Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 252 253 Laatste
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

franssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:18:
Toch denk ik dat ze zowel in Duitsland als Frankrijk vaker staken?
Blijven dan niet zoveel alternatieven over, UK wellicht?
In Frankrijk per definitie, maar daar lijkt het me meer de luchtverkeersleiding. Niet het personeel van AF.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58

Goner

What can I do you for ?

Waarschijnlijk niet opgelet laatste keer (februari/maart), of iets gemist, maar sinds wanneer vliegt KLM nu ook in de avond naar Kaapstad en 's ochtends terug naar Schiphol ??

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Noob vraagje: Ik vlieg meestal niet over CDG. En als ik het al doe, zonder bagage.

Ik heb een uur overstap vanuit AMS naar de US. Ik red het wel, maar wat zijn de odds voor mijn koffer?
Goner schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:32:
Waarschijnlijk niet opgelet laatste keer (februari/maart), of iets gemist, maar sinds wanneer vliegt KLM nu ook in de avond naar Kaapstad en 's ochtends terug naar Schiphol ??
KLM heeft al een tijdje extra vluchten naar Zuid-Afrika. In ieder geval tot begin volgend jaar. Niet elke dag, maar 3 in de week volgens mij.

En terecht, want ze zitten ramvol.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:29:
Noob vraagje: Ik vlieg meestal niet over CDG. En als ik het al doe, zonder bagage.

Ik heb een uur overstap vanuit AMS naar de US. Ik red het wel, maar wat zijn de odds voor mijn koffer?
Bij mij op 1x na altijd gelukt, maar die keer waren we vertraagd dus was t in werkelijkheid iets minder dan een uur.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 27-09-2025 22:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Heb ook slechts 1 keer problemen gehad met de koffer op CDG; en dat was jaren geleden (Mogelijk wel 10 jaar terug..). Ook een extreem korte overstap in mijn geval (45 min oid).
PWM schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:29:
[...]

Grappig, ik opende net het topic om hier een vraag over te stellen :)

Maar inderdaad, 400UXP betekent toegang tot de KLM PA. De kwalificatie periode is op dit moment nog kalenderjaar. Dat betekent dat als je nu boven de threshold zit, je ergens begin volgend jaar bericht krijgt en dan officieel van 1 april 2026 tot en met 31 maart 2027 toegang krijgt (in de praktijk meteen na de e-mail, dus eerder).

De regels gaan wel veranderen, ze gaan kijken naar je FB kwalificatie periode vanaf januari. En dat is dan meteen mijn vraag aan de kenners:

Mijn nieuwe periode begint 30 september. Betekent dat dat al mijn UXP in Q4 dus geldt voor de huidige kwalificatie periode, maar dus eigenlijk ook de start is van de nieuwe. Waarbij Surplus dus eigenlijk dubbel telt.
hmm dat is een goed punt. Ik ben sinds April mijn PA status kwijt, maar zit ondertussen weer tegen de 400UXP. Waarschijnlijk ga ik dat nog wel halen dit kalender jaar.

Maar..kijkende naar de laatste email die ik van ze heb gekregen werken ze nu al met de persoonlijke kwalificatie periodes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdMOwJnrSdaFZoQu93FTY3FbuVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/54NsHzRDdjFA6HoCoUe8anVA.png?f=fotoalbum_large

Snap alleen niet helemaal hoe dit dan zou moeten werken, want de UXP counter op de website is nog wél gebaseerd op het kalender jaar. Hoewel ik meen dat ik ergens gelezen had dat ook dit zal gaan veranderen. Hoewel ze theoretisch op een andere manier de UXP's zouden kunnen tellen dan wat er op de website wordt weergegeven. Echt duidelijk is het niet nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:00
Blokker_1999 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:48:
[...]

yep, die staat bij ANA altijd aan voor het boarden. Het helpt natuurlijk dat het de terugvlucht is en men het vliegtuig gewoon moet keren en even op de reset duwt.
Nare is dat hun IFE aanbod beperkt is. Maja, als je in hun "the Room" product kan vliegen dan is dat het wel waard :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:30
Wat kan ik me deze week irriteren aan de service van KLM Whatsapp. Vorige week een tripje naar oost-europa (inclusief start vanuit Antwerpen om aan de Gold XP te komen die ik vóór 30 september moet hebben), maar nu zijn alleen de treinreis XP bijgeboekt (dus 10, ipv de benodigde 25 (inclusief SAF).

Service-medewerker zegt tot 2x toe dat ze bijgeboekt zijn - maar dat gaat dan alleen om de treinreis. 8)7

Ik ga zien waar het gaat stranden, maar anders weet ik ook weer dat 'the long way home' via ZWE + SAF kopen zo in de maand van je vernieuwing niet the way to go is. Misschien volgend jaar war meer vluchtjes doen van te voren, als de baas het goedkeurt.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Als je nou even belt ipv via whatsapp dan heb je dat ws zo gefixt. Dan heb je namelijk één medewerker aan de lijn die alléén met jou bezig is, ipv een Zoomer op whatsapp die waarschijnlijk dertig verschillende chats tegelijk aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:24:
[...]

4x in 3 weken is ook internationaal gezien best vaak. In totaal zullen ze in andere landen wellicht wel vaker staken. Maar ik heb meerdere collega's die nu meermaals geraakt zijn de laatste weken. En dan tikt het wel aan.

Ik vlieg woensdag (als het dus goed is) met iemand naar VLC. Mocht die geannuleerd worden is het zijn 4e keer, die heeft elke staking meegepakt :p
Air France en Delta gaan op zoek naar een andere afhandelingspartner voor hun activiteiten ‘onder de vleugel’. Dat maakte KLM maandag bekend in een persbericht.

[..]

De keuze van de luchtvaartmaatschappijen heeft rechtstreekse gevolgen voor KLM, dat dagelijks zeventien Delta- en twaalf Air France-vluchten op Schiphol afhandelde.

