Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 259 260 Laatste
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-01 16:45
Bij mijn weten zijn TUI 'deluxe' stoelen vergelijkbaar met Premium Economy. Of het soft product ook vergelijkbaar is weet ik niet. Als je niet aan Skyteam gebonden bent zou ik dat Deluxe product wel overwegen - mits de prijs goed is uiteraard. De KLM A330 zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Een alternatief zou wellicht kunnen zijn dat je via de US vliegt (KL/DL), maar of dat aan te raden is..

[ Voor 7% gewijzigd door Xandrios op 01-01-2026 13:48 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:17
Xandrios schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:48:
Een alternatief zou wellicht kunnen zijn dat je via de US vliegt (KL/DL), maar of dat aan te raden is..
Die hadden wij op de terugweg: DL A321 domestic first naar NY en dan KLM B787 BC naar AMS.

Die zou ik sterk afraden. Sowieso levert overstappen in de VS gedoe op met ESTA's etc. Ondanks dat de USA paspoortcontrole op Aruba zit voor deze vluchten is toch gedoe.
Domestic first komt bij DL met een stoel die vergelijkbaar is met een Premium Economy bij KLM/TUI. Ondanks dat het een vlucht van 5 uur krijg je een soort snack/lunchpakket in een kartonnen doos.
Daarna zit je met zo'n 6-7 uur naar Amsterdam eigenlijk net te kort in het toestel om echt een paar uurtjes te kunnen slapen.

Spel en typfouten voorbehouden

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:56:

Maar "rennen" op Curaçao?
Dat concept kennen ze daar niet ;) Ik zou je er maar op instellen dat alles langzamer gaat dan je gewend bent.
Dat heb ik wel gemerkt ja. Heerlijk gehad hoor, maar ik heb in mijn leven (en ik ben ver en vaak geweest), geen langzamere mensen gevonden dan degene op Curacao.

Na 1200 vluchten en >130 vliegvelden, heb ik nu ook het langst in de rij gestaan. 3 uur voor paspoort en security uitgaand. En ook dat gaat langzaaaaam.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
FreezingPixels schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:38:

Ik heb zelf ook Privium, maar dit was de eerste keer dat ik dit zo zag gebeuren. Is dit officieel zo geregeld of meer een “als het druk is kijken ze de andere kant op” ding? Iemand hier ervaring mee?
Mag zeker niet, verbazingwekkend dat de KMar dit accepteerde. Ik vraag altijd gewoon aan het personeel of we alsnog bij de privium rij mogen ook al hebben we een kind zonder privium bij ons, en dat mag altijd. Maar dan kan je dus niet met kind en al door de irisscan.

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Mag zeker niet, verbazingwekkend dat de KMar dit accepteerde. Ik vraag altijd gewoon aan het personeel of we alsnog bij de privium rij mogen ook al hebben we een kind zonder privium bij ons, en dat mag altijd. Maar dan kan je dus niet met kind en al door de irisscan.
Net geland, dus gaan het merken. Maar de laatste 2x hadden we dat geluk niet. De regels zijn wat aangescherpt en het mag echt niet meer (werd enkel gedoogd). Het is nu gewoon erg afhankelijk van de persoon en hoe vriendelijk je kijkt.

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57
PWM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Net geland, dus gaan het merken. Maar de laatste 2x hadden we dat geluk niet. De regels zijn wat aangescherpt en het mag echt niet meer (werd enkel gedoogd). Het is nu gewoon erg afhankelijk van de persoon en hoe vriendelijk je kijkt.
Misschien duurt het nog even voor je daar bent want het is totale chaos op AMS momenteel :P

• PWM
  • Niet online
Evianon schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Misschien duurt het nog even voor je daar bent want het is totale chaos op AMS momenteel :P
Kom erachter.. Staan ergens geparkeerd, blijkbaar geen gates te krijgen.

Edit: verwachting is nog 1.5 uur op de parking position.

En na 2.5 uur na landen bij de gate. Al een kwartier, er is. Iemand om de brug te bedienen…

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 02-01-2026 12:31 ]

• gomaster
  • Laatst online: 21:12
Daniel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Welke rij bedoel je dan? Bij volgend Privium kom je toch direct bij die poortjes? Ben benieuwd naar de ervaringen. Over een paar weken vlieg ik voor het eerst met mijn kinderen buiten Schengen. Heb tot nu toe alleen ervaring met mezelf met Privium :)

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:45
gomaster schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Welke rij bedoel je dan? Bij volgend Privium kom je toch direct bij die poortjes? Ben benieuwd naar de ervaringen. Over een paar weken vlieg ik voor het eerst met mijn kinderen buiten Schengen. Heb tot nu toe alleen ervaring met mezelf met Privium :)
Naast de poortjes zit nog aan de rechterkant een afslag (crew) en kom je direct bij de KMar.

• PWM
  • Niet online
En laatste update :p Mocht inderdaad met de kinderen langs de rij met Privium.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:05
Tuniq schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:56:
[...]

Dat ben ik wel met je eens, het is natuurlijk een extra verdienmodel. Wat wel de trend is, alle programma’s steeds meer revenue based en je krijgt waarvoor je betaald. Wat als je er het budget er voor hebt soms handig is, maar wel een verschraling is van sommige benefits.

Wat betreft de promo rewards was mijn ervaring dat het bijna onmogelijk was om ze te boeken. Als ze al in de rotatie zaten, waren ze direct verdwenen.

Dus voor mij is het wel waard, als ik hiermee daadwerkelijk kan boeken met redelijke beschikbaarheid. (Maar dat is altijd maar weer de vraag). Het liefst had ik natuurlijk ook goede saver beschikbaarheid zonder abonnement!
Ondertussen 8 enkeltjes J long haul geboekt met de 'extra' bestemmingen. Dat heeft flink wat miles bespaard en het abonnement meer dan terugverdiend.

Nu is het afwachten of er nog meer interessante bestemmingen voorbij komen later in het jaar. Wat betreft moet je een beetje geluk hebben denk ik. Ik hoop dat er voor de tweede helft van het jaar wat interessants voorbij komt, maar gezien er maar 3/4 routes echt interessant zijn voor ons kan dat zomaar zijn dat er niks meer bij zit de rest van het jaar.

Ook moet ik zeggen dat de beschikbaarheid niet altijd top is. De meeste van de geboekte tickets zijn in de periode Februari/maart, het viel met op dat in April/Mei/Juni, er stukken minder beschikbaar is. Heb ook twee tickets in die periode, maar dat was wel even puzzelen en wij hebben het geluk dat we redelijk flexibel zijn. Ben je minder flexibel, dan was is het lastig om in die maanden gunstige dagen te boeken.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:55
FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Die hadden wij op de terugweg: DL A321 domestic first naar NY en dan KLM B787 BC naar AMS.

