Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.064 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/header.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/faq.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf wel betere bronnen tegen (zie ook de links hieronder) :+

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor de putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbaar financieel kooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling.
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste index van de Amsterdamse beurs. Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen op de Amsterdam Exchanges (nu Euronext). De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Obligatie?
Een obligatie is een instrument om vreemd vermogen aan te trekken en wordt uitgegeven door een overheid of een bedrijf. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds, die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/links.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
NYSE EuroNext
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad

Handige sites (VS)
Marketwatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
New York Stock Exchange
Nasdaq
FreeRealTime.com
SmartMoney.com

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder is een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren.

Overzicht brokers en condities
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min. 15 transakties per kwartaal en/of min. 2.000 euro / max. 25.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.gif

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays is een zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Todays opent ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[ Voor 200% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 06-06-2008 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 16:37

janklp

FortyTwo Capital

Leuk, nieuw topic :)

Ik ben eens een beetje aan het rond neuzen naar die verschillende brokers en Today's valt me wel positief op qua tarieven zeg. Nu beleg ik bij de Rabobank met een wat grotere portefeuille met een beheerder, maar zelf beleg ik op Alex voor 1000 euro. Nu scheelt een paar euro transactiekosten op een totaalbedrag van 1000 euro natuurlijk best wat. Heeft er iemand ervaring met Today's? In het vorige topic stond wel het een en ander maar uitermate enthousiast werd ik er nog niet van.

P.s. www.wallstreetweb.nl is ook een hele leuke site met uitermate interessante columns van Wessel Aslander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hoeveel beleggen jullie eigenlijk gemiddeld voor aandelen van 1 bedrijf. Er wordt her en der beweerd dat <5000 je beter op beleggingsfondsen kan gaan doen. Maar >5000 voor 1 bedrijf inleggen vind ik toch weer een beetje risico.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Janusz schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:39:
Leuk, nieuw topic :)

Ik ben eens een beetje aan het rond neuzen naar die verschillende brokers en Today's valt me wel positief op qua tarieven zeg. Nu beleg ik bij de Rabobank met een wat grotere portefeuille met een beheerder, maar zelf beleg ik op Alex voor 1000 euro. Nu scheelt een paar euro transactiekosten op een totaalbedrag van 1000 euro natuurlijk best wat. Heeft er iemand ervaring met Today's? In het vorige topic stond wel het een en ander maar uitermate enthousiast werd ik er nog niet van.

P.s. www.wallstreetweb.nl is ook een hele leuke site met uitermate interessante columns van Wessel Aslander.
Hoe werkt de rabobank heden ten dagen? Ik ben er 5 jaar geleden opstapt toen ze het spits kregen om over een mutatie 3 dagen te doen. Sindsdien werk ik dan ook nog enkel via de SNS en de ABN. Overigens ik zou zelf niet afgaan op een zogenaamde beheerder, deze zullen nooit risico´s nemen aangezien dat tenkoste gaat van de bank zijn naam.
kmf schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 11:19:
Hoeveel beleggen jullie eigenlijk gemiddeld voor aandelen van 1 bedrijf. Er wordt her en der beweerd dat <5000 je beter op beleggingsfondsen kan gaan doen. Maar >5000 voor 1 bedrijf inleggen vind ik toch weer een beetje risico.
Beide is mogelijk echter ik zou nooit meer dan 10% van je beurs op 1 fonds/aandeel leggen. Het is geheel afhankelijk van hoeveel risico en hoeveel je per maand ´kwijt´ wilt om voor hetgeen te kiezen. Fondsen kunnen erg stabiel zijn maar er zijn genoeg risico volle fondsen, omgekeerd gaat dit voor aandelen net zo hard op.

[ Voor 23% gewijzigd door n4m3l355 op 11-10-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

n4m3l355 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:07:
[...]
Hoe werkt de rabobank heden ten dagen? Ik ben er 5 jaar geleden opstapt toen ze het spits kregen om over een mutatie 3 dagen te doen. Sindsdien werk ik dan ook nog enkel via de SNS en de ABN. Overigens ik zou zelf niet afgaan op een zogenaamde beheerder, deze zullen nooit risico´s nemen aangezien dat tenkoste gaat van de bank zijn naam.
Het is ook geen beheerder hoor maar een adviseur. Omdat ik daar met wat meer geld werk is het toch wel handig om iemand met iets meer ervaring daarop te hebben.

Vandaag even een optie op Vedior gekocht, VDR juni 08 15,00 call. Ben wel benieuwd, fonds is de laatste tijd zwaar gedaald en lijkt nu weer in de stijgende lijn te zitten. Hopelijk een ritje naar boven de 21 meepakken voor een leuk rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Janusz schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:23:
[...]

Het is ook geen beheerder hoor maar een adviseur. Omdat ik daar met wat meer geld werk is het toch wel handig om iemand met iets meer ervaring daarop te hebben.

Vandaag even een optie op Vedior gekocht, VDR juni 08 15,00 call. Ben wel benieuwd, fonds is de laatste tijd zwaar gedaald en lijkt nu weer in de stijgende lijn te zitten. Hopelijk een ritje naar boven de 21 meepakken voor een leuk rendement.
Beheerder.. adviseur hoe dan ook zullen ze geen risico willen lopen. Stel ze raden jou aan om bv een kelderend aandeel aan te schaffen ga jij klagen bij de desbetreffende bank. Om dat te voorkomen zullen ze dus nooit risicovol advies geven enkel dus passief advies zodat je nooit enige vorm van risico zult lopen met als gevolg dat het rendement ook betrekkelijker is tov wat het had kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:39
kmf schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 11:19:
Sja, de een doet dit, de andere dat. Bij een aantal aandelen beleg ik met kleine bedragen van 2000 euro. Dan zal je een hoger rendement moeten halen aangezien je de kosten eruit moet halen.

Andere, wat meer "stabiele" of "redelijk logische" fondsen beleg ik weer wat meer.

Zolang je maar een goed gespreide portefeuille heb kan er weinig fout gaan.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 20:13
Kan je bij Todays Brokers handelen in opties van bedrijven die genoteerd zijn op de Nasdaq?
Dit kan ik helaas niet bij Alex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

n4m3l355 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:28:
[...]

Beheerder.. adviseur hoe dan ook zullen ze geen risico willen lopen. Stel ze raden jou aan om bv een kelderend aandeel aan te schaffen ga jij klagen bij de desbetreffende bank. Om dat te voorkomen zullen ze dus nooit risicovol advies geven enkel dus passief advies zodat je nooit enige vorm van risico zult lopen met als gevolg dat het rendement ook betrekkelijker is tov wat het had kunnen zijn.
Kan ik hieruit opmaken dat je nog nooit een adviseur hebt gehad? Het hangt er maar vanaf met welk doel je belegt en hoe speculatief. Mijn adviseur durft alle adviezen wel te geven omdat een deel van mijn portefeuille vrij speculatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Janusz schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:05:
[...]

Kan ik hieruit opmaken dat je nog nooit een adviseur hebt gehad? Het hangt er maar vanaf met welk doel je belegt en hoe speculatief. Mijn adviseur durft alle adviezen wel te geven omdat een deel van mijn portefeuille vrij speculatief is.
Ik heb adviseurs gehad bij twee banken en 1 bureau, en alle waren naar mijn idee ondanks het aangeven van dat ik voor een deel risico tot op zekere hoogte niet speelde dat zij nog steeds vrij defensief werkte.
Maar laten we het simpel stellen, als jij jou adviseur zo vertrouwd, stel je gaat gigantisch onderuit denk je dat jou adviseur nog zijn hand durft op te steken? En zoals jou heeft hij meerdere klanten. Zelfs een Deloitte die voor 250 euro per uur voor je werkt doet dat niet. Dus ja ik heb mijn adviseures (en ook meerdere gehad) en daar ook mijn ervaringen vanuit op gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Striker2k2 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:58:
Kan je bij Todays Brokers handelen in opties van bedrijven die genoteerd zijn op de Nasdaq?
Dit kan ik helaas niet bij Alex.
Amerikaanse opties is 1 van de sterkste punten van Todays / IB. IB is de grootste MM / broker in US opties. Ze hebben het onlangs zelfs voor elkaar gekregen dat US opties in centen gehandeld kunnen gaan worden en dus niet meer in 5 cent stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 12-10-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Janusz schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:23:
[...]