[..]

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij wijst naar de recente stakingen van het grondpersoneel als een van de redenen voor de beslissing van Air France en Delta.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...r-afhandeling-op-schiphol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:56
Best een bijzondere move als je kijkt naar hoe vaak er in frankrijk gestaakt wordt. Ook dit jaar weer - 7 t/m 10 oktober gaat al het vliegverkeer (en treinen etc) in frankrijk weer plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mvd1981 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:38:
[...]

Best een bijzondere move als je kijkt naar hoe vaak er in frankrijk gestaakt wordt. Ook dit jaar weer - 7 t/m 10 oktober gaat al het vliegverkeer (en treinen etc) in frankrijk weer plat.
Je zou bijna denken dat het een opzetje is om bij de rechter extra argumenten te hebben om de staking te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Deze discussie is beter te voeren in het achtergrondtopic (zie topicwarning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

Grouchy

meep meep

PWM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:29:

Hop via, wat is het, Terminal 2G, die aparte terminal met bus transfer...dat gaat niet altijd lukken.
Terminal 2E/F meestal wel maar als het bijvoorbeeld mistig is in de morgen en er zijn wat vertragingen dan ging het de laatste jaren ook niet altijd goed.

Aan de andere kant; ieder nadeel heeft zijn voordeel. Een shopping mall in de USA is nooit ver weg en wat 'gratis' toilet artikelen en kleding heeft natuurlijk ook zijn charmes.

Edit: Staking van aanstaande woensdag is opgeschort volgens BNR:
https://www.bnr.nl/nieuws...rhandelen-met-bemiddelaar

[ Voor 11% gewijzigd door Grouchy op 29-09-2025 13:40 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Docslik schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:56:
Wat kan ik me deze week irriteren aan de service van KLM Whatsapp. Vorige week een tripje naar oost-europa (inclusief start vanuit Antwerpen om aan de Gold XP te komen die ik vóór 30 september moet hebben), maar nu zijn alleen de treinreis XP bijgeboekt (dus 10, ipv de benodigde 25 (inclusief SAF).

Service-medewerker zegt tot 2x toe dat ze bijgeboekt zijn - maar dat gaat dan alleen om de treinreis. 8)7

Ik ga zien waar het gaat stranden, maar anders weet ik ook weer dat 'the long way home' via ZWE + SAF kopen zo in de maand van je vernieuwing niet the way to go is. Misschien volgend jaar war meer vluchtjes doen van te voren, als de baas het goedkeurt.... :)
Toevallig afgelopen week voor het werk naar Krakow gevlogen, bij mij ontbreekt de SAF XP ook. Hier rechtstreeks vanuit Schiphol (dus geen trein XP) maar wel een groepsboeking. Morgen ook maar eens contact opnemen als het er vandaag niet is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
CyBeR schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:05:
Als je nou even belt ipv via whatsapp dan heb je dat ws zo gefixt. Dan heb je namelijk één medewerker aan de lijn die alléén met jou bezig is, ipv een Zoomer op whatsapp die waarschijnlijk dertig verschillende chats tegelijk aan het doen is.
Tot 2x geprobeerd, beide keren na een uurtje opgehangen. Zo nog maar eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Docslik schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:09:
[...]

Tot 2x geprobeerd, beide keren na een uurtje opgehangen. Zo nog maar eens proberen...
Je kiest in het keuzemenu wel voor flying blue? Ik kan met niet herinneren ooit langer dan 5 minuten te hebben moeten wachten namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Word ik om 12.30 omgeboekt van de woensdag naar de dinsdag, komt om 13.00 naar buiten dat de staking niet doorgaat....

Huurauto en hotel had ik al omgezet. Dan maar extra dagje Valencia (lekker weer daar nu :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:45:
Word ik om 12.30 omgeboekt van de woensdag naar de dinsdag, komt om 13.00 naar buiten dat de staking niet doorgaat....

Huurauto en hotel had ik al omgezet. Dan maar extra dagje Valencia (lekker weer daar nu :+ )
Woensdag lijkt het wel lekker weer te worden inderdaad. Dinsdag indien vroeg kan het wel wat minder zijn :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
CyBeR schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:36:
[...]

Je kiest in het keuzemenu wel voor flying blue? Ik kan met niet herinneren ooit langer dan 5 minuten te hebben moeten wachten namelijk.
Je hebt gelijk! De aanhouder wint: zojuist gebeld en was binnen 5 minuten geregeld. Mogelijk had iets te maken met de tijdstippen waarop ik vooheen belde (tijdens lunch). Overigens kreeg ik geen toelichting op waarom de xp niet automatisch werden bijgeschijven.

Geen commentaar vanuit mijn kant meer op de klantenservice - en op naar een nieuw jaar gold :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Docslik op 29-09-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Is een claim op basis van EU261 ook mogelijk als je vlucht vandaag gecanceld is en je morgen met 3 verschillende vluchten terug vliegt van Bergen naar Amsterdam? Oorzaak is waarschijnlijk het drone verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Als een drone-verhaal de oorzaak is: dan nee. Anders in principe wel, mits je vertraagd aankomt (wat neem ik aan het geval is als je een dag later terug vliegt :P)

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 29-09-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
CyBeR schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:21:
Als een drone-verhaal de oorzaak is: dan nee. Anders in principe wel, mits je vertraagd aankomt (wat neem ik aan het geval is als je een dag later terug vliegt :P)
Optijd aankomen zit er niet in idd.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Binnenkort een keer via RTM naar LCY; niet mijn eerste voorkeur, maar een paar collega's wonen daar in de buurt dus prima. Privium biedt daar wel lounge access aan; is die lounge een beetje oké om te lunchen?

