Het "hoe regel jij je financiën thuis?" topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 38.598 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:21
Heb een sheet met daarin de vaste lasten per maand, deze deel ik dan uiteindelijk door 2 zodat ik en me vriendin weten wat we per persoon aan vaste lasten hebben.
Dit storten we dan op een gezamenlijke rekening + 100euro per persoon voor eten en andere gezamenlijke uitgaven.

Verder gebeurt het grootste deel automatisch behalve me huur en geld dat ik aan school moet betalen voor licenties enz.
Alle papieren gaan in een map van dat jaar, in die map zit een alfabetje, dus papieren worden gesorteerd op naam. Verder hebben ik en me vriendin een eigen map, en papieren die aan ons samen gericht zijn komen in een gezamenlijke map.

Ben wel opzoek naar een leuk "financien behoud" programma voor linux, iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Gewoon een kladblokje. Zet een xje voor wat betaald is, zo zie ik precies wat er over is aan het eind van de maand.
Zat er inderdaad ook aan te denken om belangrijke stukken te gaan scannen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik regel eigenlijk helemaal niks qua financiën. Eigenlijk alle betalingen gaan automatisch en alle papieren komen op een twee stapels terecht. Eén stapel is voor papieren waar ik nog iets mee moet doen, de andere stapel is de "bewaar-stapel". Het gros van de papieren waar ik iets mee moet (betalen meestal) verwerk ik direct even (computer staat toch meestal aan en met internetbankieren is zo'n betaling zo gepiept), die papieren gaan dus ook direct op de "bewaar-stapel".

Slechts 1% van de papieren die op de "bewaar-stapel" terecht komen ga ik ooit nog nodig hebben, in dat zeldzame geval is het circa 5 minuten zoekwerk om dat ene papier uit de stapel te zoeken. In totaal kost dit vele malen minder tijd per jaar dan het netjes opbergen van alle papieren in allerlei mappen met tabbladen, vandaar de stapel-methode. Tot op heden loopt deze methode op rolletjes, nog geen tijd om het e.e.a. te veranderen dus.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
met ^^

Voor een advocaat die mensen aanpakt omdat ze geen goede administratie voeren ben ik best wel slecht. Maar goed, de grootste groep mensen die hun eigen huwelijks- en echtscheidingszaken het slechtst heeft geregeld zijn ook notarissen personen- en familierecht :D

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik krijg 4 dagen voor elke maandelijkse vaste betaling een "reminder" van mijn KOrganizer, zodat ik de tijd heb om zo nodig te zorgen voor voldoende saldo. Dit gaat al jaren goed zo, weinig werk, en ik hoef niet bij te houden wat betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

Gebruik al jaren Money 97 (heerlijk Spartaans). Via een tooltje is het mogelijk om al m'n Rabo Internetbankierenzooi daarin binnen te halen waarna het grote spel kan beginnen.

Money gebruik ik vooral om de soorten van inkomsten en uitgaven van rubrieken te voorzien. Aangezien ik al een aantal jaren als alleenstaande ouder leef vind ik mijn systeem makkelijk om financiën m.b.t. de kinderen (o.a. onderwijs, sport, verzekeringen, belastingteruggave, kinderbijslag, ontvangen alimentatie) inzichtelijk te maken. Richting ex - die niet moeilijk doet - kan ik zo snel duidelijk maken of het goed gaat dan wel dat ze extra haar beurs mag trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

n4m3l355 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:44:
[...]
Ooit eens erop gelet wanneer je geacht bent te betalen en wanneer ze afschrijven bij een automatische incasso? Vaak zit daar practisch 2 tot 4 weken ruimte tussen. Dan doe al je rekeningen eens bij elkaar, bij mij een euro of 1000 per maand, en reken daar de rente overheen die je misloopt dankzij dit soort grapperij. Dat loopt dan tussen de 20 & 35 euro per jaar, het mag misschien weinig zijn, maar ik vind het een kleine moeite om automatische incasso's handmatig via online bankieren in te voeren en daar zelf te bepalen wanneer alle betalingen gebeuren.
Wauw, € 20,- - 35,- , dáár kun je nog eens flink van op vakantie. :)

Welke bank geeft 2-3,5% rente op een betaalrekening? Ja, de DSB geeft 3% of zoiets maar dan natuurlijk over het gemiddelde saldo en in veel gevallen is het een marginaal bedrag.

Nee, voor ons zo min mogelijk "gedoe" met administratie en betalingen en daarom gaat dan ook alles wát automatisch betaalt kan worden d.m.v. een incasso.

In veel gevallen kun je trouwens ook de datum kiezen waarop iets wordt afgeschreven, half in de maand of aan het eind van de maand.

Een enkele rekening die niet geïncasseerd kan worden gaat hier direct na ontvangst als "reservering" de betalingsmolen in. Van de uiterste betalingsdatum trekken we ons weinig aan. Omdat er toch betaald moet worden is het hier standaard dat dit al dezelfde dag wordt gedaan. Dat levert aardige positieve reacties op trouwens en een goed betalingspatroon kán ook weleens een voordeeltje bij een bedrijf opleveren.

Met het vrijwel onmisbare Offline Rekening Overzicht (http://www.orov.nl) houden wij vrijwel geheel geautomatiseerd de bankrekening bij en in het oog. Daarmee kan ik nu tot aan de eerste dag dat Girotel mogelijk was alle ontvangsten en betalingen snel nagaan. Als ik zou willen kan ik gegevens van voor die tijd ook nog eens in dat programma invoeren.

Wil ik weten wat ik per jaar aan boodschappen bij de PlusMarkt of Albert Heijn kwijt ben, wat ik in de loop der jaren aan een auto heb uitgegeven (onderhoud en/of benzine), wat ik met mijn creditcard in het buitenland heb betaald en >>>met hoeveel mijn vrouw jaarlijks de kapster spekt<<<, ik kan het in een paar seconden zien. En dat zonder noemenswaardige inspanning.

Nee, zo min mogelijk tijd steken in financiële dingen als het niet per se hoeft verhoogt de feestvreugde. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Guardian Angel schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 10:17:
[...]

Wauw, € 20,- - 35,- , dáár kun je nog eens flink van op vakantie. :)

Welke bank geeft 2-3,5% rente op een betaalrekening? Ja, de DSB geeft 3% of zoiets maar dan natuurlijk over het gemiddelde saldo en in veel gevallen is het een marginaal bedrag.
Eens in je leven kan je er aardig van op vakantie! Nu doet de bank dat...
En uiteraard moet je dit niet vergelijken met je betaalrekening maar met je spaarrekening, tenslotte hoef je je betaal-saldo niet hoger te laten als je iets later kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32
Hoe ik het doe? Heb er geen echt uitgewerkt systeem voor..

Open de post, leg de rekening op het stapeltje te verwerken post en betaal het een keer als ik het stapeltje leeg werk. Daar moet bij gezegd worden dat het meeste gewoon elke maand automatisch van de rekening af gaat.

Heb ik een rekening betaald, dan zet ik er voor mezelf de datum op dat die betaald is en verdwijnt die in het grote 'niks' (lees een bak met allemaal papieren zooi). Eens in de zoveel tijd ruim ik die bak op, waarbij de meeste acceptgiro's in de papierbak verdwijnen :)

Eens in de zoveel tijd wil er wel eens een acceptgiro verdwijnen, maar daar is gelukkig de herinnering voor ;)

* koentjuh zou het eigenlijk netter moeten doen, omdat ik als accountant ook van mijn klanten verwacht dat er systeem in zit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 10:43:
[...]

Eens in je leven kan je er aardig van op vakantie! Nu doet de bank dat...
En uiteraard moet je dit niet vergelijken met je betaalrekening maar met je spaarrekening, tenslotte hoef je je betaal-saldo niet hoger te laten als je iets later kan betalen.
Het kan misschien een paar tientjes per jaar opleveren maar hoeveel tijd kost het? Als ik er per jaar twee uur aan kwijt zou zijn dan is het mij het geld al niet waard. Twee uur vrije tijd ga ik niet opofferen om allerlei geld heen en weer te boeken en overschrijvingen slim in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
argro schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 12:24:
[...]
Het kan misschien een paar tientjes per jaar opleveren maar hoeveel tijd kost het? Als ik er per jaar twee uur aan kwijt zou zijn dan is het mij het geld al niet waard. Twee uur vrije tijd ga ik niet opofferen om allerlei geld heen en weer te boeken en overschrijvingen slim in te plannen.
Het kost me in een jaar hooguit een half uurtje om even de lopende rekeningen door te voeren. Neem in gedachte dat essent/kpn/wanadoo/etc allemal dezelfde rekeningen sturen en deze hooguit 1x per jaar bijstellen.
Tevens hoezo zou dit fout lopen? Het gaat automatisch net zoals zij het automatisch doen, kan je dat zelf ook echter dan wel op de juiste datum. Neem even in gedachte dat zeker Essent hiervan leeft 450 euro x 6 miljoen huishoudens(?) en daar de rente over is een zeer respectabel bedrag.
Ook kan het misschien 2x niets zijn 30 euro, maar als je overal nonchalant 30 euro laat liggen is dat op jaarbasis een heel ander verhaal. Ik vind het zonde om geld weg te gooien daar waar het niet nodig is, en zoiets pietlulligs waar ik een half uurtje voor kwijt ben op jaarbasis dat doe ik wel eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

n4m3l355 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 12:38:
[...]
Het kost me in een jaar hooguit een half uurtje om even de lopende rekeningen door te voeren.
Wedden van niet, uitgaande van een "normaal en gemiddeld" huishouden.

Energie
Vaste Telefoon
GSM
TV
Motorrijtuigenbelasting
OZB
Huur/Hypotheek
ZKV
enz enz

Dus vrijwel zeker 6 fakturen per maand gemiddeld. Per jaar 72 facturen die elk 1 minuut aan afhandeling behoeven.

Maar het gaat niet om dat halve of hele uur. Het gaat erom dat je zo efficiënt mogelijk je zaakjes op orde hebt met een minimum aan inspanning.

Ik kan me de tijd vóór de automatisering nog dondersgoed herinneren. Factuur, giroboekje met overschrijvingen erbij, invullen, opsturen... naar de brievenbus lopen, man, dat was me een ellende.

