Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:
  • 1.010.283 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
@Zr40 Zit nu ook eens te kijken naar de analyse tools van IB. Alleen hoe krijg je het voor elkaar dat hij het met VWRL vergelijkt. Bij mij vergelijk hij het met andere benchmarks:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1nZxmKpc/5413.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@HEA220 Je kan eigen benchmarks selecteren bij custom PortfolioAnalyst rapportages.

Tip: geef je account een alias (onder account settings) en stel bij de rapportage in dat de alias getoond wordt ipv je accountnummer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-04 09:45
Voor de liefhebber: AMS heeft vandaag de prospectus voor de bieding op Osram gepubliceerd (link). AMS hanteert ook een minimum acceptance rate van 70%. Beide offers lopen af op 1 oktober. AMS wil de deal financieren met 2.7b aan obligaties en met het ophalen van 1.5b met een rights issue. Forse overname voor ze. Regulators moeten de deal ook nog goedkeuren. Er is dus nog wel wat 'deal risk'. En het gaat ook nog een tijdje duren voor de overname uberhaupt rond is: AMS schat ergens in H1 2020. Wat dat betreft lijkt de huidige prijs (E37 - aandeel 2% in de plus vandaag) niet heel vreemd.

Bain / Carlyle zijn nog niet met een hoger bod gekomen en aangezien in vier week beide offers aflopen begint de klok toch wel een beetje te tikken. Als ze 30 september een prijsverhoging aankondigen gaan ze die 70% acceptance natuurlijk nooit halen.

Ik ben iets minder enthousiast dan een paar week geleden maar kijk de zaak nog even aan. Het begint wat laat te worden maar als private equity nog met een prijsverhoging komt is het kassa en zo niet dan denk ik dat de huidige prijs redelijk 'fair' is voor het AMS bod. Maar er valt ook zeker wat te zeggen voor verkopen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:16:
[...]

Ben benieuwd naar je onderbouwing. Er zijn goede redenen te bedenken maar ook minder goede. ("las op internet dat...")
Ik zit zelf in 3 goud/zilver mijnen. (niet zijnde etfs).

(de vorige keer is de discussie hierover helaas verzand in beleggen vs speculeren for some reason )
Uiteindelijk lees ik ook alles op internet en haal daar ook mijn overgrote gedeelde van de informatie vandaan.
Dus in dat opzichte heb ik volgens jou geen goede onderbouwing.

Ik zelf denk dat de goldmining veel verder gaat stijgen door toenemende vraag naar goud.
Niet alleen goud maar ook Zilver.

En daarbij voor goede spreiding heb ik nog een aantal grondstoffen EFT nodig.

Momenteel zit ik als Broker bij Flatex, al een lange tijd.
Maar merk dat de bekendere Goud EFT daar niet te koop zijn, dus ik denk dat ik de Giro erbij ga nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door michael3 op 03-09-2019 18:45 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 15:56
Na het bericht over FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating (VWRA) ISIN: IE00BK5BQT80 was ik van plan dit via Flatex. Gezien je hier geen transactie- en aansluitkosten betaalt als bij de Giro.

Echter krijg ik bij het koopscherm de volgende melding:

Neem a.u.b. contact op met de klantenservice voor de handel in deze effecten.

DIt heb ik natuurlijk gedaan en kreeg dit als reactie:
Er zijn een groot aantal ETF's die u niet kunt handelen omdat deze niet aan de voorwaarden voldoen.

Het Key Information Document, kortweg KID genoemd, ontbreekt dan voor NL.
Maarja op de aankoop site wordt er naar de essentiële beleggersinformatie gelinkt: https://doc.morningstar.c...ket=1466&investmenttype=1 deze is gewoon in het Nederlands.

Klopt de reactie van Flatex nou of zie ik hier iets over het hoofd?

Ik heb ook weer naar de klantenservice gemailed, maar reacties duren op het moment even vanwege de 100 Euro actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

DarkSEDA schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:05:
Na het bericht over FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating (VWRA) ISIN: IE00BK5BQT80 was ik van plan dit via Flatex. Gezien je hier geen transactie- en aansluitkosten betaalt als bij de Giro.

[...]

Maarja op de aankoop site wordt er naar de essentiële beleggersinformatie gelinkt: https://doc.morningstar.c...ket=1466&investmenttype=1 deze is gewoon in het Nederlands.

Ik heb ook weer naar de klantenservice gemailed, maar reacties duren op het moment even vanwege de 100 Euro actie.
Misschien omdat hij nog vrij nieuw is dat het nog niet bijgewerkt is?

Let wel even op met ETFs en Flatex, kan zijn dat je (iets) te veel betaald voor ETFs op Flatex:

https://www.financieelona...flatex-review-ervaringen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
DarkSEDA schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:05:

[...]

Dat is voor zover ik zie de USD versie, misschien dat het daarmee te maken heeft.
De EUR kan je wel gewoon kopen via Flatex IE00B3RBWM25

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
michael3 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:24:
[...]

Dat is voor zover ik zie de USD versie, misschien dat het daarmee te maken heeft.
De EUR kan je wel gewoon kopen via Flatex IE00B3RBWM25
Dat heeft er niks mee te maken. Een ETF heeft geen 'eigen currency', tenzij het een variant is die currency hedged. Dezelfde ETF kan in London gelist zijn in dollar en in ponden, in Duitsland in euro's en op Euronext in euro's en ponden ..

De ..T80 ISIN is een nieuw smaakje: Vanguard World maar accumulating, dus keert geen dividend uit. De ..M25 ISIN keert wel dividend uit. Verder precies dezelfde ETF. Zelfde index, zelfde holdings, zelfde expense ratio.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 04-09-2019 09:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
writser schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:35:
[...]

Dat heeft er niks mee te maken. Een ETF heeft geen 'eigen currency', tenzij het een variant is die currency hedged. Dezelfde ETF kan in London gelist zijn in dollar en in ponden, in Duitsland in euro's en op Euronext in euro's en ponden ..

De ..T80 ISIN is een nieuw smaakje: Vanguard World maar accumulating, dus keert geen dividend uit. De ..M25 ISIN keert wel dividend uit. Verder precies dezelfde ETF. Zelfde index, zelfde holdings, zelfde expense ratio.
Aha oké duidelijk, dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2019 12:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Nope, ken het bedrijf niet en kan er niks zinnigs over zeggen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Net een telefoontje gehad van Binck. Zoals ik al vreesde is de Inactive variant, waarbij Binck geen maandelijkse service fee in rekening brengt, een kort leven beschoren. Eerste kwartaal 2018 werd de Inactive variant aangeboden aan klanten die de voorgenomen introductie van de service fee niet konden waarderen. Ik heb destijds besloten mijn portfolio bij Binck niet uit te breiden en heb een account bij Lynx geopend.

Per januari wordt Binck Inactive omgezet in een betaald pakket. Ze proberen de pijn nog te verzachten met een korting. Met daarbij een redelijk agressief verhaal dat het overboeken van accounts bij een andere broker (lees DeGiro) 100,- per regel kost. Op de site van DeGiro staat een heel ander verhaal. Kosten 10,- per regel en portefeuilles boven de 30k 3000,- worden gratis verwelkomd. Lynx ontvangt ook gratis.

Dat wordt weer rekenen en vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 18:56
LevelBoss schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:35:
Ze proberen de pijn nog te verzachten met een korting. Met daarbij een redelijk agressief verhaal dat het overboeken van accounts bij een andere broker (lees DeGiro) 100,- per regel kost. Op de site van DeGiro staat een heel ander verhaal. Kosten 10,- per regel en portefeuilles boven de 30k worden gratis verwelkomd. Lynx ontvangt ook gratis.

Dat wordt weer rekenen en vergelijken...
Daarom heb ik mijn destijds lege Binck account direct opgezegd. Mijn rekensommetje was in ieder geval vrij makkelijk toen. :P

DEGIRO rekent trouwens niks vanaf 3k aan waarde, i.p.v. 30k (volgens je eigen link). Scheelt wellicht nog iets voor je.
Lijkt me overigens een niet heel ingewikkeld verhaal om uit te rekenen of het de moeite waard is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@LevelBoss Binck rekent zelf ook 25 euro aan kosten per uitgaande regel.

Als je portfolio daar klein genoeg is dan is het wellicht gunstiger om gewoon alles te verkopen, het geld te verplaatsen, en alles weer terug te kopen. Waarschijnlijk ben je dan ook sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://www.ing.nl/partic...gen-overboeken/index.html

ING vergoed zelfs de kosten van de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
Of de verkoopkosten mocht je kiezen voor aan/verkoop.

Doen ze netjes.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:47:
@LevelBoss Binck rekent zelf ook 25 euro aan kosten per uitgaande regel.

Als je portfolio daar klein genoeg is dan is het wellicht gunstiger om gewoon alles te verkopen, het geld te verplaatsen, en alles weer terug te kopen. Waarschijnlijk ben je dan ook sneller klaar.
Ja, die € 25,- krijg je inderdaad aan kosten. Maar overzetten of verkopen en aankopen is met mijn portfolio helaas kiezen tussen twee kwaden.

Overzetten kan zomaar een paar weken duren. In die tijd kan je niet handelen. Nu laat ik als buy-and-holder m'n aandeeltjes wel vaker een tijdje liggen, maar het simpelweg niet kunnen reageren als de Chief Orange Kuifkaketoe echt rare dingen begint te doen, voelt niet fijn.

