Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 28
Acties:
  • 923.330 views

Acties:
  • +5Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:06
Mede-auteur:
  • grizzlybeer
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

grizzlybeer

https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

https://tweakers.net/ext/f/wZ7PGOBRxhFL92gDP3IO6TX3/full.jpg

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

https://tweakers.net/ext/f/1730cIQo6cw7lbeiEFkav7Ay/full.jpg

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext
London Stock Exchange
Deutsche Börse
Eurex
Swiss Exchange
Intercontinental Exchange
OMX Nordic Exchange
Bolsa de Madrid
Borsa Italiana

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
New York Mercantile Exchange
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Algemeen
Exchanges around the world

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Lynx
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder is een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren (nieuwkomer Lynx hanteert tarieven die ongeveer gelijk zijn aan die van Todays).

Overzicht brokers en condities
https://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min. 15 transakties per kwartaal en/of min. 2.000 euro / max. 25.000 euro

https://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

https://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

https://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.gif

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays en Lynx zijn zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays en Lynx zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Beide brokers openen ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

[Voor 0% gewijzigd door D_Jeff op 02-05-2017 13:00. Reden: Toevoeging Deel 7]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
Ankona schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:20:
[...]

Je zit dan alleen wel met relatief veel transactiekosten die je rendement drukken.
Bij DeGiro kun je elke maand 1x per fonds in de kernselectie kosteloos een transactie doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Synn7
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 04-10-2019
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:19:
@Synn7
De belangrijkste regels in dat artikel zijn:

[...]

Oftewel, dat werkt allemaal prima zolang de rente op de lange termijn maar steeds blijft dalen.
Maar we zitten nu al een tijdje in de situatie dat de rente lager is dan de inflatie. Sparen kost dus geld. Dus hoe lang dit nog houdbaar is...
Zeker een goed punt. Ik blijf het lastig vinden om een goede balans te vinden, maar misschien ben ik ook wel te veel op zoek naar de heilige graal die er niet is. Het sprak mij vooraal aan het maximale verlies in 1 jaar iets van 4 procent was, terwijl de gemiddelde returns niet verkeerd waren. Dan heb je niet van die mega schommelingen in je portfolio. Aan de andere kant maakt het voor mij niet heel veel uit want kan gerust 20+ jaar het geld erin laten zitten.

Misschien dan dus toch ook gewoon voor de VTI/VXUS gaan. Moet dan alleen kijken of ik maandelijks ga inleggen of meteen in het begin al een groot bedrag :) Eventueel nog een klein gedeelte obligaties ernaast.
quote:
koksie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:25:
@Synn7, naast VTI/VXUS heb ik nog losse aandelen als hobby en wat Rabo certificaten. Dat is het qua beleggingen op exchanges. Buiten de beurs natuurlijk een gezonde buffer op een aantal spaarrekeningen, crowd funding, extra aflossen op de hypotheek, etc. Zo spreid ik over de verschillende asses classes.
Was benieuwd of je bewust ook een deel obligaties zou aanhouden bijvoorbeeld. Lijkt me inderdaad goed om die spreiding te hebben en ook deels af te lossen op hypotheek etc. Dit is ook mijn idee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:42
quote:
ezp schreef op vrijdag 7 april 2017 11:28:
Mijn portfolio bestaat voor 100% uit AMD aandelen. Dat maakt mijn investeringen volgens diverse bronnen zeer offensief en risicovol. Er is dus geen risico spreiding. Voor mij werkt dat, voor anderen wellicht niet.....
Duur dagje dan vandaag.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:55
quote:
.SnifraM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:59:
[...]

Inmiddels -23,5%.

uitgaande van dat 10k "een lachertje" was om te beleggen, zal er na vandaag een behoorlijk bedrag verdampt zijn.

Nog net aan factor 5 is natuurlijk nog steeds prima, maar waarschijnlijk is nu wel duidelijk wat iedereen bedoelde met het ongerechtvaardigd zelfvertrouwen en ontbreken van spreiding.

Hopen dat het laatste uurtje nog meevalt.
Ik hoop dat het morgen beter afloopt met Tesla als die hun kwartaalcijfers publiceren.
quote:
Ja

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:37
Het probleem is ook niet dat het erom gaat wat jij weet, maar wat jij weet en het merendeel niet weet. Als iedereen het weet, dan zit het al gewoon (grotendeels) in de prijs verwerkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 27-01 12:23
quote:
Oculus schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:15:
[...]

Vind dit echt moeilijk te begrijpen... Sorry!
Als ik bijvoorbeeld VXUS zou willen aankopen voor 51,23USD.
Dan worden toch de benodigde euro's in mijn Giro account omgerekend naar USD, volgens de huidige dollarkoers?
Als ik ze naar een x periode weer verkoop en er weer euro's van wil maken, dan gelden er toch ook weer andere koersen?
Stel, een ETF in de USA dat de AEX volgt. Dus in dollars.

De AEX blijft gelijk, maar de euro stijgt 10% ten opzichte van de dollar. Dan zal deze ETF met 10% stijgen. Want de waarde van het pakketje aandelen in dollars is dan 10% meer waard geworden. Dat is fijn voor de Amerikaanse beleggers. (volg je deze stap nog?)

Maar JIJ hebt deze ETF ook. Leuk dat de prijs 10% is gestegen in dollars, maar als je het verkoopt zul je merken dat je weinig bent opgeschoten. Want de dollars die je krijgt bij verkoop, wissel je weer om in euros. En oh ja, die dollars waren 10% minder waard geworden.

Conclusie, de wisselkoers effecten netten elkaar uit. Als je nu een ETF hebt in dollars, die in Zwitserse franken belegt. Dan is het enige wat uitmaakt, de koers tussen de euro en de Zwitserse frank. De handel vindt wel plaats in dollars, maar dat maakt niet uit. De EURUSD en USDCHF koersen streep je tegen elkaar weg, hou je EURCHF over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:08
quote:
StephaN900 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 06:05:
Ik beleg zelf periodiek via degiro (gratis etf's). Echter ik zou wel een wat betere inzage willen hebben in mijn rendement.

Degiro zelf geeft alleen het totale rendement per aandeel aan voor de totale duur (incl. dividend). Nu ben ik wel benieuwd naar het maandelijks en jaarlijks rendement, maar dat kan ik nergens vinden.

Ik werk zelf nu met excel sheets maar ook die zijn niet ideaal.

Gisteren in Google Finance mijn portfolio ingevoerd en dit is ook wel aardig, alleen ook hier kan je alleen het totale rendement zien en niet het jaarlijks rendement.

Vervolgens ingeschreven bij SigFig, maar die ondersteunen weer een aantal fondsen niet die ik heb.

Heeft iemand hetzelfde probleem en een, het liefst gratis, oplossing gevonden hiervoor?
ik gebruik sinds kort Portfolio Performance (ook in Engels beschikbaar). _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
ezp schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:39:
[...]

Nou dat heb ik dus al gedaan, alleen gaat dat weer compleet aan jou voorbij.
Vandaar dat ik de bal even terug kaats, alleen gaat dat ook weer boven je pet.

[...]

Nee joh, maar jij mag dat best geloven, dat is je goed recht.

Back-on-topic:
Naar mijn bescheiden mening hebben nog maar heel weinig mensen in de gaten welke competatieve producten AMD in de markt aan het zetten is.

Ryzen 7 dat voor grofweg de helft van de prijs intel 6900 prestaties weet neer te zetten.
En dat betreft dan nog maar slechts een 8 core 16 threads cpu.
Napels gaat dadelijk tot aan 64 cores en 128 threads. Hiervoor bestaat nog geen intel variant.
VEGA dat krachtiger blijkt dat NV GTX 1080Ti (zie HWI)
De crash van AMD was ook niet omdat mensen geen vertrouwen hebben in het product. Ze staan namelijk nog steeds dik in de plus tov vorig jaar.
Wat tegenviel was de marge. Die was gelijk aan de marge van de oude producten. Maar in de tech sector verwacht je dat de marge op een nieuw product veel hoger is dan die op een product dat al een tijdje op de markt is.
AMD heeft Ryzen voor een aantrekkelijke prijs in de markt gezet. Maar dat is dus niet puur omdat hij goedkoop is om te produceren. Ze nemen genoegen met een lage marge.
Goed voor de consument, voor de concurrentie en voor het marktaandeel. Maar slecht voor (korte termijn) investeringen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
quote:
Belecthor schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:19:
Is het niet verstandig voor mij om gewoon Direct beleggen bij de Rabobank te kiezen, een index/ETF te vinden die een prima rendement heeft en relatief veilig is en daar gewoon jaarlijks wat bij storten? Is het hele idee van een index/ETF niet dat je het volgt en er verder geen omkijken aan hebt? Waarom zou iemand dat voor mij moeten beheren, c.q. waar betaal ik voor?

Het zijn mogelijk lekenvragen, maar ik ben benieuwd wat jullie hierover denken!
Je betaalt bijvoorbeeld voor het mooie hoofdkantoor in Utrecht. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 31-03 20:49

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
Belecthor schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:19:
Nu wil ik eigenlijk een beetje 'saai' beleggen. Een indexfonds of ETF lijkt mij dan de beste keus i.v.m. risicospreiding en dit wil ik dan bij de Rabobank doen. Het zijn mogelijk lekenvragen, maar ik ben benieuwd wat jullie hierover denken!
Als je saai wil beleggen kun je beter bij een goedkopere partij. Brand New Day heeft bijvoorbeeld saaie producten tegen lage kosten. Als je meer zelf wil kiezen kun je kijken bij Meesman of DeGiro. Als je per se bij de rabo wil, kies dan vooral voor direct beleggen. Kies een of twee brede ETFs (let goed op de kosten die het fonds in rekening brengt, Vanguard-ETFs hebben volgens mij de laagste kosten in het portfolio van Rabo) en stel een periodieke opdracht in.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
superpolm schreef op zondag 7 mei 2017 @ 01:02:
[...]

Kwartaalverlies loopt op.
Ja, daarom ook die initiële dip nadat de cijfers bekend werden.
Vooral omdat een aantal invloedrijke media het kwartaalverlies uitlegde als "Tesla verliest $11.000 per auto".
Dat hadden ze berekend door het kwartaalverlies te delen door het aantal verkochte auto's. Dat werkt misschien voor een auto fabrikant met een stabiele output. Maar Tesla is op het moment enorm aan het investeren in een productielijn voor de model3, die de output van de fabriek moet vervijfvoudigen. En al die investeringen tellen ook mee op je kwartaalcijfers. Maar de auto's worden pas vanaf juli ofzo geproduceerd.

In werkelijkheid verdient Tesla gemiddeld $30.000 per model S en X die ze verkopen.
De Gigafactory heeft dit kwartaal al flink wat batterijen geproduceerd waardoor het resultaat van de energy divisie (powerwall en powerpack) is vertienvoudigd.
Solarcity maakt nog steeds verlies. Ze zijn door de overname overgestapt op panelen van Panasonic. Maar Gigafactory 2, die die panelen (solar roof) moet gaan maken draait nog niet. En de inkomsten van de verhuurde panelen dekt de investeringen in gigafactory 2 niet. Maar dit is juist een voordeel van de overname. Door het geld van Tesla kan Gigafactory 2 veel sneller afgemaakt worden dan het originele plan.

Al met al zijn de meningen over dit aandeel enorm verdeeld. En beide partijen hebben goede argumenten. Alleen dit was echt geen goed jaar om short te gaan op Tesla. De bears hebben echt miljarden verloren en pakken nu elk stukje negatief nieuws aan om een onvermijdelijk faillissement te voorspellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
Dat is een podcast van bijna 53 minuten. Is er iets dat je hierover wil melden naast het woord 'indexbeleggen'?

[Voor 18% gewijzigd door Krisp op 09-05-2017 08:12]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 07-04 16:29
quote:
Boobybandit schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Hmm die had ik over het hoofd gezien inderdaad. Dus samengevat:

Transactiekosten:
ING € 4 + 0,04% transactie
DeGiro €0,50 + $ 0,004 per aandeel

Kosten voor aanhouden rekening:
ING rekent 0,24% over belegd vermogen
DeGiro rekent 2.50 + 0,25% over belegd vermogen

Met name in de transactiekosten zit toch wel een aardig verschil. Maar goed, dat is eenmalig. Denk dat ik de US aandelen via ING zal aanschaffen. Op die manier kan ik mijn portefeuilles ook enigszins gescheiden houden.
Geen kosten over belegd vermogen toch?

It's dogged that does it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
The_FrankO schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:19:
[...]

DeGiro rekent geen 0.25% over het belegd vermogen, dat is alleen als dit minder is dan €2,50. Dit staat in het tarievenoverzicht van DeGiro:
Opzetten handelsmogelijkheden (Exchange connectivity fees) *
€2,50 per jaar per beurs (max 0.25% van de portefeuille)

Wel is dit nieuw, ik heb dit niet eerder gezien of ik moet het volledig negeert hebben
Dit houdt in dat deze fee per beurs niet hoger kan zijn dan 0,25% van de portefeuillewaarde. Dus bij een portefeuillewaarde van € 500 bedraagt de fee per beurs € 1,25.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20:44
quote:
Arcadius schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:39:
[...]

