Verslagje van mijn recente trip AMS-EWR met United. Op deze route zetten ze een nogal ancient 767-400ER in, na een hele reeks 777-200's uit midden jaren 90 zo ongeveer de oudste toestellen in hun vloot (geleverd 2000-2002 aan toen nog Continental). In coronatijd waren deze al afgevoerd maar een paar jaar later alsnog voorzien van nieuwe interieurs met Polaris business class en vernieuwde PE-stoelen. Daarmee is Amsterdam een beetje een uitzondering (wellicht bewust want KLM/Delta-hub?) want andere grote Europese luchthavens krijgen een modernere mix van 777's en 787's. De 767's worden vooral ingezet op kleinere bestemmingen als Dubrovnik, Bari en Nice. Zelfs Brussel krijgt een 787-10
De reis begon al goed met 7 uur vertraging, die we gelukkig thuis konden uitzitten. We zouden eerst PE reizen maar de upgrade naar Polaris voor omgerekend zo'n 520 euro vond ik nog wel de moeite, gezien de te verwachten vliegduur van bijna 8 uur. Voor de kortere terugweg was de upgrade helaas meer dan dubbel zo duur (1249 dollar) en dat ging me dan weer veel te ver. Dus die gewoon in PE uitgezeten.
Je moet United nageven, de Polaris cabin gaat al een tijdje mee (2016, er komt schijnbaar wel een nieuwe versie binnenkort) maar is over de hele vloot consistent hetzelfde. Geen QR-fratsen met 6 verschillende stoelen in 5 toesteltypes. In de 767 is de opstelling 1-1-1 omdat in de smalle cabine geen 1-2-1 mogelijk is. Elke stoel heeft directe aisletoegang, waarbij de even rijen iets naar het gangpad toe gedraaid staan en zowel minder ruimte als minder privacy bieden. De oneven rijen aan de raamkant hebben het meeste privacy. Ik zat op 4D dus in het midden naar het gangpad toe, maar desondanks vond ik de stoel nog relatief afgesloten. Bij een reverse herringbone heb je vaak minder privacy. Nadeel van de opstelling is dat je nooit echt samen kan zitten als je als stel reist, je hebt altijd of een gangpad ertussen, of je zit achter elkaar. Ander nadeel is dat de business-sectie van 34 stoelen geen eigen toiletten heeft maar deze deelt met de erachter gelegen PE-cabine met 24 stoelen én de crew. Dat houdt niet bepaald over want er zijn er maar twee.
De Polaris stoel zelf is niet meer het modernste van het modernste maar qua comfort toch een prima acceptabele business seat. Toestel zelf is erg lawaaiig, vooral de ventilatie staat keihard te blazen en dat merk je voorin de cabine het ergst. De IFE is ook flink verouderd, de selectie is nog redelijk goed maar het scherm is klein, de resolutie is waardeloos, het geluid is slecht en er zijn geen games op te spelen. Kan eigenlijk echt niet meer in business class anno 2026. Ook dingen als BT-connectivity voor je eigen koptelefoon kan je vergeten. De wifi is nog van het ouderwetse type, Starlink wordt wel uitgerold maar is nog niet in de hele vloot beschikbaar en het is de vraag of deze oude toestellen daar nog van voorzien worden. As it is is de wifi prima bruikbaar voor browsen, en 13 euro voor de hele vlucht is een schappelijk tarief.
Het personeel is, zoals gebruikelijk bij US airlines, van het type 'flink wat jaar ervaring'. 'Mijn' kant van het gangpad was prima, maar aan de andere kant liep een vrouw die bewust onvriendelijk leek te doen. Snauwend met slechts 1 of 2 woorden werden passagiers aangesproken. Blijft verbijsterend dat dit blijkbaar acceptabel gedrag is. Eten was redelijk, niks bijzonders. Enigszins begrijpelijk maar ook raar was dat we ondanks de 7 uur vertraging en dus vertrek om 16:00 ipv 09:00 doodleuk een ontbijt werd uitgeserveerd. Yoghurt en pannenkoeken om half 6 in de middag, maar dan wel met wijn erbij

. United wist toch al aardig lang dat deze vlucht dik vertraagd zou zijn dus je zou zeggen genoeg tijd om de catering om te gooien maar goed.
Terug dan in PE, dit keer rij 20 bulkhead aan het raam in een 2-2-2 opstelling. Nadeel van de bulkhead is de iets smallere stoel doordat het IFE scherm in de leuning zit, maar verder echt een prima plek om te zitten. De beenruimte is fors en het feit dat er niemand in je ruimte reclined is een groot pluspunt. De dayflight hier en de nacht terug in Polaris lijkt een goede combinatie te zijn. Verder weinig verschil, de catering doet nauwelijks onder voor die in business, de IFE is vrijwel hetzelfde en buiten lounge-toegang is je behandeling op de grond gelijk. Slapen was nauwelijks mogelijk maar dat is persoonlijk, ik doe plat liggend al bijna geen oog dicht aan boord dus dat het half rechtop zittend helemaal niet ging was geen verrassing.
Al met al redelijk tevreden, zeker als je in westelijk/zuidelijk Manhattan moet zijn is Newark een prettiger vliegveld dan JFK (ook veel minder rijen bij de immigration) maar het zou fijn zijn als United op deze route een moderner vliegtuig zou inzetten. Voor mij in de toekomst reden om KLM/Delta de voorkeur te geven. Ander nadeeltje is dat er in de C-terminal geen lounge is tenzij je Polaris vliegt of United Club toegang hebt via status. Priority Pass biedt alleen een uurtje in de Minute Suites (privékamers met slaapbank die per uur worden verhuurd), de Amex Centurion lounge wordt al jaren beloofd maar is nog altijd niet geopend.
[
Voor 8% gewijzigd door
Daniel op 30-09-2026 15:17
]