Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij financieel advies kunnen geven over hoe ik samen een huis koop.

Onze situatie is als volgt:
- Mijn vriend verkoopt zijn huis en heeft een aanzienlijke overwaarde (ik was bij hem ingetrokken)
- Het nieuwe huis zal alleen op zijn naam komen te staan (kan helaas niet op mijn naam)
- Hij verdient veel beter dan ik en hij werkt fulltime (ik werk parttime en verdien veel minder)
- Ik hou mij veel meer bezig met het huishouden, wat hij erg waardeert :)
- Geen kinderen, niet getrouwd

En dan nu mijn vragen, want ik ga ook wat meebetalen aan de hypotheek. Ik wil dat het huis ergens ook een beetje van mij is/wordt.
1. Hoe kan ik op papier regelen dat het huis gedeeltelijk van mij wordt? Samenl contract? Notaris?
2. Hoeveel procent van het huis zou dan normaal zijn? 10/90? Of 30/70? Of anders? Wat is logisch?
3. Onze eenmalige kosten voor het kopen van huis splitsen we 50/50. Als je dat op papier zet, zet je dat dan ook in een samenl. contract? Notaris?
4. Andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

En verder ben ik benieuwd hoe lezers, die in een zelfde soort situatie zitten als ik, dit geregeld hebben :)

Veel dank voor de reactie, ik zal er veel aan hebben!

Groetjes!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik zet deze even op de goede plek. Voor de financiën hebben we een ander subforum:
WVB >>> PFSL.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:49

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:24:
2. Hoeveel procent van het huis zou dan normaal zijn? 10/90? Of 30/70? Of anders? Wat is logisch?
Ik heb geen ervaring met het kopen van een huis, laat staan met iemand anders. Echter, is hierbij niet de meest voor de hand liggende verhouding hetzelfde als wat jullie betalen aan hypotheek?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:21
Iedere situatie is anders.

Wij hebben een samenlevingsovereenkomst en de woning samen gekocht.
Persoonlijk heb ik zoiets van je gaat samen een woning kopen ( en samen een toekomst bouwen ). Dus voor mij is het dan 50/50. Ondanks dat ik veel meer verdien dan mijn vriendin. Maar je werkt er allebei net zo hard voor. ( Huishouden kan je ook beschouwen als soort werk )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:23
Wat is je beweegreden om voor een bepaald deel mede-eigenaar te worden, en wat vind je partner er van?

Toen mijn partner en ik samenwoonden en we nog niet getrouwd waren was het huis van mij. We hadden het zo geregeld dat we de hypotheekrente samen betaalden (naar rato van inkomen) en ik het aflossingsdeel volledig zelf betaalde. Mijn partner betaalde dus niet mee aan de vermogensopbouw en het huis bleef 100% van mij.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik denk dat je een probleem krijgt doordat de bank wil dat alle eigenaren ook schuldenaar zijn. Waarom zou je niet ook schuldenaar willen zijn. Lijkt mij voor je vriend ook wel prettig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik weet niet hoe volwassen jullie relatie is. Ik zou gewoon 50/50 doen als de relatie al in de juiste fase is.

Maar je kan volgens mij bij de notaris laten regelen dat het goed verdeeld is.

Jou vriend neemt al overwaarde mee dus die zou ik mee rekenen: (Stel dat is 30000)
Totale hypotheek is 250000

Ik neem dan aan dat jullie hetzelfde bijdragen in het huishouden. De 1 in grotere financiele bijdrage en de andere in kleinere financiele bijdrage + huishouden.

250000-30000 = 220000 euro van het huis is van jullie samen (110000 per persoon)
Jouw vriend heeft dan 140000 bij gedragen en jij 110000.

Jou eigenaars percentage: 100/250000*110000 = 44%
Vriend eigenaars percentage: 100/250000*140000 = 56%

Dit kan je in het koopcontract vast laten leggen bij de notaris.

p.s. Ik heb ook een huis gekocht met mijn partner. Wij namen beide geen eigen geld mee. Maar zij heeft veel lager inkomen. Maar omdat zij minder werkt en meer huishouden doet en in de toekomst de zorg van de kinderen op zich zal nemen hebben wij gekozen voor een 50/50 verdeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Gertjuhjan op 24-04-2018 16:41 ]

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:29
Als de overwaarde in het huis gestopt wordt kun je vastleggen dat dit deel van je vriend blijft, en dat alles wat vervolgens afgelost wordt (bijv.) 50/50 van allebei is. Dit lijkt me het meest gebruikelijk, maar je kunt vanalles vast laten leggen in een samenlevingscontract (of geregistreerd partnerschap/huwelijkse voorwaarden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij financieel advies kunnen geven over hoe ik samen een huis koop.

- Mijn vriend verkoopt zijn huis en heeft een aanzienlijke overwaarde (ik was bij hem ingetrokken)
- Het nieuwe huis zal alleen op zijn naam komen te staan (kan helaas niet op mijn naam)
- Hij verdient veel beter dan ik en hij werkt fulltime (ik werk parttime en verdien veel minder)

En dan nu mijn vragen, want ik ga ook wat meebetalen aan de hypotheek. Ik wil dat het huis ergens ook een beetje van mij is/wordt.
1. Hoe kan ik op papier regelen dat het huis gedeeltelijk van mij wordt? Samenl contract? Notaris?
3. Onze eenmalige kosten voor het kopen van huis splitsen we 50/50. Als je dat op papier zet, zet je dat dan ook in een samenl. contract? Notaris?

En verder ben ik benieuwd hoe lezers, die in een zelfde soort situatie zitten als ik, dit geregeld hebben :)

Groetjes!!
Een volledig advies kan ik je niet geven, maar een paar opmerkingen:
Als het huis geheel op zijn naam komt te staan (zoals je in het begin schrijft), is het voor 100% zijn huis (en niet 90/10 of 70/30). Als dat zo is, zou ik het onredelijk vinden om meer te betalen dan de helft van de netto hypotheekrente (dus na HRA). Geen bijdrage in de aflossing, geen bijdrage in de eenmalige kosten. Je betaalt dan mee aan iets waar je geen eigenaar van bent.
Als je het eigenaarschap toch deelt, dan zou ik alle kosten die daarbij horen naar rato van het eigenaarschap dragen - dus stel dat het 70/30 wordt, dan betaal je toch niet de helft van de eenmalige kosten?

Bedenk voor jezelf wat je op lange termijn voor je ziet, en bespreek dit dan ook samen. Ik weet niet hoe groot de inkomensverschillen zijn, jullie gezamenlijke en individuele uitgaven, hobby's, en wat de onderlinge gunfactor is, maar het moet wel leuk blijven :) zit je te wachten op een langdurige relatie waarbij (hypothetisch en overdreven gesteld) de één een dure auto rijdt, mooie tripjes met vrienden maakt en via het huis vermogen opbouwt, terwijl de ander (na het betalen van de helft van de gezamenlijke lasten) geen geld meer over heeft voor leuke dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glenfiddich schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:35:
Wat is je beweegreden om voor een bepaald deel mede-eigenaar te worden, en wat vind je partner er van?
Bedankt voor je reactie! Omdat ik ook geld inleg, vind ik dat ik ook wat opbouw wat betreft het huis, anders betaal ik hem verkapte huur.
We gaan er totaal niet vanuit omdat onze relatie heel goed en stabiel is, maar stel als we om wat voor reden dan ook uit elkaar zouden gaan en ik woon 20 jaar met hem samen dan heb ik niks, en is het hele huis van hem. En dan heb ik alsnog 20 jaar meebetaalt aan het huis etc. Vandaar dat ik een bepaalde constructie zoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hoe hadden jullie het tot nog toe geregeld? En willen jullie dit beide herzien? Het kan namelijk best overkomen al het verbeteren van je exit-strategie.

