Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste
Acties:

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17:41

Longcat

Buy & Hold

Chief schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:27:
Ermmmmhhh. What did you expect for a small cap fund?!
IE00B3VWMM18: spread 0.14%
IE00BF4RFH31: spread 0.23%
FR0010900076: spread 0.38%

Ik had verwacht dat de spread lager zou zijn. }:|

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:29
DJSC zit ook in de kernselectie (IE00B02KXM00). Een soortgelijk alternatief en een stuk meer liquide.

@Chief: een fonds zelf kan best krap gesteld zijn, ook al zijn de onderliggende aandelen illiquide. Zie bijvoorbeeld bovenstaand fonds. Als er maar genoeg handel is. Over het algemeen zullen small-cap ETF's iets hogere spreads hebben omdat er gewoon minder handel in is maar een 0.6% spread op de gegeven ETF lijkt mij ook veel te wijd - kwestie van weinig volume en geen incentives voor market makers om hun best te doen ..

writser wijzigde deze reactie 07-12-2018 10:42 (9%)

Onvoorstelbaar!

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

writser schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:40:
DJSC zit ook in de kernselectie (IE00B02KXM00). Een soortgelijk alternatief en een stuk meer liquide.

@Chief: een fonds zelf kan best krap gesteld zijn, ook al zijn de onderliggende aandelen illiquide. Zie bijvoorbeeld bovenstaand fonds. Als er maar genoeg handel is. Over het algemeen zullen small-cap ETF's iets hogere spreads hebben omdat er gewoon minder handel in is maar een 0.6% spread op de gegeven ETF lijkt mij ook veel te wijd - kwestie van weinig volume en geen incentives voor market makers om hun best te doen ..
Ik had deze nťt gevonden met een wat uitgebreidere zoektocht. Inderdaad een beter alternatief:
- Spread wisselend, maar richting de 0.10-0.20%
- TER 0.40% (best acceptabel)
- Kernselectie
- Volume wel vrij laag
- Prijs per aandeel stuk lager dan die van Lyxor (fijn voor kleinere periodieke bijdrages)
- 'helaas' ook alleen in Europese smallcaps ipv wereldwijd

Longcat wijzigde deze reactie 07-12-2018 10:44 (7%)

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Chief schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 02:33:
[...]

Fair enough al vind ik het persoonlijk best link dat mensen beleggen met "weinig verstand" over het onderwerp of waarin ze beleggen. Waarom heb je voor de Vanguard World gekozen? Niet omdat dit misschien een slechte keuze is maar ik ben benieuwd.

Dit fonds belegt in aandelen wereldwijd met een zwaartepunt naar de VS (55%) en je hebt al een behoorlijk geografische spreiding. Het fonds belegt in meer dan 8,000 verschillende bedrijven (benchmark overigens in 250 minder) dus verdere spreiding naar individuele aandelen helpt niet meer m.b.t. diversificatie.

Met dit fonds heb je al 9% van je beleggingen in Emerging Markets, opkomende landen zeg maar. Beleggen in aandelen in deze markten brengen hoger risico met zich mee maar tevens een hoger verwacht rendement. Dat zie je bijvoorbeeld hier: https://www.msci.com/docu...6e-4b4c-8ea4-43fcb5bd6523 waar het historisch rendement op de MSCI World lager ligt dan de MSCI Emerging Markets maar dat de volatiliteit van de laatstgenoemde hoger ligt. Rendement en risico (uitgedrukt in volatiliteit) gaan hand in hand: hoe hoger het verwacht rendement, hoe hoger het risico doorgaans is.
Remember: risk free return does not exist, risk without return does!

Door de relatief grote positie naar de VS is het rendement van het VG World fonds sterker afhankelijk van wat er in de VS, en dus ook de USD, gebeurt. Als het niet onwaarschijnlijk is dat je later in Europa gaat rentenieren zou je wellicht een aandelenfonds kunnen toevoegen dat op Europa is gericht zodat je totale portefeuille minder afhankelijk is van de USD.

Overweeg ook om een fonds in staatsobligaties met hoge kredietwaardigheid toe te voegen. Het verwacht rendement is nu vrij laag maar als je maar consequent bijkoopt, net zoals je dat bij je aandelen doet, dan gaat het verwacht rendement ook omhoog naarmate rente stijgt - en vice versa natuurlijk!

De staatsobligaties zijn dan in eerste instantie ook niet om heel veel verwacht rendement toe te voegen, het verlaagt zelfs het verwacht rendement van je totale portefeuille MAAR staatsobligaties bieden bescherming tegen sterke dalingen in de aandelenmarkten.

Zie bijvoorbeeld hier: http://pages.stern.nyu.ed...e/datafile/histretSP.html
Dit is een dataset van de VS maar dit geeft de strekking weer wat ik bedoel. In de grafiek hieronder zie je het rendement van S&P500 (aandelen) in een jaar in het blauw en het rendement op de 10-jarige staatsobligatie in datzelfde jaar in het oranje:

[Afbeelding: Graph]

Zoals je ziet zijn de rendementen van de US Treasury tegenover gesteld aan de aandelenrendementen in de jaren waar er een heel slecht aandelenrendement is.

Resumerend: met een combinatie van aandelenfondsen en staatsobligatiefondsen verlaag je het risico maar ook het verwacht rendement van je totale portefeuille.

En zoals altijd geldt ook hier: garantie tot aan de voordeur :)
Dank voor de goede info! Ik zit nu ook voor 100% in VWRL en ik overweeg juist door de hoeveelheid aandelen in Amerika wat extra spreiding te zoeken. Ik neig nu naar obligaties of goud. Obligaties zou volgens mijn onderzoek uiteindelijk mijn rendement op jaarbasis wat kunnen verlagen - maar hopelijk wel wat meer evenwicht kunnen geven bij slechte ontwikkelingen in de US. Goud idem dito (denk ik) als ze maar bij een val van de beurs uitbetalen in fysiek goud.

Hoe kijk jij naar deze aanpak?

Mijn V&A | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Workaholic schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:52:
[...]

Dank voor de goede info! Ik zit nu ook voor 100% in VWRL en ik overweeg juist door de hoeveelheid aandelen in Amerika wat extra spreiding te zoeken. Ik neig nu naar obligaties of goud. Obligaties zou volgens mijn onderzoek uiteindelijk mijn rendement op jaarbasis wat kunnen verlagen - maar hopelijk wel wat meer evenwicht kunnen geven bij slechte ontwikkelingen in de US. Goud idem dito (denk ik) als ze maar bij een val van de beurs uitbetalen in fysiek goud.

Als je jong bent (en/of nog veel jaren te gaan tot verkopen van je portefeuille) heb je imo weinig te zoeken in obligaties. Volatiliteit maakt veel minder uit dan absoluut rendement.

• Lud0v1c
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:35
@Workaholic kijk eens naar het jaarlijkse rendement van goud over de afgelopen 16 jaar.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:43

page404

Sanity not found

Lud0v1c schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:28:
@Workaholic kijk eens naar het jaarlijkse rendement van goud over de afgelopen 16 jaar.

[Afbeelding]
Ik heb moeite om deze tabel te ontcijferen. Hoe moet ik dit lezen?

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Adion
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12-12 12:15
Vind deze grafiek toch duidelijker:
https://www.macrotrends.n...old-prices-100-year-chart

Wat ik zelf vooral zie is dat je voor goud over de laatste 100 jaar verschillende periodes kan cherry-picken om aan te tonen dat goud steeds in waarde zal stijgen, maar net zo goed lange periodes waar je niets verdient.
(Extreem geval: kocht je in 1980, stond je nu op -40% na inflatie)

VirtualDJ 8 - Fast Image Resizer - Mind Games - Canon 550D - Sigma 17-70 f/2.8-4.0

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Inderdaad, geheel toevallig begint die tabel zo ongeveer op het dieptepunt van de goud koers. Want met die grafiek, als we een meer random 25 jaar pakken als termijn, komen we uit op 2.5% rendement per jaar. En die is nog echt niet uitgekozen als de slechts mogelijke termijn voor goud.

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:06
In mijn ogen dempt goud vooral volatiliteit omdat het geen correlatie heeft met aandelen.
Daarom hoef ik tijdens mijn opbouwfase geen goud. Een beetje risico en (hopelijk opwaartse) volatiliteit is nu juist goed.
Maar als ik ooit echt afhankelijk wordt van een jaarlijkse 4% onttrekking, dan zou ik goud wel voor zo'n 20% aan mijn portfolio toevoegen. Voor gemoedsrust en als hedge tegen een crisis of gewoon pech met je startdatum (zie discussie over sequence-of-returns risk hierboven). Het percentage aandelen zou ik dan terugschroeven van zo'n 60% naar 40% van de totale portefeuille. Dus vrij defensief in mijn ogen.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
HEA220 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:49:
[...]

Ik zou zelf voor de AEX gaan. Omdat:
A ) hoog dividend index, met 0% dividend lekkage. En;
B ) leuk om te volgen met allemaal bekende bedrijven

Zou het niet met een al te hoge weging doen, maar 10% naast de VWRL is prima
Waarom zou je in godsnaam een AEX ETF kopen. Dat zijn 25 aandelen, en 4 aandelen hebben samen een weging van meer dan 0,5.
page404 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:39:
[...]

Ik heb moeite om deze tabel te ontcijferen. Hoe moet ik dit lezen?
Wat snap je er niet aan? Het is de jaarlijkse ontwikkeling van de goudprijs in 9 verschillende valuta.

Cocytus wijzigde deze reactie 09-12-2018 14:09 (23%)

• Game Error
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:44
Kan iemand mij adviseren bij welke bank of broker ik het goedkoopst kan beleggen indexfondsen (van bijvoorbeeld Vangaurd) tegen zo laag mogelijle beheerkosten? Ik weet dat Binck een kleine beheervergoeding bovenop het fonds vraagt. Zijn er goedkopere?

CZGAALVD

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Portefeuille groeit een stuk sneller dan de rest van m'n vermogen omdat ik vrij veel inleg in m'n beleggersrekening. Het is nog een beetje wennen dat de winsten en verliezen dan ook hard groeien :') :
Game Error schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:52:
Kan iemand mij adviseren bij welke bank of broker ik het goedkoopst kan beleggen indexfondsen (van bijvoorbeeld Vangaurd) tegen zo laag mogelijle beheerkosten? Ik weet dat Binck een kleine beheervergoeding bovenop het fonds vraagt. Zijn er goedkopere?
Bij degiro kun je een groot aantal index trackers (waaronder Vanguard) 1x per maand 'gratis' (geen transactiekosten) aankopen. Er worden geen beheerkosten in rekening gebracht door degiro, maar uiteraard wel door de fondsuitvoerder. Je betaalt alleen 1x 2.50 per beurs waarop je handelt (bijvoorbeeld Euronext Parijs). Je kan de lijst vinden als je zoekt op 'degiro kernselectie'.

Longcat wijzigde deze reactie 09-12-2018 16:13 (61%)

• Game Error
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:44
Ik heb inderdaad een degiro account, ik geloof alleen dat degiro maar een beperkt aanbod aan beleggingsfondsen heeft (ik zoek geen etfs momenteel). Zijn er andere aanbieders die een breder aanbod qua fondsen hebben (en dan vooral van VG)?

Game Error wijzigde deze reactie 09-12-2018 17:29 (5%)

CZGAALVD

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Game Error schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:27:
Ik heb inderdaad een degiro account, ik geloof alleen dat degiro maar een beperkt aanbod aan beleggingsfondsen heeft (ik zoek geen etfs momenteel). Zijn er andere aanbieders die een breder aanbod qua fondsen hebben (en dan vooral van VG)?
Waarom ben je op zoek naar een beleggingsfonds (heeft degiro idd ook een aantal van) i.p.v. ETF? Je geeft aan een index te willen volgen. Dit kan heel goed met ETFs.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16:43
Ik zou binnenkort ook graag een deel van mijn geld willen investeren echter zegt mijn gevoel dat we een lange periode een zijwaartse lijn zullen gaan zien in de meeste gespreide ETFs. Er zou dus eerst nog een stuk afmoeten wil ik hierin stappen.

