Nee dat is het niet, ik zat in de app te kijken wat een upgrade zou gaan kosten, ik blijf het raar vinden dat voor betaling niet kan zien om welke stoel het gaat. Ik ga geen risico nemen voor dat geld dat dan als nog een tussen plek hebXandrios schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:56:
Als dat tijdens check-in is dan heeft Expertflyer geen toegang tot seat maps bij KLM. Dat stopt 72 uur voor vertrek.
Middenstoel in premium is een stuk minder boeiend dan in economy.ramrodwillem schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:28:
[...]
Nee dat is het niet, ik zat in de app te kijken wat een upgrade zou gaan kosten, ik blijf het raar vinden dat voor betaling niet kan zien om welke stoel het gaat. Ik ga geen risico nemen voor dat geld dat dan als nog een tussen plek heb
Maar als je 't wilt weten, of bij EF kijken of een dummy boeking maken en kijken welke stoelen er nog over zijn.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ja, of gewoon even de KLM chat gebruiken. Zullen niet heel snel zijn, maar dat is in elk geval weinig moeiteCyBeR schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:32:
[...]
Middenstoel in premium is een stuk minder boeiend dan in economy.
Maar als je 't wilt weten, of bij EF kijken of een dummy boeking maken en kijken welke stoelen er nog over zijn.
Kan zijn omdat de seat map gelocked is (dan zie je hem ook niet op EF). Een dummy boeking (enkeltje) maken en dus niet betalen op de KLM-website is ook een mogelijkheid. En bellen met de klantenservice is het snelst.ramrodwillem schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:28:
[...]
Nee dat is het niet, ik zat in de app te kijken wat een upgrade zou gaan kosten, ik blijf het raar vinden dat voor betaling niet kan zien om welke stoel het gaat. Ik ga geen risico nemen voor dat geld dat dan als nog een tussen plek heb
Als op EF alleen premium niet zichtbaar is (maar wel business+economy) dan is de kans groot dat dat is omdat er alleen nog middenstoelen vrij zijn vermoed ik trouwens
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
En ik maar denken dat rond de €900 naar Billund al erruuug duur was…
Je zou bijna zeggen dat deze via Montreal gaat.
Twee losse tickets of een extra vlucht met de retourtjes ergens in april is waarschijnlijk goedkoper...
Je zou bijna zeggen dat deze via Montreal gaat.
Twee losse tickets of een extra vlucht met de retourtjes ergens in april is waarschijnlijk goedkoper...
[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 26-11-2025 17:17 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Met zulke prijzen zou ik overwegen om met de auto te gaan.... of naar bijvoorbeeld billund en een auto huren op het vliegveld.PWM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
[Afbeelding]
Zo, retourtje Aalborg met Germanwings ook weer binnen
Nee joh - flixbusjongetje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:45:
[...]
Met zulke prijzen zou ik overwegen om met de auto te gaan.... of naar bijvoorbeeld billund en een auto huren op het vliegveld.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Even een update:Wispe schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:13:
[...]
Ik heb even met KLM gebeld en die €400 klopte echt. Dat was het systeem, aldus die vrouw. Belachelijk.
Ik ga inderdaad m’n ticket annuleren en als ik geld terugheb (volledig minus boekingskosten), dan boek ik een nieuw retourticket.
Bedankt voor het meedenken.
Aangezien ik niet afhankelijk was van de data en ik blijkbaar mijn vakantiedagen voor 1 juli op moest maken, heb ik mijn reisperiode veranderd. Toen kostte het wijzigen van mijn ticket qua datum én van vliegveld (Amsterdam ipv Parijs) maar 90 euro.
Als ik datumgebonden was en enkel van vliegveld wilde veranderen, kostte dat 400 euro. Ik heb aan de dame aan de overkant van de lijn gevraagd of dat niet raar is. Ze zei: "soms zit de vlucht gewoon vol". Yeah right.
Het was weer een feest met KLM IT / de verschillende check-in agents de afgelopen tijd.
- TSA pre-check stond niet op de digitale baardig pass en ook niet op het geprinte ticket, maar 3 verschillende medewerkers van de KLM hielden bij hoog en laag vol "dat het niks uitmaakt zolang het in het systeem staat" "nee dat kunnen ze in Amerika in hun systeem zien" "geen probleem joh als je daar bent zien zij alles." Eindstand heb ik ze moeten vertellen waar ze moesten kijken (en dat wilden ze pas doen toen de manager erbij werd geroepen, daarvoor was het simpelweg nee meneer) en toen bleek dat de PSL het nummer verkeerd erin had gezet toen ik had gebeld voor de vlucht.. Kan gebeuren, jammer dat luie/onwetende medewerkers je met een kluitje het riet in proberen te sturen omdat ze geen zin hebben om even wat moeite te doen.
- Delta medewerkster plakte op 2 koffers priority labels en toen op de 3de koffer niet. Toen ik vroeg waarom niet kreeg ik een heel lulverhaal dat ze het fout had gedaan bij de vorige 2 en het daar niet op had moeten staan. Toen ik zei dat ik Platinum status had beweerde ze bij hoog en laag dat ze dat niet in het systeem kon zien. Ondanks dat ik bij de Sky Priority checkin stond. En de vorige 2 koffers wel de priority labels kregen. En het priority gedeelte niet alleen het gele labeltje is, maar ook gedrukt staat op het brede witte label.. Toen ging ze zichzelf nog verder ingraven door vol te houden dat ze beneden in de baggage kelder alsnog die labels erop zouden zetten. Tuurlijk.
- Zelfde Delta medewerkster zei dat ze m'n TSA pre-check niet in het systeem zag en ook na invoeren niet. Toen ik letterlijk de digitale Delta boarding pass liet zien (waar TSA en Sky Priority netjes naast elkaar stonden) begon ze ook te draaien en allerlei smoesjes te verzinnen. Toen ik vroeg of ze niet gewoon even ticket kon uitprinten bleek het er wel op te staan..
- Zoals altijd is de SAF niet gepost, en KLM chat op FB reageert elke keer " vlucht miles kunnen pas na 14 dagen geclaimd worden." Prima, maar ik probeer geen vlucht te claimen maar SAF..
- TSA pre-check stond niet op de digitale baardig pass en ook niet op het geprinte ticket, maar 3 verschillende medewerkers van de KLM hielden bij hoog en laag vol "dat het niks uitmaakt zolang het in het systeem staat" "nee dat kunnen ze in Amerika in hun systeem zien" "geen probleem joh als je daar bent zien zij alles." Eindstand heb ik ze moeten vertellen waar ze moesten kijken (en dat wilden ze pas doen toen de manager erbij werd geroepen, daarvoor was het simpelweg nee meneer) en toen bleek dat de PSL het nummer verkeerd erin had gezet toen ik had gebeld voor de vlucht.. Kan gebeuren, jammer dat luie/onwetende medewerkers je met een kluitje het riet in proberen te sturen omdat ze geen zin hebben om even wat moeite te doen.
- Delta medewerkster plakte op 2 koffers priority labels en toen op de 3de koffer niet. Toen ik vroeg waarom niet kreeg ik een heel lulverhaal dat ze het fout had gedaan bij de vorige 2 en het daar niet op had moeten staan. Toen ik zei dat ik Platinum status had beweerde ze bij hoog en laag dat ze dat niet in het systeem kon zien. Ondanks dat ik bij de Sky Priority checkin stond. En de vorige 2 koffers wel de priority labels kregen. En het priority gedeelte niet alleen het gele labeltje is, maar ook gedrukt staat op het brede witte label.. Toen ging ze zichzelf nog verder ingraven door vol te houden dat ze beneden in de baggage kelder alsnog die labels erop zouden zetten. Tuurlijk.
- Zelfde Delta medewerkster zei dat ze m'n TSA pre-check niet in het systeem zag en ook na invoeren niet. Toen ik letterlijk de digitale Delta boarding pass liet zien (waar TSA en Sky Priority netjes naast elkaar stonden) begon ze ook te draaien en allerlei smoesjes te verzinnen. Toen ik vroeg of ze niet gewoon even ticket kon uitprinten bleek het er wel op te staan..
