Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.286 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/header.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/faq.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor de putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbaar financieel kooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is EuroNext?
EuroNext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs. Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen op de Amsterdam Exchanges (nu Euronext). De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/got/belegger/links.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Lynx
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder is een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren (nieuwkomer Lynx hanteert tarieven die ongeveer gelijk zijn aan die van Todays).

Overzicht brokers en condities
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min. 15 transakties per kwartaal en/of min. 2.000 euro / max. 25.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.gif

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays en Lynx zijn zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays en Lynx zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Beide brokers openen ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[ Voor 117% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 15-10-2008 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:39
Nieuw topic! :)

Was weer lekker slagveld, ben benieuwd wat er gaat gebeuren komende maand..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:39

Xof

We zijn weer zo ongeveer terug bij af.. gaat niet lang duren of we hangen weer bij de 420 heb ik het idee.. achja houdt de spanning er een beetje in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
Phoenix-X schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:23:
priens het is maar een gok maar volgens mij gaan we het gapje van 25 maart tussen 426,67 en 433,11 opzoeken...
We zitten er wel dichtbij nu, dus dat gap zou zomaar eens gesloten kunnen gaan worden. Tot ik bevestiging zie voor een stijging blijf ik ff aan de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-04 15:34
Fortis heeft de afgelopen 4,5 jaar niet zo laag gestaan, lees ik op Iris. Tijd om wat in te slaan?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lekker dagje in de US ook weer:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/crpccb9JSghpwDQluo7LD8AY/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Sommige mensen geloven niet dat de banken veel beter worden de komende tijd: The Banking Crisis Is Back in the Headlines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:38

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Yohan schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 23:10:
Fortis heeft de afgelopen 4,5 jaar niet zo laag gestaan, lees ik op Iris. Tijd om wat in te slaan?
Ik zou het niet doen, de bodem is imo nog lang niet in zicht.

Heb er zelf posities in en zal zo rond de bodem bijkopen om 't gemiddelde wat omlaag te trekken.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:30
tip voor startpost:

www.abnamromarkets.nl
Heeft veel koers informatie, technische analyse, turbo's e.d.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:48
De beweging van een koers op zich zegt volstrekt NIETS over de toekomst. En om aanhangers van technische analyse ook binnenboord te houden: niets over de toekomst onder een flink aantal aannames, zie hieronder.

Zeker in het geval van Fortis vind ik dat wel niet zo verschrikkelijk kortzichtig om dat argument van stal te halen. Het Fortis van nu lijkt in de verste verte niet op het Fortis van een paar jaar geleden. Zou je iets willen extrapoleren dan moet je bijna de koers van ABN AMRO erin gaan middelen, dan nog even een flinke discount erin omdat de kapitaalpositie van Fortis ronduit beroerd is en itt vroeger alleen duur kapitaal kan aantrekken, en tot slot eventueel een positieve factor vanwege de 'synergievoordelen' die volgen uit de overname van ABN AMRO.
MrJ schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 15:22:
[...]

Heb er zelf posities in en zal zo rond de bodem bijkopen om 't gemiddelde wat omlaag te trekken.
Ik heb het waarschijnlijk tegen dovemansoren 'MrJ de optiespeculant' (:P), maar feit is dat je tzt helemaal niet weet dat je 'rond de bodem' zit, hooguit dat je net na een lokaal minimum zit. Welke criteria/parameters hanteer je om te kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2008 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Rukapul schreef op zondag 22 juni 2008 @ 08:51:

Ik heb het waarschijnlijk tegen dovemansoren 'MrJ de optiespeculant' (:P), maar feit is dat je tzt helemaal niet weet dat je 'rond de bodem' zit, hooguit dat je net na een lokaal minimum zit. Welke criteria/parameters hanteer je om te kopen?
Ik lees veel, zowel op forums als wat analisten zeggen. Fortis zal denk ik nog een stuk verder zakken dus nu inkopen kan, maar kans is aanwezig dat ze nog verder wegzakken.

Desalniettemin is 12,nogwat voor Fortis erg goedkoop kunnen ze tzt wel corrigeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Wat is jullie mening over het volgende:

Ik overweeg om een paar Dutch Delight certificaten te kopen op een koers van 80 euro.

Dit certificaat loopt 6 jaar en geeft een garantie van 100% op de inleg.
Onderliggende waarde zijn: AAB HIEF, Fortis OBAM en Delta Deelnemingen fonds.

Vorig jaar april is dit certificaat gelanceerd.

Als ik nu koop voor 80 euro, en ik krijg over 5 jaar 100 euro retour, dan maak ik in die 5 jaar een gegarandeerd rendement van 5%. Daarnaast ook nog eens de mogelijkheid dat het certificaat aanzienlijk hoger noteert doordat de onderliggende waarde flink is gestegen.
Participatie binnen het certificaat is maximaal 150%

Doen of niet doen.

http://www.abnamromarkets...geID=35&ISIN=NL0000169613

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
Misschien dat Fortis nog wel 'n beetje lager zakt... Als ik zelf zou moeten kopen zou ik het nog even afwachten denk ik! Mijn gevoel zegt me dat er de komende weken nog wel wat aardige klappen zullen vallen, en zoals ik de afgelopen tijd gezien heb (aangezien ik zelf fortis heb), daalt het aandeel bij ieder minder goed nieuws meteen 'n flink stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Luister anders nog eens op de site van BN Nieuwsradio (bn.nl) de aflevering van 'Voorkennis' van afgelopen vrijdag terug. Daar zit een heel groot item in rond Fortis.
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:51:
Wat is jullie mening over het volgende:

Ik overweeg om een paar Dutch Delight certificaten te kopen op een koers van 80 euro.

Dit certificaat loopt 6 jaar en geeft een garantie van 100% op de inleg.
Onderliggende waarde zijn: AAB HIEF, Fortis OBAM en Delta Deelnemingen fonds.

Vorig jaar april is dit certificaat gelanceerd.

Als ik nu koop voor 80 euro, en ik krijg over 5 jaar 100 euro retour, dan maak ik in die 5 jaar een gegarandeerd rendement van 5%. Daarnaast ook nog eens de mogelijkheid dat het certificaat aanzienlijk hoger noteert doordat de onderliggende waarde flink is gestegen.
Participatie binnen het certificaat is maximaal 150%

Doen of niet doen.

http://www.abnamromarkets...geID=35&ISIN=NL0000169613
Zie http://www.iex.nl/goudentak/product.asp?id=330 .

Persoonlijk vind ik dit soort garantieproducten maar niks. De enige die er zeker weten beter van wordt is de bank.

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:47
Aangezien men het hier niet helemaal eens is met Fortis wil ik nog een vraagstuk voorleggen. Heb zelf een Turbo long op Unilever ingekocht rond de 20 euro. Ondertussen staan we 1,5 euro lager en ben ik dus niet echt blij. Was zelf van mening dat Unilever een vrij defensief fonds is (voedingswaren worden toch wel gekocht ondanks slechte economie dus echt zwaar kan het niet geraakt worden). Daarnaast waren er positieve berichten over het doorberekenen van de grondstofprijzen en wist men meer om te zetten in groeilanden als India en China. Waarom gaat het aandeel dan toch zo hard achteruit?

Toevoeging: Daarnaast staat het aandeel op het laagste punt sinds twee jaar (en dus ook lager toen de AEX de 400 aantikte).

[ Voor 9% gewijzigd door Robkazoe op 23-06-2008 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-04 12:19
Unilever is inderdaad redelijk defensief. Het zal ten opzichte van de AEX minder dalen; dit klopt ook als je naar deze grafiek kijkt.

