Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.095 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:20
Weer een stapje mijn savingsrate verhoogt! Dit jaar wil ik grote stappen maken. Ben ook pas eind vorig jaar hier echt bewust goed met mijn financiën bezig.
Sinds deze week heb ik een solide savingsrate van 40% bereikt, tot aan 50% als ik echt heel zuinig doe. Maar moet ook een beetje ademruimte hebben. Vandaar dat ik het niveau nu eerst op 40% heb.

Reden waarom ik naar 40% ben gegaan is omdat ik mijn sportwagen heb verkocht. Het was een 1600kg V6 3.5L Waarbij dus de wegenbelasting redelijk hoog was, verzekering en hij liep 1 op 10. E98 Die nieuwe brandstof liep hij niet zo lekker mee. Ik ga hem enorm missen, had er echt heel veel plezier aan gehad. Maar wou ook graag meer ruimte, achterbank en fatsoenlijke kofferbak + TCO moet laag zijn.

Een goedkope auto rijden scheelt echt ENORM in je savingsrate. Heb nu een Opel Ampera, waarmee ik op de batterij heen en terug kan rijden naar mijn werk. Voor 1 euro aan stroom per dag. Lage wegenbelasting.

Daarnaast nog investeringsplannen aan het maken, long, mid & short term.

Long: 50/50 hypo aflossen + ETF. Long bedoel ik mee 30+ jaar. (Low Risk)
Mid: eventuele stock picks met wat meer risico. (Medium risk)
Short: Iets waar ik liever niet over praat, omdat men daar toch weer een oordeel over heeft. (Extreem hoge risico)

Wanneer ik een partner zou hebben die hetzelfde doel heeft als mij, dan zou het echt keihard kunnen gaan. Ik denk me nu al in.. 10 jaar hypo vrij en heel gemakkelijk vermogen opbouwen. easy peasy.
Relaties zijn lastiger dan geld.

1e doelstelling is eigenlijk een positief vermogen krijgen. Ik sta nu negatief door een hypotheek 3.6% en een kleine studieschuld die op 0% rente staat.

2e doelstelling is schuldenvrij. Hypotheek afgelost + studieschuld weg. (Dit is eigenlijk het mooiste doel, omdat het zo'n geweldig gevoel van vrijheid geeft. Je moet niks, je kan als je wil elk kut baantje nemen en je kan gewoon rondkomen. Geen druk, je MOET niet een bepaalde baan hebben e.d. Dat gevoel geeft je kracht, en kun je veel meer uit het leven halen. Omdat je gewoon een goede onderhandelingspositie voor jezelf hebt tegenover het leven.

3e. doelstelling is vermogen opbouwen dat zichzelf laat groeien. En nog meer rust geeft. En hier en daar hogere risico's nemen omdat je het geld niet zo nodig hebt. Misschien lekker voor mezelf beginnen. Baan opzeggen en eigen bedrijf beginnen met beetje opgebouwd kapitaal.

(Het heeft dus voor mij niet echt te maken met vroeg met pensioen gaan, integendeel ik wil gewoon de vrijheid krijgen om juist het werk te doen wat mij leuk lijkt en niet perse dat je onder druk staat omdat je een hypotheek hebt.)

[ Voor 25% gewijzigd door Immutable op 13-06-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:59
Volgens mij is de tweede doelstelling overbodig als je de eerste hebt behaald. Het is dan een kwestie van afwegen van kosten, rendementen en risico's (plus je eigen 'onderbuik') om te bepalen wanneer je die schulden weg zou willen hebben.

Want vergeet niet, op het moment dat je (1) hebt behaald, staat tegenover iedere ton hypotheek ook een ton vermogen. Dat geeft al een heleboel vrijheid. Niet alleen omdat je per saldo positief staat, maar juist ook omdat je, als je het wilt of als het nodig is, het zonder dat kutbaantje nog een hele tijd kunt uitzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:13
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:25:
[...]

Waarom past daar geen hypotheek in?
Met een rente van minder dan 2% en een opbrengst van 3-4% is een hypotheek juist wel interessant.
En besef dat spaargeld zonder rente gewoon een smeltende ijsberg is door inflatie.

Er ontbreekt echt een doordachte beleggingsstrategie in je plan.
ieder zijn mening, geld wat je niet uitgeeft aan een hypotheek hou je in je zak, belggen, ik heb een kapitaalverzekering, al 25 jaar, het rendement na 25 jaar is 1%, gelukkig heb ik bij het afsluiten een minimale uitkering bedongen van 4%, lijfrente is ook een beleging.
Hoe je het ook went of keert belegingen blijven risicol vol, daar heb ik geen zin in zodra ik stop met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
CornermanNL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Waarom de verhouding 1500 sparen en slechts 500 beleggen? Heb je de cash snel nodig?

Anders hou je er (bierviltje berekening met 7% rendement en -2% inflatie ) door de verhouding 5 euro rendement aan over per jaar.

Even meer algemeen een vraag of wellicht observatie maar ik ben erg nieuwsgierig waar dit uit voortkomt
Ik lees altijd veel opmerkingen in de richting van "het is eng om te beginnen met beleggen" vaak gecombineerd met een ik slaap beter als het op de spaarrekening staat.

In de huidige tijd is sparen langzaam arm worden en uitgaven die je niet binnen 5 jaar hoeft te doen is bijna alles beter. Je kan ook als je slechts 1,07% hypotheekrente hebt dan nog beter al dat geld gewoon aflossen in je hypotheek.

Er staan in Nederland in het algemeen enorme bedragen op spaarrekeningen. Allemaal te verrotten feitelijk. Dat je een cash flow tekort door werkloosheid in cash wil hebben snap ik. Maar bedragen wegzetten op spaarrekeningen die voor veel mensen het totale maandinkomen zijn is wellicht wat overdreven.

Het feit dat er zulke bedragen gespaard kunnen worden betekend ongetwijfeld dat er al veel zaken meer dan op orde zijn. Zeker in vergelijking met de gemiddelde mens. Ook in termen van reëel risico wordt er vooral naar bedragen gekeken , zoveel keer de jaarlasten in cash hebben voor het geval dat. Dan ga je ervan uit dat er dus die X jaar geen cent binnenkomt en er geen enkele verdiencapaciteit is. En in al die tijd dat het niet gebeurd wordt de pot gewoon aangehouden. En wil je dat goed doen, moet je feitelijk die pot ieder jaar bijspekken met 2%.

Ik snap dat hefbomen als gevaarlijk worden verondersteld , maar enorm veilig gaan zitten en risico's proberen af te wegen die amper voorkomen en waarschijnlijk al meer dan voldoende afgedekt zijn is gewoon zonde. Waarom dan al die moeite ?
Ik heb 5 doelen met geld.

-Een gezonde buffer van 1 jaar (50-60k) (ik ben op dit moment enige kostwinner).
-Over 5 jaar verhuizen met max hypotheek van 50%
- geen slapeloze nachten over geld
- (kunnen) stoppen met werken tussen 58 en 65.
- dochtertje zonder lening te laten studeren (over 18 jaar).

Ik zorg eerst dat mijn buffer cash tussen 50 en 60k is. Ik bouw een aandelen portofolio op voor tussen 5 en 10 jaar. Mijn pensioenpot (over 30 jaar) is 60% index fonds en 40% obligaties.

Daarnaast verwacht ik dat de beurs nog een tik krijgt. Door nu veel cash te hebben kan ik op een gunstiger moment in stappen (ik heb in Maart ook stuk meer bijgekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Heb nog een studieschuld open staan. Betaal daar elke maand meer dan ik hoef te betalen en de rente is 0.0%.

Ik wil dit omlaag zetten, echter is het mogelijk dat die rente gaan veranderen naar een getal boven de 0.0%?
Of is het het beste om hem zo laag mogelijk te houden, en wanneer er spontaan rente zal opduiken dan ineens te gaan aflossen?

Maar als iemand me kan aangeven dat die rente van 0.0% nooit meer omhoog gaat, dan gooi ik hem omlaag. Totaal geen rendement mee te halen. Schuld is 13k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
MijnCommentaar schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:56:
[...]

ieder zijn mening, geld wat je niet uitgeeft aan een hypotheek hou je in je zak, belggen, ik heb een kapitaalverzekering, al 25 jaar, het rendement na 25 jaar is 1%, gelukkig heb ik bij het afsluiten een minimale uitkering bedongen van 4%, lijfrente is ook een beleging.
Hoe je het ook went of keert belegingen blijven risicol vol, daar heb ik geen zin in zodra ik stop met werken.
Als je aan een hypotheek 600€ per maand uit geeft, dan is ca 500€ kapitaalsaflossing, dat is ook sparen.
Je kapitaalverzekering snap ik niet. Een rendement van 1% is bizar laag, en dan snap ik de 4% lijfrente niet....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:45:
Heb nog een studieschuld open staan. Betaal daar elke maand meer dan ik hoef te betalen en de rente is 0.0%.

Ik wil dit omlaag zetten, echter is het mogelijk dat die rente gaan veranderen naar een getal boven de 0.0%?
Of is het het beste om hem zo laag mogelijk te houden, en wanneer er spontaan rente zal opduiken dan ineens te gaan aflossen?

Maar als iemand me kan aangeven dat die rente van 0.0% nooit meer omhoog gaat, dan gooi ik hem omlaag. Totaal geen rendement mee te halen. Schuld is 13k.
Tuurlijk is dat een goed idee, tenzij het je gaat tegen houden om een huis te kopen. Zorg dat je zo snel mogelijk die 13k aan de kant hebt, dan kan je aflossen wanneer jij dat wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 20:59
DeveloperNL schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb 5 doelen met geld.

-Een gezonde buffer van 1 jaar (50-60k) (ik ben op dit moment enige kostwinner).
-Over 5 jaar verhuizen met max hypotheek van 50%
- geen slapeloze nachten over geld
- (kunnen) stoppen met werken tussen 58 en 65.
- dochtertje zonder lening te laten studeren (over 18 jaar).

Ik zorg eerst dat mijn buffer cash tussen 50 en 60k is. Ik bouw een aandelen portofolio op voor tussen 5 en 10 jaar. Mijn pensioenpot (over 30 jaar) is 60% index fonds en 40% obligaties.

Daarnaast verwacht ik dat de beurs nog een tik krijgt. Door nu veel cash te hebben kan ik op een gunstiger moment in stappen (ik heb in Maart ook stuk meer bijgekocht).
Geef even een seintje in dit topic wanneer dat gunstige moment is aangebroken, dan kan iedereen er van mee profiteren ;)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Tuurlijk is dat een goed idee, tenzij het je gaat tegen houden om een huis te kopen. Zorg dat je zo snel mogelijk die 13k aan de kant hebt, dan kan je aflossen wanneer jij dat wil.
Ja, met een huis kopen boeit niet. Heb een huis waar ik wil blijven wonen. Zeer content mee dus dat is geen issue. Maar de vraag was meer: Is het mogelijk dat de Rente van een studieschuld omhoog gaat? Zo ja, hoe hoog is de reële kans de komende 10 jaar.

Daarnaast moet ik deze periode natuurlijk wel opmaken:
DUO zegt:
U kunt het terugbetalen van uw studieschuld maximaal 60 maanden stopzetten. Dit kan in 1 keer of verspreid over meerdere periodes.
Dan kan je 5 jaar niks aflossen, die 5 jaar dat bedrag weer investeren? Het beste is om dit te doen in de periode wanneer de rente op de studieschuld dus 0% is voor optimaal rendement lijkt me.