Met grotendeels een US-portfolio betekent verkopen en aankopen: alle posities verkopen, valuta terugwisselen, geld overboeken naar je bank, geld overboeken naar de concurrent, valuta terugwisselen en alles weer aankopen. Transactiekosten van verkoop en aankoop van zowel aandelen als valuta overstijgen de 25,- per positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Door het Flatex topic ben ik hier beland, de welkomst bonus was leuk, maar dit topic is wel andere koek.

Geprobeerd de OP door te nemen maar de stof en termen zijn erg pittig als je er geen verstand van hebt.

Iemand nog wat tips voor beginners?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:37
Greatsword schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:39:
Door het Flatex topic ben ik hier beland, de welkomst bonus was leuk, maar dit topic is wel andere koek.

Geprobeerd de OP door te nemen maar de stof en termen zijn erg pittig als je er geen verstand van hebt.

De tips van Bogleheads vind ik wel goed:

1 Develop a workable plan
2 Invest early and often
3 Never bear too much or too little risk
4 Diversify
5 Never try to time the market
6 Use index funds when possible
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course

https://www.bogleheads.or...%AE_investment_philosophy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33

De meest verstandige tactiek is niet heel moeilijk.
Zoek een paar ETF's uit (exchange traded funds). Dat zijn passieve beleggingsfondsen met lage kosten.
Let hierbij op hoe gespreid ze zijn.
- Hoeveel aandelen er in zitten.
- Of het grote of kleine bedrijven zijn.
- In welke sectoren.
- In welke landen
Dan kijk je naar de kosten van het fonds (TER). Lager is beter.
Dan kies je een broker uit. Kijk bijvoorbeeld naar waar je allemaal voor moet betalen.
- Vaste bedragen
- Bedragen per transactie
- Een percentage van je portefeuille

Daarna probeer je elke maand een bedrag in die ETF's te stoppen. Niet in paniek raken als ze een keer dalen. En je niet rijk rekenen als het even heel goed gaat.
Bedenk je waar je voor spaart, en houd je aan dat doel. Denk aan het aflossen van je hypotheek. Of de studie van je kinderen. Je pensioen op een wit strand met palmbomen. Grote doelen die ver weg zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vind dit wel een leuke ETF die je op Flatex gratis kan kopen:
iShares Edge MSCI World Momentum Factor

Minder gespreid dan bijv. VWRL maar wel betere prestaties tot nu toe, maar dat biedt natuurlijk geen garanties voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Bij het UWV (afdeling WW) zijn ze veel extra FTE's aan het aannemen, omdat ze veel werklozen verwachten volgend jaar. Ze verwachten dus economisch slechte tijden, komen we dan toch in een recessie terecht :p?

Zijn er mensen die bijvoorbeeld hierdoor extra in obligatie ETF's, goud en zilver gaan zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03 07:50

Die tips van Bogleheads zijn top.
Wees je er van bewust dat welke gedachte of analyse je als simpele ziel ook maakt, de kans groot is dat iemand anders (een grote institutionele belegger) deze ook al gehad heeft, of zelfs ook talloze andere zielen. Met andere woorden: de markt prijst redelijk goed in.
De beste tip is dus: ontdoe je van de illusie dat je van de markt, het grootkapitaal kunt winnen. Je kunt dat wel, maar dan zul je risico's moeten nemen, en dat is - lijkt mij - geen verstandige strategie op de lange termijn. En als je dan wint, is dat meer geluk dan wijsheid. Alle pogingen van de zogenaamde experts ten spijt, niemand weet precies wat er gaat gebeuren. Behalve wellicht als je toegang hebt tot de peperdure analysesoftware van Bloomberg ofzo.. Vermijd dus risico. Als je wat spannends wil, kun je beter een enge hobby zoeken ofzo..

[ Voor 4% gewijzigd door Loekoe op 04-09-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Loekoe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:31:
[...]

Die tips van Bogleheads zijn top.
Wees je er van bewust dat welke gedachte of analyse je als simpele ziel ook maakt, de kans groot is dat iemand anders (een grote institutionele belegger) deze ook al gehad heeft, of zelfs ook talloze andere zielen. Met andere woorden: de markt prijst redelijk goed in.
De beste tip is dus: ontdoe je van de illusie dat je van de markt, het grootkapitaal kunt winnen. Je kunt dat wel, maar dan zul je risico's moeten nemen, en dat is - lijkt mij - geen verstandige strategie op de lange termijn. En als je dan wint, is dat meer geluk dan wijsheid. Alle pogingen van de zogenaamde experts ten spijt, niemand weet precies wat er gaat gebeuren. Behalve wellicht als je toegang hebt tot de peperdure analysesoftware van Bloomberg ofzo.. Vermijd dus risico. Als je wat spannends wil, kun je beter een enge hobby zoeken ofzo..
Zelfs de schoonmaker bij een professionele belegger heeft zo'n terminal, daar ga je echt geen nieuws op krijgen dat de rest van de wereld nog niet weet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:24
Ik vergelijk alle informatie die in een beurskoers verwerkt zit met een grote mikado met heel veel spelers. Er gebeurd constant iets maar je kan heel moeilijk voorspellen wat de gevolgen zullen zijn. Niet de richting en niet de sterkte van de gevolgen.

Hoeveel keer dat ik al gedacht heb: met zo'n slecht nieuws zullen de beurzen zéker bloedrood openen terwijl het dan een gewoon lichtrood of lichtgroen dagje blijkt te zijn.

Eigenlijk zijn er maar twee parameters van belang: de hoeveelheid geld dat je in de beurs hebt zitten en voor hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Interessante voorspelling van Michael Burry, bij de meesten hier bekend als de hoofdpersoon uit The Big Short:
https://www.bnnbloomberg....e-subprime-cdos-1.1310874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:07
RocketKoen schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:49:
[...]

De meest verstandige tactiek is niet heel moeilijk.
Zoek een paar ETF's uit (exchange traded funds). Dat zijn passieve beleggingsfondsen met lage kosten.
Let hierbij op hoe gespreid ze zijn.
- Hoeveel aandelen er in zitten.
- Of het grote of kleine bedrijven zijn.
- In welke sectoren.
- In welke landen
Dan kijk je naar de kosten van het fonds (TER). Lager is beter.
Dan kies je een broker uit. Kijk bijvoorbeeld naar waar je allemaal voor moet betalen.
- Vaste bedragen
- Bedragen per transactie
- Een percentage van je portefeuille

Daarna probeer je elke maand een bedrag in die ETF's te stoppen. Niet in paniek raken als ze een keer dalen. En je niet rijk rekenen als het even heel goed gaat.
Bedenk je waar je voor spaart, en houd je aan dat doel. Denk aan het aflossen van je hypotheek. Of de studie van je kinderen. Je pensioen op een wit strand met palmbomen. Grote doelen die ver weg zijn.
Dank, ik wil inderdaad wat geld voor de kinderen op deze manier iets meer laten renderen dan alleen maar 0% rente. Wel een vraag: mijn gevoel zegt dat de markt nu 'hoog' staat en het daarom geen zin heeft om te investeren in fondsen. Beter wachten tot het weer daalt? Of is dat een boerenwijsheid die nergens op slaat?

Wil ook voorkomen dat ik op een hoogtepunt instap en straks het geld nodig heb op een laagtepunt en dan in ene met verliezen zit. Vind het niet erg de rit uit te zitten, maar dan liever wel vanaf een betere basis.

Edit: dit maar aan het lezen geslagen :)

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-09-2019 22:52 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

NiGeLaToR schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:39:
[...]

Dank, ik wil inderdaad wat geld voor de kinderen op deze manier iets meer laten renderen dan alleen maar 0% rente. Wel een vraag: mijn gevoel zegt dat de markt nu 'hoog' staat en het daarom geen zin heeft om te investeren in fondsen. Beter wachten tot het weer daalt? Of is dat een boerenwijsheid die nergens op slaat?

Wil ook voorkomen dat ik op een hoogtepunt instap en straks het geld nodig heb op een laagtepunt en dan in ene met verliezen zit. Vind het niet erg de rit uit te zitten, maar dan liever wel vanaf een betere basis.
Beleggen is voor lange termijn, als je niet met daling om kunt gaan kun je beter bij een spaarrekening blijven. Het is hoe-dan-ook een risico en daar kun je rendement voor terug krijgen, maar garantie is er natuurlijk niet.
Als het voor de kids is, en ze hebben nog 10-20 jaar, dan kun je daling opvangen.

Qua timing van de markt, dat kan niemand.
Staat het nu hoog? Relatief wel.
Kan het nog hoger? Zeker
Omdat niemand de markt kan timen is een DCA aanpak het beste wat je kunt doen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Tanooki schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:02:
Interessante voorspelling van Michael Burry, bij de meesten hier bekend als de hoofdpersoon uit The Big Short:
https://www.bnnbloomberg....e-subprime-cdos-1.1310874
Hmm... In feite zegt hij dat er heel veel exposure is op illiquide aandelen. Bij marktdalingen zie je bij ETFs grote outflows (mensen kunnen het niet laten om buy high, sell low). De illiquide aandelen zouden dan extra hard dalen omdat de passieve ETFs moeten verkopen. Dit moet prima te controleren zijn. Er zijn in de laatste jaren zat maanden geweest met grote outflows. Hoe was de performance van illiquide aandelen ten opzichte van soortgelijke, meer liquide aandelen in die maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-04 18:33
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:39:
[...]