Het klopt ook dat een mens altijd moet eten en wat dat betreft zit Unilever ook goed, maar zijn wel enkele problemen, waarom Unilever toch kan dalen in het geval van een recessie. Zo hebben ze ook een non-food divisie met voornamelijk verzorgingsproducten en dat is iets wat mensen wel minder gaan kopen zodra ze wat minder geld hebben. Wat betreft de food divisie heeft Unilever alleen maar A-merken. Als het wat minder gaat met de economie draaien de Aldi's en Lidl's goed maar de Calvé's minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
O, o, o, wat is het soms toch moeilijk om op je handen te blijven zitten. |:( M'n vingers jeukten om op 429 long te gaan, maar ik durfde niet. Ik wil pas op z'n vroegst morgen long gaan na het FED besluit. Helaas alweer een mooie rit van 11 punten gemist, maar voor hetzelfde geld dondert de boel vanavond weer in elkaar.
ff afwachten nog maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Henry86 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 00:39:
Unilever is inderdaad redelijk defensief. Het zal ten opzichte van de AEX minder dalen; dit klopt ook als je naar deze grafiek kijkt.

Het klopt ook dat een mens altijd moet eten en wat dat betreft zit Unilever ook goed, maar zijn wel enkele problemen, waarom Unilever toch kan dalen in het geval van een recessie. Zo hebben ze ook een non-food divisie met voornamelijk verzorgingsproducten en dat is iets wat mensen wel minder gaan kopen zodra ze wat minder geld hebben. Wat betreft de food divisie heeft Unilever alleen maar A-merken. Als het wat minder gaat met de economie draaien de Aldi's en Lidl's goed maar de Calvé's minder.
En de grafiek klopt ook al niet meer. Na vandaag nog eens ruim 2 procent eraf gegaan. Als je de grafiek laat starten bij 2007 dan ontlopen de AEX en Unilever elkaar niets meer. We wachten het wel af. Stoploss op 18 euro komt nu wel erg dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

priens schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 17:23:
O, o, o, wat is het soms toch moeilijk om op je handen te blijven zitten. |:( M'n vingers jeukten om op 429 long te gaan, maar ik durfde niet. Ik wil pas op z'n vroegst morgen long gaan na het FED besluit. Helaas alweer een mooie rit van 11 punten gemist, maar voor hetzelfde geld dondert de boel vanavond weer in elkaar.
ff afwachten nog maar....
Ik ging vanochtend in wat dagputjes omdat de AEX wel heel erg out of line was met de rest van Europa.

Verkocht ik ze eventjes later met wat winst gaan 5 minuten daarna de luiken open en donderd de AEX omlaag. True, winst is winst. Maar toch sneu dat ipv een ritje van 0,90 --> 1,35 ik een uurtje later een ritje van 0,90 naar 7,10 had kunnen maken. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
De_Bastaard schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:38:
Misschien dat Fortis nog wel 'n beetje lager zakt... Als ik zelf zou moeten kopen zou ik het nog even afwachten denk ik! Mijn gevoel zegt me dat er de komende weken nog wel wat aardige klappen zullen vallen, en zoals ik de afgelopen tijd gezien heb (aangezien ik zelf fortis heb), daalt het aandeel bij ieder minder goed nieuws meteen 'n flink stuk.
8,5% in de min!!

Niet te zuinig.

Edit: min 11.70!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Niet meer dan terecht.
MARKET COMMENT: Fortis-plan zal positief worden ontvangen
Fortis-ceo: op dit moment is onze solvabiliteit sterk
:')

Als je nieuwe aandelen uitgeeft, geen interim-ividend meer gaat uitkeren en vervolgens leest dat dat de solvabiliteit ook nog eens in orde is dan weet je ook dat je nog even van Fortis moet afblijven.

Handel in Fortis is al twee keer stilgelegd. Geeft wel even aan hoeveel aandelen er nu gedumpt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ja nog even met mijn vingers van Fortis afblijven, maar tis moeilijk om te bepalen wanneer nou precies toe te slaan. Ze zullen toch wel niet onder de 10 euro gaan komen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50825

Xof schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:49:
Ja nog even met mijn vingers van Fortis afblijven, maar tis moeilijk om te bepalen wanneer nou precies toe te slaan. Ze zullen toch wel niet onder de 10 euro gaan komen lijkt mij?
Eigenlijk zou je eens moeten kijken naar vergelijkbare situaties bij andere banken in het verleden. Hoe reageerde de koers in die gevallen? Hoelang duurde de daling, hoeveel daalde de koers?

Zijn er mensen die weten welke banken een soortgelijke situatie hebben meegemaakt in het verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Bear Stearns? Wie weet gaat het wel dezelfde kant op.

[/positieve denker] :P

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 26970 op 26-06-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is Fortis de laatste tijd trouwens harder gedaald dan andere banken? Als dat niet zo is, dan denk ik dat ze Fortis nog wel een stuk meer naar beneden kunnen kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 50825 op 26-06-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

http://finance.google.com/finance?q=NYSE:BSC dus
Die kende ik nog niet :o
Wat een val hebben die gasten gemaakt zeg.
Anoniem: 50825 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:04:
Is Fortis de laatste tijd trouwens harder gedaald dan andere banken? Als dat niet zo is, dan denk ik dat ze nog wel een stuk meer naar beneden kunnen.
Dat is idd niet zo, de andere banken zijn wel wat gedaald, maar niet zo hard.

[ Voor 59% gewijzigd door Xof op 26-06-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 16-04 19:22

Brons

Fail!

Xof schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:04:
http://finance.google.com/finance?q=NYSE:BSC dus
Die kende ik nog niet :o
Wat een val hebben die gasten gemaakt zeg.
Ze hadden mazzel dat de FED in het weekend ingegrepen heeft anders waren ze nog verder richting de 0 gegaan en misschien zelfs helemaal naar 0. Ik ben bang dat Fortis niet zo'n donatie van de ECB kan verwachten als BSC van de FED kreeg. Al zal het wel niet met zo'n vaart lopen (hopelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ik denk dat Fortis op de langere termijn er financieel goed voor zal staan met deze maatregelen. Maar wanneer je als belegger met Fortis in je porto daar de vruchten van gaat plukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Koen Hoefgeest heeft echt humor :D Check RLT 7 teletekst pagina 555 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 05-04 15:34
MrJ schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 15:22:

Jij moet waarzegger worden :P Zitten we nu wel op de bodem volgens jou?
stin schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:06:
Koen Hoefgeest heeft echt humor :D Check RLT 7 teletekst pagina 555 ;)
Ik kan er niet om lachen. Wat is dat voor raars?

[ Voor 21% gewijzigd door yohan op 26-06-2008 13:08 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Yohan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:06:

Ik kan er niet om lachen. Wat is dat voor raars?
Die gast heeft altijd een schroef los. Die berichten van hem moet je niet serieus nemen, maar het is wel leuk dat op die teletekstpagina hij zo een onzin mag zetten.

edit: citigroup is ook weer lekker bezig.
June 26 (Bloomberg) -- Citigroup Inc., the bank that's posted the biggest losses from the collapse of the U.S. mortgage market, may take an additional $8.9 billion in net writedowns in the second quarter, Goldman Sachs Group Inc. said.

[ Voor 32% gewijzigd door stin op 26-06-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Yohan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:06:
Jij moet waarzegger worden :P Zitten we nu wel op de bodem volgens jou?
Ik vrees van niet. Ik kocht zelfs bij op 11,35 vandaag zojuist. Iets te vroeg dus. :')

Laatste 10,4800 13:49 1.600
+/- -2,1700 -17,15%
Slot 12,6500 25-06-08
Open 11,9000 09:02
Hoog 11,9000 09:02
Laag 10,3600 13:44
Bied 10,4700 13:49
Laat 10,4900 13:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
omg had ik toch gelijk dat het aandeel fortis nog wat verder omlaag zou gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ja maar ze gaan nu weer omhoog.. ik heb even snel er een paar gekocht:
Heb mijn gemiddelde toch even goed recht kunnen trekken, ik heb in februari ook Fortis gekocht toen ze erg laag stonden.. 13,50 oid..
Zit nu weer gemiddeld op 12,05.. ben ik redelijk tevreden mee :D
stin schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:10:
[...]
edit: citigroup is ook weer lekker bezig.
[...]
Ben blij dat ik die vorige week heb laten vallen.

