*knip* Ranten over webshops hoort hier niet thuis. Stel de vraag aan hun klantenservice.
[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2025 12:03 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2025 12:03 ]
Klantenservice zegt dat het proces volledig geautomatiseerd is en dat dergelijke gevallen niet handmatig kunnen worden gecontroleerd. Klantenservice suggereert dat de klant de bestelling opnieuw plaatst met een ander bezorgadres en betaalmethode om het probleem te omzeilen.Zr40 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Dat is een kwestie die je toch echt beter bij de klantenservice van bol.com kan neerleggen.
[ Voor 15% gewijzigd door milouz op 12-08-2025 14:24 ]
Hier geen ervaring met nieuwe aanvragen na een opzegging, maar toen ik mijn FB Amex heb aangevraagd was het voor de bonus geen probleem dat ik al een reguliere Amex had.thechib12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
2 maanden terug mijn FB platinum card opgezegd vanwege beperkt gebruik, alleen nu zitten er toch weer wat grote uitgaven aan te komen en zit ik te kijken of ik alsnog een Amex kan pakken, bij voorkeur waarbij ik weer gebruik kan maken van de aanmeldbonus. Kan ik gebruik maken van de welkomstbonus van een normale amex terwijl ik datzelfde jaar nog een FB Amex kaart heb gehad?
Geen garanties natuurlijk, maar dit is mij recentelijk ook nog gelukt. Kreeg gewoon de 100k voor mijn vrouwthechib12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
2 maanden terug mijn FB platinum card opgezegd vanwege beperkt gebruik, alleen nu zitten er toch weer wat grote uitgaven aan te komen en zit ik te kijken of ik alsnog een Amex kan pakken, bij voorkeur waarbij ik weer gebruik kan maken van de aanmeldbonus. Kan ik gebruik maken van de welkomstbonus van een normale amex terwijl ik datzelfde jaar nog een FB Amex kaart heb gehad?
[ Voor 9% gewijzigd door finsdefis op 15-08-2025 11:47 ]
Waar lees je dat? Bij mijn weten is de hoogste welkomstbonus momenteel 50.000 voor de reguliere Platinum kaart, via de referral actie die tot 9 oktober loopt.We Are Borg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:45:
Reguliere plat is 100k tot 27 augustus. FB wordt inderdaad gezien als ander product. Dus ik denk dat het werkt als je het wilt
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
OP heeft geen Amex meer dus kan geen gebruik maken van de upgrade bonus. Dan is de referral actie momenteel de beste bonus.We Are Borg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:36:
Puur upgrade van gold naar amex die na inlog beschikbaar is
Officieel geldt: één bonus per persoon per 12 maanden, ongeacht het type (regulier of Flying Blue).thechib12 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
[ Voor 4% gewijzigd door xileS op 16-08-2025 09:59 ]
Ik zie je wijziging nu pas.thomas-x-1982 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Wat willen ze hier mee zeggen? Kan ik nou wel of niet downgraden na 6 maanden? Of bedoelen ze dat ik pas na 1 jaar mag downgraden als ik net lid geworden ben?
Ik heb laatst dit in mijn email gekregen, neem aan jij ook zoiets?PolarBear schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:29:
Ik heb weer een keertje een Centurion uitnodiging gehad. Ik vraag mij nog steeds af wat nou echt de doorslaggevende voordelen zijn van die kaart (in ieder geval in NL). Ik vond het vooral erg duur. Ben benieuwd of er mensen ervaringen hebben.
Kreeg een popup in de webomgeving en werd later gebeld door Amex.JDFS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:06:
[...]
Ik heb laatst dit in mijn email gekregen, neem aan jij ook zoiets?
[Afbeelding]
Is dit nou een generieke uitnodiging, waarna - als je je tenminste aanmeldt - ze alsnog wat checks gaan uitvoeren voordat je te horen krijgt ja of nee, of is dat slechts nog een formaliteit en zit je al in een soort voorselectie? Vraag me ook af wat je ongeveer per jaar uit moet geven om hieraan te mogen deelnemen, want zo buitensporig vind ik mijn uitgaven op de kaart ook niet. Het had hoger gekund, ware het niet dat ome Albert en ome Lidl vies zijn van AmEx.
Ik vind de kosten wel erg hoog voor wat ik op het oog zie. Maar ik denk dat ik ook niet de doelgroep voor deze kaart ben plus vaak zat dat ik voor Europese vluchten 'gewoon' Economy reis en al tevreden ben met de Privium lounge
Ik denk dat als je accepteert, ze je graag toevoegen en de 4k (dacht ik) 'inschrijffee' direct voor jou op je amex toevoegenJDFS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:06:
[...]
Ik heb laatst dit in mijn email gekregen, neem aan jij ook zoiets?
[Afbeelding]
Is dit nou een generieke uitnodiging, waarna - als je je tenminste aanmeldt - ze alsnog wat checks gaan uitvoeren voordat je te horen krijgt ja of nee, of is dat slechts nog een formaliteit en zit je al in een soort voorselectie? Vraag me ook af wat je ongeveer per jaar uit moet geven om hieraan te mogen deelnemen, want zo buitensporig vind ik mijn uitgaven op de kaart ook niet. Het had hoger gekund, ware het niet dat ome Albert en ome Lidl vies zijn van AmEx.
Ik vind de kosten wel erg hoog voor wat ik op het oog zie. Maar ik denk dat ik ook niet de doelgroep voor deze kaart ben plus vaak zat dat ik voor Europese vluchten 'gewoon' Economy reis en al tevreden ben met de Privium lounge
Zeker voordelen, maar qua kosten staat het imo niet in verhouding. VIP is 1400 euro waard. Komt privium verzekering en status etc bovenop. Echter: eerste jaar kosten is al 8kDjurres schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:55:
Nah er zijn wel wat voordeeltjes hoor. Schiphol VIP 2x jaar, wat voordeeltjes omtrent concerten etc, persoonlijke assistent.
Of het het geld waard is, dat is een volgende discussie
Ik denk dat dat ook wereldwijd wel zo is. In de US is het ook een soort veredelde platinum net zoals in NL, de kosten wegen niet op tegen de perks, is meer een flex. Volgens mij rekent de Centurion in NL ook nog steeds een FX fee, zoals alle kaarten in NL overigens. Maar dat is natuurlijk ook wel bijzonder op een kaart met dergelijke fees.We Are Borg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Ik denk dat als je accepteert, ze je graag toevoegen en de 4k (dacht ik) 'inschrijffee' direct voor jou op je amex toevoegen
Imo is deze kaart in NL (en wellicht wereldwijd, ken de perks buiten NL niet) alleen interessant als de kosten en perks je niks interesseren. Puur het 'hebben' van deze kaart als voordeel zien moet voldoende zijn.
Ik had de uitnodiging max een jaar terug gekregen en qua kosten is het niet te verantwoorden in ieder geval
Die eenmalige fee kan misschien nog wel kwijtgescholden worden. Tenminste, dat deden ze bij mij een aantal jaren terug wel. Ik heb het toen trouwens alsnog niet gedaan. Simpelweg omdat ik de kosten niet kon verantwoorden naar mezelf toe. Misschien dat als je er een miljoen membership rewards als overstapbonus bij krijgt het interessant wordt maar toen waren dat er welgeteld 0.We Are Borg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:58:
[...]
Zeker voordelen, maar qua kosten staat het imo niet in verhouding. VIP is 1400 euro waard. Komt privium verzekering en status etc bovenop. Echter: eerste jaar kosten is al 8k
Dat betekent, stam + t .
