Vraagje voor degene met een AMEX kaart die al een claim bij de verzekering (Europ Assist in dit geval) hebben ingediend: Ik ben de hoofdkaarthouder en mijn vrouw heeft een extra kaart. Nu heeft zij schade aan een huurauto gehad, de huur was betaald met haar kaart. Is het handiger als zij de schade meld of kan ik dat ook doen? Bedankt!
Zoek de specifieke lounge hier op, dan staat onder 'gasten' en/of 'View Terms & Conditions' (dat kan per lounge verschillen) wat het beleid is.menzo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:34:
Mag ik bij een plaza premium lounge nu 2 gasten gratis meenemen met een amex plat?
En die terms zijn nog al voor interpretatie onderhevig blijkt na een chat met amex.Zr40 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Zoek de specifieke lounge hier op, dan staat onder 'gasten' en/of 'View Terms & Conditions' (dat kan per lounge verschillen) wat het beleid is.
De agent gaf aan je mag 2 gasten meenemen maar er is er maar 1 gratis.
Ik lees de terms als 2 extra gasten.
Welke lounge heb je het over?
edit: heb even geheel willekeurig die van Rome gepakt (FCO), en het lijkt er inderdaad op dat de terms&conditions en info op de pagina elkaar tegenspreken.
/f/image/J9WNxOxMTtWcmDv4ljLxeYVf.png?f=fotoalbum_large)
edit: heb even geheel willekeurig die van Rome gepakt (FCO), en het lijkt er inderdaad op dat de terms&conditions en info op de pagina elkaar tegenspreken.
/f/image/J9WNxOxMTtWcmDv4ljLxeYVf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SxFWKgPhoV6uOGvlvQN5cZ3X.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 94% gewijzigd door Hmmbob op 18-06-2025 16:52 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik snap de verwarring wel.
Voorbeeld: Plaza Premium Lounge LHR • Terminal 2A
Gasten: 1
Voorbeeld: Plaza Premium Lounge LHR • Terminal 2A
Gasten: 1
quote: Terms & ConditionsPlaza Premium Lounges
Dit privilege geldt voor Platinum kaarthouders. Extra Gold kaarthouders, extra Green kaarthouders en extra Gold kaarthouders met een consumenten Platinum account komen niet in aanmerking voor gratis toegang tot de Plaza Premium Airport Lounges. Kaarthouders met een Platinum kaart hebben gratis toegang tot elke deelnemende Plaza Premium Airport Lounge. Kaarthouders moeten hun geldige kaart tonen, alsmede een boarding pass van een luchtvaartmaatschappij voor een bevestigde vlucht op dezelfde dag en een geldig identiteitsbewijs. In sommige gevallen moet de kaarthouder minimaal 21 jaar zijn om zonder ouder/verzorger toegang te krijgen. Kaarthouders mogen maximaal twee (2) extra gasten meenemen naar Plaza Premium Airport Lounges. Kaarthouders moeten zich houden aan de huisregels van de deelnemende lounges. Kaarthouders en hun gasten genieten alle gratis privileges en faciliteiten die de Plaza Premium Airport Lounges hun klanten bieden, en kunnen ook de aangeboden producten kopen. Sommige privileges en faciliteiten kunnen extra kosten met zich meebrengen. De locaties van Plaza Premium Airport Lounges kunnen wijzigen.
Bij de Engelstalige agent in de chat kwam ik ook niet echt verder. Die leek Engelse terms te quoten die ik niet kan vinden en net zo goed op een andere regio kunnen slaan.
Vorige maan heeft AMEX mij een papieren rekeningoverzicht gestuurd omdat ze blijkbaar problemen hadden met het versturen van e-mails (aldus de bijgaande brief). Vandaag zag ik een item op de rekening van mei van 1 EUR voor “Maandoverzicht bijdrage”. Iemand anders dat ook gezien?
Eerder deze week heb ik via de klantenservice MR punten van mijn Nederlandse Amex naar mijn Amerikaanse Amex laten boeken. Nu zie ik alleen dat er op mijn Amerikaanse kaart ~55k punten zijn bijgeschreven met als bijschrijft: "UK Consolidation." Van mijn Nederlandse kaart is niks afgeschreven.
Er zijn wel meer dingen die bij Amex spoken. Ik zag net ook dat ik de afgelopen maanden voor de meeste transacties op mijn Nederlandse kaart extra MR punten heb gekregen?
Er zijn wel meer dingen die bij Amex spoken. Ik zag net ook dat ik de afgelopen maanden voor de meeste transacties op mijn Nederlandse kaart extra MR punten heb gekregen?
Haha, echt Amex dit! Dan heb je echt boter op je hoofd...mfkne schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:27:
Vorige maan heeft AMEX mij een papieren rekeningoverzicht gestuurd omdat ze blijkbaar problemen hadden met het versturen van e-mails (aldus de bijgaande brief). Vandaag zag ik een item op de rekening van mei van 1 EUR voor “Maandoverzicht bijdrage”. Iemand anders dat ook gezien?

I don't have dreams, I have goals!!
Heb die ene Euro trouwens wel teruggekregen na aanleiding van contact met de klantenservice. Blijkbaar hebben ze bij mij de digitale afschriften uitgezet toen ze de e-mail problemen hadden.
Meer mensen gehad dat ze geen MR kregen na het aanbrengen van een AMEX Platinum lid?
Aangebrachte lid heeft wel zijn 100k bonus, maar ik niet. Paar weken terug ff contact gehad via de chat, maar die gaf aan dat het 12 weken kan duren.
Het is bijna 12 weken, dus ik wacht nog even maar heb niet het idee dat ik het dit x krijg. Vorige x kreeg ik het direct na goedkeuring van nieuwe lid namelijk.
Aangebrachte lid heeft wel zijn 100k bonus, maar ik niet. Paar weken terug ff contact gehad via de chat, maar die gaf aan dat het 12 weken kan duren.
Het is bijna 12 weken, dus ik wacht nog even maar heb niet het idee dat ik het dit x krijg. Vorige x kreeg ik het direct na goedkeuring van nieuwe lid namelijk.
Heeft die persoon niet stiekem referral-link van iemand anders gebruikt?xileS schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:59:
Meer mensen gehad dat ze geen MR kregen na het aanbrengen van een AMEX Platinum lid?
Dat is ook precies wat ik zei (en nog steeds vermoed), maar hij zegt dat die 100% die van mij gebruikt heeft.Mawlana schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Heeft die persoon niet stiekem referral-link van iemand anders gebruikt?
