Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 278 279 Laatste
Acties:

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38

Freak187

geen

PolarBear schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:29:
[...]

De CFM56 is als ontwerp stokoud (jaren 70), die failure mode (vermoeiing in de fan blades) bestaat al net zo lang en staat los van de onderhoudsfilosofie toch?. On condition verandert niet hoe een motor faalt, alleen wanneer je het ziet aankomen.
De CFM56 bestaat uit meerdere versies. Het begon bij de CFM56-3 en onder de B737-600/700/800 zit de CFM56-7B met een grotere diameter, dus andere fan blades.

En waar vroeger alles een bepaalde threshold had qua inspectie intervallen, is dat met de komst van on-condition maintenance veranderd. Maar dat pakt voor de fan blades niet goed uit. Vandaar dat er allerlei zware inspecties verplicht gesteld zijn, dus voor fan blades is geen sprake meer van on-condtion.

Kia Niro-EV 2024

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:35

Hemingr

Onnodig irritant.

Yankovic schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:16:
Heeft iemand een latest op beste vliegtuigen voor business class op KLM/Delta? Mag na lange tijd weer eens op reis en ben er een beetje uit :-)

Als ik (via Concur) bij Delta boek, krijg ik naast XP dan ook miles op mijn KLM account? Of moet ik daarvoor echt via KLM boeken (die een seat selection fee heeft)?
Je kunt in concur je flyingblue account toevoegen, dan gaat het allemaal automatisch.

Trouwens, mocht iemand zondag in het vliegtuig van Dublin naar AMS hebben gezeten, excuus voor de 3 rolkoffers, 3 rugzakken, 2 babytassen en een stroller die 2 overhead bins in beslag namen. Mijn excuses ;)

Kinderen....

Gecensureerd.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The secret lives of flight attendants: ‘British passengers always drink like they’ve never drunk before’

Vooral gericht op Britten, maar ik kan me veel van de ergernissen over passagiers voorstellen. Soms zou je de Dr Evil stoelen willen inzetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:57
Want die kinderen hebben de vliegtickets geboekt?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:22

FreakNL

Well do ya punk?

Om 20.10 bij de gate aankomen om naar Parijs te vliegen (20.20) en dan huilen omdat je te laat bent en de gate attendant je niet doorlaat… Maar wel allebei een Hunkemöller tasje bij, duidelijk van hier na security…. Leuk schouwspel.

Ondertussen hebben wij een uur vertraging richting Dubrovnik, dat is dan weer minder :+

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik overweeg om een topic te maken voor ervaringen met hotels en gok dat er een grote overlap is qua doelgroep met dit topic. Denken jullie dat er voldoende animo is om te discusseren over de verschillende ketens, loyaliteitprogramma's, punten sparen, etc.?

edit: bij dezen Ervaringen met hotels

[ Voor 12% gewijzigd door g0tanks op 21-07-2026 20:43 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Heeft een van jullie ervaring met een overstap van 2F naar 2D op CDG? Kan je dat binnen security doen of moet je buiten om?

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
menzo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:03:
Heeft een van jullie ervaring met een overstap van 2F naar 2D op CDG? Kan je dat binnen security doen of moet je buiten om?
Volgens mij kan dat binnen security, maar moet je wel langs paspoortcontrole als je niet binnen Schengen blijft.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• menzo
  • Nu online
g0tanks schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:09:
[...]

Volgens mij kan dat binnen security, maar moet je wel langs paspoortcontrole als je niet binnen Schengen blijft.
Oke, ik blijf binnen Schengen en is ook een codeshare van AF.

Maar de overstap naar 2D vind je niet veel info over.

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
menzo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Oke, ik blijf binnen Schengen en is ook een codeshare van AF.

Maar de overstap naar 2D vind je niet veel info over.
Fysiek zijn ze verbonden, dus je hoeft in ieder geval niet een bus in zoals bijvoorbeeld van 2E naar 2F:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-paso-back.pro.digital.cloud-adp.fr/back/upload/PA_CDG_EN_JUIL_2025_sans_Premium_449fa65113.jpg

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

menzo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:03:
Vorig jaar gedaan, je moet opnieuw door security heen. Er is geen steriele post-security route tussen deze terminals.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:43:
[...]

Vorig jaar gedaan, je moet opnieuw door security heen. Er is geen steriele post-security route tussen deze terminals.
Dit. De steriele overstap bestaat alleen in dit rode vak:

Afbeeldingslocatie: https://cimg4.ibsrv.net/gimg/www.flyertalk.com-vbulletin/1055x1601/img_1937_8fe2d48721cd7f1ff871ef47fc4c37d3e90ae9cd.jpeg

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• menzo
  • Nu online
Bedankt, ik heb 3:20 dus ook met security moet dat makkelijk te doen zijn. Terug maar 2uur, maar daar maak ik me minder druk om, als ik die overstap zou missen.

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:51

kpr

Zo te zien gaan ze terminals hernoemen, maar blijven ze wel met 3 locaties van Terminal 5 werken om alsnog verwarring te zaaien.

• CyBeR
  • Niet online
kpr schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Zo te zien gaan ze terminals hernoemen, maar blijven ze wel met 3 locaties van Terminal 5 werken om alsnog verwarring te zaaien.
Als ze elk individueel deel dat nu een aparte letter heeft een eigen terminal zouden maken, zouden er 11 terminals zijn :P

Maar waar het om gaat is waar je landside heen moet. De toekomstige T5 (huidig T2E) heeft dan wel meerdere hallen, landside is er maar één plek waar je heen kunt om in te checken e.d. M.a.w. stel dat huidig T2E-K, -L en -M hernoemd zou worden naar T8, 9, en 10, dan zou dat juist onlogisch zijn want dan moet je voor je vlucht in T10 inchecken in T8. Dat is juist verwarrender.

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:22
Over 2 weken vliegen we naar Johannesburg.

Geboekt met Emirates , dus een overstap in Dubai.

Twijfel of we die vluchten zelf annuleren en andere vluchten boeken ivm aangepast reisadvies van geel naar oranje voor de regio Midden Oosten.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 20:24
Dekt je reisverzekering omboeken naar een andere maatschappij niet?

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:50
harmpie1147 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:25:
Over 2 weken vliegen we naar Johannesburg.

Geboekt met Emirates , dus een overstap in Dubai.

Twijfel of we die vluchten zelf annuleren en andere vluchten boeken ivm aangepast reisadvies van geel naar oranje voor de regio Midden Oosten.
Wij hebben dezelfde situatie, vliegen wel pas over 6 weken maar ook de vlucht via Dubai. Wij wachten af en kijken tzt of we kunnen annuleren, als dat kan dan boeken we iets anders maar als het niet kan dan vliegen we gewoon met Emirates. Het is even niet anders...
Xandrios schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:40:
Annuleringsverzekeringen dekken annuleringen niet als het komt door oorlog etc...