Je weet wat de waarde is van bvb de stoeltjes voor AFAS en ZiggoDome? Dat begint bij 20k/jaar voor 2 stoeltjes - wat de minimale afname is - waar je in principe 'gratis' gebruik van kan maken. Zo zijn er nog wel meer dingen die onder die 4k/jaar vallen, alleen ik denk dat je goed vermogend moet/wil zijn wil je daar ook echt wat aan hebben. Netwerk etc etc.We Are Borg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:58:
[...]
Zeker voordelen, maar qua kosten staat het imo niet in verhouding. VIP is 1400 euro waard. Komt privium verzekering en status etc bovenop. Echter: eerste jaar kosten is al 8k
Wat bedoel je precies mbt die stoeltjes? Krijg je bij centurion stoeltjes in AFAS of ZD voor een jaar? Dat kan ik me moeilijk voorstellen.Djurres schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Je weet wat de waarde is van bvb de stoeltjes voor AFAS en ZiggoDome? Dat begint bij 20k/jaar voor 2 stoeltjes - wat de minimale afname is - waar je in principe 'gratis' gebruik van kan maken. Zo zijn er nog wel meer dingen die onder die 4k/jaar vallen, alleen ik denk dat je goed vermogend moet/wil zijn wil je daar ook echt wat aan hebben. Netwerk etc etc.
Tis iig voor de gemiddelde nederlander onnodig, en de moeite niet waard. Als ik 120k/jaar zou verdienen had ik 't denk wel genomen. Dan wel leuk.
Dat betekent, stam + t .
Nee, Amex paste dus niet mijn nieuwe IBAN nummer aan, en de rekening bij Knab heb ik toen gelijk opgeheven na ingang overstap service. Amex deed dus 13 maanden helemaal niets met de overstap service.Mawlana schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:09:
Ik heb vaker gebruik gemaakt van de overstapservice. De meeste bedrijven sturen een nieuw machtigingsformulier is mijn ervaring. In jouw geval werd het rekeningnummer wel automatisch aangepast, dus er lijkt wat vooruitgang te zijn. Goed om te weten.
Kreeg je tegen het einde van de overstapservice geen overzicht van bedrijven die nog gebruik maken van het oude rekeningnummer? Zoiets staat me namelijk bij. Dan had je een mislukte incasso kunnen voorkomen.
Bij Amex kan je gelukkig gewoon onder vermelding van je kaartnummer het geld overmaken op hun rekening.
Wat is jouw bron dat dit een perk is? Want de marketing afdeling van amex heeft dit niet op de 'voordelen' van Centurion geplaatst. Ipv daarvan wel:Djurres schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Je weet wat de waarde is van bvb de stoeltjes voor AFAS en ZiggoDome? Dat begint bij 20k/jaar voor 2 stoeltjes - wat de minimale afname is - waar je in principe 'gratis' gebruik van kan maken.
De telefonische klantenservice is inderdaad achteruit gegaan, voorheen waren dit vaste NL medewerkers die ook veel zelf konden en mochten regelen. Tegenwoordig krijg je een Engelstalig callcenter (in India?) die in principe alleen maar scripts mogen volgen heb ik het idee.Datisraar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Nee, Amex paste dus niet mijn nieuwe IBAN nummer aan, en de rekening bij Knab heb ik toen gelijk opgeheven na ingang overstap service. Amex deed dus 13 maanden helemaal niets met de overstap service.
Ben al 10 jaar lid van Amex en trouw elke maand tijdig betaald, ik vind dat zij mij wel eerst een gewone herinnering mogen sturen ipv sms dreigement blokkade kaart ivm mislukken incasso.
Een ander geluid:Datisraar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:47:
Even een niet zo’n leuke ervaring met Amex om te delen. Ik was van Knab terug naar Rabo overgestapt met mijn bankrekening en de 13 maanden geldende overstap service gebruikt. Maandelijkse incasso ging 13 maanden goed, maar toen stopte het. Amex past blijkbaar het nieuwe IBAN nummer niet aan, wat de meeste bedrijven wel doen. Amex kon nu niet meer incasseren na 13 maanden en krijg ik gelijk een dreigement dat m’n kaart geblokkeerd wordt. Een nieuwe incasso moet ik nu afgeven en duurt de verwerking ook nog een een tijdje. De klantenservice waarna je met een 020 belt is ook nog met een Engelse bot. Een Nederlandse medewerker krijg je niet gelijk aan de telefoon. Na de bot krijg je een Engelse mevrouw aan de telefoon, Nederlandse medewerkers zijn er niet zoveel meer. Vindt de betere service die Amex placht te hebben tov bijv ICS flink achteruit gaan.
[ Voor 49% gewijzigd door Hmmbob op 20-08-2025 13:09 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Je krijgt de stoeltjes zelf niet, maar AmEx heeft ze wel. Je betaald vervolgens ticketprijs en mag daar gebruik van maken. Daar zit geen 'limiet' op. Zolang er plekken beschikbaar zijn en je doe dat niet voor ieder concert dan kan je regelmatig gaan. Onlangs nog geweest in ZD met een goede vriend van mij (met een centurionApache4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Wat bedoel je precies mbt die stoeltjes? Krijg je bij centurion stoeltjes in AFAS of ZD voor een jaar? Dat kan ik me moeilijk voorstellen.
De bron is dat ik onlangs zelf geweest ben met een goede vriend (welke centurion is)We Are Borg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:30:
[...]
Wat is jouw bron dat dit een perk is? Want de marketing afdeling van amex heeft dit niet op de 'voordelen' van Centurion geplaatst. Ipv daarvan wel:
1. Discover Dining for 2: a 2 course-menu for two, three times a year. (zit al in plat)
2. You can use the VIP Service (schiphol) twice each calendar year via your Centurion Card.
4. You and your Supplementary Cardmember have access to a wide range of Privium Plus privileges at your disposal. (zit al in plat)
En nog wat ander marketing geneuzel zonder echt om te rekenen in waarde
Ja dat klopt, je moet idd nog wel een losse kaart aanschaffen. Maargoed, concert kan uitverkocht zijn en dan kan je alsnog gaan. Je zit dan VIP of in Business area. Is aardig dik op orde. Kaartprijs overigens vrij gelijkend aan een normaal ticket. Het is idd niet gratis helaas..Mawlana schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:56:
https://www.afaslive.nl/zakelijk/brand-partnerships
Je bedoelt dat Amex hier een paar business seats heeft die door centurion-klanten gebruikt mogen worden? Je moet wel een reguliere kaart hebben. Dan krijg je dus als het ware VIP treatment tegen een gereduceerd tarief. Uit je eerste bericht kon ik niet opmaken dat je zelf nog een kaartje moet kopen.
Begrijp ik dat goed?
Dat betekent, stam + t .
Nee tis niet iets waar je het om moet doen, maar wilde er meer naartoe dat er echt wel meer in centurion zit wat niet perse direct op de website staat. Zijn niet perse 'perks' maar wel extra's.Apache4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:39:
Ok duidelijk, dank voor de uitleg. Daar hoef je het dan lig niet voor te doen, want die VIP tickets kun je ook via de verschillende hospitality diensten krijgen. Misschien dat je dan wat meer kwijt bent, maar goed, je betaalt dan geen jaarlijkse of eenmalige fee.
Dan zou ik een Amerikaanse Centurion nemen i.p.v. de Nederlandse met de belachelijke 2.5% wisselkoerstoeslag.Djurres schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:53:
[...
