Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:50
https://static.tweakers.net/ext/f/jGAVK8fmtXQW4pT9MofeqPQy/full.png

Deze topic-reeks gaat over "financiële onafhankelijkheid" (afgekort: FO): wat dat precies betekent, waarom je dat zou willen, hoe je financieel onafhankelijk kunt worden én blijven en alles wat daar mee samenhangt. Deze topic-start is gedeeltelijk bedoeld als inleiding bij het onderwerp en gedeeltelijk als samenvatting van hetgeen in eerdere topics in deze reeks besproken is.

Wat is financiële onafhankelijkheid?

De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken.

Diverse interpretaties van de term verschillen op details van elkaar (hebben wij ook nog wat te bespreken):
  • Wat valt er onder een "bepaald uitgavenpatroon": alleen basisvoorzieningen of ook luxe?
  • Wat reken je allemaal mee als "vermogen": alleen je eigen "vrije" vermogen of bijvoorbeeld ook AOW/pensioen?
  • Moet het vermogen "oneindig lang" meegaan of slechts een bepaalde tijd?
Wat is het niet?
"Get rich quick", oftewel zo snel mogelijk zo rijk mogelijk worden om onbeperkt geld uit te kunnen geven.

Hoe word ik financieel onafhankelijk?

De details zijn voor een belangrijk deel waar het in deze topic-reeks over gaat, maar de basis is eenvoudig:
  1. Geef minder geld uit dan je aan inkomsten binnen krijgt.
  2. Zet het geld dat je overhoudt opzij met als doel het te laten groeien.
  3. Wacht tot het voldoende gegroeid is om (zonder verdere extra inleg) je uitgaven af te dekken voor zolang als nodig.
Hoe snel kan ik financieel onafhankelijk worden?
Er zijn hier vele wegen die naar Rome leiden, dus dat is lastig te zeggen. Hooguit kan er op basis van het verleden (dat ook hier geen garantie geeft voor de toekomst) iets worden gezegd over wat je ongeveer als richtpunt kan nemen.

Ook hier zijn de details erg belangrijk en voer voor discussie, maar is de basis weer vrij eenvoudig. Er is slechts één getal belangrijk: je persoonlijke spaarquote, d.w.z. het percentage van je inkomen dat je ten behoeve van FO opzij kunt zetten.

Met als aannames dat het vermogen "voor altijd" mee moet gaan, je een vermogensgroei van 5% per jaar (na aftrek van inflatie) weet te realiseren en dat je gemiddeld 4% per jaar gaat opnemen op het moment dat je FO bent, wil dat zeggen dat je FO bent als je 25x je jaarlijkse uitgaven aan vermogen hebt. Hoe snel je daar bent, hangt dus af van je spaarquote:
SpaarquoteJaren tot FO
0%
5%66
10%51
25%32
50%17
75%7
100%0
Bron: Mr. Money Mustache voor de volledige tabel en uitleg. Zie ook Wikipedia voor een zelf in te vullen formule.

Dit houdt in dat er twee manieren zijn om een hogere spaarquote te krijgen en daarmee het FO doel dichterbij te halen:
  • Je uitgaven verlagen (dit telt dubbel als je het weet vol te houden, omdat je na het bereiken van FO ook minder nodig hebt).
  • Je inkomsten verhogen.
Hoe ver je hierin gaat en hoe je dat afzet tegen "quality of life" nu, is uiteraard een persoonlijke afweging.

Waarom zou ik dit eigenlijk willen?

Dit zijn een drietal veelgenoemde voordelen van (het streven naar) financiële onafhankelijkheid:
  • Financieel bewustzijn.
  • Verhoogde weerstand tegen financiële tegenslagen.
  • Niet meer hoeven werken.
Maar uiteraard heeft iedereen z'n eigen redenen om FO te willen worden.

https://static.tweakers.net/ext/f/pFVJ7equzcGpE8DzCKU9avZR/full.png

Op het wereldwijde web is behoorlijk veel informatie te vinden over FO, vooral in het Engels en gericht op de Amerikaanse markt. Ondanks afwijkende regelgeving, belastingtarieven en dergelijke, is de beschikbare informatie vaak toch uitstekend bruikbaar en (met wat aanpassingen) toepasbaar op de Nederlandse situatie. Hieronder volgt een overzicht van bekende en veelgenoemde bronnen, zoals blogs, websites en boeken, die betrekking hebben op FO.

Blogs en websites

Wikipedia en andere feiten-geörienteerde sites

Boeken

Hulpmiddelen

LET OP: Hier is met opzet geen lijstje opgenomen van beleggingssites, brokers en boeken die zich vooral op beleggen richten. Een overzicht daarvan vind je in het Beleggingstopic (hoewel het in het kader van FO vaak genoemde "indexbeleggen" in dat overzicht nog wat onderbelicht is).

https://static.tweakers.net/ext/f/QNiaCh2jT5lvrw4TsE0BJ45Y/full.png

Omdat (het streven naar) financiële onafhankelijkheid veel aspecten van het dagelijks leven raakt, komen in deze topic-reeks veel uiteenlopende onderwerpen ter sprake, van filosofische discussies over wat FO is, tot de beste manieren om bijvoorbeeld energie te besparen, tot welke aandelen het best zijn om in te beleggen. In principe is er hier dus best veel "on-topic", maar voor een aantal onderwerpen zijn er andere topics op GoT die beter geschikt zijn om de diepte in te gaan.

Hieronder staat een (beslist niet uitputtend bedoeld!) overzicht van populaire onderwerpen die eerder in deze topic-reeks voorbij zijn gekomen. Voor een aantal onderwerpen staan ook verwijzingen naar één of meerdere "in-depth" topics elders op GoT genoemd.

Financiële onafhankelijkheid

• Definitie
  • Motivatie
  • Voor- en nadelen
  • Bewust met geld omgaan

Financieel onafhankelijk worden

(Gedeeltelijk) Financieel onafhankelijk zijn

• Quality of life
  • Reizen
  • Zinnige tijdsbesteding
  • Vestigingsplaats/land

LET OP: De verwijzingen naar meer in-depth topics zijn zeker niet uitputtend, dus zoek - zoals altijd op GoT - vooraf zelf even naar de plek waar je reactie het beste past.

https://static.tweakers.net/ext/f/BJKIH5UVCg4Gs0znNBBArQL9/full.png

Het onderwerp is (het bereiken van) Financiële Onafhankelijkheid (afgekort: FO), een situatie waarin je kunt leven van (het rendement op) je vermogen, waardoor je niet meer afhankelijk bent van een baan of andere inkomstenbronnen waar veel verplichtingen aan vast zitten. Discuss! :*)

Iedereen is vrij om zijn mening te geven over subjectieve zaken. Als men over feitelijke zaken spreekt, zeker als deze gebruikt kunnen worden in financiële afwegingen,het verzoek om deze dan ook te onderbouwen op basis van feiten/bronnen. Indien gevraagd doe deze dan ook graag overleggen.

Link naar deel 3: Financiële onafhankelijkheid - Deel 3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
Lethalis schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:59:
[...]

De dingen die ik vroeger deed (goedkoop in een slechte buurt blijven wonen, zodat ik >1000 euro per maand kon sparen, of 10 jaar in een Twingo blijven rijden) zijn met een gezin simpelweg minder aantrekkelijk.
Het is een middenweg vinden. Je hoeft niet in een 10 jaar oude twingo te rijden maar je hoeft dan ook niet een nieuwe bmw X5 te kopen (ondanks dat je het wel makkelijk kunt betalen). WIj hebben net een nieuw huis. Op basis van ons vermogen hadden we ook 100K hoger kunnen zitten maar deze stap is meer dan genoeg. Zo is het eigenlijk met alles wat we doen. Op die manier blijft er gewoon veel over maandelijks. Op het begin van de maand gaat een vast bedrag naar beleggingen en aan dat geld gaan wij niet komen tot op het moment dat we besluiten te stoppen met werken.

• Mirved
Wozmro schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:51:
Evenwicht moet er zijn.

Deze week een ps4 pro gekocht voor de zoon en voor mij, wel met een tweedehands tv (we hadden nog geen tv in huis), 95€ voor een 32" fullhd.

Spelletjes zullen ook wel bib en tweedehands zijn.

Het belangrijkste: zeker 6 maanden voorpret gehad met nadenken en uitzoeken welke console voor ons het best zou zijn; prijzen, mogelijkheden,...
Waarom een ps4 pro kopen als je geen 4k TV hebt en een relatief klein scherm? Dan had je toch net zo goed een (goedkopere) oude ps4 kunnen kopen?

• Mirved
T-Infinity schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:40:
In de categorie 'besparingen'. Ik heb sindskort een 3D printer. Die zijn er tegenwoordig voor onder de 200 euro en voor het plastic ben je 15 euro per kg kwijt.

Ik kan nu veel onderdelen/producten zelf maken en het gaat me dus zeker veel geld besparen op den duur. Mensen kijken me alleen raar aan als ik dat zeg omdat 90% van de gebruikers zo'n ding puur voor de fun heeft en alleen maar meuk print. De techniek heeft echt potentie om minder afhankelijk te zijn massa-productie met alle tussenpartijen etc..
Voor bij het klussen aan huis vind ik het ideaal. Alles mooi op maat maken en eenvoudig vervangen als iets versleten is ipv dure spare parts kopen.
Ik vind het zeer interessant alleen kan ik dan weer geen enkel ding bedenken wat ik zou kunnen 3d printen en gebruiken.

• Mirved
Gelukkig denken veel mensen zoals Stormbreaker. We kunnen niet FO worden als de meerderheid het ook zou proberen. Deze situatie is haalbaar voor ons omdat de massa inderdaad al zijn geld over de balk gooit en tot zijn 67ste blijft doorwerken.

Heb dit al vaker geschreven maar veel mensen denken zo als Stormbreaker dat FO onzin is. Omdat ze niet over de discipline beschikken om zuiniger te leven. Dan is het makkelijker om te zeggen "dat is niet mogelijk" dan de schuld bij je zelf leggen en te zeggen "mij lukt dat niet".

• Mirved
Zr40 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:59:
[...]

Nee hoor. MMM heeft hier uitgebreid over geschreven: https://www.mrmoneymustac...f-everyone-became-frugal/ (beter dan ik zou kunnen :P)

Als morgen spontaan iedereen FO zou nastreven dan krijgt de economie (of de samenleving) wel iets van een tijdelijke schok. Maar als dat geleidelijk gebeurt, dan is er niets aan de hand.
Hij gaat enkel in op het zuiniger leven. Maar wat als iedereen eerder stopt met werken. Wie vervult al die banen? Tevens is de pensioenleeftijd is nu al verhoogd omdat de AOW/pensioenen niet meer draagbaar zijn door de huidige werknemers als die stoppen op 65.