Heb zelf ook wat uit de uitzendbranche gekocht. Randstad is namelijk ook gedaald, en hopelijk komen er eind deze maand leuke cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36
n4m3l355 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:07:
Het duurt bij Alex ook drie dagen voordat het geld echt op je rekening staat (Ik had bijv. wat op 9-10-07 verkocht en achter het mutatiebedrag staat dan 12-10-07).
Het is volgens mij echter wel zo dat je meteen weer wat kunt komen, maar dan moet je wel 3 dagen rente (van 7,389 %) betalen.

Edit: Als je geld over wilt boeken op de alex site staat er zelfs:
Geld overboeken en valutadagen.
Houdt u er rekening mee dat na uitvoering van een verkooporder, het geldbedrag pas drie beursdagen na de transactie valutair op uw rekening wordt bijgeschreven. Boekt u geld over vanaf een binnenlandse of buitenlandse rekening naar uw Alex-rekening dan wordt het bedrag pas na één beursdag respectievelijk twee beursdagen valutair bijgeschreven. Dit houdt in dat u het bedrag al wel op uw rekening ziet staan, maar dat u over dit bedrag nog geen rente ontvangt.

Als u direct nadat het geldbedrag op uw Alex-rekening is bijgeschreven, het geld overmaakt naar bijvoorbeeld uw Alex Spaarrekening kan hierdoor tijdelijk een debetstand op uw geldrekening ontstaan waarover u debetrente betaalt.

[ Voor 35% gewijzigd door --Niels-- op 13-10-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126684

Nee, naja voor hoever bij mij bekend. Vaak is het settlement pas op T+3 en daarom. Je kunt dus wel al direct weer wat doen, want de valutadatum van je aankoop is immers ook weer T+3 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36
In dat geval betekent het dat je alleen moet uitkijken bij het overboeken van geld (maar dat geeft alex ook netjes aan, zie quote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat raden jullie aan in mijn geval?

Heb een tijdje in aandelen 'gespeculeerd' met name getronics, maar te laat verkocht, je kent het hele verhaal wel.

Nu heb ik wat geld wat ik wel kan missen, en wil ik het wat serieuzer aanpakken:

Ik zit bij de ing en rabo, maar met name de ing rekent heel veel bewaarloon en transactiekosten. Dus bij welke bank kan ik het beste gaan?

Ik dacht er zelf aan om te beginnen met 5000 euro

1000 euro om met opties te spelen
4000 in fondsen, maar wat is aan te raden met dit bedrag 1, 2 of 3 fondsen?

En wat denken jullie van dit iet beursgenoteerde fonds?
http://www.vastgoedfundam...magnoliaPublic/index.html

Keert aardig wat dividend uit per jaar, en staat net als alle andere vastgoedfondsen nu wel redelijk laag.

Ik dacht er aan om hier voor 2000 euro van te kopen, en de andere 2000 euro in een latijn amerikaans fonds te stoppen, maar misschien dat ik hier beter een wat stabieler fonds voor in de plaats kan nemen.

Graag hoor ik kritiek op mijn plan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:48
StephaN900 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 10:39:
Nu heb ik wat geld wat ik wel kan missen, en wil ik het wat serieuzer aanpakken:

Ik zit bij de ing en rabo, maar met name de ing rekent heel veel bewaarloon en transactiekosten. Dus bij welke bank kan ik het beste gaan?
Direct beleggen op de beurs: zie de startpost voor informatie. Nederlandse goedkope aanbieders zijn Alex en Binck.
Beleggingsfondsen: Fundcoach, Fundix, of je eigen bank. Voor de meeste beleggingsfondsen worden nu geen aparte kosten meer in rekening gebracht.
Ik dacht er zelf aan om te beginnen met 5000 euro

En wat denken jullie van dit iet beursgenoteerde fonds?
http://www.vastgoedfundam...magnoliaPublic/index.html
Heb je al gekeken naar http://morningstar.nl/qui...omicile=&countryspecific= en naar http://morningstar.nl/qui...omicile=&countryspecific= ? Als ik even aanneem dat de daar weergegeven rendementen op basis van herbelegd dividend zijn dan is dat Vastgoedfundamentfonds niet direct een topfonds met bovendien een beperkte geschiedenis.

Zie ik het overigens correct dat je mutaties met formulieren enzo door moet geven? Als je gevoel wil krijgen voor beleggen is het wellicht aantrekkelijk om via een webinterface de boel te kunnen inzien en beheren :)
en staat net als alle andere vastgoedfondsen nu wel redelijk laag
Pas op met die redenering. De markt bepaalt wat laag is, niet de hoge koersen in het verleden. Vastgoed is nogal afhankelijk van kredieten. Indien de rente stijgt is dat slecht voor vastgoed net zoals wanneer het moeilijker is om leningen te krijgen zoals bij de laatste kredietcrisis. De kans dat de ECB de rente nu omhoog gooit is echter zeer klein en dus is vastgoed weer iets aantrekkelijker wat overigens al te zien is aan de stijgende koersen de afgelopen weken.
Ik dacht er aan om hier voor 2000 euro van te kopen, en de andere 2000 euro in een latijn amerikaans fonds te stoppen, maar misschien dat ik hier beter een wat stabieler fonds voor in de plaats kan nemen.
Niemand zal dat als serieuze spreiding voorstellen. Het ligt er echter maar net aan hoe je wilt beleggen. Wil je stabiele vermogensgroei dan zul je meer moeten spreiden.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leuk plaatje over de "kracht" van goud:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7478c72ea380d0ed8d831ac1f1062865/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
StephaN900 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 10:39:
De kernvraag is wat je wil: wil je speculeren voor de lange termijn of wil je (een deel van) je spaargeld beleggen voor een leuk rendement op de lange termijn. Dat bepaald nogal in welke risico-categorie je producten zou kunnen kiezen.
Wat bedoel je precies met 'met opties spelen'? Realiseer je dat je daarmee verplichtingen kunt aangaan die veel groter zijn dan je belegd vermogen. Wat is de strategie er achter? Simpelweg handelen in de contracten of ga je ook opties schrijven? Let wel dat met kleine aantallen contracten de transactiekosten behoorlijk aantikken, en (tenminste, dat is mijn eigen ervaring) je er vanwege de flinke volatiliteit goed bovenop moet zitten om succes te behalen. Misschien zijn turbo's een betere keuze.
Het maakt denk ik niet zo veel uit. Ik heb op dit moment niet erg veel vertrouwen in de vastgoedmarkt, die is imho nog steeds behoorlijk hoog gewaardeerd. De ergste correctie is wel geweest maar ik verwacht niet dat we op korte termijn (± half jaar) weer terug gaan naar de niveau's van begin 2007. Maar los daarvan is je budget eigenlijk te klein om een daadwerkelijke goede spreiding over verschillende segmenten en regio's te bewerkstelligen. Dan kun je beter met 4k in één goed wereldwijd fonds (bijv. Fortis Obam) gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
Fortis Obam heeft idd goeie resultaten geboekt het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zo, eindelijk mijn hagemeijer kunnen verkopen tegen 1,72 per aandeel winst. Toch netjes :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Ik vind de verdeling van StephaN900 zo gek nog niet hoor; opties kopen (schrijven kan geen eens met zo weinig margin waarschijnlijk) en de rest in een aantal fondsen. Vooropgesteld dat het optiespeelgeld ook echt speelgeld is en gemist kan worden.