[ Voor 26% gewijzigd door Immutable op 13-06-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:42:
Volgens mij is de tweede doelstelling overbodig als je de eerste hebt behaald. Het is dan een kwestie van afwegen van kosten, rendementen en risico's (plus je eigen 'onderbuik') om te bepalen wanneer je die schulden weg zou willen hebben.

Want vergeet niet, op het moment dat je (1) hebt behaald, staat tegenover iedere ton hypotheek ook een ton vermogen. Dat geeft al een heleboel vrijheid. Niet alleen omdat je per saldo positief staat, maar juist ook omdat je, als je het wilt of als het nodig is, het zonder dat kutbaantje nog een hele tijd kunt uitzingen.
Klopt, maar 1 is wel even wat anders als 2.

1. is totale vermogen. (Inclusief buffer) e.d.
2. is zeker dan makkelijk te behalen binnen korte tijd.

Voor mij persoonlijk wel 2 losse doelen, die misschien meer "gevoelsmatig" te werk gaan dan dat het zich qua geld uitdrukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

CornermanNL schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:37:
[...]
Even meer algemeen een vraag of wellicht observatie maar ik ben erg nieuwsgierig waar dit uit voortkomt
Ik lees altijd veel opmerkingen in de richting van "het is eng om te beginnen met beleggen" vaak gecombineerd met een ik slaap beter als het op de spaarrekening staat.

In de huidige tijd is sparen langzaam arm worden en uitgaven die je niet binnen 5 jaar hoeft te doen is bijna alles beter. Je kan ook als je slechts 1,07% hypotheekrente hebt dan nog beter al dat geld gewoon aflossen in je hypotheek.
[...]
Inmiddels ben ik aan het beleggen in ETF's, maar dat heeft veel te lang geduurd. Ik wist prima dat ik geld aan het verliezen was door de inflatie. En ergens ook wel dat ik potentieel rendement liet liggen, maar ik was vooral bang om op het verkeerde moment in te stappen. De openbaring voor mij was waarschijnlijk om gespreid in te leggen in brede index fondsen. En zelfs daarna heeft het nog lang geduurd voordat ik een broker en een fonds had gekozen.

Daarnaast was het ook vooral een geval van door de bomen het bos niet meer zien. Ik wist gewoon echt niet waar ik moest beginnen en dan is het heel makkelijk om het steeds weer vooruit te schuiven met excuses als: "Het is nu vast geen goed moment om in te stappen.", "Misschien willen we een huis kopen en hebben we het geld daarvoor nodig." en nog wel meer dingen waarmee ik me voor de gek hield.

Het rare is ook dat ik vanuit huis absoluut heb meegekregen om vermogen actief te beheren. Mijn vader was altijd al met beleggen bezig en probeerde mij daar ook altijd in te interesseren, maar dat heeft op de een of andere manier te weinig effect gehad.

Ik denk dus dat het voor veel mensen een combinatie is van dat sparen gemakkelijk, duidelijk en overzichtelijk is met veel zekerheid, terwijl beleggen super complex kan zijn, er eindeloos veel mogelijkheden zijn en er totaal geen overzicht is. Tevens is sparen de default optie: als je geld over houdt en niets doet, dan spaar je het. Dus iedereen die niet super actief is om zich door het woud aan beleggersinformatie te worstelen gaat vanzelf sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Laatst online: 19-09 16:17
Tweezitsbank schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:08:
[...]

Waarschijnlijk omdat sparen voorspelbaarder is dan beleggen (hoewel je bij sparen ook niet weet wat bijvoorbeeld de overheid gaat doen maar in dat geval kun je tenminste een ander de schuld geven als je spaargeld ineens sneller verdampt dan verwacht). Zekerheid is voor veel mensen een prettig gevoel dus zelfs een negatief rendement kan dan de voorkeur hebben. Men weet dan waar ze aan toe zijn en kunnen uitrekenen hoe lang er nog gewerkt moet worden voordat ze met (vroeg)pensioen kunnen (ik noem het bewust vroegpensioen en niet FO, puristisch gedacht wordt dat lastig met 0 rendement op spaargeld). Verder zullen er ook mensen zijn die van huis uit hebben meegekregen dat sparen veilig is en beleggen... nou ja... eng dus. Het kan veel moeite en zelfoverreding kosten om die gedachte te doen kantelen.

Ik ben zelf overigens niet tegen beleggen maar begrijp de aversie wel.
Wat je vaak hoort met beleggen is dat er altijd wel iemand in je kennissenkring is die geld verloren heeft. Ik geef dan altijd aan dat deze persoon waarschijnlijk geld heeft geinvesteerd wat hij niet kan missen. Je ziet het keer op keer gebeuren:

Pietje krijgt vakantiegeld / bonus / noem maar wat.. Pietje gaat de beurs op en koopt aandelen Shell. Een maand later zakt de beurs wat in en de 5000 euro die Pietje heeft geinvesteerd is nu ineens nog maar 4500 euro waard. Pietje wordt een panic seller omdat hij niet nog meer verlies wil draaien, hij verkoopt dus met 500 euro verlies.

Dit verhaal hoor je zo vaak voorbij komen... mijn tegenargument is dan dat Pietje een angsthaas is en wellicht 5 jaar had moeten wachten i.p.v. te verkopen. Al met al is dit een scenario waardoor er veel angst is voor beleggen.

In een ander topic noemde ik het voorbeeld Bitcoin ook. Ik ben daar een poos geleden ingestapt. Vrienden van me verklaren me voor gek, want ze hebben in 2015 'dik' geld verloren aan Bitcoin. Hier hetzelfde verhaal, als ze 2 jaar hadden gewacht tot de piek in 2017 hadden ze veel geld kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:45:

Volgens mij staat de rente steeds voor 5 jaar vast. Na die 5 jaar krijg je een nieuwe rente, volgens het beleid dat de regering op dat moment reëel vindt. Kan dus weer 0% zijn, maar ook meer (of minder).

Zelf zou ik zo min mogelijk hierop aflossen en pas extra gaan aflossen als je een 'hoge' rente krijgt voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Amens schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:13:

In een ander topic noemde ik het voorbeeld Bitcoin ook. Ik ben daar een poos geleden ingestapt. Vrienden van me verklaren me voor gek, want ze hebben in 2015 'dik' geld verloren aan Bitcoin. Hier hetzelfde verhaal, als ze 2 jaar hadden gewacht tot de piek in 2017 hadden ze veel geld kunnen winnen.
Dat is ook niet altijd het beste beleid. Het is vaak genoeg verstandig om je verlies te nemen in plaats van de door uit te zitten. Helaas weet je pas achteraf wat het beste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Volgens mij staat de rente steeds voor 5 jaar vast. Na die 5 jaar krijg je een nieuwe rente, volgens het beleid dat de regering op dat moment reëel vindt. Kan dus weer 0% zijn, maar ook meer (of minder).

Zelf zou ik zo min mogelijk hierop aflossen en pas extra gaan aflossen als je een 'hoge' rente krijgt voorgeschoteld.
Mijn nieuwe idee was, ik heb nog 60 maanden staan om "niet af te lossen". Ik wil hetzelfde bedrag wat ik normaal aflos(Verplicht) mee investeren in de rest van mijn beleggingen. En dan na 5 jaar (die 60 maanden) wanneer ik weer moet aflossen verplicht de hele schuld in 1 keer afbetalen. Dit betekend dat ik dat vervroegd kan doen.

Anders heb je die 60 maanden vrijstelling eigenlijk door de plee gegooid toch? (terwijl het een leuk kadootje is)
En als je echt low risk wilt, kan je er nog beter je hypotheek mee aflossen, wat bij mij 3.6% rendement is bij aflossing. (Maar dan is het niet liquide te maken snel, zoals een belegging dus dat is wel minder)

Ben verder goed verzekerd als ik eventueel werkloos zou worden, maar heb zoveel ruimte daarin dat het een low risico is om die 5 jaar te niet aflossen te pakken. (eventueel 4 jaar om risico af te dekken)

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 13-06-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05

tomtom901

Moderator General Chat
Ik ben wel eens benieuwd, wie van jullie heeft een echt target bedrag voor FI/FO? En zo ja, hoeveel bedraagt deze dan? En is dat gebaseerd op 4% withdrawal of een andere rate?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x37
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Mijn nieuwe idee was, ik heb nog 60 maanden staan om "niet af te lossen". Ik wil hetzelfde bedrag wat ik normaal aflos(Verplicht) mee investeren in de rest van mijn beleggingen. En dan na 5 jaar (die 60 maanden) wanneer ik weer moet aflossen verplicht de hele schuld in 1 keer afbetalen. Dit betekend dat ik dat vervroegd kan doen.

Anders heb je die 60 maanden vrijstelling eigenlijk door de plee gegooid toch? (terwijl het een leuk kadootje is)
En als je echt low risk wilt, kan je er nog beter je hypotheek mee aflossen, wat bij mij 3.6% rendement is bij aflossing. (Maar dan is het niet liquide te maken snel, zoals een belegging dus dat is wel minder)

Ben verder goed verzekerd als ik eventueel werkloos zou worden, maar heb zoveel ruimte daarin dat het een low risico is om die 5 jaar te niet aflossen te pakken.
Als de rente nog steeds 0% is over 60 maanden, dan kun je ook gewoon het minimale aflossen. Waarom zou je schuld die tegen 0% of een ander extreem laag percentage staat willen aflossen als je het vermogen hebt?

Als je het geld hebt om een goedkope lening af te lossen, dan is het waarschijnlijk verstandig om het niet te doen. De enige reden dat het voor veel mensen verstandig is om goedkope leningen af te lossen is omdat ze het geld anders laten staan op een spaarrekening waar ze nog minder krijgen of erger nog, omdat ze het geld uitgeven ipv investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Ja, met een huis kopen boeit niet. Heb een huis waar ik wil blijven wonen. Zeer content mee dus dat is geen issue. Maar de vraag was meer: Is het mogelijk dat de Rente van een studieschuld omhoog gaat? Zo ja, hoe hoog is de reële kans de komende 10 jaar.

Daarnaast moet ik deze periode natuurlijk wel opmaken:

[...]

Dan kan je 5 jaar niks aflossen, die 5 jaar dat bedrag weer investeren? Het beste is om dit te doen in de periode wanneer de rente op de studieschuld dus 0% is voor optimaal rendement lijkt me.
Ken jij een regering die 10 jaar stabiel is?
Feit is dat door de crisis de rente sowieso nog jaren laag zal zijn. Of het nu 0% of 1% is boeit weinig.
In jouw geval, trek het zo lang mogelijk, en betaal minimaal af, maar beleg wat je daardoor extra kan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42
tomtom901 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:40:
Ik ben wel eens benieuwd, wie van jullie heeft een echt target bedrag voor FI/FO? En zo ja, hoeveel bedraagt deze dan? En is dat gebaseerd op 4% withdrawal of een andere rate?
Excel heeft wel een bedrag voor vrij vermogen. Ergens tussen de half en heel miljoen om de jaren tot pensioen te overbruggen :P Withdrawal rate is daarbij een lastig concept omdat er in principe ingeteerd mag worden ivm voldoende pensioenrechten. Met 4% withdrawal rate zou het hoger moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen heb ik mijn eerste crowdfunding faillissement meegemaakt; het bedrijf is geveld "door corona en andere omstandigheden" (aldus het bedrijf). Ik ga er niet van uit dat de faillissementsprocedure nog iets oplevert. Rekening houdend met ontvangen rente en aflossing is het totaal verlies op deze investering 78%.

