• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
florholvoet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
Mijlen poolen is handig om mijlen van familieleden te verzamelen die anders toch maar in orphan accounts zouden belanden. Maar voor de rest is het eigenlijk bijzonder onhandig. Vaak eindig je in het "armste" account dan met een onbruikbaar klein aantal mijlen, dat enkel nog kan worden opgebruikt via de pool.

Pooled mijlen kan je ook niet transferen, dit kan enkel vanuit de individuele accounts.

Met Amex MR punten kan je gelukkig naar BA Avios. Die kan je vervolgens gratis transfereren naar Finnair Avios (beide accounts op dezelfde naam) en via Finnair kan je Avios overboeken naar andere mensen voor een fixed fee van €10. Dit is een regelrechte sweet spot die ongezien is in de wereld van airmiles.

Bespaar jezelf dus een hoop gedoe, betaal die €10 en dan kan je alle mijlen gewoon in je eigen account deponeren. Je Finnair accounts moeten wel 3 maanden oud zijn, dus als je dit denkt ooit nodig te hebben, kan je ze best al aanmaken voor jezelf en je vrouw.
Ik moet zeggen dat ik de pool functie van KLM toch ontzettend handig vind. Dat opent extra mogelijkheden. Stel dat je een awardboeking wil maken van 150k punten (2 maal 75k) en je hebt er 50k en je partner 100k, door te poolen kun je deze dan toch boeken. Anders had je deze niet kunnen boeken. Daarnaast boek ik vaak al onze boekingen, wat het ook wat praktischer maakt om te poolen. In sommige programma's heb je ook een voordeel d.m.v. status voor award boekingen, als je partner die status niet heeft is poolen soms voordelig.

In het geval van MR punten is dit in twee stappen, eerst transfer je je MR naar Flyingblue, daarna kan je jullie punten poolen.

Wij doen dat bij alle programma's waar je kan poolen zonder beperkingen. Omdat je daarmee meer mogelijkheden hebt, zeker als je beide maar een beperkt aantal punten in je account hebt. Het poolen van punten verdiend door vliegen zet vaak wat minder zoden aan de dijk omdat het niet zo'n groot aantal is, zoals @florholvoet benoemd.

De programma's waar wij pooling gebruiken:
- KLM Flying Blue: geen beperkingen. Bijkomend voordeel is dat ik KLM extra heb, waar er extra promo awards beschikbaar zijn. Dus boeken via mijn account is soms voordeliger. Mocht je platinum zijn is er ook een voordeel doordat je betere saver award availability hebt en geen change fees.
- Aeroplan: Geen beperkingen, met status of een air canada creditcard heb je toegang tot betere awardrates, wat voordelig kan zijn bij het poolen van miles.
- Atmos/Alaska: Met de juiste status/kaart worden sommige partner redemption fees gewaived, aangezien enkel ik die status heb, is het voordelig om miles te poolen.

Ik weet dat er nog andere programma's zijn waar dit kan. Maar daar heb ik geen ervaring mee. De 10 euro optie bij Finnair is ook aardig, die kende ik nog niet.

Let op niet alle programma's die ik noem zijn transfer partners van AMEX Nederland.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:09

florholvoet

aka F0x.be

Dat klopt wat je zegt. En bij Flyingblue maakt het ook wat minder uit omdat je daarvanuit één (pool) account waarschijnlijk alles kunt boeken wat je zou willen. En inderdaad met een kleinere balans in één account is het de enige manier om één grote redemption te doen.

Bij Avios wil je soms wel echt de mijlen overzetten van BA naar Qatar, Finnair, Iberia, Aer Lingus voor een boeking. In theorie zijn dat allemaal partners en kan je die boeken vanuit BA, maar in de praktijk verschilt de getoonde availability, cancellation terms etc.
Maar daar wringt dan het schoentje: de gepoolde mijlen kan je niet transfereren, enkel vanuit de individuele accounts. Vandaar dus de truuk om ze over te hevelen via de Finnair Store mits €10 fee.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
anjistha schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:35:
Ik heb gisteren Amex gebeld voor de retentie-optie (doe dat elk jaar). Ze gaven me 50.000 punten en 1 punt extra op elke aankoop voor de komende drie maanden.
Zojuist ook maar gebeld. Engelstalig en hij deed een beetje overdreven, alsof ik een geweldige klant ben en geweldige aanbod krijg.

Maar idd gewoon nog steeds de 50k en 1 extra per euro.

Moet alleen ff een transactie doen met me Amex geloof ik.

Nu gelijk voor 21 februari 2027 genoteerd dat ik moet bellen weer.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:19
Zr40 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:22:
[...]

Voor Revolut in het bijzonder kan je een normale geldoverboeking gebruiken, dat kost niets.

De reden dat dit wordt aangepast is dat het bij het met een credit card opwaarderen van een betaalrekening of ander betaalmiddel feitelijk gaat om een transactie die gelijk staat aan een geldopname. Ik verwacht dat dit bij de Rabo Goldcard ook met kosten gepaard gaat.
Of Apple Pay. En dan je ICS card als betaalmiddel kiezen. Dat werkt: maar zou ics dat ook onderscheppen en de fee berekenen?

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03 11:39
Thanks all voor de replies! Food for thought!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:46
Ro-Maniak2 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:17:
[...]

Of Apple Pay. En dan je ICS card als betaalmiddel kiezen. Dat werkt: maar zou ics dat ook onderscheppen en de fee berekenen?
Bij Apple Pay wordt onderliggende informatie van de verkoper (en in dit geval Revolut) gewoon doorgegeven waaronder de MCC, een opwaardering d.m.v. Apple Pay laat ICS zien als 'Money Transfer'.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op zich niet gek want Apple Pay is gewoon je eigen credit card maar dan digitaal ipv als plastic kaart.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:19
… Ik begrijp het, dus het zou voor de hand liggen dat dit niet werkt, maar heeft iemand het al geprobeerd?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat hoef je niet te proberen: elke keer dat er geld van een credit card ergens anders heen gaat, wordt er een fee berekend. Normaal gesproken aan de merchant die een beetje minder marge overhoudt (in ruil voor het niet hoeven dealen met cash geld) maar als er geen merchant is zoals bij een geldopname betaal je die dus zelf. En als er toch iemand tussen zit dan gaat die de fee gewoon doorberekenen en dus inhouden op het over te maken bedrag.

Zou wat zijn, anders kon ik gewoon geld van m'n credit card opnemen naar m'n betaalrekening en daarmee de creditcard-rekening betalen. En dan dus gratis miles/punten krijgen.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
Dat laatste was dus net Revolut en de Hilton Honors Visa uit Duitsland mogelijk.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mfkne schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:00:
Dat laatste was dus net Revolut en de Hilton Honors Visa uit Duitsland mogelijk.
Met de door DKB uitgegeven kaart ging dat idd, geen idee of het met de nieuwe ook gaat?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
Voor zover ik weet werkt dat bij de nieuwe kaart van Advanzia niet meer, je krijgt volgens mij geen punten en betaalt er extra voor als ik het goed heb. Bij de nieuwe Miles&More kaart van Deutsche Bank krijg je tot 2000 (of was het 2500?) EUR per maand punten voor en kost het niks extra voor zover ik het weet.

• Wally2002
Ro-Maniak2 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:49:
… Ik begrijp het, dus het zou voor de hand liggen dat dit niet werkt, maar heeft iemand het al geprobeerd?
Ik schreef al het opwaarderen van je Revolut rekening met een ICS Card (al dan niet via Apple Pay) bij ICS zichtbaar worden als 'Money Transfer'. Dit werkt nu dus al. ICS gaat pas vanaf mei geld hiervoor vragen en het is vrijwel zeker dat al dit soort transacties in aanmerking komen voor de fee.

• Wally2002
CyBeR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:01:

Zou wat zijn, anders kon ik gewoon geld van m'n credit card opnemen naar m'n betaalrekening en daarmee de creditcard-rekening betalen. En dan dus gratis miles/punten krijgen.
Technisch kan dit dus al (jaren), maar bij veel creditcards wordt dit gedrag via de algemene voorwaarden vaak niet toegestaan en kun je een mail of belletje verwachten als er geld 'rondgepompt' wordt (manufactured spending).

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:24
Wally2002 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Zou gewoon moeten kunnen. Heb je al contact met amex opgenomen?
Uiteindelijk meerdere keren contact opgenomen, en het is nu gelukt. Het is dus mogelijk om twee kaarten die van verschillende rekeningnummers worden afgeschreven aan hetzelfde account te koppelen.

Ik heb ook naar een retentiebonus voor de Amex Blue Card gevraagd. Hier kreeg ik 2500 MR en drie maanden lang dubbele punten voor. Had weinig verwachtingen maar helemaal prima voor een gratis kaart. Spend was volgens mij 15k maar zal weinig invloed gehad hebben.

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik zit te denken om de Mastercard Black aan te vragen ipv mijn huidige kaart en aparte reis/annuleringsverzekering.
Iemand ervaringen met de reis/annuleringsverzekering van de Mastercard Black en de voorwaarde dat "de volledige reis" betaald moet zijn met deze kaart?
Wij hebben namelijk al vliegtickets geboekt voor een komende reis maar die zijn betaald met een andere kaart.
De hotels en auto moeten we nog boeken en zouden we wel met de MC kunnen betalen.
Ik zal het morgen straks tijdens kantooruren sowieso nog even bij ICS neerleggen.

