• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-08 10:40
Pff, ik heb nu een gratis jaar Amex green om te proberen maar wat valt het nog steeds tegen qua acceptatie. (Kleinere) Hotels in Nederland maar vaak ook in België, njet. Benzinestations bemand en onbemand, ook niet. Wel weer Jumbo en Dirk bijvoorbeeld, en Leonidas bonbons. Maar kom daar niet zo vaak. Als ik na 1 jaar 6,5€ per maand moet gaan betalen zeg ik het op.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-08 22:31
Datisraar schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:51:
Pff, ik heb nu een gratis jaar Amex green om te proberen maar wat valt het nog steeds tegen qua acceptatie. (Kleinere) Hotels in Nederland maar vaak ook in België, njet. Benzinestations bemand en onbemand, ook niet. Wel weer Jumbo en Dirk bijvoorbeeld, en Leonidas bonbons. Maar kom daar niet zo vaak. Als ik na 1 jaar 6,5€ per maand moet gaan betalen zeg ik het op.
Wij hadden Amex als bedrijfscreditcard. Was echt drama. Je moest alsnog heel veel zakelijke kosten met je eigen cc betalen (incl alle administratieve rompslomp die dat geeft).

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:05
De recente prijsverhoging van Amex Platinum was de druppel. Vandaag gebeld en opgezegd... Medewerkster heeft nog voorgesteld om te downgraden naar green, maar daar had ik geen zin in. 🤷‍♂️

En inderdaad, alleen Engels tegenwoordig.

Morgen Privium maar eens opzeggen, dit moet ik blijkbaar zelf doen. Ik activeer Privium basic wel wanneer ik weer ga vliegen. :7

Van de week ook maar eens losse reis- en annuleringsverzekering regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 29-07-2026 18:05 ]

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:15

Ves

A gadget addicted Bounty

Mawlana schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:05:
De recente prijsverhoging van Amex Platinum was de druppel. Vandaag gebeld en opgezegd... Medewerkster heeft nog voorgesteld om te downgraden naar green, maar daar had ik geen zin in. 🤷‍♂️

....
Hetzelfde voor mij vorige week. Ze probeerde mij Gold en Green aan te smeren zonder een goed aanbod. Besloot toch de Blue kaart te nemen, omdat ik makkelijk de 3000 minimum haalt in 12 maanden. En dan niks hoef te betalen. Is meer vanwege sentimentele waarde omdat ik er sinds 2013 zit.
.....

Morgen Privium maar eens opzeggen, dit moet ik blijkbaar zelf doen. Ik activeer Privium basic wel wanneer ik weer ga vliegen. :7

Mij werd niet eens verteld dat ik Privium moest opzeggen, maar wist van eerdere ervaringen in dit topic dat je het zelf moest regelen. Achteraf kreeg ik bij de melding dat de afmelding van Privium al gedaan was door AMEX.

[ Voor 4% gewijzigd door Ves op 29-07-2026 19:22 ]

Game PC 2024

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Ves schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Hetzelfde voor mij vorige week. Ze probeerde mij Gold en Green aan te smeren zonder een goed aanbod. Besloot toch de Blue kaart te nemen, omdat ik makkelijk de 3000 minimum haalt in 12 maanden. En dan niks hoef te betalen. Is meer vanwege sentimentele waarde omdat ik er sinds 2013 zit.

[...]

Mij werd niet eens verteld dat ik Privium moest opzeggen, maar wist van eerdere ervaringen in dit topic dat je het zelf moest regelen. Achteraf kreeg ik bij de melding dat de afmelding van Privium al gedaan was door AMEX.
ik heb zelf de MC black en die vind ik ondanks de versobering nog steeds een prima product met name vanwege de verzekeringen, priority pas is leuke extra

• Mawlana
Ik heb wel een losse reis- en annuleringsverzekering nodig aangezien ik de reis niet altijd met de creditcard betaald. Denk aan autovakantie enzo. :)

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
pinotgrigio1 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:59:
[...]

ik heb zelf de MC black en die vind ik ondanks de versobering nog steeds een prima product met name vanwege de verzekeringen, priority pas is leuke extra
https://www.icscards.nl/c...anvragen/mastercard-black

Dat is deze denk ik. Ik heb even snel gekeken en ik blijf (voorlopig) nog wel bij AMEX Platinum. Als ik wat punten sprokkel, haal ik voordeel nog wel soort van uit.

Alleen als ik bv naar gebruik van mijn ouders kijk, ze gebruiken hun AMEX nauwelijks. Dinervoordeel zijn ze geen fan van, maar ze gebruiken wel Privium en Priority Pass.

Als je Privium apart voor 2 personen (€370 + €210) met MC Black (€225) neemt is dat ook al €805 per jaar. Dat is dan €215 goedkoper, met als voordeel dat Mastercard op veel meer plekken geaccepteerd word. Of biedt de "Persoonlijke assistentie" van MC Black echt nog veel voordelen?

• Mawlana
xileS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Dat is deze denk ik. Ik heb even snel gekeken en ik blijf (voorlopig) nog wel bij AMEX Platinum. Als ik wat punten sprokkel, haal ik voordeel nog wel soort van uit.

Alleen als ik bv naar gebruik van mijn ouders kijk, ze gebruiken hun AMEX nauwelijks. Dinervoordeel zijn ze geen fan van, maar ze gebruiken wel Privium en Priority Pass.

Als je Privium apart voor 2 personen (€370 + €210) met MC Black (€225) neemt is dat ook al €805 per jaar. Dat is dan €215 goedkoper, met als voordeel dat Mastercard op veel meer plekken geaccepteerd word. Of biedt de "Persoonlijke assistentie" van MC Black echt nog veel voordelen?
Hier hechten we niet heel veel waarde aan de Privium lounge (lounges in het algemeen), vooral omdat ons gezelschap vaker niet dan wel mee kan/wil. Dan is Privium Basic voor €190 pp opeens wél ok. Wij reizen vooral non-Schengen. ;)

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:57
Ik ben ook niet heel blij met wat Amex de laatste tijd doet (en al helemaal niet met de wisselkoerskoersopslag, maar dat is niet nieuw), alleen:
  • Bestedingslimiet tot € 5.000
Voor de MC Black. Dat schiet niet op natuurlijk.

Zelfde probleem met de Rabobank… Max 10k limiet (per kaart, ik heb er wel 2 - maar dat helpt niet met dingen die duurder dan 10k zijn), en waarom ik mijn Amex voorlopig houdt.

[ Voor 22% gewijzigd door creator1988 op 30-07-2026 13:51 ]

• Mawlana
Als je regelmatig duurdere dingen aanschaft dan die 5k, dan kan ik me goed voorstellen dat je bij Amex blijft. Voor die ene keer dat ik eens direct meer dan 5k moet aftikken (komt niet vaak voor) kan ik direct geld bijstorten via ideal.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 10:49
Ik zit nu langzaam aan te twijfelen tussen volgende.
optie 1: Amex FB de deur uit = -6.5 per maand (75 per jaar)
>> priority pass standard plus = 289 per jaar inclusief 10x lounge
Optie 2 Amex Gold (geen FB) = 240 per jaar inclusief 4x lounge toegang (ook priority pass programma) maar je spaart nog wel punten die je voor verschillende airline programma's kan wisselen.
Voor het einde van het jaar verwacht ik 3x lounges te gaan gebruiken en voor 2027 nog niets gepland..

Puur kijkend naar lounges dan is los de 10x beste prijs, maar dan heb je geen 'no-limit' CC
Ik heb al een Visa card (en dmv curve is dezelfde kaart ook mastercard).
Ik ben verder geen grote spender dus heb ik no-limit nodig, eerlijk gezegd niet. Maar het gevoel van vrijheid dat je altijd wel iets bij je hebt dat zou moeten werken geeft bij solo-travel wel fijn gevoel.
* ik weet dat een lounge wel eens vol kan zitten / moet wachten.
* ik ben niet specifiek trouw aan het Flying Blue programma ;)

Met wat ik omschrijf waar zouden jullie dan voorkiezen. Mastercard Black die ook 4x lounges aanbied tegen dezelfde prijs heeft voor mij geen toegevoegde waarde omdat ik al visa/mastercard heb.

