Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +5Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:22
Mede-auteur:
  • grizzlybeer
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

grizzlybeer

Het is in dit topic de bedoeling om te discussieren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Ik zal hieronder even een aantal basisbegrippen toelichten. Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie, maar mensen die echt serieus beleggen en zich er in gaan verdiepen komen vanzelf meer bronnen tegen (zie ook de links verderop).

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. Merk op dat de turbo geen generiek effect is, het wordt uitsluitend uitgegeven door ABN AMRO bank. Sommige andere banken geven, in navolging van het succes van de turbo, vergelijkbare effecten uit (zoals de speeder van Commerzbank).
De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.
Bij de meeste fondsen wordt overigens geen index gevolgd maar heeft de fondsmanager (binnen bepaalde grenzen) de vrije hand. De afbakening is doorgaans geografisch en/of sectoraal.
Vroeger was het gebruikelijk dat een (index) fonds niet direct verhandeld werd op een beurs. Aan- of verkopen dienden te gebeuren via de uitgevende instelling (of een vertegenwoordiger daarvan). Tegenwoordig is de trend dat steeds meer fondsen beursgenoteerd zijn. Het voordeel hiervan is, naast de eenvoud van handelen, dat de liquiditeit en de transparantie voor de belegger toeneemt. Onder deze ETF's (Exchange Traded Funds) bevinden zich de meest verhandelde/liquide effecten ter wereld, zoals de ETF's op de de Amerikaanse S&P500 en Nasdaq index en de Europese DJ EuroStoxx 50 index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Handige sites (NL)
IEX.nl
De Beurs.nl
Beurs.nl
Belegger.nl
De Financiele Telegraaf
Het Financieel Dagblad
ABN AMRO Markets

Handige sites (VS)
MarketWatch.com
Yahoo Finance
Google Finance
FreeRealTime.com
SmartMoney.com
Elite Trader
ProFinance Service

Beurzen Europa
Euronext
London Stock Exchange
Deutsche Börse
Eurex
Swiss Exchange
Intercontinental Exchange
OMX Nordic Exchange
Bolsa de Madrid
Borsa Italiana

Beurzen Amerika
New York Stock Exchange
NASDAQ
American Stock Exchange
Chicago Mercantile Exchange
Chicago Board of Trade
New York Mercantile Exchange
Chicago Board Options Exchange
Toronto Stock Exchange

Beurzen Azie
Osaka Securities Exchange
Tokyo Stock Exchange
Hong Kong Exchanges
Singapore Exchange
Korea Exchange
Taiwan Stock Exchange
Australian Securities Exchange

Algemeen
Exchanges around the world

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.
Overigens kan je op het platform van IB (zie hieronder) naast je gewone account ook (kosteloos) een zogeheten paper trading account aanvragen. Dit account heeft vrijwel exact dezelfde eigenschappen als het gewone account (alleen worden trades niet daadwerkelijk uitgevoerd).

Brokers
Als je meer wil dan alleen maar Nederlandse aandelen kopen zijn de traditionele aanbieders (de banken), vanwege de vaak hoge kosten en de beperkte mogelijkheden, al snel geen optie meer. Brokers die op dit moment veel gebruikt worden door de actieve Nederlandse belegger zijn:

Alex
Binck
Todays Brokers
Lynx
Interactive Brokers

In de tabellen hieronder is een vergelijking gemaakt van de tarieven en voorwaarden die deze brokers hanteren (nieuwkomer Lynx hanteert tarieven die ongeveer gelijk zijn aan die van Todays).

Overzicht brokers en condities
https://tweakers.net/ext/f/87aefc8dd5e90dcf00b3678a9f69951a/thumb.gif

Overzicht voor kleine passieve belegger om in NL en USA te beleggen
min. 15 transakties per kwartaal en/of min. 2.000 euro / max. 25.000 euro

https://tweakers.net/ext/f/487271f3a8d404d7528535138b757671/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in NL te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

https://tweakers.net/ext/f/a8fb66632e6ab52f1f561b204aab68f8/thumb.gif

Overzicht voor grotere passieve belegger om in USA te beleggen
min. 25 transakties per kwartaal en/of min. 25.000 euro / max. 100.000 euro

https://tweakers.net/ext/f/db07a2604e8a8719477e03e88ba0cc52/thumb.gif

Merk op dat Interactive een Amerikaans/Engelse broker is. Todays en Lynx zijn zogeheten "Introducing Broker" van IB. Dit betekent dat zij in principe dezelfde voorwaarden hanteren en het handelsplatform van IB gebruiken. De tarieven bij Todays en Lynx zijn hoger dan bij IB maar daar staat tegenover dat er een Nederlandstalige support/orderdesk beschikbaar is. Beide brokers openen ook de rekening voor jou bij IB, wel prettig omdat het niet geheel triviaal is.

Als je direct bij IB een rekening wil openen kunnen onderstaande handleidingen wellicht van pas komen:

Rekening openen
Geld overboeken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

D_Jeff wijzigde deze reactie 02-05-2017 13:00 (0%)
Reden: Toevoeging Deel 7

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11-12 12:19
quote:
Is het niet verstandig voor mij om gewoon Direct beleggen bij de Rabobank te kiezen, een index/ETF te vinden die een prima rendement heeft en relatief veilig is en daar gewoon jaarlijks wat bij storten? Is het hele idee van een index/ETF niet dat je het volgt en er verder geen omkijken aan hebt? Waarom zou iemand dat voor mij moeten beheren, c.q. waar betaal ik voor?
Je beter naar een andere broker kijken. Een punt waar altijd op gehamerd wordt bij ETF's zijn kosten, en Rabobank is gewoon erg prijzig.

Stel dat je een jaar lang iedere maand een aan de Amerikaanse beurs genoteerde ETF koopt (VTI/VXUS bijvoorbeeld) dan heb je al minstens €120 aan transactiekosten. ok niet helemaal op jou van toepassing

• Carfanatic
Snapchat :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-11 17:00
De obsessie met VXUS & VTI kan je ook overdrijven. Vergelijk het resultaat eens met IWDA, gewoon verhandelbaar op de Amsterdamse beurs.

VXUS en VTI samen is net wat minder dan alleen IWDA over de afgelopen jaren. Let op dat ik de koersen van VXUS en VTI naar EUR heb omgezet, om het goed te kunnen vergelijken.

IWDA is world stock market etf van iShares.

Arcadius wijzigde deze reactie 29-05-2017 15:12 (46%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh ....

Gelukkig gaat het maar om een aandelensplitsing ;)

Je zal het nieuws maar even gemist hebben van Brembo en vandaag de koers even checken.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0Henk 'm!

• staavmixer
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-11 20:29
quote:
Nikel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:41:
[...]

Daar maak ik me trouwens zorgen om. Ik vind het bestaan van de bubbel een plausibel verhaal (het is typisch het soort gevaar waar mensen blind voor zijn), maar ik kan met mijn google vaardigheden geen cijfermatige onderbouwing vinden (die ik begrijp).
“unsubsidised wind and solar can provide the lowest cost new electrical power in an increasing number of countries, even in the developing world — sometimes by a factor of two.” Bron

Bron

Hoe je het ook wend of keert, energie van de zon of de wind wordt steeds goedkoper.
Olie is vrijwel uitontwikkeld, zonnepanelen kunnen nog een stuk goedkoper.

Auto's kunnen al prima elektrisch rijden, voor schepen en vliegtuigen is dat wellicht wat minder praktisch (accu's te zwaar) maar benzine alleen al is ±45% van het olie gebruik.

Het is natuurlijk geen bewijs voor een bubbel, maar toont wel aan dat het gebruik van olie op z'n einde loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11-12 20:00
Een van de grootste valkuilen voor beleggers is je verlies niet durven nemen. Omdat het over 7 jaar wel weer goed komt.

Kijk bijvoorbeeld de huizenprijzen. In 2008 was de hypotheekcrisis. Maar daarna bleven de prijzen nog 8 jaar lang dalen.

Nu verkoopt een aandeel wat makkelijker dan een huis, dus op de beurs gaan dit soort dingen wel wat sneller. Maar soms is met verlies verkopen dus gewoon de beste beslissing.

Natuurlijk weet je pas achteraf of het echt een goede beslissing was... Maja, als we de toekomst konden voorspellen was het wel heel makkelijk geld verdienen ;)

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
quote:
poehee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:21:
[...]

Ik kan me geen periode herinneren van aandelen die 5 jaar dalen. Maar dat zou ooit kunnen natuurlijk.
Dalingen gaan in brute schokken over een korte periode (gevolgd door enkele onrustige maanden).
Stijgingen gaan vaak geleidelijk en rustig.

Je kunt wel voorspellen maar NIET weten of een koers van aandeel of markt nog 1 dag, 1 jaar of 5 jaar gaat dalen.
Het probleem hier is dat het heel moeilijk (ik denk onmogelijk) is om met je juiste beslissingen (winst) de foute beslissingen (verlies) te compenseren. En die compensatie moet het gemiddelde rendement ook nog eens overstijgen. En dat stelselmatig over 30, 40 jaar.
Je hebt inderdaad gewoon een 50/50 kans dat je goed timed. Daarom is het zo moeilijk om de index te verslaan.
Maar soms kan het wel lang omlaag gaan. Zie de Dotcom bubble:

Telkens lijkt de beurs te herstellen, maar dan zakt hij niet veel later nog veel dieper.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
RocketKoen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:31:
[...]

Je hebt inderdaad gewoon een 50/50 kans dat je goed timed. Daarom is het zo moeilijk om de index te verslaan.
Maar soms kan het wel lang omlaag gaan. Zie de Dotcom bubble:
[afbeelding]
Telkens lijkt de beurs te herstellen, maar dan zakt hij niet veel later nog veel dieper.
Let wel, dat is de koers van de AEX zonder rekening te houden met dividend. Doe je dat wel, dan is het niveau van 2000 al gepasseerd.

Zr40 wijzigde deze reactie 07-06-2017 09:28 (16%)
Reden: Betere grafiek geplaatst

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
poehee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:55:
[...]

Het klinkt heel wijs, maar ik denk dat dit een illusie is
Opties zijn bedoeld om te gokken. Niets meer en niets minder. Dat was al bij de tulpencrisis zo. Ze gaan op termijn (als je mazzel hebt, anders al heel snel) ten koste van je rendement (je zorgvuldig opgebouwde rendement verdampt door de drawdowns).

Wijs mij iemand aan die HEEL goed met opties weet om te gaan (en er werkelijk mee werkt, want als je er verstand van hebt dan handel je er waarschijnlijk niet in) en er stelselmatig, over langere periode, mooie dingen mee doet.
Je kunt bijvoorbeeld met de volgende positie je verlies afdekken:
- stel RDSA handelt op 50
- long 1 aandeel RDSA
- long 1 put40 RDSA

Dan kun je dus je put altijd uitoefenen als Shell onder de 40 duikt. Dit kost je wel iets van je rendement, aangezien je die put wel eerst moet kopen. Als je googlet (vooral google image search) op "options payoff diagram" krijg je allemaal van dit soort mooie (en nuttige!) constructies.

Edit: maar nogmaals, als private belegger zou ik hier niet zo snel aan beginnen.
Edit2: de getallen in het plaatje corresponderen niet met mijn voorbeeld, maar geven wel het idee weer.

ErnstH wijzigde deze reactie 07-06-2017 10:44 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Radeoxx
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 02-12 11:47
Vraagje. Ik beleg dus al een tijdje in VXUS + VTI combinatie. Ik probeer hierbij de verdeling van VT aan te houden. Op dit moment is het US deel van VT ongeveer 53%. Ik wijk dus een beetje af.

Mijn exacte verdeling is nu als volgt:
- 45,4% VXUS
- 54,6% VTI

Ik heb zojuist via Lynx portfolioanalyst een berekening voor de resultaten tot nu toe laten downloaden. Ik kom hierbij tot het volgende.

Cumulatieve benchmark comparison resultaat:

Jan 2016 tot juni 2017:

Vergelijkende index:
SPX: 31,73%
EFA 25,45%
VT: 31,54%

Radeoxx: 27,47%

Nu ben ik toch erg benieuwd waar dit verschil vandaan komt. Doe ik iets verkeerd? Wordt er rekening gehouden met dividendbelasting (die ik wel terugkrijg?). Waarom kom ik niet precies in de buurt van de VT index. Die probeer ik te volgen. Of is dat een andere index?

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11-12 20:43
Ik heb vandaag Idd dividend erbij gekregen alleen snap ik dit schemaatje niet helemaal goed, of ik kijk er verkeerd naar:

http://i63.tinypic.com/288d8l.png

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10-12 23:03
quote:
Zenix schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:08:
Goed lezen, uitzondering is Euronext. Als je dus trackers gebruikt op euronext en die zitten in de kernselectie betaal je bij maandelijkse transactie geen kosten.
Om nog even hierop terug te komen. Hoe kom je precies aan dat "bij maandelijkse transactie"? Ik heb even het tarievenoverzicht erop doorgespit en ben dit erover tegengekomen, wordt met geen woord gerept over maandelijks:

En hoe zou ik dat maandelijkse aspect dan moeten interpreteren? Dat als ik gefaseerd wil kopen dat ik dan elke maand voor bijv. 250€ in een iShares ETF moet beleggen en dat ik 2,2% commissie ga betalen mocht ik elke twee weken 125€ doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fuelke
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

quote:
cerberusss schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:43:
[...]

Voor de nieuwsgierigen, er staan in het lijstje op IEX.nl nog wat staatsobligaties aangeduid met LEDGER, erg interessant om de geschiedenis hierover te lezen.

Wat ik niet kan vinden, is als ik bijvoorbeeld NEDER5,5%15JAN28 zie staan, wat is dan de coupure, de uitgifte datum en hoeveel keer per jaar de coupon wordt uitgekeerd? Die hoofdsom kan ik natuurlijk wel raden, maar zou het graag ergens kunnen opzoeken.
De ISIN code in google gooien werkt het beste. Ik kom op deze pagina uit: http://cbonds.com/emissions/issue/26357

Afhankelijk van bij welke (online)broker je zit kan je ook bij hun veel info vinden.

Fuelke wijzigde deze reactie 16-07-2017 13:21 (4%)

• RocketKoen
quote:
Tanooki schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:28:
[...]

Qua Amerikaanse opties bij Degiro kan ik alleen kiezen uit de beurzen CME en CBOE. Op beide beurzen kan ik alleen kiezen uit index-opties. Opties op individuele US aandelen (zoals AMD) zie ik niet. Waar vind jij die dan?