- Zoals altijd is de SAF niet gepost, en KLM chat op FB reageert elke keer " vlucht miles kunnen pas na 14 dagen geclaimd worden." Prima, maar ik probeer geen vlucht te claimen maar SAF..
Een vlucht die je boekt voor juli 2026 nu al vol? Ha_ha... Maar soms zit de vlucht echt bijna vol. Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden mijn oorspronkelijke vlucht AMS-BLL niet halen. Ik kon wel omgeboekt worden naar de eerstvolgende vlucht. Was slechts een meerprijs van EUR 1000,-. En nee, dat was niet business class (niet toegestaan door werkgever op EU vluchten). De afspraak was te belangrijk en kon absoluut niet online. Knarsetandend maar akkoord gegaan...Wispe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:52:
[...]
Even een update:
Aangezien ik niet afhankelijk was van de data en ik blijkbaar mijn vakantiedagen voor 1 juli op moest maken, heb ik mijn reisperiode veranderd. Toen kostte het wijzigen van mijn ticket qua datum én van vliegveld (Amsterdam ipv Parijs) maar 90 euro.
Als ik datumgebonden was en enkel van vliegveld wilde veranderen, kostte dat 400 euro. Ik heb aan de dame aan de overkant van de lijn gevraagd of dat niet raar is. Ze zei: "soms zit de vlucht gewoon vol". Yeah right.
What's a cube to you?
Dit heeft niets met vol te maken. De prijs wordt niet bepaalt door hoe vol een vlucht zit, maar door hoe de markt gezien wordt op die specifieke datum. Als ze van mening zijn dat 400 euro een haalbare prijs is voor die route op die dag, dan wordt dat de laagste prijs voor die vlucht.
Airfare wordt opgeladen in buckets, en buckets worden leeggeplukt door mensen die boeken. Als het vliegtuig "vol" zit dan blijven enkel de duurdere buckets over.Xandrios schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:44:
Dit heeft niets met vol te maken. De prijs wordt niet bepaalt door hoe vol een vlucht zit, maar door hoe de markt gezien wordt op die specifieke datum. Als ze van mening zijn dat 400 euro een haalbare prijs is voor die route op die dag, dan wordt dat de laagste prijs voor die vlucht.
Load factor en aantal vrije seats hebben natuurlijk wél te maken met de prijs. Maar het klopt dat de prijs voornamelijk onderhevig is aan de marktprijs per city pair.
Ik vrees dat Airline Revenue Management iets is wat we nooit echt volledig zullen doorgronden. Het is alleszins niet zo eenvoudig als je hier pareert.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Inmiddels wordt er ook AI gebruikt die nog meer een black box is. Die werkt voor combinaties van datum, stedenpaar/-paren, load, en point-of-sale. Daarnaast kan er nog naar pricing van concurrenten worden gekeken.florholvoet schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:15:
[...]
Airfare wordt opgeladen in buckets, en buckets worden leeggeplukt door mensen die boeken. Als het vliegtuig "vol" zit dan blijven enkel de duurdere buckets over.
Load factor en aantal vrije seats hebben natuurlijk wél te maken met de prijs. Maar het klopt dat de prijs voornamelijk onderhevig is aan de marktprijs per city pair.
Ik vrees dat Airline Revenue Management iets is wat we nooit echt volledig zullen doorgronden. Het is alleszins niet zo eenvoudig als je hier pareert.
Bij het omboeken zijn er wel wat rare dingetjes, zeker bij KLM. Het omboekproces is erg ondoorzichtig en zelfs als je jezelf omboekt naar je eigen vlucht moet je altijd bijbetalen.
In 2015 had ik mijn vlucht HNL-SFO-AMS gemist op SFO. Ik kon gratis met de eerstvolgende vlucht van KLM mee. Goede oude tijden... Tegenwoordig moet iedereen en alles tot in het extreme uitgemolken worden, helaas.Rizzi schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:37:
[...]
Een vlucht die je boekt voor juli 2026 nu al vol? Ha_ha... Maar soms zit de vlucht echt bijna vol. Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden mijn oorspronkelijke vlucht AMS-BLL niet halen. Ik kon wel omgeboekt worden naar de eerstvolgende vlucht. Was slechts een meerprijs van EUR 1000,-. En nee, dat was niet business class (niet toegestaan door werkgever op EU vluchten). De afspraak was te belangrijk en kon absoluut niet online. Knarsetandend maar akkoord gegaan...
Je vlucht missen en je vlucht "door omstandigheden niet kunnen halen" zijn nogal verschillende situaties. Die tweede is niet de schuld van de airline en dus is dat een vrijwillige wijziging.Wispe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:34:
[...]
In 2015 had ik mijn vlucht HNL-SFO-AMS gemist op SFO. Ik kon gratis met de eerstvolgende vlucht van KLM mee. Goede oude tijden... Tegenwoordig moet iedereen en alles tot in het extreme uitgemolken worden, helaas.
Je vlucht missen hoeft ook niet de schuld van de airline te zijn.CyBeR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:39:
[...]
Je vlucht missen en je vlucht "door omstandigheden niet kunnen halen" zijn nogal verschillende situaties. Die tweede is niet de schuld van de airline en dus is dat een vrijwillige wijziging.
Ouch. Daarvoor kon ik in 2020 nog in business naar Delhi vliegenPWM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
[Afbeelding]
Zo, retourtje Aalborg met Germanwings ook weer binnen
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Klopt ,ik reis weekelijks amsterdam - zweden, en vragen voor de business klasse ze +500 euro toeslag, en bij het inchekken lukt het ook om voor 75 euro je stoel om te boekenWispe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:34:
[...]
In 2015 had ik mijn vlucht HNL-SFO-AMS gemist op SFO. Ik kon gratis met de eerstvolgende vlucht van KLM mee. Goede oude tijden... Tegenwoordig moet iedereen en alles tot in het extreme uitgemolken worden, helaas.
Wat mij ook opvalt als ik bijvoorbeeld eerder klaar ben met mijn werk in het buitenland en eerder terug wil vliegen en een nieuwe ticket (google flights) veel goedkoper is , en je dus niet komt opdagen voor je aankomende vlucht (wel netjes gemeld bij klm) , dat je 135 euro moet bij-betalen voor je retourvlucht omdat je op je heenvlucht niet bent komen opdagen
Walking on the bright side of life
Omdat je dan in een andere bucket terechtkomt.Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:22:
[...]
Bij het omboeken zijn er wel wat rare dingetjes, zeker bij KLM. Het omboekproces is erg ondoorzichtig en zelfs als je jezelf omboekt naar je eigen vlucht moet je altijd bijbetalen.
Terwijl je vorige goedkopere bucket vrijkomt?becopol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:12:
[...]
Omdat je dan in een andere bucket terechtkomt.
Of krijg ik geld terug als ik daarna nóg een keer omboek?
Over het algemeen kan dit nog steeds nu hoor. Neem aan dat HNL-SFO-AMS één United-ticket was en dat zij je op KLM omboekten?Wispe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:34:
[...]
Kon er via de zoekfunctie hier en op internet niet geheel wijs uit worden, hier even checken.
Als je vliegt op een locatie in de USA vanuit een ander land, en je hebt een overstap naar je gekozen locatie op een vliegveld in USA, bijvoorbeeld Amsterdam -> New York -> Denver, kan ik er vanuit gaan dat welke vlucht ik ook kies ik altijd op het eerste Amerikaanse vlieveld waar ik binnen kom mijn ruimbagage moet ophalen en weer inchecken bij domestic?
Ik heb een goedkopere vlucht gevonden naar een andere bestemming, maar met een lange overstap zou het mij niet verkeerd uit komen om het internationale vliegveld te verlaten en 7 uren later weer terug te keren voor de domestic vlucht naar mijn bestemming. Maar aangezien ik wat wil ophalen wat niet in de handbagage mag, heb ik mijn koffer nodig om die opgehaalde spullen in te doen. Maar dan heb ik wel de koffer nodig :-).
Elke keer dat ik een soortgelijke overstap in USA had moest ik mijn koffer ophalen en weer inchecken, maar ik zou graag willen weten of dit altijd zo is.
