• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:50

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Het algemene hotelervaringentopic
Hotels zijn voor de één vooral een praktische plek om te slapen, terwijl ze voor de ander een belangrijk onderdeel van de reis zijn. Het leek me daarom interessant om een algemeen hotelervaringentopic te starten. Niet alleen voor vragen over punten en status, maar ook voor bijzondere hotels en goede deals.
Hotels zoeken en prijzen vergelijken
Voor het zoeken naar hotels bestaan er verschillende vergelijkingssites:
Grote hotelketens
HotelgroepLoyaliteitsprogrammaVoorbeelden van merken
Marriott InternationalMarriott BonvoyRitz-Carlton, St. Regis, W, JW Marriott, Sheraton en Moxy
HiltonHilton HonorsWaldorf Astoria, Conrad, Hilton, DoubleTree en Hampton
IHG Hotels & ResortsIHG One RewardsSix Senses, Regent, InterContinental, Kimpton en Holiday Inn
HyattWorld of HyattPark Hyatt, Andaz, Grand Hyatt en Hyatt Regency
AccorALL – Accor Live LimitlessRaffles, Fairmont, Sofitel, Pullman, Novotel en ibis
Radisson Hotel GroupRadisson RewardsRadisson Collection, Radisson Blu, Park Plaza en art’otel
De merken binnen de groepen variëren van budget tot luxehotels. Een loyaliteitsprogramma levert typisch het volgende op, afhankelijk van je status:
  • Punten voor gratis nachten
  • Kamer- en suite-upgrades
  • Gratis ontbijt
  • Lounge-toegang
  • Vroege check-in en/of late check-out
Luxe- en nichecollecties
Naast de grote ketens zijn er collecties die zich richten op onafhankelijke en kleinschalige luxehotels:Daarnaast zijn er luxe hotelgroepen zoals Aman, Four Seasons, Mandarin Oriental, Rosewood en The Peninsula Hotels.
The World’s 50 Best Hotels
Een inspiratiebron voor luxehotels is The World’s 50 Best Hotels. Deze jaarlijkse lijst wordt samengesteld op basis van stemmen van 800+ internationale experts uit de hotel- en reiswereld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQqvHKiaeeNuS2D8kTZkbNwSagk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/op2YBI4mQMZuJpE0rOQAo8iI.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
Wat ik zelf altijd doe als ik een leuk hotel op Booking.com oid tegenkom: Kijken of het hotel ook een eigen website heeft, vaak zijn ze dan wat goedkoper (al heb je dan meestal niet de 24-uur van tevoren annulering).

Heb één keer meegemaakt dat een hotel op Booking.com ook een diner als optie had. Kwam toen op hun eigen website erachter dat ze eigenlijk drie opties hadden voor het diner qua hoeveelheid en luxe.
Bij Booking.com had je geen keuze en kreeg je de goedkoopste optie, bij de website zelf was de meest uitgebreide variant goedkoper dan die van Booking.com :+

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Flapperbol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:21:
Wat ik zelf altijd doe als ik een leuk hotel op Booking.com oid tegenkom: Kijken of het hotel ook een eigen website heeft, vaak zijn ze dan wat goedkoper (al heb je dan meestal niet de 24-uur van tevoren annulering).

Heb één keer meegemaakt dat een hotel op Booking.com ook een diner als optie had. Kwam toen op hun eigen website erachter dat ze eigenlijk drie opties hadden voor het diner qua hoeveelheid en luxe.
Bij Booking.com had je geen keuze en kreeg je de goedkoopste optie, bij de website zelf was de meest uitgebreide variant goedkoper dan die van Booking.com :+
Daarnaast rekent Booking.com vrij hoge comissies van rond de ~15%. Zeker bij kleinere zelfstandige hotels probeer ik vaak direct te boeken om ze te ondersteunen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08 23:13
Ik ben al jaren lid van het Best Western loyaliteitsprogramma. Daar kon ik de gespaarde punten omzetten naar cadeaukaarten van Amazon, wat mij altijd wel goed uitkwam. Helaas is dat door de jaren heen steeds moeilijker gemaakt. Je krijgt steeds minder tegoed voor je punten en je moet nu eerst een BW digitale kaart kopen die je dan weer om kan zetten naar Amazon tegoed. Maar voor mij zijn dit soort opties nuttiger dan gratis (of goedkopere) nachten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:32

FreakNL

Well do ya punk?

Best een leuk topic.

Slechtste hotel dit jaar; met stip het Best Western Airport Plus in Kopenhagen. Ik moest daar slapen vanwege de sneeuwrommel op Schiphol in Januari, had fikse vertraging en haalde daardoor mijn layover op Kopenhagen niet… Dus ik dacht daar ff te slapen… Pffff, wat een shithole. Ik klaag niet snel maar;

Bed niet opgemaakt, 1 van de twee bedden kapot (was gelukkig alleen), geen heet water en geen stroompunten op de slaapkamer (alleen badkamer 1x). Ik was er van 2:00 (in de nacht) tot 7:00 dus het is ook een beetje een blur….

Fotos op de site zijn hilarisch, totaal niet representatief.

Recent weer paar dagen bij Van der Valk in Haarlem, dat is echt een heel plezierig hotel.

ik verblijf zo’n 50-80 dagen per jaar in hotels. Maar ik heb niet echt een voorkeur voor een keten.

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2026 22:31 ]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:26:
ik verblijf zo’n 50-80 dagen per jaar in hotels. Maar ik heb niet echt een voorkeur voor een keten.
Is het met zoveel nachten per jaar niet juist de moeite om ergens status op te bouwen?

Afgelopen jaren zit ik door werk rond de 80 nachten per jaar. Altijd net genoeg voor Marriott Bonvoy Titanium Elite en ik profiteer er vooral van op vakantie met gratis nachten via de gespaarde punten, upgrades en inbegrepen ontbijt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:32

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen keuze in hotels.

Maar heel eerlijk; hoe minutieus ik was met airmiles (ben al jaren Gold), zo laks was ik met hotels… Ik ben pas sinds kort lid van IHG, All Accor en Hilton. Alle beetjes helpen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Leuk topic, kleine tip voor de TS, SLH is tegenwoordig onderdeel van Hilton Honors. Soms zijn daar wel mooie deals mee te maken. Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar met Hilton punten Cape Fahn geboekt. 320k punten voor 5 nachten wat normaal ~€800/nacht kost.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:34
Ik reis ook regelmatig voor m'n werk en ben eigenlijk m'n of meer toevallig Platinum member geworden bij All Accor. Ik vind het een prima loyaliteitprogramma en vooral de Sofitel en Fairmont ketens qua higher end wel vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zakelijk zijn er veel prima Mercure/Novotel/Pullman's te vinden. Beetje raar wel dat je in de hele wereld wordt aangesproken met bon soir, inclusief door de schoonmaak, ongeacht de lokale taal :z

Platinum is wel de sweet spot, je krijgt voldoende perks (gratis early én late check-in, prima upgrades die je strategisch bijna altijd wel richting suite kan krijgen, je wordt redelijk herkend als Platinum member waarbij alles net wat makkelijker geregeld kan worden, gratis ontbijt in Azië en suite night upgrades). Vaak lukt het mij ook wel om voor mijn meereizende collega ook een extra kamer upgrade en ontbijt te regelen, hoewel dat officieel niet kan. Voor die extra kamer krijg je wel punten voor korting en punten voor je statusniveau maar geen nachten voor je statusniveau. Sowieso werkt dat allemaal een beetje wazig, het kopen van zo'n Voyageur+ kaart helpt wel in het sneller behalen van een hoger status niveau, die haal ik er elk jaar makkelijk uit. De korting die je krijgt met die kaart is vaak niet veel beter dan de vroegboekkorting.

Ik heb nooit Diamond gehad maar op papier lijken de extra benefits tegen te vallen, en je kunt het alleen maar halen door harde cash uit te geven.

Ik ben in ieder geval wel van plan om bij all Accor op platinum te blijven, bevalt me prima. Ben van plan om te kijken of ik mijn suite night upgrades kan gebruiken voor Raffles :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 22-07-2026 00:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 10:44
Ook Marriott Bonvoy hier, aantal jaren Plat member. Paar stays in Ritz of JW and gaat hard met de punten. Voordeel is dat ik ook vnl bij StarAlliance zit en dan zou je ook punten over en weer kunnen slingeren als het moet.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Chief schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 03:56:
Ook Marriott Bonvoy hier, aantal jaren Plat member. Paar stays in Ritz of JW and gaat hard met de punten. Voordeel is dat ik ook vnl bij StarAlliance zit en dan zou je ook punten over en weer kunnen slingeren als het moet.
Marriott is ook mijn huismerk. Lifetime Plat daar. Op zich een prima status qua perks, late-check out, lounge etc., maar mbt upgrades stelt het niet meer veel voor tegenwoordig. Dat was als Ambassador wel anders :p

Omdat je bij Marriott geen hogere lifetime status kan halen dan Platinum is er ook weinig incentive meer (met privé vakanties Titanium behalen is niet zo makkelijk :p ) en probeer ik ook eerder wat andere hotels uit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 10:44
Lounges, althans in Azie waar ik vnl reis, zijn de lounges hit en miss. JW Marriott HK heeft een prachtige lounge bv

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 11:16

Croga

The Unreasonable Man

g0tanks schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:49:
Is het met zoveel nachten per jaar niet juist de moeite om ergens status op te bouwen?
Mijn ervaring was altijd dat de "status" niet opweegt tegen het feit dat ze gewoon niet altijd op de juiste locatie zitten. Daarnaast ga ik nooit naar hotels voor vakantie dus enige privé voordelen haal ik er niet uit. Om dan een gratis ontbijt te krijgen terwijl ik verder naar kantoor moet rijden is het mij echt niet waard.

Mijn ervaring is ook dat de duurdere hotels nauwelijks meerwaarde bieden. Waarom de baas €150 per nacht laten betalen voor een Mariott als ik ook voor €100 per nacht in een Valk kan slapen met net zo'n goed bed, een betere douche en een betere locatie? Geef mij dan maar gewoon €50 per dag opslag ;-)

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Mijn ervaring ligt vooral bij de grotere hotelketens, zoals Hilton (Hampton Inn) en Hyatt Place. Ik houd zelf erg van comfort en we boeken standaard inclusief ontbijt. Een goede nachtrust is voor mij essentieel, maar ook de locatie en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer zijn doorslaggevend.

Voordat ik boek, spit ik altijd de reviews door om te kijken naar de beoordelingscijfers en de ervaringen van anderen. Dat betekent overigens niet dat we blind voor die hotelketens kiezen; we verblijven zeker niet altijd standaard bij dezelfde keten.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@g0tanks Enkele suggesties ter aanvulling voor de startpost:
Voor- en nadelen voor boeken via vergelijkingssites v.s. rechtstreeks bij het hotel/de keten
Mogelijkheid om Accor ALL te koppelen aan Flying Blue (geldt wellicht ook voor andere programma's)
Verkrijgen van hotelstatussen bij creditcard (Amex Platinum)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:35
Je kunt toch beter de reviews lezen op vergelijkingssites lijkt me i.p.v. een forum topic doorspitten om te kijken of iemand iets interessants zegt over, toevallig, net dat ene hotel waar je heen wilt.

Door te filteren op de hoogst scorende hotels krijg je direct een stuk beter beeld.

• Van der Berg
Wally2002 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
@g0tanks Enkele suggesties ter aanvulling voor de startpost:
Voor- en nadelen voor boeken via vergelijkingssites v.s. rechtstreeks bij het hotel/de keten
Mogelijkheid om Accor ALL te koppelen aan Flying Blue (geldt wellicht ook voor andere programma's)
Verkrijgen van hotelstatussen bij creditcard (Amex Platinum)
Tegenwoordig kun je ook via Booking.com Flying Blue-miles sparen. Ik baal er zelf enorm van, want voor onze komende vakantie in Griekenland (12 nachten Athene en 12 nachten Kreta) is het hotel op Kreta via Booking.com inmiddels volledig volgeboekt. Ik wilde de boeking annuleren om deze vervolgens opnieuw mét Flying Blue te boeken, maar dat is nu dus geen optie meer. Hierdoor mis ik helaas 2.351 Flying Blue-miles. Voor het hotel in Athene heb ik overigens wel al cashback gepakt door via eDreams te boeken in combinatie met CashbackXL.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chief schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 05:41:
Lounges, althans in Azie waar ik vnl reis, zijn de lounges hit en miss. JW Marriott HK heeft een prachtige lounge bv
Dat is met veel benefits zo is mijn ervaring. Zelfs binnen een keten/merk verschilt het nog. Zelf heb ik een GHA Titanium status, laatst bij het Adlon in Berlijn top (dubbele room upgrade en omdat ik direct geboekt had 25 euro F&B tegoed wat met het magistrale maar dure ontbijtbuffet wel fijn is). Maar twee weken eerder op een doordeweekse dag in een niet vol NH hotel niets.

In de VS verblijf ik vaak in IHG hotels (ik heb daar Platinum status) maar in een Holiday Inn (express) heb je er niet veel aan (en dat is tijdens roadtrips toch wat je het meeste tegenkomt) anders dan dat je erkent wordt als member van het programma. Ook verschillende Intercontinetals bezocht, ook hit and miss.

Mijn indruk is dat de benefits heel erg van de drukte afhangen en van de medewerker die je incheckt.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik ben zelf wel fan van de Melia hotels , in NL/BE zit ik meestal in van der valk voor werk, daar die gewoon een goed restaurant hebben.

Verder de gewone ketens wereldwijd , net wat handiger is en in Saigon eigenlijk altijd het new world hotel, lekker zwembad en de lounge is fijn, veel ruimte en ontbijt/avondeten en open bar 17:00-21:00 ofzo

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 11:59
Flapperbol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:21:
Niet elk hotel of accomodatie heeft een eigen website.
Wat je dan kan doen is boeken via Booking.com. Bij de bevestiging krijg je contact-informatie. Dan neem je telefonisch contact op met het hotel (messaging via Booking.com zelf lijkt me niet zo'n goed idee) en vraag je of ze liever hebben dat je direct bij henzelf boekt. In veel gevallen is dat mogelijk, tegen een betere prijs/ betere kamer/ incl. ontbijt/ etc.

(Eén keer is me ook aan de balie gezegd dat ik 10% korting kon krijgen, wanneer ik mijn boeking via Booking.com ter plekke annuleerde.)

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Nopheros schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:49:
Je kunt toch beter de reviews lezen op vergelijkingssites lijkt me i.p.v. een forum topic doorspitten om te kijken of iemand iets interessants zegt over, toevallig, net dat ene hotel waar je heen wilt.

Door te filteren op de hoogst scorende hotels krijg je direct een stuk beter beeld.
Het is ook niet mijn insteek om in dit topic reviews te gaan verzamelen van individuele hotels, maar meer om discussie te voeren om de zaken eromheen. Zoals nu al mooi gaande is. :)

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-08 14:38
Een aanvulling op de discussie over boeken via Booking.com of rechtstreeks bij het hotel: bij veel luxere hotels bestaat er nog een derde mogelijkheid, namelijk boeken via een zogenoemd preferred-partnerprogramma.

Voorbeelden daarvan zijn Hilton for Luxury, Hyatt Privé, Accor HERA, IHG Destined en Marriott STARS/Luminous. Deze programma’s zijn meestal alleen toegankelijk via aangesloten travel advisors. Afhankelijk van het hotel en het programma kunnen er voordelen bij de boeking zitten, zoals:
  • gratis ontbijt;
  • ongeveer $100 hotel- of restauranttegoed;
  • een mogelijke kamerupgrade;
  • early check-in of late check-out;
  • soms een speciaal of gunstiger tarief
Het is zeker niet altijd de goedkoopste optie. Een prepaid- of membertarief kan bijvoorbeeld lager zijn. Vooral bij een verblijf van meerdere nachten kan de totale waarde door ontbijt en hoteltegoed echter behoorlijk verschillen.

Voor de transparantie: ik werk zelf met een aantal van deze programma’s. Deze manier van boeken is niet aan één aanbieder gebonden; er zijn online verschillende reisadviseurs te vinden die toegang hebben tot deze tarieven en voordelen.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:48

Louw Post

Cerenas

Van der Berg schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Tegenwoordig kun je ook via Booking.com Flying Blue-miles sparen. Ik baal er zelf enorm van, want voor onze komende vakantie in Griekenland (12 nachten Athene en 12 nachten Kreta) is het hotel op Kreta via Booking.com inmiddels volledig volgeboekt. Ik wilde de boeking annuleren om deze vervolgens opnieuw mét Flying Blue te boeken, maar dat is nu dus geen optie meer. Hierdoor mis ik helaas 2.351 Flying Blue-miles. Voor het hotel in Athene heb ik overigens wel al cashback gepakt door via eDreams te boeken in combinatie met CashbackXL.
Is dat toevallig via zo'n speciale link om te boeken? Mijn ervaring is met dat soort speciale links bij Booking dat je soms best wat duurder uit kan zijn, dus dan moet je maar kijken of je punten belangrijker vindt of een wat lagere prijs.

Verder voor het topic, leuk om de OP al te lezen. Ik wist niet van slh.com en daar lijken echt leuke hotels tussen te zitten. Wij reizen met vakanties vaak van plek naar plek en gebruiken dan vaak Booking of Agoda (Agoda is vaak goedkoper in Azië) om te zoeken, vergelijken het met de hotel website zelf en pakken dan de voordeligste. Hierdoor sparen we vaak ook geen punten bij ketens. Wel lvl3 bij Booking en Platinum bij Agoda, wat soms wat extra's geeft (in hoeverre dat echt is).

Iets anders wat ons opgevallen is. De prijsverschillen bij Booking tussen ingelogd zijn of niet, of de app gebruiken ipv de website (beide ingelogd). Ingelogd zijn op de app lijkt vaak iets goedkoper uit te vallen. Maar goed, off topic denk ik en daarom is er ook een procedure gestart door de Consumentenbond tegen ze.

Tijdens onze reizen pakken vaak een beetje de 3/4 sterren hotels (of vergelijkbaar niveau). Zijn in de meeste gevallen goed genoeg voor ons. Buiten Europea proberen we echter wel te kijken wat er tijdens het ontbijt aangeboden wordt (als dat er bij in zit). Leermomentje uit het verleden dat sommige Aziatische hotels geen of bijna geen 'continental' opties hebben. :P

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-08 14:10
Omdat dit topic misschien niet alleen bedoeld is om met de verschillende hotelbonuskaarten te wapperen (😉), hierbij mijn beste en slechtste hotelervaring.

Wat mij betreft heeft het Kurhaus op Scheveningen de allerslechtste prijs-kwaliteitverhouding van álle hotels waar ik in de afgelopen, ruim, vijftig jaar ben neergestreken (inclusief de hotels in de, toen, nog nét niet voormalige Sovjet Unie). Het is een mooi, bijzonder pand, maar daar is ook alles mee gezegd. Kamers zijn gedateerd en een beetje aftands. We hadden een 'balkon', maar dit was een openbaar meeuwentoilet. Het water in het 'zwembad' (nu ja, een wat groot uitgevallen badkuip), was vies en werd duidelijk niet gecontroleerd. Ontbijt, ranzig roerei, met zo'n patroontje erin dat je alleen in poederroerei vindt, chemisch 'vruchten'sap, oudbakken broodjes. En verder? een bakje jam en bezwete kaas. Alle ingrediënten voor een heerlijk ontbijt dus. Maar gelukkig werd alles goedgemaakt door de medewerkers. Stuurse voor zich uit kijkende jongens en meisjes die er alles aan deden om de gasten zoveel mogelijk te negeren. De ontvangst was allervriendelijkst, na een tijdje aan de incheckbalie te hebben gewacht totdat er een medewerker zich verwaardigde om mij te woord te staan. Halverwege mijn "goedemi.." onderbrak zij mij geïrriteerd. "English!", werd mij toegebeten. En terecht, belachelijk dat ik het idee heb dat ik in de meest bekende hotels van NL in het Nederlands kon communiceren. Wel jammer voor de baliemedewerkster dat haar manager dit niet opmerkte, die was namelijk te druk met Instagrammen. 

Samengevat. Het Kurhaus is niet geschikt voor een romantisch weekendje weg met je partner, minnaar of minnares. Het hotel is wél uitermate geschikt om je aanstaande ex-partner mee te delen dat je de, allang doodgebloede, relatie wilt beëindigen.

Het hotel waar ik wél buitengewoon goede herinneringen aan heb is het Reylof in Gent. Het begon daar wél met een 'fout' van dit hotel. We kwamen pas laat aan en ondanks dat wij het hotel van onze late aankomst hadden geïnformeerd, was onze kamer al weg. Direct regelde de receptioniste een kamer in een ander hotel waar wij die nacht hebben geslapen. Deze kamer was echter zó smerig (incl. andermans ondergoed mét remsporen ín het bed), dat we op het punt hebben gestaan om dan maar weer terug te rijden. De volgende ochtend dit bij het Reylof gemeld (zonder de schreeuwende 'Ollander uit te hangen), uiteraard schrok de medewerker van dienst, haalde zijn manager erbij, de manager haalde haar baas erbij. "Duizendmaal excuses, wij maken dit met u goed meneer!" En zonder dat ik iets hoefde te zeggen:
  • Werd de nacht in het vieze hotel niet in rekening gebracht.
  • Kregen we een kamer upgrade van een standaardkamer naar een (senior) suite.
  • Een gratis á la carte diner voor twee.
  • Gratis flesje prikwijn van een niet al te lullig huis.
  • Op het volgende verblijf 50 procent korting (en weer een kamerupgrade).
  • En, extragratis, twee weekends lang horen dat de medewerkers elkaar: "dat is het echtpaar @Bernard0343 . Daar moet je extra goed voor zorgen", toefluisterden.
Zo kan het dus ook.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:07
Leuk topic - wat ervaringen met verschillende loyalty programs:

Wij hebben op dit moment Hilton Diamond, IHG Diamond, Marriott Platinum en Hyatt Explorist. Ik moet er wel bij zeggen dat wij al deze statussen via creditcards of creditcard spend verkrijgen. Dat zal niet voor iedereen hier mogelijk zijn.

In het algemeen is het belangrijk om niet te veel van je status te verwachten. Wij boeken eigenlijk nooit hotels op basis van het loyaltyprogramma. We kiezen meestal voor de voordeligste optie en de beste locatie, al houden we er wel van om in een wat hoger segment hotel te verblijven.

Het is ook zo dat je status in Europa en Azië vaak meer voordelen biedt dan bijvoorbeeld in de VS, waar veel meer mensen status hebben. Ook de timing van je bezoek speelt een rol. Doordeweeks en buiten de vakanties heb je een grotere kans op leuke upgrades, omdat het hotel vaak minder bezet is. En welk segment is je hotel, in een luxe hotel zijn er leukere upgrades en een mooier ontbijt. Wij verblijven ook regelmatig in een basic hotel, omdat dat praktisch en voordeliger is wanneer we niet op een leuke getaway zijn. Bij een basic Sheraton of Marriott is het dan leuk dat je ontbijt gratis is, maar dat is vaak ook niet iets om over naar huis te schrijven.

Wat ervaringen met de verschillende programma’s. Wij verblijven overigens ook regelmatig in hotels die geen onderdeel zijn van de grote loyalty programma's.

Hilton

Fijn programma. Wij waarderen vooral dat de benefits redelijk consistent zijn over de verschillende brands. Dat wil zeggen dat je vrijwel overal een gratis continentaal ontbijt krijgt. Bij Marriott zijn er veel brands met uitzonderingen. Vaak is de benefit die je krijgt wat uitgebreider dan alleen continentaal ontbijt en kun je ook à la carte bestellen, maar dat verschilt per hotel. Late check-out is niet gegarandeerd, maar meestal hebben wij dit ook niet per se nodig. De waarde van de punten is ook vrij consistent en je kunt in het luxe segment mooie deals vinden. Bij de meer standaard hotels is dat wat moeilijker.

SLH-hotels, boutique en luxury, zoals hierboven genoemd, zijn vaak erg fraai. Wij hebben er de afgelopen jaren verschillende geprobeerd en eigenlijk altijd mooie ervaringen gehad. In verschillende landen in Europa hebben we vrijwel altijd een leuke kamerupgrade gekregen.

Een leuke tip in eigen land is Pillows in Amsterdam. Heel fraai hotel, niet per se goedkoop, maar ik denk persoonlijk wel een van de beste opties qua value in het luxe segment in Amsterdam. Leuk voor een weekendje genieten. Het Waldorf Astoria in Amsterdam is ook erg fraai, maar in onze ogen de meerprijs niet waard. Het leuke bij deze hotels is dat je door je status ook gratis ontbijt krijgt. In het luxere segment zijn ontbijtjes vaak niet goedkoop. Bij Hilton krijg je dit bovendien al vanaf Gold, een level lager dan bij de andere programma’s.

Marriott

Het voordeel van Marriott is dat ze de grootste footprint hebben. Er is vrijwel altijd wel een Marriott te vinden. Het is daardoor makkelijker om consequent bij Marriott te verblijven en zo je status en punten op te bouwen. Voor ons is dit minder relevant, omdat we dit niet actief najagen. De late check-out benefits zijn vaker gegarandeerd.

Het grootste nadeel is dat benefits zoals gratis ontbijt erg inconsistent zijn. Autograph en Design Hotels vallen in een categorie die voor ons interessant is, maar zijn vaak uitgezonderd van ontbijtbenefits. Hetzelfde geldt voor Ritz-Carlton. De waarde van de punten fluctueert meer en het is moeilijker om een echt goede deal te vinden.

IHG

Wij verblijven niet zo vaak in een IHG-hotel. Dat komt vooral doordat de footprint een stuk kleiner is en je ze dus minder snel tegenkomt. De benefits zijn vergelijkbaar met Hilton, maar verder hebben we er niet heel veel ervaring mee.

Hyatt

Wij hebben hier een mid-tier status. Het nadeel is zeker de beperkte footprint. Wat ons wel is opgevallen, is dat late check-out vrijwel altijd proactief wordt aangeboden. Die is bij dit level ook gegarandeerd. Daarnaast hebben we meerdere keren een upgrade gekregen.

Gevoelsmatig pakken Hyatt-hotels de loyalty benefits wat proactiever op dan de andere programma’s, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Het is wel zo dat Hyatt-status wat moeilijker te verkrijgen is. Dat speelt misschien ook een rol.

Recent hebben we wel een slechte ervaring gehad bij het Park Hyatt in Milaan. (al is dat allemaal relatief, voor de prijs was het een slechte ervaring, maar prima geslapen ;)) Mooi hard product, maar slechte recognition en service. We hadden toen nog Globalist en er was vrijwel geen recognition. Ook los van status was de service ver onder de maat voor een hotel op dit niveau. De attitude was heel dedain. Ik heb vergelijkbare dingen gelezen in reviews over het Park Hyatt Milaan. De ervaringen lijken erg wisselend. Ik zou dus zeker een ander hotel kiezen als dit hotel voor de toekomst op je lijstje staat.

Overall hebben we de laatste periode erg leuke voordelen gehad bij Hilton en SLH. Maar uiteindelijk is het vooral een leuke bonus als je iets krijgt. Reken nooit op allerlei upgrades, dan kan het ook niet tegenvallen. Ik zou zelf nooit een hotel boeken puur omdat het onderdeel is van een bepaalde chain.

Een andere leuke tip, hierboven ook al genoemd, is om te boeken via STARS, Amex FHR, enzovoort. Je krijgt dan vaak leuke credits van $100 tot $150, regelmatig gegarandeerde early check-in of late check-out en andere voordelen. Vaak is het de meerprijs waard en soms is het niet eens veel duurder. Altijd goed om even te checken

• xileS
  • Niet online
Ik kan overal wel slapen, maar mijn partner is wel weer een moeilijke slaper. Dus vaak laat ik haar kiezen. We kijken vooral naar de locatie en de prijs-kwaliteitverhouding.

We waren bijvoorbeeld laatst voor Parijs aan het kijken, maar €600 per nacht vind ik echt te gortig 8)7. Uiteindelijk voor een Mercure (ALL) gekozen, wat ook al bijna 300 per nacht is. Ik check meestal ook even of ik via een cashbacksite nog wat kan terugkrijgen. In dit geval is via ShopBuddies 12% cashback geregistreerd.

Voorheen eigenlijk vaak via Hotels.com geboekt (icm cashback), waarbij je gratis nachten spaart. Daarnaast kijken we meestal ook nog even op Trivago of het hotel ergens anders niet veel goedkoper is. Tegenwoordig heb ik echter het idee dat zulke platforms helemaal niet meer zo goedkoop zijn. Ze zijn vooral handig om hotels te zoeken en prijzen te vergelijken.

Afgelopen vakantie in Azië hebben we twee verblijven bij Marriott geboekt, maar van de status die je via AMEX Platinum krijgt, merk je in de praktijk eigenlijk weinig. En al die verschillende loyaliteitsprogramma's maken het er ook niet bepaald overzichtelijker op.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:33
Ik boek hoofdzakelijk via Hotels.com puur voor de flexibiliteit en het overzicht. Op de tweede plaats Marriott, maar bijna altijd als ik Marriott direct boeken vergelijk met Hotels.com is het significant duurder via Marriott zelf. De punten worden pas interessant vanaf een hoge status (heb zelf slechts Gold) en i.c.m. een Marriott creditcard heb ik het idee. Tweede reden is dat in de VS er altijd overal zat keuze is binnen de Marriott groep, maar sommige andere regio's waar ik naar toe reis is dat niet het geval of je moet flink ingeven op dingen als locatie / afstand van waar je daadwerkelijk moet zijn. Dat gezegd hebbende, ik kijk altijd wel of het prijsverschil niet te groot is want een beetje naar lifetime status toewerken is altijd welkom.

Hotels.com is recent veranderd van beloning systeem, voorheen kreeg je per 10 nachten 1 overnachting ter waarde van 10% van het gemiddelde van de afgelopen 10 nachten. Nu is dat deze maand omgezet naar Hotels.com cash, waarmee je alsnog dezelfde beloning krijgt (10% van gemiddelde van afgelopen 10 nachten) maar nu kan je zelf bepalen hoeveel/hoe weinig te gebruiken. Ben best blij ermee, want voorheen had ik een aantal rewards die lastig te gebruiken waren omdat de waarde dermate hoog was, dat het zonde was om een kamer te boeken die "goedkoper" was dan de reward waard was. Ander voordeel bij Hotels.com is dat je rewards krijgt voor alles wat via jouw account is geboekt, e.g. 5 nachten voor 4 kamers krijg je 20 stamps mits alles op dezelfde account geboekt.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik boek voor mijzelf zo'n 100 nachten per jaar. Dit is ~70 zakelijk en de rest prive.

In principe gaat alles via Hotels.com. Voornamelijk om het hier boven al genoemde, de 10% cashback.

Wat betreft de loyalty programma's bij de grote hotelketens ben ik eigenlijk gestopt. Ik slaap gewoon te weinig bij 1 keten om dat echt nuttig te houden. Ook toen ik nog wel hogere status had, merkte ik, behalve wat welkomst drankjes e.d., weinig verschil. En dan heb je nog het probleem dat je de punten ook weer beperkt kan uitgeven.

Overigens kan je via https://earnonline.flyingblue.com/nl/ ook weer extra miles krijgen op je hotels boeking, zonder dat je hoeft in te leveren op cashback.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:33
PWM schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:36:

Overigens kan je via https://earnonline.flyingblue.com/nl/ ook weer extra miles krijgen op je hotels boeking, zonder dat je hoeft in te leveren op cashback.
Wist ik niet, altijd mooi meegenomen! Verder sluit ik me bij de rest aan, enige benefit waar ik blij van word is vroeg in/uit checken en dan is de Marriott Gold status reeds genoeg merendeel van de tijd. Dat tasje met een flesje water en een koekje doet me weinig..

• Van der Berg
Louw Post schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Is dat toevallig via zo'n speciale link om te boeken? Mijn ervaring is met dat soort speciale links bij Booking dat je soms best wat duurder uit kan zijn, dus dan moet je maar kijken of je punten belangrijker vindt of een wat lagere prijs.

Verder voor het topic, leuk om de OP al te lezen. Ik wist niet van slh.com en daar lijken echt leuke hotels tussen te zitten. Wij reizen met vakanties vaak van plek naar plek en gebruiken dan vaak Booking of Agoda (Agoda is vaak goedkoper in Azië) om te zoeken, vergelijken het met de hotel website zelf en pakken dan de voordeligste. Hierdoor sparen we vaak ook geen punten bij ketens. Wel lvl3 bij Booking en Platinum bij Agoda, wat soms wat extra's geeft (in hoeverre dat echt is).

Iets anders wat ons opgevallen is. De prijsverschillen bij Booking tussen ingelogd zijn of niet, of de app gebruiken ipv de website (beide ingelogd). Ingelogd zijn op de app lijkt vaak iets goedkoper uit te vallen. Maar goed, off topic denk ik en daarom is er ook een procedure gestart door de Consumentenbond tegen ze.

Tijdens onze reizen pakken vaak een beetje de 3/4 sterren hotels (of vergelijkbaar niveau). Zijn in de meeste gevallen goed genoeg voor ons. Buiten Europea proberen we echter wel te kijken wat er tijdens het ontbijt aangeboden wordt (als dat er bij in zit). Leermomentje uit het verleden dat sommige Aziatische hotels geen of bijna geen 'continental' opties hebben. :P
Helaas was ik bij het boeken van ons hotel op Kreta volledig vergeten om dit via het Flying Blue-portaal van Booking.com te doen. Ik wilde de boeking nog annuleren om hem opnieuw te plaatsen, maar het hotel is inmiddels overal volledig volgeboekt. Het verblijf kostte € 1.175,97 voor 12 nachten, waardoor ik nu helaas 2.351 miles mis. Het hotel in Athene is gelukkig wel met cashback geboekt via eDreams in combinatie met CashbackXL voor € 989,- (eveneens 12 nachten).

Twee geplande tours in Athene en op Kreta lopen wel netjes via het Flying Blue-portaal van GetYourGuide. Aangezien we met Transavia vliegen, pakken we daar ook de nodige miles. Voor de binnenlandse vlucht van Athene naar Kreta met Aegean Airlines sparen we daarnaast ook nog extra mijlen via ons United MileagePlus-account.

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 24-07-2026 09:01 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mrsar schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:04:
Ik ben zelf wel fan van de Melia hotels , in NL/BE zit ik meestal in van der valk voor werk, daar die gewoon een goed restaurant hebben.

Verder de gewone ketens wereldwijd , net wat handiger is en in Saigon eigenlijk altijd het new world hotel, lekker zwembad en de lounge is fijn, veel ruimte en ontbijt/avondeten en open bar 17:00-21:00 ofzo
Eigenlijk is er niets mis met de Vd Valks, maar wat ze niet hebben zijn goede restaurants. De bediening is meestal niet al te best (jong en onervaren). En wat ze als hoofdgerechten serveren is zo'n 80% een vleesgerecht met groenten en patat. Ik heb zelfs één keer gehad dat er in Sneek zelfs maar één gerecht op de kaart stond wat je niet met de groenten en patat zou eten. En ze kunnen allemaal prima een lekker stuk vlees voor je bereiden, maar een goed restaurant, nee dat hebben ze eigenlijk niet. Wat je bij de Valks over het algemeen wel erg goed kunt is (zakelijk) lunchen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
Mijn partner en ik zijn doorgaans wat meer fan van kleinschaligere boutique hotels dus dan kom je niet zo snel uit bij de grote ketens met loyaliteitsprogramma's. Uitzondering is een keten in onze favoriete bestemming Londen. Daar hebben we al een aantal keren gelogeerd bij een aparthotel van Citadines, onderdeel van de Ascott groep.

En Booking.com gebruiken we dan net zoals velen om te zoeken, niet om te boeken.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:02
D-e-n schreef op zondag 26 juli 2026 @ 00:15:
Mijn partner en ik zijn doorgaans wat meer fan van kleinschaligere boutique hotels dus dan kom je niet zo snel uit bij de grote ketens met loyaliteitsprogramma's. Uitzondering is een keten in onze favoriete bestemming Londen. Daar hebben we al een aantal keren gelogeerd bij een aparthotel van Citadines, onderdeel van de Ascott groep.

En Booking.com gebruiken we dan net zoals velen om te zoeken, niet om te boeken.
Eerlijk gezegd begrijp ik de weerstand tegen platforms zoals Booking.com vanuit consumentenoogpunt niet zo goed.

Als je via Booking boekt, zit je qua prijs eigenlijk altijd goed. Zij hebben hun tarieven over het algemeen prima uitonderhandeld.

Daarnaast biedt Booking vaak de optie om tot 24 uur van tevoren gratis of tegen minimale kosten te annuleren. En dat regel ik bij hen met 1 druk op de knop. Probeer dat maar eens rechtstreeks bij heel veel individuele hotels. Dat kost een hoop tijd en gedoe. Ook bespaart het je simpelweg een hoop rompslomp met de reisverzekering.

Een ander groot pluspunt is veiligheid. In principe laat je betaalgegevens bij 1 platform achter, in plaats van op 30 verschillende, soms verouderde hotelwebsites.

Dat veel hoteliers moeite hebben met de voorwaarden of commissies van Booking.com, daar heb ik als consument eerlijk gezegd geen boodschap aan. Als hotels liever hebben dat we rechtstreeks bij hen boeken, moeten ze zelf maar zorgen voor een even toegankelijk, veilig en gebruiksvriendelijk boekingssysteem. Maarja dat moet er geïnvesteerd worden.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
@49euro
Omdat het een naar kutbedrijf is dat de hotels uitknijpt. Net zo goed als Thuisbezorgd de bezorgrestaurants uitbuit en Uber de chauffeurs. Dit soort toko's zijn net als de Googles en Microsofts van deze wereld te groot geworden dus als er een mogelijkheid is die simpel te passeren wil ik dat gewoon doen. En als hotels daar blij van worden is dat ook in mijn belang uiteindelijk.

Ik heb overigens zelden moeite met het reserveringssysteem van hotels dus die opmerking snap ik sowieso niet.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

49euro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Een ander groot pluspunt is veiligheid. In principe laat je betaalgegevens bij 1 platform achter, in plaats van op 30 verschillende, soms verouderde hotelwebsites.
Veilig is Booking zeker niet. En nonchalant zijn ze daarmee ook na een serieus incident:
Booking.com datalek 2026

• xileS
  • Niet online
[...]

Zou ik niet teveel op vertrouwen. Kwam gisteren nog een bericht tegen dat er families zijn opgelicht via Booking. Een villa gehuurd via de site van Booking, maar blijkbaar helemaal niet bestaat of te huur is.
Als eigenaren zich melden bij Booking om hun huis eraf te laten halen, doen ze schijnbaar niks.

Ik had vorig jaar een hotel via Booking geboekt en kwam er later achter dat het via site van hotel een stuk goedkoper was en had aanspraak gemaakt op laagste prijs garantie. Na wat heen en weer mailen heb ik mijn gelijk gehad, maar verschil uitbetalen doen ze niet :').

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:27
Kleinschalige familiehotels vind ik de leukste. Die persoonlijke sfeer die daar is vind je niet bij de grote ketens.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter

Dat veel hoteliers moeite hebben met de voorwaarden of commissies van Booking.com, daar heb ik als consument eerlijk gezegd geen boodschap aan. Als hotels liever hebben dat we rechtstreeks bij hen boeken, moeten ze zelf maar zorgen voor een even toegankelijk, veilig en gebruiksvriendelijk boekingssysteem. Maarja dat moet er geïnvesteerd worden.
Ik denk dat die conclusie wat te kort door de bocht is.

Booking profiteert van enorme schaalvoordelen. Vrijwel iedere reiziger begint daar zijn zoektocht, waardoor hotels het niet kunnen veroorloven om er niet op te zitten. Een individueel hotel kan prima een moderne website met een goed boekingssysteem hebben, maar kan simpelweg niet concurreren op bereik, marketingbudget, etc.

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-08 14:38
[...]

Als je via Booking boekt, zit je qua prijs eigenlijk altijd goed. Zij hebben hun tarieven over het algemeen prima uitonderhandeld.
Booking heeft soms scherpe tarieven, maar ik zou zeker aanraden om ook op andere websites te kijken. Afhankelijk van het hotel en de reisdata zijn er geregeld elders betere prijzen of gunstigere voorwaarden te vinden.
Pagina: 1