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er hoeft maar 1 drone verkeerd te landen en je zit vast. Granted, de kans is niet groot en je hebt pech als het net gebeurt als jij er bent. De kostenafweging moet ieder voor zich maken, maar volgens mij zijn er nog steeds mensen die niet begrijpen dat de kosten, die zo een paar duizend euro voor een gezin kunnen zijn, echt voor eigen rekening zijn op dat moment.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:28
Eind mei zou ik voor twee weken naar Maleisië en Singapore vliegen via Doha, maar de reis is geannuleerd. De vluchtkosten kregen we netjes terug. Ondanks de niet-annuleerbare voorwaarden deed ook het Hilton Garden Inn Kuala Lumpur niet moeilijk en annuleerde het verblijf kosteloos.

Mocht ik weer die kant op gaan, dan kies ik voor rechtstreeks met KLM of een overstap in China. Een leidinggevende vloog onlangs via China naar Vietnam en dat bleek een prima en efficiënte route te zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Van der Berg op 23-07-2026 11:36 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 20:24
Rik. schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:38:
Annuleringsverzekeringen dekken annuleringen niet als het komt door oorlog etc...
Die zijn er wel degelijk. Al dan niet in de vorm van een CFAR verzekering, wat zelfs met enkele creditcards meekomt tegenwoordig.

Laat ik het omdraaien - als je op dit moment boekt en kiest om via ME te vliegen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat daar een passende methode wordt bijgeboekt om met dit scenario te kunnen omgaan. Tenzij al 6 maand geleden geboekt uiteraard, maar dat zal niet veel/vaak het geval zijn.

Maargoed, de OP hierboven lijkt een mogelijkheid te hebben om een refund te krijgen. Indien de extra kosten niet gedekt kunnen worden door de verzekering dan zal het helemaal afhangen van de route en datums om te bepalen of er alternatieve routes zijn die met minimale extra kosten kunnen worden geboekt. Mijn vermoeden is echter dat de kosten significant hoger zullen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Xandrios op 23-07-2026 12:03 ]

• Rik.
Xandrios schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Die zijn er wel degelijk. Al dan niet in de vorm van een CFAR verzekering, wat zelfs met enkele creditcards meekomt tegenwoordig.

Laat ik het omdraaien - als je op dit moment boekt en kiest om via ME te vliegen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat daar een passende methode wordt bijgeboekt om met dit scenario te kunnen omgaan. Tenzij al 6 maand geleden geboekt uiteraard, maar dat zal niet veel/vaak het geval zijn.

Maargoed, de OP hierboven lijkt een mogelijkheid te hebben om een refund te krijgen. Indien de extra kosten niet gedekt kunnen worden door de verzekering dan zal het helemaal afhangen van de route en datums om te bepalen of er alternatieve routes zijn die met minimale extra kosten kunnen worden geboekt. Mijn vermoeden is echter dat de kosten significant hoger zullen zijn.
Zover ik weet komt een CFAR verzekering op vliegtickets weinig voor, dit is erg uitzonderlijk. Ik heb meerdere annuleringsverzekeringen bekeken en ze dekken allemaal dit soort onvoorziene situaties niet. Ik heb in Nederland nog geen enkele verzekering gevonden die CFAR verzekering aanbied.

Daarnaast denk ik dat er echt veel meer mensen zijn die meer dan 6 maanden van tevoren een ticket boeken. Zeker in de drukke periodes moet je er op tijd bij zijn om uberhaupt een ticket te kunnen krijgen voor dit soort reizen.

Wij hebben zelf eind vorig jaar geboekt, toen was er nog geen sprake van dit gedoe in het midden oosten, anders hadden wij natuurlijk nooit een vlucht via Dubai geboekt.

Mijn reisverzekering dekt het ook als reisadvies van geel naar oranje gaat, maar zoals je bij bijna alle verzekeraars ziet is oorlog daarin uitgesloten. In dit geval komt het gewijzigde reisadvies door oorlog en kunnen we dus geen aanspraak maken op de annuleringsverzekering.
PWM schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:06:
Er hoeft maar 1 drone verkeerd te landen en je zit vast. Granted, de kans is niet groot en je hebt pech als het net gebeurt als jij er bent. De kostenafweging moet ieder voor zich maken, maar volgens mij zijn er nog steeds mensen die niet begrijpen dat de kosten, die zo een paar duizend euro voor een gezin kunnen zijn, echt voor eigen rekening zijn op dat moment.
Ik begrijp wat je zegt, maar de kosten om nu te annuleren en een nieuwe vlucht te boeken zijn al snel meer dan 1000,- per persoon voor dit soort reizen. Ik snap dat er een kans bestaat dat je vast kom te zitten, maar de kans dat dit in Dubai gebeurt is echt nihil, we zijn daar 4 uurtjes tijdens de heenreis en bij de terugreis zo'n 3 uur. De kans dat we dus al in Afrika weten dat onze vlucht niet doorgaat is veel groter, in dat geval krijgen we de ticketprijs terug en kunnen we gewoon een andere vlucht boeken die rechtstreeks is.

[ Voor 31% gewijzigd door Rik. op 23-07-2026 12:56 ]

• kpr

kpr

Misschien wat offtopic, maar Revolut Ultra komt met een CFAR die ook geldig is voor vliegtickets. Wel met een eigen risico en een maximum claimbedrag.

• harmpie1147
Xandrios schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:40:
Nee. "oorlogssituatie is uitgesloten".
De vluchten hadden we in september geboekt.

[ Voor 10% gewijzigd door harmpie1147 op 23-07-2026 14:29 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

Sorcerer8472

Mens sana?

harmpie1147 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Nee. "oorlogssituatie is uitgesloten".
De vluchten hadden we in september geboekt.
Dekten ze het wel toen het nog code geel was? Of dekken ze het nu niet meer omdat het nu code oranje is?

Als het kleurcode-gerelateerd is vind ik het geen sterk argument iig, zo anders is de situatie nu niet.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• PWM
  • Niet online
Eergisteren een retour VLC geboekt bij KLM. Terug op 6 Augustus via CDG aangezien die tijd beter uitkwam.

Vanochtend kreeg ik de vraag of 7 Augustus in Londen kan zijn. Aangezien ik het zonde vond om VLC-CDG-AMS-LCY te vliegen op een dag, toch even een belletje gewaagd naar KLM PA. En verdomd, 5 minuten later was alles omgeboekt, met CDG-LCY en LCY-AMS erbij in de boeking, voor nog geen 200,- extra. Het blijft een mooie service.

• harmpie1147
Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:32:
[...]

Dekten ze het wel toen het nog code geel was? Of dekken ze het nu niet meer omdat het nu code oranje is?

Als het kleurcode-gerelateerd is vind ik het geen sterk argument iig, zo anders is de situatie nu niet.
toen we boekten, was het al geel.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Viel me zojuist op dat Privium weer een proefabo heeft. Eerlijk gezegd al lang niet meer gekeken, dus geen idee of dit nieuws is. 95 euro voor 3 maanden Plus. Kan best de moeite zijn als je een periode een aantal (non-Schengen) reizen geboekt hebt.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:01
KLM IT is weer lekker bezig, al m'n stoel reserveringen eruit gegooid en dan een berichtje "we hebben wat issues, bel ons niet erover."