• Wally2002
Naranya schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:26:
Ik zit te denken om de Mastercard Black aan te vragen ipv mijn huidige kaart en aparte reis/annuleringsverzekering.
Iemand ervaringen met de reis/annuleringsverzekering van de Mastercard Black en de voorwaarde dat "de volledige reis" betaald moet zijn met deze kaart?
Wij hebben namelijk al vliegtickets geboekt voor een komende reis maar die zijn betaald met een andere kaart.
De hotels en auto moeten we nog boeken en zouden we wel met de MC kunnen betalen.
Ik zal het morgen tijdens kantooruren zowieso nog even bij ICS neerleggen.
Zelf geen MC Black, maar wat is er niet duidelijk aan de betreffende voorwaarde?

Of hoop je dat de al betaalde vliegtickets alsnog onder de dekking kunnen vallen, als je de kaart neemt? Bellen kan inderdaad geen kwaad (nooit geschoten is altijd mis) maar zou daar niet op rekenen.

• Naranya
Het woordje "volledig" is me niet helemaal duidelijk.
Ander voorbeeld: stel ik doe een rondreis in de VS waarbij we meerdere hotels boeken en 1 hotel is niet betaald met de MC. Ik word tijdens de reis ziek en heb medische zorg nodig met bijbehorende kosten, dekt de MC reisverzekering deze nu niet omdat 1 hotel van de "volledige" reis niet met de MC betaald is?

• Naranya
Zojuist ICS even gebeld en bovenstaand voorbeeld voorgelegd.
Antwoord is dat zij het niet zeker weten maar wel dat AXA (verzekeraar) hier vrij strikt in is, dus slim om voor komende reis mijn huidige verzekering nog even door te laten lopen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Naranya schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:30:
Zojuist ICS even gebeld en bovenstaand voorbeeld voorgelegd.
Antwoord is dat zij het niet zeker weten maar wel dat AXA (verzekeraar) hier vrij strikt in is, dus slim om voor komende reis mijn huidige verzekering nog even door te laten lopen.
Wel een interessante casus, want stel je wordt bijvoorbeeld op kosten van een ander meegenomen dan lijkt dat een grensgeval te zijn. Als je dan met die kaart je eigen hotelkamers en autohuur betaalt zou dat toch te verantwoorden moeten zijn?

Maar ik zou inderdaad de oude verzekering niet opzeggen, aangezien de vliegtickets en ongemakken daaromheen sowieso daaronder vallen. Voor echt grote reizen zou ik overigens sowieso altijd een aparte verzekering aanhouden gezien de gemengde ervaringen met cc-verzekeringen, maar dat terzijde.

[ Voor 19% gewijzigd door finsdefis op 27-02-2026 11:39 ]

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 16:57
Mawlana schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:
Amex weet het verder te verpesten. In dit geval niet Amex zelf, maar een partner.

[...]

De reservering stond voor volgende zaterdag. Ik ben nu nog op vakantie, dus ik ga zo 1,2,3 niet een andere keuze maken. Er stond eindelijk een halal restaurant in de lijst, en dat kon ook nog net voor de ramadan.

Daar gaat weer 1/3e deel van m'n benefit. :')
Oh dat is wel opmerkelijk. En heel jammer.

Wij waren juist heel tevreden deze ronde: hadden bij een luxe tent ingeschreven voor het Amex 2 gangen diner en wilden eigenlijk wel hun hele 8 gangen menu. Dat kon en daar werd dan 100,- in mindering gebracht op de eind factuur. Dan eet je bijzonder, goed en id het ook voor de portemonnee nog enigszins gunstig.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:58
ucsdcom schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Oh dat is wel opmerkelijk. En heel jammer.

Wij waren juist heel tevreden deze ronde: hadden bij een luxe tent ingeschreven voor het Amex 2 gangen diner en wilden eigenlijk wel hun hele 8 gangen menu. Dat kon en daar werd dan 100,- in mindering gebracht op de eind factuur. Dan eet je bijzonder, goed en id het ook voor de portemonnee nog enigszins gunstig.
Waar heb je gegeten?

• F0995SOS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-03 11:40
ucsdcom schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Dat kon en daar werd dan 100,- in mindering gebracht op de eind factuur.
En zo het Amex het ook gewoon moeten laten. Ik vind het maar een schijtdeal. Alsof ik een AH-spaaractie coupon gebruik (niet dat daar iets mis mee is, maar het oude systeem was gewoon beter).

Ik heb deze keer de 'actie' aan mij voorbij laten gaan. Vorig jaar wegens reizen ook 2/3 drie misgelopen, en nu weer. Ik vind het echt een schijtdeal.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:09

florholvoet

aka F0x.be

Deze deal is net zoals alle andere Amex benefits potentieel zeer waardevol, maar je moet het optimaliseren. Amex rekent er natuurlijk op - o.a. door de devaluatie - dat minder mensen het gaan optimaliseren omdat ze het moeilijker maken. Uiteraard is dat een spijtige evolutie.

Maar jij, als afhaker, 'financiert' het gebeuren hierdoor onrechtstreeks wel mede voor al de rest, waaronder ik, waarvoor dank! Ondanks het feit dat het een beetje op een AH-spaaractie begint te lijken, halen wij er toch maar mooi profijt uit en helpt het om de hoge kost van de kaart te offsetten.

Restaurant Orymaz in Antwerpen was zeer lekker. Het eten was verfijnd maar zeker niet culinair. De porties waren ook relatief groot. Bijgevolg niks bijbesteld behalve een glas wijn en wat bruiswater.
La Rosa in Edegem was iets hoger qua niveau. Uitzonderlijk vriendelijke bediening, en ook heel lekker gegeten. Hier wel kleinere porties dus 25 euro pp bijbetaald voor een extra gang.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Wally2002
florholvoet schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:57:
Deze deal is net zoals alle andere Amex benefits potentieel zeer waardevol, maar je moet het optimaliseren. Amex rekent er natuurlijk op - o.a. door de devaluatie - dat minder mensen het gaan optimaliseren omdat ze het moeilijker maken. Uiteraard is dat een spijtige evolutie.
'moeilijker maken' als in: alleen een bepaalde periode beschikbaar en via een systeem reserveren is tot daar aan toe.
Maar zou de inconsistentie in de waarde die je er voor krijgt nu een bewuste keuze zijn van Amex om het gebruik te ontmoedigen? Of gewoon geen goede afspraken met de restaurants gemaakt? Waardoor iedereen maar wat doet.

• BigLebowski
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:49
Het lijkt er dus op dat KLM / Flying Blue nu de vervaldatum van de miles verlengt telkens wanneer u een in aanmerking komende aankoop doet (bijvoorbeeld Bol) en, naar ik aanneem, ook wanneer u Revolut-beloningspunten overzet naar Flying Blue, zelfs als het maar om een klein aantal gaat.

Dit heeft het extra voordeel van de Amex Flying Blue-kaarten drastisch verminderd, vooral voor de lagere niveaus. Ik heb Amex gebeld en het lijkt erop dat ze hun aanbod (nog) niet aanpassen.

Ik overweeg nu actief Revolut Metal, vooral omdat ik een aantal van hun abonnementen gebruik. En dan kan ik letterlijk overal Flying Blue-miles verdienen, omdat ze normale kaarten gebruiken, ook al is dat maar tegen een tarief van 0,5.

Wat vinden jullie ervan?

• F0995SOS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-03 11:40
florholvoet schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:57:
Deze deal is net zoals alle andere Amex benefits potentieel zeer waardevol, maar je moet het optimaliseren.
Als ik een reiscreditcard heb waarmee ik voorheen met één dag per jaar in NL het NL-tegoed kon gebruiken moet ik sinds kort ineens drie dagen per jaar, tevens in specifieke maanden, thuis zijn. Van te voren reserveren en maar hopen dat er plek is en er het menu de waarde representeert.

Voorheen ging ik éénmaal per jaar uit eten in Amsterdam en kon ik het tegoed gebruiken. Dit is - vergelijking met voorheen - gewoon écht een achteruitgang en een schijtdeal.

Dit is een 'leuke deal' (en ik bedoel dit niet denigrerend of dergelijk) voor mensen die deze kaart hebben om de boodschapjes bij de Jumbo af te rekenen, éénmaal per jaar de Privium Lounge ingaan bij de jaarlijkse zomervakantie en driemaal per jaar uit eten gaan. Reis je maandelijks - of zelfs wekelijks - en voor langere periode heb je écht niks aan deze deal.

Het is en blijft een reiscreditcard, en daar past deze AH-dinercheque actie niet bij.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BigLebowski schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:48:
Het lijkt er dus op dat KLM / Flying Blue nu de vervaldatum van de miles verlengt telkens wanneer u een in aanmerking komende aankoop doet (bijvoorbeeld Bol) en, naar ik aanneem, ook wanneer u Revolut-beloningspunten overzet naar Flying Blue, zelfs als het maar om een klein aantal gaat.
Nog niet, maar vanaf mei wel.

Men hanteerde eerder verschillende vervaldata voor miles die via vliegen en amex verkregen werden en miles die op andere manieren gespaard werden, en miles die met vliegen/amex verkregen werden, werden niet verlengd als je miles op een andere manier spaarde. Maar andersom wel.

