Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste
Acties:

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:51:
Ik ben benieuwd, wij vliegen op 22 Mei voor een weekje naar New York en Washington, maar als t zo doorgaat met brandstofprijzen en annuleringen zou het me niet verbazen als die vlucht er uit gaat. :|
De routes die UA vermindert zijn routes die weinig opleveren of zelfs verlies laten (maar mogelijk als loss leader of feeder dienen). Tussen NYC en AMS hoef je er niet bang voor te zijn dat die gecanceld worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 15:02
CyBeR schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:14:
[...]

De routes die UA vermindert zijn routes die weinig opleveren of zelfs verlies laten (maar mogelijk als loss leader of feeder dienen). Tussen NYC en AMS hoef je er niet bang voor te zijn dat die gecanceld worden.
Als je direct vliegt inderdaad op dit moment nog geen probleem.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:33

florholvoet

aka F0x.be

A_ve_D schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:36:
[...]
Wij vliegen 17 april vanaf Dusseldorf naar Bangkok via Doha, dit zit er dus ook niet meer in zo te lezen.
Welk nummer hebben ze gebeld, ik krijg alleen maar een bandje dat het nummer niet wordt opgenomen.

020-7994892
De Belgische nummer: +32 28948391
In principe maakt het niet uit, je kan met voip ook andere internationale nummers proberen maar ze komen volgens mij toch allemaal uit in India of Qatar.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:51:
Ik ben benieuwd, wij vliegen op 22 Mei voor een weekje naar New York en Washington, maar als t zo doorgaat met brandstofprijzen en annuleringen zou het me niet verbazen als die vlucht er uit gaat. :|
Dan gaat er wel een ander toch? Ik was er eind 2024 en zou in de ochtend vliegen, die was geannuleerd dus toen had ik een vlucht ergens in de middag. Goed, het kostte me dus soort van een halve dag daar, maar uiteindelijk wel gratis op en neer geweest vanwege de vergoeding voor de geannuleerde vlucht. :Y)

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-04 15:45
Nou vandaag geen melding gekregen maar ik was benieuwd of Emirates zijn vlucht schema al verder had aangepast dan tot 28 maart. Toen ik eenmaal ingelogd was kreeg ik de melding dat ons vluchtschema is gewijzigd maar zowel in de app als online website omgeving was er niks zichtbaar.

Inmiddels is het bevestigd dat onze vlucht van 21.50 van AMS naar DXB geannuleerd is, ze vliegen op de dinsdag dus alleen om 15.25 van AMS naar DXB, we zouden dus wel op die vlucht gezet kunnen worden. EK0148 de A380-800. Dan zouden we een 9 uur durende overstap hebben (aangeboden hotel ruimte in Dubai Connect voor de layover) en dan vliegen met EK0370 de B777-300er van DXB naar DAD zodat we alsnog wel op dezelfde tijd aankomen op onze eind bestemming.

Zowel de bulkhead seats vanuit de originele boeking kunnen we nog overnemen naar de vernieuwde boeking. En zullen er voor ons voucher klaar liggen om te gebruiken bij Dubai Connect.

Was benieuwd of mensen hier toevallig ervaring hebben met Dubai Connect en dit soort vouchers? Met het reisgezelschap is besloten dat we toch willen gaan om zowel de geboorte als de begrafenis mee te kunnen maken.

En moet ik bij een dergelijke rebooking nog andere zaken goed vast laten leggen, AI helpt hier natuurlijk al een heel stuk in maar was benieuwd naar de ervaringen en input vanuit hier.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Dat is natuurlijk allemaal totaal onwenselijk. Je kan best nu terugbellen en vragen voor re-routing op een andere airline.

Hun beleid laat kosteloze herboeking op andere airlines momenteel toe als je vlucht is disrupted en je binnen de 72u zou reizen.
Als je vanuit de EU vertrekt valt dit bovendien binnen het wettelijk kader.

Uiteraard zullen ze dit zelf niet voorstellen, en misschien zal je zelfs meerdere keren moeten bellen. Je moet zelf je rechten kennen en ervoor opkomen.
EK herboekt bijvoorbeeld op Turkish Airlines of KLM. Prima (of betere) alternatieven.

• Salv
florholvoet schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:12:
Dat is natuurlijk allemaal totaal onwenselijk. Je kan best nu terugbellen en vragen voor re-routing op een andere airline.

Hun beleid laat kosteloze herboeking op andere airlines momenteel toe als je vlucht is disrupted en je binnen de 72u zou reizen.
Als je vanuit de EU vertrekt valt dit bovendien binnen het wettelijk kader.

Uiteraard zullen ze dit zelf niet voorstellen, en misschien zal je zelfs meerdere keren moeten bellen. Je moet zelf je rechten kennen en ervoor opkomen.
EK herboekt bijvoorbeeld op Turkish Airlines of KLM. Prima (of betere) alternatieven.
Thanks voor het advies, er is op het moment nog niks geaccepteerd vanuit ons dus we hebben nog alle opties open voor een herboeking. Momenteel is onze vlucht van AMS naar DXB disrupted maar vertrek is 14-04 op dit moment krijg ik dan ook een nee op een herboeking bij een andere airline.

Gister met het reisgezelschap gesproken en aangezien de familie omstandigheden willen we wel graag die kant op maar willen we ook een stukje zeker en veiligheid en gaan we kiezen om het midden oosten voor zover mogelijk toch te ontzien. Zowel KLM als Turkish vliegen tot aan HAN of SGN zelf en het laatste binnenlandse stukje zal met Vietnam Airlines gaan. De vluchtduur is zover ik momenteel kan inschatten niet veel langer dan middels Emirates en zijn er wel meer opties.

Ik zal de komende dagen in de telefoon / chat klimmen om eens te kijken wat we voor elkaar kunnen krijgen. Gelukkig is ons vertrek op 14-04 en hebben we nog een aantal dagen om de boel definitief te maken.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

Grouchy

meep meep

Tegen die tijd gaat helaas ook een ander probleem spelen: zwaar tekort aan (jet)fuel in Vietnam.
Operationele reserve is naar schatting daar nog 5 tot 10 dagen bij de huidige consumptie. Strategische buffer 16 tot 22 dagen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 14:13
Nu snap ik dat niemand een kristallen bol heeft, maar ik stel de vraag toch. Wij gaan dus eind juli op vakantie naar China. Zou ik me potentieel zorgen moeten maken? Voor mijn gevoel hebben we nu wel een flinke hickup in de beschikbaarheid van olie, kerosine en dergelijke, maar daar kan toch nooit zo lang aanhouden ..?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
BootVluchteling schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:18:
Voor mijn gevoel hebben we nu wel een flinke hickup in de beschikbaarheid van olie, kerosine en dergelijke, maar daar kan toch nooit zo lang aanhouden ..?
Het valt en staat met wanneer de VS, Israël en Iran klaar zijn met bommen gooien.
Dan is het nog de vraag hoe de pompen, opslag en rafiinaderijen er bij liggen.

Zelfs als ze vandaag stoppen met oorlog voeren dan kan het nog maanden duren voordat de productie en transport weer op het peil zijn van voor het bommen gooien.

Spel en typfouten voorbehouden

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Het valt en staat met wanneer de VS, Israël en Iran klaar zijn met bommen gooien.
Dan is het nog de vraag hoe de pompen, opslag en rafiinaderijen er bij liggen.