De eenvoudigste optie lijkt mij dat het zijn huis is/blijft en jij in natura betaald met het huishouden. Vervolgens kan je het bedrag wat je bespaart aan woonlasten zelf elders investeren oid.

Edit: Hierbij hield ik nog geen rekening met de inbreng van vermogen in het huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 24-04-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:55

vectormatic

Warlock of the doorlock

Waarom kan het huis niet op jullie beider naam gezet worden?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
Hoi allemaal,

Groetjes!!
5. 100% op jouw naam.

Ik zet hem er ter overweging maar even bij, al is het maar om je aan het denken te zetten. Stel dat hij zich professioneel kan ontwikkelen/carrière kan maken doordat jij je richt op huishoudelijke zaken. Logischerwijs zal hij daardoor meer kansen kunnen benutten zich te ontwikkelen en meer te gaan verdienen terwijl jij een achterstand gaat oplopen. Als jullie ooit uit elkaar gaan zal het voor jou lastiger zijn voor een fatsoenlijk eigen inkomen te zorgen alleen al omdat je een achterstand op de arbeidsmarkt hebt. je hebt dan in ieder geval een huis als zekerheid en wellicht om in te wonen. Uiteraard moet je het dan wel zo regelen dat jij niet met de resterende eigenwoningschuld blijft zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
bszz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:47:
[...]

5. 100% op jouw naam.
[...] Uiteraard moet je het dan wel zo regelen dat jij niet met de resterende eigenwoningschuld blijft zitten.
Wouw, wel de lusten maar niet de lasten.. :/

Dan heeft vriendjelief geen huis maar wel de schuld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deveon schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:42:
[...]

Hoe hadden jullie het tot nog toe geregeld? En willen jullie dit beide herzien? Het kan namelijk best overkomen al het verbeteren van je exit-strategie.
Momenteel betaalt hij ook al aanzienlijk meer dan ik, vanwege ons grote verschil aan inkomsten. Ik doe bijna het hele huishouden. Mochten we straks verhuisd zijn, dan blijft deze verdeling hetzelfde.
Wat bedoel je met een exit-strategie? Stel als we uit elkaar gaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat is zijn idee van deze relatie? Niet naar bedoelt maar met dit voorstel wordt je in mijn ogen een beetje een veredelde slaaf van je partner.

Even gechargeerd.
Je partner heeft 100% van het huis, verdiend het meest (door een mooie stabiele thuissituatie) en bouwt vermogen op. Jij 'huurt' vervolgens van hem en mag het huishouden runnen.

Wat mij betreft is eigenlijk alleen 50/50 een serieuze optie voor lang durig samenwonenden. Tenzij er hele specifieke zaken zijn (voormalige schuldeisers oid).

maar goed, ieder daarin zijn eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Er staat in jou bericht dat het huis niet op jou naam kan staan? Waarom kan dat niet?

Of bedoel je dat jou inkomen niet meegeteld kan worden voor de hypotheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vectormatic schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:46:
Waarom kan het huis niet op jullie beider naam gezet worden?
Ik heb vanuit persoonlijke omstandigheden voorlopig een wat onzeker inkomen. De bank zal mij dus geen hypotheek verstrekken. In die zin kan ik dus geen hypotheek krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:56:
[...]

Ik heb vanuit persoonlijke omstandigheden voorlopig een wat onzeker inkomen. De bank zal mij dus geen hypotheek verstrekken. In die zin kan ik dus geen hypotheek krijgen.
Dan kan het huis nog steeds (voor een deel) op jou naam komen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gertjuhjan schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:58:
[...]

Goede tip! Bedankt Gertjuhjan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
LordSinclair schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:50:
[...]

Wouw, wel de lusten maar niet de lasten.. :/

Dan heeft vriendjelief geen huis maar wel de schuld.
Het is wat gechargeerd maar het is heel normaal als iemand zijn eigen carrière op een laag pitje zet voor de carrière van zijn partner dat daar bij scheiding iets tegenover staat. De mogelijkheden om carriere te maken worden dan ook als "lusten" gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:56:
[...]

Je koopt samen het huis en neemt samen de hypotheek. Dat is het meest gangbare. Dat jouw salaris niet "meetelt" maakt dan verder niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Gertjuhjan schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:58:
[...]

Dat kan wel maar dan krijgt zij een dikke schenking van haar vriend. Daarbij is het ook niet realistisch dat ze wél een deel van het huis krijgt maar niet verantwoordelijk is voor de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bszz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:00:
[...]

Het is wat gechargeerd maar het is heel normaal als iemand zijn eigen carrière op een laag pitje zet voor de carrière van zijn partner dat daar bij scheiding iets tegenover staat. De mogelijkheden om carriere te maken worden dan ook als "lusten" gezien.
Sinds we met elkaar hebben is er al een groot financieel verschil tussen ons, dus in die zin heeft hij al carriere gemaakt, en ik niet. Ben ik mee bezig, maar omdat ik in een andere branche zit, zal carriere maken niet snel gebeuren ;)

Zou wel lekker zijn, als mijn vriend even een huis voor mij alleen koopt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:06:
[...]

Zou wel lekker zijn, als mijn vriend even een huis voor mij alleen koopt :P
Als hij echt van je houdt ..... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
Wat de beste oplossing is verschilt natuurlijk per persoon en de situatie. Ik zou zeggen dat een redelijk startpunt is dat wat je opbouwt gedurende de relatie 50/50 verdeeld wordt terwijl beiden bijdragen na rato van inkomen.

Voorbeeld met de hoofdlijnen. Stel het huis kost 250,000 euro, en hij brengt 50,000 overwaarde in. Dan heeft hij 20% van het huis, en de overige 80% wordt dan 50/50 verdeeld (mocht dat in de toekomst nodig zijn). Dus effectief heeft hij dan 60% van het huis en jij hebt de overige 40%. Qua bijdrage in de kosten van de hypotheek, maar ook het huishouden zou het dan logisch zijn om dat te verdelen op basis van inkomen. Dus stel hij verdient 4K/maand netto, en jij verdient 1K/maand netto, dan betaal jij 20% van de kosten en hij betaald 80% van de kosten.

Maar goed, het hangt van de situatie of. Stel dat hij 10K/maand netto verdient en jij 1K/maand netto dan zijn de verhoudingen zo scheef dat een dergelijke constructie weer wat lastig wordt (eigenlijk ook al in het voorbeeld hierboven). Dan heeft hij misschien na aftrek van vaste lasten alsnog 5K+ per maand vrij te besteden terwijl jij, ook al betaal je nauwelijks mee, minder dan 1K/maand kan uitgeven. Dus hangt er ook sterk vanaf hoe groot de verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:58
Niet alle reacties gelezen, dus misschien is dit al gezegd :) Allereerst: zeker met een notaris gaan praten om je vragen voor te leggen, daar zijn ze voor en vaak is een eerste gesprek gratis. Je wilt dit soort dingen vastleggen in een samenlevingscontract.