M.i. moet je juist bij fondsen behoorlijk grote bedragen en aantallen doen wil je de transactiekosten eruit halen. 4000 in één fonds lijkt me al helemaal niet zo'n goed plan. Ik begon vergelijkbaar met 1500 in fondsen en na een jaar was dat slechts 2000. Ervaring heeft geleerd dat met opties veel meer te behalen valt en de transactiekosten er ook veel sneller uit zijn. Je moet daar wel wat actiever voor zijn (actief biz nieuws volgen etc) maar dat kan lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Neophyte_NL schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 17:03:
M.i. moet je juist bij fondsen behoorlijk grote bedragen en aantallen doen wil je de transactiekosten eruit halen. 4000 in één fonds lijkt me al helemaal niet zo'n goed plan.
Daarom vraag ik ook wat hij wil, als hij op de langere termijn gewoon een flink beter rendement wil kunnen halen dan met een spaarrekening zonder absurde risico's te nemen is beleggen in een stabiel wereldwijd fonds zo'n slechte actie nog niet. Je moet er dan alleen wel voor de langere termijn in gaat zitten en niet stevig gaan handelen, dan heeft het weinig zin.
Ik begon vergelijkbaar met 1500 in fondsen en na een jaar was dat slechts 2000.
Ehm, hallo...'slechts' 2000? Dat is 500 euro oftewel ruim 30% rendement in een jaar. Dat kun je moeilijk 'slechts' noemen. Als ik over een heel jaar op mijn portefeuille een dergelijk rendement haal trek ik echt de champagne open.
Ervaring heeft geleerd dat met opties veel meer te behalen valt en de transactiekosten er ook veel sneller uit zijn. Je moet daar wel wat actiever voor zijn (actief biz nieuws volgen etc) maar dat kan lonen.
En veel meer te verliezen. Als het 'speelgeld' is zal dat niet zo'n probleem zijn maar het is natuurlijk wel zonde. Om succesvol te zijn moet je snel kunnen handelen en de koersen strak in de gaten houden. Met opties handelen moet wel speculeren blijven en geen gokken worden, anders kun je beter naar het casino gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Neophyte_NL schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 17:03:
M.i. moet je juist bij fondsen behoorlijk grote bedragen en aantallen doen wil je de transactiekosten eruit halen.
Stephan heeft het afaik over beleggingsfondsen. Bij beleggingsfondsen schalen de kosten lineair met het bedrag en dus zit je juist met lage bedragen bij beleggingsfondsenfondsen goed en kun je het in theorie dus verdelen over zoveel fondsen als je wilt tegen constante kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom niet gewoon ETF's?

Neem de DJ EuroStoxx 50. Behoort tot de meest liquide indexen ter wereld (samen met de S&P 500) qua futures, opties en ETF's (je wil een liquide index heben, dan kan je altijd zonder kosten in- en uitstappen).

Enige wat je per jaar betaalt zijn 0,25% beheerskosten, verder niets. Je geld "actief laten beheren" kost daarentegen klauwen met geld. Waarom zou je dit weg willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 08:19
Daniël schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 18:02:

Ehm, hallo...'slechts' 2000? Dat is 500 euro oftewel ruim 30% rendement in een jaar. Dat kun je moeilijk 'slechts' noemen. Als ik over een heel jaar op mijn portefeuille een dergelijk rendement haal trek ik echt de champagne open.
Rendement Fortis Obam afgelopen jaar : 47 % :)

https://www.deltalloyd.nl...unds/Detail.aspx?id=12122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 15:16

siggy

Wait.... what?

Zijn genoeg fondsen die de afgelopen 3 maanden iets van 20% rendement hadden. Okay, waren wel de fondsen in Azie en hoog risico, maar toch.

Hoe zit het trouwens met die renteverhoging cq verlaging aan het einde van deze maand in de VS? Verkopen jullie een deel voor het einde van de maand voor de zekerheid of blijven jullie gewoon zitten?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Weet er iemand nog een goede site met alle major world indices, buiten die sites die in de startpost staan vermeld?
Thnx!

Edit
http://www.bloomberg.com/markets/stocks/wei.html

[ Voor 26% gewijzigd door b-gone op 16-10-2007 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ja ok, maar dat is dan ook een fonds dat het bizar goed doet, als je rekening houdt met het feit dat ze wereldwijd beleggen, niet zwaar in emerging markets zitten (alleen Azië) én alleen maar largecaps doen. Niet voor niets is het mijn grootste belegging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 16:01

Mystikal

It never hurts to help!

LED-Maniak schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:24:
Zo, eindelijk mijn hagemeijer kunnen verkopen tegen 1,72 per aandeel winst. Toch netjes :)
Hehe, ik ook. Ik had nog een aantal jaren geleden kunnen inschrijven op die emissie voor 1,20 p/a. Ik heb ze ook in de verkoop gedaan! _/-\o_

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
De goud koers stijgt de laatste tijd, wat wordt verwacht? Doorstijgen? Ik heb nu een turbo long op 671 punten dus hoop dat het wat wil.

Daarnaast vallen de algemene cijfers van de aex me een beetje tegen... waar hebben we dat aan te danken? Nogsteeds wat twijfel in de markt oid?

[ Voor 149% gewijzigd door LED-Maniak op 16-10-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:05:
Daarnaast vallen de algemene cijfers van de aex me een beetje tegen... waar hebben we dat aan te danken? Nogsteeds wat twijfel in de markt oid?
Meerdere zaken. Sinds de correctie in augustus is de AEX natuurlijk behoorlijk snel gestegen: van een intraday low van 479.49 op 17 augustus naar een intraday high van 559,43 op 11 oktober. Dat is 80 punten oftewel bijna 17% in krap twee maanden. De AEX zat daarmee nog maar 4,5 punten af van het intraday high van 13 juli (bijna 564 punten) wat het hoogste punt in ruim 6 jaar was. Het is dan op zich logisch dat de index te lijden heeft van winstnemingen en even pas op de plaats maakt. Daar komt bij dat hoewel je op dit moment niet zo heel veel meer hoort van de hele kredietcrisis die verantwoordelijk was voor de daling van 85 punten in juli/augustus, de hele kwestie op de achtergrond nog zeker aanwezig is.

De grote vraag is nu in hoeverre de problemen op de hypotheek- en dus huizenmarkt in de VS invloed zullen hebben op de totale economie. Twee weken geleden kwamen er nogal meevallende cijfers over de arbeidsmarkt in de VS naar buiten die de indexen een aardige boost gaven (hoewel die cijfers nogal kunstmatig waren, 95% van de stijging kwam voor rekening van overheidsbanen in de VS) maar deze week zijn er de nodige rapporten geweest die aangeven dat de huizenmarkt serieuze issues heeft (vandaag een grote huizenbouwer met 40% minder orders) en ook Ben Bernanke maakt er geen geheim van dat hij verwacht dat de Amerikaanse economie tot zeker het eerste kwartaal van 2008 last zal blijven houden van deze situatie. Veel hangt af van de bedrijfscijfers over het 3e kwartaal die de komende weken in de VS en Europa naar buiten zullen komen. Als die meevallen c.q. conform verwachting zijn zullen de indexen zich wel op de huidige niveau's kunnen handhaven en ligt voor de AEX de weg richting de 600 punten open. Valt het tegen dan acht ik de kans vrij groot dat we eerst weer eens teruggaan naar 510-520 punten.

Daar komt bij dat een verdere renteverlaging door de centrale banken met name in de VS vooralsnog niet erg waarschijnlijk is. Zo'n verlaging zou de indexen behoorlijk wat steun geven. De recente verlaging met 50 basispunten was al een forse ingreep, en dat zag je meteen terug in de daling van de dollarkoers ten opzichte van de Euro van 1,34 naar 1,42. Nog een keer een kwart of half procent eraf en de dollar holt naar de 1,50. Dat zou de toch al wankele Amerikaanse handelsbalans een stevige opdonder geven. Bovendien loopt de olieprijs op dit moment behoorlijk snel op, wat de inflatie aanwakkert. De rente verder verlagen zou dat effect nog eens versterken. Verder geldt natuurlijk dat een hoge olieprijs de koers van zwaargewichten in de indices zoals Shell opjaagt, wat voor een vertekend beeld zorgt.

Persoonlijk denk ik dat de verschillende signalen (redelijk tot goede bedrijfsresultaten in Europa vs. aanhoudende onzekerheid en dreigende zwakte in de Amerikaanse economie) elkaar in de komende weken/maanden redelijk in evenwicht zullen houden en dat de AEX zich rond het huidige niveau zal blijven bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
Daniël schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 18:02:
[...]

