Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.595 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Nieuwe versie Portfolio Performance is beschikbaar, incl NL vertaling en optie om degiro transacties te importeren

Om degiro transacties te importeren:

Op de DeGiro.nl website: transactie tab -> exporteer als pdf

In Portfolio Performance:
1) zorg dat de Isin gegevens ingevuld zijn bij de securities waar je de aan/verkoopdata van wilt importeren
2) kies voor Bestand -> importeren -> PDF-bankdocumenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou zeggen: Shoot! the messenger! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2019 09:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
De kosten stegen wel fors, maar dit betreft voornamelijk eenmalige kosten die te maken hadden met de investeringen in Belgie en de overgang naar een nieuw SAP systeem.
Is dat zo? Waar hebben ze die kosten uitgesplitst? Ik lees:
Ten opzichte van vorig jaar verloren we bijna € 7 miljoen aan dekking vanuit retail op de kosten van onze centrale organisatie en het centrale distributiecentrum. We zijn bezig om de centrale organisatie kwalitatief en kwantitatief meer passend te maken op onze ambities en dat leidt stap voor stap tot besparingen. Daar staat echter tegenover dat we op dit moment ook investeren in grote programma’s als de integratie van Heineken en de implementatie van SAP. De afbouw van kosten gaat vooralsnog minder hard dan verwacht en krijgt extra aandacht.
Ook uit de slides van de presentie krijg ik niet de indruk dat de winst niet zo zeer gekelderd is door eenmalige kosten maar door te grote overhead na de verkoop van Emte.

Verder mis ik nog een prijskaartje in je analyse. Wat is het bedrijf nu waard?

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 19-08-2019 10:27 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:56
Sport_Life schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:50:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik denk dat je een optimistisch persoon bent. Ik lees zelfs in jou stuk al alarmerende zaken. Zonder de getallen te zien hoe erg het scheef begint te lopen: Maar als de omzet stijgt is de norm verwachting dat de winst ook stijgt. Hier wordt ondanks de iets grotere omzet flink minder winst gemaakt. Dan moet je oppassen of dat incidenteel is of start van trend (voor bedrijf specifiek of de branche waar het in zit). Bijvoorbeeld het deel wat ik vetgedrukt heb is belangrijk. Als dat harder stijgt dan de omzet....dan loopt de winst steeds verder terug.
Dus hoe zorgelijk is dat? Wat verwacht je komend jaar? Meer of gelijke omzet en lagere kosten dus meer winst? Of denk je dat die trend in de kosten zwaarder weegt en gaan ze minder winst maken?

Het feit dat er cyclische jojo inzit op de seizoenen kan wel leuk zijn om te proberen te timen voor short term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:26:
[...]

Is dat zo? Waar hebben ze die kosten uitgesplitst? Ik lees:

[...]

Ook uit de slides van de presentie krijg ik niet de indruk dat de winst niet zo zeer gekelderd is door eenmalige kosten maar door te grote overhead na de verkoop van Emte.

Verder mis ik nog een prijskaartje in je analyse. Wat is het bedrijf nu waard?
Ik ga ervan uit dat het programma "passende organisatie" ervoor zorgt dat die 6 miljoen wordt weggepoetst :P
Nee je hebt een punt, in mijn optimisme heb ik deze over het hoofd gezien. Overigens op de lange termijn wordt dit wellicht gecompenseerd met de omzetgroei in Belgie (al heb ik dat bewust ook bij risico staan..).
Ook ga ik ervan uit dat deze kosten reeds in de koers zijn verwerkt, tenzij er (nog meer) lijken uit de kast komen.

Voor wat betreft de waarde van het bedrijf, indien Belgie zover groeit dan de omzet vergelijkbaar is als Emte 30-35 per aandeel.
Ko.Kane schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat je een optimistisch persoon bent. Ik lees zelfs in jou stuk al alarmerende zaken. Zonder de getallen te zien hoe erg het scheef begint te lopen: Maar als de omzet stijgt is de norm verwachting dat de winst ook stijgt. Hier wordt ondanks de iets grotere omzet flink minder winst gemaakt. Dan moet je oppassen of dat incidenteel is of start van trend (voor bedrijf specifiek of de branche waar het in zit). Bijvoorbeeld het deel wat ik vetgedrukt heb is belangrijk. Als dat harder stijgt dan de omzet....dan loopt de winst steeds verder terug.
Dus hoe zorgelijk is dat? Wat verwacht je komend jaar? Meer of gelijke omzet en lagere kosten dus meer winst? Of denk je dat die trend in de kosten zwaarder weegt en gaan ze minder winst maken?

Het feit dat er cyclische jojo inzit op de seizoenen kan wel leuk zijn om te proberen te timen voor short term.
Het klopt dat ik een optimistische benadering heb toegepast, zoals KBC en ING een ietwat (in mijn ogen) pessimistische benadering hebben.

Even de incidentele kosten buiten beschouwing gelaten, denk ik dat de overhead kosten van Emte wel zorgelijk zijn. Deels zullen die worden opgevangen door Belgie, maar voor welk deel... Helaas is er geen business case openbaar.

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
helloitsme schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:49:
Nieuwe versie Portfolio Performance is beschikbaar, incl NL vertaling en optie om degiro transacties te importeren

1) zorg dat de Isin gegevens ingevuld zijn bij de securities waar je de aan/verkoopdata van wilt importeren
Bedankt voor het in de gaten houden.
Bij werkt het nog niet. krijg foutmelding "These files could not be imported."
Ook als ik alle transacties verwijder, en alleen de lege fonds namen laat staan wil ie niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@writser Opvallende daling bij Osram vandaag. Bod ingetrokken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:24:
@writser Opvallende daling bij Osram vandaag. Bod ingetrokken of zo?
Nee, IG Metall (de grootste vakbond van Duitsland) heeft bekend gemaakt dat ze het AMS bod op dit moment niet zien zitten en dan is de vraag of het supervisory board van Osram (waar ook de werknemers / IG Metall een stem hebben) wel akkoord gaat met een transactie met AMS. De soap gaat nog even verder :P.
According to insiders, the Osram supervisory board wants to discuss the further course of action in the evening. Insiders expect the employee representatives to express their concerns about AMS. Whether the committee already makes a decision is still open.
(Google Translate)

Het AMS bod is absoluut geen zekerheidje. Vraag is ook of Bain / Carlyle (op de een of andere manier had ik het de vorige posts steeds over KKR) zich genoodzaakt voelen om hun eigen bod te verhogen om de deal binnen te slepen of dat ze dat niet nodig vinden / nog even doorpokeren.

Ik durf niet te voorspellen wat er precies gaat gebeuren maar denk nog steeds dat er een aardige kans is dat het bedrijf linksom of rechtsom verkocht wordt, op 35 euro of ietsje hoger. Ik heb nog steeds een kleine positie. Ik wil fundamenteel niet al te diep op de situatie ingaan maar als je kijkt naar de aandelenprijs de afgelopen jaren lijkt het een opportuun bod en zit er wellicht nog wat marge in de koopprijs. En ook als beide deals afketsen zie ik het aandeel niet meteen kelderen onder de 20/25 euro dus de downside lijkt me ook enigzins beperkt.

Neemt niet weg dat het nieuws van vandaag zeker niet positief is, vandaar dat het aandeel nu een kleine 2% in de min staat.

Overigens in de Economist afgelopen week nog een aardig achtergrondartikeltje over private equity in Duitsland: link.

[ Voor 67% gewijzigd door writser op 19-08-2019 14:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@writser Ik kan me wel vinden in het punt dat AMS alleen geïnteresseerd zou zijn in de chipdivisie en niet in de rest van het bedrijf. Vraag me af waarom AMS niet een bod doet op alleen de chipdivisie. Misschien is dat de vervolgstap als het bod wordt afgewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:54:
@writser Ik kan me wel vinden in het punt dat AMS alleen geïnteresseerd zou zijn in de chipdivisie en niet in de rest van het bedrijf. Vraag me af waarom AMS niet een bod doet op alleen de chipdivisie. Misschien is dat de vervolgstap als het bod wordt afgewezen?
Geen idee. Zou kunnen, maar zitten aandeelhouders / andere stakeholders van Osram daar op te wachten? Wellicht verkopen die liever de hele tent in een keer.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09
OosterF schreef op maandag 13 mei 2019 @ 00:03:
Ik ben even aan de slag gegaan met de vraag van de afgelopen dagen om een kostenoverzicht van de verschillende brokers. Onderstaand een aantal tabellen en grafieken met de verschillen tussen de brokers.

Disclaimer: het is een flinke klus om alle tarieven goed te kunnen vergelijken. Het lijkt me daarom sterk dat onderstaand overzicht in één keer volledig correct is. Indien geïnteresseerd, kijk dan kritisch naar dit overzicht. Feedback en wijzigen zijn meer dan welkom.

Aannames en opmerkingen
- Op- en afslagkosten zijn niet meegenomen;
- Dividendlekkage (en de evt. besparing hiervan) is niet meegenomen;
- Er wordt uitgegaan van een jaarlijks rendement van 4%;
- Er wordt uitgegaan van maandelijks periodiek beleggen voor een periode van 30 jaar;
- Er zijn geen onttrekkingen gedaan;
- Dividend VWRL is jaarlijks 2% en wordt opnieuw geïnvesteerd;
- Verkoopkosten Meesman zijn niet meegenomen.

Kosten
Een versimpelde weergave van de gebruikte kosten:
[Afbeelding: kosten]

Ten behoeve van de leesbaarheid van de tabel staan niet alle voorwaarden hierin. De kosten van de Rabobank zijn bijvoorbeeld afgerond, aangezien zij met percentages per kwartaal rekenen (voorbeeld: service fee is 0,06% per kwartaal = 1,0006^4-1 = 0,240216...%). Daarnaast gelden er bij de Rabobank, ING en Binck variabele fees. Deze staan niet volledig in de tabel, maar hier is wel mee gerekend in onderstaande resultaten.

Resultaten
Ik heb gerekend met een maandelijkse inleg van 100, 250 en 500 euro. Resultaten zijn per maandelijkse inleg gesplitst.

