Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:23:
[...]

niet helemaal waar, ik ken iemand die zijn kinderen nu een huis verhuurd welke hij zelf hypotheekvrij in bezit heeft. die verdiend dus op die manier zijn geld weer terug over een periode van vele jaren.

Maar om nu kinderen te nemen om ze als ze 18 zijn een huis te verhuren... neh :+
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid.
Alleen de ervaring leert dat dat vrijwel nooit het geval is.

Daarnaast is het voor het welzijn van de aarde(en dus ook de mensheid) niet echt rendabel om alleen maar meer kinderen uit te gaan poepen.

Daarnaast is het ook nog eens een eindeloze put als het op financiën en persoonlijke vrijheid aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
TecHHeaD schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Ja dat is inderdaad een mogelijkheid.
Alleen de ervaring leert dat dat vrijwel nooit het geval is.

Daarnaast is het voor het welzijn van de aarde(en dus ook de mensheid) niet echt rendabel om alleen maar meer kinderen uit te gaan poepen.

Daarnaast is het ook nog eens een eindeloze put als het op financiën en persoonlijke vrijheid aan komt.
Mij hoef je niet te overtuigen, wij hebben geen kids.

idd financieele vrijheid en niet mijn kostbare tijd op deze aardkloot verdoen met zaken die er niet toe doen (voortplanting) ik heb betere dingen en ervaringen op te doen in mijn beperkte tijd hier.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

R.van.M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:29:
Ter info; het groen deposito van Moneyou staat weer open sinds een aantal dagen.

Het betreft een deposito met 0% rente. Het is echter nog steeds interessant omdat je een vrijstelling krijgt op je VRH voor dit bedrag en daar bovenop nog een heffingskorting van 0,7%

Het bedrag is gemaximaliseerd op; Zonder fiscale partner € 59.477 / Met fiscale partner € 118.954
Een deposito bij een bank? Wat doet dat als de bank stuk gaat?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:56:
[...]

idd financieele vrijheid en niet mijn kostbare tijd op deze aardkloot verdoen met zaken die er niet toe doen (voortplanting) ik heb betere dingen en ervaringen op te doen in mijn beperkte tijd hier.
Amen
3x3 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:59:
[...]

Waarschijnlijk een gevalletje "da's pech, geld weg".

Veel te veel banken die op hun gat gaan komen hier mee weg en laten gedupeerde klanten achter die de levenslange gevolgen moeten ervaren.

[ Voor 32% gewijzigd door w4v3g0d op 03-06-2020 12:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sinds wanneer is een deposito bij een bank raar?
En wat dacht je van het depositogarantiestelsel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
[...]

100.000 euro per bank krijg je terug bij faillissement van de bank. (letop: per banklicentie!)

hier heb ik enkele deposito's van 50 tot 100k vastgezet (dus 4x 50k) tegen 0.6% rente voor 1 jaar. elke zoveel maand komt er een blok van 50k vrij die ik weer elders kan inzetten.

blokken die nu vrijkomen hou ik even achter de hand. cash is even king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:34
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:16:
[...]

100.000 euro per bank krijg je terug bij faillissement van de bank. (letop: per banklicentie!)

hier heb ik enkele deposito's van 50 tot 100k vastgezet (dus 4x 50k) tegen 0.6% rente voor 1 jaar. elke zoveel maand komt er een blok van 50k vrij die ik weer elders kan inzetten.

blokken die nu vrijkomen hou ik even achter de hand. cash is even king.
Oprechte vraag, waarom is cash nu even king voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:56
[...]

Amen. En toch heb ik twee kinderen. Los daarvan, het gaat in de beperkte tijd hier toch ook niet (alleen) om geld en zuinigheid? Zolang het geld wordt gebruikt voor dingen waar ik vrolijk/beter van wordt, dan geef ik het weloverwogen uit. Die vrijheid is voor mij ook een deel van de vrijheid die bij financieel onafhankelijk zijn hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
CornermanNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Oprechte vraag, waarom is cash nu even king voor je ?
onzekere periode op de markten, heb wat boeken gelezen oa:

https://www.amazon.com/gr...esellschaft/dp/3847906690

en ben wat huiverig. wellicht aan het eind van het jaar is de situatie anders maar voorlopig houdt ik even cash aan ipv investeringen in aandelen.

kom niet aan met goud want dat is hier al ruim op vooraad 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
TecHHeaD schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:27:
Om offtopic discussies te voorkomen is het wellicht een idee je mening op iets genuanceerdere manier te ventileren.

Ook jouw onbezorgde (FO) oude dag is ervan afhankelijk dat minimaal een bepaald aantal andere mensen wel "kinderen uitpoept".

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 03-06-2020 12:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
Playa del C. schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:23:
[...]

Amen. En toch heb ik twee kinderen. Los daarvan, het gaat in de beperkte tijd hier toch ook niet (alleen) om geld en zuinigheid? Zolang het geld wordt gebruikt voor dingen waar ik vrolijk/beter van wordt, dan geef ik het weloverwogen uit. Die vrijheid is voor mij ook een deel van de vrijheid die bij financieel onafhankelijk zijn hoort.
Vrijheid gaat hier voor alles, geld is een 'enabler' alle alle randzaken doen er niet toe en besteed ik uit aan anderen.

keuzes maken in het leven mensen, keuzes. wil je FO worden dan moet je keuzes maken en ja dat betekent dat je geen normale "9 to 5 job" moet nemen in loondienst met een vrouw die niet werkt en 3 hongerige mondjes. dan ga je pas FO worden als je 60 bent en tegen die tijd heb-je-er-niks-meer-aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Vrijheid gaat hier voor alles, geld is een 'enabler' alle alle randzaken doen er niet toe en besteed ik uit aan anderen.

keuzes maken in het leven mensen, keuzes. wil je FO worden dan moet je keuzes maken en ja dat betekent dat je geen normale "9 to 5 job" moet nemen in loondienst met een vrouw die niet werkt en 3 hongerige mondjes. dan ga je pas FO worden als je 60 bent en tegen die tijd heb-je-er-niks-meer-aan.
Idd keuzes, ik ben maar wat blij met mijn 7 tot 16 baan en 1 dag werkende vrouw en 2 hongerige mondjes.
En ik redt ruim voor mijn 60ste waarschijnlijk ook FO, maar het gaat om keuzes idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:56
[...]

Redelijk met je eens hoor, maar je hebt vast wel eens eerder de tip gekregen om wat nuance in te zetten?
Meeste stellen werken beiden en in mijn geval verdiend mijn vriendin meer dan genoeg om de gezamenlijk FO te versnellen. We zijn allebei in loondienst. Zolang het boven modaal is, is het alsnog prima om FO mee te worden natuurlijk. ZZP-ers zijn bijvoorbeeld niet allemaal succesvol of laat staan rijker.
Twee mondjes te voeden hier. Ik was ook bang voor kosten, maar eerlijk gezegd kost het op het grote plaatje niet eens zo veel. Het is sterk cliché, maar ik hoop dus wel rond 50 jaar FO te zijn en daarbij dus de resterende tijd deels ook te genieten van twee volwassen dochters en eventueel kleinkinderen.
En tenslotte. Als je 60 en FO bent, dan heb je daar natuurlijk ook nog wel iets aan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:23:
[...]

niet helemaal waar, ik ken iemand die zijn kinderen nu een huis verhuurd welke hij zelf hypotheekvrij in bezit heeft. die verdiend dus op die manier zijn geld weer terug over een periode van vele jaren.

Maar om nu kinderen te nemen om ze als ze 18 zijn een huis te verhuren... neh :+
Als die man een beetje inzit met zijn kinderen, dan geeft hij een beetje korting.
En als hij geen kinderen had, dan was het toch zo verhuurd op de vrije markt (zie een paar topics hierboven). Daarenboven, het huis moet maar net staan waar je kinderen willen wonen...

Ik zie kinderen nooit als een winst of verliespost. Ze zijn voor mij een bron van happiness waar geen prijs op staat. Ik vind het een privilege om te investeren in de studies en toekomst van mijn kinderen.
Het rendement is van onschatbare waarde.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:24:
[...]

en ben wat huiverig. wellicht aan het eind van het jaar is de situatie anders maar voorlopig houdt ik even cash aan ipv investeringen in aandelen.

Ik zit ook in een periode met hoogtevrees. Op de beurzen blijven ze champagne drinken en feestvieren op de ruines van de Corona crisis. Er klopt iets niet, bij elke dip denken nog veel te veel mensen dat ze geld naar de beurs moeten dragen terwijl heel veel bedrijven dit jaar amper winst of zelfs verlies zullen maken.

Heb wat cash klaar staan, en bij recordkoersen ben ik op dit ogenblik verkoper.
Pas als er weer een stevige correctie komt zal ik langzaam instappen. Ik mis liever de top van de curve dan dat ik om cash verlegen zit als het eens stevig gaan droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Zwelgje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Kan ik mij voorstellen, dank voor de boekentip. En ik ben wel de laatste persoon die met goud aankomt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:08
Tommie12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:54:
[...]