Knip over het opentrekken van champagne flessen en de voor en nadelen van beleggingsfondsen en opties.
We kijken aan het einde van het jaar wel naar de rendementen van iedereens portefeuille in dit topic. ;) Ik wilde alleen maar aangeven dat 1000 speelgeld in opties de start kan zijn van een leuk bedrag en dat 1000 in fondsen wel beter is dan sparen maar je er verder niet teveel van moet verwachten. Behalve wat van die vage ODIN Offshore fondsen @ snsfundcoach met een rendement van ~700% in een paar jaar is een gemiddeld rendement van een niet actieve fondsbelegger toch maar iets van 7 a 8%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Neophyte_NL schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:48:

We kijken aan het einde van het jaar wel naar de rendementen van iedereens portefeuille in dit topic. ;) Ik wilde alleen maar aangeven dat 1000 speelgeld in opties de start kan zijn van een leuk bedrag en dat 1000 in fondsen wel beter is dan sparen maar je er verder niet teveel van moet verwachten.
Daar heb je gelijk in :)
Behalve wat van die vage ODIN Offshore fondsen @ snsfundcoach met een rendement van ~700% in een paar jaar is een gemiddeld rendement van een niet actieve fondsbelegger toch maar iets van 7 a 8%?
Om even ABN Amro als voorbeeld te nemen, die werken met een stuk of 6 beleggingsprofielen van zeer offensief tot zeer defensief. Afhankelijk van dat profiel krijg je een mix tussen aandelen, obligaties, onroerend goed en liquiditeiten. Het meest offensieve profiel (100% aandelen) gaat uit van een jaarrendement van een procent of 9, het meest defensieve van ongeveer 4%. Daar zit dus weinig spreiding in, maar ook een behoorlijk gering risico. 7-8% voor de gemiddelden, niet actieve belegger die gaat voor vermogensopbouw op de lange termijn is inderdaad behoorlijk realistisch.

Een jaarrendement van ongeveer 10% is met een goede wereldwijde spreiding naar geografie en sectoren wel te halen. Ga je zwaar in emerging markets zitten dan gaat het natuurlijk wat harder, dan zijn rendementen van tientallen procenten per jaar wel mogelijk. Als je bijv. nu op Morningstar kijkt welke fondsen een YTD-rendement van boven de 40% hebben, dat is vrijwel zonder uitzondering China, Latijns Amerika en India. Op zich is dat wel aantrekkelijk, maar dan moet je ook kunnen leven met het feit dat dergelijke fondsen op dagbasis met procenten tegelijk kunnen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
Klopt... Zelf ben ik eind augustus (na de credit-crunch/correctie zeg maar) ingestapt op ICW met 11.50 per aandeel. Met 1.5 maand meer als 50% rendement, best leuk zeg maar... :)

Maandag verkocht op 17,80, en vervolgens IIW (india) gekocht omdat ik daar de komende maanden nog wat meer van verwacht(te). Vervolgens grijpt de indiase overheid in op de beurs, en klettert de hele boel 10% omlaag... Gelukkig krabbelt de koers vandaag weer flink omhoog, maar het is wel stalen zenuwen werk.... :)

edit:
Koers is alweer 2% naar beneden spontaan, maar nu verkopen betekend dik verlies nemen... :P

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 18-10-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Durft iemand het aan om een voorzichtige schatting te maken van de koers van Apple bij de bekendmaking van de resultaten?
Zelf ben ik geneigd te denken dan zo'n momenten doorgaands een terugval teweegbrengen, aangezien het al héél sterk moet zijn om beter te doen dan verwacht. Aan de andere kant, de kerstperiode is voor Apple altijd wel een periode met veel verkopen...
Kan iemand becommentariëren?
Waarschijnlijk denk ik nu te simpel, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:30
Morgen bloedbad?

Futures staan al 0,90% in de min tov het slot van de AEX op vrijdag!
Dollar kruipt ook behoorlijk omhoog.

Of een instap momentje?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Stinger_Ventura schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:05:
Morgen bloedbad?

Futures staan al 0,90% in de min tov het slot van de AEX op vrijdag!
Dollar kruipt ook behoorlijk omhoog.

Of een instap momentje?
Ik ben inderdaad ook aardig bang op redelijk bloedbad, vrijwel alles is dik in de min geeindigd dus de aex zal wel volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 207627 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:42:
Durft iemand het aan om een voorzichtige schatting te maken van de koers van Apple bij de bekendmaking van de resultaten?
Zelf ben ik geneigd te denken dan zo'n momenten doorgaands een terugval teweegbrengen, aangezien het al héél sterk moet zijn om beter te doen dan verwacht. Aan de andere kant, de kerstperiode is voor Apple altijd wel een periode met veel verkopen...
Kan iemand becommentariëren?
Waarschijnlijk denk ik nu te simpel, niet?
Je denkt niet te simpel, maar met dit soort acties ga je op de lange termijn geen geld verdienen...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7f82581d0fcc12fc4e7fa95e21b26906/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 21:47
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 02:34:
[...]

Je denkt niet te simpel, maar met dit soort acties ga je op de lange termijn geen geld verdienen...

[afbeelding]
Op de lange termijn is het waardeloos maar als je bv in turbo's gaat zitten heb je mooi snel wat geld kunnen verdienen. Maar goed, blijft natuurlijk altijd riskant. Als je voorspelling niet uitkomt (als mcstrat bv short was gegaan), ben je wel veel geld in één keer kwijt.

Wat zijn jullie verwachtingen eigenlijk rond de jaarwisseling? Komt er nog een eindejaarsrally? Ik las ergens een artikel over eindejaarsrally's op beurzen dat er dan vaak een bodem gelegd wordt in oktober maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Nu hoorde ik een aantal analisten zeggen dat de AEX nog wel eens weg zou kunnen zakken tot de 540 of misschien zelfs de 528 en dat er daarna alsnog een aanval wordt ingezet op de 565.

Zou de 542 van gisteren dan de bodem zijn en het begin van de rally?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Transmeta doet het redelijk vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/67ce9838b76ba9ee5af4ea23e008014c/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Laatst online: 11-01-2024
Transmeta which licenses microprocessor and semiconductor technologies, said Wednesday that Intel will pay to license Transmeta's patent portfolio in a patent lawsuit settlement.
Through the agreement, Intel will pay Transmeta $150 million initially and pay the company a $20 million annual license fee for a perpetual, non-exclusive license to its patents and patent applications.

Santa Clara, Calif.-based Transmeta said it will also grant Intel a non-exclusive license to its LongRun and LongRun2 technologies. Intel will agree not to sue Transmeta for development and licensing to others of these technologies, Transmeta said.

In premarket trading, Transmeta shares jumped $11.82, or 282 percent, to $16.01, while Intel shares declined 50 cents to $26.30.

Bron: http://uk.finance.yahoo.com/q/h?s=TMTA
Zo'n stijging vind ik echt raar, dat beetje geld gaat Transmeta echt niet uit het dal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 20:59
Volgens mij is 150M$ + 20M$/y erg veel geld voor Transmeta. Ik weet niet waar ik zo snel recente cijfers kan vinden, maar volgens http://www.technologyreview.com/article/16267/ had transmeta in 2005:
But with a market capitalization of around $200 million, it has no takers at present.
En
At press time, Transmeta had only $53 million in cash and had been burning through $25 million a quarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 21:47
Had gisteren voor om half 3 Turbo's Fugro (long) gekocht. Nu lees ik dat er wat problemen zijn met de site van ABN (gister duurde het ook dik een kwartier om de order door te laten voeren) maar hopelijk zijn de orders goed uitgevoerd. Als ze goed zijn uitgevoerd dan heb ik toch wel een erg mooie start. (Fugro staat nu +4.25%)

[ Voor 3% gewijzigd door Robkazoe op 25-10-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Laatst online: 22-04 21:31

Blauw

De Schreeuw

Ik heb het geld overgehouden aan de reverse stock split van ASML maar naar m'n vaste rekening gezet en dan denk ik inens; owja, het ging hier om geld he ;)

Ik heb hier geloof ik trouwens vaker de loftrompet gestoken over ASML, dus dat ga ik niet nog een keertje doen. Feit is dat ik het nog steeds een goed aandeel vind, dat de laatste maanden door positieve koersontwikkeling (én goede cijfers) ook in een wat positiever daglicht is gekomen. En tweakers weten volgens mij als geen ander: chips zijn niet eng ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Laatst online: 11-01-2024
Blauw schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:54:
Ik heb het geld overgehouden aan de reverse stock split van ASML maar naar m'n vaste rekening gezet en dan denk ik inens; owja, het ging hier om geld he ;)
Heb ik geelijk weer geinvesteerd natuurlijk, wat ben je anders voor belegger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
Hmm ik ga denk ik switchen van Alex naar Today's Brokers.
Heb zelf maar 1 fonds in de porto Gigamedia (GIGM) sinds juni vorig, $9. Dit jaar 137% in de plus (rt $23.75) en einde niet in zicht.
Ja ik weet het, slechte risicospreiding, zeker met het bedrag wat het nu geworden is maar ik zag het als een once-in-a-life-time opportunity die ik niet kon laten schieten. Maar wil ook wat gaan handelen in opties, zeker als er weer een leuke dip is en dat gaat niet bij Alex.
En kan iemand mij zeggen of Todays Brokers ook aan VBR en OTCBB aandelen doet?

