P_de_B schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Nou, misschien ben ik dan ook wel zo iemand die onhandig is met punten. Ik had gedacht dat vliegen een veel groter deel zou uitmaken. Ik heb er nooit echt zoveel aandacht aan besteed inderdaad.
Amex? Betaal je daar dan bijna alles mee?
Ik denk dat het antwoord wel tweeledig is hier.
Je moet eerst de punten verzamelen. En je hebt gewoon gelijk, gemiddelde Nederlander zal niet zo veel punten kunnen verzamelen. Dat heeft niet zoveel met handig zijn te maken, dat is gewoon lastig in NL. Bijna iedereen die hier een paar honderdduizend punten vergaard per jaar haalt dat binnen door referrals, of veel zakelijke vluchten/spend.
En even wat referrals binnenharken klinkt leuk, maar heeft iedereen een sloot met kennissen om elk jaar weer die referrals binnen te halen? De kaart kost 780 euro en ik durf wel te stellen dat het voor de gemiddelde gebruiker helemaal niet rond rekent om hem te nemen. Dus ik zou het zelf nog wel lastig vinden om zo’n kaart te adviseren in mijn kennissenkring. Maar als je vrienden hebt die veel reizen, hoge spend hebben, past dat misschien wel.
Als je de punten op organische spend wil binnenhalen moet je erg veel spenderen aangezien de multipliers op Nederlandse kaarten maar 1x zijn, wat kleine uitzondering of opportunities daargelaten. Dus voor 100k punten moet je als snel richting een ton uitgeven.
Dat neemt niet weg dat iedereen wel een leuk aantal punten kan sparen. Maar daar ga je niet zo snel business class tickets van boeken. Er zijn echter ook goede deals voor economy. Dan kun je al veel doen met 100k aan punten, en dat ligt wel in het bereik van iedereen met een beetje handigheid. (Welkomstbonus + enige spend)
Zelf heb ik US kaarten, dat gaat een stuk rapper. Denk dat de gemiddelde multiplier al snel richting 3x gaat, je hebt transfer bonussen, stuk meer airline partners. En je kan ieder jaar meerdere bonussen meepakken door nieuwe kaarten aan te vragen.
Deel 2 is dan handig je punten besteden, veel mensen doen dat niet perse optimaal. Ik ken redelijk wat mensen die veel punten verzamelen, maar ze vervolgens inzetten voor matige redempties of simpelweg inwisselen op de travel portal van amex bijvoorbeeld. Voor optimale waarde moet je overzetten naar airlines en vervolgens ook wel redelijk bovenop de beschikbaarheid zitten. Dat deel is wel een beetje sport/leuke hobby zoals genoemd!