Mirved wijzigde deze reactie 25-04-2019 10:29 (12%)

• Mirved
Sissors schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:39:
[...]

Welke banen? Als we minder consumeren hebben we ook minder banen nodig. En anders is het alsnog goed tegen werkloosheid.

En de pensioenleeftijd? Dat maakt toch juist niks uit als mensen zelf sparen. Oké, AOW kan een dingetje zijn, net als algemene voorzieningen die @coldasice aanstipt. Maar als we minder gaan werken (dus minder produceren), en ook minder consumeren, is er in principe weinig aan de hand. Het is sowieso niks anders als wanneer iemand 32 uur gaat werken bijvoorbeeld.
Daarbij ga je er vanuit dat mensen die nu nog 30 jaar niks gespaard hebben opeens een pensioen bij elkaar zouden kunnen sparen in een overgangsperiode. Tevens ga je er vanuit dat er heel veel minder werk qua productie zou zijn als we minder gaan consumeren terwijl 78% van de bevolking werkzaam is in de dienstensector niet in productie. Zie tevens het verhaal van Ko. Kane ik zou niet willen leven in zo'n sobere samenleving.

Mirved wijzigde deze reactie 25-04-2019 13:52 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Wozmro schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:01:
Ik heb het hier waarschijnlijk al eens geschreven: het liefst van al zou ik gewoon geen huis willen hebben.

Korte termijn huren lijkt mij veel leuker, denk aan airbnb, hostels, en zo. Europa rondtrekken te voet of met openbaar vervoer, in functie van de seizoenen hier en daar verblijven...

Maar ja, dan heb je gewoon veel meer geld nodig dan dat je gewoon een huis(je) koopt :) En met een kleine die naar school moet is het ook niet echt de gemakkelijkste keuze.
Camper/caravan en dan rondreizen het hele jaar (mits geen kind) lijkt mij echt geweldig en misschien zelfs goedkoper dan een huis bezitten.

• Mirved
Fuff schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:05:
[...]

Ja, en dan even je sociale activiteiten in het plaatje incalculeren is nog wel een zeer onderschat aspect. Hoe bereken je de waarde daarvan? Ik vind het hele FO gebeuren erg boeiend en ben zelf al prima onderweg, maar vind het zelf heel moeilijk om, als het om leven&wonen gaat, dat mee te wegen in de overweging.

Als het nou enkel een economische kwestie is, dan ga je gewoon in Friesland ergens wonen, of zeeland. Ben wel benieuwd naar hoe jullie daar naar kijken?

Zelf zit ik centrum van een grote stad, maar ben daar echt niet aan gebonden, denk ik. Maar zomaar vertrekken (is nog geen reden voor) doe ik niet zomaar. Dat is me die relatief hoge woonkosten wel waard, vooralsnog.
Precies, ik lees vooral vaak op de internationale FO forums over verhuizen naar een plek met lage kosten. Maar leven in de buurt van je familie en vrienden is mij ook veel waard. Ik maak niet zo makkelijk maar even nieuwe vrienden en zie mijn familie graag nog wekelijks. Dat hebben is het mij waard dat ik mogelijk een paar 100 euro meer betaal per maand.

Mirved wijzigde deze reactie 02-05-2019 13:05 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Als je kijkt naar de huidige technologische ontwikkelingen lijkt het mij niet onmogelijk dat we binnen 40 jaar verouderings verschijnselen kunnen vertragen / repareren. Dat er kunstmatige organen ontwikkeld worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Ortep schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:13:
[...]

Ken je veel echt oude mensen in je omgeving waar je ook regelmatig mee omgaat? Ik geloof direct dat de techniek vooruit gaat. Maar dat zijn meer oplossing voor mensen die nog in de bloei van hun leven staan.
Wat ik zie is dat het grootste probleem niet is een niet functionerende lever of een slecht werkend hart. Maar de verzameling van problemen die ouderdom heet. Ingezakte tussenwervelschijven. Niet echt kapot, maar net voldoende slijtage om doorlopen zeurende pijn te hebben en geen gevoel meer in je benen. Daardoor loop je moeilijk en val je makkelijk. Ogen die niet zo goed meer zijn, langzaam opkomende doofheid. Ja een gehoor apparaat helpt wel, maar heeft flinke beperkingen. Longen die het bij een beetje inspanning niet meer trekken. Pijn in je polsen omdat artritis ze heeft aangetast. Steeds grotere vermoeidheid enz enz enz.
En dan nog het probleem dat al je vrienden en naaste familie een voor een wegvallen waardoor je steeds meer op jezelf komt te staan. Je achterkleinkinderen zijn meestal niet echt vol belangstelling. En dat hoef je ze ook niet kwalijk te nemen.
Die dingen samen zijn voldoende voor een euthanasie verzoek en dat wordt nog toegekend ook. Daar ben ik meer dan eens getuige van geweest. Ik heb zelfs en soort van omgekeerde geboortekaartjes gehad. Jannie neemt volgende week afscheid van vrienden en familie. Je bent welkom tussen 10 en 11 en tussen 14 en 16. Daarna rust ze.
Dat soort ervaringen zijn voor mij een reden om tot 85 als max te plannen. Want de stijgende levensverwachting zit niet echt in een hogere maximale leeftijd, maar in meer mensen die 'onderweg' worden gered en dus nu ook een hogere leeftijd halen dan dat ze 100 jaar geleden zouden halen.
Allemaal dingen die dus in de toekomst op te lossen zijn. Stamcel implantatie, genen manipulatie die herstellen vermogen weer activeren of simpelweg vervanging door kunstmatige organen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:08:
[...]

Als de ziekteverzekering dat betaalt hé.
Als je voor een stel nieuwe tanden al eens een rekening van 10k kan krijgen, dan zal een stamcel implantatie makkelijk 20-30k kosten.
Nogal zuur als je lever het begeeft, een behandeling 20k kost, en je dat niet gefinancierd krijgt terwijl de rest van je lichaam nog in orde is.

Ik heb liever op 85 nog een kapitaal van 500k dan dat ik op 90 moet gaan bedelen bij mijn kinderen.
Daarom is het naar mijn mening net nodig om meer geld te hebben dan waar veel mensen nu vanuit gaan. Ik verwacht dat we veel ouder kunnen gaan worden en dat de medische zorg die dat mogelijk maakt heel duur zal zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Allemaal leuk hoor, maar bijna alle mensen die ik ken van 85 of ouder, op een enkele uitzondering na, zijn eenzaam, hebben veel zorg nodig en willen vaak niet nog ouder worden.
Als ik ooit zo oud wordt en alleen overblijf en krakkemikkig wordt en afhankelijk van hulp ben wil ik ook maar één ding, een waardig einde!
Lezen. Ik heb het meerdere keren erover dat ze nu al onderzoek doen naar ouderdom terugdraaien of herstellen. Iemand van 85+ kan dan mogelijk zo vitaal zijn als iemand van 60 nu. Als deze technologie breed aanwezig is dan zul je ook niet alleen zijn want dan gaan er veel minder mensen dood. Probeer even buiten het frame van wat je nu kent te denken met technologische ontwikkelingen van 40 jaar vooruit is het natuurlijk niet de bedoeling dat je 130 wordt als een kasplantje maar dat je dan ook nog vitaal bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Vriend van mij verhuurd een paar kamers in zijn huis op air bnb. Eerst heeft hij een en ander moeten verbouwen/investeren (extra bed etc.). Toen kwam hij erachter dat hij over de inkomsten ook belasting moest betalen en welk werk het hem kost (iedere keer het beddengoed wassen, schoon opleggen en douche schoonmaken etc.) kwam er op neer dat voor het werk dat het hem extra kost en de tijd die hij moet inleveren (in het weekend thuis zijn wachten dat de gasten komen). Dat het eigenlijk het niet waard is.

• Mirved
In het verleden heb ik eens naar de kosten gekeken van brokers en kwam toen tot de conclusie dat banken erg duur zijn in vergelijking met andere aanbieders. Ik zie in dit topic een aantal mensen die via hun bank beleggen zijn die prijzen dan inmiddels concurrerend geworden?

Zelf zit ik bij Meesman, heb er op die manier nauwelijks omkijken naar en weet dat het goed geregeld is. De premium die ik daarvoor betaal is minimaal naar mijn mening.

• Mirved
kpg schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:37:
[...]

Bij ABN Zelf Beleggen Basis betaal je 0,2% op jaarbasis, geen transactiekosten voor beleggingsfondsen en verder alleen nog de TER van het fonds zelf.
Je kan dezelfde Northern Trust fondsen kopen als die Meesman heeft, en je kan ook gewoon periodieke orders inleggen en fractioneel kopen.
Meesman: 0,25% aankoop, 0,5% per jaar, 0,25% verkoop
ABN: 0% aankoop, 0,35% per jaar (0,2% ABN, 0,15% TER van het fonds (NT World iig)), 0% verkoop.
Dat klinkt interessant zou een overstap zich al binnen 2 jaar terug verdient hebben.

• Mirved
T-Infinity schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Zeker kan dat. Ik ga deze maand ook mijn huis opnieuw laten taxeren om daarmee de verlaging af te dwingen.
Wat kost die taxatie en wat verwacht je aan verlaging aan rente door vermindering van de risico opslag?

Zit hier namelijk zelf ook aan te denken. De waarde van het huis zou inmiddels zoveel gestegen zijn en daarnaast heb ik ook aardig afgelost dat ik verwacht in een lager risico profiel te vallen. Maar mijn hypotheek verstrekker NN is daarin nog erg onduidelijk. Is ook aanbod gekomen bij Radar of Kassa eerder dit jaar. Wil van te voren wel weten wat het mij oplevert voordat ik taxatie kosten ga maken.

Tevens was ik verplicht een levensverzekering af te sluiten voor het afsluiten van de hypotheek. Heeft iemand ervaring ermee om zoiets op te zeggen? Kan dat zo maar of moet ik dan weer de hele bureaucratische molen door?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Dbm12 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:23:
[...]

Momenteel (exclusief hypotheek) komen wij nu met 2 personen uit op 1631€/maand wat we nodig zouden moeten hebben. Dit is inclusief vakanties, auto en persoonlijke aankopen. Met de hypotheek erbij inclusief aflossingen erop en HRA erin verwerkt komen we op 2897€/maand uit. Wat een aanzienlijk verschil is natuurlijk.
Zonder hypotheek (waar we nu hard aan werken) is wat je benodigd hebt gewoon aanzienlijk minder.
Ik geef al 400 euro per maand uit aan boodschappen voor 2 personen en nee ik eet niet iedere dag biefstuk ofzo. Ik vind het echt een bizar laag bedrag als dit incl. vakanties is. Kom alleen al op gemiddeld 166 euro per maand aan vakanties uit en dan vind ik dat wij echt niet hele gekke dingen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Gervinho schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:12:
[...]

