• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:32
Dit gedoe is sowieso voor mij een (extra) reden in de overweging om de kaart (Platinum) maar geheel op te zeggen. In de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar verslechteringen:
- minder MR per uitgegeven euro
-lagere inwissel waarde MR in euro
- schrappen van het diner tegoed dat in meer landen te besteden was als korting op je rekening. Nu een soort Groupon achtig gebeuren met veel beperkingen.
- gestegen maandelijkse bijdrage
- kantelpunt in de acceptatie van de kaart, waar amex eerst aan de weg timmerde en er flink was ingezet op acceptatie lijkt dat al een aantal jaren stil te staan. Nu zelfs retailers die stoppen met acceptatie.

Eigenlijk is het Privium voordeel voor mij het enige dat de kaart de moeite waard maakt. En af en toe een lounge box on the go.
Andere voordelen gebruik ik niet.

Zonder de bonus MR van een referral wordt het onder de streep dan al erg lastig om het financieel te verantwoorden.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-02 19:12
Wally2002 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:38:
Dit gedoe is sowieso voor mij een (extra) reden in de overweging om de kaart (Platinum) maar geheel op te zeggen. In de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar verslechteringen:
- schrappen van het diner tegoed dat in meer landen te besteden was als korting op je rekening. Nu een soort Groupon achtig gebeuren met veel beperkingen.
- kantelpunt in de acceptatie van de kaart, waar amex eerst aan de weg timmerde en er flink was ingezet op acceptatie lijkt dat al een aantal jaren stil te staan. Nu zelfs retailers die stoppen met acceptatie.

Eigenlijk is het Privium voordeel voor mij het enige dat de kaart de moeite waard maakt. En af en toe een lounge box on the go.

Zonder de bonus MR van een referral wordt het onder de streep dan al erg lastig om het financieel te verantwoorden.
Heb nu ook hetzelfde, de lounge toegang, Privium en reisverzekering zijn voor mij interessant. Maar Privium los en een reisverzekering zijn veel goedkoper dan de fee van Amex. Daarnaast is Priority Pass leuk maar hoor en zie ik steeds vaker dat je geweigerd word in lounges omdat ze te vol zitten.

En ik vraag me af wat er met Privium gebeurt als de Amex lounge op Schiphol opent.

[ Voor 3% gewijzigd door Youtl op 24-01-2026 09:32 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:38:

Ja, dat nieuwe dinertegoed vind ik ook irritant. Nu ook weer. Er zijn maar weinig restaurants in de buurt en een aantal van die restaurants biedt ook gewoon een voucher van 40-50 euro aan voor dezelfde 2 gangen.

In het verleden meerdere keren aan de andere kant van de wereld (of simpelweg in Londen) dat dinertegoed kunnen gebruiken.

Dus ik blijf nu ook het voordeel optimaliseren d.m.v. upgrades en downgrades, waar ik in het verleden alleen soms belde voor een retentie-aanbod.

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:53
Hoe bedoel je? “Het voordeel optimaliseren door upgrades en downgrades”?

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Waarschijnlijk door te wisselen van kaarten, bijv. van platinum naar gold en weer terug. Dan krijg je telkens de welkom bonussen. Dat gaat het makkelijkst door te wisselen tussen de eigen kaarten van AmEx en die van Flying blue.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• finsdefis
  • Niet online
ejet schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:43:
Hoe bedoel je? “Het voordeel optimaliseren door upgrades en downgrades”?
Je mag elk halfjaar upgraden of downgraden. Als je dat combineert met upgradebonussen is de kaart praktisch gratis. Toevallig schikt het vaak ook met mijn reisplannen (qua privium- en loungegebruik).

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Lijkt mij ook irritant als je veel gebruik maakt van Privium, bij downgrade naar gold, krijg je automatisch een rekening voor Privium denk ik want wordt niet vanzelf opgezegd. En bij upgrade naar Platinum moet je weer een afspraak maken bij ze?

• Wally2002
Privium wordt niet voor je opgezegd en blijft doorlopen voor zover mij bekend. Ik neem aan dat als je weer Platinum neemt je account weer aan Amex gekoppeld wordt?

• ejet
Grappig, ik heb bij priviUm en amex begrepen dat het wel automatisch stopt. Dat gezegd hebbende, ik heb dus gedowngrade naar gold. En ik check zojuist op schiphol.nl en ik zie daar nog steeds privium actief en geen facturen. Vaag.

[ Voor 50% gewijzigd door ejet op 25-01-2026 06:54 ]

• xileS
  • Niet online
ejet schreef op zondag 25 januari 2026 @ 06:50:
Grappig, ik heb bij priviUm en amex begrepen dat het wel automatisch stopt. Dat gezegd hebbende, ik heb dus gedowngrade naar gold. En ik check zojuist op schiphol.nl en ik zie daar nog steeds privium actief en geen facturen. Vaag.
Als je niet zelf opzegt, krijg je geloof ik achteraf een factuur voor hele jaar.

• Magnetism
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Van de faq:
Mijn American Express kaart is beëindigd. Wat betekent dit voor mijn Privium lidmaatschap?
In lijn met de Algemene Voorwaarden van American Express, loopt uw Privium lidmaatschap wel door, ook al is uw American Express Platinum kaart beëindigd. Dit betekent dat de kosten voor het Privium lidmaatschap voor uw eigen rekening zijn, vanaf het moment dat uw American Express Platinum kaart stop is gezet. Na beëindiging van American Express ontvangt u van ons de factuur voor uw bijdrage.

Indien u vragen heeft of uw Privium lidmaatschap toch wenst te beëindigen, neemt u dan contact met ons op.

--<BR>Duh?<BR>

• finsdefis
  • Niet online
xileS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:21:
Lijkt mij ook irritant als je veel gebruik maakt van Privium, bij downgrade naar gold, krijg je automatisch een rekening voor Privium denk ik want wordt niet vanzelf opgezegd. En bij upgrade naar Platinum moet je weer een afspraak maken bij ze?
Ik heb deze cyclus nu 2x doorlopen (Plat>Gold>Plat>Gold>Plat) en dezelfde Privium-kaart behouden. Ook nooit een factuur gehad haha. Ik zal wel enorm geluk gehad hebben met de timing hoor, maar dus twee keer een half jaar gratis privium gehad.

De enige reden dat ik een nieuwe kaart moest halen was omdat de tekst erop vervaagd was... Maar ze hebben nu een nieuw type kaarten werd me verteld.

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 18:42

Ves

A gadget addicted Bounty

finsdefis schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Je mag elk halfjaar upgraden of downgraden. Als je dat combineert met upgradebonussen is de kaart praktisch gratis. Toevallig schikt het vaak ook met mijn reisplannen (qua privium- en loungegebruik).
Ik dacht altijd dat er een jaar tussen moest zitten.
Zal mij hier even verder in verdiepen. Want voor mij reis plannen is het ideaal.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
Ves schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Ik dacht altijd dat er een jaar tussen moest zitten.
Dat is voor een retention offer.

