Het "hoe regel jij je financiën thuis?" topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 38.447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-04 19:07
RemcoDelft schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:07:
[...]

Is dat niet heel weinig? Het ligt een beetje aan je hobbies, maar als je 90-95% van je budget "samen" opmaakt, heb je wel heel veel te verantwoorden. Dat zou ik niet willen, juist omdat de vaste lasten een veel kleiner percentage zullen zijn.
En voor 100 euro per maand kan ik nooit een auto/boot/motor kopen.
Klopt, is weinig. Maar veel van mijn behoeftes, en ook die van haar worden ook van de gezamenlijke hoop betaald.
Pas is er €500,00 uitgegaan voor een nieuwe gitaar (mijn vriendin kan geen gitaar spelen, dus dat was echt voor mij). Komende maand ga ik een HTPC samenstellen, daar hebben we samen wat aan, dus dat wordt ook gezamenlijk betaald.

Ik zeur dan ook niet als zei een keer gaat shoppen. We hebben het daar heel goed over en moeten af en toe compromis sluiten, maar vooralsnog gaat het altijd goed en komen we samen niets tekort, ook niet in onze hobby's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 11:09
Wij hebben een gezamelijke betaalrekening en daarnaast nog een hele rits spaarrekeningen voor verschillende doelen.

Ik heb een overzicht van alle jaarlijkse/halfjaarlijkse/kwartaal lasten (verzekeringen, belastingen, abonnementen, stelpost onderhoud auto en dergelijke). Dit bedrag heb ik bij elkaar opgeteld en gedeeld door 12. Dit maak ik per maand over naar een aparte (spaar)rekening.

Van die rekening voldoe ik dus vrijwel alle verwachte hoge rekeningen, biedt ook wat stabiliteit in mijn maandelijkse lasten.

Maandelijkse betalingen gaan automatisch (ziektekostenverzekering, water, gas en electra, hypotheek, VvE en dergelijke).

Daarnaast sparen we vast bedrag per maand en zet ik maandelijks "vakantiegeld" op zij (ben zelfstandig ondernemer).

Daarnaast hebben ik en mijn vrouw allebei €100 zakgeld per maand voor hobbies en kleedgeld. Zetten we op 2 losse spaarrekeningen, als we dan iets kopen dan boeken we dat bedrag terug van die rekening naar onze betaalrekening. Dit geeft ook weer stabiliteit.

Als we dan nog geld over houden (wat meestal niet heel ruim gebeurd omdat we alles redelijk strak gebudgetteerd hebben (ook het spaarbedrag)) dan boeken we dat naar een soort bufferspaarrekening (waar we het geld ook weer vanaf halen als we het nodig hebben).

Rekeningoverzicht:
- Gezamelijke betaalrekening
- Zakgeld spaarrekening vrouw
- Zakgeld spaarrekening man (ik)
- Spaarrekening periodieke vaste lasten
- Spaarrekening - hoofd, maandelijks sparen
- Spaarrekening - vakantiegeld
- Spaarrekening - buffer (wat maandelijks over is; meestal niks :P)

Heb spaarrekeningen bij MoneYou waardoor het makkelijk is om nieuwe rekeningen aan te maken en potjes te bouwen :). Vandaar het hoge aantal rekeningen ;).

Het klinkt misschien omslachtig maar het is voor mij in ieder geval wel lekker duidelijk. En de reden dat we het zo doen is ook om een duidelijk beeld te krijgen bij onze financiën. We willen dit jaar verhuizen en dan is het wel handig om te zien welke lasten je eventueel (makkelijk) kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
the-edge schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:03:
[...]

Klopt, is weinig. Maar veel van mijn behoeftes, en ook die van haar worden ook van de gezamenlijke hoop betaald.
Pas is er €500,00 uitgegaan voor een nieuwe gitaar (mijn vriendin kan geen gitaar spelen, dus dat was echt voor mij). Komende maand ga ik een HTPC samenstellen, daar hebben we samen wat aan, dus dat wordt ook gezamenlijk betaald.

Ik zeur dan ook niet als zei een keer gaat shoppen. We hebben het daar heel goed over en moeten af en toe compromis sluiten, maar vooralsnog gaat het altijd goed en komen we samen niets tekort, ook niet in onze hobby's..
Zo gaan wij er ook beetje mee om, games, kleding en hobbyspullen betalen we echt van die €100 (of eigenlijk €200) per maand. Maar als we een keer iets duurders willen hebben dan betalen we dat van onze spaarrekening (uiteraard in overleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Helder verhaal, is bijna dezelfde constructie als wij hanteren behalve een buffer rekening, die hebben wij ook niet nodig :) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
the-edge schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:33:
[...]

Helder verhaal, is bijna dezelfde constructie als wij hanteren behalve een buffer rekening, die hebben wij ook niet nodig :) :o
Die bufferrekening is ook niet echt nodig in de praktijk :P. Was voor ons om te kijken hoeveel geld we overhouden per maand, als dat te weinig is dan moeten we een minder duur huis kopen straks :P.

Staat nu ook geloof ik €0,04 op :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:14

ptjuh

New day, same old shit

Zo na eerst heel het topic door gelezen te hebben mijn inzicht van financien dan maar..

Heb niet veel lasten want woon nog bij me ouders maarre zeker al aan het kijken wat waar heen gaat enzo..
Want wil ergens dit jaar een huisje gaan kopen samen met me vriendin..

Hou zelf een kasboekje erbij (kasboek.nl) Zou zie je stelselmatig al waar je vaste lasten heen gaan en hoe snel/langzaam je spaarrekeningen stijgen/dalen..

Ik probeer nu al voormezelf budgets opte stellen zodat ik een idee heb van hoe en wat..
Zoals ik spaar samen, spaar alleen en alles wat ik extra verdien probeer ik ook op te sparen...
Ben er achter gekomen dat ik zoveel onzinnige dingen kocht die ik nergens voor nodig had en/of maar 1 keer gebruikte dat het door het bijhouden van het kasboekje toch wel zonde begon te vinden van het geld..

Spaar pas sinds een paar jaar echt!! En begin er lol in te krijgen als ik alles zie groeien op me rekening en waar ik dadelijk samen met vriendin samen ook iets leuks(huis) van kan kopen/inrichten...

Ik leef graag ruim...Heb alles en kan alles...Maar toch belangrijk ook om naar de toekomst te kijken :)

Vraagje: Houden jullie ook je contant geld bij in je excel sheet?

[ Voor 2% gewijzigd door ptjuh op 29-01-2010 09:44 . Reden: extra vraag ]

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ptjuh schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:29:
Ik pin alles, tegen het einde van het jaar stop ik het in een spreadsheet dan weet ik een beetje waar het blijft.
Toen ik nog flappen tapte had ik in een jaar voor een paar duizend euro of gulden opgenomen en geen idee waar het gebleven was. Nu weet ik dat de supermarkt erg duur is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
ptjuh schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:29:
Ja en nee. Bij het verwerken van mijn banktransacties noteer ik dat ik heb gepind, en waar het pinnen globaal voor bedoeld was. Maar ik hou niet alle losse cash-betalingen bij. Mocht ik via andere wegen cash geld krijgen (verjaardagen enzo), dan wordt dat niet geregistreerd.

Moet wel zeggen dat ik niet zo vaak cash pin, dus het heeft weinig invloed heeft op het beeld van mijn uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik heb bijna nooit contant geld op zak, meeste betalingen doe ik toch met de pinpas.

Is makkelijker, dat wel, maar een beetje bezorgd zijn over skimmers uit Oost-Europa is ook niet geheel onterecht lijkt me.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Wij hebben ieder een pin pas, je kunt dan op de afschriften zien wie er gepint heeft.
Dit noteren we niet, maar als we niet weten waar het geld aan uit is gegeven kunnen we dat zo makkelijk refereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 23:29

Haan

dotnetter

DaTiezl schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:08:
Al die excelsheets... waar zijn die tijden dat ze in dit soort topics nog over freeware als OROV spraken? Zitten jullie op het werk ook je eigen Accesstooltjes te bouwen naast het mainframe?

edit: net te laat zie ik. ;) Homebank...zeker ff proberen!
Hehe, ik gebruik Excel én zelfgeschreven tool om mutaties in database te zetten :P

Het werkt bij mij als volgt:
-download csv bestand met mutaties
-run bat bestand die tool aanroept met juiste parameters
-per regel wordt bepaald welke categorie de mutatie thuis hoort (vaste lasten, boodschappen, pin, overig) hiervoor heb ik een configuratiebestand waarin dat in te stellen is.

Nu staan de nieuwe mutaties in m'n database.
Vervolgens heb ik een view waarin ik de mutaties voor een maand kan opvragen, deze copy/paste ik dan in Excel. Reden dat ik de gegevens niet direct naar Excel schrijf, is dat er vaak nog wat kleine dingetjes handmatig gewijzigd moeten worden, dus ik wil eerst nog even zelf naar de data kijken. Bijv. grote aankopen spreid ik 'boekhoudkundig' over bijv. 6 maanden, zodat de uitgaven wat gelijkmatiger verdeeld zijn.
Ik heb per jaar een Excel bestand, met voor iedere maand een tabblad waarop de losse mutaties komen en overzichtje van de totale uitgaven per categorie, totale inkomsten, en het saldo van de maand.

Tenslotte nog een sheet met alle maandtotalen, gemiddelden per maand en wat grafiekjes e.d.

Klinkt als een k* klus om bij te houden, wat het ook was voordat ik het grootse deel automatiseerde :P Nu is het 1x per maand bestand downloaden, tool draaien en Excel sheet updaten.

Dit heb ik nu sinds 2006, dus geeft wel een leuk inzicht in het verloop van m'n financiële situatie door de jaren heen :)

edit:

plaatjes van hoe dat er uitziet:

Maandoverzicht:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bSc4hSi8osTlYO7DXs86szFe/thumb.png

Jaaroverzicht:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HUctFGMo4frYJlbMriV7B9RF/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Haan op 30-01-2010 16:13 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
ik doe ook alles in Excel maar niet zo mooi als die van Haan! Is het misschien mogelik om daar een blanco van te maken?? Ziet er erg overzichtelijk uit namelijk!

