Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.010.247 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:41
Mede-auteur:

Anoniem: 9449

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZ7PGOBRxhFL92gDP3IO6TX3/full.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1730cIQo6cw7lbeiEFkav7Ay/full.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext
London Stock Exchange
Deutsche Börse
Eurex
Swiss Exchange
Intercontinental Exchange
OMX Nordic Exchange
Bolsa de Madrid
Borsa Italiana

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
New York Mercantile Exchange
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Algemeen
Exchanges around the world

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Lynx
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder is een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren (nieuwkomer Lynx hanteert tarieven die ongeveer gelijk zijn aan die van Todays).

Overzicht brokers en condities
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min. 15 transakties per kwartaal en/of min. 2.000 euro / max. 25.000 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.gif

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays en Lynx zijn zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays en Lynx zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Beide brokers openen ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[ Voor 0% gewijzigd door D_Jeff op 02-05-2017 13:00 . Reden: Toevoeging Deel 7 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Even een slechte copy paste van het vorige draadje.

Verder gereserveerd voor TS.

Bonus:
Jasper schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:04:
Als je geen ervaring hebt, raad ik je aan om je toch in te lezen in de materie. Ik zag laatst op Reddit 5 posts van iemand die aan een vriendin de basis informatie over beleggen uitlegde.

1) https://www.reddit.com/r/...overzicht_voor_beginners/
2) https://www.reddit.com/r/...ht_voor_beginners_deel_2/
3) https://www.reddit.com/r/..._beginners_deel_3_kosten/
4) https://www.reddit.com/r/..._beginners_deel_4_hoe_te/
5) https://www.reddit.com/r/...ht_voor_beginners_deel_5/

Daarnaast zijn er veel mensen die van mening zijn dat je geen mensen in moet schakelen om voor jou te beleggen, maar via indexfondsen moet beleggen in veel bedrijven. Wil je daar meer over lezen, lees dan de volgende blog post: http://jlcollinsnh.com/20...-a-simple-path-to-wealth/ & http://thepowerofthrift.com/thriftygals-money-strategy/

Deze blogger heeft trouwens ook veel posts geschreven over aandelen en raad aan om zijn blogs in de volgende volgorde te lezen: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Heb je een goed gevoel bij index fondsen maar wil je nog steeds niet zelf alle touwtjes in armen nemen, kijk dan eens naar https://www.pritle.com/nl/ of https://www.meesman.nl/

[ Voor 90% gewijzigd door D_Jeff op 10-07-2017 10:53 . Reden: Tip van Jesse ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Complimenten voor de mooie topicstart weer!
Van paper trading accounts wist ik nog niet.
Ik denk dat ik daar maar eerst eens mee ga beginnen,voor ik instap bij een volgende crisis. Want ik ben nu zo hard aan het sparen dat alleen dat ook niet meer wijs is. Gevoelsmatig gaat het nu erg goed met bedrijven, vooruitzichten en de beurs. Dus nu echt instappen in bedrijven durf ik niet.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
@Synn7
De belangrijkste regels in dat artikel zijn:
This doesn’t invalidate Robbins’ strategy. His numbers are still valid, but it would be a mistake to assume future returns in bonds will be anywhere close to what they were from 1984-2013.

Adding commodities or gold could help during a spike in inflation, but the point is that any diversified portfolio that is bought and held over a long enough time horizon should work out for an investor if they have the patience to see the strategy through.
Oftewel, dat werkt allemaal prima zolang de rente op de lange termijn maar steeds blijft dalen.
Maar we zitten nu al een tijdje in de situatie dat de rente lager is dan de inflatie. Sparen kost dus geld. Dus hoe lang dit nog houdbaar is...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:53
@Synn7, naast VTI/VXUS heb ik nog losse aandelen als hobby en wat Rabo certificaten. Dat is het qua beleggingen op exchanges. Buiten de beurs natuurlijk een gezonde buffer op een aantal spaarrekeningen, crowd funding, extra aflossen op de hypotheek, etc. Zo spreid ik over de verschillende asses classes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
3x3 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:08:
Complimenten voor de mooie topicstart weer!
Van paper trading accounts wist ik nog niet.
Ik denk dat ik daar maar eerst eens mee ga beginnen,voor ik instap bij een volgende crisis. Want ik ben nu zo hard aan het sparen dat alleen dat ook niet meer wijs is. Gevoelsmatig gaat het nu erg goed met bedrijven, vooruitzichten en de beurs. Dus nu echt instappen in bedrijven durf ik niet.
Als je niet durft om in 1 keer in te stappen. Ga dan gewoon periodiek inleggen.
Dan heeft je instapmoment niet echt meer invloed op je lange termijn rendement.

Want ondanks dat het op het moment goed gaat met de beurzen, betekent dat niet dat er binnenkort een crash moet komen. Je kan ook nog 5 jaar die 0,2% spaarrente vangen terwijl de rest 10% of meer haalt op de beurs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
RocketKoen schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Als je niet durft om in 1 keer in te stappen. Ga dan gewoon periodiek inleggen.
Dan heeft je instapmoment niet echt meer invloed op je lange termijn rendement.
Je zit dan alleen wel met relatief veel transactiekosten die je rendement drukken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:20:
[...]

Je zit dan alleen wel met relatief veel transactiekosten die je rendement drukken.
Bij DeGiro kun je elke maand 1x per fonds in de kernselectie kosteloos een transactie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ankona schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:20:
[...]

Bij de meeste brokers is er wel een mogelijkheid om maandelijks in te leggen zonder transactiekosten.
Zoals @ehoutgast opmerkt bij DeGiro als je zelf ETF's wilt kopen. En bij beheerde fondsen is inleggen vaak ook gratis, of rekenen ze een percentage. En dan maakt het ook niet uit of je alles in 1 keer koopt of elke maand een beetje.

Alleen als aandelen wilt kopen is maandelijks inleggen niet verstandig. Tenzij je iedere keer een ander aandeel koopt.

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 02-05-2017 14:50 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Synn7
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-10-2023
RocketKoen schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:19:
@Synn7
De belangrijkste regels in dat artikel zijn:

[...]

Oftewel, dat werkt allemaal prima zolang de rente op de lange termijn maar steeds blijft dalen.
Maar we zitten nu al een tijdje in de situatie dat de rente lager is dan de inflatie. Sparen kost dus geld. Dus hoe lang dit nog houdbaar is...
Zeker een goed punt. Ik blijf het lastig vinden om een goede balans te vinden, maar misschien ben ik ook wel te veel op zoek naar de heilige graal die er niet is. Het sprak mij vooraal aan het maximale verlies in 1 jaar iets van 4 procent was, terwijl de gemiddelde returns niet verkeerd waren. Dan heb je niet van die mega schommelingen in je portfolio. Aan de andere kant maakt het voor mij niet heel veel uit want kan gerust 20+ jaar het geld erin laten zitten.

