Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 41.910 views

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 00:09
Klopt, boven de 40.000 kun je naar je geld fluiten.

Die ijslandse rente rekeningen waar je de laatste tijd zoveel van hoort bieden wat dit betreft minder zekerheid. Die gaan maar tot 10.000 ofzo. Daarbij, de ijslandse banken hebben meer last van krediet crisis dan nederlandse banken, ze hebben meer risico genomen met hypotheek verstrekking. Je denkt toch niet dat ze niet voor niets zoveel rente geven? Ze hebben die centen namelijk NU hard nodig om te overleven. Mij zie je daarom niet zo snel op zo'n ijslandse rekening geld zetten. :+

http://blog.leenarts.net/

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:33
Die icesave bank is hetzelfde als elke andere nederlandse bank hoor:
Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal € 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de € 20.887 en € 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan € 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:38
The - DDD schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:16:
Klopt, boven de 40.000 kun je naar je geld fluiten.

Die ijslandse rente rekeningen waar je de laatste tijd zoveel van hoort bieden wat dit betreft minder zekerheid. Die gaan maar tot 10.000 ofzo. Daarbij, de ijslandse banken hebben meer last van krediet crisis dan nederlandse banken, ze hebben meer risico genomen met hypotheek verstrekking. Je denkt toch niet dat ze niet voor niets zoveel rente geven? Ze hebben die centen namelijk NU hard nodig om te overleven. Mij zie je daarom niet zo snel op zo'n ijslandse rekening geld zetten. :+
Vind dit wel een beetje kort door de bocht. Ten eerste is de eerste 20 duizend zoals hierboven al staat beschreven gewoon gedekt en bovendien wordt je tot 40 duizend net als een Nederlandse bank ook gedekt door DNB. Daarbij heeft IJsland vooral het probleem dat er niet veel mensen wonen en dat de banken over grens gaan kijken naar vermogen. Zie hier Icesave wat gewoon een administratie kantoortje. Hiermee halen ze gewoon vermogen uit andere landen omdat de bevolking van IJsland zelf niet in korte tijd zoveel vermogen kan geven. Er zijn maar weinig banken die nu niet op zoek zijn naar vermogen. Een enkele uitzondering zoals de Rabobank daargelaten die kan teren op hun status en vertrouwenspositie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:23
Wordt Fortis niet onderhand een overname kandidaat :? Het aandeel is nu zó laag ai ai!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Dat moet dan een oliemaatschappij zijn, de rest van de bedrijven (en zeker de banken) heeft op dit moment het kapitaal niet...

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-06 07:05

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Gaat weer lekker vandaag. Ben al tijden aan het bodemvissen, maar ik krijg steeds meer aan het idee dat ik op het Baikalmeer aan het vissen ben! Dat meer is 1637m diep! :+ Nog maar ff rustig afwachten tot de draai duidelijker lijkt. ALS de 380 houdt, kunnen we weer flink omhoog.
Maar helaas werkt Amerika nog niet echt mee. In Europa begon het vandaag een beetje op capitulatie te lijken, maar in Amerika stijgen ze gewoon doodleuk door. Dit bevalt me voor geen meter... Als Amerika nu ook eens flink onderuit knalt, dan hebben we kans om een mooie bodem te zetten.
Anoniem: 267957 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:15:
Grizzly - waar baseer je dat op?

Overigens PRIENS, hoe is de menustructuur van Todays? Is het menu zelf ook in het nederlands instelbaar - of is het louter engels?
Bij Todays krijg je een Nederlandse TWS (Trader Work Station), maar je kan ook gewoon de Engelse versie blijven gebruiken als je wilt.

Trouwens, bij IB moet je volgens mij het equivalent van $10.000 storten. Zal op dit moment dus zo rond de €6.500 à €7.000 zijn.

Topicstarter
priens schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:40:
Bij Todays krijg je een Nederlandse TWS (Trader Work Station), maar je kan ook gewoon de Engelse versie blijven gebruiken als je wilt.
Bij IB krijg je ook een Nederlandse TWS. Tenminste, dit is een optie bij het opstarten van TWS (heb het nog nooit geprobeerd overigens).

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 11:36
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:07:
Dat moet dan een oliemaatschappij zijn, de rest van de bedrijven (en zeker de banken) heeft op dit moment het kapitaal niet...
Je ziet Shell zeker Fortis overnemen :P
We hebben Ping An ook nog, maar die staan volgens mij ook niet zo goed meer.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:02:
[...]

Bij IB krijg je ook een Nederlandse TWS. Tenminste, dit is een optie bij het opstarten van TWS (heb het nog nooit geprobeerd overigens).
OK, dat zal dan sinds kort zijn, want een tijdje geleden stond Nederlands er nog niet tussen. Maar ja, Engels blijft handiger uiteindelijk! ;)

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag nog de nieuwe versie geinstalleerd (4.0) en daar stond de Nederlandse taal niet tussen.

[Voor 76% gewijzigd door stin op 15-07-2008 22:51]

Topicstarter
Wat bedoel je met 4.0? Laatste versie van TWS is 885...

http://individuals.intera...p.php?f=tws&ib_entity=llc

• stin
  • Niet online
Ik zie het, dan zal dat wel de echte naam ervoor zijn. Na de installatie staat het in het menu als TWS 4.0, zodoende. Vind het wel een verbetering t.o.v. vorige versies.

[Voor 6% gewijzigd door stin op 15-07-2008 23:12]

Topicstarter
Ja, loopt lekker. Ik ben er eens goed ingedoken en moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben. Zeer ontoegankelijk systeem, dat wel.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:07:
Mischien iets voor Philips, die hebben ook geld zat op dit moment. Een van hun concurrenten - General Electric - haalt ook meer dan de helft van zijn omzet uit financiële dienstverlening. :+

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
* Rukapul heeft z'n positie in ING ietsje uitgebreid zojuist. Nu maar hopen dat de Q2 cijfers niet rampzalig worden. Op lange termijn moeten er een aantal financiele dienstverleners als winnaars uit de kredietcrisis komen. M.i. moet ING daartoe behoren. Er zijn ook een aantal signalen die wijzen op een goede situatie bij ING: overnames in het buitenland, een deposito in de markt zetten en er een rem op zetten, etc., wat duidt op een goede kapitaalspositie.
De koers van ING hobbelt nu zielloos achter de koers van Fortis aan terwijl er feitelijk geen gebeurtenissen zijn die dat rechtvaardigen.
El Cid schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:59:
[...]

Mischien iets voor Philips, die hebben ook geld zat op dit moment. Een van hun concurrenten - General Electric - haalt ook meer dan de helft van zijn omzet uit financiële dienstverlening. :+
Even afgezien van de jolige insteek en afgezien mijn riante positie in waardeloze converteerbare obligaties Philips (:+) geldt dat men niet niet onverdeeld positief is over het profiel van GE als financieel instituut, zie bv General Electric Can't Shake Off Financial Stigma.

[Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 16-07-2008 13:14]

Topicstarter
Redelijk dagje voor Fortis... Tot nu toe vandaag maar 4,5% eraf...

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Rukapul schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:10:
* Rukapul heeft z'n positie in ING ietsje uitgebreid zojuist. Nu maar hopen dat de Q2 cijfers niet rampzalig worden. Op lange termijn moeten er een aantal financiele dienstverleners als winnaars uit de kredietcrisis komen. M.i. moet ING daartoe behoren. Er zijn ook een aantal signalen die wijzen op een goede situatie bij ING: overnames in het buitenland, een deposito in de markt zetten en er een rem op zetten, etc., wat duidt op een goede kapitaalspositie.
De koers van ING hobbelt nu zielloos achter de koers van Fortis aan terwijl er feitelijk geen gebeurtenissen zijn die dat rechtvaardigen.

[...]
Fundamenteel lijkt me ING een goede koop bij alles onder de 18, maar het sentiment is nu zo overheersend dat ik zelf liever nog even wacht (hiermee misschien het eerste stukje van een eventuele rebound missend).