Taal fouten inbegrepen ;)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:23

g0tanks

Moderator CSA
creator1988 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:29:
Ik weet niet of ze het recent hebben aangepast, maar mijn MC Black heeft €10k bestedingslimiet. Dat moest ik wel los aanvragen bovenop de standaard €5k.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-08 12:42
Ik ben ook niet heel blij met wat Amex de laatste tijd doet (en al helemaal niet met de wisselkoers, maar dat is niet nieuw)
Amex geeft aan dat elke niet Euro transactie eerst wordt omgezet in USD en daarna naar Euro. De koersopslag wordt echter maar één keer in rekening gebracht. Het is voor mij echter onduidelijk of door deze constructie de wisselkoers van Amex ongunstiger is of juist niet (nog even los van de koersopslag).

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-08 09:06
Lounge toegang via AMEX Gold was voor ons altijd maar een gok. Van alle reizen die we gedaan hebben waren de lounges 50% van de keren vol en mag je niet naar binnen.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:00
Ik ben ook niet heel blij met wat Amex de laatste tijd doet (en al helemaal niet met de wisselkoerskoersopslag, maar dat is niet nieuw), alleen:

[...]

Zelfde probleem met de Rabobank… Max 10k limiet (per kaart, ik heb er wel 2 - maar dat helpt niet met dingen die duurder dan 10k zijn), en waarom ik mijn Amex voorlopig houdt.
ING heeft best mooie opties. Tot 20k limiet (geen idee of je direct dit maximum krijgt), geen FX fees op de eerste 1000 vreemde valuta per maand. https://www.ing.nl/particulier/betalen/creditcards/platinumcard

Een andere optie is natuurlijk de AMEX Blue. Die is gratis bij besteding van minimaal 3.000 euro en dan spaar je ook nog wat punten op deze aankopen.

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:15

Ves

A gadget addicted Bounty

Tuniq schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:59:
[...]

ING heeft best mooie opties. Tot 20k limiet (geen idee of je direct dit maximum krijgt), geen FX fees op de eerste 1000 vreemde valuta per maand. https://www.ing.nl/particulier/betalen/creditcards/platinumcard

Een andere optie is natuurlijk de AMEX Blue. Die is gratis bij besteding van minimaal 3.000 euro en dan spaar je ook nog wat punten op deze aankopen.
Nadeel van de Blue kaart is dat het 0,5 MR per 1 euro. Ma ja, ik wacht op hun bod om Green voor 1 jaar gratis te krijgen. Dan is het weer 1 MR per euro

Game PC 2024

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit nu ook in het platinum-opzeg proces. Dwz, ik stap over op FB platinum met een tussenstap via amex fb entry. (Die heb ik nu een dag binnen) De redenen zijn: de prijsverhoging, devaluatie van Rewards naar FB en het feit dat ik verwacht minder te vliegen in 2027 maar toch graag platinum wil behouden in 2028-2029 (2027-2028 is al afgedekt qua XP). Daarnaast is mijn vrouw haar FB platinum-status kwijt geraakt dit jaar en die kan ze weer krijgen via mijn toekomstige fb platinum amex.

Het enige wat ik misschien ga missen is de bonvoy status (alhoewel ik daar nog nooit echt voordeel van gemerkt heb volgens mij).

Privium wordt zakelijk los afgesloten en ik heb in de laatste 10 jaar 3x gebruik gemaakt van PP dus geen idee of ik dat nog terug ga nemen via 1 of andere route. Diner-tegoed nooit gebruikt en lunchbox to-go ook niet.

En nu maar wachten op een upgrade-bonus voor mijn fb-entry 😉

Dat betekent, stam + t .

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
xileS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:40:
[...]

dat is em

persoonlijke assistent heb ik eerlijk gezegd nog nooit gebruikt, maar ze doen er redelijk dik over op de website😅 ik zoek eigenlijk altijd zelf mijn reis en verblijf uit. je moet inderdaad zoals in een andere post opgemerkt wel al je reizen met de MCB betalen voor de verzekering geldig te hebben. als je met eigen auto rijdt, dus gewoon je hotels met mcb betalen dan geld de reisverzekering ook

• nevv
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08 11:33
Ricktachtig schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:18:
Lounge toegang via AMEX Gold was voor ons altijd maar een gok. Van alle reizen die we gedaan hebben waren de lounges 50% van de keren vol en mag je niet naar binnen.
Dat is ook mijn ervaring; op Schiphol altijd vol, andere vliegvelden 50/50. Afgelopen jaar wel bij een overstap de hele dag in de lounge kunnen zitten in Rome.

De loungebox on the go vind ik wel een ondergewaardeerde extra van de Gold card. Nog even snel een flesje drinken halen voordat je aan boord stapt is wel fijn en scheelt stiekem ook nog een paar euro.

Ik kijk het nog even aan..

• Mawlana
Ves schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:20:
[...]

[...]

Beste meneer xxxx,

Uw organisatie American Express Europe, S.A. - Branch - Netherlands (Platinum) heeft uw Privium lidmaatschap onder het Privium Bedrijfslidmaatschap stopgezet per 31-08-2026

Wilt u lid blijven tegen het reguliere tarief? Met het Plus lidmaatschap profiteert u van alle privileges van Privium:

• Toegang tot het Priority wachtgebied voor security en snelle grenspassage met de irisscan
• Toegang tot de exclusieve Privium lounges
• Altijd vooraan parkeren en exclusief toegang tot de Privium Excellence garage
• Business class inchecken bij aangesloten airlines
• Exclusieve voordelen en kortingen
U kunt eenvoudig lid blijven en wij kunnen dit op afstand voor u regelen. Neemt u hiervoor contact met ons en wij maken het graag voor u in orde.

Hartelijke groet,

Bart-Jan Wielinga
Manager Privium
Lijkt erop dat Privium wel netjes wordt afgemeld door Amex.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

[...]

Lijkt erop dat Privium wel netjes wordt afgemeld door Amex.
Dan hebben ze het proces wat aangescherpt gok ik. Ik ben vorig jaar tussen een tijdelijke downgrade naar Gold tot aan een upgrade naar Platinum ruim een half jaar 'gratis' lid geweest van Privium. Vond het zelf ook vreemd en verwachtte eigenlijk wel een factuur van Privium.

• Apache4u
  • Niet online
-knip- geen belastingontduiking

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2026 21:14 ]

Dat betekent, stam + t .

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

-knip- reactie op verwijderd bericht

[ Voor 74% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2026 21:14 ]

Word je altijd gevraagd welke printer je moet kopen? → dezeprinter.nl

• Apache4u
  • Niet online
snip: feedback op moderatie kan je via DM met @ZieMaar! afstemmen

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 03-08-2026 03:33 ]

Dat betekent, stam + t .

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-08 14:38
Er is wel weer een verhoogde aanmeldbonus t/m 31 augustus...

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 23:24

florholvoet

aka F0x.be

In België is het nu 250.000 bonuspunten als je de Platinum neemt via een referral link.
In Nederland is het 170.000 punten.
In beide landen is het de hoogste aanmeldbonus ooit gezien.

Inderdaad geldig tot 31 augustus 2026.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Joey_P
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-08 15:16
florholvoet schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:43:
In België is het nu 250.000 bonuspunten als je de Platinum neemt via een referral link.
In Nederland is het 170.000 punten.
In beide landen is het de hoogste aanmeldbonus ooit gezien.

Inderdaad geldig tot 31 augustus 2026.
Heel zuur... Twee weken via een vriend aangemeld. Nu lopen we beide flink wat punten mis.

• Mawlana

En inderdaad, alleen Engels tegenwoordig.