Dat was natuurlijk heel verwarrend en onhandig, vooral omdat de vervaldatum van die tweede soort miles nergens te zien was. Ze hebben dat nu versimpeld: geen verschillende categorieën meer, gewoon één stapel miles die met twee jaar verlengd wordt als er iets bij komt.
Wat vinden jullie ervan?
Ik heb er weinig aan en ik heb de amex kaart niet om het verlengen van miles. Mijn miles zouden sowieso niet vervallen (FB gold) en al was dat wel zo om: FB gold te verlengen moet ik toch beduidend vaker dan eens in de twee jaar ergens heen vliegen. Maar op zich een verbetering voor de wat minder frequent flyer.

• Wally2002
In zekere zin appels en peren, omdat Revolut (vooralsnog) geen creditcard aanbiedt.

Verder is het vooral een persoonlijke afweging welke waarde je uit de kaartvoordelen kan halen.

Overigens geldt alleen voor het instap niveau van het FB programma dat je Miles verlopen. Vanaf Silver blijven je Miles geldig zolang je die status hebt.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 10:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Zijn er hier mensen die Amex Gold Business gebruiken? Ze hebben een leuke aanbieding met 100k MR punten, je moet daarvoor in maand 1 t/m 6, en 7 t/m 13 minimaal 1x iets kopen met de kaart, in iedere maand. Bij de uitgaven in maand 7 en 13 krijg je de tweede 50% uitgekeerd.

Het eerste jaar is de kaart gratis, maar het tweede jaar betaal je €270, dus lijkt erop (ivm de betaling in de 13e maand) dat je sowieso 1x een jaarbijdrage betaalt. Ben iig benieuwd wat ervaringen met de kaart hier zijn, en ervaringen met deze actie.

Btw, nu de mega-actie voorbij is, zijn de referals vanaf vandaag als volgt voor mensen die zich aanmelden via zo'n linkje:
* 70K FB miles bij FB Platinum
* 25K FB miles bij FB Gold
* 100K MR punten bij Amex Platinum
(de referer ontvangt in alle gevallen 50K FB miles)

Vraag me af of de standaard nu is dat er altijd een prima actiebedrag is en dat het dan soms nog een stuk hoger wordt?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:02:
Zijn er hier mensen die Amex Gold Business gebruiken? Ze hebben een leuke aanbieding met 100k MR punten, je moet daarvoor in maand 1 t/m 6, en 7 t/m 13 minimaal 1x iets kopen met de kaart, in iedere maand. Bij de uitgaven in maand 7 en 13 krijg je de tweede 50% uitgekeerd.

Het eerste jaar is de kaart gratis, maar het tweede jaar betaal je €270, dus lijkt erop (ivm de betaling in de 13e maand) dat je sowieso 1x een jaarbijdrage betaalt. Ben iig benieuwd wat ervaringen met de kaart hier zijn, en ervaringen met deze actie.

Btw, nu de mega-actie voorbij is, zijn de referals vanaf vandaag als volgt voor mensen die zich aanmelden via zo'n linkje:
* 70K FB miles bij FB Platinum
* 25K FB miles bij FB Gold
* 100K MR punten bij Amex Platinum
(de referer ontvangt in alle gevallen 50K FB miles)

Vraag me af of de standaard nu is dat er altijd een prima actiebedrag is en dat het dan soms nog een stuk hoger wordt?
Ja ik, maar heb je dan ook een vraag voor mij/ons? Ik heb de Amex Business Gold (zakelijk) en FB Gold / Classic Platinum (privé). Los van het scheiden van mijn privé en zakelijke aankopen niet echt veel unieke voordelen t.o.v. de kaarten die ik al heb.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:30
Ik heb een vraag over de manufactured spending wordt dat gezien of niet vooral met het opladen van woolsocks voor de AH-voucher code en betaling met Amex. Is dat toegestaan of maakt ze zich moelijk over iets wat eigenlijk niet aangeraden wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door Ultrafast op 04-03-2026 17:59 ]

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 18:04
Mirabis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ja ik, maar heb je dan ook een vraag voor mij/ons? Ik heb de Amex Business Gold (zakelijk) en FB Gold / Classic Platinum (privé). Los van het scheiden van mijn privé en zakelijke aankopen niet echt veel unieke voordelen t.o.v. de kaarten die ik al heb.
Hamvraag is krijg je 10 maanden kaartkosten terug als je die pas 14 maanden aanhoudt voor de laatste 50K punten...

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:25
AlexFL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Hamvraag is krijg je 10 maanden kaartkosten terug als je die pas 14 maanden aanhoudt voor de laatste 50K punten...
Ja, die hoor je terug te krijgen. Ik kreeg na het 1ste kosteloze jaar de hoeveelheid terug die ik niet heb gebruikt voor het 2de jaar. Moest er wel zelf voor terugbellen want na 6 maanden had ik nog niks gekregen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mirabis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ja een paar vragen idd
• Als ik opzeg in maand 13 (per maand 14), krijg ik dan idd 10 maanden terug? :+
• Wat houden de "checks" in als ik een kaart voor mijn bedrijf aanvraag?
• Zijn er nog in het algemeen opmerkingen / dingen anders bij zakelijk vs particulier bij deze kaart?

Qua andere vragen: dingen zoals dinner for 2 zijn al behandeld.

De enige reden voor mij om de kaart aan te vragen is eigenlijk de bonuspunten (100K MR, voor €54 als je idd kunt opzeggen na maand 12). Qua administratie is het makkelijker om gewoon alles direct met de zakelijke pinpas te doen :+

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

hollandje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Ja, die hoor je terug te krijgen. Ik kreeg na het 1ste kosteloze jaar de hoeveelheid terug die ik niet heb gebruikt voor het 2de jaar. Moest er wel zelf voor terugbellen want na 6 maanden had ik nog niks gekregen.
Om even te dubbelchecken: bij de business card dus?
Toen ze vroeger platinum nog per jaar deden kreeg ik het ook terug bij de persoonlijke kaart bij downgrade, maar daar is dan ook consumentenrecht op van toepassing.

• hollandje
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Om even te dubbelchecken: bij de business card dus?
Toen ze vroeger platinum nog per jaar deden kreeg ik het ook terug bij de persoonlijke kaart bij downgrade, maar daar is dan ook consumentenrecht op van toepassing.
Yes bij de business gold

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03 11:39
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:33:
[...]

• Wat houden de "checks" in als ik een kaart voor mijn bedrijf aanvraag?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Op de site lees ik dat er een bepaalde inkomensgrens dient te zijn - dit wekt de suggestie dat je een jaarrekening/P&L zou moeten aanleveren.

• Wally2002
Ultrafast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:58:
Ik heb een vraag over de manufactured spending wordt dat gezien of niet vooral met het opladen van woolsocks voor de AH-voucher code en betaling met Amex. Is dat toegestaan of maakt ze zich moelijk over iets wat eigenlijk niet aangeraden wordt?
Ik zou er voorzichtig mee zijn.

Ik heb niet zo lang geleden eindelijk telefoontje van Amex gehad n.a.v. mijn kaarten die 'under review' waren. De aangeleverde documentatie m.b.t. mijn inkomsten (bankafschriften) was (eindelijk) beoordeeld en verder ok. Kaarten weer vrijgegeven. (gaat overigens nog wel een klacht naar Amex doordat ik onnodig lang mijn kaarten niet heb kunnen gebruiken maar wel maandbijdrage geïncasseerd).

Ik heb eind vorig jaar gebruik gemaakt van een actie voor AH tegoedbonnen met korting, en die met Amex betaald. (kaartdirect.nl). Paar honderd euro, twee losse aankopen. Men begon over die transacties. Dit is niet de bedoeling, mij werd nadrukkelijk verzocht geen aankopen van dit soort tegoedkaarten te doen vanwege zorgen om fraude, en het zou tegen de voorwaarden zijn. Ben verder niet echt in discussie gegaan. De transacties vielen dus op doordat men wist dat deze bij een shop zijn gekocht die alleen maar handelt in cadeaubonnen, beltegoed, etc.

• Ultrafast
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Ik heb niet zo lang geleden eindelijk telefoontje van Amex gehad n.a.v. mijn kaarten die 'under review' waren. De aangeleverde documentatie m.b.t. mijn inkomsten (bankafschriften) was (eindelijk) beoordeeld en verder ok. Kaarten weer vrijgegeven. (gaat overigens nog wel een klacht naar Amex doordat ik onnodig lang mijn kaarten niet heb kunnen gebruiken maar wel maandbijdrage geïncasseerd).

Ik heb eind vorig jaar gebruik gemaakt van een actie voor AH tegoedbonnen met korting, en die met Amex betaald. (kaartdirect.nl). Paar honderd euro, twee losse aankopen. Men begon over die transacties. Dit is niet de bedoeling, mij werd nadrukkelijk verzocht geen aankopen van dit soort tegoedkaarten te doen vanwege zorgen om fraude, en het zou tegen de voorwaarden zijn. Ben verder niet echt in discussie gegaan. De transacties vielen dus op doordat men wist dat deze bij een shop zijn gekocht die alleen maar handelt in cadeaubonnen, beltegoed, etc.
Goed dat inderdaad nog steeds gewaarschuwd voor dit soort cadeaubonnen... zag ook apple gift 4% in woolsocks maar uiteindelijk toch niet met amex gedaan maar gewoon met debit card ING gedaan. Amex is bedoeld alleen voor normaal transacties uitgaven idd...

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:51:
[...]

