Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.321 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:39

Xof

Nou het valt me nog mee dat de AEX niet onder de 400 is gekomen vandaag, daar leek het bijna eerst wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266824

Ik kwam hier eigenlijk bij toeval, maar stond verbaasd van de kwaliteit van deze thread. Als ik tijd heb, bekijk ik forums op iex.nl ofzo nog weleens, maar niet zelden wil men daar alleen de eigen positie aanprijzen. Hoe komt deze thread zo genuanceerd: serieuze gebruikers of wordt er stevig gemodereerd? Ik ga 'm in ieder geval een vaker volgen.

Mijn visie op de markten: de beurzen lopen duidelijk vooruit op een nieuwe golf van kredietproblemen en ook- als gevolg daarvan - een recessie, lijkt me. Een aantal banken zal het erg moeilijk krijgen (Lehman, Wachovia, wellicht UBS) en kunnen weleens insolvabel raken, al zal men niet spreken over 'faillisementen', maar zal door de FED weer op een overname worden aangedrongen. Kans op redelijk diepe recessie van pak 'm beet 0,5 tot 1 jaar acht ik het grootst (stagflatiebeeld doemt zelfs op - Japanse toestanden enzo). Aangezien beurzen aardig vooruitlopen op de zaken denk ik niet dat de AEX verder zakt dan circa 375. Komend cijferseizoen zal weinig goeds brengen, maar biedt wel mooie mogelijkheden om gefaseerd in te stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
Anoniem: 266824 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:26:
Ik kwam hier eigenlijk bij toeval, maar stond verbaasd van de kwaliteit van deze thread. Als ik tijd heb, bekijk ik forums op iex.nl ofzo nog weleens, maar niet zelden wil men daar alleen de eigen positie aanprijzen. Hoe komt deze thread zo genuanceerd: serieuze gebruikers of wordt er stevig gemodereerd? Ik ga 'm in ieder geval een vaker volgen.
Volgens mij loopt het hier inderdaad best netjes, ik kan me tenminste niet herinneren dat er hier berichten verwijderd zijn door moderators.
Geen idee hoe dat precies komt. Ik probeer af en toe aan te geven wanneer ik de markt in ga en wanneer ik winst (of verlies :'( ) neem. Verder probeer ik zo min mogelijk "naar mijn positie" te praten, omdat je dan gewoon jezelf voor de gek zit te houden. Als je verkeerd zit, moet je gewoon verlies nemen is mijn mening.
Verder probeer ik - waar mogelijk - bij te dragen aan discussies/vragen, maar mijn kennis is maar beperkt, dus ik kan niet overal op antwoorden.

Ik denk dat hier veel mensen zitten die verschillende dingen doen en niet ALLES menen te weten. Op bijvoorbeeld IEX heb je mensen die anderen afzeiken omdat ze voor hun mening/visie uitkomen, om vervolgens zelf nooit hun mening/visie te geven. En je hebt natuurlijk de eeuwige bulls die de bears afzeiken en de eeuwige bears die de bulls afzeiken. Er zit daar misschien wel meer kennis, maar door het bovenstaande is het niveau hier absoluut beter ja! IEX vind ik zeker een interessant forum hebben, maar je moet echt weten wiens berichten het lezen waard zijn en welke genegeerd moet worden, anders word je gek van alle tegenstrijdigheden... ;)
Zelf handel ik bijvoorbeeld alleen maar op de korte termijn (dagen/weken) in opties of turbo's, maar er zijn genoeg anderen hier die voornamelijk met aandelen bezig zijn. Weer anderen houden zich bezig met obligaties en nog weer anderen met beleggingsfondsen of futures. Je krijgt zo een mooi allegaartje dat elkaar probeert te helpen waar mogelijk.

Just my 2 cents...
Anoniem: 266824 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:26:
Mijn visie op de markten: de beurzen lopen duidelijk vooruit op een nieuwe golf van kredietproblemen en ook- als gevolg daarvan - een recessie, lijkt me. Een aantal banken zal het erg moeilijk krijgen (Lehman, Wachovia, wellicht UBS) en kunnen weleens insolvabel raken, al zal men niet spreken over 'faillisementen', maar zal door de FED weer op een overname worden aangedrongen. Kans op redelijk diepe recessie van pak 'm beet 0,5 tot 1 jaar acht ik het grootst (stagflatiebeeld doemt zelfs op - Japanse toestanden enzo). Aangezien beurzen aardig vooruitlopen op de zaken denk ik niet dat de AEX verder zakt dan circa 375. Komend cijferseizoen zal weinig goeds brengen, maar biedt wel mooie mogelijkheden om gefaseerd in te stappen...
Zelf verwacht ik nu elk moment een correctie omhoog die wel eens tot 440-450 kan duren, om vervolgens weer naar beneden te gaan en onder de 400 terecht te komen. Ik verwacht (hoop ;) ) dat we uiteindelijk rond de 350-370 zullen uitbodemen om vanaf daar gezond weer omhoog te gaan voor langere tijd en waarschijnlijk zelfs naar nieuwe toppen.
Waarschijnlijk ga ik morgen en/of maandag long op de AEX, maar dat ligt een beetje aan het verloop morgenvroeg, ik zie dat de US weer verdeeld gesloten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:53
stin schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:20:
Oh, daar zit nu gewoon een ander bedrijf in. Lijkt me wel een leuke omgeving om daar te werken. Handel jezelf ook?

Ik wilde proberen om een stage te regelen (studeer nu bedrijfseconomie) bij All Options. Ik denk dat je dat bedrijf ook kent, want dat ligt in de buurt. Niet dat ik met mijn bachelor daar zoveel te zoeken heb, maar meer omdat ik graag wil weten hoe het nu in de "echte" wereld eraan toegaat en of het iets voor me is om later in zo een soort bedrijf te werken.
Volgens mij is het vrij moeilijk om daar binnen te komen, bij zulke bedrijven. Om daar dan ook als trader aan de slag te gaan. Je moet super skills hebben qua analytische en wiskunde inzicht. De tests die je maakt zijn heel erg pittig, zo heb ik gelezen.

Misschien kan sig69 daar wat meer overtellen, als dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
no11 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:16:
[...]

Volgens mij is het vrij moeilijk om daar binnen te komen, bij zulke bedrijven. Om daar dan ook als trader aan de slag te gaan. Je moet super skills hebben qua analytische en wiskunde inzicht. De tests die je maakt zijn heel erg pittig, zo heb ik gelezen.

Ligt er volgens mij ook aan voor welke functie je solliciteert. Je kunt zelfs zonder tests bij dergelijke bedrijven komen te werken (bijvoorbeeld als executive trader, oftewel het uitvoeren van de orders). Dit heb ik me laten vertellen door een selectie- en wervingsbureau voor financiele instellingen. Het salaris van zo een functie is dan wel erg laag. Niet dat ik zoiets alleen voor het geld zou doen, maar als ik zou verhuizen voor een baan naar Amsterdam (waar het leven sowieso duurder is) dan is €1200 (excl. bonussen) in de maand niet echt een vetpot.

Wil je echt zelf gaan traden, dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Toch vielen mij de testen wel mee. In mijn vakantie (jaar geleden) heb ik namelijk via het selectie- en wervingsbureau (die ook testen afnemen) testen meegekregen zodat je een idee hebt wat ze inhouden. Nu weet ik ongeveer wat ik kan verwachten en hoe je je daarop voor kan bereiden. Het enige waar ik echt moeite mee had, is dat je ongelooflijk snel moet kunnen hoofdrekenen. Nu vind ik hoofdrekenen niet echt moeilijk, maar wel als je binnen 7 sec. antwoord moet geven. Als je de sommen ziet, dan verwacht je dat je dat vrij makkelijk invult. Maar als je aan het nadenken bent over de uitkomst en je hoort een klok tikken, dan krijg je toch een bepaalde druk op je :)

Ik oefen nu vaker met zo een rekenprogramma waar je dus zelf de tijd kunt instellen en hoeveel getallen de uitkomst achter de komma's moet zijn. Als je je regelmatig in hoofdrekenen traint, dan moet zo een test je makkelijker afgaan.

Ik weet echter niet welke testen je verder nog kan verwachten, maar dat zijn de testen om alleen maar een sollicitatiegesprek te krijgen ;) Dit is wat ik ervan weet. Ben natuurlijk ook wel benieuwd wat Sig69 daarover heeft te zeggen. Wellicht dat het bij het bedrijf waar hij werkt weer helemaal anders gaat.