Edit: dit maar aan het lezen geslagen :)
Veel professionele beleggers verkopen nu een deel van hun aandelen, in de hoop ze in een crisis goedkoop terug te kopen.
Dat klinkt aantrekkelijk. Maar in het verleden is gebleken dat de markt zo onvoorspelbaar is dat degene die blind elke maand inlegt een hoger rendement haalt.

Het is voor zo'n taktiek wel belangrijk dat je je aandelen in een crisis niet gedwongen moet verkopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
RocketKoen schreef op donderdag 5 september 2019 @ 06:31:
[...]

Veel professionele beleggers verkopen nu een deel van hun aandelen, in de hoop ze in een crisis goedkoop terug te kopen.
Dat klinkt aantrekkelijk. Maar in het verleden is gebleken dat de markt zo onvoorspelbaar is dat degene die blind elke maand inlegt een hoger rendement haalt.

Het is voor zo'n taktiek wel belangrijk dat je je aandelen in een crisis niet gedwongen moet verkopen.
Ik denk dat het mogelijk een beter idee is om, als het allemaal omlaag kukelt, wat spaargeld te investeren, ipv nu aandelen te verkopen in de hoop ze in een crisis goedkoop terug te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bluebear schreef op donderdag 5 september 2019 @ 07:27:
[...]

Ik denk dat het mogelijk een beter idee is om, als het allemaal omlaag kukelt, wat spaargeld te investeren, ipv nu aandelen te verkopen in de hoop ze in een crisis goedkoop terug te kopen.
Let wel, alleen spaargeld dat je echt kan missen. Je buffer en emergency fund zijn niet bedoeld om te beleggen, hoe interessant de beurs op dat moment ook kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als het voor de kinderen is, voor over 10 of 15 jaar zou ik voor zekerheid kiezen en het op een spaarrekening zetten.
Ervan uitgaande dat er tzt geen andere pot is om de kinderen van te laten studeren. (maw dat je het geld eigenlijk niet kunt missen)

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2019 08:08 ]

• NiGeLaToR
@Greyfox @RocketKoen @Zr40 @Sport_Life thanks allen voor de reactie!

Ik spaar al een jaar of 7 voor de kinderen en dat loopt leuk op. Alleen rendeert het niet. Wat ik nu zit te bedenken, na een paar jaar gezocht te hebben naar een oplossing, is het volgende:
- een rekening op naam van de kinderen vind ik geen oplossing. Dat komt als ze 18 zijn vrij op hun naam en dan kunnen ze het omzetten in bier of iets nuttigs, maar als ouder ga je er niet meer over. Zie dat te vaak mis gaan.
- geen rendement is veilig, maar zonder risico wordt het ook niets. Dus.. balans. Zie globale plan verderop.
- aandelen fluctueren: moet dus voldoende geld hebben om de dingen die je wilt betalen te kunnen betalen.
- aandelen renderen: dus je wilt voldoende geld op de beurs hebben om daar van te profiteren.

Stel ik bepaal bedrag X waarmee ik de studie en evt andere levensloop kwesties kan betalen. Dat zet ik apart. Neem voor de berekening bijv 5k euro: kan ik een paar jaar studeren meefinancieren. De volgende 5k gaat op de beurs geïnvesteerd worden. Dit laat je met rust en probeer je als je voorziet dat die eerste 5k nodig te verkopen, maar dan alleen als het zin heeft. Dat geeft je de tijd om gewoon lage koersen uit te zitten bijv.

Ik wil op die manier een plan van 10 jaar maken en dan in het beleggingsdeel blijven investeren, maar ook het spaardeel gewoon door te sparen laten meegroeien. Altijd spaargeld bij de hand, dus geen druk op de beurs belegging en de tijd om die uit te zitten. Volgende vraag is hoe ik een portefeuille ga bouwen die hier tegen bestand is en me een goede kans op rendement oplevert zonder risico op structureel verlies etc. Das dan stap twee. Als ik die spelregels opstel, dan kunnen we ons daar prima 10 jaar ofzo aan houden. Ik zou zelfs meer dan de studie van de kinderen willen opbouwen zo. Een sabbatical potje, pre-pensioen, er zijn meer mogelijkheden.

Gaat wellicht verder dan puur beleggen an sich, maar zoek al een paar jaar naar een zinvollere strategie dan gewoon op de spaarrekening laten staan tegen 0% rente zeg maar.

Nb; dit staat nu al los van ons gewone spaargeld. Ik gebruik dit niet voor onderhoud of een kapotte wasmachine, daar heb ik ander potje voor.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-09-2019 09:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor het deel wat je wilt beleggen, neem een ETF zoals VWRL (of gebruik een aanbieder zoals Meesman die het voor je doet). Uitstekende spreiding, lage kosten, en heeft niet veel aandacht nodig. Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan dat als je daar geen behoefte aan hebt (kan natuurlijk wel).

Het deel dat je niet belegt stop je op een spaarrekening. Eventueel een deel (niet alles) in deposito's met diverse looptijden als je zeker denkt te zijn dat het niet eerder dan X jaar gebruikt gaat worden. Met het spaargeld (en de vrijkomende deposito's) hebben jullie de vrijheid om de beleggingen langer te laten staan en niet op een ongustig moment te hoeven verkopen.

Waarom een deel op de spaarrekening en niet in een deposito? Flexibiliteit.

Waarom diverse looptijden? Het geld dat periodiek vrij komt stop je weer in een nieuwe deposito met de langst voor jou acceptabele looptijd. Zo maak je gebruik van de hogere rente van langere looptijden terwijl een deel van het geld tussendoor vrij komt. (In het Engels heet dit 'CD ladder'.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
*knip* Grappig bedoeld maar voor niet insiders wellicht toch een beetje teveel op de man. Knip het dus even weg.

[ Voor 83% gewijzigd door Rukapul op 09-09-2019 12:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:18
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:03:

- een rekening op naam van de kinderen vind ik geen oplossing. Dat komt als ze 18 zijn vrij op hun naam en dan kunnen ze het omzetten in bier of iets nuttigs, maar als ouder ga je er niet meer over. Zie dat te vaak mis gaan.
Ik vind dit wel een bijzondere, zie je dit echt vaak in de praktijk? Je voedt je kinderen toch op om verstandig met geld om te gaan? Ik zie juist dat ouders die dit soort keuzes maken (sparen voor je kinderen is sowieso zeer verstandig) al van zichzelf op een bepaalde manier met geld omgaan en dat kinderen de verantwoordelijkheden leren. Ik kreeg ook een klein bedrag mee toen ik 18 werd, ik heb dat bewaard tot ik 22 was om mijn eerste huis te kopen. Kwestie van de waarde van geld kennen.

Ander onderwerp, ik ben weer volledig uit Flatex gestapt. Ik kan niet wennen aan de wijze waarop zij communiceren, bepaalde zaken noemen en de onoverzichtelijkheid van de website. Leuk van de €100,-, nu weer lekker op iets anders inzetten :) Wat zijn de reacties hier omtrent Flatex? Ik stel deze vraag bewust hier en niet in het andere topic met de welkomstbonus, omdat daar voornamelijk personen inzitten die gratis geld wilden verdienen, niet de eindbazen die hier zitten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Orangelights23 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:10:
[...]

Ik vind dit wel een bijzondere, zie je dit echt vaak in de praktijk? Je voedt je kinderen toch op om verstandig met geld om te gaan? Ik zie juist dat ouders die dit soort keuzes maken (sparen voor je kinderen is sowieso zeer verstandig) al van zichzelf op een bepaalde manier met geld omgaan en dat kinderen de verantwoordelijkheden leren. Ik kreeg ook een klein bedrag mee toen ik 18 werd, ik heb dat bewaard tot ik 22 was om mijn eerste huis te kopen. Kwestie van de waarde van geld kennen.
Je kunt ze nog alle wijsheid meegeven, genoeg kinderen die rond hun 18de daar schijt aan hebben. Bij jou is het goed gegaan, als ik 10k had gekregen op mijn 18de dan was het op mijn 19de op geweest. Extreem geval in mijn omgeving, 50k erfenis voor broer en zus. Broer heeft alles verblowt/versnoven/verzopen, zus heeft nog 49k over. Schelen 3 jaar, hij was 19 toen hij het kreeg, zij 22.

Jezelf als ouder indekken voor een nog niet volledig "ontwikkeld" kind is geen slecht idee.
[...]

Ander onderwerp, ik ben weer volledig uit Flatex gestapt. Ik kan niet wennen aan de wijze waarop zij communiceren, bepaalde zaken noemen en de onoverzichtelijkheid van de website. Leuk van de €100,-, nu weer lekker op iets anders inzetten :) Wat zijn de reacties hier omtrent Flatex? Ik stel deze vraag bewust hier en niet in het andere topic met de welkomstbonus, omdat daar voornamelijk personen inzitten die gratis geld wilden verdienen, niet de eindbazen die hier zitten 8)
Schreeuwt Icesave voor mij. Mijn 100 euro staat alweer bij Binck in de vorm van VWRL. Ze adverteren met gratis geld op Geenstijl, ik snap de marketing erachter maar als dat niet schreeuwt aankomende crisis dan weet ik het ook niet meer. Ik zou me er niet prettig bij voelen als ze mijn portfolio zouden beheren ookal hebben ze netjes een beheer BV en dergelijke.