Goed dat inderdaad nog steeds gewaarschuwd voor dit soort cadeaubonnen... zag ook apple gift 4% in woolsocks maar uiteindelijk toch niet met amex gedaan maar gewoon met debit card ING gedaan. Amex is bedoeld alleen voor normaal transacties uitgaven idd...
Dat is wel onzin mij betreft. Je zou gewoon je amex hier voor moeten kunnen gebruiken. Zolang je geen absurde bedragen aan giftcards koopt, die kunnen wijzen op manufactured spend, zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Ik koop regelmatig giftcards met mijn amex, nog nooit een issue gehad. Maar ik koop dan ook enkel af en toe wat giftcards bij een goede aanbieding, Uber, Adidas, etc. Erg klein percentage van mijn totale spend.

In die zin, zou je ook kunnen denken, gaat ING nu ook een fraude onderzoek starten omdat je bij die winkel hebt betaald en je betaalrekening in tussentijd blokkeren?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tuniq schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 02:22:
[...]

In die zin, zou je ook kunnen denken, gaat ING nu ook een fraude onderzoek starten omdat je bij die winkel hebt betaald en je betaalrekening in tussentijd blokkeren?
Niet onwaarschijnlijk om eerlijk te zijn. Er is zoveel shit met gift cards die gebruikt worden door oplichters en andere criminelen. Als je een keer een gift card van een paar tientjes koopt geen probleem maar als je meteen "honderden euro's" spendeert denk ik wel dat er ergens alarmbellen af gaan, ongeacht welke bank je gebruikt.

• Wally2002
Het zit denk ik in de hoogte van de bedragen en wellicht ook hoe vaak je dat soort uitgaven doet.

Aan de andere kant: waarom kun je met Amex afrekenen bij zo’n shop, terwijl ze dat eigenlijk niet willen… klinkt eigenlijk ook gek.

Zijn AH cadeaubonnen nog ergens te krijgen zonder dat een wat grotere transactie gelijk opvalt?
(En je met Amex kan betalen)

[ Voor 4% gewijzigd door Wally2002 op 06-03-2026 06:11 ]

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:48
Wally2002 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:08:
Het zit denk ik in de hoogte van de bedragen en wellicht ook hoe vaak je dat soort uitgaven doet.

Aan de andere kant: waarom kun je met Amex afrekenen bij zo’n shop, terwijl ze dat eigenlijk niet willen… klinkt eigenlijk ook gek.
Het is hetzelfde als met geld opnemen. Amex bied het aan maar wil eigenlijk niet dat je het gebruikt.

• Wally2002
Youtl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Het is hetzelfde als met geld opnemen. Amex bied het aan maar wil eigenlijk niet dat je het gebruikt.
Snap je punt (voor geld opnemen moet Amex dit aanzetten en er zijn hoge kosten), maar het is wel toegestaan en wordt ook uitgelegd op de Amex site hoe dit werkt.
Dus niet helemaal hetzelfde.
Edit: maar inderdaad als je alleen maar veel cash opneemt en geen “normaal “ uitgavenpatroon laat zien zal je ook wel een belletje krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wally2002 op 06-03-2026 08:44 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:52
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:51:
[...]

Wat een onzinnige voorwaarden. Waar ligt dan de grens? Gaan zedan straks ook in het kassasysteem van de Primera kijken om te zien of ik een cadeaukaart heb gekocht of een slof sigaretten?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 16:57
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Wat een onzinnige voorwaarden. Waar ligt dan de grens? Gaan zedan straks ook in het kassasysteem van de Primera kijken om te zien of ik een cadeaukaart heb gekocht of een slof sigaretten?
Amex grijpt in als je excessieve uitgaven doet voor bonnen, loterijen etc. Dit kan buiten het beoogd gebruik van de kaart liggen en in het Europesebetalingsverkeer als witwassen worden gezien. Ook zaken als Paypal betalingen voor bitcoin en tegoed opwaarderingen kunnen zo gezien worden. Een keer een tegoedbon kopen zal echt geen probleem zijn. Bedragen van meer dan 1000,- kunnen onder review komen, ook al doe je die in kleine bedragen per keer.

• finsdefis
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Vreemd, ik heb meer dan 1000 euro aan Woolsocks bonnen besteld en nog nooit een belletje of melding gehad. Vraag me af wat erachter zit. Verder tussen de 40-50k aan spend verspreid over 2 kaarten.

Edit: dit zijn overigens eigenlijk ook positieve dingen voor Amex, aangezien je normaliter bijvoorbeeld niet bij de AH of Decathlon kunt betalen met de kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 06-03-2026 11:07 ]

• Ultrafast
finsdefis schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Vreemd, ik heb meer dan 1000 euro aan Woolsocks bonnen besteld en nog nooit een belletje of melding gehad. Vraag me af wat erachter zit. Verder tussen de 40-50k aan spend verspreid over 2 kaarten.

Edit: dit zijn overigens eigenlijk ook positieve dingen voor Amex, aangezien je normaliter bijvoorbeeld niet bij de AH of Decathlon kunt betalen met de kaart.
Het is niet niet bedoeld dat sponser reclame van te maken en woolsock vind ik wel goed maar het moet niet vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs. Aangezien dat amex klanten wilt graag een amex blijven zonder probleem kunnen gebruiken. Het blijft gewoon grijs gebied dus.

• finsdefis
  • Niet online
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Het is niet niet bedoeld dat sponser reclame van te maken en woolsock vind ik wel goed maar het moet niet vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs. Aangezien dat amex klanten wilt graag een amex blijven zonder probleem kunnen gebruiken. Het blijft gewoon grijs gebied dus.
Ik heb geen idee wat je precies zegt met "vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs"(?), maar als je doelt op dat ik eventueel reclame zou maken dan klopt dat niet. Ik zet alleen mijn persoonlijke ervaring tegenover die van iemand anders. Het kan goed gaan, maar soms ook niet. Dus inderdaad een grijs gebied, dat ben ik wel met je eens.

• Rubbergrover1
Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een betaalkaart waarmee je niet kunt betalen bij de winkels waar je koopt. Je kunt er wel waardebonnen mee kopen waarmee je alsnog bij die winkels kunt betalen. Maar als je dat doet, omdat je gewoon dingen wil kopen waar je wil, dan krijg je een boze kaartverstrekker aan de lijn omdat het niet de bedoeling is dat je ervoor zorgt dat je de dingen kunt kopen waar je wil.

Rare wereld, die wereld van Amex.

• hollandje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:32:
Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een betaalkaart waarmee je niet kunt betalen bij de winkels waar je koopt. Je kunt er wel waardebonnen mee kopen waarmee je alsnog bij die winkels kunt betalen. Maar als je dat doet, omdat je gewoon dingen wil kopen waar je wil, dan krijg je een boze kaartverstrekker aan de lijn omdat het niet de bedoeling is dat je ervoor zorgt dat je de dingen kunt kopen waar je wil.

Rare wereld, die wereld van Amex.
Nee, omdat de kaartverstrekker in het verleden klanten heeft gehad die uitgave fabriceren d.m.v. giftcards te kopen en door te verkopen om zo punten te vergaren. Helaas een classic geval dat er regels zijn omdat een kleine groep misbruik maakt van een mooi trucje om de kaart te gebruiken bij vendors die deze kaart niet direct accepteren

• finsdefis
  • Niet online
hollandje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Nee, omdat de kaartverstrekker in het verleden klanten heeft gehad die uitgave fabriceren d.m.v. giftcards te kopen en door te verkopen om zo punten te vergaren. Helaas een classic geval dat er regels zijn omdat een kleine groep misbruik maakt van een mooi trucje om de kaart te gebruiken bij vendors die deze kaart niet direct accepteren
Dit inderdaad. Er zijn hele fora aan het concept van manufactured spending gewijd. In het verleden ook een cyclus bijv. (gratis) PayPal betalingen aan vrienden en dan terug laten storten.

Maar goed, in mijn geval al 1500+ euro (net nog eens gecheckt) aan waardebonnen gekocht in 3 maanden zonder problemen. Uiteraard heb ik de facturen nog mochten er toch vragen over komen.

• Rubbergrover1
Probleem zit m.i. dan eerder in de benefits die je krijgt bij betalingen. Even heel simpel gezegd, een creditcard is een betaalmiddel. Dus het kunnen betalen moet het belangrijkste zijn. Als je met bepaalde trucs bij betalingen extra benefits krijgt, en de creditcardmaatschappij dat niet leuk vindt, dan moet je m.i. het probleem niet aanpakken bij het hoofddoel van die kaart (kunnen betalen) maar bij de benefits die je er voor krijgt.

• hollandje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:45:
Probleem zit m.i. dan eerder in de benefits die je krijgt bij betalingen. Even heel simpel gezegd, een creditcard is een betaalmiddel. Dus het kunnen betalen moet het belangrijkste zijn. Als je met bepaalde trucs bij betalingen extra benefits krijgt, en de creditcardmaatschappij dat niet leuk vindt, dan moet je m.i. het probleem niet aanpakken bij het hoofddoel van die kaart (kunnen betalen) maar bij de benefits die je er voor krijgt.
Naja ze kunnen natuurlijk de vendors die dit aanbieden dan gewoon als 0MR per € zetten. Is een mogelijkheid, maar is waarschijnlijk teveel werk voor amex dus dan gooien ze het over die kant.

Ik vind het ook stom hoor, het afraden van het kopen van cadeaukaarten met amex. Als ik het met de juiste intentie doe dan is het volgens mij ook niet een probleem voor ze.