• Rukapul
Hoe kom je op de koers van 18 euro?

Topicstarter
SP geupdate met info over Lynx.

Ziet er wel goed uit die site van Lynx trouwens. Ik heb het gevoel dat zij het wat grondiger aangepakt hebben dan Todays. Is ook makkelijker natuurlijk, want ze zijn later begonnen. Tarieven zijn vergelijkbaar met die van Todays. Het goede aan de aanpak van Lynx vind ik dat ze zichzelf echt als een produkt positioneren, dus los van IB.

Wel grappig trouwens, dat deze bedrijven exact hetzelfde business model hebben en op een steenworp van elkaar gehuisvest zijn. Maar ja, het Intruducing Broker programma van IB is blijkbaar aantrekkelijk (qua kosten) en als je vervolgens in staat bent om een behoorlijke klantenbase op te bouwen is je bedrijf al snel veel geld waard.

Anoniem: 267957

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:27:

Wel grappig trouwens, dat deze bedrijven exact hetzelfde business model hebben en op een steenworp van elkaar gehuisvest zijn. Maar ja, het Intruducing Broker programma van IB is blijkbaar aantrekkelijk (qua kosten) en als je vervolgens in staat bent om een behoorlijke klantenbase op te bouwen is je bedrijf al snel veel geld waard.
Het is en blijven tussenpersonen, het is maar net hoe je het positioneert. Vind bij beiden niet echt een hele grote meerwaarde, alleen dat je het gevoel hebt dat het Nederlands is - dat maakt het aantrekkelijk. Ik hou persoonlijk meer van direct werken met de persoon of bedrijf waarom het gaat,
anders wordt het een doorgeefluik systeem.

Heb mijzelf nu bij IB ingeschreven - makkelijk, direct. Vind het nog steeds vreemd dat Todays Brokers of de naam Todays Beheer niet bij AFM en DNB op de internetregisters te vinden zijn. Naar mijn weet moet tegenwoordig ook het kvk nummer duidelijk op de website vermeld staan - ontbreekt ook. Beetje vaag - of de sites van AFM&DNB zijn niet geupdate. Maar dit lijkt mij sterk.

Anoniem: 267957

Rukapul schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:44:
Daar ben ik ook benieuwd naar waarop je dat hebt gebasseerd.
Ik denk zelf dat ING nog heel even door de 1 grens heen zal zakken.

Maargoed niets is zeker dezer dagen.
Ben zelf aan het uitdokteren wanneer we herstel kunnen verwachten.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 00:09
MrFl0ppY schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:24:
[...]

Vind dit wel een beetje kort door de bocht. Ten eerste is de eerste 20 duizend zoals hierboven al staat beschreven gewoon gedekt en bovendien wordt je tot 40 duizend net als een Nederlandse bank ook gedekt door DNB. Daarbij heeft IJsland vooral het probleem dat er niet veel mensen wonen en dat de banken over grens gaan kijken naar vermogen. Zie hier Icesave wat gewoon een administratie kantoortje. Hiermee halen ze gewoon vermogen uit andere landen omdat de bevolking van IJsland zelf niet in korte tijd zoveel vermogen kan geven. Er zijn maar weinig banken die nu niet op zoek zijn naar vermogen. Een enkele uitzondering zoals de Rabobank daargelaten die kan teren op hun status en vertrouwenspositie.
Ah, dat is dus beter dan dat ik gehoord had. :)

http://blog.leenarts.net/

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Rukapul schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:44:
Dat was de koers op het moment van posten. Ik was het dus eens met de eerdere poster die het bedrijf nu ondergewaardeerd vond.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:12
Vandaag Turbo Short AEX (sl 417) op 5,40 kunnen verkopen voor 43% winst. Ging de laatste paar dagen erg hard en heb (voor vandaag) in ieder geval op een goed moment kunnen verkopen. Zit nu alleen nog in goud en zilver (long) met een aardige plusje.

Topicstarter
Oei, Seagate (STX) doet het niet goed vandaag; 16% er af...

Al weer zo'n bedrijf wat een slechte lange termijn investering gaat blijken te zijn; terwijl dit toch tijdenlang 1 van de lievelingen in de tech-sector was...

• Flyduck
  • Laatst online: 21-11-2021
yes!! morgen 1,5% hoger openen...

Dit had ik echt nodig!

We stijgen zeker tot 420 eind volgende week

[Voor 34% gewijzigd door Flyduck op 16-07-2008 22:51. Reden: extra]

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Xof
Flyduck schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:50:
yes!! morgen 1,5% hoger openen...

Dit had ik echt nodig!

We stijgen zeker tot 420 eind volgende week
Wat er dan een paar minuten later weer keihard afvliegt :P

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23
Ik moet het nog zien gebeuren, want het sentiment op de beurs is toch vrij slecht. Ik zie dan eigenlijk ook geen reden voor herstel.

• Rukapul
Wat een rare dag was het vandaag eigenlijk. Tegen de lunch stond de AEX dik in de min, Fortis -5% oid, en ING -3.5% oid. Heb ING op de bodem voor 17,80 ingekocht. Kijk ik nu weer even zie ik de AEX in de plus, Fortis +4.6% en ING op 18,88 8)7. Is dit puur omdat de VS hoger geopend is of heb ik echt belangrijk nieuws gemist? Wat een belachelijke volatiliteit.
Unicron schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:55:
Ik moet het nog zien gebeuren, want het sentiment op de beurs is toch vrij slecht. Ik zie dan eigenlijk ook geen reden voor herstel.
Niet tegen jouw gericht, maar in deze dagen spreken van herstel of verlies op dagelijkse basis vind ik wel niet zo'n enorme onzin: de intra-day en intra-week volatiliteit is zo enorm groot dat de koersen op dagelijkse basis volstrekt niets zeggen. Het stoort me dan ook enorm dat bijvoorbeeld BNR en RTLZ alleen maar aandacht hebben voor koersontwikkeling per dag. Op sites als IEX is het iets beter, maar niet veel.

edit:
no11 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:47:
[...]

Een mooie reversal, vanmorgen werden de lows nog getest en men sluit high of day.
Hopelijk kunnen ze doorzetten..
Ik pak deze post van hieronder er nog even bij, omdat het mooi illustreert wat ik bedoel: de koersen stuiteren al maanden met vele procenten op en neer en toch wordt de uitslag een een enkele dag (positief of negatief) gebruikt om een verwachting of hoop uit te spreken over dat de ontwikkeling in dezelfde richting doorzet zonder dat daar concreet ook maar een enkele aanwijzing voor is. Om het nog wat te laten lijken kleedt men het in met wat interessant aandoende termen.

[Voor 73% gewijzigd door Rukapul op 16-07-2008 23:53]

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

VS heeft een redelijk belachelijke dag achter de rug, indexes minstens 2,5% hoger, grote financials als Bank of America +22% 8)7

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 23:07
Andamanen schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:09:
VS heeft een redelijk belachelijke dag achter de rug, indexes minstens 2,5% hoger, grote financials als Bank of America +22% 8)7
Een mooie reversal, vanmorgen werden de lows nog getest en men sluit high of day.
Hopelijk kunnen ze doorzetten..

• Flyduck
Dow weer in het groen, doel van 420 volgende week staat nog steeds!
Morgen expiratiedag, belangen liggen waarschijnlijk bij hogere expiratie, we gaan morgen al door de 400 heen.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Lijkt me een goed plan, zelf ben ik rond 17.15u long gegaan op de AEX en ben van plan om morgenvroeg de positie uit te breiden.
Eigenlijk was het de bedoeling om pas morgenvroeg long te gaan, maar de AEX leverde heel aardig in na opening in Amerika en ik kon het weer niet laten (slecht eigenlijk, maar ja...), en heb nu dus vast een voorschot genomen met een halve positie in afwachting van de cijfers zometeen nabeurs in Amerika.

