Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 814.286 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 21:26
Ik had in april bonus uitkering gehad en in mei vakantie geld. Dus wat cash over :) Ik heb dus wat aandeeltjes gekocht. Ik wil geen risicovolle belegingen doen maar zoek een stabiel rendement en het liefst ook bedrijven die jaarlijks dividend uitkeren. Ik heb de volgende gekocht:

Fugro, blijft enorm veel vraag naar het ontwikkelen van nieuwe olie velden en offshore ontwikkelingen
ASML, een van de weinigen die toe leverancier zijn van de chip fabrikanten in de halfgeleider industrie. ASML heeft zijn machine park op orde en is klaar voor de toekomst
Binckbank, speler die zich klaar maakt naar mijn idee om overgenomen te worden of enorme europese expansie zoekt.

Allen hebben ook een dividend beleid.

Ik had al:
BNP Paribas L Eq Europe Emerging C Acc
ING Far East Fund
Robeco Emerging Markets Equities D (EUR)

Na mijn aankoop zakte de boel wel meteen in maargoed ik ben lange termijn belegger en kijk dus niet naar 1 maand resultaat maar >1jaar.

>> Signature?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-06 17:23
Let je alleen op het bedrijf of ook op de prijs van het aandeel?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:47
Op de korte termijn is Fugro wel interessant. Het leunt nu tegen de steun van 55/56 euro aan. Houd die steun het, dan zit er nog wel een aardige weg naar boven in (rond de 60 euro). Het is alleen jammer dat het aandeel eigenlijk al volledig is herstelt van de beurscrisis want de 60 euro/aandeel grens werd al bereikt in 2007 en 2008. In dat opzicht valt er weinig te winnen.

Des ondanks blijft Fugro ook wel een favoriet aandeel van mij, al lijkt het erop dat je het op een slecht moment gekocht hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-05 09:48
Robkazoe schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:38:
Op de korte termijn is Fugro wel interessant. Het leunt nu tegen de steun van 55/56 euro aan. Houd die steun het, dan zit er nog wel een aardige weg naar boven in (rond de 60 euro). Het is alleen jammer dat het aandeel eigenlijk al volledig is herstelt van de beurscrisis want de 60 euro/aandeel grens werd al bereikt in 2007 en 2008. In dat opzicht valt er weinig te winnen.

Des ondanks blijft Fugro ook wel een favoriet aandeel van mij, al lijkt het erop dat je het op een slecht moment gekocht hebt.
Nadeel: dividend net uitgekeerd en laatste cijfers geven aan dat zelfs in deze markt met enorme olieprijzen de winst onder druk staat. Bedenk ook welke rit het aandeel al gemaakt heeft en ik zou eerder voor een 'houden' advies gaan :) max is inderdaad weer richting de 62 maar gezien ex dividend duurt dat wel een tijdje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gaat iemand nog LinkedIn kopen? Het eerste social media bedrijf op de beurs, aan de ene kant maken ze mooie winsten, aan de andere kant een bubbel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
QPSA is ook sociale media, er zullen er nog wel meer genoteerd zijn (met name Chinese neem ik aan).

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Linkedln is weer lekker underpriced. Niet te geloven. Dan voel je je, als oprichter van Linkedln, toch echt extreem genaaid door de underwriter (Morgan Stanley).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Denk het niet, de opties leveren straks alsnog de hoofdprijs op. Gedeeld risico zeg maar (primaire vs. secundaire markt). En dit:
CO-FOUNDER REID HOFFMAN: Now a billionaire. In the IPO, Hoffman sold less than 1 percent of his stake and made $5.2 million. Now he has some 19 million shares left, or almost 22 percent of voting power, and they are worth nearly $2 billion.
http://www.reuters.com/ar...box-idUSTRE74I73P20110519

[Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-05-2011 00:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Tja, de oprichter heeft een groot gedeelte van z'n aandelen voor $45 verkocht aan de underwriter zodat hij ze kan uitgeven. Ze openen op $80 dollar. Hij heeft wel nog 20%, dus verdrietig zal die niet zijn. Morgan Stanley weet (vooraf) al zeker dat de prijs te laag is. Ze weten wat de vraag is. Dus ze zullen wel een aantal deals met de aandeelhouders hebben gemaakt. Bijvoorbeeld dat ze aandelen krijgen toegewezen bij een andere IPO waar ze underwriter zijn. Morgan Stanley geeft dan ook weer aandelen aan (potentiele) klanten en daardoor krijgen ze wellicht in een later stadium weer een opdracht om een andere IPO of acquisition te doen. In ieder geval toont deze underpricing weer gelijkenissen met de hoge underpricing voor de dotcom bubble.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Conclusie: nu aandelen Morgan Stanley kopen :)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-05-2011 00:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Morgan Stanley heeft ca. $280 miljoen daarvoor ontvangen. Gross spread is meestal rond de 7% voor een lead underwriter. Geen idee hoeveel er overblijft :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 279033
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Naar aanleiding van het bericht op de FP dat er veel te verdienen was aan de beursgang van Linkedin baalde ik dat ik te laat was met uitzoeken hoe en of je Amerikaanse (Nasdaq?) aandelen vanuit Nederland kan kopen. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit uberhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:33
Ja dat is mogelijk. Informeer eens bij je bank, of open een rekening bij Keytrade bv.
Echter, zomaar aandelen op gevoel kopen is meestal geen goed idee.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Er loopt al een topic over beleggen --> Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Als particulier heb je weinig kans om mee te doen met zo'n IPO. De aandelen worden eerst verkocht aan institutionele beleggers en andere grote partijen. Als je 100 aandelen wilt kopen, had je dat kunnen doen als het aandeel verhandeld wordt (dus na de bijna 100% stijging). Wie gaat dat doen, vraag je je dan af :) --> (onwetende) particuliere belegger. En die hebben in sommige gevallen ook nog eens flink verloren als je ziet dat de hoogste prijs $122 is geweest.

