Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 277 278 Laatste
Acties:

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:44:
Er waren vorig jaar nogal wat negatieve berichten over Air India business class, zie Air India Controversy Over Business Class Downgrade. Ik zou daar geen €640 voor overhebben.
Leest als een AI-geschreven artikel, en bovendien gaat dat om downgrades die men doet om crew in de business-cabine te accomoderen. Hun 787-8's hebben namelijk geen crew rest aan boord.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook alleen dat geld over hebben voor een plekje in de refurbished cabine.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:39
Thx, ik ga het niet doen, risico te groot dat het niks is, zie wel als het wat is voor de terugvlucht als optie.

Voorlopig net een App dat we 1 uur later vertrekken :P

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:14:
Leest als een AI-geschreven artikel, en bovendien gaat dat om downgrades die men doet om crew in de business-cabine te accomoderen. Hun 787-8's hebben namelijk geen crew rest aan boord.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook alleen dat geld over hebben voor een plekje in de refurbished cabine.
Ik heb gewoon een van de links gepakt, er waren er een hoop in die periode, allemaal over dezelfde info. Als ze geen crew rest hebben, dan moeten ze die stoelen niet eerst verkopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:14
PWM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:33:
Want inderdaad is de selectie films aan boord lijkt het steeds beperkter. Heb van de week maar van ellende Oceans 11 en 12 opgezet. Het zijn allemaal van die kleinigheden die de laatste tijd beginnen op te vallen.
Ik heb het idee dat de inkoop centraal voor AF en KL wordt gedaan. Het aanbod komt vrijwel overeen. En als gevolg daarvan zie je bij KL ook steeds minder films met Nederlandse ondertiteling.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:39
ramrodwillem schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:17:
Thx, ik ga het niet doen, risico te groot dat het niks is, zie wel als het wat is voor de terugvlucht als optie.

Voorlopig net een App dat we 1 uur later vertrekken :P
In Delhi nu, goede vlucht gehad even in Business gekeken maar net asl de rest van het vliegtuig, oude meuk, werkelijk bizar. 11j was goed te doen veel beenruimte alleen de " bult" van de uitgangdeur. En niet klagen in NL over de warmte , 44gr hier 😋

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56

g0tanks

Moderator CSA
Iemand toevallig al de nieuwe KLM BC amenity kits gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrWIeFMa4ilOmXhe0b5rkhwT3vg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R0NYxQdPcMfy3DmwmDnUiT89.png?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Timmy
g0tanks schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:35:
Ja, twee weken geleden voor het eerst ontvangen. Beter dan de vorige versie, maar daar was niet veel voor nodig ;)

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Timmy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Ja, twee weken geleden voor het eerst ontvangen. Beter dan de vorige versie, maar daar was niet veel voor nodig ;)
Vandaag op de vlucht naar Montreal helaas nog niet. Ik vlieg over een paar dagen weer terug via Parijs met AF in de A350-900. Welke stoel zouden jullie aanraden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xtMAzIXAYk8SD7SMrWzLjFrDes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FtFVXDgoNPVAUQ9OVBP35pUu.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 13:27
Ik ben er nog niet over uit. KLM heeft mijn terugvlucht uit UK geannuleerd en mij op de vlucht voor morgen geplaatst. Ik kan niet wachten tot morgen en heb daarom een Easyjet vlucht geboekt naar Amsterdam.

Moet ik mijn vlucht annuleren en daarbij akkoord gaan met terugbetaling?
Krijg ik 250 euro compensatie ivm EU261?
Kan ik mijn Easyjet vlucht ook vergoed krijgen?

• Timmy
g0tanks schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:53:
Ik vlieg over een paar dagen weer terug via Parijs met AF in de A350-900. Welke stoel zouden jullie aanraden?
De A of L stoelen vind ik zelf het prettigst.

• CyBeR
  • Niet online
[...]

Vandaag op de vlucht naar Montreal helaas nog niet. Ik vlieg over een paar dagen weer terug via Parijs met AF in de A350-900. Welke stoel zouden jullie aanraden?

[Afbeelding]
A of L zodat je echt aan het raam zit.
MyNameIs schreef op zondag 28 juni 2026 @ 07:34:
Ik ben er nog niet over uit. KLM heeft mijn terugvlucht uit UK geannuleerd en mij op de vlucht voor morgen geplaatst. Ik kan niet wachten tot morgen en heb daarom een Easyjet vlucht geboekt naar Amsterdam.
Je kon niet even met KLM bellen en vragen of ze je op een andere vlucht vandaag wilden zetten?
Ja dat zou ik wel doen dan ja.
Als de annulering niet vanwege weer o.i.d. was, ja.
Nee.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 28-06-2026 09:30 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 23:09
Geen ervaring met KLM en dit specifieke scenario, maar bij LH group krijg je géén EU 261/2004 compensatie als je om een refund vraagt wegens een geannuleerde vlucht. Ook EUClaim weigert om dat aan te vechten.

Het beste dat je kunt doen is KLM vragen je om te boeken. Grote kans dat ze je op een andere vlucht dezelfde dag kunnen zetten, wellicht zelfs binnen de 3 uur waarbij compensatie niet nodig is (en jouw impact relatief klein is).

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52

florholvoet

aka F0x.be

Het is het één of het ander. Ofwel neem je de refund en zeg je daarmee het vervoerscontract en alle een groot deel van je rechten die je daaruit kon ontlenen op. Ofwel niet, en neem je contact op met KLM om ervoor te zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt: dat is herboeking naar een alternatieve vlucht, bij de eerstvolgende gelegenheid. Dat is dus waarschijnlijk NIET morgen. Dat kan ook vandaag zijn, via andere maatschappijen of met een extra overstap.

Nu, heb je helaas al een andere vlucht geboekt. Dat is natuurlijk lastig. Een aantal mogelijkheden:
- De easyjet vlucht annuleren (vaak kan dat gratis binnen 24u, maar niet altijd, dit moet je goed nakijken, wellicht niet omdat de vlucht vandaag al is) en bellen met KLM om bovenstaande te bekomen.

- Bellen met KLM en zeggen dat je hun voorgesteld alternatief weigert, omdat dit niet de eerstvolgende terugvlucht is, doch het ticket bij hen NIET wenst te annuleren, en de kosten voor de easyjet vlucht zal claimen bij hen. Dit gaat vanzelfsprekend moeilijker zijn om klaar te krijgen.

