True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:46:
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie ons wellicht op alternatieven wijzen die ook in dit segment creditcard passen en net wat meer bieden dan het minimum.
Wat bedoel je met 'dit segment' ?
• verzekering bij voorkeur 1 jaar, 180 dagen is een overweging
Aankoopverzekering 1 jaar zijn volgens mij al gelijk de wat duurdere kaarten. Tip: kijk goed naar welke aankopen precies verzekerd zijn voor schade, verlies of diefstal. Er kunnen de nodige uitsluitingen zijn, van productcategorieën, maar bv ook waar gekocht.
• ik krijg jeuk van de N26s, Revolts en Bunqs van de bankenwereld, liever niet - moet betrouwbaar werken in de EU geen dekking in de VS vind ik geen ramp, bij een vakantie die kant op neem ik er wel een extra cc bij indien nodig
De FinTechs bieden (nog) geen creditcards in NL aan dus is in jouw situ niet aan de orde. Zijn overigens inmiddels behoorlijk betrouwbaar geworden, maar is discussie voor een ander topic.
• het Amerikaanse gespreid betalen heb ik nog nooit nodig gehad en hebben wij geen behoefte aan
In NL worden ook geen nieuwe kaarten met gespreid betalen faciliteit uitgegeven. Alle kaarten dienen tegenwoordig aan het eind van de maand, binnen 21 dagen geheel afbetaald te worden (zogenaamde chargecard).
Op dit moment lijkt de ANWB Visa Gold Card + extra kaart of Mastercard Gold nog het meest passende ook zou Visa World Card Gold wel passen en upgraden naar Visa World Card Platinum kost €117 meer, maar als de reisverzekering vergelijkbare dekking heeft als onze huidige doorlopende reisverzekering dan kunnen we die (€122/jr) ook in de creditcard opnemen.
Eerst genoemde kaarten lijken mij goed bij je passen, zeker als je 1 jaar aankoopgarantie wilt hebben.
Voor een kaart met reisverzekering zou ik eerst de dekking daarvan checken. Let er vooral op dat je reis met de kaart betaald moet zijn.
Kortom, zie ik nog zaken over het hoofd? Zijn en creditcards die ik absoluut moet overwegen of zijn er creditcards van dit lijstje die jullie zeker zouden afraden?
Je had het even over Amex kaarten, maar als dit je enige kaart is/wordt dan wil je die van MC of Visa ivm wereldwijde acceptatie. En de instap Amex kaarten hebben een korte aankoopverzekering (90 dagen). Wel spaar je punten, check of dat een beetje de moeite waard is met je verwachte uitgaven.
En neem in overweging of je echt 1 jaar aankoopverzekering nodig hebt, of valt dit wellicht al onder een inboedelverzekering of een doorlopende reisverzekering?
Edit: een zeer belangrijke note: ik zie net het door jou gelinkte nieuwsbericht. Een aankoopverzekering is iets heel anders dan gedekt zijn als een webshop niet levert of iets anders levert dan afgesproken! Dit laatste valt onder de aflevergarantie en zit in principe bij elke creditcard als standaard onderdeel van het kaartschema. Hierbij betwist je de transactie en wordt er hoor en wederhoor toegepast.
In geval van de aankoopverzekering heb jij de producten in goede orde ontvangen en in gebruik genomen, maar raken deze in de dekkingsperiode beschadigd, vermist of worden gestolen dan zijn ze (met uitzonderingen) gedekt onder de aankoopverzekering.
[
Voor 10% gewijzigd door
Wally2002 op 22-10-2025 22:14
]