[Voor 7% gewijzigd door stin op 20-05-2011 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
stin schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:27:
Er loopt al een topic over beleggen --> Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Als particulier heb je weinig kans om mee te doen met zo'n IPO. De aandelen worden eerst verkocht aan institutionele beleggers en andere grote partijen. Als je 100 aandelen wilt kopen, had je dat kunnen doen als het aandeel verhandeld wordt (dus na de bijna 100% stijging). Wie gaat dat doen, vraag je je dan af :) --> (onwetende) particuliere belegger. En die hebben in sommige gevallen ook nog eens flink verloren als je ziet dat de hoogste prijs $122 is geweest.
Sluit dit topic dan maar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Hadden wij ook aandelen Linkedin kunnen kopen gister?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja, voor $83 (openingskoers).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Hmm jammer, dan had je alsnog een behoorlijke winst kunnen pakken. Hoelaat opent die beurs eigenlijk (Nederlandse tijd)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Momenteel 15.30.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:22
offtopic:
'Aandelentopic' gemerged met dit topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hoe zit dat met overinschrijving op de IPO? Naar rato of first-come-first-serve, en kon je als Nederlander makkelijk inschrijven op die IPO?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• writser
Interessanter lijkt me: zijn ze in te lenen?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Cocytus schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:14:
Hoe zit dat met overinschrijving op de IPO? Naar rato of first-come-first-serve, en kon je als Nederlander makkelijk inschrijven op die IPO?
Vriendjespolitiek :) Heb je iets interessant voor hen, hebben ze iets interessant voor jou. Je moet in ieder geval goede connecties bij een grootbank hebben. En ook het geluk hebben dat die grootbank ook nog goede connecties heeft met de (lead) underwriter. Dan zou het kunnen voorkomen dat de grootbank aandelen krijgt toegewezen en de aandelen weer verdeeld aan particuliere beleggers.

[Voor 6% gewijzigd door stin op 20-05-2011 20:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
writser schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:40:
Interessanter lijkt me: zijn ze in te lenen?
Nee, na een IPO kan je de eerste tijd niet short gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Het kan wel, maar niet via de underwriter. Institutionele investeerders kunnen de aandelen wel de eerste dag uitlenen, zodat iemand short kan gaan. Maar goed, wellicht is er tegenwoordig iets veranderd?

[Voor 3% gewijzigd door stin op 20-05-2011 21:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-06-2015 20:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
stin schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 21:51:
Het kan wel, maar niet via de underwriter. Institutionele investeerders kunnen de aandelen wel de eerste dag uitlenen, zodat iemand short kan gaan. Maar goed, wellicht is er tegenwoordig iets veranderd?
Je hebt gelijk, dat wat ik zei had ik alleen maar gehoord (dat mensen op de 1e dag niet short konden gaan en anderen zeiden dat het een tijdje duurde voordat dat mag maar dat is dus niet zo).

http://www.google.nl/sear...ie=UTF-8&q=short+sale+ipo

Verbaasd me dan dat LNKD nog niet geshort kan worden bij IB (zie link), ze moeten daarvoor blijkbaar toch iets "aanzetten".

http://www.interactivebro...0States&ib_entity=llc&ln=

Uiteraard zijn er wel klanten die long LNKD zitten.

Andere vraag is wanneer er opties komen. Zal ook wel snel zijn.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-05-2011 22:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[Voor 118% gewijzigd door Cocytus op 12-06-2015 20:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Cocytus schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 22:27:
Moet ik toch eens gaan kijken naar IB of TB of Lynx. Zoals ik het nu zie hebben die laatste twee eigenlijk nauwelijks of geen voordelen boven IB behalve lagere minimuminleg en Nederlandse support...?
Klopt, alleen het openene van een rekening is wat makkelijker bij TB of Lynx. Dat zullen zij namelijk voor jou doen via de interface van IB. Ze vullen dan wat default waardes in bij punten die voor een leek misschien niet helemaal duidelijk zijn.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-05-2011 22:53]

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Ik heb me toch wel verbaasd over die koers van LinkedIn. Als dat bedrijf 10 miljard waard is met haar 100 miljoen leden dan betekent dat elk lid 100 dollar waard is. Dat doet bij mij de vraag rijzen of ze dan (a) rare fratsen gaan uithalen met mijn gegeven of (b) die koers kant noch wal raakt.

Het probleem met shorten is denk ik ook dat die overwaardering (er even vanuit gaande dat die er is) best eens een tijd aanwezig zou kunnen blijven. Mocht de koers nog wat verder oplopen kun je best wel eens in een lastige positie terecht komen met je short-positie.

Maar los van de totale gekte is dit wel weer de zoveelste keer dat je met een IPO gewoon geld kunt verdienen. Het is niet erg om te veel te betalen, als er maar anderen zijn die nog meer willen betalen. Je zou nog kunnen denken dat de prijsoploopt bij lage handelsvolumes, maar dat is het ook niet.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Hielko
  • Laatst online: 11:31
Mij lijkt de koers belachelijk overgewaardeerd, zeker als je bedenkt dat volgens mij de meeste LinkedIn leden niet eens actieve gebruikers zijn. Het is geen facebook waar mensen 24h per dag op te vinden zijn. Als je short zou willen gaan - niet zo'n heel gek idee imo - zou ik wel een kleine positie nemen want je weet niet hoe lang de gekte blijft duren, en hoeveel hoger het nog kan gaan.

• writser
Mja, Glencore had ook een IPO deze week, daar was ook een heel circus omheen en dat aandeel gaat dan weer niet omhoog.

Onvoorstelbaar!

• Hielko
Glencore heeft natuurlijk een prijs die sterk gerelateerd is aan de van grondstoffen, bij LinkedIn is het "wat de gek er voor geeft". Samen met OPEN, NFLX en andere hippe internet bedrijven die de wereld gaan veranderen.

• Rukapul
Voor een service als LinkedIn is het aantal leden een noodzaak, maar niet direct een indicatie voor omzet of winst. Veel belangrijker is in hoeverre men het kan ontwikkelen als brokage service voor jobs. Op zich heeft het wel potentie. Veel mensen komen immers wel eens op hun eigen profiel en worden dan geconfronteerd met vacatures (van bedrijven/tussenpersonen die daarvoor uiteraard betalen). Uiteraard is het ook heel makkelijk om dit verkeerd te doen en je service om zeep te helpen.

8 miljard daarentegen is ridicuul. In veel opzichten zou ik het vergelijken met andere recruitment of vacatureadvertentie bedrijven. Neem bijvoorbeeld Monster: market cap van $2B met een gemiddelde winst van $65M over de afgelopen 4 jaar. Kansloos kortom. LinkedIn zit hier nu nog ruim onder, maar heeft potentieel een veel sterkere propositie.

Voor wat betreft IPO's is het op de korte termijn vaak volstrekt willekeurig wat er gebeurt. Op de lange termijn zijn het echter vooral verliesgevende acties.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2011 12:33]

Topicstarter

• ChiLLeR
Toch eens wat beter naar IPO's gaan kijken bij dit soort gehypte bedrijven. Een ipo van facebook lijkt mij dan ook zeer interessant om op in te schrijven.
Weet iemand of er andere social media bedrijven op het punt staan van een IPO? Mijn taktiek zijn dan zijn om mee te gaan op de eerste stijgende golf en dan meteen te verkopen.

