Afgelopen zaterdag weer teruggekomen van vakantie. Moet zeggen dat Xiamen Airlines niet heel erg onderdoet voor de andere grote maatschappijen. We vlogen economy, hadden nog wel gevraagd of business class upgrades beschikbaar waren voor de lange legs, maar zat helemaal vol helaas.
Onze vluchten voor de heenweg waren AMS > XMN > MNL, terugweg was ICN > XMN > AMS.
Op de heenweg was de ervaring eigenlijk grotendeels vergelijkbaar met bijvoorbeeld een KLM. De terugweg in principe ook, alleen waren de wc potten toen echt mega smerig. Alsof er meerdere vluchten niet is schoongemaakt. Personeel sprak vaak wel beperkt Engels, dus als het gesprek wat uitgebreider werd dan de keuze voor het eten of het drankje ging het al moeizaam.
De terugweg had een lange overstap van 21 uur op Xiamen. We kregen een kamer in het Xiamen Airlines hotel, was niet terug te vinden op de bekende hotel apps, maar leek ook geen publiek beschikbaar hotel te zijn. Was op een soort eigen terrein van Xiamen Airlines in de stad, waar ook flatgebouwen naast stonden voor de medewerkers. Kamer was niet zo mooi als ik voorbij zag komen in een eerdere post hier in het topic, maar prima om op te frissen en een goede nachtrust te krijgen. Ontbijt zat er ook gratis bij in, maar was echt op Chinezen gericht. Waren wel wat losse broodjes, maar zonder opties zoals beleg/boter/etc. In ieder geval een prima koffie kunnen drinken.
Dan Xiamen Gaoqi International Airport. Tja, het is niet het niveau van wat ik van westerse landen gewend ben. Zeker niet sinds we net ervoor van Incheon kwamen (echt mooi vliegveld), maar meer in lijn met wat mijn ervaring is met bijvoorbeeld Ninoy Aquino International Airport (MNL, vlieg daar bijna jaarlijks op vanwege schoonfamilie).
Alles ging eigenlijk wel soepeltjes, het invullen van de arrival card was wat lastiger op de computerschermen daar, maar een medewerker hielp ons al snel door het scherm op Chinees te zetten en alles voor ons in te vullen. Vervolgens na douane, security en bagage ophalen naar de Xiamen Airlines desk gegaan voor het hotel. Was snel geregeld en degene die over de transport ging schoof al snel een telefoon in ons gezicht met een vertaalapp om alles uit te leggen, ook meteen een taxi geregeld voor de terugweg naar het vliegveld (was wel wat prijziger dan bijvoorbeeld een DiDi, maar leek ons makkelijker). Dikke prima dus.
Ondanks dat bijna niemand (op douane na) echt Engels sprak, ging het verrassend goed. Ik heb ondertussen aardig wat Aziatische landen bezocht, maar was wel wat zenuwachtig over hoe het zou gaan in China, omdat het allemaal net wat anders gaat en ik al had gelezen dat Engels zeer beperkt is daar. Met vertaalapps (had zelf DeepL en Bing Translator) en WeChat/AliPay vooraf hebben ingesteld voor betalen ging het allemaal goed.
Ondanks de taalbarrière leken Chinezen ook erg behulpzaam en aardig (ook buiten vliegveld/hotel medewerkers), wat erg fijn was. Al is het wel een cultuur waar je even aan moet wennen.