Het "hoe regel jij je financiën thuis?" topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 38.446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:21
Financiën. We hebben er allemaal mee te maken. Ieder heeft z'n eigen methodes van rekeningen betalen en zorgen dat deze op tijd worden betaald. Een mooie gelegenheid om hier eens een topic voor te starten, zodat mensen ideeën van elkaar kunnen overnemen en hun eigen financieële beheer nog beter kunnen inrichten.

TS begint:

Standaard krijg ik altijd acceptgiro's. Bij sommige kosten gaat het automatisch, maar dat betreft meestal kleine bedragen. Ik wil juist acceptgiro's omdat ik dan het meeste overzicht bewaar.
Ik verzamel meestal het gros van de acceptgiro's en betaal ze op het moment dat het loon binnenkomt.

Om het bij te houden gebruik ik de volgende Excel sheet. De totale ruimte die ik hiervoor in Excel nodig ben is maar heel klein. De kleuren geven aan wat al betaald is, wat nog betaald moet worden of wat helemaal niet betaald hoeft te worden.

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/GoT/sheet.png
Als de rekeningen betaald zijn, schrijf ik handmatig op de rekening "betaald datum per bank" en dan gaat deze vervolgens in de map. Ik gebruik exact voor elk jaar 1 multomap. In deze map zitten een stuk of 20 tabbladen met aan de voorkant een soort van Inhoudsopgave. Huur zit bijvoorbeeld voorin op 1, Ziekenfondspremie op 8 en wegenbelasting op 14. De betaalde rekening gaat daar in en in de Excel sheet maak ik het corresponderende vakje groen. De mappen van dit jaar en vorig jaar hou ik altijd vlakbij me, zodat ik altijd snel wat kan pakken als ik het nodig heb.
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/mappen.jpg
De andere mappen staan in een andere kamer bovenop de kledingkast. Nog niet helemaal ideaal ingericht en vanwege m'n recente verhuizing staat er ook nog wat rommel voor, maar ach het gaat om het idee dat je er zo bijkunt. :)
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/mappen1.jpg
Ik werk al met deze methode vanaf 1998, 1998 is de meest rode map rechts, en dan zo oplopend van rechts naar links (beetje onlogisch weet ik), naar 2005.

Zo heb ik alles geregeld, ik weet dus altijd precies wat ik nog moet betalen en een simpele blik op mijn bankrekening verteld mij hoeveel ik nog kan uitgeven. :)

Nu jullie.

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 23-02-2010 19:50 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Garyu

WW

Ik heb een stapeltje post, die wordt opengemaakt, de rekeningen komen naast de computer te liggen (vroeger of later) of aan het prikbord gehangen. Het meeste gaat via maandelijkse/jaarlijkse automatische afschrijvingen automatisch goed (huur, GWE, verzekeringen, telefoons, jaarkaart, abonnementen). Verder heb ik niet zoveel waar ik aan hoef te denken :). Als een rekening betaald is verdwijnt ie van het stapeltje naar "ergens" in zo'n kartonnen doos. Die staat er al een tijdje en begint langzaam vol te raken.

Gewoon direct betalen, heb je nooit nergens last van. Mijn bankrekening is gewoon up-to-date.

Ik vind het een beetje overkill om dit aan de hand van uitgebreide excel-files bij te houden. Zolang er meer geld binnenkomt dan er af gaat, gaat het goed O+.

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 25-01-2007 12:23 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alle post gaat door de PDF-scanner. Daarna in het digitale archief per leverancier, per jaar met een duidelijke bestandsnaam. Verder loopt er een script voor 2x een onafhankelijke externe backup voor die mappen. Betalingen die ik uitvoer (via internet bankieren) kijk ik eens in de week na en de betreffende PDF's krijgen de prefix OK-.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik wacht altijd tot de laatste aanmaning voordat er incassokosten overheen komen en dan betaal ik :X :D

* kamstra nogal slecht in die dingen is :+

Maar dit systeem is best overzichtelijk. Ga volgende week verhuizen, dus goed idee om ook eens zoiets aan te gaan leggen :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:02
misschien een beetje primitief maar zo gaat het bij mij:
huur, school, telefoon gaat als automatische incasso.

De andere rekeningen gaan in de tweede la op zondag betaal ik ze. Dan verhuizen ze naar de onderste la. En in de kerstvakantie gaat het allemaal in één grote map. Wel op bedrijf gesorteerd.

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb een vriendin.. en ze is accountant.. geen omkijken naar! :P

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22

Twhomp

Stayin' Alive

Rekening komt binnen: ik betaal m (mits die voor mij is natuurlijk ;) )
Paar automatische incasso's (vaste lasten: huur, energie, internet, telefoon).

En er komt meer binnen dan eraf gaat. Op een gegeven moment 'voel' je het evenwicht en weet je wat je kan uitgeven :+

Half jaar geleden een vriendin (die dat enorm leuk vindt) mijn gehele administratie in mappen laten plaatsen. Wel erg handig. Maar sindsdien is alles weer lekker opgestapeld in mijn "verwerkt" mandje :o

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-04 11:02
Bij mij gaat vrijwel alles automatisch. Acceptgiro's betaal ik via internetbankieren, overzichten hou ik niet bij, maakt me alleen maar depri. En: het blijft toch even lang als het breed is. En je kunt je geld maar een keer uitgeven, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
kamstra schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:25:
Ik wacht altijd tot de laatste aanmaning voordat er incassokosten overheen komen en dan betaal ik :X :D

* kamstra nogal slecht in die dingen is :+
Neem een vrouw... werkt op financieel vlak bijzonder goed (tenminste, in mijn geval dan).
Ben d'r zelf ook niet echt een ster in (vergeet wel eens wat, of 't komt tussen een stapel terecht dat je 't niet meer terug ziet en verdwijnt 't in de prullenbak / oud papierdoos).

Wat ik precies verdien? Geen idee... (in basis weet ik wel degelijk wat ik verdien, maar ik draai nogal wat overuren in de maand) wat ik per maand overhoud? Geen idee ...
Ik weet alleen dat de spaarrekening groeit & dat we infeite kunnen doen en laten wat we willen.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik denk dat als je met z'n tweeën bent en royaal inkomen hebt je sneller geneigd bent alles automatisch te laten doen, je hebt er dan het minste omkijken naar. Voor alleenstaanden met het minimumloon (zoals ik dus) is het gewoon wat meer opletten. Als ik voor € 15,- boodschappen per week heb is het veel. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
De rekeningen komen binnen, dan komen ze op een stapel te liggen.
Af en toe pluk ik ze daarvan af, betaal ik ze, zet ik een kruis over de acceptgiro, en komen ze op een soort puinhoop-stapeltje te liggen.

Eens in het jaar (oid) dan ruim ik het puinhoop stapeltje op, gaat alle belangrijke meuk in een grote ordner, en de oude acceptgiros e.d. gaan in de prullenbak.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Hmmm, rekening die binnenkomen betaal ik gelijk. Je moet ze toch betalen en als je ze laat liggen omdat je het later wel kan betalen, vergroot je alleen maar de kans dat je het vergeet.

Flikker alles in een kastje. 1x per jaar gaat dat in een map. :)

Ik check regelmatig mijn bankrekening, dus ik heb de hele maand wel een beetje het idee wat ik nog kan uitgeven. :) :)

Helaas denkt mijn vriendin niet zo....die heeft altijd het idee dat ze iets kan uitegeven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn vriendin en ik hebben een gezamelijke rekening en daar gaan alle gezamelijke kosten af. Beide storten we de helft van de kosten op die rekening aan het begin van de maand. Rekeningen gaan in de betreffende map (ik, vriendin, gezamelijk). Onverwachte rekeningen / wijzigingen in de kosten e.d. regelt m'n vriendin allemaal omdat ik totaal niet met geld om kan gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124299

De meeste rekeningen worden automatisch betaald. De enkele acceptgiro zet ik meteen in internetbankieren.
Papieren worden gesorteerd per bedrijf/persoon/instelling of onderwerp. Salaris stroken en belasting papieren zitten bv. in 1 map. Vervolgens per map op datum gesorteerd. Zo kun je jaren spullen in de map doen zonder opruimen. Gewoon bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Ik heb vrijwel alles automatisch behalve mijn creditcard en telefoons. Die wil ik zelf toch nog wel checken voordat ik betaal, maar de rest wordt allemaal automatisch afgeschreven.

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Ik krijg €2,50 per week zakgeld, en maandelijks koop ik voor €10 knikkers en snoepjes. Bonnetjes bewaar ik in archiefmappen, per jaar gesorteerd. In SG verwachten we serieuze reacties. Dit soort reacties mag je voor de HK bewaren.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 25-01-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 20:29
Heel simpel.... alles wat voor mij automatisch kan doe ik automatisch. Van de rest krijg ik een acceptgiro en die betaal ik meteen. Het moet vroeg of laat toch uitgegeven worden. Verder kijk ik wel elk jaar wat mijn vaste lasten zijn, maar dat is meer om er de controlle over te bewaren en om nog eens scherp te zijn wat er allemaal betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
We hebben drie bankrekeningen 1 voor mijn vriendi, een voor mezelf en een gezamelijke. Op onze eigen rekeningen komt salaris binnen. Van die rekeningen wordt iedere maand automatisch een bedrag naar de gezamelijke rekening geboekt voor: hypotheek, kpn, essent, boodschappen, verzekeringen. Ieder heeft van zijn eigen rekening zijn eigen dingen, mobiel, abbonnement op tijdschrift, zorgverzekering. Het voordeel hiervan vindt ik dat op het moment dat mijn salaris binnenkomt ik zelf een deel naar mijn eigen spaarrekening kan boeken en als ik dan wat leuks wil kopen dat ik me niet bezwaard hoef te voelen. Daarnaast zitten alle rekeningen op leverancier opgeborgen in een map. Dat is zo'n beetje mijn systeem.