(78% valt nog mee; ik heb beleggingen op de beurs gehad met een groter verlies en die bedrijven bestaan gewoon nog :P)

Ik heb zo'n 30 MKB crowdfunding investeringen gedaan, dus de bijdrage van dit faillissement op mijn gehele crowdfunding portfolio is -2,6%. Dat verlies is binnen een half jaar gecompenseerd door rente van de andere investeringen (binnen dit segment liggen de verwachte netto rendementen tussen 5,5% en 7,5%).

Het bedrijf had eerder al verzocht om opschorting van de aflossingen. Van de resterende 29 investeringen hebben 6 andere bedrijven ook verzocht om opschorting. Mochten die allemaal failliet gaan dan is het verwachte rendement van mijn crowdfunding portfolio nog positief. Maar dat scheelt niet veel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 13-06-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:54:
Ondertussen heb ik mijn eerste crowdfunding faillissement meegemaakt; het bedrijf is geveld "door corona en andere omstandigheden" (aldus het bedrijf). Ik ga er niet van uit dat de faillissementsprocedure nog iets oplevert. Rekening houdend met ontvangen rente en aflossing is het totaal verlies op deze investering 78%.

Ik heb zo'n 30 MKB crowdfunding investeringen gedaan, dus de bijdrage van dit faillissement op mijn gehele crowdfunding portfolio is -2,6%. Dat verlies is binnen een half jaar gecompenseerd door rente van de andere investeringen (binnen dit segment liggen de verwachte netto rendementen tussen 5,5% en 7,5%).

Het bedrijf had eerder al verzocht om opschorting van de aflossingen. Van de resterende 29 investeringen hebben 6 andere bedrijven ook verzocht om opschorting. Mochten die allemaal failliet gaan dan is het verwachte rendement van mijn crowdfunding portfolio nog positief. Maar dat scheelt niet veel :P
Ik heb het ook even gedaan, maar bij mij staat de teller wel op een stuk of 5 failliete partijen. Ik doe het niet meer, rendement is te laag voor het risico. Al mijn investeren zijn 4 jaar geleden gedaan met maximaal 100 euro per bedrijf, in totaal zo'n 50-60 investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
750k gebaseerd op 3,5% swr wat neerkomt op 2150eur per maand. Daarbij houd ik in deze berekening geen rekening met VRH en eventuele andere belastingen, maar ook geen rekening met pensioen en AOW.

Op basis van mijn berekeningen is dat ruim voldoende om het 40jaar uit te zingen, ook bij slechte marktomstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb het ook even gedaan, maar bij mij staat de teller wel op een stuk of 5 failliete partijen. Ik doe het niet meer, rendement is te laag voor het risico. Al mijn investeren zijn 4 jaar geleden gedaan met maximaal 100 euro per bedrijf, in totaal zo'n 50-60 investeringen.
Ik vind het wel interessant als een vorm van diversificatie naast beleggen op de beurs. Enorme rendementen verwacht ik niet, wel dat het inflatie kan verslaan. Absoluut rendement sinds 2019 is +3,97%, inclusief dit faillissement.

Ik investeer ook het minimum per project (op dit platform 250 euro) zodat het nog binnen mijn allocatie van max 5% crowdfunding past zonder spreiding op te hoeven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
R.van.M schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:16:
[...]

750k gebaseerd op 3,5% swr wat neerkomt op 2150eur per maand. Daarbij houd ik in deze berekening geen rekening met VRH en eventuele andere belastingen, maar ook geen rekening met pensioen en AOW.

Op basis van mijn berekeningen is dat ruim voldoende om het 40jaar uit te zingen, ook bij slechte marktomstandigheden
Met of zonder een afgelost huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Ik vind het wel interessant als een vorm van diversificatie naast beleggen op de beurs. Enorme rendementen verwacht ik niet, wel dat het inflatie kan verslaan. Absoluut rendement sinds 2019 is +3,97%, inclusief dit faillissement.

Ik investeer ook het minimum per project (op dit platform 250 euro) zodat het nog binnen mijn allocatie van max 5% crowdfunding past zonder spreiding op te hoeven geven.
Platformen waar ik meer dan 100 euro moet investeren heb ik nooit overwogen. Ik zit bij Kapitaal op Maat, Funding Circle en Geld voor elkaar.

Voor diversificatie is het wel interessant, maar met het oog op de VRH regels vanaf 2022 is geen optie meer voor mij. Dan maar een deposito ladder en volop aandelen en eventueel P2P, want dat is qua rendement ook nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
tomtom901 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Met of zonder een afgelost huis?
Ik heb mn huis vorig jaar verkocht en huur nu. Komende jaren zal dit zo blijven omdat ik van plan ben om een periode in het buitenland te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Platformen waar ik meer dan 100 euro moet investeren heb ik nooit overwogen. Ik zit bij Kapitaal op Maat, Funding Circle en Geld voor elkaar.
Dit is bij OnePlanetCrowd.
Voor diversificatie is het wel interessant, maar met het oog op de VRH regels vanaf 2022 is geen optie meer voor mij. Dan maar een deposito ladder en volop aandelen en eventueel P2P, want dat is qua rendement ook nog redelijk.
Nja, de specifieke details van VRH in 2022 zie ik volgend jaar wel weer. Ik ga niet voorsorteren op toekomstige belastingwetgeving die vandaag nog verre van definitief is.

Daarnaast maakt het ook helemaal niets uit als je vandaag al een redelijk vermogen hebt. Hoe meer vermogen je hebt, hoe meer het belast wordt op basis van het veronderstelde rendement voor beleggen. Dat straks sparen minder oninteressant wordt vind ik echt niet spannend :P

[ Voor 37% gewijzigd door Zr40 op 13-06-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:11
Ik ben zelf ook veel te laat begonnen met beleggen, had ik maar 10 jaar geleden toen ik begon met werken een start gemaakt. Al is het maar 50 euro per maand.

Ik heb zelfs 10 jaar geleden overwogen om bitcoins te gaan minen met een computer die ik over had. Dat is achteraf toch een jammerlijke beslissing geweest om dat niet te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Ken jij een regering die 10 jaar stabiel is?
Feit is dat door de crisis de rente sowieso nog jaren laag zal zijn. Of het nu 0% of 1% is boeit weinig.
In jouw geval, trek het zo lang mogelijk, en betaal minimaal af, maar beleg wat je daardoor extra kan sparen.
Is ook mijn plan, echter wil ik een stap verder gaan. Mijn aflossing VOLLEDIG stop zetten voor de komende 4 a 5 jaar. En al dat geld in belegging stoppen. Hierdoor kan ik rendement halen over het uitstellen door helemaal NIKS de komende jaren te betalen aan DUO.

Ik betaal nu 150 p/m, en kan hem omlaag zetten naar 116 euro per maand. Maar ik kan hem ook gewoon helemaal stopzetten zonder reden voor de komende 4 a 5 jaar.

Met de 150 euro die ik dan vrij heb kan ik:
- Hypotheek aflossen, waardoor maandlasten dalen.
- Beleggen (Iets meer risico) en dan rendement halen over die 150 euro, in plaats van dat het foetsie is. (Inclusief de 116 euro die ik verplicht moet betalen, en dus uitstel!)

Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben? Het is een idee, vraag me af of het een goed idee is.
Hierdoor kan ik mijn savingsrate boosten voor de komende 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Blik1984 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:44:
Ik ben zelf ook veel te laat begonnen met beleggen, had ik maar 10 jaar geleden toen ik begon met werken een start gemaakt. Al is het maar 50 euro per maand.

Ik heb zelfs 10 jaar geleden overwogen om bitcoins te gaan minen met een computer die ik over had. Dat is achteraf toch een jammerlijke beslissing geweest om dat niet te doen
Maakt niet uit. Ik was ook bezig met bitcoin en litecoin (Toen waren deze twee er alleen maar) en stond de bitcoin heel laag. Niemand had een glazen bol.

Daarnaast heb je altijd spijt, je hebt spijt dat je te laat ingestapt hebt. Je hebt spijt dat je te vroeg of te laat instapt op een bepaald moment Of je hebt spijt dat je je investering te vroeg of te laat liquide hebt gemaakt.

Spijt hoort hier bij. Het beste moment na vroeger is nu. Deal with it, en kijk naar de toekomst wat je er NU van kunt maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 13-06-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Blik1984 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:44:

Toen ik nog bij mijn ouders woonde ging ik ook minen, toen veel altcoins (veel crapcoins) en dan wachten op de pump en dump en omzetten naar bitcoin. Ik had in in een kleine maand met twee videokaarten 0,3 bitcoin, maar mijn ouders vonden de computer teveel lawaai maken :> Toen de koersen nogal hoog stonden heb ik ze nog wel even aangegeven dat het veel geld heeft gekost ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blik1984
Heb er ook niet echt spijt van, want de kans was 99,9% geweest dat ik ze vervolgens op 10 of 100 had verkocht en ze niet nu nog had gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58
@Tweezitsbank ik deel je conclusie , het is voorspelbaarder en mensen weten waar ze aan toe zijn. Maar de risicoaversie in dit topic verbaasd mij. Hier zitten allemaal mensen die lang nadenken over geld en waar ze hun geld aan uitgeven. En dat kan ik niet rijmen met de verliezen die men klakkeloos accepteert op spaargeld. Ik weet ook dat er een tijd was dat je in ieder geval de inflatie voor bleef door de spaarrente. Dan is dat een uitstekende oplossing. Je huis aflossen en zoveel mogelijk sparen en je hebt op zijn minst je vroegpensioen.

Het is precies dat een gedachte, gebaseerd op ingesleten gedrag die momenteel handen vol geld kost.

@DeveloperNL Uitstekende doelen, een paar ideeën waar ik altijd mee werk en die wellicht door velen te risicovol worden gezien dus ik zie graag je reactie tegemoet :)

Een gezonde buffer is prima, maar als je die 60K 3 jaar niet nodig hebt moet je die aanvullen om op koopkracht te blijven. Je hebt die 60K buffer niet op dag 1 van werkloosheid nodig. Dat gaat in de tijd. Hierbij ga je uit van een verdiencapaciteit van 0. Dat kan in geval van bijvoorbeeld langdurige ziekte of andere noodsituatie , en met ZZP schap is een ruimere buffer aan te raden.

Maar dan nog, als je 3 maanden hebt en je spaart iedere maand bijvoorbeeld 50% van een maandlast bij elkaar, waarom dan niet een deel van die pot beleggen? Ik zie nu een scheve verhouding die duur is in tijd. (ik heb natuurlijk niet alle cijfers maar chargeer natuurlijk om een beter beeld te krijgen)

Hetzelfde geldt voor de studie, reken bijvoorbeeld met een laag rendement (of alleen inflatie) terug wat je 18 jaar lang moet wegzetten om aan je doelbedrag te komen. En ook hier, dat geld heb je niet op dag 1 van het begin van de studie ineens nodig. Dit kan je gaandeweg opnemen. Bijvoorbeeld voor het eerste jaar verkoop je 50% 2 jaar van te voren enzovoorts. De rest rendeert dan vrolijk verder. Door het bedrag aan het begin conservatief in te schatten is er een aardige kans dat je veel meer rendement haalt.

Voor je huis idem ditto , je weet dat je over een paar jaar gaat verhuizen en je weet wat dat aan kosten meebrengt. Dit zou ik ook niet beleggen , maar als je doel is slechts 50% hypotheek en je kan nog veel kwijt in je huidige hypotheek , los dan zoveel mogelijk af. En neem voor die 50% een aflossingsvrije hypotheek als het zover is.

