achteraf weet je pas wat de beste keuze is geweest...President schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:28:
[...]
Reden hiervoor is eigenlijk toch wel dat als ik een tweede huis heb dat ik ook gewoon af betaal mijn kind bij wijze van over 30 jaar sowieso een huis heeft om in te wonen. Want dat afbetaalde huis kan dan sowieso verkocht worden om een nieuw huis te kopen.
Als je op de aandelenmarkt zit, dan heb je over 30 jaar de situatie dat je het huis niet kan kopen bij verkoop of de situatie dat je misschien wel 1,5x een huis kan kopen.
In dat opzicht geven stenen voor mijn gevoel toch meer zekerheid? Of is dat nou echt te simplistisch denken?
Aandelen betaal je geen rente over (als t goed is krijg je dat -> dividend)
Aandelen hoef je geen nieuwe badkamers/keukens/verf/... voor te kopen
Aandelen zijn geen wanbetalers (tot op zekere hoogte -> crash), huurders weet je maar nooit
Rendement (over de lange termijn) is beter dan verhuren, maar je kan de pech hebben met aandelen op moment dat je wilt cashen dat er een crash is.
Wij hebben ook een jaar of 8 ons huis verhuurd. redelijk mazzel gehad met de diverse verhuurders maar achteraf toch schades die we bij oplevering niet gezien hebben. Zo is het dubbele raam van onze schuifpui beschadigd door de honden die hier met de nagels aan gekrabt hebben. Dit is echter alleen te zien met bepaalde zon erop. Opzich geen drama maar als ik het wist had ik de borg niet terugbetaald.
Alles heeft zijn voor en nadelen...
Grote voordeel van verhuren (bij knappe huurders) is de constante cashflow, crisis of geen crisis, mooi weer op slecht weer, die flow gaat gewoon door