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het meeste gaat automagisch van de gezamenlijke rekening af. Huur nog steeds niet we vergeten telkens die machtigingskaart op de bus te doen. We storten allebei automatisch een vast bedrag van onze prive rekenin naar onze gezamenlijke. Ik ietsjes ;) meer dan mijn vriendin, maar zij studeert dan ook nog komt later wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

zoveel mogelijk geregeld door mijn vriendin en automagisch :P enige wat ik regel is de auto, en dat is ieder jaar 2 keer iets betalen :P (verzekering + belasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

De rekeningen komen binnen, vervolgens betaal ik ze, kras ik de eventuele acceptgiro die er bij zit door en de rekening gaat op een stapel. De stapel word inmiddels steeds groter, dus ik denk dat ik hem binnenkort eens ga weggooien. Ik zie het nut van oude rekeningen bewaren niet zo.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Dat doet mijn vrouw... O-)

Alle rekeningen die ik zelf doe, t.w. o.a. telefoonrekening GSM, vergeet ik twee van de drie keer te betalen en krijg ik herinneringskosten voor mijn kiezen :+

Nooit goed geweest in financiën, gat in mijn hand, etc. Als ik de boodschappen doe is de rekening standaard véél hoger. Budgettering is niet mijn ding.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 18:46

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik doe het niet :)

Ik heb automatische incasso's voor alles en iedereen :)
Ik heb bijna niks wat met acceptgiro's gaat. Zelfs bij Bol.com doe ik 't alleen als ik geen geld heb op het moment van bestellen anders gaat het mooi via iDeal.
Mocht er eens een acceptgiro komen dan betaal ik die gewoon via internet bankieren en schrijf dat op de acceptgiro. Helaas ben ik niet zo'n opruim fan en slingeren die acceptgiro's overal en nergens rond. Moet ze dus eigenlijk opbergen, maar vergeet ik altijd...

De enige acceptgiro's / rekeningen die ik bewaar, zijn de rekeningen van mijn garage. Die gaan in mijn klapper van de auto en worden nauwkeurig bewaard. Via internetbankieren of pinnen of contant worden de rekeningen betaald.

Voorheen had ik dit systeem altijd, maar had evengoed een hoop losse rekeningen e.d. Nu heb ik echt alles maar dan ook alles automatisch. Het wordt van twee verschillende rekeningen afgeschreven waarvan de ene de andere aanvult met saldo. Ik heb eigenlijk twee verschillende geld stromen. Per week krijg ik contact geld (fooi van mijn werk) en ik krijg elke week mijn loon gestort. Daarnaast elke maand stufi. Van de stufie betaal ik alle kosten die ik heb. En dat lukt precies. Kamer huur en alles gaan eraf, meestal is de stufi dan ook al na 7 dagen compleet op. Dan zijn namelijk alle incasso's verwerkt :)
Ik leef daarnaast van mijn fooi, daar doe ik boodschappen voor aan het begin van de week en wat ik te kort kom, dat pin ik wel van mijn salaris van mijn werk. Van dat laatste doe ik dus alle leuke dingen zoals uitgaan, vakanties e.d. Dat systeem werkt eigenlijk prima zo!

Sinds ik al mijn financiën eens goed onder de loep genomen heb en 't een en 't ander eruit gegooit heb, gaat het systeem prima in de praktijk!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
Sommige zaken gaan automatisch en acceptgiro's gaan op een stapel die 1x in de tig tijd worden betaald. Als ze zijn betaald gaan ze de prullenbak in. Er wordt verder niets bijgehouden, rekeningen moeten toch betaald worden en als er achteraf gezeik komt dan kan ik aan de hand van mijn rekeningafschrift wel aantonen dat ik heb betaald.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel simpel: Niet :Y)
Ik woon al sinds het begin van mijn studie in het zelfde kleine appartementje. Mijn ouders betaalden alle vaste lasten voor me :)
Eigenlijk (mag tegenwoordig niet eens meer ivm wet huurdersbescherming, maar staat nog wel in mijn contract) had ik er 3 maanden na afloop van mijn studie uit gemoeten O-)
We wilden geen slapende honden wakker maken door van rekeningnummer te wisselen, en daarom loopt alles nog steeds via mijn ouders. Mijn pa is financieel wat beter onderlegd als ik dat ben, en het enige waar ik rekening mee moet houden is een totaalbedrag dat maandelijks naar de rekening van mijn ouders wordt overgeboekt. Soms zit er een klein verschil in, maar dat wordt dan gewoon onderling verrekend, desnoods contant. Wel zo overzichtelijk :)
En ik weet ook in 1 oogopslag hoeveel ik deze maand nog uit kan geven - da's namelijk mijn rekeningsaldo ;)

Mocht ik ooit gaan verhuizen dan zal dat ongetwijfeld anders worden, maar vooralsnog vind ik het prima zo :)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 25-01-2007 16:13 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 08:04
Iemand hierboven zei net dat hij alle rekeningen inscant en er pdf bestanden van maakt en netjes opslaat. Zou ideaal zijn voor mij.... maar in hoeverre is dat geldig.
En dan met name dingen van bijv. IB-groep en de bank en telefoonabonnement en van de krant enzo.
Soms gaat er ergens toch iets fout met betalen en moet je kunnen bewijzen dat erin die brief stond "....." .
Nu zoek ik die brief op en ga er mee naar de betreffende organisatie, maar is een printje van je ingescande formulier ofzo ook goed?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Los van dat heb ik enkele weken geleden geprobeerd een mooi overzicht te maken in excel maar dat lukt niet. Ik zit bij de rabobank en doe dan internetbankieren en dacht zo mooi alle inkomsten en uitgaven in excel te zetten en daar een grafiekje van te plotten. Liever gezegd een paar grafiekjes.
1 grafiek van alle individuele uitgaven. 1 van de weekbalans, 1 van de maandbalans en 1 van het kwartaal en 1 van het jaar.

Maar hij kan er niets van breien,.. zijn er mensen die dit wel netjes voor elkaar hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:17
Ik houd bij in Excel wat er wordt geincasseerd en hoeveel dat per jaar is. Dat deel ik door 12 en dat bedrag gaat iedere maand van mijn loon naar de vaste lasten rekening. Ik heb hier geen pin pas van maar kan wel rood staan. Van de gewone rekening heb ik wel een pin pas maar kan ik niet rood staan (ik ken mezelf). Dit systeem lijkt me erg goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Als er rekeningen bij de post zitten, gooi ik ze op een stapel naast de pc en als ik eens een paar minuutjes over heb om ze in te voeren, betaal ik ze. Betaalde rekeningen gaan in een bakje en om de zoveel tijd gaat dat netjes gesorteerd in een map. Bovendien werk ik veel met automatische incasso's, dat scheelt mij weer werk, alleen de Essent niet, want die vertrouw ik niet :+

Of iets nu per maand of per kwartaal betaald moet worden maakt me niet zo veel uit, zo groot zijn die bedragen toch niet, moet wel heel erg gek lopen wil ik niet meer kunnen pinnen. Ik heb over al algemeen dan ook geen flauw idee wat er op mn rekeningen staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 25-01-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wapster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-04 17:30
voor mijn telefoon heb ik een automatische incasso en voor de rest gaat het of via een éénmalige machtiging of ik maak het gewoon lekker zelf over. Nota's flikker ik gewoon op datum in een map, als ik t nodig heb, dan staat er op die nota vaak toch wel een teken van het desbetreffende bedrijf en dan vind ik t snel zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:28
Alles gaat via incasso of automatische overschrijving :)

Rekeningen gooi ik direct weg (kan het altijd terugzoeken in Internet Bankieren). Aankoopbewijzen en bonnetjes gaan in een map op alfabet.

Bankafschriften krijg ik al sinds 2003 niet meer. Papierwinkels zijn zoooo 1999 ;)

[ Voor 71% gewijzigd door havana op 25-01-2007 18:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostXL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:04

FrostXL

cool as ice

Ik heb er ook een excel sheetje voor gemaakt, zo hou ik voor elke maand bij hoeveel er binnenkomt en ongeveer uitgaat, tis verre van perfect, maar het is iets. :) Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07044/zgeldoz.JPG
Verder heb ik in dat zelfde excel bestand ook nog wat gespecificeerder wat ik per bijbaantje verdien, hoeveel per uur etc. Ook nog hoeveel geld ik nu totaal tot mijn beschikking heb, dus lopende rekening + spaarrekening + contant.