>> Signature?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 91987

Ze zijn inderdaad wel erg interessant, de sociale media... Maar dan zou je direct bij de start moeten investeren. Zoals je ook bij LinkedIn zag is dat in de eerste 3 minuten de waarde verdubbelde. Bovendien heb ik gemerkt als je toch lekker bezig bent in een aandeel je het maar laat staan. Ik vind het moeilijk de balans te vinden tussen winst / verlies pakken en laten staan in de hoop tot beter (vooral een paar keer met opties gehad). Vandaar dat mijn rendement nogal fluctueert. Een groot leerproces zal ik maar zeggen :(.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedacht me net dat het (dat je nu niet short LNKD kan gaan) wellicht komt door de 3 daagse settlement periode. Als dit zo is zou het betekenen dat je vanaf a.s. dinsdag short LNKD kan gaan bij brokers zoals IB.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 91987 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:59:
Ze zijn inderdaad wel erg interessant, de sociale media... Maar dan zou je direct bij de start moeten investeren. Zoals je ook bij LinkedIn zag is dat in de eerste 3 minuten de waarde verdubbelde. Bovendien heb ik gemerkt als je toch lekker bezig bent in een aandeel je het maar laat staan. Ik vind het moeilijk de balans te vinden tussen winst / verlies pakken en laten staan in de hoop tot beter (vooral een paar keer met opties gehad). Vandaar dat mijn rendement nogal fluctueert. Een groot leerproces zal ik maar zeggen :(.
Ze zijn geopend op $83, dus ze zijn niet in waarde verdubbeld (i.i.g. niet de waarde die jij had kunnen pakken als je deze kennis vantevoren had).

Wat betreft die balans: volgens mij is het probleem dat mensen de neiging hebben om snel een relatief bescheiden winst te nemen (bij dit aandeel bijv. 20%) terwijl men een groot verlies laat lopen in de hoop dat het ooit wel weer goed komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Anoniem: 9449 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:20:
Ik bedacht me net dat het (dat je nu niet short LNKD kan gaan) wellicht komt door de 3 daagse settlement periode. Als dit zo is zou het betekenen dat je vanaf a.s. dinsdag short LNKD kan gaan bij brokers zoals IB.
Er is geen enkele reden waarom het niet mogelijk zou zijn om direct op de eerste dag short te gaan, alleen is dat vaak lastig omdat initieel er nog weinig aandelen beschikbaar zijn om te lenen. De underwriter van de IPO mag ze namelijk niet uitlenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:23:
[...]

Wat betreft die balans: volgens mij is het probleem dat mensen de neiging hebben om snel een relatief bescheiden winst te nemen (bij dit aandeel bijv. 20%) terwijl men een groot verlies laat lopen in de hoop dat het ooit wel weer goed komt.
Disposition effect noemen ze dat :) Hebben veel beleggers last van :P (zeker als je kijkt naar de hoeveelheid artikelen op google scholar)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ja herken dat ook wel heel erg. Jammer dat het bij opties alleen meteen zo definitief is. Daar heb ik wel geleerd om relatief kleinere winsten sneller te pakken, want je weet nooit wat de dag van morgen weer brengt. Vooral met AEGON was het de afgelopen weken echt een drama...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Hielko schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:23:
Er is geen enkele reden waarom het niet mogelijk zou zijn om direct op de eerste dag short te gaan, alleen is dat vaak lastig omdat initieel er nog weinig aandelen beschikbaar zijn om te lenen. De underwriter van de IPO mag ze namelijk niet uitlenen.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat niemand (geen enkele broker) aandelen heeft op de eerste dag omdat settlement 3 dagen duurt. Dat had ik me in eerste instantie niet gerealiseerd. Dat (i.c.m. de regel voor de underwriter) is dan de reden waarom niemand de eerste 3 dagen short kan gaan (via de officiele kanalen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Wat een drama begin trouwens vandaag weer.. Mijn twee sterkhouders van de afgelopen maanden bezwijken onder het slechte nieuws. Vooral BESI krijgt rake klappen, maar eigenlijk is AMG ook huilen met de pet op. Ik krijg een beetje het gevoel dat het niet slechter kan... maar ja blijkbaar dus wel 8)7

• Niet online
Zijn er ook websites waarop je de aandelenkoersen van NASDAQ uit het verleden kan bekijken ivm analyse?

Anoniem: 279033 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 07:36:
Zijn er ook websites waarop je de aandelenkoersen van NASDAQ uit het verleden kan bekijken ivm analyse?
Op IEX.nl zijn sowieso grafieken te laden van de afgelopen 10 jaar van de fondsen in de NASDAQ.

• HCMarX
Anoniem: 279033 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 07:36:
http://finance.yahoo.com/q/cp?s=^IXIC+Components

Daar kun je ze allemaal ver terug zien (Apple bijvoorbeeld tot 1984). De data kun je als CSV downloaden. Sneller zou het zijn als je Datastream op je werk hebt of misschien studerende kinderen die het op de universiteit eruit kunnen trekken voor je.

• stin
  • Niet online
Stuur maar DM als je nodg hebt. Universiteit heeft best wel subscriptions op databases en Datastream zit er ook bij. Let wel: Ik kan je de index geven. Niet van alle individuele aandelen (gaat ook wel, maar daat gaat best wel wat tijd inzitten die ik op dit moment niet heb :P )

• Rukapul
stin schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:42:
Stuur maar DM als je nodg hebt. Universiteit heeft best wel subscriptions op databases en Datastream zit er ook bij. Let wel: Ik kan je de index geven. Niet van alle individuele aandelen (gaat ook wel, maar daat gaat best wel wat tijd inzitten die ik op dit moment niet heb :P )
Kijk, een databron! Ik ben op zoek naar de Shiller PE van de MSCI Europe :P Via Bloomberg etc als het goed is op te vragen ;)

• Hielko
Van plan om volgende week in te stappen in de PRIS/B:US aandelen (idee van VIC), en ik denk ik gooi de logica erachter eens hier in het forum. Misschien kan iemand me nog overtuigen waarom ik het niet moet doen, of kan ik iemand blij maken met wat imo een erg goed idee is :).