Misschien dan dus toch ook gewoon voor de VTI/VXUS gaan. Moet dan alleen kijken of ik maandelijks ga inleggen of meteen in het begin al een groot bedrag :) Eventueel nog een klein gedeelte obligaties ernaast.
koksie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:25:
@Synn7, naast VTI/VXUS heb ik nog losse aandelen als hobby en wat Rabo certificaten. Dat is het qua beleggingen op exchanges. Buiten de beurs natuurlijk een gezonde buffer op een aantal spaarrekeningen, crowd funding, extra aflossen op de hypotheek, etc. Zo spreid ik over de verschillende asses classes.
Was benieuwd of je bewust ook een deel obligaties zou aanhouden bijvoorbeeld. Lijkt me inderdaad goed om die spreiding te hebben en ook deels af te lossen op hypotheek etc. Dit is ook mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

D_Jeff schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:55:

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.
Is het misschien een idee om een "Wat is een ETF?" kopje in te voegen voor "Vroeger was het gebruikelijk ..." zodat de ETFs er net zo duidelijk uitspringen als de rest van de begrippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dank voor je feedback.
Ik heb de TS van Deel 7 letterlijk copy pasted en daarbij ook de vorige TS mede auteur gemaakt, zodat hij/zij ook kan bewerken.

Mocht je meer input hebben, dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-04 09:45
ezp schreef op vrijdag 7 april 2017 11:28:
Mijn portfolio bestaat voor 100% uit AMD aandelen. Dat maakt mijn investeringen volgens diverse bronnen zeer offensief en risicovol. Er is dus geen risico spreiding. Voor mij werkt dat, voor anderen wellicht niet.....
Duur dagje dan vandaag.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10
writser schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:26:
[...]

Duur dagje dan vandaag.
Ouch! :X

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-04 13:25
Lol
Koopmomentje voor ezp.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 902703

poehee schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:45:
[...]
Lol
Koopmomentje voor ezp.
Wanneer er nog eens 30 procent afgaat wel, maar voorlopig nog even niet.
Van 2,09 dollar naar 11,00 zou nog steeds een prima resultaat zijn.
Factor 5+. (dat was een factor 7 maar dat komt wel weer terug + meer)

Het moet gezegd zijn grofweg 20 procent eraf is vrij spectaculair......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ehoutgast schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Bij DeGiro kun je elke maand 1x per fonds in de kernselectie kosteloos een transactie doen.
Ik ga even lui doen en het hier vragen voordat ik zelf ga zoeken op DeGiro maar 1 transactie per fonds is dus kosteloos? Dus als ik bijvoorbeeld 12k in een fonds stop die in de kernselectie zit dan kost me dat geen transactie kosten (want ik doe het in 1 transactie)?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:12
Rutix schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:50:
[...]

Ik ga even lui doen en het hier vragen voordat ik zelf ga zoeken op DeGiro maar 1 transactie per fonds is dus kosteloos? Dus als ik bijvoorbeeld 12k in een fonds stop die in de kernselectie zit dan kost me dat geen transactie kosten (want ik doe het in 1 transactie)?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Thanks dan word het wel erg interessant :). Misschien ook maar eens met VTI/VXUS beginnen ;)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
Rutix schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:54:
[...]

Thanks dan word het wel erg interessant :). Misschien ook maar eens met VTI/VXUS beginnen ;)
Lekker belangrijk als je een transactie doet van 10K+ of dat een paar euro kost of niet? Die 0,01% transactiekosten zullen echt niet het verschil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hielko schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Lekker belangrijk als je een transactie doet van 10K+ of dat een paar euro kost of niet? Die 0,01% transactiekosten zullen echt niet het verschil gaan maken.
Vergeleken met 0,01% niet nee.
Maar bijvoorbeeld de Rabo vraagt €35 + 0.4% = €83 als je voor 12k aan VTI+VXUS wilt kopen of verkopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Hielko schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Het was even een overdreven bedrag dat ik noemde :). Ik wil gaan voor een maandelijks inleg maar wist niet hoe het helemaal zat.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
Als we het over de VTI+VXUS ETF's hebben, moet ik dan deze hebben?

VXUS: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000S9JB

VTI: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P00002DAJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Anoniem: 902703 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:56:
[...]

Wanneer er nog eens 30 procent afgaat wel, maar voorlopig nog even niet.
Van 2,09 dollar naar 11,00 zou nog steeds een prima resultaat zijn.
Factor 5+. (dat was een factor 7 maar dat komt wel weer terug + meer)

Het moet gezegd zijn grofweg 20 procent eraf is vrij spectaculair......
Inmiddels -23,5%.

uitgaande van dat 10k "een lachertje" was om te beleggen, zal er na vandaag een behoorlijk bedrag verdampt zijn.

Nog net aan factor 5 is natuurlijk nog steeds prima, maar waarschijnlijk is nu wel duidelijk wat iedereen bedoelde met het ongerechtvaardigd zelfvertrouwen en ontbreken van spreiding.

Hopen dat het laatste uurtje nog meevalt.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
zo ingewikkeld is het toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
.SnifraM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:59:
[...]

Inmiddels -23,5%.

uitgaande van dat 10k "een lachertje" was om te beleggen, zal er na vandaag een behoorlijk bedrag verdampt zijn.

Nog net aan factor 5 is natuurlijk nog steeds prima, maar waarschijnlijk is nu wel duidelijk wat iedereen bedoelde met het ongerechtvaardigd zelfvertrouwen en ontbreken van spreiding.

Ik hoop dat het morgen beter afloopt met Tesla als die hun kwartaalcijfers publiceren.
Ja

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 22:42

Fuelke

Forza Ferrari

Uitslag bij het sluiten van de beurs -24,38%

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tja, kan gebeuren toch? Voor buy & hold kan het erbij horen. Het is niet mijn strategie, mar als ezp er blij mee is..

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Inmiddels -23,5%.

Nee er is in feite niets verdampt, dat een aandeel fors fluctueerd wil nog niets zeggen.
Tenzij mensen tussendoor gaan paniek verkopen, wat dus gaande is.
Per volgend jaar gaat dit aandeel pas echt interessant worden. 20 dollar is realistisch (factor 10).
In het eerste of tweede kwartaal 2018 zal pas duidelijk zijn welke effecten ZEN heeft gehad

Dit kwartaal komen de eerste Napels cpu's beschikbaar.
Net als dat OEM's Ryzen dit kwartaal voor het eerst gaan aanbieden in kant&klare systemen.
Dit is waar ZEN/Ryzen echt geld gaat maken. Het gaat echter nog lang duren voordat dit draaiende is.

Dat zal echter pas na meerdere kwartalen echt goed zichtbaar zijn in de financiele resultaten.
Blijkbaar hadden investerdeers dit kwartaal al wonderen verwacht, maar dat is gewoon veel te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 21:47
Ik als niet belegger vraag me toch eigenlijk af of het niet té makkelijk is om te beleggen in een bepaald bedrijf. Het voorbeeld dat hierboven genoemd is, is een goed voorbeeld. Als een bedrijf iets nieuws uitbrengt en je weet dat het goed verkoopt, dan kan je toch makkelijk geld verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeanke117 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 02:45:
Ik als niet belegger vraag me toch eigenlijk af of het niet té makkelijk is om te beleggen in een bepaald bedrijf. Het voorbeeld dat hierboven genoemd is, is een goed voorbeeld. Als een bedrijf iets nieuws uitbrengt en je weet dat het goed verkoopt, dan kan je toch makkelijk geld verdienen?
Het probleem is alleen dat niemand daadwerkelijk "weet" of iets ook een succes gaat worden.
Zekerheden zijn er op dat gebied gewoon niet. Wel veelbelovende toekomst verwachtingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Jeanke117 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 02:45:
Maar wanneer koop en verkoop je nou. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt.