(Ik heb een active account)
Net had je het over fondsen. Nu over opties. Dat is een compleet ander product...
Opties kan ik je niet vertellen. Ik zit met een custody account en daar kun je niet in opties handelen.
Maar gewoon aandelen zie je hier:

ETF's zitten allemaal bij elkaar.
Zorg dat je het vinkje uit zet bij "Laat alleen populaire producten zien".
Je kan sorteren op beurs. Nasdaq = NDQ

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 10:25
quote:
cerberusss schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:56:
[...]
Die clip size snap ik nog niet helemaal. Als ik bijv. NL 4.00% 2037/01/15 (ISIN NL0000102234) wil kopen, dan kan dat gewoon per stuk. Of bedoel je dat sommige coupures groter zijn, bijv US$ 1000 of zo?
Doorgaans is de minimale grootte om te kopen/verkopen 10k of zelfs 100k. De meeste Nederlandse staatsobligaties hebben een minimum van €1 wat vrij uitzonderlijk is.

https://tweakers.net/ext/f/mhRcvwSw2LfHoupJciWKXUqv/thumb.gif

(ff klikken)

Dat betekent dat je inderdaad in theorie voor €1 nominale waarde kan kopen maar los van transactiekosten zijn er denk ik weinig brokers die je daarin willen entertainen ;)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Chief
quote:
poehee schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:00:
[...]

En niet vergeten dat verzekeren geld kost. De koers van valuta gaat ook op en neer. De vraag is wat je er dus mee opschiet behalve (en niet onbelangrijk hoor) rustiger slapen.
Ah, het kost je niet per definitie geld. Een aandelenfonds dat de valuta hedged maakt doorgaans gebruik van kortlopende FX. Dat betekent dat, afhankelijk van de FX forward, je ook een profit inlocked door de FX forward te gebruiken. Hieronder een grafiek van de historische 3maand USDEUR FX forward in forward punten (klikbaar):

Heel simpel gezegd: een getal > 0 impliceert dat je de forward kan aangaan op een sterkere USD en dus winst maakt op je USD positie tov de EUR. Let wel: het kan betekenen dat de spot zich zodanig ontwikkeld dat je met de forward minder winst maakt dan als je het niet had afgedekt maar de stelling dat verzekeren geld kost is in deze context niet juist.

/edit overigens is dit geen perfect economische hedge als je de USD belegging voor lange tijd wilt aanhouden. Een forward dekt alleen het risico over de looptijd van de forward en dus doe je eigenlijk een rolling FX hedge strategie
quote:
trashpanda schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:03:
[...]

Dan moet je wel een variant hebben die EUR-hedged is. De varianten die niet gehedged zijn maar wel in EUR genoteerd staan hebben vaak een hogere kostenfactor en hebben meestal niet de VS als vestigingsland waardoor je (meer) dividendlekkage hebt.1

1) https://www.bogleheads.or...erlands#Domicile_of_funds
Vandaar ook dat de Tweaker op zoek moet, ik zeg nergens dat deze 100% zeker bestaat aangezien ik ook niet weet in welke beleggingen hij/zij zit :).

Wat dividendlek betreft, nuttige toevoeging!

Chief wijzigde deze reactie 19-07-2017 08:27 (6%)

• Chief
quote:
Sissors schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:13:
[...]
En de reden dat je nu toch in de min staat ondanks dat de aandelen koers omhoog gaat? Die aandelen koers gaat waarschijnlijk op zijn minst gedeeltelijk omhoog juist omdat de dollar koers omlaag gaat.
Hier ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, kijk eens naar de Brexit. De FTSE index heeft zich sindsdien meer hersteld maar de GBP staat nog steeds heel stuk zwakker en de vraag is of de GBP zich op lange termijn herstelt of niet. Onderstaande grafiek laat dat wel zien:

Andere stelling: op het moment dat beleggers denken dat een land/regio het goed gaat doen dan versterkt de valuta zoals we hebben gezien in de US nadat Trump tot president werd gekozen. Immers, de vraag naar USD beleggingen nam toe waardoor USD sterker werd (afgelopen maanden zagen we tegenovergestelde).
quote:
Niet, het koers risico bij aandelen is klein, vooral op langere termijn. Wat meer een probleem is dat als de economie van een land inzakt, je dat zowel zal zien in de valuta koers als de aandelen koers. Maar daarvoor maakt het niet uit in welke valuta je de aandelen hebt gekocht. Wat dan wel relevant is in welke landen de bedrijven waar je een aandeel in hebt opereren (of dat erg rond de VS zit, of niet).
Dan ga je ervan uit dat er een soort van mean reversion bestaat voor de valutakoers tussen landen. Persoonlijk ben ik daar nog niet van overtuigd.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
Hielko schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:29:
[...]

Account Management -> Funding -> Position Transfers
Daar zie ik geen keuze voor internal transfers.

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Chief
quote:
poehee schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:04:
[...]

Ik zeg het ook nog een keer:
Als Hedgen gegarandeerd geen geld kost, waarom zou je het dan niet altijd doen?
Wat betekent "...niet (per) definitie..."?

En kijken naar een grafiek (curve), daar wordt ik argwanend van...tenzij deze toekomst voorspelt.
Een spotcurve voorspelt geen toekomst, het is de huidige rentecurve in de markt tenzij je het gebruikt om bijvoorbeeld de 10y forward eruit haalt als voorspelling wat de 10-jaars rente in de toekomst zal zijn.

Een wisselkoers wordt bepaald door vraag/aanbod in de spotmarkt en forwards worden ook gedreven door de rentes in de twee verschillende valuta. Vandaar dat het verschil in de rentes zo belangrijk is bij FX.

Goed, dan naar hedgen. Nogmaals, zelfs in de EURUSD valutapaar zijn er tijden dat je positief rendement kan vastzetten. Hieronder, nogmaals, de historische 3m forward points for USDEUR:

Heel simpel gezegd: als het aantal forward points in deze grafiek >0 dan kon je op dat moment een positief rendement inlocken (vanuit EUR belegger bezien) voor 3 maanden. Als de 3M forward dan weer positief stond kon je dat weer opnieuw doen etc etc

Het kost dus niet altijd geld. Misschien verwar je het met het maken van kosten als je hedged maar dat is iets anders.

Op de vraag waarom niet "iedereen" dit zou doen als deze mogelijkheid zich voor zou doen:
* voor particulieren is het nu wat eenvoudiger om op de forward markt te spelen maar dit is in feite het domein voor institutionele partijen
* veel beleggingsfondsen mogen niet hedgen. Denk aan bv het VTI fonds waar zovelen in deze forum gebruik maken, dit fonds mag niet in deze derivaten handelen volgens hun mandaat
* je kan de view hebben dat je beter af bent door positief rendement niet te locken (wat je dus doet met bv forwards) omdat je denkt dat je zonder de FX forward meer rendement kan halen

Kortom, de stelling: verzekeren kost geld is in deze context gewoon niet juist

• pdbq
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08-12 14:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

pdbq wijzigde deze reactie 04-09-2017 09:42 (75%)
Reden: (10) werkloosheids data US en EU toegevoegd. China gedeelte gedetailleerd. Euforie indicators toegevoegd. "timing the market" definition toegevoegd. CFNAI toegevoegd.

• RocketKoen
Die kleinere verpakkingen zijn wel een leuk trucje ja.
Je zag het in het VK toen de pond door de Brexit onderuit ging. Ineens werden allerlei verpakkingen kleiner. Met als bekendste voorbeeld de Toblerone.

TheS4ndm4n#1919

• Josio
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 27-11 19:32
In hoeverre is de beurs nu nog eerder een keuze om te kopen dan om te verkopen?
Het hele doel is laag kopen, hoog verkopen.
Moet je dan eens kijken:
https://finviz.com/fut_chart.ashx?t=ES&cot=138741,13874A&p=m1&rev=636401284374177201
De S&P500 index staat nu twee keer zo duur geprijsd als de duurste waarden de afgelopen 20 jaar.
Een trendomkeer, van zo een langetermijn piekwaarde, impliceert doorgaans dat een grote crisis nabij is.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
quote:
Josio schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:44:
[...]

Kijk, die "erg lange horizon", hoe lang is lang?
Volwassenen die aandelen kochten in 1929, gingen op pensioen voordat ze hun eerste break-even-opportuniteit tegenkwamen. Een 40 jarige die kocht nabij de top en hielden, zagen geen flut winst voordat ze hun pensioenleeftijd bereikten in 1954.
En zelfs die break-even na een kwart eeuw, was enkel een illusie, omdat hun munteenheid 2/3de van zijn koopkracht verloor over die periode. Breng inflatie in rekening, en bvb een 10000 dollar portfolio van de Dow Jones Industrials gekocht aan de top in 1929, was gecorrigeerd voor inflatie 3333 dollar in 1954. En die DJI zijn dan zogezegd gereputeerde bedrijven die hun earnings doen groeien.
"Tijdelijk", kan dus erg lang zijn...
Simpelweg niet waar:

Verder is de dow een index van niks, S&P500 stuk relevanter (maar laat hetzelfde zien)

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:45
Volgens mij is er iets misgegaan in de mailing van Binck. :+

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Carfanatic
quote:
alaintje schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:41:
[...]
Heb niet de behoefte om het te linken aan mijn account. Handmatig bijhouden zou geen probleem zijn, maar hoe gaat dat dan met de transactiekosten en dividenden invullen?
kun je ook handmatig toevoegen.

Wat ik bij Google Finance en ook Yahoo Finance miste was EUR/USD bij aankoop/verkoop

Acties:
  • +20Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Toevallig dat de discussie over pensioenbeleggen hier gaande is. Vorige week was ik voor mij zelf aan het uitzoeken wat ik wil gaan doen met mijn jaarruimte. Vandaag toch maar besloten om het dan wat meer uit te schrijven zodat er eventueel een discussie, tips of andere mensen geholpen kunnen worden. Zie het als een blog post het is dus een beetje een lange post :P

Ik heb nog wat jaarruimte en ben opzoek gegaan wat ik hier het beste mee kan doen. Afgelopen jaren stortte ik dit in een Bankspaar product bij de ABN AMRO. Momenteel geeft dit bankspaar product 1.1% rente. Achteraf gezien had ik hier een beleggingsproduct voor moeten kiezen, zeker gezien mijn AOW-leeftijd niet eerder dan 35 jaar in de toekomst ligt. Een lange horizon dus. Gelukkig is het nog niet te laat om hier nu aan te beginnen.

Eerder dit jaar heeft DeGiro een concurrerend product (DeGiro Pensioenrekening) tegen Brand New Day op de markt gezet. Bij dit product kun je zelf bepalen waarin je belegt. Door de verschillende manier van opzet is het lastig te bepalen welke nou de beste keus is, daarom ben ik wat gaan narekenen. Bink heeft ook een product gelanceerd, maar daar kan ik in geen enkele berekening een goedkoper model bedenken en laat het daarom ook volledig buiten scope.

Uiteindelijk wil ik naar een passieve index belegging oplossing die zoveel mogelijk op een wereldindex lijkt. Een mooie vergelijking is de, hier veel gebruikte, VTI en VXUS combinatie die tot de volgende verdeling komt:
Regio verdeling:
North America53.30%
Europe - ex UK15.65%
UK6.25%
Pacific - ex Japan6.15%
Japan8.5%
Merging Markets10.15%

Daarbij laat ik obligaties voor nu liggen, het kapitaal bij het bankspaar product bij de ABN AMRO reken ik nu als obligaties.

Dividend:
Doordat het kapitaal niet in Box 3 zit, kan de dividendbelasting niet verrekend worden. Daarmee zou je in meeste gevallen 15% van het dividend kwijt zijn, in sommige gevallen zelfs 30%!. De veel gebruikte VTI en VXUS vallen hierdoor eigenlijk al af omdat de dividendbelasting niet te verrekenen valt. Voor een fonds met bijvoorbeeld een domicilie in Ierland hoeft er geen dividendbelasting betaald te worden. Het fonds betaald dan zelf de dividendbelasting en kan daarvan vaak een deel terugkrijgen. Echter is nog steeds niet alle dividendbelasting terug te halen, het dividendlek.

Om een goede vergelijking te maken heb ik het dividendlek per fonds bekeken en meegenomen inn het totaal aan kosten (of rendement verlies ten opzichte van de index) per fonds. Dit is berekend op basis van de jaarcijfers van 2015 en 2016 en volgens de berekening op bogleheads
Daarbij gebruik ik een aantal termen:
  • L1TW: Level 1 Tax Withholding Ratio, het dividendbelasting dat het fonds betaald
  • L2TW: Level 2 Taks Withholding Ratio, de dividendbelasting die ik zou betalen (0% met fondsen uit Ierland)
  • Yield: Hoeveelheid dividend
  • TWR: Tax Withholding Ratio, rendement verlies door de dividendbelasting
  • TER: Total Expense Ratio, rendement verlies door beheerkosten
Overzicht van de kosten bij Brand New Day:
Éénmalig afsluitkosten€ 45,-
Stortingskosten0,50% over elke geldstorting
Beheerkosten0,59%

Bij deze beheerkosten gaat het om de kosten van het fonds “BND Wereld Indexfonds Hedged”, wat eigenlijk de Vanguard “Vanguard FTSE Developed World II Common Contractual Fund (eurohedged) (ISIN: IE00BVVQ9K69)” is. Dit fonds volgt de FTSE Developed Index. Een voordeel van dit fonds is dat het euro hedged is. Dit verlaagt het risico omdat toch zo’n 70% niet Eurolanden in dit fonds zitten. Daarmee is het valuta voor een deel afgedekt.

In het geval meer spreiding wenselijk is, bijvoorbeeld ook emerging markets dan is de beheerkosten van het fonds “BND Emerging Markets Indexfonds” 0,70%. Het betreft dan het “Vanguard Emerging Markets Stock Index Fund (ISIN: IE0031786142)” fonds en volgt de MSCI Emerging Markets Index.

Wil ik tot dezelfde verhouding komen zal er een verdeling van 90% BND Wereld Indexfonds Hedged en 10% BND Emerging Markets Indexfonds. Daarmee worden de beheerkosten 0.601%. Wat ik niet volledig boven water heb kunnen halen is de hoeveelheid dividendlek dit fonds heeft. Als ik naar de jaarcijfers kijk uit dit rapport (https://www.vanguard.nl/p...PDF?country=nl&docId=8367) zou het dividend de afgelopen 2 jaar gemiddeld 11,35% zijn geweest. Met een dividend van 2% zou dit op een verlies van 0,23% uitkomen die nog eens bovenop de beheerkosten komen. Kan iemand dit bevestigen?
Het dividendlek van dit fonds heb ik voor nu niet meegenomen in de berekening, anders zouden de kostten voor het fonds boven de 0,831% komen.

Een overzicht met een jaarlijkse inleg van € 1.000:
JaarAfsluitkostenStortingskostenBeheerkosten Wereld IndexfondsBeheerkosten Emerging Markets IndexfondsTotaal
1€ 45,-€ 5,-€ 5,31€ 0,70€ 56,01
2€ 0,-€ 5,-€ 10,62€ 1,40€ 17,02
3€ 0,-€ 5,-€ 15,93€ 2,10€ 23,03
4€ 0,-€ 5,-€ 21,24€ 2,80€ 29,04
5€ 0,-€ 5,-€ 26,55€ 3,50€ 35,05
Totaal:€ 160,15

Over een looptijd van 5 jaar is er € 160,15 aan rendement verloren gegaan aan kosten met een inleg van € 5.000,-. Daarbij is koersontwikkeling niet meegenomen. Tevens valt de beheerkosten helemaal niet op, aangezien deze binnen het fonds worden afgerekend, je zal hier dus geen factuur van krijgen.

