Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 30.696 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-05 10:15
Daniel schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 19:36:
Fortis Obam (heeft op 15% rendement gestaan) staat nu op verlies, en ook de rest van de fondsen ziet er totaal niet uit. Qua financials heb ik wel wat koopjes opgepikt, dat verzacht de pijn enigszins. Toch heb ik het idee dat de bodem wel zo ongeveer bereikt is. Dit weekend kan er weer een beetje nagedacht worden na de meest absurde beursdag die ik ooit heb meegemaakt.

Het is zo goed als zeker dat de Fed de rente gaat verlagen, dat kan de aandelenmarkten de nodige steun geven. Dat neemt niet weg dat er behoorlijke scheuren zitten in het fundament van de Amerikaanse economie, en daar zal zeker wat aan moeten gebeuren. Ik denk dat we weer een redelijke rebound gaan maken naar ±520 punten en dat het vervolgens een beetje rond die koers op en neer zal bewegen. De zorgen zullen nog wel enige tijd blijven rondzingen, en terecht ook. Niveau's van tegen de 550-560 zullen we denk ik pas tegen het einde van het jaar weer gaan zien.

De maatregel van vrijdag stelt an sich niks voor maar het geeft de markt wel de indruk dat de centrale banken de zaak in de gaten houden en actie ondernemen als dat nodig is. Dat helpt :)
Belangrijkste voorwaarde hierbij is wel dat het stil blijft volgende week rond failliet beleggingsfondens of hypotheek verstrekkers. Mocht het gedonder toch weer beginnen dan komt die 470 heel snel denk ik. Anders gaan we gewoon weer lekker naar de 520/530 denk ik inderdaad.

We zullen zien, bijkopen van bv ING is me gewoon te link, ABN AMRO durf ik nog wel wat ritjes op heen en weer te maken mocht dit mogelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 17:21

siggy

Wait.... what?

Mmm, drie dagen weggeweest, sta ik zowat op -10% (was eerst -2%). Met fondsen wel te verstaan. Hopelijk krabbelt het toch wel op. Vraag natuurlijk is of je het risico neemt om wat bij te kopen of gewoon wacht en je verlies nemen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 15:41
In mijn zoektocht naar een bepaalde vmware appliance kwam ik het volgende tegen;

http://www.marketcetera.com/
A true alternative to expensive, monolithic proprietary trading systems or brittle software mashups, the Marketcetera platform is a comprehensive open-source software infrastructure of ready-to-use components that gives users maximum flexibility and technology choice.
Nog erg alpha, maar leuk initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
The Source schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 20:01:
In mijn zoektocht naar een bepaalde vmware appliance kwam ik het volgende tegen...
Ziet er erg goed uit! Als er ook op dit gebied een doorbraak komt voor de particuliere belegger (net zoals bij de brokers) wordt actief beleggen wel een erg serieuze optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:25:
Brrr. neergaande instabiele markten vlak voor een lange vakantie met geen of weinig Internet. 't Is dat ik er voor de lange termijn inzit, maar 't zet je toch even aan het denken om het rendement tot nu toe veilig te stellen...
Dat was dus een dure vakantie :+ Van ca +15% naar ca +3% YTD.
xxxMaverick schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:59:
Heb wat fortis obam opgepikt, die is ook behoorlijk afgestraft
* Rukapul heeft een aankooporder voor maandag ingelegd.
Daniel schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 19:36:
Fortis Obam (heeft op 15% rendement gestaan) staat nu op verlies, en ook de rest van de fondsen ziet er totaal niet uit.
Obam heeft op +20% a +25% gestaan en nu op ca 10%. De top 5 beleggingsposities is ook wel eigenaardig voor een aandelenfonds:
Top 5 posities %
Dax Future 0607 4.2
Fortis Liquidity Hig... 2.8
MEMC Electronic Mate... 2.4
ABB Ltd 2.3
ABN AMRO Holding 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Even een vraagje tussendoor aan alle investeerders hier :P
Waar halen jullie je data vandaan mbt real time feeds?

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, het lijkt erop dat de markten weer wat tot rust beginnen te komen. Amerika heeft tot nu toe i.i.g. een zeer rustige opening. Er begint ook alweer over andere zaken gepraat te worden dan leningen.

Ik denk dat we nu op een niveau zitten waarbij iedereen het wel even gelooft, koersen zijn een stukje afgekomen, er hangt nog wel een dreiging boven de markten maar voorlopig geldt nog steeds dat het goed met de wereldeconomie.

Zullen we het tijdperk van de "de recessie" (zoals sommigen deze kleine correctie noemden) dan maar achter ons laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 18:59

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 9449 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:40:
Nou, het lijkt erop dat de markten weer wat tot rust beginnen te komen. Amerika heeft tot nu toe i.i.g. een zeer rustige opening. Er begint ook alweer over andere zaken gepraat te worden dan leningen.

Ik denk dat we nu op een niveau zitten waarbij iedereen het wel even gelooft, koersen zijn een stukje afgekomen, er hangt nog wel een dreiging boven de markten maar voorlopig geldt nog steeds dat het goed met de wereldeconomie.

Zullen we het tijdperk van de "de recessie" (zoals sommigen deze kleine correctie noemden) dan maar achter ons laten?
Het is ook al de derde keer in deze "correctie" dat er een dagje herstel is. Misschien staan we tegen het eind van de week wel rond de 470. En misschien staan we ook wel weer op 520. Wist ik het maar, dan kocht ik flink wat opties :P

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 20-08-2007 21:24 ]

Groetjes, FaceDown.

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022

Reveller

Hopla!

Ik wil ook graag een trading account openen en zit te denken aan [url]http://www.interactivebrokers.co.uk]Interactive Brokers[/url]. Op deze pagina staan de voorwaarden mbv minimum account deposits:
In order to open a new account you must deposit USD 5,000 (or USD equivalent). As per US regulations, in order to trade in a margin account you must have at least USD 2,000 (or USD equivalent).
De term "margin account" komt op veel pagina's voor, maar wordt nergens uitgelegd. Wat is een margin account?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Topicstarter
Bij een margin account is sprake van leverage. Dit wil zeggen dat jij o.b.v. de inleg meer effecten kan kopen dan de hoeveelheid geld die op het account staat.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-05 06:53

Daniel

Kapitein NCC-1701
FaceDown schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:24:
Het is ook al de derde keer in deze "correctie" dat er een dagje herstel is. Misschien staan we tegen het eind van de week wel rond de 470. En misschien staan we ook wel weer op 520. Wist ik het maar, dan kocht ik flink wat opties :P
Inmiddels toch vier dagen van relatieve rust en de index is vanaf het dieptepunt van vorige week vrijdag zo'n 35 punten geklommen. De paniek lijkt een beetje uit de markt te zijn en dat is maar goed ook. De rendementen beginnen zich bij mij ook weer wat te herstellen. Fundamenteel zijn er nog wel de nodige bedreigingen maar ik verwacht geen echt correctie naar laag in de 400 punten meer.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Daniel schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:06:
[...]

Inmiddels toch vier dagen van relatieve rust en de index is vanaf het dieptepunt van vorige week vrijdag zo'n 35 punten geklommen. De paniek lijkt een beetje uit de markt te zijn en dat is maar goed ook. De rendementen beginnen zich bij mij ook weer wat te herstellen. Fundamenteel zijn er nog wel de nodige bedreigingen maar ik verwacht geen echt correctie naar laag in de 400 punten meer.
De pest is die zenuwachtige markt. Ik zou ook best wel in willen stappen nu, maar een slecht bericht van een of andere financiele dienstverlener in de VS en we gaan zo weer richting 400. :(

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Daniel schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:06:
[...]