Dat kan ik niet zo snel controleren, maar eigenlijk geen enkel actief beheerd fonds kan een vergelijkbare ETF bijhouden op lange termijn.
Via morningstar als je op 'uitgebreide grafiek' klinkt kan je hem vergelijken met elk willekeurig ETF.

Dat geen enkel actief beheerd fonds zijn Benchmark kan verslaan is wel erg kort door de bocht, en onjuist.

Zit zelf voor EM, High Yield en Obligaties in een actief beheerd fonds.
Overige markten doe ik ook via ETFs.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• writser
quote:
Sander B schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:57:Ik overweeg nu Take Two Interactive te kopen, omdat in de herfst Red Dead Redemption 2 uitkomt, maar TTWO is het laatste jaar al flink gestegen (bijna 2x zoveel waard als vorig jaar) en ik ben een beetje huiverig om een aandeel te kopen dat de laatste tijd zo omhoog is gegaan. Thoughts?
Dat Red Dead Redemption 2 in de herfst uitkomt is nou niet bepaald een geniaal inzicht. Wat verwacht je, dat geen enkele belegger ziet aankomen dat dat spel in de winkel ligt in september en dat de koers +50% gaat een dagje na de launch?

Klinkt misschien een beetje flauw maar je moet 'de markt' toch een beetje credit geven. Zulke informatie is allang ingeprijsd. Met analyses op dit niveau ga je de markt niet gaat verslaan en kun je beter wat indexfondsen kopen.

Het gaat er niet alleen om wat jij weet, het gaat er ook om wat alle andere beleggers in Take Two Interactive weten en waarom jij denkt dat die het allemaal fout hebben.

[Voor 13% gewijzigd door writser op 10-05-2017 12:53]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• byn124
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06-04 09:49

byn124

Thunderace

quote:
Farezz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:20:
Heb laatst eens een demoaccount aangemaakt op Plus500 en een beetje gekeken hoe de markt werkt. Had 1300 aandelen van Advanced Energy gekocht op 19-04 à 67.27. Waarde p.s. staat nu op 78,49 :D ofwel een winst van bijna 13.000. Best leuk dat beleggen ;)
Ik weet zeker dat je je heel anders voelt als je je eigen geld inlegt en de koers tegen alle "verwachting" in omlaag gaat en je een margin call krijgt.

Of dat je veel winst maakt en erachter komt hoe moeilijk het is om je geld daadwerkelijk op je eigen rekening te krijgen als je het voor iets anders wil gebruiken.

Ik zou iets meer onderzoek doen naar de overeenkomsten tussen zo beleggen en gokken. En al helemaal met partijen als Plus500.

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Farezz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:20:
Heb laatst eens een demoaccount aangemaakt op Plus500 en een beetje gekeken hoe de markt werkt. Had 1300 aandelen van Advanced Energy gekocht op 19-04 à 67.27. Waarde p.s. staat nu op 78,49 :D ofwel een winst van bijna 13.000. Best leuk dat beleggen ;)
Handig he? die demo accounts.. gewoon, lekker, zonder enige vorm van emotie met hele grote bedragen beleggen. Gaat een keer goed (zo dat ging simpel 8)7 ), gaat een keer fout (boeiend, is maar nep geld >:) ).

Mijns inziens zijn demo accounts alleen goed om het betreffende platform en de verschillende vormen te leren kennen. Verder zijn ze compleet nutteloos. Zodra het om je eigen geld gaat komt er hoe dan ook enige vorm van emotie bij kijken. Bij de 1 uiteraard meer dan bij de ander,

lol+lol=hihi

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
.SnifraM schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:24:
[...]

Handig he? die demo accounts.. gewoon, lekker, zonder enige vorm van emotie met hele grote bedragen beleggen. Gaat een keer goed (zo dat ging simpel 8)7 ), gaat een keer fout (boeiend, is maar nep geld >:) ).

Mijns inziens zijn demo accounts alleen goed om het betreffende platform en de verschillende vormen te leren kennen. Verder zijn ze compleet nutteloos. Zodra het om je eigen geld gaat komt er hoe dan ook enige vorm van emotie bij kijken. Bij de 1 uiteraard meer dan bij de ander,
Het is vooral leerzaam om een keer flink op je bek te gaan in zo'n testomgeving ;)
Vorige week zat iemand naast me in de bioscoop op te scheppen hoeveel hij die dag had verdiend aan Tesla. Dat was tot daar aan toe, ik heb daar zelf ook aandelen in. Alleen toen ging hij verder dat hij zo slim was geweest om een hefboom van 10x te gebruiken zodat de 2,5% koerswinst van die dag hem 25% had opgeleverd.
De volgende dag opende het aandeel 5% lager (kwartaalcijfers). Aangezien de markt tijdens de film sloot, heeft hij dus de volgende ochtend een margin call gehad.
2 dagen later stonden mijn aandelen tesla alweer op winst. Hij was al zijn geld kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
Yep. Heb je zelf al even gegoogled? Voorbeeldje: link

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
quote:
orange.x schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:31:
Verliezen is voor losers :P Nee ja tuurlijk heb je bij verlies weinig over te boeken, dus moet je OF langer wachten OF switchen. Switchen kan dan mogelijk weer geld kosten wat ten kostte gaat van je potentiele winst etc. Maar ze zeggen niet voor niets dat je alleen moet beleggen met geld dat je eigenlijk echt kan missen? Net als naar het casino gaan :)
Wat jij voorstelt is winsten afromen en verlies laten lopen. Dat is een "recipe for disaster"..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07-04 17:19
quote:
semidevidra schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:18:
Goedendag Allen,

Momenteel ben ik aan het kijken om te beginnen met beleggen.(kleine maandelijkse bedragen)
Ik zie veel reacties van tweakers die Meesman aanraden.
Kunnen jullie mij misschien meer informatie verschaffen van het beleggen via Meesman?
Of is er een andere alternatief beschikbaar (degiro) voor beginners.

Dank alvast!
Al eens gekeken op Meesman.nl? En welke vragen bleven er nog over na het bestuderen van hun site en een search in dit topic?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Ardbeg10 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:26:
[...]

Los van de discussie of het wel of niet verstandig is om in één bedrijf te investeren... Maar op deze manier heb je dus geen compounded interest, en dat is nou net wat je WEL wilt hebben.
Nog erger. Je geld wordt minder waard door inflatie.

Bijvoorbeeld €1000 tegen een rendement van 5% per jaar. 18 jaar laten staan (voor als je kind gaat studeren bijvoorbeeld).
Geld laten staan = €2.406,62
"Winst" opnemen = €1.900
Maar bij 2% inflatie per jaar, kost iets dat nu €1000 kost, over 18 jaar wel €1.428,25

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:00
quote:
cerberusss schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:05:
[...]

Ja, heb me rotgezocht maar de verkeerde termen gebruikt. Ik googelde op "ECB bond funds" maar kreeg niks daarop. Ben erg blij met je link, ben er naar aan het kijken!
Tip; over het algemeen super onaantrekkelijk voor particuliere beleggers omdat spaar/depositorekeningen ook nul risico hebben onder de 100K, maar een veel hoger rendement en geen beheerskosten/transactiekosten etc. Grote partijen zouden maar wat al te blij zijn als ze een paar honderd miljoen zo zonder risico met een positieve rente ergens kunnen parkeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
quote:
cerberusss schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:05:
[...]

Ja, heb me rotgezocht maar de verkeerde termen gebruikt. Ik googelde op "ECB bond funds" maar kreeg niks daarop. Ben erg blij met je link, ben er naar aan het kijken!
Ja, kan lastig zijn als je niet met het financiële 'lingo' bekend bent. Bonds zijn obligaties, short-term bonds zijn kortlopende obligaties.

Verder ben ik het eens met Hielko. Kijk maar eens naar het rendement van dat fonds .. Iets van 0.4% per jaar. Dat is minder dan je spaarrekening, je valt niet onder het depositogarantiestelsel en je betaalt ook nog transactie / beheerskosten aan je broker.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07-04 17:19
quote:
brammer90 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:22:
[...]

Het valt me op dat Meesman vaak wordt geadviseerd voor mensen die willen beleggen in fondsen met een maandelijkse inleg. Ik maak al ruim 2 jaar gebruik van Binck Fundcoach en doe dit op basis van een maandelijkse storting, hierdoor geen transactiekosten en slechts 0,15% jaarlijkse service fee. Hier tegenover rekent Meesman 0,5% service fee en 0,25% transactiekosten. Ik heb geen ervaring met de service en het platform van Meesman.

Kan iemand mij uitleggen wat ik mis en op basis waarvan Meesman zo vaak wordt geadviseerd?
Die 0,5% is geen servicefee maar de kosten die het fonds in rekening brengt. De TER dus. Deze heb je bij de fondsen die je via Binck koopt ook (de hoogte van de TER varieert per fonds/ETF.

Meesman hanteert dus GEEN jaarlijkse servicekosten of bewaarloon. MAR wel 0,25% transactiekosten bij aankoop EN verkoop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arcadius
quote:
orange.x schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:42:
[...]

Ik ook niet hoor, maar heb er ook nog niets mee verdiend in dat opzicht :)
Maar ik vergelijk het een beetje met paardrijden.
Onzin. Vergelijk jouw methode met geblinddoekt een drukke weg oversteken. Riskant, ja. Ben je sneller aan de overkant? Misschien, want je hoeft niet te kijken of er wat aan komt.

Verstandig is het echter niet.
quote:
Vooralsnog ben ik niet direct van plan dit te gaan doen, eerst even wat geld hebben. Alleen een collega van mij heeft 12 depositos met ieder 500 waarbij hij dus iedere maand weer 500 vastzet voor een jaar.
Je collega is rijp voor een psychiater. Het slaat nergens op, kost veel tijd en levert weinig extra op.
quote:
..maar als je die 6000 had geinvesteerd in aandelen apple 1 jaar terug, dan had je nu bij verkoop zeg 9000 gehad, wat kosten eraf natuurlijk.
Mijn advies zou zijn, zet een jaar geleden je hele vermogen in op landskampioenschap van Feyenoord. Dan had je nu minimaal 10000 winst. Kan je de rest veilig op je bankrekening zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

445033

quote:
[...]

Ik ook niet hoor, maar heb er ook nog niets mee verdiend in dat opzicht :)
Maar ik vergelijk het een beetje met paardrijden. Je kan nog zoveel verstand hebben van "je paard" cq een wild dier. Mocht het beestje toch een keer besluiten je eraf te willen werken dan ga je en dan heb je dat niet in de hand. Hoe zeker je ook van jezelf bent etc, het zegt niets over dat het niet ineens heel fout kan gaan. Dat hoort bij het leven offcourse, maar als je alle mensen de kost moet geven die dachten dat ze het altijd voor elkaar hadden en nu niets meer hebben, dan ga je dat niet redden!

Vooralsnog ben ik niet direct van plan dit te gaan doen, eerst even wat geld hebben. Alleen een collega van mij heeft 12 depositos met ieder 500 waarbij hij dus iedere maand weer 500 vastzet voor een jaar. Dan heeft hij zeg na een jaar wat meer rente dan op zijn spaarrekening en heeft hij geld nodig, zeg 2000 euro dan kan hij dat dus met 4 depositos over 4 maanden bij elkaar hebben bij wijze van. Ik gaf daarmee aan van joh, das natuurlijk wel leuk, maar als je die 6000 had geinvesteerd in aandelen apple 1 jaar terug, dan had je nu bij verkoop zeg 9000 gehad, wat kosten eraf natuurlijk. En dan kan je er dan voor kiezen om die 3000 "op te nemen" en voor iets te gebruiken, aflossing hypo of noem het op. Op de huidige manier heeft hij wel veel zekerheid natuurlijk maar levert het in die zin nauwelijks iets extra's op. Maargoed, dat is het mooie, achteraf kan iedereen miljonair worden :P
Uit deze reactie blijkt wederom dat je het verschil tussen speculeren en beleggen niet snapt. Speculeren is op een hele krappe selectie inzetten (aandeel, opties, turbo's etc) om snel geld te verdienen of in sommige gevallen echt te verliezen. Beleggen is met een gespreide portefeuille met een risico wat bij je financiele situatie, doel en tijdsspanne past. Dat laatste zal nooit tot volledige verlies van je geld lijden. Ik beleg voor mijn pensioen en zal als de tijd daar is ruimschoots voor pensioen cashen als de boel in de plus staat. Resultaat nooit totaal verlies, wil niet zeggen dat ik op een onderdeel vd portefeuille niet ergens een verlies heb.

Verdiep je er eerst maar eens goed in voordat je een sprong in het diepe gaat wagen. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Rukapul

Moderator General Chat
Ik vermoed dat de pagina de content door javascript dynamisch afhandelt... haal de pagina maar eens op zonder javascript of met wget, etc.

[Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 18-05-2017 11:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
Yahoo finance werkt nog wel. Sowieso werkt Yahoo Finance veel sneller en stabieler met importData dan met importHtml. Voor de EUR/USD:
code:
1
=importData("http://finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=USDEUR=X&f=l1")

Bloomberg als source:
code:
1
=ImportXML("https://www.bloomberg.com/quote/EURUSD:CUR", "//div[@class='price']")

Financial times als source:
code:
1
=ImportXML("https://markets.ft.com/data/currencies/tearsheet/summary?s=eurusd", "/descendant::span[@class='mod-ui-data-list__value'][1]")

Alledrie werken niet alleen met currencies maar ook met aandelen als je de URL aanpast.

Sapec is al sinds gisteren halted vanwege publicatie jaarcijfers. Volgens mij komen die pas vrijdag, beetje slordig dat ze gistermiddag de handel al stil hebben gelegd. Nevertheless, benieuwd met wat voor moois ze allemaal komen. Kom maar door met dat tender offer op 200!

[Voor 72% gewijzigd door writser op 18-05-2017 13:31]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 08:06
quote:
Mocht het beestje toch een keer besluiten je eraf te willen werken dan ga je en dan heb je dat niet in de hand.
Deze vergelijking klopt echt van geen kanten, en dan druk ik me nog netjes uit. Je hebt wel degelijk verliezen in de hand met een portefeuille die goed gediversificeerd is.

Het is echt fascinerend om te zien hoe zelfverzekerd je je uitdrukt, terwijl het op mij overkomt alsof je kennis ernstig tekort schiet.

Qua diversificatie ben ik zelf gecharmeerd van de opzet van de helaas overleden Harry Browne:
https://www.bogleheads.or...olios#Permanent_Portfolio

[Voor 13% gewijzigd door cerberusss op 18-05-2017 13:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 01:35

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
Bij de Giro kan je toch alleen hele stukken van bijvoorbeeld een VTI kopen? Gewoon €100 per maand is volgens mij veel makkelijker bij Meesman. Die is wel duurder, al moet ik ook zeggen dat hoewel de kosten erg belangrijk zijn, en dat wil ik zeker niet bagataliseren, maar volgens mij moet je wel naar de absolute kosten kijken en niet de relatieve.

Oftewel als één fonds 0.1% kosten heeft, en de andere 0.01%, dan kan je wel heel groot voorstander van die tweede zijn omdat die 10x goedkoper is, maar onder de streep maakt het echt niks uit.

Nu zijn bij Meesman de kosten wel wat hoger, al wordt dat nog wat weer gecompenseerd door het dichten van het dividend lek daar. De Giro met die combinatie is financieel gezien de beste, geen discussie kan daarover zijn. Maar bij het vast inleggen per maand, en de eenvoud in zijn algemeenheid (geen dividendbelasting uit de VS moeten terugvragen bijvoorbeeld), wint Meesman. Wat je dan belangrijker vindt is een eigen afweging.

En dit komt inderdaad ongeveer elke twee weken hier terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
Je hoeft geen dividendbelasting terug te vragen uit de VS bij DeGiro. Als je een account opent vul je een formuliertje in en daarna houden ze alleen de NL dividendbelasting in van 15%. Die kun je daarna in je IB aangifte met je VRH verrekenen als je boven de vrijstelling uitkomt.

Over wat het verschil in kosten met je redement doet, is in dit topic herhaaldelijk gerekend en dat is gewoon groot. Tenminste, ik vind het groot, ook in absolute getallen.

Voor wat betreft automatisch beleggen is Meesman idd iets makkelijker omdat je geen hele aandelen maar ook delen ervan kunt kopen en omdat je automatisch maandelijks kunt inleggen via automatische incasso, waarna Meesman daarvan stukken voor je koopt..

Bij DeGiro maak je maandelijks met iDeal zelf 100 euro over naar DeGiro en koop je daana zelf je VTI of VXUS. Lijkt me ook niet heel lastig om te doen.

Als ik maandelijks 100 euro zou inleggen, zou ik de ene maand 1 stuks VTI en de andere maand 2 stuks VXUS kopen. Dan zit je rond de 50-50 verdeling. VTI staat nu op 120 euro, dus moet je maandelijks iets meer inleggen dan 100 euro, maar dat zou geen dealbreaker moeten zijn.

In mijn beleving is het een klein stukje gemak tegen een stuk hogere kosten. Maar goed, anderen denken daar anders over en dat kan natuurlijk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• writser
Even een contraire mening: je moet je niet blindstaren op de percentages. Als je nu begint met honderd euro per maand beleggen dan is een half procent vijf euro per jaar. Dan kun je inderdaad redeneren: "als ik 80 ben scheelt dat procent per jaar me anderhalf miljoen euro!".

Je kan ook denken: "Het gemak van Meesman is me wel een paar euro waard, ik eet vanavond macaroni in plaats van biefstuk en dan stort ik het bespaarde bedrag wel op m'n beleggingsrekening.". Tegen de tijd dat het percentage echt aan gaat tikken kun je altijd nog overschakelen. Focussen op percentuele kosten is verstandig, maar als we praten over een paar euro per jaar dan zijn er waarschijnlijk tientallen financiële beslissingen die je elke dag maakt (op je werk, in de supermarkt) die een stuk relevanter zijn.

Zowel Meesman als DeGiro zijn prima opties als je minder dan een ton belegt. Relevantere kwesties zijn: hoeveel kan/wil ik inleggen elke maand? Kan/wil ik besparen op mijn vaste lasten? Als je nu begint met elke maand 110 euro inleggen i.p.v. 100 dan scheelt je dat waarschijnlijk ook een paar miljoen als je 80 bent. Toch zie ik bijna iedereen in dit topic een mooi rond bedrag inleggen.

Nog een ander punt: met een maandelijkse incasso neem je je tegen jezelf in bescherming. Ga je gewoon door met bijkopen ongeacht wat de beurs doet. Minder kans dat je even niet inlegt als je geld nodig hebt voor een nieuwe wasmachine.

[Voor 42% gewijzigd door writser op 24-05-2017 11:37]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
writser schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:15:
Even een contraire mening: je moet je niet blindstaren op de percentages. Als je nu begint met honderd euro per maand beleggen dan is een half procent vijf euro per jaar. Dan kun je inderdaad redeneren: "als ik 80 ben scheelt dat procent per jaar me anderhalf miljoen euro!".

Je kan ook denken: "Het gemak van Meesman is me wel een paar euro waard, ik eet vanavond macaroni in plaats van biefstuk en dan stort ik het bespaarde bedrag wel op m'n beleggingsrekening.". Tegen de tijd dat het percentage echt aan gaat tikken kun je altijd nog overschakelen. Focussen op percentuele kosten is verstandig, maar als we praten over een paar euro per jaar dan zijn er waarschijnlijk tientallen financiële beslissingen die je elke dag maakt (op je werk, in de supermarkt) die een stuk relevanter zijn.
Goed verwoord.

Op zich heb ik niets tegen het kosten-fetisjisme wat hier soms langskomt, maar ik vraag mij af of deze micro-optimalisaties niet afleiden van de echt belangrijke beslissingen. Vaak is het nemen van een 'goede' beslissing even effectief als het nemen van de 'beste' beslissing omdat de tijd het toch inhaalt, etc.

Ik kan ook uren spenderen aan excel gefrobbel voor overzichten, etc., maar als het echt ergens om gaat dan moet je focus hebben op de hoofdlijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
Het maakt niet uit welke je kiest, beiden zijn prima en ieder heeft iets dat net iets beter is dan de ander. Welke jij het fijnste vindt, hangt af van je persoonlijke voorkeur: lagere kosten vs iets meer gemak. Toen ik begon was ik ook een totale noob en ik koos voor DeGiro. Ik vind het simpel en voor mij werkt het.

Kijk anders eens rond op de websites van de twee aanbieders en kijk waar je het beste gevoel bij hebt. Welke heeft de meest transparante voorwaarden, welke vind je fijn in gebruikt.

Bij DeGiro betaal je niks voor je account als je het niet gebruikt, dus maak een account aan, klik rond in de webtrader en kijk of de look en feel je bevallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
quote:
Dirk0s schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:17:
[...]

Account bij degiro is aangemaakt, dus ga dar vanavond even rondneuzen.
Twijfel wel nog even aan de inleg.
Heb genoeg op spaarrekening staan en geen grote kosten in vooruitzicht.
Maar om ineens als beginner 10.000 erop te zetten voelt nog niet echt goed, mede omdat de kennis er nog niet is.
Je zou een klein bedrag kunnen storten bij DeGiro om te proberen iets te kopen/verkopen. Daarna kun je ook het deel van je spaargeld dat je wil beleggen geleidelijk investeren (bijvoorbeeld elke maand 500 euro) als je niet het hele bedrag in een keer wil investeren. Ik zou in elk geval niks doen waar je je niet comfortabel bij voelt. Er is niks mis mee om je geld op je spaarrekening te laten staan als je nog niet precies weet wat je wil gaan doen. Neem je tijd, lees een boekje, kijk even rond.

[Voor 10% gewijzigd door writser op 24-05-2017 13:37]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 05-04 08:26
Heb gisteren de documentaire Becoming Warren Buffett gekeken. Hele mooie profielschets van deze bijzondere belegger en filantroop. Aanrader!

http://www.hbo.com/documentaries/becoming-warren-buffett

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 07:06
Vandaag de eerste 100 uitgegeven aan Vxus op degiro :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
quote:
The_FrankO schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:47:
Wellicht nog een tip voor mensen die met een kleiner bedrag per maand willen gaan beleggen. Met de bekende VTI + VXUS zit je al aan meer dan €120,- door VTI.

Een andere optie kan dan zijn om de iShares ITOT te nemen in plaats van de VTI. Deze kost rond de $55 zit in de kernselectie van DeGiro, en heeft een nog lagere TER. Bevat tevens net wat meer bedrijven, maar ik denk dat het voor 99% hetzelfe is als VTI.
Is er eigenlijk een reden dat mensen kiezen voor VXUS + VTI en niet voor VT? TER is 0.11 bij die laatste terwijl VXUS + VTI 0.04 + 0.11 = 0.15 maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Muncher schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:33:
[...]

Is er eigenlijk een reden dat mensen kiezen voor VXUS + VTI en niet voor VT? TER is 0.11 bij die laatste terwijl VXUS + VTI 0.04 + 0.11 = 0.15 maakt.
Omdat je de TER niet moet optellen...
50% 0,11 + 50% 0,04 = 0.075

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Omdat je de TER niet moet optellen...
50% 0,11 + 50% 0,04 = 0.075
Ok, misschien gebruik ik de term TER dan verkeerd. De kosten voor beide fondsen zijn wat ik eerder beschreef, dus waarom dan niet bij elkaar optellen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Muncher schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:43:
[...]

Ok, misschien gebruik ik de term TER dan verkeerd. De kosten voor beide fondsen zijn wat ik eerder beschreef, dus waarom dan niet bij elkaar optellen?
Omdat je je geld over 2 fondsen verdeelt.

Stel je zet €100 op de bank voor 1% rente. Dan krijg je €1.
Als je nu op 2 verschillende banken ieder €50 zet (samen ook €100). Bij bank 1 krijg je 0,8% en bij bank 2 krijg je 1,2%.
Nu krijg je niet 2% rente op €100.
Je krijgt 0,8% op €50 bij bank 1 = €0,40 en je krijgt 1,2% op €50 = €0,60 bij bank 2. Totaal €1,-

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:33

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Sunri5e schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:03:
Iemand die een linkje heeft met wat meer uitleg over VTI/VXUS?
Kom op man....ik weet dat het heet weer is vandaag. Maar een beetje zelfredzaamheid wordt echt verwacht op dit Tweakers forum.

Jouw vraag komt hier meermaals per week voorbij. Doe gewoon een search op VTI/VXUS en lees je eens in. Google of Bing wat op internet. Lees eens een prospectus op de Vanguard site etc.

Luie mensen moeten niet beleggen omdat ze geen idee hebben wat ze kopen. Stop in dat geval je geld gewoon voor 0,2% bij de ING op een spaarrekening ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Dirk0s schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:24:
Hoe kan het eigenlijk dat mijn dagverschil in degiro gewoon veranderd terwijl de beurs in Amerika pas later open gaat?
De beurs in Amerika gaat vandaag zelfs helemaal niet open.
quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:09:
De obsessie met VXUS & VTI kan je ook overdrijven. Vergelijk het resultaat eens met IWDA, gewoon verhandelbaar op de Amsterdamse beurs.

VXUS en VTI samen is net wat minder dan alleen IWDA over de afgelopen jaren. Let op dat ik de koersen van VXUS en VTI naar EUR heb omgezet, om het goed te kunnen vergelijken.

IWDA is world stock market etf van iShares.