• Wally2002
hollandje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:49:

Ik vind het ook stom hoor, het afraden van het kopen van cadeaukaarten met amex. Als ik het met de juiste intentie doe dan is het volgens mij ook niet een probleem voor ze.
In mijn geval kocht ik AH cadeaubonnen omdat ik in de AH niet met Amex kan betalen.
Is dat de juiste intentie? Volgens Amex niet want ik werd vriendelijk verzocht om niet meer dit soort aankopen te doen.

De trigger zal in dit geval wel zijn dat het twee aankopen van cadeaubonnen kort achter elkaar waren, bij een dedicated webshop die alleen maar in cadeau- en beltegoedkaarten handelt, en voor ca. 400 euro per aankoop. En waar ik eerder niet, ook niet voor kleinere bedragen, had gekocht.

(en wellicht ook niet uit te sluiten dat dit (mede) een trigger heeft gegeven voor de 'under review' status).

Maar het belangrijkste: in de algemene voorwaarden kan ik geen specifieke bepaling vinden, die iets zegt over uitgaven aan cadeaubonnen of vergelijkbaar. Paragraaf 6.1 komt er het dichtst in de buurt:
U en/of extra kaarthouders mogen uw rekening niet gebruiken voor illegale activiteiten of op een manier die de ware aard van de transactie verhult, bijvoorbeeld door contant geld te verkrijgen anders dan via een geldopname bij een geldautomaat, waaronder het verkrijgen van contant geld door middel van het retourneren van goederen of diensten betaald met uw kaart, of door uw kaart te gebruiken bij een kaart accepterend bedrijf waarvan u en/of de extra kaarthouders eigenaar zijn of waarover u en/of de extra kaarthouders zeggenschap hebben.
Maar alsnog is dit ver gezocht, de ware aard van de uitgave lijkt me duidelijk.

Verder kan een transactie geweigerd worden als:
wij redelijke gronden hebben om ongeoorloofd of oneigenlijk gebruik of fraude te vermoeden;
Maar dat was hier niet aan de orde aangezien de transactie goedgekeurd werd.

Mijn conclusie is dat ik in de algemene voorwaarden niet direct duidelijke aanknopingspunten zie waardoor aankopen van cadeaukaarten met Amex niet zou mogen. Maar ik ga er ook geen halszaak van maken.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat lijkt mij juist niet ver gezocht :)

Cadeaukaarten staan in alle praktische aspecten gelijk aan contant geld. Jij beweert ze dan wel te besteden bij de AH (dat betwijfel ik niet), maar dat kan Amex niet verifiëren.

Je kan ook net zo goed die cadeaukaarten aan iemand anders voor contant geld verkopen, en dan kan je zonder dat je het weet een schakel worden in een witwasketen.

Of een ander scenario: iemand maakt misbruik van jouw kaart en koopt daar cadeaukaarten mee. Die zijn niet meer te traceren, maar de uitgaven zijn wel gedaan en iemand moet die betalen.

Dat is een risico dat Amex niet wil lopen en ze hebben je gevraagd om die indruk niet te wekken.

Waarom je dan wel met Amex kon betalen bij die cadeaukaartenwebshop, daar heb ik geen antwoord op.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2026 23:03 ]

• Ultrafast
Wally2002 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:42:
[...]

In mijn geval kocht ik AH cadeaubonnen omdat ik in de AH niet met Amex kan betalen.
Is dat de juiste intentie? Volgens Amex niet want ik werd vriendelijk verzocht om niet meer dit soort aankopen te doen.

De trigger zal in dit geval wel zijn dat het twee aankopen van cadeaubonnen kort achter elkaar waren, bij een dedicated webshop die alleen maar in cadeau- en beltegoedkaarten handelt, en voor ca. 400 euro per aankoop. En waar ik eerder niet, ook niet voor kleinere bedragen, had gekocht.

(en wellicht ook niet uit te sluiten dat dit (mede) een trigger heeft gegeven voor de 'under review' status).

Maar het belangrijkste: in de algemene voorwaarden kan ik geen specifieke bepaling vinden, die iets zegt over uitgaven aan cadeaubonnen of vergelijkbaar. Paragraaf 6.1 komt er het dichtst in de buurt:

[...]

Maar alsnog is dit ver gezocht, de ware aard van de uitgave lijkt me duidelijk.

Verder kan een transactie geweigerd worden als:

[...]

Maar dat was hier niet aan de orde aangezien de transactie goedgekeurd werd.

Mijn conclusie is dat ik in de algemene voorwaarden niet direct duidelijke aanknopingspunten zie waardoor aankopen van cadeaukaarten met Amex niet zou mogen. Maar ik ga er ook geen halszaak van maken.
Simpel kort uitleg een grijze gebied ertussen in en Amex zit ook niet wachten op dit soort transacties ... zo duidelijk en klaar voor iedereen hier mensen wat je net uitlegd hebt.

• Wally2002
Zr40 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:55:
Dat lijkt mij juist niet ver gezocht :)

Cadeaukaarten staan in alle praktische aspecten gelijk aan contant geld. Jij beweert ze dan wel te besteden bij de AH (dat betwijfel ik niet), maar dat kan Amex niet verifiëren.

Je kan ook net zo goed die cadeaukaarten aan iemand anders voor contant geld verkopen, en dan kan je zonder dat je het weet een schakel worden in een witwasketen.

Of een ander scenario: iemand maakt misbruik van jouw kaart en koopt daar cadeaukaarten mee. Die zijn niet meer te traceren, maar de uitgaven zijn wel gedaan en iemand moet die betalen.

Dat is een risico dat Amex niet wil lopen en ze hebben je gevraagd om die indruk niet te wekken.

Waarom je dan wel met Amex kon betalen bij die cadeaukaartenwebshop, daar heb ik geen antwoord op.
Helemaal eens, en met een beetje boerenverstand kun je inderdaad beredeneren dat cadeaukaarten problematisch kunnen zijn vanuit anti-witwas wetgeving en/of fraude.

Enerzijds is het ook wel fijn dat het een grijs gebied is, werkt twee kanten op. Maar anderzijds valt het dus wel op dat er nergens iets expliciet over in de voorwaarden staat.

Ik denk dat de conclusie voor hier vooral is dat je voorzichtig moet zijn met dit soort transacties. Ook al accepteert de shop Amex.

[ Voor 0% gewijzigd door Wally2002 op 07-03-2026 03:28 . Reden: Woordje expliciet toegevoegd ]

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 03:10:
[...]

Helemaal eens, en met een beetje boerenverstand kun je inderdaad beredeneren dat cadeaukaarten problematisch kunnen zijn vanuit anti-witwas wetgeving en/of fraude.
Maar datzelfde heb je bij andere betaalmiddelen. Dit is niet anders voor betalen met Annex dan voor betalen met bijvoorbeeld Visa, Maestro, iDeal of PayPal. Als het witwas risico de werkelijke reden zou zijn, dan zou die winkel überhaupt niet zo veel waardebonnen moeten kunnen verkopen.

• Wally2002
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 05:28:
[...]

Maar datzelfde heb je bij andere betaalmiddelen. Dit is niet anders voor betalen met Annex dan voor betalen met bijvoorbeeld Visa, Maestro, iDeal of PayPal. Als het witwas risico de werkelijke reden zou zijn, dan zou die winkel überhaupt niet zo veel waardebonnen moeten kunnen verkopen.
Daarom het grijze gebied lijkt mij. Af en toe zo'n waardebon kopen voor een paar tientjes ziet men wat anders dan grote en/of meerdere transacties in korte tijd.

Op zich wel jammer, gezien de acties met bijvoorbeeld x% extra tegoed, die zijn er niet altijd.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Daarom het grijze gebied lijkt mij. Af en toe zo'n waardebon kopen voor een paar tientjes ziet men wat anders dan grote en/of meerdere transacties in korte tijd.

Op zich wel jammer, gezien de acties met bijvoorbeeld x% extra tegoed, die zijn er niet altijd.
Bovendien zit ook een modaal gezin algauw aan een paar honderd euro boodschappen per maand. Zodat het niet heel gek is als je toch een flink bedrag aan AH bonnen wil hebben. Zeker als je een bovenmodaal bestedingspatroon hebt.

• Wally2002
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Bovendien zit ook een modaal gezin algauw aan een paar honderd euro boodschappen per maand. Zodat het niet heel gek is als je toch een flink bedrag aan AH bonnen wil hebben. Zeker als je een bovenmodaal bestedingspatroon hebt.
Eens. Echter Amex kan voor dit soort transacties ook niet tegen redelijke kosten steeds bewijsmateriaal opvragen en controleren. Zoals hiervoor in de discussie ook aangegeven zijn er ook mensen met kwade bedoelingen en lijden de goeden helaas onder de kwaden.

Wat mij betreft is dus de boodschap: pas op met grote en/of regelmatige aankopen van cadeaubonnen, zeker bij specifieke webshops die daar alleen maar in handelen. Wees in ieder geval niet verrast als je een belletje van Amex krijgt.

Ik heb ook nog even gezocht bij Kifid of er mogelijk uitspraken zijn met betrekking tot beperking of beëindiging van de overeenkomst als gevolg van aanschaf van cadeaukaarten, maar niets kunnen vinden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Het lijkt mij juist heel gek wanneer een heel gezin uitsluitend met cadeaubonnen de boodschappen afrekent, zonder ooit een reguliere betaalwijze te gebruiken. En dat alleen maar voor die paar grijpstuivers aan punten... De extra moeite en de zweem van fraude zijn het mij echt niet waard.

