Erhm, als je zoals bij ons allebei hetzelfde bedrag overhoudt. Dan is het aan jezelf of je het direct uitgeeft of spaart lijkt me. Er is geen scheefgroei in spaargeld oid, dat heb je zelf in de hand. Daarbij komt dat je relatie wel heel verziekt moet zijn om zoiets te zeggen of te denken.
Wij hebben alles gezamenlijk - met een verrekeningsbeding aan 't einde van de relatie (de een krijgt dan deel x van het gezamenlijke vermogen, de ander deel y, op basis van inbreng aan 't begin van de relatie en verschil in inkomen). We houden dus wel bij wat, indien het tot een onverhoopt einde komt, ieder mee mag krijgen, maar gedurende de relatie is alles gezamenlijk. Ik moet er echt niet aan denken om te bedenken van wie welk geld is...
Volgens mij is het nog veel verschrikkelijker om vooraf te bedenken wat je met het geld doet voor 'mocht het misgaan'. Heb je ook al een spaarrekening op naam van beiden om de scheiding te betalen?
Dat je aan 't eind 'n eerlijke verdeling wil, dat kan ik me nog voorstellen, maar dat je tijdens de relatie onderscheid maakt... vreselijk... Hoe doe je dat als een van beiden helemaal geen inkomsten heeft? Krijgt die dan ook geen zakgeld? Mag die nooit wat leuks doen? Moet die altijd komen bedelen bij de ander? Gaat die terug naar z'n kinderjaren en moet 'ie wekelijks om zakgeld vragen?
ja, en als het ISS op je huis valt dan ben je dood! En asbest is ook slecht en autorijden kost benzine. Wat een nutteloze stelling. In dat geval kan je dus alles naar de gezamelijke rekening storten, dan heb je beiden een eigen inkomen van 0. Probleem opgelost.
Ik ken zo'n stel, gehuwd in gemeenschap van goederen, maar ze leven alsof ze koude uitsluiting hebben. Hij heeft veel meer inkomsten dan zij, als er kado'tjes gegeven worden, dan gebeurt dat apart, en je kan dus echt te horen krijgen, dat een van de twee niet mee kan met 'n etentje omdat ze dat niet kan betalen.
dat is treurig, en dat zal gelukkig niet zo vaak voorkomen.
Hoe doe je dat trouwens met geld dat (deels) van beiden is? De belastingteruggave bijv. Die kan best op naam van 1 van beiden binnenkomen, en zelfs de aftrekposten kunnen (omdat dat belastingtechnisch voordelig is) bij 1 van beide worden opgevoerd, maar het gaat toch echt om gezamenlijk geld, waarbij de aanspraak niet 50/50 zal zijn. Toeslagen idem dito. Verdeel je dat hoofdelijk? Naar rato?
Wat een fantasie! Dat is gewoon gezamelijk geld als je voor de belastingdienst partner bent. Als je deze fantasie volgt dan ben je als oudste mannelijke bewoner anders wel vaak de sjaak, veel heffingen/belastingen worden namelijk naar de oudste mannelijke bewoner gestuurd. Dan kan een man met geen inkomen opeens een paar duizend euro per maand moeten betalen

Dit is weer duidelijk een geval van gezamelijk geld dus, en gezamelijke teruggave.