- De gemakkelijkste optie, maar waarbij je wel al je rechten uit het raam gooit, is om gewoon de refund te pakken en de easyjet vlucht daarmee zelf te betalen. Geen compensatie. Eventuele extra kosten zijn voor eigen rekening.

Bovendien krijg je in alle gevallen (behalve de laatste optie) dan compensatie op basis van hoe laat je exact aankomt. En ondertussen gratis eten en drinken. Behoudens overmacht (waarom is de vlucht geannuleerd?)

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:47

Sorcerer8472

Mens sana?

De volgende stappen doen:
  1. KLM bellen en vragen om je om te boeken op een vlucht vandaag, zelfs evt. met andere maatschappij
  2. Indien niet beschikbaar of mogelijk, vragen of je EasyJet mag boeken en dat zij dat betalen (evt. kun je dat ook meteen vragen)
  3. Indien niet toegestaan je EU261-rechten uitoefenen (250 euro)
Niet zeggen dat je Easyjet al geboekt hebt, hoewel dat niet uit zou mogen maken. Sowieso moet je bellen omdat je anders nog steeds op de vlucht voor morgen staat.

Gaan ze akkoord met 1, dan kun je EasyJet binnen 24 uur annuleren, maar je betaalt dan wel een cancellation fee die je van niemand terug zult krijgen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:41

Grouchy

meep meep

Kan wel stellen dat als je toegang hebt tot de beschikbaarheid op de vluchten, de algoritmes voor het herboeken van ze wel eens herschreven mogen worden.
Volgende keer KLM bellen om je om te laten boeken naar de gewenste de vlucht, via de KLM app/website is het in 2026 voor welke reden dan ook nog steeds een no go.

EU261: Gisteren ook de oorspronkelijk vlucht geannuleerd, uiteindelijk wel herboekt op de volgende KLM vlucht.
Zag al dat die vervangende, inkomende vlucht op AMS al een uur vertraging had en die kwam dan ook veel later aan. Als reden werd het weer genoemd. Weet je al wat de SOP van ze gaat worden als je ze gaat aanschrijven.

Kom je aan op Schiphol, strakblauwe lucht en temperaturen die vergelijkbaar zijn met zeg een Memphis airport dus wtf :+

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:07:
Geen ervaring met KLM en dit specifieke scenario, maar bij LH group krijg je géén EU 261/2004 compensatie als je om een refund vraagt wegens een geannuleerde vlucht. Ook EUClaim weigert om dat aan te vechten.
Dat is op zich gek want, aldus europa.eu:
If your flight is cancelled, the airline must offer you, on a one off basis, a choice between:

the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity
re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,
re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.
As soon as you have chosen one of these three options, you no longer have rights in relation to the other two options. However, the airline carrier may still have to provide compensation:

if you choose to have your ticket reimbursed – the compensation due will depend on the length of your flight
• if you choose re-routing – the compensation due will depend on the length of your flight and the delay in reaching your final destination, past the original scheduled arrival time.
De relevante delen even bold gemaakt.

Wanneer je geen compensatie zou krijgen:
if you are informed more than 14 days in advance
Nvt
if you are informed between 2 weeks and 7 days before the scheduled departure [...]
Nvt
if you are informed less than 7 days before the scheduled departure and are offered re-routing which would allow you:
to depart no more than 1 hour before the original scheduled time of departure and
to reach your final destination less than 2 hours after the original scheduled time of arrival.
If the airline has offered you re-routing and you reach your final destination with a delay the compensation may be reduced by 50% as shown in the table below.
Minder dan 7 dagen: check
Rerouting offered: check, echter
Niet meer dan 1 uur eerder en aankomst niet meer dan 2 uur later dan origineel: fail.

Dus lijkt mij compensatie gewoon van toepassing.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

CyBeR schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:42:

Niet meer dan 1 uur eerder en aankomst niet meer dan 2 uur later dan origineel: fail.

Je hebt gelijk, ik heb mijn comment aangepast.

Met zijn huidige situatie kan OP dus 250 euro compensatie én een refund krijgen (waarmee hij zijn Easyjet vlucht kan betalen) ALS er geen overmacht in het spel is.
Bij een retourticket krijg je hier wel te maken met een nadelige berekening. De refund voor een ongebruikt segment van een retourtticket is meestal niet simpelweg de helft maar vaak minder!

• Xandrios
CyBeR schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Dat is op zich gek want, aldus europa.eu:

[...]

De relevante delen even bold gemaakt.

Wanneer je geen compensatie zou krijgen:

[...]

Nvt

[...]

Nvt

[...]

Ben het er mee eens hoor, maar mijn ervaring is dat zowel de maatschappijen én claimbedrijven in dit scenario weinig voor je doen. Maar, zoals altijd, YMMV.

• MyNameIs
  • Laatst online: 15-07 13:27
Inmiddels contact gehad met KLM. Ik heb de vlucht van morgen geannuleerd en ik krijg een deel van het ticket vergoed (de terugvlucht) en 250 euro compensatie, maar niet mijn Easyjet vlucht.

Dank allemaal :) Voor volgende keer zal ik KLM direct bellen!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik zou voor de stoelen direct aan t raam gaan vanwege de privacy.

Is dit trouwens dezelfde layout als wat KLM krijgt in hun A350’s?

Dat betekent, stam + t .

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Ik zou voor de stoelen direct aan t raam gaan vanwege de privacy.

Is dit trouwens dezelfde layout als wat KLM krijgt in hun A350’s?
Nee, dit is het product (Zodiac Optima) wat Joon zou krijgen voordat dat opgeheven werd. Die A350s gingen vervolgens naar Air France zelf. In hun "eigen" A350's hebben ze een ander product (Stelia Opera).

In KLM's A350's komt zover ik weet hetzelfde product als de Air France Opera stoelen, alleen dan met een KLM sausje erover. Effectief hetzelfde als in de 777.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 28-06-2026 17:12 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
g0tanks schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:35:

[Afbeelding]
Ja, niet bijzonder. Het was natuurlijk wel, bijzonder, slecht dus het is in ieder geval beter dan die veredelde kotszakjes. Maar ik snap de gedachte erachter niet goed. Ze geven echt zeer matig spul, inclusief maat 32 sokken. Of het gebrek aan gewoon tandpasta. Persoonlijk vind ik de kits niet heel belangrijk, maar als je dan iets geeft, doe het dan goed. Inkoop is het verschil tussen wat KLM doet en een meer premium kit waarschijnlijk 5,-.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:06:
[...]