Overzicht van de kosten bij DeGiro Pensioenrekening:
Minimum Activity Fee0,20% per jaar (0.0166% per maand) *
Aankoop aandelenbeurs Nederland€ 2,- + 0,02% (maximum € 30,00)
Valuta omzetten via Auto FX0,10%
Overboeken kapitaal naar DeGiroGratis
Overboeken kapitaal van DeGiro€ 150,-
Opzetten handelsmogelijkheden **€ 1,- per beurs per maand (maximum € 5,- per maand)

* Als er transactie kosten zijn gemaakt wordt het eerst verrekend met dit bedrag.
** Geldt niet voor de Euronext Amsterdam
Daarnaast zijn de ETF’s uit de DeGiro Trackers Kernselectie gratis.

De kosten zijn een stuk lastiger te begrijpen dan bij bijvoorbeeld Brand New Day. Tevens zijn de fondskosten hier niet bij genoemd omdat je vrij bent in de keuze van de fondsen.

Het juiste fonds vinden bij DeGiro is het lastigste. Als de kosten van de activityfee, dividendlek en beheerkosten van het fonds onder de 0,601% blijft is DeGiro een goedkoper alternatief.

Met deze kennis ben ik opzoek gegaan naar een aantal fondsen met de volgende kenmerken om zo de kosten aan de broker zo laag mogelijk te houden:
  • Domicilie in Ierland
  • Verhandeld op de Euronext Amsterdam
  • Verhandeld in Euro
  • In DeGiro Trackers Kernselectie
  • Lage beheerkosten van het fonds zelf
Dan kom ik uiteindelijk uit op iShares en Vanguard met een domicilie in Ierland. Maar er zijn dan nog veel combinaties te bedenken.

Optie 1: Meest eenvoudig:
De meest eenvoudige optie is de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Het fonds bevat 3.093 bedrijven en heeft een vergelijkbare regio verdeling als de VTI/VXUS combinatie. Het fonds is een onderdeel van de kernselectie, wordt in Euro’s verhandeld op de Euronext Amsterdam waardoor er geen extra kosten hoeven te worden gemaakt. Een overzicht:
TickerISINL1TWYieldTWRTERTotaal
20152016Gemiddeld
VWRLIE00B3RBWM2511,05%12,06%11,55%2,00%0,23%0,25%0,48%

Het fonds kost met het dividendlek meegerekend 0,48%

Daar komt dan nog de 0,20% activity fee bij, het totaal komt dan op 0,68%. Daarmee zouden de beheerkosten per jaar hoger zijn dan bij Brand New Day.

Optie 1b: Meest eenvoudig iets complexer en goedkoper:
De iShares variant is ook een optie, echter bevat de iShares Core MSCI World UCITS ETF geen emeriging markets en moet dus gecombineerd worden met de iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF. Het voordeel van deze fondsen is dat het dividend automatisch herbelegd wordt binnen het fonds. Je hebt er dus verder geen omkijken naar. Er kan een verdeling van 90/10 gekozen worden om een vergelijkbare verdeling te krijgen.

Een overzicht van de kosten van de fondsen:
20152016Gemiddeld
IWDAIE00B4L5Y98311,44%11,81%11,63%2,00%0,23%0,20%0,43%
EMIMIE00BKM4GZ6611,46%12,65%12,05%2,00%0,24%0,25%0,49%

IWDA: 1653 Bedrijven, kernselectie, euros en euronext
EMIM: 1929 Bedrijven, niet kernselectie, euros en euronext

Deze combinatie kost met het dividendlek meegerekend 0,436%.
De aankoopkosten voor de EMIM moeten nog wel in rekening genomen worden, echter dit kan tegen de service fee van die maand weggestreept worden. Bij de eerste jaar met € 1.000,- zou de service fee in 1 maand € 0,166 zijn. De aankoop van EMIM van € 100,- kost € 4,- waardoor de werkelijke aankoop € 3,834 kost. Met een kosten vermindering van 0,044% zou dit bijna 9 jaar duren voordat het terug verdiend is.
Deze terugverdientijd zou korter zijn als er in 1 transactie meer dan € 1400,- aan EMIM wordt gekocht, aangezien de kosten maximaal € 30,- bedragen. Zodra de portefeuille groter is wordt het al snel interessanter aangezien bij een portefeuille waarde van € 12.000,- de transactie kosten die maand gelijk worden aan de activity fee.

Maar toch zit de beheerkosten dan samen met de service fee op 0,636% per jaar nog boven de beheerkosten van Brand New Day.

Optie 2: Opsplitsen:
Als we per regio het goedkoopste fondsnemen kan er aan de kosten die aan het fonds verloren gaan bespaard worden.

Daarvoor komen de volgende fondsen met deze verdeling in aanmerking:
NaamTickerISINAantal BedrijvenRegioVerdelingKernselectie
Vanguard S&P 500 UCITS ETFVUSAIE00B3XXRP09507North America53,30%Ja
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF DistISFAIE0005042456100UK6,25%Ja
Vanguard FTSE Developed Europe ex UK UCITS ETFVERXIE00BKX55S42411Europe - ex UK15,65%Nee
Vanguard FTSE Japan UCITS ETFVJPNIE00B95PGT31502Japan8,50%Nee
Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETFVAPXIE00B9F5YL18367Pacific - ex Japan6,15%Nee
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETFVFEMIE00B3VVMM841.049Emerging10,15%Nee

In totaal dus in 2.936 bedrijven, dit zijn er iets minder dan de eerdergenoemde fondsen echter gaat het om maar een zeer klein percentage van de totale portefeuille.

Een overzicht van de kosten van de fondsen:

20152016Gemiddeld
VUSAIE00B3XXRP0914,21%15,19%14,70%1,65%0,24%0,07%0,31%
ISFAIE00050424561,29%0,63%0,96%3,90%0,04%0,07%0,11%
VERXIE00BKX55S4210,51%11,07%10,79%2,86%0,31%0,12%0,43%
VJPNIE00B95PGT3114,99%14,99%14,99%1,55%0,23%0,19%0,42%
VAPXIE00B9F5YL183,29%3,67%3,48%2,72%0,09%0,22%0,31%
VFEMIE00B3VVMM849,52%9,81%9,66%2,16%0,21%0,25%0,46%

Als ik dit in de verdeling plaats en ik bereken de totale beheerkosten voor deze fondsen komt dit op 0,341% per jaar.

Daar komen echter nog wel de aankoop kosten bij voor de 4 fondsen die niet in de kernselectie zitten. Dit is met de verdeling en bij een inleg van € 1.000,- in totaal € 8,06. Als de aankoop verdeeld wordt over 4 maanden dan kan dit gecompenseerd worden met de activity fee waardoor dit bedrag lager uit komt. Tevens omdat er een start tarief van € 2,- is per transactie is de aanschafkosten percentueel gezien een stuk lager. Bijvoorbeeld met een inleg van € 5.000,- komt de aankoopkosten neer op € 8,39.

Een overzicht met een jaarlijkse inleg van € 1.000:
JaarAankoopkostenBeheerkosten fondsenActivity FeeTotaal
1€ 8,06€ 3,41€ 2,00€ 13,47
2€ 8,06€ 6,82€ 4,00€ 18,88
3€ 8,06€ 10,23€ 6,00€ 24,29
4€ 8,06€ 13,63€ 8,00€ 29,69
5€ 8,06€ 17,04€ 10,00€ 35,10

Over een looptijd van 5 jaar is er € 121,43 aan rendement verloren gegaan aan kosten met een inleg van € 5.000,-. Daarbij is koersontwikkeling niet meegenomen. Dit is een besparing van €38,72 ten opzichte van Brand New Day.

Bij deze opzet komt er per jaar zo’n € 5,41 en bij Brand New Day € 6,01. Dit verschil wordt groter bij een hogere inleg.

Bij deze berekening heb ik de vermindering in activity fee niet meegenomen voor de maand dat de aankoop wordt gedaan, dat maakt de berekening complexer. Dit zou de kosten bij DeGiro nog verder verlagen. Tevens deint de € 150,- bij het uitstappen meegenomen te worden in je overweging.

Tevens moet er altijd in hele een ETF gekocht worden, daardoor kan je nooit precies de €1000,- inleggen. Misschien is dit ook wel goed om altijd wat cash te hebben aangezien de activity fee geint moet kunnen worden.

Voor Noord-Amerika wordt de S&P 500 gebruikt, dit is natuurlijk niet heel Noord-Amerika maar alleen de Verenigde Staten. Daarvoor kan gekozen worden om de FTSE North America UCITS ETF te gebruiken, deze heeft een totaale kosten van 0,35% en is geen onderdeel van de kernselectie. De kosten gaan daarbij dus omhoog.

Conclusie:
Het verschil in kosten is zeer beperkt. Voor een iets kleinere meerprijs krijg je bij Brand New Day het gemak en is er weinig omkijken aan.
Wil je wat meer flexibiliteit dan is DeGiro een mooie oplossing.
Binnen het Brand New Day fonds zit wel degelijk ook een dividendlek dat nu niet is meegenomen.

Wat denken jullie?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:14
Over de vliegtuigdiscussie: het is wel degelijk een risico wat gewoon in kaart wordt gebracht:

De plaatsgebonden risico contour geeft de kans per jaar aan dat je overlijdt als gevolg van een neerstortend vliegtuig als je je daarbinnen begeeft. Een kans van 10^-5 (0,00001) klinkt niet veel, maar die kans is duizend keer groter dan dat je de staatsloterij wint... En dit is de kans per persoon, als je 10.000 mensen binnen de contourlijn hebt wordt het opeens een heel reëel risico dat 1 vd 10.000 komt te overlijden elk jaar. Binnen de 10^-6 contour mag overigens geen nieuwbouw plaatsvinden, maar als je er al woont mag je blijven...

Zo waren wij geïnteresseerd in een nieuwbouwkavel vlakbij Eindhoven wat letterlijk 10 meter buiten de 10^-6 contourlijn van het vliegveld lag. Aangezien de luchthaven flinke uitbreidingsplannen heeft zal het risico alleen maar toenemen. Daar heb ik voor gepast. De kans dat er iets is misgaat is klein, maar de gevolgen zijn desastreus.

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10-12 19:51
quote:
Ploink schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:04:
Ik wil graag met hefboom speculeren op een dalende markt op een termijn van 6 maanden of langer.

Vroeger deed ik dat met put opties, maar dat is ruim 10 jaar geleden en ik heb geen ervaring met alle nieuwe hefboom produkten. Er zijn speeders/turbo's, inverse/short ETF's, CFD's...... Wat is het meest geschikt, bijvoorbeeld als ik geld wil verdienen aan een dalende AEX?

Of met andere woorden, hoe zou je anno nu het beste verdienen aan een klappende luchtbel zoals de hypotheek crisis van 2008?
Om even antwoord te geven op mijn eigen vraag....
De B. zegt "Ik heb er geen problemen mee om voor langere tijd een long ETF aan te houden maar met een inverse ETF wil je dat niet. De kosten van een inverse ETF hakken er nogal in en hoe langer je een inverse ETF in bezit hebt hoe nadeliger het is."
Met een hefboom wordt dat nog erger vermoed ik.

Stel dat er - puur hypothetisch gezien - morgen een kredietcrisis 2.0 uitbreekt, zou ik dan een ETF willen hebben zoals BOOST EURO STOXX BANKS 3X SHORT DAILY en die een jaar of langer aanhouden? Hieronder een vergelijking.

De onderliggende index:

Van Januari 2015 tot nu is de index ongeveer op hetzelfde nivo gekomen als toen.

Dan de ETF:

In dezelfde periode is de waarde van de ETF van ongeveer 120 naar 16 euro geslonken, allemaal verdampt!
De b. heeft gelijk, short leveraged ETF's gaan 'm niet worden :N

Blijft over, short hefboomprodukten of put opties kopen. Iemand een idee?

Rukapul wijzigde deze reactie 16-11-2017 14:31 (0%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:21

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:35:
Vanguard verwacht over 2017 een totale instroom van 350 miljard dollar. Ter vergelijking: de miljoenennota van 2017 geeft een totale overheidsinkomsten aan van 310 miljard dollar (263,1 miljard euro).

Dus dit beleggingsfonds heeft nu meer jaarlijkse inkomsten dan een klein, welvarend Europees landje. Fascinerend, niet?
Niet meer dan een stupide triva. Alsof je een income statement naast een balance statement legt ter vergelijk.

Of op z'n Belgs:

• APBaguette
  • Laatst online: 07:55

Geen idee wat hier is gebeurd, maar volgens mij heeft iemand op een verkeerd knopje gedrukt? :P

• Chief
quote:
romon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:10:
[...]

Waarom denk je dat de rentegevoeligheid van overheidspapier in dat scenario de klap zal opvangen? Daalt de rente bij een beurscrash? Daarnaast reageren equity en bonds precies hetzelfde op stijgende rentes.
Oh, I don't know. History maybe? Gele lijn is de S&P500 en witte lijn de yield op 10y US Treasury als voorbeeld voor drie "crashes" die we gezien hebben ( '98, '00 en '08)

Simpel gezegd, bij een crash gaan de geldstromen van de meest liquide risky assets (equity bv) naar de meest liquidy risk free assets (dit geval US Treasuries)
quote:
Er zijn natuurlijk wel diversificatievoordelen op het vlak van je inleg, maar die kun je ook bereiken op de geldmarkt, of met spaargeld of een deposito onder het depositogarantiestelsel. Als je met deze opties vergelijkt is een 7-10j bond portefeuille niet bepaald defensief toch?
Dead wrong. In een crash scenarios sijgt de waarde van geldmarkt, spaargeld en deposito's niet. Risk free bonds wel
quote:
Neem het voorbeeld van @MensionXL, IE00B3DKXQ41:

PORTEFEUILLEKENMERKEN
Gewogen gem. looptijd 7,93 yrs
Gewogen gem. coupon 2,45%
Gewogen gem. YTM 0,47%
Effectieve Duration 6,65 yrs

Total Expense Ratio 0,25%

Oftewel: bij gelijke rente heb je een rendement van 0,22%, met het risico 6,65% van je inleg te verliezen als de rente met 1% stijgt. Als particulier moet je je tegenwoordig niet op de bond markt begeven..
Also not right. Carry van het fonds stijgt langzaam naar de 1.22% door herinvesteringen van coupons en eventuele maturities in het fonds.

• Strunkie
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10-12 00:45

Strunkie

> Post is rechts!

