Zr40 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:34:
Terug on topic. Geschreven puts vooruit rollen is toch wel grappig:
Buy to close BYD 20SEP19 26.0 P: -221
Sell to open BYD 20DEC19 26.0 P: +307
Het risico blijft hetzelfde (in beide gevallen zou ik mogelijk 100 stuks moeten kopen tegen dezelfde prijs) maar ik ontvang $ 86 door de latere expiration.
Het risico is helemaal niet hetzelfde: je schrijft een verzekering met een langere looptijd en daarom ontvang je meer premie. Maar je loopt ook langer risico dat de tent instort. Je inboedel verzekeren voor een jaar is ook duurder dan je inboedel verzekeren voor een half jaar.
Overigens denk ik dat op basis van een betaalde nieuwsbrief (ik neem aan dat je deze put niet zelf hebt uitgekozen) handelen in kortlopende opties ongeveer vergelijkbaar is met briefgeld in de blender stoppen. Professionals maken je helemaal kapot in de pricing van die dingen, opties zijn illiquide en hebben een aardige spread en als kers op de taart betaal je ook nog voor de tips. Ik heb het idee dat je een slimme vent (dame) bent en meer dan genoeg verstand hebt van de technische kant van de beurshandel: transactiekosten, box-spreads, brokers, expense ratio's, etc.
Maar aan de andere kant denk ik dat je nog een beetje nat achter de oren bent op het gebied van daadwerkelijk beleggen en handelen. Haal die twee niet door elkaar. Je kan mij ongetwijfeld precies uitleggen op welke prijs, welke beurs en welke implied vol je die optiespread hebt gehandeld, hoe weinig transactiekosten je hebt gemaakt, wat voor stijl optie het is, etc. Maar kun je me ook vertellen waarom het een goede trade is en waarom de prijzen die alle grote market makers in consensus afgeven verkeerd zijn?
Zelfde voor je positie in Fastned. Kennelijk was dat een ~25% positie begin dit jaar en je wou nog wat bijkopen in de IPO. Vervolgens gaat de IPO niet, handelt het aandeel op een idiote prijs maar 'hou je je positie aan voor de langere termijn'. Een paar maand later beslis je op een willekeurige dinsdag in augustus dat je positie toch veel te groot is en verkoop je in een paar uur 90% van je positie op de laagste prijs waar Fastned ooit gehandeld heeft (op Euronext). De komende dag schiet de prijs meteen weer omhoog.
Ook hier geldt: ongetwijfeld kun je me precies vertellen hoe een conversie van Fastned certificaten werkt, welk algoritme je bij IB hebt gebruikt om je aandelen te verkopen, welke transactiekosten je hebt gemaakt, etc. Maar dat zijn allemaal randzaken. De relevantere vragen waar je op moet focussen zijn: waarom is Fastned een goede investering (en op dat gebied ben je m.i. nooit veel verder gekomen dan: ze groeien), was een 25% positie een juiste allocatie, is het slim om in een paar uur een dagvolume algoritmisch te verkopen in een extreem illiquide aandeel (antwoord: nee, absoluut niet) en waarom bedacht je pas in augustus dat je positie te groot was (ik vermoed dat dat komt door een dalende beurs en een hard dalend aandeel Fastned). Dat zijn de vragen die tientallen procenten verschil kunnen maken i.p.v. een paar tientjes.
Je vertelt heel trots dat de transactiekosten op Euronext een fractie waren van de kosten op Nxchange. Dat zal best, maar als je wat rustiger had verkocht begin augustus had je dat denk ik 2% a 3% meer opgeleverd. En als je, zoals ik je adviseerde, meteen na de overboeking die stukken had verkocht omdat je inzag dat de prijs op Euronext voornamelijk werd veroorzaakt door een tekort aan stukken dan had je dat nog ~25% meer opgeleverd. In dat licht zijn die transactiekosten niet bepaald iets om trots op te zijn.
Ik heb het gevoel dat het met de rest van je portfolio hetzelfde gaat: je hebt de randzaken uitstekend op orde: goedkope broker, mooie maandrapportages, etc. Maar uiteindelijk koop je, deels met geleend geld, zonder zelf onderzoek te doen (voorzover ik weet), een verzameling enorm volatiele Amerikaanse aandelen. Neem een stapje terug: waarom is dat een goed idee? Wat weet ik zelf van deze bedrijven? Waarom beleg ik met geleend geld? Dat zijn de relevante vragen. En dan vergeet ik nog de belangrijkste: als iemand geniale 'stock tips' heeft, waarom zou je ze dan in godsnaam verkopen aan een random Nederlandse IT-er voor een paar tientjes? In 99.999% van de gevallen is het antwoord: omdat die tips helemaal niet zo geniaal zijn en het verkopen van de tips meer oplevert dan het handelen op de tips. Waarom zit jij net bij die andere 0.0001%?
[Voor 68% gewijzigd door writser op 30-08-2019 14:45]