• NiGeLaToR
@Orangelights23 njah, het wisselt. Als ik naar mezelf kijk: ik was op m'n 18e uit huis en had geen contact met mijn ouders. Had ik iets zinvols gedaan met een bedrag uit die rekening? Wellicht, wellicht niet.
Een collega van me had iets slims gedaan wat dan ook niet meer gaat: zijn dochter wilde op kamers en studeren, vond ie prima. Leen maar geld en zie maar hoe je het regelt. Hij heeft het geld wat ze leende gespaard en toen ze afgestudeerd was haar lening in 1 keer afgelost. Zij geleerd met geld om te gaan, hij haar schuld ingelost. Erg slim vond ik.

Dus tjah, tuurlijk voed ik ze op om verstandig te zijn en kan ook denken, moeten ze zelf weten. Toch zijn er voor mij momenteel meer redenen om het niet zo te doen voor de som geld die je tegenwoordig apart moet zetten voor een studie dan wel. Wellicht een rijbewijs oid, maar als het 10k euro is..

• Sander B
  • Laatst online: 22-04 17:10
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:20:
Hij heeft het geld wat ze leende gespaard en toen ze afgestudeerd was haar lening in 1 keer afgelost. Zij geleerd met geld om te gaan, hij haar schuld ingelost. Erg slim vond ik.
Daar komt dan wel een stevige schenkbelasting overheen, als het gedaan is zoals het eigenlijk hoort ;) Wellicht is het dan beter als je dat bedrag zou sparen voor de aankoop van hun 1e woning. Dan hebben ze het geld hard nodig en daarvoor is (nu) tot €102.010 belastingvrij te schenken. Moeten ze wel een koophuis willen, natuurlijk...

Edit: ik zie nu dat er ook een vrijstelling is voor een vrij besteedbaar bedrag van €26.040. https://belastingdienst.n...nd-belastingvrij-schenken

[ Voor 14% gewijzigd door Sander B op 05-09-2019 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:15
@Krekatos nog zo'n verhaal als Euler212 al schrijft, ook een broer en zus. Dit keer omgekeerd, ook de leeftijden.

Zelfde ouders, zelfde verstandige opvoeding. Zus verbraste direct het gespaarde zilvervloot geld zodra het kon, broer niet.

Opvoeding en ouders doet veel, maar niet alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik hou mijn Flatex rekening als rekening voor erbij. Met name als ik een ETF wil kopen die niet in de kernselectie zit van De Giro vind ik het handig. De interface van Flatex doet wat verouderd aan maar voor de rest kan ik er wel mee leven. Qua orderuitvoering en spread vind ik het alles meevallen.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:45

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:04:
[...]

Ik hou mijn Flatex rekening als rekening voor erbij.
Zelfde hier. Staat op dit moment geen geld op. Maar zowel flatex als degiro vind ik beide even handig om snel geld in of uit de markt te bewegen. Voor ~99% zit ik in fondsen waarvan orders pas na enkele dagen uitgevoerd worden.
Laatst moest ik een bedrag van een fonds bij centraal beheer naar ABN overhevelen. Leuk al die welkomstbonussen, maar daardoor was een bedrag iets van een week niet ‘in’ de markt. Ik heb mezelf toen voor heel weinig kosten (alleen de spread van de market maker bij flatex) kunnen verzekeren tegen een flinke stijging. Zo geschiedde. Stijging toch voor de helft meegepakt en geld nu weer van flatex afgehaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Vandaag en gisteren aardig wat aandelen SMTA bijgekocht op gemiddeld ~$8.33. Een van mijn grotere posities nu (~5%). Een liquidatie van een spin-off van een US real estate fonds. Zie hier een aardig blogpostje als introductie. Er is inmiddels het een en ander gebeurd (zie o.a. de comments op de blogpost) dus het modelletje in die post klopt niet helemaal meer. Het is aan de liefhebber om zelf een up-to-date modelletje te maken aan de hand van alle filings en persberichten van het fonds.

Gisteren werd bekend dat de aandeelhouders van SMTA de liquidatie hebben goedgekeurd. In eerste instantie ging het aandeel iets omhoog, wat me logisch leek: de liquidatie was goedgekeurd (goed nieuws) en er was nog wat marginaal positief nieuws over een lening die volledig is teruggevorderd. Echter rond de close gisteren ging het aandeel plotseling met enorm veel volume omlaag. Mijn "working theory" is dat institutionele beleggers een positie hadden maar bijvoorbeeld geen mandaat hebben om een bedrijf in liquidatie aan te houden en er daarom op de closing print uit moesten de dag nadat de liquidatie is goedgekeurd. In elk geval, wat vreemde actie rond de close gisteren, zonder dat ik enig nieuws kon vinden. Dat leek me een mooi moment om wat bij te kopen. De actie vandaag suggereert ook dat er niet heel veel aan de hand was - de prijs is weer ongeveer terug bij af en het volume is weer als vanouds. Ik maak me niet zo'n zorgen dat ik iets cruciaals gemist heb maar het zou kunnen. Het lijkt er sterk op dat er wat gehandeld moest worden op de closing print van gisteren en dat andere handelaren vooruit hebben gehandeld op die closing print.

Dat terzijde. Om terug te komen op de thesis: management komt met een guidance van $8.50 - $9.35 aan totale liquidatiedistributies (waarvan het gros al snel zou moeten worden uitgekeerd) in de proxy (zie pagina 69) maar gezien mijn eigen schattingen / modelletje denk ik dat het totaal eerder in de bovenkant van die range uitkomt. Ik verwacht eind dit jaar nog een eerste distributie van $6 a $8 (afhankelijk van de snelheid waarmee een bepaalde vastgoedtransactie rond is) en de rest zal hopelijk ergens volgend jaar volgen. Omdat je een groot deel van je geld snel terug hebt is de 'internal rate of return' van de investering al snel prima.

Er zijn natuurlijk nog wel wat risico's. SMTA heeft het grootste deel van hun vastgoedportfolio verkocht aan HPT, een ander gelist real estate fund. Hoewel niks er op wijst zou die transactie hypothethisch nog af kunnen ketsen. Ook is de opbrengst van die transactie een schatting. De externe manager heeft de geschatte opbrengst gisteren nog bevestigd maar het definitieve bedrag zou tegen (of mee) kunnen vallen. Verder bezit SMTA nog wat rotzooi-vastgoed, de vraag is of dat nog een verdere haircut nodig heeft. De liquidatie van het fonds zal wellicht meer geld kosten dan geschat. En als het fonds van de beurs wordt gehaald (omdat het wordt omgezet in een liquidating trust) of naar de OTC-markt verhuist na de eerste distributie dan zijn daar als Nederlander negatieve belastingaspecten aan verbonden: waarschijnlijk wordt een dan een FIRPTA belasting ingehouden over de laatste distributies. Die is echter wel weer te verrekenen in Nederland als buitenlandse bronbelasting.

Al met al handelt SMTA nu iets onder management guidance. Ik denk dat de kans dat er iets significants verkeerd gaat heel klein is dus worst case krijg je je geld terug en gezien mijn eigen berekeningen vermoed ik dat de totale opbrengsten $9+ per aandeel zullen zijn en dat je het gros daarvan dit jaar al belastingvrij terugkrijgt.

De grote portfoliotransactie zou 20 september afgerond moeten worden. Tegen die tijd wellicht wat meer informatie en wellicht zijn er dan wat beleggers dusdanig optimistisch dat ik weer een deel van mijn positie van de hand kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 06-09-2019 20:47 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
Overigens, een mooie illustratie van de risico's / verbogen kosten van indexbeleggen: zie hier de herbalancering van de S&P midcap en smalcap indices.

Aandelen die in de S&P 600 smallcap komen: HCC, CADE, GCP.
Aandelen die uit de S&P 600 smallcap gaan: KIRK, NLS, LKSD, ASNA, SUP SPN, KOPN.

De index wordt aangepast op de opening van maandag 23 september, dus alle indextrackers moeten bovenstaande aandelen kopen en verkopen op de slotkoers van vrijdag 20 september. Kijk eens wat wat al die aandelen doen after market:

De aandelen die in de index komen worden alvast opgekocht door speculanten
HCC +4%
CADE +3%
GCP: +3%

De aandelen die uit de index gaan worden al verkocht (of short gegaan):
KIRK: -1%
NLS: +1%
LKSD: -10%
ASNA: -5%
SUP: -6%
SPN: -3%
KOPN: -12%

Als je weet dat alle passieve beleggers deze aandelen gaan kopen en verkopen 21 september dan kun je daar op inspelen, en dat is wat er hier gebeurt. Een bedrijf als Kopin corporation (geen idee wat ze doen :P ) is vandaag gedurende 'after hours trading' 9 miljoen minder waard geworden, puur en alleen omdat het uit de index gaat over twee week. Dat is 11 cent per aandeel (op een aandeel van 90 cent) die wordt opgestreken door speculanten ten koste van indexbeleggers. Efficiënte markt? Misschien wel, maar niet voor de indexbelegger.