Als je vliegt op een locatie in de USA vanuit een ander land, en je hebt een overstap naar je gekozen locatie op een vliegveld in USA, bijvoorbeeld Amsterdam -> New York -> Denver, kan ik er vanuit gaan dat welke vlucht ik ook kies ik altijd op het eerste Amerikaanse vlieveld waar ik binnen kom mijn ruimbagage moet ophalen en weer inchecken bij domestic?
Ik heb een goedkopere vlucht gevonden naar een andere bestemming, maar met een lange overstap zou het mij niet verkeerd uit komen om het internationale vliegveld te verlaten en 7 uren later weer terug te keren voor de domestic vlucht naar mijn bestemming. Maar aangezien ik wat wil ophalen wat niet in de handbagage mag, heb ik mijn koffer nodig om die opgehaalde spullen in te doen. Maar dan heb ik wel de koffer nodig :-).
Elke keer dat ik een soortgelijke overstap in USA had moest ik mijn koffer ophalen en weer inchecken, maar ik zou graag willen weten of dit altijd zo is.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
JARunning_Cow schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:12:
Koffer ophalen en weer afgeven moet altijd bij een international arrival in de US. Inchecken ligt aan je ticket. Als je op één ticket vliegt hoeft dat meestal nietIk heb een goedkopere vlucht gevonden naar een andere bestemming, maar met een lange overstap zou het mij niet verkeerd uit komen om het internationale vliegveld te verlaten en 7 uren later weer terug te keren voor de domestic vlucht naar mijn bestemming. Maar aangezien ik wat wil ophalen wat niet in de handbagage mag, heb ik mijn koffer nodig om die opgehaalde spullen in te doen. Maar dan heb ik wel de koffer nodig :-).
Dat zou lekker zijn, dan kan ik een paar honderd euro besparen door een "tussenstop" te maken, spullen op te halen en domestic weer verder te vliegen
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Nee, want zo werkt inventory niet. Stel je was in M geboekt. Op het moment dat je van de vlucht wordt afgeboekt, terwijl die op dat moment Y2 heeft, dan gaat de inventory naar Y3. En niet naar Y2 M1. Of iets compleet anders dat een slim algoritme heeft bedacht.Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:46:
[...]
Terwijl je vorige goedkopere bucket vrijkomt?
Of krijg ik geld terug als ik daarna nóg een keer omboek?
Het bestaan van boekingsklasses is een legacy systeem. Effectief worden prijzen bepaald door een algoritme, en tot uitvoering gebracht met een combinatie van boekingsklasses plus een range aan fares - waarbij voor elke boekingsklasse er dus meerdere fares zijn die gigantisch kunnen verschillen in prijs.
Als je de eerste bent die een stoel boekt op een specifieke vlucht, betekent dat niet meer dat je dat altijd tegen de laagste prijs op die route kunt doen. Zelfs niet als dat in de goedkoopste boekingsklasse is. Voor elke vlucht wordt, op elk moment, berekend wat de maximale prijs zou moeten zijn om de X vrije stoelen in Y beschikbare tijd nog te kunnen verkopen. En dat wordt ook beinvloed door dingen zoals jaargetijde/weer, evenementen, vakanties, etc. Yield management is een sport/vak op zich.
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 29-11-2025 11:27 ]
@Xandrios Dat zou inderdaad verklaren waarom ik afgelopen jaar twee keer een businessclass ticket naar de VS heb kunnen boeken voor een prijs die op moment van boeken veel lager lag dan het premium comfort ticket voor dezelfde vlucht. Onverwachte uitkomst van een (wellicht ai) algoritme.
Hallo
Begin Oktober willen wij naar Chios en Samos. Als eerste willen wij Chios aandoen maar daart zijn geen directe verbindingen naar toe. We willen vliegen vanaf schiphol of Dusseldorf. Terug reis vanaf Samos kan direct naar Dusseldor of Amsterdam.
Heeft iemand ervaring met een vlucht naar Chios op een dag met als tussenstop Athene, er zijn namelijk verschillende opties. En hoeveel overstaptijd heb je minimaal nodig op Athene naar een binnenlandse vlucht op Chios?
Begin Oktober willen wij naar Chios en Samos. Als eerste willen wij Chios aandoen maar daart zijn geen directe verbindingen naar toe. We willen vliegen vanaf schiphol of Dusseldorf. Terug reis vanaf Samos kan direct naar Dusseldor of Amsterdam.
Heeft iemand ervaring met een vlucht naar Chios op een dag met als tussenstop Athene, er zijn namelijk verschillende opties. En hoeveel overstaptijd heb je minimaal nodig op Athene naar een binnenlandse vlucht op Chios?
Grappig om hier iemand te zien die hier heen wil. Ik doe dat traject minimaal één keer per jaar. Overstap op Athene is erg eenvoudig en kan je minimale tijd voor aanhouden. Het is dezelfde hal waar ja aankomt als vertrekt.yep123 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:14:
Hallo
Als aegean het ticket verkoopt kun je hem halen. Als ze vertragen vanaf Amsterdam (min of meer de standaard) en je overstap komt in gevaar brengen vangen ze je in Athene op om je snel te escorteren. En anders uiteraard de volgende
Van het vliegveld zou ik niet afgaan. Naar de stad met de metro ben je een uur bezig.
Het antwoord wat gegeven wordt klopt in de meeste gevallen. Normaal moet je inderdaad altijd je bagage opnieuw inchecken op je eerste port of arrival.Running_Cow schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:12:
Kon er via de zoekfunctie hier en op internet niet geheel wijs uit worden, hier even checken.
Let wel op dat als je vliegt vanaf of via een pre-clearance vliegveld, bijvoorbeeld Dublin, het kan zijn dat je bagage wel door gelabeld is naar je eindbestemming. Dus vlieg je via een pre clearance airfield, check dan met je airline hoe het zit.
Aegean is beduidend beter dan SkyExpress, qua service bij het boeken (en bij problemen of omboeken), alsmede aan boord. Op Athene kom je aan, en vertrek je, uit dezelfde terminal (B gates). Praktisch minder dan 15 minuten lopen, ook als je daar minder bekend bent. Minimale overstaptijd die verkocht wordt zal rond de 45 minuten zijn.yep123 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:14:
Hallo
Maar zoals hierboven aangegeven, als je de twee vluchten samen op één ticket koopt ben je verzekerd van een goede aankomst. Vertraging is dan een probleem van de maatschappij, niet van jou.
Tussen de eilanden zijn vluchten vaak niet de meest handige oplossing. Meestal moet je via Athene. Maar het kan natuurlijk wel. Een veerboot zal waarschijnlijk gebruikelijker zijn in dit geval.
Wat ik zou aanraden is om een 'Open jaw' te boeken:
Amsterdam-Athene-Chios
Samos-Athene-Amsterdam
En dan los je vervoer van Chios naar Samos - per boot of vliegen, wat je voorkeur heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 29-11-2025 18:24 ]
Dank voor de reacties
Sky biedt een vlucht aan met met maar 2.15 uur wachttijd op Athene. Vertrek 14.10 en aankomst op Chios om 21.25. Dat is op een vrijdag.
Aegan vertrek om 12.25 met dezelfde aankomsttijd als Sky 21.25. Langere wachttijd dus. Vluchten op zaterdag zijn zoals Aegan zijn wel goedkoper dan op vliegen.
Zal dan toch geneigd zijn met Aegan te vliegen mbt de service zoals eerder aangegeven.
De reis van Chios naar Samos zal per boot gaan
Terugvlucht vanaf Samos is rechtstreeks met Transavia naar Amsterdam, is ook het goedkoopste.
Aegan
Sky biedt een vlucht aan met met maar 2.15 uur wachttijd op Athene. Vertrek 14.10 en aankomst op Chios om 21.25. Dat is op een vrijdag.
Aegan vertrek om 12.25 met dezelfde aankomsttijd als Sky 21.25. Langere wachttijd dus. Vluchten op zaterdag zijn zoals Aegan zijn wel goedkoper dan op vliegen.
Zal dan toch geneigd zijn met Aegan te vliegen mbt de service zoals eerder aangegeven.
De reis van Chios naar Samos zal per boot gaan
Terugvlucht vanaf Samos is rechtstreeks met Transavia naar Amsterdam, is ook het goedkoopste.
