Codor schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:37:
Hallo FO'ers (in spe),
Ik ben me aan het inlezen in het hele FO verhaal en wil hier graag en toe mee posten en wellicht wat advies opvragen. Erg interessant wat hier allemaal besproken wordt. Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje spannend om te gaan beginnen met beleggen. Als ik het goed begrijp is het belangrijk om een financiële strategie te hebben, deze wil ik gaan opzetten, maar ik kan nu nog niet zo goed overzien waar ik allemaal rekening mee moet gaan houden.
Mijn huidige situatie:
- Jong gezin met 2 kinderen en vriendin die parttime werkt.
- Zelf ZZP'er
- Koopwoning waar we nog wel een keer weg willen, we hebben een annuiteitenhypotheek waar we momenteel niets extra's op afgelost hebben.
- Er is wel wat spaargeld, maar verwacht ook wat mindere maanden qua opdrachten
- Ik moet wellicht nog iets gaan doen aan pensioenopbouw, nu niets geregeld
- Onze vaste maandlasten hebben we al voor een deel teruggebracht door allerlei abonnementen op te zeggen
- Voor onze kinderen sparen we maandelijks een bedrag en we gebruiken wat "spaarpotjes" bij de Rabobank (voor toekomstig huis en vervangen auto).
- Momenteel blijft er niet heel veel over na die inleg in de spaarpotjes, maar als ik weer meer opdrachten heb kan dat snel anders zijn.
We zijn dertigers en willen beide nog best een hele periode werken, maar ook wel een keer kunnen zeggen dat het niet meer hoeft, dus het is niet dat we nu al een doel in ons hoofd hebben dat we over 10/15/20 jaar FO willen zijn. Toch wil ik wel graag proberen de afhankelijkheid van geld af te bouwen.
Hoe denken jullie dat we het beste kunnen beginnen?
Ik denk dat je goed begonnen bent door overbodige kosten terug te brengen. Toevallig heb ik eergisteren en gisteren weer eens heel uitgebreid met mijn vriendin specifiek over FO gesproken om te zorgen dat we weer/nog steeds op één lijn zitten. Dat is volgens mij heel belangrijk. We hebben het uitgebreid gehad over hoe luxe we willen leven. (De conclusie is dat we vooral ook een beetje relaxed willen leven, maar wel efficiënt. Dat klinkt vaag, maar we begrijpen elkaar goed en zitten op 1 lijn.)
Ik zal mijn mening geven over je puntenlijstje:
- Ik weet niet wat je als ZZP'er doet, maar volgens mij is de combi van ZZP en loondienst ideaal om snel onafhankelijk te worden. Je vriendin zorgt voor een veilig vangnet van een minimale hoeveelheid inkomsten en jij kunt hopelijk goed verdienen maar met wat meer risico. Je vriendin verdient misschien wel iets minder (aanname), maar zorgt voor zekerheid waardoor jij vrijer kunt ondernemen. Schijnt dat ondernemers met een partner die een vast inkomen heeft succesvoller zijn om die reden!
- Een annuïteitenhypotheek is top. Je lost verplicht af iedere maand en bouwt daarmee vermogen op. Worst-case scenario als je niets doet heb je over 30jr je huis vrij. Ik zie de maandelijkse aflossing als een soort illiquide obligatie investering. De kans dat de bank de schuld
niet komt innen acht ik lager dan dat een AAA-obligatie omvalt, dus vanuit mijn optiek is het de meest veilig investering die je kunt doen. Meer aflossen dan de annuïteit doe ik trouwens ook niet, want in de opbouw fase neem ik liever wat meer risico met hopelijk een hoger rendement.
- Beetje spaargeld is goed. Maak voor jezelf een plan hoe je realistische tegenslagen kunt overbruggen. E.g. je krijgt een ongeluk (struikelt van de trap, of wordt aangereden op de fiets, etc). Je hebt een AOV? Of er komt een flinke economische crisis en je moet 2(?) jaar overbruggen met weinig opdrachten. Dat part-time loon van je vrouw helpt fantastisch in dat soort scenario's. Het moet iets zijn waar jullie comfortabel bij zijn. Om dit fatsoenlijk te kunnen doen met je wel inzicht hebben in je maandelijkse uitgaven. Wat zijn vaste verplichtingen en wat zijn optionele uitgaven in een SHTF scenario. Obviously als je maandelijkse uitgaven omlaag gaan kan je nood-scenario uit met minder geld. Alles wat je meer hebt dan je noodscenario
kun je rustig investeren als je dat wil.
- Reken je reserveringsruimte uit. Pensioenbeleggingen zijn fiscaal super voordelig. Je houd er waarschijnlijk 2x - 3x zoveel geld aan over. Nadeel is dat het vast staat, maar als je FO bent heb je natuurlijk ook geld nodig na je 67e, dus dat lijkt me prima.
https://www.financieelona...-day-pensioen-ervaringen/
- Dat is natuurlijk pure winst, dus blijf er kritisch naar kijken wat je nodig hebt. Voor de zaken die je wel nodig hebt moet je vooral ook even de tijd nemen om goed te kijken of je ze nu wel efficiënt regelt. E.g. overstappen van energieleverancier, verzekeringen, Spotify family nemen en met 6 personen delen, etc. Voor mij werkt het goed om een spreadsheet bij te houden waarin ik maandelijks alle inkomsten en uitgaven op een rij zet. 1 kolom per maand. Daar zet ik ook alle losse uitgaven in. Daardoor krijg ik ook goed inzicht in de "losse" vaste lasten boodschappen en winkelen.
- Spaarpotjes zijn een noodzakelijk(?) kwaad. Het is geld dat achteruit holt. Wel inflatie en geen rendement. Voer stap 3 dus secuur uit en maak een onderbouwd plan voor hoeveel je in spaarpotjes opzij wilt zetten. Denk vooral ook na of alles in aparte potjes moet en of de kans groot is dat risico's die je met de potjes dekt zich tegelijk manifesteren.
Beetje hypocriet dit, want we hebben zelf ook een veel te groot deel van ons vermogen in spaargeld zitten.
- Dat maakt niet uit. Je bouwt tenminste op en zoals gezegd kan het straks hard gaan. Zeker als je nu het fundament legt door een goed plan te maken dat je makkelijk kunt volhouden.
Wij vonden het ook heel lastig om te beginnen met beleggen. Je moet een keer iets doen. Begin met een maandelijkse inleg bij Meesman of DeGiro. Meesman is het simpelst en meest ontzorgd. Hun Wereldwijd Aandelen Totaal fonds is super breed, dus dat is wat wij doen. Bij DeGiro kopen we steeds VWRL (een super breed Vanguard fonds). Wij konden niet kiezen, dus hebben we het allebei gedaan. Vooral omdat ik te lang bezig was met optimaliseren waardoor ik te lang wachtte. Als je gewoon iets wil doen, dan raad ik Meesman aan. Voor de duidelijkheid: Het zijn aandelenfondsen, dus die fluctueren en je kunt daadwerkelijk geld verliezen. Je wilt waarschijnlijk voor de lange termijn beleggen, dus behandel het geïnvesteerde geld alsof het weg is of vast staat tot je pensioen.
Voor mij was de truc om te beginnen. Iedere maand een klein bedrag inleggen. Of dat €100, €500 of €1000,- per maand is moet je zelf weten. Inmiddels heb ik er veel meer gevoel bij en is het maandelijkse bedrag flink verhoogd. Vooral nu ik wat fluctuaties meegemaakt heb en weet dat ik mentaal prima daarmee kan omgaan.