Ben heel nieuwsgierig over je boodschappen patroon omdat ik zelf (1 persoon) rond 50 euro p/m forecast tijdens mn maandelijkse budgettering en soms op 60 uitkom.
Koop je ook boodschappen voor bijv. werklunch, x avondeten p/w, elke dag ontbijt enzovoort? Kortom wil niet weten wat je koopt maar hoe je je boodschappen classificeert.
"werklunch" neem ik idd gewoon vanuit thuis mee. Als ik dat niet zou doen zou ik nog duurder uit zijn. Hierin zit dus 21 maaltijden per week voor 2 personen. Ontbijt iedere dag met vers fruit en neem ook fruit mee naar het werk (denk dat daarin wel wat extra kosten zit). In boodschappen zit ook ander huishoudelijk spul natuurlijk (wasmiddel, scheermesjes, gel, deo etc.) niet alleen eten. Wij eten sowieso veel groente en alles vers. Niet grote zakken diepvries eten die je goedkoop in grote hoeveelheden kan inkopen.

Mirved wijzigde deze reactie 07-06-2019 11:33 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
Anakha schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:44:
[...]

Is wat off-topic hier, maar dat was gebaseerd op eigen observatie, geen wetenschappelijke bron. Wat ik zo snel kan vinden:

[...]

Dus van de mensen die alcohol drinken zou een kwart op gemiddeld 1,5 glas per dag zitten, als ik dit goed interpreteer.

Ik heb het in ieder geval flink in mijn portemonnee gemerkt toen ik eerst besloot thuis geen alcohol meer te drinken tenzij we 's avonds bezoek hebben, en vervolgens geleidelijk aan ben overgestapt van frisdrank op voornamelijk kraanwater drinken. Sinds ik de suiker-ontwenningsverschijnselen eenmaal teboven ben, vind ik dat oprecht lekkerder, het is stukken gezonder (de weegschaal merkte het ook snel) en zo goed als gratis.

Om het weer on-topic te duwen even omrekenen naar de financiële impact (enigszins arbitrair en gechargeerd, want uiteraard drink ik ook wel eens wat anders dan water):

Vroeger: gemiddeld elke week twee flessen wijn van gemiddeld 5 euro en zes pakken/flessen frisdrank van gemiddeld 1,5 euro, totale uitgave aan drinken thuis: 19 euro per week. Maal 52 is grofweg 1000 euro per jaar.
Nu: 1,5 liter kraanwater per dag is 550 liter per jaar, kost ongeveer 50 cent op jaarbasis.

Winst: 999,50 euro per jaar, zonder impact op mijn levensgeluk (of, voor zover die er is, is hij tegen mijn emotionele verwachting in eigenlijk positief gebleken).
Wij drinken graag een wijntje en speciaal biertjes. Als je dat doet moet je dat ook gewoon als boodschappen mee tellen natuurlijk. Beetje rare vergelijking "ik geef maar 100 euro p.m. uit aan boodschappen. Ohja ik betaal wel iedere dag 5 euro aan de bedrijfskantine en tel geen koffie/alcohol mee etc. etc. Het gaat gewoon om de vaste maandelijkse uitgaven die 400 euro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
Wozmro schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:50:
Zijn er hier mensen die de YouTube filmpjes van 'klokje rond' kennen.

Ik vind die superleuk om naar te kijken. Mijn auto wordt 15 jaar en heeft nu een goeie 150k kilometers.

Zolang er geen grote kosten aan zijn of ander fiscaal gezeur rijd ik rustig verder met de mijne.

Ik rijd ook nog met een nummerplaat van de vorige generatie; 6 tekens ipv 7 (België).
Voor het werk moet ik soms op voorhand mijn nummerplaat doorgeven en dan krijg ik soms de opmerking: uw nummerplaat klopt niet. Dat vind ik dan grappig.
Mijn auto is 19 jaar oud met 230k op de teller maar begint nu wel aan zijn einde te komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
Wozmro schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:03:
[...]

Waarmee ik niet wil zeggen dat schuld geen nuttig instrument kan zijn. Als ik ooit nog een lening zou aangaan voor een (groot) project dan zou ik zelf goed onderzoeken of ik het niet kan verpakken in een BV om de mogelijke risico's zo goed mogelijk af te bakenen, dan maar wat minder rendement.
Banken geven geen grote leningen zonder onderpand of privé aansprakelijkheid. Banken zijn zeer risico avers.

• Mirved
President schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:54:
[...]

Wat zijn jullie plannen met betrekking tot eigen huisvesting? Zijn jullie van plan om een kind te gaan krijgen en een eengezinswoning te gaan kopen? Kun je die kopen en je appartement aanhouden? Of moet je daarvoor je eigen appartement sowieso verkopen?

Is je VVE financieel erg gezond? Hoe energie 'zuinig' is het complex? Dus; welke kosten verwacht je in de komende jaren?
Buiten enkel financiële afwegingen zou ik bovenstaande overwegingen van President zeker meewegen. Ga je ieder jaar opnieuw iemand zoeken (kans op leegstand en wat doet dat met je rendement?) of ga je iemand langdurig laten huren met het risico dat je er dan nog maar heel moeilijk vanaf komt.

Daarnaast idd wat zijn jullie plannen op de lange termijn. Wil je over een paar jaar samen een huis kopen dan kan die hypotheek op het verhuurde pand een groot probleem worden en de verkoop van het appartement is dan mogelijk ook een probleem als er een huurder in zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
Waarom vooraf budgeteren en niet gewoon achteraf kijken waar het geld naartoe is gegaan als het je enkel om inzicht gaat? Lijkt mij een stuk minder werk.

• Mirved
Euler212 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Dit systeem is voor mij ook maar een tussenstap totdat er een huishoudboekje met PSD2 integratie is. Gepind, push notificatie op je telefoon, "Gepind bij AH, label Boodschappen toegekend". Gepind bij een onbekende winkel, push notificatie "Welk label moet deze uitgave krijgen?". Tot dan dit systeem. Ik wil niet met csv exports gaan klooien en periodiek gaan bedenken wat welke uitgaven ook alweer was.
Mijn sns bankieren app heeft dit al

• Mirved
Ik budgetteer helemaal niks. Ik weet hoeveel ik moet inleggen op mijn beleggingen jaarlijks (en dat gaat automatisch) om op een bepaalde leeftijd FO te zijn. Een keer in de zoveel tijd kijk ik hoeveel ik extra over heb en leg dat ook nog eens in. Bij aankopen/geld uitgeven denk ik gewoon na over het nut ervan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
Bulldock schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Denk dat dit verschillend werkt voor iedereen. Ikzelf zie niet de behoefte in het maken van potjes en dan bij te houden of het meer of minder is. Ik stuur meer op het eindresultaat en totalen: wat er structureel overblijft (of over gaat blijven) en wat je daar mee doet. Als dat tegenvalt kan je best kijken waar misschien iets te schaven valt, maar daar heb ik zelf geen budgetten voor nodig.
precies. Voor mijzelf is het vrij makkelijk. Er komt X bedrag binnen. Daar beleg ik Y van. X-Y = besteedbaar bedrag per maand. Ik hoef niet na te denken over teveel uitgeven want ik heb slechts X-Y te besteden. Vaak blijft er daar nog van over en wordt dat nog eens extra belegd. Een pot opbouwen zodat ik X-Y per maand kan onttrekken voor 30+ jaar is tevens het FO doel. Want daar kan ik nu ook al ruim van leven.

Mirved wijzigde deze reactie 26-06-2019 10:09 (3%)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Mirved
TucanoItaly schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:23:
[...]

Dat is precies iets waar ik mee worstel. Ik heb altijd achter de liberale gedachte gestaan: laat mij m'n dingetje doen, kleine overheid, weinig regels, enzovoort. Aan de andere kant denk ik niet dat we als samenleving gebaat zijn bij kapitalistische uitwassen. Maar dat is dus aan de politiek om dat op te lossen.
Ik heb liever dat ik iets meer moet afdragen en dat daardoor de omgeving om mij heen het redelijk heeft. Dan dat ik heel veel verdien en de rest om mij heen het slecht heeft. Zie de VS als voorbeeld, we kennen vast de Amerikaanse FO verhalen van hoog opgeleide die 100-250k jaarlijks verdienen en op die manier makkelijk FO worden. Maar de andere kant van dat verhaal is wel dat in de VS laag opgeleide nauwelijks rondkomen met meerdere banen, nauwelijks sprake is van een vangnet en extreem dure ziektekosten etc. Dit alles zorgt voor meer criminaliteit en onveiligheid.

FO met een miljoen meer op de bank maar wel vrezen voor inbraak, geweld, moord en de mensen om je heen in armoede zien. Of FO modaal met een gezonde samenleving om je heen.

• Mirved
90% in aandelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Tsurany schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:40:
[...]

ik zou wel persoonlijk Meesman afraden vanwege de kosten, via je huisbank kan het vaak een stuk goedkoper en een stuk flexibeler.
Er zijn maar weinig banken waar het goedkoper is. Daarnaast is het verschil dan nog vrij minimaal. Ik heb het doorgerekend de overstap naar ABN Amro zou mij over 20 jaar 1000 euro schelen. Plus je hebt er bij een bank meer werk aan en minder ondersteuning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
Tsurany schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Lagere koste , geen in- en uitstap kosten en je kan wanneer je maar wilt inleggen en opnemen. Bonus ontvangen? Even via de app een paar honderd extra overmaken.
De kosten zijn maar minimaal lager zoals ik al aangaf. Daarnaast wordt je verplicht ook een rekening te nemen daar dus heb je ook die maandelijkse kosten. Even overmaken kan net zo goed bij Meesman. Welke ondersteuning bied zo een bank je als er weer wetgeving komt waardoor bepaalde fondsen niet beschikbaar zijn (zoals begin 2018)?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
Voor mij persoonlijk omdat het nauwelijks rente oplevert maar wel minder waard wordt door box 3 belasting en inflatie.

• Mirved
Tazzios schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:12:
Waar hebben we het eigenlijk over:
met 100K en 2 personen kom je in 2019 uit op:
Box3 belasting 760 euro
gemiddelde inflatie Nederland 2,6%=2600

Box3 stelt dus niet zoveel voor inflatie is een stuk meer maar kan per persoon zeer sterk afwijken, afhankelijk van wat je zoal koopt.
Is dit daadwerkelijk een probleem of een geval van verliesaversie ?
3.300 verlies op een jaar is niet veel? 33k op 10 jaar. Men zit hier over te stappen om 0,2% minder jaarlijkse kosten te betalen en hier verlies je 3,3% per jaar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
-laat maar-

Mirved wijzigde deze reactie 12-07-2019 14:44 (98%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirved
Lud0v1c schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Ik ben ongeveer even oud als jij en heb ook 100% aandelen bij Meesman. (70% WW en 30% EM)

Daarnaast heb ik fysiek goud voor het "veilig" gedeelte. Fysiek goud heeft geen tegenpartij risico en beschermt voor een deel het risico in de markt op het vlak van beurs-, systeem- en valutarisico's. Ray Dalio, hoofd van Bridgewater, heeft ook gezegd dat het past in een goede portfolio diversificatie om tussen de 5 en 10% te hanteren.