Ik heb laatst wat geld overgemaakt naar Plus500 om hiermee te spelen. Nu zag ik vandaag dat er "Premium" onder de order details staat. Ik snap niet helemaal wat dit bedrag inhoud. Zijn dit kosten die Plus500 rekent? Is dat al van W/V (P/L) af? En als dit kosten zijn hoeveel % betaal je dan per maand of dag?

https://tweakers.net/ext/f/bjuvA3G2Jm6hrxts0udnFNmK/thumb.png

Op plus500 staat:
quote:
De premiumtijd en het dagelijkse premium percentage zijn vermeld in de koppeling “Details” op het hoofdscherm van het platform naast de naam van het instrument.
https://www.plus500.com/nl/FAQ/Trading/DoYouChargeAnyFees
Maar ik zie nergens premium percentage staan?

^ Post is hierboven!

• Nick The Heazk
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11-12 15:46

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Mijn rendement, volgens de berekening van Binck, klokte vorig jaar af op 10,6%.

Top 3
1. Ablynx (+91,6%)
De sterke vooruitgang komt hier voornamelijk voort vanwege positieve fase-III resultaten voor hun eerste kandidaatmedicijn tegen verworven TTP.

2. Tigenix (+37,7%)
De sterke vooruitgang komt hier voornamelijk vanwege het verkrijgen van een marktauthorizatie voor hun eerste medicijn tegen fistels bij Crohn's disease, op basis van hun eASC-platform.

3. Cohen & Steers Global Income Builder Inc (+15,4%)
Vermoedelijk een correctie na een slecht 2016.

Flop 3
1. Kinder Morgan Inc (-17,1%)
Over het algemeen slechte prestaties voor de energie-industrie. Alle vertragingen bij de uitbreiding van de Trans Mountain pijpleiding in Canada zal hierbij niet geholpen hebben.

2. EVS Broadcast systems (-12,0%)
Oneven jaar, dus zoals gebruikelijk een minder jaar voor EVS.

3. Under Armour Inc -C- (-11,4%)
Eerste kleine positie geopend in de eerste jaarhelft aan ongeveer $20, in de veronderstelling dat de grootste problemen wel van de baan waren. Dit bleek in de loop van het jaar toch niet helemaal het geval. Vervolgens ergens in December de positie wat uitgebreid aan ongeveer $12.

Tot slot nog een update van de huidige samenstelling van mijn portefeuille, waarbij zo'n 56% in ETFs en fondsen zit voor de stabiliteit, en de overige posities bedoeld zijn om extra rendement te halen.

Performance is a residue of good design.

• Pimmeh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08-12 20:52
Ik ben begin deze week begonnen met beleggen voor de lange termijn. Dat wil zeggen: voor een groot deel in een aantal aandelen-ETF's en een klein deel wil ik in obligaties stoppen. Mijn strategie komt zo goed als 1-op-1 met die van @Muncher: Muncher in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Mijn doel is dus namelijk een aanvulling op mijn pensioen (ik ben nu 30 jaar). Ik heb wat zitten Googlen en dit topic doorzocht maar weinig gevonden over obligatie-ETF's. Ik heb nu de volgende ETF: db x-trackers II Barclays Global Aggregate Bond UCITS ETF maar die koerrs is redelijk stabiel de afgelopen 5 jaar:

http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/db_x-tracker_koers_jan-18.jpg

Mijn vraag is voornamelijk of de rente die uit wordt gekeerd, of die daar mijn rekening gaat of niet. In het marketingmateriaal van deze ETF staat dit: "De Index wordt dagelijks berekend op een totaalrendementsbasis, wat betekent dat bedragen gelijk aan de rentebetalingen op de obligaties worden herbelegd in de Onderliggende Index."

Mijn doel is dus dat alles in mijn portfolio langzaam meer waard wordt maar als ik die tracker niet heel erg zie stijgen en de couponrente niet naar mij gaat, welke obligatie-ETF ik dan wel moet hebben. Of moet ik dit wellicht wel heel anders inrichten? Hoe doen jullie dit met een passieve beleggingsstrategie? Misschien zelfs op een hele andere manier zonder er maandelijks mee bezig te zijn?

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11-12 06:02
quote:
Morpheusk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:08:
[...]

In welk programma heb je dat ingevoerd? Ik meen mij te herinneren dat het een overwegend witte website is waar je het kunt downloaden.... Rot gezocht maar kan het niet vinden :?

** edit: Is het https://www.sharesight.com/ ?
Niet helemaal hetzelfde, maar dit lijkt er sterk op. (plaatje van de website van het programma, niet mijn eigen portfolio! )

Ik ben er net een weekje mee bezig en (na er wat tijd in gestoken te hebben) werkt het best handig om een goed overzicht te krijgen incl automatische updates via internet van de koers ontwikkelingen

http://www.portfolio-performance.info/portfolio/

Ontwikkelaar is Duits, maar programma kan ook op engels gezet worden. Website is trouwens grotendeels wit :)

helloitsme wijzigde deze reactie 13-01-2018 13:12 (40%)

• AceAlpha
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 29-11 10:58
Via morningstar even IWDA vs. VWRL vergeleken m.b.t. de prestaties sinds 2013. Blijkt dat IWDA het toch iets beter heeft gedaan. Zie de afbeelding als bron.
- Het voordeel van IWDA dat ik zie is met name de lagere kosten 0,20% TER (0,25% voor VWRL).
- VWRL heeft een grotere spreiding 3070 bedrijven (1649 voor IWDA).

Wilde de prestaties van de twee toch even noemen aangezien VWRL vaak wordt genoemd als de vervanger van de "VTI/VXUS" combo. Wellicht is IWDA toch het overwegen ook waard...

AceAlpha wijzigde deze reactie 13-01-2018 21:40 (72%)

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

• R_W
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Hoe denken jullie er over om toch VTI/VXUS te blijven aankopen maar dan via Lynx of Binck (Fundcoach)?

Voordelen:
1. Lage TER;
2. Enorme spreiding.

Nadelen:
1. (Iets) Hogere kosten dan bij DeGiro (maar wellicht nog goedkoper door lage TER?);
2. Kans dat Lynx en Binck DeGiro volgen en VTI/VXUS ook uit hun aanbod halen?

Ik heb even snel verschil in kosten in Google Sheet gegooid:

• R_W
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
quote:
Waarom zet je niet een alternatief fonds even in die sheet? Dan kan je het eenvoudig zelf uitrekenen.
Even snel VWRL en IWDA erbij gegooid:

Inleg per maand

Inleg per kwartaal

Notes:
  1. Inleggen per kwartaal geeft op de lange termijn een iets lager rendement omdat je steeds net iets later de markt instapt. Het is op korte termijn bij Lynx wel aantrekkelijk i.v.m. vaste kosten per inleg. Voor mij als ondernemer is het wel praktischer om inleg te doen nadat ik omzetbelasting heb betaald ieder kwartaal;
  2. Zowel VWRL als IWDA hebben lagere spreiding dan VTI/VXUS.
Ik hoop dat ik het allemaal juist heb berekend. Als iemand het nog even wil dubbelchecken...

• JBX
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10-12 00:18
Goede sheets, @R_W !

Binck Fundcoach heeft inderdaad alleen Europees geregistreerde (index)fondsen/etf's.

Wat vind jij van de suggestie van @romon om (een gedeelte) in een Nederlands genoteerd fonds te gaan als AVIAW vanwege dividendlekkage? (ondanks de kleinere spreiding dan VTI/VXUS)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53829355

---
quote:
Hielko schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:33:
[...]het kiezen voor een ETF die het dividend herbelegd is niet noodzakelijkerwijs efficiënter.
Klopt, een Amerikaans genoteerd aandeel keert bij 1 dollar dividend simpelweg slechts 85 cent uit aan de fondsbeheerder in bijv. Ierland, of die 85cent herbelegd of uitgekeerd wordt maakt dus niet uit. (tenzij je een custody account hebt waarbij dividenduitkering wordt belast door de broker)

zie: (vervang 'Think' met 'Nederlands genoteerd fonds')

JBX wijzigde deze reactie 17-01-2018 13:06 (16%)

• Chief
Ik ben het eens met de stelling dat de huidige yield op staatsobligaties op stand-alone basis niet heel aantrekkelijk lijken maar ik zie wel degelijk ruimte voor allocatie naar staatsobligaties in een portfolio context als dekking tegen scherpe correcties in je aandelenexposure.

Ook ben ik het eens met de verwachting dat er meer ruimte is voor rentestijging dan rentedaling op de middelange en lange eind van de rentecurve maar naar mijn mening is die beperkt. Een "normalisering" op de lange termijn zie ik ook niet gebeuren want ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe norm een stukje onder het historische gemiddelde ligt,, m.a.w: ik verwacht geen structurele 4% op de 10 jaars NL rente bijvoorbeeld.

Centrale banken sturen met name het korte eind van de rentecurve terwijl de term spread wordt gedreven door economische groeiverwachtingen (en daarmee gepaarde inflatieverwachtingen) en daar zitten mijns inziens veranderingen aan te komen die gaan leiden tot een structureel lagere economische groei wereldwijd:

* vergrijzing. Voor mij is dit de belangrijkste factor. Vrijwel alle ontwikkelde landen hebben hier mee te maken: de bevolkingsopbouw bestaat uit steeds een groter gedeelte uit ouderen die minder consumeren. Japan loopt wat dat betreft voorop maar vlak dit probleem niet uit voor bijvoorbeeld China (1 kinds beleid) en Europa (babyboom)

* de zng 4th Industrial Revolution waar robotics en AI een grote rol in gaan spelen wat dus ook hoogstwaarschijnlijk impact gaat hebben op het aantal banen die overblijven voor mensen

* sharing economy. Denk bijvoorbeeld aan diensten waar consumentengoederen worden gedeeld: Uber, Grab, Urbee etc etc. Deze trend lijkt zich voort te zetten. Dit drukt de vraag naar consumentengoederen

Dit tezamen leidt tot mijn base case waar
* Wereldwijde GDP growth --> inflatie --> renteniveau's naar een structureel lager niveau gaan
* Aandelenrendementen, wat je kan zien als een functie van risk free rente plus een risicopremie dus ook naar een structureel lager niveau gaan

Dat wil niet zeggen dat er op de lange termijn helemaal geen rendement te halen valt, helemaal niet maar ik denk dat ze structureel lager komen te liggen dan wat wij historisch gewend zijn

Er kan uiteraard van alles gebeuren dat deze base case scenario laat veranderen maar anyway, dit is mijn persoonlijke mening.

Wat betreft de huidige platte rentecurve, hieronder twee grafieken. De bovenste geeft de term spread tussen de 2y en 10y USD Swap en de US GDP YoY growth en de onderste de ontwikkeling van de S&P500. Beide figuren zijn op dezelfde X-as geplot

Graphs

Een platte rentecurve lijkt een indicator te zijn voor lagere economische groei --> lagere waarde aandelen.

• Kid Buu
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02:03

Kid Buu

Huh, Pietje?

2,67 euro op 3000 euro weinig? Pas als je op Amerikaanse beurzen begint te handelen besef je juist hoe extreem duur de Europese equivalenten zijn. Hier een voorbeeld van mijn compleet verkochte portefeuille van vorige week woensdag.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Wat een week. Beweging op de beurs hebben we ook al anderhalf jaar niet meer gezien. De S&P 500 die van -2% met +1,5% sluit. Het is weer even wennen. YTD sta ik nu op -4.13%
quote:
sjroorda schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:28:
Ik heb ook eens mijn eigen beleggingshistorie teruggekeken omdat ik daar zo'n negatief gevoel over had. En inderdaad is het wel triest om te zien dat ik het grootste deel heb gekocht toen de AEX tussen de 600 en 700 stond. :? 600-700 :? Ja - een jaar of 20 geleden stond-ie echt zo hoog. Uiteindelijk toen na een paar jaar alles maar verkocht, en op €2.500 zo'n €1.500 verlies gehad. Nu, met wat meer levenswijsheid, durf ik het wel weer aan :).
Waarom denk je dat je het nu anders zou doen? Zeker als ik naar deze grafiek kijk van de VWRL?:

Sowieso heb ik me verbaasd dat hier een aantal mensen spreken alsof ze nu goedkoop wat kunnen bijkopen. Ik heb het idee dat het daarvoor toch nog echt verder moet zakken
quote:
Piper schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:03:
Google even op ‘AEX herbeleggingsindex’ of ‘AEX total return’ om een idee te krijgen waar jullie het over hebben. Dan zal je ook zien dat het niet zo dramatisch is als die 600 —> 525 doet denken ;-)
Ook die AEX herbeleggingsindex zegt niets. De samenstelling van de AEX was 18 jaar geleden anders. Een aantal bedrijven zijn richting de 0 gegaan en andere bedrijven zijn overgenomen of uit de index gehaald.
quote:
Slimme amateur schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:21:
[...]

Voorlopig maar in VWRL investeren..
Als het om pensioenbeleggen gaat is VWRL bij DeGiro uiteindelijk duurder dan Brand New Day. Het heeft met het dividendlek te maken. VTI/VXUS combinatie met pensioenbeleggen had je hier sowieso ook last van gehad omdat je de dividend belasting niet kunt verrekenen in box 3. Een ThinkETF ga je hier ook tegenaanlopen. Ik heb hier paar maanden terug een lange post over gemaakt. Conclusie is eigenlijk dat BND met het gemak dat het geeft een prima prijs heeft. Maar het kan ook goedkoper bij DeGiro, maar niet met de VWRL.

De MiFID II en PRIIP regelgeving verplicht brokers meer duidelijkheid te geven over kosten. Ik ben heel benieuwd wat we volgend jaar allemaal te zien krijgen. Het is alleen jammer dat we hierdoor een beperkte keuze hebben. Ik heb van de week iShares gevraagd of ze van plan zijn om de US ETFs compliant te maken, hier het antwoord:
BlackRock does not intend on registering the US domiciled ETFs in the EU. However, we do offer products similar to ITOT that are registered and domiciled in the EU. We apologize for the inconvenience.

Helaas... Ik denk dat Vanguard en iShares niet zitten te wachten om hun winstmodel openbaar te maken.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Sallin
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
DeepR schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:24:
Beste beleggende Tweakers, ik heb een ongetwijfeld onnozele vraag. Ik wil het namelijk in de basis snappen. Wat koop je nu precies als je een (index)fonds aanschaft; wat voor rechten geeft dat? Bij een aandeel kan ik dat nog wel volgen. Maar bij een fonds worden de daadwerkelijke aandelen door de fondsbeheerder aangeschaft. Is een "fonds" dan niet meer dan een financieel product c.q. overeenkomst met de fondsbeheerder waarmee je indirect een stukje van alle aandelen in het fonds in bezit hebt?
Wat je precies koopt zal van fonds tot fonds verschillen. Bedoel je een Robeco fonds, of een ETF? Lees daarom de prospectus goed door van fondsen waar je meer over wilt weten. Als je dan specifieke vragen hebt is het misschien makkelijker om je te helpen.