Zit je wellicht aan het maximum aan punten dat je per jaar via referral kunt krijgen?xileS schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:51:
[...]
Dat is ook precies wat ik zei (en nog steeds vermoed), maar hij zegt dat die 100% die van mij gebruikt heeft.
Ik heb dat ook al gehad en dat is normaal. Zo’n transfer kan tot twee weken duren. Bij mij kwam het er ook eerst bij op de andere kaart en ging het er een week later pas af bij de Nederlandse kaart.oohh schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:36:
Eerder deze week heb ik via de klantenservice MR punten van mijn Nederlandse Amex naar mijn Amerikaanse Amex laten boeken. Nu zie ik alleen dat er op mijn Amerikaanse kaart ~55k punten zijn bijgeschreven met als bijschrijft: "UK Consolidation." Van mijn Nederlandse kaart is niks afgeschreven.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Maar 55k komt niet overeen met wat ik met de klantenservice had afgesproken. Dit is veel minder. Was dat bij jou ook zo?florholvoet schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:52:
[...]
Ik heb dat ook al gehad en dat is normaal. Zo’n transfer kan tot twee weken duren. Bij mij kwam het er ook eerst bij op de andere kaart en ging het er een week later pas af bij de Nederlandse kaart.
500K MR toch? Zit ik net niet aan, dus dat zal het denk ik niet zijn.Wally2002 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:05:
[...]
Zit je wellicht aan het maximum aan punten dat je per jaar via referral kunt krijgen?
En daarvan heb ik 100K omdat ik zelf lid ben geworden dit jaar en 4k euro heb uitgegeven, dus ik zou dan 600K kunnen in totaal kunnen verdienen dit kalenderjaar. Kalenderjaar krijgt geloof ik weer een reset op 1 januari 2026 (en niet sinds ik lid ben).
Nee de hoeveelheid MR kwam wel exact overeen. Beide EUR kaarten wel.oohh schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Maar 55k komt niet overeen met wat ik met de klantenservice had afgesproken. Dit is veel minder. Was dat bij jou ook zo?
Om mijn vraag zelf te beantwoorden: Het maakt niet uit. Ik heb als hoofdkaarthouder de claim ingediend, daarbij kon ik invoeren wie de verzekeringnemer is (ik dus) en wie degene die de schade heeft geleden (mijn vrouw). Claim is twee dagen nadat alle gevraagde stukken zijn aangeleverd betaald. Afgezien van de moeiljk te bereiken klantenservice dik tevreden.mfkne schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:56:
Vraagje voor degene met een AMEX kaart die al een claim bij de verzekering (Europ Assist in dit geval) hebben ingediend: Ik ben de hoofdkaarthouder en mijn vrouw heeft een extra kaart. Nu heeft zij schade aan een huurauto gehad, de huur was betaald met haar kaart. Is het handiger als zij de schade meld of kan ik dat ook doen? Bedankt!
Dat is lekker snel. Bij mij duurde het dik twee maanden. Het betrof medische kosten en het was begin dit jaar, net na de overgang naar europ assist.mfkne schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:05:
[...]
Om mijn vraag zelf te beantwoorden: Het maakt niet uit. Ik heb als hoofdkaarthouder de claim ingediend, daarbij kon ik invoeren wie de verzekeringnemer is (ik dus) en wie degene die de schade heeft geleden (mijn vrouw). Claim is twee dagen nadat alle gevraagde stukken zijn aangeleverd betaald. Afgezien van de moeiljk te bereiken klantenservice dik tevreden.
Opnieuw een aanmeldactie bij Amex, geldig tot 31 juli. De voorwaarden zijn vergelijkbaar met eerdere acties. Als is de welkomsbonus bij de Amex Gold iets lager dan vorige keer.
- Amex Platinum, als je in 3 maanden €4000 uitgeeft, 100.000 punten
- Amex Gold, als je in 3 maanden €2500 uitgeeft, 30.000 punten
- Amex Flying Blue Platinum, als je in 3 maanden €4000 uitgeeft, 50.000 miles
- Amex Flying Blue Gold, als je in 3 maanden €2500 uitgeeft, 30.000 miles
Een creditcard betaling van nog geen 7 Euro is geweigerd. Van mijn bestedingslimiet was (en is) nog helemaal niets gebruikt. Bellen met de Rabobank levert op dat ze me pas over ruim 8 dagen terug willen bellen om hier naar te kijken!! En mijn verzoek om de kosten voor het kunnen/hebben gebruiken van een credit card voor deze maand terug te krijgen (omdat ik 'm niet kan gebruiken), wordt bot geweigerd.
Weer een fraai staaltje rabobank.
Tijd om een nieuwe bank te zoeken?Gebbetje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:45:
Een creditcard betaling van nog geen 7 Euro is geweigerd. Van mijn bestedingslimiet was (en is) nog helemaal niets gebruikt. Bellen met de Rabobank levert op dat ze me pas over ruim 8 dagen terug willen bellen om hier naar te kijken!! En mijn verzoek om de kosten voor het kunnen/hebben gebruiken van een credit card voor deze maand terug te krijgen (omdat ik 'm niet kan gebruiken), wordt bot geweigerd.
Misschien nog een keer bellen, vaak helpt een creatieve vraag wel om antwoord te krijgen. (deze doet het niet, stuur even een nieuwe of bedenk wat creatiefs waarbij ze in actie moeten komen)Gebbetje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:45:
Hij is wel geactiveerd?
Ik wil hier ook nog even een duit in het zakkie doen voor Atlanta (ATL). Tijdens een vertraging heb ik hier de volgende dag heel wat uren rondgebracht. WiFi dikke prima, wel erg druk en uiteraard weer heel wat eenlingen die een hele kamer in beslag nemen. Gelukkig met mijn reisgenoot een bank kunnen vinden en daar kon ik plat 'genieten' van mijn jetlag.PolarBear schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:55:
Heeft er iemand ervaring met de Centurion Lounges van Amex, wat voor niveau kan ik verwachten?
Eten en drinken was dikke prima, open buffet maar wel met voedzaam eten IMO en geen fastfood meuk. Van binnen zag het er allemaal ook heel mooi en luxe uit en ik meen me te herinneren dat dit een van hun flagship lounges is.
Beetje vergelijkbaar met Privium lounge, alleen vind ik de Privium lounge beter puur omdat het er nooit (zo) druk is.
Ik mocht trouwens een +1 meenemen (lees: niet mijn partner met haar eigen AmEx pas) en diegene vond het (ook) geweldig om hier in relatieve rust nog wat uurtjes te kunnen genieten.
Vandaag ook maar eens gebeld om de gold card op te zeggen, heb deze sinds 08/24 en daarvoor denk ik een half jaar een green card gehad. Aanbod van 12.500 punten en 2 punten per euro gedurende drie maanden geaccepteerd, moest er wel zelf naar vragen want opzeggen was vrij snel prima voor de (Engelssprekende) persoon aan de andere kant van de lijn. Hopelijk ergens in de komende maanden weer een upgrade-aanbod voor platinum
@Redondo1982 Ik heb mijn Amex Gold card zojuist ook opgezegd. Redenen doorgegeven van minder waarde punten, Diner tegoed downgrade etc. Aardige meneer die het wel begreep en opzegging is in orde gemaakt. Ik hou de Flying Blue kaart nog wel even aan, qua kosten is dat nog goed te doen
Goede keus! Ik ben maar weer terug naar twee keer ICS (privé) en zakelijk.nielsiejjj92 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:52:
@Redondo1982 Ik heb mijn Amex Gold card zojuist ook opgezegd. Redenen doorgegeven van minder waarde punten, Diner tegoed downgrade etc. Aardige meneer die het wel begreep en opzegging is in orde gemaakt. Ik hou de Flying Blue kaart nog wel even aan, qua kosten is dat nog goed te doen
I don't have dreams, I have goals!!
Irritant dat de limiet 500.000 punten per jaar is, die heb ik al gevuld. Ik denk dat ik er nog een AMEX FB Plat bij neem, om daar ook de referals te pakken.givow schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:00:
Opnieuw een aanmeldactie bij Amex, geldig tot 31 juli. De voorwaarden zijn vergelijkbaar met eerdere acties. Als is de welkomsbonus bij de Amex Gold iets lager dan vorige keer.
*knip* Dat doen we hier niet, ook niet als grap.PWM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:11:
[...]
Irritant dat de limiet 500.000 punten per jaar is, die heb ik al gevuld. Ik denk dat ik er nog een AMEX FB Plat bij neem, om daar ook de referals te pakken.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 07-07-2025 13:24 ]
Ik ga zeker voor de miles
[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 07-07-2025 13:25 ]
Wordt deze daadwerkelijk gehandhaafd? Ik las nog verhalen op een ander forum van iemand die er toch boven zat. Amex FB Plat is ook een apart product, wel handig voor de referrals of de XP natuurlijk. Ik moet even checken wat handig is qua timing met het behalen van FB Gold status.PWM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:11:
[...]
Irritant dat de limiet 500.000 punten per jaar is, die heb ik al gevuld. Ik denk dat ik er nog een AMEX FB Plat bij neem, om daar ook de referals te pakken.
Heb van horen en zeggen dat FB status te koop is, dus daar zou ik het zelf niet direct voor doen, maar meer mensen die dit gehoord hebben?
Je kan bij je vluchten XP kopen, dus indirect is het te koop ja.Djurres schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:53:
Heb van horen en zeggen dat FB status te koop is, dus daar zou ik het zelf niet direct voor doen, maar meer mensen die dit gehoord hebben?
Wat je ermee opschiet als je dermate weinig vliegt is een ander verhaal..
Enige wat de FB Amex kaarten doen is je een kleine bump (afhankelijk van Gold of Platinum) aan XP geven.
Op welke manier?Djurres schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:53:
Vanuit sommige FF programmas kan je soms een (betaalde) status match aanvragen. Verder inderdaad SAF kopen voor XP, of miles doneren aan een goed doel voor XP. En als laatste een Air France discount pass kopen die 20 XP oplevert.
Ik heb geen XP meer nodig, dus dat is wel jammer. Maar goed, dan kan ik in ieder geval mijn vrouw ook weer Plat status geven. Verder geen voordelen helaas, maar de Miles maken het wel goed.finsdefis schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Wordt deze daadwerkelijk gehandhaafd? Ik las nog verhalen op een ander forum van iemand die er toch boven zat. Amex FB Plat is ook een apart product, wel handig voor de referrals of de XP natuurlijk. Ik moet even checken wat handig is qua timing met het behalen van FB Gold status.
Op een ander forum word het wel aangeboden. Iemand die FB Plat is, kan met AMEX deze status aan 1 iemand anders geven.Djurres schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:53:
Tenminste volgens https://www.americanexpre...lying-blue-platinum-card/ moet diegene ook de houder van de extra kaart zijnPWM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:16:
[...]
Op een ander forum word het wel aangeboden. Iemand die FB Plat is, kan met AMEX deze status aan 1 iemand anders geven.
Bent u Flying Blue Platinum-deelnemer? Kies dan voor de Flying Blue - American Express Platinum Card en vraag een gratis extra Platinum Card aan. Neem telefonisch contact op met de ledenservice om voor uw extra kaarthouder het Flying Blue Platinum-deelnemersniveau aan te vragen.
Klopt. Maar dat is in theorie zo. Je hoeft die tweede kaart niet te overhandigen aan die persoon.mfkne schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:33:
[...]
Tenminste volgens https://www.americanexpre...lying-blue-platinum-card/ moet diegene ook de houder van de extra kaart zijn
Als je weet dat je vanaf nu veel gaat vliegen en je hebt nog geen status, kan het wat waard zijn. Hij telt niet mee voor P4L.
American Express gaat op Schiphol een Centurion Lounge openen.
Mooi, ben benieuwd. Vraag me af wat het met het prijspunt en/of Privium gaat doen. Want waarom nog Privum Plus als je je eigen lounge hebt?givow schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:06:
American Express gaat op Schiphol een Centurion Lounge openen.
niet iedereen hangt de hele dag op schipholfinsdefis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:35:
[...]
Mooi, ben benieuwd. Vraag me af wat het met het prijspunt en/of Privium gaat doen. Want waarom nog Privum Plus als je je eigen lounge hebt?
Als het goed is wil American Express hun platinum product helemaal vernieuwen (zoals altijd begint dat eerst in de VS en duurt het even voor in NL dit merkbaar is):finsdefis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:35:
[...]
Mooi, ben benieuwd. Vraag me af wat het met het prijspunt en/of Privium gaat doen. Want waarom nog Privum Plus als je je eigen lounge hebt?
https://www.americanexpre...ing-to-u-s--consumer.html
Daarnaast is Privium toch van meerwaarde voor het (dichtbij)parkeren op Schiphol, de snelle security/Marrechaussee controle en de Privium lounges. De centurion lounge komt namelijk in het non Schengen gebied waardoor je in het Schengen gebied geen Centurion lounge hebt. Ja je kan met de Priority Pass ook lounges bezoeken maar dat vervangt Privium niet.