Tis imo echt een kaart als je veel/regelmatig reist
Hoort bij de euros die je nodig hebt om ermee te flexen.AlexFL schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:13:
[...]
Dan zou ik een Amerikaanse Centurion nemen i.p.v. de Nederlandse met de belachelijke 2.5% wisselkoerstoeslag.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Inherent is het wel een zwakte op de premium kaarten van Amex in Nederland. Het is wat mij betreft bijzonder dat op bijvoorbeeld de Platinum, gericht op het 'premium' segment/reiziger en een fee van 780 euro, je hoge FX kosten betaald. En dus niet competitief is t.o.v. sommige gratis opties als Wise of Revolut wat dat betreft.Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:21:
[...]
Hoort bij de euros die je nodig hebt om ermee te flexen.
Ik betaal er ook vrij weinig mee in vreemde valuta moet ik zeggen. Tenzij het een voorschot voor het werk is, aangezien ik weiger dat met een debit card te doen. Bijkomend voordeel = MRTuniq schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Inherent is het wel een zwakte op de premium kaarten van Amex in Nederland. Het is wat mij betreft bijzonder dat op bijvoorbeeld de Platinum, gericht op het 'premium' segment/reiziger en een fee van 780 euro, je hoge FX kosten betaald. En dus niet competitief is t.o.v. sommige gratis opties als Wise of Revolut wat dat betreft.
1MR per euro weegt natuurlijk nauwelijks op tegen de 2.5% fee. Als je voor je werk gewoon het bedrag + FX fee kan declareren is het natuurlijk perfect.finsdefis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Ik betaal er ook vrij weinig mee in vreemde valuta moet ik zeggen. Tenzij het een voorschot voor het werk is, aangezien ik weiger dat met een debit card te doen. Bijkomend voordeel = MR
Ja, daar kijkt men niet naar de fees. Maar een voorschot van hen ontvangen zodat ik geen creditcard nodig heb is ook niet altijd mogelijk, dus dan maar zo, dan heb ik er nog wat aan.Tuniq schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:07:
[...]
1MR per euro weegt natuurlijk nauwelijks op tegen de 2.5% fee. Als je voor je werk gewoon het bedrag + FX fee kan declareren is het natuurlijk perfect.
[ Voor 6% gewijzigd door thatanas op 20-08-2025 20:38 ]
Je kan gewoon zoeken in het topic. Hint: 50k is haalbaar (eerste aanbod is misschien 25k), plus drie maanden dubbele punten. Via de chat kunnen ze in principe alleen algemene vragen beantwoorden, dus gewoon bellen.thatanas schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:38:
Ik heb mijn AMEX Platinum nu een jaar en zit te denken te vragen om een retentie bonus qua punten of anders een downgrade naar gold.
Iemand ervaring met hoeveel punten je erbij kunt sprokkelen? Mijn spend met de creditcard is 30k euro's per jaar.
Een downgrade en upgrade na een halfjaar levert 100k punten op, dus ik wil eigenlijk minimaal 50k punten.
Is bellen dan beter of chatten via de AMEX app?
Duidelijk geen prijselasticiteit voor de klanten in dat segment. Hoge bereidheid tot betalen.Tuniq schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Inherent is het wel een zwakte op de premium kaarten van Amex in Nederland. Het is wat mij betreft bijzonder dat op bijvoorbeeld de Platinum, gericht op het 'premium' segment/reiziger en een fee van 780 euro, je hoge FX kosten betaald. En dus niet competitief is t.o.v. sommige gratis opties als Wise of Revolut wat dat betreft.
Sometimes you need to plan for coincidence
Is per kamer, met een maximum van 3 kamers. Je kan voor de zekerheid nog even de voorwaarde checken bij het specifieke hotel maar volgens mij zijn het algemene voorwaarden van Amex die altijd hetzelfde zijn:Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:19:
Heeft er iemand ervaring met de Amex Platinum benefits voor Fine Hotels & Resorts?
We willen binnenkort een weekendje weg, en we hebben een van de hotels in die 'benefit' op het oog. Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk of die benefits (zoals $100 room credit, gratis ontbijt, etc) per room of per reservation zijn. Belangrijke info, aangezien we met z'n 4en zijn en 2 kamers nodig hebben....
Ja en nee wat mij betreft. Ik denk dat de doelgroep inderdaad geen zin heeft in de genoemde alternatieven.Elandenmelk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:27:
[...]
Duidelijk geen prijselasticiteit voor de klanten in dat segment. Hoge bereidheid tot betalen.
Ik heb geen ervaring met meerdere kamers, maar de laatste keer dat in Las Vegas ben geweest (net na covid) heeft het mij gratis gebruik van het buffet in het Bellagio opgeleverd, was de moeite waard. Maar goed dat was qua prijzen wel een andere tijd.Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:19:
Heeft er iemand ervaring met de Amex Platinum benefits voor Fine Hotels & Resorts?
We willen binnenkort een weekendje weg, en we hebben een van de hotels in die 'benefit' op het oog. Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk of die benefits (zoals $100 room credit, gratis ontbijt, etc) per room of per reservation zijn. Belangrijke info, aangezien we met z'n 4en zijn en 2 kamers nodig hebben....
Dit is per kamer zoals genoemd! Heb ik al eens gedaan en ging perfect. Let wel dat de credit van $100 per verblijf is, niet per nacht. Het grootse voordeel heb je dus als je maar 1 nacht gaat.Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:19:
Vegas is wel 1 van de plekken waar FHR top is. Je kan namelijk de $100 credit heel makkelijk besteden in de vele restaurants. En de room rates zijn vaak heel redelijk.PolarBear schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Ik heb geen ervaring met meerdere kamers, maar de laatste keer dat in Las Vegas ben geweest (net na covid) heeft het mij gratis gebruik van het buffet in het Bellagio opgeleverd, was de moeite waard. Maar goed dat was qua prijzen wel een andere tijd.
[ Voor 34% gewijzigd door Tuniq op 21-08-2025 16:00 ]
Dat mailtje heb ik inderdaad ook ontvangen. Ik heb alleen geen idee wat ik nu moet kiezen. Ik heb nu een Mastercard debitcard van de Rabobank en de ANWB Visa card.Rudu schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:57:
Ik heb ook een ANWB kaart maar dan de Classic en kreeg vandaag ook een mailtje over het nieuwe tarief van €24,95 naar €29,95. Dat is een stijging van 20%! Tijd om maar eens verder te kijken.
Als het goed is kun je bij Rabobank ook voor de creditcard kiezen tussen debit en credit dacht ik. Dan zou je kunnen vragen om een Visa creditcard.andyvie1979 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:32:
[...]
Dat mailtje heb ik inderdaad ook ontvangen. Ik heb alleen geen idee wat ik nu moet kiezen. Ik heb nu een Mastercard debitcard van de Rabobank en de ANWB Visa card.
Ik kan wel overstappen naar de Rabo voor mijn creditcard (kost 24 euro per jaar), maar dan krijg ik een Mastercard creditcard. Dan heb ik dus zowel mijn debit- als creditcard via Mastercard. Ik wil het liefst daarom weer een Visacard, zodat betalingen via 2 netwerken werken.
Die mogelijkheid is er alleen als je het Totaalpakket hebt volgens hun website. Bij het Basispakket kan je alleen een Mastercard krijgen, helaas.Youtl schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
Als het goed is kun je bij Rabobank ook voor de creditcard kiezen tussen debit en credit dacht ik. Dan zou je kunnen vragen om een Visa creditcard.