Verder kwam ik dit tegen, veel punten zijn nogal VS-specified, maar niettemin interessant:
“The best financial advice for most people would fit on an index card.” That’s the gist of an offhand comment in 2013 by Harold Pollack, a professor at the University of Chicago. Pollack’s bluff was duly called, and he quickly rushed off to find an index card and scribble some bullet points with respectable results.
http://www.samefacts.com/wp-content/uploads/2013/04/advice_to_alexM.jpg

Sallin wijzigde deze reactie 12-02-2018 02:27 (25%)

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Mastasidaz
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 04-12 21:23
Zojuist heb ik de kosten van Meesman en VWRL (Degiro Custody account) vergeleken, ik ben benieuwd of ik iets heb gemist.

Volgens deze vergelijking zijn de kosten van VWRL iets lager dan bij Meesman.

Mastasidaz wijzigde deze reactie 06-03-2018 20:41 (6%)

• KoRnboy112
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09-11 08:58
Mochten er mensen zijn die te veel belasting betaald hebben over hun dividend. Dit is terug te vragen vanuit het land.

Over Zwitserse aandelen word bijv. 35% belasting geïnd terwijl Nederland een verdrag heeft voor 15% met de meeste Europese landen.

Voor US aandelen is standaard al een W8 form beschikbaar bij in mijn geval m'n broken. Deze hoeft maar 1x ingevuld te worden.

Zie bijv voor zwitserland:

https://tax-reclaim.nl/di...rland/?token=A986FDE34018

• Blauwschaap
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Ik zag op mijn De Giro rekening een aantal vreemde transacties:

http://i64.tinypic.com/153th7q.png

Uiteindelijk ging ik van een saldo van 27 cent positief naar een saldo van 10 cent negatief.

Toch maar even nagevraagd waar dit precies vandaan kwam en ik kreeg de volgende reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gaat natuurlijk niet om grote bedragen, maar ik vind het wel erg vaag. Is ook niet echt transparant want ik zou niet weten hoe ik kan controleren of De Giro dit juist heeft gedaan. :?

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08-10 05:03

Dit is toch raar? Ik dacht dat ik 57*~€35,42 zou moeten betalen, dus ongeveer €2018,94.
De transactiekosten zullen toch niet €100 (5%) extra zijn? Hij staat in de kernselectie van DeGiro.

• Fuelke
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

Toen ik de app van mijn broker opende vanmorgen dacht ik dat er technisch iets mis was bij één van de aandelen in portefeuille 8)7

Maar het ging dus om een overnamebod.

Givaudan lanceert bod op sectorgenoot Naturex
De Zwitserse parfum- en aromagroep Givaudan koopt voor 522 miljoen euro een belang van 40,6 procent in de Franse producent van natuurlijke ingrediënten Naturex en gaat vervolgens een verplicht overnamebod uitbrengen op alle resterende aandelen. Dat bod gebeurt tegen dezelfde prijs van 135 euro per aandeel. Het is niet bekend van wie Givaudan het eerste belang overneemt.

De hele deal waardeert Naturex op ongeveer 1,3 miljard euro. Dat is zowat 42 procent meer dan de marktkapitalisatie van voor de transactie. Naturex, gevestigd in Avignon, realiseerde vorig jaar een omzet van 405 miljoen euro. Volgens analisten betaalt Givaudan de volle pot. [/img]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:36
Van het Fok forum:
quote:
https://i.fokzine.net/p/10s.gif Op maandag 26 maart 2018 21:35 schreef The_Yakuza het volgende:
Zo, na 5 of 6 jaar weer eens speciaal voor SeLang op Fok ingelogd, omdat ook ik hierdoor zeer erg word benadeeld.

Echter heb ik goed nieuws; er blijkt namelijk nog een 'geheime' vierde variant te zijn. Namelijk de 'inactive'.

Vanavond met binck gebeld en aangegeven dat ik graag deze variant wil. Je kan niet meer de app gebruiken, geen realtime koersen etc maar wel transacties doen onder de huidige voorwaarden. Geen service fee of nieuwe tarieven.

Binck gaat deze voor mij invoeren en ik word geen slachtoffer van de nieuwe tarievenconstructie.
Tip van de dag mede fokkers! :)

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• Carfanatic
quote:
Fidelity International lanceert spotgoedkope indexfondsen

Fidelity International heeft zes multinationale aandelen-indexfondsen gelanceerd (kosten vanaf 0,06%) en is daarmee naar eigen zeggen meteen prijsleider op de Europese indexfondsenmarkt, de ETF-markt niet meegerekend.

https://www.iexprofs.nl/N...oedkope-indexfondsen.aspx
:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:29

Metro2002

Mind explorer

quote:
TucanoItaly schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:34:
[...]

Ik vind het buitengewoon verhelderend om een reality check te lezen van iemand die meerderes keren door een economische crisis is gegaan met z'n beleggingen.
Yep, al was de 2000 crisis ook wel absurd (althans in Nederland). Als je kijkt naar de koersen van veel Nederlandse bedrijven destijds.... volslagen idioot, een heleboel bedrijven zitten nu nog altijd ónder het koersniveau van het jaar 2000. Kijk maar naar bv een Aegon (hoogtepunt in 2000 op 52 euro per aandeel, momenteel op 6 euro) , KPN (destijds op 44 euro, nu op 2,5 euro) of ING (destijds 32 euro, nu 13 euro) of neem een bedrijf als Pharming, destijds op het hoogtepunt 310 euro per aandeel, momenteel 1,30 (!)

Dus of deze bedrijven zijn héél veel minder winstgevend geworden óf ze waren destijds echt volslagen achterlijk hoog gewaardeerd.

Ik belegde zelf destijds niet maar ik weet nog wel degelijk hoe ontzettend beleggen toen werd gepromoot maar óók dat er al enorm gewaarschuwd werd dat alles een enorme zeepbel was dus de risico's waren lijkt me wel engiszins bekend.
quote:
De hoera verhalen zouden de lezer totaal kunnen vergeten dat er psychologische aspecten aan beleggen zitten. En met name aan verlies nemen.
Dat is denk ik het moeilijkste deel van beleggen.
quote:
NeoPhire schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:35:
[...]
als je belegt met geld dat je niet direct nodig hebt kun je het laten staan, ook als de markt instort.
Veel mensen beleggen met geld dat ze wel nodig hebben ook al dachten ze van niet. Bv een te kleine buffer en bij ontslag door bv een economische crisis vrij vlot de aandelen moeten verkopen en tja, ook die zaten in een crisis. Of hypotheken waarbij beleggingen gebruikt werden om vermogen op te bouwen kwamen ineens in de knel (de woekerpolissen)

Als je inderdaad belegt met geld dat je écht niet nodig hebt kan een financiele crisis juist een mooi koopmoment zijn. Moet je wel je psyche goed onder controle hebben en niet in paniek raken en je moet uiteraard niet in super risicovolle ondernemingen zitten die bv geen winst maken of net begonnen zijn want dan heb je wel kans dat je ineens dit gevoel krijgt:

Ik begin zelf ook steeds meer 'afstand' te kunnen nemen van mijn geld en het meer als 'spel' te zien. Als de koers ineens een duikvlucht neemt dan boeit me dat eigenlijk al niet meer terwijl ik in het begin gelijk met samengeknepen billen zat en al heel snel richting de verkoop knop ging :X
Is ook een kwestie van al doende leert men :) Zolang je maar vertrouwen hebt in de bedrijven waar je in investeert en die een goede solide basis hebben én de koers niet enorm overgewaardeerd is... dan komt het vanzelf weer goed :P

Metro2002 wijzigde deze reactie 30-04-2018 18:50 (35%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11-12 11:57
De Giro is een beetje in de war met mijn account. :D In de app staat het wel correct aangegeven.

https://tweakers.net/ext/f/dD7B4L8nbq0EO3E9Uvjy9LA9/full.jpg

• superpolm
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11-12 19:20

10 jaar rente schiet omhoog, is dit echt :?

• DJH
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 23:57
Heb diverse YT video's bekeken over stoploss orders, maar ben nog 100% helemaal zeker. Hieronder een voorbeeldje van De Giro:

Stel het aandeel is nu $255
1. Verkoopt automatisch als hij de $265 bereikt?
2. Verkoopt automatisch als hij zakt tot $240?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 03-12 15:13
quote:
TucanoItaly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:30:
[...]

Wat denk je zelf dan? Zoals je het nu op schrijft (heel korte post), lijkt het alsof je denkt "zal ik een gokje wagen of niet". Dus wat wil je precies? Beleggen of speculeren? Met welk percentage van je vermogen? Of is het gewoon wat spielerei? Dat is allemaal wel van belang, denk ik.

Ik zou een stukje research plegen. Naast het gebruikelijke spul zou ik me verdiepen in zaken die niet in de prospectus staan. O.a. wat zijn de banden tussen overheid en Xiaomi? (Bijv. deze). En de laatste tijd is de Chinese overheid bezig met inteugelen van de mate van kapitalisme, in hoeverre gaat Xiaomi daar last van krijgen?
Ik vind het onrealistisch om te verwachten dat je zoveel onderzoek gaat doen. Hoe zou ik de banden tussen de Chinese overheid en dit bedrijf in moeten schatten? Het is een bedrijf die kwalitatief goede, hoog-technische producten maakt en voornamelijk de groeimarkt Azië gaat bedienen. Ik ben wel om eigenlijk.

Maar nu heb ik wel een vraag; hoe kan ik in deze IPO stappen? Gewoon m'n geld klaarzetten op de Giro en dan zou ik ze na de IPO moeten kunnen kopen? Of komt er meer bij kijken?

Zo begreep ik dat bij de beursgang van Adyen het voor de normale belegger helemaal niet mogelijk om die aandelen voor hun releaseprijs (van iets van €240) te kopen, en pas later toen ze werden doorverkocht. Ik snap niet precies hoe dat in z'n werk gaat; weet iemand hier daar meer van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 03-12 15:13
En specifiek voor Xiaomi? Kan ik daar ook zo'n verhaal verwachten?
Ze staan namelijk al wel listed bij degiro.nl alleen staat er nog geen prijs. Wat ook opvalt is dat de prijs in Hong Kong Dollars is; moet ik die dan eerst kopen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Motions
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 11-12 20:01
Allocatie via degiro van deze maand heeft goed uitgepakt tot nu toe. Snelle 5% gepakt in 1 week tijd. Volgende maand de maximale allocatie aanvragen en de grootte van mijn portofolio bijna verdubbelen (met de helft van de waarde als lening met 1,25% rente). Had dit veel eerder moeten doen. :)

Wel van plan aan de hand van Simple Moving Averages (SMA) mijn ETF's in obligaties om te zetten en omgekeerd. Binnenkort wat meer onderzoek naar gaan doen.

van hier: https://www.reddit.com/r/...e_in_the_market_at_least/

Motions wijzigde deze reactie 10-07-2018 16:28 (22%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10-12 21:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hij doet in ieder geval iets, maar verwacht er nog niet te veel van hoor :)
https://github.com/promwarm/Stockolio

Requirements
bs4 & requests

How to
Clonen
Je eigen Transactions.csv in de Data map zetten
in de src map het bestand 'create_stocks.py' uitvoeren

Wat hij precies doet
Helaas rapporteert DeGiro geen tickers, maar ISIN nummers.
Ik heb daarom een wrapper geschreven die bij MorningStar van een ISIN een ticker ophaalt.
Met die ticker, kan ik via een werkende API (in dit geval die van IEXtrading) de huidige prijs ophalen.

Aan de hand van je transacties bepaal ik wat je gemiddelde aanschafprijs is.
Dat wordt op het scherm gezet, meer is het tot nu toe niet :)

Omdat het scrapen van MorningStar niet heel snel is, duurt het even voor je beeld ziet.
Wil je (meer) feedback, dan zet je debug op True in de wrapper.

Ik ben niet teleurgesteld als jullie liever wachten op meer features :+

Dividend for Starters

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:12
Gaat volgens mij niet helemaal goed bij mij (op mac overigens):

https://www.dropbox.com/s/focku69w143ewjy/Screen%20Shot%202018-07-12%20at%2007.24.10.png?dl=1

cooper87 wijzigde deze reactie 12-07-2018 07:25 (5%)

• OttiglioM
  • Laatst online: 31-07 12:13
quote:
writser schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:39:
[...]
..... om aan te smeren aan een niet al te snuggere tandarts van 60 die 'geen vertrouwen' meer heeft in de beurs
Nou nou, die lui hebben wel een naam neer weten te zetten :)
Zelf ben ik al 63, mogelijk ook niet al te snugger, en of ik de beurs duurzaam kan vertrouwen, daar ben ik nog steeds niet achter. In mijn beleving kan het nog steeds twee kanten uit. Evenals de adviezen.

In beleggersbelangen 28 van 13 juli jl. op pagina 37 een vet advies om DB te verkopen. Het leek me niet snugger om dit advies meteen op te volgen. En het geluk was vervolgens bij de dommen. Vandaag na sluiting:

https://www.allardteraa.nl/forum/DB_180617_800.JPG

Ik weet het, het is een momentopname maar mijn eksteroog adviseert te houden. En vindt een koersdoel van € 15 reëel. Algehele beursmalaise daargelaten. We zullen het zien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:14
quote:
Tsurany schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:52:
[...]

Meesman is de partij met de laagste kosten waarbij je niet zelf aan de slag hoef met aankopen.

[...]

Je kan een deel kwijtraken. De kans is klein dat je echt veel kwijt raakt aangezien ze een spreiding van ~1600 bedrijven hebben, als de helft failliet gaat of deze bedrijven meer dan 50% waarde verliezen spreken we van de grootste crisis uit de geschiedenis. Als dat gebeurt is spaargeld ook niets meer waard. een

Dus het grootste reële risico in mijn ogen is dat je ~30% van je vermogen verliest en jaren bezig bent dat weer op te bouwen.
Zowel in 2000 als in 2008 ging de msci world index grofweg 50% omlaag. Dat het redelijk snel herstelde is natuurlijk geen garantie dat dat in de toekomst weer zal gebeuren.

Dus als jij denkt dat je maximaal 30% verliest bij de ergste crisis aller tijden.... Trek de broekriem maar vast wat strakker dan. In 1929 ging er echt 90% af in de VS:

Nu is dat slechts één land, maar tegenwoordig is de hele wereld gekoppeld aan de VS bij "de ergste crisis uit de geschiedenis". Het lijkt me zeer naïef om je voor te houden dat 90% waardeverlies nooit op zal treden. 100% lijkt me onwaarschijnlijk, maar 90% is zeer reëel!

pirke wijzigde deze reactie 21-07-2018 21:02 (3%)

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11-12 17:58

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
Blazer Coke schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:42:
Welke broker heb je?

Meestal kun je de search gebruiken icm de codes em ISIN.
De Giro:

Welke kan ik nou het beste nemen en waarom? Aan de koersen te zien lijken het totaal verschillende ETFs terwijl ze dezelfde ISIN hebben, enkel het symbool, de beurs en valuta is anders.

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Is deze al langsgekomen?

Geeft mooi de verhoudingen aan van de vijf grootste aandelen in de S&P 500, ten opzichte van de 280 "kleinste".

