Eens, wellicht is Nederland toch te klein voor ze. Ik ken ook geen andere mensen dan mezelf die een Amex kaart hebben en zoals bekend de betaalmogelijkheden zijn beperkt hier in Nederland. Daarom wellicht dat ze de Nederlandse klantenservice afbouwen hier in Nederland. Zoals eerder beschreven had ik al de nodige problemen met de overstap banken service voor incasso bij Amex en heeft heel lang geduurd voordat dat weer allemaal op de rit was met incasso. En ja, ook af en toe in het Engels als je belt maar daar heb ik helemaal geen zin in.Redondo1982 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:33:
Ik had een brief gekregen dat ik nog een positief saldo had op mijn Amex business kaart. Ga je bellen en dan moet alles in het Engels. Is best wel bizar vind ik. Het is voor mij echt niet erg om dit in het Engels te doen, maar er zullen zat mensen zijn die het moeilijk vinden óf misschien zelfs niet kunnen.
Voor de rest supergoed geholpen, daar niet van. Alles duidelijk etc. Maar toch...je leeft in Nederland. Er komt een bedrijf actief in jouw land participeren en de klant moet zich dan aanpassen. Dat geeft ook wel aan hoe ze Nederland aanvangen/tegenaan kijken als markt.
Ja, maar misschien controle of bankrekeningnummer nog bestaat? Ik denk te goedgelovigxileS schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Ik vind het juist vreemd dat je moet bellen om je eigen geld terug te krijgen op de rekening waar je al maanden automatisch incasso van hebt betaald. Je krijgt als goed is ook nog eens controle vragen om te verifiëren of jij het echt bent. Ik belde een x voor mijn vader en ik wist niet het juiste antwoord en konden ze de betaling dus niet doen.
I don't have dreams, I have goals!!
Ja, zo voelt het ook voor mij. Nederland = bijzaak.Datisraar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
Eens, wellicht is Nederland toch te klein voor ze. Ik ken ook geen andere mensen dan mezelf die een Amex kaart hebben en zoals bekend de betaalmogelijkheden zijn beperkt hier in Nederland. Daarom wellicht dat ze de Nederlandse klantenservice afbouwen hier in Nederland. Zoals eerder beschreven had ik al de nodige problemen met de overstap banken service voor incasso bij Amex en heeft heel lang geduurd voordat dat weer allemaal op de rit was met incasso. En ja, ook af en toe in het Engels als je belt maar daar heb ik helemaal geen zin in.
Het is gewoon een ordinaire kostenbesparing voor Amex. Het werk kan nu in goedkope landen gedaan worden. Beheersing van de Engelse taal is in NL sowieso erg hoog, zeker onder de doelgroep.Datisraar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
Eens, wellicht is Nederland toch te klein voor ze. Ik ken ook geen andere mensen dan mezelf die een Amex kaart hebben en zoals bekend de betaalmogelijkheden zijn beperkt hier in Nederland. Daarom wellicht dat ze de Nederlandse klantenservice afbouwen hier in Nederland. Zoals eerder beschreven had ik al de nodige problemen met de overstap banken service voor incasso bij Amex en heeft heel lang geduurd voordat dat weer allemaal op de rit was met incasso. En ja, ook af en toe in het Engels als je belt maar daar heb ik helemaal geen zin in.
Als de Nederlandse Markt echt te klein is, zou Amex al lang weg zijn.
Denk ook de expats etc die hier wonen en werken.
Ook al weet je de bankrekeningnummer, ook dan storten ze het geld nog niet terug. Ik vind het een vreemde controle. Bij opzegging van een ICS kaart bv, krijg je volgens mij gewoon je positieve saldo uitbetaald bij hun bekende rekeningnummer.Redondo1982 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:18:
[...]
Ja, maar misschien controle of bankrekeningnummer nog bestaat? Ik denk te goedgelovig
Ik durf niet te zeggen waarom Amex bepaalde controles vereist wanneer ze positief saldo terug willen storten maar de reden waarom ze niet willen dat je voor een langere periode positief sado aanhoudt is dat dit simpelweg niet is toegestaan binnen hun vergunning.xileS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 01:08:
[...]
Ook al weet je de bankrekeningnummer, ook dan storten ze het geld nog niet terug. Ik vind het een vreemde controle. Bij opzegging van een ICS kaart bv, krijg je volgens mij gewoon je positieve saldo uitbetaald bij hun bekende rekeningnummer.
ICS mag dit wel binnen de vergunning, sterker nog daar krijg je zelfs rente en valt het ook onder DGS.
Daarom zei ik ook ‘goedgelovig’. Het is gewoon het vasthouden van geld met maximale duur. Elke dag is een gewonnen dag in financieel landschap!xileS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 01:08:
[...]
Ook al weet je de bankrekeningnummer, ook dan storten ze het geld nog niet terug. Ik vind het een vreemde controle. Bij opzegging van een ICS kaart bv, krijg je volgens mij gewoon je positieve saldo uitbetaald bij hun bekende rekeningnummer.
Bij de chat wordt ook duidelijk van te voren aangegeven dat het in het Engels is, maar goed die zijn ook 24/7 beschikbaar.The-Source schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Amex helpdesk via in app chat is meestal ook engels, zelf heb ik maar 1x gebeld en had toen volgens mij de keuze om te wachten op Nederlands of direct Engels (wachten was iets van een minuut).
Maar dat was niet business dus wellicht dat daar een verschil in zit.
Ook met business kom je bij de zelfde helpdesk terecht.
Wally2002 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:08:
[...]
Ik durf niet te zeggen waarom Amex bepaalde controles vereist wanneer ze positief saldo terug willen storten maar de reden waarom ze niet willen dat je voor een langere periode positief sado aanhoudt is dat dit simpelweg niet is toegestaan binnen hun vergunning.
ICS mag dit wel binnen de vergunning, sterker nog daar krijg je zelfs rente en valt het ook onder DGS.
Dit spreekt elkaar dus tegen ;p. Je krijgt je geld gewoon niet terug, totdat je ze een keer belt en je rekeningnummer doorgeeft + juiste antwoorden op hun controle vragen. Dus bellen voor iemand anders was in mijn geval ook niet zo handig.Redondo1982 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:03:
[...]
Daarom zei ik ook ‘goedgelovig’. Het is gewoon het vasthouden van geld met maximale duur. Elke dag is een gewonnen dag in financieel landschap!
Het hangt van de hoogte van het bedrag af. En vooral of er in de laatste 56 dagen automatische afschrijvingen van de maandelijkse rekening zijn geweest. Die kan de klant namelijk binnen die termijn storneren. Zolang dit laatste het geval is zal Amex pas een positief saldo actief terugbetalen zodra die termijn verstreken is.xileS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
[...]
Dit spreekt elkaar dus tegen ;p. Je krijgt je geld gewoon niet terug, totdat je ze een keer belt en je rekeningnummer doorgeeft + juiste antwoorden op hun controle vragen. Dus bellen voor iemand anders was in mijn geval ook niet zo handig.
Dit is mij in ieder geval een paar jaar terug aangegeven door amex.
Verder kwamen ten tijde van corona hier en op Inside Flyer ook diverse meldingen voorbij, omdat veel reizen gecanceld werden.
Een workaround als je snel je geld nodig hebt is om een eerdere incasso van de maandelijkse rekening te storneren, maar doe dit alleen als die incasso lager is dan je positieve saldo, en je wordt dan sowieso gevlagd en krijgt een belletje van Amex.
Actief terug betalen bij op opzegging gebeurde dus niet. Ik heb dit 2x zien gebeuren iig.Wally2002 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Het hangt van de hoogte van het bedrag af. En vooral of er in de laatste 56 dagen automatische afschrijvingen van de maandelijkse rekening zijn geweest. Die kan de klant namelijk binnen die termijn storneren. Zolang dit laatste het geval is zal Amex pas een positief saldo actief terugbetalen zodra die termijn verstreken is.
Dit is mij in ieder geval een paar jaar terug aangegeven door amex.
Verder kwamen ten tijde van corona hier en op Inside Flyer ook diverse meldingen voorbij, omdat veel reizen gecanceld werden.
Een workaround als je snel je geld nodig hebt is om een eerdere incasso van de maandelijkse rekening te storneren, maar doe dit alleen als die incasso lager is dan je positieve saldo, en je wordt dan sowieso gevlagd en krijgt een belletje van Amex.
Ze sturen altijd papieren post met je positieve saldo en dat je specifiek moet bellen tussen openingsuren. Verder geen andere online mogelijkheden bijvoorbeeld, komt erg primitief over dat dit allemaal via post en telefoon moet.
Ook gek dat het geld niet automatisch terug kwam na bv een maand (of 2).
Alhoewel ik het gevoel heb dat dit topic totaal wordt gedomineerd door American Express, heb ik nog wel een nieuwtje te melden over ING:
Bij de Platinumcard betaal je sinds kort over de eerste 1.000 euro geen koersopslag bij betalingen in buitenlandse valuta. Dat is de eerste keer dat ik dat ooit bij een creditcard heb gezien. Daarnaast is de termijn van de aankoopverzekering van de normale creditcard verdubbeld naar een jaar. En het lijkt erop dat de verzekering voor het eigen risico bij autohuur bij de Platinumcard is verhoogd van 500 naar 1.500 euro.
Ik ga m'n creditcards van ICS opzeggen en overstappen op ING. Ik heb gisteren via de app als nieuwe klant een rekening geopend. Ik heb meteen een normale creditcard gekregen met een limiet van € 1. Deze kan worden verhoogd nadat er voldoende inkomsten op de rekening binnenkomen of door handmatig bij te storten. Met een limiet vanaf € 1.000 kun je die vervolgens omzetten naar een Platinumcard.
Bij de Platinumcard betaal je sinds kort over de eerste 1.000 euro geen koersopslag bij betalingen in buitenlandse valuta. Dat is de eerste keer dat ik dat ooit bij een creditcard heb gezien. Daarnaast is de termijn van de aankoopverzekering van de normale creditcard verdubbeld naar een jaar. En het lijkt erop dat de verzekering voor het eigen risico bij autohuur bij de Platinumcard is verhoogd van 500 naar 1.500 euro.
Ik ga m'n creditcards van ICS opzeggen en overstappen op ING. Ik heb gisteren via de app als nieuwe klant een rekening geopend. Ik heb meteen een normale creditcard gekregen met een limiet van € 1. Deze kan worden verhoogd nadat er voldoende inkomsten op de rekening binnenkomen of door handmatig bij te storten. Met een limiet vanaf € 1.000 kun je die vervolgens omzetten naar een Platinumcard.
Niet direct een creditcard op zichzelf (maar wel fysieke kaart te bestellen). Maar met curve heb je ook minimale koerst opslag. NL tijd 19:00 voor 3400Thaise Baht tickets gekocht met de Curve gekoppeld aan Rabo card) en betaalde prijs in euro was letterlijk 3ct hoger dan wat google aangaf wat het in euro's zou kosten.
En voordeel is dat curve the Rabo Visa card als Mastercard aanbied en zo heb je direct wat extra flexibiliteit met 1 kaart
(en google wallet ondersteuning
)
En voordeel is dat curve the Rabo Visa card als Mastercard aanbied en zo heb je direct wat extra flexibiliteit met 1 kaart
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb inmiddels het geld ontvangen; gisteren al. Dus één werkdag. Dikke prima. Nu is alles met Amex afgehandeld en ik vermoed dat ik er nooit meer terug kom gezien de koers die zij varen.xileS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:49:
[...]