Ik heb de Duitse kaart. Deze gaat binnenkort over van DKB naar Deutsche Bank, en de verwachting is dat DB geen klanten buiten Duitsland wil hebben, dus save yourself the hassle zou ik zeggen.thefox154 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:49:
Is er iemand die ook bij miles & more spaart en welke creditcard/of wat gebruik je hiervoor?
Waardevolle informatie, dit had ik nog nergens gevonden.mfkne schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:48:
[...]
Ik heb de Duitse kaart. Deze gaat binnenkort over van DKB naar Deutsche Bank, en de verwachting is dat DB geen klanten buiten Duitsland wil hebben, dus save yourself the hassle zou ik zeggen.
Ja goed, ik heb geen idee wat de vertegenwoordige waarde is van Miles & More omtrent vliegen, maar ik heb afgelopen week een 3tal vluchten geboektthefox154 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
Waardevolle informatie, dit had ik nog nergens gevonden.
@Djurres Ik zat ook te twijfelen omdat dit op het eerste gezicht de makkelijkste oplossing is. Stel ik zou voor het sparen naar Amex switchen zit ik nog steeds met het vervallen van mijn huidige punten... Dit is bij een aantal kaarten onbeperkt, zolang je maar een betaling doet met de cc.
Ik zie alleen geen mogelijkheid op de site de punten te transferen naar een M&M deelnemende luchtvaartmaatschappij. Maar die zijn ook lid van de 'concurrentie/star alliance' en volgens mij zie ik bij Amex alleen de skyteam en een verdwaalde one world members.
Toevallig gebruiken wij in dit geval nou net veel de in dit geval verkeerde maatschappijen
Oke helder, in het verleden flying blue gebruikt maar toen waren er nog veel verre vluchten die lekker aantikken en met de uitgaven erbij opgeteld ging dat best snel.florholvoet schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:57:
Amex punten kan je sinds kort niet meer overschrijven naar Miles&More. Dat kon nog wel met de Belgische kaart maar dat is afgeschaft. Niet dat dit wenselijk was hoor, want je kreeg welgeteld een halve mijl per euro.
Beobank heeft in België ook een kredietkaart die Miles&More punten spaart (sinds dit jaar) maar ook hier is het twijfelachtig dat je die zal krijgen als Nederlander.
In alle eerlijkheid, als je zodanig lang mijlen aan het opsparen bent, zonder ze te (kunnen) opgebruiken, denk ik niet dat Miles&More een programma is voor jou. De mijlen vervallen gewoon te snel, en als je niet af en toe business vliegt ofzo ga je gewoon jaaaaren sparen om ook maar ergens te geraken.
Met alle devaluaties worden je mijlen ondertussen ook minder en minder waard. Hoge taksen en beperkte beschikbaarheid maakt het dan ook nog eens heel moeilijk om er iets nuttig mee te doen.
De sweet spots zijn de mileage bargains in business class en routes van de Lufthansa Group in Business en First Class. Maar zo te horen ga je nooit genoeg mijlen hebben om die te boeken.
Dan ben je beter af met Avios of Flying Blue (via Amex) waar je voor 5000 mijlen en weinig taksen al een vluchtje kan boeken.
Dit betekent dan ook vaarwel zeggen aan je zuurverdiende vliegmijlen. Tenzij je nu nog snel er iets mee kan boeken, dat zou ik in eerste plaats aanraden.
Let wel, dat als je legitimatie verloopt, je wederom jezelf moet legitimeren.thefox154 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
Voor degene die interessant vind, ik heb contact gehad met Caixa in Spanje en daar kun je als buitenlander een rekening en CC aanvragen. Kleine kanttekening, na aanvragen werkt het direct maar je moet wel binnen 6 maanden een keer op een kantoor jezelf nog fysiek legitimeren anders wordt je rekening beperkt.
22k punten is nou ook weer niet zoveel dat je er alle kanten mee op kunt, vooral gezien de devaluaties/andere rekenwijze. Op zich zonde om te laten staan, maar met Amex/FB hark je in sommige gevallen makkelijk het tienvoudige binnen op jaarbasis. Persoonlijk zou ik er in elk geval niet een andere CC voor gaan nemen, tenzij je in de toekomst ook meerdere tienduizenden miles verwacht te ontvangen.thefox154 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
Oke helder, in het verleden flying blue gebruikt maar toen waren er nog veel verre vluchten die lekker aantikken en met de uitgaven erbij opgeteld ging dat best snel.
Het vliegen naar Spanje met een voordelig ticket levert inderdaad niet zoveel op. Maar ja toch in 2 jaar tijd 22k aan punten verdient wat voldoende is voor een vlucht. En dat puur op vluchtjes die 500 (Eurow) of ~300 (Brussels) per vlucht opleveren. Je hebt wel een gratis vlucht of niet denk ik dan maar![]()
Daarom zat ik te kijken naar een CC die bij besteding ook punten oplevert. 2 punten voor elke euro * 10.000 per jaar tikt dan wel aanEn als ze geldig blijven dan ben ik niet gelijk gebonden aan de termijn waarop ze verlopen.
Ik kan de punten nu vast wel opmaken aan een vlucht ergens heen (of ik er heen wil even daar gelaten)
Weet ff niet hoe dat nummer heet dat je nodig hebt, maar vgm als je aangeeft dat je 200$ gokwinst heb en je er belasting over af wil dragen krijg je een taxnummer, en daar kan je weer USA pas mee aanvragen. Iets in die geest is 't volgens mij.Sacrada schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
Ik kwam op Instagram een verhaal tegen van Jelmer, waarin hij vertelt hoe hij een American Express-kaart in de VS heeft aangevraagd en zijn punten succesvol heeft omgezet. Het voordeel is dat je je punten 1:1 kunt omruilen, of zelfs kunt profiteren van een 20% bonus bij het inwisselen voor FlyingBlue.
Persoonlijk wil ik heel graag een keer met Emirates in de first class cabine vliegen—zo'n soort bucketlist-ding. Daarom overweeg ik nu om de US American Express kaart aan te vragen wanneer ik weer voor werk naar de VS ga. Ik heb momenteel meer dan 500.000 punten op mijn Nederlandse American Express-kaart, en als ik een deel omzet naar Emirates en de rest met de 20%-promo naar FlyingBlue, zou mijn voordeel wel eens kunnen oplopen tot 40%.
Als je meer wilt weten over hoe Jelmer dit heeft aangepakt, kun je zijn verhaal lezen via deze link:https://www.jelmerdeboer.nl/us-amex/
.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips over de beste manier om dit te doen?
Ik weet niet precies de procedure als je in NL woont. Volgens mij moet je minimaal een ITIN hebben. Soort van tax nummer is dat. Ik lees het niet terug in zijn verhaal, maar volgens mij heb je dat wel nodig op het moment dat je geen SSN hebt.Sacrada schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
Ik kwam op Instagram een verhaal tegen van Jelmer, waarin hij vertelt hoe hij een American Express-kaart in de VS heeft aangevraagd en zijn punten succesvol heeft omgezet. Het voordeel is dat je je punten 1:1 kunt omruilen, of zelfs kunt profiteren van een 20% bonus bij het inwisselen voor FlyingBlue.
Persoonlijk wil ik heel graag een keer met Emirates in de first class cabine vliegen—zo'n soort bucketlist-ding. Daarom overweeg ik nu om de US American Express kaart aan te vragen wanneer ik weer voor werk naar de VS ga. Ik heb momenteel meer dan 500.000 punten op mijn Nederlandse American Express-kaart, en als ik een deel omzet naar Emirates en de rest met de 20%-promo naar FlyingBlue, zou mijn voordeel wel eens kunnen oplopen tot 40%.