Van dingen als "stoel bij gate" en achterste rij raam die wisselend te zien zijn als ik door de site/app heen klik word ik niet blij..

• Pipmitz
  • Laatst online: 05-08 21:32
Yakumos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:13:
KLM IT is weer lekker bezig, al m'n stoel reserveringen eruit gegooid en dan een berichtje "we hebben wat issues, bel ons niet erover."
Hier precies dezelfde issues, in app staan geen stoelreserveringen meer. Kan wel nieuwe stoel kiezen en betalen (stoelen die we hadden staan nog wel als bezet). Ga er van uit dat het wel gefixt wordt :)

• Yakumos
Pipmitz schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Hier precies dezelfde issues, in app staan geen stoelreserveringen meer. Kan wel nieuwe stoel kiezen en betalen (stoelen die we hadden staan nog wel als bezet). Ga er van uit dat het wel gefixt wordt :)
Mjah, 1 van m'n vluchten is een Delta code share dus daar kan ik een stoel kiezen, maar er is niet bijster veel beschikbaar. Toch maar wel iets gekozen, maar wil liever m'n oorspronkelijke stoel.

Vlieg morgen vroeg dus ben benieuwd of het dan gefixed is.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:43
Yakumos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:13:
Sinds vrijdag/zaterdag is dit een probleem zowel bij de AF als KLM app.
De reservering staat gewoon maar wordt niet in de app getoond... :X (aldus de Ultimate assistant die ik aan de lijn had)

[ Voor 6% gewijzigd door Timmy op 27-07-2026 11:40 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb ook weleens zien gebeuren dat er voor een plek is betaald (om naast iemand te zitten uit een andere boeking), maar dat je dan opeens zomaar verplaatst wordt en dan nog een keer (het verschil) mag betalen voor een andere plek :').

• kpr

kpr

Vorige week was mijn reservering van economy comfort 3a wel daadwerkelijk gewijzigd omdat KLM na check-in had besloten de gordijntjes van de business class toch een rij verder naar achter te schuiven. En de beenruimte achterin een A321N is echt rampzalig ben ik nu achter gekomen :(

• Pipmitz
  • Laatst online: 05-08 21:32
Yakumos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is inderdaad een ander verhaal. Vertrek zelf pas begin september

• finsdefis
  • Niet online
Yakumos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Mjah, 1 van m'n vluchten is een Delta code share dus daar kan ik een stoel kiezen, maar er is niet bijster veel beschikbaar. Toch maar wel iets gekozen, maar wil liever m'n oorspronkelijke stoel.

Het lijkt nu gefixed te zijn. Ik kan al mijn reserveringen weer zien. Maar goed dat er niks gewist is o.i.d. Wil mijn favoriete Premium Comfort-plekken niet door een ander gegapt zien worden :P

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

xileS schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:44:
Heb ook weleens zien gebeuren dat er voor een plek is betaald (om naast iemand te zitten uit een andere boeking), maar dat je dan opeens zomaar verplaatst wordt en dan nog een keer (het verschil) mag betalen voor een andere plek :').
Bij KLM wordt dat normaliter automatisch gerefund, is iig mijn ervaring.

En idd bij mij is de stoeltoewijzing ook weer okee nu.

• Yakumos
finsdefis schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:13:
[...]

Het lijkt nu gefixed te zijn. Ik kan al mijn reserveringen weer zien. Maar goed dat er niks gewist is o.i.d. Wil mijn favoriete Premium Comfort-plekken niet door een ander gegapt zien worden :P
Werkt nog steeds niet goed hier. Maar op m'n 1ste leg is de stoel die ik vanochtend bij Delta had geselecteerd nu wel doorgekomen - betekent wel dat ik m'n comfort stoel kwijt ben. Lekker zo. Tweede leg was er bij Delta nog 1 raam stoel beschikbaar, maar had ervoor een gangpad. Ga morgen bij inchecken toch wel even klagen denk ik.

EDIT: zowel de oorspronkelijke als de deze ochtend geselecteerde stoel op de 2de leg zijn gone, de enige laatste plaats selecteren geeft een error en heb een boarding pass met "seat at gate."

Dat belooft veel goeds. Ticket was duur genoeg dat dit toch wel een beetje pijn doet.

[ Voor 30% gewijzigd door Yakumos op 27-07-2026 21:54 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Yakumos ms niet goed gegaan juist omdat je een andere stoel hebt geselecteerd. Het zou kunnen dat de andere ook alsnog voor jou geblockt is. Ik zou even bellen, dan maak je de meeste kans. En anders last-minute checken of je alsnog kunt wisselen van stoel.

• screamhouse
  • Laatst online: 05-08 17:11
Iemand ervaring met claims bij de KLM? Ik heb voor mijn geannuleerde vlucht wel de compensatie gekregen, maar mijn stoelboeking en hotelkosten zijn afgewezen.
With regard to the hotel expense, the losses that you refer to are not considered to be foreseeable and are therefore too remote to be recoverable from us according to law. You can contact your travel insurer should you wish to claim their reimbursement. 

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:24

florholvoet

aka F0x.be

Helaas zijn claims bij veel airlines vaak een welles-nietes spelletje. Je zal de relevante reguleringen moeten nalezen, kijken of ze gelijk hebben, en terugduwen als je denkt recht te hebben op de terugbetalingen van de hotelkosten.
Wellicht bevatte je initiële claim gewoon te weinig informatie.

Als je gelijk hebt, haal je meestal na 1-2 keer terugduwen wel je geld. Maar ik ken de context niet, en alhoewel die afwijzing klinkt als een zielige poging om je te laten afdruipen, kan het zijn dat ze gelijk hebben.

Hotelkosten zijn voor de rekening van de airline als je door een vertraging of annulatie ergens strand voor zover die redelijk en genoodzaakt waren. Het gemakkelijkste is om ter plaatse een hotelvoucher te bekomen, dan is het ineens geregeld.
Als je dat niet hebt gedaan, zal je moeten aantonen dat de airline geen accommodatie heeft voorzien en je er wel recht op had. Het is niet omdat je vlucht is geannuleerd, dat je automatisch recht hebt op een hotel.
Een reden waarom ze dit mogen afwijzen is bijvoorbeeld omdat je in de buurt van de luchthaven woont.
Ook rijst de vraag wat je hebt gedaan na de annulatie. Een weekje gechilled in dat hotel? Of geheel afgezien van de reis? Nou, dan wordt het ook wel moeilijker om te bewijzen dat je recht hebt op dat hotel. Als je natuurlijk de dag later je reisplan hebt hervat, is het al iets duidelijker waarom dat hotel nodig was.
En dan is er ook nog de kostprijs. Vlieg je economy en ga je lekker slapen in de Ritz voor €800 per nacht? Dat is uiteraard niet redelijk. Etc....