Qua spreiding doen wij thuis helemaal niks. Mijn vrouw heeft op het moment geen werk dus ik zorg voor de inkomsten. Als iets nodig is is het nodig. We zijn wat dat betreft niet echt uitgevers (beiden niet) dus hoeven ook nooit echt iets te overleggen. Ik persoonlijk zou het niet prettig vinden om elk een persoonlijk budget te hebben of de inkomsten naar rato moeten scheiden ed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 23:47
@ Haan, heb je misschien een template van wat jij hebt gemaakt? Zodat ik alleen mijn gegevens hoef in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik gebruik zelf GnuCash echter zijn er ook programma's in de omloop die in staat is om via een copy/paste van een bankstatement de situatie bij te werken? De meeste in/uitgaves zijn veel hetzelfde echter ik wil in staat zijn om bij te houden of bepaalde betalingen ook zijn gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb een lege template even snel op rapidshare gegooid, dus die kan 10x gedownload worden. http://rapidshare.com/files/344200759/Kasboek-leeg.xlsx.html

Bedenk dat dit helemaal naar mijn persoonlijke smaak is ingericht, dus zie het als quickstart en richt het in naar je eigen persoonlijke smaak. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat je andere categorieën wilt. Dat is allemaal eenvoudig aan te passen, mits je een beetje basiskennis van Excel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

OROV is leuk, maar ik doe nogal veel met de creditcard. En helaas kan ik daarvan bij de Rabo geen digitale afrekeningen krijgen. Ik kan wel handmatig elke keer alles invoeren, maar dat is niet bepaald handig te noemen.

Wat ik nog kan doen is de fysieke afrekening inscannen en die dan met OCR laten vertalen naar een CSV-file die ik met Orov kan inlezen. Volgens mij is dat niet eens zo heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
@Haan

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bedankt Haan, mooi sheetje :)
Had hem zelf kunnen maken, maar soms ben ik gewoon lui :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
Haan schreef op maandag 01 februari 2010 @ 08:05:
Ik heb een lege template even snel op rapidshare gegooid, dus die kan 10x gedownload worden. http://rapidshare.com/files/344200759/Kasboek-leeg.xlsx.html

Bedenk dat dit helemaal naar mijn persoonlijke smaak is ingericht, dus zie het als quickstart en richt het in naar je eigen persoonlijke smaak. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat je andere categorieën wilt. Dat is allemaal eenvoudig aan te passen, mits je een beetje basiskennis van Excel hebt.
Ik vroeg je de template, en ik kan m niet eens downloaden :9. Kan je m alsnog voor me uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hier te downloaden:

[ Voor 50% gewijzigd door Bulldog op 14-09-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
Dankje @ Bulldog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Leuk om te zien dat ik anderen blij kan maken met m'n Excel bestandje :) Mochten jullie nog tips/suggesties/verbeteringen/e.d. tegenkomen als dingen niet kloppen, of misschien handiger of beter kunnen, hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Haan schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:55:
Leuk om te zien dat ik anderen blij kan maken met m'n Excel bestandje :) Mochten jullie nog tips/suggesties/verbeteringen/e.d. tegenkomen als dingen niet kloppen, of misschien handiger of beter kunnen, hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Vraag me af hoe jij je mutaties in goede parameters zet.
Ik heb een CSV file waar een paar kolommen verwijderd moeten worden en een paar verplaatst. Die zou ik eigenlijk klaar willen maken voor rechtstreekse paste in Excel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantoz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 11:29
@ Haan

Als eerst super dat je jou werk wil delen met andere tweakers, maar is er nog een mogelijkheid dat je het template ergens anders upload? De downloadlimiet was al snel bereikt gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubeo38
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-04 13:50
@Xantoz,

zie post van bulldog, gewoon opslaan als excel workbook en je hebt hem ook,

ten tweede @ Haan, inderdaad super dat je dat wil delen, ik zocht al een tijdje zoiets, was al in de veronderstelling dat ik m zelf in mekaar moest freubelen, was ook al begonnen toen kwam ik dit tegen,
top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantoz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 11:29
ahum... ik moet s'morgens eerst naar de koffieautomaat lopen en mijn ogen opendoen voordat ik een verzoekje plaats!

Had de post van Bulldog compleet over het hoofd gezien...

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
Haan schreef op maandag 01 februari 2010 @ 08:05:

erg leuk! op basis van dit heb ik een eigen versie gemaakt. ik heb nu 2 werkbladen per maand op de ene kan ik een dump plaatsen vanuit internetbankieren en op de 2e heb ik een compleet overzicht.
ik heb 3 berekeningen voor in en uit, de eerste is de som van in en uit zonder overboekingen naar een spaar rekening, de tweede is een in en uit van de spaar rekening en de laatste is totaal in en uit.

dus dankzij een goede voorzet nu eindelijk zelf iets in elkaar geprutst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Even mijn input op dit topic "hoe ebia zijn shit regelt":

Alles via de automatische incasso. Alhoewel ik daar eigenlijk van nature geen liefhebber van ben (controlfreak?) blijken deze bij mij toch meer voordelen dan nadelen te hebben: nooit iets vergeten te betalen, nooit meer uitzoekwerk adhv aanmaningen, nooit meer boetes van de Eneco, en soms nog kortingen ook. Eigenlijk heb ik nog nooit iets meegemaakt waar het fout is gegaan. En een stornering is snel genoeg geregeld.

Een enkele keer krijg je een bijzondere rekening zoals gemeentebelasting, naheffing, bekeuring, enz, die betalingen boek ik meestal direct in, met als betaaldatum de laatste dag waarop gestort mag worden, gewoon omdat het kan. Je kunt geloof ik wel incassoopdracht afgeven aan de gemeente of waterschap, maar voor die eenmalige rekeningen lijkt me dat niet echt nodig. Sowieso wil ik op niet al te lange termijn verhuizen van gemeente, dus zie daarvoor de toegevoegde waarde niet. Hiermee hou ik ook oog op de 'bijzondere' betalingsverplichtingen, los van zaken als huur, g/w/l, wegenbelasting, tv, verzekeringen, gsm, e.d. Zodra dit soort rekeningen komen kijk ik ook altijd even m'n andere betalingen na op het internetbankieren, dan weet ik meteen of er geen gekke dingen zijn afgeschreven.

Ik ben trouwens iemand die dat soort rekeningen/acceptgiro's meteen weggooit, mits ze dienen als garantiebewijs. Mocht een betaling betwist worden (of mocht je zelf een fout hebben gemaakt), is dat snel genoeg na te zoeken in het internetbankieren. (Los van het feit dat dit me nog nooit overkomen is).

Zaken als vernieuwde polissen en jaarnota's van de Eneco gooi ik op een stapel ergens in een bureaulade. Deze komen -misschien ooit wellicht- een keer boven water als ik ze nodig zou hebben, maar ook dat is me eigenlijk nog nooit overkomen.

Laatst heb ik yunoo eens uitgeprobeerd, maar vond het toch wat onhandig. Ik betaal zeker niet alles met de betaalpas, en de automatische categorisatie is zeker niet altijd handig. Ik koop meestal m'n sigaretten bij de benzinepomp, soms met tanken en soms zonder. Al deze betalingen worden standaard gemerkt als 'benzine', maar dat klopt dan niet. Achteraf bedenken of ik toevallig die ene keer wel of geen sigaretten heb gekocht en hoeveel de benzine daadwerkelijk kostte is dus niet te achterhalen tenzij je de bon nog hebt. En dan kom je bij punt 2; heb ik de discipline om zoiets uiteen te zetten in een excel sheet of ander cash programma? Nee. Behalve dat de discipline ver te zoeken is, zie ik ook het verdere nut niet. Ja, leuk als ik precies weet hoeveel euro's ik aan sigaretten heb gespendeerd, maar dat is niet echt een punt waarop ik kan/wil besparen. En dat geldt eigenlijk voor alles in mijn leven; alles waarop ik kan besparen heb ik al over nagedacht.

Ik ben dus wel het type dat elk jaar z'n verzekeringen tegen het licht houdt op zoek naar de goedkoopste polis. Internet/tv/telefoon abo precies hetzelfde... Ik schrijf meteen bij aangaan van een product meteen de opzegbrief. De bevestigingen bewaar ik ook en zet de vervaldata in m'n agenda (zodat ik weet dat ik op tijd iets anders moet zoeken).

Extra inzage in m'n uitgavepatroon vind ik dus niet echt belangrijk. Geeft me ook een a-relaxt gevoel. Ik kan wel denken 'shit die vakantie naar Noorwegen afgelopen zomer was wel erg duur', maarja, het was gewoon een mooie vakantie en die mogen wat geld kosten.

Ik heb ondanks mijn gebrekkige administratie wel een goed besef van het vrijelijk te besteden geld wat ik elk maand heb (dat hoef je echt niet elke maand opnieuw te berekenen, ik pak gewoon een gemiddelde). Als ik geen gekke dingen doe kan ik daar prima mee rondkomen. Onder gekke dingen versta ik zaken als vakantie, kleding (koop ik altijd groots in, liefst maar 1x per jaar) en dure aanschaffen (>500). Hiervoor leg ik 50 euro in de maand weg op een spaarrekening en dient dan als pijnstiller als ik daadwerkelijk iets duurs koop. In de praktijk heb ik dan ook vaak meer geld op m'n (1) betaalrekening dan op m'n spaarrekening. Sowieso probeer ik ook een beetje rekening te houden met zaken als vakantiegeld, uitbetalen van onbenutte vakantiedagen en een 13e maand (wat bij mij dus 3x per jaar een extra 'bonus' met zich meebrengt) als het aankomt op 'gekke dingen'.

Uiteindelijk heb ik alles overwogen: inscannen van alle belangrijke documenten en rekeningen, kasboek bijhouden, beter gebruik van (meerdere) spaarrekeningen, enz. Maar nu na een aantal jaar van wonen op mezelf weet ik wat belangrijk is en niet. Het schrijven van dit verhaaltje heeft me waarschijnlijk nog wel meer tijd gekost dan het bijhouden van m'n spulleboel op maandelijkse basis, see my point? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

Hoe regelt ssj zijn financiën?

Heel simpel, ik werk absoluut niet met kasboeken, excel-sheets, klasblokjes en bonnetjes verzamelen. Ik doe het op de ouderwetse manier!

Doordat ik een duale studie volg ontvang ik elke maand loon + studiefinanciering, dit komt bij mij neer op een maandelijks inkomen van ongeveer 1100 euro. Hiervan betaal ik mijn vaste lasten (kamerhuur, verzekeringen, boodschappen, sportschool en lunch) en de rest gaat naar mijn spaarpot. Momenteel spaar ik dus ook een kleine 450 euro per maand.

Verder komen facturen binnen, deze zet ik geagendeerd in het internetbankieren zodat ze 2 dagen voor tijd worden betaald, buitenlandse uitgaven (vakliteratuur meestal) gaat via mijn creditcard en word elke maand netjes afgeschreven. De facturen worden in een map gedaan en gesorteerd op categorie, dit doe ik trouwens ook voor alle correspondentie, loonstrookjes en andere overzichten. Deze map ruim ik 1x per jaar uit, dat wilt zeggen: Ik verwijder nutteloze facturen of brieven waar ik niks aan heb of waar de garantie van is verlopen.

Verder breng ik 1x per jaar mijn complete boekhouding naar de boekhouder, deze luxe heb ik omdat mijn vader een eigen bedrijf heeft en de aangifte wordt gedaan voor het hele gezin, geen omkijken naar en altijd een leuke teruggave.

Voor de rest geldt bij mij het motto: "Wat je hebt kun je uitgeven, daarbuiten niet". Kortom, ik geef uit wat ik heb en als ik het niet heb gaat het er niet uit. Geen kasboek voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
zeker een mooi overzicht, mooi gedaan.
Maar als je nu maand januari eindigd met 500 euro bv. dan zou dat bedrag in februari als start bedrag moeten staan, of moet je dat nu handmatig invullen?

Ik heb zelf ook een excel bestand en daarin maak ik gebruik van twee kolommen, geplande uitgave en daadwerkelijk uitgegeven. Een derde en vierde kolom is voor inkomend geld.
Zo vul ik bijvoorbeeld eind van de maand mijn vaste lasten al in voor de volgende maand.

Pas al het daadwerkelijk is afgeschreven schrijf ik deze pas in de tweede kolom.
Op deze manier heb ik een huidig saldo(actueel) en een saldo wat overblijft na de reserveringen.
Zo kan je een beetje vooruitkijken of je toekomstige uitgaven je eindsaldo niet te veel aantasten ;)
Haan schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:55:

[ Voor 7% gewijzigd door ionicdog op 05-02-2010 20:14 ]

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Bulldog schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:30:
Hier te downloaden: <knip> linkje is dood. Op verzoek van Bulldog verwijderd.
Nu ik ook tot de fulltime werkers behoor heb ik besloten om mijn financiën wat beter te gaan regelen. Heb de excel als basis gebruikt. Maar ik vind het wel handig dat de bedragen rood worden als de kolom Bij/Af op Af staat. Met wat Conditional Formatting is dat makkelijk te doen en dacht laat ik het even delen mochten jullie het ook gebruiken..

http://www.exceldigest.co...on-value-of-another-cell/

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 12-06-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

oNo

Personal Finances Pro is wat ik gebruik.
Een erg handig programma waarvan de UI erg prettig is.
Je kan met verschillende accounts werken, bv cash, lopende rekening, credit card, enz.
Wanneer je pint is dat een transactie tussen de accounts. Als je dan iets cash betaalt komt dat in die rekening.
En als je alles goed gecategoriseerd in het systeem hebt staan kan je op allerlei manieren views creeren. Overizcht per periodes, grafisch, enz.
Het inplannen van vaste lasten is ook erg handig.

Hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://85.17.149.10/pfp.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07
oNo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:59:
Je kan met verschillende accounts werken, bv cash, lopende rekening, credit card, enz.
Wanneer je pint is dat een transactie tussen de accounts. Als je dan iets cash betaalt komt dat in die rekening.
En als je alles goed gecategoriseerd in het systeem hebt staan kan je op allerlei manieren views creeren. Overizcht per periodes, grafisch, enz.

Hier een screenshot:

[afbeelding]
Mooi programma, echter hier kunnen transacties niet geimporteerd worden zeker?

Zelf gebruik ik al enkele jaren Davilex Bank Offline
Werkt wel prettig, maar gui valt erg tegen en soms niet helemaal duidelijk.
In ieder geval gaat het importeren wel makkelijk en snel, ook automatische toewijzing voor meeste dingen wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341428

@oNo / hierboven; dat zou ik idd willen weten. Ik ben bekend met davilex, maar gui is puinhoop. Als je met PFP ook kunt importeren zou dat mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
sajoku schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:45:
[...]

Nu ik ook tot de fulltime werkers behoor heb ik besloten om mijn financiën wat beter te gaan regelen. Heb de excel als basis gebruikt. Maar ik vind het wel handig dat de bedragen rood worden als de kolom Bij/Af op Af staat. Met wat Conditional Formatting is dat makkelijk te doen en dacht laat ik het even delen mochten jullie het ook gebruiken..

http://www.exceldigest.co...on-value-of-another-cell/
ik heb ook die als basis gebruikt en heb nu een mooi sheetje. spaarprognose, jaarbalans, en kopieren plakken vanuit ing bankieren met automatische postaanwijzing (vertikaalzoeken).

ik ga zo even uploaden ik laat het er een weekje staan
astu

[ Voor 6% gewijzigd door DaTimMan op 19-02-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 01:37

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

oNo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:59:

Hier een screenshot:

[afbeelding]
Ziet er leuk uit! Een paar vragen:

• Ik zie alleen imports vanuit een CSV formaat, doet het ook andere formaten?
• Kun je geimporteerde transacties splitten (bijvoorbeeld $103 geldopname is $100 knaken en $3 ATM fee)
• Kun je geimporteerde transacties automatisch laten categoriseren middels patroonherkenning?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takaya82
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:30
Aangezien ik vorig jaar een huis gekocht heb, ben ik nu bezig om mijn financien eens goed uit te zoeken. In het verleden was het een kwestie van betalen en belangrijke documenten in een klapper en de rest weggooien.

Nu moet ik wat beter met mijn budget omgaan, eerst heb ik geprobeerd om in excel een overzicht te maken van mijn maandlasten, hierbij zijn sommige bedragen geschat. Nu gebruik ik " iBank" om al mijn transacties vast te leggen en daarmee mijn maandbudget verder concreet te maken. Ik moet nog uitzoeken hoe ik goed gebruik kan maken van de categorienen, grafieken en budget mogelijkheden van dit programma.

iBank: http://www.iggsoftware.com/ibank/
Tool om download van Rabobank om te zetten naar iBank: http://sourceforge.net/projects/convert2ibank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb de sheet die aanvankelijk getoond werd in de TS uit 2007 vervangen door de huidige. Bedragen zijn geen staatsgeheim, doe ik niet moeilijk over. Ik denk dat bij de meesten het er wel ongeveer zo uit ziet. Ik kan me er prima mee redden zo, heb altijd overzicht en weet precies wat er nog betaald moet worden. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Schopje...

Heeft iemand nog een goede excel sheet met daarin een goeie manier om je vaste lasten en inkomen/uitgeven in te delen..

Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van alles te uploaden naar websites..Vul liever 1 keer per week zelf alles inkomsten/uitgaven in..Ik vind dat je dan een beter overzicht hebt/krijgt van hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-04 16:37
ptjuh schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:54:
Heeft iemand nog een goede excel sheet met daarin een goeie manier om je vaste lasten en inkomen/uitgeven in te delen..
Programma om geld mee te beheren

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 13:56

Metro2002

Memento mori

Ik heb een excel sheet gemaakt met daarin al mijn inkomsten en uitgaven. Zo weet ik precies hoeveel geld ik overhoud elke maand. Ik pak van dat geld dat overblijft ongeveer 10% af en het restant gaat linea recta naar de spaarrekening.
(dus stel ik hou 550 euro over, dan gaat er 50 euro af om vrij te besteden en 500 naar de spaarrekening).

Ik ben niet zo van de spaarpotjes dus alles komt op 1 grote hoop terecht. Heb ik dan een keer een grote uitgave (autoreparatie, vakantie, gemeentebelastingen) dan wordt dat in 1 keer betaald van de spaarrekening.

Leningen heb ik naast de hypotheek niet en mijn creditcard gebruik ik enkel in het buitenland en die rekening wordt ook gewoon in 1 keer betaald (dan betaal je daar geen rente over)

Vaste lasten zoals hypotheek, GWL en verzekeringen gaan allemaal via automatische incasso en ik controleer eigenlijk elke dag mijn rekeningen (online) of dat goed gaat.

Tevens hou ik mijn energieverbruik bij. Elke maand even de meterstanden opmeten en na wat interpolatie afzetten tegen de energieprijzen om te kijken of mijn voorschotnota nog klopt.

Ik budgetteer me dus helemaal suf :P maar goed ook want ik heb geen enorm inkomen en wil wel een aardig spaarpotje hebben. Zeker nu mijn huis te koop staat en ik onder de hypotheekwaarde moet verkopen (stomme huizenmarkt :( ) is het wel prettig dat ik een paar duizend euro achter de hand heb om het verschil prijs <> hypotheek te overbruggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 16-06-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-04 18:09

mvz

muziek verslaafde

hoe regel ik et.

als et op is, kan ik niks meer kopen :o

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

ja, ik ben van plan een huis te gaan kopen...vandaar ook het schopje even om te kijken wat goed en slecht is... Ik weet wel dat als ik doe tot het op = op regel er vanmaak ik denk ik een halve maand over hou i.p.v. geld haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Metro2002: het "probleem" met jouw rekenmethode is "wat versta je onder uitgaven?" Als je je boodschappen verstaat onder uitgaven maar dat niet budgetteerd, is het goed mogelijk om als alleenstaande > € 100 per week aan boodschappen uit te geven. Als je geen keuzes maakt in wat voor jou valt onder "vaste lasten/uitgaven" kun je ook stellen dat dat dvd'tje, of die nieuwe HD valt onder "normale uitgaven".

Dan kun je wel zeggen dat je 90% van hetgeen overblijft spaart, maar dat zegt dan nog niks :)

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 23:38
DaTimMan schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:33:
[...]

ik heb ook die als basis gebruikt en heb nu een mooi sheetje. spaarprognose, jaarbalans, en kopieren plakken vanuit ing bankieren met automatische postaanwijzing (vertikaalzoeken).

ik ga zo even uploaden ik laat het er een weekje staan
astu
Ik vind het uberhaupt al knap dat je met die .csv file je dump knap kan laten overkomen in het excel bestand.

Iemand een idee? De dump van mijn ing is echt dramatisch :(

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Metro2002 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:52:
Ik heb een excel sheet gemaakt met daarin al mijn inkomsten en uitgaven. Zo weet ik precies hoeveel geld ik overhoud elke maand. Ik pak van dat geld dat overblijft ongeveer 10% af en het restant gaat linea recta naar de spaarrekening.
(dus stel ik hou 550 euro over, dan gaat er 50 euro af om vrij te besteden en 500 naar de spaarrekening).
Ja, zo doe ik het ook. Zet een x bedrag op de spaarrekening en van de rest (in jouw geval dus 50 euro) ga je gewoon van leven. Je forceert jezelf als het ware om niet te veel uit te geven.
Ik ben niet zo van de spaarpotjes dus alles komt op 1 grote hoop terecht. Heb ik dan een keer een grote uitgave (autoreparatie, vakantie, gemeentebelastingen) dan wordt dat in 1 keer betaald van de spaarrekening.
Hier ook, gewoon alles op 1 spaarrekening. Waarom zou je voor elk wissewasje een aparte rekening openen? Dat is echt niet nodig.
Tevens hou ik mijn energieverbruik bij. Elke maand even de meterstanden opmeten en na wat interpolatie afzetten tegen de energieprijzen om te kijken of mijn voorschotnota nog klopt.
Eén van de weinige dingen die ik totaal niet bijhoudt. :)
. Zeker nu mijn huis te koop staat en ik onder de hypotheekwaarde moet verkopen (stomme huizenmarkt :( ) is het wel prettig dat ik een paar duizend euro achter de hand heb om het verschil prijs <> hypotheek te overbruggen.
Idd knap lullig dat je nu je huis wil verkopen. Kun je het niet beter eerst behouden en wachten op betere tijden? Misschien kun je het beter eerst tijdelijk verhuren. Ik vraag me af of je spaargeld van het "bescheiden inkomen" waar jij het over hebt voldoende is om het negatieve verschil bij verkoop van je woning voldoende is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Mijn financiën regel ik heel simpel: niet :+

Nee, als student valt er ook weinig te regelen eigenlijk. Ik kijk zo nu en dan eens op mijn rekening en als ik het bedrag te hoog vind boek ik een deel naar mijn spaarrekening. Ik heb wel een tweede betaalrekening waarvan de bedoeling ooit eens was om vaste lasten en andere uitgaven gescheiden te houden maar daar is het nog nooit van gekomen :X

Wel lijkt het me leuk om eens voor een paar maanden zo'n overzichtje bij te houden. Bij de excelsheet van Haan kan ik alleen niet echt wijs uit worden hoe je nu de transacties importeert? Maar dat zal aan mij liggen. Personal Finance Pro ziet er wel leuk uit en ondersteund ook het importeren van bijv. *.csv bestanden, het programma ziet alleen geen onderscheid tussen uitgaven en ontvangsten, bij mij gooit die alles op negatief :|

Iemand trouwens bekend met het 'digitale nota' gebeuren? Je kan acceptgiro's ed. via Internet bankieren binnen krijgen en rechtstreeks betalen. Ik heb alleen geen idee of het een beetje handig werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ardana schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:50:
@Metro2002: het "probleem" met jouw rekenmethode is "wat versta je onder uitgaven?" Als je je boodschappen verstaat onder uitgaven maar dat niet budgetteerd, is het goed mogelijk om als alleenstaande > € 100 per week aan boodschappen uit te geven. Als je geen keuzes maakt in wat voor jou valt onder "vaste lasten/uitgaven" kun je ook stellen dat dat dvd'tje, of die nieuwe HD valt onder "normale uitgaven".

Dan kun je wel zeggen dat je 90% van hetgeen overblijft spaart, maar dat zegt dan nog niks :)
Nee, uitgaven zijn bij mij de zaken die elke maand terugkomen. Daar onder reken ik dus wel de boodschappen maar bv niet de incidentele uitgaven zoals een dvd of nieuwe harddisk. Dat zijn luxe uitgaven en vallen niet onder de vaste lasten.

Ik heb op mijn sheet staan:

GWL, autoverzekering, wegenbelasting, internet / TV, benzine (heb geen woon werk verkeer, gooi de auto om de maand vol en daar moet ik het maar mee doen :P ) , woonverzekeringen, zorgverzekering, hypotheek , levensverzekering en boodschappen.

Daarvan hou ik een bedrag over en daar doe ik dan 90% van naar de spaarrekening en die 10% mag ik uitgeven van mezelf aan bv een DVD of een keer uit eten ofzo :)
Snowwie schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 01:17:
[...]

Idd knap lullig dat je nu je huis wil verkopen. Kun je het niet beter eerst behouden en wachten op betere tijden? Misschien kun je het beter eerst tijdelijk verhuren. Ik vraag me af of je spaargeld van het "bescheiden inkomen" waar jij het over hebt voldoende is om het negatieve verschil bij verkoop van je woning voldoende is.
Tja, financieel gezien is het beter om te blijven zitten maar de drang om weg te gaan is wel redelijk groot en daar heb ik ook best geld voor over.

Ik maak van mijn financien niet direct een groot geheim: ik krijg netto 1390 euro binnen elke maand, daarvan gaat 880 euro op aan vaste lasten (ja ik heb mijn best gedaan ze zo laag mogelijk te krijgen :+ ) en van wat overblijft gaat rond de 500 euro elke maand naar de spaarrekening. Natuurlijk komen er regelmatig vervelende rekeningen langs zodat ik die 500 niet elke maand haal en er gaat ook regelmatig wat van de spaarrekening af als bv de gemeentelijke belastingen geind worden (650 euro per jaar :X ) of als de auto onderhouden moet worden. Uiteindelijk zal het misschien 350 euro zijn dat er daadwerkelijk gespaard kan worden elke maand.

Het verschil wat ik moet overbruggen tussen de hypotheek en de verkoopprijs is 10.500 euro + makelaarskosten, reclamekosten ed maakt in totaal 12.500 euro wat ik bij moet lappen :/ Dat geld heb ik eerst bij elkaar gespaard en staat nu op een aparte spaarrekening en ben op mijn gewone spaarrekening weer opnieuw begonnen met sparen. Daar staat nu 900 euro op + ik heb nog wat aflossing staan van mijn hypotheek (kleine 4000 euro).

Als je je bedenkt dat ik pas 5 jaar op mezelf woon en de eerste 2 jaar geen luis had om dood te drukken kan je best stellen dat ik best spaarziek ben :P

[ Voor 41% gewijzigd door Metro2002 op 17-06-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
Dick schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 02:09:
Iemand trouwens bekend met het 'digitale nota' gebeuren? Je kan acceptgiro's ed. via Internet bankieren binnen krijgen en rechtstreeks betalen. Ik heb alleen geen idee of het een beetje handig werkt?
Die digitale nota's werkt prima. Bij de ING is een lijst te vinden van bedrijven die daar aan mee doen. Je moet je zelf via het ING Internetbankieren aanmelden bij een bedrijf (bv via een klantnummer ofzo) en vanaf dan krijg je geen acceptgiro's meer maar een melding in het scherm dat er een digitale nota klaar staat. Die kun je vervolgens inplannen en betalen.

Bij inloggen op ING bankieren krijg je ook een melding als er nieuwe bedrijven beschikbaar zijn. Dan kun je dus kijken of je klant bent van dat bedrijf. Tot nu toe krijg ik alleen de rekening van UPC via deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Metro2002 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:52:
Ik heb op mijn sheet staan:
<knip> boodschappen.
Goed, boodschappen. Wat valt voor jou onder boodschappen? Uiteraard eten en drinken, maar valt daar ook shampoo onder? En after-shave? En 'n lekker luchtje?
En als je 'n keer 'n bosje bloemen koopt, valt dat ook onder boodschappen? Of als je sokken nodig hebt? Ondergoed?
Een patatje om de hoek als je geen zin hebt om te koken? 'n Kroketje in de kantine op je werk? 'n Snack op het station of als je aan 't tanken bent? 'n Avondje stappen?
Of als je 'n keer 'n magazine wil kopen? In de supermarkt kun je ook veel non-food kopen, tot complete frituuraparaten en computers aan toe?

Snap je wat ik bedoel? Als je met jezelf geen afspraken maakt over hoeveel geld je aan boodschappen of extra's mag uitgeven per periode, kan het nog steeds gebeuren dat je > € 150 kwijt bent als alleenstaande.
't Verschil tussen "ja, dat valt onder 'boodschappen'" of "nee, dat valt niet onder 'boodschappen', maar moet ik van die € 50 extra doen" maakt dat je wekelijks toch 'n paar euro tot vele tientallen euro's extra uitgeeft.
Niet dat jij dat doet (geen idee, maar daar ga ik even van uit), maar het gaat om het idee.

Een van de standaard vragen die ik altijd stel aan mijn budgetbeheer cliënten: hoeveel geef je per week uit aan boodschappen. En die bedragen verschillen (voor 'n alleenstaande) echt gigantisch: van € 20 tot € 150!. En dat maakt uiteraard veel uit voor hoeveel je kan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ardana schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:33:
[...]
Goed, boodschappen. Wat valt voor jou onder boodschappen? Uiteraard eten en drinken, maar valt daar ook shampoo onder? En after-shave? En 'n lekker luchtje?
En als je 'n keer 'n bosje bloemen koopt, valt dat ook onder boodschappen? Of als je sokken nodig hebt? Ondergoed?
Een patatje om de hoek als je geen zin hebt om te koken? 'n Kroketje in de kantine op je werk? 'n Snack op het station of als je aan 't tanken bent? 'n Avondje stappen?
Of als je 'n keer 'n magazine wil kopen? In de supermarkt kun je ook veel non-food kopen, tot complete frituuraparaten en computers aan toe?
Stapen, ondergoed, sokken, bos bloemen. Ik zie niet zo in waarom dat onder boodschappen valt. onder boodschappen valt bij mij heel simpel: de weekboodschappen, levensmiddelen. Daar valt dus bv wél shampoo en after shave onder maar absoluut geen non-food dingen en ook geen patatje op de hoek.
Snap je wat ik bedoel? Als je met jezelf geen afspraken maakt over hoeveel geld je aan boodschappen of extra's mag uitgeven per periode, kan het nog steeds gebeuren dat je > € 150 kwijt bent als alleenstaande.
't Verschil tussen "ja, dat valt onder 'boodschappen'" of "nee, dat valt niet onder 'boodschappen', maar moet ik van die € 50 extra doen" maakt dat je wekelijks toch 'n paar euro tot vele tientallen euro's extra uitgeeft.
Niet dat jij dat doet (geen idee, maar daar ga ik even van uit), maar het gaat om het idee.

Een van de standaard vragen die ik altijd stel aan mijn budgetbeheer cliënten: hoeveel geef je per week uit aan boodschappen. En die bedragen verschillen (voor 'n alleenstaande) echt gigantisch: van € 20 tot € 150!. En dat maakt uiteraard veel uit voor hoeveel je kan sparen.
Ik snap wat je bedoelt maar de zaken die je opnoemt vind ik dus niet onder boodschappen vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich is dat inderdaad een hele goede vraag :) Persoonlijk vind ik alles wat ik in de supermarkt koop onder boodschappen vallen (dus ook deo, tandenpasta, scheerschuim, wasmiddel, schoonmaakspullen). Anders wordt het veel te veel werk alles uit te splitsen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Vaste lasten zijn bij mij goed inzichtelijk en worden binnen 4-5 dagen na ontvangen salaris afgeboekt..
Verder alle rekeningen die binnenkomen worden in telebankieren ingevoerd en 3 dagen nadat het salaris binnenkomt betaald. (of er moet een spoed rekening tussen zitten die word gelijk overgemaakt).
Dan leven we gewoon met het geld wat over is..
Wat we overhouden gaat naar de spaar rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Marzman schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:57:
Persoonlijk vind ik alles wat ik in de supermarkt koop onder boodschappen vallen.
Ik snap je wel, maar die frituurpan, die nieuwe set theedoeken, die nieuwe jas, die DVD's, die pannenset, dat leuke boek en de nieuwe computer kan je tegenwoordig dus ook allemaal in de supermarkt kopen, evenals je toegangskaartje voor Walibi of de Efteling. Volgens jouw definitie valt dat dus ook onder boodschappen? ;)

'n Goed budget vaststellen voor je uitgaven betekent dus ook dat je nagedacht hebt over wat onder welke budgetpost valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ardana schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:33:
[...]
Ik heb een categorie met "luxe uitgaven". Parfum valt daar onder, of uit eten, stappen valt onder "uitgaan". Magazine onder abonnementen eveneens als mobiele abbo's en internet abbo's.

Frituurapparaat valt onder "onvoorziene" en computers ook onder "Luxe uitgaven".

BTW, een Rabobank mutatie export is ook een zooi, pas deze handmatig :( aan en importeer deze dan. Hoe doen jullie dat?

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 17-06-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

the-edge schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:02:
BTW, een Rabobank mutatie export is ook een zooi, pas deze handmatig :( aan en importeer deze dan. Hoe doen jullie dat?
Bij mij gebeurt dat zo :P
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
// inlezen csv in database
while (!reader.EndOfStream)
{
    string[] tokens = reader.ReadLine().Split(',');
    if (tokens.Length <= 1) continue;

string account = tokens[0].Trim('"');
    DateTime interestDate = ParseDate(tokens[2]);
    string direction = tokens[3].Equals("\"D\"", StringComparison.InvariantCultureIgnoreCase) ? "Af" : "Bij";
    decimal amount = decimal.Parse(tokens[4], new CultureInfo("en-US"));
    string otherAccount = tokens[5].Trim('"');
    string otherAccountOwner = tokens[6].Trim('"');
    DateTime mutationDate = ParseDate(tokens[7]);
    string mutationType = tokens[8].Trim('"');
    string description = tokens[10].Trim('"');

DataRow newRow = dataSet.Tables[tableName].NewRow();

newRow[1] = mutationDate;
    newRow[2] = interestDate;
    newRow[3] = amount;
    newRow[4] = direction;
    newRow[5] = otherAccount;
    newRow[6] = otherAccountOwner;
    newRow[7] = mutationType;
    newRow[8] = description;
    newRow[9] = account;
    if (direction != "Bij")
    {
        newRow[10] = mutationType.Equals("ga", StringComparison.InvariantCultureIgnoreCase)
                            ? "Pin"
                            : ParseType(otherAccountOwner);
    }

dataSet.Tables[tableName].Rows.Add(newRow);
    count++;
}
adapter.Update(dataSet, tableName);

Eerst iedere regel in de csv parsen gewenst formaat en daarna opslaan in database.
Daarna haal ik de gegevens van de gewenste maand op uit de database en plak ze in Excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 13:44
Ik zal dit nooit 100% gaan bij houden. Alleen als ik merk dat het opeens te krapjes word ga ik kijken wat er gebeurd is dmv internet bankieren (meeste geld word met pin betaald door mij en mn vrouw).

Zo'n beetje hoe mn systeem werkt:
4 rekeningen
mijn betaal rekening, haar betaal rekening en een gezamelijke betaal rekening en een gezamelijke spaarrekening.

We krijgen onze lonen binnen op onze eigen rekeningen, daarmee betalen we onze eigen kosten (telefoon rekening, ziektekosten, en zij ook haar reiskosten die ze weer terug krijgt van de werkgever).

Ik zet dan vaak genoeg geld op de gezamelijke betaal rekening zodat die alle vaste lasten kan ophoesten. (hypotheek, internet, servicekosten, GWE) En dan nog eens een buffer omdat je nooit weet hoeveel je nou voor boodschappen gaat uitgeven bijvoorbeeld. (En ik houd er niet van om elke keer geld heen en weer te lootsen van betaal -> spaar -> betaal rekening).

Zij zet dan geld over naar de spaarrekening.

We houden dan beide een x bedrag over voor een beetje "prive" uitgaves. (lees avondje stappen of verjaardags kado halen). Vaak worden deze kosten alsnog betaald door de gezamelijke betaal rekening. Maar daar weten we dan beide vanaf.

Loopt allemaal soepeltjes we zijn allebei geen mensen die impulsief dingen kopen. Als we wat op het oog hebben dan wachten we eind v/d maand af zodat we het dan gemakkelijk kunnen kopen zonder met het spaar geld te hoeven rommelen om bijvoorbeeld keuken apparatuur te kopen.

Als er opeens te weinig geld lijkt te zitten op de gezamelijke betaal rekening dan is de buffer te klein of hebben we teveel geld uit gegeven. (meestal het laatste) en word er in het gevolg rekening mee gehouden. Vaak weten we al van te voren dat het krapjes kan worden, meestal komt dit soort dingen door verjaardagen.

[ Voor 16% gewijzigd door Fore! op 17-06-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363829

Aan het eind van de maand vroeg ik mij altijd af waar mijn geld was gebleven. Het voelde alsof honderden euro's in rook opgingen, omdat ik alles pinde.

Nu gebruik ik een programma van het NIBUD en heb ik weer overzicht, omdat alle transacties in grafieken worden weergegeven enso. Moet het alleen weer wat vaker bijhouden, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Eens dezer dagen zal ook het nieuwe huishoudboekje van de ING van startgaan, TIM. Ben eigenlijks wel benieuwd naar deze.

Ik hou nu alles nog in Excel bij, gewoon de uitgaven en de inkomsten op verschillende rekeningen. Probeer zoveel mogelijk alles bij elkaar te houden maar dit lukt niet altijd. Ik hoop daarom ook dat TIM de optie biedt voor andere rekeningen bij te houden. Denk dat dit niet zal gebeuren maar zou het wel makkelijk maken (oa voor de marketeers van ING ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
KillaZ schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:01:
[...]

Ik vind het uberhaupt al knap dat je met die .csv file je dump knap kan laten overkomen in het excel bestand.

Iemand een idee? De dump van mijn ing is echt dramatisch :(
de dump valt eigenlijk best mee,

het is een CSV met als separator de , en als tekst aanduiding de " " , ik plak dit direct van de dump in excel en gebruik dan de tekst naar kolommen functie. daarna plak ik de lookup formule over de types heen (bv betaalautomaar) en done.

dit doe ik 1 tot 4 keer per maand, afhankelijk van wanneer ik mijn status wil weten. achteraf had ik de lookup beter op het einde kunnen doen ipv over een bestaande heen , dat zou handmatig werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 21:04
Ik snap dat programma c@shflow ook niet helemaal. Ik neem alles één op één over, ik streep alles weg, maar het verschil wat c@shflow aan geeft, wordt alleen maar groter met wat er werkelijk op de rekening staat, en dat verschil wordt ook steeds groter. Toevallig iemand die dat ook heeft?

/edit
Dit hoorde eigenlijk in een ander topic, nu is het een dubbelpost.

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 09-08-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146875

Reactie op TS: zoveel mogelijk via automatische afschrijving (in de laatste 10 jaar nooit problemen opgeleverd) en de rest betalen als het binnenkomt, daarna in de kast zetten tot het eind van het jaar. Begin nieuwe jaar alle oude acceptgiro's rekeningen weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vodkajus
  • Laatst online: 10-09-2024
Eigenlijk hadden ze een vak "omgaan met geld" moeten hebben op de middelbare school voor iedereen.

Ik had van al die techneuten hier op tweakers wel gedacht dat een huishoudboekje toch een eitje moest zijn. tis geen hogere wiskunde.

je zoek je netto inkomen, je kijkt op je afschrift naar je vaste lasten en je bent bijna klaar.
elke maand is min of meer hetzelfde ook.

kleine bedragen chipknip ipv pinnen. Zo voorkom ik teveel mutaties op mijn rekening. het "vervuilt" dan niet het overzicht.
Bovendien elke keer pinnen in het openbaar met je pincode, bevordert ook niet de veiligheid van je bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 17:19
vodkajus schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:05:
Eigenlijk hadden ze een vak "omgaan met geld" moeten hebben op de middelbare school voor iedereen.
Een simpel idee. Erg voor de hand liggend. Briljant.
Waarom is dat er nog niet! Zeker in de www.lenen.nl cultuur zou dit een heel goed idee zijn.
Iedereen heeft ermee te maken dus zou inderdaad een onderdeel van de opleiding moeten zijn.

Je kan er over twisten of dit in de opleiding of opvoeding thuishoort. Maar aangezien rekenen ook onder het onderwijs valt omdat blijkbaar niet elke ouder dat in de opvoeding kan opnemen...

Weg met die saaie appels en peren in de rekenles! Euro's!!

Maar zolang daat nog niet is moet ik het maar via opvoeding oplossen. De oudste is bijna 5, die moet ik toch al wel wat aan het verstand kunnen brengen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:49
Titusvh schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:55:
[...]

Een simpel idee. Erg voor de hand liggend. Briljant.
Waarom is dat er nog niet! Zeker in de www.lenen.nl cultuur zou dit een heel goed idee zijn.
Iedereen heeft ermee te maken dus zou inderdaad een onderdeel van de opleiding moeten zijn.

Je kan er over twisten of dit in de opleiding of opvoeding thuishoort. Maar aangezien rekenen ook onder het onderwijs valt omdat blijkbaar niet elke ouder dat in de opvoeding kan opnemen...

Weg met die saaie appels en peren in de rekenles! Euro's!!

Maar zolang daat nog niet is moet ik het maar via opvoeding oplossen. De oudste is bijna 5, die moet ik toch al wel wat aan het verstand kunnen brengen zou je zeggen.
Onze huidige cultuur is hier ook debet aan. Alles is tegenwoordig mogelijk. Willen de kids een Ipod dan kan dat, willen ze toch die leuke game... Tuurlijk kan... Er hoeft minder zelf gespaard voor te worden.....

Nu wil ik niet zeggen dat ik zo hard heb moeten werken, maar bij ons is het altijd zo geweest dat ik moest onderbouwen WAAROM ik iets nodig had, en als het puur voor de heb is, dit gewoon niet goed genoeg is. Nu later en ik alweer 2 jaar full-time werk merk ik dat ik hier mazzel aan heb. Ik heb de dicipline om alles bij te houden in een excellsheet en spaar netjes elke maand.

Uiteraard is een cursus omgaan met geld goed, maar het begint toch bij iedereen thuis.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 23:38
DaTimMan schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:36:
[...]

de dump valt eigenlijk best mee,

het is een CSV met als separator de , en als tekst aanduiding de " " , ik plak dit direct van de dump in excel en gebruik dan de tekst naar kolommen functie. daarna plak ik de lookup formule over de types heen (bv betaalautomaar) en done.

dit doe ik 1 tot 4 keer per maand, afhankelijk van wanneer ik mijn status wil weten. achteraf had ik de lookup beter op het einde kunnen doen ipv over een bestaande heen , dat zou handmatig werk schelen.
Dat was het ja.....tekst naar kolommen 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wat niet automatisch gaat vliegt hier op een hoop, 2 keer per maand betaal ik de hoop. De rekeningen krijgen een datum waarop ik ze betaald heb en verdwijnen op een andere hoop. Die hoop wordt geregeld gesorteerd en geklasseerd.

Automatisch is huis, creditcard, water, gas, en electriciteit. Vroeger GSM ook maar bij het veranderen van operator heeft men blijkbaar mijn domicilie opdracht niet goed begrepen.

Internet en syndic zouden eigenlijk ook eens automatisch moeten gaan..

You don't need eyes to see, you need vision

Anoniem: 125473

Mijn eigen financieen zijn allemaal niet zo spannend, de vaste uitgave (telefoon abo e.d.) gaan via automatische incasso. Verder PIN ik zoveel mogelijk en alleen met uitgaan heb ik contant geld op zak (mocht er nog iets over blijven is dat zo op in de kantine O-)).

Verder woon ik in een studentenhuis en daar zijn de financieen iets beter geregeld. Met behulp van een eigen gemaakt excel workbook worden alle uitgaven bijgehouden. Alle vaste uitgaven (G/W/L, internet etc.) gaan via automatische incasso en worden eens per maand in excel ingevoerd.Hetzelfde gebeurd met alle losse bonnetjes van de boodschappen.
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/joomla/images/gallery/projecten/boekhouding/maandoverzicht_tumb.png

Verder zit er een jaaroverzicht bij waarin alles netjes naast elkaar staat zodat je het een en ander kunt vergelijken.
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/joomla/images/gallery/projecten/boekhouding/jaaroverzicht_tumb.png

Het geheel is zo opgezet dat je bijna alles zelf in kunt stellen op de voorpagina. zo kun je alle uitgaven, inkomsten en bewoners zelf instellen en deze waarde worden door de het hele excel bestandje gebruikt m.b.v. drop-down menutjes.
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/joomla/images/gallery/projecten/boekhouding/voorpagina_tumb.png

Meer info over het excel bestandje, uitgebreide uitleg en een link voor het downloaden is HIER te vinden. Hopelijk hebben jullie er iets aan ;)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Bij mij eigenlijk heel simpel... Ik ben administrateur/accountant....dus zegt dat eigenlijk wel voldoende...

Maar om een wat beter inzicht te geven :

Ik hou thuis alleen de zaken bij die van belang zijn (pensioenen, hypotheekrente aftrek e.d., aangiften inkomstenbelasting, spaarrentes en aandelen). De rest van de rekeningen die niet automatisch worden afgeschreven worden eigenlijk altijd in 1 keer betaald en belanden daarna gewoon bij het afval, mits het rekeningen zijn waar ik later nog op moet terug komen, dit komt in een ordner die ik 1 keer per jaar uitzoek (en daarbij de helft weg mik).

Privé je financiën bijhouden is nog net niet zo om te zeggen dat het zinloos is om te doen, het is maar net wat voor financiën je hebt. Ik vertel mensen altijd om het zo simpel mogelijk te houden. Ik hoef echt niet de rekeningen van de Otto/Wehkamp/Neckermann te zien, zo ook niet wat je bij de deka/ah/c1000/lidl gekocht hebt.
Rekeningen die voor garantie zorgen, gewoon netjes op datum volgorde bewaren (zo is het ook makkelijker om ze weg te gooien als ze de garantie is verlopen).

Ik heb voor thuis totaal geen sheets of wat dan ook, gewoon online banking (een uitdraai van je bankrekening is tegenwoordig meer dan voldoende).

Wabbawabbawabbawabba

Alle post wat relevant is, bankafschrijvingen, pensioen, verzekeringen etc bewaar ik per jaar in 1 map,
Dus ik heb een map 2001, 2002. 2003 etc.
Ook de garanties en rekeningen die ik nodig heb voor belasting etc word bewaard in deze map.
zo kan ik vrij snel terug zoeken welke rekening waarvoor was.
Langer dan 10 jaar wil ik het niet bewaren dus 2001 word volgend jaar 2011.

rekeningen van de wehkamp etc bewaar ik max 2 jaar. Rond de kerst houd ik altijd een grote schoonmaak en maak ik de map van het jaar ervoor leeg, dus komende kerst is 2009 aan de beurt om door de versnipperaar te gaan.

Kreeg dit jaar een brief dat ik de bonnetjes van 2008 moest overleggen aan de belastingsdienst voor controle. was geen probleem.

Maar dan moet je het wel geordend hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 26-08-2010 15:05 ]

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-04 14:08
Anoniem: 125473 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:15:
Mijn eigen financieen zijn allemaal niet zo spannend, de vaste uitgave (telefoon abo e.d.) gaan via automatische incasso. Verder PIN ik zoveel mogelijk en alleen met uitgaan heb ik contant geld op zak (mocht er nog iets over blijven is dat zo op in de kantine O-)).

Verder woon ik in een studentenhuis en daar zijn de financieen iets beter geregeld. Met behulp van een eigen gemaakt excel workbook worden alle uitgaven bijgehouden. Alle vaste uitgaven (G/W/L, internet etc.) gaan via automatische incasso en worden eens per maand in excel ingevoerd.Hetzelfde gebeurd met alle losse bonnetjes van de boodschappen.

Verder zit er een jaaroverzicht bij waarin alles netjes naast elkaar staat zodat je het een en ander kunt vergelijken.

Het geheel is zo opgezet dat je bijna alles zelf in kunt stellen op de voorpagina. zo kun je alle uitgaven, inkomsten en bewoners zelf instellen en deze waarde worden door de het hele excel bestandje gebruikt m.b.v. drop-down menutjes.

Meer info over het excel bestandje, uitgebreide uitleg en een link voor het downloaden is HIER te vinden. Hopelijk hebben jullie er iets aan ;)
erg handig, thnx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
Heeft iemand dat excel documentje dat ene lid 'Haan' ooit had gepost? Het heette iets van: kasboek leeg.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:59:
'n Goed budget vaststellen voor je uitgaven betekent dus ook dat je nagedacht hebt over wat onder welke budgetpost valt.
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar wat een 'gedoe' lees ik hier. Nadenken over 'budgetposten'..

A (IN) - B (UIT) = C (OVER)
van C kun je dan gaan beleggen, sparen, bufferen, uitgeven, je hypo aflossen, whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Bi-zonder: dat kan op 't moment dat er 'n (ruime) C is. Als er 'n (te) kleine C is, of zelfs 'n tekort, dan moet je dus meer gaan uitsplitsen. Want, uitsplitsen betekent inzicht, en inzicht betekent mogelijkheden tot besparen.

Als je iedere maand meer dan voldoende over houdt om te sparen voor grote zaken, en nooit 'ns tegen 't probleem "wanneer kan ik x kopen?" of erger nog "wanneer pleeg ik (groot) onderhoud y?" aan loopt, is er niks aan de hand. Als je dat wel doet, heb je kennelijk meer inzicht nodig.

@Tweekeraar: Haan is nog gewoon actief, 'k zou zeggen: stuur 'm 'n DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:51
Bi-zonder schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:29:
[...]
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar wat een 'gedoe' lees ik hier. Nadenken over 'budgetposten'..

A (IN) - B (UIT) = C (OVER)
van C kun je dan gaan beleggen, sparen, bufferen, uitgeven, je hypo aflossen, whatever...
Tsja, zo simpel is het in werkelijkheid natuurlijk niet. Je hebt bijvoorbeeld dingen die je maar eens per jaar moet betalen, gemeentebelastingen bijvoorbeeld. Toch handig om een zekere mate van inzicht in je uitgaven te hebben, zodat je je daar op voor kunt bereiden.

Persoonlijk probeer ik alles eenmaal per jaar te betalen waar mogelijk, dus autoverzekering, wegenbelasting, zorgverzekering, gemeentebelastingen etc. Dan moet je dus zeker wel gaan focussen op C (wat je maandelijks apart legt), in plaats van dat je wel ziet wat je elke maand over houdt.

Overigens ontopic: hier een simpel verhaal met twee gezamenlijke rekeningen (een voor dagelijkse boodschappen, en een voor wonen en verzekeringen) waar we maandelijks evenveel op storten, de rest houden we gewoon zelf, en doen dan ook alle uitgaven zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dj1981 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:42:
[...]

Tsja, zo simpel is het in werkelijkheid natuurlijk niet. Je hebt bijvoorbeeld dingen die je maar eens per jaar moet betalen, gemeentebelastingen bijvoorbeeld. Toch handig om een zekere mate van inzicht in je uitgaven te hebben, zodat je je daar op voor kunt bereiden.

Persoonlijk probeer ik alles eenmaal per jaar te betalen waar mogelijk, dus autoverzekering, wegenbelasting, zorgverzekering, gemeentebelastingen etc. Dan moet je dus zeker wel gaan focussen op C (wat je maandelijks apart legt), in plaats van dat je wel ziet wat je elke maand over houdt.

Overigens ontopic: hier een simpel verhaal met twee gezamenlijke rekeningen (een voor dagelijkse boodschappen, en een voor wonen en verzekeringen) waar we maandelijks evenveel op storten, de rest houden we gewoon zelf, en doen dan ook alle uitgaven zelf.
Enige voordeel wat ik mij kan bedenken van die rekeningen in 1x betalen is dat je er gelijk vanaf bent en misschien 10-20 euro aan rente kan trekken.. en een paar tientjes korting kunt krijgen.

Verder heb je veel meer zorgen om het geld voor het jaar erop bij elkaar te krijgen. Verleiding is soms wel te groot voor sommige mensen..

Ik betaal alles zoveel mogelijk maandelijks, Dan weet ik wat ik per maand kwijt ben en kan ik ook niet in de verleiding komen om het alsnog uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik heb niet een heel groot huishouden maar hier de uitleg hoe wij het doen :) (zijn met zijn 2-en)

1 Betaalrekening waar beide salarisen op binnenkomen.
Hier gaat binnen 4 dagen vervolgens alle vaste lasten vanaf. Uiteraard weten we wat onze maandelijks terugkomende lasten zijn, op wat variabele bedragen zoals telefoon abbo's na, maar dat is tientjes werk.

Vervolgens houden we X bedrag over op de betaalrekening.
Hiervan reserveren we 600 euro voor het eten en bijvoorbeeld een biosje in de maand, het overige bedrag gaat 200 euro van naar een spaarrekening en alles wat dan over blijft gaat naar een tweede spaarrekening.

De eerste spaarrekening waar dus de 200 euro naartoe gaat daar komen we niet aan voor leuke dingen, die is voor vast onderhoud of kapotte apparaten in huis.

De tweede spaarrekening gebruiken we voor de leuke dingen als vakanties en weekendjes weg etc.

Door deze constructie weten we heel goed wat over is voor leuke dingen en als we geen onderhoud of kapotte apparaten hebben, hebben we gewoon een groeiende buffer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177841

Bij mij verschilt zowel het aantal werkuren alsook het salaris tussen mij en mijn partner noemenswaardig.
(Parttime werken, kind, Betere salarissen in IT, etc)

Wij hebben dit opgelost door ons volledige salaris naar een gezamelijke rekening over te maken, m.u.v. 500 euro, dit is dan ons 'persoonlijke zakgeld' waar we dan zelf ook van sparen, Van de gezamelijke rekening worden dan alle (gezamelijke) lasten betaald, en gespaard voor onderhoud huis, vakanties etc. Absoluut gezien betaalt de een dus meer dan de ander hieraan, echter leek het ons wel een gelijkwaardig systeem ivm gemaakte keuzes in part-time werken e.d.

We zijn getrouwd, dus is het toch een grote pot, maar hebben van 'zakgeld' geeft een beter gevoel bij het kopen van dat ene biertje extra, of in geval van de dames, de kleding :)

Hoe doen anderen dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 177841 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:14:
Bij mij verschilt zowel het aantal werkuren alsook het salaris tussen mij en mijn partner noemenswaardig.
(Parttime werken, kind, Betere salarissen in IT, etc)

Wij hebben dit opgelost door ons volledige salaris naar een gezamelijke rekening over te maken, m.u.v. 500 euro, dit is dan ons 'persoonlijke zakgeld' waar we dan zelf ook van sparen, Van de gezamelijke rekening worden dan alle (gezamelijke) lasten betaald, en gespaard voor onderhoud huis, vakanties etc. Absoluut gezien betaalt de een dus meer dan de ander hieraan, echter leek het ons wel een gelijkwaardig systeem ivm gemaakte keuzes in part-time werken e.d.

We zijn getrouwd, dus is het toch een grote pot, maar hebben van 'zakgeld' geeft een beter gevoel bij het kopen van dat ene biertje extra, of in geval van de dames, de kleding :)

Hoe doen anderen dit ?
ook verschil in salaris, en gekozen voor even veel overhouden. wel zo eerlijk je leeft immers samen. Eigen "zakgeld" is ideaal, ook leuker met het kopen van een kadotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wij maken alles naar een rekening over. Proberen daar een bepaald basisbedrag op te laten staan na vaste lasten, daarvan gaat een deel (als er over is) naar de spaarrekening. Als we dan iets uit willen geven.. tja, bij grote uitgaven overleggen we uiteraard even. Maar verder weten we allebei wel wanneer dat is, dus persoonlijke uitgaven maakt echt niet uit. Als mn vriendin een keer wil gaan shoppen met een vriendin zegt ze dat wel van te voren, maar ze weet ook wel hoeveel ze daar aan uit kan geven. Vrij losjes dus eigenlijk.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaximusTG schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:18:
Wij maken alles naar een rekening over. Proberen daar een bepaald basisbedrag op te laten staan na vaste lasten, daarvan gaat een deel (als er over is) naar de spaarrekening. Als we dan iets uit willen geven.. tja, bij grote uitgaven overleggen we uiteraard even. Maar verder weten we allebei wel wanneer dat is, dus persoonlijke uitgaven maakt echt niet uit. Als mn vriendin een keer wil gaan shoppen met een vriendin zegt ze dat wel van te voren, maar ze weet ook wel hoeveel ze daar aan uit kan geven. Vrij losjes dus eigenlijk.
Zo doen wij het ook.. gewoon ff een een mededeling dat je nieuwe kleren nodig hebt of wat wilt aanschaffen.
Alle noodzakelijke dingen gaan zonder overleg. (boodschappen etc).
Maar als we een keer uit eten willen of ik wil nieuwe schoenen dan ff snel kijken of het past in dit "maand budget" of dat we het beter even 2-3 weken kunnen uitstellen..
Indien het niet kan wachten en er is geen geld voor dan spreken we gewoon het spaargeld terug aan.

Over 2 weken gaat mijn vrouw (samen met een vriendin) een hele dag naar een kapper/ beauty salon/spa etc. ze heeft aangeven ongeveer 150 euro nodig te hebben.. dat calculeren we gewoon in en is geen enkel probleem..
Als ik een keer iets nodig heb van 150 euro dan is het ook geen probleem, zolang we elkaar maar op de hoogte houden en het budget in de gaten houden..
En wanneer we beide tegelijk iets willen dan gaan we gewoon in overleg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Verschrikkelijk lijkt me dat, alles moeten melden/overleggen...

Wij doen het ook simpel, allebei hetzelfde overhouden per maand en dan een X bedrag naar de gezamenlijke betaalrekening en een X bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening. Ik weet exact wat er per maand/jaar betaald moet worden (heb ik in een Excel sheet) en alles wat per jaar betaald wordt tel ik op en deel ik door 12 en dat wordt van de betaalrekening naar een aparte spaarrekening gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:11:
Verschrikkelijk lijkt me dat, alles moeten melden/overleggen...
Alles is een groot woord, uitgaven tot 50 euro melden we echt niet altijd aan elkaar..
Als ik een keer een rondje geef in de kroeg of iets aanschaf voor hobby en het kost niet veel dan overleg of meld ik dat echt niet van te voren.

Vaak is het wel zo, bv tijdens het eten: Goh ik heb vandaag ook dit en dit gekocht. Of ik ben op het terras geweest..

We weten gewoon dat grotere uitgaven (100 euro en meer) gewoon even gemeld worden vooraf..
We stellen ook geen limieten aan elkaar.. Als de vrouw zegt ik ga shoppen, dan vertrouw ik erop dat ze het budget in de gaten houd en niet als een malle gaat uitgeven.
Als ze dan thuis komt en ze zegt dat ze voor 200 euro kleding heeft gekocht dan lig ik er echt niet wakker van. (als ze het wekelijks zou doen dan zou ik wel ingrijpen) maar gelukkig is ze heel zuinig :)

Wij vinden het gewoon fijn dat ieder controle heeft over de ander..
zo krijg je ook geen scheef groei in spaar geld.
Stel je zet 500 euro pp apart op een eigen rekening voor zakgeld.

De vrouw jast er alles doorheen en jij bent zuinig.
Na enkele jaren heb jij 10-15 duizend euro op je eigen rekening en zij misschien 1 of 2 duizend..
Op de gezamelijke spaar rekening staat maar 8 duizend..

Lijkt me geen fijne basis voor een relatie..
Nu hebben we gewoon een gezamenlijk budget voor dit soort dingen, en als daar wat van over blijft gaat dit naar de gezamelijke rekening.
Makkelijker kan het niet..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 25-04-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:21:
[...]

Alles is een groot woord, uitgaven tot 50 euro melden we echt niet altijd aan elkaar..
Als ik een keer een rondje geef in de kroeg of iets aanschaf voor hobby en het kost niet veel dan overleg of meld ik dat echt niet van te voren.

Vaak is het wel zo, bv tijdens het eten: Goh ik heb vandaag ook dit en dit gekocht. Of ik ben op het terras geweest..

We weten gewoon dat grotere uitgaven (100 euro en meer) gewoon even gemeld worden vooraf..

Wij vinden het gewoon fijn dat ieder controle heeft over de ander..

Na enkele jaren heb jij 10-15 duizend euro op je eigen rekening en zij misschien 1 of 2 duizend..

Nu hebben we gewoon een gezamenlijk budget voor dit soort dingen, en als daar wat van over blijft gaat dit naar de gezamelijke rekening.
Inderdaad bij ons gaat het ook zo, ik vraag me ook af hoe Tha_Duck dan omgaat met even uit eten met zijn 2-en wordt de rekening dan ook gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

GeeMoney schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:23:
[...]

Inderdaad bij ons gaat het ook zo, ik vraag me ook af hoe Tha_Duck dan omgaat met even uit eten met zijn 2-en wordt de rekening dan ook gedeeld?
Nee hoor, dat gaat gewoon van de gezamenlijke rekening. Het is toch gezamenlijk? Dat soort kosten zitten gewoon in het budget. Net als kleren voor onze dochter bijvoorbeeld. Waarbij ik wel moet zeggen dat wij echt nooit uit eten gaan buiten de vakantie om, hebben we niet zoveel mee.

En scheefgroei in spaargeld? Ik zie daar het probleem niet van, bij ons is dat inderdaad het geval. Mijn vrouw koopt graag schoenen, en ik spaar liever voor onderhoud aan mijn 2CV. Omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn is het heel eenvoudig, bij overlijden krijgt de ander alles wat er over is.

[ Voor 6% gewijzigd door 5183 op 25-04-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:31:
[...]

Nee hoor, dat gaat gewoon van de gezamenlijke rekening. Het is toch gezamenlijk? Dat soort kosten zitten gewoon in het budget. Net als kleren voor onze dochter bijvoorbeeld. Waarbij ik wel moet zeggen dat wij echt nooit uit eten gaan buiten de vakantie om, hebben we niet zoveel mee.

En scheefgroei in spaargeld? Ik zie daar het probleem niet van, bij ons is dat inderdaad het geval. Mijn vrouw koopt graag schoenen, en ik spaar liever voor onderhoud aan mijn 2CV. Omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn is het heel eenvoudig, bij overlijden krijgt de ander alles wat er over is.
En bij scheiding krijgt ze de helft van jou spaargeld ;)

Het is een mogelijkheid, maar ik wil zo min mogelijk gedoe over geld, en wij denken hetzelfde over uitgeven van geld, dus aparte rekeningen is echt niet noodzakelijk voor ons..
Kwestie van vertrouwen en respectvol omgaan met het beschikbare geld.
Maar kan me voorstellen dat het voor sommigen wel werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:21:
[...]

Zuinig aan doen is vaak met een doel toch ? Sparen voor een motor, muziekinstrument, computer, festivalbezoek, weekje skieeen met je vrienden, zomaar wat voorbeelden waarbij je zou kunnen stellen dat het eigen uitgaven zijn (en dit is vrij subjectief). En ja, dan kan daar dus een verschil in komen in de beschikbare spaarpot.

Het gezamelijk sparen voor grote gezamelijke uitgaven (Verbouwing, nieuwe auto, nieuwe keuken) of buffer opbouwen (sparen zonder werkelijk doel dus zegmaar), dat kan op de gezamelijke rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 177841 op 25-04-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177841 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:17:
[...]

Zuinig aan doen is vaak met een doel toch ? Sparen voor een motor, muziekinstrument, computer, festivalbezoek, weekje skieeen met je vrienden, zomaar wat voorbeelden waarbij je zou kunnen stellen dat het eigen uitgaven zijn (en dit is vrij subjectief). En ja, dan kan daar dus een verschil in komen in de beschikbare spaarpot.

Het gezamelijk sparen voor grote gezamelijke uitgaven (Verbouwing, nieuwe auto, nieuwe keuken) of buffer opbouwen (sparen zonder werkelijk doel dus zegmaar), dat kan op de gezamelijke rekening.
Zeker..
Ik zeg ook niet dat het slecht is.
Wij doen gewoon alles samen, ook sparen voor elkaar's uitgaven.
Als ik iets wil wat bv 2.000 euro kost, dan overleg ik dat, gaan we kijken hoe we het kunnen doen. en wordt er besloten of het kan of niet.
En dan sparen we er even voor of we spreken het gezamelijke spaargeld aan..

Alles gewoon op 1 grote berg.. En als je elkaar gewoon dingen gunt hoeft er geen problemen van te komen.
Ik doe het nu al 7 jaar zo en nooit gemekker over geld of sparen gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:35

Garyu

WW

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:30:
[...]

Zeker..
Ik zeg ook niet dat het slecht is.
Wij doen gewoon alles samen, ook sparen voor elkaar's uitgaven.
Als ik iets wil wat bv 2.000 euro kost, dan overleg ik dat, gaan we kijken hoe we het kunnen doen. en wordt er besloten of het kan of niet.
En dan sparen we er even voor of we spreken het gezamelijke spaargeld aan..

Alles gewoon op 1 grote berg.. En als je elkaar gewoon dingen gunt hoeft er geen problemen van te komen.
Ik doe het nu al 7 jaar zo en nooit gemekker over geld of sparen gehad..
Inderdaad, al het andere is een beetje dubbelop. Ik verdien praktisch 80-90% van het gezinsinkomen, dus dan zou ik heel snel kunnen sparen en zij niet? We hebben allebei een eigen rekening, maar over geld doen we allebei niet moeilijk. Ik ben zeker degene die meer een overzicht heeft over het geld, maar ook meestal de dure aankopen betaal. Zij betaalt meestal de boodschappen en fysieke aankopen, de internet-aankopen en reizen en dat soort dure dingen, net als de huur en dergelijke gaan van mijn rekening. Dus daarmee liggen ook ongeveer 80-90% van de kosten bij mij en 10-20% bij haar. Dat past goed qua inkomen. Een spaarrekening is gekoppeld aan mijn rekening, omdat dat al zo was toen we samenkwamen. Maar daar staat nou ook niet bepaald veel op, na de verhuizing+provisie van afgelopen jaar heel langzaam weer een b uffer aan het opbouwen.

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 25-04-2012 12:33 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap het wel, zeker als je vrouw of jij een big-spender bent op hobby, kleding etc gebied waar de ander niets aan heeft..

Maar dan kun je toch gewoon afspreken, goh schat, ipv een eigen rekening doen we nu alles van de normale rekening en je geeft max 500 euro uit..
En alles wat overblijft gooi je op de gezamelijke spaar rekening.

Wil je meer uitgeven, dan kan dat in overleg..

Problem solved..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:30:
[...]

Inderdaad, al het andere is een beetje dubbelop. Ik verdien praktisch 80-90% van het gezinsinkomen, dus dan zou ik heel snel kunnen sparen en zij niet?
Dat was natuurlijk wel gebaseerd op de gedachte dat je allebei 500 euro (bijv) als zakgeld hebt, en de rest in de gezamelijke pot stort voor de vaste lasten...

Maar volgens mij komt het allemaal op hetzelfde neer... en scheiden is 50/50 :D

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 177841 op 25-04-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het lijkt mij echt vreselijk om te kunnen zeggen tegen je partner "ik heb nog spaargeld, dus ik ga wat leuks doen" - wetende dat hij/zij dat niet kan.

Wij hebben alles gezamenlijk - met een verrekeningsbeding aan 't einde van de relatie (de een krijgt dan deel x van het gezamenlijke vermogen, de ander deel y, op basis van inbreng aan 't begin van de relatie en verschil in inkomen). We houden dus wel bij wat, indien het tot een onverhoopt einde komt, ieder mee mag krijgen, maar gedurende de relatie is alles gezamenlijk. Ik moet er echt niet aan denken om te bedenken van wie welk geld is... Dat je aan 't eind 'n eerlijke verdeling wil, dat kan ik me nog voorstellen, maar dat je tijdens de relatie onderscheid maakt... vreselijk... Hoe doe je dat als een van beiden helemaal geen inkomsten heeft? Krijgt die dan ook geen zakgeld? Mag die nooit wat leuks doen? Moet die altijd komen bedelen bij de ander? Gaat die terug naar z'n kinderjaren en moet 'ie wekelijks om zakgeld vragen?

Ik ken zo'n stel, gehuwd in gemeenschap van goederen, maar ze leven alsof ze koude uitsluiting hebben. Hij heeft veel meer inkomsten dan zij, als er kado'tjes gegeven worden, dan gebeurt dat apart, en je kan dus echt te horen krijgen, dat een van de twee niet mee kan met 'n etentje omdat ze dat niet kan betalen.

Hoe doe je dat trouwens met geld dat (deels) van beiden is? De belastingteruggave bijv. Die kan best op naam van 1 van beiden binnenkomen, en zelfs de aftrekposten kunnen (omdat dat belastingtechnisch voordelig is) bij 1 van beide worden opgevoerd, maar het gaat toch echt om gezamenlijk geld, waarbij de aanspraak niet 50/50 zal zijn. Toeslagen idem dito. Verdeel je dat hoofdelijk? Naar rato?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo klinkt het wel heel negatief, zie het zelf een stuk positiever

Eigen 'zakgeld' levert gelegenheid tot maken eigen keuze in eigen hobbies, activiteiten, aankopen
Maar je moet niet overdrijven, je bent getrouwd, dus
- Gezamelijk eten = gezamelijk geld
- Belastinginkomsten = gezamelijk geld (de een bevoordeelt de andere)
- Kadeaus = gezamelijk geld
- 'zakgeld' op bij geen inkomsten... geen idee... daar komen we dan samen wel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Ardana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:32:

Ik ken zo'n stel, gehuwd in gemeenschap van goederen, maar ze leven alsof ze koude uitsluiting hebben. Hij heeft veel meer inkomsten dan zij, als er kado'tjes gegeven worden, dan gebeurt dat apart, en je kan dus echt te horen krijgen, dat een van de twee niet mee kan met 'n etentje omdat ze dat niet kan betalen.
dat is wel heel extreem, maar wat is er mis met een beetje geld op een aparte rekening houden voor kadotjes aan je partner? Voor veel meer verdelen wij het ook niet. het is zo jammer als je een leuke kado wil kopen en het is al voor de geef datum te zien op de gezamelijke afscrhiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

We maken naar rato geld over op de gezamenlijk rekening en komen inclusief sparen ongeveer op nul uit aan het einde van de maand. Verder betaal ik 9/10 keer als we ergens wat eten of iets anders duur kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaTimMan schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:09:
[...]

dat is wel heel extreem, maar wat is er mis met een beetje geld op een aparte rekening houden voor kadotjes aan je partner? Voor veel meer verdelen wij het ook niet. het is zo jammer als je een leuke kado wil kopen en het is al voor de geef datum te zien op de gezamelijke afscrhiften.
Ja dat is het enige lastige, zo had ik vorig jaar een keer iets gekocht (en gepint) voor haar bij Rituals, een verwenpakket.
Ik wilde het geven op moederdag, maar dat duurde nog 2 weken... 4 dagen later wist ze het al..
Maarja volgende keer gewoon cash betalen.. problem solved..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:17:
[...]

Ja dat is het enige lastige, zo had ik vorig jaar een keer iets gekocht (en gepint) voor haar bij Rituals, een verwenpakket.
Ik wilde het geven op moederdag, maar dat duurde nog 2 weken... 4 dagen later wist ze het al..
Maarja volgende keer gewoon cash betalen.. problem solved..
lastiger bij een verlovingsring :P, het blijft dan ook lastig als je verder alles pint. maar dat hoeft ook geen 200 euro per maand te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaTimMan schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:19:
[...]

lastiger bij een verlovingsring :P, het blijft dan ook lastig als je verder alles pint. maar dat hoeft ook geen 200 euro per maand te zijn :)
Hoevaak komen dat soort uitgaven voor? Vraag dan desnoods je ouders of een goede vriend om even te betalen. waarna je het gegeven hebt aan je vrouw gelijk terug betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:21:
[...]

Hoevaak komen dat soort uitgaven voor? Vraag dan desnoods je ouders of een goede vriend om even te betalen. waarna je het gegeven hebt aan je vrouw gelijk terug betaald..
Net een sigaar uit eigen doos, ik vind het erg prettig om een zakcentje te hebben, waar ik mee kan doen wat ik wil. Andersom trouwens ook, ik heb geen zin in discussie over alle totaal onzinnige aankopen van mijn vriendin. Op dit moment leggen we naar rato (basis inkomen) in op de gezamelijke rekening en de rest is voor ons zelf.

Op het moment dat er kinderen komen, of andere goede redenen waarom het inkomen van de ander ineens lager wordt, dan gaan we dit model wel herzien. Maar zolang we allebei de mogelijkheid hebben om zoveel te werken als we willen, houden we het op deze manier. Verschil is er nu eenmaal en verschil zal er altijd blijven.

Maar goed eigenlijk boeit het niet, ik kan jou methode niet afkeuren of mijn methode aanprijzen, dat is iets tussen jou en je vrouw en alles je je daar goed bij voelen is het prima.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:21:
[...]

toch leuker als de preciese prijs niet op enig moment toch te zien is. Ook werkt niet niet als je een keer wat duurders wil doen als verassing, of zelf onzin wil kopen.

verder wat djlinsen zegt, het verschilt :P
Pagina: 1 2 3 4 Laatste