Aegan
[ Voor 4% gewijzigd door yep123 op 29-11-2025 18:38 ]
Je hebt ook nog een mechanisme dat sommige bedrijven bepaalde klassen verbieden voor bepaalde vluchten. Als genoeg bedrijven dat doen krijg je soms de situatie dat de business class goedkoper is dan de klasse eronder._--[]--__ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:52:
@Xandrios Dat zou inderdaad verklaren waarom ik afgelopen jaar twee keer een businessclass ticket naar de VS heb kunnen boeken voor een prijs die op moment van boeken veel lager lag dan het premium comfort ticket voor dezelfde vlucht. Onverwachte uitkomst van een (wellicht ai) algoritme.
In het vakantieseizoen zie je vaak dat Economy duur is en Premium Economy dezelfde prijs is. Simpelweg omdat de meeste toeristen niet eens kijken naar de hogere klasse, maar tijdens de vakanties zijn er minder zakenreizen dus goedkopere Premium Economy en Business Class.
Het is allemaal heel ondoorzichtig maar het is bij het zoeken altijd de moeite waard om even te kijken wat de andere klassen kosten.
Edit: ik kijk niet goed
[ Voor 97% gewijzigd door becopol op 29-11-2025 18:57 ]
Met Flying Blue status zilver wil ik bij Air Europa een "lite" economy ticket boeken. Met zilver mag je "gratis" een extra ruimbagage meenenemn. Heeft iemand hier ervaring met wanneer die koffer er bij komt? Bij het boeken staat in grote rode letters dat het zonder checked bagage is". Ik sta ondertussen een uur in de wacht bij Air Europa, misschien hier ervaringsdeskundigen.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Ik vermoed gewoon bij check-in, adhv je status.
Als je voor dit soort dingen naar helpdesks gaat bellen, dan ga je nog vééél wachtmuziekjes moeten luisteren. Dit soort dingen kan je gewoon vinden via Google door te zoeken op "Skyteam Silver benefits".Running_Cow schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:34:
Met Flying Blue status zilver wil ik bij Air Europa een "lite" economy ticket boeken. Met zilver mag je "gratis" een extra ruimbagage meenenemn. Heeft iemand hier ervaring met wanneer die koffer er bij komt? Bij het boeken staat in grote rode letters dat het zonder checked bagage is". Ik sta ondertussen een uur in de wacht bij Air Europa, misschien hier ervaringsdeskundigen.
Bij Skyteam is er geen uitzondering voor Economy Lite tickets, dus je krijgt gewoon 1 koffer van 23kg.
Je koopt een ticket zonder bagage dus het is logisch dat daar staat dat je geen bagage krijgt. Op basis van je status krijg je één stuk bagage en die wordt dus later toegevoegd.
Waar je in zijn algemeenheid wel op moet letten of het ticket toelaat dat er bagage wordt toegevoegd. Bij sommige Amerikaanse maatschappijen betekent zo'n light-ticket dat je helemaal geen bagage kunt toevoegen ongeacht status of bijbetaling. Bij mijn weten is dit echter niet zo voor Skyteam-vluchten.
Waar je in zijn algemeenheid wel op moet letten of het ticket toelaat dat er bagage wordt toegevoegd. Bij sommige Amerikaanse maatschappijen betekent zo'n light-ticket dat je helemaal geen bagage kunt toevoegen ongeacht status of bijbetaling. Bij mijn weten is dit echter niet zo voor Skyteam-vluchten.
Zover ik weet is alleen AeroMexico bij Basic tickets (fare class V) met SkyTeam Elite status (dus zilver) daar een uitzondering op, en krijg je verder altijd netjes 1 extra stuks bagage tov je ticket.
Ik vlieg donderdag met KLM terug vanuit Bangkok met alleen handbagage, weet iemand of je, als je online hebt ingechekt en een digitale boardingpass hebt ook direct kan doorlopen naar paspoort/security of moet je toch nog een papieren boardingpass ophalen?
Meestal moet je bij de gate dan alsnog je paspoort laten scannen bij de balie.ramrodwillem schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:16:
Ik vlieg donderdag met KLM terug vanuit Bangkok met alleen handbagage, weet iemand of je, als je online hebt ingechekt en een digitale boardingpass hebt ook direct kan doorlopen naar paspoort/security of moet je toch nog een papieren boardingpass ophalen?
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Nope, niet nodig om een papieren boardingpass op tehalen, je kan direct doorlopen. Vergeet overigens niet je aan te melden bij de Thaise authoriteiten (TDAC: tdac.immigration.go.th).ramrodwillem schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:16:
We missen elkaar overigens net - vlieg op woensdagochtend lokale tijd terug van BKK naar AMS
[ Voor 25% gewijzigd door Mvd1981 op 01-12-2025 12:01 ]
Nee ik doe dit altijd. Boarding pass in de wallet laden en je staat in de meeste gevallen binnen een half uur bij de gate.ramrodwillem schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:16:
Lijkt me meer een kwestie van afmeldenMvd1981 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:57:
[...]
Vergeet overigens niet je aan te melden bij de Thaise authoriteiten (TDAC: tdac.immigration.go.th).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
[quote]Freee!! schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:16:
Ok goed om te weten dat dat kan scheelt weer een uur😊
Ok goed om te weten dat dat kan scheelt weer een uur😊
[ Voor 22% gewijzigd door ramrodwillem op 01-12-2025 12:47 ]
Trouwens nu €1695 enkele reis voor premium comfort, ze zijn echt doorgesnoven.Mvd1981 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:57:
[...]
Nope, niet nodig om een papieren boardingpass op tehalen, je kan direct doorlopen. Vergeet overigens niet je aan te melden bij de Thaise authoriteiten (TDAC: tdac.immigration.go.th).
Hoe zo ik ga het land toch uit, dacht dat het alleen bij binnenkomst was...?
[ Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 01-12-2025 13:18 ]
Ja sorry, verkeerd gelezen - afgelopen weekend de go-live van een S/4HANA implementatie op de fabriek in Bangkok gedaan, was bijna 72 uur lang op... Terugreis is inderdaad net zo eenvoudig, je kan gewoon direct doorlopen, voorbij de check-in balies.ramrodwillem schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:49:
[...]
Trouwens nu €1695 enkele reis voor premium comfort, ze zijn echt doorgesnoven.
Collega van me is zowel heen als terug naar BKK van de week geupgrade naar business met KLM. Het kan dus echt 
Ik zit nu in SAS vlucht. Alle Skyprio voordelen gingen in 1x goed. Ook daar progressie.
10 vluchten in de komende 7 dagen. Zag het daarna wel spuugzat zijn
Maar daarna vakantie. Met het vliegtuig
Ik zit nu in SAS vlucht. Alle Skyprio voordelen gingen in 1x goed. Ook daar progressie.
10 vluchten in de komende 7 dagen. Zag het daarna wel spuugzat zijn
Die heeft meteen tien loterijloten gekocht?PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:57:
Collega van me is zowel heen als terug naar BKK van de week geupgrade naar business met KLM. Het kan dus echt
Ik heb vernomen dat inmiddels het crediteren van SAS EuroBusiness naar FB ook correct gaat. (Crediteerde eerst als premium economy.)Ik zit nu in SAS vlucht. Alle Skyprio voordelen gingen in 1x goed. Ook daar progressie.
Toevallig net op FT gelezen:PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:26:
Hij is wel Platinum, dat zal schelen. Maar volgens mij is de halve wereld inmiddels Plat.
Wat hoger dan verwacht is trouwens. Ben benieuwd hoeveel Gold members dan in NL zijn.30000 Dutch platinum numbers, just to give a perspective on how “exclusive” they want to keep this status. (The numbers of 14000 PfL in the Netherlands in total and 1800 new ones this year were shared at the last PfL event in September).
Die 14.000 valt dan wel weer mee. Menig PFL is geen (echt) actief vlieger meer. Meestal is er max 1 aan boord van een vlucht. Die 30k Platinum is wel echt veel, aangezien die wel nog echt actief zijn.Yakumos schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:44:
[...]
