Hier een ING creditcard en gelijk een nieuwe (on-going...) ervaring om te delen.
Tot nu toe altijd wel redelijk tevreden geweest, maar ik heb nu een nieuwe - tot dusver vrij matige - ervaring. Situatie is als volgt: gisteren aan het eind van de middag 2x een afschrijving van Apple geconstateerd (2x €25,00).
Ik herkende deze niet en heb direct contact opgenomen met Apple om eerst uit te sluiten of er niet toch ergens onbedoeld een abonnement actief was en het mijn eigen fout was. Apple medewerker gaf aan dat ik er super snel bij was, want hij kon inderdaad zien dat de creditcard sinds zeer kort ook was gekoppeld aan een ander Apple ID anders dan de mijne. En hij was ook erg duidelijk: hij kon qua gegevens niets over dat account delen, maar hij aan de hand van de kenmerken die hij kon zien was hij er volledig van overtuigd dat het een 'scam account' was en ik direct de bank moest contacten. (Apple heeft verder dat Apple ID geblokkeerd).
Aansluitend dus direct de 'ING alarmlijn' gebeld. Voor een 24/7 dienst duurde het erg lang voordat ik iemand aan de lijn had. Van begin tot ophangen ging richting een half uur. De ING medewerker vond het werk duidelijk niet leuk (vanaf de eerste seconde te merken aan intonatie, zuchten, etc). Creditcard werd geblokkeerd en een vervangende wordt opgestuurd (doorlooptijd ongeveer 1 week). Verder liet ze tussen neus en lippen door merken dat mensen hier wel vaker voor bellen en het vaker wel dan niet gewoon de klant is die een fout heeft gemaakt, "want ik zie eerst nog een €0 reservering dus de klant keurt het zelf goed". Dat heb ik verder laten gaan, want ik had geen zin in een discussie met een ongemotiveerde medewerker en ze sprak er zelf eigenlijk ook direct overheen. Maar 1) die €0 reserveringen komen wel vaker voor en hoef ik ook regelmatig
niet te authenticeren, 2) Apple schrijft al doorlopend geld van de rekening af voor o.a. iCloud dus een reeds bestaande 'machtiging' voor Apple is logisch.
Vervolgens werd er nog wat verkeerde informatie gedeeld. Ik vroeg o.a. of ik de creditcard via Apple Pay wel kon blijven gebruiken (omdat dat bij veel banken als een andere pas wordt gezien). Het antwoord was overtuigend 'ja', het resultaat direct na het gesprek bleek 'nee'.
Toen ik vroeg hoe het zat met de 50 EUR, die nu nog een reservering is, kreeg ik te horen dat ik dit via de ING GeldTerugService moest oplossen op de website. Ironisch genoeg wordt in de eerste stap al aangegeven dat ze niets met reserveringen kunnen doen. Als je daar doorheen klikt, dan is als enige optie bij onbekende of onterechte bedragen contact opnemen met diezelfde alarmlijn.