Actief terug betalen bij op opzegging gebeurde dus niet. Ik heb dit 2x zien gebeuren iig.
Ze sturen altijd papieren post met je positieve saldo en dat je specifiek moet bellen tussen openingsuren. Verder geen andere online mogelijkheden bijvoorbeeld, komt erg primitief over dat dit allemaal via post en telefoon moet.
Ook gek dat het geld niet automatisch terug kwam na bv een maand (of 2).
Daar heb je wel een abonnement voor nodig. Anders is het maar tot 250 euro per maand en komt er maarliefst 2.99% bij plus nog eens 1.5% in het weekend.The-Source schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:01:
Niet direct een creditcard op zichzelf (maar wel fysieke kaart te bestellen). Maar met curve heb je ook minimale koerst opslag. NL tijd 19:00 voor 3400Thaise Baht tickets gekocht met de Curve gekoppeld aan Rabo card) en betaalde prijs in euro was letterlijk 3ct hoger dan wat google aangaf wat het in euro's zou kosten.
En voordeel is dat curve the Rabo Visa card als Mastercard aanbied en zo heb je direct wat extra flexibiliteit met 1 kaart(en google wallet ondersteuning
)
Ik betaal 0,0 abonnement en fysieke kaart is eenmalig 8 euro.finsdefis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:19:
[...]
Daar heb je wel een abonnement voor nodig. Anders is het maar tot 250 euro per maand en komt er maarliefst 2.99% bij plus nog eens 1.5% in het weekend.
Met het gratis plan is 250 euro per maand buitenland transactie kosten gedekt.
Betaald plan is dan voor transacties onbeperkt en nog andere voordelen ( 1% cashback bij een hoop supermarkten bijvoorbeeld)
Wanneer ik op vakantie ga sluit ik voor een maandje het abonnement af, denk ik. Ook al is cash king en voor bijvoorbeeld Thailand ook moreta / thagtai beschikbaar. Helaas nog niet in Indonesië, maar contant wisselen in het land zelf is nog altijd het goedkoopste
Ja, we zeggen hetzelfde dan denk ik? Als je voor het goedkoopste plan betaalt is het tot 3.333 euro FX free, dus dat is best prima.The-Source schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Ik betaal 0,0 abonnement en fysieke kaart is eenmalig 8 euro.
Met het gratis plan is 250 euro per maand buitenland transactie kosten gedekt.
Betaald plan is dan voor transacties onbeperkt en nog andere voordelen ( 1% cashback bij een hoop supermarkten bijvoorbeeld)
Wanneer ik op vakantie ga sluit ik voor een maandje het abonnement af, denk ik. Ook al is cash king en voor bijvoorbeeld Thailand ook moreta / thagtai beschikbaar. Helaas nog niet in Indonesië, maar contant wisselen in het land zelf is nog altijd het goedkoopste
Ik heb afgelopen zomer in Indonesië de GoPay app geïnstalleerd. Sinds dit jaar kan ik deze met mijn buitenlandse debit card opladen (max. 250.000 IDR/keer) en dan praktisch overal QRIS gebruiken.The-Source schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:36:
Helaas nog niet in Indonesië, maar contant wisselen in het land zelf is nog altijd het goedkoopste
Interessante ontwikkeling! Hopelijk zorgt dat ook voor wat meer competitie op het vlak van FX fees en volgen andere aanbieders.kwon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:29:
Alhoewel ik het gevoel heb dat dit topic totaal wordt gedomineerd door American Express, heb ik nog wel een nieuwtje te melden over ING:
Er wordt veel gesproken over retentie-offers maar ik zit momenteel op Green.
Ondanks een redelijke spend verwacht ik dus geen spectaculair aanbod. Iemand enig idee of het zin heeft om te bellen voor een upgrade aanbod? Er is namelijk al lange tijd geen upgrade-offer meer geweest naar Gold.
Ondanks een redelijke spend verwacht ik dus geen spectaculair aanbod. Iemand enig idee of het zin heeft om te bellen voor een upgrade aanbod? Er is namelijk al lange tijd geen upgrade-offer meer geweest naar Gold.
Dat heeft volgens mij geen zin, maar de laatste keer dat ik dat probeerde is alweer 2 jaar geleden. Ik verwacht na/rond het aflopen van het huidige referral-aanbod wel weer een upgradebonus eigenlijk.snaggyheadshot schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:25:
Er wordt veel gesproken over retentie-offers maar ik zit momenteel op Green.
Geloof dat er vorig jaar ook geen upgrade offer was van Green naar Gold. De laatste keer was denk ik 2 jaar geleden toen de Gold card een metal card werd?finsdefis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Dat heeft volgens mij geen zin, maar de laatste keer dat ik dat probeerde is alweer 2 jaar geleden. Ik verwacht na/rond het aflopen van het huidige referral-aanbod wel weer een upgradebonus eigenlijk.
Ik zal zometeen eens bellen. Proberen kan altijd. En als het antwoord nee is, een retentie offer kan ik ook nog naar vragen
Ik heb nu 2 jaar een Green card en maar 1 keer een upgrade aanbod naar Gold gezien.snaggyheadshot schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Geloof dat er vorig jaar ook geen upgrade offer was van Green naar Gold. De laatste keer was denk ik 2 jaar geleden toen de Gold card een metal card werd?
Ik zal zometeen eens bellen. Proberen kan altijd. En als het antwoord nee is, een retentie offer kan ik ook nog naar vragen
Toen niet genomen, nu zou het wel passen en ik houd het wel in de gaten.
Tot nu toe alleen upgrades naar Platinum, maar dat is voor mij niet interessant.
A yawn is a silent scream for coffee.
Ik heb al een tijdje mijn MR van Amex verzilverd voor een voucher maar is het nieuw dat ik het voucherbedrag met de Amex kaart moet voldoen en dan mijn MR punten kan inzetten om dat bedrag te voldoen (oftewel er zijn geen vouchers meer in de rewardsshop het is net als met transacties betalen met je punten).
Het antwoord was inderdaad nee
Dit gaat over een Amex Green toch? Een "faire" spend is natuurlijk relatief. Hebben we het hier over maximaal enkele duizenden euro's per jaar of 10k, 20k.... Bij Gold/Platinum zie ik voorbeelden langs komen met een retentieoffer van 25k punten bij een jaarlijks spend van rond de 30k euro. Soms kan het ook wel lonen om (vriendelijk) te blijven aandringen.snaggyheadshot schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:41:
[...]
Het antwoord was inderdaad neeEen retentie-offer zat er ook niet in. Terwijl ik al >2 jaar niet heb gebeld voor een offer en toch een faire spend.
De algemene tendens is volgens mij wel dat men minder scheutig is met de bonuspunten als retentie.
We hebben het over een vergelijkbare spend als het voorbeeld van 25k punten dat jij noemtWally2002 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:57:
[...]
Dit gaat over een Amex Green toch? Een "faire" spend is natuurlijk relatief. Hebben we het hier over maximaal enkele duizenden euro's per jaar of 10k, 20k.... Bij Gold/Platinum zie ik voorbeelden langs komen met een retentieoffer van 25k punten bij een jaarlijks spend van rond de 30k euro. Soms kan het ook wel lonen om (vriendelijk) te blijven aandringen.
De algemene tendens is volgens mij wel dat men minder scheutig is met de bonuspunten als retentie.
Wellicht komen ze komende maanden toch nog met een upgrade-actie
Das leuk echter loopt ING op andere vlakken nog erg achter. Je kan nog steeds niet, anno 2025, een PDF afschrift downloaden van je creditcard en de fraude detectie is erg gevoelig. Wil je wel een PDF afschrift? Kan niet! Bellen of chatten met de ING en ze sturen het op per post, ja echt... Verder missen nog een paar verzekeringen die ICS wel biedt. Ik heb een ING CC voor gezamenlijk gebruik maar ICS (een Visa) is de enige die mij nog nooit in de steek gelaten heeft tijdens reizen.kwon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:29:
Nog zo’n ding dat mij bij de ING creditcards frustreert: Je hebt geen mogelijkheid om in een oogopslag te zien welke transacties met the extra kaart zijn gedaan.
Waar heb je die strenge fraudedetectie ervaren? Online of offline? En welke verzekeringen biedt ICS die ING niet biedt?nielsiejjj92 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Das leuk echter loopt ING op andere vlakken nog erg achter. Je kan nog steeds niet, anno 2025, een PDF afschrift downloaden van je creditcard en de fraude detectie is erg gevoelig. Wil je wel een PDF afschrift? Kan niet! Bellen of chatten met de ING en ze sturen het op per post, ja echt... Verder missen nog een paar verzekeringen die ICS wel biedt. Ik heb een ING CC voor gezamenlijk gebruik maar ICS (een Visa) is de enige die mij nog nooit in de steek gelaten heeft tijdens reizen.
Verder kan ik zeker beamen dat de creditcards van ICS de enige zijn die me ook nog nooit op reis in de steek hebben gelaten. Ik heb die kaarten nu al zo lang dat ik een beetje was vergeten dat ik met andere uitgevers nog weleens problemen had. Ik erger me echter wel steeds meer aan de forse prijsverhogingen en het feit dat er nog steeds geen ondersteuning is voor Google Pay.
Ik ben juist nu weer weg gegaan bij ICS en naar Rabo gold card gedaan, met wijzigen van betaald pakket zit die er gratis bij een extra kosten per jaar is minder dan de basic ics MasterCard.
@kwon via curve app kan je wel je ics card aan Google Pay koppelen. Natuurlijk van de zotte dat het dan wel kan ipv dat ICS het gewoon gaat ondersteunen. In mijn geval kan ik curve ook aan mijn wearable koppelen en blijft de telefoon helemaal in de broekzak met betalen
@kwon via curve app kan je wel je ics card aan Google Pay koppelen. Natuurlijk van de zotte dat het dan wel kan ipv dat ICS het gewoon gaat ondersteunen. In mijn geval kan ik curve ook aan mijn wearable koppelen en blijft de telefoon helemaal in de broekzak met betalen
ING en AmEx zitten qua creditcardkosten natuurlijk wel in verschillende prijsklassen. Dat je dan bijv. minder verzekeringen hebben is niet vreemd.nielsiejjj92 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Das leuk echter loopt ING op andere vlakken nog erg achter. Je kan nog steeds niet, anno 2025, een PDF afschrift downloaden van je creditcard en de fraude detectie is erg gevoelig. Wil je wel een PDF afschrift? Kan niet! Bellen of chatten met de ING en ze sturen het op per post, ja echt... Verder missen nog een paar verzekeringen die ICS wel biedt. Ik heb een ING CC voor gezamenlijk gebruik maar ICS (een Visa) is de enige die mij nog nooit in de steek gelaten heeft tijdens reizen.
Ze bedienen beide eigenlijk ook een hele andere doelgroep met hele andere wensen.
Voor die .pdf-afschriften: kijk eens in Mijn ING. Ik weet niet of je 'm voor een hele periode in 1x kan doen, maar van individuele betalingen kun je gewoon het .pdf-afschrift downloaden. Zelf in ieder geval vaak zat gedaan als ik weer iets voor de werkgever had betaald en dat achteraf met betaalbewijs moest ondersteunen
@kwon Klopt wat je zegt, al zit er bij ICS wel een belangrijk nuancepunt dat veel mensen niet weten.