Als je meer wilt weten over hoe Jelmer dit heeft aangepakt, kun je zijn verhaal lezen via deze link:https://www.jelmerdeboer.nl/us-amex/
.
Tuniq schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Yes dat klopt inderdaad; al is dat een beetje een sigaar uit eigen doos imo (ze hebben vast ingecalculeerd dat een Nederlandse kaarthouder niet zo vaak een centurion lounge bezoekt). Wanneer er een centurion lounge in Nederland komt, zou het me niet verbazen als ze dit terugschroeven. Het probleem in de US was dat toen je nog gasten mee mocht nemen, de lounges altijd vol zaten, veel vaker wachtrijen.
In de US heb je een aantal vergelijkbare kaarten zoals een Chase Sapphire Reserve, Venture X en nog wel wat anderen. Die competitie zorgt er denk ik gemiddeld voor dat de voorwaarden op creditcards in de US in het algemeen beter zijn. Natuurlijk ligt ook gebruik en acceptatie hier hoger.
In een kleine overall vergelijk zou denk ik de US versie voordeliger zijn voor velen:
- Fee USD 695 vs. EUR 780
- Bijna alle transfer partners 1:1 instant transfers met regelmatig 25% bonussen (i.e. voor Flyingblue). In NL 0.8
- Hogere welkomstbonussen
- Geen foreign transaction fees
- Multiplier 5x op vluchten en 1x op de rest; NL alles 1x
- Credits geven je vrij makkelijk de annual fee terug. Voor de NL blijft dit toch een wat lastige propositie als je Privium niet zo hoog waardeert en het restaurant tegoed is vrij gelimiteerd. In US heb je 200 Airline credit, 200 Uber cash, 240 Disney plus credit, 200 hotel credit (deze is wel wat gelimiteerd imo), 100 dollar Six Fifth Avenue (soort Bijenkorf), 200 dollar clear credit (soort privium voor US airports), Walmart+ 155 dollar per jaar, 120 dollar global entry (1 keer per 4 jaar). Je kan deze credits niet allemaal op face value waarderen, maar het is denk ik toch een stuk makkelijker om je fee 'terug te verdienen'.
Ik ben wel benieuwd of in de toekomst en ook met de nieuwe regels in 2025 omtrent Visa/MC het creditcard gebruik omhoog zal gaan in NL en er wellicht ook een beter productaanbod komt.
Hier een nuttige site / walktroughSacrada schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
Wat ik mij afvraag, wordt je doordat je een belastingnummer krijgt nu niet als US person gezien wat veel banken weigeren als nieuwe klant?Sacrada schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
.
Nee. US person heeft niet te maken met het hebben van een SSN of ITIN.nielsiejjj92 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:30:
[...]
Wat ik mij afvraag, wordt je doordat je een belastingnummer krijgt nu niet als US person gezien wat veel banken weigeren als nieuwe klant?
Thanks! Wel verwarrend hij zegt ergens halverwege dat ITIN weer niet nodig is voor de aanvraag van een US Amex. Ik ga het zo nog een keer helemaal opnieuw lezen.
Wil je het goed doen dan ga je uiteindelijk wel een ITIN nodig hebben. (een ITIN verloopt overigens als je meerdere jaren geen belastingaangifte doet) Het zou kunnen dat een eerste kaart onder Global Transfer wel gaat zonder ITIN. Maar zodra je dan een tweede kaart wil aanvragen of kaarten bij andere banken, loop je er weer tegenaan dat je ITIN of SSN nodig hebt.Sacrada schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:18:
[...]
Thanks! Wel verwarrend hij zegt ergens halverwege dat ITIN weer niet nodig is voor de aanvraag van een US Amex. Ik ga het zo nog een keer helemaal opnieuw lezen.
Dat hangt er helemaal vanaf. Ik heb via Daniel van Puntentrotter inmiddels meerdere Amerikaanse creditcards aangevraagd. Punten kun je inzetten voor veel meer transfer partners in de US die in Nederland niet beschikbaar zijn. Ik heb er zelf een gezinsvakantie mee geboekt en dit was echt nooit gelukt als ik vast zat aan alleen de Nederlands transferpartners.Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:49:
[...]
Wil je het goed doen dan ga je uiteindelijk wel een ITIN nodig hebben. (een ITIN verloopt overigens als je meerdere jaren geen belastingaangifte doet) Het zou kunnen dat een eerste kaart onder Global Transfer wel gaat zonder ITIN. Maar zodra je dan een tweede kaart wil aanvragen of kaarten bij andere banken, loop je er weer tegenaan dat je ITIN of SSN nodig hebt.
Wat mij betreft schetsen de meeste blogs overigens wel een erg rooskleurig verhaal over deze US AMEX kaarten. Als je niet veel in de US bent zijn de kaarten buiten de initiële welkomstbonus eigenlijk het geld niet waard om aan te houden, met name doordat de credits alleen bruikbaar zijn in US. Ik vraag me af of dat alle rompslomp waard is.
Als je wel alle stappen gaat doorlopen, andere kaarten van banken als CITI, BoA of Chase zijn veel interessanter om aan te houden buiten US; lagere fees + betere acceptatie in Europa. Maar deze zijn nog lastiger te verkrijgen omdat je niet approved zult worden zonder creditscore. (al deze blogs gebruiken Amex Global transfer, waar je een eerste kaart kan krijgen zonder score).
Voor mij gaat het vooral om de transfer van punten. Als ik meer dan 500.000 punten overdraag, levert dat veel meer waarde op bij een transfer naar Emirates of Flying Blue. Mijn idee was om de kaart maximaal één jaar aan te houden en een Green Card van 150 dollar te nemen. Gelukkig heb ik contactpersonen in de VS, waardoor ik geen kosten hoef te maken voor een forwarding service; ik betaal alleen de 150 dollar voor de Green Card. Bankkosten zie ik bij sommige banken overigens niet terug.Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:49:
[...]
Wil je het goed doen dan ga je uiteindelijk wel een ITIN nodig hebben. (een ITIN verloopt overigens als je meerdere jaren geen belastingaangifte doet) Het zou kunnen dat een eerste kaart onder Global Transfer wel gaat zonder ITIN. Maar zodra je dan een tweede kaart wil aanvragen of kaarten bij andere banken, loop je er weer tegenaan dat je ITIN of SSN nodig hebt.
Wat mij betreft schetsen de meeste blogs overigens wel een erg rooskleurig verhaal over deze US AMEX kaarten. Als je niet veel in de US bent zijn de kaarten buiten de initiële welkomstbonus eigenlijk het geld niet waard om aan te houden, met name doordat de credits alleen bruikbaar zijn in US. Ik vraag me af of dat alle rompslomp waard is.
Als je wel alle stappen gaat doorlopen, andere kaarten van banken als CITI, BoA of Chase zijn veel interessanter om aan te houden buiten US; lagere fees + betere acceptatie in Europa. Maar deze zijn nog lastiger te verkrijgen omdat je niet approved zult worden zonder creditscore. (al deze blogs gebruiken Amex Global transfer, waar je een eerste kaart kan krijgen zonder score).
Jij hebt het via Daniel gedaan? i.p.v. zelf?thomassmit schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:00:
[...]
