Wat is de relevantie van de oorsprong van de punten voor de discussie over Amerikaanse kaarten?Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
In jouw situatie klinkt het als een super optie, maar ik vermoed zo maar even dat de bulk van die 2 miljoen punten voor je vakantie uit referrals kwamen. Zo niet, is het natuurlijk heel prettig! Uiteindelijk hangt het natuurlijk geheel af van je situatie en hoeveel je kan spenderen op creditcards in een jaar.
Deze discussie begon met iemand die noemde op Instagram gezien te hebben hoe voordelig het kan zijn om een US Amex kaart te openen.Wally2002 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 04:09:
[...]
Wat is de relevantie van de oorsprong van de punten voor de discussie over Amerikaanse kaarten?
Mijn stelling is dat voor het gros van de mensen het nog wel tegenvalt. Jaar 1 zal wel positief zijn door een eventuele bonus. Maar daarna valt het tegen. En je moet vaak nog flink wat opportunity kosten maken om het allemaal te regelen.
In de blogs vind ik het vaak nogal rooskleurig neergezet. Als in: Ik ben naar US gevlogen om een bankrekening te openen, "natuurlijk heb ik deze reis ook geboekt met mijn MR punten, klik op de "referral" link als je dit ook wil", en nu heb ik toegang tot zo veel meer voordeel, etc. Dus open ook snel een NL kaart zodat je deze punten straks kan gaan omzetten naar de US, of dergelijke strekking. Of in het algemeen een NL platinum kaart, meestal ook het geld niet waard voor de gemiddelde gebruiker.
Vaak starten deze artikelen niet met: "Ik verdien per jaar 500k aan referral bonussen en daarom is het zeer interessant voor mijn persoonlijke situatie." Dat klink wellicht wat cynisch, maar imo is het vaak erg rooskleurig voorgesteld in dit soort artikelen, mede doordat de websites draaien op het binnenhalen van referrals en ads.
Een reactie die ik krijg van @thomassmit is dat het zeer nuttig kan zijn omdat hij zijn vakantie voor 2 miljoen punten heeft geboekt, door o.a. bredere US mogelijkheden en handig benutten van US kaarten. (ik heb overigens ook al meerdere keren benoemd dat het heel voordelig kan zijn in de juiste situatie). Wat natuurlijk top is, maar aangezien op de website allerlei referral links staan, zal dat waarschijnlijk ook wel de bron zijn van het hoge punten saldo. En mede waarom dat dat zo interessant uitwerkt in zijn situatie. Mocht het wel op organische spend zijn, is dat top, maar dat ligt nog steeds ver buiten bereik van een gemiddeld gebruiker.
De relevantie is dus, dat voor een gemiddeld gebruiker dit soort use cases niet snel haalbaar/realistisch zijn. Maar vaak wel de basis vormen van een dergelijk artikel met tips waarom dit zoveel voordeel op kan leveren. Als je 20k euro per jaar uitgeeft op een creditcard en geen leger van vrienden/kennissen hebt die wel een platinum kaart willen pakken op referral van jou, dan rekent het wat mij betreft niet zo snel rond. Tenzij je het leuke hobby en tijdverdrijf vind.
Wat niet weg neemt dat deze blogs vaak ook heel nuttige informatie bevatten voor de juiste use case. Dus past het voor jou persoonlijke situatie goed, dan zeker doen!
[ Voor 14% gewijzigd door Tuniq op 03-09-2025 07:17 ]
Helemaal duidelijk en ook helemaal mee eens. Het leek mij wel voor de hand liggend dat je sowieso wat onderzoek doet of het de moeite waard is.Tuniq schreef op woensdag 3 september 2025 @ 05:43:
[...]
De relevantie is dus, dat voor een gemiddeld gebruiker dit soort use cases niet snel haalbaar/realistisch zijn. Maar vaak wel de basis vormen van een dergelijk artikel met tips waarom dit zoveel voordeel op kan leveren. Als je 20k euro per jaar uitgeeft op een creditcard en geen leger van vrienden/kennissen hebt die wel een platinum kaart willen pakken op referral van jou, dan rekent het wat mij betreft niet zo snel rond. Tenzij je het leuke hobby en tijdverdrijf vind.
Wat niet weg neemt dat deze blogs vaak ook heel nuttige informatie bevatten voor de juiste use case. Dus past het voor jou persoonlijke situatie goed, dan zeker doen!
Toen ik die post met link zag moest ik ook even kijken of dit niet verkapte spam was met een referral link
Zijn er op dit moment nog een beetje goede Amex referral acties (Geen Flying blue)?, of zijn er eventuele andere creditcards die ik goed kan benutten aangezien er weer een paar grote aankopen aankomen.
Sinds 2020 heb ik flink gespaard om deze reis mogelijk te maken. Het overgrote deel kwam inderdaad vanuit referrals, maar uiteindelijk is het een combinatie van sign-up bonussen, referrals en het slim inzetten van punten waardoor je er de meeste waarde uit krijgt.Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
In jouw situatie klinkt het als een super optie, maar ik vermoed zo maar even dat de bulk van die 2 miljoen punten voor je vakantie uit referrals kwamen. Zo niet, is het natuurlijk heel prettig! Uiteindelijk hangt het natuurlijk geheel af van je situatie en hoeveel je kan spenderen op creditcards in een jaar.
[...]
WISE is relatief duur, maar wel snel. Je kan beter Atlantic Money gebruiken want dit heeft een flat fee van 3 euro maar duurt wel enkele dagen voor je het geld tot je beschikking hebt. Afhankelijk van het bedrag kun je dus veel lager uitkomen dan 1% kosten.Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
Zodra je snel betaald iedere maand zal het currency risico wel meevallen. Wat meer impact zal hebben zijn de kosten om euro's naar US te sturen, zo'n 0.5% als je een service als Wise gebruikt. En het verschil in de VISA/AMEX rates vs. spot rates, zo'n 0.2-0.3%. Totaal zo'n -0.8% kosten.
De 100k AMEX sign-up bonus is eind juli afgelopen. Als je het historisch verloop bekijkt, dan is de kans reëel dat er ergens komende weken weer een verhoogd aanbod komt. Het is 50k momenteel voor de Platinum kaart.thechib12 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:06:
Zijn er op dit moment nog een beetje goede Amex referral acties (Geen Flying blue)?, of zijn er eventuele andere creditcards die ik goed kan benutten aangezien er weer een paar grote aankopen aankomen.
Buiten AMEX en Revolut (RevPoints) zijn er binnen Nederland geen kaarten waarmee je punten kan sparen.
Denken jullie dat wanneer je in de US een Amex kaart aanvraagt je hiervoor gebruik kan maken van de sign-up bonussen of zien ze je al als bestaande gebruiker in Nederland.
Er zijn geregeld acties! denk wel 4x per jaar heb ik de 100K bonus gezien, kijk even rond of je familie of vrienden hebt die je kunnen uitnodigen dan krijgen zij ook weer een mooie bonus. Ik verwacht eind september wel weer een nieuwe actie vanuit Amex. Je kunt volgens mij de Amex Experience App downloaden hier krijg je alle updates rondom acties.thechib12 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:06:
[ Voor 26% gewijzigd door Sacrada op 03-09-2025 18:01 ]
Ja, je kunt gebruik maken van sign-up bonussen, ook voor bankrekeningen (!). Je moet er wel rekening mee houden dat het niet altijd van een leien dakje zal gaan. Aanvragen van een ITIN is niet altijd succesvol en je bankrekening kan worden gesloten. Mijn rekening bij Capital One is onlangs na een aantal maanden gesloten, waarschijnlijk omdat ik vanuit de EU inlogde op mijn account. C1 is dus niet aan te raden.Sacrada schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:59:
Denken jullie dat wanneer je in de US een Amex kaart aanvraagt je hiervoor gebruik kan maken van de sign-up bonussen of zien ze je al als bestaande gebruiker in Nederland.
Yes, je kan gewoon een sign-up bonus krijgen.Sacrada schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:59:
[...]
Er zijn geregeld acties! denk wel 4x per jaar heb ik de 100K bonus gezien, kijk even rond of je familie of vrienden hebt die je kunnen uitnodigen dan krijgen zij ook weer een mooie bonus. Ik verwacht eind september wel weer een nieuwe actie vanuit Amex. Je kunt volgens mij de Amex Experience App downloaden hier krijg je alle updates rondom acties.
Let wel de bonussen zijn gemiddeld hoger in de US, maar er zijn ook een stuk meer restricties. Zo heeft AMEX bijvoorbeeld de once a life time rule en soms family rules. Wat betekend dat een bonus op een kaart maar 1x kan krijgen en heb je een kaart uit een bepaalde familie dat sluit dat soms ook bonussen op andere kaarten in die groep uit. Ook referral bonussen in US zijn stukken minder, vaak 10-20k per persoon en gemaximeerd op 100k per jaar. Andere banken hanteren vaak periodes van 24/48 maanden na een bonus.
Wat dat betreft is het stukken makkelijker om bonussen en referrals te churnen in Nederland momenteel, ik verwacht dat op termijn ze dezelfde regels ook wel in NL gaan uitrollen. Zodra meer en meer mensen het gaan uitnutten, zullen ze de restricties wel op gaan schroeven. In de UK hadden ze vergelijkbare regels met NL wat jaren geleden en die zijn ook veel restrictiever vandaag de dag. Dus geniet ervan zolang het kan!
Houd hier zeker rekening mee. Je kan bijvoorbeeld zomaar een 4506-c voor tax transcripts in de post krijgen, zeker als nieuwe gebruiker met gelimiteerde historie. Of andere vragen die leiden tot het sluiten van je accounts.oohh schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:09:
[...]
Ja, je kunt gebruik maken van sign-up bonussen, ook voor bankrekeningen (!). Je moet er wel rekening mee houden dat het niet altijd van een leien dakje zal gaan. Aanvragen van een ITIN is niet altijd succesvol en je bankrekening kan worden gesloten. Mijn rekening bij Capital One is onlangs na een aantal maanden gesloten, waarschijnlijk omdat ik vanuit de EU inlogde op mijn account. C1 is dus niet aan te raden.
Ik ben momenteel bezig met het invullen van het W-7 formulier, omdat ik bij Fidelity aandelen heb van mijn Amerikaanse werkgever. Met het W-8BEN formulier heb ik al belastingvoordeel, maar zoals ik heb gelezen, kan ik alsnog een ITIN aanvragen op basis van de dividenden die ik in de VS ontvang.
Nu vroeg ik aan ChatGPT hoe het zit met een gecertificeerde kopie van mijn paspoort. ChatGPT zegt dat dit moet via een U.S. consulaat, een notaris, of een IRS Certified Acceptance Agent (CAA). Echter, Daniel van de Globentrotter zegt dat je dit bij de gemeente kunt laten doen voor €8,15. ChatGPT geeft aan dat een kopie van de gemeente niet voldoende is voor de IRS.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Nu vroeg ik aan ChatGPT hoe het zit met een gecertificeerde kopie van mijn paspoort. ChatGPT zegt dat dit moet via een U.S. consulaat, een notaris, of een IRS Certified Acceptance Agent (CAA). Echter, Daniel van de Globentrotter zegt dat je dit bij de gemeente kunt laten doen voor €8,15. ChatGPT geeft aan dat een kopie van de gemeente niet voldoende is voor de IRS.
