Ja, alleen hoef je je niet aan te melden, IDEAL Pro werkt gewoonweg alleen met orders boven de $25000.

Het voordeel van IDEAL Pro is volgens mij dat de spreads beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een manier gevonden om de kosten nóg te doen dalen! Tot nu toe is al gebleken dat Interactive Brokers de goedkoopste is (correct me if I'm wrong) voor de kleinere belegger! Hier moet je echter wel bijbetalen voor de realtime koersen! Ik heb een programma gevonden voor technische analyse dat je ook realtime koersen geeft! En dit dan nog gratis, het is opensource! Het is nog wel in ontwikkeling maar, ik werk er nu al geruime tijd stabiel mee. Het is beschikbaar voor Windows, Mac OS en Linux! Ik heb het hier over EclipseTrader Je kan het gebruiken voor alle beurzen. Ik denk niet dat je er koersen van opties en dergelijke mee kan volgen maar, het is nog maar in ontwikkeling dus wie weet wordt die feature later nog toegevoegd.

Happy Trading :Y)

BTW: Great job Grizzlybeer, dit is een heerlijk topic _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
Anoniem: 142917 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 10:51:
Ik heb een manier gevonden om de kosten nóg te doen dalen! Tot nu toe is al gebleken dat Interactive Brokers de goedkoopste is (correct me if I'm wrong) voor de kleinere belegger! Hier moet je echter wel bijbetalen voor de realtime koersen! Ik heb een programma gevonden voor technische analyse dat je ook realtime koersen geeft!
Goede tip ik lees zelfs "level II/market depth view", dat is mooi als dit gratis kan.

Heb je EclipseTrader al zien werken met een koersen level II voor de AEX en andere marketen?

Zou het kunnen om deze stream te gebruiken om TWS van IB van koersdata te voorzien? Dan wordt het echt interessant..... :)

Happy Trading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je EclipseTrader al zien werken met een koersen level II voor de AEX en andere marketen?
Wel, ik kijk hier nu naar ING Groep (INGA.AS) op Amsterdam en het lijkt mij dat die de komende maand of 2 nog wel ff gaat stijgen, de korte termijn MA (30) is nu al anderhalve maand boven de lange termijn (60) maar, ik zou hem wel in het oog houden. Het lijkt mij dat de LT nog ff onder de KT gaat blijven en deze gaat volgen. Maar, van het moment dat de KT weer richting LT gaat, verkopen die zooi!

Edit:
Ik heb even rondgekeken en op belegger.nl staan de adviezen wel echt roodgloeiend op kopen :
• Kopen : 41
• Houden : 2
• Verkopen : 1

Misschien is het ook geen slecht idee om dit topic te gebruiken om onze technische analyse skills een beetje te oefenen, ieder zijn eigen mening geven over de evolutie van de verschillende indicators en dan zien wat de rest er van denkt! Ik zou mijn 'analyse' maar met een korreltje zout nemen, ik ben nog maar 2 maanden aan het oefenen met technische analyse.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 142917 op 26-08-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 142917 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 10:51:
Ik heb een programma gevonden voor technische analyse dat je ook realtime koersen geeft! En dit dan nog gratis, het is opensource! Het is nog wel in ontwikkeling maar, ik werk er nu al geruime tijd stabiel mee. Het is beschikbaar voor Windows, Mac OS en Linux! Ik heb het hier over EclipseTrader Je kan het gebruiken voor alle beurzen. Ik denk niet dat je er koersen van opties en dergelijke mee kan volgen maar, het is nog maar in ontwikkeling dus wie weet wordt die feature later nog toegevoegd.
Het is i.d.d. een leuk initiatief en het ziet er ook aardig uit. Alleen lijken er weinig opties te zijn. Mij lukt het bijvoorbeeld niet om de tijdbasis van een grafiek aan te passen. Je kan alleen scrollen.

Verder verdwijnen Island en Archipelago over 6 dagen achter slot en grendel, dus het andere leuke feature (historie bekijken van real-time ECN's) is binnenkort ook verleden tijd.

Hoe lees jij je Nederlandse koersdata eigenlijk in? Ik zag geen NL optie staan bij de dataproviders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:15:
[...]
Hoe lees jij je Nederlandse koersdata eigenlijk in? Ik zag geen NL optie staan bij de dataproviders...
Eigenlijk is het heel eenvoudig, je klikt gewoon op het icoontje 'Add New Security' en dan ga je door een eenvoudige wizard waar je in 4 stappen de nodige gegevens invult. Gewoon het tickersymbool van je gewenste stock invullen en op finish klikken. Je hebt telkens een keuze tussen 2 verschillende 'koers-bronnen' dus je zal een beetje moeten zien dewelke je de koersgegevens kan geven.
Mij lukt het bijvoorbeeld niet om de tijdbasis van een grafiek aan te passen. Je kan alleen scrollen.
Dat is een feature die ik ook graag geïntegreerd zou zien, gewoon kunnen zoomen lijkt me toch wel handiger!
Verder verdwijnen Island en Archipelago over 6 dagen achter slot en grendel, dus het andere leuke feature (historie bekijken van real-time ECN's) is binnenkort ook verleden tijd.
Dat valt ff tegen |:(
Na mn examens ga ik nog eens rondkijken voor andere freeware of opensource programma's die live-streaming en technische analyse geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
Rukapul schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:55:
Hoe zit het eigenlijk met opties en dividend? Een call optie geeft bv het recht om tegen een bepaalde prijs een aandeel te kopen op een bepaalde datum. Echter, een bedrijf kan voordat de optie afloopt overgaan tot het uitkeren van dividend. Dit dividend gaat dan van de waarde van het aandeel af (ex-dividend). Vindt er ook een correctie op de optieprijs plaats? Bedrijven zouden hun optiehouders immers keidhard kunnen benadelen door ineens een superdividend uit te keren
Bij normale (van tevoren grotendeels bekend geachte) dividenden wordt geen correctie op de optiekoersen doorgevoerd. Bij het uitkeren van zgn 'superdividenden' gebeurt dit wel. Zie bijv. Nutreco die begin volgende maand een superdividend van +/- 9 euro p/a uitkeert.

