Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.100 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aflossingen dragen voor mij gewoon bij aan de savings rate. Wat ik 10 jaar geleden heb betaald met geleend geld heeft 10 jaar geleden van mijn savings rate afgesnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:18

bonyuri

Investigator!

Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:57:
[...]

Dan kan je nog altijd ineens die lening terug betalen als die een hinderpaal zou worden bij het afsluiten van een hypotheek.
Dan ga je er vanuit dat als het een hinderpaal wordt je voldoende vermogen hebt om het ineens af te betalen.
Wat als de markt op dat moment net crashed is?
Ik wil geen doemdenker zijn, maar het klinkt allemaal een boel rooskleuriger dan het in de praktijk kan zijn.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daarnaast, studieschuld aflossen voor de hypotheek is vanuit het perspectief van de geldverstrekker wellicht wenselijk, vanuit FO perspectief hindert het je juist. Je wisselt namelijk een lening met uitermate gunstige voorwaarden en lage rente in zodat je hypothecair méér kan lenen tegen slechtere voorwaarden en een hogere rente.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 15-06-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Dan kom je denk ik in een andere discussie.
Feit is dat als je een woning wil kopen, je studieschuld een mogelijke bottleneck kan zijn
Nieuwe leenstelsel (vanaf 1 juli 2015)
Jouw studieschuld telt voor 0,45% mee in je maandelijkse lastenweging. Dit percentage is lager dan bij het oude leenstelsel omdat je 35 jaar mag doen over het terugbetalen aan DUO.

Rekenvoorbeeld: je hebt een studieschuld van € 20.000. Je betaalt hiervoor € 90 per maand terug aan DUO (0,45% van € 20.000). Hierdoor kun je ongeveer € 25.000 minder hypotheek krijgen dan wanneer je geen studieschuld zou hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Precies dat voorbeeld illustreert waarom de regels niets meer te maken hebben met lenen naar draagkracht.

Als je die studieschuld aflost, dan kan je in totaliteit € 5.000 méér lenen. Over de afgeloste € 20.000 die je vervolgens hypothecair weer leent betaal je méér rente. Als je die hogere lasten kan dragen, waarom moet je dan die goedkopere studieschuld aflossen om € 5.000 meer te mogen lenen?

De aflossing van de studieschuld kan je ook nog pauzeren voor 5 jaar, wordt automatisch verminderd op basis van je inkomen en wordt kwijtgescholden als je het uiteindelijk toch niet kan betalen. Zie dat maar eens te regelen bij een hypotheek...

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 15-06-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
bonyuri schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:57:
Dan kom je denk ik in een andere discussie.
Feit is dat als je een woning wil kopen, je studieschuld een mogelijke bottleneck kan zijn

[...]
We spreken over een impact van 5000€...
Als je goed gestudeerd hebt kan dat geen bottleneck zijn bij het afsluiten van een hypotheek.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
Deveon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:16:
Grappig, toen het over sparen voor kinderen ging waren vele tegen omdat een paar duizenden euro veel geld was voor een jong volwassen. Nu is het idee om van ze te vragen om duizenden euro’s te lenen en daar verstandig mee om te gaan.
Bij sparen voor je kind ging het over een grote pot geld die met 18 jaar in één klap beschikbaar komt, onafhankelijk van of je kind nou een verstandige student is of een losgeslagen puber. Dat is wel wat anders dan als het gaat om een paar honderd euro per maand voor een student die, waarschijnlijk, niet totaal losgeslagen zal zijn. Toch wel verschillend.
Immutable schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:48:
Eerlijke is eerlijk, hoe ik nu over mijn studieschuld denk is dat ik er behoorlijk spijt van heb. Als ik opnieuw was gaan studeren was ik een flink stuk conservatiever omgegaan met lenen.
Je bent jong, en velen denken in het nu. (Dat is niet voor iedereen zo)
Het heeft op langer termijn in je gehele leven invloed. (Nu is het dan wel 0,0%) maar over de hele leven gezien qua vermogensopbouw heeft het wel invloed.
Ik kon gewoon zonder studieschuld aan te geven lenen(hypotheek), maar is dat tegenwoordig niet meer mogelijk?

Een studieschuld hebben is gewoon een valse start voor je toekomstige leven. Ik heb er in ieder geval spijt van hoe ik ermee om ben gegaan destijds. Gelukkig heb ik dan geen schuld van 30k tot 60k euro wat ik steeds vaker hoor, dat is pas een flinke negatieve start op je vermogensopbouw later.
Dat is het stomme van het huidige systeem. Vroeger konden veel studenten met beurs plus eventueel een bijbaantje plus eventueel een ouderlijke bijdrage en wat zuinig aan leven, de studie wel zonder schuld afronden. De drempel tussen wel lenen of niet lenen was veel hoger. Nu heeft nagenoeg elke student na afloop een schuld en maakt het voor je gevoel weinig uit of je nou 30k of 40k leent. De drempel tussen lenen en veel lenen is veel lager dan de drempel tussen wel of niet lenen.
Zr40 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:22:
Als je die studieschuld aflost, dan kan je in totaliteit € 5.000 méér lenen. Over de afgeloste € 20.000 die je vervolgens hypothecair weer leent betaal je méér rente. Als je die hogere lasten kan dragen, waarom moet je dan die goedkopere studieschuld aflossen om € 5.000 meer te mogen lenen?
Je kunt het ook andersom zien. Op de hoogte van de hele hypotheek is 5k niet extreem veel. Is een paar procent van je leencapaciteit. Waarom zou je dan die 20k aflossen en 25k hypotheek nemen, als je er ook voor zou kunnen kiezen om die 20k in je huis te stoppen en 5k minder te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:47:
[...]
Je kunt het ook andersom zien. Op de hoogte van de hele hypotheek is 5k niet extreem veel. Is een paar procent van je leencapaciteit. Waarom zou je dan die 20k aflossen en 25k hypotheek nemen, als je er ook voor zou kunnen kiezen om die 20k in je huis te stoppen en 5k minder te lenen?
Precies. En voor die 20k betaal je ook effectief minder rente. Waarom zou je duurder willen lenen?

Als die 5k extra lenen het verschil zou maken, dan zit je al in een te hoge prijscategorie naar woningen te zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 15-06-2020 16:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

bonyuri schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:50:
[...]

Dan ga je er vanuit dat als het een hinderpaal wordt je voldoende vermogen hebt om het ineens af te betalen.
Wat als de markt op dat moment net crashed is?
Ik wil geen doemdenker zijn, maar het klinkt allemaal een boel rooskleuriger dan het in de praktijk kan zijn.
We zitten hier wel in een FO-topic. Adviezen die hier gegeven worden zijn zeker niet voor de hele bevolking weggelegd.

Mijn eigen ervaring met een studieschuld (nou ja die van mijn vriendin) en een huis kopen is dat het geen enkel probleem is als je kan aantonen dat je het wel kan aflossen én je niet voor een top hypotheek gaat.

De bank praat heel anders met je als 30k studieschuld hebt en 30k+ aan beleggingen/spaargeld dan wanneer je 30k studieschuld hebt en <2k op de rekening.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:47:
[...]
Dat klopt, maar eerder ging het over beleggen met het geleende geld. Als je dat doet kun je het volgens mij niet in een nieuwe woning steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bonyuri schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Dat klopt, maar eerder ging het over beleggen met het geleende geld. Als je dat doet kun je het volgens mij niet in een nieuwe woning steken.
Dat is zo, als je de beleggingen behoud, dan kun je het niet in de woning stoppen. Maar je kunt op dat moment wel de beleggingen verkopen.

Ik denk dat het in veel gevallen gunstiger is om 20k aan beleggingen te verkopen en als eigen geld in de hypotheek in te brengen, dan de renteloze lening af te lossen omdat je dan 25k ipv 20k in de woning kunt steken. Niet alleen moet je dan over die 20k extra rente betalen, maar ook zul je dan minder snel in een lagere LTV-categorie vallen en dus met een hoger rentepercentage te maken krijgen. Die ligt zo namelijk meteen al zo'n 10% lager dan als je de studielening had afgelost om een hogere hypotheek te kunnen nemen. Dat kan dus een behoorlijk voordeeltje opleveren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
CaLeX schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:26:
[...]
De bank praat heel anders met je als 30k studieschuld hebt en 30k+ aan beleggingen/spaargeld dan wanneer je 30k studieschuld hebt en <2k op de rekening.
Even ter onderstreping. Onze woning aankoop vorig jaar was ook een.. bijzonder gesprek.

Xana - Ja, wij zijn net 30. Ja, wij gaan samenwonen en eerste huisje samen kopen
[...]
Adviseur - Toe maar, nou, laten we eens beginnen met jullie salaris? Studieschuld?
[...]
Adviseur - En hebben jullie nog spaargeld?
Xana - Ja, wij hebben >125k aan cash+beleggingen en daarnaast bestaand koopappartement met >100k overwaarde.

- *adviseur met grote ogen* Zo, dat heeft u goed gedaan! U kunt zeker wel 450k lenen + overwaarde + cash... dan nog de k.k.. even rekenen hoor.
- Rustig aan hoor, wij willen iets betalen op 1 salaris, dus we zijn gewoon benieuwd wat we kunnen lenen bij een maximale maandlast van 1.000,- netto. We hoopten op iets van 200-250k te lenen...

... en je ziet de bovenkamer kortsluiten bij de adviseur.. want wie leent er nou niet maximaal?

De wereld is totaal niet ingericht op de FO mentaliteit.. het is goed je bewust te zijn wat dingen als (studie)schuld betekend in terms van kosten (rente) en gevolgen op o.a. hypotheek. Alleen wij zijn zo'n kleine groep, dat je echt voor jezelf moet uitzoeken wat handig of praktisch is om te doen.

Betekend niet dat je per se studieschuld moet maximaliseren als student, maar ook zeker niet dat je deze per se met een noodgang moet aflossen. Gewoon voor jezelf kijken elk jaar hoe/wat/waar je je geld het beste aan het werk kunt zetten.