Ik zit ook in een periode met hoogtevrees. Op de beurzen blijven ze champagne drinken en feestvieren op de ruines van de Corona crisis. Er klopt iets niet, bij elke dip denken nog veel te veel mensen dat ze geld naar de beurs moeten dragen terwijl heel veel bedrijven dit jaar amper winst of zelfs verlies zullen maken.
Wellicht omdat het bij beleggen niet gaat om wat een bedrijf dit jaar doet, maar wat het op de lange termijn doet. En bij een hoop bedrijven is het niet zo dat er structureel iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Wellicht omdat het bij beleggen niet gaat om wat een bedrijf dit jaar doet, maar wat het op de lange termijn doet. En bij een hoop bedrijven is het niet zo dat er structureel iets mis is.
Ik wil zeker niet beweren dat er bij een hoop bedrijven structureel iets mis is, maar schuldratio's lopen op, groei is trager etc. Dan verwacht ik dat de koers die we nu zien pas in 2023 of zo gehaald zou worden.

Maar met al die geldpersen op volle toeren is het TINA principe meer dan ooit van tel. Het geld wordt gewoon in de markten gepompt, en misschien komt er eerst wat deflatie (kortingen op auto's, hotels die zich kapot concurreren), maar door dat bijdrukken vrees ik nadien voor een inflatiegolf, en dan zitten we op de beurs toch in de gevarenzone.

Laat het me zo samenvatten, ik zie toch wat donderwolken aan de hemel, maar blijkbaar zijn er toch genoeg mensen die "blue sky" zien.

In elk geval rare tijden om wat zekerheid, stabiliteit en groei in je portefeuille te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij willen ze met dat geld bijdrukken juist deflatie voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Tommie12 Als er een inflatiegolf komt, wil je toch juist in aandelen (of andere non-cash assets) zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
Playa del C. schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Redelijk met je eens hoor, maar je hebt vast wel eens eerder de tip gekregen om wat nuance in te zetten?
Meeste stellen werken beiden en in mijn geval verdiend mijn vriendin meer dan genoeg om de gezamenlijk FO te versnellen. We zijn allebei in loondienst. Zolang het boven modaal is, is het alsnog prima om FO mee te worden natuurlijk. ZZP-ers zijn bijvoorbeeld niet allemaal succesvol of laat staan rijker.
Twee mondjes te voeden hier. Ik was ook bang voor kosten, maar eerlijk gezegd kost het op het grote plaatje niet eens zo veel. Het is sterk cliché, maar ik hoop dus wel rond 50 jaar FO te zijn en daarbij dus de resterende tijd deels ook te genieten van twee volwassen dochters en eventueel kleinkinderen.
En tenslotte. Als je 60 en FO bent, dan heb je daar natuurlijk ook nog wel iets aan...
nuance.. ja dat is niet zo mijn ding ik ben aardig 'kort door de bocht' en soms wat 'binair' (je bent een held of een prutser) :9

dus excuus bij deze als ik wat hard over ben gekomen O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Er wordt al een paar keer genoemd dat nuance op z'n plek is, maar dat komt m.i. vooral omdat het over een voor velen dierbaar en/of gevoelig onderwerp is (kinderen). Op sommige andere fora krijg je dan de bingokaart aan defensieve reacties of rechtvaardigingen.

Aan de andere kant zitten we niet op het Viva-forum en kan je best de rationele pro's en con's van kinderen omtrent (financiële) onafhankelijkheid benoemen. Wat voor de één een 'onmetelijk geluk' is zal bij de ander geen weerklank vinden, en vice versa.

Wij hebben geen kinderwens, maar dat komt nog vóór de wens van FO. Het hele rationele aspect ervan versterkt onze keuze en overtuiging alleen maar, daar niet van. FO mét kinderen en 1,5x modaal salaris o.i.d. zou ik bijzonder veel respect voor hebben. Weet niet of ik dat zelf zou kunnen als ik zie hoeveel energie het kost en wat je met geld kan doen om het wat minder energie te laten kosten. In ieder geval bij mannen met een karakter zoals de mijne (introvert, tijd voor mezelf nodig, op vrijheid gesteld).

Daarentegen kan ik me wel voorstellen dat voor sommigen 'onafhankelijkheid' in de breedste zin wel zo zwaar kan gaan wegen dat het meespeelt in die beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Zo, ik liep 15 pagina's achter maar dat is weer bij :>

Het valt me op dat het hier nog niet gegaan is over de aankomende wijziging van DEGIRO over het niet meer verlagen van bronbelasting op alle Amerikaanse producten behalve de 2000 meest verhandelde Amerikaanse aandelen (lees: degene waar ze de meeste winst op pakken).

Dus als je producten zoals VXUS/VTI had (te koop tot 2018), gaat DEGIRO niet meer automatisch de bronbelasting verlagen van 30% naar 15%, en dat gaan ze eind deze maand doorvoeren.

Zijn anderen hiervan op de hoogte en zo ja, wat moet je zelf als belanghebbende dan doen? Meer verrekenen in je jaarlijkse belastingaangifte, of moet je persoonlijk achter die W-8 forumulieren aan, of ben je gewoon fucked met 15% meer belasting op je dividend (= ~0.3% minder rendement)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:15:
@Tommie12 Als er een inflatiegolf komt, wil je toch juist in aandelen (of andere non-cash assets) zitten?
Het is net een beetje complexer.
Als er grote inflatie komt heb je inderdaad liever geen cash, maar bedrijven kunnen niet zomaar hun hogere prijzen door rekenen in elke sector als er lopende contracten zijn.
Denk aan automotive leveranciers met lange termijn contracten.
Inflatie is gezond zo lang het ergens rond de 1-3% per jaar zit, maar als je naar 5-10% gaat, dan wordt het al moeilijk.
Anderzijds, voor bedrijven met schulden die hun prijzen wel omhoog kunnen duwen is zo'n inflatiegolf misschien net de redding omdat hun schulden weg smelten.

En voor de met schulden beladen overheden is inflatie misschien wel een bittere noodzaak om die schulden weg te krijgen.
De brave burger met enkel wat spaargeld op de rekening is dan de klos natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:06:
[...]

Het is net een beetje complexer.
Als er grote inflatie komt heb je inderdaad liever geen cash, maar bedrijven kunnen niet zomaar hun hogere prijzen door rekenen in elke sector als er lopende contracten zijn.
Denk aan automotive leveranciers met lange termijn contracten.
Inflatie is gezond zo lang het ergens rond de 1-3% per jaar zit, maar als je naar 5-10% gaat, dan wordt het al moeilijk.
Anderzijds, voor bedrijven met schulden die hun prijzen wel omhoog kunnen duwen is zo'n inflatiegolf misschien net de redding omdat hun schulden weg smelten.

En voor de met schulden beladen overheden is inflatie misschien wel een bittere noodzaak om die schulden weg te krijgen.
De brave burger met enkel wat spaargeld op de rekening is dan de klos natuurlijk.
Over het algemeen kan je zeggen wat de gevolgen zijn van inflatie:
- Harde assets (vastgoed, grondstoffen, etc) behouden hun waarde
- Inkomsten (van bedrijven, overheden, burgers) stijgen (met spreiding natuurlijk - sommige sectoren of bedrijven meer dan anderen; salarissen stijgen misschien wel maar pensioenen niet)
- Als gevolg hiervan stijgen beurskoersen ook grofweg mee met de inflatie
- Cash verdampt
- Schuld verdampt

Dus voor wie is inflatie naar?
- Partijen met fixed income maar stijgende uitgaven (houders van obligaties, gepensioneerden, bedrijven met inflexibele langlopende verplichtingen)
- Partijen met veel cash en weinig schuld (wederom gepensioneerden ;))

De truc is dus eigenlijk om geen klassieke gepensioneerde te zijn :p

Er zijn genoeg redenen om niet in aandelen te zitten, maar inflatie is daar wat mij betreft niet één van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Er zijn genoeg redenen om niet in aandelen te zitten, maar inflatie is daar wat mij betreft niet één van.
Ik ben het met je eens als de inflatie nog binnen bepaalde grenzen beweegt....

Kijk naar Venezuela, de beurs is daar gexplodeerd in local currency, maar als buitenlander en rekening houdend met de inflatie van de locale munt is er geen winst gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:36
finsdefis schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Er wordt al een paar keer genoemd dat nuance op z'n plek is, maar dat komt m.i. vooral omdat het over een voor velen dierbaar en/of gevoelig onderwerp is (kinderen). Op sommige andere fora krijg je dan de bingokaart aan defensieve reacties of rechtvaardigingen.

Aan de andere kant zitten we niet op het Viva-forum en kan je best de rationele pro's en con's van kinderen omtrent (financiële) onafhankelijkheid benoemen. Wat voor de één een 'onmetelijk geluk' is zal bij de ander geen weerklank vinden, en vice versa.

Wij hebben geen kinderwens, maar dat komt nog vóór de wens van FO. Het hele rationele aspect ervan versterkt onze keuze en overtuiging alleen maar, daar niet van. FO mét kinderen en 1,5x modaal salaris o.i.d. zou ik bijzonder veel respect voor hebben. Weet niet of ik dat zelf zou kunnen als ik zie hoeveel energie het kost en wat je met geld kan doen om het wat minder energie te laten kosten. In ieder geval bij mannen met een karakter zoals de mijne (introvert, tijd voor mezelf nodig, op vrijheid gesteld).

