Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 281 282 Laatste
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:36

Sorcerer8472

Mens sana?

Mawlana schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

Dat is wel balen zeg. Ik heb geen status, en vond de Premium Comfort tickets wel fijn (incl ruimbagage, refundable). Als die tickets duurder worden, dan wordt KLM voor mij nóg minder interessant.
Hoe kom jij aan je miles dan? Via ander programma / cc?

Zover ik begreep in de comment thread in het gelinkte artikel, is het doel zorgen dat awards minder aantrekkelijk worden, maar voor frequent flyers zo aantrekkelijk mogelijk blijven. En mensen des te meer stimuleren om Platinum te worden zodat je des te aantrekkelijkere awards hebt (wellicht zelfs meer als dit inderdaad genoeg mensen afschrikt).

Vind het nog wel tegenvallen voor Gold, niet meer kunnen changen/cancellen is wel vervelend, maar denk dat er ook zat mensen zijn die dit wel boeken, net zoals mensen ook cash light fares boeken.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Kleine review met betrekking tot de wetlease-constructie van Transavia: mijn recente vlucht van Amsterdam naar Athene werd uitgevoerd door een Airbus A320-232 van het Litouwse Heston Airlines.

De catering viel helaas erg tegen. De reguliere Transavia-menukaart bleek niet aan boord; er was simpelweg niets te koop. De service was beperkt tot het uitdelen van twee verpakte stroopwafels en een flesje water per persoon voor de gehele vlucht.

Bij een vluchtduur van bijna drie uur is dat mager, zeker omdat dit vooraf niet duidelijk was gecommuniceerd. Hopelijk wordt de terugvlucht vanaf Kreta naar Amsterdam wel gewoon uitgevoerd door een toestel van Transavia zelf, inclusief de reguliere boordservice.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:04:
Kleine review met betrekking tot de wetlease-constructie van Transavia: mijn recente vlucht van Amsterdam naar Athene werd uitgevoerd door een Airbus A320-232 van het Litouwse Heston Airlines.

De catering viel helaas erg tegen. De reguliere Transavia-menukaart bleek niet aan boord; er was simpelweg niets te koop. De service was beperkt tot het uitdelen van twee verpakte stroopwafels en een flesje water per persoon voor de gehele vlucht.

Bij een vluchtduur van bijna drie uur is dat mager, zeker omdat dit vooraf niet duidelijk was gecommuniceerd. Hopelijk wordt de terugvlucht vanaf Kreta naar Amsterdam wel gewoon uitgevoerd door een toestel van Transavia zelf, inclusief de reguliere boordservice.
Dit was geen review mbt de wetlease-constructie van Transavia. Dit was een review van de catering aan boord van een toestel wat door transavia gewetleased was 😉.

Dat betekent, stam + t .

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:48
Sorcerer8472 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Hoe kom jij aan je miles dan? Via ander programma / cc?

Zover ik begreep in de comment thread in het gelinkte artikel, is het doel zorgen dat awards minder aantrekkelijk worden, maar voor frequent flyers zo aantrekkelijk mogelijk blijven. En mensen des te meer stimuleren om Platinum te worden zodat je des te aantrekkelijkere awards hebt (wellicht zelfs meer als dit inderdaad genoeg mensen afschrikt).

Vind het nog wel tegenvallen voor Gold, niet meer kunnen changen/cancellen is wel vervelend, maar denk dat er ook zat mensen zijn die dit wel boeken, net zoals mensen ook cash light fares boeken.
Via cc inderdaad. De award tickets worden op deze manier inderdaad een stuk minder aantrekkelijk. :D

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:18

Ik zou een klacht indienen. En op de socials klagen; liefst met een foto van de stroopwafels erbij.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

M'n broer en ik hadden vanmorgen, apart van elkaar zowel op pc als app, een beetje vreemde incheckervaring bij KLM. We waren wat stoelen aan het vergelijken, want er stond ineens een prijs bij terwijl mijn ervaring is dat in de normale incheck-tijd het gewoon kosteloos was.

Maar ineens was ik ingecheckt en had ik een boarding pass, op een stoel die ik blijkbaar had geselecteerd. op pc had m'n broer een soortgelijke ervaring. Verder hebben we niet voor de stoel hoeven betalen.

gaat dit vaker zo? :P

Ik heb wel eerder met het gezin met KLM gevlogen en voor mijn gevoel ging dat soepeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 20-08-2026 08:40 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:31
Gunner schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:40:
M'n broer en ik hadden vanmorgen, apart van elkaar zowel op pc als app, een beetje vreemde incheckervaring bij KLM. We waren wat stoelen aan het vergelijken, want er stond ineens een prijs bij terwijl mijn ervaring is dat in de normale incheck-tijd het gewoon kosteloos was.

Maar ineens was ik ingecheckt en had ik een boarding pass, op een stoel die ik blijkbaar had geselecteerd. op pc had m'n broer een soortgelijke ervaring. Verder hebben we niet voor de stoel hoeven betalen.

gaat dit vaker zo? :P

Ik heb wel eerder met het gezin met KLM gevlogen en voor mijn gevoel ging dat soepeler.
Je hebt bij KLM tegenwoordig (europees) pas bij standaard ticket onbetaalde stoelkeuze. Dus op basic en light krijg je een stoel.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

krijn1985 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Je hebt bij KLM tegenwoordig (europees) pas bij standaard ticket onbetaalde stoelkeuze. Dus op basic en light krijg je een stoel.
Okay, het is idd een lite ticket. Maar dat de toewijzing kosteloos is klopt dus verder wel?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:31
Gunner schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Okay, het is idd een lite ticket. Maar dat de toewijzing kosteloos is klopt dus verder wel?
Ik heb zelf nog niet gevlogen met basic of light ticket maar je zal toch een stoel moeten krijgen, alleen volgens mij als je zelf wilt kiezen betaal je (in ieder geval is dat mijn aanname). Ik ga het binnenkort mee maken en zien of ik op zelfde boeking naast mijn partner kom. We vliegen ook nog met kind van onder twee op schoot. Maar wij vonden het voor de vluchtduur het het geld niet waard om er voor te betalen. In het vervelendste geval zitten we ver uit elkaar, overleven we ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door krijn1985 op 20-08-2026 10:38 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32

FreakNL

Well do ya punk?

Het is 3 uurtjes.

Zorg zelf voor wat eten in je carry-on en koop na security een flesje extra water voor de zekerheid. En drink daar ook nog een koffie (ipv aan boord).. Dan ben je er toch?

Bij vluchten onder de 4 uur is eten aan boord een pre maar ook weer geen noodzaak.

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
Ik had laatst nog een leuke vlucht met Cathay Pacific van Hongkong naar Amsterdam. In het eerste uur van de vlucht vielen de toiletten aan de rechterkant één voor één uit. Uiteindelijk waren er nog maar drie van de zes toiletten beschikbaar voor de hele Economy en Premium Economy: 288 passagiers en natuurlijk zat het toestel helemaal vol. Als je rechts zat, waren die toiletten ook nog eens lastig bereikbaar.

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08 13:34
tajigox schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:07:
Ik had laatst nog een leuke vlucht met Cathay Pacific van Hongkong naar Amsterdam. In het eerste uur van de vlucht vielen de toiletten aan de rechterkant één voor één uit. Uiteindelijk waren er nog maar drie van de zes toiletten beschikbaar voor de hele Economy en Premium Economy: 288 passagiers en natuurlijk zat het toestel helemaal vol. Als je rechts zat, waren die toiletten ook nog eens lastig bereikbaar.
Hopelijk hebben ze de toiletten wel goed schoongehouden dan :+

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:02
krijn1985 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:35:
[...]maar je zal toch een stoel moeten krijgen
Ik krijg nu een middle seat toegewezen in het "Front of the Aircraft" gedeelte. Als ik die wil wijzigen naar een aisle seat, dan moet ik betalen. Alle standaard stoelen zijn greyed out 8)7
Zal het op het vliegveld proberen te veranderen

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik snap de logica achter de UXP niet meer zo goed.

Ik vlieg AMS-SEA met DL145 (KL6038). Hiervoor krijg ik geen UXP. Ik heb ook SEA-YVR staan, DL3748 (KL6286), uitgevoerd door Skywest. Deze geeft wel UXP.

Het lijkt wat random, maar er moet een gedachte achter zitten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

3u is een bus. Op een bus verwacht je toch ook geen eten? Verwachting een beetje bijstellen.

En anders business boeken :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:48:

Ik vlieg AMS-SEA met DL145 (KL6038). Hiervoor krijg ik geen UXP. Ik heb ook SEA-YVR staan, DL3748 (KL6286), uitgevoerd door Skywest. Deze geeft wel UXP.

Klinkt als een foutje, alsof de operating airline niet goed verwerkt wordt in dit geval, dat het UXP-vlaggetje niet uit staat hier oid?

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:09

kpr

Borromini schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

3u is een bus. Op een bus verwacht je toch ook geen eten? Verwachting een beetje bijstellen.

Volgens mij doet Aegean ook nog aan een maaltijd op die route. Maar dan betaal je ook vaak een stuk meer dan met Transavia.

• Van der Berg
  • Nu online
[...]

Dit was dan wel een chartervlucht, maar ik was altijd wat anders gewend. Toen we in mei met Transavia vlogen (een vlucht van 3 uur en 10 minuten), hadden we namelijk volop keuze uit warm eten, snacks en drankjes tegen betaling.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Van der Berg
  • Nu online
kpr schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Volgens mij doet Aegean ook nog aan een maaltijd op die route. Maar dan betaal je ook vaak een stuk meer dan met Transavia.
Ik ben benieuwd hoe het volgende week verloopt als we van Athene naar Kreta (Heraklion) vliegen; een vlucht van ongeveer 55 minuten met een Airbus A321neo van Aegean Airlines. Bij het boeken stond er 'snacks' vermeld, dus ik ben benieuwd wat we krijgen.

Het blijft ergens toch vreemd: je betaalt flink wat geld voor een vliegticket en je krijgt er amper iets voor terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 21-08-2026 12:23 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32

FreakNL

Well do ya punk?

Zoveel betaal je niet. Er zit ook een deel belasting in , daar ziet de vliegtuigmaatschappij sowieso niks van.

En wat je ervoor terug krijgt zit vooral in het (veilige) vervoer.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

Dit was dan wel een chartervlucht, maar ik was altijd wat anders gewend. Toen we in mei met Transavia vlogen (een vlucht van 3 uur en 10 minuten), hadden we namelijk volop keuze uit warm eten, snacks en drankjes tegen betaling.
Ik vind dat zelf ook wel fijn moet ik zeggen. In Azië krijg je standaard een maaltijd op korte vluchten. Maar goed, daar betaal je dan indirect ook gewoon voor. De low cost carriers die het niet aanbieden daar zoals Scoot zijn doorgaans net iets duurder dan een Ryanair of Wizz.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:26:
Zoveel betaal je niet. Er zit ook een deel belasting in , daar ziet de vliegtuigmaatschappij sowieso niks van.

En wat je ervoor terug krijgt zit vooral in het (veilige) vervoer.
Belasting op een kaartje voor een vliegtuig? Kan nooit veel zijn want er wordt geen BTW en geen accijns betaald.

• tajigox
Prisma16 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Belasting op een kaartje voor een vliegtuig? Kan nooit veel zijn want er wordt geen BTW en geen accijns betaald.
De luchtvaartmaatschappijen hebben dat beeld wel mooi weten te creëren door het ‘belastingen en toeslagen’ te noemen. Een groot deel daarvan bestaat namelijk gewoon uit afhandelingskosten en luchthavenheffingen en zijn geen belastingen en eigenlijk ook geen toeslagen.

Het klopt wel dat luchtvaartmaatschappijen zelf maar een fractie van de totale ticketprijs ontvangen. Een groot deel gaat naar derden maar dat zijn inderdaad geen belastingen.

Luchtvaart is natuurlijk ook wel een beetje bijzondere business. Een omzet van 30.000 per vlucht waarvan het grootste deel kosten zijn en daarvoor een machine van 100 miljoen voor gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door tajigox op 21-08-2026 13:14 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Prisma16 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Allerhande taksen voor security, onderhoud luchthaven, milieu, ...
De luchtvaartmaatschappijen hebben dat beeld wel mooi weten te creëren door het ‘belastingen en toeslagen’ te noemen. Een groot deel daarvan bestaat namelijk gewoon uit afhandelingskosten en luchthavenheffingen en zijn geen belastingen en eigenlijk ook geen toeslagen.
'Een fractie' is bij de haren getrokken, het grote deel gaat nog steeds naar de airline. Wat ze zelden vertellen is dat hun tarieven laag staan maar je brandstoftoeslag - die kan fluctueren - soms gewoon een veelvoud is. Goed verdiend.

[ Voor 47% gewijzigd door Borromini op 21-08-2026 13:19 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

Juist op de goedkope vluchten, zou je toch verwachten dat er extra omzet gemaakt kan worden door eten en drinken te verkopen...

iRacing Profiel

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:48:

Ik krijg geen UXP want gold maar afaik is het AF/KL vluchtnummer = UXP, anders = geen UXP.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PWM
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

'Een fractie' is bij de haren getrokken, het grote deel gaat nog steeds naar de airline. Wat ze zelden vertellen is dat hun tarieven laag staan maar je brandstoftoeslag - die kan fluctueren - soms gewoon een veelvoud is. Goed verdiend.
KLM had in 2025 een zeer goed jaar. Toen bleef er 6,- euro per stoel winst over. Normaal gesproken ligt het vaker rond de 2 tot 4 euro.

Zouden ze de brandstoftoeslag met een tientje verlagen, schrijven ze dus al rood.

• xileS
  • Niet online
Iemand toevallig ervaring met spullen die in het vliegtuig zijn achtergelaten en later weer zijn teruggevonden?

In dit geval gaat het om een KLM-vlucht met een overstap in Shanghai. Mijn vrouw is er vrijwel zeker van dat ze haar tasje met persoonlijke spullen op haar stoel heeft laten liggen. Daarin zaten onder andere ook het KLM World Business Class-toilettasje en het KLM-huisje. Het tasje camoufleerde toevallig nogal goed met de dekens, waardoor ze het pas na het verlaten van het vliegtuig doorhad.

Op Shanghai Airport hebben we nog contact gehad met personeel in de China Eastern-lounge. Zij hebben een aantal keer gebeld om navraag te doen, maar kregen te horen dat er niets was gevonden.

KLM verwijst voor achtergelaten spullen naar de Lost & Found van Schiphol:
https://www.klm.nl/inform...-items#lost-item-on-board

Ook daar is het tot nu toe niet terechtgekomen.

Inmiddels zijn we twee weken verder en begin ik er eerlijk gezegd vanuit te gaan dat we het niet meer terugzien. Toch vind ik het vreemd, want als het tasje op haar stoel is blijven liggen, zou het toch vrij eenvoudig naar onze vlucht en passagiers te herleiden moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks bij KLM? Ben vooral benieuwd of spullen na zo'n lange tijd nog weleens boven water komen, of wat er doorgaans met achtergelaten spullen gebeurt.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Van der Berg schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:21:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het volgende week verloopt als we van Athene naar Kreta (Heraklion) vliegen; een vlucht van ongeveer 55 minuten met een Airbus A321neo van Aegean Airlines. Bij het boeken stond er 'snacks' vermeld, dus ik ben benieuwd wat we krijgen.