Dat soort denken, dat doet geen adviseur voor je. Menigeen hier heeft meer inkomen+vermogen dan degene de adviseur waar je mee praat ; je gaat eerder hen adviseren. Dat praten doe je alleen maar, omdat het de goedkoopste route is naar je hypotheek, niet omdat het je echt boeit wat ze zeggen O-). Dat uitzoeken van wat handig of goed is om te doen in FO kader, dat kan er maar 1 en dat ben je zelf.

[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 16-06-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Dat is zo, als je de beleggingen behoud, dan kun je het niet in de woning stoppen. Maar je kunt op dat moment wel de beleggingen verkopen.

Ik denk dat het in veel gevallen gunstiger is om 20k aan beleggingen te verkopen en als eigen geld in de hypotheek in te brengen, dan de renteloze lening af te lossen omdat je dan 25k ipv 20k in de woning kunt steken. Niet alleen moet je dan over die 20k extra rente betalen, maar ook zul je dan minder snel in een lagere LTV-categorie vallen en dus met een hoger rentepercentage te maken krijgen. Die ligt zo namelijk meteen al zo'n 10% lager dan als je de studielening had afgelost om een hogere hypotheek te kunnen nemen. Dat kan dus een behoorlijk voordeeltje opleveren.
Totdat die beleggingen op het moment dat je ze moet verkopen niet meer dezelfde waarde hebben. Dan zit je dus met een probleem en dat was precies mijn punt vanaf het begin.
Beleggen doe je naar mijn idee met geld dat je kan missen. Dat kan zijn omdat je veel verdient, of dat je zuinig leeft. Beleggen met geleend geld (zelfs teven 0% rente) blijf ik een zeer slecht idee vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
CaLeX schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:26:
Dat het gesprek anders loopt wil ik best geloven maar voor het resultaat zie ik niet zoveel verschil, de bank heeft zich gewoon te houden aan de voorwaarden NHG/HRA/gedragscode.
bonyuri schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:26:
Beleggen met geleend geld (zelfs teven 0% rente) blijf ik een zeer slecht idee vinden :)
Maar die definitie is rekbaar, je zou kunnen zeggen dat iedereen met een hypotheek belegd met geleend geld (en dus ook boodschappen doet met geleend geld). Als je dat anders ziet dan is het vreemd om een studiefinanciering met gunstigere voorwaarden dan de hypotheek anders te beschouwen.

Het argument omtrent risico en mogelijk onfortuinlijke timing van verkoop blijft natuurlijk staan.
Xanaroth schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:24:
- Rustig aan hoor, wij willen iets betalen op 1 salaris, dus we zijn gewoon benieuwd wat we kunnen lenen bij een maximale maandlast van 1.000,- netto. We hoopten op iets van 200-250k te lenen...
Het bijzonderste aan dit gesprek vind ik eigenlijk dat een aspirant FO'er voor dit doel een adviseur nodig heeft :P

[ Voor 58% gewijzigd door assje op 16-06-2020 11:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Totdat die beleggingen op het moment dat je ze moet verkopen niet meer dezelfde waarde hebben. Dan zit je dus met een probleem en dat was precies mijn punt vanaf het begin.
Beleggen doe je naar mijn idee met geld dat je kan missen. Dat kan zijn omdat je veel verdient, of dat je zuinig leeft. Beleggen met geleend geld (zelfs teven 0% rente) blijf ik een zeer slecht idee vinden :)
Met het principe ben ik het eens.
Maar het verhaal is anders als je lening heel lang loopt, en je nog andere assets hebt, of als je de maandelijkse last makkelijk kan gedragen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Xanaroth schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:24:
[...]

... en je ziet de bovenkamer kortsluiten bij de adviseur.. want wie leent er nou niet maximaal?

De wereld is totaal niet ingericht op de FO mentaliteit..
Ik denk dat het eerder is dat hij zich afvroeg wat je dan bij hem deed. Als je vraag eigenlijk neerkomt op hoeveel je zou kunnen lenen bij 1000 euro maandlast, terwijl dat ruim binnen je budget valt en je ook geen heel gekke andere zaken hebt, dan is dat iets wat je in twee minuten zelf in Excel kunt bepalen.

Wij hebben ook gewoon eerst zelf gekeken wat we aan de nieuwe woning zouden willen uitgeven (zowel in koopsom als in maandlasten). En zijn pas naar een 'adviseur' gegaan toen we de woning hadden en de hypotheek geregeld moest worden. Omdat die gewoon ver onder ons max ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Laatst online: 19-09 16:17
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Ik denk dat het eerder is dat hij zich afvroeg wat je dan bij hem deed. Als je vraag eigenlijk neerkomt op hoeveel je zou kunnen lenen bij 1000 euro maandlast, terwijl dat ruim binnen je budget valt en je ook geen heel gekke andere zaken hebt, dan is dat iets wat je in twee minuten zelf in Excel kunt bepalen.

Wij hebben ook gewoon eerst zelf gekeken wat we aan de nieuwe woning zouden willen uitgeven (zowel in koopsom als in maandlasten). En zijn pas naar een 'adviseur' gegaan toen we de woning hadden en de hypotheek geregeld moest worden. Omdat die gewoon ver onder ons max ligt.
Waarom dan uberhaupt nog aankloppen bij een adviseur? Met een execution only hypotheek bespaar je zo weer 1000 euro. Het lijkt mij dat (bijna) iedereen in dit draadje wel affiniteit heeft met financien / hypotheken en daar prima zelf een keuze in kan maken. Helemaal gezien de beperkte keuze in hypotheken tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:30

tomtom901

Moderator General Chat
Amens schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Waarom dan uberhaupt nog aankloppen bij een adviseur? Met een execution only hypotheek bespaar je zo weer 1000 euro. Het lijkt mij dat (bijna) iedereen in dit draadje wel affiniteit heeft met financien / hypotheken en daar prima zelf een keuze in kan maken. Helemaal gezien de beperkte keuze in hypotheken tegenwoordig.
Wel meer dan 1000 euro, ik ben ook bewust execution only gegaan om die reden. Moneyou vraagt er 325 voor en die waren op het moment van aanbieden ook net zo duur / goedkoop als de partijen die alleen met adviseurs werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Het verschil is dat de lening altijd naar draagkracht terugbetaald zal worden. Die DUO-lening is geen normale lening, in geen enkel opzicht. De voorwaarden zijn zo ontzettend gunstig.

Ik raad ook niet iedereen zomaar aan met geleend geld van de DUO een huis te kopen / te beleggen, maar als je goed weet wat je doet en wat de implicaties zijn, is het niet per definitie roekeloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Het bijzonderste aan dit gesprek vind ik eigenlijk dat een aspirant FO'er voor dit doel een adviseur nodig heeft :P
Het is (in Nederland) bij sommige banken verplicht om een adviseur in te schakelen. Je kunt als particulier simpelweg niet meer alles zelf regelen.De gesprekken die ik heb gehad met hypotheekadviseurs waren hilarisch (en een verspilling van tijd)...maar altijd positief blijven: die adviseurs hadden weer wat geleerd over hypotheken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
KabouterSuper schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:24:
Het is (in Nederland) bij sommige banken verplicht om een adviseur in te schakelen. Je kunt als particulier simpelweg niet meer alles zelf regelen.
Dat is duidelijk maar dan heb je dus geen adviesgesprek om erachter te komen hoeveel je kunt lenen om op een netto maandlast van xx€ te komen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Twee belangrijkste redenen waren dat execution only niet met alle aanbieders kan/kon en vooral dat execution only vaak niet goed combineert met banksparen.

Daarnaast toch enigszins de illusie dat een adviseur toch net weer een paar aanbieders heeft die je normaal niet snel tegenkomt en dat zo'n tussenpersoon makkelijker directe contacten binnen de organisaties heeft en dus iets sneller dingen voor elkaar zou kunnen krijgen. En dat je daarmee weer een hoop werk uit handen kunt geven.

Maar voor het 'advies' zullen de meeste mensen in dit topic inderdaad niet naar zo'n tussenpersoon hoeven te gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Met het bedrag wat ermee gemoeid is vind ik het ook prettig om een adviseur in te schakelen. Daarnaast kom ik zelf wel door de test (lachertje) heen om het zelf te doen, maar mijn partner heeft die financiële interesse niet.

Tot nog toe heb ik twee keer dezelfde adviseur gebruikt en is super goed bevallen. Kost wel iets meer dan wat een bank ervoor vraagt maar wordt goed ontzorgd en ga er vanuit dat zij beter kan inschatten wat de trends en ontwikkelingen zijn. Mijn zakelijke boekhouding kan ik ook zelf en toch besteed ik het uit. Koken kan ik ook zelf, maar toch laat ik het bezorgen. Schoonmaken kan ik ook echt wel, maar toch komt de schoonmaakster.

Overigens heb ik het advies van een adviseur van de bank nooit begrepen. Die gaat je echt niet naar de concurrent sturen bij een beter aanbod. Dat is net als je door een keukenboer te laten adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Met het bedrag wat ermee gemoeid is vind ik het ook prettig om een adviseur in te schakelen. Daarnaast kom ik zelf wel door de test (lachertje) heen om het zelf te doen, maar mijn partner heeft die financiële interesse niet.

Tot nog toe heb ik twee keer dezelfde adviseur gebruikt en is super goed bevallen. Kost wel iets meer dan wat een bank ervoor vraagt maar wordt goed ontzorgd en ga er vanuit dat zij beter kan inschatten wat de trends en ontwikkelingen zijn. Mijn zakelijke boekhouding kan ik ook zelf en toch besteed ik het uit. Koken kan ik ook zelf, maar toch laat ik het bezorgen. Schoonmaken kan ik ook echt wel, maar toch komt de schoonmaakster.

Overigens heb ik het advies van een adviseur van de bank nooit begrepen. Die gaat je echt niet naar de concurrent sturen bij een beter aanbod. Dat is net als je door een keukenboer te laten adviseren.
Speciale situatie in NL.

In België is het de gewoonte dat je een "rondje banken" doet.
Je stelt je vraag bij 3-4 banken, en kijkt wat er uit de bus komt.

Het leuke is dat er nu ook Keytrade is waar je vrijwel direct en 100% online je aanvraag kan doen.
En in behoorlijk wat gevallen zijn ze ineens de goedkoopste zonder dat je 2-3 keer moet bellen.