[edit]
Wat denken jullie trouwens dat olie gaat doen? Het lijkt erop alsof de top gezien is en we nu aardig kunnen gaan corrigeren. De uptrend waarin olie zich bevond sinds het begin van dit jaar is gisteren gebroken en vandaag bevestigd.

[Voor 21% gewijzigd door priens op 17-07-2008 21:20]

• Flyduck
Ik hoop echt dat olie nog verder daalt. Dit samen met meevallende bankencijfers kan enorme boost geven. Zit in de augustus calls 400, was heeeel moeilijk om ze niet te verkopen toen het van 3,3% terugging naar 1,7% :)

• stin
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:58:

Ik pak deze post van hieronder er nog even bij, omdat het mooi illustreert wat ik bedoel: de koersen stuiteren al maanden met vele procenten op en neer en toch wordt de uitslag een een enkele dag (positief of negatief) gebruikt om een verwachting of hoop uit te spreken over dat de ontwikkeling in dezelfde richting doorzet zonder dat daar concreet ook maar een enkele aanwijzing voor is. Om het nog wat te laten lijken kleedt men het in met wat interessant aandoende termen.
Ik ben het hier mee eens. In mijn ogen is er nog steeds helemaal niets veranderd. Je hoort alleen maar winstwaarschuwingen/verlagingen, maar het stijgt wel na uiteraard ook een zeer heftige daling. Als er weer een aantal onverwachte berichten komen, slaat de stemming weer om en krijg je hetzelfde geval maar dan weer omlaag gericht.

Wie weet komen er weer veel particulieren beleggers naar de beurs die helemaal overtuigd zijn dat hier een bodem is en vervolgens zijn deze mensen straks weer de dupe van zo een koopgekte. Ik wacht iig af met aandelen kopen.
"The SEC changing the naked short rules is a prime reason for this rally," said Phil Dow, director of equity strategy for RBC Wealth Management.
artikel: klik

Er gaan nog geruchten over een mogelijke winstwaarschuwing van Wolters Kluwer en Akzo. Mocht je deze aandelen willen aanschaffen, let dan een beetje op ;)

[Voor 18% gewijzigd door stin op 17-07-2008 21:42]

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07
vraagje: op verschillende sites zie ik vaak de indices van DOW, NASDAQ en S&P500 maar geen NYSE. Wat is de reden dat die vaak ontbreekt?

• Rukapul
Omdat het geen index is zoals de andere 3? Als ik aan NYSE (als beurs) denk dan denk ik primair aan de DOW (als index).

Topicstarter
AMD echt zwaar onder verwachting...

Terecht dat ze zwaar afgestraft worden (hoe jammer ook)...

• Xof
Maar AMD heeft sinds vandaag wel een nieuwe CEO, is ook wel nodig denk ik.
Hopen dat ze nu met een nieuwe CEO weer wat kunnen groeien.

Bron: http://www.reuters.com/ar...sNews/idUSWEN675820080717

Acties:
  • 0Henk 'm!

• no11
Rukapul schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:58:
[...]

Dit is gewoon puur technisch gezien, op basis van TA dus, wat ik hanteer. Ik heb echter nooit eerder gezegd dat er een reversal zou komen en of die zou doorzetten. Ook is dit zeker NIET gebasseerd op één dag.

Dus wat jij zegt, heeft niet betrekking op mijn analyse.

Tsja, en je zult denken lekker gemakkelijk gezegd maar ik verdien er goed mee intraday wat dat betreft.

Dit was een sterke week al met al!

Edit: iemand nog verwachtingen?

[Voor 4% gewijzigd door no11 op 23-07-2008 19:30]

• no11
Zijn er nog tussentijdse aankopen gedaan door jullie? Ik zit AMD te bekijken, maar eigenlijk is dit gewoon bodemvissen oftewel gokkerij.

[Voor 28% gewijzigd door no11 op 28-07-2008 18:30]

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Ik zou inderdaad wachten totdat er duidelijke signalen zijn dat er een bodem staat. De daling vanaf half juni ging wel gepaard met een lager volume dan de daling die afgelopen november begon, dus dat is op zich goed.
Aan de andere kant... AMD zit nu wel heel dicht bij de bodem van 2002, dus die zou nog wel eens als een magneet kunnen gaan werken. Al helemaal als de techs nog verder onderuit gaan. ALS deze bodem houdt en het klimaat er voor de techs wat beter uit gaat zien, dan zou ik daar best durven kopen.

Zelf zit ik een beetje in niemandsland voor de AEX. Te laag om opnieuw short te gaan en te hoog om opnieuw long te gaan... :( Met andere woorden: Ik zou graag een wat verdere correctie zien om long te gaan, ik denk namelijk dat we nog wel richting (of door) de 410 gaan voordat we weer verder naar beneden kunnen. Nog maar ff afwachten..

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 12:45
Er gaat een gerucht dat Apple Intel chipsets voor haar notebooks de deur uit doet en voor een 3rd party kiest en er werd gehint dat deze iets kon wat eerst niet kon. Grote kans dat het Nvidia chipsets zijn, want die komen met Intel mobile chipsets en supporten Hybrid SLI. Dus met discreet graphis voor de Mac Pro kun je dan enorm veel battery life sparen.

Anyway... NV staan belachelijk laag... 11.36$ op dit moment. Aug 12 presenteren ze hun Q2 cijfers en ik denk dat het meeste negative nieuws al in het aandeel zit. Veel concurrentie van de HD4800 van AMD hebben ze dit kwartaal nog niet gehad en ondankt hun rename game zijn ze nog steeds veruit marktleider. Intel heeft zich groen verkocht aan CPU's gezien de PC markt nog stijgt, en daar moet nog steeds een VGA kaart in..

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-06 10:46

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

no11 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:29:
Zijn er nog tussentijdse aankopen gedaan door jullie? Ik zit AMD te bekijken, maar eigenlijk is dit gewoon bodemvissen oftewel gokkerij.
September calls UGS people (er speelt *iets* aan de koers te zien) en voor morgenochtend september calls RDS. Q2 cijfers zullen naar verwachting weer uitstekend zijn en ik zie dit de komende 2 dagen wel terug in koers komen. Vrijdag 25,-. ;)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• no11
http://i33.tinypic.com/2v0oit5.png

To break of nog even oscilleren, DJ en AEX volgen helaas nog niet maar als 't breekt dan is er weer wat upside potentieel.

• Flyduck
50 calls fortis 10,0 gekocht voor 0,15
Nu hopen op een +20% opening maandag haha

(zal wel weer een teleurstelling worden.....)

• MrJ

MrJ

't Belangrijkste is dat ze eerlijk zijn. Liever eerlijk dramatische cijfers vertellen dan weer met wat gerommel de cijfers beter laten voordoen dan ze zijn.

Laten we hopen op die dikke plus. Heb er zelf aandelen in gekocht na de val van 17 --> 13,50. De gedachte was goedkope aandelen met hoog dividend. Naja, dat viel even tegen. :') Wel even wat bijgekocht zo rond de 8,25 maar gemiddeld zit ik er toch voor 11,65 in ofzo.

Ach, over 5 jaar lach ik er om als ze weer op 35,- staan. :+

• Flyduck
MrJ schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 10:47:
't Belangrijkste is dat ze eerlijk zijn. Liever eerlijk dramatische cijfers vertellen dan weer met wat gerommel de cijfers beter laten voordoen dan ze zijn.

Laten we hopen op die dikke plus. Heb er zelf aandelen in gekocht na de val van 17 --> 13,50. De gedachte was goedkope aandelen met hoog dividend. Naja, dat viel even tegen. :') Wel even wat bijgekocht zo rond de 8,25 maar gemiddeld zit ik er toch voor 11,65 in ofzo.

Ach, over 5 jaar lach ik er om als ze weer op 35,- staan. :+
Haha ja zoveel tijd heb ik niet met mijn augustus calls :)
Mijn beredenering is dat de koers al zo laag staat dat ik er vanuit ga dat al het slechte nieuws er al in verwerkt is.
De koers moet eerst 8% stijgen voordat mijn calls ITM komen dus hoop echt op een meevaller.