Wij zijn bezig een huis te laten bouwen, waarbij ik een flink deel spaargeld inbreng. De notaris adviseerde om het eigendom van het huis 50/50 te doen, maar wel vast te leggen dat de 50% van haar in feite een schuld is aan mij. Op die manier hebben we (of heeft zij, eigenlijk) meer zekerheid in geval dat ik overlijd. Maar als we ooit uit elkaar gaan wordt het huis van mij. Overwaarde bij eventuele verkoop delen we 50/50, restschuld idem. (met de verhoudingen kun je uiteraard schuiven, maar omdat onze inkomens toch redelijk dicht bij elkaar liggen, is 50/50 voor ons voor de hand liggend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Hoi allemaal,

Groetjes!!
Wat voor voordeel heeft het voor jou om een huis voor maar 10% in bezit te hebben, zonder dat verder contractueel vastgelegd te hebben?

Als het nieuwe huis alleen op naam van die vriend komt en hij kan ook de verbouwing en hypotheek betalen, dan kan hij beter zelf alles betalen. Mocht je later weer gescheiden willen wonen, dan geeft het huis in ieder geval geen problemen.
Je zou eventueel een lening met hem kunnen afsluiten, zodat de verbouwing gerealiseerd kan worden, maar dan blijft het huis maar 1 eigenaar hebben.

Uiteraard moeten jullie wel alle andere lasten zoals energie, inrichting en noodzakelijk onderhoud wel gelijk verdelen omdat dat verder niets qua waarde aan het huis toevoegt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
@Verwijderd als hij nu het nieuwe huis zelf kan kopen met zijn inkomen + overwaarde, waarom denk je dan dat huis niet meer gekocht kan worden met zijn inkomen en overwaarde + jou inkomen. Het is niet zo dat de bank hem eerst 400k wilt lenen maar omdat jij er bij komt dat ze maar 200k willen lenen aan jullie beide. Met het kleine inkomen van jou erbij zou het alsnog minimaal 401k moeten kunnen worden. Daarnaast word een 2 inkomen ook niet volledige mee genomen bij een hypotheek berekening. Ik zou zeker als er jullie al kinderen hebben de hypotheek/huis op alle twee jullie namen laten zetten. Je zult dan als nog een bij de notaris een samenlevingscontract en testament op moeten laten maken ook al staat het huis op beide namen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

What's next?

Hoeveel moet ik aan douche-water betalen?
Wie betaalt de winterschilder?
Etc...

Vergeet je ook niet dat er naast de hypotheek, nog een berg lasten zijn? Gemeentebelasting, rioolheffing, groot onderhoud, etc. Ga je die ook betalen? Of de lusten; HRA, middeling individuele stookkosten, etc.

"Even" zeggen dat je "iets" wil betalen, is wat kort door de bocht. Dat/wat je wel/niet in huis doet zoals stofzuigen, heeft geen intrinsieke waarde in een waardevolle relatie; vind het persoonlijk zelfs not-done dat je dit als argument/factor durft te posten.

Ennuh, wat vind je vriend van dit topic?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:33
MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:15:
Dat/wat je wel/niet in huis doet zoals stofzuigen, heeft geen intrinsieke waarde in een waardevolle relatie; vind het persoonlijk zelfs not-done dat je dit als argument/factor durft te posten.
Ik vind dat het wel degelijk waarde heeft. Als de een meer doet dan de ander, dan heeft die ander meer tijd, energie en vrije ruimte beschikbaar voor andere zaken, zoals werk.

@TS: Eens met de anderen die zeggen dat je geen negatief effect op de hypotheek zou moeten hebben (tenzij er schulden zijn, overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijre schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:28:
[...]

Ik vind dat het wel degelijk waarde heeft. Als de een meer doet dan de ander, dan heeft die ander meer tijd, energie en vrije ruimte beschikbaar voor andere zaken, zoals werk.
Dat doe je omdat je van elkaar houdt; de een werkt en is kostwinner, de ander doet dan wat in het huishouden.

De manier waarop het nu werd gepost, kan geinterpreteerd worden alsof er dus een wegende factor in financien aan kan worden gekoppeld. Dat vind ik (mijn mening) dus niet kunnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:33
MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:31:
[...]

Dat doe je omdat je van elkaar houdt; de een werkt en is kostwinner, de ander doet dan wat in het huishouden.

De manier waarop het nu werd gepost, kan geinterpreteerd worden alsof er dus een wegende factor in financien aan kan worden gekoppeld. Dat vind ik (mijn mening) dus niet kunnen.
Mijn mening is weer dat die wegende factor wel kan, juist omdat je van elkaar houdt. Het moet niet zijn dat de een meer verdient dan de ander, de ander dat uitbalanceert met andere zaken en de een die op financieel vlak kan wegwuiven door puur naar de cijfers te kijken.
En als je (in algemene zin) er echt cijfers aan zou willen koppelen, dan kan dat door om te rekenen wat het zou kosten als het allemaal uitbesteed zou zijn.

Maar we gaan wat offtopic, dus ik houd verder maar mijn snater :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 12-09 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een quote uit een ander topic. Er zijn wat vervolg vragen en antwoorden:
Milmoor schreef op zondag 3 april 2016 @ 20:53:
Over dit onderwerp kan je oneindig discussiëren, er is geen ultieme waarheid. Wij hebben het als volgt opgepakt. Complex, maar eigenlijk heel rechtlijnig en voor ons werkt het:
  • we vinden elkaar lief, gaan ervan uit dat we lange termijn bij elkaar blijven, in voor- en tegenspoed, maar we willen geen misverstanden als we ooit uit elkaar gaan.
  • alle gezamenlijke zaken worden naar draagkracht betaald en zijn daarna van ons beiden (huisgehouden, vakantie, etc.)
  • ieder heeft zijn/haar eigen geld en moet zelf weten wat hij/zij daarmee doet (computers, kleding, etc.)
Tot zover makkelijk, maar nu de details:
draagkracht: het maandelijks inkomen, genormaliseerd naar 40 uur (parttime werken is in basis een keuze, daar moet de ander geen last van hebben), waarbij woon-/werkverkeer als gewerkte tijd geldt (reistijd is in de praktijk geen keuze, maar een van beiden kan dicht bij het werk wonen). Inkomen uit vermogen telt ook mee, op dezelfde manier als de belastingdienst doet, zonder rekening te houden met fiscaal partnerschap (ik heb echt meer op de bank staan en dat begon oneerlijk te worden).
Werkeloosheid/studie: dan daalt het inkomen, dus betaal je minder, maar nooit minder dan 1:9 (omdat het anders oneerlijk begon te voelen). Het maakt daarbij niet uit of het vrijwillig is (ontslag krijgen/nemen, studiejaar, etc.). Bij langdurig scheef inkomen (kinderen, ander onheil) gaan we aanvullende afspraken maken, maar dat wordt per definitie maatwerk (basisinkomen?).
Koophuis: dat is dus 50:50 van ons beiden, en we betalen de bank naar draagkracht. Mochten we ooit uit elkaar gaan, dan is er geen discussie over wie hoeveel betaald heeft (hopen/verwachten we).
Inbreng eigen geld koophuis: ik heb veel meer geld op de bank dan mijn vriendin. We willen én het huis naar draagkracht betalen, én eigendom 50:50 én toch niet alles van de bank lenen door van mijn geld gebruik te maken. Hiervoor leent mijn vriendin van mij geld, en ik virtueel hetzelfde geld van mezelf (denkt makkelijker). Dat geld gebruiken we voor het huis. De aflossing en rente zetten we op onze gemeenschappelijke boodschappenlijst. Hiermee betalen we mij dus indirect gezamenlijk naar draagkracht terug.