Maandelijkse inleg van 100 euro
[Afbeelding]
De ontwikkeling van de kosten in een grafiek:
[Afbeelding]

Maandelijkste inleg van 250 euro
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maandelijkse inleg van 500 euro
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Things To Realise
Zoals verwacht doet DeGiro het kostentechnisch het beste, maar dat is ook de broker waar je de handelingen zelf moet verrichten. Dit kost niet alleen extra tijd, maar vergt ook een grotere mate van discipline. De huisbanken doen het -zeker bij hogere bedragen- niet slecht. Centraal Beheer valt op door zelfs nog goedkoper te zijn dan DeGiro Custody. Meesman daarentegen lijkt een stuk duurder. Zeker aangezien dit ook de enige broker is die verkoopkosten rekent, en deze nog niet eens zijn meegenomen.

Een aantal niet-gekwantificeerde verschillen: Northern Trust fondsen claimen geen dividendlek te hebben, bij DeGiro kun je alleen hele aandelen kopen en bij DeGiro niet-Custody kunnen je effecten worden uitgeleend, bij Centraal Beheer kunnen derivaatcontracten worden gebruikt, en bij Rabo, ING en Binck heb je extra veiligheid door een bankvergunning. Daarnaast worden er ook verschillende fondsen/trackers gebruikt door de verschillende brokers, zoals te zien is in de eerste tabel. Tot slot wil ik nogmaals benadrukken dat dit de kosten zijn over een periode voor 30 jaar, om het even in perspectief te plaatsen.

offtopic:
Mocht een Tweaker zin hebben om mij te helpen om de screenshot-tabellen in een standaard tabel formaat te gieten: graag. Zou de leesbaarheid van deze reactie ten goede komen :+
Goede opzet, complimenten! Ik denk wel dat je een aantal zaken mist, aangezien die niet transparant gecommuniceerd worden.

Je overzicht wordt nog veel sterker als je een aantal inzichten vanuit dit overzicht zou meenemen:
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Met name deze zaken hebben impact:
- dividendlek
- interne transactie kosten
- sec. lending

Je uitkomsten veranderen er significant door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36
flipjevandejam schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:00:
[...]

Goede opzet, complimenten! Ik denk wel dat je een aantal zaken mist, aangezien die niet transparant gecommuniceerd worden.

Je overzicht wordt nog veel sterker als je een aantal inzichten vanuit dit overzicht zou meenemen:
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Met name deze zaken hebben impact:
- dividendlek
- interne transactie kosten
- sec. lending

Je uitkomsten veranderen er significant door.
Dank voor je compliment. Op het moment dat ik de vergelijking opstelde was ik niet op de hoogte van die Reddit post. Er staan nuttige zaken in. Toch denk ik niet dat het doel moet zijn om die vergelijking te kopiëren.

Dividendlekkage. Ik denk dat op Reddit de dividendlekkage van VWRL vrij logisch berekent is. Ik geloof alleen niet dat het NT daadwerkelijk lukt om 100% van alle dividend terug te vorderen aangezien Nederland niet met alle landen belastingverdragen heeft. Dit zou dus extra negatief uitpakken voor VWRL tov NT. Maar ik ben het met je eens dat de verhouding in mijn overzicht op dit moment óók scheef is, dus wellicht moet ik dit toch maar overnemen.

Interne transactiekosten. De poster op Reddit merkt terecht op dat de interne transactiekosten niet verwerkt zitten in de TER. Ik geloof dat hij de Meesman-formule gebruikt om deze te berekenen. Ik twijfel aan de hedendaagse relevantie van deze formule aangezien deze zeker al 10 jaar oud is. In dit document van Vanguard staat dat de interne transactiekosten van VWRL slechts 0,01% is i.t.t. de 0,024% die op Reddit wordt genoemd. Nou is dit document gericht op Vanguard Personal Investor clients uit de UK, maar in de kleine letters van de transactiekosten staat: Transaction costs: All costs and charges incurred as a result of the acquisition and disposal of underlying investments within the fund. This includes broker commissions, entry and exit charges, spreads, stamp duty, transactions tax, and foreign exchange costs. Dat lijkt me niet anders voor beleggers zoals wij. In het jaarverslag van NT staat zelfs dat voor het World Custom ESG Equity helemaal geen transactiekosten gemaakt worden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit een Feeder fund is. Dan blijft de vraag in hoeverre de transactiekosten van het master fund relevant zijn. Transparant is het in ieder geval nog steeds niet en daardoor lastig te kwantificeren.

Securities lending. Als ik het jaarverslag mag geloven zijn de inkomsten uit securities lending voor VWRL erg wisselend geweest de afgelopen jaren. In het jaarverslag van NT kan ik hier zelfs niets specifiek over vinden. Opnieuw lastig te kwantificeren dus. Securities lending zal de uitkomst in het overzicht in ieder geval niet significant veranderen.

Tot slot wil ik je erop wijzen dat het overzicht waaraan je refereert al geüpdatet is in een Google doc dat ik hier gelinkt heb. Wellicht heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
OosterF schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:23:
[...]
Dividendlekkage. Ik denk dat op Reddit de dividendlekkage van VWRL vrij logisch berekent is. Ik geloof alleen niet dat het NT daadwerkelijk lukt om 100% van alle dividend terug te vorderen aangezien Nederland niet met alle landen belastingverdragen heeft. Dit zou dus extra negatief uitpakken voor VWRL tov NT. Maar ik ben het met je eens dat de verhouding in mijn overzicht op dit moment óók scheef is, dus wellicht moet ik dit toch maar overnemen.
Uit welk land dat in de index zit kan een Nederlander of nederlands fonds dan geen dividendbelasting terug vragen? Volgens mij heeft Nederland namelijk met praktisch elk land een 15% dividendbelasting verdrag. Maar misschien zie ik landen over het hoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door klaasvaak1853 op 19-08-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat bij dividendlekkage om dividendbelasting dat het fonds zelf is verschuldigd, niet om dividendbelasting dat voor je ingehouden wordt en kan verrekenen met je aangifte. Het heet ‘dividendlekkage’, omdat je bij direct bezit van de samenstelling van het fonds dat deel van het dividend niet kwijt zou zijn.

Het land van domicilie en de rechtsvorm van het fonds bepalen hoeveel het fonds zelf is verschuldigd of kan verrekenen. Het is niet je eigen belasting, dus dat deel van het rendement ben je kwijt.

Daarna pas kan het fonds het dividend aan jou uitkeren. Daar wordt 15% op ingehouden en dat krijg je terug (indien Nederlands fonds) of kan je verrekenen met box 3 belasting (indien buitenlands).

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
Osram staat na-beurs al weer op 35.47 :? (op Flatex iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
DappereDodo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:52:
Osram staat na-beurs al weer op 35.47 :? (op Flatex iig).
Volgens mij is dat vanwege dit gerucht. Zoals je ziet is "de markt" vrij goed in het inprijzen van alle recente ontwikkelingen. Denk niet dat je zomaar een edge hebt. Wel denk ik dat de markt soms iets te kortzichtig is en/of ben ik wat enthousiaster over het gehele plaatje in dit geval.

Of ik mis wat dingen. Dat kan ook.

[ Voor 60% gewijzigd door writser op 20-08-2019 04:34 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
OosterF schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:23:
[...]

Dank voor je compliment. Op het moment dat ik de vergelijking opstelde was ik niet op de hoogte van die Reddit post. Er staan nuttige zaken in. Toch denk ik niet dat het doel moet zijn om die vergelijking te kopiëren.

Interne transactiekosten. De poster op Reddit merkt terecht op dat de interne transactiekosten niet verwerkt zitten in de TER. Ik geloof dat hij de Meesman-formule gebruikt om deze te berekenen. Ik twijfel aan de hedendaagse relevantie van deze formule aangezien deze zeker al 10 jaar oud is. In dit document van Vanguard staat dat de interne transactiekosten van VWRL slechts 0,01% is i.t.t. de 0,024% die op Reddit wordt genoemd. Nou is dit document gericht op Vanguard Personal Investor clients uit de UK, maar in de kleine letters van de transactiekosten staat: Transaction costs: All costs and charges incurred as a result of the acquisition and disposal of underlying investments within the fund. This includes broker commissions, entry and exit charges, spreads, stamp duty, transactions tax, and foreign exchange costs. Dat lijkt me niet anders voor beleggers zoals wij. In het jaarverslag van NT staat zelfs dat voor het World Custom ESG Equity helemaal geen transactiekosten gemaakt worden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit een Feeder fund is. Dan blijft de vraag in hoeverre de transactiekosten van het master fund relevant zijn. Transparant is het in ieder geval nog steeds niet en daardoor lastig te kwantificeren.

Securities lending. Als ik het jaarverslag mag geloven zijn de inkomsten uit securities lending voor VWRL erg wisselend geweest de afgelopen jaren. In het jaarverslag van NT kan ik hier zelfs niets specifiek over vinden. Opnieuw lastig te kwantificeren dus. Securities lending zal de uitkomst in het overzicht in ieder geval niet significant veranderen.

Tot slot wil ik je erop wijzen dat het overzicht waaraan je refereert al geüpdatet is in een Google doc dat ik hier gelinkt heb. Wellicht heb je er iets aan.
Northern Trust fondsen doen niet aan security lending, zie hiervoor de factsheet rechter kolom. Daarentegen kan het zijn dat ze niet alles in beleggingen stoppen om kosten te dekken. Tot op heden is dat nog niet voorgekomen als je de jaarverslagen er op na leest. In de ebi wordt in de eerste paragraaf ook naar eea verwezen mbt investering in onderliggende aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zit er aan te denken om performance van mijn optieposities toe te voegen aan mijn maandelijkse portfoliostatistieken, maar ik zit vooral met de vraag hoe dit het beste weergegeven kan worden.

Een long aandelenpositie is relatief eenvoudig om te analyseren. Je neemt de waarde aan het begin en aan het eind van de periode, en het verschil is je winst/verlies. Maximaal verlies is de aankoopprijs (of eigenlijk de waardering aan het begin van de periode).

