Waarom voel jij en anderen zich zo veilig bij het beleggen in ETF's maar niet bij het zelf beleggen?oscar82 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:32:
[...]
.
Hier nog een angstvallige ETF-belegger. Vorig jaar had ik met ETFs nog een soort tactische asset allocation. Althans dat dacht ik. Deed het in ieder geval goed in de backtests en simulaties.
Maar op een gegeven moment zat ik dus met 25% vastgoed à 0,59 TER en dividendlek van ~0,35. Al met al bijna een procent kosten per jaar.
juist dit soort gesprekken deden mij toen al inzien dat ik het prima vind om de markt te volgen en dat je daar maar een ETF of twee fondsen voor nodig hebt.
Het enige waar ik invloed op kan en wil uitoefenen zijn transactiekosten, de TER en wel of geen dividendlek. Die laag houden gaat me helpen in goede en slechte tijden.
Je hoeft het heus niet te spelen zoals @Zr40 met margin, je kunt gewoon zelf aandelen uitzoeken en een brede spreiding maken ( zoals de ETF's eigenlijk ) met desnoods een eigen twist eraan.
Kost wel wat meer tijd dan met die ETF's, maar dat hoeft echt niet veel te zijn en heb je vooral zelf in de hand.
Met die nieuwe broker Flatex hoeft zoiets ook helemaal niet veel geld te kosten en als je de buy & hold tactiek hanteert ben je waarschijnlijk ook voordelig uit.
En dit was alweer de 10000e post
In vino veritas, in aqua sanitas