(http://iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=23675)

- De aandelenopties worden aangepast met de ratiomethode. De aanpassingsratio wordt berekend op basis van de slotkoers van het gewone Nutreco aandeel op vrijdag 1 september 2006:

Ratio = Nutreco cum slotkoers - 9 euro / Nutreco cum slotkoers

- De contractgrootte wordt na het sluiten van de handel op vrijdag 1 september 2006 gedeeld door de ratio,
- De uitoefenprijzen van opties Nutreco worden aangepast door deze na het sluiten van de handel op vrijdag 1 september 2006 te vermenigvuldigen met de ratio,
-Er wordt een nieuw contract geïntroduceerd (met als handelssymbool NOO), waarin het aantal aandelen boven de standaard contractgrootte (100) wordt ondergebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Anoniem: 142917 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:58:
Bij obligaties heb je altijd recht op de rentecoupons, ongeacht wanneer je de obligatie hebt gekocht. Bij aankoop van obligaties vindt namelijk ook meteen een renteverrekening plaats.

Stel je koopt op 1 juli voor 1000 euro obligaties X met rentecoupon 4% met coupondatum van 1 januari. Je betaalt in dat geval 1000 eur plus de rentecoupon van 6 maanden (jan-juli) = 2% -> 1000+20 eur. Op 1 januari krijg je vervolgens gewoon de volledige coupon van 4% over de 1000 eur.
Anoniem: 80529 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:31:
En als je optie ITM is en de expiratie verstrijkt dan wordt de waarde uitbetaald? Of moet je dan altijd de optie uitvoeren om je winst te pakken?
[...]
In principe moet je zelf je optie uitvoeren, maar de meeste brokers doen dit graag voor je als je dit zelf vergeet. Wel tegen een leuke comissie uiteraard (ergens tussen 10-25%) ;)
Anoniem: 21405 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:47:
Ja.
Overigens heb ik heb eens gelezen dat meer dan 90% van alle opties waardeloos aflopen, iets om over na te denken ;)
Voor de call kopers misschien wel, maar niet voor de schrijver ;) (ik schrijf al een aantal jaren far out-of-the-money calls die voor mijn 'tegenpartij' waardeloos aflopen, maar voor mij toch echt niet)

[ Voor 28% gewijzigd door sverzijl op 27-08-2006 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klinkt interessant :)
Moet je wel durven zeg.... kun je een tipje van de sluier oplichten, een voorbeeld waar je recentelijk nog wat op hebt verdient ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
voornamelijk financials, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar ABN AMRO vanwege de stabiele koersontwikkeling. Ik schrijf hierbij overigens put opties, bijv. een AAB P DEC 2008 12,50. Dus wel behoorlijk far out-of-the-money. Nadeel is de relatief hoge margedekking die er tegenover moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar heb je dan niet gewoon aandelen ABN om de margin te dekken en ook nog dividend te incasseren? Ik neem aan dat het hele idee is dat de kans minimaal is dat die OTM opties uitgevoerd worden, aangezien je toch die margin moet dekken zou ik zeggen dat het handiger is om ook daadwerkelijk die aandelen in je bezit te hebben om zo nog wat extras te verdienen met het dividend. Tevens lijkt me wat ABN in je portfolio op zichzelf niet verkeerd. Tenzij je natuurlijk je margin wil beleggen in andere zut (mag dat?), dan kan ik het begrijpen.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 28-08-2006 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Margin dekken van geschreven put opties kan met in principe alles (cash/oblis/aandelen/opties, zolang het maar een geldwaarde vertegenwoordigd). AAB aandelen hebben in dit geval weinig toegevoegde waarde, want als AAB daalt draai ik 'verlies' op de putopties en verlies op de aandelen zelf. En ik hoop uiteraard dat de opties inderdaad niet worden uitgevoerd anders ga ik goed nat :)
M'n margin beleg ik gewoon in andere aandelen en obli's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zit nu al een tijdje in de aandelen en heb pas in de dip dsm gekocht, hopelijk stijgt dat nog meer aangezien dat nu goed gaat(al 4% rendement, beter dan sparen). Ik wil nu een stapje verder in opties. Heb er veel over gelezen hoe het werkt(bijv dat je al je premie verliest als hij afloopt op niets). In de voorbeelden lijkt het simpel, maar toen ik een optie wil plaatsen bij de binckbank wordt het wat onduidelijk, begrijp er niet veel van of het klopt juist gewoon.

Hier eens screenshot:
*klik*

Ik wil bijv een GTN CALL sep '06 4,00 doen, op getronics aangezien ik verwacht dat deze op rond de 5,60 blijft hangen of erboven komt. Volgensmij staat er nu dat de premie 1,50 euro is. Je koopt 100 aandelen in 1 optie dus kosten ze 100*1,50 = 150 euro aan premie. Klopt dit?

Als het aandeel onder de 4 euro zakt ben ik mijn 150 euro kwijt als optiepremie maar is er verder niets aan de hand(Geen verplichting tot koop). Stijgt hij boven de 4 euro, bijv 5,60, dan is mijn winst toch ((5,60*100)-(4*100)-150) 10 euro?

Klopt het tot dusver? Of zitten er andere addertjes onder het gras?

Bedankt alvast _/-\o_

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LED-Maniak schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:24:
Ik zit nu al een tijdje in de aandelen en heb pas in de dip dsm gekocht, hopelijk stijgt dat nog meer aangezien dat nu goed gaat(al 4% rendement, beter dan sparen). Ik wil nu een stapje verder in opties. Heb er veel over gelezen hoe het werkt(bijv dat je al je premie verliest als hij afloopt op niets). In de voorbeelden lijkt het simpel, maar toen ik een optie wil plaatsen bij de binckbank wordt het wat onduidelijk, begrijp er niet veel van of het klopt juist gewoon.

Hier eens screenshot:
*klik*

Ik wil bijv een GTN CALL sep '06 4,00 doen, op getronics aangezien ik verwacht dat deze op rond de 5,60 blijft hangen of erboven komt. Volgensmij staat er nu dat de premie 1,50 euro is. Je koopt 100 aandelen in 1 optie dus kosten ze 100*1,50 = 150 euro aan premie. Klopt dit?
Dit klopt, vergeet je echter de transactiekosten niet ?
Als het aandeel onder de 4 euro zakt ben ik mijn 150 euro kwijt als optiepremie maar is er verder niets aan de hand(Geen verplichting tot koop). Stijgt hij boven de 4 euro, bijv 5,60, dan is mijn winst toch ((5,60*100)-(4*100)-150) 10 euro?
Klopt wel... maar per saldo dus toch verlies want je transactiekosten zijn (afhankelijk van je broker) hoger dan die 10 euro. ;)
Maare... heb je kooptips over GTN ? Vertel vertel :P
Zonder kooptips zou ik van GTN lekker wegblijven persoonlijk, veel te link naar mijn mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stel je koopt op 1 juli voor 1000 euro obligaties X met rentecoupon 4% met coupondatum van 1 januari. Je betaalt in dat geval 1000 eur plus de rentecoupon van 6 maanden (jan-juli) = 2% -> 1000+20 eur. Op 1 januari krijg je vervolgens gewoon de volledige coupon van 4% over de 1000 eur.
En als de obligatie onder pari verkocht wordt? Dus een obligatie met onderliggende waarde van 1000 en slechts een marktwaarde van 950. Moet ik dan 2% betalen op die 950 en krijg ik rente op die 1000 of is dat te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-04 23:21
Wanneer je Alex Assist wil, dus dan krijg je adviezen.. moet je minimaal een budget hebben van 25.000euro. Dat heb ik niet.. weet iemand nog zoiets zonder budget ;). Bink heeft niet zoiets ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:50:
[...]

Dit klopt, vergeet je echter de transactiekosten niet ?

[...]

Klopt wel... maar per saldo dus toch verlies want je transactiekosten zijn (afhankelijk van je broker) hoger dan die 10 euro. ;)
Maare... heb je kooptips over GTN ? Vertel vertel :P
Zonder kooptips zou ik van GTN lekker wegblijven persoonlijk, veel te link naar mijn mening...
Goed dat je dat zegt, ik keek er helemaal naast. Er staat namelijk: tarief per contract 3 euro, minimaal 11... Dus dan ben je 11 euro kwijt en heb je dus 1 euro verlies :X . Aangezien ik niet aanneem dat dit zoals met aandelen 10 euro bij de koop is maar ook 10 euro bij de verkoop.

Getronics, het was maar een voorbeeltje. al.. als je er een hoop aandelen van had gekocht een dag of 3 geleden, was er toch nog wat te halen.

Maar bedankt voor het checken, dan ga ik weer verder lezen en me eerste call/put order plaatsen :)
no11 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:42:
Wanneer je Alex Assist wil, dus dan krijg je adviezen.. moet je minimaal een budget hebben van 25.000euro. Dat heb ik niet.. weet iemand nog zoiets zonder budget ;). Bink heeft niet zoiets ofwel?
Bedoel je zoiets:

Bank / Broker Advies Koersdoel Datum
F. van Lanschot Buy 40,00 29-08-2006
KBC Securities Accumulate 40,00 22-08-2006
Cheuvreux Outperform - 18-08-2006
CSFB Neutral 41,00 17-08-2006
KBC Securities Accumulate 40,00 02-08-2006

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2006 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Anoniem: 142917 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:14:
[...]
En als de obligatie onder pari verkocht wordt? Dus een obligatie met onderliggende waarde van 1000 en slechts een marktwaarde van 950. Moet ik dan 2% betalen op die 950 en krijg ik rente op die 1000 of is dat te mooi om waar te zijn?
dat zou idd te mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:38:
Bedoel je zoiets:

Bank / Broker Advies Koersdoel Datum
F. van Lanschot Buy 40,00 29-08-2006
KBC Securities Accumulate 40,00 22-08-2006
Cheuvreux Outperform - 18-08-2006
CSFB Neutral 41,00 17-08-2006
KBC Securities Accumulate 40,00 02-08-2006
Waar heb je dat vandaan?
Ik zoek een vergelijkbaar iets als Alex Assist..

Voor adviezen kijk ik naar guruwatch.nl, waar kijken jullie altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
no11 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:01:
[...]

Waar heb je dat vandaan?
Ik zoek een vergelijkbaar iets als Alex Assist..

Voor adviezen kijk ik naar guruwatch.nl, waar kijken jullie altijd?
Ikzelf zit bij de binck bank. Daar kan je hele lijsten van adviezen krijgen. Gewoon het standaard(gratis) abbonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:06:
[...]

Ikzelf zit bij de binck bank. Daar kan je hele lijsten van adviezen krijgen. Gewoon het standaard(gratis) abbonnement.
En 'luister' jij daar ook naar dan? Of kijk je er alleen maar naar of ga je er ook echt op af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
no11 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:25:
[...]

En 'luister' jij daar ook naar dan? Of kijk je er alleen maar naar of ga je er ook echt op af?
Ligt eraan, als ik aan het twijfelen ben geef ik ze de voordeel van de twijfel als er veel buy staat. Het beinvloed mijn koopgedrag uiteraard.

Maarja, het blijven mensen. De laatste keer stond er toen DSM 29.65 kostte 'Hold'. Toen heb ik een buy gedaan. Dat is erg goed aan het lopen(in ongeveer een week tijd nu op 31 euro).

Uiteindelijk moet je dus wel zelf beslissen, maar zal wel een steuntje in de rug geven aangezien zij het intensief volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik probeer zelf zoveel mogelijk te leren over technische analyse om zelf mn analyses te kunnen maken. Ik probeer dan eerst mn eigen conclusies te trekken en vervolgens ga ik rondkijken op het net wat de mening van de rest is (yahoo, beursduivel, forbes, ...) als dat overeenstemt met mijn analyse, dan ga ik ervoor. Als ze mij tegenspreken dan stel ik mn analyse nog eens in een ander licht maar als de signalen echt te duidelijk zijn, laat ik ze links liggen (met een klein hartje dan :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb wel een ander probleem, en dat is dat ik steeds één eurocent minder per aandeel wil aangeven dan de huidige koers. Steeds verloopt de order dus om vervolgens de volgende dagen te zien dat de aandelen enorm aan het stijgen zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LED-Maniak schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:24:
Heb wel een ander probleem, en dat is dat ik steeds één eurocent minder per aandeel wil aangeven dan de huidige koers. Steeds verloopt de order dus om vervolgens de volgende dagen te zien dat de aandelen enorm aan het stijgen zijn :X
Dit is een beetje een algemene regel, als je een aandeel aankoopt, geef dan een prijs in die lichtjes hoger ligt dan de huidige prijs, zo ben je zeker dat je het hebt. Als je het wil verkopen, geef dan een order in aan een prijs die lichtjes lager ligt dan de huidige prijs, alweer om zeker te zijn dat je het verkocht krijgt.

De achterliggende redenering is als volgt: je koopt toch geen aandeel waarvan je verwacht dat het gaat dalen? Als je het koopt ga je er van uit dat het gaat stijgen, als je dan een lagere prijs ingeeft en het stijgt effectief zit je dus met het probleem waar jij nu mee zit.

Dit is ook het basismechanisme dat achter de prijsvorming zit, als de kopers het aandeel echt willen, bieden ze hogere prijzen en zal de koers stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Anoniem: 142917 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:41:
[...]

Dit is een beetje een algemene regel, als je een aandeel aankoopt, geef dan een prijs in die lichtjes hoger ligt dan de huidige prijs, zo ben je zeker dat je het hebt. Als je het wil verkopen, geef dan een order in aan een prijs die lichtjes lager ligt dan de huidige prijs, alweer om zeker te zijn dat je het verkocht krijgt.

De achterliggende redenering is als volgt: je koopt toch geen aandeel waarvan je verwacht dat het gaat dalen? Als je het koopt ga je er van uit dat het gaat stijgen, als je dan een lagere prijs ingeeft en het stijgt effectief zit je dus met het probleem waar jij nu mee zit.

Dit is ook het basismechanisme dat achter de prijsvorming zit, als de kopers het aandeel echt willen, bieden ze hogere prijzen en zal de koers stijgen.
Is me vandaag gelukt, in het aandeel KPN & TNT. Je kan bij binck mooi zien bij welk bedrag hoeveel aandelen worden gekocht, of juist verkocht. Als je ziet dat er veel worden verkocht, kan je net wat lager gaan zitten en heb je zeer grote kans dat je ze krijgt. De prijs zal immers toch wel gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hahah, same problem hier. Ik baal er ook altijd stevig van, want als je te scherp wilt zitten, dan mis je het en je krijgt wellicht weer een kans maar dan tegen een hogere prijs.

Als je echt een langere termijn belegger bent dan kun je natuurlijk een paar dalende aandelen analyseren, een conditionele order erin zitten voor als het onder een bepaald punt zakt. Dan maar hopen dat het richting de toekomst omhoog gaat. Dan koop je altijd in een dal, en de meeste aandelen gaan wel (ooit) omhoog. Dit moet je dus enkel met grote bedrijven doen, niet met bedrijven die op het randje hangen...

Wat zijn jullie ervaringen met pennystocks? Ik ben ermee aan het experimenteren, voor nog erg negative ervaringen mee. Wel goedkoop kopen, en winst maar als je dan tegen een bepaald bedrag wilt verkopen, wil niemand kopen :( Dus met andere woorden denk ik dat het probleem het volume van het aandeel is. Iemand nog een paar interessante tips die ik mag gaan analyseren?