Toevallig net op FT gelezen:
[...]
Wat hoger dan verwacht is trouwens. Ben benieuwd hoeveel Gold members dan in NL zijn.
Ze hebben het echt veel te makkelijk gemaakt. De meer beperkte surplus zal wel iets helpen, maar de aantallen zullen toch nog groeien. Aan de andere kant, zo ongelooflijk veel voordeel heeft Plat niet tov Gold.
In mijn N=4 waarneming denk ik dat dat klopt, Die ik ken hebben (net zoals jij?) in vliegtuigen gewoond maar zijn nu commissaris etc, vliegen nog wel wat rond maar niet heel veel meer.PWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:52:
[...]
<> Menig PFL is geen (echt) actief vlieger meer. Meestal is er max 1 aan boord van een vlucht.<>
Wel fijn om die in je reisgenootschap te hebben bij problemen, want toch een keer via de platinum lijn dingen kunnen regelen die anders lastig waren (vlucht wijzigen en waarschijnlijk een IPB'r uit BC kunnen gooien omdat die stoel niet beschikbaar was)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
IPB'er bumpen voor iemand met status? bij KLM?franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:19:
[...]
In mijn N=4 waarneming denk ik dat dat klopt, Die ik ken hebben (net zoals jij?) in vliegtuigen gewoond maar zijn nu commissaris etc, vliegen nog wel wat rond maar niet heel veel meer.
Wel fijn om die in je reisgenootschap te hebben bij problemen, want toch een keer via de platinum lijn dingen kunnen regelen die anders lastig waren (vlucht wijzigen en waarschijnlijk een IPB'r uit BC kunnen gooien omdat die stoel niet beschikbaar was)
I guess miracles do happen..
Minder, gok ik, omdat de XP-range waarin je gold bent veel kleiner is dan platinum. Voor gold moet je tussen de 180 en 300 XP hebben (dus een range van 120 XP), voor platinum tussen de 300 en 900 oftewel 600 XP. Dat is er van uitgaande dat Ultimate (> 900) niet meegeteld worden want vroeger was dat "platinum ultimate". En dan hebben we 't nog niet gehad over plats die meer dan 900 XP hebben maar waarvan er niet genoeg UXP zijn.Yakumos schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:44:
[...]
Wat hoger dan verwacht is trouwens. Ben benieuwd hoeveel Gold members dan in NL zijn.
M.a.w. het is weliswaar makkelijker om gold te halen dan platinum, maar als je gold eenmaal voorbij bent duurt het heel lang voor je bij de volgende stap bent.
Ik ben nog steeds erg veel op pad, maar wil 2026 gaan afbouwen. Vooral 5 retourjes intra-europe in 2 weken hakt er in (ondanks dat ik er ook nog veel plezier in heb). Maar uiteindelijk komen de meeste XP's van de paar business retours die je maakt. Ik kan 10x op en neer in Europa, maar 1x Miami via Parijs levert meer op.franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:19:
[...]
In mijn N=4 waarneming denk ik dat dat klopt, Die ik ken hebben (net zoals jij?) in vliegtuigen gewoond maar zijn nu commissaris etc, vliegen nog wel wat rond maar niet heel veel meer.
Sinds ik PFL ben, is de aandacht van crew wel door het dak gegaan. Dat is ook wel een indicatie dat er niet veel op 1 vlucht zitten. Ik krijg nu bij avondvluchten ook in EC (waar ik natuurlijk zit intra-europe), pre-departure een biertje in mijn handen geduwd. Dat zie ik verder zelden gebeuren. Overigens kost dat biertje hen natuurlijk 80 cent
Is ergens een log van een vlucht terug te vinden? Heb net BHX-DUS gedaan (wat een aanfluiting is de Aspire lounge op BHX overigens) en naar mijn gevoel hebben we heel laag gevlogen tijdens cruise vanaf halverwege en leek het alsof het vermogen plots wegviel. Maar kan het natuurlijk mis hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 01-12-2025 22:10 ]
The best is yet to come
Kan via flightradar24.Dean Martin schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:10:
Is ergens een log van een vlucht terug te vinden? Heb net BHX-DUS gedaan (wat een aanfluiting is de Aspire lounge op BHX overigens) en naar mijn gevoel hebben we heel laag gevlogen tijdens cruise vanaf halverwege en leek het alsof het vermogen plots wegviel. Maar kan het natuurlijk mis hebben.
Ochtend vlucht van vandaag?
Ja dat is wel terug te vinden. Je kan hier vluchtnummer en datum delen of vragen of iemand je dat via DM kan laten inzien.Dean Martin schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:10:
Thanks, nee avondvlucht.geenstijl schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:15:
[...]
Kan via flightradar24.
Ochtend vlucht van vandaag?
[Afbeelding]
The best is yet to come
Graag! 1/12 EW9337 BHX 19:55franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:14:
[...]
Ja dat is wel terug te vinden. Je kan hier vluchtnummer en datum delen of vragen of iemand je dat via DM kan laten inzien.
Op Flightradar zie ik niks geks.
[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 01-12-2025 23:38 ]
The best is yet to come
lijkt deze?Dean Martin schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:37:
[...]
Graag! 1/12 EW9337 BHX 19:55
Op Flightradar zie ik niks geks.
https://www.flightaware.c.../20251201/2013Z/EGBB/EDDL
Ik zie ook niets vreemds.
/f/image/Xfpb899tvFvLQ1LeQOhHiGlJ.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht einde vlucht wat lager ivm weer oid.
Andere weergave: https://globe.adsbexchang...5-12-01&leg=5&trackLabels
Zo te zien werd de daling ingezet vanaf Rotterdam ongeveer. Ook de snelheid daalde niet veel later, en dat kan aanvoelen als het wegvallen van vermogen. Ziet er vrij normaal uit
Zo te zien werd de daling ingezet vanaf Rotterdam ongeveer. Ook de snelheid daalde niet veel later, en dat kan aanvoelen als het wegvallen van vermogen. Ziet er vrij normaal uit
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 02-12-2025 00:09 ]
10x Europa in Economy of 2x intercontinentaal in business met overstap in Parijs is wel een flink verschil jaPWM schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:34:
[...]
Ik ben nog steeds erg veel op pad, maar wil 2026 gaan afbouwen. Vooral 5 retourjes intra-europe in 2 weken hakt er in (ondanks dat ik er ook nog veel plezier in heb). Maar uiteindelijk komen de meeste XP's van de paar business retours die je maakt. Ik kan 10x op en neer in Europa, maar 1x Miami via Parijs levert meer op.
Sinds ik PFL ben, is de aandacht van crew wel door het dak gegaan. Dat is ook wel een indicatie dat er niet veel op 1 vlucht zitten. Ik krijg nu bij avondvluchten ook in EC (waar ik natuurlijk zit intra-europe), pre-departure een biertje in mijn handen geduwd. Dat zie ik verder zelden gebeuren. Overigens kost dat biertje hen natuurlijk 80 cent
Maar denk dat je wel een goed punt hebt, al helemaal nu je niet meer de XP kan meenemen naar volgende jaren zoals vroeger denk ik dat er veel managers zijn die paar jaar ontiegelijk veel gevlogen hebben om daarna na een promotie een flinke stap terug te maken, maar in de tussentijd genoeg XP voor PFL vergaard hadden. Helaas zelf net in dat stadium gekomen toen KLM de nieuwe regels aankondigde en nu dus elk jaar over de carry over limit ga zijn, maar tegelijkertijd Ultimate niet ga halen (en nut van betalen om het te halen ook niet in zie).
Vind om eerlijk te zijn het fijn te horen dat PFL nog iets doet in elk geval, want PL in KLM is 3x niks waard. Vlieg binnenkort weer eens AF, ben benieuwd - is alweer een jaar geleden maar toen kwam de purser toch wel elke keer langs. Niet bijzonder interessant (halverwege een 14 uur durende vlucht heb ik niet veel meer van je nodig nee) maar het verschil was wel merkbaar.
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:51:
[...]
lijkt deze?
https://www.flightaware.c.../20251201/2013Z/EGBB/EDDL
Ik zie ook niets vreemds. [Afbeelding]
Wellicht einde vlucht wat lager ivm weer oid.
Thanks, dan heeft het aan mij gelegen.Zr40 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:07:
Andere weergave: https://globe.adsbexchang...5-12-01&leg=5&trackLabels
Ik zat ook op ochtendvlucht heen, dus was al wat uurtjes wakker
[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 02-12-2025 07:31 ]
The best is yet to come
Voor de heenvlucht heb ik op een boeking voor 3 personen, voor 2 personen 8 XP aan SAF gekocht en de de 5+8=13 XP is al binnen.Zr40 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:02:
[...]
Als het werkt zoals ik denk dat het werkt, dan kan je 8 XP aan SAF bij de ticket bijkopen, en dan bij het inchecken voor de tweede vlucht 4 XP aan SAF.
Ik kan inmiddels ook weer inchecken voor de terugvlucht, maar zie alleen de optie om SAF te kopen voor de 3e persoon, waarvoor ik geen SAF heb gekocht voor de heenvlucht.
Op KLM of airfrance site zie ik geen verschil. Ik kom dan 2 XP tekort als ik geen SAF kan kopen. Wellicht zie ik een truc over het hoofd? Of moet ik al op "Begin met inchecken" klikken en zie ik dan pas weer de optie om SAF te kopen?
Mijn collega kan volgens mij nog gebruik maken van de 5XP voor de Accor koppeling, wellicht dat dit ook nog op tijd is vlak voor de terugvlucht.
/edit
Ik moest idd het inchecken proces eerst beginnen en kreeg daar wel weer ineens dezelfde opties (5, 7 of 8 XP aan SAF) als voor de heenvlucht voor alle passagiers.
Ik heb nu iig voor terugweg 41 euro betaald voor 5 XP en mijn collega heeft zich voor Accor aangemeld en gekoppeld en die krijgt hopelijk ook op tijd 5 XP. Bij geen actie, vielen we beide net onder de 100 XP
[ Voor 16% gewijzigd door xileS op 05-12-2025 22:42 ]
Ik heb ook even gekeken naar vluchten vanaf Düsseldorf. Deze zijn wel goedkoper. Er is wel een mooie vlucht naar Thessaloniki om 13.45. Op Thessaloniki 1.20 uur overstaptijd en dan naar Chios waar we dan 18.45 arriveren. De vluchten zijn met Aegean Air en Olympic air. Is de overstaptijd tijd niet te krap? De vlucht is op vrijdag, als we de aansluiting missen op Chios dan gaat het eerstvolgende vliegtuig pas op zondagyep123 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:14:
Hallo
Borromini schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:26:
Thessaloniki is een kleine luchthaven
offtopic:
Het is ook een militaire luchthaven, foto's maken mag daar niet.
Het is ook een militaire luchthaven, foto's maken mag daar niet.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik kom toch terug hierop. De Extra Promo Awards die ik voorbij zie komen zijn best interessant en ik zie me er daar wel een paar per jaar van boeken. Zeker als het betekend dat de beschikbaarheid beter is en meer premium aanbod per maand.Tuniq schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:41:
[...]
Inderdaad - er is vrijwel geen enkele doelgroep waar dit interessant voor is. Heel bijzonder.
De Miles subscriptions die ze een poosje geleden introduceerden vond ik nog wel een interessante, dat kan in sommige gevallen interessant zijn om wat extra miles te vergaren tegen een relatief gunstige prijs.
Maar met deze abonnementen slaan ze de plank wel flink mis.
Dus ik overweeg het Essential abonnement voor een jaar te proberen. Met 1 boeking heb ik dan de fee al meer dan terugverdiend. Wel zeer use-case afhankelijk natuurlijk, en vooral als je veel awards boekt per jaar, voor de gemiddelde persoon waarschijnlijk niet interessant.
Ik heb vorige week een overstap op SKG gehad van 45min. Na vertraging schoot daar nog 25min van over. Het was echter letterlijk 2 gates verder dus zelfs op 15min had ik het gehaald.yep123 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:47:
[...]
Ik heb ook even gekeken naar vluchten vanaf Düsseldorf. Deze zijn wel goedkoper. Er is wel een mooie vlucht naar Thessaloniki om 13.45. Op Thessaloniki 1.20 uur overstaptijd en dan naar Chios waar we dan 18.45 arriveren. De vluchten zijn met Aegean Air en Olympic air. Is de overstaptijd tijd niet te krap? De vlucht is op vrijdag, als we de aansluiting missen op Chios dan gaat het eerstvolgende vliegtuig pas op zondag
Bovendien, heeft Aegean/Olymic zgn. "connection ambassadors" die pax gaan halen als ze een korte overstap hebben. En als ze jou het ticket verkopen, staan zij garant dat je de overstap haalt (zoniet: lossen ze het op, met compensatie en accommodatie indien nodig).
Compensatie is leuk, maar dan ben je twee dagen extra op SKG dus twee dagen minder vakantie. Je eerste hotel is geannuleerd want je hebt niet tijdig ingecheckt. Dus hotel boeken voor de hoofdprijs. Zelfde geldt voor de huurauto. Dus zo’n kritische vlucht missen heeft echt serieuze consequenties.
Een hotel is geen vliegtuig die je mist. Als je het hotel belt dat je 2 dagen later bent en de hele periode gewoon geboekt mag worden van je creditcard (of al is betaald) gaan die echt niet moeilijk doen.becopol schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 01:12:
Je eerste hotel is geannuleerd want je hebt niet tijdig ingecheckt. Dus hotel boeken voor de hoofdprijs.
Ik heb twee maanden geleden een ticket ingediend voor compensatie bij KLM vanwege geannuleerde vlucht naar Kuala Lumpur. Deze staat nog steeds open en geen communicatie hierover is mogelijk.
Iemand ervaring hoelang dit kan duren? Is het ook mogelijk om dit te versnellen via een commerciële partij?
Iemand ervaring hoelang dit kan duren? Is het ook mogelijk om dit te versnellen via een commerciële partij?
Ik wacht ondertussen ook al twee maanden op compensatie voor een gemiste aansluiting door een vertraagde vlucht.
Ik heb niet het idee dat het sneller kan gaan via een commerciële partij. Die willen maar al te graag tussenpersoon zijn zodat zij een deel van jouw compensatie kunnen verdienen, zeker bij 'eenvoudige' gevallen zoals die van jou en mij waar de claim duidelijk terecht is.
Ik heb niet het idee dat het sneller kan gaan via een commerciële partij. Die willen maar al te graag tussenpersoon zijn zodat zij een deel van jouw compensatie kunnen verdienen, zeker bij 'eenvoudige' gevallen zoals die van jou en mij waar de claim duidelijk terecht is.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2025 09:34 ]
Ik wacht ook al sinds 23 september op compensatie van een vlucht van KLM. Mijn collega die op dezelfde geannuleerde vlucht zat heeft al wel een toewijzing gekregen, maar nog geen geld ontvangen. Ik had gekozen voor een voucher maar de status van mijn claim staat nog steeds stil.
Er staat zelfs letterlijk bij: stuur geen klacht in, dan duurt het alleen maar langer…
Er staat zelfs letterlijk bij: stuur geen klacht in, dan duurt het alleen maar langer…
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Aan de ene kant wel, als je er voordeel van kunt halen zou ik dat doen. Tegelijk is deze ‘extra’ beschikbaarheid een vermindering op de beschikbaarheid voor andere leden. Principieel vind ik deze constructie - waar je tegen betaling je punten beter kunt inzetten - niet een goed idee. Uiteraard is het wederom een inkomstenbron (deze awards waren anders zonder kosten voor iedereen beschikbaar geweest), maar het zorgt er ook voor dat alleen diegenen die 300-600 euro kunnen/willen neerleggen toegang hebben tot goede awards. En ik weet niet of die schuiving in de balans wel zo positief is.Tuniq schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:30:
[...]
Ik kom toch terug hierop. De Extra Promo Awards die ik voorbij zie komen zijn best interessant en ik zie me er daar wel een paar per jaar van boeken. Zeker als het betekend dat de beschikbaarheid beter is en meer premium aanbod per maand.
Dus ik overweeg het Essential abonnement voor een jaar te proberen. Met 1 boeking heb ik dan de fee al meer dan terugverdiend. Wel zeer use-case afhankelijk natuurlijk, en vooral als je veel awards boekt per jaar, voor de gemiddelde persoon waarschijnlijk niet interessant.
Dat ben ik wel met je eens, het is natuurlijk een extra verdienmodel. Wat wel de trend is, alle programma’s steeds meer revenue based en je krijgt waarvoor je betaald. Wat als je er het budget er voor hebt soms handig is, maar wel een verschraling is van sommige benefits.Xandrios schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:45:
[...]
Aan de ene kant wel, als je er voordeel van kunt halen zou ik dat doen. Tegelijk is deze ‘extra’ beschikbaarheid een vermindering op de beschikbaarheid voor andere leden. Principieel vind ik deze constructie - waar je tegen betaling je punten beter kunt inzetten - niet een goed idee. Uiteraard is het wederom een inkomstenbron (deze awards waren anders zonder kosten voor iedereen beschikbaar geweest), maar het zorgt er ook voor dat alleen diegenen die 300-600 euro kunnen/willen neerleggen toegang hebben tot goede awards. En ik weet niet of die schuiving in de balans wel zo positief is.
Wat betreft de promo rewards was mijn ervaring dat het bijna onmogelijk was om ze te boeken. Als ze al in de rotatie zaten, waren ze direct verdwenen.
Dus voor mij is het wel waard, als ik hiermee daadwerkelijk kan boeken met redelijke beschikbaarheid. (Maar dat is altijd maar weer de vraag). Het liefst had ik natuurlijk ook goede saver beschikbaarheid zonder abonnement!
Ik zag ook een interessante extra promo. Maar aangezien ik geen XP's meer spaar, is het wel echt geld weggooien om zo'n abonnement te nemen. Zal nog eens vragen of ze daar wat op verzonnen hebben.Tuniq schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:30:
Kijkende naar de discussie met Ben op FT is de kans dat het PFL programma in negatieve zin gaat veranderen door hoge kosten en lage inkomsten, redelijk aanwezig. Verwacht niet dat ze erg druk zijn met het bedenken van extra benefits voor PfL..
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 07-12-2025 14:35 ]
Rij 1 lijkt niet anders te zijn op de XR van KLM: https://xr.klm.com/klm/?type=Boeing&aircraft=777-300ER
@PWM ik zou overwegen om 4 midden stoelen te nemen, meer contact met elkaar als het middenschot naar beneden, hangt er wel een beetje vana hou oud je kinderen zijn, anders inderdaad een hele rij want ramen, maar wel minder gezellig.
Bij BC nooit veel last gehad van de pantry.
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 08-12-2025 22:53 ]
Vorig jaar zat ik op 2G en had geen last van mensen die naar toilet moesten, dus zou niet weten waarom je op de 1ste rij dat wel zou hebben.
Het is maar of/hoe je eraan stoort denk ik.
Het was vooral de pantry. Als ik op rij 1 zat, werd ik op een gegeven moment gewekt als de crew het onbijt ging voorbereiden. Dat lijken dan wel bouwvakkersWispe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:24:
Vorig jaar zat ik op 2G en had geen last van mensen die naar toilet moesten, dus zou niet weten waarom je op de 1ste rij dat wel zou hebben.
Maar als de stoelen geen verschil uitmaken, blijf ik wel lekker ergens in het midden hangen.
Ik zou ook rij 3 en 4 in het midden kiezen, maar volgens het plaatje zijn die niet vrij. Dus geheel rij 6 lijkt me het beste compromis hier.franssie schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:52:
@PWM ik zou overwegen om 4 midden stoelen te nemen, meer contact met elkaar als het middenschot naar beneden, hangt er wel een beetje vana hou oud je kinderen zijn, anders inderdaad een hele rij want ramen, maar wel minder gezellig.
Rij 1 heeft niet meer ruimte op de 777 met de nieuwe cabine. Ik zou ook voor rij 6 gaan, stuk rustiger. Op rij 1 heb je iets snellere service, maar ook stuk meer last van geluid uit de galley/toilet.PWM schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:43:
Noob vraag van het jaar…
Ik zit altijd rond rij 5/6 intercontinentaal. Beetje macht der gewoonte. In de oude 777 deed ik nog wel rij 1 voor de voetenruimte.
[Afbeelding]
Als ik nu dit rijtje zie met vrouw en kinderen zie ik rij 1 ook nog open. Heb je daar nog meer ruimte? Of enkel nadeel van de galley/toilet.
Inmiddels 440UXP, dodged a bulletPWM schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:14:
[...]
Ik heb dit jaar minder KLM gevlogen en blijf hangen op 380UXP. Dat betekent dat ik per april mijn KLM PA access kwijt ben. Dat betekent dus ook in de rij voor de Platinum lijn.
Kijk er niet naar uit
Volgend jaar dan wellicht wel laatste jaar dat ik het red.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:19
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik woon in regio Den Bosch en merk dat er veel vliegverkeer is in de avond. Dit was eerder niet zo: gok een week of twee max nu
Zie dat het vluchten zijn van bijv Transavia die vanuit zuid Europa aanvliegen via Den Bosch en zo afzakken naar Eindhoven Airport. Ik snap alleen niet waarom, want de vliegroute zoals ik die kan vinden voor aanvliegen op Eindhoven gaat helemaal niet over Den Bosch: https://www.samenopdehoog.../vliegroutes/default.aspx
:strip_exif()/f/image/OVpWv7bfhrdoG74RR4tkuyyl.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand tips waar ik dit verder kan opzoeken / uitzoeken
?
Voorbeeld van vlucht nu::strip_exif()/f/image/bS0DouLrpWjZ2morgLkKuLlR.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze had toch veel eerder moeten afbuigen ?
Edit: geluid komt waarschijnlijk van wat ik niet kan zien online: https://www.omroepbrabant...t-voor-meer-herrie-zorgen
Zie dat het vluchten zijn van bijv Transavia die vanuit zuid Europa aanvliegen via Den Bosch en zo afzakken naar Eindhoven Airport. Ik snap alleen niet waarom, want de vliegroute zoals ik die kan vinden voor aanvliegen op Eindhoven gaat helemaal niet over Den Bosch: https://www.samenopdehoog.../vliegroutes/default.aspx
:strip_exif()/f/image/OVpWv7bfhrdoG74RR4tkuyyl.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand tips waar ik dit verder kan opzoeken / uitzoeken
Voorbeeld van vlucht nu:
:strip_exif()/f/image/bS0DouLrpWjZ2morgLkKuLlR.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: geluid komt waarschijnlijk van wat ik niet kan zien online: https://www.omroepbrabant...t-voor-meer-herrie-zorgen
[ Voor 58% gewijzigd door We Are Borg op 09-12-2025 22:05 ]
Ik weet niet of dit het juiste topic is. Het past misschien beter hier: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2We Are Borg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:54:
Ik woon in regio Den Bosch en merk dat er veel vliegverkeer is in de avond. Dit was eerder niet zo: gok een week of twee max nu
[Afbeelding]
Iemand tips waar ik dit verder kan opzoeken / uitzoeken?
Voorbeeld van vlucht nu: [Afbeelding]
Toch geef ik hier een reactie. Het plaatje wat jij plaatst is van vertrek routes, dit gaat om een aankomstroute.
Deze worden gepubliceerd op de AIP pagina van de LVNL. Voor Eindhoven is dit waarschijnlijk deze route (link naar een PDF): https://eaip.lvnl.nl/web/...EHEH-IAC-21-ILS-LOC-X.pdf
In de uitvoering geeft de luchtverkeersleiding ook instructies, dus ze hoeven deze route niet altijd te volgen.
[EDIT]
Ik zie nu pas de link naar Omroep Brabant. Dat kan wel kloppen, Gilze Rijen ligt ook niet ver weg en de F35 zul je niet zien op FlightRadar24
[ Voor 4% gewijzigd door LongBowNL op 09-12-2025 22:10 ]
Het luchtruim rondom Zaltbommel en Maas en Waal is een temporary reserved area die momenteel is geactiveerd, waarschijnlijk ivm die F-35 oefeningen. Daar wil je nu geen andere vliegtuigen hebben vliegenWe Are Borg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:54:
[Afbeelding]
Iemand tips waar ik dit verder kan opzoeken / uitzoeken?
Voorbeeld van vlucht nu: [Afbeelding]
Bronnen:
NOTAM: https://www.helispot.nl/hs/notam/ (onder EHAA, zoek naar EHTRA81 en EHTRA82)
EHTRA81 gebied: https://www.openaip.net/d.../675029da56d1acbcca3d5d36
EHTRA82 gebied: https://www.openaip.net/d.../675029da56d1acbcca3d5d39
Vandaag voor de tweede keer met een A220 gevlogen, nog steeds een erg fijn toestel om mee onderweg te zijn. Alleen deze kist van AirBaltic lijkt wel kinderstoelen gemonteerd te hebben. Extreem korte zitten en een rare golf in de rugleuning. Ook staan de stoelen heel laag waardoor je knieën een gekke hoek moeten maken.
Dit was me de vorige keer niet opgevallen bij Swiss.
Dit was me de vorige keer niet opgevallen bij Swiss.
Ik heb tijdje terug (vorig jaar) enkele vluchten gemaakt in de AirBaltic A220's, maar dit is mij niet opgevallen.Brilsmurfffje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:05:
Vandaag voor de tweede keer met een A220 gevlogen, nog steeds een erg fijn toestel om mee onderweg te zijn. Alleen deze kist van AirBaltic lijkt wel kinderstoelen gemonteerd te hebben. Extreem korte zitten en een rare golf in de rugleuning. Ook staan de stoelen heel laag waardoor je knieën een gekke hoek moeten maken.
Email van AmEx over de Loungebox (die nu Lounge on the Go heet?):
Is me niet helemaal duidelijk of die 2x per maand / 6x per kwartaal nu alleen voor de nieuwe locaties geldt, of ook voor Schiphol. Zo ja, dan een versobering van het huidige beleid (waar er geen limiet was voor zover ik weet).Wij vinden het belangrijk om uw voordelen continu te verbeteren en zo uw American Express Platinum Card® nóg waardevoller te maken. Daarom voeren we voor volgend jaar een wijziging door:
Nieuw: Lounge On the go op meer locaties
We breiden het Lounge On the go voordeel in januari 2026 uit naar Rotterdam The Hague Airport en Brussels Airport. U kunt dan samen met een gast via de Amex Experiences App 2 keer per maand* een gratis takeaway maaltijd met drankje naar keuze ophalen bij de onderstaande luchthavens:
Amsterdam Airport Schiphol
Rotterdam The Hague Airport
Brussels Airport
Toegang met de Amex Experiences App
Lounge On the go zal vanaf januari alleen toegankelijk zijn via de Amex Experiences App. Meer informatie over de nieuwe ophaallocaties volgt in de app.
* Het voordeel kan 2 keer per maand worden gebruikt, met een maximum van 6 keer per kalenderkwartaal per Platinum kaart account.
Ik woon in exact dezelfde regio en het zijn idd F-35's die je in de avond hoort. Ik dacht eerst , toen ik het hoorde, dat er weer drones gesignaleerd waren ofzo. Een blik op ADS-B exchange bracht geen duidelijkheid. Maar na een google search kwam ik hetzelfde nieuwsbericht tegen. Ze vliegen dus met hun transponders uit. Als ze ze wel aan hebben staan, wat vaak het geval is, zie je zie op ADS-B exchange wel. Weet niet of flightradar24 militaire toestellen weergeeft. Heb het idee dat daar nog wel eens wat censuur wordt toegepast.We Are Borg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:54:
Dat betekent, stam + t .
https://www.americanexpre...elen/loungebox-on-the-go/Yakumos schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:03:
Email van AmEx over de Loungebox (die nu Lounge on the Go heet?):
[...]
Is me niet helemaal duidelijk of die 2x per maand / 6x per kwartaal nu alleen voor de nieuwe locaties geldt, of ook voor Schiphol. Zo ja, dan een versobering van het huidige beleid (waar er geen limiet was voor zover ik weet).
-Het voordeel kan tweemaal per maand worden gebruikt.
Dat is naar mijn weten altijd al zo geweest, maar er is volgens mij altijd slecht controle hier op geweest. Officieel moet je de administratie/statiekosten met je amex betalen en ik denk dat AMEX adh hiervan kan zien hoevaak je er gebruik van hebt gemaakt. Maar als je gewoon je bankpas gebruikt, dan kunnen ze dit al niet checken ;p.
Dus dit gat dichten ze zo te zien, doordat je nu je AMEX experience app moet gaan gebruiken.
Ik kwam er ook pas achter dat je als Centurion/Platinum-hoofdkaarthouder ook 1 extra voor je gast mag meenemen. Attent dat personeel dat uit zichzelf zei, anders had ik dat niet eens geweten.
Verrek, daar staat het inderdaad.xileS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:28:
[...]
https://www.americanexpre...elen/loungebox-on-the-go/
Dat is naar mijn weten altijd al zo geweest, maar er is volgens mij altijd slecht controle hier op geweest. Officieel moet je de administratie/statiekosten met je amex betalen en ik denk dat AMEX adh hiervan kan zien hoevaak je er gebruik van hebt gemaakt. Maar als je gewoon je bankpas gebruikt, dan kunnen ze dit al niet checken ;p.
Dus dit gat dichten ze zo te zien, doordat je nu je AMEX experience app moet gaan gebruiken.
Ik kwam er ook pas achter dat je als Centurion/Platinum-hoofdkaarthouder ook 1 extra voor je gast mag meenemen. Attent dat personeel dat uit zichzelf zei, anders had ik dat niet eens geweten.
... Maar toen ik de voorwaarden wel las dacht ik ook, eh ik laat de fysieke Amex niet meer zien (Apple Pay), instapkaart nog nooit laten zien geloof ik, betaal wel altijd netjes de 0,27 cent met de Amex kaart maar controle is inderdaad belabberd..
Ik vlieg over 12 dagen precies met JetBlue vanaf Amsterdam Schiphol naar Boston met een Airbus A321 Neo (xlr) en vanaf Boston na 3 uur verder naar Fort Lauderdale Internationale vliegveld en wij vliegen met een Airbus A220-300.
Ik ben benieuwd naar de stoelen hier van de A220-300. Eerste keer trouwens dat ik aan boord van dit type de A220-300 stapt. Hopelijk niet deze stoelen als uit de reacties hierboven
Ik ben benieuwd naar de stoelen hier van de A220-300. Eerste keer trouwens dat ik aan boord van dit type de A220-300 stapt. Hopelijk niet deze stoelen als uit de reacties hierboven
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik heb dat ook gehad, dame achter de counter zag mijn kaart en bood aan er nog eentje aan te slaan. En een andere kerel was erg blij dat ik meteen 'loungebox' zei, want blijkbaar veel mensen die dat setje op de toonbank leggen en verwachten dat het personeel ruikt dat ze een AMEX kaart hebben en een loungebox willenxileS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:28:
[...]
https://www.americanexpre...elen/loungebox-on-the-go/
Met inbedding in de experiences-app verwacht ik wel wat meer controle eigenlijk, misschien ook qua boarding pass. Daar is mij nog nooit om gevraagd, dus je kunt/kon ook gewoon bij aankomst zo'n ding halen.
De maximaal 2 keer per maand is in augustus 2023 ingevoerd. Daarvoor was het maximaal 1x per dag.Yakumos schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:22:
[...]
Verrek, daar staat het inderdaad.
... Maar toen ik de voorwaarden wel las dacht ik ook, eh ik laat de fysieke Amex niet meer zien (Apple Pay), instapkaart nog nooit laten zien geloof ik, betaal wel altijd netjes de 0,27 cent met de Amex kaart maar controle is inderdaad belabberd..
Het personeel van de Grab&Fly vraagt inderdaad verder nergens naar. Alleen van te voren aangeven dat je van de loungebox gebruik maakt.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t6zwa40k09JIVn0fuDQv0zor.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/E2cYYtrkRV93GmG1aLiEnz8z.jpg?f=fotoalbum_large)