De “creditcards” van ICS zijn tegenwoordig in feite debit creditcards. Dat wil zeggen: ze worden niet direct door een bank uitgegeven, maar door ICS zelf als aparte kredietmaatschappij. Er zit geen echte kredietlijn achter die gekoppeld is aan je betaalrekening, zoals bij een bankuitgegeven kaart (bijv. Rabobank of ING).
Door Europese regelgeving (PSD2 en nieuwe transparantie-eisen) moeten uitgevers duidelijker aangeven of een kaart echt credit, debit of prepaid is. Daardoor worden ICS-kaarten in het buitenland of bij autoverhuur steeds vaker herkend als debit, en dus niet geaccepteerd voor borgreserveringen of “card on file”-betalingen.
Kort gezegd: ICS werkt prima voor gewone aankopen, online bestellingen en reizen, maar als je te maken krijgt met borg (auto, hotel, tolbadge, etc.) kun je zomaar tegen een “card declined” aanlopen — niet omdat er iets mis is met je saldo, maar puur omdat het type kaart geen echte kredietblokkering ondersteunt.
Dat verschil wil je niet pas ontdekken als je aan de balie staat. 😅
De “creditcards” van ICS zijn tegenwoordig in feite debit creditcards. Dat wil zeggen: ze worden niet direct door een bank uitgegeven, maar door ICS zelf als aparte kredietmaatschappij. Er zit geen echte kredietlijn achter die gekoppeld is aan je betaalrekening, zoals bij een bankuitgegeven kaart (bijv. Rabobank of ING).
Door Europese regelgeving (PSD2 en nieuwe transparantie-eisen) moeten uitgevers duidelijker aangeven of een kaart echt credit, debit of prepaid is. Daardoor worden ICS-kaarten in het buitenland of bij autoverhuur steeds vaker herkend als debit, en dus niet geaccepteerd voor borgreserveringen of “card on file”-betalingen.
Kort gezegd: ICS werkt prima voor gewone aankopen, online bestellingen en reizen, maar als je te maken krijgt met borg (auto, hotel, tolbadge, etc.) kun je zomaar tegen een “card declined” aanlopen — niet omdat er iets mis is met je saldo, maar puur omdat het type kaart geen echte kredietblokkering ondersteunt.
Ik weet niet of het nog steeds van toepassing is bij ING, maar bij ING kon je maximaal 15 transacties per dag (vorig jaar nog meegemaakt) doen met een ING Creditcard/Platinumcard. Dat was vooral onhandig op vakantie als je alles met je creditcard/apple pay betaald. En terugkerende betalingen telde ook mee tegen die quota (bijv spotify).
Ik zie het nog wel op de tarieven pagina staan; https://www.ing.nl/particulier/betalen/tarieven/passen
Ik zie het nog wel op de tarieven pagina staan; https://www.ing.nl/particulier/betalen/tarieven/passen
[ Voor 8% gewijzigd door RSB op 20-10-2025 11:02 ]
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
@RSB goed om te weten. Dit soort praktische beperkingen zie je niet staan op vergelijking sites
Hoezo "tegenwoordig"? Wanneer zijn die creditcards wel gekoppeld geweest aan je betaalrekening (afgezien van de automatische incasso indien ingesteld)?Oussama. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:54:
Dit hoor ik voor het eerst.Door Europese regelgeving (PSD2 en nieuwe transparantie-eisen) moeten uitgevers duidelijker aangeven of een kaart echt credit, debit of prepaid is. Daardoor worden ICS-kaarten in het buitenland of bij autoverhuur steeds vaker herkend als debit, en dus niet geaccepteerd voor borgreserveringen of “card on file”-betalingen.
Over welke kaart heb je het vraag ik me af..?
Het verschil zit hem erin dat ICS-kaarten de laatste jaren anders worden geclassificeerd door de netwerken (Visa/Mastercard). Door de nieuwe Europese regels (PSD2, BIN-restructurering en strengere card-type-indeling) worden ICS-kaarten technisch nu als “debit” of “charge card” herkend in plaats van “credit”.
Dat betekent dat systemen die expliciet een echte creditcard met kredietlijn vereisen (zoals autoverhuur of hotels voor borgreserveringen) de kaart kunnen weigeren.
Vroeger maakten die terminals dat onderscheid niet, waardoor ICS-kaarten gewoon werden geaccepteerd voor pre-authorizations, vandaar dat het “tegenwoordig” zichtbaar is geworden.
Uit mijn ervaring met de ICS VISA World Card Platinum.
@Mawlana
Dat betekent dat systemen die expliciet een echte creditcard met kredietlijn vereisen (zoals autoverhuur of hotels voor borgreserveringen) de kaart kunnen weigeren.
Vroeger maakten die terminals dat onderscheid niet, waardoor ICS-kaarten gewoon werden geaccepteerd voor pre-authorizations, vandaar dat het “tegenwoordig” zichtbaar is geworden.
Uit mijn ervaring met de ICS VISA World Card Platinum.
@Mawlana
Nu ben ik benieuwd hoe de Bunq ‘Credit’ card word gezien. Als deze wel als echte CC/charge card word gezien ondanks het missen van ‘krediet’ kan deze opeens interessant worden.
Technisch hetzelfde. Het 'bijzondere' van de bunq kaart is dat de 'kredietlimiet' variabel is en gebaseerd op je saldo. Dus praktisch gezegd voor jou als gebruiker is het een debit card, en voor de acceptant lijkt het op een gewone credit card, net als die van ICS en co.Youtl schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:47:
Nu ben ik benieuwd hoe de Bunq ‘Credit’ card word gezien. Als deze wel als echte CC/charge card word gezien ondanks het missen van ‘krediet’ kan deze opeens interessant worden.
Dat betekent overigens wel dat je voor reserveringen voldoende saldo dient te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2025 11:57 ]
Dat verschil is voor de acceptant niet relevant; zij zien gewoon een creditcard met een bepaalde kredietlimiet. Het onderscheid tussen 'credit' en 'deferred debit' gaat over de verhouding tussen de kaartuitgever (ICS) en jou, niet tussen de kaartuitgever en de acceptant, namelijk dat de openstaande schuld binnen een maand afgelost moet worden.Oussama. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:32:
Het verschil zit hem erin dat ICS-kaarten de laatste jaren anders worden geclassificeerd door de netwerken (Visa/Mastercard). Door de nieuwe Europese regels (PSD2, BIN-restructurering en strengere card-type-indeling) worden ICS-kaarten technisch nu als “debit” of “charge card” herkend in plaats van “credit”.
Dit is wat het mogelijk maakt dat de creditcard niet geregistreerd hoeft te worden bij het BKR.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2025 12:05 ]
@Zr40 Goed punt! Inderdaad, omdat ICS-kaarten geen klassieke kredietlijn hebben, vallen ze buiten de BKR‑registratie.
Je zegt eigenlijk dat voor hotels, autoverhuur of winkels alleen telt of er geld gereserveerd of afgeschreven kan worden. In dat licht klopt het dat bij een debit-card (Skrill, Neteller, etc.) je enkel met je beschikbare saldo kunt pre-authoriseren, dus een borg van €1.500 kan alleen als er voldoende saldo is.
Maar waarom zou een terminal dan mijn VISA ICS World Card Platinum kaart met een limiet van €5.000 weigeren? Dat gebeurt meestal niet vanwege het saldo, maar door issuer- of BIN‑policies:
• Sommige terminals of acquirers hebben een interne lijst van issuers/BINs die niet worden geaccepteerd voor pre-authorisaties boven een bepaald bedrag, vaak omdat het product technisch een “debit creditcard” is en geen echte kredietlijn biedt.
• Het gaat dus niet om het netwerk (VISA zegt CREDIT, zie hier PAN (1e 6-digits) van mijn pas: https://bincheck.io/nl/details/493831), maar om de issuer-status: ICS is geen traditionele bank, en sommige systemen weigeren kaarten van non-bank issuers voor grote borg bedragen.
Kortom: technisch kan de kaart pre-authoriseren tot de limiet, maar merchant/terminal kan een extra policy hebben die een transactie blokkeert op basis van issuer/BIN, ongeacht het saldo of limiet.
Je zegt eigenlijk dat voor hotels, autoverhuur of winkels alleen telt of er geld gereserveerd of afgeschreven kan worden. In dat licht klopt het dat bij een debit-card (Skrill, Neteller, etc.) je enkel met je beschikbare saldo kunt pre-authoriseren, dus een borg van €1.500 kan alleen als er voldoende saldo is.
Maar waarom zou een terminal dan mijn VISA ICS World Card Platinum kaart met een limiet van €5.000 weigeren? Dat gebeurt meestal niet vanwege het saldo, maar door issuer- of BIN‑policies:
• Sommige terminals of acquirers hebben een interne lijst van issuers/BINs die niet worden geaccepteerd voor pre-authorisaties boven een bepaald bedrag, vaak omdat het product technisch een “debit creditcard” is en geen echte kredietlijn biedt.
• Het gaat dus niet om het netwerk (VISA zegt CREDIT, zie hier PAN (1e 6-digits) van mijn pas: https://bincheck.io/nl/details/493831), maar om de issuer-status: ICS is geen traditionele bank, en sommige systemen weigeren kaarten van non-bank issuers voor grote borg bedragen.
Kortom: technisch kan de kaart pre-authoriseren tot de limiet, maar merchant/terminal kan een extra policy hebben die een transactie blokkeert op basis van issuer/BIN, ongeacht het saldo of limiet.
[ Voor 3% gewijzigd door Oussama. op 20-10-2025 19:18 . Reden: details toevoegen. ]
Er zijn inderdaad merchants die extra criteria hanteren vanwege risicobeheersing (zie bijvoorbeeld dit recente nieuws over OV-Pay) of andere onduidelijke redenen/smoezen vertellen om de werkelijke weigeringsreden te verbloemen ("kaartnummer is niet embossed, maar op de achterkant geprint", bijvoorbeeld). "Issuer is geen traditionele bank" lijkt mij precies zo'n smoes om een klant weg te jagen.Oussama. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:24:
[..]
Maar waarom zou een terminal dan een ICS-kaart met een limiet van bijvoorbeeld €5.000 weigeren? Dat gebeurt meestal niet vanwege het saldo, maar door issuer- of BIN‑policies:
• Het gaat dus niet om het netwerk (VISA zegt CREDIT, zie: https://bincheck.io/nl/details/493831), maar om de issuer-status: ICS is geen traditionele bank, en sommige systemen weigeren kaarten van non-bank issuers voor grote borg bedragen.
Als er al een issuer-specifieke blokkade is, dan zal dat zijn omdat het fraudepercentage of mislukte betalingen met die issuer bovengemiddeld is.
In ieder geval ben ik zelf in al die jaren dat ik een ICS-issued kaart heb gebruikt nog nooit een merchant tegengekomen die deze kaart heeft geweigerd en een andere kaart van mij wel heeft geaccepteerd.
Overigens is ICS weldegelijk een bank.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2025 17:05 ]
Rabo, ING en ICS zijn allen kaartuitgevende instanties die hiervoor ook de benodigde bankvergunningen hebben. Er is geen onderscheidt binnen PSD2 tussen die partijen.Oussama. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:54:
@kwon Klopt wat je zegt, al zit er bij ICS wel een belangrijk nuancepunt dat veel mensen niet weten.
Zoals hiervoor ook aangegeven heeft ICS ook een vergunning en zijn tegoeden ook gedekt onder DGS.
Dat in NL overgestapt wordt/is op deferred debitkaarten (ook wel Chargecards genoemd) is vanuit beleid om (problematische) schulden te voorkomen. Een BKR registratie is hierbij niet aan de orde.
Weer wat geleerd. Ik had niet eerder gehoord van deferred debit cards.Wally2002 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:41:
Dat in NL overgestapt wordt/is op deferred debitkaarten (ook wel Chargecards genoemd) is vanuit beleid om (problematische) schulden te voorkomen. Een BKR registratie is hierbij niet aan de orde.
In het dagelijkse spraakgebruik hebben banken/kaartuitgevers het gewoon over creditcard en dit dekt ook prima de lading, immers doe je nog steeds aankopen vanuit een krediet. Dat je dit aan het einde van de periode in 1 keer moet terugbetalen doet hier verder niets aan af.ditto4076 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:53:
[...]
Weer wat geleerd. Ik had niet eerder gehoord van deferred debit cards.
Het kan soms wel handig zijn om die term te kennen als het bv over specifieke wetgeving gaat.
Heb je ook een bron hiervoor dat dit echt speelt in de praktijk? Als alle ICS kaarten opeens niet meer zouden werken voor autohuur had ik wel meer berichtgeving verwacht. ICS verleent nog steeds een krediet want je hoeft pas na 21 dagen te betalen, bij een debit pas heb je dat niet. Gespreid betalen kan bij geen enkele creditcard meer en dat een ICS niet rechtstreeks vanuit de bank wordt uitgegeven zou niet moeten uitmaken?Oussama. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:54:
Overigens geeft ICS al heel lang eigen kaarten uit, zoals de MasterCard Classic en Visa World Card Gold.
Helaas uit eigen ervaring, en voor mij was 1x geen huurauto in het buitenland reden genoeg om na jaren een creditcard van de bank te nemen. En zoals eerder aangegeven is het een keuze van de autoverhuur maatschappij om strikt beleid (op de betaal terminals) toe te passen op de acceptatie van creditcards bij reserveringen voor borg. @nielsiejjj92
Het is inderdaad zeer onhandig als je ICS-kaart geweigerd wordt, maar zoals @Zr40 aangeeft lijkt dit echt gebaseerd op onjuiste informatie die de betreffende merchant hanteert (heeft die verhuurder ook uitleg gegeven waarom hij specifiek de ICS kaart niet accepteert?).Oussama. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:56:
Helaas uit eigen ervaring, en voor mij was 1x geen huurauto in het buitenland reden genoeg om na jaren een creditcard van de bank te nemen. En zoals eerder aangegeven is het een keuze van de autoverhuur maatschappij om strikt beleid (op de betaal terminals) toe te passen op de acceptatie van creditcards bij reserveringen voor borg. @nielsiejjj92
ICS geeft echt al heel lang creditcards uit in NL en is zoals aangegeven een bank.
Heb je de casus destijds ook voorgelegd aan ICS en zo ja wat gaven zij dan aan?
Er is 0,0 verschil tussen cards uitgegeven door ICS en bv Rabo aangezien in beide gevallen het volledige openstaande bedrag in z'n geheel terugbetaald moet worden aan het einde van de periode.
De les die ik hieruit haal, is dat je op reis gewoon voorzien moet zijn met meerdere kredietkaarten.
Dat je naar het buitenland reist, er vanuitgaande dat één kaart alles zal trekken, je geen limiet zal aantikken, hij niet geblokkeerd zal worden en hij ook niet verloren zal gaan, is gewoon niet slim.
Ik neem letterlijk 5 kaarten mee op reis en heb al voorgehad dat pas de vijfde het deed. Dat was dan wel een meer exotische bestemming, maar toch.
Dat je naar het buitenland reist, er vanuitgaande dat één kaart alles zal trekken, je geen limiet zal aantikken, hij niet geblokkeerd zal worden en hij ook niet verloren zal gaan, is gewoon niet slim.
Ik neem letterlijk 5 kaarten mee op reis en heb al voorgehad dat pas de vijfde het deed. Dat was dan wel een meer exotische bestemming, maar toch.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Op zich heel goed advies om niet op 1 kaart te vertrouwen.florholvoet schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:16:
De les die ik hieruit haal, is dat je op reis gewoon voorzien moet zijn met meerdere kredietkaarten.
Ik weet niet of 5 verschillende kaarten bij jou ook 5 verschillende rekeningen betreft of wellicht een tweede kaart van dezelfde rekening, maar dit lijkt me m een edge case. Als het echt exotische bestemming betreft ga je denk ik ook aan cash denken.
Ik zou dan zelf vooral denken aan kaarten van verschillende kaartschemas.
En met de huidige maandelijkse bijdragen voor creditcards is het minder aantrekkelijk om er daarvan meerdere aan te houden.
Al met al dus een risico afweging.
Neemt overigens niet weg dat je als ICS klant wel enige verwachting over acceptatie wereldwijd mag hebben, er wordt nota bene specifiek reclame voor gemaakt voor autoverhuur en hotels.
Zojuist een mail ontvangen dat ICS stopt met de euroclix mastercard kaart. Jammer, was voor mij veruit de goedkoopste creditcard gezien de cashback en lage kaartbijdrage. Eens rondkijken naar andere opties.
Ik wil even een vraag hier neerleggen, hopelijk kan iemand mij opweg helpen.
Ik heb een ABNAMRO CC en het rekeningoverzicht loop van de 17de t/m 16de van elke maand en de automatische incasso is dan op de 20ste.
Nu wil ik deze datum veranderd hebben maar dat kan dus niet, onbegrijpelijk. Het enige advies wat ze mij geven is de automatische incasso stoppen en het elke maand handmatig overboeken.
Dit is toch van de zotte dat zoiets, ogenschijnlijk simpels niet kan.
Ik wil gewoon dat mijn rekeningoverzicht van de 1ste tot de 30/31ste loopt met enkele dagen later de incasso.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is, waarom dit niet veranderd kan worden (dit kon ABN mevrouw niet, het was gewoon zo) en is dit bij andere aanbieders anders?
Ik heb een ABNAMRO CC en het rekeningoverzicht loop van de 17de t/m 16de van elke maand en de automatische incasso is dan op de 20ste.
Nu wil ik deze datum veranderd hebben maar dat kan dus niet, onbegrijpelijk. Het enige advies wat ze mij geven is de automatische incasso stoppen en het elke maand handmatig overboeken.
Dit is toch van de zotte dat zoiets, ogenschijnlijk simpels niet kan.
Ik wil gewoon dat mijn rekeningoverzicht van de 1ste tot de 30/31ste loopt met enkele dagen later de incasso.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is, waarom dit niet veranderd kan worden (dit kon ABN mevrouw niet, het was gewoon zo) en is dit bij andere aanbieders anders?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Opzeggen, opnieuw aanvragen en hopen dat je aanvraag op de eerste dag van de maand wordt goedgekeurd.
hv08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:08:
Zojuist een mail ontvangen dat ICS stopt met de euroclix mastercard kaart. Jammer, was voor mij veruit de goedkoopste creditcard gezien de cashback en lage kaartbijdrage. Eens rondkijken naar andere opties.
Mega jammer inderdaad. Ik had m jaren vanwege de zeer lage prijs van 15 euro en de leuke euroclix cashback. Helaas biedt Revolut nog geen CreditCards aan, dus even zoeken naar een goedkoop alternatief voor de keren dat ik een cc nodig heb zoals autohuur of hotels.Euroclix Mastercard stopt
Beste,
U heeft bij ons de Euroclix Mastercard. We stoppen met deze Card, daarom zeggen we de overeenkomst op. Uw Euroclix Mastercard stopt op 1 januari 2026. Vanaf dat moment werkt uw Card niet meer. In deze e-mail vertellen we wat we voor u kunnen betekenen. En wat u zelf kunt doen.
Waarom stopt de Euroclix Mastercard?
Jarenlang hebben Euroclix en ICS samengewerkt om de dienstverlening rond de Euroclix Mastercard te verzorgen. In goed overleg is nu besloten om deze samenwerking te beëindigen. Daardoor stopt de Euroclix Mastercard.
Belangrijke acties voor u
We raden u aan om voor 1 januari een paar dingen te controleren:
Check in Mijn ICS of uw bankrekeningnummer nog klopt. Het overgebleven deel van uw jaarlijkse Card-bijdrage en een eventueel positief saldo op uw Card, storten wij namelijk op dat rekeningnummer terug.
Check of u lopende abonnementen of reserveringen op uw Euroclix Mastercard heeft. Op icscards.nl/euroclix leest u wat u in dat geval moet doen.
Check of u een nieuwe verzekering nodig heeft: aan uw Card is een Aankoopverzekering verbonden. De Aankoopverzekering eindigt gelijktijdig met uw Card per 1 januari 2026. Voor aankopen gedaan vóór 1 januari 2026 blijven de Aflever- en Internetgarantie gelden.
Zojuist de NSkiV Visa Card aangevraagd dat een mooi alternatief is voor Euroclix.
Inderdaad jammer maar niet onverwacht. Er heeft al geruime tijd (volgens mij zo'n twee jaar) een aankondiging op de EuroClix website gestaan dat ze in gesprek waren met ICS over de voorwaarden. En sinds een aantal maanden was de kaart al niet meer aan te vragen.nlboy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:06:
[...]
[...]
Mega jammer inderdaad. Ik had m jaren vanwege de zeer lage prijs van 15 euro en de leuke euroclix cashback. Helaas biedt Revolut nog geen CreditCards aan, dus even zoeken naar een goedkoop alternatief voor de keren dat ik een cc nodig heb zoals autohuur of hotels.
Zojuist de NSkiV Visa Card aangevraagd die een mooi alternatief is.
De bijdrage was sowieso erg laag vergeleken met andere kaarten, plus het sparen van de clix, dus dat er iets moest gebeuren is denk ik voor iedereen wel duidelijk.
Overigens wel een gemiste kans, dat ze niet aanbieden om automatisch over te stappen op een andere kaart van ICS. Bij de Bijenkorfkaart hebben ze dit destijds wel gedaan, inclusief een 'ingroei'periode van 3 jaar tegen gereduceerd tarief voor de Gold kaart.
M.i. win-win, ICS behoud hun klanten en de klant hoeft niet een heel aanvraagproces in.
Hier ook bewust gekozen voor deze voordelige creditcard (en dus geen debit card). Jammer dat ik nu weer moet zoeken naar een goed alternatief (ik ski nietnlboy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:06:
[...]
[...]
Mega jammer inderdaad. Ik had m jaren vanwege de zeer lage prijs van 15 euro en de leuke euroclix cashback. Helaas biedt Revolut nog geen CreditCards aan, dus even zoeken naar een goedkoop alternatief voor de keren dat ik een cc nodig heb zoals autohuur of hotels.
Zojuist de NSkiV Visa Card aangevraagd dat een mooi alternatief is voor Euroclix.
Het is een bewuste keuze om dit soort data te spreiden in de maand (over de totale klantpopulatie heen).gielie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:32:
Komt nog uit de tijd dat die afschriften op papier werden verzonden. Maar er zijn ook nog wel wat andere redenen om het zo te doen…
Wat is nu je probleem? Je krijgt je salaris toch ook niet pas op de 31e en al je andere rekenjngen ook niet allemaal op de 1e vd maand?
[ Voor 12% gewijzigd door TweakGP op 21-10-2025 17:36 ]
Klopt, wat betreft debit card van Revolut. Je hoeft niet te skiën om aan te vragen (volgens mij 18 euro per jaar en mogelijk eerste jaar gratis): https://www.icscards.nl/w...it-card?param1=SKICRD.SKIRubbergrover1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:22:
[...]
Hier ook bewust gekozen voor deze voordelige creditcard (en dus geen debit card). Jammer dat ik nu weer moet zoeken naar een goed alternatief (ik ski niet).
Net als de BMW creditcard die ook door niet BMW rijders aangevraagd kan worden. Die is inmiddels 35 euro per jaar, dus die sla ik over.
Weet iemand of de Curve MasterCard debit card met een VISA charge credit card geselecteerd in de Curve app, werkt als een MasterCard charge credit card?
Als ik je vraag begrijp is het antwoord nee. Je Curve debit card blijft ten alle tijde debit tenzij je Curve Flex hebt.ditto4076 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:08:
Weet iemand of de Curve MasterCard debit card met een VISA charge credit card geselecteerd in de Curve app, werkt als een MasterCard charge credit card?
De kaart acceptatie blijft dus gelijk aan de debit Mastercard ongeacht de kaart die je aan Curve hangt.
@Youtl Thanks.Youtl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:48:
Als ik je vraag begrijp is het antwoord nee. Je Curve debit card blijft ten alle tijde debit tenzij je Curve Flex hebt.
De kaart acceptatie blijft dus gelijk aan de debit Mastercard ongeacht de kaart die je aan Curve hangt.
Stel: ik wil een auto huren en de verhuurder accepteert om de een of andere reden geen VISA charge credit card.
Als de verhuurder dan een reservering zou maken op de Curve MasterCard debit card met een achterliggende VISA charge credit card geselecteerd, zou de verhuurder/Curve dan op de geselecteerde VISA charge credit card alleen een reservering maken, die bij inlevering van de auto simpelweg opgeheven wordt, zonder daadwerkelijk het volledige bedrag van de reservering op de credit card rekening te moeten hebben staan, zoals gebruikelijk met een debit card?
Ik hoop dat ik het beter uitgelegd heb...
EDIT:
Ik probeer uit te vinden of ik naast mijn VISA nog een MasterCard charge credit card als alternatief/back-up zou moeten/kunnen nemen of dat ik met de combinatie van mijn Curve MasterCard debit card met achterliggende VISA charge credit card ook een als MasterCard charge credit card werkend alternatief/back-up in handen zou hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door ditto4076 op 21-10-2025 22:44 ]
Ik dacht dat dit topic ‘ervaringen met credit cards’ heet en niet ‘ik wil eigenlijk geen credit card maar wel een auto huren’ of ‘ik heb een gratis debit card, waarom werkt het niet als een echte credit card?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Zoals hier eerder is vermeld, houdt de euroclix creditcard ermee op. Ik ben voortijdig met pensioen en leef van mijn beleggingen. Zijn er in Nederland creditcards waar ze genoegen nemen met voldoende vermogen in plaats van een inkomen van minimaal EUR 1000?
Verdorie, Euroclix heb ik echt al meer dan 10 jaar gehad. €15 per jaar met een limiet van 10.000 en aankoop verzekering..
Dat vind je dus nergens meer. De ICS Mastercard Classic lijkt de enige voordelige, wel €36/jr en aankoopverzekering maar max 5K lees ik. En verder heb je dus geen spaarprogramma. Ook geen noodgeld op reis wat Visa wel heeft, maar die is duurder (en ik heb altijd een echte reisverzekering die dat doet).
Verder zie ik geen opties buiten ICS om. Van je eigen bank is vrijwel altijd duurder lijkt het behalve bij ASN als je daar een rekening hebt..
Wat ik me afvraag: moet je nu ook voor 1 januari je gespaarde Euroclix punten opmaken?
Trouwens erg jammer dat KLM geen Visa of MC heeft.
Dat vind je dus nergens meer. De ICS Mastercard Classic lijkt de enige voordelige, wel €36/jr en aankoopverzekering maar max 5K lees ik. En verder heb je dus geen spaarprogramma. Ook geen noodgeld op reis wat Visa wel heeft, maar die is duurder (en ik heb altijd een echte reisverzekering die dat doet).
Verder zie ik geen opties buiten ICS om. Van je eigen bank is vrijwel altijd duurder lijkt het behalve bij ASN als je daar een rekening hebt..
Wat ik me afvraag: moet je nu ook voor 1 januari je gespaarde Euroclix punten opmaken?
Trouwens erg jammer dat KLM geen Visa of MC heeft.
Nee, Euroclix houdt er niet mee op, ze bieden alleen geen creditcard meer aan.Jazco2nd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:56:
Hier ook al sinds 2015, daarvoor de bijenkorfkaartJazco2nd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:56:
Verdorie, Euroclix heb ik echt al meer dan 10 jaar gehad. €15 per jaar met een limiet van 10.000 en aankoop verzekering..
Ik ga denk ik maar naar de Rabo. Heb nu 2 euroclix creditcards (1 voor partner) dat is 30 p/j. Bij rabo hebben we een direct pakket (met 2 passen) voor 58,20, samen 88,20 p/j.
Het Rabo totaalpakket met 2 passen en 2 gold creditcards is dan 92,40 p/j.
Alleen geen spaarprogramma meer, we hadden toch zo'n 6000 clix in de afgelopen 12 maanden van de creditcard, dus flink verschil.
Telt je (evt. forfaitaire) box 3 inkomen/rendement ook niet gewoon als inkomen? Dat zou je eventueel na kunnen vragen.jan501 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:52:
Zoals hier eerder is vermeld, houdt de euroclix creditcard ermee op. Ik ben voortijdig met pensioen en leef van mijn beleggingen. Zijn er in Nederland creditcards waar ze genoegen nemen met voldoende vermogen in plaats van een inkomen van minimaal EUR 1000?
Uit eigen ervaring accepteert ICS uitsluitend salaris. Vermogen laten ze volledig buiten beschouwing. Alleen American Express neemt genoegen met 'inkomen' uit vermogen.finsdefis schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:32:
Telt je (evt. forfaitaire) box 3 inkomen/rendement ook niet gewoon als inkomen? Dat zou je eventueel na kunnen vragen.
Toch staat op de site van ABN AMRO gewoon ditditto4076 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Uit eigen ervaring accepteert ICS uitsluitend salaris. Vermogen laten ze volledig buiten beschouwing. Alleen American Express neemt genoegen met 'inkomen' uit vermogen.
Dus met je AOW of 20K spaargeld kom je al een heel eind.Inkomen of vermogen
Je kunt een creditcard aanvragen als je:Je kunt dus geen creditcard aanvragen als je een WW-uitkering hebt.
- een netto maandelijks inkomen van minimaal € 1.350 hebt óf
- de afgelopen 2 jaar een vrij belastbaar vermogen had in box 3 van minimaal € 20.000
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Beetje tegenstrijdige informatie. Dat ze enerzijds zeggen dat je wél een creditcard mag aanvragen als je de afgelopen 2 jaar een vrij belastbaar vermogen had in box 3 van minimaal € 20.000, maar dat dat niet mag als je een WW-uitkering hebt. Want het hebben van een WW of van box 3 vermogen zijn twee totaal verschillende en losstaande zaken.Klippy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:55:
[...]
Toch staat op de site van ABN AMRO gewoon dit
[...]
Dus met je AOW of 20K spaargeld kom je al een heel eind.
I stand corrected. Ik heb het ooit ter sprake gebracht bij iCS en zij gaven aan dat vermogen niet in aanmerking kwam. Zo zie je maar weer; de eigen ervaring is niet altijd de werkelijkheid...Klippy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:55:
Toch staat op de site van ABN AMRO gewoon dit
Dus met je AOW of 20K spaargeld kom je al een heel eind.
@Rubbergrover1 Ik was er al aan het denken dat stuk weg te laten uit de quote, want het is niet helemaal relevant inderdaad. Denk dat ze meer bedoelen dat je geen CC krijgt als je alleen WW hebt (veel vraag naar misschien?
)
Heb je enig idee wat ABN precies bedoelt met "een vrij belastbaar vermogen ... in box 3 van minimaal € 20.000."? Is dat 'Belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (box 3)' of 'Grondslag sparen en beleggen' - aftrekposten? Want die 2 lopen enorm uit elkaar bij mij.Klippy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:03:
@Rubbergrover1 Ik was er al aan het denken dat stuk weg te laten uit de quote, want het is niet helemaal relevant inderdaad. Denk dat ze meer bedoelen dat je geen CC krijgt als je alleen WW hebt (veel vraag naar misschien?)
Dus €20.000 op een spaarrekening zal weinig indruk maken...ABN website: 'Wat heb ik nodig om een creditcard aan te vragen op basis van mijn vermogen?'
ICS beoordeelt een aanvraag voor een ABN AMRO creditcard. Je hebt de afgelopen 2 jaar minimaal een vrij belastbaar vermogen in box 3 van € 20.000 nodig. Dat is het totaal belastbaar vermogen na aftrek van alle aftrekposten. ICS kijkt dus niet naar een spaarsaldo op een rekening.
[ Voor 30% gewijzigd door ditto4076 op 21-10-2025 23:23 ]
@ditto4076 Iets lager op die site staat
Ik durf er geen harde uitspraken over te doen. Heb er geen ervaring mee, want ik heb genoeg inkomen.
Maar als die AI uitspraak klopt en je 43K nodig heb voor een limit van 2.5K, dan is 20K een limiet van 1K. Dat had ik ook ongeveer in gedachten. Ik zou het sterk vinden als je daar 77K voor nodig hebt, maar het zou zomaar kunnen.
Een keer met ABN AMRO bellen/chatten?
Maar het is een goede vraag, want de term "vrij belastbaar vermogen" is vaag. Dat komt alleen bij ABN AMRO voor en als je er op zoekt dan heeft ook de Google AI er moeite mee:ICS beoordeelt een aanvraag voor een ABN AMRO creditcard. Je hebt de afgelopen 2 jaar minimaal een vrij belastbaar vermogen in box 3 van € 20.000 nodig. Dat is het totaal belastbaar vermogen na aftrek van alle aftrekposten. ICS kijkt dus niet naar een spaarsaldo op een rekening.
Ik ging er in eerste instantie van uit dat ze gewoon 20K in box 3 bedoelen, wat niet veel is, maar omdat ze belastbaar inkomen bedoelen is het misschien 20K over na aftrek van je heffingsvrij vermogen? Dus dan heb je ruim 77K nodig."Vrij belastbaar vermogen" is een ander woord voor heffingsvrij vermogen, wat het deel van je vermogen is waarover je geen belasting betaalt in box 3. Dit is een vast bedrag dat de overheid bepaalt. Soms wordt de term gebruikt in de context van een creditcardaanvraag, waarbij het verwijst naar de vrijstelling die je krijgt bij het aanvragen van een creditcard met een bepaalde bestedingslimiet, zoals bijvoorbeeld bij de ABN Amro.