[ Voor 111% gewijzigd door Xof op 26-06-2008 13:58 . Reden: verkeerde c/p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
En ik heb in februari gekocht voor 15,13 ... ai ai :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Je moet je ook afvragen waarom ze dit zo snel moeten uitvoeren? Waarom moeten ze snel ABN onderdelen verkopen onder de prijs (300 miljoen). Waarom trekken ze het interimdividend in. Waarom geven ze heel snel nieuwe aandelen uit.

En wat zeggen ze: "Wij zijn solvabel." Waarom heeft een bedrijf 8 miljard (!!!) nodig op zeer korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Tja, risicovolle beleggingen in de VS, overname rondom ABN die niet goed gaat, noem maar op!
Al dacht ik dat die sjeiks genoeg geld in Fortis gepompt hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:51
Vallen vragen/opmerkingen over fondsbelegging ook in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Nou, dan heb ik dus een vraagje paar vraagjes...

Ik doe dus een fondsbeleggen via de postbank. Treurnis troef natuurlijk gezien richting van koersen wereldwijd. Maar wat zijn nou goede methoden om een fonds te vergelijken? Ik zoek een soort benchmark waarmee ik mijn fondsen kan vergelijken. Ze hebben wel morning star ratings van 4 sterren, maar ergens heb ik het gevoel dat dat dus een beetje lulkoek is. Het gaat om de harde pegels aan het eind van de rit en niet om wat een of andere stropdas van een fonds denkt te vinden.

Daarbij... de koersen zijn lekker laag, maar hoe weet ik wanneer ik het beste weer is een inkoop ronde kan gaan doen?

Mijn strategie is doodsimpel. Als op het journaal het treurnis troef is en de particuliere belegger weg rent van de beurs: KOPEN over een verspreide periode (maandelijks een x bedrag). Gaan de koersen weer omhoog, dan ga spaar ik maandelijks een bedragje op een spaar rekening zetten zodat asl het weer is flink slecht nieuws is op TV en in de krant ik een zakje geld heb wat ik weer over een paar maanden in kan brengen.

Is dat een beetje een verstandige strategie? Overigens heb ik een voorkeur voor dividend uitkerende fondsen zodat ik middels herbelegging ook een groei in mijn portfolio krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Morningstar sterren zijn voor zover ik begrijp niet gebaseerd op stropdassen, maar op de verhouding tussen de historische volaliteit en het rendement.

Fondsen vergelijken kan ook eenvoudig met morningstar door per fonds de bijbehorende beleggingscategorie te bekijken en dan de rendementen (en volatiliteit!) te vergelijken over bepaalde periodes.

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
MrJ schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:47:
Ik denk dat Fortis op de langere termijn er financieel goed voor zal staan met deze maatregelen. Maar wanneer je als belegger met Fortis in je porto daar de vruchten van gaat plukken?
Tja, voor mij heeft het management van Fortis wel bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn. Tot vandaag was er volgens hen geen vuiltje aan de lucht. De kapitaalpositie was prima, er zou niet getornd worden aan het dividend, etc. Wie vertrouwt die mensen nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

El Cid schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:55:
[...]

Tja, voor mij heeft het management van Fortis wel bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn. Tot vandaag was er volgens hen geen vuiltje aan de lucht. De kapitaalpositie was prima, er zou niet getornd worden aan het dividend, etc. Wie vertrouwt die mensen nog?
Gezien de daling van 19,37% (!!) en een volume van 130 miljoen stukken (!!!) vandaag niet zo heel veel mensen meer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Ongelooflijk hoe Fortis vandaag door het putje ging. Ergens ben ik ze wel dankbaar, want ik zat te azen op een longpositie op de AEX vanmorgen. Door de beweeglijkheid en de Fortis-perikelen heb ik dat maar even uitgesteld wat een goede beslissing bleek te zijn (understatement ;) )
Ik ben nog steeds op zoek naar een bodem om (tijdelijk) long te gaan, maar ik begin steeds meer te twijjfelen of die op korte termijn nog komt. Misschien pas begin juli???
The - DDD schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:32:
Nou, dan heb ik dus een vraagje paar vraagjes...

Ik doe dus een fondsbeleggen via de postbank. Treurnis troef natuurlijk gezien richting van koersen wereldwijd. Maar wat zijn nou goede methoden om een fonds te vergelijken? Ik zoek een soort benchmark waarmee ik mijn fondsen kan vergelijken. Ze hebben wel morning star ratings van 4 sterren, maar ergens heb ik het gevoel dat dat dus een beetje lulkoek is. Het gaat om de harde pegels aan het eind van de rit en niet om wat een of andere stropdas van een fonds denkt te vinden.

Daarbij... de koersen zijn lekker laag, maar hoe weet ik wanneer ik het beste weer is een inkoop ronde kan gaan doen?

Mijn strategie is doodsimpel. Als op het journaal het treurnis troef is en de particuliere belegger weg rent van de beurs: KOPEN over een verspreide periode (maandelijks een x bedrag). Gaan de koersen weer omhoog, dan ga spaar ik maandelijks een bedragje op een spaar rekening zetten zodat asl het weer is flink slecht nieuws is op TV en in de krant ik een zakje geld heb wat ik weer over een paar maanden in kan brengen.

Is dat een beetje een verstandige strategie? Overigens heb ik een voorkeur voor dividend uitkerende fondsen zodat ik middels herbelegging ook een groei in mijn portfolio krijg.
Toen ik in fondsen belegde, gebruikte ik SNS Fundcoach. Ik koos alleen fondsen die langer dan 3 jaar bestonden, zodat je de historie goed kon zien. Vergelijken met de bijbehorende benchmark (goed opletten!) en ik vond het toen belangrijk dat er zo min mogelijk daling optrad tijdens correcties. Ik heb dus met name gekeken hoe bepaalde fondsen zich vóór 2003 gedroegen. Niet dat dat wat zegt hoe een fonds zich in de toekomst gedraagt, maar voor mezelf gaf dat wel een goed gevoel.
Verder kijken hoe de historische rendementen lagen in verhouding met het risico. Morningstar vond ik daar best een goed hulpmiddel bij.
Tegenwoordig heb je voor zowat elke sector wel beleggingsfondsen, dus je kan net zoveel spreiden als je wil. Het ligt er maar net aan hoeveel werk je ervan wilt maken.
Zelf had ik een aantal "veilige" fondsen, zoals high-yield obligaties en AXA WF Optimal income.
Neutrale fondsen zoals Skagen Vekst
En was speculeerfondsen zoals Delta Deelnemingenfonds, ODIN Martim.
De combinatie van deze fondsen zorgden voor een redelijk stabiel koersverloop, maar in geval van fikse correcties bewogen met name de laatste twee fondsen erg hard mee...

Gefaseerd instappen is mijnsinziens zeker een goed idee. Vooral nu. Het kan elk moment voor langere tijd draaien en dus gaan stijgen, maar ik zie het eerder nog een flink eind dalen (na tussentijds herstel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265707

Ik heb mijn lesje wel geleerd. Zo'n 10 jaar geleden ben ik op mijn bek gegaan met aandelen in Baan (3K gulden). Ik had bij de keurige Refo's stage gelopen en ging mee in de hausse-stemming.
Enkele dagen voor het instorten van het aandeel zeiden ze nog dat er niets aan de hand was en een jaar later was er niets meer van over. Gelukkig was het maar 3000 gulden.
Daarna heb ik nooit meer belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
poeh, ben benieuwd hoe we morgenochtend open gaan.