@x37 bedankt voor je relaas, ik denk ook dat het woud aan informatie teveel is. Ik heb daarom ook voornamelijk boeken over risico en tijd gelezen.

In het algemeen overschatten mensen de tijd die ze leven en onderschatten ze de tijd en consistentie die nodig is om vermogen op te bouwen. Ook het bepalen van de werkelijke persoonlijke risico's (dus niet in eerste instantie financieel ) is voor veel mensen heel erg lastig. En juist daarom is de sluipmoordenaar die sparen momenteel is voor velen een blinde vlek op risico gebied en overschaduwd door het valse (in mijn optiek) gevoel van veiligheid.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 13-06-2020 14:20 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zr40 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:35:
Nja, de specifieke details van VRH in 2022 zie ik volgend jaar wel weer. Ik ga niet voorsorteren op toekomstige belastingwetgeving die vandaag nog verre van definitief is.
Ik heb opportunistisch m'n huis maximaal goedkoop herbeleend. Ik bleek niet alleen tegen de woningwaarde te kunnen lenen, maar ook het opgebouwde vermogen in de spaarpolis. In vrijwel elk scenario pakt dat voordelig uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 13-06-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Ik heb opportunistisch m'n huis maximaal goedkoop herbeleend. Ik bleek niet alleen tegen de woningwaarde te kunnen lenen, maar ook het opgebouwde vermogen in de spaarpolis. In vrijwel elk scenario pakt dat voordelig uit.
Probeer even te snappen wat je hiermee bedoelt. Je bedoelt dat je je overwaarde + opgebouwde vermogen liquide hebt gemaakt door maximaal te lenen. En je gaat iets anders met die geld doen? O.a. investeren of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Probeer even te snappen wat je hiermee bedoelt. Je bedoelt dat je je overwaarde + opgebouwde vermogen liquide hebt gemaakt door maximaal te lenen. En je gaat iets anders met die geld doen? O.a. investeren of iets dergelijks?
Ja, bijna maximaal liquide. Initiële intentie was om maximaal gebruik te maken van de Corona crash, maar het aanvragen duurde daarvoor te lang (en de dip niet groot genoeg).

Ruwweg heb ik nu 3 doelen:
• aantal uitgaven (o.a. geplande woningverbetering)
• aflossing dure aflossingsvrije hypotheek
• beleggen

Dat laatste doe ik nu gespreid. De aflossing heb ik een deel gedaan en het andere deel in het nieuwe jaar. Als er alsnog een crash volgt dan gaat alles daar naartoe. In de tussentijd heb ik een deel in een groenfonds gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Ja, bijna maximaal liquide. Initiële intentie was om maximaal gebruik te maken van de Corona crash, maar het aanvragen duurde daarvoor te lang (en de dip niet groot genoeg).

Ruwweg heb ik nu 3 doelen:
• aantal uitgaven (o.a. geplande woningverbetering)
• aflossing dure aflossingsvrije hypotheek
• beleggen

Dat laatste doe ik nu gespreid. De aflossing heb ik een deel gedaan en het andere deel in het nieuwe jaar. Als er alsnog een crash volgt dan gaat alles daar naartoe. In de tussentijd heb ik een deel in een groenfonds gestopt.
Ik had hetzelfde idee(Behalve aflossingsvrije hypotheek, want die heb ik niet), maar durf dat niet aan. Is mij iets te risicovol. Maar het kan heel goed uitpakken inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:44:
[...]
Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben? Het is een idee, vraag me af of het een goed idee is.
Hierdoor kan ik mijn savingsrate boosten voor de komende 5 jaar.
Oh sure, ik ben halverwege mijn studie maximaal bij gaan lenen en betaal al jaren niets meer aan DUO, heb nog 2 jaar over denk ik, misschien 1. Al dat geld lekker gebruikt om een huis te kopen, bedrijf te starten. Heb het geld ook niet op een spaarrekening oid staan, maar ik verdien genoeg om de aflossing op te kunnen hoesten straks. Zo'n lage rente met zulke gunstige voorwaarden krijg je nooit meer. Er zullen vast mensen zijn die dat een risico vinden of die het moreel niet vinden kunnen, maar ik gebruik gewoon de middelen die tot mijn beschikking staan... Het kost de staat overigens ook niets, als ze de juiste rentes zouden doorrekenen zou je studieschuld zelfs negatieve rente moeten hebben!

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:44:
[...]

- Beleggen (Iets meer risico) en dan rendement halen over die 150 euro, in plaats van dat het foetsie is. (Inclusief de 116 euro die ik verplicht moet betalen, en dus uitstel!)
Je geld is niet foetsie! Je bent netto gelijk gebleven als je dit op een balans zou verwerken. Cash -150 euro, openstaande lening -150 euro, netto 0.
Je geld is foetsie als je het weggeeft of verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zr40 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Met 250€ per project schiet het nooit op. Als er dan een enorm succes tussen zit, dan heb je nog maar 2500€....

Met beleggen (kom in de buurt van FO) stap ik altijd in met 10k of 20k. Als de angst te hoog is, dan niet.
Vroeger stak ik wel eens 1k of 2k in een aandeel, maar dat levert je een veel te lange lijst aan posities op die je niet kan volgen.
Crowdfunding doe ik om die reden niet, zou dan eerder een crowdfunding fonds kopen waar anderen de boel voor mij in de gaten houden.
De voorstelling van die bedrijven.... soms loopt de honing er zo vanaf dat het echt te goed is om waar te zijn. Als je dan die Business cases bekijkt... zo optimistisch...

De laatste die ik ter dege overwogen heb was Bolt, nu Etergo denk ik. Die beloofden dat de straten nu al vol gingen rijden met hun scooters... maar ik zie ze niet. En in 2019 kon je de aandelen kopen aan 33ct, nu overgenomen aan 2ct per aandeel, al zal Corona ook wel een rol gespeeld hebben. Spijtig.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 13-06-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tommie12 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:18:
[...]

Met 250€ per project schiet het nooit op. Als er dan een enorm succes tussen zit, dan heb je nog maar 2500€....
Het schiet per definitie nooit op, het betreft leningen met een vaste rente en grotendeels lineaire aflossing. Enkele leningen zijn converteerbaar naar aandelen wanneer een grote investeerder instapt, maar daar reken ik niet op.

Zoals ik eerder al schreef beperk ik dit tot max 5% van mijn kapitaal. Het exacte cijfer heb ik nu even niet voor handen maar ik zit voor zo'n 80-90% in aandelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 13-06-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zr40 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Het schiet per definitie nooit op, het betreft leningen met een vaste rente. (Een paar zijn converteerbaar naar aandelen wanneer een grote investeerder instapt, maar daar reken ik niet op.)

Zoals ik eerder al schreef beperk ik dit tot max 5% van mijn kapitaal. Het exacte cijfer heb ik nu even niet voor handen maar ik zit voor zo'n 80-90% in aandelen.
Het schiet soms wel op hoor. Mijn laatste successen waren Ablynx en Tigenix. Die zijn tussen mijn aankoop en de overname ca x5 gegaan.
Hetzelfde is aan het gebeuren met ArgenX en Galapagos. Voorlopig gaat mijn inleg zowat x3.

Maar ik heb ook missers... Bone, Kiadis, en als allerslechtste IMUC met ca 99,9% verlies... maar ze staan wel nog op de beurs. Positie is zo klein in waarde dat verkopen me geld zou kosten.
Zal wel eens verdwijnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ok, ik dacht dat je het nog over crowdfunding had. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58
Ik mik voorlopig op 3 ton, dan heb ik genoeg om een jaar of 10 niets te doen, als in niets te hoeven verdienen. Maar ik stop niet met werken, als in ik zal altijd iets blijven doen om geld te verdienen. Binnen mijn mogelijkheden. En ik kan dus niet echt stellen dat ik FO nastreef waarin al mijn kosten gedekt zullen zijn tot aan mijn pensioen. Ik wil mijn huidige leven van meer keuzevrijheid voorzien.

Keuzevrijheid op het gebied van werk , dus ik kan eens iets geheel nieuws proberen dat ver uit mijn comfortzone ligt zonder dat mijn 'carrière' om zeep is. Ik kan rustig falen en daarvan leren zonder dat het mij financieel voor lange tijd (of zelfs altijd) de das omdoet.

Zo zou ik graag eens wat op het gebied van biomechanica doen, dan wil ik een tijdje studeren. Dat kan ik dan zonder problemen doen. Als het mij gegeven is in de toekomst.

Er zit geen eind datum aan mijn werkende leven. Ik mik dus ook niet op over 20 jaar trek ik de stekker uit mijn werkende leven om te gaan tuinieren of reizen of [vul willekeurige hobby in]. Dat heb ik noodgedwongen moeten uitproberen en dat is niets voor mij. Ik floreer in een leuke werkomgeving , leer en werk graag met mensen samen en wordt dan automatisch uitgedaagd. Alles zelf doen en netwerken bouwen is lastig voor mij. Ik heb liever dat die omgeving er al is.

Al weet ik wel dat het niet iedereen gegeven is tot op hoge leeftijd op een goed niveau te kunnen blijven presteren. En ook daarin is het dan makkelijker. Er hoeft als ik ouder wordt niet perse een x bedrag verdiend te worden met werken. Het kan minder en het hoeft niet. En dat gevoel heb ik nu ook al, en ik kan je zeggen het verbeterd alles. Je durft veel meer op het gebied van werk en met persoonlijke relaties. En dat betaald zich uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:15
In mijn ervaring is het target bedrag voor FI/FO ook aan verandering onderhevig gedurende het traject. Na een tijd kun je pas beter inschatten welk rendement je weet te behalen, of het gaat om een overbrugging naar je pensioen leeftijd of is het echt een stuk eerder etc. Hoe verandert je uitgavenpatroon etc.

Op een gegeven moment is voor ons het bedrag minder belangrijk geworden, cashflow i.c.m. buffer is eigenlijk leidend geworden.
Overigens is mijn planning, qua tijdspad, die ik circa 8 jaar geleden had gemaakt erg nauwkeurig uitgekomen, maar de uitgaven zijn wel hoger uitgekomen nu. Gelukkig is het target bedrag en de cashflow uit vermogen ook hoger uitgekomen, dus klopt het plaatje nog :P.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rube
rube schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:23:
Ik ben hier tegenwoordig niet meer zo actief als in het verleden, maar even een update van mijn kant.

Ik werkte altijd al regelmatig vanuit huis, maar nu al 6 weken. En partner ook 100% vanuit huis nu. Onze kinderen zijn al tieners, dus dat is een stuk makkelijker dan met echt jonge kinderen.

Oorspronkelijk was mijn planning om nu zo'n beetje mijn ontslag brief te sturen en eventueel overeen te komen om parttime te gaan werken. Maar omdat ik nu niet hoef te reizen voor werk, het thuis allemaal wat rustiger is en we toch niet alles kunnen doen zoals in een normale situatie, bekijk ik het de komende periode van week tot week hoe de situatie zich ontwikkeld.

Ik denk niet dat zozeer dat dit het "one more year syndrome" is vanwege "angst", maar meer omdat het wel "okay" gaat zo. Bovendien: ik heb ook nog veel vrije dagen van voorgaande jaren opgebouwd. Dus ik heb voor de komende drie maanden 1 dag in de week vrij genomen, dus de komende drie maanden werk ik in ieder geval al niet meer fulltime en voor de 4de maand heb ik 3 weken vrij.