Nu las ik vandaag een leuk stuk over het beleggen in kleine goudmijn ETFs zou graag wat meningen horen het klinkt goed en logisch: https://goudmijnen.beursman.nl

ETF: https://www.morningstar.com/etfs/arcx/gdxj/betaquote.html

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@Gerry1982 ik zou erg oppassen met die website. Ik heb het idee dat er enkel succesverhalen gepost worden, alle verliezen genegeerd worden en het doel vooral ligt op mensen overhalen de abonnementen af te nemen.

Vraag jezelf af, is hij de enige die deze informatie heeft? Waarom zou hij als enige weten dat dit een goede deal is? Weet jij wat de situatie van goudmijnen is en wat ze zullen gaan doen? Je gaat investeren op het woord van een enkel persoon die enkel anoniem informatie post.

• Gerry1982
Tsurany schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:23:
@Gerry1982 ik zou erg oppassen met die website. Ik heb het idee dat er enkel succesverhalen gepost worden, alle verliezen genegeerd worden en het doel vooral ligt op mensen overhalen de abonnementen af te nemen.

Vraag jezelf af, is hij de enige die deze informatie heeft? Waarom zou hij als enige weten dat dit een goede deal is? Weet jij wat de situatie van goudmijnen is en wat ze zullen gaan doen? Je gaat investeren op het woord van een enkel persoon die enkel anoniem informatie post.
Bedankt voor je reactie.

Ik snap heel goed dat deze website een commercieel oogpunt heeft.

Echter na het lezen van het hele verhaal + nog wat Google vind ik het toch aantrekkelijk.

Ja, het is een hoog risico maar de kans op een leuke klapper zeg maar +200% is zeker ook aanwezig en alles staat nu toch enorm laag.

Dit Icm met alle financielle onrust lijkt me een stijging van de goudprijs eerder logisch...

• Tsurany
  • Niet online
@Gerry1982 ik vind je eigen onderbouwing vrij summier en je geeft zelf al aan dat het een hoog risico is. Dit is dan niet langer beleggen maar gokken. En daar is niks mis mee zolang je dit maar goed beseft en dus ook snapt dat de kans dat je nog meer geld verliest flink aanwezig is.

• Gerry1982
@Tsurany ik besef iig goed dat het risico hoger is dan een vwrl etf maar het mogelijke rendement hiermee op ze minst in verhouding staat.
Het gokken noemen vind ik dan weer niet helemaal kloppen want dan is alles in het leven gokken.

Hier staat misschien goed uitgelegd wat de beweegredenen zijn voor een stijgende periode van de goudprijs:
https://slimbeleggen.com/...aljaar-voor-goud-in-2019/

Ik heb erg veel goede Posts van jou gelezen waarvoor dank dus je mening word erg gewaardeerd.

• Tsurany
  • Niet online
@Gerry1982 het potentieel rendement staat zeker in verhouding tot het risico. Maar jij komt met allerlei, publiekelijk beschikbare, redenen waarom goud het goed gaat doen. Er van uitgaande dat iedereen deze informatie heeft, waarom zou goud dan zo laag geprijsd zijn? Zou niet iedereen deze sites ook lezen, massaal goud gerelateerde ETF's kopen en daarmee de prijs opdrijven?

Ik heb er zelf absoluut geen kennis over, weet niet hoe de wereldeconomie in elkaar zit met betrekking tot goud en heb geen inzicht in de vraag en aanbod van goud op de globale markt. Nu goud ETF's kopen zou betekenen dat ik een grote gok neem, immers ik doe een aankoop op basis van wat anderen zeggen zonder zelf genoeg kennis te hebben om dit op waarde te schatten. Vergeet niet dat er genoeg mensen waren die Bitcoin volledig ophemelde tot iedereen het ging kopen. Bitcoin is de afgelopen maanden keihard onderuit gegaan.

Ik wil ook zeker niet zeggen dat je het niet moet doen, absoluut niet. Als jij denkt dat je het risico kan overzien, het geld beschikbaar hebt en bereid bent dit geld mogelijk (deels) te verliezen dan moet je het gewoon doen. Besef je alleen goed dat mensen die deze informatie verspreiden wellicht andere motieven hebben. Misschien zijn ze al ingestapt en willen ze de prijs opdrijven?

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

@Gerry1982 @Tsurany Een gokje wagen is leuk met max 5-10% van je vermogen. Ik adviseer je niet je volle vermogen te investeren in zo'n specifieke en volatiele ETF. Als die 5 of 10% verdubbeld, dan is dat nog steeds erg leuk. Mocht het niet zo hard gaan, dan zal je je pensioen niet om zeep helpen.

Bovendien, als het klopt wat je zegt en we gaan inderdaad een lange periode van ~0% rendement per jaar tegemoet, dan is dat toch de ideale periode om flink aan te kopen om een grote positie op te bouwen? :)

Longcat wijzigde deze reactie 09-12-2018 21:22 (54%)

• Tsurany
  • Niet online
Ik heb zelf geld geÔnvesteerd in specifieke ETF's (Bitcoin, Ethereum, Silver, Solar,...) maar dit is puur speelgeld. En dit heeft geen van allen zo goed gerendeerd als de VWRL :+

• Gerry1982
@Longcat ik ga dit uiteraard niet met mijn volledige vermogen doen.

@Tsurany wie zegt dat er niet enorm veel lucht word geblazen in een populaire EFT als VWRL eigenlijk koopt iedereen deze zonder al teveel kennis en is deze sneller overgewaardeerd?

Over Crypto munten valt mij inziens helemaal weinig zinnigs te zeggen het kan werkelijk alle kanten op en is enorm volatiel.

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:24
writser schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:40:

Small caps zijn een heel stuk minder liquide en een hogere spread vind ik niet abnormaal. Ik heb niet bij de andere genoemde small caps gekeken maar hebben ze dezelfde benchmark en misschien hebben ze ook andere kostenstructuur.

Voor een buy-en-hold portefeuille heb ik minder problemen met bid/ask maar het moet wel een beetje in lijn liggen met concurrentie.
Workaholic schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:52:
[...]

Ik ben persoon geen fan van goud of andere grondstoffen simpelweg omdat ik daar te weinig verstand van heb. Met een combinatie van aandelenfondsen en staatsobligatiefondsen heb je naar verwachting een lager verwacht rendement maar ook minder volatiliteit (met name bij grote downswings in aandelen) dan 100% aandelenfondsen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12-12 05:43
Risicovol, maar kort instappen in een VIX ETF's ben ik me wat meer in aan het verdiepen.
Of heeft iemand een handje Flow Traders, naast hhun ETF porto?

PS; rendement dit jaar in VWRL en VFEM nog niet best. Koop maandelijks bij om me aankoop bedrag wat naar beneden te schroeven.

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:31
Gerry1982 schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:28:
@Longcat ik ga dit uiteraard niet met mijn volledige vermogen doen.

@Tsurany wie zegt dat er niet enorm veel lucht word geblazen in een populaire EFT als VWRL eigenlijk koopt iedereen deze zonder al teveel kennis en is deze sneller overgewaardeerd?

Over Crypto munten valt mij inziens helemaal weinig zinnigs te zeggen het kan werkelijk alle kanten op en is enorm volatiel.
Zit zeker een risico in on blindelings VWRL te kopen, zeker wanneer het percentage passief beheerd vermogen groter wordt dan het actief beheerd vermogen. Dit maakt de markt minder efficient. Dit zou wel weer als gevolg kunnen hebben dat actief beheerde fondsen beter gaan presteren omdat er meer aandelen zijn met verkeerde waarden. Dus wie weet zitten we over 5 jaar weer allemaal in actief beheerde fondsen om vervolgens weer naar passief te gaan.

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone SE 64GB

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:06
Lucht in etfs? Nee. Reken er maar op dat er genoeg slimme jongens met snelle computers zijn die de fracties waardeverschil tussen een ETF en de onderliggende aandelen er meteen uithandelen. Check de podcast over market makers van Trillions.

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

oscar82 schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:42:
Lucht in etfs? Nee. Reken er maar op dat er genoeg slimme jongens met snelle computers zijn die de fracties waardeverschil tussen een ETF en de onderliggende aandelen er meteen uithandelen. Check de podcast over market makers van Trillions.
Ik denk niet dat hij dat bedoelt. Hij doelt denk ik op (in zijn beleving) hoge waardering van aandelen wereldwijd en daardoor hoge prijs ETFs.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:35
Tsurany schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:05:
@Gerry1982 het potentieel rendement staat zeker in verhouding tot het risico. Maar jij komt met allerlei, publiekelijk beschikbare, redenen waarom goud het goed gaat doen. Er van uitgaande dat iedereen deze informatie heeft, waarom zou goud dan zo laag geprijsd zijn? Zou niet iedereen deze sites ook lezen, massaal goud gerelateerde ETF's kopen en daarmee de prijs opdrijven?
Roger that!

Als je dit volgt, kun je dus ook heel goed concluderen dat, omdat al het goede nieuws verwerkt is in de prijs (dat is per definitie zo in efficiŽnte markten), de goudprijs nog maar moeilijk kan stijgen.
Dat geeft wellicht aanleiding om te speculeren op een daling (want elk bericht kan ongeveer alleen nog maar negatief zijn).
En net als met bankadviezen voor aandelen (een walgelijk fenomeen, wij van wc-eend...), waar experts en podia een stijging voorzien en publiceren: UITSTAPPEN!.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:33
Zo heb ik een persoonlijke indicator, is een maatje van me, zodra hij begint te zeggen dat ik echt in zou moeten stappen in XYZ is dat het moment om uit te stappen.

De timing was nagenoeg perfect met goud (2012 oid) en nu opnieuw met bitcoin (eind 2017).

Als hij zich nog een keer zo weet te bewijzen ga ik de volgende keer short op zijn advies :+

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:31
assje schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:22:
Zo heb ik een persoonlijke indicator, is een maatje van me, zodra hij begint te zeggen dat ik echt in zou moeten stappen in XYZ is dat het moment om uit te stappen.

De timing was nagenoeg perfect met goud (2012 oid) en nu opnieuw met bitcoin (eind 2017).

Als hij zich nog een keer zo weet te bewijzen ga ik de volgende keer short op zijn advies :+
Haha ja heb ook zo’n maat. Altijd ahteraf zeggen dat was een goed koopmoment, maar nooit zelf instappen. En dan maar klagen dat zijn eenmalige inleg amper meer waard wordt.

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone SE 64GB

• ThomasG
  • Laatst online: 18:57
De gouden beleggingstip: nooit beleggingstips aannemen, tenzij die persoon door beleggen zelf miljoenair is geworden :+

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

ThomasG schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:03:
De gouden beleggingstip: nooit beleggingstips aannemen, tenzij die persoon door beleggen zelf miljoenair is geworden :+
Ook dan niet. Zoek maar eens op ‘survivorship bias’.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:47
Longcat schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:51:
[...]

Ook dan niet. Zoek maar eens op ‘survivorship bias’.
Precies. Of wie redelijk hoog zit in het piramidespel, werft graag instappers.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18:58
Cocytus schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:08:
[...]

Waarom zou je in godsnaam een AEX ETF kopen. Dat zijn 25 aandelen, en 4 aandelen hebben samen een weging van meer dan 0,5.
Omdat je dan lekker met je ING pinpas een raketje of magnum kunt halen bij de plaatselijke shell tankstation en dan denken dat je goed bezig bent aangezien je je beleggingsportefeuille hebt gesteund :9~ .

En met 10% naast je VWRL valt het met die hoge weging alles mee.

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

We hebben hier wel eens een discussie gehad over time in the market vs timing the market. Ik hanteer zelf een systeem waarbij ik naast mijn maandelijkse inleg bijkoop indien de index 10% daalt. Nu is dit een vrij simpele/domme regel. Ik vroeg me af of iemand wel eens een regel mbt (forward) P/E heeft getest. Bijvoorbeeld bijkopen indien de 12 maand forward P/E 10 of 20% daalt, of bijkopen indien dit cijfer onder een x-jarig gemiddelde komt. Wat levert dit op?