Up- en downgraden heb ik overwogen, maar het is een gedoe wanneer je de kaart ook gebruikt voor automatische betalingen (en 1-click checkout).

• xileS
  • Niet online
finsdefis schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Ik heb deze cyclus nu 2x doorlopen (Plat>Gold>Plat>Gold>Plat) en dezelfde Privium-kaart behouden. Ook nooit een factuur gehad haha. Ik zal wel enorm geluk gehad hebben met de timing hoor, maar dus twee keer een half jaar gratis privium gehad.

De enige reden dat ik een nieuwe kaart moest halen was omdat de tekst erop vervaagd was... Maar ze hebben nu een nieuw type kaarten werd me verteld.
Dat heeft dan denk ik letterlijk met jouw timing te maken. Ik denk dat AMEX 1x per jaar je Privium checkt en of je een Platinum abo hebt. Volgens de voorwoorden moet je eigenlijk voor Privium betalen, maar nice dat je alsnog je Privium gratis kon houden.

Leek mij zelf teveel gedoe en dacht gewoon jaarlijks te bellen voor een retention offer. Maar een upgrade bonus naar Platinum levert volgens mij een stuk meer op? En downgrade naar Gold scheelt natuurlijk ook wat in abo kosten.

Privium + lounge gebruik ik regelmatig dus het voelt voor mij nog soort van OK om voor Platinum te betalen. de ClubLounge West (non-schengen) bevalt een stuk beter en helemaal omdat ik dan al de security heb gehad. Afgelopen x was het zelfs in de Privium rij best druk, als ik bij de departure lounge was geweest en dan nog door de security moest, dan had ik waarschijnlijk moeten rennen :').

• ejet
xileS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Als je niet zelf opzegt, krijg je geloof ik achteraf een factuur voor hele jaar.
gelukkig heb ik een screenshot van me waar iets anders wordt gemeld. maar ik zal het alsnog opzeggen, goed om te weten;)

edit: Ik probeer op te zeggen op mijnschiphol, wat denk je "deze kaart is al opgezegd"... .heel vaag!

[ Voor 13% gewijzigd door ejet op 25-01-2026 21:14 ]

• Youtl
ejet schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:00:
[...]

gelukkig heb ik een screenshot van me waar iets anders wordt gemeld. maar ik zal het alsnog opzeggen, goed om te weten;)
Word Privium anders automatisch opgezegd?

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 07:50

Sorcerer8472

Mens sana?

Mawlana schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Dat is voor een retention offer.

Up- en downgraden heb ik overwogen, maar het is een gedoe wanneer je de kaart ook gebruikt voor automatische betalingen (en 1-click checkout).
Bij upgrades en downgrades blijft het oude kaartnummer bruikbaar voor periodieke betalingen. Bij Amazon staat nu ook nog steeds m’n kaartnummer van 3 up- en downgrades geleden :)

Voor nieuwe betalingen wordt het oude nummer niet meer geaccepteerd.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• ejet
Youtl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Word Privium anders automatisch opgezegd?
Snap er echt geen reet van. Niets zelf gedaan, in augustus gedowngrade naar gold. En ik heb het hier op tweakerz erover, en nu is het ineens opgezegd, zonder mijn acties, ik krijg net een mailtje van privium.

• Mawlana
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:04:
[...]

Bij upgrades en downgrades blijft het oude kaartnummer bruikbaar voor periodieke betalingen. Bij Amazon staat nu ook nog steeds m’n kaartnummer van 3 up- en downgrades geleden :)

Voor nieuwe betalingen wordt het oude nummer niet meer geaccepteerd.
Hmm, geldt dit ook voor opgeslagen kaartgegevens bij Bijenkorf, bol etc?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mawlana schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Bij elke plek waar ik hem heb opgeslagen werkt het. Helaas bestel ik nooit bij Bijenkorf en nauwelijks bij Bol dus kan daar niet specifiek iets over zeggen. Maar bijv. Amazon, Netflix, etc. daar geldt het sowieso.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mawlana schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Nee, dat gaat alleen om abonnementen.

Overigens verbaast het mij dat er een nieuw kaartnummer komt bij een verandering van kaarttype maar misschien is dat overal zo?

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 26-01-2026 13:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Nee, dat gaat alleen om abonnementen.

Overigens verbaast het mij dat er een nieuw kaartnummer komt bij een verandering van kaarttype maar misschien is dat overal zo?
Denk dat het omzetten naar een ander abbo technisch gezien gewoon het simpelste is om een nieuwe kaartnummer aan te maken. Ik ga mijn ABN kaart upgraden naar gold, zal eens kijken of het daar ook zo is.

[ Voor 8% gewijzigd door PolarBear op 26-01-2026 14:36 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is een creditcard nog nodig eigenlijk buiten europa en tijdens vliegen? Volgens mij kan een gewone bankkaart (debet kaart) tegenwoordig hetzelfde maar ik heb ook nog steeds mijn Creditcard.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Met name buiten Europa zijn er idd zat plekken die geen Maestro/VPay kaarten accepteren, maar wel MC/Visa. Dus een CC achter de hand hebben is altijd een goed idee. Ik kom dat in de VS bijvoorbeeld best vaak tegen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

In een enkel geval accepteert men geen debit en alleen credit (bijv. autoverhuur), en in andere gevallen geen credit en alleen debit (in de VS bij sommige tankstations). Beide hebben is het veiligst.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
CyBeR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:40:
Met name buiten Europa zijn er idd zat plekken die geen Maestro/VPay kaarten accepteren, maar wel MC/Visa. Dus een CC achter de hand hebben is altijd een goed idee. Ik kom dat in de VS bijvoorbeeld best vaak tegen.
daar is AMEX nog een betere optie

• xileS
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:26:
Is een creditcard nog nodig eigenlijk buiten europa en tijdens vliegen? Volgens mij kan een gewone bankkaart (debet kaart) tegenwoordig hetzelfde maar ik heb ook nog steeds mijn Creditcard.
Als je een al een Mastercard/Visa Debit hebt, zal die in de meeste gevallen werken. Ik ben in het buitenland nog nergens tegen gekomen waar ik mijn N26 Mastercard Debit niet kon gebruiken de afgelopen 10 jaar, waar Mastercard wordt geaccepteerd.

Uitzonderingen zijn volgens mij dat autoverhuurbedrijven alsnog een echte creditcard kunnen vereisen en misschien dat tijdens vluchten een echte cc is vereist omdat hun pinterminal offline is. Mocht je dat allemaal geen gebruik van maken, denk ik niet dat je echt een CC "nodig" hebt. Creditcard kan wel weer handig zijn voor aankoopverzekeringen, dus je zal zelf kunnen overwegen of het voor jou nog toegevoegde waarde heeft.

• xileS
  • Niet online
boyette schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Wel 2,5% koersopslag en in rest van wereld juist weer een slechtere optie ;p.