Dit staat gewoon op de formulieren vermeld en de IRS website, in de FAQ. Misschien is het handiger om dit door te lezen dan ChatGPT te vragen.Sacrada schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:11:
Ik ben momenteel bezig met het invullen van het W-7 formulier, omdat ik bij Fidelity aandelen heb van mijn Amerikaanse werkgever. Met het W-8BEN formulier heb ik al belastingvoordeel, maar zoals ik heb gelezen, kan ik alsnog een ITIN aanvragen op basis van de dividenden die ik in de VS ontvang.
De issuing agency, ofwel je gemeente kan dit doen voor een certified copy. https://www.irs.gov/indiv...ntly-asked-questions-faqs.
Dankjewel @TuniqTuniq schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:45:
[...]
Dit staat gewoon op de formulieren vermeld en de IRS website, in de FAQ. Misschien is het handiger om dit door te lezen dan ChatGPT te vragen.
De issuing agency, ofwel je gemeente kan dit doen voor een certified copy. https://www.irs.gov/indiv...ntly-asked-questions-faqs.
Ik heb vandaag een gecertificeerd document aangevraagd bij de Gemeente. Dit bevat een kopie van mijn paspoort, enkele stempels en de tekst is in het Nederlands. Ik weet niet zeker of dit een probleem zal zijn.
Nu bezig met mijn W-7 formulier, en zodra dit in orde is zal ik dit aangetekend opsturen via PostNL voor 23,-euro.
Denkt moet vanaf gemeente opsturen via email ? zij moeten echter de originelen of gewaarmerkte kopieën van alle andere documenten rechtstreeks naar de IRS sturen. Ze bedoelt letterlijk rechtstreeks richting IRS dus niet via PostNL denk ik.Sacrada schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:36:
[...]
Dankjewel @Tuniq
Ik heb vandaag een gecertificeerd document aangevraagd bij de Gemeente. Dit bevat een kopie van mijn paspoort, enkele stempels en de tekst is in het Nederlands. Ik weet niet zeker of dit een probleem zal zijn.
Nu bezig met mijn W-7 formulier, en zodra dit in orde is zal ik dit aangetekend opsturen via PostNL voor 23,-euro.
Je gaat hoogstwaarschijnlijk problemen krijgen met een document in het Nederlandse. Dit kun je ook vinden op het W-7 formulier. Nogmaals, lees dit goed door, antwoorden op al dit soort vragen staan daar gewoon op vermeld. In dit geval: "You may later be required by the IRS to provide a certified translation of foreign-language documents."Sacrada schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:36:
[...]
Dankjewel @Tuniq
Heb je bij de gemeente niet aangegeven dat je een Engels document nodig hebt? Normaal gesproken kunnen ze dit gewoon in het Engels doen, maar als je niks zegt geven ze je waarschijnlijk gewoon Nederlands.
Hmmm. Er wordt nu gesproken over een digitale PriorityPass. Echter heb ik nog een fysieke (zo’n nieuwe witte). Die (toentertijd) gewoon Priority Pass Prestige was.g0tanks schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
Mastercard Black wordt weer slechter: €204 > €225 per jaar en Priority Pass niet meer onbeperkt.
[...]
[...]
[...]
Zou ik daarmee nog steeds onbeperkt in de lounge kunnen? Ik weet niet of ze dat digitaal aan kunnen passen.
Dan zou ik misschien wel best of both worlds hebben. Toegang middels mijn fysieke pass voor mezelf en tot 4x per jaar toegang voor mijn vrouw middels die online PP. Gasten meenemen was tot op dat moment niet mogelijk namelijk.
Maar dat zal wel wishful thinking zijn
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Het wordt toch digitaal omdat ze nu overal in de lounges die realtime kunnen scannen en dan gelijk terugkrijgen of je toegang hebt.HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:00:
[...]
Hmmm. Er wordt nu gesproken over een digitale PriorityPass. Echter heb ik nog een fysieke (zo’n nieuwe witte). Die (toentertijd) gewoon Priority Pass Prestige was.
Zou ik daarmee nog steeds onbeperkt in de lounge kunnen? Ik weet niet of ze dat digitaal aan kunnen passen.
Dan zou ik misschien wel best of both worlds hebben. Toegang middels mijn fysieke pass voor mezelf en tot 4x per jaar toegang voor mijn vrouw middels die online PP. Gasten meenemen was tot op dat moment niet mogelijk namelijk.
Het hele idee van die oude pas was volgens mij dat men niet direct online kon verifiëren en de fysieke pas dan voldoende zekerheid gaf dat je toegang had. Kaart nummer en gegevens werden natuurlijk wel genoteerd om ook het geld bij PP te claimen door de lounge.
Je kunt het natuurlijk altijd een keer proberen door ‘per ongeluk ‘ die oude kaart aan te bieden.
Per 1 juli werkt de fysieke PP kaart niet meer, die wordt afgewezen. Je moet de app activeren of je kan je Mastercard Black aanbieden bij de balie. De eerste keer moest ik de transactie voor toegang valideren via de ICS app. Tweede keer kwam ik met de MB er meteen in. Snel de 4 bezoeken opgemaakt en de kaart meteen opgezegd.HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:00:
[...]
Hmmm. Er wordt nu gesproken over een digitale PriorityPass. Echter heb ik nog een fysieke (zo’n nieuwe witte). Die (toentertijd) gewoon Priority Pass Prestige was.
De verzekeringen waren sinds vorig jaar al zeer onaantrekkelijk/waardeloos geworden. PP is het nu ook niet meer waard en die Mastercard Travel Experiences slaan helemaal nergens op. Fasttrack is vrijwel nergens te gebruiken en loopt via Dragonpass, een aparte app. Ook de overige diensten heb je niets aan en gaan weer via een andere site. Rommelige boel is het geworden en de kaartbijdrage valt er niet meer uit te halen. Zonde hoe een mooi product in 2 jaar tijd volledig om zeep geholpen is.
Is ook het nadeel als je de enige kaartuitgevende instantie bent voor MasterCard/Visa die een 'premium' kaart aanbied, er is geen alternatief wat voldoet. Amex Platinum is een andere kaart en ander netwerk met andere prijzen en services. En bij de debit kaarten kom je al snel uit bij een Revolut maar dat kun je ook niet 1 op 1 vergelijken.cderidder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:00:
[...]
Per 1 juli werkt de fysieke PP kaart niet meer, die wordt afgewezen. Je moet de app activeren of je kan je Mastercard Black aanbieden bij de balie. De eerste keer moest ik de transactie voor toegang valideren via de ICS app. Tweede keer kwam ik met de MB er meteen in. Snel de 4 bezoeken opgemaakt en de kaart meteen opgezegd.
De verzekeringen waren sinds vorig jaar al zeer onaantrekkelijk/waardeloos geworden. PP is het nu ook niet meer waard en die Mastercard Travel Experiences slaan helemaal nergens op. Fasttrack is vrijwel nergens te gebruiken en loopt via Dragonpass, een aparte app. Ook de overige diensten heb je niets aan en gaan weer via een andere site. Rommelige boel is het geworden en de kaartbijdrage valt er niet meer uit te halen. Zonde hoe een mooi product in 2 jaar tijd volledig om zeep geholpen is.
Eens. Nederland is een lastige markt. Amex kan de kosten dekken door volume en hoge fees en in eigen beheer veel te doen. Een Mastercard levert hier minder op, te veel afhankelijkheden. De MB had van mij best een stuk duurder mogen worden met behoud van de oude voorwaarden, dan was het nog steeds interessant geweest. Nu is het vlees nog vis.Youtl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
[...]
Is ook het nadeel als je de enige kaartuitgevende instantie bent voor MasterCard/Visa die een 'premium' kaart aanbied, er is geen alternatief wat voldoet. Amex Platinum is een andere kaart en ander netwerk met andere prijzen en services. En bij de debit kaarten kom je al snel uit bij een Revolut maar dat kun je ook niet 1 op 1 vergelijken.
Amex is naast het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie en heeft dus alles in eigen hand. Nu zie je in de lokale markten dat er ook wel geschaafd wordt aan het product (bv diner tegoed bij de platinum, minder punten sparen) maar al met al blijft het wel redelijk op orde.cderidder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:58:
[...]
Eens. Nederland is een lastige markt. Amex kan de kosten dekken door volume en hoge fees en in eigen beheer veel te doen. Een Mastercard levert hier minder op, te veel afhankelijkheden. De MB had van mij best een stuk duurder mogen worden met behoud van de oude voorwaarden, dan was het nog steeds interessant geweest. Nu is het vlees nog vis.
Mastercard is slechts het kaartschema dus moet je het van de kaartuitgevende instantie hebben die er iets van wil maken. Helaas heeft ICS nogal een vinger in de pap maar heb ik ook het idee dat klanten maar lastig zijn voor ICS, vooral ingegeven door de strengere KYC (als gevolg van boetes voor het moederbedrijf: ABN).
Sinds kort zie je ze wel actief communiceren over de voordelen bij autohuur en het buitenland (door de invoering van de nieuwe debetcards in NL wordt het belang voor veel mensen ook weer kleiner) maar een echt 'high end' product lijkt er inderdaad niet in te zitten.
De NL markt en dan met name degenen die een 'luxe' creditcard zoeken is er wellicht ook te klein voor.
Eerdere poging van Laser Cards met een Miles en More creditcard is (helaas) van korte duur geweest.
En veel mensen hebben al een doorlopende reisverzekering.
Met de strikte krediet-richtlijnen valt er ook weinig aan rente te verdienen.
De MC black had met een jaarbijdrage van rond de 200 euro een heel mooi product, maar ik vermoed dat men het ook geen leuke boodschap vond worden dat het 50% of meer duurder zou worden voor bestaande kaarthouders als ze dezelfde voorwaarden zouden hebben aangehouden.
Precies dit inderdaad! Het is simpelweg zo dat er door iedere partij minder geld te verdienen in Europa door de lagere transactiekosten. AMEX heeft minder last van deze lagere kosten, maar de acceptatie is dan weer niet heel best in Europa. Dat drijft ook wel ten dele waarom de AMEX voorwaarden in NL een stuk minder zijn dan in US, plus dat er geen concurrentie is. Ik denk dat je ook een goed punt hebt dat het 'luxe' segment in Nederland niet zo groot is.Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:09:
[...]
Amex is naast het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie en heeft dus alles in eigen hand. Nu zie je in de lokale markten dat er ook wel geschaafd wordt aan het product (bv diner tegoed bij de platinum, minder punten sparen) maar al met al blijft het wel redelijk op orde.
Mastercard is slechts het kaartschema dus moet je het van de kaartuitgevende instantie hebben die er iets van wil maken. Helaas heeft ICS nogal een vinger in de pap maar heb ik ook het idee dat klanten maar lastig zijn voor ICS, vooral ingegeven door de strengere KYC (als gevolg van boetes voor het moederbedrijf: ABN).