[afbeelding]
Iets met in het verleden behaalde resultaten.
Als je nu 2 jaar geleden Tesla, AMD en Netflix had gekocht was je nu ook veel beter af dan VTI/VXUS.
Maar kijken welke ETF/aandeel in het verleden het beste rendement heeft behaald is misschien wel de slechtste investeringstaktiek die er is. Dan weet je zeker dat je op de piek instapt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
quote:
Heb je de jaarlijkse kosten al opgezocht? Wat vind je de meerwaarde van dit fonds?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolyInvestor
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 06-04 18:03
Ik beleg al een jaartje of 2 bij Binck Fundcoach, goeie ervaringen mee. Ik heb destijds en ook recent DeGiro overwogen, maar met name het assortiment aan ETF's, fondsen en hefbomen vind ik bij Binck toch beter. En zeker sinds ze de beheerkosten voor periodiek beleggen hebben teruggebracht (was eerst 0,15% over je vermogen met een minimum van €60 per jaar, dit laatste hebben ze sinds kort geschrapt) zit ik er wel prima.

Mijn lange-termijnportefeuille ziet er nu als volgt uit:
25% Kempen Orange Fund (Inc)
25% ASN Duurzaam Mixfonds Zeer Offensief (Inc)
25% iShares Core MSCI Emerging Markets IMI (Acc)
25% iShares Core MSCI World (Acc)

Ik had eerst een veel groter aanbod aan losse fondjes en ETF's waardoor het totale belegde vermogen per fonds een stuk kleiner was, en je met dividenduitkering dus nooit voldoende stukken had voor een herbelegging. De iShares ETF's herbeleggen het dividend automatisch en de twee fondsen zijn fiscaal in Nederland gevestigd, waardoor ik dus geen 15% dividendlekkage ondervind.
Wat mij betreft houd ik deze portefeuille gewoon voor de komende 50 jaar vast (ja, letterlijk) en is de enige aanpassing het periodiek inleggen en de asset allocatie handhaven. Vraag het me over 5 jaar nog maar eens :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Qua kosten heb ik veel brokers vergeleken. Als je maandelijks wilt gaan inleggen kun je eens kijken bij Binck Fundcoach, ze hanteren 0,15% beheerfee op jaarbasis met een max van 360 euro. Daarnaast heb je geen andere kosten meer (naast natuurlijk de kosten voor de fondsen/aandelen). Daarnaast hebben ze in de interface duidelijk wat de beheerkosten van een fonds is, dat maakt de keuze ook makkelijker.

Mijn strategie komt vooral uit het boek Unshakeable van Tony Robbins. Niet zozeer de spreiding die hij aanraadt, maar wel de fondsen uitzoeken met lage beheerkosten, vooral index trackers. Het idee van compounding interest is erg interessant, en zeker als de kosten voor de fondsen/aandelen daarbij erg laag blijven, dat scheelt aanzienlijk op lange termijn.

Ook de term Rebalancing wekte bij mij interesse op. Als je initieel bijvoorbeeld 70% aandelen en 30% obligaties aanhoud kun je elk jaar daarna weer eens kijken of die verhouding nog klopt. Worden je aandelen meer waard bijvoorbeeld kan het zijn dat je een jaar erna opeens op 90%/10% uitkomt qua verdeling. In dat geval verkoop je voor 20% aan aandelen zodat je weer op 70%/30% uitkomt. Zo forceer je jezelf om aandelen te kopen als ze laag staan, en te verkopen als ze hoog staan.

Qua aantal verschillende aandelen, dat is denk ik een kwestie van je eigen keuze daarin. Meer aandelen betekend meer spreiding van je risico, wat in mijn ogen fijn is.

[Voor 6% gewijzigd door NeoPhire op 31-05-2017 09:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
Henk Marinus schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:20:
Ik verdiep mij al een tijdje in beleggen.Heb wat gespeeld met Plus500, heb met wat mensen gesproken en wil graag beginnen met aandelen en fondsen voor lange termijn. Ondanks dat ik al vanaf januari zit te wachten op een correctie wil ik toch maar gewoon instappen met 2k en een maandelijkse inleg van 400 euro.

Ik wil graag in aandelen en fondsen beleggen (7/8 aandelen / 4/5 fondsen), maar ik heb nog niet veel informatie kunnen vinden over wat in dat geval slim is qua broker keuze. Niet alle brokers bieden fondsen, maar bij een bank zijn de kosten weer hoger. In het starttopic stond wel een kleine vergelijking van een paar brokers en er zijn wel wat tabellen te vinden, maar dan vraag ik mij af hoe onafhankelijk deze tabellen zijn.

Wat raden jullie aan voor het kiezen voor een broker? Fondsen en aandelen bij 1 broker? Of spreiden? Hoe kan je dit het beste vergelijken? Wat als het totaal belegde vermogen steeds hoger wordt? Is het dan slim om te switchen? Is het slim om direct 7 verschillende aandelen te kopen? Of beginnen met 3 en dan rustig aan opbouwen?
Bedenk eerst wat je wilt kopen en leg vervolgens de verschillende brokers naast elkaar qua functionaliteit die jij wilt en de kosten. Bedenk ook dat de goedkoopste niet perse de beste is.

Zelf zou ik, als de kosten daardoor niet de pan uit rijzen, kiezen voor 1 broker. Je belegde vermogen wordt steeds hoger, dat geef je zelf al direct aan, dus dat is geen vraag, dat is iets waar je direct rekening mee houdt bij de keuze van je broker. Aandelen kopen als je er geen verstand van hebt wordt niet vaak slim genoemd. Je moet ze daarnaast op het goede moment kopen (of althans, wat jij een goed moment vindt) en sowieso niet 'direct'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
quote:
NeoPhire schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:03:
[...]

Goed punt inderdaad :) Bij mij viel de Giro af omdat ik de interface minder fijn vind werken en niet direct zichtbaar was wat de beheerkosten voor bepaalde fondsen/ETF's zijn. Qua kosten heb ik wel veel gehoord dat ze niet te verslaan zijn, en helaas ook dat ze ook diverse verrassende kosten in rekening brachten (geen ervaring mee, enkel viavia)
De beheerskosten bestaan bij DeGiro alleen uit de TER die al in de koers van de ETF's en fondsen verwerkt is,verder niet. Die TER is intrinsiek in het fonds/de ETFen staat dus los van de broker die je kiest, ook bij Binck etc betaal je de TER bij bijvoorbeeld een VTI, VXUS of welk fonds/welke ETF je ook kiest. Deze TER kun je idd bij DeGiro niet vinden voor zover ik weet, maar op Morningstar.com is dat eenvoudig te vinden. Voor mij zou dat geen reden zijn een duurdere broker te kiezen, temeer daar ik eenmaalig een ETF selecteer en daar vervolgens mee verder ga. Eenmalig uitzoeken dus,1 minuutje werk.

Afhankelijk van de broker kunnen daar nog extra kosten bovenop komen, zoals de connectiviteitskosten bij DeGiro of de beheerkosten bij Binck.

De verrassende kosten waar je op doelt zijn denk ik de connectiviteitskosten. Die stonden altijd al in de voorwaarden maar werden nooit geind door DeGiro, tot DeGiro wakker werd en ze met terugwerkende kracht opeens wel inde over dat jaar zonder voorafgaande communicatie daarover. Dat was idd niet netjes maar wel conform, de voorwaarden. Dat is eigenlijk m'n enige negatieve ervaring met ze, verder ben ik best tevreden eigenlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NeoPhire
Of maandelijks inleggen, op die manier koop je zowel als de beurs hoog staat en laag staat, maar spreid je wel je risico veel meer. Je belegt immers omdat de algehele tendens stijgend is van de beurs. Exact voorspellen wanneer het beste moment is om in te leggen kan je zomaar een aantal kansen kosten :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RocketKoen
Als je voor de lange termijn (je oude dag bijvoorbeeld) belegt dan maakt het instapmoment inderdaad niet uit. Als je al een vermogen hebt kun je het beter meteen inleggen. Als je dat niet hebt dan is maandelijks inleggen een hele goede optie.

Pas op met banken/brokers die "geen kosten" rekenen.
Transactiekosten zijn niet de enige kosten. Je hebt ook "lopende kosten" of "bewaargeld". Die voor een goedkoper ETF op 0,03% per jaar liggen. Maar bij sommige banken vragen 1% voor een vergelijkbaar fonds.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
BiLLY_daKid schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:55:
Ah thnx. Dan heb ik er net iets meer (€2) rendement op, dan mijn spaarrekening :D

Maar mijn andere vraag. Hoe houden jullie jezelf op de hoogte van dit soort berichtgeving?
Ik heb een handjevol aandelen en fondsen en een tweetal perpetuals (met mogelijke aflosdatum). Ik ben geen dagtrader en koop voor langere termijn. Hoe kan ik weten welke publicaties voor mijn portefeuille van belang zijn? Want beursgenoteerd nieuws zie ik wel in de Binc-omgeving, maar dit niet?
Door er zelf achteraan te gaan.....

Jij kiest als belegger er voor een specifiek product aan te schaffen. Dat kan bijvoorbeeld een aandeel, een fonds of een schuldverklaring (obligatie van welke soort dan ook) zijn. Hierbij geldt dat jij er bewust voor kiest om een onderdeel van een bedrijf te kopen, dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van het bedrijf en om je te verdiepen in wat er allemaal speelt.

Het is geen spaarrekening ;) maar gewoon keihard zaken doen.

Wil je al die energie er niet in stoppen dan is het mijns inziens niet verstandig om in individuele aandelen etc. te stappen. Wil je 'lui' beleggen dan zou je een beleggingsfond (of ETF) kunnen overwegen. Doordat je hierbij direct participaties in heel veel bedrijven koopt en er, al dan niet, een fondsmanager aan te pas komt leg je de onderzoek moeite bij het fonds neer. Kost je wat rendement, maar je koopt eigenlijk hiermee research, acteren op nieuws etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Dirk0s schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:11:
Ik wil morgen voor 1500 euro IWDA, VTI en VXUS gaan kopen, is dit gewoon goed om te verdelen in 3x 500 euro? of zeggen jullie in andere percentages?

Heb overigens al 2x VTI voor 92,84 Euro.
Wat is je beleggingsstrategie?

En wat zegt jouw strategie over een mooie verdeling?

Vraag het niet een vreemde (wel makkelijk om straks de schuld bij een ander te leggen als het fout gaat natuurlijk) maar trek je eigen plan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:13:
[...]

Ten eerste, mijn kennis is erg laag, en ben dus echt een beginneling.
Wat ik eigenlijk wil is nu een klein deel van mijn spaarrekening 1500 euro en daarna voor 100-150 euro per maand bij kopen om zo over 30 jaar, dan wordt ik 60, een mooi bedrag te hebben om b.v. eerder te stoppen met werken.
Dat klinkt als een mooi plan wat je daar hebt. Blijf ik wel terugkomen op mijn vraag ==> Wat is je beleggingsstrategie?

Beleggen is niet gelijk aan sparen!!! Je kunt alles kwijtraken!!!

Zonder strategie zomaar iets doen is mijns inziens dus niet verstandig. Je kunt dat vergelijken met het geven van al je geld aan een willekeurige voorbijganger met de opmerking "Ga er maar wat leuks mee doen" in de hoop dat het rendement gaat opleveren. Dat zou je ook nooit zomaar doen (hoop ik voor je :+ ).

Beleggen zonder strategie is daarom in mijn optiek zeer gevaarlijk!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07:26
Dat beleggen met beheer bij de ING valt mij een beetje tegen. Kon het tot juli gratis uitproberen, maar in een half jaar tijd is mijn ingelegde geld met een krappe 2% gegroeid. Stop er binnenkort maar mee, even kijken wat ik beter kan doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07-04 16:41
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:46:
[...]

Dus nu 1500 euro aan iwda kopen en elke maand voor 150 bij kopen is geen goed plan?
Er zijn een aantal zaken denk ik:

1. Wat is je doel met beleggen? Beleg je voor 20+ jaar bijvoorbeeld? Wil je een relatief hoog verwacht rendement met de daarbijhorende risico's of wil je liever een lager verwacht rendement met minder risico?

2. Begrijp je wel waar je in belegt? Weet je welke risico's je loopt met het beleggen in het IWDA fonds?

3. Je kan nu 1.500 ineens beleggen (en 150 bijkopen iedere maand) of ook al bijvoorbeeld die 1.500 over 5 maanden verspreiden

Het is erg belangrijk dat je
1. bepaalt wat je doel is met beleggen
2. een strategie bepaald die je helpt bij het bereiken van dat doel
3. begrijpt welke risico's er verbonden zijn met beleggen

Beleggen om te beleggen is over het algemeen niet heel verstandig.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:27:
[...]

Ik heb gewoon een aardige gevulde bankrekening en zie dat als ik het daar laat staan ik jaarlijks misschien 300 euro aan rente krijg.
Dus ben ik gaan denken hoe ik een hoger percentage ga krijgen voor een deel van me geld om over 30 jaar b.v. eerder te kunnen stoppen.
Ik heb veel gelezen over beleggen, maar als leek is het gewoon moeilijk vind ik persoonlijk door alle termen die er gebruikt worden.
Ik snap dat het niet zo allemaal voorgeschoteld kan worden en als je aantal stappen volgt dat je ineens 5% rendement kunt halen zonder enig risico.

