Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Uiteindelijk natuurlijk ook geen positieve situatie voor de lounge zelf. Die willen zo veel mogelijk mensen binnenhalen gezien ze per gast betaald krijgen.

Op enkele vliegvelden kun je met Priority Pass, ipv dat je een lounge bezoekt, ook tot een bepaald budget een gewoon eten bestellen in een restaurant in de terminal. Zou voor Schiphol ook nog wel een idee zijn, niet alleen om overcrowding in Aspire lounges tegen te gaan - maar ook omdat de Aspire lounges pas vrij laat open gaan (6AM?). Ben meerdere keren de Star alliance lounge binnengelopen terwijl er een grote groep mensen zitten te wachten voor een dichtte deur bij Aspire.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:35

Grouchy

meep meep

Xandrios schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:57:
Maar Check-In lijkt dus óók niet meer door KLM gedaan te worden, gezien deze recentelijk is afgesplitst.
Gok op Viggo/Unify personeel in Delta uniform dat gaat werken met AF/KL systemen. Erachter stond KLM personeel ze wegwijs te maken in ik denk Amadeus/Oscar/Altea, (waarschijnlijk geen Deltaterm/net/SNAPP/AXIS)
Stel dat als KLM grond weer eens gaat staken bij de checkin balies dan kan Viggo/Unify gewoon door?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:43
Piece concept voor ruimbagage is echt irritant. Ik heb een tas van 11kg en een koffer van 25kg. Maximaal 23kg per stuk, dus nu moet ik twee kilo zien over te hevelen.. :( Dat past echter niet in de tas. :')

KLM Premium Comfort, geen status.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met hoelang het bij KLM duurt voordat je het geld van een (flex) ticket terugkrijgt?
In totaal zijn er 3 betalingen, eentje voor de ticket, eentje voor de stoel heen en eentje voor de stoel terug. Die van de stoelen kreeg ik meteen binnen 2 werkdagen terug. Waarom die van de flex ticket niet? :?

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:50
Voor mij beste voorbeeld van "overdaad" aan PP is Tokyo, zowel HND als NRT waar PP houders van de ANA lounges gebruik konden - weet niet of dat nog steeds zo is. Niet dat er niet genoeg plaats was maar ik heb zelden een andere airline lounge bezocht waar je moest zoeken naar een zitplaats.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-02 08:57
Mawlana schreef op maandag 9 februari 2026 @ 01:45:
Piece concept voor ruimbagage is echt irritant. Ik heb een tas van 11kg en een koffer van 25kg. Maximaal 23kg per stuk, dus nu moet ik twee kilo zien over te hevelen.. :( Dat past echter niet in de tas. :')

KLM Premium Comfort, geen status.
Ook al had je wel status. Die limiet gaat niet zomaar omhoog gezien 23kg de max is dat personeel mag tillen onder ideale omstandigheden. Ik denk dat ze het ook wel gaan waarderen als het je wel lukt om de kilos wat meer te verspreiden ;)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Yankovic schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Ook al had je wel status. Die limiet gaat niet zomaar omhoog gezien 23kg de max is dat personeel mag tillen onder ideale omstandigheden. Ik denk dat ze het ook wel gaan waarderen als het je wel lukt om de kilos wat meer te verspreiden ;)
Nouja, ik mag 32 kilo in mijn koffer stoppen op dezelfde vluchten ;)

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:41
Yankovic schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:00:
Ook al had je wel status. Die limiet gaat niet zomaar omhoog gezien 23kg de max is dat personeel mag tillen onder ideale omstandigheden.
32 kilo op deze intercontinentale vlucht (ultimate in business class).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QHc1iLAjvHGlJSs1zSlLfB_TRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfVr655GL2ATlT56tv7aDake.jpg?f=fotoalbum_large

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat hierboven staat, plus dat een vriendin van mij (wel status) met regelmaat net ietsje meer dan 23kg mee heeft genomen zonder problemen.

Ik kom er zelf nooit aan dus geen probleem voor mij; had laatst geloof ik 20kg en dat is al uitzonderlijk. En vloog business dus had nog 12kg + 2x 32kg mee kunnen nemen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-02 09:37
Gewoon even een uiting van blijdschap en opwinding: ik heb gisteren tickets geboekt voor een lang gekoesterde droom.

Eind maart vlieg ik met Lufthansa naar New York. New York is een leuke bonus, maar het gaat me om de vlucht met een A340-600. :D Wilde al sinds jaar en dag eens met die kist vliegen maar er zat nooit een bestemming bij die me aansprak. Nu het moment dichterbij komt dat ook LH zijn A340 uit de vloot gaat nemen heb ik de knoop doorgehakt en gekeken welke van de A340-600 bestemmingen dan nog het spannends zou zijn. Dat is dus New York geworden.

Zin in!!!

www.flickr.com/malvlex

• PWM
  • Niet online
Begin nog eens groot fan van German Airways te worden. Het gebrek aan EC is irritant. Maar hun Business stoelen hebben echt een zee van ruimte. Aangezien ze mij inmiddels op de meeste vluchten upgraden (gok juist doordat er geen EC is), begin ik er bijna vluchten op uit te zoeken.

• CyBeR
  • Niet online
EC is niet echt nodig bij German Airways, hun economy stoelen staan ver genoeg uit elkaar dat je in mijn beleving even veel ruimte hebt als in EC in KLM's eigen Embrears.

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:07:
EC is niet echt nodig bij German Airways, hun economy stoelen staan ver genoeg uit elkaar dat je in mijn beleving even veel ruimte hebt als in EC in KLM's eigen Embrears.
Ze hebben evenveel stoelen als de KLM E190's en ze gebruiken allebei 79cm voor Economy. EC is 84cm.

Het lijkt ruimer, maar is het niet.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:33
CyBeR schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:14:
Wat hierboven staat, plus dat een vriendin van mij (wel status) met regelmaat net ietsje meer dan 23kg mee heeft genomen zonder problemen.

Ik kom er zelf nooit aan dus geen probleem voor mij; had laatst geloof ik 20kg en dat is al uitzonderlijk. En vloog business dus had nog 12kg + 2x 32kg mee kunnen nemen :P
Heb met status ook al meer dan eens m'n koffer moeten openmaken omdat ik op 24-24,5kg zat en de regels strict werden nagevolgd (de onofficiële limiet ligt op 23,4kg vertelde een KLM medewerker me ooit). Zowel KLM als Delta zijn er altijd streng mee in mijn ervaring.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Malfoi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:54:
Gewoon even een uiting van blijdschap en opwinding: ik heb gisteren tickets geboekt voor een lang gekoesterde droom.

Eind maart vlieg ik met Lufthansa naar New York. New York is een leuke bonus, maar het gaat me om de vlucht met een A340-600. :D Wilde al sinds jaar en dag eens met die kist vliegen maar er zat nooit een bestemming bij die me aansprak. Nu het moment dichterbij komt dat ook LH zijn A340 uit de vloot gaat nemen heb ik de knoop doorgehakt en gekeken welke van de A340-600 bestemmingen dan nog het spannends zou zijn. Dat is dus New York geworden.

Zin in!!!
Waarom de 340? Een 747, dat snap ik. En dan de nieuwere toestellen die stiller zijn, beter binnenklimaat, ... Maar een 340 is nu niet een toestel op mijn bucket list :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:59
Borromini schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Waarom de 340? Een 747, dat snap ik. En dan de nieuwere toestellen die stiller zijn, beter binnenklimaat, ... Maar een 340 is nu niet een toestel op mijn bucket list :p
Voor de lower deck toiletten misschien?

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-02 09:37
Borromini schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Ik ben toch wel een kleine Airbus fanboy en de A340 vond ik altijd al een bijzonder toestel (niet eens per se mooi, maar gewoon bijzonder). En een 747 heb ik wel eens gevlogen (toen ik 6 was weliswaar, maar goed) en daarnaast wordt de A340 sneller zeldzaam dan een 747, die vliegen toch nog iets langer door.
Overigens moest het perse een -600 zijn. Een -300 vond ik niet "speciaal" genoeg, hoewel nu ik er over nadenk zo'n toestel met hairdryers ook wel interessant was geweest.
Knopsje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Voor de lower deck toiletten misschien?
En dit uiteraard!

[ Voor 5% gewijzigd door Malfoi op 09-02-2026 15:41 ]

www.flickr.com/malvlex

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:08
100% controle morgen op Schiphol: Bron.

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Ze hebben evenveel stoelen als de KLM E190's en ze gebruiken allebei 79cm voor Economy. EC is 84cm.

Het lijkt ruimer, maar is het niet.
Ze hebben inderdaad dezelfde hoeveelheid stoelen, maar de cabine configuratie is niet hetzelfde. KLM heeft voorin een betrekkelijk grote hoeveelheid ruimte besteed aan opslag, en German Airways wat minder.

Volgens AeroLOPA heeft KLM 33" (business/EC), 30" (rijen 8-10) of 31" pitch, waar German Airways volgens hun eigen gegevens 44" (Business), 33" (aannemelijkerwijs de rijen daarna) of 31" pitch hebben.

Ik heb er zelf mee gevlogen en vond 't beduidend ruimer, en ik kon ook zien dat de afstand tussen de stoelen in business zelfs veel ruimer was. Maar ik zit altijd wel redelijk vooraan dus waarschijnlijk zat ik dan in 33"-pitch stoelen zonder door te hebben dat 't misschien verder naar achteren wat krapper was.

Vergelijk in de afbeelding in de pdf van German Airways waar de ramen beginnen tov waar die van KLM beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2026 23:19 ]

• Mawlana
Chief schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:54:
Voor mij beste voorbeeld van "overdaad" aan PP is Tokyo, zowel HND als NRT waar PP houders van de ANA lounges gebruik konden - weet niet of dat nog steeds zo is. Niet dat er niet genoeg plaats was maar ik heb zelden een andere airline lounge bezocht waar je moest zoeken naar een zitplaats.
Met PP heb ik op NRT T1 geen toegang tot de ANA lounge. Enkel NOA en executive lounge. NOA is best rustig op dit moment. Het gaat erom dat ik kan zitten.

Wat betreft bagage: het is 3x 22.5kg (+/- 0.2kg) en 1x 15kg geworden. :')

• Chief
Ah, dan hebben ze dat veranderd, good to know. Moet er eind deze maand weer zijn

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33
In het bericht van Schiphol zelf wordt gesproken over een stiptheidsactie, er wordt nergens het woord '100% controle' gebruikt.
Een stiptheidsactie is dat men het werk precies volgens de regels uitvoert en niet zelf initiatief neemt of flexibel opstelt.
Het lijkt me toch niet zo, dat 100% controles conform de regels is. De wachtrijen worden dan zo lang dat het bij de bagagebanden gewoon onveilig wordt door de drukte.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 05:09:
[...]

In het bericht van Schiphol zelf wordt gesproken over een stiptheidsactie, er wordt nergens het woord '100% controle' gebruikt.
Een stiptheidsactie is dat men het werk precies volgens de regels uitvoert en niet zelf initiatief neemt of flexibel opstelt.
Het lijkt me toch niet zo, dat 100% controles conform de regels is. De wachtrijen worden dan zo lang dat het bij de bagagebanden gewoon onveilig wordt door de drukte.
Volgens de fnv, een van de vakbonden in de actie, is het wel een 100% controle:
Op luchthaven Schiphol worden tussen 12.00 en 13.30 uur alle binnenkomende passagiers na het ophalen van hun ruimbagage volledig gecontroleerd. Ook reizigers die normaal gesproken kunnen doorlopen omdat zij niets hebben aan te geven, worden gecheckt.
https://www.fnv.nl/nieuws...-actie-op-schiphol-havens

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:38
Ik had in die sneeuw week op AMS een korte KLM trip van 2 dagen binnen EU. De terugvlucht werd al geannuleerd kort voor vertrek van de outbound.

Omdat ik niet wilde stranden op bestemming heb ik het ticket geannuleerd. Dus ook de outbound die wel vloog. Dat was 2u voor vertrek.

Ticket was non-refundable en nu blijft KLM volhouden dat dat een "voluntary cancellation" was en geen recht op enige refund (behalve belastingen). Omdat ik zelf de outbound heb geannuleerd die nog wel vloog.

Dat lijkt mij onredelijk, en volgens mij heb ik volgens de passenger rights ook recht op een refund. Op z'n minst voor de vlucht die niet uitgevoerd is, maar het lijkt mij voor het hele ticket.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Zit ik ernaast?

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Had je voor beide vluchten dezelfde PNR? Als beide vluchten dezelfde PNR hadden, dan is het redelijk dat je ook de heenvlucht kunt annuleren wanneer de terugvlucht door KLM is geannuleerd.

Vorig jaar werd een van onze Turkish Airlines vluchten geannuleerd. In de email stond duidelijk dat we eenmalig kosteloos mochten wijzigen. We konden zonder extra kosten een andere vlucht kiezen of annuleren.

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:38
mkmi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:59:
Had je voor beide vluchten dezelfde PNR? Als beide vluchten dezelfde PNR hadden, dan is het redelijk dat je ook de heenvlucht kunt annuleren wanneer de terugvlucht door KLM is geannuleerd.
Dezelfde PNR inderdaad, normaal retourticket. Ik doe nog maar eens een poging.

• Wally2002
  • Laatst online: 11:33
Fly-guy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Volgens de fnv, een van de vakbonden in de actie, is het wel een 100% controle:

[...]

https://www.fnv.nl/nieuws...-actie-op-schiphol-havens
Dank, dan is het woordgebruik door Schiphol met 'stiptheidsactie' m.i. wel misleidend. Ze gaan dus juist meer doen dan normaal door iedereen te controleren, terwijl het mij aannemelijk lijkt dat ze normaal gesproken risicogestuurd en/of op basis van ervaring mensen eruit halen voor een praatje of controle.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:13:
[...]

Dank, dan is het woordgebruik door Schiphol met 'stiptheidsactie' m.i. wel misleidend. Ze gaan dus juist meer doen dan normaal door iedereen te controleren, terwijl het mij aannemelijk lijkt dat ze normaal gesproken risicogestuurd en/of op basis van ervaring mensen eruit halen voor een praatje of controle.
Wat ik vandaag las was dat de vertraging en de rij een half uurtje was, dat valt voor Schiphol best wel mee :P
Alleen jammer dat je pas na de bagage wachttijd erlangs kan :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mawlana
Op dit tijdstip wordt er wel beduidend meer gecontroleerd dan ik ben gewend. Niet 100%, maar dat was vanmiddag. Afhankelijk van waar je vandaan komt mag alle bagage weer door de x-ray. Althans, dat is wat ik als passagier heb ervaren.

Wat is de maaltijdservice van KLM trouwens bagger vergeleken met de Aziatische en Arabische airlines. Vooral als je veggie/vega of halal wil...

[ Voor 34% gewijzigd door Mawlana op 10-02-2026 20:35 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:56:
[...]

Voortaan op klm.be boeken, dat scheelt weer de boekingskosten :+
Ik zie ineens geen verschil meer :o. Voordeel is nu weg denk ik dan om op klm.be ipv klm.nl te boeken.

Wel zie ik dat je bij basic tickets ineens wel XP (2XP voor een 5XP light ticket) krijgt. Vorig x was dat 0.

• Xandrios
Dat is goed nieuws. Krijgen we iig nog iéts aan XP's op de basic fares, terwijl FB nog steeds aan mooie reden blijft geven om te upgraden naar Light (Voor de extra XPs).

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:57

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Klopt, Ben (van FB) poste vandaag op FT dat de 0 xp een bug was en het 2xp hoort te zijn, de basic fares zijn nu ook op meerdere bestemmingen beschikbaar per gisteren.

En ter info over vluchten vanaf zwe, wij hadden de trein gemist , want meer dan uur vertraging en wat gaan drinken :p was blijkbaar toch eerder aangekomen zonder dat de eurostar website daarop aangepast was,dus tja...volgende eurostar gepakt en op schiphol aangekomen was ticket gecancelled (oeps) dus naar de balie en daar zeiden ze dus dat 11 andere wel op de trein zaten (het wordt dus gechecked) , onze business stoelen bleken alweer verkocht maar uiteindelijk is alles weer goed gezet na wat dingen hebben laten zien (zoals de niet aangepaste eurostar website/uitgaven antwerpen) en zijn 2 mensen weer gedowngrade. Hier zal status ook wel wat geholpen hebben gok ik en gewoon vriendelijk blijven :)

Maar moraal is, zeker als er iets misgaat, het is belangrijk dat je op de trein ingechecked staat door de conducteur.

Ik kon ons ook niet inchecken van tevoren plat lijn gebeld, en die zeiden dat ik daarvoor dus bij de conducteur moest zijn. Dus bij dezen een datapunt

[ Voor 74% gewijzigd door mrsar op 12-02-2026 05:24 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• CyBeR
  • Niet online
mrsar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 05:16:
Klopt, Ben (van FB) poste vandaag op FT dat de 0 xp een bug was en het 2xp hoort te zijn, de basic fares zijn nu ook op meerdere bestemmingen beschikbaar per gisteren.
Het was geen bug, ze zijn gewoon van mening veranderd. Je krijgt nu ook 2XP op Transavia fares en dan is 't onredelijk als je bij de LCC wel punten krijgt maar bij KLM niet.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:13

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:04:
Uiteindelijk natuurlijk ook geen positieve situatie voor de lounge zelf. Die willen zo veel mogelijk mensen binnenhalen gezien ze per gast betaald krijgen.

Op enkele vliegvelden kun je met Priority Pass, ipv dat je een lounge bezoekt, ook tot een bepaald budget een gewoon eten bestellen in een restaurant in de terminal. Zou voor Schiphol ook nog wel een idee zijn, niet alleen om overcrowding in Aspire lounges tegen te gaan - maar ook omdat de Aspire lounges pas vrij laat open gaan (6AM?). Ben meerdere keren de Star alliance lounge binnengelopen terwijl er een grote groep mensen zitten te wachten voor een dichtte deur bij Aspire.
Emirates deed dat jaren geleden op Schiphol, kon je kiezen tussen loungetoegang of een voucher van 35-40 euro pp. Maar zijn ze al lang mee gestopt helaas, want was een stuk betere optie dan de knakenAspire.
De druk op Aspire wordt denk ik wel iets minder als de Centurion open gaat.

• Xandrios
mrsar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 05:16:
Er zijn uitgebreide discussies geweest met Ben over dit onderwerp. Tijdens de pilot was 0XP zeker de bedoeling, dat was expliciet het afschrikmiddel om te voorkomen dat elites deze fares zouden boeken. Op die manier kunnen ze beter concurreren met de echte prijsvechters, terwijl de elites die meer te besteden hebben dat ook blijven doen.

Het alternatief zou zijn geweest dat je geen elite benefits zou krijgen met een Basic ticket. Dus, een hoge boarding group en mogelijk zelfs geen lounge toegang en/of extra luggage. Die weg is gelukkig niet gekozen.
Daniel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:18:
De druk op Aspire wordt denk ik wel iets minder als de Centurion open gaat.
Dat zal een beetje afhangen van het percentage PriorityPass houders die de kaart via een Amex Platinum hebben verkregen. Ik heb geen idee over welke percentages we het dan hebben, maar er is bijvoorbeeld ook een Mastercard black die PriotiyPass bevat (en geen Centurion toegang) en de duurdere Revolut kaarten hebben ook PP erbij meende ik.

Helaas is Centurion alleen voor non-Schengen, dus dat gaat voor Aspire in het Schengen gebied niet veel uithalen ben ik bang.

[ Voor 28% gewijzigd door Xandrios op 12-02-2026 11:58 ]

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-02 15:49
Evianon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:25:
Ik had in die sneeuw week op AMS een korte KLM trip van 2 dagen binnen EU. De terugvlucht werd al geannuleerd kort voor vertrek van de outbound.

Omdat ik niet wilde stranden op bestemming heb ik het ticket geannuleerd. Dus ook de outbound die wel vloog. Dat was 2u voor vertrek.

Ticket was non-refundable en nu blijft KLM volhouden dat dat een "voluntary cancellation" was en geen recht op enige refund (behalve belastingen). Omdat ik zelf de outbound heb geannuleerd die nog wel vloog.

Dat lijkt mij onredelijk, en volgens mij heb ik volgens de passenger rights ook recht op een refund. Op z'n minst voor de vlucht die niet uitgevoerd is, maar het lijkt mij voor het hele ticket.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Zit ik ernaast?
Succes met je contact met KLM; zelfs als KLM je ticket annuleert krijg ik géén enkele inhoudelijke reactie van KLM. retourvlucht uit SFO zonder bericht door KLM geannulleerd, ter plekke nieuwe moeten boeken á 4K).

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 13:04

Sorcerer8472

Mens sana?

Len020 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:01:
[...]

Succes met je contact met KLM; zelfs als KLM je ticket annuleert krijg ik géén enkele inhoudelijke reactie van KLM. retourvlucht uit SFO zonder bericht door KLM geannulleerd, ter plekke nieuwe moeten boeken á 4K).
Dat zou de klantenservice toch echt voor je moeten kunnen fixen als je belt?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-02 15:49
Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Dat zou de klantenservice toch echt voor je moeten kunnen fixen als je belt?
Dat zou je denken, echter……

https://www.rtl.nl/nieuws...gebrekkige-klantenservice

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het een webwinkel zou zijn, volgt meestal een faillissement. Nu is dat bij klm niet aan de orde, maar het is wel verontrustend. Vraag mij af wat er nu weer speelt.
Het einige USP wat KLM nu big heeft zijn de betere slot tijden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Als het een webwinkel zou zijn, volgt meestal een faillissement. Nu is dat bij klm niet aan de orde, maar het is wel verontrustend. Vraag mij af wat er nu weer speelt.
We zijn 't alweer vergeten want alles is gesmolten maar niet al te lang geleden was er een complete meltdown op Schiphol omdat het sneeuwde. Plus dat er een bagagestoring was, plus dat er opeens niet naar de richting Venezuela gevlogen mocht worden, plus dat het midden oosten ook opeens no-go was.

Dat alles bij elkaar heeft nogal een impact op je klantenservice, dus ze hebben 't (nog steeds) extra druk. En nieuwe medewerkers aannemen en opleiden is ook niet in een week gedaan.

• wibblemoo
  • Laatst online: 13:08
Ja beter schaal je je klantenservice af tot het minimale, om bij enige disruptie weer als een hert in de koplampen te staren.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:50:
[...]

We zijn 't alweer vergeten want alles is gesmolten maar niet al te lang geleden was er een complete meltdown op Schiphol omdat het sneeuwde. Plus dat er een bagagestoring was, plus dat er opeens niet naar de richting Venezuela gevlogen mocht worden, plus dat het midden oosten ook opeens no-go was.

Dat alles bij elkaar heeft nogal een impact op je klantenservice, dus ze hebben 't (nog steeds) extra druk. En nieuwe medewerkers aannemen en opleiden is ook niet in een week gedaan.
mwah - nee.
Tijdens Corona snapte ik het. De meeste ellende is weken geleden en als je als organiesatie drie weken nodig hebt om bij te komen van een storing van drie dagen, dan doe je het gewoon niet goed.
KLM kan en mag zich niet hierachter verschuilen, ze hebben de operatie op meerdere punten niet meer op orde, en die laat het - kanban stijl oOo - schrijnend de rotsen uit de rivier steken.

• CyBeR
  • Niet online
"Drie dagen" klinkt idd niet als heel veel maar ten eerste klopt dat niet want d'r zijn ook die andere verstoringen die ik opmerkte, en ten tweede KLM vervoert tienduizenden mensen per dag (gemiddeld per dag net geen 100k, vermoedelijk iets minder in januari). Drie dagen niet of nauwelijks kunnen vliegen kan je zo meer dan 100.000 tickets opleveren. Dat kost gewoon tijd.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:55
CyBeR schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:25:
"Drie dagen" klinkt idd niet als heel veel maar ten eerste klopt dat niet want d'r zijn ook die andere verstoringen die ik opmerkte, en ten tweede KLM vervoert tienduizenden mensen per dag (gemiddeld per dag net geen 100k, vermoedelijk iets minder in januari). Drie dagen niet of nauwelijks kunnen vliegen kan je zo meer dan 100.000 tickets opleveren. Dat kost gewoon tijd.
Inderdaad, dit is gewoon een gevolg van bijna alle reguliere dingen automatiseren / zonder menselijke tussenkomst regelen. Als die menselijke tussenkomst dan wel een keer nodig is voor een groot aantal klanten dan loop je al snel vast (tenzij je de rest van de tijd een heel kantoorpand vol met agents hebt die als er geen calamiteiten zijn de hele dag koffie mogen drinken).

De oplossing is ook bij dit soort verstoringen in de dienstverlening het meeste zonder menselijke tussenkomst af te kunnen handelen. Dat is echter wel heel erg complex en deels gewoon nog niet mogelijk om in te richten, los van het feit dat een deel van je klanten dan alsnog de telefoon pakt ipv het zelf online te regelen.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Is sinds Covid helaas nooit meer echt goed gekomen. Toezichthouders vinden het hier wel goed zo dus waarom veranderen.
Laatste claim (september stakingen) duurde 3 maanden en net geen 2 weken. Trek je dat door voor januari dan kom je ergens in april uit.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 20:46
givow schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Cathay Pacific heeft bij mij de andere kant op (HAN-AMS via HKG) een vluchttijd veranderd waardoor ik een 55 minuten overstap heb, nog even nagevraagd of ze het een goed plan vonden. Het was geen probleem zeiden ze... Ben benieuwd.
Deze vlucht heb ik 2x eerder gehad en als je meer dan 5 minuten vertraging hebt wordt je vlucht van HKG naar AMS proactief geannuleerd en mag je een uur later via Londen of 2 uur later via Parijs retour.

Mijn ervaring tot op heden is 50/50 via Parijs.

Voor de 2 vluchten die later dit jaar nog op de planning staan ga ik voor de eerdere vlucht + relaxen/werken in de lounge in HKG.

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-02 05:54
Ik vind KLM al een slechte maatschappij. Ooit was de IT wel beter dan bij veel anderen, maar zelfs dat niet meer. Vandaag wordt het weer bevestigd. We reizen naar China en heb een upgrade gekocht NA checkin voor de heenreis. Nu wordt de terugreis wel aangepast in hun systemen (prima), maar de heenreis niet. Ik krijg ook geen bevestigingen van de upgrade heen. Geld is uiteraard wel weg.

De klantenservice is druk en neemt geen nieuwe verzoeken aan. Wat een achterlijk bedrijf. Ik zie de bui al hangen, morgen toch economy ipv upgrade en maanden gezeik en wachten op mijn geld terug.

Iemand eerder iets vergelijkbaars gehad? Ik heb geen status dus geen aparte lijn die ik kan bellen.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:33

florholvoet

aka F0x.be

Gongbao schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:51:
Iemand eerder iets vergelijkbaars gehad? Ik heb geen status dus geen aparte lijn die ik kan bellen.
Ik ben ook al een week aan het vechten met de helpdesk van KLM. Bij mij gaat het over mijn vluchten die geannuleerd werden (tot 3x toe), een refund die ze mij daarvoor moeten geven, ook voor een betaalde upgrade die ik deed, én mijn bagage die kwijt is. Behorend frustrerend allemaal.

Nu, ik weet uit ervaring dat heel veel airlines kampen met overbevraagde en ondermaatse helpdesks. En dit varieert ook van tijd tot tijd. Ik kan dit dus best wel relativeren en ik vind daarom niet dat KLM een slechte maatschappij is, maar dat helpt ons momenteel niet verder. Ik neem er vrede mee dat het waarschijnlijk nog enkele weken zal duren vooraleer ik mijn refunds en bagage terug heb.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AFKL heeft hun IT ook gewoon niet op orde, met dat hele NDC verhaal. De airlines gingen het allemaal wel zelf doen, maar de praktijk is natuurlijk weerbarstiger. Maar ja, ze hebben geld geroken en de traditionele kanalen 'voldeden niet meer'. En dan verbaasd zijn dat er ineens zoveel extra druk komt op hun support. Dat had niemand nooit durven raden natuurlijk, en CEO's moeten blijkbaar geen marges inbouwen. Het ging allemaal op wieltjes lopen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:41
Bij AFKL heb ik status dus daar wordt ik normaal gesproken snel geholpen maar bij de concurrentie ervaar ik helaas wel regelmatig problemen. Na 6 maanden heb ik nog twee openstaande zaken bij Lufthansa en ook bij Emirates staat al ruim 4 maanden een terugbetaling open. Het wil allemaal niet opschieten en ook bij de servicedesk word je van het kastje naar de muur gestuurd...

