Oh, want ik heb wel gelezen dat het mogelijk is miles te sparen van Flying Blue? Ook voor Malaysia Airlines lees ik.iRobert schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:12:
Met Qatar airways vluchten krijg je geen miles van KLM.
Nee, Qatar Airways is niet direct onderdeel van het Flying Blue programma (Air France/KLM), maar wel een partner via de oneworld alliantie en hun eigen Privilege Club programma waarmee je Miles kunt sparen. Je kunt dus wel miles verdienen op Qatar Airways vluchten met een Flying Blue account, maar Qatar Airways is niet een van de directe Flying Blue partners zoals KLM en Air France.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Wij gaan het proberen en dan kunnen we het vergelijken met de service van Qatar Airways.CyBeR schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 03:45:
Malaysia is top, ik zou 't niet aanpassen.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Op vluchten van Malaysia kan het overigens wel, mits ze met MH-code op je ticket staan: https://www.flyingblue.co...airline-malaysia-airlines
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Helaas is onze vlucht met een QR-vlucht nummer van Doha naar Kuala Lumpur.CyBeR schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:23:
ChatGPT moet je gewoon lekker negeren, die heeft 't meestal mis.
Op vluchten van Malaysia kan het overigens wel, mits ze met MH-code op je ticket staan: https://www.flyingblue.co...airline-malaysia-airlines
In dit geval ga ik ons opgeven voor het programma van Qatar Airways miles, ik heb ook van Lufthansa mogelijk kan dat wel weer
Malaysia Airlines. is prima, redelijk eten. Ik zou eerder zorgen maken over 11 dagen in KL...Van der Berg schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 02:50:
Ik wilde lange tijd eerst eigenlijk naar Japan Tokio (Dat komt ook nog eens een keer).
Eind Mei vliegen wij met vakantie naar Kuala Lumpur voor de eerste keer ooit. Daar zullen wij 11-nachten overnachten (Hotel). Ik heb zojuist de tickets voor mij en mijn vrouw geboekt. Wij vliegen met Qatar Airways vanaf Schiphol via een overstap in Doha, van 2 uur en 15 minuten. Ik heb een kleine foutje gemaakt tijdens het boeken. Wij wilde graag vanaf Doha eveneens met Qatar Airways vliegen en nu blijkt dat dit nu verzorgd wordt door Malaysia Airlines.
Ik dacht dat ik de optie had gekozen voor Qatar Airways (Overstap van 4 uur en 5 minuten in Doha) Kan onze tickets denken jullie worden omgeboekt als ik morgen bel? Op de terugvlucht vliegen wij wel alles met Qatar Airways met een overstap van 3 uur en 25 minuten. Wij gebruiken Flying Blue om te sparen via deze vluchten.
Iemand toevallig ervaring met Malaysia Airlines? Bij deze vluchten is 2 keer 25KG ruimbagage, plus 2 keer handbagage en 2 keer persoonlijke Item inbegrepen. Retour €620,48 p.p. KLM rechtstreeks met 1x 23KG ruimbagage €813,80 p.p.
Helemaal eens. Patronas Towers bezoeken, dagje fietsen door de stad en misschien dagje bijkomen na de vlucht, maar daarna zo snel mogelijk weg daar. Vlieg bv naar Singapore voor een dag of 2 of verken verder Maleisië, maar 11 dagen Kuala Lumpur zou ik niemand aan willen doen.Bobbo90 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Malaysia Airlines. is prima, redelijk eten. Ik zou eerder zorgen maken over 11 dagen in KL...
Mijlen kan je sparen bij verschillende programma's, maar of je ze krijgt en hoeveel je krijgt hangt af van verschillende factoren. Doorgaans moet je binnen dezelfde alliantie blijven. Dus Lufthansa mijlen sparen door Qatar te vliegen gaat ook niet.Van der Berg schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Helaas is onze vlucht met een QR-vlucht nummer van Doha naar Kuala Lumpur.
In dit geval ga ik ons opgeven voor het programma van Qatar Airways miles, ik heb ook van Lufthansa mogelijk kan dat wel weer
Je kan dit opzoeken via https://wheretocredit.com of gewoon lekker simpel QR Avios sparen door QR te vliegen.
MH en KL zijn dezelfde alliantie werken toevallig samen dus hier kan je inderdaad Flying Blue mijlen sparen door MH te vliegen;
[ Voor 1% gewijzigd door florholvoet op 22-01-2026 10:19 . Reden: correctie ]
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Nope. MH is alleen maar een partner van FB omdat KL ze gebruikt om je bijvoorbeeld naar Australië te brengen. Verder zitten ze in Oneworld waar KLM in SkyTeam zit.
Eens, die 11 nachten KL terugbrengen naar 3-4 maximaal in een rondreis Maleisië doen. Cameron Highlands is goed te bereiken en vanuit daar naar Penang. Auto, trein, bus en vliegtuig werkt allemaal prima binnen Maleisië.Bobbo90 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Malaysia Airlines. is prima, redelijk eten. Ik zou eerder zorgen maken over 11 dagen in KL...
Wat wel lekker aan KL is dat 5-sterren hotels (relatief) goedkoop zijn.
Dank jullie allemaal. Wij verblijven in Hilton Garden Inn inclusief ontbijt en dinerbuffet met retour vlucht per persoon €1.056,48becopol schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Eens, die 11 nachten KL terugbrengen naar 3-4 maximaal in een rondreis Maleisië doen. Cameron Highlands is goed te bereiken en vanuit daar naar Penang. Auto, trein, bus en vliegtuig werkt allemaal prima binnen Maleisië.
Wij zullen alle opties bekijken en naar de mogelijkheden, dank jullie wel voor alle tipsbecopol schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Eens, die 11 nachten KL terugbrengen naar 3-4 maximaal in een rondreis Maleisië doen. Cameron Highlands is goed te bereiken en vanuit daar naar Penang. Auto, trein, bus en vliegtuig werkt allemaal prima binnen Maleisië.
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 22-01-2026 10:14 ]
10-11 dagen is te lang, zelfs als je een foodie bent :-) Qua KL heb je Petronas tower/winkelen 1dag, kl tower/ Batu caves 1 dag, tour naar klang (de zee en wat parken bezoeken) 1 dag … 3 volle dagen is voldoende, behalve je een shopaholic bent, dan kan je wel 1-2 dagen toegeven :-)Van der Berg schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Wij zullen alle opties bekijken en naar de mogelijkheden, dank jullie wel voor alle tips
Opties zijn:
1) Malacca - 2 uur rijden
2) cameron highland - paar uur met de bus
3) Singapore - bus of vliegtuig
4) Genting, maar alleen interessant als je wilt gokken
Let wel op met vliegen, KL centrum is een dik uur met taxi, en KLIA2 is zelfs verder weg.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
On topic; Air Asia vliegt er heen in amper 3 uur
[ Voor 3% gewijzigd door Bobbo90 op 22-01-2026 12:55 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
All-in ook. Quell horreur.Radiodurans schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:57:
Sowieso is 11 dagen in een Hilton Garden Inn niet bijster aantrekkelijk.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
2,5 week later als we stapsgewijs uitgekomen zijn op Phu Quoc weer via Hong Kong terug, dan een overstap van 8 uur en 20 minuten. Is het makkelijk om dan nog even Hong Kong in te schieten?
Ik heb nog nooit zo ver gevlogen, laat staan met overstap, dus vind het nogal spannend.
Jaren geleden met Cathai via Hong Kong en toen stond er een wagentje waar ik met 3 anderen ingegooid werd om naar andere gate e.d. te brengen.Cordon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:21:
Ik heb nog nooit zo ver gevlogen, laat staan met overstap, dus vind het nogal spannend.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
1u20 is kort en HKG is een heel groot vliegveld, maar als ze het verkopen gaan ze er vanuit dat het lukt. Zo niet is dat (als het niet je eigen schuld is) hun probleem om je op een andere vlucht te krijgen.Cordon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:21:
Volgende week zaterdag vlieg ik naar Hanoi met Cathay Pacific via Hong Kong (HKG), 1 uur en 20 minuten overstap tijd, voelt wat krap. Maar je kon het gewoon boeken via Cathay, dus het zal wel goedkomen? Of hebben ze dan een medewerker staan die je snel naar het andere vliegtuig zeult?
Jahoor. Gaat een trein van het vliegveld naar de stad. Let wel dat je met 8 uur niet super uitgebreid de tijd hebt, maar ik heb hetzelfde ooit gedaan in Zuid Korea.2,5 week later als we stapsgewijs uitgekomen zijn op Phu Quoc weer via Hong Kong terug, dan een overstap van 8 uur en 20 minuten. Is het makkelijk om dan nog even Hong Kong in te schieten?Het is wederom weer via Cathay.
Meestal 1 voor beide vluchten, maar één per vlucht kan ook. Afhankelijk van de airline(s).Krijg je dan 1 boardingpass voor beide vluchten, of een enkele voor de hele reis?
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 22-01-2026 16:27 ]
Inderdaad is 11 dagen KL wel wat veel. Wij houden het meestal bij 2 dagen max en dan weer verder. Maar voor een eerste keer is het best een heel fijne bestemming, lekker eten (Jalor Alan),Bobbo90 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Klopt denk ik niet. Je kunt wel FB miles sparen op Malaysia-vluchten als die onderdeel zijn van een Skyteam-boeking, maar niet als die onderdeel is van een Oneworld-boeking. Malaysia heeft ook een codeshare met QR, de vlucht die jij neemt (ik vermoed MH165) is QR4993. Je boekt bij QR en de connectie wordt vervolgens uitgevoerd door Malaysia. Maar voor die vlucht spaar je dan wel alleen in het Oneworld-programma (Avios in dit geval)Van der Berg schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:18:
Oh, want ik heb wel gelezen dat het mogelijk is miles te sparen van Flying Blue? Ook voor Malaysia Airlines lees ik.
1u20min kan doenbaar zijn (zonder paspoort controle), maar er is ook een hele grote kans dat je koffer niet op je vlucht meekomt (trage afhandeling etc). Zorg ervoor dat je de eerste 2-3 dagen in je handbagage zit.Cordon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:21:
Volgende week zaterdag vlieg ik naar Hanoi met Cathay Pacific via Hong Kong (HKG), 1 uur en 20 minuten overstap tijd, voelt wat krap. Maar je kon het gewoon boeken via Cathay, dus het zal wel goedkomen? Of hebben ze dan een medewerker staan die je snel naar het andere vliegtuig zeult?
2,5 week later als we stapsgewijs uitgekomen zijn op Phu Quoc weer via Hong Kong terug, dan een overstap van 8 uur en 20 minuten. Is het makkelijk om dan nog even Hong Kong in te schieten?Het is wederom weer via Cathay. Krijg je dan 1 boardingpass voor beide vluchten, of een enkele voor de hele reis?
Met 8 uur overstap, ben je < 40 min kwijt op HK Eiland te komen en terug ... Ook 2 uur van te voren aanwezigheid zijn (voor je eigen zenuwen), dan heb je <5.5 uur tijd om iets te doen. Met de HK express is het goed te doen en snel (spreek uit ervaring) ... maar zorg dat en een plan hebt, anders ben je te snel door je tijd heen.
Cathay Pacific heeft bij mij de andere kant op (HAN-AMS via HKG) een vluchttijd veranderd waardoor ik een 55 minuten overstap heb, nog even nagevraagd of ze het een goed plan vonden. Het was geen probleem zeiden ze... Ben benieuwd.Cordon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:21:
1 uur en 20 minuten overstap tijd, voelt wat krap.
Dan ga ik mij nog even verdiepen in leuke dingen te doen in Hong Kong, voor de paar uurtjes.UTMachine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:08:
[...]
1u20min kan doenbaar zijn (zonder paspoort controle), maar er is ook een hele grote kans dat je koffer niet op je vlucht meekomt (trage afhandeling etc). Zorg ervoor dat je de eerste 2-3 dagen in je handbagage zit.
Met 8 uur overstap, ben je < 40 min kwijt op HK Eiland te komen en terug ... Ook 2 uur van te voren aanwezigheid zijn (voor je eigen zenuwen), dan heb je <5.5 uur tijd om iets te doen. Met de HK express is het goed te doen en snel (spreek uit ervaring) ... maar zorg dat en een plan hebt, anders ben je te snel door je tijd heen.
Goeie over de koffer, was al van plan om wat backup in de rugzak te doen. Alhoewel ergens zou je denken, die vlucht combinatie is dagelijks, ze hebben er ervaring mee.
Ik heb altijd twee dagen ondergoed etc bij me in de handbagage, en in ruimbagage pakken we 1/3 2/3 kruislings als we twee koffers hebben - de rest koop ik wel op kosten van de vliegmij komt het echt niet aan.Cordon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Dan ga ik mij nog even verdiepen in leuke dingen te doen in Hong Kong, voor de paar uurtjes.
Goeie over de koffer, was al van plan om wat backup in de rugzak te doen. Alhoewel ergens zou je denken, die vlucht combinatie is dagelijks, ze hebben er ervaring mee.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Cordon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:21:
1 uur en 20 minuten overstap tijd, voelt wat krap.
Om jullie gerust te stellen, tijdje terug had ik een vlucht Kuala lumpur - Amsterdam (via Hong Kong) door vertraging in Kuala lumpur had ik maar 43min de tijd om over te stappen. Er stond iemand te wachten bij de gate en die heeft mij en twee andere passagiers overal doorheen geloods en was via portofoon in contact met grondpersoneel bij het vertrekkende toestel.givow schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:31:
[...]
een vluchttijd veranderd waardoor ik een 55 minuten overstap heb
Over twee weken doe ik exact dezelfde trip weer, en heb ik ook op HKG "maar" 80min overstap.
Ik lees dit wel vaker maar dit is totaal niet mijn ervaring. Vaak genoeg een korte overstap gedaan waarbij de bagage prima mee kwam. De keren dat het mis is gegaan was het óf dat de koffer überhaupt nog op Schiphol lag óf met een lange overstap. Als het een normale dag is zonder al teveel bijzonderheden is 1u20m meer dan genoeg voor je bagage.UTMachine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:08:
[...]
1u20min kan doenbaar zijn (zonder paspoort controle), maar er is ook een hele grote kans dat je koffer niet op je vlucht meekomt (trage afhandeling etc). Zorg ervoor dat je de eerste 2-3 dagen in je handbagage zit.
Neem niet weg dat het niet onverstandig is om wat spullen in je handbagage mee te nemen. Maar de kans dat er iets mis gaat is uiteindelijk vrij klein.
[ Voor 10% gewijzigd door PolarBear op 23-01-2026 09:58 ]
Hangt van vele factoren af, ook of je aankomst niet vertraagd. Maar het vliegveld heeft wel een redelijke grote invloed, op Schiphol is de kans gigantisch groot dat het mislukt. Daarin tegen bij Singapore, Hong Kong, etc is die kans een heel stuk kleiner. Afgelopen jaar stond ik in 18min buiten in singapore vanaf vliegtuig bij de taxi (inclusief paspoort controle en koffer oppikken), bij Schiphol is een uur normaal.PolarBear schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Ik lees dit wel vaker maar dit is totaal niet mijn ervaring. Vaak genoeg een korte overstap gedaan waarbij de bagage prima mee kwam. De keren dat het mis is gegaan was het óf dat de koffer überhaupt nog op Schiphol lag óf met een lange overstap. Als het een normale dag is zonder al teveel bijzonderheden is 1u20m meer dan genoeg voor je bagage.
Neem niet weg dat het niet onverstandig is om wat spullen in je handbagage mee te nemen. Maar de kans dat er iets mis gaat is uiteindelijk vrij klein.
Afhankelijk van de tijden kan je naar Disneyland gaan, is ~10 minuten met een uber vanaf het vliegveld. Heb me laatst prima vermaakt daar tijdens een overstap van 8 uur overdag.UTMachine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:08:
[...]
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Zelf zou ik mijn handbagage achterlaten op het vliegveld en dan lekker met de bus naar het 'centrum' voor zover je bij HK van één centrum kunt spreken. Goedkoop en je ziet meteen een stuk van de stad.messi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Afhankelijk van de tijden kan je naar Disneyland gaan, is ~10 minuten met een uber vanaf het vliegveld. Heb me laatst prima vermaakt daar tijdens een overstap van 8 uur overdag.
Inderdaad, stukje Kowloon / Avenue of Stars is mooi om mee te krijgen als je wat meer tijd wil nemen; dan loop je meteen door een 'authentiek' gedeelte van de stad.becopol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:22:
[...]
De mogelijkheden zijn eindeloos. Zelf zou ik mijn handbagage achterlaten op het vliegveld en dan lekker met de bus naar het 'centrum' voor zover je bij HK van één centrum kunt spreken. Goedkoop en je ziet meteen een stuk van de stad.
Als je wat zekerder wil zijn: Met de Airport Express sta je met een half uur op Hong Kong Station (Central). Op loopafstand ook de Hong Kong Monetary Authority, waar je gratis naar de 55e verdieping kunt; je staat dan letterlijk tussen de wolkenkrabbers. Mid-level escalators zijn ook een ervaring haha.
Ik zou zelf geen westers iets als Disneyland (willen) doen als je n.b. in een metropool als Hong Kong bent. Maar goed, dat is ook persoonlijk natuurlijk.
Dat dus, mijn ervaring met de wat grotere vliegvelden in die hoek is dat ze behoorlijk efficient zijn (laatst SGN-CAN-AMS en de overstap in CAN was 25-30min van touchdown totdat ik bij mn gate stond)UTMachine schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:16:
[...]
Hangt van vele factoren af, ook of je aankomst niet vertraagd. Maar het vliegveld heeft wel een redelijke grote invloed, op Schiphol is de kans gigantisch groot dat het mislukt. Daarin tegen bij Singapore, Hong Kong, etc is die kans een heel stuk kleiner. Afgelopen jaar stond ik in 18min buiten in singapore vanaf vliegtuig bij de taxi (inclusief paspoort controle en koffer oppikken), bij Schiphol is een uur normaal.
ICN ook geregeld 30min van touchdown tot in de taxi zitten.
De keren dat ik via HKG ben gevlogen was het ook behoorlijk snel.
SGN internationaal zou ik dan wel weer 3 uur aanhouden, zowel met een overstap naar domestic als vertrek, dat is echt een drama met de immigratie (security is er redelijk vlot en puur binnen Vietnam is het hoogstens de check-in die wat druk kan zijn)
leeg
Ik was vorige maand nog in SGN, inderdaad belachelijk lange rijen voor immigratie (lees: 2 uur) maar je kan die gewoon omkopen hoor. "Fast-lane pass" kost ongeveer ~20 euro en dan mag je door de diplomatieke passpoortcontrole (= in feite is dit gewoon een bribe). Vorige keer stond ik op 5 minuten van het vliegtuig aan mijn bagage.4x2 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:32:
[...]
SGN internationaal zou ik dan wel weer 3 uur aanhouden, zowel met een overstap naar domestic als vertrek, dat is echt een drama met de immigratie (security is er redelijk vlot en puur binnen Vietnam is het hoogstens de check-in die wat druk kan zijn)
Als je al in HK bent geweest is Disneyland wel grappig, maar het je eerste keer is in HK ... Raad ik echt de stad aan, genoeg te zienmessi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Afhankelijk van de tijden kan je naar Disneyland gaan, is ~10 minuten met een uber vanaf het vliegveld. Heb me laatst prima vermaakt daar tijdens een overstap van 8 uur overdag.
Nu ook met bronbecopol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:31:
KLM vliegt niet meer naar het Midden-Oosten. Ben je mooi klaar mee als je in Dubai zit.
https://www.nu.nl/economi...anningen-in-de-regio.html
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik las het net en knijp 'm wel een beetje, volgende week zaterdag moet ik die kant weer uit (stop-over naar Jakarta met Emirates). Hopelijk blijft het rustig (en het weer in NL goed)becopol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:31:
KLM vliegt niet meer naar het Midden-Oosten. Ben je mooi klaar mee als je in Dubai zit.
Iedereen die je deze week niet brengt hoef je volgende week niet te repatriëren. Kortom, er staat iets groots te gebeuren rondom Iran en er wordt rekening gehouden met wraakacties van Iran/Hamas/Hezobollah/Houthi’s.gomaster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:33:
Wat zou het bezwaar zijn om niet om te vliegen via Egypte? Dat lijkt finnair wel te doen. Daar vlieg ik volgende week mee naar DXB. Knijp hem dus ook wel..
Verder wel weer service van KLM:
Gestrande KLM-passagiers kunnen volgens de woordvoerder hun vlucht omboeken naar een maatschappij die nog wel vliegt. Dat moeten ze wel zelf regelen.
Kunnen deze passagiers de kosten volledig declareren bij KLM? Dus inclusief de veel te hoge ticketprijzen en eventueel langer verblijf wegens volle vluchten?Daniel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:30:
Ja hier ook over twee weken naar Oman. Etihad vliegt nog maar even los van de ellende voor de mensen daar zit ik ook niet te wachten op chaos.
Verder wel weer service van KLM:
[...]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:02
Gaat specifiek om een metalen koffie-bonen-maler (electrisch). Weegt een kilo of 5, flink metalen ding. Proberen waard bij de security, of no chance en beter direct toch inchecken?
Bij security zou ik het ding eruit halen, niet in een tas laten zitten, en tijd inplannen voor het wachten op secondary. Ik heb bijna altijd een Wacaco Nanopresso bij me, dat ziet er vreemd uit op de Xray en het gaat wel vaker naar secondary. Op Gatwick zorgt het ervoor dat het meestal goed gaat.Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:41:
Ik vlieg vanaf Schiphol en wil wat bijzondere bagage meenemen. Qua gewicht en grootte kan dit handbagage zijn volgens de airline, maar vraag me af hoe ze hier bij security mee omgaan. Bij voorkeur gaat het als handbagage mee natuurlijk om risico en wachten (+ trein van uur later te moeten pakken) na aankomst.
Gaat specifiek om een metalen koffie-bonen-maler (electrisch). Weegt een kilo of 5, flink metalen ding. Proberen waard bij de security, of no chance en beter direct toch inchecken?
Maar als het groot is, dan kan het best wel problemen geven bij de handbagage in het vliegtuig zelf, of het formeel mag of niet.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Naar secondary is niet zo'n punt, als ze hem daarna maar wél door laten..
[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 24-01-2026 12:55 ]
Ik zou persoonlijk het risico niet nemen, en het opsturen of ruimbagage doen.Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:55:
Fysiek past het prima in een handbagage koffer. Maar het is alsnog 5KG aan staal, 20x40cm oid. Dit is niet echt een reis-accessoire, maar simpelweg een keukenmachine voor ons huis aldaar. Niet direct scherp, geen gereedschap (daar doen ze altijd moeilijk over op Schiphol)...maargoed, je weet nooit hoe ze gaan reageren.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Misschien wat offtopic, maar vraag me af hoe het met aansprakelijkheid e.d. zit. KLM (en andere airlines) vliegen niet meer in/naar het MO vanwege toegenomen gevaar.
Als ze passagiers nu om zouden boeken naar een andere airline die nog wel vliegt, onder het motto van "wij denken dat u teveel gevaar loopt als u met ons naar het MO vliegt, wij hebben u op airline X geboekt, hopen dat u het haalt..." en het gaat mis, krijgt de originele airline dan ook een tik?
Met andere woorden, kunnen/mogen ze wel omboeken? Of is het nu echt aan de klant om het risico te accepteren door zelf een boeking te maken die KLM dan vergoed?
Dit wordt een gevalletje overmacht/act of God dus ze trekken direct hun hand we eraf. Doen ze nu al vooraf, laat staan op maandag als de raketten heen en weer vliegen.Fly-guy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:18:
[...]
Misschien wat offtopic, maar vraag me af hoe het met aansprakelijkheid e.d. zit. KLM (en andere airlines) vliegen niet meer in/naar het MO vanwege toegenomen gevaar.
Als ze passagiers nu om zouden boeken naar een andere airline die nog wel vliegt, onder het motto van "wij denken dat u teveel gevaar loopt als u met ons naar het MO vliegt, wij hebben u op airline X geboekt, hopen dat u het haalt..." en het gaat mis, krijgt de originele airline dan ook een tik?
Met andere woorden, kunnen/mogen ze wel omboeken? Of is het nu echt aan de klant om het risico te accepteren door zelf een boeking te maken die KLM dan vergoed?
Kun je dan wel klagen over de "service", of is dat een onvermijdelijk gevolg van de situatie aldaar? Kan, of mag, je maar verwachten?becopol schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Dit wordt een gevalletje overmacht/act of God dus ze trekken direct hun hand we eraf. Doen ze nu al vooraf, laat staan op maandag als de raketten heen en weer vliegen.
Dat mag gewoon mee.Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:55:
Fysiek past het prima in een handbagage koffer. Maar het is alsnog 5KG aan staal, 20x40cm oid. Dit is niet echt een reis-accessoire, maar simpelweg een keukenmachine voor ons huis aldaar. Niet direct scherp, geen gereedschap (daar doen ze altijd moeilijk over op Schiphol)...maargoed, je weet nooit hoe ze gaan reageren.
Werkt prima. Ongeveer 13 Mbps down en 1 Mbps up. En typ dit nu tijdens mijn vlucht, wellicht primeur in dit topic ;p.
Zie liever wifi op een niet Europese vlucht en zou prima zonder kunnen voor die paar uurtjes, maar ik klaag niet als het gewoon gratis kan.
Geef je garantie op die uitspraak? (de hoeveelheid shit die ik heb ingenomen omdat mensen dachten dat het geen probleem was is enorm. Zeker in de gate tijd, minder in de filter tijd (filter was makkelijk, gewoon terug sturen en in de auto of bij wegbrengers brengen
ik doe die uitspraak niet voordat er meer info beschikbaar is.
is het een maal systeem met rollers?
Of is het een hak systeem met scherpe bladen?
En kunnen de bladen vervangen worden aka uit het apparaat gehaald worden.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Kolfiemolens werken met schijven, niet met bladen. Ik zou me er ook geen zorgen om maken. En nee, garanties kunnen we niet geven.jack zomer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Geef je garantie op die uitspraak? (de hoeveelheid shit die ik heb ingenomen omdat mensen dachten dat het geen probleem was is enorm. Zeker in de gate tijd, minder in de filter tijd (filter was makkelijk, gewoon terug sturen en in de auto of bij wegbrengers brengen
ik doe die uitspraak niet voordat er meer info beschikbaar is.
is het een maal systeem met rollers?
Of is het een hak systeem met scherpe bladen?
En kunnen de bladen vervangen worden aka uit het apparaat gehaald worden.
i know.Wild Chocolate schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:14:
[...]
Kolfiemolens werken met schijven, niet met bladen. Ik zou me er ook geen zorgen om maken. En nee, garanties kunnen we niet geven.
Maar @Xandrios heeft het eerst over een koffie molen.
En daarna over een keuken machine.
De 1 werkt met rollers/schijven. de andere potentieel met messen/bladen/ scherpe dingen waarvan ik er 10tallen heb los gemaakt en ingenomen.
Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:41:
Gaat specifiek om een metalen koffie-bonen-maler (electrisch).
ook vind ik de opmerking niet direct scherp een leuke...Xandrios schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:55:
simpelweg een keukenmachine voor ons huis aldaar. Niet direct scherp
mijn advies: kom met een foto.
Of laat thuis, of zorg dat je genoeg tijd hebt deze koffer in de checken wanneer het als ongewenst bestempeld is bij de controle
[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 25-01-2026 08:10 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Waar we ook nog de mogelijkheid aangezien we toch een paar dagen Hanoi willen doen is een retour op Hanoi (€700 ongeveer)en dan binnenlands retour van Hanoi naar Da Nang(€125 ongeveer), prijzen ontlopen elkaar niet veel op het moment. Het vraagstuk waar ik even mee zit is dat wanneer ik zoek op een retour Hanoi komt DUS/HAN er voordelig uit door te boeken bij Iberia (Duitse website) vlucht uitgevoerd door Qatar. Wellicht een leken vraag maar heeft het boeken via de Duitse site nog invloed op de vlucht als er zaken escaleren, behalve dat we dus met Duitse tak contact moeten zoeken?
Als ik dezelfde vlucht namelijk via Iberia NL site wil boeken is deze opeens 100 euro duurder.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Over het algemeen is het aangeraden om te boeken bij de airline die het ticket uitgeeft, en dus niet via OTA, zodat er geen discussie kan ontstaan over wie jou nu eigenlijk moet/kan helpen wanneer er problemen ontstaan.Salv schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
Waar we ook nog de mogelijkheid aangezien we toch een paar dagen Hanoi willen doen is een retour op Hanoi (€700 ongeveer)en dan binnenlands retour van Hanoi naar Da Nang(€125 ongeveer), prijzen ontlopen elkaar niet veel op het moment. Het vraagstuk waar ik even mee zit is dat wanneer ik zoek op een retour Hanoi komt DUS/HAN er voordelig uit door te boeken bij Iberia (Duitse website) vlucht uitgevoerd door Qatar. Wellicht een leken vraag maar heeft het boeken via de Duitse site nog invloed op de vlucht als er zaken escaleren, behalve dat we dus met Duitse tak contact moeten zoeken?
Als ik dezelfde vlucht namelijk via Iberia NL site wil boeken is deze opeens 100 euro duurder.
In dit specifieke geval lijk je een codeshare te hebben gevonden waarbij IB dezelfde vluchten iets goedkoper verkoopt dan QR zelf. Het ticket zal dan worden uitgegeven door IB en ook de vluchtnummers zullen normaal beginnen met IB. Dan is Iberia dus duidelijk verantwoordelijk voor jouw ticket.
Enkel bij missed connection etc zal QR jou moeten herboeken.
Op welke site van de airline je boekt heeft in praktijk weinig effect. Consumentenrecht en EU-regelgeving gaat vooral over in welk land de airline is gevestigd (meestal de operating carrier geval van EU261), de gevlogen route etc.
Volgens mij maakt het in jouw geval dus geen fluit uit via welke Iberia website je precies boekt...
Het is een koffiemolen met maalschijven - foto. De opmerking over dat het een keukenmachine is, was om aan te geven dat het 'voor in de keuken' is, en niet een reisvariant als waar over gesproken werd.jack zomer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:07:
[...]
i know.
Maar @Xandrios heeft het eerst over een koffie molen.
En daarna over een keuken machine.
De 1 werkt met rollers/schijven. de andere potentieel met messen/bladen/ scherpe dingen waarvan ik er 10tallen heb los gemaakt en ingenomen.
[...]
[...]
ook vind ik de opmerking niet direct scherp een leuke...
mijn advies: kom met een foto.
Of laat thuis, of zorg dat je genoeg tijd hebt deze koffer in de checken wanneer het als ongewenst bestempeld is bij de controle
Ben ondertussen al over. Vlucht was uiteindelijk vertraagd dus meenemen als handbagage had geen tijdvoordeel meer, zou aansluitend vervoer sowieso al missen. Zodoende de koffer gewoon in het ruim laten meevliegen en dat ging uiteraard zonder problemen.
Thanks voor de input iig
Inderdaad, QR bied de vlucht zelfs voor ruim 200 euro duurder aan dan IB en IB DE site geeft de vlucht voor 100 euro goedkoper aan dan IB NL site. Als het geen fluit uit maakt dan kan ik mooi via de IB DE site de goedkopere vlucht boeken naar Hanoi.florholvoet schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:17:
[...]
Over het algemeen is het aangeraden om te boeken bij de airline die het ticket uitgeeft, en dus niet via OTA, zodat er geen discussie kan ontstaan over wie jou nu eigenlijk moet/kan helpen wanneer er problemen ontstaan.
In dit specifieke geval lijk je een codeshare te hebben gevonden waarbij IB dezelfde vluchten iets goedkoper verkoopt dan QR zelf. Het ticket zal dan worden uitgegeven door IB en ook de vluchtnummers zullen normaal beginnen met IB. Dan is Iberia dus duidelijk verantwoordelijk voor jouw ticket.
Enkel bij missed connection etc zal QR jou moeten herboeken.
Op welke site van de airline je boekt heeft in praktijk weinig effect. Consumentenrecht en EU-regelgeving gaat vooral over in welk land de airline is gevestigd (meestal de operating carrier geval van EU261), de gevlogen route etc.
Volgens mij maakt het in jouw geval dus geen fluit uit via welke Iberia website je precies boekt...
Wel straf hoor, normaal zijn intra-alliance codeshares toch min of meer gealigneerd qua prijszetting!Salv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Inderdaad, QR bied de vlucht zelfs voor ruim 200 euro duurder aan dan IB en IB DE site geeft de vlucht voor 100 euro goedkoper aan dan IB NL site. Als het geen fluit uit maakt dan kan ik mooi via de IB DE site de goedkopere vlucht boeken naar Hanoi.
Hoe heb je dit gevonden? Of kwam de IB DE fare wel gewoon naar boven in Google Flights / aggregator websites ?
Neuh. Dat is alleen zo bij JV's zoals die met AFKL, DL en VS.florholvoet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Wel straf hoor, normaal zijn intra-alliance codeshares toch min of meer gealigneerd qua prijszetting!
De vlucht is gevonden middels google flights, daar ben ik sinds een weekje aan het kijken naar de tickets voor april. Prijsalert ingesteld op beide routes naar Hanoi en Da Nang vanaf AMS / DUS en toen kwam deze naar boven. Dus toen gaan kijken en twijfelde ik even of het wel op deze manier kan boeken.florholvoet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:58:
[...]
Wel straf hoor, normaal zijn intra-alliance codeshares toch min of meer gealigneerd qua prijszetting!
Hoe heb je dit gevonden? Of kwam de IB DE fare wel gewoon naar boven in Google Flights / aggregator websites ?
/f/image/2DrwU29qFWSKcN7WTJGkONYo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9fPJ9LAqlHnaRXguA3HAGn0M.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yFZ5TCgJ1TwFwAcCaEDYY19d.png?f=user_large)
Zie screenshots voor Google Flights resultaat, IB DE site en IB NL site. Het is dus puur als ik vanaf DUS naar Hanoi zou willen via Duitse pagina dat ticketsprijs z'n verschil is.
Ik boek net Ho Chi Min op de AF site voor 1200,- minder dan dezelfde vlucht op KLM.nlCyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Neuh. Dat is alleen zo bij JV's zoals die met AFKL, DL en VS.
De genoemde JV is transatlantic en Ho Chi Minh is de andere kant opPWM schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:16:
[...]
Ik boek net Ho Chi Min op de AF site voor 1200,- minder dan dezelfde vlucht op KLM.nl
Dat gezegd hebbende zijn AF en KL natuurlijk uiteindelijk hetzelfde bedrijf dus dat is wel opmerkelijk.
[ Voor 99% gewijzigd door becopol op 27-01-2026 12:58 . Reden: Verkeerde info ]
KLM en Flying Blue zijn aan het testen met Choice Benefits. Doet vermoeden dat we binnenkort enkele 'standaard' benefits gaan verliezen, en kunnen kiezen wat we daarvoor terug willen ontvangen.
Waar zie je dit ergens?Xandrios schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:37:
KLM en Flying Blue zijn aan het testen met Choice Benefits. Doet vermoeden dat we binnenkort enkele 'standaard' benefits gaan verliezen, en kunnen kiezen wat we daarvoor terug willen ontvangen.
[Afbeelding]
Ze zijn/waren met meer dingen bezig. Eerder deze maand kon je op KLM ook intra-Europa vooraf een maaltijd kiezen, voor de zeebaars gegaan;
:strip_exif()/f/image/CepNrhb2z00QOVqrvsKJCZXI.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet of dat ook een test was, want eenmaal aan boord was er helaas behalve de Wanders box niks. Ondertussen zijn ook die maaltijd keuzes weer verdwenen. Metalen bestek en vers geperst sinaasappelsap is volgens mij ook wegbezuinigd in 2026. De laatste 3 Europa vluchten dit jaar was het i.i.g. niet langer verkrijgbaar.
Verder ben ik in 2026 (0)-deelnemer? bij ze en kreeg je daarom extra bagage etcetera.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik denk 't niet, dit is extra om ervoor te zorgen dat Platinum en m.n. PFL blijven vliegen. Aldus Ben van FB:Xandrios schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:37:
Zoals ik 't zie heb je dus een bepaald aantal *iets* nodig (aannemelijkerwijs XP of UXP boven de qualification thresholds) om die tiers te unlocken en dan kun je kiezen uit wat bij die tier staat. De 1x FB Silver/Gold/Plat leg ik uit als een gifted status voor een andere persoon, zoals Delta dat ook als Choice Benefit heeft.For “Platinum for Life” members: once they no longer need to earn XP, is Flying Blue doing anything to keep them engaged or incentivize further flying?
In 2026 FB will offer choice benefits, starting with Ultimate and Platinum/P4L members. For Gold and Silver members this will follow at a later date.
EBC heeft al jaren houten bestek? Of kon je op verzoek nog metalen bestek krijgen? Dat heb ik nooit gevraagd.Grouchy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:39:
Metalen bestek en vers geperst sinaasappelsap is volgens mij ook wegbezuinigd in 2026. De laatste 3 Europa vluchten dit jaar was het i.i.g. niet langer verkrijgbaar.
wat-deelnemer?Verder ben ik in 2026 (0)-deelnemer? bij ze en kreeg je daarom extra bagage etcetera.
- Intra-EU J had KLM altijd twee setjes metaal bestek aan boord, was een kwestie van gewoon even vragen.CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
[...]
EBC heeft al jaren houten bestek? Of kon je op verzoek nog metalen bestek krijgen? Dat heb ik nooit gevraagd.
[...]
wat-deelnemer?
- Delta360 zonder de 36
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Grouchy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:57:
[...]
- Intra-EU J had KLM altijd twee setjes metaal bestek aan boord, was een kwestie van gewoon even vragen.
Ah toch.- Delta360 zonder de 36
Vandaag nog ouderwets de 'kaart' tevoorschijn mogen toveren om het voor elkaar te krijgen bij de bagage afgifte & en bij een 3rd party lounge van ze. Want waarom krijgt een (0)-deelnemer extra bagage/lounge toegang....
Dat klinkt logisch, ware het niet dat het voor die mensen absoluut niet zou uitmaken of ze wel of niet XP erbij krijgen. Maar juist dát is een van de benefits.CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Ik denk 't niet, dit is extra om ervoor te zorgen dat Platinum en m.n. PFL blijven vliegen. Aldus Ben van FB:
[...]
Zoals ik 't zie heb je dus een bepaald aantal *iets* nodig (aannemelijkerwijs XP of UXP boven de qualification thresholds) om die tiers te unlocken en dan kun je kiezen uit wat bij die tier staat. De 1x FB Silver/Gold/Plat leg ik uit als een gifted status voor een andere persoon, zoals Delta dat ook als Choice Benefit heeft.
Wat ik ook niet snap is waarom er maar één optie gekozen lijkt te kunnen worden, afhankelijk van *iets* dat je kwalificeert. Maar bij een choice is het toch juist zo dat je zou moeten kunnen kiezen?
Of zouden deze drie de levels zijn, afhankelijk van de XP's van vorige jaar (of uitgegeven $$) en dat van deze benefits je er één kunt kiezen. Dus oftewel je mag status giften, oftewel extra XP, oftewel overdraft..etc. Dat is wellicht nog wel logisch.
EBC wordt ook steeds kariger zeg. De vers geperste sinaasappelsap was mijn favorietGrouchy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:39:
Zo te zien even bij Delta over de schouder meegekeken, als je dan 4/8 upgrades kan scoren en nog 3 andere keuzes hebt kunnen die choice benefits bij AF/KLM lekker aantikken.
Ze zijn/waren met meer dingen bezig. Eerder deze maand kon je op KLM ook intra-Europa vooraf een maaltijd kiezen, voor de zeebaars gegaan;
[Afbeelding]
Weet niet of dat ook een test was, want eenmaal aan boord was er helaas behalve de Wanders box niks. Ondertussen zijn ook die maaltijd keuzes weer verdwenen. Metalen bestek en vers geperst sinaasappelsap is volgens mij ook wegbezuinigd in 2026. De laatste 3 Europa vluchten dit jaar was het i.i.g. niet langer verkrijgbaar.
Verder ben ik in 2026 (0)-deelnemer? bij ze en kreeg je daarom extra bagage etcetera.
Overigens boek ik het ook nooit cash om die reden. Afhankelijk van de route is de upgrade bij check-in of award boeking nog wel eens interessant. Wij waarderen vooral de extra bagage allowance, vrije stoel naast je en de priority check-in. On board redelijk eten en drinken vinden we ook fijn, maar daar is weinig meer van over.
Het valt me ook wel op hoeveel mensen toch nog ontzettend loyaal zijn aan KLM, ondanks alle versoberingen in de laatste jaren. Het grootste voordeel is natuurlijk de route en het netwerk vanaf Amsterdam. Maar ik betrap vrienden er nogal eens op dat als KLM wat duurder is als een buitenlandse maatschappij, er een aantal toch geneigd zijn KLM te kiezen, met als voornaamste reden 'vertrouwd Nederlands'.
Dat staat er niet.Xandrios schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:25:
[...]
Dat klinkt logisch, ware het niet dat het voor die mensen absoluut niet zou uitmaken of ze wel of niet XP erbij krijgen. Maar juist dát is een van de benefits.
Wat ik ook niet snap is waarom er maar één optie gekozen lijkt te kunnen worden, afhankelijk van *iets* dat je kwalificeert. Maar bij een choice is het toch juist zo dat je zou moeten kunnen kiezen?
Precies. Je hebt de keuze uit een status gift, extra xp, extra miles of extra overdraft en als je meer *iets* verdiend hebt (lijkt overigens idd XP of UXP te worden aan FT te zien) dan krijg je het volgende niveau en kun je uit de volgende set opties kiezen. Zo houdt men je aan het vliegen bij AFKL(/SkyTeam als 't om gewone XP gaat) zelfs al heb je al gerequalified of dat helemaal niet meer hoeft (pfl).Of zouden deze drie de levels zijn, afhankelijk van de XP's van vorige jaar (of uitgegeven $$) en dat van deze benefits je er één kunt kiezen. Dus oftewel je mag status giften, oftewel extra XP, oftewel overdraft..etc. Dat is wellicht nog wel logisch.
En die extra XP's zijn natuurlijk nuttig voor iemand die nog wél XP's nodig heeft, maar er voor dat jaar al genoeg heeft en meer rollover wil opbouwen. Dat is zo ongeveer een gratis optie voor FB om aan te bieden dus waarom niet
Misschien verkeerd geladen? Vanochtend was er op mijn vlucht namelijk gewoon "vers" geperste sinaasappelsap.Tuniq schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:00:
EBC wordt ook steeds kariger zeg. De vers geperste sinaasappelsap was mijn favoriet
Ik vlieg over het algemeen KLM, vooral omdat ik graag rechtstreeks vlieg en ik als FB Ultimate normaal gesproken weinig last van IROPS heb.
Niet de meest gebruiksvriendelijke site ook. Moest soms echt lang zoeken om op de juiste pagina te komen, maar goed om te weten dat er 2 versies zijn. Meestal heb ik wel een eSIM of VPN ip adres, dat scheelt ook veel in China.Mawlana schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 03:11:
Ik schrok me net de pleuris, ik kon op de website van China Southern Airlines mijn tickets (one-way) niet vinden. Wanneer ik vanaf een Chinees ip-adres naar de website ga, dan kom ik op de Chinese site in plaats van de overseas site...
Het is zeker niet de meest gebruiksvriendelijke site. Ze kennen daar geen web 2.0.xileS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Niet de meest gebruiksvriendelijke site ook. Moest soms echt lang zoeken om op de juiste pagina te komen, maar goed om te weten dat er 2 versies zijn. Meestal heb ik wel een eSIM of VPN ip adres, dat scheelt ook veel in China.
Twee jaar terug ook bij Xiamen Airlines geboekt. Was ook niet heel makkelijk, maar dat had ik wel over voor de goedkope business class tickets (€890 pp) van KIX naar AMS.
Afgelopen week een vlucht bij geboekt van Fukuoka naar Busan. Registreren op die website was toen op geen enkele manier mogelijk, moest ook perse met een Google of Apple account, dus uiteindelijk de vlucht maar als 'gast' geboekt. Kregen vervolgens geen enkele bevestigingsmail, maar konden via de referentie nummer de vlucht wel vinden op de website, dus ik dacht dat zal wel prima zijn dan.
Ondertussen vandaag weer even gecheckt, vlucht is niet meer te vinden.. Vandaag kon ik opeens wel een account maken (op hetzelfde email als de boeking), maar geen vluchten zichtbaar (had ook niet zo makkelijk mogen gaan natuurlijk). Nu maar even contact opgenomen, ben benieuwd of er wat misgegaan is.
Vlucht is voor halverwege het jaar, dus gelukkig nog genoeg tijd om het uit te zoeken.
Ze moeten eens beginnen met de PA service te advertisen. Hij is wel te vinden, maar niet duidelijk.CyBeR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Ik denk 't niet, dit is extra om ervoor te zorgen dat Platinum en m.n. PFL blijven vliegen. Aldus Ben van FB:
[...]
Ik ben P4L omdat ik nu eenmaal vanaf Schiphol vlieg en veel FB routes heb. Ik zal dus niet minderen omdat ik die treshold gehaald heb. Maar Ben gaf inderdaad aan dat heel veel P4L's echt acuut stoppen met veel vliegen. Zou grappig zijn om die cijfers te zien (concurrentie gevoelig, zullen we dus niet krijgen).
Blij om te horen.Timmy schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Misschien verkeerd geladen? Vanochtend was er op mijn vlucht namelijk gewoon "vers" geperste sinaasappelsap.
Dat zou me niets verbazen. Dit is sinds september 2025 wel een beetje de trend om spullekes niet te laden bij KLM
Mogelijk wel, maar tegelijkertijd - als gebruiker wil je uiteindelijk wel je status ook kunnen gebruiken, anders heeft het geen waarde. En voor AFKL kost het ook niets als er op andere airlines wordt gevlogen (Anders dan een gemiste sale).wibblemoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:03:
Ik denk dat die lui nog wel vliegen, maar met een andere alliantie.
Waar het grotere gevaar zit is dat "dure" AFKL vluchten met een goede marge worden vervangen door goedkope vluchten. Omdat het XP aspect weinig waarde meer heeft zal er sneller economy worden gevlogen, of sneller een basic fare worden geboekt. Daarmee verdampt een groot deel van de marge, en in enkele gevallen zelfs tot het punt van verlies. Een goedkope economy fare is een paar tientjes waard, maar als er dan ook gratis gebruik gemaakt wordt van priority, inchecken van tassen, lounge, etc - dan is dat snel een negatief verhaal.
Eens, maar als je status for life hebt, dan is de druk om met deze alliantie te vliegen natuurlijk weg. De 'perks' die je krijgt op premium tickets (want laten we wel wezen, met Eco bouw je geen betekenisvolle status op) bij een andere alliantie, vervangen vrijwel alle perks die je met PFL zou krijgen plus je bouwt ook nieuwe status op elders.Xandrios schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Mogelijk wel, maar tegelijkertijd - als gebruiker wil je uiteindelijk wel je status ook kunnen gebruiken, anders heeft het geen waarde. En voor AFKL kost het ook niets als er op andere airlines wordt gevlogen (Anders dan een gemiste sale).
Het idee van loyaliteitsprogramma's is natuurlijk om meer omzet te genereren voor de airline. Bij '4 lifers' is dat station een beetje gepasseerd.
Bij hotels zie je dat er dan op een gegeven moment nog hogere niveaus worden geïntroduceerd. Bij Marriott heb je boven Lifetime Platinum nog twee levels, en bij Hilton heb je nu ook sinds kort ook twee levels boven Lifetime Diamond (Diamond Reserve en Honors Society). Op die manier valt er nog steeds wat extra’s te behalen voor lifetimes.wibblemoo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Eens, maar als je status for life hebt, dan is de druk om met deze alliantie te vliegen natuurlijk weg. De 'perks' die je krijgt op premium tickets (want laten we wel wezen, met Eco bouw je geen betekenisvolle status op) bij een andere alliantie, vervangen vrijwel alle perks die je met PFL zou krijgen plus je bouwt ook nieuwe status op elders.
Het idee van loyaliteitsprogramma's is natuurlijk om meer omzet te genereren voor de airline. Bij '4 lifers' is dat station een beetje gepasseerd.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Recent moest ik vanwege privéomstandigheden vrij ad-hoc naar India voor een paar dagen, dus snel via een tussenpartij een vlucht geregeld: AI156 (met aansluitende vlucht AI2465) op 20-01-2026 met vertrek om 20:35. Eerst kreeg ik een dag van tevoren bericht dat 'ie 20 minuten later zou vertrekken, geen probleem. Maar op de dag van vertrek kreeg ik om 15:52 een mail dat de reis gewijzigd was met een vertrek een dag later om 18:00. Aangezien we maar een paar dagen gingen was dat geen optie en heb ik met Air India gebeld voor een alternatief met eerdere aankomst, maar die hadden ze niet (wel 40 Euro aan telefoonkosten lichter). Daarop de boeking geannuleerd. In de hectiek en stress van het regelen van een andere vlucht niet gevraagd naar de reden van annuleren. Met Emirates kwamen we wel op de geplande dag aan, maar tegen hogere kosten en 3 uur later.
Lang verhaal kort: ik wil m'n geld terug, wat al langer duurt door de tussenpartij, en ik wil ook kijken of ik recht heb op compensatie, maar dat hangt af van de reden van annuleren. Op Flight Radar is de vlucht overigens wel vertrokken, maar een paar uur eerder. Dus eerder een overboeking dan overmacht lijkt me.
[ Voor 18% gewijzigd door SayWhatAgain! op 30-01-2026 18:16 ]
Weet je zeker dat het bericht in de mail luidde "Vertrek 21-01-2026 18:00"? Gezien het tijdstip in het bericht en de tijdstip waarop het vliegtuig is vertrokken kan ik me ook goed voorstellen dat de intentie van die mail om jou eerder op het vliegveld te krijgen omdat de vlucht eerder ging vertrekken.SayWhatAgain! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:14:
dus snel via een tussenpartij een vlucht geregeld: AI156 (met aansluitende vlucht AI2465) op 20-01-2026 met vertrek om 20:35.
[...]
Maar op de dag van vertrek kreeg ik om 15:52 een mail dat de reis gewijzigd was met een vertrek een dag later om 18:00.
[...]
Op Flight Radar is de vlucht overigens wel vertrokken, maar een paar uur eerder. Dus eerder een overboeking dan overmacht lijkt me.
Kreeg je die mail van de tussenpartij of van Air India?
Van een annulering is trouwens geen sprake, zoals je hebt gezien op FR24 is de vlucht uitgevoerd.
De hele situatie heeft er het meeste van weg dat er sprake is van miscommunicatie en dat "Nieuw vertrek 20-01-2026 18:00" is veranderd in "Nieuw vertrek 21-01-2026 18:00".
En dan is het de vraag waar het mis is gegaan:
- Air India heeft jou verkeerd geïnformeerd, of
- De tussenpartij heeft namens Air India jou verkeerd geïnformeerd, of
- Jij hebt de mail verkeerd gelezen.
Spel en typfouten voorbehouden
Dit is de mail (bovenaan de tijd):FredvZ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Weet je zeker dat het bericht in de mail luidde "Vertrek 21-01-2026 18:00"? Gezien het tijdstip in het bericht en de tijdstip waarop het vliegtuig is vertrokken kan ik me ook goed voorstellen dat de intentie van die mail om jou eerder op het vliegveld te krijgen omdat de vlucht eerder ging vertrekken.
Kreeg je die mail van de tussenpartij of van Air India?
Van een annulering is trouwens geen sprake, zoals je hebt gezien op FR24 is de vlucht uitgevoerd.
De hele situatie heeft er het meeste van weg dat er sprake is van miscommunicatie en dat "Nieuw vertrek 20-01-2026 18:00" is veranderd in "Nieuw vertrek 21-01-2026 18:00".
En dan is het de vraag waar het mis is gegaan:
- Air India heeft jou verkeerd geïnformeerd, of
- De tussenpartij heeft namens Air India jou verkeerd geïnformeerd, of
- Jij hebt de mail verkeerd gelezen.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
:strip_exif()/f/image/GcVotBjw29xrRqvVKxWgXPBL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oEfhxpZ9OiPJUoIlKkMipInT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BdBhTRaCQACxA1MZIDBhAHci.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/21O9w7zz0rc2DMKjlUzM1U1v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1GdQ7YNU1apcFpJP0G8Hj2Bi.png?f=fotoalbum_large)