We hadden procentueel gezien heel weinig in aandelen zitten en een kleine beetje in edelmetalen. Daar is per saldo niet veel mee gebeurd (aandelen iets omlaag, goud omhoog). Er zijn wat moeilijkheden voor een paar van de huurders om de volledige huur te betalen, maar daar is aangewerkt en lijkt binnenkort ook opgelost zonder dat het ons veel geld heeft gekost. Uitgaven voor april zijn laag, inkomen uit werk loopt door, passief inkomen (huur) loopt dus grotendeels door, totaal vermogen stijgt en het leven is wat rustiger geworden. Afhankelijk hoe de deze crisis zich ontwikkeld houd ik er wel rekening mee dat vastgoed in waarde kan dalen, net zoals in circa '10-14 na de crisis in '08-'09. Maar ik voorzie daar ook niet echt problemen mee voor ons.

Voor heel veel andere mensen kan dit echter wel eens weer een hele lastig tijd worden. In de USA zie je dat ook al, maar nog veel meer voor de echt arme mensen, miljoenen voedsel te korten e.d. Dat zal erg treurig zijn. We zullen zien de komende tijd hoe het een en ander gaat lopen.
Nieuwe update: mijn werkgever heeft me liever 20 uur in de week dan helemaal niet, dus het ziet er naar uit dat ik per 1 augustus 20 uur in de week ga werken. Daarbij kan ik de leuke dingen blijven doen en de zaken die minder interessant zijn door anderen laten doen.
Voor het geld hoeft het niet echt meer, maar ik denk dat dit wel een mooie combinatie is: de leuke werkzaamheden, beetje structuur, wat sociale contacten (al is dat veelal virtueel), extra geld sparen.
Worst case, als het niet werkt/fijn is kan ik altijd nog stoppen. Heb hiermee niet echt veel te verliezen denk ik.

Overigens kunnen we bijna van mijn parttime salaris rond komen. Vrijwel alle inkomsten uit vastgoed/vermogen en de parttime inkomsten van mijn vrouw kunnen we dan nog steeds sparen.
In de nabije toekomst gaat mijn vrouw waarschijnlijk ook kijken of ze minder kan gaan werken dan de huidige 32 uur.
Ik denk zelf dat allebei 20 uur mooi zou zijn. Zolang de kinderen thuis wonen kunnen we toch niet lang reizen/weg, en is waarschijnlijk prima om leuk werk te voor niet al te veel uren per week. En ondertussen genieten van de extra vrije tijd en het vermogen rustig door laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 19-09 11:30
Ik heb ondertussen 60% van mijn werk aandelen verkocht (voor 33k) en heb nu nog 32k over (prijs weer gestegen).

De 33k die is vrij gekomen gaat voor nu 10k in 4 populaire ETF's (moet nog kiezen, sowieso VOO) en dan gewoon de 10k gedeeld door 4. Vanaf deze maand ook elke maand 1000 cash sparen, 1000 inleggen.

Verhouding is nu:

32k werk aandelen
60k cash (1.05% rente) (omdat ik niet te snel wil instappen in aandelen)
15k zelf belegd (eigen gekozen aandelen + wat ETF's dus).

Ben nog niet helemaal tevreden maar het is beter dan 100% werk aandelen (zoals het een maand geleden was).
Als het zo door gaat kan ik over 8 jaar stoppen met werken (of in de EU, of hier) maar, doe ik dat waarschijnlijk niet.

De verwachting is dat ik over 2 jaar wel zeker weet of ik hier mag blijven (greencard) de vraag is of ik dat ook wil na de volgende verkiezingen. Tot die tijd kunnen we dus eigenlijk ook geen huis kopen maar is het plan om genoeg cash opgebouwd te hebben voor in ieder geval 50% van een huis hier, of 70% van een huis in de EU.

[ Voor 9% gewijzigd door ex87 op 13-06-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
ex87 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:02:
Ik heb ondertussen 60% van mijn werk aandelen verkocht (voor 33k) en heb nu nog 32k over (prijs weer gestegen).

De 33k die is vrij gekomen gaat voor nu 10k in 4 populaire ETF's (moet nog kiezen, sowieso VOO) en dan gewoon de 10k gedeeld door 4. Vanaf deze maand ook elke maand 1000 cash sparen, 1000 inleggen.

Verhouding is nu:

32k werk aandelen
60k cash (1.05% rente) (omdat ik niet te snel wil instappen in aandelen)
15k zelf belegd (eigen gekozen aandelen + wat ETF's dus).

Ben nog niet helemaal tevreden maar het is beter dan 100% werk aandelen (zoals het een maand geleden was).
Als het zo door gaat kan ik over 8 jaar stoppen met werken (of in de EU, of hier) maar, doe ik dat waarschijnlijk niet.

De verwachting is dat ik over 2 jaar wel zeker weet of ik hier mag blijven (greencard) de vraag is of ik dat ook wil na de volgende verkiezingen. Tot die tijd kunnen we dus eigenlijk ook geen huis kopen maar is het plan om genoeg cash opgebouwd te hebben voor in ieder geval 50% van een huis hier, of 70% van een huis in de EU.
Heb je inside informatie :P Dat je minder in je eigen werkgever gelooft O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is gewoon een kwestie van geen overexposure willen naar je eigen werkgever. Ontslagen worden indien het slecht gaat met het bedrijf is één ding, daarbij ook nog je vermogen verliezen... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Ala Enron, baan weg, vermogen weg, pensioen weg. En sommige stellen werkten er allebei :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 19-09 11:30
@Immutable Nee, reden dat ik dat poste was omdat me hier een paar weken geleden was aangeraden om mijn over exposure zoals @Zr40 ook aangeeft te verkleinen.

Ben daar eindelijk mee begonnen. Ook omdat ik in de rest van 2020 nog zo'n 50k krijg via aandelen en nu toch wel echt zenuwachtig werd.

Mijn 2020 doel was om 100k te sparen/aan vermogen te hebben dus dat is ondertussen gelukt. Ik neem maar een voorsprong op 2021 -> 200k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:46
Bedragen waren vooral in het begin een goed houvast. Inmiddels kijk ik vooral rechtstreeks naar cashflow en vergelijk dat met uitgaven. Ik ga nu uit van 2/k per maand, als partner daarna voorlopig blijft werken (gezin + 3 kinderen). Er zijn echter nog verschillende varianten mogelijk.
Vanaf 68 jaar is er genoeg pensioen opgebouwd dus ik kan er ook voor kiezen om vermogen af te bouwen (nu begin 40), dan zou ik al vrij snel kunnen ophouden. Eerst nog een tijdje door in een baan met minder uren of naar een (veel) minder betalende baan met meer maatschappelijke impact zou ook kunnen. In elk geval is het een comfortabel gevoel dat eventueel baanverlies niet tot financiele zorgen leidt, dan zou ik denk ik nu al een sabbatical nemen.
Zr40 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:54:
Ik heb er de afgelopen jaren 4 of 5 meegemaakt door in het begin te snel te investeren. Inmiddels kijk ik (net als een bank) naar zekerheden en laat ik het meeste liggen. Gezien de vele matige proposities van o.a. horecazaken zal de huidige crisis er waarschijnlijk flink inhakken. Ik vind het nog steeds wel een interessante diversificatie van de portefeuille voor een stukje, maar dan vooral voor vastgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
CornermanNL schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:19:@DeveloperNL
[...]
Hetzelfde geldt voor de studie, reken bijvoorbeeld met een laag rendement (of alleen inflatie) terug wat je 18 jaar lang moet wegzetten om aan je doelbedrag te komen. En ook hier, dat geld heb je niet op dag 1 van het begin van de studie ineens nodig. Dit kan je gaandeweg opnemen. Bijvoorbeeld voor het eerste jaar verkoop je 50% 2 jaar van te voren enzovoorts. De rest rendeert dan vrolijk verder. Door het bedrag aan het begin conservatief in te schatten is er een aardige kans dat je veel meer rendement haalt.
[...]
Mijn oudste zit nu in 5 VWO dus ik heb eens opgezocht wat ze tijdens de studie nodig gaat hebben. Het Nibud rekent voor dat een gemiddelde student €1200 per maand nodig heeft. Ga je uit van 60 maanden dan heb je €72k nodig. Wil je dat na 18 jaar beschikbaar hebben moet je bij een rendement van 5% meer dan €200 per maand inleggen. Zoals @CornermanNL aangeeft kan kan de rest van het geld tijdens de studie blijven renderen. Wil je dat het potje pas op de 23e verjaardag helemaal leeg is moet je nog steeds €158 per maand inleggen (ook tijdens de studie).

Wij sparen €100 per maand per kind.. maar het rendement ligt flink lager dan 5% (ooit begonnen met spaarrekeningen) dus dat wordt toch bijlenen voor ze..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
RichieB schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:32:
[...]
dus dat wordt toch bijlenen voor ze..
:? Zou je niet beginnen met d'r eerst wat bij te laten verdienen alvoor je kijkt of er nog tekort is een geleend moet worden?

Stel je kan met 700 /mnd ondersteunen. Ze verdient zelf ook nog 400. Dan ben je er al (bijna).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
€1200 per maand voor een student slaat ook als een tang op een varken, met een dergelijk maandbedrag leef je als student echt als een koning. Helemaal als je dat ook nog eens van pappie en mammie zou krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mesque op 13-06-2020 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
rube schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Nieuwe update: mijn werkgever heeft me liever 20 uur in de week dan helemaal niet, dus het ziet er naar uit dat ik per 1 augustus 20 uur in de week ga werken. Daarbij kan ik de leuke dingen blijven doen en de zaken die minder interessant zijn door anderen laten doen.
Voor het geld hoeft het niet echt meer, maar ik denk dat dit wel een mooie combinatie is: de leuke werkzaamheden, beetje structuur, wat sociale contacten (al is dat veelal virtueel), extra geld sparen.
Worst case, als het niet werkt/fijn is kan ik altijd nog stoppen. Heb hiermee niet echt veel te verliezen denk ik.

Overigens kunnen we bijna van mijn parttime salaris rond komen. Vrijwel alle inkomsten uit vastgoed/vermogen en de parttime inkomsten van mijn vrouw kunnen we dan nog steeds sparen.
In de nabije toekomst gaat mijn vrouw waarschijnlijk ook kijken of ze minder kan gaan werken dan de huidige 32 uur.
Ik denk zelf dat allebei 20 uur mooi zou zijn. Zolang de kinderen thuis wonen kunnen we toch niet lang reizen/weg, en is waarschijnlijk prima om leuk werk te voor niet al te veel uren per week. En ondertussen genieten van de extra vrije tijd en het vermogen rustig door laten groeien.
Dat is toch super cool, de ideale middenweg en ook een mooi compliment dat je werkgever je niet kwijt wil. Die kun je mooi in je zak steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
rube schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:40:
[...]

:? Zou je niet beginnen met d'r eerst wat bij te laten verdienen alvoor je kijkt of er nog tekort is een geleend moet worden?
[...]
Dat was ook het scenario dat ik zelf voor ogen had. In die €1200 van het Nibud zit ook €200 uitgaan/sport/kleding waarvan ik het helemaal niet raar vind dat ze daar zelf voor werken. Hoe meer eigen inkomsten, hoe meer ze daar aan uit kunnen geven.