Weet jij al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Jij vermeldt je variabele lasten dus ook, dat doe ik dus weer niet. Op mijn sheetje komen onverwachte zaken ook niet voor, zelfs boodschappen komen niet voor (ik heb toch maar voor 15 euro per week gemiddeld), enkel de echte vaste lasten. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Laatst online: 22-04 22:43

Mach

[END]Avengers

Zoveel als mogelijk gaan de betalingen via automatische incasso's en incidenteel per acceptgiro.

Mijn rekening is een en/of rekening, daar gaan alle vaste lasten en huishoudelijke kosten vanaf. Mijn vriendin heeft nog een aparte rekening, daar komt haar salaris op en daarvan maakt ze maandelijks twee bedragen van over. Een voor de vaste lasten/huishoudelijke kosten en één voor de spaarrekening van onze dochter.

Sinds een paar weken probeer ik Cashflow van www.bankingtools.nl waarmee ik alle transacties vanaf internetbankieren download en importeer in Cashflow. Die rubriceert alle inkomsten en uitgaven. Ben het programma nog aan het evalueren, maar het werkt wel lekker.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 22-04 18:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik betaal nog redelijk met maandelijkse acceptgiro (gas/water/lixht, verzekeringen) en sommige dingen gaan met incasso's (VVE, Hypotheek, telefoonrekening). Rekeningen die ik betaald heb gaan direct in vieren en bij het oud papier. Mijn internetbankieren is voor mij het bewijs dat ik die betaald heb. Wat is de reden dat anderen, TS bijvoorbeeld, deze papieren nog bewaren?

Verder heb ik een tijd (nu een achterstand van 4 maanden) bijgehouden in Excel wat ik waaraan uitgaf en wat er binnenkwam met diverse categorieen, zodat ik inzicht had in wat er ongeveer binnenkwam en uitging en waaraan.

Ik heb een aparte map voor alle belangrijke bonnen/garantiebewijzen die ik per letter bewaar en een aparte map waarin ik alle handleidingen van spullen bewaar. Verder een map met alle werkgerelateerde zaken (loonstroken e.d.) en een map met andere zaken (IB-Groep, zorgverzekeringspapieren, belastingdienst papieren)

Tenslotte betaal ik zoveel mogelijk met de pin, zodat ik op mijn internetrekening kan zien waaraan het geld is opgegaan.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:06
* Valandil pleurt alles in een grote doos en zoekt dat 1 keer per maand uit.

Doe alles wel daarna netjes gesorteerd en verdeeld in twee mappen.
Ik heb twee mappen per jaar

2006 - persoonlijke zaken, belasting, huis, hypotheek, verzekering, overig
2006 - vaste lasten: gas, licht, water, telefoons, etc..

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomas
  • Niet online
Ik betaal zo'n beetje alles met automatische afschrijvingen. In het verleden heb ik nog weleens problemen gehad omdat ik vergat acceptgiro's te betalen.
Een paar jaar geleden dus maar alles omgezet. De enkele acceptgiro die binnenkomt wordt meteen met internetbankieren betaald en nadat ik zeker weet dat het geld is overgemaakt gooi ik hem weg.

Al het geld dat ik over heb aan het eind van de maand stort ik op een spaarrekening.
In principe houd ik geen kasboeken bij en kijk ik zo weinig mogelijk op mijn rekening (struisvogelpolitiek ik weet het) totdat mijn nieuwe geld er weer is. Ik weet wat ik uitgeef per dag en als ik geen gekke dingen doe weet ik zo ook wel hoeveel ik te spenderen heb.

Verder bewaar ik wel de belangrijke zaken in een koffertje (jaarafrekeningen, contracten, correspondentie etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Mach schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:30:
Sinds een paar weken probeer ik Cashflow van www.bankingtools.nl waarmee ik alle transacties vanaf internetbankieren download en importeer in Cashflow. Die rubriceert alle inkomsten en uitgaven. Ben het programma nog aan het evalueren, maar het werkt wel lekker.
Ik ben altijd op zoek naar manieren om te optimaliseren. Zo'n tool zou ik eigenlijk ook wel willen hebben :).

Het nadeel is alleen dat ik een stuk software m'n internetbankieren-wachtwoord niet toevertrouw. Hoe heb jij dat opgelost :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik doe het meeste via automatische incasso, net als mijn vriendin.
Heel af en toe komen de losse accept-giro's, die betaal ik meteen online en noteer de datum op de giro.
(CJIB, IBG).

Voor de rest controleer ik regelmatig mijn rekening op spookafschriften e.d., je weet het maar nooit. Verder weet ik alles uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik woon zelf nog thuis (20 jaar ). Veel vaste lasten heb ik niet echt, Telefoon + Verzekering auto wordt automatisch afgeschreven. Geen omkijken meer naar.

Losse facturen (overige rekening zoals boetes, onderdelen bij de garage etc) betaal ik gewoon zelf, en gaan in de map.

Geld wat ik over heb @ lopende rekekning gaat deel naar de spaarrekening en een deel blijft achter (tanken etc en nog wat kleine uitgaven evt.).

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
The Eagle schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:11:
Heel simpel: Niet :Y)
Ik woon al sinds het begin van mijn studie in het zelfde kleine appartementje. Mijn ouders betaalden alle vaste lasten voor me :)
Eigenlijk (mag tegenwoordig niet eens meer ivm wet huurdersbescherming, maar staat nog wel in mijn contract) had ik er 3 maanden na afloop van mijn studie uit gemoeten O-)
We wilden geen slapende honden wakker maken door van rekeningnummer te wisselen, en daarom loopt alles nog steeds via mijn ouders. Mijn pa is financieel wat beter onderlegd als ik dat ben, en het enige waar ik rekening mee moet houden is een totaalbedrag dat maandelijks naar de rekening van mijn ouders wordt overgeboekt. Soms zit er een klein verschil in, maar dat wordt dan gewoon onderling verrekend, desnoods contant. Wel zo overzichtelijk :)
En ik weet ook in 1 oogopslag hoeveel ik deze maand nog uit kan geven - da's namelijk mijn rekeningsaldo ;)

Mocht ik ooit gaan verhuizen dan zal dat ongetwijfeld anders worden, maar vooralsnog vind ik het prima zo :)
En daarom kunnen jongeren tegenwoordig geen huis meer krijgen :X

Dat verhaal met het inscannen lijkt me echt geweldig... Maar op het moment bewaar ik alles gewoon in ordners op naam. Betalingen gaan grotendeels automatisch incasso..

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 20:06
Ik heb eigenlijk geen systeem. We proberen alles direct te betalen, anders vergeet ik het weer en krijgen we aanmaningen. Dus alles wat automatisch kan, gebeurt nu ook wel automatisch.

Wel gebruik ik voor de statistieken "Offline Rekening Overzicht". Die kan veel export bestandjes van de meeste banken inlezen. Het is een beetje een gratis alternatief van het andere programma dat hier vernoemt wordt. Met dat andere programma heb ik absoluut geen ervaring, dus kan niet vergelijken.

De enige lastigheid van dit programma, is dat het sparen als een uitgave ziet, wat misschien ook een beetje klopt, omdat ik het naar een andere rekening overschrijf dan. Op zich is het geen probleem, maar het verneukt de statistieken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:09

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Alle binnenkomende post gaan bovenin in een pannendekselhouder van ikea (Inbox-- ja, ik ben een GTD-adept)

1x per week betaal ik alle rekeningen, voor zover niet automatisch, via internetbankieren; de betaaldatum zet ik (afhankelijk van de hoogte) zo dicht mogelijk tegen het uiterste aan. Vaste lasten gaan van mijn rekening, overige zaken van die van mijn partner. Eens per maand of zo download ik het csv bestandje van de rabo, en importeer dat in het freeware programmaatje Offline rekening overzicht, zodat, mocht ik me zo geeky voelen, ik een mooi overzicht kan maken van wat waar naar toe gaat.

De rekeningen zelf bewaar ik per jaar in een map als ik ze tenminste wat aan heb (garantie, rekeningen van kinderopvang etc) om ze te bewaren; anders dumpen die hap.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
ik scan sinds een jaar ook mijn rekeningen in naar PDF'jes. Die zijn dan doorzoekbaar (woordherkenning) + ik geef handmatig enkele steekwoorden op voor extra snel zoeken.
Nadat ik ze ingescand heb zet ik de nummers van de pdf'jes op de rekeningen en doe ze op nummer in ordners.

Ik wilde het eerst in categorieen op gaan bergen, maar toen bedacht ik me dat ik praktisch nooit meer de originele rekeningen nodig heb. Dan is dit wel zo makkelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuker op 26-01-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 22-04 23:35

Peetman

Tjah....

Bij mij gaat bijna alles via de automatische incasso. Alle andere rekeningen betaal ik of direct of ik plan de afschrijving in via Mijn Postbank. Op dit moment gaat dat goed, omdat er meer binnenkomt dan er gemiddeld uitgaat. Hoewel het nu wel hard gaat i.v.m. de aankoop / inrichting van mijn huis.