It's dogged that does it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het probleem is ook niet dat het erom gaat wat jij weet, maar wat jij weet en het merendeel niet weet. Als iedereen het weet, dan zit het al gewoon (grotendeels) in de prijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ruim een jaar geleden wisten de grote investeerders ook dat ZEN (later Ryze) eraan kwam (sub 2$).
Dus dat feit was echt wel bekend. Blijkbaar wist men dat toen niet goed op waarde te schatten.
Net zoals investeerders nu het nog steeds aanwezige potentieel niet op waarde schatten.

Het blijkt allemaal te gaan of AMD dit kwartaal winst had/heeft gemaakt en daar is nog geen sprake van.
Dat de omzet al flink is gestegen maakte veel mensen blijkbaar niets uit.

Volgend kwartaal evt weer een vergelijkbaar rondje al dan niet aangezwengeld door Goldman Sachs.

Voor geintresseerde investeerders kan het lonen om te kijken hoever AMD verder zakt en dan evt in te stappen op een laag niveau. Daar zou binnen 18 maanden nog steeds een leuk percentage uit moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:27
Zoiets gebeurd bij de Apple product launches ook altijd, mensen die vlak voor het uitbrengen van een nieuwe iPhone bijvoorbeeld hopen op een snelle winst. Echt 'beleggen' kan ik dat niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er zit natuurlijk ook wel wat verschil tussen vlak voor een nieuwe iphone investeren. Aangezien Apple toch al bovenaan the food chain staat. Of investeren in een bedrijf wat over de gehele linie een vernieuwing doorvoert (Zen, naples, Vega) En sinds lange tijd met deze producten weer mee kan komen met de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearOfTheDarkk
  • Laatst online: 06-09-2020
writser schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:26:
[...]

Duur dagje dan vandaag.
Ervan uitgaande dat hij een positie had van 100k bij AMD, is het dus met ruim 24k gedaald.
Goede reden voor mij om het grootste gedeelte van mijn vermogen in ETF's te beleggen.
Maar ja, als je geld zat hebt boeit dat niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik zit in een Nasdaq aandeel dat gisteren op een bepaalde koers gesloten is en waarbij de koers nu pre market op +25% staat. Hoe werkt de pre- en post-market koersontwikkeling nou precies? Ik kan er nu wel een verkooporder in gooien, maar die wordt toch niet uitgevoerd voordat de Nasdaq weer opent om 15.30? Hoe kan het dan toch dat er een gewijzigde prijs is ontstaan na de slotveiling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearOfTheDarkk
  • Laatst online: 06-09-2020
coelho schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:39:
Ik zit in een Nasdaq aandeel dat gisteren op een bepaalde koers gesloten is en waarbij de koers nu pre market op +25% staat. Hoe werkt de pre- en post-market koersontwikkeling nou precies? Ik kan er nu wel een verkooporder in gooien, maar die wordt toch niet uitgevoerd voordat de Nasdaq weer opent om 15.30? Hoe kan het dan toch dat er een gewijzigde prijs is ontstaan na de slotveiling?
Volgens mij is dat gewoon de verwachte koers op basis van het nieuws dat buiten beurstijden bekend is gemaakt. Het kan zomaar een paar % verschillen. Maar ik zou denken, zodra de beurs opent zsm verkopen indien dat je doel is.:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:41
Er wordt nabeurs wel degelijk gehandeld, volgens mij tot 2 uur s'nachts voor de Amerikaanse beurzen (NL tijd) en vanaf 10 uur in de ochtend (NL tijd). Veel brokers geven particulieren niet de mogelijkheid dit te doen.Je order wordt dan inderdaad pas uitgevoerd bij opening om 15:30. Ook zijn er voornamelijk grote partijen actief en is de liquiditeit lager. Grote sprongen worden er dan gemaakt. Niet altijd even handig om je in dat spel te mengen.

Wat de tijden op de Europese Markten zijn weet ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Aandelen op de Nasdaq gaan open 10u 's ochtends Nederlandse tijd voor pre-market handel. Er is dan alleen vaak nog niet veel liquiditeit. In principe kan je nu gewoon verkopen, de vraag is alleen of je broker dat ondersteunt. Kan bijv. niet bij Binck dacht ik. Bij Lynx wel. DeGiro weet ik niet.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
writser schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:02:
[...]

Aandelen op de Nasdaq gaan open 10u 's ochtends Nederlandse tijd voor pre-market handel. Er is dan alleen vaak nog niet veel liquiditeit. In principe kan je nu gewoon verkopen, de vraag is alleen of je broker dat ondersteunt. Kan bijv. niet bij Binck dacht ik. Bij Lynx wel. DeGiro weet ik niet.
DeGiro limiteert in ieder geval de hoogte van de verkooporder. Omdat de koers 7.81 was mag de verkooporder niet hoger zijn dan 9.81. Mijn limit order van 10 werd daarom afgewezen.

Maandag was de eerste handelsdag van dit aandeel en nu heeft het al 2 dagen op rij met een spike geopend om vervolgens af te zakken. Dat heeft me gisteren ruim 15% extra aandelen opgeleverd door bijna top te verkopen en laag terug te kopen en gezien de pre market koers wil ik het er op gokken dat het vandaag nogmaals gaat gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
coelho schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:14:
[...]

DeGiro limiteert in ieder geval de hoogte van de verkooporder. Omdat de koers 7.81 was mag de verkooporder niet hoger zijn dan 9.81. Mijn limit order van 10 werd daarom afgewezen.

Maandag was de eerste handelsdag van dit aandeel en nu heeft het al 2 dagen op rij met een spike geopend om vervolgens af te zakken. Dat heeft me gisteren ruim 15% extra aandelen opgeleverd door bijna top te verkopen en laag terug te kopen en gezien de pre market koers wil ik het er op gokken dat het vandaag nogmaals gaat gebeuren :)
Gewoon zorgen dat je klaar zit op het moment dat de beurs opent :P
Overigens. Als je een limit order plaatst om te verkopen voor $9, en de prijs staat na openen op $12, dan verkoopt hij gewoon voor $12.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 03-05-2017 12:36 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-03 15:10
Met alle respect, de openingspost lijkt wat gedateerd. Ik mis DeGiro bijvoorbeeld in het overzicht van brokers.