Ja, niet bijzonder. Het was natuurlijk wel, bijzonder, slecht dus het is in ieder geval beter dan die veredelde kotszakjes. Maar ik snap de gedachte erachter niet goed. Ze geven echt zeer matig spul, inclusief maat 32 sokken. Of het gebrek aan gewoon tandpasta. Persoonlijk vind ik de kits niet heel belangrijk, maar als je dan iets geeft, doe het dan goed. Inkoop is het verschil tussen wat KLM doet en een meer premium kit waarschijnlijk 5,-.
Waarschijnlijk minder. Eb reis setje bij de action met tandenborstel, tandpasta en een kam kost minder. En daar heb je iets aan.dag crème etc zou leuk zijn als je aan boord kon douchen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:59
PWM schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:06:
Of het gebrek aan gewoon tandpasta.
Ik vind die tabletten erg fijn en scheelt water en dus gewicht.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KL/AF nieuws: stoel reserveren op light en standard ticket gaat altijd geld kosten (FB-benefits blijven):
https://www.afkl.biz/corporatetravel/s/news-detail?language=en_US&Id=000009856

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:37
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:58:
KL/AF nieuws: stoel reserveren op light en standard ticket gaat altijd geld kosten (FB-benefits blijven):
Wat een belachelijke ontwikkeling. Voor een light ticket prima. Maar op een standard ticket echt belachelijk.

Als je een duur standard business class ticket koopt hoort dat er gewoon bij in te zitten mij betreft.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:58:
Ze durven wel he. Maakt de terugverdien berekening voor m'n status behouden/loyaliteit aan AFKL ietsje beter, maar verder een trieste bedoening.

• CyBeR
  • Niet online
Op zich was dit al zo, met uitzondering van een paar bestemmingen waaronder met name de VS.

(Blijft bullshit dat 't niet inbegrepen is natuurlijk, maar nieuw is 't niet. Aan de andere kant, meer keus voor mij als FB elite…)

• xileS
  • Niet online
crosspost
Jdome schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:39:
[...]

Let wel op dat ze zojuist een mail eruit hebben gestuurd dat er een flinke downgrade aan komt voor het overzetten van MR punten naar FB miles.

Per 1 juli 2026 wijzigt de inwisselwaarde van Membership Rewards naar Flying Blue:
Huidig: 5 MR = 4 Flying Blue Miles
Vanaf 1 juli 2026: 8 MR = 4 Flying Blue Miles
Vandaag trouwens laatste dag om nog "voordeliger" wat AMEX MR naar FB over zetten.

Ik ga straks ook eens kijken hoeveel ik alvast over zet. Ik heb het nog nooit eerder gedaan, maar ik neem aan dat dit zo geregeld is.

• Tuniq
CyBeR schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:28:
Op zich was dit al zo, met uitzondering van een paar bestemmingen waaronder met name de VS.

(Blijft bullshit dat 't niet inbegrepen is natuurlijk, maar nieuw is 't niet. Aan de andere kant, meer keus voor mij als FB elite…)
Ik vlieg inderdaad met name op US. Ik heb het bericht nog eens goed gelezen, en het is enkel vanaf European points of commencement, het zal ermee te maken hebben dat bijna elke Europese carrier dit doet, maar de US carriers momenteel nog niet. Dus ik zal er minder last van hebben. Maar het lijkt er wel op dat op award tickets nu altijd seat fees worden gecharged.

Nu zal ik zelf niet gaan betalen hiervoor. In BC heb ik wel lichte voorkeur, maar alle stoelen zijn sowieso prima. Het is meer dat ik graag naast mijn partner zit als we samen vliegen, en dan moet je wel scherp zijn wanneer de incheck opent.

Het is inderdaad wel een kleine prikkel om even Flying Blue Silver te behalen. Dat is in de US vrij simpel met een creditcard. Weet iemand hoe het zit met Skyteam Elite status en stoelselectie? Is dat enkel vanaf Skyteam Elite of Elite plus? Anders zou Delta of andere Skyteam status ook een optie zijn.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Bij Standard hoefde je toch niet te betalen voor een standard seat? Dat is wel nieuw toch?

Dacht dat je alleen moest betalen voor Business/Premium Light. Maar idd, met silver valt dit al weg. Behalve bij de betaalde economy stoelen, daar geldt het pas 72u voor vertrek.

Geld rekenen voor award seats is bij andere carriers al gebruikelijk, op zich niet raar dat dat nu ook bij KLM gebeurt. Maakt het programma iets minder aantrekkelijk voor niet-statushouders.

• CyBeR
  • Niet online
Tuniq schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Het is inderdaad wel een kleine prikkel om even Flying Blue Silver te behalen. Dat is in de US vrij simpel met een creditcard. Weet iemand hoe het zit met Skyteam Elite status en stoelselectie? Is dat enkel vanaf Skyteam Elite of Elite plus? Anders zou Delta of andere Skyteam status ook een optie zijn.
Standard seat selection is vanaf STE, dus silver.

• Tuniq
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:22:
Bij Standard hoefde je toch niet te betalen voor een standard seat? Dat is wel nieuw toch?

Dacht dat je alleen moest betalen voor Business/Premium Light. Maar idd, met silver valt dit al weg. Behalve bij de betaalde economy stoelen, daar geldt het pas 72u voor vertrek.

Geld rekenen voor award seats is bij andere carriers al gebruikelijk, op zich niet raar dat dat nu ook bij KLM gebeurt. Maakt het programma iets minder aantrekkelijk voor niet-statushouders.
Op Business class awards is dat in de meeste programma's niet het geval, het zijn vooral de europese carriers. BA, Lufthansa, AF/KLM. Dus in Europees perspectief is het wel logisch inderdaad.

Alle Amerikaanse en Aziatische carriers zijn er eigenlijk geen seat fees op business class awards.
CyBeR schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:25:
[...]

Standard seat selection is vanaf STE, dus silver.
Oke, goed om te weten. Delta is dan ook een optie.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:34:
crosspost

[...]

Vandaag trouwens laatste dag om nog "voordeliger" wat AMEX MR naar FB over zetten.

Ik ga straks ook eens kijken hoeveel ik alvast over zet. Ik heb het nog nooit eerder gedaan, maar ik neem aan dat dit zo geregeld is.
Bij mij was het in een dag geregeld!