[ Voor 4% gewijzigd door Striker2k2 op 29-10-2007 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhonline
  • Laatst online: 22-04 15:49
Striker2k2 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:44:
Maar wil ook wat gaan handelen in opties, zeker als er weer een leuke dip is en dat gaat niet bij Alex.
Ik heb ook een account bij Alex maar opties kopen / schrijven is geen probleem hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
nederlandse fondsen kan prima ja, maar ik beleg alleen in amerikaanse smallcaps genoteerd op de nasdaq en daarin kan het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Striker2k2 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:44:
En kan iemand mij zeggen of Todays Brokers ook aan VBR en OTCBB aandelen doet?
Ik weet niet wat VBR aandelen zijn, maar er is geen broker in de wereld die meer mogelijkheden bied dan Todays. Het zal dus zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
Wie heeft er (goede) ervaringen met beleggingstijdschriften?

Nav de eeuwige reclame voor het blad 'beursgenoten' bij Business Class ben ik eens gaan kijken bij de boekhandel. Daar hadden ze geen beursgenoten maar wel het blad 'beleggersbelangen'. Voor zover ik het gelezen heb, is dit een zeer uitgebreid en leesbaar blaadje. Wel gaat het denk ik net wat te diep voor mijn behoefte.
Nu vroeg ik me af of hoe jullie beursgenoten beoordelen tov beleggersbelangen?

Verder heb ik het blaadje van belegger.nl gelezen (gratis thuisbezorgd, wel aardig maar veel te basaal) en IEX magazine (oudjes gratis op de website, wel interessant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
Lol, bedoelde vrije bestedings ruimte oftewel effectenkrediet. Zag inderdaad dat ze daaraan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
Is dat IEX magazine niet gewoon gratis? Ik ontvang het al jaren maar nog nooit voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Striker2k2 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:41:
Lol, bedoelde vrije bestedings ruimte oftewel effectenkrediet. Zag inderdaad dat ze daaraan doen.
Ze bieden een leverage van 4:1, dit is redelijk standaard voor margin accounts bij direct access brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Laatst online: 14:39

2mb

Heeft er iemand hier een Zecco.com account? Hoe bevalt het? Ik heb net een account aangevraagd voor naast Binck. Geen transactiekosten voor stocks ziet er wel goed uit, ik hoop dat ze ook snel op de Nederlandse markt actief worden. :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

En de FED heeft er weer een kwart procentje afgehaald:

http://money.cnn.com/2007...tm?postversion=2007103114

Mooi voor de korte termijn, maar lost niks op in de lange termijn.

offtopic:
Mocht dit hier toch niet thuishoren, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
En slecht voor de dollar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat laatste verontrust me inderdaad. Ben benieuwd of de ECB zal proberen om de Euro iets te laten zakken tegenover de dollar. Export heeft er nu flink last van las ik laatst. Daarentegen wordt de hoge olieprijs gedeeltelijk gecompenseerd door de goedkope dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Vergeet niet dat de US zelf gebaat is bij een lage dollarstand op het moment. Vrijwel de hele wereldhandel verloopt in dollars, waardoor de export van de US toeneemt naarmate de dollar daalt. Gezien het handelstekort van de US is dat helemaal geen ongunstige ontwikkeling voor ze ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
True, maar aangezien ik alleen maar in Amerika beleg en het overgrote deel dus heb omgezet van euro's naar dollars vind ik dat niet echt prettig. Gelukkig stijgen mijn aandelen genoeg om de koersdaling van de dollar te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tom Paris schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 21:52:
Vergeet niet dat de US zelf gebaat is bij een lage dollarstand op het moment. Vrijwel de hele wereldhandel verloopt in dollars,
Nou, dat was 10 jaar geleden misschien zo maar tegenwoordig wordt er het nodige in euro's afgerekend. Er zijn nogal wat landen die genoeg hebben van de zelfzuchtige valutapolitiek die door de VS worden gevoerd en de bijbehorende wapperende dollar, die de nodige onzekerheden met zich mee kan brengen.
waardoor de export van de US toeneemt naarmate de dollar daalt. Gezien het handelstekort van de US is dat helemaal geen ongunstige ontwikkeling voor ze ;)
Dat lijkt natuurlijk zo, maar in de praktijk valt dat nogal tegen. Omdat de dollar minder waard is zullen de VS meer producten moeten verkopen om een gelijke tegenwaarde in een andere valuta te halen. Het valuta-effect doet in absolute zin het export-effect teniet. Voor importproducten die toch al in dollars werden afgerekend maakt het niets uit.

Een lage dollarkoers is met name nadelig voor bedrijven uit non-dollarlanden die producten op de Amerikaanse markt willen afzetten. Die worden significant duurder waardoor met name de binnenlandse economie wordt gestimuleerd, immers, die producten worden voordeliger. Dat is ook precies het doel van de FED met deze stap, aan de effecten voor de positie van de VS in de wereldeconomie wordt schijnbaar niet echt gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Daniël schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:53:

Nou, dat was 10 jaar geleden misschien zo maar tegenwoordig wordt er het nodige in euro's afgerekend. Er zijn nogal wat landen die genoeg hebben van de zelfzuchtige valutapolitiek die door de VS worden gevoerd en de bijbehorende wapperende dollar, die de nodige onzekerheden met zich mee kan brengen.
Ik ben met je eens dat over de lange termijn hier zeker een verandering in zit. De euro zal steeds meer gebruikt gaan worden, maar vergeet niet dat het aantal euro's ook maar beperkt is op het moment. Echter, de export van goederen vanuit de US vindt voornamelijk plaats in dollar. Volgens cijfers van de ECB vindt 90.3% van de import naar de US in dollars plaats.

Overigens, volgens cijfers wordt voor ongeveer 45% van alle transacties wereldwijd de dollar gebruikt, de euro voor ongeveer 25%

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
Hoi,

Ik wil me ook eens gaan verdiepen in de wereld van het beleggen, en dan met name in opties.
Nu ben ik een student, en heb geen duizenden euro's die ik wil gaan gebruiken om te beleggen. Daarom wil ik beginnen met zo'n 1000,-. Misschien dat mijn vader ook nog mee wilt doen, maar dat staat nog niet vast.

Ik wil graag opties kopen van internationale bedrijven, dus dan kom ik volgens mij al sneller uit bij 'brokers' dan bij de normale banken.
Ik zat er overigens eerst aan te denken, om me aan te melden bij ABN tradebox/tradeglobe. Omdat wij hier thuis zowieso al allemaal onze rekeningen hebben bij ABN, en daar ook prettige ervaringen mee hebben in tegenstelling tot andere banken.

Mijn eerste gedachte ging uit naar Alex of Binckbank. Ik denk dat ik daar morgen maar eens een brochure van aanvraag (neem aan dat deze gratis zijn?).

Zou iemand mij misschien meer kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

De_Bastaard schreef op donderdag 01 november 2007 @ 22:19:
Ik wil me ook eens gaan verdiepen in de wereld van het beleggen, en dan met name in opties.
Nu ben ik een student, en heb geen duizenden euro's die ik wil gaan gebruiken om te beleggen. Daarom wil ik beginnen met zo'n 1000,-. Misschien dat mijn vader ook nog mee wilt doen, maar dat staat nog niet vast.
Wat jij wilt is zeg maar een beetje gokken met 1000 euro? En je pa wilt misschien ook meedoen met het gokken?

Sorry, maar waarom wil je beleggen en waarom opties? Het lijkt mij verstandiger om simpel te beginnen met aandelen (of fondsen van aandelen) en voordat je met opties begint eerst eens goed studeren hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Anoniem: 27897 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 22:48:
[...]

Wat jij wilt is zeg maar een beetje gokken met 1000 euro? En je pa wilt misschien ook meedoen met het gokken?

Sorry, maar waarom wil je beleggen en waarom opties? Het lijkt mij verstandiger om simpel te beginnen met aandelen (of fondsen van aandelen) en voordat je met opties begint eerst eens goed studeren hoe het werkt.
Opties zijn natuurlijk een prima middel met een beperkte portefeuille. Wel moet je dan weten wat je doet, en ik zou nooit je 1000 euro in 1 optie stoppen. In ieder geval belangrijk dat je verstand van zaken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik ben wel van plan me wel echt te verdiepen in het beleggen, en dus niet zomaar "een beetje gokken".Ik heb geen idee waar ik die indruk heb gewekt, maar dat is/was dus in ieder geval niet de bedoeling.

Waarom ik wil beleggen? Om er geld aan te verdienen natuurlijk. En nee, ik heb totaal niet het idee dat er met beleggen snel geld te verdienen valt, want je kan er ook aardig verlies mee lijden, dat heb ik wel gezien bij wat familieleden.
Daarnaast schiet het met sparen niet op, die enkele procenten rente die je krijgt, vind ik persoonlijk te verwaarlozen. Ik denk dat ik dat geld beter kan investeren, met het doel om op zijn minst meer rendement te krijgen dan dat er te behalen valt bij de gemiddelde internet spaarrekening. Het lijkt me overigens ook een stuk leuker, om te zien wat er met je geld gebeurd (oké, als het minder gaat is het natuurlijk niet leuk), maar dit soort dingen interesseren mij, daarom wil ik er ook eens aan beginnen :)

Geld vastzetten voor 20jaar ofzo kan ik niet, want daar is de minimale inleg €20.000 euro ofzo.

Het idee was dus om mijn geld te investeren in verschillende opties, niet alles in een. En ja, misschien dat mijn pa ook wel meedoet, en die doet het ook niet "om maar even te gokken".

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 01-11-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 21-04 14:26
Sorry, ik moet het even kwijt; bloedbad

Dow 13,567.87 -362.14 (-2.60%)
Nasdaq 2,794.83 -64.29 (-2.25%)
S&P 500 1,508.44 -40.94 (-2.64%)

Ik heb NVDA weer eens opgepikt toen ze afgelopen week -15% in de min stonden, deze bleef gelukkig stabiel. Omdat Intel en Apple record earnings bekend hebben gemaakt en het verlies voor AMD minimaal was kan ik er enkel vanuit gaan dat nvidia weer een record kwartaal achter de rug heeft. Normaal zegt dit niet veel, maar als een aandeel vooraf op een downgrade meer dan -10% onderuit gaat dan mag een tegenvaller in de koers verwerkt zitten.

Paar weken geleden VMware ook opgepikt, heel lang aan de zijlijn staan te kijken maar het bleef maar omhoog gaan. De earnings lieten een erg positief verhaal zien en ik weet dat virtualisatie nog maar in de kinderschoenen staan en er weinig serieuze concurrenten zijn, tenminste die moeten nog een grote inhaalslag plegen. Dus Vmware houden we even aan. Call opties uiteraard :)

Tsja die $ koers, dat is een probleem. Ik zie de euro nog wel naar 1,50 gaan. Ooit moet deze omlaag gaan, maar hoelang moet ik mijn Nasdaq winst in $ houden om geen geld te verliezen op het exchange rate? Geen prettig vooruitzicht.

Voor de lange termijn is het risico natuurlijk dat bedrijven die normaal business doen in $ nu overschakkelen naar de Euro. Met de oplopende wisselkoers hebben ze er enkel baat bij. Dus dan verliest de $ zijn macht als wereld munt en ik zie het nog wel ooit gebeuren als de olie in euro's gequote wordt. Zullen de americanen leuk vinden :)

[edit]
Oh ja, dit gebeurd er als de schoen even wringt :)
http://finance.google.com/finance?q=crox
47.74 -27.01 (-36.13%)

En het was zo'n leuk aandeel
52Wk High: 75.21
52Wk Low: 17.62

Afbeeldingslocatie: http://moneycentral.msn.com/content/data/images/100/crocs_060607_100.jpg

[ Voor 112% gewijzigd door The Source op 02-11-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Overigens, zo'n fonds is inderdaad misschien ook wel interessant voor me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 01 november 2007 @ 23:36:
Ik ben wel van plan me wel echt te verdiepen in het beleggen, en dus niet zomaar "een beetje gokken".Ik heb geen idee waar ik die indruk heb gewekt, maar dat is/was dus in ieder geval niet de bedoeling.

Waarom ik wil beleggen? Om er geld aan te verdienen natuurlijk. En nee, ik heb totaal niet het idee dat er met beleggen snel geld te verdienen valt, want je kan er ook aardig verlies mee lijden, dat heb ik wel gezien bij wat familieleden.
Daarnaast schiet het met sparen niet op, die enkele procenten rente die je krijgt, vind ik persoonlijk te verwaarlozen. Ik denk dat ik dat geld beter kan investeren, met het doel om op zijn minst meer rendement te krijgen dan dat er te behalen valt bij de gemiddelde internet spaarrekening. Het lijkt me overigens ook een stuk leuker, om te zien wat er met je geld gebeurd (oké, als het minder gaat is het natuurlijk niet leuk), maar dit soort dingen interesseren mij, daarom wil ik er ook eens aan beginnen :)

Geld vastzetten voor 20jaar ofzo kan ik niet, want daar is de minimale inleg €20.000 euro ofzo.

Het idee was dus om mijn geld te investeren in verschillende opties, niet alles in een. En ja, misschien dat mijn pa ook wel meedoet, en die doet het ook niet "om maar even te gokken".
Ga eerst eens een tijdje virtueel beleggen. Gewoon in een schriftje of een van die talloze sites op internet. Zeker als je wilt beginnen met opties lijkt mij dat alles een tijdje aanzien een goed plan, zeker met het huidige beursklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

Beleggen in USD aandelen kan interessant zijn maar heeft het bijkomende probleem dat de USD op termijn waarschijnlijk alleen maar zal dalen. De reeele waardestijging van speculatie is daarom al minder interessant. EUR, GBP, CHF aandelen lijken me de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Laatst online: 21:02
Ik heb nu al wat jaren belegd via de beleggingsfondsen van de Postbank. Het lijkt mij wel interessant om te beleggen in commodities zoals edelmetalen, olie, landbouwproducten. Via wat zoeken kwam ik bij de ABN Amro website en zag dat die vele mogelijkheden hierin aanbieden via futures, certificaten etc. Mijn vraag is nu: Heb je hiervoor een effectenrekening nodig bij de ABN Amro, of kan je ook via een rekening bij Binck hierin handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Unicron schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 23:19:
Ik heb nu al wat jaren belegd via de beleggingsfondsen van de Postbank. Het lijkt mij wel interessant om te beleggen in commodities zoals edelmetalen, olie, landbouwproducten. Via wat zoeken kwam ik bij de ABN Amro website en zag dat die vele mogelijkheden hierin aanbieden via futures, certificaten etc. Mijn vraag is nu: Heb je hiervoor een effectenrekening nodig bij de ABN Amro, of kan je ook via een rekening bij Binck hierin handelen?
Bij binck kan je daar ook in handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Laatst online: 21:02
LED-Maniak schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:14:
[...]

Bij binck kan je daar ook in handelen.
In die van de ABN amro, of heeft binck vergelijkbare futures enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Unicron schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 16:14:
[...]

In die van de ABN amro, of heeft binck vergelijkbare futures enzo?
Als ik even snel bij de binck kijk. Zie ik index futures en valuta futures.

Grondstoffen kan je in turbo's en speeders beleggen. Maar die zijn door de abn uitgegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 03-11-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
Ik beleg uitsluitend in opties, ik heb dan ook vaak de gelegenheid om de koersen de hele dag in de gaten te houden op mijn werk. Over de laatste maand heb ik een rendement van 104% gehaald, voornamelijk door Hagemeyer en TomTom.

Ik weet dat wat ik doe ook redelijk gokken is, maar met opties heb je veel meer kans om geld te verdienen dan dat je naar het casino zou gaan of aan een loterij mee doet.
Meestal doe ik een spread van call en puts op dezelfde uitoefenprijs, werkt heel goed.

Dus als je wat geld over hebt, en de mogelijkheid de koersen in de gaten te houden, ... handel in opties!

Ohja laatste klapper:

Tomtom koers 69 euro, koop een put optie op 66 voor 2,45.
Dag later het bod van Garmin, Koers zakt tot 55 :)
Helaas net iets te vroeg verkocht maar toch 300% op gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Flyduck op 03-11-2007 17:32 ]

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sja, ik was al blij met mijn turbo's ;)

Turbo goud staat nu bijna 40% hoger. Wanneer ik moet inspringen met opties vind ik toch altijd moeilijk cq. te groot risico.

Weet het nooit zo goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
LED-Maniak schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:50:
Sja, ik was al blij met mijn turbo's ;)

Turbo goud staat nu bijna 40% hoger. Wanneer ik moet inspringen met opties vind ik toch altijd moeilijk cq. te groot risico.

Weet het nooit zo goed..
Ik ben ook aan het kijken of turbo's wat voor mij zijn...
Klopt het dat die per dag verrekend worden?

Iemand trouwens ervaring met Beursstrategie.nl ?
http://www.beursstrategie.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Flyduck op 03-11-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 20:33
Flyduck schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:27:
...
Meestal doe ik een spread van call en puts op dezelfde uitoefenprijs, werkt heel goed.
...
Hoe werkt dat dan precies, speculeer je dan alleen op een verwachte volatiliteit van het aandeel?

Een andere vraag welke prijs is nu het beste om in te stappen voor een optie voorbeeld:
Stel de prijs van een aandeel is 9 euro en je denkt dat het aandeel gaat stijgen.
Koop je dan een call van 8,90 of 9,10 dus koop je een call met een intrinsieke waarde boven of onder de huidige koers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Flyduck schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:27:
Dus als je wat geld over hebt, en de mogelijkheid de koersen in de gaten te houden, ... handel in opties!
Mwa, of dat nou zo slim is? Voor elke euro winst die er gemaakt wordt met opties staat iemand anders die een euro verlies maakt. Neem daarbij de transactiekosten mee in het plaatje en het lijkt mij duidelijk dat zeker de beginnende belegger gemiddeld gezien geen winst maakt met de optiehandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
Hielko schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:14:
[...]

Mwa, of dat nou zo slim is? Voor elke euro winst die er gemaakt wordt met opties staat iemand anders die een euro verlies maakt. Neem daarbij de transactiekosten mee in het plaatje en het lijkt mij duidelijk dat zeker de beginnende belegger gemiddeld gezien geen winst maakt met de optiehandel.
Transactiekosten zijn m.i. juist bij opties het snelst eruit aangezien de rendementen binnen korte tijd veel hoger kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als dat je argumentatie is dan kun je net zo goed naar het casino gaan en roulette gaan doen: een negatieve verwachtingswaarde (1/36 is voor het casino), maar een kans om veel te winnen.

Waar Hielko op duidt is dat de verwachtingswaarde voor opties 0 is (en voor beginnende optiehandelaren waarschijnlijk negatief). Neem je daar de transactiekosten in mee dan kom je uit op een negatieve verwachtingswaarde. Zonder marktkennis of -inzicht is het niets anders dan gokken.

Bij aandelen heb je in principe een positieve verwachtingswaarde (afgaande op het historisch rendement) waar transactiekosten een klein beetje vanaf snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
En de verliezen zijn ook veel groter, waardoor je netto alleen een grotere variantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
ondanks de discussie over het wel of niet nemen van een groter risico bij opties ben ik nog wel benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen. (zie paar post terug)
Kan iemand deze misschien voor mij verhelderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
qbix schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:02:
ondanks de discussie over het wel of niet nemen van een groter risico bij opties ben ik nog wel benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen. (zie paar post terug)
Kan iemand deze misschien voor mij verhelderen?
Ik gok idd op de verwachte volatiliteit van een een aandeel. De beweeglijkheid van bv het aandeel TomTom is erg groot de laatste tijd. Je kan bijna met zekerheid zeggen dat de koers heel erg gaat dalen of stijgen, helemaal nu ze voor vrijdag nog met een bod kunnen komen op Tele Atlas.
Nu heb ik bv gisteren puts 52 gekocht en calls 57. Ik ga er vanuit dat de winst van 1 van beide de investering van de andere ruim goed maakt.
Lijkt uit te komen want TomTom vandaag 6% gestegen.

Zo doe ik dit dus ook als bedrijven bv met kwartaalcijfers komen. Wel zo handig als je beide kanten op gedekt bent, check koersverkoop van Corporate Express van vandaag.

Ook heb ik een strategie om veel opties te kopen die heel ver "out of the money zijn"
Je investering is nihil, maar mocht er in de looptijd van de optie opeens iets gebeuren met het bedrijf waardoor de koers snel beweegt, je rendement heel groot is door het grote aantal opties.

De beste resulaten haal je echter op de AEX index. Hier is het echter zaak om heel snel weer te verkopen als je ziet dat index de verkeerde kant op beweegt (althans dat is mijn mening dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat is een leuke strategie. Maar moet het aandeel dan niet erg veel bewegen wil het de put of de call goed maken?

Iemand trouwens goud bewegingen gezien? De turbo long stijgt elke dag met minimaal 3% tot iets van 16%. Redelijk stabiel gaat het omhoog dus het risico lijkt me niet al te groot met goede zekerheid tot flink rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Laatst online: 08-02 18:30
Die gaat mee met de daling van de dollar, dus die ontwikkeling moet je dan ook meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
In deze WIKI is weegegeven welke optiestrategieën er bestaan.

Als men een straddle positie neemt dus call en put op een zelfde aandeel met een zelfde expiratiedatum en uitoefenprijs om zodoende het risico te beperken. [zie plaatje]
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Straddle.png
Hoe kan het dat er toch winst gemaakt kan worden?
Immers als de call meer waard word dan zal de put toch evenredig minder waard worden waarbij ook nog eens de transactie kosten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyPriest
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01-2024
Bij een stijgende onderliggende waarde is op een bepaald moment de koers van de put 0, de koers van de call kan dan nog verder stijgen, vanaf dat moment maak je dus winst (excl kosten).

De gemiddelde volatiliteit wordt overigens ook mee berekend in de optieprijs. Als je een onderliggende waarde hebt met een hoge volatiliteit, dan is de optie per definitie duurder dan een optie met een minder hoge beta tov de gemiddelde markt. Doe de straddle met TomTom te veel, dan loop je gemiddeld ook op een verlies uit. Gok dus inderdaad met een straddle rond de cijfers en grote gebeurtenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zo dan, eindelijk maar de knoop doorgehakt en bij de ABN een effectenrekening geopend... nu maar even wachten tot die geactiveerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb vandaag toch de nodige winsten gepakt, ik zie de fundamentals nogal verslechteren. De kredietcrisis is weer helemaal terug, en ondanks dat de pijn vooral in de VS zit, is het vertrouwen nogal matig. De Amerikaanse economie verzwakt snel, maar een verdere renteverlaging zou de toch al zwakke dollar nog dieper in de prut duwen. Nu zit het er dik in dat de FED in december nog eens een kwart procentpunt van de rente afhaalt maar dat is al in de koersen verwerkt. Een nog zwakkere dollar is voor Eurozone erg ongunstig. Om dezelfde reden kan de ECB de rente niet verhogen om de inflatie te beteugelen, dan gaat de dollar eveneens nog verder onderuit.

De bedrijfsresultaten zijn dan ook nog eens niet geweldig, de huizenmarkt in de VS is volstrekt gaar en zo zijn er nog wel wat grote en kleine issues. Goed nieuws is er erg weinig, of het zou moeten zijn dat om e.o.a. reden de consumentenbestedingen redelijk op niveau blijven en dat de werkloosheid laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyPriest
Ik denk er juist over om zo langzamerhand weer wat stukken te gaan oppakken. Op het moment dat het alleen maar slecht nieuws is, dan lopen de "variabele" beleggers weg, ofwel de koers zakt. Als de pijn uit de markt is, komen de pro's stukken kopen tegen discount. Met die golf moet je mee. Als iedereen weer hosanna roept, neem dan je winst als eerste !

Een goede strategie kan zijn om de verschillende beleggerswebsites in de gaten te houden en te checken of er een negatief sentiment is, zoek dan je koopjes uit die weinig met de crisis te maken hebben of juist overdreven veel. Na de eerste kredietcrisis zag je voornamelijk de banken enorm stijgen in waarde.

Overigens ben ik het met Daniël eens dat de dollar een moeilijk kind is. Wij hebben/krijgen er toch ook last mee. Zo niet direct, dan wel indirect door de verslechterende marktsituatie in de VS i.c.m. de olieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
MoneyPriest schreef op donderdag 08 november 2007 @ 16:49:
Ik denk er juist over om zo langzamerhand weer wat stukken te gaan oppakken. Op het moment dat het alleen maar slecht nieuws is, dan lopen de "variabele" beleggers weg, ofwel de koers zakt. Als de pijn uit de markt is, komen de pro's stukken kopen tegen discount. Met die golf moet je mee. Als iedereen weer hosanna roept, neem dan je winst als eerste !

Een goede strategie kan zijn om de verschillende beleggerswebsites in de gaten te houden en te checken of er een negatief sentiment is, zoek dan je koopjes uit die weinig met de crisis te maken hebben of juist overdreven veel. Na de eerste kredietcrisis zag je voornamelijk de banken enorm stijgen in waarde.

Overigens ben ik het met Daniël eens dat de dollar een moeilijk kind is. Wij hebben/krijgen er toch ook last mee. Zo niet direct, dan wel indirect door de verslechterende marktsituatie in de VS i.c.m. de olieprijs.
In hoofdlijnen mee eens. De dollar en de olieprijs zijn op dit moment lastig. Met name de cijfers van de olievoorraden die wekelijks worden gepubliceerd, kunnen in de huidige markt voor paniek en onzekerheid zorgen. Verget naast de dollar de huizen in de US ook niet.

Om misschien wat richting te geven zie de "Weekvisie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Amerika voor 2de dag een slachting... techsector zit zwaar in de min, grote aandelen zitten -4 tot -7% in de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Fondsen uit Azie zijn ook flink gezakt, kan ik wel ruim compenseren met de goudfondsen en andere mijnfondsen, maar het zit nu op een fonds al aan een 20% daling tov eind vorige maand. Koopmoment komt eraan, maar de vraag is dan uiteraard hoe lang tot de volgende dip en wanneer komt de mega-dip die 'we' eigenlijk allemaal verwachten? En dat kan je geen enkele analist vertellen.

offtopic:
Waarschijnlijk is dit iets té, maar heb vaak het idee dat het gros van de analisten meer hun eigen vermogen zitten te beschermen dan andere mensen te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
siggy schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:39:
offtopic:
Waarschijnlijk is dit iets té, maar heb vaak het idee dat het gros van de analisten meer hun eigen vermogen zitten te beschermen dan andere mensen te adviseren.
Tuurlijk, als een Analist een advies geeft hebben ze hun eigen schaapjes al lang op het droge. Maar ze mogen geen negatieve adviesen geven. Afgelopen maand gaf iemand NVDA een downgrade, aandeel ging 10% onderuit. Logischerwijs hadden ze hun eigen shares vooraf van de hand gedaan, maar mochten ze dit negatief advies gegeven hebben om weer groot en goedkoop in te kopen dan kunnen ze wel een onderzoek van de SEC verwachten. Maar wij zijn gewoon een speelbal van de grote jongens ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyPriest
Radical1980 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 19:11:
[...]
[...]
Om misschien wat richting te geven zie de "Weekvisie"
Dank voor de tip. Mooie sentiment-meter. Wat me daar opvalt is dat 80% een visie geeft op basis van TA. Dat vind ik nog steeds zoiets als autorijden met alleen maar kijken in je achteruitkijk spiegel. En self-forfilling bij de bluechips en indexen bestaat niet, daarvoor zijn de omzetten te groot van instituten.
Beleggen is psychologie, soms om psychisch van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 17-04 11:51

MicroWhale

The problem is choice

Ik heb het idee dat de banken hun verliezen nog dit jaar even willen boeken. Het is nu toch een redelijke malaise, dus slechte cijfers vallen niet echt meer op tussen al dat andere rood. Door die cijfers en de bijbehorende onzekerheid gaat men winsten pakken waardoor de markt een beetje inzakt op het moment.

Is het een goede veronderstelling dat het dan begin volgend jaar weer omhoog zal gaan?

Nog iets: In brazilië is een enorm groot olieveld gevonden. Wat zal dit op korte, middellange en lange termijn voor impact hebben op de olieprijs?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

MrWilliams schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:56:
Ik heb het idee dat de banken hun verliezen nog dit jaar even willen boeken. Het is nu toch een redelijke malaise, dus slechte cijfers vallen niet echt meer op tussen al dat andere rood. Door die cijfers en de bijbehorende onzekerheid gaat men winsten pakken waardoor de markt een beetje inzakt op het moment.

Is het een goede veronderstelling dat het dan begin volgend jaar weer omhoog zal gaan?
Voorlopig ziet het er anders naar uit dat het alleen maar slechter zal gaan met de Amerikaanse econocmie; maw de echt slechte cijfers moeten nog komen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
MoneyPriest schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:12:
[...]

Dank voor de tip. Mooie sentiment-meter. Wat me daar opvalt is dat 80% een visie geeft op basis van TA. Dat vind ik nog steeds zoiets als autorijden met alleen maar kijken in je achteruitkijk spiegel. En self-forfilling bij de bluechips en indexen bestaat niet, daarvoor zijn de omzetten te groot van instituten.
Beleggen is psychologie, soms om psychisch van te worden.
Het is inderdaad een sentiment-meter, met verschillende visies op basis van een TA. Het is een hulpmiddel en helaas géén garantie. Ik lees het in ieder geval elke week.
MrWilliams schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:56:

Nog iets: In brazilië is een enorm groot olieveld gevonden. Wat zal dit op korte, middellange en lange termijn voor impact hebben op de olieprijs?
De paniek lijkt op dit moment aanwezig, waarbij analisten vooral kijken naar de verwachtingen dat een bedrijf geeft. Het is dan de vraag in hoeverre analisten iets acceptabel vinden, dit is meestal lastig in te schatten. De laatste tijd voorbeelden genoeg van organisaties die een toekomst schetsen waar analisten niet blij van worden, resultaat fonds keihard naar beneden.

Ik denk niet dat je kunt vaststellen dat alles het begin volgend jaar weer omhoog gaat. De grote instellingen zullen een aantal fondsen vervangen omdat men andere fondsen in 2008 in portefeuille wil hebben, wat doet dit met de koers en beleg jij in dezelfde fondsen. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe groot de impact is van de dollar, grondstofprijzen en hypotheekcrisis en blijft men gevoelig voor deze parameters. De AEX volgt meestal toch de US dus misschien geeft de Dow Jones het antwoord binnenkort wel. Een eindejaarsrally is natuurlijk nog steeds niet uitgesloten.

Helaas is er niet veel aandacht besteed aan het olieveld in Brazilie. Persoonlijk denk ik dat het weinig impact op de olieprijs heeft, zowel op middellange als lange termijn. In mijn optiek worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden en brengt meer beschikbare olie hier geen verandering in. Wel denk ik dat het gunstig is voor de ontwikkeling van het land én de regio. Brazilie scoort de laatste tijd economisch goed, en deze situatie kan de economie stabiel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-04 12:19
De olieprijs wordt zeker niet kunstmatig hoog gehouden, eerder kunstmatig laag.

De vraag naar olie is groter dan het aanbod en gezien de inelasticiteit van de vraag zal de olieprijs enorm moeten stijgen om de vraag te "beperken".

Ondertussen wordt het aanbod aangevuld met bovengrondse, strategische voorraden om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarom staat de prijs relatief nog laag.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.