Die calls UGS en RDS van jou doen het zeker niet echt goed ?

• MrJ

MrJ

RDS viel tegen. Begrijp zelf niet waarom RDS zo erg is ondergewaardeerd. Maar goed, ze lopen tot spetember.

USG begint leven in te kopen. Meldingen bij het AFM dat de CEO zijn belang weer heet vergroot, 't feit dat er afgelopen week een transactie was van 800.000 stuks in 1x (op een normaal dagvolume van 1miljoen) en dat USG in september in de AEX komt zie ik dat nog wel goedkomen.

Maar ik lul natuurlijk wel naar mijn positie. ;)

Enne, je calls hoeven maandag niet direct ITM te komen om er een mooie winst op te pakken. Stel de koers stijf explosief tot 9.80 ofzo, pak je denk ik al snel 20 cent winst per optie. Laten we van die winst 5 cent aftrekken vanwege de transactie kosten hou je 15 x 15ct over. Toch 225,- euro. :)

• stin
  • Niet online
MrJ schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:00:

Enne, je calls hoeven maandag niet direct ITM te komen om er een mooie winst op te pakken. Stel de koers stijf explosief tot 9.80 ofzo, pak je denk ik al snel 20 cent winst per optie. Laten we van die winst 5 cent aftrekken vanwege de transactie kosten hou je 15 x 15ct over. Toch 225,- euro. :)
50 x €15 = €750

Ik had 's morgens een order ingelegd voor ze op €0.10 te kopen. Dat lukte niet, dus heb ze na paar uur naar €0.15 verschoven, maar niets meer gekregen. Best wel jammer, wilde wel een gokje wagen op de cijfers a.s. maandag.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25

t_captain

Moderator General Chat
MrJ schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:00:
[...]
en dat USG in september in de AEX komt zie ik dat nog wel goedkomen.
Daar moet ik nog eens een analyse van maken, volgens mij zit er een bijna gegarandeerde winst op een aandeel rond de tijd dat het de lokale large cap index (dus de AEX in NL), bereikt.

De reden zoek ik bij de beleggingsfondsen, die allerlei beleggingsregels hebben om hun fund managers in te dekken tegen claims van wanbeheer. Veel aandelenfondsen en mixfondsen zitten statutair alleen maar in large cap aandelen. Dat leidt tot een grote vraag in de beginperiode van de AEX-index notering, Natuurlijk wordt hierop flink gespeculeerd, maar volgens mij moet je gemiddeld een aardige koersstijging zien in (pak'm beet) de laatste 6 maanden voorafgaand aan de notering bij de hoofdfondsen.

• Flyduck
Fortis calls 10,0 zijn in de loop van de dag idd stuk duurder geworden, kon ze op het einde van de dag al kwijt voor 0,20. Echter is dat vooral verwachtingswaarde voor de cijfers, als die tegenvallen zijn ze meteen niets meer waard.

Ik heb trouwens ook 2 index calls 480 juni 2009 gekocht voor 5,85.
Deze deden in mei dit jaar boven de 50,0 !

Stel nou dat het weer eens opgaat, sell in may and come back in september.....
Ok, zakken van de AEX gaat makkelijker dat stijgen, maar naar mijn idee wil de beurs in principe altijd omhoog. Een veel verdere daling zie ik daarom ook niet.. Arcelor weegt zwaar in de AEX en doet het prima.

Vorige keer baalde ik nog toen de index 400 aantikte in januari en 495 in mei, dat ik daar bijna niet van heb geprofiteerd. Dat gebeurd mij niet nog een keer!

*edit*
Alhoewel ik vind net deze grafiek

Come back in october gaat dus meer op ...

[Voor 11% gewijzigd door Flyduck op 02-08-2008 12:57. Reden: ddd]

• MrJ

MrJ

Verkeerd gelezen. :)

Nog beter dus, een kleine sprong omhoog kan resulteren in een dikke winst.
t_captain schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:35:
[...]

Daar moet ik nog eens een analyse van maken, volgens mij zit er een bijna gegarandeerde winst op een aandeel rond de tijd dat het de lokale large cap index (dus de AEX in NL), bereikt.

De reden zoek ik bij de beleggingsfondsen, die allerlei beleggingsregels hebben om hun fund managers in te dekken tegen claims van wanbeheer. Veel aandelenfondsen en mixfondsen zitten statutair alleen maar in large cap aandelen. Dat leidt tot een grote vraag in de beginperiode van de AEX-index notering, Natuurlijk wordt hierop flink gespeculeerd, maar volgens mij moet je gemiddeld een aardige koersstijging zien in (pak'm beet) de laatste 6 maanden voorafgaand aan de notering bij de hoofdfondsen.
Dan mogen ze wel eens opschieten met die stijging. ;)

http://charting.iex.nl/?history=6&sc=60&iId=11848

• MrJ

MrJ

Cijfers Fortis vallen mee zo lijkt 't:

04-08-2008 07:45:55 VERWILST (FORTIS): 'BEDRIJFSKLIMAAT WORDT LASTIGER'
04-08-2008 07:44:26 FORTIS: KERNVERMOGEN EUR 24,6 MRD
04-08-2008 07:43:49 CORR. FORTIS: NETTOWINST 2EKW08 EUR 830 MLN (1.616)
04-08-2008 07:42:00 Fortis: negatief effect verkoop ABN delen aan DB max EUR900 mln
04-08-2008 07:42:00 Fortis neemt negatief effect verkoop ABN delen in KW3 '08
04-08-2008 07:41:19 FORTIS: NETTOWINST VERZEKERINGSBEDRIJF 2EKW08 EUR 423 MLN
04-08-2008 07:40:43 FORTIS: NETTOWINST BANKBEDRIJF 2EKW08 EUR 465 MLN
04-08-2008 07:39:06 FORTIS: KERN TIER 1 RATIO 7,4%
04-08-2008 07:37:52 FORTIS SCHRIJFT EUR 362 MLN AF OP KREDIETPORTEFEUILLE
04-08-2008 07:37:00 Fortis bank tier 1 ratio 7,4%
04-08-2008 07:36:49 FORTIS: NETTOWINST 2EKW08 EUR 830 MLN (2.782)
04-08-2008 07:36:00 Fortis kernvermogen bedraagt EUR24,6 mrd
04-08-2008 07:34:00 Fortis: klimaat wordt lastiger
04-08-2008 07:34:00 Fortis: pro-forma winst ABN Amro act H1 '08 EUR614 mln
04-08-2008 07:33:00 Fortis nettowinst bankbedrijf KW2 '08 EUR465 mln
04-08-2008 07:33:00 Fortis nettowinst verzek KW2 '08 EUR423 mln
04-08-2008 07:33:00 Fortis wpa KW2 '08 EUR0,38
04-08-2008 07:32:00 Fortis nettowinst H1 '08 EUR1.638 mrd
04-08-2008 07:32:00 Fortis nettowinst KW2 '08 EUR830 mln
04-08-2008 07:32:00 Fortis; analisten zagen nettowinst KW2 '08 EUR708 mln
04-08-2008 07:32:00 Fortis schrijft EUR362 mln af op kredietportfolio

Orderboekje lijkt aan te trekken. Benieuwd hoe de beurs deze cijfers zal ontvangen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25

t_captain

Moderator General Chat
MrJ schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 07:50:
[...]

04-08-2008 07:32:00 Fortis nettowinst H1 '08 EUR1.638 mrd
04-08-2008 07:32:00 Fortis nettowinst KW2 '08 EUR830 mln
04-08-2008 07:32:00 Fortis; analisten zagen nettowinst KW2 '08 EUR708 mln

[...]
Solide cijfers, vooral goed dat er geen vertraging in Q2 naar voren lijkt te komen. Maar altijd even kijken hoe de winst tot stand is gekomen. Eenmalige baten en lasten, herwaarderingen etc.

