Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 268 269 Laatste
Acties:

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:05
Ik ben momenteel (via een pakketreis) op vakantie en sprak vandaag een Nederlander in het hotel. Die vertelde dat hij altijd zelf zijn vlucht en hotel boekt en dat dit aanzienlijk scheelt in de prijs, ook bij de huidige reis.

Ik heb net naar de herfstvakantie gekeken. Voor het huidige hotel en een vlucht vraagt de touroperator 3200 euro. Het hotel via de receptie boeken kost 3000 euro, via Booking nog meer. De goedkoopste vlucht is ruim 1400 euro.

Ik heb dit al vaker bekeken, maar ik ben nog nooit in de buurt gekomen van de prijs van een pakketreis. Wellicht komt dit door de combinatie waar ik naar zoek (gebonden aan schoolvakanties, kids, kindvriendelijk hotel, etc.). Heeft iemand wellicht andere ervaringen?

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:18

florholvoet

aka F0x.be

BounceCloud schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:16:
Ik heb net naar de herfstvakantie gekeken. Voor het huidige hotel en een vlucht vraagt de touroperator 3200 euro. Het hotel via de receptie boeken kost 3000 euro, via Booking nog meer. De goedkoopste vlucht is ruim 1400 euro.
Prijzen van hotels en zeker die van airfare schommelen elke dag. Zoiets vergelijken met één momentopname geeft een vertekend beeld.
Apart boeken geeft je meer flexibiliteit, keuzevrijheid, en het aanbod is ook gewoon groter. De voornaamste reden om apart te boeken voor mij is omdat ik zo mijn mijlen en punten af en toe kan benutten om veel geld te besparen,
Een pakketreis op zich is meestal niet zoveel duurder als je erin slaagt om een eerlijke vergelijking te maken. Tour operatoren moeten natuurlijk ook betaald worden, maar ze hebben doorgaans mooie rates onderhandeld met hotels, die ze niet of slechts gedeeltelijk doorgeven als korting.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15

franssie

Save the albatross

Ik ben momenteel (via een pakketreis) op vakantie en sprak vandaag een Nederlander in het hotel. Die vertelde dat hij altijd zelf zijn vlucht en hotel boekt en dat dit aanzienlijk scheelt in de prijs, ook bij de huidige reis.

Ik heb dit al vaker bekeken, maar ik ben nog nooit in de buurt gekomen van de prijs van een pakketreis. Wellicht komt dit door de combinatie waar ik naar zoek (gebonden aan schoolvakanties, kids, kindvriendelijk hotel, etc.). Heeft iemand wellicht andere ervaringen?
Bij pakketreizen kopen operators gewoon 200 kamers in - voor het hele jaar - voor een vaste prijs.
Die zetten ze dan zelf op de markt, het risico ligt dan ook niet bij het hotel / resort/
Daar ga je op booking etc nooit een match op vinden, je mist de inkoopkracht.
Hetzelfde met vliegtuigstoelen, ze kopen de stoelen vooruit in, zekerheid voor de Transaviaś en KLM's en hebben dus een goedkope prijs, want als de stoel niet herverkocht wordt heeft de vliegmij al wel het geld, net zoals het hotel.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
gomaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:50:
Zijn er hier tweakers met ervaring met QR F? Ik twijfel of ik 112k ipv 75k avios zal uitgeven om bij AMS - DOH - BKK de tweede leg in F ipv J te doen. Is het de moeite waard van 40k punten extra waard? Ik wil vooral slapen en heb wel gelezen dat het bed erg goed is.
Heb hem 1x gevlogen. Goed, maar geen La Première.

Probleem is ook dat die vlucht meestal nog geen 6 uur is. Als je punten genoeg hebt, is het verschil wel te overzien. Maar met Qsuites zou je het toch ook moeten redden.

• PWM
  • Niet online
wibblemoo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:49:
Ik zelf zou nooit voor first class gaan voor alleen nachtrust. Maar je krijgt wel Al-Safwa op Doha als je overstap lang genoeg is, dat is ook al de moeite waard.
Grappig wel, want ik zou puur en alleen voor nachtrust First boeken. Goed eten kan overal, slapen in een vliegtuig is andere koek.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02
Ja ik, niet gebonden aan schoolvakanties, geen kids, adults-only hotels: meestal goede vliegdeals en relatief goedkoop in de mooiste hotels :9 Maar mooiste is de vrijheid: je vliegt naar je bestemming en de nieuwe wereld ligt helemaal voor je open.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-03 23:07
Hotels die aangeboden worden door Nederlandse pakketreizen skip ik sowieso 8)

• franssie

franssie

Save the albatross

iRobert schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:07:
Hotels die aangeboden worden door Nederlandse pakketreizen skip ik sowieso 8)
Wij meestal ook hoor. Slechte vluchttijden en de hotels zijn ook niet echt bijzonder. , wa
Maar voor sommige bestemmingen is het zelf niet te doen voor een vergelijkbare prijs als je wil duiken of snorkelen.
Voor de rest bouw ik al mijn reizen zelf, wat ook risico's meebrengt als de vliegmij een vlucht wijzigt etc, je hebt dan nul bescherming of rechten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38
https://www.nrc.nl/nieuws...er-duidelijkheid-a4921293

Aardig interview met Benjamin Smith, bestuursvoorzitter van AF KLM.

Hij haalt flink uit naar de Nederlandse overheid en het beleid omtrent Schiphol, waarbij het tweeledige van maximale belasting van de KLM krijgen gecombineerd met alle andere beperkingen omtrent vliegbewegingen e.d. een ongunstig investeringsklimaat creëert. Het is inderdaad lange termijn niet realistisch om te verwachten dat Schiphol zijn relevantie en hub status blijft behouden als het zo blijft.

• franssie

franssie

Save the albatross

Yakumos schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:23:
https://www.nrc.nl/nieuws...er-duidelijkheid-a4921293

Aardig interview met Benjamin Smith, bestuursvoorzitter van AF KLM.

Hij haalt flink uit naar de Nederlandse overheid en het beleid omtrent Schiphol, waarbij het tweeledige van maximale belasting van de KLM krijgen gecombineerd met alle andere beperkingen omtrent vliegbewegingen e.d. een ongunstig investeringsklimaat creëert. Het is inderdaad lange termijn niet realistisch om te verwachten dat Schiphol zijn relevantie en hub status blijft behouden als het zo blijft.
Wel aardig inderdaad - met de 9 punten.
Maar het is wel een lobby artikel, wat ik van het Handelsblad niet eerder zo gewend was, leest als een advertorial, want alleen eenzijdig huilen zonder weerwoord van NRC.
En ja Schiphol is te duur geworden, en ja hij wil graag Schiphol gebruiken als transferhub voor US en Azie.
Maar nee hij kijkt alleen naar rendement en geeft niets om NL, dat gehuil over verdienmodel van NL ... gespeeld.
Bijvoorbeeld het gehuil over de route naar NY, daar verdienen ze niets op, ATL wel maar tsja, dat valt onder puntje handelsverdragen want daar (op dat monopolie) lopen ze op binnen dus wordt niet genoemd :P

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Zou er graag op reageren maar het zit achter een paywall van een krant die ik anders nooit lees :+
Benieuwd iig wat er met de route naar NY is. Las wel van alles over de routes naar de VS die nu heel erg leeg zijn vanuit Europa.

Maar verder: had het idee dat KLM zich al flink begon aan te passen: minder vluchten maar met grotere vliegtuigen zodat het passagiersaantal alsnog kan groeien.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:03:
Zou er graag op reageren maar het zit achter een paywall van een krant die ik anders nooit lees :+
Benieuwd iig wat er met de route naar NY is. Las wel van alles over de routes naar de VS die nu heel erg leeg zijn vanuit Europa.
Er is weinig met de route naar NY, behalve dan dat dat een route is die voor AFKL/Delta van groot belang is, met redelijk wat concurrentie. En: JFK is een van heel weinig (3) slot-controlled luchthavens in de VS (en de andere twee, DCA en LGA, worden niet vanuit Europa bediend) dus als de VS een straf op wil leggen aan ons omdat wij hun maatschappijen geen slots op Schiphol geven, dan is die route het eerste slachtoffer.
Maar verder: had het idee dat KLM zich al flink begon aan te passen: minder vluchten maar met grotere vliegtuigen zodat het passagiersaantal alsnog kan groeien.
Klopt, maar dat is voornamelijk een strategie die andere airlines kunnen gebruiken. Voor KLM die hun complete operatie (noodzakelijkerwijs) op Schiphol heeft is alle vluchten met veel grotere vliegtuigen uitvoeren geen optie. Een airline als Finnair echter die twee of drie keer per dag naar AMS vliegt kan dat veel simpeler doen. En die komen dus ook vaak met een A350. (Nou is dat ook gedeeltelijk vanwege cargo-capaciteit, maar goed dat is hetzelfde idee.)