Er zijn echt veel mogelijkheden om in die branche te werken. Daarom wil ik er ook proberen een stageplek te krijgen bij een dergelijk bedrijf, zodat je eens kan meemaken hoe het daar nu werkt en of het ook wel bij je past. Kan me best voorstellen dat je na zo een stage erachter bent gekomen dat zo een stressvolle omgeving misschien toch niet bij je past en dat je op zoek kan gaan naar een andere soort functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 19:54
Zat iemand short in NVDA? -30% daar kun je een leuke winst mee maken :)
Ik zeg een duidelijke buy, jammer dat ik op vakantie ga en dan zorg ik dat mijn geld op de bank staat. Wel eens teveel verloren met een weekje buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56
no11 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:16:
[...]

Tuurlijk mag dat :)

Als je echt trader wil worden moet je inderdaad aardig kunnen (hoofd)rekenen, dit wordt bij ons ook getest inderdaad. De mensen in deze wereld zijn eigenlijk allemaal verschrikkelijk slim, vaak met een universitaire / wiskundige achtergron. Maar alleen daarmee ben je er nog niet, er komt toch ook een stukje "gevoel" bij kijken, daarom kom je bij ons altijd binnen als trainee trader. Daar wordt het kaf van het koren gescheiden zullen we maar zeggen. Heel veel trainees vallen hier af, omdat ze toch niet zo goed, of omdat ze het zelf toch anders hadden verwacht. Degenen die niet afvallen kunnen daarna door naar het echte werk.
stin schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:11:
[...]
Ligt er volgens mij ook aan voor welke functie je solliciteert. Je kunt zelfs zonder tests bij dergelijke bedrijven komen te werken (bijvoorbeeld als executive trader, oftewel het uitvoeren van de orders). Dit heb ik me laten vertellen door een selectie- en wervingsbureau voor financiele instellingen. Het salaris van zo een functie is dan wel erg laag. Niet dat ik zoiets alleen voor het geld zou doen, maar als ik zou verhuizen voor een baan naar Amsterdam (waar het leven sowieso duurder is) dan is €1200 (excl. bonussen) in de maand niet echt een vetpot.
Uiteraard, er zijn niet alleen traders in deze branche. De grotere partijen hebben bijvoorbeeld allemaal wel een eigen development afdeling, er komt een hoop administratie bij kijken. HR, risk management, noem maar op. Verder heb ik geen idee wat een trader verdient.
Er zijn echt veel mogelijkheden om in die branche te werken. Daarom wil ik er ook proberen een stageplek te krijgen bij een dergelijk bedrijf, zodat je eens kan meemaken hoe het daar nu werkt en of het ook wel bij je past. Kan me best voorstellen dat je na zo een stage erachter bent gekomen dat zo een stressvolle omgeving misschien toch niet bij je past en dat je op zoek kan gaan naar een andere soort functie.
Moet je doen! Over het algemeen is het moeilijk om echt goede mensen te krijgen, en een gesprek is vrijblijvend natuurlijk. Een stage is een mooie gelegenheid om kennis te maken met het wereldje (ik ben ook blijven plakken na m'n stage)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:53
Ik doe ook accountancy/bedrijfseconomie (propedeuse) maar ik vraag me af, zou wel heel erg mooi zijn om daar te kunnen stage lopen over enkele jaren.

Ik ben benieuwd hoe jij het ervaart, zit je nu einde jaar 2 stin?

Heb wat langlopende calls aegon met wat 'restgeld' aangeschaft, AGN C dec 08 11,00, 10cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 19:56
Ik heb vandaag "Als de dollar valt" van Willem Middelkoop uitgelezen en vraag me toch af wat jullie mening hierover is? Ik vind het allemaal wel als waarheid overkomen en niet echt te zwaar overdreven. Zeker, omdat hij het als journalist benaderd en veel anderen citeert. Het advies van WM is dan ook om goud/zilver te kopen. Iemand dan een idee of dit met een goudrekening te benaderen is en wat voor percentages van je vermogen dan goed is om in goud te stoppen? Ik bedoel dan dus goud voor het geval dat het mis gaat.
Met andere woorden: zijn hier mensen daar ook mee bezig / hebben mensen in dit topic hier ook een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Eigenlijk verwacht ik dat de dollar nog dit jaar weer gaat stijgen, en dat de boom in grondstoffen grotendeels voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Dat zou wel het beste zijn. Dan kunnen de beurzen ook weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

De rente in de VS zal waarschijnlijk dit jaar nog zijn koers omhoog weer inzetten, dan zal de dollar ook wel omhoog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

gomaster schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:40:
Zeker, omdat hij het als journalist benaderd en veel anderen citeert.
Behalve dat ik zelf ook van mening ben dat de dollar nog veel verder gaat dalen bij ongewijzigd beleid in de VS, moet je hier mee opletten. Je hoeft in zo'n boek namelijk alleen maar de mensen te citeren die het met jou eens zijn. Alle mensen waar je het niet mee eens bent laat je gewoon weg en tadaa, je wordt geloofd door de lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andamanen schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:22:
De rente in de VS zal waarschijnlijk dit jaar nog zijn koers omhoog weer inzetten, dan zal de dollar ook wel omhoog komen.
Dat hoeft niet per se. Omdat de VS dan nog waarschijnlijker/dieper in een recessie komt, kan de dollar alsnog klop krijgen. Op de lange termijn is het wel beter voor de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Anoniem: 26970 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:25:
[...]

Behalve dat ik zelf ook van mening ben dat de dollar nog veel verder gaat dalen bij ongewijzigd beleid in de VS, moet je hier mee opletten. Je hoeft in zo'n boek namelijk alleen maar de mensen te citeren die het met jou eens zijn. Alle mensen waar je het niet mee eens bent laat je gewoon weg en tadaa, je wordt geloofd door de lezer.
Natuurlijk is dat zo. Ik denk dan ook dat het allemaal is aangedikt, maar dat er wel een kern van waarheid inzit. In ieder geval is het wel zo dat niemand het echt kan voorspellen waar het doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AEX onder de 400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-05 06:53

Daniel

Kapitein NCC-1701
Gisteren was natuurlijk een volledig technische opleving, en dat past volledig in het dalende patroon. Op dit moment geen enkele stijger in de AEX, de AMX én de AScX dus de malaise is compleet: sterker nog, het 'best' presterende fonds in de AEX is Unilever met een min van bijna 2%. Ik zie geen reden waarom de AEX niet nog veel verder weg zou kunnen zakken, op het moment is er gewoon geen enkel positief bericht. Alleen als de kwartaal- en halfjaarcijfers die vanaf vrijdag naar buiten gaan komen flink meevallen kan de beurs de voeten nog enigzins droog houden en kunnen we langzamerhand weer naar boven gaan kijken.

Ik heb 2008 als beursjaar in ieder geval al volledig afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Ben benieuwd of dit tot een paniek reactie gaat leiden. :p

Stand op moment van schrijven is min 3 procent.

@Daniel

Ik ben geen daytrader enzo, maar dit is een periode waar ik al een paar jaar op wacht. Tuurlijk kies ik het perfecte moment niet, maar de algemene tendens is gunstig om in te stappen. Ik smul dus van deze lage koersen.

En ja ook mijn belegd vermogen is hard gezakt dit jaar. Maar ja, komt wel weer goed. Ik blijf zitten waar ik zit.

(Mijn reactie op onder de 400 was dus ook een duidelijke: "Yes!!!" Nog net niet met pompende arm bewegingen.)

[ Voor 71% gewijzigd door The - DDD op 08-07-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Je zou toch haast denken dat iedereen die paniekerig van aard is allang z'n positie van de hand heeft gedaan?

* Rukapul blijft het uitzitten en ligt er niet wakker van. Ik baal er een beetje van dat m'n liquiditeit op 't moment wat krap is door aankoop, opknappen en inrichten van m'n huis, maar anders had ik toch flink wat cash nu klaargezet om of in meerjarige deposito's te stoppen of om langzamerhand toch weer aandelen te gaan kopen. Ach, misschien behoedt dit me wel voor domme dingen :+ Gelukkig had ik eind 2007 m'n posities deels afgebouwd (waarvan een deel ook al weer ingelegd).