Zelfs als ze vandaag stoppen met oorlog voeren dan kan het nog maanden duren voordat de productie en transport weer op het peil zijn van voor het bommen gooien.
Qatar gaf eerder al aan dat het herstel van hun schade tot wel 2032 zou kunnen gaan duren en tot 20 miljard dollar kon gaan kosten.

En dat is dan nog maar één land....

Maanden lijkt me dan ook erg optimistisch, zal eerder in de jaren gaan lopen denk ik.

Virussen? Scan ze hier!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@BootVluchteling

Voorkomen dat dit een politiek topic wordt: ik zou mij focussen op het weten van jouw rechten en eventuele backup plannen. Niemand heeft die glazen bol dus ik zou energie stoppen in wat je wel kunt beïnvloeden. Lees je in in jouw rechten, lees alvast wat in qua ervaringen voor jouw airline bijvoorbeeld.

Voor de zomer heb ik een vakantie in die regio gepland staan. Inmiddels een backup vakantie gepland voor Europa en dan zie ik het wel :). Emirates gaat er tot nu toe erg netjes mee om en 90 procent van mijn accomodaties zijn annuleerbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door We Are Borg op 26-03-2026 11:27 ]

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:33
Salv schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:57:
Nou vandaag geen melding gekregen maar ik was benieuwd of Emirates zijn vlucht schema al verder had aangepast dan tot 28 maart. Toen ik eenmaal ingelogd was kreeg ik de melding dat ons vluchtschema is gewijzigd maar zowel in de app als online website omgeving was er niks zichtbaar.

Inmiddels is het bevestigd dat onze vlucht van 21.50 van AMS naar DXB geannuleerd is, ze vliegen op de dinsdag dus alleen om 15.25 van AMS naar DXB, we zouden dus wel op die vlucht gezet kunnen worden. EK0148 de A380-800. Dan zouden we een 9 uur durende overstap hebben (aangeboden hotel ruimte in Dubai Connect voor de layover) en dan vliegen met EK0370 de B777-300er van DXB naar DAD zodat we alsnog wel op dezelfde tijd aankomen op onze eind bestemming.

Zowel de bulkhead seats vanuit de originele boeking kunnen we nog overnemen naar de vernieuwde boeking. En zullen er voor ons voucher klaar liggen om te gebruiken bij Dubai Connect.

Was benieuwd of mensen hier toevallig ervaring hebben met Dubai Connect en dit soort vouchers? Met het reisgezelschap is besloten dat we toch willen gaan om zowel de geboorte als de begrafenis mee te kunnen maken.

En moet ik bij een dergelijke rebooking nog andere zaken goed vast laten leggen, AI helpt hier natuurlijk al een heel stuk in maar was benieuwd naar de ervaringen en input vanuit hier.
Ik ga zaterdag op zondag gebruik maken van Dubai Connect, eerste keer ook (normaal gesproken heb ik een overstap van max 3 uur). Overstap van 13 uur (AMS DXB SIN) dit keer vanwege het beperkte vluchtschema. Ik krijg schijnbaar een driver van en naar het hotel en wordt in het JW Marriott Marquis ondergebracht. Ik ben benieuwd.

• Mvd1981
Salv schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Thanks voor het advies, er is op het moment nog niks geaccepteerd vanuit ons dus we hebben nog alle opties open voor een herboeking. Momenteel is onze vlucht van AMS naar DXB disrupted maar vertrek is 14-04 op dit moment krijg ik dan ook een nee op een herboeking bij een andere airline.

Gister met het reisgezelschap gesproken en aangezien de familie omstandigheden willen we wel graag die kant op maar willen we ook een stukje zeker en veiligheid en gaan we kiezen om het midden oosten voor zover mogelijk toch te ontzien. Zowel KLM als Turkish vliegen tot aan HAN of SGN zelf en het laatste binnenlandse stukje zal met Vietnam Airlines gaan. De vluchtduur is zover ik momenteel kan inschatten niet veel langer dan middels Emirates en zijn er wel meer opties.

Ik zal de komende dagen in de telefoon / chat klimmen om eens te kijken wat we voor elkaar kunnen krijgen. Gelukkig is ons vertrek op 14-04 en hebben we nog een aantal dagen om de boel definitief te maken.
Is jouw flight status disrupted, of jouw booking status disrupted. Bij mij staat booking status op disrupted, maar aankomende zaterdagochtend lijk ik vooralsnog "gewoon" naar Dubai te vliegen. Rest van mijn vluchten hetzelfde verhaal.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Blijkbaar een nieuwe Privium lounge vanaf 1 juli.
Onze nieuwste Lounge opent in juli
Nog even geduld, maar straks kunt u genieten van de nieuwe ClubLounge South in Lounge 1 in het Schengengebied. Een prachtig ontwerp met onder andere veel zitplaatsen, comfortabele werkplekken en rustige belcabines. En er is meer, dus houd onze Privium Update in de gaten.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42

JB

Cédric roelt!

A_ve_D schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Wij vliegen 17 april vanaf Dusseldorf naar Bangkok via Doha, dit zit er dus ook niet meer in zo te lezen.
Welk nummer hebben ze gebeld, ik krijg alleen maar een bandje dat het nummer niet wordt opgenomen.

020-7994892
Ik kom er nu ook niet door, gistermiddag idem. Geen idee of er een bepaalde threshold op zit ivm teveel wachtenden?

Mijn boefje is liev!

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-04 14:22
JB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Ik kom er nu ook niet door, gistermiddag idem. Geen idee of er een bepaalde threshold op zit ivm teveel wachtenden?
Ik heb het in de avond geprobeerd en toen lukt het wel na een uur wachten.
Kwam er op neer dat ze niet konden wijzigen naar een andere airline omdat de vlucht officieel nog niet is geannuleerd.

Vlieg 17 april naar Bangkok via Doha vanaf Dusseldorf.

• JB

JB

Cédric roelt!

A_ve_D schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb het in de avond geprobeerd en toen lukt het wel na een uur wachten.
Kwam er op neer dat ze niet konden wijzigen naar een andere airline omdat de vlucht officieel nog niet is geannuleerd.

Vlieg 17 april naar Bangkok via Doha vanaf Dusseldorf.
Ja zodra je in de wacht komt, wel. Dat lukt nu niet. Ik wil graag mijn refund voor de preferred seats checken. De andere kosten van de tickets heb ik wel terug.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Er gaat wel meer vaag op dit moment, ik kreeg namelijk ook een cancellation in de mail mbt vlucht die ik niet geboekt heb :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fc_AkQmmNgE69EiXh0ui6Y7jUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xrCkFmWAWSRi59tQNLl16Jim.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door JB op 27-03-2026 10:26 ]

Mijn boefje is liev!

• Salv
Mvd1981 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:12:
[...]

Is jouw flight status disrupted, of jouw booking status disrupted. Bij mij staat booking status op disrupted, maar aankomende zaterdagochtend lijk ik vooralsnog "gewoon" naar Dubai te vliegen. Rest van mijn vluchten hetzelfde verhaal.
Begin van deze week kreeg ik de melding dat de booking disrupted was en stonden er opeens 6 vluchten in mijn boeking (2 extra aangepaste heen vluchten) inmiddels is disrupted bericht weg en zijn de vluchten aangepast maar de heen vluchten staan nog wel op disrupted in de app (EK148 disrupted). Onze avond vlucht is omgezet naar de enige middag vlucht vanuit AMS naar DXB en van DXB naar DAD is ook aangepast.