Interessant om te kijken hoe die aandelen handelen de komende weken en wat er met ze gebeurt op 20 september.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 07-09-2019 00:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Daarom zeg ik ook allemaal Sligro kopen, veel beter. Ik heb ze in de aanbieding :). Wat ik eigenlijk wil zeggen is: voor mij als "kuddedier" haal ik veel meer rendement uit ETF's, die staan stuk voor stuk in de plus, terwijl de individuele aandelen een beetje heen en weer sukkelen, zonder echt rendement (alhoewel ik bij een aantal op de lange termijn rendement verwacht).

Ondertussen is Kiadis lekker bezig. Van +30% naar -10% het gaat alle kanten op. Van mij mag het aandeel nog wat meer wegzakken, dan koop ik wat bij.

[ Voor 86% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Vandaag lekker vroeg in de trein onderweg, even de krant lezen:

Süddeutsche Zeitung van vandaag, Wirtschaft, pagina 15

Artikel over de ECB:

"Die zuständige Abteilungen prüfen nach SZ-Informationen daher erstmal gezielt, ob und wie die EZB im Ernstfall an den Börsen Aktien kaufen könnte."

(...) "Darüber hinaus wird dem Vernehmen nach auch die Möglichkeit des Erwerbs von unbesicherten Bankanleihen abgeklopft. " (...) "Die EZB hölt schon ein Drittel der Staatsschulden im Euro-Raum."

Nog niet prioriteit gevonden een langere post te schrijven.
Het wordt weer een leuke tijd!
S&P500 hangt weer rond zijn all time high en de onzekerheid is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:57
pdbq schreef op maandag 9 september 2019 @ 06:13:
Vandaag lekker vroeg in de trein onderweg, even de krant lezen:

Süddeutsche Zeitung van vandaag, Wirtschaft, pagina 15

Artikel over de ECB:

"Die zuständige Abteilungen prüfen nach SZ-Informationen daher erstmal gezielt, ob und wie die EZB im Ernstfall an den Börsen Aktien kaufen könnte."

(...) "Darüber hinaus wird dem Vernehmen nach auch die Möglichkeit des Erwerbs von unbesicherten Bankanleihen abgeklopft. " (...) "Die EZB hölt schon ein Drittel der Staatsschulden im Euro-Raum."

Nog niet prioriteit gevonden een langere post te schrijven.
Het wordt weer een leuke tijd!
S&P500 hangt weer rond zijn all time high en de onzekerheid is groot.
Ik kan met de knipsels niet heel veel omdat er geen verdere context wordt meegegeven.
Desalniettemin ben ik wel benieuwd wat de reden is van het onderzoek naar het opnieuw opkopen van schulden. Wat verwachten ze bij de ECB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdbq
Huidige beleid heeft niet zoveel effekt, hebben ze gemerkt en ze kijken naar een nieuw medicijn.

Deze week wordt waarschijnlijk rente verlaagd van -0.4 naar ik vermoed -0.5 (misschien -0.6). Ook wordt beslist of schuldenopkoopprogramma wordt gestart.

[ Voor 3% gewijzigd door pdbq op 09-09-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pdbq schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:36:
Huidige beleid heeft niet zoveel effekt, hebben ze gemerkt en ze kijken naar een nieuw medicijn.

Deze week wordt waarschijnlijk rente verlaagd van -0.4 naar ik vermoed -0.5 (misschien -0.6). Ook wordt beslist of schuldenopkoopprogramma wordt gestart.
Heb het in het eurocrisis topic al eens afgevraagd. Als het huidige beleid geen effect heeft, waarom blijven we er dan mee doorgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
De inflatie is onder 2% en hun doel is rond de 2%.

Nee: belangrijkste reden is dreigende krimpende economie.

Verder; ze hebben niet veel meer mogelijkheden.

[ Voor 56% gewijzigd door pdbq op 09-09-2019 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pdbq schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:39:
De inflatie is onder 2% en hun doel is rond de 2%.

Nee: belangrijkste reden is dreigende krimpende economie.

Verder; ze hebben niet veel meer mogelijkheden.
Bij Havo Economie werd mij uitgelegd dat een economie soms moet krimpen na lange tijden van groei. Wat maakt het dat dat nu van de baan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik wel apart vind is het volgende. De centrale banken willen meer economische groei (inflatie), dus gaat de rente omlaag. Nu sprak ik afgelopen week mijn vader, die heeft een eigen (MKB) bedrijf en wil - net als in 2011 - investeren. Waar hij in 2011 een lening van 1,5mio los kreeg bij slechte economische omstandigheden, krijgt hij nu niets omdat het bedrijf volgens de bank niet voldoende draagkracht heeft. Omzet + eigen vermogen is (veel) hoger dan in 2011 (investering heeft goed uitgepakt). Hoe dat kan? Bank gaat uit van een fictief rentepercentage van 4%, waardoor de rentekosten teveel impact hebben op het bedrijf, namelijk het dubbele als de werkelijke rentekosten.. Mijn conclusie is dat de banken momenteel te weinig rendement halen op leningen en forceren dat de bedrijven investeringen uitstellen wanneer de marge voor de banken hoger is... En zo is de cirkel rond en duwen de centrale banken de rente naar beneden terwijl lokale banken de economie tegenhouden.

Iedere keer als de ECB een renteverlaging aankondigt schieten de beurzen in de plus, maar de vraag is of dit ook daadwerkelijk effect heeft of dat het eigenlijk juist een negatief effect heeft. (lagere rente > banken geven minder leningen uit).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2019 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 20:07
Anoniem: 604938 schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:56:
[...]

Bij Havo Economie werd mij uitgelegd dat een economie soms moet krimpen na lange tijden van groei. Wat maakt het dat dat nu van de baan is?
Aluhoedje op: omdat als er nu recessie komt in Duitsland dan volgt de EU. En in de huidige politieke arena betekent dat alle nationale verkiezingen in de komende jaren door populistische of anti-EU of nationalistische partijen gewonnen gaan worden, danwel dat die partijen minimaal in de coalities komen.
En dat is op zijn minst ongunstig voor de gevestigde EU-order. Maar gaat het ook bijna onmogelijk maken om nog samen op EU nivo slagvaardig en eensgezind de crisis in de EU aan te pakken.

De laatste hoogconjunctuur was niet hoog genoeg voor iedereen in Europa, om het idee in iedereens geheugen te planten dat "de EU zo goed voor ons is geweest de laatste jaren". In de mediterrane landen hebben ze nog gevoel in de herstel van 2009 te zitten.

Dus uit alle macht een nieuwe recessie uitstellen lijkt politiek gezien een oplossing.... ipv gewoon de golven van de conjuncturen te rijden.

Edit: in Duitsland gaan al meer stemmen op om begrotingsoverschot ook maar in de strijd te gooien tegen recessie o.a.: https://de.reuters.com/ar...d-berschuss-idDEKCN1VH0GU

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 09-09-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 23:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

NiGeLaToR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:20:
@Orangelights23 njah, het wisselt. Als ik naar mezelf kijk: ik was op m'n 18e uit huis en had geen contact met mijn ouders. Had ik iets zinvols gedaan met een bedrag uit die rekening? Wellicht, wellicht niet.
Een collega van me had iets slims gedaan wat dan ook niet meer gaat: zijn dochter wilde op kamers en studeren, vond ie prima. Leen maar geld en zie maar hoe je het regelt. Hij heeft het geld wat ze leende gespaard en toen ze afgestudeerd was haar lening in 1 keer afgelost. Zij geleerd met geld om te gaan, hij haar schuld ingelost. Erg slim vond ik.

Dus tjah, tuurlijk voed ik ze op om verstandig te zijn en kan ook denken, moeten ze zelf weten. Toch zijn er voor mij momenteel meer redenen om het niet zo te doen voor de som geld die je tegenwoordig apart moet zetten voor een studie dan wel. Wellicht een rijbewijs oid, maar als het 10k euro is..
Denk dat je dat als ouder misschien ook wel zelf kan inschatten, al kan ik dat nog niet bevestigen want ik ben pas 20. Het kan wel (ik kan mezelf als voorbeeld nemen), maar zie ook meer dan genoeg voorbeelden uit mijn omgeving waar het niet goed gaat, maar waar de ouders ook geen f*ck geven om het feit dat zoon/dochter duizenden euro's per jaar verbrassen aan onzin. Zie persoonlijk ook wel een bepaalde correlatie tussen ouders die zelf alles uitgeven en 'leven' en kinderen die dat credo vervolgens ook volgen. Zijn natuurlijk 100.000 uitzonderingen op van toepassing, en het feit dat volgens een onderzoek van RTL ruim 80% van de modaal verdienende gezinnen moeite heeft om rond te komen helpt ook niet.

Hoe dan ook, ik probeer al enkele jaren in de wereld van het beleggen te duiken, maar echt duidelijk van "hier moet je in investeren" heb ik het nog niet. Nu met Flatex wel eindelijk de optie om het ergens in te duwen, en heb voorlopig 3 aandelen AMD gekocht. Ik heb wel al duizenden euro's in BTC dus de speculatieve belegging zit al snor :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Laatst online: 23-04 10:45

BTU_Natas

Superior dutchie

Het hele idee van een 3fund portfolio is nog nooit in die enkele jaren voorbij gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door BTU_Natas op 09-09-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BTU_Natas schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:39:
Het hele idee van een 3way portfolio is nog nooit in die enkele jaren voorbij gekomen?
Bedoel je misschien het 3 fund portfolio?