Obligaties vind ik geen goede optie meer, vanwege de zeer lage couponrente tegenwoordig. Als de rente weer zal gaan stijgen dan zal ik het overwegen om een allocatie te gaan doen.
Op de reddit FO sub heb ik wel eens een doorrekening gezien dat tijdens de groei periode 100% aandelen eigenlijk gewoon prima is. Zeker met de huidige rente standen zijn obligaties eigenlijk niet meer interessant.

• Mirved
TechLight schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:13:
[...]

Als je risicodragend vermogen echter groter wordt, kun je dat ook als deel van je buffer beschouwen. Immers als je een ton in een wereldwijde ETF hebt zitten, dan kan die best 20-30-40% inzakken, maar meer dan 80 of 90% is echt onwaarschijnlijk (disclaimer: ik heb de statistieken er niet op nagezocht). Je kunt die ton dan voor bv. 10-20% meetellen als buffer, en die aftrekken van je 'spaarbuffer'. Je wilt natuurlijk altijd wel wat saldo op bank/spaarrekening hebben voor lopende uitgaven, maar misschien dus maar een zeer beperkte buffer naar mate je vermogen groter wordt. Je moet er natuurlijk wel goed bij kunnen blijven slapen.
Aandelen kunnen heel hard schommelen. Ik zou nooit een deel van mijn aandelen vermogen als buffer aanhouden. Ik heb gewoon een bedrag op een spaarrekening staan en dat is mijn buffer. Als je aandelen 30% minder waard zijn en je verliest je baan wil ik niet mijn FO pot moeten aanspreken (voor mijn FO datum) om rond te komen en dus met flink verlies aandelen verkopen. Misschien is dat ook iets psychologisch aangezien die buffer natuurlijk ook geen rendement oplevert en ik daar dus nu al 'verlies" op maak. Maar voor mij is het prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
- edit ik zie dat andere al uitgebreid gereageerd hebben op het "treurig leven" stukje.

Mirved wijzigde deze reactie 30-07-2019 08:54 (92%)

• Mirved
Tjeerd84 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:52:
[...]

?

Ik krijg 5,6% op het spaardeel en stort daar dus graag bij. Aandelen doen het vooralsnog beter in 2019, maar sommige jaren ook minder.
Netto door de HRA inderdaad een lager percentage. Die spaarhypotheken zijn bijzonder voordelig als je ze goed gebruikt en het is ook duidelijk waarom je ze al een paar jaar niet meer krijgt.
Dan betaal je dus ook 5,6%. Wat eigenlijk best veel is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mirved
bertuslambertus schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:01:
[...]

Volgens mij staan de koersen nu op maximale hoogte (in vergelijking tot het verleden).
Ik wacht zelf liever even totdat de boel weer een beetje inkakt of instort
Voor je gevoel is dat zo. Maar er is onderzoek geweest dat jet eigenlijk altijd loont om gewoon direct in te stappen wanneer je het geld hebt. "Time in the market beats timing the market".

• Mirved
MrDuckeers schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:37:
[...]

Begrijp ik. Ik maak jaarlijks een soort 'jaarrekening' van mijn persoonlijke financiën. Hierin heb ik bepaalde voorzieningen opgenomen voor de vervanging van bijvoorbeeld meubelen en verbouwingen (ook pensioen en zorgkosten). Op die manier probeer ik het voor mij zelf inzichtelijk te houden. Het geld in deze voorzieningen houdt ik ten alle tijden liquide (naast een standaard buffer), de rest kan ik dan beleggen of anders besteden. De hoogte van de voorzieningen is natuurlijk een beetje lastig om te bepalen. Ik heb deze berekend door jaarlijks 10% van het eerder gekochte toe te voegen aan de voorziening, waarbij ik indirect uitga van een afschrijving over 10 jaar. Ik neem de kosten van de aanschaf wel direct en schrijf deze niet af.

Bovenstaande is meer als hobby, maar is dat ook iets wat jullie doen?
Met mijn accountancy achtergrond heb ik wel genoeg jaarrekeningen gemaakt in mijn leven. Eigenlijk ben ik bijzonder slecht in de boekhouding thuis omdat ik er ook al 40 uur per week mee te maken heb op het werk.

• Mirved
Ik ga bij mijn FO berekeningen helemaal niet uit van wat ik als pensioen/AOW ga krijgen. Omdat de pensioendatum steeds veranderd en de regels hierom vind ik dit te onzeker. Tevens als ik iets van 15 jaar eerder dan de huidige pensioen datum stop is die pensioenopbouw redelijk weinig. Oftewel ik wil gewoon FO worden op basis van mijn eigen spaarpot. Alles dat ik krijg rond mijn 67ste(?) is een extra'tje, misschien dat ik dan geld doe schenken aan mijn kinderen als ik tegen die tijd duidelijkheid heb over wat dat geld gaat zijn. Wie weet heb ik mij wel vergist in mijn uitgave patroon en kan ik dat extra geld dan goed gebruiken.

• Mirved
Daar is er weer een "het is makkelijker om te roepen dat iets niet mogelijk is dan naar mijzelf te kijken en mijn gedrag aan te passen".

• Mirved
De super AI komt er aan met zijn robotwerkers al het werk en alle investeringen worden waardeloos. Je kunt dus beter stoppen met alles wat je doet want het heeft toch geen zin. Dit is in principe jouw reactie maar dan nog 1 stapje extremer.

• Mirved
CurlyMo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat die ouders hun ouderbijdragen vast wel als aandelen hebben vastgelegd. Zo verdienen de ouders meer als het kind later ook meer gaat verdienen en verdient die duurdere universitaire studie zich alsnog terug. Aandelen kunnen wel ten alle tijden teruggekocht worden door het kind. Hoe sneller die dat doet, hoe goedkoper dat is. Lijkt me een mooie win-win :+
Al het geld dat ik aan mijn kind uitgeef dat ik leg ik vast als lening met 4% rente. Als hij straks 30 is moet hij mij dit allemaal terug betalen.

/s ik heb (nog) geen kinderen.

• Mirved
Ko.Kane schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:47:
[...]

De post echter die je quote gaat over de willekeur van, de mij tot vandaag onbekende regelgeving in België, waar je dus daadwerkelijk een financiële tegenvaller kan hebben als je nazaat een faalhaas is of zo nodig naar de universiteit moet.

(Kerst is traditionele pressure cooker in disfunctionele families.)
Is een kind een "faalhaas" als hij ergens langer over doet of iets niet afmaakt? Vind het persoonlijk een erg negatieve benaming voor iemand die voor welke reden dan ook iets niet kan afmaken of gewoonweg erachter komt dat dit niet hetgene is dat hij wilt. Is zo'n familie meteen disfunctioneel als er iemand zijn opleiding niet af maakt?

• Mirved
dcl! schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:48:
Goede discussie mbt crisis - the proof is in the eating of the pudding, als het zover is gaat pas blijken natuurlijk hoe iedereen het vol gaat houden.

Ooit eens (welk forum, waar? geen idee meer) deze woorden gelezen. Voor mezelf bewaard en in mijn excel sheet waar ik mijn overzicht in bij hou, geplakt. Hoop dat het voor mij gaat helpen:

"In 2008-2009 was het wel duidelijk dat we in een crisis zaten. Je moet dan echt tegen je gevoel in handelen.
De koersen gingen zo hard naar beneden dat je verse inleg van de week ervoor binnen enkele dagen 10% minder waard was.
Dan is het echt zaak om vertrouwen te hebben dat het op lange(re) termijn weer goed komt en dan toch weer inleggen."
De link die ik wel eens gezien heb is naar een topic op het forum van Boggleheads (bekend index beleggen forum) ten tijde van de crisis zie je dat de mensen opeens toch gaan panikeren en verkopen. Wijze les voor de toekomst.

• Mirved
Daarnaast is Meesman zijn core business veilig index beleggen verzorgen. Als voor welke reden dan ook er wijzigingen gaan komen zal Meesman er op zitten en voor die andere is het geen prioriteit. Zie de regelgeving wijziging van een tijd terug waardoor mensen bij brokers zelf naar alternatieve opzoek moesten gaan omdat bepaalde fondsen opeens niet meer beschikbaar waren.

• Mirved
R.van.M schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

Wat bedoeld wordt is dat Meesman in de Northern Trusts fondsen belegt die je ook zelf kan aanschaffen via ABN/RABO/ING. Je hebt dus dezelfde voordelen als bij Meesman, maar tegen lagere kosten

Onderstaand het voorbeeld van Rabobank;
RabobankMeesman
Aankoopkosten 0,10% 0,25%
Jaarlijkse kosten 0,40%* 0,50%

* 0,24% beheerkosten Rabobank / 0,16% fondskosten (88% world / 12% EM)

Uiteindelijk maakt die 0,10% jaarlijkse kosten besparing het verschil. Omdat je deze besparing jaarlijks hebt gaat het uiteindelijk toch om forse bedragen.
En Rabobank vraagt de buitenlandse dividend voor je terug of moet je daar zelf een document voor invullen jaarlijks? Rabobank doet Automatisch voor je inleggen maandelijks? Rabobank gaat naar andere fondsen voor je op zoek als die door regelgeving niet meer beschikbaar zijn?

• Mirved
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

Meesman vraagt ook geen dividendbelasting voor jouw terug. De northern trust fondsen welke je bij meesman en de 3 banken kan kopen vragen zelf de dividendbelasting terug en en houden zelf 15% Nederlandse dividendbelasting in. Er is geen verschil in gemak tussen meesman en de banken behalve dat het misschien overzichtelijker is om alles bij een bank te hebben. Kies waar jij je prettig bij voelt maar meesman realiseer je dat je bij meesman meer betaald voor niks extra's.
Dus als Northern Trust voor welke reden dan ook niet meer beschikbaar zou zijn. Dan regelt Rabobank een gelijkwaardig alternatief voor je?

• Mirved
kpg schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:37:
[...]