Prisa is een groot Spaans media bedrijf dat de afgelopen jaren druk bezig geweest is met het overnemen van allerlei partijen, en daarbij erg veel schulden heeft gemaakt. Het is nu bezig deze schulden weg te werken, en een onderdeel daarvan zijn eind 2010 Class B convertible non-voting shares uitgegeven die na 42 maanden automatisch omgezet worden naar de normale Class A aandelen. Achtergrond; http://online.barrons.com...ru=yahoo&mod=yahoobarrons

De Class A aandelen gaan nu voor 1,71 euro over de toonbank. Maar de Class B aandelen hebben ingebouwde bescherming, als het aandeel onder de 2 euro noteert krijgt bij de conversie halverwege 2014 tot een max van 1,33 maal aan Class A aandelen om het verschil tot 2 euro goed te maken. Dus zolang het aandeel niet onder 1,50 euro zakt krijg je de volle 2 euro. De Class B ADR in de USA bestaat uit 4 aandelen en noteert 10,75 USD. Als je dat omrekent komt dat uit op 1,88 EUR per aandeel. Je kan dus op het moment voor 2 EUR aan aandelen kopen voor een bedrag van 1,88, en zolang de Class A aandelen niet onder de 1,50 zakken blijft het 2,00 EUR waard. Verder zijn er nog enkele andere voorwaarden die eigenaren van Class B aandelen o.a. een betere positie geven bij een faillissement, alhoewel er in dat geval waarschijnlijk weinig van over zal blijven gezien de grote schulden van het bedrijf.

Daarnaast betalen deze Class B aandelen in tegenstelling tot de Class A aandelen een dividend van 0,175 EUR, en de enige manier waarop het bedrijf onder dit dividend uit komt is als het failliet gaat (wordt nooit kwijtgescholden als het niet betaald kan worden, ook niet na de conversie, en er mag geen dividend op de Class A aandelen betaald worden zolang Class B niet betaald is). Met een prijs van 1,88 EUR voor de Class B aandelen betekend een dividend van 0,175 een yield van 9,4%, toch niet verkeerd.

Je zou in principe long Class B kunnen gaan en short Class A, de Class B aandelen aandelen hebben een premium van 17 euro cent, maar aangezien dat komende Juli betaald gaat worden aan dividend zijn ze praktisch even duur. En de Class B aandelen zijn in praktisch elk opzicht superieur, helaas is het idee niet zo heel origineel - of zijn er mensen die niet geloven in de toekomst van het bedrijf? - en kost het 5% per jaar om de Class A aandelen te shorten. Aangezien je bijna 10% dividend krijgt kan dat natuurlijk mooi uit om praktisch zonder risico wat euro's te pakken.

Maar gewoon long gaan lijkt me misschien nog wel een beter idee. Je hebt enigszins een veiligheidsmarge, en als ik het eerder gelinkte artikel quote:
The shares trade at an enterprise value (net debt plus market capitalization) of about 6.3 times 2012 estimated €730 million Ebitda, and at a single-digit price/earnings ratio, both lower than the peer average. Applying an industry EV/Ebitda multiple of about 8.5 times to 2012's estimate would value the preferred at about $15 to $16 per share.
Sounds good to me :).

Het meest verbazingwekkend is imo toch wel dat de markt geen groter premium voor de Class B vraagt, terwijl dit verhaal toch echt niet zo uniek is; als je de headlines op http://finance.yahoo.com/q?s=PRIS&ql=1 checkt dan zie je dat er meer mensen op het idee zijn gekomen.

• stin
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:02:
[...]

Kijk, een databron! Ik ben op zoek naar de Shiller PE van de MSCI Europe :P Via Bloomberg etc als het goed is op te vragen ;)
Er zit geen Bloomberg bij. Wel Datastream, WRDS, Compustat Global & North-America en Thomson one banker. Er zijn er nog wel meer, maar deze zijn het meest interessant voor mij. Ik krijg op dit moment alleen geen gegevens uit datastream. Geen idee of daar een shiller PE bijzit, maar ik kan daar wel een aantal reporten opvragen die wellicht interessant voor je zijn :) Ik laat het je wel weten als het zover is.

• Christoph
  • Niet online
stin schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 00:36:
[...]

Er zit geen Bloomberg bij. Wel Datastream, WRDS, Compustat Global & North-America en Thomson one banker. Er zijn er nog wel meer, maar deze zijn het meest interessant voor mij. Ik krijg op dit moment alleen geen gegevens uit datastream. Geen idee of daar een shiller PE bijzit, maar ik kan daar wel een aantal reporten opvragen die wellicht interessant voor je zijn :) Ik laat het je wel weten als het zover is.
Geen FactSet? Welke universiteit? Daar moet verandering in komen ;)

• stin
  • Niet online
Nope, zit er niet bij afaik. Ik ken ook niet iedere database waar ze een abonnement op hebben uiteraard. Wellicht dat er nog andere tussen zitten die ik nooit gebruikt heb en toch interessant zijn. Universiteit Maastricht is het trouwens.

Trouwens, LinkedIn heeft al weer een redelijk correctie te pakken gekregen. Toppunt lag rond de 94 dollar en is nu terug naar 81. Ben benieuwd hoe ver dit nog zal gaan, zelf verwacht ik eigenlijk dat het wel weer redelijk zal gaan stijgen, maar of het echt veel meer dan 100 wordt, dat denk ik niet...

• writser
Anoniem: 91987 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:39:
Trouwens, LinkedIn heeft al weer een redelijk correctie te pakken gekregen. Toppunt lag rond de 94 dollar en is nu terug naar 81. Ben benieuwd hoe ver dit nog zal gaan, zelf verwacht ik eigenlijk dat het wel weer redelijk zal gaan stijgen, maar of het echt veel meer dan 100 wordt, dat denk ik niet...
Toppunt lag over de 120 dollar zelfs. Aandeel is alleen zo lastig te shorten.

[Voor 4% gewijzigd door writser op 01-06-2011 19:21]

Onvoorstelbaar!

• Draconis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07-2021

Draconis

The Creator

Ik gebruik sinds een paar maanden interactive brokers en ik ben er nog niet in geslaagd om te vinden hoe het mogelijk is je in te schrijven voor aandelen bij een IPO. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja hoe?

Veni Vidi Vici

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChiLLeR
Interessant artikel. Groupon vind ik zelf echt iets dat over een paar jaar totaal verdwenen is, totaal verdwenen, overbodig of ergens in een andere site geintegreerd.

>> Signature?

Topicstarter
Sinds kort een zeer interessante uiteenzetting van de beurzen in de US (straks ook Europa en Azie) op de IB site:

http://www.interactivebro...xchanges_around_world.php

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 13:51

Brons

Fail!

Als ik artikelen over Groupon lees dan lees ik eigenlijk alleen maar hoe slecht het voor de retailers is. De kortingen zijn zo hoog dat ze bijna gegarandeerd verlies maken, klanten die een coupon gebruiken komen niet massaal terug voor de normale prijs en het geld blijft lang bij Groupon hangen. En zelfs met deze slechte voorwaarden verliezen ze geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Niet alleen voor de retailers, maar ook voor consumenten. Toevallig was er een Duitser die een indoor skydive o.i.d. had gekocht. Soms zijn er voorwaarden aan verbonden dat je voor een bepaalde datum je "ticket" moet gebruiken. Dat was daar dus ook het geval. Alleen zei de retailer constant dat er geen plek was om te boeken met als resultaat dat hij z'n ticket niet heeft kunnen gebruiken. Als Groupon de retailers uitknijpt, krijg je ook dit soort acties dat de retailer de klant uitknijpt.