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-07-2008 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Tom2 krijgt echt klappen, maar het bedrijf is ook niet echt sterk met één product en een bedrijf overgenomen dat nog nooit winst heeft gemaakt (Teleatlas). Vind het wel sneu voor die mensen die het koopadvies hebben gevolgd van de zogenaamde analisten toen ze op 60 euro stonden en de aandelen te lang hebben gehouden zonder SL en puts.
no11 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:00:
Ik doe ook accountancy/bedrijfseconomie (propedeuse) maar ik vraag me af, zou wel heel erg mooi zijn om daar te kunnen stage lopen over enkele jaren.

Ik ben benieuwd hoe jij het ervaart, zit je nu einde jaar 2 stin?
Volgend jaar na (of in) de zomer kan ik gaan afstuderen :) Zal wel iets laten horen als ik daar een stageplek krijg.
---------------------------

Laatst nog een interessante video gekeken over de olieprijs. Misschien dat het al eerder is gepost. Duurt iets langer dan een uur, maar is wel de moeite waard imo.
The - DDD schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:55:
Ben benieuwd of dit tot een paniek reactie gaat leiden. :p

Stand op moment van schrijven is min 3 procent.

@Daniel

Ik ben geen daytrader enzo, maar dit is een periode waar ik al een paar jaar op wacht. Tuurlijk kies ik het perfecte moment niet, maar de algemene tendens is gunstig om in te stappen. Ik smul dus van deze lage koersen.
Ik ben ook wel opgewekt dat het nu zo laag staat, want er staat behoorlijk wat aandelen fors in de min die dat eigenlijk niet verdienen. Ik had me mezelf afgesproken weer in te stappen rond de 400 maar ik ben op het moment te pessimistisch om in te stappen. Verwacht dat het nog wat verder gaat dalen, na een herstel. Q2 cijfers zijn erg belangrijk en verwacht er niet veel goeds van eerlijk gezegd.

[ Voor 28% gewijzigd door stin op 08-07-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Daniël schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:46:
Ik zie geen reden waarom de AEX niet nog veel verder weg zou kunnen zakken, ...
Omdat bedrijven de afgelopen 100 jaar bewezen hebben dat ze wat waard zijn? En omdat er niet verwacht wordt dat er hele rare dingen gaan gebeuren de komende tijd (behalve wat meer inflatie).

Een globale recessie (die voor een lagere AEX zou kunnen zorgen) is m.i. bijna onmogelijk met de huidige wereldwijde groei van de welvaart. En je zou natuurlijk kunnen zeggen dat er in het verleden ook recessies geweest zijn. Alleen toen was er in landen als China (en een heleboel andere) geen ruimte voor welvaart. Nu wel. En als er ruimte is gebeurt het ook, gegeven dat een aantal basisvoorzieningen (politieke stabiliteit, voedsel, etc.) aanwezig is.

----------
(Tweede zin van deze post is wel een beetje flauw; rare dingen worden nooit verwacht anders zou het niet raar zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 08-07-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266824

Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:07:
[...]

Omdat bedrijven de afgelopen 100 jaar bewezen hebben dat ze wat waard zijn? En omdat er niet verwacht wordt dat er hele rare dingen gaan gebeuren de komende tijd (behalve wat meer inflatie).

Een globale recessie (die voor een lagere AEX zou kunnen zorgen) is m.i. bijna onmogelijk met de huidige wereldwijde groei van de welvaart. En je zou natuurlijk kunnen zeggen dat er in het verleden ook recessies geweest zijn. Alleen toen was er in landen als China (en een heleboel andere) geen ruimte voor welvaart. Nu wel. En als er ruimte is gebeurt het ook, gegeven dat een aantal basisvoorzieningen (politieke stabiliteit, voedsel, etc.) aanwezig is.
Gevaar is dat de kredietcrisis uitmondt in een financiële systeemcrisis, waarna risico wezenlijk anders gewaardeerd zal worden. Met koers-winstverhoudingen van 4 voor banken lijkt de markt daar toch rekening mee te houden. Anderzijds is in vrijwel ieders belang dat zo'n crisis niet optreedt en zijn de tegengestelde krachten best groot (centrale banken hebben veel meer middelen en communiceren veel beter dan in bv.1929).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:07:
Bedrijven zullen inderdaad niet zo snel waardeloos worden, maar het is nu eenmaal een feit dat de beurswaarde niet direct verband hoeft te houden met de daadwerkelijke waarden of prestaties van het bedrijf. Ondanks het feit dat het bedrijf redelijk draait kan de beurskoers ernstig dalen. TomTom is bijv. zo'n 75% gezakt sinds oktober maar ik het niet het idee dat het bedrijf ook daadwerkelijk zoveel minder is gaan presteren.

Ik deel je redelijk positieve mening over de wereldeconomie niet. We hebben op dit moment een vrij enge cocktail van remmende factoren die elkaar versterken. Tot nu toe hebben de centrale banken de verhouding tussen economische groei en inflatie kunnen bespelen door de rente te variëren. Op dit moment hebben we echter te maken met zeer snel stijgende grondstofprijzen die de inflatie aanwakkeren: 'normale' reactie zou zijn het verhogen van de rente, maar dit zou een afremmende economie alleen maar meer doen vertragen. Daarnaast is de bron van gemakkelijk krediet waar met name de Amerikaanse economie jarenlang van heeft kunnen profiteren opgedroogd, ook dit is een remmende factor van belang, nog even afgezien van de enorme afwaarderingen die in de financiele sector hebben moeten plaatsvinden. De neerwaartse spiraal die is ingezet toen de hypotheekluchtbel in de VS klapte kan niet zo makkelijk meer omgekeerd worden, ik denk dat we eerst nog behoorlijk wat dieper zullen moeten gaan voordat het vertrouwen weer terugkeert.
De wereldeconomie is voor een groot deel afhankelijk geworden van kredietverstrekking: oftewel geld maken door geld te lenen en daarmee te ondernemen. Op dit moment echter is de prijs van geld aanzienlijk hoger worden omdat het voor financiële instellingen maar de vraag is of eventueel uitgeleend geld ooit terug komt. De risicovergoeding (oftewel de rente) is hard opgelopen, waardoor het moeilijker is om in hoog tempo door te ondernemen en economische groei te realiseren.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 08-07-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 266824 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:04:
Met koers-winstverhoudingen van 4 voor banken lijkt de markt daar toch rekening mee te houden. Anderzijds is in vrijwel ieders belang dat zo'n crisis niet optreedt en zijn de tegengestelde krachten best groot (centrale banken hebben veel meer middelen en communiceren veel beter dan in bv. 1929).
Ik ben benieuwd wat de gemiddelde k/w van de sector is als je de winst van Q3 2007 t/m Q2 2008 neemt. Zal nog steeds laag zijn, maar wel een stuk hoger dan 4.

En in 1929 wat driekwart van de wereld nog communistisch (b.w.v.s.), mijns insziens niet echt een benchmark dus. Met name het afgelopen decennium is er enorm veel veranderd, bijna alle landen (die er toe doen) hebben nu nu effectief een markt-economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
@Stin

Dat overweeg ik dus ook... Nog even wachten tot het nog net iets beter (dus slechter/lager) is. Maar ik denk dat ik toch ga voor een soort clicker principe...

Zakt ie onder de 400? Dan stap ik met 2 weken in tenzij de koers zakt onder de 390 of stijgt boven de 410. Bij stijging, instappen, zakt ie verder, opnieuw clicken op lagere waardes. Twee weken stabiel, inleggen. Alles overigens zonder gelijk alles of niets met een grote zak geld te doen.Zo probeer ik toch zo gunstig mogelijk uit te komen, daarbij in gedachtenhoudend dat het ook maar debiel giswerk is van een leek (moi!).