Maar zelfs met dat in het achterhoofd zie je wel een beweging richting meer stoelen per kist: de A321neo kan beduidend meer mensen meenemen dan de 737s die 'ie vervangt. Maar afgezien van uitzonderingen na storingen zoals laatst met de sneeuw zie ik KLM nog niet zo snel widebodies naar Europese steden vliegen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wally2002
  • Laatst online: 09:33
Geven meer widebodies intra Europa ook niet een probleem met de afhandelingscapaciteit en ontruimingscapaciteit bij noodgevallen op Schiphol. Of wordt dat met het beschikbaar komen van nieuwe delen minder een probleem?

Edit: ontruimingscapaciteit ipv vluchtcapaciteit om verwarring te voorkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wally2002 op 02-03-2026 17:28 ]

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag met KLM naar Taipei gevlogen en vanuit daar overstappen op VietJet naar Hanoi. Da’s wel een dingetje want budget airlines zoals VietJet hebben geen transfer desks dus je moet eerst ‘het land in’, boarding pass ophalen en daarna weer terug de rij in om uiteindelijk op dezelfde plek uit te komen. Niet iedereen weet hiervan op de luchthaven dus het is even een kwestie van meerdere mensen aanspreken. Je moet dus tegen je instinct in niet de transfer borden volgen. Ik kon helaas geen betere SkyTeam of premium vlucht pakken, maar dat is dus wel aan te raden.

Edit: VietJet vlucht zit voor 30% vol of iets dergelijks. Ben benieuwd hoe zij winst maken met zulke vluchten en tickets voor 80 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door JPtjeeNL op 02-03-2026 11:37 ]

• JPtjeeNL
  • Niet online

Bij wie heb je de pakketreis geboekt? Dat scheelt ook wel.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:26
JPtjeeNL schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:10:
Vandaag met KLM naar Taipei gevlogen en vanuit daar overstappen op VietJet naar Hanoi. Da’s wel een dingetje want budget airlines zoals VietJet hebben geen transfer desks dus je moet eerst ‘het land in’, boarding pass ophalen en daarna weer terug de rij in om uiteindelijk op dezelfde plek uit te komen. Niet iedereen weet hiervan op de luchthaven dus het is even een kwestie van meerdere mensen aanspreken. Je moet dus tegen je instinct in niet de transfer borden volgen. Ik kon helaas geen betere SkyTeam of premium vlucht pakken, maar dat is dus wel aan te raden.

Edit: VietJet vlucht zit voor 30% vol of iets dergelijks. Ben benieuwd hoe zij winst maken met zulke vluchten en tickets voor 80 euro.
Is het te makkelijk om te zeggen dat die overige 70% nog naar de transfer desk aan het zoeken was ;).

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Vandaag met KLM naar Taipei gevlogen en vanuit daar overstappen op VietJet naar Hanoi. Da’s wel een dingetje want budget airlines zoals VietJet hebben geen transfer desks dus je moet eerst ‘het land in’, boarding pass ophalen en daarna weer terug de rij in om uiteindelijk op dezelfde plek uit te komen.
Dit heet een self-transfer en normaal verkoopt niemand jou dit zonder dat eerst even duidelijk uit te leggen. Mag ik hopen. Tenzij je het natuurlijk zelf apart hebt geboekt.
Los van de kleine inconvinience dat je even naar buiten en weer naar binnen moet, is dit natuurlijk wel een groot risico omdat je de aansluitende vlucht kan missen en dan niet beschermd bent.

Self-transfers volledig airside afhandelen kan soms wel, als je geen bagage incheckt, en als de luchthaven het toelaat ivm terminals en inreisbeleid. Ik heb dit al verschillende keren gedaan.
Self-transfers kan je soms ook "oplossen" door bij check-in aan de balie te vragen om beide reizen samen te voegen. Dit kan als er een interline agreement bestaat tussen de airlines. Maar natuurlijk gaan low-costs zoals VietJet hier niet aan meedoen.

• CyBeR
  • Niet online
florholvoet schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Dit heet een self-transfer en normaal verkoopt niemand jou dit zonder dat eerst even duidelijk uit te leggen. Mag ik hopen.
Self-transfers doe je wanneer je zelf twee losse aansluitende tickets koopt.

De transfer desks kunnen je daar bij helpen maar er zijn wel meer situaties waarbij je niet al bij het inchecken voor je eerste vlucht ook een boarding pass voor je aansluitende vlucht(en) krijgt, en daar zijn die transfer desks eigenlijk voor.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:06
Vind ik nog veel geld. :+ Ik vlieg in augustus voor €62 SGN-PER. Da's een heel stuk verder vliegen. En een week later voor €54 PER-SIN met Scoot. Mij hoor je niet klagen.

Lekker!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:53
Het lijkt erop dat global entry niet overal volledig gesloten is. Vloog afgelopen week op SFO en daar staan momenteel de Global Entry machines uit, maar er zijn wel dedicated Global Entries lines. Heel prettig, maar natuurlijk wel een grap dat men dit zo oplost. Gevoelsmatig ging het tempo een fractie trager omdat ze nu een foto maakten bij het loket in plaats van bij de kiosk. MPC was ook open.

Heb van vrienden gehoord dat dit overigens wisselt per airport, kennis landde bijvoorbeeld op LAX en daar was global entry volledig gesloten. Het lijkt dus te verschillen per airport. De kiosks lijken overal gesloten, maar verschillende airports hebben nog wel een dedicated line, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt.

Wonderlijk allemaal weer. Maar er zit natuurlijk ook geen enkele logica achter het dichtgooien van dit soort dingen, maakt alles alleen maar minder efficient.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tuniq schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Het lijkt erop dat global entry niet overal volledig gesloten is. Vloog afgelopen week op SFO en daar staan momenteel de Global Entry machines uit, maar er zijn wel dedicated Global Entries lines. Heel prettig, maar natuurlijk wel een grap dat men dit zo oplost. Gevoelsmatig ging het tempo een fractie trager omdat ze nu een foto maakten bij het loket in plaats van bij de kiosk. MPC was ook open.

Heb van vrienden gehoord dat dit overigens wisselt per airport, kennis landde bijvoorbeeld op LAX en daar was global entry volledig gesloten. Het lijkt dus te verschillen per airport. De kiosks lijken overal gesloten, maar verschillende airports hebben nog wel een dedicated line, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt.

Wonderlijk allemaal weer. Maar er zit natuurlijk ook geen enkele logica achter het dichtgooien van dit soort dingen, maakt alles alleen maar minder efficient.
Had SFO geen eigen security? Hoewel GlobalEntry een CBP ding is en geen TSA. Maar wellicht dat het een verschil maakt.

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Maar zelfs met dat in het achterhoofd zie je wel een beweging richting meer stoelen per kist: de A321neo kan beduidend meer mensen meenemen dan de 737s die 'ie vervangt. Maar afgezien van uitzonderingen na storingen zoals laatst met de sneeuw zie ik KLM nog niet zo snel widebodies naar Europese steden vliegen.
Denk dat widebodies economisch ook niet uit kunnen intra Europees. Als je niet de cargo capaciteit nodig hebt/kan vullen dan heb je een groot vliegtuig wat relatief veel tijd van de vlucht bezig is met stijgen en landen (meeste brandstof verbruik) en je gaat qua cycli snel omhoog.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

CyBeR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:21:
[...]
OP beschrijft het alsof het voor hem geboekt was zonder veel uitleg. Sommige websites zoals Kiwi “verkopen” self-transfers ook alsof het 1 ticket is.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:53
PolarBear schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:49:
[...]

Had SFO geen eigen security? Hoewel GlobalEntry een CBP ding is en geen TSA. Maar wellicht dat het een verschil maakt.
SFO heeft inderdaad contracted security (https://www.tsa.gov/for-industry/screening-partnerships. Maar ik lees ook eenzelfde opzet bij airports die dat niet hebben.

Dus wellicht een factor, maar denk niet de reden. Als je wat reports leest dan pakt elke vliegveld het weer anders aan op het moment. Maargoed, het is natuurlijk sowieso een domme policy/maatregel, dat zal TSA op de meeste plekken zelf ook wel denken.

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Denk dat widebodies economisch ook niet uit kunnen intra Europees. Als je niet de cargo capaciteit nodig hebt/kan vullen dan heb je een groot vliegtuig wat relatief veel tijd van de vlucht bezig is met stijgen en landen (meeste brandstof verbruik) en je gaat qua cycli snel omhoog.
Mwoah 't kán wel, maar niet 6+ keer per dag zoals KLM naar sommige bestemmingen doet. En natuurlijk niet als er geen vraag is naar stoelen op die route. AMS-LHR of CDG zou eventueel nog wel te doen zijn misschien 1x per dag (BA zette vroeger bijvoorbeeld een 767 in), maar ik denk dat Legoland niet populair genoeg is om op AMS-BLL zoiets rendabel te doen bijvoorbeeld, ongeacht de frequentie.