Sinds kort zie je ze wel actief communiceren over de voordelen bij autohuur en het buitenland (door de invoering van de nieuwe debetcards in NL wordt het belang voor veel mensen ook weer kleiner) maar een echt 'high end' product lijkt er inderdaad niet in te zitten.
De NL markt en dan met name degenen die een 'luxe' creditcard zoeken is er wellicht ook te klein voor.
Eerdere poging van Laser Cards met een Miles en More creditcard is (helaas) van korte duur geweest.
En veel mensen hebben al een doorlopende reisverzekering.
Met de strikte krediet-richtlijnen valt er ook weinig aan rente te verdienen.
De MC black had met een jaarbijdrage van rond de 200 euro een heel mooi product, maar ik vermoed dat men het ook geen leuke boodschap vond worden dat het 50% of meer duurder zou worden voor bestaande kaarthouders als ze dezelfde voorwaarden zouden hebben aangehouden.
Al heb ik wel het gevoel dat AMEX best fors investeert in NL, op Schiphol zie ik elke keer de muren vol hangen met AMEX advertenties en binnenkort ook een Centurion lounge op Schiphol (al is dat natuurlijk ook gelinkt aan het verder uitbouwen van een global network, gezien Schiphol een grote hub is). De welkomstbonussen en referrals zijn ook best riant.
De autohuurverzekering is zeer lucratief als je regelmatig een auto huurt op vakantie en 0 eigen risico prettig vind. Wordt niet vaak genoemd, maar 1 van de beste voordelen van dit soort kaarten. Scheelt vaak zo 20 euro per huurdag. MC Black heeft helaas ook slechtere voorwaarden hiervoor als de platinum.
Vlees nog vis inderdaad. M.i. hadden ze inderdaad beter een premium weg in kunnen slaan.cderidder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:58:
[...]
Eens. Nederland is een lastige markt. Amex kan de kosten dekken door volume en hoge fees en in eigen beheer veel te doen. Een Mastercard levert hier minder op, te veel afhankelijkheden. De MB had van mij best een stuk duurder mogen worden met behoud van de oude voorwaarden, dan was het nog steeds interessant geweest. Nu is het vlees nog vis.
Je hebt wel gelijk wat betreft de investeringen. Dat begon een tijd terug met een flinke verbetering van de acceptatie in Nederland, maar dat was ook wel nodig en denk ik ook wel cruciaal om voldoende potentie aan klanten te hebben. En volgens mij in 2018 Privium Plus bij de platinum kaart als voordeel bijvoorbeeld.Tuniq schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:42:
Al heb ik wel het gevoel dat AMEX best fors investeert in NL, op Schiphol zie ik elke keer de muren vol hangen met AMEX advertenties en binnenkort ook een Centurion lounge op Schiphol (al is dat natuurlijk ook gelinkt aan het verder uitbouwen van een global network, gezien Schiphol een grote hub is). De welkomstbonussen en referrals zijn ook best riant.
De laatste tijd dan wel wat verslechteringen, bv bij de platinum het vervangen van het diner credit voor een dining for two met meer beperkingen en ook wat kinderziektes bij sommige restaurants, en de devaluatie van de punten als je die voor korting op je maandafrekening wilt inzetten, en überhaupt het sparen minder hard per euro.
De reclame op Schiphol valt inderdaad op en laat zien dat ze vooral de reiziger willen aanspreken. Ik snap dat dat erbij hoort, maar soms heb ik ook wel het gevoel, zeker ook gezien de hoge welkomstbonussen, dat de trouwe klant (net als bij je energieboer en internetboer) hier de rekening voor betaald.
Overigens, over de acceptatie gesproken, ik merk wel dat bv DPD bij online verzendlabels nu geen Amex meer accepteert, en dacht ook wel gelezen te hebben dat er fysieke winkels weer mee gestopt zijn.
Waar Amex m.i. echt kan scoren is acceptatie voor OVPay.
Nou was inwisselen voor korting op je maandafrekening altijd al een suboptimale keus, maar inderdaad, overall is het wel wat minder riant geworden. In zekere zin denk ik ook dat de trouwe klant de rekening betaald. Al voert AMEX in veel markten het beleid dat je 1 keer per lifetime de bonus kan pakken. Vraag me af of dat ook gaat overwaaien naar Nederland op termijn.Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:21:
[...]
Je hebt wel gelijk wat betreft de investeringen. Dat begon een tijd terug met een flinke verbetering van de acceptatie in Nederland, maar dat was ook wel nodig en denk ik ook wel cruciaal om voldoende potentie aan klanten te hebben. En volgens mij in 2018 Privium Plus bij de platinum kaart als voordeel bijvoorbeeld.
De laatste tijd dan wel wat verslechteringen, bv bij de platinum het vervangen van het diner credit voor een dining for two met meer beperkingen en ook wat kinderziektes bij sommige restaurants, en de devaluatie van de punten als je die voor korting op je maandafrekening wilt inzetten, en überhaupt het sparen minder hard per euro.
De reclame op Schiphol valt inderdaad op en laat zien dat ze vooral de reiziger willen aanspreken. Ik snap dat dat erbij hoort, maar soms heb ik ook wel het gevoel, zeker ook gezien de hoge welkomstbonussen, dat de trouwe klant (net als bij je energieboer en internetboer) hier de rekening voor betaald.
Overigens, over de acceptatie gesproken, ik merk wel dat bv DPD bij online verzendlabels nu geen Amex meer accepteert, en dacht ook wel gelezen te hebben dat er fysieke winkels weer mee gestopt zijn.
Waar Amex m.i. echt kan scoren is acceptatie voor OVPay.
Ik snap overigens wel dat de marketing gericht is op de reiziger, de acceptatie in de reisbranche ligt hoog en de perks voor de veelreiziger zijn best handig. Huur je zo en dan een auto, waardeer je privium, dan rekent het al snel rond. Daarentegen, doe je dat niet, dan wordt het snel ingewikkeld. Ook maakt het nogal verschil of je in Amsterdam woont of daarbuiten (mij valt op dat de acceptatie een stuk beter is, waarschijnlijk door het hoge aantal toeristen).
OVPay is een groot gemis inderdaad. Daar liep ik laatst tegenaan en verbaasde me daar al over. Ook vanuit toerisme oogpunt, apart dat AMEX niet voor OVPay werkt. De grap is dan weer dat NS wel AMEX accepteert, maar het gemak van OVPay is juist dat je geen kaartjes hoeft te kopen vooraf.
Iemand tips voor een bedrijf dat digitale USA telefoonnummers levert? Ik begreep dat veel via VoIP leveren en dat banken zoals BOFA deze niet accepteren.
Heb vanavond geprobeerd o.a. een bank account te openen, maar krijg toch elke keer de melding dat het in-person moet....
Heb vanavond geprobeerd o.a. een bank account te openen, maar krijg toch elke keer de melding dat het in-person moet....
[ Voor 28% gewijzigd door Sacrada op 13-09-2025 00:00 ]
Voor American Express is het even opletten met referrals als de introducé al een Amex kaart heeft.
Vroeger werden de reguliere en Flying Blue kaart als aparte producten gezien.
Als je dus bv een FB variant had kon je via een referral de reguliere aanvragen en kregen beiden daarvoor de bonus.
Op een gegeven moment zijn de voorwaarden aangepast in formulering zodat je pas voor de referralbonus in aanmerking komt als de introducé minimaal 12 maanden geen Amex kaart heeft gehad.
In de praktijk kon de introducé het vinkje weglaten bij de vraag of hij al een Amex kaart had, en werd hier niet op gecontroleerd.
Volgens recente posts op het Inside Flyer forum heeft Amex nu (soms maanden na de oorspronkelijke verwijzing) de bonus teruggedraaid, waardoor mensen in de min zijn gekomen. De uitleg hierbij is dat niet voldaan is aan de T&C.
Als je dus bv een FB variant had kon je via een referral de reguliere aanvragen en kregen beiden daarvoor de bonus.
Op een gegeven moment zijn de voorwaarden aangepast in formulering zodat je pas voor de referralbonus in aanmerking komt als de introducé minimaal 12 maanden geen Amex kaart heeft gehad.
In de praktijk kon de introducé het vinkje weglaten bij de vraag of hij al een Amex kaart had, en werd hier niet op gecontroleerd.
Volgens recente posts op het Inside Flyer forum heeft Amex nu (soms maanden na de oorspronkelijke verwijzing) de bonus teruggedraaid, waardoor mensen in de min zijn gekomen. De uitleg hierbij is dat niet voldaan is aan de T&C.
Ik zag het ook voorbij komen, verbaasd me niet. AMEX staat er in US wel om bekend vrij strikt te zijn omtrent bonusvoorwaarden en clawbacks te doen wanneer er niet voldaan wordt. Was een kwestie van tijd voordat ze strenger gingen handhaven in Nederland.Wally2002 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:36:
Voor American Express is het even opletten met referrals als de introducé al een Amex kaart heeft.
Wat wel opvallend is dat zowel de verwijzer als introducee geraakt worden. Voor de introducee is het heel helder, die persoon heeft willens en wetens een gokje gewaagd/voorwaarden niet goed gelezen. Andersom is dat natuurlijk niet altijd glashelder.
Het zou netjes zijn als AMEX deze check doet bij aanmelding of punten pas toekent nadat de check is gedaan. Waarschijnlijk zijn hun systemen daar niet toe in staat in NL momenteel, maar dit is ook geen nette gang van zaken, zeker niet voor de verwijzer, dat kan eigenlijk niet vind ik. Met de introducee heb ik minder medelijden, dat is gewoon een gokje onder de noemer van YMMV. (al weet in veel gevallen de verwijzer er ook wel van vermoed ik).
Het is al een tijdje (jaren) zo dat je als verwijzer een vinkje moet zetten, voordat je de referral link krijgt te zien en kunt delen. Daarbij worden ook de belangrijkste voorwaarden direct getoond.Tuniq schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:53:
[...]
Wat wel opvallend is dat zowel de verwijzer als introducee geraakt worden. Voor de introducee is het heel helder, die persoon heeft willens en wetens een gokje gewaagd/voorwaarden niet goed gelezen. Andersom is dat natuurlijk niet altijd glashelder.
Het zou netjes zijn als AMEX deze check doet bij aanmelding of punten pas toekent nadat de check is gedaan. Waarschijnlijk zijn hun systemen daar niet toe in staat in NL momenteel, maar dit is ook geen nette gang van zaken, zeker niet voor de verwijzer, dat kan eigenlijk niet vind ik. Met de introducee heb ik minder medelijden, dat is gewoon een gokje onder de noemer van YMMV. (al weet in veel gevallen de verwijzer er ook wel van vermoed ik).
Daar staat op dit moment duidelijk in dat de introducé geen amex kaart mag hebben. En volgens mij al een tijdje zo.
meer in z’n algemeenheid kun je, gezien het vinkje en de formulering, m.i. stellen dat het niet in de bedoeling van Amex ligt dat er ‘zomaar’ mensen geïntroduceerd worden en er wel een zekere verantwoordelijkheid ligt bij de verwijzer dat die de introducé kent.
Het is niet netjes dat dit niet gelijk gebeurt is en nu dus clawbacks plaatsvinden maar om nu te stellen dat de verwijzer hier geen enkele blaam treft is denk ik ook te kort door de bocht.
Tenzij de verwijzer is voorgelogen / van goeder trouw is, maar dat lijkt me lastig te bewijzen.
Maar goed, IANAL.
Ja en nee. Enerzijds wordt aangegeven dat het niet is toegestaan je link te plaatsen op je blog en dat je bestaande kaarthouders (of die <12 maanden geleden kaarthouder zijn geweest) te introduceren. Anderzijds hebben ze het in de eerste alinea het over het delen via Facebook.Wally2002 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 03:44:
[...]
meer in z’n algemeenheid kun je, gezien het vinkje en de formulering, m.i. stellen dat het niet in de bedoeling van Amex ligt dat er ‘zomaar’ mensen geïntroduceerd worden en er wel een zekere verantwoordelijkheid ligt bij de verwijzer dat die de introducé kent.
Als ik de link deel op m'n timeline (heet dat zo? Heb al lang geen Facebook meer), dan is dat zichtbaar voor alle vrienden; ik kan dan niets meer checken.
American Express - Algemene Voorwaarden voor het introduceren van nieuwe kaarthouders
Door het delen van uw persoonlijke link via e-mail, Facebook of op een andere manier gaat u akkoord met de Algemene Voorwaarden voor het introduceren van nieuwe kaarthouders.
Het is niet toegestaan uzelf door te verwijzen als u reeds een American Express Kaart bezit. American Express zal uw introductiebonus of die van "uw vriend" niet uitbetalen.
Het introduceren van bestaande kaarthouders of houders van een extra kaart is niet toegestaan. Dit betekent dat de introducé in de afgelopen 12 maanden geen (extra) kaarthouder is geweest bij American Express. American Express zal uw introductiebonus of die van de introducé niet uitbetalen.
Het introduceren van nieuwe kaarthouders is alleen geldig indien de introducé de kaart aanvraagt via de link in de persoonlijke uitnodiging.
Of u in aanmerking komt voor het introduceren van nieuwe kaarthouders is gebaseerd op uw accountgeschiedenis bij American Express. Dit kan wijzigen afhankelijk van de huidige omstandigheden van uw account.
U kunt maximaal 500.000 punten verdienen per kalenderjaar.
U ontvangt alleen punten voor een goedgekeurde aanvraag. Binnen 10 weken na goedkeuring van de aanvraag van uw introducé ontvangt u de punten. Om bonuspunten te kunnen ontvangen dient u in het bezit te zijn van een American Express Card Account.
U ontvangt het aantal bonuspunten behorende bij de aanbieding die geldt op het moment van de aanvraag van de introducé.
Vanwege de privacy wet- en regelgeving zal American Express u geen informatie verstrekken over de voortgang van de aanvraag van de introducé.
Om eerlijk gebruik van het verwijzingsprogramma te respecteren wordt het aantal mensen dat zich kan aanmelden via uw gepersonaliseerde link binnen een periode van 30 dagen beperkt.
U mag deze aanbieding niet verkopen of promoten via betaalde advertentiekanalen of aan het grote publiek (d.w.z. op openbare blogsites, zoekmachines of in gesponsorde advertenties).
Aanbiedingen en het jaarlijkse bonuspunten imiet kunnen op elk moment wijzigen, ook als u uw kaartnummer of kaartproduct verandert.American Express behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden voor het introduceren van nieuwe kaarthouders op elk moment te herzien.
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me net het ene woordje dat suggereert dat links ook 'breder' gedeeld zouden mogen worden. De rest van de voorwaarden lijkt me toch behoorlijk duidelijk.Mawlana schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:11:
Ja en nee. Enerzijds wordt aangegeven dat het niet is toegestaan je link te plaatsen op je blog en dat je bestaande kaarthouders (of die <12 maanden geleden kaarthouder zijn geweest) te introduceren. Anderzijds hebben ze het in de eerste alinea het over het delen via Facebook.
Als ik de link deel op m'n timeline (heet dat zo? Heb al lang geen Facebook meer), dan is dat zichtbaar voor alle vrienden; ik kan dan niets meer checken.
Maar goed, het is niet aan mij maar aan Amex om bij de klanten waar een clawback is gedaan die terug te draaien omdat de voorwaarden onduidelijk zouden zijn. Ik vermoed dat het toch wat extra stappen gaat vragen.
Hmmja het is een beetje relatief denk ik. Ik overweeg (na ~20 jaar klant) nu eigenlijk voor het eerst serieus om de platinum op te zeggen. De devaluatie van de kaart begint vanuit mijn perspectief - dus vergeleken met hoe het in het begin was - aardig groteske vormen aan te nemen. De kaartbijdrage is, als je de partnerkaart die vroeger gratis was meetelt, met 50% gestegen van 600 naar 900 euro per jaar. De platinum lifestyle service is al jaren opgeheven. Priority pass is in 80% van de gevallen niet bruikbaar omdat lounges vol zijn (niet Amex' schuld maar devalueert de kaart natuurlijk nog verder) Het dining credit is verdwenen en vervangen door een low budget alternatief. De klantenservice is vrijwel onmogelijk nog in het Nederlands te bereiken. Administratief gaat er continue van alles fout: een aangevraagde zakelijke kaart werd nooit geleverd zonder enige terugkoppeling, overnemen van het privium abonnement werd eerst goed gedaan en twee maanden later alsnog verprutst waardoor we ineens een factuur kregen en de kaart niet meer werkte, de partnerkaart kan geen reizen boeken via het online systeem omdat daar nog een opgezegde kaart staat en dat krijgen ze er niet uit, met de partnerkaart kan geen contant geld opgenomen worden omdat ze dat eveneens niet voor elkaar krijgen in de backoffice en zo heb ik nog wel een paar voorbeelden. Je moet werkelijk overal meerdere keren achteraan.Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:09:
Amex is naast het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie en heeft dus alles in eigen hand. Nu zie je in de lokale markten dat er ook wel geschaafd wordt aan het product (bv diner tegoed bij de platinum, minder punten sparen) maar al met al blijft het wel redelijk op orde.
De enige echt relevante en betrouwbare perks zijn Privium (~500 per jaar) en de verzekeringen. Maar goede (reis)verzekeringen zitten bij vrijwel elke andere goede creditcard ook. De status bij hotels en het kunnen boeken van FHR is soms voordelig maar 'dwingt' je natuurlijk ook wel enigszins richting bepaalde ketens, juist omdát je die perks hebt. Als je een verdienmodel maakt van de referrals is het nog wel interessant, maar dan moet je maar net een omgeving hebben die bereid is daarin mee te doen.
Ik denk dat het een treffende analyse is. Mijn inziens rekent een NL platinum kaart slecht rond in de meeste gevallen, zeker als je niet consistent bonussen/referrals kan meepakken.Daniel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:14:
[...]
Hmmja het is een beetje relatief denk ik. Ik overweeg (na ~20 jaar klant) nu eigenlijk voor het eerst serieus om de platinum op te zeggen. De devaluatie van de kaart begint vanuit mijn perspectief - dus vergeleken met hoe het in het begin was - aardig groteske vormen aan te nemen. De kaartbijdrage is, als je de partnerkaart die vroeger gratis was meetelt, met 50% gestegen van 600 naar 900 euro per jaar. De platinum lifestyle service is al jaren opgeheven. Priority pass is in 80% van de gevallen niet bruikbaar omdat lounges vol zijn (niet Amex' schuld maar devalueert de kaart natuurlijk nog verder) Het dining credit is verdwenen en vervangen door een low budget alternatief. De klantenservice is vrijwel onmogelijk nog in het Nederlands te bereiken. Administratief gaat er continue van alles fout: een aangevraagde zakelijke kaart werd nooit geleverd zonder enige terugkoppeling, overnemen van het privium abonnement werd eerst goed gedaan en twee maanden later alsnog verprutst waardoor we ineens een factuur kregen en de kaart niet meer werkte, de partnerkaart kan geen reizen boeken via het online systeem omdat daar nog een opgezegde kaart staat en dat krijgen ze er niet uit, met de partnerkaart kan geen contant geld opgenomen worden omdat ze dat eveneens niet voor elkaar krijgen in de backoffice en zo heb ik nog wel een paar voorbeelden. Je moet werkelijk overal meerdere keren achteraan.
De enige echt relevante en betrouwbare perks zijn Privium (~500 per jaar) en de verzekeringen. Maar goede (reis)verzekeringen zitten bij vrijwel elke andere goede creditcard ook. De status bij hotels en het kunnen boeken van FHR is soms voordelig maar 'dwingt' je natuurlijk ook wel enigszins richting bepaalde ketens, juist omdát je die perks hebt. Als je een verdienmodel maakt van de referrals is het nog wel interessant, maar dan moet je maar net een omgeving hebben die bereid is daarin mee te doen.
FHR is wel een leuk programma, het is jammer dat ze geen jaarlijkse FHR credit bieden zoals in de US.
De hele propositie staat of valt eigenlijk met de waarde die je aan Privium hecht. Mijn inziens de beste perk De autoverzekering is ook interessant (als je vaak auto's huurt), de rest is toch wel vrij matig en erg verschraalt.
Als je Privium prive al zou kopen wordt de propositie wel een stuk interessanter. In andere gevallen is een Blue of Green vaak een betere keus.
Ik ben juist na 10 jaar Amex lid, nu terug naar basic en heb de Blue kaart genomen. Kost 30€ per jaar en is zelfs gratis als je > meer dan 3000€ per jaar spendeert. Vind Amex met de nodige dingen achteruit gegaan qua service en bereikbaarheid.
Amex blue lijkt me niet interessant. Met de relatief beperkte acceptatie van Amex heb ik toch een Mastercard achter de hand, dan kan ik die net zo goed gebruiken voor alles.
Ik lees net trouwens dat je bjj kaartaanvragen (Platinum) tot en met 30 september €120 parkeertegoed ontvangt.
Ik lees net trouwens dat je bjj kaartaanvragen (Platinum) tot en met 30 september €120 parkeertegoed ontvangt.
Ontvang tijdelijk € 120 parkeertegoed bij Privium Excellence Parking
Start uw reis comfortabel en zonder zorgen, met American Express en Privium Excellence Parking.Wanneer u nu de American Express Platinum Card aanvraagt, ontvangt u tijdelijk € 120 parkeertegoed voor Privium Excellence Parking op Schiphol – direct naast de terminal. Geen wachtrijen of stress, maar een ontspannen start van uw reis.
Ik gebruik zelf voornamelijk ook mijn Visa kaart, maar om de een of andere manier kan ik nog geen afscheid nemen van Amex na 10 jaar, vandaar de goedkoopste kaart genomen. En ook als back up als 2e credit card want Amex niet overal maar bijvoorbeeld bij een aantal supermarkten en benzine, diverse online bedrijven wel mee te betalen.Mawlana schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:30:
Amex blue lijkt me niet interessant. Met de relatief beperkte acceptatie van Amex heb ik toch een Mastercard achter de hand, dan kan ik die net zo goed gebruiken voor alles.