Vandaag cijfers over de huizenmarkt als ik het goed heb, de Dow gister en de AEX nu hebben iig een afwachtende houding. Laag in de 400 lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, maar dat we nu weer rustig naar de 560 gaan kabbelen lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
Ik gebruik nu Quotestream van Interactive Investor. Is niet gratis (£20,-) per maand. Level 2 LSE rt..

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KingNothing schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 19:48:
Ik gebruik nu Quotestream van Interactive Investor. Is niet gratis (£20,-) per maand. Level 2 LSE rt..
Maar daar kan je alleen LSE koersen realtime mee volgen (ik neem aan dat je dat bedoelt)?

Ik noemde Arca omdat daar toch meer dan 50% van de wereldwijde marktcap gequote wordt. Maar LSE lijkt me niet zo interessant voor de particuliere belegger, met name vanwege de 'stamp duty' (o.i.d., ik kan het mis hebben hoor...).

Ik dacht i.i.g. dat beleggen op de LSE een erg dure hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
Stamp duty is 0.5% idd bij aankoop, ik kan er wel mee leven voorlopig

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooie sessie vandaag, een rechte lijn naar beneden (goed voor intraday trendvolgers). De vola is dus toch nog niet verdwenen. Ik heb eens een keer wat goed gedaan een paar dagen geleden, namelijk nVidia short gegeven op $49. Vandaag ruim 6% gezakt, maakt het verlies op mijn long posities gelukkig goed.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d24b018b8259cc41506875aee3e9f1df/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:24:
Mooie sessie vandaag, een rechte lijn naar beneden (goed voor intraday trendvolgers). De vola is dus toch nog niet verdwenen. Ik heb eens een keer wat goed gedaan een paar dagen geleden, namelijk nVidia short gegeven op $49. Vandaag ruim 6% gezakt, maakt het verlies op mijn long posities gelukkig goed.

[afbeelding]
Ik heb 2 NVDA Call Sept posities, deed het goed, gisteren nog bijna 50$ aangetikt. Eigenlijk had ik ze moeten verkopen, want stond op all time high, maar ja hoop. Komt wel goed, binnenkort een split dan is er weer ruimte om door te groeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 18:42

Pater

Terry Tate

Leuk! Eindelijk een topic om mijn ideeën over beleggen te spuien.

Ik vind deze roerige tijden top! Wat gebeurt er met onzekerheid? Precies, de markt weet niet wat het doet. Maar wat geldt er dan in deze markt: wat er in het verleden gebeurt, herhaalt zich in de toekomst. Dus de aandelenkoers zie je flink schommelen en daar kan je heel leuk op in spelen met opties!

Ik heb vorige week 1700 call opties ABN gekocht, 500 @ 1.75, 1000 @ 1.25 en 200 @ 1.15, EUR 34,- September 2007. Zolang de markt niet weet wat het wil, gaat het schommelen. En ja hoor, daar ging de koers omhoog. Dus ik heb gecashed toen ik 500 euro in de plus stond. Met die winst gelijk wat puts gekocht. En vandaag ging de koers weer naar beneden: had ik weer 120 euro winst op die 500 euro. Ik heb nu weer 1000 calls gekocht, EUR 34 september @ 1.35.

Ik verwacht dat de koers weer gaat stijgen. Doet hij dat niet, dan koop ik bij. Uiteindelijk denk ik dat we sowieso een hogere koers gaan krijgen dankzij de overname-perikelen van Barclays en het Consortium.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 07:25
Maar 500 euro winst met 1200 call opties?

Alleen aan transactiekosten moet je al iets als van 7000 euro aan transactie kosten!
Je trade was 235.500 euro, en dan neem je genoegen met 500 euro winst?

Kwestie van kleine winsten grote verliezen?

[ Voor 36% gewijzigd door Stinger_Ventura op 28-08-2007 23:55 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 18:42

Pater

Terry Tate

Ik heb het over opties, niet over contracten. In dat geval mag je er 5, 12 en 2 van maken. :)

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

http://www.financialnews-...home&contentid=2448565379
Mystery trader bets market will crash by a third

Renée Schultes

16 Aug 2007
Carry trade unwinds as yen hits one-year high

An anonymous investor has placed a bet on an index of Europe's top 50 stocks falling by a third by the end of September, as world equity markets plunged for a third day and volatility hit a three-year high.

The mystery investor has bought put option contracts on the DJ Eurostoxx 50 index that will result in a profit if it plunges to 2,800 or below by the end of September. Based on the 2,800 strike price, the position covers a notional €6.9bn, and potentially even more using a market price of about 4,100 when the trades were done on Tuesday and Wednesday.

The identity of the investor is unknown but market sources speculated it was either a large hedge fund hedging itself against deepening losses, or a long-only fund manager pressing the panic button to protect its gains.

The investor has bought a total of 245,000 put options on the index. The September put option with a 2,800 strike was the most popular DJ Eurostoxx 50 contract yesterday, according to data from Bloomberg.

Volatility in European equity markets has risen sharply this week as investors cut back on the amount of risk they are taking. The VSTOXX index, which measures the volatility of the DJ Eurostoxx 50 index, hit 34 this morning, which is more than double its three-year average.

Similarly the volatility of the US stock market was trading at almost three times its three-year average, hitting 30 yesterday.

However, both indices continue to trade below their 2002 highs.

European stock markets were trading down almost 3% at by 13:00 GMT today, after large drops in Asia and Australia overnight. The Australian market fell 300 points at one stage when futures trading was suspended for over an hour and traders were forced to hedge positions by selling physical stocks rather than futures.

An analyst at Goldman Sachs JB Were in Australia wrote: "I think I shall remember this day as the day that I saw the market go to hell, look into the abyss - didn't like what it looked like and then came screaming back up as far away from there as it could get. ... It was a truly spooky day and I’ve seen a lot over the last 20 years but today will be one that anyone who saw it will never forget. But this is what market bottoms are made out of."

The rise in volatility and risk aversion has also contributed to a sharp appreciation in the Japanese yen, which has been used to finance the so-called carry trade, where investors borrow in a low-yielding currency to invest in one with a higher-yield.

Analysts' belief that the yen carry trade is set for a major unwinding has intensified today as the Japanese currency continued to rally in morning trade.

The yen strengthened today as it broke through several psychological barriers. The yen hit 113.60 against the dollar by 12:35 GMT, the first time in more than a year it has dropped below 114. The yen was substantially up against the dollar from yesterday, when it traded at above 116.

Simon Derrick, head of currency research at Bank of New York Mellon, said: "With any hope of even a brief bounce emerging in the yen crosses evaporating in the fierce glare of another horrible close in New York, it is clear that the vicious, self-reinforcing, downward spiral we were worrying about is already firmly established."
Wat zeggen we hiervan? Call me crazy (of put me crazy beter gezegd) maar ik heb wat putjes ingeslagen, voor niet al te veel geld. Iemand die 1 miljard (!!!) investeert die MOET toch wel iets weten wat de rest van de wereld niet weet zou je zeggen?

[ Voor 84% gewijzigd door FaceDown op 29-08-2007 15:46 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

FaceDown schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:45:
http://www.financialnews-...home&contentid=2448565379
[...]
Wat zeggen we hiervan? Call me crazy (of put me crazy beter gezegd) maar ik heb wat putjes ingeslagen, voor niet al te veel geld. Iemand die 1 miljard (!!!) investeert die MOET toch wel iets weten wat de rest van de wereld niet weet zou je zeggen?
Zit er weer een Al-Qaida aanslag aan te komen? Ziet er wel verdacht uit........ zou dan toch niet meer anoniem mogen blijven. Dit moet toch door meer mensen gezien zijn?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Haha als iedereen puts gaat kopen dan gaat alles vanzelf naar beneden.