Ik ben van plan om zelf nog een keer een import-tooltje te schrijven voor mijn bankgegevens. Dan kan ik daar automatisch checken of bedragen van bijvoorbeeld een gsm-abo hoger zijn dan een verwacht maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:12

Basszje

Reisvaap!]

Om eerlijk te zijn : niet. Totdat ik niet meer kan pinnen eigenlijk dan ga ik het 's uitzoeken.

Overschrijvingen doe ik gewoon via Postbank Online.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 19:39

ALH

Het valt me op dat veel mensen hier alles betalen per automatische incasso, gunnen jullie die instanties veel rente ofzo :P ?
Ik doe alles met acceptgiro's zodat ik op het laatste moment de rekening kan betalen. Dit doe ik uiteraard online, daarna schrijf ik op de acceptgiro pb.nl + een datum en gooi ze in een la zodat ik altijd kan terugzoeken of ik iets wel/niet betaald heb.

edit: Wanneer mogelijk teken ik bezwaar aan om kwijtschelding te krijgen, denk aan CJIB, gemeentelijke heffingen...

[ Voor 13% gewijzigd door ALH op 26-01-2007 14:56 ]

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:12

Basszje

Reisvaap!]

ALH schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:51:
Het valt me op dat veel mensen hier alles betalen per automatische incasso, gunnen jullie die instanties veel rente ofzo :P ?
Om eerlijk te zijn voor de 2.4 cent heb ik er liever geen omkijken naar. Het leven is al kort genoeg en als ik mij daar ook nog bezig moet gaan houden.. Net zoals omrijden voor 2 cent goedkoper tanken begrijp ik er niets van. Te weinig Hollands bloed wellicht :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 08:06

mrsar

waar een sar is,is een wodka

alle rekeningen die ik heb worden in de eerste week na ontvangst loon automatisch betaald+een bedrag gaat naar spaar rekening automatisch (ja dat komt allemaal zo goed uit) wat ik dus overheb kan ik mee doen wat ik wil :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Hey dat excel sheetje in de TS ziet er bijna hetzelfde uit als wat m`n ex-vriendin altijd had, alleen stonden er ook maandelijks alle bedragen bij zodat je makeklijk kon zien wat er nog betaald moet worden.

Ik hou het zelf niet meer bij, alles gaat automatisch, en komt er een acceptgiro dan doe ik hem op de post. als achteraf blijkt dat ik niet heb betaald voor iets dan is dat niet mijn fout want ik heb nooit wat gezien.

Verder heb ik 1 map voor afschriften en 1 map voor belastingen, loonstroken en overige zooi

ik hou het alleen meer dan een jaar niet meer bij en heb nu van meer dan een jaar afschriften/loonstroken/jaaropgaves/belasting in een tas zitten (echt een mega zooi) maar vanaf nu maak ik per jaar 1 map met allemaal tabs per categorie, anders loopt eht echt uit de hand als ik iets nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Basszje schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:39:
[...]

Om eerlijk te zijn voor de 2.4 cent heb ik er liever geen omkijken naar. Het leven is al kort genoeg en als ik mij daar ook nog bezig moet gaan houden.. Net zoals omrijden voor 2 cent goedkoper tanken begrijp ik er niets van. Te weinig Hollands bloed wellicht :P
helemaal mee eens, dalijk vergeet je een rekening en kan je 40 euro meer betalen aan het incasso bureau.

dat bedrag kan je in je hele leven niet meer terug winnen door acceptgiros op het laatste moment te betalen hoor ;)

En ik rijd ook zeker niet 5 liter benzine weg om 2 cent goedkoper te tanken bij boer jan.

En ook ik heb denk ik te weinig hollands bloed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
@Demonfreak: goed topic! :)
Ik vind dat je een mooi systeem hebt, ga het misschien wel overnemen. :P

Hoe ik het doe:
Ik zorg altijd voor voldoende saldo op mijn giro en alle vaste lasten, waar je toch niet onderuit komt, automatisch. Want administratie doen kost sowieso tijd, en is niet echt leuk, net als afwassen / strijken zeg maar. Dus als ik er toch niets aan kan doen, doe dan maar automatisch betalen.

Daarnaast: in het verleden had ik totaal de discipline niet om alle binnenkomende post open te maken, dus had ik regelmatig onbetaalde rekeningen met incassokosten, of ziektekostenverzekering die me geroyeerd had.... :/
Vanwege die reden betaal ik nu alles wat belangrijk is automatisch (ook al heb door wijzer te worden tegenwoordig wel de discipline om de post bij te houden. ;) )

Onzin-rekeningen, waar ik een pesthekel aan heb en het totaal niet mee eens ben, en die per acceptgiro binnenkomen, (denk aan boetes voor snelheidsovertredingen of bijdrage voor de kamer van koophandel, die klote eigen bijdrage Zvw belastingdienst), die plan ik in met internetbankieren in zodat ze pas betaald worden een paar dagen voor de vervaldag van de nota. Op die manier stel ik het maximaal uit en neem ik zelf het rentevoordeel. Uit principe. :)

Ik studeer nog maar woon niet in een kamer, woon in appartementje. Dit geeft wel véél meer kosten natuurlijk, en ik heb ook nog een auto. Hierdoor geef ik duidelijk méér uit dan dat ik binnen krijg.
Hierdoor moet ik wel altijd op mijn postbank saldo letten, want periodiek moet er helaas geld overgemaakt worden van mijn spaarrekening naar de betaalrekening om het saldo aan te vullen.

Omdat dit een zorgwekkende situatie is en ik niet wilde dat ik in cash problemen zou belanden, heb ik wel overzichten gemaakt waarop ik mijn liquide middelen (geld, schulden) en eventueel liquide te maken middelen (dingen die ik kan verkopen) bijhoud, evenals een overzicht van verwachte inkomsten voor het komende jaar en verwachte uitgaven.

Hieruit volgt dan hoeveel geld ik per jaar effectief inteer op mijn spaarrekening, en hou lang ik mijn huidige inkomsten/uitgavenpatroon nog kan volhouden.
Als het goed is ben ik precies door al mijn cash heen tegen het einde van mijn studie en fulltime kan gaan werken. Dan begint het terugbetalen van schulden en kan ik dus weer sparen voor dingen als andere auto en breedbeeld televisie enzo. :)

Hoeveel geld ik te besteden heb, dat weet ik dus: in principe niets.
Want ik sta per jaar op een tekort in plaats van een overschot, alles wat ik extra uitgeef aan uitgaan/vakantie/luxe goederen, dat komt ten laste van mijn spaargeld.

Omdat ik vooruitzicht heb op goedbetaald werk vind ik dat het verantwoord is dit zo te doen.
Als dit niet het geval was zou ik nog radicaler zijn in het schrappen van kosten (goedkoper wonen, geen auto meer), extra werken, etc.

Het is niet leuk is je spaargeld te zien verdwijnen, maar ik weet ook gewoon dat ik maar 1 ding tegelijk kan: of werken of studeren. Als ik teveel bijklus dan gaat mijn studie er iedere keer weer onder lijden, zal ik dus later klaar zijn met mijn studie, waardoor het terugbetalen ook weer langer zal duren. En daarnaast wil ik die studie gewoon af hebben. Dus ik accepteer het nu maar.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MAX3400 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:24:
Alle post gaat door de PDF-scanner. Daarna in het digitale archief per leverancier, per jaar met een duidelijke bestandsnaam. Verder loopt er een script voor 2x een onafhankelijke externe backup voor die mappen. Betalingen die ik uitvoer (via internet bankieren) kijk ik eens in de week na en de betreffende PDF's krijgen de prefix OK-.
Dat lijkt me ook wel wat. Papieren raak ik altijd kwijt, maar zoiets moet me lukken :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Laatst online: 22-04 22:43

Mach

[END]Avengers

dr snuggles schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:50:
[...]

Ik ben altijd op zoek naar manieren om te optimaliseren. Zo'n tool zou ik eigenlijk ook wel willen hebben :).

Het nadeel is alleen dat ik een stuk software m'n internetbankieren-wachtwoord niet toevertrouw. Hoe heb jij dat opgelost :?
Met deze tool kun je het op twee manieren doen. De veiligste manier is dat je via internetbankieren een exportbestand van je transacties download (ik doe dat bij de rabobank en dat werkt perfect). Dat bestand kun je vervolgens offline inlezen in de banking-tool. Die heeft dan geen enkel contact met je bank. Het kan ook via het programma automatisch gedaan worden. En om eerlijk te zijn vertrouw ik dit progje wel, het wordt in ieder geval officieel ondersteund door Rabobank en volgens mij ook de andere Nederlandse grootbanken.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

De rekeningen die ik via de post binnen krijg betaal ik in principe gelijk via Internet Bankieren. Vervolgens streep ik de rekening door en gooi deze in 1 grote map :P. De enige vaste lasten die ik heb is mijn GSM-abonnement, verzekering en collegegeld. Dit wordt altijd automatisch afgeschreven, dus veel omkijken heb ik hier niet na.

De maandelijkse bankafschriften bewaar ik ook allemaal. Ik heb nog bankafschriften uit 2000, wel grappig om te zien waar ik toen allemaal gepind heb :P.