• PWM
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe lang alle FB voordelen nog blijven gelden voor Basic fares. Ik heb er net weer een paar geboekt, tot honderden euro's, goedkoper dan Standard fares. Het cash voordeel voor de FB statushouders is hiermee wel erg groot.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:30:
Ik ben benieuwd hoe lang alle FB voordelen nog blijven gelden voor Basic fares. Ik heb er net weer een paar geboekt, tot honderden euro's, goedkoper dan Standard fares. Het cash voordeel voor de FB statushouders is hiermee wel erg groot.
Bij Delta zijn ze daar al mee gestopt geloof ik toch? Zowel Delta and FB members hebben niks aan hun lidmaatschap bij basic fares voor stoelkeuze, maar wel voor bagage. Ik zie FB dat ook nog wel zo doen, dan ga jij ws ook voor Standard gok ik? :+

Honderden is op alles bij elkaar geteld neem ik aan trouwens?

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07 16:52

kpr

Ook bij de LH-groep zijn de statusvoordelen uitgekleed bij de laagste tarieven. In ieder geval geen vrije stoelkeuze en check-in bagage meer. Je moet de kleine lettertjes goed lezen om te zien dat je nog wel handbagage als Senator/*Gold mag meenemen.

• pagani
  • Niet online
Tja, het feit dat je voor Basic tickets binnen Europa nog maar 2XP krijgt maakt het voor mij makkelijk, om de Platinum (of zelfs Gold) status te behouden moet ik wel Light tickets blijven kopen. Als ik overga op Basic raak ik de bagagevoordelen, luxere stoelselectie en over tijd alle overige voordelen van Gold/Platinum kwijt. Gelukkig zijn de ticketkosten "openbaar vervoer" voor de belastingdienst, dat verzacht de pijn met een procent of vijftig :P

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 02-07-2026 12:11 ]

• CyBeR
  • Niet online
Men heeft expliciet de keuze gemaakt om wel status benefits te geven, maar daar dan tegenover te zetten dat je minder status verdient. Eerder met 0XP, nu 2. Dát is het ontmoedigingsbeleid voor FFP leden met status. Werkt alleen niet heel goed op PFL's :P

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:21
Maar zijn deze echt goedkoper dan de light fares vroeger waren of hebben ze gewoon de light tickets een stuk duurder gemaakt en bieden ze voor de oude prijs nu de uitgeklede tickets aan? Was laatst 450 euro kwijt voor een retourtje Italië, bleken ook basic fare te zijn achteraf. Geen last van door status, maar vond het wel erg duur voor een budget ticket.

• Xandrios
Tja, ticket prijzen passen zich natuurlijk aan naar de markt. Die zijn - over het gehele vluchtaanbod winstgevend - maar voor individuele vluchten of tickets is de prijs niet altijd hard gelinkt aan kosten.

Toen basic werd geïntroduceerd werd Light effectief duurder. Dus je zou kunnen stellen dat het destijds een prijsverhoging was (voor light en hoger) plus introductie van iets goedkopere basic fares.

• CyBeR
  • Niet online
Het lijkt, na enige vertraging, AFKL toch gelukt te zijn om de nieuwe lounge in LHR T4 te openen: https://onemileatatime.co...-london-heathrow-airport/ en van AF zelf: https://corporate.airfran...e-london-heathrow-airport

Dus geen Plaza Premium meer. En van AF dus echte Champagne.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 07-07-2026 16:37 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Had, sinds ik terug ben uit de VS, wat Intra-Europa vluchten met KLM waar de A321Neo op het programma stond. Tot nu toe is echter elke vlucht geannuleerd met dit type.
Verder geen reden gegeven, maar als je zoals deze week 3 dagen van te voren gaat annuleren en de vervangende vlucht is >4uur dan gaat dit toch behoorlijk in de papieren lopen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Xandrios
Heb hetzelfde. A321 vlucht van volgende week is gecancelled met exact 13 dagen notice. Er waren geen latere vluchten, dus omgeboekt naar een eerdere KLM vlucht diezelfde dag. Waarschijnlijk de helft qua compensatie (200 euro) maargoed. Voor grofweg 4 uur eerder vertrekken (wel om 4:30 AM al...) is dat wellicht nog wel acceptabel.

Mijn vermoeden is overigens dat de cancellations hierdoor komen:
https://www.upinthesky.nl...-nog-steeds-aan-de-grond/

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:08
Dat verklaart mijn gecancelde vlucht in Lissabon 3 weken terug

• CyBeR
  • Niet online
screamhouse schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:23:
Dat verklaart mijn gecancelde vlucht in Lissabon 3 weken terug
Als je op 16 juni met KL1584 wilde dan zeker ja.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:52:
Het lijkt, na enige vertraging, AFKL toch gelukt te zijn om de nieuwe lounge in LHR T4 te openen: https://onemileatatime.co...-london-heathrow-airport/ en van AF zelf: https://corporate.airfran...e-london-heathrow-airport

Dus geen Plaza Premium meer. En van AF dus echte Champagne.
Speciale ruimte voor La Première-klanten? Maar die cabine vliegen ze toch niet van/naar LHR? :?

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Speciale ruimte voor La Première-klanten? Maar die cabine vliegen ze toch niet van/naar LHR? :?
Nee, maar je kunt natuurlijk wel La Premiere boeken vanaf een dergelijke plek (en vanaf LHR gebeurt dat vast best vaak), dan doe je LHR-CDG gewoon in 'business', maar krijg je wel de special treatment van LP waaronder een speciaal stukje lounge.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:05:
[...]

Nee, maar je kunt natuurlijk wel La Premiere boeken vanaf een dergelijke plek (en vanaf LHR gebeurt dat vast best vaak), dan doe je LHR-CDG gewoon in 'business', maar krijg je wel de special treatment van LP waaronder een speciaal stukje lounge.
Ahja, tuurlijk. Ik ben benieuwd hoe vaak dat voorkomt. Meeste routes kun je ook in first doen op BA lijkt me. Als je dat geld ervoor over hebt dan doe je liever geen transfer op CDG als het niet nodig is lijkt me? (zelfs als je een Porsche-transfer krijgt)

• franssie

franssie

Save the albatross

Sorcerer8472 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:27:
[...]

Ahja, tuurlijk. Ik ben benieuwd hoe vaak dat voorkomt. Meeste routes kun je ook in first doen op BA lijkt me. Als je dat geld ervoor over hebt dan doe je liever geen transfer op CDG als het niet nodig is lijkt me? (zelfs als je een Porsche-transfer krijgt)
Zou ik ook denken. Misschien vluchten naar Afrika waar AF dacht ik wel het meest uitgebreide netwerk heeft? (Geen idee of ze daar hoger dan BC aanbieden)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:27:
[...]