AEX sluit op het laagste punt van de dag, en de Dow trekt nog even 350 punten naar benden.
Daarnaast schiet de olie door de 140.

Ergens moet er nu toch wel weer herstel komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
had in het beursspel waaraan ik meedoe een maand geleden 2 putopties fortis juni 08 16,50 gekocht.
Uiteindelijk zijn ze afgelopen maandag/dinsdag verlopen met dik 200% winst...
Had wel leuk gestaan als t putopties juli geweest waren, denk dat t dan dik 400% was geworden ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
De bodem is nog echt niet bereikt, sterker nog, we staan er naar mijn mening nu slechter voor dan in januari/februari. In die periode waren de bedrijfsresultaten nog sterk en zat de ellende met name in de aan de Amerikaanse huizenmarkt gerelateerde gebieden. Verder konden de centrale banken het rentemiddel nog inzetten. Nu zie je dat dat laatste niet heeft geholpen: de rente in de VS _is_ al bijzonder laag, de inflatie loopt op vanwege de pan uitrijzende grondstofprijzen - olie is er daar maar eentje van -, de financiele sector ligt nog steeds zwaar op zijn gat, de dollar blijft zwak, het consumentenvertrouwen is laag etc. etc.
Op BNR heb je altijd die gekke Kees de Kort, die is altijd behoorlijk negatief - soms overdrijft ie nogal - maar naar mijn idee staan nu echt alle seinen op rood en is er maar zeer sporadisch goed nieuws te bespeuren. De AEX staat nu nog maar 11 punten boven de laagste slotstand van dit jaar (400 punten hebben we op een gegeven moment intraday wel gezien maar daarna kwam er vrij snel een flink hetstel). De RSI is op dit moment net zo slecht als being januari, en toen stonden we nog op 470 punten. Het is bidden dat de AEX boven de 400 weet te blijven.

Mijn portefeuille blijft er nog wel redelijk bij liggen (YTD -8%, terwijl de AEX 17% is gezakt) maar met name de gedeeltes in opkomende markten doen nogal pijn. Fidelity China is van +65% naar +4% gegaan, India van +20% naar -30%. Al mijn generieke fondsen staan dit jaar tussen de -12% en -17%, met een paar uitschieters ook op basis van historische aanschafprijs: Orange Fund -30%, DB Croci Sectorfonds -20%, ABN Global High Income -17%. Fortis Obam doet het dan nog wel redelijk, die staat slechts -3% (maar toch jammer als ie ook bijna 20% in de plus heeft gestaan en je er bijna 80k in hebt zitten :X Compensatie komt van dingen als Agribusiness en AAB Basismaterialen (40% in de plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Mijn idee, al verwacht ik op korte termijn nog steeds een tijdelijke bodem vanwaar we een aardig eindje kunnen stijgen om daarna door de 400 te breken. Die opgaande beweging zal nèt lang genoeg zijn om een hoop beleggers te foppen, net zoals toen de AEX de 480 doorbrak en iedereen begon te roepen dat 520 in juni een feit zou zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Damn ik mocht over 2007 net een beetje vermogensbelasting betalen en jij hebt 4x dat in 1 fonds. Moet toch is ander werk gaan overwegen als ik dat zo lees. :+

Maar wat mij betreft goed nieuws dat de boel nog flink gaat zakken. Nu alleen nog een goede gok maken over in welke periode het dieptepunt zal zijn en ik kan gaan inleggen.

Mijn gevoel zegt overigens ook dat het nog veel dieper gaat. Maar mijn informatie haal ik vooral uit de algemene tendens in economisch nieuws. Ik wacht nog op bevestigende berichten dat particuliere beleggers volledig uit zijn gestapt en iedereen op verjaardagen roept dat beleggen voor idioten is. (Terwijl ze eerder altijd een andere mening hadden.)

Niet echt wetenschappelijk dus en dat steekt me een beetje.

Welke bronnen gebruiken mensen hier om de algehele tendens en richting van beurskoersen in te schatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Daniël schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 08:57:

Op BNR heb je altijd die gekke Kees de Kort, die is altijd behoorlijk negatief - soms overdrijft ie nogal - maar naar mijn idee staan nu echt alle seinen op rood en is er maar zeer sporadisch goed nieuws te bespeuren
Ik geef je helemaal gelijk met de daling, maar de beurzen kijken altijd vooruit. Ik ziet de laatste dagen heel veel verkoopadviezen en koersverlagingen langskomen van grote banken. Die banken spelen altijd een spelletje, dus je moet daar eigenlijk anders op handelen. Fondsen waar zij een verkoopadvies aan geven moet je na een tijdje kopen. Moet je maar eens kijken hoeveel koopadviezen er gegeven werden toen TOM2 nog op €60 stond, terwijl het aandeel toen vrij snel enorm veel is gedaald.

Wat betreft Kees de kort, die man is echt een pessimist in hart en nieren, maar het probleem is dat de beurs soms heel erg veel negatief nieuws negeert. Ik hoop en neem aan dat er snel een vervolg komt aan de daling. Volgende week donderdag neem ik aan dat ECB de rente zal gaan verhogen, dat zou best weleens de trigger kunnen zijn om verder te gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 16:12:
tip voor startpost:

www.abnamromarkets.nl
Heeft veel koers informatie, technische analyse, turbo's e.d.
Done :)

Daarnaast gedeelte van de SP over fondsen en turbo's ook weer wat uitgebreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Turbo Unilever heeft het ook niet gehaald, maar dat is niet zo gek met de huidige markt. Maar het wordt gecompenseerd met de Turbo's goud en zilver. Alleen jammer dat ik met mijn turbo goud nog een lange weg te gaan heb (ooit eens ingekocht op 965) maar het komt vanzelf wel goed denk ik. Moet alleen nog eens kijken wat ik met het vrijgekomen geld van Unilever ga doen. Kan het wel in een Turbo short gooien van de AEX maar heb het idee dat ik dan op de top inkoop en vervolgens op mijn bek ga. Misschien maar bij zilver of goud erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Weet wel dat goud en zilver vluchthavens zijn. Mocht eea na onverwachte positieve Q2 cijfers aantrekken zullen zowel goud als zilver redelijk snel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Wat zijn hier eigenlijk de meningen over geautomatiseerd beleggen?

(Kom er op vanwege een google linkje onderaan de pagina. :+)

[ Voor 32% gewijzigd door The - DDD op 27-06-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk dat er weinig mensen zijn die dat doen hier. Sterker nog, ik denk dat op wereldschaal slechts een handvol individuen een succesvol volledig geautomatiseerd systeem hebben (en ermee werken). Je hebt hier namelijk erg veel kwaliteiten voor nodig:

- Goede programming skills
- Enige wiskundige kennis
- Veel doorzettingsvermogen en veel tijd
- Behoorlijke investeringen in systemen (data, etc.)
- Veel lef (als je echt succesvol wil zijn zul je veel kapitaal in moeten zetten en dus grote korte termijn verliezen moeten accepteren)

Ik geloof zeker dat je met een groep zeer gemotiveerde mensen iets goeds kan maken. Maar vind maar eens een stel goede/gemotiveerde mensen die vervolgens ook nog eens een groot deel van hun reguliere activiteiten opgeven om hier aan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
MrJ schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:33:
Weet wel dat goud en zilver vluchthavens zijn. Mocht eea na onverwachte positieve Q2 cijfers aantrekken zullen zowel goud als zilver redelijk snel dalen.
Zit een deel van waarheid in. Het is ook een luxeproduct waar net als olie een tekort aan is en waar redelijk wat vraag naar is in opkomende landen. En zolang het blijft kwakkelen met de economie blijven grondstoffen populair om in te handelen en dus kunnen er euro's mee verdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
The - DDD schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:46:

(Kom er op vanwege een google linkje onderaan de pagina. :+)
Daar zijn al een aantal hedgefunds aan tenonder gegaan. Bekendste is LTCM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Henry86 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:29:
Daar zijn al een aantal hedgefunds aan tenonder gegaan. Bekendste is LTCM.
Da's flauw. Er zijn namelijk ook een heleboel hedge funds niet aan ten onder gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:36:
[...]