• Rukapul
Op BNR heb ik eigenlijk nog geen analyst gehoord die enthousiast kon worden van de cijfers van Fortis. Consensus lijkt te zijn dat dit vooral kunstmatig geconstrueerde cijfers zijn.

Dat de verzekeringstak het goed lijkt te doen doet me deugt ivm mijn posities in ING en Aegon.

[Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 04-08-2008 12:07]

Topicstarter
US vandaag 3% omhoog... Ik denk dat we het ergste (qua dalingen) inmiddels wel gehad hebben. Energieprijzen zijn ook fors afgekomen, ik zag vanavond dat de olie weer op $120/bbl staat.

• no11
Rukapul schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 12:06:
Op BNR heb ik eigenlijk nog geen analyst gehoord die enthousiast kon worden van de cijfers van Fortis. Consensus lijkt te zijn dat dit vooral kunstmatig geconstrueerde cijfers zijn.

Dat de verzekeringstak het goed lijkt te doen doet me deugt ivm mijn posities in ING en Aegon.
Ik zit ook in aegon, calls 11 december, gekocht op 10cent. Hopelijk gaan ze nog leven hehe :)

Topicstarter
Het lijk erop dat als het wat beter gaat dat niemand meer reageert...

Nou ja, wat beter gaat... de indexen zijn nog niet echt hersteld geloof ik. Ik sta weer op 0 ten opzichte van 1 januari doordat bepaalde fonsen het wel goed doen (heb een tijdje geleden Supermicro gekocht) en de dollar is ook fors gestegen.

• Rukapul
Ehm, beter?

M'n aandelenfondsen: -19%
M'n aandelen (financiele sector): +2.7%
Totaal: -19%

Al m'n sectorkeuzes zijn zo ongeveer rampzalig. Aandelenfondsen varieren van -11% (Orange Fund) tot -30% (Carmignac Emergents). En dat terwijl ik m'n portefeuille juist redelijk buiten de USA had gehouden met veel emerging BRIC/Europa.

Ik koop heel langzaam bij.

• Xof
Tis idd niet beter..
In de laatste paar maanden is er ook geen f*ck veranderd op de beurs.. alles blijft een beetje bij hetzelfde. De AEX blijft rond de 400 hangen..
Maarja zomermaanden, hopen dat er nu wat verandering gaat komen :)

Topicstarter
AMD, SMCI en dollar (mijn belangrijkste beleggingen) i.i.g. goed omhoog...

Indexen gaan i.d.d. nog steeds slecht. Maar trekt ook wel weer bij als dat kredietgedoe voorbij is...

• DappereDodo
  • Laatst online: 19:21
Hehe, om Kees de Kort maar eens te citeren: "Dat licht, dat mensen aan het einde van de tunnel denken te zien, dat is een aanstormende trein". 8)7

Maar goed, ik weet echt niet wat er nu van te maken. Ik blijf maar lekker stil zitten.

• Flyduck
Iemand een idee of tradebox 2.0 van ABN AMRO op de Iphone werkt?

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Een paar vragen van een leek concerning zijn IB account: :)
  • Over Forex: is er een verschil tussen USD.EUR en EUR.USD, of is de functie exact hetzelfde? Als je dollars wilt kopen in een account met base currency de euro, maakt het dan niet uit of je zegt: buy dollars op USD.EUR of sell euros op EUR.USD? Voor iedereen die dit een trivialiteit lijkt, de volgende situatie triggerde deze vraag voor mij.

Na dollars te hebben verkregen via USD.EUR buy dollars ging ik long op een dollar stock. Tot mijn verbazing komt er bij margin details een 25% margin te staan op de stock value van deze trade. Bij cash detail ging wel het bijbehorende dollar bedrag af (Net Trades (Purchase)) in dollars.

Ofwel: ik wilde dollars kopen, dollar stock kopen. Ik eindigde met een 25% (margin detail for securities) margin, wat bij mij de indruk wekt dat ik long ben gegaan met geleende dollars, wat ik dus niet wilde, gewoon long gaan ipv met geleend.

Wie weet wat hier aan de hand is? Update: als ik zelfde de margin ratio bereken van mijn portefeuille kom ik exact op het percentage uit als ik de 25% op de long stock us meeneem. Lijkt er dus op dat met base currency eur je alleen moet handelen via eur.usd (sell euro's om dollars te kopen) en buy euros om dollars kwijt te kunnen raken.

--> Ik dacht voor 3000 dollars te hebben gekocht, als het dus eigenlijk een short positie is, dan moet ik via EUR.USD dus 2x3000=6000$ kopen? 3000$ om de short positie te sluiten op de $ en 3000$ om de stock te financieren?? Ik neem aan dat de positie in stock dan automatisch niet meer op margin staat?
  • Over short gaan:
    In de gebruikersovereenkomst van IB wordt het 'reborrow'en besproken, snap ik. Hoe zie je bij IB of je op een of andere manier rente/commissie betaalt voor een short positie? Divident bv? Normaal is het toch zo dat degene van wie het aandeel geleend wordt om short te gaan, de dividend krijgt?
  • Kun je op een of andere manier in de margin reports alles op overnight zetten (50%) ipv initial (37.5%) of maintenance margin (30%)? Mijn short posities hou ik altijd meerdere dagen aan, vandaar dat ik de overnight margin alleen belangrijk vind. Ik zie dat de margin ratio op zich ook wel genoeg is, voor overnight moet hij max 200% zijn, als je nog een gap van 33% wilt hebben naar een margin call moet de margin ratio maximaal 56.25% zijn voor initial margin (margin call niv is 75%). Voor dezelfde gap van 33 1/3% is dit voor maintenance dan 45% (margin call niveau is 60%).
  • Waarom wordt de initial margin elke dag opnieuw berekend voor een short positie? In de margin reports wordt altijd een geupdate initial margin en maintenance margin berekend. Dat maintenance margin wordt geupdate, prima, maar waarom de initial margin ook? Vanwege het potentiele reborrow'en??
  • Waarschijnlijk een FAQ vraag, maar toch: hoe tellen stocks die je bezit mee voor de margin reports (wat voor waarde wordt er dan voor genomen?). Stel dat je alleen aandelen bezit voor X euro, voor hoeveel kun je dan short gaan (welke fractie van je aandelen bezit)?
  • Als je een dagorder inlegt en hij wordt niet uitgevoerd, betaal je dan commissie (europese beurzen, US verschil?)? Zonder te cancellen dus, gewoon niet uitgevoerd.
Leuk én nuttig topic! d:)b

[Voor 62% gewijzigd door pdbq op 05-09-2008 09:34]

• Rukapul
FantaRulez schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:00:
Hehe, om Kees de Kort maar eens te citeren: "Dat licht, dat mensen aan het einde van de tunnel denken te zien, dat is een aanstormende trein". 8)7
En vervolgens wordt die kleine quote te pas en te onpas de hele dag overal tussengemonteerd door BNR. 't Is een beetje de Piet Paulusma van BNR. Maargoed, ik zet de radio er wel eens voor aan in de lunch :P
Maar goed, ik weet echt niet wat er nu van te maken. Ik blijf maar lekker stil zitten.
Kan ik me wel enigszins in vinden.

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Ook ik doe lekker rustig aan, ik heb van het herstel vanaf ongeveer 380 niet veel meegepakt hooguit 5 AEX puntjes ofzo, maar ik blijf ook nog ff aan de zijlijn totdat we de weg naar beneden weer wat duidelijker inslaan. Ik verwacht dat we de ultieme bodem nog steeds niet gezien hebben en daar handel ik ook naar.

• pdbq
Hoe (ver)kopen jullie dollars op jullie IB account die euro's als base currency heeft?

Dollars koop je via EUR.USD sell euros? Verkopen van dollars door USD.EUR sell dollars?

Wat gebeurt er als je koopt via USD.EUR op een euro account? (zie mijn eerdere post hierboven)

Edit:
Ik was niet erg wakker, ik realiseer me nu dat 25% niet behoort bij de shortage percentages. Bij IB, margin requirements vind ik bij funds de 25%. Wel raar: bij initial staat *ook* after 30 days etc, dat lijkt mij een foutje, of niet?