Dat hangt er helemaal vanaf. Ik heb via Daniel van Puntentrotter inmiddels meerdere Amerikaanse creditcards aangevraagd. Punten kun je inzetten voor veel meer transfer partners in de US die in Nederland niet beschikbaar zijn. Ik heb er zelf een gezinsvakantie mee geboekt en dit was echt nooit gelukt als ik vast zat aan alleen de Nederlands transferpartners.
Staar je ook niet alleen blind op AMEX. Onder andere Chase en CapitalOne hebben ook mooie kaarten met goede voordelen. De SavorOne geeft bijvoorrbeeld 3% cashback op al je aankopen bij supermarkten in NL en heeft geen annual fee. Je krijgt hier uiteraard een valuta risico bij, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken als je aan een Amerikaanse kaart begint.
Ik heb de stappen uit zijn blog gevolgd in 2023.Sacrada schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:02:
[...]
Jij hebt het via Daniel gedaan? i.p.v. zelf?
Ben jij naar de US gegaan voor het aanvragen van een bank account, of is dit online gelukt? En hoe heb jij je ITIN aangevraagd, via een 'kleine gok winst'?thomassmit schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:04:
[...]
Ik heb de stappen uit zijn blog gevolgd in 2023.
[ Voor 10% gewijzigd door Sacrada op 02-09-2025 22:10 ]
In jouw situatie klinkt het als een super optie, maar ik vermoed zo maar even dat de bulk van die 2 miljoen punten voor je vakantie uit referrals kwamen. Zo niet, is het natuurlijk heel prettig! Uiteindelijk hangt het natuurlijk geheel af van je situatie en hoeveel je kan spenderen op creditcards in een jaar.thomassmit schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:00:
[...]
Dat hangt er helemaal vanaf. Ik heb via Daniel van Puntentrotter inmiddels meerdere Amerikaanse creditcards aangevraagd. Punten kun je inzetten voor veel meer transfer partners in de US die in Nederland niet beschikbaar zijn. Ik heb er zelf een gezinsvakantie mee geboekt en dit was echt nooit gelukt als ik vast zat aan alleen de Nederlands transferpartners.
Staar je ook niet alleen blind op AMEX. Onder andere Chase en CapitalOne hebben ook mooie kaarten met goede voordelen. De SavorOne geeft bijvoorrbeeld 3% cashback op al je aankopen bij supermarkten in NL en heeft geen annual fee. Je krijgt hier uiteraard een valuta risico bij, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken als je aan een Amerikaanse kaart begint.
In dit geval pak je wel een stuk eenmalig voordeel door je huidig saldo inderdaad. Een green card zijn de kosten nog wel te overzien. Dus zeker interessant als je het makkelijk kan regelen. Houd er wel rekening mee dat zodra je een kaart opzegt je MR vervallen als je ze niet hebt overgezet naar een partner.Sacrada schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:01:
[...]
Voor mij gaat het vooral om de transfer van punten. Als ik meer dan 500.000 punten overdraag, levert dat veel meer waarde op bij een transfer naar Emirates of Flying Blue. Mijn idee was om de kaart maximaal één jaar aan te houden en een Green Card van 150 dollar te nemen. Gelukkig heb ik contactpersonen in de VS, waardoor ik geen kosten hoef te maken voor een forwarding service; ik betaal alleen de 150 dollar voor de Green Card. Bankkosten zie ik bij sommige banken overigens niet terug.
Wat is de relevantie van de oorsprong van de punten voor de discussie over Amerikaanse kaarten?Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
In jouw situatie klinkt het als een super optie, maar ik vermoed zo maar even dat de bulk van die 2 miljoen punten voor je vakantie uit referrals kwamen. Zo niet, is het natuurlijk heel prettig! Uiteindelijk hangt het natuurlijk geheel af van je situatie en hoeveel je kan spenderen op creditcards in een jaar.
Deze discussie begon met iemand die noemde op Instagram gezien te hebben hoe voordelig het kan zijn om een US Amex kaart te openen.Wally2002 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 04:09:
[...]
Wat is de relevantie van de oorsprong van de punten voor de discussie over Amerikaanse kaarten?
[ Voor 14% gewijzigd door Tuniq op 03-09-2025 07:17 ]
Helemaal duidelijk en ook helemaal mee eens. Het leek mij wel voor de hand liggend dat je sowieso wat onderzoek doet of het de moeite waard is.Tuniq schreef op woensdag 3 september 2025 @ 05:43:
[...]
De relevantie is dus, dat voor een gemiddeld gebruiker dit soort use cases niet snel haalbaar/realistisch zijn. Maar vaak wel de basis vormen van een dergelijk artikel met tips waarom dit zoveel voordeel op kan leveren. Als je 20k euro per jaar uitgeeft op een creditcard en geen leger van vrienden/kennissen hebt die wel een platinum kaart willen pakken op referral van jou, dan rekent het wat mij betreft niet zo snel rond. Tenzij je het leuke hobby en tijdverdrijf vind.
Wat niet weg neemt dat deze blogs vaak ook heel nuttige informatie bevatten voor de juiste use case. Dus past het voor jou persoonlijke situatie goed, dan zeker doen!
Sinds 2020 heb ik flink gespaard om deze reis mogelijk te maken. Het overgrote deel kwam inderdaad vanuit referrals, maar uiteindelijk is het een combinatie van sign-up bonussen, referrals en het slim inzetten van punten waardoor je er de meeste waarde uit krijgt.Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
In jouw situatie klinkt het als een super optie, maar ik vermoed zo maar even dat de bulk van die 2 miljoen punten voor je vakantie uit referrals kwamen. Zo niet, is het natuurlijk heel prettig! Uiteindelijk hangt het natuurlijk geheel af van je situatie en hoeveel je kan spenderen op creditcards in een jaar.
[...]
WISE is relatief duur, maar wel snel. Je kan beter Atlantic Money gebruiken want dit heeft een flat fee van 3 euro maar duurt wel enkele dagen voor je het geld tot je beschikking hebt. Afhankelijk van het bedrag kun je dus veel lager uitkomen dan 1% kosten.Tuniq schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:00:
[...]
Zodra je snel betaald iedere maand zal het currency risico wel meevallen. Wat meer impact zal hebben zijn de kosten om euro's naar US te sturen, zo'n 0.5% als je een service als Wise gebruikt. En het verschil in de VISA/AMEX rates vs. spot rates, zo'n 0.2-0.3%. Totaal zo'n -0.8% kosten.
De 100k AMEX sign-up bonus is eind juli afgelopen. Als je het historisch verloop bekijkt, dan is de kans reëel dat er ergens komende weken weer een verhoogd aanbod komt. Het is 50k momenteel voor de Platinum kaart.thechib12 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:06:
Zijn er op dit moment nog een beetje goede Amex referral acties (Geen Flying blue)?, of zijn er eventuele andere creditcards die ik goed kan benutten aangezien er weer een paar grote aankopen aankomen.
Er zijn geregeld acties! denk wel 4x per jaar heb ik de 100K bonus gezien, kijk even rond of je familie of vrienden hebt die je kunnen uitnodigen dan krijgen zij ook weer een mooie bonus. Ik verwacht eind september wel weer een nieuwe actie vanuit Amex. Je kunt volgens mij de Amex Experience App downloaden hier krijg je alle updates rondom acties.thechib12 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:06:
Zijn er op dit moment nog een beetje goede Amex referral acties (Geen Flying blue)?, of zijn er eventuele andere creditcards die ik goed kan benutten aangezien er weer een paar grote aankopen aankomen.
