Ja, maar de bagage van je rijgenoot niet ;-)kamstra schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:04:
[...]
Klein, klein. Embraer 195, mijn Rimowa classic fligth past er prima in
Tough shitwibblemoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:29:
[...]
Ja, maar de bagage van je rijgenoot niet ;-)
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Als je iets gaat aangeven, kijk maar niet raar op als ze je gewoon doorwuiven. De keren dat ik iets wilde aangeven, mocht ik ook direct doorlopen. Ze hebben helemaal geen zin om aan de slag te gaan met formulieren.Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:53:
[...]
Hier staat informatie over de tarieven: https://www.belastingdien...sting-betalen-bij-invoer/
D'r is letterlijk nul reden om een jaar vantevoren al te boeken. Of misschien als je enorme inflatie verwacht, dan is nu geld uitgeven idd beter dan later.Wispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:51:
[...]
We zijn als gezin van plan om in september 2026 naar Sevilla te gaan en wilden deze maand al tickets boeken. Is dat verstandig of kan ik beter nog even mee wachten op gunstigere prijzen? Of is dat niet te zeggen?
Maar promo's e.d. staan een jaar vantevoren niet in het systeem dus de kans dat je een aanbieding misloopt is zelfs vrij groot.
Mocht je van plan zijn bij Ryanair of zo'n soort toko te boeken en denken "de vliegtaks gaat vast omhoog", dat geeft niet dan houden ze gewoon hun handje op voordat je mag inchecken.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Mijn eerste lange vliegreis was naar Guadeloupe en St Maarten in 1992. Ik was vooral op Guadeloupe, had flink rum ingeslagen voor vader en vrienden (ik drink het zelf niet), en had 2.7L bij me. In die tijd (EEG, niet EU) was het 3L binnen de EEG, en 1L non-EEG. Aangezien Guadeloupe Frans overzees gebied is, ging ik van EEG uit. Werd ik bij aankomst op Schiphol gestopt, en gingen ze uitpakken. Ik dus praatje maken terwijl ze bezig waren met "Frankrij = EEG = 3L?" "ja" "Guadeloupe = Frankrijk?" "ja" "dus Guadeloupe = 3L?" "nee, het is Frankrijk maar geen EEG, dus 1L" "Oeps, jullie gaan 2.7L vinden..."PWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:45:
Als je iets gaat aangeven, kijk maar niet raar op als ze je gewoon doorwuiven. De keren dat ik iets wilde aangeven, mocht ik ook direct doorlopen. Ze hebben helemaal geen zin om aan de slag te gaan met formulieren.
Ze konden er wel om lachen, schonken me 0.7L extra, maar over de 1L moest ik belasting betalen. Die dus hoger was dan de kosten van de rum zelf. Om het nog leuker te maken had ik alleen nog maar Frans geld bij me, geen pinpas, en moest dus eerst mijn Franse geld omwisselen om de belasting te kunnen betalen.
En dat terwijl mijn ouders door de ramen van Arrivals 1 geinteresseerd zaten te kijken hoe zoonlief gestopt werd, met van alles bezig was en dus wat uit te leggen had. En mijn vader bleek ook niets met rum te hebben
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
33(!) jaar later wel een mooi verhaal 
tering we worden oud....toen was zelfs * kamstra al 12
Ja, ik was 23 toen ik mijn eerste lijnvluchten (AMS>Parijs en Parijs>St Maarten>Guadeloupe) maakte, en daarna duurde het 4 jaar voor ik weer vloog. Moet je nu eens mee komenkamstra schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:28:
33(!) jaar later wel een mooi verhaal
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bij mij ditto.. in 1996 voor het eerst long haul gevlogen.. mijn vrouw in 2000 pas.. en meteen naar de andere kant van de wereld in BC.. dat was wel even wennen toen ze zelf moest betalen en EC in staptegambieter schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:34:
[...]
Ja, ik was 23 toen ik mijn eerste lijnvluchten (AMS>Parijs en Parijs>St Maarten>Guadeloupe) maakte, en daarna duurde het 4 jaar voor ik weer vloog. Moet je nu eens mee komen
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
'gewoon' BA (vanaf LHR) is niet echt strict.. ik heb altijd een koffertje met een laptop tas erop en nog nooit wat over gezegd..wibblemoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:
BA Cityflyer? Houd rekening met kleinere bagagebakken. Daarna is het zoals elke maatschappij: first come, first serve.
Ze zijn trouwens ook niet echt strict over de groups bij boarden.. ik ben net gezakt in status dus mag niet meer bij BC rij inchecken, maar vergat dat en er werd niks van gezegd.. scheelt denk ik wel dat ik blanke middle age man in pak ben als ik zakelijk vlieg..
Laatst ook weer een keer gedaan. Wat is dat ding krap. Hebben er ook gewoon 2 extra rijen in tov KLM. Dat is echt een mega verschil.wibblemoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:
BA Cityflyer? Houd rekening met kleinere bagagebakken. Daarna is het zoals elke maatschappij: first come, first serve.
Weinig ruimte inderdaad in o.a. de Embraers. Mijn (bescheiden) trolly moest in het ruim en lag bij aankomst na een paar minuten op de band. LCY is wat dat betreft wel leuk. Klein en snel, maar ook druk.KillaZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:00:
Voor de LCY vliegers met BA: Hoe zit het met de handbagage trolley acceptatie? Ik moet meer spullen dan normaal mee, maar nog nooit met BA op LCY gevlogen.
Grappig trouwens dat iedereen in dat halve uurtje vliegen een gin & tonic wegtikte er er geen enkele laptopt uigezet werd op momenten dat dat moest.
Over een paar weken vlieg ik er met KLM heen. Ben benieuwd of dat nog verschilt met BA.
Meer ruimte, maar geen gin-tonics aan boordReinier schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:59:
[...]
Weinig ruimte inderdaad in o.a. de Embraers. Mijn (bescheiden) trolly moest in het ruim en lag bij aankomst na een paar minuten op de band. LCY is wat dat betreft wel leuk. Klein en snel, maar ook druk.
Grappig trouwens dat iedereen in dat halve uurtje vliegen een gin & tonic wegtikte er er geen enkele laptopt uigezet werd op momenten dat dat moest.
Over een paar weken vlieg ik er met KLM heen. Ben benieuwd of dat nog verschilt met BA.
PWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:14:
[...]
Meer ruimte, maar geen gin-tonics aan boordLCY krijg je alleen flesje water.

BA heeft vrij recent (eind 2024) de vloot Embraer 190LR's voorzien van een rij extra stoelen inderdaad. Staan nu 106 stoelen in. De mate van krapte hangt nogal af van waar je zit:PWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:59:
[...]
Laatst ook weer een keer gedaan. Wat is dat ding krap. Hebben er ook gewoon 2 extra rijen in tov KLM. Dat is echt een mega verschil.
Row pitch: 33” (rows 2 to 11); 39” (row 12); 29” (rows 13 to 26); 28” (row 27)
KLM heeft er in de E190 maar 100. Helaas geen row pitch op Aerolopa bekend. Van de E195-E2 wel en ook daar hangt het weer erg af van waar je zit (en komt de pitch weer redelijk overeen).
Business Class
Row pitch: 33"
Economy comfort
Allocated rows aft of the curtain up to and including row 7 (indicated on the seat map with orange accents)
Row pitch: 33"
Economy
Row pitch: 30.9" (rows 8 to 12)
Row pitch: 38" (rows 14 to 15 overwing exits)
Row pitch: 29.1" (rows 16 to 33)
Op die route zijn er ook niet veel films die je uit kunt kijken…PWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:35:
KLM blijft mij lie-flat aanbieden binnen Europa
[Afbeelding]
Zal iemand die het niet weet, toch eens heel lelijk opkijken als hij geüpgraded heeft en instapt.