Doordat ik al lid was van dit forum voor andere zaken kwam ik er achter dat er dus ook een topic was over beleggen, in begin veel mee gelezen en later wat vragen gesteld. Via hier ben ik te weten gekomen over VTI/VXUS en IWDA, hiermee weer verder gaan zoeken op google.
Nog steeds heb ik voor mijn gevoel er weinig kennis van omdat ik hier weer nieuwe termen voorbij zie komen elke dag waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik hoopte eigenlijk dat ik als leek gewoon met een beperkt risico toch een hoger rendement kan halen uit mijn geld, en dus door b.v. elke maand 100-150 euro te kopen en door zo over 30 jaar dus eerder kan stoppen met werken. Als ik het op de bank laat staan weet ik iig zeker dat dat niet gaat lukken ;)
Ok, goed te lezen dat je al wel wat leeswerk gedaan hebt. Pluspunt voor jezelf!

Met een brede ETF (IWDA, of VTI+VXUS, of whatever welke) heb je in ieder geval spreiding ingebouwd. Dat is mijns inziens, voor een beginner/ leek, verstandiger dan losse aandelen (omdat ik nou eenmaal graag iets met Intel en Nvidia heb en graag dat spelletje van TakeTwo speel 8)7 ).

Mijn advies:
* Houd voldoende spaargeld achter de hand.
* Probeer een verdeling te vinden tussen 'veiligere beleggingen' als spaargeld, obligatiefondsen etc. en risicovollere beleggingen zoals aandelenfondsen, ETF's etc.
* Ga gewoon eens beginnen.
* In het ergste geval betaal je leergeld.
* Kies een broker uit waar JIJ een goed gevoel bij hebt (en kijk eens verder dan alleen kosten!!! Ik weet dat hier veel over "de giro" gesproken wordt. Ikzelf kies er bewust voor om GEEN zaken met deze broker te doen en zit gewoon bij mijn huisbankier, de ING).
* Last but not least..... ga niet daags switchen maar 'stick to your plan', ook als het minder gaat. Je plan maak je voor voorspoed en tegenspoed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:27:
[...]

Ik heb gewoon een aardige gevulde bankrekening en zie dat als ik het daar laat staan ik jaarlijks misschien 300 euro aan rente krijg.
Dus ben ik gaan denken hoe ik een hoger percentage ga krijgen voor een deel van me geld om over 30 jaar b.v. eerder te kunnen stoppen.
Ik heb veel gelezen over beleggen, maar als leek is het gewoon moeilijk vind ik persoonlijk door alle termen die er gebruikt worden.
Ik snap dat het niet zo allemaal voorgeschoteld kan worden en als je aantal stappen volgt dat je ineens 5% rendement kunt halen zonder enig risico.

Doordat ik al lid was van dit forum voor andere zaken kwam ik er achter dat er dus ook een topic was over beleggen, in begin veel mee gelezen en later wat vragen gesteld. Via hier ben ik te weten gekomen over VTI/VXUS en IWDA, hiermee weer verder gaan zoeken op google.
Nog steeds heb ik voor mijn gevoel er weinig kennis van omdat ik hier weer nieuwe termen voorbij zie komen elke dag waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik hoopte eigenlijk dat ik als leek gewoon met een beperkt risico toch een hoger rendement kan halen uit mijn geld, en dus door b.v. elke maand 100-150 euro te kopen en door zo over 30 jaar dus eerder kan stoppen met werken. Als ik het op de bank laat staan weet ik iig zeker dat dat niet gaat lukken ;)
De vreemde termen kunnen overdonderend overkomen en na verloop van tijd gaat dat allemaal veel beter. Terug naar jou situatie.

Ik lees het volgende:

- Je wilt vermogen opbouwen over een termijn van (20jr tot) 30jr
- Je zoekt een rendement dat hoger ligt dan de spaarrente
- Je begrijpt dat er risico's zijn verbonden aan beleggen in bijvoorbeeld aandelen
- Je hoopt met een beperkt risico toch een hoger rendement te halen

De eerste drie punten sluiten wel aan bij beleggen in aandelen maar met name dat laatste punt, dat is subjectief want wat versta je onder beperkt? Beleg je volledig in aandelen dan kunnen er historisch gezien jaren tussen zitten dat je 30% of meer aan waarde van de beleggingen ziet verdampen. Kan je dat aan, zowel mentaal als financieel?
Heb je gedacht aan een combinatie van obligatiefondsen en aandelenfondsen ipv 100% in aandelenfondsen? Je verwacht rendement wordt lager maar het risico eveneens.

Heel specifiek voor het IWDA fonds:
- Dit fonds belegt voor bijna 60% in de VS. Het fonds zal dus meer gedragen zoals de Amerikaanse aandelen dan Europese aandelen
- Het fonds belegt voor veruit het grootste gedeelte in non-Euro landen en dus heeft het valutarisco wat soms voordelig, soms nadelig kan uitpakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:02:
[...]

Het rendement inderdaad. Geen extra kosten, door een tijdelijk actie is alles gratis (tot juli). Welke fondsen... geen idee.
Om heel eerlijk te zijn is dit een gevaarlijke zaak: je hebt geen idee waarin belegd wordt en dus niet kan weten wat voor risico je loopt. . Zo kan 2% erg goed zijn als het bijvoorbeeld alleen in kortlopend staatspapier belegd.

Stel ze hadden 15% rendement gemaakt en je was euforisch geweest, voor hetzelfde geld hebben ze belegd in een constructie waardoor je letterlijk al je geld zou kunnen kwijtraken.

Het is ontzettend belangrijk, ongeacht de bedragen, dat je begrijpt waarin je belegd zodat je realistische verwachtingen kan maken van zowel rendement als risico.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 07-04 15:29
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:46:
[...]
*knip*
En misschien stomme vragen allemaal, maar hoe kom ik erachter welke obligatiefonds te kiezen en in welke verhouding tot mijn aandelenfonds?
Ik weet niet waar je je hebt proberen in te lezen (ik ben bang dat veel bronnen die je gevonden hebt behoorlijk waardeloos zijn), maar neem dit eens door: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

En bijvoorbeeld de website van Meesman. Naast info over hun eigen producten staat daar ook veel verstandigs over beleggen, en die filosofie kan je eventueel ook prima bij een andere broker toepassen.

Waar je op gewezen wordt door Panzer_V in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8" en Chief in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8" is echt essentieel. Die aandelen (of obligaties) kan je over een paar maanden ook nog wel kopen.

[Voor 31% gewijzigd door Jesse op 01-06-2017 11:30]

i5-7500 | Noctua NH-L9i | GA-H170N-WIFI | 8GB Crucial DDR4-2133 | Asus DUAL RX580 8GB | 500 GB Samsung 970 EVO | Corsair SF450 | FD Node 202

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 07-04 15:29
Als je per maand 100 euro wilt inleggen dan moet je per jaar 5 stuks van de ene kopen en 11 van de andere. (met de huidige koers) Dan zit je in één jaar 2% naast je 50/50 verdeling.
Op een horizon van 20+ jaar maakt het heus niet uit welke maand je wat precies koopt, of dat je een keer een maand wat meer of wat minder koopt.

[Voor 4% gewijzigd door Jesse op 02-06-2017 12:01]

i5-7500 | Noctua NH-L9i | GA-H170N-WIFI | 8GB Crucial DDR4-2133 | Asus DUAL RX580 8GB | 500 GB Samsung 970 EVO | Corsair SF450 | FD Node 202

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeoPhire
Met €150 per maand wordt het lastige om wat grotere aandelen te kopen inderdaad. In principe blijft nog wel het idee van Dollar Cost Averaging overeind, alleen zul je dan 1x per 2 maanden kopen bijvoorbeeld.

Ook kun je kijken naar andere fondsen bij andere brokers, zo heb je bijvoorbeeld iShares S&P 500 and Vanguard S&P 500 welke bij Binck respectievelijk op € 21,54 en € 41,10 staan.

Dezelfde basis, echter wel andere kosten per aandeel daarin, wat het makkelijk maakt om toch in te kunnen leggen op die manier. Dit geldt ook voor andere brokers/aandelen aanbieders, misschien loont het om even rond te kijken?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• writser
quote:
.SnifraM schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:19:
[...]

Maar met een bedrag van €150 pm is dit vaak niet echt haalbaar (merk ik zelf ook trouwens). >1 VTI of >3 VXUS past door de koers niet in dat bedrag. Ook niet als ze 'laag' staan. Nadeel is dat je alleen een restbedrag overhoud op je beleggersrekening waar je vervolgens niks meer mee kunt kopen.

Hoe doen jullie dit? Meer inleggen is natuurlijk een optie maar zou minder frequent aankopen verschil maken? Dus €150 pm inleggen maar bijvoorbeeld maar 1x per 2 maanden aan te kopen?
Stort gewoon je maandelijkse bedrag, kijk hoeveel aandelen je kan kopen en blijft er 20 euro over dan koop je de volgende maand een aandeeltje meer. Of dat restbedrag nou een maandje niks staat te doen op je beleggersrekening, op je betaalrekening, of in je broekzak zit is 'in the grand scheme of things' volkomen irrelevant.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-03 14:32
Volgens mij kun je het beste gewoon op ISIN nummer zoeken bij deGiro. Bij morningstar staan deze er ook bij. Het kan wel zijn dat je niet in de betreffende ETF kunt handellen bij deGiro; dan geeft heeft hij gewoon geen resultaat aan.
quote:
NeoPhire schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Ik vermoed dat ze en filter maken aan de hand van welke producten het meeste gehandeld worden bij Degiro, daar bijvoorbeeld een top 250 van maken en die items populair noemen. Dat is echter puur een educated guess, alleen Degiro zelf weet wat het precies inhoud. Mocht je het echt heel graag willen weten, dan zou ik Degiro benaderen met deze vraag :-)

[Voor 9% gewijzigd door KoRnboy112 op 04-06-2017 23:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeoPhire
quote:
Mastasidaz schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:49:
Meesman geeft aan dat zij dividendbelasting kunnen terugkrijgen. Jaarlijks levert dit circa 0,5% extra rendement op. De kosten van de tracker zijn ook 0,5%. Zijn de kosten dan eigenlijk 0? Buiten de 0,25% die je betaalt over je inleg uiteraard.

In het jaarverslag over 2016 staat dat "aandelen wereldwijd" (MSCI World) 10,76% rendement heeft behaald, de index zelf is 10,73% gestegen. Een vergelijkbare tracker als IWDA (volgt ook MSCI World) kan onmogelijk beter presteren lijkt mij?
Even kijken of ik je vraag goed snap, je stelt dat Meesman een rendement heeft behaald van 10,76% op het segment wat de wereldwijde aandelen volgt (wat 10,73% heeft behaald). Waarom zu je dan nog zelf beleggen in een fonds op deze manier?

Als dat zo is wil ik wel een poging doen met mijn beperkte kennis hier wat duidelijkheid te geven, waar het niet klopt of nog info ontbreekt hoop ik dat een ander dat nog kaan aanvullen. Dat geeft mij direct een kans om te kijken of mijn kennis wel klopt op dit vlak :)

Als Meesman met Vanguard handelt wordt er inderdaad belasting ingehouden gezien zij een US based fonds zijn. Als jij zelf inlegt in bijvoorbeeld iShares S&P 500 (valt onder Iers recht) wordt er geen belasting ingehouden op jouw dividend. Ik vermoed dat Meesman daarom is overgestapt naar Northern Trust (ook Iers recht). Dat zou je echter ook hebben als je zelf via een broker in IWDA zou investeren onder een fonds vallend onder Iers rechts. Volgens mij geldt hetzelfde voor Duits recht ook.

Echter gaat dan het volgende op bij een inleg van 1000 euro:

Rendement bij Meesman
Je legt 1000 euro in, daarvan pakt Meesman 0,25% bij inleg, je houd 997,50 over.
10,5% op 997,50 euro is 1102,24 totaal vermogen.
Meesman vraagt 0,5% beheerfee per jaar over je vermogen.
0,5% van 1102,24 is 5,51, dat maakt je totaalvermogen bij Meesman 1096,73 na een jaar.

Rendement bij een broker
Laten we voor het gemak rekenen met een broker die niks rekent voor het inleggen in het fonds van het voorbeeld, en anders kun je rekenen met de fee van jouw broker uiteraard.

Je koopt voor 1000 euro aandelen van het fonds, deze zijn direct 1000 euro waard in aandelen.
Je behaalt hierop ook 10,5% rendement gezien je een fonds neemt met recht in Ierland, en komt neer op een totaalbedrag van 1105,00 na een jaar.

Dat verschil, dat is het verdienmodel van Meesman. Je kunt je voorstellen dat dit bij grotere bedragen nog interessant wordt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chief
quote:
Musicmasters schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:20:
[...]

[...]

Als je belegt in bijvoorbeeld Ishares MSCI World ben jij een knappe jongen als je alles kwijtraakt. Stop je daar maandelijks een bedrag in heb je 0,0 strategie nodig.

Beleggen kan echt zonder kennis en minimaal risico op deze wijze. Gewoon stug dertig jaar volhouden en je hebt altijd rendement. Hoeveel kan ik je dan weer niet vertellen.
Dit is nog wel slechter advies dan van een willekeurige beursgoeroe.......

Als je niet weet waarin je belegt, hoe kan je dan de risico's inschatten? Stug dertig jaar volhouden levert [b]historisch gezien]/b] een positief rendement op maar heb je wel eens bedacht dat je bijvoorbeeld een exitstrategie nodig is? Je houdt het 29 jaar vol om je genoemde Ishares te beleggen en in jaar 30 een min van 40% (2008 anybody?) te zien op je beleggingen. Poef, waar is het rendement?

Het hoeft niet mis te gaan maar het kan wel degelijk misgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Newuser030
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-03 16:40
quote:
Chief schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:49:
Stug dertig jaar volhouden levert [b]historisch gezien]/b] een positief rendement op maar heb je wel eens bedacht dat je bijvoorbeeld een exitstrategie nodig is? Je houdt het 29 jaar vol om je genoemde Ishares te beleggen en in jaar 30 een min van 40% (2008 anybody?) te zien op je beleggingen. Poef, waar is het rendement?
Vrij simpel toch? Niet verkopen. Na de internet zeepbel is de markt binnen 7 jaar hersteld naar een nieuw hoogtepunt, en ook het hoogtepunt voor de financiële crisis van 2007-2008 is binnen 7 jaar opnieuw geëvenaard. Ik snap dat niet iedereen zich de vrijheid kan permitteren om 'even' 7 jaar te wachten tot de markt hersteld is, maar het lijkt me ook sterk dat de gemiddelde hobby investeerder zijn volledige investering uit de markt moet trekken op een gegeven moment. Alleen eruit halen wat nodig is, en de rest gewoon laten staan tot de markt weer goed gaat.

Verder is inzicht hebben in de risico's natuurlijk nooit verkeerd. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chief
quote:
Rubenjanno schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:09:
[...]

Vrij simpel toch? Niet verkopen. Na de internet zeepbel is de markt binnen 7 jaar hersteld naar een nieuw hoogtepunt, en ook het hoogtepunt voor de financiële crisis van 2007-2008 is binnen 7 jaar opnieuw geëvenaard. Ik snap dat niet iedereen zich de vrijheid kan permitteren om 'even' 7 jaar te wachten tot de markt hersteld is, maar het lijkt me ook sterk dat de gemiddelde hobby investeerder zijn volledige investering uit de markt moet trekken op een gegeven moment. Alleen eruit halen wat nodig is, en de rest gewoon laten staan tot de markt weer goed gaat.

Verder is inzicht hebben in de risico's natuurlijk nooit verkeerd. :)
Als de historie zich herhaalt in de toekomst dan heb je wellicht gelijk dat je binnen 7 jaar weer op het oude niveau zit maar je geeft ook zelf al aan dat niet iedereen de vrijheid heeft om 7 jaar te blijven zitten. Als je niet weet waar je in belegt dan kan je ook niet inschatten wat je kan verwachten, zowel als rendement alsmede het risico.

Je kan mij niet met droge ogen vertellen dat je iemand kan adviseren om iemand te laten beleggen zonder enige basiskennis van beleggen.
quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:14:
[...]

Met maandelijks een plukje inleggen en meeliften ook op de dips in een zo gespreide portefeuille (MSCI World) is het risico minimaal. Ga je maar eens goed inlezen. ;)
Minimaal is subjectief. Wat jij als minimaal ziet hoeft helemaal niet zo minimaal te zijn voor iemand anders met een risicoprofiel. Zo kan ik dan beargumenteren dat iemand die maandelijks zowel een stukje aandelenfondsen alsmede een stukje staatsobligatiefonds koopt minder volatitileit heeft?
Zonder dat je weet wat mijn achtergrond is vind ik het behoorlijk denigrerend dat je mij adviseert om mij goed in te lezen. Er is namelijk een kans dat ik een succesvolle instutionele belegger ben. Er is een veel grotere kans dat ik een mislukte belegger ben.

Punt is, je zegt doodleuk tegen iemand die duidelijkheid geen kennis van beleggen heeft om het maar gewoon te doen. :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Inderdaad, je koopt dan ook bij als de koers laag is als je gewoon stug blijft inslaan elke maand. Dan nog is een exitstrategie aan te bevelen. De laatste jaren maandelijks iets liquideren of omzetten in een erg stabiel 'iets' (deposito, obligatie) is wel aan te bevelen. Maar alles is afhankelijk van hoeveel risico je wilt lopen en doorgaans is dat steeds minder naarmate je het geld nodig gaat hebben (ik ga even uit van bekende sparen voor je pensioen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
Een van de grootste valkuilen voor beleggers is je verlies niet durven nemen. Omdat het over 7 jaar wel weer goed komt.

Kijk bijvoorbeeld de huizenprijzen. In 2008 was de hypotheekcrisis. Maar daarna bleven de prijzen nog 8 jaar lang dalen.
http://www.huizenprijs.com/images/voorspelling_huizenprijzen.png

Nu verkoopt een aandeel wat makkelijker dan een huis, dus op de beurs gaan dit soort dingen wel wat sneller. Maar soms is met verlies verkopen dus gewoon de beste beslissing.

Natuurlijk weet je pas achteraf of het echt een goede beslissing was... Maja, als we de toekomst konden voorspellen was het wel heel makkelijk geld verdienen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:11:
Een van de grootste valkuilen voor beleggers is je verlies niet durven nemen. Omdat het over 7 jaar wel weer goed komt.

Kijk bijvoorbeeld de huizenprijzen. In 2008 was de hypotheekcrisis. Maar daarna bleven de prijzen nog 8 jaar lang dalen.
[afbeelding]

Nu verkoopt een aandeel wat makkelijker dan een huis, dus op de beurs gaan dit soort dingen wel wat sneller. Maar soms is met verlies verkopen dus gewoon de beste beslissing.

Natuurlijk weet je pas achteraf of het echt een goede beslissing was... Maja, als we de toekomst konden voorspellen was het wel heel makkelijk geld verdienen ;)
Markt timen dus. Dat is wel of niet onderdeel van je strategie, als dat niet zo is, moet je het ook niet gaan doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• writser
quote:
Radeoxx schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:19:
Zelf beleg ik al gedurende een tijd in de populaire aandelencombinatie VTI / VXUS. Ik beleg al het geld wat ik beschikbaar heb direct. (1). Ik heb in het begin via degiro gekocht en daarna overgeboekt naar Lynx toen het nog bijna gratis was (10 euro, maar werd vergoed door Lynx). Nu ze het overboeken duurder hebben gemaakt, koop ik rechtstreeks via Lynx.

Maar nu komt het vraagstuk: een erg goede kennis/vriend van mij, laten we hem Karel noemen, is erg overtuigd van 'options trading'; namelijk het 'uitlenen' van de aandelen (dus options uitgifte). Hij geeft aan dat het risico erg laag is en dat je makkelijk, met slechts 20-30minuten per dag rendementen van >1X% per jaar kunt halen.

Hij is van plan om 'seminars' te volgen om dit te leren. Ik geef daarop aan dat options trading zero-sum is, je het dus beter moet doen dan iemand anders. Die iemand anders kan dus een expert, een computer, of wat dan ook zijn. Ook geef ik aan dat als diegene het zo goed weet, waarom doet ie dan niet al zijn geld daarin steken i.p.v. het seminar geven.

Ik krijg continue de reacties terug van dat het 'uitgeven' van de opties juist de truuk is, dat je daarmee dus 'makkelijk' geld verdient, etc. etc. Ik wijs hem op bogleheads, de simpele investing principles, etc. Maar het lukt mij niet om diegene te overtuigen. Ik geef ook aan dat de index verslaan erg moeilijk is, zo niet nagenoeg onmogelijk om dit consistent te doen, etc.

Hoe zien jullie dit? Zie ik dit verkeerd? Tips?

(1) Dollar Cost Averaging just means taking Risk later https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf
Zo te lezen heb je je best gedaan hem te overtuigen! Klinkt als een typisch geval van iemand die juist zou moeten indexbeleggen maar daar te eigenwijs voor is. De ironie is dat de mensen die denken dat ze beter kunnen dan indexbeleggen vaak juist precies de mensen zijn voor wie indexbeleggen is uitgevonden (man, hoger opgeleid, kan wat geld missen, beetje verstand van de beurs: de stereotype underperformer). Ik heb persoonlijk geen zin om eindeloos die discussie aan te gaan. Als Karel zeker weet dat ergens gratis geld is te verdienen dan moet hij het vooral proberen .. Een paar duizend euro leergeld betalen kan een nuttige ervaring zijn.

Als het echt een goede vriend van je is .. Tja, lastig. Je hebt gezegd hoe je er over denkt maar je kan moeilijk iemand verbieden om naar zo'n seminar te gaan. Je kan hem nog wat leesvoer geven maar als dat ook niet helpt, 'agree to disagree'.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
quote:
Radeoxx schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:19:
Hoe zien jullie dit? Zie ik dit verkeerd? Tips?
Gratis geld bestaat niet. Als het hogere rendement klopt dan heb je als optie:

1. Het is een groot geheim waar bijna niemand van op de hoogte is. Dit is natuurlijk niet het geval, opties zijn geen geheim.

2. Je hebt speciale kennis / kunde die andere niet hebben. Natuurlijk ook niet relevant hier, iets wat je even in een seminar leert is niet bijzonder (en klinkt als semi-scam van die seminar).

3. Het heeft een hoop meer risico.

(4. dat hogere rendement is er helemaal niet).

Om terug te komen bij het begin: Gratis geld bestaat niet. Als je op die manier met weinig risico veel geld kon verdienen deed elk financieel instituut het op gigantische schaal, en zouden marges vanzelf naarbeneden gaan. Verder hem gewoon lekker laten, zelfs met degene die vol op een Ponzi scheme gaan valt niet de discussieren, hier ook niet mee.

[Voor 6% gewijzigd door Sissors op 06-06-2017 18:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:35:
[...]
Ik koop al jaren stug maandelijks door, maar spaar ook nog maandelijks. Ik heb op dit moment eigenlijk een overschot op de spaarrekening maar met de huidige stand vd beurs investeer ik geen grote bedragen. Eerst maar weer eens een crash. Als iedereen gilt, ik ga nooit meer beleggen, kommer en kwel, dat is voor mij het moment dat ik weer eens extra erin pomp. Ik combineer dus de strategie van maandelijks investeren (spreiden van risico en koopmoment), met timing (edit proberen, lukt nooit precies, eerlijk is eerlijk) op een mooie beurscrash. Dat laatste kan dan een extra rendement geven (of niet natuurlijk). Ik raad dit dus mensen die hun geld echt nodig hebben en garanties zoeken dus ook ten strengste af.
Hoe bepaal jij wat het moment is waarop je extra koopt? Kijk je naar de koers/winst van de hele index? Koop je in bij een x% daling ten opzichte van de top? Herken je een cyclus van een bepaald aantal dagen daling op rij tot de bodem is bereikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:05
quote:
Aikon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:07:
[...]

Markt timen dus. Dat is wel of niet onderdeel van je strategie, als dat niet zo is, moet je het ook niet gaan doen.
Zijn er hier mensen die denken de markt te kunnen timen?
En zo ja, zou je dan kunnen delen wat je timings zijn geweest de laatste 20 jaar (of korter als je korter belegt).

Er is een paar slimme mensen (e.g. Buffet) die de markt niet timen omdat dit onmogelijk blijkt te zijn. Maar ik ben niet te beroerd om een mailtje te sturen naar Warren dat dit niet klopt, en we bij Tweakers iemand hebben die het tegendeel aantoont.

Ik weet zeker dat als er een crash komt (whatever that may be, 10, 20, 30, 40, 50%?) weinig mensen zullen instappen (dat feit helpt de crash natuurlijk 'vooruit'). Net zoals er mensen zijn die denken dat de beurs heel hoog staat en cash aanhouden of zelfs portefeuilles liquideren.

@RocketKoen Een van de grootste valkuilen voor beleggers is je verlies niet durven nemen. Omdat het over 7 jaar wel weer goed komt.

Verlies nemen gaat ten koste van je rendement. Wanneer was je uitgestapt in 2008/2009? En ingestapt? De beurzen hebben een enorm herstelvermogen, en halen vrij snel weer de piek vanaf waar de crash is ingezet.

Alle bracket/trail technieken zijn er voor 1 doel, en slechts 1. Omzet voor de brokers.

[Voor 6% gewijzigd door poehee op 06-06-2017 19:21]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
quote:
NeoPhire schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:23:
[...]

Even kijken of ik je vraag goed snap, je stelt dat Meesman een rendement heeft behaald van 10,76% op het segment wat de wereldwijde aandelen volgt (wat 10,73% heeft behaald). Waarom zu je dan nog zelf beleggen in een fonds op deze manier?

Als dat zo is wil ik wel een poging doen met mijn beperkte kennis hier wat duidelijkheid te geven, waar het niet klopt of nog info ontbreekt hoop ik dat een ander dat nog kaan aanvullen. Dat geeft mij direct een kans om te kijken of mijn kennis wel klopt op dit vlak :)

Als Meesman met Vanguard handelt wordt er inderdaad belasting ingehouden gezien zij een US based fonds zijn. Als jij zelf inlegt in bijvoorbeeld iShares S&P 500 (valt onder Iers recht) wordt er geen belasting ingehouden op jouw dividend. Ik vermoed dat Meesman daarom is overgestapt naar Northern Trust (ook Iers recht). Dat zou je echter ook hebben als je zelf via een broker in IWDA zou investeren onder een fonds vallend onder Iers rechts. Volgens mij geldt hetzelfde voor Duits recht ook.

Echter gaat dan het volgende op bij een inleg van 1000 euro:

Rendement bij Meesman
Je legt 1000 euro in, daarvan pakt Meesman 0,25% bij inleg, je houd 997,50 over.
10,5% op 997,50 euro is 1102,24 totaal vermogen.
Meesman vraagt 0,5% beheerfee per jaar over je vermogen.
0,5% van 1102,24 is 5,51, dat maakt je totaalvermogen bij Meesman 1096,73 na een jaar.

Rendement bij een broker
Laten we voor het gemak rekenen met een broker die niks rekent voor het inleggen in het fonds van het voorbeeld, en anders kun je rekenen met de fee van jouw broker uiteraard.

Je koopt voor 1000 euro aandelen van het fonds, deze zijn direct 1000 euro waard in aandelen.
Je behaalt hierop ook 10,5% rendement gezien je een fonds neemt met recht in Ierland, en komt neer op een totaalbedrag van 1105,00 na een jaar.

Dat verschil, dat is het verdienmodel van Meesman. Je kunt je voorstellen dat dit bij grotere bedragen nog interessant wordt :)
In aanvulling hierop: Meesman schrapt wel in de kosten als ze een bepaalde groei hebben doorgemaakt. Zo hebben ze bijvoorbeeld de administratiekosten een tijdje terug geschrapt. Ik verwacht dat de dalende lijn qua kosten alleen maar doorzet naarmate ze groeien :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:18:
[...]

Klopt! Iedereen die 30 jaar de tijd heeft kan ik met droge ogen aanraden maandelijks zo'n €100 a €200,- te kopen in MSCI World zonder daar 25 jaar naar om te kijken. De laatste 5 jaar een mooi moment kiezen om te liquideren en je bent spekkoper. Daar heb je 0,0 kennis van beleggen voor nodig.

NB: laat jij mijn achtergrond nu niet kennen. 8)
Je hebt gelijk, excuses. Ook ik mag niet zomaar aannames maken over je achtergrond. Ik denk echt dat je het goed bedoelt maar je "advies" is gewoon onvolledig, at best.

Nu verander je het in 25 jaar kopen en dan in
quote:
De laatste 5 jaar een mooi kiezen om te liquideren
. Wat is een mooi moment? Hoe bepaal jij dat of moeilijker nog, hoe moet deze persoon dat bepalen?

Wat je doet is een financieel product aanbevelen aan iemand die er duidelijk geen verstand van of informatie over heeft, zonder zijn/haar risicoprofiel te kennen en zonder deze ook maar aan te geven welke risico's/verwacht rendement eraan kleven. Er zijn er voor minder hun DSI registratie kwijt geraakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
Onze hersenen zijn gedurende miljoenen jaren zo geëvolueerd dat we overal patronen herkennen. Dat was een handige eigenschap: als je twee keer misselijk werd van een besje dan at je hem de derde keer niet op. En als je buurman door een tijger werd verscheurd dan rende je snel weg als je nog eentje tegenkomt.

Diezelfde instincten zijn alleen niet zo nuttig op de beurs. Gaat een grafiek twee keer omhoog en omlaag? Dan zal dat de derde keer ook wel gebeuren, denkt je oermensbrein meteen. Nergens op gebaseerd.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
RocketKoen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:31:
[...]

Je hebt inderdaad gewoon een 50/50 kans dat je goed timed. Daarom is het zo moeilijk om de index te verslaan.
Maar soms kan het wel lang omlaag gaan. Zie de Dotcom bubble:
[afbeelding]
Telkens lijkt de beurs te herstellen, maar dan zakt hij niet veel later nog veel dieper.
Let wel, dat is de koers van de AEX zonder rekening te houden met dividend. Doe je dat wel, dan is het niveau van 2000 al gepasseerd.
http://personalfinanceday.nl/wp-content/uploads/2017/03/etfs-grafiek1.png

[Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 07-06-2017 09:28. Reden: Betere grafiek geplaatst]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
quote:
poehee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:55:
[...]

Het klinkt heel wijs, maar ik denk dat dit een illusie is
Opties zijn bedoeld om te gokken. Niets meer en niets minder. Dat was al bij de tulpencrisis zo. Ze gaan op termijn (als je mazzel hebt, anders al heel snel) ten koste van je rendement (je zorgvuldig opgebouwde rendement verdampt door de drawdowns).

Wijs mij iemand aan die HEEL goed met opties weet om te gaan (en er werkelijk mee werkt, want als je er verstand van hebt dan handel je er waarschijnlijk niet in) en er stelselmatig, over langere periode, mooie dingen mee doet.
Eerste paper wat ik tegenkom op Google: http://www.people.hbs.edu...native%20Put%20Option.pdf Zoals je kan zien zijn er verschillende optiestrategieën die qua risico en rendement redelijk vergelijkbaar zijn met gewoon het volgen van de index.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
quote:
poehee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:48:
[...]

Dit is mij allemaal volstrekt duidelijk. Ik ken de constructies. Ze verkopen goed omdat ze er zo mooi uitzien. Meestal met een kleine disclaimer dat transactiekosten buiten beschouwing zijn gelaten!
Het gaat op de grote massa allemaal ten koste van je rendement.

Het uitoefenen van een put kost ook geld, en als de put niet "afgaat" ook...

Niemand heeft nog weerlegd dat opties voor niets anders bedoeld zijn dan gokken.
En ik doe niets liever. Maar het kost geld. Punt.

Alle mooie verhalen ten spijt. Geef een geanonimiseerd transactie overzicht van de laatste 10 jaar met optie constructies en een bovengemiddeld rendement. Meer vraag ik niet. Als dat er niet is, dan blijven het mooie verhalen en sprookjes (gericht op de zwakte van de mens).
Derivaten bestaan eigenlijk al sinds de jaartelling. Het werd gebruikt om contracten te sluiten voor toekomstige leveringen voor bijvoorbeeld graan. De financiele derivaten die we nu kennen werden eigenlijk pas populair in de jaren 70 en geloof het of niet, de vraag naar derivaten (zoals opties) was om het risico te hedgen van de aandelen die een steeds hogere volatitiliteit gingen zien. Daarom kosten opties die het risico hedgen ook geld: je koopt eigenlijk een verzekeringspolis.

Helaas konden opties ook gebruikt worden om met (veel) hefboom effect te speculeren, waren ze slecht gereguleerd en ook nog eens off-balance. Disaster waiting to happen maar dat is met de kennis van nu.

Wat betreft het gebruik van opties, ik heb ruim 15 jaar geleden een portefeuille gehad van individuele aandelen, temeer omdat fondsen/ETFs nog niet zo makkelijk en goedkoop beschikbaar waren als nu. Op veel van deze posities schreef ik OTM call opties met looptijden varierend van 6 maanden tot een jaar indien mogelijk waarvoor ik dus premie ontving. Dat heb ik een jaar of 3 volgehouden voordat ik alles liquideerde.
Helaas kan ik geen transactie overzichten overleggen maar met grote zekerheid heeft de constructie aandelen + schrijven van calls meer opgeleverd (of minder gekost, net hoe je het bekijkt) dan aandelen alleen. Inclusief transactiekosten.

Deze kanttekening:
Achteraf was het meer geluk dan wijsheid. Geen enkele keer bewoon de prijs dusdanig dat ik de aandelen moest leveren. De aandelen bewogen zich min of meer zijwaarts of langzaam omhoog en in een enkele geval zelfs omlaag in die drie jaar tijd :).

Nu beleg ik vnl in ETfs/fondsen en 1 of 2 aandelen omdat het beleggen voor mij niet meer zo eenvoudig is vanwege allerlei compliance regels waar ik mij vanwege mijn werk moet houden: ik moet iedere transactie ruim van te voren melden, deze moeten vervolgens goedgekeurd worden alvorens ik het mag uitvoeren. Dat geldt voor zowel voor koop als verkoop. Zeker bij opties kan het lang duren. Mocht dat niet zo zijn dan zou ik niet schromen om lange OTM calls te schrijven op de aandelen, zeker tegen een premie in het scherm die soms belachelijk kan zijn.

Ik denk echt dat je derivaten goed kan gebruiken, afhankelijk van het doel waarvoor je ze wilt gebruiken. Speculeren met opties is imho beleggen met hefboom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
quote:
ehoutgast schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Dat is inderdaad wel echt enorm link, want bij een "black swan" event kan je dan wel enorm de mist in gaan..
_/-\o_
Enorm link is in deze context dat ik veel minder zou verdienen dan de koersstijging zou impliceren, niet dat ik veel meer zou verliezen. Black swan event zou in dit geval een enorme koerrstijging betekenen. Ik zou dan een (groot deel) van deze koerrstijging missen omdat ik dan moet leveren tegen de strike van de call die ik geschreven heb. Dat besef ik mij terdege! Nou zijn die twee individuele aandelen hele saaie (maar hopelijk solide) bedrijven die nou niet plus dertig procent doen of zo maar al zouden ze dat doen en ik zou moeten leveren, dan nog eindig ik met een rendement die boven mijn verwachting ligt vanwege de OTM strike. Ik verdien alleen minder dan in het geval ik de opties niet zou hebben geschreven.

Puur hypothetisch want zoals gezegd heb ik geen call opties op de posities.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
quote:
poehee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:34:
[...]

[...]

Er moet wel aan een aantal (vooral theoretische, praktisch onhaalbare) voorwaarden voldaan zijn.
Zoals de prijzen (vraag en aanbod) moeten kloppen in relatie tot de gebruikte formules. De prijzen zijn in werkelijkheid niet zo perfect.
Nee, ook in de praktijk levert het schrijven van opties over het algemeen geld op.
quote:
Je gaat toch niet met opties werken om, met de tong op de grond, de index bij te houden? (wat vermoedelijk niet gaat lukken). Maar ik kan niet genoeg benadrukken dat het een leuke hobby kan zijn. Hobbies mogen best iets kosten.
Als ik zeg redelijk vergelijkbaar betekent dat niet identiek, en sommige optiestrategieën hebben bijv een historisch rendement wat hoger is, of hebben een lager risico etc etc. Het is wat makkelijk om alles wat niet indexbeleggen is direct af te schrijven. Ik zou ook zeker niet aanraden om naar een optieseminar te gaan van een en een of andere charlatan en daar je beleggingsstrategie op te baseren, maar er is meer onder de zon dan alleen braaf de index volgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:24
quote:
cerberusss schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:09:
Ik ben me aan het inlezen op dividendlekkage, maar kom er steeds maar niet uit.

Stel, ik pak dit fonds: iShares MSCI Europe ETF met ISIN IE00B1YZSC51. Deze keerde per stuk in 2016 EUR. 0,64 uit. Deze zit in Ierland. Klopt mijn redenering dat vanwege de domicilie door het fonds 0% dividendbelasting als voorheffing wordt betaald, en dat je dus ZELF de benodigde dividendbelasting moet aftikken bovenop je VRH?

Klopt het ook dat als je een willekeurig fonds van Think pakt, dat vanwege de domicilie (Nederland) alle dividenden met 15% worden belast in de voorheffing, en dat je dat van je VRH kunt aftrekken?
Wanneer je iets bezit dat dividend uitkeert, betaald de uitkerende instantie vooraf dividend belasting in het land van herkomst (bronbelasting).
IShares krijgt dus dividend uit heel europa, en uit elk land waar dividend vandaan komt betaald de uitkerende instantie de belasting vooruit (i.e. ontvangt netto dividend, niet bruto dividend).

Het verschil tussen netto en bruto dividend, de belasting dus, is het dividendlek. Dit kun je vervolgens in je eigen land (onder voorwaarden) verrekenen en/of terugvragen. De mate waarin dit lukt is je dividend lek - bij geen dividend lek krijg je dus je volledige bruto uitkering netto binnen, en hoef je geheel geen belasting te betalen.