[ Voor 20% gewijzigd door The - DDD op 08-07-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 266824 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:04:

Gevaar is dat de kredietcrisis uitmondt in een financiële systeemcrisis, waarna risico wezenlijk anders gewaardeerd zal worden. Met koers-winstverhoudingen van 4 voor banken lijkt de markt daar toch rekening mee te houden. Anderzijds is in vrijwel ieders belang dat zo'n crisis niet optreedt en zijn de tegengestelde krachten best groot (centrale banken hebben veel meer middelen en communiceren veel beter dan in bv.1929).
Inderdaad, de kredietcrisis krijgt het verwachte staartje. Ik weet niet of het nut heeft om te kijken naar K/W verhoudingen bij banken. Wie zegt dat ze nog winst hebben? Lijkt me dus niet echt representatief om daar nog naar te kijken.
The - DDD schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:19:
@Stin

Dat overweeg ik dus ook... Nog even wachten tot het nog net iets beter (dus slechter/lager) is. Maar ik denk dat ik toch ga voor een soort clicker principe...

Zakt ie onder de 400? Dan stap ik met 2 weken in tenzij de koers zakt onder de 390 of stijgt boven de 410. Bij stijging, instappen, zakt ie verder, opnieuw clicken op lagere waardes. Twee weken stabiel, inleggen. Alles overigens zonder gelijk alles of niets met een grote zak geld te doen.Zo probeer ik toch zo gunstig mogelijk uit te komen, daarbij in gedachtenhoudend dat het ook maar debiel giswerk is van een leek (moi!).
Als je voor de LT aandelen wilt aanschaffen, kun je misschien overwegen om puts te schrijven op de aandelen die je graag wil hebben. Zeker nu de premies hoog zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door stin op 08-07-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daniël schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:11:
De wereldeconomie is voor een groot deel afhankelijk geworden van kredietverstrekking: oftewel geld maken door geld te lenen en daarmee te ondernemen. Op dit moment echter is de prijs van geld aanzienlijk hoger worden omdat het voor financiële instellingen maar de vraag is of eventueel uitgeleend geld ooit terug komt. De risicovergoeding (oftewel de rente) is hard opgelopen, waardoor het moeilijker is om in hoog tempo door te ondernemen en economische groei te realiseren.
Misschien mis ik iets hoor, maar waar is de rente dan hard opgelopen? Ik volg de meeste zaken wel (commodities, aandelen) maar de rente niet echt.

Maar in de US is de rente nu juist heel laag. En in euro's is de rente toch ook niet echt veel hoger dan een jaar geleden?

Volgens mij is het voor een standaard bedrijf nog steeds even duur om geld te lenen. Als je nu in de US een risicovolle hypotheek (of risicovol ondernemingskapitaal) wil afsluiten gaat dat waarschijnlijk gewoon niet. Dat laatste is dan veranderd t.o.v. een jaar geleden, dus gewogen gemiddeld is de prijs van geld i.d.d. hoger. Maar voor "normale" bedrijven niet toch?

Of sla ik de plank nu volledig mis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:32:
Of sla ik de plank nu volledig mis :?
In absolute zin van het inderdaad nogal mee, maar de korte rente (bijv. 1-maands Euribor-tarief) is dit jaar opgelopen van 4 naar 4,4%. De ontwikkeling is overigens al langer aan de gang, eind 2005 zat die rente op 2% en is sindsdien gestaag gestegen. Op het moment echter dat je het hebt over schulden van miljarden maken die paar tienden behoorlijk wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
@stin

Laat ik nou net in fondsen beleggen en niet direct op de beurs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
stin schreef op zondag 29 juni 2008 @ 11:13:
Inderdaad, als je bij IB veel handelt kost een contract iets meer dan een euro.
Iedereen die bij IB handelt, moet bij zijn accountmanagement - tarieven omzetten naar unbundled. Dit staat normaal op bundled en dan ben je duurder uit.
Ik ben ook geinteresseerd om via IB te gaan handelen.
Maar wat is nu precies 1 contract?

Als ik bijvoorbeeld van 1 bedrijf voor 500,= Euro aandelen wil kopen, hoeveel zou me dit dan gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fees staan gewoon op de site (minimaal 4 euro voor euro aandelen).

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 08-07-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Dark Matter schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:12:
[...]

Ik ben ook geinteresseerd om via IB te gaan handelen.
Maar wat is nu precies 1 contract?

Als ik bijvoorbeeld van 1 bedrijf voor 500,= Euro aandelen wil kopen, hoeveel zou me dit dan gaan kosten?
0.1% van het totaalbedrag met een minimum van €4. Dus je voorbeeld gaat kosten: €4 aankoop en €4 verkoop = €8. Met contracten bedoel ik optie- en futurescontracten.

De fees staan hier op de website zoals GB ook zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Net op het kleine dippie (409,5) long gegaan op de AEX. Ik denk dat we de rest van de week wat hogere koersen kunnen gaan zien.
Wel een zeer strakke stop aangehouden; openen we morgen lager en zakken we door, dan gaat de boel er meteen weer uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is er toch met AMD aan de hand???

Vandaag (nu) alweer 8% naar beneden. Ze staan op een absoluut all-time low, en dan is de $$$ ook nog eens op een (bijna) all time low. Ze zijn als geheel nog maar de helft waard van wat ATi waard was toen ze overgenomen werden. In 2 van de 3 belangrijke benchmarks (GPU en platform) doet AMD het gewoon goed op dit moment. De 3e (CPU) gaat dan niet zo goed, alleen ze hebben inmiddels wel alle triple- en quad cores opgelijnd. Het bedrijf heeft een marktcap van maar 3% van de waarde van Intel en 30% van die van nVidia.

Echt bizar dit. Ik blijf bijkopen maar begin het gevoel te krijgen dat dit heel hard mis gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
priens schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:27:
Net op het kleine dippie (409,5) long gegaan op de AEX. Ik denk dat we de rest van de week wat hogere koersen kunnen gaan zien.
Wel een zeer strakke stop aangehouden; openen we morgen lager en zakken we door, dan gaat de boel er meteen weer uit....
LOL, amerika -2 à -2,5%! :+ Morgen er maar weer uit met die longs, tenzij Azie nog een aangename verrassing in petto heeft vanavond.
Ik moet ook gewoon afblijven van longs... Shorten gaat me veel beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Volatiliteit is koning deze dagen. Ik ben benieuwd of we deze week onder de 400 (AEX) en 11.000 (DOW) gaan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even een recent voorbeeld(je) over de eerder gevoerde discussie waarin ik aangaf dat er in deze moderne tijden een enorme aanzuigende werking (op het westen) zal zijn van landen die het wel goed doen:
An Abu Dhabi sovereign wealth fund has purchased a majority stake in the Chrysler Building, one of New York's most iconic skyscrapers.

The Abu Dhabi Investment Council will take a 90% stake in the tower's ownership for $800 million, according to people familiar with the matter. Tishman Speyer Properties, a New York landlord will retain the remaining ownership piece and will manage the property.
http://online.wsj.com/art...9.html?mod=googlenews_wsj

In Abu Dhabi zal er de komende tijd geen recessie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:21:

Vandaag (nu) alweer 8% naar beneden. Ze staan op een absoluut all-time low, en dan is de $$$ ook nog eens op een (bijna) all time low. Ze zijn als geheel nog maar de helft waard van wat ATi waard was toen ze overgenomen werden. In 2 van de 3 belangrijke benchmarks (GPU en platform) doet AMD het gewoon goed op dit moment. De 3e (CPU) gaat dan niet zo goed, alleen ze hebben inmiddels wel alle triple- en quad cores opgelijnd. Het bedrijf heeft een marktcap van maar 3% van de waarde van Intel en 30% van die van nVidia.