Afgelopen weekend een retour Stockholm gedaan met KLM. Terug de eerste keer met de A321neo gevlogen. Hele mooie upgrade ten opzicht van de 737, maar de Embraer 195 blijft mijn favoriet.
Op de heenweg een heel leeg vliegtuig. We kregen nieuwe plekken om het gewicht wat beter te verdelen. Maar wat opviel: zowel heen als terug een hele lijst met beperkingen voor het gebruik van Powerbanks. Dat je ze niet mocht gebruiken, ze niet in de overhead vakken mochten en dat je bij problemen gelijk aan de bel moest trekken. Dat was de laatste keer nog niet.
Op de heenweg een heel leeg vliegtuig. We kregen nieuwe plekken om het gewicht wat beter te verdelen. Maar wat opviel: zowel heen als terug een hele lijst met beperkingen voor het gebruik van Powerbanks. Dat je ze niet mocht gebruiken, ze niet in de overhead vakken mochten en dat je bij problemen gelijk aan de bel moest trekken. Dat was de laatste keer nog niet.
Dat van de powerbanks werd een paar weken geleden bij mijn vlucht naar Edinburgh en terug ook omgeroepen na boarding. Dat was ook in een A321neo.s3n schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:43:
Afgelopen weekend een retour Stockholm gedaan met KLM. Terug de eerste keer met de A321neo gevlogen. Hele mooie upgrade ten opzicht van de 737, maar de Embraer 195 blijft mijn favoriet.
Het is nu standaard op alle KLM vluchten, niet alleen met de A321Neo. Is naar aanleiding van meerdere incidenten met powerbanks aanboord, waaronder ook één KLM vlucht.
https://www.luchtvaartnie...-klm-vlucht-uit-sao-paulo
https://www.luchtvaartnie...-klm-vlucht-uit-sao-paulo
Hebben ze nog niet allemaal de memo gelezen
Vorige week werd het niet gezegd op 2 vluchten. Zal zo eens opletten of de crew vandaag wel zijn mail leest.
Edit: Jahoor
Edit: Jahoor
[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 08-09-2025 17:07 ]
Mocht je een keer de optie hebben om met de Embrears van German Airways te vliegen: aanrader. Het zijn dan wel Duitsers maar ze zijn toch aardig, en je hebt zeeën van ruimte want de stoelen staan echt merkbaar verder uit elkaar dan KLC's eigen Embrears.PWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:59:
[...]
Laatst ook weer een keer gedaan. Wat is dat ding krap. Hebben er ook gewoon 2 extra rijen in tov KLM. Dat is echt een mega verschil.
Om de week ongeveer. Ik ga veel op en neer naar Aalborg. Dat is een Germanwings route. Hun standplaats is ook Aalborg. Inmiddels al 2x een busje gedeeld met de crew, we hebben hetzelfde hotelCyBeR schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:17:
[...]
Mocht je een keer de optie hebben om met de Embrears van German Airways te vliegen: aanrader. Het zijn dan wel Duitsers maar ze zijn toch aardig, en je hebt zeeën van ruimte want de stoelen staan echt merkbaar verder uit elkaar dan KLC's eigen Embrears.
Goed punt, beetje overheen gelezen.Wally2002 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:53:
[...]
De vraagsteller wilt het dus netjes doen.
Als je weet dat je teveel bij je hebt en je geeft het niet aan, ben je belasting aan het ontduiken.
Dat je niet of niet goed gecontroleerd wordt door de douane doet hier niets aan af.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Aan het twijfelen wat te doen. We willen naar Panama in December en dat kan via KLM (direct vanaf AMS) of via Air Europa (via Madrid). Scheelt 3 uurtjes maar wel 600 euro per ticket.
KLM vliegt met een 787-10 en Air Europa met een 787-9. Wat is jullie ervaring met het verschil tussen deze 2 vluchten. Op internet lees ik zo veel verschillende verhalen over Air Europa. Kan ik er bijvoorbeeld wel van uit gaan dat de pitch op beide vluchten op normale stoel ~79 cm is?
Eten maakt me vrij weinig uit. Ga toch lekker de oogjes dicht doen. Wat me wel uitmaakt is zekerheid dat de vlucht gaat en zo niet dat er wel de moeite wordt gedaan om je op bestemming te krijgen.
KLM vliegt met een 787-10 en Air Europa met een 787-9. Wat is jullie ervaring met het verschil tussen deze 2 vluchten. Op internet lees ik zo veel verschillende verhalen over Air Europa. Kan ik er bijvoorbeeld wel van uit gaan dat de pitch op beide vluchten op normale stoel ~79 cm is?
Eten maakt me vrij weinig uit. Ga toch lekker de oogjes dicht doen. Wat me wel uitmaakt is zekerheid dat de vlucht gaat en zo niet dat er wel de moeite wordt gedaan om je op bestemming te krijgen.
@marinos88 KLM vliegt hier ook met 777s op wat minder fijn is qua geluid en luchtdruk. Maar Air Europa heeft minder gunstige tijden. Je komt in het donker aan. En dan moet je nog naar je hotel en eten wat al snel 21:00 wordt dan. De terugvlucht is nog erger. Die vliegt laat terug om 21:30, overstap in NL om 13u, 18u volgende dag pas thuis. Je bent pas in de avond thuis een dag later ipv rond het middaguur.
Door direct te vliegen win je gevoelsmatig een dag aan tijd. Afhankelijk van hoe je vakantie er verder uit ziet is het aan jou om te kiezen wat je dat waard vindt.
Stoelen, eten, service etc zijn erg vergelijkbaar verder, misschien iets beter bij KLM maar niet veel en smaken verschillen. Luchthaven Madrid is geen fijne luchthaven om over te stappen imo, vind het een rommelig geheel. Soms boarden via bus in de buitenlucht terwijl het regent (ja, zelfs 787). Moge duidelijk zijn dat ik KLM zou kiezen
Door direct te vliegen win je gevoelsmatig een dag aan tijd. Afhankelijk van hoe je vakantie er verder uit ziet is het aan jou om te kiezen wat je dat waard vindt.
Stoelen, eten, service etc zijn erg vergelijkbaar verder, misschien iets beter bij KLM maar niet veel en smaken verschillen. Luchthaven Madrid is geen fijne luchthaven om over te stappen imo, vind het een rommelig geheel. Soms boarden via bus in de buitenlucht terwijl het regent (ja, zelfs 787). Moge duidelijk zijn dat ik KLM zou kiezen
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Persoonlijk is dit een no-brainer: ik haat het om te overstappen, dus ik zou voor KLM kiezen.marinos88 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:31:
Aan het twijfelen wat te doen. We willen naar Panama in December en dat kan via KLM (direct vanaf AMS) of via Air Europa (via Madrid). Scheelt 3 uurtjes maar wel 600 euro per ticket.
Voor €600 verschil pp zou ik het wel weten hoor, dan ga ik wel een dagje langer op vakantie. Desnoods onbetaald verlof.
UX is in mijn ervaring een prima maatschappij. Ze zetten hun 787's ook in op de route van Amsterdam naar Madrid (en v.v. uiteraard), en daarbij bieden ze een beter product dan KLM op dezelfde route, zeker in business waar men een warme maaltijd serveert (en dan zelfs als je in een leasekist terecht komt waar premium-economystoelen staan.)marinos88 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:31:
Verschil tussen een 787-9 of 787-10 is er voor de passagier niet, en veel verschil tussen economyproducten is er ook eigenlijk niet dus daar hoef je het niet om te doen. Beide zijn moderne kisten met een modern interieur en IFE-systeem.
Ik gebruik tegenwoordig zo veel mogelijk UX om naar zuid-Europa te komen (zolang Turkish ze niet uit SkyTeam trekt tenminste) vanwege de 787 business en extra KLM punten die je dan krijgt. Laatst bijvoorbeeld BCN-MAD-AMS gevlogen.