Zonet de bevestiging ontvangen.
Betreft: beëindigen van uw American Express lidmaatschap
Beste kaarthouder.
Onlangs heeft u aangegeven uw American Express lidmaatschap voor het volgende account te willen beeindigen:
xXXX-XXXXXX-xxxx
Natuurlijk vinden we het jammer dat u deze keuze heeft gemaakt.
De opzegtermijn is minimaal 30 dagen, hierdoor wordt uw lidmaatschap per 30/07/26 beeindigd. Uw kaart n eventuele extra kaart(en) worden op die datum geblokkeerd. Tot die datum maakt u gewoon gebruik var uw kaart(en) en de bijbehorende voordelen.
Na het beeindigen van uw lidmaatschap verzoeken wij u uw kaart(en) te vernietigen. De Mstidmaatschapsbidrage die u teveel heeft betaald voor het lopende jaar ontvanot u foara»
Opzegtermijn van 30 dagen, maar toch per de volgende dag beëindigd. Teveel betaalde bijdragen zijn inmiddels gecrediteerd inderdaad. Maandag maar eens bellen, want ik heb geen tijd gehad om m'n MR om te zetten. Ging toch om 5k punten ofzo. 🤣

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-08 18:16
Ik kreeg bericht dat mijn Priority Pass verlengd is. Echter is mijn Amex gold vorig jaar al opgezegd. Amex wijst naar PP en zij wijzen weer naar Amex. Het is om te huilen de administratie tussen die 2

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-08 14:55
nielsiejjj92 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:10:
Ik kreeg bericht dat mijn Priority Pass verlengd is. Echter is mijn Amex gold vorig jaar al opgezegd. Amex wijst naar PP en zij wijzen weer naar Amex. Het is om te huilen de administratie tussen die 2
Ik heb mijn platinum een tijd geleden opgezegd. Ben al 2 maanden bezig met het opzeggen van PP. Zelfde ervaring dat ze naar elkaar wijzen maar niemand die wat doet. Na mijn upgrade van Gold naar platinum zou de oude PP ook beeindigd worden. Die is ook nog actief.

Bagger bedrijf zodra je weggaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Youtl op 09-08-2026 22:19 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:48
Maar, priority pass stuurt je geen factuur toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

• nielsiejjj92
Hmmbob schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:36:
Maar, priority pass stuurt je geen factuur toch?
Nee nu nog niet. Als het niet opgelost wordt mogelijk alsnog en dat gedoe wil ik voorkomen.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Jullie hebben geen direct contract met PP. Amex moet dit voor jou opzeggen.

Stop gewoon met PP te gebruiken, en er kan je helemaal niets verweten worden. Contract is beëindigd, hou een bewijsje hiervan bij de hand moest er toch ooit gezever van komen.

Dit zijn nu eens echt zaken waar je geen energie in moet stoppen imho. Als je van dit soort dingen wakker ligt, dan ga je nog veel slapeloze nachten in je leven tegemoet...

• Youtl
florholvoet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:03:
Jullie hebben geen direct contract met PP. Amex moet dit voor jou opzeggen.

Stop gewoon met PP te gebruiken, en er kan je helemaal niets verweten worden. Contract is beëindigd, hou een bewijsje hiervan bij de hand moest er toch ooit gezever van komen.

Dit zijn nu eens echt zaken waar je geen energie in moet stoppen imho. Als je van dit soort dingen wakker ligt, dan ga je nog veel slapeloze nachten in je leven tegemoet...
Het is niet zozeer dat ik er problemen mee heb. Maar het is vervelend om nog twee actieve accounts te hebben bij PP. Altijd leuk bij data lekken :P

Een world class service zoals Amex zichzelf promoot zou dit soort gedoe niet moeten hebben.

• Youtl
En nog een aanvullend iets, kom er net achter dat ik nog steeds de hotel statussen heb en bijbehorende voordelen. Dus daar ook maar gebruik van maken indien Amex niks wil oplossen.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
givow schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:42:
Er is wel weer een verhoogde aanmeldbonus t/m 31 augustus...
Gaat om bonus via een referral link. Volledigheidshalve ook nog even de vereisten voor de introducee om de bonus daadwerkelijk te kunnen ontvangen (voor kaarten in NL uitgegeven). Dit is sinds dit jaar afwijkend van wat hiervoor gebruikelijk was, viel mij onlangs op in mijn account. Kon niet zo snel in dit topic terugvinden dat dit al gemeld was.

Waar je voorheen binnen 3 maanden een x bedrag moest uitgeven bestaat deze eis niet meer. Je moet nu minimaal 1x per maand een transactie doen van tenminste 1 euro, en de kaart minimaal 1 jaar in bezit hebben.
Er worden twee periodes apart beoordeeld: maand 1 t/m 6, waarna je in de 7e maand 50% van de bonus krijgt en maand 7 t/m 12, waarna je in de 13e maand 50% van de bonus krijgt.
(Omdat je de kaart in bezit moet hebben om de punten te kunnen ontvangen, dus rekenen op minimaal 13 maanden lidmaatschap voor de volledige bonus).

Voor de reguliere kaart is de referral-bonus nu t/m 31 augustus:
Gold: 70.000 punten
Platinum: 170.000 punten

Voor de Flying Blue kaarten:
Gold: 40.000 miles
Platinum: 120.000 miles

Nogmaals, je dient elke maand minimaal 1 transactie van minimaal 1 euro te doen met de kaart. 1x een betaling missen is geen bonus in die periode van een half jaar.
En de ‘gebruikelijke’ voorwaarden zoals dat je geen Amex in de afgelopen 12 maanden mag hebben gehad zijn er nog steeds.

Zoals hiervoor gemeld de hoogste referral bonussen ooit. Dat mag op zich ook wel aangezien je de kaart nu langer in bezit moet hebben om die te ontvangen.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Dezelfde voorwaarden gelden voor de Belgische Amexen.

Echter krijg je daar 250.000 punten voor de Platinum kaart.

Kleine loophole voor mensen met fiscale woonplaats in BE én een kaart in NL (zoals ikzelf) is dat je punten kan overzetten tussen landen. Dit mag eenmaal per jaar.

Dus ik pak de 250k bonus in België en zet de punten over naar mijn Amex NL account, waar diezelfde punten plotsklaps 20-30% meer waard zijn.

In BE is Avios namelijk 3:2 ipv 5:4 en heb je ook geen optie om naar Singapore Krisflyer 5:4 over te zetten namelijk.

250k punten als je via referral-link inschrijft, en een jaar de kaart gebruikt… die hoeveelheid punten alleen al maakt dat de bijdrage van 65/m het waard.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Heeft ICS helemaal geen acties meer? Ik wisselde altijd, maar er lijkt niets meer te zijn. Ik heb al een debit Visa als pinpas, maar daarmee kun je nog steeds niet alles in het buitenland. Goedkoopste lijkt ANWB mits je lid bent, verder volle mep direct bij ICS :|

• nielsiejjj92
Ilya schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:18:
Heeft ICS helemaal geen acties meer? Ik wisselde altijd, maar er lijkt niets meer te zijn. Ik heb al een debit Visa als pinpas, maar daarmee kun je nog steeds niet alles in het buitenland. Goedkoopste lijkt ANWB mits je lid bent, verder volle mep direct bij ICS :|
Nee helaas. Goedkoopste kaarten vaak bij je bank (alleen Rabo en ING geven ze nog zelf uit) en daarna ANWB kaarten (via ICS). https://www.finler.nl/creditcard/aanvragen/?orderby=price&paged=1

• Wally2002
  • Nu online
Ilya schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:18:
ICS is al een aantal jaren gestopt met reguliere acties voor hun eigen producten.
Tot een paar maanden terug had je nog de NSkiV Visa Card (was ook voor niet-NSkiV leden aan te vragen, 1e jaar gratis, daarna 18 euro en zelfs een welkom tegoed) maar die is per 1 juni 2026 net zo duur als de reguliere ICS (42,95 euro/jaar).

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:52
Kreeg net een mail van ICS waarin staat dat de kaartbijdrage voor de ANWB Mastercard per 13 juli 2027 stijgt van € 29,95 naar € 31,70. Ik heb ook een Visa Classic Card via de ANWB dus daar zal dan wel hetzelfde voor gaan gelden.

Ik begin me oud te voelen maar in 2013 betaalde je nog maar 20 euro per jaar voor beide kaarten bij elkaar 8)7

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:58
kwon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:22:
Kreeg net een mail van ICS waarin staat dat de kaartbijdrage voor de ANWB Mastercard per 13 juli 2027 stijgt van € 29,95 naar € 31,70. Ik heb ook een Visa Classic Card via de ANWB dus daar zal dan wel hetzelfde voor gaan gelden.

Ik begin me oud te voelen maar in 2013 betaalde je nog maar 20 euro per jaar voor beide kaarten bij elkaar 8)7
Tsja, dat heet inflatie. Daar komt bij je bij ICS geen gespreid betalen meer aanbiedt (geen hoge rente-inkomsten meer) en ook de interchange-fee inmiddels is gereguleerd, dus daar valt ook minder mee te verdienen. En de kosten zijn gestegen door toegenomen witwascontroles. Dan blijft er weinig anders over dan om de kaartbijdragen te verhogen.

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
" U betaalt nu € 51,95 per jaar voor uw ANWB Visa Gold Card. Dit wijzigt in € 53,70 "

Misschien maar weer eens een jaartje naar een andere.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 22:41
Terwijl je in België nog gewoon een visa gold creditcard kan aanvragen voor 5 euro per maand: https://www.beobank.be/nl/betalen/kredietkaarten/visa-gold.html (wel met gespreid terug terugbetalen, maar daar hoef je geen gebruik van te maken)

Maar als Nederlander mag je geen creditcard/bank account in België aanvragen.

Ik krijg altijd het gevoel dat we in Nederland teveel betalen voor een Visa kaart als je naar de landen om ons heen kijkt. Dat was ook al zo toen je nog gespreid kon terugbetalen en er nog niet zoveel regels waren mbt terrorisme bestrijding.

• Wally2002
  • Nu online
Goof2000 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:48:
Terwijl je in België nog gewoon een visa gold creditcard kan aanvragen voor 5 euro per maand: https://www.beobank.be/nl/betalen/kredietkaarten/visa-gold.html (wel met gespreid terug terugbetalen, maar daar hoef je geen gebruik van te maken)
5 euro per maand is ook 60 euro per jaar ? Dat is vergelijkbare orde grootte.
Ik krijg altijd het gevoel dat we in Nederland teveel betalen voor een Visa kaart als je naar de landen om ons heen kijkt. Dat was ook al zo toen je nog gespreid kon terugbetalen en er nog niet zoveel regels waren mbt terrorisme bestrijding.
In NL is er weinig concurrentie. Vroeger had je nog Laser cards (later Qander) maar tegenwoordig is het vooral ICS, en daarnaast dan de eigen kaarten van Rabo en ING die aannemelijk vooral de eigen klanten bedienen.
Amex is weliswaar ook een creditcard maar door de mindere acceptatie (lijkt in NL weer achteruit te gaan) niet echt een concurrent.
Heeft waarschijnlijk ook wel met de aversie van de gemiddelde Nederlander tegen schulden en creditcards te maken.

Ik heb het idee dat in BE er meer concurrentie is en ook het hebben van een creditcard wat 'normaler' is.
Duitsland wat lastiger inschatten, denk dat creditcards daar nu pas een beetje beginnen te komen (mede door hun geschiedenis erg op cash ingesteld) en die producten dus aantrekkelijk geprijsd in de markt moeten worden gezet. Maar dat is meer aanname.

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 16:45
Is het mogelijk om na 6 maanden je Amex FB Plat op te zeggen, je krijgt dat je referral bonus voor 50% en 60XP. Lijkt me niet dat ze de 60XP gaan intrekken toch?

• finsdefis
  • Niet online
elbeannie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:15:
Is het mogelijk om na 6 maanden je Amex FB Plat op te zeggen, je krijgt dat je referral bonus voor 50% en 60XP. Lijkt me niet dat ze de 60XP gaan intrekken toch?
Nee, volgens mij is dat technisch niet of nauwelijks mogelijk? Zelfde geldt voor FB miles. Die staan dan wel veilig zodra ze overgeschreven zijn naar je FB account.

• Wally2002
  • Nu online
finsdefis schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Nee, volgens mij is dat technisch niet of nauwelijks mogelijk? Zelfde geldt voor FB miles. Die staan dan wel veilig zodra ze overgeschreven zijn naar je FB account.
Eenmaal overgeschreven en aangekomen op je FB account is de kans inderdaad zeer klein dat Amex dit zelfstandig terug kan halen.
Ik zou het zelf echter niet volledig uit sluiten, dat Amex met Flying Blue afspraken maakt dat onterecht ontvangen miles of XP weer afgeboekt worden.
Voor zover bekend gebeurt dit nu niet maar als iemand duidelijk misbruik maakt is er technisch denk ik geen reden dat dit niet kan (al zijn het handmatige transacties).

@elbeannie De XP bonus ontvang je 1x per jaar en zitten verder geen voorwaarden aan vast. Mocht je een kaartupgrade doen, krijg je de XP die bij die upgrade horen binnen enkele weken. Als je downgrade, krijg je een jaar niets en pas na een jaar de XP die bij je kaartniveau horen.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:07
Wally2002 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

5 euro per maand is ook 60 euro per jaar ? Dat is vergelijkbare orde grootte.

[...]

In NL is er weinig concurrentie. Vroeger had je nog Laser cards (later Qander) maar tegenwoordig is het vooral ICS, en daarnaast dan de eigen kaarten van Rabo en ING die aannemelijk vooral de eigen klanten bedienen.
Amex is weliswaar ook een creditcard maar door de mindere acceptatie (lijkt in NL weer achteruit te gaan) niet echt een concurrent.
Heeft waarschijnlijk ook wel met de aversie van de gemiddelde Nederlander tegen schulden en creditcards te maken.

Ik heb het idee dat in BE er meer concurrentie is en ook het hebben van een creditcard wat 'normaler' is.
Duitsland wat lastiger inschatten, denk dat creditcards daar nu pas een beetje beginnen te komen (mede door hun geschiedenis erg op cash ingesteld) en die producten dus aantrekkelijk geprijsd in de markt moeten worden gezet. Maar dat is meer aanname.
Ik merk in Amsterdam juist dat de amex acceptatie beter wordt. Veel plekken met moderne pinautomaten lijken het nu wel te accepreren. Ik vind het in ieder geval beter dat nu nu steeds vaker op de automaat kan zien welke kaarten worden geaccepteerd.

• CrociStrike030
  • Laatst online: 28-08 15:52

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

menzo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

Ik merk in Amsterdam juist dat de amex acceptatie beter wordt. Veel plekken met moderne pinautomaten lijken het nu wel te accepreren. Ik vind het in ieder geval beter dat nu nu steeds vaker op de automaat kan zien welke kaarten worden geaccepteerd.
Dat is inderdaad relaxed, als je gewoon kan zien of ze amex accepteren. Anders probeer ik het gewoon. Werkt ie niet, pak ik gewoon de pinpas :)

Morgen gratis bier!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 16:45
Bedankt voor de reacties! Via welke site/forum kan je het beste referrals aanvragen?

• givow
  • Laatst online: 20-08 14:38
elbeannie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:07:
Bedankt voor de reacties! Via welke site/forum kan je het beste referrals aanvragen?
Je kan er op pepper eentje ophalen. Of op insideflyer een referral kiezen uit een willekeurige handtekening onder een post, er staan er genoeg. Is hier niet de bedoeling ze aan te bieden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

Knab gaat ook omhoog. (ICS Mastercard)… Van 28 naar 31.

Heb een tijdje die Bijenkorf kaart gehad en de Euroclix… Uiteindelijk met hangende pootjes terug naar KNAB… Er is eigenlijk geen goed aanbod meer. Maar ik heb toch een echte creditcard nodig, van Mastercard;

Case in point; Paar weken geleden auto gehuurd in Kroatië, borg ging alleen met Mastercard (Amex pakte hij niet voor de borg, wel voor betaling (en we hebben het geprobeerd)).

• xileS
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Case in point; Paar weken geleden auto gehuurd in Kroatië, borg ging alleen met Mastercard (Amex pakte hij niet voor de borg, wel voor betaling (en we hebben het geprobeerd)).
Betaling ging misschien via een tussenpartij online? Anders wel vreemd dat je op locatie met Amex kan betalen, maar niet kan gebruiken voor borg.

In zulke situaties vraag ik mij af of een Mastercard Debit ook niet gewoon werkt (met uiteraard genoeg saldo). Vorig jaar toen ik dit teste in Italië werkte mijn N26 debit Mastercard namelijk ook gewoon. Maar vaak zeggen de voorwaarden specifiek een creditcard te vereisen, maar of elke medewerker daarop controleert..

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen flauw idee. Het was dezelfde terminal ook. De medewerker gaf ook aan; borg kan niet met Amex, betaling wel. Maar ze wilde het wel voor me proberen… Werkte niet dus…

Echt bijzonder. Maar voor mij wel een reden om alsnog een MC creditcard aan te houden. Dat, en het feit dat ik veel reis voor werk. Voor die 30 tientjes per jaar ga ik niet moeilijk doen…

• xileS
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:00:
Ik heb geen flauw idee. Het was dezelfde terminal ook. De medewerker gaf ook aan; borg kan niet met Amex, betaling wel. Maar ze wilde het wel voor me proberen… Werkte niet dus…

Echt bijzonder. Maar voor mij wel een reden om alsnog een MC creditcard aan te houden. Dat, en het feit dat ik veel reis voor werk. Voor die 30 tientjes per jaar ga ik niet moeilijk doen…
Ah dat klinkt extra bijzonder. Zo te horen had je niet eerst online een reservering geplaatst via een vergelijking site, maar heb je ter plekke een auto gehuurd waarbij betalen met Amex wel kan en borg niet 8)7.

Mijn vader heeft iig een aantal x meegemaakt dat hij via een vergelijking site met Amex heeft kunnen boeken, maar dat de partij op locatie geen Amex accepteert..

Wat is de goedkoopste Mastercard of Visa momenteel? Hij gebruikt het eigenlijk nooit, maar kan het hem voorstellen om 1 te nemen, mocht zoiets weer voorkomen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 10:49
Van de week contact gehad met Amex medewerker met de vraag hoe eventueel stap te zetten van Amex FB silver naar Amex gold card maar dat is in principe gewoon een nieuwe kaart.
Zeer waarschijnlijk gaat je 'spending power' wel mee omdat dit meer persoonsgebonden is ipv kaart. Maar daar was geen volledig uitsluitsel op te geven. Nu maak ik het zelf toch niet heel gek dus maak mij daar niet zo druk om maar toch handig om tijdig op de hoogte te zijn.

Heb nog 2 maanden de tijd om overstap wel of niet te maken dus wellicht nog een leuke actie in de tussentijd..

Taal fouten inbegrepen ;)

• finsdefis
  • Niet online
The-Source schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:50:
Van de week contact gehad met Amex medewerker met de vraag hoe eventueel stap te zetten van Amex FB silver naar Amex gold card maar dat is in principe gewoon een nieuwe kaart.
Zeer waarschijnlijk gaat je 'spending power' wel mee omdat dit meer persoonsgebonden is ipv kaart. Maar daar was geen volledig uitsluitsel op te geven. Nu maak ik het zelf toch niet heel gek dus maak mij daar niet zo druk om maar toch handig om tijdig op de hoogte te zijn.

Heb nog 2 maanden de tijd om overstap wel of niet te maken dus wellicht nog een leuke actie in de tussentijd..
Let wel op als je gebruik maakt van een referral. De kans is heel groot dat je de punten niet toegekend krijgt, of dat ze een clawback doen, vaak ook bij degene van wie je een referral hebt gebruikt. Tegenwoordig checken ze wel of je al een andere kaartlijn hebt (FB dus).

De veiligste optie is denk ik een Blue card aanvragen en dan na een half jaar met een actie upgraden.

Een iets riskantere optie is nu je FB opzeggen en zodra je account inactief is gebruikmaken van een referral (als deze nog aantrekkelijk is tzt). Maar formeel mag je 1 jaar geen Amex gehad hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door finsdefis op 20-08-2026 17:04 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:22
florholvoet schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:40:
Dezelfde voorwaarden gelden voor de Belgische Amexen.

Echter krijg je daar 250.000 punten voor de Platinum kaart.

Kleine loophole voor mensen met fiscale woonplaats in BE én een kaart in NL (zoals ikzelf) is dat je punten kan overzetten tussen landen. Dit mag eenmaal per jaar.

Dus ik pak de 250k bonus in België en zet de punten over naar mijn Amex NL account, waar diezelfde punten plotsklaps 20-30% meer waard zijn.

In BE is Avios namelijk 3:2 ipv 5:4 en heb je ook geen optie om naar Singapore Krisflyer 5:4 over te zetten namelijk.

250k punten als je via referral-link inschrijft, en een jaar de kaart gebruikt… die hoeveelheid punten alleen al maakt dat de bijdrage van 65/m het waard.
Hoe lang duurt het overzetten van MR-punten van BE naar NL gemiddeld voor jou?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

oohh schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Hoe lang duurt het overzetten van MR-punten van BE naar NL gemiddeld voor jou?
Dat was tot nu toe bij mij telkens op een weekje geregeld.

• Wally2002
  • Nu online
xileS schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Wat is de goedkoopste Mastercard of Visa momenteel? Hij gebruikt het eigenlijk nooit, maar kan het hem voorstellen om 1 te nemen, mocht zoiets weer voorkomen.
Volwaardige creditcard : als je al ANWB-lid bent de ANWB kaart. 29,95/jaar.

ING: More pakket (36 euro/jaar extra voor o.a. de creditcard).

Daarboven kom je rond de 40 euro per jaar diverse kaarten tegen van ICS zelf en ook de Rabo.

• THE_BASE
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:56:
[...]

Volwaardige creditcard : als je al ANWB-lid bent de ANWB kaart. 29,95/jaar.

ING: More pakket (36 euro/jaar extra voor o.a. de creditcard).

Daarboven kom je rond de 40 euro per jaar diverse kaarten tegen van ICS zelf en ook de Rabo.
Gemini: Een standaard ING Creditcard More kost € 24,00 per jaar (€ 2,00 per maand).

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online

Precies. Dat waren leuke tijden. Inmiddels heb ik ING More voor 2 euro per maand. Dat is nog betaalbaar. Daarvoor had ik nog korting bij ICS vanwege de Bijenkorf Card. Maar ik gebruik dat ding zo sporadisch dat ik altijd de voordeligste zou nemen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:49
Zelf heb ik Revolut volledig kosteloos, inclusief een fysieke kaart (Mastercard) voor € 0,- per maand. Daarnaast heb ik ook bunq Free zonder fysieke kaart; ik heb hiervoor één virtuele Mastercard in mijn Google Wallet staan. Onlangs heb ik bovendien een nieuwe pas van de ING gekregen waar VISA op staat, terwijl ik helemaal geen creditcard had aangevraagd. Mijn oude vertrouwde betaalpas is overigens ook nog gewoon geldig.

Ik had ooit een ABN AMRO Mastercard via ICS met een kredietlimiet van € 2.500,-, waarvoor ik destijds € 18,- per jaar betaalde. Deze kaart heb ik uiteindelijk zelf opgezegd, omdat ik liever niet de mogelijkheid wilde hebben om rood te staan. Iets op afbetaling kopen vond ik geen prettig idee, zeker omdat je toen met een krediet rondliep waarover je een jaarrente van 15% moest betalen (wat later door ICS werd verlaagd naar 10%).

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2026 09:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:52
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:38:
Zelf heb ik Revolut volledig kosteloos, inclusief een fysieke kaart (Mastercard) voor € 0,- per maand. Daarnaast heb ik onlangs een nieuwe pas van de ING gekregen waar VISA op staat, terwijl ik helemaal geen creditcard had aangevraagd. Mijn oude vertrouwde betaalpas is overigens ook nog gewoon geldig.

Ik had ooit een ABN AMRO Mastercard via ICS met een kredietlimiet van € 2.500,-, waarvoor ik destijds € 18,- per jaar betaalde. Deze kaart heb ik uiteindelijk zelf opgezegd, omdat ik liever niet de mogelijkheid wilde hebben om rood te staan. Ik vond het geen prettig idee om met een krediet rond te lopen waarover je een jaarrente van 15% moest betalen (wat later door ICS werd verlaagd naar 10%).
Met alle respect, maar ik heb het idee dat jij jezelf wel héél vaak herhaalt in dit topic. Je leert er ook helemaal niet van als anderen je erop wijzen dat uitspraken die je doet feitelijk onjuist en onnodig verwarrend zijn. Nu doe je dat weer.

Misschien heb je het zelf niet door. Daarom zeg ik er nu wat van. Het is niet persoonlijk bedoeld.

• Mawlana
THE_BASE schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Gemini: Een standaard ING Creditcard More kost € 24,00 per jaar (€ 2,00 per maand).
Je Gemini vergeet te vermelden dat je wel een ING-betaalrekening dient te hebben... :)

Van diezelfde pagina:
Om een creditcard aan te vragen heb je nodig:

Een ING Betaalrekening
Een maandelijks inkomen van minimaal € 500 dat binnenkomt op je ING Betaalrekening
Je bent 18 jaar of ouder

• Van der Berg
kwon schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Met alle respect, maar ik heb het idee dat jij jezelf wel héél vaak herhaalt in dit topic. Je leert er ook helemaal niet van als anderen je erop wijzen dat uitspraken die je doet feitelijk onjuist en onnodig verwarrend zijn. Nu doe je dat weer.

Misschien heb je het zelf niet door. Daarom zeg ik er nu wat van. Het is niet persoonlijk bedoeld.
Excuus, de discussie ging hier in de eerste plaats ook over de maandelijkse kosten van de verschillende kaarten, vandaar mijn reactie. Ik reageerde simpelweg op de eerdere berichten die hier geplaatst waren.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2026 09:59 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Mawlana
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

De discussie ging hier in de eerste plaats ook over de maandelijkse kosten van de verschillende kaarten.
Over creditcards inderdaad. Dat ergens Mastercard of Visa op staat maakt het niet direct een creditcard.

• THE_BASE
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Je Gemini vergeet te vermelden dat je wel een ING-betaalrekening dient te hebben... :)

Van diezelfde pagina:

[...]
Haha. Daar heb je een heel belangrijk punt. Dat verandert de zaak volledig. ;)

• Van der Berg
Mawlana schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Over creditcards inderdaad. Dat ergens Mastercard of Visa op staat maakt het niet direct een creditcard.
Met alle respect, maar ik gebruik deze kaarten precies zoals ik voorheen gewend was bij de ABN AMRO Mastercard via ICS. Het enige verschil is dat je er nu wel gewoon vooraf genoeg saldo op moet hebben staan voor gebruik.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-08 18:25
VOnlangs heb ik bovendien een nieuwe pas van de ING gekregen waar VISA op staat, terwijl ik helemaal geen creditcard had aangevraagd. Mijn oude vertrouwde betaalpas is overigens ook nog gewoon geldig.
Dit klopt, het is ook geen Creditcard, het is een vervangende Debit card, welke wel als een creditcard kan fungeren voor online aankopen. Zie ook https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/nieuwe-betaalpas

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:45
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Met alle respect, maar ik gebruik deze kaarten precies zoals ik voorheen gewend was bij de ABN AMRO Mastercard via ICS. Het enige verschil is dat je er nu wel gewoon vooraf genoeg saldo op moet hebben staan voor gebruik.
Genoeg auto verhuur bedrijven of hotels die een debit card niet accepteren.

Er is best een groot verschil tussen debit en credit. Dat jij dat nog niet meegemaakt hebt, wil niet zeggen dat het er niet is.

De verschillen zijn overigens wel kleiner geworden afgelopen jaren. Maar maak een wereldreis en daarna kan je me echt niet vertellen dat je debit card dezelfde acceptatie heeft als credit card.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Wally2002
  • Nu online
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Zoals hiervoor aangegeven zit er een verschil in acceptatie bij sommige autoverhuurbedrijven en hotels. En juist het bij een debetcard moeten beschikken over voldoende saldo, dat vervolgens geblokkeerd wordt bij borg, is een wezenlijk verschil met een creditcard en voor mensen ook een doorslaggevende reden om te kiezen voor een creditcard. Ook horen daar andere toetsingen bij het afsluiten van het product bij. Het zijn dus echt verschillende producten.

• Wally2002
  • Nu online
SpoekGTi schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Dit klopt, het is ook geen Creditcard, het is een vervangende Debit card, welke wel als een creditcard kan fungeren. Zie ook https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/nieuwe-betaalpas
Het fungeert dus NIET als creditcard, want je hebt geen krediet.
Waar jij op doelt is dat je met het kaartnummer, vervaldatum en veiligheidscode online kan betalen op dezelfde manier zoals dat met een creditcard kan.

• Wally2002
  • Nu online
THE_BASE schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Haha. Daar heb je een heel belangrijk punt. Dat verandert de zaak volledig. ;)
Je hebt misschien toch wel een punt, want ik benoemde het prijsverschil tussen het instappakket en het tweede pakket. Maar je kunt dus ook een losse creditcard bij het instappakket nemen als ik het goed begrijp, en dan is het zo te zien wel goedkoper. Maar dus inderdaad wel alleen interessant als je al ING hebt.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:07
Je hebt ook nog de Bunq creditcard. Het werkt als een Debit met borg maar de pas geeft wel door aan de terminal dat het een creditcard is met je saldo als bestedingslimiet.

Die kan je geloof ik aanvragen met het gratis Bunq account.

Geen idee of dat deze pas wel door alle autohuur wordt geaccepteerd als je saldo maar hoog genoeg is.

• Van der Berg
evleerdam schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Genoeg auto verhuur bedrijven of hotels die een debit card niet accepteren.

Er is best een groot verschil tussen debit en credit. Dat jij dat nog niet meegemaakt hebt, wil niet zeggen dat het er niet is.

De verschillen zijn overigens wel kleiner geworden afgelopen jaren. Maar maak een wereldreis en daarna kan je me echt niet vertellen dat je debit card dezelfde acceptatie heeft als credit card.
Ik was afgelopen december 2025 voor twaalf dagen in het Amerikaanse Miami en ik kneep hem wel even. Voorheen werkte mijn oude ANWB Visa Go Card (debitcard) daar namelijk altijd probleemloos. Nu moest ik echter met mijn Revolut-kaart een borg van 450 dollar betalen bij het Hilton Garden Inn Miami Airport West en ik was vooraf best wel bang dat dit geweigerd zou worden.

Ik had er gelukkig ruim voldoende saldo op staan. De baliemedewerker bekeek mijn Revolut-kaart aan de voor- en achterzijde, stak hem in de betaalterminal en de transactie ging er gelukkig gewoon doorheen; de borg van 450 dollar was netjes afgeschreven. Bij het uitchecken was ik bang dat het terugstorten lang zou gaan duren, maar tot mijn grote opluchting stond het bedrag direct daarna alweer netjes bijgeschreven op mijn Revolut-account. Ook tijdens al mijn eerdere reizen door Amerika heb ik met die oude ANWB Visa Go Card trouwens nooit acceptatieproblemen gehad.

In Miami zelf kon ik werkelijk bijna alles met Revolut betalen. Zelfs het aanschaffen van onze weekkaart voor het lokale openbaar vervoer ging volkomen probleemloos via de automaat. Slechts op één specifieke plek werd de kaart geweigerd: toen ik bij een ticketautomaat een kaartje wilde kopen voor de Tri-Rail richting Fort Lauderdale-Hollywood International Airport. Die automaat accepteerde de kaart niet, waardoor ik eerst naar boven moest om cash te pinnen bij een geldautomaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2026 11:43 ]

• Mawlana
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Ik was afgelopen december 2025 voor twaalf dagen in het Amerikaanse Miami. Voorheen werkte mijn oude ANWB Visa Go Card (debitcard) namelijk altijd probleemloos in Amerika. Nu moest ik echter met mijn Revolut-kaart een borg van 450 dollar betalen bij het Hilton Garden Inn Miami Airport West en ik was vooraf best wel bang dat dit geweigerd zou worden.

Ik was afgelopen december voor twaalf dagen in het Amerikaanse Miami en ik kneep hem wel even. Voorheen werkte mijn oude ANWB Visa Go Card (debitcard) daar namelijk altijd probleemloos. Nu moest ik echter met mijn Revolut-kaart een borg van 450 dollar betalen bij het Hilton Garden Inn Miami Airport West en ik was vooraf best wel bang dat dit geweigerd zou worden.

Ik had er gelukkig ruim voldoende saldo op staan. De baliemedewerker bekeek mijn Revolut-kaart aan de voor- en achterzijde, stak hem in de betaalterminal en de transactie ging er gelukkig gewoon doorheen; de borg van 450 dollar was netjes afgeschreven. Bij het uitchecken was ik bang dat het terugstorten lang zou gaan duren, maar tot mijn grote opluchting stond het bedrag direct daarna alweer netjes bijgeschreven op mijn Revolut-account. Ook tijdens al mijn eerdere reizen door Amerika heb ik met die oude ANWB Visa Go Card trouwens nooit acceptatieproblemen gehad.

In Miami zelf kon ik werkelijk alles met Revolut betalen. Slechts op één specifieke plek werd de kaart geweigerd: toen ik bij een ticketautomaat een kaartje wilde kopen voor de Tri-Rail richting Fort Lauderdale-Hollywood International Airport. De automaat accepteerde de kaart niet, waardoor ik eerst naar boven moest om cash te pinnen bij een geldautomaat.
Leuk dat het voor jou heeft gewerkt. Toch is het géén creditcard. 🤷‍♂️

Ik houd er persoonlijk ook niet van om borg (dit kan bij sommige bedrijven/auto's flink oplopen) daadwerkelijk te moeten missen, en dan is een creditcard met een royale bestedingsruimte ideaal: het gaat af van je bestedingsruimte, je eigen geld kan je nog steeds met je bankpasje uit de muur trekken mocht je dat willen.

Maar hej, als het voor jou werkt: prima d:)b Weet in ieder geval dat niet elke kaart met Visa of Mastercard erop daadwerkelijk een creditcards is.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:33
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:26:
[...]
In Miami zelf kon ik werkelijk bijna alles met Revolut betalen. Zelfs het aanschaffen van onze weekkaart voor het lokale openbaar vervoer ging volkomen probleemloos via de automaat. Slechts op één specifieke plek werd de kaart geweigerd: toen ik bij een ticketautomaat een kaartje wilde kopen voor de Tri-Rail richting Fort Lauderdale-Hollywood International Airport. Die automaat accepteerde de kaart niet, waardoor ik eerst naar boven moest om cash te pinnen bij een geldautomaat.
Volgens mij kun je tegenwoordig ook in de VS op veel plekken ook met je gewone betaalpas betalen. En heb je voor veel betalingen dus geen creditcard nodig.

Maar juist voor autohuur (en soms hotels) heb je vaak wel een creditcard nodig. En wil je niet die spanning of de kaart wel/niet wordt geaccepteerd. Om die reden werd hier gevraagd naar de goedkoopste MC/Visa creditcard.

• THE_BASE
  • Niet online

• Lucky0wn
  • Laatst online: 11:20
PolarBear schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Ben ik het niet mee eens, de voordelen zijn uitgekleed:
  • Dining voordeel = vervangen door social deal/groupon achtig concept
  • Extra gratis kaart = 10 euro per maand geworden
  • Gratis business kaart = alleen eerste jaar gratis
  • Lounge box to go ongelimiteerd = gelimiteerd
  • Devaluatie van de FB miles (omwissel koers)
  • Geen Nederlandse helpdesk meer (over het algemeen slechter geworden in mijn ervaring, niet perse slecht maar het was beter).
Wat komt er voor terug, een extra lounge van Privium en Centurion Lounge op Schiphol. De andere lounge toegang is maar matig, afhankelijk van de vliegvelden waar je terecht komt en over het algemeen hebben veelteveel mensen toegang met PriorityPass (of soort gelijke passen).

Andere perks (Amex expiriences) zijn maar zelden de moeite waard, vaak niet meer dan ontzettend dure hospitality pakketten (F1, Wimbledon) die elders ook wel te halen zijn.
Vergeet niet dat het jaarlijkse belletje voor retention offers ook niet meer werkt. Zojuist achter gekomen toen ik belde. Eerder kreeg je dan nog een leuke punten multiplier aanbieding.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lucky0wn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Vergeet niet dat het jaarlijkse belletje voor retention offers ook niet meer werkt. Zojuist achter gekomen toen ik belde. Eerder kreeg je dan nog een leuke punten multiplier aanbieding.
Oh ik wilde van de week bellen, maar geen retentie meer?

• Lucky0wn
PolarBear schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:42:
[...]

Oh ik wilde van de week bellen, maar geen retentie meer?
Nee, ben al sinds 2016 platinum kaarthouder, elk jaar wel een retentieoffer, maar op de 10e verjaardag niks nada noppes.

• Fosse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08 09:14
Lucky0wn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Nee, ben al sinds 2016 platinum kaarthouder, elk jaar wel een retentieoffer, maar op de 10e verjaardag niks nada noppes.
Dat is vervelend :-( Misschien was je net iets te vroeg? Of zijn je totale uitgaven inmiddels wat lager?

Ik zag vorige week op insideflyer nog een bericht van iemand die succesvol een retentieoffer heeft gekregen (50K punten). Het lijkt er dus op dat het per situatie kan verschillen.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Amex retentie offers zijn berekend op klantenprofiel. Als je niks krijgt, is dat omdat je nog niet zo lang geleden één hebt gekregen, of simpelweg omdat ze je liever kwijt zijn dan rijk.

Ikzelf heb elk jaar wel een mooi extraatje als ik bel, telkens 50k de laatste 2 jaren. Sommige andere mensen op onze Discord kregen 25k. Soms gekoppeld met dubbele punten op de komende 3 maand spending.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 18:02
Lucky0wn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Klopt, ook mijn ervaring met amex. Nu ruim 10 jaar de kaart in gebruik en ieder jaar was er wat te regelen maar dat is over. Servicedesk niet meer in NL, contact is niet meer wat het geweest is.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch

• Wally2002
  • Nu online
@mcmiles de Nederlandse servicedesk was volgens mij ook gewoon gebonden aan wat het systeem voor retention offer liet zien. En ze mochten het ook niet zomaar aanbieden, daarvoor moest de klant ook duidelijk laten blijken te willen opzeggen.
Het voordeel van de NL lijn was wel dat er goed personeel zat die ook wel begreep waarom je belde en behulpzaam was om het gesprek zodanig te sturen dat zij volgens hun interne regels jou een offer mochten doen.

Overigens onlangs voor de reguliere platinum een retention offer gehad van 12.500 punten (en pas na doorvragen de 1 MR extra per euro gedurende 3 maanden), ondanks dat ik ca 2 jaar geleden voor het laatst had gebeld. Moet wel zeggen dat mijn spend de afgelopen periode vrij laag is geweest.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
florholvoet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:07:
Amex retentie offers zijn berekend op klantenprofiel. Als je niks krijgt, is dat omdat je nog niet zo lang geleden één hebt gekregen, of simpelweg omdat ze je liever kwijt zijn dan rijk.