Bovendien is het concept heel erg makkelijk te kopieren. Groupon heeft alleen naamsbekendheid. Er zijn momenteel veel sites die ongeveer hetzelfde concept hebben en die wellicht betere voorwaardes hebben voor hun retailers. Kortom, Groupon is imo een bedrijf dat totaal geen toekomst heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Ik ben het op zich daar wel mee eens, ik zie ook niet zoveel in groupon, maar je moet niet onderschatten hoe belangrijk het is dat ze een groot netwerk hebben opgebouwd. Klanten blijven bij groupon omdat ze de meeste acties hebben, en retailers gebruiken groupon omdat ze de meeste klanten hebben. Ondanks het feit dat wat ze doen technisch niet zo moeilijk is, hebben ze wel een kritieke massa bereikt die het moeilijk maakt voor nieuwkomers om te concurreren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Heeft er iemand toevallig al Griekse obligaties gekocht? Op de website van ministry of finance zijn de obligaties te vinden. Natuurlijk traden ze met een flinke discount. Nu ben ik echter op zoek naar meer informatie (prospectus) die ik nergens kan vinden. Ik wil graag weten wat de consequenties zijn als Griekenland een jaar niet kan betalen.

Deze 10-jaarse obligaties leek me wel interessant waarbij je ca. 10/11% per jaar rendement hebt. Echter ga ik zoiets niet kopen als ik niet weet wat ze consequenties zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 00:41
stin schreef op zondag 05 juni 2011 @ 10:41:
Niet alleen voor de retailers, maar ook voor consumenten. Toevallig was er een Duitser die een indoor skydive o.i.d. had gekocht. Soms zijn er voorwaarden aan verbonden dat je voor een bepaalde datum je "ticket" moet gebruiken. Dat was daar dus ook het geval. Alleen zei de retailer constant dat er geen plek was om te boeken met als resultaat dat hij z'n ticket niet heeft kunnen gebruiken. Als Groupon de retailers uitknijpt, krijg je ook dit soort acties dat de retailer de klant uitknijpt.

Bovendien is het concept heel erg makkelijk te kopieren. Groupon heeft alleen naamsbekendheid. Er zijn momenteel veel sites die ongeveer hetzelfde concept hebben en die wellicht betere voorwaardes hebben voor hun retailers. Kortom, Groupon is imo een bedrijf dat totaal geen toekomst heeft.
Zelfde ervaring, maar dat ligt eerder aan de verkoper dan aan groupon. De verkoper houdt geen rekening met zijn capaciteit etc. Sinds kort weerkt groupon samen om je capaciteit te bepalen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 18:11

t_captain

Moderator General Chat
stin schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:02:
Heeft er iemand toevallig al Griekse obligaties gekocht? Op de website van ministry of finance zijn de obligaties te vinden. Natuurlijk traden ze met een flinke discount. Nu ben ik echter op zoek naar meer informatie (prospectus) die ik nergens kan vinden. Ik wil graag weten wat de consequenties zijn als Griekenland een jaar niet kan betalen.

Deze 10-jaarse obligaties leek me wel interessant waarbij je ca. 10/11% per jaar rendement hebt. Echter ga ik zoiets niet kopen als ik niet weet wat ze consequenties zijn.
Het voornaamste risico is niet dat ze je een jaar geen rente betalen maar dat ze je hele obligatie afstempelen en je bijvoorbeeld slechts 30% terugkrijgt. Dit percentage schijnt een beetje de concensus te zijn als het woord afstempelen valt.
Ook het scenario van Griekenland uit de euro moet je rekening mee houden. Voor je het weet heb je ineens een drachme-obligatie in handen en is de koers van de drachme/euro met 70% gedaald sinds de uittreding.

Waat je eigenlijk op speculeert met een GR-obligatie is de steunprogramma's van de EU. Worden die voortgezet (de volle 110 Mrd.) en waar nodig uitgebreid (er worden gesproken over nog 100 Mrd om het land echt blijvend van de ondergang te redden) , dan zal je obligatie gewoon worden ingelost. Maar dat is zeer speculatief. De juni-termijn van het reeds lopende programma is ook maar met de hak over de sloot uitgekeerd. Het kan zomaar gebeuren dat landen als NL en DE berekenen dat het veel goedkoper is om onze banken uit te kopen uit de GR-obligaties dan om de schuldenaar in leven te houden.

Edit: zoek je high yield, high risk, zou ik nog eerder overwegen om in Turks papier te gaan. Valutarisico Lira/Euro, maar wel veel sterkere fundamentals in de economie.

[Voor 4% gewijzigd door t_captain op 05-06-2011 20:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Ik moet nog 's een techniek uitwerken om naakt kort te gaan rondom IPO's. Ik geloof dat de valuatie van social media volledig rekening houdt met een geextrapoleerd succesverhaal, en de factor dat op internet alles na 10 jaar passe is wordt genegeerd. Het is net zo erg als 11 jaar geleden. Misschien zelfs erger want de bedrijven die toen "hot" waren hadden vaak wat meer vaste bezittingen zoals netwerkkabels die de drempel tot toetreding van concurrenten verhogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:03:
Ik moet nog 's een techniek uitwerken om naakt kort te gaan rondom IPO's.
Dit gaat dus sowieso de eerste week van de notering niet werken, dat kan je vergeten.

Bij LNKD was het na ruim 1,5 week voor het eerst mogelijk om short te gaan in de aandelen (bij IB was de eerste dag 25-05-2011).

De opties komen pas na ca. 2 weken en de puts zijn in het begin nog heel duur doordat de uitleenkosten daarin versleuteld zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChiLLeR
Ter info wat achtergrond info over Groupon:
http://www.minyanville.co...-linked/6/3/2011/id/34936

[Voor 12% gewijzigd door ChiLLeR op 06-06-2011 15:26]

>> Signature?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• writser
t_captain schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:03:
[...]