Optiestrategieën werken anders. Een optiepositie kan je openen voor een debit of een credit. Een optiestrategie kan bestaan uit meerdere legs. En na assignment, exercise, expiration of rolling is de strategie nog niet beëindigd terwijl er nieuwe transacties, wederom voor een debit of credit, hebben plaatsgevonden. Totale aankoopprijs kan dus niet gebruikt worden als basis voor de performance van een strategie. Het maximaal verlies kan, afhankelijk van de samenstelling, hoger zijn dan de aankoopprijs. Het kan zelfs veranderen, bijvoorbeeld na een roll naar een andere strike.

Ik denk dat rendement op opties het beste uit te drukken is als resultaat ten opzichte van maximaal verlies. Stel dat ik een geschreven put met strike 21 heb verkocht voor 1.00, dan is het maximaal verlies 2000 (–100%) en de maximale winst 100 (+5%). De looptijd is natuurlijk ook van belang, als deze geschreven put zou verlopen over 2 maanden dan zou dit +2,5% per maand zijn. Of –50% per maand bij maximaal verlies.

Dat percentage is natuurlijk niet vergelijkbaar met rendement op long aandelenposities. Maar ook tussen nog lopende en voltooide optiestrategieën is dit niet vergelijkbaar, omdat de toekomstige transacties voor de lopende strategie nog niet bekend zijn. Het lijkt me ook niet zinvol om de waarde van een lopende optiestrategie per maand te vergelijken, want in tegenstelling tot aandelen is het niet een positie die je op een ander moment met hetzelfde resultaat kan openen.

Oftewel, geen 'beste/slechtste prestatie' voor opties in mijn maandelijkse portfoliostatistieken. Maar hoe dan wel? Ik zou alle open optiestrategieën gewoon kunnen opsommen, maar de huidige marktwaarde vind ik niet heel nuttig om te tonen. Wel interessant is het maximaal verlies, de netto cashflow, en nieuwe transacties voor de strategie. Voor de in deze maand beëindigde strategieën zou ik dan wel het uiteindelijk gerealiseerde rendement ten opzichte van het maximaal verlies kunnen tonen.

Hebben jullie nog suggesties hiervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

helloitsme schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:49:

Helaas krijg ik vooral PDFs errors. Vraag me af of dit door mijn Future trading komt. Zal nog eens proberen later vandaag met kleinere PDF file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:00:
Ik zit er aan te denken om performance van mijn optieposities toe te voegen aan mijn maandelijkse portfoliostatistieken, maar ik zit vooral met de vraag hoe dit het beste weergegeven kan worden.

[..]

Gewoon MTM aanhouden voor al je optieposities. Als je een aandeel koopt zeg je toch ook niet 'de aankoopprijs kun je niet gebruiken om performance te meten want toekomstige transacties zijn nog niet bekend'? 8)7

Op de marktprijs kun je je optieportfolio kopen / verkopen dus dat is je waardering. Elke andere waardering is gebaseerd op je eigen aannames. En je performance is het verschil tussen de huidige waardering en de vorige waardering, gecorrigeerd voor assignments etc. Eventueel kun je er zelf nog een verhaaltje bij tikken en/of bijhouden wat de P&L is van losse strategieën.

In procenten uitdrukken is een beetje lastig want het zijn contracten en geen assets. Dus was is je asset base? Je kan je opties in een losse account aanhouden, anders zou ik aan het eind van elke periode gewoon zeggen: mijn portfolio-performance was x%, y% dankzij aandelen en z% dankzij opties.
want in tegenstelling tot aandelen is het niet een positie die je op een ander moment met hetzelfde resultaat kan openen
Posities open je ook niet met een resultaat - resulaten behaal je met posities die je al had. Posities open je op een prijs en dat geldt zowel voor aandelen als opties als postzegels.

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 20-08-2019 09:52 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
swtimmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:23:
[...]

Helaas krijg ik vooral PDFs errors. Vraag me af of dit door mijn Future trading komt. Zal nog eens proberen later vandaag met kleinere PDF file.
Ik moet bekennen dat de testfile die ik gebruikte alleen aankopen van aandelen / etf's bevatte... (Ik doe zelf niks met futures etc)

Om de import te laten maken moest ik een pdf inlezen via de 'debug' optie (onder file -> importeren menu) en dat tekstbestand wat daar uitkwam opsturen naar de maker van het programma. (Ik heb wel eerst mijn persoonlijke gegevens in dat bestand vervangen door fake data). Hij kon met dat tekstbestand aan de slag om de import te maken.

Wellicht kan jij dat ook doen met het bestand wat jij wilt importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:40:
[...]

Gewoon MTM aanhouden voor al je optieposities. Als je een aandeel koopt zeg je toch ook niet 'de aankoopprijs kun je niet gebruiken om performance te meten want toekomstige transacties zijn nog niet bekend'? 8)7
Bij een aandeel heb je geen toekomstige transacties nodig. Het vergroot of verkleint enkel je positie en verandert in principe niets aan het rendement per aandeel. Bij de meeste optiestrategieën zijn toekomstige transacties noodzakelijk (of onvermijdelijk, in geval van calendar spreads), en dat verandert de samenstelling van de positie. Daarom lijkt mij de performance bij het hypothetisch vandaag sluiten van de positie niet heel veel zeggen. Mis ik iets?
In procenten uitdrukken is een beetje lastig want het zijn contracten en geen assets. [..]
Precies. Daarom mijn idee om het uit te drukken als een percentage van maximaal verlies op de positie en niet als een percentage van de marktwaarde.
mijn portfolio-performance was x%, y% dankzij aandelen en z% dankzij opties.
Stel, de opties in mijn portfolio bestaan enkel uit het eerder genoemde voorbeeld van de geschreven put op 21 voor -1. Marktwaarde was -100 bij openen. Optie verloopt waardeloos. Resultaat is +100. z%, het rendement uit opties, is 100 / -100 = -100%?

Of neem de covered call in dezelfde underlying en strike. Identiek risico en resultaat ten opzichte van de geschreven put, maar marktwaarde is 2000 bij openen. z% is nu 100 / 2000 = 5%. Met de methodiek van rendement ten opzichte van maximaal verlies krijg je in het geval van de geschreven put ook 100 / 2000 als resultaat.

Of bedoel je, 100 / totaal portfoliowaarde = z%? Dat zegt dan volgens mij meer over de bijdrage aan het portfolioresultaat, dan over de performance van de opties an sich.
Posities open je ook niet met een resultaat - resulaten behaal je met posities die je al had. Posities open je op een prijs en dat geldt zowel voor aandelen als opties als postzegels.
Met 'resultaat' in dit geval bedoelde ik hetgeen zou resulteren na de transactie, maar ik zie dat ik het eigenlijk totaal verkeerd heb omschreven. Wat ik bedoelde te zeggen, als je op een ander moment dezelfde optiestrategie in dezelfde underlying zou willen openen, dan zou je zeer waarschijnlijk niet voor dezelfde strikes of expirations kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:06:Bij de meeste optiestrategieën zijn toekomstige transacties noodzakelijk (of onvermijdelijk, in geval van calendar spreads), en dat verandert de samenstelling van de positie. Daarom lijkt mij de performance bij het hypothetisch vandaag sluiten van de positie niet heel veel zeggen. Mis ik iets?
Als je begin dit jaar een optiepositie hebt ingenomen en die staat nu +1000 MTM, dan heb je 1000 dollar winst. Je kan nu die hele positie sluiten, uitcashen en dan kun je een maand lang lekker eten bij de mcDonalds. Dat is toch net zo reëel als winst op een aandeel? Als jij in de toekomst nog meer transacties gaat doen en in een volgende periode verlies je 500 dollar MTM dan neem je die underperformance mee in de volgende periode. Dat zou je met een aandeel toch ook doen? In dit topic komen af en toe mensen langs die het hebben over 'ik heb nog geen verlies want ik heb nog niet verkocht' en het lijkt er een beetje op dat jij dat nu ook wil doen met je opties terwijl je dat niet doet met je aandelen. Wat er in de toekomst gebeurt is niet relevant voor de waardering / performance van je huidige positie en wat je performance vorig jaar was ook niet.
Zr40 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:06:
[...]

Of bedoel je, 100 / totaal portfoliowaarde = z%? Dat zegt dan volgens mij meer over de bijdrage aan het portfolioresultaat, dan over de performance van de opties an sich.
Tja, je kan over een optietrade moeilijk zeggen: deze trade rendeert met 15% per jaar. Want hoeveel kapitaal heb je er in geinvesteerd? Je kan kijken naar de onderliggende waarde maar dat wordt ook al snel ingewikkeld. Ik zou het gewoon simpel houden en op portfoliobasis kijken naar MTM waarderingen. Kun je gewoon keurig zeggen: deze strategie heeft deze periode x% bijgedragen aan mijn portfolio. Dat doet elk beleggingsfonds of bedrijf ook in zijn jaarcijfers. En als je wil uitleggen hoe geniaal je strategie is dan moet je er maar een verhaaltje bij tikken. Rendement t.o.v. maximaal verlies lijkt me in elk geval een vreemde keuze, want als je een call schrijft is je verlies onbeperkt en je rendement dus altijd nul of NaN?

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 20-08-2019 11:51 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:56
Ik wil een beetje verder kijken dan fondsen, maar heb als goede voornemen eerst maar eens tijdje consequent financieel nieuws te volgen.

Welke sites raden jullie aan of gebruiken jullie zelf? Niet alleen sites met nieuws maar ook af en toe achtergrond, analyse of opinies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:47:
[...]

Als je begin dit jaar een optiepositie hebt ingenomen en die staat nu +1000 MTM, dan heb je 1000 dollar winst. Je kan nu die hele positie sluiten, uitcashen en dan kun je een maand lang lekker eten bij de mcDonalds. Dat is toch net zo reëel als winst op een aandeel? Als jij in de toekomst nog meer transacties gaat doen en in een volgende periode verlies je 500 dollar MTM dan neem je die underperformance mee in de volgende periode. Dat zou je met een aandeel toch ook doen? In dit topic komen af en toe mensen langs die het hebben over 'ik heb nog geen verlies want ik heb nog niet verkocht' en het lijkt er een beetje op dat jij dat nu ook wil doen met je opties terwijl je dat niet doet met je aandelen.
Ik snap je punt. Waar ik mee zit is wat je verderop al benoemt, tegenover welk formaat positie staat die $1000 winst? Op een BRK.A positie is dat minuscuul, op een GME positie is dat fors. Dat raak je kwijt als je enkel kijkt naar resultaat.