Verder staat er due to ongoing schedule updates, your flight has changed. You are now rebooked on the flight below. Zo zijn ook onze bulkhead seats opeens normale row seats geworden.

Inmiddels de eerste 2 chats gehad maar nog geen succes met rebook op andere maatschappij, ze blijven vast houden dat het luchtruim open en veilig is en dat rebook alleen in Emirates vloot zal gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Salv op 27-03-2026 12:49 ]

• CyBeR
  • Niet online
Zowaar een upgrade van Delta gekregen van premium naar D1. Wel mn raamstoel kwijt maar soit.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:19:
Blijkbaar een nieuwe Privium lounge vanaf 1 juli.
[...]
Ja en een Centurion lounge dezelfde maand als het goed is. Mooi om wat keuze te hebben.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

PWM schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Ja en een Centurion lounge dezelfde maand als het goed is. Mooi om wat keuze te hebben.
Dat is wel fijn! De Express lounge na security is tegenwoordig echt stampvol en de Crown lounge gebruik ik alleen als eerder genoemde lounge vol is. Wel allemaal Schengen. #FWP ;)

What's a cube to you?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rizzi schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Dat is wel fijn! De Express lounge na security is tegenwoordig echt stampvol en de Crown lounge gebruik ik alleen als eerder genoemde lounge vol is. Wel allemaal Schengen. #FWP ;)
de Aspire Lounge (No.41) op schiphol is ook elende.. altijd, echt altijd is er een wacht tijd voor je er binnen kan.. echt hopeloos..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:49
ToolkiT schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:48:
[...]

de Aspire Lounge (No.41) op schiphol is ook elende.. altijd, echt altijd is er een wacht tijd voor je er binnen kan.. echt hopeloos..
Ja voor die PP-schooiers ja. Frequent flyer of Business gaat altijd voor.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

wibblemoo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:49:
[...]

Dat is ook nog een optie, helemaal vergeten. Ik vermijd inderdaad Aspire omdat mijn aanname is, is dat het heel druk is. Maar ook als FF laat ik Aspire denk ik maar links liggen.

What's a cube to you?

• Mvd1981
Rizzi schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Dat is ook nog een optie, helemaal vergeten. Ik vermijd inderdaad Aspire omdat mijn aanname is, is dat het heel druk is. Maar ook als FF laat ik Aspire denk ik maar links liggen.
Beste keuze inderdaad, ik zit nog liever ergens in een "rustiger" hoekje van het vliegveld dan dat ik bij Aspire zit.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wibblemoo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:49:
[...]

true... maar dit is wel de slechtste lounge in europa wat dat betreft..
De meeste lounges waar ik met mijn dragon pass in kan zijn al niet geweldig (LHR is een uitzondering) maar Schiphol is the worst.. zeker als je vergelijkt met de KLM lounge..
Helaas ben ik net gedropt in status omdat ik te weinig vlieg.. dus status of BC is niet echt een optie..

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-04 17:35
JB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:25:
Er gaat wel meer vaag op dit moment, ik kreeg namelijk ook een cancellation in de mail mbt vlucht die ik niet geboekt heb :X

[Afbeelding]
Ik houd het dagelijks bij en sinds gisteren vliegt Qatar Airways weer vanaf Amsterdam naar Doha, maar alleen om 22:00 uur. Voor morgen staat er ook weer een vertrek vanaf Schiphol gepland om 22:00 uur, na een maand zonder vluchten. Vanochtend las ik online dat Qatar Airways in april naar 90 vluchten gaat (op dit moment zijn dat er 40). Ik ben voorzichtig, maar hopelijk gaat het de goede kant op. Ook Malaysia Airlines vliegt weer beperkt op Doha, maar alleen met ochtendvluchten.

Wij vliegen op zaterdag 23 mei met Qatar Airways naar Doha en zouden rond middernacht doorvliegen met Malaysia Airlines (codeshare met Qatar Airways) naar Kuala Lumpur. Die nachtvlucht wordt echter nog steeds niet uitgevoerd. Als dat zo blijft, moeten ze ons omboeken naar de vlucht Amsterdam–Doha van 22:00 uur en de ochtendvlucht van 10:00 uur met Malaysia Airlines. Mochten de beperkingen aanhouden, dan gaan wij vragen om een omboeking naar een andere luchtvaartmaatschappij.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• JB

JB

Cédric roelt!

Van der Berg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Ik houd het dagelijks bij en sinds gisteren vliegt Qatar Airways weer vanaf Amsterdam naar Doha, maar alleen om 22:00 uur. Voor morgen staat er ook weer een vertrek vanaf Schiphol gepland om 22:00 uur, na een maand zonder vluchten. Vanochtend las ik online dat Qatar Airways in april naar 90 vluchten gaat (op dit moment zijn dat er 40). Ik ben voorzichtig, maar hopelijk gaat het de goede kant op. Ook Malaysia Airlines vliegt weer beperkt op Doha, maar alleen met ochtendvluchten.

Wij vliegen op zaterdag 23 mei met Qatar Airways naar Doha en zouden rond middernacht doorvliegen met Malaysia Airlines (codeshare met Qatar Airways) naar Kuala Lumpur. Die nachtvlucht wordt echter nog steeds niet uitgevoerd. Als dat zo blijft, moeten ze ons omboeken naar de vlucht Amsterdam–Doha van 22:00 uur en de ochtendvlucht van 10:00 uur met Malaysia Airlines. Mochten de beperkingen aanhouden, dan gaan wij vragen om een omboeking naar een andere luchtvaartmaatschappij.
Ik hoop dat het gewoon goed gaat allemaal in die regio. Ik ben inmiddels blij met de gemoedsrust hier thuis, dat we niet meer via Doha vliegen. Nu is de kleine corridor daar in de buurt ook niet geweldig... maar goed, we skippen het Midden Oosten hiermee wel.

Mijn boefje is liev!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:08:
[...]

En aan de andere kant haalt *A er hele lijnen uit tot oktober. Het is echt koffiedik kijken en alles kan per uur anders zijn (in die regio).

The best is yet to come

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:38

JRR

Gisteren een schedule change ontvangen van EY voor een vlucht half april. Vlucht geannuleerd en nieuwe vlucht hebben ze 2 dagen later ingepland, op een ochtendvlucht die sinds de oorlog begon al niet meer gevlogen heeft. Ik gok het er niet op dat die nu wel gaat.

Heb maar het zekere voor het onzekere genomen en de boel gecancelled met een refund. EY boekt geen passagiers om op andere maatschappijen. Kun je wel met een EU261/2004 verhaal aankomen, maar daar hebben ze in Abu Dhabi maling aan. Choose your battles.

Heb maar in de buidel getast en rechtstreeks Korean Air/KLM naar Seoul geboekt. Dat doet even pijn, maar als je per dag omrekent, valt het wel weer mee.

[ Voor 3% gewijzigd door JRR op 27-03-2026 20:40 ]

• CyBeR
  • Niet online
Net geland in MCO. Global Entry was op zich in gebruik, maar “het systeem” was down dus in de praktijk kon daar niks mee en is men uiteindelijk begonnen iedereen met de hand te processen. Maar wel met prio voor GE gebruikers.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Salv schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Inmiddels de eerste 2 chats gehad maar nog geen succes met rebook op andere maatschappij, ze blijven vast houden dat het luchtruim open en veilig is en dat rebook alleen in Emirates vloot zal gebeuren.
Wanneer vlieg je normaal? Volgens de laatste info herboekt Emirates enkel nog op andere maatschappijen als één van je vluchten effectief disrupted is, en dat ten vroegste 72u voor vertrek.

Tot voor kort was ik hier aan het prediken dat je moet vasthouden aan je ticket, en bellen voor een proactieve herboeking. Op die manier kan/kon je zonder meerprijs vliegen op andere maatschappijen.
Voor Etihad heeft dit nooit gewerkt, maar voor Qatar en Emirates was dit echt wel je beste uitkomst.

Helaas hebben beide maatschappijen deze week hun beleid aangescherpt, en is het bijna onmogelijk geworden om dit nu nog te doen.

snip: promotie verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 28-03-2026 09:55 ]

• Salv
florholvoet schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:16:
[...]

Wanneer vlieg je normaal? Volgens de laatste info herboekt Emirates enkel nog op andere maatschappijen als één van je vluchten effectief disrupted is, en dat ten vroegste 72u voor vertrek.

Tot voor kort was ik hier aan het prediken dat je moet vasthouden aan je ticket, en bellen voor een proactieve herboeking. Op die manier kan/kon je zonder meerprijs vliegen op andere maatschappijen.
Voor Etihad heeft dit nooit gewerkt, maar voor Qatar en Emirates was dit echt wel je beste uitkomst.

Helaas hebben beide maatschappijen deze week hun beleid aangescherpt, en is het bijna onmogelijk geworden om dit nu nog te doen.

[mbr]snip: promotie verwijderd [/]
Vertrek is "pas" op 14-04 oorspronkelijk is geboekt de EK150 AMS DXB vertrek 22.00 - 06.40 aankomst dan overstap van 2 uurtjes en met EK370 van DXB naar DAD vertrek 09.00 - 21.50 aankomst.

De heen vlucht van AMS naar DXB hebben ze nu zelf pro actief omgezet naar EK148 met vertrek van 15.25 waar voorheen dit de enige vlucht op de dinsdag was. Momenteel hebben ze 2 vluchten op schema staan voor dinsdag de EK146 (vertrek 13.40) en EK148 (vertrek 15.25)

Vanuit DXB hebben ze 3 vluchten naar Vietnam de EK370 vertrek 09.00 naar DAD (onze oorspronkelijke bestemming) de EK394 vertrek 03.30 naar HAN en de EK392 vertrek 09.35 naar SGN. Met vluchten van AMS naar DXB komen we of om 23.40 of om 00.25 aan en als we naar DAD vliegen gaat dat een overstap zijn van minimaal 7.5 uur voordat boarding circus gaat beginnen.

We zouden wellicht op de EK146 gezet kunnen worden en dan met de EK394 naar HAN dan is de overstap minimaal langer voor ons alleen dan zegt Emirates wel leuk maar regel dan zelf de vlucht van HAN naar DAD. Ze willen ons niet verder helpen om DAD te bereiken vanuit HAN, terwijl Vietnam Airlines bv dus wel een tier 2 partner is.

Het nieuwe vluchtschema van Emirates is effectief vanaf 29 maart en de EK146 vanaf 2 april. Vluchten vanaf DXB naar Vietnam zijn effectief vanaf 29 maart. De EK146 is wel in de triple 7 (77WH/JY) ipv de A380 maar op de herboekte vlucht van de A380 zijn we onze bassinet seats kwijt en hebben we een lange overstap, mogelijk dat we op de triple 7 gezet kunnen worden met bassinet seats (rij 8 of 17 afhankelijk van type) is dat nog te achter halen? Bebben we voor de heen vlucht in ieder geval wel meer comfort, vliegen we wel met de A380 terug.

Dus zo maar weer in de chat hangen kijken naar de mogelijkheden en of ze ons toch wel van HAN naar DAD kunnen helpen om zo de overstap te minimaliseren. Is met het reisgezelschap (kleine van 20 maanden) toch fijner dan in een hotel kamer te zitten wachten.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Laten we hopen dat AmEx Platinum houders niet naar die lounge 'gedowngrade' worden en ik zo mijn Privium Lounge access verlies. Toch wat exclusiever en rustiger dan een Centurion Lounge. Ik vrees echter voor het ergste met de introductie van Privium Extra eind 2025 (effectief Privium, maar zonder loungetoegang).

Aan de andere kant, zowel mijn partner als ik zijn Platinum kaarthouder en bij een Centurion Lounge kunnen we natuurlijk wel een +1 meenemen.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
JDFS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Laten we hopen dat AmEx Platinum houders niet naar die lounge 'gedowngrade' worden en ik zo mijn Privium Lounge access verlies. Toch wat exclusiever en rustiger dan een Centurion Lounge. Ik vrees echter voor het ergste met de introductie van Privium Extra eind 2025 (effectief Privium, maar zonder loungetoegang).

Aan de andere kant, zowel mijn partner als ik zijn Platinum kaarthouder en bij een Centurion Lounge kunnen we natuurlijk wel een +1 meenemen.
Zou wel een rare situatie creëren, want Centurion lounge is Non-Schengen dus als AmEx Privium downgrade dan heb je binnen Schengen alleen nog de PP(Aspire) als optie?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

JDFS schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Platinum kaarthouders mogen zelfs +2 gasten meepakken in de Centurion lounges.

• UTMachine
  • Laatst online: 21:59
JRR schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:39:
Gisteren een schedule change ontvangen van EY voor een vlucht half april. Vlucht geannuleerd en nieuwe vlucht hebben ze 2 dagen later ingepland, op een ochtendvlucht die sinds de oorlog begon al niet meer gevlogen heeft. Ik gok het er niet op dat die nu wel gaat.

Heb maar het zekere voor het onzekere genomen en de boel gecancelled met een refund. EY boekt geen passagiers om op andere maatschappijen. Kun je wel met een EU261/2004 verhaal aankomen, maar daar hebben ze in Abu Dhabi maling aan. Choose your battles.

Heb maar in de buidel getast en rechtstreeks Korean Air/KLM naar Seoul geboekt. Dat doet even pijn, maar als je per dag omrekent, valt het wel weer mee.
Ik hoop dat je Korean Air hebt geboekt, ik vond ze een flinke stap hoger dan KLM. Ik zou de volgende keer automatisch Korean Air boeken (mits prijsverschil niet te extreem is)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:19
Komende maand een vlucht met KLM naar Inverness Schotland.
Light met dus alleen carry-on. Er moet eigenlijk een fles drank mee voor iemand, maar dat kan niet in de handbagage langs security. Juttertje kruidenbitter wordt denk ik niet verkocht op schiphol airside. Liever niet betalen voor een koffer in hold. Is hier een oplossing voor te verzinnen?

Vlucht is met een Embraer 175 en dan bieden ze geloof ik graag aan handbagage in te checken voor in de hold.
We hebben dit vroeger wel vaker gedaan, maar dan hadden we altijd een kinderwagen of autozitje mee om in te checken, en dan boden ze altijd aan om ook de handbagage in te checken. We nemen nu waarschijnlijk geen zitje of kinderwagen mee.

• CyBeR
  • Niet online
Je kunt handbagage-formaat koffers meestal ook gratis bij de check-in inleveren. Voor de zekerheid even specifiek melden dat je je handbagage graag incheckt. Als ze 't dan niet gratis doen, dan heb je pech: dit is je enige optie.

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeR op 28-03-2026 20:37 ]

• JRR

JRR

UTMachine schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Ik hoop dat je Korean Air hebt geboekt, ik vond ze een flinke stap hoger dan KLM. Ik zou de volgende keer automatisch Korean Air boeken (mits prijsverschil niet te extreem is)
Heen met Korean Air, terug met KLM omdat Korean Air niet elke dag naar Amsterdam vliegt. Die 777 van Korean met een 3-3-3 opstelling en royale beenruimte leek me de betere keuze op de heenweg dan de krap bemeten 787 van KLM.

• Mvd1981
Mvd1981 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Ik ga zaterdag op zondag gebruik maken van Dubai Connect, eerste keer ook (normaal gesproken heb ik een overstap van max 3 uur). Overstap van 13 uur (AMS DXB SIN) dit keer vanwege het beperkte vluchtschema. Ik krijg schijnbaar een driver van en naar het hotel en wordt in het JW Marriott Marquis ondergebracht. Ik ben benieuwd.
Inmiddels zit mijn verblijf in Dubai er bijna op, over drie uur vertrekt mijn vlucht naar Singapore. Dubai Connect is relatief eenvoudig. Bij de arrivals, voordat je de passport check doet, ga je naar de dubai connect desk (helemaal aan het einde van de hal). Daar kan je alles regelen met de voucher, voor zover er überhaupt iets geregeld moet worden. Vervolgens ga je naar exit 4, waar er een chauffeur geregeld wordt (was voor mij althans het geval, ik vloog echter business en kreeg een upgrade naar first). Hotel was prima, het nachtelijke luchtalarm iets minder (gelukkig maar eenmalig, begreep van de chauffeur dat het normaal gesproken een keer of vier a vijf per dag is)…

Gisteravond (2000 lokale tijd) was het vliegveld ongeveer een spookstad overigens, bizar hoe groot het verschil is met begin februari (was er toen voor het laatst). Nu in de ochtend (0800 lokale tijd) is het ietsje drukker, maar verre van hoe het normaal is. De business class lounge is samengevoegd met de first class lounge in terminal 3, en het is nog steeds vrijwel uitgestorven.

[ Voor 19% gewijzigd door Mvd1981 op 29-03-2026 06:02 ]

• UTMachine
JRR schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:17:
[...]

Heen met Korean Air, terug met KLM omdat Korean Air niet elke dag naar Amsterdam vliegt. Die 777 van Korean met een 3-3-3 opstelling en royale beenruimte leek me de betere keuze op de heenweg dan de krap bemeten 787 van KLM.
Goede keuze qua heenvlucht. De economy stoelen zat heel goed en zee van ruimte. Op de terugvlucht is het dan even afkicken :-) Geniet van je trip!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:49

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:33:
Je kunt handbagage-formaat koffers meestal ook gratis bij de check-in inleveren. Voor de zekerheid even specifiek melden dat je je handbagage graag incheckt. Als ze 't dan niet gratis doen, dan heb je pech: dit is je enige optie.
Enige optie als je de fles airside kunt kopen, anders komt hij namelijk niet langs security. Inchecken is dan de enige optie.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:25:
Liever niet betalen voor een koffer in hold. Is hier een oplossing voor te verzinnen?
Wil je gokken, dan bied je het aan bij het inchecken.
Wil je zekerheid,dan betaal je voor het inchecken, of je boekt een prive vlucht zodat het in handbagage mee kan.

Maar je kan ook proberen see but Fly te bellen, en kijken of het misschien in het assortiment zit achter de controle. Of dat het misschien besteld kan worden voor je... (Dat laatste denk ik niet. Maar nee heb je al)

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 29-03-2026 09:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JB

JB

Cédric roelt!

UTMachine schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:23:
[...]

Goede keuze qua heenvlucht. De economy stoelen zat heel goed en zee van ruimte. Op de terugvlucht is het dan even afkicken :-) Geniet van je trip!
Is zo’n 777 van KLM hetzelfde ingericht?
edit:
Zie het al. Helaas niet. Vlucht zit vrij vol dus geen upgrades mogelijk. Terugvlucht hebben we wel Premium Comfort

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 29-03-2026 12:48 ]

Mijn boefje is liev!

• UTMachine
JB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Is zo’n 777 van KLM hetzelfde ingericht?
edit:
Zie het al. Helaas niet. Vlucht zit vrij vol dus geen upgrades mogelijk. Terugvlucht hebben we wel Premium Comfort
De intercontinentale vluchten die ik de laatste jaren gedaan hebt met KLM, is eigenlijk altijd 3x4x3. Qua knieruimte is het meestal <10cm (altijd leuk als de persoon voor je, de boel naar achteren gooit :'( ).

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:57:
[...]

Enige optie als je de fles airside kunt kopen, anders komt hij namelijk niet langs security. Inchecken is dan de enige optie.
Als handbagage inchecken bij de incheckbalie dus he.

• Tourniquet
  • Laatst online: 29-03 20:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

jack zomer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Wil je gokken, dan bied je het aan bij het inchecken.
Wil je zekerheid,dan betaal je voor het inchecken, of je boekt een prive vlucht zodat het in handbagage mee kan.

Maar je kan ook proberen see but Fly te bellen, en kijken of het misschien in het assortiment zit achter de controle. Of dat het misschien besteld kan worden voor je... (Dat laatste denk ik niet. Maar nee heb je al)
De slogan "See Buy Fly" wordt al een paar jaar niet meer gebruikt, de winkels heten nu "Today Duty Free". :P

@ASW1
Ik heb even gekeken, maar het lijkt er inderdaad op dat Juttertje niet in het assortiment zit, als het aanbod op de website tenminste overeenkomt met dat in de fysieke winkels:
https://www.schiphol.nl/e...y/food-and-drinks/drinks/

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Tourniquet schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:27:
[...]

De slogan "See Buy Fly" wordt al een paar jaar niet meer gebruikt, de winkels heten nu "Today Duty Free". :P
Freaking hell.. weer iets gevonden waar mijn hersenen iets zien en automatisch terug gaan naar het bekende..
is mij de afgelopen 60 x niet actief opgevallen. misschien viel het wel op. Maar weg geschreven als onbelangrijk

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

Ja bijzonder, ik meen echt nog een reclame oid gezien te hebben, maar waarschijnlijk was dat iemand met een SBF tas oid.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-04 15:59
bij de KLM heb ik nu ongeveer de laatste 10x zonder problemen mijn handbagage als ruimbagage kunnen inleveren. Kan zelfs ook bij de selfservice bag drop. Je krijg gewoon een handbagage knop te zien.

• ASW1
jack zomer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:52:
[...]
Ik had al gekeken maar nergens contactinfo te vinden, had gehoopt het misschien te kunnen bestellen dat het klaar voor je staat om af te halen.
De plastic tas die kun je overigens hergebruiken om extra handbagage mee te kunnen nemen O-)

• ASW1
menzo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:55:
bij de KLM heb ik nu ongeveer de laatste 10x zonder problemen mijn handbagage als ruimbagage kunnen inleveren. Kan zelfs ook bij de selfservice bag drop. Je krijg gewoon een handbagage knop te zien.
Kijk dat is hoopvol. Misschien de gok gewoon maar nemen, wij hebben zelf tot nu toe ook altijd de handbagage gratis kunnen afgeven bij de check-in desk.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Light met dus alleen carry-on. Er moet eigenlijk een fles drank mee voor iemand, maar dat kan niet in de handbagage langs security. Juttertje kruidenbitter wordt denk ik niet verkocht op schiphol airside. Liever niet betalen voor een koffer in hold. Is hier een oplossing voor te verzinnen?
Iemand met minstens een Flying Blue Silver status mag altijd 1 gratis (extra) ruimbagage mee. Mocht je daar toevallig samen mee vliegen.

• ASW1
xileS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 04:16:
[...]

Iemand met minstens een Flying Blue Silver status mag altijd 1 gratis (extra) ruimbagage mee. Mocht je daar toevallig samen mee vliegen.
Nee helaas.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:37
menzo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:55:
Ik vlieg ook altijd met alleen handbagage maar waarom zou je dit dan toch als ruimbagage aanbieden, ik snap de logica er van even niet.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
ramrodwillem schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Ik vlieg ook altijd met alleen handbagage maar waarom zou je dit dan toch als ruimbagage aanbieden, ik snap de logica er van even niet.
Ik vlieg af en toe met 3 kinderen met alleen handbagage, en het scheelt een hoop gesjouw als die ingecheckt kan worden :D

• ASW1
ramrodwillem schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Omdat je dan je handen vrij hebt, je die koffer niet de hele luchthaven hoeft mee rond te sjouwen, dat ding niet door security hoeft, je hem niet naast je hoeft te houden als je naar de wc gaat of wat gaat eten, je het ding geen trappen op en af hoeft te sjouwen, evt. ook nog mee de bus in, vliegtuigtrap etc., overhead bins laden/uitladen.
Als je alleen een paar sokken onderbroek en tandenborstel meeneemt is het wat anders maar met een volle carry on van 10 kg ben ik dat ding liever kwijt dan rijk.

• PWM
  • Niet online
Begint nu wel beetje lastig boeken te worden op sommige routes. Ik moet naar Melbourne (kan eventueel Sydney nemen). Retour kost 8000,- (ipv 5000,-) en heeft in veel gevallen een overstap in het M-O. Ik hoef pas September, maarja.

Ga nu voor AMS-SIN en dan Qantas verder, voor de prijs van een middenklasse auto. Natuulijk Flex en dan maar hopen op normalisatie voor die tijd.

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 11:59

JK

PWM schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
Begint nu wel beetje lastig boeken te worden op sommige routes. Ik moet naar Melbourne (kan eventueel Sydney nemen). Retour kost 8000,- (ipv 5000,-) en heeft in veel gevallen een overstap in het M-O. Ik hoef pas September, maarja.

Ga nu voor AMS-SIN en dan Qantas verder, voor de prijs van een middenklasse auto. Natuulijk Flex en dan maar hopen op normalisatie voor die tijd.
Scheelt het nog als je bijv. vanaf Frankfurt zou vliegen, of maakt dat weinig uit? 8000 euro is voor hoeveel personen?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Vlucht is met een Embraer 175 en dan bieden ze geloof ik graag aan handbagage in te checken voor in de hold.
We hebben dit vroeger wel vaker gedaan, maar dan hadden we altijd een kinderwagen of autozitje mee om in te checken, en dan boden ze altijd aan om ook de handbagage in te checken. We nemen nu waarschijnlijk geen zitje of kinderwagen mee.
Hoe zijn de regels op schiphol tegenwoordig?
Poos geleden kon ik gewoon een literfles sambal meenemen... moest wel ff tas openmaken en uitleggen maar mog gewoon mee..
Maar regels zijn geloof ik aangescherpt tegenwoordig??

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:

Is dat EC of BC?

Wij vlogen vorige zomer voor minder dan €1000 pp... wel met Air India (welke ik in EC niet zou aanraden.. BC was wel ok)

• wildhagen
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Hoe zijn de regels op schiphol tegenwoordig?
Poos geleden kon ik gewoon een literfles sambal meenemen... moest wel ff tas openmaken en uitleggen maar mog gewoon mee..
Maar regels zijn geloof ik aangescherpt tegenwoordig??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl4a2PMQWw8jlQnB-bzudXO6obU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AZwgmlVjNvHxFWpCsh2J5rwG.png?f=user_large

Zie https://www.schiphol.nl/n...m-je-mee-in-je-handbagage

Virussen? Scan ze hier!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

• wildhagen
  • Niet online
Ik vond het laatst iig een vooruitgang dat je niet je hele meuk als laptops etc meer uit je handbagege hoeft te laten, die konden nu gewoon blijven zitten.

Alleen viel de scanner bij mij op een "mogelijk slagwapen"..... waardoor ik handmatig onderzocht werd.

Het "slagwapen" bleek een cilinder met 30 calcium/vitamine-D3 tabletten te zijn die ik moet slikken ivm mijn maagverkleining.

Kennelijk waren ze bang dat die calcium heel erg explosief was ofzo :P

Virussen? Scan ze hier!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wildhagen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:07:
Ik vond het laatst iig een vooruitgang dat je niet je hele meuk als laptops etc meer uit je handbagege hoeft te laten, die konden nu gewoon blijven zitten.

Alleen viel de scanner bij mij op een "mogelijk slagwapen"..... waardoor ik handmatig onderzocht werd.

Het "slagwapen" bleek een cilinder met 30 calcium/vitamine-D3 tabletten te zijn die ik moet slikken ivm mijn maagverkleining.

Kennelijk waren ze bang dat die calcium heel erg explosief was ofzo :P
Alu buisje met tabletten toevallig? op de scanner ziet dat er mogelijk uit als een knuppel..

• wildhagen
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Alu buisje met tabletten toevallig? op de scanner ziet dat er mogelijk uit als een knuppel..
Geen idee wat voor materiaal het is, ik denk hard plastic zo te zien. Ze lieten de scan ook zien het was een donkerzwart vlak. Beetje zoals een zaklamp oid (maar dan van gelijke grote dus niet met zo'n groter uiteinde).

Toen ik de buis openschroefde (zit gewoon een dop op) en liet zien wat er in zat was het verder gewoon in orde en kon ik door.

Ding had ik bewust in mijn handbagage gestopt, want als het in de ruimbagage zat en die zou kwijt raken had ik wel een serieus medisch probleem. Een dag zonder calcium houd ik nog wel vol, maar bij 2+ dagen zonder heb ik toch wel last van flauwte. En zie dat calcium maar eens te krijgen in Zuid-Afrika, dat wilde ik niet riskeren....

Virussen? Scan ze hier!

• PWM
  • Niet online
JK schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Scheelt het nog als je bijv. vanaf Frankfurt zou vliegen, of maakt dat weinig uit? 8000 euro is voor hoeveel personen?
Da's alleen voor mij. Frankfurt is wel erg uit de richting :p

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:36
gaan in juli/augustus met gezin naar australie. terugvlucht al geboekt (met annuleringsoptie), heen wilde ik nog even wachten ivm extreme prijs (lijkt nu alleen nog verder te stijgen, ga deze wel vastleggen zodra deze weer iets daalt).
Durf het niet aan om via dubai e.d. te vliegen. Ben nu wat aan het spelen met vluchten, en zie dat het soms (veel) goedkoper is om 2 losse vluchten te nemen ipv 1.
vb. frankfurt-bangkok, tussenstop 8 uur, bangkok-sydney is 1000,- goedkoper dan
frankfurt-sydney, op dezelfde dagen en met dezelde tussenstop in bangkok van 8 uur.. rechtstreeks bij thai airways.
raar...

• franssie

franssie

Save the albatross

Mwah, de vliegmij's hebben ook een verplichting om die route om te boeken etc als er een verstoring is. In de huidige wereld is de risico premie daarvoor zichtbaar in de prijzen, dus zo heel vreemd vind ik dat niet. Vwb de eerste leg is het overzienbaar als er vertraging is, maar leg 2 is dan al vertrokken dus dan zit je halverwege zonder plan?

Hoe belangrijk is de reis voor je?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mawlana
  • Laatst online: 00:42
Als je toch twee losse vluchten gaat boeken, dan zou ik wel iets meer speelruimte inlassen. Maak er maar een dagje (of twee) BKK van.

• franssie

franssie

Save the albatross

Mawlana schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:50:
Als je toch twee losse vluchten gaat boeken, dan zou ik wel iets meer speelruimte inlassen. Maak er maar een dagje (of twee) BKK van.
Zelfs dat is met brandstoftekorten een groot risico mijns inziens, leg twee wordt dan gewoon een no-show of moet te annuleren zijn.
Dit zijn geen tijden voor zelfboekvodoo :P

• JK

JK

PWM schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Da's alleen voor mij. Frankfurt is wel erg uit de richting :p
Ohja, kan ook vanaf Dusseldorf. Ik vlieg altijd de andere kant op, richting USA. :+
Maar 8000 euro, wat een geld.. is dat business class? Op Skyscanner zie ik hele andere prijzen...

• PWM
  • Niet online
JK schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Ohja, kan ook vanaf Dusseldorf. Ik vlieg altijd de andere kant op, richting USA. :+
Maar 8000 euro, wat een geld.. is dat business class? Op Skyscanner zie ik hele andere prijzen...
Dat is Flex business.

• JK

JK

Vandaar die stevige prijs. 😓 Maar wel gekeken of het eventueel nog scheelt vanuit Duitsland? Hier verzinnen ze elke keer wel iets om de prijs omhoog te gooien, even los van kerosine wat schaars lijkt te worden.

Ik ben over het algemeen wel benieuwd of maatschappijen nog de prijs omhoog gaan gooien voor bestaande reserveringen waar de ticket nog niet is afgegeven.

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-04 14:22
Vraagje voor de kenners hier:

Onze vlucht van DUS naar BKK via DOH is gecanceld voor Qatar Airways.
De terugvlucht is er ook al uitgegooid, wat zijn nu onze rechten?

We kunnen een refund krijgen, maar het liefst laat ik onze vakantie doorgaan en wil ik een rebooking op een andere airline hebben (Finnair/Turkish)
Kunnen we dit op de 1 of andere manier afdwingen?

• JRR

JRR

A_ve_D schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:21:
We kunnen een refund krijgen, maar het liefst laat ik onze vakantie doorgaan en wil ik een rebooking op een andere airline hebben (Finnair/Turkish)
Ook Qatar Airways doet geen re-routes meer via andere airlines. Ten minste één leg van de route moet via Qatar uitgevoerd worden. Dus praktisch betekent dit dat je bent overgeleverd aan Qatar Airways.

En ja, je hebt het recht aan je zijde dat je ze mag vragen om je om te boeken als ze niet kunnen leveren wat je geboekt hebt, maar ik vrees dat recht hebben op en recht krijgen hier twee verschillende dingen zijn.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Sowieso zijn je rechten beperkter als het verder in de toekomst gebeurt. Ik zou iig gewoon de refund nemen (zsm, straks gaan ze ms over op alleen krediet uitkeren zoals ook tijdens covid gebeurde), het is niet realistisch om te denken dat deze maatschappijen dit vol kunnen houden, en dit is ook wel een type overmacht waarbij ze niet hoeven te compenseren.

[ Voor 30% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-03-2026 17:48 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Sorcerer8472 inderdaad, in crisis is cash king, en flexibiliteit ook.
Voor dringende familie zaken is het anders, maar geld terug en iets anders plannen lijkt mij heden ten dage meer rust geven.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

koendio schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:32:
gaan in juli/augustus met gezin naar australie. terugvlucht al geboekt (met annuleringsoptie), heen wilde ik nog even wachten ivm extreme prijs (lijkt nu alleen nog verder te stijgen, ga deze wel vastleggen zodra deze weer iets daalt).
Durf het niet aan om via dubai e.d. te vliegen. Ben nu wat aan het spelen met vluchten, en zie dat het soms (veel) goedkoper is om 2 losse vluchten te nemen ipv 1.
vb. frankfurt-bangkok, tussenstop 8 uur, bangkok-sydney is 1000,- goedkoper dan
frankfurt-sydney, op dezelfde dagen en met dezelde tussenstop in bangkok van 8 uur.. rechtstreeks bij thai airways.
raar...
8 uur lijkt veel... maar in de huidige situatie best een risico dat er een vluch gecancelled word..
Wij hadden een 2 uur overstap en op de heenweg en net vlucht gehaald (na vliegveld over rennen) en terug gemist.. en dat was onder 'normale' omstandigheden...
Als je 2 losse vluchten boekt dan is het risico bij jou.. boek je 1 ticket voor beide vluchten moeten zij een oplossing regelen als er issues zijn..
Dus de vraag is hoe veel risico wil je lopen.. ga je alleen, met partner, met gezin, of met een groep? allemaal andere risico profielen.. heb je genoeg financiele middelen om last minute een vlucht te kunnen boeken in worst case scenarie dat leg2 gecancelled word en jij wel in BKK zit...

Persoonlijk zou ik het met gezin met de huidige geopolitieke situatie niet op gokken...

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:47:
Sowieso zijn je rechten beperkter als het verder in de toekomst gebeurt. Ik zou iig gewoon de refund nemen (zsm, straks gaan ze ms over op alleen krediet uitkeren zoals ook tijdens covid gebeurde), het is niet realistisch om te denken dat deze maatschappijen dit vol kunnen houden, en dit is ook wel een type overmacht waarbij ze niet hoeven te compenseren.
tijdens covid werd onze vlucht naar Sydney ook gecancelled.. toen ook maar gewoon vakantie afgeschreven helaas en vorig jaar alsnog gegaan.. erg balen, maar soms heb je nou eenmaal geen invloed op zaken..

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:36
franssie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:40:
[...]

Mwah, de vliegmij's hebben ook een verplichting om die route om te boeken etc als er een verstoring is. In de huidige wereld is de risico premie daarvoor zichtbaar in de prijzen, dus zo heel vreemd vind ik dat niet. Vwb de eerste leg is het overzienbaar als er vertraging is, maar leg 2 is dan al vertrokken dus dan zit je halverwege zonder plan?

Hoe belangrijk is de reis voor je?
Zo had ik hem nog niet bekeken.
Reis gaat onze zomervakantie worden

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

A_ve_D schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:21:
Vraagje voor de kenners hier:

Onze vlucht van DUS naar BKK via DOH is gecanceld voor Qatar Airways.
De terugvlucht is er ook al uitgegooid, wat zijn nu onze rechten?

EU261 is van toepassing voor deze heenvlucht, dus in principe moeten ze je herboeken op de eerste mogelijke alternatieve vluchten.
Echter doet Qatar dit niet meer sinds vorige week. Als je op dit recht aanspraak wil maken, zou je het ticket moeten laten voor wat het is (geen refund vragen) en zelf een alternatief boeken en betalen, en dit vervolgens via een gerechtelijke procedure terugvorderen.
Je hoort het al, dit doet niemand.

Als je het niet erg vindt om door het oog van de storm te vliegen, kan je wel bellen en vragen om te vertrekken vanuit AMS of CDG.
Dit doen ze wel. En dat is dan kosteloos voor jou.

Als je dit niet wilt, is een refund de enige praktische oplossing. En de bittere pil slikken om een dure andere vlucht te boeken.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Imo zijn dit wel "extraordinary circumstances" waardoor EU261 niet van toepassing meer is. Ik zou daar sowieso nu niet meer op rekenen.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:28:
Imo zijn dit wel "extraordinary circumstances" waardoor EU261 niet van toepassing meer is. Ik zou daar sowieso nu niet meer op rekenen.
Die is wel van toepassing, echter niet voor compensatie. Alternatieve vlucht of volledige terugbetaling en vergoeding/hotel bij langere overstap blijft gewoon gelden.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:25:

[Afbeelding]
Dit lijkt nu een dummy te zijn, gebruikt voor een deel van de refund-stoelen. Heb nu 2 confirmations binnen dat de refund wordt toegekend, waarvan deze er eentje is en de andere de orginele boeking (waarvan het geld al terug is). Beide bedragen opgeteld, maakt het totaalbedrag voor de stoelen. Hopelijk gaan anderen hun geld ook gewoon terug blijven zien, Qatar heeft diepe zakken.

Mijn boefje is liev!

• PWM
  • Niet online
Als ik mij zo inlees, gaan we zo tussen de 3 en 5 weken een flinke uitval van vluchten krijgen, startende in zuid-Azië. Mochten mensen naar die regio gaan; Zorg er in ieder geval voor dat je de middelen hebt om langer te blijven en wellicht een ticket op een andere route voor te schieten.

Ik ben zelf ook in Vietnam half mei, kom er helaas niet omheen. Maar met een zakelijke creditcard op zak is het wat makkelijker praten natuurlijk.

Ben benieuwd hoeveel berichten we gaan krijgen in de kranten: "Piet en Anna compleet overvallen nu de vluchten vanuit Bali geannuleerd zijn"

• Mawlana
  • Laatst online: 00:42
PWM schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:42:
Als ik mij zo inlees, gaan we zo tussen de 3 en 5 weken een flinke uitval van vluchten krijgen, startende in zuid-Azië.
Dat is tegen het einde van de meivakantie. Gaat nog leuk worden dus.

Ik hoop dat ouders slim genoeg zijn om NIET met de kinderen een verre reis te maken vóór de eindexamens... :X

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:10
Als ik mij zo inlees, gaan we zo tussen de 3 en 5 weken een flinke uitval van vluchten krijgen, startende in zuid-Azië....
Mm..vertrek 17 april met t gezin naar Namibië, terug 4 mei. Geen Azië, maar heeft iemand een idee hoe de brandstof status in Afrika is?

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:51

Louw Post

Cerenas

Hier ook volgende maand richting Azië, maar de kans gepakt van Qatar Airways voor een full refund na het volgen van het nieuws en de berichten hier, onze vluchten opnieuw geboekt via Xiamen. Ervaring zal misschien wat minder zijn, maar denk dat er dan wat meer zekerheid is dat onze vluchten gewoon doorgaan. (En een wat veiliger gevoel, gezien Qatar naast Iran ligt.) Meevallertje dat het ook 200 euro goedkoper is.

Terugweg wel een lange overstap, maar geeft ons de kans om China (Xiamen) een keer te bezoeken, misschien snakken we daarna nog naar meer. :)

Denk dat onze enige 'grote' zorgen dan de vluchten in Azië zelf zijn nog, Philippine Airlines en JEJU Air. In de Filipijnen gaat het in ieder geval niet heel best met brandstof.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-04 17:35
Ik volg het dagelijks: Qatar Airways vliegt weer vanaf Schiphol naar Doha. Ik kreeg berichten dat de maatschappij onze tijden heeft aangepast. Momenteel vliegen wij vanaf Schiphol om 16:25 uur. Alleen is er tot nu toe enkel een vlucht om 22:00 uur beschikbaar, en onze aansluiting op Malaysia Airlines (codeshare met Qatar Airways) om 01:50 uur staat steeds als geannuleerd. Malaysia Airlines vliegt nu wel weer vanaf Doha om 10:50 uur 's ochtends. Wij vliegen pas op 23 mei. Waarschijnlijk worden wij, als de situatie ongewijzigd blijft, omgeboekt naar de vlucht van 22:00 uur, met aankomst in de ochtend in Doha, om vervolgens om 10:50 uur verder te vliegen met Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur. Voor Singapore heb ik de tickets nog niet geboekt; het is allemaal zo onzeker dat ik dit op het allerlaatste moment doe. Het plan is om op 30 mei vroeg in de ochtend naar Singapore te gaan en op 31 mei met de laatste vlucht terug te keren naar Kuala Lumpur.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als ik mij zo inlees, gaan we zo tussen de 3 en 5 weken een flinke uitval van vluchten krijgen, startende in zuid-Azië. Mochten mensen naar die regio gaan; Zorg er in ieder geval voor dat je de middelen hebt om langer te blijven en wellicht een ticket op een andere route voor te schieten.

Ik ben zelf ook in Vietnam half mei, kom er helaas niet omheen. Maar met een zakelijke creditcard op zak is het wat makkelijker praten natuurlijk.

Ben benieuwd hoeveel berichten we gaan krijgen in de kranten: "Piet en Anna compleet overvallen nu de vluchten vanuit Bali geannuleerd zijn"
Ja, als je er niet tenminste rekening mee houdt dat je een paar dagen vertraging op kan lopen vanwege het annuleren en/of comprimeren van vluchtschema's heb je wel echt een plaat voor je kop. En zorg dat je inderdaad een ruime CC of simpelweg genoeg saldo hebt. Ter plaatse heb ik ook al vrijwel gratis annuleerbare bootovertochten geboekt i.p.v. regionale vluchten mochten die laatste geannuleerd worden. Goed, dit gaat dan over Zuid-Korea en Japan, dus misschien kleiner risico.

Op mijn werk heb ik in elk geval alles op de achtergrond klaargezet voor het geval ik wat later terug ben, zodat men toch vooruit kan met het leiden en organiseren van een reis die ik hoofdzakelijk geregeld heb.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:43
Louw Post schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:47:

Denk dat onze enige 'grote' zorgen dan de vluchten in Azië zelf zijn nog, Philippine Airlines en JEJU Air. In de Filipijnen gaat het in ieder geval niet heel best met brandstof.
Misschien stemt dit je wat gerust.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:49

verschilt waar precies in azië toch? ik denk dat de situatie in maleisie/singapore/indonesie wat milder is dan in bijv. vietnam/thailand

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93yUCn1n4mkM6FII-GKSV5RPjuE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kIab3zIiuGbAXCdZYeX4hXyB.png?f=fotoalbum_large
https://www.google.com/travel/flights/s/gCAwdCBGak4rCBNc9

Een dealtje in Business Class. Wel B777 van Turkish dus 2-3-2 layout…

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien verkeerde topic of reageerde je op iemand specifiek?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Dit is een reis met een vliegtuig, een beetje zoals de titel van het topic aangeeft.

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:05
Reis 8 april met Emirates via Dubai naar Mauritius. 9u layover in Dubai. Uiteindelijk gekozen voor het airport hotel op DXB maar ben benieuwd of ik nog luchtalarmen ga horen. De EK145/EK146 en EK147/EK148 vluchten vliegen dagelijks tussen AMS en DXB “redelijk” on schedule (grofweg uurtje vertraging).
Pagina: 1 ... 271 272 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2