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Datisraar op 18-09-2025 11:21 ]
Voor de Amex Gold (regular) kaarthouders staat nu de reservering open voor het dining-voordeel. Eens kijken hoeveel er deze keer aan upselling gedaan wordt
iemand nog aanraders o.b.v. de Platinum-ervaring?
(in het verleden wel een paar tegengekomen in dit topic)
Kyatcha Den Haag vond ik persoonlijk de moeite waard, maar wel aan de dure kant als je los van het menu wilt bijbestellen.finsdefis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:04:
Voor de Amex Gold (regular) kaarthouders staat nu de reservering open voor het dining-voordeel. Eens kijken hoeveel er deze keer aan upselling gedaan wordtiemand nog aanraders o.b.v. de Platinum-ervaring?
Gezien de prijs van excellence parking kan je daar een half uurtje staanMawlana schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:30:
[...]
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
In de US heeft AMEX wel een mooie refresh gedaan van de Platinum. https://frequentmiler.com/895-platinum-card/. Erg situationeel, maar als je in de juiste doelgroep valt is er veel voordeel te halen. (wonend in de stad, regelmatig uit eten, houd van mooie hotels)
Zou leuk zijn als er eens een refresh in NL komt die het allemaal wat interessanter maakt, i.p.v. 'upgrades' die eigenlijk een downgrade zijn, zoals de dining credit verandering. Mijn inziens zou een FHR credit, Uber credit een mooie toevoeging zijn.
Zou leuk zijn als er eens een refresh in NL komt die het allemaal wat interessanter maakt, i.p.v. 'upgrades' die eigenlijk een downgrade zijn, zoals de dining credit verandering. Mijn inziens zou een FHR credit, Uber credit een mooie toevoeging zijn.
Zolang je maar 3000 euro per jaar uitgeeft is het een gratis kaart waar je nog wat punten mee spaart, misschien krijg je een mooie upgrade offer. Anderzijds is het wellicht lucratiever om helemaal op te zeggen en dan na 12 maanden de optie te hebben een nieuwe bonus te pakken.Mawlana schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:30:
[...]
Ik geloof niet dat dat gaat komen zonder verhoging van de kosten. Er is in Nederland simpelweg te weinig marge waaruit die voordelen bekostigd kunnen worden. (Geen absurd hoge rente op openstaande schulden, en beperkte interchange fees)Tuniq schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:13:
Die mail heb ik ook gehad. Maar volgens de instructies moet ik dan in de app reserveren, maar die optie heb ik nergens..?finsdefis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:04:
Voor de Amex Gold (regular) kaarthouders staat nu de reservering open voor het dining-voordeel. Eens kijken hoeveel er deze keer aan upselling gedaan wordtiemand nog aanraders o.b.v. de Platinum-ervaring?
Het vat de extra’s van een AMEX kaart wel een beetje samen zo is mijn ervaring het eerste halfjaar.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
@VidaR-9 Dit moet in de Amex experiences app en niet de reguliere app.
Dat ben ik wel met je eens. De marge in NL lager, maar dit soort wijzigingen gaan ook wel gepaard met een fee verhoging in de US, die komen ook niet gratis. In deze refresh gaat de fee $200 dollar omhoog, ik vermoed dat de calculatie van AMEX is dat de extra benefits potentieel hoger zijn, maar de breakage op deze benefits ervoor zorgt dat de netto kosten voor hun $200 of lager zijn.Zr40 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:33:
[...]
Ik geloof niet dat dat gaat komen zonder verhoging van de kosten. Er is in Nederland simpelweg te weinig marge waaruit die voordelen bekostigd kunnen worden. (Geen absurd hoge rente op openstaande schulden, en beperkte interchange fees)
Wat wel interessant is in de NL situatie. Ik ben benieuwd of de opening van de Centurion lounge volgend jaar het e.e.a. gaat veranderen. Misschien zouden ze privium terug kunnen schroeven zodra de dedicated AMEX lounge opent op Schiphol. En daarvoor wat meer andere voordelen inbrengen, waardoor ze een wat breder publiek aan kunnen spreken. Want nu is het helaas ook zo dat als je niet vaak vliegt of niet vanaf Schiphol het eigenlijk niet interessant is op de lange termijn.
Lol. Ik lach mezelf nu keihard uit hier.. 😂Jay-B schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:18:
@VidaR-9 Dit moet in de Amex experiences app en niet de reguliere app.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Eigenlijk is de marktpositionering sowieso een beetje gek in NL. De reguliere Plat biedt veel voordelen op vliegvelden d.m.v. Privium (plus Priority Pass) en de Loungebox en daarnaast het gedowngrade diningvoordeel; de Flying Blue Amex biedt aardig wat XP en meer FB miles maar überhaupt geen vliegveld- of loungevoordelen.Tuniq schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:28:
[...]
Dat ben ik wel met je eens. De marge in NL lager, maar dit soort wijzigingen gaan ook wel gepaard met een fee verhoging in de US, die komen ook niet gratis. In deze refresh gaat de fee $200 dollar omhoog, ik vermoed dat de calculatie van AMEX is dat de extra benefits potentieel hoger zijn, maar de breakage op deze benefits ervoor zorgt dat de netto kosten voor hun $200 of lager zijn.
Wat wel interessant is in de NL situatie. Ik ben benieuwd of de opening van de Centurion lounge volgend jaar het e.e.a. gaat veranderen. Misschien zouden ze privium terug kunnen schroeven zodra de dedicated AMEX lounge opent op Schiphol. En daarvoor wat meer andere voordelen inbrengen, waardoor ze een wat breder publiek aan kunnen spreken. Want nu is het helaas ook zo dat als je niet vaak vliegt of niet vanaf Schiphol het eigenlijk niet interessant is op de lange termijn.
Voor een bescheiden frequent flyer zou een combinatie van beide kaarten ideaal zijn. Zelfs als je al FB Gold Status hebt is de Privium lounge + irisscan te prefereren.
Voor mijzelf is Platinum het niet echt meer 'waard' tegenwoordig: betalen voor partnerkaart + devaluatie diningvoordeel + minder MR sparen dan voorheen. Bij het diningvoordeel vind ik het vooral erg jammer dat de internationale component geschrapt is en dat het goedkoop aanvoelt om via een socialdeal/AH-dinerbon constructie iets te moeten reserveren.
Is het nog mogelijk om een reis welke je niet compleet kan betalen met je amex-kaart toch te laten dekken door de reisverzekering? Ik kan er weinig over terugvinden hoe dit te doen maar weet zeker dat dit eerder voorbij is gekomen.
Inderdaad, als bescheiden frequent flyer heb ik inmiddels ook beide kaarten. Dat heeft er bij mij toe geleid dat ik de Platinum kaart ben gaan zien als een bundel van services waar toevallig ook een betaalkaart bij zit.finsdefis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:02:
[...]
Eigenlijk is de marktpositionering sowieso een beetje gek in NL. De reguliere Plat biedt veel voordelen op vliegvelden d.m.v. Privium (plus Priority Pass) en de Loungebox en daarnaast het gedowngrade diningvoordeel; de Flying Blue Amex biedt aardig wat XP en meer FB miles maar überhaupt geen vliegveld- of loungevoordelen.
Voor een bescheiden frequent flyer zou een combinatie van beide kaarten ideaal zijn. Zelfs als je al FB Gold Status hebt is de Privium lounge + irisscan te prefereren.
Voor mijzelf is Platinum het niet echt meer 'waard' tegenwoordig: betalen voor partnerkaart + devaluatie diningvoordeel + minder MR sparen dan voorheen. Bij het diningvoordeel vind ik het vooral erg jammer dat de internationale component geschrapt is en dat het goedkoop aanvoelt om via een socialdeal/AH-dinerbon constructie iets te moeten reserveren.
Van die bundel hebben (voor mij) alleen Privium, de PP lounges, en Marriott/Hilton Gold toegevoegde waarde. De Loungebox boeit mij niet en het dining voordeel past niet goed in mijn gebruikelijke leven.
Zou ik uit de voeten kunnen komen met alleen de FB kaart plus de losse services die ik daadwerkelijk gebruik? Ja, zeker weten. Maar ik denk niet dat ik er heel veel mee zou besparen, en daarnaast is de hotelstatus ook niet los te koop. Daarom houd ik 'm aan.
Volgens de verzekeringsvoorwaarden moet de reis (vervoer en accommodatie) volledig zijn betaald met de kaart of met een loyalty programma. Een reis die is betaald met een ander betaalmiddel valt buiten de dekking.Jay-B schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:25:
Is het nog mogelijk om een reis welke je niet compleet kan betalen met je amex-kaart toch te laten dekken door de reisverzekering? Ik kan er weinig over terugvinden hoe dit te doen maar weet zeker dat dit eerder voorbij is gekomen.
Alleen de dekkingen voor medische hulp, ongevallen en rechtsbijstand tijdens de reis zijn niet afhankelijk van waarmee de reis is betaald.
Bij de vereiste documenten bij bvb dekking van reis ongemakken in de experience app moet je het amex aankoopbewijs of bewijs dat je niet met amex kon betalen. Dus het kan wel.Zr40 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:46:
[...]
Volgens de verzekeringsvoorwaarden moet de reis (vervoer en accommodatie) volledig zijn betaald met de kaart of met een loyalty programma. Een reis die is betaald met een ander betaalmiddel valt buiten de dekking.
Alleen de dekkingen voor medische hulp, ongevallen en rechtsbijstand tijdens de reis zijn niet afhankelijk van waarmee de reis is betaald.
Juist voor AMEX zijn er toch geen beperkingen wat betreft de interchange fees, toch?Zr40 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:33:
[...]
Ik geloof niet dat dat gaat komen zonder verhoging van de kosten. Er is in Nederland simpelweg te weinig marge waaruit die voordelen bekostigd kunnen worden. (Geen absurd hoge rente op openstaande schulden, en beperkte interchange fees)
Jawel, in de EU ligt die cap voor alle debit (0.2%) en credit cards (0.3%) gelijk. Waarom zou Amex een uitzondering genieten?mfkne schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 06:44:
[...]
Juist voor AMEX zijn er toch geen beperkingen wat betreft de interchange fees, toch?
Nee.finsdefis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:32:
[...]
Jawel, in de EU ligt die cap voor alle debit (0.2%) en credit cards (0.3%) gelijk. Waarom zou Amex een uitzondering genieten?
Amex valt volgens PSD2 onder een 3-partijenbetaalkaartschema en VISA/MasterCard onder een 4-partijenbetaalkaartschema.
Amex is naast het kaartschema tevens de kaartuitgevende instantie.
MC en VISA zijn alleen het kaartschema, deze worden door andere partijen uitgegeven.
3-partijenschema's zijn uitgezonderd.
Edit: Zie de verordening.