Edit: zoals @Kid Buu opmerkt, dit betreft dus de market cap, niet weight.

https://mobile.twitter.co...tatus/1019680856837849090

Edit: teringjantje, waarom pakt Tweakers forum niet gewoon het originele image op Twitter en moet ik cachen op Imgur :/

TucanoItaly wijzigde deze reactie 28-07-2018 17:05 (117%)

Renault Zoe Q90

• siddler
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:23
Afgelopen jaren heb ik altijd een beheerd beleggen rekening bij Evi van Lanschot gehad. Geen omkijken naar, maar in hindsight toch enigszins ontevreden over de performance en kosten en het lijkt me toch wel weer leuk om zelf te beleggen en ETF's uit te zoeken. Mijn keuze is hierbij gevallen op DeGiro, met name vanwege hun kernselectie en veel lagere kosten dan bijvoorbeeld Binck waar ik momenteel nog enkele Rabobank certificaten aanhoud (deze ga ik hier verkopen aangezien Binck heeft besloten een fee te gaan hanteren over het vermogen dat bij hen staat, waardoor ik relatief veel rendement inlever).

Momenteel struggle ik nog een beetje met de asset allocatie die ik aan zou kunnen houden. Een situatie schets:
  • Bijna 27 jaar jong
  • Ik wil tussen de 55% en 65% van mijn vrij opneembare vermogen gaan investeren
  • Er is een spaargeld buffer aanwezig waarvan ik noodzakelijke onverwachte kosten kan voldoen en indien nodig één jaar (werkeloos) van kan leven
  • Ik zit erin voor de long-run. Op dit moment kan ik mij hooguit voorstellen dat ik (een gedeelte van) het geld over 7-10 jaar nodig heb om in een huis te investeren (afgelopen jaar een huis gekocht, dus voorlopig geen verhuisplannen)
  • Ik wil maandelijks of tweemaandelijks geld inleggen om het vermogen verder toe te laten nemen
Al met al denk ik dat ik dus redelijk wat risico kan nemen. Voornamelijk vraag ik me nog af in hoeverre het zinvol is om een gedeelte van mijn investeringspotje te investeren in bonds, ik heb inmiddels al een voldoende grote spaargeld buffer. Zeker gezien de huidige lage rente (en daarmee dus een relatief grote kans op rente stijging) verwacht ik dat de bondprijzen an sich zullen dalen op de langere termijn. Is er hier iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?

Daarnaast ben ik op de blog van jlcollins een asset allocatie tegengekomen die mij op zich wel aanstaat (met of zonder bonds):

Wat mij hier echter niet helemaal duidelijk is is waarom er gekozen wordt voor 'value equities' (VHYL bevat High dividend yield aandelen) met een hogere TER. Als ik andere 'wereld' ETFs zoek vind ik er genoeg met: minder kosten, meer verschillende stocks (=meer diversificatie), een beter rendement in de afgelopen jaren en een betere rating van Morningstar. Kan iemand mij vertellen wat deze value equities precies horen te doen voor het portfolio? En wat interessante alternatieven zijn voor VHYL? Zijn er andere op of aanmerkingen op deze asset allocatie?

Voor de andere classes heb ik inmiddels al één of meerdere ETFs gevonden (zie de tabel hieronder). Aangezien ik met een aardig bedrag overstap vind ik het te overzien als ik nu 1x transactiekosten maak, maar indien ik maandelijks aan wil/moet kopen kies ik liever voor een ETF uit de kernselectie. Het is me echter nog niet gelukt om een geschikte Emerging Markets ETF te vinden in de kernselectie, maar ik begrijp dat dat een bekend probleem is :)

Ik zie dat het een behoorlijk lange post is geworden, maar hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden en wellicht dat andere nog iets aan mij 'research' hebben.

TickerNaamRegioKosten#StocksKernselectieCommentaar
VEVEVanguard FTSE Developed World UCITS ETF (EUR)Wereld0.18%2120Nee Voornamelijk voor initiele aankoop vanwege lagere kosten dan kernselectie
IWDAiShares Core MSCI World UCITSWereld0.20%1650JaGratis maandelijks aankopen.Evt afwisselen met VWRL aangezien deze meer spreiding heeft (wel hogere TER)
VWRLVanguard FTSE All-World UCITSWereld0.25%3100JaBetere spreiding dan IWDA. Wellicht afwisseln
MEUDLyxor Stoxx Europe 600Europa0.07%600NeeInitiele aankoop vanwege spreiding en TER
IMEUiShares MSCI Europe UCITSEuropa0.12%450JaVolgende aankopen ivm kernselectie.
VUSAVanguard S&P 500 UCITSUSA0.07%500JaKernselectie en zeer lage TER
EMIMiShares Core MSCI EM IMIEmerging0.18%2700NeeLage TER

siddler wijzigde deze reactie 31-07-2018 09:30 (0%)
Reden: Correcties en aanvulling

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
AceAceAce schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:33:
Heb je een onafhankelijke bron voor ons die dit claimed?
The Geometry of Wealth, Brian Portnoy, pg. 114
https://www.amazon.de/Geo...ning-ebook/dp/B07CXS9NLG/

Een voor mij verrassende quote uit het boek:
quote:
Over the 20 years through the end of 2015, the U.S. stock market nearly quintupled. An average buy-and-hold investment gained 483% over that stretch. But the average investor in U.S. stock mutual funds gained just 251%. This difference is referred to as the “behavior gap.” (...) Thus, the average investor’s investment compounded at just 4.7% over that same 20-year stretch.
Mooi plaatje hiervan:

TucanoItaly wijzigde deze reactie 16-08-2018 13:09 (47%)

Renault Zoe Q90

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Sissors schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:24:
het idee dat de gemiddelde particulier iig in het verleden veel geld heeft laten liggen door in te stappen als de handel hoog staat, en dan weer te verkopen als de handel laag is, is volgens mij gewoon een feit. Dan lijkt mij de stap dat een goede adviseur je daarvoor kan behoeden niet heel vreemd.
quote:
Hier is overweldigend bewijs voor. Er is niemand, maar dan ook niemand die betwist dat de meeste mensen buy-high-sell-low gedrag vertonen.

Ik had deze al gepost:

maar hier is nog eens het geldelijk verlies:

Uit "The Geometry of Wealth", die zelf als bronvermelding heeft "Quantitative Analysis of Investor Behavior, 2016, DALBAR, Inc., www.dalbar.com. Average equity investor performance results are calculated using data supplied by the Investment Company Institute. Investor returns are represented by the change in total mutual fund assets after excluding sales, redemptions, and exchanges. This method of calculation captures realized and unrealized capital gains, dividends, interest, trading costs, sales charges, fees, expenses, and any other costs. After calculating investor returns in dollar terms, two percentages are calculated for the period examined: Total investor return rate and annualized investor return rate. Total return rate is determined by calculating the investor return dollars as a percentage of the net of the sales, redemptions, and exchanges for each period. 20 year period ended 12/31/15"

Maar feitelijk hoef je geen bronvermelding te geven. Want als dit gedrag niet bestond, dan zag een bear market er heel anders uit.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 17-08-2018 07:53 (37%)

Renault Zoe Q90

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Config schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:49:
Okee, dus wie verdiende er hele hoge returns om het gemiddelde omhoog te helpen?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, er is geen gemiddelde in de grafieken.

Om uberhaupt de markt bij te houden, geeft men aan dat automatische afschrijving-en-niet-meer-naar-kijken de beste is. Meesman-achtige oplossing dus.

quote:
When we dig into the numbers, the picture grows more interesting. The behavior gap for the discretionary fund is wide. Compared to the actual 6.8% return, the average investor in the fund earned only 4.3%. Because this time span includes 2008, much of the behavior gap is explained by impulsive selling during the crisis and then failure to resume investing after markets calmed down.

Brian Portnoy. The Geometry of Wealth: How to shape a life of money and meaning (p. 113).

Renault Zoe Q90

• Ardbeg10
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11-12 15:00
@Videopac
@Blazer Coke

Ok, zal ik dan eens een poging wagen om een analyse hier te delen: United Carpets. Een Engels franchise bedrijf dat actief is in de retail sector, en dan met name binnen de vloerbedekking en bedden. Kortom: Saaie naam, nano-cap (marktkapitalisatie van ca 6,5M), bijna geen handel in het aandeel, en de sector is alles behalve high-tech en dus per definitie niet sexy. Kans is dus nihil dat dit bedrijf op de lijst van veel analisten of particulieren beleggers staat.

Maar niet geheel terecht. Het bedrijf heeft een uiterst solide balans: Er staat maar liefst 2,6M aan excess cash op te wachten, terwijl hier geen schulden tegenover staan. Normaal wordt gesteld dat ca. 2% cash noodzakelijk is voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Maar laten we eens voorzichtig zijn en zeggen dat 5% van de omzet nodig is. Bij een omzet van 22M staat dan nog steeds 1,5M aan excess cash op de balans. Dit betekend dat de Enterprise Value (wat een betere indicatie is van hetgeen een investeerder daadwerkelijk betaald) eerder rond de 5M bedraagt dan de eerder genoemde 6,5M. De current ratio van 2,2 en de quick ratio van 1,6 geven aan dat het bedrijf niet in de problemen zal komen op de korte of middelange termijn, zelfs als de omzet tegen zou vallen.

En sprekende over die omzet, laten we daar eens naar kijken:

De afgelopen 5 jaar is die omzet zeer stabiel geweest. In 2012 heeft het bedrijf een grote reorganisatie doorgevoerd, waarbij een hoop niet winstgevende franchise winkels zijn gesloten. Het boekjaar 2012 besloeg 18 maanden. Dit in combinatie van de eenmalige opbrengsten / kosten van het sluiten van een groot aantal winkels leidde ertoe dat de omzet in 2012 hoger was dan de jaren ervoor, terwijl de winst (of eigenlijk het verlies) tegenviel. Het boekjaar 2013 besloeg slechts 6 maanden, net na de reorganisatie, en zelfs in deze korte tijd wist het bedrijf een bescheiden winst te boeken.

De reorganisatie heeft overigens z'n vruchten afgeworpen. Voor de reorganisatie was de netto winst ca. 0,8M. In de jaren na de organisatie bedroeg de winst minimaal 1,0M en gemiddeld over 5 jaar zelfs 1,2M. Netto rendement van de reorganisatie 25% tot 50%. Ook is de EBIT hoger dan voor de organisatie, terwijl deze EBIT met een stuk minder winkels bereikt wordt. Rentabiliteit is ook omhoog. En die winstgevendheid van het bedrijf is gewoon stabiel. Bovendien, de jaren na de reorganisatie is de return on assets ca. 15%, wat gewoon hoog is. Kortom: goede reorganisatie.

Nog even terugkomend op de cash die op de balans staat. Het dividend werd in 2012 geschrapt, vanwege die reorganisatie. Enige jaren later werd dit weer zonder problemen opgepakt. In 2015 en 2017 is door het management zelfs een speciaal dividend uitgekeerd van 0,01 pond per aandeel (wat neerkomt op ca. 0,8M in totaal). Op de huidige koers van 0,08 pond per aandeel bedraagt enkel het rendement door dit speciale dividend 12,5% per jaar. Hier komt dan nog het reguliere dividend van ca 5% per jaar bij. Moeilijk om daar niet van onder de indruk te raken.

Wat betreft het dividend: De cash-reserves waren in de jaren van het speciaal dividend lager dan op dit moment. Dat zegt natuurlijk allerminst dat op korte termijn weer een speciaal dividend wordt uitgekeerd. Een en ander geeft wel aan dat het management bereid is de winst aan de aandeelhouders toe te laten komen indien men geen betere bestemming heeft.

En dat management heeft ook al diverse keren laten blijken dat men weet waar men mee bezig is; door de nodige reorganisatie welke succesvol is uitgevoerd en het schrappen en later oppakken van het dividend. Maar met name de chairman Peter Cowgill heeft al eerder bewezen dat hij weet wat goed voor de aandeelhouders is. Hij heeft wonderen verricht met z'n andere bedrijf JD sports.

Hoe is het aandeel dan geprijsd? Met een EV van ca. 5M en een gemiddelde netto winst per jaar van ruim 1,2M is het heel goedkoop. Reden hiervoor valt op basis van financiele analyse en het doorspitten van de jaarverslagen niet te vinden. Waarschijnlijk is United Carpets zo ver onder de radar dat het gewoonweg niet opgemerkt wordt. En dat is meteen één van de grootste risico's.

Het bedrijf is gewoon héél klein. En in het aandeel is amper handel. De spread is dan ook groot, wat een investeerder alleen al makkelijk 5% kost. Daarnaast, United Carpets groeit niet, en ze willen dit ook niet. Wat ze doen, doen ze goed, en ze weten dat groei enkel ten koste gaat van het rendement op dit moment. Er bestaat dus echt geen kans dat dit ooit het nieuwe Apple of Amazon zal worden. Sterker nog: in het verleden zijn een aantal winkels moeten sluiten en de kans dat dit in een nieuwe ecomonische recessie weer gebeurd is aanzienlijk. Tenslotte, United Carpets is in het verleden nooit tegen hoge financiele (P/E) ratio's verhandeld. Ik verwacht dan ook niet dat het op de korte termijn over de kop zal gaan.

Maar voor de lange termijn valuebelegger biedt het wel heel mooie kansen terwijl het neerwaarts potentieel erg klein is. Full disclosure: Ardbeg10 is long in United Carpets.

Anyway, schiet maar raak!

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-12 22:20
quote:
PhrancK schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:23:
Vandaag een artikel op fd.nl over de omgekeerde rentecurve.

Wat vinden jullie hiervan? Hoe waarderen jullie dit bericht/deze rente curve: belangrijk of de korrel zout?
Zie het meer als 1 van de vele indicatoren. En er is geen één die de heilige graal der recessie-indicatoren is.

Dus het geeft meer een algemeen beeld dan echt een voorspellende kracht.

Kwam vandaag een plaatje tegen over de chinese economie. Waar de verschillende indicatoren verzameld werden. Dat geeft meer een beeld (over china in dit geval).

Bron Bloomberg.com

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
quote:
Alfalva schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:09:
Mensen, geen paniek. De verrekening van de buitenlandse dividendbelasting wordt voor particulieren niet anders als de Nederlandse dividendbelasting wordt afgeschaft.
Even in het kort: Nederlandse DivBel kun je cash terugkrijgen, ingehouden buitenlandse DivBel/bronheffing wordt verrekend met verschuldigde Inkomstenbelasting, en bij bedrijven met vennootschapsbelasting. En dat laatste is (zoals dat stuk van dufas aanstipt) voor beleggingsfondsen het probleem. De beleggingsfondsen waar het over gaat maken gebruik van een speciaal fiscaal regime (de fiscale beleggingsinstelling) waardoor ze geen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn. Dat is mooi, maar dat betekent dat de ingehouden buitenlandse bronheffing nooit verrekend kan worden (ze dragen immers nooit vpb af dus valt er niks te verrekenen). Vandaar dat deze specifieke fondsen de ingehouden buitenlandse bronheffing mogen verrekenen met de dividendbelasting die ze afdragen over hun uitkeringen. Dat gaat dus straks ook niet meer.
Euhm, geen paniek schrijf je, en je eindigt met de conclusie dat ik dus meer belasting moet gaan betalen (of nou ja, dat kosten van fondsen significant hoger gaan worden, zo significant dat ik waarschijnlijk de hele handel moet gaan overzetten om dan zelf te gaan kloten met formulieren om het terug te vragen).