• AudiRS3
  • Laatst online: 11:43
Effe een domme vraag.
Je kan aandelen van een amerikaans bedrijf kopen op een europese beurs maar ook gewoon op de amerikaanse beurs. En de initiele kosten bij bv degiro zijn

Verenigde Staten §0,50 + USD 0,004 per aandeel
Duitsland – XETRA §4,00 + 0,058% §60,00

Zou je toch goedkoper uitkomen om gewoon op de Amerikaanse beurs te kopen?
Of zie ik iets over het hoofd?

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

AudiRS3 schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:02:
Effe een domme vraag.
Je kan aandelen van een amerikaans bedrijf kopen op een europese beurs maar ook gewoon op de amerikaanse beurs. En de initiele kosten bij bv degiro zijn

Verenigde Staten §0,50 + USD 0,004 per aandeel
Duitsland – XETRA §4,00 + 0,058% §60,00

Zou je toch goedkoper uitkomen om gewoon op de Amerikaanse beurs te kopen?
Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij zijn die Duitse noteringen in euro. Ik raad je ten strengste aan Amerikaanse aandelen op de US beurzen te kopen (tenzij officiŽle dubbele notering). Die handel op Duitse beurs is geloof ik vaak secundaire handel met heel laag volume en zoals je ziet hogere kosten.

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:54
poehee schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:41:
[...]

Roger that!

Als je dit volgt, kun je dus ook heel goed concluderen dat, omdat al het goede nieuws verwerkt is in de prijs (dat is per definitie zo in efficiŽnte markten), de goudprijs nog maar moeilijk kan stijgen.
Dat geeft wellicht aanleiding om te speculeren op een daling (want elk bericht kan ongeveer alleen nog maar negatief zijn).
En net als met bankadviezen voor aandelen (een walgelijk fenomeen, wij van wc-eend...), waar experts en podia een stijging voorzien en publiceren: UITSTAPPEN!.
Maar als iedereen hier VWRL/IWDA adviseert moeten we wel instappen? :+

• poehee
OosterF schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:40:
[...]

Maar als iedereen hier VWRL/IWDA adviseert moeten we wel instappen? :+
Nogal kortzichtig.
Volgens mij wordt dat geadviseerd op het forum (omdat sommigen, zoals ik, door scha en schande wijs geworden zijn), maar NIET door banken, publieke experts of (actieve) beleggingsfondsmanagers omdat die hier niet aan verdienen maar het wel stelselmatig afleggen tegenover de VWRL's and-a-like...

• OosterF
poehee schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:01:
[...]

Nogal kortzichtig.
Volgens mij wordt dat geadviseerd op het forum (omdat sommigen, zoals ik, door scha en schande wijs geworden zijn), maar NIET door banken, publieke experts of (actieve) beleggingsfondsmanagers omdat die hier niet aan verdienen maar het wel stelselmatig afleggen tegenover de VWRL's and-a-like...
Ik maakte mijn opmerking natuurlijk met een knipoog, maar kortzichtig vind ik het zeker niet. Natuurlijk is het een groot verschil dat mensen op dit forum niet verdienen aan het geven van adviezen en het wisselen van gedachtegoed, dat is ook de reden dat ik hier graag mee lees. Het is echter wel goed om te beseffen dat ook de adviezen die hier gegeven worden beÔnvloed zijn door de in het verleden behaalde resultaten en de huidige trends. Ik zie tegenwoordig zelfs al ETF commercials op TV namelijk. Dat roept bij mij vragen op. In hoeverre repliceert de koers van een ETF nog echt de onderliggende waarde? Wat gebeurt er als iedereen in ETF's gaat investeren? Wat als ze we een Japan-scenario tegemoet gaan? Wat als ze we wereldwijd richting een economisch hoogtepunt zijn gegaan? Begrijp me niet verkeerd: ik vind ETF's op dit moment ook een aantrekkelijke manier van investeren, maar ik heb hier soms het idee dat het ETF's zijn of anders niets. Een open-mindset kan je veel geld opleveren.

• poehee
OosterF schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:25:
[...]
Een open-mindset kan je veel geld opleveren.
Oh Top!
Ik ben zeker geinteresseerd in jouw opties uit die "open-mindset". Ik zou zelf niet weten hoe ik meer geld kan halen dan uit een goed gespreide wereld-ETF.

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

[...]

In hoeverre repliceert de koers van een ETF nog echt de onderliggende waarde? Wat gebeurt er als iedereen in ETF's gaat investeren?
Als de waarde van een ETF niet ik lijn is met de onderliggende benchmark, zal een market maker dit met alle liefde wegarbitreren. :)

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18:58
Longcat schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:52:
[...]

Als de waarde van een ETF niet ik lijn is met de onderliggende benchmark, zal een market maker dit met alle liefde wegarbitreren. :)
Waarde en prijs zijn niet hetzelfde.

Dus als iedereen in een bepaald etf stapt stijgt de prijs van de index en kan dat dus goed uit de pas lopen met de waarde.

Overigens geldt dat natuurlijk ook voor individuele aandelen

• OosterF
Longcat schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:52:
[...]

ETF’s repliceren nooit 100% de onderliggende benachmark. Idealiter doen ze dit natuurlijk wel, maar er is altijd sprake van een zekere mate van tracking error.

• Chief
  • Laatst online: 15:24
Zelfs een ETF die een index probeert te repliceren zal vrijwel altijd een tracking error tov de benchmark, daar zijn legio redenen voor: transactiekosten, tax efficiency, corporate actions, just to name a few.
Ik ken instutionele spelers die bv de alfa proberen te isoleren door in een ETF te gaan en aan de andere kant een total return swap op de benchmark te verkopen. Ze verdienen op deze manier evt alfa en tegelijkertijd de funding component van de total return swap.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ik vind ETF's op dit moment ook een aantrekkelijke manier van investeren, maar ik heb hier soms het idee dat het ETF's zijn of anders niets.
Recency bias :Y

De afgelopen tijd waren (US) stocks booming, maar er is ook gewoon een Lost Decade geweest. Geen Japan scenario, maar tien jaar dat US stocks reŽel gezien niks deden.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 11-12-2018 03:34 (10%)

Renault Zoe Q90

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02:33
Wat is jullie opinie in het investeren in medical cannabis startup?
Ik kwam dit tegen voor een 'crowdfunding' / share sale voor een startup in NZ https://www.ccfl.co.nz/of...ae385cd84273cf/offersInfo
(als ik niet mag linken, haal het graag weg) maar was benieuwd wat jullie hiervan zouden vinden? Interresant? In Canada zijn zulke bedrijven vrij rap vrij groot geworden...

• writser
bluebear schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:43:
Wat is jullie opinie in het investeren in medical cannabis startup?
Ik kwam dit tegen voor een 'crowdfunding' / share sale voor een startup in NZ https://www.ccfl.co.nz/of...ae385cd84273cf/offersInfo
(als ik niet mag linken, haal het graag weg) maar was benieuwd wat jullie hiervan zouden vinden? Interresant? In Canada zijn zulke bedrijven vrij rap vrij groot geworden...
HEEL VER WEG BLIJVEN.

Serieus. Die sector is zwaar overhyped en elke oplichter / stock promotor / debiel probeert daar momenteel geld op te halen omdat de naÔeve investeerder denkt dat daar makkelijk geld te verdienen is. Hetzelfde geldt voor blockchains en lithium mining. De betere oplichters weten deze sectoren te combineren, bijvoorbeeld door cannabis op de blockchain te gooien of een ICO te doen als lithium miner. Als je cannabis, lithium EN blockchains weet te combineren in 1 bedrijf heb je de heilige graal gevonden.

writser wijzigde deze reactie 11-12-2018 11:05 (35%)

Onvoorstelbaar!

• writser
Omdat ik hier gevoelsmatig vooral ideeŽn neersabel (hoewel United Carpets Group een interessant idee is dat ik een beetje in de gaten houd) zal ik ter compensatie eens wat constructiefs posten dat jullie dan weer mogen afkraken.

Ik heb vandaag een kleine positie in Fujimak, een Japanse smallcap (ticker: 5965) gekocht. Fujimak is een een fabrikant en dealer van keukenapparatuur die zich richt op professionele keukens (denk aan hotels, restaurants, ziekenhuizen, etc.). Het bedrijf bestaat sinds 1950 en is sinds 1998 gelist op de beurs in Tokyo. Het bedrijf heeft fabrieken in China en Vietnam en verkoopt keukens in Japan maar ook in Singapore, Taiwan, China, etc. Een precieze uitsplitsing van de verkoopcijfers heb ik niet kunnen vinden, maar ze zullen wel voornamelijk actief zijn in Japan zelf. Japanse jaarverslagen zijn lastig te lezen - je kunt ze zelf downloaden en vertalen met Google Translate. Via Kajinet kun je de jaarcijfers inzien (link). Via Morningstar kun je ook snel wat cijfers inzien: link.

Waarom ben ik enthousiast over dit bedrijf? Ten eerste: het is bizar goedkoop. Als je kijkt naar de balans dan staat daar 9.6b yen cash op en 2b yen aan investment securities. Totale schulden zijn slechts 4b jpy. M.a.w. het bedrijf heeft een hele conservatieve balans met netto 7.6b aan liquide middelen en een enterprise value van slechts 2.4b jpy (gerekend met een market cap van 10b jpy). De winst afgelopen jaar was 2.8b jpy, de gemiddelde winst van de afgelopen 5 jaar was 2b JPY. Je koopt het bedrijf dus op een EV/EBIT ratio rond de 1. Zoals ik zei, bizar goedkoop.

Nou zijn er wel meer bedrijven in Japan met een veel te conservatieve balans maar het leuke van Fujimak is dat het ook nog een redelijke business is. De ROE is gemiddeld rond de 7% de afgelopen tien jaar. Dat is best aardig, helemaal als je meeneemt dat er al jaren een hele sloot cash op de balans staat. Met andere woorden, de ROIC is nog veel hoger. Boekwaarde is gegroeid van 8b jpy in 2008 tot 17.5b jpy nu en de sharecount is nog hetzelfde (ze hebben zelfs een minimale hoeveelheid aandelen teruggekocht).

Keukens verkopen is natuurlijk een kapitaalintensieve business maar het bedrijf weet ook nog een beetje cashflow te genereren de afgelopen jaren - de cash op de balans is aardig toegenomen de afgelopen jaren. Sinds 2011 keert Fujimak een klein dividendje uit, dat inmiddels is gegroeid van 5 yen tot 20 yen per share voor een yield van 2.5%. Niet veel, maar toch een beetje kapitaal dat richting aandeelhouders gaat.

Helaas is er een groot nadeel: Japan .. Het gemiddelde bedrijf daar is niet echt gericht op de aandeelhouder (en dat is een understatement). Als Fujimak een Amerikaans bedrijf was dan was er allang een activist opgestaan om een groter dividend te eisen of een enorme share buyback. Of een private equity partij had het hele bedrijf overgenomen. In Japan loopt dat allemaal zo'n vaart niet. Zo zijn de investment securities op de balans aandelen in handelsrelaties. Een gebruikelijke praktijk in Japan: als je veel zaken doet met iemand dan koop je wat aandelen van elkaar. Die portfolio heeft een marktwaarde van 2b jpy maar gaat dus niet zo maar geliquideerd worden - dat zou equivalent zijn aan spugen in het gezicht van je zakenpartners, zo stel ik me voor :P . Ook de cash op de balans staat al jaren niks te doen (de rente in Japan is ook nog eens 0) en dat zal de komende jaren wel zo blijven. Er is een Amerikaanse aandeelhouder (Fidelity) met een 6% positie maar die gaat waarschijnlijk ook niet heel hard aan de boom schudden.

Sinds Abe aan de macht is verandert er wel het een en ander in Japan. Abe probeert de Japanse markt te hervormen (leesvoer, nog meer leesvoer) door bijvoorbeeld corporate governance te verbeteren. Ook zijn er sinds een aantal jaar de eerste activististische aandeelhouders bezig in Japan. Voordat er bij Fujimak iets gaat gebeuren (als dat al gebeurt) ben je waarschijnlijk jaren verder maar de wind waait in elk geval in de juiste richting.