• boyette
xileS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Wel 2,5% koersopslag en in rest van wereld juist weer een slechtere optie ;p.
Waar is dat slechter dan
Mijn ervaring is juist de eerste optie

• xileS
  • Niet online
boyette schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:13:
[...]

Waar is dat slechter dan
Mijn ervaring is juist de eerste optie
Volgens mij is het algemeen bekend dat Visa/Mastercard op meer plekken geaccepteerd wordt. Ook vaak genoeg ter discussie hier in het topic geweest. Ik kan op genoeg plekken niet met mijn AMEX betalen, maar wel met een Mastercard debit/credit.

• boyette
xileS schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Volgens mij is het algemeen bekend dat Visa/Mastercard op meer plekken geaccepteerd wordt. Ook vaak genoeg ter discussie hier in het topic geweest. Ik kan op genoeg plekken niet met mijn AMEX betalen, maar wel met een Mastercard debit/credit.
In Nederland misschien maar niet buiten Europa daar ligt dat anders

Ik betaal overigens bij de Jumbo en de Aldi iedere dag met amex

• Wally2002
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Bij elke plek waar ik hem heb opgeslagen werkt het. Helaas bestel ik nooit bij Bijenkorf en nauwelijks bij Bol dus kan daar niet specifiek iets over zeggen. Maar bijv. Amazon, Netflix, etc. daar geldt het sowieso.
Het is een functionaliteit die vanuit het kaartschema wordt aangeboden. Mits de ondernemer en/of payment provider hierover een afspraak heeft. de kaartgegevens die de ondernemer heeft zijn hierdoor altijd up to date. Zoek maar eens op Automatic Biller Update.
Vermoedelijk kun je het bij de kaartuitgever/bank uit laten zetten, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd of iets over gelezen.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Marzman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:26:
Vooral voor autohuur is een creditcard erg handig. Ik heb recent nog een auto gehuurd en voor de lol (op de vergelijkingssite die ik gebruikte) gekeken wat de keus was met gewone kaart in plaats van met creditkaart. Met creditcard was er 5 keer meer keus dan met een gewone bankkaart. Bij sommige hotels is het overigens ook handiger dan een gewone bankkaart.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Wally2002 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Het is een functionaliteit die vanuit het kaartschema wordt aangeboden. Mits de ondernemer en/of payment provider hierover een afspraak heeft. de kaartgegevens die de ondernemer heeft zijn hierdoor altijd up to date. Zoek maar eens op Automatic Biller Update.
Vermoedelijk kun je het bij de kaartuitgever/bank uit laten zetten, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd of iets over gelezen.
Okee, ik zie alleen wel gewoon de oude kaartnummers daar staan, die zijn niet geüpdate. De oudste deden het inmiddels niet meer omdat die expired waren :)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
boyette schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Enige voordeel van amex is dat amex chip + signature toestaat en mijn mastercards niet. Dat is soms handig.

Personeel slaat de pin over bij een mastercard en daarop wordt de transactie dan geweigerd, waardoor ze soms denken dat de kaart niet werkt.

Het andere geval waar amex handig is is wanneer personeel om je pincode vraagt 🙄 in situaties waar apple pay niet kan (waar men een fysieke kaart wil zien die matched met ID - hotels doen dit soms). Daar vertel ik ze dat ik die zelf wil intypen...

Verder heb ik bijna alles behalve autohuur de laatste trips op debit mastercard kunnen doen (wisselkoersvoordeel)
De upgrade bij ING naar platinum is interessant. Zijn er andere kaarten in die prijsklasse die echt creditcard zijn, zonder koersopslag?

1k is beperkt, maar helpt..

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 27-01-2026 12:12 ]

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 18:42

Ves

A gadget addicted Bounty

boyette schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:31:
[...]

In Nederland misschien maar niet buiten Europa daar ligt dat anders

Ik betaal overigens bij de Jumbo en de Aldi iedere dag met amex
Azië om er een te noemen. Paar leuke hotels gehad in Thailand, Maleisië waar je zou denken dat die AMEX accepteren, maar alleen Mastercard/Visa.
Winkels die niet in (grote) malls zitten.

En ik ben iemand die zwaar inzet om met AMEX te betalen, alleen om punten te krijgen.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

• Wally2002
Wally2002 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:
Toevallig hier vanmiddag mails van Amex dat de Apple Pay kaarten geblokkeerd zijn en gelijk daarna een mail dat alles geblokkeerd is met verzoek om meer info mbt mijn inkomsten (bewijs van inkomsten dmv bankafschriften laatste 3 maanden).
Het was wel op de kaart waar ik vrij recent een voor mijn doen fors bedrag op heb uitgegeven in 1 transactie, dat kan het getriggerd hebben.
Info gelijk geüpload dus nu wachten tot ze er naar gekeken hebben.

Ik snap de noodzaak maar het is wel jammer dat alles gelijk geblokkeerd wordt.
Helaas hier de Amex kaarten al 11 dagen geblokkeerd.
Na een dag of 5 via chat contact opgenomen. Men gaf aan dat het tot 5 werkdagen kan duren totdat de stukken beoordeeld zijn, en adviseerde om te bellen met de speciale credit department mocht het na 5 werkdagen nog niet opgelost zijn.
Na 5 werkdagen nog steeds niets gehoord en gebeld.
Ze hebben het momenteel erg druk gaf men aan. En excuses. Men zag dat er info geüpload was in het systeem. Men had gezien dat er afgeschermde informatie was en de behandeling hierdoor stil lag. Men had mij nog niet kunnen informeren hierover. Mij werd gevraagd om de volledige informatie zonder zwartmaken te uploaden. Dit was verplicht vanuit 'het systeem'. (ik had bewust transacties die geen betrekking hadden op het inkomen zwartgemaakt, omdat in de vraag expliciet het aantonen van inkomen werd benoemd).

Inmiddels de info zonder zwartmaken geüpload alhoewel ik hier wel even over heb getwijfeld. Mij werd verzekerd dat er zorgvuldig mee wordt omgegaan en men absoluut niets met de informatie van niet relevante transacties doet.

Hopelijk nu wel snel reactie, ik betaal nu wel voor iets waar ik geen gebruik van kan maken. Ik ga er dan ook wel vanuit dat er een compensatie geboden wordt.

• Youtl
Wally2002 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:24:
[...]
Mij werd gevraagd om de volledige informatie zonder zwartmaken te uploaden. Dit was verplicht vanuit 'het systeem'. (ik had bewust transacties die geen betrekking hadden op het inkomen zwartgemaakt, omdat in de vraag expliciet het aantonen van inkomen werd benoemd).

Inmiddels de info zonder zwartmaken geüpload alhoewel ik hier wel even over heb getwijfeld. Mij werd verzekerd dat er zorgvuldig mee wordt omgegaan en men absoluut niets met de informatie van niet relevante transacties doet.
Ik zou ook twijfelen over dit verzoek omdat ik het een vergaande onderzoek vind terwijl American Express alleen wil weten of je opgegeven inkomen klopt. Dat zou met een loonstrook en kopie uitbetaling op je bank voldoende moeten zijn toch?