Mijn NVDA opties gaan goed, ik heb een call 35 Jan gekocht. Staan nu zo'n 45% in de plus. Aandeel staat nu 29.22 en ik denk dat er weerstand zal zijn op 31 (Apr 2006) echter is het aandeel toen gesplits en was de waarde voor de split 60$. Dus hoe moet ik dit bekijken qua technische analyse? Moet ik dan de waarde 60 pakken als piek, of gewoon met de gesplitte waarde rekenen? Of maakt het niet uit, want de huidige waarde zou zonder split ook tegen de 60$ zitten. Ik merk dat sommige chart programma's (Eclipse / TWS) de split daadwerkelijk als een drop van het aandeel laten zien. Is dit uit te zetten (dus history ook als zijnde gesplitst te berekenen zoals Yahoo, Google doen) , want voor technische analyse is zo'n piek niet echt duidelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door The Source op 30-08-2006 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb ook maar weer eens besloten om wat te gaan doen met beleggen. Ik had al tijden een redelijk bedrag staan op mijn spaarrekening en van die rente wordt je ook niet vrolijker. Dus ik heb een deel vrijgemaakt om mee te beleggen. Alleen wat te kopen. Ik ga me maar eens inlezen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 01-09-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TrailBlazer schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:23:
Ik heb ook maar weer eens besloten om wat te gaan doen met beleggen. Ik had al tijden een redelijk bedrag staan op mijn spaarrekening en van die rente wordt je ook niet vrolijker. Dus ik heb een deel vrijgemaakt om mee te beleggen. Alleen wat te kopen. Ik ga me maar eens inlezen denk ik.
'Maar weer' dat klinkt gemotiveerd :s Als je momenteel nog echt niks weet over beleggen is het misschien beter om eerst een tijdje te oefenen via zo een online beursspel zoals in de TS. In afwachting van the real thing kan je dan eventueel beleggen in een belegginsfonds met kapitaalbescherming. Ik heb hier al heel goeie ervaringen mee gehad (50% rendement op 2 jaar). Be sure to be very, very informed before you try the real thing! Ik hoop dat je je rendement boven dat van je spaarrekening kan krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik heb een redelijke kennis van beleggen. Ik heb op de HTS ooit een flink aantal colleges gevolgd als extra keuze vak. Alle termen zeggen me ook zeker wat dus daar zit het probleem ook niet. Ik heb vroeger zeker op een aantal bellegingsfonden een leuk rendenement gehaald.Daar heb ik overigens al die tijd ingezeten alleen niet meer actief naar omgekeken. Komt ook dat het PB communictie technoligiefonds niet heel erg goed presteerde. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114441

Ik zat net alles even snel door te nemen, ook over de verschillende brokers. Nu heb ik ook de site van TB en IB doorgenomen (ik zit zelf bij Binck) maar klopt het dat TB en IB geen Turbo's aanbieden?

Gaan jullie overigens ook meedoen met www.deslimstebelegger.nl ?
Ik ben tot nu toe altijd bezig geweest met opties maar wil proberen te kijken hoe Turbo's bevallen, nu is dit (die competitie) op zich ook wel een leuke manier om te testen of het bevalt (misschien een leuke tip voor de andere die ook nadenken over Turbo's... ;) )

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 114441 op 02-09-2006 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Anoniem: 114441 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 16:18:
Gaan jullie overigens ook meedoen met www.deslimstebelegger.nl ?
Ik ben tot nu toe altijd bezig geweest met opties maar wil proberen te kijken hoe Turbo's bevallen, nu is dit (die competitie) op zich ook wel een leuke manier om te testen of het bevalt (misschien een leuke tip voor de andere die ook nadenken over Turbo's... ;) )
Om die reden wilde ik eigenlijk ook wel mee gaan doen, gewoon om te kijken 'of het wat is'.

Voordat je mee mag doen moet je overigens eerst een quiz doorworstelen. De vragen zijn wel te doen maar je zult wel al iets van kennis moeten hebben.
Je mag overigens tot 2 oktober helemaal 'gratis' aanprutsen dus ik kan iig wat gaan oefenen voor de wedstrijd begint ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoppie
..... maar klopt het dat TB en IB geen Turbo's aanbieden?

Helaas klopt dit, ook Speeders kan je (tot nu toe) niet verhandelen bij IB.
:(

Voorlopig dus toch maar iets op je Binck rekening laten staan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geachte heer / mevrouw,

Zoals u weet zijn wij als Today´s Brokers, constant bezig om de service naar u als klant, op een zo´n hoog mogelijk niveau te brengen.

In het kader van deze service verlening willen wij u graag het volgende voorleggen.

Wij zouden graag het product assortiment willen uitbreiden met TURBO`s.

Op dit moment is het nog niet mogelijk maar, wij willen graag, met uw input, de discussie weer aangaan met Interactive Brokers.

Nu weten we van een aantal klanten dat ze graag Turbo´s zouden willen handelen via Today´s Brokers, maar we weten het nog niet van iedereen.

Graag zouden wij ook van u willen weten of u geïnteresseerd bent om in Turbo´s te gaan handelen, en zo ja, dat dan via deze mailing kenbaar te maken aan ons.

Met vriendelijke groet,

Today´s Brokers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
Shoppie schreef op maandag 18 september 2006 @ 00:06:
..... maar klopt het dat TB en IB geen Turbo's aanbieden?

Helaas klopt dit, ook Speeders kan je (tot nu toe) niet verhandelen bij IB.
:(

Voorlopig dus toch maar iets op je Binck rekening laten staan... :)
In de maand oktober kun je overigens zonder transactiekosten in speeders handelen bij Binck. Geen idee hoe hoog het handelsvolume per dag in die speeders is verder. Met de turbo's die ik nu heb gekocht valt dat nogal tegen tov opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-04 12:19
Kom op mensen, turbo's en speeders zijn zulke waardeloze producten.
Je belegt met geleend geld en dan nog is de hefboom minimaal, wat een farce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 22:06
Wat zijn je betere alternatieven dan?

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
henry86 schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:08:
Kom op mensen, turbo's en speeders zijn zulke waardeloze producten.
Je belegt met geleend geld en dan nog is de hefboom minimaal, wat een farce.
Aan iedereen, dit is gewoon het verhaal.

ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Als je wil beleggen doe je dit in:

- aandelen
- opties
- futures

De rest is speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geweldig gefundeerde verhalen allemaal weer :z :z
Sommige mensen weten anders flink wat centjes te verdienen met dat 'speelgoed'.... zie dat maar eens te doen met aandelen op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:59:
Geweldig gefundeerde verhalen allemaal weer :z :z
Sommige mensen weten anders flink wat centjes te verdienen met dat 'speelgoed'.... zie dat maar eens te doen met aandelen op korte termijn.
Uit zijn rijtje kan dat wel met opties, vervelende daarvan is alleen de tijdsdruk die er op zit. Wil best wel wat rendement inleveren op turbos maar wel de koers volgen zonder tijdsdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsja, bij Turbo's heb je het nadeel dat als de prijs zakt je er meteen uitgegooid wordt. Hoewel dit ook een voordeel kan zijn als je zelf moeite hebt om uit te stappen bij een verlies.

Het punt wat ik wilde maken is dat je een Turbo ook zelf kan maken door het aandeel te kopen/verkopen en een stop-loss order in te leggen. Je hebt hierbij niet te maken met liquiditeitsproblemen en kosten van De bank.

Het argument van de leverage vind ik onzin; als je te weinig geld hebt om 100 aandelen te kopen dan vraag ik me af of het verstandig is om in de betreffende aandelen te beleggen.

Voordelen van Turbo's blijven:

- ook mogelijkheid tot short gaan (voor mensen die dat niet kunnen bij hun broker);
- ook mogelijk in allerlei andere zaken dan aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-04 12:19
Als je het hebt over (zeer) korte termijn-handel dan hoef je je met opties even weinig zorgen te maken over tijdswaarde als met turbo's. Voordeel van opties is dat je meestal meer keuze hebt (uit verschillende hoogtes van hefbomen) en geen last hebt van stop losses.

Als je het hebt over de iets langere termijn, dan heb je veer meer aan opties als je een visie hebt. En de turbo wordt toch gepresenteerd als visieproduct?! Bij een turbo gaat het eigenlijk alleen om stijgen of dalen. Bij een optie gaat het om zo veel meer: hoeveel stijgen of dalen? hoe lang? hoe snel? enz.

Hoeveel strategiën kan je met een turbo verzinnen? Ik hooguit vijf, waarvan slechts vier met alleen tubo's (de vijfde strategie is icm opties).
Voor opties kan ik drie, vier keer zo veel strategiën verzinnen.

• Neophyte_NL
Het idee om inderdaad een stop loss in te stellen op een optie en het daarmee als een turbo te gebruiken om een mogelijk verlies (we gaan er natuurlijk niet van uit) is een goede. Dan blijven de 'voordelen' van de turbo alleen nog de (voor mij) mindere tijdsdruk en tevens de vrijheid in het bepalen van het geinvesteerde bedrag; bij opties zijn de opties met het beste w/v ratio vaak te duur voor het bedrag wat ik er nu in wil investeren.

Topicstarter
http://www.abnamromarketindex.com/en/index.php5

Dit is erg gaaf. ABN gaat zo waar met een professioneel brokerage pakket komen. Voorlopig alleen nog maar verkrijgbaar in DE, maar de voorwaarden zien er erg goed uit.

Eindelijk meer keuze!

Topicstarter
We gaan een mooie tijd tegemoet:

http://www.dft.nl/nieuws/..._tegen_een_nultarief.html

================================

Nieuwe aandelenbroker werkt tegen een nultarief
Martijn Koolhoven

AMSTERDAM (DFT) - De prijzenoorlog onder de aandelenbrokers lijkt binnenkort een climax te bereiken. Op 9 oktober start een nieuwe partij, waar de consument voor het eerst aandelen kan kopen zonder dat er kosten aan verbonden zijn.
Internetbroker Zecco.com, een Nederlandse initiatief van onder meer investeerder Marcel Boekhoorn en ex-beursman Hans Kroon, start in Amerika maar wil begin volgend jaar ook de Europese en Japanse markten op. Niet veel meer dan een tiental mensen wereldwijd heeft het afgelopen jaar de lippen stijf op elkaar moeten houden. Ze wisten dat de prijzenoorlog onder de diverse aanbieders spoedig een nieuw stadium zou ingaan, maar konden er niet over praten.

Waar internetbrokers als E*trade en Ameritrade in Amerika en Alex en Binck in ons land hevig strijd met elkaar en de gevestigde banken leveren, broedde een select groepje voormalige aandelenhandelaren, bankiers en financieel experts op een plan waarbij er helemáál geen kosten meer in rekening worden gebracht bij de aan- of verkoop van aandelen. Dat werd Zecco, kort voor Zero Commission Costs.
Achter Zecco zitten klinkende namen. Aandeelhouders zijn Hans Kroon, ex-topman van effectenhuis Van der Moolen, investeerder Marcel Boekhoorn en de Denen Morten Lund en Sören Kenner, destijds investeerders in het internetbelbedrijf Skype. Bestuurders van de nieuwe onderneming zijn onder meer oprichter en ceo Jeroen Veth (ex-Merrill Lynch) en Dino van Es (mede-oprichter van derivatenspecialist IWB).

Van Es is de geestelijk vader van Zecco. Bij de afhandeling van de transacties is Penson Financial Services betrokken, zeg maar de Kas Bank van Amerika, die meer dan 40 online brokers als klant heeft. Geen kosten voor de consument. Waar haalt Zecco zijn verdiensten dan wel uit? Zecco is gebouwd op drie pijlers.
Een goed handelsplatform (zoals E*trade), snelle en betrouwbare data (zoals Yahoo Finance) zodat de investeerder alle relevante informatie kan vinden en een levendige ’social community’ (zoals MySpace). Zecco verwacht dat dit concept zo aantrekkelijk is dat klanten met relatief lage marketingkosten zijn over te halen een rekening te openen. Zecco verdient daarbij aan zowel credit- als debetgelden.