Daarentegen kan ik me wel voorstellen dat voor sommigen 'onafhankelijkheid' in de breedste zin wel zo zwaar kan gaan wegen dat het meespeelt in die beslissing.
Kinderen zijn inderdaad soms een gevoelig onderwerp als het gaat om financiën en het is een keuze en het kan in die zin een concessie zijn voor geluk, maar je FO-pad hangt van veel meer af, om te beginnen je inkomen.
Als je niet alleen financieel vrij wil zijn, maar compleet vrij dan zijn kinderen misschien niet zo handig, maar dat is een ander verhaal. En bij een modaal inkomen is het inderdaad een hele uitdaging om veel geld over te houden, maar als je bovenmodaal verdient is dat best haalbaar en dat kan ook ruim voor je 60e al tot resultaat leiden.
Het beeld is verder soms dat kinderen alleen maar energie kosten en niet opleveren, ook dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ik ben het met je eens als de inflatie nog binnen bepaalde grenzen beweegt....

Kijk naar Venezuela, de beurs is daar gexplodeerd in local currency, maar als buitenlander en rekening houdend met de inflatie van de locale munt is er geen winst gemaakt.
De Venezolaanse beurs toont juist aan dat aandelen een hedge zijn voor inflatie.
Dat je er, omgerekend naar Euro's, niet in gelijke mate aan verdient is een gevolg van valutarisico en niet van inflatie. Het zou pas gek zijn als je als buitenlandse investeerder megawinsten boekt terwijl de lokale investeerden alleen maar de inflatie bijhoudt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
finsdefis schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:58:

Het probleem dat ik er mee heb is dat het vooral een vrij zinloos argument is. Afhankelijk van je filosofische insteek zou je ook kunnen argumenteren dat biologische het enige dat écht belangrijk is voortplanting is en dat alle geld en bezittingen secundair zijn. Dat is net zo goed een insteek waar niemand wat aan heeft. Maar, domweg zonder enige reden roepen dat kinderen onzin zijn is voor mij net zoiets als roepen dat geld onzin is.

Een heel andere insteek is om te bespreken welke impact het al dan niet kiezen voor kinderen kan hebben en hoe je daar mee om kunt gaan, dan is het mogelijk wel een zinvolle aanvulling voor het topic. Van mijn kant heeft dat verder denk ik niet zoveel te maken met het zijn van een dierbaar/gevoelig onderwerp.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 03-06-2020 16:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
assje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Het probleem dat ik er mee heb is dat het vooral een vrij zinloos argument is. Afhankelijk van je filosofische insteek zou je kunnen dat biologische het enige dat écht belangrijk is voortplanting is en dat alle geld en bezittingen secundair zijn.

Dat is net zo goed een insteek waar niemand wat aan heeft. Maar, domweg zonder enige reden roepen dat kinderen onzin zijn is voor mij net zoiets als roepen dat geld onzin is.

Een heel andere insteek is om te bespreken welke impact het al dan niet kiezen voor kinderen kan hebben en hoe je daar mee om kunt gaan maar dat was hier niet de toon.
Hij zegt niet dat kinderen onzin zijn, maar dat hij betere dingen te doen heeft. Dat kan je defensief interpreteren als aanval op een eigen keuze voor kinderen natuurlijk. Maar als dat iemands overtuiging is dan is dat zeker ook een reden waarom FO voor die persoon centraal zou kunnen staan omdat er een andere manier van zingeving en vrijheid gekoesterd wordt.

Mij valt het op dat bij dit onderwerp de defensieve reacties net zo snel zo niet sneller binnendruppelen als wanneer je zegt dat iemand te zuinig leeft o.i.d.

Los daarvan vind ik zijn redelijk botte manier van stellen wel iets aanstippen en dat is dat je je met een beperkte verdiencapaciteit weinig perspectief op FO gunt als je kinderen hebt. Dat zal dan vaak toch van secundair belang zijn, maar soit. En als het die persoon wel lukt, des te meer respect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Kinderen daar begin je aan vanuit je gevoel, niet omdat je er financieel al dan niet sneller of minder snel FO door bent. Als financiële motieven een serieuze afweging moeten zijn dan zullen mensen met minder financiële slagkracht er zelden aan beginnen. Mist ze voldoende inzicht hebben.

Dus je hebt een kinderwens of niet, en bij het wel hebben van die wens mag je hopen dat je ze kan en mag krijgen in goede gezondheid. Het is verder een kostenpost die je mee moet nemen. Grosso modo kosten 2 kinderen ongeveer 25% van het besteedbaar inkomen volgens het Nibud.

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-uw-kind/

En het wordt zelfs wat goedkoper bij meerdere kinderen. Zaken waar je met FO dan mee kan spelen is een minder duur huis kopen, tweedehands baby spullen , alvast geld opzij zetten voor een studie (Ja of Nee).

Minder ver op vakantie , kinderen hebben aan een schep , water en zand over het algemeen genoeg tot een bepaalde leeftijd.

Alvast sparen voor dit soort zaken alvorens de zwangerschap begint. Door daar over na te denken en goed af te wegen wat je echt nodig hebt en wat pure luxe is kun je wat slimme keuzes maken. En het scheelt wellicht een paar jaar langer doorwerken aan FO. Maar ik zou nooit de afweging maken om geen kinderen te willen zodat ik eerder FO zou zijn. Zeker niet als je echt graag parental unit wil worden.

Daarvoor is het veel te veel een gevoelskeuze. Heb je die keuze eenmaal gemaakt dan is er zat om slim mee om te gaan.

(disclaimer, ik heb zelf geen kinderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@AceAceAce
Dit verhaal is ter sprake gekomen bij het beleggen topic, maar eigenlijk weet daar ook niemand hoe je een W-8 formulier bij de US fiscus inlevert aangezien in de regeltjes staat dat alleen de broker dit kan doen...

mooi beroerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Baytep schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:12:
@AceAceAce
Dit verhaal is ter sprake gekomen bij het beleggen topic, maar eigenlijk weet daar ook niemand hoe je een W-8 formulier bij de US fiscus inlevert aangezien in de regeltjes staat dat alleen de broker dit kan doen...

mooi beroerd
Hmm mooi klote... Zou je dan VTI/VXUS naar een andere broker kunnen overhevelen, of accepteren ze dan alleen producten die op dat moment nog aankoopbaar zijn?
Want ik heb twijfels over of VTI/VXUS verkopen en daarvoor VWRL aankopen wel genoeg oplevert ivm hogere TER van, en introductie van het dividendlek bij, VWRL (heb het niet nagerekend).

[ Voor 3% gewijzigd door AceAceAce op 03-06-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Baytep Een W-8BEN formulier lever je niet in bij de IRS. Dat staat ook op het formulier. Je levert het in bij de withholding agent, oftewel je broker, wanneer die er om vraagt. Als je broker daar niet om vraagt, of anderszins geen uitvoering geeft aan de voordelen uit het toepasselijke belastingverdrag, dan is het wellicht verstandig om een betere broker te zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 03-06-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Zr40 exactly.
Dus een beetje raar dat DeGiro deze stap zet.
Dit geldt ook voor de pensioenrekening die je daar eventueel hebt, en die je dus niet zondermeer kunt overboeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:31:
Dit geldt ook voor de pensioenrekening die je daar eventueel hebt, en die je dus niet zondermeer kunt overboeken...
Die heb ik toevallig een.

Voor de pensioenrekening zou het juist geen groot probleem moeten zijn. Buitenlandse dividendbelasting is iets wat je daar altijd al hebt willen vermijden, die kan je namelijk niet verrekenen in de aangifte inkomstenbelasting (want geen box 3 vermogen) en kan DEGIRO ook niet voor je terugvragen (want buitenlands). Daar had je in feite altijd al de situatie die nu ontstaat voor gewone rekeningen, alleen dan dankzij de belastingregels voor lijfrente en niet dankzij een keuze van DEGIRO.

Heb je toch buitenlandse dividenduitkerende aandelen en had je het verlies van de 15% al geaccepteerd, dan wordt het straks inderdaad wat erger.

Zelf ben ik wel rustig (voor zover de transactiekosten niet boven de minimum activity fee uitkomen) mijn losse posities aan het afbouwen en ga ik terug naar ETFs op Euronext. Ik vind de aansluitingskosten toch te hoog (€ 2 per maand voor NYSE en NASDAQ) en ik wil snel kunnen reageren op eventuele toekomstige wijzigingen in mijn nadeel.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 03-06-2020 18:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:48:
[...]

De Venezolaanse beurs toont juist aan dat aandelen een hedge zijn voor inflatie.
Dat je er, omgerekend naar Euro's, niet in gelijke mate aan verdient is een gevolg van valutarisico en niet van inflatie. Het zou pas gek zijn als je als buitenlandse investeerder megawinsten boekt terwijl de lokale investeerden alleen maar de inflatie bijhoudt.
Venezuela is ook een gekke kleine niche van de wereld economie.