Ik zal mijn kinderen trouwen ook aanraden om maximaal te lenen en het geleende geld in ETF's te stoppen. Dat is een hele mooie opstap voor na de studie en jong geleerd is oud gedaan.. Had ik zelf maar zo'n tip gekregen van iemand toen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mesque schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:45:
€1200 per maand voor een student slaat ook als een tang op een varken, met een dergelijk maandbedrag leef je als student echt als een koning. Helemaal als je dat ook nog eens van pappie en mammie zou krijgen.
Dit vindt het Nibud:
Huur: 417 euro
Boodschappen: 181 euro
Studieboeken en -benodigdheden: 58 euro
Vervoer (naast de OV-kaart): 63 euro
Ontspanning, uitgaan en sport: 146 euro
Kleding en schoenen: 47 euro
Zorgverzekering: 106 euro
Telefoon: 26 euro
Collegegeld: 178 euro
Daar zitten geen absurde dingen bij. Ongetwijfeld hier en daar wat te beknibbelen, en ik ben er van overtuigd dat in dit topic er mensen zijn die al deze posten absurd vinden, maar er zullen ook wel studenten hoger uitkomen. Dit is niet de ‘als een koning’-categorie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

- Huur. Tegenwoordig zie je de meeste studenten thuiswonen.
- Studieboeken, dat zijn wel veel dure boeken. Ik was dat per jaar kwijt.
- Er is toch een OV-Kaart, waarvoor heb je die 63 euro nodig? Stationfiets 50 euro.
- Ontspannen sporten en uitgaan. Kan iets minder
- Telefoon, kan ook voor 20 euro.

Denk dat een verstandige student zo een paar honderd minder nodig heeft. Ik noem dit inderdaad ook leven als een koning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:46
rube schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Mooi en interessant dat je hiervoor kiest. Ben je niet bang dat je met oude patronen te maken houdt (bereikbaar, aanspreekbaar moet zijn, mee moet blijven draaien in meetings, kennis op peil moet houden) en er uiteindelijk toch meer blijft werken voor minder salaris? Ik zie dat bij mensen die 32 gaan werken i.p.v. 36 bijvoorbeeld. Voordeel van 20 uur is dat je rol echt kan aanpassen en je zaken zou moeten kunnen afstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
146 euro voor uitgaan en ontspanning, en dat vinden sommigen hier teveel.... wow. Wat deden jullie als student? Met die 146 euro zou ik het misschien 2 weken volhouden, maar zeker geen maand. Ik ging in die tijd zeker 2 a 3 keer in de week stappen.

Ik vind het helemaal geen gek overzicht, alleen de extra post van vervoer vind ik aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Zenix Zelfs in mijn tijd was de OV-kaart al opgesplitst in weekend en door-de-week. Wilde je dan een keer op een ander moment reizen moet je gewoon betalen. Met €63 haal ik niet eens 1x op en neer naar mijn ouders..

BTW, de studenten OV-kaart kost in 2020 € 98,72 per maand. Dit wordt verstrekt als lening. Pas als je een diploma haalt wordt deze lening kwijtgescholden.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 13-06-2020 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:28:
- Er is toch een OV-Kaart, waarvoor heb je die 63 euro nodig? Stationfiets 50 euro.

Denk dat een verstandige student zo een paar honderd minder nodig heeft. Ik noem dit inderdaad ook leven als een koning.
Naast boeken heb je nog een laptop, printer en ander studiespul. Er zijn best wel wat studierichtingen waar dat duur is. Ik denk aan maquettemateriaal voor architectuur, messen voor de kok, ...
Trouwens, ik ben een paar studenten verder, en boeken was toch elk jaar tussen de 250 en 500€, zeker voor geneeskunde en ingenieur.

En huur voor 420€, dat is tegnwoordig in Leuven eerder 500€, en zeker niet voor de duurste kamers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jongens, laat de lean fire trolls lekker trollen. Het maakt niet uit welk lijstje je post, ze gaan sowieso zeuren dat het allemaal te duur is.

Maargoed, 1200 euro is voor de gemiddelde uitwonende student, dus om dat nu meteen keer vijf jaar te doen is wel wat pessimistisch. Je hoeft het inderdaad ook niet op dag één op de plank te hebben liggen, én je hebt voor die tijd natuurlijk ook lopende kosten van je kinderen die je kwijt bent, dus alles vooraf reserveren is ook niet echt nodig.

Aan de andere kant, als je ze voor 72k op hun achttiende het huis uit weet te werken, is dat best een koopje natuurlijk 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Blik1984 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:35:
146 euro voor uitgaan en ontspanning, en dat vinden sommigen hier teveel.... wow. Wat deden jullie als student? Met die 146 euro zou ik het misschien 2 weken volhouden, maar zeker geen maand. Ik ging in die tijd zeker 2 a 3 keer in de week stappen.

Ik vind het helemaal geen gek overzicht, alleen de extra post van vervoer vind ik aan de hoge kant.
Ik ging meestal naar de supermarkt, haalde wat te eten en dan met vrienden ergens heen (met andere studenten) stuk goedkoper dan een paar keer naar de kroeg. Ik moest overigens alles zelf betalen, aangezien mijn ouders niks konden bijdragen. Maar met de aanvullende beurs en thuiswonen kwam ik prima rond. Leven met beperkte middelen is ook leerzaam en was voor mij de start van het FO verhaal.
RichieB schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:37:
@Zenix Zelfs in mijn tijd was de OV-kaart al opgesplitst in weekend en door-de-week. Wilde je dan een keer op een ander moment reizen moet je gewoon betalen. Met €63 haal ik niet eens 1x op en neer naar mijn ouders..

BTW, de studenten OV-kaart kost in 2020 € 98,72 per maand. Dit wordt verstrekt als lening. Pas als je een diploma haalt wordt deze lening kwijtgescholden.
Als gaat thuiswonen, dan neem je week OV. Ga je op kamers, dan weekend OV. Dan heb je die kosten niet, want binnen de stad heb je de fiets. Je krijgt ook 40% korting met studenten OV.
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Naast boeken heb je nog een laptop, printer en ander studiespul. Er zijn best wel wat studierichtingen waar dat duur is. Ik denk aan maquettemateriaal voor architectuur, messen voor de kok, ...
Trouwens, ik ben een paar studenten verder, en boeken was toch elk jaar tussen de 250 en 500€, zeker voor geneeskunde en ingenieur.

En huur voor 420€, dat is tegnwoordig in Leuven eerder 500€, en zeker niet voor de duurste kamers.
De kosten zullen inderdaad per studie verschillen, bij mijn ICT opleiding was het echt laag. Soms hoefde ik helemaal geen boeken te kopen in een collegejaar, had alleen een laptop nodig. Printers zijn altijd wel in overvloed aanwezig op de campus.

Het op kamers wonen is al luxe. Steeds meer studenten wonen thuis en dit is met het leenstelsel ook hoger geworden: https://www.nu.nl/binnenl...nog-thuis.html?redirect=1 Ik had een aantal klasgenoten die gewoon 4 uur per dag in de trein zaten. Want kamers worden steeds duurder..

De aanvullende beurs is 400 euro, dat lijkt mij een goede graadmeter om aan te houden wat je minimaal zou moeten bijdragen als ouders met een goed salaris.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 13-06-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:14:
[...]
Ik ging meestal naar de supermarkt, haalde wat te eten en dan met vrienden ergens heen (met andere studenten) stuk goedkoper dan een paar keer naar de kroeg. Ik moest overigens alles zelf betalen, aangezien mijn ouders niks konden bijdragen. Maar met de aanvullende beurs en thuiswonen kwam ik prima rond. Leven met beperkte middelen is ook leerzaam en was voor mij de start van het FO verhaal.
Ik was lid van de lokale jeugdvereniging waar we elke week gewoon samenkwamen om zelf gekocht bier te drinken. Scheelde inderdaad enorm.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Ben verder goed verzekerd als ik eventueel werkloos zou worden, maar heb zoveel ruimte daarin dat het een low risico is om die 5 jaar te niet aflossen te pakken. (eventueel 4 jaar om risico af te dekken)
Ik zou zeggen pen het eens neer op bierviltje. Ik neem aan dat je voor jezelf wel al een gezonde buffer hebt?

Als je er van uit gaat dat je 5 jaar lang iedere maand 150 inlegt en je rekent met een vrij conservatief rendement van 2,5% dan heb je na 5 jaar €9589 opgebouwd, spaar je het op in een oude sok is het eindresultaat €9000.
R.van.M schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:23:
[...]

Volgens dit soort mensen is de wereld al vaker vergaan, peak oil, bankencrisis 2008 etc.

Wat je ziet in de politiek dat we altijd heel lang op een muur afrijden en vlak voor het moment dat we crashen is iedereen het toch wel eens dat we iets moeten doen en dan maken we een kleine correctie. Dat zal nu niet anders zijn
Peak oil voor de ontdekking van nieuwe bronnen is al een tijdje geleden geweest hoor. En je kan wel op het laatste moment gaan bijsturen als maatschappij maar voor veel effecten in bijvoorbeeld de klimaatcrisis zit er zoveel vertraging in dat je eigenlijk al 10 jaar geleden had moeten bijsturen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er manieren om te investeren/beleggen zonder enig vorm van risico te nemen?

Spaarrente & spaardeposito is zo goed als 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ThaddeusX schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:14:
Zijn er manieren om te investeren/beleggen zonder enig vorm van risico te nemen?

Als die er waren zou iedereen er wel gebruik van maken, immers komt het dan steeds meer in de buurt van "gratis geld" :+ Uiteindelijk komt het gewoon neer op: hoe hoger het rendement, hoe hoger het risico. Je ziet het min of meer zelfs terug bij sparen. Vrij opneembaar heeft een lagere rente dan een deposito waarbij je het risico loopt niet bij het geld te kunnen als je het nodig hebt. En hetzelfde zie je bv ook bij crowdfunding en P2P lenen. Als het bv om een solide lening gaat is de rente laag. Is het een of andere "shady" lener dan is de rente ook hoger. Krijg je de lening terug, verdien je meer eraan, maar af en toe gaat het ook mis en krijg je het geld niet terug. Het hogere rendement "dekt" dus het risico. En als het in 25% van de gevallen mis gaat dan heb je in de overige 75% van de gevallen hopelijk wel zoveel winst gemaakt dat het rendement alsnog positief is. Zoals @Zr40 hierboven toevallig al schreef, in relatie tot een faillissement.
En hetzelfde zie je ook bij beleggen: obligaties leveren vrijwel niks op, beleggen in solide en voorspelbare bedrijven levert een hoger rendement op, en beleggen in onvoorspelbare aandelen levert potentieel een hoger rendement op maar geeft ook meer risico. Zie bv het aandeel van Tesla, dat alle kanten op gaat. Op tijd van een week kan dat tientallen tot honderden dollars fluctueren. Terwijl bv een MasterCard of Microsoft een stuk stabielere prijs hebben, en dus een lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:28:

56 euro voor een jaar aan studiematerialen? Dat is knap. Bij mij was ik dat al aan één boek kwijt. En je zult tegenwoordig ook dingen zoals een computer moeten regelen. Maar uiteraard zijn er ook studies waarbij het veel minder dan dit zal zijn, het gaat hier immers over gemiddelden.

Het gaat hier trouwens ook niet zozeer over wat je als ouders zou moeten bijdragen of financieren, maar over wat een student in de praktijk werkelijk uitgeeft. Bij zoiets als uitgaan en ontspanning zal bv ook vakantie zitten of een bezoekje aan een festival. Met een weekendje Pinkpop ben je zo al twee maanden van je budget kwijt. En ook een goedkope vakantie kost nog steeds algauw een paar honderd euro. Niet een heel raar budget, dus.

En bij zoiets als telefoon zit niet alleen de kosten van het abonnement, maar ook de telefoon zelf. Dat gaat terugrekenend naar een maandbedrag in de praktijk toch wel hard. Ook als je een budget telefoon hebt.