Ik moet nog 's een techniek uitwerken om naakt kort te gaan rondom IPO's. Ik geloof dat de valuatie van social media volledig rekening houdt met een geextrapoleerd succesverhaal, en de factor dat op internet alles na 10 jaar passe is wordt genegeerd. Het is net zo erg als 11 jaar geleden. Misschien zelfs erger want de bedrijven die toen "hot" waren hadden vaak wat meer vaste bezittingen zoals netwerkkabels die de drempel tot toetreding van concurrenten verhogen.
Kun je een PM sturen als je iets hebt ontwikkeld?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
LNKD toch sterk omhoog in de zeer negatieve markt van vandaag:

http://tweakers.net/ext/f/eq5TsGJdkwgTg4qlhAOtC2yB/full.png

http://www.google.com/finance?q=lnkd

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 06-06-2011 23:48]

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 10:11
Weet iemand hoe je opties kunt schrijven bij Binck? Ik heb al in hun help gezocht, maar ik vind niks nuttigs.

• stin
  • Niet online
EQJim schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:27:
Weet iemand hoe je opties kunt schrijven bij Binck? Ik heb al in hun help gezocht, maar ik vind niks nuttigs.
Openingsverkoop (staat ook ergens tussen de orders). Let er wel op dat als je de optie wilt sluiten dat je sluitingskoop doet :)

Lijkt me trouwens sterk dat dat niet ergens in de help staat. Wellicht moet je zoeken op "opties verkopen" o.i.d.

[Voor 14% gewijzigd door stin op 10-06-2011 15:53]

Anoniem: 410412

Hey,

als ik naar mijn portefeuille kijk dan merk ik op dat azië momenteel nog een zwart gat is...

Ik zou dan ook graag wat uitbeiden naar chinese / japanse / ... aandelen / ...

hebben jullie ideetjes. ?

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde trackers welke interessant zijn ? Of denken jullie eerder dat de chinese markt oververhit is ? ...

greetz,
William

• stin
  • Niet online
Heeft er iemand misschien een idee waar ik het volume kan vinden van de AEX index in januari 2000 en maart 2006? Het moet vanaf euronext.com komen, want een andere bron voldoet niet.
Het probleem is dat ik weet waar ik de informatie kan downloaden op euronext, maar dat de databse daar geen output geeft.
Wellicht dat er iemand anders nog tips heeft waar ze misschien een document hebben waar grafieken in staan van de laatste jaren m.b.t. het volume van de AEX? Ik kon alleen maar een document vinden m.b.t. opties en futures, maar niet van aandelen.

• writser
Waar heb je die gegevens voor nodig dan? Het lijkt me nogal onzinnige data. De AEX is een index en heeft geen 'volume'. De weging van de AEX wordt ook om de zoveel tijd aangepast. Je wil nu voor elke dag en elk aandeel weten: 8.000.000 ING's gingen er om, het zat toen voor 10% in de index dus het volume van ING in de AEX is 800.000 stukken?

Ik zou kijken naar het volume van de onderliggende stukken of naar de verhandelde futures oid.

Onvoorstelbaar!

• stin
  • Niet online
Met aex bedoelde ik ook de aandelen die in de AEX index zitten. Ik heb het nu gevonden, maar heb gekozen om het dagelijks volume in euro's te nemen :) Had het nodig voor de introductie van m'n scriptie.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 21:31
Als je nu wat geld te beleggen hebt (10.000 euro) voor de middellange termijn (2-5 jaar), in welke asset class zou je dat dan stoppen? In aandelen heb ik niet zoveel vertrouwen op dit moment gegeven de economische verwachtingen en het feit dat we sinds 2008 al > 60% gestegen zijn, en ik eigenlijk het gevoel heb dat de aandelenmarkten wat overgewaardeerd zijn op dit moment. Obligaties lijkt me ook niet erg sterk met het oog op de oplopende rente, inflatie en spreads. Over vastgoed hoef ik het niet te hebben, neem ik aan :). En commodities? Het eerste wat in mij opkomt is "bubbel", maar dat is wel wat ingegeven door zilver en goud - en er zijn natuurlijk veel meer soorten. Bovendien zijn de meeste commodity fondsen echt schreeuwend duur in termen van beheerfee e.d.

Alles op de spaarrekening houden dan maar? Ik val nog (ruim :P) onder de vrijstelling, dus hoef nog geen vermogensrendementsheffing te betalen... Ik ga sowieso niet zelf individuele issues uitkiezen; zal puur in een tracker of een fonds beleggen.

[Voor 23% gewijzigd door Knakker op 16-06-2011 14:07]

Geef mij maar een Warsteiner.

• ChiLLeR
Het is bizar om elke keer mee te maken dat ik aandelen koop op precies het verkeerde moment. Alles wat ik heb gekocht 2 maanden geleden is nu ca. 15 tot 25% in waarde gedaald! Dit heb ik dus vaker meegemaakt en toen nadat het 30% gezakt was de boel maar verkocht.
Nu ben ik van plan om het maar eens een jaar te laten staan en aan te kijken. Als je het omgekeerde meemaakt ben je spekkoper, nu moet ik het nog maar zien of ik dit verlies goed ga maken voor het eind van het jaar.

@Knakker ik zou met 10k vermogen niet al te veel risico willen lopen. Dus gewoon op een kwartaal of normale spaarrekening zetten. Anders zou je nog voor een beleggingsfonds kunnen kiezen met een goede staat van dienst (zie www.morningstar.nl)

[Voor 20% gewijzigd door ChiLLeR op 20-06-2011 16:24]

>> Signature?

• Hielko
Knakker schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:05:
Als je nu wat geld te beleggen hebt (10.000 euro) voor de middellange termijn (2-5 jaar), in welke asset class zou je dat dan stoppen? In aandelen heb ik niet zoveel vertrouwen op dit moment gegeven de economische verwachtingen en het feit dat we sinds 2008 al > 60% gestegen zijn, en ik eigenlijk het gevoel heb dat de aandelenmarkten wat overgewaardeerd zijn op dit moment. Obligaties lijkt me ook niet erg sterk met het oog op de oplopende rente, inflatie en spreads. Over vastgoed hoef ik het niet te hebben, neem ik aan :). En commodities? Het eerste wat in mij opkomt is "bubbel", maar dat is wel wat ingegeven door zilver en goud - en er zijn natuurlijk veel meer soorten. Bovendien zijn de meeste commodity fondsen echt schreeuwend duur in termen van beheerfee e.d.

Alles op de spaarrekening houden dan maar? Ik val nog (ruim :P) onder de vrijstelling, dus hoef nog geen vermogensrendementsheffing te betalen... Ik ga sowieso niet zelf individuele issues uitkiezen; zal puur in een tracker of een fonds beleggen.
Redelijke voorspelling van GMO, zijn real returns; ze halen er 2,5 procent af om te corrigeren voor inflatie:

• Rukapul
Ik ben eigenlijk niet zo pessimistisch voor aandelen op het moment met een horizon van minimaal 5 jaar. Brede indices noteren tegen historisch gemiddelde koerstwinst ratios. Toch stap ik niet massaal in nu (klein plukje Skagen Global), omdat ik liever een aantal fondsen goedkoop op wil pakken.

