Het "hoe regel jij je financiën thuis?" topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 38.501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

oNo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:59:
Personal Finances Pro is wat ik gebruik.
Een erg handig programma waarvan de UI erg prettig is.
Je kan met verschillende accounts werken, bv cash, lopende rekening, credit card, enz.
Wanneer je pint is dat een transactie tussen de accounts. Als je dan iets cash betaalt komt dat in die rekening.
En als je alles goed gecategoriseerd in het systeem hebt staan kan je op allerlei manieren views creeren. Overizcht per periodes, grafisch, enz.
Het inplannen van vaste lasten is ook erg handig.

Hier een screenshot:

[afbeelding]
Ziet er leuk uit! Een paar vragen:

• Ik zie alleen imports vanuit een CSV formaat, doet het ook andere formaten?
• Kun je geimporteerde transacties splitten (bijvoorbeeld $103 geldopname is $100 knaken en $3 ATM fee)
• Kun je geimporteerde transacties automatisch laten categoriseren middels patroonherkenning?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takaya82
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-04 16:30
Aangezien ik vorig jaar een huis gekocht heb, ben ik nu bezig om mijn financien eens goed uit te zoeken. In het verleden was het een kwestie van betalen en belangrijke documenten in een klapper en de rest weggooien.

Nu moet ik wat beter met mijn budget omgaan, eerst heb ik geprobeerd om in excel een overzicht te maken van mijn maandlasten, hierbij zijn sommige bedragen geschat. Nu gebruik ik " iBank" om al mijn transacties vast te leggen en daarmee mijn maandbudget verder concreet te maken. Ik moet nog uitzoeken hoe ik goed gebruik kan maken van de categorienen, grafieken en budget mogelijkheden van dit programma.

iBank: http://www.iggsoftware.com/ibank/
Tool om download van Rabobank om te zetten naar iBank: http://sourceforge.net/projects/convert2ibank/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 13:50
Ik heb de sheet die aanvankelijk getoond werd in de TS uit 2007 vervangen door de huidige. Bedragen zijn geen staatsgeheim, doe ik niet moeilijk over. Ik denk dat bij de meesten het er wel ongeveer zo uit ziet. Ik kan me er prima mee redden zo, heb altijd overzicht en weet precies wat er nog betaald moet worden. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 11:45

ptjuh

New day, same old shit

Schopje...

Heeft iemand nog een goede excel sheet met daarin een goeie manier om je vaste lasten en inkomen/uitgeven in te delen..

Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van alles te uploaden naar websites..Vul liever 1 keer per week zelf alles inkomsten/uitgaven in..Ik vind dat je dan een beter overzicht hebt/krijgt van hoe het gaat.

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:46
ptjuh schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:54:
Heeft iemand nog een goede excel sheet met daarin een goeie manier om je vaste lasten en inkomen/uitgeven in te delen..
Programma om geld mee te beheren

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Ik heb een excel sheet gemaakt met daarin al mijn inkomsten en uitgaven. Zo weet ik precies hoeveel geld ik overhoud elke maand. Ik pak van dat geld dat overblijft ongeveer 10% af en het restant gaat linea recta naar de spaarrekening.
(dus stel ik hou 550 euro over, dan gaat er 50 euro af om vrij te besteden en 500 naar de spaarrekening).

Ik ben niet zo van de spaarpotjes dus alles komt op 1 grote hoop terecht. Heb ik dan een keer een grote uitgave (autoreparatie, vakantie, gemeentebelastingen) dan wordt dat in 1 keer betaald van de spaarrekening.

Leningen heb ik naast de hypotheek niet en mijn creditcard gebruik ik enkel in het buitenland en die rekening wordt ook gewoon in 1 keer betaald (dan betaal je daar geen rente over)

Vaste lasten zoals hypotheek, GWL en verzekeringen gaan allemaal via automatische incasso en ik controleer eigenlijk elke dag mijn rekeningen (online) of dat goed gaat.

Tevens hou ik mijn energieverbruik bij. Elke maand even de meterstanden opmeten en na wat interpolatie afzetten tegen de energieprijzen om te kijken of mijn voorschotnota nog klopt.

Ik budgetteer me dus helemaal suf :P maar goed ook want ik heb geen enorm inkomen en wil wel een aardig spaarpotje hebben. Zeker nu mijn huis te koop staat en ik onder de hypotheekwaarde moet verkopen (stomme huizenmarkt :( ) is het wel prettig dat ik een paar duizend euro achter de hand heb om het verschil prijs <> hypotheek te overbruggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 16-06-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:45

mvz

muziek verslaafde

hoe regel ik et.

als et op is, kan ik niks meer kopen :o

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Laatst online: 20-05 11:45

ptjuh

New day, same old shit

ja, ik ben van plan een huis te gaan kopen...vandaar ook het schopje even om te kijken wat goed en slecht is... Ik weet wel dat als ik doe tot het op = op regel er vanmaak ik denk ik een halve maand over hou i.p.v. geld haha

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Metro2002: het "probleem" met jouw rekenmethode is "wat versta je onder uitgaven?" Als je je boodschappen verstaat onder uitgaven maar dat niet budgetteerd, is het goed mogelijk om als alleenstaande > € 100 per week aan boodschappen uit te geven. Als je geen keuzes maakt in wat voor jou valt onder "vaste lasten/uitgaven" kun je ook stellen dat dat dvd'tje, of die nieuwe HD valt onder "normale uitgaven".

Dan kun je wel zeggen dat je 90% van hetgeen overblijft spaart, maar dat zegt dan nog niks :)

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 16:11
DaTimMan schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:33:
[...]

ik heb ook die als basis gebruikt en heb nu een mooi sheetje. spaarprognose, jaarbalans, en kopieren plakken vanuit ing bankieren met automatische postaanwijzing (vertikaalzoeken).

ik ga zo even uploaden ik laat het er een weekje staan
astu
Ik vind het uberhaupt al knap dat je met die .csv file je dump knap kan laten overkomen in het excel bestand.

Iemand een idee? De dump van mijn ing is echt dramatisch :(

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 13:50
Metro2002 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:52:
Ik heb een excel sheet gemaakt met daarin al mijn inkomsten en uitgaven. Zo weet ik precies hoeveel geld ik overhoud elke maand. Ik pak van dat geld dat overblijft ongeveer 10% af en het restant gaat linea recta naar de spaarrekening.
(dus stel ik hou 550 euro over, dan gaat er 50 euro af om vrij te besteden en 500 naar de spaarrekening).
Ja, zo doe ik het ook. Zet een x bedrag op de spaarrekening en van de rest (in jouw geval dus 50 euro) ga je gewoon van leven. Je forceert jezelf als het ware om niet te veel uit te geven.
Ik ben niet zo van de spaarpotjes dus alles komt op 1 grote hoop terecht. Heb ik dan een keer een grote uitgave (autoreparatie, vakantie, gemeentebelastingen) dan wordt dat in 1 keer betaald van de spaarrekening.
Hier ook, gewoon alles op 1 spaarrekening. Waarom zou je voor elk wissewasje een aparte rekening openen? Dat is echt niet nodig.
Tevens hou ik mijn energieverbruik bij. Elke maand even de meterstanden opmeten en na wat interpolatie afzetten tegen de energieprijzen om te kijken of mijn voorschotnota nog klopt.
Eén van de weinige dingen die ik totaal niet bijhoudt. :)
. Zeker nu mijn huis te koop staat en ik onder de hypotheekwaarde moet verkopen (stomme huizenmarkt :( ) is het wel prettig dat ik een paar duizend euro achter de hand heb om het verschil prijs <> hypotheek te overbruggen.
Idd knap lullig dat je nu je huis wil verkopen. Kun je het niet beter eerst behouden en wachten op betere tijden? Misschien kun je het beter eerst tijdelijk verhuren. Ik vraag me af of je spaargeld van het "bescheiden inkomen" waar jij het over hebt voldoende is om het negatieve verschil bij verkoop van je woning voldoende is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Mijn financiën regel ik heel simpel: niet :+

Nee, als student valt er ook weinig te regelen eigenlijk. Ik kijk zo nu en dan eens op mijn rekening en als ik het bedrag te hoog vind boek ik een deel naar mijn spaarrekening. Ik heb wel een tweede betaalrekening waarvan de bedoeling ooit eens was om vaste lasten en andere uitgaven gescheiden te houden maar daar is het nog nooit van gekomen :X

Wel lijkt het me leuk om eens voor een paar maanden zo'n overzichtje bij te houden. Bij de excelsheet van Haan kan ik alleen niet echt wijs uit worden hoe je nu de transacties importeert? Maar dat zal aan mij liggen. Personal Finance Pro ziet er wel leuk uit en ondersteund ook het importeren van bijv. *.csv bestanden, het programma ziet alleen geen onderscheid tussen uitgaven en ontvangsten, bij mij gooit die alles op negatief :|

Iemand trouwens bekend met het 'digitale nota' gebeuren? Je kan acceptgiro's ed. via Internet bankieren binnen krijgen en rechtstreeks betalen. Ik heb alleen geen idee of het een beetje handig werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ardana schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:50:
@Metro2002: het "probleem" met jouw rekenmethode is "wat versta je onder uitgaven?" Als je je boodschappen verstaat onder uitgaven maar dat niet budgetteerd, is het goed mogelijk om als alleenstaande > € 100 per week aan boodschappen uit te geven. Als je geen keuzes maakt in wat voor jou valt onder "vaste lasten/uitgaven" kun je ook stellen dat dat dvd'tje, of die nieuwe HD valt onder "normale uitgaven".

Dan kun je wel zeggen dat je 90% van hetgeen overblijft spaart, maar dat zegt dan nog niks :)
Nee, uitgaven zijn bij mij de zaken die elke maand terugkomen. Daar onder reken ik dus wel de boodschappen maar bv niet de incidentele uitgaven zoals een dvd of nieuwe harddisk. Dat zijn luxe uitgaven en vallen niet onder de vaste lasten.

Ik heb op mijn sheet staan:

GWL, autoverzekering, wegenbelasting, internet / TV, benzine (heb geen woon werk verkeer, gooi de auto om de maand vol en daar moet ik het maar mee doen :P ) , woonverzekeringen, zorgverzekering, hypotheek , levensverzekering en boodschappen.

Daarvan hou ik een bedrag over en daar doe ik dan 90% van naar de spaarrekening en die 10% mag ik uitgeven van mezelf aan bv een DVD of een keer uit eten ofzo :)
Snowwie schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 01:17:
[...]

Idd knap lullig dat je nu je huis wil verkopen. Kun je het niet beter eerst behouden en wachten op betere tijden? Misschien kun je het beter eerst tijdelijk verhuren. Ik vraag me af of je spaargeld van het "bescheiden inkomen" waar jij het over hebt voldoende is om het negatieve verschil bij verkoop van je woning voldoende is.
Tja, financieel gezien is het beter om te blijven zitten maar de drang om weg te gaan is wel redelijk groot en daar heb ik ook best geld voor over.

Ik maak van mijn financien niet direct een groot geheim: ik krijg netto 1390 euro binnen elke maand, daarvan gaat 880 euro op aan vaste lasten (ja ik heb mijn best gedaan ze zo laag mogelijk te krijgen :+ ) en van wat overblijft gaat rond de 500 euro elke maand naar de spaarrekening. Natuurlijk komen er regelmatig vervelende rekeningen langs zodat ik die 500 niet elke maand haal en er gaat ook regelmatig wat van de spaarrekening af als bv de gemeentelijke belastingen geind worden (650 euro per jaar :X ) of als de auto onderhouden moet worden. Uiteindelijk zal het misschien 350 euro zijn dat er daadwerkelijk gespaard kan worden elke maand.

Het verschil wat ik moet overbruggen tussen de hypotheek en de verkoopprijs is 10.500 euro + makelaarskosten, reclamekosten ed maakt in totaal 12.500 euro wat ik bij moet lappen :/ Dat geld heb ik eerst bij elkaar gespaard en staat nu op een aparte spaarrekening en ben op mijn gewone spaarrekening weer opnieuw begonnen met sparen. Daar staat nu 900 euro op + ik heb nog wat aflossing staan van mijn hypotheek (kleine 4000 euro).

Als je je bedenkt dat ik pas 5 jaar op mezelf woon en de eerste 2 jaar geen luis had om dood te drukken kan je best stellen dat ik best spaarziek ben :P

[ Voor 41% gewijzigd door Metro2002 op 17-06-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dick schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 02:09:
Iemand trouwens bekend met het 'digitale nota' gebeuren? Je kan acceptgiro's ed. via Internet bankieren binnen krijgen en rechtstreeks betalen. Ik heb alleen geen idee of het een beetje handig werkt?
Die digitale nota's werkt prima. Bij de ING is een lijst te vinden van bedrijven die daar aan mee doen. Je moet je zelf via het ING Internetbankieren aanmelden bij een bedrijf (bv via een klantnummer ofzo) en vanaf dan krijg je geen acceptgiro's meer maar een melding in het scherm dat er een digitale nota klaar staat. Die kun je vervolgens inplannen en betalen.

Bij inloggen op ING bankieren krijg je ook een melding als er nieuwe bedrijven beschikbaar zijn. Dan kun je dus kijken of je klant bent van dat bedrijf. Tot nu toe krijg ik alleen de rekening van UPC via deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Metro2002 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:52:
Ik heb op mijn sheet staan:
<knip> boodschappen.
Goed, boodschappen. Wat valt voor jou onder boodschappen? Uiteraard eten en drinken, maar valt daar ook shampoo onder? En after-shave? En 'n lekker luchtje?
En als je 'n keer 'n bosje bloemen koopt, valt dat ook onder boodschappen? Of als je sokken nodig hebt? Ondergoed?
Een patatje om de hoek als je geen zin hebt om te koken? 'n Kroketje in de kantine op je werk? 'n Snack op het station of als je aan 't tanken bent? 'n Avondje stappen?
Of als je 'n keer 'n magazine wil kopen? In de supermarkt kun je ook veel non-food kopen, tot complete frituuraparaten en computers aan toe?

Snap je wat ik bedoel? Als je met jezelf geen afspraken maakt over hoeveel geld je aan boodschappen of extra's mag uitgeven per periode, kan het nog steeds gebeuren dat je > € 150 kwijt bent als alleenstaande.
't Verschil tussen "ja, dat valt onder 'boodschappen'" of "nee, dat valt niet onder 'boodschappen', maar moet ik van die € 50 extra doen" maakt dat je wekelijks toch 'n paar euro tot vele tientallen euro's extra uitgeeft.
Niet dat jij dat doet (geen idee, maar daar ga ik even van uit), maar het gaat om het idee.

Een van de standaard vragen die ik altijd stel aan mijn budgetbeheer cliënten: hoeveel geef je per week uit aan boodschappen. En die bedragen verschillen (voor 'n alleenstaande) echt gigantisch: van € 20 tot € 150!. En dat maakt uiteraard veel uit voor hoeveel je kan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ardana schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:33:
[...]
Goed, boodschappen. Wat valt voor jou onder boodschappen? Uiteraard eten en drinken, maar valt daar ook shampoo onder? En after-shave? En 'n lekker luchtje?
En als je 'n keer 'n bosje bloemen koopt, valt dat ook onder boodschappen? Of als je sokken nodig hebt? Ondergoed?
Een patatje om de hoek als je geen zin hebt om te koken? 'n Kroketje in de kantine op je werk? 'n Snack op het station of als je aan 't tanken bent? 'n Avondje stappen?
Of als je 'n keer 'n magazine wil kopen? In de supermarkt kun je ook veel non-food kopen, tot complete frituuraparaten en computers aan toe?
Stapen, ondergoed, sokken, bos bloemen. Ik zie niet zo in waarom dat onder boodschappen valt. onder boodschappen valt bij mij heel simpel: de weekboodschappen, levensmiddelen. Daar valt dus bv wél shampoo en after shave onder maar absoluut geen non-food dingen en ook geen patatje op de hoek.
Snap je wat ik bedoel? Als je met jezelf geen afspraken maakt over hoeveel geld je aan boodschappen of extra's mag uitgeven per periode, kan het nog steeds gebeuren dat je > € 150 kwijt bent als alleenstaande.
't Verschil tussen "ja, dat valt onder 'boodschappen'" of "nee, dat valt niet onder 'boodschappen', maar moet ik van die € 50 extra doen" maakt dat je wekelijks toch 'n paar euro tot vele tientallen euro's extra uitgeeft.
Niet dat jij dat doet (geen idee, maar daar ga ik even van uit), maar het gaat om het idee.

Een van de standaard vragen die ik altijd stel aan mijn budgetbeheer cliënten: hoeveel geef je per week uit aan boodschappen. En die bedragen verschillen (voor 'n alleenstaande) echt gigantisch: van € 20 tot € 150!. En dat maakt uiteraard veel uit voor hoeveel je kan sparen.
Ik snap wat je bedoelt maar de zaken die je opnoemt vind ik dus niet onder boodschappen vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich is dat inderdaad een hele goede vraag :) Persoonlijk vind ik alles wat ik in de supermarkt koop onder boodschappen vallen (dus ook deo, tandenpasta, scheerschuim, wasmiddel, schoonmaakspullen). Anders wordt het veel te veel werk alles uit te splitsen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Vaste lasten zijn bij mij goed inzichtelijk en worden binnen 4-5 dagen na ontvangen salaris afgeboekt..
Verder alle rekeningen die binnenkomen worden in telebankieren ingevoerd en 3 dagen nadat het salaris binnenkomt betaald. (of er moet een spoed rekening tussen zitten die word gelijk overgemaakt).
Dan leven we gewoon met het geld wat over is..
Wat we overhouden gaat naar de spaar rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Marzman schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:57:
Persoonlijk vind ik alles wat ik in de supermarkt koop onder boodschappen vallen.
Ik snap je wel, maar die frituurpan, die nieuwe set theedoeken, die nieuwe jas, die DVD's, die pannenset, dat leuke boek en de nieuwe computer kan je tegenwoordig dus ook allemaal in de supermarkt kopen, evenals je toegangskaartje voor Walibi of de Efteling. Volgens jouw definitie valt dat dus ook onder boodschappen? ;)

'n Goed budget vaststellen voor je uitgaven betekent dus ook dat je nagedacht hebt over wat onder welke budgetpost valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:24
Ardana schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:33:
[...]
Ik heb een categorie met "luxe uitgaven". Parfum valt daar onder, of uit eten, stappen valt onder "uitgaan". Magazine onder abonnementen eveneens als mobiele abbo's en internet abbo's.

Frituurapparaat valt onder "onvoorziene" en computers ook onder "Luxe uitgaven".

BTW, een Rabobank mutatie export is ook een zooi, pas deze handmatig :( aan en importeer deze dan. Hoe doen jullie dat?

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 17-06-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:57

Haan

dotnetter

the-edge schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:02:
BTW, een Rabobank mutatie export is ook een zooi, pas deze handmatig :( aan en importeer deze dan. Hoe doen jullie dat?
Bij mij gebeurt dat zo :P
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
// inlezen csv in database
while (!reader.EndOfStream)
{
    string[] tokens = reader.ReadLine().Split(',');
    if (tokens.Length <= 1) continue;

string account = tokens[0].Trim('"');
    DateTime interestDate = ParseDate(tokens[2]);
    string direction = tokens[3].Equals("\"D\"", StringComparison.InvariantCultureIgnoreCase) ? "Af" : "Bij";
    decimal amount = decimal.Parse(tokens[4], new CultureInfo("en-US"));
    string otherAccount = tokens[5].Trim('"');
    string otherAccountOwner = tokens[6].Trim('"');
    DateTime mutationDate = ParseDate(tokens[7]);
    string mutationType = tokens[8].Trim('"');
    string description = tokens[10].Trim('"');

DataRow newRow = dataSet.Tables[tableName].NewRow();

newRow[1] = mutationDate;
    newRow[2] = interestDate;
    newRow[3] = amount;
    newRow[4] = direction;
    newRow[5] = otherAccount;
    newRow[6] = otherAccountOwner;
    newRow[7] = mutationType;
    newRow[8] = description;
    newRow[9] = account;
    if (direction != "Bij")
    {
        newRow[10] = mutationType.Equals("ga", StringComparison.InvariantCultureIgnoreCase)
                            ? "Pin"
                            : ParseType(otherAccountOwner);
    }

dataSet.Tables[tableName].Rows.Add(newRow);
    count++;
}
adapter.Update(dataSet, tableName);

Eerst iedere regel in de csv parsen gewenst formaat en daarna opslaan in database.
Daarna haal ik de gegevens van de gewenste maand op uit de database en plak ze in Excel

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Ik zal dit nooit 100% gaan bij houden. Alleen als ik merk dat het opeens te krapjes word ga ik kijken wat er gebeurd is dmv internet bankieren (meeste geld word met pin betaald door mij en mn vrouw).

Zo'n beetje hoe mn systeem werkt:
4 rekeningen
mijn betaal rekening, haar betaal rekening en een gezamelijke betaal rekening en een gezamelijke spaarrekening.

We krijgen onze lonen binnen op onze eigen rekeningen, daarmee betalen we onze eigen kosten (telefoon rekening, ziektekosten, en zij ook haar reiskosten die ze weer terug krijgt van de werkgever).

Ik zet dan vaak genoeg geld op de gezamelijke betaal rekening zodat die alle vaste lasten kan ophoesten. (hypotheek, internet, servicekosten, GWE) En dan nog eens een buffer omdat je nooit weet hoeveel je nou voor boodschappen gaat uitgeven bijvoorbeeld. (En ik houd er niet van om elke keer geld heen en weer te lootsen van betaal -> spaar -> betaal rekening).

Zij zet dan geld over naar de spaarrekening.

We houden dan beide een x bedrag over voor een beetje "prive" uitgaves. (lees avondje stappen of verjaardags kado halen). Vaak worden deze kosten alsnog betaald door de gezamelijke betaal rekening. Maar daar weten we dan beide vanaf.

Loopt allemaal soepeltjes we zijn allebei geen mensen die impulsief dingen kopen. Als we wat op het oog hebben dan wachten we eind v/d maand af zodat we het dan gemakkelijk kunnen kopen zonder met het spaar geld te hoeven rommelen om bijvoorbeeld keuken apparatuur te kopen.

Als er opeens te weinig geld lijkt te zitten op de gezamelijke betaal rekening dan is de buffer te klein of hebben we teveel geld uit gegeven. (meestal het laatste) en word er in het gevolg rekening mee gehouden. Vaak weten we al van te voren dat het krapjes kan worden, meestal komt dit soort dingen door verjaardagen.

[ Voor 16% gewijzigd door Fore! op 17-06-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363829

Aan het eind van de maand vroeg ik mij altijd af waar mijn geld was gebleven. Het voelde alsof honderden euro's in rook opgingen, omdat ik alles pinde.

Nu gebruik ik een programma van het NIBUD en heb ik weer overzicht, omdat alle transacties in grafieken worden weergegeven enso. Moet het alleen weer wat vaker bijhouden, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:12
Eens dezer dagen zal ook het nieuwe huishoudboekje van de ING van startgaan, TIM. Ben eigenlijks wel benieuwd naar deze.

Ik hou nu alles nog in Excel bij, gewoon de uitgaven en de inkomsten op verschillende rekeningen. Probeer zoveel mogelijk alles bij elkaar te houden maar dit lukt niet altijd. Ik hoop daarom ook dat TIM de optie biedt voor andere rekeningen bij te houden. Denk dat dit niet zal gebeuren maar zou het wel makkelijk maken (oa voor de marketeers van ING ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
KillaZ schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:01:
[...]

Ik vind het uberhaupt al knap dat je met die .csv file je dump knap kan laten overkomen in het excel bestand.

Iemand een idee? De dump van mijn ing is echt dramatisch :(
de dump valt eigenlijk best mee,

het is een CSV met als separator de , en als tekst aanduiding de " " , ik plak dit direct van de dump in excel en gebruik dan de tekst naar kolommen functie. daarna plak ik de lookup formule over de types heen (bv betaalautomaar) en done.

dit doe ik 1 tot 4 keer per maand, afhankelijk van wanneer ik mijn status wil weten. achteraf had ik de lookup beter op het einde kunnen doen ipv over een bestaande heen , dat zou handmatig werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Ik snap dat programma c@shflow ook niet helemaal. Ik neem alles één op één over, ik streep alles weg, maar het verschil wat c@shflow aan geeft, wordt alleen maar groter met wat er werkelijk op de rekening staat, en dat verschil wordt ook steeds groter. Toevallig iemand die dat ook heeft?

/edit
Dit hoorde eigenlijk in een ander topic, nu is het een dubbelpost.

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 09-08-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146875

Reactie op TS: zoveel mogelijk via automatische afschrijving (in de laatste 10 jaar nooit problemen opgeleverd) en de rest betalen als het binnenkomt, daarna in de kast zetten tot het eind van het jaar. Begin nieuwe jaar alle oude acceptgiro's rekeningen weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Eigenlijk hadden ze een vak "omgaan met geld" moeten hebben op de middelbare school voor iedereen.

Ik had van al die techneuten hier op tweakers wel gedacht dat een huishoudboekje toch een eitje moest zijn. tis geen hogere wiskunde.

je zoek je netto inkomen, je kijkt op je afschrift naar je vaste lasten en je bent bijna klaar.
elke maand is min of meer hetzelfde ook.

kleine bedragen chipknip ipv pinnen. Zo voorkom ik teveel mutaties op mijn rekening. het "vervuilt" dan niet het overzicht.
Bovendien elke keer pinnen in het openbaar met je pincode, bevordert ook niet de veiligheid van je bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 18:03
vodkajus schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:05:
Eigenlijk hadden ze een vak "omgaan met geld" moeten hebben op de middelbare school voor iedereen.
Een simpel idee. Erg voor de hand liggend. Briljant.
Waarom is dat er nog niet! Zeker in de www.lenen.nl cultuur zou dit een heel goed idee zijn.
Iedereen heeft ermee te maken dus zou inderdaad een onderdeel van de opleiding moeten zijn.

Je kan er over twisten of dit in de opleiding of opvoeding thuishoort. Maar aangezien rekenen ook onder het onderwijs valt omdat blijkbaar niet elke ouder dat in de opvoeding kan opnemen...

Weg met die saaie appels en peren in de rekenles! Euro's!!

Maar zolang daat nog niet is moet ik het maar via opvoeding oplossen. De oudste is bijna 5, die moet ik toch al wel wat aan het verstand kunnen brengen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:41
Titusvh schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:55:
[...]

Een simpel idee. Erg voor de hand liggend. Briljant.
Waarom is dat er nog niet! Zeker in de www.lenen.nl cultuur zou dit een heel goed idee zijn.
Iedereen heeft ermee te maken dus zou inderdaad een onderdeel van de opleiding moeten zijn.

Je kan er over twisten of dit in de opleiding of opvoeding thuishoort. Maar aangezien rekenen ook onder het onderwijs valt omdat blijkbaar niet elke ouder dat in de opvoeding kan opnemen...

Weg met die saaie appels en peren in de rekenles! Euro's!!

Maar zolang daat nog niet is moet ik het maar via opvoeding oplossen. De oudste is bijna 5, die moet ik toch al wel wat aan het verstand kunnen brengen zou je zeggen.
Onze huidige cultuur is hier ook debet aan. Alles is tegenwoordig mogelijk. Willen de kids een Ipod dan kan dat, willen ze toch die leuke game... Tuurlijk kan... Er hoeft minder zelf gespaard voor te worden.....

Nu wil ik niet zeggen dat ik zo hard heb moeten werken, maar bij ons is het altijd zo geweest dat ik moest onderbouwen WAAROM ik iets nodig had, en als het puur voor de heb is, dit gewoon niet goed genoeg is. Nu later en ik alweer 2 jaar full-time werk merk ik dat ik hier mazzel aan heb. Ik heb de dicipline om alles bij te houden in een excellsheet en spaar netjes elke maand.

Uiteraard is een cursus omgaan met geld goed, maar het begint toch bij iedereen thuis.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 16:11
DaTimMan schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:36:
[...]

de dump valt eigenlijk best mee,

het is een CSV met als separator de , en als tekst aanduiding de " " , ik plak dit direct van de dump in excel en gebruik dan de tekst naar kolommen functie. daarna plak ik de lookup formule over de types heen (bv betaalautomaar) en done.

dit doe ik 1 tot 4 keer per maand, afhankelijk van wanneer ik mijn status wil weten. achteraf had ik de lookup beter op het einde kunnen doen ipv over een bestaande heen , dat zou handmatig werk schelen.
Dat was het ja.....tekst naar kolommen 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wat niet automatisch gaat vliegt hier op een hoop, 2 keer per maand betaal ik de hoop. De rekeningen krijgen een datum waarop ik ze betaald heb en verdwijnen op een andere hoop. Die hoop wordt geregeld gesorteerd en geklasseerd.

Automatisch is huis, creditcard, water, gas, en electriciteit. Vroeger GSM ook maar bij het veranderen van operator heeft men blijkbaar mijn domicilie opdracht niet goed begrepen.

Internet en syndic zouden eigenlijk ook eens automatisch moeten gaan..

You don't need eyes to see, you need vision

Anoniem: 125473

Mijn eigen financieen zijn allemaal niet zo spannend, de vaste uitgave (telefoon abo e.d.) gaan via automatische incasso. Verder PIN ik zoveel mogelijk en alleen met uitgaan heb ik contant geld op zak (mocht er nog iets over blijven is dat zo op in de kantine O-)).

Verder woon ik in een studentenhuis en daar zijn de financieen iets beter geregeld. Met behulp van een eigen gemaakt excel workbook worden alle uitgaven bijgehouden. Alle vaste uitgaven (G/W/L, internet etc.) gaan via automatische incasso en worden eens per maand in excel ingevoerd.Hetzelfde gebeurd met alle losse bonnetjes van de boodschappen.
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/joomla/images/gallery/projecten/boekhouding/maandoverzicht_tumb.png

Verder zit er een jaaroverzicht bij waarin alles netjes naast elkaar staat zodat je het een en ander kunt vergelijken.
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/joomla/images/gallery/projecten/boekhouding/jaaroverzicht_tumb.png

Het geheel is zo opgezet dat je bijna alles zelf in kunt stellen op de voorpagina. zo kun je alle uitgaven, inkomsten en bewoners zelf instellen en deze waarde worden door de het hele excel bestandje gebruikt m.b.v. drop-down menutjes.
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/joomla/images/gallery/projecten/boekhouding/voorpagina_tumb.png

Meer info over het excel bestandje, uitgebreide uitleg en een link voor het downloaden is HIER te vinden. Hopelijk hebben jullie er iets aan ;)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Bij mij eigenlijk heel simpel... Ik ben administrateur/accountant....dus zegt dat eigenlijk wel voldoende...

Maar om een wat beter inzicht te geven :

Ik hou thuis alleen de zaken bij die van belang zijn (pensioenen, hypotheekrente aftrek e.d., aangiften inkomstenbelasting, spaarrentes en aandelen). De rest van de rekeningen die niet automatisch worden afgeschreven worden eigenlijk altijd in 1 keer betaald en belanden daarna gewoon bij het afval, mits het rekeningen zijn waar ik later nog op moet terug komen, dit komt in een ordner die ik 1 keer per jaar uitzoek (en daarbij de helft weg mik).

Privé je financiën bijhouden is nog net niet zo om te zeggen dat het zinloos is om te doen, het is maar net wat voor financiën je hebt. Ik vertel mensen altijd om het zo simpel mogelijk te houden. Ik hoef echt niet de rekeningen van de Otto/Wehkamp/Neckermann te zien, zo ook niet wat je bij de deka/ah/c1000/lidl gekocht hebt.
Rekeningen die voor garantie zorgen, gewoon netjes op datum volgorde bewaren (zo is het ook makkelijker om ze weg te gooien als ze de garantie is verlopen).

Ik heb voor thuis totaal geen sheets of wat dan ook, gewoon online banking (een uitdraai van je bankrekening is tegenwoordig meer dan voldoende).

Wabbawabbawabbawabba

Alle post wat relevant is, bankafschrijvingen, pensioen, verzekeringen etc bewaar ik per jaar in 1 map,
Dus ik heb een map 2001, 2002. 2003 etc.
Ook de garanties en rekeningen die ik nodig heb voor belasting etc word bewaard in deze map.
zo kan ik vrij snel terug zoeken welke rekening waarvoor was.
Langer dan 10 jaar wil ik het niet bewaren dus 2001 word volgend jaar 2011.

rekeningen van de wehkamp etc bewaar ik max 2 jaar. Rond de kerst houd ik altijd een grote schoonmaak en maak ik de map van het jaar ervoor leeg, dus komende kerst is 2009 aan de beurt om door de versnipperaar te gaan.

Kreeg dit jaar een brief dat ik de bonnetjes van 2008 moest overleggen aan de belastingsdienst voor controle. was geen probleem.

Maar dan moet je het wel geordend hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 26-08-2010 15:05 ]

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 15:53
Anoniem: 125473 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:15:
Mijn eigen financieen zijn allemaal niet zo spannend, de vaste uitgave (telefoon abo e.d.) gaan via automatische incasso. Verder PIN ik zoveel mogelijk en alleen met uitgaan heb ik contant geld op zak (mocht er nog iets over blijven is dat zo op in de kantine O-)).

Verder woon ik in een studentenhuis en daar zijn de financieen iets beter geregeld. Met behulp van een eigen gemaakt excel workbook worden alle uitgaven bijgehouden. Alle vaste uitgaven (G/W/L, internet etc.) gaan via automatische incasso en worden eens per maand in excel ingevoerd.Hetzelfde gebeurd met alle losse bonnetjes van de boodschappen.

Verder zit er een jaaroverzicht bij waarin alles netjes naast elkaar staat zodat je het een en ander kunt vergelijken.

Het geheel is zo opgezet dat je bijna alles zelf in kunt stellen op de voorpagina. zo kun je alle uitgaven, inkomsten en bewoners zelf instellen en deze waarde worden door de het hele excel bestandje gebruikt m.b.v. drop-down menutjes.

Meer info over het excel bestandje, uitgebreide uitleg en een link voor het downloaden is HIER te vinden. Hopelijk hebben jullie er iets aan ;)
erg handig, thnx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Laatst online: 06-02 23:47
Heeft iemand dat excel documentje dat ene lid 'Haan' ooit had gepost? Het heette iets van: kasboek leeg.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:59:
'n Goed budget vaststellen voor je uitgaven betekent dus ook dat je nagedacht hebt over wat onder welke budgetpost valt.
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar wat een 'gedoe' lees ik hier. Nadenken over 'budgetposten'..

A (IN) - B (UIT) = C (OVER)
van C kun je dan gaan beleggen, sparen, bufferen, uitgeven, je hypo aflossen, whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Bi-zonder: dat kan op 't moment dat er 'n (ruime) C is. Als er 'n (te) kleine C is, of zelfs 'n tekort, dan moet je dus meer gaan uitsplitsen. Want, uitsplitsen betekent inzicht, en inzicht betekent mogelijkheden tot besparen.

Als je iedere maand meer dan voldoende over houdt om te sparen voor grote zaken, en nooit 'ns tegen 't probleem "wanneer kan ik x kopen?" of erger nog "wanneer pleeg ik (groot) onderhoud y?" aan loopt, is er niks aan de hand. Als je dat wel doet, heb je kennelijk meer inzicht nodig.

@Tweekeraar: Haan is nog gewoon actief, 'k zou zeggen: stuur 'm 'n DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-05 22:56
Bi-zonder schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:29:
[...]
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar wat een 'gedoe' lees ik hier. Nadenken over 'budgetposten'..

A (IN) - B (UIT) = C (OVER)
van C kun je dan gaan beleggen, sparen, bufferen, uitgeven, je hypo aflossen, whatever...
Tsja, zo simpel is het in werkelijkheid natuurlijk niet. Je hebt bijvoorbeeld dingen die je maar eens per jaar moet betalen, gemeentebelastingen bijvoorbeeld. Toch handig om een zekere mate van inzicht in je uitgaven te hebben, zodat je je daar op voor kunt bereiden.

Persoonlijk probeer ik alles eenmaal per jaar te betalen waar mogelijk, dus autoverzekering, wegenbelasting, zorgverzekering, gemeentebelastingen etc. Dan moet je dus zeker wel gaan focussen op C (wat je maandelijks apart legt), in plaats van dat je wel ziet wat je elke maand over houdt.

Overigens ontopic: hier een simpel verhaal met twee gezamenlijke rekeningen (een voor dagelijkse boodschappen, en een voor wonen en verzekeringen) waar we maandelijks evenveel op storten, de rest houden we gewoon zelf, en doen dan ook alle uitgaven zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dj1981 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:42:
[...]

Tsja, zo simpel is het in werkelijkheid natuurlijk niet. Je hebt bijvoorbeeld dingen die je maar eens per jaar moet betalen, gemeentebelastingen bijvoorbeeld. Toch handig om een zekere mate van inzicht in je uitgaven te hebben, zodat je je daar op voor kunt bereiden.

Persoonlijk probeer ik alles eenmaal per jaar te betalen waar mogelijk, dus autoverzekering, wegenbelasting, zorgverzekering, gemeentebelastingen etc. Dan moet je dus zeker wel gaan focussen op C (wat je maandelijks apart legt), in plaats van dat je wel ziet wat je elke maand over houdt.

Overigens ontopic: hier een simpel verhaal met twee gezamenlijke rekeningen (een voor dagelijkse boodschappen, en een voor wonen en verzekeringen) waar we maandelijks evenveel op storten, de rest houden we gewoon zelf, en doen dan ook alle uitgaven zelf.
Enige voordeel wat ik mij kan bedenken van die rekeningen in 1x betalen is dat je er gelijk vanaf bent en misschien 10-20 euro aan rente kan trekken.. en een paar tientjes korting kunt krijgen.

Verder heb je veel meer zorgen om het geld voor het jaar erop bij elkaar te krijgen. Verleiding is soms wel te groot voor sommige mensen..

Ik betaal alles zoveel mogelijk maandelijks, Dan weet ik wat ik per maand kwijt ben en kan ik ook niet in de verleiding komen om het alsnog uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:56
Ik heb niet een heel groot huishouden maar hier de uitleg hoe wij het doen :) (zijn met zijn 2-en)

1 Betaalrekening waar beide salarisen op binnenkomen.
Hier gaat binnen 4 dagen vervolgens alle vaste lasten vanaf. Uiteraard weten we wat onze maandelijks terugkomende lasten zijn, op wat variabele bedragen zoals telefoon abbo's na, maar dat is tientjes werk.

Vervolgens houden we X bedrag over op de betaalrekening.
Hiervan reserveren we 600 euro voor het eten en bijvoorbeeld een biosje in de maand, het overige bedrag gaat 200 euro van naar een spaarrekening en alles wat dan over blijft gaat naar een tweede spaarrekening.

De eerste spaarrekening waar dus de 200 euro naartoe gaat daar komen we niet aan voor leuke dingen, die is voor vast onderhoud of kapotte apparaten in huis.

De tweede spaarrekening gebruiken we voor de leuke dingen als vakanties en weekendjes weg etc.

Door deze constructie weten we heel goed wat over is voor leuke dingen en als we geen onderhoud of kapotte apparaten hebben, hebben we gewoon een groeiende buffer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177841

Bij mij verschilt zowel het aantal werkuren alsook het salaris tussen mij en mijn partner noemenswaardig.
(Parttime werken, kind, Betere salarissen in IT, etc)

Wij hebben dit opgelost door ons volledige salaris naar een gezamelijke rekening over te maken, m.u.v. 500 euro, dit is dan ons 'persoonlijke zakgeld' waar we dan zelf ook van sparen, Van de gezamelijke rekening worden dan alle (gezamelijke) lasten betaald, en gespaard voor onderhoud huis, vakanties etc. Absoluut gezien betaalt de een dus meer dan de ander hieraan, echter leek het ons wel een gelijkwaardig systeem ivm gemaakte keuzes in part-time werken e.d.

We zijn getrouwd, dus is het toch een grote pot, maar hebben van 'zakgeld' geeft een beter gevoel bij het kopen van dat ene biertje extra, of in geval van de dames, de kleding :)

Hoe doen anderen dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 177841 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:14:
Bij mij verschilt zowel het aantal werkuren alsook het salaris tussen mij en mijn partner noemenswaardig.
(Parttime werken, kind, Betere salarissen in IT, etc)

Wij hebben dit opgelost door ons volledige salaris naar een gezamelijke rekening over te maken, m.u.v. 500 euro, dit is dan ons 'persoonlijke zakgeld' waar we dan zelf ook van sparen, Van de gezamelijke rekening worden dan alle (gezamelijke) lasten betaald, en gespaard voor onderhoud huis, vakanties etc. Absoluut gezien betaalt de een dus meer dan de ander hieraan, echter leek het ons wel een gelijkwaardig systeem ivm gemaakte keuzes in part-time werken e.d.

We zijn getrouwd, dus is het toch een grote pot, maar hebben van 'zakgeld' geeft een beter gevoel bij het kopen van dat ene biertje extra, of in geval van de dames, de kleding :)

Hoe doen anderen dit ?
ook verschil in salaris, en gekozen voor even veel overhouden. wel zo eerlijk je leeft immers samen. Eigen "zakgeld" is ideaal, ook leuker met het kopen van een kadotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wij maken alles naar een rekening over. Proberen daar een bepaald basisbedrag op te laten staan na vaste lasten, daarvan gaat een deel (als er over is) naar de spaarrekening. Als we dan iets uit willen geven.. tja, bij grote uitgaven overleggen we uiteraard even. Maar verder weten we allebei wel wanneer dat is, dus persoonlijke uitgaven maakt echt niet uit. Als mn vriendin een keer wil gaan shoppen met een vriendin zegt ze dat wel van te voren, maar ze weet ook wel hoeveel ze daar aan uit kan geven. Vrij losjes dus eigenlijk.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaximusTG schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:18:
Wij maken alles naar een rekening over. Proberen daar een bepaald basisbedrag op te laten staan na vaste lasten, daarvan gaat een deel (als er over is) naar de spaarrekening. Als we dan iets uit willen geven.. tja, bij grote uitgaven overleggen we uiteraard even. Maar verder weten we allebei wel wanneer dat is, dus persoonlijke uitgaven maakt echt niet uit. Als mn vriendin een keer wil gaan shoppen met een vriendin zegt ze dat wel van te voren, maar ze weet ook wel hoeveel ze daar aan uit kan geven. Vrij losjes dus eigenlijk.
Zo doen wij het ook.. gewoon ff een een mededeling dat je nieuwe kleren nodig hebt of wat wilt aanschaffen.
Alle noodzakelijke dingen gaan zonder overleg. (boodschappen etc).
Maar als we een keer uit eten willen of ik wil nieuwe schoenen dan ff snel kijken of het past in dit "maand budget" of dat we het beter even 2-3 weken kunnen uitstellen..
Indien het niet kan wachten en er is geen geld voor dan spreken we gewoon het spaargeld terug aan.

Over 2 weken gaat mijn vrouw (samen met een vriendin) een hele dag naar een kapper/ beauty salon/spa etc. ze heeft aangeven ongeveer 150 euro nodig te hebben.. dat calculeren we gewoon in en is geen enkel probleem..
Als ik een keer iets nodig heb van 150 euro dan is het ook geen probleem, zolang we elkaar maar op de hoogte houden en het budget in de gaten houden..
En wanneer we beide tegelijk iets willen dan gaan we gewoon in overleg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Verschrikkelijk lijkt me dat, alles moeten melden/overleggen...

Wij doen het ook simpel, allebei hetzelfde overhouden per maand en dan een X bedrag naar de gezamenlijke betaalrekening en een X bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening. Ik weet exact wat er per maand/jaar betaald moet worden (heb ik in een Excel sheet) en alles wat per jaar betaald wordt tel ik op en deel ik door 12 en dat wordt van de betaalrekening naar een aparte spaarrekening gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:11:
Verschrikkelijk lijkt me dat, alles moeten melden/overleggen...
Alles is een groot woord, uitgaven tot 50 euro melden we echt niet altijd aan elkaar..
Als ik een keer een rondje geef in de kroeg of iets aanschaf voor hobby en het kost niet veel dan overleg of meld ik dat echt niet van te voren.

Vaak is het wel zo, bv tijdens het eten: Goh ik heb vandaag ook dit en dit gekocht. Of ik ben op het terras geweest..

We weten gewoon dat grotere uitgaven (100 euro en meer) gewoon even gemeld worden vooraf..
We stellen ook geen limieten aan elkaar.. Als de vrouw zegt ik ga shoppen, dan vertrouw ik erop dat ze het budget in de gaten houd en niet als een malle gaat uitgeven.
Als ze dan thuis komt en ze zegt dat ze voor 200 euro kleding heeft gekocht dan lig ik er echt niet wakker van. (als ze het wekelijks zou doen dan zou ik wel ingrijpen) maar gelukkig is ze heel zuinig :)

Wij vinden het gewoon fijn dat ieder controle heeft over de ander..
zo krijg je ook geen scheef groei in spaar geld.
Stel je zet 500 euro pp apart op een eigen rekening voor zakgeld.

De vrouw jast er alles doorheen en jij bent zuinig.
Na enkele jaren heb jij 10-15 duizend euro op je eigen rekening en zij misschien 1 of 2 duizend..
Op de gezamelijke spaar rekening staat maar 8 duizend..

Lijkt me geen fijne basis voor een relatie..
Nu hebben we gewoon een gezamenlijk budget voor dit soort dingen, en als daar wat van over blijft gaat dit naar de gezamelijke rekening.
Makkelijker kan het niet..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 25-04-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:56
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:21:
[...]

Alles is een groot woord, uitgaven tot 50 euro melden we echt niet altijd aan elkaar..
Als ik een keer een rondje geef in de kroeg of iets aanschaf voor hobby en het kost niet veel dan overleg of meld ik dat echt niet van te voren.

Vaak is het wel zo, bv tijdens het eten: Goh ik heb vandaag ook dit en dit gekocht. Of ik ben op het terras geweest..

We weten gewoon dat grotere uitgaven (100 euro en meer) gewoon even gemeld worden vooraf..

Wij vinden het gewoon fijn dat ieder controle heeft over de ander..

Na enkele jaren heb jij 10-15 duizend euro op je eigen rekening en zij misschien 1 of 2 duizend..

Nu hebben we gewoon een gezamenlijk budget voor dit soort dingen, en als daar wat van over blijft gaat dit naar de gezamelijke rekening.
Inderdaad bij ons gaat het ook zo, ik vraag me ook af hoe Tha_Duck dan omgaat met even uit eten met zijn 2-en wordt de rekening dan ook gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

GeeMoney schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:23:
[...]

Inderdaad bij ons gaat het ook zo, ik vraag me ook af hoe Tha_Duck dan omgaat met even uit eten met zijn 2-en wordt de rekening dan ook gedeeld?
Nee hoor, dat gaat gewoon van de gezamenlijke rekening. Het is toch gezamenlijk? Dat soort kosten zitten gewoon in het budget. Net als kleren voor onze dochter bijvoorbeeld. Waarbij ik wel moet zeggen dat wij echt nooit uit eten gaan buiten de vakantie om, hebben we niet zoveel mee.

En scheefgroei in spaargeld? Ik zie daar het probleem niet van, bij ons is dat inderdaad het geval. Mijn vrouw koopt graag schoenen, en ik spaar liever voor onderhoud aan mijn 2CV. Omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn is het heel eenvoudig, bij overlijden krijgt de ander alles wat er over is.

[ Voor 6% gewijzigd door 5183 op 25-04-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:31:
[...]

Nee hoor, dat gaat gewoon van de gezamenlijke rekening. Het is toch gezamenlijk? Dat soort kosten zitten gewoon in het budget. Net als kleren voor onze dochter bijvoorbeeld. Waarbij ik wel moet zeggen dat wij echt nooit uit eten gaan buiten de vakantie om, hebben we niet zoveel mee.

En scheefgroei in spaargeld? Ik zie daar het probleem niet van, bij ons is dat inderdaad het geval. Mijn vrouw koopt graag schoenen, en ik spaar liever voor onderhoud aan mijn 2CV. Omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn is het heel eenvoudig, bij overlijden krijgt de ander alles wat er over is.
En bij scheiding krijgt ze de helft van jou spaargeld ;)

Het is een mogelijkheid, maar ik wil zo min mogelijk gedoe over geld, en wij denken hetzelfde over uitgeven van geld, dus aparte rekeningen is echt niet noodzakelijk voor ons..
Kwestie van vertrouwen en respectvol omgaan met het beschikbare geld.
Maar kan me voorstellen dat het voor sommigen wel werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:21:
[...]

Zuinig aan doen is vaak met een doel toch ? Sparen voor een motor, muziekinstrument, computer, festivalbezoek, weekje skieeen met je vrienden, zomaar wat voorbeelden waarbij je zou kunnen stellen dat het eigen uitgaven zijn (en dit is vrij subjectief). En ja, dan kan daar dus een verschil in komen in de beschikbare spaarpot.

Het gezamelijk sparen voor grote gezamelijke uitgaven (Verbouwing, nieuwe auto, nieuwe keuken) of buffer opbouwen (sparen zonder werkelijk doel dus zegmaar), dat kan op de gezamelijke rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 177841 op 25-04-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177841 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:17:
[...]

Zuinig aan doen is vaak met een doel toch ? Sparen voor een motor, muziekinstrument, computer, festivalbezoek, weekje skieeen met je vrienden, zomaar wat voorbeelden waarbij je zou kunnen stellen dat het eigen uitgaven zijn (en dit is vrij subjectief). En ja, dan kan daar dus een verschil in komen in de beschikbare spaarpot.

Het gezamelijk sparen voor grote gezamelijke uitgaven (Verbouwing, nieuwe auto, nieuwe keuken) of buffer opbouwen (sparen zonder werkelijk doel dus zegmaar), dat kan op de gezamelijke rekening.
Zeker..
Ik zeg ook niet dat het slecht is.
Wij doen gewoon alles samen, ook sparen voor elkaar's uitgaven.
Als ik iets wil wat bv 2.000 euro kost, dan overleg ik dat, gaan we kijken hoe we het kunnen doen. en wordt er besloten of het kan of niet.
En dan sparen we er even voor of we spreken het gezamelijke spaargeld aan..

Alles gewoon op 1 grote berg.. En als je elkaar gewoon dingen gunt hoeft er geen problemen van te komen.
Ik doe het nu al 7 jaar zo en nooit gemekker over geld of sparen gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Garyu

WW

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:30:
[...]

Zeker..
Ik zeg ook niet dat het slecht is.
Wij doen gewoon alles samen, ook sparen voor elkaar's uitgaven.
Als ik iets wil wat bv 2.000 euro kost, dan overleg ik dat, gaan we kijken hoe we het kunnen doen. en wordt er besloten of het kan of niet.
En dan sparen we er even voor of we spreken het gezamelijke spaargeld aan..

Alles gewoon op 1 grote berg.. En als je elkaar gewoon dingen gunt hoeft er geen problemen van te komen.
Ik doe het nu al 7 jaar zo en nooit gemekker over geld of sparen gehad..
Inderdaad, al het andere is een beetje dubbelop. Ik verdien praktisch 80-90% van het gezinsinkomen, dus dan zou ik heel snel kunnen sparen en zij niet? We hebben allebei een eigen rekening, maar over geld doen we allebei niet moeilijk. Ik ben zeker degene die meer een overzicht heeft over het geld, maar ook meestal de dure aankopen betaal. Zij betaalt meestal de boodschappen en fysieke aankopen, de internet-aankopen en reizen en dat soort dure dingen, net als de huur en dergelijke gaan van mijn rekening. Dus daarmee liggen ook ongeveer 80-90% van de kosten bij mij en 10-20% bij haar. Dat past goed qua inkomen. Een spaarrekening is gekoppeld aan mijn rekening, omdat dat al zo was toen we samenkwamen. Maar daar staat nou ook niet bepaald veel op, na de verhuizing+provisie van afgelopen jaar heel langzaam weer een b uffer aan het opbouwen.

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 25-04-2012 12:33 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap het wel, zeker als je vrouw of jij een big-spender bent op hobby, kleding etc gebied waar de ander niets aan heeft..

Maar dan kun je toch gewoon afspreken, goh schat, ipv een eigen rekening doen we nu alles van de normale rekening en je geeft max 500 euro uit..
En alles wat overblijft gooi je op de gezamelijke spaar rekening.

Wil je meer uitgeven, dan kan dat in overleg..

Problem solved..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:30:
[...]

Inderdaad, al het andere is een beetje dubbelop. Ik verdien praktisch 80-90% van het gezinsinkomen, dus dan zou ik heel snel kunnen sparen en zij niet?
Dat was natuurlijk wel gebaseerd op de gedachte dat je allebei 500 euro (bijv) als zakgeld hebt, en de rest in de gezamelijke pot stort voor de vaste lasten...

Maar volgens mij komt het allemaal op hetzelfde neer... en scheiden is 50/50 :D

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 177841 op 25-04-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het lijkt mij echt vreselijk om te kunnen zeggen tegen je partner "ik heb nog spaargeld, dus ik ga wat leuks doen" - wetende dat hij/zij dat niet kan.

Wij hebben alles gezamenlijk - met een verrekeningsbeding aan 't einde van de relatie (de een krijgt dan deel x van het gezamenlijke vermogen, de ander deel y, op basis van inbreng aan 't begin van de relatie en verschil in inkomen). We houden dus wel bij wat, indien het tot een onverhoopt einde komt, ieder mee mag krijgen, maar gedurende de relatie is alles gezamenlijk. Ik moet er echt niet aan denken om te bedenken van wie welk geld is... Dat je aan 't eind 'n eerlijke verdeling wil, dat kan ik me nog voorstellen, maar dat je tijdens de relatie onderscheid maakt... vreselijk... Hoe doe je dat als een van beiden helemaal geen inkomsten heeft? Krijgt die dan ook geen zakgeld? Mag die nooit wat leuks doen? Moet die altijd komen bedelen bij de ander? Gaat die terug naar z'n kinderjaren en moet 'ie wekelijks om zakgeld vragen?

Ik ken zo'n stel, gehuwd in gemeenschap van goederen, maar ze leven alsof ze koude uitsluiting hebben. Hij heeft veel meer inkomsten dan zij, als er kado'tjes gegeven worden, dan gebeurt dat apart, en je kan dus echt te horen krijgen, dat een van de twee niet mee kan met 'n etentje omdat ze dat niet kan betalen.

Hoe doe je dat trouwens met geld dat (deels) van beiden is? De belastingteruggave bijv. Die kan best op naam van 1 van beiden binnenkomen, en zelfs de aftrekposten kunnen (omdat dat belastingtechnisch voordelig is) bij 1 van beide worden opgevoerd, maar het gaat toch echt om gezamenlijk geld, waarbij de aanspraak niet 50/50 zal zijn. Toeslagen idem dito. Verdeel je dat hoofdelijk? Naar rato?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo klinkt het wel heel negatief, zie het zelf een stuk positiever

Eigen 'zakgeld' levert gelegenheid tot maken eigen keuze in eigen hobbies, activiteiten, aankopen
Maar je moet niet overdrijven, je bent getrouwd, dus
- Gezamelijk eten = gezamelijk geld
- Belastinginkomsten = gezamelijk geld (de een bevoordeelt de andere)
- Kadeaus = gezamelijk geld
- 'zakgeld' op bij geen inkomsten... geen idee... daar komen we dan samen wel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Ardana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:32:

Ik ken zo'n stel, gehuwd in gemeenschap van goederen, maar ze leven alsof ze koude uitsluiting hebben. Hij heeft veel meer inkomsten dan zij, als er kado'tjes gegeven worden, dan gebeurt dat apart, en je kan dus echt te horen krijgen, dat een van de twee niet mee kan met 'n etentje omdat ze dat niet kan betalen.
dat is wel heel extreem, maar wat is er mis met een beetje geld op een aparte rekening houden voor kadotjes aan je partner? Voor veel meer verdelen wij het ook niet. het is zo jammer als je een leuke kado wil kopen en het is al voor de geef datum te zien op de gezamelijke afscrhiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

We maken naar rato geld over op de gezamenlijk rekening en komen inclusief sparen ongeveer op nul uit aan het einde van de maand. Verder betaal ik 9/10 keer als we ergens wat eten of iets anders duur kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaTimMan schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:09:
[...]

dat is wel heel extreem, maar wat is er mis met een beetje geld op een aparte rekening houden voor kadotjes aan je partner? Voor veel meer verdelen wij het ook niet. het is zo jammer als je een leuke kado wil kopen en het is al voor de geef datum te zien op de gezamelijke afscrhiften.
Ja dat is het enige lastige, zo had ik vorig jaar een keer iets gekocht (en gepint) voor haar bij Rituals, een verwenpakket.
Ik wilde het geven op moederdag, maar dat duurde nog 2 weken... 4 dagen later wist ze het al..
Maarja volgende keer gewoon cash betalen.. problem solved..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:17:
[...]

Ja dat is het enige lastige, zo had ik vorig jaar een keer iets gekocht (en gepint) voor haar bij Rituals, een verwenpakket.
Ik wilde het geven op moederdag, maar dat duurde nog 2 weken... 4 dagen later wist ze het al..
Maarja volgende keer gewoon cash betalen.. problem solved..
lastiger bij een verlovingsring :P, het blijft dan ook lastig als je verder alles pint. maar dat hoeft ook geen 200 euro per maand te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaTimMan schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:19:
[...]

lastiger bij een verlovingsring :P, het blijft dan ook lastig als je verder alles pint. maar dat hoeft ook geen 200 euro per maand te zijn :)
Hoevaak komen dat soort uitgaven voor? Vraag dan desnoods je ouders of een goede vriend om even te betalen. waarna je het gegeven hebt aan je vrouw gelijk terug betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 16:59

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:21:
[...]

Hoevaak komen dat soort uitgaven voor? Vraag dan desnoods je ouders of een goede vriend om even te betalen. waarna je het gegeven hebt aan je vrouw gelijk terug betaald..
Net een sigaar uit eigen doos, ik vind het erg prettig om een zakcentje te hebben, waar ik mee kan doen wat ik wil. Andersom trouwens ook, ik heb geen zin in discussie over alle totaal onzinnige aankopen van mijn vriendin. Op dit moment leggen we naar rato (basis inkomen) in op de gezamelijke rekening en de rest is voor ons zelf.

Op het moment dat er kinderen komen, of andere goede redenen waarom het inkomen van de ander ineens lager wordt, dan gaan we dit model wel herzien. Maar zolang we allebei de mogelijkheid hebben om zoveel te werken als we willen, houden we het op deze manier. Verschil is er nu eenmaal en verschil zal er altijd blijven.

Maar goed eigenlijk boeit het niet, ik kan jou methode niet afkeuren of mijn methode aanprijzen, dat is iets tussen jou en je vrouw en alles je je daar goed bij voelen is het prima.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
[...]

toch leuker als de preciese prijs niet op enig moment toch te zien is. Ook werkt niet niet als je een keer wat duurders wil doen als verassing, of zelf onzin wil kopen.

verder wat djlinsen zegt, het verschilt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 16:51
Mijn wordt de post rond de computer gelegd en zodra het geld binnen is betaal ik de rekeningen die ik heb ontvangen. Vaak vergeet ik mijn post weg te gooien waardoor er steeds meer ligt en begint het een grote chaos aan post rond om mijn computer te worden. Dan ineens ben je opzoek naar die bepaalde brief met een rekening, waar zit ie verstopt? Elke keer weer een nieuwe speurtocht haha... altijd een chaos. Eens in de zoveel tijd zoek ik alles uit en gaat bijna alles in de prullebak xD

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Voor dat iedereen apart een DM naar me gaat sturen :P : ik zal a.s. weekend gaan zoeken of ik het lege kasboek bestand nog ergens heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 07:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
[...]

Schulden bij vrienden of familieleden is het laatste wat ik wil hebben.

Ik betaal ook gelijk alles als ik wat koop. Niets 'op rekening' ofzo. Ik heb zelf vaak genoeg last gehad van mensen die niet (op tijd) betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Het lijkt mij echt vreselijk om te kunnen zeggen tegen je partner "ik heb nog spaargeld, dus ik ga wat leuks doen" - wetende dat hij/zij dat niet kan.
Erhm, als je zoals bij ons allebei hetzelfde bedrag overhoudt. Dan is het aan jezelf of je het direct uitgeeft of spaart lijkt me. Er is geen scheefgroei in spaargeld oid, dat heb je zelf in de hand. Daarbij komt dat je relatie wel heel verziekt moet zijn om zoiets te zeggen of te denken.
Wij hebben alles gezamenlijk - met een verrekeningsbeding aan 't einde van de relatie (de een krijgt dan deel x van het gezamenlijke vermogen, de ander deel y, op basis van inbreng aan 't begin van de relatie en verschil in inkomen). We houden dus wel bij wat, indien het tot een onverhoopt einde komt, ieder mee mag krijgen, maar gedurende de relatie is alles gezamenlijk. Ik moet er echt niet aan denken om te bedenken van wie welk geld is...
Volgens mij is het nog veel verschrikkelijker om vooraf te bedenken wat je met het geld doet voor 'mocht het misgaan'. Heb je ook al een spaarrekening op naam van beiden om de scheiding te betalen?
Dat je aan 't eind 'n eerlijke verdeling wil, dat kan ik me nog voorstellen, maar dat je tijdens de relatie onderscheid maakt... vreselijk... Hoe doe je dat als een van beiden helemaal geen inkomsten heeft? Krijgt die dan ook geen zakgeld? Mag die nooit wat leuks doen? Moet die altijd komen bedelen bij de ander? Gaat die terug naar z'n kinderjaren en moet 'ie wekelijks om zakgeld vragen?
ja, en als het ISS op je huis valt dan ben je dood! En asbest is ook slecht en autorijden kost benzine. Wat een nutteloze stelling. In dat geval kan je dus alles naar de gezamelijke rekening storten, dan heb je beiden een eigen inkomen van 0. Probleem opgelost.
dat is treurig, en dat zal gelukkig niet zo vaak voorkomen.
Hoe doe je dat trouwens met geld dat (deels) van beiden is? De belastingteruggave bijv. Die kan best op naam van 1 van beiden binnenkomen, en zelfs de aftrekposten kunnen (omdat dat belastingtechnisch voordelig is) bij 1 van beide worden opgevoerd, maar het gaat toch echt om gezamenlijk geld, waarbij de aanspraak niet 50/50 zal zijn. Toeslagen idem dito. Verdeel je dat hoofdelijk? Naar rato?
Wat een fantasie! Dat is gewoon gezamelijk geld als je voor de belastingdienst partner bent. Als je deze fantasie volgt dan ben je als oudste mannelijke bewoner anders wel vaak de sjaak, veel heffingen/belastingen worden namelijk naar de oudste mannelijke bewoner gestuurd. Dan kan een man met geen inkomen opeens een paar duizend euro per maand moeten betalen :')
Dit is weer duidelijk een geval van gezamelijk geld dus, en gezamelijke teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:22

Jumpiefox

Hoi ?

Gezamelijk rekening, alles wordt automatisch betaald. 1x per maand check ik de rekening of alles wel is betaald en klaar bewaar geen acceptgiro's of wat dan ook.
De rest wordt een deel van naar op spaarrekening gestort en een deel reserveren we voor de boodschappen. Wat overblijft delen door 2, helft voor mij helft voor haar en doen wat je ermee wilt hehe. Als we het na rato zouden verdelen dan zou ze een paar tientjes per maand krijgen en ik een paar honderd euro's (ik werk fulltime, zij studeert nog) :+ Dus daar kijk ik nie naar, wat van mij is is van haar en omgekeerd net zo..loopt het stuk? Dan delen we het spaargeld gewoon door 2.

Lekker simpel vind ik...voelt prettig zo.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-05 21:38

Don Quijote

El Magnifico

Bij ons is er een gezamelijke rekening waar we allebij maandelijks een x bedrag naar storten (65% van ons netto salaris). Daarnaast hebben we nog een gezamelijke spaarrekening waar we beide maandelijks een bedrag naar overmaken (15%), plus alles wat aan het einde van de maand over is op de gezamelijke rekening (alles boven de 500 euro). Het overgrote deel van onze uitgaven gaan van deze rekeningen, denk aan eten, wonen, zorgverzekeringen, abbonementen, cadeaus, uit eten, vakanties etc. De laatste 20% van ons salaris houden we allebij op onze prive rekeningen, en hiermee doen we wat we zelf willen zonder dat je daar enige verantwoordig voor af hoeft te leggen (Ik wil dus geen discussie aan het einde van de maand, of ik wel of geen nieuwe camera "mag" kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Op verzoek hier een link naar mijn 'kasboek': https://www.dropbox.com/sh/urc8adwdaxvygq5/0DdPuxlmlN

Ik heb niet het oorspronkelijke bestand kunnen vinden, maar ik heb wel wel een nieuwere *\o/* Ik heb er even een paar voorbeeld dingetjes ingezet zodat je meteen een idee hebt van hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 00:27
Kudo's! :D *O*

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ravnoss schreef op donderdag 26 april 2012 @ 02:59:
Bij ons is er een gezamelijke rekening waar we allebij maandelijks een x bedrag naar storten (65% van ons netto salaris). Daarnaast hebben we nog een gezamelijke spaarrekening waar we beide maandelijks een bedrag naar overmaken (15%), plus alles wat aan het einde van de maand over is op de gezamelijke rekening (alles boven de 500 euro). Het overgrote deel van onze uitgaven gaan van deze rekeningen, denk aan eten, wonen, zorgverzekeringen, abbonementen, cadeaus, uit eten, vakanties etc. De laatste 20% van ons salaris houden we allebij op onze prive rekeningen, en hiermee doen we wat we zelf willen zonder dat je daar enige verantwoordig voor af hoeft te leggen (Ik wil dus geen discussie aan het einde van de maand, of ik wel of geen nieuwe camera "mag" kopen)
Als je allebei dan evenveel verdient, dan kan zo'n regeling best werken. Maar als de een meer verdient dan de ander, dan heeft die dus veel meer geld om te besteden aan persoonlijke dingen? Dat is toch ook niet echt leuk in een relatie? In een goede relatie lijkt mij dat je prima een nieuwe camera kan kopen. Ook met gezamenlijk geld.
Punt is een beetje dat je vaak ziet dat als er kinderen bij komen, een van de twee partners minder gaat werken. Vaak is dat tegenwoordig nog steeds de vrouw. Sowieso verdienen vrouwen gemiddeld ook minder. Dan wordt zo'n regeling toch al helemaal niet meer vol te houden?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-05 21:38

Don Quijote

El Magnifico

MaximusTG schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:06:
[...]

Als je allebei dan evenveel verdient, dan kan zo'n regeling best werken. Maar als de een meer verdient dan de ander, dan heeft die dus veel meer geld om te besteden aan persoonlijke dingen? Dat is toch ook niet echt leuk in een relatie? In een goede relatie lijkt mij dat je prima een nieuwe camera kan kopen. Ook met gezamenlijk geld.
Punt is een beetje dat je vaak ziet dat als er kinderen bij komen, een van de twee partners minder gaat werken. Vaak is dat tegenwoordig nog steeds de vrouw. Sowieso verdienen vrouwen gemiddeld ook minder. Dan wordt zo'n regeling toch al helemaal niet meer vol te houden?
Ik ben het met je eens dat wanneer je in overleg besluit dan een van de partners minder gaat werken, om thuis te kunnen zijn voor kinderen, dat dit verhaal niet meer op gaat. Op dit moment zijn er bij ons geen kinderen in het spel en vinden wij het zo best geregeld. Mijn vriendin heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om 32 uur per week te werken, om wat meer vrije tijd te hebben; ik kies er voor om voltijd te werken om meer te kunnen besteden aan "extra's". Juist door met deze percentages te werken heb ik het gevoel dat wij een eerlijke en fijne oplossing hebben gevonden, waarbij we beide bewust kunnen kiezen voor wat we belangrijk vinden zonder dat iemand iets te kort komt. Dit uiteraard zo lang de inkomens niet heel sterk uit elkaar gaan groeien, of er kinderen in het spel komen (Of misschien een huwelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Laatst online: 06-02 23:47
Thanks Haan, ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het komt er gewoon op neer, dat je gewoon moet doen waar ieder zich lekker bij voelt.
Einde discussie :9

Ander vraag, wie doet de financieen bij jullie thuis?
De man of de vrouw?

Bij mij thuis doet de vrouw de administratie, ze sorteert alle rekeningen en post die we krijgen en sorteert deze in mappen..
Als er rekeningen binnenkomen worden deze gezamelijk even bekeken en ingeboekt in internetbankieren (standaard wanneer het volgende salaris binnenkomt)

Verder hou ik alleen overzicht op het geld. En hou ik in de gaten dat er niet meer uit gaat dan dat er binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 10:11:
Het komt er gewoon op neer, dat je gewoon moet doen waar ieder zich lekker bij voelt.
Einde discussie :9

Ander vraag, wie doet de financieen bij jullie thuis?
De man of de vrouw?