Echt bizar dit. Ik blijf bijkopen maar begin het gevoel te krijgen dat dit heel hard mis gaat...
Ik heb AMD verkocht op ong. $7,50.. toen AMD zo hard omhoog ging had ik gelijk al het idee dat dit de max zou zijn voor de komende maanden en dus maar verkocht. Gelukkig heb ik dit goed ingezien. Denk ook niet dat ze zomaar weer bij de 7 dollar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xof schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:13:
Denk ook niet dat ze zomaar weer bij de 7 dollar komen.
Waarom niet? Dat was de vorige keer (1 a 2 maanden geleden) toch ook gebeurd? Toen was er volgens mij niet echt een reden voor. Ik heb het gevoel dat AMD alleen maar meegetrokken wordt door het sentiment (NVDA en markt als geheel). En als dat zo is dan is het nu een goed koopmoment lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 03-05 19:19
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:21:

Ze komen nu weer aardig mee met Intel en Nvidia maar bedenk wel dat ze een tijdje echt achter hebben gelopen met performance en prijzen. Intel heeft toen erg veel marktaandeel en aanzien verworven. De C2D was echt een doodsteek voor AMD, iedereen die ik ken kocht toen ineens weer Intel terwijl hiervoor steevast AMD werd aangeschaft. Van het overweldigend voordeel op zowel prijs als kwaliteit heeft Intel een nog groter aandeel verworven en is AMD weggezakt. Net nadat ze een gigantische investering hadden gedaan met Ati. Dus net wanneer ze het geld konden gebruiken ging Intel voor de geldstroom liggen. Pech dus. En ja, toen nvidia ook nog eens Ati in het nauw dreef was het ver over met AMD. Ik hoop alleen dat ze hier uitkomen en dat ze niet compleet weg worden geconcurreerd door Intel. De nieuwe proc's geven hoop maar ze moet natuurlijk wel bedrijven gaan overtuigen dat ze het vol gaan houden en Intel is op dit moment een stabielere zakenpartner met goede vooruitzichten en goed materiaal.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bah, ik blijf altijd te lang zitten. Beter Bed kopen voor 15 euro, zien stijgen tot 28 euro, zien dalen tot 12 euro...bijkopen voor 12 euro, zien stijgen tot 16 euro en dan zien dalen tot 10 euro :(

Pennystocks kopen die omhoog gaan, vervolgens onder mijn aankoopkoers duiken en nu bijna failliet zijn (Rood, TIE) :(

Ipv 10k rendement, inmiddels al 13k in de min ;(

Daar gaan al mijn winsten van de aandelen die ik wel op tijd heb verkocht (Corus, KPN enzo).

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar is een eenvoudige remedie voor: stel vantevoren een koers vast waarop je zeker wil verkopen, en hou je daar aan. Zo moeilijk is het niet ;) Dan haal je misschien niet de maximale winst (bv als je Beter Bed had verkocht op 22 euro), maar toch ook niet zo veel verlies als je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26970 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:10:
Daar is een eenvoudige remedie voor: stel vantevoren een koers vast waarop je zeker wil verkopen, en hou je daar aan. Zo moeilijk is het niet ;)
Twee koersen dan toch neem ik aan (ook een ondergrens!).

Je kan ook alleen een ondergrens bepalen en deze per tijdseenheid een stukje opkrikken. Met andere woorden: als aandeel niet gaat lopen dan wegdoen. Maar alleen een bovengrens lijkt me niet handig. Dan kan je nog beter helemaal geen grens stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:20:
[...]

Waarom niet? Dat was de vorige keer (1 a 2 maanden geleden) toch ook gebeurd? Toen was er volgens mij niet echt een reden voor. Ik heb het gevoel dat AMD alleen maar meegetrokken wordt door het sentiment (NVDA en markt als geheel). En als dat zo is dan is het nu een goed koopmoment lijkt me.
Er was wel een beetje reden voor.. Ten eerste nog die rechtszaak die met Intel loopt en ten tweede de zuinige processoren die groot geordered werden voor notebooks. Die lijken erg goed te lopen.
De reden dat ik denk dat AMD niet zo snel meer omhoog gaat is dat ik denk dat AMD de eerste komende tijd niet met iets goeds gaat komen.
AMD staat wel veel te laag voor wat die moet staan, maar daar heb ik me maar bij neergelegd.

Maarja onder de 5 zie ik ze ook niet komen. Ze zullen wel weer vrij snel in de 6 dollar komen, dus is het zeker geen slechte koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je dit ook leest:

nieuws: 'G84 en G86 niet bestand tegen temperatuurschommelingen'

is het echt belachelijk dat AMD zo gedumpt wordt. AMD wordt hier zelfs beter van. Het is echt een nVidia-only probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:33:
[...]

Twee koersen dan toch neem ik aan (ook een ondergrens!).

Je kan ook alleen een ondergrens bepalen en deze per tijdseenheid een stukje opkrikken. Met andere woorden: als aandeel niet gaat lopen dan wegdoen. Maar alleen een bovengrens lijkt me niet handig. Dan kan je nog beter helemaal geen grens stellen.
Eensch. Maar het belangrijkste punt was dat je je aan je eigen afspraken moet houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04

Qwerty-273

Meukposter

Xof schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:20:
Maarja onder de 5 zie ik ze ook niet komen.
Ze hebben vandaag trouwens wel al de 4.85 aan getikt.....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, en daarbij een marktcap van minder dan $3 miljard.

Het bedrijf is nu minder waard dan een middelgrote supermarktketen maar ze bedienen wel een markt ter grootte van enkele duizenden miljarden (biljoenen) dollars (samen met Intel).

Dit is het bizarre aan het verhaal. AMD en Intel zijn niet in staat te profiteren van de enorme hoeveelheid partijen die van hen afhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Qwerty-273 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:10:
[...]

Ze hebben vandaag trouwens wel al de 4.85 aan getikt.....
Ik had niet door dat ze al zo laag stonden.. dacht dat ze nog op 5,50 stonden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Fannie Mae en Freddie Mac onderuit op Wall Street
10 juli 2008, 17:18 uur | FD.nl

De aandelenkoersen van hypotheekinstituten Fannie Mae en Freddie Mac zijn na opening van Wall Street onder uit gegaan. Na anderhalf uur handel stonden beiden op een verlies van 25%.

Beide reuzen op de Amerikaanse hypotheekmarkt hebben sinds het uitbreken van de crisis al $ 11 mrd aan verliezen gerapporteerd. Afgelopen maandag leidde een rapport van Lehman Brothers waarin gewaarschuwd werd dat Fannie en Freddie meer kapitaal uit de markt moeten gaan halen tot wereldwijde koersdalingen van banken en verzekeraars.

Aanleiding voor de scherpe koersdalingen van vandaag zijn een analistenrapport van de Zwitserse bank UBS en uitspraken van een voormalig bestuurder van het stelsel van Amerikaanse centrale banken.

Volgens de oud-president van de Federale Reserve van St.Louis, William Poole, hebben Fannie Mae en Freddie Mac niet genoeg geld in kas hebben om de verliezen door de kredietcrisis het hoofd te bieden. 'De politiek zou moeten erkennen dat deze bedrijven eigenlijk failliet zijn en dat de enige reden dat ze nog bestaan de impliciete staatssteun is', aldus Poole. 'De rekening wordt betaald door de belastingbetaler.'
toon volledige bericht
:| Gaat lekker daar.

Nu nog hopen dat zowel Lippens en Votron opstappen bij Fortis })
Votron is al weg, lees ik net (niet meegekregen). Dat is al één rotte vis.

[ Voor 3% gewijzigd door stin op 10-07-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sector Snap: Chips rebound, but AMD hits new low

NEW YORK (AP) -- Chip stocks on Thursday staged a modest recovery from the previous day's decline, but Advanced Micro Devices Inc. hit its lowest price in 16 years ahead of its quarterly report.

Shares of AMD, the No. 2 microprocessor maker behind Intel Corp., fell 11 cents, or 2.2 percent, to $4.95 in afternoon trading. The stock earlier changed hands at $4.75, its lowest trade since 1992. The company is scheduled to report its quarterly results next Thursday.

=====

En dit is nog niet eens gecorrigeerd voor de zeer lage dollar. AMD is by far nog nooit zo weinig waard geweest. Dit (de lage koers) is m.i. zwaar overdreven.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 10-07-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:25
Heeft iemand de ticker code van olie en US dollar?

Dan kan ik die volgen in Tradebox in het hoofdscherm

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik heb meestal deze pagina open voor dat soort zaken. Het is wel Russisch, maar het is duidelijk genoeg en het is actueel. Op die manier heb je alle indices, futures, grondstoffen en valuta's samen.

[ Voor 6% gewijzigd door stin op 11-07-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:25
stin schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:42:
Ik heb meestal deze pagina open voor dat soort zaken. Het is wel Russisch, maar het is duidelijk genoeg en het is actueel. Op die manier heb je alle indices, futures, grondstoffen en valuta's samen.
Bedankt,

Maar is het ook echt real-time???

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AMD takes $880M writedown on units from ATI deal

NEW YORK (AP) -- Advanced Micro Devices Inc. will take an $880 million writedown on the value of its handheld and digital television units in the second quarter, plus several other charges, the chip maker said in a regulatory filing Friday.