Uit cijfers blijkt dat 40 tot 45% van de Amerikanen zijn aandelen beleent. Een cliënt stort bijvoorbeeld $20.000 op zijn rekening, maar geeft kooporders ter waarde van $30.000. Volgens Zecco handelen ook veel klanten van Binck en Alex op deze wijze. Voor transacties in opties brengt Zecco wél een laag bedrag per transactie in rekening, zo’n 40% onder het tarief van de naaste concurrent.
Verder wil het bedrijf geld verdienen met advertenties op de website, maar zonder agressieve pop-ups. Bestuursvoorzitter Jeroen Veth verwacht dat de nieuwe internetbroker na vier kwartalen een positieve kasstroom zal draaien en in het tweede jaar winstgevend zal zijn. „Bij 50.000 klanten dekken we onze kosten met de rente-inkomsten.”

Overigens heeft Zecco een behoorlijk lange adem: mocht het aantal cliënten tegenvallen, dan nog zingt deze nieuwe internetbroker het naar eigen zeggen lange tijd uit. Oud-Van der Moolen-topman Hans Kroon maakt met Zecco een verrassende comeback in de aandelenhandel.
„Iedereen heeft dit zo lang tegengehouden. Dit is een verandering in de markt waar iedereen bang voor was. En wij gaan het doen. Ik kan mij niet voorstellen dat het geen succes wordt.”

[ Voor 119% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 21-09-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het topic is even blijven liggen. Vindt men de beurs niet interessant meer?

We hebben vandaag zowaar weer een dagje in het rood gehad. Ik ben nu aan het uitkijken naar een draai op de 2 uur grafiek richting het rood en gebruik dan de 1 uur voor het instapmoment. Beiden grafieken zijn grof genoeg naar mijn smaak om de huidige bewegingen goed te kunnen pakken.

Morgen dus spannend om te zien of ik een tweede bodem in de 1 uur grafiek kan ontwaren die een hernieuwd call moment kan rechtvaardigen. Het blijft eng om zo in het diepe te springen met je centen :X

Afbeeldingslocatie: http://show.imagehosting.us/show/1644868/0/nouser_1644/T1_-1_1644868.JPG

Het blijft een gokje, maar als je goed zit, kan het hard gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nu een gokje genomen met calls. Ondertussen zakt het echter verder :/

Dat komt met een dergelijk systeem, er zit wat speling in.

Hopelijk doet de beurs haar werk en stijgt het weer. Ik heb tot 20 oktober om ver boven 485 te komen :Y)

[ Voor 81% gewijzigd door Wekkel op 03-10-2006 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb jij een totaal objectief systeem of laat het (nog enige) ruimte over voor interpretatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:14:
Heb jij een totaal objectief systeem of laat het (nog enige) ruimte over voor interpretatie?
Het is interpretatie.

Ik zoek de beweging op een 2 uur grafiek met de MACD en probeer dit bevestigd te krijgen met dubbele bodems in de indicatoren op de 1 uur grafiek. We zitten in een bull markt, dus puts zijn uit den boze (hoe graag ik het ook zou willen). Ik zoek dus naar bodems, en niet naar toppen.

In dit geval was ik te gehaast. Ingestapt rond 481,50 terwijl we nu boven de 479 hangen. Dat had een 2,50 punt verschil in call optie mogelijkheid op kunnen leveren (calls 482,50 ipv calls 485). Ik had een paar uurtjes moeten wachten.

Ht moet eerst nog even gaan stijgen voordat ik winst heb natuurlijk 8) Ik hou 493 aan en heb daarvoor 13 handelsdagen, vandaag niet meegerekend. Als het echt zo'n bull markt is hedendage, moet dat toch lukken. Ik reken ook op een hausse-effect op Wallstreet. Het oppompen van de beurzen net voor de verkiezingen. Laat dat maar aan de Republikeinen en de Federal Reserve over ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Wekkel op 03-10-2006 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedenk me i.d.d. dat jij technisch analist bent en dat laat natuurlijk per definitie ruimte voor interpretatie omdat de lijnen altijd anders lopen.

Wat ik me afvraag: als jij geconstateerd hebt (met welk systeem dan ook) dat we in een bull markt zitten, waarom zou je dan wachten op een bodem? Ik zou gewoon kopen.

Een andere opmerking is dat ik constateer dat er ontzettend veel mensen zijn die negatief zijn over de beurzen in de nabije toekomst. Op veel Amerikaanse fora lopen polls over wanneer de "crash" komt en ook een paar mensen in mijn omgeving heeft het erover dat we "terug kunnen naar 400".

Ik begrijp nooit hoe deze mensen dit zo stellig kunnen beweren. Het feit dat de DJ30 op een historisch hoogtepunt staat (sinds vorige week) lijkt me bepaald geen voorteken voor een crash. Verder zijn de koersen (en dus de K/W's) m.i. niet exhorbitant hoog zoals meestal het geval bij een echte crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De K/W's vind ik niet zo interessant. Een beurs die rallied terwijl hurricane Katrina aan land komt (vorig jaar), dat is een systeem op hol 8)7 Het gaat mij om de beweging, maar de koersen in de VS vind ik geen beeld van de beurswijsheid "de beurs kijkt 9 maanden vooruit". In de VS lijkt het eerder het omgekeerde te zijn. De koersen in Europa zijn een stuk beter te rechtvaardigen, als je een koers al wil rechtvaardigen.