Ik denk dat dit grapje ook snel gaat stoppen wanneer de kosten van uitgifte van een cadeaubon betaald zouden moeten worden door de afnemer.

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Het lijkt mij juist heel gek wanneer een heel gezin uitsluitend met cadeaubonnen de boodschappen afrekent, zonder ooit een reguliere betaalwijze te gebruiken. En dat alleen maar voor die paar grijpstuivers aan punten...
Nou, niet alleen daarom dus. Want wat aangegeven is, kun je met de gewone Amex kaart in de regel niet terecht bij de AH. En is dit de enige manier waarop je bij de AH boodschappen kunt doen als je die Amex kaart als je belangrijkste betaalmiddel beschouwt.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Eens. Echter Amex kan voor dit soort transacties ook niet tegen redelijke kosten steeds bewijsmateriaal opvragen en controleren. Zoals hiervoor in de discussie ook aangegeven zijn er ook mensen met kwade bedoelingen en lijden de goeden helaas onder de kwaden.

Wat mij betreft is dus de boodschap: pas op met grote en/of regelmatige aankopen van cadeaubonnen, zeker bij specifieke webshops die daar alleen maar in handelen. Wees in ieder geval niet verrast als je een belletje van Amex krijgt.
Wat mij betreft is de boodschap eerder dat die Amex kaart onbruikbaar is voor het hoofddoel waarvoor je een betaalkaart hebt (je aankopen kunnen afrekenen). En dat je die Amex kaart blijkbaar vooral moet zien als een spaarkaart waar je toevallig ook (soms) mee kunt betalen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Nou, niet alleen daarom dus. Want wat aangegeven is, kun je met de gewone Amex kaart in de regel niet terecht bij de AH. En is dit de enige manier waarop je bij de AH boodschappen kunt doen als je die Amex kaart als je belangrijkste betaalmiddel beschouwt.
Natuurlijk is de Amex kaart niet de enige manier waarop je boodschappen kan doen, hoe belangrijk je de kaart ook vindt. Dat argument gaat niet op. Je hebt een voorkeur voor het gebruik van de Amex kaart voor de boodschappen om een paar grijpstuivers te kunnen nemen, maar dat betekent niet dat je onmogelijk op een andere manier kan betalen. De NL Amex vereist een betaalrekening bij een reguliere bank en daar kan je ook prima mee betalen bij de AH.

Daarnaast, genoeg andere supermarkten waar je wel je boodschappen rechtstreeks met de Amex kan afrekenen als dat echt een drempel zou zijn. Laat de AH maar zien dat je de grijpstuivers het waard vindt om naar de concurrent te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2026 13:01 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Wat mij betreft is de boodschap eerder dat die Amex kaart onbruikbaar is voor het hoofddoel waarvoor je een betaalkaart hebt (je aankopen kunnen afrekenen). En dat je die Amex kaart blijkbaar vooral moet zien als een spaarkaart waar je toevallig ook (soms) mee kunt betalen.
Nee, dat is niet het hoofddoel. Want als dat het hoofddoel zou zijn, dan zou je een beter geaccepteerde betaalkaart nemen die veel goedkoper is.

Het hoofddoel van het hebben van een Amex kaart zijn de gebundelde diensten en het marketingprogramma, maar de uiterst minieme incentives om de kaart te gebruiken horen daar niet bij. Die incentives zijn zo miniem dat ik ze grijpstuivers noem. Letterlijk de moeite niet waard om te maximaliseren, hoe klein of groot je potentiële spend ook is. Zelfs Airmiles leveren significant meer op, en dat is al 3x niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2026 13:19 ]

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Nee, dat is niet het hoofddoel. Want als dat het hoofddoel zou zijn, dan zou je een beter geaccepteerde betaalkaart nemen die veel goedkoper is.

Het hoofddoel van het hebben van een Amex kaart zijn de gebundelde diensten en het marketingprogramma,
Dat is toch precies wat ik zeg? Dat Amex niet bruikbaar is voor het hooddoel van een betaalkaart, maar dat je de kaart vooral moet zien als een spaarkaart (ok, "dienstenpakket") waarmee je soms ook kunt betalen.

Wat mij betreft schiet dat het doel van een creditcard voorbij.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Dat is toch precies wat ik zeg? Dat Amex niet bruikbaar is voor het hooddoel van een betaalkaart, maar dat je de kaart vooral moet zien als een spaarkaart (ok, "dienstenpakket") waarmee je soms ook kunt betalen.

Wat mij betreft schiet dat het doel van een creditcard voorbij.
Wat je eerder schreef is dat een modaal gezin geen enkele andere betaalmogelijkheid zou hebben dan de Amex, en dus noodgedwongen cadeaukaarten zou moeten kopen omdat ze anders geen mogelijkheid hebben om de boodschappen af te rekenen, en dat dat helemaal niet gek zou zijn. Daar reageer ik op.

De enige reden om zoiets te willen doen is om die paar grijpstuivers te maximaliseren.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:25:
[...]
dat je de kaart vooral moet zien als een spaarkaart (ok, "dienstenpakket") waarmee je soms ook kunt betalen.
Rare definitie: het is een creditcard met als hoofddoel betalingen doen. De acceptatie kan je wat van vinden, maar dat maakt het geen spaarkaart. 90 procent van mijn maandelijkse uitgaven gaan via amex. En ja appie is dan inderdaad de uitzondering waar ik de bankpas moet pakken.

• Wally2002
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Het lijkt mij juist heel gek wanneer een heel gezin uitsluitend met cadeaubonnen de boodschappen afrekent, zonder ooit een reguliere betaalwijze te gebruiken. En dat alleen maar voor die paar grijpstuivers aan punten... De extra moeite en de zweem van fraude zijn het mij echt niet waard.
Zo gek is het niet, zodra er leuke aanbiedingen met 10 of 15% extra tegoed of korting zijn bij aankoop van cadeaukaarten, dan heb je het ook niet meer over een paar grijpstuivers.

Verder kan ieder voor zichzelf de afweging maken. Zelf hecht ik ook waarde aan de kaartvoordelen en het kunnen doen van aankopen en zal ik in ieder geval geen of in ieder geval niet zomaar meer cadeaubonnen aanschaffen via dat soort sites met Amex.

• Wally2002
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Dat is denk ik persoonlijk, afhankelijk van wat je uit de kaartvoordelen kan halen en hangt van je uitgaven af, met name ook waar je die doet.
Voor de een kan de kaart dan inderdaad onbruikbaar zijn, voor de ander wordt 90% van de uitgaven via de kaart gedaan, en voor weer een ander zijn misschien alleen al de kaartvoordelen uit de maandelijkse bijdrage gehaald zonder enige uitgave te doen.
Dat is ieders eigen afweging.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Dat is denk ik persoonlijk, afhankelijk van wat je uit de kaartvoordelen kan halen en hangt van je uitgaven af, met name ook waar je die doet.
Voor de een kan de kaart dan inderdaad onbruikbaar zijn, voor de ander wordt 90% van de uitgaven via de kaart gedaan, en voor weer een ander zijn misschien alleen al de kaartvoordelen uit de maandelijkse bijdrage gehaald zonder enige uitgave te doen.
Dat is ieders eigen afweging.
Uiteraard is het ieders eigen afweging waarom ze een Amex kaart willen. Maar als je dat vooral voor de 'klantvoordelen' doet, dan schiet het het doel van een betaalkaart dus voorbij. Dat is wat ik aangaf.

• Rubbergrover1
We Are Borg schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Rare definitie: het is een creditcard met als hoofddoel betalingen doen. De acceptatie kan je wat van vinden, maar dat maakt het geen spaarkaart.
De laatste weken gaat de discussie in dit topic vooral over de "klantvoordelen" die je met een Amex kaart hebt. Wat voor veel Amex kaartbezitters in dit topic toch een van de belangrijke redenen lijkt te zijn om voor een (duurdere variant van de) Amex kaart te kiezen. Leuk voor als dat je doel is, maar voor de gemiddelde persoon die een creditcard wil voor het hoofddoel van een creditcard (betalingen doen) niet heel boeiend.

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Wat je eerder schreef is dat een modaal gezin geen enkele andere betaalmogelijkheid zou hebben dan de Amex, en dus noodgedwongen cadeaukaarten zou moeten kopen omdat ze anders geen mogelijkheid hebben om de boodschappen af te rekenen, en dat dat helemaal niet gek zou zijn. Daar reageer ik op.

De enige reden om zoiets te willen doen is om die paar grijpstuivers te maximaliseren.
Nou nee, ik keer het juist om. Je hebt een betaalkaart om te kunnen betalen. Vervolgens is er een partij die een betaalkaart aanbiedt waarmee je op een hoop plekken niet kunt betalen, maar die wel allerlei aanvullende "klantvoordelen" biedt.

De enige reden om zo'n kaart te willen nemen is om die paar grijpstuivers van de "klantvoordelen" te maximaliseren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Nou nee, ik keer het juist om. Je hebt een betaalkaart om te kunnen betalen. Vervolgens is er een partij die een betaalkaart aanbiedt waarmee je op een hoop plekken niet kunt betalen, maar die wel allerlei aanvullende "klantvoordelen" biedt.