Hetzelfde heb je trouwens ook bij verschillende optiestrategieën. Hoe analyseer je anders, ik noem maar wat, een calendar spread? Een synthetic long? Ik zou het niet weten. Rendement ten opzichte van maximaal risico heeft in ieder geval het voordeel dat 'maximaal risico' vooraf bekend is.

Die synthetic long is trouwens ook een goed voorbeeld dat een tekortkoming van deze methodiek illustreert. Het risico en rendement zijn nagenoeg gelijk aan die van een long aandelenpositie, maar het benodigde kapitaal is veel lager. En wat je zelf al noemt, op een positie met een onbeperkt verlies werkt het helemaal niet.

Misschien moet ik gewoon niet proberen om optierendement in cijfers uit te drukken? Dat zou mij in ieder geval veel moeite schelen aan het begin van de maand :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Ik snap je punt. Waar ik mee zit is wat je verderop al benoemt, tegenover welk formaat positie staat die $1000 winst?
Niks, niets, want je bezit geen asset. Wat jij wil, een mooi rendement in procenten, is simpelweg nietszeggend over een positie in een derivaat.
Misschien moet ik gewoon niet proberen om optierendement in cijfers uit te drukken? Dat zou mij in ieder geval veel moeite schelen aan het begin van de maand :+
Je kan het in absolute cijfers uitdrukken of als een percentage t.o.v. je totale portfolio / onderliggende asset. Andere opties (no pun intended :P) zijn volgens mij niet heel gangbaar maar ik ben geen optiehandelaar. Je kan toch elke maand prima aangeven wat je opties MTM bijdroegen aan je performance en evt. aangeven welke optieposities uitschieters waren en wat voor percentage die bijdroegen? En als je heel enthousiast bent tik je een verhaaltje. Daar zou ik het bij laten, anders maak je het jezelf veel te ingewikkeld en ben je drukker bezig met rapporteren dan beleggen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
Weet iemand hoeveel dagen er zitten tussen dat De Giro meldt dat een terugstorting naar je bankrekening is verwerkt en wanneer het dan binnenkomt op je rekening?

Ik dacht dat bij vrijwel alle banken dat tegenwoordig direct gebeurt maar bij De Giro lijkt dat in ieder geval niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
Niet alle soorten betalingen zijn (near) realtime, batchbetalingen/incasso's worden paar keer per dag uitgevoerd. Ik neem aan dat er maximaal 1 (business) dag tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Uitbetaling van compensatie of een normale terugboeking? Geen idee of hier verschil in zit. Ik heb 23-07 een terugstorting gedaan en 25-07 op rekening ontvangen. Uitbetaling compensatie heb ik geloof ik na 1 werkdag ontvangen of zelfs op de dag zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Longcat normale terugstorting. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:02:
Weet iemand hoeveel dagen er zitten tussen dat De Giro meldt dat een terugstorting naar je bankrekening is verwerkt en wanneer het dan binnenkomt op je rekening?

Ik dacht dat bij vrijwel alle banken dat tegenwoordig direct gebeurt maar bij De Giro lijkt dat in ieder geval niet zo te zijn.
Een terugboeking hier heeft laatst 11 dagen geduurd. (Geboekt vanaf een verkeerde rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is er een iPhone app die het totale saldo van een portefeuille dagelijks kan weergeven, als de portefeuille zowel Amerikaanse noteringen bevat in USD als Europese in EUR?

Bijvoorbeeld:
200 stuks VTI in USD
150 stuks VXUS in USD
100 stuks EMIM in EUR
100 stuks in een Vanguard beleggingsfonds in EUR.

Ik heb al gezocht, ik kom vooral Amerikaanse apps tegen waarvan ik niet zeker weet of ze ook die Europese noteringen kunnen opzoeken. De portefeuille is verspreid over meerdere brokers, dus een app van de broker voldoet niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 20-08-2019 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:24:
Is er een iPhone app die het totale saldo van een portefeuille dagelijks kan weergeven, als de portefeuille zowel Amerikaanse noteringen bevat in USD als Europese in EUR?

Bijvoorbeeld:
200 stuks VTI in USD
150 stuks VXUS in USD
100 stuks EMIM in EUR
100 stuks in een Vanguard beleggingsfonds in EUR
Bloomberg kan watchlists bijhouden per lot per currency. Niet meerdere currencies per watchlist. Werkt wel goed, je kan snel switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:24:

Bijvoorbeeld:
200 stuks VTI in USD
150 stuks VXUS in USD
100 stuks EMIM in EUR
100 stuks in een Vanguard beleggingsfonds in EUR.

Ik heb al gezocht, ik kom vooral Amerikaanse apps tegen waarvan ik niet zeker weet of ze ook die Europese noteringen kunnen opzoeken. De portefeuille is verspreid over meerdere brokers, dus een app van de broker voldoet niet.
Maak een transactie portefeuille aan op http://www.morningstar.nl
(geen app, maar een website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:48:
[...]
Maak een transactie portefeuille aan op http://www.morningstar.nl
(geen app, maar een website)
Ja daar dacht ik ook al aan. Ik heb dat gedaan maar Morningstar lijkt geen totaal waarde aan te geven. Of zie ik dat verkeerd?

edit: oh wacht ik heb een overzichtsportefeuille gemaakt. Ik zal eens een transactieportefeuille maken.

edit: ja perfect. bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 20-08-2019 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ko.Kane schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:56:
Ik wil een beetje verder kijken dan fondsen, maar heb als goede voornemen eerst maar eens tijdje consequent financieel nieuws te volgen.

Welke sites raden jullie aan of gebruiken jullie zelf? Niet alleen sites met nieuws maar ook af en toe achtergrond, analyse of opinies.
Ik gebruik voornamelijk Iex.nl en Beursman , alhoewel ik die laatste niet erg objectief vind (prijst met name zijn "eigen" ETF's aan die, uiteraard, achter een betaald account zitten), maar wel prima voor de dagelijkse nieuwsupdate en als aanvulling/soms tegenhanger van Iex.nl.

En verder Google. Ik probeer wat te speculeren op aandelen die in verhouding vrij laag staan, maar wel potentiele groei hebben, bv (toekomstige) 5g producenten etc.
Of een grote foodservice die plannen heeft veel afzet en (dus) omzet uit Belgie te halen... dat soort ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:50:
[...]

Ja daar dacht ik ook al aan. Ik heb dat gedaan maar Morningstar lijkt geen totaal waarde aan te geven. Of zie ik dat verkeerd?
Je hebt 2 soorten portefuilles, je moet een transactieportefeuille maken, niet een overzichtsportefeuille.

daarna moet je de aankopen opgeven in het bewerken tabblad (let op euro / dollar goed aangeven).
dan krijg je de resultaten van je beleggingen te zien onder het tabblad overzicht, je kan zowel de dagwaarde als de lange termijn ontwikkeling volgen

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 20-08-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CIM
  • Laatst online: 21:43

CIM

Zr40 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:00:
<knip>

Oftewel, geen 'beste/slechtste prestatie' voor opties in mijn maandelijkse portfoliostatistieken. Maar hoe dan wel? Ik zou alle open optiestrategieën gewoon kunnen opsommen, maar de huidige marktwaarde vind ik niet heel nuttig om te tonen. Wel interessant is het maximaal verlies, de netto cashflow, en nieuwe transacties voor de strategie. Voor de in deze maand beëindigde strategieën zou ik dan wel het uiteindelijk gerealiseerde rendement ten opzichte van het maximaal verlies kunnen tonen.

Je kan je gesloten trades prima in een portfolio-overzicht zetten. Dat is verder helemaal prima. Zelf gebruik ik Portfolio Performance.

Voor open trades heeft dat absoluut geen zin. Dan blijf je bezig met margin/collateral geneuzel en dat is mijn tijd niet waard.

Hoe je open optie trades bijhoudt voor de gewone particulier is nogal lastig, tenminste: daar liep ik zelf tegenaan. Je kan toch echt moeilijk je DeGiro scherm dagelijks blijven verversen. Dan mis je echt essentiële informatie. Wellicht dat IB meer mogelijkheden biedt al kan ik dat niet bevestigen.

Heb dus zelf maar een half dashboard in Grafana gebouwd gebruikmakend van EndOfDay data van Euronext: https://imgur.com/O8Wgbvk

Wat zie je:
Een ITM-Call optie die vlak voor expiratie OTM wordt. Je ziet de totale afname van de intrisieke waarde, de toename van de open intrest en de verkleining van de statistische bandbreedte naarmate expiratie nadert.

Vraagje: is hier interesse in? Meer dan een datascraping-python scriptje, Grafana en een MySQLDB is het niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Weer wat Osram geruchten voor de liefhebber. Markt lijkt ook enthousiast, aandeel +3.5%

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Kan iemand mij vertellen of ETFS Physical Gold een goede ETF is om de goudprijs mee te volgen?
Ik sta overigens open voor alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatherjack1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 10:40
Wat zijn bedrijven om nog eens door te spitten in het kader van E-sports en de game industrie? Sony, EA, Tencent, Zynga, etc heb ik al eens bekeken. Zynga is afgelopen half jaar hard gegaan. Volgens mij gaat hier nog veel gebeuren, gezien de enorme bedragen afgelopen zomer en bijvoorbeeld de campus in Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
fatherjack1 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:45:
Wat zijn bedrijven om nog eens door te spitten in het kader van E-sports en de game industrie? Sony, EA, Tencent, Zynga, etc heb ik al eens bekeken. Zynga is afgelopen half jaar hard gegaan. Volgens mij gaat hier nog veel gebeuren, gezien de enorme bedragen afgelopen zomer en bijvoorbeeld de campus in Utrecht.
Wel, ik moedig je van harte aan om de koers van mijn aandelen CD Projekt Red omhoog te sturen 8) Activision Blizzard staat nog op mijn watchlist, die hebben nogal wat negatieve reacties gehad een tijdje terug (o.a. omdat ze out of season april fools jokes gingen maken) en de koers is flink gezakt, maar ik heb niet de kennis om cijfers door te spitten. Mocht je daar wat aan kunnen analyseren laat maar weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Peekster schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:35:
Kan iemand mij vertellen of ETFS Physical Gold een goede ETF is om de goudprijs mee te volgen?
Wat heb jezelf al gevonden over deze ETF? Heb je al gekeken naar bijvoorbeeld de ebi, factsheet en eventuele prospectus en jaarverslagen?
En de hamvraag van vandaag, waar investeer je nu precies in als je deze ETF aankoopt?

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 21-08-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:46
Weet iemand of het mogelijk is om via de beurs te beleggen in Nederlandse woningen? In Duitsland is dat bijvoorbeeld mogelijk via Deutsche Wohnen, Vonovia, LEG Immobilien, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb deze nu een aantal maanden in mijn porto. Staat inmiddels al op +25%. Lees even de documenten door. In de KID staat oa. dit:

Het product (ETF) weerspiegeld het rendement van de onderliggende spotkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
824 Millionen van 30 Jahr Bund zijn vandaag geveild voor -0.11%. Maar positief puntje: doel was 2 miljard te verkopen...

https://boerse.ard.de/anl...ige-bundesanleihe100.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een beetje ( ~5%) zilver ETF's . Staan nu op +10%. Als alle koersen op rood staan dan staat deze op groen en vica versa (alleen is het effect in het eerste geval de laatste tijd groter > beurzen staan historisch gezien hoog, dus bij een inzakking rent iedereen naar zilver en goud..).
Doe wel zelf eerst onderzoek hoe en wat precies.. het werkt heel anders dan ETF's van bedrijven.

Verder vandaag 10 aandelen Beter Bed gekocht.
Heb er verder weining onderzoek naar gedaan maar er hebben enkele investeerders 3,5 miljoen geinjecteerd dus ik mag aannemen dat zij dat onderzoek wel hebben gedaan :P

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Beter Bed voor de derde of vierde dag op rij zo’n 10% in de plus. Zo groeit mijn inleg van een paar honderd euro vrij snel naar een miljoen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:22:
Beter Bed voor de derde of vierde dag op rij zo’n 10% in de plus. Zo groeit mijn inleg van een paar honderd euro vrij snel naar een miljoen! :+
Nu nog Wereldhave erbij en het trio is compleet :P. (+ Sligro, BB).
Begint wel iets weg te hebben van gokken dus heb maar besloten te wachten tot volgende maand als ik weer de maandelijkse inleg overboek :).

Wel bizar dat iemand nog zoveel miljoen investeert in een bedrijf dat op zijn eigen goodwill (naamsbekendheid) na technisch failliet is..

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2019 21:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
Nou, de geruchten waren spot on. Osram heeft de standstill agreement met AMS opgeheven dus AMS kan nu een tender offer beginnen voor aandelen Osram op E38.50. Aandeel inmiddels rond de 37 euro, oftewel een een ~4% spread t.o.v. het nieuwe bod.

Er zijn nog steeds wat haken en ogen. Voorzover ik weet is het AMS bod nog niet onvoorwaardelijk ondersteund door het management- and supervisory board van Osram. Maar gezien het feit dat Osram net de standstill agreement heeft opgeheven zullen ze vast niet fel tegen het bod zijn dus ik denk niet dat dat een groot probleem is. Het nieuwe bod heeft een minimum acceptance rate van 70% dus er moeten redelijk wat aandelen aangemeld worden. Ook is het nog maar de vraag of Allianz (als grootste aandeelhouder) wel akkoord gaat met dit bod - ze gingen immers niet akkoord met de 35 euro van Bain / Carlyle. En tenslotte: heeft IG Metall zich al neergelegd bij het AMS bod?

Ik zit er in vanaf ~E33.10. Toen ik het idee hier postte handelden de aandelen iets onder de E35. Een aardig rendement voor een paar weken (zeker voor een marktneutrale merger). Gezien bovenstaande haken en ogen valt er wat voor te zeggen om de positie te verkopen of af te bouwen.

Aan de andere kant, 4% is nog wel een zeer ruime spread voor een tender offer dat in een aantal week af moet lopen. Een 70% acceptance rate is niet bijzonder hoog voor een tender offer. En bovendien zou het me ook niet verbazen als Bain / Carlyle nog met een hoger bod komen (zeg 42 euro of iets in die richting). Die geruchten gingen al een tijdje rond volgens Reuters en, zoals ik al eerder in dit topic had gemeld, ik denk dat dit een opportunistisch bod was van Bain / Carlyle met Osram ongeveer op een all-time low en dat er nog wel wat marge is om het bod op te schroeven. Zo'n private equity partij zal niet meteen volle pond bieden. Maar een 'bidding war' is een mogelijkheid die ik met een korreltje zout neem en geen zekerheidje.

Alle voors en tegens in acht nemend hou ik mijn positie nog maar even aan. Tot nu toe gaat alles zoals gehoopt. Nog even kijken of Bain met iets nieuws komt en anders tender ik mijn aandelen bij AMS en hoop ik dat ze de 70% halen.

Jammer dat er rond HPJ nooit een discussie op gang is gekomen. Handelt inmiddels ook ietsje hoger maar ik denk nog steeds een aantrekkelijke ~5% spread. Wel iets minder avontuur dan Osram. Beide posities zijn ongeveer even groot in mijn portfolio (~2%).

Vandaag heb ik ook een paar aandeeltjes TLF (Tandy Leather Factory) gekocht. De liefhebber mag mij ook vertellen of dat een goed idee is (of niet), en zo ja, waarom (of waarom niet). Geloof niet dat ik zin heb om weer een enorm verhaal te tikken dat niemand interesseert. En bovendien moet ik het nog wat beter bekijken voor ik al dan niet wat meer koop :) .

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 21-08-2019 23:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
@writser zo ongeveer alle verhalen die jij tikt interesseren me bijzonder hoor, dus keep them coming please :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
https://www.vaneck.com/etf/equity/espo/overview/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die ETF tracked de gaming industrie best redelijk, maar e-sports is niet echt goed vertegenwoordigt.

@fatherjack1 heeft het over "de bedragen deze zomer" en de campus in Utrecht en dat is toch wel echt op e-sports toegespitst waar deze ETF veel laat liggen.

Het probleem met e-sports is dat de e-sports markt an sich groeit, maar welke games populair zijn over vijf jaar onmogelijk te voorspellen is. Dus nu lijkt Epic een grote speler (van oa Fortnite), maar om daar nou je vermogen in te gaan leggen in de hoop dat het op termijn groeit lijkt me niet verstandig. Dus voor de lange termijn is het enorm lastig te voorspellen welke spelmakers het meest gaan meeliften van de groei van e-sports.

De teams zelf zitten voor zover ik weet niet op de beurs dus daar op inspelen blijft ook lastig. Dan kun je nog wat bedrijven bekijken die "gaming" accessoires maken zoals een Logitech of Corsair, maar die link is dunnetjes.

Daarnaast zie ik ook niet snel gebeuren dat e-sports echt mainstream wordt, er zit nog wel wat groei in, maar het zal nooit het aantal spelers overstijgen. Toen ik nog veel Counter Strike speelde was Counter Strike e-sports kijken interessant, nu kan het me niet zo bekoren. Ik kan me niet voorstellen dat je mensen die nog nooit Counter Strike gespeeld hebben warm maakt met het bekijken van professioneel Counter Strike. Je kent immers de nuances en moeilijkheden van het spel niet. De populariteit van e-sports is dus altijd gelimiteerd tot het aantal spelers van de games. Je vader of moeder zullen er niet snel naar kijken. Bij "normale" sporten kunnen mensen zich beter inleven in de moeilijkheden en prestaties die er bij komen kijken. F1 is enorm populair geworden sinds Max in de bolide gestapt is. Als Max Counter Strike was gaan spelen was de sport niet bijzonder veel populairder geworden verwacht ik.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
3DDude schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Peanuts man :)
ik sta op -7644 euro met de BAM (gekocht voor dingen met een zeesluis speelde nog zeg maar ;))

ach gewoon vast houden en volgend jaar weer kijken :)
(geld nu gelukkig nog niet nodig..)
:'(

Weer die zeesluis en weer Duitse projecten (nog hogere voorziening). Het enige aandeel dat nog slechter presteerde (inmiddels verlies genomen) was Deutsche Bank met -30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:24

3DDude

I void warranty's

BiLLY_daKid schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

:'(

Weer die zeesluis en weer Duitse projecten (nog hogere voorziening). Het enige aandeel dat nog slechter presteerde (inmiddels verlies genomen) was Deutsche Bank met -30%.
sta bijna op -9k.
ach ja gewoon houden die dingen ;)
*zal ik wat bijkopen? nah geef er denk geen geld meer aan die bouwclub hernoemen naar BOEM is nog steeds het beste idee :)

Be nice, You Assholes :)

• Peekster
@fatje @Sport_Life

Ik vond nog deze voor het volgen van de fysieke goud prijs:
iShares Physical Gold ETC (EUR)
Symbool EGLN
ISIN IE00B4ND3602

De prijs ligt lager wat instappen makkelijker maakt en de lopende kosten zijn 0,0%

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Peekster schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:40:

De prijs ligt lager wat instappen makkelijker maakt en de lopende kosten zijn 0,0%
0,25%.

• Peekster
I stand corrected. Gek dat mijn broker 0,0 zegt terwijl in de documenten 0,25 staat.
Dan nog: Bij die andere zijn de kosten 0,39

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@writser Hier nog zo'n stille genieter van je verhalen. Ondanks dat ik een totaal andere beleggingsstrategie hanteer dan jij vind ik ze zeer interessant en leerzaam. Het feit dat ik er bijna nooit reageer heeft te maken dat ik er bijna nooit iets zinvols over kan zeggen c.q. toevoegen. Dus ga graag door met het plaatsen van je wetenswaardigheden en avonturen op de beurs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@writser ik lees je analyses ook met plezier. Kan helaas inhoudelijk weinig toevoegen omdat het soms boven m'n pet gaat :).
Ik beperk met tot speculatie in Sligro ed, waarvan de P&L een stuk eenvoudiger is ;).
Had met Sligro eerlijk gezegd ook wel meer discussie verwacht maar soit :P. Meestal levert een mening over etfs hier de meeste discussies op, zegt denk ik ook wel wat :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2019 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Op zich prima toch, maar heel weinig mensen weten succesvol zelf te beleggen in individuele aandelen. Dus denk dat het een gezonde ontwikkeling is :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
Leuk om te horen. Serieuze discussies over losse aandelen zijn gewoon lastig hier. Er is niet zo veel interesse / kennis en het topic gaat snel weer ergens anders over. En dat is helemaal prima; voor 99% van de beleggers is index-beleggen de beste keuze. Er zijn hier nog wel een paar bezoekers die full-time beleggen maar die hebben de handdoek al in de ring gegooid qua posten hier. Jammer maar begrijpelijk.

Ik zal af en toe wat blijven posten, vind het ook wel leuk om te doen. Het was ooit mijn doel op kudo-koning te worden van 'beleggen' maar volgens mij moet ik dan concurreren met de cryptoboys en -girls (schandalig, dat is geen beleggen :P) dus die hoop heb ik maar opgegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door writser op 22-08-2019 20:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Misschien is het leuk om een andere topic reeks aan te maken met beleggen in losse aandelen.
Het is toch wel een heel andere manier van beleggen, vind ik dan. (overigens zit ik op de verkregen werkgevers aandelen na ook ca 90% in etfs).

Ik heb trouwens even naar Tandy Leather Factory gekeken, ik begrijp wel waarom de koers een behoorlijke duik heeft gemaakt (cijfers te laat ivm een audit.. En momenteel ook onderzoek naar de boeken).
Zal dit weekend als ik tijd heb er verder naar kijken, ben wel getriggerd. Vind alleen moreel gezien niet leuk om in dergelijke aandelen te zitten (ervan uitgaande dat het waar is)

[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2019 21:11 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
In individuele aandelen beleggen is helemaal niet moeilijk... alles op Microsoft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Sport_Life schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:38:
Misschien is het leuk om een andere topic reeks aan te maken met beleggen in losse aandelen.
Het is toch wel een heel andere manier van beleggen, vind ik dan. (overigens zit ik op de verkregen werkgevers aandelen na ook ca 90% in etfs).
Dat is wel een idee met potentie. Sneeuwt de discussie in elk geval wat minder onder. Maar goed, ook wel weer lastig. Waar moet je dan je portfolioresultaten posten? En als je in je portfolioresultaten zegt dat Fastned het goed deed, in welk topic moet ik daar dan over zeuren?
Zal dit weekend als ik tijd heb er verder naar kijken, ben wel getriggerd. Vind alleen moreel niet leuk om in dergelijke aandelen te zitten (ervan uitgaande dat het waar is)
Vanwege de audit en de vertraagde kwartaalcijfers? Die audit is gewoon intern opgestart. Ik denk juist dat de paniek daaromtrent een deel van de opportunity is. Er zal vast wat geschoven worden met de balansposten maar ik vermoed niet dat er wat significants uit komt. Maar goed, dat is slechts mijn mening. Benieuwd naar die van jou.

Overigens denk ik dat de aandelen waarbij je je kloten voelt als je ze bezit vaak het best renderen in de toekomst. Een mooi voorbeeldje vorig jaar was computerboer Supermicro. Hadden ook al tijden gerommel met de cijfers en moesten vorige zomer zelfs delisten vanaf de NASDAQ. Aandeel keldert en vervolgens komt Bloomberg met een artikel waarin ze beweren dat Supermicro hardware gehackt was door de Chineze overheid. Nou, dan heb je alle ellende wel op een stokje. Boekhouding niet in orde, geen financials, gehackte chips .. Aandelen stonden in een paar week -40%.

Dit jaar staat datzelfde aandeel weer +40%. En de boekhouding is nog steeds niet in orde, er zijn nog steeds geen financials en het verhaal van Bloomberg is nog steeds niet ontkracht of teruggetrokken.

Bedrijven met stront aan de knikker en onzekerheden zijn vaak (te?) goedkoop en bedrijven waar het grote publiek heel enthousiast over is zijn vaak (te?) prijzig. *kuch* Fastned :P . Natuurlijk geldt dit niet altijd en moet je altijd kijken naar wat een onderliggend bedrijf waard is voor je een mening over een aandeel kan hebben maar er zit wel een kern van waarheid in. Doe mij maar ellende en rampspoed. Bij het inkopen in elk geval :) .

[ Voor 54% gewijzigd door writser op 22-08-2019 21:29 ]

Onvoorstelbaar!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-09 10:51
Ja, zou ik ook mooi vinden. Een topic met Beleggen op de Beurs met Individuele Aandelen....

Zijn er trouwens nog mensen die iets met de Argentijnse aandelen hebben gedaan afgelopen weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
pikootje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:38:
Ja, zou ik ook mooi vinden. Een topic met Beleggen op de Beurs met Individuele Aandelen....

Zijn er trouwens nog mensen die iets met de Argentijnse aandelen hebben gedaan afgelopen weken?
Volgens mij kun je over ETFs en kosten van de brokers al genoeg vinden met de zoekoptie. Waarom dan een apart topic maken voor individuele aandelen? Ik zou liever een apart topic zien voor passief beleggen (al is dat eigenlijk het FO topic al) en/of brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:50:
[...]
Ik zou liever een apart topic zien voor passief beleggen (al is dat eigenlijk het FO topic al)
Daar vind ik het niet passen. FO is veel breder dan ‘hoe beleg ik mijn vermogen eenvoudig met ETFs’.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-08-2019 05:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50
Laten we gewoon alles in een en hetzelfde topic houden. Zelf lees ik graag beide kanten van het spectrum. Nu kan dat in één topic, straks dan in twee? Daar moet ik niet aan denken.

En denk er aan....één crisis en het aantal berichten hier is weer opgedroogd daar je standaard HTK-belegger de handdoek in de ring gooit.

@Iedereen die uitgebreide verhalen, analyses en portefeuille rendementen post. Ik lees jullie posts met veel plezier, dus blijf er vooral mee doorgaan!

En ja, ik ben zo'n saaie ETF belegger met een horizon van nog minstens 25 jaar. Los van een plukje RABO certificaten zal ik niets spannends doen in mijn depots ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik ga de saaie fondsen weer even aanhalen, want groot nieuws, er is eindelijk een accumulating VWRL genaamd VWRA. *O*

https://americas.vanguard...ssetCode=EQUITY##overview

Schijnt voor met name de Belgen interessant te zijn. Ik zie nog geen reden om VWRL om te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad, Belgisch belastingplichtigen betalen daadwerkelijk belasting over ontvangen dividend, zij kunnen het niet verrekenen zoals Nederlands belastingplichtigen dat kunnen.

Maar in theorie kan het voor Nederlanders ook interessant zijn. Ontvangen dividend hoef je niet zelf te herinvesteren, waardoor je wellicht minder transacties hoeft te doen. En dat kan zelfs bij DEGIRO met kernselectie relevant zijn, als je in een maand met dividend op een later moment wil verkopen.

En natuurlijk het vermijden van valutaconversiekosten, omdat VWRL dividend in USD uitbetaalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 23-08-2019 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:07:
Inderdaad, Belgisch belastingplichtigen betalen daadwerkelijk belasting over ontvangen dividend, zij kunnen het niet verrekenen zoals Nederlands belastingplichtigen dat kunnen.

Maar in theorie kan het voor Nederlanders ook interessant zijn. Ontvangen dividend hoef je niet zelf te herinvesteren, waardoor je wellicht minder transacties hoeft te doen. En dat kan zelfs bij DEGIRO met kernselectie relevant zijn, als je in een maand met dividend op een later moment wil verkopen.
Ja het scheelt weer een extra transactie en je hebt het dividend meteen geïnvesteerd staan, waar met uitbetalen je vaak nog een paar weken moet wachten met je periodieke order. Maar al met al maak ik me niet zo druk over die promilli potentieel rendementverlies. Ieder kwartaal gratis geld krijgen is ook grappig (en ja niet rationeel).

Dit topic opsplitsen in individuele aandelen en fondsen zie ik niet echt zitten overigens. Dan krijg je van die lui "welk hefboomproduct moet ik nemen voor de beleggingsrekening van mijn pasgeboren kind" en dan roept iemand "neeeee je moet ETF's hebben" en dan komt de mod met de modbreak dat er hier niet over fondsen gesproken mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zr40 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:07:

En natuurlijk het vermijden van valutaconversiekosten, omdat VWRL dividend in USD uitbetaalt.
Aan de andere kant....heel veel mensen zullen dit soort ETF's via de beleggersgiro kopen als fracties van participaties. In dat geval is herbeleggen echt simpel en altijd mogelijk (koop je gewoon 0,234 stuks bij zeg maar).

Volgens mij is DEGIRO echt de uitzondering hierop als zijnde de enige grote partij waar je dit soort ETF's niet via de beleggersgiro koopt en dus alleen hele stukken kunt aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panzer_V schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:14:
[...]

Aan de andere kant....heel veel mensen zullen dit soort ETF's via de beleggersgiro kopen als fracties van participaties. In dat geval is herbeleggen echt simpel en altijd mogelijk (koop je gewoon 0,234 stuks bij zeg maar).

Volgens mij is DEGIRO echt de uitzondering hierop als zijnde de enige grote partij waar je dit soort ETF's niet via de beleggersgiro koopt en dus alleen hele stukken kunt aftikken.
Bij Binck Fundcoach ook niet en dat heb ik altijd als grootste bezwaar gezien. Daarom met een schuin ook naar de ING en NT fondsen aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:44:
Nou ik ga de saaie fondsen weer even aanhalen, want groot nieuws, er is eindelijk een accumulating VWRL genaamd VWRA. *O*

Schijnt voor met name de Belgen interessant te zijn. Ik zie nog geen reden om VWRL om te zetten.
Daar wordt deze buy-and-hold belegger erg vrolijk van. Gemak dient de mens enzo O-)
Lijkt een op een vergelijkbaar met de reguliere VWRL qua kosten, exposure en index.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Roozzz schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Lijkt een op een vergelijkbaar met de reguliere VWRL qua kosten, exposure en index.
Het is zelfs exact hetzelfde fonds, alleen met een andere share class.

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 23-08-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lijkt mij ook een goed plan om een apart topic te maken voor beleggen in individuele aandelen. Is een andere tak van sport. Ik beleg zelf alleen in ETFs en fondsen. De verhalen over sligro en osram interesseren mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:44:

Is hier ook heel goed besproken:
https://www.reddit.com/r/...tse_allworld_acc_toe_aan/

Lees vooral even de posts van duinzandinjebilnaad, mbt omslagpunt etc. voor de mensen die bij DeGiro beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
Pistachenootje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:54:
Lijkt mij ook een goed plan om een apart topic te maken voor beleggen in individuele aandelen. Is een andere tak van sport. Ik beleg zelf alleen in ETFs en fondsen. De verhalen over sligro en osram interesseren mij niet.
Hmmm, deels. Ik vind beide erg interessant. Ik denk ook niet helemaal dat het geheel een andere tak van sport is. Het is bijvoorbeeld behoorlijk gebruikelijk om een gecombineerd portefeuille te hebben - zeker als je nog (erg) jong bent kun je best wat meer risico nemen. Ik weet het niet. Ik lees beiden graag en zie ook dat een pakket aandelen een onderdeel kan zijn van een langetermijnstrategie op de beurs.
EDIT: Met andere woorden, er is niet altijd een volstrekt duidelijke scheidslijn. Twee topics kan alleen maar verwarrend zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Loekoe op 23-08-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Pistachenootje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:54:
Volgens mij gaat dat prima samen, het is niet alsof het hier storm loopt en je de ETF posts niet meer kunt vinden en bijhouden.

Waar ik wel voor zou zijn is een extra topic voor het bediscussiëren van waar en hoe te beleggen.
Voor bijvoorbeeld degenen die net beginnen met beleggen en advies vragen hoe dit te doen en waar te beginnen.
Valt me wel eens op dat als zo iemand hier zich meld, dat alle andere discussies die hier gevoerd worden op " hold " gaan en er een heleboel ruis ontstaat.
Komt ook wel doordat diegene er ook nog een heleboel vragen bij heeft waarop iedereen wel een antwoord heeft, maar vaak is elk antwoord net even wat anders ( denk ook aan de " ik raad Meesman aan ", " ik raad CB aan ", " Ik raad ETF's aan bij de giro " reacties )
Dat kan dus wat mij betreft beter in een ander topic met een mooie TS waarin al veel wordt uitgelegd.
En dan kan dit topic weer verder over de andere zaken gaan, met name de strategieën, interessante effecten inclusief wat mij betreft losse aandelen zoals osram.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:08
Bij ABN geven ze nu een leuke zomer actie, 2k inleggen geeft 100 euro. Natuurlijk de geijkte waarschuwing erbij dat je de inleg kunt verliezen. Maar welke addertjes moet er nog meer rekening mee gehouden worden? Ik kom er niet helemaal uit namelijk. Bij zelf beleggen basis staat dat servicekosten 0,2 procent bedragen, op een inleg van 2k wordt dat 4 euro. Zijn dit de enige kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
PHPResource schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:54:
Bij ABN geven ze nu een leuke zomer actie, 2k inleggen geeft 100 euro. Natuurlijk de geijkte waarschuwing erbij dat je de inleg kunt verliezen. Maar welke addertjes moet er nog meer rekening mee gehouden worden? Ik kom er niet helemaal uit namelijk. Bij zelf beleggen basis staat dat servicekosten 0,2 procent bedragen, op een inleg van 2k wordt dat 4 euro. Zijn dit de enige kosten?
Neen, je moet daar een rekening aanhouden. Brengt ook kosten met zich mee.

Heb je al een rekening dan is het een mooie actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Het addertje is dat je daarna klant bij hun blijft omdat je toch al een rekening hebt en abn tot een paar ton de goedkoopste manier is om zonder dividendlekkage te indexbeleggen. En ze dus over 20 jaar een aantal vermogende klanten hebben die goed opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Panzer_V schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:04:
[...]

Neen, je moet daar een rekening aanhouden. Brengt ook kosten met zich mee.

Heb je al een rekening dan is het een mooie actie.
Voor die 100 euro kan je natuurlijk aardig wat jaren een rekening aanhouden. Het gaat wel ten koste van je rendement maar dit is juist een mooie actie om, als je toch een partij zoekt om bij te beleggen, voor ABN AMRO te kiezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het is een goede actie. I.c.m. met de fondsen van Northern Trust misschien wel de beste manier om op dit moment wereldwijd gespreid te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02
Ik heb ook naar de actie gekeken en ga wel meedoen. Ik ben al klant bij ABN voor mijn betaalrekening en hypotheek. Initieel alleen met 2k voor de actie en dan rustig ff bekijken hoe het allemaal werkt, tijdje vergelijken met m'n huidige broker. Ik ga denk ik 50/50 de 2k beleggen in deze fondsen:

- Northern Trust World Custom ESG Equity Index
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index

De verhouding in landen, sectoren etc heb ik gevonden. Alleen heb ik nog de simpele vraag: Hoeveel aandelen zitten er in deze fondsen? Ik heb gezocht in dit forum, dutchfire, in de fondsselector en morningstar, kan het gewoon niet vinden. Iemand die dit weet?

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Lud0v1c schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:19:
Ik heb ook naar de actie gekeken en ga wel meedoen. Ik ben al klant bij ABN voor mijn betaalrekening en hypotheek. Initieel alleen met 2k voor de actie en dan rustig ff bekijken hoe het allemaal werkt, tijdje vergelijken met m'n huidige broker. Ik ga denk ik 50/50 de 2k beleggen in deze fondsen:

De verhouding in landen, sectoren etc heb ik gevonden. Alleen heb ik nog de simpele vraag: Hoeveel aandelen zitten er in deze fondsen? Ik heb gezocht in dit forum, dutchfire, in de fondsselector en morningstar, kan het gewoon niet vinden. Iemand die dit weet?
Check de factsheets eens:

https://cdn.northerntrust...d-nleme-sha-eur-re-nl.pdf
https://cdn.northerntrust...nd-nlfw-sha-eur-re-nl.pdf

Kleine hint, in de kolom rechts helemaal onderaan.

Ps. Ik doe dit bewust zodat je zelf de informatie leert op te zoeken zodat je goed weet waarin je je geld stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwaar 50% in Emerging Markets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
@Lud0v1c wat Miki zegt.

Het fonds is eigenlijk een (voor Nederlandse belastingplichtigen gunstige) wrapper om het "Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund". Als je precies wil weten wat je koopt kun je hier de jaarverslagen inkijken. Vanaf pagina 60 zie je precies welke aandelen er per 31 december in het fonds zaten. Zelfde kan ook voor het EM fonds.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 23-08-2019 12:49 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

Vanwaar 50% in Emerging Markets?
Ik neem bewust meer risico vanwege de lange beleggingshorizon van 15 jaar of meer. Daarnaast vind ik de Forward P/E van emerging markets veel gunstiger.

Emerging Markets Forward P/E 12.1
Europe EMU Forward P/E 13.6
United States Forward P/E 16.5

bron-->pdf alert

@writser @Miki Bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 31% gewijzigd door Lud0v1c op 23-08-2019 13:29 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

oscar82

De ondertitel

- Northern ...
Let op de actievoorwaarden van ABN.

Je moet minimaal €2000 in een fonds inleggen. Dus niet 50/50 over twee fondsen verspreiden. Dan tel je blijkbaar niet mee. Dit is een van de voorwaarden die ze expliciet vermelden op hun site.

Ook voor @PHPResource wellicht goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Loekoe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:39:
[...]
Hmmm, deels. Ik vind beide erg interessant. Ik denk ook niet helemaal dat het geheel een andere tak van sport is. Het is bijvoorbeeld behoorlijk gebruikelijk om een gecombineerd portefeuille te hebben - zeker als je nog (erg) jong bent kun je best wat meer risico nemen. Ik weet het niet. Ik lees beiden graag en zie ook dat een pakket aandelen een onderdeel kan zijn van een langetermijnstrategie op de beurs.
EDIT: Met andere woorden, er is niet altijd een volstrekt duidelijke scheidslijn. Twee topics kan alleen maar verwarrend zijn.
Mwa ik denk dat het vrij duidelijk zal zijn. Praten over individuele aandelen, analyses over individuele bedrijven geven, individuele aandelen kopen, het past allemaal in dat ene topic.

Puur index beleggen is wat anders. De pure index belegger accepteert dat hij niet meer weet dan de markt en zal dan ook geen poging doen om het beter te doen.

Ik denk zelfs dat het een 'kwalijke' invloed kan hebben dat beide onderwerpen hier gecombineerd worden. Ik zie al best wel wat mensen die, net als ik, gebrekkige kennis hebben en zich toch gaan bezig houden met het aankopen van individuele aandelen. Ik vraag me dan af of ze wel op de hoogte zijn van de statistieken: de kans om de markt te verslaan is erg klein, zelfs voor mensen die er wel veel verstand van hebben.

Los van deze discussie zie ik het ook niet als een werkelijk probleem als er 2 topics komen: wil je beide lezen moet je 1x extra klikken. En er is ook een voordeel: als je al die vragen en discussies over bijv. ABN vs. De Giro vs. Meesman niet interessant vindt hoef je ze nooit meer te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
writser schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:47:
Voor de liefhebber hier de jaarcijfers van United Carpets Group, een aandeeltje dat hier een paar keer ter sprake is gekomen.
En hier het jaarverslag.

Een paar observaties van mijn kant:

- 31 Maart 2018 waren er 50 franchised stores en 8 corporate stores. Inmiddels is die verhouding 48/13. Er komen dus netto winkels bij maar het aantal franchisees neemt af. Trend of toeval?
- Totale compensatie voor de vier managers is ~1m en die compensatie vreet al jaren een meerderheid van de winst op.
- Dit jaar zijn ze begonnen met meer verkopen op krediet en is 579k afgeschreven als 'expected credit losses'. Receivables zijn omhooggeschoten van 1m naar 3.6m. Volgens management allemaal volgens plan. Mij lijkt het toch een matige ontwikkeling: de omzet en brutowinst zijn niet heel hard gestegen dus de 'kwaliteit' van de omzet neemt af? Minder cashflow en een verslechterende balans.

Aan de andere kant: het bedrijf is nog steeds erg goedkoop: een market cap van een ruime 4m met 2m cash op de balans. Netto bedrijfswaarde 2 miljoen. Niet duur als ze ooit weer in wat betere tijden belanden. En ze keren nog steeds een aardig dividend uit.

Toch ben ik geloof ik nog steeds niet helemaal overtuigd. Dat franchisenemers afhaken is al een slechte zaak an sich, en dat er meer winkels op de balans komen maakt het aandeel alleen maar risicovoller. De leaseverplichtingen zijn significant en ik heb mijn twijfels over de nieuwe verkoopstrategie. En ik zie ook niet echt een veiligheidsmarge. Als de zaken verslechteren dan staan de leaseverplichtingen en de royale salarissen op de eerste plaats en dat gaat dan ten koste van de aandeelhouders - zoals de afgelopen jaren. De fantastische Peter Cowgill mag dan wel chairman zijn maar ze modderen gewoon lekker door.

Het blijft een interessante situatie maar ik blijf er voor nu vanaf. @Ardbeg10 zit je er nog steeds in? Nog een mening over recente ontwikkelingen?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pistachenootje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Ik denk zelfs dat het een 'kwalijke' invloed kan hebben dat beide onderwerpen hier gecombineerd worden. Ik zie al best wel wat mensen die, net als ik, gebrekkige kennis hebben en zich toch gaan bezig houden met het aankopen van individuele aandelen. Ik vraag me dan af of ze wel op de hoogte zijn van de statistieken: de kans om de markt te verslaan is erg klein, zelfs voor mensen die er wel veel verstand van hebben.
Nah dat denk ik niet. Volgens mij weet iedereen hier best wat de risico's zijn.
De individuele aandelen gaat mij ook niet om er veel aan te verdienen, als ik mijn uurloon omzet dan verdien ik er niets aan, zelfs in het meest optimale geval. Kost toch best wat tijd om eea goed uit te zoeken, wat ik leuk vind.

En het geeft de mogelijkheid om eens te koekeloeren in een andere keuken dan de branche waar ik werkzaam ben, die cijfers en (markt) ontwikkelingen ken ik redelijk goed.

@writser Spannende ontwikkelingen vandaag bij TLF!?

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 23-08-2019 19:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
Pistachenootje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:59:Puur index beleggen is wat anders. De pure index belegger accepteert dat hij niet meer weet dan de markt en zal dan ook geen poging doen om het beter te doen.

Aan de andere kant: zelfs als je alleen maar belegt in ETF's is het denk ik een goede zaak als je een beetje nadenkt over wat bedrijven waard zijn, hoe zich dat vertaalt in een koers, hoe actieve beleggers denken, etc. Als je ongeveer weet wat je koopt en wat er onder de kap gebeurt is het denk ik makkelijker om een slimme index-strategie te kiezen en te volgen. Als je alleen blind naar de koers van je ETF kijkt en nooit hebt nagedacht over wat een bedrijf als Apple of ING waard is dan moet ik nog zien wat je doet als je in een 2008-style crisis verzeild raakt en je halve portfolio verdampt in een paar maand.

De afgelopen jaren zie je ook in dit topic een enorme instroom van mensen die heel druk bezig zijn met tot vier cijfers achter de komma hun total expense ratio te berekenen en dan denken dat de rest onzin is. Extra kennis kan nooit kwaad, of je nou een huis koopt, een auto of aandelen.

En dat jij de neiging voelt om wat te klooien met losse aandelen als je dit topic leest is jouw probleem, niet mijn probleem :P . Hoewel ik je punt wel snap.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Sport_Life schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 19:46:
@writser Spannende ontwikkelingen vandaag bij TLF!?
Helemaal niks, geen nieuws of wat dan ook. Simpelweg een illiquide aandeel en een enthousiaste verkoper. Als iemand nu weer koopt op het offer outperformt het aandeel weer vandaag. Of misschien heeft Trump wat getwitterd over leren tasjes en heb ik dat gemist.

Heb nog geprobeerd wat aandelen te kopen rond 4.30 maar was er te laat bij.

[ Voor 18% gewijzigd door writser op 23-08-2019 21:22 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdbq
Oeps

Dit gaat niet goed... eerder dan ik had verwacht

https://www.cnbc.com/2019...rade-war-retaliation.html

Maandag wordt een rood dagje.

Maar goed, de Flatex actie is wat dat betreft het schoenenpoetser equivalent
(de 5 billion loss van Uber wellicht een goede tweede, inside Joke: stock compensation is geen expense, ofwel grootste gedeelte was geen verlies)
Derde is misschien fastned.

Zit op smartphone, kan volgende week wel langere post schrijven. (En links invoegen van mijn oude Posts)
SLOOS bekeken, zat een trend in, paar met fantasie.
Russell2k is niet OK
ECB is screwed big time.

Op moment dat het flink mis gaat loopt de post count hier sowieso heel hard achteruit. (Gevoel; at admins: zijn er day/week geresolved data hiervan? Nee grapje: i dont care)

Nog menselijk punt: Hong Kong wordt nu wel erg tricky, daar kunnen (veel) doden vallen.
Hardball trade moet niet maar zou wel gepaard kunnen gaan met real hardball in the streets.

Nadeel van Xi als president for Life. Cannot afford to loose his image.
Taiwan, HK, trade is tricky mix.

“blood in the streets” komt ergens vandaan.
Hoop dat dat goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pdbq schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 00:20:
Oeps

Dit gaat niet goed... eerder dan ik had verwacht

https://www.cnbc.com/2019...rade-war-retaliation.html

Maandag wordt een rood dagje.

Maar goed, de Flatex actie is wat dat betreft het schoenenpoetser equivalent
(de 5 billion loss van Uber wellicht een goede tweede, inside Joke: stock compensation is geen expense, ofwel grootste gedeelte was geen verlies)
Derde is misschien fastned.

Zit op smartphone, kan volgende week wel langere post schrijven. (En links invoegen van mijn oude Posts)
SLOOS bekeken, zat een trend in, paar met fantasie.
Russell2k is niet OK
ECB is screwed big time.

Op moment dat het flink mis gaat loopt de post count hier sowieso heel hard achteruit. (Gevoel; at admins: zijn er day/week geresolved data hiervan? Nee grapje: i dont care)

Nog menselijk punt: Hong Kong wordt nu wel erg tricky, daar kunnen (veel) doden vallen.
Hardball trade moet niet maar zou wel gepaard kunnen gaan met real hardball in the streets.

Nadeel van Xi als president for Life. Cannot afford to loose his image.
Taiwan, HK, trade is tricky mix.

“blood in the streets” komt ergens vandaan.
Hoop dat dat goed gaat komen.
Tja wie heb je liever als (economische) wereldmacht, Usa of China? Beide landen hebben het niet zo nauw met je gegevens (Google /Facebook vs staatsbedrijf Huawei) dan heb ik liever USA. Je wil ook niet dat Huawei her en der ter wereld 5g gaat uitrollen...

Goud en zilver zal maandag wel flink omhoog schieten (heb een aardige positie in de zilver etf van Degiro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdbq
Sport_Life schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 06:28:
[...]

Tja wie heb je liever als (economische) wereldmacht, Usa of China? Beide landen hebben het niet zo nauw met je gegevens (Google /Facebook vs staatsbedrijf Huawei) dan heb ik liever USA. Je wil ook niet dat Huawei her en der ter wereld 5g gaat uitrollen...

Goud en zilver zal maandag wel flink omhoog schieten (heb een aardige positie in de zilver etf van Degiro).
100% U.S.
Volgende U.S. president zal China zeker verder onder druk zetten, daar is geen weg meer terug.

Meeste zorgen maak ik me over EU:
Italie en Frankrijk. (Griekenland moeten we nog voor officieel groot stuk schuld kwijtschelden, geen idee waarom dit nog steeds niet gebeurd is)
Brexit is hoop gedoe maar die komen er wel weer bovenop: het leidt af van interne EU problemen.
ECB kan de rente niet meer opschroeven want structurele EU problemen zijn niet opgelost maar groter geworden. (Niet allemaal: Spanje en Portugal hebben veel goeds gedaan)

Ik heb nog niet afgeschat of doorrol rate ECB balans genoeg is om schulden EU probleem landen te bedienen, als nee dan gaat de ECB QE weer aanzetten. Of bij volgende Fed verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
writser schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:22:
[...]

Aan de andere kant: zelfs als je alleen maar belegt in ETF's is het denk ik een goede zaak als je een beetje nadenkt over wat bedrijven waard zijn, hoe zich dat vertaalt in een koers, hoe actieve beleggers denken, etc. Als je ongeveer weet wat je koopt en wat er onder de kap gebeurt is het denk ik makkelijker om een slimme index-strategie te kiezen en te volgen. Als je alleen blind naar de koers van je ETF kijkt en nooit hebt nagedacht over wat een bedrijf als Apple of ING waard is dan moet ik nog zien wat je doet als je in een 2008-style crisis verzeild raakt en je halve portfolio verdampt in een paar maand.

De afgelopen jaren zie je ook in dit topic een enorme instroom van mensen die heel druk bezig zijn met tot vier cijfers achter de komma hun total expense ratio te berekenen en dan denken dat de rest onzin is. Extra kennis kan nooit kwaad, of je nou een huis koopt, een auto of aandelen.

En dat jij de neiging voelt om wat te klooien met losse aandelen als je dit topic leest is jouw probleem, niet mijn probleem :P . Hoewel ik je punt wel snap.
Ik doe tegenwoordig heel weinig met individuele aandelen.

Behalve 1 nutsbedrijf maar dat is een beetje een geval apart en holdings beschouw ik ook niet als een individueel bedrijf.

Maar ik vind het wel leerzaam om 'reviews' en denkpistes te lezen over individuele aandelen.

Vind ik een mooie aanvulling op mijn meer globale visie op economische en maatschappelijke evolutie.

Bijkomende aanvulling is dat ik in mijn job in veel bedrijven kom maar dan meer op werkvloerniveau, ook heel leerzaam.
Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.