[ Voor 9% gewijzigd door Wally2002 op 19-09-2025 16:06 ]
Dat is zo zeker nog niet. Hier lopen rechtszaken over tot aan het Europese Hof van Justitie. Zie bijvoorbeeld de volgende uitspraken:
https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBROT:2021:13747
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:CBB:2023:453
https://eur-lex.europa.eu.../?uri=celex%3A62023CC0549
[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 19-09-2025 17:29 ]
Dank. Als ik het even snel bestudeer gaat dit specifiek over de co-branded kaart met KLM, waarin KLM dan de 4e partij zou zijn. De verordening an sich staat niet ter discussie lijkt het.Zr40 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:26:
[...]
Dat is zo zeker nog niet. Hier lopen rechtszaken over tot aan het Europese Hof van Justitie. Zie bijvoorbeeld de volgende uitspraken:
https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBROT:2021:13747
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:CBB:2023:453
https://eur-lex.europa.eu.../?uri=celex%3A62023CC0549
Vreemd, wat betekent dit concreet dan qua cap voor Amex? Want in de EU is het alsnog niet zo absurd als in de VS met soms fees van 3%. En bij veel payment providers zie ik geen onderscheid tussen verschillende EEA-kaarten.Wally2002 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:04:
[...]
Nee.
Amex valt volgens PSD2 onder een 3-partijenbetaalkaartschema en VISA/MasterCard onder een 4-partijenbetaalkaartschema.
Amex is naast het kaartschema tevens de kaartuitgevende instantie.
MC en VISA zijn alleen het kaartschema, deze worden door andere partijen uitgegeven.
3-partijenschema's zijn uitgezonderd.
Edit: Zie de verordening.
[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 19-09-2025 23:26 ]
De achterliggende gedachte is dat de kaartschemas in 4-partijenschemas teveel macht hadden waardoor de markt niet goed functioneerde.finsdefis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:05:
[...]
Vreemd, wat betekent dit concreet dan qua cap voor Amex? Want in de EU is het alsnog niet zo absurd als in de VS met soms fees van 3%. En bij veel payment providers zie ik geen onderscheid tussen verschillende EEA-kaarten.
Amex heeft dus geen wettelijke cap, maar er is blijkbaar wel genoeg marktwerking waardoor de fees alsnog beperkt blijven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/er8XVi1YRKtR56VyaqVZ718Y.jpg?f=user_large)
Bij ICS zijn ze nu ook alle schaamte voorbij. Bizar dat ze dit zo durven te promoten...
I don't have dreams, I have goals!!
Even aan bijv Lubach sturen, voor hetzelfde geld wil hij er kort aandacht aan besteden, dan leren ze het snel genoeg af.
Tja, feitelijk is het ook gunstiger dan roodstand. Maar voor de doelgroep die vaak rood staat is dit natuurlijk wel erg verleidelijk.Redondo1982 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]
Bij ICS zijn ze nu ook alle schaamte voorbij. Bizar dat ze dit zo durven te promoten...
Als je hier kritiek op hebt, dan trek je het hele bestaansrecht van creditcards in twijfel. Dat is toch juist de reden om creditcard te hebben ipv een debitcard?
Tja, blijkbaar voelen ze zich genoodzaakt, want verder zijn er weinig goede redenen om een creditcard van ICS aan te houden.Redondo1982 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]
Met de invoering van de debitkaarten van MC en VISA is het online winkelen geen probleem meer en ook in het buitenland betalen idem.
Dan hou je alleen nog over:
- autohuur en hotels die perse een creditcard willen zien (is al in de communicatie door ICS gebruikt)
- en de aankoopverzekering.
Het laat m.i. vooral zien dat ICS een beetje wanhopig is.
Laatst ook al een verzoek gehad om een enquete in te vullen.
Een creditcard wordt hier inderdaad voor gebruikt, daarom kan je er wel tegen ageren zodra een verstrekker er zo doelbewust mee adverteert. Dit is kolen op het vuur gooien. Snap je dit echt niet? Dit is hetzelfde als in een verslavingskliniek de plaatselijke drugsdealer laten komen.wibblemoo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:12:
Als je hier kritiek op hebt, dan trek je het hele bestaansrecht van creditcards in twijfel. Dat is toch juist de reden om creditcard te hebben ipv een debitcard?
Geen woord aan gelogen, dat zullen ze ook wel misbruiken.finsdefis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:06:
[...]
Tja, feitelijk is het ook gunstiger dan roodstand. Maar voor de doelgroep die vaak rood staat is dit natuurlijk wel erg verleidelijk.
Verbaasd me niks, ik ben terug bij ICS nadat Amex steeds meer afroomde qua voordelen. Ik heb zelf een cc voor het scheiden van aankopen, ook online in het buitenland. Één overzicht etc. Echter zal er voor mij ook een moment komen dat ik alles met de betaalpas doe, want het biedt steeds minder voordelen. Voor mij maakt het ook niet uit, het moet toch allemaal betaalt worden.Wally2002 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:33:
[...]
Tja, blijkbaar voelen ze zich genoodzaakt, want verder zijn er weinig goede redenen om een creditcard van ICS aan te houden.
Met de invoering van de debitkaarten van MC en VISA is het online winkelen geen probleem meer en ook in het buitenland betalen idem.
Dan hou je alleen nog over:
- autohuur en hotels die perse een creditcard willen zien (is al in de communicatie door ICS gebruikt)
- en de aankoopverzekering.
Het laat m.i. vooral zien dat ICS een beetje wanhopig is.
Laatst ook al een verzoek gehad om een enquete in te vullen.
Die analogie slaat nergens op. Een drugsdealer doet niets anders dan drugs verkopen en dat is in alle gevallen slecht. Wat die kliniek er mee te maken heeft zie ik niet zo direct. Wellicht doel je op iets zoals 'de kat op het spek binden'?Redondo1982 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:35:
[...]
Een creditcard wordt hier inderdaad voor gebruikt, daarom kan je er wel tegen ageren zodra een verstrekker er zo doelbewust mee adverteert. Dit is kolen op het vuur gooien. Snap je dit echt niet? Dit is hetzelfde als in een verslavingskliniek de plaatselijke drugsdealer laten komen.
Een creditcardbetaling reken je in alle gevallen achteraf af, daar is niets mis mee. Het kan een probleem opleveren als je dat geld niet hebt, maar dat doet niets af aan de functie van het product, die niet per definitie slecht is.
Ik vind het weldegelijk een passende vergelijking. Je begrijpt ook in ene keer de strekking, daar is een vergelijking een prima hulpmiddel voor. Je kan het helemaal gaan ontleden zoals jij doet, dan zal je vast wat vinden. Voor nu was de boodschap wel duidelijk, daar ging het me om. Een creditcard-maatschappij die aanzet tot het 'uitstellen' van een betaling dmv een kaart die ook geld kost is echt uit den boze.wibblemoo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:45:
[...]
Die analogie slaat nergens op. Een drugsdealer doet niets anders dan drugs verkopen en dat is in alle gevallen slecht. Wat die kliniek er mee te maken heeft zie ik niet zo direct. Wellicht doel je op iets zoals 'de kat op het spek binden'?
Een creditcardbetaling reken je in alle gevallen achteraf af, daar is niets mis mee. Het kan een probleem opleveren als je dat geld niet hebt, maar dat doet niets af aan de functie van het product, die niet per definitie slecht is.
Het is vooral een 180-graden draai ten opzichte van eerdere communicatie en acties van ICS waarin zij het hele klantenbestand doorgelicht hebben, bestedingslimieten hebben verlaagd en zelfs overeenkomsten eenzijdig beëindigd hebben, omdat mensen die 15+ jaar al klant waren en altijd hun rekening op tijd betaald hebben opeens niet meer kredietwaardig waren. En het stopzetten van de 'gespreid betalen'mogelijkheid.
En ja, ik snap dat dat vooral vanuit de zorgplicht kwam maar deze boodschap straalt totaal het tegenovergestelde uit.
Terwijl ze m.i. prima een concurrent product t.o.v. Amex kunnen neerzetten waarbij ze al vanzelf het voordeel hebben van de veel betere acceptatie van MasterCard of Visa.
En ja, ik snap dat dat vooral vanuit de zorgplicht kwam maar deze boodschap straalt totaal het tegenovergestelde uit.
Terwijl ze m.i. prima een concurrent product t.o.v. Amex kunnen neerzetten waarbij ze al vanzelf het voordeel hebben van de veel betere acceptatie van MasterCard of Visa.
Wat ik mis in bovenstaande discussie is niet de ethiek van het bedrijf of dat het tegen hun strenge regels in gaat maar dat dit een slimme manier is om geld te verdienen.
Ik ben net even kijken in mijn ICS en je betaalt 2.5% bij het overboeken van jouw kredietruimte naar jouw betaalrekening, dit is niks meer dan een extra feature om meer geld te verdienen aan bestaande klanten.
En ja het is 'goedkoper' dan roodstand omdat je geen rente betaalt bij het terugbetalen van je uitstaand saldo, maar wat ik mis is dat je bij roodstand een permanent limiet hebt en bij ICS dit elke maand moet terugbetalen wat kan leiden tot problemen.
Dus ja ik denk dat dit niks meer is dan een manier om van hun huidige klanten meer kosten te pakken.
Ik ben net even kijken in mijn ICS en je betaalt 2.5% bij het overboeken van jouw kredietruimte naar jouw betaalrekening, dit is niks meer dan een extra feature om meer geld te verdienen aan bestaande klanten.
En ja het is 'goedkoper' dan roodstand omdat je geen rente betaalt bij het terugbetalen van je uitstaand saldo, maar wat ik mis is dat je bij roodstand een permanent limiet hebt en bij ICS dit elke maand moet terugbetalen wat kan leiden tot problemen.
Dus ja ik denk dat dit niks meer is dan een manier om van hun huidige klanten meer kosten te pakken.
Dan kan je beter via Wise het geld overboeken. Een stuk voordeliger! Even gecontroleerd, bij €1000 brengt Wise €15,16 kosten in rekening. €29,36 bij €2000.Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:50:
Heb je het nu over de opname-faciliteit ? Die biedt ICS voor zover ik herinner al jarenlang aan.Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:50:
En natuurlijk probeert ICS geld te verdienen, het is een commercieel bedrijf.
En met het geheel stoppen van de gespreid-betalen functionaliteit (juist vanwege de landelijke ontwikkelingen m.b.t. voorkomen van schulden/zorgplicht) is er logischerwijs een inkomstenbron minder voor ICS. Verder zijn de fees die ze kunnen pakken op transacties ook beperkt.
Ze moeten het dan vooral hebben van de kaartbijdrage (die dus ook flink gestegen is).
Met de laatste mailings lijkt ICS vooral het belang van het überhaupt hebben van een creditcard te benadrukken , vermoedelijk zijn er de nodige opzeggingen.
Trade Republic rekent 10€ en bij Revolut is het volgens mij gratis om je account op te laden met je ICS kaart.Mawlana schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:07:
[...]