De enige reden om zo'n kaart te willen nemen is om die paar grijpstuivers van de "klantvoordelen" te maximaliseren.
Nee. Dat is geen goede reden om de kaart te willen nemen. De kruimels aan punten/miles die je ontvangt voor het betalen met de kaart zijn het niet waard. Je gaat geen enkele hotelovernachting of vlucht boeken met de kruimels die je hiermee ontvangt tenzij je tonnen per jaar uitgeeft, en zelfs dan durf ik te stellen dat je wel iets beters te doen hebt dan op kruimels te jagen.

Het is uiteraard leuk om te krijgen wanneer je toch al betaalt met de kaart, net zoals het leuk is om een euro op straat te vinden, maar je schiet er nog steeds niets mee op, en het is zeker niet de moeite waard om dan dubieuze manieren te gaan zoeken om toch bij de AH te betalen.

Grappig hoe kruimels zo sterk iemand's betaalgedrag kunnen bepalen.

• Wally2002
Met de reguliere Gold en Platinum spaar je 1 MR per euro (MR = Membership Rewards).
1000 MR punten = 3 euro (als je in inzet om je rekening (deels) mee te betalen, of cadeaubonnen te kopen).
Dat is 0,3% korting op je aankopen.
Is natuurlijk mooi meegenomen op je aankopen maar houdt niet over, de term ‘grijpstuiver’ past daar denk ik wel bij.
Voor de Gold card moet je dan al per maand 6.667 euro uitgeven, om je kaartbijdrage alleen met MR punten te betalen.

Zodra je punten gaat converteren naar andere programma’s (hotels en airlines) wordt het interessanter, afhankelijk van de waarde die je aan een punt bij een airline of hotelprogramma toekent.
Stel dat je je MR-punten omzet naar Flying Blue, geeft dat 800 miles voor elke 1000 bestede euro.
Stel dat je een FB mile waardeert voor 1,2 cent (online vind je een range
van 0,7 - 1,5 cent per mile, maar uitschieters tot 3 cent voor sommige businessclass tickets).
Dat geeft dan 9,6 euro waarde per 1000 euro besteed op de kaart. Oftewel ~ 1 %.

(Als het alleen om FB miles te doen is, geeft de Flying Blue Amex kaarten een betere ratio).

Gezien bovenstaande is het sparen van MR of miles im.i. een leuke bijkomstigheid, die je aan de hand van je (verwachte) bestedingen met de kaart een waarde kan meegeven als 1 van de voordelen, maar als je de maandelijkse kaartbijdrage wilt verantwoorden zullen andere voordelen voor veel mensen doorslaggevender zijn.

Gelukkig is er nog wat te kiezen in NL en kan ieder zelf z’n afwegingen maken.
Bij die afweging zit m.i. ook de mindere acceptatie van Amex.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-03 21:09

Pieroman

/me

ICS blijft bezig om het aanbod minder interessant te maken / terug te gaan naar het core aanbod:
Als lid van de Nederlandse Ski Vereniging hebben we u jarenlang een speciaal laag tarief aangeboden voor uw creditcard. Helaas moeten we daarmee stoppen. Vanaf 1 juni 2026 geldt een hogere jaarbijdrage voor deze creditcard.
U betaalt nu € 18 per jaar voor uw NSkiV Visa Card. Dit wijzigt in € 42,95.
Prijs vanaf 1 juni dus gelijk aan de Visa World Card.

• Rubbergrover1
Pieroman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:06:
ICS blijft bezig om het aanbod minder interessant te maken / terug te gaan naar het core aanbod:

[...]

Ik kan mij voorstellen dat ze iets minder wildgroei willen. Ik vermoed dat ze dit dan met alle kaarten willen doen? Dan ontnemen ze wel voor veel mensen de reden om specifiek voor de goedkoopste kaart X te kiezen.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:46

nlboy

Alles kitz?

Pieroman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:06:

[...]

Ja, echt balen. Net van Euroclix naar NSkiV overgestapt vanwege de gunstige prijs. Ik hoef echt niet die kopersbescherming, verzekeringen, Apple Pay en andere meuk. Geef mij gewoon een creditcard die ik af en toe kan gebruiken voor autohuur of hotels.

Hopelijk komt Revolut of een andere partij met een eigen creditcard, zodat ik niet meer afhankelijk ben van één partij zoals ICS.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nlboy schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Ja, echt balen. Net van Euroclix naar NSkiV overgestapt vanwege de gunstige prijs. Ik hoef echt niet die kopersbescherming, verzekeringen, Apple Pay en andere meuk. Geef mij gewoon een creditcard die ik af en toe kan gebruiken voor autohuur of hotels.

Hopelijk komt Revolut of een andere partij met een eigen creditcard, zodat ik niet meer afhankelijk ben van één partij zoals ICS.
Dan pak je die ICS Card van de ANWB.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
True schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Dan pak je die ICS Card van de ANWB.
Als je geen lidmaatschap hebt bij ANWB komen die kosten er ook nog bij (die is nodig om een CC aan te vragen). Dus die kosten zijn nog veel hoger (lidmaatschap zonder wegenwacht is 18 euro per jaar) + dus de kosten van CC

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Mail over de NSKiV kaart ook gehad helaas, die van mij loopt nog wel tot december voor de vernieuwing. Ik ga dan maar voor een creditcard bij de grootbank waar ik al een betaalpakket heb, dan valt de prijsverhoging nog mee. Die verhoging van ICS is het niet waard.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik ben zelf met mijn betaalpakket een stapje hoger gegaan (rabobank) en daar zit creditcard erbij in met keuze tussen Visa of Mastercard. Daar weer bewust voor Visa gekozen want als je die aan Curve koppelt krijg je weer daaruit vandaan een Mastercard. Dus die ene kaart is (nu met eigen nummers) eigenlijk 2 merken geworden.
De 3.5 extra per maand heb je Rabo Goldcard met 360 dagen aankoop = 42 euro jaar.
Maar het verschil was 1.5 per maand als ik het vergeleek tussen standaard pakket + CC. Maar voor die 1.5 euro pm half jaar meer verzekering
Daarnaast nog Amex maar in NL daar mee betalen moet je geluk hebben om rechtstreeks te doen of anders via paypal.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:25

3DDude

I void warranty's

Ik zoek advies voor een cc.(zakelijk)

Ik had voorheen op de eenmanszaak een ING Commercial Creditcard (maar ING zakelijk doet niet aan Apple Pay).

Inmiddels ben ik over naar de BV en zoek daarvoor een Creditcard.

Maar omdat ik geruisloos de bv in gegaan ben vorig jaar heb ik pas voor 1 jaar de jaarcijfers.

Bij ICS krijg je dan een starters kaart met een limiet van 500€ en dan kan je geld gaan bijstorten. Dat vind ik zulk geklier dat ik verder zoeken ben.
Er staat ruim genoeg geld op de bank. Dus dat is het probleem niet.

Iemand tips waar ik gewoon normaal voor een bv een cc kan aanvragen…5k limiet is mij prima (graag met Apple Pay support 😂)

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 13-03-2026 18:35 . Reden: Verduidelijking, hoofdletters ]

Be nice, You Assholes :)

• Ultrafast
3DDude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:18:
Ik zoek advies voor een cc.(zakelijk)

Ik had voorheen op de eenmanszaak een ING Commercial Creditcard (maar ING zakelijk doet niet aan Apple Pay).

Inmiddels ben ik over naar de BV en zoek daarvoor een Creditcard.

Maar omdat ik geruisloos de bv in gegaan ben vorig jaar heb ik pas voor 1 jaar de jaarcijfers.

Bij ICS krijg je dan een starters kaart met een limiet van 500€ en dan kan je geld gaan bijstorten. Dat vind ik zulk geklier dat ik verder zoeken ben.
Er staat ruim genoeg geld op de bank. Dus dat is het probleem niet.

Iemand tips waar ik gewoon normaal voor een bv een cc kan aanvragen…5k limiet is mij prima (graag met Apple Pay support 😂)
Hou maar ING zakelijk creditcard aan hoor ze komt eraan in 2026 apple pay ...

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:25

3DDude

I void warranty's

Ultrafast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Hou maar ING zakelijk creditcard aan hoor ze komt eraan in 2026 apple pay ...
Al contact gehad met ING er komt helemaal niks aan; dus zou graag hebben dat je geen onzin roept, bedankt.
Heb het letterlijk gisteren voorgelegd, dus vandaar de reactie in mijn post staat ook ing valt af; ik heb niet iets aan iets wat mogelijk ooit gaat komen.. dus vandaar sorry hoor ;)

Heb de ICS aanvragen service gemaild maar weet niet of we eruit gaan komen..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door 3DDude op 14-03-2026 19:14 ]

Be nice, You Assholes :)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij gebruiken voor alle BVs AmEx. Waar we zakelijk geld spenderen is AmEx acceptatie eigenlijk nooit een probleem (denk aan vliegtickets, hotels, zakelijke online dienstverlening, autohuur etc). Apple Pay wordt ondersteund en geen gezeik met limieten. We komen ook van ING (mastercard) af. Dit bevalt vele malen beter.

Dat betekent, stam + t .

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik moest laatst €35 uitgeven met de ING zakelijke credit card van m'n werk en dat heeft twee dagen gekost omdat hun app stuk was en de transactie dus niet geverified kon worden |:(

• Ultrafast
3DDude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Al contact gehad met ING er komt helemaal niks aan; dus zou graag hebben dat je geen onzin roept, bedankt.

Heb de ICS aanvragen service gemaild maar weet niet of we eruit gaan komen..

***members only***
Sorry maar ik kraam geen onzin uit ? Waarom zou je denken dat ik onzin uitspreek ? Dit is toch geen manier om aardig helpen ...
Maar goed hier is alvast screenshot.

2026 is nog lang hoor en medewerkers ING kan ook niet alles weten. Het is beetje rare van jou manier maar goed...
Het lijkt erop dat je erg haast met zoeken een zakelijk creditcard heb ik ook idee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOVq7QiUWaXd3jnUk2rE_kZbiK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTeqJGTjYcCULafCjsyd6aE1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ultrafast op 13-03-2026 22:17 ]

• Naranya
Weet iemand of na een betaling in $ het bedrag in € in "Mijn ICS" incl. of excl. de 2% koersopslag is? Ik kan het zo 123 niet vinden. Bij mijn oude Rabo kaart stond de koersopslag altijd apart vermeld in het overzicht.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Naranya schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:33:
Weet iemand of na een betaling in $ het bedrag in € in "Mijn ICS" incl. of excl. de 2% koersopslag is? Ik kan het zo 123 niet vinden. Bij mijn oude Rabo kaart stond de koersopslag altijd apart vermeld in het overzicht.
Het bedrag dat in € getoond wordt is het bedrag dat uiteindelijk ook wordt afgeschreven. Dus incl. de toepasselijke koersopslag.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:57
Zijn er hier mensen met ervaringen met de ics Mastercard black of Visa variant?

Op dit moment heb ik nog amex gold, maar ben er een beetje klaar mee.
Acceptatie in NL blijft erg hangen nu, vakantie adressen in EU lijken het ook steeds minder te accepteren,
En daarbovenop zijn de benefits het afgelopen jaar echt droevig geworden.

Een van mijn redenen is altijd geweest om de reisverzekering op te kunnen zeggen a +/- 10 euro per maand wat een deel van de kosten pakt. De rest is dus "voor de benefits" maar nu amex de dining voordelen de grond in heeft geknald en Amazon prime er uit heeft blijft er niet veel meer over.

Nu was ik geneigd naar resoluut premium/metal maar eigenlijk geen creditcard maar dat vind ik opzich niet super erg. Nu zag ik ook bij n26 leuke kaarten, maar alleen de duurdere hebben aankoop bescherming.

Toen zag ik de gewone ics kaarten (akelige site om te vergelijken) maar daar sprak me de Mastercard black wel aan met alle verzekeringen, maar ze lijken erg te sturen op Visa kaarten, maar die lijken mindere verzekeringen te hebben?

Hebben jullie nog tips of ervaringen?

• Wally2002
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:27:
Hebben jullie nog tips of ervaringen?
Als het je om de reisverzekering en andere verzekeringen te doen is: check vooral de voorwaarden.

Een belangrijke is dat de reis met de kaart betaald moet zijn. Dat is bij Amex ook zo, maar tot ongeveer een jaar geleden was bij MC Black er geen voorwaarde dat je de reis met die kaart moest betalen om onder de dekking te vallen.

• fjux
Wally2002 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Als het je om de reisverzekering en andere verzekeringen te doen is: check vooral de voorwaarden.

Een belangrijke is dat de reis met de kaart betaald moet zijn. Dat is bij Amex ook zo, maar tot ongeveer een jaar geleden was bij MC Black er geen voorwaarde dat je de reis met die kaart moest betalen om onder de dekking te vallen.
Ik ga daar ook wel vanuit, echter is dat dus bij amex nu een issue aan het worden. Zodra je niet bij de grote ketens zit wordt amex steeds vaker niet geaccepteerd.

Met de MC de reis betalen zie ik geen problemen mee.

Maar juist op de voorwaarden ben ik dus benieuwd wat de ervaringen zijn, en of ik misschien een aanbieder over het hoofd zie.

Revolut lijkt interessant met de extra perks, maar las ook wat negatieve dingen over de dekkingen..... Vind het lastig vergelijken allemaal. En Ai heeft moeite met door de marketing heen te kijken :+

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:48
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Ik ga daar ook wel vanuit, echter is dat dus bij amex nu een issue aan het worden. Zodra je niet bij de grote ketens zit wordt amex steeds vaker niet geaccepteerd.

Met de MC de reis betalen zie ik geen problemen mee.

Maar juist op de voorwaarden ben ik dus benieuwd wat de ervaringen zijn, en of ik misschien een aanbieder over het hoofd zie.

Revolut lijkt interessant met de extra perks, maar las ook wat negatieve dingen over de dekkingen..... Vind het lastig vergelijken allemaal. En Ai heeft moeite met door de marketing heen te kijken :+
Let op dat de VISA Platinum van ICS alleen een reisverzekering die doorlopend is zonder te betalen met de kaart. Een annuleringsverzekering zit er niet op. Dat is ook het grote voordeel van Platinum. Vroeger was de V-PAY ondersteuning ook een leuke catch waarbij je overal kon betalen met je aankoopverzekering (in een tijd dat creditcards heel slecht geaccepteerd werden bij de kleinere winkels).

Bij MasterCard black heb je een annuleringsverzekering en reisverzekering mits je met de kaart betaalt, 4x per jaar lounge access via Priority Pass en 4x per jaar Fast Track via Dragonpass (niet in NL geldig).

Uiteraard geld bij dit soort inbegrepen verzekeringen, lees de voorwaarden goed en hoop dat je er geen beroep op hoeft te doen. Ook bij Revolut lees ik verschillende reacties en ervaringen over hoe goed/slecht Xcover is.

Zelf overweeg ik ook om van Amex Platinum over te stappen op MC black voor een betere acceptatie en omdat Amex de perks flink aan het uitkleden is. Ik verwacht ook dat Privium Plus word afgeschaft als de Amex Lounge open is op Schiphol en dit Privium Extra word of Basic of misschien helemaal word afgeschaft.

[ Voor 6% gewijzigd door Youtl op 20-03-2026 22:02 ]

• Wally2002
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Revolut is geen creditcard. Vooralsnog bieden ze in NL nog geen creditcard aan.

De enige uitgevers van creditcards in NL zijn: ICS (inclusief uitgifte voor 'derden' o.a. ABN, ASN), Rabobank, ING en American Express.
"ervaringen" met voorwaarden: je zult denk ik toch de voorwaarden zelf moeten gaan lezen (of die expliciet aan een AI-model voeren). Hooguit kom je ervaringen met claims bij de gekoppelde verzekeringen tegen. In dit topic komt dat heel af en toe voorbij.

M.i. kun je wel vrij snel de voorwaarden scannen op de belangrijkste zaken: hoogte dekking medische hulp/ongevallen als aanvulling op je ziektekostenverzekering, hoogte dekking bij annulering/uitstel/afbreken reis, dekking baggage, dekking persoonlijke eigendommen, evt autohuur, en voorwaarden aankoopverzekering (hoe lang, dekking (er zijn vaak de nodige uitsluitingen of maximum bedragen)

• Naranya
Ik ben laatst ook overgestapt van een Rabo pakket met CC en een aparte reisverzekering naar de MC Black. Qua kosten scheelde het niet veel en de MC heeft een betere dekking en dan de extratjes nog zoals de lounge access. Visa viel af ivm geen annuleringsverzekering.
Ervaringen? Tsja vooralsnog geen issues gehad en heb ook altijd nog een Visa van het werk bij me en een Visa van Revolut (maar dat is idd niet helemaal een CC, je kunt er geen auto mee huren bijv).

• fjux
Naranya schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:13:
Ik ben laatst ook overgestapt van een Rabo pakket met CC en een aparte reisverzekering naar de MC Black. Qua kosten scheelde het niet veel en de MC heeft een betere dekking en dan de extratjes nog zoals de lounge access. Visa viel af ivm geen annuleringsverzekering.
Ervaringen? Tsja vooralsnog geen issues gehad en heb ook altijd nog een Visa van het werk bij me en een Visa van Revolut (maar dat is idd niet helemaal een CC, je kunt er geen auto mee huren bijv).
Thanks!

Revolut is inderdaad geen CC, maar qua pakket leek het er wel op. Echter zou ik dan altijd mijn rabo CC houden voor het geval dat.

Als ik die black neem valt die ook weg, scheelt toch weer een paar euro.

De abbos bij Revolut zijn leuk maar ook niet echt nodig denk ik, al zou de vpn deel uitkomen moet dat niet de hoofdreden zijn.

Ik ga denk ik dan voor de meerprijs liever voor de black. (En alsnog goedkoper dan amex gold)

Enige wat ik zie is dat de voorwaarden veranderd zijn voor de reisverzekering en dat "de gehele reis" betaald moet zijn met de CC, echter lijkt er wat onduidelijkheden te zijn rondom wat de gehele reis inhoud, hier en daar zijn mensen bang dat zodra je 1 hotel of trip niet betaald met de kaart gelijk alles niet meer onder de polis valt, dat voelt natuurlijk niet zo lekker.

Ook als je met de auto gaat, moet je dan verplicht tanken met de CC of maakt dat weer niet uit etc.

Maarja ook veel gezeur gezien omdat het over ging van het maakt niet uit hoe je betaald naar je moet met de kaart betalen. Nog even goed doorlezen dus......
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1