Ahja, tuurlijk. Ik ben benieuwd hoe vaak dat voorkomt. Meeste routes kun je ook in first doen op BA lijkt me.
Sure, maar als je business class wilt vliegen kun je dat natuurlijk overal doen :P
Als je dat geld ervoor over hebt dan doe je liever geen transfer op CDG als het niet nodig is lijkt me? (zelfs als je een Porsche-transfer krijgt)
La Premiere is wel een stap omhoog tov BA First imo. Die eerste is nog nooit "de beste business class in de lucht" genoemd, waar dat de running joke over BA First is.

Plus sommige mensen hebben loyalty aan AF, of willen van of naar ergens waar BA niet heen vliegt. En mensen kunnen op de terugweg zijn van een vlucht die ze in LP de andere kant op genomen hebben, open jaws, etc.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Als ik ooit AF LP vlieg, dan is het vanaf AMS (VIP centrum) naar CDG (Porsche transfers van/naar hotel) en dan naar bijvoorbeeld SIN.

En zo zullen er ook wel mensen zijn die graag vanuit Londen vertrekken en genieten van de transfer in Parijs.

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-07 14:29
Ergens in de winter wil ik graag (met mijn partner) naar Nieuw Zeeland. Ik heb nog een grote hoeveelheid FB miles (400k) en ik wil graag mijn partner introduceren aan de geneugten van de KLM BC. Wat zijn dan slimme routes om naar nieuw zeeland te komen waarbij een (gedeelte) op FB miles in BC kan worden gevlogen, evt met een x-daagste tussenstop in Azie/Amerika(?)

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Is de nieuwe Schengen Privium lounge eigenlijk al open? Planning was juli dacht ik.

• PWM
  • Niet online
thechib12 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:57:
Ergens in de winter wil ik graag (met mijn partner) naar Nieuw Zeeland. Ik heb nog een grote hoeveelheid FB miles (400k) en ik wil graag mijn partner introduceren aan de geneugten van de KLM BC. Wat zijn dan slimme routes om naar nieuw zeeland te komen waarbij een (gedeelte) op FB miles in BC kan worden gevlogen, evt met een x-daagste tussenstop in Azie/Amerika(?)
Je hebt Bangkok en Singapore als beste opties, waarbij je bij Bangkok qua tarief de beste opties hebt. Voor 85.000 enkeltje in business is goed te doen.

Ben je wel slechts in BKK of SIN en dan moet je nog een heel eind :p Dat laatste stuk met FB miles zal heel lastig zijn.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Yakumos schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:14:
Is de nieuwe Schengen Privium lounge eigenlijk al open? Planning was juli dacht ik.
Augustus volgens een van de werknemers ter plaatse. Komt schijnbaar ook nog ergens een email.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

PWM schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Je hebt Bangkok en Singapore als beste opties, waarbij je bij Bangkok qua tarief de beste opties hebt. Voor 85.000 enkeltje in business is goed te doen.

Ben je wel slechts in BKK of SIN en dan moet je nog een heel eind :p Dat laatste stuk met FB miles zal heel lastig zijn.
Ik ging het hetzelfde zeggen. Probeer inderdaad te mikken op die 85-86k mijlen awards. Dat is de bodemprijs. Veel hoger dan dat (dynamic pricing) en dat is het niet meer waard imho.

SYD of MEL is nog te doen met Vietnam Airlines. Maar beperkte beschikbaarheid en relatief duur.

Ik denk dat je best vanuit BKK of SIN doorvliegt op een revenue ticket. Desnoods even doorbijten en met Air Asia of Scoot ofzo... Kan je alvast uitkijken naar de terugvlucht.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-07 15:50
Denk niet dat je heel blij wordt van vliegen met Air Asia als je net 12 uur BC hebt gehad.
Vanaf BKK naar AKL is ook nog een lang stuk.

Kun je wellicht beter 1 ticket BC proberen te boeken met miles en de ander los te boeken.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

thechib12 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:57:
Je kunt op één FB reward-ticket een tussenstop boeken. Dit kan alleen via de telefoon. De prijs is dan hetzelfde als die van de enkele reis van begin- naar eindpunt. Het is een relatief nieuwe en ongedocumenteerde FB perk :)

Helaas zijn er bijna geen routes in business die kant op. Alleen via PVG, TPE (naar AKL), maar minimaal 159.000 enkele reis pp. Sydney vergelijkbaar.

Waarschijnlijk voordeligst is idd 2 tickets:
  • AMS-DPS via KLM voor 85.000 miles in de winter
  • DPS-AKL retourtjes via Air New Zealand in business of in premium (vlucht van 8 uur)
Helaas is FB redelijk bagger voor routes naar het oosten die niet op KL/AF-vluchten zijn, bijna nul beschikbaarheid. In Latijns Amerika juist heel veel routes met Copa, LATAM, Avianca, Gol etc.

• iRobert
Air-france icm Vietnam Airlines misschien? met de trein naar CDG en vanaf daar de reis starten?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

iRobert schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:24:
Air-france icm Vietnam Airlines misschien? met de trein naar CDG en vanaf daar de reis starten?
Op welke dagen zie je dat?

Ik zie alleen Air Calin enkeltje voor 224K miles + 956 euro bijbetalen :+

• iRobert
Sorcerer8472 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Op welke dagen zie je dat?

Ik zie alleen Air Calin enkeltje voor 224K miles + 956 euro bijbetalen :+
Ik noemde meer een Flying Blue optie, dan echt iets wat ik gezocht had... geen idee of het daadwerkelijk te boeken is.

Via Kuala Lumpur wellicht ook nog een optie? Vanaf KL doorvliegen met Malaysia Airlines, je kunt ook FB besteden bij hen.

[ Voor 16% gewijzigd door iRobert op 10-07-2026 09:43 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het is heel raar, lijkt wel of er meer niet-skyteam dan skyteam-reward partners zijn. Kan er iig meer opnoemen die het niet zijn dan die het wel zijn.

En idd, ik zie KUL-SYD bij Malaysia Airlines, maar alleen maar op 1 dag: 11 juli. Business availability is bijna niet te vinden in Azië bij heel FB. Alleen directe routes met KLM/AF zijn aantrekkelijk. Plus wat afwijkingen zoals Oman Air wat een goede deal is als je naar Muscat wil :D

[ Voor 81% gewijzigd door Sorcerer8472 op 10-07-2026 13:15 ]

• Xandrios
https://www.nu.nl/buitenl...rs-trekken-hem-terug.html

Het volgende Boeing fiasco, zal me niet verwonderen als dit groots in de internationale media gaat terugkomen. Na de recente 737-max problemen met de deur die halverwege de vlucht openging, is er nu iemand (bijna) uit het raampje gezogen nadat deze kapotsprong. Er wordt aangegeven wegens een motorprobleem, maar gezien het vliegtuig nog een half uur heeft doorgevlogen na het incident vraag ik me dat zelf sterk af.