Als last resort kan je ook nog altijd een claims agency inschakelen. Als je er recht op hebt, gaan zij er wel achteraan, mits commissie.

Seat selection kosten zijn per definitie meestal niet-terugbetaalbaar. Maar uiteraard is betalen voor een seat waar je niet hebt in gezeten is natuurlijk belachelijk. Meestal worden die kosten automatisch terugbetaald bij annulatie.

[ Voor 6% gewijzigd door florholvoet op 28-07-2026 13:37 ]

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• screamhouse
Zat vast in Lissabon en heb 1 nette overnachting van ~ 125 EUR genomen en het avondeten en de taxi niet eens gedeclareerd. Ik heb teruggemaild naar de KLM, kijken wat ze doen.

• finsdefis
  • Niet online
screamhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:08:
Iemand ervaring met claims bij de KLM? Ik heb voor mijn geannuleerde vlucht wel de compensatie gekregen, maar mijn stoelboeking en hotelkosten zijn afgewezen.
With regard to the hotel expense, the losses that you refer to are not considered to be foreseeable and are therefore too remote to be recoverable from us according to law. You can contact your travel insurer should you wish to claim their reimbursement. 
Seat selection fees worden bij mij altijd gerestitueerd bij zowel Finnair als KLM dit jaar nog. Dat is ook logisch aangezien ze die dienst niet geleverd hebben.

Gebruik hiervoor wel deze portal en zorg dat je het ticket number voor de seat selection bij de hand hebt. Voor elke extra optie (zoals seat selection) krijg je een aparte EMD met uniek nummer namelijk. Toen ik omgeboekt werd heb ik als reden aangegeven "Seat not available" (in het dropdown menu).

https://www.klm.nl/en/refund
Edit: bij mij stond deze automatisch op Engels, je kunt natuurlijk ook gewoon naar de Nederlandse versie gaan

Volgens mij gaat dit via andere kanalen en de kans is aanwezig dat het dan automatisch goedgekeurd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 28-07-2026 15:46 ]

• CyBeR
  • Niet online
screamhouse schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:53:
Zat vast in Lissabon en heb 1 nette overnachting van ~ 125 EUR genomen en het avondeten en de taxi niet eens gedeclareerd. Ik heb teruggemaild naar de KLM, kijken wat ze doen.
Een hotel omdat je ergens een extra nacht moet blijven omdat je vlucht geannuleerd is, is ook gewoon normaal om terug te krijgen.

Houd er wel rekening mee dat de medewerkers die dat soort claims beoordelen er waarschijnlijk honderden op een dag moeten doen, dus wees in je communicatie duidelijk en to the point:

• Wat is er gebeurd (vlucht geannuleerd)
• Wat was het gevolg (een extra overnachting nodig)
• Wat wil je (restitutie van kosten)

Let ook op dat je verschillende dingen niet samenvoegt. Het aanvragen van EU261-compensatie doe je in een aparte claim.

Sommige mensen schrijven hele verhalen op of proberen alles in één keer te doen en dat werkt juist tegen omdat de medewerkers ervan in de war raken.

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-08 19:46
De nieuwe Privium ClubLounge South gaat op 6 augustus open, volgens AmEx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gaf-rEbFsSauuwWA8JL5GkTDmuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn6RMIzf6njKegrJSnBj1zXC.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Hmmbob hand spa moest ik even opzoeken... Een douche snap ik, maar hand verzorging?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:08:

[Afbeelding]
Er wordt niets gemeld over de eigen security meer.. dat lijkt dus uitgesteld te worden

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:27:
@Hmmbob hand spa moest ik even opzoeken... Een douche snap ik, maar hand verzorging?
offtopic:
Zou bijna aan een masturbatieruimte denken :+

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 28-07-2026 16:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:31
harmpie1147 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:15:
toen we boekten, was het al geel.
Geel is niet oranje ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Christian preachers are turning airplanes into unwanted worship services
There’s now, apparently, an epidemic of Christians who get on planes and begin preaching when they know they finally have a captive audience. Evangelist Whitney Lynn, one of the more notorious culprits of this, even said as much in a recent TikTok post: “I just love a captive audience.”
Ik ben benieuwd naar de creative manieren om met dit soort figuren om te gaan, die zijn zeker zo erg als dronken figuren en vrijgezellenfeestjes...

• xileS
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:08:

[Afbeelding]
Ah, na security voor binnen Schengen vluchten dus. Denk dat ik deze volgende keer maar ga proberen. Die voor security is het altijd gokken, hoe lang je nodig hebt om door security te gaan. Het duurt altijd langer dan je denkt en is er bv ineens 1 of andere error, waardoor elke bagage opnieuw gecheckt moet worden. Of als je altijd dezelfde spullen meeneemt, wordt je soms wel ertussenuit gepikt en soms weer niet.

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-08 19:46
xileS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:00:
Ah, na security voor binnen Schengen vluchten dus.
Ja, op de eerste verdieping, bij het begin van de C-pier zie ik op de Schiphol kaart (tenminste, daar zit Eataly). De Privium ExpressLounge blijft ook gewoon, die zit op de 2e verdieping aan het begin van de D-pier. Je kan het dus evt van je gate af laten hangen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• screamhouse
CyBeR schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:40:
[...]

Een hotel omdat je ergens een extra nacht moet blijven omdat je vlucht geannuleerd is, is ook gewoon normaal om terug te krijgen.

Houd er wel rekening mee dat de medewerkers die dat soort claims beoordelen er waarschijnlijk honderden op een dag moeten doen, dus wees in je communicatie duidelijk en to the point:

• Wat is er gebeurd (vlucht geannuleerd)
• Wat was het gevolg (een extra overnachting nodig)
• Wat wil je (restitutie van kosten)

Let ook op dat je verschillende dingen niet samenvoegt. Het aanvragen van EU261-compensatie doe je in een aparte claim.

Sommige mensen schrijven hele verhalen op of proberen alles in één keer te doen en dat werkt juist tegen omdat de medewerkers ervan in de war raken.
Bleek uiteindelijk misverstand, factuur was onduidelijk, dus KLM dacht dat ik alle hotelovernachtingen ingediend had, ipv de extra overnachting. Na mail contact, snel antwoord en rechtgezet.

• xileS
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:06:
[...]

Ja, op de eerste verdieping, bij het begin van de C-pier zie ik op de Schiphol kaart (tenminste, daar zit Eataly). De Privium ExpressLounge blijft ook gewoon, die zit op de 2e verdieping aan het begin van de D-pier. Je kan het dus evt van je gate af laten hangen.
Dat is voor mij wel een goede locatie, loop daar (ongeveer) toch al langs. ExpressLounge ben ik nog nooit geweest, aangezien ik begreep dat die minder geschikt is voor bv avondeten.

Merk laatste keren trouwens wel ineens dat veel eten kant en klaar op kleine bordjes is gelegd ipv dat je zelf kan opscheppen. Oude situatie beviel mij wel beter.

• Radiodurans
xileS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:16:
Merk laatste keren trouwens wel ineens dat veel eten kant en klaar op kleine bordjes is gelegd ipv dat je zelf kan opscheppen. Oude situatie beviel mij wel beter.
Hah ik vind het juist een verademing, buffet style eten waar iedereen met z’n tengels aanzit is echt mijn horror :X

• xileS
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Hah ik vind het juist een verademing, buffet style eten waar iedereen met z’n tengels aanzit is echt mijn horror :X
Ja ik snap idd dat daar wel publiek voor is. Ik hoef bv niet overal altijd veel rijst erbij en had ik nu geen keus (en ik ga ook geen eten verspillen). Ik ben blijkbaar ook best een grote eter en heb ik bv ineens een stapeltje van 10 kleine lege bordjes met bestek ipv 1 of 2 volle borden.

En daarnaast was eten minder smaakvol laatste keren, alhoewel afgelopen week wel weer oké was.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

gambieter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:40:

[...]

Ik ben benieuwd naar de creative manieren om met dit soort figuren om te gaan, die zijn zeker zo erg als dronken figuren en vrijgezellenfeestjes...
Probeer dit maar met Islamitisch gebed in het Arabisch en kijk wat er gebeurt :')

-edit: of gewoon Christelijk gebed in het Arabisch trouwens, of wat dan ook-

[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-07-2026 21:21 ]

• Yakumos
Yakumos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:46:
[...]

Werkt nog steeds niet goed hier. Maar op m'n 1ste leg is de stoel die ik vanochtend bij Delta had geselecteerd nu wel doorgekomen - betekent wel dat ik m'n comfort stoel kwijt ben. Lekker zo. Tweede leg was er bij Delta nog 1 raam stoel beschikbaar, maar had ervoor een gangpad. Ga morgen bij inchecken toch wel even klagen denk ik.

EDIT: zowel de oorspronkelijke als de deze ochtend geselecteerde stoel op de 2de leg zijn gone, de enige laatste plaats selecteren geeft een error en heb een boarding pass met "seat at gate."

Dat belooft veel goeds. Ticket was duur genoeg dat dit toch wel een beetje pijn doet.
Om niet altijd alleen maar te klagen: op beide vluchten geüpgrade en 2de leg (helaas domestic) zelfs naar 1A. :*) doet Delta goed.

Delta Wifi aan boord is wel echt een verademing vergeleken met KLM - gratis compleet bruikbaar internet, snel genoeg om normaal te browsen/werken en op een enkele keer 1-2 minuten geen signaal na de hele vlucht stabiel.

• finsdefis
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:40:

[...]

Gelukkig typisch een Amerikaans aandachtsh#*rderij-dingetje voor op Social Media. Zoals altijd gewoon een FA erbij halen en melding maken van overlast en een onveilig gevoel door de herrie. Minste wat je kunt krijgen is een paar duizend miles, haha.

Ik heb dit een keer gedaan bij een hele rits gasten die verspreid zat en dus bij elkaar ging staan en nogal luide gesprekken voerde naast mij in het gangpad. Daar maakte de dame van BA korte metten mee. Ik heb het niet nagezocht, maar er zal vast wel ergens in de conditions of carriage staan dat je instructies van cabinepersoneel altijd op moet volgen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yakumos schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:54:
[...]

Om niet altijd alleen maar te klagen: op beide vluchten geüpgrade en 2de leg (helaas domestic) zelfs naar 1A. :*) doet Delta goed.

Delta Wifi aan boord is wel echt een verademing vergeleken met KLM - gratis compleet bruikbaar internet, snel genoeg om normaal te browsen/werken en op een enkele keer 1-2 minuten geen signaal na de hele vlucht stabiel.
Ik heb de Delta WiFi op vier vluchten de afgelopen weken met geen mogelijkheid aan de praat gekregen op m’n iPhone / Unifi travel router -O-

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

florholvoet schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:32:
Helaas zijn claims bij veel airlines vaak een welles-nietes spelletje. Je zal de relevante reguleringen moeten nalezen, kijken of ze gelijk hebben, en terugduwen als je denkt recht te hebben op de terugbetalingen van de hotelkosten.
Wellicht bevatte je initiële claim gewoon te weinig informatie.

Als je gelijk hebt, haal je meestal na 1-2 keer terugduwen wel je geld. Maar ik ken de context niet, en alhoewel die afwijzing klinkt als een zielige poging om je te laten afdruipen, kan het zijn dat ze gelijk hebben.

Hotelkosten zijn voor de rekening van de airline als je door een vertraging of annulatie ergens strand voor zover die redelijk en genoodzaakt waren. Het gemakkelijkste is om ter plaatse een hotelvoucher te bekomen, dan is het ineens geregeld.
Als je dat niet hebt gedaan, zal je moeten aantonen dat de airline geen accommodatie heeft voorzien en je er wel recht op had. Het is niet omdat je vlucht is geannuleerd, dat je automatisch recht hebt op een hotel.
Een reden waarom ze dit mogen afwijzen is bijvoorbeeld omdat je in de buurt van de luchthaven woont.
Ook rijst de vraag wat je hebt gedaan na de annulatie. Een weekje gechilled in dat hotel? Of geheel afgezien van de reis? Nou, dan wordt het ook wel moeilijker om te bewijzen dat je recht hebt op dat hotel. Als je natuurlijk de dag later je reisplan hebt hervat, is het al iets duidelijker waarom dat hotel nodig was.
En dan is er ook nog de kostprijs. Vlieg je economy en ga je lekker slapen in de Ritz voor €800 per nacht? Dat is uiteraard niet redelijk. Etc....

Als last resort kan je ook nog altijd een claims agency inschakelen. Als je er recht op hebt, gaan zij er wel achteraan, mits commissie.

Seat selection kosten zijn per definitie meestal niet-terugbetaalbaar. Maar uiteraard is betalen voor een seat waar je niet hebt in gezeten is natuurlijk belachelijk. Meestal worden die kosten automatisch terugbetaald bij annulatie.
Ik vloog in Januari naar Kopenhagen (KLM) en daarna door naar Bornholm (DAT). Losse boekingen. Fikse vertraging door de sneeuw en miste daardoor de vlucht naar Bornholm. Nachtje Kopenhagen dus. Terugweg zelfde verhaal. Kwam prima in Kopenhagen maar door naar Amsterdam ging pas de volgende dag via Billund. Dus weer nacht Kopenhagen. De zelf geboekte hotels zonder problemen teruggekregen van KLM…

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:24

florholvoet

aka F0x.be

FreakNL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:53:
[...]

Ik vloog in Januari naar Kopenhagen (KLM) en daarna door naar Bornholm (DAT). Losse boekingen. Fikse vertraging door de sneeuw en miste daardoor de vlucht naar Bornholm. Nachtje Kopenhagen dus. Terugweg zelfde verhaal. Kwam prima in Kopenhagen maar door naar Amsterdam ging pas de volgende dag via Billund. Dus weer nacht Kopenhagen. De zelf geboekte hotels zonder problemen teruggekregen van KLM…
Zoals het hoort! Een duidelijke en goed gestaafde claim kan wonderen doen.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Radiodurans
Deze net in de mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbcFAa6TWTEjpIsFNVZxxLCnibU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rMZD2ZC9wmFi2aHZxsoapTX.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk! Ik zit regelmatig te werken in 1 van die twee hokjes van de Privium Airside en kijk met weemoed terug naar die security toegang die daar ooit in die hoek was en nu dicht is.

• finsdefis
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:18:
Deze net in de mail:
[Afbeelding]

Eindelijk! Ik zit regelmatig te werken in 1 van die twee hokjes van de Privium Airside en kijk met weemoed terug naar die security toegang die daar ooit in die hoek was en nu dicht is.
Inderdaad. Dat aparte kanaal was echt heerlijk (tot 2017 ofzo?). Het enige wat je mist is boze blikken van het plebs als je voor mag kruipen in het hoogseizoen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KLM heeft een soort nieuwe dynamische pricing van de fees van hun rewards. CTG-AMS in september: 346.500 miles en 899,08 euro 8)7

De goedkoopste trip is trouwens 85.000 miles en 584,06 euro (enkele reis). Het bijbetalen loopt wel heel erg de spuigaten uit zo.

Koop je de reis cash dan betaal je minder dan 2.800 euro retour. Met miles betaal je 170.000 miles en 1000 euro. Waarde per mile is dan maar een cent per mile. En dat is de goedkoopste categorie qua miles voor veel bestemmingen (85.000 enkele reis).

Er zijn wel nog sweet spots (30.000 premium economy promo naar SFO, LAS nu), en via partners (Air Europa, Etihad, Air Oman) maar die zijn heel moeilijk te vinden, en Air Europa is pas vanaf december boekbaar en alleen door 1 voor 1 elke datum te proberen omdat er heel veel availability is die niet naar voren komt als je zonder datum zoekt.

Anderen hier die een beetje hetzelfde gevoel hebben nu, waar dat vroeger nog niet zo was? Alle gratis miles zijn mooi meegenomen maar je moet er zeker geen moeite meer voor doen...

• PWM
  • Niet online
Luchtig toch gemeend vraagstuk:

Vandaag een vlucht met een KL Cityhopper. Naast mij zit een meisje (gok 20), die duidelijk heel moe is, waarschijnlijk was AMS een tussenstop. Ik hielp haar even met haar bagage. Ze gaf aan al lang niet geslapen te hebben en te hopen nu een uurtje te pakken.

5 minuten in de vlucht valt ze opeens met haar hoofd op mijn schouder in slaap. Ik had er geen last van, maar wist even niet wat te doen:

- Laten slapen, ze was echt enorm moe
- Wakker maken, je bent toch geen creep

Man bijt hond vraagt zich af, wat zou jij doen? Ik werd gelukkig na 5 minuten geholpen met plotselinge turbulentie :p

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:49:
wakker maken, als de dame comfortabel wilt slapen dan boekt ze maar first of bc.
en nu serieus ik zou haar wakker maken.. omgekeerd wordt het vermoedelijk ook niet gewaardeerd

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• CyBeR
  • Niet online
Ligt er aan of er kwijl bij kwam kijken zou ik zeggen :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vandaag een vlucht met een KL Cityhopper. Naast mij zit een meisje (gok 20), die duidelijk heel moe is, waarschijnlijk was AMS een tussenstop. Ik hielp haar even met haar bagage. Ze gaf aan al lang niet geslapen te hebben en te hopen nu een uurtje te pakken.

5 minuten in de vlucht valt ze opeens met haar hoofd op mijn schouder in slaap. Ik had er geen last van, maar wist even niet wat te doen:

Man bijt hond vraagt zich af, wat zou jij doen? Ik werd gelukkig na 5 minuten geholpen met plotselinge turbulentie :p
Ik heb dat ooit end in de trein gehad, maar toen sliepen weer allebei. Het stel tegenover ons was verbaasd dat wij geen stel watten.
Ik zou er en dekentje tussen doen hooguit

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Radiodurans
Hah, volgens mij straal je goede dad vibes uit ;-)

Als je er last van hebt, dan voorzichtig haar hoofd op een andere manier proberen te ondersteunen. Als je er geen last van hebt dan iets van een kussen of dubbelgevouwen stof tussen leggen en lief laten liggen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jij hebt toch een Guardian abo? Het beleefde antwoord van vandaag : The ultimate guide to travel etiquette: how to handle 36 tricky situations, from manspreaders to smelly armpits
If somebody in the next seat is snoring and dribbling on me, can I wake them up?

Dribbling, yes; snoring, no. Neither are deliberate, hopefully, but only one really adversely affects you. Hanson advises: “I would touch their elbow or their shoulder and say: ‘I’m so sorry, but you were dribbling on me.’ Keep it factual. Laugh it off if needs be. They’ll probably be absolutely mortified. Say: ‘Oh, it’s not a problem. I just thought I’d step in now before I’m drenched.’” With snoring, he says, “there’s not a lot you can do”.
Met dit smakelijke plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/f3f6ddf8090fd05b416efdfc589092ccc25158bf/271_309_1972_1579/master/1972.jpg?width=640&dpr=2&s=none&crop=none

:p

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 04-08-2026 21:24 ]

• xileS
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

wakker maken, als de dame comfortabel wilt slapen dan boekt ze maar first of bc.
en nu serieus ik zou haar wakker maken.. omgekeerd wordt het vermoedelijk ook niet gewaardeerd
Als ik er geen last van zou hebben, zou ik haar gewoon even wat slaap gunnen.

Zeggen dat ze maar first of business class moet boeken, is wel heel makkelijk gezegd. Lang niet iedereen kan/wil dat betalen.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18
Hangt ook af van of je partner meereist. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Mawlana op 04-08-2026 21:30 ]

• PWM
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:22:
[...]
Zeggen dat ze maar first of business class moet boeken, is wel heel makkelijk gezegd. Lang niet iedereen kan/wil dat betalen.
Nouja, in de Cityhopper, zit je gewoon in dezelfde stoel naast iemand in business :p

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Als ik er geen last van zou hebben, zou ik haar gewoon even wat slaap gunnen.

waarom moet dat pwms probleem zijn???
Los van dat als het omgekeerd zou zijn de wereld te klein zou zijn.
Ik haat mensen in mijn beperkte persoonlijke ruimte. Covid was een heerlijke tijd voor mij..
Geen handjes, meters afstand.

Maar als je goed leest, dan staat er en nu serieus.. Wat eigenlijk al aangeeft dat het eerste deel niet heel serieus was. Maar dan nog is je mede passagier geen kussen.
Dus ik zou het zeker niet op prijs stellen...

Nee de dame moet maar prive vliegen voor een goede slaap plek :)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:43
PWM schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:40:
Nouja, in de Cityhopper, zit je gewoon in dezelfde stoel naast iemand in business :p
Meer vliegen ;)
Met FB Ultimate heb ik al een tijdje een lege stoel naast mij.

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:30:
Hangt ook af van of je partner meereist. :+
Die zou denk ik gewoon er om kunnen lachen.

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

Ah ja, kan ze nog steeds niet alleen zitten/liggen natuurlijk.

• PWM
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Meer vliegen ;)
Met FB Ultimate heb ik al een tijdje een lege stoel naast mij.
Ultimate ga ik niet redden, daarvoor gebruik ik teveel andere airlines. Maar als PFL heb ik tegenwoordig ook lege stoelen naast me. Maar niet als de vlucht volledig vol is. En dat was vandaag naar VLC, geen stoel meer leeg.

• xileS
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

waarom moet dat pwms probleem zijn???
Volgens mij gaf hij juist aan er geen last van te hebben, dus dan ik zie het probleem dan niet.
Los van dat als het omgekeerd zou zijn de wereld te klein zou zijn.
Ik haat mensen in mijn beperkte persoonlijke ruimte. Covid was een heerlijke tijd voor mij..
Geen handjes, meters afstand.

Maar als je goed leest, dan staat er en nu serieus.. Wat eigenlijk al aangeeft dat het eerste deel niet heel serieus was. Maar dan nog is je mede passagier geen kussen.
Dus ik zou het zeker niet op prijs stellen...

Nee de dame moet maar prive vliegen voor een goede slaap plek :)
Ik had ook totaal geen moeite met covid. Maar dat staat hier denk ik wel los van. Een vrouw heeft haar slaap niet kunnen pakken en pwm wist er vanaf. Het is niet dat ze dit express deed en zou voor haar net zo goed ongemakkelijk zijn.

Ik zie het probleem niet om iemand gewoon even te laten slapen als je er geen last van hebt. Bij eerst volgende trilling wordt ze waarschijnlijk toch al wakker.

• Scott
  • Registratie: December 2004

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:53:
KLM heeft een soort nieuwe dynamische pricing van de fees van hun rewards. CTG-AMS in september: 346.500 miles en 899,08 euro 8)7

De goedkoopste trip is trouwens 85.000 miles en 584,06 euro (enkele reis). Het bijbetalen loopt wel heel erg de spuigaten uit zo.

Koop je de reis cash dan betaal je minder dan 2.800 euro retour. Met miles betaal je 170.000 miles en 1000 euro. Waarde per mile is dan maar een cent per mile. En dat is de goedkoopste categorie qua miles voor veel bestemmingen (85.000 enkele reis).

Er zijn wel nog sweet spots (30.000 premium economy promo naar SFO, LAS nu), en via partners (Air Europa, Etihad, Air Oman) maar die zijn heel moeilijk te vinden, en Air Europa is pas vanaf december boekbaar en alleen door 1 voor 1 elke datum te proberen omdat er heel veel availability is die niet naar voren komt als je zonder datum zoekt.

Anderen hier die een beetje hetzelfde gevoel hebben nu, waar dat vroeger nog niet zo was? Alle gratis miles zijn mooi meegenomen maar je moet er zeker geen moeite meer voor doen...
KLM maakt tegenwoordig ook betere award-tarieven alleen beschikbaar aan Platinum-members. Er zijn nog wel goeie deals te vinden, maar lang niet zo makkelijk als voorheen. Ik vloog vorige week nog voor 45k business class AMS - PDX, maar daar heb ik heel lang naar moeten zoeken...

De hogere fees van de afgelopen maanden komen door de hogere olieprijs. Of die ook weer omlaag gaan daarna is nog maar de vraag natuurlijk, maar je hebt zeker gelijk - het wordt er niet voordeliger of makkelijker op.

• sh4d0wman
  • Laatst online: 11:39

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Met slapende vrouwen iig niet dit. :X

https://thethaiger.com/ne...rts-sexual-assault-flight

Zijn vakantie is voorbij voordat ie begonnen is en hij zal wel blacklisted worden naast een boete of celstraf.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• xileS
  • Niet online
sh4d0wman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 05:40:
Met slapende vrouwen iig niet dit. :X

https://thethaiger.com/ne...rts-sexual-assault-flight

Zijn vakantie is voorbij voordat ie begonnen is en hij zal wel blacklisted worden naast een boete of celstraf.
Ach, kan gebeuren een nat plekje :').

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Selfie maken voor het thuisfront (uiteraard met een big smile) en verder lekker laten slapen?

Dat betekent, stam + t .

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Scott schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 04:21:
[...]

KLM maakt tegenwoordig ook betere award-tarieven alleen beschikbaar aan Platinum-members. Er zijn nog wel goeie deals te vinden, maar lang niet zo makkelijk als voorheen. Ik vloog vorige week nog voor 45k business class AMS - PDX, maar daar heb ik heel lang naar moeten zoeken...

De hogere fees van de afgelopen maanden komen door de hogere olieprijs. Of die ook weer omlaag gaan daarna is nog maar de vraag natuurlijk, maar je hebt zeker gelijk - het wordt er niet voordeliger of makkelijker op.
Rewards in de VS zijn idd veel beter, en die naar PDX is wel heel extreem goed, bijna 50% lager dan naar Colombia. Ik zie nu alleen 60K op die route, bijna elke dag beschikbaar als je platinum bent.

Over mijn route: wel is er een 63.5K promo naar Bogotá deze maand, maar niet van/naar Cartagena. Wil je naar Medellín dan pakt hij alleen Copa routes via PTY van 100K, KLM codesharet wel met Avianca en LATAM maar geen award flights. Dus dan maar self-transferen gezien het 40K miles scheelt.

Air Europa heeft rewards voor 78K AMS-MAD-MDE met maar 150 euro oid bijbetalen, maar beschikbaarheid pas maanden vooruit. Er is beschikbaarheid in december maar daarvoor moet je elke datum 1 voor 1 uitproberen want bij leeglaten datum zegt hij dat er geen opties zijn, maar als je ze 1 voor 1 probeert wel :+

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Deze net in de mail:
[Afbeelding]

Betekent dit dat je voor non-Schengen; hier naar binnen (binnen no-time) en dan via de transfer met je Privium pas zo doorsteekt naar non-Schengen? Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van transfer tussen Schengen en non-Schengen met Privium - ooit eens met een normaal ticket maar dat is eeuwen geleden.

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
JDFS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Betekent dit dat je voor non-Schengen; hier naar binnen (binnen no-time) en dan via de transfer met je Privium pas zo doorsteekt naar non-Schengen? Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van transfer tussen Schengen en non-Schengen met Privium - ooit eens met een normaal ticket maar dat is eeuwen geleden.
Klopt, de Privium poortjes bij transfer zitten helemaal rechts (net als vertrek)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb dat een keertje op een internationale nachtvlucht gehad. Nog nooit zo in de watten gelegd door de stewardess, die vond het zo tof dat ik haar gewoon liet slapen.
Deze net in de mail:
[Afbeelding]

Mag ook weleens tijd worden afgelopen maand meerdere keren meer dan 20 minuten in de rij gestaan tussen allemaal tijdslot mensen. Personeel boeit het daar geen ster dat je honderden euro’s per jaar betaald zodat je krapper op je vlucht ik de luchthaven kan aankomen..

• PWM
  • Niet online
JDFS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Dat kan, maar je schiet er niet zoveel mee op. Je kan toch beter gewoon direct bij Non-Schengen naar binnen? Ja, de rij voor security voor de Privium lounge zal inderdaad wat korter zijn. Maar vanaf daar is het nog best een eind lopen. En bij de doorgang schengen/non-schengen worden random bagage checks uitgevoerd. Die heb ik meermaals gehad.

• Yakumos
Privium clublounge South in T1 opent morgen, en bij toeval heb ik morgen een Schengen vlucht. Ben benieuwd!

Had eerder deze week voor het eerst een upgrade aanbod dat daadwerkelijk decent was, 30k miles om van economy naar premium comfort te gaan (ATL-AMS). Ze boden ook business aan voor 100k, maar zag de meerwaarde daarvan niet direct in gezien ik toch van plan was te gaan slapen de hele vlucht.

• finsdefis
  • Niet online
Yakumos schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:48:
Privium clublounge South in T1 opent morgen, en bij toeval heb ik morgen een Schengen vlucht. Ben benieuwd!

.
Ben ook wel benieuwd, ik kom morgen aan uit TRD dus dan ook eens een blik werpen. Scheelt weer koken thuis :') de ExpressLounge liet wat dat betreft wel te wensen over.

• Radiodurans
Bij thuiskomen kun je toch altijd langs de airside privium lounge?

• Wally2002
  • Laatst online: 08:45
Radiodurans schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:14:
Bij thuiskomen kun je toch altijd langs de airside privium lounge?
Zelfs alle lounges dus ook landside (departures).

Blijft de ExpressLounge trouwens wel bestaan, met het openen van de nieuwe clublounge South? Had altijd het idee dat die een soort van 'tijdelijk' ingericht was, met een matige afscheiding van de gangen/terminal.

• ludo_
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10:53
Ik heb een vraag over KLM vouchers: mijn schoonouders hebben een vergoeding gehad omdat hun vlucht geannuleerd was. Op het formulier had ik ingevuld dat ze geld retour wilden, maar toch kregen ze een voucher.
Graag informeer ik u dat u recht heeft op compensatie volgens EG-verordeningnr. 261/2004.

Op basis van uw voorkeur, aangegeven bij het indienen van de claim via onze website, ontvangt u deze in de vorm van een niet-restitueerbare reisvoucher voor het bedrag van EU xxx geldig gedurende een jaar.
KLM blijft volhouden dat ik op het formulier had ingevuld dat ik een voucher wilde, maar omdat je geen afschrift krijgt, is dit een welles-nietes strijd die ik niet kan winnen. Ze reageren inmiddels niet meer op email.

Volgens mij hebben ze gewoon recht op een restitueerbare voucher die voor euro's op hun bankrekening kunnen inwisselen. De kans dat ze binnenkort nog met KLM gaan vliegen is ongeveer 0%, dus ik vind het zonde die voucher te laten verlopen. Is er nog een stok waarmee ik KLM kan porren om toch een restitueerbare voucher te geven?

(overigens is het nu al 8 maanden geleden dat ze die voucher kregen; ik schat de kansen laag in...)

• finsdefis
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Zelfs alle lounges dus ook landside (departures).

Blijft de ExpressLounge trouwens wel bestaan, met het openen van de nieuwe clublounge South? Had altijd het idee dat die een soort van 'tijdelijk' ingericht was, met een matige afscheiding van de gangen/terminal.
Is dit recentelijk veranderd? Ik meen me te herinneren dat de ClubLounge Departures niet bezocht kon worden bij aankomst; de rest idd wel.

Anders heb ik onnodig moeilijk lopen doen een hele tijd geleden door via de transfer gates naar non-Schengen te gaan voor een fatsoenlijke hap :')

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ludo_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:15:
Ik heb een vraag over KLM vouchers: mijn schoonouders hebben een vergoeding gehad omdat hun vlucht geannuleerd was. Op het formulier had ik ingevuld dat ze geld retour wilden, maar toch kregen ze een voucher.

[...]

KLM blijft volhouden dat ik op het formulier had ingevuld dat ik een voucher wilde, maar omdat je geen afschrift krijgt, is dit een welles-nietes strijd die ik niet kan winnen. Ze reageren inmiddels niet meer op email.

Volgens mij hebben ze gewoon recht op een restitueerbare voucher die voor euro's op hun bankrekening kunnen inwisselen. De kans dat ze binnenkort nog met KLM gaan vliegen is ongeveer 0%, dus ik vind het zonde die voucher te laten verlopen. Is er nog een stok waarmee ik KLM kan porren om toch een restitueerbare voucher te geven?

(overigens is het nu al 8 maanden geleden dat ze die voucher kregen; ik schat de kansen laag in...)
Rechtsbijstand even bellen, in de hoop dat je die hebt.

Of mogelijk kijken of de voucher op iemand anders' naam kan? Vaak kan dat wel, bij Delta is dit bijv. ook afhankelijk van wie het oorspronkelijke ticket heeft betaald.

• Wally2002
  • Laatst online: 08:45
finsdefis schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:40:
[...]

Is dit recentelijk veranderd? Ik meen me te herinneren dat de ClubLounge Departures niet bezocht kon worden bij aankomst; de rest idd wel.

Anders heb ik onnodig moeilijk lopen doen een hele tijd geleden door via de transfer gates naar non-Schengen te gaan voor een fatsoenlijke hap :')
Ik weet niet beter dan dat je alle lounges kunt gebruiken, ook bij aankomst. Ben vanaf 2022 lid.

• PWM
  • Niet online
ludo_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:15:

FLEX ticket boeken en annuleren?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn Samsonite Thermo Young 78 begint echt op te raken;

- Hij rijdt niet meer lekker (naast je). Hij wil dan constant naar links

- De hendel wil alleen met geweld nog uit- en inschuiven en is ook deels gescheurd

- De scheidingswand die in de klep zit is kapot (valt er steeds uit)

Niet heel raar, denk dat hij in 10 jaar zo’n 60 tot 70 vliegreizen heeft gemaakt.

Ik ben op zoek naar een nieuwe en neig naar Delsey vanwege de geopolitieke situatie.

Iemand ervaring ermee? Ik neig naar de Moncey 76 of Vauban 76.

https://www.travelbags.nl/compare/?list=PYMF0rcPFepJ3hptclVDx6q1U2fofL6n

Ik wil geen rits, TSA en ook de 158cm regel van KLM in acht nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 06-08-2026 12:22 ]

• PWM
  • Niet online
Vlieg nu VLC-CDG met Hop. Zit op rij 3. Dit is minder beenruimte dan Ryanair. Kan mijn benen ook niet voor mij houden.
Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2