En het moet wel in je schema passen; dat is zover ik begrijp de voornaamste reden dat UX 1x of soms zelfs 2x per dag 787's inzet tussen MAD en o.a. AMS: die toestellen staan anders een tijdlang op de grond niks te doen en zoals we allemaal weten: een vliegtuig dat niet vliegt levert sowieso niets op.

Lang verhaal kort ik zie 't KLM zo snel niet doen maar andere maatschappijen dus wel, als Schiphol nóg meer gelimiteerd wordt.

(Overigens heb ik AMS-MAD v.v. met UX nooit in economy gevlogen maar zover ik kon zien zat die wel degelijk vrij vol dus de vraag naar stoelen is er duidelijk.)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2026 22:23 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 16:18

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik had in hkg een self transfer naar hk-express, moest daarvoor ook eerst landside, daar ik 4 uur had ervoor (wilde niet in hkg overnachten heen) moest dat genoeg zijn, de checks daar zijn snel, en vlucht had 3 uur vertraging uiteindelijk, dus zee van tijd :p, terug heb ik wel 2 dagen in hkg ingepland.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:53
Lieve mensen. Graag jullie advies. Ik snap dat niemand een kristallen bol heeft, maar misschien dat jullie met eigen ervaring een goed advies hebben.

Ik wil 19 juli naar China (CAN) toe. Mijn vrouw en kind hebben hun ticket al geboekt, maar ik bewust nog niet omdat ik nog niet exact weet wanneer ik terug vlieg (ivm werk). Zij vliegen vanaf BRU. Nu met de onrust in het midden oosten in gedachte... Wat is wijsheid? Zo snel mogelijk een ticket boeken of wachten tot de rust iets is teruggekeerd? De voorkeur heeft dat ik met mijn vrouw en zoon mee vlieg, maar als ik een paar honderd euro zou kunnen besparen, is dat altijd welkom.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:37
BootVluchteling schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:38:
Lieve mensen. Graag jullie advies. Ik snap dat niemand een kristallen bol heeft, maar misschien dat jullie met eigen ervaring een goed advies hebben.
Het is nauwelijks te voorspellen wat de invloed over een paar maanden zal zijn. Voor vluchten tijdens de komende weken zie je in ieder geval dat de tickets (fors) duurder zijn geworden wanneer je geen tussenstop in het middenoosten maakt.

Gezien je reis in de zomervakantie start zou ik zelf niet te lang wachten met boeken, ik denk niet dat tickets (veel) goedkoper zullen worden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

omdat ik nog niet exact weet wanneer ik terug vlieg (ivm werk).
Je zal dat eerst moeten oplossen. Open tickets gaan altijd duurder uitpakken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PWM
  • Niet online
NSFW, enkel voor sterke magen:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRq4G__JWfQ3iPH1QdXXA2P6BUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0N3FYmQVR5fQg10VBH33wRc.jpg?f=fotoalbum_large
KLM weet de internationale reizigers wel te verwennen.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ah, inchecken voor de vakantie.

Driee personen met bagage, ticket tegelijk gekocht bij KLM (1 booking). Uiteraard zitten we door het hele vliegtuig, heerlijk elkaar die paar uurtjes niet te zien - en ik zit op de wc, ik vlieg tenslotte elke maand al! Oh, bij elkaar? Alleen economy plus (wat niks anders is dan een kleur op de plattegrond KLM - ik heb er eerder gezeten, iets meer voorin en hebben we nisk aan, want bagage) beschikbaar bij het inchecken, dus je kan de Wero weer trekken.

Vliegen, love it.

/rant (moet ergens, die arme mevrouw op de balie op Schiphol morgen kan er toch niks aan doen, toch?)

[ Voor 8% gewijzigd door pjottum op 03-03-2026 14:29 ]

I have usernames older than you.

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-03 16:20
Vliegen wordt vaak gezien als iets vanzelfsprekends: snel, efficiënt en praktisch. Toch kan ik het niet meer zo licht bekijken. Wat mij het meest raakt, is de enorme milieu-impact. Elke vlucht veroorzaakt een grote uitstoot van CO₂ en andere schadelijke stoffen. In een paar uur tijd draag je bij aan een probleem dat generaties zal beïnvloeden. Dat voelt zwaar.

Daarnaast is er het ongemak dat we normaal zijn gaan vinden: uren wachten, strenge controles, vertragingen en het gebrek aan controle over je eigen tijd. In het vliegtuig zelf is het comfort beperkt. De krappe ruimte, droge lucht en lange zitperiodes maken het fysiek belastend. En hoewel vliegen statistisch veilig is, blijft het idee dat je volledig afhankelijk bent van techniek en omstandigheden.

Ook financieel is het minder onschuldig dan het lijkt. Extra kosten stapelen zich op, terwijl de echte milieukosten niet in de ticketprijs zijn verwerkt. Bovendien draagt vliegen bij aan overtoerisme en wereldwijde problemen zoals de snelle verspreiding van ziektes.

Voor mij is vliegen daarom geen neutrale keuze meer. Het is een beslissing met duidelijke gevolgen — en die neem ik serieus.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:22:
[...]
Mwoah 't kán wel, maar niet 6+ keer per dag zoals KLM naar sommige bestemmingen doet. En natuurlijk niet als er geen vraag is naar stoelen op die route. AMS-LHR of CDG zou eventueel nog wel te doen zijn misschien 1x per dag (BA zette vroeger bijvoorbeeld een 767 in), maar ik denk dat Legoland niet populair genoeg is om op AMS-BLL zoiets rendabel te doen bijvoorbeeld, ongeacht de frequentie.
Widebodies zijn veel te duur om in te zetten op korte routes. Je hebt er als airline ook maar een beperkt aantal van. KLM's shorthaul netwerk is voor een belangrijk deel ook bedoeld om juist de widebodies vanaf AMS te vullen. Zag laatst wel een interessant filmpje op YT over dat KLM vanaf Amsterdam meer dan twee keer zoveel UK bestemmingen bedient als BA binnenlandse bestemmingen vanaf LHR heeft. De reden dat KLM op weirde plaatsen als Cardiff, Exeter en Leeds vliegt is om te zorgen dat Britten die long haul vliegen via AMS gaan. Het is voor iemand uit Leeds die naar China moet eenvoudiger om naar Amsterdam te vliegen met KLM dan de trein te pakken naar Londen en daar BA te nemen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:29
whiner schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:31:
Vliegen wordt vaak gezien als iets vanzelfsprekends: snel, efficiënt en praktisch. Toch kan ik het niet meer zo licht bekijken. Wat mij het meest raakt, is de enorme milieu-impact. Elke vlucht veroorzaakt een grote uitstoot van CO₂ en andere schadelijke stoffen. In een paar uur tijd draag je bij aan een probleem dat generaties zal beïnvloeden. Dat voelt zwaar.

Daarnaast is er het ongemak dat we normaal zijn gaan vinden: uren wachten, strenge controles, vertragingen en het gebrek aan controle over je eigen tijd. In het vliegtuig zelf is het comfort beperkt. De krappe ruimte, droge lucht en lange zitperiodes maken het fysiek belastend. En hoewel vliegen statistisch veilig is, blijft het idee dat je volledig afhankelijk bent van techniek en omstandigheden.

Ook financieel is het minder onschuldig dan het lijkt. Extra kosten stapelen zich op, terwijl de echte milieukosten niet in de ticketprijs zijn verwerkt. Bovendien draagt vliegen bij aan overtoerisme en wereldwijde problemen zoals de snelle verspreiding van ziektes.

Voor mij is vliegen daarom geen neutrale keuze meer. Het is een beslissing met duidelijke gevolgen — en die neem ik serieus.
Vliegen lijkt normaal, maar dat is het niet. Elke vlucht heeft een zware impact op het klimaat — en die rekening schuiven we door naar de volgende generatie.

Daarbovenop accepteren we stress, ongemak en tijdverlies alsof het erbij hoort. Krappe stoelen, wachttijden, afhankelijkheid van techniek — het is verre van comfortabel.

En goedkoop? Alleen op papier. De echte kosten voor mens en milieu zitten niet in het ticket.

Voor mij is vliegen geen vanzelfsprekendheid meer, maar een bewuste keuze met gevolgen. En die neem ik serieus.

Zucht...

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:24
SgtElPotato schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:34:
[...]

Vliegen lijkt normaal, maar dat is het niet. Elke vlucht heeft een zware impact op het klimaat — en die rekening schuiven we door naar de volgende generatie.

Daarbovenop accepteren we stress, ongemak en tijdverlies alsof het erbij hoort. Krappe stoelen, wachttijden, afhankelijkheid van techniek — het is verre van comfortabel.

En goedkoop? Alleen op papier. De echte kosten voor mens en milieu zitten niet in het ticket.

Voor mij is vliegen geen vanzelfsprekendheid meer, maar een bewuste keuze met gevolgen. En die neem ik serieus.
Alles is relatief. Vliegen naar Barcelona is schoner (co2) dan dat ik alleen de auto pak. (Bij meerdere in de auto geldt het al minder). Bovendien valt mijn uitstoot onder het ets systeem, en dus wel degelijk betaalt. Benzine valt hier nog niet onder. De totale uitstoot in de eu is gecapsed. Doordat ik vlieg wordt de drive groter om schoner plastic te maken.

(Ok.. tot zover de papieren co2 werkelijkheid, we verplaatsen de productie, maar het idee is er wel.)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:29
Scheurbuik schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Alles is relatief. Vliegen naar Barcelona is schoner (co2) dan dat ik alleen de auto pak. (Bij meerdere in de auto geldt het al minder). Bovendien valt mijn uitstoot onder het ets systeem, en dus wel degelijk betaalt. Benzine valt hier nog niet onder. De totale uitstoot in de eu is gecapsed. Doordat ik vlieg wordt de drive groter om schoner plastic te maken.

(Ok.. tot zover de papieren co2 werkelijkheid, we verplaatsen de productie, maar het idee is er wel.)
Ik begrijp je punt dat alles relatief is. Per persoon kan vliegen op een drukke route inderdaad gunstiger uitvallen dan alleen in een auto stappen. Zeker als die auto op benzine rijdt en je er alleen in zit. Maar dat maakt vliegen nog niet automatisch een duurzame keuze.

Het ETS-systeem zorgt er inderdaad voor dat luchtvaart binnen Europa onder een emissieplafond valt. Dat is belangrijk. Tegelijk betekent dat niet dat de impact weg is; het betekent dat uitstoot wordt verhandeld binnen een vastgesteld maximum. Bovendien vallen niet alle vluchten volledig onder dat systeem en worden effecten zoals condensstrepen en stikstofoxiden daarin maar beperkt meegenomen.

Dat benzine voor personenauto’s niet onder ETS valt, is terecht een punt. Maar dat is eerder een argument om ook wegverkeer strenger te beprijzen dan om vliegen als “opgelost” te beschouwen.

Wat betreft innovatie: vraag creëren kan verduurzaming stimuleren, maar meer vliegen leidt op korte termijn vooral tot meer absolute uitstoot. Technologische vooruitgang in de luchtvaart gaat relatief langzaam, zeker vergeleken met bijvoorbeeld elektrificatie van wegverkeer. Efficiëntere vliegtuigen verminderen de uitstoot per passagier, maar als het aantal vluchten groeit, stijgt de totale uitstoot alsnog.

En je laatste opmerking raakt eigenlijk de kern: op papier kunnen we emissies netjes verschuiven of administreren, maar fysisch gezien komt CO₂ gewoon in de atmosfeer terecht. Het klimaat reageert op moleculen, niet op boekhoudkundige systemen.

Voor mij blijft de vraag dus niet alleen: “Valt het binnen het systeem?” maar ook: “Dragen we bij aan een daling van de werkelijke uitstoot?” Dat is voor mij het verschil tussen relatieve en daadwerkelijke duurzaamheid.

Zucht...

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Gaan we nu AI-reacties plaatsen die eigenlijk off-topic zijn hier? :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-03 16:20
mand!!

• BootVluchteling
gambieter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Je zal dat eerst moeten oplossen. Open tickets gaan altijd duurder uitpakken.
Zojuist bevestiging gekregen. 19-7 t/m 14-8.

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Widebodies zijn veel te duur om in te zetten op korte routes.
Het wordt met regelmaat gedaan. De genoemde voorbeelden bijvoorbeeld (en UX zet de 787 zelfs tussen MAD en BCN in), maar ook in Azië worden veel vluchten die qua lengte concurreren met (vooral de wat langere) Europese vluchten met widebodies uitgevoerd. En Japan heeft zoveel domestic widebody-vluchten dat ze er een hele subvloot voor over hebben. (Vroeger zelfs een exclusief type: de 747-400D).

Nogmaals, het kán allemaal wel maar uiteraard moet er wel genoeg vraag zijn, en dat is het binnen Europa niet snel. Maar als Schiphol nóg verder moet krimpen en maatschappijen dus meer mensen (want laten we niet denken dat er minder mensen willen komen) moeten vervoeren in minder vluchten dan kan het zomaar opeens rendabel worden.

• franssie

franssie

Save the albatross

Daniel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:33:
[...]
<> Zag laatst wel een interessant filmpje op YT over dat KLM vanaf Amsterdam meer dan twee keer zoveel UK bestemmingen bedient als BA binnenlandse bestemmingen vanaf LHR heeft. De reden dat KLM op weirde plaatsen als Cardiff, Exeter en Leeds vliegt is om te zorgen dat Britten die long haul vliegen via AMS gaan. Het is voor iemand uit Leeds die naar China moet eenvoudiger om naar Amsterdam te vliegen met KLM dan de trein te pakken naar Londen en daar BA te nemen.
Dit is dus ook de drogreden die KLM en Schiphol steeds aanhalen dat die 500K vluchten zo belangrijk zijn voor Nederland. Nee ze zijn belangrijk voor KLM, NL heeft er weinig aan. Net zoals bij ons export varkensvlees blijft de stank, CO2 en andere (geluidsoverlast) hier echter wel achter.

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:40:
[...]
Nee ze zijn belangrijk voor KLM, NL heeft er weinig aan.
Ook onzin. KLM is een van de grootste werkgevers van Nederland. Wat belangrijk is voor hen, is belangrijk voor Nederland.

Plus, KLM kan alleen het netwerk onderhouden dat ze hebben doordat ze ook passagiers van buiten Nederland, naar andere plaatsen dan Nederland brengen. Als KLM het moest hebben van O/D pax dan zouden de meeste routes onrendabel zijn en het bedrijf dus niet kunnen bestaan. En zie daarvoor paragraaf 1.

Dit riekt heel erg naar wel de lusten willen maar niet de lasten.

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Ook onzin. KLM is een van de grootste werkgevers van Nederland. Wat belangrijk is voor hen, is belangrijk voor Nederland.

Plus, KLM kan alleen het netwerk onderhouden dat ze hebben doordat ze ook passagiers van buiten Nederland, naar andere plaatsen dan Nederland brengen. Als KLM het moest hebben van O/D pax dan zouden de meeste routes onrendabel zijn en het bedrijf dus niet kunnen bestaan. En zie daarvoor paragraaf 1.

Dit riekt heel erg naar wel de lusten willen maar niet de lasten.
mwah - ik denk dat het opgeven kleine veldjes waar aan gerefereerd werd echt niet het bestaan van KLM zal kosten, het is in mijn ogen ridicuul dat KLM op lokale veldjes vliegt waar hun eigen vliegmaatschappijen niet op willen vliegen.
Dat is maar een klein deel van het overstap model (wat ik niet ontken).
Dus een deel van de lasten kunnen we inderdaad wel zonder, dat heb je goed geroken :P

• CyBeR
  • Niet online
Mja ik ben 't niet per se met je oneens dat 't eigenlijk onzin is dat KLM betere verbindingen in het VK aanbiedt dan BA in hun thuisland, maar ja het is BA dat daar steken laat vallen en KLM ziet een gat in de markt en vult dat op. Kan het ze ook weer niet kwalijk nemen.

• PWM
  • Niet online
De hele reden waarom ons bedrijf een Nederlandse vestiging heeft, is de bereikbaarheid van de UK. Ons kantoor is ook verantwoordelijk voor de UK markt, juist door de connecties. Niemand die dat ziet natuurlijk, maar het levert toch mooi een paar miljoen euro VPB op alleen al vanuit ons, alsmede een leuk aantal banen.

Wij zullen nooit in enig onderzoek naar voren komen als het om Schiphol gaat. Maar zoals wij er zijn, zijn er velen.

• JPtjeeNL
  • Niet online
BasvanS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Is het te makkelijk om te zeggen dat die overige 70% nog naar de transfer desk aan het zoeken was ;).
Lol 🤣

• JPtjeeNL
  • Niet online
florholvoet schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Dit heet een self-transfer en normaal verkoopt niemand jou dit zonder dat eerst even duidelijk uit te leggen. Mag ik hopen. Tenzij je het natuurlijk zelf apart hebt geboekt.
Los van de kleine inconvinience dat je even naar buiten en weer naar binnen moet, is dit natuurlijk wel een groot risico omdat je de aansluitende vlucht kan missen en dan niet beschermd bent.

Self-transfers volledig airside afhandelen kan soms wel, als je geen bagage incheckt, en als de luchthaven het toelaat ivm terminals en inreisbeleid. Ik heb dit al verschillende keren gedaan.
Self-transfers kan je soms ook "oplossen" door bij check-in aan de balie te vragen om beide reizen samen te voegen. Dit kan als er een interline agreement bestaat tussen de airlines. Maar natuurlijk gaan low-costs zoals VietJet hier niet aan meedoen.
Ik had inderdaad twee losse tickets omdat het risico minimaal was (80 euro) en ik had ruim 3 uur overstaptijd. Dank voor de rest van de toevoegingen! Weer wat geleerd.