Heffingsvrij vermogen:
Dit is het deel van je bezittingen minus schulden dat vrij is van box 3-belasting.
Voorbeeld creditcard:
Bij een bestedingslimiet van maximaal € 2.500 geldt een vrij belastbaar vermogen van € 43.000, zoals aangegeven door de ABN Amro.
Verschillende betekenissen:
De term kan dus verwijzen naar de belastingvrije schijf van je vermogen in box 3, maar ook naar een specifieke voorwaarde voor het aanvragen van een creditcard.
Ik durf er geen harde uitspraken over te doen. Heb er geen ervaring mee, want ik heb genoeg inkomen.
Maar als die AI uitspraak klopt en je 43K nodig heb voor een limit van 2.5K, dan is 20K een limiet van 1K. Dat had ik ook ongeveer in gedachten. Ik zou het sterk vinden als je daar 77K voor nodig hebt, maar het zou zomaar kunnen.
Vooralsnog maar niet. Ik heb nog niet zo heel lang geleden mijn ABN betaalrekening opgezegd en heb weten te voorkomen weer bij ze aan te kloppen voor 'voordelige' NT-indexfondsen.Klippy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:39:
ICS is natuurlijk van ABN maar het kan toch prima dat ICS andere voorwaarden hanteert dan ABN? Zo wordt er door ICS voor de kaarten uitgegeven namens een aantal banken ook geen rente bij een positief saldo aangeboden en wel bij de eigen kaarten.ditto4076 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:01:
[...]
I stand corrected. Ik heb het ooit ter sprake gebracht bij iCS en zij gaven aan dat vermogen niet in aanmerking kwam. Zo zie je maar weer; de eigen ervaring is niet altijd de werkelijkheid...
En het is m.i. ook goed voorstelbaar dat ICS zeer strikte eisen stelt gezien hun grote ‘actie’ een paar jaar geleden mbt het doorlichten en bedanken van hun kaarthouders omdat ze opeens niet kredietwaardig zouden zijn.
Gezien voorgaande discussie zou je deze vraag wellicht het beste gelijk bij kaartuitgevers kunnen stellen.jan501 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:52:
Afhankelijk van waar/hoe je de kaart gebruikt kan Amex wellicht een goed alternatief zijn. Vooral de beperkte acceptatie van die kaart is daarbij wel iets om rekening mee te houden.
Mja dat zeggen mensen vaak maar dat valt best mee tegenwoordig. Ik heb 'm als default staan en het enige waar 'ie niet geaccepteerd is de afgelopen ~maand zijn de AH, OVPay en één winkel die 'm naar eigen zeggen wel zouden moeten accepteren maar waar hun specifieke apparaat een of ander probleem heeft.Wally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 03:46:
Vooral de beperkte acceptatie van die kaart is daarbij wel iets om rekening mee te houden.
Ik ontken niet dat MC/Visa beter geaccepteerd worden, hoofdzakelijk vanwege het uitfaseren van Maestro en VPay, maar voor het grootste deel is het zo dat als CC's überhaupt geaccepteerd worden, dat Amex niet uitgesloten wordt. Zelfs de bakker op de hoek hier accepteert gewoon Amex.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik doelde ook op internationale acceptatie.CyBeR schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 04:15:
[...]
Mja dat zeggen mensen vaak maar dat valt best mee tegenwoordig. Ik heb 'm als default staan en het enige waar 'ie niet geaccepteerd is de afgelopen ~maand zijn de AH, OVPay en één winkel die 'm naar eigen zeggen wel zouden moeten accepteren maar waar hun specifieke apparaat een of ander probleem heeft.
Ik ontken niet dat MC/Visa beter geaccepteerd worden, hoofdzakelijk vanwege het uitfaseren van Maestro en VPay, maar voor het grootste deel is het zo dat als CC's überhaupt geaccepteerd worden, dat Amex niet uitgesloten wordt. Zelfs de bakker op de hoek hier accepteert gewoon Amex.
Ik zou het in NL zeker niet slecht willen noemen. Maar als je niet in een toeristisch gebied of grote stad bent wordt het, behoudens grotere ketens en enkele supermarkten, wel minder waar je met amex terecht kunt.
zoals hier wel eerder gemeld kun je geluk hebben met kleine ondernemers met een sumup apparaat en dergelijke, maar na 1x betalen met Amex via zo’n ding bij de kapper kwam hij de volgende keer met een betaalverzoek….
En ook online zie ik weinig acceptatie (met vaak maar zeker niet altijd de workaround via PayPal)
Dat vind ik opmerkelijk. Bij SumUp (1.90%) en Zettle (1.95%) betaalt de ondernemer een vast percentage, ongeacht de betaalmethode.Wally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:48:
[...]
zoals hier wel eerder gemeld kun je geluk hebben met kleine ondernemers met een sumup apparaat en dergelijke, maar na 1x betalen met Amex via zo’n ding bij de kapper kwam hij de volgende keer met een betaalverzoek….
Het is alweer even geleden, en ik meen dat amex destijds wel een hoger afwijkend tarief had bij dit soort apparaatjes. Maar ben daar niet helemaal zeker van. Het staat me bij dat ik dat toen achteraf nog opgezocht had omdat hij nogal aan het klagen was over de kosten.Mawlana schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:28:
[...]
Dat vind ik opmerkelijk. Bij SumUp (1.90%) en Zettle (1.95%) betaalt de ondernemer een vast percentage, ongeacht de betaalmethode.
Er zitten volgens berichten op Flyertalk belangrijke wijzigingen aan te komen bij de Franse Flying Blue American Express kaarten vanaf medio januari 2026.
Dit zou kunnen inhouden dat deze wijzigingen ook bij de Nederlandse FB Amex kaarten doorgevoerd worden. Vooralsnog is daar niets over bekend.
Volgens een post op Flyertalk zijn er de volgende wijzigingen:
En ook flinke kostenstijging.
De gratis bagage en 2x loungetoegang zijn opmerkelijk en duidelijk gericht op mensen zonder hogere FB status.
Dit zou kunnen inhouden dat deze wijzigingen ook bij de Nederlandse FB Amex kaarten doorgevoerd worden. Vooralsnog is daar niets over bekend.
Vooral de wijzigingen in XP zijn significant.earn ratio is now 10EUR => 5 miles for Silver card, 10EUR => 10 miles for Gold card, 10 EUR => 13 miles for Platinum card
yearly XP bonus now depends on spend!
10XP/year for the Gold card, an additional 5XP for each 5000EUR spent on the card, for a maximum of 40XP per year (=30k spent)
30XP/year for the Plat card, an additional 5XP for each 5000EUR spent on the card, for a maximum of 80XP per year (=50k spent)
a very weird benefit of a standard luggage included for short & medium haul on AF/KL for the Gold and Plat cards, but only if the person does not already have an included luggage through ticket or status
a "PACKAGE FLYING BLUE EXTRA ESSENTIEL" included for eligible Plat cards: miles booster, 2 lounge access per year, discounts on plane tickets or upgrades. Not sure how it works in details, this seems like a FB offering that is comped for Plat card holders.
The new 792EUR price is quite a step up from my current fee (636EUR), if not for Plat for 2, not sure I would keep the Plat one.
De gratis bagage en 2x loungetoegang zijn opmerkelijk en duidelijk gericht op mensen zonder hogere FB status.
Ik zie het al, zonder abonnement is het percentage (1.90%) gelijk voor alle kaarten. Met abonnement (€19/maand) is een premium/zakelijke creditcard (incl Amex) 1.99% daar waar de rest 0.99% kost.Wally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:41:
[...]
Het is alweer even geleden, en ik meen dat amex destijds wel een hoger afwijkend tarief had bij dit soort apparaatjes. Maar ben daar niet helemaal zeker van. Het staat me bij dat ik dat toen achteraf nog opgezocht had omdat hij nogal aan het klagen was over de kosten.
https://www.sumup.com/nl-nl/prijzen/
Ik zag het ook op Insideflyer voorbij komen. Maar er lijkt geen andere bron te zijn? Wil overigens best geloven dat ze het op spend gaan baseren; op zich ook geen gekke tactiek. Afgezien van bonus-hoppen is er in NL/FR weinig incentive om meer uit te geven met AMEX. Die paar duizend miles zijn leuk, maar niet meer dan dat. In de VS is het aantal keren dat je een bonus krijgt afaik gecapped en zijn er meer beloningen voor een hoge spend.Wally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:07:
Er zitten volgens berichten op Flyertalk belangrijke wijzigingen aan te komen bij de Franse Flying Blue American Express kaarten vanaf medio januari 2026.
[...]
Vooral de wijzigingen in XP zijn significant.
Op flyertalk wordt gelinkt naar en gequote uit nieuwe voorwaarden, die heb ik niet gecontroleerd. Het lijkt wel te kloppen.finsdefis schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:44:
[...]
Ik zag het ook op Insideflyer voorbij komen. Maar er lijkt geen andere bron te zijn? Wil overigens best geloven dat ze het op spend gaan baseren; op zich ook geen gekke tactiek. Afgezien van bonus-hoppen is er in NL/FR weinig incentive om meer uit te geven met AMEX. Die paar duizend miles zijn leuk, maar niet meer dan dat. In de VS is het aantal keren dat je een bonus krijgt afaik gecapped en zijn er meer beloningen voor een hoge spend.
Vergelijking met US is hier vaker gedaan maar is echt een andere markt.
het is wel een behoorlijke verslechtering, in combi met prijsverhoging. Als je het om de XP te doen is en je niet van plan bent veel uit te geven kun je beter wat businessclass vluchten gaan boeken
Naast Plat for 2 bij de platinum kaart en de XP zijn de FB kaarten sowieso niet zo heel interessant, dus een forse devaluering in de XP gaat m.i. wel tot opzeggingen zorgen.
Dit betekent dat dan ook de reguliere kaarten ook zullen verslechteren qua voordelen en voorwaarden of de prijzen gaan flink omhoog.Wally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:59:
[...]
Op flyertalk wordt gelinkt naar en gequote uit nieuwe voorwaarden, die heb ik niet gecontroleerd. Het lijkt wel te kloppen.
het is wel een behoorlijke verslechtering, in combi met prijsverhoging. Als je het om de XP te doen is en je niet van plan bent veel uit te geven kun je beter wat businessclass vluchten gaan boekenkrijg je meer XP voor je euro.
Naast Plat for 2 bij de platinum kaart en de XP zijn de FB kaarten sowieso niet zo heel interessant, dus een forse devaluering in de XP gaat m.i. wel tot opzeggingen zorgen.
verwijderd
[ Voor 95% gewijzigd door ditto4076 op 22-10-2025 12:28 ]
Wij zijn eigenlijk helemaal niet van die big spenders en/of frequente vliegers dus in dat kader is een creditcard niet echt heel passend. Enkel heb ik sinds mijn studententijd een creditcard bij ING en later een Platinumcard toen ik student af was. Vooral genomen vanwege de zekerheden bij betalingen vooraf (internet bankieren) en eventueel vakanties. Zeker de Platinumcard had toen nog wat meer voordelen als 1 jaar verzekering i.p.v. een half jaar bij de ING, autohuur op vakantie en nog wat andere kleinigheden.
Enkel kwam ik een tijdje geleden een post tegen op de FP: True in 'Webwinkel Uw Game Specialist is niet meer bereikbaar, gaat mogelijk failliet' die mij aan het denken gezet heeft. Heb ik nog wel de juiste creditcard passend bij mijn uitgavepatroon en eisen?
Daarbij komt dat ik ING niet meer gebruik als hoofdrekening (inkomen ontvangen) en dus zie ik het gebeuren dat ING mijn creditcard wil beëindigen of het limiet naar beneden aan wil passen waardoor het gebruiksgemak voor mij zover afneemt dat ik een alternatief moet overwegen.
Kijkend naar de op de FP aanbevolen: American Express Blue leek dit in eerste instantie wel wat, maar de voorwaarden zijn best wel erg matig, verzekering tot €500 en 180 dagen verzekert.
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie ons wellicht op alternatieven wijzen die ook in dit segment creditcard passen en net wat meer bieden dan het minimum. Afwegingen die ik maak en achtergronden zijn:
Kortom, zie ik nog zaken over het hoofd? Zijn en creditcards die ik absoluut moet overwegen of zijn er creditcards van dit lijstje die jullie zeker zouden afraden?
Enkel kwam ik een tijdje geleden een post tegen op de FP: True in 'Webwinkel Uw Game Specialist is niet meer bereikbaar, gaat mogelijk failliet' die mij aan het denken gezet heeft. Heb ik nog wel de juiste creditcard passend bij mijn uitgavepatroon en eisen?
Daarbij komt dat ik ING niet meer gebruik als hoofdrekening (inkomen ontvangen) en dus zie ik het gebeuren dat ING mijn creditcard wil beëindigen of het limiet naar beneden aan wil passen waardoor het gebruiksgemak voor mij zover afneemt dat ik een alternatief moet overwegen.
Kijkend naar de op de FP aanbevolen: American Express Blue leek dit in eerste instantie wel wat, maar de voorwaarden zijn best wel erg matig, verzekering tot €500 en 180 dagen verzekert.
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie ons wellicht op alternatieven wijzen die ook in dit segment creditcard passen en net wat meer bieden dan het minimum. Afwegingen die ik maak en achtergronden zijn:
- momenteel 1 kaart op mijn naam, ik koop geregeld wat voor mijn vrouw - twee kaarten zou mooi zijn, niet noodzakelijk.
- bestedingslimiet moet minimaal €2000 kunnen zijn om ook de hogere uitgaves te dekken met de cc
- incidenteel positief saldo om duurdere uitgaves te dekken - ook uitgaves uit het positieve saldodeel moeten verzekerd zijn
- verzekering bij voorkeur 1 jaar, 180 dagen is een overweging
- ik krijg jeuk van de N26s, Revolts en Bunqs van de bankenwereld, liever niet - moet betrouwbaar werken in de EU geen dekking in de VS vind ik geen ramp, bij een vakantie die kant op neem ik er wel een extra cc bij indien nodig
- we zitten met de gezamenlijke rekening bij ASN, maar die creditcard heeft mindere voorwaarden dan wat ik nu bij de ING heb
- het Amerikaanse gespreid betalen heb ik nog nooit nodig gehad en hebben wij geen behoefte aan
- nog even nagezocht, we zitten op zo'n €7,5k spend per jaar
Kortom, zie ik nog zaken over het hoofd? Zijn en creditcards die ik absoluut moet overwegen of zijn er creditcards van dit lijstje die jullie zeker zouden afraden?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat dikgedrukte klopt sowieso inderdaad. Maar met makkelijk 40-50k flexibele spend per jaar is dat geen probleem hier (ook veel voorschotten). Opzeggingen en downgrades zullen zeker komen, maar ook veel rekenwerk: hoeveel x 5k moet ik op deze kaart uitgeven om de laatste XP voor <Vul status in> te halen/behouden. En daarna een tactische downgradeWally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:59:
[...]
Op flyertalk wordt gelinkt naar en gequote uit nieuwe voorwaarden, die heb ik niet gecontroleerd. Het lijkt wel te kloppen.
het is wel een behoorlijke verslechtering, in combi met prijsverhoging. Als je het om de XP te doen is en je niet van plan bent veel uit te geven kun je beter wat businessclass vluchten gaan boekenkrijg je meer XP voor je euro.
Wat betreft de VS weet ik dat er een flink verschil zit in verdienmodel en marges, maar wat ik meer aan probeerde te geven is dat ik best begrijp dat ze dat model willen volgen: geen onbeperkt bonus-hoppen en voorspelbare incentives voor retentie.
Verschil met de VS is dat wij hier veel minder fan zijn van doorlopende kredieten en de kaart als charge card gebruiken. Daardoor mist Amex ook rente inkomsten welke je in de VS volop kan incasseren. Met deze 'verslechteringen' kan het ook dat Amex haar doelgroep wil verkleinen en daar misschien meer moeite voor doen. Niet zo heel lang geleden had je een hoog salaris nodig voor een Amex platinum (dacht 75K per jaar) en dat is ook losgelaten om meer mensen binnen te halen wat waarschijnlijk goed gelukt is maar die weinig uitgeven.finsdefis schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Dat dikgedrukte klopt sowieso inderdaad. Maar met makkelijk 40-50k flexibele spend per jaar is dat geen probleem hier (ook veel voorschotten). Opzeggingen en downgrades zullen zeker komen, maar ook veel rekenwerk: hoeveel x 5k moet ik op deze kaart uitgeven om de laatste XP voor <Vul status in> te halen/behouden. En daarna een tactische downgrade
Wat betreft de VS weet ik dat er een flink verschil zit in verdienmodel en marges, maar wat ik meer aan probeerde te geven is dat ik best begrijp dat ze dat model willen volgen: geen onbeperkt bonus-hoppen en voorspelbare incentives voor retentie.
Ongeveer twee maanden geleden hadden we het in dit topic over Amerikaanse creditcards en of het de moeite was om deze aan te vragen.
Bij een uitgave van EUR 25k p/j verdeeld over verschillende categorieën loop je met de Nederlandse AMEX behoorlijk wat punten mis. Ik vond het interessant om dit eens onder elkaar te zetten *knip* link verwijderd omdat ik er zelf ook nog nooit op deze manier bij stil had gestaan met deze data punten.
De conclusie is dat je bij een uitgavenpatroon wat redelijk gedomineerd wordt door reizen en restaurants, je makkelijk 100 tot 120% punten misloopt met een Nederlandse kaart. Standaard krijg je door de EUR/USD koers al 15% extra punten op een US kaart.
Bij een uitgave van EUR 25k p/j verdeeld over verschillende categorieën loop je met de Nederlandse AMEX behoorlijk wat punten mis. Ik vond het interessant om dit eens onder elkaar te zetten *knip* link verwijderd omdat ik er zelf ook nog nooit op deze manier bij stil had gestaan met deze data punten.
De conclusie is dat je bij een uitgavenpatroon wat redelijk gedomineerd wordt door reizen en restaurants, je makkelijk 100 tot 120% punten misloopt met een Nederlandse kaart. Standaard krijg je door de EUR/USD koers al 15% extra punten op een US kaart.
Uitgaven | Nederlandse AMEX Platinum | Nederlandse AMEX Flying Blue Platinum | Amerikaanse AMEX Green |
Algemene uitgaven: €12.500 | 12.500 Membership Rewards | 12.500 Flying Blue Miles | 14.375 Membership Rewards |
Hotels en B&B’s: €7.000 | 7.000 Membership Rewards | 7.000 Flying Blue Miles | 24.150 Membership Rewards |
KLM vliegtickets: €3.000 | 3.000 Membership Rewards | 6.000 Flying Blue Miles (2x Miles op KLM uitgaven) | 10.350 Membership Rewards |
Restaurants: €2.500 | 2.500 Membership Rewards | 2.500 Flying Blue Miles | 8.625 Membership Rewards |
Totaal | 25.000 Membership Rewards | 28.000 Flying Blue Miles | 57.500 Membership Rewards |
[ Voor 2% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2025 20:11 ]
Mooi voorbeeld dat de earn rates in de US een stuk hoger liggen, natuurlijk gekoppeld aan het feit dat transactiekosten voor de merchants ook een stuk hoger zijn en ze meer mogelijkheden hebben om geld te verdienen, heel andere markt zoals ook genoemd door @Wally2002 . Met een US kaart in NL kun je dat uitnutten, al komt die rekening nog wel steeds bij de winkelier te liggen, die in NL hogere transactiekosten zal betalen bij het gebruik van je US kaart.thomassmit schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:53:
Ongeveer twee maanden geleden hadden we het in dit topic over Amerikaanse creditcards en of het de moeite was om deze aan te vragen.
Bij een uitgave van EUR 25k p/j verdeeld over verschillende categorieën loop je met de Nederlandse AMEX behoorlijk wat punten mis. Ik vond het interessant om dit eens onder elkaar te zetten [mbr]*knip* link verwijderd[/] omdat ik er zelf ook nog nooit op deze manier bij stil had gestaan met deze data punten.
Uitgaven Nederlandse AMEX Platinum Nederlandse AMEX Flying Blue Platinum Amerikaanse AMEX Green Algemene uitgaven: €12.500 12.500 Membership Rewards 12.500 Flying Blue Miles 14.375 Membership Rewards Hotels en B&B’s: €7.000 7.000 Membership Rewards 7.000 Flying Blue Miles 24.150 Membership Rewards KLM vliegtickets: €3.000 3.000 Membership Rewards 6.000 Flying Blue Miles (2x Miles op KLM uitgaven) 10.350 Membership Rewards Restaurants: €2.500 2.500 Membership Rewards 2.500 Flying Blue Miles 8.625 Membership Rewards Totaal 25.000 Membership Rewards 28.000 Flying Blue Miles 57.500 Membership Rewards
De vraag voor veel mensen gaat zijn wat de opportunity cost is voor een dergelijke kaart. Ik lees postbus, simkaart, en eventuele hulp bij aanvragen voor 100 euro/per uur (die link naar je blog is wel een beetje verkapte reclame..), nog even los van een trip naar de US, die je wellicht onder de noemer van vakantie 'gratis' kan noemen.
Ik denk dan dat je met de 25k euro spend in je voorbeeld het voor de gemiddelde persoon dan niet zo snel interessant is als je het afzet tegen de moeite die het kost en de extra kosten die je ervoor moet maken om het te realiseren. Laten we zeggen dat je 20/30k extra punten pakt. Dat is zo'n 250 tot 400 euro in waarde bij een gemiddelde waardering aan $1.5 cent per punt. Imo niet de moeite tenzij het een hobby voor je is. Maar uiteraard hoe meer spend, hoe meer voordeel.
Besluit je een US kaart aan te gaan vragen, dan is het nog voordeliger om een goede US MC/Visa kaart te pakken, daar kan je veel makkelijker op spenden in NL. Bijvoorbeeld een CITI premier, vergelijkbare multipliers, maar daarnaast ook Gas/Grocery 3x, wat voor veel mensen grote uitgaven zijn.
Je moet er wel rekening mee dat je account van het ene tot het andere moment kan worden gesloten, ik ken hier wat voorbeelden van die ik op Flyertalk voorbij zag komen. En dan ben je waarschijnlijk alle punten in je account ook kwijt. Dus houd daar rekening mee. Zie: https://www.flyertalk.com...credit-card-accounts.html. In deze voorbeelden lijkt het te gaan om non-residents, met ITIN, met meestal een postbus adres, dus dat is precies de route waar je in je blog over spreekt.