Mijn zoon kreeg bij 2 banken interestvoeten van 2.25, en dan bij zijn huisbank 1.95%.
Aanvraag bij Keytrade: 1.75%. Hij belde terug naar de huisbank, en die gingen een ongelooflijke inspanning doen (het leek alsof de verkoper bij de CEO op de koffie ging met een doos sigaren en de duurste champagne). Ze vroegen hem om zeker nog een week te wachten om een beslissing te nemen.
Ze kwamen terug met 1.92%...

Keytrade heeft de zaak dan verder volledig online afgewikkeld. Af en toe een paar documenten opsturen en alles was rond. (is ca 3 jaar geleden gebeurd voor een lening met 20j vaste rente en een quotiteit van ca 70%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Speciale situatie in NL.

Pff, dan moet je dus 3-4 van die gesprekken voeren? Dat laat ik liever over aan een ander.

Op die manier zelf uitgekomen bij Lloyds Bank. In het wereldje een grote naam (Bank of Scotland, niet royal) die alleen hypotheken aanbied onder 60% financiering (of NHG) tegen een scherpe rente. Zonder adviseur had ik waarschijnlijk voor een bekende naam gekozen waarbij je indirect meebetaald aan marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Voor beiden (en anderen) : exact mijn punt, leven is niet ingericht op FO-er. Of eigenlijk, uberhaupt niet echt richting mensen met financieel inzicht en verstand. Wij begonnen vooral met gesprekken om te polsen of we niet ergens iets over het hoofd hadden gezien, gewoon de 'gratis 1e gesprek' rondjes. Want jezelf alles aanleren is geen 100% garantie.

offtopic:
En dan heb ik het nog niet eens over de bodemkruipers die begon met een 50/50 annuiteit+aflossingsvrij hypotheek, want dan kun je NOG meer lenen tegen die gewenste maandlast!!11!!ONE... Hoe geweldig is dat wel niet, dat regel ik gewoon voor jullie!!11!!!
En ja, die zat er ook echt tussen in ons oriëntatie rondje van 'gratis gesprekken', ik wou dat het een verzonnen adviseur was

Bovendien, de voor ons uitgangspunt meest interessante hypotheek had geen online optie. Dus we moesten per se langs dat fysieke mannetje om het papierwerk op te starten ongeacht hoe/wat, kwestie van een goed contactpersoon zoeken. Die gaat gewoon braaf zijn standaard protocol af. En das niet ingericht voor mensen met verstand, maar voor mensen die maximaal willen lenen.

Maar goed, nu 500,- meer betalen omdat de el-cheapo online optie mist om dan 0,1% rente (250/jaar) te besparen is dan toch weer snel verdiend als dat je dan even wat tijd kost aan verplichte gespreksstof.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 16-06-2020 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Pff, dan moet je dus 3-4 van die gesprekken voeren? Dat laat ik liever over aan een ander.

Op die manier zelf uitgekomen bij Lloyds Bank. In het wereldje een grote naam (Bank of Scotland, niet royal) die alleen hypotheken aanbied onder 60% financiering (of NHG) tegen een scherpe rente. Zonder adviseur had ik waarschijnlijk voor een bekende naam gekozen waarbij je indirect meebetaald aan marketing.
Lloyds Bank is toevallig wel een van de weinige banken waarbij je ook prima (mits je wat financiële kennis hebt uiteraard) een execution-only hypotheek kunt afsluiten. Totale kosten waren hierdoor voor mij bij Lloyds EUR 325. Een simpele uitdraai op www.looptijdrente.nl liet ook zijn dat Lloyds de beste (looptijd)rente had, dus wellicht was je daar zonder adviseur ook op uitgekomen. :)

Reden dat Lloyds wat minder bekend is volgens mij vooral ook omdat ze alleen hypotheken aanbieden voor <90% LTV (de 60% die je noemt is niet correct) financiering waardoor het voor veel mensen niet interessant is.

[ Voor 10% gewijzigd door Mesque op 16-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50
Nog mooi nieuwtje wat afgelopen week bekend is gemaakt;

https://www.consumentenbo...t/nieuwerendementsheffing

De nieuwe VRH is voorlopig weer van tafel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

R.van.M schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:08:
Nog mooi nieuwtje wat afgelopen week bekend is gemaakt;

https://www.consumentenbo...t/nieuwerendementsheffing

De nieuwe VRH is voorlopig weer van tafel
Ik heb altijd al gezegd dat het te vroeg was om daar nu al plannen voor te maken. Wacht eerst maar tot het definitief is, dan heb je nog meer dan genoeg tijd om te reageren. En zie daar, het gaat niet door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Niet alleen het voorgestelde stelsel van tafel, maar ook een voor ons gunstige aanpassing van het huidige stelsel:
Vijlbrief laat nu weten dat hij de drempel van het belastingvrije vermogen wil verhogen van €31.000 naar ongeveer €50.000. Daarmee wil hij de kleine spaarders meer ontzien. Rond Prinsjesdag in september komt er waarschijnlijk meer duidelijkheid over de wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

edit: verkeerd gelezen

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 16-06-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Speciale situatie in NL.

Het leuke is dat er nu ook Keytrade is waar je vrijwel direct en 100% online je aanvraag kan doen.
En in behoorlijk wat gevallen zijn ze ineens de goedkoopste zonder dat je 2-3 keer moet bellen.

Mijn zoon kreeg bij 2 banken interestvoeten van 2.25, en dan bij zijn huisbank 1.95%.
Aanvraag bij Keytrade: 1.75%. Hij belde terug naar de huisbank, en die gingen een ongelooflijke inspanning doen (het leek alsof de verkoper bij de CEO op de koffie ging met een doos sigaren en de duurste champagne). Ze vroegen hem om zeker nog een week te wachten om een beslissing te nemen.
Ze kwamen terug met 1.92%...

Keytrade heeft de zaak dan verder volledig online afgewikkeld. Af en toe een paar documenten opsturen en alles was rond. (is ca 3 jaar geleden gebeurd voor een lening met 20j vaste rente en een quotiteit van ca 70%)
Dat zijn dus dingen die ze de laatste decennia in Nederland bewust hebben afgeschaft/verboden. In de vorige eeuw was het gebruikelijk dat adviseurs van de geldverstrekker provisie kregen, en vaak meer provisie als er meer (overbodige) toeters en bellen (zoals te dure verzekeringen) werden afgenomen. Dan kon je 'gratis' advies krijgen, maar werd je dus gestuurd in de richting van de hypotheek die de meeste provisie gaf. En konden grotere tussenpersonen nog wat extra korting regelen. Allemaal erg schimmig en zeker niet altijd in het voordeel van de klant.

Bovendien had je ook verschil tussen of je een nieuwe rentevaste periode had of een heel nieuwe hypotheek ging afsluiten. Kreeg je dus bij verlening een veel ongunstiger tarief, omdat je voor de klant veel te veel gedoe was om over te stappen. En zeker met te hoge hypotheken was het soms ook onmogelijk om over te stappen en kon de geldverstrekker vragen wat ze wilden. Andersom kon je bij een nieuwe hypotheek soms wat onderhandelen voor wat extra korting of dreigen naar een andere geldverstrekker te gaan. Vooral gunstig voor de brutalen die de weg wisten, terwijl de mensen die minder onderlegd waren fors meer moesten betalen.

Dat zijn zaken die in Nederland nu veel strakker gereguleerd zijn. Iedereen krijgt voor de zelfde hypotheek bij iedere tussenpersoon het zelfde rentetarief als wanneer je rechtstreeks afsluit en er is niet meer over te onderhandelen (ook niet bij verlenging). En extra kortingen zijn alleen bij uitzondering (bv. als je een betaalrekening hebt). Koppelverkoop is niet toegestaan. Dus hier kom je niet zo snel tegen dat je extra korting krijgt als je een extra woning- of schuldsaldoverzekeringen afsluit en zo. En dus ook niet dat je bij meerdere adviseurs langs moet omdat de ene adviseur misschien een beter bod heeft dan de andere adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Dat het gesprek anders loopt wil ik best geloven maar voor het resultaat zie ik niet zoveel verschil, de bank heeft zich gewoon te houden aan de voorwaarden NHG/HRA/gedragscode.

[...]
Nee, juist als je je zaken op orde hebt en aan kan tonen dat je met geld om kan gaan is er in deze gevallen meer mogelijk.
De banken zullen je inderdaad in eerste instantie in de gebruikelijke voorwaarden willen duwen, maar dit houdt niet in dat er niet gepraat kan worden.
Laatst nog in mijn omgeving gezien, waar iemand die ging scheiden een iets hoger hypotheek bedrag kon krijgen na goed overleg. (in dit geval aantonen dat de gezamenlijke hypotheek ook grotendeeles door deze persoon betaald werd, daar de andere partij nauwelijks inkomen had)

[ Voor 9% gewijzigd door CaLeX op 16-06-2020 16:09 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
CaLeX schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:08:
Nee, juist als je je zaken op orde hebt en aan kan tonen dat je met geld om kan gaan is er in deze gevallen meer mogelijk.
De banken zullen je inderdaad in eerste instantie in de gebruikelijke voorwaarden willen duwen, maar dit houdt niet in dat er niet gepraat kan worden.
Er zijn banken die strakkere voorwaarden hanteren dan noodzakelijk, daar kan het inderdaad verschil maken maar alsnog houdt het op bij de voorwaarden volgens NHG/HRA/gedragscode.

Je kunt dus praten wat je wil maar je kunt €1.000k vermogen hebben maar als je niet voldoende inkomen hebt krijg je alsnog geen €200k hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Er zijn banken die strakkere voorwaarden hanteren dan noodzakelijk, daar kan het inderdaad verschil maken maar alsnog houdt het op bij de voorwaarden volgens NHG/HRA/gedragscode.

Je kunt dus praten wat je wil maar je kunt €1.000k vermogen hebben maar als je niet voldoende inkomen hebt krijg je alsnog geen €200k hypotheek.
Dat kan zeker wel.
Dan geef je bv je aandelenportefeuille in pand, en dan kan je makkelijk 60-70% van die waarde lenen voor de aankoop van een huis. Dan hoeft er zelfs geen hypotheek op, en dergelijke lening kan je zelfs krijgen in "bullet" vorm, maw je betaalt enkel rente en geen kapitaal.
Hier hangt voor de bank geen enkel risico aan.