Die zou ik sterk afraden. Sowieso levert overstappen in de VS gedoe op met ESTA's etc. Ondanks dat de USA paspoortcontrole op Aruba zit voor deze vluchten is toch gedoe.
Domestic first komt bij DL met een stoel die vergelijkbaar is met een Premium Economy bij KLM/TUI. Ondanks dat het een vlucht van 5 uur krijg je een soort snack/lunchpakket in een kartonnen doos.
Daarna zit je met zo'n 6-7 uur naar Amsterdam eigenlijk net te kort in het toestel om echt een paar uurtjes te kunnen slapen.
Wij hadden een overstap in Boston naar Miami met JetBlue en ze hadden geen interesse in de door de geprinte ESTA en de douane zei ik hoeft het niet te zien. We waren vrij snel door heen zonder moeilijke vragen. Op de terugweg ook niks om ons ESTA gevraagd en viel alles mee.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Tuniq
FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Ik zie niet perse in waarom dat sowieso gedoe oplevert. Het is alleen gedoe als je nog geen ESTA hebt, want in dat geval moet je deze inderdaad aanvragen, enkel voor deze overstap omdat de US geen airside transfer kent.

Als je al een ESTA hebt, is het vrij simpel omdat de pre-clearance al op Aruba zit. Zonder pre-clearance zou ik zo'n overstap niet aanbevelen omdat je dan door Douane moet op je port of entry en ook je bags opnieuw moet inchecken bij de overstap. Dat kan vervelend zijn, zeker bij lange wachtrijen die je soms ziet bij customs in de US.

Zelf zou deze route niet mijn voorkeur hebben doordat het inderdaad twee middellange vluchten zijn, wat ik altijd vervelend vind. Liever directe vlucht in een lagere klasse, of 1 lange en een korte vlucht.

• FredvZ
Tuniq schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:53:
Ik zie niet perse in waarom dat sowieso gedoe oplevert. Het is alleen gedoe als je nog geen ESTA hebt, want in dat geval moet je deze inderdaad aanvragen, enkel voor deze overstap omdat de US geen airside transfer kent.
Een 12-daagse vakantie naar Cuba 10+ jaar geleden is genoeg om er "gedoe" van te maken. ;)

• PWM
  • Niet online
Tuniq schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Ondertussen 8 enkeltjes J long haul geboekt met de 'extra' bestemmingen. Dat heeft flink wat miles bespaard en het abonnement meer dan terugverdiend.
Denk ook wel dat je het er uit kan halen als je een beetje handig bent. Wat mij opvalt, is hoe onhandig Nederlanders zijn met punten :p

Hier ligt 1 van mijn kinderen vanacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg6YJYEpYedYe9Gp9vYnsKz3ofY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSP3MAcdT8FUM0YO0Gcxzo8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker wat gegeten, filmpje gekeken en paar uurtjes geslapen. Vandaag allemaal superfris. En dat voor het equivalent aan euro's, waarvoor mensen op rij 47G zitten.

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:49
Ik krijg nooit genoeg seats voor punten gevonden voor het gezin, hoe doe je dat? Altijd gebonden aan vakantieperiodes net als iedereen en 4 seats tegelijk is me nog niet gelukt.

• Tuniq
Gongbao schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:48:
Ik krijg nooit genoeg seats voor punten gevonden voor het gezin, hoe doe je dat? Altijd gebonden aan vakantieperiodes net als iedereen en 4 seats tegelijk is me nog niet gelukt.
Het ligt erg aan de routes waar je naar kijkt. Als je namelijk vliegt naar waar er beschikbaarheid is, wordt het een stuk makkelijker, dan als je heel specifiek gebonden bent aan bestemmingen. Wat voorbeeldjes, West Coast US is bijna altijd pittig, zelfs met 2 personen. East coast US of Canada een stuk makkelijker, om maar even wat voorbeelden te geven. Daarnaast zijn piekperiodes altijd lastiger en als je makkelijk een paar dagen kan schuiven scheelt dat ook veel.

Volgens mij is @PWM ook Platinum en dan heb je meer saver aanbod, dat scheelt wel aanzienlijk qua aanbod in wat vergelijkingen die ik voorbij heb zien komen.

Wij hebben zelf geen noemenswaardige airline statussen, daarvoor vliegen we te weinig en met teveel verschillende airlines. We boeken elk jaar wel wat awards via Flyingblue en ook andere airlines. We houden vooral de routes in de gaten die voor ons handig zijn en met enige flexibiliteit lukt het ons altijd wel tickets te boeken voor een leuke prijs.

Wel is het zo dat wij meestal niet alles op saver niveau boeken, daarvoor is de availability vaak gewoon te laag, zeker als je geen status hebt. Als ik roundtrip kan boeken tot 200k long haul business, dan ben ik blij! Minder is top, meer liever niet.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Gongbao het is denk ik een combinatie van factoren

Het begint bij voldoende punten hebben uiteraard. @PWM is plat for life, harkt bovengemiddeld veel punten binnen met zakelijke vluchten met skyteam en betalen met Amex. Een bak amex plat referals en het gaat hard.

Dan helpt het als je er een beetje een sport van maakt om een goede award te vinden. Ik heb vorige week een award geboekt voor het gezin in de kerstperiode. In euro’s (taxes) was ik ongeveer 500 euro kwijt voor 4 personen retour in business, terwijl een economy ticket retour 550 pp kost. Nu had ik de route al een paar weken eerder op de radar, avios stonden al klaar en ik wist precies op welke dag de boeking via finnair (ze vliegen 2x per week met een A350 :D) open zou gaan en dat er dan precies max 4 award Seats vrij zouden zijn.

Wat @Tuniq aangeeft klopt natuurlijk ook: als je flexibel bent qua data & bestemming helpt het ook enorm. Nogmaals, het moet een beetje als een sport voelen denk ik :)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Denk ook wel dat je het er uit kan halen als je een beetje handig bent. Wat mij opvalt, is hoe onhandig Nederlanders zijn met punten :p

Hier ligt 1 van mijn kinderen vanacht:

[Afbeelding]

Lekker wat gegeten, filmpje gekeken en paar uurtjes geslapen. Vandaag allemaal superfris. En dat voor het equivalent aan euro's, waarvoor mensen op rij 47G zitten.
Je snapt toch wel dat jouw situatie waar je zakelijk zoveel vliegt totaal niet representatief is?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• PWM
  • Niet online
P_de_B schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Je snapt toch wel dat jouw situatie waar je zakelijk zoveel vliegt totaal niet representatief is?
Vliegen is zo ongeveer de minst handige manier om punten te halen. Ik krijg minder dan 5% van mijn punten met vliegen. De creditcard is mijn primaire puntendriver. Maar ook simpele dingen als je Bol.com/Hotels/Booking/Mediamarkt/etc online aankopen te koppelen aan FlyingBlue levert aardig wat op.

• P_de_B
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Vliegen is zo ongeveer de minst handige manier om punten te halen. Ik krijg minder dan 5% van mijn punten met vliegen. De creditcard is mijn primaire puntendriver. Maar ook simpele dingen als je Bol.com/Hotels/Booking/Mediamarkt/etc online aankopen te koppelen aan FlyingBlue levert aardig wat op.
Nou, misschien ben ik dan ook wel zo iemand die onhandig is met punten. Ik had gedacht dat vliegen een veel groter deel zou uitmaken. Ik heb er nooit echt zoveel aandacht aan besteed inderdaad.

Amex? Betaal je daar dan bijna alles mee?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn FB Amex is de standaard-kaart in m'n iPhone Wallet. Het niet-geaccepteerd worden ervan wordt schromelijk overdreven kan ik je vertellen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ook dat is natuurlijk niet iets wat elke normale werknemer zomaar kan doen. Je moet maar net in een positie zitten waar je enorm veel moet reizen en andere zakelijke uitgaven kan doen, bij een klein genoeg bedrijf dat toestaat om je persoonlijke cc daarvoor te gebruiken. Denk dat dat een vrij kleine groep is :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29
Wel net op tijd terug uit de Antillen zo te lezen..

• We Are Borg

We Are Borg

P_de_B schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Ik wel in ieder geval. Hotels, vluchten maar ook dagelijkse dingen zoals boodschappen, brandstof, online aankopen (eventueel via Paypal koppeling) tot en met schoolspullen bij de HEMA. Wat @CyBeR al aangeeft: het gebrek aan acceptatie van Amex wordt vaak overdreven. Zelfs mijn kapper (eenmanszaakje) reken ik met Amex af. Natuurlijk zijn er winkels die het niet accepteren maar ik durf wel te zeggen dat 90 procent van mijn uitgaven per maand via amex lopen.

Dan nog gaat het een stuk harder met bepaalde acties waar je 100k punten kunt binnenharken. Bij mijn vorige werkgever gebruikte ik ook amex voor alle reiskosten: mocht ook een corporate credit gebruiken maar ik vond het niet erg om voor te schieten ;). Precies wat @fsfikke zegt: je moet dan wel de baan / werkgever / rol hebben waarin je dat kan doen. Sparen gaat dan wel echt sneller.

[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 03-01-2026 11:19 ]

• PWM
  • Niet online
Maar referrals kan je met vrienden an familie doen. Daar hoef je geen werkgever voor te hebben. Mijn retour met 4 personen naar Curacao, kostte 5 AMEX referrals. Dat is echt bijna gratis vliegen (wel de tax)

• PWM
  • Niet online
wibblemoo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:00:
Wel net op tijd terug uit de Antillen zo te lezen..
Of te laat :p Hadden er graag wat dagen aangeplakt.

• We Are Borg

We Are Borg

PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
Maar referrals kan je met vrienden an familie doen. Daar hoef je geen werkgever voor te hebben.
Oké maar dan moet je wel dat “soort” vrienden hebben die bereid zijn een Amex te nemen. In mijn kring ken ik maar 1 persoon met een Amex: rest geeft dat geld er niet aan uit.
Mijn retour met 4 personen naar Curacao, kostte 5 AMEX referrals. Dat is echt bijna gratis vliegen (wel de tax)
500k punten sparen zonder referrals is voor heel veel mensen erg lastig: dat vlieg en geef je niet zomaar uit :)

• FredvZ
Maak je je dan geen zorgen om je privacy?
Op de servers van FlyiingBlue ontstaat zo wel een heel uitgebreid profiel met jouw bestedingspatroon.

• CyBeR
  • Niet online
Zover ik weet krijgt FB helemaal niet op dat niveau gegevens binnen.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:04
Gongbao schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:48:
De vraag naar vluchten naar de Antillen is natuurlijk wel een beetje ingezakt en vandaag is gebleken waarom.

Volgens mij zijn inmiddels alle vluchten geannuleerd dus het is maar de vraag of je een beetje fatsoenlijk terug komt.

[ Voor 13% gewijzigd door becopol op 03-01-2026 13:34 ]

• becopol
CyBeR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:44:
Mijn FB Amex is de standaard-kaart in m'n iPhone Wallet. Het niet-geaccepteerd worden ervan wordt schromelijk overdreven kan ik je vertellen.
En als dat wel gebeurd dan klik je op je iPhone een andere kaart aan.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:51

g0tanks

Moderator CSA
We Are Borg schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Oké maar dan moet je wel dat “soort” vrienden hebben die bereid zijn een Amex te nemen. In mijn kring ken ik maar 1 persoon met een Amex: rest geeft dat geld er niet aan uit.
Elk jaar een stabiele stroom aan referrals is wel uniek inderdaad. Ik ken niemand in mijn omgeving die behoefte heeft aan een dure CC.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• FredvZ
CyBeR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:40:
Zover ik weet krijgt FB helemaal niet op dat niveau gegevens binnen.
Ze krijgen best veel te zien imho: https://www.flyingblue.com/nl/privacy-policy?country=NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fje-iJQeE8A613TFpgXEnlVFK3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hJP69KcfyKtBSv308cNOVOb.png?f=fotoalbum_large
Hiermee ontstaat toch al een aardig beeld hoe jij als FB deelnemer je geld uitgeeft.

Daarnaast zijn ze niet erg transparant over wat ze allemaal van je tracken, gelukkig is FB nog wel zo eerlijk om te zeggen dát ze je koopgedrag tracken: https://earnonline.flyingblue.com/nl/faqs.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnESvJvhfjJxDKOpw67jgaZo7nM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDHWdvo64rvAFr3BeE8WRphh.png?f=fotoalbum_large

• CyBeR
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Ze krijgen best veel te zien imho: https://www.flyingblue.com/nl/privacy-policy?country=NL
[Afbeelding]
Hiermee ontstaat toch al een aardig beeld hoe jij als FB deelnemer je geld uitgeeft.
Dit gaat over (transacties voor) het sparen en besteden van miles, niet over creditcardtransacties. Ja, met de FB Amex spaar je miles maar die gaan per maand (en per AFKL vs niet-AFKL spend) naar je overzicht. Hieruit valt niet af te leiden dat FB de gegevens van de FB Amex per transactie krijgt.
Daarnaast zijn ze niet erg transparant over wat ze allemaal van je tracken, gelukkig is FB nog wel zo eerlijk om te zeggen dát ze je koopgedrag tracken: https://earnonline.flyingblue.com/nl/faqs.html
[Afbeelding]
Dit gaat heel specifiek over het sparen van miles middels aankopen in deelnemende winkels, en ja dan is het inderdaad nodig om dat te tracken zodat ze je die miles kunnen geven. M.a.w. dit heeft helemaal niks met de FB credit card te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 03-01-2026 15:19 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:02
PWM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:50:
En laatste update :p Mocht inderdaad met de kinderen langs de rij met Privium.
Was dat "gewoon proberen" of "netjes vragen"?

Sometimes you need to plan for coincidence

• PWM
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Was dat "gewoon proberen" of "netjes vragen"?
Goedemorgen, we hebben Privium.
- Ok, lopen jullie maar naar rechts
Hebben niet eens de pas laten zien.

• FredvZ
CyBeR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:18:
M.a.w. dit heeft helemaal niks met de FB credit card te maken.
Dat klopt als een bus. Mijn posts gaan niet over die creditcard :)

Wel over al die andere online spaarmogelijkheden waarbij "transacties" (lees: aankopen) getraceerd worden.

• CyBeR
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Dat klopt als een bus. Mijn posts gaan niet over die creditcard :)

Wel over al die andere online spaarmogelijkheden waarbij "transacties" (lees: aankopen) getraceerd worden.
Excuseer, dan had ik je verkeerd begrepen.

• Tuniq
P_de_B schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Nou, misschien ben ik dan ook wel zo iemand die onhandig is met punten. Ik had gedacht dat vliegen een veel groter deel zou uitmaken. Ik heb er nooit echt zoveel aandacht aan besteed inderdaad.

Ik denk dat het antwoord wel tweeledig is hier.

Je moet eerst de punten verzamelen. En je hebt gewoon gelijk, gemiddelde Nederlander zal niet zo veel punten kunnen verzamelen. Dat heeft niet zoveel met handig zijn te maken, dat is gewoon lastig in NL. Bijna iedereen die hier een paar honderdduizend punten vergaard per jaar haalt dat binnen door referrals, of veel zakelijke vluchten/spend.

En even wat referrals binnenharken klinkt leuk, maar heeft iedereen een sloot met kennissen om elk jaar weer die referrals binnen te halen? De kaart kost 780 euro en ik durf wel te stellen dat het voor de gemiddelde gebruiker helemaal niet rond rekent om hem te nemen. Dus ik zou het zelf nog wel lastig vinden om zo’n kaart te adviseren in mijn kennissenkring. Maar als je vrienden hebt die veel reizen, hoge spend hebben, past dat misschien wel.

Als je de punten op organische spend wil binnenhalen moet je erg veel spenderen aangezien de multipliers op Nederlandse kaarten maar 1x zijn, wat kleine uitzondering of opportunities daargelaten. Dus voor 100k punten moet je als snel richting een ton uitgeven.

Dat neemt niet weg dat iedereen wel een leuk aantal punten kan sparen. Maar daar ga je niet zo snel business class tickets van boeken. Er zijn echter ook goede deals voor economy. Dan kun je al veel doen met 100k aan punten, en dat ligt wel in het bereik van iedereen met een beetje handigheid. (Welkomstbonus + enige spend)

Zelf heb ik US kaarten, dat gaat een stuk rapper. Denk dat de gemiddelde multiplier al snel richting 3x gaat, je hebt transfer bonussen, stuk meer airline partners. En je kan ieder jaar meerdere bonussen meepakken door nieuwe kaarten aan te vragen.

Deel 2 is dan handig je punten besteden, veel mensen doen dat niet perse optimaal. Ik ken redelijk wat mensen die veel punten verzamelen, maar ze vervolgens inzetten voor matige redempties of simpelweg inwisselen op de travel portal van amex bijvoorbeeld. Voor optimale waarde moet je overzetten naar airlines en vervolgens ook wel redelijk bovenop de beschikbaarheid zitten. Dat deel is wel een beetje sport/leuke hobby zoals genoemd!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:47
Tuniq schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:51:
[...]

En even wat referrals binnenharken klinkt leuk, maar heeft iedereen een sloot met kennissen om elk jaar weer die referrals binnen te halen? De kaart kost 780 euro en ik durf wel te stellen dat het voor de gemiddelde gebruiker helemaal niet rond rekent om hem te nemen. Dus ik zou het zelf nog wel lastig vinden om zo’n kaart te adviseren in mijn kennissenkring.
Voor zover ik weet krijg jij die 100k punten binnen ook wanneer je kennis kiest voor Gold - hij/zij zal echter geen 100k ontvangen. Daarmee wordt het al "makkelijker" om de kaart aan te bevelen. :)

• PWM
  • Niet online
Mawlana schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Voor zover ik weet krijg jij die 100k punten binnen ook wanneer je kennis kiest voor Gold - hij/zij zal echter geen 100k ontvangen. Daarmee wordt het al "makkelijker" om de kaart aan te bevelen. :)
Yep, 100k punten krijg je als iemand Gold neemt. Die kaart kost 240,- per jaar.

Ik betaal gewoon die 240,-. Kost mij dan 1200,-. Kosten van tax erbij, heb ik voor 2300,-, 4 retour Curacao/Kaapstad/Bangkok in Business.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Ik betaal gewoon die 240,-. Kost mij dan 1200,-. Kosten van tax erbij, heb ik voor 2300,-, 4 retour Curacao/Kaapstad/Bangkok in Business.
Ah op die manier is het wel interessant ja.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Oh wow. Dus jij hebt voor 500k mijlen 4 directe award retourtjes CUR kunnen vinden rond de kerstperiode? Dat vind ik nog knapper dan de manier waarop je de mijlen hebt verdiend.

Dat betekent, stam + t .

• Tuniq
Mawlana schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Goed punt, dat is inderdaad een stuk interessanter, wist niet dat het ook voor de gold was!

Punt blijft wel dat je erg afhankelijk bent van referrals in NL voor het vergaren van een substantieel aantal punten. Voor sommige mensen misschien makkelijk, maar ook met een gold zou het in mijn kring lastig zijn om ieder jaar zoveel referrals binnen te halen.

• PWM
  • Niet online
Apache4u schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Oh wow. Dus jij hebt voor 500k mijlen 4 directe award retourtjes CUR kunnen vinden rond de kerstperiode? Dat vind ik nog knapper dan de manier waarop je de mijlen hebt verdiend.
Was ik ook wel content mee :p

Maar zoals ik wel eens eerder heb gezegd: Ik laat in ieder geval 1 vakantiebestemming per jaar gewoon van de punten afhangen. Ik spaar een miljoen punten per jaar dus ben wel flexibel.

Als ik op reis ben, speel ik af en toe met de KLM site. Ook zijn er sites die punten in de gaten houden. Wij waren helemaal niet van plan om naar Zuid-Afrika te gaan, maar door een mooi aanbod, konden we voor 440k business heen en weer. Onze rondreis west-kust US werd ingegeven door een Las Vegas retour voor 400k in de promo.

En we gingen helemaal niet op zoek naar Curacao, maar ergens in oktober kwam deze online, dus pakte ik die gewoon.

Punten zijn meestal niet super, als je een bestemming en datum in je hoofd hebt. Maar als je flexibel bent, vooral in dagen, is er voor weinig best wat te halen :) En het is gewoon een leuke hobby om een beetje te klooien als je niets te doen hebt.

• xileS
  • Niet online
[...]

Ik vind het ook knap. 500 MR heb ik inmiddels ook kunnen verzamelen, maar heb nog helemaal niks interessant gezien om ze te kunnen inzetten 8)7.

Ik kan 2x per jaar op vakantie en ben niet super flexibel, dus dat zal wel meespelen. Ik heb uiteindelijk mbv Google flights toch nog een redelijke deal kunnen vinden en zelf betaald voor 2 economy tickets.

Amex MR en FB punten blijven lkr houdbaar zolang ik klant bent en met KLM blijf vliegen, dus ik hoop ze ooit goed in te kunnen zetten. Ze inzetten voor een lage waarde vind ik ook weer zonde.

• Ron!n
  • Laatst online: 03-01 20:40
PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Punten zijn meestal niet super, als je een bestemming en datum in je hoofd hebt. Maar als je flexibel bent, vooral in dagen, is er voor weinig best wat te halen :) En het is gewoon een leuke hobby om een beetje te klooien als je niets te doen hebt.
Hier ongeveer hetzelfde gedaan de afgelopen 2 jaar. Op vakantie in november, geen bestemming in gedachten behalve nog een beetje zon als wens. Vorig jaar voordelig (economy, Flyingblue promo rewards) naar Austin, dit jaar naar Kaapstad. Maar goed, wij gaan dan wel buiten de schoolvakanties, dat scheelt sowieso.

What's in the case?

• Tuniq
[...]

Naast het punt wat al een paar keer genoemd is, vliegen naar de bestemming met saver award beschikbaarheid is makkelijker dan zoeken op een specifieke bestemming. Zal het @PWM waarschijnlijk ook helpen dat hij platinum status heeft.

Dit is een interessant artikel over het verschil in beschikbaarheid op sommige routes https://onemileatatime.co...ard-availability-pricing/

Ik weet niet of het verschil zo substantieel is op alle routes. Maar het lijkt wel een groot verschil in beschikbaarheid en daarmee zal het als Platinum een stuk makkelijk zijn om saver awards te boeken.

• PWM
  • Niet online
Tuniq schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:45:
Zal het @PWM waarschijnlijk ook helpen dat hij platinum status heeft.
Ik krijg geen betere rates volgens mij. Maar doordat ik wel KLM PA heb, kan ik supermakkelijk wisselen van vluchten. Ik kan dus zodra ik iets zie boeken. Als ik 2 weken later een betere rate zie, zetten ze die voor me om. Dat maakt punten boekingen wel heel makkelijk.

• Tuniq
PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:38:
[...]

Ik krijg geen betere rates volgens mij. Maar doordat ik wel KLM PA heb, kan ik supermakkelijk wisselen van vluchten. Ik kan dus zodra ik iets zie boeken. Als ik 2 weken later een betere rate zie, zetten ze die voor me om. Dat maakt punten boekingen wel heel makkelijk.
Geen cancellation fees is een ander fijn voordeel inderdaad.

Maar als platinum krijg je dus betere saver beschikbaarheid sinds midden vorig jaar, meer buckets vallen in de saver category voor platinum members. Waar vroeger die buckets voor iedereen hetzelfde waren.

Het artikel wat ik linkte geeft wat vergelijkingen van beschikbaarheid met platinum status en zonder status. Wat wel een fors verschil is in de voorbeelden daar getoond.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:07

florholvoet

aka F0x.be

[...]
Ik (Amex NL Plat) heb een datapunt dat bewijst dat dit NIET klopt. De referral bonus hangt wel degelijk af van de kaart die de referee kiest.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• PWM
  • Niet online
florholvoet schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Ik (Amex NL Plat) heb een datapunt dat bewijst dat dit NIET klopt. De referral bonus hangt wel degelijk af van de kaart die de referee kiest.
FB AMEX plat of AMEX plat? Dat is wel een verschil.

Heb ik 3 jaar 20x 100k gekregen (3 jaar geleden zat de cap er nog niet op), dus wel zeker dat het klopt bij de normale AMEX. Wel even de optie aanwijzen, de Gold kaart is verborgen bij de ref link.

• Mawlana
florholvoet schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Ik heb even een oude post van me opgezocht.

Mawlana in "Ervaringen met creditcards"

Ik heb in de voorwaarden meerdere keren gelezen dat de bonus die je ontvangt niet afhankelijk is van de kaart die je kennis kiest. Afgelopen zomer was dat ook het geval geloof ik.

• FreezingPixels
Beetje chaos op Schiphol, eerst een vertraging van 45 min voor vertrek en nu al 2 en een half uur in t vliegtuig aan t wachten op de-icing :+ De piloot heeft ook de hoop maar opgegeven met hoe lang het nog gaat duren.

• Mawlana
FreezingPixels schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:24:
Beetje chaos op Schiphol, eerst een vertraging van 45 min voor vertrek en nu al 2 en een half uur in t vliegtuig aan t wachten op de-icing :+ De piloot heeft ook de hoop maar opgegeven met hoe lang het nog gaat duren.
Precies dit (om wat voor reden dan ook langer in het vliegtuig zitten) is de reden dat ik zelfs bij korte vluchten (een uurtje) die extra beenruimte (exit row) wil. _O- Ik ga niet het risico nemen (ook al is het een klein risico) dat ik uren in die stoel moet zitten met veel te weinig beenruimte.

• Xandrios
PWM schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:
[...]

FB AMEX plat of AMEX plat? Dat is wel een verschil.

Heb ik 3 jaar 20x 100k gekregen (3 jaar geleden zat de cap er nog niet op), dus wel zeker dat het klopt bij de normale AMEX. Wel even de optie aanwijzen, de Gold kaart is verborgen bij de ref link.
Om de normale Amex te kunnen introduceren, heb je daar zelf ook een standaard Amex voor nodig?
Met een FB Amex (Plat) kan ik wel een (Plat, non-FB) Amex aanbieden - maar ik geloof niet dat daar 100K miles tegenover staat. De introducee krijgt slechts 50K MR punten, vrij mager dus.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Weet iemand hoe streng Transavia kijkt naar de naam op een ticket wanneer er speciale tekens in de naam zitten? Mijn naam heeft een Ö en had nog nooit tickets geboekt. De omschrijving van cheaptickets gaf aan gewoon de reguliere letter O gebruiken, maar op mijn paspoort zie ik de Ö als OE staan op de MLZ strook onderaan.

Kan dit kwaad? Ik lees online best regelmatig dat men niet let op dat verschil wanneer er puntjes op een letter staan zoals bij de Ï, Ë en dus Ö, maar men geeft ook aan dat de match exact moet zijn zoals

• franssie

franssie

Save the albatross

TheBrut3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:
Weet iemand hoe streng Transavia kijkt naar de naam op een ticket wanneer er speciale tekens in de naam zitten? Mijn naam heeft een Ö en had nog nooit tickets geboekt. De omschrijving van cheaptickets gaf aan gewoon de reguliere letter O gebruiken, maar op mijn paspoort zie ik de Ö als OE staan op de MLZ strook onderaan.

Kan dit kwaad? Ik lees online best regelmatig dat men niet let op dat verschil wanneer er puntjes op een letter staan zoals bij de Ï, Ë en dus Ö, maar men geeft ook aan dat de match exact moet zijn zoals
Is hier eerder voorbij gekomen. Ik geloof dat het het best werkte met overal OE

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Xandrios
Als dit een bestemming binnen Europa (Schengen) is verwacht ik geen issues. Daarbuiten is het afhankelijk van het specifieke land.

Als het goed is wordt aangegeven bij het boeken dat je de naam moet spellen zoals in het passport. Als dat niet zo is bij cheaptickets..tja, nog een reden om dat soort winkels te vermijden.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35
Familielid staat vast op Hurghada (HRG), zou gisterenavond vertrekken richting AMS met vlucht HV6134 (vliegtuig is PH-YHV). Ondertussen zou ze eerst vanochtend om 8:00 vliegen, daarna 12:45 maar nu mogelijk 17:00 of zelfs helemaal niet vandaag.

Kan ik haar op 1 of andere manier helpen? Wat is er aan de hand met deze vlucht? Flightradar24, de Schiphol app/website en Transavia zelf geven geen informatie meer.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Xandrios schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:29:
Als dit een bestemming binnen Europa (Schengen) is verwacht ik geen issues. Daarbuiten is het afhankelijk van het specifieke land.

Als het goed is wordt aangegeven bij het boeken dat je de naam moet spellen zoals in het passport. Als dat niet zo is bij cheaptickets..tja, nog een reden om dat soort winkels te vermijden.
Gaat om Spanje in dit geval.
Klopt, op mijn paspoort en rijbewijs staat de Ö en die kon ik niet invoeren. Daarna moet je maar gokken dat het niet om je naam gaat zoals erop staat, maar zoals in die MLZ.

• FreezingPixels
FreezingPixels schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:24:
Inmiddels al 4 uur en nog steeds geen timeframe... -O-

• PWM
  • Niet online
Radiodurans schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:34:
Familielid staat vast op Hurghada (HRG), zou gisterenavond vertrekken richting AMS met vlucht HV6134 (vliegtuig is PH-YHV). Ondertussen zou ze eerst vanochtend om 8:00 vliegen, daarna 12:45 maar nu mogelijk 17:00 of zelfs helemaal niet vandaag.

Kan ik haar op 1 of andere manier helpen? Wat is er aan de hand met deze vlucht? Flightradar24, de Schiphol app/website en Transavia zelf geven geen informatie meer.
Nouja. Er is nog geen kist onderweg naar Hurghada, dus om 1700 vliegen gaat ze niet ;) Zo te zien gaat de eerste 17.00 NL tijd die kant op. Niet zoveel wat je kan doen natuurlijk. Dan zou ze een plekje op de HV 5226 moeten krijgen.

HV 5226 die overigens als geplande landing 02:45 heeft. Iedereen die zo'n vlucht boekt, zouden ze direct naar het gesticht moeten doorrijden. Maar dat terzijde :p

EDIT: Oh, wacht even. PH-YHV staat nog gewoon op HUR te nietsen. Dat is wel opvallend. Maar dan is het inderdaad zaak wel in de buurt te blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 04-01-2026 14:03 ]

• PWM
  • Niet online
FreezingPixels schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Inmiddels al 4 uur en nog steeds geen timeframe... -O-
Ja, Schiphol was weer lekker voorbereid. De captain op mijn vlucht was ook echt not-amused. De wind was nog een factor bij ons. Maar de de-icing van de uitgaande kisten was echt ongeloofelijk traag. En meer dan de helft van de de-icing wagens stonden ergens geparkeerd zoder personeel. Waanzin voor zo'n luchthaven.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
PWM schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:02:
[...]
HV 5226 die overigens als geplande landing 02:45 heeft. Iedereen die zo'n vlucht boekt, zouden ze direct naar het gesticht moeten doorrijden. Maar dat terzijde :p
Vaak zitten die vluchten bij een pakketreis in en dan krijg je die gewoon toegwezen als je een reis boekt bij een reisbureau. En los zullen dit goedkopere tickets zijn of geeft mensen een dag extra op hun bestemming.
Niet iedereen vliegt zoals veel hier in het topic businessclass.

• Radiodurans
PWM schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:02:
EDIT: Oh, wacht even. PH-YHV staat nog gewoon op HUR te nietsen. Dat is wel opvallend. Maar dan is het inderdaad zaak wel in de buurt te blijven.
Ding staat sinds gisteren eind van de dag op HRG en heeft sindsdien niet meer bewogen nee. De hoop blijft dat die nog eens kan vertrekken. Maar de crew zal binnenkort ook wel weer moeten pauzeren…

Het meeste vanaf HRG zijn pakketreizen met all inclusives. Sowieso niet mijn ding, ik zou ondertussen al richting CAI (Caïro) zijn gevlogen en dan naar huis maar ja, dat doe je niet zo maar als minder ervaren reiziger.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Mawlana
Xandrios schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:29:

Als het goed is wordt aangegeven bij het boeken dat je de naam moet spellen zoals in het passport. Als dat niet zo is bij cheaptickets..
Volgens mij geven zelfs Airlines niet aan dat je de naam moet spellen zoals in de MRZ van je paspoort.

Mijn naam is bij "naam" wel gespeld met een Ö, maar in de MRZ met een OE. Ik heb mijn tickets altijd geboekt met O, en dat is altijd goed gegaan: Europa, Azië en VS. KLM accepteert online echter geen scan (foto) van m'n paspoort: geboekt met O, maar MRZ met OE.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:

Zorgen dat het matcht met de MRZ is vaak het handigste in mijn ervaring, omdat dat bij e-gates en automatische controles/scans/foto's geen problemen geeft.

Toen ikzelf nog de klinker zonder umlaut gebruikte heb ik overigens ook probleemloos naar Japan en de VS kunnen vliegen, maar ging het vaak mis met loyaltyprogramma's etc.

• FreezingPixels
PWM schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Ja, Schiphol was weer lekker voorbereid. De captain op mijn vlucht was ook echt not-amused. De wind was nog een factor bij ons. Maar de de-icing van de uitgaande kisten was echt ongeloofelijk traag. En meer dan de helft van de de-icing wagens stonden ergens geparkeerd zoder personeel. Waanzin voor zo'n luchthaven.
Na 5 uur wachten in t vliegtuig begonnen sommige mensen wat stennis te schoppen dat ze er uit wilde en de crew ging ook de overuren in dus ik zit weer in de privium lounge :D. Ik heb vluchten gehad die korter duurde en mij verder brachten :+ Nu even afwachten hoe de heren Cor en Don dit gaan oplossen. Helaas moet ik voor een zakelijke afspraak morgen in antalya zijn dus heb even geen keus. Tot nu toe pakt Corendon t netjes op, t zijn de passagiers die wat moeilijk lopen te doen.

T begon gisteren ook al lekker toen ik er tijdens t inchecken achter kwam dat m’n paspoort op 3 dagen na niet meer een half jaar geldig is, dus even op en neer naar Schiphol voor een noodpaspoort. Binnen 30 min ge fixed.

[ Voor 10% gewijzigd door FreezingPixels op 04-01-2026 15:42 ]

• PWM
  • Niet online
FreezingPixels schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:40:
T begon gisteren ook al lekker toen ik er tijdens t inchecken achter kwam dat m’n paspoort op 3 dagen na niet meer een half jaar geldig is, dus even op en neer naar Schiphol voor een noodpaspoort. Binnen 30 min ge fixed.
Ja, irritant is dat. Ik moet naar Ho Chi Min en zag gelukkig op tijd dat ze ook die domme eis hebben. Volgende week even een nieuw paspoort halen.

• franssie

franssie

Save the albatross

die zes maanden eis is toch de standaard wereldwijd dacht ik?

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
franssie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:57:
Zeker niet, hangt af van de bestemming.
Sommige eisen alleen dat het nog geldig is bijvoorbeeld.

• FreezingPixels
VK bijvoorbeeld weer niet maar over het algemeen inderdaad wel. M’n eigen schuld dus maar was even in de war omdat ie op 30-6 verloopt…

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
FreezingPixels schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Na 5 uur wachten in t vliegtuig begonnen sommige mensen wat stennis te schoppen dat ze er uit wilde en de crew ging ook de overuren in dus ik zit weer in de privium lounge :D.
Ik vind 5 uur wachten aan boord voordat je stampij gaat maken aardig engelengeduld. Ik had het niet tot de helft gered denk ik.

De chaos op Schiphol is vrij ongekend volgens mij. Ik hoor van mensen die vandaag uit Madrid terug zouden komen dat ze donderdag pas naar huis kunnen, en anderen die vrijdag zouden vliegen komen nu dinsdag via Genève en Parijs 😂

• PWM
  • Niet online
Amerika hoeft ook alleen maar nog gedurende de reis geldig te zijn. Tuurlijk, voorkomen is beter dan genezen. Ook Zuid-Afrika kon gewoon op een bijna te verlopen paspoort.

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Ja, irritant is dat. Ik moet naar Ho Chi Min en zag gelukkig op tijd dat ze ook die domme eis hebben. Volgende week even een nieuw paspoort halen.
Nieuwe paspoort is altijd verstandig.

Ik had een paar jaar geleden hier nog wat stress om gehad. Kwam dag voor vetrek achter dat mijn paspoort niet meer een half jaar geldig was. Voor zekerheid snel een noodpaspoort gekocht, echter was het niet heel duidelijk of Vietnam die zou accepteren.

Na een beetje zoeken, kwam ik erachter dat in Vietnam eigenlijk officieel je paspoort maar 1 maand houdbaar hoeft te zijn. Bij visum aanvraag online kan je ook gewoon dus een aanvraag indienen (kreeg ik ook maar net op tijd binnen xD). Alleen schijnt dit niet iedereen te weten. Inchecken op HK bij Cathay gaf al problemen, want die zeiden geen half jaar, dus mag niet mee. Ik had gelukkig wel wat bewijzen en communicatie verzameld en uiteindelijk hadden ze naar een nr in Vietnam gebeld en mocht ik na een half uur toch inchecken.

Uiteindelijk in Vietnam geen 1 vraag over gehad en kon gewoon doorlopen :'). Had namelijk al wat horror verhalen gelezen en was voorbereid op moeilijkheid. Mijn noodpaspoort hele reis achteraf niet nodig gehad.

• Mawlana
xileS schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Nieuwe paspoort is altijd verstandig.
Dat kan bij de grensovergang wel een red flag zijn. Red flag als in: waarom heb je een nieuw paspoort?

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Dat kan bij de grensovergang wel een red flag zijn. Red flag als in: waarom heb je een nieuw paspoort?
Oude was niet meer een half jaar geldig? Genoeg bestemmingen die dat vereisen.

• Apache4u
  • Niet online
Zit nu in LAS. Onze vlucht terug zou over 6 uur (16.05 lokale tijd) vertrekken richting AMS. Zowel het vliegveld als KLM geven nog geen delays aan. Alleen zie ik het specifieke toestel al geruime tijd rond het de-icing gebied op AMS rondhangen op flightradar. Ben benieuwd. Misschien nog een Cirque duSoleil showtje pakken vanavond.

Dat betekent, stam + t .

• iRobert
Apache4u schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:14:
Zit nu in LAS. Onze vlucht terug zou over 6 uur (16.05 lokale tijd) vertrekken richting AMS. Zowel het vliegveld als KLM geven nog geen delays aan. Alleen zie ik het specifieke toestel al geruime tijd rond het de-icing gebied op AMS rondhangen op flightradar. Ben benieuwd. Misschien nog een Cirque duSoleil showtje pakken vanavond.
Wellicht even flighty installeren, dan krijg je sneller accurate data.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Apache4u schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:14:
De-icing lijkt de bottleneck te zijn. Allemaal verhalen van mensen die uren moeten wachten op het ijsvrij maken wat dan nooit gebeurt waarna de vlucht wordt gecanceld. Hoorde vandaag iemand die al drie dagen op rij probeert weg te komen van Schiphol maar telkens na uren wachten wordt gecanceled. Een vriendin heeft 5 uur in het vliegtuig gezeten op weg naar DC (KLM deelde 1 koekje uit in die 5 uur) en kon toen weer naar huis.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 04-01-2026 19:27 ]

• Apache4u
  • Niet online
Daniel schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:19:
[...]

De-icing lijkt de bottleneck te zijn. Allemaal verhalen van mensen die uren moeten wachten op het ijsvrij maken wat dan nooit gebeurt waarna de vlucht wordt gecanceld. Hoorde vandaag iemand die al drie dagen op rij probeert weg te komen van Schiphol maar telkens na uren wachten wordt gecanceled.
Yup. Zie nu op flightradar dat het toestel terug naar de gate gaat. Originele vertrektijd was 12.25. Arme mensen. Benieuwd hoe het hier opgelost wordt.

Dat betekent, stam + t .

• FreezingPixels
Ik mocht uiteindelijk ook naar huis na nog eens 3 uur wachten. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen maar ik denk niet dat het hem gaat worden. Ook nog geen indicatie van een nieuwe tijd.

• Apache4u
  • Niet online
Netjes opgelost door KLM. Vlucht idd gecanceld en via de app zelfde stoelen op de vlucht voor morgen toegewezen gekregen. Dus Cirque du Soleil vanavond. 😅

Dat betekent, stam + t .

• FredvZ
FreezingPixels schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:59:
Ik mocht uiteindelijk ook naar huis na nog eens 3 uur wachten. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen maar ik denk niet dat het hem gaat worden. Ook nog geen indicatie van een nieuwe tijd.
Je hebt ze niet zover gekregen dat je vannacht met TK mag?

• FreezingPixels
Had mss gekund maar dan moet ik in Istanbul overstappen en ben ik de hele nacht bezig. Zo’n noodzaak is het nou ook weer niet dat k daar morgen ochtend ben :)

• XanderL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:51
Ik stond voor morgenochtend op de planning naar IST met de KLM. Vandaag is de vlucht al ge-cancelled. Dus maar even de platinum lijn gebeld en die boekten me gelijk om met LH via FRA. Dus ik voor die vlucht inchecken, krijg ik ook gelijk 2 uur vertraging om mijn oren. Als het meer wordt zal ik wel in FRA stranden morgen, want de overstaptijd was maar 3 uur. Doen we daar wel een hotel op kosten van KLM/LH en dan zien we dinsdag wel verder. Ben benieuwd hoe blij ik morgen zal zijn met KLM platinum for life en privium plus.

• franssie

franssie

Save the albatross

Vijf uur lang? Dit is bizar
https://www.nhnieuws.nl/n...-dat-naar-londen-zou-gaan

en dan niet vertrekken - wat gebeurd er op Schiphol?
Rond 13.20 uur konden de reizigers het vliegtuig in. De vlucht van British Airways zou om 13.45 uur vertrekken, maar dat lukte dus niet. Een woordvoerder van Schiphol zegt dat het om een 'buitensporige' vertraging ging. "Dat is voor niemand leuk, zeker niet voor de passagiers."
De reden van de vertraging is niet bij de luchthaven bekend. Dat is een zaak van British Airways zelf.
utter bullshit

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 05-01-2026 00:01 ]

• Radiodurans
Brr... vrij uitzonderlijke toestanden dit! Schiphol lijkt echt aan z'n tax te zitten in alle opzichten, dit kunnen ze gewoon niet aan.

M'n familielid is aangekomen op Schiphol en staat nu in een chaotische rij bij de douane marechaussee.

Sterkte aan iedereen die hier mee heeft te dealen!

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 05-01-2026 07:34 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• franssie

franssie

Save the albatross

Beter dat Schiphol meebetaalt aan een HSL naar CDG haha. Wat een faal wederom. Die nieuwe pier zou ook zoveel miljard kosten.

• jongetje
  • Nu online
Radiodurans schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:30:
Brr... vrij uitzonderlijke toestanden dit! Schiphol lijkt echt aan z'n tax te zitten in alle opzichten, dit kunnen ze gewoon niet aan.

M'n familielid is aangekomen op Schiphol en staat nu in een chaotische rij bij de douane.
Ik neem aan dat je de marechaussee bedoelt, ik heb nog nooit een rij bij de douane gezien.

De paar keer dat ik op schiphol kom is er altijd een enorme rij bij de marechaussee. En dan maar een paar loketten open, lijkt wel of die altijd op minimale bezetting draaien. Net als bij de automatische poortjes staat dan de helft uit met een enorme rij erachter. Vraag me dan af waarom je er niet meer openzet.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Zouden ze in Scandinavië ook zoveel en zolang vertragingen hebben?

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
Bottleneck ligt duidelijk bij de-icing als je naar flightradar kijkt. Volgens mij kunnen er 4 tegelijk. Kan zo half uur duren per vliegtuig

• FreezingPixels
maxoss schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:37:
Bottleneck ligt duidelijk bij de-icing als je naar flightradar kijkt. Volgens mij kunnen er 4 tegelijk. Kan zo half uur duren per vliegtuig
Dit is inderdaad het probleem en klm lijkt prio te krijgen. Straks maar weer met gezonde moed die kant op :D vlucht staat nu voor half 2.

• iRobert
jongetje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Ik neem aan dat je de marechaussee bedoelt, ik heb nog nooit een rij bij de douane gezien.

De paar keer dat ik op schiphol kom is er altijd een enorme rij bij de marechaussee. En dan maar een paar loketten open, lijkt wel of die altijd op minimale bezetting draaien. Net als bij de automatische poortjes staat dan de helft uit met een enorme rij erachter. Vraag me dan af waarom je er niet meer openzet.
Achter die poortjes hangt ook weer een bezettingsgraad. Er moet wel gecontroleerd kunnen worden wat/wie er via die poortjes binnenkomen.

• becopol
Wispe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:32:
Hebben die ook eens in de vijf jaar sneeuw?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:08
Wispe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:32:
Douwe Bob, ben jij het?

https://www.nu.nl/achterk...r-sneeuw-op-schiphol.html

En met wat @becopol al zegt: in dergelijke landen worden miljarden geïnvesteerd om de boel draaiende te houden gezien het klimaat daar naar is. Voor die ene keer sneeuw hier heeft dat totaal geen zin.

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 05-01-2026 08:08 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
becopol schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:04:
[...]

Hebben die ook eens in de vijf jaar sneeuw?
Dan nog kun je best eens informeren hoe ze dat doen en daarop anticiperen. Dat doen de andere landen toch ook bij ons met water?

• jongetje
  • Nu online
iRobert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Achter die poortjes hangt ook weer een bezettingsgraad. Er moet wel gecontroleerd kunnen worden wat/wie er via die poortjes binnenkomen.
Dat snap ik, maar als daar 3 man met elkaar staat te kletsen en 1 iemand hebben geholpen het half uur dat ik in de rij heb gestaan. Dan kunnen er best een paar poortjes bij.
Pagina: 1 ... 259 260 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2