Het blijft ergens toch vreemd: je betaalt flink wat geld voor een vliegticket en je krijgt er amper iets voor terug.
Je krijgt er hoofdzakelijk vervoer voor. Voor de snacks kun je beter op de luchthaven wat uitkiezen voor een paar euro als je je daar zorgen om maakt :p

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
xileS schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:03:
Iemand toevallig ervaring met spullen die in het vliegtuig zijn achtergelaten en later weer zijn teruggevonden?

In dit geval gaat het om een KLM-vlucht met een overstap in Shanghai. Mijn vrouw is er vrijwel zeker van dat ze haar tasje met persoonlijke spullen op haar stoel heeft laten liggen. Daarin zaten onder andere ook het KLM World Business Class-toilettasje en het KLM-huisje. Het tasje camoufleerde toevallig nogal goed met de dekens, waardoor ze het pas na het verlaten van het vliegtuig doorhad.

Op Shanghai Airport hebben we nog contact gehad met personeel in de China Eastern-lounge. Zij hebben een aantal keer gebeld om navraag te doen, maar kregen te horen dat er niets was gevonden.

Inmiddels zijn we twee weken verder en begin ik er eerlijk gezegd vanuit te gaan dat we het niet meer terugzien. Toch vind ik het vreemd, want als het tasje op haar stoel is blijven liggen, zou het toch vrij eenvoudig naar onze vlucht en passagiers te herleiden moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks bij KLM? Ben vooral benieuwd of spullen na zo'n lange tijd nog weleens boven water komen, of wat er doorgaans met achtergelaten spullen gebeurt.
Die is verloren...

En daar kunnen meerdere redenen voor zijn de makkelijkste is dat de tas met de deken in de was terecht gekomen zijn. Maar de tas kan ook weggegooid zijn, ergens op de plank liggen maar niet meer aan gedacht, of meegenomen naar huis.

Na twee weken nog niet terug is, ik vrees, verloren. Zeker in een land waar KLM slechts een klant is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet met KLM, wel met Korean Airlines (had mijn Kindle vergeten in de vlucht naar Auckland). Maar dat was het eindstation, overstap zal het moeilijker maken.

Ik belde gelijk Korean, die zeiden dat ik de bagage afhandeling moest bellen. Bagage afhandeling zei "bel vliegveld" en vliegveld zei "bel Korean" |:( . Ik moest een week later toch op het vliegveld zijn, ben toen naar Korean Airlines gegaan, die namen me mee naar het kantoortje en daar was mijn Kindle.

Het ligt dus misschien nog in Shanghai?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• xileS
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

En daar kunnen meerdere redenen voor zijn de makkelijkste is dat de tas met de deken in de was terecht gekomen zijn.
Daar dacht ik dus ook aan en is best aannemelijk aangezien mijn vrouwtje ook al aangaf dat het best met de deken camoufleerde..

• xileS
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:14:
Het ligt dus misschien nog in Shanghai?
Vlak na de vlucht al een paar x iemand laten bellen, maar gaven toen ook al aan niks gevonden te hebben. Jammer dat ze niet zo'n lost & Found pagina hebben net als Schiphol. Wellicht kan ik nog een meldpunt vinden voor Shanghai Airport en is dat nog het proberen waard.

• Apache4u
  • Niet online
Mijn ervaring met een vergeten Bose noise cancellation headset in Praag aan boord van klm is kastje—>muur—>ander kastje—>zelfde muur—>Nooit meer iets van gehoord.

Dat betekent, stam + t .

• tajigox
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:10:
[...]

Je krijgt er hoofdzakelijk vervoer voor. Voor de snacks kun je beter op de luchthaven wat uitkiezen voor een paar euro als je je daar zorgen om maakt :p
Of nog beter al kopen voordat je op het vliegveld bent.

• xileS
  • Niet online
Apache4u schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:24:
Mijn ervaring met een vergeten Bose noise cancellation headset in Praag aan boord van klm is kastje—>muur—>ander kastje—>zelfde muur—>Nooit meer iets van gehoord.
Hmm KLM is wat dat betreft niet echt klantvriendelijk met verloren spullen aan boord.

Ik weet nog met een Europese KLM vlucht naar Schiphol bij mijn zus. Ook zij was een tasje vergeten. Inhoud was niet heel waardevol, wat boodschapjes, maar ze had haar tas nog wel graag terug gewild.

Hadden ons gemeld bij de Lost found afdeling op Schiphol en zij hadden gebeld naar de vliegtuig. Ze hadden het gevonden, maar ze gaven aan het weg te gooien omdat ze het de moeite niet waard vonden om het naar lost & Found te brengen...

Staan er toch anders in dan ik, als ik iets vind dat niet van mij is, dan gooi ik het niet zomaar weg.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-08 22:02
xileS schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:03:

KLM zal nooit een stuk bagage, tas, of device mee terugnemen naar Amsterdam zonder dat de eigenaar aan boord is. Althans, niet als ze zich ervan bewust zijn. Je zult bij het lokale KLM of lost&found office moeten zijn.

Ik heb eens een iPad en Bose headphones aan boord laten liggen onderweg naar Lima. Pas in het hotel, een uur rijden vanaf het vliegveld, had ik het in de gaten toen ik door KLM Peru werd gebeld met de melding dat er spulletjes op mijn stoel waren gevonden (!).

Dag later terug naar het vliegveld...waar ik de iPad terug kreeg. Toen ik vroeg om de headphones werd me verteld dat die er nooit waren. Terwijl ze mij zelf belden met de mededeling dat een iPad en headphones waren gevonden. Zucht.

Aan de ene kant dus wel goede service, proactief benaderd, maar aan de andere kant wordt de lost&found ook overduidelijk door personeel gechecked en worden dingen meegenomen. Specifiek omdat ik door KLM was gebeld (en niet het vliegveld) en dit een duidelijk gevalletje van diefstal is - heb ik nog een bericht gestuurd naar KLM en tegen verwachting in de aanschafwaarde van de headphones als "geste zonder verantwoordelijkheid te accepteren" ontvangen als voucher.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:02
xileS schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:30:
Hmm KLM is wat dat betreft niet echt klantvriendelijk met verloren spullen aan boord.
Een paar weken geleden waren op weg naar Amsterdam mijn huissleutels uit de tas gevallen. Ik had niets door en was op weg naar de auto. Vlakbij P1 werd ik gebeld door iemand van KLM of ik mijn sleutels kwijt was, ze laten namelijk op mijn stoel. Tien minuten later waren ze weer in mijn bezit.

Uiteindelijk moet je wat mazzel hebben. Liggen ze op je stoel dan vinden ze je wel, maar liggen ze elders da. gaan ze meestal naar de lokale lost & found.

• xileS
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

KLM zal nooit een stuk bagage, tas, of device mee terugnemen naar Amsterdam zonder dat de eigenaar aan boord is. Althans, niet als ze zich ervan bewust zijn. Je zult bij het lokale KLM of lost&found office moeten zijn.
Dat klinkt idd logischer, wel vreemd dat KLM alleen maar verwijst naar Schiphol Lost & Found en zelf niet inhoudelijk reageert. KLM zit zelf geloof ik niet op Shanghai, maar werken ze samen met China Eastern. Inmiddels een mailadres (lostandfound@shairport.com) gevonden en is dat nog een poging waard.

• xileS
  • Niet online
Timmy schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Een paar weken geleden waren op weg naar Amsterdam mijn huissleutels uit de tas gevallen. Ik had niets door en was op weg naar de auto. Vlakbij P1 werd ik gebeld door iemand van KLM of ik mijn sleutels kwijt was, ze laten namelijk op mijn stoel. Tien minuten later waren ze weer in mijn bezit.

Uiteindelijk moet je wat mazzel hebben. Liggen ze op je stoel dan vinden ze je wel, maar liggen ze elders da. gaan ze meestal naar de lokale lost & found.
Fijn om te horen dat het zo ook kan. Mijn vrouw is ook overtuigt dat het op haar stoel lag, maar schoonmakers zouden vast haast hebben gehad (vlucht was vertraagd) waardoor ze het niet tussen de dekens gezien hebben.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb dat met HV ook gehad. Geland op bestemming, net door de eenrichtingspoortjes en beseft dat ik m'n gsm in het toestel had laten liggen. Cabinepersoneel kwam gelukkig langs, aangeklampt en die zeiden dat hij al onderweg was naar de lost & found. Was lekker stressen want je hele vakantie (en digitale leven) staat erop.

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:18
Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Juist op de goedkope vluchten, zou je toch verwachten dat er extra omzet gemaakt kan worden door eten en drinken te verkopen...
Ik weet niet hoe vaak jij goedkope (korte-afstands-) vluchten neemt, maar naar mijn ervaring worden er op zulke vluchten niet erg veel snacks en drankjes verkocht… Uiteraard is dat anekdotisch en niet statistisch, dus als jij een andere ervaring hebt laat het gerust weten!

• Mawlana
Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Of juist niet. Er is vaak een reden dat mensen voor zo'n goedkope vlucht hebben gekozen: geen haar op mijn hoofd dat ik €5 ga betalen voor potje instant noodles. 😂 Dan haal ik 'm liever ná security.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Joab9000 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet hoe vaak jij goedkope (korte-afstands-) vluchten neemt, maar naar mijn ervaring worden er op zulke vluchten niet erg veel snacks en drankjes verkocht… Uiteraard is dat anekdotisch en niet statistisch, dus als jij een andere ervaring hebt laat het gerust weten!
Op een vlucht waarbij je zo'n beetje direct na het opstijgen alweer moet gaan landen (zeg maar alles onder de anderhalf uur) niet, maar op een vlucht van 3 uur zou ik een drankje en wat te snaaien toch wel doen.

iRacing Profiel

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mawlana schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Of juist niet. Er is vaak een reden dat mensen voor zo'n goedkope vlucht hebben gekozen: geen haar op mijn hoofd dat ik €5 ga betalen voor potje instant noodles. 😂 Dan haal ik 'm liever ná security.
Als je er echt trek in hebt ook zonde om voor €5 iets te laten wat je eigenlijk wel wil, of niet iets te nemen terwijl je eigenlijk flauw bent / trek hebt, zeker op weg naar vakantie :)

• Joab9000
Wild Chocolate schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Op een vlucht waarbij je zo'n beetje direct na het opstijgen alweer moet gaan landen (zeg maar alles onder de anderhalf uur) niet, maar op een vlucht van 3 uur zou ik een drankje en wat te snaaien toch wel doen.
Fair enough. Ik had het inderdaad over de eerstvernoemde ;)

• Joab9000
Sorcerer8472 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:28:
[...]

Als je er echt trek in hebt ook zonde om voor €5 iets te laten wat je eigenlijk wel wil, of niet iets te nemen terwijl je eigenlijk flauw bent / trek hebt, zeker op weg naar vakantie :)
Ik wacht dan liever tot ik land, om iets lokaals te eten 😀

• tajigox
Borromini schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:08:
Heb dat met HV ook gehad. Geland op bestemming, net door de eenrichtingspoortjes en beseft dat ik m'n gsm in het toestel had laten liggen. Cabinepersoneel kwam gelukkig langs, aangeklampt en die zeiden dat hij al onderweg was naar de lost & found. Was lekker stressen want je hele vakantie (en digitale leven) staat erop.
Een vriend van mij realiseerde zich op dat moment dat zijn rolkoffer nog in vliegtuig lag. Dat kostte wel een paar uur om boven water te krijgen. Was meegegeven aan iemand die begeleiding nodig had en niet zelf kon praten dus aangenomen dat de extra koffer bij hem hoorde. Pas toen die persoon bij zijn familie was kwam naar boven dat hij een extra rolkoffer had. Mooi begin van een vriendenweekend :+

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23
Binnenkort vliegen wij (2p) economy met Garuda AMS-CGK.

Een lange vlucht. Iemand tips om dat het beste te overleven? We hebben al geboden op een extra stoel.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:40

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

kootje70 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:54:

Een lange vlucht. Iemand tips om dat het beste te overleven? We hebben al geboden op een extra stoel.
Gewoon rustig zitten, tabletje mee met games, e-book reader met boeken erop, nekkussen voor een dutje. Niet zo ingewikkeld toch?

• tajigox

Hoe sneller je accepteert dat het krap is, maar dat er vanzelf een einde aan komt hoe makkelijker het wordt. Verder raad ik sterk aan toch proberen te slapen, want je vertrekt in de middag en komt aan in de ochtend. Dus hoe meer uren je slaapt hoe minder jetlag.

• Mawlana

Je hebt het over een extra stoel. Zijn er toevallig nog exit row seats beschikbaar? Zoja, kies en betaal gewoon. Bedank me later. :D

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23
Mawlana schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Je hebt het over een extra stoel. Zijn er toevallig nog exit row seats beschikbaar? Zoja, kies en betaal gewoon. Bedank me later. :D
Die zijn allemaal bezet. We aanvaarden het en lopen soms een rondje. Verder lezen en slapen dus.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Van te voren eten zodat je geen honger krijgt aan boord. Zelf voorstander van de McDonald‘s omdat ik dan op de afterdinner dip de rest van de vlucht slaap 😴

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

Binnenkort ga ik voor werk naar Sydney. Heb zelf nog nooit internationaal gevlogen, en daarom een paar vragen voor de meer ervaren reizigers alhier.

Heb besloten dat ik het wel leuk vind om te kijken of ik op een A380 mee kan, nou dat was niet een lastig boxje om te tikken. Ofwel het is A380 in beide legs, of het is eerst een 777 en dan veelal een A380.

Waar ik twijfel is de plek: moet ik de upgrade doen voor business class of is economy comfort of een andere klasse dan luxer dan economy ook prima? Ik moet een aantal presentaties geven en kan enkele dagen vooraf al invliegen. Wat zijn de tips, want als ik op internet zoek dan krijg ik niet een eensluidend antwoord.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Maximus met welke maatschappij wil je gaan vliegen ? En wat zijn de kosten voor eco premium en business? Sydney in business zal niet goedkoop zijn :). Of het het waard is ligt aan jouw bereidheid qua kosten: vermoed dat je ondernemer bent en dus “zelf” betaald? Wat je er dan voor over hebt is zeer persoonlijk en kan niemand echt voor je bepalen :)

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 23-08-2026 20:44 ]

• Apache4u
  • Niet online
Maximus schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:34:
Binnenkort ga ik voor werk naar Sydney. Heb zelf nog nooit internationaal gevlogen, en daarom een paar vragen voor de meer ervaren reizigers alhier.

Heb besloten dat ik het wel leuk vind om te kijken of ik op een A380 mee kan, nou dat was niet een lastig boxje om te tikken. Ofwel het is A380 in beide legs, of het is eerst een 777 en dan veelal een A380.

Waar ik twijfel is de plek: moet ik de upgrade doen voor business class of is economy comfort of een andere klasse dan luxer dan economy ook prima? Ik moet een aantal presentaties geven en kan enkele dagen vooraf al invliegen. Wat zijn de tips, want als ik op internet zoek dan krijg ik niet een eensluidend antwoord.
Ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar je vliegt ongeveer 24 uur. Ik zou altijd business class kiezen ongeacht de carrier. Het is echt een pokke-eind. Heb het 1 keer gedaan, moest er ook 4 dagen voor werk heen, en was dus blij met die lie flat beds. Onderschat het tijdsverschil niet en probeer het zo te timen, qua slapen, dat je ergens en route wakker wordt als het daar ochtend is. En dat is makkelijker in business class.

Dat betekent, stam + t .

• Maximus
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

We Are Borg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:43:
@Maximus met welke maatschappij wil je gaan vliegen ? En wat zijn de kosten voor eco premium en business? Sydney in business zal niet goedkoop zijn :). Of het het waard is ligt aan jouw bereidheid qua kosten: vermoed dat je ondernemer bent en dus “zelf” betaald? Wat je er dan voor over hebt is zeer persoonlijk en kan niemand echt voor je bepalen :)
Heb geen voorkeur voor een maatschappij, mijn werkgever ook niet. Ik moet voor mijn onderzoek die kant uit, de universiteit zal een deel betalen. Mijn andere werkgever ‘de rest’. Wat voor mij belangrijk is, ik wil niet vierkant uit het vliegtuig komen na 24 uur onderweg te zijn geweest.

Ben eerder binnen Europa gaan vliegen. Als je dan dat niveau van Economy hebt richting Sydney, kom ik wel vierkant het vliegtuig uit. Is Economy Comfort / Economy Premium dan meer dan afdoende om goed te kunnen zitten en wat te kunnen werken of is de sprong naar Business dan misschien too much maar wel mooi voor de ervaring.

New kid on the block hier.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ben voor mijn werk veel naar Oost Azië en Nieuw Zeeland gevlogen voor korte perioden (max 4 dagen), vergaderingen, presentaties, beurzen etc. Altijd business class gevlogen. Dit vooral vanwege de stoel en de ruimte om te kunnen slapen. De rest van de service, zoals eten en drinken, is voor mij van minder belang. Voordeel was dat ik van 24 uur reizen er minstens 15 kon slapen en bij aankomst direct aan het werk kon, dus geen tijdverlies met "acclimatiseren" en als het werk klaar was weer direct naar huis. Of dit de extra kosten waard is moet ieder voor zich bepalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Prisma16 op 24-08-2026 21:43 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat hangt er ook vanaf hoe lang je bent, hoe breed, hoe rusteloos, of je vliegangst of zenuwen hebt, etc. Je zult gewoon moeten gaan zoeken naar goede tickets.

Ik ben 1.90m, breed en heb een hekel aan vliegen. Ik ben 5x naar Nieuw-Zeeland geweest, 1x economy (Malaysian), 1x premium economy (Cathay Pacific) en 3x business (2x Korean, 1x China Airlines). Je moet zoeken naar goede deals op Kayak etc. Ook reviews lezen over de kwaliteit van de business class, wat voor stoelen en welke configuratie, en welk vliegtuig (een 777 is heel lawaaierig, liever een A350 of 787). Ik vond het business class product van China Airlines erg goed, Korean ook goed behalve op de A330-200. Vooral de aparte cabines waar je ook als raamzitter directe toegang hebt tot het gangpad was erg fijn.

Als je economy vliegt, dan nooduitgangstoel en niet zeuren over betalen. Sommigen liever gangpad, anderen liever raam.

Aangezien ik niet kan slapen in een vliegtuig, probeer ik een langere overstap te hebben, zodat ik kan slapen in een hotel bij het vliegveld.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 23-08-2026 21:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Maximus Qua akoestisch comfort (last van de motoren) is een A380/A350 véél aangenamer dan een 777. Zo'n triple seven is eigenlijk al een oude knar met dito comfort in de cabine. Luchtdruk is ook veel lager dan in een A380/A350/787. De 777 is een toestel van de vorige generatie, en Boeing teert heel graag op die dingen... Daar komt ook het fiasco met de 737 MAX van :^).

Via het Midden-Oosten was een no-brainer vroeger, dat is nu wel anders. Maar als je naar een 380 zit te kijken dan vermoed ik dat je naar EK aan het kijken was, zoveel maatschappijen hebben die niet meer actief in de vloot, en vanuit BRU vliegen ze niet, vanuit AMS misschien wel nog. Het heeft lang geduurd eer airlines de A380 weer van stal gehaald hebben (ik vind het een prachtig toestel).

Ik heb zelf op AKL gevlogen jaren terug, ex AMS met een 777, en DXB AKL met een 380. Dat was in eco een wereld van verschil. Ook qua stoelbreedte (380 is stuk breder dan 777).

NC headphones kan ik trouwens ook niet meer zonder op zo'n afstanden. Elke vlucht eigenlijk O-).

Als het budget er is is business een no-brainer. Dan doe je dat gewoon. Je moet werken, dus je moet fris zijn. Als je opdrachtgevers daarvoor willen betalen, dan niet in eco of eco premium vliegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Borromini op 23-08-2026 21:46 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sowieso goede NC hoofdtelefoon, eventueel kan je die wel lenen of een QC 25 van marktplaats oid. Oud maar voldoende. En ik heb ook ocuheel oogdruppels bij me, gewoon zout water in een pipet, werkt goed tegen de droge lucht als je droge ogen krijgt.
Uiteindelijk kam je in elke stoel wel wat slapen, maar bij een vlucht van vierentwintig uur...

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bose QC45 FTW, die zijn niet zo duur meer als je de SE versie koopt zonder case. En hun geld meer dan waard. Je hoeft inderdaad niet de nieuwste te hebben. En een tablet met films/series zodat je niet afhankelijk bent van wat er aangeboden wordt, een Kindle of ander e-reader met backlight, en genoeg muziek.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Maximus schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:34:

Dat klinkt als een prima match met Emirates. Breekt de vlucht ook een beetje op en een A380 in business is fantastisch, kom je ongetwijfeld goed uitgerust mee aan in Sidney.

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Dat klinkt idd logischer, wel vreemd dat KLM alleen maar verwijst naar Schiphol Lost & Found en zelf niet inhoudelijk reageert. KLM zit zelf geloof ik niet op Shanghai, maar werken ze samen met China Eastern. Inmiddels een mailadres (lostandfound@shairport.com) gevonden en is dat nog een poging waard.
Shanghai Airport stuurt een standaard reply trouwens dat ze geen verloren spullen van een airline accepteren.. En dat je maar contact op moet nemen met de airline zelf.

Toch maar even een kort berichtje doen of ze toch maar even willen checken, aangezien het misschien niet express aangenomen is.

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:47

JK

tajigox schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:07:
Dan heb je geluk gehad. Ik heb dit eens met United Airlines gehad, een uur na opstijgen bij een vlucht van Washington DC naar Amsterdam. Daar was meen ik één toilet defect, heel misschien twee, maar we gingen mooi terug. Volgens mij kregen we een ander toestel. Is alweer aardig wat jaren geleden.

• Joab9000
JK schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:55:
[...]

Dan heb je geluk gehad. Ik heb dit eens met United Airlines gehad, een uur na opstijgen bij een vlucht van Washington DC naar Amsterdam. Daar was meen ik één toilet defect, heel misschien twee, maar we gingen mooi terug. Volgens mij kregen we een ander toestel. Is alweer aardig wat jaren geleden.
Ik weet niet of ik liever een vlucht heb met een rij voor de wc, dan terugkeren en x uur vertraging... :)

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:47

JK

Joab9000 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet of ik liever een vlucht heb met een rij voor de wc, dan terugkeren en x uur vertraging... :)
Ik heb even de tekst teruggevonden die ik er over schreef in 2013, want ik had het begrijpelijk niet meer helder. De toiletten voor in het vliegtuig waren verstopt en overstroomden. We vlogen boven Canada, er is toen voor gekozen om kerosine te lozen boven de oceaan en terug te keren naar Dulles airport. In totaal 4 uur vertraging.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
Mvd1981 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Dat klinkt als een prima match met Emirates. Breekt de vlucht ook een beetje op en een A380 in business is fantastisch, kom je ongetwijfeld goed uitgerust mee aan in Sidney.
Moet je niet teveel aan de bar gaan hangen. (Spreek uit ervaring O-) )

• Maximus
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

Mvd1981 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Zal Business Class worden via Emirates naar Sydney heen en weer. Gaan het beleven. Dank allen hier voor de ervaringen en tips.

[ Voor 6% gewijzigd door Maximus op 24-08-2026 15:41 ]

• tajigox
JK schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Ik heb even de tekst teruggevonden die ik er over schreef in 2013, want ik had het begrijpelijk niet meer helder. De toiletten voor in het vliegtuig waren verstopt en overstroomden. We vlogen boven Canada, er is toen voor gekozen om kerosine te lozen boven de oceaan en terug te keren naar Dulles airport. In totaal 4 uur vertraging.
In dat geval ga ik liever terug.

Bij mij was het allemaal nog wel schoon, maar niet bruikbaar. Ik was vooral blij dat we doorvlogen en ik zonder vertraging aan kwam, want mijn agenda zat alweer bomvol. Heb wel de waterinname wat beperkt :+

• Apache4u
  • Niet online
Maximus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Zal Business Class worden via Emirates naar Sydney heen en weer. Gaan het beleven. Dank allen hier voor de ervaringen en tips.
Mooi :-). Mocht je zin hebben na terugkomst: een korte review wordt hier in ieder geval gewaardeerd. Ik hoop wel voor je dat je die 2-3-2 business class niet krijgt. Maar goed, luxe problemen.

Dat betekent, stam + t .

• PWM
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Mooi :-). Mocht je zin hebben na terugkomst: een korte review wordt hier in ieder geval gewaardeerd. Ik hoop wel voor je dat je die 2-3-2 business class niet krijgt. Maar goed, luxe problemen.
Nou, full price business betalen en dan midden tussen 2 mensen in komen te zitten, is wat mij betreft wel echt een probleem hoor :p Maar volgens mij hebben ze die opstelling niet op de A380.

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 04:54:
[...]

Shanghai Airport stuurt een standaard reply trouwens dat ze geen verloren spullen van een airline accepteren.. En dat je maar contact op moet nemen met de airline zelf.

Toch maar even een kort berichtje doen of ze toch maar even willen checken, aangezien het misschien niet express aangenomen is.
Toch opvallend dat iedereen iets anders zegt. KLM stuurt ons weer naar Schiphol Lost & Found en Schiphol Lost & Found geeft aan dat spullen niet terug naar Schiphol komen bij een heenvlucht, dus maw dat we bij Shanghai Airport moeten zijn. En Shanghai Airport lijkt niet eens te willen kijken, omdat zij volgens hun niks aannemen van andere airlines.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-08 22:02
Ik zou KLM op het vliegveld proberen. Bel ~ 3 uur voor vertrek van een vlucht, dat geeft de grootste kans dat er iemand aanwezig is. Die moeten je lokale informatie kunnen geven..theoretisch. Telefoon volgens de website: 400-880-8222

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Ik vlieg (vloog tot voor de problemen in de regio) regelmatig BRU-DXB.

Tsja, meer dan prima product. Personeel gewoon relaxed en niet zo stijf als bij Cathay of Singapore, eten ziet er niet uit maar smaakt prima.

De inbegrepen taxi is een taxi, valt weinig meer over te zeggen. De aparte terminal in DXB is aangenaam, nog nooit een rij gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-Qw7WLVtFKgBIIPmX0eMPMk53k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBuSDiwORPTPe1eDc5gg2rre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjErmtR6aAH-Ic8XZGgAq-VNRv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dA2qDnZIPciR6xN0TB7ch3M6.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL2WRD4nwAqQkzcD4biWoKwDgKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAszwt2EvrhipPMzmGsmcAmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxbtbZTXWb6XvxzI84U2-XGv-Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8y5qYrxvk1sUXTtrveUHHft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b-rWJ1--_z60uHKZFA102xcbRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Us1wgBbHhakWXnZRc6OKY91C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi_0rPFGqHLoeRDDaQstHJ7E2-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZHqf3NN4pfTV1A1Du2pOebD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwqyq5jkP4EgSJBZyWN-cr5zbNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb8s4f00o8V1L3tfA1e3onyF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_pi8mnarHpyl7rYduVM2U8BdZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4qq8wcjfk0fNyl7U3Efrsfh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFXFR_H0nO1CxTYSGjLBV39r7Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXMT6aarTsXns9qSL0HoPzuc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Dean Martin op 24-08-2026 21:08 ]

The best is yet to come

• xileS
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:10:
Ik zou KLM op het vliegveld proberen. Bel ~ 3 uur voor vertrek van een vlucht, dat geeft de grootste kans dat er iemand aanwezig is. Die moeten je lokale informatie kunnen geven..theoretisch. Telefoon volgens de website: 400-880-8222
Thanks je bedoelt zie ik vliegveld Shanghai https://www.shanghaiairport.com/ensh/airlines/index.html. Volgens AI zijn dit dan de tijdstippen om te bellen:

​Lokale tijd Shanghai: Tussen 08:15 en 09:30 uur 's ochtends.

​Nederlandse tijd: Tussen 02:15 en 03:30 uur 's nachts.

Ff kijken of we dat ook nog eens gaan proberen. Iemand moet het toch gevonden hebben 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door xileS op 24-08-2026 21:28 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

xileS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Ff kijken of we dat ook nog eens gaan proberen. Iemand moet het toch [s]gevonden[/s] meegenomen hebben 8)7
ftfy :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Daar ben ik ook bang voor. De schoonmakers daar zullen erg weinig verdienen. Dan zij dit gewoon bijverdiensten helaas.
Let op je spullen. Het is niet een hele hotelkamer die je hoeft na te lopen immers.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• xileS
  • Niet online
Dan hoop ik dat ze de nachtbeugel dit oa er in zit, goed passen :').

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De beveiligers op Schiphol houden dinsdag en woensdag hun eerste werkonderbrekingen uit onvrede over de hoge werkdruk, meldt vakbond FNV. Dinsdag gaat het om drie acties van een kwartier, om 10.00 uur, 14.00 uur en 19.00 uur. Woensdag zijn het er vijf van een kwartier: om 10.00 uur, 12.00 uur, 14.00 uur, 16.00 uur en 19.00 uur.
game start.
https://www.luchtvaartnie...s-beveiligers-op-schiphol

voorspelling,,, minimale winst bv duidelijker rooster de belofte voor meer dames en meer mogelijkheden voor vrij vragen.

Daar gaan de vakbonden mee akkoord. en tot over 5 jaar...
Ik snap werkelijk niet dat dit grapje elke keer werkt.
Ze blijven in beloften trappen, en elke keer valt het tegen voor het personeel. Nouja ik hoop dit jaar niet...

Gooi de filter dicht wanneer de tempratuur boven de 24 graden komt. garandeer je dat er met 1 week aanpassingen en opdrachten voor klimaat beheersing getekend zijn.

Wanneer je enigste dame in je 5 persoons team na 20 min niet kan ruilen, dan sluit de lane voor dames. dan moeten de vrouwelijke passagiers maar even wachten maar je geeft de dames hun rust. ( ja, maar dan wordt het op een andere lane drukker met vrouwen, klopt. rustig aan chill en relax. is niet jullie probleem. probeer niet harder te werken.. )

Wc. ja hier heb ik ook last van gehad. als je pech hebt ben je gewoon 20 min van de check.
Maar in mijn werkende tijd vroeg ik niet om toestemming. ik gaf aan dat ik naar de wc ging. en dan ging ik. (natuurlijk niet als er al iemand van het team weg was)

Nu is dat blijkbaar helemaal omgedraaid naar toestemming vragen/smeken voordat je kan gaan...

Intern grapje, ze hebben het ooit een keer geprobeerd dit voor elkaar te krijgen in een ochtend briefing toen ik nog werkte. We zouden die dag toestemming moeten vragen voor de wc bezoek en binnen 5 min terug zijn.... Maar toen ik over het open portokanaal ging roepen dat ik moest poepen was de wereld al snel te klein en was dat volgens mij leidinggevende niet de bedoeling. Daarna was een melding genoeg. soms was het wacht even 2 min, want pietje is bijna terug.. Maar geen expliciete toestemming meer nodig

[ Voor 69% gewijzigd door jack zomer op 25-08-2026 08:06 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Dean Martin schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

Ik vlieg (vloog tot voor de problemen in de regio) regelmatig BRU-DXB.

Tsja, meer dan prima product. Personeel gewoon relaxed en niet zo stijf als bij Cathay of Singapore, eten ziet er niet uit maar smaakt prima.

De inbegrepen taxi is een taxi, valt weinig meer over te zeggen. De aparte terminal in DXB is aangenaam, nog nooit een rij gezien.

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn foto's van de A380 business class als ik het goed zie, in de 1+2+1 opstelling, niet de 2+3+2 opstelling uit de pre-refurbished 777-300s. De oude 777 is toch echt wel een minder product dan de A380. Vanuit NL vliegt er nog regelmatig een oude 777 richting Dubai, dus het is even goed kijken welke vlucht je exact boekt.

Ik kijk voor al mijn vluchten naar Azie heel bewust naar een planning waarmee ik met de A380 kan vliegen.

• Dean Martin
  • Niet online
Mvd1981 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

Dit zijn foto's van de A380 business class als ik het goed zie, in de 1+2+1 opstelling, niet de 2+3+2 opstelling uit de pre-refurbished 777-300s. De oude 777 is toch echt wel een minder product dan de A380. Vanuit NL vliegt er nog regelmatig een oude 777 richting Dubai, dus het is even goed kijken welke vlucht je exact boekt.

Ik kijk voor al mijn vluchten naar Azie heel bewust naar een planning waarmee ik met de A380 kan vliegen.
Klopt, de oude zou ik ten alle tijden vermijden/skippen als er alleen nog middenstoelen vrij zijn. Op de route BRU-DXB vliegt Emirates standaard met de vernieuwde config in de 777.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 25-08-2026 10:34 ]

The best is yet to come

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:49

florholvoet

aka F0x.be

Dean Martin schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Klopt, de oude zou ik ten alle tijden vermijden/skippen als er alleen nog middenstoelen vrij zijn. Op de route BRU-DXB vliegt Emirates standaard met de A380.
De enige keren dat BRU een A380 heeft mogen ontvangen was door diversions. Pas in 2018 werden enkele gates aangepast om het type toestel te kunnen ontvangen, en sindsdien is dat nog maar een paar keur gebeurd.

Die staat dus absoluut niet standaard gepland. Meer zelfs, het is telkens de B77W met een grote kans op de oude 2-3-2 configuratie.

Ik vind het altijd verbijsterend dat mensen een vlucht boeken, veel geld neertikken voor Business, en ervan uitgaan dat ze goeie seats gaan hebben. De ene cabine is de andere niet, zeker bij airlines zoals Emirates die 16 verschillende combinaties van toestel en cabineconfiguratie hebben. Ik zou dat enkel doen als ik de seat map heb gezien - en dan nog is er de kans op een equipment swap die roet in het eten gooit.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

Dean Martin schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Klopt, de oude zou ik ten alle tijden vermijden/skippen als er alleen nog middenstoelen vrij zijn. Op de route BRU-DXB vliegt Emirates standaard met de A380.
History en toekomst die ik kan vinden van EK182 en EK184 geeft alleen een B77W (777-300ER).

Signatures zijn voor boomers.

• Dean Martin
  • Niet online
Excuus, ik doelde niet op de A380 maar vernieuwde business config.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
florholvoet schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

De enige keren dat BRU een A380 heeft mogen ontvangen was door diversions. Pas in 2018 werden enkele gates aangepast om het type toestel te kunnen ontvangen, en sindsdien is dat nog maar een paar keur gebeurd.

Die staat dus absoluut niet standaard gepland. Meer zelfs, het is telkens de B77W met een grote kans op de oude 2-3-2 configuratie.

Ik vind het altijd verbijsterend dat mensen een vlucht boeken, veel geld neertikken voor Business, en ervan uitgaan dat ze goeie seats gaan hebben. De ene cabine is de andere niet, zeker bij airlines zoals Emirates die 16 verschillende combinaties van toestel en cabineconfiguratie hebben. Ik zou dat enkel doen als ik de seat map heb gezien - en dan nog is er de kans op een equipment swap die roet in het eten gooit.
De A380 was inderdaad mijn fout, doelde op de vernieuwde config die ook in de 777 zit.

Qua swap heb je het risico altijd, maar in de inmiddels 18 legs sinds de introductie heb ik altijd de nieuwe config gehad.

The best is yet to come

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:53
codegro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:03:
[...]

Ik heb regelmatig van DUS gevlogen en parkeer meestal P8 bij Maritim hotel . Pal naast de vertrek hal. Of anders P5 of P6 met de skytrain. Ik kon altijd online reserveren ook vlak van te voren. Je moet wel een account aanmaken. Je kan altijd gratis wijzigingen (datum, tijd of kenteken)
Hoe kan je bij Maritim reserveren?

Ik vlieg volgend jaar naar Bali vanaf Dus en ben even op zoek naar een goedkope parkeerplaats voor 3 weken. Evt andere tips zijn ook welkom. Eerste keer vliegen vanaf dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Qosmic op 25-08-2026 10:54 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:15
Ik heb hulp nodig bij een (mogelijke) claim. Het gaat om een Transavia retourvlucht vanaf het vakantieadres, direct bij Transavia geboekt. Geplande aankomsttijd: 00:40 uur, actuele aankomsttijd: 01:22 uur. Daar zit dus de eerste 44 minuten vertraging. Maar daarna hebben we vanwege 'Operationele problemen' met de hele vlucht (en volgens mij nog een ander vliegtuig) uren bij de bagageband staan wachten op onze baggage. Uiteindelijk hadden we pas om 04:45 alle koffers in handen... Ik heb een claim voor gemaakte onkosten bij Transavia ingediend maar die is afgewezen omdat de officele vertraging van het vliegtuig 42 minuten was. Die uren bij de bagage gelden volgens Transavia niet:

[quote]

Na beoordeling van uw claim moeten wij u helaas laten weten dat wij de door u ingediende kosten van € xxx,xx niet kunnen vergoeden. De totale vertraging van uw vlucht bedroeg minder dan twee uur. Om die reden komt uw claim voor vergoeding van deze kosten niet in aanmerking.

Wij begrijpen dat de wachttijd bij de bagageafhandeling voor u als zeer lang is ervaren. De vertraging bij de bagageafhandeling staat echter los van de aankomstvertraging van de vlucht en vormt geen grond voor vergoeding van de door u opgevoerde kosten.

[/quote]

Er zijn wel richtlijnen te vinden over claim/onkostenvergoeding in geval van vertraagde bagage, maar dat gaat de gevallen waarbij je het vliegveld zonder bagage moet verlaten en het wordt nagezonden. Ziet iemand nog een ingang voor een claim/onkostenvergoeding, of een richtlijn waar ik naar kan verwijzen?

• Joab9000
croxz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:03:
Ik heb hulp nodig bij een (mogelijke) claim. Het gaat om een Transavia retourvlucht vanaf het vakantieadres, direct bij Transavia geboekt. Geplande aankomsttijd: 00:40 uur, actuele aankomsttijd: 01:22 uur. Daar zit dus de eerste 44 minuten vertraging. Maar daarna hebben we vanwege 'Operationele problemen' met de hele vlucht (en volgens mij nog een ander vliegtuig) uren bij de bagageband staan wachten op onze baggage. Uiteindelijk hadden we pas om 04:45 alle koffers in handen... Ik heb een claim voor gemaakte onkosten bij Transavia ingediend maar die is afgewezen omdat de officele vertraging van het vliegtuig 42 minuten was. Die uren bij de bagage gelden volgens Transavia niet:

[quote]

Na beoordeling van uw claim moeten wij u helaas laten weten dat wij de door u ingediende kosten van € xxx,xx niet kunnen vergoeden. De totale vertraging van uw vlucht bedroeg minder dan twee uur. Om die reden komt uw claim voor vergoeding van deze kosten niet in aanmerking.

Wij begrijpen dat de wachttijd bij de bagageafhandeling voor u als zeer lang is ervaren. De vertraging bij de bagageafhandeling staat echter los van de aankomstvertraging van de vlucht en vormt geen grond voor vergoeding van de door u opgevoerde kosten.

[/quote]

Er zijn wel richtlijnen te vinden over claim/onkostenvergoeding in geval van vertraagde bagage, maar dat gaat de gevallen waarbij je het vliegveld zonder bagage moet verlaten en het wordt nagezonden. Ziet iemand nog een ingang voor een claim/onkostenvergoeding, of een richtlijn waar ik naar kan verwijzen?
Ik vrees dat je van een kale reis zal thuiskomen. Sorry.

• tajigox
Lijkt me kansloos. EU261 gaat over vluchtvertraging en niet over vertraging van bagage. Daarvoor heb je het verdrag van Montreal, maar daarvoor heb je echt aantoonbare financiële schade nodig. Een paar uur wachten bij de bagageband is dat op zichzelf helaas niet.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

3+ uur wachten op bagage is niet mals. Persoonlijk zou ik daar al niet het geduld voor hebben: PIR laten opmaken, luchthaven verlaten, bagage laten nasturen, en alle kosten verhalen op je kredietkaart/reisverzekering achteraf.

Zoals hierboven gezegd, ga je schade moeten aantonen om die te kunnen verhalen op de airline: gemiste treinaansluiting of vooraf geboekte taxi, extra parkeerkosten, extra oppas, gemiste werkuren, extra brandstof voor wie jullie kwam ophalen... etc etc.
De kans bestaat dat je gaat moeten procederen om dit vergoed te krijgen. Ik zou zeggen, bespaar jezelf die moeite...

• croxz
tajigox schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:16:
Lijkt me kansloos. EU261 gaat over vluchtvertraging en niet over vertraging van bagage. Daarvoor heb je het verdrag van Montreal, maar daarvoor heb je echt aantoonbare financiële schade nodig. Een paar uur wachten bij de bagageband is dat helaas niet.
Hmmm, da's dan wel een hele flauwe omissie. Je kan letterlijk niets dan, er is alleen een wc verder geen fasciliteiten. En de Transavia's dames bij het Bagage loket geven geen 'vermiste baggage' formulier af omdat het uitladen van het vliegtuig nog niet is verwerkt...

Anyway, de schade is te overzien dat overleven we wel. Maar wel een hele flauwe omissie in de regelgeving.

• croxz
florholvoet schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:24:
3+ uur wachten op bagage is niet mals. Persoonlijk zou ik daar al niet het geduld voor hebben: PIR laten opmaken, luchthaven verlaten, bagage laten nasturen, en alle kosten verhalen op je kredietkaart/reisverzekering achteraf.

Zoals hierboven gezegd, ga je schade moeten aantonen om die te kunnen verhalen op de airline: gemiste treinaansluiting of vooraf geboekte taxi, extra parkeerkosten, extra oppas, gemiste werkuren, extra brandstof voor wie jullie kwam ophalen... etc etc.
De kans bestaat dat je gaat moeten procederen om dit vergoed te krijgen. Ik zou zeggen, bespaar jezelf die moeite...
PIR werd niet afgegeven omdat het vliegtuig nog niet was verwerkt. Je kon de hal verlaten maar dat was dan geheel op eigen risico.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

croxz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

PIR werd niet afgegeven omdat het vliegtuig nog niet was verwerkt. Je kon de hal verlaten maar dat was dan geheel op eigen risico.
Dat is spijtig. Zonder PIR heb je geen poot om op te staan bij je verzekering helaas. Echter blijft de airline wel aansprakelijk, "geheel op eigen risico" is natuurlijk juridische onzin: je hebt de bagage aan hen toevertrouwd en ze blijven er verantwoordelijk voor.

Als mijn bagage er na een uur nog niet is ben ik ribbedebie. De bagage zal dan op de band blijven liggen en worden behandeld als achtergelaten bagage. Je kan die dan zelf gaan ophalen van zodra die terecht is. Hij wordt eventueel nog doorgestuurd naar de dichtstbijzijnde luchthaven.
Qua claim zit je dan in hetzelfde parket als nu, je kan de reële schade gaan verhalen op de airline. Waar je in de praktijk niks mee bent...

• tajigox
Sowieso misschien wel een tip voor reisverzekeringen. Ik ben tijdens één reis drie koffers kwijtgeraakt en heb daarvoor een schadeclaim moeten indienen. Die is gelukkig netjes vergoed maar ik kwam er wel achter hoe snel het schadebedrag oploopt.

Alleen al in die drie koffers zat voor ongeveer € 3.500 aan spullen. Ik denk dat de werkelijke schade zelfs nog hoger lag, want best lastig aan te tonen wat je niet meer hebt. Laat staan dat je nog bonnen hebt.

Met andere woorden: kies je bagagedekking niet te laag.

[ Voor 6% gewijzigd door tajigox op 25-08-2026 15:00 ]

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:09

kpr

tajigox schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:00:
Sowieso misschien wel een tip voor reisverzekeringen. Ik ben tijdens één reis drie koffers kwijtgeraakt en heb daarvoor een schadeclaim moeten indienen. Die is gelukkig netjes vergoed maar ik kwam er wel achter hoe snel het schadebedrag oploopt.

Alleen al in die drie koffers zat voor ongeveer € 3.500 aan spullen. Ik denk dat de werkelijke schade zelfs nog hoger lag, want best lastig aan te tonen wat je niet meer hebt. Laat staan dat je nog bonnen hebt.

Met andere woorden: kies je bagagedekking niet te laag.
Dat laatste heb ik een keer gemerkt toen mijn iPhone was gezakkenrold en ik de maximale vergoeding van €250 voor mobiele telefoons kreeg uitgekeerd. Het valt mij ook op dat die bedragen zelden worden geïndexeerd en zowel laptops als telefoonfs tegenwoordig best prijzig zijn.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vast een simpele vraag voor de kenners: als je boven het benodigde aantal XP voor Platinum uitkomt, tellen die extra XP dan mee voor volgend jaar, of raak je die kwijt en kun je ze alleen gebruiken voor Flying Blue Choice Benefits? Ik zit op 272 en heb voor maart 2027 300XP nodig. Met het aantal reizen nog voor die tijd ga ik daar zeker met 100 overheen.

Edit: Nog een andere vraag: KLM heeft mijn directe retourvlucht vanuit Vegas in oktober geschrapt. Ik kan nu óf een dag later terug, óf 4–5 uur langer reizen met een overstap met Delta. Kun je hiervoor compensatie krijgen? In mijn geval liefst een vergoeding in euro’s om een extra hotelnacht te betalen. Ik heb namelijk sterk de voorkeur voor een directe vlucht.

[ Voor 43% gewijzigd door Workaholic op 26-08-2026 06:30 ]

Mijn V&A

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:27:
Edit: Nog een andere vraag: KLM heeft mijn directe retourvlucht vanuit Vegas in oktober geschrapt. Ik kan nu óf een dag later terug, óf 4–5 uur langer reizen met een overstap met Delta. Kun je hiervoor compensatie krijgen? In mijn geval liefst een vergoeding in euro’s om een extra hotelnacht te betalen. Ik heb namelijk sterk de voorkeur voor een directe vlucht.
Niet als het zo ver van te voren al bekend is. Je hebt wel recht op een reroute of geld terug (en dus niet vliegen).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:27:
Vast een simpele vraag voor de kenners: als je boven het benodigde aantal XP voor Platinum uitkomt, tellen die extra XP dan mee voor volgend jaar, of raak je die kwijt en kun je ze alleen gebruiken voor Flying Blue Choice Benefits? Ik zit op 272 en heb voor maart 2027 300XP nodig. Met het aantal reizen nog voor die tijd ga ik daar zeker met 100 overheen.
Die tellen mee, maar je mag maximaal 300 XP meenemen naar het volgende jaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1 ... 281 282 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2