De meeste index belegger zitten hier in wereldwijd gespreide fondsen, wat dat betreft dus al 2 van de 3 fund portfolio. Obligaties zijn de laatste tijd wat minder populair geworden denk ik, vooral doordat de verwachtingen voor het rendement (zeer) laag zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 14:17
Nieuwe actie bij CB, €75 cadeau bij een inleg van €1000: https://www.centraalbehee...evoorwaarden-75bonus-2019

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Laatst online: 23-04 10:45

BTU_Natas

Superior dutchie

Pistachenootje schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:01:
[...]

Bedoel je misschien het 3 fund portfolio?

De meeste index belegger zitten hier in wereldwijd gespreide fondsen, wat dat betreft dus al 2 van de 3 fund portfolio. Obligaties zijn de laatste tijd wat minder populair geworden denk ik, vooral doordat de verwachtingen voor het rendement (zeer) laag zijn.
Si, aangepast. Obligaties doen het overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BTU_Natas schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:16:
[...]Obligaties doen het overigens prima.
Ik heb het niet over de prestaties tot nu toe maar over de toekomst verwachting. Dit is uitgebreid besproken in dit topic. Als je zoekt op obligaties kom je het waarschijnlijk snel tegen. O.a. posts door @klaasvaak1853.

edit: o.a. hier klaasvaak1853 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 09-09-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Thanks! Gelukkig ook voor bestaande klanten (ik had al met de 50+25 actie meegedaan). Als ik de voorwaarden goed heb gelezen moet je minimaal 1000 euro inleggen vóór 20 oktober en 6 maanden laten staan. 30 november wordt de bonus gestort (fijn, stukje rendement op die 75 euro).

7.5% rendement in 6 maanden. Niet slecht. De kosten bij CB zijn +/- 1% p.j. dacht ik? EDIT: Bij de vorige actie ben ik ingestapt in 'Mixfonds Ambitieus', lopende kosten 0,60% aankoopkosten 0,30%. Weet even het verschil niet meer tussen 'Gemaksbeleggen' en 'Fondsbeleggen'. Met deze actie is dat laatste in ieder geval ook mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 09-09-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Laatst online: 22:26
https://www.reddit.com/r/...tot_400000_euro/?sort=new

Meeste denken wellicht: leuk!
Alleen lijkt dit ernstige gevolgen te hebben voor mensen die hun geld niet als makke schapen op de spaarrekening laten staan..daar heeft Den Haag wat op gevonden lijkt het..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
NIK0 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:32:
https://www.reddit.com/r/...tot_400000_euro/?sort=new

Meeste denken wellicht: leuk!
Alleen lijkt dit ernstige gevolgen te hebben voor mensen die hun geld niet als makke schapen op de spaarrekening laten staan..daar heeft Den Haag wat op gevonden lijkt het..
Dat wordt in onderstaand topic uitgebreid besproken:
Vermogensrendementsheffing 2.0 medio 1 jan 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Laatst online: 22:26
Dank! dit is mijn goto topic waar ik het nog niet had gezien.

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Kuusj schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:55:
[...]
Hoe dan ook, ik probeer al enkele jaren in de wereld van het beleggen te duiken, maar echt duidelijk van "hier moet je in investeren" heb ik het nog niet. Nu met Flatex wel eindelijk de optie om het ergens in te duwen, en heb voorlopig 3 aandelen AMD gekocht. Ik heb wel al duizenden euro's in BTC dus de speculatieve belegging zit al snor :+
Goede keuze, naar mijn mening. Op lange termijn denk ik zeker, maar ook op korte termijn is er potentie bij AMD aandelen.
Je hebt voor een 100 euro geïnvesteerd. Dat is zo weinig dat je inderdaad ook slechts één type aandeel hoeft te kopen.
Ik zou zelf liever bij DeGiro aan de slag gaan, maar dat mag je verder zelf weten.

Het mooie van aandelen en andere financiële producten is dat je zelf mag bepalen en kiezen wat je koopt. Bij lage bedragen maakt de verhouding weinig uit en kun je op gevoel wel wat 'shoppen'. Bij hogere bedragen (boven de 5k zou ik zeggen), is het handig om een strategie uit te vogelen. Je kunt anderen nadoen, of zelf een manier van investeren uitzoeken waar jij van denkt dat het werkt. Je zult zien dat je na wat zoekwerk en een paar weken/maanden ervaring je vanzelf meer gevoel krijgt bij voor wat voor portfolio je wil hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Playa del C. ik zou eerder kijken naar de verhouding tussen vermogen en inkomen dan absolute bedragen. Voor sommigen is die 100 euro al een serieus bedrag terwijl voor anderen die 5000 euro gewoon speelgeld is

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 21:00
En ongeveer 10 euro eraf aan kosten. € 65,- is nog steeds een mooi bedrag.

https://www.centraalbehee...eggen/Paginas/kosten.aspx

Maar volgens mij ben je bij CB wel erg gelimiteerd:

Gemaksbeleggen
- Keuze uit 3 CB fondsen

Fondsbeleggen
- Keuze uit 7 CB fondsen

Met andere woorden, je kunt geen andere fondsen kiezen.
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/onze-producten#GB

Ik kan zelf wel wat advies gebruiken.
Op dit moment heb ik 2 beleggingsrekeningen (excl. Flatex :+):

Rabobank: gebruik ik voor Rabobank certificaten + maandelijkse aankoop van NT fondsen.
Binckbank: aankoop/verkoop losse aandelen. Niet heel actief.

Ik overweeg om alles over te zetten naar de Rabobank en mijn Binckbank rekening op te zeggen. Wat zouden jullie doen om hier kosten op te besparen?

[ Voor 47% gewijzigd door Strider op 09-09-2019 17:12 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:14:
@Playa del C. ik zou eerder kijken naar de verhouding tussen vermogen en inkomen dan absolute bedragen. Voor sommigen is die 100 euro al een serieus bedrag terwijl voor anderen die 5000 euro gewoon speelgeld is
Als ik kennis van zaken begin te krijgen wil ik rond de 2500€ beleggen. Voor nu even niet meer dan een paar 100€ speelgeld waarbij ik 'leerfouten' mag maken. Zeker een hoop geld voor mij, maar wel geld wat ik makkelijk kan missen, dat is in ieder geval wat mijn ouders me daar over hebben bijgebracht: alleen beleggen met geld wat je echt over hebt en kwijt kan raken.

Ik krijg nog 0.3% rente op een rekening bij de SNS waar nu dus mijn vermogen geparkeerd staat, maar het is ook maar zeer de vraag hoe lang dat nog gaat duren. Vandaar dat ik nu meer richting beleggen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:42
Ik zie dat dit draadje ondertussen 10k posts overschreden heeft. Willen jullie een vers draadje of verder gaan in deze?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
@Longcat @Strider Kies voor fondsbeleggen en kies dan tussen deze fondsen:

https://www.centraalbehee...-staatsobligaties-fonds-a
https://www.centraalbehee...edrijfsobligaties-fonds-a
https://www.centraalbehee...reldwijd-aandelen-fonds-a

Deze hebben best lage lopende kosten en goede rendementen welke dus ook prima zijn om langer dan die 6 maanden aan te houden.
Met gemaksbeleggen kun je alleen kiezen uit mixfondsen welke een stuk meer kosten en niet erg goed presteren, in 3 van de 4 fondsen zit ook '' troep '' zoals liquiditeit/spaargeld.

Specifiek voor @Strider ; dat er weinig keuze maakt niet uit want deze fondsen bezitten een hele brede spreiding aan staatsobligaties, bedrijfsobligaties of aandelen.
Koop je bijvoorbeeld het wereldwijd aandelenfonds, dan beleg je in werkelijkheid gespreid over duizenden verschillende aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JohanNL Kan ik tegelijk fondsbeleggen en gemaksbeleggen (wat een onzinnige namen :+ ) of moet ik dan mijn gemaksbeleggen overzetten? Volgens mij moest ik voor die 50+25 actie gemaksbeleggen, of ik heb zo snel mogelijk overal doorheen geklikt. Bij die 50 euro waren zowel de kosten als de rendementen triviaal vergeleken met die 25 euro, dus dat kan er ook mee te maken hebben. Bij 1000 euro ligt vooral het rendement wat anders en dan heb ik liever dat Aandelen Wereldwijd fonds i.p.v. 'Ambitieus'.

[ Voor 34% gewijzigd door Longcat op 09-09-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:11:
@JohanNL Kan ik tegelijk fondsbeleggen en gemaksbeleggen (wat een onzinnige namen :+ ) of moet ik dan mijn gemaksbeleggen overzetten? Volgens mij moest ik voor die 50+25 actie gemaksbeleggen, of ik heb zo snel mogelijk overal doorheen geklikt. Bij die 50 euro waren zowel de kosten als de rendementen triviaal vergeleken met die 25 euro, dus dat kan er ook mee te maken hebben. Bij 1000 euro ligt vooral het rendement wat anders en dan heb ik liever dat Aandelen Wereldwijd fonds i.p.v. 'Ambitieus'.
Je kunt ze beide hebben, dus als je al gemaksbeleggen hebt dan open je ook nog een fondsbeleggen rekening ;)
Heb ze zelf ook beide en het zijn inderdaad domme namen en het is best overbodig dat ze beiden bestaan want al die fondsen die je bij gemaksbeleggen kunt krijgen kun je ook bij fondsbeleggen krijgen, verder ook geen voordelen aan gemaksbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:14:
Niet dat wat je zegt niet waar is, maar vandaar dat ik bij die 5k ook schreef:'zou ik zeggen'.
Inkomen heeft er uiteindelijk ook weer niks mee te maken. Hangt dan ook weer af van uitgavenpatroon, doelstellingen (in het leven), eventuele erfenissen, gezinssituatie, enz.

Het ging mij om de potentie van 100 euro. Het kan bij een vrij standaard aandeel als AMD over een aantal jaren ook slechts een paar honderd euro waardestijging bereiken in het beste geval. Dat is over 10 tot 20 jaar in een land als Nederland erg weinig. Los van hoe rijk iemand is, die 100 euro gaat vrijwel geen invloed op het leven hebben gezien over de tijdsperiode. 100 euro is voor een tiener nog wel wat, maar in een topic over beleggen kun je wel stellen dat het vrijwel niks is. Maar zelfs bij een tiener ga je dasr niet adviseren om x procent in een ETF te doen en x procent in meerdere aandelen en x procent in obligaties.

Verder niet dat 5k veel geld is, maar een grens voor mij en ik denk een 'gemiddelde Nederlander', vanaf waar het gaat lonen om wat tijd te investeren in hoe je beleggen kan en wil. Maar dat kan voor een ander ook 2k euro zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kuusj schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:08:
[...]

Als ik kennis van zaken begin te krijgen wil ik rond de 2500€ beleggen. Voor nu even niet meer dan een paar 100€ speelgeld waarbij ik 'leerfouten' mag maken. Zeker een hoop geld voor mij, maar wel geld wat ik makkelijk kan missen, dat is in ieder geval wat mijn ouders me daar over hebben bijgebracht: alleen beleggen met geld wat je echt over hebt en kwijt kan raken.

Ik krijg nog 0.3% rente op een rekening bij de SNS waar nu dus mijn vermogen geparkeerd staat, maar het is ook maar zeer de vraag hoe lang dat nog gaat duren. Vandaar dat ik nu meer richting beleggen kijk.
Met 100 euro wat AMD aandelen kopen ga je echt niks leren. Je bent nu maar wat aan het gokken en dat heeft niks met beleggen te maken. Leren doe je door direct de juiste strategieën toe te passen en de juiste overwegingen te maken bij elke aankoop.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:01:
[...]

Met 100 euro wat AMD aandelen kopen ga je echt niks leren. Je bent nu maar wat aan het gokken en dat heeft niks met beleggen te maken. Leren doe je door direct de juiste strategieën toe te passen en de juiste overwegingen te maken bij elke aankoop.
Mwoah, AMD is een bedrijf wat ik al jaren op de voet volg, dus de investering is wel degelijk ergens op gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-04 21:32
Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:01:
[...]

Volgens mij leer je juist door niet direct de juiste strategieën toe te passen en de juiste overwegingen te maken. Van fouten kun je namelijk leren, als je alles al direct goed doet dan... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Kuusj schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:11:
[...]

Mwoah, AMD is een bedrijf wat ik al jaren op de voet volg, dus de investering is wel degelijk ergens op gebaseerd.
Maar volg je de financiële kant van het bedrijf op de voet? Of de producten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joppie84 schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:55:
[...]

Volgens mij leer je juist door niet direct de juiste strategieën toe te passen en de juiste overwegingen te maken. Van fouten kun je namelijk leren, als je alles al direct goed doet dan... :)
Van fouten leer je enkel als die fouten voortkomen uit een bepaald denkproces. Stel het aandeel dat je koopt omdat het bedrijf je wel leuk lijkt stijgt niet maar daalt enkel. Wat heb je dan geleerd, niet iets kopen omdat het leuk lijkt?

Als de motivatie voor de aankoop van een aandeel al niet heel sterk is, hoe denk je daar achteraf dan van te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

writser schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:55:
[...]

Maar volg je de financiële kant van het bedrijf op de voet? Of de producten.
Ik bekijk de resultaten die ze boeken, en gezien de successen die ze boeken met Zen2 in combinatie met het zo goed als zekere feit dat de volgende generatie consoles ook weer AMD/AMD hardware krijgt, geeft mij veel vertrouwen in de toekomst.

Zeker Enterprise is een onderdeel waar ze het steeds beter in doen en daar is het geld natuurlijk te halen, niet bij het consumentenspul.

Kijkend naar de koers van de afgelopen jaren doen ze het niet slecht, en ik verwacht dat die trend zich nog zeker enkele jaren (tot Intel weer bij is) door zal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:00:
[...]

Van fouten leer je enkel als die fouten voortkomen uit een bepaald denkproces. Stel het aandeel dat je koopt omdat het bedrijf je wel leuk lijkt stijgt niet maar daalt enkel. Wat heb je dan geleerd, niet iets kopen omdat het leuk lijkt?

Als de motivatie voor de aankoop van een aandeel al niet heel sterk is, hoe denk je daar achteraf dan van te leren?
Volgens mij gaan we off-topic, maar in mijn ogen is dat inderdaad een heel belangrijk leerpunt. Vooral omdat veel startende beleggers volgens mij weinig idee hebben waar op te letten, etc. Dus dan krijg je "gevoels"-aankopen. Maar als je het omdraait en je hebt alles in 1 keer goed gedaan, wat heb je dan geleerd? Ik heb alles goed gedaan? In mijn ogen is dat een minder waardevolle les, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joppie84 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:16:
[...]

Volgens mij gaan we off-topic, maar in mijn ogen is dat inderdaad een heel belangrijk leerpunt. Vooral omdat veel startende beleggers volgens mij weinig idee hebben waar op te letten, etc. Dus dan krijg je "gevoels"-aankopen. Maar als je het omdraait en je hebt alles in 1 keer goed gedaan, wat heb je dan geleerd? Ik heb alles goed gedaan? In mijn ogen is dat een minder waardevolle les, maar dat is mijn mening.
Je gaat nooit alles direct goed doen, dan doen de professionele beleggers ook niet. Maar je kan dan wel je keuzes onderbouwen met meer dan alleen gut feeling. Je huiswerk doen en met de conclusie komen dat AMD heel sterk groeipotentieel heeft is wat anders dan AMD kopen omdat je hun producten wel mooi vind en ze het goed doen in benchmarks de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:26:
[...]

Je gaat nooit alles direct goed doen, dan doen de professionele beleggers ook niet. Maar je kan dan wel je keuzes onderbouwen met meer dan alleen gut feeling. Je huiswerk doen en met de conclusie komen dat AMD heel sterk groeipotentieel heeft is wat anders dan AMD kopen omdat je hun producten wel mooi vind en ze het goed doen in benchmarks de laatste tijd.
Dat ben ik zeker met je eens. Om op gevoel aandelen te kopen is vragen om problemen. Ik probeerde ook enkel een soort nuance in je post aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
Kuusj schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:13:
Ik bekijk de resultaten die ze boeken, en gezien de successen die ze boeken met Zen2 in combinatie met het zo goed als zekere feit dat de volgende generatie consoles ook weer AMD/AMD hardware krijgt, geeft mij veel vertrouwen in de toekomst.
Grappig, ik heb in 2014 exact dat aandeel gekocht met exact die redenering voor de huidige generatie consoles. Spoiler alert: je zult merken dat aandelen vooral reageren op nieuwsberichten; op het moment dat er nieuws uitkomt (bijvoorbeeld dat de next gen consoles AMD krijgen) wordt de waarde van het bedrijf herberekend, en dat is het moment dat de koers omhoog of omlaag schiet. Het feit dat de nieuwe consoles AMD hardware gaan krijgen zit waarschijnlijk al lang in de koers. Helaas is dat voor ons gewone stervelingen praktisch niet te voorspellen, en het helpt ook niet dat de sites die jij waarschijnlijk bezoekt niet altijd als eerste met het nieuws komen.

That being said, er is niets mis met gewoon wat dingen gaan uitproberen met een laag bedrag. Leermomenten zitten niet alleen in of je de juiste strategie toepast en dergelijke (dat gaat je in het begin nooit lukken en als particulier heb ik zo mijn twijfels of het überhaupt kan), maar ook in hoe je zelf reageert op koersschommelingen van de beurs. Ik heb er zelf destijds trouwens een mooie winst op gemaakt... En toen verkocht voor $4.23. Ook een leermomentje voor mij, de koers kan altijd verder omhoog, maar wees blij met de winst die je gerealiseerd hebt ;)
Playa del C. schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:30:
Het kan bij een vrij standaard aandeel als AMD over een aantal jaren ook slechts een paar honderd euro waardestijging bereiken in het beste geval.
Dat is dus niet waar. Zoek de 5-jaar koersgrafiek van AMD maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Emiel1984

Made in NL

Sander B schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:09:
[...]

[...]

Dat is dus niet waar. Zoek de 5-jaar koersgrafiek van AMD maar eens op.
Als ik nog verder kijkt dan over de afgelopen 5 jaar dan zie je ook dan gemiddelt gezien AMD nu wel al hoog staat.

https://www.google.com/se...L743&oq=koers+AMD+5+years

Dan denk ik net als @Playa del C. dat als je nu nog een aandeel AMD koopt deze niet een aantal keren zal gaan verdubbelen in waarde over 10 tot 20 jaar.

Kan je uitleggen waarom jij dit wel verwacht ?

Als je over de 10-20 jaar meehandelt op de pieken en dalen van AMD denk ik dat je het dit wel zal kunnen halen. Echter zie ik niet in hoe dit kan gebeuren als je het aandeel 10 tot 20 jaar laat staan.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Hoi,

Als long time lurker ook maar eindelijk eens aangemeld, vooral door de herziening op de vermogensbelasting :')

Portfolio momenteel:

~35% USA (individuele aandelen)
~25% AEX (individuele aandelen)
~10% UK (individuele aandelen)
~15% EM etf
~15% Reit etf

Vol op gericht om een stabiel, maandelijks dividend-groeimodel te bouwen, wat inmiddels al een mooie aanvulling op het inkomen is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Emiel1984 De koers staat misschien 'hoog', maar dat betekent niet dat het aandeel duur is en/of nog hoger kan. Dit staat trouwens los van het aandeel AMD, daar heb ik geen mening over.

[ Voor 27% gewijzigd door Longcat op 10-09-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Emiel1984 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:35:
Dan denk ik net als @Playa del C. dat als je nu nog een aandeel AMD koopt deze niet een aantal keren zal gaan verdubbelen in waarde over 10 tot 20 jaar.

Kan je uitleggen waarom jij dit wel verwacht ?
Ik verwacht dat absoluut niet, ik denk nu (gevoelsmatig) ook dat hij vrij hoog staat, maar ik waag me liever niet aan voorspellingen ;)

Het punt is meer dat @Playa del C. beweerde dat "een vrij standaard aandeel als AMD" maar maximaal een paar keer zoveel waard kan worden, terwijl juist AMD in het verleden bewezen heeft dat dat niet het geval is - hij staat nu zo'n 15x zo hoog als in begin 2016. Overigens, voor een aandeel dat in een paar jaar "maar" een paar keer zoveel waard wordt zou ik ook tekenen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@The_Yakuza Ben je op zoek naar feedback op je portefeuille? Ben wel benieuwd waarom je zo veel NL en UK exposure hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:56:
@The_Yakuza Ben je op zoek naar feedback op je portefeuille? Ben wel benieuwd waarom je zo veel NL en UK exposure hebt.
Mijn NL exposure is juist nog veel hoger, maakt wat mij betreft niet veel uit omdat veel bedrijven hier internationaal opereren en ik een brede spreiding heb over sectoren.
Qua valuta blijft het dan wel vooral euro wat je dan nog wel als een eventueel risico kunt zien, aan de andere kant is de dollar ook nu best duur ( naar mijn mening ) en zijn Amerikaanse bedrijven veel meer gestegen de afgelopen jaren dan hier in NL/Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
@Longcat Hoi! Niet per sé, maar ik lees al een behoorlijke tijd mee :)

NL:
1. Toch wat Euro exposure
2. Op de dag van de Brexit stemming (2016) aanzienlijk ingestapt en nooit afgeroomd (o.a. DSM voor 50 euro etc.)
3. Had op binck de DRIP aanstaan

UK:
1. is imho ondergewaardeerd
2. BATS, Rio, BP, GSK halen grootste gedeeld vd omzet buiten de UK
3. mooi dividend
4. Naast EUR en USD ook GBP exposure (al heeft de Pond niet bepaald goed uitgepakt :P )

Momenteel mijn portfolio van Binck naar DeGiro en Flatex aan het verhuizen ivm aflopen Inactive Account (zie eerdere post @Monga )

Oja, en de Rabo certificaten vanmorgen de deur uitgedaan. Die ga ik switchen voor USA Pharma en Tech; daar ga ik naar mijn eigen verwachting meer rendement halen dan ~5% die de Rabo's nu nog geven :)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Yakuza op 10-09-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:07:
[...]

Mijn NL exposure is juist nog veel hoger, maakt wat mij betreft niet veel uit omdat veel bedrijven hier internationaal opereren en ik een brede spreiding heb over sectoren.
Qua valuta blijft het dan wel vooral euro wat je dan nog wel als een eventueel risico kunt zien, aan de andere kant is de dollar ook nu best duur ( naar mijn mening ) en zijn Amerikaanse bedrijven veel meer gestegen de afgelopen jaren dan hier in NL/Europa.
Ik wil juist zo min mogelijk NL exposure: als het in Nederland goed gaat zal ik daar vanzelf aan mee profiteren omdat ik hier woon en werk is mijn gedachte. En vice versa is natuurlijk nog belangrijker: als ik m'n baan en huis verlies wil ik niet ook nog al m'n aandelen in het rood hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@The_Yakuza Serieus? Binck inactive verdwijnt?
Ik had die van mij ook op inactive tot een paar maanden terug waarbij ze met een actie kwamen; 500euro transactietegoed als je het overzet naar het green pakket.
Dit destijds gedaan, maar ik ben van plan het binnenkort weer over te zetten naar inactive, kan dit überhaupt nog wel dan?
Ben benieuwd met wat voor aanbod binck dan komt want als dit doorgaat dan overweeg ik de boel gewoon op te zeggen.
Ik ben ook gewoon een betalende klant bij hun want ik doe zo af en toe een transactie, maar ik heb een hekel aan service fee's.

@wimjongil Ik snap de gedachte, hij is heel logisch, maar de Nederlandse economie leunt heel erg op het buitenland.
Wat je wel kunt stellen is; gaat het goed in het buitenland, dan gaat het goed met Nederland, gaat het slecht in het buitenland, dan gaat het ook slecht met Nederland.
En even voor de duidelijkheid; ik bedoelde dan ook niet dat je alles in een firma moet stoppen die alleen ( nu ) nog in NL actief is, maar kijk naar ASML, Shell, Unilever en Arcelor mittal bijvoorbeeld, dat zijn Nederlandse ( en ook Britse ) bedrijven die wereldwijd actief zijn.
Deze bedrijven profiteren ook van de wereldwijde economie.

[ Voor 35% gewijzigd door JohanNL op 10-09-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
JohanNL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:20:
@The_Yakuza Serieus? Binck inactive verdwijnt?
Ik had die van mij ook op inactive tot een paar maanden terug waarbij ze met een actie kwamen; 500euro transactietegoed als je het overzet naar het green pakket.
Dit destijds gedaan, maar ik ben van plan het binnenkort weer over te zetten naar inactive, kan dit überhaupt nog wel dan?
Ben benieuwd met wat voor aanbod binck dan komt want als dit doorgaat dan overweeg ik de boel gewoon op te zeggen.
Ik ben ook gewoon een betalende klant bij hun want ik doe zo af en toe een transactie, maar ik heb een hekel aan service fee's.
Voor zover ik weet kun je niet meer terug switchen. De resterende inactive klanten (zoals ik :) ) gaan blijkbaar benaderd worden ivm overname Saxo (zie de post van @LevelBoss Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 )

Bovenaan die link zie je dat ik toen op Fok! juist de tip gaf van het Inactive account ;)

PS: weet iemand waarom ik niet het vermogensrendement-topic kan posten? -> Nevermind, zie het al. Maandje wachten dus. :(

Had net de mooie tip om je DUO-schuld zo langzaam mogelijk af te lossen/lang mogelijk uit te stellen. Lenen tegen 0% en dan tegen 3,03% in het nieuwe stelsel opgeven. Nieuwe stelsel geeft NOG minder incentive om af te lossen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:42
Aangezien dit topic helaas een beetje vervuild is geraakt met off-topic voer + 10k posts bereikt is:
D_Jeff in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Alleen die in deel 8 een prachtige bijdrage gedaan hebben: Dank, uw koekje wacht in deel 9 :Y)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 17:40

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wozmro schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:40:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
@Wozmro: Waarom geen bedragen :?
jij bent net de man die hier al jaren bedragen noemt?
December 2016 was je 36, je had een kapitaal van 146K, 1 jaar later was het 180K enz......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@The_Yakuza Maar dat was in 2018, toen heb ik het ook per direct omgezet naar inactive en ja een heleboel functies gingen verloren, maar als je passief handelt maakt dat ook niet zoveel uit.
Als het echt niet meer mogelijk is om terug te keren naar inactive, dan koop ik niks meer aan en verkoop ik enkel, zodra alles verkocht is wordt de rekening dan opgezegd.
We hebben nu Flatex en desnoods nog Degiro, Lynx etc. die allemaal voordeliger zijn dan Binck.
Het is ook wel ironisch eigenlijk, ze waren vroeger de prijsvechter voor lagere kosten, maar zijn nu juist een van de duurste met van die 20e eeuwse service fee's :+

[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 10-09-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JAN-B Punt is dat je geen bedragen hoeft te noemen als je dat niet wil. Mag natuurlijk wel.

Voor een discussie over de samenstelling van je portfolio zijn verhoudingen belangrijker dan absolute bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
wimjongil schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:19:
[...]

Ik wil juist zo min mogelijk NL exposure: als het in Nederland goed gaat zal ik daar vanzelf aan mee profiteren omdat ik hier woon en werk is mijn gedachte. En vice versa is natuurlijk nog belangrijker: als ik m'n baan en huis verlies wil ik niet ook nog al m'n aandelen in het rood hebben staan.
Er zijn maar heel weinig aandelen die echt een grote Nederlandse exposure hebben. Zelfs in de AEX hebben alleen banken/verzekeraars en kpn een echte grote exposure naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 01:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit