Ik heb met mijn vriendin een huis gekocht en we zijn nu bezig met het regelen van de hypotheek. Een ding waar we een beetje op vastlopen is de inbreng van eigen middelen. We hebben allebei redelijk veel spaargeld en omdat het zoveel is hebben we ervoor gekozen om een lagere hypotheek te nemen en een deel van het huis te betalen van het spaargeld. Echter, ik heb ruim twee keer zoveel als mijn vriendin en omdat het om best veel geld gaat hebben we besloten vast te leggen wie hoeveel heeft ingelegd (voor als, God verhoede, er later problemen zouden ontstaan).
Zoals ik het zie zijn er twee opties uitgegaan van deze situatie:
We kopen een huis van €300.000. Ik leg €80.000 in en mijn vriendin €20.000:
1. De rest (hypotheek) is €200.000 en daarvan betalen we allebei evenveel. Aan het eind van de rit ben ik dus voor €180.000 eigenaar en mijn vriendin voor €120.000. Hoe leg je dit vast, en hoe ga je hiermee om als het huis in waarde stijgt of daalt?
2. Ik betaal per maand minder hypotheek en mijn vriendin iets meer zodat we uiteindelijk allebei voor 50% eigenaar zijn van het huis. Het nadeel hiervan is dat je ieder jaar zelf moet gaan rekenen wie hoeveel heeft betaald en de een moet de ander geld terug gaan geven. Klinkt als een hoop geregel.
Ik kan hier eigenlijk nergens informatie over vinden en vraag me dus af wat de beste keuze is. Zijn er misschien nog betere opties die ik over het hoofd zie?
Zoals ik het zie zijn er twee opties uitgegaan van deze situatie:
We kopen een huis van €300.000. Ik leg €80.000 in en mijn vriendin €20.000:
1. De rest (hypotheek) is €200.000 en daarvan betalen we allebei evenveel. Aan het eind van de rit ben ik dus voor €180.000 eigenaar en mijn vriendin voor €120.000. Hoe leg je dit vast, en hoe ga je hiermee om als het huis in waarde stijgt of daalt?
2. Ik betaal per maand minder hypotheek en mijn vriendin iets meer zodat we uiteindelijk allebei voor 50% eigenaar zijn van het huis. Het nadeel hiervan is dat je ieder jaar zelf moet gaan rekenen wie hoeveel heeft betaald en de een moet de ander geld terug gaan geven. Klinkt als een hoop geregel.
Ik kan hier eigenlijk nergens informatie over vinden en vraag me dus af wat de beste keuze is. Zijn er misschien nog betere opties die ik over het hoofd zie?