Moeilijk doen? Misschien, maar wat ons betreft eerlijk en consequent. De notaris die we dit moesten uitleggen tbv onze testamenten kon het volgen en erin meedenken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Milmoor schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:44:
Een quote uit een ander topic. Er zijn wat vervolg vragen en antwoorden:

[...]
Mooi gezegd, hier gaat het eigenlijk wel een beetje om naar mijn mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Toen mijn ex en ik een huis kochten, verdiende ik meer dan zij.
We hebben het eigendom op 50:50 bepaald, omdat zij veel meer geld inbracht.
Na ruim 2 jaar werd ze werkeloos, ruim een jaar later gingen we uit elkaar.
Maar toen Het huis verkocht werd eiste mevrouw toch even 75% op van de overwaarde, want zonder haar inbreng hadden we het huis nooit kunnen kopen (het feit dat ze met haar inkomen destijds geen kippenhok had kunnen kopen werd voor het gemak maar vergeten 8)7 ).

Kortom: Leg alles goed vast. Liever dat je je belazerd voelt doordat je nu de verkeerde afspraken maakt, dan dat je belazerd voelt doordat je geconfronteerd wordt met irreële eisen. :)

En zoals gezegd: ga naar de notaris. Die zien vaker stellen voorbij komen met vragen en ideeën, dus kan jullie voor jullie situatie tips en ideeën aan de hand doen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:11
Hoi allemaal,

Groetjes!!
1. Via een notaris of via de gemeente (geregistreerd partnerschap/huwelijk)
2. Wat wil jij en je partner zelf?
3. Hoe bedoel je?
4. Pensioen (ouderdomspensioen en partnerpensioen) kan wel een dingetje zijn, zowel bij scheiden en/of overlijden van je partner. Kan je partner de lasten dragen mocht jouw inkomen wegvallen (ziekte, geboorte kinderen life events etc). Wil je omgekeerd het risico van overlijden van je partner (volledig) afdekken? Heb je zelf erover nagedacht

Bij punt 2, 3 en 4, mocht je een exit strategy overwegen wil je eigenlijk nergens aan vast zitten, tenzij je (mogelijk) je partner aanstaande ex >:) wilt kaalplukken. Wil je samen iets opbouwen kun je er voor kiezen om het naar rato te verdelen of 50/50. Als je in het achterhoofd houdt dat je het beste zaken kan regelen en de afspraken vast legt wanneer je elkaar (nog) leuk vindt kan dat achteraf een hoop gezeik schelen. Zorg bovenal voor dat je wensen/onzekerheden kunt uit- en bespreken enz.

Waarom zou jouw inkomen niet kunnen meetellen overigens, als je over de afgelopen drie jaar inkomen hebt genoten, dan kan dat wel meegenomen worden in de hypotheekaanvraag. Maatwerkhypotheek kan ook als je een goed arbeidsperspectief hebt.

Vermoedelijk ben je nu bezig met het creëren van een pensioengat, aangezien de pensioenreken- en aow leeftijd langzaam opschuift zou je daar ook over kunnen nadenken.. Een adviseur zou je eventueel kunnen helpen, zelf uitvogelen kan ook.
Kan je daarvoor wft vermogen/hypothecair krediet aanraden, dat heb ik gedaan en zijn goed te doen als je een beetje interesse in het financiële hebt.

Btw, mijn partner verdient meer dan ik en we hebben het financiële op een hoop gegooid, samenlevingscontract en testament bij notaris opgemaakt.

Succes ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 20:54
@Verwijderd onze situatie is heel vergelijkbaar. Wij kiezen voor 50-50 eigenaar van het huis en een verdeling van de vaste lasten (dus ook hypotheek) naar rato van inkomen. Zo houden we beiden genoeg over om te kunnen leven. Dat hij meer inbrengt zou hem, naar mijn mening, niet automatisch meer eigenaar van het huis moeten maken. Jij draagt net zo goed je steentje bij, maar dan in het huishouden.

Ik zou wel vast laten leggen wat hij direct al inbrengt in het huis (de overwaarde), maar vanaf dan bouw je samen iets op en ben je beide gelijkwaardig eigenaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 25-04-2018 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
zzattack schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:41:
Als de overwaarde in het huis gestopt wordt kun je vastleggen dat dit deel van je vriend blijft, en dat alles wat vervolgens afgelost wordt (bijv.) 50/50 van allebei is. Dit lijkt me het meest gebruikelijk, maar je kunt vanalles vast laten leggen in een samenlevingscontract (of geregistreerd partnerschap/huwelijkse voorwaarden).
En let ook even goed op dat hier een verblijvingsbeding in staat. Mocht iemand overlijden dan kan je, los van het financiële deel, er in ieder geval blijven wonen en zijn niet ineens de erfgenamen van partner (vaak ouders) eigenaar van de woning en moeten nog erfbelasting betalen ook.

Voor de rest kan je een verdeling van (ingebracht) vermogen altijd opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:29
Inderdaad, of je kiest een overlijdensrisicoverzekering ter hoogte van de resterende hypotheek. Zeker op jonge leeftijd is de (gelijkblijvende) premie hiervoor vrij laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 20:21
Toen mijn vriendin en ik onze huidige woning kochten kon ik ook veel meer spaargeld inbrengen dan zij. Ik was vroeg begonnen met werken en zij heeft meer uitgegeven met rondreizen. Om haar wel mee te laten delen in eventuele overwaarde hebben we het huis 50 / 50 gekocht. Ik heb bij de notaris een lening laten opstellen voor de helft van mijn spaargeld naar haar zodat we beide evenveel initiele inbreng hadden. Deze lening wordt met de prijsindex jaarlijks geindexeerd en duurt in principe eeuwig. Als we uit elkaar gaan is deze alleen door mij te claimen bij verkoop van de woning.

Wat voor mij belangrijk is dat dat je consistent bent qua gedragslijn. Ik vind het 50 / 50 verdelen van aankoopkosten niet consistent met een andere eigendomsverhouding dan 50 / 50, voor jou zelfs oneerlijk. Houd in de toekomst ook rekening met woonlasten voor de eigenaar zoals WOZ belasting. Deze zou je volgens dezelfde verhouding moeten betalen. Hetzelfde geldt voor mogelijke toekomstige verbouwingen en over- / onderwaarde bij verkoop.

Houd er rekening mee dat de afspraken die je vandaag maakt moeten voorzien in de toekomstige situatie, als jij alle huishoudelijke / zorgtaken op je neemt voeg je ook "waarde" toe in een gemeenschappelijke huishouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij minder inlegt kun je ook meer sparen (als jullie aparte rekeningen houden).
Dat compenseert het nadeel dat je niet in het huis zit. Je zou dan bijvoorbeeld een deel van de rente kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

richard_r86 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:13:
Toen mijn vriendin en ik onze huidige woning kochten kon ik ook veel meer spaargeld inbrengen dan zij. Ik was vroeg begonnen met werken en zij heeft meer uitgegeven met rondreizen. Om haar wel mee te laten delen in eventuele overwaarde hebben we het huis 50 / 50 gekocht. Ik heb bij de notaris een lening laten opstellen voor de helft van mijn spaargeld naar haar zodat we beide evenveel initiele inbreng hadden. Deze lening wordt met de prijsindex jaarlijks geindexeerd en duurt in principe eeuwig. Als we uit elkaar gaan is deze alleen door mij te claimen bij verkoop van de woning.

Wat voor mij belangrijk is dat dat je consistent bent qua gedragslijn. Ik vind het 50 / 50 verdelen van aankoopkosten niet consistent met een andere eigendomsverhouding dan 50 / 50, voor jou zelfs oneerlijk. Houd in de toekomst ook rekening met woonlasten voor de eigenaar zoals WOZ belasting. Deze zou je volgens dezelfde verhouding moeten betalen. Hetzelfde geldt voor mogelijke toekomstige verbouwingen en over- / onderwaarde bij verkoop.

Houd er rekening mee dat de afspraken die je vandaag maakt moeten voorzien in de toekomstige situatie, als jij alle huishoudelijke / zorgtaken op je neemt voeg je ook "waarde" toe in een gemeenschappelijke huishouding.
Zolang je samen blijft waarom zou vriendin dan mee moeten profiteren van overwaarde?
Ik denk dat indien je echt gaat trouwen en kinderen krijgt je gewoon samen als een persoon moet opereren. De ene gaat misschien minder werken om het huishouden te doen/voor kinderen te zorgen. De ander heeft bijvoorbeeld inderdaad minder tijd om spaargeld op te bouwen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:41:
[...]

Zolang je samen blijft waarom zou vriendin dan mee moeten profiteren van overwaarde?
Voornamelijk omdat je dit soort afspraken maakt omdat je mogelijk tóch een keer uit elkaar gaat en je het dan eerlijk en transparant wil hebben.

Mocht je tot de dood bij elkaar blijven dan wil je een 50/50 verdeling hebben omdat dat het erven goedkoper maakt. Als de partner die 100% van het huis heeft daar een flinke overwaarde op heeft en nog ander vermogen, heb je een kans dat je belasting moet gaan betalen. Ik geef toe met een vrijstelling van ruim 600k is dat in veel gevallen niet direct een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emnich schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:06:
[...]

Voornamelijk omdat je dit soort afspraken maakt omdat je mogelijk tóch een keer uit elkaar gaat en je het dan eerlijk en transparant wil hebben.

Mocht je tot de dood bij elkaar blijven dan wil je een 50/50 verdeling hebben omdat dat het erven goedkoper maakt. Als de partner die 100% van het huis heeft daar een flinke overwaarde op heeft en nog ander vermogen, heb je een kans dat je belasting moet gaan betalen. Ik geef toe met een vrijstelling van ruim 600k is dat in veel gevallen niet direct een probleem.
Nee, precies. dat is duidelijk. Zo moet je er ook ingaan.

Dat zou dan de reden moeten zijn en niet beide profiteren van overwaarde. Dan ga je er vanuit dat het misgaat of dat je überhaupt een zakelijke relatie hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:22
@Verwijderd
Ik denk dat er nog een aantal vragen open staan:

- Is het de bedoeling dat jij naar rato van inkomen mee betaalt aan alleen de rente (na aftrek HRA) en gas/water/licht?
Dan zou een deel eigenaar worden niet logisch zijn, je hebt dan bij verkoop ook geen recht op eventuele overwaarde of schuld bij restschuld. Ook betaal je 0 euro mee aan onderhoud.
In dat geval is het overigens ook niet logisch dat je mee betaalt aan eenmalige kosten bij aankoop!

- Is het de bedoeling dat jij naar rato van inkomen mee betaalt aan niet alleen rente en Gas/water/licht, maar ook aan de maandelijkse aflossing, OZB belasting, andere belastingen, onderhoud?
Dan is het logisch dat je 50% eigenaar wordt. (met aftrek van de overwaarde die je vriend vanaf het begin meeneemt). In dat geval heb je ook recht op 50% van de overwaarde, ben je aansprakelijk voor 50% van de eventuele restschuld en betaal je samen onderhoud.
In dat geval is het ook logisch dat je mee betaalt aan eenmalige kosten.

Zoals je het nu stelt mag je wel de helft van de eenmalige kosten betalen maar wordt je niet voor de helft eigenaar omdat je minder inkomen hebt..? Juridisch is het mogelijk dat zo te regelen, maar waarom zou je met zo'n oneerlijke regeling akkoord gaan?
M.i. voer je samen een huishouden en ieder draagt bij naar rato inkomen, dan is het eerlijk dat je 50% eigenaar wordt.
Wil hij dat niet? Dan alleen de bijdragen aan de netto hypotheekkosten en (de helft?) van het G/W/L.
Maargoed, dat is dus mijn persoonlijke rechtsvaardigheidsgevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Voor financieel advies, zal je gewoon naar een adviseur moeten gaan en zelf goed bedenken wat je wilt.
In principe is alles (binnen wet- en regelgeving dan) mogelijk!

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie relatie is, maar als je op het punt staat samen een huis te kopen dan heb je naar mijn idee wel een stabiele en goede relatie! Als ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik minimaal het volgende voorstellen:
  • Woning komt op beide namen te staan! Geen discussie over mogelijk!
  • Overwaarde van je vriend is (en blijft) van hem.
Stel jullie kopen samen een huis van € 250k en hij steekt € 50k "van zijn" overwaarde er in, dan is (en blijft) de eerste € 50k (bij verkoop) van hem. De overige € 200k verdelen jullie naar rato.

Daarna zou je samen met je vriend over de volgende punten na kunnen gaan denken:
  • Aandeel op basis van (bruto) bijdrage. Stel dat de (bruto) hypotheeklast (dus rente + aflossing) € 1.000 / maand gaat worden. Betaal jij 20% dan ben je ook 20% eigenaar van de woning.
  • Hoe gaan jullie er mee om, als jij straks meer gaat bijdragen omdat jij meer gaat verdienen (of hij minder)?
  • Denk na over hypotheekrente aftrek. Aangezien jij (in dit voorbeeld) 20% betaald, krijg je ook maar 20% terug.
  • Hoe verdelen jullie de vaste lasten (gemeentelijke belastingen, groot en klein onderhoud, verbouwingen, etc.) Willen jullie dit 50-50 gaan doen? Of alleen de belastingen 50-50 en het onderhoud naar rato van eigendom (immers: waarom zou jij 50% van het onderhoud betalen, als je maar voor 20% eigenaar bent?)
Het is natuurlijk goed om vooraf dingen goed te bespreken en straks goed vast te laten leggen.
Maar als voor jullie beide vast staat, dat dit het is, waarom dan nog zo "dit is van jou versus dit is van mij".
Wij hebben gewoon alles op één grote hoop gegooid. Eigen rekeningen e.d. hebben we opgezegd en gewoon een en/of rekening geopend waar beide salarissen op binnen komen. Ik verdien ongeveer 3x zo veel als mijn vrouw (het was toen nog mijn vriendin overigens) en had ongeveer 10x zo veel spaargeld (die 10x klinkt leuker dan het is hoor, 10x van niks is namelijk nog steeds niet veel >:) )
Waarom? Omdat ik het persoonlijk niet fair vind dat ik lekker zou kunnen gaan sparen en zij elk dubbeltje zou moeten omdraaien als we alles naar rato zouden gaan verdelen.

Ik heb vrienden die echt alles naar rato verdelen. Daar is het zelfs zo extreem, dat hij (en zij dus ook) hun eigen boodschappen betalen. Als ik daar op visite kom en een biertje drink, dan heeft hij dat betaald. Vorige keer wilde ik bijvoorbeeld een wijntje, maar dat kon niet omdat hij dat flesje wijn niet had betaald... Ik zou daar persoonlijk echt heel ongelukkig van worden, maar voor hen werkt het en dat is prima!

Vraag jezelf dus gewoon af wat jij graag wilt (en wat je ook zeker niet wilt).
Wij kunnen je makkelijk van "advies" voorzien en zeggen dat je A of B moet doen. Maar het gaat er om, waar jij je goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:22
BastaRhymez schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:48:
Denk na over hypotheekrente aftrek. Aangezien jij (in dit voorbeeld) 20% betaald, krijg je ook maar 20% terug.
Niet per sé waar.
De voordelen van fiscaal partnerschap
Heb je als partner recht op hypotheekrente aftrek over het huis van je partner?
Als niet eigenaar mag je de hypotheekrente aftrekken van het inkomen. Een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van die aftrekbare hypotheekrente is dat jullie wel fiscale partners zijn. In de aangifte inkomstenbelasting kunnen jullie de aftrekpost verdelen. Het kan verstandig zijn om de aftrekposten volledig naar de partner te schuiven met het hoogste inkomen. Dit kan een groter belastingvoordeel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
daan! schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:57:
[...]

Niet per sé waar.

[...]
Ik bedoel het meer in de zin van: je betaalt 20% dus je krijgt ook maar 20% er van.
Dat het (per saldo) voordeliger kan zijn om te schuiven, betekend niet dat je daardoor meer / minder recht op het deel.

Niet dat vriendjelief straks tegen haar zegt: schatje luister: als we nu alles op naam schuiven, krijgen we meer HRA terug. Maar omdat het op mijn naam staat, is het totaal bedrag (of het verschil dat ze eventueel extra terug krijgen) van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 12-09 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

BastaRhymez schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:48:
Stel jullie kopen samen een huis van € 250k en hij steekt € 50k "van zijn" overwaarde er in, dan is (en blijft) de eerste € 50k (bij verkoop) van hem. De overige € 200k verdelen jullie naar rato.
Hier moet je mee oppassen. Indexeert de 50k? Zo niet, dan verliest hij elk jaar waarde. Wat als het huis minder waard wordt en er is een verkoop nodig? Daar kan je echt klem op komen te zitten. Het is niet aan mij om namen te noemen, maar er zijn personen met praktijkervaring hiermee op het forum actief. En geen huis meer, en wel een restschuld. En dat was niemands bedoeling.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:58
emnich schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:01:
[...]

Dat kan wel maar dan krijgt zij een dikke schenking van haar vriend.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wij gaan voor 50/50 eigendom, terwijl het eigen geld wat erin gaat voor 90% van mij komt. Dat wordt dan in het samenlevingscontract weer rechtgetrokken door vast te leggen dat ik een vordering op haar heb ter grootte van het verschil. Zowel overwaarde als onderwaarde worden bij eventueel uit elkaar gaan dus ook 50/50 gedaan en verrekend met die vordering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hoop ingewikkelde en creatieve constructies hier.

Wij doen het sinds tien jaar al simpel en hetzelfde: al het bezit is 50/50 (geregistreerd partnerschap); de maandelijkse inleg naar rato van netto salaris. Dit maken we maandelijks over naar een gezamenlijke rekening waar alle gezamenlijke lasten (hypotheek, energie, boodschappen) van betaald worden.

In 10 jaar nog nooit iets van discussie over gehad.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:04:
[...]

Hier moet je mee oppassen. Indexeert de 50k? Zo niet, dan verliest hij elk jaar waarde. Wat als het huis minder waard wordt en er is een verkoop nodig? Daar kan je echt klem op komen te zitten. Het is niet aan mij om namen te noemen, maar er zijn personen met praktijkervaring hiermee op het forum actief. En geen huis meer, en wel een restschuld. En dat was niemands bedoeling.
Het is maar net wat je afspreekt...
Zoals ik mijn post begon: Alles is mogelijk (zolang het maar binnen wet- en regelgeving blijft).

Je kan er ook voor kiezen om die 50k te indexeren, maar tegen welk %? Wil je de indexatie van partij X of Y?
Wat als de indexatie harder gaat dan een eventuele waarde stijging? Even naar het extreme toe getrokken: Wat als door indexatie straks die 50k meer waard is dan het huis?

Zoveel mensen, zoveel wensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:11
Overigens is er recentelijk wel het eea in de wetgeving van de fiscale voordelen van de eigenwoningschuld en overwaarde/eigen woningreserve. Nu is het zo dat vanwege de overwaarde de nieuwe hypothecaire schuld niet volledig aftrekbaar is voor je partner, bij de nieuwe wetgeving kan het interessant zijn om de woning op beide namen te hebben. Zou echt een adviseur zoeken voor jullie hypotheekvraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:23:

Wij doen het sinds tien jaar al simpel en hetzelfde: al het bezit is 50/50 (geregistreerd partnerschap); de maandelijkse inleg naar rato van netto salaris. Dit maken we maandelijks over naar een gezamenlijke rekening waar alle gezamenlijke lasten (hypotheek, energie, boodschappen) van betaald worden.

Het kan nog simpeler. Wij gooien alles op 1 hoop en betalen daar alles van. Wat overblijft gaat naar de spaarrekening. Dit doen we al sinds het begin en in de loop der jaren zijn de inkomens redelijk gelijk gegroeid, soms ging ik wat harder en soms zij. Mochten we uit elkaar gaan zijn de financiën wel het laatste waar we moeilijk over zouden doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2018 17:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Jullie kopen niet samen een huis, hij koopt een huis.

Daar is overigens niks mis mee. Dat hebben “wij” hier ook gedaan. Maar ik betaal alles wat met het huis te maken heeft (hypotheek, WOZ). Rest is 50/50. Aanpassingen/verbouwingen is wat grijzer gebied, maar alsnog betaal ik daar 90% van..

Waarom zou je mee gaan betalen als het huis op zijn naam staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
VidaR-9 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:23:

poeh wat ingewikkeld doen jullie met naar rato en verschillende bankrekeningen ;). Hier gaat alles op 1 hoop.

Kortom, het gaat niet om ingewikkeld of eenvoudig maar wat goed voelt en dat is heel persoonlijk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:39
Ondertussen al door een paar anderen genoemd. Ik zie twee mensen die één huis en huishouden delen, als één persoon. Waarbij beide personen 50% eigenaar zijn van alle gedeelde zaken. Als je hier moeilijk over doet, zou het betekenen dat een partner die niet werkt, nooit iets zou kunnen sparen en nooit zelf iets duurs zou kunnen kopen voor hobby of wat dan ook. Bij samenwonen is salaris op zich gewoon niet iets wat je exact op de weegschaal kan leggen.

Misschien beter om andersom te denken: als iemand zijn hoge salaris niet wil delen, moet die persoon niet op papier gaan samenwonen. Wat wel mogelijk is in dat geval, is dat een persoon intrekt bij iemand. De eigenaar van een huis heeft dan 100% lusten en lasten en de tweede persoon is verder helemaal vrij om te doen wat hij of zij wil. Dus geen verplicht huishouden doen of geld bijdragen. Is echter niet voordelig voor belastingzaken.