[ Voor 26% gewijzigd door Sacrada op 03-09-2025 18:01 ]
Ja, je kunt gebruik maken van sign-up bonussen, ook voor bankrekeningen (!). Je moet er wel rekening mee houden dat het niet altijd van een leien dakje zal gaan. Aanvragen van een ITIN is niet altijd succesvol en je bankrekening kan worden gesloten. Mijn rekening bij Capital One is onlangs na een aantal maanden gesloten, waarschijnlijk omdat ik vanuit de EU inlogde op mijn account. C1 is dus niet aan te raden.Sacrada schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:59:
Denken jullie dat wanneer je in de US een Amex kaart aanvraagt je hiervoor gebruik kan maken van de sign-up bonussen of zien ze je al als bestaande gebruiker in Nederland.
Yes, je kan gewoon een sign-up bonus krijgen.Sacrada schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:59:
Denken jullie dat wanneer je in de US een Amex kaart aanvraagt je hiervoor gebruik kan maken van de sign-up bonussen of zien ze je al als bestaande gebruiker in Nederland.
[...]
Er zijn geregeld acties! denk wel 4x per jaar heb ik de 100K bonus gezien, kijk even rond of je familie of vrienden hebt die je kunnen uitnodigen dan krijgen zij ook weer een mooie bonus. Ik verwacht eind september wel weer een nieuwe actie vanuit Amex. Je kunt volgens mij de Amex Experience App downloaden hier krijg je alle updates rondom acties.
Houd hier zeker rekening mee. Je kan bijvoorbeeld zomaar een 4506-c voor tax transcripts in de post krijgen, zeker als nieuwe gebruiker met gelimiteerde historie. Of andere vragen die leiden tot het sluiten van je accounts.oohh schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:09:
[...]
Ja, je kunt gebruik maken van sign-up bonussen, ook voor bankrekeningen (!). Je moet er wel rekening mee houden dat het niet altijd van een leien dakje zal gaan. Aanvragen van een ITIN is niet altijd succesvol en je bankrekening kan worden gesloten. Mijn rekening bij Capital One is onlangs na een aantal maanden gesloten, waarschijnlijk omdat ik vanuit de EU inlogde op mijn account. C1 is dus niet aan te raden.
Dit staat gewoon op de formulieren vermeld en de IRS website, in de FAQ. Misschien is het handiger om dit door te lezen dan ChatGPT te vragen.Sacrada schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:11:
Ik ben momenteel bezig met het invullen van het W-7 formulier, omdat ik bij Fidelity aandelen heb van mijn Amerikaanse werkgever. Met het W-8BEN formulier heb ik al belastingvoordeel, maar zoals ik heb gelezen, kan ik alsnog een ITIN aanvragen op basis van de dividenden die ik in de VS ontvang.
Nu vroeg ik aan ChatGPT hoe het zit met een gecertificeerde kopie van mijn paspoort. ChatGPT zegt dat dit moet via een U.S. consulaat, een notaris, of een IRS Certified Acceptance Agent (CAA). Echter, Daniel van de Globentrotter zegt dat je dit bij de gemeente kunt laten doen voor €8,15. ChatGPT geeft aan dat een kopie van de gemeente niet voldoende is voor de IRS.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dankjewel @TuniqTuniq schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:45:
[...]
Dit staat gewoon op de formulieren vermeld en de IRS website, in de FAQ. Misschien is het handiger om dit door te lezen dan ChatGPT te vragen.
De issuing agency, ofwel je gemeente kan dit doen voor een certified copy. https://www.irs.gov/indiv...ntly-asked-questions-faqs.
Denkt moet vanaf gemeente opsturen via email ? zij moeten echter de originelen of gewaarmerkte kopieën van alle andere documenten rechtstreeks naar de IRS sturen. Ze bedoelt letterlijk rechtstreeks richting IRS dus niet via PostNL denk ik.Sacrada schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:36:
[...]
Dankjewel @Tuniq
Ik heb vandaag een gecertificeerd document aangevraagd bij de Gemeente. Dit bevat een kopie van mijn paspoort, enkele stempels en de tekst is in het Nederlands. Ik weet niet zeker of dit een probleem zal zijn.
Nu bezig met mijn W-7 formulier, en zodra dit in orde is zal ik dit aangetekend opsturen via PostNL voor 23,-euro.
Je gaat hoogstwaarschijnlijk problemen krijgen met een document in het Nederlandse. Dit kun je ook vinden op het W-7 formulier. Nogmaals, lees dit goed door, antwoorden op al dit soort vragen staan daar gewoon op vermeld. In dit geval: "You may later be required by the IRS to provide a certified translation of foreign-language documents."Sacrada schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:36:
[...]
Dankjewel @Tuniq
Ik heb vandaag een gecertificeerd document aangevraagd bij de Gemeente. Dit bevat een kopie van mijn paspoort, enkele stempels en de tekst is in het Nederlands. Ik weet niet zeker of dit een probleem zal zijn.
Nu bezig met mijn W-7 formulier, en zodra dit in orde is zal ik dit aangetekend opsturen via PostNL voor 23,-euro.
Hmmm. Er wordt nu gesproken over een digitale PriorityPass. Echter heb ik nog een fysieke (zo’n nieuwe witte). Die (toentertijd) gewoon Priority Pass Prestige was.g0tanks schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
Mastercard Black wordt weer slechter: €204 > €225 per jaar en Priority Pass niet meer onbeperkt.
[...]
[...]
[...]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Het wordt toch digitaal omdat ze nu overal in de lounges die realtime kunnen scannen en dan gelijk terugkrijgen of je toegang hebt.HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:00:
[...]
Hmmm. Er wordt nu gesproken over een digitale PriorityPass. Echter heb ik nog een fysieke (zo’n nieuwe witte). Die (toentertijd) gewoon Priority Pass Prestige was.
Zou ik daarmee nog steeds onbeperkt in de lounge kunnen? Ik weet niet of ze dat digitaal aan kunnen passen.
Dan zou ik misschien wel best of both worlds hebben. Toegang middels mijn fysieke pass voor mezelf en tot 4x per jaar toegang voor mijn vrouw middels die online PP. Gasten meenemen was tot op dat moment niet mogelijk namelijk.
Maar dat zal wel wishful thinking zijn
Per 1 juli werkt de fysieke PP kaart niet meer, die wordt afgewezen. Je moet de app activeren of je kan je Mastercard Black aanbieden bij de balie. De eerste keer moest ik de transactie voor toegang valideren via de ICS app. Tweede keer kwam ik met de MB er meteen in. Snel de 4 bezoeken opgemaakt en de kaart meteen opgezegd.HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:00:
[...]
Hmmm. Er wordt nu gesproken over een digitale PriorityPass. Echter heb ik nog een fysieke (zo’n nieuwe witte). Die (toentertijd) gewoon Priority Pass Prestige was.
Zou ik daarmee nog steeds onbeperkt in de lounge kunnen? Ik weet niet of ze dat digitaal aan kunnen passen.
Dan zou ik misschien wel best of both worlds hebben. Toegang middels mijn fysieke pass voor mezelf en tot 4x per jaar toegang voor mijn vrouw middels die online PP. Gasten meenemen was tot op dat moment niet mogelijk namelijk.
Maar dat zal wel wishful thinking zijn
Is ook het nadeel als je de enige kaartuitgevende instantie bent voor MasterCard/Visa die een 'premium' kaart aanbied, er is geen alternatief wat voldoet. Amex Platinum is een andere kaart en ander netwerk met andere prijzen en services. En bij de debit kaarten kom je al snel uit bij een Revolut maar dat kun je ook niet 1 op 1 vergelijken.cderidder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:00:
[...]