Keerzijde van het verhaal is dat het puur om uitgaven gaat, maar tegenover de zorgkosten staat meestal ook zo'n 100 euro zorgtoeslag als inkomsten.

Die overzichten van duo of Nibud zijn op zich dus een redelijke (grove) indicatie van wat iemand zoal kwijt is, maar je zult toch altijd ook zelf blijven nadenken. En bedenken wat je zelf een eerlijke bijdrage als ouders vindt. Ik vind het daarbij best wel lastig wat eerlijk is, nu er in feite helemaal niets meer die de overheid wordt gegeven (behalve de ov). Vroeger had ik het eerlijk gevonden als je grofweg eenderde beurs, eenderde ouders en eenderde kind deed, uitgaande van een redelijk ruim budget. Waarbij de invulling voor het deel van het kind redelijk vrij is: werken, leven of bezuinigen. Maar wie moet er in de huidige situatie voor dat deel beurs opdraaien?

Ik denk dat wij het zo gaan doen dat ze wel een deel zullen moeten lenen, dat ze die niet zomaar blind van alles kopen, maar dat we dat deel wel achter de hand houden om ze later alsnog te kunnen geven. Ik ga er dan vanuit dat we zo'n 50-60k zullen bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Zonder risico zul je toch ook weinig rendement hebben. Maar met bv een groen deposito kun je toch een relatief goed rendement behalen. Voor de eerste ongeveer 60k geldt dat je er geen vermogensrendementsheffing over hoeft te betalen en je hebt een extra heffingskorting van 0,7% van het saldo. In feite heb je dan dus een belastingvrij rendement van ongeveer 0,7%, terwijl je bij gewoon sparen misschien 0,1% krijgt en ook nog belasting moet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:17
[...]
Peak oil voor de ontdekking van nieuwe bronnen is al een tijdje geleden geweest hoor. En je kan wel op het laatste moment gaan bijsturen als maatschappij maar voor veel effecten in bijvoorbeeld de klimaatcrisis zit er zoveel vertraging in dat je eigenlijk al 10 jaar geleden had moeten bijsturen.
De mens zit gewoon zo niet in elkaar.

10 jaar op voorhand bijsturen in een wereld die morgen helemaal anders kan zijn? Dat werkt gewoon niet.

Beleidsmakers hebben geen enkele incentive om proactief om te gaan met gekende problemen.

Stel je eens voor dat men in januari beslist zou hebben om te reageren op Corona zoals men in maart gedaan heeft.
Dan zou er helemaal geen crisis geweest zijn. Heel goed zou je denken.
Maar de beleidsmaker die dat beslist heeft zou gewoon met de grond gelijk gemaakt worden, is einde carrière, of mag het het gaan uitleggen voor de rechter.

De beste strategie voor de individuele beleidsmaker is om te wachten tot de crisis acuut is en dan je best doen om die te weren. Dan kan je nog uitleggen dat je je uiterste best hebt gedaan.

Deze crisis is een enorm drama voor vele individuele slachtoffers; economisch en lichamelijk. Maar niet voor de maatschappij in zijn geheel want die zal er lessen uit trekken en zich aanpassen.

We geloven het zelf niet altijd meer maar de mens (in zijn geheel) heel erg goed in het omgaan met verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JURIST schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Mooi en interessant dat je hiervoor kiest. Ben je niet bang dat je met oude patronen te maken houdt (bereikbaar, aanspreekbaar moet zijn, mee moet blijven draaien in meetings, kennis op peil moet houden) en er uiteindelijk toch meer blijft werken voor minder salaris? Ik zie dat bij mensen die 32 gaan werken i.p.v. 36 bijvoorbeeld.
Dit is een valkuil inderdaad, dus ik moet daar zelf heel erg voor oppassen. Maar doordat ik een (klein) team aanstuur en mijn manager mij erg vrij laat heb ik er zelf een redelijke invloed op hoe ik dit ga aanpakken.
Als een meeting geen toegevoegde waarde heb, dan misschien maar een keertje niet aanwezig zijn. Aanspreekbaar: eerst naar mijn team, komen zij er niet uit dan los ik het met hen op. Doel is dus vooral om mijn team naar een hoger niveau te krijgen, dat is beter voor henzelf, voor het bedrijf en voor mij.
Voordeel van 20 uur is dat je rol echt kan aanpassen en je zaken zou moeten kunnen afstoten.
Precies, dat denk ik. En mijn manager heeft al aangegeven dat het wat hem betreft we het zodanig moeten gaan inrichten dat het voor mij werkblaar blijft, waarschijnlijk ook omdat hij weet dat als dat niet het geval is ik alsnog weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:41

Op een 5 jaar deposito's kun je nog 1,4% krijgen als je voor een buitenlandse bank kiest. Met Nederlands DGS kun je 1% krijgen.
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

Op een Dela spaarverzekering kun je 2% krijgen (gaat natuurlijk wel gepaard met risico).

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 14-06-2020 16:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:12:
Ik zal mijn kinderen trouwen ook aanraden om maximaal te lenen en het geleende geld in ETF's te stoppen. Dat is een hele mooie opstap voor na de studie en jong geleerd is oud gedaan.. Had ik zelf maar zo'n tip gekregen van iemand toen.
Waarom deze tip? Geleend geld is geleend en moet je terugbetalen, beleggen is en blijft een gok, ook al is het in een ETF. Ik snap dat je er lang over mag doen om je schuld af te betalen, maar met geleend beleggen voelt voor mij als een enorm grote fout. Te weinig mensen die discipline hebben en zaken gaan verkopen wanneer het minder gaat op de markten, dus je neemt een grote verantwoordelijkheid wanneer je zoiets zou doen.

Liever gewoon geen studieschuld of snel afbetalen, werken en flink sparen en vroeg een huis kopen. Dit hebben mijn vrouw en ik gedaan en zorgt ervoor dat wij op onze huidige leeftijd - 27 jaar - per maand tussen de 40% en 50% kunnen sparen en dus beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Het enige wat zowat risicoloos is, dat is landbouwgrond. Daar mag een bom op vallen, je 10.000m2 blijft even groot. Rendement is mager, instap en uitstap is nogal complex en kan niet met kleine bedragen.

Fysiek goud in een kluis in zwitserland of elders (kan via etf) is ook laag risico, maar er hangen kosten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Het enige wat zowat risicoloos is, dat is landbouwgrond. Daar mag een bom op vallen, je 10.000m2 blijft even groot. Rendement is mager, instap en uitstap is nogal complex en kan niet met kleine bedragen.

Fysiek goud in een kluis in zwitserland of elders (kan via etf) is ook laag risico, maar er hangen kosten aan.
Landbouwgrond kan ook minder waard worden. Daarnaast betaal je ook belastingen erover.
En in theorie kan het ook kleiner worden doordat stukken onderwater lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:17
Tommie12 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Anekdote:

Ik hoorde onlangs een verhaaltje van verre famillie: met 3 familieleden bezitten ze een stukje bos dat verpacht wordt(erfenisje). Daar krijgen ze 25€/jaar voor, te delen door drie. Om de drie jaar krijgen ze elk om beurt 9€ ipv 8€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bos is nog goedkoper dan landbouwgrond.... hoe groot is dat bos?
Kan het zijn dat die 25€ alleen de jachtrechten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Landbouwgrond kan ook minder waard worden. Daarnaast betaal je ook belastingen erover.
En in theorie kan het ook kleiner worden doordat stukken onderwater lopen
Minder waard worden.... op lange termijn stijgt het behoorlijk. 20 jaar gelden in Belgisch Limburg kostte een hectare ca 7500€, nu is dat 50.000€. Gebruikelijke pacht zit rond de 500-1000€ per hectare per jaar.

Je betaalt inderdaad belasting, maar er zijn geen dakgoten die lekken, geen keukens die afgebroken worden, en een boer die de pacht niet betaalt.... verliest zijn pachtrechten, dus komt weinig voor.
Er blijft nog een kleine kans op dikke meerwaarde als je grond industriegrond of zelfs bouwgrond wordt.

Maar het is en blijft een speciaal wereldje. Grondbezit is voor de boer meestal zijn aanvullend pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Orangelights23 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:42:
[...]

Waarom deze tip? Geleend geld is geleend en moet je terugbetalen, beleggen is en blijft een gok, ook al is het in een ETF. Ik snap dat je er lang over mag doen om je schuld af te betalen, maar met geleend beleggen voelt voor mij als een enorm grote fout. Te weinig mensen die discipline hebben en zaken gaan verkopen wanneer het minder gaat op de markten, dus je neemt een grote verantwoordelijkheid wanneer je zoiets zou doen.
Het zeker iets dat alleen werkt als je om kan gaan met geld en deze verantwoordelijkheid kan dragen. Bij mijn oudste lijkt dat beiden voldoende aanwezig. Reden om het aan te raden is: time in the market. Vroeg beginnen dus, liefst tijdens de studie al. Met een beetje geluk kan je de lening terug betalen uit je salaris en blijven de beleggingen staan. Gaat het echt fout, dan niet in paniek verkopen maar wachten tot de beurs herstelt en dan aflossen.
Liever gewoon geen studieschuld of snel afbetalen, werken en flink sparen en vroeg een huis kopen. Dit hebben mijn vrouw en ik gedaan en zorgt ervoor dat wij op onze huidige leeftijd - 27 jaar - per maand tussen de 40% en 50% kunnen sparen en dus beleggen.
Dat is ook een prima strategie natuurlijk. Maar een lening met voorwaarden zo gunstig als de studielening krijg je maar eens in je leven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wozmro schreef op zondag 14 juni 2020 @ 06:53:
[...]

De mens zit gewoon zo niet in elkaar.

10 jaar op voorhand bijsturen in een wereld die morgen helemaal anders kan zijn? Dat werkt gewoon niet.

Beleidsmakers hebben geen enkele incentive om proactief om te gaan met gekende problemen.

Stel je eens voor dat men in januari beslist zou hebben om te reageren op Corona zoals men in maart gedaan heeft.
Dan zou er helemaal geen crisis geweest zijn. Heel goed zou je denken.
Maar de beleidsmaker die dat beslist heeft zou gewoon met de grond gelijk gemaakt worden, is einde carrière, of mag het het gaan uitleggen voor de rechter.

De beste strategie voor de individuele beleidsmaker is om te wachten tot de crisis acuut is en dan je best doen om die te weren. Dan kan je nog uitleggen dat je je uiterste best hebt gedaan.

Deze crisis is een enorm drama voor vele individuele slachtoffers; economisch en lichamelijk. Maar niet voor de maatschappij in zijn geheel want die zal er lessen uit trekken en zich aanpassen.

We geloven het zelf niet altijd meer maar de mens (in zijn geheel) heel erg goed in het omgaan met verandering.
Wat je beschrijft is hoe het in Zuid-Korea en Taiwan is gebeurd, met als gevolg respectievelijk slechts 277 en 7 doden.

De klimaatcrisis kun je achteraf van leren wat je wilt maar het momentum waar je tegen vecht wordt ieder jaar groter en groter. Je kunt in een trein die op een afgrond af dendert wel twee keer zo hard aan de noodrem trekken maar hij zal er niet eerder van stil staan, het enige wat werkt is eerder remmen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Erasmo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 02:44:
[...]

Wat je beschrijft is hoe het in Zuid-Korea en Taiwan is gebeurd, met als gevolg respectievelijk slechts 277 en 7 doden.
Alleen maar omdat ze daar in het verleden al virussen hebben gehad en de burgers dus achter de acties stonden omdat ze al een keer meegemaakt hadden wat gebeurd als je niet meteen ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:18

bonyuri

Investigator!