Verder valt mij op dat hier en daar mensen adviseren om advies te vragen bij een notaris. Ook al heeft een notaris ervaring en een onpartijdigheid, een notaris is puur iemand die allerlei zaken wettelijk vastlegt. Voordat je bij een notaris komt, zou je al helemaal moeten weten hoe je het wil hebben. Eventueel met behulp van een adviseur, maar een willekeurige notaris is wel de laatste die ik iets over mijn leven laat bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 14:08
Ik heb een paar vragen voor de OP.
Waarom gaan jullie verhuizen? Vaak verhuizen stellen om samen het huis te kopen en in te richten, maar aangezien het nu ook grotendeels van je partner blijft gaat die reden niet op. Gaan jullie naar een groter huis om een gezin te stichten? Zo ja, dan is het sowieso handig om te bedenken of jullie dan willen gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Een samenlevingscontract kan in deze fase ook handig zijn.
https://www.wijzeringeldz...-partnerschap-of-trouwen/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:21
Misschien ben ik te ouderwets, maar de enige werkbare optie voor mij en mijn vriendin is alle inkomsten op 1 hoop en 50/50 eigenaar van het koophuis. Van alle andere opties zou ik het idee krijgen dat ik een zakelijke relatie met mijn vriendin zou hebben. De enige reden dat ik meer verdien is omdat ik gekozen heb voor de financiële sector, en mijn vriendin voor onderwijs. Ik zie persoonlijk niet echt in waarom mij dat meer recht zou geven op de waarde van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het enigzins overdreven, mensen die stellen dat omdat persoon A het huishouden doet, dat een sterke en voorname reden is waarom B zich volop op zijn carriere kan richten.

Dat had persoon B toch wel kunnen doen, ook zonder die hulp. Wij werken beiden fulltime, hebben een heel goede carriere, en doen het huishouden er gewoon bij, samen. Het is niet zo dat het huishouden tegenwoordig veel voorsteld, al helemaal niet zonder kinderen.

Maar goed, on topic: de oplossing is ontzettend simpel: zorg dat je met naam als mede eigenaar op het contract staat. Het is het enige wat telt, anders heb je niks.

Tip: denk ook heel goed na over pensioensopbouw. Je gaat een leven tegemoet van economische bescherming waar je financieel flink leunt op je partner. Niets mis mee als je je daar gelukkig bij voelt. Sta wel stil bij de pensioenseffecten. Je bouwt namelijk persoonlijk weinig op. En zeg dat je vriend je moet bijschrijven in zijn pensioen, veel mensen vergeten dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wij beschouwen alle inkomen als 'gemeenschappelijk'. De exacte verhouding varieert wat in de tijd (de komst van kinderen heeft dat serieus overhoop gegooid), maar we doen alletwee ons best om ons gezin te laten draaien. Toevallig levert dat bij de ene wat meer geld op dan bij de ander, maar dat doet er voor ons niet toe.
Voor de aankoop van het huis was mijn inbreng veel groter. In samenspraak met de notaris is dat verschil omgezet in een lening tussen ons (met fictieve cijfers, als ik €100k inbreng en zij €20k, leent ze €40k van mij, waardoor we beiden €60k inbrengen en daarmee het huis 50/50 kopen). Als we ooit uit elkaar zouden gaan, krijgen we elk onze oorspronkelijke inbreng terug en wordt de winst (of eventueel het verlies) van onze tijd samen in twee gedeeld.
Als je nog geen kinderen hebt, kan je nog wel andere plannen bedenken. Eens je kinderen hebt, kan je je vrije tijd wel opgeven als je dingen 'a rato' wil doen ('rijke' papa wil samen met dochter een uitstapje doen, maar 'arme' mama heeft daar geen geld meer voor, mag ze dan niet mee? of betaalt papa een deel? welk deel?...). Wij kennen zo'n koppel dat elke zaterdagvoormiddag bonnetjes zit uit te pluizen en te bepalen wie hoeveel van wat moet betalen. Ze zijn al 15 jaar gelukkig samen, maar ik zou daar toch niet gelukkig van worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 09:56
Er onstaat veel discussie en dat is niet nodig op je simpele vraag Dit regel je simpelweg in de akte van levering en dat doe je bij de notaris.
Enige kanttekening, mocht jij later wel meer gaan verdienen en je zou het opnieuw willen bijstellen is dat dus ook opnieuw naar de notaris en kost je zo'n 3-500 EURO per keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 10:36
Lekker romantisch zo een huis kopen.
Ik zou doen wat het gros al zegt: huis 50/50. Zijn overwaardeinbreng laten vastleggen.
Als je er eenmaal woont maandelijkse lasten naar rato van inkomen verdelen zodat je ook nog wat geld om leuke dingen van te doen overhoudt.

Zoals je vriend het verzint word je een huurder. Vreemd genoeg wel een die de helft van de aankoopkosten van z'n huurhuis betaalt.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Hiervoor kan je ook een mediator inschakelen. Daarbij is je case: stel dat je over 10 jaar uit elkaar gaat. Hoe verdeel je de boel dan? En dan heb je het ook over inboedel. Zodra je bij een mediator hebt vast kunnen stellen hoe je het zou willen hebben kun je door naar een notaris en daar een contract opstellen. Geen idee hoe oud TS is, maar m.i. moet je er als "starter" of twintiger gewoon rekening mee houden dat je uit elkaar gaan-kans rond de 50% ligt en dat dat gebeurt voordat de hypotheek is afgelost. En daarbij zou je kunnen stellen dat als iemand in het begin al moeilijk doet over de verdeling, dat dat nog lastiger wordt als je uit elkaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe men aan het begin van het samenwonen zijn.
Als beiden een gelijkwaardig inkomen hebben en financieel ook gelijkwaardig zijn is 50/50 een erg makkelijke keuze.
Pas als de 1 het financieel ruim heeft en een ruim inkomen heeft vergeleken met de andere, en de vriendschap is nog in een pril stadium, dan is het raadzaam om toch voor iets anders te kiezen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Ik zal even zonder verdere mening mijn situatie hier neerzetten:

Ik verdien aanzienlijk meer dan mijn (inmiddels, toen nog niet) vrouw.
Ik breng 25k in van mijn vorige woning.
Zij brengt 25k in, in de vorm van inrichting, en verbouwingskosten.
Ons huis is 50/50 van elkaar.

Onze notaris zei ook: in de 20 jaar (wij doen niet aan 30 jaar ;)) dat jullie een hypotheek hebben kunnen de inkomsten van jullie beiden sterk wisselen en je kunt niet iedere maand naar de notaris om de verdeling aan te passen. Ook heb je een relatie, niet een zakelijke verhouding, dus moet je echt naar iedere cent kijken?

Nou ligt bij ons de verhouding wel zo dat zij ook een aardig inkomen heeft en we verdelen de maandelijkse kosten naar netto inkomen. (Ja, ook nu, nu we getrouwd zijn. Wij zijn getrouwd onder koude uitsluiting, wat inhoudt dat niets gezamenlijk is, ik heb een zaak, zij heeft een pand om te verhuren, vandaar)
Dus (hypothetische cijfers) als de gezamenlijke kosten 3000 euro / maand zijn en ik verdien 5000 netto en zij 2500 netto, dan leg ik 2000 in en zij 1000.

Toch is het huis voor 50/50 van elkaar. Simpelweg omdat we een relatie hebben en er beiden voor werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Als je zou huren, zou je ook je geld kwijt zijn. Dus ik zie het probleem niet zo.

Anders moet je over op een samenlevingscontract waarin je een verrekeningsbeding opneemt.

[ Voor 58% gewijzigd door CyberMania op 30-04-2018 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Als ik hetzelfde had moeten doen als TS, had mijn vrouw nu een schuld bij mij (ik had spaargeld en zij schulden, voor het trouwen heb ik schuld afgelost). Huis/bezittingen is bij ons 50/50. Uitgaven verdelen we naar rato (20/80) op een gezamenlijke rekening. We houden allebei zakgeld over voor hobbies en kleding. Door omstandigheden heeft mijn vrouw nu een laag salaris en ik gelukkig een hoog salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips, erg welkom! Zo kun je een vraag vanuit meerdere posities bekijken en achterhalen wat de beste optie zou kunnen zijn.
Ondertussen hebben we toch maar besloten nog eventjes te wachten met kopen, totdat ik een stabiel inkomen heb. Dan is het naar ons idee eerlijker en prettiger om een huis te kopen als het samen op onze naam gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Laat je goed adviseren.
Dan naar een notaris voor een samenlevings contract. Dat dekt (bij ons) dik 90%. De overige 10% leg je vast in een testament.
Bij ons staat het huis op naam van beide. Maandelijks zetten we naar rato een vast bedrag op een gezamelijke rekening. Alle vaste lasten zoals hypotheek, gas, water, licht, gemeentelijke belastingen enz gaan van deze rekening. Ook de boodschappen. Mocht een verkoop volgen dan word de opbrengst verdeeld zoals in de contract / testament is vast gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:34:
Bedankt voor alle tips, erg welkom! Zo kun je een vraag vanuit meerdere posities bekijken en achterhalen wat de beste optie zou kunnen zijn.
Ondertussen hebben we toch maar besloten nog eventjes te wachten met kopen, totdat ik een stabiel inkomen heb. Dan is het naar ons idee eerlijker en prettiger om een huis te kopen als het samen op onze naam gaat komen.
Verstandige keuze!
Als je er niet achter staat (huis op zijn naam), is het goed dat je daar niet in mee gaat.
Ook complimenten aan hem, dat hij zijn zin niet doordramt en "accepteert" dat verhuizen er nu nog niet in zit!

Wel een ander vraagje: Hoe doen jullie het nu dan?
Hij heeft al een huis en jij bent bij hem ingetrokken. "Huur" jij nu bij hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 20:42
Ik snap het probleem niet zo, ik heb een huis gekocht en mijn vriendin is bij mij ingetrokken.
Uiteindelijk betaalt ze nu alleen de helft gezamenlijke lasten + helft van de rente (die praktisch niks is). Alle baten + lasten m.b.t. huis zijn voor mij.

Mijn vriendin hecht zeer sterk aan haar eigen dingen voor elkaar hebben, dus ze betaald nu een stuk minder dan wanneer alles 50% 50% zou zijn en kan nu dus lekker sparen. Voor de rest hebben we gewoon een gezamelijke spaarrekening voor boodschappen etc.

Wie weet bij ons volgende huis gaat alles op een hoop maar we zijn net een jaar samen dus dan is dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Die verdeling is qua percentage pas echt interessant en kan ook tot een strijdpunt worden als de relatie verbroken wordt en het eigendom ook daadwerkeljk verdeeld wordt, in dit geval zou dan de ene persoon vermoedelijk de ander moeten uitkopen (of, als er nog een hoge hypotheekschuld op rust, zou degene die het eigendom deze schuld moeten afkopen).

Dat vastleggen is dan ook vooral essentieel als het juist blijkt dat die relatie niet zo goed verloopt en juist dan moet de verdeling ook enigszins eerlijk zijn naar beide partijen.

Ik zou zelf ervan uitgaan dat het vermogen dat je opbouwt tijdens je relatie gewoon gelijk verdeelt dient te zijn, dus 50-50.
Ik neem ervan uit dat je een relatie ook de bedoeling hebt altijd samen te blijven en je binnen die relatie ok een positie van 'gelijkwaardigheid' hebt.

Ik zou dus zeker alles wat er afgelost wordt aan dat huis en eventueel de overwaarde die er ontstaat als de waarde van die woning gaat stijgen gelijk verdeeld wordt, los van wie nu exact inlegt.
Wel kan het best ook nuttig zijn de beide inkomens naast elkaar te leggen en gewoon van alle vaste lasten een zekere verdeling te maken...
eventueel kun je daarbij ook een afspraak maken over een persoonlijk spaarvermogen dat beiden eventueel ook apart kunnen opbouwen (of juist aparte private uitgaven die een van beide partners voor zichzelf wil doen) en hoeveel van ieders inkomen daaraan besteed kan worden.

Voorbeeld van hoe ik het bv zou doen (met simpele voorbeeld-getallen):
partner A + partner B
inkomen A: 4000
inkomen B: 1000

Huis 300K
partner A legt hiervan 50K in, hypotheek 265K (15K k.k.)
nettomaandlasten zo'n 900 euro

andere vaste lasten per maand, te betalen van de gezamelijke rekening: 2400 euro
gezamelijke spaarvermogen per maand 700 euro

afspraak kan zijn dat bv:
A per maand 3400 inlegt op de gezamelijke rekening, en dus zelf 600 euro voor zichzelf behoud
B per maand 600 euro inlegt, en 400 euro zelf kan besteden/sparen

Dan kun je bv stellen dat bij een relatiebreuk partner A recht kan hebben op de 50K die hij aan het begin ingelegd heeft,
De waarde van het huis, minus de hypotheekschuld die erop rust is dan verder 50/50 verdeeld, alles wat daarin aan waarde is opgebouwd delen partners gelijkwaardig.
Ook het gezamelijk pgebouwde spaarvermogen is gelijk verdeeld, beide hebben recht op de helft ervan.

Wat ze bv gedaan hebben met het deel van hun inkomen dat de partner prive behoud is bezit van de beide personen..

Natuurlijk kan je altijd daarin schuiven...
partner A kan zeggen dat hij toch vind dat hij wat meer zelf te besteden wil houden (alhoewel ik denk dat B zich wel moet realiseren dat inkomen dat hij/zij verdient mogelijk ook juist hoger is doordat zijn/haar partner bv ook meer in het huishouden doet ... een erg scheve verhouding is volgens mij geen teken van een goede gelijkwaardige verhouding in de relatie)
Of beide partnrs kunnen ook bv besluiten het prive-gedeelte te minimaliseren en juist hiervoor veel meer gezamelijk extra te sparen (maar dan moet er samen ook overlegt worden bij de besteding ervan, ik denk zelf ook dat het ook in een relatie wel prettig is dat je ook altijd wat makkelijk te besteden geld terzijde hebt voor private dingen die je niet altijd met je partnereerst wil gaan bespreken, ook bv op hobbygebied bv)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar je rekening mee mag en denk ik ook moet is het feit dat jij parttime werkt maar ook het huishouden doet. Dat is een rechtvaardige immateriele inbreng. Jij kan hierdoor tenslotte ook niet fulltime werken. Probeer hier vooral samen nu uit te komen op een manier waar je beiden blij van wordt, anders wordt uit elkaar gaan een drama, alhoewel je daar ook zelf bij bent.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar ik denk dat je op zoek bent naar de term partneralimentatie. In je samenlevingsovereenkomst regel je dat je vriend jou een maandelijkse bedrage geeft als jullie uit elkaar gaan ter compensatie van het door hem opgebouwde vermogen door jouw werk in de huishouding.

Het huis staat op naam van je vriend en hij is verantwoordelijk voor de aflossing daarvan. Als hij komt te overlijden geeft dat geen restschuld voor jou omdat je de hypotheek niet kunt opbrengen. In een testament kun je laten vastleggen dat jij erfgenaam wordt en zo het huis erft wat vermoedelijk door een overlijdensrisicoverzekering wordt afgelost.

Fiscaal trucje daarbij is dat jij een overlijdensrisicoverzekering neemt op zijn leven. Daardoor voorkom je erfbelasting. Je hypotheekadviseur kan daar vast meer over vertellen.
Pagina: 1