Een hypotethische situatie (en het laatst overgebleven voordeel van Meesman), maar oke: dan zoek ik zelf wel iets anders. Dat is een risico waarvan ik de 'verzekering' redelijk prijzig vind.
Daarnaast: als NT ermee stopt en er geen goedkoop alternatief is, dan bestaat de kans dat Meesman zijn tarieven alsnog moet verhogen. Of denk je dat ze hun kosten opeens kunnen betalen als de marge 0 is?
Een situatie die dus 2 jaar geleden daadwerkelijk aan de hand was. Ik was toen erg blij dat ik er geen omkijken naar had. Dat de tarieven verhoogd moeten worden bij duurdere fondsen lijkt mij logisch en is bij iedere aanbieder zo.

• Mirved
kpg schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

Dan betaal je dus 0,5% van je inleg (effectief) en 0,3% op jaarbasis extra om in zo'n geval (dat misschien 1x per 5-10 jaar voorkomt) wat uurtjes uitzoekwerk te besparen. Dat kan. Ik vind dat duur en doe het liever zelf.
Heb het uitgerekend kwam neer op 1300 euro op 20 jaar. Vond dat wel meevallen, zeker met de onzekerheid in toekomstige prijzen bij banken.

• Mirved
Rolletjedrop schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Volgens mij was die situatie anders. Meesman zat in de Vanguard Global stock fonds, die nog steeds verkrijgbaar is, maar koos er zelf voor om te switchen naar NT omdat daar het dividendlek lager was. De kosten van die keuze werd vervolgens bij de klanten neergelegd. Dan heb ik toch liever zelf de touwtjes in handen.
Dat bedoelde ik niet. 2 jaar terug is er wetgeving ingevoerd dat ieder aandeel een prospectus in het NL's moest hebben anders mocht het niet aangeboden worden. Toen werden in een klap een aantal fondsen niet meer beschikbaar waar veel mensen maandelijks in investeerde. Toen moesten die mensen maar gaan zoeken naar een alternatief.

• Mirved
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

Omdat vanguard dividendlekkage had en meesman naar een ander fonds wou heb je wel mooi even 0,25% extra kosten moeten betalen. Dat noem ik geen "service" maar het doorrekenen kosten aan de consument. Bij ABN kan je gratis naar een andere fonds switchen als NT er mee stopt(vanguard world wordt het dan). Bij meesman betaal je waarschijnlijk weer 0,25% aan omzet kosten als NT ermee stopt.
Daar had ik het niet over. Zie mijn reactie 2 hoger.

• Mirved
KW25 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:18:
[...]

Ben wel benieuwd wat goedkope hobbies zijn eigenlijk?
Lezen
Wandelen
hardlopen
Tv kijken
Dammen, schaken
Mediteren
Internetten
Vliegtuig spotten
Stenen verzamelen
etc etc

• Mirved
Moest denken aan een berichtje dat ik een paar dagen geleden hier las. Iets in de trant van dat diegene in Azië alleen maar heel luxe hotels had gehad omdat het toch allemaal zo goedkoop was. Naar verhouding zal het zeker goedkoop zijn geweest maar vraag me af of je niet ook prima gelukkig was geweest voor 1/4 van de prijs in een goedkoper hotelletje. Als je op reis bent in Azie is het enige wat je in het hotel doet slapen (persoonlijk misschien?) dus een luxer hotel komt vaak enkel er op neer dat je kamer wat groter is, met een bank en tafel die je niet gebruikt en dat misschien de badkamer van marmer is. Maarja wordt je daar echt gelukkiger van?

• Mirved
Henkiejoo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:49:
Vraagje waar ik weinig info over kan vinden:
Wij hebben inmiddels onze hypotheek afgelost, vanwege relatief hoge rente en lange looptijn in combinatie met woekerpolis en veel spaargeld.
Wij hebben 18 jaar HRA gehad, dan mogen we toch nog 12 jaar HRA gebruiken als we opnieuw een hyotheek zouden afsluiten voor een verbouwing?

N.B. : We willen een fin adviseur zoeken, maar zijn er nog niet helemaal achter hoe we kunnen weten dat het echte adviseur is, in plaats van een veredelde boekhouder.
Welk advies zoek je?

Belastingadvies? RB
Financieel planner? FFP
Bedrijfsmatig? AA

• Mirved
Blik1984 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:04:
[...]

Nou, ik hoopte eigenlijk dat er nog mogelijkheden waren die iets meer rendement opleveren. Ik heb 6 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft, en die leveren mij gemiddeld 50-60 per maand op (in de vorm van lagere lasten). Ter vergelijk, nu 10k aflossen levert mij 10 euro per maand op bij het aflossen van de aflossingsvrije hypotheek, dat vind ik echt te weinig.
Zonneboiler, warmtepomp?

• Mirved
Lange post i.v.m. mogelijke overstap van Meesman -naar ABN AMRO zelfbeleggen.

Op dit moment zit ik al een aantal jaren bij Meesman tot volle tevredenheid. Echter de markt is de afgelopen jaren flink veranderd. De tarieven van concurrenten zijn flink omlaag gegaan tegen eenzelfde service level. Als ik kijk naar welke aanbieder een gelijkwaardig aanbod, hetzelfde gemak en lagere kosten heeft. Dan kom ik bij ABN AMRO zelf beleggen uit. Ik laat DeGiro even buiten beschouwing (dit is de goedkoopste optie) omdat je hierbij niet automatisch kan beleggen.

Kosten:
Aanbieder / Aankoopkosten / Beheerkosten / Verkoopkosten
Meesman / 0,25% / 0,5% / 0,25%
ABN AMRO / 0% / 0,2%+ TER fonds* / 0%

* 0,12% boven de 100.000 euro. 0,06% boven de 400.000 euro.
De 0% kosten gelden enkel voor de 200 beleggingsfondsen die zij aanbieden.

Aanbod:
Zoals gezegd biedt ABN 200 beleggingsfondsen aan. Hierin zitten ook de 3 Northern Trust fondsen die Meesman al lange tijd aanbied (wereldwijd, europe, opkomende landen). Meesman heeft onlangs het fonds "Aandelen kleine bedrijven" toegevoegd. Dit is een fonds dat de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index volgt. Deze kan ik niet vinden bij ABN.

Gemak:
Bij ABN kan je in de online omgeving makkelijk een maandelijkse inkooporder opgeven. Ik heb nog geen ervaring met het gebruik maar denk dat koop/verkoop makkelijker te wijzigen is dan bij Meesman. Hier zit nogal wat vertraging bij hun in de verwerking.

Risico's:
  • ABN doet nu zeer lage prijzen aanbieden. Blijven deze ook zo laag in de toekomst?
  • Blijven de fondsen altijd beschikbaar? Ik heb geen zin om volgend jaar weer mijn portfolio te moeten aanpassen en andere fondsen te gaan zoeken als ABN amro voor welke reden dan ook ervoor kiest om er een aantal niet meer aan te bieden.
  • De core business van Meesman is het aanbieden van index beleggen. Dit is niet het geval bij ABN. Mochten er verandering in wetgeving komen of het bedrijfs onderdeel/pakket niet winstgevend genoeg zijn voor de bank. Dan kunnen ze er makkelijk voor kiezen om hier mee te stoppen. Waardoor wederom ik opgezadeld ben met een oplossing te zoeken. Meesman zal altijd zorgen dat de dienst voortgezet kan blijven
Voordelen:
  • Groter aanbod in fondsen (mogelijk zitten er betere fondsen tussen dan Meesman aanbied. Vanguard biedt bijvoorbeeld fondsen aan met lagere beheerkosten. Een andere fondsverdeling kan mogelijk de spreiding vergroten.
  • ABN heeft nu een actie dat je 150 euro start bonus krijgt
  • ABN vergoedt de overstap kosten van een andere aanbieder.
Op basis van bovenstaande heb ik toch besloten om mij eens te gaan starten met ABN. Ik kan nu simpelweg mijn bestaande portfolio kopiëren bij ABN met de Northern Trust fondsen (aandelen kleine bedrijven had ik niet bij Meesman).

Echter nu ik meer keuze heb is het misschien wel interessant om geheel andere fondsen te kiezen of een uitgebreidere spreiding aan te houden:

Andere fondsen: ABN biedt bijvoorbeeld ook VANGUARD GLOBAL STOCK INDEX FD aan. Dit is qua inhoud bijna hetzelfde als het wereldwijd fonds van Meesman. De kosten hiervan zijn 0,15% i.p.v. 0,5% bij Meesman. Echter is het Vanguard fonds in Ierland gevestigd. Dit heeft mogelijk gevolgen i.v.m. dividend lekkage. Maar mijn kennis hierover is beperkt. Is er iemand hier die kan zeggen welke nou de beste keuze zou zijn?

Uitbreiding spreiding: de komst bij Meesman van het nieuwe fonds Aandelen kleine bedrijven. Vind ik wel interessant het liet zien dat de spreiding nog beter kon. Dus een soortgelijk fonds zou ik ook graag willen opnemen bij ABN. Die optie die Meesman aabiedt volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index. Dit fonds is zo nieuw dat er nog geen resultaten van bekend zijn. Bij ABN worden volgende 2 Smal cap fondsen aangeboden:
  • BNP EUROPE SMALL CAPS CAP V (LU0212180813)
  • FIDELITY EUROPEAN SMALLER COMPANIES (LU0936578029)
beide zitten enkel in kleine Europese bedrijven. Zo ver ik kan zien biedt ABN dus geen wereldwijde small cap fonds aan?

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die al via ABN beleggen en welke portfolio zij aanhouden en misschien ook antwoorden hebben op bovenstaande vragen.

Dit neigt mogelijk iets meer richting beleggen maar denk dat het toch het beste past in dit topic.

• Mirved
Sissors schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:32:
Hoewel ABN goedkoper is, ben je nu wel te optimistisch, omdat je beheerskosten met Meesman kosten vergelijkt en fondskosten met Meesman kosten vergelijkt, maar wat je moet doen is beheerskosten + fondskosten met Meesman vergelijken.
Terechte opmerking! In principe dus 0,2% + bijv 0,15% voor het NT wereldwijd fonds? Dat zou het verschil bij aankoop + beheer + verkoop (zonder rendement mee te rekenen) 0,65% zijn in totaal tussen ABN en Meesman?
ColeJ schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:25:
Vooral het risico wat ABN in de toekomst gaat doen is de meest onzekere factor. Ik volg dit even want zit ook bij Meesman maar als het goedkoper kan dan kan het goedkoper. Kun je bij ABN ook een bedrag ingeven, of moet je daar hele participaties kopen?
Kan je ook een bedrag ingeven.

Ik ga er vanuit dat wijzigingen in beleid bij ABN niet direct doorgevoerd kunnen worden maar dat ze klanten eerst moeten informeren. Dat zou je dus nog tijd kunnen geven om weer te vertrekken bij ABN tegen 0% verkoopkosten.