Bij mij thuis doet de vrouw de administratie, ze sorteert alle rekeningen en post die we krijgen en sorteert deze in mappen..
Als er rekeningen binnenkomen worden deze gezamelijk even bekeken en ingeboekt in internetbankieren (standaard wanneer het volgende salaris binnenkomt)

Verder hou ik alleen overzicht op het geld. En hou ik in de gaten dat er niet meer uit gaat dan dat er binnenkomt.
Beide.
Ik doe het digitaal en zei doet het met de hand in een notitieboekje en ze doet het sorteren in mappen en aanstippen when what is betaald en wanneer welke datum etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:27
Ik gebruik sinds een paar maanden een app op m'n iphone; HomeBudget. Alle uitgaven die je doet kan je onderbrengen in categorien, zoveel en zo weinig als je zelf wilt. Verder kan je ook rekeningen aanmaken, zodat je kan aangeven waarvandaan je een betaling doet.

Mooiste optie vind ik nog wel dat je ook virtuele rekeningen kan aanmaken; bijvoorbeeld een creditcard.Ik had nog wel eens dat ik dacht; weinig uitgegeven deze maand, tot er ineens 200eu aan cc werd afgeschreven. Als ik nu een betaling met cc doe, wordt die virtuele rekening dus negatief. Als ik bijv 500eu op m'n betaalrekening heb en -200 op cc, weet ik dat ik die maand 300eu te besteden heb.

Verder vind ik het erg prettig dat je direct betalingen kan invoeren, zonder dat aan het eind van een dag te moeten doen als je thuis bent (gsm heb je altijd bij je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Wij hebben alles gezamenlijk - met een verrekeningsbeding aan 't einde van de relatie (de een krijgt dan deel x van het gezamenlijke vermogen, de ander deel y, op basis van inbreng aan 't begin van de relatie en verschil in inkomen). We houden dus wel bij wat, indien het tot een onverhoopt einde komt, ieder mee mag krijgen, maar gedurende de relatie is alles gezamenlijk. Ik moet er echt niet aan denken om te bedenken van wie welk geld is... Dat je aan 't eind 'n eerlijke verdeling wil, dat kan ik me nog voorstellen, maar dat je tijdens de relatie onderscheid maakt... vreselijk... Hoe doe je dat als een van beiden helemaal geen inkomsten heeft? Krijgt die dan ook geen zakgeld? Mag die nooit wat leuks doen? Moet die altijd komen bedelen bij de ander? Gaat die terug naar z'n kinderjaren en moet 'ie wekelijks om zakgeld vragen?

Sja, jij hebt een verdelingsbeding. Staat dat op papier trouwens, of is het een mondelinge overeenkomst die spontaan vergeten wordt als je met oorlog uit elkaar gaat? En is de verdeelsleutel gebaseerd op laatstverdiende loon, of toch ook gebaseerd op inbreng gedurende de relatie? Bereken je 1x achteraf of hou je het nu ook al bij aan de hand van inbreng? "Ja schat, even de jaarafsluiting doen voor als het misgaat" lijkt me minder prettig dan "mijn hobby, mijn geld" eigenlijk :)

En wat doen jullie dan als één van de twee iets echt prijzigs wil doen? Je partner met vrienden/vriendinnen 3 weken naar $zonnigeiland ofzo, of 800 euro aan kleding voor huwelijk van zusje. Jij lapt vrolijk mee? Of toch verrekenen op enige wijze? Ik neem aan dat jullie niet alles samen doen... (en niet dezelfde kleding dragen :)).

In beide gevallen maak je onderscheid tussen mijn en dijn. Jij virtueel met je verdeelsleutel, anderen direct met 3 rekeningen, waarvan 1 en/of. En als je in de praktijk alles behalve persoonlijke hobby's en solo-activiteiten van de en/of doet, wat is dan het verschil? Bij "scheiding met oorlog" heb ik liever de 3 rekeningen...

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 26-04-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Op papier is alles van ons Samen, en in het echt dus ook.

En ja als ze dus iets voor 800euro meot kopen betekend dat niet dat ik het ook gelijk moet, en ja ik betaal daar aan mee want wat van mij is is van haar en van haar is van mij.

Volgende keer als ik een nieuwe ipad wil kopen, koop ik die dus ook en betaald ze daar dus ook aan mee.
Op papier als we gaan scheiden dan is het wat van wie is van wie en van wat en waar, en nee mij boeit het echt geen ruk als ze me computer mee krijgt als we scheiden.

Dus we hebben 1 rekening met alles daar op en 1 rekening die van haar nog is en daar doen we de boodschappen mee.
Salarissen komen op 1 rekening, als ik achterdochtig moet gaan doen en op die manier gaan leven kan ik net zo goed niet met die persoon samen wonen en gaan trouwen en kinderen krijgen.

Vertrouwen = Basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 19-05 07:21
Wij werken niet met een gezamenlijke rekening.

Het huis staat namelijk volledig op mijn naam. Ik had deze al in mijn bezit alvorens we de relatie aangegaan zijn. Mijn visie in deze is dat ik mijn vriendin niet wil laten investeren in iets waar ze op dit moment geen eigenaar van is. Ook vind ik het niet fair om huur te vragen voor een huis waarvoor ik al weinig hypotheekrente betaal.

Het huis is mijn vermogensopbouw / hypotheekschuld / probleem en alles wat hier voor moet gebeuren (onderhoud / verbouwingen / hypotheekrente) komt voor mijn rekening. Zelfde geld overigens voor OZB en hypotheekrente aftrek.

Alle kosten die we vervolgens samen maken, delen we door twee. Denk hierbij aan GWL (gebruiken we samen) TV( gebruiken we samen) Internet (gebruiken we samen) en het eten.

Het bedrag wat hiervan overblijft kunnen we vervolgens onze eigen ding mee doen. Of dit nu sparen is, of leuke dingen doen, of een nieuwe ipad. Verantwoordig over de uitgaven hoeven we niet af te leggen.

De voornaamste reden dat we dit doen is dat we beiden een compleet andere visie op geld hebben. Zelf geef ik makkelijk geld uit terwijl zij daarin erg terughoudend is. Als we alles gezamelijk zouden doen dan vrees ik dat we er allebei niet echt gelukkig van gaan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door merauder op 26-04-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Wij hebben ook niet het idee dat we verantwoord moeten afleggen bij elkaar, het is immers ONS geld en zowel van haar als van mij.

Het moet alleen niet de spuitgaten uitlopen :), sinds dat we alles gebundeld hebben zijn we samen een stuk zuiniger omdat ja indirect toch de ander ziet wat je koopt.
Dit verschil levert ons nu elke maand 200euro extra op voor de spaar rekening.

Wat dus inhoudt we eigenlijk teveel los en vast kochten ;).
Maar natuurlijk gaat iedereen anders om en niemand ze manier is de beste manier, en dat geld voor alles.
Zolang je het zelf goed heb en er geen "problemen zijn waarom niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wat als je overlijdt? Komt je familie dan en zet haar op straat? Of hebben jullie hierover iets notarieel vastgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:29
Een gezamenlijke rekening zie ik ook geen heil in.

Wij hebben een spreadsheet aangemaakt waarin we de bonnetjes invoeren van de boodschappen en overige uitgaven. Deze kosten worden verdeeld en er wordt meteen berekend wat is betaald en wat de ander aan het eind van de maand mag betalen/ontvangen om dit recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Wat is daar dan de gedachte achter? Je voert toch samen een huishouding? Wat nou als een van de twee minder verdient dan de helft van wat jullie uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarinsarin
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-03 14:03
Er zijn blijkbaar maar weinig mensen die het op 1 hoop gooien?

Wij dus wel. 1 rekening, hier komt dus alles op binnen en gaat alles van af. Simple as that.
Al die verhalen over gescheiden rekeningen, terugbetalen, verrekenen, verschil in inkomen... Als mensen er blij van worden, vooral doen, maar ik moet er niet aan denken.

Samenwonend trouwens, koophuis.

Edit: Wat MaximusTG zegt, gezamenlijke huishouding. Ik verdien wat meer, zij geeft meer uit, mooi toch.

[ Voor 12% gewijzigd door sarinsarin op 26-04-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVEL
  • Niet online
Wij hebben enkel gezamelijke rekeningen en wel als volgt:

1. Betaalrekening, beide salarissen komt hier binnen en voor dagelijkse kosten
2. Betaalrekening, vaste lasten worden hier van betaald, vast bedrag van rekening 1 wordt hier naar toe overgeboekt
3. Spaarrekening, spreekt voor zich, vast bedrag van rekening 1 wordt hier naar toe overgeboekt, en eenmaal in de zoveel tijd wordt rekening 1 afgeroomd hier naar toe

Zo hebben we op rekening 2 altijd een goed overzicht van de vaste lasten en op rekening 1 een goed overzicht van wat we te besteden hebben. En uitgaven worden gewoon gedaan als we ze nodig vinden, ook grote uitgaven als een iPad, TV (gaan uiteraard wel in overleg), vakantie, kleding, dagje/avondje uit met eigen vrienden/vriendinnen/samen etc

Eigenlijk hetzelde zoals Mektheb ook al heeft aangegeven. En zo hebben we, zolang we samen zijn, plezier van het gezamelijke inkomen :)

Kleine aanvulling, we werken beide fulltime, ik verdien meer dan zij, zij doet meer in de huishouding dan ik (ik zit met +/- 3 uur reistijd per dag) en zo middelt alles zich een beetje.

[ Voor 9% gewijzigd door IVEL op 26-04-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe het geld verdeeld wordt bij samenwonen, trouwen en weer uit elkaar gaan is al aardig uitgebreid in dit (oude) topic besproken. Wellicht leuk leesvoer voor wie die discussie interessant vindt.

Ik hou zelf mijn inkomsten en uitgaven bij in een met Haans spreadsheet vergelijkbaar documentje op Google Docs. Ik heb zo'n twintig tot veertig 'uitgaven' per maand, die ik zo'n beetje wekelijks bijwerk. Grofweg een derde hiervan wordt cash gedaan (kroeg, verjaardagen, eten onderweg), dus enkel de applicatie van m'n bank hiervoor gebruiken voldoet niet. Misschien toch eens kijken naar iets als AFAS (Yunoo) of alternatieven, maar voorlopig voldoet mijn veredelde spreadsheetje.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 26-04-2012 16:01 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bundin schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:36:
[...]

Sja, jij hebt een verdelingsbeding. Staat dat op papier trouwens, of is het een mondelinge overeenkomst die spontaan vergeten wordt als je met oorlog uit elkaar gaat? En is de verdeelsleutel gebaseerd op laatstverdiende loon, of toch ook gebaseerd op inbreng gedurende de relatie? Bereken je 1x achteraf of hou je het nu ook al bij aan de hand van inbreng? "Ja schat, even de jaarafsluiting doen voor als het misgaat" lijkt me minder prettig dan "mijn hobby, mijn geld" eigenlijk :)

En wat doen jullie dan als één van de twee iets echt prijzigs wil doen? Je partner met vrienden/vriendinnen 3 weken naar $zonnigeiland ofzo, of 800 euro aan kleding voor huwelijk van zusje. Jij lapt vrolijk mee? Of toch verrekenen op enige wijze? Ik neem aan dat jullie niet alles samen doen... (en niet dezelfde kleding dragen :)).

In beide gevallen maak je onderscheid tussen mijn en dijn. Jij virtueel met je verdeelsleutel, anderen direct met 3 rekeningen, waarvan 1 en/of. En als je in de praktijk alles behalve persoonlijke hobby's en solo-activiteiten van de en/of doet, wat is dan het verschil? Bij "scheiding met oorlog" heb ik liever de 3 rekeningen...
Je moet toch ieder jaar belastingaangifte doen? Dan vul je ook meteen dat verrekeningsbeding in: het is voor ons dus niet meer dan "virtueel geld". Dat gaat idd naar werkelijk huidig netto inbreng en houdt dus rekening met salariswijzigingen ;) Overigens houdt ons verrekeningsbeding op, zodra hetgeen hij aan 't begin van de relatie heeft ingebracht, verrekend is met hetgeen ik meer aan inkomen heb gehad. Vanaf dat moment wordt alle vermogen aan 't eind gewoon 50/50 gedeeld. En ja, dat ligt vast in een notarieel samenlevingsovereenkomst.

Wat betreft de extra uitgaven: ik lap inderdaad vrolijk mee, zodra hij lekker kan genieten op de momenten dat hij dat wil, en als ik 'n keer wat wil, is daar ook ruimte voor :)

Mijn en dijn: ja, zodra er sprake is van mijn en dijn: aan 't einde van de relatie dus. Daarvoor is er sprake van "ons".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Laatst online: 14:29
MaximusTG schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:47:
Wat is daar dan de gedachte achter? Je voert toch samen een huishouding? Wat nou als een van de twee minder verdient dan de helft van wat jullie uitgeven?
De gedachte is dat we beiden al een lopende- en een spaarrekening hebben, een extra rekening zal in mijn ogen dus alleen maar extra pasjes, pincodes en (al zij het minimale) kosten met zich meebrengen.
Bovendien heb ik gewoon mijn eigen geld als ik een keer een CD wil/uitga met vrienden/boeken moet betalen etc.

mijn vriendin is verpleegkundige en ik studeer nog, dus we hebben al een verdeling afgesproken. Zo doet zij alle kosten van onze auto (zij is ook de enige die in dat ding rijdt) en betaalt zij TV, internet, telefoon.
Kosten voor de boodschappen en overige kosten hebben beide een aparte verdeling, dus de spreadsheet berekend welk deel zij moet betalen en wat ze al heeft voorgeschoten. (best leuk om zo'n ding op te stellen btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

sarinsarin schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:50:
Er zijn blijkbaar maar weinig mensen die het op 1 hoop gooien?

Wij dus wel. 1 rekening, hier komt dus alles op binnen en gaat alles van af. Simple as that.
Al die verhalen over gescheiden rekeningen, terugbetalen, verrekenen, verschil in inkomen... Als mensen er blij van worden, vooral doen, maar ik moet er niet aan denken.

Samenwonend trouwens, koophuis.

Edit: Wat MaximusTG zegt, gezamenlijke huishouding. Ik verdien wat meer, zij geeft meer uit, mooi toch.
Ik zou het ook niet anders willen dan als je samenwoont, ook alles samen doet. Dus niet het geneuzel met naar rato inleggen. Dan kan je ook naar rato eten op tafel zetten bijvoorbeeld. Ik lekker een peper-steak met een heerlijk sausje, en de partner smeert maar een broodje beleg.

Ik heb samengewoond met een meid die veel jonger was. Zij werkte 40 uur voor 400 euro. In een rato-voorbeeld zou ze niet eens een tandenborstel kunnen kopen.

Hell, zelfs toen ze helemaal geen inkomen had ga ik d'r toch ook niet zeggen: Je kan eten, douchen, maar als je iets wil kopen, heb je pech.

Als vrouwlief huisvrouw is, zou inhouden dat zij nooit, maar dan ook nooit iets kan kopen. Immers, er is geen inkomen.

Mocht ik een nieuwe realtie aangaan, en samenwonen, en zij wil naar rato (en dan vanuitgaande dat zij dan meer verdient, want het zijn voornamelijk de mensen die meer verdienen die zulke constructies willen), dan denk ik dat ik daar heel snel mee klaar ben.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Inderdaad mijne is ook huisvrouw en werkt ook nog 32uur, en dat is al werk genoeg en ookal verdien ik dan "wat meer" betekend dat niet dat het allemaal van "mij is"

Ik denk niet meer in alleen maar in ONS en WIJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:57

_Apache_

For life.

Ondergetekend werkt fulltime in de IT, zij 26u in de zorg. In den beginne reken je uit wat je gezamenlijke lasten zijn, alles van het huishouden worden op 1 hoop gegooid. Hypotheek, verzekeringen, vve, boodschappen (schatting), auto etc. Daar rolt dan een bedrag uit, in ons geval iets in de getallen van 1700-1800 euro.
Ik leg 65% in, zij de rest. Allebei kunnen we sparen, aan het einde van de maand staat er nog wat klein geld op.
Dit laat je allemaal van een gezamenlijke rekening afhalen en die hou ik een beetje in de gaten.

Geen gezamenlijke spaarrekening, wel gehad, maar privé spaarrekeningen werken makkelijker.

Grote(re) (meer eenmalige) bedragen, (auto onderhoud, uit-eten zoiets) doen we om en om en dat gaat een beetje handje-klap.

Belastingteruggave zien we als inkomen, en komt (van ons beide) terecht op de gezamenlijke rekening.

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 26-04-2012 16:29 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:23:
Mocht ik een nieuwe realtie aangaan, en samenwonen, en zij wil naar rato (en dan vanuitgaande dat zij dan meer verdient, want het zijn voornamelijk de mensen die meer verdienen die zulke constructies willen), dan denk ik dat ik daar heel snel mee klaar ben.
Ik zou niet teveel assumpties maken. Meer of minder verdienen heeft denk ik weinig te maken met hoe je je (gezamenlijke) geldstromen regelt. Ik denk dat het eerder afhangt van bijvoorbeeld ervaringen in het verleden, de manier waarop je (financiëel) opgevoed bent thuis en hoe lang je al samenwoont.

Daarbij worden sommige voorbeelden/uitspraken wel erg in het extreme getrokken hier, ik denk dat niemand zijn/haar partner droog brood zou laten eten of niet mee zou nemen op vakantie, dus dat soort voorbeelden aandragen om een punt te maken vind ik wat lame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Precies, want waar trek je de lijn. Als de partner, door welke reden dan ook, gewoon weinig tot niets kan inbrengen in het financiele plaatje, kan ze dus eigenlijk nooit iets leuks doen, zij of hij heeft daar immers het inkomen niet naar.

Dat vind ik echt asociaal egoistisch (en let op, dat is mijn persoonlijke mening).

En ik heb samengewoond met iemand die niet eens een inkomen had. Ja, dat kost mij extra geld, maar aan de andere kant krijg je er wel iets voor terug wat niet in waarde (geld) uit te drukken is.

Ik zal met liefde m'n partner dingen laten kopen van mijn centen. Behalve kunnen eten, is leven ook leuk om te doen. Of is de instelling, kijkend naar rato, met grote verschillen in inkomen dan dat de een straks elke dag naar de kroeg gaat, en de ander maar thuis moet blijven omdat zij geen inkomsten heeft die dat kunnen betalen.

Nee sorry, dat gaat er bij echt niet in. Maar wellicht ben ik redelijk ouderwets daar in. Maar ben dan ook opgegroeid met een werkende vader, en een niet werkende moeder. M'n vader werkte voor 4, m'n moeder zorgde voor 4.

Edit:
Disclaimer: Voor de mensen die wel alles naar rato doen, en daar helemaal happy mee zijn, ik heb er niets op tegen. Dat wil niet zeggen dat er op tegen ben hoor. Al zou ik zoiets absoluut niet willen. Je bent samen, je leeft samen, je doet alles samen, dus ook de welvaart deel je samen.

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 26-04-2012 17:02 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

RaZ schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:44:
Precies, want waar trek je de lijn. Als de partner, door welke reden dan ook, gewoon weinig tot niets kan inbrengen in het financiele plaatje, kan ze dus eigenlijk nooit iets leuks doen, zij of hij heeft daar immers het inkomen niet naar.

Dat vind ik echt asociaal egoistisch (en let op, dat is mijn persoonlijke mening).

En ik heb samengewoond met iemand die niet eens een inkomen had. Ja, dat kost mij extra geld, maar aan de andere kant krijg je er wel iets voor terug wat niet in waarde (geld) uit te drukken is.

Ik zal met liefde m'n partner dingen laten kopen van mijn centen. Behalve kunnen eten, is leven ook leuk om te doen. Of is de instelling, kijkend naar rato, met grote verschillen in inkomen dan dat de een straks elke dag naar de kroeg gaat, en de ander maar thuis moet blijven omdat zij geen inkomsten heeft die dat kunnen betalen.

Nee sorry, dat gaat er bij echt niet in. Maar wellicht ben ik redelijk ouderwets daar in. Maar ben dan ook opgegroeid met een werkende vader, en een niet werkende moeder. M'n vader werkte voor 4, m'n moeder zorgde voor 4.
Je trekt het in het extreme door, het gaat er om dat je de mogelijkheid hebt om iets te doen waar je geen enkele vorm van verantwoording voor hoeft af te leggen. Stukje financiele onafhankelijkheid geeft vorm aan je eigen identiteit. Ik ben ook opgegroeid met een werkende vader en een niet werkende moeder. Maar mijn moeder vond het heerlijk als ze eens een eigen zakcentje had en ons, mijn vader of vriendinnen eens kon tracteren van haar eigen geld. Dat mocht , kon en deed ze ook uit de gezamelijke rekening hoor, maar dat voelt anders.

Naar rato moet je breder zien dan percentage van inkomen, maar ook bijvoorbeeld naar rato van inzet in het huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54
Werkt er iemand hier ook met een programma om de financiën te regelen? Veel programma's willen dingen importeren of zijn (wanneer ik het even snel bekijk) bijzonder ingewikkeld. Ik wil zoiets als het excelsheet wat iemand eerder hier postte, alleen dan in een programma (zodat je bijvoorbeeld maandelijkse vaste lasten in kan voeren.

Iemand tips voor een programma op OS X of eventueel het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je het al hebt over verantwoording af te leggen, dan gaat er sowieso iets niet helemaal goed natuurlijk. Dat is dan ook iets wat ze bij mij niet hoefde te doen. Nu weet ik dat er ook mensen zijn die absoluut niet met geld kunnen omgaan. Wellicht had ik het getroffen, who knows.

Ja, het heeft mij geld gekost, haar niets tot nauwelijks. Maar wat ik aan geld daar in gestoken heb, is wat je terug krijgt niet in geld uit te drukken.

Iemand die zelf een modaal salaris verdient, en de partner die voor 40 uur in de week een minimumloontje verdient, is de rato in het huishouden ook 50:50. Immers je bent beide even lang van huis. Dan zal ik nog niet m'n partner weerhouden om dingen te gaan als daar geen geld voor is. Dan ben ik daar echt heel makkelijk in. Hoeveel heb je nodig? 100 tot 200 euro? Alsjeblieft, en geniet er van. Wat ze daar mee doet, als in verantwoording afleggen, het zal me werkelijkwaar niet boeien. Als ik haar daarmee gelukkig kan maken op dat moment, wie ben ik om dat haar niet te gunnen.

Zo ben ik, zo blijf ik. En dat is voor mij iets waar ik helemaal happy mee ben. En ja, dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

RaZ schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:24:

Iemand die zelf een modaal salaris verdient, en de partner die voor 40 uur in de week een minimumloontje verdient, is de rato in het huishouden ook 50:50. Immers je bent beide even lang van huis. Dan zal ik nog niet m'n partner weerhouden om dingen te gaan als daar geen geld voor is. Dan ben ik daar echt heel makkelijk in. Hoeveel heb je nodig? 100 tot 200 euro? Alsjeblieft, en geniet er van. Wat ze daar mee doet, als in verantwoording afleggen, het zal me werkelijkwaar niet boeien. Als ik haar daarmee gelukkig kan maken op dat moment, wie ben ik om dat haar niet te gunnen.

Zo ben ik, zo blijf ik. En dat is voor mij iets waar ik helemaal happy mee ben. En ja, dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk.
Lol dit is precies wat ik bedoelde te weerleggen in mijn vorige post, het gaat juist niet om het geld, het gaat om een stukje onafhankelijkheid en identiteit.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste