Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 285 286 Laatste
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lapa schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:25:
MAAR het grote punt is natuurlijk juist de afstand.
Weet niet of dat het grote punt is. Wij hebben 2 jaar geleden een tijdje als test mensen naar Duitsland, Denemarken en Oostenrijk met de trein gestuurd. Behalve een ongelooflijke lange geplande reistijd, kwamen ze eigenlijk nooit op tijd aan en waren de kosten niet minder.

Stond er weer eens eentje in Noord-Duitsland terwijl de meeting in Kopenhagen al begonnen was.

Amsterdam-Parijs is een voorbeeld wat werkt. Amsterdam-Berlijn is vaak al een probleem. Amsterdam-London kost je gewoon 2 uur en 200,- extra. Alle andere routes zijn nog slechter.

Het werkt gewoon niet, klaar. Elke hobbyist die dit soort dingen leuk vind om te doen, moet het vooral doen. En ja, het is oneerlijk dat de luchtvaart te weinig belasting betaalt en dat moet ook veranderen. Maar de trein is in 99.9% van de gevallen geen concurrent, hoe hard je ook roept dat dat wel zo is.

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:48
Bodycams. Echter toen ik laatst met CZ naar CAN vloog zat er ook (tenminste) 1 security guard aan boord

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:17
PWM schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:31:
[...]

Weet niet of dat het grote punt is. Wij hebben 2 jaar geleden een tijdje als test mensen naar Duitsland, Denemarken en Oostenrijk met de trein gestuurd. Behalve een ongelooflijke lange geplande reistijd, kwamen ze eigenlijk nooit op tijd aan en waren de kosten niet minder.

Stond er weer eens eentje in Noord-Duitsland terwijl de meeting in Kopenhagen al begonnen was.

Amsterdam-Parijs is een voorbeeld wat werkt. Amsterdam-Berlijn is vaak al een probleem. Amsterdam-London kost je gewoon 2 uur en 200,- extra. Alle andere routes zijn nog slechter.

Het werkt gewoon niet, klaar. Elke hobbyist die dit soort dingen leuk vind om te doen, moet het vooral doen. En ja, het is oneerlijk dat de luchtvaart te weinig belasting betaalt en dat moet ook veranderen. Maar de trein is in 99.9% van de gevallen geen concurrent, hoe hard je ook roept dat dat wel zo is.
Het probleem is altijd als je door Duitsland moet. Was onlangs met de European Sleeper naar Praag, meer dan 5u vertraging. We zijn in totaal deur-deur meer dan 23u onderweg geweest. Op de terugreis geen vertraging, maar het is nog 16u op de trein. Zelfs als je er pakweg 8u aftrekt voor de nacht (“je slaapt toch”) ben je nog 8u wakker aan het reizen. Deur-deur met vliegtuig is 6u… en vaak een stuk goedkoper… Maar het was wel eens een leuke ervaring voor het zoontje, zelfs met de vertraging die bijna zolang duurde als een deur-deur reis met het vliegtuig.

Naar Londen is dan weer een no-brainer, geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om Brussel-Londen te vliegen (of het moet een lange-afstandsvlucht met overstap zijn). Hetzelfde voor Parijs of Amsterdam. Of in Centraal-Europa heb je ook goede verbindingen, zolang je niet te veel door Duitsland moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Joab9000 op 24-09-2026 18:47 ]

• PWM
  • Niet online
Joab9000 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:45:
[...]
Maar het was wel eens een leuke ervaring voor het zoontje, zelfs met de vertraging die bijna zolang duurde als een deur-deur reis met het vliegtuig.
Maar dat is het. Het is een avontuur, of iets wat je uit intrinsieke motivatie doet, dat is prima. Maar het is eigenlijk nooit sneller. Inderdaad, Brussel-Parijs-London zijn natuurlijk no-brainers, maar verder is het snel klaar.

Er is een rare kronkel bij veel mensen alsof bedrijven niet zouden willen. Maar elk bedrijf in de wereld zou de trein kiezen als dat de betere optie is. Ik zit echt veel liever in een ruime trein naar Parijs dan in een A318 van AF. Maar dat is wel de enige route dat het uitkomt als je in de randstad woont.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Düsseldorf of. Frankfurt is ook prima aan te treinen, deur tot deur wel iets trager dag vliegtuig maar zo meer flexibeler als je de Messe bezoekt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

Tylen

Neem mij niet te serieus

Sjorsjeje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:13:
[...]

Met deze eerste zin ben ik het niet eens. Ik kan het prima wegdenken. Het enige dat je hoeft te doen is niks en het lukt al: je vliegt niet. En gekkigheid daargelaten, ieder gaat er zelf over en niet iedereen heeft de keuze. Alleen moeten we ook onder ogen zien dat vliegen misschien wel de meest vervuilende en destructieve vervoersmethode is die we hebben.

Als je kijkt naar elke euro die je kunt uitgeven, heeft een euro die je aan een vliegticket uitgeeft de grootste negatieve impact op milieu en klimaat. Meer dan een euro die je aan bijvoorbeeld benzine, het opwarmen van je huis of vlees uitgeeft.

[...]

Vandaar is het goed om hier wel bij stil te staan denk ik. Misschien is het goed om 'try before you fly' te noemen. Het werkt simpel: overweeg je een vlucht? Probeer eerst te kijken of je je doel kunt halen zonder vlucht. Is 'een vakantie met vrienden met tijd voor elkaar', 'cultuur opsnuiven' of 'even off the grid' of wat je dan ook uit je vakantie wilt halen bereikbaar met trein, veerboot of auto? Ga ervoor! Is die zakenreis, meeting of conferentie te doen met videocalls of de trein? Je weet wat je te doen staat! Zo werkt 'try before you fly'.

Zo betaal je niet mee aan, en verminder jij je aandeel in, onder meer bosbranden, stikstofproblemen, landverlies, vergiftiging van bodem, water en lucht. En zo werken we wél toe naar een schone en prettige leefomgeving. Doe je met me mee?
Treinen is echt een nogo voor mij. Parijs pak im wel de auto. Dan ben ik nog sneller ook.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:20
upclocker schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:12:
[...]

Helaas staat vliegen soms wel te negatief in het daglicht. In je eentje in de auto rijden heeft per km een vergelijkbare uitstoot als per gevlogen km. Zit je met z'n vieren in de auto is dat inderdaad een stuk minder uitstoot per persoon. Als je de factor tijd mee neemt, kan vrijwel niks tegen het vliegtuig op.
https://co2emissiefactore.../2026/13/personenvervoer/

CO2 per km
korte vlucht (<700km) = 234g
europese vlucht (<2500km) = 172g
lange vlucht (>2500) = 157g

een auto doet
benzine = 196g
diesel = 224g
electrisch (grijze stroom!) = 0,111

Maar kijk je dan weer naar trein dan zit dit op ~0,030 (gemiddeld). Dat scheelt wel een bak!

Maar eens: qua tijd is een trein drama. Wel eens gekeken voor zuid-spanje. Behalve dat ik maar 1 site kon vinden die claimde in 1x te kunnen reserveren had je ook nog eens een nachtelijke overstap van "0:00 aankomst en 06:00 vertrek". Tja dan is de lol er vanaf. (Sure je kan een hotel nemen maar dan ben je nóg langer onderweg!)

Naja afijn, wie weet is dit een leuke bron voor iemand die wil uit rekenen wat het meest efficient is :) Ik verbaas me er nog een soort van om dat vliegen eigenlijk best meevalt (tov 1p in een auto). Al durf ik niet te zeggen met welke bezetting ze rekenen hier.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:51
Mattie112 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:14:
[...]

CO2 per km

een auto doet
benzine = 196g
diesel = 224g

Maar kijk je dan weer naar trein dan zit dit op ~0,030 (gemiddeld). Dat scheelt wel een bak!

Maar eens: qua tijd is een trein drama. Wel eens gekeken voor zuid-spanje. Behalve dat ik maar 1 site kon vinden die claimde in 1x te kunnen reserveren had je ook nog eens een nachtelijke overstap van "0:00 aankomst en 06:00 vertrek". Tja dan is de lol er vanaf. (Sure je kan een hotel nemen maar dan ben je nóg langer onderweg!)

Naja afijn, wie weet is dit een leuke bron voor iemand die wil uit rekenen wat het meest efficient is :) Ik verbaas me er nog een soort van om dat vliegen eigenlijk best meevalt (tov 1p in een auto). Al durf ik niet te zeggen met welke bezetting ze rekenen hier.
Ja helaas schetst de media niet altijd een objectief beeld over de luchtvaart. Natuurlijk kan je niet ontkennen dat ook de luchtvaart bijdraagt aan Co2 uitstoot, echter is dit veel minder dan veel mensen denken door het beeld wat vaak wordt geschetst. Kijk maar eens in de file hoeveel mensen er alleen in een auto zit.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pagani schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:35:
[...]

2. Ik wil mijn kinderen daadwerkelijk de wereld laten zien, culturen laten ontdekken, de effecten van alles wat we doen op het milieu en de mens laten zien en een brede blik op de wereld geven. Ja, je kunt ze in een straal van 1200km rond Nederland dingen laten zien, maar dan krijg je alsnog een zeer beperkt beeld van de wereld mee.
Hoe zie je dat dan concreet? 'Ja joh, we zijn net geland in DPS. En nu staat het regenwoud hier in de fik. Dat is dus wat klimaatverandering doet :+'.

Los daarvan: ik wil mijn kind ook wel de wereld laten zien, maar ik ken genoeg mensen die de hele wereld hebben afgereisd maar toch nog een kerktorenmentaliteit hebben. Ver reizen is geen noodzaak, en ook geen grondrecht. En het maakt je zeker geen beter mens. Een bredere blik begint bij uit de deur stappen. Als je bv. de sloppenwijken in Delhi als een attractie ziet (en zo zijn er genoeg mensen), dan kan je overal geweest zijn, maar toch nergens bij stilstaan...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Borromini helemaal eens met
[quote
maar ik ken genoeg mensen die de hele wereld hebben afgereisd maar toch nog een kerktorenmentaliteit hebben. Ver reizen is geen noodzaak, en ook geen grondrecht. En het maakt je zeker geen beter mens. Een bredere blik begint bij uit de deur stappen.
[/quote]

Ik ken er ook veel, die niet uit de ring van Amsterdam komen, nog nooit een waddeneiland hebben bezocht maar wel trots zijn op hun jaarlijkse reisje met de kids naar Bali.
Ieder zijn ding maar een kind wereldwijs opvoeden gaat waarschijnlijk beter zonder vliegreis dan met.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

CO2 per km

een auto doet
benzine = 196g
diesel = 224g

Klopt niet helemaal trouwens, hoe langer de vlucht hoe hoger het verbruik per km uiteindelijk ivm het gewicht van de brandstof. Geen idee waar de sweet spot precies is maar er is vast een AI die je dat kan vertellen (en afhankelijk van toestel, toestelconfiguratie, etc.)

Fun fact: KLM heeft op bestaande toestellen nu meer CO2-uitstoot per passagier omdat ze economy stoelen hebben weggehaald ten gunste van premium economy :p :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:36:
[...]

Hoe zie je dat dan concreet? 'Ja joh, we zijn net geland in DPS. En nu staat het regenwoud hier in de fik. Dat is dus wat klimaatverandering doet :+'.

Los daarvan: ik wil mijn kind ook wel de wereld laten zien, maar ik ken genoeg mensen die de hele wereld hebben afgereisd maar toch nog een kerktorenmentaliteit hebben. Ver reizen is geen noodzaak, en ook geen grondrecht. En het maakt je zeker geen beter mens. Een bredere blik begint bij uit de deur stappen. Als je bv. de sloppenwijken in Delhi als een attractie ziet (en zo zijn er genoeg mensen), dan kan je overal geweest zijn, maar toch nergens bij stilstaan...
Ik ben gewoon egoïstisch en vind zowel het vliegen als de verre bestemmingen leuk. Ga ook niet schijnheilig dat proberen te verantwoorden. Als het een keer te duur zou worden houden mijn partner en ik pas op.

Er zijn nog vrijwillig kinderloze soortgenoten die dat als argument gebruiken (want: geen kinderen = minder toekomstige uitstoot), maar die noodzaak voel ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 24-09-2026 21:32 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

finsdefis schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:32:
[...]

Ik ben gewoon egoïstisch en vind zowel het vliegen als de verre bestemmingen leuk. Ga ook niet schijnheilig dat proberen te verantwoorden. Als het een keer te duur zou worden houden mijn partner en ik pas op.

Er zijn nog vrijwillig kinderloze soortgenoten die dat als argument gebruiken (want: geen kinderen = minder toekomstige uitstoot), maar die noodzaak voel ik niet.
Als dat je bewuste keuze - dan is dat zo. Gelukkig mag dat ook en is het prima.
Dan heb je er tenminste over nagedacht, en dat is goed.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:31:
[...]

Klopt niet helemaal trouwens, hoe langer de vlucht hoe hoger het verbruik per km uiteindelijk ivm het gewicht van de brandstof.
Klopt, maar langere vluchten brengen meestal veel meer passagiers mee (wat per passagier iets efficienter is) en zijn relatief langer op kruishoogte.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:31:
[...]

Klopt niet helemaal trouwens, hoe langer de vlucht hoe hoger het verbruik per km uiteindelijk ivm het gewicht van de brandstof. Geen idee waar de sweet spot precies is maar er is vast een AI die je dat kan vertellen (en afhankelijk van toestel, toestelconfiguratie, etc.)

Fun fact: KLM heeft op bestaande toestellen nu meer CO2-uitstoot per passagier omdat ze economy stoelen hebben weggehaald ten gunste van premium economy :p :+
Tja zo gaat dat met zulk soort cijfers. Dit was in elk geval een mooie bron met de zelfde berekening voor meerdere vervoermiddelen :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:46:
[...]

Klopt, maar langere vluchten brengen meestal veel meer passagiers mee (wat per passagier iets efficienter is) en zijn relatief langer op kruishoogte.
Is dat zo? Vluchten naar JFK of ATL zitten vaak rammetje vol maar naar SFO of SLC toch veel lege stoelen. Vraag me af of er wel een duidelijke correlatie is hiermee?

Dichtbij is vaker wel een kleiner vliegtuig, en een 737-max is per passagier zuiniger dan een 787 en al helemaal dan een 777 geloof ik?

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:35:
[...]

Is dat zo? Vluchten naar JFK of ATL zitten vaak rammetje vol maar naar SFO of SLC toch veel lege stoelen. Vraag me af of er wel een duidelijke correlatie is hiermee?
Ja goed, wegaan er natuurlijk wel van uit dat het vliegtuig redelijk vol zit :P Een A380 met 1 passagier rond laten vliegen gaat natuurlijk nooit ergens van winnen.
Dichtbij is vaker wel een kleiner vliegtuig, en een 737-max is per passagier zuiniger dan een 787 en al helemaal dan een 777 geloof ik?
Per stuk, ja, maar per passagier per kilometer niet noodzakelijkerwijs.

Voor de 777 gaat de vergelijking ws nog wel op want de 737max is veel nieuwer natuurlijk en nieuwere vliegtuigen zijn allemaal relatief zuiniger.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 24-09-2026 22:58 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:35

Grouchy

meep meep

[...]

Is de CO₂-uitstoot van de benodigde infrastructuur hier ook meegenomen?

Ga er van uit dat vliegen de toekomst is. Op termijn gaat het schoner en schoner worden met een fractie van de benodigde infrastructuur (en de bijkomende uitstoot tov bijvoorbeeld een traject zoals Amsterdam - Rome met de trein).
Sneller en betrouwbaarder was het al.
Met zoiets als de DB is dat natuurlijk niet zo moeilijk, da's de laatste jaren gewoon een drama. Veel uitval en vertragingen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Grouchy schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:59:
[...]

Is de CO₂-uitstoot van de benodigde infrastructuur hier ook meegenomen?

Ga er van uit dat vliegen de toekomst is. <>
Die infra is wel een ding, maar vliegen (en reizen in het algemeen) gaat denk ik geen grote vlucht nemen in de toekomst (pun untended)
Er is iets met het klimaat aan de hand helaas. Ik zou zelf nu niet kiezen voor een opleiding tot piloot, ondanks het huidige tekort, varkenscyclus.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:52:
[...]

Treinen is echt een nogo voor mij. Parijs pak im wel de auto. Dan ben ik nog sneller ook.
Dan moet je wel harder dan 300 km/u rijden en geen file hebben :P

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
xileS schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 00:05:
[...]

Het vliegen is natuurlijk niet alleen van dat je opstijgt tot land.

De meeste mensen wonen niet op Schiphol en moeten er eerst heen rijden, bagage inchecken, door security, wachten (en hopen op geen vertraging). Dan boarden (duurt ook minimaal 20 a 30 minuten voordat je wegrijdt), dan taxien, vliegen, landen, wachten op je koffer. Dan met de metro/taxi naar hotel.

Als jij dat allemaal in 1,5 uur kunt doen vind ik het wel knap.

Met de auto ben ik vanuit Den Haag in 6 (max 7) uur wel in Parijs. Daarnaast slaan zulke korte vluchten milieutechnisch nergens op. Maar dan moeten de Europese landen eens samenwerken op het spoor en dat aantrekkelijk maken (maar dat is een andere discussie). Maar ik geloof niet dat het milieuvriendelijk dan de trein zal worden, die heeft al die energie niet nodig om de lucht in te gaan.

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Inderdaad. Een vlucht naar Parijs snap ik dan weer niet, tenzij je daarna doorvliegt met AF. De Eurostar is dan echt ideaal. Met de auto vind ik toch meer gedoe, en wij wonen niet eens in de buurt van een groot station. Maar goed, ik hou ook niet van rijden dus ik ben biased.

Naar LCY/LHR blijf ik wel gewoon vliegen overigens. Qua snelheid is de trein een beetje om het even met Stansted ofzo, maar wát een drukte in die Eurostar UK Terminal toen wij er gebruik van maakten. Dan kies ik serieus nog liever een Ryanair-vlucht vanaf EIN (wel met Privium, dus een beetje valsspelen).

[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 25-09-2026 07:59 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

Tylen

Neem mij niet te serieus

[...]

Ik ga nooit op reis tijdens de spits ;)

Vanwaar ik woon heb ik alleen al minimaal een uur nodig om uberhaubt bij de trein te komen die naar parijs gaat. Dan heb je daar nog wachttijd voordat de trein vertekt etc etc. Nee deur to deur voor mij is met de auto sneller. En laten we het al helemaal niet over de prijs hebben, trein is veel te duur. Ik heb er wel eens naar gekeken omdat het mij wel eens grappig leek om te doen. Maar nope... gaat hem niet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Tylen op 25-09-2026 08:26 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

finsdefis schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:32:
[...]

Oh ik vind het ook leuk hoor. Maar zolang het betaalbaar blijft gaan mensen inderdaad geen prikkel hebben om naar een alternatief te kijken. Onze generatie(s) hebben het niet meegemaakt, maar voor WOII was het perfect normaal dat je een verre reis (en dan hebben we 't over Spanje of Italië al) in etappes deed. Stops onderweg, geen privé-vervoer, ... Dat was de norm. Nu is dat een lowcost voor een prikje en een weekendje weg in het Oostblok voor een vrijgezellenfeest bij wijze van spreken, terwijl je in de jaren '30 al blij mocht zijn om dat te kunnen doen in de stad in de buurt. 't Blijft een kwestie van perspectief.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

De enige keren dat ik naar Parijs ben gevlogen was voor een overstap. Anders is de trein juist het handigst. Ook geen gedoe met parkeren :)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:31
PWM schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:31:
[...]

[...]
Je bevestigt juist mijn punt. Juist omdat vliegen superieur is op middelgrote tot grote afstanden (en sommige kleine), leggen we zo vaak die afstanden af. Als vliegen niet kon of veel duurder zou zijn, dan zouden we gewoon met z'n allen minder km's maken.

Dus wat ik probeerde te zeggen was dat het probleem van vliegen niet zozeer de uitstoot per reizigerskilometer is, maar dat vliegen ervoor zorgt dat we veel meer reizigerskilometers maken.

(los daarvan zijn de EV en vooral de trein wel echt beter per km)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 12:27

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:54:
[...]

Maar dat is het. Het is een avontuur, of iets wat je uit intrinsieke motivatie doet, dat is prima. Maar het is eigenlijk nooit sneller. Inderdaad, Brussel-Parijs-London zijn natuurlijk no-brainers, maar verder is het snel klaar.

Er is een rare kronkel bij veel mensen alsof bedrijven niet zouden willen. Maar elk bedrijf in de wereld zou de trein kiezen als dat de betere optie is. Ik zit echt veel liever in een ruime trein naar Parijs dan in een A318 van AF. Maar dat is wel de enige route dat het uitkomt als je in de randstad woont.
En zelfs daar. Vanuit Brussels gaat de trein te laat om op tijd je vlucht vanaf Schiphol richting VS te nemen. Dus je moet dan wel vliegen.

• xileS
  • Niet online
Tylen schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:25:
[...]

Ik ga nooit op reis tijdens de spits ;)

Vanwaar ik woon heb ik alleen al minimaal een uur nodig om uberhaubt bij de trein te komen die naar parijs gaat. Dan heb je daar nog wachttijd voordat de trein vertekt etc etc. Nee deur to deur voor mij is met de auto sneller. En laten we het al helemaal niet over de prijs hebben, trein is veel te duur. Ik heb er wel eens naar gekeken omdat het mij wel eens grappig leek om te doen. Maar nope... gaat hem niet worden.
File is niet altijd te plannen. Paar weken geleden een kennis van me met de auto geweest en die was toch behoorlijk lang onderweg. Maar zonder file lukt het je misschien wel in 5 uur zo te zien.

Ik ben toevallig afgelopen week met de Eurostar geweest. Vanaf Schiphol is het ongeveer een rit van 3 uur en vanaf Rotterdam 2,5 uur. Ik was voor de zekerheid ongeveer half uur van te voren aanwezig. En heb er zie ik €188 1e klas voor 2 personen retour betaald, geboekt in juli. Prijs kan idd weleens verschillen en soms heb je wat aanbiedingen dat het wel interessant is. Met de auto was het in mijn geval duurder en langer reizen geweest.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vond het in dit geval wel fijn om met de trein te reizen. Naar mijn gevoel was ik er in een poep en een scheet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De grootste luchthaven van Milaan is vernoemd naar de Italiaanse oud-premier Silvio Berlusconi

Aeroporto Milano-Malpensa Bunga Bunga

Dat lijkt me een leuke boeking om te maken :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:11:
Iemand al ervaring met nieuwe amex lounge op Schiphol? Geloof die influencers niet zo en kan kiezen uit privium vs amex deze week. Naar London vrijdag.
Nou inmiddels ervaring met de AMEX lounge:

+ Mooie inrichting / sfeer (maar zie ook opmerking hieronder)
+ Goede bar en koffie, bij privium is het self service en krijg je geen mooie cocktail oid
+ Servicegericht, personeel erg vriendelijk, neemt je mee voor rondleiding etc (kan ook alleen door de recente opening komen)

- Geen ruimte om te kunnen bellen of een videoconference oid (Privium beter)
- Voelt allemaal wat klein aan (al zal het niet veel afwijken versus privium lounge)
- Kip was niet gaar, dus vooralsnog niet onder de indruk van het eten
- Inrichting/sfeer is mooi, maar weet niet of dit nou echt past bij zakelijk publiek (en dan spreek ik even voor mezelf)
- geen werkende (en aparte lounge wifi)

Ik wil het nog een tweede kans geven, maar voor nu gaat mijn voorkeur toch uit naar de Privium lounge die daar om de hoek zit (en je hoeft geen trap op ;)).

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 26-09-2026 20:38 ]

Mijn V&A

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Passagiers krijgen geen compensatie van KLM door Eurlings-incident: https://www.telegraaf.nl/financieel/gedupeerde-passagiers-van-klm-powerbank-vlucht-krijgen-geen-compensatie-wel-kosten-vergoed/161959143.html

Vraag me af of passagiers in zo’n geval een civiele zaak kunnen starten. Het heeft KLM blijkbaar tonnen gekost :X

• finsdefis
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:37:
[...]

+ Goede bar en koffie, bij privium is het self service en krijg je geen mooie cocktail
Bij de nieuwe ClubLounge South doen ze dit ook voor je trouwens. Ik bestelde daar zelf geen cocktail, maar een Affligem Blond. Kreeg ik een halve liter :') oei.

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-10 20:28
Hmm, ik weet niet of KLM er zo makkelijk vanaf kan komen.
„Ik geef KLM gelijk. De vliegveiligheid was in het geding vanwege een omstandigheid waarop KLM geen invloed had. De situatie is ook niet inherent aan het voeren van een luchtvaartonderneming”, zegt Paul Vaneker van EU Claim.
Ik denk dat KLM er wél invloed op had kunnen hebben, die hadden het "gij zult uwe powerbank niet laden" ook harder kunnen enforcen door dit te checken. Want een regel aan boord instellen ("voeren van een luchtvaartonderneming") en die niet afdwingen/controleren, is hetzelfde als tegen je kinderen zeggen dat ze niets mogen pakken terwijl de koektrommel open staat.

Ben benieuwd of iemand hier een zaak van gaat maken, en wat daar het resultaat van gaat zijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:11:
[...]

[...]

Ik denk dat KLM er wél invloed op had kunnen hebben, die hadden het "gij zult uwe powerbank niet laden" ook harder kunnen enforcen door dit te checken. Want een regel aan boord instellen ("voeren van een luchtvaartonderneming") en die niet afdwingen/controleren, is hetzelfde als tegen je kinderen zeggen dat ze niets mogen pakken terwijl de koektrommel open staat.

Ben benieuwd of iemand hier een zaak van gaat maken, en wat daar het resultaat van gaat zijn.
Een echte zaak nog niet volgens mij, maar een viertal passagiers heeft in ieder geval om extra toelichting vanuit KLM gevraagd:

https://www.curacao.nu/ni...-klm-uit-over-compensatie

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gisteren is het ook bij een Lufthansa-vlucht gebeurd: https://nos.nl/artikel/26...dende-powerbank-aan-boord

• CyBeR
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:11:
[...]

[...]

Ik denk dat KLM er wél invloed op had kunnen hebben, die hadden het "gij zult uwe powerbank niet laden" ook harder kunnen enforcen door dit te checken.
Hoe dan? 300+ mensen constant in de gaten houden is absoluut ondoenlijk.

Ik denk niet dat een dergelijke zaak ver zou komen. Eurlings mag van geluk spreken dat 'ie niet zelf 300 claims aan z'n broek heeft hangen.

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-10 20:28
CyBeR schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:53:
[...]

Ik denk niet dat een dergelijke zaak ver zou komen. Eurlings mag van geluk spreken dat 'ie niet zelf 300 claims aan z'n broek heeft hangen.
Op dezelfde manier dat ze "stoelriemen vast" enforcen: langslopen en kijken.

Inderdaad, dat kan je niet constant doen, eens.

Sometimes you need to plan for coincidence

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Constant wel maar in het artikel wordt benoemd dat de pursers niet optradeb bij het zichtbaar gebruik van de powerbank. Dat is gewoon verwijtbaar handelen van KLM naar mijn mening.
Ik denk niet dat een dergelijke zaak ver zou komen.
Ik denk het ook niet dat het een grote kans van slagen zal hebben, maar KLM heeft in ieder geval wel wat uit te leggen, dus ik ben wel benieuwd naar hun reactie.
Eurlings mag van geluk spreken dat 'ie niet zelf 300 claims aan z'n broek heeft hangen.
Breng ze nou niet op een idee :P

• CyBeR
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:26:
[...]

Op dezelfde manier dat ze "stoelriemen vast" enforcen: langslopen en kijken.

Inderdaad, dat kan je niet constant doen, eens.
De stoelriemen zijn niet het enige wat ze checken op dat moment: ze checken ook of je je aan de andere regels houdt zoals of je stoel rechtop staat, je bagage goed zit, en of je eventuele apparatuur niet ingeplugd hebt. Dus ze controleren dat op zich al wel, alleen ja dat kan dus niet constant.

Ze zijn daar ook heel anal over trouwens, ik heb wel eens het kabeltje ingeplugd gehad (maar het apparaat dus niet, m.a.w. de andere kant los gemaakt) en dat mocht ook niet.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CyBeR schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:32:
[...]

De stoelriemen zijn niet het enige wat ze checken op dat moment: ze checken ook of je je aan de andere regels houdt zoals of je stoel rechtop staat, je bagage goed zit, en of je eventuele apparatuur niet ingeplugd hebt. Dus ze controleren dat op zich al wel, alleen ja dat kan dus niet constant.

Ze zijn daar ook heel anal over trouwens, ik heb wel eens het kabeltje ingeplugd gehad (maar het apparaat dus niet, m.a.w. de andere kant los gemaakt) en dat mocht ook niet.
Ik snap niet dat ze de stopcontacten en USB stekkers niet gewoon centraal uit kunnen zetten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• CyBeR
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:36:
[...]

Ik snap niet dat ze de stopcontacten en USB stekkers niet gewoon centraal uit kunnen zetten.
Dat kunnen ze wel en doen ze dus ook. Dat er ook niks ingeplugd mag zijn is als extra veiligheid.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:12
fsfikke schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:36:
[...]

Dat doen ze ook wel, maar lang niet iedereen heeft dat in de gaten (en laat de telefoon ingeplugged).

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CyBeR schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:37:
[...]

Dat kunnen ze wel en doen ze dus ook. Dat er ook niks ingeplugd mag zijn is als extra veiligheid.
Trip hazard bij evacuatie?

• CyBeR
  • Niet online
Allicht zal dat er ook onderdeel van zijn ja, maar ik stel me ook voor dat ze niet willen dat een of ander baggerapparaat opeens stuk gaat en bij wijze van spreken 500V op de USB connector zet. Dat is natuurlijk altijd slecht maar het is extra slecht tijdens het opstijgen of landen (oftewel critical phases of flight).

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:32

florholvoet

aka F0x.be

Nog eventjes en we kunnen dankzij deze snuggere mensen helemaal geen powerbanks meer meenemen op het vliegtuig.

Dan krijgen we situaties zoals in China waar men duizenden powerbanks per dag confisceert (in dat geval, omdat ze geen CCC stickertje hebben).
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/psa-china-bans-all-power-banks-manufactured-before-2024-on-v0-7wp32seoqh9f1.png?width=1136&format=png&auto=webp&s=4d5108108b5cdf295494fb13e0cef6618c0d7508

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33
Ben benieuwd of/hoe de powerbank-regels binnenkort aangescherpt worden, komt nu toch wel vaak in het nieuws. Ik kan me bv voorstellen dat het net als roken gaat worden bestraft, als je betrapt wordt op het opladen van een powerbank tijdens een vlucht.

NB wat doen deze mensen dat hun powerbank ontploft? Laden ze de powerbank tijdens de vlucht op ofzo? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een powerbank ontploft als je deze gewoon niet gebruikt, of alleen maar gebruikt om iets mee op te laden?

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 28-09-2026 17:04 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Nou ja, ik kan me wel voorstellen dat een civiele claim tegen Eurlings kans maakt eigenlijk, gewoon puur aansprakelijkheid net zoals wanneer iemand je per ongeluk aanrijdt. Maar IANAL :+

Gezien het nu zo vaak gebeurt denk ik wel dat er toch echt boetes moeten komen oid, weet het anders ook niet. En het is niet voor niets dat men in China nu zo streng erop is. In Zuid-Korea is een vliegtuig uitgebrand door een ontplofte powerbank, dus het kan echt serieuze gevolgen hebben.

Als bij Eurlings dit gebeurde na maaltijden met deel crew in de crew rest etc. had het zomaar gekund dat het langer had geduurd voordat er iemand met een brandblusser bij was. Het blijft levensgevaarlijk.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 11:17
NB wat doen deze mensen dat hun powerbank ontploft? Laden ze de powerbank tijdens de vlucht op ofzo? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een powerbank ontploft als je deze gewoon niet gebruikt, of alleen maar gebruikt om iets mee op te laden?
Door veranderende druk en trillingen is er ook kans op interne kortsluiting. Uiteindelijk zit er gewoon heel veel energie in een heel kleine verpakking.

Dit is niet om passagiers te pesten. Ook voor vracht zijn er strenge eisen mbt batterijen. Die mogen alleen met vrachtvliegtuigen mee zonder passagiers. Moeten aan strenge certificeringen voldoen en elke batterij moet individueel in een eigen verpakking die een valtest kan doorstaan.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:05

g0tanks

Moderator CSA
Ik ben nu voor het eerst in die nieuwe Privium ClubLounge South. Ligt het aan mij of zijn er heel weinig stopcontacten? Is dat intentioneel zodat mensen niet te lang blijven hangen ofzo?

Overigens kreeg ik een 12 euro voucher van KLM voor vertraging. Die heb ik maar uitgegeven aan merch bij de Starbucks (een espresso mokje van 11.50 euro). :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:30

Freak187

geen

Weet iemand waarom bij een KLM vlucht van KUL naar AMS, de business class niet te boeken is? Op de KLM site staat letterlijk dat ie niet te boeken is. Vlucht wordt uitgevoerd door 787-9. Betekent dat ie helemaal vol zit?

Kia Niro-EV 2024

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33
Yankovic schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:10:
[...]

[...]

Door veranderende druk en trillingen is er ook kans op interne kortsluiting. Uiteindelijk zit er gewoon heel veel energie in een heel kleine verpakking.

Dit is niet om passagiers te pesten. Ook voor vracht zijn er strenge eisen mbt batterijen. Die mogen alleen met vrachtvliegtuigen mee zonder passagiers. Moeten aan strenge certificeringen voldoen en elke batterij moet individueel in een eigen verpakking die een valtest kan doorstaan.
Ik heb het aan iemand uit mijn kennissenkring met specifieke kennis gevraagd en die geeft aan dat het vrijwel onmogelijk is dat een powerbank ontploft als deze “gewoon gebruikt wordt om iets op te laden, tenzij er echt fysieke schade is en dat is vaak prima te zien als scheuren, barsten of bolling”. Hij gaf aan dat hij er vrij zeker van was dat in de gevallen van zo’n ontploffende powerbank iemand dat ding aan het opladen moest zijn geweest.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Freak187 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:45:
Weet iemand waarom bij een KLM vlucht van KUL naar AMS, de business class niet te boeken is? Op de KLM site staat letterlijk dat ie niet te boeken is. Vlucht wordt uitgevoerd door 787-9. Betekent dat ie helemaal vol zit?
Geen inventory in Business = idd uitverkocht of de inventory (nog) niet ingeladen.

Op die route is er doorgaans wel Business beschikbaar.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-10 15:49
Freak187 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:45:
weet niet voor wanneer je kijkt maar formule 1 is dit weekend in maleisië :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh, Honda e Advance 35.5kWh

• xileS
  • Niet online
Meer mensen opgevallen dat de gratis Ticket Time Limit reserveringen via Bluebiz tussen/rond 18-23 september ineens allemaal zonder aankondiging geannuleerd zijn?

• Xandrios
florholvoet schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:34:
[...]

Geen inventory in Business = idd uitverkocht of de inventory (nog) niet ingeladen.

Op die route is er doorgaans wel Business beschikbaar.
Andere verklaring kan ook zijn dat als je outbound Light kiest in een andere klasse (e.g. Premium), dat inbound Business niet te kiezen is. Het valt me regelmatig op dat er geen Business beschikbaarheid is als outbound Light wordt gekozen, terwijl er wél beschikbaarheid is als outbound standard wordt gekozen. Niet alle fares of fare types kunnen altijd gecombineerd worden.

In dit geval lijkt de F1 verklaring hierboven overigens veel logischer, maargoed, ter info.

• PWM
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:53:
Meer mensen opgevallen dat de gratis Ticket Time Limit reserveringen via Bluebiz tussen/rond 18-23 september ineens allemaal zonder aankondiging geannuleerd zijn?
Ik dacht al dat ik gek was. Ik wist zeker dat ik een ticket CDG voor eind oktober in de wacht had gezet, maar die kon ik nergens vinden.

Overigens zijn 2 vluchten van volgend jaar naar de US nog wel gewoon zichtbaar.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-10 22:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verslagje van mijn recente trip AMS-EWR met United. Op deze route zetten ze een nogal ancient 767-400ER in, na een hele reeks 777-200's uit midden jaren 90 zo ongeveer de oudste toestellen in hun vloot (geleverd 2000-2002 aan toen nog Continental). In coronatijd waren deze al afgevoerd maar een paar jaar later alsnog voorzien van nieuwe interieurs met Polaris business class en vernieuwde PE-stoelen. Daarmee is Amsterdam een beetje een uitzondering (wellicht bewust want KLM/Delta-hub?) want andere grote Europese luchthavens krijgen een modernere mix van 777's en 787's. De 767's worden vooral ingezet op kleinere bestemmingen als Dubrovnik, Bari en Nice. Zelfs Brussel krijgt een 787-10 :P

De reis begon al goed met 7 uur vertraging, die we gelukkig thuis konden uitzitten. We zouden eerst PE reizen maar de upgrade naar Polaris voor omgerekend zo'n 520 euro vond ik nog wel de moeite, gezien de te verwachten vliegduur van bijna 8 uur. Voor de kortere terugweg was de upgrade helaas meer dan dubbel zo duur (1249 dollar) en dat ging me dan weer veel te ver. Dus die gewoon in PE uitgezeten.

Je moet United nageven, de Polaris cabin gaat al een tijdje mee (2016, er komt schijnbaar wel een nieuwe versie binnenkort) maar is over de hele vloot consistent hetzelfde. Geen QR-fratsen met 6 verschillende stoelen in 5 toesteltypes. In de 767 is de opstelling 1-1-1 omdat in de smalle cabine geen 1-2-1 mogelijk is. Elke stoel heeft directe aisletoegang, waarbij de even rijen iets naar het gangpad toe gedraaid staan en zowel minder ruimte als minder privacy bieden. De oneven rijen aan de raamkant hebben het meeste privacy. Ik zat op 4D dus in het midden naar het gangpad toe, maar desondanks vond ik de stoel nog relatief afgesloten. Bij een reverse herringbone heb je vaak minder privacy. Nadeel van de opstelling is dat je nooit echt samen kan zitten als je als stel reist, je hebt altijd of een gangpad ertussen, of je zit achter elkaar. Ander nadeel is dat de business-sectie van 34 stoelen geen eigen toiletten heeft maar deze deelt met de erachter gelegen PE-cabine met 24 stoelen én de crew. Dat houdt niet bepaald over want er zijn er maar twee.

De Polaris stoel zelf is niet meer het modernste van het modernste maar qua comfort toch een prima acceptabele business seat. Toestel zelf is erg lawaaiig, vooral de ventilatie staat keihard te blazen en dat merk je voorin de cabine het ergst. De IFE is ook flink verouderd, de selectie is nog redelijk goed maar het scherm is klein, de resolutie is waardeloos, het geluid is slecht en er zijn geen games op te spelen. Kan eigenlijk echt niet meer in business class anno 2026. Ook dingen als BT-connectivity voor je eigen koptelefoon kan je vergeten. De wifi is nog van het ouderwetse type, Starlink wordt wel uitgerold maar is nog niet in de hele vloot beschikbaar en het is de vraag of deze oude toestellen daar nog van voorzien worden. As it is is de wifi prima bruikbaar voor browsen, en 13 euro voor de hele vlucht is een schappelijk tarief.

Het personeel is, zoals gebruikelijk bij US airlines, van het type 'flink wat jaar ervaring'. 'Mijn' kant van het gangpad was prima, maar aan de andere kant liep een vrouw die bewust onvriendelijk leek te doen. Snauwend met slechts 1 of 2 woorden werden passagiers aangesproken. Blijft verbijsterend dat dit blijkbaar acceptabel gedrag is. Eten was redelijk, niks bijzonders. Enigszins begrijpelijk maar ook raar was dat we ondanks de 7 uur vertraging en dus vertrek om 16:00 ipv 09:00 doodleuk een ontbijt werd uitgeserveerd. Yoghurt en pannenkoeken om half 6 in de middag, maar dan wel met wijn erbij 8)7. United wist toch al aardig lang dat deze vlucht dik vertraagd zou zijn dus je zou zeggen genoeg tijd om de catering om te gooien maar goed.

Terug dan in PE, dit keer rij 20 bulkhead aan het raam in een 2-2-2 opstelling. Nadeel van de bulkhead is de iets smallere stoel doordat het IFE scherm in de leuning zit, maar verder echt een prima plek om te zitten. De beenruimte is fors en het feit dat er niemand in je ruimte reclined is een groot pluspunt. De dayflight hier en de nacht terug in Polaris lijkt een goede combinatie te zijn. Verder weinig verschil, de catering doet nauwelijks onder voor die in business, de IFE is vrijwel hetzelfde en buiten lounge-toegang is je behandeling op de grond gelijk. Slapen was nauwelijks mogelijk maar dat is persoonlijk, ik doe plat liggend al bijna geen oog dicht aan boord dus dat het half rechtop zittend helemaal niet ging was geen verrassing.

Al met al redelijk tevreden, zeker als je in westelijk/zuidelijk Manhattan moet zijn is Newark een prettiger vliegveld dan JFK (ook veel minder rijen bij de immigration) maar het zou fijn zijn als United op deze route een moderner vliegtuig zou inzetten. Voor mij in de toekomst reden om KLM/Delta de voorkeur te geven. Ander nadeeltje is dat er in de C-terminal geen lounge is tenzij je Polaris vliegt of United Club toegang hebt via status. Priority Pass biedt alleen een uurtje in de Minute Suites (privékamers met slaapbank die per uur worden verhuurd), de Amex Centurion lounge wordt al jaren beloofd maar is nog altijd niet geopend.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 30-09-2026 15:17 ]

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:42:
[...]

Ik dacht al dat ik gek was. Ik wist zeker dat ik een ticket CDG voor eind oktober in de wacht had gezet, maar die kon ik nergens vinden.

Overigens zijn 2 vluchten van volgend jaar naar de US nog wel gewoon zichtbaar.
Ja heel gek, alle mail bevestigingen met Boekingscode en wanneer reservering verloopt, heb ik gewoon ontvangen. Alleen zijn deze reserveringen niet meer te vinden in je KLM account. En als je betalen klikt vanuit de mail, dan krijg je een melding dat alles geannuleerd is.

Wellicht was dit een tijdelijk probleem en kan het hersteld worden als je KLM belt, maar die moeite heb ik (nog) niet genomen aangezien het boekingen zijn voor volgend jaar.

Paar dagen geleden een andere reserving gemaakt, via BE site ipv NL site (geen idee of dit verschil kan maken) en deze staat er wel gewoon nog tussen.

• CyBeR
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:53:
Ik heb op 20 sept er een gemaakt en die staat er nog gewoon iig.

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb op 20 sept er een gemaakt en die staat er nog gewoon iig.
Via Klm.nl? En ook gewoon nog mogelijkheid om die af te rekenen? En niet dat na openen via de app, ineens verdwijnt?

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
xileS schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:58:
[...]

Ja heel gek, alle mail bevestigingen met Boekingscode en wanneer reservering verloopt, heb ik gewoon ontvangen. Alleen zijn deze reserveringen niet meer te vinden in je KLM account. En als je betalen klikt vanuit de mail, dan krijg je een melding dat alles geannuleerd is.

Wellicht was dit een tijdelijk probleem en kan het hersteld worden als je KLM belt, maar die moeite heb ik (nog) niet genomen aangezien het boekingen zijn voor volgend jaar.

Paar dagen geleden een andere reserving gemaakt, via BE site ipv NL site (geen idee of dit verschil kan maken) en deze staat er wel gewoon nog tussen.
Ik heb dit eind augustus/begin september ook aan de hand gehad. Voor 1 week bleef de reservering zichtbaar in de app, daarna was hij ineens verdwenen. Met de boekingscode uit de email kreeg je inderdaad te zien dat alles geannuleerd was.

• xileS
  • Niet online
Halldor schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb dit eind augustus/begin september ook aan de hand gehad. Voor 1 week bleef de reservering zichtbaar in de app, daarna was hij ineens verdwenen. Met de boekingscode uit de email kreeg je inderdaad te zien dat alles geannuleerd was.
Hmm, aangezien er meerdere mensen hier last van hebben gehad, hoef ik er niet teveel achter te zoeken. Ik dacht ergens tegen een limiet te zijn aangelopen ofzo, terwijl daar geen voorwaarden over zie staan.

Wel merkte een maandje geleden ofzo, tijden real deal dagen dat Ticket Time Limit voor 3 dagen vastgezet kon worden, ook al waren het tickets die pas voor maanden later zijn. Waarschijnlijk door de lagere prijs, dat die niet langer gereserveerd konden worden.

• CyBeR
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:48:
[...]

Via Klm.nl? En ook gewoon nog mogelijkheid om die af te rekenen? En niet dat na openen via de app, ineens verdwijnt?
Yep. Heb ook net nog m'n stoelnummers zitten aanpassen.

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:08:
[...]

Yep. Heb ook net nog m'n stoelnummers zitten aanpassen.
hmm, hoop dat het een tijdelijke bug was waarbij niet iedereen er last van had.

Ik heb zonet de reserveringen maar opnieuw gedaan (prijsverschil viel nog mee), ff in de gaten houden of deze ook niet automatisch geannuleerd worden.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De Schiphol website lijkt erg kapot op dit moment? Werkt hij mogelijk wel voor anderen?

• PWM
  • Niet online
Vlieg zo de plas over met Delta A339. Krijgen we op Schiphol een busgate. Blijft toch wel wonderlijk.

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:02
PWM schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:12:
Vlieg zo de plas over met Delta A339. Krijgen we op Schiphol een busgate. Blijft toch wel wonderlijk.
Afgelopen dinsdag met Delta A339 vanuit TPA ook op Schiphol aangekomen met busgate :+ De amerikanen aan boord wisten niet wat ze meemaakte haha

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:04

ralpje

Deugpopje

Wel lekker, mag je met je zone 1 of 2 gewoon als eerste de bus in. En vervolgens als laatste eruit :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• PWM
  • Niet online
Op Ho Chi Min kreeg je ten minste nog een businessclass busje :p

Ben vooral benieuwd zo in de US of mijn nieuwe paspoort direct herkend word met Global Entry.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
ralpje schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:51:
Wel lekker, mag je met je zone 1 of 2 gewoon als eerste de bus in. En vervolgens als laatste eruit :+
Ik heb de echt nooit begrepen die wedstrijd om als eerste in je vliegtuigstoel te mogen zitten.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:41:
[...]

Ik heb de echt nooit begrepen die wedstrijd om als eerste in je vliegtuigstoel te mogen zitten.
Ik ook niet, zeker in Business niet. Alhoewel het sinds de betaalde ruimbagage wel lastiger is met handbagage (lukt uiteindelijk bijna altijd wel, maar als je wat meer vooraan de groep bent heb je je koffertje op een plek bij je stoel waar je bij kan zonder het halve toestel door te lopen), al heb ik altijd tas in koffer voor de dingen die ik tijdens de vlucht gebruik danwel op schoot moet houden (electronica).
En ik heb wel meegemaakt dat een aantal mensen hun vlucht mistten omdat KLM bij een busgate besloot dat het wel goed was zo en die dus eerder dan gecommuniceerd sloten (we waren met een groep en de helft mistte dus die vlucht - was nog een gedoe om die op tijd aan boord van het schip te krijgen).
Ach ja, vroeger toen je nog uit de KLM lounge werd opgehaald en naar je vliegtuig begeleid voor boarden, dat was wel luxe.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:30

Freak187

geen

Pipmitz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:25:
[...]

Afgelopen dinsdag met Delta A339 vanuit TPA ook op Schiphol aangekomen met busgate :+ De amerikanen aan boord wisten niet wat ze meemaakte haha
Pff.. ben je weleens op Dulles geland?

Kia Niro-EV 2024

• CyBeR
  • Niet online
Freak187 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:17:
[...]

Pff.. ben je weleens op Dulles geland?
Er is een plan om daar wat aan te doen: https://www.nytimes.com/2...-people-movers-trump.html

Maar Trump zit aan dat plan vast dus 't zal wel weer een scam zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2026 16:39 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

NYTimes verwoord het wel mooi met:
For those of us who look forward to torture, the loss of the mobile lounges is a blow to our desire for sadness.
Maar het is wel een soort van cultureel erfgoed vind ik :+
En ja het schiet niet op, wat een rampdingen, maar wel iets wat op een bucketlist hoort naast vliegtuigtypes :P

edit:
Weer een heerlijk NYT artikel, dank je.
Some passengers love experiencing an anachronistic vestige of space-age airport design.
En daar heeft het wel wat van weg, echtepaar Eames die ook meegedacht hebben, wat een historie uit de jaren '60
Put another way, Professor Penfield said, “They are basically retiring the airport equivalent of a fax machine.”

“Everyone complained about it for 60 years,” he added, “but there is going to be a small, weird contingent of aviation nerds genuinely mourning the ‘moon buggy’ experience once it’s gone.”
_/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 01-10-2026 17:04 ]

• Xandrios
Ik vind die mobile lounges wel een ervaring hoor. Eerste (paar?) keer wel leuk iig.

• PolarBear
  • Niet online
Pipmitz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:25:
[...]

Terwijl je in de VS dan wel geen/amper busgates hebt maar ik toch ook regelmatig via 'de gate' mocht wat niet meer was dan een overdekt looppad over een stuk asfalt. Of dat nu zoveel beter is.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:37
jongetje schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:41:
[...]

De enige reden dat ik me hier druk om maak is omdat ik vaak enkel met handbagage reis. Op veel routes die ik reis word een handbagage koffer ingecheckt als je in een hoge boarding groep zit.

Dan mag je op bestemming weer een poos mag gaan wachten op je bagage, die vaak naar de bagageband gaat. Kan zomaar een half uur of meer extra zijn.

• PWM
  • Niet online
First world rant:

Normaal pak ik altijd KLM naar de US, maar Seattle is nu eenmaal Delta.

De stoelen van de A339 zijn krap. Als ik lig, mis ik zeker 15cm lengte. Het eten is gewoon niet goed genoeg. Het matras ligt dubbel na 2x draaien.

Het is het allemaal gewoon niet. En ja, als je weet wat de cashprice van het ticket is, mag ik klagen ;)

Terug via Vancouver gelukkig gewoon KLM.

Naar het Oosten is er echt betere keuze, maar richting US doen onze blauwe vrienden het gewoon goed.

Edit:

Een uur in de vlucht gingen de lichten uit, geen crew meer gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 01-10-2026 22:43 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ja die US crew blijft af en toe verbijsterend. Niemand die de zich opstapelende gebruikte glazen komt ophalen en toen ik ze uit arren moede zelf maar ging wegbrengen werd ik vooral boos aangekeken dat ik het gesprek in de galley kwam verstoren. En ipv dat iemand de glazen dan aanneemt moest ik ze maar ergens op neerzetten. Ga dan niet in een rol werken waar je klanten van dienst moet zijn als je er te beroerd voor bent.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Daniel schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:45:
Ja die US crew blijft af en toe verbijsterend. Niemand die de zich opstapelende gebruikte glazen komt ophalen en toen ik ze uit arren moede zelf maar ging wegbrengen werd ik vooral boos aangekeken dat ik het gesprek in de galley kwam verstoren. En ipv dat iemand de glazen dan aanneemt moest ik ze maar ergens op neerzetten. Ga dan niet in een rol werken waar je klanten van dienst moet zijn als je er te beroerd voor bent.
Geinig, ik heb die ervaring juist bij KLM wel eens gehad, of eigenlijk wel vaker dan eens. Hoe durf je onze gesprekken over onze hotel en shopping ervaring te verstorenm jij vracht vee (en jaa ook in Business eenmaal - echt bizar hoe arrogant sommige crews zijn)
Dat gezegd hebbende, meestal is het prima bij KLM, maar het gaat daar vaker fout dan bij de bejaarden van Delta, dus ik blijft team red tail.

• Joab9000
franssie schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:02:
[...]

Geinig, ik heb die ervaring juist bij KLM wel eens gehad, of eigenlijk wel vaker dan eens. Hoe durf je onze gesprekken over onze hotel en shopping ervaring te verstorenm jij vracht vee (en jaa ook in Business eenmaal - echt bizar hoe arrogant sommige crews zijn)
Dat gezegd hebbende, meestal is het prima bij KLM, maar het gaat daar vaker fout dan bij de bejaarden van Delta, dus ik blijft team red tail.
Dat is juist mijn ervaring met Air France, de bediening bij KLM is inderdaad meestal prima 😀

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Joab9000 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:33:
[...]

Dat is juist mijn ervaring met Air France, de bediening bij KLM is inderdaad meestal prima 😀
En die van AF en Delta meestal ook prima, maar als ik een slechte crew tref (wat dus niet vaak voorkomt) ben ik wel even klaar en boek die maatschappij even niet meer.
Bij Delta nog nooit meegemaakt.

• PWM
  • Niet online
United geeft een statusmatch, direct naar Platinum. https://promo.united.com/offers/statusmatch

Wel interessant aangezien ik nog een paar keer naar de US moet. Maar, waar de PQP's geen probleem zijn, ga ik in 120 dagen nooit 15 PQF verdienen. Het lijkt mij toch dat ze liever iemand hebben die 10x Long-Haul business vliegt dan 15x short-haul economy :?

• Joab9000
Weet iemand waarom je op een vliegtuig niet met Revolut kan betalen, maar wel met de kaart van een klassieke bank?

• CyBeR
  • Niet online
Omdat Revolut een soort vermomde debit-kaarten uitgeeft en je een echte credit card nodig hebt voor offline transacties.

In het Credit Card topic worden vaker situaties behandeld waar Revolut-kaarten niet geaccepteerd worden: Ervaringen met creditcards

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2026 18:48 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Joab9000 welke maatschappij
@CyBeR Umm.. Nee. Revolut kan ook gewoon werken.. mijn cola en nootje aan boord bewijzen het.

Ik vrees dat het maatschappij afhankelijk is.

Veuling heb ik altijd gedonder met ing.
Klm deed/doet Revolut moeilijk.
ryanair had geen moeite met Revolut.

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 03-10-2026 18:49 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• CyBeR
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:48:
Ik vrees dat het maatschappij afhankelijk is.
Uiteraard is het maatschappijafhankelijk, en ik zeg ook niet dat dat niet zo is.

Wat ik zei is dat áls het mis gaat, het daarom mis gaat. Niet dat 't niet ook goed kan gaan.

Ik stel me ook voor dat er maatschappijen zijn waar de transactie gewoon online is, en dan werkt elke kaart net zoals in winkels op de grond. Maar bij offline transacties moet of iemand garant staan voor het geld (de bank, over het algemeen) of de maatschappij moet het risico willen nemen dat je niet genoeg saldo hebt.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CyBeR schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:43:
Omdat Revolut een soort vermomde debit-kaarten uitgeeft en je een echte credit card nodig hebt voor offline transacties.

In het Credit Card topic worden vaker situaties behandeld waar Revolut-kaarten niet geaccepteerd worden: Ervaringen met creditcards
Je kan bij Revolut ook makkelijk nieuwe virtuele kaarten genereren, als je die dan weer annuleert voordat de transactie verwerkt wordt kom je onder de betaling uit. Dat was de reden voor de NS bijvoorbeeld om die kaarten te weigeren: nieuws: NS blokkeert meerdere digitale betaalpassen die 'gratis' reizen mogel...

• PWM
  • Niet online
De UXP's blijven toch nog een mysterie voor mij.
Op een vlucht uitgevoerd door Delta ontvang je geen UXP (Ultimate Experience Points), maar enkel gewone XP en miles.
Duidelijk wel. Dus op DL145 (AMS-SEA) kreeg ik niets aan UXP, enkel XP's. Maar nu op de DL3748 (SEA-YVR) krijg ik wel weer 15 UXP's bijgeschreven. Er zit vast een gedachte achter, maar ik heb hem nog niet.

• Wally2002
  • Laatst online: 14:15
CyBeR schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 18:43:
Revolut geeft in Nederland volwaardige debetkaarten uit (en inderdaad (nog) geen creditcards.)
Kans is inderdaad aanwezig dat betreffende maatschappij geen debetkaarten accepteert voor offline transacties. Technisch kan het vziw wel en werkt het op dezelfde manier als offline creditcardbetaling.

• Wally2002
fsfikke schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:06:
[...]
Je kan bij Revolut ook makkelijk nieuwe virtuele kaarten genereren, als je die dan weer annuleert voordat de transactie verwerkt wordt kom je onder de betaling uit.
je komt niet onder de betaling uit, er is een dienst geleverd en de betalingsverplichting blijft bestaan.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

In tijden van Starlink en consoorten is het nog maar moeilijk in te beelden, maar er zijn nog veel vliegtuigen die enkel radio- en eventueel satellietcommunicatie hebben voor essentiële zaken. Als de POS geen verbinding heeft, kan die geen online betalingen doorvoeren.

Technisch gezien zijn de meeste kaarten in staat om offline betalingen te doen, maar het risico op een ontoereikend saldo of een andere soort weigering is groter bij (virtuele) debit cards. Dat risico nemen sommige airlines dus niet.

Ook al is er een betalingsverplichting ontstaan, ik denk niet dat ze voor 4,50 euro een incassoprocedure gaan opstarten.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wally2002 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 07:53:
[...]

je komt niet onder de betaling uit, er is een dienst geleverd en de betalingsverplichting blijft bestaan.
Ahh, dus de NS had helemaal geen probleem met Revolut kaarten?
Wally2002 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 10:59:
[...]

Nee, ze hadden zeker wel problemen daarmee. ]

Je schreef:
Dat je probeerde te muggenziften was wel duidelijk hoor ;)

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 04-10-2026 19:13 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

florholvoet schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:36:
In tijden van Starlink en consoorten is het nog maar moeilijk in te beelden, maar er zijn nog veel vliegtuigen die enkel radio- en eventueel satellietcommunicatie hebben voor essentiële zaken. Als de POS geen verbinding heeft, kan die geen online betalingen doorvoeren.

Technisch gezien zijn de meeste kaarten in staat om offline betalingen te doen, maar het risico op een ontoereikend saldo of een andere soort weigering is groter bij (virtuele) debit cards. Dat risico nemen sommige airlines dus niet.

Ook al is er een betalingsverplichting ontstaan, ik denk niet dat ze voor 4,50 euro een incassoprocedure gaan opstarten.
Er zijn idd connectivity providers die expliciet dit relatief goedkoop aanbieden o.a. zodat er minder kans op fraude is omdat aankopen wel online plaatsvinden, en zodat idd meer kaarten geprocessed kunnen worden.

• Wally2002
fsfikke schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:47:
[...]

Ahh, dus de NS had helemaal geen probleem met Revolut kaarten?
Nee, ze hadden zeker wel problemen daarmee. ]

Je schreef:
als je die dan weer annuleert voordat de transactie verwerkt wordt kom je onder de betaling uit.
Zie mijn vetdruk: wettelijk gezien kom je niet onder de betaling uit, alleen omdat de betaling niet lukt (doordat men moedwillig de digitale kaart verwijderd voordat de afschrijving plaatsvindt, of door een andere (al dan niet geldige) reden).
Je bent nog steeds die betaling verschuldigd.
NS heeft blijkbaar geen zin om achter dat geld aan te gaan, en blokkeert op voorhand alle (virtuele) kaarten van sommige fintech banken.

Edit: dit gaat wel aardig off topic, verdere discussie lijkt me meer in het OVPay topic thuishoren:
Discussie & Ervaring OVPay

[ Voor 9% gewijzigd door Wally2002 op 04-10-2026 11:01 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Is natuurlijk iets dat Revolut cs makkelijk zouden kunnen oplossen door openstaande transacties op geannuleerde virtuele kaarten alsnog af te handelen via de hoofdrekening maar goed.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Heel ander probleem dan bij airlines trouwens. In het OV wordt er een online hold toegevoegd, in de situatie waar we het over hebben in een vliegtuig kan dat niet bij debit, en bij credit is het mogelijk dat een kaart al revoked is vanwege bijv. diefstal maar de terminal dat niet kan zien.

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:44:
In het OV wordt er een online hold toegevoegd
Volgens mij is dat niet eens zo, en is dat juist het probleem.

Het OV-systeem houdt zelf je kaartgegevens bij en stuurt later 's nachts pas de transactie. Als jij tegen die tijd de kaart gecanceld hebt kan die niet door. Dat is ook het hele idee natuurlijk: zorgen dat er geen frauduleuze transacties kunnen gebeuren met gecancelde kaarten.

Dat kan op zich opgelost worden door dergelijke kaarten toch nog een korte tijd bij te houden (24u bv) maar dat zullen ze wel niet willen.

Maar idd dat is een heel een andere situatie dan waarom ze bij sommige airlines niet geaccepteerd worden, hoewel dat wel óók een optie is natuurlijk. Ik weet niet precies wanneer bij airlines de transacties door gezet worden maar ik stel me voor dat je dezelfde truuc zou kunnen uithalen als je op tijd bent.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Okay, ben wel benieuwd hoe ze authenticatie/authorisatie doen dan? Een soort challenge die alleen door de kaart kan worden opgelost? Maar dan kun je vervolgens elk gewenst bedrag afschrijven?

En kun je dan sowieso niet met een reeds geannuleerde kaart het OV in? Fysieke kaart I guess, want ik gok dat Revolut hem uit de wallet verwijdert als je de kaart verwijdert, maar dat zou je ook nog kunnen faken door de kaart op meerdere telefoons te hebben en een telefoon in vliegtuigmodus te houden en er dan na revokation mee te betalen.

Ik weet niet precies wat de challenges zijn van in het vliegtuig betalen, maar wel dat het herkennen van onbruikbare kaarten er één van is, vandaar de oplossingen om cheap connectiviteit te creëren aan boord. Online auth zal wel lang duren gok ik.

Op zich wel logisch dat het in het OV offline gebeurt, want anders duurt het veel te lang en heeft een korte storing van een paar minuten al een mega impact.

• CyBeR
  • Niet online
Ik denk dat al die vragen die jij stelt precies de reden zijn dat ze gewoon al die virtuele kaarten bij voorbaat blokkeren :P

Bij fysieke kaarten is 't lastiger om te doen maar inderdaad, met een geblokkeerde kaart (van een soort dat verder geaccepteerd wordt) kom je zviw de poortjes door en zodra het systeem dan ('s nachts) doorkrijgt dat die kaart geblokkeerd is komt 'ie op de zwarte lijst. Dus je kunt 1 dag "gratis" (maar eigenlijk zwart) reizen.

Dat is althans hoe ik begrepen heb hoe het werkt, maar dat is alweer een tijdje geleden. Kan zijn dat ze n.a.v. die virtuele kaarten bezig zijn geweest met aanpassingen.

Pagina: 1 ... 285 286 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2