Mirved wijzigde deze reactie 16-10-2019 14:26 (42%)

• Mirved
Exar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:01:
ABN AMRO lijkt me als alternatief voor Meesman alleen interessant als je daar al een bankrekening hebt, want die moet je als je er alleen wilt beleggen volgens mij eerst openen.
Dat heb ik speciaal gedaan. De kosten van die rekening haal je er makkelijk uit met de besparing op de /aankoop/verkoop/beheerkosten. De 150 euro bonus is al goed voor 3 jaar aan bankkosten.

Mirved wijzigde deze reactie 16-10-2019 13:16 (9%)

• Mirved
Sissors schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:57:
Kosten bankrekening inderdaad. En dus niet de kosten van het fonds zelf vergeten, voor NT Wereld is die 0.15%, dus dan kom je op 0.35% ABN vs 0.5% Meesman (aan en verkoop kosten zijn normaal gesproken stuk minder significant voor buy and hold belegger). Dan betaal je iets van €20 per jaar uit mijn hoofd voor een rekening, en je komt op €13k uit. Zit vast ergens een euro'tje ernaast hoor, maar op die orde grootte zit het. En daaruit volgt dat elke ruim €10k erbij je €20 extra kost bij Meesman, en boven de €100k ruwweg €30 extra.
Ik heb het in excel door gerekend voor mij maakt het op 25 jaar een verschil van bijna 30.000 euro.
Pistachenootje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:38:

Bij Meesman zijn ze wel slim dat ze de 0.25% uitstapkosten rekenen. Veel mensen blijven daardoor langer zitten terwijl het elders al goedkoper is.
Die kan je dus laten vergoeden bij een overstap naar een andere aanbieder. ABN vergoed tot iets van 1500 euro aan overstap kosten.

Mirved wijzigde deze reactie 16-10-2019 14:43 (21%)

• Mirved
Mirved schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:06:

Andere fondsen: ABN biedt bijvoorbeeld ook VANGUARD GLOBAL STOCK INDEX FD aan. Dit is qua inhoud bijna hetzelfde als het wereldwijd fonds van Meesman. De kosten hiervan zijn 0,15% i.p.v. 0,5% bij Meesman. Echter is het Vanguard fonds in Ierland gevestigd. Dit heeft mogelijk gevolgen i.v.m. dividend lekkage. Maar mijn kennis hierover is beperkt. Is er iemand hier die kan zeggen welke nou de beste keuze zou zijn?

Uitbreiding spreiding: de komst bij Meesman van het nieuwe fonds Aandelen kleine bedrijven. Vind ik wel interessant het liet zien dat de spreiding nog beter kon. Dus een soortgelijk fonds zou ik ook graag willen opnemen bij ABN. Die optie die Meesman aabiedt volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index. Dit fonds is zo nieuw dat er nog geen resultaten van bekend zijn. Bij ABN worden volgende 2 Smal cap fondsen aangeboden:
  • BNP EUROPE SMALL CAPS CAP V (LU0212180813)
  • FIDELITY EUROPEAN SMALLER COMPANIES (LU0936578029)
beide zitten enkel in kleine Europese bedrijven. Zo ver ik kan zien biedt ABN dus geen wereldwijde small cap fonds aan?
Wat uitzoek werk gedaan en de antwoorden op bovenstaande vragen:
Vanguard fonds is niet gunstig. Bij niet Nederlandse fondsen heb je door dividend lekkage ongeveer 0,4/0,5% minder rendement.

ABN heeft op dit moment geen wereldwijd small cap fonds met lage TER in hun basispakket. Mogelijk dus handig om Meesman aan te houden voor het fonds "Kleine bedrijven wereldwijd".

Het verschil in beheerkosten heb ik doorgerekend en zou in mijn geval op 25 jaar 30.000 euro extra rendement opleveren.

• Mirved
ThePoorSwiss een PF blogger heeft de Trinity studie aangevuld met gegevens tot en met 2018 (de Trinity studie is een bekende studie door 3 professoren van Trinity University waarop de veilige 4% withdrawal rate gebaseerd is).

Zie hier zijn conclusies: https://thepoorswiss.com/updated-trinity-study/

• Mirved
henkjobse schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

Weet je zeker dat je ook de NT fondskosten van 0,15% erbij hebt meegenomen?
Om een verschil van ruwweg 30k in 25jr te krijgen heb je een belegd vermogen nodig van ruim 6 ton. Kan natuurlijk, maar dan ben je wellicht al FO ;-)
Verschil is 0,5% vs 0,35% (meesman vs abn). En dat per jaar...
Idealiter neem je nog groei in je portefeuille mee etc, maar ook dan heb je het over meerdere tonnen om op zo'n groot verschil tussen die twee uit te komen. Ik dacht eerst ook dat het verschil groter was, totdat ik merkte dat kosten ABN 0,2% van abn zelf plus de kosten van NT world zijn en Meesman een all-in tarief hanteert.
Het is idd 0,35% en mijn eind bedrag moet op mijn 55ste idd rond de 650k liggen. Met dat bedrag zou ik 26k per jaar kunnen opnemen. Oftewel 2100 netto per maand om van te leven de rest van mijn leven. Even grof gezegd. AOW/Pensioen tel ik niet mee is mij te onzeker op de lange termijn.

• Mirved
Sissors schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Bij €2100 per maand eruit halen = €25k per jaar. Daar 0.25% over is een extra €63 kosten per jaar. Daarom wordt die vaak erbuiten gelaten. Natuurlijk het is wel iets, maar voor buy & hold zijn je jaarlijkse kosten veel relevanter.
Als ik het gemiste rendement meereken van de aankoopkosten en alles zou verkopen in een keer op einddatum zou de 0,25% aankoop/verkoopkosten mij ongeveer 4100 euro kosten op 25jaar tijd.

• Mirved
Mijn leven werd zoveel beter op het moment toen ik (grotendeels) stopte met mij iets aan te trekken van wat andere van mij vonden.

• Mirved
T-Infinity schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Heel herkenbaar ja. Ik merk ook altijd dat mensen er heel ongemakkelijk van worden als ik vertel dat ik geen rijbewijs heb, liever met de fiets ga (ja ook door de regen), maximaal eigen risico kies voor zorgverzekering, geen inboedelverzekering, geen uitvaartverzekering, zo min mogelijk wil aflossen, gekozen heb voor 50% aflossingsvrije hypotheek, niet wil trouwen, niet zo van 'luxe' houd, voorkeur voor fietsvakantie en kamperen, financiën gescheiden houd, een hekel heb aan voetbal, niet erg gevoelig ben voor muziek.

Mensen vinden het eng als je anders bent, want dan gaan ze aan zichzelf twijfelen.
Zelf vind ik het juist fascinerend als mensen andere keuzes (durven te) maken en ben dan altijd benieuwd (oprecht geinteresseerd, zonder indirect verwijt) naar de beweegredenen. :)

Ik vind het zelf soms wel moeilijk dat ik daardoor vaak niet kan meepraten over bepaalde zaken. En andersom, dat niemand (nou ja, collega's bijvoorbeeld) enige interesse heeft in de zaken die ik interessant vind.
Herkenbaar. Ik en mijn vriendin geven bijvoorbeeld niks om trouwen en gaan dat ook niet doen. Mijn vriendin is hier nog feller in dan ik. Waar ik het misschien wel gedaan had als het haar gelukkig had gemaakt wilt zij het absoluut niet. Als je soms ziet hoe mensen daar op reageren. Het wordt dan ook vaak op mij afgeschoven want dat een vrouw geen trouwerij wilt dat kan echt niet. Trouwerij is in de ogen van veel mensen het toppunt in het leven van een vrouw. Iets waar ze al haar hele leven naar uitkijkt. Zelfde dat ik in een 20 jaar oude honda rij, terwijl ik veel beter kan betalen. Absoluut onvatbaar voor sommige mensen.

• Mirved
Ben het inderdaad niet mee eens dat de vrije wil hierin maar beperkt is.
poehee schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Mensen kopen een huis op basis van wat hun financiele ruimte is in plaats van wat ze nodig hebben (en dat geldt voor alle andere materiele zaken ook).
Dat is precies wat mensen die FIRE willen worden dus niet doen. Die maken bewust de keuze om dit niet te doen. Het is een bewuste keuze om minder te consumeren en een hele hoop mensen zouden dit makkelijk ook kunnen.

Mirved wijzigde deze reactie 25-10-2019 16:00 (8%)

• Mirved
Dancing_Animal schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:52:
[...]

Alles beleggen? Dat is toch geen advies.
Waarom niet?

• Mirved
HereIsTom schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:46:
[...]

Je verhaal klinkt leuk, maar in de werkelijkheid werkt het zo niet, als je veel liquide middelen hebt had je ook gewoon kunnen aflossen. Schuld blijft een schuld die je moet betalen met rente!
Ik wens je veel succes met je strategie en hoop voor je dat er geen geen echte crisis komt.
Want in een echte crisis wordt iedereen werkeloos? De situatie die jij schept is zeer extreem en in 30 jaar niet voor gekomen. Je moet dus allebij je werk verliezen, aandelenmarkt en huizenmarkt met 50% instorten, je buffer opmaken, ww uitkering opmaken en in die tijd beide geen nieuw werk vinden voordat je in de situatie terecht komt.

Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd toen kwam je met dezelfde argumenten maar heb nooit antwoord gekregen op deze vraag: Mirved in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 3"

Mirved wijzigde deze reactie 03-11-2019 09:22 (12%)

• Mirved
GoldenSample schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:52:
[...]

Nogmaals; je hoeft niet al die tegenslag te hebben, bij dalende huizenprijzen & aandelenmarkten (die gaan vaak hand in hand) en het aflopen van je rentevaste periode ga je gewoon flink het schip in. Ga je falliet?/moet je gedwongen verkopen? Waarschijnlijk niet, maakt dit risico het een verstandige actie? (Again, het is een variant van timing the market maar dan 10+ jaar vooruit 'timen') ook niet.
Hoeveel loop je zeker mis door niet te beleggen? Is dat meer of minder dan het bedrag dat je misschien extra kwijt bent door het aflopen van een rentevaste periode.

• Mirved
Remco d schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:48:
Het hele idee van financieel onafhankelijk is toch ook juist lasten wegwerken. Een woning zonder schuld, die qua onderhoud bijgehouden is, maakt je toch in één klap heel eind onafhankelijk? Geen bank die je wat maakt, geen eventuele verkoop van aandelen op moment dat je het niet wil. Er wordt hier wel erg de nadruk op passief inkomen gelegd terwijl ik lasten verlagen minstens zo belangrijk vind. Het is ook makkelijker ook, er is veel laaghangend fruit. (Isoleren, 2e auto eruit, kleine auto aanhouden, met die besparing extra aflossen en je bent na een jaar of 2 al gigantisch minder afhankelijk van bijvoorbeeld die goedbetaalde maar niet zo leuke baan)
Voor mij is het gewoon een rekensom. Ik wil binnen 20 jaar FO zijn. Hoe kan ik dat bereiken, tegen een voor mij aanvaardbaar risico? Door al mijn geld in mijn hypotheek/huis te steken in ieder geval niet. Enige manier is door 20 jaar maandelijks in te leggen met een gemiddeld rendement van 6% over de komende 20 jaar en al het dividend in de investeringen te blijven stoppen.

• Mirved
HereIsTom schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:09:
[...]

Dit is wel degelijk voor gekomen in de afgelopen 30 jaar, zowel in 2002 als in 2008, ik heb toen veel mensen om me heen met een hypotheek in de problemen zien komen!
Er komen iedere dag mensen in de problemen met hun hypotheek.

De huizenmarkt is niet 50% gedaald in 2002 noch in 2008

De werkeloosheid tijdens de vorige crisis was 5-6% tegenover 3,9% nu. Dus de extra kans op werkeloosheid tijdens een crisis is 1/100. Nog lager als je beide partners rekent. Niet op de man en netjes blijven.

Ardana wijzigde deze reactie 04-11-2019 19:31 (21%)

• Mirved
HereIsTom schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:18:
[...]

Heel vreemd dan dat er in die tijd toch wel heel veel meer executie verkopen waren :Y
En waarom ze het dan over een huizencrisis hadden.
Maar goed blijf maar lekker beleggen, lossen wij wel fijn af, succes (y)
Niet op de man en vriendelijk/netjes blijven.

Tijdens de crisis is het aantal executie verkopen verdubbeld naar 2000. Zet dat eens af tegen de hele woningmarkt. bron: https://www.calcasa.nl/Me...df/Calcasa_WOX_2019K2.pdf

Ardana wijzigde deze reactie 04-11-2019 19:32 (26%)

• Mirved
Niet op de man en vriendelijk/netjes blijven.
Longcat schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:26:
ITT: Mensen met verschillen in risicobereidheid die elkaar niet (willen) begrijpen.
Iedereen mag zijn eigen risico profiel beslissen. Knip.

Ardana wijzigde deze reactie 04-11-2019 19:33 (78%)

• Mirved
Ardana schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:31:
[...]

Een verdubbeling van de werkloosheid, betekent dat zo'n 300.000 mensen extra werkloos zijn. Daarin zijn de verborgen werklozen niet meegenomen. Dat betekent dat zo'n 300.000 EXTRA huishoudens in de problemen kunnen komen. Dat kun je af doen als "meh, kans van 1 op 100", maar dat gaat wél om grote aantallen - met sneeuwbal-effecten.
1% op miljoenen mensen geeft idd grote getallen veranderd niks aan de kans echter. Kans is nog veel lager als je de doelgroep waar we het over hebben bekijkt. Meeste mensen hier hebben een goeie baan, buffer, niet diverse schulden en wonen onder hun kunnen. Dus het punt blijft staan. Een crisis is niet zo'n enorme ramp voor deze doelgroep als bepaalde mensen hier beweren.

• Mirved
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:09:
[...]

Ramp of voelbaar? Niet iedereen hier werkt in de IT, zorg, dienstverlening, vrachtwagenchauffeurs, verkoopmedewerkers, bouw, van oudsher crisis-gevoelige takken. Ik ben ook ‘geveld’ (mede) door de crisis. Heeft me m’n eerste € 50.000 gekost en de kans geminimaliseerd dat ik ooit nog dat bedrag bij elkaar krijg. Mijn kans is, vrij letterlijk, bekeken.

En je vergeet het snowball-effect. Dat voel je veel eerder. Desnoods doordat je schoonmaakster niet meer kan komen omdat ze haar huis kwijt raakt.
Wat is voelbaar? wat is het snowball effect en hoe raakt mij dit? Waarom zou een schoonmaakster niet meer komen omdat ze haar huis kwijt raakt? Moet ze dan opeens niet meer werken? Als ze blijkbaar werk heeft waarom zou ze haar huis moeten verlaten? Stel ze komt idd niet meer werken dan zoek ik een andere schoonmaakster of maak het huis zelf schoon. Dat staat toch mijlenver van "je huis verliezen".

Dit is allemaal praat op basis van emoties en je eigen persoonlijke negatieve ervaring. Maar als we gewoon naar de harde feiten kijken valt het aantal executie verkopen, totale werkeloosheid etc. reuze mee tijdens een crisis en voor de doelgroep in dit topic nog eens een stuk minder.

• Mirved
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:23:
[...]

De dood van 1 man is een tragedie. De dood van miljoenen statistiek.

Je kan je blind staren op de kans, beide kanten op. Je blind staren op 1 voorbeeld en daarbij een gebrek aan inlevingsvermogen tonen, maakt je punt ook niet sterker. Waarom zou iemand nog bij jou schoonmaken als ze geen bed of wekker heeft? En sommige mensen vinden het wél belangrijk hoe het gaat met de mensen om hun geen en daarbij heeft dat ook invloed op hun eigen welzijn.
Maar hoe heb ik enige invloed erop hoe de mensen om mij heen geraakt worden door een crisis. Hoe heeft dit nou iets te maken met het onderwerp dat we deden bespreken? Namelijk: mensen die voor FO sparen lopen een relatief klein financieel risico om werkelijk hard geraakt te worden door de crisis en dus is beleggen helemaal niet zo extreem risicovol als sommige hier beweren (nog steeds zonder feitelijke onderbouwing).

Ik ga inderdaad zeer belangrijke beslissingen op de lange termijn niet baseren op emotionele anekdotes van mensen dat enkel op n=1 is gebaseerd. Als we hier een discussie voeren wil ik die graag onderlegd hebben op basis van feiten en niet emoties. Advies op basis van emotie leidt niet tot goede beslissingen op de lange termijn. Om succesvol op de lange termijn te beleggen moet je het los schakelen van emoties.

En ja ik heb net zo goed kans pech te hebben en langdurig ziek te worden of wat dan ook waardoor ik toch in de problemen kom. Maar dat kan ik niet voorzien dus het heeft geen zin om dit soort kleine kansen mee te wegen.

• Mirved
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:58:
[...]
En ik snap prima dat je daar geen rekening mee wilt houden, volkomen logisch. Maar zeggen dat het niet gebeurd, klopt gewoon niet. Ja, de kans is heel klein. Maar hij ís er wel. En dan is het dus: kiezen waar je rekening mee wil houden en waar niet.
Kun je mij even aangeven waar ik zeg dat het niet gebeurd? Volgens mij zeg ik letterlijk dat er een kans is dat het mij ook gebeurd. Hetgeen waar ik tegen in ga is dat die kans erg groot is zoals sommige hier beweren.

• Mirved
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:10:
[...]

Ik heb mijn stuk ietsjes aangepast. Jij hebt zeker wel invloed op hoe mensen in je omgeving geraakt worden door een crisis: het gebeurt niet zelden dat mensen andere mensen helpen, vanuit de goedheid van hun hart. Ik heb regelmatig werkgevers, werknemers, buren, kerkgenoten, vrienden en familie gesproken die iets wilden doen voor hun werknemer, werkgever, buurman, kerkgenoot, vriend of familie-lid. Variërend van het geven van wat kleding tot en met het betalen van de huurschuld voor degene die in de schulden zit. Niet omdat ze dat moesten, maar omdat ze zich daartoe geroepen voelen. Omdat ze snappen dat het hen ook kan overkomen en ze mee voelen met de ander. Of heel simpel, omdat ze blij zijn met hun schoonmaakster en deze niet kwijt willen.
Kunnen we alsjeblieft ontopic van het onderwerp blijven? Nogmaals we hadden het erover dat mensen die voor FO sparen een lagere kans hebben om in grote financiële problemen te komen. We hadden het niet over Altruïsme of geven aan goede doelen. Het een staat ook niet los van het ander.

• Mirved
Mijn mening is dat men andere best mag wijzen op risico's maar niet met onwaarheden.

Het ging in eerste instantie over beleggen vs aflossen en bij beide loop je overigens gewoon risico. Al je geld in stenen hebben ipv liquide is ook een risico.

• Mirved
Percentage verlies is niet belangrijk zolang je het niet nodig hebt, niet verkoopt en het hoger hersteld.

• Mirved
Mystikal schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:45:
Wellicht wat advies hier van wat kenners. 3 jaar geleden heb ik een verbouwing gedaan van 50.000, bestaande uit het ombouwen van een garage naar een kamer en het zetten van een tuinhuis. Deze heb ik gefinancierd met een hypothecaire lening van een familielid. Deze wordt in 30 jaar afgelost en de maandelijkse rente + aflossing staat gelijk het bedrag wat het familielid schenkt. Met andere woorden dit kost ons nu niets, maar de rente is een stuk hoger dan de huidige rente. Ik dacht iets van 4,5%.

Met de huidige lage rentestanden had ik het volgende idee. Als ik nu een hypotheek afsluit met een lagere rente dan de 4,5% om de persoonlijke lening in 1 keer af te lossen. Vervolgens sluit ik een nieuwe hypothecaire lening af met dit familielid en gebruik ik dit geld om in een paar jaar mijn hogere hypotheken gedeeltelijk af te lossen?

Ik weet niet of ik een denkfout maak, daarom hier maar eens polsen.
Je mag meestal maar 10% (van de beginsom) boetevrij aflossen. Weet niet hoeveel er nog open staat natuurlijk maar vaak betekend dat niet dat je in een paar jaar iets aflost. Of je krijgt boeterente. Tevens heb je straks dus meerdere hypotheken wat voor extra rentekosten gaat zorgen. Is het niet gewoon mogelijk om de rente bij te stellen van de lopende hypotheek met het familielid?

• Mirved
Oilman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:11:
[...]

Als je er van uit gaat dat je met beleggen altijd meer positief rendement maakt dan het negatieve rendement van de hypotheek dan klopt je redenering. Als je dit in 2008 had gedaan dan had de som echter heel anders uitgepakt.
Als je in 2008 gestart bent met beleggen heb je nu heel veel geld verdiend.

• Mirved
HereIsTom schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:58:
[...]

Maar niet als je in 1998 bent gestart met beleggen!
Geen idee hoe je hierbij komt. Met dividend herbelegd zou je gemiddeld 6,7% rendement gehaald hebben per jaar over de genoemde 21 jaar.

Bron: https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/

Laat maar eens zien.

Misschien ook een leuk stukje voor je: https://www.iexprofs.nl/o...700-mythe-ontmaskerd.aspx

Mirved wijzigde deze reactie 21-11-2019 15:23 (13%)

• Mirved
HereIsTom schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:30:
[...]

Ja die statistieken zijn leuk, maar de werkelijkheid is toch echt anders!
Door de 2 crisissen tussentijds is het rendement bij mij de afgelopen 21 jaar net 2%
Een zelfde bedrag dat ik toen 20 jaar heb vastgezet heeft wel 8% per jaar gedaan.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat beleggen hier allemaal iets te rooskleurig wordt weergegeven.
Dit is gewoon de werkelijkheid, heeft niks met statistieken te maken. Het is gewoon wat de markt daadwerkelijk gedaan heeft. Als jij in 98 was begonnen met gespreid maandelijks beleggen met dezelfde bedragen dan had je nu zeker 6% per jaar rendement gehad. Dat jij 2% blijkbaar hebt is omdat je een paar enkele aandelen op de top gekocht heb en toen niks meer gedaan hebt. Dat is natuurlijk ook de meest slechte strategie.

• Mirved
HereIsTom schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:23:

Je kan dus geluk hebben, maar ook veel pech als er weer een flinke crash komt, ik hoor wel hoe het jullie is vergaan over 20, 30 jaar? 👍
Leg eens uit wat zo erg is aan een flinke crash? Zijn dan alle aandelen opeens waardeloos? Komen we daar nooit meer boven op? Mensen die door beleggen tijdens een crash komen hier juist beter uit.

• Mirved
Red devil schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor de info allen! Hoeveel goedkoper is dat dan? Want als het niet veel uitmaakt en meesman wel een portie gebruiksvriendelijker is, dan is dat ook wel wat waard.
Voor mij was het verschil op 20 jaar ongeveer 30.000 euro. Daarom ben ik naar ABN overgestapt.

• Mirved
GeFoX schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:07:
[...]

Om het bovenstaande aan te vullen.
Heb dit soort berekeningen ook al vaker gemaakt en kom dan toch steeds tot de conclusie dat verhuren te weinig oplevert.

• Mirved
ColeJ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:54:
[...]

Ik kom juist tot de conclusie dat het (extreem) veel opbrengt. Dit wel in de regio Amsterdam.
Reken je dan niet met de cijfers van 3 jaar geleden?
Als ik nu in de regio Amsterdam kijk zie je dat een een appartement al snel 350.000+ kost. Dan moet je al 2.000 euro per maand huur vragen (zonder rekening te houden met andere kosten) wil je er een rendement op maken dat het waard is voor het werk dat je er aan hebt en het risico dat je loopt.

Disclaimer ik ben idd niet bekend met de markt in Amsterdam

Mirved wijzigde deze reactie 28-11-2019 16:03 (6%)

• Mirved
GeFoX schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:17:
Hieronder een voorbeeld strategie met de cijfers van iemand die hier al eerder poste waarbij elk jaar 40K aan spaargeld beschikbaar is en tevens een veilige instap met vastgoed.

Jaar 0:
Spaargeld: 80K

Jaar 1:
Spaargeld jaar 0: 80K

Aankoopsom: 200K
Hypotheek (75%): 150K
Eigen inleg: 50K
Kosten koper: 10K

Rentevast periode: 5 jaar
Rentepercentage 3,80%
Huur per maand (5%): 1K

€ 250 aflossing
€ 428 rente
-------------
€ 678 per maand

Jaar 2:
Spaargeld jaar 1: 20K (80K-60K)
Spaargeld jaar 2: 40K

Aankoopsom: 200K
Hypotheek (75%): 150K
Eigen inleg: 50K
Kosten koper: 10K

Rentevast periode: 5 jaar
Rentepercentage 3,80%
Huur per maand (5%): 1K

€ 250 aflossing
€ 428 rente
-------------
€ 678 per maand
Kan je de berekening aanvullen met de kosten VVE, (gemeente) belastingen, verzekeringen en reservering onderhoud. Tevens de aanloopkosten voor verhuur of is er helemaal niks gedaan aan die woningen voor verhuur? Verhuur je zonder GWE?

Mirved wijzigde deze reactie 29-11-2019 11:02 (4%)

• Mirved
CornermanNL schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:45:
Voor wat betreft vastgoed is het historische rendement , dus de huuropbrengsten ongeveer 3 a 4 procent. Na alle kosten. Dit is een vuistregel die je prima kan hanteren.
Dat zou voor mij persoonlijk te laag zijn voor de risico's en het werk wat je er aan hebt.

• Mirved
Longcat schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:53:
@Mirved Ik ga er van uit dat die 3-4% zonder leverage is.
Als ik het voorbeeld van GeFoX zie waar nog niet alle kosten in zitten. Ben ik daar nog niet zo zeker van.

• Mirved
GeFoX schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:12:
[...]

Jaar 1:

Pand 1
Inkomsten: € 1.000,-
Uitgaven: € 678,-

Per maand over: € 322,-
Ok dus dit gaat puur om huur inkomsten minus vaste laste lening. Zonder rekening te houden met verzekeringen, belastingen, aanloopkosten en onderhoud etc.

Wat het daadwerkelijk rendement is vind ik eigenlijk veel interessanter vind dan deze cashflow analyse.
GeFoX schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:12:
[...]

Jaar 1: € 3.864,-
Jaar 2: € 7.728,-
Jaar 3: € 11.904,-
Jaar 4: € 16.080,-

Totaal na 4 jaar: € 39.576,-
Nee. Dat is het totaal als je geen enkele andere kosten zou hebben gehad. Je hebt allerlij kosten nog niet meegenomen dus je kunt niet zeggen ik heb na 4 jaar 40.000 "verdiend". Je hebt nu huurinkomsten minus lening kosten gedaan.

Mirved wijzigde deze reactie 29-11-2019 11:34 (32%)

• Mirved
MrAcid schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:44:
[...]

Als ze er een puinhoop van maken heb je uiteraard een goed contract, een goed inspectierapport met veel foto’s van de staat waarin je hebt opgeleverd én 1 of 2 maanden borg achter de hand...
Mensen die iets dergelijks doen daar valt vaak niks te halen. Die borg van 2 maanden redt je het niet mee.

• Mirved
HereIsTom schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:11:
[...]

Bij ABN betaal je wel hele hoge aankoopkosten: ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order!
Das veel meer dan de 0,25% bij Meesman.
Aankoop van Beleggings fondsen is gratis.

Ik heb het volledig doorgerekend en op 20 jaar scheelt ABN mij 30.000 euro tegenover Meesman.

Mirved wijzigde deze reactie 15-12-2019 08:59 (13%)

• Mirved
R.van.M schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:45:
[...]

Echter, je had ditzelfde vorig jaar kunnen typen, en het jaar ervoor en...

Zoals met al dit soort zaken, je kan de markt niet timen. Daarnaast is het probleem dat er geen goed alternatief is. Spaarrekeningen hebben een negatief reel rendement. Huizenmarkt staat ook erg hoog, dus dat is net zoveel risico als aandelen. Rentes staan laag, dus obligaties zijn ook niet interessant.

Ondanks dat ik het met je eens ben dat de markt hoog staat verwacht ik toch ook volgend jaar weer een goed beursjaar. Er was dit jaar veel onzekerheid met brexit en de trade-war. Het ziet er naar uit dat veel van deze onzekerheid komend jaar weg genomen gaat worden, wat weer een boost zal geven
Kan me posts herinneren van 3 jaar terug van mensen die totaal liquide waren gegaan want een grote beursdip moest er toch wel aankomen op korte termijn. De markt proberen te voorspellen is zinloos.

• Mirved
Unif schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:50:
[...]

Ik woon alleen, dat bedrag is per maand.

Goed eten hoeft niet duur te zijn, laatst bijvoorbeeld was 500 gram prei € 0.60.
Na afval hou je dan ongeveer 400 gram over, dat is 2 dagen eten.
Stukje vlees ongeveer € 0.70, aardappels/rijst is ook niet duur.
70 cent voor een stuk vlees?

• Mirved
Eigenlijk wordt constant besproken wat we moeten doen om FO te worden en hoe iedereen dit zelf invult. Maar eigenlijk lees ik maar weinig over de plannen van de mensen wanneer ze dit bereiken. Een goed beeld hebben van wat je straks wilt is denk ik ook erg belangrijk. Je leest veel verhalen (Amerikaanse FI blogs/forums) van mensen die in een zwart gat vallen op het moment dat ze FO worden en stoppen met werken. Mensen die dachten dat FO hun problemen zouden oplossen en dat het probleem helemaal niet bij werk bleek te liggen maar andere oorzaken had. Oftewel een goed beeld hebben van wat je straks echt wilt is ook belangrijk alhoewel het voor sommige mensen misschien nog ver in de toekomst ligt.

Nu is natuurlijk niet iedereen van plan om te stoppen met werken en is het voor sommige gewoon de rust die het in je leven brengt om FO te zijn waarvoor ze het doen. Maar ik ga er vanuit dat er toch een aantal mensen hier zijn die het roer volledig om willen gooien nadat ze FO zijn. Ben erg nieuwsgierig naar deze verhalen en hoe jullie je leven straks willen gaan inrichten.

Voor mijzelf wilde ik in eerste instantie geheel stoppen met werken. Ik zou dan een deel van het jaar willen rondreizen en in de tijd in NL meer tijd aan hobby's spenderen. Echter ben ik daar toch deels anders tegen aan gaan kijken. Mogelijk dat ik nog iets van adviseer werk zou willen doen 1 a 2 dagen in de week. Dit om toch wat meer sociaal contact te houden door de week. Mijzelf kennende zou ik mij anders de hele week thuis opsluiten en vrienden en familie zijn ook niet zomaar door de weeks bereikbaar. Het sociaal isolement waarin je dan komt moet je niet onderschatten. Daarnaast is de vraag of de hobby's nog leuk blijven om te doen als je er zoveel mee bezig bent de hele week. Tevens hoor je vaak dat mensen een doel moeten hebben, dat ze iets toevoegen aan de maatschappij anders voelen ze zich nutteloos. Ik heb dit zelf nooit direct zo ervaren maar ben wel benieuwd of dit ook niet gaat spelen op de lange duur. Maarja misschien moet je het ook maar ondergaan en dan zien hoe je het gaat invullen.

• Mirved
ColeJ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:30:
Ben toch echt wel benieuwd wanneer het hele ETF gebeuren uit elkaar klapt. Iedereen die een klein beetje met de toekomst bezig is stapt al snel in de ETF's (inclusief ikzelf)..
Waarom zou een pakketje aandelen uit elkaar moeten klappen? Ik heb artikelen gelezen over het negatieve effecten van etf's en trackers dat die de markt "overkopen"" en bepaalde aandelen daardoor mogelijk teveel waard zijn maar zag daar niet een risico in dat het "in elkaar klapt". Denk dat er nog genoeg fondsen en individuele beleggers zijn die ervoor zorgen dat dit niet te ver uit de hand loopt.
Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True