Ik zie verder niets over fast track (zoals EIN), maar volgens mij valt het qua drukte wel mee doordeweeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Grouchy schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:01:
[...]

Hop via, wat is het, Terminal 2G, die aparte terminal met bus transfer...dat gaat niet altijd lukken.
Terminal 2E/F meestal wel maar als het bijvoorbeeld mistig is in de morgen en er zijn wat vertragingen dan ging het de laatste jaren ook niet altijd goed.
Bij mijn weten zijn AMS vluchten altijd via 2F (Want 75% zijn overstappers), mar andere regionale vluchten (Zoals idd HOP vanuit DUS) vaak via 2G. En dat kan, als je pech hebt, een half uur duren met de bus. Klein voordeel is wel: Die bus brengt je dan direct naar de terminal waar je zijn moet vziw. Vanaf 2F mag je een flink eind lopen als je intercontinentaal vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:56
finsdefis schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
Binnenkort een keer via RTM naar LCY; niet mijn eerste voorkeur, maar een paar collega's wonen daar in de buurt dus prima. Privium biedt daar wel lounge access aan; is die lounge een beetje oké om te lunchen?

Ik zie verder niets over fast track (zoals EIN), maar volgens mij valt het qua drukte wel mee doordeweeks?
Over de lounge kan ik niks zeggen, maar er is inderdaad geen fast track op Rotterdam. Op welk tijdstip vlieg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
HappyPinguin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:15:
[...]

Over de lounge kan ik niks zeggen, maar er is inderdaad geen fast track op Rotterdam. Op welk tijdstip vlieg je?
Ik denk dat we een vlucht rond half 1 pakken. Kunnen overigens ook nog de Eurostar nemen, maar heb daar maar matige ervaringen mee tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Laatst online: 08:56
finsdefis schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:31:
[...]
Ik denk dat we een vlucht rond half 1 pakken. Kunnen overigens ook nog de Eurostar nemen, maar heb daar maar matige ervaringen mee tbh.
Het kan relatief druk zijn rond die tijd. Je zit namelijk in het begin van de middag outbound piek van Transavia, en afhankelijk van de dag kan er ook nog een Pegasus, Sunexpress of TUI outbound tussen zitten.
Edit: er is namelijk maar één security rij, en afhankelijk van hun bezetting kunnen er meerdere security units open zijn. Het is natuurlijk geen Schiphol, maar er staat soms wel een rij daar.

[ Voor 17% gewijzigd door HappyPinguin op 29-09-2025 20:43 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
HappyPinguin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:40:
[...]

Het kan relatief druk zijn rond die tijd. Je zit namelijk in het begin van de middag outbound piek van Transavia, en afhankelijk van de dag kan er ook nog een Pegasus, Sunexpress of TUI outbound tussen zitten.
Edit: er is namelijk maar één security rij, en afhankelijk van hun bezetting kunnen er meerdere security units open zijn. Het is natuurlijk geen Schiphol, maar er staat soms wel een rij daar.
Ah, thanks voor de heads-up. Even gekeken en idd best wat vakantievluchten die lijken te vertrekken rond die tijd; vaak ook niet de snelste groepen om door security te loodsen...

Ik zag dat ze er ook fast track vouchers verkopen voor 12,50 p/s, dat zou weer wat kunnen schelen. Jammer dat Privium hier geen fast track biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb zo mijn eerste vlucht op de KLM pauper route :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97JgO_HIny6HhAmRdU19IhTjbO8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FbLHkKUxeABgxQP7YffcH76c.jpg?f=user_large

Je krijgt dus zelfs geen biertje meer. Maar wat ik vooral ook vreemd vind, is dat er geen enkele voordeel voor de FF is. Nu zit ik in de lounge gratis te eten en ik kan straks met AMEX gratis eten en drinken halen bij de Grab&Fly, dus is wel echt een 1st world issue. Maar ik verdom het toch om mijn CC te trekken om iets te drinken bij KLM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:17
PWM schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:12:
Maar wat ik vooral ook vreemd vind, is dat er geen enkele voordeel voor de FF is.
Ultimates mogen gratis een keuze maken, de laatste keer koos ik een wrap en een drankje ;)

De belangstelling voor BoB viel mij niet tegen, er waren nogal wat mensen die naast hun standaard drankje en snack nog iets anders kozen.

[ Voor 29% gewijzigd door Timmy op 30-09-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dat laatste verbaasd me dan weer niets. Ik vlieg ook wel eens Easyjet en daar lijkt het af en toe of mensen hun wekelijkse boodschappen aan boord doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Het is natuurlijk wat anders als je op vakantie gaat, of dat je zakelijk reist. Ik neem aan dat je ook niet voorafgaand aan je vlucht eerst een uur bij Cafe Rembrandt zit te tanken om 10u s'ochtends ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door wibblemoo op 30-09-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik zie een mail over actie van KLM fb voorbij komen waarbij je een “mijlen-abo” kunt afsluiten. Dus maandelijks een x-bedrag betalen en maandelijks mijlen krijgen. Het hoogste aantal wat je maandelijks kunt kopen is 17000 mijlen voor 187 euro. Dat komt neer op 1,1ct per mijl. Nu ben ik in principe tegen het kopen van mijlen omdat dat meestal een slechte deal is. Maar is 1,1ct lijkt me geen slechte deal, of mis ik iets?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:18:
Ik zie een mail over actie van KLM fb voorbij komen waarbij je een “mijlen-abo” kunt afsluiten. Dus maandelijks een x-bedrag betalen en maandelijks mijlen krijgen. Het hoogste aantal wat je maandelijks kunt kopen is 17000 mijlen voor 187 euro. Dat komt neer op 1,1ct per mijl. Nu ben ik in principe tegen het kopen van mijlen omdat dat meestal een slechte deal is. Maar is 1,1ct lijkt me geen slechte deal, of mis ik iets?
Het algemene devies is om alleen mijlen te kopen als je weet dat je ze binnenkort gaat gebruiken, ivm devaluaties, wijzigende beschikbaarheid etc.