Oftewel:

Onder de streep lekker subtiel (niet dus) lasten verzwaring voor particulieren om een enkele multinational een leuke meevaller te geven. Ik hoop toch dat van de partijen er minstens één tweedekamerlid is die gaat weigeren om ermee in te stemmen totdat het kabinet nou eens uitlegt waarom dit noodzakelijk is.

Sissors wijzigde deze reactie 31-08-2018 10:04 (9%)

• HallonRubus
Wat is er ooit aan de hand rondom Adyen? Gaat alle kanten op.

Staat vandaag wel dat er meer aandelen door de oude investeerders worden verkocht aan de markt, maar waarom dan wel 2x dik in de plus?

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11-11 19:31
Ook de publieke omroep NOS voedt de FUD door de BIS aan te halen.
Waarschuwing voor turbulentie op financiële markten.

VANDAAG, 19:59

De financiële markten moeten zich voorbereiden op een turbulente periode. Die waarschuwing geeft het hoofd van de Bank voor Internationale Samenwerkingen (BIS) af, een overkoepelende instelling van nationale centrale banken.

Tien jaar na het faillissement van de Amerikaanse bank Lehman Brothers en het ontstaan van de kredietcrisis, vergelijkt directeur Claudio Borio de huidige toestand van de financiële markten met die van een patiënt die van een zwaar medicijn afkomt.

Heftige koersbewegingen zijn dan ook "vroeg of laat" waarschijnlijk, zo zegt hij in het BIS-kwartaalverslag. En die bewegingen zijn niet eenvoudig op te lossen door banken als de Europese Centrale Bank of de Amerikaanse Federal Reserve.

Lenen te makkelijk
"Ironisch genoeg was de enorme schuldenberg het hart van de crisis. En nu hebben we nog veel meer schulden", zegt Borio. Experts van de bank zeggen dat de schuldenberg te groot is en het nog steeds veel te makkelijk is om geld te lenen. Vooral opkomende landen als Brazilië, India en Turkije hebben een grote dollarschuld en die is sinds de financiële crisis alleen maar toegenomen. Hun economieën hebben veel last van de relatief sterke dollar.

De BIS heeft in het rapport bekeken welke belangen banken hebben in Turkije. Door de val van de Turkse munt, de lira, staat het land financieel onder druk. Buitenlandse banken hadden voor 223 miljard dollar aan leningen, effecten en andere bezittingen uitstaan in Turkije.

Ook andere ontwikkelingen maken heftige koersbewegingen waarschijnlijk. Zo zijn de VS en China, de twee grootste economieën ter wereld, verwikkeld in een handelsoorlog en stopt de Europese Centrale Bank eind dit jaar met het opkopen van overheidsleningen. Sinds maart 2015 stak de ECB ruim 2400 miljard euro in de economie.
De media-aandacht ivm 10 jaar Lehman. zet je wel aan het denken over goede mogelijkheden en manieren om geld te maken als de markt (pijlsnel) naar beneden gaat.

3x3 wijzigde deze reactie 23-09-2018 22:07 (3%)

• Chief
page404 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:33:

Achterblijven is een eufemisme op dit moment, en ik kan me ook niet herinneren dat het ooit andersom was. +17.8% voor U.S. en -2.3% voor Europa. Dan moet je wel wat jaartjes flink overperformen om dat weer in te halen :D
Voor het afgelopen jaar is het kansrijk dat de verlaging van de belasting in de VS daar debet aan is geweest.

Hmmmm, ik had wel een verschil tussen de VS en EU verwacht maar niet verwacht dat het zo groot was de afgelopen jaren:

TR1

Dit zijn de total return grafieken sinds 1990 van de S&P500 (wit) en de Euro Stoxx 50 (groen) in hun eigen valuta waarbij de returns in % zijn uitgedrukt en de twee grafieken genormaliseerd zijn (beginnen beiden bij 0) De S&P500 doet het consistent en significant beter dan de Euro Stoxx sinds de GFC.

We kunnen de valuta compenent eruit halen door dezelfde grafieken in USD uit te drukken. Beeld sinds GFC blijft hetzelfde

TR2

• Chief
Silver7 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:14:
Heeft iemand Aston Martin al gekocht via deGiro? Ik zie nog steeds niet dat ze te koop is.
Handel in deze aandelen is aan de gang en vooralsnog geen doorslaand succes

AM

18.40 vs 19.00 IPO

• HGJ
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik heb getracht de David Swensen Portfolio te repliceren aangezien ik op zoek ben na een permanent portfolio welke de komende jaren weinig onderhoud behoeft. Aangezien veel Amerikaanse ETF's hier in NL niet te koop zijn heb ik getracht deze zo goed mogelijk te benaderen.

Een aantal opmerkingen:
Domestic US en International (ex-US) heb ik samengevoegd aangezien er mijns inziens vanuit NL geen goed alternatief is voor de US Total Stock Market . Omdat IWDA net iets goedkoper is dan VWRL heb ik hiervoor gekozen. De US-spreiding van deze ETF komt ongeveer overeen met de spreiding 30% Total Stock Market US en 15% International non-US welke David Swensen aanhoudt.

Intermediate Term Bonds: ik twijfel er over nu in te stappen aangezien ik verwacht dat de rente verder gaat stijgen. Mogelijk houd ik voorlopig dit gedeelte in cash aan.

REITs: ik lees verhalen van anderen die aangeven dat je beter niet in REIT's kan stappen als je al vastgoed bezit, om zo een te zware weging van vastgoed in je portefeuille te voorkomen (ik heb nu een koopappartement in Amsterdam, welke de afgelopen jaren behoorlijk in waarde is gestegen). Persoonlijk denk ik dat het meevalt aangezien deze REIT een wereldwijde focus heeft.

Iemand die feedback heeft/suggesties voor aanpassingen?

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Blazer Coke schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:43:
https://www.nu.nl/politie...g-definitief-niet-af.html

"De dividendbelasting wordt toch niet afgeschaft, maken VVD, CDA, D66 en ChristenUnie maandag bekend na coalitieoverleg. Nadat de maatregel door het kabinet en de coalitiepartijen werd heroverwogen, draaien zij nu de meest omstreden maatregel uit het regeerakkoord definitief terug."

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• gise
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:19:
[...]

Voor duidelijkheid, dat is puur geluk. Of nou ja, als je echt geld had gebruikt was het geluk geweest :P. Maar 50% rendement in een maand is idioot veel en niet vol te houden. Anders zou je met een inleg van 2 euro over 5 jaar rijkste persoon ter wereld zijn.
Weet niet of je alles weg kan zetten als geluk. Ik trade ook andere markten, vooral currencies (Forex) en pas sinds een paar maanden naar indexes aan het kijken, Dow Jones ziet er interessant uit en ook DAX ga ik eens dieper in duiken, nu vooral Dow Jones gekozen omdat juist daarover de meeste informatie beschikbaar is.

Qua forex stats voor deze maand met een live account (echt geld):

Screenshot van gister, vandaag nog geen trades :9

Het verschil qua week en maandag performance zit hem erin dat forex op zondagavond opent en ik nog trades open had van vrijdag, deze worden dus niet bij maandag gerekend, maar wél bij de week performance

gise wijzigde deze reactie 23-10-2018 13:49 (15%)

• gise
  • Niet online
Ja, beleggen is anders wat anders dan traden. grappig dan dat er bij banken als Goldman Sachs traders in dienst zijn, professionele gokkers?

Even kijken hoe dit zich verder ontwikkeld. Information Technology is up +0.81% maar bijvoorbeeld Financials -2.06% in de pre-markets

• gise
  • Niet online
Qua aandeel aandeel in de Dow Jones is Technology de grootste sector, en dus groter ten opzichte van Finance dus als je alleen kijkt naar: Tech is positief, dus we gaan omhoog, dan zie je dat de impact van Financials dat toch teniet doet.

Edit: NYSE Open gehad, Tech van positief naar negatief en nu alles in het rood. Shorts gesloten voor 5% (+$800 - account nu op $16.578)

gise wijzigde deze reactie 23-10-2018 16:07 (22%)

• HEA220
Aikon schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:00:
[...]

Je kan ASN groenfondprojecten ook via Binck aankopen, scheelt je 0,12% beheerskosten (ongeveer de helft) en wellicht ook aankoopkosten. Periodiek aankopen is gratis bij Binck, kan het bij ASN niet vinden zo snel. Dus de catch is eenmalig 20 euro, en daarna altijd 'teveel' betalen voor beheer. Al met al geen slechte actie hoor, afhankelijk van je vermogen en hoe lang je daar blijft etc.
Triodos heeft wel een veel beter track record

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:57:
[...]
Rabobank rekent bizar hoge tarieven voor hun beleggingsfondsen. 0,3% per kwartaal voor het goedkoopste product. Het enige wat ze voor dat geld doen, is al jouw geld in een paar ETF's stoppen.
Op de lange termijn haal je (historisch gezien) 7% rendement per jaar. Als daar 1,2% van naar de bank gaat kost je dat op het eind gigantische bedragen.

De basis van beleggen is heel simpel:
1) Kies een goedkope broker (je noemt ze zelf al).
2) Koop periodiek een paar ETF's met een brede spreiding en lage kosten.
3) Profit.

Wanneer je moet starten is lastig. De markt kan maandag compleet instorten. Of het kan nog 2 jaar omhoog blijven staan. Niemand weet welke van de 2 het wordt en iedereen die zegt dat ze het wel weten liegt (uitgezonderd Cable, Dr Who en Marty McFly).
Het belangrijkste is dat je niet in paniek raakt als je verlies maakt. De economie hersteld wel weer. En zolang je je aandelen niet hebt verkocht verdien je die verliezen vanzelf weer terug (zolang je aan stap 2 hebt voldaan).

[...]

Niet direct. Maar het volgt elkaar meestal wel.
Als de aandelen meer waard worden, gaan mensen de ETF kopen waardoor de ETF stijgt. En als mensen de ETF massaal kopen moet de beheerder aandelen bijkopen waardoor die in waarde stijgen.
Thanks. DEGIRO lijkt mij de meest goedkope om te beginnen. Al geeft mij het goedkoopste basic account ipv active account mij niet zo een vertrouwd gevoel (ze lenen je geld/aandelen uit?).

Mijn collega stuurde mij dit plaatje mee:

Je zou toch kunnen zeggen dat de daling interessant is om juist te beginnen? Of juist te gevaarlijk? Beter wat ETF's in andere landen? :)

Terugkomend op mijn vorige vraag: als jullie nog tips hebben voor goede websites/boeken voor selfstudie.. graag! Stap 1 is niet zo moeilijk, maar de juiste ETF's en de werking ervan wil graag wel eerst begrijpen voordat ik geld ga overmaken :)

Workaholic wijzigde deze reactie 28-10-2018 14:00 (4%)

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• HallonRubus
Mathijssss schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:23:
Dag allen,

Ik zou dolgraag willen beginnen met het inzetten op de beurs. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik zou kunnen beginnen. Ik zou graag willen daytraden/swingtraden en eventueel willen kopen/verkopen 1/2/3 keer per dag op zowel EU als US markt.

Wie zou mij kunnen helpen met het kiezen van de juiste broker hiervoor. Waar het hierbij uiteraard voornamelijk om draait, zijn de kosten.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij op weg kan helpen! :)
De Giro is verreweg het goedkoopste. Ga niet daytraden op de EU markt, je betaalt je een ongeluk aan transactiekosten, tenzij je echt in hele volatiele aandelen gaat zitten kan het nauwelijks uit (enige EU aandeel waar ik in handel is Adyen).

Bedenk je wel dat de kans klein is dat je echt flinke winsten gaat halen met daytraden.
CornermanNL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:46:
[...]
Swingtraden, en elke andere variant gebaseerd op timing is simpelweg enorm lastig zo niet onmogelijk om op de lange termijn winst te maken, de wiskunde is simpelweg tegen je.
Als een aandeel in een opwaartse trend zit, dan is de kans wel redelijk groot dat je winst maakt, wat ook je methode is, alleen is het niet onwaarschijnlijk dat je rendement als daytrader/swingtrader lager is dan iemand die het aandeel gewoon vasthoudt.

In theorie kan je je winst inderdaad flink vergroten als je steeds op de piek verkoopt, en in het dal aankoopt, maar zie dat maar eens te timen.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@Longcat Maandelijks of eenmalig maakt niet, het gaat er om hoe lang je het aanhoudt. Met dat kleine volume zelfs beter om niet heel veel eenmalig te kopen blijkbaar, anders wordt de spread nog groter.

Trouwens wel een leuk grafiekje, 7 ETF's die elk de eurostoxx 50 volgen gedurende 20 maanden, maar wel tot 1,75% verschil.

Bron: https://www.etf.com/secti...fferent-return?nopaging=1

• Slava1
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 30-09 21:52
Poll: 23000 euro te besteden
Alles in aandelen
Alles in Top 5 Crypto valuta
Spaar rekening (waar al veel op staat)
Short Bitcoin wellicht?
The missing 18 1/2 minutes
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=401245&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Zeer benieuwd naar de uitkomsten, en licht ze vooral toe :-)

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:28

Roozzz

Plus ultra

Silence_nl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:27:
met short bitcoin had je al op een leuke winst gestaan
5.762,7200 -598,1400 (-9,40%)
14-nov-18 18:25:27
http://www.quickmeme.com/img/5d/5de3da94222cf7464142b6c4b4dfe6885baf37b0aeb245040de143a5eb8891ed.jpg
:+

• Slava1
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 30-09 21:52
pikootje schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:41:
[...]

De kans dat aandelen het beter doen dan spaarrekeningen en obligaties is al 61% na 1 jaar, 69 na 5 jaar en 80% na 10 jaar.

Bitcoins long of short is voor mij niet meer dan gokken: per saldo word je alsmaar armer door de hoge transactiekosten. Maar dat is dus alleen als je van mening bent dat de Bitcoin geen reële onderliggende waarde heeft.

Daarom ga ik voor de aandelen, en die dan een beetje spreiden (geen etf's trouwens) over sectoren/regio's waarvan je denkt dat die de toekomst hebben.
ok, ik ga weer op onderzoek uit. Ik heb nu op dit moment ongeveer het genoemde bedrag nog in crypto zitten. Meeste in xrp. Daarbij elk jaar max aflossen op het huis want voldoende spaargeld. Luxe probleempjes/keuze hier https://i.fokzine.net/s/loveit.gif

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-12 05:47
Als je zelf die bron ondersteunt dan kun je beter in EM gaan:

Als je van go big or go home houdt :) .