Voor de euro en de dollar is het veel moeilijker om hyperinflatie te krijgen, omdat ze samen de ruggengraat zijn van het grootste deel van de wereldeconomie. Niet alleen de economie van Europa en de VS hangt aan die munten, maar ook andere economieën zijn (voor grote delen) afhankelijk van deze valuta vanwege handel en omdat lokale valuta hieraan verankerd zijn.

Zolang het bijdrukken van de dollar en de euro ongeveer in balans blijft en China niet een gooi doet om van de RMB een wereldvaluta te maken (of Bitcoin ;) ) kunnen de euro en dollar eigenlijk niet zo veel denk ik.

De ECB probeert al sinds de economische crisis de inflatie aan te wakkeren met goedkoop geld, maar het lukt nauwelijks. Mijn beste gok hoe dat komt is door de manier waarop ze het geld distribueren: via goedkope leningen aan grote banken. Hierdoor komt het geld vooral bij het vermogende deel van de bevolking terecht. Direct, maar vooral ook indirect doordat bedrijven goedkoop geld lenen (dat zorgt voor meer winst -> dividend -> geld voor de vermogenden). Dat geld wordt niet extra uitgegeven, maar gaat op de grote hoop en wordt (in aandelen) geïnvesteerd. De koersen gaan omhoog. Harder dan de inkomsten van de onderliggende bedrijven.

Helaas dat de kostprijs van aandelen niet in de inflatieberekening zit, want voor "ons" investeerders is dat een heel groot deel van onze uitgaven en we krijgen steeds minder bedrijf voor onze euro. Eigenlijk is er heel veel inflatie in de waardering van bedrijven: de P/E ratio loopt al jaren gestaag op.

Imho zou de ECB het geld eens andersom moeten distribueren. Geef dat geld aan het armste deel van de Europese bevolking. Dat zijn allemaal mensen die om cash verlegen zitten en dus gros van het geld direct terug de economie in pompen. Dat zou zowel de economie als de inflatie volgens mij veel effectiever aanwakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Niet online
Mooi dat je dit aanhaalt. Dit is het Cantillon Effect.
Matthias Weik heeft hier o.a. een mooie beschouwing over.

Ja, dit is de auteur van het eerder aangehaalde boek.

[ Voor 0% gewijzigd door appelmoes3 op 03-06-2020 20:00 . Reden: spelling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Voor de pensioenrekening zou het juist geen groot probleem moeten zijn. Buitenlandse dividendbelasting is iets wat je daar altijd al hebt willen vermijden, die kan je namelijk niet verrekenen in de aangifte inkomstenbelasting (want geen box 3 vermogen) en kan DEGIRO ook niet voor je terugvragen (want buitenlands). Daar had je in feite altijd al de situatie die nu ontstaat voor gewone rekeningen, alleen dan dankzij de belastingregels voor lijfrente en niet dankzij een keuze van DEGIRO.

Heb je toch buitenlandse dividenduitkerende aandelen en had je het verlies van de 15% al geaccepteerd, dan wordt het straks inderdaad wat erger.

Zelf ben ik wel rustig (voor zover de transactiekosten niet boven de minimum activity fee uitkomen) mijn losse posities aan het afbouwen en ga ik terug naar ETFs op Euronext. Ik vind de aansluitingskosten toch te hoog (€ 2 per maand voor NYSE en NASDAQ) en ik wil snel kunnen reageren op eventuele toekomstige wijzigingen in mijn nadeel.
Dat is interessant om te horen, dus als ik het goed begrijp heeft het voor mijn pensioen rekening bij DeGiro geen invloed omdat die altijd al box 1 was, en daarom de bronbelasting op dividend in het buitenland nooit naar 15% gebracht werd?
Dat je die laatste 15% in NL niet kan terugvragen omdat het box1 is snap ik (nooit nagekeken), maar uit het belastingverdrag wordt het mij niet duidelijk dat in het buitenland al rekening wordt gehouden met de specifieke NL belastingbox...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Dat is interessant om te horen, dus als ik het goed begrijp heeft het voor mijn pensioen rekening bij DeGiro geen invloed omdat die altijd al box 1 was, en daarom de bronbelasting op dividend in het buitenland nooit naar 15% gebracht werd?
Dat je die laatste 15% in NL niet kan terugvragen omdat het box1 is snap ik (nooit nagekeken), maar uit het belastingverdrag wordt het mij niet duidelijk dat in het buitenland al rekening wordt gehouden met de specifieke NL belastingbox...
Nee, je begrijpt me verkeerd.

Er spelen twee zaken:

1. Verlaging bronbelasting van 30% naar 15%. Dat doet de broker voor je.
2. Verrekenen buitenlandse bronbelasting (tot maximaal 15%) met box 3 belasting.

1 is enkel afhankelijk van het bestaan van een belastingverdrag tussen Nederland en de VS waarin deze verlaging bepaald is. En natuurlijk medewerking van je broker om het uit te voeren.
2 is niet mogelijk bij een pensioenrekening.

Bij een pensioenrekening:
Huidige situatie: DEGIRO past het belastingverdrag toe waardoor de bronbelasting op dividend slechts 15% is. Die 15% ben je kwijt.
Toekomstige situatie: voor sommige effecten past DEGIRO het belastingverdrag niet meer toe. Dan ben je 30% bronbelasting over het dividend kwijt.

Bij een gewone rekening:
Huidige situatie: DEGIRO past het belastingverdrag toe waardoor de bronbelasting op dividend slechts 15% is. Die 15% verreken je met box 3 belasting.
Toekomstige situatie: voor sommige effecten past DEGIRO het belastingverdrag niet meer toe. 15% kan je verrekenen, de andere 15% ben je kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 03-06-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
Zr40 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Die 2 euro is toch per jaar/beurs en niet per maand/beurs bij degiro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Baytep schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:12:
@AceAceAce

mooi beroerd
W8 formulier kan je niet inleveren bij de US fiscus. Je kan wellicht wel een belasting teruggave bij ze aanvragen.

https://the-international...sking%20for%20a%20refund.

[ Voor 16% gewijzigd door helloitsme op 04-06-2020 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

helloitsme schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 05:59:
[...]

Die 2 euro is toch per jaar/beurs en niet per maand/beurs bij degiro?
1 euro per maand per beurs bij de pensioenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:58
x37 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:23:
[...]

Helaas dat de kostprijs van aandelen niet in de inflatieberekening zit, want voor "ons" investeerders is dat een heel groot deel van onze uitgaven en we krijgen steeds minder bedrijf voor onze euro. Eigenlijk is er heel veel inflatie in de waardering van bedrijven: de P/E ratio loopt al jaren gestaag op.
Inderdaad, want je pensioen is nu erg 'duur'. Dus er gaat steeds meer geld naar sparen/beleggen. Maar laat dat nou net de reden zijn waardoor de ECB dit steeds extremere beleid voert: Zij gaan ervan uit dat de lage rente mensen juist geld zou laten spenderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Maahes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Inderdaad, want je pensioen is nu erg 'duur'. Dus er gaat steeds meer geld naar sparen/beleggen. Maar laat dat nou net de reden zijn waardoor de ECB dit steeds extremere beleid voert: Zij gaan ervan uit dat de lage rente mensen juist geld zou laten spenderen.
En de psychologie van de mensen is net omgekeerd.

Als je op pensioen gaat met 200k op je rekening, en je krijgt elk jaar amper 200€ rente daar op, dan ben je geneigd om minder uit te geven.
Stel dat we terug naar 20 jaar geleden gaan waar je 5% rente kreeg, dan stond er elk jaar 10k extra op je rekening, en dan kan er al eens een reisje of een dikke ebike van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
Maahes schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:15:
@Baytep @Maaarkske86 Wordt hier een index van huizenprijzen vergeleken met een index van aandelen? Het is wel een belangrijk verschil dat het heel makkelijk is om in een index van aandelen te beleggen terwijl dat veel minder makkelijk is bij huizen. Bij een vergelijking van een enkele woning (slecht gespreid) t.o.v. een aandelenindex kan de verhouding risico-rendement wel eens gunstiger uitpakken voor de aandelen (die je ook nog eens gespreid kunt inkopen)?
Klopt gaat over een index en qua verhandelbaarheid/risico mgmt niet helemaal vergelijkbaar. Echter heb ik alsnog de keuze gemaakt om te splitsen over deze twee asset categoriën. Risico qua pand kun je deels wegnemen door bouwkundige keuringen, bestemmingsplannen, etc net zoals je analyse doet bij de aankoop van een specifiek aandeel (wat ik zelf niet doe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maaarkske86 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Klopt gaat over een index en qua verhandelbaarheid/risico mgmt niet helemaal vergelijkbaar. Echter heb ik alsnog de keuze gemaakt om te splitsen over deze twee asset categoriën. Risico qua pand kun je deels wegnemen door bouwkundige keuringen, bestemmingsplannen, etc net zoals je analyse doet bij de aankoop van een specifiek aandeel (wat ik zelf niet doe)
Maar het blijft natuurlijk wedden op één paard. Er kan alsnog vanalles gebeuren, waarmee het risico in verhouding tot het rendement toch ongunstiger wordt dan bij een goed gespreide belegging.