The two units are part of AMD's consumer electronics segment that it acquired from ATI Technologies last year.

The company also expects to take $32 million in restructuring charges in the second quarter for employee severance.

======

Je vraagt je af wanneer het een keer ophoudt, ze hadden toch al miljarden op ATi afgeschreven?

Nou ja, het aandeel reageert er nauwelijks op, dus het zal wel goed zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
AEX is in ieder geval realtime. Ik neem dus aan dat de rest dat dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:36:
[...]

Bedankt,

Maar is het ook echt real-time???
Yep, commodities, valuta, futures, etc. allemaal real-time. Zelfs de DAX is real-time. Dit in tegenstelling tot vele andere sites (waaronder Binck).

Hopelijk vanavond nog wat paniek in de US, maandag hier openen met een enorme gap-down en dan weer rustig omhoog! :P /me droomt lekker verder... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels zijn de koersen van US aandelen op de grote sites (zoals Google en Yahoo) ook real-time beschikbaar. Zie:

http://exchanges.nyse.com/archives/2008/06/realtime_live.php

Yahoo pakt de koersen trouwens (voorlopig) nog van een ECN.

Is trouwens enorm goede site geworden dat nyse.com. US equities zijn daar ook realtime. Ook het Europese gedeelte is erg goed en als je wilt is er zeer gedetailleerde info te vinden over aandelen, ETF's en indexen.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 12-07-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Voor de gokkers: Fedex wil misschien TNT gaan overnemen. Vrijdagavond stond er een berichtje op Reuters en zaterdag heeft TNT laten weten niet op geruchten in te gaan. Ze zullen wel wat hoger gaan openen, maar misschien toch interessant om wat goedkope calls te kopen. Als er een bod komt op korte termijn, dan kun je misschien nog wat leuks verdienen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door stin op 13-07-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"wat hoger"? TNT +26%

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 26970 op 14-07-2008 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
De wens is de vader van de gedachte :)
Ik hoopte dat ze niet zo hoog zouden openen, omdat het nog steeds over geruchten gaat en er geen prijs bekend is. Ik wilde graag nog instappen als de opening niet te hoog zou zijn, maar daar begin ik nu niet meer aan.

[ Voor 9% gewijzigd door stin op 14-07-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267957

Wat is jullie ervaring met online brokers Todays Brokers en Lynx?

Ik ben niet een hele actieve belegger, maar wil switchen van ABN AMRO.
Heb redelijk wat artikelen hierover gelezen, maar was toch benieuwd hoe
de praktijk-ervaring is met deze 2. Mijn focus is om alleen met aandelen
wat te gaan doen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Todays Brokers, maar twijfel een
beetje omdat het een tussenpersoon is t.o.v. bijv. een Binck Bank.
Graag jullie advies/ervaring. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Ik gebruik Todays Brokers hier. Nog niet zo heel lang, maar vooralsnog naar alle tevredenheid.
Goede tarieven (€2,00 voor AEX opties en €3,00 voor AEX futures). Ik neem aan dat aandelen etc. ook goed geprijsd zijn, maar daar doe ik niks in.
Verder is het een erg uitgebreid platform waar je even aan moet wennen, maar het biedt zeer veel mogelijkheden. En stabiel, ik heb nog niet meegemaakt dat ik niet kon handelen.

Rente op je geldrekening is best aardig (ik dacht EONIA - 0,5%), maar wel pas vanaf €7.500,00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 267957 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 20:13:
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Todays Brokers, maar twijfel een
beetje omdat het een tussenpersoon is t.o.v. bijv. een Binck Bank.
Graag jullie advies/ervaring. Bij voorbaat dank.
Todays is i.d.d. een tussenpersoon, maar daar merk jij niets van; het is alleen maar administratief.

In de praktijk heb je uitsluitend te maken met IB. Je kan ook alle faciliteiten van IB gebruiken, zij zien niet eens dat jij niet (direct) bij hen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Priens & grizzly bear bedankt! - Hoe zit het met aansprakelijkheid?

Klopt dat wat er genoemd wordt op de site bij todays:
http://www.todaysbrokers....odays_bescherming_01.aspx

Is dit ook daadwerkelijk gedekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als jij niet vertrouwd wat er op die site staat zou ik niet bij de betreffende broker klant worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Anoniem: 267957 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:57:
Priens & grizzly bear bedankt! - Hoe zit het met aansprakelijkheid?

Klopt dat wat er genoemd wordt op de site bij todays:
http://www.todaysbrokers....odays_bescherming_01.aspx

Is dit ook daadwerkelijk gedekt?
Dit zijn exact de voorwaarden die IB stelt, je zit immers gewoon bij IB zoals grizzlybeer al opmerkt. Ik denk niet dat de AFM of DNB op enige manier garant zal staan voor je geld, waarschijnlijk alleen voor het beleid dat Todays voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 22:21:
Als jij niet vertrouwd wat er op die site staat zou ik niet bij de betreffende broker klant worden!
ik vertrouw het wel, ik bekijk alleen de mogelijkheden en randvoorwaarden. Omdat ik overstap van een Bank - ben ik niet bekend met hoe online-broking werkt van een organisatie die zelf geen bank is. Vandaar...

Zie graag nog reacties van mensen die IB of Todays gebruiken, bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
priens schreef op maandag 14 juli 2008 @ 22:57:
Ik denk niet dat de AFM of DNB op enige manier garant zal staan voor je geld, waarschijnlijk alleen voor het beleid dat Todays voert.
Ik denk dat je bij IB meer kans op restitutie hebt dan als een Binck of Alex omvalt.
Anoniem: 267957 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 23:05:
Zie graag nog reacties van mensen die IB of Todays gebruiken, bij voorbaat dank.
Ik denk dat die mensen weinig ervaring hebben met een deconfiture :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grizzly - waar baseer je dat op?

Overigens PRIENS, hoe is de menustructuur van Todays? Is het menu zelf ook in het nederlands instelbaar - of is het louter engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik neem aan dat jij mijn bovenste commentaar bedoelt?

Dat baseer ik op de tekst in de door jou gegeven link. Als Binck of Alex omvalt krijg je de eerste 20.000 euro uitbetaald, maar dat is het. Bij IB zal dit waarschijnlijk meer zijn. Zij hebben dit beter geregeld omdat mensen zich dit bij hen eerder afvragen (er zit geen partij boven zoals eerst bij Alex en het zijn veelal internationale klanten).

Maar het is geen harde wetenschap hoor. Je moet er gewoon niet meer geld op zetten dan nodig, maar dat snap je zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 10:47:
[...]

Ik neem aan dat jij mijn bovenste commentaar bedoelt?

Dat baseer ik op de tekst in de door jou gegeven link. Als Binck of Alex omvalt krijg je de eerste 20.000 euro uitbetaald, maar dat is het. Bij IB zal dit waarschijnlijk meer zijn. Zij hebben dit beter geregeld omdat mensen zich dit bij hen eerder afvragen (er zit geen partij boven zoals eerst bij Alex en het zijn veelal internationale klanten).
De 20.000 (eigenlijk 38000 van 40000) bij Alex en Binck gaat over het rekening courant en spaarrekening (depositogarantiestelsel). Voor zover mij bekend behoort een effectenportefuille in beheer (depot?) bij een broker niet tot de boedel/activa van de broker (bij Van der Hoop in elk geval niet).

Die max $150M dekking in totaal van IB is natuurlijk verwaarloosbaar wanneer er echt iets fout gaat. Ik ga er vanuit dat IB een belegd vermogen onder zich heeft dat veel groter is. De site van IB is uiterst vaag over wat nou precies de risico's zijn en wat er afgedekt is (buiten de cash dekking die op zich helder lijkt maar wel weer vreemd overkomt wanneer de opmerking over de Citibank rekening erbij genomen wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 15-07-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, wat betreft dat eerste heb je helemaal gelijk. Ik was in de war met de vroegere dividend- en rentevrijstelling die identiek waren. Rare gedachtenkronkel :)

Wat betreft dat tweede: volgens mij is die $150 mln niet de enige verzekering. Je hebt i.d.d. ook nog te maken met je Citi verzekering. Wat ik alleen maar wil zeggen (ik weet het verder ook niet) is dat het niet noodzakelijk slechter geregeld is bij een buitenlandse broker zoals IB dan bij een Binck of Alex.