Dat gaat hier nog steeds wel op denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Apache4u schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:18:
Het probleem met miles kopen als 'goede deal' is dat niet alleen de aanschafprijs van belang is, maar ook de prijs van de reward ticket. En over dat laatste heb je meestal geen controle wanneer je een specifieke bestemming en reisdata zoekt. De kans is groot dat de deal slecht is voor de bestemming op de dag/tijd dat je wenst te gaan.

Als ik de eerste de beste reissuggestie op klm.nl bekijk dan kom ik met een reward ticket betaald met gekochte miles duurder uit dan gewoon de ticket volledig met geld betalen. En daar zitten dan ook nog miles (en XP) bij inbegrepen.

Verder nog een nadeel specifiek aan het abonnement: je weet vooraf niet hoeveel miles je nodig hebt, je koopt op deze manier altijd teveel.

Als laatste nog een algemene reden om het niet te doen: als je niet vliegt, dan zit het geld wel vast in miles. Je kan de aanschaf later niet ongedaan maken en het geld ergens anders voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Zr40 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:53:
[...]

Het probleem met miles kopen als 'goede deal' is dat niet alleen de aanschafprijs van belang is, maar ook de prijs van de reward ticket. En over dat laatste heb je meestal geen controle wanneer je een specifieke bestemming en reisdata zoekt. De kans is groot dat de deal slecht is voor de bestemming op de dag/tijd dat je wenst te gaan.

Als ik de eerste de beste reissuggestie op klm.nl bekijk dan kom ik met een reward ticket betaald met gekochte miles duurder uit dan gewoon de ticket volledig met geld betalen. En daar zitten dan ook nog miles (en XP) bij inbegrepen.

Verder nog een nadeel specifiek aan het abonnement: je weet vooraf niet hoeveel miles je nodig hebt, je koopt op deze manier altijd teveel.

Als laatste nog een algemene reden om het niet te doen: als je niet vliegt, dan zit het geld wel vast in miles. Je kan de aanschaf later niet ongedaan maken en het geld ergens anders voor gebruiken.
Dit klopt helemaal. Ik denk dat de prijs van de miles in dit abonnement inderdaad redelijk gunstig is. Maar de vraag zal zijn, hoe vaak boek je award tickets, kom je miles tekort daarvoor?

Ik boek zelf een stuk of 10 awardtickets per jaar via KLM. Heb voldoende punten, dus geen reden om extra miles aan te schaffen. Maar ik zou het anders wel overwegen. Gemiddeld zijn mijn redempties altijd wel boven (meestal ruim boven) >1.1c per mile, dus dat zou dan netto positief zijn.

Weet je echter niet zeker of je geregeld awardtickets boekt (met een waardering boven >1.1 CP), dan zou ik het niet direct aanschaffen, zoals genoemd verlies je flexibiliteit en heb je risico op devaluaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-10 14:45
Advies gevraagd;
Ik vlieg maandag 20 oktober (tijd maakt niet uit) naar CMH en vlieg vrijdag (tijd maakt niet uit (maar ik moet nog met de trein naar Groningen) terug naar AMS)
Er zijn vlucht mogelijkheden en ik reis business-class voor werk.
Iemand een leuk idee qua toestellen en/of route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
elbeannie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
Advies gevraagd;
Ik vlieg maandag 20 oktober (tijd maakt niet uit) naar CMH en vlieg vrijdag (tijd maakt niet uit (maar ik moet nog met de trein naar Groningen) terug naar AMS)
Er zijn vlucht mogelijkheden en ik reis business-class voor werk.
Iemand een leuk idee qua toestellen en/of route?
Ik vloog meestal met Delta via Detroit. De snelste route en Delta vliegt met een A350.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Met de shutdown momenteel zou ik heel ver van alle vliegvelden in New York blijven, dus liever geen UA (AMS-EWR-CMH). En al helemaal als je geen Global Entry hebt.
Dan wordt het vanuit AMS vaak Delta, via ATL heb ie die maandag een A339, via DTW is de oude 333.
Terug via ATL, DTW, BOS of MSP heb je momenteel de 359 of 339. Whatever luchthaven & toestel je voerkeur heeft.
Oooh, en in BOS heb je een Delta One lounge, weer wat anders dan de KLM kantine in AMS.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Sowieso nooit overstappen op JFK, zelfs met Global Entry. Net even gekeken maar ik vlieg CMH meestal via Detroit of Minneapolis, vaker Detroit omdat de vliegtijden prettig zijn (niet te laat aankomst in Columbus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Yakumos schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:33:
Sowieso nooit overstappen op JFK, zelfs met Global Entry.
Met GE is 't prima hoor, kun je zo doorlopen. Zonder sta je idd rustig 2 uur in de rij. En dat is zonder shutdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

Sorcerer8472

Mens sana?

Grouchy schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:39:
Oooh, en in BOS heb je een Delta One lounge, weer wat anders dan de KLM kantine in AMS.
Weet niet hoe geweldig die is, want ik ben er nooit geweest, maar Lounge 52 is beter/fijner dan eigenlijk alle Delta lounges waar ik ben geweest, en dat zijn er wel een paar. Die zijn meer het niveau kantine imo. Met alleen ongezond vet voedsel vaak ook nog eens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
De Delta One lounges zijn een stap boven de gewone SkyClubs. Itt die laatste kom je er ook alleen maar in als je een business class ticket hebt, niet op basis van welke credit card je hebt en zelfs niet op basis van FFP status (m.u.v. Delta 360°, en zelfs dan alleen als die first class vliegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Weet niet hoe geweldig die is, want ik ben er nooit geweest, maar Lounge 52 is beter/fijner dan eigenlijk alle Delta lounges waar ik ben geweest, en dat zijn er wel een paar. Die zijn meer het niveau kantine imo. Met alleen ongezond vet voedsel vaak ook nog eens.
Delta One lounges zijn fantastisch. Meerdere stappen boven de KLM 52 lounge wat mij betreft. In Boston heb je echter geen toegang als KLM passagier, enkel als je via Delta/Delta One vliegt.

De KLM lounge 52 vind ik degelijk maar zeker niet bijzonder. De Barista vind ik fijn en ontbijt opties zijn degelijk. Maar later op de dag vind ik het aanbod niet bijzonder. En in vergelijking met andere lounges is degelijk denk ik het juiste woord.

In de US is er een fors verschil tussen de standaard lounges (United Club/Skyclub/etc.) en de International lounges als Delta One/United Polaris/etc, waar die laatste vaak heel fraai zijn. De Centurion en Sapphire lounges zitten daar een beetje tussenin, maar vind ik meestal ook beter als Lounge 52 bijvoorbeeld. Wat dat betreft wordt het wel interessant hoe de nieuwe centurion lounge zich gaat verhouden met Lounge 52 op Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Deze maand staan de LAX, PHX, SEA, AUS en MSP SC's op de planning.

De entry level SC's hier hebben gewoon een salad bar en vers fruit en met uitzondering van PHX is er ook nog eens meer keuze. Eten/ruimte/inrichting in de G18 MSP, LAX T3, AUS SCs ontstijgt allemaal het 52 AMS nivo.

Dan de Delta One lounges hier @LAX en SEA, dat is echt een totaal ander niveau dan wat KLM momenteel in Amsterdam biedt. Bekijk anders wat foto's/menu's/reviews eens en vergelijk dat met AMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ga later dit jaar met KLM naar Tokyo en kan qua meals Indonesian, Japanese, celebration, Italian en veggie kiezen. Wat zijn aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

Sorcerer8472

Mens sana?

Grouchy schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Deze maand staan de LAX, PHX, SEA, AUS en MSP SC's op de planning.

De entry level SC's hier hebben gewoon een salad bar en vers fruit en met uitzondering van PHX is er ook nog eens meer keuze. Eten/ruimte/inrichting in de G18 MSP, LAX T3, AUS SCs ontstijgt allemaal het 52 AMS nivo.

Dan de Delta One lounges hier @LAX en SEA, dat is echt een totaal ander niveau dan wat KLM momenteel in Amsterdam biedt. Bekijk anders wat foto's/menu's/reviews eens en vergelijk dat met AMS.
Heel noobish, maar ik wist niet dat Delta One lounges iets anders waren dan Delta Sky Club, en ik ben alleen in de laatste geweest :)

Maar 52 vind ik toch echt fijner dan de meeste SkyClubs. SEA is vooral groot bijvoorbeeld, maar voelt niet echt als bijzonder fijne plek ofzo. ATL is al helemaal vreselijk. LAX is nog wel okee dankzij het mooie buitengedeelte. De koffie is iig overal slecht :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
JPtjeeNL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:08:
Ik ga later dit jaar met KLM naar Tokyo en kan qua meals Indonesian, Japanese, celebration, Italian en veggie kiezen. Wat zijn aanraders?
Heel persoonlijk natuurlijk en ze variëren ook met maaltijden maar ik vind een Indische maaltijd altijd prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20
Die Indonesische maaltijd is erg fijn idd. De veggie is ook prima. Celebration vond ik een beetje standaard. Ik vlieg volgend jaar ook naar Tokyo en ga dan de Japanse maaltijd proberen om alvast in de stemming te komen :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:22:
[...]

Heel noobish, maar ik wist niet dat Delta One lounges iets anders waren dan Delta Sky Club, en ik ben alleen in de laatste geweest :)
D1 lounges zijn ook een heel nieuw concept, omdat de SC's uitpuilden van de creditcardhouders en de daadwerkelijke D1-klanten daar bijzonder ontevreden over waren (niet in de minste plaats omdat er steeds geen plek was voor ze). Er zijn er nog maar een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 16:05
Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:22:
[...]
Maar 52 vind ik toch echt fijner dan de meeste SkyClubs.
Eens met meeste. Ben wel fan van de nieuwe SkyClub in BOS. Zit overigens ook een en Delta One Lounge in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Er zijn een aantal SkyClubs die best Ok zijn. Vond onlangs de club in Nashville prima, met leuke apron views ook. Maar het kan ook bar slecht zijn (Newark...). D1 lounges zijn als het goed is vergelijkbaar met Polaris lounges, en dat is echt van een ander niveau.

[ Voor 27% gewijzigd door Xandrios op 03-10-2025 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onigiri
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:08:
op vluchten van/naar Azië heeft KLM vaak ook een "lokale" maaltijd in het standaard menu. de speciale maaltijden zien er vaak wel beter uit.
Het nadeel van de speciale maaltijd is dat die soms wel 10 min voordat ze beginnen met de gewone ronde worden rondgebracht, voor drinken en opruimen ben je echter afhankelijk van de gewone ronde (tenzij het personeel een stap extra wil zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
onigiri schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

op vluchten van/naar Azië heeft KLM vaak ook een "lokale" maaltijd in het standaard menu. de speciale maaltijden zien er vaak wel beter uit.
Het nadeel van de speciale maaltijd is dat die soms wel 10 min voordat ze beginnen met de gewone ronde worden rondgebracht, voor drinken en opruimen ben je echter afhankelijk van de gewone ronde (tenzij het personeel een stap extra wil zetten)
Top, ik ga naar Japan dus ik denk dat dat het Japanse menu is dan? Of is dat een standaard menu?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
Xandrios schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:24:
D1 lounges zijn als het goed is vergelijkbaar met Polaris lounges, en dat is echt van een ander niveau.
Heb toevallig de nieuwe D1 lounges van zowel BOS als SEA een paar weken na opening kunnen bezoeken. Zijn beide top, gewoon een soort restaurant waar wel echt goed eten wordt geserveerd.

BOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq1S1SyUfpkxIiPsLYZo1y57ko0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dN4ycxIKy63lNG6jVrRf7Q9X.jpg?f=fotoalbum_large

SEA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_k97OO7uz5srBEt1YaJDrA0yUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Svi5rbznZsDe1UAJRKZQv0An.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awJiQevfcyS-qAMOTiMXlRyKqmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mCncoTiEc64UlPKegoDnn43.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onigiri
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Top, ik ga naar Japan dus ik denk dat dat het Japanse menu is dan? Of is dat een standaard menu?
dat is een standaard menu, het betaalde menu op de website ziet er beter uit dan wat ik de afgelopen jaren als standaard gezien heb, maar dat mag ook wel voor mijn E30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gtoniser schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

Heb toevallig de nieuwe D1 lounges van zowel BOS als SEA een paar weken na opening kunnen bezoeken. Zijn beide top, gewoon een soort restaurant waar wel echt goed eten wordt geserveerd.

BOS:
[Afbeelding]

SEA:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben ook in die van SEA geweest. Erg fijn om even goed te eten alvorens de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Afgelopen keren vond ik het eten bij de Privium lounge trouwens ook ineens een stuk beter. Bij de 1e paar x vond ik het steeds tegen vallen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ben in 99% van de gevallen erg tevreden over KLM. Moeten ze dit niet te vaak doen :p

Zat op mijn Cityhopper vlucht te wachten in het buitenland. Kist was er en de crew was van boord. Je zag dat de groundstaff erg in de war was. Er liep 1 piloot rond, maar verder gebeurde er niets.

Na verloop van tijd kwam de nieuw crew aanlopen, een uurtje te laat. Ik kon het gesprek horen tussen de al aanwezige piloot en de rest. Kwam er op neer dat ze zich een uur vergist hadden in de tijd.

Toen we, 70 minuten te laat gingen vliegen:
We are sorry for this delay. This is due to bad weather in Amsterdam
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
KLM en slecht weer. Weet nog de discussie ooit bij een (gefaalde) claim: wij zouden kunnen bewijzen dat de vertraging door het weer kwam, maar we hoeven het niet te doen dus we doen het niet.

Letterlijk per e-mail van de CS terug gekregen destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:40:
Ben in 99% van de gevallen erg tevreden over KLM. Moeten ze dit niet te vaak doen :p

Zat op mijn Cityhopper vlucht te wachten in het buitenland. Kist was er en de crew was van boord. Je zag dat de groundstaff erg in de war was. Er liep 1 piloot rond, maar verder gebeurde er niets.

Na verloop van tijd kwam de nieuw crew aanlopen, een uurtje te laat. Ik kon het gesprek horen tussen de al aanwezige piloot en de rest. Kwam er op neer dat ze zich een uur vergist hadden in de tijd.

Toen we, 70 minuten te laat gingen vliegen:

[...]

:')
Kan ook allebei. Ik was gistermiddag ook al bij de gate vertraagd op de terugweg naar Amsterdam omwille van het weer, en in onze A220 (1e keer overigens, prima ding) zat iedereen gewoon klaar om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ben zondag gaan vliegen vanaf CPH naar AMS. Ook city hopper. Zat 1 uur bij de gate in het vliegtuig zoals iedereen. Piloot kreeg geen toestemming te vertrekken want de kist kwam vanaf Schiphol te laat binnen en Schiphol had nog gedoe met die storm Amy. Heenvlucht hetzelfde akkefietje maar toen vloog ik pas twee uur later weg. Zal op CPH wel door de drones komen.

Geen ife aan boord dus toen maar de Nintendo Switch 2 uit de tas gepakt en verder gegaan met Donky Kong bananza. Eenmaal geland grondpersoneel wachtte rustig 45min met uitladen van bagage tot het bij de band was. En eenmaal bij het juiste trein platform: ns komt aandenderen met 1/3e van de capaciteit. Het gaf Tokyo taferelen. Balustrades puilden uit en er wouden nog drie gasten met fietsen in dozen zich erin wurmen.

Al met al een prima citytrip gehad maar dit was echt de eerste keer dat heen en terug de kist te laat aan de grond staat, mijn handbagage ingecheckt werd als ruimbagage aan de gate en we later vertrokken. Ik had prima nog 2 uur door Kopenhagen heen kunnen slenteren. Sta je 1.5u voor oorspronkelijke eta boarding al op het vliegveld voor niks. Dan zijn die internationale vluchten AMS - PEK, PEK - KIX en terug toch een stuk relaxter. Zelfs met red eye flights geen enkel probleem. Slapen, film kijken, slapen, film kijken, slapen. Heb heel veel films zo ingehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiElLx-WJh2F4CCWAW6ihpIFC40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YMgg98wJUhEi9IkEE3NBOzcT.png?f=user_large

Dat is wel bijzonder weinig extra waarde voor 1000,- ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PWM was het niet de luchtvaart IT die het begrip Hallucineren had uitgevonden voordat AI bestond? :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk, ik boek eens een connecting flight om eens te ervaren hoe dat gaat. (Nouja, eigenlijk gewoon voor de XP O-)) En ja hoor, de eerste is ruim een uur vertraagd waardoor ik de aansluiting ga missen.

Ik ben benieuwd hoe KLM mij straks van MRS naar CDG gaat krijgen. In ieder geval heb ik geen haast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:53
Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:55:
Ik denk, ik boek eens een connecting flight om eens te ervaren hoe dat gaat. (Nouja, eigenlijk gewoon voor de XP O-)) En ja hoor, de eerste is ruim een uur vertraagd waardoor ik de aansluiting ga missen.

Ik ben benieuwd hoe KLM mij straks van MRS naar CDG gaat krijgen. In ieder geval heb ik geen haast :P
KL 1470 rechtstreeks vanaf MRS naar AMS, misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

iRobert schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

KL 1470 rechtstreeks vanaf MRS naar AMS, misschien?
Ha dat zou wat zijn, ik wacht nu in AMS op KL1469 naar MRS :P

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:24:
Geen idee wat er vandaag in Frankrijk aan de hand is maar vrijwel alle AF vluchten hebben een flinke vertraging. Ik heb mijn connectie in CDG ook niet gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

Freak187

geen

Joosie200 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:27:

Al met al een prima citytrip gehad maar dit was echt de eerste keer dat heen en terug de kist te laat aan de grond staat, mijn handbagage ingecheckt werd als ruimbagage aan de gate en we later vertrokken. Ik had prima nog 2 uur door Kopenhagen heen kunnen slenteren. Sta je 1.5u voor oorspronkelijke eta boarding al op het vliegveld voor niks. Dan zijn die internationale vluchten AMS - PEK, PEK - KIX en terug toch een stuk relaxter. Zelfs met red eye flights geen enkel probleem. Slapen, film kijken, slapen, film kijken, slapen. Heb heel veel films zo ingehaald.
Een maatschappij ziet ICA (intercontinentaal) als prioriteit en zal alles eraan doen om die (op tijd) door te laten gaan. Short haul zal daardoor eerder sneuvelen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRobert
Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

ah je vliegt via MRS naar CDG? haha, super logisch natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

iRobert schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

ah je vliegt via MRS naar CDG? haha, super logisch natuurlijk :P
Je zou mijn terugvlucht binnenkort eens moeten zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Je zou mijn terugvlucht binnenkort eens moeten zien :X
Nou vertel :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AMS-MRS-CDG vandaag dus, CDG-TLS-AMS zaterdag. Zo’n beetje alle uithoeken van Frankrijk, met een vleugje XP :P

Ondertussen aan boord van KL1469, we kunnen nog niet vertrekken, en er is ook nog niets bekend over de connecting flight… ik ben benieuwd. Zoals gezegd, ik heb geen haast, dus ik laat het een ervaring zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:14:

en er is ook nog niets bekend over de connecting flight…
Die van 18:20? Die is vertraagd met circa 1,5 uur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
Die extra domestic hop gaat je niet veel XP's opleveren... 2XP domestic helaas. Qua vertraging komt dat vast wel goed, meer dan genoeg vluchten van MRS naar CDG :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad, het is nu AF7339 geworden. Prima!

In de jet bridge werd ik zelfs opgewacht door een medewerker die een nieuwe boarding pas voor mij had en mij een shortcut liet nemen naar de gate. Dat laatste was niet nodig, genoeg tijd voor boarding. Maar het voelde wel efficiënt aan :)
Timmy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Die van 18:20? Die is vertraagd met circa 1,5 uur...
Dat is AF7341? Die vertrekt van de gate tegenover die van mij :) Maakt weinig verschil als ik de borden zo zie.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 08-10-2025 18:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:35:
[...]
Maar het voelde wel efficiënt aan :)
Fransen en efficiënt :? Does not compute.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:58
Freee!! schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Fransen en efficiënt :? Does not compute.
Ik mag morgen weer eens via CDG naar GRU zin in een stukje efficiëntie :P

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Wat efficientie betreft, maak je geen zorgen, ook voor directen vluchten zet AF/KL de trend van September ook in October ook gewoon door;

Dear passenger, your flight KL1310 will depart without passengers due to crew. Our apologies. We will rebook you and you more info soon. Kind regards, KLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Ik kan er zelf ook wat van hoor.

Volgende week AMS-LHR-ORD-SAT en SAT-DFW-LHR-AMS, vluchten met 1 tussenstop waren of te duur of te lang wachten. Daarbij moet ik her-kwalifficeren voor BA Gold dus moet wel Oneworld vliegen weer dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:20
Vorige week vloog ik AMS-LIN-NAP, werd de avond ervoor LIN-NAP gecancelled en heb uiteindelijk AMS-CDG-NAP er voor teruggekregen. Heb ik recht op compensatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

codegro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:32:
Vorige week vloog ik AMS-LIN-NAP, werd de avond ervoor LIN-NAP gecancelled en heb uiteindelijk AMS-CDG-NAP er voor teruggekregen. Heb ik recht op compensatie?
Alleen als je (veel) later op NAP landde.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Als je tenminste 3 uur later op de plaats van bestemming bent aangekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:08
Hoe werkt het eigenlijk als je met een Skyteam maatschappij boekt, maar je wordt op de dag van vertrek omgeboekt naar niet Skyteam?
Krijg je dan de oorspronkelijke Miles en XP?

Ik ben zelf eens omgeboekt naar niet Skyteam, maar kon toen na een telefoontje met KLM op een andere KLM vlucht mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Nu online
Hoor je fb miles te sparen over check in upgrade naar bc? volgens mij heb ik alleen miles gekregen over de oorspronkelijke ticket prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:58
sanderblaaat schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:17:
Hoor je fb miles te sparen over check in upgrade naar bc? volgens mij heb ik alleen miles gekregen over de oorspronkelijke ticket prijs.
Nee je behoudt XP/Miles van je originele boeking.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Nu online
Dark_Angelus schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Nee je behoudt XP/Miles van je originele boeking.
Top KLM app weer; dat ze die uitgegeven euro's wel weergeven onder "Uw geschatte Miles en XP" (XP staat daar dan wel correct)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

naizzen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:07:
Hoe werkt het eigenlijk als je met een Skyteam maatschappij boekt, maar je wordt op de dag van vertrek omgeboekt naar niet Skyteam?
Krijg je dan de oorspronkelijke Miles en XP?

Ik ben zelf eens omgeboekt naar niet Skyteam, maar kon toen na een telefoontje met KLM op een andere KLM vlucht mee.
Regelmatig ermee te maken gehad, laatste keer vandaag :) in dit soort gevallen kan je even bellen en vragen om Original Routing Credit (ORC), het kost alleen wat extra tijd /moeite.

Wat ik vandaag wel verassend om te horen was dat de kerel naast mij bij het inchecken bij LOT schijnbaar ook door KLM was omgeboekt naar LOT maar a; dat zijn bagage nu in AMS niet doorging naar de eindbestemming maar deze daar eerst moest worden opgehaald?? en b; ze niet betalen voor bagage en hij bij een andere counter ervoor mocht betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Grouchy op 09-10-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja, tenzij je minder dan een uur eerder weg moest én minder dan 2 uur te laat aan kwam.

Als bovenstaand niet geldt en je tussen de 2 en 3 uur te laat aan kwam, dan heb je recht op €125 compensatie, als je meer dan 3 uur te laat aan kwam €250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20
Of 350 euro KLM tegoed.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
O jeej. Ik hoop dat dit geen voorbode is voor een versoepeling. Geen kinderen is / was nu juist een USP voor Privium, wat mij betreft. Voor het gezin heb je de Aspire-kantine of KLM Lounge.
De herfstvakantie is de perfecte tijd voor een gezinsvakantie. Gun uzelf en uw familie een ontspannen start van uw reis in één van de Privium Lounges op Schiphol. Speciaal voor de vakantieperiode openen we de deuren voor de gezinnen van Privium leden en niet-leden, zodat iedereen kan genieten van een comfortabele start van de reis.

https://www.schiphol.nl/nl/privium/herfstvakantie-2025/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

finsdefis schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:32:
O jeej. Ik hoop dat dit geen voorbode is voor een versoepeling. Geen kinderen is / was nu juist een USP voor Privium, wat mij betreft. Voor het gezin heb je de Aspire-kantine of KLM Lounge.

[...]
Speciaal voor de vakantieperiode openen we de deuren voor de gezinnen van Privium leden en niet-leden, zodat iedereen kan genieten van een comfortabele start van de reis.
Aparte formulering, je zou het kunnen lezen als een open huis - zal wel storm lopen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Aparte formulering, je zou het kunnen lezen als een open huis - zal wel storm lopen dan :P
Niet-leden die een voucher a €45 p.p. kopen :P (en €30 voor kids tussen de 3 en 12 als de ouder geen lid is).

Overigens begrijp ik niet waarom kinderen tussen de 13 en 18 het reguliere tarief moeten betalen aangezien die geen alcohol mogen drinken en dus als 't goed is substantieel minder kosten opleveren.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2025 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens https://www.schiphol.nl/n...rden-herfstvakantie-2025/ gaat het om een periode van iets meer dan 2 weken: 11 t/m 26 oktober.

Ook volgens die voorwaarden: "U gaat als Deelnemer akkoord dat uw kinderen geen overlast zijn voor andere Privium Lounge Members" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zr40 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:46:
<>
Ook volgens die voorwaarden: "U gaat als Deelnemer akkoord dat uw kinderen geen overlast zijn voor andere Privium Lounge Members" :P
Dat zal de corendon tui klm transavia vakantievliegers wel afschrikken :P
Aan de andere kant vliegen die op tijden dat een lounge geen zin heeft of open is denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:46:
Volgens https://www.schiphol.nl/n...rden-herfstvakantie-2025/ gaat het om een periode van iets meer dan 2 weken: 11 t/m 26 oktober.

Haha, dat had ik nog niet eens gelezen :D
Ben wel benieuwd of hier iets mee gedaan zou worden. Maar wellicht is er een heldere interne instructie (bijv. restitutie om te de-escaleren en daarna opzouten).

In andere lounges/kantines doet het personeel meestal helemaal niets met overlast - of het nou rennende kinderen of hardop tiktoks kijkende / bellende volwassenen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
finsdefis schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
of hardop tiktoks kijkende / bellende volwassenen zijn.
Dat soort figuren mag je ook gerust kinderen noemen. Als er één ding is dat premium reizen duidelijk maakt, is het wel dat het hebben van klasse of fatsoen compleet losstaat van iemands financiele situatie. Er is net zoveel onfatsoen in Business class dan in Economy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Xandrios schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

Dat soort figuren mag je ook gerust kinderen noemen. Als er één ding is dat premium reizen duidelijk maakt, is het wel dat het hebben van klasse of fatsoen compleet losstaat van iemands financiele situatie. Er is net zoveel onfatsoen in Business class dan in Economy.
Lang leve WiFI on board - Ziekenhuizen hebben ook liever dat je telefoon uit staat, net zoals bij vliegtuigen is hun apparatuur nu ook wel bestand tegen de straling, maar de mensen die op speaker bellend een afdeling oplopen geven echt overlast.
Sowieso zou speaker stand verboden moeten worden op smartphones - de slechtste uitvinding van deze eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Lang leve WiFI on board - Ziekenhuizen hebben ook liever dat je telefoon uit staat, net zoals bij vliegtuigen is hun apparatuur nu ook wel bestand tegen de straling, maar de mensen die op speaker bellend een afdeling oplopen geven echt overlast.
Sowieso zou speaker stand verboden moeten worden op smartphones - de slechtste uitvinding van deze eeuw.
Wifi on board, bleh. Vorig jaar teruggevlogen via China in BC, er was een tante die non-stop aan het videobellen was. Zonder oortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Wifi on board, bleh. Vorig jaar teruggevlogen via China in BC, er was een tante die non-stop aan het videobellen was. Zonder oortjes.
Vreemd dat de cabin crew er niets van zei. Bij de meeste maatschappijen mag dat toch helemaal niet?
Pagina: 1 ... 252 253 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2