Ikzelf heb elk jaar wel een mooi extraatje als ik bel, telkens 50k de laatste 2 jaren. Sommige andere mensen op onze Discord kregen 25k. Soms gekoppeld met dubbele punten op de komende 3 maand spending.
Vraag jij dan specifiek om een retentie offer of doe je dat anders?

• Wally2002
  • Nu online
PolarBear schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Je moet laten blijken dat je (overweegt om) de kaart te willen opzeggen. Als ze dan niet zelf beginnen zou ik vragen of ze wat kunnen betekenen, eventueel met verwijzing naar kennissen/vrienden die een aanbod hebben gehad.

• Lucky0wn
Wally2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Je moet laten blijken dat je (overweegt om) de kaart te willen opzeggen. Als ze dan niet zelf beginnen zou ik vragen of ze wat kunnen betekenen, eventueel met verwijzing naar kennissen/vrienden die een aanbod hebben gehad.
Precies wat ik gedaan heb. Heel duidelijk aangegeven dat ik die price increase in oktober belachelijk vind, voor wat er tegenover staat en daardoor op wil zeggen. duidelijk onderbouwd verhaal. Vragen over een extra FB kaart en daarop benefits konden ze ook niet geven in een ander gesprek maandje daarvoor. Is echt niet meer wat het geweest is.

Mijn spending is juist meer geworden afgelopen 2 jaar. Geef gemiddeld tussen de 5000 en 15000 per maand uit op de kaart. Gebruik 'm vooral voor zakenreizen (1x per maand minimaal naar Azie). Afgelopen jaar net geen 130k op uitgegeven.

Krijg wel constant die Centurion upgrade invites, misschien dat ze me daar wel op willen. no way dat ik 12.000 euro daarvoor neer ga leggen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Lucky0wn op 25-08-2026 09:55 ]

• finsdefis
  • Niet online
Lucky0wn schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Precies wat ik gedaan heb. Heel duidelijk aangegeven dat ik die price increase in oktober belachelijk vind, voor wat er tegenover staat. duidelijk onderbouwd verhaal ook. Konden niets voor me betekenen.

Mijn spending is juist meer geworden afgelopen 2 jaar. Geef gemiddeld tussen de 5000 en 15000 per maand uit op de kaart. Gebruik 'm vooral voor zakenreizen (1x per maand minimaal naar Azie). Afgelopen jaar net geen 130k op uitgegeven.

Krijg wel constant die Centurion upgrade invites, misschien dat ze me daar wel op willen. no way dat ik 12.000 euro daarvoor neer ga leggen 8)7
Er zijn ook verhalen op sommige fora dat je met een hoge spend juist niet in aanmerking komt voor een retentie-offer. Geen idee hoe het algoritme werkt en of dit klopt maar misschien is het zo ingesteld omdat ze denken dat je dan toch verknocht bent aan de kaart? :')

Maar ja, 80k minder uitgeven is ook 80k minder punten dus dan doe je je evt. voordeel uit een offer al teniet.

• Lucky0wn
finsdefis schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Er zijn ook verhalen op sommige fora dat je met een hoge spend juist niet in aanmerking komt voor een retentie-offer. Geen idee hoe het algoritme werkt en of dit klopt maar misschien is het zo ingesteld omdat ze denken dat je dan toch verknocht bent aan de kaart? :')

Maar ja, 80k minder uitgeven is ook 80k minder punten dus dan doe je je evt. voordeel uit een offer al teniet.
Is ook goed mogelijk. Mijn werk heeft een prima boekingssysteem waar het bedrijf direct betaalt.

Uiteraard betaal ik zelf voor de punten, anders krijg ik enkel FB miles, nu is het dubbelop. Ik heb elk jaar de maximale referral bonus van 500k punten en haal inderdaad rond de 150k punten met die offer steeds enkel uit spend. Laatst bijna 1 miljoen punten omgezet naar FB (voor de devaluatie) en heb er nog ruim een miljoen staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Lucky0wn op 25-08-2026 10:08 ]

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

PolarBear schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Uiteindelijk zijn dat gewoon agents die een script volgen. Je moet zien dat je in het juiste vakje terecht komt, namelijk: "klant is ontevreden en wil opzeggen" --> retentie offer triggert.

Je hoeft daarvoor geen toneeltje op te voeren. Ik zeg gewoon dat ik overweeg om op te zeggen omdat ze de voordelen blijven devalueren (niet gelogen) en dan bieden ze me de 50k punten aan. Die gaan ze (het systeem dus) enkel niet aanbieden als je weinig spending hebt en dus weinig opbrengt als klant.

• Lucky0wn
florholvoet schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Uiteindelijk zijn dat gewoon agents die een script volgen. Je moet zien dat je in het juiste vakje terecht komt, namelijk: "klant is ontevreden en wil opzeggen" --> retentie offer triggert.

Je hoeft daarvoor geen toneeltje op te voeren. Ik zeg gewoon dat ik overweeg om op te zeggen omdat ze de voordelen blijven devalueren (niet gelogen) en dan bieden ze me de 50k punten aan. Die gaan ze (het systeem dus) enkel niet aanbieden als je weinig spending hebt en dus weinig opbrengt als klant.
En dat werkt dus niet meer helaas

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Lucky0wn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

En dat werkt dus niet meer helaas
*bij jou werkte het niet

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik heb net maar mijn AMEX Gold gedowngrade naar Blue. Ben er wel klaar mee dat uitkleden van de leuke extra's. De lounge is tegenwoordig ook altijd vol die er bij zat. Dining voordeel is maar 1x per jaar geworden. Daarnaast vlieg ik een stuk minder en zakelijk heb ik er nog wel een als het echt moet.

Helaas mogen wij niet die leuke gratis CC's uit Duitsland hier krijgen omdat onze rente gecapped is. Dan maar toch misschien naar de ING More Extra kaart kijken. Is in iedergeval een stuk goedkoper.

Ik ben eigenlijk voornamelijk vooral op zoek naar een echte creditcard zonder koersopslag.

[ Voor 8% gewijzigd door thomvh op 26-08-2026 22:54 ]

• Wally2002
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:52:
Ik ben eigenlijk voornamelijk vooral op zoek naar een echte creditcard zonder koersopslag.
ING Creditcard Max kent geen koersopslag.
Verder op dit moment voor zover mij bekend geen andere creditcards zonder koersopslag.

• thomvh
  • Nu online
Wally2002 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

ING Creditcard Max kent geen koersopslag.
Verder op dit moment voor zover mij bekend geen andere creditcards zonder koersopslag.
Ja de ING Extra voor de eerste 1000 euro wat opzich voldoende zou moeten zijn. Verder alleen Klarna, Revolut en Trade republic maar dat zijn dan weer geen creditcards.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

thomvh schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:52:
Ik heb net maar mijn AMEX Gold gedowngrade naar Blue. Ben er wel klaar mee dat uitkleden van de leuke extra's. De lounge is tegenwoordig ook altijd vol die er bij zat. Dining voordeel is maar 1x per jaar geworden. Daarnaast vlieg ik een stuk minder en zakelijk heb ik er nog wel een als het echt moet.

Helaas mogen wij niet die leuke gratis CC's uit Duitsland hier krijgen omdat onze rente gecapped is. Dan maar toch misschien naar de ING More Extra kaart kijken. Is in iedergeval een stuk goedkoper.

Welke leuke kaarten zijn er daar dan zoal? Ik had altijd de DKB Hilton kaart maar die is ook niet meer zo interessant.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• thomvh
  • Nu online
fsfikke schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Welke leuke kaarten zijn er daar dan zoal? Ik had altijd de DKB Hilton kaart maar die is ook niet meer zo interessant.
Advanzia Mastercard Gold
TF Bank Mastercard Gold
Hanseatic Bank GenialCar

Let wel op, betaal niet te laat. Daar pakken ze je. Maar als je heel netjes optijd betaald en de regeltjes van de kaart kent kun je er leuk gebruik van maken volgens mij!
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1