Ik heb al eerder een positie in Fujimak gehad maar had mijn aandelen verkocht begin 2017. Sindsdien is het aandeel gestegen tot 1450 yen maar momenteel is het weer gekelderd tot onder de 800 yen. Ik heb een paar aandelen gekocht en hoop dat het nog wat verder omlaag gaat, dan koop ik nog wat meer. Als Fujimak "doormoddert" zoals ze het afgelopen decennium deden groeit de boekwaarde met ~7% per jaar en ontvang je jaarlijks een leuk dividendje. Goed genoeg voor mij. En mocht de markt ooit enthousiast worden over Fujimak of besluit het bedrijf iets zinnigs te doen met de cash op de balans dan kan de prijs makkelijk verdubbelen (wat dus in de zomer van 2017 nog gebeurd is) en dan verkoop ik het weer aan de volgende liefhebber.

Samengevat: saai maar prima bedrijf, heel goedkoop, waardeloze corporate governance. Zou niet adviseren hier 50% van je spaargeld in te pompen maar een kleine positie kan prima passen in een gespreide portfolio. Nou, brand maar af!

Onvoorstelbaar!

• Gerry1982
@writser kritische noot: waarom is het aandeel toen zo gigantisch gekelderd als alles zo rooskleurig is?

• writser
Gerry1982 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:20:
@writser kritische noot: waarom is het aandeel toen zo gigantisch gekelderd als alles zo rooskleurig is?
Goede vraag! Ik heb een teleurstellend antwoord: geen idee. Als buitenstaander zijn de bewegingen in Japanse small-caps vaak mysterieus. Veel meer dan de financials heb je niet. Fujimak handelde jarenlang rond de 500, ging in 2017 ineens van 500 naar 1400+ en nu weer terug. Het kan ook weer terugzakken naar 500. Een fundamentele verklaring heb ik niet voor je. Bedrijven in Japan kunnen jarenlang op achterlijke prijzen handelen - corporate governance is gewoon slecht daar.

2017 was een goed jaar voor Fujimak - misschien kreeg het aandeel een re-rating omdat beleggers enthousiast werden. Door de slechte governance wordt cash op de balans in Japan vaak niet op 'face value' gewaardeerd door beleggers (waarschijnlijk deels terecht). Misschien kijken beleggers meer naar earnings power of groei en ging daarom het aandeel hard omhoog. Biovendien is de afgelopen maanden de beurs erg volatiel. De Nikkei is al ruim 10% gekelderd en veel small-caps gaan nog harder.

Het enige dat ik weet is dat het een relatief saaie business is die statistisch gezien erg goedkoop is. Een industriŽle keukengigant die 70 jaar bestaat en de afgelopen jaren een leuke winst draait met een solide balans gaat niet ineens de omzet verdubbelen maar zal ook niet ineens failliet gaan. De laatste financials zijn nog steeds prima en het bedrijf is fundamenteel gezien erg goedkoop.

Er is natuurlijk een kans dat ik belangrijk nieuws gemist heb maar de vraag is of dat nieuws dusdanig relevant is dat het de grote koersbeweging verklaart en dan ook nog zonder dat dat nieuws in de officiŽle berichtgeving voorbij komt. Ik denk dat die kans niet zo groot is dus ik maak me niet heel druk over wat de koersbewegingen veroorzaakt. Ik volg een aantal van deze aandelen, als ze cijfermatig goedkoop zijn koop ik ze en als ze om wat voor reden dan ook hard omhoog gaan verkoop ik ze weer. Een beetje een statistische aanpak - daarom zou ik ook niet adviseren om een al te grote positie in te nemen. Kan natuurlijk verkeerd gaan af en toe.

Onvoorstelbaar!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:58
Ik koop aandelen die "ineens een stuk goedkoper zijn" alleen als ik het nieuws ook volg.
Die kwartaalcijfers zijn altijd minimaal een maand oud. En het kan ook dat een bepaald rooskleurig uitzicht een hele tijd voor een hoge koers zorgde en dat het nu niet door blijkt te gaan.

Als je een bedrijf wel volgt kun je tenminste een beetje inschatten of de markt overdreven heeft gereageerd op een nieuwsbericht, of dat er echt wat aan de hand is.

TheS4ndm4n#1919

• writser
RocketKoen schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:19:Als je een bedrijf wel volgt kun je tenminste een beetje inschatten of de markt overdreven heeft gereageerd op een nieuwsbericht, of dat er echt wat aan de hand is.
True, de vraag is alleen of dat uberhaupt nodig is als je een relatief saai bedrijf op 1x EV/EBIT kan kopen.

Onvoorstelbaar!

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

@writser Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend leuk vind dat je een (onbekend) aandeel noemt met korte analyse. Zou ik best vaker willen zien, ook van anderen. Er zijn zo veel aandelen in de wereld die je in je eentje nooit kan analyseren. Bovendien kunnen we door delen van perspectieven allemaal verder komen. :)

Dan over op de aanval. Je statement dat het bedrijf noteert tegen EV/EBIT ratio van 1 vind ik te rooskleurig. Je geeft zelf aan dat Japanse bedrijven graag in hun concullega's/zakenpartners investeren en niet gauw geld uitkeren. Waarom zou je dan de cash van de market cap afhalen? Vanuit een negatief perspectief zou je kunnen zeggen dat de winst van dit bedrijf er niet toe doet aangezien ze maar een klein deel uitkeren, een ander klein deel investeren (maar alleen in hun 'buren') en de rest cash houden. Aan die cash op de balans heb ik niks. Met een dividend van 2.5% duurt het dus 40 jaar voordat ik mijn geld terug heb uit deze investering. Mogelijk dat het dividend elk jaar wat groeit, waardoor dit aantal jaren lager uitkomt, maar het komt vast niet in de buurt van 10-20 jaar. In dat opzicht is het bedrijf fair gewaardeerd of misschien zelfs duur.

Mocht dit fenomeen van weinig dividend uitkeren en veel cash aanhouden heel vaak voorkomen bij Japanse small caps (en niet bij mid en large caps), dan kun je overwegen short te gaan op de Nikkei (of long in een short-ETF) en long op Japanse small caps. Je dekt je dan in tegen schommelingen in de index, maar profiteert van een shift in de governance.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

coelho

VanTheManFan

Ik wil ook wel een steentje bijdragen, al is mijn analyse wellicht van mindere kwaliteit als die van @writser hierboven.

Zelf zit ik long in Acelrx Pharmaceuticals (ACRX), een farmaceutisch bedrijf dat als belangrijkste product een snelwerkend opioid tablet (Sufentanil) heeft ontwikkeld tegen acute pijn, dat onder de tong wordt opgenomen en binnen een kwartier de eerste pijn verlicht. De tabletten zitten individueel verpakt in een soort van doseerpen.

Het is een grote concurrent van andere opioiden zoals bijvoorbeeld morfine, maar heeft een aantal (grote) voordelen:
- De snelle werking
- Onder de tong ipv via een infuus dat klaargemaakt moet worden (daarom in een aantal settings eenvoudiger toe te dienen en daarom heeft bijvoorbeeld de US Army geinvesteerd in de ontwikkeling)
- Minder kans op doseringsfouten
- Minder kans op verslaving door de korte halfwaardetijd en omdat het alleen in specialistische omgevingen gegeven mag worden
- Een pil kost factor 2 ŗ 3 minder dan een morfine infuus
- Dus veel makkelijker in gebruik, zie bijvoorbeeld hier

Sufentanil (Dsuvia in de USA, Sufenta in Europa) is pas net goedgekeurd door de authoriteiten en zal vanaf Q1 2019 verkocht gaan worden. US Army heeft toegezegd direct een eerste bestelling te zullen doen.

Vandaag heeft het management een investor call gehouden waarin duidelijk werd dat professionals erg te spreken zijn over het middel. Ze hebben uiteengezet dat ze komend jaar 1200 US hospitals willen bezoeken om het middel te promoten en willen in 100 ziekenhuisformularia (voorschrijfhandboeken) komen. Dit door een salesteam op te bouwen van ongeveer 10 mensen nu tot naar schatting zo'n 60 aan het eind van 2019.

Voor het vermarkten van Europa gaan de geruchten dat er gekeken wordt naar een partner met een volwaardig salesteam. Ook gaan de geruchten over een BuyOut zodra de eerste cijfers duidelijk gaan worden volgend jaar.

In de afgelopen weken hebben grote investeerders als Blackrock en Vanguard al significante posities verworven in dit aandeel, dat nu iets boven $3 verhandeld wordt. Met iets meer dan 75 miljoen uitstaande aandelen is de market cap op dit moment zo'n 240M. Door een recente emissie hebben ze zo'n 100M in cash beschikbaar.

Het marktpotentieel wordt geschat op 1-2 miljard peak omzet per jaar, maar zelfs met een conservatieve 500M en een market cap van 2x de peak jaaromzet (waar andere biotechs wel soms wel >5 zitten) is duidelijk dat het aandeel zwaar ondergewaardeerd is. Belangrijkste redenen lijken de aanwezigheid van vele shorters te zijn die bij gebrek aan salesnieuws (want start in Q1 2019) na de aandelenemissie van vorige maand hun kans schoon zagen om het aandeel van bijna $5 na FDA approval bijna de helft van de waarde te doen verliezen.

Tot slot is de analyst rating buy/strong buy met een 12-month price target range tussen de $8-10, waarbij sommige modellen zoals de zeer uitgebreide analyse op SeekingAlpha veel hoger gaan ($15-27).

Zoals gezegd zit heb ik een buy and hold positie in dit bedrijf, waarbij mijn totale investering significant groter is dan ik normaliter als maximum aanhoud. Dit omdat er mijns inziens erg weinig redenen (behalve eerder genoemde daytrading shorters) zijn die het aandeel veel lager zullen zetten, maar wel vele redenen om aan te nemen dat er een aardige opwaartse beweging gaat komen. Ik heb voor mezelf nog geen target, maar ben bereid om indien nodig enkele jaren te blijven zitten.

• Tsurany
  • Niet online
@coelho klinkt leuk, ook een paar gekocht :)

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

@coelho houdt jij rekening met de kans op nog een emissie? Ben je dan bereid mee te doen? Je hebt nu al een relatief grote positie. Deze kans lijkt me aanwezig (obv wat ik lees in jouw post). Als de sales wat vertraging oploopt, is de cash misschien sneller op voordat het bedrijf cash gaat genereren.

• coelho

coelho

VanTheManFan

Longcat schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:35:
@coelho houdt jij rekening met de kans op nog een emissie? Ben je dan bereid mee te doen? Je hebt nu al een relatief grote positie. Deze kans lijkt me aanwezig (obv wat ik lees in jouw post). Als de sales wat vertraging oploopt, is de cash misschien sneller op voordat het bedrijf cash gaat genereren.
Er is dus net een emissie geweest en met 100 miljoen op de plank moet je een Salesforce makelijk een zeer behoorlijke tijd aan de gang kunnen houden (zeker wanneer het bedrijf kiest voor een organische groei tot ca. 60 mensen eind 2019, die kosten echt geen miljoen per stuk). Daarbij worden in Q1 al direct de eerste inkomsten gegenereerd dus ik denk dat het risico op een tweede emissie niet groot is.

• writser
Longcat schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:05:Dan over op de aanval. Je statement dat het bedrijf noteert tegen EV/EBIT ratio van 1 vind ik te rooskleurig. Je geeft zelf aan dat Japanse bedrijven graag in hun concullega's/zakenpartners investeren en niet gauw geld uitkeren. Waarom zou je dan de cash van de market cap afhalen? Vanuit een negatief perspectief zou je kunnen zeggen dat de winst van dit bedrijf er niet toe doet aangezien ze maar een klein deel uitkeren, een ander klein deel investeren (maar alleen in hun 'buren') en de rest cash houden. Aan die cash op de balans heb ik niks. Met een dividend van 2.5% duurt het dus 40 jaar voordat ik mijn geld terug heb uit deze investering. Mogelijk dat het dividend elk jaar wat groeit, waardoor dit aantal jaren lager uitkomt, maar het komt vast niet in de buurt van 10-20 jaar. In dat opzicht is het bedrijf fair gewaardeerd of misschien zelfs duur.
Goede kritiek. Ten eerste, ik ben met je eens: aan die cash op de balans heb je momenteel weinig. Hij is er echter wel! En dat zorgt toch voor een zekere downside protectie. Tesla kan letterlijk over een jaar failliet zijn en dan zijn je aandelen waardeloos. Bij Fujimak is het toch lastig voor te stellen dat de aandelen -75% gaan .. Zelfs al vragen ze morgen faillissement aan dan kunnen ze nog ruim 500 yen per aandeel direct uitkeren. De cash waarderen op face value is inderdaad waarschijnlijk te positief. Aan de andere kant: de cash helemaal negeren lijkt me te negatief en dat is ongeveer wat de markt nu doet.