Maar laat ons eerlijk zijn, dat is een situatie die zich niet elke dag aan dient bij een bank. De meesten hebben net genoeg salaris voor een huis dat ze net (niet :+ ) kunnen betalen, en meestal niet veel meer dan 10-20k over nadat het huis betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:50:
Dat kan zeker wel.
Dan geef je bv je aandelenportefeuille in pand, en dan kan je makkelijk 60-70% van die waarde lenen voor de aankoop van een huis. Dan hoeft er zelfs geen hypotheek op, en dergelijke lening kan je zelfs krijgen in "bullet" vorm, maw je betaalt enkel rente en geen kapitaal.
Ongetwijfeld kan er van alles maar dan hebben we het dus niet over een hypotheek (in Nederland) op een woning waar we het over hadden.

In de Gedragscode hypothecaire financieringen omschreven als:
1. Begrippen
De Gedragscode Hypothecaire Financieringen geldt voor financieringen met als zekerheid hypotheek
op een woning in één van de landen van de Europese Unie, die een consument zelf bewoont of gaat
bewonen.
2. Toepassingsgebied
De Gedragscode geldt voor alle hypothecaire financieringen die in het openbaar als standaardproduct
worden aangeboden en/of verstrekt.
Ik zie nu echter wel iets dat ik niet wist:
6. Leencapaciteit
a. Als u over (overig) vermogen (bijvoorbeeld spaargeld of effecten) beschikt, kunnen in de toekomst
redelijkerwijs te verwachten inkomsten hieruit meetellen voor het bepalen van uw leencapaciteit. De
inkomsten uit dit vermogen zijn thans vastgesteld op ten hoogste 3% van de waarde van dit
vermogen. Als u beschikt over een vermogen van € 100.000 mag voor de bepaling van uw
leencapaciteit dus ten hoogste € 3.000 per jaar bij uw overig inkomen worden opgeteld als
(toekomstige) inkomsten uit dit vermogen.
Betekent dus dat je met hoog eigen vermogen wel degelijk een hogere hypotheek kunt krijgen (op basis van inkomen), hier had ik nog nooit van gehoord. Met een vermogen van €1.500k zou je zonder inkomen dus ongeveer de €200k hypotheek kunnen krijgen.

Maar, de discussie met @CaLeX ging erom of een bank een andere benadering hanteert in geval van een (schijnbaar) stabiele financiële situatie, in principe is dat dus niet aan de orde:
In de Gedragscode Hypothecaire Financiering staan regels over je maximale hypotheek waar alle geldverstrekkers zich aan moeten houden. Voorheen kon een geldverstrekker daar nog wel van afwijken, door jou een hogere hypotheek te geven dan standaard was toegestaan volgens de regels.

Nu moet iedere geldverstrekker dezelfde woonquotes aanhouden. Dat is een percentage van je bruto inkomen dat je maximaal als hypotheeklast mag hebben. De woonquote hangt af van de hoogte van je inkomen en de hypotheekrente van je hypotheek. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger de woonquote, hoe hoger jouw hypotheeklast mag zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 16-06-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:50:
[...]

Dat kan zeker wel.

Maar laat ons eerlijk zijn, dat is een situatie die zich niet elke dag aan dient bij een bank. De meesten hebben net genoeg salaris voor een huis dat ze net (niet :+ ) kunnen betalen, en meestal niet veel meer dan 10-20k over nadat het huis betaald is.
Als je een aandelenportefeuille als onderpand geeft, dan zou je zelfs kunnen overwegen om direct van je broker te lenen. IB rekent 1,5% voor de eerste 100k en 1% voor de volgende 900k.

Of leen met een optieconstructie tegen effectief negatieve rente voor 4 - 5 jaar vast.

Nadeel van deze route is dat een dergelijke lening direct opeisbaar wordt als de marktwaarde van de aandelenportefeuille genoeg daalt. Gezien wat er in maart gebeurde zou ik het beperken tot maximaal 50% van de waarde van de aandelen.

En de rente is natuurlijk niet aftrekbaar. Maargoed, dat hoeft ook niet als je tegen effectief negatieve rente leent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Als je een aandelenportefeuille als onderpand geeft, dan zou je zelfs kunnen overwegen om direct van je broker te lenen. IB rekent 1,5% voor de eerste 100k en 1% voor de volgende 900k.

Of leen met een optieconstructie tegen effectief negatieve rente voor 4 - 5 jaar vast.

Nadeel van deze route is dat een dergelijke lening direct opeisbaar wordt als de marktwaarde van de aandelenportefeuille genoeg daalt. Gezien wat er in maart gebeurde zou ik het beperken tot maximaal 50% van de waarde van de aandelen.

En de rente is natuurlijk niet aftrekbaar. Maargoed, dat hoeft ook niet als je tegen effectief negatieve rente leent >:)
Kan ik ergens lezen over zon optie constructie? Ik ga binnekort een huis kopen en heb een redelijk grote aandelen portefeuille, misschien is dit wel een goede oplossing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AudiRS3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Kan ik ergens lezen over zon optie constructie? Ik ga binnekort een huis kopen en heb een redelijk grote aandelen portefeuille, misschien is dit wel een goede oplossing voor mij.
Die optieconstructie ken ik niet, maar praat eens met je bankier....
Vrijwel elke bank heeft wel een afdeling voor de iets beter begoede klanten, die zullen je wel inlichten over de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Vooraf: dit is geen advies en ik raad dit niet aan. Ik beschrijf alleen de constructie, gebruik op eigen verantwoordelijkheid en voor eigen rekening en risico. Als het je interessant lijkt, onderzoek dan altijd wat de eigenschappen zijn van dit soort constructies, onderzoek de mogelijke risico's, en weet donders goed wat je aan het doen bent.

Je kan een short positie aangaan op een box spread met de AEX als underlying. Als je dat doet met bijvoorbeeld strikes 200 en 800 dan leen je per stuk 60k. Of beter gezegd, je ontvangt de prijs die je op de markt weet te behalen (hangt af van de rentemarkt, je geduld, en de bereidwilligheid van market makers), op dit moment ligt dat ergens tussen 60k en 63k.

Bij expiration in december 2024 verlopen de opties waaruit de spread bestaat. Early exercise is bij deze index opties niet mogelijk. Omdat het een box spread is is de uitkomst ook vooraf bekend: je betaalt exact 60k. Als je niks doet dan leen je vanaf dat moment van je broker tegen de dan geldende tarieven. Je kan natuurlijk ook een nieuwe box spread aangaan die in 2028 of 2029 verloopt. Wat je dan op de markt kan behalen kan natuurlijk anders zijn dan vandaag. Hoeveel dit is hangt af van de rentemarkt.

En zoals eerder gezegd, een van de risico's is dat je aandelenportefeuille in waarde daalt. Of je nu van je broker leent of via deze constructie, het heeft hetzelfde effect op je margin. Daalt de waarde onder je margin requirement, dan kan je broker je aandelen liquideren. Is dat niet genoeg, dan dien je zo snel mogelijk het tekort aan te zuiveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Vooraf: dit is geen advies en ik raad dit niet aan. Ik beschrijf alleen de constructie, gebruik op eigen verantwoordelijkheid en voor eigen rekening en risico. Als het je interessant lijkt, onderzoek dan altijd wat de eigenschappen zijn van dit soort constructies, onderzoek de mogelijke risico's, en weet donders goed wat je aan het doen bent.

Je kan een short positie aangaan op een box spread met de AEX als underlying. Als je dat doet met bijvoorbeeld strikes 200 en 800 dan leen je per stuk 60k. Of beter gezegd, je ontvangt de prijs die je op de markt weet te behalen (hangt af van de rentemarkt, je geduld, en de bereidwilligheid van market makers), op dit moment ligt dat ergens tussen 60k en 63k.

Bij expiration in december 2024 verlopen de opties waaruit de spread bestaat. Early exercise is bij deze index opties niet mogelijk. Omdat het een box spread is is de uitkomst ook vooraf bekend: je betaalt exact 60k. Als je niks doet dan leen je vanaf dat moment van je broker tegen de dan geldende tarieven. Je kan natuurlijk ook een nieuwe box spread aangaan die in 2028 of 2029 verloopt. Wat je dan op de markt kan behalen kan natuurlijk anders zijn dan vandaag. Hoeveel dit is hangt af van de rentemarkt.

En zoals eerder gezegd, een van de risico's is dat je aandelenportefeuille in waarde daalt. Of je nu van je broker leent of via deze constructie, het heeft hetzelfde effect op je margin. Daalt de waarde onder je margin requirement, dan kan je broker je aandelen liquideren. Is dat niet genoeg, dan dien je zo snel mogelijk het tekort aan te zuiveren.
Bedankt voor je reactie.
Maar een hele domme vraag.
Als ik deze constructie zou doen krijg ik niet gelijk int begin die 60k right? En als wel, laat de broker je dit bedrag gewoon uitcashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:04:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Maar een hele domme vraag.
Als ik deze constructie zou doen krijg ik niet gelijk int begin die 60k right? En als wel, laat de broker je dit bedrag gewoon uitcashen?
Dat staat in de tweede alinea :) Je krijgt de prijs die je hebt behaald op de markt als geld op je beleggersrekening. Daar staat de marktwaarde van de spread tegenover. Netto effect op de totale waarde van je beleggersrekening is dus 0.

Je kan vervolgens het geld, of een deel daarvan, laten overboeken naar je betaalrekening, voor zover je margin requirement dit toelaat. Want door geld op te nemen daalt de waarde van je beleggersrekening, en je moet ten alle tijde minimaal je margin requirement aan waarde hebben op je beleggersrekening.

Vanuit het perspectief van je broker ben je zodra je geleend geld opneemt aan het beleggen met gebruik van margin.

Daalt de waarde onder je margin requirement, dan gaat je broker je aandelen liquideren. Is alles geliquideerd maar blijft er een tekort over, dan dien je zo snel mogelijk het tekort aan te zuiveren. En dat kan je niet als je er een huis van hebt gekocht. Dus houd het bedrag dat je op deze manier leent ver onder de waarde van je aandelen.