Ook niet duidelijk, hoe kom je onder deze 30 dagen 25% margin op long stocks uit? Bij meer dan 25k$?

Conclusie: eur.usd etc maakt niet uit, de funds margin van 25% blijft 30 dagen na aankoop.

[Voor 55% gewijzigd door pdbq op 01-09-2008 11:07]

Anoniem: 272980

priens schreef op maandag 14 juli 2008 @ 20:56:
Ik gebruik Todays Brokers hier. Nog niet zo heel lang, maar vooralsnog naar alle tevredenheid.
Goede tarieven (€2,00 voor AEX opties en €3,00 voor AEX futures). Ik neem aan dat aandelen etc. ook goed geprijsd zijn, maar daar doe ik niks in.
Verder is het een erg uitgebreid platform waar je even aan moet wennen, maar het biedt zeer veel mogelijkheden. En stabiel, ik heb nog niet meegemaakt dat ik niet kon handelen.

Rente op je geldrekening is best aardig (ik dacht EONIA - 0,5%), maar wel pas vanaf €7.500,00)
Is het platform volledig nederlandstalig?

En wordt je geld in Duitsland beheerd (europese overschrijving??)

Alvast bedankt

• priens

priens

WorldCommunityGrid @ DPC

Anoniem: 272980 schreef op maandag 01 september 2008 @ 21:34:
[...]

Is het platform volledig nederlandstalig?

En wordt je geld in Duitsland beheerd (europese overschrijving??)

Alvast bedankt
Ja en nee. Er is heel veel in het nederlands, maar er staat bijvoorbeeld wel bid/ask in plaats van bied/laat en dat soort dingen. Eerlijk gezegd vind ik de Engelse versie het handigst, omdat de meestgebruikte termen bij beleggen ook in het Engels zijn.

Je moet je geld overmaken naar Citibank Frankfurt dacht ik, maar voor zover ik weet staat het gewoon op een Citibank account in de US. TodaysBrokers is ook feitelijk gewoon IB. Je kan gewoon op de site van IB op je account inloggen etc.

Topicstarter
pdbq schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:34:
Een paar vragen van een leek concerning zijn IB account: :)
  • Over short gaan:
    In de gebruikersovereenkomst van IB wordt het 'reborrow'en besproken, snap ik. Hoe zie je bij IB of je op een of andere manier rente/commissie betaalt voor een short positie? Divident bv? Normaal is het toch zo dat degene van wie het aandeel geleend wordt om short te gaan, de dividend krijgt?
  • Waarschijnlijk een FAQ vraag, maar toch: hoe tellen stocks die je bezit mee voor de margin reports (wat voor waarde wordt er dan voor genomen?). Stel dat je alleen aandelen bezit voor X euro, voor hoeveel kun je dan short gaan (welke fractie van je aandelen bezit)?
  • Als je een dagorder inlegt en hij wordt niet uitgevoerd, betaal je dan commissie (europese beurzen, US verschil?)? Zonder te cancellen dus, gewoon niet uitgevoerd.
Leuk én nuttig topic! d:)b
Wat betreft de 3 bovenstaande punten:

In de maandrapportage zie je wat voor short interest je betaald hebt (over de $ die je tekort komt). Wordt apart berekend en nergens mee verrekend. Je mag een aandeel niet short hebben als er dividend betaald wordt; die situatie kan dus niet voor komen.

Op normale US aandelen kan je nog 3x zoveel lenen. Dus als jij voor $1 aandelen hebt dan kan je nog voor $3 bijkopen. Eigenlijk moet je zeggen: je kan voor elke $ die je hebt voor $4 aandelen kopen.

Over een dagorder die niet uitgevoerd wordt betaal je bij aandelen (uiteraard) geen commissie (er zullen uitzonderingen zijn voor specifieke aandelen/beurzen). Doel je met je vraag op de fees die je soms moet betalen bij opties? Als een order daar namelijk afloopt zonder dat jij dit geinitieerd hebt dan hoef je ook geen commissie te betalen.

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Even een dom vraagje van een beursnoob.

Wanneer er, zoals vandaag, wat fondsen tussen de indexen gaan schuiven, nieuwe gezonden fondsen gaan de AEX weer in enzo. Wat ik me afvraag is waarom jan en alleman niet gaat speculeren met index fondsen, aangezien de koers vrijwel zeker omhoog gaat (lijkt me, met goeie fondsen er in, en crappy fondsen er uit, zoveel weet ik er allemaal niet van :) ).

Maar het is al een tijdje bekend wie er gaan 'promoveren', dus stel je stapte gisteren in, vlak voor de beurs sloot, en vandaag weer eruit, en je hebt puur rendement. Denk ik.

Somebody please explain :)

Flap

Topicstarter
Er zal i.d.d. wel een merkbaar koers-effect zijn op een fonds dat in de AEX (bijvoorbeeld) komt danwel eruit gaat.

Maar dat wordt er al lang voor dat jij hier je mening over kan vormen in verwerkt. Voor professionele handelaren (die hier elke dag 100% van hun tijd aan besteden) is dit een routine, lijkt me moeilijk om daar tussen te komen.

Markten zijn voor dit soort standaard-gebeurtenissen enorm efficient. Correcties komen altijd ver voordat het publiek weet wat er nou eigenlijk aan de hand is.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:01

Blauw

De Schreeuw

Ik zat me ineens af te vragen: stel nou dat Fortis alsnog over de kop gaat. Wat gebeurd er dan bijvoorbeeld met OBAM? En het geld dat je daarin hebt gestopt?

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

grizly, ik snap dat die invloed reeds in de fondsprijs zit. Maar ik had het over een aex index fund.

Flap

• pdbq
Grizzlybeer: thnx, misschien weet je ook de antwoorden op de volgende vragen:
  • "Je mag een aandeel niet short hebben als er dividend betaald wordt; die situatie kan dus niet voor komen." Dat lijkt mij sterk, dan zijn er bijna geen shortable aandelen! Je bedoelt iets anders, plz enlighten!
  • Over de US stock, die 25% wordt 50% overnight, toch?
  • Hoe kom je van de 25% margin af op die je *niet* met geleend geld long bent gegaan? Met meer dan 25k$? In het geval van het laatste, moet je dit dan expliciet aanvragen bij IB?
  • Hoe wegen aandelen die je in bezit hebt mee in je vermogen? Nemen ze hier ook een veiligheidsmarge, bv 50%? Dit in verband met de margin berekening, ipv als collateral cash op je account te hebben kun je tegelijkertijd voor een deel dan long gaan in andere stocks. Of telt alleen cash?
  • Nog een FAQ vraagje over de data feeds: ik heb me voor een beurs afgemeld in het weekend, maar hij is nog wel beschikbaar vandaag. Worden de datafeeds per maand afgerekend, ofwel als je de 25e van de maand subscribt, ben je heb de 1e van de volgende maand weer kwijt, of loopt hij door tot de 25e van de volgende maand?

[Voor 16% gewijzigd door pdbq op 02-09-2008 13:38]

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08
Blauw schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 11:50:
Ik zat me ineens af te vragen: stel nou dat Fortis alsnog over de kop gaat. Wat gebeurd er dan bijvoorbeeld met OBAM? En het geld dat je daarin hebt gestopt?
Goede vraag! Ben er ook wel benieuwd naar..

Topicstarter
UDuckling5 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:19:
grizly, ik snap dat die invloed reeds in de fondsprijs zit. Maar ik had het over een aex index fund.
Maar op het moment dat de nieuwe fondsen in de AEX index komen zijn deze toch al gestegen?

Ik zit me trouwens te bedenken dat dit eerder een negatieve invloed op de index heeft, want volgens mij dalen de fondsen die eruit gaan al wel voordat ze uit de index zijn gehaald.

Topicstarter
pdbq schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:25:
Grizzlybeer: thnx, misschien weet je ook de antwoorden op de volgende vragen:
  • "Je mag een aandeel niet short hebben als er dividend betaald wordt; die situatie kan dus niet voor komen." Dat lijkt mij sterk, dan zijn er bijna geen shortable aandelen! Je bedoelt iets anders, plz enlighten!
  • Over de US stock, die 25% wordt 50% overnight, toch?
  • Hoe kom je van de 25% margin af op die je *niet* met geleend geld long bent gegaan? Met meer dan 25k$? In het geval van het laatste, moet je dit dan expliciet aanvragen bij IB?
  • Hoe wegen aandelen die je in bezit hebt mee in je vermogen? Nemen ze hier ook een veiligheidsmarge, bv 50%? Dit in verband met de margin berekening, ipv als collateral cash op je account te hebben kun je tegelijkertijd voor een deel dan long gaan in andere stocks. Of telt alleen cash?
  • Nog een FAQ vraagje over de data feeds: ik heb me voor een beurs afgemeld in het weekend, maar hij is nog wel beschikbaar vandaag. Worden de datafeeds per maand afgerekend, ofwel als je de 25e van de maand subscribt, ben je heb de 1e van de volgende maand weer kwijt, of loopt hij door tot de 25e van de volgende maand?
Op volgorde van de punten hierboven:

Je mag een aandeel niet short hebben op het moment dat er dividend betaald wordt. Dat gebeurt hooguit een paar x per jaar (bij de meeste aandelen helemaal niet). Dus een groot deel van het jaar mag je ze wel short hebben.

Die 25% wordt volgens mij niet 50% overnight, de 4:1 leverage geldt ten allen tijde. Alleen voor sommige andere instrumenten (derivaten) geldt overnight een andere marge dan intraday.

Je bedoelt met "van de 25% margin afkomen" dat je meer dan 4:1 leverage verwacht te krijgen boven een bepaalde kapitalisatie van het account? Dat is i.i.g. niet het geval; die 4:1 geldt zowel bij $1.000 netliq als bij $1.000.000.

Hoe aandelen die je in bezit hebt meewegen in je vermogen. In principe niet dus, de 4:1 leverage geldt op cash. Dit impliceert dat de "veiligheidsmarge" 25% is.

Datafeeds worden per kalendermaand afgerekend, maar niet zoals jij beschrijft. Ze blijven beschikbaar totdat jij ze weer opzegt. Dus als jij de 25e aanvraagt heb je ze gelijk en betaal je voor de hele maand. Als jij afgelopen zondagavond om 23:59 (US tijd waarschijnlijk) je afgemeld had, had je niet voor september betaald.

• stin
  • Niet online
UDuckling5 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:17:
Even een dom vraagje van een beursnoob.

Wanneer er, zoals vandaag, wat fondsen tussen de indexen gaan schuiven, nieuwe gezonden fondsen gaan de AEX weer in enzo. Wat ik me afvraag is waarom jan en alleman niet gaat speculeren met index fondsen, aangezien de koers vrijwel zeker omhoog gaat (lijkt me, met goeie fondsen er in, en crappy fondsen er uit, zoveel weet ik er allemaal niet van :) ).

Maar het is al een tijdje bekend wie er gaan 'promoveren', dus stel je stapte gisteren in, vlak voor de beurs sloot, en vandaag weer eruit, en je hebt puur rendement. Denk ik.

Somebody please explain :)
De koers gaat 100% omhoog. Dat is ook vrij logisch, want die aandelen worden aangekocht om in allerlei mandjes te komen. Het is alleen te laat als je ze de dag vantevoren koopt. Het is al langere tijd bekend welke aandelen in de AEX komen. Dat bericht is al zeker een maand of langer bekend en als je beetje oplet weet je al welke aandelen het worden.

Volgende keer dus direct aanschaffen ;)

Je ziet dit ook gebeuren als een fonds ex-dividend gaat. Een aantal dagen voor dividend uitkering, stijgt het fonds meestal. Kun je ook leuk op inspelen. Moet je maar eens in de gaten houden.
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:51:
[...]

Maar op het moment dat de nieuwe fondsen in de AEX index komen zijn deze toch al gestegen?
Ik zit me trouwens te bedenken dat dit eerder een negatieve invloed op de index heeft, want volgens mij dalen de fondsen die eruit gaan al wel voordat ze uit de index zijn gehaald.
De fondsen die uit de AEX zijn gegaan, zijn allemaal overgenomen ;)

[Voor 9% gewijzigd door stin op 02-09-2008 19:02]

• pdbq
Grizzly:

1)
Van de SEC: "If the stock you borrow pays a dividend, you must pay the dividend to the person or firm making the loan."

Alle short posities moet sluiten omdat er op een dag dividend uitgekeerd wordt lijkt mij sterk, dit zou een shortsqueeze tot gevolg hebben. Ik vroeg me af of er nog extra kosten bijkomen als IB de dividend doorsluist naar de loaner.

2)
Over short gaan, of het 25% of 50% is mij niet helemaal duidelijk.

Beetje raar allemaal: in mijn margin rapport zie ik dat initial margin 37.5% is en maintenance 30%.

Ik geef toe dat ik niet duidelijk was: in het IB tabelletje staat 25% voor intraday en 50% voor overnight. Maar in mijn reports zie ik daarentegen 37.5% als initial margin en 30% als maintenance. Wat is nu wat? Jij denkt dat het *altijd* 25%, maar waarom komt er dan Maximum (50%*stock value, short sale maintenance requirement) voor in het IB margin tabelletje van stocks shorten? Ik heb geen stock van de lijst special shorts.

3)
Verder zie ik 25% staat voor een US stock dat ik long heb. Bij IB lees ik dat "The NYSE and FINRA have imposed rules to limit small investor day trading. (...) Maintenance is 25% * Net Asset Value
In force after 30 days from purchase." Vandaar dat ik dacht dat het euro->usd omzetten wel was gelukt, maar deze 25% er nog altijd bijkomt. Kun jij eens kijken of er bij jou een long positie in US stock margin van 25% bijkomt de eerste 30 dagen?

Ik vroeg mij af of *deze* 25% van het long gaan kwijt te raken is. Meer dan 25k$ en dan moet je nog iets aanvragen oid?

4)
Zaterdag heb ik mij afgemeld voor een data feed en vandaag kan ik hem nog steeds gebruiken!? In account management is hij echt niet meer actief.

IB in het algemeen bevalt mij wel goed, maar bv deze 4 details moet je blijkbaar in de gebruikersovereenkomsten terugvinden om te weten hoe het werkt.

• stin
  • Niet online
Als ik me aanmeld voor een datafeed, dan kan ik het direct gebruiken. Wil je eerst het een ander testen en dus je paper account gebruiken, dan duurt het 24 uur. Ik zou anders even inloggen in je accountmanagement en vervolgens naar chat gaan (linksboven). Daar kun je direct je vraag stellen. Dan weet je tenminste of alles klopt.

Wat heb je bij Trading Permissions aangevinkt in accountmanagement? Trading access --> Trading configurations. Dat kan misschien ook het probleem zijn dat er nog niets binnenkomt van data.

[Voor 3% gewijzigd door stin op 02-09-2008 20:11]

• pdbq
Als ik mij aanmeld kan ik ook altijd direct traden. Het ging over afmelden, tot mijn verbazing had ik nog steeds toegang tot de data feed. Vandaar dat ik mij afvroeg of ze per 1e van de maand rekenen, of per 30 dagen oid.

• stin
  • Niet online
Sorry, ik las aanmelden :) my bad. Daar weet ik het antwoord trouwens niet op.

[Voor 39% gewijzigd door stin op 02-09-2008 20:24]

Topicstarter
pdbq schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:58:
Grizzly:

1)
Van de SEC: "If the stock you borrow pays a dividend, you must pay the dividend to the person or firm making the loan."

Alle short posities moet sluiten omdat er op een dag dividend uitgekeerd wordt lijkt mij sterk, dit zou een shortsqueeze tot gevolg hebben. Ik vroeg me af of er nog extra kosten bijkomen als IB de dividend doorsluist naar de loaner.

2)
Over short gaan, of het 25% of 50% is mij niet helemaal duidelijk.

Beetje raar allemaal: in mijn margin rapport zie ik dat initial margin 37.5% is en maintenance 30%.
Ik heb net even 10 minuten gezocht, maar ik kan i.d.d. nergens vinden dat je de aandelen moet verkopen. Zoiets stond me bij, maar het is dus waarschijnlijk niet zo (kon ook niet vinden dat je dan het dividend moet betalen overigens).

En over die 25%: in je vorige post zij je niet dat het specifiek over een short positie ging. Maar volgens mij geldt dezelfde regel voor long stock als short (dus een marge van 25%).

• irencus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33
s3n schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:26:
[...]
[...]
Goede vraag! Ben er ook wel benieuwd naar..
De Nederlandse en Belgische staat zullen dan bij springen om de bank te redden. Hun staan dan garant voor maximaal €40.000 per persoon per instelling (alle rekeningen). Dat geld dan ook voor OBAM gok ik.

Anoniem: 26970

irencus schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:41:
[...]

De Nederlandse en Belgische staat zullen dan bij springen om de bank te redden. Hun staan dan garant voor maximaal €40.000 per persoon per instelling (alle rekeningen). Dat geld dan ook voor OBAM gok ik.
Ten eerste: de staat betaalt die 40000 euro niet, dat doen de andere Nederlandse en Belgische banken. Ten tweede: OBAM is absoluut geen bankrekening en valt zeker niet onder het depositogarantiestelsel. Hoe het wel precies zit weet ik niet. Ik vermoed dat bij een faillissement de waarde van de aandelen OBAM bij de waarde van de rest van Fortis opgeteld wordt, en dat je als schuldeiser in de rij komt te staan.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Anoniem: 26970 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:13:
[...]

Ten eerste: de staat betaalt die 40000 euro niet, dat doen de andere Nederlandse en Belgische banken. Ten tweede: OBAM is absoluut geen bankrekening en valt zeker niet onder het depositogarantiestelsel. Hoe het wel precies zit weet ik niet. Ik vermoed dat bij een faillissement de waarde van de aandelen OBAM bij de waarde van de rest van Fortis opgeteld wordt, en dat je als schuldeiser in de rij komt te staan.
Nee joh, zou een mooie boel worden. Fondsen als OBAM hebben niet zoveel met het bedrijf Fortis te maken, behalve dat Fortis ze beheert. De aandelen e.d. in OBAM zijn eigendom van de aandeelhouders van OBAM. Als Fortis failliet gaat, dan zijn er 2 mogelijkheden: de zooi wordt geliquideerd, en na aftrek van de kosten krijg je voor elk OBAM-aandeel je geld, of, waarschijnlijker, OBAM gaat over naar een andere beheerder of gaat zelfstandig verder. Het enige deel van OBAM waarvoor je risico loopt zijn de kosten (en die zouden in geval van nood best eens kunnen oplopen, daarvoor moet je de kleine lettertjes lezen).

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:12
stin schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:00:
[...]

De koers gaat 100% omhoog. Dat is ook vrij logisch, want die aandelen worden aangekocht om in allerlei mandjes te komen. Het is alleen te laat als je ze de dag vantevoren koopt. Het is al langere tijd bekend welke aandelen in de AEX komen. Dat bericht is al zeker een maand of langer bekend en als je beetje oplet weet je al welke aandelen het worden.

Volgende keer dus direct aanschaffen ;)

Je ziet dit ook gebeuren als een fonds ex-dividend gaat. Een aantal dagen voor dividend uitkering, stijgt het fonds meestal. Kun je ook leuk op inspelen. Moet je maar eens in de gaten houden.
Dit is wel een leuk artikel hierover:
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=36841
Pooh schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:14:
[...]

Nee joh, zou een mooie boel worden. Fondsen als OBAM hebben niet zoveel met het bedrijf Fortis te maken, behalve dat Fortis ze beheert. De aandelen e.d. in OBAM zijn eigendom van de aandeelhouders van OBAM. Als Fortis failliet gaat, dan zijn er 2 mogelijkheden: de zooi wordt geliquideerd, en na aftrek van de kosten krijg je voor elk OBAM-aandeel je geld, of, waarschijnlijker, OBAM gaat over naar een andere beheerder of gaat zelfstandig verder. Het enige deel van OBAM waarvoor je risico loopt zijn de kosten (en die zouden in geval van nood best eens kunnen oplopen, daarvoor moet je de kleine lettertjes lezen).
Eerste scenario lijkt mij ook het meest waarschijnlijkst. Je hebt een aandeel in het fonds en het fonds zit weer in aandelen. Je bent dus eigenlijk aandeelhouder van die aandelen die erachter zitten.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:23
Ouch :X en daar gaat Lehman .... en dus ook mijn aandelen Fortis weer :/

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 12:38

Brons

Fail!

Hoppa. Daar gaan de banken weer.

Wat een rare (imo) aankoop door BoA. Ze kopen Merril voor een grote premium terwijl iedereen kan garanderen dat Merril de komende week (weken) veel meer zal dalen. Wat mis ik hier?

Anoniem: 26970

BoA heeft ook Countrywide opgekocht eerder dit jaar. Door de aankoop van Countrywide en nu Merrill zou het kunnen zijn dat ze nu 'too big to fail' zijn geworden, en dus gered moeten worden door de overheid zodra het mis gaat (wat beter is voor ze dan gewoon failliet gaan).
[/über-speculatie]

• Brons

Brons

Fail!

Naar mijn mening lijkt het meer op value vernietiging voor de aandeelhouders.

Topicstarter
Nou, de laatste stuiptrekkingen van de kredietcrisis zijn nog behoorlijk heftig:

http://tweakers.net/ext/f/UeDc7ULR1gyulaJ8xjAj4nrL/full.png

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt wel stellen dat er sprake is van een gigantische paniekreactie op de beurs...

Topicstarter
Vind ik juist wel meevallen. Als je bovenstaande kop leest lijkt me een val van 4% (US pre-market staat daar ook op) eigenlijk weinig.

• Brons

Brons

Fail!

Dutchmega schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:18:
Je kunt wel stellen dat er sprake is van een gigantische paniekreactie op de beurs...
Is het ook paniek als de reactie terecht is? Niet meer dan logisch dat het vertrouwen inzakt.

• stin
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:52:
Nou, de laatste stuiptrekkingen van de kredietcrisis zijn nog behoorlijk heftig:

[afbeelding]
Ik ben bang dat dit niet de laatste stuiptrekkingen zijn. Wamu is ook al de hele week in het nieuws. En nog meer banken. Wat als straks Citibank problemen krijgt? En de creditcardmaatschappijen ook nog eens aan de bel komen trekken?

Ik vind het een behoorlijke zorgwekkende ontwikkeling. Veel schade heeft Lehman niet meer aangebracht, aangezien de koers al niets meer voorstelde (was nog iets van $3). Alleen de angst regeert nu doordat Lehman is omgevallen. Die moet weg worden genomen, dus ik ben benieuwd wat de FED hiertegen zal gaan doen.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7616996.stm

Best wel schokkend om te lezen dit...
Ikzelf werk voor HBOS en zag de SP tot 30% omlaag gaan vandaag door dit gedonder. Dacht echt even dat we suspended werden. Gelukkig is dit uiteraard niet gebeurt. Het zijn zeer moeilijke tijden nu en het "knock-on" effect kan nog voor meer onaangename verassingen gaan zorgen.

Alle ogen op AIG nu

[Voor 3% gewijzigd door KingNothing op 15-09-2008 19:04]

Die-hard Brexiteer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft iemand enig idee wat deze crisis voor azie (china/hong kong/japan) betekent? ik kan daar geen reacties/nieuws over vinden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee