Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 258 259 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

wibblemoo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:28:
Wat fijn dat je een secretaresse hebt.
ja toch? secretaresse, personal assistant, PDA, website, app van vliegmij die niet klopt (ik kijk naar jou KLM/AF) en dan uiteindelijk weer iemand (m/v) die dingen regelt en jezelf ontlast.
Hangt natuurlijk van je uurloon af of je (of je organisatie) een assistent uit kan.
edit: en je had er vroeger ook reis en boekings bureaus voor, maar die keken alleen naar de centen bij mij dus echt onmogelijke tijden - nee dank je.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 11-12-2025 22:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgend jaar opent AFKL (in de vorm van AF) een eigen lounge op LHR T4: https://corporate.airfran...n-london-heathrow-airport

Eindelijk een waardige vervanging van de SkyTeam lounge die helaas slachtoffer is geworden van corona.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
Vraag, ik ben aan het kijken voor tickets naar Amsterdam. Nu is het zo dat een ticket naar Brussel, met de leg AMS-BRU per trein een stuk goedkoper is.

Heeft iemand ervaring met hoe dit werkt. Mijn verwachting is dat gezien dit de tweede leg is en per trein, dat we deze gewoon kunnen skippen. Ook als we tickets moeten ophalen op schiphol is dat geen probleem, we stappen dan gewoon niet op de trein.

Is mijn assumptie juist? En heeft iemand ook ervaring met hoe dit zit als je andersom gaat en start in Brussel? Niet van toepassing deze keer, maar ben wel benieuwd.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:26

florholvoet

aka F0x.be

Skiplagging is niet toegestaan, maar het kan natuurlijk al eens gebeuren dat je “per ongeluk” het laatste segment van je ticket mist.
In jouw voorbeeld kan dit inderdaad geen kwaad.
Op de heenweg is het moeilijker. Je zou dan best vertrekken vanuit Antwerpen.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tuniq schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:33:
Vraag, ik ben aan het kijken voor tickets naar Amsterdam. Nu is het zo dat een ticket naar Brussel, met de leg AMS-BRU per trein een stuk goedkoper is.

Heeft iemand ervaring met hoe dit werkt. Mijn verwachting is dat gezien dit de tweede leg is en per trein, dat we deze gewoon kunnen skippen. Ook als we tickets moeten ophalen op schiphol is dat geen probleem, we stappen dan gewoon niet op de trein.

Is mijn assumptie juist? En heeft iemand ook ervaring met hoe dit zit als je andersom gaat en start in Brussel? Niet van toepassing deze keer, maar ben wel benieuwd.
Dat zal dan AMS-ZYR zijn denk ik? Die kun je inderdaad gewoon ophalen en skippen in mijn (N=2) ervaring. Ik boek die ook regelmatig, dat scheelt zo 2000-4000 miles iirc.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02

Je krijgt de boarding pass naar ZYR direct bij het inchecken van de vlucht.

Als je het treinsegment wilt skippen dan is er altijd een kans dat ze dat opmerken. Er zijn op FT enkele reports van situaties waar ze wel degelijk de pax afvinken van een lijst. Dit is niet altijd het geval, en de kans dat je ermee wegkomt is relatief groot, maar het kán gebeuren dat ze het merken. Zodoende zou ik dit persoonlijk alleen aanraden als dit het laatste segment van je boeking is.

Andersom, als je in ZYR start - dan vragen ze bij het inchecken op Amsterdam soms om bewijs dat je de treinreis hebt gedaan. Dit komt redelijk vaak voor en ik zou dat persoonlijk niet proberen.

Snelle tip nog: Gebruik ZWE in plaats van ZYR. Naar Brussel zijn alternatieve vluchten, dus ze kunnen je omboeken op een directe vlucht naar Brussel als er weer eens een keer wat mis is op Amsterdam. Naar Antwerpen zijn bijna geen vluchten, dus de kans dat je wordt omgeboekt op een vlucht is een stuk kleiner.

• Tuniq
Xandrios schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:06:
[...]

Je krijgt de boarding pass naar ZYR direct bij het inchecken van de vlucht.

Als je het treinsegment wilt skippen dan is er altijd een kans dat ze dat opmerken. Er zijn op FT enkele reports van situaties waar ze wel degelijk de pax afvinken van een lijst. Dit is niet altijd het geval, en de kans dat je ermee wegkomt is relatief groot, maar het kán gebeuren dat ze het merken. Zodoende zou ik dit persoonlijk alleen aanraden als dit het laatste segment van je boeking is.

Andersom, als je in ZYR start - dan vragen ze bij het inchecken op Amsterdam soms om bewijs dat je de treinreis hebt gedaan. Dit komt redelijk vaak voor en ik zou dat persoonlijk niet proberen.

Snelle tip nog: Gebruik ZWE in plaats van ZYR. Naar Brussel zijn alternatieve vluchten, dus ze kunnen je omboeken op een directe vlucht naar Brussel als er weer eens een keer wat mis is op Amsterdam. Naar Antwerpen zijn bijna geen vluchten, dus de kans dat je wordt omgeboekt op een vlucht is een stuk kleiner.
Dank - helder, het is inderdaad het laatste segment!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je dat in ZYR of ZWE probeert ben je no-show. Daar wordt KL (begrijpelijk) niet zo vrolijk van, want ze pricen dat voordelig om met de rechtstreekse vluchten ex BRU te concurreren. Als laatste leg is er weinig dat ze daaraan kunnen doen, daar zou ik me niet druk over maken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dean Martin schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:21:
Mooi zo'n secretaresse. Moet naar Dubai, vlieg 90% met StarAlliance, maar normaliter richting Dubai met Emirates omdat tijden beter zijn (en hun nieuwe business prima is).

Ze dacht me blij te hebben gemaakt met een business boeking bij *A (voor de punten)op voor mij gunstige tijden. Blijkt het een business ticket te zijn voor Eurowings in A320..... uhm nee bedankt.
Toch *A? :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vlieg volgende week dus naar Curacao. Er zijn nu 2 near-miss incidenten geweest. Nu ben ik zelf niet zo bevreesd, maar ik kan mij voorstellen dat bij een volgende incident KLM weleens op de rem kan trappen. Dat we dit soort dingen anno 2025 (en dan bedoel ik vooral geo-politiek) nog moeten meemaken.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
PWM schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:25:
Vlieg volgende week dus naar Curacao. Er zijn nu 2 near-miss incidenten geweest. Nu ben ik zelf niet zo bevreesd, maar ik kan mij voorstellen dat bij een volgende incident KLM weleens op de rem kan trappen. Dat we dit soort dingen anno 2025 (en dan bedoel ik vooral geo-politiek) nog moeten meemaken.
Het draait om 1 ding en dat is Trumps ego: hij wil de stempel drukken zodat het de geschiedenisboeken in kan gaan, zoals zijn voorgangers dat ook deden. Niets meer en niets minder.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:13:
[...]
Als laatste leg is er weinig dat ze daaraan kunnen doen, daar zou ik me niet druk over maken.
Je kunt wel op een blacklist komen voor volgende vluchten.

The best is yet to come

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-12 09:28

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tuniq schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:06:
Op een vlucht van 6,5 uur zou ik het zeker doen. Zeker als deze vlucht ook nog eens één uur korter is dan je origineel.

Ervan uitgaand dat dit de nieuwe a321lr configuratie is, is dat best wel een mooi product. Voor een 6,5 uur durende vlucht heel erg prima, en ik denk eigenlijk heel weinig verschil. Ik heb op de a321lr gevlogen, niet etihad, en de lie flat seats waren erg goed en ik merkte niet veel verschil met de gemiddelde wide body.

Ik denk wel dat een wide body overall een iets beter experience is, maar als deze a321lr voor jouw op de beste tijd en datum is, zou ik het sowieso doen.

Zie hier: https://upgradedpoints.co...dy-business-class-review/
De vlucht zelf is even lang, alleen de connectie in AUH is een uur korter. Wel wat ongunstiger vliegtijden (voor ons dan) want de A321-vlucht is overdag en de A350 vlucht is overnight. Nu vertrekken we gewoon na werk naar Schiphol en zijn dan de volgende dag half 11 in de ochtend op de bestemming, met de A321 vertrekken we 10:00 en zijn er dan pas om 22:00. Dus heb het maar zo gelaten, scheelt weer een vakantiedag :)
Wel grappig, volgens mij is Etihad nu weer naast Emirates de enige die met een First-optie op AMS vliegt (ook al is het niet echt First)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daniel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:50:
[...]

De vlucht zelf is even lang, alleen de connectie in AUH is een uur korter. Wel wat ongunstiger vliegtijden (voor ons dan) want de A321-vlucht is overdag en de A350 vlucht is overnight. Nu vertrekken we gewoon na werk naar Schiphol en zijn dan de volgende dag half 11 in de ochtend op de bestemming, met de A321 vertrekken we 10:00 en zijn er dan pas om 22:00. Dus heb het maar zo gelaten, scheelt weer een vakantiedag :)
Wel grappig, volgens mij is Etihad nu weer naast Emirates de enige die met een First-optie op AMS vliegt (ook al is het niet echt First)
In de Etihad lounge op AUH kan je prima een uurtje extra vertoeven :Y) Dat is sowieso relaxter dan een uur langer in de lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 16-12-2025 10:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• finsdefis
  • Niet online
finsdefis schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:32:
O jeej. Ik hoop dat dit geen voorbode is voor een versoepeling. Geen kinderen is / was nu juist een USP voor Privium, wat mij betreft. Voor het gezin heb je de Aspire-kantine of KLM Lounge.

[...]
Deze pilot krijgt een vervolg, maar deze keer een minimumleeftijd van 6 en de Departures-lounge blijft kindvrij.
Dan zijn kinderen vanaf 6 jaar tijdelijk van harte welkom in zowel de Privium ClubLounge West als de Privium ExpressLounge. Lounge Vouchers zijn verkrijgbaar bij de loungebalie tegen een speciaal tarief. De ClubLounge Departures blijft tijdens deze periode kindvrij. Ook als Privium Basic- en Extra lid kunt u een voucher aanschaffen om met uw gezin te genieten van de lounges.
Nu ben ik verder best positief over de (tijdelijke) lounge op EIN, maar dat is wel de enige lounge waar ik last heb gehad van rondrennende kinderen. Zelfs eentje die op een bankje stond te springen. Dus de voorwaarde dat kinderen geen overlast mogen veroorzaken werd in dat geval niet gehandhaafd. Laat dat a.u.b. geen voorbode zijn voor de overige lounges.

• PWM
  • Niet online
Is de bagage op Curacao voor of na paspoort controle? M.a.w., kan ik makkelijk doorrennen om de huurauto te halen, terwijl de rest wacht op de koffers?

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:57
finsdefis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:44:
Nu ben ik verder best positief over de (tijdelijke) lounge op EIN, maar dat is wel de enige lounge waar ik last heb gehad van rondrennende kinderen.
Volgens mij is er slechte 1 medewerker beschikbaar voor die lounge, die doet zowel de ontvangst als het verzorgen van de hele lounge. Die kan natuurlijk moeilijk ook nog handhaven.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19
PWM schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:01:
Is de bagage op Curacao voor of na paspoort controle? M.a.w., kan ik makkelijk doorrennen om de huurauto te halen, terwijl de rest wacht op de koffers?
Na de paspoortcontrole.

Maar "rennen" op Curaçao?
Dat concept kennen ze daar niet ;) Ik zou je er maar op instellen dat alles langzamer gaat dan je gewend bent.

Spel en typfouten voorbehouden

• finsdefis
  • Niet online
Radiodurans schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:48:
[...]

Volgens mij is er slechte 1 medewerker beschikbaar voor die lounge, die doet zowel de ontvangst als het verzorgen van de hele lounge. Die kan natuurlijk moeilijk ook nog handhaven.
In dit geval iemand voor de keuken, die ook hand en spandiensten verricht, plus nog een jongedame bij de receptie laatst. Had op zich best gekund, maar ja, conflict mijden zit in de mens.
Verder weinig te klagen hoor, vooral voor een tijdelijke lounge. Alsnog beter dan de zoveelste Aspire-lounge met tiktoks op vol volume.

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het annuleren van de terugreis van een retourvlucht. Een enkele reis (direct, via KLM) is op deze route erg duur (duurder dan een retour) en ik vroeg me af of ik de terugvlucht van een retourboeking kan annuleren nadat ik de heenreis al gemaakt heb. In principe zijn m'n tickets flexibel, dus ik zou als het goed is het geld terug moeten krijgen. Heeft dit nog eventuele nadelige gevolgen?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:46

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
KLM zal jouw ticket dan herbereken naar een enkeltje @TheThomas : dus dan kan je geld terug wel vergeten :)

• Tuniq
TheThomas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:05:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het annuleren van de terugreis van een retourvlucht. Een enkele reis (direct, via KLM) is op deze route erg duur (duurder dan een retour) en ik vroeg me af of ik de terugvlucht van een retourboeking kan annuleren nadat ik de heenreis al gemaakt heb. In principe zijn m'n tickets flexibel, dus ik zou als het goed is het geld terug moeten krijgen. Heeft dit nog eventuele nadelige gevolgen?
Tweede deel ticket annuleren zal waarschijnlijk ook fors duurder uitpakken voor je eerste leg, maar misschien wel goedkoper dan een enkele reis boeken. Je kan altijd even bellen en vragen hoe het uitpakt.

Heb je toevallig wat punten - award ticket pricing enkele reis is even duur als retour. Dus een award enkele reis zou goedkoper kunnen uitpakken mits er beschikbaarheid is.

• finsdefis
  • Niet online
Hoi allemaal,

Je kunt de vlucht toch ook gewoon 'missen' door 'overmacht'?

• finsdefis
  • Niet online
Nou, hier een klacht ingediend over een Finnair chatbot die incorrecte informatie verspreidde (50% korting op seat selection bij Oneworld ruby, wat dus niet zo is). Maarliefst 1500 Avios ontvangen *kuch*. Ach ja, it's something. Je zou er bijna een sport van kunnen maken om die LLMs te laten hallucineren en dan om compensatie te vragen :P

• Xandrios
dus ik zou als het goed is het geld terug moeten krijgen. Heeft dit nog eventuele nadelige gevolgen?
Het probleem is dat er geen geld is om terug te krijgen. Als je de terugreis laat vervallen wordt de prijs herberekend om een eventuele refund te kunnen doen. Maar dan is wat je gevlogen hebt effectief een enkele reis, en daarvan geef je aan dat die duurder is dan de retour. Er is zodoende dus een kans dat je zelfs moet bijbetalen.

Je kunt wel de goedkoopste dag kiezen voor je retour, en die simpelweg niet vliegen. Of, er een open-jaw van maken, zodat de terugreis van/naar een andere bestemming is die je wél kunt gebruiken.

• Tuniq
Xandrios schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:27:
[...]

Het probleem is dat er geen geld is om terug te krijgen. Als je de terugreis laat vervallen wordt de prijs herberekend om een eventuele refund te kunnen doen. Maar dan is wat je gevlogen hebt effectief een enkele reis, en daarvan geef je aan dat die duurder is dan de retour. Er is zodoende dus een kans dat je zelfs moet bijbetalen.

Je kunt wel de goedkoopste dag kiezen voor je retour, en die simpelweg niet vliegen. Of, er een open-jaw van maken, zodat de terugreis van/naar een andere bestemming is die je wél kunt gebruiken.
Nog een andere idee is om de retour reis zo ver mogelijk vooruit te schuiven naar een goedkope datum/ en daarnaast dan te hopen op een kleine flight change. Ik heb dat eens gedaan, in de hoop dat ik hem later nog gebruiken. Maar toen volgde er later een kleine flight schedule change voor die vlucht en kreeg ik de optie dit te accepteren of een refund.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:11
FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:56:
[...]

Na de paspoortcontrole.

Maar "rennen" op Curaçao?
Dat concept kennen ze daar niet ;) Ik zou je er maar op instellen dat alles langzamer gaat dan je gewend bent.
Zorgen dat je vooraan staat in de rij is een goede manier om wachttijd te beperken. Zeker bij autoverhuur en vooral in landen met een ander tempo.

Zelf heb ik dit eens meegemaakt in IJsland. Met een shuttlebus naar de autoverhuurder en je wordt met zo’n tien klanten tegelijk bij de verhuurbalie afgezet samen met alle bagage. Het shuttleproces was al een ramp dus ik zag de rij al voor me. Ik zei tegen mijn vrouw: zorg dat je vooraan in de rij staat en ik regel de bagage. De andere klanten waren minder oplettend en gingen eerst rustig hun koffers uit de bus halen. Gevolg: zij stonden ruim achter ons. Wij waren nummer twee in de rij en dat kostte al twintig minuten. Wil niet weten hoe lang het had geduurd als we nummer tien waren geweest. Ik schat anderhalf uur wachten.

Tijdens diezelfde reis hadden we iets soortgelijks met een overnachting. Op de laatste dag was er een storm en alle (!) vluchten van en naar IJsland waren geannuleerd. ’s Ochtends kregen we een sms van Transavia dat onze vlucht 24 uur vertraagd was. Ik heb direct contact opgenomen en zij zeiden: kom naar de luchthaven dan regelen we een hotelkamer. Wij hebben meteen de huurauto met één dag verlengd zodat we nog iets konden doen en zijn daarna naar de luchthaven gereden. Daar kregen we een voucher voor een hotel en de mededeling dat we met een shuttlebus naar het hotel konden. Omdat we een huurauto hadden zijn we zelf direct gereden. Aangekomen stonden we als eerste bij de balie. Daarna onze spullen naar de kamer gebracht en door naar het naastgelegen restaurant voor lunch. Op dat moment stond daar al een rij van honderd meter...

Kortom: vooraan staan scheelt veel tijd.

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dank voor alle antwoorden.

Het "probleem" waar ik een beetje mee zit is dat ik afgelopen zomer ben verhuisd van Nederland naar het buitenland en dat ik destijds een retour heb geboekt. Dit was goedkoper en ik wilde sowieso terug naar NL met kerst. Aangezien KLM de enige een directe vlucht heeft zit ik hier een beetje aan vast. Het gevolg is dat ik ook voor de terugreis na kerst dus weer een retour heb geboekt, met de retourvlucht een lange tijd vooruitgeboekt. In de wetenschap dat ik volgend jaar zomer ook weer richting Nederland ga.

Als ik het goed begrijp, kan ik dus m'n retourticket wel goedkoop annuleren als ik de eerste vlucht al heb gemaakt en de terugvlucht wordt gewijzigd door KLM?

Anyway, de tip om met miles te boeken is wel een goede!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19
becopol schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:57:
Zorgen dat je vooraan staat in de rij is een goede manier om wachttijd te beperken. Zeker bij autoverhuur en vooral in landen met een ander tempo.
Tja, ieder zijn ding natuurlijk. :)

Al vraag ik me of dat geren en gevlieg op het vliegveld in the end nou écht zoveel oplevert. Ik ben dus wel zo iemand die rustig een uurtje wacht op vervoer vanaf het vliegveld naar het hotel. En vaak genoeg komt het voor dat ik in het hotel tegelijkertijd aan de incheckbalie sta met mensen die op het vliegveld heel hard hun best deden om daar zo snel mogelijk weg te komen :+

Spel en typfouten voorbehouden

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12 12:31
Voor uw kwalificatieperiode voor KLM Personal Assistance heeft u 400 UXP nodig. Heeft u meer gespaard dan 400 UXP, dan mag u de resterende UXP boven deze drempel (surplus) meenemen naar uw volgende kwalificatieperiode, tot een maximum van 400 UXP. Dit komt overeen met een jaar extra KLM Personal Assistance. U heeft gedurende uw vorige kwalificatieperiode XXX UXP gespaard en neemt XXX resterende UXP (surplus) mee naar uw volgende kwalificatieperiode voor KLM Personal Assistance.

Let wel: de KLM Personal Assistance surplus wordt niet meegenomen in de telling voor uw Flying Blue Ultimate level en is derhalve niet zichtbaar op uw UXP-teller.
Grappig dat voor de PA de UXP dus wel carry over heeft.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

Sorcerer8472

Mens sana?

TheThomas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:01:
Dank voor alle antwoorden.

Het "probleem" waar ik een beetje mee zit is dat ik afgelopen zomer ben verhuisd van Nederland naar het buitenland en dat ik destijds een retour heb geboekt. Dit was goedkoper en ik wilde sowieso terug naar NL met kerst. Aangezien KLM de enige een directe vlucht heeft zit ik hier een beetje aan vast. Het gevolg is dat ik ook voor de terugreis na kerst dus weer een retour heb geboekt, met de retourvlucht een lange tijd vooruitgeboekt. In de wetenschap dat ik volgend jaar zomer ook weer richting Nederland ga.

Als ik het goed begrijp, kan ik dus m'n retourticket wel goedkoop annuleren als ik de eerste vlucht al heb gemaakt en de terugvlucht wordt gewijzigd door KLM?

Anyway, de tip om met miles te boeken is wel een goede!
Dit klopt, gewijzigde vluchten geven je de mogelijkheid om goedkoop te annuleren of wijzigen.
En idd met miles kun je gewoon 2 enkeltjes kopen. In economy class is dat alleen omgerekend niet veel goedkoper dan wanneer je gewoon met cash zou betalen (als je de miles moet kopen).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• xileS
  • Niet online
becopol schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:57:
[...]

Zelf heb ik dit eens meegemaakt in IJsland. Met een shuttlebus naar de autoverhuurder en je wordt met zo’n tien klanten tegelijk bij de verhuurbalie afgezet samen met alle bagage. Het shuttleproces was al een ramp dus ik zag de rij al voor me. Ik zei tegen mijn vrouw: zorg dat je vooraan in de rij staat en ik regel de bagage. De andere klanten waren minder oplettend en gingen eerst rustig hun koffers uit de bus halen. Gevolg: zij stonden ruim achter ons. Wij waren nummer twee in de rij en dat kostte al twintig minuten. Wil niet weten hoe lang het had geduurd als we nummer tien waren geweest. Ik schat anderhalf uur wachten.

Tijdens diezelfde reis hadden we iets soortgelijks met een overnachting. Op de laatste dag was er een storm en alle (!) vluchten van en naar IJsland waren geannuleerd. ’s Ochtends kregen we een sms van Transavia dat onze vlucht 24 uur vertraagd was. Ik heb direct contact opgenomen en zij zeiden: kom naar de luchthaven dan regelen we een hotelkamer. Wij hebben meteen de huurauto met één dag verlengd zodat we nog iets konden doen en zijn daarna naar de luchthaven gereden. Daar kregen we een voucher voor een hotel en de mededeling dat we met een shuttlebus naar het hotel konden. Omdat we een huurauto hadden zijn we zelf direct gereden. Aangekomen stonden we als eerste bij de balie. Daarna onze spullen naar de kamer gebracht en door naar het naastgelegen restaurant voor lunch. Op dat moment stond daar al een rij van honderd meter...

Kortom: vooraan staan scheelt veel tijd.
Ik heb een ongeduldige partner en die laat mijn altijd rennen vanaf de shuttle bus naar autoverhuurder en zij pakt dan de koffers _O-. Vaak ben ik er als eerste ;p.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:16
Zucht. Ik moet m'n paspoortgegevens toevoegen aan m'n vluchtinfo bij KLM. Prima, ik *scan* het paspoort (ik kan de gegevens niet meer handmatig invoeren?). Helaas krijg ik de melding dat de naam op het document niet overeenkomt met de naam in de boeking.
Please make sure the name on your travel document matches the name on your booking. Update your document details or read how to update your booking on https://www.klm.nl/en/inf...king/correcting-typo-name
Mijn achternaam bevat een o-umlaut (ö), zo staat dat ook genoteerd in al mijn reisdocumenten. De MRZ (machine readable zone) kent geen o-umlaut, dus staat het daar genoteerd als oe (op z'n Duits). Dat is nooit een probleem geweest, maar nu ik de documentgegevens niet kan aanpassen is dat wel een probleem. }:|

Dit had ik jaren geleden ook bij de ING toen ik online een nieuwe betaalrekening wilde openen. In de tenaamstelling werd mijn naam ook met oe gespeld in plaats van o-umlaut. Dit heb ik op een ing-kantoor kunnen aanpassen.

--
Via de KLM app kan ik de gegevens wel handmatig invoeren (of aanpassen na het scannen), maar dan krijg ik nog steeds de melding dat ik gegevens moet aanleveren. :F

[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 19-12-2025 14:23 ]

• finsdefis
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:19:
Zucht. Ik moet m'n paspoortgegevens toevoegen aan m'n vluchtinfo bij KLM. Prima, ik *scan* het paspoort (ik kan de gegevens niet meer handmatig invoeren?). Helaas krijg ik de melding dat de naam op het document niet overeenkomt met de naam in de boeking.

[...]

Mijn achternaam bevat een o-umlaut (ö), zo staat dat ook genoteerd in al mijn reisdocumenten. De MRZ (machine readable zone) kent geen o-umlaut, dus staat het daar genoteerd als oe (op z'n Duits). Dat is nooit een probleem geweest, maar nu ik de documentgegevens niet kan aanpassen is dat wel een probleem. }:|

Dit had ik jaren geleden ook bij de ING toen ik online een nieuwe betaalrekening wilde openen. In de tenaamstelling werd mijn naam ook met oe gespeld in plaats van o-umlaut. Dit heb ik op een ing-kantoor kunnen aanpassen.

--
Via de KLM app kan ik de gegevens wel handmatig invoeren (of aanpassen na het scannen), maar dan krijg ik nog steeds de melding dat ik gegevens moet aanleveren. :F
Om die reden vul ik al jaren bij mijn naam de oe in. Heb door de jaren heen ook mijn frequent flyer en hotelaccounts om laten zetten naar die naam zodat het crediten van miles en punten direct goed gaat.

In reizen naar de VS, verschillende landen in Azië, en het VK heeft dat in elk geval altijd gewerkt.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:34
Mawlana schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:19:

[...]

--
Niet alleen bij de KLM. Wij vliegen aanstaande maandag met JetBlue en daar moest ik online ook invullen over onze paspoort en ik herinner mij nog bij United ook.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Hmmbob
  • Laatst online: 14:54
Maar, "van der Berg" bevat geen ö, is het wel?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben een multi-city trip aan het plannen, maar loop tegen een bijzonder probleem aan. Het gaat om AMS-HEL-CDG-AMS waar de HEL-CDG vlucht plaats moet vinden op 25 maart, en de twee andere vluchten 3 dagen daarvoor/daarna met +/- 1 dag flexibiliteit. Volgens ITA Matrix zou dit op 1 KL/AF ticket te boeken moeten zijn voor ongeveer € 450 in Y of € 875 in J.

Probleem 1: vluchtdata ingevoerd op de KLM website, en de website zegt vrolijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgP0G2oSBDmCKDUllHy-jBSL_3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jq3lzSFE9bjovHaYFYUojAED.png?f=fotoalbum_large

In de browser dev tools zie ik de daadwerkelijke foutmelding die de server geeft: "Unknown corporate contract key [0]". Nu heb ik nog nooit zakelijk geboekt, maar om uit te sluiten dat het aan mijn account ligt probeer ik het in een private window. En daar werkt het wel! En nog meer bijzonder: als ik vervolgens de URL kopieer en in een normaal window open, dan kan ik gewoon verder met de boeking.

Probleem 2: de ticketprijs is € 5100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6Ets-1tUBtKDUQd5bSIEZaTrU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WGBk9quLSBZO35y6FoEUIE5Y.png?f=fotoalbum_large

Wat mij ook opvalt, is dat de rechtstreekse vlucht HEL-CDG (AF1071) die ik in ITA Matrix zie hier geen optie is. Maar dat is een Air France vlucht... zou klm.nl die wellicht niet tonen? Ik probeer het op airfrance.nl... (die trouwens hetzelfde probleem heeft met die unknown corporate contract key)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phIVw8xtS_mPK2HHok-itaAsZqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6RTJTBfy0Sf76UxpNly9Awb.png?f=fotoalbum_large

Het kan dus wel. Wat een gedoe! :)

Nu kan ik weer verder met plannen...

• Xandrios
Belangrijk punt hierbij: Dat screenshot hierboven is géén garantie dat het boeken ook daadwerkelijk zal lukken. Voor deze boekings methode heb ik meerdere keren gehad dat na het verder doorlopen van de stappen de vlucht tócht niet beschikbaar is - of dat de prijs anders wordt.

Maar zoals je al hebt uitgevonden, KLM en AF zijn niet exact hetzelfde mbt welke vluchten worden aangeboden. Daarnaast is deze multi-city tool soms veel meer gelimiteerd mbt welke vluchtopties beschikbaar zijn. Lang niet altijd worden alle vluchten weergegeven als opties (Terwijl ze dat wel zijn als je een roundtrip boekt). In jouw geval zit je met een stopover in Parijs wat een speciale fare vereist, waarbij het mogelijk is dat niet alle fare classes een variant hebben die stopovers toestaat.

• Mawlana
finsdefis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:01:
[...]

Om die reden vul ik al jaren bij mijn naam de oe in. Heb door de jaren heen ook mijn frequent flyer en hotelaccounts om laten zetten naar die naam zodat het crediten van miles en punten direct goed gaat.

In reizen naar de VS, verschillende landen in Azië, en het VK heeft dat in elk geval altijd gewerkt.
Hmm, ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

Sorcerer8472

Mens sana?

@Zr40 je krijgt op de AF website en app inderdaad andere routes te zien, ook bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika. Soms ook bepaalde fares die de een wel en de ander niet heeft. Dus loont om beide te checken bij veel routes. Ik heb het idee dat dit nu nieuw is, vroeger was het wel hetzelfde?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
@Zr40 je krijgt op de AF website en app inderdaad andere routes te zien, ook bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika. Soms ook bepaalde fares die de een wel en de ander niet heeft. Dus loont om beide te checken bij veel routes. Ik heb het idee dat dit nu nieuw is, vroeger was het wel hetzelfde?
Het is nooit 100% hetzelfde geweest, KL gaf altijd een voorkeur aan KL vluchten en AF aan AF vluchten.

Uiteraard is er wel veel overlap in wat je te zien krijgt; als er een nonstop AMS-whatever vlucht van KL is en je kijkt op de site van AF, dan staat die er gewoon bij.

• Van der Berg
Hmmbob schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:10:
Ik bedoelde over het algemeen moet je zulke informatie invullen maar zag niet dat het om een bepaalde letter ging :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:00
Hmmbob schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:10:
Iets zegt me dat jij ook geen Mmmbob in je paspoort hebt staan ;)

Het is hier tenslotte geen Facebook, waar je je echte naam moet gebruiken...

iRacing Profiel

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EERYmmmXzXAse98jwMH6l5cCra8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsghmiBGXvKLnsdI3i5DRggW.jpg?f=fotoalbum_large

Na het kotszakje de afgelopen maanden, bedacht KLM dat het nog wel wat goedkoper kon…. Voelt zelfs vies aan.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:33:
[Afbeelding]

Na het kotszakje de afgelopen maanden, bedacht KLM dat het nog wel wat goedkoper kon…. Voelt zelfs vies aan.
De kleuren zien er ook niet echt smakelijk uit. Goede keuze weer. 7(8)7

• CyBeR
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:38:
[...]