Belegd vermogen van IB is trouwens $3 mrd en marktcap $10 mrd.

Wat betreft de NL brokers: vroeger zat Alex natuurlijk onder Rabo, dus van omvallen kon toen geen sprake zijn. Maar Binck is altijd al autonoom geweest toch? Wat gebeurt er als Alex/Binck omvalt? Volgens mij is het vertrouwen in Binck alleen maar gebaseerd op het feit dat het een NL bedrijf is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binck valt onder toezicht van De Nederlandsche Bank, en dus geldt het depositogarantiestelsel tot 38000 euro. De merknaam Alex hoort bij de registratie van Binck. Dus als Binck omvalt, valt Alex ook om, en ook al heb je dan bij ieder zeg 30000 staan (totaal 60000), dan nog krijg je maar 38000 terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grizzly > bedankt voor je snelle reactie.

Rukapul, ik vind dat ook dus vaag bij IB. Maargoed - ik hoorde van sommige anderen dat Todays gunstiger zou zijn, omdat het in Nederland is gevestigd. DNB zou er dan meer vat op hebben ?
Maar voor mijn gevoel is dat onzin, omdat Todays een tussenpersoon is.

Het vertrouwen op Binck/Alex is voor mijn eigen gevoel ook alleen maar gebasseerd op dat het een NL bedrijf is. De twijfel is nu alleen omdat ik qua persoon van nature alles goed geregeld wil hebben en ik zie dat het anders werkt dan bij ABN AMRO waar ik nu zit. Wellicht wennen vanuit mijn zijde.

Spaceknarf > geldt dit ook Todays? Zie onder hun tekst... Rare is dat hun algemene voorwaarden de voorwaarden van IB zijn en niet van hun zelf.

"Autoriteit Financiële Markten en de Nederlandsche Bank

Today’s Brokers is onderdeel van Today’s Beheer dat geregistreerd staat als commissionair in effecten bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarnaast valt Today’s Beheer onder toezicht van de Nederlandsche Bank en neemt het deel aan het Dutch Securities Instituut (DSI).
Interactive Brokers LLC, Greenwich, Connecticut

Today’s Beheer & Brokers heeft Interactive Brokers LLC, Greenwich, Connecticut gecontracteerd om uw orders uit te voeren. Dit betekent dat uw account bij Interactive is gedeponeerd. "
Anoniem: 267957 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De..."

Ik zie alleen net dat Todays niet bekend is bij de registers van de DNB.
Of werkt de DNB site niet correct?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 267957 op 15-07-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:36:
Wat ik alleen maar wil zeggen (ik weet het verder ook niet) is dat het niet noodzakelijk slechter geregeld is bij een buitenlandse broker zoals IB dan bij een Binck of Alex.
Eens
Belegd vermogen van IB is trouwens $3 mrd en marktcap $10 mrd.
Intrigerende cijfers. Op Google finance is de market cap $1.8B en wordt er melding gemaakt van assets/liabilities van $30B. Dat laatste verbaast me nogal want waarom zouden aandelen die je alleen maar beheert op de balans :? Moet me toch eens verdiepen in de boekhouding van financiele instituten :P

Een omzet van $2B bij een belegd vermogen van $30B verbaasd me ook, zeker als ik hier de indruk krijg dat de gebruikers voornamelijk voor de lage kosten er zitten.
Anoniem: 267957 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:44:
Rukapul, ik vind dat ook dus vaag bij IB. Maargoed - ik hoorde van sommige anderen dat Todays gunstiger zou zijn, omdat het in Nederland is gevestigd. DNB zou er dan meer vat op hebben ?

Het vertrouwen op Binck/Alex is voor mijn eigen gevoel ook alleen maar gebasseerd op dat het een NL bedrijf is. De twijfel is nu alleen omdat ik qua persoon van nature alles goed geregeld wil hebben en ik zie dat het anders werkt dan bij ABN AMRO waar ik nu zit. Wellicht wennen vanuit mijn zijde.
Er gaat heel veel via het buitenland. Aandelenfondsen van SNS Fundcoach worden bijvoorbeeld ook afgehandeld en beheerd door een toko in Zweden oid. SNS Fundcoach lijkt een relabeling/branding van een of andere white label dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 267957 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:44:
Dit was destijds, toen ik bij Todays ging beleggen, juist mijn belangrijkste bedenking.

De kans dat IB omvalt is vrijwel 0, maar Todays is natuurlijk een kleine organisatie waarbij dat niet zo duidelijk is. Dat het in NL zit is volgens mij in de praktijk irrelevant. Hoewel je in feite gewoon bij IB belegt zou het theoretisch kunnen dat als Todays om zou vallen je je geld kwijt bent.

Dit heb ik ook aan Todays gevraagd destijds, maar uiteraard krijg je daar geen duidelijk antwoord op. Er wordt dan geschermd met de bovengenoemde verzekering. Bovendien zullen ze het oprecht ook niet weten, want het is uiteindelijk de rechter en de financiele instanties die bij een faillisement van een financiele instellingen beslissen hoe het verder gaat. Dit is niet per definitie tot in detail vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:22:
Intrigerende cijfers. Op Google finance is de market cap $1.8B en wordt er melding gemaakt van assets/liabilities van $30B. Dat laatste verbaast me nogal want waarom zouden aandelen die je alleen maar beheert op de balans :? Moet me toch eens verdiepen in de boekhouding van financiele instituten :P

Een omzet van $2B bij een belegd vermogen van $30B verbaasd me ook, zeker als ik hier de indruk krijg dat de gebruikers voornamelijk voor de lage kosten er zitten.
Volgens Yahoo is het $1.2 mrd:

http://finance.yahoo.com/q?s=ibkr

Maar het gaat hier alleen om de free float. IB (de oorspronkelijke aandeelhouders) heeft iets van 10% van zijn aandelen uitgegeven aan derden, dat zie je dus bij Yahoo. Bij andere bedrijven gaat dit wel goed; ik begrijp ook niet waarom bij IBKR niet.

(Kijk ook eens de marktcap van AMD bijvoorbeeld, die wordt ook verkeerd weergegeven op de grote sites, daar zit bijvoorbeeld nog niet de 8% in die ze onlangs verkocht hebben in het midden-oosten.)

De eerste 2 zinnen op de openingspagina (eerste tab) van IB geven trouwens al een glashelder beeld:

http://individuals.interactivebrokers.com/en/main.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het jullie trouwens opgevallen dat Today's Beheer en Today's Brokers niet vindbaar zijn bij AFM, en DNB. Of mijn browser moet het op MAC niet goed doen, maar als ik op die namen zoek in de registers, krijg ik geen zoekresultaten / onbekend.

Grizzly, jij belegd met welke bank - als ik zo vrij mag zijn om te vragen?

Ik wil zelf alleen maar aandelen doen, dus wellicht makkelijker om een webtrader te gebruiken via IB dan. Of wat zou je mij aanraden? Ben niet een superactieve belegger, vind het webtrader panel bij IB wel erg helder eruit zien, meegenomen met de kosten lijkt het mij niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Jezus, Fortis wordt echt afgemaakt nu. Hoe groot is de kans dat Fortis echt op omvallen staat? In theorie dan, want ik weet ook wel dat de toezichthouders dat nooit zouden laten gebeuren. Volgens mij zijn de problemen bij Fortis echt heel groot, en hangen ze al een tijdje aan het infuus bij de centrale banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ja dit is dus echt niet meer normaal :o
Vanwaar die keiharde val in een keer? Ik kan er nog geen nieuws over vinden waarom het 'vertrouwen' er nu al helemaal niet meer is.

AEX gewoon op -14 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Het zou te maken kunnen hebben met het bericht dat Leyman zich gaat terugtrekken van de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Elke adviesverlaging of glimmertje aan negatief nieuws wordt gevolgd door een keiharde selloff van individuele aandelen. Bizar is het zeker, dalingen van 5% of meer zijn niet eens meer gek.