Verder zou ik linkjes naar belegger.nl, beurs en debeurs.nl verwijderen. Profinance ziet er ook niet al te best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
Carfanatic schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:14:
[...]

zo ingewikkeld is het toch niet?
Nee hoor, zo ingewikkeld is het niet. De reden waarom ik het vraag is de volgende...
Deze ETF's zijn in dollars, als je die koopt, moet je toch ook rekening houden met de wisselkoersen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Oculus schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:15:
[...]

Nee hoor, zo ingewikkeld is het niet. De reden waarom ik het vraag is de volgende...
Deze ETF's zijn in dollars, als je die koopt, moet je toch ook rekening houden met de wisselkoersen?
Mag ook wel in de OP.

Dat een ETF in dollars noteert boeit niet, het gaat om de valuta van de onderliggende aandelen in het mandje.

Dus VXUS - dat zijn aandelen buiten de VS. Je hebt daar als EU belegger geen wisselkoers risico naar de USD. Wel naar de CHF bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
Arcadius schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:40:
[...]

Mag ook wel in de OP.

Dat een ETF in dollars noteert boeit niet, het gaat om de valuta van de onderliggende aandelen in het mandje.

Dus VXUS - dat zijn aandelen buiten de VS. Je hebt daar als EU belegger geen wisselkoers risico naar de USD. Wel naar de CHF bv.
Vind dit echt moeilijk te begrijpen... Sorry!
Als ik bijvoorbeeld VXUS zou willen aankopen voor 51,23USD.
Dan worden toch de benodigde euro's in mijn Giro account omgerekend naar USD, volgens de huidige dollarkoers?
Als ik ze naar een x periode weer verkoop en er weer euro's van wil maken, dan gelden er toch ook weer andere koersen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arcadius
Oculus schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:15:
[...]

Vind dit echt moeilijk te begrijpen... Sorry!
Als ik bijvoorbeeld VXUS zou willen aankopen voor 51,23USD.
Dan worden toch de benodigde euro's in mijn Giro account omgerekend naar USD, volgens de huidige dollarkoers?
Als ik ze naar een x periode weer verkoop en er weer euro's van wil maken, dan gelden er toch ook weer andere koersen?
Stel, een ETF in de USA dat de AEX volgt. Dus in dollars.

De AEX blijft gelijk, maar de euro stijgt 10% ten opzichte van de dollar. Dan zal deze ETF met 10% stijgen. Want de waarde van het pakketje aandelen in dollars is dan 10% meer waard geworden. Dat is fijn voor de Amerikaanse beleggers. (volg je deze stap nog?)

Maar JIJ hebt deze ETF ook. Leuk dat de prijs 10% is gestegen in dollars, maar als je het verkoopt zul je merken dat je weinig bent opgeschoten. Want de dollars die je krijgt bij verkoop, wissel je weer om in euros. En oh ja, die dollars waren 10% minder waard geworden.

Conclusie, de wisselkoers effecten netten elkaar uit. Als je nu een ETF hebt in dollars, die in Zwitserse franken belegt. Dan is het enige wat uitmaakt, de koers tussen de euro en de Zwitserse frank. De handel vindt wel plaats in dollars, maar dat maakt niet uit. De EURUSD en USDCHF koersen streep je tegen elkaar weg, hou je EURCHF over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb via de ABN-AMRO begrepen dat die pre-market en after-market koersen afkomstig zijn van andere locaties in de Wereld, bv Azie waar buiten US tijden beperkt in US stock kan worden gehandeld.
Wellicht hebben sommige zakelijke klanten toegang tot die beurzen maar ik iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Anoniem: 902703 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:04:
[...]

Ik heb via de ABN-AMRO begrepen dat die pre-market en after-market koersen afkomstig zijn van andere locaties in de Wereld, bv Azie waar buiten US tijden beperkt in US stock kan worden gehandeld.
Wellicht hebben sommige zakelijke klanten toegang tot die beurzen maar ik iig niet.
Dat is niet zo. Het zijn gewoon Amerikaanse electronische markten. Prima handelbaar met bv IB.

Wel minder diepte in het boek, minder liquide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Ik weet niet wie van de ABN Amro dat verteld heeft maar die mogen ze de laan uitsturen. Complete onzin. Pre- en aftermarket trading gebeurt op de Amerikaanse beurzen, via hetzelfde systeem als de reguliere handel. Op de site van bijv. de Nasdaq kun je precies zien wat er pre-market en after hours gehandeld wordt. Hier bijv. Groupon:

http://www.nasdaq.com/symbol/grpn/premarket
http://www.nasdaq.com/symbol/grpn/after-hours

Als je een account hebt bij Interactive Brokers (of een skin daarvan zoals Lynx) zie je gewoon live de pre-market prijzen en kun je ook handelen. Je moet alleen orders inleggen met een 'extended hours' flag anders worden ze alleen tijdens reguliere handel uitgevoerd. Dat is een optie die Binck bijv. niet ondersteunt.

[ Voor 28% gewijzigd door writser op 03-05-2017 17:32 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arcadius schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Dat is niet zo. Het zijn gewoon Amerikaanse electronische markten. Prima handelbaar met bv IB.

Wel minder diepte in het boek, minder liquide.
Ja duh, die US aandelen zijn geen Chinese namaak oid........
Tuurlijk betreft het een of andere daadwerkelike vorm van beperkte toegang tot de US aandelen markt..
Alleen dus niet meer direct via de NYSE of NASDAQ, die zijn immers officieel gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Anoniem: 902703 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:28:
[...]

Ja duh, die US aandelen zijn geen Chinese namaak oid........
Tuurlijk betreft het een of andere daadwerkelike vorm van beperkte toegang tot de US aandelen markt..
Alleen dus niet meer direct via de NYSE of NASDAQ, die zijn immers officieel gesloten.
begrijpend lezen is moeilijk, maar zoals Writser dus uitlegt gaat het via exact hetzelfde systeem en dus ook gewoon via de nyse, Nasdaq etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 113% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Ik beleg zelf periodiek via degiro (gratis etf's). Echter ik zou wel een wat betere inzage willen hebben in mijn rendement.

Degiro zelf geeft alleen het totale rendement per aandeel aan voor de totale duur (incl. dividend). Nu ben ik wel benieuwd naar het maandelijks en jaarlijks rendement, maar dat kan ik nergens vinden.

Ik werk zelf nu met excel sheets maar ook die zijn niet ideaal.

Gisteren in Google Finance mijn portfolio ingevoerd en dit is ook wel aardig, alleen ook hier kan je alleen het totale rendement zien en niet het jaarlijks rendement.

Vervolgens ingeschreven bij SigFig, maar die ondersteunen weer een aantal fondsen niet die ik heb.

Heeft iemand hetzelfde probleem en een, het liefst gratis, oplossing gevonden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:16
StephaN900 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 06:05:
Ik beleg zelf periodiek via degiro (gratis etf's). Echter ik zou wel een wat betere inzage willen hebben in mijn rendement.

Degiro zelf geeft alleen het totale rendement per aandeel aan voor de totale duur (incl. dividend). Nu ben ik wel benieuwd naar het maandelijks en jaarlijks rendement, maar dat kan ik nergens vinden.

Gisteren in Google Finance mijn portfolio ingevoerd en dit is ook wel aardig, alleen ook hier kan je alleen het totale rendement zien en niet het jaarlijks rendement.