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 12:29

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik wacht ook nog op geld van Lastminute.com, wat volgens hun 2 maanden kan duren. Ga ik niet op wachten, ik start binnenkort een claim bij m'n CC maatschappij. Als je direct bij een airline geboekt hebt, moeten ze binnen 7 dagen terugbetalen: https://www.rijksoverheid...verboeking-van-een-vlucht

Doen de airlines waarschijnlijk weinig mee, maar wel een stokje om mee te slaan. Op bovenstaande website staat ook dat je naar de kantonrechter kan, maar die link werkt niet. Hier wel een formulier om een melding bij ILT te doen: https://e-loket.ilent.nl/...uthenticatie/CB_Inleiding

• Gongbao
Ik vind KLM al een slechte maatschappij. Ooit was de IT wel beter dan bij veel anderen, maar zelfs dat niet meer. Vandaag wordt het weer bevestigd. We reizen naar China en heb een upgrade gekocht NA checkin voor de heenreis. Nu wordt de terugreis wel aangepast in hun systemen (prima), maar de heenreis niet. Ik krijg ook geen bevestigingen van de upgrade heen. Geld is uiteraard wel weg.

De klantenservice is druk en neemt geen nieuwe verzoeken aan. Wat een achterlijk bedrijf. Ik zie de bui al hangen, morgen toch economy ipv upgrade en maanden gezeik en wachten op mijn geld terug.

Wow, het wordt nog mooier. Na 8 uur heb ik denk ik 4 medewerkers op whatsapp gesproken, die allemaal 2 reacties gaven die kant noch wal raakten en heel verschillend waren en elke keer uren wachten op reacties.

Ik heb foutieve bevestigingsmails (optelling klopt op 500-1000 euro per ticket niet) en nu zegt de laatste medewerker dat het wel klopt met verzonnen wijzigingskosten. Sinds wanneer betaal je wijzigingskosten als je ingaat op een upsell upgradeoffer in hun check in proces.

Lekker hele dag gedoe om niets, wat een manier van zakendoen. Nu weer tijd verspillen om het naar de rechtsbijstand te sturen. Nooit meer KLM voor mij als het enigsins kan.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Gongbao schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Wow, het wordt nog mooier. Na 8 uur heb ik denk ik 4 medewerkers op whatsapp gesproken, die allemaal 2 reacties gaven die kant noch wal raakten en heel verschillend waren en elke keer uren wachten op reacties.

Ik heb foutieve bevestigingsmails (optelling klopt op 500-1000 euro per ticket niet) en nu zegt de laatste medewerker dat het wel klopt met verzonnen wijzigingskosten. Sinds wanneer betaal je wijzigingskosten als je ingaat op een upsell upgradeoffer in hun check in proces.

Lekker hele dag gedoe om niets, wat een manier van zakendoen. Nu weer tijd verspillen om het naar de rechtsbijstand te sturen. Nooit meer KLM voor mij als het enigsins kan.
En wat als je nu gewoon je vlucht afwacht? Wellicht is er helemaal niets aan de hand.

Dat het technisch niet helemaal goed gaat in dit geval zal niemand ontkennen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 14-02-2026 08:15 ]

The best is yet to come

• Gongbao
Helaas wel, KLM geeft aan dat ik alleen de terugreis heb geupgrade, voor het bedrag van beide upgrades.

Echt heel gek. Ik koop bij een webshop 2 broeken voor samen 200 euro. Vervolgens stuurt de webshop een bevestiging van 1 broek voor 200 euro, en nu zou ik moeten bewijzen dat ik niet 1 broek voor 200 euro heb besteld.

Maar goed, het is voor nu wat het is en denk eerlijk gezegd niet dat ik nog iets ga terugzien van mijn geld, ondanks dat het echt een absurde gang van zaken is.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Gongbao KLM IT is niet al te best: denk dat je hier weinig tegenspraak daarop krijgt. Kan je de e-mail zonder persoonsgegevens eens delen? Want het is gek dat jij in de veronderstelling bent alle segmenten geupgrade te hebben, en KLM ziet alleen een upgrade voor de terugreis.

Wat KLM zegt kan in theorie wel: ik heb wel eens ingechecked en alleen voor de terugreis een upgrade offer gekregen. Wat heb je betaald pp voor de upgrade? Neem aan van economy (niet premium) naar business ?

[ Voor 27% gewijzigd door We Are Borg op 14-02-2026 08:57 ]

• Gongbao
Delen gaat niet, omdat de documentatie niet klopt met wat ik geboekt heb. Ik keek gisteren ochtend samen met mijn vrouw direct na checkin, vanuit KLM mijn reis. Daar konden we een upgrade kopen. Heenreis werd aangeboden (alles voor 4 personen) naar premium comfort voor 1,6k of business voor 4,4k. Gekozen voor PC. De volgende stap was de terugreis voor PC 1,1k, business voor 3,6k. Gekozen voor business. Vervolgens betaling gedaan van 5,3k, volgens verwachting. So far so good.

Echter kregen we toen een bevestiging in de mail van alleen de upgrade terug, met prijzen die we niet herkenden, dus direct CS contact gezocht. Na 3 halve berichten en verschillende personen kregen we in de avond eindelijk contact met iemand die het bekeek en aangaf dat het klopte en we een upgrade naar business hadden gekocht voor 5,3k alleen de terugreis. De prijsverschillen die we in de mail zagen kwamen door wijzigingskosten gaf deze persoon aan. De specificatie is niet in de app of mijn account zichtbaar, maar de persoon kon wel een factuur sturen, die overeenkomt met wat die persoon zegt.

Hoe dit kan, geen idee. Als we niet met 2 personen hadden geboekt en exact hetzelfde hadden gezien zou ik gaan twijfelen aan mezelf.

Er zijn meer vreemde dingen aan de hand; diverse knoppen doen het niet voor deze reis in de app/ website. Het price overview klopt niet wat ik per ticket heb gehad (ticket price is 1213, dan 8 toeslagen van zeg 400 euro, total ticket price 995, dat kan ook niet kloppen). Maar ik denk eigenlijk dat dat ruis is.

Ik lijk mogelijk recht te hebben op restitutie binnen 24 uur, maar het formulier daarvoor werkt niet omdat ik de heenreis ben ingecheckt (ik vertrek over een paar uur) en het alternatieve formulier vraagt om een ticketcode die ik heb, maar hij zegt dat die niet geldig is.

Nu maar weer wachten op customer service, om in ieder geval een timestamp van de aanvraag te hebben.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:33
De upgrade offers na check-in zijn toch alleen voor het aanstaande vlieg segment? Heb nog nooit by T-30 of T-24 een upgrade offer gekregen voor de terugreis. Sterker nog, laatste keer toen ik telefonisch bij T-30 naar upgrade mogelijkheden informeerde en daarna geboekt heb, werd me zelfs verteld dat ze voor de terugweg nog niks konden zien tot we wederom op T-30/T-24 zaten.

• CyBeR
  • Niet online
Inderdaad, die komen pas bij check-in voor de vlucht zelf (dus niet eens check-in voor je reis als geheel, als 't de 2e vlucht betreft na een layover).

Een upgrade voor een vlucht meer dan 30 uur van tevoren is gewoon een upfare en daar betaal je meestal grof meer voor. (Maar om er nog iets positiefs van te maken krijg je ook FB punten voor Business daarna.)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 14-02-2026 19:13 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 08:57
Schiphol KLM annuleert groot aantal vluchten vanwege sneeuw

Zijn er hier nog veel-vliegers die de KLM bewust mijden om deze reden? Telkens als er een beetje afwijkend weer wordt voorspeld annuleren ze immers 'preventief' heel veel vluchten. Is toch lastig plannen voor reizigers zo.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
alexbl69 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:39:

Zijn er hier nog veel-vliegers die de KLM bewust mijden om deze reden? Telkens als er een beetje afwijkend weer wordt voorspeld annuleren ze immers 'preventief' heel veel vluchten. Is toch lastig plannen voor reizigers zo.
Ja, ik vermijd KLM binnen Europa, zowel hierom als ook omdat ik altijd met handbagage vlieg maar bij KLM dan alsnog pas op het vliegveld aan de balie mijn boarding pass kan ontvangen.

• xileS
  • Niet online
Homeland schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Ja, ik vermijd KLM binnen Europa, zowel hierom als ook omdat ik altijd met handbagage vlieg maar bij KLM dan alsnog pas op het vliegveld aan de balie mijn boarding pass kan ontvangen.
Huh, die krijg je toch gewoon digitaal in de KLM app en kan je vanaf daar koppelen aan je Apple/Google Wallet?

• PolarBear
  • Niet online
alexbl69 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:39:

Mja, tot op zekere hoogte hoort het er gewoon bij. Schiphol is een grote hub, beperkt in het aantal vliegbewegingen, KLM is de grootste gebruiker. Als er iets mis gaat dan kom je al snel in de knoop. En door preventief te schrappen weet je in ieder geval wat er mis loopen beperk je de chaos enigzins. Dat is voor andere grote hubs niet anders voor zover ik weet (BA doet het ook als het weer aanleiding geeft op Heathrow).

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Mja, tot op zekere hoogte hoort het er gewoon bij. Schiphol is een grote hub, beperkt in het aantal vliegbewegingen, KLM is de grootste gebruiker. Als er iets mis gaat dan kom je al snel in de knoop. En door preventief te schrappen weet je in ieder geval wat er mis loopen beperk je de chaos enigzins. Dat is voor andere grote hubs niet anders voor zover ik weet (BA doet het ook als het weer aanleiding geeft op Heathrow).
Ja, maar dat komt hier niet in het nieuws dus wij weten er niet van, en het aantal vluchten wat andere airlines naar Schiphol uitvoeren staat in geen enkele verhouding tot wat KLM vanaf Schiphol doet. En daardoor lijkt het alsof KLM steeds als enige alles maar cancelt maar in werkelijkheid is dat gewoon normaal voor airlines die opereren in plaatsen waar dit soort weersomstandigheden voor komt maar niet alledaags is.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
xileS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Huh, die krijg je toch gewoon digitaal in de KLM app en kan je vanaf daar koppelen aan je Apple/Google Wallet?
Niet bij mij, alle KLM vluchten afgelopen jaren (allemaal zonder ruim bagage en binnen Europa) kreeg ik telkens alleen een check in bevestiging en moest dan de boarding pass bij een balie ophalen omdat er niet genoeg ruimte in het vliegtuig was voor koffers.

Dan sta ik vervolgens met een rugzakje bij die balie en voelt dat toch als een enorm nutteloze exercitie.

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:23
Homeland schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Niet bij mij, alle KLM vluchten afgelopen jaren (allemaal zonder ruim bagage en binnen Europa) kreeg ik telkens alleen een check in bevestiging en moest dan de boarding pass bij een balie ophalen omdat er niet genoeg ruimte in het vliegtuig was voor koffers.

Dan sta ik vervolgens met een rugzakje bij die balie en voelt dat toch als een enorm nutteloze exercitie.
De AirFrance app al geprobeerd?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Homeland schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Is hier al vaker geopperd en benoemd (ook door mijzelf) maar ik snap niet waarom ze het systeem van Delta in de VS hier in Europa niet invoeren. handbagage innemen aan de gate en bij aankomst ook aan de gate weer afleveren. Dat werkt echt perfect, ik heb altijd een apart tasje met powerbank, wat snacks etc in mijn handbagage die ik er in 5 seconden uithaal. Het beste van twee werelden, geen vertraging en kans op verlies van bagage (de reden dat ik vind dat ruimbagage je juist een korting zou moeten opleveren ipv een toeslag).

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier een goede (zoals meestal) korte samenvatting van teletekst over het laten vervallen van vluchten. Hier kan menig persvoorlichter (ja ik kijk naar jullie, die van Schiphol en KLM) nog wat van leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7ojZiNed_hs0SNM_DWCoS-O2WA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cxp5AEGB4V45NBA23NMgcLtx.png?f=user_large

• The Third Man
  • Laatst online: 12:31

The Third Man

The Third Jellyfish

@franssie het komt eerder op mij over als dat de persberichten door de persvoorlichting (Schiphol en/of KLM dus) nu met die toelichting worden aangevuld. Omdat tot voor kort het alleen in zakelijke stijl was als ‘men schrapt een paar honderd vluchten’. De NOS plaatst domweg samenvattingen van die persberichten op Teletekst (ivm de maximale lengte), er zitten daar heus geen getalenteerde redactieleden speciaal stukjes voor te schrijven.

• PolarBear
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 06:58:
@franssie het komt eerder op mij over als dat de persberichten door de persvoorlichting (Schiphol en/of KLM dus) nu met die toelichting worden aangevuld. Omdat tot voor kort het alleen in zakelijke stijl was als ‘men schrapt een paar honderd vluchten’. De NOS plaatst domweg samenvattingen van die persberichten op Teletekst, er zitten daar heus geen getalenteerde redactieleden speciaal stukjes voor te schrijven.
Teletekst wordt door de hele redactie bijgehouden, daar mag je op zich wel wat journalistiek van verwachten.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@PolarBear dat ontken ik niet, maar er wordt hier boven expliciet Schiphol/KLM verweten dat ze een voorbeeld hieraan zouden moeten nemen. Ik probeer aan te geven dat het veel logischer is dat die twee juist de bron zijn en dat de NOS het enkel netjes samenvat tot een praktische kern die de lading dekt. Zie ook het nu.nl artikel wat ook op basis van Schipol/KLM’s persbericht was gemaakt wat dezelfde strekking heeft: https://www.nu.nl/economie/6386107/schiphol-schaalt-zondag-af-vanwege-sneeuwval-klm-annuleert-150-vluchten.html . Dat suggereert juist niet dat zij hier wat van ‘zouden moeten leren’, nee, ze hebben duidelijk geleerd van het broddelwerk tijdens de intense sneeuwperiode begin vorige maand.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:51:
Moet naar Bangkok in April en de prijzen zijn nu nog heel schappelijk. Maar dan ga ik maar eens Eva Air proberen, die hebben zo te zien een mooi product voorin.
Hoe is EVA Air toen rechtstreeks naar Bangkok bevalen ??

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Hierbij mijn reiservaring van mijn eerste keer naar Vietnam en zelfs eerste keer Azie. Ik ben geen ervaren vlieger met alleen de jaarlijkse Europese vakantievlucht ervaring en lang geleden eens naar New York geweest maar dat was het dan. De ervaring met met name KLM verbaasde me wel, maar dat kan mijn gebrek aan ervaring zijn. Heen- en terugreis was Schiphol - Saigon via Singapore.

Heenvlucht AMS-SIN met de KLM 777 ging redelijk soepel, totdat het eten kwam. Ik verdraag geen pasta en geen zuivel e.d. dus had weken van tevoren de Aziatisch Vegetarische maaltijdoptie gekozen. Ik had echter tijdens de incheck de dag van te voren van het aanbod gebruik gemaakt om naar een Economy Premium (of iets dergelijks? Geen Comfort maar wel meer vooraan voor 20 euro) stoel te wisselen. De maaltijden worden uitgedeeld en ik vraag naar mijn maaltijd en wordt glazig aangekeken. Men ging het uitzoeken. 10 minuten later "ja sorry u had van stoel gewisseld? Want we hebben bij het uitdelen aan de persoon die op uw oude stoel zat uw naam gevraagd en die persoon had ja gezegd en uw maaltijd gekregen"... Oftewel ik mocht van de macaroni met kaassaus genieten want er was verder niks meer. Bedankt KLM |:(

Zit ik een tijd later in het Vietnam Airlines toestel van Singapore naar Saigon, komt de stewardess naar mij toe "klopt het dat u een maaltijd had geboekt? Mag ik uw boarding pass zien?" en pas daarna kreeg ik een sticker op de stoel en later de maaltijd. Oftewel hoe simpel kan het zijn om het zeker te weten dat persoon A ook echt de maaltijd voor persoon A krijgt.

Binnen Vietnam enkele keren met VietJet gevlogen, hun EasyJet zeg maar, geen problemen mee gehad en ging vlekkeloos. Indrukwekkend dat ze op hun drukste route Saigon - Hanoi met een A330 vliegen, als budgetmaatschappij. Verder vliegt men overal met A320/321. Het concept van tussen kleine luchthavens met kleine toestelletjes vliegen kennen ze niet. Kwam op internet veel verhalen tegen dat VietJet een 'delay airline' zou zijn maar niks van gemerkt. Alleen de incheck bij Saigon was ouderwets lang en vermoeiend, nauwelijks airco, voordringende mensen en slechts een paar balies open waarbij een paar ook nog eens dichtgingen terwijl de rij alleen maar langer was. Op andere luchthavens kon je makkelijk even bij een koffietentje wachten tot je zag dat de rij bijna weg was en dan inchecken, zelfde bij de security. Ik zag wel dat men dit jaar een tweede luchthaven gaat openen dus dat zal wel de druk van de ketel halen.

M'n laatste lokale vlucht zou Da Lat - Saigon zijn met Vietnam Airlines, kreeg ik de ochtend mailtjes dat de vlucht later en later zou vertrekken, uiteindelijk wel 3 uur later dan gepland. Snel gecheckt en er ging ook een Bamboo Airways, die snel geboekt. Kon helaas geen geld terugkrijgen van Vietnam, maar het is in Vietnam sowieso 40-60 piek per ticket (ver of dichtbij maakt weinig uit) dus dat vond ik niet duur om de vertraging 'af te kopen'. Loop ik redelijk dichtbij vertrek richting de security check (sowieso nauwelijks rijen op zo'n kleine luchthaven), zie ik op eens mijn naam op een tv scherm met een balienummer, blijkt mijn ruimbagage geweigerd te zijn bij de security check :o . Kwam door de ereader, die bij in totaal 5 andere vluchten blijkbaar geen bezwaar was geweest... Dit was een dag voor m'n terugvlucht naar NL, dus dat had erg vervelend kunnen aflopen als ik dat had gemist en die tas nog terug had moeten krijgen. Wijze les om niet meer eigenwijs toch iets met batterijen in de ruimbagage te doen.

De Bamboo vlucht werd met een Mongolia Airways A320 gevlogen, ex-Aeroflot, met overal Russische labels, ook wel grappig om mee te maken. Dat men ook niet al te veel geeft om het onderhoud was ook te merken, het landingsgestel kwam luid piepend naar beneden voor de landing en de flaps trilden wat meer dan normaal, maar soit.

Toen de terugreis, eerst met Singapore Airlines naar SIN, dat was een jonge 787 met alles erop en eraan zoals modern in-flight entertainment en stopcontact in de stoel. Eten was mega lekker, personeel poeslief, het bevestigde alles wat ik door het imago van SA had voorgesteld. Voor het eten werd weliswaar niet om mijn boardingpass gevraagd, maar iemand met de passagierslijst in de hand ging hardop mijn naam te roepen waana ik zwaaide en toen werd het met 'heeft u een speciale maaltijd gevraagd?' gecheckt. Ook stickertje op de stoel.

Toen de KLM, dit keer ging de maaltijdcheck wel iets beter. Wel direct bij de stoel vragen "bent u A?", dus had een false positive kunnen zijn, maar het was vooraf dus good enough. Wat me alleen erg opviel was dat er iets met de crew aan de hand leek te zijn. Sowieso was het een allegaartje van mensen flink op leeftijd, veel mannen, allerlei verschillende outfits aan. Een man had een overhemd met een epaulet met 1 streep erop, alsof het een soort piloot-in-opleiding was, een ander had een jaquet aan wat obers ook aan hebben in een net restaurant of hotel, een ander weer een donker overhemd. Nog raarder was dat ze allemaal redelijk zakelijk in de omgang waren, niet chagerijnig maar het scheelde niet veel. Dat leidde zelfs twee keer tot een woordgemeen met niet-westerse passagiers die het niet erg op prijs stelden dat er een bevel kwam alsof het een agent of security medewerker was die het zei. "Chair in upright position" en "put the bag in the up overhead bin, now please". Het contrast met de Aziatische airlines met alles in dat bijna perfecte uniform (wat 'uniform' ook betekent), de poeslieve houding en Pan Am-smile was wel groot te noemen.

Ook liepen dingen wat anders, op de heenvlucht kwam men netjes vragen dat iedereen de raampjes dicht deed vanwege het licht. Op de terugvlucht niet. We kregen heen ook snacks, een muffin en later een soort brownie-cake, op de terugweg niks (alleen avondmaaltijd en ontbijt). Er was zelfs geen koffie wegens want "milde turbulentie", ook apart, maar daar kan ik nog inkomen dat men het dan overslaat. Maar al met al krab ik me toch wel achter de oren om vaker met KLM te vliegen. Ik vraag me dan ook vooral af of dit een algemene trend is bij Westerse maatschappijen of het hier specifiek KLM is. Op trip reports op youtube kwam ik ook wel eens matige ervaringen bij andere maatschappijen tegen, zelfs in de business class, en komt KLM nog redelijk vaak wel positiever eruit.

• Xandrios
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
Men ging het uitzoeken. 10 minuten later "ja sorry u had van stoel gewisseld? Want we hebben bij het uitdelen aan de persoon die op uw oude stoel zat uw naam gevraagd en die persoon had ja gezegd en uw maaltijd gekregen"... Oftewel ik mocht van de macaroni met kaassaus genieten want er was verder niks meer. Bedankt KLM |:(
Compleet onacceptabel. Hier zou ik absoluut een klacht voor indienen. Als je van stoel bent gewisseld vóór boarding dan heeft KLM blijkbaar een outdated lijst gebruikt.
blijkt mijn ruimbagage geweigerd te zijn bij de security check :o . Kwam door de ereader, die bij in totaal 5 andere vluchten blijkbaar geen bezwaar was geweest... Dit was een dag voor m'n terugvlucht naar NL, dus dat had erg vervelend kunnen aflopen als ik dat had gemist en die tas nog terug had moeten krijgen. Wijze les om niet meer eigenwijs toch iets met batterijen in de ruimbagage te doen.
Goed dat ze dat scannen. En inderdaad, batterijen mogen nooit ingechecked worden. Dat soort devices gaan nog met enige regelmaat in rook op, als dat gebeurd in het bagageruim heeft iedereen aan boord een groot probleem. Als er een emergency landing mogelijk is heb jij potentieel daarna een nog groter probleem als ze het herleiden naar een batterij in jouw bagage. Zoals je al geconcludeerd had, nooit geen batterijen inchecken.
Dat leidde zelfs twee keer tot een woordgemeen met niet-westerse passagiers die het niet erg op prijs stelden dat er een bevel kwam alsof het een agent of security medewerker was die het zei. "Chair in upright position" en "put the bag in the up overhead bin, now please". Het contrast met de Aziatische airlines met alles in dat bijna perfecte uniform (wat 'uniform' ook betekent), de poeslieve houding en Pan Am-smile was wel groot te noemen.
Is wel redelijk KLM eigen. De "Nederlandse directe" houding is er bij enkelen niet uit te halen. De meeste Nederlanders die regelmatig reizen leren vanzelf dat je je houding moet aanpassen, maar een kleine groep lijkt dat niet te kunnen - en niet-Nederlanders accepteren dat soort onbeleefdheid simpelweg niet (Want buiten NL zijn dingen, die in NL wellicht nog als borderline worden gezien, écht onacceptabel).

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:32:
[...]

Compleet onacceptabel. Hier zou ik absoluut een klacht voor indienen. Als je van stoel bent gewisseld vóór boarding dan heeft KLM blijkbaar een outdated lijst gebruikt.
Maar tegelijk: bedankt, dude die 'ja' antwoordt op de vraag of 'ie meneer Third Man is. Hoe moet de crew weten dat die maaltijd niet voor hem was, als de lijst bijkbaar niet bijgewerkt was? Ja om een boarding pass vragen kan, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2026 12:35 ]

• Xandrios
Eens, maar het is wel aan KLM als geheel om te zorgen dat ze met up-to-date informatie werken. Die stoel-wijziging is door KLM zelf aangeboden als upgrade (Waarschijnlijk een soort van promo). Ik bedoel niet te zeggen dat het de cabin-crew is die hier fout zit, maar KLM als geheel wel.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:40:
Eens, maar het is wel aan KLM als geheel om te zorgen dat ze met up-to-date informatie werken. Die stoel-wijziging is door KLM zelf aangeboden als upgrade (Waarschijnlijk een soort van promo). Ik bedoel niet te zeggen dat het de cabin-crew is die hier fout zit, maar KLM als geheel wel.
Dat kan netter idd maar ik neem aan dat de lijst voor maaltijden 24u van tevoren gemaakt wordt (dan moet die keuze ook binnen zijn afaik), en men moet toch een punt kiezen om die te maken zodat de maaltijd gemaakt en ingepakt kan worden.

Dat men vraagt of de persoon in de stoel ook degene is die ze verwachten is nou juist precies om die situatie (die ook voor kan komen als mensen met iemand anders geruild hebben bijvoorbeeld; geen lijst waar dat op staat) te voorkomen. Maar dan moet dus degene die in de stoel zit niet opeens besluiten te liegen.

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Maar tegelijk: bedankt, dude die 'ja' antwoordt op de vraag of 'ie meneer Third Man is. Hoe moet de crew weten dat die maaltijd niet voor hem was, als de lijst bijkbaar niet bijgewerkt was? Ja om een boarding pass vragen kan, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?
Mijn partner besteld ook vaak andere maaltijden ver van tevoren. Van wat ik mij kan herinneren is dat ze vragen of je heer/vrouw A/B bent en of het klopt dat je bv een glutenvrije maaltijd hebt gekozen.

Als dat ook op deze manier is gegaan, dan moet betreffende meneer 2x met JA geantwoord hebben :').

Wat dat betreft is boarding pass checken idd minder foutgevoelig, maar de kans is al best klein dat men zoiets verkeerd beantwoord en ook nog eens iemands anders eten aanneemt.,

[ Voor 11% gewijzigd door xileS op 16-02-2026 13:15 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

CyBeR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Dat is toch simpel :? : niet een ja/nee vraag stellen . Les 1 bij het verhoren of interviewen, vraag elke agent, HR medewerker, journalist. En al helemaal in internationale situaties, omdat in veel culturen men snel 'yes yes' zegt als ze je niet begrijpen of denken dat je dat moet zeggen. Stel in plaats daarvan een open vraag: "wat is uw naam".

Of elke andere manier die ik beschreef deed het beter: dus ofwel de boarding pass vragen wat Vietnam Airlines deed ofwel in het gangpad de naam roepen en kijken wie er opspringt of gaat zwaaien wat Singapore deed.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Xandrios schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:40:
Yup, en daar werd ik ook pissig van. Mijn impulsaankoop zorgde voor een verslechterde reiservaring. In Vietnam kan je als toerist snel ook (wat) te veel betalen, maar dan wordt het wel leuker door, niet juist minder leuk.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
We kregen heen ook snacks, een muffin en later een soort brownie-cake, op de terugweg niks (alleen avondmaaltijd en ontbijt). Er was zelfs geen koffie wegens want "milde turbulentie", ook apart, maar daar kan ik nog inkomen dat men het dan overslaat. Maar al met al krab ik me toch wel achter de oren om vaker met KLM te vliegen. Ik vraag me dan ook vooral af of dit een algemene trend is bij Westerse maatschappijen of het hier specifiek KLM is. Op trip reports op youtube kwam ik ook wel eens matige ervaringen bij andere maatschappijen tegen, zelfs in de business class, en komt KLM nog redelijk vaak wel positiever eruit.
Je kan altijd naar de galley (meestal achterin) lopen om zelf wat snacks/drinken etc. te gaan halen.
Ik ben laatst met KLM naar Bangkok gevlogen (en buiten dat ik het eten matig vond) prima crew en vlucht gehad.

Maar eigenlijk is het enige dat mis ging het eten? (en dat kan altijd een keer gebeuren natuurlijk, ook bij andere airlines)
Dan valt het toch wel mee ;)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Dat kan netter idd maar ik neem aan dat de lijst voor maaltijden 24u van tevoren gemaakt wordt (dan moet die keuze ook binnen zijn afaik), en men moet toch een punt kiezen om die te maken zodat de maaltijd gemaakt en ingepakt kan worden.

Dat men vraagt of de persoon in de stoel ook degene is die ze verwachten is nou juist precies om die situatie (die ook voor kan komen als mensen met iemand anders geruild hebben bijvoorbeeld; geen lijst waar dat op staat) te voorkomen. Maar dan moet dus degene die in de stoel zit niet opeens besluiten te liegen.
Dit zou op hun iPad moeten staan, simpel. Geen excuus voor.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-02 23:16
We ( ik, mijn vrouw en zoon) gaan dit jaar weer eens een vliegvakantie doen.
We vliegen met KLM, vanuit Düsseldorf naar Schiphol, dan vanuit daar naar Kaapstad.
Terug vanuit Johannesburg naar Schiphol->Düsseldorf.

beide vluchten zijn eigen KLM zoals ik het nu zie op de vluchtnummers.

Vraag 1:

Onze heen vlucht is als volgt :

08:15-09:10 Dusseldorf - Amsterdam
10:10-21:25 Amsterdam - Kaapstad

Dus precies 1 uur overstaptijd.
Is dat wel voldoende ?

vraag 2 :
We hebben (nog) geen ruimbagage, en we mogen nu
1 x handbagage max. 55 x 35 x 25 cm | 21,5 x 13,5 x 10 in
1 x accessoire max. 40 x 30 x 15 cm | 16 x 12 x 6 in
Meenemen per persoon.

Nu heb ik al jaren de rugzakken van cabinzero en dat is mij prima bevallen naar india/nepal/VS.
Geen lompe koffer en maximale ruimte benutting, ook makkelijker in de overhead bin te proppen tov die rolkoffertjes.
Ook voor de ryanair/transavia vluchten hebben we ooit een klein tasje gekocht wat precies aan die maten voldoet, maar KLM moet blijkbaar weer afwijken en maakt er 40x30x15 ipv 40x30x20 van.

Iemand enige ervaring hoe strikt ze hierin zijn, ik prop hem niet vol, maar een tas van 20cm op 15cm afvullen is natuurlijk ook niet altijd precies.

Heb geen zin in (extra) ruimbagage met alle rompslomp die daarbij komt kijken ( inchecken, afhalen, hopen dat het niet (weer) kwijt is)
Kan nartuurlijk weer 3 tassen gaan bijkopen, maar vind het zo zonde aangezien we al speciale tassen hebben die aan de luchtvaart eisen voldoen, en dan moeten ze weer gaan afwijken van al lopende standaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door harley op 16-02-2026 17:57 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• jeehaa
  • Laatst online: 10:23
Hoewel ik je, @The Third Man , volledig gelijk geef dat áls die maaltijd wél aan boord is, deze alsnog naar jou zou moeten gaan, staat er in de Algemene Voorwaarden - en daar heb je als het goed is ook een verwijzing naar gekregen toen je de upgrade kon kiezen - dat de speciale maaltijd vervalt in het geval van een (lastminute) paid upgrade, zoals bijvoorbeeld tijdens het incheckproces.

https://www.klm.nl/information/legal/extra-options/upgrades
Klanten die vooraf een speciale maaltijd of betaalde maaltijd geboekt hebben worden tijdens het kopen van de Upgrade-optie geïnformeerd dat hun eerder gekochte maaltijd niet beschikbaar zal zijn in de reisklasse waarnaartoe zij upgraden, en ook niet terugbetaald zal worden.
Nogmaals, praktisch gezien vind ik nog steeds dat als die maaltijd er was, je deze gewoon had kunnen krijgen, mits de crew ervan op de hoogte is dat iemand zijn speciale maaltijd is gecaterd én dat deze passagier een last minute paid upgrade heeft. Volgens mij vervalt echter ook de passagiers code voor de maaltijd, zodra je die upgrade koopt en wordt die vervangen voor de code voor een lm paid upgrade, waardoor de crew geen directe link meer heeft waar die maaltijd naartoe zou moeten.

tav de raamschuifjes: omdat ams-sin een nachtvlucht eastbound is, waarbij het snel weer licht wordt en wordt gevraagd die schuifjes dicht te doen. Omdat sin-ams een nachtvlucht westbound, blijft het de hele vlucht, tot 2 uur voor de landing redelijk donker en doen de schuifjes er minder toe.

[ Voor 10% gewijzigd door jeehaa op 16-02-2026 15:07 ]

                           

• Xandrios
In dat geval maakt het een verschil of het een cabine-upgrade, of stoelupgrade was. Als je van Economy naar Premium Economy gaat dan is het inderdaad anders dan wanneer je van Economy naar Economy Comfort gaat, wat een ruimere stoel is in dezelfde Economy cabine (Maar zelfde catering).

Als de crew aangaf dat iemand anders per ongeluk de maaltijd heeft aangenomen, doet vermoeden dat de upgrade nog steeds binnen dezelfde cabine was.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

geenstijl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Je kan altijd naar de galley (meestal achterin) lopen om zelf wat snacks/drinken etc. te gaan halen.
Ik ben laatst met KLM naar Bangkok gevlogen (en buiten dat ik het eten matig vond) prima crew en vlucht gehad.

Maar eigenlijk is het enige dat mis ging het eten? (en dat kan altijd een keer gebeuren natuurlijk, ook bij andere airlines)
Dan valt het toch wel mee ;)
Het is geen klachtenbrief of iets dergelijks van "moet je nou horen wat mij voor stuitends is overkomen", het is een trip report. Ik bedoelde wel met het complete verhaal te vertellen dat KLM, naar mijn gevoel, niet helemaal het niveau haalt wat andere airlines (nog) wel halen. Maar zeker weet ik dat niet, heb qua recente vluchten verder alleen short haul ervaring. Bij de reisplanning was ik ook de opties van Qatar, Etihad, Turkish etc tegengekomen en uiteindelijk toch maar good-ol' KLM genomen en nu krab ik toch een beetje achter mijn oren of ik dat weer zou doen. Foutje is 1 ding maar ook die wat aparte crew op de terugweg, ik weet het niet of ik dan niet gewoon een rug (want dat kost het tenslotte wel, laten we eerlijk blijven) voortaan aan een ander ga betalen. We hebben het niet over even naar Malaga of Kos vliegen waar het niet boeit of de crew glimlacht of niet en of je nog een blikje drinken mag. KLM's overall picture is, bij mij althans, gewoon niet (meer) zo overtuigend, laat ik het zo samenvatten.

@jeehaa . Ik ben niet geupgrade. Ik heb een andere stoel binnen de Economy gekozen. De eventuele prijs daarvan kan variëren, dat is bij elke airline zo (sommige airlines vragen voor alle stoelen een bijbetaling). Net als dat het kiezen van een stoel bij de nooduitgang ook geen upgrade is maar praktisch elke airline tegenwoordig wel geld voor vraagt. Daarnaast was mijn maaltijd er gewoon, maar is naar een ander persoon gegaan, er is niks 'vervallen'. Last but not least had ik op de terugvlucht ook weer dezelfde stoelwijziging genomen. 25 piek dit keer zelfs. Maar dus wel m'n correcte maaltijd gehad. Dus je verhaal gaat niet op, wat mijn ervaring tenminste betreft.

• jeehaa
  • Laatst online: 10:23
@The Third Man in dat geval heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd, ik las in je reactie dat je een upgrade naar Premium Comfort had gekocht en niet een andere stoel binnen dezelfde reisklasse.

edit: overigens adviseer ik je om je bevindingen aan te geven in een officiële klacht. Dat werkt twee kanten op: voor jezelf omdat je dan juist wél gecompenseerd kan worden voor de gemiste maaltijd - had ook aan boord kunnen gebeuren ( :o ). voor KLM om de processen te verscherpen; blijkbaar gaat er iets mis, waarvan moet worden geleerd.

[ Voor 46% gewijzigd door jeehaa op 16-02-2026 16:03 ]

                           

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@harley normaalgesproken is dit geen probleem, zeker niet als het er een beetje normaal uitziet qua afmetingen. KLM is hier vrij relaxed in. Maar niemand kan het garanderen dus je kunt pech hebben.

@jeehaa naar premium comfort is idd geen upgrade naar andere cabine. Maar zelfs dan zou er een soort voorzorg moeten zjin bij dieetrestricties imo. Hier heeft men gewoon de fout gemaakt niet goed te checken.

Wellicht dat dit soort fouten sneller voorkomt bij KLM, ik weet het niet. Ik ben zelf meestal wel blij met het vliegen met KLM, meestal gewoon prima, lekker vertrouwd, en fijn weer een NL crew te zien na een lange buitenlandreis :)

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:42:
[...]Het is geen klachtenbrief of iets dergelijks van "moet je nou horen wat mij voor stuitends is overkomen", het is een trip report. Ik bedoelde wel met het complete verhaal te vertellen dat KLM, naar mijn gevoel, niet helemaal het niveau haalt wat andere airlines (nog) wel halen. Maar zeker weet ik dat niet, heb qua recente vluchten verder alleen short haul ervaring. Bij de reisplanning was ik ook de opties van Qatar, Etihad, Turkish etc tegengekomen en uiteindelijk toch maar good-ol' KLM genomen en nu krab ik toch een beetje achter mijn oren of ik dat weer zou doen. Foutje is 1 ding maar ook die wat aparte crew op de terugweg, ik weet het niet of ik dan niet gewoon een rug (want dat kost het tenslotte wel, laten we eerlijk blijven) voortaan aan een ander ga betalen. We hebben het niet over even naar Malaga of Kos vliegen waar het niet boeit of de crew glimlacht of niet en of je nog een blikje drinken mag. KLM's overall picture is, bij mij althans, gewoon niet (meer) zo overtuigend, laat ik het zo samenvatten.
Ik vlieg redelijk wat, en bij Aziatische maatschappijen is de crew vaak heel erg "dienerig", maar dat zit ook gewoon echt in de Aziatische cultuur.
Ik heb over algemeen geen klagen over de KLM crew, wordt eigenlijk altijd vriendelijk behandeld. Kan natuurlijk zijn dat je gewoon pech hebt gehad.
KLM heeft vaak wel echt goede vluchttijden/rechtstreekse vluchten etc., dat is mij heel wat waard.
Maar ik vind bijvoorbeeld een Emirates A380 wel prettiger zitten dan economy in een 777.

Uiteindelijk ook zoveel mensen, zoveel wensen.
Ook net wat je belangrijk vindt, prijs / reistijd / service/eten aan boord etc.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Normaal gaat zo'n chow chow keuze toch gewoon mee bij stoelwisseling in dezelfde cabine? Veranderd af en toe nog van stoel ver na het inchecken, soms zelfs nog vlak voor het boarden. Eenmaal aan boord is het dan vaak iets van bevestiging van je naam gevolgd door zoiets van 'ik heb de kabeljauw hier staan voor u', en die data komt gewoonlijk overeen ondanks een stoelwisseling.

Klinkt meer als iets/iemand op de automatische piloot daar aan boord en/of die een dag van de voren voor het laatst de optie 'update/ synchronize' heeft gebruikt?

Aziatische luchtvaartmaatschappijen zijn vaak erg servicegericht inclusief economy klasse, Singapore Airlines crew, veel beter wordt het niet; 2025 lijstje....
https://www.worldairlinea...-airline-cabin-crew-2025/

Daar zul je weinig westerse maatschappijen op vinden.

• PWM
  • Niet online
harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
We vliegen met KLM, vanuit Düsseldorf naar Schiphol, dan vanuit daar naar Kaapstad.

Vraag 1:

Is dat wel voldoende ?
Simpel zat: Als hij op tijd is, red je het wel. Moet je er wel vanuit gaan dat als hij uit Dusseldorf aan B36 gekoppeld wordt, het een aardige sprint is.

Maar je hebt best weinig ruimte voor een vertraging. Aan de andere kant, naar CPT vertrekt hij ook altijd wel iets later.

Vlieg je vanuit Dusseldorf uit praktische of economische reden? Als het om het geld gaat, kan goedkoop nog wel eens duurkoop blijken. Dan heb je een dagje Amsterdam als sightseeing ;)

• PWM
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Ik zie dat ik met KLM ben gegaan. Waarom, weet ik niet meer. Misschien nog een huisje nodig :+

• harley
@PWM economische reden. Düsseldorf is voor ons dichterbij en het scheelde bijna 300 p.p.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:

Vraag 1:

Is dat wel voldoende ?
mmm kan krap zijn...toen wij naar Australia vlogen hadden we veel groter gat ertussen en op de heenvlucht moesten we rennen en op terugvlucht miste we de overstap..
OK dat was met Air India in Dehli.. en KLM zal iets beter georganiseerd zijn, maar toch is het erg krap..
Gaan er later nog meer vluchten? of moet je wachten tot de volgende dag?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:30:
@PWM economische reden. Düsseldorf is voor ons dichterbij en het scheelde bijna 300 p.p.
Er is een short connections lane tussen Schengen en non-Schengen, mocht het erg krap worden.

Voor 300 euro p.p zou ik de gok wel wagen, maar mentaal voorbereid zijn op een gemiste overstap.

Ik heb KLM nog nooit afmetingen van personal items zien controleren, maar er bestaat sowieso wel een kans dat je alsnog je handbagage moet inchecken vanuit DUS op de narrowbody.

Soms krijg je vooraf al een SMS dat de vlucht vol zit en incidenteel krijg je niet eens een boarding pass omdat ze willen dat je handbagage incheckt. En als je een laag zonenummer hebt kunnen ze ook nog vragen je bagage in te checken aan de gate. Maar misschien dat je dat kan weigeren i.v.m. overstap.

Zelf zou ik denk ik 1 koffer bij voorbaat inchecken en dan zelf zo licht mogelijk reizen. Tenzij je in zone 3 of hoger zit (bijv als je premium comfort reist of silver status hebt).

• harley
Het is dus mede vanwege die korte overstap dat ik liever zelf alles bij me heb ipv hopen dat de koffer juist over gaat.

Er gaat wel maar 1 vlucht per dag naar Kaapstad vanuit Schiphol van KLM.

Bedankt voor alle reacties.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

harley schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:40:

Er gaat wel maar 1 vlucht per dag naar Kaapstad vanuit Schiphol van KLM.
daar was ik al bang voor..
Maar waarschijnlijk wel meerdere vluchten vanaf dusseldorf? dus een eerdere eerste leg is misschien wel een goed idee..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

WiLLoW_TieN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Lang geleden, maar toen uitstekend bevallen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Chief
Grouchy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:20:
Aziatische luchtvaartmaatschappijen zijn vaak erg servicegericht inclusief economy klasse, Singapore Airlines crew, veel beter wordt het niet; 2025 lijstje....
https://www.worldairlinea...-airline-cabin-crew-2025/

Daar zul je weinig westerse maatschappijen op vinden.
Nog een groot voordeel voor het leven in Azie :). Vlieg vnl met Star Alliance waar ik al jaren Gold status heb maar SQ BC gebruik ik eigenlijk alleen voor Seoul, ze zijn nl veruit de duurtste in de regio. Moet over paar weken naar NYC, S$12k voor retour in BC. Met ANA via HND is het S$8k. Ben wel langer onderweg maar is wel met hun "The ROOM" product dus geen straf. Starlux is ook het proberen waard kan ik je vertellen.

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 12:29

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

SayWhatAgain! schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:21:
Dank voor de reacties. We moesten halsoverkop naar India, dus hadden niet echt veel tijd besteed aan uitzoeken wat de ervaringen met verschillende airlines zijn of waar je het beste kan boeken.

Dat geld terug komt uiteindelijk wel goed. Het lijkt inderdaad dan een overboeking te zijn. Lekker dan dat ze een paar uur voor vertrek een e-mailtje sturen. Ik heb zelf direct met Air India gebeld voor een alternatief, maar die hadden ze niet. Daarop kon de boeking geannuleerd worden.

@Xandrios Goed gevonden! Ik vraag me wel af: als je dagen van tevoren weet dat je een vlucht niet uit kan voeren, is het dan nog wel overmacht? Ik zou zeggen van niet. Daarnaast hebben ze dus wel gevlogen (ook op de dagen dat het luchtruim tijdelijk dicht was), maar hebben ze schijnbaar gewoon overboekt.

In ieder geval nooit meer Air India voor mij.
Een update: 8 februari een klacht ingediend bij Air India, gisteren €600 p.p. compensatie ontvangen. Dus dat doen ze wel netjes. Het waarom blijft vaag: 'operational issues' (dat was wel duidelijk ja).
Terwijl AI al compensatie en een los geboekte upgrade heeft uitbetaald, wacht ik nog steeds op lastmiute.com om de tickets terug te betalen. Die wachten al eeuwig op bevestiging van AI, zeggen ze. Ik denk dat ze bij al dit soort gevallen het geld zo lang mogelijk vasthouden. Morgen maar eens een chargeback van m'n CC indienen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:13

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook maar eens een klacht ingediend bij Etihad. Had business geboekt naar MCT, kreeg mid november een mail dat de leg AUH-MCT vv uitgevoerd zou worden met een geleased GetJet-toestel zonder business class. Het lukte voor de heenweg nog om een andere vlucht te kiezen met de normale short haul business van Etihad, maar voor de terugweg kon dat niet. Verder geen heel groot probleem, het is een vlucht van drie kwartier dus dat overleven we ook nog wel op een economy-stoel.
Alleen, wat ze dus gedaan hebben - zonder enige vorm van compensatie - is niet me met een business ticket in een economy stoel zetten, maar daadwerkelijk de reisklasse voor deze leg downgraden naar Economy: ergo, ook geen prio check-in, prio security en prio boarding meer, en geen toegang meer tot de lounge. Wat je vervolgens bij inchecken dan weer terug mag kopen voor 80 euro pp 8)7. Het zou ook simpel zijn om voor de ex-business passagiers Europa-style de middenstoel vrij te houden maar dat hebben ze dus ook niet gedaan. Wel mocht ik voor 45 euro de 3e stoel op de rij kopen zodat die vrij zou blijven 8)7
Long haul was het verder perfect maar dit voelt toch wel een beetje scammy.
Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2