Ardana schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:50:
@Metro2002: het "probleem" met jouw rekenmethode is "wat versta je onder uitgaven?" Als je je boodschappen verstaat onder uitgaven maar dat niet budgetteerd, is het goed mogelijk om als alleenstaande > € 100 per week aan boodschappen uit te geven. Als je geen keuzes maakt in wat voor jou valt onder "vaste lasten/uitgaven" kun je ook stellen dat dat dvd'tje, of die nieuwe HD valt onder "normale uitgaven".
Dan kun je wel zeggen dat je 90% van hetgeen overblijft spaart, maar dat zegt dan nog niks

Nee, uitgaven zijn bij mij de zaken die elke maand terugkomen. Daar onder reken ik dus wel de boodschappen maar bv niet de incidentele uitgaven zoals een dvd of nieuwe harddisk. Dat zijn luxe uitgaven en vallen niet onder de vaste lasten.
Ik heb op mijn sheet staan:
GWL, autoverzekering, wegenbelasting, internet / TV, benzine (heb geen woon werk verkeer, gooi de auto om de maand vol en daar moet ik het maar mee doen

) , woonverzekeringen, zorgverzekering, hypotheek , levensverzekering en boodschappen.
Daarvan hou ik een bedrag over en daar doe ik dan 90% van naar de spaarrekening en die 10% mag ik uitgeven van mezelf aan bv een DVD of een keer uit eten ofzo

Snowwie schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 01:17:
[...]
Idd knap lullig dat je nu je huis wil verkopen. Kun je het niet beter eerst behouden en wachten op betere tijden? Misschien kun je het beter eerst tijdelijk verhuren. Ik vraag me af of je spaargeld van het "bescheiden inkomen" waar jij het over hebt voldoende is om het negatieve verschil bij verkoop van je woning voldoende is.
Tja, financieel gezien is het beter om te blijven zitten maar de drang om weg te gaan is wel redelijk groot en daar heb ik ook best geld voor over.
Ik maak van mijn financien niet direct een groot geheim: ik krijg netto 1390 euro binnen elke maand, daarvan gaat 880 euro op aan vaste lasten (ja ik heb mijn best gedaan ze zo laag mogelijk te krijgen

) en van wat overblijft gaat rond de 500 euro elke maand naar de spaarrekening. Natuurlijk komen er regelmatig vervelende rekeningen langs zodat ik die 500 niet elke maand haal en er gaat ook regelmatig wat van de spaarrekening af als bv de gemeentelijke belastingen geind worden (650 euro per jaar

) of als de auto onderhouden moet worden. Uiteindelijk zal het misschien 350 euro zijn dat er daadwerkelijk gespaard kan worden elke maand.
Het verschil wat ik moet overbruggen tussen de hypotheek en de verkoopprijs is 10.500 euro + makelaarskosten, reclamekosten ed maakt in totaal 12.500 euro wat ik bij moet lappen

Dat geld heb ik eerst bij elkaar gespaard en staat nu op een aparte spaarrekening en ben op mijn gewone spaarrekening weer opnieuw begonnen met sparen. Daar staat nu 900 euro op + ik heb nog wat aflossing staan van mijn hypotheek (kleine 4000 euro).
Als je je bedenkt dat ik pas 5 jaar op mezelf woon en de eerste 2 jaar geen luis had om dood te drukken kan je best stellen dat ik best spaarziek ben
[
Voor 41% gewijzigd door
Metro2002 op 17-06-2010 09:00
]