Da's flauw. Er zijn namelijk ook een heleboel hedge funds niet aan ten onder gegaan.
Wat bedoelen ze eigenlijk met automatisch beleggen? Een systeem dat alles voor je doet of een systeem dat je helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stin schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:44:
Wat bedoelen ze eigenlijk met automatisch beleggen? Een systeem dat alles voor je doet of een systeem dat je helpt?
Beide. Maar het eerste is natuurlijk de heilige graal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik weet niet wat voor een werk jij doet, maar heb je ooit al eens een systeem ergens gezien dat volautomatisch handelt? Als een goed systeem zou bestaan, zou iedere bank toch daarmee handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

stin schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 16:46:
Ik weet niet wat voor een werk jij doet, maar heb je ooit al eens een systeem ergens gezien dat volautomatisch handelt? Als een goed systeem zou bestaan, zou iedere bank toch daarmee handelen?
Ja maar dat is onmogelijk, zo'n systeem had zo'n val als Fortis bijv. niet kunnen zien aankomen. Tis allemaal een kwestie van een goede AI, maar ik denk dat dit gewoon niet mogelijk is. Blijft gewoon mensenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Inderdaad, zo zie ik het ook. Een systeem kan wel helpen, maar bepaalde zaken kunnen niet vervangen worden. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Ik heb wel eens websites gezien die automatisch traden aanbieden en rendementen van duizenden procenten schreeuwen. In de praktijk zal daar vaak weinig van waard zijn, maar het moet zeker mogelijk zijn om een leuk resultaat te behalen.
Naar het schijnt werken grotere partijen (pensioeninstellingen, verzekeraars, etc.) tegenwoordig wel steeds meer met program trading, dus het zal toch wel resultaat bieden.

Onlangs ben ik bezig geweest om een erg eenvoudig systeempje te backtesten op basis van oscillatoren en in het afgelopen jaar leverde dat systeem 15% rendement op (zonder hefboom) met een hele kleine drawdown. Ziet er allemaal heel leuk uit dus... Tot je wat verder gaat kijken en de afgelopen 5 of 10 jaar bekijkt. In dat geval had dat systeempje nog maar op 2 à 3% rendement tot nu toe. Niet interessant dus... Er moet dus zeker meer te behalen zijn. Zeker als je kijk dat ik met mijn zeer beperkte beleggings-kennis en totaal geen programmeerkennis dit al voor elkaar krijg.
Nu gaat het er mij niet om om automatisch te gaan traden, ik wil vooral goed entry- en exitpunten kunnen bepalen op dagbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Wat is de voor de hand liggende actie als je verwacht dat olie flink omlaag zal gaan? Short op oliebedrijven als Shell zou misschien wat zijn, maar dat soort bedrijven houden altijd grotendeels hun waarde.

Het (psychologische?) effect van duurdere olie op bijvoorbeeld de Amerikaanse beurs lijkt vrij groot. Als olie weer een record neerzet, gaat de Dow hard omlaag. Zouden de beursen een snel en breed herstel vertonen als olie in een neerwaardse trend terechtkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
Speculeren op de olieprijs kan gemakkelijk met Turbo's.

Beurzen zullen bij een dalende olieprijs wel wat herstellen, maar de grootste problemen liggen op korte termijn niet bij de olie, denk ik. De belangrijkste krachten die de beurzen lager zetten zijn de kredietcrisis en de eventuele recessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Robkazoe schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:47:
Zit een deel van waarheid in. Het is ook een luxeproduct waar net als olie een tekort aan is en waar redelijk wat vraag naar is in opkomende landen. En zolang het blijft kwakkelen met de economie blijven grondstoffen populair om in te handelen en dus kunnen er euro's mee verdiend worden.
Klopt, maar de edelmetalen hebben ook nog een andere kant: het overgrote deel van wat wordt opgegraven wordt niet in sieraden en dergelijke gebruikt, maar in de industriële sector: in printplaten, allerlei filters, katalysatoren, coatings noem maar op. De vraag naar zulke producten daalt als de wereldeconomie vertraagt, waardoor ook de prijs van edelmetalen onder druk komt te staan. De goudprijs is daarnaast sterk afhankelijk van speculatie dus een moeilijk te beoordelen belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:32:
Denk dat er weinig mensen zijn die dat doen hier. Sterker nog, ik denk dat op wereldschaal slechts een handvol individuen een succesvol volledig geautomatiseerd systeem hebben (en ermee werken). Je hebt hier namelijk erg veel kwaliteiten voor nodig:

- Goede programming skills
- Enige wiskundige kennis
- Veel doorzettingsvermogen en veel tijd
- Behoorlijke investeringen in systemen (data, etc.)
- Veel lef (als je echt succesvol wil zijn zul je veel kapitaal in moeten zetten en dus grote korte termijn verliezen moeten accepteren)

Ik geloof zeker dat je met een groep zeer gemotiveerde mensen iets goeds kan maken. Maar vind maar eens een stel goede/gemotiveerde mensen die vervolgens ook nog eens een groot deel van hun reguliere activiteiten opgeven om hier aan te werken.
Ik ben dan kennelijk een van de weinigen op dit forum die zich hiermee bezig houden. Mijn wiskunde- en programmeerkennis is redelijk bescheiden. Vooral wiskunde is belangrijk in deze tak van sport. Als natuurkundige had ik gelukkig al een redelijke wiskundige basis. Ik heb me vooral moeten verdiepen in statistische methoden. Qua programmeren ben ik niet meer dan redelijk in Java.

Mischien dat als je echt succesvol wil zijn, dat je dan veel tijd, geld en lef nodig hebt. Maar ik heb mijn systeem voornamelijk in de avonduren ontwikkeld. Alles draait op mijn bescheiden huis-tuin-en-keuken PC. Nou verdien ik bij lange na niet zoveel als de grote jongens. Maar dat was ook nooit de bedoeling.

Per jaar maak ik een redelijk rendement, vergelijkbaar met wat ik vroeger handmatig bereikte. En daar zit 'm de grote winst. Mijn semi-geautomatiseerde systeem zorgt niet voor meer winst, maar zorgt wel voor meer vrije tijd. Vroegere moest ik alles nauwkeurig in de gaten houden. Tegenwoordig gaat alles vanzelf, inclusief het afdekken van risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Erg interessant zoiets. Wat gebruik je dan zoal als entry- of exitpunt? Zijn dat indicatoren of weerstandniveaus of trendlijnen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
@El Cid:

Met welke producten? (futures, opties) en zou je eens iets kunnen laten zien (foto's/filmpjes) op een proefaccount? Ben er ook wel benieuwd na.

Ik was toen aan het denken om een programma te laten schrijven door een vriend van me die dat vaker doet. Bijvoorbeeld: als bid/ask is 90% verschil, dan buy, als ask/bis is 90% verschil dan sell. Automatische SL op 5 punten; automatische take profit op 10 punten. Verlies >15 punten dan stop. Winst >25 punten dan stop. Uiteraard is bid/ask een van de meerdere punten die dan gebruikt wordt om short of long te gaan. Heb het er toen met mensen over gehad die al jarenlang in futures handelen en die zeiden dat zoiets niet werkt. Er bestaat een programma (is onderdeel van een Amerikaanse broker, ben de naam even kwijt) waarbij je dus dat soort zaken kunt testen op koersen uit het verleden. Je krijgt dan een uitslag en ziet wat het rendement is over een bepaald aantal aangegeven jaren.

Even iets anders. De reden van de actie van Fortis is bekend. Het was in mijn ogen al bijzonder raar om te zeggen dat je solvabel bent, terwijl je direct 8 miljard nodig hebt. Wellicht dat dus dit echt het topje van de ijsberg is.
Amerikaanse ’meltdown’ reden geldinjectie Fortis

28 Jun 08, 09:10
door onze correspondent
BRUSSEL/AMSTERDAM (DFT) - Fortis rekent binnen enkele dagen tot weken op het volledig instorten van de Amerikaanse financiële markten. Dat verklaart volgens de bankverzekeraar de serie ingrepen van donderdag om zich met €8 miljard te versterken. „We zijn op het nippertje gereed. Het gaat in de Verenigde Staten veel slechter dan gedacht”, zegt Fortis-chairman Maurice Lippens, die volhoudt dat topman Votron aanblijft. Fortis verwacht faillissementen onder 6000 Amerikaanse banken die nu weinig dekking hebben. „Maar ook Citigroup, General Motors, er begint een complete meltdown in de VS.”

Fortis haalde gisteren €1,5 miljard met een aandelenemissie op. Eind vorig jaar moest het Belgisch-Nederlandse concern €13 miljard aan nieuwe aandelen uitgeven voor de overname van ABN Amro, waarvoor het €24 miljard betaalde. Lippens baseert zijn zorg op gesprekken met bankiers. „Twee maanden geleden wisten we niet dat het zó slecht gaat in Amerika. En het zal nog veel slechter gaan. We hebben een dikke matras nodig om de komende achttien maanden door te komen wanneer we ABN Amro kunnen inbrengen.”

Twee weken geleden meldde de Amerikaanse zakenbank én adviseur van Fortis Merrill Lynch dat zeker €6,2 miljard extra aan kapitaal nodig was. De VEB eiste gisteren opheldering van Fortis: topman Jean-Paul Votron hield eind april vol dat Fortis na de aankoop van ABN Amro niet de kapitaalmarkt op hoefde. In een jaar is €30 miljard aan beurswaarde vernietigd. Na Votrons laatste bekentenis kelderde de koers van het aandeel met 19,4%, al klom het gisteren met 4,4% tot €10,65.

De enorme onrust rond de bankverzekeraar is vooral bij onze zuiderburen in België als een bom ingeslagen. Terwijl de ophef zich in Nederland tot de financiële wereld beperkt, is het bij onze zuiderburen het gesprek van de dag. Niet alleen domineert de bank er het straatbeeld, maar door de mokerslag voor hét Belgische volksaandeel zijn bovendien honderdduizenden kleine beleggers keihard getroffen.

Alle Belgische kranten openden gisteren met heuse rampenkoppen, waarin de vrije val van de bankverzekeraar breed werd uitgemeten. ’Fortis crasht’, ’Rampdag voor Fortis’ en ’Fortis verliest 5,3 miljard’, zo openden drie toonaangevende kranten.

De paniek rondom het concern is over de grens zelfs zo groot dat de nationale toezichthouder CFBA zich genoodzaakt zag geruststellende woorden te spreken richting de vertwijfelde spaarders. „De noodgreep van Fortis is geen reden naar de bank te rennen en je geld eraf te halen”, aldus een CFBAwoordvoerder. „De bank voldoet aan alle wettelijke vereisten, maar heeft zichzelf gewoon heel scherpe doelen gesteld.”

Maurice Lippens claimt dat alle grote aandeelhouders gisteravond „unaniem steun” hebben toegezegd.

Net als in Nederland richten de pijlen zich vooral op topman Jean-Paul Votron, die zich zwaar vertild lijkt te hebben aan de overname van ABN Amro. Maar terwijl de Brusselaar in Nederland wordt opgeroepen zijn bonus van €2,5 miljoen terug te storten eist men in België zijn vertrek.

Wie zulke grote fouten maakt, moet de gevolgen dragen en dus ontslag nemen”, aldus voorzitter Huybregts van de Vlaamse federatie van Beleggingsclubs en Beleggers. De val van het aandeel is voor hem een bevestiging dat de overname van ABN Amro veel te duur en slecht getimed was.

„De voormalige aandeelhouders van ABN Amro nemen nu een bad in champagne”, benadrukt Huybrechts. „Wie grote fouten maakt, moet opstappen. Fortis is een echt volksaandeel en met dat vertrouwen kun je niet roekeloos omspringen.”

Ook de Belgische krant de Standaard is keihard over de topman: „De kredietcrisis heeft alle banken getroffen, maar het is geen excuus. Fortis is veel scherper gedaald”, aldus de commentator. „Fortis heeft steeds ontkend dat er nog een kapitaalverhoging kwam. Dat waren dus ofwel leugens, ofwel onkunde. Beide zijn even erg, dus moet Votron de eer aan zichzelf houden. Hij is de enige die iets verdiend heeft aan de hele operatie.”

Volgens de Belgische media wilde Fortis donderdag aankondigen dat de bonus van Votron zou worden geschrapt, maar is dit op het laatste moment toch niet gebeurd. Ook wordt al druk gespeculeerd over zijn opvolging, waarbij vooral de naam van Filip Dierckx valt.

Votron zelf wil van geen wijken weten. „De aandeelhouders staan achter me en ook in de top van het concern heb ik alleen maar steun gekregen voor deze door mij opgezette operatie”, aldus de onder vuur liggende Fortis-topman.

Ook het terugstorten van de inmiddels omstreden bonus wijst hij resoluut af. „Wat ik met mijn geld doe, is mijn zaak. De bonus had niets met ABN Amro te maken, maar ging over het jaar 2007”, aldus Votron. De topman is wel bereid een deel van zijn salaris in Fortis-stukken te ontvangen.

Votron kan daarnaast nog altijd volledig op chairman Lippens rekenen, die ontkent dat de bank zich op de overname van ABN Amro heeft verkeken. „Votron blijft gewoon de topman. Op dit moment ingrijpen, dat is moeilijk, dat is echt leadership tonen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
stin schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:51:
Er bestaat een programma (is onderdeel van een Amerikaanse broker, ben de naam even kwijt) waarbij je dus dat soort zaken kunt testen op koersen uit het verleden. Je krijgt dan een uitslag en ziet wat het rendement is over een bepaald aantal aangegeven jaren.
Ik denk dat je ProRealTime bedoelt. Gratis EOD data en op dagbasis is de kleinst mogelijke eenheid. Ga je betalen, dan krijg je intraday data en kan je alle mogelijke eenheden. Backtesten en programmeren gaat ook goed daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
priens schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 16:20:
Erg interessant zoiets. Wat gebruik je dan zoal als entry- of exitpunt? Zijn dat indicatoren of weerstandniveaus of trendlijnen ofzo?
In de klassieke technische analyse heb ik nooit echt geloofd. Alsof je de weersverwachting kunt voorspellen door naar het verleden te kijken.

In feite doet mijn systeem niet veel meer dan het zoeken naar verbanden in de beurskoersen. Om een voorbeeld te geven: Stel dat het aandeel Unilever stijgt, dan gokt het systeem erop dat andere aandelen in de voedingssector ook gaan stijgen, en pakt het aandeel met de hoogste correlatie. Mits het algehele beurssentiment positief is natuurlijk. Klinkt simpel, maar handmatig ben je d'r nooit snel genoeg bij om van zo'n stijging te kunnen profiteren, met de computer wel.