Die gast kan zelf ook een aanslag plegen en er financieel beter van worden. Of hij dumpt een erg groot aandeel in een paar financials en heel de markt zakt in elkaar. Helaas is de stockmarket een speelbal van die grote hedge funds en lopen wij als kleine beleggers altijd achter de feiten aan.

[ Voor 67% gewijzigd door The Source op 29-08-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alweer een ubersessie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/40db8edb79229f16fb231f14e77ce8fe/full.png

NVDA weer net zo hard teruggestuiterd als ze gisteren naar beneden gingen. AMD, INTC en WDC ook allemaal hard omhoog. Netto goede dag dus!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Misschien ga ik Intel toch maar verkopen....interessante winst nu :)

Topicstarter
Daniel schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:59:
Misschien ga ik Intel toch maar verkopen....interessante winst nu :)
Ik zou kijken wat er nog aan potentie in Intel zit. Ik denk redelijk veel. Ze zijn inmiddels redelijk gefocussed en de roadmap ziet er goed uit.

Intel is 1 van de weinige bedrijven die kunnen zeggen dat ze de komende 5 jaar op CPU gebied (afgezien van AMD) geen concurrentie zullen ondervinden. PC markt blijft gewoon doorgroeien zoals altijd, dus 10% per jaar.

Ik zou Intel kopen en daar een beetje AMD tegenover zetten. Dus in geval je $10.000 in Intel wil stoppen, dan iets van $3000 in AMD (staat nu toch te laag IMO). In het (onwaarschijnlijke) scenario waarbij AMD (weer) over Intel heengaat qua technologie zal het aandeel AMD verveelvoudigen. Hiermee kan je het verlies op Imntel meer dan goedmaken.

Voordeel van dit soort bedrijven is ook dat ze wereldwijd verkopen (en inkopen) en dus dat de $ exposure beperkt is.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Heb even een vraag aan de mensen die fundix gebruiken en toevallig ook ervaring hebben met fundcoach. Fundcoach vind ik maar gigantisch traag met het verwerken van orders waardoor ik intussen toch enkele euro's ben misgelopen. Zeker de verkooporders duren enkele werkdagen waardoor je imo niet 'snel' iets kunt verkopen. Ik had al een eerdere reactie in dit topic van iemand die een vergelijking deed tussen beide diensten dat fundix wel wat sneller was en geven dit ook aan op hun site. Echter vind ik nog dat ik hier nauwelijks invloed op kan uitoefenen.

Stel bijvoorbeeld dat aan het van de woensdag fonds x in je portefeuille op +10% staat en deze wil je verkopen. De eerstvolgende beursdag zou die dan uitgevoerd kunnen worden bij Fundix, Fundcoach wacht nog even totdat de koers wat lager is..., maar als op de donderdag in de loop van de dag het fonds daalt, weet ik dus niet welke koers gebruikt wordt. Op het moment van uitvoeren? Beginkoers of eindkoers van de dag waarop het wordt uitgevoerd? Kan iemand hier iets meer licht over laten schijnen?

/edit/
@hieronder, nieuws doet al een tijdje de ronde: http://www.abovetopsecret.com/forum/thread299081/pg1

[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 30-08-2007 21:13 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

http://www.belegger.nl/De_Bin_Laden_trades-38011.news

Hier een Nederlandstalig nieuwsbericht over wat ze nu noemen 'de Bin Laden trades'.. spannend.. :P

Groetjes, FaceDown.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
siggy schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:19:
Stel bijvoorbeeld dat aan het van de woensdag fonds x in je portefeuille op +10% staat en deze wil je verkopen. De eerstvolgende beursdag zou die dan uitgevoerd kunnen worden bij Fundix, Fundcoach wacht nog even totdat de koers wat lager is..., maar als op de donderdag in de loop van de dag het fonds daalt, weet ik dus niet welke koers gebruikt wordt. Op het moment van uitvoeren? Beginkoers of eindkoers van de dag waarop het wordt uitgevoerd? Kan iemand hier iets meer licht over laten schijnen?
Handel is beleggingsfondsen is sowieso lastig te timen. In tegenstelling tot individuele aandelen is er soms erg weinig handel in een fonds, waardoor het lang kan duren voordat een order wordt uitgevoerd. Sowieso worden beleggingsfondsen verhandeld tegen een koers die op een bepaald moment van de dag wordt vastgesteld, en wisselen de voorwaarden. Zo zijn er bijvoorbeeld fondsen waarbij een verkooporder voor 15:30 uur binnen moet zijn, die dan vervolgens wordt uitgevoerd tegen de openingskoers van de volgende dag. Een order die later binnenkomt wordt pas tegen de openingskoers van de daarop volgende dag uitgevoerd. Dit is logisch, daar de waarde van een beleggingsfonds uiteindelijk bepaald wordt door de som van de verschillende onderdelen (aandelen, liquiditeiten etc.) De waarde van die onderdelen (de intrinsieke waarde van het fonds) kan pas bepaald worden als de slotkoersen bekend zijn. Afhankelijk van in welke regio van de wereld het fonds belegt wisselt het tijdstip van vaststellen. Stel dat jij bijv. nu een order inlegt voor verkoop van een aziatisch fonds, dan moeten eerst de beurzen in die regio open gaan en sluiten, en wordt de order uitgevoerd tegen de openingskoers van de volgende dag (dus op zijn vroegst morgennacht)

Voorheen werd de waarde van sommige beleggingsfondsen bepaald door vraag&aanbod, maar dat werkt dus niet op het moment dat er erg weinig handel is. Sinds enige tijd heeft ook de Euronext het beleid dat orders in beleggingsfondsen worden uitgevoerd tegen de intrinsieke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FaceDown schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:45:
Waar staat die 1 mrd euro? Ik zie wel ergens in het artikel 6,9 mrd euro staan, maar dat komt van 245.000 x 2800. Dit heeft niets met de puts te maken, het betekent alleen dat als de Eurostoxx 50 naar 0 gaat dat er (6,9 - inleg) mrd euro verdiend zou worden.

Dat is dus hetzelfde als dat ik zeg: ik heb 1 aandeel gekocht voor 10 euro, als dit aandeel stijgt naar 100.000.010 euro gaat heb ik 1 mrd euro verdiend.

De betreffende put is vandaag gesettled op 20 cent. Zie:

http://www.eurexchange.co...BLC/OESX/200709_P_en.html

Markt is niet echt gedaald maar laat die iemand 50 cent betaald hebben. Contract gaat over 10x de index, zie:

http://www.eurexchange.co.../IDX/STX/BLC/OESX_en.html

Dus de totale investering is slechts iets meer dan 1 miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 09:50
Nav alle slechte berichten over Spyker de afgelopen weken zit ik er weer over na te denken om een aantal puts Spyker aan te schaffen. Stel dat echter niet alleen de koers maar blijft dalen maar Spyker ook echt failliet gaat; wat gebeurt er dan met de waarde van de puts? Stort de waarde van de puts dan ook in omdat er geen handel meer in Spyker aandelen zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 20:33
Neophyte_NL schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:12:
Nav alle slechte berichten over Spyker de afgelopen weken zit ik er weer over na te denken om een aantal puts Spyker aan te schaffen. Stel dat echter niet alleen de koers maar blijft dalen maar Spyker ook echt failliet gaat; wat gebeurt er dan met de waarde van de puts? Stort de waarde van de puts dan ook in omdat er geen handel meer in Spyker aandelen zal zijn?
Voor zo ver ik weet zijn er helemaal geen opties voor handen van Spyker dus kan je daar ook niet in handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Afgelopen vrijdag mooie winst op mijn call NVDA gepakt dat op 51.x sloot. Ik heb nog wat calls op NVDA staan, in de hoop dat ze blijven stijgen, zo niet dan kan ik ze nog altijd zonder verlies kwijt. Met de speech van Bush afgelopen vrijdag lijkt er veel verholpen en kunnen we weer de omhoog gaan.