• JPtjeeNL
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:21:
[...]

De transfer desks kunnen je daar bij helpen maar er zijn wel meer situaties waarbij je niet al bij het inchecken voor je eerste vlucht ook een boarding pass voor je aansluitende vlucht(en) krijgt, en daar zijn die transfer desks eigenlijk voor.
Ja precies. De les voor mij is volgende keer uitzoeken of er een transfer desk is voor die carrier op de luchthaven.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Napsju schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Vind ik nog veel geld. :+ Ik vlieg in augustus voor €62 SGN-PER. Da's een heel stuk verder vliegen. En een week later voor €54 PER-SIN met Scoot. Mij hoor je niet klagen.
Da’s ook niet gek zeg. Nice!

• BootVluchteling
Hmm.. Graag jullie advies. Stond op het punt om een ticket te boeken. Prijs was €763,- all in, maar toen ik wilde betalen sprong die naar €908,- vanwege "wijziging beschikbaarheid".
Is dit een smerig truckje, of ben ik gewoon nu even €140,- meer kwijt..?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

BootVluchteling schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:22:
Hmm.. Graag jullie advies. Stond op het punt om een ticket te boeken. Prijs was €763,- all in, maar toen ik wilde betalen sprong die naar €908,- vanwege "wijziging beschikbaarheid".
Is dit een smerig truckje, of ben ik gewoon nu even €140,- meer kwijt..?
Een reisagent kan prijzen opzoeken en "vastklikken" om dan vervolgens het ticket te issuen. Als je zelf boekt via websites, heb je die luxe niet, en wordt jouw tarief pas vastgelegd op het moment dat je betaalt. Smerig truckje? Nee, waarschijnlijk niet. Tenzij je op één of andere shady OTA zit te boeken.

In de huidige context zijn er ongeveer 80.000 seats die wereldwijd dagelijks zijn weggevallen door de sluiting van de luchtruimen in het Midden-Oosten en alle annulaties tot gevolg. Dat is dus een hoop minder aanbod, maar net zoals jij zijn er wel nog altijd veel mensen die willen/moeten reizen.
Mensen beginnen nu te beseffen dat het uitzichtloos is, en zijn hun reizen de komende maanden ook allemaal aan het herboeken.
De prijzen van de resterende seats, zeker die op korte termijn, gaan bijgevolg de lucht in.

• BootVluchteling
florholvoet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Een reisagent kan prijzen opzoeken en "vastklikken" om dan vervolgens het ticket te issuen. Als je zelf boekt via websites, heb je die luxe niet, en wordt jouw tarief pas vastgelegd op het moment dat je betaalt. Smerig truckje? Nee, waarschijnlijk niet. Tenzij je op één of andere shady OTA zit te boeken.

In de huidige context zijn er ongeveer 80.000 seats die wereldwijd dagelijks zijn weggevallen door de sluiting van de luchtruimen in het Midden-Oosten en alle annulaties tot gevolg. Dat is dus een hoop minder aanbod, maar net zoals jij zijn er wel nog altijd veel mensen die willen/moeten reizen.
Mensen beginnen nu te beseffen dat het uitzichtloos is, en zijn hun reizen de komende maanden ook allemaal aan het herboeken.
De prijzen van de resterende seats, zeker die op korte termijn, gaan bijgevolg de lucht in.
Dank voor je bericht. Ik heb maar het (pijnlijke) besluit genomen om de ticket te kopen. Heb nog wel een smerige nasmaak want dit kwam beetje rauw op mijn dak vallen..

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

[...]
In de huidige context zijn er ongeveer 80.000 seats die wereldwijd dagelijks zijn weggevallen door de sluiting van de luchtruimen in het Midden-Oosten
Sorry voor de self-quote, maar hier moet ik toch even verduidelijken dat dit blijkbaar een grandioze onderschatting was. Een beetje opzoekwerk leert me nu dat het waarschijnlijk eerder honderdduizenden seats per dag sneuvelen. De luchthavens AUH, DXB en DOH alleen al bedienen samen normaal 300.000 passagiers per dag gemiddeld.
Besides the point eigenlijk, een serieuze shitshow is het sowieso.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:11

Ik wil 19 juli naar China (CAN) toe. Mijn vrouw en kind hebben hun ticket al geboekt, maar ik bewust nog niet omdat ik nog niet exact weet wanneer ik terug vlieg (ivm werk). Zij vliegen vanaf BRU. Nu met de onrust in het midden oosten in gedachte... Wat is wijsheid? Zo snel mogelijk een ticket boeken of wachten tot de rust iets is teruggekeerd? De voorkeur heeft dat ik met mijn vrouw en zoon mee vlieg, maar als ik een paar honderd euro zou kunnen besparen, is dat altijd welkom.
Wij vliegen pas op zaterdag 23 mei met Qatar Airways via Schiphol naar Kuala Lumpur via Doha. Alles is al betaald inclusief het verblijf voor 11-nachten. Ik weet niet wat er zal gebeuren en of wij kunnen vliegen maar het is pas over 2,5 maanden. Ten tijden van het boeken was er niks aan de hand.

Ik had het vandaag met mijn vrouw erover, hadden wij toch €185 per persoon extra betaald en rechtstreeks met de KLM gevlogen Amsterdam naar Kuala Lumpur. Wij vliegen via Qatar Airways met samen 2 ruimbagage van 25KG (50KG) 2 keer handbagage en 2 persoonlijk item voor €620,48. Bij de KLM met 1× ruimbagage 23KG €185 per persoon extra.

Op de heenvlucht vanaf Doha vliegen wij door met Malaysia Airlines onder code-share Qatar Airways. Ook Malaysia Airlines is nu geannuleerd vanaf Doha. Op de terugvlucht alles met Qatar Airways.

Wij kunnen niet in de glazenbol kijken, maar hopelijk zal onze vakantie erniet onder gaan leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 04-03-2026 19:54 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Dat kan je als particulier tegenwoordig bij heel wat maatschappijen ook, maar zo goed als altijd tegen betaling (soms wordt het bedrag verrekend als je het ticket effectief aankoopt).

Airlines oefenen gigantisch druk uit om overal het 'weg is weg' model in te voeren, tarieven vervallen sneller etc, alles voor meer inkomsten. Lowcosts worden er rijk van. De legacy carriers willen dat natuurlijk ook.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:24
Ik ga binnenkort voor de 2de keer vliegen, nu wil ik graag ook shampoo en body wash meenemen in mijn hand baggage. Ik heb vanmiddag reisflesjes gehaald bij het kruidvat, om specifiek te zijn deze:
https://www.kruidvat.nl/k...flesjes-in-etui/p/6294405

Nu staat er op de site van schiphol, dat op de flesjes moet staan hoeveel inhoud er maximaal in mag, dat staat niet op deze flesjes; en als ik kijk die van andere winkels ook niet. Zal dit een probleem geven bij de security?

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:24
Zou me weinig zorgen maken.. dat spul komt je tas niet uit. Pas als het in de scanner overduidelijk meer is dan 100 mL dan komen ze misschien in actie.

• franssie

franssie

Save the albatross

BladeSlayer1000 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:32:
Ik ga binnenkort voor de 2de keer vliegen, nu wil ik graag ook shampoo en body wash meenemen in mijn hand baggage. Ik heb vanmiddag reisflesjes gehaald bij het kruidvat, om specifiek te zijn deze:

Nu staat er op de site van schiphol, dat op de flesjes moet staan hoeveel inhoud er maximaal in mag, dat staat niet op deze flesjes; en als ik kijk die van andere winkels ook niet. Zal dit een probleem geven bij de security?
Ik heb nog nooit een flesje reisflacon gehad waar de inhoud op staat.
100 ml = 100 cc = 0,1 Liter en dat ziet het vaak hetzelfde uit. Daar zijn ze wel op getraind.

Waar ze denk ik op doelen is deo busjes etc, want daar staat het wel op, niet de dingen die je zelf vult.

edit: en die reisflacons halen de 100 ml/cc vaak geeneens. Wil je het zeker weten, pak je keukenweegschaal, meet leeg en meet gevuld, veel van dat spul heeft een soortelijk gewicht wat in de buurt zit van water en dan is een gram op je keukenweegschaal een cc/ml

Maar ik zou het gewoon meenemen, komt goed.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 04-03-2026 23:45 ]

• Radiodurans
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:32:
Ik heb vanmiddag reisflesjes gehaald bij het kruidvat, om specifiek te zijn deze:

Zal dit een probleem geven bij de security?
Schiphol is heel schappelijk, je kunt alles in je tas laten. Ik weet niet waar je naar toe vliegt maar er zijn nog best veel luchthavens waar je bij je terugreis dergelijke vloeistofflesjes in een doorzichtig plastic zakje moet doen en los in de bak moet leggen. Handig is om dat van te voren al te hebben gedaan (tip: neem 1,5L vriezerzakjes mee) en die dan bovenin je handbagage te stoppen. Dan ben je voorbereid en loopt alles vlot door :*)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• BladeSlayer1000
Radiodurans schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Schiphol is heel schappelijk, je kunt alles in je tas laten. Ik weet niet waar je naar toe vliegt maar er zijn nog best veel luchthavens waar je bij je terugreis dergelijke vloeistofflesjes in een doorzichtig plastic zakje moet doen en los in de bak moet leggen. Handig is om dat van te voren al te hebben gedaan (tip: neem 1,5L vriezerzakjes mee) en die dan bovenin je handbagage te stoppen. Dan ben je voorbereid en loopt alles vlot door :*)
Ik ga naar Manchester en dan door naar London. Ik heb altijd vriezer zakken mee als ik op vakantie ben voor de vuile was 😉

• Wally2002
  • Laatst online: 09:33
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Ik ga naar Manchester en dan door naar London. Ik heb altijd vriezer zakken mee als ik op vakantie ben voor de vuile was 😉
Bij security waar vloeistoffen apart moeten in een doorzichtige plastic zak, mag die zak vaak maar 1 liter zijn.

In hoeverre er moeilijk wordt gedaan als het wat groter is is natuurlijk een ander verhaal.

• BladeSlayer1000
Top bedankt allemaal voor het antwoord. Ik verwacht geen problemen.

• Xandrios
  • Laatst online: 12-03 11:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnWCvk_mxH04Xz_cSDiEmexzo0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g5ky9FWr3iaE2nROjzJc2xWt.png?f=fotoalbum_large

Dat is schrikken...boek je een vlucht naar Rome...die uitwijkt naar...New York?!

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-03 23:14
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Bij security waar vloeistoffen apart moeten in een doorzichtige plastic zak, mag die zak vaak maar 1 liter zijn.

In hoeverre er moeilijk wordt gedaan als het wat groter is is natuurlijk een ander verhaal.
ik heb wel eens problemen hiermee gehad omdat er geen 1 liter op de zak stond zelfs. Mocht ik alles in een nieuw zakje gooien. ik had alles nog zo behendig ingepakt |:(

• Piet91
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:06:
[Afbeelding]

Dat is schrikken...boek je een vlucht naar Rome...die uitwijkt naar...New York?!
Vlucht 191 is Mumbai naar Newark. Maar vanwege de situatie in het Midden-Oosten maken de vluchten van Air India naar JFK en EWR een technische stop in Rome.
FR24 gaat bij zulke situaties regelmatig (even) de fout in.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-03 23:14
Xandrios schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:06:
[Afbeelding]

jee wat heftig

• franssie

franssie

Save the albatross

zeker! temeer omdat de info van die site zo betrouwbaar is als het AD :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

United Airlines says it will boot passengers who refuse to use headphones on planes
Listen up, flyers: United Airlines said it will start removing passengers from flights who refuse to wear headphones while listening to content on their personal devices, and such behavior could lead to a permanent ban.
Zou overal moeten gelden, OV, publieke ruimte, etc. En first strike, je hebt 5 seconden...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• franssie

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:27:
United Airlines says it will boot passengers who refuse to use headphones on planes

[...]

Zou overal moeten gelden, OV, publieke ruimte, etc. En first strike, je hebt 5 seconden...
Sowieso zouden speakers op telefoons verboden moeten worden.
Maar een idee waarvan ik hoop dat het navolging krijgt (maar ik zie het nog niet voor me hoe dat gaat tijdens de clucht, inname telefoon en zwarte lijst? Handboeien? Ik hoop op dat laatste.

• Piet91
  • Niet online
Ik heb net wat familie geholpen met hun online check-in bij Delta Airlines terug naar de VS, maar ligt het aan ons of is de website van Delta brak?

Zodra we konden inchecken voor morgen, kwam ik niet verder dan het scherm waar je de personen kunt selecteren.
De check-in knop deed niets. Op meerdere browsers en PC's geprobeerd.

Toen maar de Delta app geïnstalleerd en die werkte meteen.
Ze zijn wel van het type dat ze dingen het liefst uitgeprint willen hebben maar dat ging dus niet.
Dus nu maar zowel in de Delta app als in Apple Wallet gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 09-03-2026 10:50 ]

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:55
Ja de website van Delta heeft vaak "kuren" om het zo maar te noemen, zorg ook dat je alle extensies/ad blockers uit hebt staan.
Op het vliegveld kun je altijd bij zo'n kiosk nog even je boardingkaarten uit laten printen, doen wij ook altijd.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:52:
[...]

vaak moet het ook in de zakjes die daar gegeven worden (ik neem aan om vals spelen met volume tegen te gaan)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:31
gambieter schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:27:

[...]

Er is letterlijks niks irritanter dan mensen die bellen en em ff vol op de luidspreker knaller zodat de hele trein / bus mee kan genieten wat ze elkaar vertellen. Ik snap niet dat je dan zon plank voor de kop hebt 8)7

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38
florholvoet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Sorry voor de self-quote, maar hier moet ik toch even verduidelijken dat dit blijkbaar een grandioze onderschatting was. Een beetje opzoekwerk leert me nu dat het waarschijnlijk eerder honderdduizenden seats per dag sneuvelen. De luchthavens AUH, DXB en DOH alleen al bedienen samen normaal 300.000 passagiers per dag gemiddeld.
Besides the point eigenlijk, een serieuze shitshow is het sowieso.
Het is merkbaar - https://www.bloomberg.com...hts-as-iran-upends-rivals

Moet zelf volgende maand naar Azië en vluchten zijn significant duurder dan normaal rond deze periode. AF/KLM zou ook al bezig zijn met upscalen, eerste stap is vliegtuigen met meer stoelen/capaciteit inzetten.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:00
Yakumos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Het is merkbaar - https://www.bloomberg.com...hts-as-iran-upends-rivals

Moet zelf volgende maand naar Azië en vluchten zijn significant duurder dan normaal rond deze periode. AF/KLM zou ook al bezig zijn met upscalen, eerste stap is vliegtuigen met meer stoelen/capaciteit inzetten.
Ik hoop nog steeds dat het eind deze maand wat rustiger is geworden, moet naar Singapore en Indonesie voor werk, heb nu met Emirates een boeking liggen. Een retour Business AMS -SIN met KLM is inmiddels al meer dan EUR 12k...

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Kleine samenvatting van de airfare situatie in het Midden-Oosten met wat ik tot nu toe heb onthouden en wat er op de Jumpseat Discord is gedeeld:

EK zat zaterdag op +/- 50% capaciteit van hun vluchten waarbij er een safe corridor wordt voorzien door het leger met straaljager escortes waar nodig. Eerst waren er geen transit passagiers toegelaten, dus focus op het weg krijgen van gestrande passagiers, maar dat beleid is dit weekend aangepast. Iedereen met confirmed booking op een vlucht die doorgaat mag vliegen.
Tegelijkertijd hebben ze door de veiligheidssituatie ook wel een zeer soepel herboekingsbeleid gepubliceerd waardoor iedereen met vluchten in maart gratis mag cancellen, datum verzetten, of herboeken op andere airlines.

EY zat zaterdag op +/- 10% capaciteit van hun vluchten, ook mede door de safe corridor uit UAE. Geen transit passagiers toegelaten, focus op mensen thuis krijgen.
Hun herboekingsbeleid is rampzalig, je moet hier echt vechten voor je rechten. En ze cancellen vluchten pas mondjesmaat waardoor je meestal pas 24-48u op voorhand kan beginnen bellen voor herboeking.

QR is net begonnen met heropstart. Al enkele vluchten zijn kunnen vertrekken, maar ook enkel voor repatriëring. Hun beleid laat herboeking toe voor alle vluchten tot 22 maart momenteel, net zoals Emirates ook al is de vlucht zogezegd nog operating. Spijtig genoeg is die datum nog niet verlegd, dus is het wachten voor mensen die later deze maand of begin april vliegen.
https://www.qatarairways....s-Security-Situation.html

BA heeft voor vluchten tot 15 maart ook een "book away" policy gepubliceerd.
https://www.britishairway...h-book-away-policy#latest

Bij andere airlines is het meestal - voor zover ik weet - wachten op officiële cancellation en dan aan de bel gaan hangen.

Sidenote ivm award tickets geboekt met mijlen: in principe doet dit er niet toe, maar veel mensen op reddit en flyertalk merken dat ze tegen een muur lopen bij helpdesks omdat er geen award beschikbaarheid is voor herboeking.
Dit is helaas een groot nadeel van award boekingen, niet zozeer omdat je geen recht hebt op herboeking (want dat heb je wél bij irrops/involuntary cancellation) maar omdat agents meestal niet geauthoriseerd zijn om te herboeken in revenue klassen. Dit maakt het helaas een pak vervelender en is enkel op te lossen met veelvuldige HUCA en escalatie naar een supervisor indien mogelijk.

Sidenote ivm travel agents: normaal raad ik altijd aan om bij de airline rechtstreeks te boeken en NIET via een (online) travel agent. Op die manier word je normaal het snelst geholpen bij irrops.
Echter door de huidige clusterfuck heb je wél een voordeel als je via een travel agent hebt geboekt. Die kunnen gewoon binnen het beleid van de airline en de toepasselijke IATA regels herboeken en tickets re-issuen op 5 minuutjes. Natuurlijk moet je dan wel een goeie reisagent hebben, en hier valt een online Opodo/Gotogate etc niet echt onder.
Voorbeeldje van iemand die revenue ticket EK F had geboekt via zijn reisagent: direct kunnen omboeken naar Air France La Première!!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Mvd1981 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Ik hoop nog steeds dat het eind deze maand wat rustiger is geworden, moet naar Singapore en Indonesie voor werk, heb nu met Emirates een boeking liggen. Een retour Business AMS -SIN met KLM is inmiddels al meer dan EUR 12k...
Het spijtige is dat veel mensen uit onwetendheid dan maar hun Emirates boeking annuleren en de 12.000 euro dokken, vreemd genoeg...
Terwijl Emirates nu net de meest gulle airline is die voor alle vluchten deze maand een kosteloze re-routing aanbiedt. Bel hen nu, en vraag om op een andere airline gezet te worden.
Opgelet: je zal waarschijnlijk verschillende keren moeten proberen door de verzadigde callcenters.
The Emirates Disruption Handling Policy further below allows free re-booking and re-routing options for EK operated flight passengers traveling up to 31st March 2026 who may rebook their travel anytime up to 30th April 2026 to destinations within the same region and in any RBD within the same compartment.
En op flyertalk heeft men al bevestigd dat ze zelfs op KLM herboeken als je geluk hebt. Dus je kan dit zeker vragen (niet eisen, zij mogen een waardig alternatief voorstellen).
https://www.flyertalk.com/forum/37636869-post257.html

• Mvd1981
florholvoet schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Het spijtige is dat veel mensen uit onwetendheid dan maar hun Emirates boeking annuleren en de 12.000 euro dokken, vreemd genoeg...
Terwijl Emirates nu net de meest gulle airline is die voor alle vluchten deze maand een kosteloze re-routing aanbiedt. Bel hen nu, en vraag om op een andere airline gezet te worden.
Opgelet: je zal waarschijnlijk verschillende keren moeten proberen door de verzadigde callcenters.

[...]

En op flyertalk heeft men al bevestigd dat ze zelfs op KLM herboeken als je geluk hebt. Dus je kan dit zeker vragen (niet eisen, zij mogen een waardig alternatief voorstellen).
https://www.flyertalk.com/forum/37636869-post257.html
Ik wacht nog even af, als het bijtrekt is het prima om te vliegen met Emirates. Ben platinum bij ze, heb dus een aparte service desk, zou op zich dus wel goed moeten gaan met een herboeking. Het is wel een multi-city boeking, maar zal geen probleem moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mvd1981 op 09-03-2026 14:47 ]

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:22

JRR

Ook een vraag i.v.m. een boeking met een ME3 carrier met een thuishaven op Abu Dhabi. Afgelopen december heb ik een ticket voor half april geboekt van AMS naar ICN via AUH.

Stel dat de situatie in het Midden-Oosten ellendig blijft en er niet gevlogen kan worden (begrijp ik helemaal en daar gaat het ook niet om). Heeft de airline dan nog - laat ik het een inspanningsverplichting noemen - om mij via een andere airline (met eventueel ergens anders een tussenstop) van Amsterdam naar Seoul om te boeken? Of is een refund in zo’n geval het maximaal haalbare?

[ Voor 3% gewijzigd door JRR op 11-03-2026 23:32 ]

• Mvd1981
Mvd1981 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Ik wacht nog even af, als het bijtrekt is het prima om te vliegen met Emirates. Ben platinum bij ze, heb dus een aparte service desk, zou op zich dus wel goed moeten gaan met een herboeking. Het is wel een multi-city boeking, maar zal geen probleem moeten zijn.
Inmiddels even gechecked bij Emirates, zonder wachttijden overigens, omboeken naar KLM doen ze alleen als er een annulering is van de vlucht zelf, 24 uur van te voren. Dat wordt dus een lastige.

Zit een beetje te dubben in hoeverre ik mijn ticket cancel met Emirates en dan met Finair AMS naar SIN vlieg, en een week later van SIN naar CDG. Ik zag dat het een A350 was, is dat goed te doen in Business Class?

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 21:12
Mvd1981 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Inmiddels even gechecked bij Emirates, zonder wachttijden overigens, omboeken naar KLM doen ze alleen als er een annulering is van de vlucht zelf, 24 uur van te voren. Dat wordt dus een lastige.

Zit een beetje te dubben in hoeverre ik mijn ticket cancel met Emirates en dan met Finair AMS naar SIN vlieg, en een week later van SIN naar CDG. Ik zag dat het een A350 was, is dat goed te doen in Business Class?
Ja is goed product. Heb laatst vanaf Dubai via Helsinki naar Amsterdam gevlogen. Aparte stoel maar slaapt erg goed. Hoe het eten / soft product is vind ik moeilijk te zeggen. Heb hele vlucht vanaf Dubai geslapen, dus zegt genoeg :). Helsinki Amsterdam zetten ze ook een A350 in. Daar was service op goed niveau

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

[...]

Dat is spijtig. Vorige week herboekten ze gewoon nog op andere airlines voor alle vluchten deze maand.
Het kan ook nog een gevalletje HUCA zijn dus vertrouw zeker niet op het woord van de eerste agent die je aan de lijn krijgt.

Annuleren en iets anders boeken kan zomaar eens pijnlijk duur uitkomen aangezien de prijzen flink aan het stijgen zijn.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

JRR schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:44:
Ook een vraag i.v.m. een boeking met een ME3 carrier met een thuishaven op Abu Dhabi. Afgelopen december heb ik een ticket voor half april geboekt van AMS naar ICN via AUH.

Stel dat de situatie in het Midden-Oosten ellendig blijft en er niet gevlogen kan worden (begrijp ik helemaal en daar gaat het ook niet om). Heeft de airline dan nog - laat ik het een inspanningsverplichting noemen - om mij via een andere airline (met eventueel ergens anders een tussenstop) van Amsterdam naar Seoul om te boeken? Of is een refund in zo’n geval het maximaal haalbare?
In principe hebben ze een duty of care naar jou toe, een inspanningsverplichting inderdaad. Dat is beschreven in de Montreal Conventie en voor vluchten vanuit Europa is EU261 ook van toepassing. Ze moeten je herboeken naar de eerstvolgende aansluiting wanneer je vlucht is gecanceld.

Dat is de theorie. In de praktijk zal je vlucht misschien wel gewoon doorgaan, en als je dan niet wil vliegen dan is dat pech voor jou.
Of als je vlucht toch effectief is geannuleerd, zullen ze je eerst herboeken op eigen metal. En Etihad is nu net de airline die het slechtste scoort momenteel tijdens deze crisis: zeer slecht bereikbaar en weinig flexibiliteit qua omboeken.
Hoe dan ook heb je altijd recht op een refund als je vlucht wordt gecanceld. Maar iets anders boeken zal je zo last minute waarschijnlijk veel meer geld kosten, dus herboeken is je beste kans.

Het is misschien wel verstandig om een (refundable) ticket op reserve te kopen als je écht die dag moet vliegen…

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:22

JRR

Thanks!

Voor nu weet ik even voldoende. Het gaat om een vakantie en verder hebben we geen verplichtingen daar. Normaal gesproken ben ik niet zo van de ME3 carriers en betaal ik graag een paar honderd euro meer om rechtsreeks te kunnen vliegen maar mijn principes houden ergens op als Etihad een retour voor €660 inclusief bagage en stoelreserveringen kan aanbieden en KLM rond dezelfde data €1400 zonder bagage en stoelreservering vraagt. Tja in hindsight... achteraf kijk je een koe in zijn hol.

Hotels zijn allemaal geboekt daar maar schijnen gecancelled te kunnen worden. Mocht het hele feest niet doorgaan en proberen die hotels toch geld te incasseren, ik heb het nummer van een debitcard doorgegeven en op de rekening staat er er dan 0 Euro. Veel succes!

We hopen er maar het beste van en wellicht is de situatie over een maand al weer heel anders, of hebben we mazzel dat we alsnog KL/KE vliegen voor een EY prijs. En zo niet, dan rust er een vloek op Zuid Korea. Eerder al geboekt voor mei 2020, maar toen was er iets met een vleermuis op een wildmarkt in China.

• Xandrios
  • Laatst online: 12-03 11:20
Ik verwacht dat als de situatie niet verbeterd, dat er vrijwel nul kans is dat ze je kunnen omboeken op bijvoorbeeld KLM. Want iedereen die normaal met de ME3 vliegt is aangewezen op de (relatief weinig) vluchten die nog overblijven van Europese en Aziatische carriers. En die zitten dus stampvol, zeker dicht bij vertrek.

Als er nu tickets beschikbaar zijn met een andere carrier, tegen een acceptabel bedrag, dan zou ik dat persoonlijk flexibel boeken nu. Kun je altijd nog annuleren mocht de situatie veranderen met Etihad. Dicht bij vertrek verwacht ik dat er weinig opties zijn, anders dan de geboekte etihad vluchten vliegen als die worden uitgevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 12-03-2026 11:20 ]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Finnair business is voor bij de fijnste business class stoel die ik ooit gevlogen heb. Zie: Apache4u in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

Dat betekent, stam + t .

• PWM
  • Niet online
Ik heb wat alerts aan staan op tickets en zie nu dat AF/KLM ook in de verdere toekomst de prijzen flink aan het aanpassen is. Ik heb business retours staan in Mei/Juni/Juli die nu tot duizenden euro's duurder zijn dan waarvoor ik ze flex geboekt heb. De onzekerheid (en brandstof) beginnen ook later in het jaar goed geprijsd te worden.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Qatar heeft hun herboekingsbeleid aangepast en een waiver geissued voor vluchten t/m 28 maart.
Als deze datum blijft opschuiven, is dit goed nieuws.

Op flyertalk zijn er veel mensen die last minute hebben kunnen omboeken naar Cathay, Turkish, British Airways etc. De vluchten zijn duur en zitten vol, maar niet allemaal. En via herboeking ben je niet onderhevig aan de skyrocketed prijzen. Dus er zijn zeker mogelijkheden.
Mijn advies voor Emirates en Qatar passagiers is om een refundable back-up ticket te voorzien, maar absoluut wel te gaan voor re-routing op andere airlines van zodra je vlucht gecanceld is (disclaimer: d.w.z. potentiëel uuurenlang proberen contact te krijgen met de helpdesk).

Etihad passagiers worden gewoon te kakken gezet. Die situatie is hopeloos. Je hebt recht op re-routing, maar het enige wat ze doen is je een andere datum geven. Als je Etihad vliegt zou ik persoonlijk snel andere plannen voorzien.

• Mvd1981
Apache4u schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Finnair business is voor bij de fijnste business class stoel die ik ooit gevlogen heb. Zie: Apache4u in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
Helaas, inmiddels zijn de tickets al weer weg...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PWM schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:14:
Ik heb wat alerts aan staan op tickets en zie nu dat AF/KLM ook in de verdere toekomst de prijzen flink aan het aanpassen is. Ik heb business retours staan in Mei/Juni/Juli die nu tot duizenden euro's duurder zijn dan waarvoor ik ze flex geboekt heb. De onzekerheid (en brandstof) beginnen ook later in het jaar goed geprijsd te worden.
De brandstoftoeslag zal wel sowieso omhoog gaan, over tarieven heb ik voorlopig niks zien passeren. Zie jij gewoon niet het effect van mensen die eieren voor hun geld kiezen en op Europese carriers beginnen boeken ipv op de ME3?

Met de huidige schaarste in de markt is het niet abnormaal dat wat je nu vindt aan de hoofdprijs weggaat. Want dat is gewoon het verdienmodel: hoe minder plaats, hoe duurder de stoel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Van der Berg
florholvoet schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:01:
Qatar heeft hun herboekingsbeleid aangepast en een waiver geissued voor vluchten t/m 28 maart.
Als deze datum blijft opschuiven, is dit goed nieuws.

Op flyertalk zijn er veel mensen die last minute hebben kunnen omboeken naar Cathay, Turkish, British Airways etc. De vluchten zijn duur en zitten vol, maar niet allemaal. En via herboeking ben je niet onderhevig aan de skyrocketed prijzen. Dus er zijn zeker mogelijkheden.
Mijn advies voor Emirates en Qatar passagiers is om een refundable back-up ticket te voorzien, maar absoluut wel te gaan voor re-routing op andere airlines van zodra je vlucht gecanceld is (disclaimer: d.w.z. potentiëel uuurenlang proberen contact te krijgen met de helpdesk).

Etihad passagiers worden gewoon te kakken gezet. Die situatie is hopeloos. Je hebt recht op re-routing, maar het enige wat ze doen is je een andere datum geven. Als je Etihad vliegt zou ik persoonlijk snel andere plannen voorzien.
Wij vliegen met Qatar Airways van Amsterdam naar Kuala Lumpur (Maleisië) met een overstap in Doha. We vertrekken op 23 mei en vliegen vanaf Doha verder met Malaysia Airlines via een codeshare van Qatar Airways. Hopelijk gaat de reis door! Wat is jullie advies? Het hotel, Hilton Garden Inn inclusief ontbijtbuffet, is ook al definitief geboekt en betaald.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:35
Ik zou het ontbijtbuffet schrappen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Geweldige stoel inderdaad, ik sluit me er helemaal bij aan. Het voelt echt als een nisje. Wij hadden een crew uit Hong Kong (ze spraken in elk geval Cantonees) en die waren echt fantastisch en super alert. De Finse crew op een andere vlucht was wat zakelijker en afstandelijker, maar ook prima. Amenity kit was wel karig en om sokken moest je vragen, maar ach, dat zijn toch maar flutdingen.

Afgezien van dit harde product is Finnair wel echt een budget airline geworden op de short-haul economy en zijn de prijzen voor stoelselectie ook absurd, maar daarin volgen (of leiden?) ze de trend van andere flag carriers.

• Van der Berg
wibblemoo schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:57:
Ik zou het ontbijtbuffet schrappen.
Alles is al definitief geboekt en wij boeken altijd inclusief ontbijt; een goede start van de dag :)

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 12-03-2026 21:52 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Van der Berg schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Alles is al definitief geboekt en wij boeken altijd inclusief ontbijt; een goede start van de dag :)
Ook met ontbijt is het nu denk ik gewoon afwachten, eventueel, als je die hebt, je voorwaarden van de reis- en annuleringsverzekering eens goed doorlezen. Ik krijg de indruk dat je best veel reist, dan hoort een mislukking er soms ook bij.

• Radiodurans
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:13:
Ik krijg de indruk dat je best veel reist, dan hoort een mislukking er soms ook bij.
O-) :z

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• franssie

franssie

Save the albatross

Deze snap ik niet. Ik plan en boek de meeste reizen zelf, daar men ik een bewust risico mee. Wel alle hotels etc met de optie om te kunnen cancellen, kost wat meer.
edit: en er zijn gebieden en tijden waar ik bewust een (suffere) pakketreis boek.
Maar had een rondreis in zuidelijke VS zelf geboekt, en een weekeinde Praag - net voor Corona. Was erg blij dat ik alles kon cancellen voordat het via de vouchers etc moest (ok, had wel een KLM vlucht - dat duuuuuuuuurde en die achterstand hebben ze nog steeds niet ingelopen als ik dit topic mag geloveb :P )

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 13-03-2026 00:49 ]

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Van der Berg schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:42:
[...]
Wij vliegen met Qatar Airways van Amsterdam naar Kuala Lumpur (Maleisië) met een overstap in Doha. We vertrekken op 23 mei en vliegen vanaf Doha verder met Malaysia Airlines via een codeshare van Qatar Airways. Hopelijk gaat de reis door! Wat is jullie advies? Het hotel, Hilton Garden Inn inclusief ontbijtbuffet, is ook al definitief geboekt en betaald.
Dit klinkt als een pakketreis. In België zijn pakketreizen beschermd via een garantiefonds. Ik weet niet of dit in NL ook zo is. Of heb je alles zelf apart geboekt? Via de websites rechtstreeks of via een (online) reisagent?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bailiffs board Ryanair plane after airline refuses to pay delayed flight compensation
Bailiffs have boarded a Ryanair aircraft after the airline refused to pay compensation to a passenger whose flight was delayed. Austrian officials took action after the budget carrier ignored a court order to pay the unnamed woman €890 (£742) in legal costs and compensation for a delayed flight two years ago. A bailiff entered the plane, which was bound for London, as it sat on the stand at Linz airport on Monday and fixed a seizure sticker to the cabin when crew were unable to settle the debt.
Ik had dit al vorige week al op social media gezien, maar zag nergens een bevestiging. Nu heeft het een echte krant bereikt :p

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:42
florholvoet schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Dit klinkt als een pakketreis. In België zijn pakketreizen beschermd via een garantiefonds. Ik weet niet of dit in NL ook zo is. Of heb je alles zelf apart geboekt? Via de websites rechtstreeks of via een (online) reisagent?
Pizzahut en @Van der Berg boeken alles zelf via ticketwebsites om een paar euro extra te besparen. Nu kunnen de vruchten daarvan geplukt worden.
Pagina: 1 ... 268 269 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2