Eigenlijk zou je voor de spreiding dus een betrouwbaar woningverhuur-beleggingsfonds moeten hebben waarbij niet al te veel aan de strijkstok blijft hangen. Dat lijkt mij ook lastig om te vinden. Ik krijg dan namelijk meteen van die Harry Mens associaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:36
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Eigenlijk zou je voor de spreiding dus een betrouwbaar woningverhuur-beleggingsfonds moeten hebben waarbij niet al te veel aan de strijkstok blijft hangen. Dat lijkt mij ook lastig om te vinden. Ik krijg dan namelijk meteen van die Harry Mens associaties.
Wat is jullie mening in dit verband over dit fonds:
https://clbeheer.nl/fondsen/huurwoningenfonds/

Op zichzelf interessant, het gaat uitsluitend om woningen.
Ik heb een tijdje geleden het prospectus hiervan bekeken en ook een paar vragen gesteld:
De TER bedraagt 1,53%, maar doordat gewerkt wordt met een hefboom (60% bancaire financiering/40% participaties) is de TER per participatie ruim 3,5%. De conclusie die ik trok was dat dat wel aan erg hoge kan is, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
@assje Zou je de xls kunnen posten voor deze mooie grafiek? Ik ben bezig met mijn belastingoptimalisatie voor 2020 en de marginale belastingdruk is daar belangrijke input voor. :)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RichieB schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:57:
@assje Zou je de xls kunnen posten voor deze mooie grafiek? Ik ben bezig met mijn belastingoptimalisatie voor 2020 en de marginale belastingdruk is daar belangrijke input voor. :)
Niet @assje, maar dit zouden alle delen moeten zijn in 2020:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Van     Tot         Marginaal %
€ 0     € 7.849 0,0%
€ 7.849 € 9.921 34,5%
€ 9.921 € 20.711    8,5%
€ 20.711    € 21.430    14,2%
€ 21.430    € 34.954    41,4%
€ 34.954    € 68.507    49,0%
€ 68.507    € 90.710    55,5%
€ 90.710            49,5%

Dit zijn de effecten van de Box 1 belasting (inkomstenbelasting, arbeidskorting, algemene heffingskorting) zonder de effecten van toeslagen (huur/zorg/kinderopvang, kindgebonden budget en mogelijk nog andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik was zelf toevallig bezig met het bekijken van de netto en marginale druk voor zowel voor als na AOW.
Leuk om te vergelijken.

Voor mensen in de AOW leeftijd valt op dat er rondom de 40k een grote jump zit in marginale druk. Dit heeft te maken met de afbouw van de ouderenkorting in combinatie met een sprong naar een hoger belastingtarief.

Meegnomen zijn; AHK, arbeidskorting, ouderenkorting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGOBvnf5RuxkjMJmw0KOH24M3MM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c0TNj3bnDEHjAYEw4hVRG3B0.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door freakaleek op 05-06-2020 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zulk soort schema's kun je relatief eenvoudig zelf maken, voor jouw situatie, met de formules die de belastingdienst heeft. Een aantal 'trapjes' is namelijk ook afhankelijk van je eigen situatie. Bijvoorbeeld als je als stel jonge kinderen hebt, dan heb je te maken met de inkomensafhankelijke combinatiekorting die je er in kunt verwerken. En bij een hoog inkomen en hypotheekrenteaftrek heb je rond de grens met het hoogste tarief te maken met de afbouw van het maximale rentetarief, wat afhankelijk van de hoogte van je hypotheek meer of minder invloed heeft.

En natuurlijk is het ook goed om voor het totaalplaatje ook te kijken naar de impact op de toeslagen. Zeker als je dit gebruikt voor het optimaliseren van je inkomen. Vooral als je kinderen op de kinderopvang hebt, kan dit tot verrassende resultaten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
helloitsme schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:07:
[...]
W8 formulier kan je niet inleveren bij de US fiscus. Je kan wellicht wel een belasting teruggave bij ze aanvragen.
https://the-international...sking%20for%20a%20refund.
ZIt dat een beetje door te spitten, en kom uit bij Form1040N met de volgende uitleg.

Als je bij die uitleg dan zoekt op "John is a nonresident alien individual", dan kom je bij een soort standaard situatie, waardoor je een "simplified procedure" kan volgen.

Op zich zou het te doen moeten zijn om het zelf terug te vragen.
Maar het was natuurlijk een stuk fijner geweest als DeGiro dat even uitgezocht had voor haar klanten met screenshots etc voor een paar landen voordat ze zo lomp actie ondernamen.

We gaan het zien in 2021...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Verwijderd en @freakaleek bedankt voor jullie tabel en grafiek. Ik was op zoek naar een xls die ik zoals @Rubbergrover1 aangeeft aan wil passen voor mijn eigen situatie. Ik zal 'm hier plaatsen als hij af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:06:
@Verwijderd en @freakaleek bedankt voor jullie tabel en grafiek. Ik was op zoek naar een xls die ik zoals @Rubbergrover1 aangeeft aan wil passen voor mijn eigen situatie. Ik zal 'm hier plaatsen als hij af is.
Geen probleem. Ik kan ook m'n pythonscript delen via DM als je dat wil. Dan kun je desgewenst zelf functionaliteit toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@freakaleek Python had natuurlijk ook gekund, DM is zeker welkom. Ik heb nu een grove xls gemaakt met stappen van €1000. Geeft mij voorlopig genoeg inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:56
Misschien een domme vraag, maar waar kan ik aanzetten bij de Rabo dat ik geen dividend wil ontvangen van de NT fondsen? En dit automatisch wil herbeleggen? Alvast dank! :)

[ Voor 3% gewijzigd door noslen op 05-06-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

noslen schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:30:
Misschien een domme vraag, maar waar kan ik aanzetten bij de Rabo dat ik geen dividend wil ontvangen van de NT fondsen? En dit automatisch wil herbeleggen? Alvast dank! :)
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9
Volgens mij kan dat niet.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• vcisback
  • Laatst online: 17-03-2024
(Sorry vooraf, mijn Nederlands is misschien wat 'onwennig')

Hallo allemaal. Ik heb dit topic gevolgd toen het net gestart was. Ik ben zelf al enige jaren FO en heb mezelf met vrijwillig pensioen gestuurd toen ik 40 werd. Alles wat je nodig hebt om FO te worden staat hier al en daar kan ik niets aan toevoegen. Maar nadat ik gestopt ben met werken heb ik wel enige zaken geleerd die ik niet eerder hier of ergens anders las. Wellicht betekend dit dat ze alleen op mij van toepassing zijn. Ik wil zeker niet beweren dat onderstaande op iedereen van toepassing is/zal zijn. Maar ik hoop toch interessant genoeg om te posten.

1) Je baan opgeven betekend paniek aanvallen. De eerste maanden nadat ik mijn reguliere werk inkomen had opgegeven, had ik paniek aanvallen elke keer als ik iets kocht. Geef je 10 euro uit aan brood en beleg, loop je terug naar je auto en denk je:"OMG wat heb ik gedaan die 10 euro komt nooit meer terug!" Het paniekgevoel kun je het beste vergelijken met: je realiseren dat je vandaag eindexamen Nederlands hebt maar je bent vergeten het boek te lezen. Idioot? Jazeker. Maar het geeft aan hoezeer dit denken van werken is noodzaak is ingebakken, zelfs voor iemand die FO is en dit lang van te voren heeft gepland.

2) Je baan opgeven betekend schuldgevoel. In het begin had ik een dringende noodzaak om een schema te maken met alles wat ik wilde/moest doen. Ontbijt, studeren, fitness, lunch, lezen, tai chi, darten etc etc. Simpelweg omdat ik opeens zoveel tijd had dat ik me schuldig voelde om die tijd te besteden met op de bank zitten en tv kijken.

3) Je baan opgeven betekend obsessies loslaten. Toen ik nog werkte had ik een keurig schema van al mijn inkomsten en uitgaven, checkte ik elk uur de stand van de beurs en las ik elk nieuw belastigfeitje (of FO topic :)). In de laatste 3 jaar heb ik mijn portefeuile 2x bekeken (1x vanwege een belastingen en 1x om geld vrij te maken voor de aankoop van een flatgebouw). Tijdens mijn rondreizen over de gehele wereld de laatste jaren heb ik geleerd dat veel zaken opgelost kunnen worden door er geld tegenaan te smijten. Some things are in the lap of the gods, so leave 'm there.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Laatst online: 07-09 19:43
In je portefeuille naar instellingen en dan kan je bij keuzedividend selecteren of je in geld wilt of in aandelen. Niet elk fonds doet aan keuzedividend, maar bij de ABN zijn vorige week mijn dividenden van NT eur en NT em netjes herbelegd, dus dan zou het bij de Rabobank ook moeten lukken.

[ Voor 24% gewijzigd door Rolletjedrop op 06-06-2020 13:13 . Reden: Verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 00:26
Ik overweeg mijn mijn gehele inleg bij degiro te verkopen (enkel VWRL) en alles over te hevelen naar Meesman. Iemand enig idee of het relevant is om daarbij rekening te houden met de data van dividend uitbetaling? Voor Q2 is de ex-date 11 juni, record date 12 juni en pay-out is 24 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Rolletjedrop schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:10:
[...]