Ik ben zelf soms relatief negatief over de sociale veranderingen die je ziet in westen. Tuurlijk gaan de grote bedrijven flink door in hun waarde vergroten, maar de sociale tendens lijkt te zijn: minder werken, geld minder belangrijk, doen wat je leuk vind, groot sociaal vangnet. Dat zijn wel remmers op BNP, de 'vechtlust' om wat te bereiken lijkt wat te tanen en men wil meer recht hebben op zaken. In tegenstelling tot EM, waar men wel moet vechten. Ik denk soms dat zulke dingen toch ook doorwerken in het grote plaatje.

Als de "world" niet oplet, worden ze door de "EM" gepakt.

Meningen?

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:10
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:06:
@Panzer_V uiteraard is het zo simpel , bij een koers hoger dan 150 euro en 6 of meer maanden 275 euro kunnen schrijven. En blijven doorrollen.

Zou het niet eenvoudiger zijn om dan gewoon een put te schrijven iedere maand gedekt met wat of alles in cash ? Als je de verwachting hebt dat de koers boven de 150 blijft ?

Er zit in zo’n constructie altijd een flinke verwachting , het lijkt allemaal dik in orde tot het niet meer in orde is.
Met gedekt een put schrijven bereik ik niet wat ik wil met de genoemde constructie. De constructie die ik noemde (long calendar call spread) is lichtelijk bullish (maar over het algemeen neutraal). Het is mij er om te doen dat een korte optie een (relatief) hogere theta heeft. In andere woorden, OTM opties met lange looptijden zijn relatief goedkoper, omdat de tijdwaarde relatief goedkoper is. De tijdwaarde neemt exponentieel af richting expiratie.

Een optie verliest veel meer tijdwaarde van 30 dagen naar 0 dan van 360 naar 330.

• Longcat
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor de uitleg, zo leer ik weer bij.
Dus als ik het goed begrijp wil je maximaal profiteren van de korte termijn tijdswaarde die er harder uitloopt ten opzichte van je aangekochte verzekering op de lange termijn ? In hoeveel procent van de gevallen gaat dit goed ?
Procenten weet ik niet. Ik heb deze strategie vroeger 1x gedaan met ING. Ik kocht toen een call van 1 jaar (uitoefenprijs weet ik niet meer) voor 90 euro en schreef een korte van 27 euro. De volgende maand liep de korte waardeloos af en was de lange nog ergens in de 80 waard. Vervolgens kon ik weer een korte schrijven voor 23 euro of zoiets. Helaas daalde ING vrij hard na een paar maanden waardoor het schrijven nog maar een tientje opleverde en transactiekosten waren erg hoog (Binck destijds, 2.85 of zo!). Ik weet niet meer of ik uiteindelijk winst of verlies heb gemaakt. Het leuke aan de strategie is dat je goed rendement kunt behalen in tijden van lage volatiliteit en vlakke koersen. Bij een stijging in volatiliteit (ceteris paribus) wordt de langere call meer waard dan de geschreven korte call.

Dan wat anders. Het ging goed met mijn portefeuille, tot begin oktober, sindsdien crabmarket.... :') (hieronder de winst. Assen maar even weggehaald indien dit niet op prijs wordt gesteld)

Longcat wijzigde deze reactie 26-11-2018 23:04 (8%)

• RocketKoen
helloitsme schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:57:
[...]

Wellicht een idee om hier eens naar te kijken: https://www.portfolio-performance.info/portfolio/
(site is in het duits, maar programma kan ook op engels gezet worden)

Ik gebruik het nu een jaar en het werkt best prima. Ik gebruik o.a, yahoo finance als bron voor aandelen en trackers en https://markets.ft.com/ voor een paar beleggingsfondsen die niet op yahoo staan.
Leuk tooltje. Maakt het een stuk makkelijker om het eindejaars rendement te berekenen.
So far:

Ik mis alleen de dividend uitkeringen.

TheS4ndm4n#1919

• Spikeee
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-10 14:58
oscar82 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:33:
Ziet er verder aardig volatiel uit. En 143% Year-to-date is ook bijna too good to be true he? Zit al het positieve nieuws wat jij hierboven schetst er dan niet al lang en breed ingesprijsd?
De co2 certificaten waren in het begin 27 euro o.i.d.; door de crisis e.d. was er meer aanbod dan vraag en is de prijs op begeven moment bijna naar nul gegaan. Er is toen d.m.v. verschillende maatregelen ingegrepen want de co2 prijs moet hoog genoeg zijn anders heeft het hele idee geen nut. De huidige waarde van 1 ton co2 uitstoot is iets van 14 euro. Om de doelen van parijs te halen schatten experts in dat dit in de buurt van 60-70 euro moet gaan liggen. Als je de projections bekijkt dan zou de prijs in 2019 ergens rond de 20 euro en in 2020-2021 rond 25-30 euro moeten zijn. Er zal vast wel iets ingeprijst zijn maar nog niet het volledige plaatje. Er is nog een hele weg te gaan.

Een van de redenen dat het 140% YTD is komt mogelijk door al de aandacht in de media en de politiek. Voor 2018 was dit niet zo een agenda puntje. Nu zie je het een aantal keren per week in de FD e.d.
Dit is geen aandeel in een bedrijf o.i.d.; De EU bepaald wat de spelregels zijn, zij bepalen het aanbod, en de vraag die wordt bepaald door iedereen die onder het systeem valt. Wat dus overeen komt met industrie, luchtvaart, enegiecentrales etc...

Klimaatverandering is een issue; dat gaat geld kosten; het raamwerk is in 2015 in parijs getekend; en we liggen nog niet helemaal op koers. Dus die prijs moet wel omhoog. Als de markt daar zelf niet voor zorgt dan zorgt de politiek daar wel voor (zie EMS systeem b.v.).

Reductie in co2 krijg je in eerste instantie geregeld door andere brandstof te gebruiken. Bijvoorbeeld gas in plaats van kolen. Gas is duurder dan kolen; de co2 prijs moet dus omhoog om hier een neutraal of positief rekensommetje uit te krijgen. Hele processen veranderen is een stap wat daarna pas komt. Dat hangt o.a. vast aan de prijs van co2. Onderstaande infographic geeft een idee van hoe veel co2 certificaten er nog beschikbaar zijn in de komende jaren. Niet erg veel. En we weten allemaal wat vraag en aanbod doet. De vraag blijft min of meer constant en het aanbod gaat dalen. De prijs kan dus alleen maar omhoog. En dat is ook het hele (politieke) doel van dit hele eu emissions trading scheme.

Spikeee wijzigde deze reactie 01-12-2018 17:36 (16%)

• Chief
Philflow schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:40:
[...]

Terechte vraag. Ik heb er zelf te weinig verstand van. Ik zou me er eigenlijk meer in moeten verdiepen maar dat komt er niet van. De urgentie lijkt er niet te zijn.

Ik zou eigenlijk al blij zijn met een rendement van 5%. Aangezien dat met sparen niet kan ben ik in de ETFs gestapt.

De reden dat ik er een andere ETF bij dacht te kopen is omdat ik mij heb laten vertellen dat wat spreiding beter is.
Fair enough al vind ik het persoonlijk best link dat mensen beleggen met "weinig verstand" over het onderwerp of waarin ze beleggen. Waarom heb je voor de Vanguard World gekozen? Niet omdat dit misschien een slechte keuze is maar ik ben benieuwd.

Dit fonds belegt in aandelen wereldwijd met een zwaartepunt naar de VS (55%) en je hebt al een behoorlijk geografische spreiding. Het fonds belegt in meer dan 8,000 verschillende bedrijven (benchmark overigens in 250 minder) dus verdere spreiding naar individuele aandelen helpt niet meer m.b.t. diversificatie.

Met dit fonds heb je al 9% van je beleggingen in Emerging Markets, opkomende landen zeg maar. Beleggen in aandelen in deze markten brengen hoger risico met zich mee maar tevens een hoger verwacht rendement. Dat zie je bijvoorbeeld hier: https://www.msci.com/docu...6e-4b4c-8ea4-43fcb5bd6523 waar het historisch rendement op de MSCI World lager ligt dan de MSCI Emerging Markets maar dat de volatiliteit van de laatstgenoemde hoger ligt. Rendement en risico (uitgedrukt in volatiliteit) gaan hand in hand: hoe hoger het verwacht rendement, hoe hoger het risico doorgaans is.
Remember: risk free return does not exist, risk without return does!

Door de relatief grote positie naar de VS is het rendement van het VG World fonds sterker afhankelijk van wat er in de VS, en dus ook de USD, gebeurt. Als het niet onwaarschijnlijk is dat je later in Europa gaat rentenieren zou je wellicht een aandelenfonds kunnen toevoegen dat op Europa is gericht zodat je totale portefeuille minder afhankelijk is van de USD.

Overweeg ook om een fonds in staatsobligaties met hoge kredietwaardigheid toe te voegen. Het verwacht rendement is nu vrij laag maar als je maar consequent bijkoopt, net zoals je dat bij je aandelen doet, dan gaat het verwacht rendement ook omhoog naarmate rente stijgt - en vice versa natuurlijk!

De staatsobligaties zijn dan in eerste instantie ook niet om heel veel verwacht rendement toe te voegen, het verlaagt zelfs het verwacht rendement van je totale portefeuille MAAR staatsobligaties bieden bescherming tegen sterke dalingen in de aandelenmarkten.

Zie bijvoorbeeld hier: http://pages.stern.nyu.ed...e/datafile/histretSP.html
Dit is een dataset van de VS maar dit geeft de strekking weer wat ik bedoel. In de grafiek hieronder zie je het rendement van S&P500 (aandelen) in een jaar in het blauw en het rendement op de 10-jarige staatsobligatie in datzelfde jaar in het oranje:

Graph

Zoals je ziet zijn de rendementen van de US Treasury tegenover gesteld aan de aandelenrendementen in de jaren waar er een heel slecht aandelenrendement is.

Resumerend: met een combinatie van aandelenfondsen en staatsobligatiefondsen verlaag je het risico maar ook het verwacht rendement van je totale portefeuille.

En zoals altijd geldt ook hier: garantie tot aan de voordeur :)

• Lud0v1c
  • Nu online
@Workaholic kijk eens naar het jaarlijkse rendement van goud over de afgelopen 16 jaar.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• Longcat
Portefeuille groeit een stuk sneller dan de rest van m'n vermogen omdat ik vrij veel inleg in m'n beleggersrekening. Het is nog een beetje wennen dat de winsten en verliezen dan ook hard groeien :') :
Game Error schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:52:
Kan iemand mij adviseren bij welke bank of broker ik het goedkoopst kan beleggen indexfondsen (van bijvoorbeeld Vangaurd) tegen zo laag mogelijle beheerkosten? Ik weet dat Binck een kleine beheervergoeding bovenop het fonds vraagt. Zijn er goedkopere?
Bij degiro kun je een groot aantal index trackers (waaronder Vanguard) 1x per maand 'gratis' (geen transactiekosten) aankopen. Er worden geen beheerkosten in rekening gebracht door degiro, maar uiteraard wel door de fondsuitvoerder. Je betaalt alleen 1x 2.50 per beurs waarop je handelt (bijvoorbeeld Euronext Parijs). Je kan de lijst vinden als je zoekt op 'degiro kernselectie'.

Longcat wijzigde deze reactie 09-12-2018 16:13 (61%)

• HEA220
Cocytus schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:08:
[...]

Waarom zou je in godsnaam een AEX ETF kopen. Dat zijn 25 aandelen, en 4 aandelen hebben samen een weging van meer dan 0,5.
Omdat je dan lekker met je ING pinpas een raketje of magnum kunt halen bij de plaatselijke shell tankstation en dan denken dat je goed bezig bent aangezien je je beleggingsportefeuille hebt gesteund :9~ .

En met 10% naast je VWRL valt het met die hoge weging alles mee.

• HallonRubus
ALPACINO schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:58:
Welke grens hanteren jullie bij een belegging die in de min staat?

Ik heb aandelen Micron gekocht op $45 en deze staan nu op $35. De verwachting is dat de prijs verder gaat dalen oa door prijsdaling dram.
Koersstijging benodigd om weer op 0 winst uit te komen:
http://www.ritholtz.com/blog/wp-content/uploads/2011/01/gains-needed-to-recover-loss.png

Bij meer dan 20% is de kans redelijk klein dat je binnen afzienbare tijd break even komt, zeker als de belegging toch al in een downtrend zit. Verwacht je dat Micron 30% stijgt de komende tijd?

Ik moet er wel aan toevoegen, bedenk ook, stel ik verkoop, is er een belegging die ook echt aantrekkelijker is? Misschien kom je niet op 0 uit, maar als je een paar weken wacht zou je ook best met een kleiner verlies kunnen verkopen.

HallonRubus wijzigde deze reactie 14-12-2018 12:13 (14%)

• Squ1zZy
  • Registratie: april 2011
  • Niet online
Dit jaar niet mijn beste jaar. Nog wel winst, maar dit jaar ook defensiever gaan beleggen vanwege de grotere bedragen:

2016:

2017:

2018:

Rendement in 2017 was 38%. Geen idee waarom mijn rendement zakt als ik er geld uit haal.

Squ1zZy wijzigde deze reactie 16-12-2018 15:27 (6%)

"Security should be baked in, not sprayed on!"

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
Oilman schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:58:
Misschien onduidelijk opgeschreven, maar het klopte wel. De belastingvrije grens is 30k, de bovengrens van de eerste trede is 70k, dus 40k meer.
Dit is het correcte schema van €0, vandaar de 0.6% over €70k:

Zie ook het volgende rekenvoorbeeld van de belastingdienst:
https://www.belastingdien...leenstaande-met-spaargeld

En de tekst erboven:
"U betaalt belasting over uw inkomen uit uw vermogen: de zogenoemde grondslag sparen en beleggen (box 3). Dat is de waarde van uw bezittingen min uw schulden op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet, min uw heffingsvrij vermogen."
maakt duidelijk dat deze €70k geldt voor het deel BOVENOP het heffingsvrije vermogen van €30k.

SmiGueL wijzigde deze reactie 23-12-2018 09:58 (46%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Kid Buu
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02:03

Kid Buu

Huh, Pietje?

HEA220 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:30:
[...]

Bij de Giro zijn alleen voor de ishares etf's opties te koop. Maar deze zijn door de hoge spreads eigenlijk niet interessant.

Bij lynx kan nog wel worden gehandeld in SPX (s&p500 index) deze zijn dan wel weer interessant.

Put opties schrijven ben ik zelf niet zo kapot van. Verlies kan namelijk flink oplopen. Zou eerder gedekt Calls schrijven
Het risico van een put schrijven is exact hetzelfde als die van een covered call strategie. Ik krijg een dejavu, volgens mij heb ik dit plaatje al eens eerder gepost ter illustratie.

https://www.borntosell.com/covered-call-blog/naked-put

Kid Buu wijzigde deze reactie 23-12-2018 03:02 (3%)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True