Dit is trouwens wel een heel groot verschil. Ben wel benieuwd om welke datums het gaat, de verschillen die ik zie zijn vaak kleiner in december.Mawlana schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:38:
Voor €600 verschil pp zou ik het wel weten hoor, dan ga ik wel een dagje langer op vakantie. Desnoods onbetaald verlof.
Je kunt ook nog kijken of het prijsverschil naar premium economy niet klein is bij KLM, op het moment dat economy duurder wordt wil premium economy nog wel eens gelijk blijven.
Niet bij BAPWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:14:
[...]
Meer ruimte, maar geen gin-tonics aan boordLCY krijg je alleen flesje water.
Gewoon netjes weer in recordtempo een lunch met glaasje prik weggehakt.
Beetje jammer dat die kist bijna 2u vertraging had vanmiddag, dat dan weer wel

Overigens: gewoon weer in 45 minuten van touchdown naar de 14e verdieping van the Shard (kantoor).
Tubestrikes in heel London deze week, maar weirdly geen centje pijn met de taxi.
Als je de overstap mist, heb je opeens een dag korter.Mawlana schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:38:
Volgens mij maak je dan veel kans op een compensatie op grond van EU261, dus mooie kans om je kamer te upgraden of goed te feesten.PWM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:05:
[...]
Als je de overstap mist, heb je opeens een dag korter.

Ik kan me voorstellen dat dat minder leuk is met kleine kinderen erbij. Wanneer ik met m'n partner reis zou ik het niet erg vinden om een dagje minder op vakantie te gaan, in ruil voor die compensatie. Gewoon een weekendje weg boeken.
Mja, tijd is voor mij heel belangrijk op vakantie. Op vakantie is geld vooral om tijd en gemak te kopen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Sowieso duurt het minimaal weken voordat je dat hebt, als je het al krijgt (al dan niet na heel veel gedoe, en evt. na aftrek van een claimbureau). Plus mogelijk gedoe als je je huurauto niet op tijd gaat afhalen, hotelreservering ook kwijtraakt om dezelfde reden, etc. Maar kan idd ook meevallen en als je het prima vindt om een dag in Madrid vast te zitten en uren op het vliegveld om alles te regelen, evt. niet meer bij elkaar kunnen zitten in volle vlucht de dag later, etc. etc. etc., dan is dat geld wel mooi meegenomenMawlana schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:09:
[...]
Volgens mij maak je dan veel kans op een compensatie op grond van EU261, dus mooie kans om je kamer te upgraden of goed te feesten.![]()
Ik kan me voorstellen dat dat minder leuk is met kleine kinderen erbij. Wanneer ik met m'n partner reis zou ik het niet erg vinden om een dagje minder op vakantie te gaan, in ruil voor die compensatie. Gewoon een weekendje weg boeken.
Als je nu een Amex FB kaart neemt krijg je tijdelijk meer XP als welkomstbonus: bij een platinum 40XP bovenop de 60XP die standaard is (dus 100XP totaal = instant Silver), bij een Gold krijg je 15XP extra bovenop de 30 die standaard is. Helaas wel een minimum spend van 4500 resp. 2500 euro. Maar wellicht alsnog aantrekkelijker dan een XP-run als je krap zit.
Ik hoop dit jaar 100 XP te halen voor Silver en heb een normale AMEX Platinum kaart. Mocht ik het net niet halen kan ik dus tijdelijk een Amex FB kaart nemen? Alleen hoe lang moet je deze aanhouden om je gratis XP te behouden? Of is het voldoende in dit voor eind van het jaar aan te vragen en begin volgend jaar weer op te zeggen?Daniel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:09:
Als je nu een Amex FB kaart neemt krijg je tijdelijk meer XP als welkomstbonus: bij een platinum 40XP bovenop de 60XP die standaard is (dus 100XP totaal = instant Silver), bij een Gold krijg je 15XP extra bovenop de 30 die standaard is. Helaas wel een minimum spend van 4500 resp. 2500 euro. Maar wellicht alsnog aantrekkelijker dan een XP-run als je krap zit.
Als je er net een paar te kort komt is het doneren van Miles nog een optie. 2000 voor 1 XP.xileS schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:07:
[...]
Ik hoop dit jaar 100 XP te halen voor Silver en heb een normale AMEX Platinum kaart. Mocht ik het net niet halen kan ik dus tijdelijk een Amex FB kaart nemen? Alleen hoe lang moet je deze aanhouden om je gratis XP te behouden? Of is het voldoende in dit voor eind van het jaar aan te vragen en begin volgend jaar weer op te zeggen?
Andere vraag: Ik heb ongeveer 130K FB Miles, gespaard met als doel een keer buiten Europa Business class te vliegen. Enkele reis is dit vanaf 60K, dus ik moet genoeg hebben. Of heen Of terug zie ik ook wel opties, maar retour is het toch pittig. Iemand tips om toch een leuke trip te vinden?
Zie de actievoorwaarden op de Amex site, de welkomstbonus is niet geldig als je de laatste 12 maanden al een Amex kaart hebt gehad. Ik neem aan dat de reguliere kaart hier ook onder valt.xileS schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:07:
[...]
Ik hoop dit jaar 100 XP te halen voor Silver en heb een normale AMEX Platinum kaart. Mocht ik het net niet halen kan ik dus tijdelijk een Amex FB kaart nemen? Alleen hoe lang moet je deze aanhouden om je gratis XP te behouden? Of is het voldoende in dit voor eind van het jaar aan te vragen en begin volgend jaar weer op te zeggen?
je krijgt de 40 extra XP uiterlijk 31 maart 2026. Het zou eerder kunnen zijn maar daar zou ik niet op rekenen, bij upgrade-bonussen zie je ook al een tijdje dat die pas aan het eind van de actieperiode worden bijgeschreven. Dus je zult je kaart tot die tijd aan moeten houden.
Waar wil je naartoe? Afhankelijk van je bestemming gaat het heel moeilijk tot 'makkelijker' zijn om dit te vinden. Dus een tip is, flexibel qua bestemming en datum. Ben je dat niet, dan wordt het moeilijk. Een retour gaat sowieso vaak pittig zijn.s3n schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:15:
[...]
Als je er net een paar te kort komt is het doneren van Miles nog een optie. 2000 voor 1 XP.
Andere vraag: Ik heb ongeveer 130K FB Miles, gespaard met als doel een keer buiten Europa Business class te vliegen. Enkele reis is dit vanaf 60K, dus ik moet genoeg hebben. Of heen Of terug zie ik ook wel opties, maar retour is het toch pittig. Iemand tips om toch een leuke trip te vinden?
Wil je bijvoorbeeld US west coast, dat is pittig om te boeken op 60k, zeker een retour. New York of Canada is makkelijker. In het algemeen non-US is ook wat makkelijker, dit doordat het in de US veel meer mensen een sloot aan punten hebben om te besteden.
Wij vliegen vrij vaak vanaf West coast en zijn vrij flexibel. Maar 60k gaan wij niet vanuit, we rekenen op zeker 80-100k, kunnen we 60k pakken dan is dat een meevaller. In het afgelopen jaar is m.i. de hoeveelheid award availability op 60k ook minder geworden. Maar dat is puur eigen observatie/gevoel, op de routes die wij vaak vliegen.
Wordt geloof ik in praktijk gezien als 2 verschillende productlijnen. Vaker voorbij zien komen dat men alsnog welkomstbonus kregen.Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:36:
[...]
Zie de actievoorwaarden op de Amex site, de welkomstbonus is niet geldig als je de laatste 12 maanden al een Amex kaart hebt gehad. Ik neem aan dat de reguliere kaart hier ook onder valt.
Hmm 31 maart is geloof ik weer te laat, omdat XP datum voor hogere status eind december is (dacht ik zo uit mijn hoofd).je krijgt de 40 extra XP uiterlijk 31 maart 2026. Het zou eerder kunnen zijn maar daar zou ik niet op rekenen, bij upgrade-bonussen zie je ook al een tijdje dat die pas aan het eind van de actieperiode worden bijgeschreven. Dus je zult je kaart tot die tijd aan moeten houden.