It's just a number B)
Wat ik me afvraag: als jij geconstateerd hebt (met welk systeem dan ook) dat we in een bull markt zitten, waarom zou je dan wachten op een bodem? Ik zou gewoon kopen.
Een optie heeft een bepaalde looptijd. Het heeft voor mij dus geen zin een call 480 te kopen bij een koers van 475 als de koers bij het aflopen van de optie alleen maar is gedaald naar bijvoorbeeld 465. Ik moet niet alleen richting goed hebben, maar ook timing. Dat is lastiger dan buy and hold.

Overigens denk ik dat het voor een buy and hold strategie voor aandelen ook geen goede instaptijd is. Eerst maar eens een diepere correctie zoals in mei/juni dit jaar afwachten om weer in te stappen 8)

[ Voor 43% gewijzigd door Wekkel op 04-10-2006 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Zo wat een lekker dagje is het weer.
Corus na Tata-speculatie op hoogste niveau sinds juli 2000
Donderdag 05 Oktober 2006 12:44 RSS Feed

Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Staalbedrijf Corus heeft op de beurs van Amsterdam donderdag een hoogste niveau bereikt sinds juli 2000, toen het aandeel voor het laatst gedurende de handelsdag boven de EUR 7 uitkwam. Het aandeel is gewild vanwege overnamespecultaties. Nadat gisteren gedurende de handelsdag al een winst werd opgetekend van 8,25%, sprong het aandeel vandaag tot 15,5% hoger op EUR 7,02.

De markt speculeert op berichten dat het Indiase Tata Steel Corus zou willen overnemen. De tweede staalproducent van India wil circa 580 pence per aandeel bieden voor Corus, zo meldde de Indiase krant Business Standard donderdag basis van 'bronnen dicht bij de ontwikkeling'.

Tata Steel liet in een statement naar aanleiding van dit bericht weten dat het naar 'diverse kansen kijkt, inclusief Corus'. 'Er kan geen zekerheid zijn dat een toenadering zal worden gedaan en, indien gedaan, het zal resulteren in een bod op Corus', aldus Tata Steel in het persbericht.

Rond 12.39 uur noteert Corus 15,5% hoger op EUR 7,01. De omzet bedraagt met 10,6 miljoen stukken bijna 8 maal het 10-daags gemiddelde. Bron: beurs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben aan het rondkijken om een rekening te openen bij een broker (€40 per transactie bij KBC vind ik een beetje veel). De Startpost heeft mij hier al veel bij geholpen en ik twijfel nu tussen IB en TB. Ik weet dat TB werkt via IB maar ik twijfel omdat ik niet echt aan de kosten van TB aan uit kan. Bijvoorbeeld op deze pagina klik weet ik niet direct wat ze bedoelen. Vooral de allerlaatste paragraaf kan ik niet echt volgen. Voor de rest is er ook nog deze pagina klik al die verschillende fees zeggen mij niet direct iets. Wilt die withdrawal fee zeggen dat ik telkens een bedrag moet betalen als ik geld terug overschrijf naar mijn eigen (zicht)rekening?

Worden al deze fees ook gevraagd bij TB? Op de website van TB spreken ze er in ieder geval niet over maar ja, hoeveel brokers zijn er niet die je ineens verdoken kosten aanrekenen hé. TB lijkt mij ook vele eenvoudiger om mee te werken, de site is vele overzichtelijker. Ze werken echter wel met dezelfde software als IB. Het is natuurlijk het grote verschil in kosten dat mij doet twijfelen. BTW, ik ben van België, is TB ook beschikbaar voor mij?

Hopelijk kunnen jullie hier wat licht in de duisternis brengen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een groot gedeelte van m'n collega's ondertussen al aan de Beursplaza.com game geholpen. Erg gezellig. Ik snap er geen drol van; maar sta wel bijna bovenaan (alleen m'n baas staat boven me, die pakte even Corus mee vandaag :{ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat betreft die 2 links:

- monthly activity fee van $10 betaal je zowel bij IB als TB (indien er in een maand geen transacties zijn gedaan).

- withdrawal fees boeien niet zoveel, dit is alleen van toepassing als je de 2e keer in de maand geld van je rekening wil afhalen. Maar ik neem aan dat je niet al je geld op de beleggingsrekening zet.

Ik zou zelf voor TB kiezen (heb ik dus ook gedaan). Het is wel duurder maar als je vragen hebt krijg je gewoon een Nederlander aan de lijn. Vind ik zelf wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wekkel schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:59:
Overigens denk ik dat het voor een buy and hold strategie voor aandelen ook geen goede instaptijd is. Eerst maar eens een diepere correctie zoals in mei/juni dit jaar afwachten om weer in te stappen 8)
Die strategie heb ik nu ook, hoewel het natuurlijk moeilijk inschatten is of die correctie er daadwerkelijk ook gaat komen. Er zijn wel signalen van een in ieder geval in de VS afremmende economie dus dat kan best eens een daling tot gevolg hebben, maar niet op heel korte termijn. De AEX lijkt zich vrij goed te kunnen handhaven boven de 480 punten wat de weg openhoudt voor een stijging richting 500. Zolang het bedrijvennieuws redelijk goed blijft houdt dat de indexen wel hoog. Zodra de winstwaarschuwingen weer gaan komen en tegen de winter de grondstofprijzen op gaan lopen kan de lucht weer uit de markt gaan lopen en goed ook.

Ik vermoed dat je met een put met een expiratie ergens Q1 2007 nog wel aardig kan gaan scoren. Maar then again, in het verleden heb ik al bewezen dat mijn 'gut feelings' meestal precies het tegenovergestelde van de werkelijkheid zijn :P
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.