In je portefeuille naar instellingen en dan kan je bij keuzedividend selecteren of je in geld wilt of in aandelen. Niet elk fonds doet aan keuzedividend, maar bij de ABN zijn vorige week mijn dividenden van NT eur en NT em netjes herbelegd, dus dan zou het bij de Rabobank ook moeten lukken.
Bij mij gebeurt dit niet bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor zover ik weet doet NT niet aan keuzedividend. Dat is trouwens iets anders dan de keuze om dividend automatisch te herbeleggen, wat @Rolletjedrop waarschijnlijk bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rolletjedrop schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Keuzedividend is dat ke bij het bedrijf of fonds kan aangeven of je dividend in geld of stukken wilt ontvangen. Lang niet elk fonds biedt dit aan.
Als het standaard in geld wordt uitgekeerd, is het aan de broker of jezelf om nieuwe stukken te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 23:55
Neutron schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:02:
Ik overweeg mijn mijn gehele inleg bij degiro te verkopen (enkel VWRL) en alles over te hevelen naar Meesman. Iemand enig idee of het relevant is om daarbij rekening te houden met de data van dividend uitbetaling? Voor Q2 is de ex-date 11 juni, record date 12 juni en pay-out is 24 juni.
Ik zou het lekker in juli doen. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Ps. Bij de grootbanken kun je in dezelfde fondsen beleggen als bij Meesman maar tegen lagere kosten. Fitvermogen is nog goedkoper dan de grootbanken maar dan beleg je in de fondsen van NN i.p.v. NT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neutron
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Ik zou het lekker in juli doen. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Ps. Bij de grootbanken kun je in dezelfde fondsen beleggen als bij Meesman maar tegen lagere kosten. Fitvermogen is nog goedkoper dan de grootbanken maar dan beleg je in de fondsen van NN i.p.v. NT.
Ik weet dat als je puur naar kosten kijkt Meesman niet de meest gunstige keuze is. Dat doe ik dus ook niet :-). Ik vind het wereld aandelen totaal product wat Meesman aanbiedt interessant aangezien ik geen behoefte heb om zelf te moeten herbalanceren. Overigens vind ik het zelf helemaal prima om juist *niet* bij de grootbanken te beleggen al zeg ik daarbij eerlijk dat ikzelf niet helemaal precies snap hoe Meesman dat in de praktijk doet. In de beleggingsrekening die ik bij aanmelding ontving staat nl ‘ABN’ dus volgens mij beleg ik alsnog bij een grootbankier..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:43

Tazzios

..

@Neutron
In de beleggingsrekening die ik bij aanmelding ontving staat nl ‘ABN’ dus volgens mij beleg ik alsnog bij een grootbankier..
Meesman gaat niet voor 1 rekeningnummer een hele bank vergunning aanvragen. ;)
Ze hebben ook gewoon een rekening nodig waar mensen geld op kunnen overmaken en waarmee ze incasso`s kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Neutron schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:54:
[...]
Ik weet dat als je puur naar kosten kijkt Meesman niet de meest gunstige keuze is. Dat doe ik dus ook niet :-). Ik vind het wereld aandelen totaal product wat Meesman aanbiedt interessant aangezien ik geen behoefte heb om zelf te moeten herbalanceren. Overigens vind ik het zelf helemaal prima om juist *niet* bij de grootbanken te beleggen al zeg ik daarbij eerlijk dat ikzelf niet helemaal precies snap hoe Meesman dat in de praktijk doet. In de beleggingsrekening die ik bij aanmelding ontving staat nl ‘ABN’ dus volgens mij beleg ik alsnog bij een grootbankier..
Prima overwegingen. Maar hou er wel rekening mee dat het op een lange beleggingshorizon, zeg 20-30 jaar, wel duizenden euro's kan schelen in eind opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
Tazzios schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:17:
@Neutron
In de beleggingsrekening die ik bij aanmelding ontving staat nl ‘ABN’ dus volgens mij beleg ik alsnog bij een grootbankier..
Meesman gaat niet voor 1 rekeningnummer een hele bank vergunning aanvragen. ;)
Ze hebben ook gewoon een rekening nodig waar mensen geld op kunnen overmaken en waarmee ze incasso`s kunnen doen.
Precies dat bedoel ik idd. En zo te zien is dat de ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Prima overwegingen. Maar hou er wel rekening mee dat het op een lange beleggingshorizon, zeg 20-30 jaar, wel duizenden euro's kan schelen in eind opbrengst.
Heb ik idd vaak gelezen maar als het in die bedragen loopt heb je volgens mij toch al snel ruim meer dan 100K belegd. Zodra ik dat soort bedragen in mijn portefeuille heb kijk ik weleens verder. Lynx hanteert geen servicefee bij dit bedrag meen ik en via een omweg (opties) is het daar wel mogelijk om VTI VXSUS aan te schaffen. Wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Neutron schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:29:
[...]
Heb ik idd vaak gelezen maar als het in die bedragen loopt heb je volgens mij toch al snel ruim meer dan 100K belegd. Zodra ik dat soort bedragen in mijn portefeuille heb kijk ik weleens verder. Lynx hanteert geen servicefee bij dit bedrag meen ik en via een omweg (opties) is het daar wel mogelijk om VTI VXSUS aan te schaffen. Wie weet..
Klopt ja, alleen is dat via opties en dat is niet echt gebruikersvriendelijk. Bij Tastyworks kun je ze wel direct aanschaffen maar nog weinig Tweakers hebben dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 12:44
Zou ik mogen vragen welke afweging je hebt gemaakt voor deze overstap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Goed besluit, al lang geleden overgestapt naar Meesman.nl en nog steeds zeer tevreden.
Ik zou direct na de dividend betaling overstappen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat is in principe niet relevant. De waardering van VWRL bevat al het dividend dat het fonds heeft ontvangen maar nog niet heeft toegewezen/uitbetaald. Je raakt dus geen dividend kwijt als je verkoopt.

Waar je wel rekening mee zou kunnen houden is dat als je verkoopt na 11 juni, je alsnog het dividend ontvangt op 24 juni. Als je van plan bent om je rekening te sluiten, doe dat dan pas nadat je het dividend hebt ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2020 22:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neutron
koentje3 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Zou ik mogen vragen welke afweging je hebt gemaakt voor deze overstap?
Uiteraard. Ik wil mijn beleggingen versimpelen in die zin dat het mijn voorkeur heeft om alles onder te brengen in 1 ETF bij 1 partij waarbij ik reeds beleg. Voor mij betekent dat of wel alles investeren in VWRL bij DEGIRO of alles investeren in de aandelen wereldwijd totaal ETF van Meesman. Beiden vind ik op zich prima keuzes maar ik merk dat ik meer rust ervaar van Meesman. Bij degiro merk ik dat ik veel vaker de app check en de neiging moet onderdrukken om actief te gaan handelen zodra ik koersen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ik heb juist een half jaar geleden alles bij Meesman verkocht. Doe nu de automatische maandelijkse belegging via m'n bank (Rabobank) in 2 fondsen en daarnaast circa elke 3 a 4 maanden een grotere belegging zelf in IWDA en EMIM op degiro. Daar ben ik zelf heel tevreden mee, maar het ieders eigen keus natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
Kluifjes schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:09:
Ik heb juist een half jaar geleden alles bij Meesman verkocht. Doe nu de automatische maandelijkse belegging via m'n bank (Rabobank) in 2 fondsen en daarnaast circa elke 3 a 4 maanden een grotere belegging zelf in IWDA en EMIM op degiro. Daar ben ik zelf heel tevreden mee, maar het ieders eigen keus natuurlijk.
Zeker, ben met je eens dat het heel persoonlijk is. Interessant dat je dat zo doet, wat heeft jou uiteindelijk doen besluiten om juist precies de stap andersom te nemen dan ik voornemens ben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:58
Kluifjes schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:09:
Waarom niet dan gewoon alles in de NT fondsen via Rabo? Je profiteert dan ook van de staffelkorting.

Overigens is de verdeling die je vaak ziet, 88/12 developed/upcoming niet hetzelfde als meesman wereldwijd toch? Je mist dan wel de small caps.

Ik zie ook vaak fitvermogen voorbij komen. Scheelt dit nog veel dan?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• helloitsme
Radeoxx schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Waarom niet dan gewoon alles in de NT fondsen via Rabo? Je profiteert dan ook van de staffelkorting.

Overigens is de verdeling die je vaak ziet, 88/12 developed/upcoming niet hetzelfde als meesman wereldwijd toch? Je mist dan wel de small caps.

Ik zie ook vaak fitvermogen voorbij komen. Scheelt dit nog veel dan?
kijk hier eens: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
(als je op een fonds klikt, dan krijg je een overzicht van de kosten waarmee rekening gehouden is)

Komt vanaf een discussie op reddit: https://www.reddit.com/r/...ussen_fondsen_en_brokers/

aanvulling : bij de grootbanken zitten de kosten voor het aanhouden van een betaalrekening (Wat wel verplicht is) er niet in.

[ Voor 14% gewijzigd door helloitsme op 08-06-2020 05:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 13:06
helloitsme schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:32:
[...]