Vervolgens ingeschreven bij SigFig, maar die ondersteunen weer een aantal fondsen niet die ik heb.

Heeft iemand hetzelfde probleem en een, het liefst gratis, oplossing gevonden hiervoor?
Browse even terug naar deel 7. Daar is een hele discussie gevoerd over precies deze vraag. Alle antwoorden staan er al. Even zoeken en klaar is kees!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hielko schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:34:
[...]
begrijpend lezen is moeilijk, maar zoals Writser dus uitlegt gaat het via exact hetzelfde systeem en dus ook gewoon via de nyse, Nasdaq etc...
Voor jou is begrijpend lezen blijkbaar wel een probleem zoals je comment netjes weet aan te tonen..... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic

ik gebruik sinds kort Portfolio Performance (ook in Engels beschikbaar). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Anoniem: 902703 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:34:
[...]

Voor jou is begrijpend lezen blijkbaar wel een probleem zoals je comment netjes weet aan te tonen..... :F
Ja, leg het mij dan maar eens uit.
Anoniem: 902703 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:04:
[...]

Even voor de duidelijkheid, dat is dus complete onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
Cocytus schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 00:18:
[...]
Dit is echt nog geen week geleden in het vorige deel uitgelegd.
Je hebt gelijk... Dit had ik over het hoofd gezien.
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online

Ik heb zelf een Excel sheet waarin ik o.a. al mijn transacties importeer, en per transactie het rendement genormaliseerd op jaarbasis bereken (=(1+"P&L"/"huidige prijs")^(365/"dagen sinds transactie")-1), en ook het overall rendement (met de XIRR functie). Prijzen importeren kan vrij makkelijk via Yahoo Finance en een VBA scriptje.

Eigen Excel werkt voor mij het meest handig, heb je precies wat je wil.

[ Voor 6% gewijzigd door ErnstH op 04-05-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
ehoutgast schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:37:
[...]

Ik heb zelf een Excel sheet waarin ik o.a. al mijn transacties importeer, en per transactie het rendement genormaliseerd op jaarbasis bereken (=(1+"P&L"/"huidige prijs")^(365/"dagen sinds transactie")-1), en ook het overall rendement (met de XIRR functie). Prijzen importeren kan vrij makkelijk via Yahoo Finance en een VBA scriptje.

Bovenstaande klinkt erg goed... Kan je een voorbeeldje delen?
Ik ben echt niet lui en kan veel met excel maar dit is voor mij een leveltje te hoog... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staavmixer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04 19:30
ehoutgast schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:37:
[...]

Met een Mac ben je nog sneller klaar, Apple heeft onlangs een formule toegevoegd waarmee je prijzen, prijsveranderingen, en verschillende ratio's in een keer kunt invoegen in Numbers.

Hartstikke leuk om mee te stoeien, zo heb ik mijn eigen dashboard gemaakt met in een oogopslag de belangrijkste gegevens, en kan ik razendsnel van een potentiele investering gegevens ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hielko schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:22:
[...]

Ja, leg het mij dan maar eens uit.
[...]
Nou dat heb ik dus al gedaan, alleen gaat dat weer compleet aan jou voorbij.
Vandaar dat ik de bal even terug kaats, alleen gaat dat ook weer boven je pet.
[
Even voor de duidelijkheid, dat is dus complete onzin.
Nee joh, maar jij mag dat best geloven, dat is je goed recht.

Back-on-topic:
Naar mijn bescheiden mening hebben nog maar heel weinig mensen in de gaten welke competatieve producten AMD in de markt aan het zetten is.

Ryzen 7 dat voor grofweg de helft van de prijs intel 6900 prestaties weet neer te zetten.
En dat betreft dan nog maar slechts een 8 core 16 threads cpu.
Napels gaat dadelijk tot aan 64 cores en 128 threads. Hiervoor bestaat nog geen intel variant.
VEGA dat krachtiger blijkt dat NV GTX 1080Ti (zie HWI)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 902703 op 04-05-2017 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 902703 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:39:
[...]

Nou dat heb ik dus al gedaan, alleen gaat dat weer compleet aan jou voorbij.
Vandaar dat ik de bal even terug kaats, alleen gaat dat ook weer boven je pet.

[...]

Nee joh, maar jij mag dat best geloven, dat is je goed recht.

Back-on-topic:
Naar mijn bescheiden mening hebben nog maar heel weinig mensen in de gaten welke competatieve producten AMD in de markt aan het zetten is.

Ryzen 7 dat voor grofweg de helft van de prijs intel 6900 prestaties weet neer te zetten.
En dat betreft dan nog maar slechts een 8 core 16 threads cpu.
Napels gaat dadelijk tot aan 64 cores en 128 threads. Hiervoor bestaat nog geen intel variant.
VEGA dat krachtiger blijkt dat NV GTX 1080Ti (zie HWI)
De crash van AMD was ook niet omdat mensen geen vertrouwen hebben in het product. Ze staan namelijk nog steeds dik in de plus tov vorig jaar.
Wat tegenviel was de marge. Die was gelijk aan de marge van de oude producten. Maar in de tech sector verwacht je dat de marge op een nieuw product veel hoger is dan die op een product dat al een tijdje op de markt is.
AMD heeft Ryzen voor een aantrekkelijke prijs in de markt gezet. Maar dat is dus niet puur omdat hij goedkoop is om te produceren. Ze nemen genoegen met een lage marge.
Goed voor de consument, voor de concurrentie en voor het marktaandeel. Maar slecht voor (korte termijn) investeringen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:17
Ik wil dus eigenlijk ook wat geld opzij zetten om te investeren. Ik heb al een betaalrekening bij de Rabobank en mijn spaargeld zit bij een andere bank. Nu weet ik helaas niet heel veel van beleggen, maar ik probeer een weg te vinden in de terminologie en strategieën. Ik hoef geen gigantisch hoog rendement, zolang het maar zin heeft om te doen vergeleken met sparen,

Nu wil ik eigenlijk een beetje 'saai' beleggen. Een indexfonds of ETF lijkt mij dan de beste keus i.v.m. risicospreiding en dit wil ik dan bij de Rabobank doen. Nu zijn daar verschillende soorten accounts, waaronder beheerd beleggen basis, waar ik anderen in feite laat beleggen voor mij in indexfondsen voor een portefeuillebeheer van 0,1125% per kwartaal van mijn belegde vermogen. Daarnaast is er de direct beleggen basis, waar ik die portefeuillebeheerkosten niet heb en dus alleen transactiekosten en 0,05% van het gemiddelde belegde vermogen en dan nog wat lopende kosten.

Is het niet verstandig voor mij om gewoon Direct beleggen bij de Rabobank te kiezen, een index/ETF te vinden die een prima rendement heeft en relatief veilig is en daar gewoon jaarlijks wat bij storten? Is het hele idee van een index/ETF niet dat je het volgt en er verder geen omkijken aan hebt? Waarom zou iemand dat voor mij moeten beheren, c.q. waar betaal ik voor?