Per 1 juli werkt de fysieke PP kaart niet meer, die wordt afgewezen. Je moet de app activeren of je kan je Mastercard Black aanbieden bij de balie. De eerste keer moest ik de transactie voor toegang valideren via de ICS app. Tweede keer kwam ik met de MB er meteen in. Snel de 4 bezoeken opgemaakt en de kaart meteen opgezegd.
De verzekeringen waren sinds vorig jaar al zeer onaantrekkelijk/waardeloos geworden. PP is het nu ook niet meer waard en die Mastercard Travel Experiences slaan helemaal nergens op. Fasttrack is vrijwel nergens te gebruiken en loopt via Dragonpass, een aparte app. Ook de overige diensten heb je niets aan en gaan weer via een andere site. Rommelige boel is het geworden en de kaartbijdrage valt er niet meer uit te halen. Zonde hoe een mooi product in 2 jaar tijd volledig om zeep geholpen is.
Eens. Nederland is een lastige markt. Amex kan de kosten dekken door volume en hoge fees en in eigen beheer veel te doen. Een Mastercard levert hier minder op, te veel afhankelijkheden. De MB had van mij best een stuk duurder mogen worden met behoud van de oude voorwaarden, dan was het nog steeds interessant geweest. Nu is het vlees nog vis.Youtl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
[...]
Is ook het nadeel als je de enige kaartuitgevende instantie bent voor MasterCard/Visa die een 'premium' kaart aanbied, er is geen alternatief wat voldoet. Amex Platinum is een andere kaart en ander netwerk met andere prijzen en services. En bij de debit kaarten kom je al snel uit bij een Revolut maar dat kun je ook niet 1 op 1 vergelijken.
Amex is naast het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie en heeft dus alles in eigen hand. Nu zie je in de lokale markten dat er ook wel geschaafd wordt aan het product (bv diner tegoed bij de platinum, minder punten sparen) maar al met al blijft het wel redelijk op orde.cderidder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:58:
[...]
Eens. Nederland is een lastige markt. Amex kan de kosten dekken door volume en hoge fees en in eigen beheer veel te doen. Een Mastercard levert hier minder op, te veel afhankelijkheden. De MB had van mij best een stuk duurder mogen worden met behoud van de oude voorwaarden, dan was het nog steeds interessant geweest. Nu is het vlees nog vis.
Precies dit inderdaad! Het is simpelweg zo dat er door iedere partij minder geld te verdienen in Europa door de lagere transactiekosten. AMEX heeft minder last van deze lagere kosten, maar de acceptatie is dan weer niet heel best in Europa. Dat drijft ook wel ten dele waarom de AMEX voorwaarden in NL een stuk minder zijn dan in US, plus dat er geen concurrentie is. Ik denk dat je ook een goed punt hebt dat het 'luxe' segment in Nederland niet zo groot is.Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:09:
[...]
Amex is naast het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie en heeft dus alles in eigen hand. Nu zie je in de lokale markten dat er ook wel geschaafd wordt aan het product (bv diner tegoed bij de platinum, minder punten sparen) maar al met al blijft het wel redelijk op orde.
Mastercard is slechts het kaartschema dus moet je het van de kaartuitgevende instantie hebben die er iets van wil maken. Helaas heeft ICS nogal een vinger in de pap maar heb ik ook het idee dat klanten maar lastig zijn voor ICS, vooral ingegeven door de strengere KYC (als gevolg van boetes voor het moederbedrijf: ABN).
Sinds kort zie je ze wel actief communiceren over de voordelen bij autohuur en het buitenland (door de invoering van de nieuwe debetcards in NL wordt het belang voor veel mensen ook weer kleiner) maar een echt 'high end' product lijkt er inderdaad niet in te zitten.
De NL markt en dan met name degenen die een 'luxe' creditcard zoeken is er wellicht ook te klein voor.
Eerdere poging van Laser Cards met een Miles en More creditcard is (helaas) van korte duur geweest.
En veel mensen hebben al een doorlopende reisverzekering.
Met de strikte krediet-richtlijnen valt er ook weinig aan rente te verdienen.
De MC black had met een jaarbijdrage van rond de 200 euro een heel mooi product, maar ik vermoed dat men het ook geen leuke boodschap vond worden dat het 50% of meer duurder zou worden voor bestaande kaarthouders als ze dezelfde voorwaarden zouden hebben aangehouden.
Vlees nog vis inderdaad. M.i. hadden ze inderdaad beter een premium weg in kunnen slaan.cderidder schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:58:
[...]
Eens. Nederland is een lastige markt. Amex kan de kosten dekken door volume en hoge fees en in eigen beheer veel te doen. Een Mastercard levert hier minder op, te veel afhankelijkheden. De MB had van mij best een stuk duurder mogen worden met behoud van de oude voorwaarden, dan was het nog steeds interessant geweest. Nu is het vlees nog vis.
Je hebt wel gelijk wat betreft de investeringen. Dat begon een tijd terug met een flinke verbetering van de acceptatie in Nederland, maar dat was ook wel nodig en denk ik ook wel cruciaal om voldoende potentie aan klanten te hebben. En volgens mij in 2018 Privium Plus bij de platinum kaart als voordeel bijvoorbeeld.Tuniq schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:42:
Al heb ik wel het gevoel dat AMEX best fors investeert in NL, op Schiphol zie ik elke keer de muren vol hangen met AMEX advertenties en binnenkort ook een Centurion lounge op Schiphol (al is dat natuurlijk ook gelinkt aan het verder uitbouwen van een global network, gezien Schiphol een grote hub is). De welkomstbonussen en referrals zijn ook best riant.
Nou was inwisselen voor korting op je maandafrekening altijd al een suboptimale keus, maar inderdaad, overall is het wel wat minder riant geworden. In zekere zin denk ik ook dat de trouwe klant de rekening betaald. Al voert AMEX in veel markten het beleid dat je 1 keer per lifetime de bonus kan pakken. Vraag me af of dat ook gaat overwaaien naar Nederland op termijn.Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:21:
[...]
Je hebt wel gelijk wat betreft de investeringen. Dat begon een tijd terug met een flinke verbetering van de acceptatie in Nederland, maar dat was ook wel nodig en denk ik ook wel cruciaal om voldoende potentie aan klanten te hebben. En volgens mij in 2018 Privium Plus bij de platinum kaart als voordeel bijvoorbeeld.
De laatste tijd dan wel wat verslechteringen, bv bij de platinum het vervangen van het diner credit voor een dining for two met meer beperkingen en ook wat kinderziektes bij sommige restaurants, en de devaluatie van de punten als je die voor korting op je maandafrekening wilt inzetten, en überhaupt het sparen minder hard per euro.
De reclame op Schiphol valt inderdaad op en laat zien dat ze vooral de reiziger willen aanspreken. Ik snap dat dat erbij hoort, maar soms heb ik ook wel het gevoel, zeker ook gezien de hoge welkomstbonussen, dat de trouwe klant (net als bij je energieboer en internetboer) hier de rekening voor betaald.
Overigens, over de acceptatie gesproken, ik merk wel dat bv DPD bij online verzendlabels nu geen Amex meer accepteert, en dacht ook wel gelezen te hebben dat er fysieke winkels weer mee gestopt zijn.
Waar Amex m.i. echt kan scoren is acceptatie voor OVPay.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq