• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:26

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Het algemene hotelervaringentopic
Hotels zijn voor de één vooral een praktische plek om te slapen, terwijl ze voor de ander een belangrijk onderdeel van de reis zijn. Het leek me daarom interessant om een algemeen hotelervaringentopic te starten. Niet alleen voor vragen over punten en status, maar ook voor bijzondere hotels en goede deals.
Hotels zoeken en prijzen vergelijken
Voor het zoeken naar hotels bestaan er verschillende vergelijkingssites:
Grote hotelketens
HotelgroepLoyaliteitsprogrammaVoorbeelden van merken
Marriott InternationalMarriott BonvoyRitz-Carlton, St. Regis, W, JW Marriott, Sheraton en Moxy
HiltonHilton HonorsWaldorf Astoria, Conrad, Hilton, DoubleTree en Hampton
IHG Hotels & ResortsIHG One RewardsSix Senses, Regent, InterContinental, Kimpton en Holiday Inn
HyattWorld of HyattPark Hyatt, Andaz, Grand Hyatt en Hyatt Regency
AccorALL – Accor Live LimitlessRaffles, Fairmont, Sofitel, Pullman, Novotel en ibis
Radisson Hotel GroupRadisson RewardsRadisson Collection, Radisson Blu, Park Plaza en art’otel
De merken binnen de groepen variëren van budget tot luxehotels. Een loyaliteitsprogramma levert typisch het volgende op, afhankelijk van je status:
  • Punten voor gratis nachten
  • Kamer- en suite-upgrades
  • Gratis ontbijt
  • Lounge-toegang
  • Vroege check-in en/of late check-out
Luxe- en nichecollecties
Naast de grote ketens zijn er collecties die zich richten op onafhankelijke en kleinschalige luxehotels:Daarnaast zijn er luxe hotelgroepen zoals Aman, Four Seasons, Mandarin Oriental, Rosewood en The Peninsula Hotels.
The World’s 50 Best Hotels
Een inspiratiebron voor luxehotels is The World’s 50 Best Hotels. Deze jaarlijkse lijst wordt samengesteld op basis van stemmen van 800+ internationale experts uit de hotel- en reiswereld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQqvHKiaeeNuS2D8kTZkbNwSagk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/op2YBI4mQMZuJpE0rOQAo8iI.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:35
Wat ik zelf altijd doe als ik een leuk hotel op Booking.com oid tegenkom: Kijken of het hotel ook een eigen website heeft, vaak zijn ze dan wat goedkoper (al heb je dan meestal niet de 24-uur van tevoren annulering).

Heb één keer meegemaakt dat een hotel op Booking.com ook een diner als optie had. Kwam toen op hun eigen website erachter dat ze eigenlijk drie opties hadden voor het diner qua hoeveelheid en luxe.
Bij Booking.com had je geen keuze en kreeg je de goedkoopste optie, bij de website zelf was de meest uitgebreide variant goedkoper dan die van Booking.com :+

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Flapperbol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:21:
Wat ik zelf altijd doe als ik een leuk hotel op Booking.com oid tegenkom: Kijken of het hotel ook een eigen website heeft, vaak zijn ze dan wat goedkoper (al heb je dan meestal niet de 24-uur van tevoren annulering).

Heb één keer meegemaakt dat een hotel op Booking.com ook een diner als optie had. Kwam toen op hun eigen website erachter dat ze eigenlijk drie opties hadden voor het diner qua hoeveelheid en luxe.
Bij Booking.com had je geen keuze en kreeg je de goedkoopste optie, bij de website zelf was de meest uitgebreide variant goedkoper dan die van Booking.com :+
Daarnaast rekent Booking.com vrij hoge comissies van rond de ~15%. Zeker bij kleinere zelfstandige hotels probeer ik vaak direct te boeken om ze te ondersteunen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03
Ik ben al jaren lid van het Best Western loyaliteitsprogramma. Daar kon ik de gespaarde punten omzetten naar cadeaukaarten van Amazon, wat mij altijd wel goed uitkwam. Helaas is dat door de jaren heen steeds moeilijker gemaakt. Je krijgt steeds minder tegoed voor je punten en je moet nu eerst een BW digitale kaart kopen die je dan weer om kan zetten naar Amazon tegoed. Maar voor mij zijn dit soort opties nuttiger dan gratis (of goedkopere) nachten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

FreakNL

Well do ya punk?

Best een leuk topic.

Slechtste hotel dit jaar; met stip het Best Western Airport Plus in Kopenhagen. Ik moest daar slapen vanwege de sneeuwrommel op Schiphol in Januari, had fikse vertraging en haalde daardoor mijn layover op Kopenhagen niet… Dus ik dacht daar ff te slapen… Pffff, wat een shithole. Ik klaag niet snel maar;

Bed niet opgemaakt, 1 van de twee bedden kapot (was gelukkig alleen), geen heet water en geen stroompunten op de slaapkamer (alleen badkamer 1x). Ik was er van 2:00 (in de nacht) tot 7:00 dus het is ook een beetje een blur….

Fotos op de site zijn hilarisch, totaal niet representatief.

Recent weer paar dagen bij Van der Valk in Haarlem, dat is echt een heel plezierig hotel.

ik verblijf zo’n 50-80 dagen per jaar in hotels. Maar ik heb niet echt een voorkeur voor een keten.

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2026 22:31 ]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:26:
ik verblijf zo’n 50-80 dagen per jaar in hotels. Maar ik heb niet echt een voorkeur voor een keten.
Is het met zoveel nachten per jaar niet juist de moeite om ergens status op te bouwen?

Afgelopen jaren zit ik door werk rond de 80 nachten per jaar. Altijd net genoeg voor Marriott Bonvoy Titanium Elite en ik profiteer er vooral van op vakantie met gratis nachten via de gespaarde punten, upgrades en inbegrepen ontbijt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen keuze in hotels.

Maar heel eerlijk; hoe minutieus ik was met airmiles (ben al jaren Gold), zo laks was ik met hotels… Ik ben pas sinds kort lid van IHG, All Accor en Hilton. Alle beetjes helpen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Leuk topic, kleine tip voor de TS, SLH is tegenwoordig onderdeel van Hilton Honors. Soms zijn daar wel mooie deals mee te maken. Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar met Hilton punten Cape Fahn geboekt. 320k punten voor 5 nachten wat normaal ~€800/nacht kost.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05
Ik reis ook regelmatig voor m'n werk en ben eigenlijk m'n of meer toevallig Platinum member geworden bij All Accor. Ik vind het een prima loyaliteitprogramma en vooral de Sofitel en Fairmont ketens qua higher end wel vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zakelijk zijn er veel prima Mercure/Novotel/Pullman's te vinden. Beetje raar wel dat je in de hele wereld wordt aangesproken met bon soir, inclusief door de schoonmaak, ongeacht de lokale taal :z

Platinum is wel de sweet spot, je krijgt voldoende perks (gratis early én late check-in, prima upgrades die je strategisch bijna altijd wel richting suite kan krijgen, je wordt redelijk herkend als Platinum member waarbij alles net wat makkelijker geregeld kan worden, gratis ontbijt in Azië en suite night upgrades). Vaak lukt het mij ook wel om voor mijn meereizende collega ook een extra kamer upgrade en ontbijt te regelen, hoewel dat officieel niet kan. Voor die extra kamer krijg je wel punten voor korting en punten voor je statusniveau maar geen nachten voor je statusniveau. Sowieso werkt dat allemaal een beetje wazig, het kopen van zo'n Voyageur+ kaart helpt wel in het sneller behalen van een hoger status niveau, die haal ik er elk jaar makkelijk uit. De korting die je krijgt met die kaart is vaak niet veel beter dan de vroegboekkorting.

Ik heb nooit Diamond gehad maar op papier lijken de extra benefits tegen te vallen, en je kunt het alleen maar halen door harde cash uit te geven.

Ik ben in ieder geval wel van plan om bij all Accor op platinum te blijven, bevalt me prima. Ben van plan om te kijken of ik mijn suite night upgrades kan gebruiken voor Raffles :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 22-07-2026 00:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:42
Ook Marriott Bonvoy hier, aantal jaren Plat member. Paar stays in Ritz of JW and gaat hard met de punten. Voordeel is dat ik ook vnl bij StarAlliance zit en dan zou je ook punten over en weer kunnen slingeren als het moet.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Chief schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 03:56:
Ook Marriott Bonvoy hier, aantal jaren Plat member. Paar stays in Ritz of JW and gaat hard met de punten. Voordeel is dat ik ook vnl bij StarAlliance zit en dan zou je ook punten over en weer kunnen slingeren als het moet.
Marriott is ook mijn huismerk. Lifetime Plat daar. Op zich een prima status qua perks, late-check out, lounge etc., maar mbt upgrades stelt het niet meer veel voor tegenwoordig. Dat was als Ambassador wel anders :p

Omdat je bij Marriott geen hogere lifetime status kan halen dan Platinum is er ook weinig incentive meer (met privé vakanties Titanium behalen is niet zo makkelijk :p ) en probeer ik ook eerder wat andere hotels uit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:42
Lounges, althans in Azie waar ik vnl reis, zijn de lounges hit en miss. JW Marriott HK heeft een prachtige lounge bv

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:55

Croga

The Unreasonable Man

g0tanks schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:49:
Is het met zoveel nachten per jaar niet juist de moeite om ergens status op te bouwen?
Mijn ervaring was altijd dat de "status" niet opweegt tegen het feit dat ze gewoon niet altijd op de juiste locatie zitten. Daarnaast ga ik nooit naar hotels voor vakantie dus enige privé voordelen haal ik er niet uit. Om dan een gratis ontbijt te krijgen terwijl ik verder naar kantoor moet rijden is het mij echt niet waard.

Mijn ervaring is ook dat de duurdere hotels nauwelijks meerwaarde bieden. Waarom de baas €150 per nacht laten betalen voor een Mariott als ik ook voor €100 per nacht in een Valk kan slapen met net zo'n goed bed, een betere douche en een betere locatie? Geef mij dan maar gewoon €50 per dag opslag ;-)

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:29
Mijn ervaring ligt vooral bij de grotere hotelketens, zoals Hilton (Hampton Inn) en Hyatt Place. Ik houd zelf erg van comfort en we boeken standaard inclusief ontbijt. Een goede nachtrust is voor mij essentieel, maar ook de locatie en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer zijn doorslaggevend.

Voordat ik boek, spit ik altijd de reviews door om te kijken naar de beoordelingscijfers en de ervaringen van anderen. Dat betekent overigens niet dat we blind voor die hotelketens kiezen; we verblijven zeker niet altijd standaard bij dezelfde keten.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03
@g0tanks Enkele suggesties ter aanvulling voor de startpost:
Voor- en nadelen voor boeken via vergelijkingssites v.s. rechtstreeks bij het hotel/de keten
Mogelijkheid om Accor ALL te koppelen aan Flying Blue (geldt wellicht ook voor andere programma's)
Verkrijgen van hotelstatussen bij creditcard (Amex Platinum)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:49
Je kunt toch beter de reviews lezen op vergelijkingssites lijkt me i.p.v. een forum topic doorspitten om te kijken of iemand iets interessants zegt over, toevallig, net dat ene hotel waar je heen wilt.

Door te filteren op de hoogst scorende hotels krijg je direct een stuk beter beeld.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:29
Wally2002 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
@g0tanks Enkele suggesties ter aanvulling voor de startpost:
Voor- en nadelen voor boeken via vergelijkingssites v.s. rechtstreeks bij het hotel/de keten
Mogelijkheid om Accor ALL te koppelen aan Flying Blue (geldt wellicht ook voor andere programma's)
Verkrijgen van hotelstatussen bij creditcard (Amex Platinum)
Tegenwoordig kun je ook via Booking.com Flying Blue-miles sparen. Ik baal er zelf enorm van, want voor onze komende vakantie in Griekenland (12 nachten Athene en 12 nachten Kreta) is het hotel op Kreta via Booking.com inmiddels volledig volgeboekt. Ik wilde de boeking annuleren om deze vervolgens opnieuw mét Flying Blue te boeken, maar dat is nu dus geen optie meer. Hierdoor mis ik helaas 2.351 Flying Blue-miles. Voor het hotel in Athene heb ik overigens wel al cashback gepakt door via eDreams te boeken in combinatie met CashbackXL.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chief schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 05:41:
Lounges, althans in Azie waar ik vnl reis, zijn de lounges hit en miss. JW Marriott HK heeft een prachtige lounge bv
Dat is met veel benefits zo is mijn ervaring. Zelfs binnen een keten/merk verschilt het nog. Zelf heb ik een GHA Titanium status, laatst bij het Adlon in Berlijn top (dubbele room upgrade en omdat ik direct geboekt had 25 euro F&B tegoed wat met het magistrale maar dure ontbijtbuffet wel fijn is). Maar twee weken eerder op een doordeweekse dag in een niet vol NH hotel niets.

In de VS verblijf ik vaak in IHG hotels (ik heb daar Platinum status) maar in een Holiday Inn (express) heb je er niet veel aan (en dat is tijdens roadtrips toch wat je het meeste tegenkomt) anders dan dat je erkent wordt als member van het programma. Ook verschillende Intercontinetals bezocht, ook hit and miss.

Mijn indruk is dat de benefits heel erg van de drukte afhangen en van de medewerker die je incheckt.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik ben zelf wel fan van de Melia hotels , in NL/BE zit ik meestal in van der valk voor werk, daar die gewoon een goed restaurant hebben.

Verder de gewone ketens wereldwijd , net wat handiger is en in Saigon eigenlijk altijd het new world hotel, lekker zwembad en de lounge is fijn, veel ruimte en ontbijt/avondeten en open bar 17:00-21:00 ofzo

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Pagina: 1