(als je op een fonds klikt, dan krijg je een overzicht van de kosten waarmee rekening gehouden is)

Komt vanaf een discussie op reddit: https://www.reddit.com/r/...ussen_fondsen_en_brokers/
Mooie webpagina om met wat getallen te spelen, maar het verandert mijn originele keuze om voor Meesman te kiezen niet. Toen ik begon bij Meesman, bestonden al die andere alternatieven ook nog niet, dus er was toen nog niets te kiezen op het gebied van indexfondsen. Om nu mijn keuze te veranderen op basis van een theoretisch verschil over bijvoorbeeld meer dan 10 jaar, vind ik niet zo zinvol. De meeste van die brokers of banken met hun produkten bestaan nog niet eens 10 jaar. Er kan nog zoveel in de tussentijd gebeuren dat ik een mogelijk minder rendement (in theorie) voor lief neem en daarnaast heb ik gewoon een beter gevoel bij Meesman met hun beleggingsfilosofie. Dat is natuurlijk puur een gevoelskwestie en als ik nu zou moeten beginnen met beleggen, zou ik wellicht een andere keuze maken.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentje3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 12:44
Neutron schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:11:
[...]

Uiteraard. Ik wil mijn beleggingen versimpelen in die zin dat het mijn voorkeur heeft om alles onder te brengen in 1 ETF bij 1 partij waarbij ik reeds beleg. Voor mij betekent dat of wel alles investeren in VWRL bij DEGIRO of alles investeren in de aandelen wereldwijd totaal ETF van Meesman. Beiden vind ik op zich prima keuzes maar ik merk dat ik meer rust ervaar van Meesman. Bij degiro merk ik dat ik veel vaker de app check en de neiging moet onderdrukken om actief te gaan handelen zodra ik koersen zie.
Ah bedankt. Ik was nieuwsgierig, ben altijd wel open voor nieuwe inzichten. In principe heb ik een vergelijkbare strategie, maar dan VWRL bij DeGiro.

Ik herken het stukje 'app checken' wel, maar dat heb ik jaren geleden afgeleerd. Ik zit al sinds 2013 ofzo in crypto, dus de afgelopen jaren zoveel zien verdampen dat de stijgingen en dalingen in VWRL niet meer zo spannend zijn :D . Plus ik weet dat de VWRL's echt voor de toekomst zijn, dus dan maakt de dagkoers me niet zoveel uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Over Meesman gesproken, ben ik nu blind of kun je maar één rekening per account maken?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:03
Erasmo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:39:
Over Meesman gesproken, ben ik nu blind of kun je maar één rekening per account maken?
Beetje onhandig, maar je moet een nieuwe rekening maken met ander account en daarna kunnen ze het samenvoegen. (Destijds gedaan voor de kleine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

tomtom901

Moderator General Chat
Neutron schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:11:
[...]

Beiden vind ik op zich prima keuzes maar ik merk dat ik meer rust ervaar van Meesman. Bij degiro merk ik dat ik veel vaker de app check en de neiging moet onderdrukken om actief te gaan handelen zodra ik koersen zie.
Herkenbaar hoor, hier worstel ik ook mee. Overweeg terug te gaan naar Meesman hierdoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Mr_Blobby schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:56:
[...]
Mooie webpagina om met wat getallen te spelen, maar het verandert mijn originele keuze om voor Meesman te kiezen niet. Toen ik begon bij Meesman, bestonden al die andere alternatieven ook nog niet, dus er was toen nog niets te kiezen op het gebied van indexfondsen. Om nu mijn keuze te veranderen op basis van een theoretisch verschil over bijvoorbeeld meer dan 10 jaar, vind ik niet zo zinvol. De meeste van die brokers of banken met hun produkten bestaan nog niet eens 10 jaar. Er kan nog zoveel in de tussentijd gebeuren dat ik een mogelijk minder rendement (in theorie) voor lief neem en daarnaast heb ik gewoon een beter gevoel bij Meesman met hun beleggingsfilosofie. Dat is natuurlijk puur een gevoelskwestie en als ik nu zou moeten beginnen met beleggen, zou ik wellicht een andere keuze maken.
Dat vind ik persoonlijk een slecht argument. Net zoals ik elk jaar mijn energie prijzen vergelijk, blijft het belangrijk ook hier op de kosten te letten.

Niemand weet of de Rabobank dit product nog over 10 jaar aanbiedt, net zo min dat we weten of meesman over 10 jaar nog bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

helloitsme schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Best grote verschillen. Zeker in kosten over een aantal jaren ( factor 3 tussen goedkoopste en duurste).

Valt me op dat vooral ook d.e veel geprezen De Giro in de onderste helft staat (bij default instellingen van die pagina). Mede door de daadwerkelijke kosten (ivm dividendlek 0.3)
Aankoopkosten Brand New Day mist ook nog. (0.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
vcisback schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:02:

Hallo allemaal. Ik heb dit topic gevolgd toen het net gestart was. Ik ben zelf al enige jaren FO en heb mezelf met vrijwillig pensioen gestuurd toen ik 40 werd. Alles wat je nodig hebt om FO te worden staat hier al en daar kan ik niets aan toevoegen. Maar nadat ik gestopt ben met werken heb ik wel enige zaken geleerd die ik niet eerder hier of ergens anders las. Wellicht betekend dit dat ze alleen op mij van toepassing zijn. Ik wil zeker niet beweren dat onderstaande op iedereen van toepassing is/zal zijn. Maar ik hoop toch interessant genoeg om te posten.

1) Je baan opgeven betekend paniek aanvallen. De eerste maanden nadat ik mijn reguliere werk inkomen had opgegeven, had ik paniek aanvallen elke keer als ik iets kocht. Geef je 10 euro uit aan brood en beleg, loop je terug naar je auto en denk je:"OMG wat heb ik gedaan die 10 euro komt nooit meer terug!" Het paniekgevoel kun je het beste vergelijken met: je realiseren dat je vandaag eindexamen Nederlands hebt maar je bent vergeten het boek te lezen. Idioot? Jazeker. Maar het geeft aan hoezeer dit denken van werken is noodzaak is ingebakken, zelfs voor iemand die FO is en dit lang van te voren heeft gepland.

2) Je baan opgeven betekend schuldgevoel. In het begin had ik een dringende noodzaak om een schema te maken met alles wat ik wilde/moest doen. Ontbijt, studeren, fitness, lunch, lezen, tai chi, darten etc etc. Simpelweg omdat ik opeens zoveel tijd had dat ik me schuldig voelde om die tijd te besteden met op de bank zitten en tv kijken.

3) Je baan opgeven betekend obsessies loslaten. Toen ik nog werkte had ik een keurig schema van al mijn inkomsten en uitgaven, checkte ik elk uur de stand van de beurs en las ik elk nieuw belastigfeitje (of FO topic :)). In de laatste 3 jaar heb ik mijn portefeuile 2x bekeken (1x vanwege een belastingen en 1x om geld vrij te maken voor de aankoop van een flatgebouw). Tijdens mijn rondreizen over de gehele wereld de laatste jaren heb ik geleerd dat veel zaken opgelost kunnen worden door er geld tegenaan te smijten. Some things are in the lap of the gods, so leave 'm there.
Je post schiet wat hard naar achteren nu, wilde dit toch nog even aanhalen...
Altijd fijn om die paar berichten te lezen van mensen die reeds FO zijn! _/-\o_
En ik kan mij heel goed voorstellen dat je moet wennen aan de nieuwe realiteit, al denk ik ook dat je voorafgaand aan de nieuwe situatie dat erg goed doorgerekend zal hebben (en ik gok meerdere malen :D )

Maarre... Je hebt een flatgebouw gekocht!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vermoed dat hier een appartement bedoeld wordt, tenzij nu blijkt dat Trump op GoT zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Het kan natuurlijk ook best een 'flat' zijn met 4-6 appartementen. Het hoeft niet direct een enorm gebouw met 150+ appartementen te zijn natuurlijk.

Waar ik wel benieuwd naar ben, je werkt en spaart als twintiger naar FO, dan ben je rond de 35 en zit je gebakken. Maar daarna kom je die partner tegen waarmee je het leven gaat delen en kleintjes komen er bij. Dan staat je uitgave patroon behoorlijk op zijn kop. Zijn er daar ook ervaringsdeskundigen in dit topic? Hoe ga je er mee om van onafhankelijk te zijn, weer terug te gaan naar werken om voldoende inkomen te genereren.
Of mensen die FO waren, en door een onverwachte grote uitgave (om welke belangrijke gebeurtenis dan ook) niet meer FO zijn en weer terug moeten aan het werk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kixpo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Beetje onhandig, maar je moet een nieuwe rekening maken met ander account en daarna kunnen ze het samenvoegen. (Destijds gedaan voor de kleine)
Oef dat is inderdaad aardig onhandig, het staat ook nergens op de site oid. Ik heb 3 spaardoelen en het is wel fijner als die ook op daadwerkelijk andere rekeningen staan dan alleen gescheiden in een excel. Voor de rest weinig te klagen over Meesman trouwens :)
vcisback schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:02:

Interessant om te horen van mensen die de oversteek al gewaagd hebben, kan ik uit je verhaal opmaken dat je tussen landen beweegt waar de kosten voor het levensonderhoud wat lager zijn?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Bij ING kan het ook, daar heb jij niks aan, maar ik neem aan dat Rabo dit ook aanbiedt.

Zo staat het bij de ING instellingen:
Herbeleggen
Vaak kan er bij een contant dividend gekozen worden voor herbeleggen van het dividend na aftrek van eventuele dividendbelasting. De standaardkeuze staat op ‘ja’. Als u deze aanpast naar ‘nee’, wordt het dividend contant, na aftrek van eventuele dividendbelasting, op het gelddeel van uw Beleggingsrekening gestort.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
tomtom901 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:19:
[...]
Herkenbaar hoor, hier worstel ik ook mee. Overweeg terug te gaan naar Meesman hierdoor
Dat voordeel heb je ook bij de grootbanken met de Northern Trust fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mr_Blobby schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:56:
[...]
Prognoses wat het over 10-20 jaar oplevert zijn inderdaad theoretisch. Maar de hogere aankoopkosten betaal je iedere keer als je aankoopt en de hogere jaarlijkse kosten betaal je ieder jaar. Dat zijn dus geen theoretische kosten.

Maar goed, gezien je voorkeuren en ook dat je kosten moet betalen bij verkopen begrijp ik de beslissing wel om er toch te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Qwerty-273 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:15:
Het kan natuurlijk ook best een 'flat' zijn met 4-6 appartementen. Het hoeft niet direct een enorm gebouw met 150+ appartementen te zijn natuurlijk.

Waar ik wel benieuwd naar ben, je werkt en spaart als twintiger naar FO, dan ben je rond de 35 en zit je gebakken. Maar daarna kom je die partner tegen waarmee je het leven gaat delen en kleintjes komen er bij. Dan staat je uitgave patroon behoorlijk op zijn kop. Zijn er daar ook ervaringsdeskundigen in dit topic? Hoe ga je er mee om van onafhankelijk te zijn, weer terug te gaan naar werken om voldoende inkomen te genereren.
Of mensen die FO waren, en door een onverwachte grote uitgave (om welke belangrijke gebeurtenis dan ook) niet meer FO zijn en weer terug moeten aan het werk.
Ik ken toch echt niemand die op zijn 35e al volledig FO is, tenzij met een dikke erfenis.

Een heel belangrijke factor bij FO is je uitgavenpatroon. Sommigen leven met 2000€ per maand, anderen hebben 5000€ nodig, dat zijn keuzes!

Als je op je 35e aan kinderen begint moet je natuurlijk je rekening bijstellen. En dan is het kiezen tussen je kinderwens begraven of langer werken.

Er zijn ook niet zo veel mensen die bij het bereiken van FO echt stoppen met werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:04:
[...]
Er zijn ook niet zo veel mensen die bij het bereiken van FO echt stoppen met werken....
Inderdaad. Dat onderscheidt FO wel van (vroeg-)pensionering. Het is vooral het aloude 'fuck you money' wat velen belangrijk vinden.

Ik heb ons uitgavenpatroon eens bekeken en we zouden nu al genoeg geld hebben als we beiden 0,3 fte werken. Zelfs inclusief luxe. En dan stijg ik sowieso nog 4 tredes (semi-overheid). Wil niet zeggen dat onze spaarquote 70% is, aangezien dit ook met name belastingtechnisch wat voordelen heeft.

Een ander alternatief is op inval-/interim-/vervangingsbasis baantjes op te pikken.

Nu gaat dat niet in alle sectoren even makkelijk en je moet ook je kennis en relevantie up-to-date houden. Vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken als je 50+ bent en wat dan het handigst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:18

orf

Ik overweeg om uit de aandelenbeurs te stappen.

De afgelopen 16 maanden heb ik maandelijks aandelen aangekocht bij Meesman (ontwikkelde landen) van het vermogen dat is vrijgekomen in mijn bedrijf. Ik heb niet een direct doel met dit geld, maar ik wil het in ieder geval gebruiken als pensioenvoorziening.

Aan de ene kant denk ik “sukkel, je had een langetermijnvisie, waarin je emotieloos aan het indexbeleggen was. Alleen maar maandelijks aankopen zonder variatie.” Ik weet dat dit historisch het beste rendement oplevert en dat particulieren zoals ik de markt niet kunnen timen. Iedereen die in 2008 met de financiële crisis is uitgestapt heeft het waarschijnlijk minder goed gedaan dan de mensen die gewoon stil zijn blijven zitten.

Maar toch snap ik niet dat de beurzen nu op winst staan. Hoe kan dat zo losgekoppeld zijn van de reële economie? In maart stond ik op een verlies ten opzichte van mijn inleg en inmiddels (nog geen drie maanden later) heb ik over die 16 maanden een rendement van 8,5%. En dat in een tijd waarin zoveel onzeker is. De klappen moeten bij veel bedrijven nog komen en de werkloosheid loopt hard op.
Komt het door het geld dat de centrale banken in de economie pompen? Blijft dat geld hangen in het financiële systeem? En hoe lang is dat houdbaar?

Er zijn bedrijven die in deze tijd floreren. De e-commerce en tech bedrijven doen het goed in deze tijd. Maar dat staat in geen verhouding tot de uitval in alle andere branches.

Dit jaar krimpt de economie in Nederland met 6 procent. Landen om ons heen krimpen met 10 procent of meer dit jaar. Daar is 2008 helemaal niets bij.

Ik heb er te weinig verstand van om dit te doorzien. Maar het lijkt erop dat vooral particuliere beleggers aan het kopen zijn. Zij hebben in de afgelopen tijd geld minder uit kunnen geven en zijn op zoek naar rendement. Die lijkt bijna uitsluitend te vinden op de aandelenbeurs. Ik verwacht een kleine opleving nu de lockdown deels opgeheven wordt, maar het kan niet goed gaan met het consumentenvertrouwen als dit jaar de economie zover krimpt en er zoveel werklozen bijkomen.

Of loopt de beurs vooruit op een herstel van de economie en kijken we over twee jaar terug op deze coronacrisis met de wetenschap dat het een korte schok was?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Los van wat er op dit moment gebeurt: je zegt dat je belegt voor de lange termijn. Waarom maakt het dan uit wat er op de korte termijn gebeurt? Sterker nog - waarom kijk je er uberhaupt naar?

Als langetermijnbelegger beleg je vanuit de overtuiging dat op je beoogde einddatum, tientallen jaren in de toekomst, de beurs hoger staat dan nu, en beter presteert dan bijvoorbeeld een spaardeposito met eenzelfde looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:04
orf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:01:
[...]
ik wil het in ieder geval gebruiken als pensioenvoorziening.
[...]
Mogelijk is een pensioenrekening bij BrandNewDay (of vergelijkbaar) dan ook interessant. Door gebruik te maken van je jaarruimte heb je daar een belastingvoordeel waardoor het een stuk meer op kan leveren. Enige nadeel is dat je het niet zomaar kunt opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

orf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:01:
Maar toch snap ik niet dat de beurzen nu op winst staan. Hoe kan dat zo losgekoppeld zijn van de reële economie?
Er zijn diverse theorieën hierover. Ten eerste het vooruitkijkend karakter van de aandelenmarkt. Ten tweede het gedrag van de Amerikaanse Fed die, net als de ECB en de Bank of Japan, nu staatsobligaties opkoopt, en hiermee zorgt voor "inflatie" van aandelenprijzen (d.w.z. men percipieert dat je meer dollars moet betalen voor hetzelfde aandeel). Ten derde de dreiging (in USA) of realiteit (in EU/JP) van ZIRP (zero interest rate policy) die zorgt dat de bijna een eeuw-lange traditie van een gemixte aandelen/obligatie-portefeuille sterk onder druk staat.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:18

orf

Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:09:
Los van wat er op dit moment gebeurt: je zegt dat je belegt voor de lange termijn. Waarom maakt het dan uit wat er op de korte termijn gebeurt? Sterker nog - waarom kijk je er uberhaupt naar?

Als langetermijnbelegger beleg je vanuit de overtuiging dat op je beoogde einddatum, tientallen jaren in de toekomst, de beurs hoger staat dan nu, en beter presteert dan bijvoorbeeld een spaardeposito met eenzelfde looptijd.
Klopt, maar ik denk dat het op dit moment beter kan zijn om in cash te zitten. En enerzijds denk ik inderdaad "sukkel, je had een langetermijnstrategie en na 16 maanden wil je daar vanaf stappen door emotie.", maar aan de andere kant heb ik niet zoveel vertrouwen in de aandelenbeurs op dit moment en vind ik het ongeloofwaardig dat dit zover losgekoppeld is van de reële economie.
ThinkPadd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Mogelijk is een pensioenrekening bij BrandNewDay (of vergelijkbaar) dan ook interessant. Door gebruik te maken van je jaarruimte heb je daar een belastingvoordeel waardoor het een stuk meer op kan leveren. Enige nadeel is dat je het niet zomaar kunt opnemen.
Ik beleg zakelijk vanuit mijn BV. Dat zou ik inderdaad ook eerst naar prive kunnen halen om het dan fiscaal vriendelijk te beleggen, maar ik wil niet vast zitten aan een AOW-datum of restricties. Nu beleg ik het zakelijk en zijn alleen mijn winsten belast.
Pagina: 1 ... 85 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.