Ik moet zeggen dat ik de pool functie van KLM toch ontzettend handig vind. Dat opent extra mogelijkheden. Stel dat je een awardboeking wil maken van 150k punten (2 maal 75k) en je hebt er 50k en je partner 100k, door te poolen kun je deze dan toch boeken. Anders had je deze niet kunnen boeken. Daarnaast boek ik vaak al onze boekingen, wat het ook wat praktischer maakt om te poolen. In sommige programma's heb je ook een voordeel d.m.v. status voor award boekingen, als je partner die status niet heeft is poolen soms voordelig.florholvoet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
Mijlen poolen is handig om mijlen van familieleden te verzamelen die anders toch maar in orphan accounts zouden belanden. Maar voor de rest is het eigenlijk bijzonder onhandig. Vaak eindig je in het "armste" account dan met een onbruikbaar klein aantal mijlen, dat enkel nog kan worden opgebruikt via de pool.
Pooled mijlen kan je ook niet transferen, dit kan enkel vanuit de individuele accounts.
Met Amex MR punten kan je gelukkig naar BA Avios. Die kan je vervolgens gratis transfereren naar Finnair Avios (beide accounts op dezelfde naam) en via Finnair kan je Avios overboeken naar andere mensen voor een fixed fee van €10. Dit is een regelrechte sweet spot die ongezien is in de wereld van airmiles.
Bespaar jezelf dus een hoop gedoe, betaal die €10 en dan kan je alle mijlen gewoon in je eigen account deponeren. Je Finnair accounts moeten wel 3 maanden oud zijn, dus als je dit denkt ooit nodig te hebben, kan je ze best al aanmaken voor jezelf en je vrouw.
In het geval van MR punten is dit in twee stappen, eerst transfer je je MR naar Flyingblue, daarna kan je jullie punten poolen.
Wij doen dat bij alle programma's waar je kan poolen zonder beperkingen. Omdat je daarmee meer mogelijkheden hebt, zeker als je beide maar een beperkt aantal punten in je account hebt. Het poolen van punten verdiend door vliegen zet vaak wat minder zoden aan de dijk omdat het niet zo'n groot aantal is, zoals @florholvoet benoemd.
De programma's waar wij pooling gebruiken:
- KLM Flying Blue: geen beperkingen. Bijkomend voordeel is dat ik KLM extra heb, waar er extra promo awards beschikbaar zijn. Dus boeken via mijn account is soms voordeliger. Mocht je platinum zijn is er ook een voordeel doordat je betere saver award availability hebt en geen change fees.
- Aeroplan: Geen beperkingen, met status of een air canada creditcard heb je toegang tot betere awardrates, wat voordelig kan zijn bij het poolen van miles.
- Atmos/Alaska: Met de juiste status/kaart worden sommige partner redemption fees gewaived, aangezien enkel ik die status heb, is het voordelig om miles te poolen.
Ik weet dat er nog andere programma's zijn waar dit kan. Maar daar heb ik geen ervaring mee. De 10 euro optie bij Finnair is ook aardig, die kende ik nog niet.
Let op niet alle programma's die ik noem zijn transfer partners van AMEX Nederland.
/f/image/iTeqJGTjYcCULafCjsyd6aE1.png?f=fotoalbum_large)