Ten tweede, er zijn een heleboel bedrijven in Japan die een hele hoop liquide middelen op de balans hebben en de markt is daar meestal skeptisch over (en dat is deels zeker terecht). Een veel extremer voorbeeld is bijvoorbeeld Isamu Paint. Heb ik ook wat aandeeltjes van. Daar is de enterprise value zelfs negatief (~8b jpy in liquide middelen vs. een ~7b jpy market cap). Maar ik ben van Fujimak gecharmeerd omdat ze, zelfs al waardeer je de netto liquide middelen op nul, nog goedkoop zijn. Earnings afgelopen 5 jaar waren gemiddeld ~88 yen / share, dus je betaalt maar ~9x koers/winst. ROE is ~7% de afgelopen jaren dus zelfs als er helemaal niks verandert en het aandeel blijft op dezelfde waardering handelen dan wordt je positie jaarlijks ~7% meer waard. En als kers op de taart heb je dan nog een gratis optie dat ze ooit iets gaan doen met de cash op de balans.

Ik begrijp dat dit soort investeringen niet voor iedereen zijn. Er is weinig nieuws dat je kan volgen, het bedrijf vliegt niet met raketten naar de maan, je kunt als aandeelhouder geen superieure inzichten hebben en er staan miljoenen niks te doen op de bankrekening. Niemand heeft zin om vijf jaar verf te zien opdrogen. Maar dat is precies de reden dat het zo goedkoop is.. En realiseer je hoe goedkoop dit bedrijf is!. Als je een lening kan afsluiten om alle aandelen op de huidige prijs te kopen kun je met de cash op de bank en de winst van 2019 je hele lening weer aflossen. Dan heb je "gratis" een bedrijf gekocht dat vorig jaar 15 miljoen euro verdiend heeft.

In dit soort gevallen is de upside / downside wat mij betreft skewed. Wat momenteel min of meer is ingeprijsd is dat Fujimak een beetje doormoddert. In dat geval is het verwachte rendement waarschijnlijk rond de 5% de komende jaren. Wat al helemaal niet zo slecht is. Ik denk dat de de downside relatief beperkt door de saaie, constante bedrijfsvoering en de aartsconservatieve balans. Als je op de lange termijn je geld wil 'compounden' is het vooral zaak geen grote verliezen te lijden en ik denk dat je hier dan in een redelijke hoek zit. En mocht er ooit onverwacht goed nieuws zijn (dat kan van alles zijn: omzetstijging, een groter dividend, activistische aandeelhouders, omslaand bedrijfsklimaat in Japan, een pump & dump, re-rating van de sector, een overname, koopadvies van een broker) dan is het aandeel momenteel zo bizar goedkoop dat het makkelijk 100% kan stijgen en dan nog steeds goedkoop is. Wat bijvoorbeeld gebeurd is in 2017. En er hoeft niet eens iets te gebeuren: sometimes value is its own catalyst. Ik zie een aandeel als dit als een soort spaarrekening met gratis upside. Jaarlijks een klein rendement en af toe een klapper. Ik denk dat een mandje met een paar van dit soort aandelen een prima defensieve investering is. Value outperformt (of in elk geval, dat deed het vroeger :P).

Het aandeel hierboven beschreven (ACRX) is een tegenovergestelde situatie. Ik wil niet inhoudelijk ingaan op het bedrijf want daar ken ik het niet goed genoeg voor, maar het is in elk geval een bedrijf met een waardeloze balans dat nog nooit winst heeft gemaakt en onlangs nog geld heeft opgehaald bij investeerders onder de marktprijs. Maar het bedrijf heeft wel veel potentie! Voor veel beleggers is dat interessanter. De market cap van dit bedrijf is dan ook 3 a 4x hoger dan die van Fujimak (te lui om de impact van de offering precies te berekenen :P), ook al heeft Fujimak de afgelopen vijf jaar 50 miljoen dollar winst gemaakt en heeft ACRX nog nooit winst gemaakt en net 100 miljoen dollar opgehaald bij aandeelhouders. Bij ACRX is succes al grotendeels ingeprijsd, bij Fujimak is waardeloze bedrijfsvoering al ingeprijsd. Over het algemeen neig ik naar investeringen waarbij de verwachtingen niet al te hoog zijn. Is ook deels een verschil in stijl natuurlijk - beide kunnen prima investeringen zijn.

writser wijzigde deze reactie 11-12-2018 22:13 (11%)

Onvoorstelbaar!

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

@writser dit zijn wel leuke kandidaten voor heel langlopende ver OTM call opties. Vast niet beschikbaar voor ons als NL particulieren (of Łberhaupt gezien de market cap), maar zou wel perfect zijn om niet al te veel dood geld te hebben en toch profiteren van eventuele waardestijging door wijziging in beleid. Dat, of de long-short strategie die ik eerder noemde (al is die ook lastig voor particulieren).

Wat betaal je eigenlijk aan transactiekosten voor de Japanse beurs? Ik zou in dit soort aandelen maar een kleine positie willen, maar ik heb ook een ongelooflijke hekel aan transactiekosten dus ik neem normaal alleen posities van minimaal 1000 euro. Probleem is dat ik 1000 euro te veel vind voor 1 positie in 1 Japanse small cap.

Wat betreft de beperkte downside: het is dus blijkbaar mogelijk dat de EV negatief gaat en het bedrijf eigenlijk met zo goed kan ophouden. Spullen inpakken, cash uitkeren en naar huis. Toch gebeurt dit niet. In het geval van fujimak zou de EV dus ook een stukje negatief kunnen wat, vertaald naar aandelenkoers, imo toch redelijke downside geeft. Ben wel met je eens dat de kans op faillissement extreem klein is.

Longcat wijzigde deze reactie 11-12-2018 23:05 (50%)

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02:33
Tsurany schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:34:
@coelho klinkt leuk, ook een paar gekocht :)
hoe heb je dat gedaan? Ik ben me suf aant zoeken hoe ik bepaalde aandelen kan kopen. Zou ik hiervoor contact moeten opnemen met mn bank?

• Rhemme
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-12 22:31
coelho schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:46:
Ik wil ook wel een steentje bijdragen, al is mijn analyse wellicht van mindere kwaliteit als die van @writser hierboven.

Zelf zit ik long in Acelrx Pharmaceuticals (ACRX), een farmaceutisch bedrijf dat als belangrijkste product een snelwerkend opioid tablet (Sufentanil) heeft ontwikkeld tegen acute pijn, dat onder de tong wordt opgenomen en binnen een kwartier de eerste pijn verlicht. De tabletten zitten individueel verpakt in een soort van doseerpen.

Het is een grote concurrent van andere opioiden zoals bijvoorbeeld morfine, maar heeft een aantal (grote) voordelen:
- De snelle werking
- Onder de tong ipv via een infuus dat klaargemaakt moet worden (daarom in een aantal settings eenvoudiger toe te dienen en daarom heeft bijvoorbeeld de US Army geinvesteerd in de ontwikkeling)
- Minder kans op doseringsfouten
- Minder kans op verslaving door de korte halfwaardetijd en omdat het alleen in specialistische omgevingen gegeven mag worden
- Een pil kost factor 2 ŗ 3 minder dan een morfine infuus
- Dus veel makkelijker in gebruik, zie bijvoorbeeld hier

Sufentanil (Dsuvia in de USA, Sufenta in Europa) is pas net goedgekeurd door de authoriteiten en zal vanaf Q1 2019 verkocht gaan worden. US Army heeft toegezegd direct een eerste bestelling te zullen doen.

Vandaag heeft het management een investor call gehouden waarin duidelijk werd dat professionals erg te spreken zijn over het middel. Ze hebben uiteengezet dat ze komend jaar 1200 US hospitals willen bezoeken om het middel te promoten en willen in 100 ziekenhuisformularia (voorschrijfhandboeken) komen. Dit door een salesteam op te bouwen van ongeveer 10 mensen nu tot naar schatting zo'n 60 aan het eind van 2019.

Voor het vermarkten van Europa gaan de geruchten dat er gekeken wordt naar een partner met een volwaardig salesteam. Ook gaan de geruchten over een BuyOut zodra de eerste cijfers duidelijk gaan worden volgend jaar.

In de afgelopen weken hebben grote investeerders als Blackrock en Vanguard al significante posities verworven in dit aandeel, dat nu iets boven $3 verhandeld wordt. Met iets meer dan 75 miljoen uitstaande aandelen is de market cap op dit moment zo'n 240M. Door een recente emissie hebben ze zo'n 100M in cash beschikbaar.

Het marktpotentieel wordt geschat op 1-2 miljard peak omzet per jaar, maar zelfs met een conservatieve 500M en een market cap van 2x de peak jaaromzet (waar andere biotechs wel soms wel >5 zitten) is duidelijk dat het aandeel zwaar ondergewaardeerd is. Belangrijkste redenen lijken de aanwezigheid van vele shorters te zijn die bij gebrek aan salesnieuws (want start in Q1 2019) na de aandelenemissie van vorige maand hun kans schoon zagen om het aandeel van bijna $5 na FDA approval bijna de helft van de waarde te doen verliezen.

Tot slot is de analyst rating buy/strong buy met een 12-month price target range tussen de $8-10, waarbij sommige modellen zoals de zeer uitgebreide analyse op SeekingAlpha veel hoger gaan ($15-27).

Zoals gezegd zit heb ik een buy and hold positie in dit bedrijf, waarbij mijn totale investering significant groter is dan ik normaliter als maximum aanhoud. Dit omdat er mijns inziens erg weinig redenen (behalve eerder genoemde daytrading shorters) zijn die het aandeel veel lager zullen zetten, maar wel vele redenen om aan te nemen dat er een aardige opwaartse beweging gaat komen. Ik heb voor mezelf nog geen target, maar ben bereid om indien nodig enkele jaren te blijven zitten.
Sorry to break your bubble, maar sufentanil is weinig nieuws onder de zon. Die opioidtabletten voor onder de tong zijn er al lang: bijvoorbeeld oxycodon (OxyNorm) en fentanyl (Abstral). Dat laatste is ook als neusspray beschikbaar (Instanyl), heeft ook weer extra voordelen t.o.v. onder de tong.

Ik heb me nooit in Acelrx verdiept en ook deze investor call niet zelf gehoord. Er zitten echter wel een aantal dingen in die bij mij argwaan wekken:
1. Als ze volgend jaar 1200 US hospitals willen bezoeken en in slechts 100 formularia terecht komen, waarom denken ze dan maar in ~8% van de ziekenhuizen het voorschrijfgedrag te kunnen omzetten?
2. Sublinguaal sufentanil is momenteel alleen voor een vrij smalle indicatie geregistreerd (postoperatief). De indicatie van chronische pijn (zoals bv bij kankerpatienten) is veel breder, langduriger en winstgevender. Een snelle search op klinische trials laat in de gepubliceerde literatuur iig geen onderzoeken zien naar sufentanil als pijnstiller tegen chronische pijn.
3. Er is uberhaupt geen klinische trial gedaan die sufentanil vergelijkt met de huidige standaardbehandeling (Oxynorm/Abstral), alleen placebo-gecontroleerd. Aangezien ze geen first-in-market zijn (zie bovenstaande), kunnen ze alleen een significant deel van marktpotentieel realiseren wanneer ze best-in-market worden, en dat kun je niet aantonen zonder studies waarin je vergelijkt met de huidige standaardbehandeling.
4. Saillant detail: Sublinguaal sufentanil kost 2,62 euro voor een standaard gedoseerd tablet (15 mcg). OxyNorm kost 0,44 euro voor een standaard dosering (5 mg), je kunt je afvragen hoe happig USA/NL-achtige ziekenhuizen (want vergoeding volgens DBC) zijn om hiernaar te switchen.