Het zijn mogelijk lekenvragen, maar ik ben benieuwd wat jullie hierover denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Belecthor schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:19:
Is het niet verstandig voor mij om gewoon Direct beleggen bij de Rabobank te kiezen, een index/ETF te vinden die een prima rendement heeft en relatief veilig is en daar gewoon jaarlijks wat bij storten? Is het hele idee van een index/ETF niet dat je het volgt en er verder geen omkijken aan hebt? Waarom zou iemand dat voor mij moeten beheren, c.q. waar betaal ik voor?

Het zijn mogelijk lekenvragen, maar ik ben benieuwd wat jullie hierover denken!
Je betaalt bijvoorbeeld voor het mooie hoofdkantoor in Utrecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
staavmixer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:01:
[...]

Met een Mac ben je nog sneller klaar, Apple heeft onlangs een formule toegevoegd waarmee je prijzen, prijsveranderingen, en verschillende ratio's in een keer kunt invoegen in Numbers.

Hartstikke leuk om mee te stoeien, zo heb ik mijn eigen dashboard gemaakt met in een oogopslag de belangrijkste gegevens, en kan ik razendsnel van een potentiele investering gegevens ophalen.
Bedankt voor deze tip! Heb je toevallig een template waar je het rendement per periode kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Je beter naar een andere broker kijken. Een punt waar altijd op gehamerd wordt bij ETF's zijn kosten, en Rabobank is gewoon erg prijzig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6hXvXKyl.jpg

Stel dat je een jaar lang iedere maand een aan de Amerikaanse beurs genoteerde ETF koopt (VTI/VXUS bijvoorbeeld) dan heb je al minstens €120 aan transactiekosten. ok niet helemaal op jou van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staavmixer
StephaN900 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 09:54:
[...]

Bedankt voor deze tip! Heb je toevallig een template waar je het rendement per periode kan zien?
Nee, maar die zul je wel snel in elkaar kunnen zetten met de functie STOCKH.
Die kan je de open/close/high/low en volume geven op een bepaalde datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:06
Belecthor schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:19:
Nu wil ik eigenlijk een beetje 'saai' beleggen. Een indexfonds of ETF lijkt mij dan de beste keus i.v.m. risicospreiding en dit wil ik dan bij de Rabobank doen. Het zijn mogelijk lekenvragen, maar ik ben benieuwd wat jullie hierover denken!
Als je saai wil beleggen kun je beter bij een goedkopere partij. Brand New Day heeft bijvoorbeeld saaie producten tegen lage kosten. Als je meer zelf wil kiezen kun je kijken bij Meesman of DeGiro. Als je per se bij de rabo wil, kies dan vooral voor direct beleggen. Kies een of twee brede ETFs (let goed op de kosten die het fonds in rekening brengt, Vanguard-ETFs hebben volgens mij de laagste kosten in het portfolio van Rabo) en stel een periodieke opdracht in.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RocketKoen schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:22:
[...]
De crash van AMD was ook niet omdat mensen geen vertrouwen hebben in het product. Ze staan namelijk nog steeds dik in de plus tov vorig jaar.
Wat tegenviel was de marge. Die was gelijk aan de marge van de oude producten. Maar in de tech sector verwacht je dat de marge op een nieuw product veel hoger is dan die op een product dat al een tijdje op de markt is.
AMD heeft Ryzen voor een aantrekkelijke prijs in de markt gezet. Maar dat is dus niet puur omdat hij goedkoop is om te produceren. Ze nemen genoegen met een lage marge.
Goed voor de consument, voor de concurrentie en voor het marktaandeel. Maar slecht voor (korte termijn) investeringen.
De kostprijs van een 200mm2 Ryzen is niet bekend op 14nm. Echter heeft AMD grotere cpu's verkocht voor veel minder. Het zal een kwestie van volume zijn, Met slechts 4 weken verkoop valt er eigenlijk nog geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
TESLA ook niet positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 22:42

Fuelke

Forza Ferrari

Zo, ik heb mijn teveel betaalde Amerikaanse belastingen ook teruggekregen zoals zoveel Amerikanen. :P

Het gaat om dividenden van een aantal Closed End Fondsen, die achteraf geklasseerd werden als kapitaalwinst / kapitaalverminderingen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 902703 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 11:44:
[...]

De kostprijs van een 200mm2 Ryzen is niet bekend op 14nm. Echter heeft AMD grotere cpu's verkocht voor veel minder. Het zal een kwestie van volume zijn, Met slechts 4 weken verkoop valt er eigenlijk nog geen zinnig woord over te zeggen.
Het ging er meer om dat de bruto marge 1 procentpunt lager was als vorig kwartaal. Bij een nieuw product verwacht je juist een flinke stijging in de bruto marge.
Valt wel mee. Donderdag 5% eraf. Vrijdag weer 4,5% erbij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
RocketKoen schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:45:
[...]

Het ging er meer om dat de bruto marge 1 procentpunt lager was als vorig kwartaal. Bij een nieuw product verwacht je juist een flinke stijging in de bruto marge.

[...]

Valt wel mee. Donderdag 5% eraf. Vrijdag weer 4,5% erbij.
Kwartaalverlies loopt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
superpolm schreef op zondag 7 mei 2017 @ 01:02:
[...]

Kwartaalverlies loopt op.
Ja, daarom ook die initiële dip nadat de cijfers bekend werden.
Vooral omdat een aantal invloedrijke media het kwartaalverlies uitlegde als "Tesla verliest $11.000 per auto".
Dat hadden ze berekend door het kwartaalverlies te delen door het aantal verkochte auto's. Dat werkt misschien voor een auto fabrikant met een stabiele output. Maar Tesla is op het moment enorm aan het investeren in een productielijn voor de model3, die de output van de fabriek moet vervijfvoudigen. En al die investeringen tellen ook mee op je kwartaalcijfers. Maar de auto's worden pas vanaf juli ofzo geproduceerd.

In werkelijkheid verdient Tesla gemiddeld $30.000 per model S en X die ze verkopen.
De Gigafactory heeft dit kwartaal al flink wat batterijen geproduceerd waardoor het resultaat van de energy divisie (powerwall en powerpack) is vertienvoudigd.
Solarcity maakt nog steeds verlies. Ze zijn door de overname overgestapt op panelen van Panasonic. Maar Gigafactory 2, die die panelen (solar roof) moet gaan maken draait nog niet. En de inkomsten van de verhuurde panelen dekt de investeringen in gigafactory 2 niet. Maar dit is juist een voordeel van de overname. Door het geld van Tesla kan Gigafactory 2 veel sneller afgemaakt worden dan het originele plan.

Al met al zijn de meningen over dit aandeel enorm verdeeld. En beide partijen hebben goede argumenten. Alleen dit was echt geen goed jaar om short te gaan op Tesla. De bears hebben echt miljarden verloren en pakken nu elk stukje negatief nieuws aan om een onvermijdelijk faillissement te voorspellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Indexbeleggen *knip* zo weinig toelichting dat ik het als spam beschouw.

[ Voor 69% gewijzigd door Krisp op 09-05-2017 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is een podcast van bijna 53 minuten. Is er iets dat je hierover wil melden naast het woord 'indexbeleggen'?

[ Voor 18% gewijzigd door Krisp op 09-05-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staavmixer
Zr40 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:21:
[...]

Dat is een podcast van bijna 53 minuten. Is er iets dat je hierover wil melden naast het woord 'indexbeleggen'?
Gaat erover dat ETF's zorgen voor alsmaar stijgende prijzen.
Op zich wel stof tot nadenken, zeker met de huidige tendens dat je best in indexen kunt stappen omdat de markt over 10 jaar toch wel hoger staat.
Probleem is dan dat er niet wordt gekeken naar de onderliggende waarde van bedrijven maar puur geïnvesteerd wordt omdat het handeltje toch wel omhoog zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Zr40 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:21:
[...]

Ik kan wel een samenvatting geven maar als je wilt kan je t beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

staavmixer schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:13:
[...]

Gaat erover dat ETF's zorgen voor alsmaar stijgende prijzen.
Op zich wel stof tot nadenken, zeker met de huidige tendens dat je best in indexen kunt stappen omdat de markt over 10 jaar toch wel hoger staat.
Probleem is dan dat er niet wordt gekeken naar de onderliggende waarde van bedrijven maar puur geïnvesteerd wordt omdat het handeltje toch wel omhoog zal gaan.
Wat een ETF of indexfonds juist bijzonder maakt ten opzichte van zelf plukjes aandelen kopen is de lagere kosten. Voor beleggers met een kleiner vermogen zijn de kosten een redelijk grote factor voor het netto rendement.

Maar wat als iedereen ETFs zou kopen? Dan wordt het juist lucratiever voor de actieve handelaar om in te springen op gebeurtenissen met het bedrijf en de sector. Het scenario "Iedereen belegt uitsluitend in ETFs" zie ik dus niet gebeuren.
superpolm schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:17:
[...]

Ik kan wel een samenvatting geven maar als je wilt kan je t beluisteren.
Als je de inhoud nuttig vindt dan kan je een samenvatting geven. Dan kan iedereen zelf beslissen of dat de podcast interessant en relevant voor ze is zonder eerst 53 minuten te moeten luisteren. Dit is een discussieforum, niet een radiozender ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad, eerst moeten kijken/luisteren naar video's / podcasts van uren is meer een standaard taktiek van Zeitgeist aanhangers.

Sowieso is het volgens mij gewoon de standaard inkopper dan. Als iedereen ETFs gebruikt stort de hele handel in. Klopt helemaal, maar daar ga je in je eentje als actieve belegger niks aan veranderen. En des te meer mensen voor een ETF gaan, des te beter het te doen moet zijn voor actieve beleggers om de index te verslaan, dus het zal zichzelf balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 07:41:
Sowieso is het volgens mij gewoon de standaard inkopper dan. Als iedereen ETFs gebruikt stort de hele handel in. Klopt helemaal, maar daar ga je in je eentje als actieve belegger niks aan veranderen. En des te meer mensen voor een ETF gaan, des te beter het te doen moet zijn voor actieve beleggers om de index te verslaan, dus het zal zichzelf balanceren.
Waarom denk je dit? Lijkt mij dat handel in ETFs maar een marginaal effect zal hebben op de onderliggende waarde, aangezien de prijs van een ETF niet echt gebaseerd is op vraag/aanbod in de ETF, maar op basis van de onderliggende stukken.

[ Voor 9% gewijzigd door ErnstH op 09-05-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ehoutgast schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:34:
[...]

Waarom denk je dit? Lijkt mij dat handel in ETFs maar een marginaal effect zal hebben op de onderliggende waarde, aangezien de prijs van een ETF niet echt gebaseerd is op vraag/aanbod in de ETF, maar op basis van de onderliggende stukken.
Het gaat er meer om dat straks bijvoorbeeld 60% van de aandelen van een bedrijf in de S&P500 in handen is van ETF's, omdat die ETF's zo populair zijn.
Dan krijg je een situatie waarin de koers van de S&P500 een grotere invloed heeft op de koers van 1 individueel aandeel, dan andersom.
En het wordt raar op aandeelhouders vergaderingen als een groot deel van het stemrecht in handen is van passief beheerde fondsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om nog even terug te komen op "ETFs zorgen voor een stijgende markt": het enige prijsopdrijvende effect dat je zou kunnen toewijzen aan ETFs is dat ETFs het makkelijker maken voor kleine beleggers om in te stappen. Dat is immers belegd vermogen dat zonder het bestaan van ETFs niet belegd zou zijn.

Voor beleggers die zonder het bestaan van ETFs nog steeds zouden beleggen is er geen verschil in belegd vermogen, of ze nou ETFs of losse aandelen zouden bezitten. De verdeling in onderliggende aandelen kan natuurlijk anders zijn, maar de bewering over de stijgende markt gaat over de markt als geheel.
RocketKoen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:42:
[...]
En het wordt raar op aandeelhouders vergaderingen als een groot deel van het stemrecht in handen is van passief beheerde fondsen.
Hoe het met andere fondsen zit weet ik niet, maar de voting guidelines van Vanguard zijn vastgelegd en openbaar: https://about.vanguard.co...voting/voting-guidelines/

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 09-05-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hmm, SPDR market cap is $237 B, S&P 500 total markt value is $21,299 billion. Dat lijkt dus wel mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 19:59
Hoe is jullie visie op bewezen tech-groeiaandelen zoals Netflix, Amazon en Alphabet (Google)?

Ik volg deze al een tijdje en net als je denkt dat de top is bereikt blijven ze doorgroeien. Een 'bubbel' hierin zie ik persoonlijk ook niet, zeker omdat deze bedrijven daadwerkelijk groeien. Vooral Amazon is flink aan het uitbreiden en globaliseren (overname Souq bijvoorbeeld). Netflix is naar mijn idee pas aan het begin van een gigantische groei en maakt steeds meer eigen producties waardoor de kosten afnemen. Alphabet lonkt vooral omdat ik het een ontzettend innovatief bedrijf vind. Facebook heb ik ook kort overwogen, maar ik heb daar iets minder vertrouwen in. Aan de andere kant biedt die wellicht als jongste bedrijf nog wel de meeste groeipotentie.

Uiteraard speelt mee dat ik de bedrijven ook als consument ken en gebruik.

Ik vraag me alleen af of nu instappen wel zo verstandig is. Enerzijds staan alledrie nu op een alltime high. Anderzijds staan ze dit al 5 jaar en blijven maar doorgroeien.