De kleuren zien er ook niet echt smakelijk uit. Goede keuze weer. 7(8)7
Dat is expres. Staat een heel verhaal aan de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcuOzJJZr_07qgKGceTkzN-ky3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LytTr1oe9YtvbOPVCcxasxBV.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gezegd hebbende is dit geen home run idd.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xandrios schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:37:
Belangrijk punt hierbij: Dat screenshot hierboven is géén garantie dat het boeken ook daadwerkelijk zal lukken. Voor deze boekings methode heb ik meerdere keren gehad dat na het verder doorlopen van de stappen de vlucht tócht niet beschikbaar is - of dat de prijs anders wordt.
Het boeken is gelukt trouwens. Geen prijsverandering. Wel werd er geen SAF optie aangeboden tijdens het boeken, maar dat kon direct daarna nog toegevoegd worden.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Maar nu wel met ongedierte-spraytje of muizenval?

Dat betekent, stam + t .

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Je hoeft het niet aan te nemen toch? Dan kunnen ze het eventueel geven aan iemand die het wel mooi vindt, of als iedereen die dingen teruggeeft, dan stoppen ze misschien juist met al die dingen uitdelen die niemand in praktijk gaat gebruiken.
Is ook weer beter voor het milieu :)

• becopol
Apache4u schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:20:
[...]

Maar nu wel met ongedierte-spraytje of muizenval?
Bedwantsenspray...

https://www.nu.nl/algemee...ioelden-over-mn-trui.html

• finsdefis
  • Niet online
Leuke PR voor KLM, maar lijkt me toch een stuk waarschijnlijker dat die lui het zelf meegenomen hebben uit een andere bron.

• Grouchy
  • Laatst online: 23:41

Grouchy

meep meep

Deze is met foto's/filmpje, schijnbaar plaatsgevonden ergens in oktober:

https://x.com/roscokalis/status/2003432663638507733

Heeft KLM volgens de OP ook nog niet op gereageerd.

Stomazakjes gebruikte ik meestal als vuilniszakje tijdens de vlucht, deze zakjes zijn daar ook geschikt voor.

[ Voor 77% gewijzigd door Grouchy op 23-12-2025 19:26 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[Afbeelding]

Haha die had ik van de week ook, geen idee wat ik ermee moest :+ wel in meer donkere kleuren dan die van jouw. Gelukkig dan wel weer een huisje kunnen scoren die ik nog niet had .....

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Xandrios
Jammer om te zien dat JetBlue gaat stoppen met de route naar Amsterdam. Althans, vanaf JFK. Boston lijkt voor nu wel door te gaan.

Ook wel beetje bijzonder na al dat gedoe vorig jaar met de Schiphol slots..

• CyBeR
  • Niet online
Mja als 't niet genoeg oplevert dan is 't snel gedaan natuurlijk. Het is ook niet alsof JetBlue een feedernetwerk heeft hier.

• PWM
  • Niet online
ShadowBumble schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:18:
[...]

Haha die had ik van de week ook, geen idee wat ik ermee moest :+ wel in meer donkere kleuren dan die van jouw. Gelukkig dan wel weer een huisje kunnen scoren die ik nog niet had .....
Wij nu 4 en straks 4 op de terugweg. In dit tempo, zijn we over 2 jaar compleet :)

Vanaf dat moment moeten we ze maar gewoon opdrinken :+

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:48
Xandrios schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:39:
Jammer om te zien dat JetBlue gaat stoppen met de route naar Amsterdam. Althans, vanaf JFK. Boston lijkt voor nu wel door te gaan.

Ook wel beetje bijzonder na al dat gedoe vorig jaar met de Schiphol slots..
Ze zijn ook de markt uit gewerkt door KLM, Delta en United. Tarieven voor rechtstreekse vluchten AMS <> NY waren sinds Jetblue aanzienlijk lager dan daarvoor, en zullen binnenkort wel weer omhoog gaan. Dat was grotendeels om de Jetblue long haul ambities dwars te zitten.

Net zoals long haul Norwegian pre-covid gesloopt is door de legacy carriers, met dumptarieven naar de US op de routes die Norwegian vloog.

Het oligopolie op transatlantisch wordt héél hard verdedigd door de drie legacy kartels joint-ventures :)

• Mawlana
Ik heb laatst een reward ticket bij KLM moeten annuleren. Refund van het geld is binnen een week geregeld, maar ik zit nog te wachten op m'n FB miles. Ik zwem helaas niet in de miles, dus ben er wel afhankelijk van. 😂

Iemand ervaring hiermee? Geen status.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:28

g0tanks

Moderator CSA
Positief verrast door airBaltic zojuist op mijn vlucht BEG-AMS. Blijkbaar bieden ze sinds februari gratis Starlink internet aan op al hun A220-300 vluchten.

Ik kreeg 180Mbps in de lucht en 400Mbps op de grond via Speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqQ8ZbyXCG5Goe3O92PqB1WW6pU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r9Zxvz2gXdENVViYNhsRDfO1.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
g0tanks schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:08:
Mijn mirrorless camera wordt er altijd uitgehaald en geswiped bij de security check op Schiphol. Best irritant als je veel vliegt. Zijn er wellicht anderen die dit ook regelmatig hebben?
Sorcerer8472 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Je zou hem er preventief uit kunnen halen en los in zijn eigen bakje leggen bij security.
Dark_Angelus schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:49:
[...]

M'n ervaring is dat het een beetje 50/50 is. Ik vlieg over het algemeen met vijf lenzen en drie body's, soms niets aan de hand en in één keer erdoor en andere keren even een check. M.a.w. geen pijl op te trekken :P
Ik was hier nog vergeten op te reageren, maar dat uit de tas halen deed ik al. Maakt geen verschil, zelfs als ik de camera een eigen aparte bak geef (Nikon Z6 met 24-70mm f/4 kitlens).

100% hit rate dat ik gecontroleerd word op Schiphol. Op de terugweg vanaf andere luchthavens nooit een probleem. N=15 ofzo.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
g0tanks schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:47:
Positief verrast door airBaltic zojuist op mijn vlucht BEG-AMS. Blijkbaar bieden ze sinds februari gratis Starlink internet aan op al hun A220-300 vluchten.

Ik kreeg 180Mbps in de lucht en 400Mbps op de grond via Speedtest:
[Afbeelding]
Twee weken terug een air France vlucht uit Saudi die in de lucht 300mps haalde via starlink :Y

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• xileS
  • Niet online
https://my.trip.com/guide/info/china-power-bank-limit.html

Weer een redelijke nieuwe regel. Als je binnenlands vliegt in China moeten je powerbanks een Chinese CCC/3C keurmerk hebben. Alle anderen worden ingenomen.

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:36:

Weer een redelijke nieuwe regel. Als je binnenlands vliegt in China moeten je powerbanks een Chinese CCC/3C keurmerk hebben. Alle anderen worden ingenomen.
Is al sinds juli dit jaar. Ze zijn er inderdaad heel strict op, hierdoor ook een tekort aan grotere powerbanken met ccc in China (20000mah)

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA

Ik had in juli een binnenlandse vlucht in China en wist dit niet. Ben nog steeds zuur dat ik mijn fijne powerbank kwijt ben :+

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:08
Keurmerken en China is wel een grote grap om te gaan handhaven, in China nota bene.

• Mawlana

Dit zou dus enkel gelden voor binnenlandse vluchten, en niet voor vluchten van/naar China? Ik vind veel van die artikelen niet heel duidelijk hierover.

Bij AMS-PVG en PVG-ICN zou mijn powerbank dus wel veilig moeten zijn, want geen domestic flight. Tenzij de vlucht om wat voor reden dan ook wordt omgeleid... _O-

• becopol
Evianon schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:08:
[...]

Ze zijn ook de markt uit gewerkt door KLM, Delta en United. Tarieven voor rechtstreekse vluchten AMS <> NY waren sinds Jetblue aanzienlijk lager dan daarvoor, en zullen binnenkort wel weer omhoog gaan. Dat was grotendeels om de Jetblue long haul ambities dwars te zitten.

Net zoals long haul Norwegian pre-covid gesloopt is door de legacy carriers, met dumptarieven naar de US op de routes die Norwegian vloog.

Het oligopolie op transatlantisch wordt héél hard verdedigd door de drie legacy kartels joint-ventures :)
Er willen ook substantieel minder mensen naar de VS dus voor JetBlue was het ook wel ongelukkige timing.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Mawlana schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:05:
[...]

Dit zou dus enkel gelden voor binnenlandse vluchten, en niet voor vluchten van/naar China? Ik vind veel van die artikelen niet heel duidelijk hierover.
Dat klopt. Het geldt alleen voor domestic flights.

• franssie

franssie

Save the albatross

wibblemoo schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:12:
Keurmerken en China is wel een grote grap om te gaan handhaven, in China nota bene.
Ze hebben daar wel de nodige schandalen gehad (o.a. babymelkpoeder) waardoor het mij niet zou verbazen als het toezicht en controle nu wel wat strakker zijn ingericht. Wie weet wordt het een keurmerk dat ook buiten China waarde krijgt, al heb ik niet de indruk dat ze controle van de export veel prioriteit geven, daarom wellicht alleen interessant indien iemand inderdaad in China is om er eentje te kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• xileS
  • Niet online
H92! schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:24:
[...]

Is al sinds juli dit jaar. Ze zijn er inderdaad heel strict op, hierdoor ook een tekort aan grotere powerbanken met ccc in China (20000mah)
Sinds 28 juni als ik de bron mag geloven. Maw dit was niet zo toen ik de laatste x binnen China vloog. Een waarschuwing tijdens/na het boeken was wel fijn geweest, of ik moet deze ook nietsvermoedend gemist hebben.

• xileS
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:10:
[...]

Ik had in juli een binnenlandse vlucht in China en wist dit niet. Ben nog steeds zuur dat ik mijn fijne powerbank kwijt ben :+
Ik vond het ook zuur om zo 2 powerbanks kwijt te raken, terwijl ze normaal gewoon netjes toegestaan zijn in je handbagage. Hoe had ik dit moeten weten?

Ironisch genoeg was er 1 vorig jaar ofzo in China gekocht bij Anker. Toen bestond hele keurmerk waarschijnlijk nog niet. Als ik de mensen goed begreep was het probleem dat het in China is gemaakt.. Als het made in Europe was, dan was het wel weer prima geweest ofzo 8)7.

Voelt gek dat er een Chinese keurmerk is benodigd, welke waarschijnlijk bijna niemand (nog) heeft.

Ze boden nog wel aan dat ik terug mocht lopen om het op te sturen naar mijn hotel, gek dat dit dan wel weer mag. Vanwege mijn korte overstap heb ik dit maar niet gedaan.

• Mawlana
florholvoet schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 04:32:
Je zou dan best vertrekken vanuit Antwerpen.
Moet je bij vertrek vanaf Antwerpen (met de Eurostar) je bagage al mee hebben? :+ Ik overweeg om een dagje Antwerpen te boeken en bij aankomst op Schiphol op en neer naar huis (Haarlem) te gaan om koffers op te halen. :P

• CyBeR
  • Niet online
Nope die moet je gewoon in amsterdam afgeven.

• Xandrios
Mawlana schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:49:
[...]

Moet je bij vertrek vanaf Antwerpen (met de Eurostar) je bagage al mee hebben? :+ Ik overweeg om een dagje Antwerpen te boeken en bij aankomst op Schiphol op en neer naar huis (Haarlem) te gaan om koffers op te halen. :P
Dat kan inderdaad prima. Zo lang je maar voldoende overstaptijd in AMS hebt. En een mooie manier om goedkoper te vliegen plus een dagtripje te combineren :)

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-12 21:49
Hoi
Even een vraagje, begin oktober wil ik vanaf Amsterdam met Easyjet naar Chania vliegen, een retour kost nu 223 euro pp zonder ruimbagage. Ik vraag mij af wanneer is de beste periode om te boeken? Of is de prijs van 223 euro al een prima prijs?

• Xandrios
Dat weet niemand nog met zekerheid, zelfs Easyjet niet. Het prijsverloop is compleet afhankelijk van de vraag - en dat is niet in detail te voorspellen.

Persoonlijk zou ik zeggen dat dit geen hele gekke prijs is. Maar mijn referentiekader hierbij is vliegen naar Athene, en met een KLM of Aegean. Maar zou het goedkoper kunnen...ja, vast, als de vraag sterk tegenvalt. Dat weet je echter nooit. Als deze prijs acceptabel is voor je, zou ik er voor gaan. Extreem duur is het in ieder geval niet, prijzen voor dit soort vakantievluchten in hoogzomer gaan - soms - richting de 500 euro roudntrip. Maar ook daar: Afhankelijk van de vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door Xandrios op 27-12-2025 20:36 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@yep123 Google flights houdt het wel redelijk bij wat voor een dergelijke vlucht historisch kost, maar wat @Xandrios al zei, als het voor jou een acceptabele prijs is, gewoon boeken.
Heel vroeger had je nog last minute om onverkochte stoelen en hotelkamers te verkopen, die markt is totaal omgedraaid.

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-12 21:49
Thanks voor de feedback, ik ga dan een dezer dagen boeken. Nog wel even gekeken naar vluchten vanaf Weeze naar Chania met Ryanair. Maar deze zijn sowieso wat duurder als vliegen vanaf Amsterdam

Maakt het trouwens dan nog wat uit of dit weekend boekt of op een maandag of dinsdag?

[ Voor 18% gewijzigd door yep123 op 27-12-2025 21:16 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

yep123 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:07:
Thanks voor de feedback, ik ga dan een dezer dagen boeken. Nog wel even gekeken naar vluchten vanaf Weeze naar Chania met Ryanair. Maar deze zijn sowieso wat duurder als vliegen vanaf Amsterdam

Maakt het trouwens dan nog wat uit of dit weekend boekt of op een maandag of dinsdag?
Als voor jou de prijs acceptabel is dan zou ik hem gewoon boeken en dan niet meer naar de prijzen kijken maar de rest van de vakantie gaan boeken

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:14
Hi all,

Ik ga deze zomer met een groep van 5 personen op vakantie richting Florida en ik ben de vliegtickets aan het regelen. We zitten met de volgende situatie:

We vliegen met z’n vijven tegelijk heen op dezelfde vlucht.

- 3 personen vliegen na 18 dagen terug.
- 2 personen blijven langer en vliegen een week later pas terug.

Ik vroeg me af wat de handigste manier is om dit te boeken, aangezien verschillende retourdata in één PNR meestal niet lukt.

Is het verstandig om twee aparte boekingen te maken (één voor de groep van 3 en één voor de groep van 2)?

Hoe zorg ik er in dat geval voor dat we op de heenweg gegarandeerd bij elkaar zitten?

Kan ik het beste beide boekingen zelf doen vanuit mijn eigen account, of is het slimmer om de twee groepen dit zelf te laten doen (met elk hun eigen account bij de airline)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Grouchy
  • Laatst online: 23:41

Grouchy

meep meep

Twee aparte reserveringen, maar laat de luchtvaartmaatschappij ze aan elkaar koppelen ("link").

Bel de luchtvaartmaatschappij en boek wat je graag wenst bij een ticketagent. En als een van jullie status heeft bij een fatsoenlijke airline, krijgt de rest dan ook nog eens je FF voordelen (gratis bagage, stoellekes).
Ik heb het zo een paar keer gedaan bij Delta/UA.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Pipmitz schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:08:
Hi all,

Ik ga deze zomer met een groep van 5 personen op vakantie richting Florida en ik ben de vliegtickets aan het regelen. We zitten met de volgende situatie:

We vliegen met z’n vijven tegelijk heen op dezelfde vlucht.

- 3 personen vliegen na 18 dagen terug.
- 2 personen blijven langer en vliegen een week later pas terug.

Ik vroeg me af wat de handigste manier is om dit te boeken, aangezien verschillende retourdata in één PNR meestal niet lukt.

Is het verstandig om twee aparte boekingen te maken (één voor de groep van 3 en één voor de groep van 2)?

Hoe zorg ik er in dat geval voor dat we op de heenweg gegarandeerd bij elkaar zitten?

Kan ik het beste beide boekingen zelf doen vanuit mijn eigen account, of is het slimmer om de twee groepen dit zelf te laten doen (met elk hun eigen account bij de airline)?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Een PNR is in principe gewoon een verzameling van gegevens: passagiers, vluchtplan, seats en etickets. In theorie kan een reisagent dat allemaal op één PNR zetten, maar echt handig is dit niet.
Bovendien geven aparte boekingen meer flexibiliteit: stel dat een groepje hun vluchten willen wijzigen, kunnen ze dit doen zonder de anderen te impliceren.

Eénzelfde PNR is zelfs geen garantie meer om samen te zitten. Dus als dit belangrijk is voor jou, zal je op voorhand moeten bijbetalen voor seat selection. Dat doe je dan voor iedereen, los van via welke PNR of account het is geboekt.
Je kan ook wachten tot de check-in window opent en dan seats selecteren, in de hoop dat je bij elkaar kan zitten. Dit is dan ook geen garantie maar vaak lukt dit wel als je er op tijd bij bent. Dit hangt ook sterk af van airline tot airline.

• Mawlana
Mawlana schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:24:
Ik heb laatst een reward ticket bij KLM moeten annuleren. Refund van het geld is binnen een week geregeld, maar ik zit nog te wachten op m'n FB miles. Ik zwem helaas niet in de miles, dus ben er wel afhankelijk van. 😂

Iemand ervaring hiermee? Geen status.
Vandaag maar even gebeld. De refund van de miles zijn niet verwerkt omdat de penalty voor annuleren niet zou zijn betaald. Die kosten zijn op de 19e al afgeschreven van m'n rekening... :') De medewerkster heeft het direct opgelost. :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

florholvoet schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:53:
[...]

Een PNR is in principe gewoon een verzameling van gegevens: passagiers, vluchtplan, seats en etickets. In theorie kan een reisagent dat allemaal op één PNR zetten, maar echt handig is dit niet.
Nee, dat kan alleen als de reis voor iedereen exact dezelfde is in die PNR.
Bovendien geven aparte boekingen meer flexibiliteit: stel dat een groepje hun vluchten willen wijzigen, kunnen ze dit doen zonder de anderen te impliceren.
Dat vormt op zich geen probleem voor de airline of reisagent, die kunnen één boeking met meerdere reizigers gewoon opsplitsen.

• becopol
Is er een manier om gratis stoelen te selecteren bij Turkish Airlines. Heb nu tijdens het inchecken 2 redelijke, maar niet de voorkeur, stoelen voor IST-CPT, maar 2 rukstoelen van AMS-IST. Heb alleen weinig zin om 100,- uit te geven om stoelen te kiezen.

Edit: ik kan echt geen enkele manier vinden. Dit is wel een beetje jammer... Meestal kies ik stoelen in het midden, zodat we altijd kunnen opstaan zonder gedoe maar nu dus aan het raam met één persoon naast ons.

[ Voor 29% gewijzigd door becopol op 28-12-2025 21:46 ]

• becopol
Borromini schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:01:
[...]

Nee, dat kan alleen als de reis voor iedereen exact dezelfde is in die PNR.

[...]

Dat vormt op zich geen probleem voor de airline of reisagent, die kunnen één boeking met meerdere reizigers gewoon opsplitsen.
Opsplitsen is inderdaad geen probleem, bij voorkeur wel boeken via de airline zelf want via een OTA is het natuurlijk een ramp. Mijn vrouw wil soms weleens een weekje langer bij familie blijven, maar mijn eigen bedrijf laat dat meestal niet toe. Blijft zij een weekje langer en ik ga de oorspronkelijke datum terug. Gewoon even bellen met de maatschappij en ze passen het zo (tegen de gebrukelijke kosten natuurlijk) aan.

• Mawlana
becopol schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:04:
Is er een manier om gratis stoelen te selecteren bij Turkish Airlines. Heb nu tijdens het inchecken 2 redelijke, maar niet de voorkeur, stoelen voor IST-CPT, maar 2 rukstoelen van AMS-IST. Heb alleen weinig zin om 100,- uit te geven om stoelen te kiezen.

Edit: ik kan echt geen enkele manier vinden. Dit is wel een beetje jammer... Meestal kies ik stoelen in het midden, zodat we altijd kunnen opstaan zonder gedoe maar nu dus aan het raam met één persoon naast ons.
Turkish Airlines is helaas meegegaan in de trend van (veel te) dure stoelkeuzes.

• becopol
Mawlana schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:37:
[...]

Turkish Airlines is helaas meegegaan in de trend van (veel te) dure stoelkeuzes.
Inderdaad 50 euro per persoon per enkele reis en dan moeten we begin januari ook nog terug dus als ik hier in mee ga zijn we weer 200 euro lichter. Heb dan ook besloten om de stoelen te accepteren, de langste vlucht is op zich niet zo'n issue. De vlucht naar IST wel, maar die is maar 3,5 uur dus te overzien.

• Mawlana
becopol schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:53:
[...]

Inderdaad 50 euro per persoon per enkele reis en dan moeten we begin januari ook nog terug dus als ik hier in mee ga zijn we weer 200 euro lichter. Heb dan ook besloten om de stoelen te accepteren, de langste vlucht is op zich niet zo'n issue. De vlucht naar IST wel, maar die is maar 3,5 uur dus te overzien.
Ik heb enkele uren geleden 2x€80 betaald voor een vlucht van 12u (KLM PE). Vrouwlief wil per se naast me zitten...

Bij Turkish Airlines betaal ik ook altijd, want ik heb een exit row seat nodig. :P

Dus ik ken je struggle. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 28-12-2025 23:15 ]

• becopol
Mawlana schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:14:
[...]

Ik heb enkele uren geleden 2x€80 betaald voor een vlucht van 12u (KLM PE). Vrouwlief wil per se naast me zitten...

Bij Turkish Airlines betaal ik ook altijd, want ik heb een exit row seat nodig. :P

Dus ik ken je struggle. :)
Herkenbaar... Ze zit ook graag naast mij, terwijl mij niet zoveel uitmaakt. Ik ga zitten en (probeer) te slapen tussen de twee maaltijden en dan is elke vlucht zo voorbij. In Economy wordt het toch nooit echt comfortabel dus verstand op nul en gaan.

Om trouwens nog maar te zwijgen over de hoeveelheid bagage die mee moet. De tijd van naar Azië met 12kg aan bagage is wel voorbij :+

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

becopol schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:45:
[...]

Ik ga zitten en (probeer) te slapen tussen de twee maaltijden en dan is elke vlucht zo voorbij. In Economy wordt het toch nooit echt comfortabel dus verstand op nul en gaan
Ze zouden Economy Class beter hernoemen naar Diazepam Class :+

Ik neem trouwens altijd R Calm (tegen reisziekte). Ik wordt daar enorm slaperig van (is eigenlijk een bijwerking die niet bij iedereen zo ervaren wordt) en dan hoor je mij 6 uur lang niet. Ideaal voor Diazepam Class zonder voorschrift.

• Tuniq
Deze week de Virgin Business class en de Virgin clubhouse geprobeerd op Heathrow. Dat is wel een fraaie lounge zeg! Service aan tafel, en lekkere a la carte gerechten, mooi drank aanbod.

In vergelijking is de KLM Crown 52 lounge dan erg matig. Nu vind ik de KLM lounge degelijk, niet slecht, niet goed. Barista is fijn, eten meestal degelijk, drank aanbod matig, wel veel ruimte, maar ik kijk er niet perse naar uit. De Virgin lounge vind ik wel echt top! Meer vergelijkbaar met een Delta one, Polaris lounge. Erg leuk om wat tijd door te brengen voor de vlucht. En daar zou ik wel naar uit kijken.

De business class setup in het vliegtuig is dan wel weer erg bijzonder. We hadden wel een beetje pech, want te tijde van boeken was het het nieuwere product 1-2-1. Maar latere equipment swap naar deze oude setup. Moet zeggen dat de stoelen prima zitten en je voeten liggen vrij, wat ook prettig is. Maar weinig privacy, wij zaten aan de kant met 1 rij, maar zeker aan de dubbele rij zie je je overbuur zitten. Infotainment is verouderd en klein. Eten aan boord vond ik wel goed.

Al met al een goede manier om naar de US te vliegen met een korte overstap in Londen. We vliegen meestal direct, maar dit was een erg goede deal. We zouden het zeker weer kiezen als prijs gunstiger is dan een directe vlucht, en dan hopelijk met de het nieuwste product.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHcQu6LnxrSBg0mM82VoK5YFjVU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/94tvjIRFlxydTt295A4WE0Vw.jpg?f=user_large

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
Weet iemand of de a330-300's van KLM allemaal de "nieuwe" economy stoelen hebben gekregen? Ik kan online wel vinden dat ze in maart/april 2025 zouden beginnen met vervangen van de stoelen, maar ik kan echt nergens vinden of het door gegaan/afgerond is. Als het nog de oude stoelen zijn boek ik namelijk wel vlucht met a330-200.

update: de KLM service lijn kon zelf ook niet aangeven of de upgrade was uitgevoerd, dus hebben maar dagje later geboekt zodat we de a330-200 hebben, nu hopen dat er niet nog equipment swap komt.

[ Voor 23% gewijzigd door krijn1985 op 29-12-2025 21:04 . Reden: typo fix ]

• Van der Berg
Wij zitten in Miami en wat gaat de tijd hard. Vorige week maandag aangekomen. Woensdag is de terugreis met JetBlue via Boston naar Schiphol. Nu is er een enorme sneeuwstorm geweest/gekomen in New York en Boston. Ik vraag mij af of alles normaal vliegt. Er waren heel veel vertragingen of annuleringen afgelopen weekend. Hier in Miami niks aan de hand en heerlijk warm weer (zomerweer Nederland)

Wij hebben 11 uur 14 minuten een overstap in Boston. Ik ben ook benieuwd of wij Boston in kunnen gezien de weersomstandigheden. Ik vrees ook veel turbulentie als wij vliegen richting Boston en vanaf Boston. Iemand iets mee gemaakt toevalig in de regio Boston met vliegen?

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 29-12-2025 17:31 ]

• Apache4u
  • Niet online
Ik kijk Pluribus, Silo, Severance en Shrinking. Het is echt bruut hoeveel tijd er tussen de seizoenen zit. Alleen Shrinking zou ergens jan/feb weer moeten beginnen. Voor Pluribus en Severance mogen we blij zijn als we dat in 2027 nog gaan meemaken 😔

Dat betekent, stam + t .

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:37
Even een vraag aan de Privium-gebruikers hier.
Gisteravond met gezin terug uit Dubai (A380, dus veel mensen). Bij de trap richting douane al chaos omdat de 'eu' trap en roltrap waren afgesloten. Beneden stond het compleet vast en werd de trap achter ons afgesloten.

Uiteindelijk mochten we aansluiten bij de rij naast Privium/crew, wat al flink scheelde (we konden niet door de zelfscan, kinderen <14)

Wat mij opviel: ik zag meerdere ouders mét jonge kinderen gewoon samen door het Privium-poortje gaan. Ouder doet de irisscan, poortje open, daarna even snel paspoort van het kind laten zien aan de marechaussee.

Ik heb zelf ook Privium, maar dit was de eerste keer dat ik dit zo zag gebeuren. Is dit officieel zo geregeld of meer een “als het druk is kijken ze de andere kant op” ding? Iemand hier ervaring mee?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tuniq schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:59:
De business class setup in het vliegtuig is dan wel weer erg bijzonder. We hadden wel een beetje pech, want te tijde van boeken was het het nieuwere product 1-2-1. Maar latere equipment swap naar deze oude setup. Moet zeggen dat de stoelen prima zitten en je voeten liggen vrij, wat ook prettig is. Maar weinig privacy, wij zaten aan de kant met 1 rij, maar zeker aan de dubbele rij zie je je overbuur zitten. Infotainment is verouderd en klein. Eten aan boord vond ik wel goed.
Die visgraatopstelling ('herringbone') kwam in oudere business class wel regelmatig voor, zo bijzonder is die niet. Zo nog met AC gevlogen destijds, ook 1-1-1. Daar leken de stoelen wel een beetje meer privacy te hebben. Je zit/ligt met de voeten naar elkaar, maar op zich had ik daar niet zo'n last van. De nieuwere opstellingen zijn daar vaak wel beter in, die houden nu wat meer rekening met privacy.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 29-12-2025 20:29 ]

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:09
FreezingPixels schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:38:

Wat mij opviel: ik zag meerdere ouders mét jonge kinderen gewoon samen door het Privium-poortje gaan. Ouder doet de irisscan, poortje open, daarna even snel paspoort van het kind laten zien aan de marechaussee.

Ik heb zelf ook Privium, maar dit was de eerste keer dat ik dit zo zag gebeuren. Is dit officieel zo geregeld of meer een “als het druk is kijken ze de andere kant op” ding? Iemand hier ervaring mee?
Mag dus niet, aangezien normaliter ook de ouder dan nogmaals moeten controleren. Maargoed, brutale mensen hebben de halve wereld.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Borromini schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:25:
[...]
Die visgraatopstelling ('herringbone') kwam in oudere business class wel regelmatig voor, zo bijzonder is die niet. Zo nog met AC gevlogen destijds, ook 1-1-1. Daar leken de stoelen wel een beetje meer privacy te hebben. Je zit/ligt met de voeten naar elkaar, maar op zich had ik daar niet zo'n last van. De nieuwere opstellingen zijn daar vaak wel beter in, die houden nu wat meer rekening met privacy.
Herringbone seating komt in verschillende vormen, waarbij men meestal de hoek niet zo groot maakt en een 1-2-1 opstelling bereikt met toch nog wel wat privacy. Die van Virgin in dit voorbeeld (die nu ook door Thai Airways op sommige toestellen worden ingezet nadat ze zijn overgenomen van Virgin, rebranded naar "Premium Economy Plus") is wel degelijk redelijk uniek.
Ze hadden de opstelling eigenlijk niet slechter kunnen bedenken. Daarom noemen ze het ook Coffin Class.

• CyBeR
  • Niet online
Die oude stoelen van VS ken ik alleen van hen en van Air New Zealand. Bij beide maatschappijen is dat inmiddels het oude product, maar die tweede houdt voor hun nieuwe product nog steeds vast aan het herringbone-principe waarbij de stoel dus naar het gangpad wijst ipv naar het raam of naar binnen.

Pagina: 1 ... 258 259 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2