• PolarBear
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:06:

Het volgende Boeing fiasco, zal me niet verwonderen als dit groots in de internationale media gaat terugkomen. Na de recente 737-max problemen met de deur die halverwege de vlucht openging, is er nu iemand (bijna) uit het raampje gezogen nadat deze kapotsprong. Er wordt aangegeven wegens een motorprobleem, maar gezien het vliegtuig nog een half uur heeft doorgevlogen na het incident vraag ik me dat zelf sterk af.
Waarom een Boeing fiasco? Waarom zou het geen motorprobleem geweest kunnen zijn (een 737 kan zeker op die hoogte probleemloos verder op 1 motor, vanaf 4.5 km hoogte sta je niet zo maar aan de grond)? Meer info ook hier.

• Xandrios
Thanks - die info was eerder nog niet beschikbaar. Blijkbaar wel motorprobleem dus, maar ik vond het bijzonder dat er niet is gekozen voor een eerdere (mogelijk overweight) landing gezien de impact op de cabine. Maargoed daar zal een reden voor zijn geweest.

Anyway, waarom fiasco voor Boeing...omdat ze er nogal slecht opstaan in de media na verschillende incidenten waarbij een cultuur van mismanagement en minachting voor veiligheid naar boven is gekomen. Dit is wéér zo'n ding dat wegens het extreme scenario waarschijnlijk veel negatieve publiciteit gaat brengen - of op zijn minst deze en eerdere problemen weer highlight. Een uncontained engine failure is echt een no-no dat eigenlijk nooit mag voorkomen.

Edit - video met verslag van iemand aan boord. Subtitles even op Engels zetten als je geen Grieks verstaat: YouTube: Μαρτυρία-σοκ από την πτήση θρίλερ της Ryanair Θεσσαλονίκη - Μόναχο

[ Voor 22% gewijzigd door Xandrios op 10-07-2026 19:12 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:23:
Thanks - die info was eerder nog niet beschikbaar. Blijkbaar wel motorprobleem dus, maar ik vond het bijzonder dat er niet is gekozen voor een eerdere (mogelijk overweight) landing gezien de impact op de cabine. Maargoed daar zal een reden voor zijn geweest.

Anyway, waarom fiasco voor Boeing...omdat ze er nogal slecht opstaan in de media na verschillende incidenten waarbij een cultuur van mismanagement en minachting voor veiligheid naar boven is gekomen. Dit is wéér zo'n ding dat wegens het extreme scenario waarschijnlijk veel negatieve publiciteit gaat brengen - of op zijn minst deze en eerdere problemen weer highlight. Een uncontained engine failure is echt een no-no dat eigenlijk nooit mag voorkomen.

Edit - video met verslag van iemand aan boord. Subtitles even op Engels zetten als je geen Grieks verstaat: YouTube: Μαρτυρία-σοκ από την πτήση θρίλερ της Ryanair Θεσσαλονίκη - Μόναχο
Hoe ernstig het ook klinkt, een gat in de romp is niet echt een reden om overhaast te gaan landen. Zeker niet als het slachtoffer niet ernstig gewond is.

Daarnaast hadden ze ook nog een motor die niet lekker meer werkte en mogelijk secundaire waarschuwingen (airconditioning, rook, hydraulisch).

Juist in die situatie waarin je toch ook extreem druk bent, is het beter om de tijd te nemen als je die tijd ook hebt. Mochten ze al te zwaar geweest zijn, dan is dat weer een extra procedure die je er mogelijk niet bij wil hebben als het niet nodig is.

Misschien dat mensen die geen kennis hebben van de luchtvaart dit op het conto van Boeing schuiven, motoren zijn een apart onderdeel van het vliegtuig wat, in dit geval, Boeing weinig tot niets mer te maken heeft.

En niets kan "nooit voorkomen", alles komt een keer voor een een in contained engine failure komt dan ook wel voor, zo nu en dan.

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:49:
[...]
Misschien dat mensen die geen kennis hebben van de luchtvaart dit op het conto van Boeing schuiven, motoren zijn een apart onderdeel van het vliegtuig wat, in dit geval, Boeing weinig tot niets mer te maken heeft.
Plus dat het een 737-800 betrof, oftewel een type dat al bijna 30 jaar vliegt.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

CyBeR schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 01:03:
[...]

Plus dat het een 737-800 betrof, oftewel een type dat al bijna 30 jaar vliegt.
We hadden het er net vorige week over in ons gezin en voelde wat onwerkelijk om te lezen: maar nog even gezocht en het is pas een paar keer eerder voorgekomen.

Tis wel zo dat we precies bij de motor zaten tijdens onze vlucht, dus als je er echt bang voor bent dan beter niet daar gaan zitten. En je gordel omhouden :+

Ps; we vlogen premium economy en hoewel geen BC voor ons een geweldige ervaring. Ga liever minder vliegen en dan ruimer zitten dan de origami-klasse in voor langer dan een paar uur.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• The Third Man
  • Laatst online: 00:04

The Third Man

The Third Jellyfish

@NiGeLaToR precies achter de motor bedoel je? Want het onderdeel zal door de luchtweerstand automatisch naar achteren geblazen worden terwijl het zijwaarts naar de cabine vliegt/geworpen wordt.

Het is naar mijn idee altijd nog een risico om voor lief te nemen, gezien de statistische hoogste kans om achterin de meeste overlevingskans te hebben bij een noodlanding. Ik kies daarom steevast voor een plek in dat gedeelte.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59
The Third Man schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:17:
@NiGeLaToR precies achter de motor bedoel je? Want het onderdeel zal door de luchtweerstand automatisch naar achteren geblazen worden terwijl het zijwaarts naar de cabine vliegt/geworpen wordt.

Het is naar mijn idee altijd nog een risico om voor lief te nemen, gezien de statistische hoogste kans om achterin de meeste overlevingskans te hebben bij een noodlanding. Ik kies daarom steevast voor een plek in dat gedeelte.
De kans om om het leven te komen bij een vliegtuigcrash is 0,05 per miljard kilometer. Dit tegenover 5,00 in de auto of 30,00 als voetganger. Op een bromfiets of motor is het zelfs 150,00 per miljard kilometer.

Dan lijkt me dat je de kans om te overlijden bij een vliegtuigcrash statistisch irrelevant kunt noemen.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• The Third Man
  • Laatst online: 00:04

The Third Man

The Third Jellyfish

@alexbl69 dat is de kans op overlijden, niet de kans op overleven dankzij het kiezen van een veiligere zitplaats :+

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

The Third Man schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:32:
@alexbl69 dat is de kans op overlijden, niet de kans op overleven dankzij het kiezen van een veiligere zitplaats :+
Zoveel vliegtuig crashes met overlevenden alleen achterin zijn er ook weer niet :+ kans op trombose omdat je in de origamiklasse zit is veel groter. Ken inmiddels twee mensen die longembolie overhielden aan een lange vlucht en niemand die is achterin overleefde na een ongeluk. :+

Overigens is trombose dus wel echt een ding. Eentje had wel een ski ongeval gehad met een enorme blauwe plek, wat het mede mogelijk maakte, maar toch. En toch als mijn vrouw elk uur haar oefeningen doet kijkt iedereen alsof ze gek is :7

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Als je de hele dag op een bureaustoel zit is dat ook slecht voor je, net zo slecht als in een vliegtuig. En ik weet dat dit het luxe vliegen topic is. Maar de meeste mensen willen van A naar B voor zo min mogelijk kosten. Dat is ook de reden dat budget en vakantie vliegtuigmaatschappijen zo goed als geen luxe stoelen hebben. Hoe keer stoelen hoe lager de prijs voor iedereen en dat is vaak belangrijk.

En ook als je in de economy zit kun je prima elk uur even 5 minuten staan/bewegen.

• olafmol
  • Laatst online: 23:33
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 01:17:
[...]

We hadden het er net vorige week over in ons gezin en voelde wat onwerkelijk om te lezen: maar nog even gezocht en het is pas een paar keer eerder voorgekomen.

Tis wel zo dat we precies bij de motor zaten tijdens onze vlucht, dus als je er echt bang voor bent dan beter niet daar gaan zitten. En je gordel omhouden :+

Ps; we vlogen premium economy en hoewel geen BC voor ons een geweldige ervaring. Ga liever minder vliegen en dan ruimer zitten dan de origami-klasse in voor langer dan een paar uur.
Überhaupt houd ik (en mijn gezin) altijd de gordel om tijdens de vlucht. Als je genoeg gevlogen hebt weet je hoe heftig onverwachte turbulentie kan zijn. En het komt steeds vaker voor door klimaatverandering en opwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 11-07-2026 16:11 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@jongetje tuurlijk kan dat. Zit ook altijd gangpad om die reden. Probleem is volgens mij de lagere luchtdruk & lager zuurstof gehalte in combinatie met stilzitten.

Maakte mijner overigens nooit zorgen om tot bekenden het daadwerkelijk overkwam.

• CyBeR
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:59:
En ik weet dat dit het luxe vliegen topic is.
Nee, dit is het vliegen-in-het-algemeen topic. Wat je ondervindt is dat er mensen zijn die dat wat vaker doen (al dan niet uit de baas z'n portemonnaie) en een andere overweging maken dan alleen de laagste kosten.

Maar de personen waar dat over gaat (en ik reken mezelf daartoe) zitten ook gewoon economy als de meerprijs voor business de toegevoegde waarde ervan overstijgt.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Augustus volgens een van de werknemers ter plaatse. Komt schijnbaar ook nog ergens een email.
En vraag me echt af hoe ze dat met die Privium-only security check gaan doen. Als ik op de site kjik, staat er toch echt Na security, lounge 22.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-07 23:44
The Third Man schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:17:

Afstand tot de nooduitgang is veel belangrijker.

Al is direct naast de nooduitgang dan tegenwoordig ook weer een gevaarlijke plek.

TheS4ndm4n#1919

• franssie

franssie

Save the albatross

RocketKoen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:27:
<>
Al is direct naast de nooduitgang dan tegenwoordig ook weer een gevaarlijke plek.
Hoe bedoel je dit?

• Xandrios
Omdat er zo af en toe onderdelen van de motor door je raampje vliegen ;) Was het bij de Alaska vlucht niet ook een deur die openging? Alhoewel dat niet de normale nooduitgang was meende ik.

[ Voor 44% gewijzigd door Xandrios op 14-07-2026 22:22 ]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Aan de andere kant zat de enige overlevende van het Air India 171 ongeluk een jaar geleden volgens mij wel vlak naast de nooduitgang (stoel 11A). ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-07 23:44
Nooduitgang (plug) die er tijdens de vlucht vandoor gaat bij de 737. De enige reden dat daar geen dode bij viel was dat de stoel naast die opening leeg was. en de rest van de rij zn riem om had.

TheS4ndm4n#1919

• CyBeR
  • Niet online
Dat was idd een plug en dus geen nooduitgang; een plug is een soort nepdeur die niet open kan (als 'ie goed gemonteerd is tenminste) en die ook niet zichtbaar is. M.a.w. je kunt nergens zitten want er kan zomaar een verstopte nepdeur naast je stoel zitten :P

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-07 17:29
Heeft iemand een latest op beste vliegtuigen voor business class op KLM/Delta? Mag na lange tijd weer eens op reis en ben er een beetje uit :-)

Als ik (via Concur) bij Delta boek, krijg ik naast XP dan ook miles op mijn KLM account? Of moet ik daarvoor echt via KLM boeken (die een seat selection fee heeft)?

• Apache4u
  • Niet online
Yankovic schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:16:
Heeft iemand een latest op beste vliegtuigen voor business class op KLM/Delta? Mag na lange tijd weer eens op reis en ben er een beetje uit :-)

Als ik (via Concur) bij Delta boek, krijg ik naast XP dan ook miles op mijn KLM account? Of moet ik daarvoor echt via KLM boeken (die een seat selection fee heeft)?
KLM , beste bc (vind ik) op de 777s. Die zijn als laatste gerefit en bieden meer privacy en iets meer comfort dan de 787's. Met de nieuwe A350 heb ik trouwens geen ervaringen. Die zijn er denk ik nog maar weinig ;) .
De a330's zou ik zelfs mijden in de business class als ik solo zou vliegen. Voornamelijk vanwege de lay-out.
Met Delta heb ik geen ervaring.
Via concur boeken maakt niet uit, FB XP krijg je. Zowel bij een Delta boeking als alle andere SkyTeam leden.

Dat betekent, stam + t .

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Moet je bij @PWM wezen ;)

Ja, boek je bij Delta, dan krijg je zowel XP als miles bij je KLM-account. Miles zijn volgens mij wel distance-based, niet spend-based.

Persoonlijk probeer ik altijd een 787 of A350 te vliegen vanwege de hogere kabinedruk en luchtvochtigheid, en minder herrie. In welke cabine ik ook vlieg. Maar dat zijn niet per se de beste stoelen :)

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:31:
[...]
Met Delta heb ik geen ervaring.
Ik wel. Vermijd sowieso de 767 (weet zo even niet of ze die naar AMS vliegen maar naar bijvoorbeeld LHR wel) en als het even kan de A330-200 en -300 (-900neo is prima).

Het is natuurlijk wel zo dat men een A339 kan vervangen door een ouder model; dat is me wel eens overkomen en dat heb je dan pas op de dag zelf door.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2026 17:58 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ben wel een fan van deurtjes en matress pads. Zorgt voor minder prikkels en meer comfort en een betere nachtrust. KLM doet helaas ook in 2026 niet aan matress pads en merk na een paar uur dat ik ze toch wel mis.

Kom dan toch elke keer uit bij de DL's A359s en A339s.

Terug naar AMS met KLM in juni 2026 ook geen maaltijd keuze vooraf vs 5 DL keuzes. Met KLM ook geen toegang tot de Delta one lounge in BOS.
Verder wat dingetjes zoals huisjes vs plane cards, slippers bij DL vs geen slippers met KLM. Staat van de amenity kits bij KLM kennen we allemaal al....

• PolarBear
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:31:
[...]

KLM , beste bc (vind ik) op de 777s.
Nadeel is dat triple sevens tov 787 en 350 zo luidruchtig zijn. Buiten het motorgeluid lijkt de airco etc ook veel meer lawaai te maken.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

Tylen

Neem mij niet te serieus

Hahaha toevallig liep ik ook met deze vraag. Thanks voor het antwoord mannen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:39:
Ben wel een fan van deurtjes en matress pads. Zorgt voor minder prikkels en meer comfort en een betere nachtrust. KLM doet helaas ook in 2026 niet aan matress pads en merk na een paar uur dat ik ze toch wel mis.

Kom dan toch elke keer uit bij de DL's A359s en A339s.
Nog maar 1x tegen gekomen zelf (DL heeft ze ook niet in de A333's) en dat was bij Air France. Inderdaad heel fijn.

Edit 2x; VS vergeten :P

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2026 19:42 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:36:
[...]

Nog maar 1x tegen gekomen zelf (DL heeft ze ook niet in de A333's) en dat was bij Air France. Inderdaad heel fijn.

Edit 2x; VS vergeten :P
Ben ze sinds half 2025 gewoon tegengekomen in hun A333s, tesamen met de A339s, A359s en de ex-Latam A350s, 767s niet opgezocht en niet tegengekomen sinds de introductie van de pads.

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Ben ze sinds half 2025 gewoon tegengekomen in hun A333s, tesamen met de A339s, A359s en de ex-Latam A350s, 767s niet opgezocht en niet tegengekomen sinds de introductie van de pads.
Je hebt gelijk, ik was t gewoon alweer vergeten. Was in maart dit jaar dus, you know, lang geleden :P

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2026 23:55 ]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Freak187

geen

Xandrios schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:06:

Dit lijkt op een fan blade out event. Op de fan blades van deze motor (CFM56) loopt een additionele inspectie (nav het Southwest incident jaren geleden) waarbij de fan blades ultrasoon moeten worden geinspecteerd (en door middel van een AD verplicht gesteld) en er zijn hard time limieten geintroduceerd.

De vliegtuig industrie gaat steeds meer naar een 'on condition' onderhoudsfilosofie. Dat is gunstig voor de portemonnee, maar niet altijd beter voor de veiligheid. Dus als er zoiets faalt als een fan blade, dan worden er direct allerlei maatregelen genomen omdat men niet (voldoende) geanticipeerd heeft op deze failure mode. Ben benieuwd wat er nu in gang gezet wordt, als blijkt dat de inspecties wel goed zijn gedaan.

Kia Niro-EV 2024

• PolarBear
  • Niet online
Freak187 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Dus als er zoiets faalt als een fan blade, dan worden er direct allerlei maatregelen genomen omdat men niet (voldoende) geanticipeerd heeft op deze failure mode. Ben benieuwd wat er nu in gang gezet wordt, als blijkt dat de inspecties wel goed zijn gedaan.
De CFM56 is als ontwerp stokoud (jaren 70), die failure mode (vermoeiing in de fan blades) bestaat al net zo lang en staat los van de onderhoudsfilosofie toch?. On condition verandert niet hoe een motor faalt, alleen wanneer je het ziet aankomen.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Freak187

geen

PolarBear schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:29:
[...]

De CFM56 is als ontwerp stokoud (jaren 70), die failure mode (vermoeiing in de fan blades) bestaat al net zo lang en staat los van de onderhoudsfilosofie toch?. On condition verandert niet hoe een motor faalt, alleen wanneer je het ziet aankomen.
De CFM56 bestaat uit meerdere versies. Het begon bij de CFM56-3 en onder de B737-600/700/800 zit de CFM56-7B met een grotere diameter, dus andere fan blades.

En waar vroeger alles een bepaalde threshold had qua inspectie intervallen, is dat met de komst van on-condition maintenance veranderd. Maar dat pakt voor de fan blades niet goed uit. Vandaar dat er allerlei zware inspecties verplicht gesteld zijn, dus voor fan blades is geen sprake meer van on-condtion.

Kia Niro-EV 2024

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07 15:13

Hemingr

Onnodig irritant.

Je kunt in concur je flyingblue account toevoegen, dan gaat het allemaal automatisch.

Trouwens, mocht iemand zondag in het vliegtuig van Dublin naar AMS hebben gezeten, excuus voor de 3 rolkoffers, 3 rugzakken, 2 babytassen en een stroller die 2 overhead bins in beslag namen. Mijn excuses ;)

Kinderen....

Gecensureerd.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The secret lives of flight attendants: ‘British passengers always drink like they’ve never drunk before’

Vooral gericht op Britten, maar ik kan me veel van de ergernissen over passagiers voorstellen. Soms zou je de Dr Evil stoelen willen inzetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Radiodurans
  • Laatst online: 07:59
Want die kinderen hebben de vliegtickets geboekt?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

Pagina: 1 ... 277 278 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2