Verder verwacht ik wel dat de Platinum naar €75 per maand zal gaan als deze niet hoger stijgt na alle upgrades en vernieuwingen van het product in NL.
Privum is natuurlijk alleen een Nederlandse perk, Schiphol is een redelijk grote hub met veel overstappers. Maar kan mij voorstellen dat de Privium perk terug gaat naar enkel grenscontrole en je daarna de Centurion Lounge in moet.finsdefis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:35:
[...]
Kan je mij vertellen wat er helemaal anders is? Want in deze pers blurb staat precies net niks nieuws:Youtl schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Als het goed is wil American Express hun platinum product helemaal vernieuwen (zoals altijd begint dat eerst in de VS en duurt het even voor in NL dit merkbaar is):
https://www.americanexpre...ing-to-u-s--consumer.html
- 3 extra Centurion Lounges
- Extra restaurants via Resy (omdat Resy een overname heeft gedaan)
- Extra hotels in de Fine Hotels + Resorts® and The Hotel Collection
Als dat helemaal vernieuwen is?
Als het enige verlies een altijd toegankelijke lounge in het Schengengebied is en het ze een hoop geld bespaart (of juist meer oplevert) zie ik ze het zo doen.Youtl schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Daarnaast is Privium toch van meerwaarde voor het (dichtbij)parkeren op Schiphol, de snelle security/Marrechaussee controle en de Privium lounges. De centurion lounge komt namelijk in het non Schengen gebied waardoor je in het Schengen gebied geen Centurion lounge hebt. Ja je kan met de Priority Pass ook lounges bezoeken maar dat vervangt Privium niet.
Verder verwacht ik wel dat de Platinum naar €75 per maand zal gaan als deze niet hoger stijgt na alle upgrades en vernieuwingen van het product in NL.
Ja, tegenwoordig bestaat er blijkbaar ook Privium Extra. Dan heb je irisscan + priority security + toegang tot Privium parkeren (zit niet bij Basic). Zou me niet verbazen als ze die kant op gaan. De Belgische Amex-kaart heeft ook alleen fast-track op BRU.PolarBear schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:56:
[...]
Privum is natuurlijk alleen een Nederlandse perk, Schiphol is een redelijk grote hub met veel overstappers. Maar kan mij voorstellen dat de Privium perk terug gaat naar enkel grenscontrole en je daarna de Centurion Lounge in moet.
En de prijs zal sowieso wel weer stijgen.
Exact hetzelfde hier. En tot mijn verbazing ook deze maand weer een papieren afschrift ontvangen. Heb ik nooit om gevraagd, dus maar meteen weer uitgezet. Als je dat wilt uitzetten wordt je overigens doorgeleid naar een webomgeving uit de jaren 90, mijn hemel wat een interface.mfkne schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:57:
Heb die ene Euro trouwens wel teruggekregen na aanleiding van contact met de klantenservice. Blijkbaar hebben ze bij mij de digitale afschriften uitgezet toen ze de e-mail problemen hadden.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Hi!
Wat is jullie ervaring met de overboektijd van Amex Membership Rewards punten naar Flying Blue mijlen?
Wat is jullie ervaring met de overboektijd van Amex Membership Rewards punten naar Flying Blue mijlen?
Meestal volgende werkdag bij een overboeking voor 12:00Pipmitz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:02:
Hi!
Ik zit eraan te denken om misschien een amex kaart erbij te nemen,
Ik moet de komende tijd namelijk waarschijnlijk redelijk veel reizen voor werk.
Is de amex plat het in jullie opinie waard op dit moment?
In vergelijking met de voordelen vroeger (±3 jaar) zijn de voordelen ietswat magerder geworden en de prijs duurder. Voorheen kon je met privium en privium partner al best een goede case maken voor de aanschaf maar nu betaal je de partner bijna gewoon zelf (65€ korting). En als 2de platinum kaarthouder krijg je vrij weinig extra voordelen.Alpha0 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:20:
De aankoopverzekering is alleen maar slechter geworden sinds hun nieuwe partner Chubb. Is iets defect geleverd wordt het niet meer gedekt, nee alleen als het kapot gaat, gestolen, of niet geleverd wordt kan je aanspraak doen. Maar defecte levering dus niet.
Het lounge aanbod is nog steeds wel goed. Dat vind ikzelf erg fijn aangezien ik best vaak reis dus vaak er gebruik van maak. Diner voordeel 3x per jaar is op zich ook wel oké, maar niet een vetpot en iets waar ik persoonlijk veel waarde meer aan hecht. Vroeger was het diner voordeel in ieder geval beter.
De introductie bonus van 100.000 punten is nog wel hoog op dit moment tot de 30ste dus daar zou je eventueel wat waarde uit kunnen halen
[ Voor 7% gewijzigd door hollandje op 20-07-2025 17:55 ]
Dat is een zeer persoonlijke afweging.Alpha0 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:20:
Als betaalkaart voor zakenreizen heb je Amex niet nodig. Je kan de reiskosten prima betalen met een andere (goedkope) creditcard.
Er zijn ook diensten inbegrepen bij de kaart. Daarom betaal je daar een fors bedrag per maand voor. Als je maar een deel van de inbegrepen diensten gebruikt, dan kan je dat net zo goed direct aanschaffen. Dan heb je zelf de controle over de diensten die je afneemt en bespaar je nog geld ook.
Lijkt het nog steeds aantrekkelijk, kijk dan goed naar de voordelen en of die toepasbaar zijn op jouw situatie.
Zelf heb ik nog geen ervaringen met Chubb, maar wat jij hier schetst valt ook niet onder de aankoopverzekering. Dit lijkt mij een aflevergarantie/chargeback case waarbij je de webshop/winkelier aansprakelijk moet stellen om dit op te lossen. Lukt dat niet ga je naar Amex en vraag je om een chargeback die vervolgens het aankoopbedrag gaan terugvorderen.hollandje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:51:
[...]
De aankoopverzekering is alleen maar slechter geworden sinds hun nieuwe partner Chubb. Is iets defect geleverd wordt het niet meer gedekt, nee alleen als het kapot gaat, gestolen, of niet geleverd wordt kan je aanspraak doen. Maar defecte levering dus niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Youtl op 20-07-2025 18:23 ]
Vroeger inderdaad amex hiervoor gebeld en toen was het geen probleem. Ik heb ze niet direct gebeld, vanwege die revisie in verzekeringspartner. ik ga eens proberen amex te bellen want de winkelier geeft geen gehoor. Is ondertussen wel al 4 maanden geledenYoutl schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:22:
[...]
Zelf heb ik nog geen ervaringen met Chubb, maar wat jij hier schetst valt ook niet onder de aankoopverzekering, dit is eerder een aflevergarantie/chargeback case waarbij je de webshop/winkelier aansprakelijk moet stellen om dit op te lossen. Lukt dat niet ga je naar Amex en vraag je om een chargeback.
Als je bijv naar AMEX Platinum kijkt, zal je moeten kijken of je de kosten van 65e per maand waard vind vergeleken met hoe vaak je reist.Alpha0 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:20:
Ga je gebruik maken van Privium en hun lounge (320 per jaar). Ga je gebruik maken van de Prioritypass lounges (459 per jaar).
Vooral de 100k MR bonus maken het eigenlijk interessant en je hebt nog een paar kleine voordelen zoals 3x diner van 100 euro.
Als je het allemaal en meer gaat gebruiken, kan het best waard zijn.
Contact gehad met amex en inderdaad is dit geen verzekeringskwestie maar een chargeback kwestie. Je hebt hier normaliter 90 dagen de tijd voor en je start dit process door te bellen met de ledenservice. Desondanks dat dit verjaard is volgens hun richtlijnen gaan ze het toch proberen met het bewijs wat ik heb aangeleverd. Toch jammer, had ik toch maar beter eerst kunnen bellen dan contact opnemen met hun verzekeringspartnerYoutl schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:22:
[...]
Zelf heb ik nog geen ervaringen met Chubb, maar wat jij hier schetst valt ook niet onder de aankoopverzekering. Dit lijkt mij een aflevergarantie/chargeback case waarbij je de webshop/winkelier aansprakelijk moet stellen om dit op te lossen. Lukt dat niet ga je naar Amex en vraag je om een chargeback die vervolgens het aankoopbedrag gaan terugvorderen.
[ Voor 3% gewijzigd door hollandje op 22-07-2025 15:23 ]
Dat is wel iets wat ik je voortaan aanraad om te doen, de ledenservice kan vaak je vragen beantwoorden en zeggen of het wel of geen verzekeringskwestie is.hollandje schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:22:
[...]
Contact gehad met amex en inderdaad is dit geen verzekeringskwestie maar een chargeback kwestie. Je hebt hier normaliter 90 dagen de tijd voor en je start dit process door te bellen met de ledenservice. Desondanks dat dit verjaard is volgens hun richtlijnen gaan ze het toch proberen met het bewijs wat ik heb aangeleverd. Toch jammer, had ik toch maar beter eerst kunnen bellen dan contact opnemen met hun verzekeringspartner
Bedankt voor de reactie,xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:23:
[...]
Als je bijv naar AMEX Platinum kijkt, zal je moeten kijken of je de kosten van 65e per maand waard vind vergeleken met hoe vaak je reist.
Ga je gebruik maken van Privium en hun lounge (320 per jaar). Ga je gebruik maken van de Prioritypass lounges (459 per jaar).
Vooral de 100k MR bonus maken het eigenlijk interessant en je hebt nog een paar kleine voordelen zoals 3x diner van 100 euro.
Als je het allemaal en meer gaat gebruiken, kan het best waard zijn.
Ik haal de 4K voor de 100k welkomst bonus gemakkelijk, daarnaast ziet het er naar uit dat ik de komende tijd een stuk meer zal moeten gaan reizen voor werk maar ook wel wat privé, lounge toegang en priviun zal dus wel worden gebruikt.
Ik zat er vooral aan te twijfelen hoeveel tijd privium mij echt zal schelen, en het betekent ook dat ik mijn revolut waarschijnlijk kan terugschalen van ultra wat ik op dit moment gebruik,
ik merk namelijk dat ik steeds vaker problemen met hun ervaar.
Privium werkt altijd wel perfect voor mij. Snel door de paspoortcontrole. Security wat minder vanwege de controle e.d.Alpha0 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Bedankt voor de reactie,
Ik haal de 4K voor de 100k welkomst bonus gemakkelijk, daarnaast ziet het er naar uit dat ik de komende tijd een stuk meer zal moeten gaan reizen voor werk maar ook wel wat privé, lounge toegang en priviun zal dus wel worden gebruikt.
Ik zat er vooral aan te twijfelen hoeveel tijd privium mij echt zal schelen, en het betekent ook dat ik mijn revolut waarschijnlijk kan terugschalen van ultra wat ik op dit moment gebruik, echter merk ik dat ik steeds vaker problemen met hun ervaar.
Lounge van privium is wel altijd top ivm de drukte en kwaliteit. Het is wel minder geworden qua aanbod en versheid van hun gerechten, maar 100x beter dan de aspire lounge
Zo te horen ga je er genoeg gebruik van maken, dan zou je imo niet hoeven te twijfelen.Alpha0 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Bedankt voor de reactie,
Ik zat er vooral aan te twijfelen hoeveel tijd privium mij echt zal schelen, en het betekent ook dat ik mijn revolut waarschijnlijk kan terugschalen van ultra wat ik op dit moment gebruik,
ik merk namelijk dat ik steeds vaker problemen met hun ervaar.
Voordat ik Privium had, gebruikte ik gewoon de gratis timeslots van Schiphol. Dat ging eigenlijk ook prima. Maar het scheelt idd wat tijd als je rij bij security kan overslaan. Meestal verblijf ik tot een paar minuten voor boarding in de lounge voor de security en vertrek ik later richting de gate dan wat ik vroeger deed.
De Platinum upgrade bonus van American Express is er weer:
Vraag uw upgrade aan t/m 27 augustus 2025 en ontvang tijdelijk 100.000 Membership Rewards punten cadeau t.w.v. € 300*, als u uiterlijk 27 november 2025 minimaal € 5.000 uitgeeft met uw nieuwe kaart. *Voorwaarden zijn van toepassing (o.a. minimum 6 maanden American Express kaarthouder)
https://www.americanexpre...l/voordelen/dining-for-2/
Met De Business Gold Card heb je ook recht op 2x Dining for 2. Deze kaart is het eerste jaar gratis (naast een bestaande kaart), dus je zou volgens mij 5x (Platinum) of 4x 3x (Gold) gebruik kunnen maken van Dining for 2.
Ook 4x lounge toegang via Priority Pass (interessant als je Amex Gold hebt ipv Platinum).
Met De Business Gold Card heb je ook recht op 2x Dining for 2. Deze kaart is het eerste jaar gratis (naast een bestaande kaart), dus je zou volgens mij 5x (Platinum) of 4x 3x (Gold) gebruik kunnen maken van Dining for 2.
Ook 4x lounge toegang via Priority Pass (interessant als je Amex Gold hebt ipv Platinum).
[ Voor 30% gewijzigd door Mawlana op 01-08-2025 16:23 ]
Heb een gewone AMEX Gold, maar begrijp ik nou goed dat je specifiek in de genoemde edities iets moet boeken om er gebruik van te maken? (Voor Gold dus 1x per jaar in één van de drie edities.) Plus het proces lijkt wat ingewikkelder met een qr code scannen e.d.Mawlana schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:37:
Met De Business Gold Card heb je ook recht op 2x Dining for 2. Deze kaart is het eerste jaar gratis (naast een bestaande kaart), dus je zou volgens mij 5x (Platinum) of 4x (Gold) gebruik kunnen maken van Dining for 2.
Nu Loetje ook uit het lijstje is gehaald van restaurants is er nu niks in Flevoland lijkt het op, moet dus ook al snel richting Zwolle, Amsterdam, etc. kijken. Misschien wel goed om wat onbekende restaurants te proberen.
Met de reguliere Gold kan je hier maar 1x per jaar gebruik van maken. Dus met Gold + Business Gold kom je op 3x per jaar, niet 4x.Mawlana schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:37:
Met De Business Gold Card heb je ook recht op 2x Dining for 2. Deze kaart is het eerste jaar gratis (naast een bestaande kaart), dus je zou volgens mij 5x (Platinum) of 4x (Gold) gebruik kunnen maken van Dining for 2.
Oh, ik dacht 2x. Mijn fout!Zr40 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
Met de reguliere Gold kan je hier maar 1x per jaar gebruik van maken. Dus met Gold + Business Gold kom je op 3x per jaar, niet 4x.
https://www.americanexpre...ets/amex-experiences-app/Louw Post schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Heb een gewone AMEX Gold, maar begrijp ik nou goed dat je specifiek in de genoemde edities iets moet boeken om er gebruik van te maken? (Voor Gold dus 1x per jaar in één van de drie edities.) Plus het proces lijkt wat ingewikkelder met een qr code scannen e.d.
Nu Loetje ook uit het lijstje is gehaald van restaurants is er nu niks in Flevoland lijkt het op, moet dus ook al snel richting Zwolle, Amsterdam, etc. kijken. Misschien wel goed om wat onbekende restaurants te proberen.
Gedurende een editie kan je via deze app een boeking plaatsen. Wanneer je naar het restaurant gaat scan je 1x met deze app de QR-code die daar staat. That's it.
[ Voor 60% gewijzigd door Mawlana op 01-08-2025 16:25 ]
Omdat ik het niet in een apart topic mocht zetten, dan maar hier de vraag:
Op 1 oktober 2025 stopt ICS met de Prepaid Card. Ik ben verder niet zo thuis in creditcards, laat staan prepaidkaarten, dus mijn vraag aan jullie is: wat zou een goed alternatief zijn van een Nederlands bedrijf?
Op 1 oktober 2025 stopt ICS met de Prepaid Card. Ik ben verder niet zo thuis in creditcards, laat staan prepaidkaarten, dus mijn vraag aan jullie is: wat zou een goed alternatief zijn van een Nederlands bedrijf?
Met een snelle zoekopdracht kom ik uit op Bunq of Getsby.
Bung heeft inderdaad een gratis digitale Creditcard dat eigenlijk geen creditcard is, want je kan alleen geld besteden wat op je Bunq rekening staat. In principe werkt het als een Prepaid Card.
Met vrijwel alle Nederlandse banken die tegenwoordig Mastercard en Visa Debit uitgeven heb je hetzelfde gemak en krijg je ook een kaartnummer dat je online kunt gebruiken, zo'n prepaidkaart is of wordt dus overbodig.TheVivaldi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:20:
Omdat ik het niet in een apart topic mocht zetten, dan maar hier de vraag:
Zie bijv. de Rabobank.
https://www.rabobank.nl/p...pas/visa-debit-mastercard
Het meest laagdrempelige is dus om bij je huisbank te vragen of ze je van zo'n kaart kunnen voorzien als je nog een Maestro of V-Pay variant hebt.
Zijn er nog andere banken zoals Revolut die je virtuele creditcards aan laten maken? Bunq heeft dit vgm ook, maar zijn er nog meer die dit doen?
Idd goed om erbij te vermelden, want grote kans dat TheVivaldi geen creditcard nodig heeft aangezien die op zoek is naar een prepaidkaart.finsdefis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Met vrijwel alle Nederlandse banken die tegenwoordig Mastercard en Visa Debit uitgeven heb je hetzelfde gemak en krijg je ook een kaartnummer dat je online kunt gebruiken, zo'n prepaidkaart is of wordt dus overbodig.
Zie bijv. de Rabobank.
Het meest laagdrempelige is dus om bij je huisbank te vragen of ze je van zo'n kaart kunnen voorzien als je nog een Maestro of V-Pay variant hebt.
Mastercard stopt met Maestro
Maestro/Vpay wordt vervangen door Mastercard/Visa Debit
Ik zit bij ASN Bank en wist niet dat dit mogelijk was, daar ze ook een losse creditcard aanbieden (die ik om een of andere reden niet goedgekeurd kan krijgen). Maar dat nummer wordt gewoon overal geaccepteerd waar ik momenteel een creditcard gebruik?finsdefis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Met vrijwel alle Nederlandse banken die tegenwoordig Mastercard en Visa Debit uitgeven heb je hetzelfde gemak en krijg je ook een kaartnummer dat je online kunt gebruiken, zo'n prepaidkaart is of wordt dus overbodig.
Zie bijv. de Rabobank.
[ Voor 25% gewijzigd door TheVivaldi op 04-08-2025 13:06 ]
Alleen met Bunq ga ik liever niet in zee, gezien sommige nieuwsberichten van de afgelopen tijd.xileS schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:32:
Bung heeft inderdaad een gratis digitale Creditcard dat eigenlijk geen creditcard is, want je kan alleen geld besteden wat op je Bunq rekening staat. In principe werkt het als een Prepaid Card.
Ja, werkt exact hetzelfde. Zoek maar eens op 'asn bank mastercard debit' o.i.d.TheVivaldi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Ik zit bij ASN Bank en wist niet dat dit mogelijk was, daar ze ook een losse creditcard aanbieden (die ik om een of andere reden niet goedgekeurd kan krijgen). Maar dat nummer wordt gewoon overal geaccepteerd waar ik momenteel een creditcard gebruik?
Enige verschil is dat het direct gelinked is aan je bankrekening en dat dus je 'tegoed' is. Als je het om welke reden dan ook niet fijn vindt dat dat gekoppeld is zou je daarvoor altijd een tweede rekening kunnen gebruiken lijkt me.
[ Voor 20% gewijzigd door finsdefis op 04-08-2025 13:21 ]
Volgens mij ben je eigenlijk op zoek naar een Mastercard/Visa debit kaart ipv Creditcard. Kijk vooral even hier. Kort samengevat voldoet straks elke pas van een Nederlandse bank voor wat jij waarschijnlijk zoekt. Bij een aantal banken kan je de nieuwe Debit pas al krijgen, maar dat is eigenlijk hier een beetje offtopic.TheVivaldi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Ik zit bij ASN Bank en wist niet dat dit mogelijk was, daar ze ook een losse creditcard aanbieden (die ik om een of andere reden niet goedgekeurd kan krijgen). Maar dat nummer wordt gewoon overal geaccepteerd waar ik momenteel een creditcard gebruik?
Bedankt. Ik heb het aangezet, alleen kan ik dat niet voor langer dan een jaar doen. Erg onhandig, maar goed. Nu eens even kijken hoe ik dat kan gebruiken en of alles waar ik nu een creditcard gebruik het ook accepteert.finsdefis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Ja, werkt exact hetzelfde. Zoek maar eens op 'asn bank mastercard debit' o.i.d.
Enige verschil is dat het direct gelinked is aan je bankrekening en dat dus je 'tegoed' is. Als je het om welke reden dan ook niet fijn vindt dat dat gekoppeld is zou je daarvoor altijd een tweede rekening kunnen gebruiken lijkt me.
UPDATE: nieuwe kaart binnen gehad en tot nu toe lijkt Visa Debit overal waar ik een creditcard gebruikte geaccepteerd te worden. Bedankt voor het goede advies!
Ik zit er over na te denken mijn AMEX Gold card te upgraden naar Platinum. Ik ga best vaak uiteten met mijn vriendin, dus samen met de 100K bonus en de Diner-For-Two upgrade is het wel waard. In ieder geval om het 6 maanden te proberen.
Ik had daarbij wat vragen. Ik moet voor 27 november EUR 5K spenderen. Ik denk dat dit wel gaat lukken, en howeel je de kaart uiterlijk 27 augustus moet aanvragen is hoe eerder hoe beter toch? Als je nu al aanvraagt, kan je nu al geld uitgeven wat telt, en niet pas vanaf 27 augustus. Misschien domme vraag, maar ik vraag het toch even.
En ook nog even ter controle: mocht het mij allemaal niet bevallen, moet ik de Platinum kaart wel minimaal tot februari (+6 mnd) houden wil ik de 100K krijgen.
Ik had daarbij wat vragen. Ik moet voor 27 november EUR 5K spenderen. Ik denk dat dit wel gaat lukken, en howeel je de kaart uiterlijk 27 augustus moet aanvragen is hoe eerder hoe beter toch? Als je nu al aanvraagt, kan je nu al geld uitgeven wat telt, en niet pas vanaf 27 augustus. Misschien domme vraag, maar ik vraag het toch even.
En ook nog even ter controle: mocht het mij allemaal niet bevallen, moet ik de Platinum kaart wel minimaal tot februari (+6 mnd) houden wil ik de 100K krijgen.
Dining for 2 Derde editie loopt van 1 t/m 31 Oktober 2025. Je kan pas ongeveer 10 dagen voor de start van de editie aanmelden dus voor Dining hoef je nu niet te haasten. Qua spend hangt het van de voorwaarden van je upgrade/aanmelding af.thomas-x-1982 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:43:
Ik zit er over na te denken mijn AMEX Gold card te upgraden naar Platinum. Ik ga best vaak uiteten met mijn vriendin, dus samen met de 100K bonus en de Diner-For-Two upgrade is het wel waard. In ieder geval om het 6 maanden te proberen.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik denk dat je 't zo goed begrepen hebt aangezien hetzelfde in de voorwaarden lijkt te staan. En in tegenstelling tot een paar jaar geleden keren ze de bonuspunten inderdaad een stuk later uit.thomas-x-1982 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:43:
Het Dining-for-two is wel een beetje hit-or-miss. Sommige restaurants geven niet echt een beste ervaring.
• De kaartbijdrage voor The Platinum Card bedraagt € 65 per maand.
• Onder voorbehoud van goedkeuring van uw aanvraag door American Express.
• Alleen voor Blue, Green en Gold kaarthouders die een upgrade naar Platinum aanvragen: vraag uw upgrade naar
Platinum uiterlijk 27 augustus 2025 aan en ontvang 100.000 Membership Rewards bonuspunten, als u uiterlijk
27 november 2025 minimaal € 5.000 uitgeeft met uw nieuwe Platinum Card. Punten worden uiterlijk begin
februari 2026 overgedragen. Houd er rekening mee dat u in dezelfde periode niet kunt genieten van verschillende
upgrade-aanbiedingen van American Express en dat uw American Express Platinum Card nog actief moet zijn op
het moment van de puntenoverdracht.
• U kunt uw kaart upgraden als u minimaal 6 maanden American Express kaarthouder bent.
• U kunt maximaal één keer per 6 maanden een kaartupgrade of -downgrade aanvragen.
• Het is onmogelijk om over te schakelen van een Business Card (kaart voor zakelijk gebruik) naar één van onze
American Express kaarten voor consumenten (kaart uitsluitend voor persoonlijk gebruik) of vice versa.
• Indien u een upgradebonus heeft ontvangen en u uw kaart binnen 6 maanden na het upgraden downgrade, kan
American Express uw bonus Membership Rewards terugvorderen
Thanks! Ja het gaat ook wel goed komen als ik pas vanaf 27 augustus kan 'spenden' -- maar ik denk dat het wel handiger is direct aan te vragen. En ik begrijp ook wel waarom ze die 100K pas na 6 maanden uitkeren, want anders zegt iedereen direct op - maar wel 100K aan punten cashen.finsdefis schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Ik denk dat je 't zo goed begrepen hebt aangezien hetzelfde in de voorwaarden lijkt te staan. En in tegenstelling tot een paar jaar geleden keren ze de bonuspunten inderdaad een stuk later uit.
Het Dining-for-two is wel een beetje hit-or-miss. Sommige restaurants geven niet echt een beste ervaring.
[...]
EDIT: ik lees bij het aanvragen dit:
Wat willen ze hier mee zeggen? Kan ik nou wel of niet downgraden na 6 maanden? Of bedoelen ze dat ik pas na 1 jaar mag downgraden als ik net lid geworden ben?U kunt maximaal één keer per 6 maanden een kaartupgrade of downgrade aanvragen.