Interessant, geloof niet dat Amex dit eerder heeft gedaan. Zou dit ook gelden voor upgrades?Daniel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:09:
vroeger wel maar tegenwoordig niet meer. Je ziet inderdaad wel ervaringen dat men wel de bonus krijgt maar voor zover mij bekend wordt er dan geen vinkje gezet bij de aanvraag en/of een ander mailadres gebruikt.xileS schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:04:
[...]
Wordt geloof ik in praktijk gezien als 2 verschillende productlijnen. Vaker voorbij zien komen dat men alsnog welkomstbonus kregen.
Ik heb zelf eind 2024 de FB kaart als tweede erbij genomen en netjes aangegeven dat ik de reguliere al had, en wil behouden. Ik kreeg gewoon de welkomstbonus. En, mocht het ergens voor uit maken, ‘member since’ op de FB kaart is hetzelfde jaar als op de reguliere (dus niet 24).Wally2002 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 02:47:
[...]
vroeger wel maar tegenwoordig niet meer. Je ziet inderdaad wel ervaringen dat men wel de bonus krijgt maar voor zover mij bekend wordt er dan geen vinkje gezet bij de aanvraag en/of een ander mailadres gebruikt.
Voor de zekerheid inderdaad geen vinkje gezet bij of ik al een andere AMEX kaart had, eerder dit jaar. Beide bonussen gekregen. (En mijn vrouw na referral ook).Wally2002 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 02:47:
[...]
vroeger wel maar tegenwoordig niet meer. Je ziet inderdaad wel ervaringen dat men wel de bonus krijgt maar voor zover mij bekend wordt er dan geen vinkje gezet bij de aanvraag en/of een ander mailadres gebruikt.
Die XP bij aanmelden zijn wel mooi. Als je blanco in zou stappen heb je meteen Silver. Hopelijk bij een upgrade-actie straks in okt-nov ook, dan heb ik hier sowieso 2 jaar Gold, maar komt Platinum ook binnen bereik.
Vaak genoeg blijven kijken voor een buitenkansje dus. Ergens volgend jaar wil ik wel gaan, maar de bestemming maakt niet zoveel uit. Zou wel leuk zijn als er wat te beleven is op de bestemming. Naar New York zijn veel vluchten, maar een mooie retour aanbieding heb ik nog niet gevonden.Tuniq schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:48:
[...]
Waar wil je naartoe? Afhankelijk van je bestemming gaat het heel moeilijk tot 'makkelijker' zijn om dit te vinden. Dus een tip is, flexibel qua bestemming en datum. Ben je dat niet, dan wordt het moeilijk. Een retour gaat sowieso vaak pittig zijn.
Wil je bijvoorbeeld US west coast, dat is pittig om te boeken op 60k, zeker een retour. New York of Canada is makkelijker. In het algemeen non-US is ook wat makkelijker, dit doordat het in de US veel meer mensen een sloot aan punten hebben om te besteden.
Wij vliegen vrij vaak vanaf West coast en zijn vrij flexibel. Maar 60k gaan wij niet vanuit, we rekenen op zeker 80-100k, kunnen we 60k pakken dan is dat een meevaller. In het afgelopen jaar is m.i. de hoeveelheid award availability op 60k ook minder geworden. Maar dat is puur eigen observatie/gevoel, op de routes die wij vaak vliegen.
Het gaat ook eigenlijk om de vlucht, en zeker wind-mee is het niet een hele lange vlucht. We zoeken verder
Wie kan een airport lounge aanbevelen op bkk? Ik hoor geen goede ervaringen van de Miracle en Coral lounges. Ook wel handig om in de buurt van de vertrek concours te zitten?
TG934, Thai van bkk naar bru, de laatste keer (okt 2024) dat ik die route vloog was dat vanaf de nieuwe satelliet terminal op Suvarnabhumi. Afgelopen dagen zie ik die vlucht ook telkens vertrekken van die terminal. Iemand advies?
TG934, Thai van bkk naar bru, de laatste keer (okt 2024) dat ik die route vloog was dat vanaf de nieuwe satelliet terminal op Suvarnabhumi. Afgelopen dagen zie ik die vlucht ook telkens vertrekken van die terminal. Iemand advies?
Hier kan je zoeken op Flying Blue miles: https://seats.aero/flyingblues3n schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:21:
[...]
Vaak genoeg blijven kijken voor een buitenkansje dus. Ergens volgend jaar wil ik wel gaan, maar de bestemming maakt niet zoveel uit. Zou wel leuk zijn als er wat te beleven is op de bestemming. Naar New York zijn veel vluchten, maar een mooie retour aanbieding heb ik nog niet gevonden.
Het gaat ook eigenlijk om de vlucht, en zeker wind-mee is het niet een hele lange vlucht. We zoeken verder
Ik vlieg zo nu en dan KLM met mijn ouders binnen Europa. Het valt me op dat ik altijd online kan inchecken, maar dat zij soms langs de balie moeten. Ik heb status, zij niet. We reizen altijd op dezelfde boeking.
Is de reden dat het vliegtuig vol zit en KLM graag wil dat zij hun handbagage inchecken? Of is er nog iets anders?
Is de reden dat het vliegtuig vol zit en KLM graag wil dat zij hun handbagage inchecken? Of is er nog iets anders?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
De nieuwe emirates lounge kan ik aanraden, al weet ik niet zeker of je er als niet emirates passagier ook gebruik van kan maken. Zit in de nieuwe terminal en is ruim en dus rustig. Hebben er ook fijne douches.Song schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:27:
Wie kan een airport lounge aanbevelen op bkk? Ik hoor geen goede ervaringen van de Miracle en Coral lounges. Ook wel handig om in de buurt van de vertrek concours te zitten?
Ik ben er aankomende donderdag weer
Moet over een week 'last-minute' naar Zuid Amerika. Travel policy is PE, maar een week van te voren boeken...das best een dure grap. Op Zondag heen (KLM PE) en terug met AF PE. Terug moet helaas per-sé AF zijn wegens later vertrek.
Maargoed, beetje zoeken - en een idiote routing gevonden voor de heenweg die het mogelijk maakt om 500 euro goedkoper te reizen, en in business ipv premium. Heb nu geboekt voor BRU-AMS-CDG en dan de lange vlucht (bijna 13 uur) vanaf Parijs. Enkele extra vluchten binnen europa, maar dat heb ik er zeker voor over om dan de lange vlucht plat te kunnen liggen ipv in PE. En flink extra XP's natuurlijk
Moet gaan zien hoe deze AF vluchten zullen zijn. Ze zetten hun "High capacity" B777 in op deze route, en die heb ik (gelukkig?) nog niet eerder hoeven te vliegen. Deze B777 heeft evenveel stoelen als de kleinere A380s van Emirates
Best absurd. Blij dus heen in business te kunnen zitten (Slechts 14 stoelen in de mini business cabine
), terug in PE wordt mogelijk wel een grotere uitdaging. De kuipstoeltjes die AF gebruikt vind ik meestal niet erg comfortabel. Maargoed, dat zou tenminste on-par moeten zijn met de 'normale' B777.
Maargoed, beetje zoeken - en een idiote routing gevonden voor de heenweg die het mogelijk maakt om 500 euro goedkoper te reizen, en in business ipv premium. Heb nu geboekt voor BRU-AMS-CDG en dan de lange vlucht (bijna 13 uur) vanaf Parijs. Enkele extra vluchten binnen europa, maar dat heb ik er zeker voor over om dan de lange vlucht plat te kunnen liggen ipv in PE. En flink extra XP's natuurlijk
Moet gaan zien hoe deze AF vluchten zullen zijn. Ze zetten hun "High capacity" B777 in op deze route, en die heb ik (gelukkig?) nog niet eerder hoeven te vliegen. Deze B777 heeft evenveel stoelen als de kleinere A380s van Emirates

Onze blauwe vrienden zijn de annuleringen aan het doorsturen van a.s. woensdag. Voor degene die ze ook krijgen: Vergeet niet dat de EU261 vergoeding hier al op van toepassing is 
Maar 100x beter dan die stoelen in de A350Xandrios schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:10:
De kuipstoeltjes die AF gebruikt vind ik meestal niet erg comfortabel. Maargoed, dat zou tenminste on-par moeten zijn met de 'normale' B777.
Ik had vandaag de vergoeding van EU claim ontvangen, maar er zit geen specificatie bij ofzo.
Op de website staat dat ze 31 procent rekenen plus 33 euro.
De claim was 4 keer 600 euro, dus 2400.
Dan zou ik 1623 euro krijgen en ik heb 1525 gekregen. Nu is het gratis geld natuurlijk, maar het klopt niet.
Heeft iemand daar ook zo'n ervaring mee?
Dan zou ik 1623 euro krijgen en ik heb 1525 gekregen. Nu is het gratis geld natuurlijk, maar het klopt niet.
Reken eens met 33x4fisherman schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:16:
Ik had vandaag de vergoeding van EU claim ontvangen, maar er zit geen specificatie bij ofzo.
Klopt toch? Jij krijgt 69% van de claim - € 33.fisherman schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:16:
€ 414 - € 33 en dat keer 4 =€ 1.524
O dat is het inderdaad. Ik dacht dat die 33 euro per claim was.
Ik had twee jaar geleden precies hetzelfdefisherman schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:27:
[...]
O dat is het inderdaad. Ik dacht dat die 33 euro per claim was.
Waarom heb je EU claim ingeschakeld en niet zelf de claim ingediend? Dat is toch weer 875 euro die je weggeeftfisherman schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:16:
Daar moet je ook zin in hebben. Ik kwam er bij Lufthansa niet doorheen en zelfs het claim bureau heeft er twee jaar over gedaan.jan390 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:50:
[...]
Waarom heb je EU claim ingeschakeld en niet zelf de claim ingediend? Dat is toch weer 875 euro die je weggeeft
Ik had er zelf geen ervaring mee. Wellicht dat het bij Singapore Airlines heel makkelijk ging, omdat het maar een paar weken geleden was en ik het nu al ontvangen heb.jan390 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:50:
[...]
Waarom heb je EU claim ingeschakeld en niet zelf de claim ingediend? Dat is toch weer 875 euro die je weggeeft
Ik heb ook nog getwijfeld om mijn rechtsbijstand in te schakelen, maar uiteindelijk heb ik toch voor die euclaim gekozen.
Volgende keer toch maar de rechtsbijstand proberen of anders zelf.
Maar eigenlijk hoop ik dat gewoon niet vaker mee te maken. Zo heel prettig was het niet om 6 uur in het vliegtuig te moeten wachten.
Ik had inderdaad ook ervarungen gelezen van mensen die dat zelf geprobeerd hadden en die daar veel tijd aan kwijt waren geweest.Pexow schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:24:
[...]
Daar moet je ook zin in hebben. Ik kwam er bij Lufthansa niet doorheen en zelfs het claim bureau heeft er twee jaar over gedaan.
Daarom voor gemak gekozen, maar wellicht was rechtsbijstand goedkoper geweest. Ik weet niet eens of zij zulke zaken aan zouden nemen.
Ergens volgend voorjaar willen we eigenlijk weer met het vliegtuig op stap (in een straal van max 4-6u vliegen) echter zijn we nu met z'n 3'en en aangezien ik normaal altijd plekken bestel met extra beenruimte (lange benen en 2m lang...) wordt dat een uitdaging omdat je niet met zo'n kleintje (nu 3 maanden) bij de nooduitgang mag zitten. Zijn er maatschappijen waar ik op kan letten welke dergelijke plekken hebben zonder dat het altijd een nooduitgang is (en het uiteraard geen businessclass is etc)?
Bulkhead seats bieden doorgaans meer beenruimte. Dat zijn ook de plekken waar het personeel een reiswiegje kan ophangen (indien gewenst en beschikbaar).3p0x schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:07:
Ergens volgend voorjaar willen we eigenlijk weer met het vliegtuig op stap (in een straal van max 4-6u vliegen) echter zijn we nu met z'n 3'en en aangezien ik normaal altijd plekken bestel met extra beenruimte (lange benen en 2m lang...) wordt dat een uitdaging omdat je niet met zo'n kleintje (nu 3 maanden) bij de nooduitgang mag zitten. Zijn er maatschappijen waar ik op kan letten welke dergelijke plekken hebben zonder dat het altijd een nooduitgang is (en het uiteraard geen businessclass is etc)?
Maar volgens mij worden er weinig vliegtuigen ingezet waarbij er een bulkhead beschikbaar is, op vluchten van 4-6 uur. Vaak is dit toch nog met 737/a320 volgens mij.Mawlana schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:24:
[...]
Bulkhead seats bieden doorgaans meer beenruimte. Dat zijn ook de plekken waar het personeel een reiswiegje kan ophangen (indien gewenst en beschikbaar).
Buiten de bulkhead en nooduitgangen zijn er natuurlijk ook de Economy extra legroom (in KLM-termen Economy Comfort) stoelen. Die heeft niet elke airline (notably Air France heeft ze niet op short/medium haul) maar best veel wel.
Wie naar de VS moet(/wil) en nog een ESTA nodig heeft: vanaf 30 september verhogen ze de prijs van die scam van een al absurde $21 naar een compleet van de pot gerukte $40. Dus als je dat extra geld wilt besparen, zorg dat je voor het eind van deze maand het geregeld hebt. Is nog steeds gewoon twee jaar geldig.
Wie naar de VS moet(/wil) en nog een ESTA nodig heeft: vanaf 30 september verhogen ze de prijs van die scam van een al absurde $21 naar een compleet van de pot gerukte $40. Dus als je dat extra geld wilt besparen, zorg dat je voor het eind van deze maand het geregeld hebt. Is nog steeds gewoon twee jaar geldig.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 16-09-2025 10:06 ]
Turkish Airlines biedt het in ieder geval wel aan.krijn1985 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:35:
[...]
Maar volgens mij worden er weinig vliegtuigen ingezet waarbij er een bulkhead beschikbaar is, op vluchten van 4-6 uur. Vaak is dit toch nog met 737/a320 volgens mij.
Net alsof die 20$ ook maar iets uitmaakt op een trip naar het duurste land ter wereld (inclusief fooi)CyBeR schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:05:
leeg
Principekwestie4x2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:06:
[...]
Net alsof die 20$ ook maar iets uitmaakt op een trip naar het duurste land ter wereld (inclusief fooi)
Een uitzondering daargelaten verwacht ik dat je beste kans rij 1 is, maar er zijn wel wat aanvullende regels die roet in het eten kunnen gooien als het op reizen met baby's aankomt. Zoals meerdere baby's op diezelfde rij.3p0x schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:07:
Voor 875,- mag je mij altijd even een DM sturen hoor. Ik doe het wel voor €800,-fisherman schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:57:
Volgende keer toch maar de rechtsbijstand proberen of anders zelf.
Maar eigenlijk hoop ik dat gewoon niet vaker mee te maken. Zo heel prettig was het niet om 6 uur in het vliegtuig te moeten wachten.
Ik zou het altijd eerst zelf proberen. Meestal gaat het goed. De keer dat het niet loopt, kan je hem altijd nog uitbesteden. Er zijn ook voorbeelden in dit topic dat het niet lekker liep, maar in de meeste gevallen volstaat een mailtje/formulier.