Ik heb zelf weinig ervaring met sufentanil voorschrijven in de kliniek, met Oxynorm en Abstral veel meer. Ik beschouw mezelf dus zeker niet als betrouwbaar Acelrx-analist en bovenstaande koersdoelen zijn erg afwijkend t.o.v. de huidige koers, dus het kan natuurlijk heel goed zijn dat ik belangrijke dingen mis. Ik ben dan echter wel heel benieuwd wat ik over het hoofd zie.

Overigens klopt de Europese merknaam die je aanhaalt (Sufenta) niet met het sublinguale preparaat. Sufenta is gewoon het intraveneuze preparaat wat in de operatiekamer wordt gebruikt. Het sublinguale preparaat heet Zalviso. No offense, maar dat geeft mij het idee dat jouw analyse nog niet helemaal je "significant grotere investering dan je normale maximum" rechtvaardigt.

• SublimnAll
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:45
Als iemand die ongeÔnformeerdheid (is dit een woord?) ziet als risico - waarom zou je ooit investeren in/speculeren met bedrijven in een land wat zover van ons vandaan staat qua cultuur? De VS heeft uiteraard ook een heel andere cultuur dan NL, maar deze vind ik door de goede beschikbaarheid van informatie nog altijd veel beter in te schatten dan die van een land als Japan...

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

@writser Nog een aanvullende opmerking: Het scenario van een activistische investeerder die de tent overneemt, de cash uitkeert en vervolgens weer vertrekt is redelijk onwaarschijnlijk. Een dergelijke investeerder zou dan in principe de hele keiretsu moeten overnemen. Doet hij dit niet, dan zal het moeilijk zijn de steun van de andere aandeelhouders te krijgen. Als alle bedrijven in een keiretsu nu klein zijn en dergelijke cash posities en goede vooruitzichten hebben, zal het vast aantrekkelijk zijn, maar je gaat dan ook een flinke zak advieskosten moeten betalen voor de overnames en goedkeuring van de autoriteiten. Bovendien is het goed mogelijk dat er wat rotte appels in de keiretsu zitten. Heb jij een beeld hoe dit er uit ziet voor de door jou genoemde bedrijven?

• writser
SublimnAll schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:17:
Als iemand die ongeÔnformeerdheid (is dit een woord?) ziet als risico - waarom zou je ooit investeren in/speculeren met bedrijven in een land wat zover van ons vandaan staat qua cultuur?
Omdat je denkt dat de prijs compenseert voor dat risico? Ik ben bereid alles te kopen als het goedkoop genoeg is en een solide, saai bedrijf met een 1x EV/EBIT multiple is bizar goedkoop. Wat is de meerwaarde van extra informatie? Welke informatie denk je te missen die cruciaal is voor het waarderen van dit bedrijf? Op welke prijs zou je dit bedrijf wel kopen? Of koop je bedrijven in Japan nooit? Die afweging moet iedereen zelf maken.

Onvoorstelbaar!

• writser
Longcat schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:25:
@writser [..] Bovendien is het goed mogelijk dat er wat rotte appels in de keiretsu zitten. Heb jij een beeld hoe dit er uit ziet voor de door jou genoemde bedrijven?
Nee, geen idee. Ik denk dat de downside redelijk beperkt is en ik maak me niet zo druk over hoe de upside zich manifesteert.

Dat is ook niet hoe ik naar dit soort aandelen kijk. Ik denk dat er een grote kans is dat veel beleggers Fujimak links laten liggen vanwege behavioral biases (heeft iemand een Nederlandse vertaling?) en dat het daarom te goedkoop is. Zie ook dit topic: iemand post een enthousiast verhaal over ACRX en drie kwartier later koopt een andere poster al aandelen. Hoeveel research kun je doen in die tijdspanne? En Fujimak? “Je kan het bedrijf niet volgen”, “waarom zijn de aandelen gekelderd”, “je hebt een informatieachterstand”, “ze doen niks met de cash”, “de Japanse aandeelhouderscultuur is slecht”, etc. Allemaal valide punten, maar niemand probeert ze te kwantificeren. Iedereen loopt met een ruime bocht om Fujimak heen, zonder uberhaupt te proberen een prijskaartje op het bedrijf te plakken. Dat is ook wat ik graag zie, want als de gemiddelde belegger enthousiast was over Fujimak handelde het aandeel allang op een hogere prijs.

Als je alleen naar de harde cijfers kijkt is het aandeel veel te goedkoop. En het is een saai, solide, winstgevend bedrijf met een rijkelijk gevulde bankrekening. Goed genoeg voor mij. De upside komt vanzelf wel, ofwel als er goed nieuws uitkomt (slecht nieuws is al min of meer ingeprijsd) of als beleggerssentiment omslaat.

Een aanpak die je moet liggen, I guess. Ik zie het een beetje als volgt: De markt betaalt me om een oersaai aandeel met matig management zonder aankomende veranderingen op de plank te leggen voor een X aantal jaar - omdat niemand anders daar zin in heeft.

Waarschijnlijk niets voor 95% van de lezers hier maar ik vond het leuk om eens de andere kant van de medaille te belichten: een deep value ideetje ipv een social media ETF, promotioneel vastgoed fonds of een cannabis startup :) .

writser wijzigde deze reactie 12-12-2018 12:30 (16%)

Onvoorstelbaar!

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

writser schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:20:
[...]

Nee, geen idee. Ik denk dat de downside redelijk beperkt is en ik maak me niet zo druk over hoe de upside zich manifesteert.
Ok, helder, kan ik me in vinden. Ik denk dat je mogelijk erg lang kan wachten op de manifestatie van die upside, maar daar zit je niet mee. Als je de investering lang kan missen en je niet ergert aan dood geld, dan is inderdaad een heel leuke.

Voor mij persoonlijk zijn de obstakels de transactiekosten en het 'dood geld' aspect. Ik heb een tijd NIBC gehad en dat lag op een gegeven moment compleet stil rond de 8 euro, ik ergerde me daar kapot aan. Zag bijna liever nog een daling. Vraag me dus af of dit type aandeel een 'match' voor mij zou zijn.

Ik wens je veel succes met deze beleggingen. Geef zo nu en dan een kleine update! ;)

• writser
Will do. Maar waarschijnlijk valt er niet zo veel up te daten, dat is het hele idee :) . Ik heb overigens een account bij Interactive Brokers (kan ik iedereen aanraden die wat actiever belegt) en de transactiekosten zijn daar 0.08% van de trade value met een minimum van 80 yen (60 eurocent). Valt nog wel mee dus.

Wellicht zal ik in de toekomst nog wat 'spannende' ideeŽn delen, nu vind ik het wel even mooi geweest.
Rhemme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 04:03:
Sorry to break your bubble
[...]
Post van een niveau dat je niet vaak ziet in dit topic, dank daarvoor. Dokter?

Onvoorstelbaar!

• Ardbeg10
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:09
Log ik na maanden nog eens in, wordt er zelfs in het topic "beleggen op de beurs in de praktijk" over beleggen op de beurs in de praktijk gesproken! En niet meer over een oersaaie ETF met TER van 0.0x gesproken, waar het topic "beleggen op de beurs in de praktijk" natuurlijk eigenlijk voor bedoeld is!

Alle gekheid op een stokje, gaat de goede kant op heren! Interessant toevoegingen van writser en longcat, een feest om te lezen!

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Ardbeg10 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:06:
Log ik na maanden nog eens in, wordt er zelfs in het topic "beleggen op de beurs in de praktijk" over beleggen op de beurs in de praktijk gesproken! En niet meer over een oersaaie ETF met TER van 0.0x gesproken, waar het topic "beleggen op de beurs in de praktijk" natuurlijk eigenlijk voor bedoeld is!

Alle gekheid op een stokje, gaat de goede kant op heren! Interessant toevoegingen van writser en longcat, een feest om te lezen!
Ik ben eigenlijk ook gewoon een saaie ETF'er! :$ Ik heb de balans gevonden op 90% passief in ETFs en 10% actief waarin ik maar wil.

• R4NCOR
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:30

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik heb al een paar jaartjes een rekening bij Meesman. Nou vroeg ik me af of ik kan zien wat het rendement per jaar geweest is op mijn portefeuille... Ik kan wel inzien wat het totale ongerealiseerde resultaat is, maar niet per jaar volgens mij. Jullie enig idee, zie ik iets over het hoofd? Of hoe zou ik dat zelf kunnen achterhalen?

• rickuss
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13-12 22:35
writser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:52:
[...]

HEEL VER WEG BLIJVEN.

Serieus. Die sector is zwaar overhyped
Ik vraag me af hoe het zit met de grote productiebedrijven die regelmatig het nieuws halen, zoals Canopy Growth, Aurora Cannabis, etc? Als je de berichtgeving mag geloven, krijgen ze enorme investeringen en zijn ook grote merken als Coca-Cola geÔnteresseerd. Ik ben geen belegger en ik heb er ook totaal geen verstand van, maar ik zie wel potentieel in deze markt.

Hoe kijken jullie daar naar?

• SublimnAll
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:45
writser schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:55:
Omdat je denkt dat de prijs compenseert voor dat risico? Ik ben bereid alles te kopen als het goedkoop genoeg is en een solide, saai bedrijf met een 1x EV/EBIT multiple is bizar goedkoop. Wat is de meerwaarde van extra informatie? Welke informatie denk je te missen die cruciaal is voor het waarderen van dit bedrijf? Op welke prijs zou je dit bedrijf wel kopen? Of koop je bedrijven in Japan nooit? Die afweging moet iedereen zelf maken.
Bedankt voor je antwoord en inzicht, zeer waardevol :)

Wat je ook in andere posts noemt, is het inderdaad voor de waardering van een aandeel ook als voordeel te zien dat het relatief onder de nieuwsradar opereert. Maar ook al constateer je dat een aandeel bizar goedkoop is, wat ik me wel afvraag is het volgende: hoe schat je de kans in dat de waardering van een bedrijf ook echt gaat stijgen, laat staan meer gaat stijgen dan de index?

Ik prefereer zelf ook eigen aandelen boven indexen (kan niet echt goed uitleggen waarom), maar bovenstaande is nog wel een groot vraagteken voor mij.

EDIT:
De hamvraag is: zit dat goede nieuws niet al (teveel) in de prijs verwerkt?

SublimnAll wijzigde deze reactie 12-12-2018 13:40 (9%)

• coelho

coelho

VanTheManFan

Rhemme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 04:03:

Sorry to break your bubble, maar sufentanil is weinig nieuws onder de zon. Die opioidtabletten voor onder de tong zijn er al lang: bijvoorbeeld oxycodon (OxyNorm) en fentanyl (Abstral). Dat laatste is ook als neusspray beschikbaar (Instanyl), heeft ook weer extra voordelen t.o.v. onder de tong.
Geweldig, een inhoudelijke reactie. Enorm gewaardeerd, omdat elke visie er voor zorgt dat ik ook weer kritisch naar mijn eigen beoordeling kijk en bovendien haalt het de kwaliteit van dit topic omhoog.
Ik heb me nooit in Acelrx verdiept en ook deze investor call niet zelf gehoord. Er zitten echter wel een aantal dingen in die bij mij argwaan wekken:
1. Als ze volgend jaar 1200 US hospitals willen bezoeken en in slechts 100 formularia terecht komen, waarom denken ze dan maar in ~8% van de ziekenhuizen het voorschrijfgedrag te kunnen omzetten?
Er komt nog een record beschikbaar van de presentatie, maar die staat nog niet op de site. Ik weet niet meer of dit genoemd is. Wel weet ik vanwege eerdere werkervaring dat er veel water door de Rijn moet voor je ergens in een formularium komt. Dat is een kwestie van veel lobbyen in de breedste zin van het woord. Daarbij worden veel formularia slechts eens in de paar jaren herzien (bv. Radboud ZH in Nijmegen eens in de 4 jaar, althans 10 jaar geleden. Ik weet niet hoe het nu is).

Gezien je inhoudelijke reactie vermoed ik dat je arts bent. Dan weet je ook dat voorschrijven sowieso mogelijk is, het formularium is alleen de leidraad van medicatie die geprefereerd wordt in het ziekenhuis. Het is een richtlijn, geen wet.
2. Sublinguaal sufentanil is momenteel alleen voor een vrij smalle indicatie geregistreerd (postoperatief). De indicatie van chronische pijn (zoals bv bij kankerpatienten) is veel breder, langduriger en winstgevender. Een snelle search op klinische trials laat in de gepubliceerde literatuur iig geen onderzoeken zien naar sufentanil als pijnstiller tegen chronische pijn.
Dat klopt. Er is een registratie verkregen voor het verlichten acute, ernstige pijn voor maximaal 72 uur en een maximum dosis van 12 tabletten per 24 uur.

Ik ben het met je eens dat er winstgevender toepassingen zijn, maar dat lijkt me geen argument tegen een middel, hooguit een constatering dat er nog ruimte voor verbetering is :)
3. Er is uberhaupt geen klinische trial gedaan die sufentanil vergelijkt met de huidige standaardbehandeling (Oxynorm/Abstral), alleen placebo-gecontroleerd. Aangezien ze geen first-in-market zijn (zie bovenstaande), kunnen ze alleen een significant deel van marktpotentieel realiseren wanneer ze best-in-market worden, en dat kun je niet aantonen zonder studies waarin je vergelijkt met de huidige standaardbehandeling.
Terechte vragen. AcelRX zet in op een 'unmet need' waarin sublinguaal makkelijker/beter is dan de beschikbare tabletten (bv Oxynorm), bijvoorbeeld bij mensen die moeite hebben met slikken. Het lijkt erop alsof de pharmakinetische beschikbaarheid sneller/hoger is dan bij bestaande middelen, waardoor er sneller verlichting van pijn is. Het klopt echter dat er geen vergelijkend onderzoek is. Je zult echter ook weten dat wanneer iets eenmaal naar tevredenheid gebruikt is, het al snel 'in de pen' zit. Zelfs wanneer objectief gezien andere producten beter zouden zijn.
4. Saillant detail: Sublinguaal sufentanil kost 2,62 euro voor een standaard gedoseerd tablet (15 mcg). OxyNorm kost 0,44 euro voor een standaard dosering (5 mg), je kunt je afvragen hoe happig USA/NL-achtige ziekenhuizen (want vergoeding volgens DBC) zijn om hiernaar te switchen.
In een setting waar normaliter voor een IV toepassing gekozen wordt, bijvoorbeeld morfine, is het wel degelijk een alternatief. Ik weet niet hoe je aan die prijs komt voor sublinguaal sufentanil omdat dit nog niet generiek beschikbaar is, er wordt gesproken over een prijs van ca. $50 per tablet. Een IV morfine kost echter door de bewerkelijkheid en de arbeidsintensiviteit al snel $140 (pagina 9 van dit artikel)
Ik heb zelf weinig ervaring met sufentanil voorschrijven in de kliniek, met Oxynorm en Abstral veel meer. Ik beschouw mezelf dus zeker niet als betrouwbaar Acelrx-analist en bovenstaande koersdoelen zijn erg afwijkend t.o.v. de huidige koers, dus het kan natuurlijk heel goed zijn dat ik belangrijke dingen mis. Ik ben dan echter wel heel benieuwd wat ik over het hoofd zie.
Ik denk dat je vragen meer dan terecht zijn. Ik ben ook geen 100% kenner maar een belegger met enige kennis van de farmaceutische sector en ik denk dat er ook voor dit product een markt is indien het op de juiste manier gepositioneerd wordt. Het is zeker geen inferieur me-too product en ik denk dat er genoeg situaties zijn waar er vraag naar Dsuvia kan zijn. Zie alleen al de druk die het leger heeft uitgeoefend om dit middel beschikbaar te krijgen voor het 'battlefield'. Als zij dat vervolgens willen gaan bevestigen met orders van ruim 100.000 stuks op jaarbasis, dan is dat natuurlijk 'maar' 5 miljoen, maar het geeft wel vertrouwen. AcelRX mikt op een marktaandeel van 1 miljard en dat is natuurlijk maar een fractie van de totale pijn-gerelateerde markt.
Overigens klopt de Europese merknaam die je aanhaalt (Sufenta) niet met het sublinguale preparaat. Sufenta is gewoon het intraveneuze preparaat wat in de operatiekamer wordt gebruikt. Het sublinguale preparaat heet Zalviso.
Je hebt deels gelijk! Online wordt er met name gesproken over Dsuvia, de US variant. Ik was op zoek naar de Europese naam en heb de verkeerde naam ge-copy/paste. De Europese naam van dit product is echter Dzuveo. Het door jou genoemde Zalviso is een 'device' met 15mcg tabletten die door de patient zelf toegediend kunnen worden (met limitatie in aantal en frequentie). Dsuvia/Dzuveo is een 30mcg single-dose tablet.
No offense, maar dat geeft mij het idee dat jouw analyse nog niet helemaal je "significant grotere investering dan je normale maximum" rechtvaardigt.
Ik volg je redenering maar ik denk dat ik een aantal vragen tot op zekere hoogte heb kunnen 'counteren'. Laten we het topic niet kapen met lange posts in een welles/nietus maar met je goedvinden concluderen dat het bij elk aandeel goed is om kritisch te zijn/blijven. Ik hoop een goede investering gedaan te hebben en jouw vragen (en mijn zoektocht naar antwoorden) hebben er voor gezorgd dat ik van mening ben dat er zeker een potentieel in zit. Misschien gaat het aandeel niet naar $25, maar een verdubbeling ten opzichte van de huidige koers lijkt me zeer waarschijnlijk.

Overigens hebben vandaag al 2 analisten een buy-rating met een koersdoel van $9 afgegeven. Dat sterkt me in mijn redenatie :) Nogmaals bedankt voor je input!

• Rhemme
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-12 22:31
writser schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:02:
Will do. Maar waarschijnlijk valt er niet zo veel up te daten, dat is het hele idee :) . Ik heb overigens een account bij Interactive Brokers (kan ik iedereen aanraden die wat actiever belegt) en de transactiekosten zijn daar 0.08% van de trade value met een minimum van 80 yen (60 eurocent). Valt nog wel mee dus.

Wellicht zal ik in de toekomst nog wat 'spannende' ideeŽn delen, nu vind ik het wel even mooi geweest.

[...]

Post van een niveau dat je niet vaak ziet in dit topic, dank daarvoor. Dokter?
Dank! Ja, beleggen/investeren is voor mij maar een bescheiden hobby. Daarom ben ik erg benieuwd naar de onderbouwing van de hoge Acelrx koersdoelen van die analisten, misschien mis ik iets...

Trouwens: wat ik mij vaak afvraag: hoe kan het dat koersdoelen soms zo gigantisch afwijken van huidige koersen, zoals honderden procenten in het geval van Acelrx? Analisten doen hun werk met publiekelijk beschikbare data + interviews, zou die laatste component zoveel verschil maken? Is er onderzoek over de betrouwbaarheid van dat soort analisten rapporten? Aangezien ze vaak van zakenbanken afkomen die zelf ook actief handelen lijken zulke rapporten me niet vrij van ongezonde conflict-of-interest.

• writser
Die koersdoelen zou ik me ook niet te veel van aantrekken. Analisten hebben inderdaad niet noodzakelijk dezelfde belangen als beleggers, je moet gewoon je eigen research doen. Bovendien is op de beurs het feit dat iedereen het met je eens is meestal geen recept voor outperformance maar juist een garantie op geen outperformance.

writser wijzigde deze reactie 12-12-2018 17:01 (68%)

Onvoorstelbaar!

• PeaceFreak
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:27

PeaceFreak

Hello, Goodbye! xD

Als ik wat actiever in losse aandelen wil beleggen, waar kan ik dan het beste terecht.
Ik ben al bij IQOption, die hebben veel CFD/Forex e.d. maar weinig stocks.
Ook heb ik een account bij DEGIRO, maar daar zijn de transactiekosten weer zo hoog.

Ik las hierboven Interactive Brokers, maar wat kost het daar allemaal?
Volgens mij kost het account alleen al 10 USD/month...
Zie: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4969

Het gaat niet om wereldse bedragen maar gewoon tientjes/honderdjes.
En het liefst zonder hefboom als dat mogelijk is.
EDIT2: Weet oook niet zo goed waar ik op moet zoeken, sorry.

PeaceFreak wijzigde deze reactie 12-12-2018 17:43 (16%)
Reden: Zie edit en link naar IB

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• coelho

coelho

VanTheManFan

PeaceFreak schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:32:
Als ik wat actiever in losse aandelen wil beleggen, waar kan ik dan het beste terecht.
Ik ben al bij IQOption, die hebben veel CFD/Forex e.d. maar weinig stocks.
Ook heb ik een account bij DEGIRO, maar daar zijn de transactiekosten weer zo hoog.

Ik las hierboven Interactive Brokers, maar wat kost het daar allemaal?
Volgens mij kost het account alleen al 10 USD/month...
Zie: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4969

Het gaat niet om wereldse bedragen maar gewoon tientjes/honderdjes.
En het liefst zonder hefboom als dat mogelijk is.
EDIT2: Weet oook niet zo goed waar ik op moet zoeken, sorry.
Transactiekosten hoog bij DeGiro? Die zijn volgens mij zo ongeveer het laagste van de hele Nederlandse markt....

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

coelho schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:03:
[...]
Transactiekosten hoog bij DeGiro? Die zijn volgens mij zo ongeveer het laagste van de hele Nederlandse markt....
Ligt heel erg aan het aantal trades en size per trade. Degiro is duur als je bijv 10 trades van 100 euro doet per dag, maar heel goedkoop als je 1 trade van 10k doet per maand.

• PeaceFreak

PeaceFreak

Hello, Goodbye! xD

Het zal voornamelijk gaan om losse aandelen...
Dan is DeGiro nog best duur..........

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Als je met een paar tientjes of een paar honderd aan de slag wil, zijn alle brokers vrij duur volgens mij. Je kunt dan misschien beter even wachten tot je een paar 1000 te beleggen hebt, of met opties aan de slag, of wachten tot je een paar 1000 te beleggen hebt.

Over een tijdje komt ‘STOCKS’ van BUX waarmee je ‘gratis’ aandelen kunt verhandelen. Dat is voor jou ook zeker de moeite waard om in de gaten te houden.

Longcat wijzigde deze reactie 12-12-2018 18:16 (25%)

• PeaceFreak

PeaceFreak

Hello, Goodbye! xD

Longcat schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:13:
Als je met een paar tientjes of een paar honderd aan de slag wil, zijn alle brokers vrij duur volgens mij. Je kunt dan misschien beter even wachten tot je een paar 1000 te beleggen hebt, of met opties aan de slag, of wachten tot je een paar 1000 te beleggen hebt.

Over een tijdje komt ‘STOCKS’ van BUX waarmee je ‘gratis’ aandelen kunt verhandelen. Dat is voor jou ook zeker de moeite waard om in de gaten te houden.
Okť, doe ik dat.
Bedankt @Longcat voor de info.

Dan wacht ik nog effe :)

• murphsy
  • Laatst online: 13-12 14:14

murphsy

Thinkingbig.nl

Je kan ook actief handelen met ETFs en dan zijn DeGiro en ING beide prima. Geen transactiekosten voor de selecties. In het geval van DeGiro wel even de ‘kernselectie’ lijst checken.

Ik schrijf over geld en leven, bijv. Zo onbelangrijk is rendement voor FO Ľ

• PeaceFreak

PeaceFreak

Hello, Goodbye! xD

murphsy schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:40:
Je kan ook actief handelen met ETFs en dan zijn DeGiro en ING beide prima. Geen transactiekosten voor de selecties. In het geval van DeGiro wel even de ‘kernselectie’ lijst checken.
ETF's heb ik in het verleden een paar keer verhandeld.
DeGiro's Kernselectie vindt ik vrij tegenvallen qua keuze.
Alleen bij de ING kan ik geen lijst vinden van de ETF's die ze verhandelen, is die er uberhaupt...?

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

murphsy schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:40:
@PeaceFreak pas op, dit is niet (helemaal) waar. Buy & hold met heel af en toe een verkoop kan inderdaad zonder transactiekosten bij degiro (ing geen idee). Maar als je meerdere keren per maand wil kopen en verkopen dan betaal je gewoon transactiekosten binnen de kernselectie.

• dwaas
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Heeft iemand tips voor een soortgelijke site als iex premium, maar dan voor de Amerikaanse beurzen?

King for a day,... fool for a lifetime.

• ALPACINO
  • Laatst online: 17:03
Welke grens hanteren jullie bij een belegging die in de min staat?

Ik heb aandelen Micron gekocht op $45 en deze staan nu op $35. De verwachting is dat de prijs verder gaat dalen oa door prijsdaling dram.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:00
ALPACINO schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:58:
Ik houd voor mezelf aan dat ik me afvraag 'stel dat ik nog niet dat geld in X had zitten, zou ik dat er dan vandaag in stoppen?'. Als het antwoord volmondig 'ja' is, kan je eventueel nog bedenken om zelfs meer geld in te leggen.

Dezelfde vraag kan je je overigens stellen als de koers juist heel hard gestegen is. Als daarmee de koers erg overvalued is, kan je adv dezelfde vraag ook besluiten te verkopen, juist omdat je verwacht dat het aandeel over z'n top heen is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• poehee

Ik heb aandelen Micron gekocht op $45 en deze staan nu op $35. De verwachting is dat de prijs verder gaat dalen oa door prijsdaling dram.
Die grens moet je natuurlijk vaststellen voordat je ergens instapt.
Het korte antwoord: als die verwachtiging enigszins ergens op gebaseerd is, dan zou het aandeel al weer lager zijn (informatie wordt direct verwerkt in de koers).

Per aandeel heb je met enkele realistische scenario's (er zijn er oneindig veel) te maken:

> Micron gaat failliet
> De koers daalt verder (halveert nog eens)
> De koers gaat naar $1-$2 -- waarschijnlijk om overgenomen te worden -- min of meer een faillissement
> De koers daalt niet, blijft voorlopig +/- gelijk
> De koers stijgt in een paar maanden of ene jaar weer naar $45
> De koers stijgt binnen 1 of 2 jaar heel hard naar $80/$100/$200...

Je kunt een uitgebreide analyse gaan doen op de markten en jaarverslagen (ook van concurrenten) - al weet ik niet wat je daarmee opschiet - er zijn er die het doen en het klinkt natuurlijk enorm onderbouwd dan...

Een aandeel verkopen omdat het hard is gestegen, heeft meestal een dramatisch effect op de gehele portefeuille omdat je eventuele verdere koersstijgingen misloopt.

Kortom, het is casinowerk.

poehee wijzigde deze reactie 14-12-2018 09:27 (6%)

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:19

Waarom zou je willen verkopen, als je het bij $45 al goedkoop genoeg vind om te kopen? Als je achter je eigen onderzoek staat, laat je het staan (buy-n-hold) of koop je bij (dollar-cost-averaging). Of wat is er verandert dat je nu twijfelt? De prijsdaling van dram is al bezig sinds ze van 60 afkomen, dus is geen nieuws op zich.

Persoonlijk zou ik niet verkopen, maar dat is omdat ze sinds kort op mijn lijst zijn gekomen als mogelijke aankoop (<35, nu Q1 cijfers even afwachten om door te lezen). Afhankelijk van de forecasts, zoals of ze hun bottom line kunnen beschermen in de downturn, door terugdraaien van investeringen bijvoorbeeld, draaien ze potentieel op een forward P/E van ~3, price/bookvalue van ~1 en hun technologie is kwa toekomst veelbelovend.
Long-term draaien ze bij de huidige prijs eerder rond een P/E van 9-18 (voorheen EPS $0-$4 afhankelijk van stage in de cycle), want hun profit is echt gigantisch gestegen. Marges van 30% naar 60% bij stijgende omzet, holy crap. Dus de echte vraag is hoe houdbaar dit blijft.

Potentie is er zeker als ik even globaal kijk. Maar zowel potentie omhoog (cijfers kloppen, stock zwaar undervalued) of omlaag ('bubbel' in winst, door combinatie recordmarge en verkopen, back to normal we go van $0-4 EPS).

Moet nog echt research doen, en mijn koopmoment is pas in januari op zn vroegst (verwacht niet dat ik dan al voor Micron ga, want feestdagen... heb wat beters te doen dan huiswerk :)), ik zie niet echt in waarom je nu uit angst blind zou verkopen, vlak voor de Q1 cijfers, zonder dat je daar een inhoudelijk argument voor hebt die je analyse verandert tegenover 1-2 maanden terug.

Xanaroth wijzigde deze reactie 14-12-2018 10:55 (53%)

• HallonRubus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:21

Koersstijging benodigd om weer op 0 winst uit te komen:
http://www.ritholtz.com/blog/wp-content/uploads/2011/01/gains-needed-to-recover-loss.png

Bij meer dan 20% is de kans redelijk klein dat je binnen afzienbare tijd break even komt, zeker als de belegging toch al in een downtrend zit. Verwacht je dat Micron 30% stijgt de komende tijd?

Ik moet er wel aan toevoegen, bedenk ook, stel ik verkoop, is er een belegging die ook echt aantrekkelijker is? Misschien kom je niet op 0 uit, maar als je een paar weken wacht zou je ook best met een kleiner verlies kunnen verkopen.

HallonRubus wijzigde deze reactie 14-12-2018 12:13 (14%)

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Geen.

Je koopt aandelen toch niet met de insteek om ze later goedkoper te verkopen? Dan kun je net zo goed je geld door de shredder halen. Heb je de aandelen gekocht voor korte of lange termijn? Oftewel, als trader of als investor?

Een trader kan nog wel eens een slechte trade maken en verlies nemen. Een (lange termijn) investeerder gaat niet verkopen omdat het aandeel op korte termijn daalt. Dat is juist reden om bij te kopen als je nog cash hebt liggen. Je zou eigenlijk alleen moeten verkopen als de situatie drastisch is veranderd en je daarom geen goede toekomst meer voorziet voor Micron.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Het kan toch heel eenvoudig dat realistisch gezien een aandeel nooit meer gaat stijgen en je - ook als langetermijninvesteerder - beter kan verkopen. Het ligt natuurlijk maar net aan de reden van de daling. Als het bedrijf gewoon niet meer levensvatbaar is kan je beter uitstappen (producent van fototoestellen en niet naar digitaal willen overstappen ofzo, kodak).

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar zou toch na een flinke daling concluderen dat mijn eerdere voorspelling niet klopt en de boel opnieuw analyseren.

Daarom twijfel ik ook zo om m'n btc te verkopen, eigenlijk verwacht ik er weinig meer van en heb ondanks de dalingen een goede winst nu.

• ALPACINO
  • Laatst online: 17:03
Allen bedankt voor de reacties.

Ik beleg voor de lange termijn (ik heb het bedrag niet driect nodig) en volgens mijn onderzoek is er niet veel veranderd t.o.v vorig kwartaal. Micron is een cyclisch bedrijf en ik had wel verwacht dat het verder zou dalen. Voor zover ik kan zien staan ze fundamenteel goed voor en ze zitten in een oligopolie markt wat dus een voordeel kan zijn.

De huidige daling in combinatie met de forecast heeft mij aan het twijfelen gebracht.

@Aikon Ik heb ook wat crypto (ETH en XRP) in mijn portefeuille, maar verwacht eerlijk gezegd helemaal niets van. Ik sta nu ruim -90%. Vandaar dat ik nu met aandelen niet dezelfde fout wil maken.

ALPACINO wijzigde deze reactie 14-12-2018 12:40 (16%)

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Aikon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:34:
Het kan toch heel eenvoudig dat realistisch gezien een aandeel nooit meer gaat stijgen en je - ook als langetermijninvesteerder - beter kan verkopen. Het ligt natuurlijk maar net aan de reden van de daling. Als het bedrijf gewoon niet meer levensvatbaar is kan je beter uitstappen (producent van fototoestellen en niet naar digitaal willen overstappen ofzo, kodak).

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar zou toch na een flinke daling concluderen dat mijn eerdere voorspelling niet klopt en de boel opnieuw analyseren.

Daarom twijfel ik ook zo om m'n btc te verkopen, eigenlijk verwacht ik er weinig meer van en heb ondanks de dalingen een goede winst nu.
Je bent toch niet ingestapt met de visie dat het bedrijf niet levensvatbaar is? Dus dat zou betekenen dat je visie op het bedrijf drastisch is veranderd en dan zou je inderdaad kunnen verkopen. Het is wel een heel slecht idee om je visie af te laten hangen van koersschommelingen.

Je verwacht nu weinig van BTC omdat de koers is gedaald? Of omdat de adoption/ontwikkeling/regulering/etc ervan niet op het niveau is wat je had verwacht? Dit zijn allemaal legitieme redenen, maar de koers niet. Als je regelmatig tot verkoop overgaat puur omdat de koers daalt, dan doe je een gevalletje 'buy high, sell low' en heb je gegarandeerd verlies. Je kan dan beter passief gaan beleggen en hooguit 1x per maand (of nog beter, 1x per jaar) naar je portefeuille kijken.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:50:
[...]

Je bent toch niet ingestapt met de visie dat het bedrijf niet levensvatbaar is? Dus dat zou betekenen dat je visie op het bedrijf drastisch is veranderd en dan zou je inderdaad kunnen verkopen. Het is wel een heel slecht idee om je visie af te laten hangen van koersschommelingen.
Je bent uiteraard ingestapt omdat je dacht dat de koers ging stijgen, daar komt het eigenlijk altijd op neer. Als blijkt dat de koers daalt moet je dan toch heroverwegen? Je analyse kan simpelweg verkeerd zijn, er kan een idioot als president USA worden gekozen, de techniek kan je bedrijf inhalen, of het kan een tijdelijke dip zijn. Hoe dan ook, je gaat ook niet met lede ogen aankijken hoe je aandeel maar blijft dalen. Je zoekt de reden en maakt dan je analyse opnieuw: als die is dat groei nu niet meer aannemelijk is verkoop je, anders aanhouden.
Je verwacht nu weinig van BTC omdat de koers is gedaald? Of omdat de adoption/ontwikkeling/regulering/etc ervan niet op het niveau is wat je had verwacht? Dit zijn allemaal legitieme redenen, maar de koers niet. Als je regelmatig tot verkoop overgaat puur omdat de koers daalt, dan doe je een gevalletje 'buy high, sell low' en heb je gegarandeerd verlies. Je kan dan beter passief gaan beleggen en hooguit 1x per maand (of nog beter, 1x per jaar) naar je portefeuille kijken.
BTC is een geval apart natuurlijk. Ik had er niks van verwacht en niemand heeft ook enig zinnig idee waarom de koers is wat 'ie is en wat er gaat gebeuren. In feite is de koers nog de beste graadmeter, want er is verder weinig. Ik kan nu met een procent of 1000% winst verkopen en er blij mee zijn. Uiteraard blijft knagen dat de koers 4-5x zo hoog is geweest, maar ik kan ook met lege handen blijven zitten. Althans, met arbitrage in het begin heb ik ruimschoots mijn huidige inleg verdiend, dus verlies zal ik nooit maken. Wat betreft is het een soort van risicoloze, leuke gok. BTC is ťcht koffiedik kijken imo.

Aikon wijzigde deze reactie 14-12-2018 13:41 (4%)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:53:
[...]

@PeaceFreak pas op, dit is niet (helemaal) waar. Buy & hold met heel af en toe een verkoop kan inderdaad zonder transactiekosten bij degiro (ing geen idee). Maar als je meerdere keren per maand wil kopen en verkopen dan betaal je gewoon transactiekosten binnen de kernselectie.
Waar staat dat?
Ik kom alleen "Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie is gebaseerd op een Fair Use Policy. " tegen.

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

• Longcat

Longcat

Buy & Hold

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True