Hierbij mijn reiservaring van mijn eerste keer naar Vietnam en zelfs eerste keer Azie. Ik ben geen ervaren vlieger met alleen de jaarlijkse Europese vakantievlucht ervaring en lang geleden eens naar New York geweest maar dat was het dan. De ervaring met met name KLM verbaasde me wel, maar dat kan mijn gebrek aan ervaring zijn. Heen- en terugreis was Schiphol - Saigon via Singapore.
Heenvlucht AMS-SIN met de KLM 777 ging redelijk soepel, totdat het eten kwam. Ik verdraag geen pasta en geen zuivel e.d. dus had weken van tevoren de Aziatisch Vegetarische maaltijdoptie gekozen. Ik had echter tijdens de incheck de dag van te voren van het aanbod gebruik gemaakt om naar een Economy Premium (of iets dergelijks? Geen Comfort maar wel meer vooraan voor 20 euro) stoel te wisselen. De maaltijden worden uitgedeeld en ik vraag naar mijn maaltijd en wordt glazig aangekeken. Men ging het uitzoeken. 10 minuten later "ja sorry u had van stoel gewisseld? Want we hebben bij het uitdelen aan de persoon die op uw oude stoel zat uw naam gevraagd en die persoon had ja gezegd en uw maaltijd gekregen"... Oftewel ik mocht van de macaroni met kaassaus genieten want er was verder niks meer. Bedankt KLM
Zit ik een tijd later in het Vietnam Airlines toestel van Singapore naar Saigon, komt de stewardess naar mij toe "klopt het dat u een maaltijd had geboekt? Mag ik uw boarding pass zien?" en pas daarna kreeg ik een sticker op de stoel en later de maaltijd. Oftewel hoe simpel kan het zijn om het zeker te weten dat persoon A ook echt de maaltijd voor persoon A krijgt.
Binnen Vietnam enkele keren met VietJet gevlogen, hun EasyJet zeg maar, geen problemen mee gehad en ging vlekkeloos. Indrukwekkend dat ze op hun drukste route Saigon - Hanoi met een A330 vliegen, als budgetmaatschappij. Verder vliegt men overal met A320/321. Het concept van tussen kleine luchthavens met kleine toestelletjes vliegen kennen ze niet. Kwam op internet veel verhalen tegen dat VietJet een 'delay airline' zou zijn maar niks van gemerkt. Alleen de incheck bij Saigon was ouderwets lang en vermoeiend, nauwelijks airco, voordringende mensen en slechts een paar balies open waarbij een paar ook nog eens dichtgingen terwijl de rij alleen maar langer was. Op andere luchthavens kon je makkelijk even bij een koffietentje wachten tot je zag dat de rij bijna weg was en dan inchecken, zelfde bij de security. Ik zag wel dat men dit jaar een tweede luchthaven gaat openen dus dat zal wel de druk van de ketel halen.
M'n laatste lokale vlucht zou Da Lat - Saigon zijn met Vietnam Airlines, kreeg ik de ochtend mailtjes dat de vlucht later en later zou vertrekken, uiteindelijk wel 3 uur later dan gepland. Snel gecheckt en er ging ook een Bamboo Airways, die snel geboekt. Kon helaas geen geld terugkrijgen van Vietnam, maar het is in Vietnam sowieso 40-60 piek per ticket (ver of dichtbij maakt weinig uit) dus dat vond ik niet duur om de vertraging 'af te kopen'. Loop ik redelijk dichtbij vertrek richting de security check (sowieso nauwelijks rijen op zo'n kleine luchthaven), zie ik op eens mijn naam op een tv scherm met een balienummer, blijkt mijn ruimbagage geweigerd te zijn bij de security check

. Kwam door de ereader, die bij in totaal 5 andere vluchten blijkbaar geen bezwaar was geweest... Dit was een dag voor m'n terugvlucht naar NL, dus dat had erg vervelend kunnen aflopen als ik dat had gemist en die tas nog terug had moeten krijgen. Wijze les om niet meer eigenwijs toch iets met batterijen in de ruimbagage te doen.
De Bamboo vlucht werd met een Mongolia Airways A320 gevlogen, ex-Aeroflot, met overal Russische labels, ook wel grappig om mee te maken. Dat men ook niet al te veel geeft om het onderhoud was ook te merken, het landingsgestel kwam luid piepend naar beneden voor de landing en de flaps trilden wat meer dan normaal, maar soit.
Toen de terugreis, eerst met Singapore Airlines naar SIN, dat was een jonge 787 met alles erop en eraan zoals modern in-flight entertainment en stopcontact in de stoel. Eten was mega lekker, personeel poeslief, het bevestigde alles wat ik door het imago van SA had voorgesteld. Voor het eten werd weliswaar niet om mijn boardingpass gevraagd, maar iemand met de passagierslijst in de hand ging hardop mijn naam te roepen waana ik zwaaide en toen werd het met 'heeft u een speciale maaltijd gevraagd?' gecheckt. Ook stickertje op de stoel.
Toen de KLM, dit keer ging de maaltijdcheck wel iets beter. Wel direct bij de stoel vragen "bent u A?", dus had een false positive kunnen zijn, maar het was vooraf dus good enough. Wat me alleen erg opviel was dat er iets met de crew aan de hand leek te zijn. Sowieso was het een allegaartje van mensen flink op leeftijd, veel mannen, allerlei verschillende outfits aan. Een man had een overhemd met een epaulet met 1 streep erop, alsof het een soort piloot-in-opleiding was, een ander had een jaquet aan wat obers ook aan hebben in een net restaurant of hotel, een ander weer een donker overhemd. Nog raarder was dat ze allemaal redelijk zakelijk in de omgang waren, niet chagerijnig maar het scheelde niet veel. Dat leidde zelfs twee keer tot een woordgemeen met niet-westerse passagiers die het niet erg op prijs stelden dat er een bevel kwam alsof het een agent of security medewerker was die het zei. "Chair in upright position" en "put the bag in the up overhead bin, now please". Het contrast met de Aziatische airlines met alles in dat bijna perfecte uniform (wat 'uniform' ook betekent), de poeslieve houding en Pan Am-smile was wel groot te noemen.
Ook liepen dingen wat anders, op de heenvlucht kwam men netjes vragen dat iedereen de raampjes dicht deed vanwege het licht. Op de terugvlucht niet. We kregen heen ook snacks, een muffin en later een soort brownie-cake, op de terugweg niks (alleen avondmaaltijd en ontbijt). Er was zelfs geen koffie wegens want "milde turbulentie", ook apart, maar daar kan ik nog inkomen dat men het dan overslaat. Maar al met al krab ik me toch wel achter de oren om vaker met KLM te vliegen. Ik vraag me dan ook vooral af of dit een algemene trend is bij Westerse maatschappijen of het hier specifiek KLM is. Op trip reports op youtube kwam ik ook wel eens matige ervaringen bij andere maatschappijen tegen, zelfs in de business class, en komt KLM nog redelijk vaak wel positiever eruit.