Ja, volgende keer toch maar zelf proberen. We vliegen altijd met Singapore Airlines. Dat zijn blijkbaar niet de beroerdste om uit te keren. Maar goed, zoals ik zei hoop ik het niet nog eens mee te maken.PWM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:18:
[...]
Voor 875,- mag je mij altijd even een DM sturen hoor. Ik doe het wel voor €800,-
Ik zou het altijd eerst zelf proberen. Meestal gaat het goed. De keer dat het niet loopt, kan je hem altijd nog uitbesteden. Er zijn ook voorbeelden in dit topic dat het niet lekker liep, maar in de meeste gevallen volstaat een mailtje/formulier.
Ik heb de komende weken een aantal meetings in de EU waarvan ik geen einddtijd kan inschatten. Ik kan om 17.00 weg, of om 21.00. Het zijn wel veelal Skyteam routes.
Is het via een omweg mogelijk om flexibele tickets te boeken bij AF/KLM die echt flexibel zijn? De standaard FLEX optie heeft niets te maken met flexibel reizen, enkel met kunnen annuleren.
Is het via een omweg mogelijk om flexibele tickets te boeken bij AF/KLM die echt flexibel zijn? De standaard FLEX optie heeft niets te maken met flexibel reizen, enkel met kunnen annuleren.
Ik boek nooit Flex, maar als ik de voorwaarden bekijk dan is wijzigen toch wel mogelijk?PWM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:04:
Ik heb de komende weken een aantal meetings in de EU waarvan ik geen einddtijd kan inschatten. Ik kan om 17.00 weg, of om 21.00. Het zijn wel veelal Skyteam routes.
"U kunt uw ticket kosteloos wijzigen, zelfs nadat u uw eerste vlucht genomen heeft. Mogelijk betaalt u tarief- en belastingverschillen."
Als je FB Ultimate hebt behaald heb je nog een extra wijzigingsoptie, onafhankelijk van de ticketvoorwaarden. Vluchten kunnen dan op de dag van vertrek tot 60 minuten voor de oorspronkelijke vertrektijd omgeboekt worden, maximaal tot 14 uur vooruit of achteruit.
Het lastige is natuurlijk dat een vlucht vol kan zitten op het moment dat je wilt omboeken...
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2025 20:48 ]
Die tarief verschillen zijn de crux hierZr40 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:44:
[...]
Ik boek nooit Flex, maar als ik de voorwaarden bekijk dan is wijzigen toch wel mogelijk?
"U kunt uw ticket kosteloos wijzigen, zelfs nadat u uw eerste vlucht genomen heeft. Mogelijk betaalt u tarief- en belastingverschillen."
Ik wil gewoon een ticket dat ik vrij kan wisselen. In de US is het redelijk makkelijk te boeken, maar hier zie ik het niet.
Beide tijden boeken en eentje annuleren op basis van de omstandigheden?PWM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:56:
[...]
Die tarief verschillen zijn de crux hierBetaal je 700 euro voor een FLEX ticket, vragen ze op de dag zelf nog 300,- voor en wijziging van 17.00 naar 20.00.
Ik wil gewoon een ticket dat ik vrij kan wisselen. In de US is het redelijk makkelijk te boeken, maar hier zie ik het niet.
Sowieso zijn changes een stuk flexibeler op 'non-refundable' tickets in US vs. Europa. De meeste airlines rekenen geen annuleringskosten op een normaal Economy ticket, je krijgt een flight credit dat geldig is voor jaar. (en in sommige gevallen ook nog eens makkelijk te verlengen).PWM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:56:
[...]
Die tarief verschillen zijn de crux hierBetaal je 700 euro voor een FLEX ticket, vragen ze op de dag zelf nog 300,- voor en wijziging van 17.00 naar 20.00.
Voor ons is dat praktisch refundable omdat we meestel met dezelfde 1/2 maatschappijen vliegen een aantal keren per jaar. In Europa zit je helaas meteen vast aan allerlei annuleringskosten op een dergelijk ticket.
Over die EU vergoeding.
Het is mij bij TAP ( die zeker niet de makkelijkste zijn) ook zelf gelukt. Dit was voordat ik ChatGPT gebruikte al in een middag geregeld met het sturen van èèn goede aanmaningsbrief aangetekend naar Lissabon waarin ik dreigde een EU Small claims procedure te starten. Doorlooptijd was wel lang want dit was natuurlijk nadat ik eerst een aantal keer 'gewoon' had gemaild zonder resultaat.
Als je een claimbureau inschakelt moet je ook alles verzamelen zoals vluchttijden, boardingpassen, vertraging etc dus ik denk dat de stap om dat in een goede brief te zetten dan relatief weinig extra tijd kost. Zeker niet nu met ChatGPT.
Met de bedragen die jij hebt betaald aan dat bureau heb je het in jouw geval dus al snel over 100 euro per uur 'verdienen' door het zelf te doen.
Overigens: ook als ze niet zouden reageren op een aanmaning: die EU Small claims procedure is een procedure waardoor je heel laagdrempelig zelf kan procederen zonder advocaat binnen de EU (moet het wel een EU maatschappij zijn).
Zoek naar eens op rechtspraak.nl voor voorbeelden (of vraag ChatGPT een juridische aanmaningsbrief te schrijven waarin je EU compensatie vraagt en/of vraag ChatGPT hoe die Small Claims procedure eruit ziet mochten ze niet reageren).
Het is mij bij TAP ( die zeker niet de makkelijkste zijn) ook zelf gelukt. Dit was voordat ik ChatGPT gebruikte al in een middag geregeld met het sturen van èèn goede aanmaningsbrief aangetekend naar Lissabon waarin ik dreigde een EU Small claims procedure te starten. Doorlooptijd was wel lang want dit was natuurlijk nadat ik eerst een aantal keer 'gewoon' had gemaild zonder resultaat.
Als je een claimbureau inschakelt moet je ook alles verzamelen zoals vluchttijden, boardingpassen, vertraging etc dus ik denk dat de stap om dat in een goede brief te zetten dan relatief weinig extra tijd kost. Zeker niet nu met ChatGPT.
Met de bedragen die jij hebt betaald aan dat bureau heb je het in jouw geval dus al snel over 100 euro per uur 'verdienen' door het zelf te doen.
Overigens: ook als ze niet zouden reageren op een aanmaning: die EU Small claims procedure is een procedure waardoor je heel laagdrempelig zelf kan procederen zonder advocaat binnen de EU (moet het wel een EU maatschappij zijn).
Zoek naar eens op rechtspraak.nl voor voorbeelden (of vraag ChatGPT een juridische aanmaningsbrief te schrijven waarin je EU compensatie vraagt en/of vraag ChatGPT hoe die Small Claims procedure eruit ziet mochten ze niet reageren).
Ik ben dit jaar met Air Europa dezelfde route gevlogen en had met hen op longhaul echt een top ervaring want het vliegtuig was bijna leeg dus had 3 stoelen voor mezelf.marinos88 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:31:
Terug met Air France was minder want zat naast een heel dikke kerel.... Ik bedoel maar je soms ook wat geluk moet hebben!
Overstap in Madrid is idd niet super, best een eindje lopen maar dat overleef je wel.
Als je voor een weekje gaat of tijd je heel veel waard is zou ik directe vluchten nemen, maar als je bijvoorbeeld twee maanden gaat backpacken in Midden Amerika zou ik die 600 euro lekker in mijn zak houden voor de reis. Air Europa is niet geweldig maar dat is KLM ook niet...
Voor privé reizen binnen Europa boekte ik wel eens twee Ryanair tickets a 40 euro per stuk ofzo en gooide er dan één weg.finsdefis schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:57:
[...]
Beide tijden boeken en eentje annuleren op basis van de omstandigheden?
Refundable/Flexibele tickets zijn vaak zo duur dat dit dan goedkoper was.
Beetje jammer dat de minimumprijs flink omhoog is gegaan de laatste tijd dus nu gaat dit niet meer zo makkelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door MuisM4t op 17-09-2025 00:24 ]
Ja, bij Ryanair heb je afgezien van de prijs het voordeel dat zelfs bij een retourtje beide legs als enkeltje worden gezien. En dat de prijs voor 2 enkeltjes daardoor überhaupt niet hoger is dan een retour.MuisM4t schreef op woensdag 17 september 2025 @ 00:23:
[...]
Voor privé reizen binnen Europa boekte ik wel eens twee Ryanair tickets a 40 euro per stuk ofzo en gooide er dan één weg.
Refundable/Flexibele tickets zijn vaak zo duur dat dit dan goedkoper was.
Beetje jammer dat de minimumprijs flink omhoog is gegaan de laatste tijd dus nu gaat dit niet meer zo makkelijk.
Maar omdat het zakelijk lijkt te zijn is het in dit geval mss gunstiger voor de privé-portemonnee om een refundable ticket te boeken, zodat je de ander gewoon kunt declareren en een refund kunt krijgen voor de ongebruikte.
Ik zou dan altijd de laatst mogelijke optie boeken, en dan bij de balie op het vliegveld regelen dat je omgeboekt wordt naar de eerstvolgende eerdere vlucht wanneer je daar bent. Dan heeft het ticket wat je had theoretisch nog een kans om verkocht te worden, terwijl de eerdere vlucht steeds minder kans krijgt om verkocht te worden.PWM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:56:
[...]
Een UK zakenrelatie van mij heeft zo zelfs niet flexibele tickets nog weleens omgeboekt gekregen zonder bijkomende kosten,
Dit heeft bovendien als voordeel, dat wanneer alles volgeboekt is, je nog wel thuiskomt.
[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 17-09-2025 09:39 ]
Dat is mij op LCY wel een paar keer gelukt inderdaad. Een soms zat ik er twee uur langer als het niet lukte.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Afgelopen 6 dagen op Malta doorgebracht. Gevlogen met Malta Air in business class. Retour kostte rond de 400e pp. Dit ticket was ook via KLM te boeken als codeshare maar dan betaalde je het dubbele. Zoveel was de XP mij niet waard. De vlucht was zoals verwacht. Europese BC in een 2x3 layout dus de stoel in het midden werd vrijgehouden. Genoeg beenruimte op rij 1 om met je benen over elkaar te zitten (ik, 1.82). Verder verrassend tov KLM (wat ik normaal vlieg):
1. erg goed eten, een volwaardige maaltijd.
2. Echt bestek. Dus niet dat vieze houten gedoe van onze blauwe vrienden.
3. Een goede lounge op malta. Die overigens niet toegankelijk is met de bc “light” tickets (wel inclusief checkin baggage) die ik blijkbaar had geboekt, maar wel met priority pass. Dus kwam die ook weer eens van pas. De lounge had ook een fijn , net, dakterras waar roken/vapen is toegestaan. Pluspunt voor mij persoonlijk.
4. Priority boarding op Malta was goed geregeld. Geen slurf daar maar met de bus. Een aparte gate+bus voor de prio mensen.
Kortom, ik was aangenaam verrast door air malta en het kan lonen om, zodra je op de klm site ziet dat een vlucht een codeshare is, rechtstreeks te boeken bij die partner. Uiteraard vervallen dan wel de voordelen die je hebt nav je flying blue status. Dat kon ik in dit geval ondervangen met privium (lounge AMS) en PP (lounge MLA).
1. erg goed eten, een volwaardige maaltijd.
2. Echt bestek. Dus niet dat vieze houten gedoe van onze blauwe vrienden.
3. Een goede lounge op malta. Die overigens niet toegankelijk is met de bc “light” tickets (wel inclusief checkin baggage) die ik blijkbaar had geboekt, maar wel met priority pass. Dus kwam die ook weer eens van pas. De lounge had ook een fijn , net, dakterras waar roken/vapen is toegestaan. Pluspunt voor mij persoonlijk.
4. Priority boarding op Malta was goed geregeld. Geen slurf daar maar met de bus. Een aparte gate+bus voor de prio mensen.
Kortom, ik was aangenaam verrast door air malta en het kan lonen om, zodra je op de klm site ziet dat een vlucht een codeshare is, rechtstreeks te boeken bij die partner. Uiteraard vervallen dan wel de voordelen die je hebt nav je flying blue status. Dat kon ik in dit geval ondervangen met privium (lounge AMS) en PP (lounge MLA).
Dat betekent, stam + t .
ik heb het ook wel eens voormekaar gekregen via de BA members hotline..Wild Chocolate schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:34:
[...]
Ik zou dan altijd de laatst mogelijke optie boeken, en dan bij de balie op het vliegveld regelen dat je omgeboekt wordt naar de eerstvolgende eerdere vlucht wanneer je daar bent. Dan heeft het ticket wat je had theoretisch nog een kans om verkocht te worden, terwijl de eerdere vlucht steeds minder kans krijgt om verkocht te worden.
Een UK zakenrelatie van mij heeft zo zelfs niet flexibele tickets nog weleens omgeboekt gekregen zonder bijkomende kosten,
Dit heeft bovendien als voordeel, dat wanneer alles volgeboekt is, je nog wel thuiskomt.
Voor mijn werk gebruiken we Concur en daar moet ik altijd goed opletten welke klasse ik heb.. default is de ultralight minus alles klasse.. dus al een keer gezeik gehad omdat ik geen handbagage mee mocht.. gelukkig was de crew lief en kreeg ik alleen een vermaning..
Maandag moest ik naar Dublin.. maar vanwege storm werd vlucht gecancelled.. maar werd meteen omgeboekt door BA/Air Lingus naar een vlucht eerder.. irritant want mijn hele planning overhoop, maar kwam iig aan..
Terug had mijn collega die met RyanAir naar Stansted mega vertraging, want haar vlucht werd on hold gezet terwijl ze al op tarmac waren, want AirforceOne landde rond zelfde tijd en airspace was daardoor dicht..
Wel raar dat Trump op Standsted landde ipv LHR aangezien hij naar Windsor moest (wat er vlak naast ligt).
Ik gok dat het juist met het sluiten van het luchtruim te maken heeft, als dat dan toch niet, liever op stansted dan het nog drukkere Heathrow.ToolkiT schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:05:
[...]
Wel raar dat Trump op Standsted landde ipv LHR aangezien hij naar Windsor moest (wat er vlak naast ligt).
En met een colonne aan begeleiding maakt het uiteindelijk qua reistijd niet zo veel uit.
Ik heb bij een andere codeshare partner (Delta) altijd gewoon mijn Flyning Blue benefits gehad als ik daar (in hun omgeving mbv boekingscode en achternaam) gewoon mijn FB gegevens invulde. Doet Air Malta dat niet?Apache4u schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:37:
Sometimes you need to plan for coincidence
Aangezien KM Malta Airlines (Air Malta bestaat niet meer) geen SkyTeam partner is (en Delta natuurlijk wel): nee.Hmmbob schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:33:
[...]
Ik heb bij een andere codeshare partner (Delta) altijd gewoon mijn Flyning Blue benefits gehad als ik daar (in hun omgeving mbv boekingscode en achternaam) gewoon mijn FB gegevens invulde. Doet Air Malta dat niet?
Als de codeshare-partner een SkyTeam airline is maakt 't minder uit idd, maar KLM codesharet ook met airlines die geen alliance hebben of zelfs met airlines die in OneWorld (JAL, Qantas) of Star Alliance (Singapore Airlines) zitten. En dan krijg je dus los van geen perks, ook geen FB miles en XP.
Nee, en dat komt volgens mij omdat Air Malta geen Skyteam-partner is. KLM heeft ook code-share partners buiten hun alliantie.Hmmbob schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:33:
[...]
Ik heb bij een andere codeshare partner (Delta) altijd gewoon mijn Flyning Blue benefits gehad als ik daar (in hun omgeving mbv boekingscode en achternaam) gewoon mijn FB gegevens invulde. Doet Air Malta dat niet?
Edit: @CyBeR legt het prima uit hier boven. Let wel, als je niet rechtstreeks boekt bij die partner, maar dus voor de codeshare gaat vis KLM krijg je die perks in de meeste gevallen wel maar betaal je daar dus indirect voor.
[ Voor 19% gewijzigd door Apache4u op 18-09-2025 09:51 ]
Dat betekent, stam + t .
Lijkt mij logisch, Standsted is beter te beveiligen en ook met minder gevolgen "plat" te leggen t.o.v. LHR.ToolkiT schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:05:
[...]
ik zag op nieuws dat hij van Stansted met Marine1 (heli) naar ambasade ging.. dus verkeer maakt dan niet uitFly-guy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:27:
[...]
Ik gok dat het juist met het sluiten van het luchtruim te maken heeft, als dat dan toch niet, liever op stansted dan het nog drukkere Heathrow.
En met een colonne aan begeleiding maakt het uiteindelijk qua reistijd niet zo veel uit.
laatste mee eens, maar waarom zou STD beter te beveiligen zijn dan LHR? omdat er minder terminals zijn?iRobert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:33:
[...]
Lijkt mij logisch, Standsted is beter te beveiligen en ook met minder gevolgen "plat" te leggen t.o.v. LHR.
Heeft met oppervlakte te maken, hoe groter het oppervlakte hoe moeilijker het is om te beveiligen.ToolkiT schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:46:
[...]
laatste mee eens, maar waarom zou STD beter te beveiligen zijn dan LHR? omdat er minder terminals zijn?
Daarbij, is het bij LHR (afhankelijk van de wind) zo dat je over druk bevolkt gebied laag moet vliegen, wat nog meer risico met zich mee brengt.
Fair enough - scherp.CyBeR schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:40:
[...]
Aangezien KM Malta Airlines (Air Malta bestaat niet meer) geen SkyTeam partner is (en Delta natuurlijk wel): nee.
Als de codeshare-partner een SkyTeam airline is maakt 't minder uit idd, maar KLM codesharet ook met airlines die geen alliance hebben of zelfs met airlines die in OneWorld (JAL, Qantas) of Star Alliance (Singapore Airlines) zitten. En dan krijg je dus los van geen perks, ook geen FB miles en XP.
Sometimes you need to plan for coincidence
Top. Ga inderdaad voor langere periode en heb vorige week tickets via Air Europa geboekt. Zal na de reis nog eens delen wat de ervaring was.MuisM4t schreef op woensdag 17 september 2025 @ 00:16:
[...]
Ik ben dit jaar met Air Europa dezelfde route gevlogen en had met hen op longhaul echt een top ervaring want het vliegtuig was bijna leeg dus had 3 stoelen voor mezelf.
Terug met Air France was minder want zat naast een heel dikke kerel.... Ik bedoel maar je soms ook wat geluk moet hebben!
Overstap in Madrid is idd niet super, best een eindje lopen maar dat overleef je wel.
Als je voor een weekje gaat of tijd je heel veel waard is zou ik directe vluchten nemen, maar als je bijvoorbeeld twee maanden gaat backpacken in Midden Amerika zou ik die 600 euro lekker in mijn zak houden voor de reis. Air Europa is niet geweldig maar dat is KLM ook niet...
Bijna gelukt om H2 niet naar de US te gaan, maar helaas, ik moet naar Miami
KLM vliegt met de A330 en dat doe ik echt niet meer. Keuze is de A339 met Delta of 777 met AF. Die eerst ken ik goed. De deurtjes zijn fijn, maar ik vind hem vrij smal. Op 1 of andere manier nooit in de AF 777 gezeten. Is die vergelijkbaar met de nieuwe KLM 777 business?
KLM vliegt met de A330 en dat doe ik echt niet meer. Keuze is de A339 met Delta of 777 met AF. Die eerst ken ik goed. De deurtjes zijn fijn, maar ik vind hem vrij smal. Op 1 of andere manier nooit in de AF 777 gezeten. Is die vergelijkbaar met de nieuwe KLM 777 business?
Volgens mij is de route naar Miami meestal een oude configuratie, omdat het een La Premiere route is, en er zijn maar weinig routes die de nieuwe cabine hebben.PWM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:39:
Is een degelijk product, herringbone setup, zonder deurtjes en alles is wel gedateerd. Delta A339 is dan zeker beter.
Zonder La Premiere in de de nieuwe business class met deurtjes is wel top, zeker als je een bulkhead kan pakken, een zee van ruimte.
Checken of je niet met je sloot aan miles La Premiere kunt pakken, @PWM?
De miles prijs van La Premier valt op zich wel mee, als je het vergelijkt met cashprice. Heb het gedaan, vind het niet waardSorcerer8472 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:25:
Checken of je niet met je sloot aan miles La Premiere kunt pakken, @PWM?
Die kant op is een dagvlucht. Die enorm mooie (dure) wijnen en champagnes gebruik ik dus niet. Het eten is fantastisch en de stoel ook. Maar vergeleken met de juiste businessstoel, is het verschil wat mij betreft niet voldoende.
En terug is het wel een nachtvlucht, maar de La Premiere routes zijn meestal kort. Moet je dus relatief snel eten en drinken, om nog 5 uurtjes van het bed te genieten.
Als je money to spend hebt, of Youtuber bent, is het natuurlijk geweldig. En ja, het is waarschijnlijk het beste wat er is. Maar ik ga liever met de punten long-haul business retour met mijn vrouw, dan zelf een retour La Premiere te nemen.
De oudere stoelen in de AF 777 zijn gelijk aan de 787-9 stoelen van KLM, maar dan met andere styling. Een wat ouder product dus, maar nog steeds courant en niet per se iets mis mee verder.
Itt het nieuwere product is er geen verschil tussen de bulkhead en de rest.
Ik keek altijd neer op mensen die hun naam verkeerd opgaven maar nu heb ik het zelf gedaan
Was bij Delta aan 't boeken en daar komt 't niet uit m'n profiel maar was 't ingevuld door m'n password manager en die heeft mijn roepnaam ipv de naam die in m'n paspoort staat
Itt het nieuwere product is er geen verschil tussen de bulkhead en de rest.
Ik keek altijd neer op mensen die hun naam verkeerd opgaven maar nu heb ik het zelf gedaan

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 19-09-2025 05:57 ]
Er zijn veel configuraties, maar in business heb je eigenlijk de twee categories momenteel: Normaal/oud en nieuw. De vliegtuigen die al zijn omgezet naar de nieuwe cabine/stoelen worden voornamelijk ingezet op de "premium" routes, denk JFK/EWR etc.PWM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:39:
Ik zit morgen voorin in een AF 777, en dat is een oude config. Ja, het scherm is niet 4K. En het ziet er wellicht wat oudbolliger uit dan de 'verse' KLM cabine. Maar wel een nette 1-2-1 layout, en zodoende goed comfortabel nog. De KLM stoel is waarschijnlijk beter, maar ik zou het daar niet om laten - vind het verschil persoonlijk te klein. Ik stap iig met veel plezier in morgen.
Als je de nieuwe stoelen hebt dan is de AF B777 waarschijnlijk hetzelfde of zelfs beter dan KLM (Hoewel ik dat niet verwacht voor MIA, das een voornamelijk leisure bestemming). Daarnaast, nieuw of oud, de catering en service is - imho - bijna altijd beter bij AF. KLM personeel is wellicht wat 'persoonlijker' of 'minder formeel', maar eten en drinken is bij AF over het algemeen echt wel van een ander (beter) niveau.
Update: Review van dit product op een 777-200.
https://knightofmalta.net...7-200-dubai-to-paris-cdg/
[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 19-09-2025 16:00 ]
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2