DeGiro lijkt trouwens de goedkoopste ook voor US aandelen? Ik gebruik zowel ING als DeGiro voor handelen. ING is opzich ook niet duur voor US, maar DeGiro spant de kroon met €0,50 en 0,04% per aandeel.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Boobybandit schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:59:
DeGiro lijkt trouwens de goedkoopste ook voor US aandelen? Ik gebruik zowel ING als DeGiro voor handelen. ING is opzich ook niet duur voor US, maar DeGiro spant de kroon met €0,50 en 0,04% per aandeel.
DeGiro brengt daarnaast ook € 2,50 per jaar per beurs (behalve voor EuroNext Amsterdam en Brussel) in rekening voor 'opzetten handelsmogelijkheden'. Als je weinig handelt zal dat voor het grootste deel van je kosten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:17
Carfanatic schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Je beter naar een andere broker kijken. Een punt waar altijd op gehamerd wordt bij ETF's zijn kosten, en Rabobank is gewoon erg prijzig.

[afbeelding]

Stel dat je een jaar lang iedere maand een aan de Amerikaanse beurs genoteerde ETF koopt (VTI/VXUS bijvoorbeeld) dan heb je al minstens €120 aan transactiekosten. ok niet helemaal op jou van toepassing
Als ik het goed begrijp betaal ik dus per kwartaal standaard 0,05% beurswaarde voor de Rabobank, 0,2% van mijn beurswaarde van m'n ETF's voor de Rabobank en dan nog 0,1% tot 1,5% voor de ETF zelf (Vanguard bijvoorbeeld). Blijft er dan nog wel genoeg over voor? Het klinkt alsof er gigantisch veel afgehaald wordt. Zijn er daarnaast nog meer (verborgen) kosten aan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Zr40 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:56:
[...]

DeGiro brengt daarnaast ook € 2,50 per jaar per beurs (behalve voor EuroNext Amsterdam en Brussel) in rekening voor 'opzetten handelsmogelijkheden'. Als je weinig handelt zal dat voor het grootste deel van je kosten zorgen.
Hmm die had ik over het hoofd gezien inderdaad. Dus samengevat:

Transactiekosten:
ING € 4 + 0,04% transactie
DeGiro €0,50 + $ 0,004 per aandeel

Kosten voor aanhouden rekening:
ING rekent 0,24% over belegd vermogen
DeGiro rekent 2.50 + 0,25% over belegd vermogen

Met name in de transactiekosten zit toch wel een aardig verschil. Maar goed, dat is eenmalig. Denk dat ik de US aandelen via ING zal aanschaffen. Op die manier kan ik mijn portefeuilles ook enigszins gescheiden houden.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Ik ben wat nieuw in het beleggen op de beurs, maar heb via Binck wat geld ingelegd op een ETF (Fidelity Global Technology Fund).

Ik heb afgelopen donderdag een order geplaatst met als prijsconditie "bestens" en tijdsconditie "doorlopend".

Echter is deze order nog steeds openstaand. Wat mis ik? Ik had verwacht dat deze order redelijk snel uitgevoerd zou worden en dan in mijn portefeuille zou verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Boobybandit schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Transactiekosten:

Met name in de transactiekosten zit toch wel een aardig verschil. Maar goed, dat is eenmalig. Denk dat ik de US aandelen via ING zal aanschaffen. Op die manier kan ik mijn portefeuilles ook enigszins gescheiden houden.
Geen kosten over belegd vermogen toch?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
sjukke schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:59:
Ik ben wat nieuw in het beleggen op de beurs, maar heb via Binck wat geld ingelegd op een ETF (Fidelity Global Technology Fund).

Ik heb afgelopen donderdag een order geplaatst met als prijsconditie "bestens" en tijdsconditie "doorlopend".

Echter is deze order nog steeds openstaand. Wat mis ik? Ik had verwacht dat deze order redelijk snel uitgevoerd zou worden en dan in mijn portefeuille zou verschijnen.
Dat is geen ETF, maar een niet via de beurs verhandelt beleggingsfonds (kan zijn dat je alleen wekelijks/maandelijks oid kan in/uitstappen). Overigens zou ik nog maar even achter mijn oren krabben of je deze daadwerkelijk wilt kopen, een TER van 1,92% is niet mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boobybandit schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Transactiekosten:

DeGiro rekent geen 0.25% over het belegd vermogen, dat is alleen als dit minder is dan €2,50. Dit staat in het tarievenoverzicht van DeGiro:
Opzetten handelsmogelijkheden (Exchange connectivity fees) *
€2,50 per jaar per beurs (max 0.25% van de portefeuille)

Wel is dit nieuw, ik heb dit niet eerder gezien of ik moet het volledig negeert hebben

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Hielko schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:09:
[...]

Dat is geen ETF, maar een niet via de beurs verhandelt beleggingsfonds (kan zijn dat je alleen wekelijks/maandelijks oid kan in/uitstappen). Overigens zou ik nog maar even achter mijn oren krabben of je deze daadwerkelijk wilt kopen, een TER van 1,92% is niet mals.
Duidelijk. Bedankt voor je heldere uitleg! Ik wil graag wat investeren in een ETF (of iets dergelijks) wat een technologiefonds als de NASDAQ volgt.

Zou bijvoorbeeld iShares NASDAQ 100 UCITS ETF dan een betere keuze zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

The_FrankO schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:19:
[...]

DeGiro rekent geen 0.25% over het belegd vermogen, dat is alleen als dit minder is dan €2,50. Dit staat in het tarievenoverzicht van DeGiro:
Opzetten handelsmogelijkheden (Exchange connectivity fees) *
€2,50 per jaar per beurs (max 0.25% van de portefeuille)

Wel is dit nieuw, ik heb dit niet eerder gezien of ik moet het volledig negeert hebben
Dit houdt in dat deze fee per beurs niet hoger kan zijn dan 0,25% van de portefeuillewaarde. Dus bij een portefeuillewaarde van € 500 bedraagt de fee per beurs € 1,25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Zr40 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:22:
[...]

Dit houdt in dat deze fee per beurs niet hoger kan zijn dan 0,25% van de portefeuillewaarde. Dus bij een portefeuillewaarde van € 500 bedraagt de fee per beurs € 1,25.
Jullie hebben gelijk inderaad. Ik las hem omgedraaid (minimaal 2,50 en max 0,25% van je portefeuille).
In de voorwaarden staat: Opzetten handelsmogelijkheden (Exchange connectivity fees) * €2,50 per jaar per beurs (max 0.25% van de portefeuille)
In het voorbeeld op hun site wordt het wel duidelijk. Gewoon 2.50 per beurs waarop je hebt gehandeld of posities open hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
sjukke schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:21:
[...]

Duidelijk. Bedankt voor je heldere uitleg! Ik wil graag wat investeren in een ETF (of iets dergelijks) wat een technologiefonds als de NASDAQ volgt.

Zou bijvoorbeeld iShares NASDAQ 100 UCITS ETF dan een betere keuze zijn?
Dat hoeft niet. Ondanks de hogere kosten van de Fidelity Funds haalde je over een periode van een jaar, en zelfs over een periode van 10 jaar, een beter rendement als met de iShares NASDAQ 100 UCITS ETF.

Dus je moet je niet alleen blind staren op de TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RocketKoen schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:45:
[...]

Natuurlijk niet wanneer een product slechts 4 weken in de verkoop is voor slechts een derde van de product range. Op die basis toch al forse stijgingen verwachten in de bruto marge is totaal onrealistisch.....
Pagina: 1 2 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.