Vervolgens gaat het bedrijf Ishares echter ook weer dividend uitkeren, welke bruto is, en betaald dus de Ierse dividendbelasting daarover en jij ontvangt netto op je rekening.
In dit geval gaat de 0,64 euro dus tegen Ierland bronbelasting. De Ierse dividendbelasting is vrij hoog (20%) waardoor je netto 0,512 euro ontvangt.

In Nederland geld vervolgens dat je geen belasting hoeft te betalen als je deze al hebt betaald. Als gevolg hiervan mag je betaalde dividendbelasting verrekenen met je VRH, tot de grens van 15% (dividendbelasting Nederland) of dat je VRH 0 is.

Per aandeel mag je in dit geval tot 0,096 euro van je te betalen VRH aftrekken, met als maximum 0,- VRH (je krijgt dus nooit geld terug).

Betaal je dus geen VRH krijg je de volle 20% belasting voor je kiezen, want kun je niks verrekenen, betaal je wel VRH kun je dit omlaag krijgen tot 'maar' 5% belasting als je genoeg VRH betaald.
De resterende belasting zul je zelf handmatig in Ierland moeten terugvragen elk jaar via formulieren bij de Ierse belastingdienst.

[Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 07-06-2017 14:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
quote:
Xanaroth schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:32:
[...]

Wanneer je iets bezit dat dividend uitkeert, betaald de uitkerende instantie vooraf dividend belasting in het land van herkomst (bronbelasting).
IShares krijgt dus dividend uit heel europa, en uit elk land waar dividend vandaan komt betaald de uitkerende instantie de belasting vooruit (i.e. ontvangt netto dividend, niet bruto dividend).

Het verschil tussen netto en bruto dividend, de belasting dus, is het dividendlek. Dit kun je vervolgens in je eigen land (onder voorwaarden) verrekenen en/of terugvragen. De mate waarin dit lukt is je dividend lek - bij geen dividend lek krijg je dus je volledige bruto uitkering netto binnen, en hoef je geheel geen belasting te betalen.

Vervolgens gaat het bedrijf Ishares echter ook weer dividend uitkeren, welke bruto is, en betaald dus de Ierse dividendbelasting daarover en jij ontvangt netto op je rekening.
In dit geval gaat de 0,64 euro dus tegen Ierland bronbelasting. De Ierse dividendbelasting is vrij hoog (20%) waardoor je netto 0,512 euro ontvangt.

In Nederland geld vervolgens dat je geen belasting hoeft te betalen als je deze al hebt betaald. Als gevolg hiervan mag je betaalde dividendbelasting verrekenen met je VRH, tot de grens van 15% (dividendbelasting Nederland) of dat je VRH 0 is.

Per aandeel mag je in dit geval tot 0,096 euro van je te betalen VRH aftrekken, met als maximum 0,- VRH (je krijgt dus nooit geld terug).

Betaal je dus geen VRH krijg je de volle 20% belasting voor je kiezen, want kun je niks verrekenen, betaal je wel VRH kun je dit omlaag krijgen tot 'maar' 5% belasting als je genoeg VRH betaald.
De resterende belasting zul je zelf handmatig in Ierland moeten terugvragen elk jaar via formulieren bij de Ierse belastingdienst.
Heldere uitleg, voor de volledigheid, hier kan je formulieren voor veel landen aanvragen: https://www.belastingdien...bronbelasting/formulieren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
quote:
poehee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:20:
[...]

Tsja, real world examples gaan we niet krijgen helaas. Alleen backtraced voorbeeld, nooit money where the mouth is.
De bron is op zijn zachtst gezegd dubieus: http://www.cbsnews.com/ne...ast-accurate-stock-gurus/
Ik heb geen idee wat die link te maken heeft met het paper wat ik quote.... en ik vraag me af waarom je zo krampachtig probeert te ontkennen dat het mogelijk is om geld te verdienen met opties? Waarom is dat zo moeilijk te accepteren? Het is niet echt een controversiële stelling dat dat kan, en er is ook een logisch economisch gezien dat dat geld oplevert. Door het verkopen van een optie verkoop je een verzekering, en net zoals een verzekeraar over het algemeen geen verlies draait met het verkopen van bijv. reisverzekeringen of inboedelverzekeringen is de "verzekeraar" op de beurs die opties verkoopt ook niet gek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:24
quote:
cerberusss schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Dan klinkt het interessant om een Nederlandse ETF te kopen, want dat scheelt een hoop gedoe. Klopt dat?
Op zich wel, nederlandse bronbelasting kun je altijd op je volledige belasting verrekenen (niet alleen VRH). Dat maakt het snel interessant bij lage vermogens.

Alleen probleem van terugvragen dividend verplaatst dan naar de Nederlandse ETF, waardoor het dividendlek groter is dan de Ierse tegenhanger of de kosten hoger - beiden betekenen dan weer lager absoluut rendement dan ierland.

Dus het is vooral kwestie van kijken naar je gehele financiële plaatje (hoeveelheid vermogen ga je instoppen, ga je geld terugvragen uit ierland, betaal je VRH, etc) welke er het meeste loont/de moeite waard is. Verlies van rendement vs hogere belastingkosten/moeite aan je eigen kant.

[Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 07-06-2017 20:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-04 10:23
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:47:
Stel je hebt een dusdanige spaarrekening dat je bv 10.000 kunt missen voor te beleggen in bv vti en vxus.

Zeggen jullie dan dat het beter is om die 10.000 te verdelen in bv 500 en dan elke maand voor 500 te kopen of in 1x ?
Als je het PDF document leest wat Radeoxx had gepost, dan zie je dat alles in 1x in de beurs stoppen in 2 van de 3 gevallen beter uitkomt. Dit volgens onderzoek van Vanguard. Maar zal per moment kunnen verschillen en per aandeel/ETF ook weer uiteraard. Radeoxx in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
quote:
Sunri5e schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:31:
[...]

Ze geven wel een constant dividend. Als ik naar VXUS kijk is dat dividend een stuk lager en staat die koers even hoog als 6 jaar geleden.
Let op : dividend is geen rente , het hangt geheel af van de staat van het bedrijf. Nu doet Shell al heel lang
een leuk dividend rendement maar zitten ze in de hoek waar de klappen vallen en waar er nog meer gaan vallen. Ze kunnen dus van het ene op het andere moment besluiten om geen dividend meer uit te keren. Die discussie is ook al een tijdje gaande, hoe lang kunnen de olie majors hun dividend beleid op peil houden.

Dit is ook de kurk waar de koers opdrijft, als ze hiermee stoppen gaan ze door het putje. Het is simpelweg eindig met de olie.

Ik zou inderdaad kijken naar een mooi index fonds of meesman.

Overigens , mocht je nog schulden hebben of een hypotheek kijk eens of je die niet kan aflossen. Een heel wat beter idee dan alle ballen op Shell. En een heel stuk minder risico. Want ik krijg niet het idee dat je heel erg thuis bent in de wereld van het beleggen in aandelen etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 07:06
quote:
jaapbrandhof schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:53:
[...]

Als je het PDF document leest wat Radeoxx had gepost, dan zie je dat alles in 1x in de beurs stoppen in 2 van de 3 gevallen beter uitkomt. Dit volgens onderzoek van Vanguard. Maar zal per moment kunnen verschillen en per aandeel/ETF ook weer uiteraard. Radeoxx in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Ik heb het (geprobeerd) gelezen, maar ik vindt het in NL al moeilijk om alles te begrijpen, laat staan in engels ;)

Dus hopelijk kan iemand me in iets makkelijker nederlands vertellen wat het slimste is om 10.000 euro in ETF VTI / VXUS te stoppen.
Ineens, in delen of wat anders??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Radeoxx
  • Laatst online: 21:04
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:30:
[...]

Ik heb het (geprobeerd) gelezen, maar ik vindt het in NL al moeilijk om alles te begrijpen, laat staan in engels ;)

Dus hopelijk kan iemand me in iets makkelijker nederlands vertellen wat het slimste is om 10.000 euro in ETF VTI / VXUS te stoppen.
Ineens, in delen of wat anders??
Lang verhaal kort: als je nu in één keer investeert dan is dat in ongeveer 2/3 van de gevallen de beste keuze. De market timen lukt toch niet. Zoals eerder werd gezegd: time in the market is wat telt.

Het is zinvol om de samenvatting idd door het eerder door mij gequote paper te lezen:
Dollar Cost Averaging just means taking risk later: https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf

Mocht je dan toch 'eigenwijs' zijn of op 'gevoel' willen spreiden, doe het dan sowieso NIET langer dan 12 maanden.
Do not Dollar cost average more than 12 months.
http://www.efficientfrontier.com/ef/997/dca.htm

Persoonlijk zie ik geen enkele reden (als je rationeel belegt en zo hoog mogelijk rendement met een acceptabel risico op lange termijn (!) om af te wijken van een belegging +/- 50/50 VXUS/VTI met een direct zo groot mogelijke instap. Instappen en over 30 jaar kijken we wel weer hoe het er voor staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeoPhire
quote:
Onbekend schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:05:
Ik heb in het verleden eens een demo-account aangemaakt op https://www.plus500.com/ . Het beleggen ging mij niet goed af want de meeste beleggingen kostten meer dan dat ze opleverden. De afgelopen weken heb ik het opnieuw geprobeerd, maar nog steeds vaak negatieve resultaten. Ik probeerde hierbij in te spelen op de resultaten op de korte termijn (1 tot 4 uur).

Is dit een verkeerde tactiek doe ik iets anders fout? (Ik probeer alleen maar short of long te gaan.)
Hmmm, in mijn ogen heeft dit niet heel veel te maken met beleggen. Ik kijk naar beleggen als iets voor de langere termijn waar je ingaat op de verwachting van een koersstijging voor de aandelen die je hebt. Mede daarom worden combinaties als VTI/VXUS en indextrackers steeds populairder, gezien je daar een enorme spreiding mee kan realiseren over veel aandelen (vaak zelfs een hele beurs), en daarmee het risico verkleint dat je op 1 enkel aandeel veel verlies maakt.

Proberen op hele korte termijn winsten te behalen is in mijn ogen niks anders dan gokken, gezien je echt niet kan voorspellen wat koersen gaan doen binnen een paar uur...

[Voor 7% gewijzigd door NeoPhire op 08-06-2017 23:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
quote:
Radeoxx schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:42:
[...]

Mocht je dan toch 'eigenwijs' zijn of op 'gevoel' willen spreiden, doe het dan sowieso NIET langer dan 12 maanden.
Do not Dollar cost average more than 12 months.
http://www.efficientfrontier.com/ef/997/dca.htm
Interessant artikel, maar dat staat er niet, er staat:
quote:
My conclusion is that DCA for 6 to 12 months is the most that one should use, and then only if moving more than 5% of your total assets (since even the worst case would cut your overall total returns by only 1% or so). If you are shifting 30% or more of your total assets from cash to stock, you could take up to but no more than 18 months; this once-in-a-lifetime sort of situation merits overly-excessive caution.
Hij raadt tot een maximum van 18mnd aan als je >30% van je vermogen wilt investeren en wellicht is dat wel het geval bij Dirk. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 08:06
quote:
Is dit een verkeerde tactiek doe ik iets anders fout? (Ik probeer alleen maar short of long te gaan.)
Dat is geen beleggen, natuurlijk. Dat is speculeren. Je handelt op de ruis die er in de prijs zit. Lijkt mij dat je beter naar het casino kunt gaan. Serieus. Ik denk dat dat goedkoper is, je hebt dan minder transactiekosten. Dan heb je een gezelligere avond, drankje erbij enzovoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Ik heb in het verleden eens een demo-account aangemaakt op https://www.plus500.com/ . Het beleggen ging mij niet goed af want de meeste beleggingen kostten meer dan dat ze opleverden. De afgelopen weken heb ik het opnieuw geprobeerd, maar nog steeds vaak negatieve resultaten. Ik probeerde hierbij in te spelen op de resultaten op de korte termijn (1 tot 4 uur).

Daghandelen als amateur levert bijna zeker verlies op.
Het is een wedstrijd om de beste informatie en voorspellingen te hebben. En je tegenstanders hebben supercomputers; een team van wiskunde geniën; en miljarden om mee te spelen.
Dat is net zoiets als het 1e van Real Madrid tegen de F-jes van je lokale voetbalclub.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arcadius
quote:
FearOfTheDarkk schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Door verschillende bekendmakingen van cijfers.
Banen, werkeloosheid, goudsector. steunaanvragen VS etc etc.
Maar vaak blijven de ETF's binnen een bepaalde bandbreedte, dus sowieso aanhouden tot je minimaal 5% winst hebt.
Ik ben alleen een beetje aan het brainstormen hoor.:)
Transactiekosten zijn gratis tot 1 euro dus je kan je daar niet echt een buil aan vallen.
Ik adviseer Buy and Hold.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
chronoz schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:44:
Transacties bij degiro.nl kosten niets vanaf 1000 per maand.
Ik zou het even opnieuw lezen 8)7 :9

lol+lol=hihi

Pagina: 1 2 3 ... 28

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True