Afgelopen maanden heb ik wel geleerd dat ik winst moet pakken als er winst is. Ik heb call opties gehad die een goede 200% in de plus stonden, en door hoop (ja morgen zal het wel weer stijgen) is dit zelfs in de min geeindigd, erg stom. Ik moet eigenlijk wat regels voor mezelf op papier zetten zodat ik me daaraan ga houden, en niet teveel me laat leiden door emotie en gevoel.

Ik ga weer niets doen, mijn ogen zijn gelaserd dus een computer is niet echt aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
Zijn er hier ook mensen die beleggen in retailers?
Ik hebzelf een aantal retailers op het oog en met de kerstdagen voor de deur kan er potentieel geld verdient worden. Gisteren even de ogen de kost gegeven (research ;) ) op Regent Street (London, woon er vlakbij) en opmerkelijk om te zien hoe sommige winkeliers het toch wel een heel stuk drukker hadden dan anderen (geen uitverkoop ofzo).

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
qbix schreef op zondag 02 september 2007 @ 11:42:
[...]

Voor zo ver ik weet zijn er helemaal geen opties voor handen van Spyker dus kan je daar ook niet in handelen.
Lol had ik idd eerder moeten bekijken. Maar zuiver theoretisch vind ik het nog steeds een interessante vraag; wat gebeurt er met puts als een bedrijf failliet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neophyte_NL schreef op zondag 02 september 2007 @ 15:48:
[...]

Lol had ik idd eerder moeten bekijken. Maar zuiver theoretisch vind ik het nog steeds een interessante vraag; wat gebeurt er met puts als een bedrijf failliet gaat?
Die zijn dan ontzettend veel waard. Jij hebt immers het recht om een aandeel tegen x euro te verkopen terwijl ze 0 waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
De USA markt sluit positief en het lijkt erop dat beleggers weer moed hebben gekregen. Ik denk dat als je nog geen Calls hebt het tijd is om deze aan te schaffen. Mijn calls NVDA die ik nog over had gaan goed, aandeel sloot op 52,7x wederom nieuw record. Apple gaat ook weer de goede richting uit, ik wil hier weer een call op nemen. Intel en AMD kregen beide ook een upgrade vanwege de goede PC demand. Maar ja, het is sept (normaal niet zo'n goede beurs maand) en de eerste verhalen over een slechte hypotheek markt kunnen alles weer omlaag sturen.

VMware lijkt zit gestabiliseerd te hebben rond de 70$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb vandaag winst (een goede 25%) gepakt op Intel. Op zich zit er nog wel wat potentie in het aandeel (koersdoelen van rond de 30 dollar) maar de dollarzwakte werkt dan weer tegen je. Bovendien is het aandeel in korte tijd wel erg hard gestegen (in twee weken van 22 naar boven de 26 dollar) dus dit leek me een aardig moment. Morgen maar eens kijken of ik nog wat ander techspul op ga pikken. Apple is misschien interessant vanwege het event van morgen, maar die is vandaag ook al dik 4% omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Daniel schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:55:
Ik heb vandaag winst (een goede 25%) gepakt op Intel. Op zich zit er nog wel wat potentie in het aandeel (koersdoelen van rond de 30 dollar) maar de dollarzwakte werkt dan weer tegen je. Bovendien is het aandeel in korte tijd wel erg hard gestegen (in twee weken van 22 naar boven de 26 dollar) dus dit leek me een aardig moment. Morgen maar eens kijken of ik nog wat ander techspul op ga pikken. Apple is misschien interessant vanwege het event van morgen, maar die is vandaag ook al dik 4% omhoog gegaan.
Intel denk een goed moment om eruit te stappen. Erg zware weerstand op 27 en de piek boven de 30 (34 om precies te zijn) is alweer van bijna 4 jaar geleden. De piek boven de 30 daarvoor was voor 9-11 maar toen stonden ze wel hoog in de 60 :) AMD lanceert ook haar quadcore binnen een week en de benchmarks daarvan zullen wellicht goede indicator zijn hoe zwaar Intel het kan gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Ik heb ook enkele dagen geleden mn aandelen van intel van de hand gedaan (gekocht op 17 dollar (ow yeah :p ) ) Om nu te gaan investeren in Apple lijkt me een beetje riskant, ik heb zo'n beetje het gevoel dat Apple op middel lange termijn een sterke weerstand gaat tegenkomen. Vooral van de continu hoge verwachtingen van de buitenwereld t.o.v het bedrijf. Apple kan toch niet altijd super revolutionair blijven? Als dat natuurlijk wel het geval is, dan zal de koers binnen dit en 2 jaar rond de 300 dollar moeten zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
The Source schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:52:
Intel denk een goed moment om eruit te stappen. Erg zware weerstand op 27 en de piek boven de 30 (34 om precies te zijn) is alweer van bijna 4 jaar geleden. De piek boven de 30 daarvoor was voor 9-11 maar toen stonden ze wel hoog in de 60 :) AMD lanceert ook haar quadcore binnen een week en de benchmarks daarvan zullen wellicht goede indicator zijn hoe zwaar Intel het kan gaan krijgen.
Vergeet niet dat er op 31-7-2000 een 2 for 1 split is geweest, dus daarmee ging de koers al door de helft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:52:
Ik ben gisteren uit mijn opties Intel gestapt. Intel staat alweer hoger dan voor de subprime "crisis". Het is mooi geweest zo. We zullen binnenkort nog wel een kleine correctie krijgen. Onzekerheid is toch wel wat hoger inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Source schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:17:
De USA markt sluit positief en het lijkt erop dat beleggers weer moed hebben gekregen. Ik denk dat als je nog geen Calls hebt het tijd is om deze aan te schaffen. Mijn calls NVDA die ik nog over had gaan goed, aandeel sloot op 52,7x wederom nieuw record. Apple gaat ook weer de goede richting uit, ik wil hier weer een call op nemen. Intel en AMD kregen beide ook een upgrade vanwege de goede PC demand. Maar ja, het is sept (normaal niet zo'n goede beurs maand) en de eerste verhalen over een slechte hypotheek markt kunnen alles weer omlaag sturen.

VMware lijkt zit gestabiliseerd te hebben rond de 70$
Nog calls Apple genomen? :+ De beleggers vonden de nieuwe iPods blijkbaar niet helemaal de bom (ja, de beurzen deden het slecht vandaag en Apple is extreem volatiel de laatste maanden, maar -5,15% is toch wel erg pittig).
Je zag het al een beetje aankomen, in het laatste handelsuur gister kakte de beurs helemaal in...

Sowieso lijkt een call nemen als een aandeel op een all-time high staat me meestal niet de goede strategie.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 05-09-2007 23:39 ]

• The Source
Anoniem: 171278 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:33:
[...]

Nog calls Apple genomen? :+ De beleggers vonden de nieuwe iPods blijkbaar niet helemaal de bom (ja, de beurzen deden het slecht vandaag en Apple is extreem volatiel de laatste maanden, maar -5,15% is toch wel erg pittig).
Je zag het al een beetje aankomen, in het laatste handelsuur gister kakte de beurs helemaal in...