Een downgrade binnen het eerste jaar na aanvraag is niet toegestaan via dit formulier.
[ Voor 21% gewijzigd door thomas-x-1982 op 11-08-2025 17:13 ]
Ik ben net van Amex Platinum naar Blue gegaan omdat ik momenteel de waarde er niet echt uit kan halen. De opeenstapeling van versobering, voornamelijk de verhoogde kaartbijdrage en de versobering van het dinertegoed zijn de voornaamste redenen. In de komende maanden verwacht ik ook weinig te reizen dus van Privium zal ik ook geen gebruik maken. Tijdens het opzeggesprek met de Engelstalige klantenservice kreeg ik geen aanbod voor punten.
Na het uitgebreid testen van meerdere creditcards op bol.com, waaronder gloednieuwe fysieke kaarten die nog nooit gebruikt zijn, ben ik tot een interessante ontdekking gekomen. Het lijkt erop dat Bol.com, via Adyen's anti-fraude-ML (machine learning), willekeurig creditcards blokkeert. Dit gebeurt zonder duidelijke reden of patroon: sommige kaarten worden geweigerd, terwijl andere kaarten (zelfs van dezelfde verstrekker) wél worden geaccepteerd. Dit geldt zelfs voor kaarten die succesvol geautoriseerd zijn, waarbij de reservering direct wordt teruggedraaid zonder dat de bestelling wordt verwerkt.
Dat is een kwestie die je toch echt beter bij de klantenservice van bol.com kan neerleggen.milouz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:13:
Na het uitgebreid testen van meerdere creditcards op bol.com, waaronder gloednieuwe fysieke kaarten die nog nooit gebruikt zijn, ben ik tot een interessante ontdekking gekomen. Het lijkt erop dat Bol.com, via Adyen's anti-fraude-ML (machine learning), willekeurig creditcards blokkeert. Dit gebeurt zonder duidelijke reden of patroon: sommige kaarten worden geweigerd, terwijl andere kaarten (zelfs van dezelfde verstrekker) wél worden geaccepteerd. Dit geldt zelfs voor kaarten die succesvol geautoriseerd zijn, waarbij de reservering direct wordt teruggedraaid zonder dat de bestelling wordt verwerkt.
Willekeurig lijkt me bijzonder - wellicht eerder blokkades omdat je op het zelfde account met meerdere gloednieuwe creditcards betaald? Kan me voorstellen dat ze dat als mogelijk verdacht kunnen aanmerken.milouz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:13:
*knip* Ranten over webshops hoort hier niet thuis. Stel de vraag aan hun klantenservice.
[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2025 12:03 ]
Klantenservice zegt dat het proces volledig geautomatiseerd is en dat dergelijke gevallen niet handmatig kunnen worden gecontroleerd. Klantenservice suggereert dat de klant de bestelling opnieuw plaatst met een ander bezorgadres en betaalmethode om het probleem te omzeilen.Zr40 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Dat is een kwestie die je toch echt beter bij de klantenservice van bol.com kan neerleggen.
[ Voor 15% gewijzigd door milouz op 12-08-2025 14:24 ]
2 maanden terug mijn FB platinum card opgezegd vanwege beperkt gebruik, alleen nu zitten er toch weer wat grote uitgaven aan te komen en zit ik te kijken of ik alsnog een Amex kan pakken, bij voorkeur waarbij ik weer gebruik kan maken van de aanmeldbonus. Kan ik gebruik maken van de welkomstbonus van een normale amex terwijl ik datzelfde jaar nog een FB Amex kaart heb gehad?
Hier geen ervaring met nieuwe aanvragen na een opzegging, maar toen ik mijn FB Amex heb aangevraagd was het voor de bonus geen probleem dat ik al een reguliere Amex had.thechib12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
2 maanden terug mijn FB platinum card opgezegd vanwege beperkt gebruik, alleen nu zitten er toch weer wat grote uitgaven aan te komen en zit ik te kijken of ik alsnog een Amex kan pakken, bij voorkeur waarbij ik weer gebruik kan maken van de aanmeldbonus. Kan ik gebruik maken van de welkomstbonus van een normale amex terwijl ik datzelfde jaar nog een FB Amex kaart heb gehad?
Geen garanties natuurlijk, maar dit is mij recentelijk ook nog gelukt. Kreeg gewoon de 100k voor mijn vrouwthechib12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
Volgens mij is er op dit moment alleen een relatief beperkte actie van 50k punten voor Plat.
[ Voor 9% gewijzigd door finsdefis op 15-08-2025 11:47 ]
Reguliere plat is 100k tot 27 augustus. FB wordt inderdaad gezien als ander product. Dus ik denk dat het werkt als je het wilt
Waar lees je dat? Bij mijn weten is de hoogste welkomstbonus momenteel 50.000 voor de reguliere Platinum kaart, via de referral actie die tot 9 oktober loopt.We Are Borg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:45:
Reguliere plat is 100k tot 27 augustus. FB wordt inderdaad gezien als ander product. Dus ik denk dat het werkt als je het wilt
Puur upgrade van gold naar amex die na inlog beschikbaar is
OP heeft geen Amex meer dus kan geen gebruik maken van de upgrade bonus. Dan is de referral actie momenteel de beste bonus.We Are Borg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:36:
Puur upgrade van gold naar amex die na inlog beschikbaar is
Officieel geldt: één bonus per persoon per 12 maanden, ongeacht het type (regulier of Flying Blue).thechib12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
Maar blijkbaar gaat het in praktijk vaak toch anders. Als je zekerheid wilt hebben is het wellicht nog een optie om de kaart op naam van je eventuele partner (als die geen klant is geweest) te nemen. Zo had ik dat voor mijn ouders gedaan.
Referall bonus is nu 50k zie ik, in juli was er nog een actie voor 100k.
[ Voor 4% gewijzigd door xileS op 16-08-2025 09:59 ]
Ik zie je wijziging nu pas.thomas-x-1982 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Wat willen ze hier mee zeggen? Kan ik nou wel of niet downgraden na 6 maanden? Of bedoelen ze dat ik pas na 1 jaar mag downgraden als ik net lid geworden ben?
Je mag wel downgraden, maar niet via het formulier. Geen idee of het in de praktijk niet gewoon werkt. Via de chat of door te bellen met de klantenservice kun je dan wel gewoon downgraden.
(zelf geen ervaring mee omdat ik ooit met een gratis naar Green begonnen ben voor een upgrade naar Platinum)
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1