De AP is er in ieder geval op tegen en dat snap ik ook wel:
Inzage volledige bankafschriften AP

• Radiodurans
  • Nu online
Bij mijn bank kan ik een officiële uitdraai maken met alléén 1 item, zoals mijn loon. Is dat geen optie die acceptabel is voor AmEx?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Youtl
Radiodurans schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:26:
Bij mijn bank kan ik een officiële uitdraai maken met alléén 1 item, zoals mijn loon. Is dat geen optie die acceptabel is voor AmEx?
Ik denk dat Amex een uitdraai wil van alles om in te schatten wat jouw inkomen en uitgaven zijn, zo kunnen ze bepalen wat jouw CC draagkracht is.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
Youtl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Ik denk dat Amex een uitdraai wil van alles om in te schatten wat jouw inkomen en uitgaven zijn, zo kunnen ze bepalen wat jouw CC draagkracht is.
Wel nee. Het gaat alleen om een bevestiging van het inkomen. Als ze naar uitgaven zouden ze kijken, hadden we wel om een uitdraai van een bepaalde periode gevraagd.

• Youtl
wibblemoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Wel nee. Het gaat alleen om een bevestiging van het inkomen. Als ze naar uitgaven zouden ze kijken, hadden we wel om een uitdraai van een bepaalde periode gevraagd.
Dat hebben ze gevraagd:
Wally2002 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52

• Wally2002
wibblemoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:19:
[...]

De oorspronkelijke vraag van Amex is inderdaad om het inkomen te verifiëren.
Nu nog eens die vraag lezend had men het wel over 'oorspronkelijke' afschriften om dat aan te tonen.
Na telefonische navraag lijkt het erop dat het systeem zodanig ingericht is dat PDF's die geüpload worden met zwartgemaakte delen, automatisch gevlagd worden.

Om de uitgaven te bepalen hebben ze zich neem ik aan te houden op de afgesproken brancherichtlijn voor kredieten, waarin van een aantal variabelen uitgegaan wordt zoals eigen huis/huur en vaste lasten, bezit auto e.d.

• wibblemoo
Ik lees dat als afschrift(en) waar het inkomen opstaat van de laatste 3 maanden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Youtl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:55:
[...]

In de tijd waarin je binnen 5 minuten een nieuwe bankrekening opent bij een Fintech lijkt me dat een hele slechte manier om iemands uitgaven te bepalen.

Ik laat bepaalde zaken juist via een andere bank lopen dan die waar ik mijn salaris en hypotheek mee regel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Youtl
wibblemoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Ik lees dat als afschrift(en) waar het inkomen opstaat van de laatste 3 maanden.
Ja, tot dat geweigerd werd omdat Amex geen zwartgelakte afschriften wil:
Wally2002 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:24

Daaruit maak ik op dat Amex meer wilt zien dan alleen een inkomen(ook al beweren zij van niet) anders zou je namelijk zwartgelakte afschriften accepteren waar alleen je salarisstorting zichtbaar is.

• Youtl
Wally2002 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:05:
[...]

De oorspronkelijke vraag van Amex is inderdaad om het inkomen te verifiëren.
Nu nog eens die vraag lezend had men het wel over 'oorspronkelijke' afschriften om dat aan te tonen.
Na telefonische navraag lijkt het erop dat het systeem zodanig ingericht is dat PDF's die geüpload worden met zwartgemaakte delen, automatisch gevlagd worden.

Om de uitgaven te bepalen hebben ze zich neem ik aan te houden op de afgesproken brancherichtlijn voor kredieten, waarin van een aantal variabelen uitgegaan wordt zoals eigen huis/huur en vaste lasten, bezit auto e.d.
Aangezien ze de hele afschriften willen zien kunnen ze alles zien, die brancherichtlijnen zijn handig maar als zij zien dat jouw draagkracht minder is dan die richtlijnen verwacht ik dat daar op geacteerd word. Amex moet net als de overige aanbieders zorgen dat er geen overkreditering is, en het word een lastig verhaal voor Amex om te verdedigen als ze je uitgavenpatroon zien van drie maanden en je toch een limiet geven van bijvoorbeeld 10K.

[ Voor 5% gewijzigd door Youtl op 28-01-2026 19:49 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

wibblemoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Normaliter moeten ze gewoon maximaal 3 maanden oud zijn, gaat er niet om dat je 3 maanden aan afschriften moet sturen.

Voor mijn hypotheekaanvraag was een afschrift van 1 dag (met enkel salarisstorting) voldoende, lijkt me raar als Amex dit niet accepteert. Heb het zelf nooit hoeven aanleveren maar inmiddels zo'n 10 jaar geschiedenis met 100% op tijd betaald, zal ook helpen hoop ik dan maar :+

• xileS
  • Niet online
Is het niet voldoende om te zoeken naar de transacties van je werkgever en dan een uitdraai van laatste 3 maanden?

Dan streep je niks zwart.

[ Voor 11% gewijzigd door xileS op 28-01-2026 20:24 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hij heeft het al lang en breed zonder zwart lakken weer aangeleverd.
Ik denk dat het zwart lakken alleen resulteert in een automatische trigger zodat iemand er met de hand naar moet gaan kijken, wat prima kan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• wibblemoo
Sorcerer8472 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Normaliter moeten ze gewoon maximaal 3 maanden oud zijn, gaat er niet om dat je 3 maanden aan afschriften moet sturen.

Voor mijn hypotheekaanvraag was een afschrift van 1 dag (met enkel salarisstorting) voldoende, lijkt me raar als Amex dit niet accepteert. Heb het zelf nooit hoeven aanleveren maar inmiddels zo'n 10 jaar geschiedenis met 100% op tijd betaald, zal ook helpen hoop ik dan maar :+
Iedere financiële instelling hanteert weer z’n eigen voorwaarden. Of heb je een hypotheek bij Amex lopen?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Wellicht gaat het hier om een zelfstandige die niet in loondienst is. Dan heb je niet zoiets als een maandelijkse salarisstorting.

Voor mijn eigen cc aanvragen is een loonstrook ook voldoende, omdat ik 'gewoon' in loondienst ben.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De discussie over de Klarna card is verplaatst naar Discussie over & Ervaringen met Klarna Card :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

snip: doe dan even via DM met @Zr40 ;)

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 05-02-2026 19:28 ]

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Mijn 17 jarige dochter gaat binnenkort naar Londen en heeft een creditcard nodig voor het hotel waar ze heen gaan. Helaas kan ze geen eigen creditcard nemen bij de banken, je moet 18 zijn (ook al verdiend ze genoeg). Nu heeft mijn bank ASN een contract met ICS en ik kan hier een tweede kaart aanvragen waarvoor ik verantwoordlijk ben. Prima, alleen hier moet je ook minimaal 18 jaar zijn dus dit gaat ook niet.

Op zich wil ik mijn card wel uitlenen alleen als er controle komt op naam die op de kaart staat dan is er een afwijking in de voorletter.

Hoe gaan jullie hiermee om?

• Radiodurans
  • Nu online
Mag ze überhaupt wel een hotelkamer huren als minderjarige?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Dat kan inderdaad pas vanaf 18 jaar (sommige hotels hanteren 21), omdat het -net als een CC- gaat om een wettelijk contract waarvoor je handelingsbekwaam moet zijn. Volgens de wet is dat vanaf 18, de praktijk wijst uit dat dit vaak pas decennia later het geval is :+ Soms kun je wel boeken met een ouderverklaring, dat kun je vast bij het hotel navragen.

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 13:07
Nieuwe aanmeldbonussen voor Amex, actie geldig t/m 3 maart:
American Express Flying Blue
Platinum kaart: 120.000 Flying Blue Miles
Gold kaart: 40.000 Flying Blue Miles

American Express Classic
Platinum kaart: 170.000 bonuspunten (gelijk aan 136k Flying Blue Miles),
Gold kaart: 70.000 bonuspunten (gelijk aan 56k Flying Blue Miles)

Je krijgt na 7 maanden 50% van de bonus (als je in maand 1 t/m 6 minimaal 1 euro per maand hebt uitgegeven. Na 13 maanden krijg je de resterende 50% als je in maand 7 t/m 12 1 euro per maand uitgeeft

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:46
givow schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:53:
Nieuwe aanmeldbonussen voor Amex:

American Express Classic

Je krijgt na 7 maanden 50% van de bonus (als je in maand 1 t/m 6 minimaal 1 euro per maand hebt uitgegeven. Na 13 maanden krijg je de resterende 50% als je in maand 7 t/m 12 1 euro per maand uitgeeft
dat zijn wel ongekende aanmeldbonussen. Ik ga denk ik maar wat vrienden uitnodigen want als ik zelf alleen al 120.000 punten krijg per aanvraag kan ik net zo goed hun lidmaatschap voor een half jaar betalen en de punten gebruiken. Al krijg je €0,01 per punt met een redemption heb je een half jaartje gold er zo uit :o

Begint zo wel echt een soort MLM te worden. De benefits versoberen constant en de enige manier zoals deze kaart het nog enigzins waard blijft is door klanten te werven voor amex. Ik speel het spelletje wel mee :+

• xileS
  • Niet online
hollandje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
[...]

dat zijn wel ongekende aanmeldbonussen. Ik ga denk ik maar wat vrienden uitnodigen want als ik zelf alleen al 120.000 punten krijg per aanvraag kan ik net zo goed hun lidmaatschap voor een half jaar betalen en de punten gebruiken. Al krijg je €0,01 per punt met een redemption heb je een half jaartje gold er zo uit :o

Begint zo wel echt een soort MLM te worden. De benefits versoberen constant en de enige manier zoals deze kaart het nog enigzins waard blijft is door klanten te werven voor amex. Ik speel het spelletje wel mee :+
max 500K MR per jaar staat er nog steeds, maar ben even vergeten, is elk jaar dan een reset op 1 januari? Of vanaf wanneer je AMEX hebt?

• hollandje
xileS schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:49:
[...]

max 500K MR per jaar staat er nog steeds, maar ben even vergeten, is elk jaar dan een reset op 1 januari? Of vanaf wanneer je AMEX hebt?
Ik had het een keer gevraagd aan de klantenservice en die hadden mij 2 jaar geleden verteld dat her per kalenderjaar is.

Staat ook in de voorwaarde onder punt 5.
U kunt maximaal 500.000 punten verdienen per kalenderjaar

[ Voor 14% gewijzigd door hollandje op 03-02-2026 11:52 ]

• Youtl
Nieuwe aanmeldbonussen voor Amex, actie geldig t/m 3 maart:

American Express Classic

De 170K krijgt je referral, als je zelf klant bent en iemand maakt gebruik van jouw link krijg je 120K bij platinum.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Met FB Plat krijg je 90.000 miles per goedgekeurde aanvraag. Maar krijg je die ook als iemand op de link klikt en dan uiteindelijk een FB Gold of een andere kaart selecteert?

• givow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:04:
Met FB Plat krijg je 90.000 miles per goedgekeurde aanvraag. Maar krijg je die ook als iemand op de link klikt en dan uiteindelijk een FB Gold of een andere kaart selecteert?
Ja, als iemand FB Gold kiest krijg je dezelfde bonus. Bij FB silver of entry krijg je het niet.

• xileS
  • Niet online

Dit is wel nieuw, waarbij ik mij afvraag, wanneer je iemand uitnodigt, wanneer krijg jij je punten dan? Ook in dezelfde termijnen? Voorheen was dat gelijk al bij goedkeuring namelijk.

• givow
xileS schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Dit is wel nieuw, waarbij ik mij afvraag, wanneer je iemand uitnodigt, wanneer krijg jij je punten dan? Ook in dezelfde termijnen? Voorheen was dat gelijk al bij goedkeuring namelijk.
Dat is niet veranderd, dus nog steeds bij goedkeuring. Bij eerdere acties kreeg je hetzelfde aantal punten/miles als degene die zich aanmeldt voor een platinum kaart. Dat is nu minder dan de platinum aanmelder, maar nog steeds meer dan bij eerdere acties. Je krijgt als je iemand uitnodigt 120k punten of 90k miles (zowel bij de platinum als gold kaarten.)

[ Voor 29% gewijzigd door givow op 03-02-2026 12:18 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:53
tweakfdr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:56:
Mijn 17 jarige dochter gaat binnenkort naar Londen en heeft een creditcard nodig voor het hotel waar ze heen gaan. Helaas kan ze geen eigen creditcard nemen bij de banken, je moet 18 zijn (ook al verdiend ze genoeg). Nu heeft mijn bank ASN een contract met ICS en ik kan hier een tweede kaart aanvragen waarvoor ik verantwoordlijk ben. Prima, alleen hier moet je ook minimaal 18 jaar zijn dus dit gaat ook niet.

Op zich wil ik mijn card wel uitlenen alleen als er controle komt op naam die op de kaart staat dan is er een afwijking in de voorletter.

Uit ervaring kan ik meedelen dat de kaart specifiek op jouw naam moet staan. Je mag je kaart niet uitlenen. Vaak moet je ook borg betalen. Ik weet uit ervaring dat in Amerika op naam van de kaart wordt gecheckt en dat zal niet anders zijn in Engeland.

Ik wilde voor de allereerste keer op vakantie naar Amerika. Ik had daarvoor al mijn ABN AMRO Mastercard stopgezet gezet wegens de krediet dat ik vrij kon besteden, ik wilde niet met een krediet op zak rondlopen van €2.500 roodstaan. Ik dacht ik neem de kaart van mijn vaders creditcard mee. Ik heb gebeld met mijn hotel in New York en die zeiden, uw moet echt u eigen Creditcard hebben op naam want ook de borg gaat van die kaart. Gelukkig kon ik via de ANWB mijn eerste debitcard (prepaid) regelen een VISA GO CARD op mijn eigen naam.

