Xandrios schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Die zijn er wel degelijk. Al dan niet in de vorm van een CFAR verzekering, wat zelfs met enkele creditcards meekomt tegenwoordig.
Laat ik het omdraaien - als je op dit moment boekt en kiest om via ME te vliegen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat daar een passende methode wordt bijgeboekt om met dit scenario te kunnen omgaan. Tenzij al 6 maand geleden geboekt uiteraard, maar dat zal niet veel/vaak het geval zijn.
Maargoed, de OP hierboven lijkt een mogelijkheid te hebben om een refund te krijgen. Indien de extra kosten niet gedekt kunnen worden door de verzekering dan zal het helemaal afhangen van de route en datums om te bepalen of er alternatieve routes zijn die met minimale extra kosten kunnen worden geboekt. Mijn vermoeden is echter dat de kosten significant hoger zullen zijn.
Zover ik weet komt een CFAR verzekering op vliegtickets weinig voor, dit is erg uitzonderlijk. Ik heb meerdere annuleringsverzekeringen bekeken en ze dekken allemaal dit soort onvoorziene situaties niet. Ik heb in Nederland nog geen enkele verzekering gevonden die CFAR verzekering aanbied.
Daarnaast denk ik dat er echt veel meer mensen zijn die meer dan 6 maanden van tevoren een ticket boeken. Zeker in de drukke periodes moet je er op tijd bij zijn om uberhaupt een ticket te kunnen krijgen voor dit soort reizen.
Wij hebben zelf eind vorig jaar geboekt, toen was er nog geen sprake van dit gedoe in het midden oosten, anders hadden wij natuurlijk nooit een vlucht via Dubai geboekt.
Mijn reisverzekering dekt het ook als reisadvies van geel naar oranje gaat, maar zoals je bij bijna alle verzekeraars ziet is oorlog daarin uitgesloten. In dit geval komt het gewijzigde reisadvies door oorlog en kunnen we dus geen aanspraak maken op de annuleringsverzekering.
PWM schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:06:
Er hoeft maar 1 drone verkeerd te landen en je zit vast. Granted, de kans is niet groot en je hebt pech als het net gebeurt als jij er bent. De kostenafweging moet ieder voor zich maken, maar volgens mij zijn er nog steeds mensen die niet begrijpen dat de kosten, die zo een paar duizend euro voor een gezin kunnen zijn, echt voor eigen rekening zijn op dat moment.
Ik begrijp wat je zegt, maar de kosten om nu te annuleren en een nieuwe vlucht te boeken zijn al snel meer dan 1000,- per persoon voor dit soort reizen. Ik snap dat er een kans bestaat dat je vast kom te zitten, maar de kans dat dit in Dubai gebeurt is echt nihil, we zijn daar 4 uurtjes tijdens de heenreis en bij de terugreis zo'n 3 uur. De kans dat we dus al in Afrika weten dat onze vlucht niet doorgaat is veel groter, in dat geval krijgen we de ticketprijs terug en kunnen we gewoon een andere vlucht boeken die rechtstreeks is.
[
Voor 31% gewijzigd door
Rik. op 23-07-2026 12:56
]