Dit werkt overigens precies hetzelfde als wanneer je geen gebruik maakt van deze optieconstructie en gewoon direct geld leent van je broker. Enig verschil is hoe de rente werkt. Bij lenen direct van de broker wordt de rente maandelijks berekend. Bij de optieconstructie zit de effectieve rente al volledig verwerkt in de marktprijs. De effectieve rente op de constructie is negatief, dus ontvang je bij aanvang meer dan de 60k die je bij expiration terugbetaalt.

(Zou de effectieve rente positief zijn, dan ontvang je bij aanvang minder dan 60k.)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 16-06-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Dat staat in de tweede alinea :) Je krijgt de prijs die je hebt behaald op de markt als geld op je beleggersrekening. Daar staat de marktwaarde van de spread tegenover. Netto effect op de totale waarde van je beleggersrekening is dus 0.

Je kan vervolgens het geld, of een deel daarvan, laten overboeken naar je betaalrekening, voor zover je margin requirement dit toelaat. Want door geld op te nemen daalt de waarde van je beleggersrekening, en je moet ten alle tijde minimaal je margin requirement aan waarde hebben op je beleggersrekening.

Vanuit het perspectief van je broker ben je zodra je geleend geld opneemt aan het beleggen met gebruik van margin.

Daalt de waarde onder je margin requirement, dan gaat je broker je aandelen liquideren. Is alles geliquideerd maar blijft er een tekort over, dan dien je zo snel mogelijk het tekort aan te zuiveren. En dat kan je niet als je er een huis van hebt gekocht. Dus houd het bedrag dat je op deze manier leent ver onder de waarde van je aandelen.

Dit werkt overigens precies hetzelfde als wanneer je geen gebruik maakt van deze optieconstructie en gewoon direct geld leent van je broker. Enig verschil is hoe de rente werkt. Bij lenen direct van de broker wordt de rente maandelijks berekend. Bij de optieconstructie zit de effectieve rente al volledig verwerkt in de marktprijs. De effectieve rente op de constructie is negatief, dus ontvang je bij aanvang meer dan de 60k die je bij expiration terugbetaalt.

(Zou de effectieve rente positief zijn, dan ontvang je bij aanvang minder dan 60k.)
Zeer duidelijk. Hartelijk bedankt.
Dat klinkt dus gewoon als een vaste lening (met de optie structuur) ipv een variabele lening (als je margin leent) met een betere %. Denk dat ik de bank gewoon buiten het kopen van de huis laat dan :9. Gewoon lenen via de broker.

Der zijn dus buiten de marge die je moet aanhouden geen andere risicos met de optie constructie zelf?
En het stukje van market maker en rente begrijp ik niet precies. Bedoel je daarmee "the spread" die er is tussen de 2 opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Dat klinkt dus gewoon als een vaste lening (met de optie structuur) ipv een variabele lening (als je margin leent) met een betere %. Denk dat ik de bank gewoon buiten het kopen van de huis laat dan :9. Gewoon lenen via de broker.

Der zijn dus buiten de marge die je moet aanhouden geen andere risicos met de optie constructie zelf?
Natuurlijk zijn er nog andere risico's. Niet de minste is dat je broker een fout maakt met de berekening van je accountwaarde en daarom je posities liquideert. Of dat je zelf een fout maakt en nu een paar ton schuld hebt. Oeps. In tegenstelling tot een hypotheekakte bij de notaris is een foutieve order binnen een milliseconde al uitgevoerd. Zie dat maar eens ongedaan te maken...
En het stukje van market maker en rente begrijp ik niet precies. Bedoel je daarmee "the spread" die er is tussen de 2 opties?
De spread is een deel daarvan inderdaad, dat is het stuk tussen 60k en 63k. De gunstige kant zal je nooit behalen en de ongunstige kant altijd. Ergens tussenin ligt het punt waar market makers niet meer toehappen.

De rente bepaalt wat de marktwaarde van de spread is. Dat geld wat je leent moet immers ergens vandaan komen. Een market maker heeft direct toegang tot de rentemarkt en is best bereid om voor jou te lenen tegen een iets hogere rente dan hij zelf moet betalen. En dat komt weer ten uiting in de spread.

Stel dat je de spread weet te openen voor 61k met expiration over 5 jaar. Dan is de effectieve rente die jij betaalt -0,2% op jaarbasis. De market maker kan wellicht tegen -0,4% lenen.

Stel nu dat de rente stijgt naar 1,6% en je doet het 5 jaar later opnieuw. De market maker leent tegen 1,6% en rekent voor jou effectief 1,8% op jaarbasis. Dan open je dezelfde spread voor 51k.

Iets anders - je zegt nu al te overwegen om een gewone hypotheek volledig buiten beschouwing te laten. Je hebt duidelijk nog geen eigen onderzoek gedaan, dus ik wil nogmaals met klem benadrukken dat dit geen advies is en ik raad het je niet aan. Volg geen random tips van het internet, en al helemaal niet als het om zulke grote bedragen gaat!

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 16-06-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:47:
[quote]AudiRS3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:35:
[...]

[...]

De spread is een deel daarvan inderdaad, dat is het stuk tussen 60k en 63k. De gunstige kant zal je nooit behalen en de ongunstige kant altijd. Ergens tussenin ligt het punt waar market makers niet meer toehappen.

De rente bepaalt wat de marktwaarde van de spread is. Dat geld wat je leent moet immers ergens vandaan komen. Een market maker heeft direct toegang tot de rentemarkt en is best bereid om voor jou te lenen tegen een iets hogere rente dan hij zelf moet betalen. En daar komt de spread weer tevoorschijn.

Stel dat je de spread weet te openen voor 61k met expiration over 5 jaar. Dan is de effectieve rente die jij betaalt -0,2% op jaarbasis. De market maker kan wellicht tegen -0,4% lenen.

Stel nu dat de rente stijgt naar 1,6% en je doet het 5 jaar later opnieuw. De market maker leent tegen 1,6% en rekent voor jou effectief 1,8% op jaarbasis. Dan open je dezelfde spread voor 51k.

Iets anders - je zegt nu al te overwegen om een gewone hypotheek volledig buiten beschouwing te laten. Je hebt duidelijk nog geen eigen onderzoek gedaan, dus ik wil nogmaals met klem benadrukken dat dit geen advies is. Volg geen random tips van het internet, en al helemaal niet als het om zulke grote bedragen gaat!
JA zowiezo ga ik ni zomaar box spreads openen nu. Der gaan nog maanden over voordat ik het huis ga kopen en ga der nog veel onderzoek in doen. Het lijkt mij gewoon uiteindelijk veel voordeliger om 5 jaar negatieve rente te pakken. Dan een hypotheek rentevast voor 20jaar aan 2%. We weten natuurlijk niet hoe de toekomst eruit ziet qua rente, maar het zou wel heel gek moeten lopen om uiteindelijk na 20 jaar duurder uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:26
Je moet 5 jaar negatieve rente natuurlijk niet gaan vergelijken met 20 jaar vaste hypotheekrente. Vergelijk het dan met 5 jaar vast, of liever 1 jaar vast en 5x verlengen. Lijkt me eerlijker.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Ik heb altijd al gezegd dat het te vroeg was om daar nu al plannen voor te maken. Wacht eerst maar tot het definitief is, dan heb je nog meer dan genoeg tijd om te reageren. En zie daar, het gaat niet door :)
Precies, had sowieso al het gevoel dat het nooit in die vorm zou doorgaan. Ben wel benieuwd wat ze nu weer gaan bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:18:
[...]
Je kan een short positie aangaan op een box spread met de AEX als underlying. Als je dat doet met bijvoorbeeld strikes 200 en 800 dan leen je per stuk 60k.
Kan iemand dit vertalen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Zr40 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:36:
En de rente is natuurlijk niet aftrekbaar.
Zo lang de lening binnen 30 jaar annuïtair of lineair wordt afgelost wel hoor. Hypotheekrenteaftrek geldt niet alleen voor hypotheken maar voor alle leningen. Het maakt dus niet uit of er überhaupt een onderpand is of waarop, en ook niet of het bij de bank is of niet. De enige voorwaarden om de rente af te mogen trekken zijn 1) dat het voor je huis gebruikt wordt en 2) dat je het binnen 30 jaar lineair of annuïtair aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sander B Echter betaal je niet periodiek rente bij een box spread, wat wel een vereiste is om het te kunnen aftrekken. Je leent X aan het begin, en op het eind betaal je ineens X + rente terug.

Hetzelfde geldt voor de aflossing, dat gebeurt ook niet periodiek. Je zal bij een box spread niet kunnen aantonen dat je wél een lineaire of annuitaire aflossing hanteert.

Bij lenen van de broker zou dit wellicht wel mogelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Laatst online: 03-09 08:45
Zr40 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:24:
Bij lenen van de broker zou dit wellicht wel mogelijk kunnen zijn.
Dat bedoelde ik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sander B schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Zo lang de lening binnen 30 jaar annuïtair of lineair wordt afgelost wel hoor. Hypotheekrenteaftrek geldt niet alleen voor hypotheken maar voor alle leningen. Het maakt dus niet uit of er überhaupt een onderpand is of waarop, en ook niet of het bij de bank is of niet. De enige voorwaarden om de rente af te mogen trekken zijn 1) dat het voor je huis gebruikt wordt en 2) dat je het binnen 30 jaar lineair of annuïtair aflost.
Niet helemaal. Voorwaarde is niet alleen dat je annuïtair aflost, maar ook dat er een contractuele verplichting is afgesproken dat je gedurende de looptijd ten minste annuïtair en in ten hoogste 360 maanden volledig aflost. Dit zal dus in je leenovereenkomst moeten zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Oh okay, dus eigenlijk komt er dan effectief meer dan 1% bij in de vorm van vermogensrendementheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vermogensrendementheffing waarover? Je betaalt juist minder VRH omdat de waarde van je box 3 vermogen daalt.

@Sander B En dat is nog een extra praktisch obstakel voor renteaftrek bij lenen via de broker. Je kan de schuld niet verrekenen met je box 3 vermogen (zoals je broker zal doen op de jaaropgaaf) en ook de verschuldigde rente aftrekken.

[ Voor 204% gewijzigd door Zr40 op 17-06-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:36:
Vermogensrendementheffing waarover? Je betaalt juist minder VRH omdat de waarde van je box 3 vermogen daalt.
In het geval van de box spread optie structuur. Heb je dan toch het bedrag dat je krijgt initieel (in jouw voorbeeld de 60k), meer als vermogen. Deze is niet aftrekbaar als "schuld" ivg met een normale hypotheek/lening. Of ben ik nu helemaal in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je ontvangt 60k cash in ruil voor het openen van een short box spread positie met een waarde van negatief 60k. Dat is immers het bedrag dat je inlevert wanneer je de positie zou sluiten. Totale waarde van de constructie is dus nihil.

Neem je vervolgens 60k cash op, dan daalt de waarde van je account met 60k.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 17-06-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Zr40 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:47:
Je ontvangt 60k cash in ruil voor het openen van een short box spread positie met een waarde van negatief 60k. Dat is immers het bedrag dat je inlevert wanneer je de positie zou sluiten. Totale waarde van de constructie is dus nihil.

Neem je vervolgens 60k cash op, dan daalt de waarde van je account met 60k.
Makes sense!
Ze mogen jou hier ook wel een kroontje naast je naam geven.
Jij dropt hier veel knowledge, zeer behulpzaam.
Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
AudiRS3 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:52:
[...]

JA zowiezo ga ik ni zomaar box spreads openen nu. Der gaan nog maanden over voordat ik het huis ga kopen en ga der nog veel onderzoek in doen. Het lijkt mij gewoon uiteindelijk veel voordeliger om 5 jaar negatieve rente te pakken. Dan een hypotheek rentevast voor 20jaar aan 2%. We weten natuurlijk niet hoe de toekomst eruit ziet qua rente, maar het zou wel heel gek moeten lopen om uiteindelijk na 20 jaar duurder uit te komen.
Ik zou gewoon een hypotheek nemen , dit zijn geen constructies die je wil toepassen op je woonhuis. Of het nu wel of niet kan, of wel of niet binnen je risico profiel valt.

Het is in eerste instantie een dak boven je hoofd. En dus een primaire levensbehoefte.

Het gedachtespelletje is leuk natuurlijk, maar lenen tegen 2% is ook al gewoon erg goedkoop. En als je toch al financieel er goed voorstaat praktisch risicoloos.

Slow and steady wins the race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:22
Vandaag weer een belangrijke stap in het FO traject, de overdracht van ons eerste appartement in verhuurde staat met een netto aanvangsrendement/cashflow van 5,5%.
Ik twijfel nog om in plaats van het uitbreiden van mijn crowdfund portefeuille toch opzoek te gaan naar een tweede appartement en beiden met 50 of 75% LTV te financieren. Zeker nu de nieuwe rendementsheffing weg is geeft dit een stabieler rendement met minder risico voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bonenstaak92 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:29:
Vandaag weer een belangrijke stap in het FO traject, de overdracht van ons eerste appartement in verhuurde staat met een netto aanvangsrendement/cashflow van 5,5%.
Ik twijfel nog om in plaats van het uitbreiden van mijn crowdfund portefeuille toch opzoek te gaan naar een tweede appartement en beiden met 50 of 75% LTV te financieren. Zeker nu de nieuwe rendementsheffing weg is geeft dit een stabieler rendement met minder risico voor mijn gevoel.
Hoeveel voorzie je voor de onderhoudskosten/herstellingen?
Welk percentage voorzie je voor leegstand of oninbare huur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Tommie12 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Hoeveel voorzie je voor de onderhoudskosten/herstellingen?
Welk percentage voorzie je voor leegstand of oninbare huur?
Het is een appartement, de VVE bijdrage dekt een heel groot gedeelte. Voor keuken & badkamer reserveer ik 50 euro per maand (het is een klein en simpel appartement).

Leegstand komt op dit moment eigenlijk niet voor hier in de regio. Hier ga ik pas voor reserveren in de toekomst, tot ik echt met pensioen ga is dat niet relevant omdat ik niet leef van de inkomsten.
Oninbare huur op dit moment niets, huidige huurder heeft een borg van 4x de maandhuur _/-\o_ . Bij een volgende huurder is dat wel van toepassing, maar dan indexeer ik de huur ook weer. Dat doe ik overigens vanaf volgend jaar sowieso met 2% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:03:
[...]
Niet helemaal. Voorwaarde is niet alleen dat je annuïtair aflost, maar ook dat er een contractuele verplichting is afgesproken dat je gedurende de looptijd ten minste annuïtair en in ten hoogste 360 maand volledig aflost. Dit zal dus in je leenovereenkomst moeten zijn opgenomen.
Box spread klinkt leuk, maar dit klinkt nog leuker...

Dus stel:
Een vriend en ik hebben ieder een eigen woning met een ton overwaarde.
We lenen elkaar een ton @ 6% annuitair met looptijd van 360 maanden.

Eerste jaar betelen we elkaar dus 6k rente waar we vervolgens zo'n 40% van terugkrijgen. Winst is 2.4k per jaar.

Wat klopt hier niet aan? (als het wel klopt aub niet doorvertellen)

Als het niet klopt doordat je overwaarde gebruikt, klopt het dan wel als je beide ipv een ton eigen geld inbrengen bij de aankoop het aan elkaar leent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Over je overwaarde kan je vziw geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen.
Verder, er moet daadwerkelijk een geldoverdracht plaatsvinden, dus een van beiden moet eerst de overwaarde in contanten weten om te zetten voor dat dit kan. Maar verder beschrijf je het concept “familiebank” (googletip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Wat ik mij afvraag is of het verhuren van woningen door tweakers hier middels eigen middelen is gegaan, bestaande prive hypotheek is verhoogd voor een tweede woning, nieuwe prive hypotheek is afgesloten of er een zakelijke hypotheek is afgesloten.
Naar mijn weten gaat een bank niet akkoord als een prive woning wordt onderverhuurd met als doel het object zakelijk te gebruiken. Mocht dat wel mogen, kunnen er dan tips gegeven worden welke banken dit onder die vorm toestaan? Zover ik gezien heb, zijn zakelijke hypotheek fors hoger met de gevraagde rente (immers commercieel belang is groter).

[ Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 17-06-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagobert1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 00:23
Baytep schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:04:
[...]

Box spread klinkt leuk, maar dit klinkt nog leuker...

Dus stel:

Eerste jaar betelen we elkaar dus 6k rente waar we vervolgens zo'n 40% van terugkrijgen. Winst is 2.4k per jaar.

Als het niet klopt doordat je overwaarde gebruikt, klopt het dan wel als je beide ipv een ton eigen geld inbrengen bij de aankoop het aan elkaar leent?
Fiscus zal met het over en weer lenen ook wel standpunt van fraus legis (misbruik van recht) kunnen innemen. Zullen wellicht wat meer vrienden / bv oid tussengezet moeten worden.
Daarnaast die vordering op de ander valt in box iii als overige bezitting, dus met de nieuwe plannen in de hoge schijf ipv spaargeld in de lage schijf (voor zover die regels echt doorgevoerd gaan worden natuurlijk).
Lenen van de eigen bv mag ook, al is dat met de huidige tarieven (al gauw 40% vpb/box II belasting) ook niet heel interessant meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Baytep schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:04:

Volgens mij moet je ook een marktconform rentetarief rekenen. Ik weet niet of je de 6% haalt als je een hypotheek over en weer neemt/geeft. En als je die niet geeft en dus zonder zekerheid van elkaar leent moet je elkaar dus wel eeg vertrouwen zet het de relatie onder druk als er wat mis gaat.

Verder mee eens wat Dagobert1 zegt, dit soort constructies zijn duidelijk 'niet de bedoeling', en daar is vaak weer een regel voor om dat aan te kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Dit is geen fraus legis. Zie bijvoorbeeld deze link van de consumentenbond https://www.consumentenbo...-lening-binnen-de-familie

Wel wordt je inderdaad geacht een marktconform tarief te rekenen, zondat dat gespecificeerd is wat dat zou moeten zijn. Binnen de familiebank wordt 6% acceptabel geacht omdat 6% ook in successierecht veel gebruikt wordt.

Nogmaals, als je interesse hebt in deze constructies lees de bovenstaande link en zoek eens verder op familiebank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@feelthepower Wat @Dagobert1 bedoelt met fraus legis gaat over het "ik leen aan jou en jij leent weer terug aan mij" scenario. Bij de familiebank leen je niet terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 17-06-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 10:15
Bonenstaak92 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:29:
Knap dat je in de huidige markt nog dit soort pareltjes van 5,5 % kunt vinden. Hoe ziet je overzicht (aankoopsom, inkomen en uitgaven) eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Sunri5e schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:56:
[...]

Knap dat je in de huidige markt nog dit soort pareltjes van 5,5 % kunt vinden. Hoe ziet je overzicht (aankoopsom, inkomen en uitgaven) eruit?
Ik moet het even uit mijn hoofd doen dus kan er zo nu en dan iets naastzitten:

Aanschaf inclusief KK: 210k
Huur 1150 per maand
Gemeentebelastingen + waterschap: +- 38 euro per maand
VVE 103 euro per maand
Reservering onderhoud 50 euro per maand

Hoewel de aanschaf ten opzichte van de werkelijke waarde geen geweldige deal is denk ik (geen taxatie laten doen). Toch wel wat mazzel gehad. Was een ondernemer die van een aantal objecten af moest i.v.m. corona en een verlieslatend eigen bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Als je een appartement kan kopen voor een dikke 200k wat in de verhuur 1150€ per maand oplevert....
Stop maar met klagen over hoge vastgoedprijzen in NL. (niet persoonlijk bedoeld hé)

Als je in B kijkt naar appartementen met dergelijke huurwaarde, dan zit je altijd aan 350-500k aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:10:
Als je een appartement kan kopen voor een dikke 200k wat in de verhuur 1150€ per maand oplevert....
Stop maar met klagen over hoge vastgoedprijzen in NL. (niet persoonlijk bedoeld hé)

Als je in B kijkt naar appartementen met dergelijke huurwaarde, dan zit je altijd aan 350-500k aankoopprijs.
Hahaha, ik weet niet of ik alleen ben maar ik vind de vastgoedprijzen prima in verhouding in Nederland ten opzichte van huur en inkomens. Er is ook gewoon een tekort aan huurappartementen in de randstad ten opzichte van de hoeveelheid expats en young proffesionals. Ik zit ongeveer 20 minuten van Amsterdam Zuid af... Dat wil wel.