Vaak gaat het om minieme bedragen, en stap ik binnen enkele minuten al weer uit het aandeel. Maar door deze handeling vele malen per dag te herhalen, kom ik toch aan een aardig rendement. Nou ben ik er nog niet heel lang mee bezig, en vreesde ik voor wat mijn systeem ging doen bij een slecht beursklimaat. Maar tot mijn tevredenheid kan ik denk ik als een van de weinigen hier zeggen dat ik ook de afgelopen periode winst heb gemaakt. Afgezien van mijn beleggingen voor de lange termijn, zoals ING. Maar die verkoop ik pas als ik met pensioen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
stin schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:51:
Met welke producten? (futures, opties) en zou je eens iets kunnen laten zien (foto's/filmpjes) op een proefaccount? Ben er ook wel benieuwd na.
Op het moment handel ik vrijwel uitsluitend in aandelen en opties. Het is weekend, dus ik kan nu moeilijk wat laten zien. Maar ik zit bij Interactive Brokers, en gebruik hun Trader Workstation. Je kan wel zelf kijken, want ze leveren een volledig functionele demo. Het enige verschil met de echte versie is dat de koersdata een week achter loopt, en orders natuurlijk niet echt worden geplaatst. Verder kun je d'r alles mee, inclusief eigen handelssoftware schrijven via hun API.

http://individuals.interactivebrokers.com/en/main.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik zit zelf ook bij IB, maar ik wist niet dat zulke dingen daar mogelijk waren. Bedankt, ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Cid schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:30:
Vaak gaat het om minieme bedragen, en stap ik binnen enkele minuten al weer uit het aandeel. Maar door deze handeling vele malen per dag te herhalen, kom ik toch aan een aardig rendement.
Klinkt interessant.

Kan je iets vertellen over hoe het zit met transactiekosten en dergelijke. Want dat kan ook een behoorlijke aanslag zijn op de winstgevenheid lijkt me. Is er een speciale regeling voor mensen die superveel handelen, zodat de extra kosten miniem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
@IntroV

Waarschijnlijk een kwestie van voldoende volume in je transacties met een broker die een fixed contract fee rekent. Zodoende kun je de per transactie kosten minimaliseren door maar met voldoende grote geld bedragen te schuiven.

Heb is wat zitten zoeken op internet. Er zijn behoorlijke cowboy verhalen te vinden en maar weinig, in mijn ogen, geloofwaardige systemen. Als je capitaal te klein is, dan is volgens mij zelfstandig geautomatiseerd traden niet rendabel. Er zijn wel partijen die aanbieden om je geld bij hun in de grote pot te stoppen, maar hoe betrouwbaar is dat nu werkelijk? Je moet er maar op geloven dat ze er niet met e geld vandoor gaan.

Verder wordt er wel opvallend veel Trader Workstation gebruikt her en der. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Inderdaad, als je bij IB veel handelt kost een contract iets meer dan een euro.
Iedereen die bij IB handelt, moet bij zijn accountmanagement - tarieven omzetten naar unbundled. Dit staat normaal op bundled en dan ben je duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
The - DDD schreef op zondag 29 juni 2008 @ 10:45:
Heb is wat zitten zoeken op internet. Er zijn behoorlijke cowboy verhalen te vinden en maar weinig, in mijn ogen, geloofwaardige systemen. Als je capitaal te klein is, dan is volgens mij zelfstandig geautomatiseerd traden niet rendabel. Er zijn wel partijen die aanbieden om je geld bij hun in de grote pot te stoppen, maar hoe betrouwbaar is dat nu werkelijk? Je moet er maar op geloven dat ze er niet met e geld vandoor gaan.
Tja, mensen met een goed systeem kijken natuurlijk wel uit om precies uit de doeken te doen hoe het werkt. ;) En het klopt dat je aardig wat kapitaal nodig hebt om de kosten eruit te halen. Zelf hou ik een aandeel meestal enkele minuten tot enkele uren, zodat ik kan profiteren van redelijk fikse koersbewegingen. Maar er zijn partijen die aandelen maar enkele seconden aanhouden. Die gaan zelfs zover dat ze perse in een datacentrum om de hoek bij de beurs willen zitten, omdat anders die paar microseconden extra latency in het netwerk al teveel zijn. Tegen dat soort grote jongens kun je als particulier niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stin schreef op zondag 29 juni 2008 @ 11:13:
Inderdaad, als je bij IB veel handelt kost een contract iets meer dan een euro.
Iedereen die bij IB handelt, moet bij zijn accountmanagement - tarieven omzetten naar unbundled. Dit staat normaal op bundled en dan ben je duurder uit.
Als je structureel liquiditeit toevoegt is dit waar. Als je echter liquiditeit ontneemt (hetgeen de meesten hier doen, ik i.i.g. wel) dan is bundled vaak iets goedkoper.
El Cid schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:23:
Maar er zijn partijen die aandelen maar enkele seconden aanhouden. Die gaan zelfs zover dat ze perse in een datacentrum om de hoek bij de beurs willen zitten, omdat anders die paar microseconden extra latency in het netwerk al teveel zijn. Tegen dat soort grote jongens kun je als particulier niet op.
Dit soort partijen handelt bijna altijd in futures (in de futuresmarkt gaat ongeveer 10x zoveel (financieel) volume om als in de aandelenmarkt).

Over die opmerking over particulieren. Ik denk zeker dat er wel particulieren zijn die tegen "de grote jongens" op kunnen. Dit omdat je als particulier helemaal vrij bent in je doen en laten. Bij banken en hedge funds heb je toch te maken met regels, collega's (die wellicht wat anders willen dan jij), bonussen (die wellicht al binnen zijn voor het jaar), etc.

En er zijn weldegelijk particulieren die ruimte huren in het datacentrum "om de hoek" bij de beurs. Maar dat zullen er niet veel zijn. Mensen die zeer succesvol zijn gaan op een gegeven zoeken naar extra kapitaal, en dan kom je toch weer bij bedrijven uit. Twee mogelijkheden voor iemand die erg goed is zijn:

1) Hedge fund manager
2) "Prop" trading

In beide gevallen heb je te maken met een hele hoge leverage.

Als hedge fund manager moet je natuurlijk een groot deel van je winsten afstaan aan je klanten. Maar omdat je met zoveel kapitaal werkt is een klein percentage van de winst al snel meer dan 100% van de winst over je eigen kapitaal. Daarnaast reken je ook nog een management fee (vast bedrag per jaar).

Bij prop trading bieden bedrijven aan particulieren de mogelijkheid om met hun kapitaal te handelen (na inbreng van een stukje eigen kapitaal). Vaak zit je op locatie (omdat daar de faciliteiten zijn) maar je kan het ook van huis doen (remote). Het bedrijf leeft van de omzet die jij draait, dus je betaalt per aandeel/future (in soms betaal je ook een deel van de winst die je maakt). Dit soort bedrijven neemt alleen de besten "in dienst" (het zit een beetje in tussen broker en dienstverband in) omdat dat voor hen het meeste oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Lehman Brothers onderwerp overnamegeruchten
DINSDAG 1 JULI 2008, 09:07 | 529 keer gelezen
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers is onderwerp geworden van overnamegeruchten. De op drie na grootste zakenbank van de Verenigde Staten zou voor een bedrag ver onder de huidige beurswaarde kunnen worden overgenomen.

De koers van het aandeel stortte maandag op de beurs in New York met 11 procent in tot 19,81 dollar, de laagste stand sinds mei 2000. Volgens handelaren in New York doen twee geruchten de ronde over Lehman. Allereerst zou topman Richard Fuld zich pessimistisch hebben uitgelaten over de toekomst van de zakenbank. Daarnaast gaat het gerucht dat de bank voor 15 dollar per aandeel kan worden overgenomen, mogelijk door het Britse Barclays. Die prijs ligt ver onder de huidige beurskoers en is slechts een fractie van wat de bank ruim een jaar geleden nog waard was.

Het aandeel Lehman is sinds februari vorig jaar met 70 procent in waarde gedaald. De marktwaarde ging van destijds meer dan 45 miljard dollar naar bijna 14 miljard dollar nu. De zakenbank is hard getroffen door de hypotheek- en kredietcrisis en geeft voor zes miljard dollar aandelen uit om vers kapitaal op te halen.