Sowieso lijkt een call nemen als een aandeel op een all-time high staat me meestal niet de goede strategie.
Nop nog niet aan toegekomen, maar beter zo he. Ja apple staat hoog en het is een opgeblazen 'hip' aandeel. Dus er wordt met een heleboel emotie belegt dat de grote volatieliteit veroorzaakt. Ja, als je de market cap vergelijkt met bv een Intel dat is het aandeel veel waard (of dat van Intel is onder gewaardeerd :) )Echter geloof ik dat Apple financieel gezien een erg gezond bedrijf is. Iphone zit grote marge op en verkoopt in de US erg goed, in EU moet hij zelfs nog gelanceerd worden, dus deze cash cow staat nog maar aan het begin. Nieuw OS moet nog gelanceerd worden (ook extra $) en ze winnen erg hard marktaandeel met hun Apple notebooks en ze beheersen het grootste gedeelte van de MP3 markt (het is of een Ipod of rommel, zelfs sandisk, creative, etc hebben het moelijk door apple) en de mp3 markt is een vervang markt (van 2gb naar 8gb, met kleuren display, etc, etc).

Kortom ik geloof in het financiele succes van Apple, dit is een geld machine (net zoals nVidia). Echter ben je bij Apple wel aangewezen op een grote groep beleggers die je maar moet volgen (qua aandeel koers).

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
De fundamentals van Apple zijn vrij goed maar het aandeel is overgewaardeerd, de koers-winst verhouding is bijna 39 (!). Microsoft zit op 20, Intel op 26, Nvidia trouwens ook op 36. Google zit op 42 dus daar zit nog meer lucht in dan in Apple.
Daar komt bij dat ze nu hebben aangekondigd de prijzen te gaan verlagen en in de ogen van beleggers is dat een ongunstige stap. Een prijzenoorlog is erg slecht voor de winstmarges.

• KingNothing
KingNothing schreef op zondag 02 september 2007 @ 13:42:
Zijn er hier ook mensen die beleggen in retailers?
Ik hebzelf een aantal retailers op het oog en met de kerstdagen voor de deur kan er potentieel geld verdient worden. Gisteren even de ogen de kost gegeven (research ;) ) op Regent Street (London, woon er vlakbij) en opmerkelijk om te zien hoe sommige winkeliers het toch wel een heel stuk drukker hadden dan anderen (geen uitverkoop ofzo).
Niemand dus :)

Kan ik me ergens best wel goed voorstellen, veel van die bedrijven zitten op de AIM wat toch vrij riskant kan zijn als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ik heb gisteren mijn aandelen van Ted Baker verkocht aan 575pence per stuk. Ingekocht voor 410pence eind 2005 :)

Die-hard Brexiteer

Anoniem: 27897

Daniel schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:07:
De fundamentals van Apple zijn vrij goed maar het aandeel is overgewaardeerd, de koers-winst verhouding is bijna 39 (!). Microsoft zit op 20, Intel op 26, Nvidia trouwens ook op 36. Google zit op 42 dus daar zit nog meer lucht in dan in Apple.
Als de verwachting is dat de winstgroei van een bedrijf erg sterk is rechtvaardigd dat een hogere koers/winst verhouding. Het is daarom niet correct om alleen op basis van koerst/winst verhouding te concluderen dat een aandeel is overgewaardeerd.

Anoniem: 50825

Ik heb een vraagje over opties:

Ik kijk naar de call en put opties op de AEX op de volgende pagina: http://beursspel.iex.nl/stocks/options.asp?ID=12272

Als ik dan inzoom op de call optie sep 07 540,00 ( http://beursspel.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=227771 ) dan zie ik dat deze rond eind vorige maand / begin deze maand iets meer dan €1 kostte. Een paar dagen later was deze optie ongeveer €5 waard.

Als ik inzoom op de put optie sep 07 480,00 ( http://beursspel.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=227618 ) dan zie ik dat deze begin augustus iets meer dan €2 kostte en een paar dagen later €14.

Nu denk ik met mijn simpele gedachte: ik koop voor €500 call opties en ik koop voor €500 put opties en ik maak altijd winst. Dan ga ik er ook nog vanuit dat ik nooit op het gunstigste tijdstip koop en verkoop, dan kom ik op bijvoorbeeld het volgende resultaat uit:

call optie
koop voor €1,50
verkoop voor €4,50
Winst bij inleg van €500 = €1000

put optie
koop voor €3
verkoop voor €12
Winst bij inleg van €500 = €1500

Mijn totale inleg €1000, en ik verdien dus €0 tot 500 met deze opzet.

Slaat dit ergens op, of zit ik er volledig naast?

The Source schreef op donderdag 06 september 2007 @ 00:08:
[...]

Nop nog niet aan toegekomen, maar beter zo he. Ja apple staat hoog en het is een opgeblazen 'hip' aandeel. Dus er wordt met een heleboel emotie belegt dat de grote volatieliteit veroorzaakt. Ja, als je de market cap vergelijkt met bv een Intel dat is het aandeel veel waard (of dat van Intel is onder gewaardeerd :) )Echter geloof ik dat Apple financieel gezien een erg gezond bedrijf is. Iphone zit grote marge op en verkoopt in de US erg goed, in EU moet hij zelfs nog gelanceerd worden, dus deze cash cow staat nog maar aan het begin. Nieuw OS moet nog gelanceerd worden (ook extra $) en ze winnen erg hard marktaandeel met hun Apple notebooks en ze beheersen het grootste gedeelte van de MP3 markt (het is of een Ipod of rommel, zelfs sandisk, creative, etc hebben het moelijk door apple) en de mp3 markt is een vervang markt (van 2gb naar 8gb, met kleuren display, etc, etc).

Kortom ik geloof in het financiele succes van Apple, dit is een geld machine (net zoals nVidia). Echter ben je bij Apple wel aangewezen op een grote groep beleggers die je maar moet volgen (qua aandeel koers).
Apple is zonder twijfel een gezond bedrijf, maar de verwachtingen die je noemt zitten veelal al in de koers verwerkt. Ze keren ook nog eens geen dividend uit, dus je hebt niks aan een goed bedrijfsresultaat als de koers stabiel blijft. En ik kan eigenlijk niet anders dan concluderen dat de iPhone sales best wel tegenvallen, anders hak je niet zomaar 200 dollar van de prijs af. Daar komt nog eens bij dat er problemen met het touchscreen zijn, als dat erger wordt naarmate de tijd vordert gaat dat ook in de kosten lopen en daar zullen beleggers niet blij mee zijn. Ik weet ook niet helemaal wat Apple wil met de iPod Touch; gewoon een iPhone waar je niet mee kan bellen.
Op dit moment staan ze pre-market ook alweer -1,8%. Ik zou dus nog even een wachten met je calls ;)

Voor Sandisk zijn MP3 spelers trouwens geen core-business.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 06-09-2007 14:44 ]

• DappereDodo
  • Laatst online: 06:50
Anoniem: 50825 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:30:

Ik kijk naar de call en put opties op de AEX op de volgende pagina: http://beursspel.iex.nl/stocks/options.asp?ID=12272

Als ik dan inzoom op de call optie sep 07 540,00 ( http://beursspel.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=227771 ) dan zie ik dat deze rond eind vorige maand / begin deze maand iets meer dan €1 kostte. Een paar dagen later was deze optie ongeveer €5 waard.

Als ik inzoom op de put optie sep 07 480,00 ( http://beursspel.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=227618 ) dan zie ik dat deze begin augustus iets meer dan €2 kostte en een paar dagen later €14.

Nu denk ik met mijn simpele gedachte: ik koop voor €500 call opties en ik koop voor €500 put opties en ik maak altijd winst. Dan ga ik er ook nog vanuit dat ik nooit op het gunstigste tijdstip koop en verkoop, dan kom ik op bijvoorbeeld het volgende resultaat uit:

call optie
koop voor €1,50
verkoop voor €4,50

put optie
koop voor €3
verkoop voor €12

Je zit er volledig naast. De calls worden alleen maar meer waard als de AEX gaat oplopen naar en voorbij 540. De put opties worden alleen maar meer waard als de AEX gaat zakken naar en onder 480. Ze kunnen dus niet alle twee meer waard worden. Sterker nog, als de AEX op 527 blijft staan heb je aan beide opties helemaal niets.
No risk, no reward.

Topicstarter
FantaRulez schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:44:
Ze kunnen dus niet alle twee meer waard worden. Sterker nog, als de AEX op 527 blijft staan heb je aan beide opties helemaal niets.
No risk, no reward.
Jawel hoor, als de volatiliteit toeneemt worden ze allebei meer waard :)

• paella
  • Laatst online: 21:43
niet tegelijk en dan nog moet je op het juiste moment het juiste doen. Risico dus.

No production networks were harmed during this posting

Topicstarter
Als de vola hoger wordt worden ze wel tegelijk meer waard.

En ja, er is risico, maar ook reward toch? Je koopt toch geen opties om het risico alleen?

Ik snap dat ze niet allebei meer waard worden (over het algemeen).

Maar als de AEX daalt, dan zal de put optie meer waard worden. En voor mijn gevoel is de waarde stijging groter dan de daling van de call optie. (of andersom natuurlijk als de AEX stijgt)

Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Natuurlijk, als er een sterke daling is zal de put meer waard worden en de call minder (en omgekeerd bij een sterke stijging).

Maar als de koersen niet noemenswaardig omhoog of omlaag bewegen terwijl de volatiliteit toeneemt, worden zowel call als put meer waard.

Ik reageer alleen maar op iemand die zegt dat "je er volledig naast zit" en "ze niet beide meer waard kunnen worden". Dat is dus niet waar.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 07-09-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 23:46

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Anoniem: 50825 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:30:

call optie
koop voor €1,50
verkoop voor €4,50

put optie
koop voor €3
verkoop voor €12

De positie die je inneemt heet een long straddle. Met deze positie gok je er op dat de markten sterk gaan bewegen, de richting maakt hierbij niet uit, immers je hebt zowel put en call opties. Als econoom heb ik een natuurlijke voorliefde voor grafieken, daarom ook hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.riskglossary.com/images/ex3_option_spreads.gif

Je maakt winst zodra de koers van het onderliggende aandeel sterker stijgt of daalt dan de gecombineerde kosten voor de opties.
Anoniem: 50825 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:42:
Ik snap dat ze niet allebei meer waard worden (over het algemeen).
De prijs van een optie wordt ondermeer bepaald door de volatiliteit van het onderliggende aandeel. Als de volatiliteit van het aandeel groot is dan is er een grotere kans dat je optie geld waard wordt. Dus als de volatiliteit toeneemt kan de prijs van zowel de put als de call optie stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet nog niet zeker of ik put opties snap, dus nog ff een vraag....

Kan je met de handel in put opties nou ook geld verdienen, dus met de waarde van de optie zelf?

Simpel voorbeeldje:
Bijvoorbeeld, ik denk dat een aandeel gaat dalen. De put optie kost op dit moment €1. Ik schaf de put optie aan en vervolgens daalt het aandeel. De put optie kost vervolgens €3. Kan ik dan de put optie verkopen en dus €2 winst pakken?
Of ben ik altijd verplicht de onderliggende aandelen ook aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 13:43

996

Anoniem: 50825 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:27:
Ik weet nog niet zeker of ik put opties snap, dus nog ff een vraag....

Kan je met de handel in put opties nou ook geld verdienen, dus met de waarde van de optie zelf?

Simpel voorbeeldje:
Bijvoorbeeld, ik denk dat een aandeel gaat dalen. De put optie kost op dit moment €1. Ik schaf de put optie aan en vervolgens daalt het aandeel. De put optie kost vervolgens €3. Kan ik dan de put optie verkopen en dus €2 winst pakken?
Of ben ik altijd verplicht de onderliggende aandelen ook aan te schaffen?
Je kunt tussentijds verkopen. (Die 2 euro winst is dus exclusief transactiekosten) Je bent pas verplicht het onderliggende stuk te kopen als de expiratiedatum verstrijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anoniem: 27897 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:11:
Als de verwachting is dat de winstgroei van een bedrijf erg sterk is rechtvaardigd dat een hogere koers/winst verhouding. Het is daarom niet correct om alleen op basis van koerst/winst verhouding te concluderen dat een aandeel is overgewaardeerd.
Apple maakt ruim 3,1 miljard dollar winst om een omzet van 22,6 miljard, oftewel een marge van bijna 14%. Dat is al behoorlijk sterk voor een niet-dienstverlener, ik verwacht niet dat ze die marge binnen afzienbare tijd kunnen optrekken tot het dubbele (wat noodzakelijk zou zijn om de K/W op een 'normaal' niveau te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

996 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:55:
[...]

Je kunt tussentijds verkopen. (Die 2 euro winst is dus exclusief transactiekosten) Je bent pas verplicht het onderliggende stuk te kopen als de expiratiedatum verstrijkt.
Goede opmerking over de transactiekosten. Die had ik in mijn simpele voorbeeld voor het gemak achterwege gelaten.

Als ik het zo bekijk klinkt het als een interessante manier om geld te verdienen (of geld te verliezen als je pech hebt / de verkeerde keuzes maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 07:25
Minus 4000 banen in de USA!

Is dit het begin van een sluimerende recesie in de Verenigde Staten?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:00:
Ik reageer alleen maar op iemand die zegt dat "je er volledig naast zit" en "ze niet beide meer waard kunnen worden". Dat is dus niet waar.
Naja, hij gaf me twee opties keuzes, slaat het ergens op of zit hij er volledig naast 8) . Een statement als "dan maak ik altijd winst." doet bij mij de alarmbellen rinkelen.

Ik had in mijn betoog(je) inderdaad geen rekening gehouden met de tijdswaarde. De intrinsieke waarde van beide opties kunnen niet allebei meer waard worden, maar de tijdswaarde zal bij grotere volatiteit wel bij beide toenemen. Maar aangezien die dingen over twee weken vervallen zal dat wel meevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
Ik heb niet zoveel zin om hele topic door te lezen, maar ik wil beginnen met handelen in opties.
Het is toch zo dat als je call en put opties koopt, dat je dan maximaal je investering kwijt kan raken?

En als je optie schrijft (wat ik niet ga doen) dan kan je echt veel geld verliezen..

Heb ik het zo juist ?

Ik heb tot nu toe 3x een optie uitgezocht en die gevolgd, en als ik deze 3 opties echt had gekocht had ik al bijna 700 euro kunnen verdienen in een maand... (vooral door TomTom)
Dus nu wil ik het echt gaan proberen..

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Puur de handel in optiecontracten, dus voor de expiratiedatum, kan behoorlijk lucratief zijn. Je verlies is maximaal je inleg, je winst kan in feite onbeperkt zijn.
Het schrijven van optiecontracten kan een behoorlijk linke soep zijn omdat je verlies het veelvoud van de winst kan bedragen. Doorgaans worden dergelijke contracten gebruikt om bestaande posities af te dekken en niet als speculatiemiddel sec. Immers, je gaat een verplichting aan voor de toekomst die bizar slecht uit kan pakken op het moment dat de markt iets anders doet dan je verwacht. De premie die je ontvangt kan makkelijk onvoldoende zijn om de verliezen af te dekken. Bovendien heb je flink wat liquiditeit nodig: stel dat je puts schrijft en je moet de aandelen daadwerkelijk op de markt gaan kopen om aan de verkoopverplichting te kunnen voldoen (elk contract is 100 aandelen, stel dat je een put-contract op ING schrijft dan moet je de mogelijkheid hebben 100 aandelen tegen de marktprijs in te kopen)

Persoonlijk vind ik het handelen in opties maar linke soep, de winsten die je soms langs ziet komen zijn erg verleidelijk maar het moet natuurlijk geen gokken worden. Verdiep je eerst eens in alle constructies die mogelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Geen zin is geen reden. (om je 1e vraag toch te antwoorden: je kan ook opties verkopen, en dan verdien je meteen geld, terwijl je dat eventueel later nogal kwijt kan raken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
Maar kan je een optie contract altijd verkopen voor de experatiedatum?

En heeft iemand hier een verklaring voor het grote prijsverschil tussen deze 2 opties ?

GETRONICS C Okt 07 6,00 € 0,25 € 0,00 0,00 % 0,25
GETRONICS C Okt 07 6,30 € 4,10 € 0,00 0,00 % 4,10

O.W = 6,15 nu... :?

[ Voor 62% gewijzigd door Flyduck op 09-09-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Daniel schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:28:
stel dat je puts schrijft en je moet de aandelen daadwerkelijk op de markt gaan kopen om aan de verkoopverplichting te kunnen voldoen
Wacht ff, als je puts schrijft heb je toch de verplichting om aandelen te kopen tegen de uitoefenprijs :? Je maximale risico is dan dat die aandelen niks meer waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
Flyduck schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:34:
Maar kan je een optie contract altijd verkopen voor de experatiedatum?

En heeft iemand hier een verklaring voor het grote prijsverschil tussen deze 2 opties ?

GETRONICS C Okt 07 6,00 € 0,25 € 0,00 0,00 % 0,25
GETRONICS C Okt 07 6,30 € 4,10 € 0,00 0,00 % 4,10

O.W = 6,15 nu... :?
Getronics is natuurlijk een apart voorbeeld omdat er een overnamebod van KPN ligt van rond de € 6,25 en zij inmiddels meer dan 25% van de aandelen aangekocht hebben. Misschien is die € 4,10 een oude (irreele) laat-prijs en is er op dit moment geen bied-prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
FantaRulez schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:57:
Wacht ff, als je puts schrijft heb je toch de verplichting om aandelen te kopen tegen de uitoefenprijs :? Je maximale risico is dan dat die aandelen niks meer waard zijn.
Je hebt gelijk, juist bij het schrijven van een call kan je verlies ongelimiteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Tenzij je die aandelen al hebt. Dan is het veilig en kan je zelfs als het goed loopt een "gratis" zakcentje verdienen.

[ Voor 40% gewijzigd door paella op 10-09-2007 07:31 ]

Anoniem: 207627

Hey,

Mijn eerste post in dit topic :).

Ik heb sinds iets minder dan een jaar geld gestopt in Apple, maar dankzij de terugval van de afgelopen maanden en de volatiliteit van nu ben ik qua methode een beetje veranderd.

Winst heb je enkel en alleen wanneer je aankoopt en verkoopt dus ik heb ze verkocht en de winst genomen, doch ze erna terug ingekocht en terug verkocht wanneer ze nog hoger stonden.
Voordeel hiervan is dat wanneer ze weer eens vallen, je toch al iets qua centen op zak hebt.

Het nadeel: ik laat mijn winst opzij staan, dus 'speel' altijd met het startbedrag. Procentueel komt bij het startbedrag dan wel hetzelfde bij, toch het aantal aandelen zakt altijd... (en afgezien daarvan mis je af en toe een paar dollar wanneer het in rechte lijn naar boven gaat, maar maximale winst kan nooit dus daar lig ik niet van wakker).

Nu koop ik aan 131, verkoop ik aan 139 enzovoort. De resultaten van Q3 komen toch pas in oktober dus het zal wel schommelen...

Enige commentaar op mijn methode? Voorlopig gaat 't goed, heb iets van een 20% winst in cash op mijn beginbedrag op mijn rekening staan, maar ben ook 25% van de aandelen kwijtgespeeld (beginsituatie was bijvoorbeeld 10 dollar om te starten in 20 aandelen, nu is het 10 dollar in 15 aandelen + 2$ in de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Binck wil Alex overnemen. Het nog geen linkje, kwam voorbij op RTL7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:26
The Source schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:32:
Weinig nieuwswaarde, hier wordt al veel over gespeculeert.

Jammer dat de beurs zo dichtklapt, wat verwachten jullie van morgen tijdens prinsjesdag?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:32:
Da's slecht nieuws voor de koers van Binck denk ik.

Ik vindt Binck 1 van de meest 'overhypede' aandelen op de NL beurs. Een marktcap van iets van 250 mln euro toen ik de laatste keer keek. Terwijl ze heel veel accounts hebben die nooit gebruikt worden (dat is, alleen maar voor koersinfo).
LED-Maniak schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:36:
Weinig nieuwswaarde, hier wordt al veel over gespeculeert.
Er lijkt me weinig info meer relevant voor de NL belegger dan een overname van Alex door Binck. En ik had het nog niet gehoord, dus er was nog iemand die het niet wist.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 17-09-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eindelijk weer eens een mooie dag. Nou ja, een beetje artificieel natuurlijk, door de plotselinge renteverlaging. En mijn spread AMD - nVidia loopt sinds vandaag ook niet meer al te best :'(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9b8cf3aff62d2092baa96c2e92e77845/full.png

• LED-Maniak
Even een vraagje:

Ik heb mijn eerste optie gekocht:
- VDR CALL MRT 2008 16,00

Mijn saldo was 842 euro, nu is hij 1026 euro en dit staat er:
- Open sell Opties : 1 VDR C MAR 2008 16.00 1,95 EUR

Wat ik had opgegeven was een "openingskoop".

Het getal van de aantal opties dat ik heb staat op "-1".

Heb ik nu een optie geschreven??

[edit]
Volgensmij wel.. Hoe raak ik die weer kwijt?

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 19-09-2007 17:42 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Topicstarter
Ja.

[edit]
Door dezelfde optie te kopen. Als je gelijk 2 stuks koopt ben je 1 long.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 19-09-2007 17:44 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:39:
Eindelijk weer eens een mooie dag. Nou ja, een beetje artificieel natuurlijk, door de plotselinge renteverlaging.
Erg plotseling kon je die natuurlijk niet noemen, er bestond alleen nog de vraag of het nu met een kwart of een half punt zo gaan. Die meningen waren nogal fifty-fifty verdeeld en dat de FED er een half procentpunt af heeft gehaald bracht wel de nodige opluchting. Vandaag was weer een nette beursdag, maar imho hebben we inmiddels een vrij correct niveau bereikt. Gezien de ecomische onzekerheden is elke stand boven de 550 voor mij wat overdreven.

Misschien maar weer eens wat winstjes pakken.

• LED-Maniak
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:43:
Ja.

[edit]
Door dezelfde optie te kopen. Als je gelijk 2 stuks koopt ben je 1 long.
2 kopen weigert hij. Ik heb nu een sluitingskoop om er 1 te kopen. Maar nu blijkt het niet toegestaan te zijn om er 1 bij te kopen:
Optieorder (Euronext Amsterdam)

Uw order kan niet naar de beurs worden verstuurd om de volgende reden:

* Opgegeven transactie is niet toegestaan bij deze positie (-1) !
Bedankt voor de bevestiging iig :)

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 19-09-2007 18:17 ]

Topicstarter
Waarschijnlijk heb je bij Binck een minimumbedrag aan commissie, vandaar dat me handig leek om er gelijk 2 te kopen :)

Maar waarom doe je niet gewoon een "openingskoop" voor 2 stuks? Dan is je positie (1 short en 2 long) financieel exact gelijk aan een positie van 1 long. En je bespaart kosten.

Wel raar trouwens dat je moet opgeven of het een opening of sluiting is. Wat maakt dat nou uit?

• LED-Maniak
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:17:
Waarschijnlijk heb je bij Binck een minimumbedrag aan commissie, vandaar dat me handig leek om er gelijk 2 te kopen :)

Maar waarom doe je niet gewoon een "openingskoop" voor 2 stuks? Dan is je positie (1 short en 2 long) financieel exact gelijk aan een positie van 1 long. En je bespaart kosten.

Wel raar trouwens dat je moet opgeven of het een opening of sluiting is. Wat maakt dat nou uit?
Ik denk dat ze geld willen verdienen aan de transactie en er dus maar gelimiteerd doorlaten.

• Neophyte_NL
Je kunt toch ook een combinatie-order plaatsen en op die manier maar 1x transactiekosten maken.

• LED-Maniak
Neophyte_NL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:10:
Je kunt toch ook een combinatie-order plaatsen en op die manier maar 1x transactiekosten maken.
Die optie kan ik nergens vinden helaas.

• Neophyte_NL
Zit een beetje verstopt sinds Binck een nieuwe omgeving heeft maar je kunt hem nog vinden onder het menu orders -> cominatie-order opties -> euronext amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
En toen was het al 2 weken heel erg stil in dit topic....... remember to be back in september is het credo!

Stelling van de dag: ABN / beleggers die ABN adviezen volgen zijn raar raar: ABN zegt 'hold' over het aandeel fugro, verbindt daar een laag koersdoel aan (lager dan huidige koers) en vervolgens denkt iedereen opeens 'sell' en daalt de koers ff met 2 euro in een dag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Neophyte_NL schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:41:
En toen was het al 2 weken heel erg stil in dit topic....... remember to be back in september is het credo!
Zit niet iedereen stilletjes van z'n (papieren) winst te genieten? :P

* Rukapul is best tevreden met een YTD van 19%. Zelfs het verlies op de vastgoedfondsen is aan het bijtrekken. De rendementen op opkomende markten blijven enorm.

Misschien dat het tijd wordt om winst te nemen. De opluchtingsrally's zijn geweest, veel indexen zitten tegen een piek aan en er zweven nog steeds risico's en onzekerheden boven de markten.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 09-10-2007 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand geluk gehad met hagemijer? Heb ze aangekocht voor 3,10, zijn nu 4,72 waard in zeeer korte tijd.

Wat denken jullie? Zal er een overname komen? Met een bod van rond de 5 euro?

De eerste bluf van 4,25 is iig al binnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Adviezen van banken zijn zowieso leuk:

Feit is dat er gemiddeld 7x zoveel koop als verkoop adviezen worden gegeven.

Ze baseren zich vaak op dezelfde info en de adviezen van andere (toonaangevende) instellingen waardoor een advies een self-fulfilling prophecy kan worden.

Onthoud altijd dat banken hun geld verdienen aan de transactiekosten. Daarom geven ze graag koop- of verkoopadviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
LED-Maniak schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:04:
Iemand geluk gehad met hagemijer? Heb ze aangekocht voor 3,10, zijn nu 4,72 waard in zeeer korte tijd.

Wat denken jullie? Zal er een overname komen? Met een bod van rond de 5 euro?

De eerste bluf van 4,25 is iig al binnen..
Het is mij niet gelukt met Hagemeyer; het werd wel ergens getipt in een lijstje (staat ergens in dit topic) als overname kandidaat dus ik vrolijk begin juli een aantal opties HGM C MAR 2008 3.20 gekocht voor € 0,87.
Deze heb ik vervolgens zien afglijden tot € 0,19 per stuk (credit crunch etc) en ben toen op 24 september maar uitgestapt (CEO bleef maar roepen dat ze niet overgenomen wilde worden). Nu staat dezelfde optieserie op € 1,48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
Ik heb paar Hagemeijer opties gekocht met uitoefenprijs van 2,40 tegen 0,50 (ongeveer 2 weken geleden). Heb ze vandaag helaas te vroeg verkocht tegen 1,98
Toch paar honderd euro verdiend in 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ben zelf al een aantal dagen de gelukkige eigenaar van turbo's long op de AEX. De Dow Jones en de S&P 500 ook weer hoger vandaag. Hopelijk stijgen we met de AEX nog even door richting de 570.

Helaas vorige week toch besloten om geen LogicaCMG aandelen te kopen. Maar goed het is niet altijd feest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 13:45

janklp

FortyTwo Capital

Het topic loopt nog steeds goed :)

Ik heb zelf een beetje geld verdiend aan HGM, procentje of 30 :) Dat is wel mooi, helaas veel te vroeg verkocht, afgelopen vrijdag al verkocht helaas.

Nu heb ik nog een turbo long op de AEX die nu zo'n 13% doet. Zit wel een beetje te twijfelen om hem eruit te gooien maar denk toch dat ik nog even een paar dagen wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik verdien de laatste weken vooral bakken met geld aan opkomende markten. China- en India-fondsen met tientallen procenten rendement in enkele maanden en ook Fortis Obam (zit altijd vrij zwaar in emerging markets) doet het goed.

En ABN blijkt ook een goede gok te zijn geweest: verschillende plukjes gekocht toen ze onder de 33 stonden in augustus, er vanuitgaande dat het bod van ruim 38 euro toch wel door zou gaan. En inderdaad :) Da's toch ruim 15% meegepakt :7

Orange Fund doet het dan weer vrij matig (nog steeds op verlies) en ook in het onroerend goed blijft het huilen met de pet op. Maar samengevat ziet het er positief uit, ik verwacht van de rest van het jaar geen spectaculaire stijgingen meer maar het sentiment is vooralsnog goed. Cruciaal worden de bedrijfsresultaten die vanaf volgende week los gaan komen (Q3-cijfers). Als die conform of net boven verwachting blijven verwacht ik dat de beurzen de positieve drive nog wel even vast zullen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 13:45

janklp

FortyTwo Capital

Inderdaad, die cijfers zullen natuurlijk erg belangrijk zijn. Feit is wel dat men die cijfers door de kredietscrisis wel met een bepaalde bril bekijkt waardoor het een en ander wellicht nog wel mee kan vallen. Ik zit nu wel met een dubbel gevoel te beleggen:

- Aan de ene kant is het technische verhaal op het moment erg goed, volgens het technische plaatje is de weg helemaal vrij voor een mooie stijging van de AEX.
- Aan de andere kant voel ik me niet goed bij het fundamentele plaatje. Er is op dit moment wel een soort onrust op de markt die door het minste of geringste weer oplaaid.

Toch maar besloten mijn posities nog even vast te hounden en kijken of ik de AEX nog door de 564 weet ik beuken deze/komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
Hagemeijer kan vandaag geen kant kiezen en staat nu al hele tijd op 0%
Ik zit te twijfelen om calls en puts te kopen tegen 4,80 ...
Ze kosten echt bijna niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vanwege de (bijna) 1000 reply's heb ik een nieuw topic geopend:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3

Ik zal de SP nog op een paar kleine puntjes updaten.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.