Dan kan je beter via Wise het geld overboeken. Een stuk voordeliger! Even gecontroleerd, bij €1000 brengt Wise €15,16 kosten in rekening. €29,36 bij €2000.
Ja de opname faciliteit want zo lees ik de eerdere post ook deels als alternatief op rood stand.Wally2002 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:33:
[...]
Heb je het nu over de opname-faciliteit ? Die biedt ICS voor zover ik herinner al jarenlang aan.
En natuurlijk probeert ICS geld te verdienen, het is een commercieel bedrijf.
En met het geheel stoppen van de gespreid-betalen functionaliteit (juist vanwege de landelijke ontwikkelingen m.b.t. voorkomen van schulden/zorgplicht) is er logischerwijs een inkomstenbron minder voor ICS. Verder zijn de fees die ze kunnen pakken op transacties ook beperkt.
Ze moeten het dan vooral hebben van de kaartbijdrage (die dus ook flink gestegen is).
Met de laatste mailings lijkt ICS vooral het belang van het überhaupt hebben van een creditcard te benadrukken , vermoedelijk zijn er de nodige opzeggingen.
Ik heb zelf die mail namelijk niet ontvangen maar ik wil best geloven dat ze marktaandeel verliezen met de hogere kaartbijdrage en Amex wat terrein lijkt te winnen ten opzichte van 10 jaar geleden en de opkomst van debit MC/VISA.
De mail die vandaag door ICS is verstuurd (en waar een screenshot van is gepost hier) doet de oproep om, als je even geen geld hebt en je op salaris/inkomen moet wachten, je aankopen met je creditcard te betalen, zodat je die pas na 21 dagen hoeft terug te betalen. Dat kost je niets ipv een roodstand van je betaalrekening te benutten, waar je gelijk op dag 1 al een (hoge) rente moet betalen.Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:45:
[...]
Ja de opname faciliteit want zo lees ik de eerdere post ook deels als alternatief op rood stand.
De optie voor het opnemen van geld vanaf de creditcard naar je bankrekening (of cash via een ATM) staat hier los van en wordt ook niet aangemoedigd door ICS.
Klopt als je geld van je ICS kaart opneemt via Revolut zijn er geen kosten aan verbonden en hoef je de 2,5% overboekingskosten niet te betalen. Incidenteel lijkt mij niet erg. Of dat verstandig is als je dat vaak doet is vers 2 (het moet altijd na een paar weken terug betaald worden). Beetje rondpompen van geld.Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:43:
[...]
Trade Republic rekent 10€ en bij Revolut is het volgens mij gratis om je account op te laden met je ICS kaart.
[ Voor 17% gewijzigd door Datisraar op 25-09-2025 09:35 ]
Inderdaad het advies om het incidenteel en niet met grote bedragen te doen. Het triggert vrijwel gegarandeerd een onderzoek bij ICS, sinds dat ze de zorgplicht heel serieus nemen. Dit vanuit een ervaring die volgens mij hier of in het revolut topic was gepost.Datisraar schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:27:
[...]
Klopt als je geld van je ICS kaart opneemt via Revolut zijn er geen kosten aan verbonden en hoef je de 2,5% overboekingskosten niet te betalen. Incidenteel lijkt mij niet erg. Of dat verstandig is als je dat vaak doet is vers 2 (het moet altijd na een paar weken terug betaald worden). Beetje rondpompen van geld.
Iemand nog advies voor een Mastercard/ Visa creditcard die je wel in combinatie met Google wallet kan gebruiken.
Heb momenteel nog een ICS mastercard maar Google wallet >> geen zicht op verandering dat het ondersteund gaat worden.
Ook Amex geen zicht op ondersteuning Google wallet. Maar merk ook dat de Amex ondersteuning ook zeker niet bij elke webshop beschikbaar is (soms wel via PayPal) Dus voordat mijn ICS card weer wordt verlengt ben ik opzoek naar een Master of Visa creditcard die je wel kan toevoegen (if any) en wel met nadruk op credit card, geen debit card
Heb momenteel nog een ICS mastercard maar Google wallet >> geen zicht op verandering dat het ondersteund gaat worden.
Ook Amex geen zicht op ondersteuning Google wallet. Maar merk ook dat de Amex ondersteuning ook zeker niet bij elke webshop beschikbaar is (soms wel via PayPal) Dus voordat mijn ICS card weer wordt verlengt ben ik opzoek naar een Master of Visa creditcard die je wel kan toevoegen (if any) en wel met nadruk op credit card, geen debit card
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik zou gewoon een Curve kaart nemen, daarmee is iedere VISA/MC (en Diners) geschikt om met Google Wallet (en nog een paar andere systemen) te gebruiken. Heeft ook als voordeel dat het een creditcard in een debit omkat (en je er dus mee betalen kunt waar normaal gesproken geen CC geaccepteerd wordt).The-Source schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:14:
Iemand nog advies voor een Mastercard/ Visa creditcard die je wel in combinatie met Google wallet kan gebruiken.
Zo gebruik ik het al tijden, gaat prima met mijn ICS-kaart.
Curve kan je ook zonder Google Wallet gebruiken met NFC en met wearables.wian_gn schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:52:
Ik zou gewoon een Curve kaart nemen, daarmee is iedere VISA/MC (en Diners) geschikt om met Google Wallet (en nog een paar andere systemen) te gebruiken.
Even een waarschuwing voor degene die gebruikmaken van de verzekeringen van de FB AMEX - voor de diefstalverzekering worden alleen spullen vergoed die op het politierapport staan vermeld. Al het andere wordt niet vergoed.
Het is natuurlijk niet realistisch dat je op het politiekantoor echt alle spullen kunt opnoemen die er meegenomen zijn, dus als je gebruik wilt maken van die verzekering zou ik aanbevelen om een inventarisatie te maken terwijl je je koffers aan het pakken bent.
Het is natuurlijk niet realistisch dat je op het politiekantoor echt alle spullen kunt opnoemen die er meegenomen zijn, dus als je gebruik wilt maken van die verzekering zou ik aanbevelen om een inventarisatie te maken terwijl je je koffers aan het pakken bent.
geldt dat niet voor de alle diefstalverzekeringen? Waarom zou je niet op kunnen noemen wat er allemaal weggehaald is?? En hoe kun je iets vergoed krijgen als het niet officieel als gestolen staat geregistreerd?
Misschien mis ik iets maar ik vind het een apart dat je verwacht zaken vergoed te krijgen van een diefstalverzekering als je ze niet bij de politie als gestolen hebt opgegeven.
Misschien mis ik iets maar ik vind het een apart dat je verwacht zaken vergoed te krijgen van een diefstalverzekering als je ze niet bij de politie als gestolen hebt opgegeven.
Dat betekent, stam + t .
Het is inderdaad wel hoe verzekeringen werken, onhandig maar zo werkt nou eenmaal, dus ook bij de verzekeraar die AmEx heeft gekozen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik erger me ook aan het feit dat ICS geen Google Pay ondersteunt. Maar ondertussen wel flink de prijzen verhoogt. Ik heb zowel een Visa als Mastercard van hen.The-Source schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:14:
Daarnaast heb ik nog een Mastercard creditcard via de Rabobank. Die ondersteunt wel Google Pay.
Als je reist met en baby en een klein kind heb je zoveel spullen bij je dat je dat onmogelijk allemaal kunt opnoemen op het politiebureau, zeker als net je al je spullen gestolen zijn. Sterker nog, de politie (in Italië) weigerde in eerste instantie een proces verbaal op te maken, pas toen er een andere Italiaan druk uitoefende gingen ze daarmee aan de slag.Apache4u schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:11:
geldt dat niet voor de alle diefstalverzekeringen? Waarom zou je niet op kunnen noemen wat er allemaal weggehaald is??
Ah, oké, voor die categorie mensen horen natuurlijk andere verzekeringsvoorwaarden. Heb je gekeken bij de speciale voorwaarden voor ouders?mfkne schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:25:
Als je reist met en baby en een klein kind
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Fijn dat @mfkne de moeite neemt om hier een tip/waarschuwing te posten. Is zeker niet overbodig, in dit topic is in het verleden wel vaker discussie geweest over uitsluitingen in de voorwaarden of heeft men überhaupt de voorwaarden niet gelezen.
In de voorwaarden voor de Amex doorlopende reisverzekering staan duidelijke bepalingen met betrekking tot noodzaak van een aangifte bij diefstal. Vergelijkbare zie je ook bij bv ANWB doorlopende reisverzekering.
Ook wel begrijpelijk om een drempel in de vorm van een aangifte te hebben, anders is het wel heel makkelijk om allerlei spullen op te voeren.
In de voorwaarden voor de Amex doorlopende reisverzekering staan duidelijke bepalingen met betrekking tot noodzaak van een aangifte bij diefstal. Vergelijkbare zie je ook bij bv ANWB doorlopende reisverzekering.
Ook wel begrijpelijk om een drempel in de vorm van een aangifte te hebben, anders is het wel heel makkelijk om allerlei spullen op te voeren.
Maar is de Rabo GoldCard niet een "veredelde" debitcard? Zou voor mij ook nog een optie zijn aangezien ik toch al Rabo betaalrekening heb.kwon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:36:
[...]
Ik erger me ook aan het feit dat ICS geen Google Pay ondersteunt. Maar ondertussen wel flink de prijzen verhoogt. Ik heb zowel een Visa als Mastercard van hen.
Daarnaast heb ik nog een Mastercard creditcard via de Rabobank. Die ondersteunt wel Google Pay.
Heb voor nu in ieder geval Curve ingericht, deze kan ik vervolgens ook aan wearable koppelen. Helaas doet Curve geen AMEX maar ondersteuning AMEX is echt overal ondermaats.
In mijn geval heb ik een normale RaboCard, daar kun je niet gespreid mee betalen. Incasso vindt op een vaste dag in de maand plaats. In die zin is het een veredelde debit card. Ik vind hem vooral handig op m'n wearable als ik niet met m'n debit card in een parkeergarage kan afrekenen of zo.The-Source schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
Maar is de Rabo GoldCard niet een "veredelde" debitcard? Zou voor mij ook nog een optie zijn aangezien ik toch al Rabo betaalrekening heb.
Heb voor nu in ieder geval Curve ingericht, deze kan ik vervolgens ook aan wearable koppelen. Helaas doet Curve geen AMEX maar ondersteuning AMEX is echt overal ondermaats.
Waarom denk je dit? Op de productpagina spreekt Rabo toch duidelijk over een krediet met bestedingsruimte.The-Source schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
Maar is de Rabo GoldCard niet een "veredelde" debitcard? Zou voor mij ook nog een optie zijn aangezien ik toch al Rabo betaalrekening heb.
Voor de grotere ketens is de acceptatie een aantal jaren redelijk stabiel. Maar het ligt inderdaad wel erg aan waar je komt om aankopen te doen.Heb voor nu in ieder geval Curve ingericht, deze kan ik vervolgens ook aan wearable koppelen. Helaas doet Curve geen AMEX maar ondersteuning AMEX is echt overal ondermaats.
Curve heeft trouwens in het begin heel even (UK) Amex kaarten ondersteund maar daar had Amex al snel een stokje voor gestoken.
Mocht je een keer bellen met Amex voor bv een retention offer vooral de slechte acceptatie blijven benadrukken.
Alle creditcards die tegenwoordig in NL worden uitgegeven moeten aan het eind van de maandelijkse periode in zijn geheel worden betaald.kwon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:09:
[...]
In mijn geval heb ik een normale RaboCard, daar kun je niet gespreid mee betalen. Incasso vindt op een vaste dag in de maand plaats. In die zin is het een veredelde debit card. Ik vind hem vooral handig op m'n wearable als ik niet met m'n debit card in een parkeergarage kan afrekenen of zo.
Maar het blijft een krediet, en ook bij merchants wordt het als creditcard gezien.
Ik zou het dus echt geen ‘veredelde debit card’ noemen.
Andere naam is chargecard maar die term zal je in het dagelijkse gebruik bijna niet horen in NL.
In dit geval een krediet van 5.000 euro dat niet bij het BKR hoeft te worden geregistreerd. Het is een beetje een semantische discussie. Ik zou de term zelf ook niet gebruiken maar ik begrijp wel waarom iemand het zo zou noemen.Wally2002 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:17:
[...]
Alle creditcards die tegenwoordig in NL worden uitgegeven moeten aan het eind van de maandelijkse periode in zijn geheel worden betaald.
Maar het blijft een krediet, en ook bij merchants wordt het als creditcard gezien.
Ik zou het dus echt geen ‘veredelde debit card’ noemen.
Andere naam is chargecard maar die term zal je in het dagelijkse gebruik bijna niet horen in NL.
De laatste keer dat ik naar de detail had gekeken was dat ik het waarschijnlijk verkeerd had geïnterpreteerd.kwon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:09:
[...]
In mijn geval heb ik een normale RaboCard, daar kun je niet gespreid mee betalen. Incasso vindt op een vaste dag in de maand plaats. In die zin is het een veredelde debit card. Ik vind hem vooral handig op m'n wearable als ik niet met m'n debit card in een parkeergarage kan afrekenen of zo.
Ik las het dat het als direct afgeboekt zou worden maar het is dus eigenlijk nu beetje mix van Amex en ICS mastercard. Amex heb je geen hard limiet en wordt automatisch afgeboekt (aan het einde van de periode), Mastercard moet volledig betaald worden per periode en heeft limiet.
Geen hard limiet vind ik zelf geen harde eis, eigenlijk heb ik liever wel een limiet zodat wanneer er fraude is dit niet uit de klauwen kan lopen.
Dus ik ga maar eens weer kijken naar de RaboCard
Het is precies zoals ICS MasterCard: je hebt een krediet/bestedingsruimte en een eventuele besteding/schuld wordt eind van de periode afgeschreven van je betaalrekening. De bestedingsruimte is een vaste limiet (op basis van je kredietwaardigheid die bij aanvraag bepaald/getoetst wordt).The-Source schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:37:
De laatste keer dat ik naar de detail had gekeken was dat ik het waarschijnlijk verkeerd had geïnterpreteerd.
Ik las het dat het als direct afgeboekt zou worden maar het is dus eigenlijk nu beetje mix van Amex en ICS mastercard. Amex heb je geen hard limiet en wordt automatisch afgeboekt (aan het einde van de periode), Mastercard moet volledig betaald worden per periode en heeft limiet.
Het enige verschil met Amex is inderdaad dat de bestedingsruimte variabel is en mee groeit en krimpt afhankelijk van een aantal variabelen die alleen Amex weet.
Fraude (dat wil zeggen afschrijvingen die jij niet hebt goedgekeurd) is gedekt, alle creditcards hebben daarvoor de nodige zekerheden. En vaak worden verdachte transacties ook gelijk gevlagd en wordt je kaart geblokkeerd of krijg je een telefoontje.Geen hard limiet vind ik zelf geen harde eis, eigenlijk heb ik liever wel een limiet zodat wanneer er fraude is dit niet uit de klauwen kan lopen.
Dus ik ga maar eens weer kijken naar de RaboCard
Voor degene die Miles&More Miles willen sparen, de nieuwe kaart uitgegeven van Deutsche Bank is nu aan te vragen (nou, momenteel even niet omdat ze te veel aanvragen hebben) via https://www.miles-and-more-kreditkarte.com/ en dat ook voor mensen in Nederland, ik kon ‘m in ieder geval aanvragen en mijn aanvraag werd ook goedgekeurd.
In het aanvraagproces moet ik bij 'Meldeadresse' een land kiezen uit drop-down menu. Hier is alleen Deutschland beschikbaar??mfkne schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:10:
Voor degene die Miles&More Miles willen sparen, de nieuwe kaart uitgegeven van Deutsche Bank is nu aan te vragen (nou, momenteel even niet omdat ze te veel aanvragen hebben) via https://www.miles-and-more-kreditkarte.com/ en dat ook voor mensen in Nederland, ik kon ‘m in ieder geval aanvragen en mijn aanvraag werd ook goedgekeurd.
Ook het alternatieve verzendadres staat alleen DE toe.
En ook een NL postcode wordt niet geaccepteerd.
Hoe krijg jij het wel voor elkaar?
Aanmelding probeer ik overigens door in te loggen met mijn M&M credentials met NL adres.
Hm, wellicht kon ik 'm aanvragen omdat ik nu nog klant ben bij DKB (uitgever van de huidige M&M kaart), en ik voor de overdracht van mijn data toestemming heb verleend?
Dat zal het zijn, heb je dan überhaupt nog wel een aanvraag moeten doen of ben je automatisch overgezet?mfkne schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:24:
Hm, wellicht kon ik 'm aanvragen omdat ik nu nog klant ben bij DKB (uitgever van de huidige M&M kaart), en ik voor de overdracht van mijn data toestemming heb verleend?
Overigens ben je dan al wat langer klant bij DKB want die accepteren ook al een tijdje geen NL adres meer.
Aangezien er meerdere mensen hier bezig lijken met Amerikaanse kaarten aan te vragen, deel ik mijn aanvliegroute ook maar even.
Ik ben een Euro-Amerikaan (van geboorte) maar heb nooit daar gewoond. Wel heb ik een SSN waardoor ik een Amerikaanse bankrekening heb kunnen openen op mijn adres hier. Omdat ik geen zin heb om mijn familie daar lastig te vallen met postzaken heb ik de Amex-route nog niet gevolgd, maar gewoon de 'VISA Platinum' van mijn eigen bank aangevraagd.
Dit is niet zo dik als Chase Sapphire of Amex Plat natuurlijk, maar wel een gratis kaart met 2% cashback en een leuke bonus bij 3000 spend. Ook niet verkeerd om mee te beginnen. Veel vliegen lukt toch bijna niet met twee kindjes, dus dan vervallen een deel van de potentiële voordelen al.
Credit pull was onmogelijk want ik heb geen adres, dus uiteindelijk kreeg ik een limiet van...$500. Niet riant maar ik ga zien hoe snel ik dit kan opbouwen. En wie weet later alsnog aan de American Amex...
Kaart is nu onderweg met de post, maar in Apple Pay doet ie het al
Ik ben een Euro-Amerikaan (van geboorte) maar heb nooit daar gewoond. Wel heb ik een SSN waardoor ik een Amerikaanse bankrekening heb kunnen openen op mijn adres hier. Omdat ik geen zin heb om mijn familie daar lastig te vallen met postzaken heb ik de Amex-route nog niet gevolgd, maar gewoon de 'VISA Platinum' van mijn eigen bank aangevraagd.
Dit is niet zo dik als Chase Sapphire of Amex Plat natuurlijk, maar wel een gratis kaart met 2% cashback en een leuke bonus bij 3000 spend. Ook niet verkeerd om mee te beginnen. Veel vliegen lukt toch bijna niet met twee kindjes, dus dan vervallen een deel van de potentiële voordelen al.
Credit pull was onmogelijk want ik heb geen adres, dus uiteindelijk kreeg ik een limiet van...$500. Niet riant maar ik ga zien hoe snel ik dit kan opbouwen. En wie weet later alsnog aan de American Amex...
[ Voor 3% gewijzigd door AntiPasta op 02-10-2025 13:01 ]
The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror
Hoeveel blijft er van dat 2% cashback voordeel over na twee keer currency exchange fees?AntiPasta schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:00:
Aangezien er meerdere mensen hier bezig lijken met Amerikaanse kaarten aan te vragen, deel ik mijn aanvliegroute ook maar even.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Niet veel als je alles moet 'funden' vanaf een Euro-rekening inderdaad (maar dat probleem heb ik gelukkig niet)fsfikke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:03:
[...]
Hoeveel blijft er van dat 2% cashback voordeel over na twee keer currency exchange fees?
The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror
Ja, ik heb gewoon een aanvraag moeten doen (gisteren dus), en ik kon ervoor kiezen mijn data van DKB over te zetten. Bij DKB zit ik nu een jaar of 10, maar de Miles&More kaart van hen heb ik pas twee jaar of zo.Wally2002 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:39:
[...]
Dat zal het zijn, heb je dan überhaupt nog wel een aanvraag moeten doen of ben je automatisch overgezet?
Overigens ben je dan al wat langer klant bij DKB want die accepteren ook al een tijdje geen NL adres meer.
Begrijp ik goed, dat je kaart een FX-fee heeft? Zo ja, dan zou ik toch wel naar een andere kaart kijken.AntiPasta schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:09:
[...]
Niet veel als je alles moet 'funden' vanaf een Euro-rekening inderdaad (maar dat probleem heb ik gelukkig niet)
Genoeg gratis kaarten zonder FX kosten. Wanneer je een FX fee hebt, zal het niet lonen deze kaart in NL te gebruiken, de fee zal meer zijn dan je 2% cashback. Kijk overigens niet neer op een 2% kaart, je zult op alledaagse spend een betere return halen dan met een Platinum bijvoorbeeld!
In jouw situatie zou ik in mijn dagelijkse setup nog een 3x kaart zou toevoegen voor Restaurant/Travel/Gas dan pak je een mooi voordeel. Leuke opties zonder annual fees zijn Wells Fargo Autograph (3x travel/restaurants/gas ), Capital one Savor one (3% Supermarkt/Restaurant). Kaarten met een lage fee die interessant kunnen zijn in NL: Citi Strata premier (3x Supermarkt, 3x Gas, 3x restaurant - $95 dollar annual fee - heeft wel transfer partners), Capital one Venture. (2x overal - $95 dollar annual fee). Beide hebben een soort hotelcredit die je effectieve fee kunnen verlagen mocht je die kunnen gebruiken.
Aannemende dat je met relatief gemak deze kaarten kan aanvragen door je SSN/paspoort. Kan je zonder veel moeite 2-3% return halen op je spend in NL (met Citi/Captial one transfer partners Airlines/Hotels kan dat nog hoger uitpakken). Pak je nog een bonus mee af en toe dan ligt het hoger. Met de huidige regelgeving worden de US Mastcards/Visa's ook overal geaccepteerd in Europa.
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1