Dit is enkel zo voor de Green/Gold/Platinum. Alle andere kaarten van Amex in US zijn gewoon klassieke creditcards met een limiet. En op de US charge cards heb je ook standaard een pay over time functie tot je beschikking in tegenstelling tot de NL kaarten.Vinnienerd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:59:
Amex is in de VS ook een charge card.
Wat bedoel je met 'dit segment' ?True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:46:
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie ons wellicht op alternatieven wijzen die ook in dit segment creditcard passen en net wat meer bieden dan het minimum.
Aankoopverzekering 1 jaar zijn volgens mij al gelijk de wat duurdere kaarten. Tip: kijk goed naar welke aankopen precies verzekerd zijn voor schade, verlies of diefstal. Er kunnen de nodige uitsluitingen zijn, van productcategorieën, maar bv ook waar gekocht.• verzekering bij voorkeur 1 jaar, 180 dagen is een overweging
De FinTechs bieden (nog) geen creditcards in NL aan dus is in jouw situ niet aan de orde. Zijn overigens inmiddels behoorlijk betrouwbaar geworden, maar is discussie voor een ander topic.• ik krijg jeuk van de N26s, Revolts en Bunqs van de bankenwereld, liever niet - moet betrouwbaar werken in de EU geen dekking in de VS vind ik geen ramp, bij een vakantie die kant op neem ik er wel een extra cc bij indien nodig
In NL worden ook geen nieuwe kaarten met gespreid betalen faciliteit uitgegeven. Alle kaarten dienen tegenwoordig aan het eind van de maand, binnen 21 dagen geheel afbetaald te worden (zogenaamde chargecard).• het Amerikaanse gespreid betalen heb ik nog nooit nodig gehad en hebben wij geen behoefte aan
Eerst genoemde kaarten lijken mij goed bij je passen, zeker als je 1 jaar aankoopgarantie wilt hebben.Op dit moment lijkt de ANWB Visa Gold Card + extra kaart of Mastercard Gold nog het meest passende ook zou Visa World Card Gold wel passen en upgraden naar Visa World Card Platinum kost €117 meer, maar als de reisverzekering vergelijkbare dekking heeft als onze huidige doorlopende reisverzekering dan kunnen we die (€122/jr) ook in de creditcard opnemen.
Voor een kaart met reisverzekering zou ik eerst de dekking daarvan checken. Let er vooral op dat je reis met de kaart betaald moet zijn.
Je had het even over Amex kaarten, maar als dit je enige kaart is/wordt dan wil je die van MC of Visa ivm wereldwijde acceptatie. En de instap Amex kaarten hebben een korte aankoopverzekering (90 dagen). Wel spaar je punten, check of dat een beetje de moeite waard is met je verwachte uitgaven.Kortom, zie ik nog zaken over het hoofd? Zijn en creditcards die ik absoluut moet overwegen of zijn er creditcards van dit lijstje die jullie zeker zouden afraden?
En neem in overweging of je echt 1 jaar aankoopverzekering nodig hebt, of valt dit wellicht al onder een inboedelverzekering of een doorlopende reisverzekering?
Edit: een zeer belangrijke note: ik zie net het door jou gelinkte nieuwsbericht. Een aankoopverzekering is iets heel anders dan gedekt zijn als een webshop niet levert of iets anders levert dan afgesproken! Dit laatste valt onder de aflevergarantie en zit in principe bij elke creditcard als standaard onderdeel van het kaartschema. Hierbij betwist je de transactie en wordt er hoor en wederhoor toegepast.
In geval van de aankoopverzekering heb jij de producten in goede orde ontvangen en in gebruik genomen, maar raken deze in de dekkingsperiode beschadigd, vermist of worden gestolen dan zijn ze (met uitzonderingen) gedekt onder de aankoopverzekering.
[ Voor 10% gewijzigd door Wally2002 op 22-10-2025 22:14 ]
Het wordt onleesbaar is ik nu weer per deelreactie reageer. Dus in een lopend verhaal. Qua segment doel ik op het feit dat er hier ook kaarten voorbij komen van mensen die 20x per jaar vliegen en 20-30k of al snel meer spend hebben op zo'n kaart. Dat doen wij niet, aan de andere kant wij hebben de creditcard niet 340 dagen in de la liggen en ik gebruik die regelmatig om online te kopen voor meer garantie.Wally2002 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:05:
[...]
Wat bedoel je met 'dit segment' ?
[...]
Aankoopverzekering 1 jaar zijn volgens mij al gelijk de wat duurdere kaarten. Tip: kijk goed naar welke aankopen precies verzekerd zijn voor schade, verlies of diefstal. Er kunnen de nodige uitsluitingen zijn, van productcategorieën, maar bv ook waar gekocht.
[...]
De FinTechs bieden (nog) geen creditcards in NL aan dus is in jouw situ niet aan de orde. Zijn overigens inmiddels behoorlijk betrouwbaar geworden, maar is discussie voor een ander topic.
[...]
In NL worden ook geen nieuwe kaarten met gespreid betalen faciliteit uitgegeven. Alle kaarten dienen tegenwoordig aan het eind van de maand, binnen 21 dagen geheel afbetaald te worden (zogenaamde chargecard).
[...]
Eerst genoemde kaarten lijken mij goed bij je passen, zeker als je 1 jaar aankoopgarantie wilt hebben.
Voor een kaart met reisverzekering zou ik eerst de dekking daarvan checken. Let er vooral op dat je reis met de kaart betaald moet zijn.
[...]
Je had het even over Amex kaarten, maar als dit je enige kaart is/wordt dan wil je die van MC of Visa ivm wereldwijde acceptatie. En de instap Amex kaarten hebben een korte aankoopverzekering (90 dagen). Wel spaar je punten, check of dat een beetje de moeite waard is met je verwachte uitgaven.
En neem in overweging of je echt 1 jaar aankoopverzekering nodig hebt, of valt dit wellicht al onder een inboedelverzekering of een doorlopende reisverzekering?
Edit: een zeer belangrijke note: ik zie net het door jou gelinkte nieuwsbericht. Een aankoopverzekering is iets heel anders dan gedekt zijn als een webshop niet levert of iets anders levert dan afgesproken! Dit laatste valt onder de aflevergarantie en zit in principe bij elke creditcard als standaard onderdeel van het kaartschema. Hierbij betwist je de transactie en wordt er hoor en wederhoor toegepast.
In geval van de aankoopverzekering heb jij de producten in goede orde ontvangen en in gebruik genomen, maar raken deze in de dekkingsperiode beschadigd, vermist of worden gestolen dan zijn ze (met uitzonderingen) gedekt onder de aankoopverzekering.
Ik ben mij bewust dat het afleveren van een product bij een online aankoop vrij standaard werk is bij een creditcard dat heb ik scherp (aflevergarantie). De Amex zijn eigenlijk niet bijster interessante kaarten omdat die qua verzekering op de producten relatief weinig aanbieden en dan moet je al best hoog in de range gaan kijken.
M.b.t. de Visa World Card Platinum staat daar vrij expliciet bij dat de dekking ook geld als de reis niet is gekocht via de kaart. Iets wat ik wel heel logisch had gevonden, maar met deze voorwaarden is deze kaart potentieel een alternatief op mijn huidige cc + doorlopende reisverzekering.
Bedankt voor je uitgebreide reactie
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hou er wel rekening mee dat voor zover ik kan nagaan deze reisverzekering geen annuleringsverzekering lijkt te hebben. Dat is bij mijn reisverzekering de grootste kostenpost. Voor de 'gewone' reisverzekering betaal ik zo'n 5 euro per maand. Den vind ik het prijsverschil tussen een gewone kaart en deze Platinum kaart wel groot.True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:57:
[...]
Het wordt onleesbaar is ik nu weer per deelreactie reageer. Dus in een lopend verhaal. Qua segment doel ik op het feit dat er hier ook kaarten voorbij komen van mensen die 20x per jaar vliegen en 20-30k of al snel meer spend hebben op zo'n kaart. Dat doen wij niet, aan de andere kant wij hebben de creditcard niet 340 dagen in de la liggen en ik gebruik die regelmatig om online te kopen voor meer garantie.
Ik ben mij bewust dat het afleveren van een product bij een online aankoop vrij standaard werk is bij een creditcard dat heb ik scherp (aflevergarantie). De Amex zijn eigenlijk niet bijster interessante kaarten omdat die qua verzekering op de producten relatief weinig aanbieden en dan moet je al best hoog in de range gaan kijken.
M.b.t. de Visa World Card Platinum staat daar vrij expliciet bij dat de dekking ook geld als de reis niet is gekocht via de kaart. Iets wat ik wel heel logisch had gevonden, maar met deze voorwaarden is deze kaart potentieel een alternatief op mijn huidige cc + doorlopende reisverzekering.
Zo te lezen heb je goed in beeld welke features/voordelen voor jou interessant zijn. Dan is het een kwestie van bepalen of je de kaartbijdrage het waard vind. En als het over verzekeringen gaat is het een kwestie van goed de voorwaarden doornemen wat er wel en niet onder valt.True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:57:
Het wordt onleesbaar is ik nu weer per deelreactie reageer. Dus in een lopend verhaal. Qua segment doel ik op het feit dat er hier ook kaarten voorbij komen van mensen die 20x per jaar vliegen en 20-30k of al snel meer spend hebben op zo'n kaart. Dat doen wij niet, aan de andere kant wij hebben de creditcard niet 340 dagen in de la liggen en ik gebruik die regelmatig om online te kopen voor meer garantie.
Het zou me trouwens niet verbazen als de Visa platinum nog een verslechtering van de voorwaarden krijgt. Bij de MC Black is eerder dit jaar al een verslechtering geweest van de voorwaarden en moet de reis nu met de kaart betaald zijn. Dit was eerst niet.
Goed punt! Ben even diagonaal door de voorwaarden heen gegaan maar annulering zit er inderdaad niet in.Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 06:22:
[...]
Hou er wel rekening mee dat voor zover ik kan nagaan deze reisverzekering geen annuleringsverzekering lijkt te hebben. Dat is bij mijn reisverzekering de grootste kostenpost. Voor de 'gewone' reisverzekering betaal ik zo'n 5 euro per maand. Den vind ik het prijsverschil tussen een gewone kaart en deze Platinum kaart wel groot.
Wel opvallend, dit zou je niet zo snel verwachten aangezien het de premium kaart is in de Visa lijn die ICS aanbiedt.
Ik heb al een Amex Blue maar heb recent ook een Flying Blue Silver kaart aangevraagd. Kan ik deze nu aan hetzelfde Amex account koppelen? Ik dacht hier eerder iets over gelezen dat dit kon. Als ik via de app of website de tweede kaart probeer toe te voegen dan lukt dit niet.
Zou gewoon moeten kunnen. Heb je al contact met amex opgenomen?oohh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:40:
Ik heb al een Amex Blue maar heb recent ook een Flying Blue Silver kaart aangevraagd. Kan ik deze nu aan hetzelfde Amex account koppelen? Ik dacht hier eerder iets over gelezen dat dit kon. Als ik via de app of website de tweede kaart probeer toe te voegen dan lukt dit niet.
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1