Wat je allereerst
moet doen is kijken of je voor een goedkoper rente tarief in aanmerking komt, omdat je ltv vanwege waardestijging of aflossing gunstiger is.
Dan heb je nog 4 keuzes? Aflossen, openbreken, verhuizen of blijven zitten.
Misschien oversluiten en een verzoek indienen bij je hypotheek verstrekker over wat dat kost. Dan zelf even bepalen&rekenen of dat zinvol is, gezien eventuele verhuisplannen heel veelimpact heeft op dit punt.
Als je wat kunt aflossen zou ik het aflossingsvrije deel voorlopig laten staan. Dit kun je nu niet meer krijgen zonder hra, maar geeft je wel de vrijheid om zelf af te lossen of dat geld anders te besteden.
Van de 2 aflossingsplichtige delen zou ik het eerst aflossen op de annuïtaire. De bankspaar 3% is niet heel slecht als je alles doorrekent.
Key zit wat mij betreft in 'aflossingsplicht'. Ik hou er niet van omdat ik graag zelf bepaal wat en hoeveel ik aflos. Zo heb je meer ruimte als je even in slecht vaarwater komt. Lage (verplichte) vaste lasten geven meer vrijheid, maar dan moet je ook de discipline hebben om wel af te lossen als dat kan&nodig is. Stel dat je straks alleen nog het aflossingsvrije deel over hebt. Is die aflossen nog echt zo slim of is je ltv dan zo laag en risicoloos, dat je dat geld beters anders kun besteden.