Overigens houdt ik net zoals de TS zo'n Excel sheetje bij met alle vaste kosten. Eerst gebruikte ik speciale software daarvoor, maar dat vertrouw ik nooit zo. Dat je al je persoonlijke gegevens kunt invoeren enzo..

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11:31
Dit past beter in Werk&Inkomen. Ik heb het topic even doorgenomen op persoonlijke info en zie geen problemen. Daarom: SG->WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik mik alle rekeningen bij de computer en betaal ze eens in de week (ongeveer).

Aan het eind van de maand maak ik een overzicht van inkomsten / uitgaven. Als die balans positief is, kijk ik er niet meer naar om. Is dat niet zo, ga ik kijken wat er in vredesnaam gebeurd is :/

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Op dit moment heb ik nog niet zoveel kosten (thuis wonen ftw. :P), maar probeer het wel al goed aantepakken. Mede omdat ik over enkele jaren ook een eigen bedrijf wil runnen heb ik dat dus wel nodig. ;) Alle rekeningen die krijg betaal ik dus zoveel mogelijk handmatig zodat ik inzicht krijg in de kosten die ik maak. Denk daarbij aan rekeningen zoals boeken, schoolgeld enz. Een gedeelte regel ik verder met m'n ouders. (Autoverzekering, wegenbelasting, andere verzekeringen enz.)

Het geld dat ik verdien verdeel ik en het grootste deel komt op m'n spaarrekening testaan waar ik niet aanzit. Ik weet niet eens hoeveel er opstaat, maar ik heb wel een schatting doordat ik precies weet wat ik ieder jaar verdient hebt en gespaard heb.

Verder stop ik al mijn rekeningen in een map en dat zullen op den duur wel mappen per jaar worden.
Nu moet ik alleen nog regelen dat ik weer papieren afschriften krijg zodat ik mijn administratie weer compleet heb. (Alles dubbel checken dus. ;) )

* Schapie gaat ook eens experimenteren met een simpel boekhoud progsel oid. Zoals hierboven genoemd, of ik maak zelf iets in Excel wat ik ook met mijn gewerkte uren, kilometers enz doe. (Bepaalde kilometers kan ik declareren bij verschillende bedrijven. )

* Schapie is een getalletjes freak idd. :+

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Aangezien ik meer dan eens in de financiële problemen ben gekomen, heb ik het nu heel strikt aangepakt. Ik bewaar _alle_ bonnetjes die ik krijg, zelfs van de kleinste boodschappen (een stokbrood van de Aldi van 39 cent). Die bewaar ik, voer ik in in Excel en bekijk hoe ik ervoor sta. Daarnaast heb ik twee rekeningen; een lopende rekening en een rekening waar al mijn geld op binnenkomt. Van de rekening waar mijn stufi gestort wordt, gaat er wekelijks 80 euro naar m'n lopende rekening. Op die manier kan ik heel goed van dag tot dag budgetteren. Rekeningen worden afgeschreven van de rekening waar mijn stufi wordt gestort. Dit heeft als gevolg gehad dat ik niet meer altijd rood sta en op het moment zelfs aan het sparen ben. :)

Misschien een wat onvolwassen systeem, maar het heeft mij heel erg geholpen. Ik heb veel meer overzicht op hoeveel ik uitgeef en waaraan, en ik weet wat er binnen komt en waar het vandaan komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
18327 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 22:18:
Aangezien ik meer dan eens in de financiële problemen ben gekomen, heb ik het nu heel strikt aangepakt. Ik bewaar _alle_ bonnetjes die ik krijg, zelfs van de kleinste boodschappen (een stokbrood van de Aldi van 39 cent). Die bewaar ik, voer ik in in Excel en bekijk hoe ik ervoor sta.
Het bewaren en invoeren van de bonnetjes, betekent ook dat je dubbel geconfronteerd wordt met de kosten van je levensonderhoud, je leert beter wat de dure dingen zijn en waar het goedkoper kan en kunt beter prijzen vergelijken.

Immers als je alles met je pinpas betaalt en niet heel bewust op de prijzen let, dan doe je veel impulsaankopen of koopt nodeloos dure dingen. Je bent onbewust dan wel veel geld aan het uitgeven, en pas als je rood staat begin je je af te vragen waar dat geld dan naartoe is gegaan. Wat jij doet vind ik dus alleen maar goed, gewoon bewust uitgeven en pro-actief met je financien omgaan, en daardoor veel bespaart.

Voor mensen zoals jij en ik met beperkte middelen is het levensonderhoud een best grote kostenpost. Het maakt echt wel uit of je steeds die fles verse jus pakt van een euro negenennegentig, of gewoon huismerk appelsientje equivalent. ;)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik ben trouwens benieuwd wanneer banken weer een stapje verder gaan met internetbankieren. Ik zie dan iets voor me als een softwareprogramma waarin alles wordt bijgehouden. Waarin je ook mooie schema's kan maken e.d.. Dat je gewoon je betalingsverkeer ophaalt/verstuurt als met e-mail.

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 15-04 08:20
Ik probeer zoveel mogelijk automatisch te betalen (heb een hekel aan accept-giro) dus mijn hypotheek, abbonementen, gas, water, licht, etc... allemaal automatisch.

Dan hou ik daarna een openoffice excel sheet bij die ik 1x per twee weken update via de transacties van mijn internet bankieren en doe daar gelijk de rekeningen betalen die ik toch nog binnen krijg.

Ik heb ook veel automatische regels bij mijn bankieren zoals bijvoorbeeld rekeningen die eens per jaar komen of per kwartaal daar wordt apart per maand geld afgeboekt naar spaar rekeningen.

In mijn geval zie ik dus per maand precies wat er is binnengekomen en uitgegaan en waar de grootste uitgavens zijn, ook kan ik zo patronen ontdekken wat me veel geld kost.

De belangrijke rekeningen (de niet automatische, of grote die worden nog in een map gestopt op jaartal)

Ik moet zeggen het werkt heel aardig.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik zie dat velen Mappen en dergelijk gebruiken om administratie bij te houden.... Is dat ook echt nodig? Ik hou niet meer bij als wat ik online nog terugkan vinden van 2 jaar geleden zeg maar. Alles gaat de deur uit zodra mijn loon binnen is en leg altijd wat opzij op de spaar just in case. Nu moet ik zeggen dat het soms ook niet altijd gaat zoals ik dat denk te willen laten gaan (en kruip ik tegen een krappe week aan :P ) maar opzich red ik me wel ermee. M'n moeder zij altijd dat je je Afschriften bewaren moest, in een map, ongeveer 2 jaar lang oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ik bewaar al mijn papieren enzo voor minstens 5 jaar :) heb ooit gehoord dat de belastingsdienst tot 5 jaar terug kan vragen... voor de rest heb ik alles gesorteerd in 6 verschillende mappen.. 1 voor de abn bank afschriften.. 1 voor rabobank afschriften... dan weer voor werkgevers en voor afschrijvingen bonnen van dingen die ik gehaald heb enz. :) heb alles eigenlijk best wel gescheiden zitten.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:09
In de meeste gevallen wordt betalen via acceptgiro sowieso duurder gemaakt dan betaling via automatische incasso (veel duurder dan het renteverschil van een maand). Daarnaast vind ik het persoonlijk wel zo makkelijk als alles automatisch afgeschreven wordt, dan heb ik er zelf geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm ik moet ook maar eens aan de slag met Excel... Heb hier wel leuk een paar mapjes met rekeningen e.d. maar het enige wat ik betaal is mijn mobiele telefoon rekening :+
Zodra ik werk heb zal het wel meer worden tho...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11:31
Anoniem: 58485 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 02:21:
Ik zie dat velen Mappen en dergelijk gebruiken om administratie bij te houden.... Is dat ook echt nodig? Ik hou niet meer bij als wat ik online nog terugkan vinden van 2 jaar geleden zeg maar. Alles gaat de deur uit zodra mijn loon binnen is en leg altijd wat opzij op de spaar just in case. Nu moet ik zeggen dat het soms ook niet altijd gaat zoals ik dat denk te willen laten gaan (en kruip ik tegen een krappe week aan :P ) maar opzich red ik me wel ermee. M'n moeder zij altijd dat je je Afschriften bewaren moest, in een map, ongeveer 2 jaar lang oid.
Ik bewaar alles. Zoveel is dat trouwens niet: minder dan 10 grote mappen over ca 15 jaar.

Veel informatie is na een aantal jaar nog best handig:
- financiele gegevens voor belastingdienst (5 jaar oid)
- bonnen en rekeningen voor garantie en conflicten (paar jaar)
- werkgegevens voor bv een instantie (min. 5 jaar)
- polissen voor verzekeringen (iig zolang de polis loopt)
- facturen van UPC (eeuwig)

Ik prop alles ca 1 a 2 maal per jaar in mappen. Ik heb een aantal hoofdcategorien, maar voor de rest gaat het er allemaal op volgorde van datum in. Het loont immers niet om er veel tijd in te steken om het perfect te organiseren omdat de kans dat je het nodig hebt vrij klein is. Dan besteed ik in zo'n geval liever de tijd aan het opzoeken wanneer het echt nodig is, maar wel met de zekerheid dat ik het nog heb.