Nu zijn de economische vooruitzichten echt niet rooskleurig maar van enige paniek op de beurzen lijkt nu wel sprake te zijn. De dollar ging net al door de 1,60 heen en ook de olieprijs kruipt tegen de 1,50 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 03-05 19:19
El Cid schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:49:
Jezus, Fortis wordt echt afgemaakt nu. Hoe groot is de kans dat Fortis echt op omvallen staat? In theorie dan, want ik weet ook wel dat de toezichthouders dat nooit zouden laten gebeuren. Volgens mij zijn de problemen bij Fortis echt heel groot, en hangen ze al een tijdje aan het infuus bij de centrale banken.
Ik denk persoonlijk dat Fortis nu al gevallen zou zijn als er geen backup bestond. Nu hebben mensen er nog redelijk vertrouwen in omdat Fortis toch niet omvalt maar als dat niet het geval zou zijn dan zou het vertrouwen helemaal op het nul punt liggen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:22:
Het is dus nog extremer; het belegd vermogen is maar $3.5 mrd.

Dit is echter slechts de som van de "netliq" van alle accounts, dus de waarde als je alle accounts nu liquideert.

De meeste beleggers bij IB werken met leveraged produkten, dus opties, futures en aandelen die op marge ge- of verkocht worden. De gezamelijke exposure van de accounts is dus (gemiddeld in de tijd) waarschijnlijk veel groter dan als er voor $3.5 mrd in aandelen belegd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 267957 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:35:
Grizzly, jij belegd met welke bank - als ik zo vrij mag zijn om te vragen?

Ik wil zelf alleen maar aandelen doen, dus wellicht makkelijker om een webtrader te gebruiken via IB dan. Of wat zou je mij aanraden? Ben niet een superactieve belegger, vind het webtrader panel bij IB wel erg helder eruit zien, meegenomen met de kosten lijkt het mij niet slecht.
Ik zat eerst bij Todays maar ben vorig jaar overgestapt naar IB (vooral vanwege de lagere transactiekosten aldaar).

Als je geen superactieve belegger bent is de webtrader i.d.d. prima. Ik ben me momenteel aan het verdiepen in TWS (en daaraan gekoppelde 3rd party programma's) omdat ik wat intraday wil gaan handelen. Maar tot nu toe heb ik altijd de webtrader gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MrFl0ppY schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:37:
[...]

Ik denk persoonlijk dat Fortis nu al gevallen zou zijn als er geen backup bestond. Nu hebben mensen er nog redelijk vertrouwen in omdat Fortis toch niet omvalt maar als dat niet het geval zou zijn dan zou het vertrouwen helemaal op het nul punt liggen.
Als ik berichten tegenkom als 'Fortis: klanten halen geen geld weg' dan roept dat toch iets op ;) Votron zal immers niet de enige beroepsleugenaar zijn binnen die toko.

Fortis is 'too big to fail', maar dat hoeft niet in te houden dat aandeelhouders veilig zitten: zie Bear Stearns.

Het ABP heeft voor EUR500M aan Fortis gekocht tegen een koers van 10 euro. Die zitten nu dus even tegen een koersverlies van 20% aan te kijken ter waarde van EUR100M.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 15-07-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grizzley, klopt het dat je een minimum bedrag van 10.000 dollar moet inleggen als eerste storting?
(Wel een verschil met Today's > dat doen ze dan wel goed).

Fortis is volgens mij op dit moment echt een zorgekindje. Ben destijds op tijd uitgestapt, maar ben
nu weer aan het kijken om ergens in te gaan stappen. Alleen dat tijdstip is volgens mij niet zo snel meer in zicht nu de AEX negatief staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Rukapul schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:00:
[...]

Als ik berichten tegenkom als 'Fortis: klanten halen geen geld weg' dan roept dat toch iets op ;) Votron zal immers niet de enige beroepsleugenaar zijn binnen die toko.

Fortis is 'too big to fail', maar dat hoeft niet in te houden dat aandeelhouders veilig zitten: zie Bear Stearns.

Het ABP heeft voor EUR500M aan Fortis gekocht tegen een koers van 10 euro. Die zitten nu dus even tegen een koersverlies van 20% aan te kijken ter waarde van EUR100M.
hehe, ik heb net vandaag al mijn geld weggehaald bij Fortis :+

Niet hierdoor overigens, moest mijn nieuwe auto betalen, maar toch, nu sta ik gewoon lekker rood op die rekening, nu maar hopen dat ze morgen failliet gaan :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 267957 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:13:
Grizzley, klopt het dat je een minimum bedrag van 10.000 dollar moet inleggen als eerste storting?
(Wel een verschil met Today's > dat doen ze dan wel goed).
Dat klopt, dit bedrag is bij IB de afgelopen tijd een paar keer verhoogd. Maar je kan het er na de initiele storting gewoon weer afhalen hoor (zolang het maar boven de $2000 blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kamstra schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:18:
[...]

hehe, ik heb net vandaag al mijn geld weggehaald bij Fortis :+

Niet hierdoor overigens, moest mijn nieuwe auto betalen, maar toch, nu sta ik gewoon lekker rood op die rekening, nu maar hopen dat ze morgen failliet gaan :P
Jammer maar helaas. Spaargelden boven 40000 ben je kwijt (als er niet genoeg bezittingen zijn), maar schulden worden overgenomen door een andere bank en zul je gewoon terug moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Best wel krom eigenlijk - de bank mag dus wel je zuurverdiende geld kwijtraken - maar schulden worden niet vernietigd. 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt ook niet helemaal wat Spaceknarf zegt denk ik...

Bij een overname gaan natuurlijk ook de schulden mee, niet alleen de bezittingen (gezien vanuit de bank).

In geval van een faillisement zal de curator natuurlijk wel bij je aankloppen indien je een schuld bij de bank hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het niet over een overname. Bij een faillissement van een bank worden de schulden die mensen hebben aan de bank aangemerkt als bezittingen van die bank. Het is onmogelijk om te verwachten dat mensen die schulden allemaal af kunnen lossen (denk aan hypotheken). Ze worden dan ook net als andere bezittingen verkocht aan de hoogste bieder.

Degenen die spaargeld bij de bank hadden staan hebben feitelijk geld geleend aan de bank. Zij komen dus in de rij van de schuldeisers te staan, en krijgen de opbrengst van de verkoop van de bezittingen. Meestal (bij een faillissement) zijn de bezittingen minder waard dan de schulden en kun je als spaarder fluiten naar je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Tja je kunt ook níet bij een bank je geld bewaren, maar dat vinden de meeste mensen ook maar niets. Je loopt nou eenmaal een bepaald risico door je geld ergens anders in beheer te geven.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 26970 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:30:
Ik heb het niet over een overname. Bij een faillissement van een bank worden de schulden die mensen hebben aan de bank aangemerkt als bezittingen van die bank. Het is onmogelijk om te verwachten dat mensen die schulden allemaal af kunnen lossen (denk aan hypotheken). Ze worden dan ook net als andere bezittingen verkocht aan de hoogste bieder.

Degenen die spaargeld bij de bank hadden staan hebben feitelijk geld geleend aan de bank. Zij komen dus in de rij van de schuldeisers te staan, en krijgen de opbrengst van de verkoop van de bezittingen. Meestal (bij een faillissement) zijn de bezittingen minder waard dan de schulden en kun je als spaarder fluiten naar je geld.
Dus als je spaart, kun je het geld beter verspreiden over meerdere rekeningen. €40.000 bank A, €40.000 bank B, etc (spaargeld is gedekt tot €40.000 of klopt dat niet?)

Ik heb een rekening bij ABN (dus Fortis), maar als je daar niet meer dan €40.000 hebt opstaan is dan is met dat geld niets aan de hand?

[ Voor 6% gewijzigd door stin op 15-07-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Alleen over de tweede 20.000 heb je een eigen risico van 10%.
Dus als je 40.000 hebt staan, krijg je sowieso 38.000 terug.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet dat het voor mij van toepassing is, maar hoe doen ze dat dan bij de derde 20.000 euro en verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Dat is dan niet gedekt, volgens mij (als het bij dezelfde bank is).

Dus als je €60.000 op een spaarrekening hebt bij Fortis, dan krijg je hiervan €38.000 terug als de bank failliet zou gaan. Dit is natuurlijk wel extreem, maar je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren.

[ Voor 68% gewijzigd door stin op 15-07-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vervelend voor alle mensen die meer dan 38.000 euro op hun spaarrekening hebben staan.

Fortis failliet, het zou toch maar gebeuren - het is inderdaad extreem, maar toch, in de VS
liggen nu ook al 2 of 3 hypotheekbanken onder hoede van de overheid.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.