Inmiddels heb ik Revolut en afgelopen december ben ik naar Miami geweest. Bij aankomst in de Hilton werd de kaart voor en de achterzijde gecheckt en moest ik daarmee een borg van $450 betalen

[ Voor 73% gewijzigd door Van der Berg op 03-02-2026 13:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik geloof niet dat bij mij iemand ooit ook maar ergens heeft gecontroleerd of de creditcard die ik gebruikte voor de betaling daadwerkelijk van mij was. Niet in de VS, niet in Engeland en ook niet in een van de vele andere landen waar ik ben geweest.
Het probleem zal in mijn ervaring dus meer zitten in mogelijke legitimatie bij het hotel zelf. Als daar een check zit op leeftijd en de minimale leeftijd is 18 jaar, dan is het mogelijk dat de toegang geweigerd wordt.
Ik zou zelf het makkelijk houden en een hotel boeken waar de minimale leeftijd 16 jaar is voor inchecken en het hotel vooruit betalen (als de hotelwebsite dit zelf niet aanbiedt kan dat vaak wel via booking.com of expedia).

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:22

g0tanks

Moderator CSA
EDIT schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:38:
Ik geloof niet dat bij mij iemand ooit ook maar ergens heeft gecontroleerd of de creditcard die ik gebruikte voor de betaling daadwerkelijk van mij was. Niet in de VS, niet in Engeland en ook niet in een van de vele andere landen waar ik ben geweest.
Weet je dat zeker? Bij hotels kunnen ze makkelijk de naam op je CC met die op je ID vergelijken zonder je iets te hoeven vragen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Van der Berg
EDIT schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:38:
Het probleem zal in mijn ervaring dus meer zitten in mogelijke legitimatie bij het hotel zelf. Als daar een check zit op leeftijd en de minimale leeftijd is 18 jaar, dan is het mogelijk dat de toegang geweigerd wordt.
Ik zou zelf het makkelijk houden en een hotel boeken waar de minimale leeftijd 16 jaar is voor inchecken en het hotel vooruit betalen (als de hotelwebsite dit zelf niet aanbiedt kan dat vaak wel via booking.com of expedia).
Tegen mij werd gezegd dat het absoluut niet kan en vaak heb je te maken met borgsom en dan moet die kaart echt op naam staan. Je kan de hotel hier vooruit betalen en dat doe ik altijd maar bij aankomst dien je jouw creditcard te laten zien en moet je borg betalen (vooral in Amerika standaard) Bij mij werd zorgvuldig de kaart gecheckt zelfs op naam bij de balie.

Andere probleem, ik spreek uit ervaring bij het uitlenen van een creditcard. Als jij daar pint met de uitgeleende creditcard en jij niets vermoedens hier gaat pinnen wordt je meteen gebeld door de bank

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 03-02-2026 13:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
g0tanks schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Weet je dat zeker? Bij hotels kunnen ze makkelijk de naam op je CC met die op je ID vergelijken zonder je iets te hoeven vragen.
100% zeker natuurlijk nooit, zo goed is mijn geheugen ook weer niet, maar buiten restaurants in de VS (blijft toch raar dat ze die kaart meenemen en dat je er maar op moet vertrouwen dat ze het juiste bedrag afrekenen) heb ik de kaart volgens mij nooit uit handen hoeven geven voor controle en buiten een specifieke situatie met een boeking die gekoppeld stond aan de creditcard in plaats van de naam of boekingsreferentie in Wenen is mij ook nooit gevraagd om dezelfde kaart te gebruiken als bij de boeking.
Ik heb dan ook vaak genoeg dat ik bij de boeking mijn creditcard opgeef voor de garantie, maar in het hotel zelf gewoon met mijn debitcard betaal en ook de borg daarmee betaal. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar ooit problemen mee heb gehad.

Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad en nooit hotels geboekt waar men er moeilijk over deed.
Zolang er maar betaald wordt zullen de meeste het wel goed vinden, schat ik zo :P

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 03-02-2026 13:56 ]

• Van der Berg
EDIT schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:52:
[...]

100% zeker natuurlijk nooit, zo goed is mijn geheugen ook weer niet, maar buiten restaurants in de VS (blijft toch raar) heb ik de kaart volgens mij nooit uit handen hoeven geven voor controle en buiten een specifieke situatie met een boeking die gekoppeld stond aan de creditcard in plaats van de naam of boekingsreferentie in Wenen is mij ook nooit gevraagd om dezelfde kaart te gebruiken als bij de boeking.
Ik heb dan ook vaak genoeg dat ik bij de boeking mijn creditcard opgeef voor de garantie, maar in het hotel zelf gewoon met mijn debitcard betaal. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar ooit problemen mee heb gehad.

Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad en nooit hotels geboekt waar men er moeilijk over deed.
Zolang er maar betaald wordt zullen de meeste het wel goed vinden, schat ik zo :P
Ik moest echt bij aankomst in het hotel aan de balie mijn kaart & paspoort aan hun overhandigen bij aankomst in Amerika en werd ook gecheckt. Ja in restaurants werd nooit mijn kaart genomen of hoefde ik niet te laten zien aan hun

• Mawlana
Ik heb vaak genoeg een hotel voor m'n schoonmoeder geboekt en betaald met mijn creditcard. Gewoon van tevoren overleggen met het hotel. Ze hoefde dan nooit een creditcard te overleggen.

Dit betreft hotels in Turkije, Engeland en Oostenrijk. Zowel direct bij het hotel als via booking.com geboekt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Op zich is het ook helemaal niet vreemd dat iemand anders dan de persoon die de kamer gebruikt, betaalt. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als een bedrijf een overnachting voor een medewerker betaalt.

Waar men aan de balie meestal een credit card voor wil zien is voor bijvoorbeeld de minibar en andere kosten die gemaakt worden tijdens het verblijf. Daar moet je dan iets voor regelen.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:59
CyBeR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:21:
Op zich is het ook helemaal niet vreemd dat iemand anders dan de persoon die de kamer gebruikt, betaalt. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als een bedrijf een overnachting voor een medewerker betaalt.
Als een andere persoon de rekening betaald verwachten ze ook daar dat de naam op de kaart klopt met degene die 'm gebruikt. Corporate kaart werkt natuurlijk anders.....maar ook daar staat vaak nog een naam van een persoon op.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:59
Niet slim..... je zal dan ook je pincode moeten afgeven en dat is gewoon niet toegestaan conform je kaartvoorwaarden. Gebeurt er iets verder met je kaart dan ben je serieus de klos.

En het kan werken omdat er met pin tegenwoordig wat minder streng naar de andere gegevens wordt gekeken. Maar reken er niet op.

Vraag een nevenkaart voor je dochter aan (vanuit jouw account) of regel het op een andere manier.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TweakGP schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Als een andere persoon de rekening betaald verwachten ze ook daar dat de naam op de kaart klopt met degene die 'm gebruikt. Corporate kaart werkt natuurlijk anders.....maar ook daar staat vaak nog een naam van een persoon op.
Corporate kaarten staan idd op naam van een persoon + bedrijf, en als de persoon die bij de kaart hoort incheckt dan hoort dat idd bij elkaar.

Maar ik heb geen corporate kaart, en als mijn baas voor mij een hotelkamer boekt dan staat mijn naam op de boeking (want ik ben de gast) en zijn naam op de credit card. Nogmaals dit is een prima normale situatie.

• xileS
  • Niet online

In praktijk werkt een debitcard ook gewoon (alleen moet je wel genoeg saldo hebben voor borg). Ik weet niet bij welke bank ze zit en of ze al een Mastercard/Visa Debit heeft? Bij sommige banken kan je ze geloof ik gratis aanvragen. Zie topic op Tweakers (Mastercard stopt met Maestro). Anders kan je bij 1 van de Neobanken vast ook wel een Mastercard/Visa regelen.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

florholvoet

aka F0x.be

hollandje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
[...]

In België doen ze er nog een schepje bovenop. 250k bonus voor nieuwe Platinum kaarthouders via referral. JEETJE

En de spend requirement van 4000 euro in de eerste 3 maanden is weg. In plaats daarvan moet je de kaart langer dan een jaar aanhouden en hem elke maand minstens één keer gebruiken. Dit is op zich wel gunstiger voor de meeste nieuwe kaarthouders. Enkel een nadeel voor de mensen die er hit&runs mee deden.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• CartoonGuy14
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:39
Beste mensen, ik wil even een vraag aan jullie stellen over de haalbaarheid van mijn claim.
Van een Chinese webshop waar ik al vaker dingen heb besteld, heb ik recent een electro motor mogen ontvangen. Motor stond netjes met de technische tekeningen en juiste foto’s op de site, echter is de motor binnen en hebben ze de temperatuur kabel compleet verkeerd geplaatst, recht naast het schroefdraad. Hierdoor kan ik er niks mee, want mijn mount past niet niet op. Ook kan je hem überhaupt niet stevig bevestigen op deze manier met een gat recht naast het schroefdraad.

Lijkt wel alsof ze te veel temperatuur sensor loze motoren hadden, gaatje er hebben bijgeboord en simpelweg de temperatuur kabel met een klodder kit hebben dicht gemaakt.
Het gaat hier om een waterdichte motor!!

Wat zeggen jullie?
Zie foto’s, hopelijk is het verschil te zien…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y-MDukmzWPloTTKvs9ALbtVKR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DRv42EvipWgUTAWwcpWRiFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b97fvBGH00CZJpz4QqASx8tZh_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN8RBzxVEN49HgxLzPPGGjLe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvjO8oXSDdFI1qivdhBftw7BawA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p68v7EAFkLwisqtpfcA11anb.jpg?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
CartoonGuy14 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
Beste mensen, ik wil even een vraag aan jullie stellen over de haalbaarheid van mijn claim.
Wat wil je claimen?
Wat is de link met "Ervaringen met credit cards"?

Spel en typfouten voorbehouden

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CartoonGuy14 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
Van een Chinese webshop waar ik al vaker dingen heb besteld, heb ik recent een electro motor mogen ontvangen. Motor stond netjes met de technische tekeningen en juiste foto’s op de site, echter is de motor binnen en hebben ze de temperatuur kabel compleet verkeerd geplaatst, recht naast het schroefdraad. Hierdoor kan ik er niks mee, want mijn mount past niet niet op. Ook kan je hem überhaupt niet stevig bevestigen op deze manier met een gat recht naast het schroefdraad.

Lijkt wel alsof ze te veel temperatuur sensor loze motoren hadden, gaatje er hebben bijgeboord en simpelweg de temperatuur kabel met een klodder kit hebben dicht gemaakt.
Het gaat hier om een waterdichte motor!!

Wat zeggen jullie?
Zie foto’s, hopelijk is het verschil te zien…
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
My 2cts, kun je het uitleggen aan je schoonmoeder? Dan kun je het ook uitleggen aan een desk in welke vorm dan ook in dit geval voor een CC-claim. (Gebaseerd op je huidige tekst, nog niet en moet je nog wat herschrijven.)
offtopic:
Maar uuh, past dit vraagstuk niet veel beter in Shopping forum ?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• CartoonGuy14
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:39
FredvZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Wat wil je claimen?
Wat is de link met "Ervaringen met credit cards"?
Omdat ik het met een creditcard heb gekocht?
True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:50:
[...]

My 2cts, kun je het uitleggen aan je schoonmoeder? Dan kun je het ook uitleggen aan een desk in welke vorm dan ook in dit geval voor een CC-claim. (Gebaseerd op je huidige tekst, nog niet en moet je nog wat herschrijven.)
offtopic:
Maar uuh, past dit vraagstuk niet veel beter in Shopping forum ?
De foto van de site, inclusief de technische tekening, komt niet overeen met het geleverde product. Daardoor heb ik werkelijk niks aan het product. Ik kan het niet monteren gezien het geleverde product structurele afwijkingen vertoont.
T.o.v. de technische tekening en foto’s op de product pagina.

Ja sorry, wist niet waar ik het moest plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door CartoonGuy14 op 03-02-2026 20:59 ]

• wibblemoo
Je zult eerst een claim bij de winkel moeten indienen en als die wordt afgewezen of aantoonbaar genegeerd, kun je bij de creditcardmaatschappij terecht.

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-02 16:20

Ik zou het hotel ff bellen (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:45:
[...]
Ik zou het hotel ff bellen (y)
hebben we gedaan, debit card op naam is goed. Wel baal ik ervan dat ik geen tweede Creditcard kan aanvragen op haar naam met mij als verantwoordelijke.

• Mawlana
Mawlana schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Er staat bij mij op dit moment een bedrag van iets meer dan 3k open. 8)7 Mijn spend afgelopen jaar was een veelvoud daarvan... Het is niet alsof ik minder ben gaan uitgeven ofzo.

Een paar maanden geleden zou volgens hun tool een betaling van 70k nog wel goedgekeurd worden. Bizar hoe een limiet zo snel omlaag kan.
En het is weer raak. Daar staat nu iets meer dan 1k open, en waarschijnlijk nog €500 aan reserveringen in vreemde valuta nav betalingen. En misschien (weet niet zeker) 2x €1000 aan hotelreserveringen. Ik hoop dat die reserveringen erop staan, anders is het echt dieptriest.

Nu in Japan. Godzijdank heb ik nog een Mastercard mee.

Klaar met Amex nu.

-edit
Je kan op de website van Amex je bestedingsruimte inzien (de pagina waar je kan checken of een betaling wordt goedgekeurd). Het staat op jawel € 2000. 😂

Dat betekent dat de hotelreserveringen er niet eens op staan.

Niet normaal dit hahaha..

[ Voor 11% gewijzigd door Mawlana op 04-02-2026 15:23 ]

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:08
Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:15:
[...]

En het is weer raak. Daar staat nu iets meer dan 1k open, en waarschijnlijk nog €500 aan reserveringen in vreemde valuta nav betalingen. En misschien (weet niet zeker) 2x €1000 aan hotelreserveringen. Ik hoop dat die reserveringen erop staan, anders is het echt dieptriest.

Nu in Japan. Godzijdank heb ik nog een Mastercard mee.

Klaar met Amex nu.

-edit
Je kan op de website van Amex je bestedingsruimte inzien (de pagina waar je kan checken of een betaling wordt goedgekeurd). Het staat op jawel € 2000. 😂

Dat betekent dat de hotelreserveringen er niet eens op staan.

Niet normaal dit hahaha..
Het opstaande bedrag is al meegenomen boven de bestedingsruimte, wat betekent dat er nog €2000 besteed kan worden. Resevering is zeker van invloed op de bestedingsruimte. Ik geloof dat boven de € 500 resevering dat totaal € 2500 resevering is ?

Maar hebt je ook gecheckt ook hoger bedrag bij bestedingruimte of is echt tegen limiet ?
Ik heb ook idee dat geheel verhaal niet compleet is ?

• Mawlana
Ultrafast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:
[...]

Het opstaande bedrag is al meegenomen boven de bestedingsruimte, wat betekent dat er nog €2000 besteed kan worden. Resevering is zeker van invloed op de bestedingsruimte. Ik geloof dat boven de € 500 resevering dat totaal € 2500 resevering is ?

Maar hebt je ook gecheckt ook hoger bedrag bij bestedingruimte of is echt tegen limiet ?
Ik heb ook idee dat geheel verhaal niet compleet is ?
Nee, ik kan zeer zeker geen €2000 besteden.

Het openstaande bedrag is €1250, met nog iets van €500 aan uitstaande betalingen (vreemde valuta, nog niet zichtbaar). Betaling van €200 wordt gewoon geweigerd.

Het verhaal is gewoon zoals het is. Hoezo niet compleet?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ultrafast
Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Het openstaande bedrag is €1250, met nog iets van €500 aan uitstaande betalingen (vreemde valuta, nog niet zichtbaar). Betaling van €200 wordt gewoon geweigerd.

***members only***
Ah ok misschien dacht ik ff met website bestedingruimte mijn excuus hoor. Ik zie idd je alleen via speciaal platnium website kan bestedingruimte kan checken bij andere kaart is niet te zien hoeveel nog over besteden. Wel vreemd dat je alleen kan platinum kaart besteden met € 2000....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LN8Ax9PbM5GRfroqgBTVkU8S7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3eCQJgU0r2Lijk9RlesnEKKx.png?f=fotoalbum_large

Bij mij gewoon 3x groene kaart en 1 FB silver elke 21K ... Moet ik voor platinum kaart met lagere bestedingruimte ik weet het niet. 8)7

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 18:35
florholvoet schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:57:
[...]

In België doen ze er nog een schepje bovenop. 250k bonus voor nieuwe Platinum kaarthouders via referral. JEETJE

En de spend requirement van 4000 euro in de eerste 3 maanden is weg. In plaats daarvan moet je de kaart langer dan een jaar aanhouden en hem elke maand minstens één keer gebruiken. Dit is op zich wel gunstiger voor de meeste nieuwe kaarthouders. Enkel een nadeel voor de mensen die er hit&runs mee deden.
Precies dat laatste. Voor de klanten die willen inspelen op upgrades, downgrades per zes maanden wordt hiermee een hak gezet.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:20
Radiodurans schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:08:
Mag ze überhaupt wel een hotelkamer huren als minderjarige?
Dit. Er moet minimaal iemand van het reisgezelschap meerderjarig zijn en soms zelfs minimaal 21.

• hollandje
Citroentjuh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Dit. Er moet minimaal iemand van het reisgezelschap meerderjarig zijn en soms zelfs minimaal 21.
Ik heb vaak genoeg in hotelkamers gezeten als minderjarige in mijn eentje. Dat is echt een onzinverhaal dat er minimaal iemand meerderjarig moet zijn. Offtopic overigens

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
[...]

***members only***
Hmm interessant. Zou je ook de link kunnen delen waar je dit ziet? Ik ken de "Check uw bestedingsruimte" tool van ze maar voor al mijn 3 AMEX kaarten staat er "Uw kaart heeft geen vooraf ingestelde bestedingslimiet." Als ik dan iets invoer bij "verwachte aankoopbedrag" krijg ik prima terug maar weer geen limiet te zien.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Mawlana
Mirabis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Hmm interessant. Zou je ook de link kunnen delen waar je dit ziet? Ik ken de "Check uw bestedingsruimte" tool van ze maar voor al mijn 3 AMEX kaarten staat er "Uw kaart heeft geen vooraf ingestelde bestedingslimiet." Als ik dan iets invoer bij "verwachte aankoopbedrag" krijg ik prima terug maar weer geen limiet te zien.
Inloggen op de website, en dan staat er onder je huidige saldo een linkje naar "check uw bestedingsruimte" of iets dergelijks.

• Youtl
[...]

***members only***
Lijkt erop dat American Express besloten heeft om je een 'vast' limiet te geven in plaats van een 'flexibel' limiet. Mogelijk heb je een mail gekregen hierover dat ze je limiet hebben aangepast en/of ze bewijs van inkomsten willen zien. Kan ook te maken hebben met de blokkade waar je laatst over schreef.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:20
hollandje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb vaak genoeg in hotelkamers gezeten als minderjarige in mijn eentje. Dat is echt een onzinverhaal dat er minimaal iemand meerderjarig moet zijn. Offtopic overigens
Eens dat het offtopic is maar ik reageerde op een andere post. En ik heb het over buitenland, niet hier. Vorige maand nog gehoord van collega die precies dit probleem had met zoon die minderjarig was en in Londen nergens een hotel kon boeken. Dus onzin is het zeker niet. Andere toon zou je ook beter staan, goedenavond.

• Ultrafast
Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:30:
[...]

Inloggen op de website, en dan staat er onder je huidige saldo een linkje naar "check uw bestedingsruimte" of iets dergelijks.
Dat is alleen helaas voor platinum kaart speciaal vip ruimte. Met gewone kaarten krijgen we alleen te zien of besteedbaar bedrag dus niet over (bedrag) besteden.

Bij inlognaam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORG5iOKvZoENCgZ-CiFH59DJwVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ifdbbIBVVVdMoXdTO27YBnB0.png?f=user_large

Wist niet daar kan checken bij platinum website. Ben ook wel benieuwd hoe eruit centurion website gerucht met dark theme dacht ik🙈.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultrafast op 04-02-2026 20:09 ]

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1