Hmm, ik zat net niet lekker. Jan put 432,50 kwam niet aan bod, omdat de markt omhoog werd gehouden tot 16:00 scherp. Daarna kwam de boel pas naar beneden, eindstand had mij overigens ook maar 30 euro opgeleverd. Helaas had ik nog geen feb posities, dus de zaak ging hard naar beneden terwijl ik glad zat (op expiratiedag al de volgende serie inslaan kost je meteen een bom premie op maandag (want oude serie afgelopen)
Gaat de koers eens hard omlaag (ben een rasbeer), krijg je het precies als je maandenlang loaded met puts zit, maar gedurende 2 uurtjes glad

Maar goed, er komen meer kansen
Bijgaand wat Metastock platen met mijn verwachtigen

Bij voorbaat excuses voor de grootte daarvan, dit wordt met een brak laptopje gefabriceerd en aan kleine plaatjes heb je niet zoveel in dit vak
Allereerst de Dow Jones, want in de VS ging het wat mis in de markten. Als reden wordt olie gegeven, maar 64 dollar of 66, het is beide erg hoog voor de huidige stand van de markten. Maar goed, dat is dan officiele analistentaal die niets met de werkelijkheid te maken heeft. Ik vermoed een standaard effect van het afromen van liquiditeit door de FED, waardoor de aandelen, gelijk aan vorig jaar, uiteindelijk een tik krijgen.
De blauwe verticale lijnen vormen de 2 maanden cyclus in de Dow, die afgezet tegen het verleden goed te zien is. Ik heb een projectie in de plaat gezet, maar deze hoeft natuurlijk niet uit te komen. Gezien de stand van zaken in de VS (het wordt weer druk bijlenen voor de FED deze maanden) kan er toch wat druk blijven bestaan op de koersen, alvorens we weer een bodempje gaan vinden. Alles natuurlijk vanuit de luie stoel, aan de hand van de toekomstige input zal eenieder zijn mening bij moeten blijven stellen
In deze staat heb ik de VIX gezet. De VIX is een meter voor volaliteit en bij extreme ruststand kan een omkeer worden verwacht (hoeft niet perse). Normaal loopt de VIX andersom, maar voor het begrip heb ik de omgekeerde VIX geprojecteerd. Een dalende VIX betekent dus meer volaliteit en dus veelal dalende koersen.
We hebben nu een derde top gehad. De steunlijn die ik heb getekend gaat ons belangrijke informatie geven of er rust genoeg blijft in de markten of dat het tot een grotere correctie gaat komen tot mega daling aan toe. Ik ga deze in de gaten houden. Als op het niveau van de steunlijn (of daar in de buurt) een bounce komt met een paar zigzag bewegingen met steeds hogere bodems, zie ik daarin een instapmoment verschijnen. Vooralsnog echter eerst afwachten of de VIX nog harder op gaat lopen door de steunlijn heen, zodat shorten echt legitiem wordt (in deze plaat dus dalen, niet stijgen).
De totale paniek is nog lang niet uitgebroken. Dat meen ik af te kunnen leiden uit de bondmarket, DE plek waar de FED haar bekende geldzaken regelt. Als de bondmarkt gaat, is de aandelenmarkt al gegaan en schiet de rente omhoog. Tot nu toe is de 10Y note (je zou ook een andere kunnen kiezen, maar dan wijzigen de cijfers ietsje) altijd gebounced op 107,50. Je kan er donder op zeggen dat deze markten zwaar gemanipuleerd worden, daar zij de levensgesteldheid van het financiele systeem van de VS weergeven, evenals de stand van de dollar. Pas als deze note door de 107,50 zakt, ga ik op het scenario van een echte meltdown zitten. We zaten dichtbij eind oktober 2005, maar een vers rondje liquiditeiten heeft m.i. de zaak gered. De 'Greenspan put' zullen we maar zeggen (wat de FED nu weer uit de markt heeft getrokken).
Deze plaat vormt de weekgrafiek van de AEX en heb ik een tijdje geleden al nader bekeken. De lijnen die daar staan, staan er al sinds de vorige start van de eindejaarsrally 28 oktober 2005. Ik bekeek de cyclussen en kwam tot een aardige vinding. Tussen de perioden van bodem tot bodem van de rally die gestart is in maart 2003 vanaf het dieptepunt zit tot nu toe een vaste factor. De volgende bodem zou volgens die benadering op 13 februari 2006 liggen. Tegen beter weten in richt ik mij daarom op deze datum (op of omstreeks) voor de start van een nieuwe
leg omhoog
Grofweg zou de AEX dan rond de 420 moeten staan als de correctie 'normaal' verloopt (en doorzet). De rode lijnen zijn uiteraard projectie, en niet meer dan dat.
Uitgezet tegen een Gann waaier zouden we bij normale daling (die doorzet) rond 420 zitten op 13 februari, in een extremer geval 385. Dat laatste verwacht ik niet zo snel, tenzij Wall Street echt stuipe krijgt.
Hierbij nog de wat uitgebreidere plaat met diverse indicatoren. Het aftakelen van de indicatoren voorspelde de recente afkoeling al. De vraag is nu hoelang en hoever deze doorzet. Een breuk naar boven in deze indicatoren kan een hernieuwde
leg omhoog signaleren.
Heel praktisch gezien denk ik dat eerst olie tenminste $70 gaat zien, maar zodra deze af gaat koelen richting $60: uitkijken voor een nieuwe
leg omhoog
Conclusie
Vooralsnog short dus maandag, en rustig afwachten voor een instapmoment voor een ritje omhoog