Om diezelfde reden zoek ik trouwens niet uit wat weg kan: ruimte heb ik genoeg en kost me niks, en tijd heb ik te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Hoewel ik geen fan (mijn vriendin wel) van automatische incasso's, gebruik ik ze toch steeds meer. Daarbij krijg je heel vaak korting als je d.m.v. automatische incassso betaald.

Maargoed, het zou fijn zijn als die elektronische acceptgiro er eens komt.

Het fysieke gedeelte van de financiën is nog niet zo denderend. Zeker aangezien onze "werkkamer" momenteel nog dozenopslag is.
Het elektronische gedeelte is echter wel op orde. Ik heb een gigantische Excel-sheet waar echt álles op staat. Per jaar 3 tabbladen en een grafiek:
  • Een Reserveringsblad (omgerekend naar maand het bedrag dat uitgegeven gaat worden),
  • Een Uitgavensblad (alle uitgaven per maand (met datum van afschrijving),
  • Een Vergelijkingsblad (vergelijk tussen uitgaven en reservering, dit blad maakt duidelijk hoe het bedrag op de rekening onderverdeeld is).
Bovenaan elk blad staat het saldo, de inkomsten en andere totalen. En ook een deel gereserveerd voor "onverwachte" uitgaven.

Vrij ingewikkeld, maar zo weet ik wel waar we aan toe zijn. Dan lijkt een bedrag van bijvoorbeeld 2500 euro op een rekening veel, maar kan het zijn dat daar 2300 euro van gereserveerd is (en ik weet dus ook waarvoor) voor uitgaven en er maar 200 euro "vrij" is.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127568

Ik onthoud alles :)
Hoeveel ik heb, hoeveel eraf gaat en hoeveel er binnen komt.
Alles loopt via automatische incasso dus geen omkijken naar.
Papierwerk stop ik in een kastje en dan van iedere club 1 grote envelop.
Misschien dat ik het over een tijdje in mappen ga stoppen maar nu gaat het nog goed (al een jaar of 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat deed ik ook (in mijn vorige woning), maar OZB, verontreinigingsgebeuren enzo zijn wel dingen die ik vergeet en dat is dan altijd een beetje jammer. Nu heb ik daar al rekening mee gehouden en wordt er elke maand een bedrag voor gereserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34
carlino schreef op maandag 29 januari 2007 @ 02:24:
ik bewaar al mijn papieren enzo voor minstens 5 jaar :) heb ooit gehoord dat de belastingsdienst tot 5 jaar terug kan vragen... voor de rest heb ik alles gesorteerd in 6 verschillende mappen.. 1 voor de abn bank afschriften.. 1 voor rabobank afschriften... dan weer voor werkgevers en voor afschrijvingen bonnen van dingen die ik gehaald heb enz. :) heb alles eigenlijk best wel gescheiden zitten.
Maar de belastingdienst heeft niet zo veel te maken met mijn telefoonabonnement (en vele andere uitgaven). Dat hoef ik dus ook allemaal niet te bewaren.

Ik weet uit mijn hoofd wat er iedere maand betaald moet worden, dit gaat veelal met AI. Iedere maand controleer ik even of dit allemaal gelukt is. Wanneer dat niet het geval is dan maak ik het betreffende bedrag alsnog over. Rekeningen bewaar ik op één hele grote stapel. Bankafschriften verdwijnen ongeopend in een la. Stel dat ik wel eens iets terug moet zoeken kost dat misschien wat tijd maar dat zal nooit meer zijn dan de tijd die het netjes bijhouden zal kosten.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als student met een goed baantje heb ik natuurlijk niet heel veel ervaring met mijn financiële situatie. Veel met automatische incasso of credit card. En eigenlijk komt het altijd goed.

Omdat ik echter makkelijk ben in geld voorschieten (een etentje? Ik betaal wel met cc, krijg het later wel terug) ben ik laatst eens begonnen met een simpele opzet in GNU/Cash. Hoewel dat eigenlijk een compleet boekhoudprogramma is, ben ik benieuwd hoeveel overzicht ik hieruit kan halen. Het is tot nu toe nooit voorgekomen dat ik een schuld had of iemand een grote schuld bij mij, maar ik denk dat dit programma toch best handig kan zijn.

Persoonlijk vind ik het met Excel nog een geklooi en (ook al doe je het voor jezelf) onprofessioneel. Het kan best handig en goedkoop zijn, maar een foutje is zo gemaakt en hoeveel overzicht krijg je er nou door?
Ik bewaar nu bijv. wel al mijn offertes (van pc, van camera etc.) zodat ik makkelijk terug kan zoeken wat ik wanneer gekocht heb. Verder komt eens in de maand een overzichtje van de Postbank en is alles terug te vinden op internet. De bankafschriften sorteer ik wel gelijk in zo'n mapje. Als het mapje te vol zit haal ik de afschriften van het vorig jaar (nu zitten alleen nog 2006 / 2007 erin) eruit en bundel ze en bewaar ze apart.
offtopic:
Maar nog steeds: ik zit niet in geld nood en heb ook niet een koopziekte. Hierdoor blijft alles binnen de perken en heb ik geen problemen. Misschien zou ik in een andere situatie wel anders hiermee omgaan

[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 29-01-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bij automatische incasso gebeurt het wel eens dat de verkeerde (meestal hogere) bedragen worden afgeschreven dan eigenlijk afgeschreven zouden moeten worden. Verder heb ik te vaak meegemaakt dat ik in een winkel stond en iets wou betalen en dit niet kon omdat er ineens een automatische incasso tussendoor was gekomen. Lekker handig, in de ochtend heb je nog 100 euro op je rekening staan en dan wordt ineens een ziekenfondspremie afgeschreven. Sta je daar voor lul in die winkel. Sommige instanties maken er een sport van om meer te incasseren dan ze eigenlijk mogen en maken misbruik van de argeloze burger die er toch liever geen omkijken naar wil hebben.

Ik niet, doe mij maar acceptgiro's (of straks electronische acceptgiro's), dan kan ik zelf bepalen wanneer ik iets betaal en ook het correcte bedrag. Als ik sommige reacties zo lees dan doen sommigen net alsof het bergen werk is om een paar acceptgirootjes via internetbankieren te betalen. Het kost je een keer 5 minuten ofzo. :)

En wat de administratie betreft, die bewaar ik gewoon tot in de oneindigheid. In het jaar 2040 wil ik nog zo een bankafschrift van 1998 kunnen pakken. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 14:09

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Snowwie schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:05:
Bij automatische incasso gebeurt het wel eens dat de verkeerde (meestal hogere) bedragen worden afgeschreven dan eigenlijk afgeschreven zouden moeten worden. Verder heb ik te vaak meegemaakt dat ik in een winkel stond en iets wou betalen en dit niet kon omdat er ineens een automatische incasso tussendoor was gekomen. Lekker handig, in de ochtend heb je nog 100 euro op je rekening staan en dan wordt ineens een ziekenfondspremie afgeschreven. Sta je daar voor lul in die winkel. Sommige instanties maken er een sport van om meer te incasseren dan ze eigenlijk mogen en maken misbruik van de argeloze burger die er toch liever geen omkijken naar wil hebben.

Ik niet, doe mij maar acceptgiro's (of straks electronische acceptgiro's), dan kan ik zelf bepalen wanneer ik iets betaal en ook het correcte bedrag. Als ik sommige reacties zo lees dan doen sommigen net alsof het bergen werk is om een paar acceptgirootjes via internetbankieren te betalen. Het kost je een keer 5 minuten ofzo. :)

En wat de administratie betreft, die bewaar ik gewoon tot in de oneindigheid. In het jaar 2040 wil ik nog zo een bankafschrift van 1998 kunnen pakken. :)
€100 is wel erg weinig als buffer. En zorgverzekeraars trekken iedere maand de kosten op de zelfde datum het bedrag eraf, dat kan je dus weten. Ik ben zelf nog nooit spook bedragen tegengekomen die worden afgetrokken, dus dat valt wel mee.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34

Is dat niet een beetje overdreven? Ik maak al jaren gebruik van allerlei AI's van allerlei instanties en er is nog nooit een te hoog bedrag afgeschreven. Ik geloof best dat er zo nu en dan per ongeluk een foutje wordt gemaakt maar gerenomeerde instanties die misbruik maken van AI's?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:09
Bij automatische incasso gebeurt het wel eens dat de verkeerde (meestal hogere) bedragen worden afgeschreven dan eigenlijk afgeschreven zouden moeten worden. Verder heb ik te vaak meegemaakt dat ik in een winkel stond en iets wou betalen en dit niet kon omdat er ineens een automatische incasso tussendoor was gekomen. Lekker handig, in de ochtend heb je nog 100 euro op je rekening staan en dan wordt ineens een ziekenfondspremie afgeschreven. Sta je daar voor lul in die winkel.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er verkeerde bedragen worden afgeschreven met automatische incasso, maar als je daar angstig voor bent dan kan ik er wel inkomen dat je liever wat extra tijd steekt in acceptgiro´s.
Het ´voor lul´ staan in de winkel kan je simpelweg voorkomen door of iets meer dan 100 euro op je betaalrekening te laten staan, of rood staan mogelijk te maken (kost je dan hooguit een paar duppies rente voor die ene dag als het dan een keer voorkomt dat je rond de nullijn balanceert)
Sommige instanties maken er een sport van om meer te incasseren dan ze eigenlijk mogen en maken misbruik van de argeloze burger die er toch liever geen omkijken naar wil hebben.
Ik ken eigenlijk alleen instanties die je meer laten betalen als je geen gebruik maakt van automatisch incasso. Vroeger kreeg je korting als je AI gebruikte, tegenwoordig word je beboet als je het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Ik hoor een boel mensen over een export bestandje uit het internetbankieren; is dit ook mogelijk met mijnpostbank.nl? Ik heb net zitten zoeken, maar kon het niet vinden...

edit: laat maar.....ik ga naar de pearle....

[ Voor 12% gewijzigd door Dionysos op 29-01-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Rekening raadplegen -> Downloaden (rechts boven de af- en bijschrijvingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52188

Ik heb geen Postbank en gebruik mijnpostbank.nl dus ook niet, maar een zoektocht van ongeveer 5 sec gaf me de volgende link:

http://www.postbank.nl/in...nloaden%20mijn%20postbank

edit: Niet alleen had je het zelf al gevonden, ik was ook nog eens te laat om als eerste antwoord te geven....

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 52188 op 29-01-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Toch bedankt....nu ga ik ff stoeien met dat offline rekening overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

avotar

P0werd by Black Coffee

ja maar.. is het dan niet zo dat je in dat geval geld aan het uitgeven bent dat je eigenlijk sowieso al niet had?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

tja, ik ben bij het huidige bedrijf aangenomen als boekhouder (administratiekantoor) en netwerkbeheerder (ja, ik heb diploma's voor beide, leuk als je niet weet wat je wilt).... dus hoe zal ik eens ingaan op dit topic :+

Mijn boekhouding :

Voor alle banken 1 map met tabs om deze te scheiden
Voor contante betalingen ook 1 map

Beide mappen staan ingeboekt in een boekhoudpakket.

Nog te betalen rekeningen gaan in volgorde in een postvak-uit (oudste bovenop)
Betaalde rekeningen gaan direct de map in bij het betreffende bankafschrift of onder de datum waarop het contant betaald is

Als er bankafschriften binnen komen (Postbank, Abn-amro en DSB bank) gaan deze direct de map in waarna deze ingeboekt worden in het boekhoudpakket, hierna gaan de betaalde rekeningen achter de bankafschriften.

Informatie bladen, pagina's en folders gaan in een andere aparte map.

Alles is gesorteerd op boekjaar, na 7 jaar gaat er 1 map weg van de banken of kas. Informatiemappen blijven bestaan.

Dat is eigenlijk alles... Heb in totaal nu 12 mappen staan, de contante boek ik meestal door omdat dat niet zoveel betalingen zijn :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie

Schapie

Bleh...

Wat is eigenlijk een redelijk simpel boekhoud programma? (Bijvoorkeur freeware/GNU :+ )

Want ik ben wel bekend met de boekhoudprogramma's van exact, maar dat is weer een beetje erg overtrokken (en duur :P ) en om nu iets in excel te maken vind ik persoonlijk teveel werk en niet nodig. (Daarnaast weet ik ook niet waar je allemaal rekening mee moet houden.)
Als ik straks het huis uit ga wil het meteen eigenlijk op een rijtje hebben dat ik dat dan niet allemaal hoef uittezoeken.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat dacht je van GNU/Cash: mithras in "Het Grote "hoe regel jij je financiën th..." ;)

/edit: voor een screenie: http://juriansluiman.nl/storage/7/Schermafdruk-1.png

[ Voor 80% gewijzigd door mithras op 29-01-2007 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlino

carlino

GoT Mama

Ik zit er nu ook aan te denken om alle uitgavens in een excell bestandje te gooien :) en alle inkomsten... En al het papierwerk dat ik hier heb om dat in te gaan scannen en op een dvd te gaan branden :)

ben ik tenminste van die 6 overvolle mappen af ;)

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie

Schapie

Bleh...

Ja daar heb ik naar gekeken, maar helaas alleen voor Linux en MAC OSX te downloaden.
Anders had ik dat zeker geprobeerd. ;)

* Schapie gaat zelf ook nog wel even zoeken.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zie hier twee soorten punten eigenlijk voorbij komen. Begroting/budgettering, betalingen en administratie.

Vorig jaar had ik het hele jaar met Bank Offline deluxe mijn in en uitgaven bijgehouden. Hierdoor weet ik wat mijn gemiddelde uitgaven zijn en wanneer ik ze had.

Afgelopen maand had ik toen een begroting opgesteld en tot de conclusie gekomen dat ik aan het begin van de maand 300 euro moet overhouden voor bedragen die in het begin van de maand betaald moeten worden+buffer voor de boodschappen.
1200 zijn vaste kosten die aan het eind van de maand betaald moeten worden, na ontvangst van mijn salaris.

Wat ik dus deed is alle vaste, terugkerende lasten automatisch laten afschrijven.
Aan he teind van de maand schrijf ik alles op mijn bankrekening over naar mijn internetspaarrekening, minus 400 euro.
100 euro pin ik en dat is dan het bedrag dat ik per maand mag besteden cash.
De laatste van de maand komt mijn salaris weer en daar wordt dan automatisch de hypotheek mee betaald. Dit herhaal ik dan de hele tijd.
ALs er wel eens wat grotere bedragen komt, dan zit daar toch altijd wel wat tijd tussen. Dan kan ik gewoon geld overmaken en betalen.

Qua administratie hou ik nu alle bankbetalingen bij met c@shflow van bankingtools (kon ik voor 14 euro kopen via de postbank).
Alle facturen, brieven, loonbriefjes e.d. verdeel ik in categorieen in twee ordners.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Rukapul schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:22:
[...]

Ik bewaar alles. Zoveel is dat trouwens niet: minder dan 10 grote mappen over ca 15 jaar.

Veel informatie is na een aantal jaar nog best handig:
- financiele gegevens voor belastingdienst (5 jaar oid)
- bonnen en rekeningen voor garantie en conflicten (paar jaar)
- werkgegevens voor bv een instantie (min. 5 jaar)
- polissen voor verzekeringen (iig zolang de polis loopt)
- facturen van UPC (eeuwig)

Ik prop alles ca 1 a 2 maal per jaar in mappen. Ik heb een aantal hoofdcategorien, maar voor de rest gaat het er allemaal op volgorde van datum in. Het loont immers niet om er veel tijd in te steken om het perfect te organiseren omdat de kans dat je het nodig hebt vrij klein is. Dan besteed ik in zo'n geval liever de tijd aan het opzoeken wanneer het echt nodig is, maar wel met de zekerheid dat ik het nog heb.
Dat is idd wel een goede ja. Ik bewaarde vroeger ook altijd bonnetje en dergelijk in 1 grote map. Na de verhuizing is die zoek geraakt :/ Ik denk dat ik anders ook zulke mappen ga aanschaffen.. ik heb er al 1 , maar die puilt uit, en is onoverzichtelijk. Hoe gaan jullie trouwens om met papieren die niet meer nodig zijn maar waar wel bijv je sofinummer of persoonlijke gegevens opstaan? Maakt het jullie niets uit en gooien het gewoon de vuilnisbak in of verscheuren / versnipperen julllie het?
carlino schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:25:
Ik zit er nu ook aan te denken om alle uitgavens in een excell bestandje te gooien :) en alle inkomsten... En al het papierwerk dat ik hier heb om dat in te gaan scannen en op een dvd te gaan branden :)

ben ik tenminste van die 6 overvolle mappen af ;)
Ik zou dat maar niet doen poepie,, straks heb je die DVD ineens nodig en dan issie zoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-04 20:59
Ik heb zo een map, van de uhh.. pf.. Ben de naam al weer kwijt.. Daarin staat alles heel netjes ingedeeld, wel makkelijk om daarmee te werken.. Maar ik ga alles binnenkort maar eens in excel maken.. :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:11

TheBorg

Resistance is futile.

Weet iemand of ingescande documenten als rechtsgeldig bewijs aangedragen kunnen worden, bijv. voor de belastingdienst o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

dr snuggles schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:50:
[...]

je hoeft het niet aan dat stuk software te vertellen. Je kan ook gewoon de bestanden direct downloaden van de bank en importeren. Dat is tenminste wat ik doe (die ingebakken browser van cashflow is veel trager... )

Enige nadeel van cashflow is dat je je cash-uitgaven niet bij kan houden.
crazyx schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 08:45:
Ik heb eigenlijk geen systeem. We proberen alles direct te betalen, anders vergeet ik het weer en krijgen we aanmaningen. Dus alles wat automatisch kan, gebeurt nu ook wel automatisch.

Wel gebruik ik voor de statistieken "Offline Rekening Overzicht". Die kan veel export bestandjes van de meeste banken inlezen. Het is een beetje een gratis alternatief van het andere programma dat hier vernoemt wordt. Met dat andere programma heb ik absoluut geen ervaring, dus kan niet vergelijken.

De enige lastigheid van dit programma, is dat het sparen als een uitgave ziet, wat misschien ook een beetje klopt, omdat ik het naar een andere rekening overschrijf dan. Op zich is het geen probleem, maar het verneukt de statistieken wel.
Ik heb dus wel ervaring met orov. Ik had een maand geleden zoveel mogelijk uitgetest. Het meest gedetaileerd en overzichtlijk vond ik bank offline van davilex, maar het feit dat je een jaarlijkse licentie moest kopen zint me niet. En het had vrij veel bugs.

Orov vond ik te spartaans. Nauwelijks flexibel.
MsMoney begreep ik niks van. Onbruikbaar. En teveel reclame.

Cashflow was lekker goedkoop en werkt makkelijk. Importeren gaat goed. En overboekingen naar eigen rekeningen (sparen dus) worden automatisch geclassificeerd als interne boeking. Die kan je dan uitfilteren. Enige nadeel is dus nog steeds: ik heb geen "kas". En de rules voor auto-rubriceren werken niet altijd goed.

Oh ja, ik had de duurste versie gekocht voor 14 euro door even op google te zoeken. Kwam ik uit op zo'n postbanklink http://www.postbank.nl/in...47,1859_340015170,00.html
Bij ABN-amro moest ik 25 euro betalen of zo. Proest. Makkelijk bespaard.

[ Voor 59% gewijzigd door kmf op 30-01-2007 00:00 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Twee rekeningen. 1 waar je loon en betalingen van worden weggeschreven. 1 waar je aan het eind van elke maand van je loonrekening een bepaald bedrag wordt overgemaakt. Dat is dan je tweakerspotje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlino

carlino

GoT Mama

TheBorg schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:37:
Weet iemand of ingescande documenten als rechtsgeldig bewijs aangedragen kunnen worden, bijv. voor de belastingdienst o.i.d.?
volgens mij niet :) maar wat ik dus uiteindelijk wil gaan doen is van alles een kopie maken.. en lism ik haal over een paar weken stuk of 6 mappen erbij :p dus je mag er wel een paar hebben :+
die kopie's iig die zet ik op een dvd schijfje en ergens op een server waar niemand bij kan komen :) en alle documenten in mappen dus als er hier ooit brand komt dat ik de papieren toch nog online heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Schapie schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:22:
Wat is eigenlijk een redelijk simpel boekhoud programma? (Bijvoorkeur freeware/GNU :+ )

Want ik ben wel bekend met de boekhoudprogramma's van exact, maar dat is weer een beetje erg overtrokken (en duur :P ) en om nu iets in excel te maken vind ik persoonlijk teveel werk en niet nodig. (Daarnaast weet ik ook niet waar je allemaal rekening mee moet houden.)
Als ik straks het huis uit ga wil het meteen eigenlijk op een rijtje hebben dat ik dat dan niet allemaal hoef uittezoeken.
Tja, een GNU heb ik niet voor je, ik werk zelf met de software van Unit4Agresso....echter wil je dat als particulier niet betalen :+ lichtelijk prijzig namelijk :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 10:53
Op dit moment ben ik net begonnen met het gebruik van Gnucash (ben thuis een linux gebruiker). Heb van mezelf eigenlijk nooit een administratie gebruikt, maar sinds ik getrouwd ben, samen woon en kinderen heb, lijkt het wel of elke maand in negatieve cijfers eindigt.

Dat is dan ook de voornaamste reden om toch een administratie op te zetten. Als ik grafieken kan laten zien aan mijn vrouw, is dat denk ik ook motiverender voor haar.

Nu geven we bijvoorbeeld ongeveer 450 euro uit aan boodschappen, plus gemiddeld iets meer dan 200 euro uit de pin automaat. Dit neemt al 32% van ons totale maandinkomen voor zijn rekening!

Ik denk dat we het gebruik van gnucash uit moeten breiden naar ook de contante uitgaven, zodat we ook inzicht krijgen waar al het gepinde geld naar toe gaat.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04 17:16
Heeft iemand nog ergens een oude versie van Offline Rekening Overzicht (OROV) op de schijf staan? Ik heb installatieproblemen met de laatste versie en heb natuurlijk geen backup gemaakt van de oude versie. Iemand 0.9* liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Alles gaat automatisch, behalve eneco, omdat die het altijd voor elkaar kregen om vlak voor mn salaris gestort wordt te incasseren.
Met als gevolg dat ik geen enkel idee heb hoeveel ik elke maand uitgeef, maar wat er overblijft zet ik op een spaarrekening die flink gegroeid is, dus het zal wel goed gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Mijn vriendin regelt het :)

Zij werkt dagelijks ( oke 3 dagen in de week ) met het maken van budgetten. En ze doet alles in Excel. En ze heeft zelfs een model gemaakt aan de hand van de gegevens van Nibud zodat we dat kunnen vergelijken met onze uit gaven. Gecorrigeert voor onze gesamenlijk inkomen.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Devil schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:54:
Alles gaat automatisch, behalve eneco, omdat die het altijd voor elkaar kregen om vlak voor mn salaris gestort wordt te incasseren.
Met als gevolg dat ik geen enkel idee heb hoeveel ik elke maand uitgeef, maar wat er overblijft zet ik op een spaarrekening die flink gegroeid is, dus het zal wel goed gaan ;)
Ooit eens erop gelet wanneer je geacht bent te betalen en wanneer ze afschrijven bij een automatische incasso? Vaak zit daar practisch 2 tot 4 weken ruimte tussen. Dan doe al je rekeningen eens bij elkaar, bij mij een euro of 1000 per maand, en reken daar de rente overheen die je misloopt dankzij dit soort grapperij. Dat loopt dan tussen de 20 & 35 euro per jaar, het mag misschien weinig zijn, maar ik vind het een kleine moeite om automatische incasso's handmatig via online bankieren in te voeren en daar zelf te bepalen wanneer alle betalingen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Daar zit zeker meestal een week of 2 tussen, maar ik vind de moeite zeker 30 euro per jaar waard.
Als ik het zelf moet doen dan blijft het te lang liggen, of de rekeningen raken helemaal weg en dan kost het me uiteindelijk meer geld ;)

Maar persoonlijk snap ik al het bonnetjes in excell stoppen niet zo. Mijn salaris wordt gestort op mn betaalrekening, vervolgens word daar aan het begin van de maand de hypotheek van afgeschreven, servicekosten, telefoon, creditcard (ik gebruik het 'credit' gedeelte namelijk niet), wegenbelasting, zorgverzekering, een vast spaar bedrag naar m'n spaarrekening en wat je allemaal nog meer kunt bedenken. Vervolgens maak ik handmatig het geld voor de energie over. Daarna gaat er per automatische overboeking geld naar een gezamenlijke rekening waar we de boodschappen van betalen. Zo zijn rond de 3 van de maand al m'n vaste lasten eraf en zie ik meteen hoeveel ik nog kan uitgeven.

Wat er dan aan het einde van de maand nog over is gaat naar m'n spaarrekening (met een buffer van 500E ofzo wat achterblijft op de betaalrekening). Voor grote uitgaven haal ik dan geld van m'n spaarrekening. Zo heb ik elke maand een gratis maandoverzicht wat me geen moeit gekost heeft. Namelijk salaris - eindsaldo (-500E) = 'winst' simpeler kan bijna niet.

Hardstikke leuk natuurlijk als je nog bankafschriften van 10 jaar geleden in je kast hebt staan, maar ik zie het nut er niet zo van, dat uitgegeven geld zie ik toch nooit meer terug ;) Ik kan die kastruimte beter gebruiken voor al die rotzooi die ik van dat geld gekocht heb :+

[ Voor 77% gewijzigd door Devil op 15-02-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
n4m3l355 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:44:
[...]

Ooit eens erop gelet wanneer je geacht bent te betalen en wanneer ze afschrijven bij een automatische incasso? Vaak zit daar practisch 2 tot 4 weken ruimte tussen. Dan doe al je rekeningen eens bij elkaar, bij mij een euro of 1000 per maand, en reken daar de rente overheen die je misloopt dankzij dit soort grapperij. Dat loopt dan tussen de 20 & 35 euro per jaar, het mag misschien weinig zijn, maar ik vind het een kleine moeite om automatische incasso's handmatig via online bankieren in te voeren en daar zelf te bepalen wanneer alle betalingen gebeuren.
En hoeveel uur per jaar ben je dan bezig met rekeningen betalen? Een half uurtje per maand is dan al snel een uurloon van minder dan 5 euro :P

Om nog maar te zwijgen van eventuele kosten van een keertje te laat betalen omdat je iets vergeet of over het hoofd ziet (bij Nuon 1e keer te laat 15 euro, 2e keer te laat 50 euro).

Nee, doe mij maar incasso, die 25 euro draag ik graag bij aan de Nederlandse economie :P

Ikzelf heb overigens nog niet echt een vast systeem, een hoop gaat via automatische incasso en de rest komt op een stapeltje wat ik doorloop als mijn salaris binnenkomt.

Maar een gestructureerd iets? Nou nee :P

Nog niet, /me leest het topic aandachtig door

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 15-02-2008 19:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1 2 3 4 Laatste