Tuurlijk, er zijn landen waar je goedkoper kan kopen (zoals Duitsland) maar daar zit je ook vast aan 30% eigen geld, wat niet op een andere wijze kan renderen. Maar ook daar liggen de huren lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 17:18
In België klopt de verhouding tussen huurprijs en aankoopprijs van een woning in veel gevallen inderdaad niet. Behalve dan misschien op heel specifieke populaire locaties.

Dat komt denk in door de sterke subsidiëring van het aankopen van een woning en bijna geen subsidies in de vorm van huurtoeslagen.

Dat zou best wel eens kunnen veranderen. Maar op zich maakt het niet veel uit. Linksom of rechtsom gaat er een deel van de subsidie in de zak van de eigenaar.

Zelfde met de nieuwe subsidie voor het plaatsen van een nieuwe PV-installatie (max 1500€). De prijs zal stijgen omdat de klant de mogelijkheid heeft om meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Bonenstaak92 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Huur 1150 per maand
VVE 103 euro per maand

Hoewel de aanschaf ten opzichte van de werkelijke waarde geen geweldige deal is denk ik (geen taxatie laten doen). Toch wel wat mazzel gehad. Was een ondernemer die van een aantal objecten af moest i.v.m. corona en een verlieslatend eigen bedrijf.
Klinkt goed. Wat is het bouwjaar en welke stad/dorp?

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:55
feelthepower schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:14:
Dit is geen fraus legis. Zie bijvoorbeeld deze link van de consumentenbond https://www.consumentenbo...-lening-binnen-de-familie

Wel wordt je inderdaad geacht een marktconform tarief te rekenen, zondat dat gespecificeerd is wat dat zou moeten zijn. Binnen de familiebank wordt 6% acceptabel geacht omdat 6% ook in successierecht veel gebruikt wordt.

Nogmaals, als je interesse hebt in deze constructies lees de bovenstaande link en zoek eens verder op familiebank.
Wij hebben in het verleden veel uitgezocht mbt familiebank, erg interessant. Alles uitgezocht, berekend (b/c was onwaarschijnlijk goed, ook omdat marktconforme rente +25% redelijk geacht wordt door fiscus), besproken, afgestemd binnen familie, notaris met ervaring ermee gevonden (schaars) en stonden op het punt hem af te sluiten.

Puntje bij paaltje realiseerden wij en anderen in de familie ons dat we geen hypotheek op het (woon)huis aan het nemen waren.

Een familiebank is een hypotheek op de familie/relatie nemen voor de gehele looptijd.

Dat maakte dat we er toch vanaf zagen, eigenlijk onder de noemer:
'Met familie moet je wandelen, niet handelen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50
Bonenstaak92 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Huur 1150 per maand
VVE 103 euro per maand

Dat is echt wel een uitzonderlijke situatie qua koopprijs/verhuurprijs
Tenzij het pand in slechte staat is vind je dat soort objecten ook in Nederland normaal niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:47:
In België klopt de verhouding tussen huurprijs en aankoopprijs van een woning in veel gevallen inderdaad niet. Behalve dan misschien op heel specifieke populaire locaties.

Dat komt denk in door de sterke subsidiëring van het aankopen van een woning en bijna geen subsidies in de vorm van huurtoeslagen.

Dat zou best wel eens kunnen veranderen. Maar op zich maakt het niet veel uit. Linksom of rechtsom gaat er een deel van de subsidie in de zak van de eigenaar.

Zelfde met de nieuwe subsidie voor het plaatsen van een nieuwe PV-installatie (max 1500€). De prijs zal stijgen omdat de klant de mogelijkheid heeft om meer te betalen.
Op populaire locaties is de verhouding zelfs nog schever.

Ik kan nu 3 appartementen vergelijken:
Mijn zoon huurt een appartement bj2019 in Leuven (toplocatie) van 100m2 met 2 splk met parket vloer, en garage in het centrum van Leuven voor 1100€. (anderen betalen 100-150€ meer in hetzelfde gebouw).
Die appartementen werden verkocht voor ca 500k inclusief kosten.
Mijn docher huurt een appartement bj2019 in Alken (boerenbuiten, 5km van Hasselt), en betaalt ook 1100€.
Verkoopprijs daar 400k incl kosten.

En in mijn buurt gaan ze iets dergelijks bouwen, en daarvan zou de prijs incl kosten ook rond de 400k liggen.

Ga je zoeken naar koopappartementen van 10-15jaar oud, dan zal je tussen 50 en 100k minder betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
mgizmo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:15:
Wat ik mij afvraag is of het verhuren van woningen door tweakers hier middels eigen middelen is gegaan, bestaande prive hypotheek is verhoogd voor een tweede woning, nieuwe prive hypotheek is afgesloten of er een zakelijke hypotheek is afgesloten.
Naar mijn weten gaat een bank niet akkoord als een prive woning wordt onderverhuurd met als doel het object zakelijk te gebruiken. Mocht dat wel mogen, kunnen er dan tips gegeven worden welke banken dit onder die vorm toestaan? Zover ik gezien heb, zijn zakelijke hypotheek fors hoger met de gevraagde rente (immers commercieel belang is groter).
Ik kan natuurlijk niet voor alle tweakers spreken maar...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Laatst online: 20-09 10:15
flipjevandejam schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Wij hebben in het verleden veel uitgezocht mbt familiebank, erg interessant. Alles uitgezocht, berekend (b/c was onwaarschijnlijk goed, ook omdat marktconforme rente +25% redelijk geacht wordt door fiscus), besproken, afgestemd binnen familie, notaris met ervaring ermee gevonden (schaars) en stonden op het punt hem af te sluiten.

Puntje bij paaltje realiseerden wij en anderen in de familie ons dat we geen hypotheek op het (woon)huis aan het nemen waren.

Een familiebank is een hypotheek op de familie/relatie nemen voor de gehele looptijd.

De looptijd van de lening. Hypotheek hoef je niet te doen als je maximale rente wil rekenen. De meeste mensen hebben na 7-10 jaar andere behoeftes en kopen dan een ander huis.
Mijn ouders en ik zijn financieel best wel zakelijk en ik heb ook bijna 8 jaar een familiebank genoten.
Maar als je denkt het niet zakelijk te kunnen zien om een of andere reden is het misschien beter van niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:10:

Is er ook een soort vuistregel van woningprijs/huur die aangeeft of iets een redelijke investering is?
En @Bonenstaak92 Hoe ga je in de berekening van de Bar om met de rentelasten van de hypotheek. Neem je deze wel of niet mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ik blijf toch te huiverig voor een appartement/woning kopen en deze verhuren. Vind ik bijna jammer dat ik te risicomijdend daarvoor ben, maar ik zou de verhuur wel graag op relatief korte afstand bij mijn eigen woning willen en zie verder ook gewoon teveel beren op de weg.

Het voelt voor mij prettiger om elke maand te beleggen met relatief kleine bedragen dan bv voor 200k een appartement kopen met 50% eigen geld. Ben ook meer dan tevreden nu hoor, maar een woning voor de verhuur is wel wat "uitdagender" natuurlijk, hoewel dat niet het uitgangspunt is om FO te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Unito schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Is er ook een soort vuistregel van woningprijs/huur die aangeeft of iets een redelijke investering is?
En @Bonenstaak92 Hoe ga je in de berekening van de Bar om met de rentelasten van de hypotheek. Neem je deze wel of niet mee?
Mwa vuistregel. Zou gewoon de standaard ROI formule hanteren om je rendement te bepalen.
En welk % voor jou als redelijk geld (of niet), die moet je zelf even bepalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:26
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:43:
[...]
Mijn zoon huurt een appartement bj2019 in Leuven (toplocatie) van 100m2 met 2 splk met parket vloer, en garage in het centrum van Leuven voor 1100€. (anderen betalen 100-150€ meer in hetzelfde gebouw).
Die appartementen werden verkocht voor ca 500k inclusief kosten.
[...]
Dus de ROI elk jaar is €1100 * 12 / €500k = 2,64%. Waarom zou je dat als investeerder doen? Zit er nog veel waardestijging bij waardoor het toch interessant wordt? Met een voordelige hypotheek als hefboom kan je misschien tot 4% komen, max. Daar zou ik het persoonlijk niet voor doen.. zitten toch ook kosten, werk en risico's aan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Kluifjes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:37:
Ik blijf toch te huiverig voor een appartement/woning kopen en deze verhuren. Vind ik bijna jammer dat ik te risicomijdend daarvoor ben, maar ik zou de verhuur wel graag op relatief korte afstand bij mijn eigen woning willen en zie verder ook gewoon teveel beren op de weg.

Het voelt voor mij prettiger om elke maand te beleggen met relatief kleine bedragen dan bv voor 200k een appartement kopen met 50% eigen geld. Ben ook meer dan tevreden nu hoor, maar een woning voor de verhuur is wel wat "uitdagender" natuurlijk, hoewel dat niet het uitgangspunt is om FO te worden.
Voor mij voelt het gewoon als werk, en dat is juist iets dat ik niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 19:00
RichieB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Dus de ROI elk jaar is €1100 * 12 / €500k = 2,64%. Waarom zou je dat als investeerder doen? Zit er nog veel waardestijging bij waardoor het toch interessant wordt? Met een voordelige hypotheek als hefboom kan je misschien tot 4% komen, max. Daar zou ik het persoonlijk niet voor doen.. zitten toch ook kosten, werk en risico's aan.
Huizen stijgen zelf ook in waarde. Als je een hypotheek neemt kan het rendement ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RichieB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Klopt, daarom doe ik het ook niet.