Eerder werd ook al de branchegenoot Bear Stearns voor een schamel bedrag overgenomen door JPMorgan Chase, nadat de zakenbank door de kredietcrisis in liquiditeitsproblemen was gekomen.
Interessant :o , Barclays is zelf ook aardig in waarde gezakt de laatste tijd... ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:44
De_Bastaard schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:38:
[...]

Interessant :o , Barclays is zelf ook aardig in waarde gezakt de laatste tijd... ik ben benieuwd!
Achja... ik ben al dat bankengedoe nu tegenwoordig een beetje beu. Het is zo onvoorspelbaar en bizar dat ik er zelfs soms niets meer van snap. Ik ben nu wel lekker gelukkig met de stijgende goudprijs. We gaan terug naar de 1000 :9 Door de goudprijs kan ik de verliezen op mijn aandelen indekken (hoewel dat rood me minder en minder zint)

[ Voor 10% gewijzigd door jvvv op 01-07-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog nooit een Nederlands aandeel gekocht, maar denk nu aan Fortis.

Is het een goed idee om nu in te stappen? Alle ellende zit toch wel in de koers verwerkt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:39:
Ik heb nog nooit een Nederlands aandeel gekocht, maar denk nu aan Fortis.

Is het een goed idee om nu in te stappen? Alle ellende zit toch wel in de koers verwerkt neem ik aan?
Blijf van Fortis af. Doe jezelf een plezier. Fortis heeft nog veel te onthullen dat ze de aandeelhouders heeft verzwegen. Laat je niet vangen door dat aandeel. Twee weken geleden dacht ik er ook even aan om Fortis in mijn portefeuille te nemen. Het leek wel een laag interessant punt. Je kan je niet voorstellen hoe blij ik ben dat ik het niet heb gedaan. Pessimisten zeggen dat Fortis nog veel gaat zakken (5euro). Ik denk dat het nog tot 8-9 euro zal dalen om daar dan rond te schomellen tot er terug wat vertrouwen komt.

Beleggers bedriegen en liegen, dat is wat ze nu hebben gedaan.
Ik zou persoonlijk momenteel geen enkel bankaandeel kopen. Fortis moet zich eerst terug bewijzen en vertrouwen winnen. En daarbij komt nog dat niemand zeker is hoe het met de kredietcrisis zit.

De enige veilige tip is momenteel: hou je cash bij en wacht af tot het wat rustiger wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door jvvv op 02-07-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, bedankt voor de tip. Dan wacht ik nog even met instappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Ik zou me voorlopig ook verre van de financials houden voor LT. KT kan je best een ritje omhoog verwachten, maar LT vertrouw ik financials in het algemeen voor geen meter.

Zit trouwens nog steeds te azen op een longpositie op de AEX, heb van de week kort long gezeten, maar ben gisteren onder de 419 uitgestopt met wat verlies. :'( Vrijdag/volgende week maar eens opnieuw proberen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
LT? KT?

Mag ik een toelichting?

@Andamanen: ty

[ Voor 22% gewijzigd door The - DDD op 02-07-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Lange termijn, korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 14:21
priens schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:26:
Ik zou me voorlopig ook verre van de financials houden voor LT. KT kan je best een ritje omhoog verwachten, maar LT vertrouw ik financials in het algemeen voor geen meter.

Zit trouwens nog steeds te azen op een longpositie op de AEX, heb van de week kort long gezeten, maar ben gisteren onder de 419 uitgestopt met wat verlies. :'( Vrijdag/volgende week maar eens opnieuw proberen. 8)
Is het juist niet andersom? Dat het voor de lange termijn juist gunstig is omdat toch veel banken nu toch echt wel laag zitten. Misschien dat ze op de korte termijn nog wel wat zakken maar over een jaartje ofzo zullen ze toch weer meer stijgen naar hun oude koers. Of ze die ooit halen is natuurlijk maar de vraag.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
The - DDD schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:46:
Het is m'n werk >:). Vroeg me al af wanneer het hier langs zou komen. En nee, ik mag er niet veel meer over zeggen dan dat het een enorme uitdagende baan is...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:55:
[...]

Het is m'n werk >:). Vroeg me al af wanneer het hier langs zou komen. En nee, ik mag er niet veel meer over zeggen dan dat het een enorme uitdagende baan is...
Waar werk je dan? Jammer dat je er weinig over mag zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik werk hier, in het hol van de leeuw:
Afbeeldingslocatie: http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00198/beursplein_198321a.jpg
:)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
MrFl0ppY schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:46:
[...]

Is het juist niet andersom? Dat het voor de lange termijn juist gunstig is omdat toch veel banken nu toch echt wel laag zitten. Misschien dat ze op de korte termijn nog wel wat zakken maar over een jaartje ofzo zullen ze toch weer meer stijgen naar hun oude koers. Of ze die ooit halen is natuurlijk maar de vraag.
Ja, op lange termijn zal het wss allemaal goed komen. Maar wat is LT? 2jaar? 5jaar? Dan kan je je beter afvragen of je niet een gezond aandeel koopt dat op 5j een beter rendement zal halen.
Op KT inspelen is momenteel redelijk riskant. Het kan mooi zijn, maar het kan ook ineens zonder reden (kijk naar fortis vorige week) lelijk uitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Als je voor de lange termijn toch in financials wil stappen, dan kun je beter ING nemen. Die hebben net als Fortis een groot marktaandeel in de Benelux, maar ze zijn itt Fortis ook goed gepositioneerd in groeimarkten zoals Zuid-Amerika en Azie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:17:
Ik werk hier, in het hol van de leeuw:
[afbeelding]
:)
Leuk. Wat gebeurt er nu nog eigenlijk precies daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Handelen! Saen Options heeft zijn intrek genomen op de oude beursvloer, als je een beetje door de site klikt zie je hier en daar een glimp van hoe het er nu uit ziet.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Oh, daar zit nu gewoon een ander bedrijf in. Lijkt me wel een leuke omgeving om daar te werken. Handel jezelf ook?

Ik wilde proberen om een stage te regelen (studeer nu bedrijfseconomie) bij All Options. Ik denk dat je dat bedrijf ook kent, want dat ligt in de buurt. Niet dat ik met mijn bachelor daar zoveel te zoeken heb, maar meer omdat ik graag wil weten hoe het nu in de "echte" wereld eraan toegaat en of het iets voor me is om later in zo een soort bedrijf te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Het begint erg interessant te worden nu. Ik heb het idee dat olie de trigger gaat worden voor een flinke correctie op de beursen. Olie down, beursen up. Nog ff op mijn handen zitten, ten minste tot vrijdag.
sig69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:49:
Handelen! Saen Options heeft zijn intrek genomen op de oude beursvloer, als je een beetje door de site klikt zie je hier en daar een glimp van hoe het er nu uit ziet.
Interessant, erg mooie locatie trouwens! Eén grote ruimte waar verschillende 'eilandjes' gemaakt zijn als het er tenminste zo uitziet als op de site. :P
Ontwikkel je trading programma's of wat doe je daar zo ongeveer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Voormamelijk development inderdaad, beetje support af en toe. Ik handel zelf niet, is niks voor mij. Heb wel een verkorte cursus gehad zodat ik weet hoe het werkt en wat alle termen zo'n beetje inhouden maar het inzicht om een succesvolle handelaar te worden mis ik compleet :) Tijdens de cursus stond ik elke dag diep in het rood (met nepgeld, maar toch..)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Lol, het gaat weer mooi kut vandaag.

Het sentiment is lekker negatief, dus ik ga vanavond mijn eerste inlegronde sinds 2003 starten. Ik ga over een periode van 20 weken elke week hetzelfde bedraf inleggen. :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.