Ik zit er aan te denken om performance van mijn optieposities toe te voegen aan mijn maandelijkse portfoliostatistieken, maar ik zit vooral met de vraag hoe dit het beste weergegeven kan worden.
Een long aandelenpositie is relatief eenvoudig om te analyseren. Je neemt de waarde aan het begin en aan het eind van de periode, en het verschil is je winst/verlies. Maximaal verlies is de aankoopprijs (of eigenlijk de waardering aan het begin van de periode).
Optiestrategieën werken anders. Een optiepositie kan je openen voor een debit of een credit. Een optiestrategie kan bestaan uit meerdere legs. En na assignment, exercise, expiration of rolling is de strategie nog niet beëindigd terwijl er nieuwe transacties, wederom voor een debit of credit, hebben plaatsgevonden. Totale aankoopprijs kan dus niet gebruikt worden als basis voor de performance van een strategie. Het maximaal verlies kan, afhankelijk van de samenstelling, hoger zijn dan de aankoopprijs. Het kan zelfs veranderen, bijvoorbeeld na een roll naar een andere strike.
Ik denk dat rendement op opties het beste uit te drukken is als resultaat ten opzichte van maximaal verlies. Stel dat ik een geschreven put met strike 21 heb verkocht voor 1.00, dan is het maximaal verlies 2000 (–100%) en de maximale winst 100 (+5%). De looptijd is natuurlijk ook van belang, als deze geschreven put zou verlopen over 2 maanden dan zou dit +2,5% per maand zijn. Of –50% per maand bij maximaal verlies.
Dat percentage is natuurlijk niet vergelijkbaar met rendement op long aandelenposities. Maar ook tussen nog lopende en voltooide optiestrategieën is dit niet vergelijkbaar, omdat de toekomstige transacties voor de lopende strategie nog niet bekend zijn. Het lijkt me ook niet zinvol om de waarde van een lopende optiestrategie per maand te vergelijken, want in tegenstelling tot aandelen is het niet een positie die je op een ander moment met hetzelfde resultaat kan openen.
Oftewel, geen 'beste/slechtste prestatie' voor opties in mijn maandelijkse portfoliostatistieken. Maar hoe dan wel? Ik zou alle open optiestrategieën gewoon kunnen opsommen, maar de huidige marktwaarde vind ik niet heel nuttig om te tonen. Wel interessant is het maximaal verlies, de netto cashflow, en nieuwe transacties voor de strategie. Voor de in deze maand beëindigde strategieën zou ik dan wel het uiteindelijk gerealiseerde rendement ten opzichte van het maximaal verlies kunnen tonen.
Hebben jullie nog suggesties hiervoor?