Van alle asset classes waardeer ik aandelen en cash (vrij opneembare spaargelden) op dit moment nog het best.

M'n Franse smallcap in m'n portefeuille is vandaag ex-dividend gegaan: EUR 1.20 op een koers van 15.38 oftewel 7.8% waarna de koers vandaag ook nog eens is gestegen met 4.4%. Al met al komt het jaarresultaat van dit fonds vrijwel overeen met m'n totale portefeuilleresultaat YTD (3 beleggingen in de plus, 2 in de min; excl. trackers en beleggingsfondsen). Matig beleggingsjaar to zover dus.

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 21-06-2011 16:57]

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 17:11
Hey heren, Ik ben ook in het belggen gedoken en wil graag een think tracker toe voegen aan mijn watchlist. Dit lukt me echter niet. Ik kan de think trackers op geen mogelijkheid vinden. Ik heb de codes NL0009272749, TC AEX en TDT.as geprobeerd maar hij kan hem niet vinden. Hoe kan / werkt dit?

• Rukapul
Dat ligt aan je broker. Soms kun je verzoeken om een fonds toe te voegen.

• Franck
Rukapul schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:44:
Dat ligt aan je broker. Soms kun je verzoeken om een fonds toe te voegen.
Ok, dank je :) Ik zie dat je voor sommige trackers ook kan kiezen bij welke beurs je de tracker koopt. Soms scheelt dit zelfs in de valuta.

Stel ik koop de tracker in frankfurt, of ik koop de tracker in frankrijk, allebei euro. Kan dit een verschil maken in de kosten die voor de transactie moet betalen?

• Rukapul
Ja. Je broker hanteert verschillende tarieven voor verschillende beurzen.

• HCMarX
Hielko schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:24:
[...]

Redelijke voorspelling van GMO, zijn real returns; ze halen er 2,5 procent af om te corrigeren voor inflatie:
[afbeelding]
GMO heeft wel een goed verhaal. Iemand op het werk een keer iemand van hun asset allocation team een verhaal laten doen en dat was bijzonder interessant.
Knakker schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:05:

Ik deel je analyse een beetje. We zitten op dit moment volgens mij in een situatie waarin verwachte reëele rendementen gewoon laag zijn. Aandelen durf ik (nog) niet zo veel over te roepen, maar echt goedkoop zijn die op het moment ook niet volgens mij, en met het gegeven dat zo'n beetje de gehele ontwikkelde wereld moet gaan aflossen (overheden en huishoudens) zie ik bedrijfswinsten ook niet persistent positief verrassen in de komende jaren.

En die vermogensrendementsheffing verandert weinig aan je keuzes denk ik. Die 1.2 procent moet je ook je aandelenportefeuille betalen (ik roep dit zonder het na te kijken of het expliciet te weten, maar het zou me verbazen als dit niet zo was).

Zelf neig ik er ook wel eens een beetje naar om gefaseerd een aandelen portefeuille op te bouwen, maar daarvoor moet ik me eerst wel wat verder verdiepen in de waarderingen. Zelf zou ik denk ik met sector-trackers (die zijn er vast wel) gaan werken waarmee ik een half-actieve strategie zou kunnen gaan voeren. Individuele aandelenselectie is link. Met een beetje pech krijg je dan net als vandaag even -10 procent om je oren omdat je Philips wel een mooi bedrijf vindt dat je wat healthcare exposure oplevert. Jammer alleen dat de lampen niet zo lekker verkopen.

• Dutchmega
  • Niet online
De markt is erg bearish. Goede tijd om te kopen? ;)

• Rukapul
Als wij "ja" zeggen, ga je dan kopen? ;)

Een iets uitgebreidere vraag of onderbouwde verwachting maakt de discussie interessanter :)

• Dutchmega
  • Niet online
Ik luister nooit naar beleggingsadviezen van andere mensen, dat loopt altijd slecht af :P

Maar in het algemeen moet je kopen als het laag staat en een aantal aandelen staan op het laagste punt van de afgelopen 1/2 jaar. (maar veel hiervan zijn wel financiele aandelen....). Zolang er geen eurozone-land failliet gaat, zal je waarschijnlijk geen spijt krijgen om nu te kopen.

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 10:11
Tsja, en als er wel een land 'failliet' gaat dus wel. Dat is altijd de afweging, toch?

• Franck
Dutchmega schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:15:
Ik luister nooit naar beleggingsadviezen van andere mensen, dat loopt altijd slecht af :P

Maar in het algemeen moet je kopen als het laag staat en een aantal aandelen staan op het laagste punt van de afgelopen 1/2 jaar. (maar veel hiervan zijn wel financiele aandelen....). Zolang er geen eurozone-land failliet gaat, zal je waarschijnlijk geen spijt krijgen om nu te kopen.
Ik verwacht eigenlijk dat we nog wel ff dalen... T einde is nog niet in zicht denk ik ;)

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:46
Dutchmega schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:15:

Doe je eigen huiswerk op basis van zowel fundamentele als technische analyse en vel je oordeel

Money and sex, storage and bandwidth: Only too much is ever enough.

• ChiLLeR
Wat vinden jullie van vermogensbeheer? Stel je hebt ca. 3ton vrij te besteden. Dit kan op een spaar rekening gezet worden, in vastgoed, aandelen, fondsen of door een vermogens beheerder laten beheren.
Het mag meer risico lopen dan het op een spaarrekening zetten. Het is de bedoeling dit voor ca. 5jaar te laten renderen.

Het voordeel van vermogensbeheer is dat deze specialisten elke dag met de markt bezig zijn en dus hopelijk weten waar de winsten te behalen zijn. Ze krijgen hiervoor ook 10% prestatie bonus. Nadeel is dat het ze weinig intereseerd als ze verliezen maken, ze krijgen dan geen bonus maar krijgen evengoed de beheer-fee.

Vastgoed, de markt is naar mijn idee nog niet klaar voor herstel en denk dat er zeker nog 10-20% van de waarde afgaat de komende tijd. De gemiddelde huur prijs ligt zo laag dat je bijna geen rendement kan maken.

Aandelen en fondsen, mogelijkheden voor rendement zijn zeker aanwezig maar je moet er actief mee bezig blijven denk ik.

Wat zouden jullie doen of adviseren?

>> Signature?

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:22
Ik heb net het boek van Buffet gelezen en vind erg interessant vooral hoe hij bedrijven analyseert alsof hij ze gaat overnemen. _/-\o_

Wat mij onduidelijk blijft is het waarderingsmodel van een bedrijf.