Ik zegen nog steeds de dag dat ik hiervan verlost was en zal ook alle dagen zegenen waarop het nóg eenvoudiger kan.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:36
n4m3l355 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 12:38:
[...]

Het kost me in een jaar hooguit een half uurtje om even de lopende rekeningen door te voeren. Neem in gedachte dat essent/kpn/wanadoo/etc allemal dezelfde rekeningen sturen en deze hooguit 1x per jaar bijstellen.
Tevens hoezo zou dit fout lopen? Het gaat automatisch net zoals zij het automatisch doen, kan je dat zelf ook echter dan wel op de juiste datum. Neem even in gedachte dat zeker Essent hiervan leeft 450 euro x 6 miljoen huishoudens(?) en daar de rente over is een zeer respectabel bedrag.
Ook kan het misschien 2x niets zijn 30 euro, maar als je overal nonchalant 30 euro laat liggen is dat op jaarbasis een heel ander verhaal. Ik vind het zonde om geld weg te gooien daar waar het niet nodig is, en zoiets pietlulligs waar ik een half uurtje voor kwijt ben op jaarbasis dat doe ik wel eventjes.
Reken je ook mee dat verschillende instanties een korting geven bij automatische incasso, dan blijft van die 30 euro erg weinig over, misschien betaal je zo zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Op het moment dat iedereen op het laatste moment betaalt verhoogt Essent wel weer de tarieven om de door hen gederfde rente-inkomsten weer terug te krijgen. Elke dag 5 minuten korter douchen levert me veel meer per jaar op, plus extra tijd. Of schakelen bij 2500 toeren in m'n auto, of apparaten van standby halen en uitzetten, of meer huismerk producten kopen in de supermarkt, of. ... :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zowel in m'n werk als privé heb ik gemerkt dat er 1 algemene regel is: hoe meer geld je te besteden hebt, hoe makkelijker je om kan gaan met je administratie.

Goh, dan komt er 'n herinnering (event. met aanmaankosten) binnen, 'k zal er geen boterham minder om eten. Terwijl als je 'n minimum inkomen hebt, moet je van alles en nog wat aanvragen (bijv. kwijtschelding gemeentelijke belastingen), jaarlijks opnieuw en hiervoor moet je 'n behoorlijk deel van je administratie inleveren - die je dus op orde moet hebben.

Ja, ik laat geld liggen (vergeet bijv. altijd m'n tandartskosten terug te vragen van de verzekering, waarvoor heb ik dat ding eigenlijk?). Maar goed, het scheelt me tijd, en soms is me dat net wat meer waard.

En zo blijkt ook hier weer: tijd en geld zijn uitwisselbaar (welliswaar niet 1-op-1, helaas ;))

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

^^ agreed, ik laat ook veel geld liggen en kan me dan af en toe wel ergeren aan mensen die wel op de centjes zijn. GNU/Cash is een leuk programma, alleen jammer dat de BTW-administratiefunctie een beetje fucked up werkt. Tevens vind ik de reports niet zo sterk, maarja het is dan ook geen volwaardig boekhoudpakket.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ardana schreef op maandag 18 februari 2008 @ 06:56:
Zowel in m'n werk als privé heb ik gemerkt dat er 1 algemene regel is: hoe meer geld je te besteden hebt, hoe makkelijker je om kan gaan met je administratie.
Nou.....

Ergens geld uit gemakzucht "laten liggen" kan ik me voorstellen maar "administratie" is net eventjes meer dan geld alleen.

Een hoop mensen gaan financieël naar de knoppen mede omdat ze van de papieren administratie een puinhoop hebben gemaakt. Natuurlijk, als er geld voldoende is, is dat geen probleem. Op het moment dat het door wat voor reden dan ook onvoorzien minder gaat heb je direct een probleem.

Door het e.e.a. op een overzichtelijke manier te bewaren en alle hulpmiddelen te gebruiken om op elk moment snel en eenvoudig een inzicht te krijgen in je financiën kun je toch een hoop ellende voorkomen/vermijden. Ok, dat kost je tijd, soms wel enkele minuten per dag, maar het kan je vele uren zoeken, ook naar een uitweg, besparen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Klopt, ik heb een half jaar geleden al mijn inkomsten en uitgaven op een rij gezet en kwam er achter dat ik elke maand wel zeker 300 euro uitgaf aan 'niks' (broodjes op de universiteit, subway, broodje bij bakerij bart in de stad, drankje hier drankje daar, zomaar een shirtje dit of dat)

Na aanleiding van dat overzicht heb ik besloten elke maand 300 euro op de spaarrekening te zetten en wat beter na te denken met het kopen van kleren en dergelijken ( er verdween nogal wat 1 of 2 keer gedragen in de kast) Resultaat, na een half jaar 1800 euro gespaard. Dus het loont wel om eens een keer goed op papier te zetten wat er in en uit gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door koentjuh op 18-02-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Ik zou eigenlijk die exelsheet van de TS wel eens willen proberen.
Zou je hem online willen zetten ?

Verder ik ben nogal een chaoot op dit moment.
Komt door een roerige periode die ik aan het afsluiten ben.
Heb kantoor en huis en zal binnenkort ook eens de administratie gaan doen..
Uitstel blijft afstel.
Heb gelukkig nog geen herinneringen e.d.

Overigens ik heb 2 rekeningen bij 2 verschillende banken.
Zou het niet slim zijn deze terug te brengen naar 1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMG888
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 07:52
ik heb het als volgt georganiseerd:

Alles wat mogelijk is via automatische incasso. Ik heb 2 looprekeningen. 1 rekening waar mijn salaris op binnenkomt en alle rekeningen automatisch betaald worden. De andere rekening is voor spaargeld en vrije uitgaven. In Excel heb ik een overzicht (per jaar) aangemaakt, wat er binnenkomt en wat eruit gaat (op afschrijvingsdatum) per maand. Via een aantal berekeningen zie ik hoeveel ik over houd om "leuke" dingen aan te schaffen.

Daarnaast heb ik ook alle kosten per jaar opgemaakt (gewoon maandelijks x 12+ jaarlijkse kosten zoals, gemeentebelasting, energie jaarrekening etc) en zie ik hoeveel ik voor een jaar nodig heb.

Tevens een sectie voor de bedragen van het spaargeld (spaar/beleggingen) per maand. Op die manier kan ik zien hoe dit langzaam groeit en wat per maand de waarde is van de beleggingen.

Ik werk hier nu ongeveer anderhalf jaar mee en werkt erg prettig en overzichtelijk. Jammer dat ik hier niet eerder mee begonnen ben. Ik kan namelijk ook zien hoe mijn financiele situatie in het verleden was, zoals vaste kosten etc.. Ik heb in ieder geval tot 2006 een goed overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik heb een keer een Excel bestandje gemaakt om het overzicht een beetje te bewaren. Bovendien had ik zin om een beetje met Excel te stoeien aangezien ik toen net Excel voor de Mac en altijd de Windows variant gewend was.

Eerste sheet staat mijn begroting (uiteraard wegens privacy enzo willekeurige dingen ingevuld voor de screens). Lijkt me verder voor zich spreken.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/orrindoppenberg/Picture%201.png

Tweede sheet heb ik alle maandboekingen gezet. Indien gewenst kan de datum worden ingetikt. De cijfers na de data zijn codes voor mijn inkomstenbronnen en uitgaven. Tik ik bij de uitgaven b.v. "1" dan komt er achter "huur" te staan. Binnen de kortste keren ken je al die codes wel uit je hoofd, maar bovenaan de sheet in de header heb ik de codes met bijbehorende omschrijvingen ook gezet (zie je hier dus niet).
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/orrindoppenberg/Picture%203.png

Derde sheet wordt van elke maand de totalen gegenereerd. Die sheet haalt dus uit de maandboekingen alle uitgaven die bij elkaar horen en totaliseert die. Niet zo interessant bij huur bijvoorbeeld (dat is elke maand hetzelfde), maar wel bij b.v. boodschappen waarvan je misschien wel 20 boekingen per maand hebt.
Behalve de totalen per maand heb ik ook nog een Totalen Cumulatief toegevoegd (zie je hier dus ook niet).
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/orrindoppenberg/Picture%204.png

Als laatste een grafische weergave van bepaalde uitgaven. Handig om het verloop van deze uitgaven te zien. Of je gekke dingen hebt in sommige maanden ofzo. Uiteraard heb ik dit niet voor dingen als huur, maar wel voor boodschappen (zoals hier te zien) en "overige" en "onvoorzien" etc.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/orrindoppenberg/Picture%205.png

Op zich was ik best wel blij met dit bestand, maar ik heb het nu een aantal maanden niet gebruikt.
Belangrijk is overigens wel de cellen met formules te beveiligen, want bij de maanboekingen loop je groot risico per ongeluk een waarde in te voeren in een cel met een formule.

Edit: overigens moet ik er nog wat aan toevoegen, maar daar had ik toen nog geen zin in. Ik moet het banksaldo toevoegen, zodat ik altijd kan controleren of het boeken goed is gegaan. Is maar een kleine aanpassing.

[ Voor 5% gewijzigd door zimbab op 18-02-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Eigenlijk pruts ik maar een beetje aan...

Zo'n beetje alles gaat automatisch, zoals huur, internet, tv, gsm abbo, etc.. Dus daar heb ik geen omkijken naar. Verder komen er nog weleens wat girootjes binnen, en die betaal ik direct, waarna ik ze verscheur en weggooi...

Verder bewaar ik mijn rekening niet, behalve natuurlijk de dure dingen als wasmachine/tv/etc.. Ik zie er geen heil in om mijn energie, tv, internet, gsm etc rekeningen te bewaren...

Verder wordt er wel automatische een bedrag naar mijn spaarreking geschreven nadat mijn loon gestort is...

Voor de rest leef ik maar een beetje raak eigenlijk... Als het op is, is het op (lees: Op mijn betaalrekening uiteraard, spaar kom ik alleen aan in noodgevallen)... Klinkt erg losbollig, maar ik heb dan ook totaal geen problemen met geld. Zonder studieschuld uit mijn studententijd gekomen, doe geen gekke dingen (GSM van 500euro+ of dat soort meuk is aan mij niet besteedt...), en meer dan plenty op mijn spaarrekening om een jaar vrij te nemen zonder zorgen....

Zie het voordeel ook niet van ingewikkelde programma's en/of Excel sheetjes.. Kom op zeg, het is gewoon simpel. Betaal je rekeningen (dat moet toch, hoe je ook wendt of keert), zorg voor de rest dat je minstens 1/5e van je netto loon per maand spaart (voor vakantie, dingen die stuk gaan zonder garantie etc), en maak de rest op...

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 18-02-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

FreakNL schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:41:

Voor de rest leef ik maar een beetje raak eigenlijk... Als het op is, is het op (lees: Op mijn betaalrekening uiteraard, spaar kom ik alleen aan in noodgevallen)... Klinkt erg losbollig, maar ik heb dan ook totaal geen problemen met geld. Zonder studieschuld uit mijn studententijd gekomen, doe geen gekke dingen (GSM van 500euro+ of dat soort meuk is aan mij niet besteedt...), en meer dan plenty op mijn spaarrekening om een jaar vrij te nemen zonder zorgen....

Zie het voordeel ook niet van ingewikkelde programma's en/of Excel sheetjes.. Kom op zeg, het is gewoon simpel. Betaal je rekeningen (dat moet toch, hoe je ook wendt of keert, zorg voor de rest dat je minstens 1/5e van je netto loon per maand spaart (voor vakantie, dingen die stuk gaan zonder garantie etc), en maak de rest op...
Sparen? :?
Ik heb Surinaamse genen....dat houdt in dat je dan al je geld op hebt voor je het hebt ontvangen. :P
Ik vond het dus wel fijn om eens een keer inzichtelijk te krijgen waar dat spul nu allemaal bleef. Vooral mijn potje "overige uitgaven" geeft een goed beeld van mijn uitgaven aan luxe-artikelen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
FreakNL schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:41:

Zie het voordeel ook niet van ingewikkelde programma's en/of Excel sheetjes.. Kom op zeg, het is gewoon simpel. Betaal je rekeningen (dat moet toch, hoe je ook wendt of keert), zorg voor de rest dat je minstens 1/5e van je netto loon per maand spaart (voor vakantie, dingen die stuk gaan zonder garantie etc), en maak de rest op...
Ik denk dat je hier enkel typeerd voor hoe je zelf leeft echter als je op jezelf woont en toch wat meer kosten/onkosten maakt is het een ander verhaal. Zeker wanneer het allemaal wat complexer wordt met bv een partner en een tal vanv erschillende contracten is het toch wel zo aangenaam om te zien wat er zoal gebeurd met het geld.
Overigens ben je bij mijn weten wettelijk verplicht om de belasting aan te kunnen tonen tot 3 jaar (?) terug wat je met je geld doet. En door alles maar weg te gooien maak je je het niet makkelijker op als het daadwerkelijk een keertje zover komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
n4m3l355 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat je hier enkel typeerd voor hoe je zelf leeft echter als je op jezelf woont en toch wat meer kosten/onkosten maakt is het een ander verhaal. Zeker wanneer het allemaal wat complexer wordt met bv een partner en een tal vanv erschillende contracten is het toch wel zo aangenaam om te zien wat er zoal gebeurd met het geld.
Zo ingewikkeld is het ook allemaal niet. Ik woon op mezelf maar heb echt geen excel-sheet nodig om kosten bij te gaan houden. Er komt X binnen, Y gaat op aan vaste lasten (zoals gemeentebelastingen, huur, nuts-voorzieningen, wegenbelasting, verzekeringen, telefonie, internet et cetera), Z gaat naar de spaarrekening en X -/- Y -/- Z maak ik op aan eten, kleren, benzine en dergelijke. Mijns inziens zou ik weinig opschieten met een gedetailleerd overzicht. Net zoals ik het verbruik van mijn auto bijhouden onzin vind, wanneer de tank leeg is moet er benzine in. Het is echter wel handig om te weten of je 1/10 of 1/20 rijdt, dat zoek je dus 1 keer uit, of je daarna een keer 1/10,321 en een keer 1/9,789 rijdt maakt niet zoveel uit. Zo gaat het met geld ook, als er een rekening komt moet deze betaald worden en het is handig om globaal te weten hoeveel geld je maandelijk uitgeeft en wat je over houdt.

Het kan natuurlijk wel goed zijn om te weten hoeveel geld je maandelijk overhoudt voor kleren, eten en dergelijke. Hier heb je echter geen ingewikkeld programma voor nodig volgens mij en je hoeft er ook weinig voor bij te houden. Het enige wat je moet doen is één keer Y uitrekenen en Z bepalen, dan hou je vanzelf X -/- Y -/- Z over.
Overigens ben je bij mijn weten wettelijk verplicht om de belasting aan te kunnen tonen tot 3 jaar (?) terug wat je met je geld doet. En door alles maar weg te gooien maak je je het niet makkelijker op als het daadwerkelijk een keertje zover komt.
De belastingdienst heeft niets te maken met mijn internet- en telefoonabonnement. dat hoef ik dus ook niet te bewaren. Bovendien staan al die facturen ook online. Het kan wel handig zijn om jaaropgaves en andere zaken die je bijvoorbeeld als aftrekpost opvoert te bewaren.

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 18-02-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Ik ben het eens met argro: je hoeft het pas in detail te weten wanneer je een probleem hebt en dat wilt analyseren of iets wilt optimaliseren in financiele zin :)

Ik heb dus ook wel eens overzichtjes gemaakt, maar dat was altijd voor een specifiek doel (benzine vs. diesel voor nieuwe auto, gewenste woonlasten nieuw huis, etc.). Het enige wat ik systematisch in een excel slide bijhoud is het saldo op alle betaal-/spaar-/beleggingsrekeningen per heden en per 1 januari van elk jaar (vrijwel compleet sinds 2000).

Rekeningen belanden direct na opening op het keyboard en worden ingepland voor er voor de fun van de PC gebruik gemaakt wordt. Betaalrekeningen hebben een buffer van ca. een netto maandsalaris om altijd en overal alles te kunnen betalen.

Alle papieren en rekeningen gaan in een bakje wat ca. 2 maal per jaar in mappen gaat grof gesorteerd op categorie en daarbinnen grof op tijd. Uitzoeken wat weggegooid kan worden kost meer tijd dan af en toe een nieuwe map kopen.
offtopic:
Dat laatste zei ik vorig jaar ook al in Rukapul in "Het "hoe regel jij je financiën thuis?" ..." blijkbaar :P

Ik ben er van overtuigd dat dit de optimale methode is voor mensen die systematisch meer inkomsten hebben dan uitgaven en tevreden zijn met hun uitgavenpatroon.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
n4m3l355 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:50:
[...]
Die verplichting geldt alleen voor ondernemingen. Particulieren hoeven geen verantwoording af te leggen over hun uitgaven (tenzij ze bepaalde uitgaven als aftrekpost opgeven bij de aangifte IB). Enkel alleen over de inkomsten (ivm belasting).

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh op 18-02-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rukapul schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:27:
Ik ben het eens met argro: je hoeft het pas in detail te weten wanneer je een probleem hebt en dat wilt analyseren of iets wilt optimaliseren in financiele zin :)
Ik ben het ook mee eens, in detail uitrekenen heb je pas nodig als je moet rantsoeneren. Ik heb nu het algemeen rantsoen voor de rest van het academiejaar uitgestippeld zodat ik de uitgaven reduceer en weet hoeveel maanden ik op reserves verder kan doen. Extra werkdagen via de interim is leuk meegenomen om de reserves niet te moeten aanspreken. Input/output-check doe ik af en toe om eens te zien hoeveel ik op jaarbasis aan lasten/uitgaven heb en hoeveel geld er binnenkomt. Net zoals zelfstandigen moet ik inschatten wat de minimale inkomen is en wat de inkomen in gunstigere omstandigheden is. Ik kan zeggen dat jaarlijks een "overinkomen" gegenereerd wordt en daarmee kan ik mijn fotografiekosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

koentjuh schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:20:
[...]
Die verplichting geldt alleen voor ondernemingen. Particulieren hoeven geen verantwoording af te leggen over hun uitgaven. Enkel alleen over de inkomsten (ivm belasting).
Ojee..... potentieel probleem ontdekt. :)

Wat dacht je wat er gebeurt als de belastingdienst na 5 jaar iets komt vragen over je aftrekposten en met name dus om de betreffende rekeningen?

Oops meneer de inspecteur, die záten in een schoenendoos die ik 2 jaar terug in de open haard heb verstookt. :X
zimbab schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:36:
Ik heb een keer een Excel bestandje gemaakt om het overzicht een beetje te bewaren.
Ik ga géén reclame maken voor het door mij al eerder genoemde OROV.

99% kun je zonder ook maar iets in te voeren zo uit dit programma halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 18-02-2008 12:35 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Guardian Angel schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:32:
[...]

Wat dacht je wat er gebeurt als de belastingdienst na 5 jaar iets komt vragen over je aftrekposten en met name dus om de betreffende rekeningen?

Oops meneer de inspecteur, die záten in een schoenendoos die ik 2 jaar terug in de open haard heb verstookt. :X

[...]

Ik ga géén reclame maken voor het door mij al eerder genoemde OROV.

99% kun je zonder ook maar iets in te voeren zo uit dit programma halen.
Zoals ik al aangaf gebruik ik het eigenlijk al niet eens meer. Ik heb het destijds gemaakt omdat ik ook gewoon even wat met Excel for Mac wilde doen. En omdat ik ondanks dat ik een half jaar lang een paar honderd euro minder aan huur uitgaf toch helemaal niks op mijn rekening had. :P Kon ik even kijken waar de hell ik al dat geld liet.

Overigens is OROV Windows-only zie ik net.

[ Voor 4% gewijzigd door zimbab op 18-02-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
[...]

Dat gaat dus niet om telefoonrekeningen en dergelijke, wat sommige mensen dus ook 5 jaar lang bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
[...]

Nu ga je appels met peren vergelijken. Als jij een aftrekpost opgeeft bij je aangifte IB dan weet je ook dat de belastingdienst de aanslag IB binnen 5 jaar definitief moet opstellen. Dan is het niet meer dan logisch dat je vijf jaar lang de bewijsstukken voor de aftrekpost bewaard. ( voorzover je dat al niet automatisch doet. trek je bijv. ziektekosten af, en je betaald je zorgpremie per bank dan kun je natuurlijk altijd via je internetbankieren de afschriften opvragen van de betaling -> bewijs geleverd ;) )

Dat is heel wat anders dan jaren lang je bonnetjes voor brood/melk of telefoonrekeningen bewaren. Tenzij je dus weer ondernemer bent en je de lunch of belkosten als bedrijfskosten opvoerd, maar dan ben je dus niet meer particulier en geldt sowieso alweer die eis dat je je boekhouding minimaal 7 jaar bewaard :+ 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door koentjuh op 18-02-2008 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

koentjuh schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:35:
[...]
Nu ga je appels met peren vergelijken.
Je hebt inmiddels toch maar je reactie gewijzigd zie ik. :)

Zoals je het eerst schreef was het nl. gewoon niet correct. Het betreft trouwens niet alleen ziektekosten maar ook de kosten voor een verbouwing e.d. waarvoor een extra hypotheek is afgesloten en zo zijn er nog een aantal zaken.

Dat JIJ het vanzelfsprekend vind om iets te bewaren is aardig om te weten maar veel jongeren doen dat dus gewoon niet en dan zijn de problemen niet te overzien. Soms kom je op GoT reacties tegen waarin mensen pas na twee jaar een rekening of loonstrookje bekijken. Mede om die reden moest ik dus wel reageren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
ik heb het veranderd, maar inprincipe hoef je niks te bewaren.

Als jij je hypotheekinfo niet bewaart, prima, maar dan geen hypotheekrente aftrek. Hetzelfde geldt voor ziektekosten aftrek oid. Kortom, het is je eigen verantwoordelijkheid om dingen te bewaren die je wilt aftrekken van je IB. Bewaar je het niet, dan is de oplossing heel simpel, trek het niet af.

Wat ik wil zeggen is dat de belastingdienst je niet verplicht iets te bewaren, in tegenstelling tot wat veel mensen hier beweren. Het verplichte karakter komt pas om de hoek kijken wanneer je aftrekposten hebt. Die dien je te kunnen bewijzen in het geval de belastingdienst je wil controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

koentjuh schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:35:
[...]...voorzover je dat al niet automatisch doet. trek je bijv. ziektekosten af, en je betaald je zorgpremie per bank dan kun je natuurlijk altijd via je internetbankieren de afschriften opvragen van de betaling -> bewijs geleverd ;)
Helaas, bij veel banken kun je maar tot 'n half jaar terug je bankafschriften opvragen. Een van de redenen waarom ik nog steeds per se papieren afschriften wil.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

koentjuh schreef op maandag 18 februari 2008 @ 16:33:
het is je eigen verantwoordelijkheid om dingen te bewaren
offtopic:
Je praatjes zijn goed, maar je smoezen deugen niet" zou mijn vader hebben gezegd als ik me ergens uit wilde kletsen. :)
.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 18-02-2008 20:13 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:32
16 maanden bij de postbank, en dan nog kan je jezelf wel aanleren om eens in de zoveel tijd het even te downloaden. Minder moeite dan al die meuk te bewaren. Ik gooi ze persoonlijk ongeopend weg. Van mij mogen papieren afschriften ook gewoon afgeschaft worden. Is nog beter voor het milieu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Striker2k2 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:24:Van mij mogen papieren afschriften ook gewoon afgeschaft worden. Is nog beter voor het milieu ook.
Toch maar eens goed kijken bij de Postbank hoor. Je kunt aangeven dat je geen papieren afschriften meer wenst te ontvangen. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Laatst online: 08-07 11:32
Ah is dat weer nieuw. Heb er weleens om gevraagd maar toen kon het nog niet.
Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33
Bij ons thuis gaat alles zo veel mogelijk via automatisch incasso om tijd en energie te besparen. Eventuele losse rekeningen worden betaald via de online bankieren en in een mapje gestopt als het om een grote rekening gaat. Kleine rekeningen van een paar tientjes gaan na het betalen bij het oud papier. Bestellingen worden veelal online gedaan en worden ook via online bankieren betaald.
Betalingen in winkels gaan meestal met de pin, soms gewoon "ouderwets" cash.

Op deze manier kunnen we via een dumpje vanuit het online bankieren (een csv file) bijna alle betalingen in een excel sheet zetten en per besteding of winkel een overzichtje maken van het afgelopen jaar of x aantal maanden.
Maar dit doen we eigenlijk zelden tot nooit. In het begin van ons samenwonen, 11 jaar geleden, deden we per periode van 3 maanden om een beetje inzicht te krijgen in ons uitgavenpatroon. Toen hadden we ook nog ieder een eigen rekening en één gezamenlijke rekening.

Maar tegenwoordig zijn we al weer jaren financieel geheel één en wordt alles van één rekening betaald. Er gaat maandelijks geld in en er gaat maandelijks geld uit. Alles wat overblijft wordt iedere 3 maanden naar de spaarrekening geboekt.
Aangezien we bijna alles online of met de pin betalen kunnen we op ieder gewenst moment een overzichtje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin mei ga ik samenwonen en trek dan in m'n net gekochte appartement, en ben van plan om dan MoneyWell te gaan gebruiken. Ik vind het "een envelopje voor ..." een mooi concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon nog thuis, dus ik heb nog niet echt veel financiele zaken te regelen, maar ik hou afschriften, loonstrookjes, telefoonrekeningen en 'randomrekeningen' wel allemaal netjes bij elkaar in verschillende mappen. Het is niet altijd helemaal up-to-date (er blijft wel eens ergens tussen de postbus en mijn bureau wat plakken), maar ik probeer eigenlijk zodra ik iets binnenkrijg het in mijn mappen te doen.

Inkomsten/uitgaven próbeer ik bij te houden in een Excelsheetje (waar overigens een progseltje voor op de planning staat :)), maar ik vergeet wel eens wat af te boeken als ik wat kleins heb gepind, wat ik later overigens alsnog wel doe om verschillen met de echte situatie en Excel te voorkomen.

Is het overigens nuttig al die oude, allang betaalde, rekeningen te bewaren. Het neemt niet erg veel ruimte in, maar inmiddels staan er al 4 mappen met administratie terwijl in principe alles automagisch word afgeboekt. Rekeningen zijn dus gemakkelijk te traceren via mijn online rekening overzicht. Wat vinden jullie?

Helaas is de financiële status zelf over het algemeen wat minder netjes dan de boekhouding zelf, maar zolang ik nog op school zit, kan dat me eerlijk gezegd slechts een zeer klein beetje schelen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 18:12 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:17:
Is het overigens nuttig al die oude, allang betaalde, rekeningen te bewaren. Het neemt niet erg veel ruimte in, maar inmiddels staan er al 4 mappen met administratie terwijl in principe alles automagisch word afgeboekt. Rekeningen zijn dus gemakkelijk te traceren via mijn online rekening overzicht. Wat vinden jullie?
Ik gooi altijd alles weg, zodra het betaald is. Alleen dingen die ik handig vind om te bewaren (jaarafrekening energie/water, belastingen etc) bewaar ik. Maar telefoonrekeningen en dergelijke gaan gewoon weg.

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:17:
Ik woon nog thuis, dus ik heb nog niet echt veel financiele zaken te regelen, maar ik hou afschriften, loonstrookjes, telefoonrekeningen en 'randomrekeningen' wel allemaal netjes bij elkaar in verschillende mappen. Het is niet altijd helemaal up-to-date (er blijft wel eens ergens tussen de postbus en mijn bureau wat plakken), maar ik probeer eigenlijk zodra ik iets binnenkrijg het in mijn mappen te doen.

Inkomsten/uitgaven próbeer ik bij te houden in een Excelsheetje (waar overigens een progseltje voor op de planning staat :)), maar ik vergeet wel eens wat af te boeken als ik wat kleins heb gepind, wat ik later overigens alsnog wel doe om verschillen met de echte situatie en Excel te voorkomen.

Helaas is de financiële status zelf over het algemeen wat minder netjes als de boekhouding zelf, maar zolang ik nog op school zit, kan dat me eerlijk gezegd slechts een zeer klein beetje schelen :+
Mag ik vragen waarom je al die moeite doet om al je uitgaven in Excel bij te houden en straks misschien zelfs in een programma? Je geeft aan dat het je slechts een zeer klein beetje kan schelen en dat je het ook niet echt netjes bijhoudt. Ik vraag me af wat de meerwaarde van zo'n administratie dan is. Volgens mij is die meerwaarde er niet en kost het alleen maar tijd.

Rekeningen zou ik lekker allemaal weggooien. Telefoonrekeningen staan vaak ook online, als je ze al een keer nodig hebt.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Jeetje wat maken sommige mensen een werk van alles! Bij ons is bijna alles automatische afschrijving, geen omkijken naar. Wat als rekening binnenkomt wordt op een stapel gelegd en meestal op een zondag betaald en gaat de prullebak in. Bewaar alleen maar jaarafrekeningen van bijv. gas/licht/water, scan ze in zodat ik ze snel kan vinden mocht het nodig zijn, gaan dan in 1 grote doos, verder bewaar ik niets. Geen omkijken naar op die manier!

[ Voor 13% gewijzigd door The_MAN op 21-02-2008 10:00 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 19:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:13:

Ik geloof niet in administraties. Discipline qua uitgaven is veel belangrijker.
Dan moet je op de 20e van de maand dus wel weten hoeveel je nog hebt, wanneer je volgende loon komt en hoeveel je in de tussentijd nog kwijt gaat zijn aan bijv. vaste lasten.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:42:
[...]

Dan moet je op de 20e van de maand dus wel weten hoeveel je nog hebt, wanneer je volgende loon komt en hoeveel je in de tussentijd nog kwijt gaat zijn aan bijv. vaste lasten.
Dat is simpel als je alle vaste lasten aan het begin van de maand automatisch laat afschrijven, dan is het geld wat er nog op je rekening staat het geld wat je hebt. Verder wordt salaris over het algemeen steeds op een vaste dag gestort.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Dat gaat dus alleen werken als je al je vaste lasten of laat scrijven direct/op de dag nadat je je salaris hebt ontvangen. Anders hou je er een periode tussen waarin je je rijk kunt rekenen. Enige wat ik hiermee wil zeggen is dat dit een prima reden kan zijn om persoonlijk wel een administratie te willen voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
Alles wat ik binnekrijgt verwerk ik gelijk.
Wat ik nog moet betalen en kan uitstellen (wegenbelasting ed) blijft bovenin de la met mappen te liggen. Verder betaal ik alles gelijk en sorteer ik alles meteen. Dingen die ik betaald heb schrijf ik altijd datum en tijd van op op de factuur/acceptgiro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb het al eerder gepost, al die excel bestandjes en shit is echt over-de top... Geef gewoon uit wat je hebt, klaar...
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:48:
Dat gaat dus alleen werken als je al je vaste lasten of laat scrijven direct/op de dag nadat je je salaris hebt ontvangen. Anders hou je er een periode tussen waarin je je rijk kunt rekenen. Enige wat ik hiermee wil zeggen is dat dit een prima reden kan zijn om persoonlijk wel een administratie te willen voeren :)
Tja, dat kan toch ook gewoon makkelijk automatisch, zonder je rijk te rekenen? Mijn loon wordt de 15e gestort, de volgende dag gaat er gelijk (automatisch) 1/5e van mijn netto loon naar mijn spaarrekening. Verder weet ik wat ik per maand kwijt ben aan vaste lasten (huur/eneco/internet/gms etc). Dat geld (vast bedrag) gaat ook de dag na de loonstorting (automatisch) naar een aparte betaalrekening. Alle automatische incasso's gaan van die rekening af, en vaste dingen waar ik een acceptgiro van krijg doe ik ook van die rekening af... Dit gaat dus zo goed als automatisch, zo'n beetje het enige wat ik aan moet passen is, als ik bijv. loonsverhoging gehad heb, die 1/5e die naar mij spaarrekening gaat...

Enige dingen die ik op deze manier nog van mijn 'gewone' rekening moet betalen zijn boodschappen/stappen/kleding/etc.. En het eventuele incidentele girootje (boete/bol.com/etc..)

Nou, dan is het op zich best te doen hoor! Je kan dan best een beetje inschatten hoe je op het eind uitkomt... En als blijkt dat ik voor die 15e een probleem ga hebben met geld voor boodschappen, ga ik gewoon een avond niet stappen, of ik koop die drie cd's niet, of ik wacht even met die gave broek......

Discipline in uitgaven, zoals iemand anders al opmerkte, blijft toch het belangrijkst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:07:

Discipline in uitgaven, zoals iemand anders al opmerkte, blijft toch het belangrijkst....
Precies, en sommige mensen hebben dat niet van nature en houden daarom graag een lijstje bij. Niks mis mee toch? Ik ben als ondernemer gewend een administratie te voeren, en verwerk eigenlijk alles als vanzelfsprekend zoals ik dat ook zakelijk zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Misschien is het ook een kwestie van opvoeding wat je van thuis uit gewend bent qua administratie. Ik kan me nog goed herinneren dat ze hier een tweetal kasboeken hadden waar alles in vastgelegd met een wekelijkse controle en ieder kwartaal nog een accountant die erover ging. Dan is dat misschien ietwat over de top wanneer je net op jezelf gaat wonen maar omgekeerd is een constante analyse over hetgeen wat je met je geld doet geen ongezonde kwestie. Het is voor mijn gevoel practischer om met de vinger op de knop te zitten ipv achteraf te kijken waar je het afgelopen jaar overal geld verloren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

FreakNL schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:07:
Ik heb het al eerder gepost, al die excel bestandjes en shit is echt over-de top... Geef gewoon uit wat je hebt, klaar...
En om er achter te komen wat we hebben, heb ik een excel-sheetje. :)
Wellicht lijkt het overdreven, maar het is wel praktischer en veel inzichtelijker. Zonder dat Excel-sheetje zou er zeker meer uitgegeven worden en is het onduidelijker waar aan.
Je kan wel weten wat je vaste lasten zijn, maar sommige lasten worden maar één keer per jaar of een aantal maanden afgeschreven. Bijvoorbeeld OZB; ik hou daar het hele jaar hele jaar rekening mee.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Wij houden totaal niks bij, zolang we niks tekortkomen en 60% van ons gezamelijk loon kunnen sparen zijn we gelukkig. Je woont samen en de rekenigen moeten toch betaald worden. Mijn vriendin verdient een pak minder dan mij, maar toch beschouwen we alles 50/50.
De reden dat we zoveel sparen is omdat we huren en zo snel mogelijk iets willen kopen. Echter hopen we de helft van het huis zo te betalen en voor de andere helft een hypotheek aan te gaan (serieuze maandelijkse lastenverlaging). De kostprijs van de woning / maand zou maar een paar honderd euro meer mogen kosten dan nu, zodat we riant kunnen leven met ons loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Guardian Angel schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:41:
Een hoop mensen gaan financieël naar de knoppen mede omdat ze van de papieren administratie een puinhoop hebben gemaakt. Natuurlijk, als er geld voldoende is, is dat geen probleem. Op het moment dat het door wat voor reden dan ook onvoorzien minder gaat heb je direct een probleem.
:)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Laatst online: 05-01 12:58
Momenteel werk ik met een grote stapel waar mijn post terecht komt. Acceptgiro's betaal ik meteen en voorzie ik met dikke stift van het kenmerk BETAALD. Overzicht van inkomsten en uitgaven heb ik niet en ik heb dus ook geen zicht op waar mijn geld heen gaat.

Aangezien ik daar enorm van baal ga ik gebruik maken van Cognos (ja overdreven, maar ik werk er veel mee en heb vanuit mijn werk de middelen om dit te gebruiken) zodat ik automatisch overzichten krijg van inkomsten en uitgaven. Het is de bedoeling dat dat gecategoriseerd wordt (beetje zoals OROV werkt) en dat ik zodoende kan zien waar ons geld vandaan komt en waar het naartoe gaat.

Ik wil namelijk wel graag zien welke kosten ik makkelijk kan verlagen. Doel is om grip te krijgen op de uitgaven en zodoende spaarcenten op te bouwen :P

edit: Nog vergeten. Die papierstapel stop ik om de paar weken bij elkaar in een ordner en wat weg kan gaat weg, dus er is nog wel iets van orde. Maar daar is ook alles mee gezegd ;)

[ Voor 22% gewijzigd door rb338 op 25-02-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook twee maanden rigoreus mijn inkomsten en uitgaven bijgehouden (in "Cashbox", freeware proggie voor de Mac), omdat ik me ook afvroeg waar een deel van het geld bleef. Ben daardoor wel bewuster geld uit gaan geven en minder "onzindingen" gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karina5000
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 13:15
Een aantal posten wordt automatisch afgeschreven, UPC, gas en licht en gemeentebelastingen (rioolheffing e.d.). Huur betaal ik met acceptgiro, bijna meteen zodra de acceptgiro binnen is.

Om mijn uitgaven bij te houden heb ik een excelsheet, 1 kolom met de omschrijving (niet heel gespecificeerd, maar bijvoorbeeld auto, boodschappen). In kolom 2 wat ik verwacht eraan uit te geven en kolom 3 vul ik in wat ik werkelijk uitgeef en in kolom 4 verschijnt dan het verschil. Zo kan ik elke maand zien waar ik meer/minder aan heb uitgegeven dan gebudgetteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Met alle respect, maar wat een geneuzel allemaal met al die excelletjes, formules, etc.. Maken jullie daar later ook een management rapportage van? 8)7

Ik betaal gewoon alle rekeningen thuis en een deel van mijn salaris gaat naar onze spaarrekening en de rest blijft op mijn rekening staan voor de standaard dingen, lunchen op werk, betaald parkeren op werk, etc... Het salaris van mijn vrouw verdwijnt grotendeels naar onze spaarrekening. Er blijft altijd een bedrag over voor haar reiskosten naar werk, rekening GSM(hebben we nooit gewijzigd voor haar), lunchen op werk, etc..

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Engineer Stewie schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:40:
Wij houden totaal niks bij, zolang we niks tekortkomen en 60% van ons gezamelijk loon kunnen sparen zijn we gelukkig. Je woont samen en de rekenigen moeten toch betaald worden. Mijn vriendin verdient een pak minder dan mij, maar toch beschouwen we alles 50/50.
De reden dat we zoveel sparen is omdat we huren en zo snel mogelijk iets willen kopen. Echter hopen we de helft van het huis zo te betalen en voor de andere helft een hypotheek aan te gaan (serieuze maandelijkse lastenverlaging). De kostprijs van de woning / maand zou maar een paar honderd euro meer mogen kosten dan nu, zodat we riant kunnen leven met ons loon.
Ik zou hoe dan ook altijd een hypotheek voor het volledige bedrag nemen. Het slimste is een spaarhypotheek en dan een flink bedrag meteen 'inleggen' dat levert uiteindelijk de laagste maandlasten op. Stel je koopt een huis van 2 ton en heb dus blijkbaar 1 ton aan spaargeld.
Je kunt dan een hypotheek nemen voor 1 ton tegen 5% rente. Dat is dan 400 euro per maand alleen aan rente, daar komt dan nog de aflossing bij. Verder ben je je andere ton 'kwijt' dat bedrag levert je geen rente meer op. Het levert je alleen een 'besparing' aan rente op van 400 per maand. Maar dit bedrag blijft voor de hele looptijd 400E per maand en veranderd dus niet meer!
Als je een spaar hypotheek neemt voor 2 ton en meteen je andere ton als eerste aflossing inbrengt dan betaal je nog steeds 400E per maand rente, maar over die ingelegde ton ontvang je elk jaar vanaf nu ook 5% rente, je vangt dan dus rente over rente. In 15 jaar is die ene ton uitgegroeid tot ongeveer 208000 en is je hypotheek dus volledig afgelost, terwijl je nooit meer dan 400 per maand betaald hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Devil op 25-02-2008 13:48 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Devil schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:41:
[...]

Ik zou hoe dan ook altijd een hypotheek voor het volledige bedrag nemen. Het slimste is een spaarhypotheek en dan een flink bedrag meteen 'inleggen' dat levert uiteindelijk de laagste maandlasten op. Stel je koopt een huis van 2 ton en heb dus blijkbaar 1 ton aan spaargeld.
Je kunt dan een hypotheek nemen voor 1 ton tegen 5% rente. Dat is dan 400 euro per maand alleen aan rente, daar komt dan nog de aflossing bij. Verder ben je je andere ton 'kwijt' dat bedrag levert je geen rente meer op. Het levert je alleen een 'besparing' aan rente op van 400 per maand. Maar dit bedrag blijft voor de hele looptijd 400E per maand en veranderd dus niet meer!
Als je een spaar hypotheek neemt voor 2 ton en meteen je andere ton als eerste aflossing inbrengt dan betaal je nog steeds 400E per maand rente, maar over die ingelegde ton ontvang je elk jaar vanaf nu ook 5% rente, je vangt dan dus rente over rente. In 15 jaar is die ene ton uitgegroeid tot ongeveer 208000 en is je hypotheek dus volledig afgelost, terwijl je nooit meer dan 400 per maand betaald hebt.
Let wel op: hypotheekverstrekkers hanteren een minimum-maximum inlegverhouding van 1 : 10 op jaarbasis.
Dat wil zeggen: als jij begint met 100.000 euro in te leggen in het 1e jaar, dan moet je elke daar op volgend jaar minimaal 1/10e van 100.000 = 10.000 euro sparen. Dat is dus 833 euro/mnd
Ook wordt er meestal een minimum van 300 euro gehanteerd.

Verstandiger is dus, om deze 100.000 euro in bijvoorbeeld 2 jaar in te leggen.
Als je namelijk 2x 50.000 euro inlegt, dan is je minimaal verplichte spaarbedrag per jaar 5000 euro, of te wel 417 euro/mnd.

[ Voor 0% gewijzigd door St03mp op 25-02-2008 14:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:51:
[...]
Mag ik vragen waarom je al die moeite doet om al je uitgaven in Excel bij te houden en straks misschien zelfs in een programma? Je geeft aan dat het je slechts een zeer klein beetje kan schelen en dat je het ook niet echt netjes bijhoudt. Ik vraag me af wat de meerwaarde van zo'n administratie dan is. Volgens mij is die meerwaarde er niet en kost het alleen maar tijd.
Ach, het programmaatje wat ik er vol wil schrijven is meer een vingeroefeningsprojectje (C#), het dient enig praktisch nut, maar inderdaad niet bizar veel.
Ik hou het wel degelijk netjes bij en ik vind het ook belangrijk dat alles netjes bijgehouden wordt. Wat me minder kan schelen is het feit dat ik weinig overhou.
Ik zeg dan ook:
Helaas is de financiële status zelf over het algemeen wat minder netjes dan de boekhouding zelf, maar zolang ik nog op school zit, kan dat me eerlijk gezegd slechts een zeer klein beetje schelen
En met financiële status bedoel ik de laagte van mijn saldo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:23:
Het elektronische gedeelte is echter wel op orde. Ik heb een gigantische Excel-sheet waar echt álles op staat. Per jaar 3 tabbladen en een grafiek:
  • Een Reserveringsblad (omgerekend naar maand het bedrag dat uitgegeven gaat worden),
  • Een Uitgavensblad (alle uitgaven per maand (met datum van afschrijving),
  • Een Vergelijkingsblad (vergelijk tussen uitgaven en reservering, dit blad maakt duidelijk hoe het bedrag op de rekening onderverdeeld is).
Bovenaan elk blad staat het saldo, de inkomsten en andere totalen. En ook een deel gereserveerd voor "onverwachte" uitgaven.

Vrij ingewikkeld, maar zo weet ik wel waar we aan toe zijn. Dan lijkt een bedrag van bijvoorbeeld 2500 euro op een rekening veel, maar kan het zijn dat daar 2300 euro van gereserveerd is (en ik weet dus ook waarvoor) voor uitgaven en er maar 200 euro "vrij" is.
Okee, ik weet dat het een beetje een schop is, maar ik vond dit topic en zeker ook bovenstaande post best interessant. Binnenkort verwacht ik dat mijn inkomsten gaan toenemen en zeer waarschijnlijk daarmee ook mijn uitgaven. Excel voldoet niet helemaal meer, omdat het redelijk veel werk is alle uitgaven daar netjes uit te splitsen naar groep.

Vandaar dat ik GNUcash eens geïnstalleerd heb, en op het eerste gezicht ziet dat er goed uit. Je kunt verschillende potjes gebruiken en zo houd je overzicht hoeveel je aan wat uitgeeft. Het enige wat ik niet echt terug kan vinden is het reserveren van geld zoals MrSleeves aangeeft. Vaak staat een deel van het geld op je rekening voor geplande uitgaven en is het vrij beschikbare saldo eigenlijk lager.

Is er een mogelijkheid met GNUcash geld te reserveren voor toekomstige uitgaven? Of zijn er eventueel andere aan te raden boekhoudprogramma's (offline) voor privégebruik die deze functionaliteit alsmede het groeperen van uitgaven bieden?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik heb een tijdje Money Manager gebruikt om m'n uitgaven eens in kaart te brengen. Dit gedaan, weet nu waar veel geld verloren ging, dit gedrag aangepast en hou nu lekker geld over.
Wat betreft de administratie; zodra een rekening betaald is knikker ik de acceptgiro bij het oud papier. Heb m'n afschriften als bewijs.

Minimum effort, maximum result. :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Met gnucash kun je toch diverse bankaccounts aanmaken? We doen thuis reserveringen naar een aparte spaarrekening schuiven zodat we drvan blijven. Binnen GnuCash kun je deze overboekingen ook zichtbaar maken.

Verder is GnuCash imo ook wel een goed programma alleen ben ik zelf niet in staat om fatsoenlijke afdrukken te maken voor m'n accountant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:42

Coldcat

HODL

Ik snap niet waarom iedereen echt zo'n moeite doet. Als je ziet dat je geld verdwijnt kun je toch ook kijken waar je je geld naartoe zet. Toen ik dat ben gaan doen zag ik meteen wat ik betaalde. Vervolgens stelde ik steeds de vraag, heb ik dit echt nodig. Was het antwoord nee dan liet ik het liggen en anders nam ik het mee. Dat werkt uitstekend.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
Coldcat schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 22:09:
Ik snap niet waarom iedereen echt zo'n moeite doet. Als je ziet dat je geld verdwijnt kun je toch ook kijken waar je je geld naartoe zet. Toen ik dat ben gaan doen zag ik meteen wat ik betaalde. Vervolgens stelde ik steeds de vraag, heb ik dit echt nodig. Was het antwoord nee dan liet ik het liggen en anders nam ik het mee. Dat werkt uitstekend.
Voor mij persoonlijk is het maar weinig moeite. De rekeningen moeten toch betaald worden, dus kleine moeite om even dat Excel bestand te openen en het bijbehorende vakje groen te kleuren. Inmiddels ziet het Excel sheetje er al wat anders uit. Ik kijk dan wat het resterende saldo op de bank is en tel de nog overige kosten (in Excel, handig staat er toch) op en kijk wat er over blijft. Meestal hou ik zo'n 200 tot 300 euro per maand over om van te leven en te sparen. Werkt prima. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn administratie ziet er als het volgende uit.

Rekeningen die binnen komen worden direct betaald,
Rekeningen worden in een map van dat jaar geplaatst.

Post betreft belastingen, zorg en abonnementen etc gaan ook in die map.

Zodra wij belasting moeten terugvragen pakken we de map erbij en hebben we makkelijk alle aftrekposten bij de hand.

Verder houden we niet echt een administratie bij, 95% van de rekeningen gaan automatisch.
Ik heb wel een lijstje met de bedragen en de dag waarom ze ongeveer afgeschreven worden. zo om overzicht over je uitgaves die in die maand nog volgen te kunnen inzien.

Boodschappen en luxe uitgaves noteren we niet, we houden het saldo in de gaten en omdat we begin van de maand al overschrijven naar de spaar rekening hebben we de regel: op=op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb in Excel een kasboek voor mezelf gemaakt. Eerst alle inkomsten onder elkaar in 1 kolom. Dan alle vaste dingen die terug keren elke maand. Inkomsten - uitgaven = zoveel euro over. Vind die aanpak gewoon handig, want in 1 oog opslag weet ik waar ik aan toe ben. Betaal alle vaste lasten met automatische incasso, sparen is simpel. 1 dag na uitbetaling = spaargeld gaat naar mijn spaarrekening. Heb ik als automatische handeling bij de rabobank online ingevoerd. Omdat zoveel vast staat en het restant elke maand door gaat als spaargeld heb ik weinig speelruimte voor extra dingen. Maar dat interesseert me geen biet, want dat is een en al luxe die ik mij toch niet kan veroorloven als student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
n4m3l355 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 22:01:
Met gnucash kun je toch diverse bankaccounts aanmaken? We doen thuis reserveringen naar een aparte spaarrekening schuiven zodat we drvan blijven. Binnen GnuCash kun je deze overboekingen ook zichtbaar maken.

Verder is GnuCash imo ook wel een goed programma alleen ben ik zelf niet in staat om fatsoenlijke afdrukken te maken voor m'n accountant.
Dit is een mogelijkheid, alleen als je iets virtueel wilt reserveren en dus niet daadwerkelijk naar een spaarrekening schuift, lijkt het me dat je het overzicht kwijtraakt. Daadwerkelijke transacties en virtuele zijn dan niet te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

Bij mij gaan alle vaste/terugkerende lasten ( huur, zorg, inet, phone, misc. ) gewoon per automatische incasso, dan ben je ook nooit te laat.

En om overzicht te houden pin ik een vast bedrag per week om boodschappen ed. van te doen, ervaring is toch dat als je alles pint je snel de kluts kwijt bent.

Verder af en toe ff met internetbankieren het saldo checken. that's about it :)

[ Voor 4% gewijzigd door mvz op 17-01-2010 09:24 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Ik maak gebruik van een Excel sheet, waar alles globaal in staat. Alles is meer te ruim genomen dan te krap. Ik zal dus nooit te kort komen.
Mocht ik wel te kort komen, merk ik dit vanzelf. Tot heden geen probleem mee gehad.
Ik weet dus helemaal niet hoeveel boodschappen er per maand worden gedaan. Dat kan voor € 150 of € 200 gedaan worden, waar ik € 200 ingecalculeerd heb. mocht het meer zijn, heb ik een extra post "overigen", ter waarde van € 100.

Rekeningen die betaald zijn gaan in betreffende map...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Ha deze post ligt mij wel:D

Ben zelf bewindvoerder/inkomensbeheerder en doe zelf dus dagelijks het financiële beheer voor 150 cliënten.

Nadeel hieraan is dat wanneer ik thuis komt eigenlijk geen zin heb om dit ook nog weer voor mezelf te doen. (Op het werk een assistente en een stagiair dus daar raak je verwend van)

Toch doe ik alles per acceptgiro, in de loop der jaren is mijn vertrouwen in veel bedrijven geslonken en wil dus een stukje controle hebben. Gelukkig heb ik op deze manier ook wel overzicht wel bedrijven wel 'te vertrouwen zijn' en daar heb ik dus ook mijn contracten afgesloten. Wanneer ik een acceptgiroo binnen krijg, verwerk ik het bedrag in een excel sheet wat ik betaald heb en zo kan ik altijd controleren wat ik bij welk bedrijf in welke maand betaald heb, zo kan ik ook zien of er bedragen veranderen of dat er een groot verschil in de rekeningen zit en kan ik kijken waarom dat is( telefoonaanbieders).

Vriendin en ik willen graag een huis kopen alleen bepaalde dingen wil ik niet in mijn hypotheek hebben dus daarom spaar ik €1000 p.m. , ben nogal 'zuunig' aangelegd:P Gelukkig (sigh) heb ik een vriendin die de balans meer dan goed maakt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Zelf probeer ik alles zoveel mogelijk via de acceptgiro te betalen en bewaar ik het overzicht met internetbankieren.

Verder stort ik elke maand 75 euro naar een spaarrekening, de rest laat ik op de betaalrekening staan als buffer. Eens in de 3 maanden kijk ik echter of er overschotten zijn ontstaan. (zorgen dat lopende rekening aan het einde van de maand in de buurt van de 0 komt) en stort ik dit ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Met Excel een simpel overzicht gemaakt, ooit mee begonnen in mijn studententijd om mijn studiefinanciering ook daadwerkelijk voor mijn studie te gebruiken.

2 rekeningen: betaal en spaar met op beide een aanzienlijke buffer voor onvoorziene uitgaven.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:27
Met excel.
14 sheets
sheet 1: begroting
sheet 2: spaarrekening
sheet 3 - 14 overizicht per maand

In de sheets kan je een uitgave invullen en daar subpostjes en hoofdpostjes aan hangen. Bijvoorbeeld:
9 - 1 - 2010 DSW €100 Zorgverzekering Vaste lasten

In de maand sheets worden de overizichtspostje opgeteld (SOM.ALS functie) en vergeleken met de begroting.

Verder zijn er uitgaven die 1 maal per jaar plaats vinden. Hier is een spaarrekening voor ingericht. Elke maand vindt er een uitgave van 1/12 van dit bedrag plaats naar de spaarrekening en als het echt uitgegeven wordt dan wordt het bedrag van de spaarrekening afgetrokken.

Ik heb het excel nerden gedaan, mijn vriendin houdt het geheel bij :)

[ Voor 5% gewijzigd door Terror op 17-01-2010 16:21 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Ik scan alles naar PDF, een gaat in mapje: 2008/2009 etc...
Papierwerk gaat in mappen ook op jaar.

Uit mijn hoofd weet ik wanneer er welke lasten af gaan, eens in de paar dagen check ik mijn internet bankieren even.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet. Al bewaar ik wel alle rekeningen en facturen en belangrijke post in mappen. Misschien toch maar eens een systeem maken in excel en of digitaliseren van de papieren... Ik ga binnenkort dit topic eens goed doorlezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Winnetou schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:49:
[...]
Is er een mogelijkheid met GNUcash geld te reserveren voor toekomstige uitgaven? Of zijn er eventueel andere aan te raden boekhoudprogramma's (offline) voor privégebruik die deze functionaliteit alsmede het groeperen van uitgaven bieden?
Dit is prima mogelijk in GNUcash door een balanspost aan te maken met als titel bv. "Reservering PC". Vervolgens kun je deze balanspost vullen door een uitgavenpost "Uitgaven PC" te maken en elke maand bv. €100 in de reservering te laten lopen. In het balansoverzicht kun je dan terugvinden hoeveel geld er in je reservering zit en hoe groot je eigen vermogen is (vrij te besteden geld).

Op deze manier scheid ik het verband tussen het geld dat op mijn rekeningen staat en het bedrag dat ik daadwerkelijk kan besteden. Als je bv. nog €100 van een vriend krijgt dan kan je dat als debiteur boeken zodat je het niet vergeet en je ook weet dat je rekeningsaldo niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Eigenlijk heb ik een vrij simpel systeem. Zal niet het meest ideale zijn, maar toch ;)

Woon samen met mijn meisje:
- Alles zoveel mogelijk automatisch laten afschrijven (korting, gemak)
- Losse facturen inboeken in internetbankieren zodra ze binnenkomen, noteren @ factuur dat ie is ingepland: pas in map als ie is betaald. Tot die tijd ligt ie in een bakje.
- We maken voor de gezamelijke kosten een overzicht in Excel (doet mijn vriendin)

Zelf voor mijn kosten heb ik ook een eenvoudig spreadsheetje:
dag, omschrijving, bedrag. Dan of het inkomend of uitgaand is, zodat ik aan het eind van de maand (is bij mij salarisdag) kan optellen wat er totaal in en uit is gegaan.
Controleer ook of elke afschrijving die maandelijks terugkeert is gedaan. Heb ingetekend wat er per maand ingaat standaard en uitgaat standaard, dus kan meteen zien : dure maand / normale maand en waar het aan ligt.

Zoek nog steeds een fijn stukje software die doet wat ik wil en niet te bulky is, maar tot die tijd voldoet mijn oldskool spreadsheet prima :)

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 19-01-2010 10:02 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Vroeger maakte ik gebruik van OROV, maar tegenwoordig gewoon heel beperkt in Excel. Ik weet ongeveer wat de vaste lasten zijn, namelijk ongeveer 2000 euro. Dat is gewoon een export van telebankieren, de uitgaven van een paar maanden labelen en daarbij optellen de zaken die je per jaar betaalt.

Voor de rest doe ik net zoals bovenstaande:
- alles per automatische incasso, wel minimaal 1 x per 2 weken kijken of er geen 'vreemde' uitgaven tussen staan.
- facturen meteen invoeren in telebankieren, evt met de betaaldatum op de uiterste datum. Afhankelijk van het soort factuur, weggooien of in de map.

Nu hebben wij het makkelijk met maar 1 betaalrekening en 1 lopende spaarrekening, dus veel te administreren valt er niet. Wat ik dus niet ga doen is dingen nog eens apart in Excel bijhouden, als het nodig is maak ik wel een download van Telebankieren en ga dan wat rekenen en met vlookupjes de boel bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 16:48
Mijn manier van zicht houden op mijn financienen
- Een excel document gemaakt met daarin mijn maandelijkse lasten
- Minimaal 3x per week inloggen op internet bankieren
- Alles automatische incasso, voor de zekerheid hiervoor de mogelijkheid aangezet om tot 500 in de min te kunnen staan.
- Tegenwoordig samen met mijn vriendin een gezamelijke rekening geopend voor de variabele kosten ( boodschappen, benzine enz.) waar ik maandelijks een bedrag naar stort

[ Voor 4% gewijzigd door r.e.s op 19-01-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
Bij mij ook redelijk weinig moeite, maar toch uitgebreid.

Nagenoeg alles gaat met automatische incasso's, dus hoef weinig te doen om de maandelijkse dingen te betalen. Al het papierwerk gaat in mappen met subtabjes voor jaren.

Elke week controleer ik mijn bankrekeningen en importeer ik de mutaties in Homebank, waar ik gemakkelijk alles in categorieën kan onderverdelen. Zo kan ik in 1 klap per tijdseenheid of per categorie zien wat mijn balans is, waar het geld heen gaat, of de marges op de betaalrekening voldoende zijn, etc.

Per week ben ik niet meer dan 15 minuten bezig, tenzij ik toch nog wat acceptgiro's of andere taken heb gekregen die week of als ik nog wat aan het spelen ben geweest met de grafiekjes enzo :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:48
Al die excelsheets... waar zijn die tijden dat ze in dit soort topics nog over freeware als OROV spraken? Zitten jullie op het werk ook je eigen Accesstooltjes te bouwen naast het mainframe?

edit: net te laat zie ik. ;) Homebank...zeker ff proberen!

[ Voor 11% gewijzigd door DaTiezl op 19-01-2010 15:09 ]

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:34
Ik betaal elke twee weken de rekeningen die opgestapeld zijn, en gooi daarna alle rekeningen door de shredder. Wat moet ik ermee?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

Mijn vriendin en ik laten ons geld op de gezamelijke rekening storten (we verdienen ongeveer evenveel).
Van die rekening gaan alle vaste lasten af, rekeningen, boodschappen enz.
Alle rekeningen gaan via automatische incasso.
Ik weet alle bedragen wel zo uit mijn hoofd dus ik kijk een paar keer per week op de rekening om te zien of alles eraf is.
We geven elkaar €300,- zakgeld in de maand, genoeg om (in mijn geval) mijn biertjes van te betalen en mijn vriendin gaat er lekker van shoppen ofzo.
Wat aan het eind van de maand over is gaat naar de spaarrekening. Misschien raar gezegd maar wij hoeven niet op de keintjes te letten en dat maakt je ook gelijk een stuk lakser.
We hebben sinds kort wel een spaarplan :+ dus minimaal een x bedrag p/m naar de spaarrekening.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00
St@m schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:12:
Mijn vriendin en ik laten ons geld op de gezamelijke rekening storten (we verdienen ongeveer evenveel).
Van die rekening gaan alle vaste lasten af, rekeningen, boodschappen enz.
Alle rekeningen gaan via automatische incasso.
Ik weet alle bedragen wel zo uit mijn hoofd dus ik kijk een paar keer per week op de rekening om te zien of alles eraf is.
Same here. Alle gezamenlijke afschrijvingen (hypotheek, voeding enz enz) gaan van 1 en/of rekening. Persoonlijke afschrijvingen (telefoonabo bijv.) gaat allemaal van onze persoonlijke rekening.
Verder houd ik op het moment alle inkomsten/uitgaven nog bij in Money 97 (lekker oud en werkt nog steeds als een tiet! :P ), puur omdat het me een bepaalde rust geeft om te weten waar al het geld blijft.

Ik denk er echter aan om over te stappen op een ander programma, Money 97 is erg gedateerd wat zich vooral uit in de import-mogelijkheden vanaf internetbankieren. Ondanks dat het fijn werkt zou dat automatisch importeren me toch wat tijd kunnen schelen. Weet iemand welk freeware programma zowat met alle mogelijke import-files kan werken? (jaja, hier 1 rekening op ABN, 1 op Rabo en 1 op ING :P).

[ Voor 4% gewijzigd door speek1984 op 19-01-2010 16:06 ]

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Speek schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:03:
Ik denk er echter aan om over te stappen op een ander programma, Money 97 is erg gedateerd wat zich vooral uit in de import-mogelijkheden vanaf internetbankieren. Ondanks dat het fijn werkt zou dat automatisch importeren me toch wat tijd kunnen schelen. Weet iemand welk freeware programma zowat met alle mogelijke import-files kan werken? (jaja, hier 1 rekening op ABN, 1 op Rabo en 1 op ING :P).
Programma om geld mee te beheren ben zelf Winbank gebruiker http://lvtsoftware.nl/ :)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rekening komt binnen, gaat in een papierbakje bij de computer en zo'n beetje aan het eind vd maand wordt alles uit dat bakje betaald met de huur en Eneco. Tevens wordt de gezamelijke rekening weer bijgevuld. En er gaat elke maand automatisch 150 euro naar de spaarrekening, dit had ik 6 jaar geleden ingesteld toen ik nog bij mijn ouders woonde en wat geld verdiende en ik krijg het niet geannuleerd (meer luiheid eigenlijk). Aan de andere kant stoort het me niet en is het wel handig.

Facturen gaan naar een speciale map ivm garantie e.d.

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2010 19:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Doogie schreef op maandag 18 januari 2010 @ 08:42:
[...]

Dit is prima mogelijk in GNUcash door een balanspost aan te maken met als titel bv. "Reservering PC". Vervolgens kun je deze balanspost vullen door een uitgavenpost "Uitgaven PC" te maken en elke maand bv. €100 in de reservering te laten lopen. In het balansoverzicht kun je dan terugvinden hoeveel geld er in je reservering zit en hoe groot je eigen vermogen is (vrij te besteden geld).
Dat klinkt precies als wat ik zoek, alleen ben ik geloof ik niet boekhoudkundig genoeg om dat zo 1 2 3 uit te voeren in GNUcash :P
Is het type rekening van zo'n balanspost dan bank/contant/activa/creditcard/passiva/debiteuren/crediteuren/equity/assets/etc? Of moet ik het als subrekening van mijn checking account aanmaken? Want als ik dat doe zie ik weer niet hoeveel er nog vrij te besteden is... en dan gebruik ik feitelijk ook geen uitgavenpost "Uitgaven PC".

[ Voor 3% gewijzigd door Winnetou op 19-01-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00

Eigenlijk verkeerde topic, vandaar in het klein...
Ik ben net begonnen met OROV. Is al door meerdere mensen aangeraden en werkt echt perfect! Rabo, ABN en ING importeert hij probleemloos. Enige dat ik mis wat in Money 97 wel zat is een prognose-functie..

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 14:41

Rannasha

Does not compute.

Zoveel mogelijk automatisch laten overschrijven. Losse rekeningen komen op de stapel en zodra de er een verval-datum aankomt van een rekening op de stapel (gewoon de eerste verval-datum), dan werk ik de stapel weg. Rekeningen bewaar ik tot ruim na de vervaldatum, wanneer ik weet dat de betaling goed is overgekomen, daarna gaan ze weg, tenzij ze voor garantie-doeleinden nodig kunnen zijn.

Mijn vrouw en ik hebben ieder een eigen rekening, een gezamelijke betaal-rekening en spaarrekening. De eigen rekeningen komt het loon nog steeds op binnen en gaan sommige vaste lasten (telefoon enzo) vanaf, puur omdat we te lui zijn om alles te wijzigen. Per maand gaat er een bedrag van beide rekeneningen naar de gezamelijke, waar het meeste van betaald wordt. Af en toe check ik de afschrijvingen/saldo's om te controleren of er geen gekke dingen gebeurd zijn.

We leven comfortabel en er komt meer geld binnen dan dat er uit gaat, dus we zien beiden geen reden om de geldzaken nauwkeuriger in de gaten te houden. Ik ben wiskundige, dus ik kan vrij goed in m'n hoofd een beeld hebben van welke bedragen er in en uit gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Rannasha op 22-01-2010 14:39 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Niet online
Winnetou schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:39:
[...]
Dat klinkt precies als wat ik zoek, alleen ben ik geloof ik niet boekhoudkundig genoeg om dat zo 1 2 3 uit te voeren in GNUcash :P
Is het type rekening van zo'n balanspost dan bank/contant/activa/creditcard/passiva/debiteuren/crediteuren/equity/assets/etc? Of moet ik het als subrekening van mijn checking account aanmaken? Want als ik dat doe zie ik weer niet hoeveel er nog vrij te besteden is... en dan gebruik ik feitelijk ook geen uitgavenpost "Uitgaven PC".
De reservering maak je aan met als vertakking [Passiva -> Reserveringen -> PC]. Al deze accounts hebben "Liabilities" als type.

Daarna maak de Uitgaven Reservering PC post aan onder [Uitgaven -> Reserveringen - > PC] met als type "Expense". Om nu de reservering te gaan vullen met bv. €300 open je de uitgaven account, vul je een datum en omschrijving in en selecteer je als tegenrekening de passiva account.

Vervolgens zal je in je "Balance Sheet" zien dat als je €2500 liquide middelen hebt daar ook nog een liability van €300 tegenover staat en je dus een Total Equity van €2200 hebt.

Ik ben geen accountant dus gebruik bovenstaande constructie louter op eigen risico :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me toch echt af wat voor een ingewikkelde financien de meeste eraan over houden.
Vrijwel alles gaat automatisch, en wat losse rekeningen gooi ik bij de bank door de bus.

Daarbij heb ik internetbankieren ( wie niet ) en daar controleer ik zo nu en dan of er geen gekke bedragen afgeboekt worden.

Verder zal ik er niet meer dan 5 minuten per week aan kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 07:11:
Ik vraag me toch echt af wat voor een ingewikkelde financien de meeste eraan over houden.
Vrijwel alles gaat automatisch, en wat losse rekeningen gooi ik bij de bank door de bus.

Daarbij heb ik internetbankieren ( wie niet ) en daar controleer ik zo nu en dan of er geen gekke bedragen afgeboekt worden.

Verder zal ik er niet meer dan 5 minuten per week aan kwijt zijn.
Af en toe zou je nog een keer je vaste lasten in een balansje kunnen gooien om te kijken wat je over houdt en of je geen gekke abonnementen hebt, maar dat is ook in een paar minuten klaar (even knippen en plakken van internetbankieren).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22
Bij ons ook geen ingewikkeld gedoe met excel danwel speciale software.
Er is één betaalrekening en één spaarrekening.
Alles wat automatisch kan gaat automatisch, acceptgiro's worden asap na binnenkomst verwerkt via telebankieren en indien de vervaldatum een paar weken in de toekomst ligt maak ik bij hogere bedragen gebruik van de optie om de boel te agenderen maar bij relatief kleine bedragen neem ik de moeite niet eens.
Zodra een van de twee salarissen gestort is wordt datgene wat nog over was van de vorige maand handmatig mbv telebankieren overgeheveld naar de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik gebruik nog steeds quicken 2002, omdat daar een grafiek inzit die er in alle versies daarna voor onverklaarbare reden is uit gehaald : Een PIE chart met daarin ook het deel van het geld wat niet is uitgeven. In 1 oogopslag zie je zo het percentage/bedrag van je uitgaven en resterende gelden gevisualiseerd. Dat alles per maand / jaar of wat dan ook.

Dus hups intuit doe dat grafiekje er weers eens in, kan ik na 8 jaar upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Bij ons ook weinig spannends, gewoon down to earth :

Vriendin : spaarrekening
Ik : spaarrekening

Samen : gezamenlijke rekening & gezamenlijke spaarrekening

Na de 24e (salaris storting) gooien we alles behalve +/- €100,00 op de gezamenlijke hoop (gezamenlijke rekening). Hier wordt alles van betaald, alles wat we overhouden wordt naar de gezamenlijke spaarrekening gestort.
De hypotheekrente aftrek komt elke 15e binnen en wordt elke 16e automagisch naar de gezamenlijke spaarrekening gedumpt.

Je moet denk ik niet te moeilijk doen, je gaat samen ergens voor dus moet je ook samen er financieel uitkomen, zodra dat goed is, niet veranderen.
Wij houden elke maand per persoon €100,00 over voor eigen hobby's. Hier hoef je dan min of meer geen verantwoording naar elkaar toe te geven.
Klinkt flauw, maar je moet zelf ook wat met je eigen geld kunnen doen.

Edit:
Stiekem gekeken op kasboek.nl maar dat is wel een handige tool..

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 27-01-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
the-edge schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:16:
Wij houden elke maand per persoon €100,00 over voor eigen hobby's. Hier hoef je dan min of meer geen verantwoording naar elkaar toe te geven.
Klinkt flauw, maar je moet zelf ook wat met je eigen geld kunnen doen.
Is dat niet heel weinig? Het ligt een beetje aan je hobbies, maar als je 90-95% van je budget "samen" opmaakt, heb je wel heel veel te verantwoorden. Dat zou ik niet willen, juist omdat de vaste lasten een veel kleiner percentage zullen zijn.
En voor 100 euro per maand kan ik nooit een auto/boot/motor kopen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste