(Sorry vooraf, mijn Nederlands is misschien wat 'onwennig')
Hallo allemaal. Ik heb dit topic gevolgd toen het net gestart was. Ik ben zelf al enige jaren FO en heb mezelf met vrijwillig pensioen gestuurd toen ik 40 werd. Alles wat je nodig hebt om FO te worden staat hier al en daar kan ik niets aan toevoegen. Maar nadat ik gestopt ben met werken heb ik wel enige zaken geleerd die ik niet eerder hier of ergens anders las. Wellicht betekend dit dat ze alleen op mij van toepassing zijn. Ik wil zeker niet beweren dat onderstaande op iedereen van toepassing is/zal zijn. Maar ik hoop toch interessant genoeg om te posten.
1) Je baan opgeven betekend paniek aanvallen. De eerste maanden nadat ik mijn reguliere werk inkomen had opgegeven, had ik paniek aanvallen elke keer als ik iets kocht. Geef je 10 euro uit aan brood en beleg, loop je terug naar je auto en denk je:"OMG wat heb ik gedaan die 10 euro komt nooit meer terug!" Het paniekgevoel kun je het beste vergelijken met: je realiseren dat je vandaag eindexamen Nederlands hebt maar je bent vergeten het boek te lezen. Idioot? Jazeker. Maar het geeft aan hoezeer dit denken van werken is noodzaak is ingebakken, zelfs voor iemand die FO is en dit lang van te voren heeft gepland.
2) Je baan opgeven betekend schuldgevoel. In het begin had ik een dringende noodzaak om een schema te maken met alles wat ik wilde/moest doen. Ontbijt, studeren, fitness, lunch, lezen, tai chi, darten etc etc. Simpelweg omdat ik opeens zoveel tijd had dat ik me schuldig voelde om die tijd te besteden met op de bank zitten en tv kijken.
3) Je baan opgeven betekend obsessies loslaten. Toen ik nog werkte had ik een keurig schema van al mijn inkomsten en uitgaven, checkte ik elk uur de stand van de beurs en las ik elk nieuw belastigfeitje (of FO topic

). In de laatste 3 jaar heb ik mijn portefeuile 2x bekeken (1x vanwege een belastingen en 1x om geld vrij te maken voor de aankoop van een flatgebouw). Tijdens mijn rondreizen over de gehele wereld de laatste jaren heb ik geleerd dat veel zaken opgelost kunnen worden door er geld tegenaan te smijten. Some things are in the lap of the gods, so leave 'm there.