RichieB schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Het zeker iets dat alleen werkt als je om kan gaan met geld en deze verantwoordelijkheid kan dragen. Bij mijn oudste lijkt dat beiden voldoende aanwezig. Reden om het aan te raden is: time in the market. Vroeg beginnen dus, liefst tijdens de studie al. Met een beetje geluk kan je de lening terug betalen uit je salaris en blijven de beleggingen staan. Gaat het echt fout, dan niet in paniek verkopen maar wachten tot de beurs herstelt en dan aflossen.

[...]

Dat is ook een prima strategie natuurlijk. Maar een lening met voorwaarden zo gunstig als de studielening krijg je maar eens in je leven..
Totdat je een huis wil gaan kopen en je ineens een stuk minder hypotheek krijgt vanwege die uitstaande studieschuld.
Als je dan moet blijven huren omdat je geen huis kan kopen verlies je daar ook vermogensopbouw.
Alles heeft zijn voor- en nadelen :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bonyuri schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Totdat je een huis wil gaan kopen en je ineens een stuk minder hypotheek krijgt vanwege die uitstaande studieschuld.
Als je dan moet blijven huren omdat je geen huis kan kopen verlies je daar ook vermogensopbouw.
Alles heeft zijn voor- en nadelen :)
De truc zit in :
- ga de goedkope lening aan (tenzij je die echt helemaal niet nodig hebt)
- zorg dat je zo snel mogelijk het bedrag van die lening aan de kant hebt staan, maar betaal zo traag mogelijk terug
- nadat je een buffer hebt begin je te beleggen

Dan kan je nog altijd ineens die lening terug betalen als die een hinderpaal zou worden bij het afsluiten van een hypotheek.

(en als laatste, koop je fiets, GSM, TV, wasmachine,... NIET met een consumentenkrediet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Grappig, toen het over sparen voor kinderen ging waren vele tegen omdat een paar duizenden euro veel geld was voor een jong volwassen. Nu is het idee om van ze te vragen om duizenden euro’s te lenen en daar verstandig mee om te gaan.

Het investeren van studiefinanciering is waarschijnlijk wel rendabel. Of het ethisch is laat ik even buiten de discussie, maar het risico dat het geld wel uitgegeven wordt is gigantisch.

Nee, ik houd het erbij dat ze zelf mogen lenen voor hun studie en als dat (succesvol) afgerond is kijk ik wel of wij als ouders deze aflossen of dit bedrag ergens gaan investeren en ze van hun eigen inkomen de studieschuld moeten aflossen terwijl het geld rendeert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:16:
Grappig, toen het over sparen voor kinderen ging waren vele tegen omdat een paar duizenden euro veel geld was voor een jong volwassen. Nu is het idee om van ze te vragen om duizenden euro’s te lenen en daar verstandig mee om te gaan.

Het investeren van studiefinanciering is waarschijnlijk wel rendabel. Of het etnisch is laat ik even buiten de discussie, maar het risico dat het geld wel uitgegeven wordt is gigantisch.

Nee, ik houd het erbij dat ze zelf mogen lenen voor hun studie en als dat (succesvol) afgerond is kijk ik wel of wij als ouders deze aflossen of dit bedrag ergens gaan investeren en ze van hun eigen inkomen de studieschuld moeten aflossen terwijl het geld rendeert.
Black stufi matters? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tja, FI/FO is helaas net zoals de rest in de wereld niet eerlijk verdeeld, maar omdat nu op Stufi te betrekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Mirved schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:46:
[...]
Alleen maar omdat ze daar in het verleden al virussen hebben gehad en de burgers dus achter de acties stonden omdat ze al een keer meegemaakt hadden wat gebeurd als je niet meteen ingrijpt.
Volgens mij heeft dat (nog) meer met cultuur verschil te maken en de sociale voorzieningen. Mensen in de USA hebben ook wel kunnen zien wat er gebeurt als je niet meteen ingrijpt. Toch waren er binnen enkele weken enorme demonstraties tegen de lock-downs. Maar goed, dit is verder off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Haha, het streepje was iets te kort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Deveon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:16:
Of het ethisch is laat ik even buiten de discussie, maar het risico dat het geld wel uitgegeven wordt is gigantisch.
Als het niet ethisch is om geld te beleggen van je studiefinanciering, is het ook niet ethisch dat de overheid inflatie op 2% houdt en rente op 0%.

Mijn vriendin spaart voor de studie van onze kleuter. Uiteraard zal het gespaarde bedrag in reëele termen slechts de helft van de koopkracht zijn. Het lijkt mij, voor zover ik kan zien, niet verstandig.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TucanoItaly schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Als het niet ethisch is om geld te beleggen van je studiefinanciering, is het ook niet ethisch dat de overheid inflatie op 2% houdt en rente op 0%.

Mijn vriendin spaart voor de studie van onze kleuter. Uiteraard zal het gespaarde bedrag in reëele termen slechts de helft van de koopkracht zijn. Het lijkt mij, voor zover ik kan zien, niet verstandig.
Daarom moet je dat geld beleggen. Je hebt een termijn van 15 jaar, dus je kan zelfs in aandelen beleggen.

Brede tracker en dat komt wel goed.

Ik verwacht me er wel aan dat er binnenkort extra inflatie komt doordat overheden nu gewoon geld aan het drukken zijn, zowel in EU, US, etc.
Dat zal de enige manier zijn om de enorme schulden van deze crisis te laten weg smelten.
De passieve spaarder met slapend geld op een spaarrekening is dan de dupe.

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 15-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30
Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Daarom moet je dat geld beleggen. Je hebt een termijn van 15 jaar, dus je kan zelfs in aandelen beleggen.

Brede tracker en dat komt wel goed.

Ik verwacht me er wel aan dat er binnenkort extra inflatie komt doordat overheden nu gewoon geld aan het drukken zijn, zowel in EU, US, etc.
Dat zal de enige manier zijn om de enorme schulden van deze crisis te laten weg smelten.
De passieve spaarder met slapend geld op een spaarrekening is dan de dupe.
Ja, maar als je binnen die 15 jaar een huis wil kopen zul je toch echt moeten aflossen (of je kunt flink minder lenen), mochten je aandelen dan toch niet zo lekker gegaan zijn heb je dus wel een probleem en kan je dus geen huis kopen (als starter op de woningmarkt is de kans wel groot dat je tegen je max aan wil gaan lenen).

edit: excuus dacht dat het ging over het maximaal lenen en dan afbetalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 15-06-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartske schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Ja, maar als je binnen die 15 jaar een huis wil kopen zul je toch echt moeten aflossen (of je kunt flink minder lenen), mochten je aandelen dan toch niet zo lekker gegaan zijn heb je dus wel een probleem en kan je dus geen huis kopen (als starter op de woningmarkt is de kans wel groot dat je tegen je max aan wil gaan lenen).
Het ging over sparen voor de studie van kinderen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Immutable
Eerlijke is eerlijk, hoe ik nu over mijn studieschuld denk is dat ik er behoorlijk spijt van heb. Als ik opnieuw was gaan studeren was ik een flink stuk conservatiever omgegaan met lenen.
Je bent jong, en velen denken in het nu. (Dat is niet voor iedereen zo)
Het heeft op langer termijn in je gehele leven invloed. (Nu is het dan wel 0,0%) maar over de hele leven gezien qua vermogensopbouw heeft het wel invloed.
Ik kon gewoon zonder studieschuld aan te geven lenen(hypotheek), maar is dat tegenwoordig niet meer mogelijk?

Een studieschuld hebben is gewoon een valse start voor je toekomstige leven. Ik heb er in ieder geval spijt van hoe ik ermee om ben gegaan destijds. Gelukkig heb ik dan geen schuld van 30k tot 60k euro wat ik steeds vaker hoor, dat is pas een flinke negatieve start op je vermogensopbouw later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen 30k lenen en uitgeven en 30k lenen en sparen/beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Laatst online: 17-09 19:49
Immutable schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:48:
Eerlijke is eerlijk, hoe ik nu over mijn studieschuld denk is dat ik er behoorlijk spijt van heb. Als ik opnieuw was gaan studeren was ik een flink stuk conservatiever omgegaan met lenen.
Je bent jong, en velen denken in het nu. (Dat is niet voor iedereen zo)
Het heeft op langer termijn in je gehele leven invloed. (Nu is het dan wel 0,0%) maar over de hele leven gezien qua vermogensopbouw heeft het wel invloed.
Ik kon gewoon zonder studieschuld aan te geven lenen(hypotheek), maar is dat tegenwoordig niet meer mogelijk?

Een studieschuld hebben is gewoon een valse start voor je toekomstige leven. Ik heb er in ieder geval spijt van hoe ik ermee om ben gegaan destijds. Gelukkig heb ik dan geen schuld van 30k tot 60k euro wat ik steeds vaker hoor, dat is pas een flinke negatieve start op je vermogensopbouw later.
In afspraken met hypotheekvestrekkers is vastgelegd dat een studieschuld anders wordt meegerekend in hypotheekverstrekking dan consumptief krediet. Lastige is imho dat veel studenten voor de wet volwassen zijn, maar vwb het omgaan met geld niet. Gevolg is dat studieschuld in veel gevallen iig voor een deel verkapt consumptief krediet is. Wat ook niet helpt is dat veel hypotheekverstrekkers rekenen met het startbedrag en niet het huidige bedrag. Anderzijds, voor starters vrees ik de dag dat men overgaat tot BKR registratie... :/

Edit: Ik ben zeer benieuwd in welke box studiescuhld komt te vallen in het nieuwe belastingstelsel. Iemand meer beeld hier bij?

[ Voor 4% gewijzigd door BoB_HenK op 15-06-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:01:
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen 30k lenen en uitgeven en 30k lenen en sparen/beleggen.
De vraag is alleen, hoeveel discipline heb je als student om daar mee om te gaan?

Toen ik studeerde leende ik ook maximaal. De spaarrente destijds was immers hoger dan de rente op de studieschuld, dus waarom zou je het niet doen?

Het maakte het alleen wel makkelijker om grotere uitgaven te doen. Het geleende geld op de spaarrekening is immers vrij beschikbaar. En als jonge student zonder financiële ervaring of zelfs zonder ooit van FO gehoord te hebben maar die wel op Tweakers komt koop je dan die videokaart van 400 euro ipv die van 150 euro.

Nu valt voor mij de schade gelukkig wel mee. Die studieschuld heb ik nog steeds en los ik netjes volgens de regels af. Het geeft mij verder geen problemen en ook voor de hypotheek bleek het niet te beperkend te zijn.
BoB_HenK schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:14:
[...]
Edit: Ik ben zeer benieuwd in welke box studiescuhld komt te vallen in het nieuwe belastingstelsel. Iemand meer beeld hier bij?
Hetzelfde als vandaag: box 3. Het enige verschil onder de voorgestelde plannen (nog verre van definitief) is de mate van aftrekbaarheid ten opzichte van vermogen in beleggingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 15-06-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Zr40 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:15:

Nu valt voor mij de schade gelukkig wel mee. Die studieschuld heb ik nog steeds en los ik netjes volgens de regels af. Het geeft mij verder geen problemen en ook voor de hypotheek bleek het niet te beperkend te zijn.
Het is bij mij ook niet een "probleem". Het is wel zo dat het tussen de 4 en 5% van mijn savingsrate afsnoept. :/
Pagina: 1 ... 87 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.