Er wordt af en toe wel gerekend op "meerwaarde" en soms is die er ook, alhoewel ik eerder reken dat meerwaarde, inflatie en onderhoud elkaar zowat weg strepen.
Als je 10 jaar verder kijkt, en alleen al 2% inflatie rekent, dan zou dit appartement al naar ruim 600k. Wil je daar nog meerwaarde bij, dan wordt het gewoon onbetaalbaar voor je doelgroep.

Het voordeel komt dan van de jaarlijkse indexering van de huur, en het feit dat je lening na 20-25 jaar afbetaald is. Maar tegen dan zal je ook al eens wat vloeren, een keuken en misschien ook een badkamer moeten vervangen. (in België is de vloer onroerend, zelfs al is dat een laminaat).

Maar eerlijk, al die berekeningen zien er op papier mooi uit, tot je kijkt naar het werk dat er bij komt. Als je iets verhuurt voor 1100€, dan moet alles ook in orde blijven. En je zal maar één huurder hebben die je parketvloer helemaal vernaggelt en dan met de noorderzon verdwijnt na 4 maand geen huur te betalen.... Dan is je business case om zeep.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 18-06-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:55
Perkouw schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:42:
[...]

Mwa vuistregel. Zou gewoon de standaard ROI formule hanteren om je rendement te bepalen.
En welk % voor jou als redelijk geld (of niet), die moet je zelf even bepalen. :+
Typisch geldt hier de 4% of 5% regel, zie ook deze video die het mooi uiteen zet, wat dus uitgaat van geen rendement/nulsom:
YouTube: Renting vs. Buying a Home: The 5% Rule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
wimpie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Klinkt goed. Wat is het bouwjaar en welke stad/dorp?
2007, stad hou ik liever een beetje anoniem aangezien het ook mijn woonplaats is. Maar ten oosten van Amsterdam in de Randstad ;).
Unito schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat de vuistregel per ieder object anders is. Ik heb het appartement met eigen middelen gekocht, denk er wel over na om voor 50% te financieren om nog eens eenzelfde appartement aan te schaffen. Maar voor nu zijn er dus geen rentelasten. Heb ik die wel dan reken ik met het rendement op eigen inleg, dat wordt bij 50% financiering 8%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bulletproof93 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Huizen stijgen zelf ook in waarde. Als je een hypotheek neemt kan het rendement ook omhoog.
Als de huisprijs sneller stijgt dan de huur die je ontvangt is dat slecht voor de ROI van je verhuurcasus natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

wimjongil schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Als de huisprijs sneller stijgt dan de huur die je ontvangt is dat slecht voor de ROI van je verhuurcasus natuurlijk.
Waarom zou dat slecht moeten zijn voor de ROI? De huisprijs is daar geen factor voor. Je geïnvesteerde bedrag (de aankoopprijs) stijgt niet en de verkoopwaarde is niet relevant zolang je blijft verhuren.

Sterker nog, je zou zelfs een case kunnen maken dat een stijgende huisprijs uiteindelijk gunstig is voor de ROI. Wanneer de huidige huurders vertrekken kan je weer een marktcomforme huur vragen, en ben je niet gebonden aan een maximale jaarlijkse huurverhoging.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Waarom zou dat slecht moeten zijn voor de ROI? De huisprijs is daar geen factor voor. Je geïnvesteerde bedrag (de aankoopprijs) stijgt niet en de verkoopwaarde is niet relevant zolang je blijft verhuren.

Sterker nog, je zou zelfs een case kunnen maken dat een stijgende huisprijs uiteindelijk gunstig is voor de ROI. Wanneer de huidige huurders vertrekken kan je weer een marktcomforme huur vragen, en ben je niet gebonden aan een maximale jaarlijkse huurverhoging.
ROI is misschien verkeerde term inderdaad. Maar stel, ik heb een huis van een ton heb en dat verhuur ik voor 500 per maand (6% return dus). Vervolgens verdubbelt de huisprijs, dan halveert mijn return en kan ik het huis beter verkopen en die twee ton ergens in investeren waarmee ik meer dan 3% vang. Die huurders wonen dan ook veel te goedkoop, die zullen wel even blijven zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
wimjongil schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:11:
[...]

ROI is misschien verkeerde term inderdaad. Maar stel, ik heb een huis van een ton heb en dat verhuur ik voor 500 per maand (6% return dus). Vervolgens verdubbelt de huisprijs, dan halveert mijn return en kan ik het huis beter verkopen en die twee ton ergens in investeren waarmee ik meer dan 3% vang. Die huurders wonen dan ook veel te goedkoop, die zullen wel even blijven zitten. ;)
Dat is een overweging die je continu moet maken.
Je cijfers zijn natuurlijk wat uit de lucht gegrepen.
Zo snel verdubbelt een huis niet in waarde, en dat gebeurt enkel als je het wat "bij de tijd houdt", en dat kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 19:00
[...]

Ok maar met dit argument bevestig je dat het juist een goede investering is want je verdubbelt je investering (plus de huur die je hebt ontvangen). Dus minstens 100% winst in jouw voorbeeld, die 3% huur is dan een bonus.

Natuurlijk is een verdubbeling niet realistisch maar 1-3% per jaar is niet onrealistisch, en dit komt bovenop de huur. Dus kan zo de 7% aantikken die je normaal met aandelen behaald, met een beetje geluk nog wel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
R.van.M schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Dat is echt wel een uitzonderlijke situatie qua koopprijs/verhuurprijs
Tenzij het pand in slechte staat is vind je dat soort objecten ook in Nederland normaal niet
Zo uitzonderlijk vind ik het niet. In Amstelveen kun je appartementen kopen voor 240-260K welke je kunt verhuren tussen de 1500-1750 per maand.

Lang leven de expats _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
[...]

ROI = Return On INVESTMENT.
Het doet er niet zo veel toe hoe je investment in de toekomst gewaardeerd wordt.
Je kijkt naar de initiele investment, en de lopende kosten.

Waardevermeerdering zegt iets over of je je winst moet pakken en een andere investment moet aangaag, niet over de ROI
En of je het dan beter kan verkopen is dus afhankelijk van of je met de winst een andere, betere, investering kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

flipjevandejam schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:07:
[...]

@feelthepower

Wij hebben het wel gedaan. Allebei de helft van het huis betaald met deels eigen geld en deels een hypothecaire lening bij onze respectievelijke ouders. Moesten inderdaad even zoeken naar notaris die dit een beetje netjes wilde opschrijven.

V.w.b. marktconform tarief hebben we de belastingdienst om een ruling gevraagd. Brief sturen met goed uitgelegd wat we wilden en bevestiging terug gehad dat 4% marktconform was (2jr geleden) voor lening met zekerheden en 5% voor lening zonder zekerheden. Duurde wel lang trouwens voor we dat antwoord hadden, dus in de akte hebben we opgenomen dat de rente 20jr vast staat op 4% tenzij de belastingdienst van mening is dat het niet marktconform is dan moeten de uitleners een nieuw tarief vaststellen wat wel marktconform is.

Verder heeft de notaris ervoor gezorgd dat alles voldoende commercieel en met zekerheden opgeschreven is, zodat het ook echt op een normale hypotheek lijkt. Er heerst dus ook daadwerkelijk een recht van hypotheek op ons huis. Het betrof een nieuwbouwhuis, dus er zat ook nog een regeling in voor een bouwdepot. Wel kunnen we onbeperkt aflossen als we tenminste 2 weken van tevoren schriftelijk bericht geven.

Dat is dus ook zeker wel een belangrijke out voor ons. We kunnen dit bedrag ook makkelijk van een bank lenen (lage LTV en voldoende salaris). Mocht er dus het een of het ander veranderen waardoor één van de partijen zich niet meer comfortabel voelt bij deze constructie dan kunnen we dat gewoon doen. Tot nu toe is het een mooie win-win: onze ouders maken een behoorlijk veilig rendement dat stukken hoger ligt dan op een spaarrekening of met veilige obligaties. Wij zijn blij omdat we niet een ton of meer de komende 30jr aan de bank schenken. Onze ouders trouwens ook, dus die schenken ons tot nu toe ieder jaar een deel van de betaalde rentre terug.

Op basis van onze ervaring tot nu toe kan het ik zeker aanraden. Situatie bij ons was trouwens wel dusdanig dat onze ouders dit geld hadden en konden missen. We hebben niet eens bij een bank gekeken, dit leek ons allebei veel gunstiger. Vooral omdat je niet met een bank hoeft te handelen en opbrengst uiteindelijk bij onze ouders komt. Als we de hypotheek nu zouden herfinancieren met de huidige lage rentes zouden we ongeveer op dezelfde netto maandlasten komen als nu na de schenking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:43
ColeJ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Zo uitzonderlijk vind ik het niet. In Amstelveen kun je appartementen kopen voor 240-260K welke je kunt verhuren tussen de 1500-1750 per maand.

Lang leven de expats _/-\o_
Niet alleen expats. Alle mensen die woonruimte zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27
x37 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:30:
[...]
Wij hebben het wel gedaan.
Vrijwel alles hier hetzelfde als bij jouw, maar dan voor 1/4 van de woningwaarde en maar bij één ouder. Door deze constructie zijn we binnen 2,5 jaar onder de 65% LTV en betalen we nu 2/3 van wat normaal de hypotheek voor ons huis zou zijn geweest. We krijgen vrijwel onze gehele inleg terug geschonken en dat bedrag gaat weer in versnelde aflossing.

Om de scheve verhoudingen af te dekken hebben we allebei een ORV van vrijwel hetzelfde bedrag als de familiehypotheek. Mocht ik komen te overlijden, dan kan partner in een keer van de familiehypotheek af en is er geen geld meer in het spel in de familierelatie. Wij verdienen ook genoeg om het niet nodig te hebben gehad, maar het is voor ouders kostenneutraal.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Wij hebben ook een familiebank op 1/3de van ons huis, maar dan zonder de gang naar een notaris te maken. Wij betalen 6% rente aan mijn ouders (wegens successierecht dat percentage gekozen), en we krijgen onderhands de helft terug.

Met de huidige spaarrente een mooie deal voor mijn al gepensioneerde ouders die zo verzekerd zijn van een vaste cashflow per maand die wegens de annuïtaire lening ook nog eens steeds hoger wordt. Voor mij een mooie deal omdat we netto weinig rente betalen.
Pagina: 1 ... 88 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.