Formule:
Koers over 5 jaar = winst per aandeel x gemiddelde P/E van afgelopen jaar x Gemiddelde verwachte winstgroei komende vijf jaar ^(5)

Wat ik dus niet begrijp gaat hier om de totale winstgroei (5 jaar) of een gemiddelde winstgroei per jaar?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het boek wordt er ook beweerd dat het lastig is om toekomstige winsten te voorspellen (mee eens) en dus is het raadzaam om de voorspellingen te gebruiken van de analisten. Maar waar kan ik deze voorspellingen vinden?
(ik heb account bij Binck, VPN van Uvt, toegang tot Company.info en Google :9 )

• Rukapul
Ik geloof er eigenlijk helemaal niets van dat Buffet ooit een waarderingsmodel zou propageren op basis van geschatte forward earnings en dan ook nog eens exponentieel doorwerkend.

Strikt genomen zou ik het niet eens een waarderingsmodel willen noemen.

Welk boek?

[Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2011 00:26]

• writser
Franck schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:14:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat we nog wel ff dalen... T einde is nog niet in zicht denk ik ;)
Je zit short dus?

[Voor 4% gewijzigd door writser op 25-06-2011 01:55]

Onvoorstelbaar!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Probleem van waarderingsmodellen die op koers/winst verhouding zijn gebaseerd is dat ze altijd een soort oneindigheid impliceren.
Verwachte stijgingen en dalingen van de winst worden verrekend door ze met een soort contante-waarde berekening plat te slaan naar een equivalente constante winst. Onder de streep komt het er altijd op neer: "ik wil 10% verdienen op een dergelijke investering dus betaal ik 10 keer de winst."

Ik mis de horizon en ik mis de verkoopwaarde van de activa bij ontmanteling van het bedrijf.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 13:51

Brons

Fail!

De eventuele waarde van het bedrijf bij ontmanteling lijkt mij vooral nuttig als margin of safety. Een soort vloer in je investering die je beschermt als je investering het oneindige niet haalt. Maar van mij mag je daar best sceptisch mee zijn: wanneer was de laatste keer dat het bestuur van een bedrijf de stekker er uit heeft getrokken omdat ze de toekomst somber inzien?

Overigens ga ik met Rukapul mee. Het lijkt om onwaarschijnlijk dat Buffett het genoemde 'waarderingsmodel' gemaakt en/of gepubliceerd heeft. Buiten het feit dat er volgens mij nooit iets door Buffett over dit ondewerp gepubliceerd is lijkt het mij veel waarschijnlijker dat hij FCF gebruikt in plaats van earnings.

EDIT: bij nader inzien denk ik dat Buffett ook geen FCF (of een vorm daarvan) gebruikt met zijn grote investeringen in vliegtuigen, energie en spoorwegen :).

[Voor 10% gewijzigd door Brons op 25-06-2011 10:31]

• Rukapul
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Feitelijk propageert t_captain zeer terecht om naast een winst en verlies analyse ook een balansanalyse uit te voeren.

Overigens ben ik van mening dat in de meeste gevallen de aanname van oneindigheid wel terecht is. Zonder nadere informatie rest er weinig meer dan vertrouwen te hebben in het management dat het bedrijf een flinke tijd succesvol door zal draaien. Een goede verhouding tussen prijs en boekwaarde verkleint het risico mocht het tegendeel blijken.

Het bepalen van de liquidatiewaarde (boekwaarde verrekenen met liquidatiekorting voor de verschillende soorten assets) zou ik alleen maar doen wanneer een bedrijf echt al in een aflopende fase zit met concreet uitzicht op liquidatie. Deze gevallen zijn zeer schaars.

* Rukapul kijkt altijd wel naar de balans. Twee van mijn beleggingen in dit jaar betrof bedrijven met een market cap die lager lag dan de tangible bookvalue. Er is echter maar een zeer beperkt aantal bedrijven wat onder (tangible) bookvalue noteert en ook om andere redenen interessant zijn.

• ALPACINO
Rukapul schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:20:
Ik geloof er eigenlijk helemaal niets van dat Buffet ooit een waarderingsmodel zou propageren op basis van geschatte forward earnings en dan ook nog eens exponentieel doorwerkend.

Strikt genomen zou ik het niet eens een waarderingsmodel willen noemen.

Welk boek?
Link naar het [mbr]Leer beleggen als Warren Buffet[/] Ik denk het ook niet dat hij dit heeft bedacht maar leek mij wel ok methode om te kijken of een bedrijf ondergewaardeerd is. Uiteraard moet je in eerste instantie beoordelen of het een goed bedrijf is en duurzaam competitief voordeel heeft. :*)

[mbr]Linkje aangepast aangezien het nog steeds auteursrechtelijk beschermd materiaal betreft ook al wordt het (tijdelijk?) gratis aangeboden.[/]

Ohh dat wist ik niet. Maar het gaat dus om het boek Leer beleggen als Warren Buffet en is inderdaad gratis te verkrijgen.

[Voor 44% gewijzigd door ALPACINO op 25-06-2011 11:42]

• ALPACINO
Rukapul schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:45:
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Feitelijk propageert t_captain zeer terecht om naast een winst en verlies analyse ook een balansanalyse uit te voeren.

Overigens ben ik van mening dat in de meeste gevallen de aanname van oneindigheid wel terecht is. Zonder nadere informatie rest er weinig meer dan vertrouwen te hebben in het management dat het bedrijf een flinke tijd succesvol door zal draaien. Een goede verhouding tussen prijs en boekwaarde verkleint het risico mocht het tegendeel blijken.

Het bepalen van de liquidatiewaarde (boekwaarde verrekenen met liquidatiekorting voor de verschillende soorten assets) zou ik alleen maar doen wanneer een bedrijf echt al in een aflopende fase zit met concreet uitzicht op liquidatie. Deze gevallen zijn zeer schaars.

* Rukapul kijkt altijd wel naar de balans. Twee van mijn beleggingen in dit jaar betrof bedrijven met een market cap die lager lag dan de tangible bookvalue. Er is echter maar een zeer beperkt aantal bedrijven wat onder (tangible) bookvalue noteert en ook om andere redenen interessant zijn.
Om even terug te komen op de formule vanuit het boek. Raden jullie af om dit als indicator te gebruiken?
Wat betreft over bedrijven die onder hun boekwaarde zitten, deze zijn inderdaad erg moeilijk om te vinden en dus valt die optie af.(wordt overigens ook in het boek gezegd).

Edit: In het boek wordt ook Discounted Cash Flow (DCF) methode onderuit gehaald.

[Voor 3% gewijzigd door ALPACINO op 25-06-2011 12:00]

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee