All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Als een andere persoon de rekening betaald verwachten ze ook daar dat de naam op de kaart klopt met degene die 'm gebruikt. Corporate kaart werkt natuurlijk anders.....maar ook daar staat vaak nog een naam van een persoon op.CyBeR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:21:
Op zich is het ook helemaal niet vreemd dat iemand anders dan de persoon die de kamer gebruikt, betaalt. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als een bedrijf een overnachting voor een medewerker betaalt.
Niet slim..... je zal dan ook je pincode moeten afgeven en dat is gewoon niet toegestaan conform je kaartvoorwaarden. Gebeurt er iets verder met je kaart dan ben je serieus de klos.tweakfdr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:56:
Op zich wil ik mijn card wel uitlenen alleen als er controle komt op naam die op de kaart staat dan is er een afwijking in de voorletter.
En het kan werken omdat er met pin tegenwoordig wat minder streng naar de andere gegevens wordt gekeken. Maar reken er niet op.
Vraag een nevenkaart voor je dochter aan (vanuit jouw account) of regel het op een andere manier.
Corporate kaarten staan idd op naam van een persoon + bedrijf, en als de persoon die bij de kaart hoort incheckt dan hoort dat idd bij elkaar.TweakGP schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:25:
[...]
Als een andere persoon de rekening betaald verwachten ze ook daar dat de naam op de kaart klopt met degene die 'm gebruikt. Corporate kaart werkt natuurlijk anders.....maar ook daar staat vaak nog een naam van een persoon op.
Maar ik heb geen corporate kaart, en als mijn baas voor mij een hotelkamer boekt dan staat mijn naam op de boeking (want ik ben de gast) en zijn naam op de credit card. Nogmaals dit is een prima normale situatie.
In praktijk werkt een debitcard ook gewoon (alleen moet je wel genoeg saldo hebben voor borg). Ik weet niet bij welke bank ze zit en of ze al een Mastercard/Visa Debit heeft? Bij sommige banken kan je ze geloof ik gratis aanvragen. Zie topic op Tweakers (Mastercard stopt met Maestro). Anders kan je bij 1 van de Neobanken vast ook wel een Mastercard/Visa regelen.tweakfdr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:56:
Mijn 17 jarige dochter gaat binnenkort naar Londen en heeft een creditcard nodig voor het hotel waar ze heen gaan. Helaas kan ze geen eigen creditcard nemen bij de banken, je moet 18 zijn (ook al verdiend ze genoeg). Nu heeft mijn bank ASN een contract met ICS en ik kan hier een tweede kaart aanvragen waarvoor ik verantwoordlijk ben. Prima, alleen hier moet je ook minimaal 18 jaar zijn dus dit gaat ook niet.
Op zich wil ik mijn card wel uitlenen alleen als er controle komt op naam die op de kaart staat dan is er een afwijking in de voorletter.
Hoe gaan jullie hiermee om?
In België doen ze er nog een schepje bovenop. 250k bonus voor nieuwe Platinum kaarthouders via referral. JEETJEhollandje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
[...]
dat zijn wel ongekende aanmeldbonussen. Ik ga denk ik maar wat vrienden uitnodigen want als ik zelf alleen al 120.000 punten krijg per aanvraag kan ik net zo goed hun lidmaatschap voor een half jaar betalen en de punten gebruiken. Al krijg je €0,01 per punt met een redemption heb je een half jaartje gold er zo uit
Begint zo wel echt een soort MLM te worden. De benefits versoberen constant en de enige manier zoals deze kaart het nog enigzins waard blijft is door klanten te werven voor amex. Ik speel het spelletje wel mee
En de spend requirement van 4000 euro in de eerste 3 maanden is weg. In plaats daarvan moet je de kaart langer dan een jaar aanhouden en hem elke maand minstens één keer gebruiken. Dit is op zich wel gunstiger voor de meeste nieuwe kaarthouders. Enkel een nadeel voor de mensen die er hit&runs mee deden.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Van een Chinese webshop waar ik al vaker dingen heb besteld, heb ik recent een electro motor mogen ontvangen. Motor stond netjes met de technische tekeningen en juiste foto’s op de site, echter is de motor binnen en hebben ze de temperatuur kabel compleet verkeerd geplaatst, recht naast het schroefdraad. Hierdoor kan ik er niks mee, want mijn mount past niet niet op. Ook kan je hem überhaupt niet stevig bevestigen op deze manier met een gat recht naast het schroefdraad.
Lijkt wel alsof ze te veel temperatuur sensor loze motoren hadden, gaatje er hebben bijgeboord en simpelweg de temperatuur kabel met een klodder kit hebben dicht gemaakt.
Het gaat hier om een waterdichte motor!!
Wat zeggen jullie?
Zie foto’s, hopelijk is het verschil te zien…
:strip_exif()/f/image/8DRv42EvipWgUTAWwcpWRiFR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sN8RBzxVEN49HgxLzPPGGjLe.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat wil je claimen?CartoonGuy14 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
Beste mensen, ik wil even een vraag aan jullie stellen over de haalbaarheid van mijn claim.
Wat is de link met "Ervaringen met credit cards"?
Spel en typfouten voorbehouden
My 2cts, kun je het uitleggen aan je schoonmoeder? Dan kun je het ook uitleggen aan een desk in welke vorm dan ook in dit geval voor een CC-claim. (Gebaseerd op je huidige tekst, nog niet en moet je nog wat herschrijven.)CartoonGuy14 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
Beste mensen, ik wil even een vraag aan jullie stellen over de haalbaarheid van mijn claim.
Van een Chinese webshop waar ik al vaker dingen heb besteld, heb ik recent een electro motor mogen ontvangen. Motor stond netjes met de technische tekeningen en juiste foto’s op de site, echter is de motor binnen en hebben ze de temperatuur kabel compleet verkeerd geplaatst, recht naast het schroefdraad. Hierdoor kan ik er niks mee, want mijn mount past niet niet op. Ook kan je hem überhaupt niet stevig bevestigen op deze manier met een gat recht naast het schroefdraad.
Lijkt wel alsof ze te veel temperatuur sensor loze motoren hadden, gaatje er hebben bijgeboord en simpelweg de temperatuur kabel met een klodder kit hebben dicht gemaakt.
Het gaat hier om een waterdichte motor!!
Wat zeggen jullie?
Zie foto’s, hopelijk is het verschil te zien…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar uuh, past dit vraagstuk niet veel beter in Shopping forum ?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Omdat ik het met een creditcard heb gekocht?FredvZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Wat wil je claimen?
Wat is de link met "Ervaringen met credit cards"?
De foto van de site, inclusief de technische tekening, komt niet overeen met het geleverde product. Daardoor heb ik werkelijk niks aan het product. Ik kan het niet monteren gezien het geleverde product structurele afwijkingen vertoont.True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:50:
[...]
My 2cts, kun je het uitleggen aan je schoonmoeder? Dan kun je het ook uitleggen aan een desk in welke vorm dan ook in dit geval voor een CC-claim. (Gebaseerd op je huidige tekst, nog niet en moet je nog wat herschrijven.)offtopic:
Maar uuh, past dit vraagstuk niet veel beter in Shopping forum ?
T.o.v. de technische tekening en foto’s op de product pagina.
Ja sorry, wist niet waar ik het moest plaatsen.
[ Voor 10% gewijzigd door CartoonGuy14 op 03-02-2026 20:59 ]
Ik zou het hotel ff bellentweakfdr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:56:
Mijn 17 jarige dochter gaat binnenkort naar Londen en heeft een creditcard nodig voor het hotel waar ze heen gaan. Helaas kan ze geen eigen creditcard nemen bij de banken, je moet 18 zijn (ook al verdiend ze genoeg). Nu heeft mijn bank ASN een contract met ICS en ik kan hier een tweede kaart aanvragen waarvoor ik verantwoordlijk ben. Prima, alleen hier moet je ook minimaal 18 jaar zijn dus dit gaat ook niet.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Sometimes you need to plan for coincidence
hebben we gedaan, debit card op naam is goed. Wel baal ik ervan dat ik geen tweede Creditcard kan aanvragen op haar naam met mij als verantwoordelijke.
En het is weer raak. Daar staat nu iets meer dan 1k open, en waarschijnlijk nog €500 aan reserveringen in vreemde valuta nav betalingen. En misschien (weet niet zeker) 2x €1000 aan hotelreserveringen. Ik hoop dat die reserveringen erop staan, anders is het echt dieptriest.Mawlana schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Er staat bij mij op dit moment een bedrag van iets meer dan 3k open.Mijn spend afgelopen jaar was een veelvoud daarvan... Het is niet alsof ik minder ben gaan uitgeven ofzo.
Een paar maanden geleden zou volgens hun tool een betaling van 70k nog wel goedgekeurd worden. Bizar hoe een limiet zo snel omlaag kan.
Nu in Japan. Godzijdank heb ik nog een Mastercard mee.
Klaar met Amex nu.
-edit
Je kan op de website van Amex je bestedingsruimte inzien (de pagina waar je kan checken of een betaling wordt goedgekeurd). Het staat op jawel € 2000. 😂
Dat betekent dat de hotelreserveringen er niet eens op staan.
Niet normaal dit hahaha..
[ Voor 11% gewijzigd door Mawlana op 04-02-2026 15:23 ]
Het opstaande bedrag is al meegenomen boven de bestedingsruimte, wat betekent dat er nog €2000 besteed kan worden. Resevering is zeker van invloed op de bestedingsruimte. Ik geloof dat boven de € 500 resevering dat totaal € 2500 resevering is ?Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:15:
[...]
En het is weer raak. Daar staat nu iets meer dan 1k open, en waarschijnlijk nog €500 aan reserveringen in vreemde valuta nav betalingen. En misschien (weet niet zeker) 2x €1000 aan hotelreserveringen. Ik hoop dat die reserveringen erop staan, anders is het echt dieptriest.
Nu in Japan. Godzijdank heb ik nog een Mastercard mee.
Klaar met Amex nu.
-edit
Je kan op de website van Amex je bestedingsruimte inzien (de pagina waar je kan checken of een betaling wordt goedgekeurd). Het staat op jawel € 2000. 😂
Dat betekent dat de hotelreserveringen er niet eens op staan.
Niet normaal dit hahaha..
Maar hebt je ook gecheckt ook hoger bedrag bij bestedingruimte of is echt tegen limiet ?
Ik heb ook idee dat geheel verhaal niet compleet is ?
Nee, ik kan zeer zeker geen €2000 besteden.Ultrafast schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Het opstaande bedrag is al meegenomen boven de bestedingsruimte, wat betekent dat er nog €2000 besteed kan worden. Resevering is zeker van invloed op de bestedingsruimte. Ik geloof dat boven de € 500 resevering dat totaal € 2500 resevering is ?
Maar hebt je ook gecheckt ook hoger bedrag bij bestedingruimte of is echt tegen limiet ?
Ik heb ook idee dat geheel verhaal niet compleet is ?
Het openstaande bedrag is €1250, met nog iets van €500 aan uitstaande betalingen (vreemde valuta, nog niet zichtbaar). Betaling van €200 wordt gewoon geweigerd.
Het verhaal is gewoon zoals het is. Hoezo niet compleet?
Ah ok misschien dacht ik ff met website bestedingruimte mijn excuus hoor. Ik zie idd je alleen via speciaal platnium website kan bestedingruimte kan checken bij andere kaart is niet te zien hoeveel nog over besteden. Wel vreemd dat je alleen kan platinum kaart besteden met € 2000....Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:05:
[...]
Nee, ik kan zeer zeker geen €2000 besteden.
Het openstaande bedrag is €1250, met nog iets van €500 aan uitstaande betalingen (vreemde valuta, nog niet zichtbaar). Betaling van €200 wordt gewoon geweigerd.
***members only***
/f/image/3eCQJgU0r2Lijk9RlesnEKKx.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij gewoon 3x groene kaart en 1 FB silver elke 21K ... Moet ik voor platinum kaart met lagere bestedingruimte ik weet het niet.
Precies dat laatste. Voor de klanten die willen inspelen op upgrades, downgrades per zes maanden wordt hiermee een hak gezet.florholvoet schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:57:
[...]
In België doen ze er nog een schepje bovenop. 250k bonus voor nieuwe Platinum kaarthouders via referral. JEETJE
En de spend requirement van 4000 euro in de eerste 3 maanden is weg. In plaats daarvan moet je de kaart langer dan een jaar aanhouden en hem elke maand minstens één keer gebruiken. Dit is op zich wel gunstiger voor de meeste nieuwe kaarthouders. Enkel een nadeel voor de mensen die er hit&runs mee deden.
Dit. Er moet minimaal iemand van het reisgezelschap meerderjarig zijn en soms zelfs minimaal 21.Radiodurans schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:08:
Mag ze überhaupt wel een hotelkamer huren als minderjarige?
Ik heb vaak genoeg in hotelkamers gezeten als minderjarige in mijn eentje. Dat is echt een onzinverhaal dat er minimaal iemand meerderjarig moet zijn. Offtopic overigensCitroentjuh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:57:
[...]
Dit. Er moet minimaal iemand van het reisgezelschap meerderjarig zijn en soms zelfs minimaal 21.
Hmm interessant. Zou je ook de link kunnen delen waar je dit ziet? Ik ken de "Check uw bestedingsruimte" tool van ze maar voor al mijn 3 AMEX kaarten staat er "Uw kaart heeft geen vooraf ingestelde bestedingslimiet." Als ik dan iets invoer bij "verwachte aankoopbedrag" krijg ik prima terug maar weer geen limiet te zien.Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:05:
[...]
***members only***
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Inloggen op de website, en dan staat er onder je huidige saldo een linkje naar "check uw bestedingsruimte" of iets dergelijks.Mirabis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:28:
[...]
Hmm interessant. Zou je ook de link kunnen delen waar je dit ziet? Ik ken de "Check uw bestedingsruimte" tool van ze maar voor al mijn 3 AMEX kaarten staat er "Uw kaart heeft geen vooraf ingestelde bestedingslimiet." Als ik dan iets invoer bij "verwachte aankoopbedrag" krijg ik prima terug maar weer geen limiet te zien.
Lijkt erop dat American Express besloten heeft om je een 'vast' limiet te geven in plaats van een 'flexibel' limiet. Mogelijk heb je een mail gekregen hierover dat ze je limiet hebben aangepast en/of ze bewijs van inkomsten willen zien. Kan ook te maken hebben met de blokkade waar je laatst over schreef.Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:05:
[...]
***members only***
Eens dat het offtopic is maar ik reageerde op een andere post. En ik heb het over buitenland, niet hier. Vorige maand nog gehoord van collega die precies dit probleem had met zoon die minderjarig was en in Londen nergens een hotel kon boeken. Dus onzin is het zeker niet. Andere toon zou je ook beter staan, goedenavond.hollandje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:10:
[...]
Ik heb vaak genoeg in hotelkamers gezeten als minderjarige in mijn eentje. Dat is echt een onzinverhaal dat er minimaal iemand meerderjarig moet zijn. Offtopic overigens
Dat is alleen helaas voor platinum kaart speciaal vip ruimte. Met gewone kaarten krijgen we alleen te zien of besteedbaar bedrag dus niet over (bedrag) besteden.Mawlana schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:30:
[...]
Inloggen op de website, en dan staat er onder je huidige saldo een linkje naar "check uw bestedingsruimte" of iets dergelijks.
Bij inlognaam.
:strip_exif()/f/image/ifdbbIBVVVdMoXdTO27YBnB0.png?f=user_large)
Wist niet daar kan checken bij platinum website. Ben ook wel benieuwd hoe eruit centurion website gerucht met dark theme dacht ik🙈.
[ Voor 17% gewijzigd door Ultrafast op 04-02-2026 20:09 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Zr40 op 06-02-2026 11:37 ]
Het is wel nog afwachten of deze werkwijze ook voor upgrades gaat gelden. Zou me inderdaad niet verbazen.Jewie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Precies dat laatste. Voor de klanten die willen inspelen op upgrades, downgrades per zes maanden wordt hiermee een hak gezet.
De reservering stond voor volgende zaterdag. Ik ben nu nog op vakantie, dus ik ga zo 1,2,3 niet een andere keuze maken. Er stond eindelijk een halal restaurant in de lijst, en dat kon ook nog net voor de ramadan.Beste gast,
Wij informeren u hierbij dat het helaas niet langer mogelijk is voor Afghaans Restaurant Afsana om deel te nemen aan het Dining for 2 evenement van februari. Dit betekent dat uw huidige reservering bij dit restaurant geannuleerd zal worden.
U kunt via de Amex Experience App eenvoudig een nieuwe reservering maken bij een van de andere deelnemende restaurants binnen het evenement.
Onze excuses voor het eventuele ongemak dat dit kan veroorzaken. Wij hopen u alsnog een fijne culinaire ervaring te mogen bieden bij een ander restaurant.
Daar gaat weer 1/3e deel van m'n benefit.
Heb je je nieuwe horloge nog met je AMEX of met je MC gehaald?Mawlana schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:
Amex weet het verder te verpesten. In dit geval niet Amex zelf, maar een partner.
[...]
De reservering stond voor volgende zaterdag. Ik ben nu nog op vakantie, dus ik ga zo 1,2,3 niet een andere keuze maken. Er stond eindelijk een halal restaurant in de lijst, en dat kon ook nog net voor de ramadan.
Daar gaat weer 1/3e deel van m'n benefit.
MC. Hotels heb ik ook afgerekend met MC.True schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Heb je je nieuwe horloge nog met je AMEX of met je MC gehaald?![]()
Het helpt niet dat het overmaken van geld naar Amex niet (bijna) instant is.
Amex is aardig wat wisselkoersopslag misgelopen. 🤷♂️
[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 06-02-2026 16:43 ]
Neig nu naar Amex Green of Blue. Waarschijnlijk de best beschikbare klantenservice van alle aanbieders. Daarnaast is de noodzaak nu ook niet zo hoog, behalve dat het handig is om een CC te hebben.
Zoals?Uniciteit schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:34:
Al enkele jaren bij ING. Aantal matige ervaringen, dus deze maand ga ik 'm opzeggen.
Ik zou een Amex om eerlijk te zijn niet als énige CC hebben. Krijg je er niet ook gewoon een (MC/Visa) bij je betaalrekening? Ik gebruik voornamelijk m'n Amex tegenwoordig maar heb nog een MC achter de hand van ING (die dus bij m'n rekening zit) voor als zowel Amex als Maestro niet geaccepteerd wordt. Als ik met díe drie kaarten niet kan betalen dan wil die onderneming gewoon geen geldNeig nu naar Amex Green of Blue. Waarschijnlijk de best beschikbare klantenservice van alle aanbieders. Daarnaast is de noodzaak nu ook niet zo hoog, behalve dat het handig is om een CC te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2026 18:40 ]
Sinds dat het dedicated NL klantenserviceteam er niet meer is vind ik de kwaliteit niet echt een pluspunt bij Amex.Uniciteit schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:34:
Neig nu naar Amex Green of Blue. Waarschijnlijk de best beschikbare klantenservice van alle aanbieders. Daarnaast is de noodzaak nu ook niet zo hoog, behalve dat het handig is om een CC te hebben.
De klantenservice is dan wellicht goed bereikbaar en beschikbaar, maar als je kaart geblokkeerd wordt (under review) en het gewoon twee weken duurt voordat men laat weten dat de geüploade documenten niet voldoen, heb je daar ook niets aan.
Meest recent een voorbeeld rond de feestdagen, waarbij een reservering voor borg (autohuur) werd geblokkeerd. Echter... dat was de énige transactie die werd geblokkeerd. Ik kon bij hetzelfde bedrijf, bij dezelfde betaalterminal, met dezelfde pas, wél andere transacties doen. Contact opgenomen en kwam bij de Alarmlijn uit en die konden inderdaad zien dat alleen die ene transactie steeds werd geblokkeerd. Zij konden die blokkeringen niet opheffen. De fraude-afdeling die tijdens reguliere kantoortijden had dat wel kunnen fixen, maar ik zat in een andere tijdzone en belde nét na de Nederlandse kantoortijd. Ik zou dus de volgende dag terug kunnen bellen... Oh nee, feestdagen, dus ze waren er een extra dag niet, dus 2 dagen later
Had vervolgens de pech dat ik wat later tijdens de reis gebruik wilde maken van de reisverzekeringsdekking. Die waren telefonisch nou ook niet optimaal bereikbaar en op het officiële mailadres (voor de reisdekking) heb ik, ondanks meerdere pogingen, helemaal nul reactie gekregen.
Ik wilde over het geheel een klacht doen, want die service mag echt wel beter, zodat het in ieder geval geregistreerd werd. ING kent dus alleen 'feedback klachten'. Het wordt geregistreerd, maar je krijgt er geen antwoord of reactie op. Zelfs niet als je dat specifiek vraagt. Enige mogelijkheid is dan werken met aangetekende brieven waarbij een reactie 6 weken mag duren.
Oftewel: niet super tevreden. Komt bovenop de ervaring van vorig jaar waarbij ik te maken had met een paar fraudulente afschrijvingen en hun Alarmlijn doodleuk reageerde met: 'Oh, als de reservering definitief is moet je maar het GeldTerugService-formulier invullen.'
Betaalmogelijkheden heb ik gelukkig wel. Ik heb nog een normale ING betaalrekening en met die nieuwe passen kun je ook 'creditcard betalingen' (om het maar zo te noemen) doen bij online winkels als er geen ondersteuning is voor iDEAL o.i.d. Vallen onder het Mastercard netwerk.Ik zou een Amex om eerlijk te zijn niet als énige CC hebben. Krijg je er niet ook gewoon een (MC/Visa) bij je betaalrekening? Ik gebruik voornamelijk m'n Amex tegenwoordig maar heb nog een MC achter de hand van ING (die dus bij m'n rekening zit) voor als zowel Amex als Maestro niet geaccepteerd wordt. Als ik met díe drie kaarten niet kan betalen dan wil die onderneming gewoon geen geld
Daarnaast nog een Visa Debit Card als back-up (zonder debit marking). Back-ups zijn er dus en het werkt altijd wel. Creditcard zou echt nog voor die situaties zijn waar bijv. hotels een échte creditcard vereisen.
Ik zat in een vergelijkbare situatie (ook vanuit ING), maar als je kijkt naar de (verzekerings) dekking voor online aankopen zit je met Amex al snel aan de duurdere kaarten. Uiteindelijke de ANWB Visa Gold Card genomen.Uniciteit schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:34:
Al enkele jaren bij ING. Aantal matige ervaringen, dus deze maand ga ik 'm opzeggen.
- Goedkoop
- Goede dekking met Visa qua betaalmogelijkheden
- Goede verzekering ook met online aankopen
- ICS dus klantenservice zal overwegend goed/oké zijn (geen praktische ervaring)
- Dekking voor autohuur voor vakanties (had ING ook)
Edit: m.b.t. ING, vergeet niet al je digitale CC-afschriften te downloaden VOORDAT je opzegt. Ondanks dat dit mogelijk zou moeten zijn volgens de instructies kan dit nadrukkelijk niet. Ik heb uiteindelijk een boekwerk per post ontvangen en kan ze zelf gaan inscannen (WTF) omdat ik de afschriften wilde downloaden 1 min na opzeggen i.p.v. 1 min ervoor.
Treurnis ten top ..
[ Voor 15% gewijzigd door True op 06-02-2026 20:53 ]
Het kan ook zijn dat ik het nu even aankijk zonder creditcard. Alle debit kaarten die ik heb hebben nu ook zo'n creditcardnummer, dus puur voor online aankopen is dat prima om te gebruiken. Daarvan heb ik dus zowel een Visa als Mastercard variant.
Blijft het enige echte voordeel nog inderdaad autohuur en verzekering over.
Dit heet een PAN-nummer of Payment Card Number.Uniciteit schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:14: zo'n creditcardnummer,
De ANWB Visa Gold is toch alleen voor ANWB abonnementhouders?True schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Ik zat in een vergelijkbare situatie (ook vanuit ING), maar als je kijkt naar de (verzekerings) dekking voor online aankopen zit je met Amex al snel aan de duurdere kaarten. Uiteindelijke de ANWB Visa Gold Card genomen.M.i. dé kaart voor +/- modaal Nederland. En in dit topic zitten best een aantal mensen die ver boven modaal zitten met ditto spend.
- Goedkoop
- Goede dekking met Visa qua betaalmogelijkheden
- Goede verzekering ook met online aankopen
- ICS dus klantenservice zal overwegend goed/oké zijn (geen praktische ervaring)
- Dekking voor autohuur voor vakanties (had ING ook)
Edit: m.b.t. ING, vergeet niet al je digitale CC-afschriften te downloaden VOORDAT je opzegt. Ondanks dat dit mogelijk zou moeten zijn volgens de instructies kan dit nadrukkelijk niet. Ik heb uiteindelijk een boekwerk per post ontvangen en kan ze zelf gaan inscannen (WTF) omdat ik de afschriften wilde downloaden 1 min na opzeggen i.p.v. 1 min ervoor.
Treurnis ten top ..
Ja, 12,50 per jaar of zo.Jazco2nd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:08:
[...]
De ANWB Visa Gold is toch alleen voor ANWB abonnementhouders?
[ Voor 119% gewijzigd door We Are Borg op 08-02-2026 15:13 ]
[ Voor 109% gewijzigd door Zr40 op 09-02-2026 22:04 ]
Amex ziet dit als een kaarthouder de afgelopen 12 maanden. Soms lukt het wel, maar niet altijd. Ik zou het persoonlijk niet proberenPipmitz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:55:
Zou het in theorie mogelijk zijn om mijn vriendin (die al gebruik maakt van de platinum partner kaart) via een referral een gold card te laten nemen? (Nu met de referral bonus van 120k). Belangrijk is wel dat ze nog steeds de perks van de platinum partner kaart zou moeten behouden. Of zit amex dit gewoon als: al een kaart gehad afgelopen 6mnd.?
Aangezien ik dit nog wel eens doe vroeg ik me af of er goede alternatieven zijn. Zou de Rabo Goldcard een goed alternatief zijn voor deze use case?Boekt u weleens geld over van uw Mastercard Classic naar een (bank)rekening of creditcard? Of gebruikt u uw creditcard om een tegoed op te waarderen voor een prepaid card, beleggingsrekening of een (crypto)wallet? Vanaf 1 mei rekenen we hiervoor 2,5% kosten over het overgeboekte of opgewaardeerde bedrag. Tenzij u een tegoed heeft op uw Mastercard Classic en de overboeking of opwaardering daar helemaal binnen valt, dan betaalt u geen kosten (artikel 13.4).
Nog niet gehad (ABN Amro Gold), maar dus op te lossen middels een tegoed te houden? Na de maandelijkse betaling een tegoed opwaarderen en dan overzetten. Revolut gebruik ik namelijk enkel voor bepaalde (lage) diensten of incidenteel vreemde valuta opnemen. Normale betalingen wil ik ivm. verzekeringen via de normale cc laten lopen.nvdbosch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
Ik krijg net een bericht van ICS over het aanpassen van de voorwaarden. Ze gaan geld vragen voor het opwaarderen van bijvoorbeeld een Revolut rekening:
[...]
Aangezien ik dit nog wel eens doe vroeg ik me af of er goede alternatieven zijn. Zou de Rabo Goldcard een goed alternatief zijn voor deze use case?
Hier nog geen mail gehad.nvdbosch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
Ik krijg net een bericht van ICS over het aanpassen van de voorwaarden. Ze gaan geld vragen voor het opwaarderen van bijvoorbeeld een Revolut rekening:
Het was denk ik een kwestie van tijd, dat dit doorgevoerd zou gaan worden. Dit soort transacties levert voor ICS relatief weinig op neem ik aan (ergens zal er wel een percentage aan fees opgestreken worden door het kaartschema en/of de payment service provider).
Sterker nog het geeft een hoop 'extra' werk bij KYC checks.
Wat ik ook wel netjes vind is dat ze het per 1 mei in laten gaan, dan kun je op zoek naar alternatieven zonder dat je gelijk moet gaan betalen.
Voor Revolut in het bijzonder kan je een normale geldoverboeking gebruiken, dat kost niets.nvdbosch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
[...]
Aangezien ik dit nog wel eens doe vroeg ik me af of er goede alternatieven zijn. Zou de Rabo Goldcard een goed alternatief zijn voor deze use case?
De reden dat dit wordt aangepast is dat het bij het met een credit card opwaarderen van een betaalrekening of ander betaalmiddel feitelijk gaat om een transactie die gelijk staat aan een geldopname. Ik verwacht dat dit bij de Rabo Goldcard ook met kosten gepaard gaat.
Hier wordt wel eens misbruik van gemaakt want dit is dan eigenlijk een gratis kredietopening. Het is logisch dat ze hier maatregelen voor treffen.
Pin maar niet erop zelf met ruimschoots 5x inkomsten krijgt je niet altijd toegewezen. Ze verhogen elke keer snel achter... zelf heb ik geen ICS-card dat komt hun vage beleid met geld terugservice hoor plus gerucht slecht beveiliging met 3DS. Ze wijzen liever aan deur uitgang dan verwelkomen hoor.Youtl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:56:
Ondertussen lijkt het erop dat ICS de inkomensgrens heeft verhoogd naar €1500 per maand voor het kunnen aanvragen van een creditcard bij ze. Ben benieuwd of ING en Rabobank ook gaan volgen.
Amex vind ik 100% top en zet ook wagenwijd deur open voor mij dus ICS kaart hoeft van mij niet meer. ING creditcard platinium heb ik al ...
Trustpilot en refund is ook om huilen lachen
ING geen probleem met refund al heb ik 2x gebruik van maken hoor.
[ Voor 23% gewijzigd door Ultrafast op 16-02-2026 17:52 ]
Nu ook bij abn amro gold card gekregen.nvdbosch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
[...]
Helaas. En je moet deze ook echt niet doen, want ze kunnen hem achteraf corrigeren. Staan aantal voorbeelden online van de laatste actie waar mensen opeens weer in de min schoten.Pipmitz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:55:
Zou het in theorie mogelijk zijn om mijn vriendin (die al gebruik maakt van de platinum partner kaart) via een referral een gold card te laten nemen? (Nu met de referral bonus van 120k). Belangrijk is wel dat ze nog steeds de perks van de platinum partner kaart zou moeten behouden. Of zit amex dit gewoon als: al een kaart gehad afgelopen 6mnd.?
Thanks voor de reacties! Ik dacht al zoiets hoor, dus ga het niet doen. Maar wilde het even checkenPWM schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:17:
Helaas. En je moet deze ook echt niet doen, want ze kunnen hem achteraf corrigeren. Staan aantal voorbeelden online van de laatste actie waar mensen opeens weer in de min schoten.
[ Voor 7% gewijzigd door Pipmitz op 17-02-2026 19:19 ]
direct, nee. Je amex account naam moet overeenkomen met het miles account waar deze uiteindelijk naar toe gaan. Je kan wel miles samen poolen via de airline om zo gebruik te maken van de punten bij elkaar. Let wel op dat als je een vlucht via qatar wilt booken met je BA avios je de punten moet overschrijven naar qatar via BA en dan daar een family pool op te zetten.Jewie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:31:
Zelf ben ik in het bezit van een Amex Gold en ik overweeg om via de referral een kaart voor mijn vrouw aan te vragen (beiden pakken dan wat punten). Is het uiteindelijk mogelijk om voor beide kaarten de Amex Rewards naar 1 Miles account over te boeken?
Je kan miles poolen bij airlines. Maar of dat mogelijk is en welke restricties hangt af van de airline.Jewie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:31:
Zelf ben ik in het bezit van een Amex Gold en ik overweeg om via de referral een kaart voor mijn vrouw aan te vragen (beiden pakken dan wat punten). Is het uiteindelijk mogelijk om voor beide kaarten de Amex Rewards naar 1 Miles account over te boeken?
Voor KLM bijvoorbeeld kun je maximaal 2 volwassen en 6 kinderen in dezelfde pool hebben.
Pooled mijlen kan je ook niet transferen, dit kan enkel vanuit de individuele accounts.
Met Amex MR punten kan je gelukkig naar BA Avios. Die kan je vervolgens gratis transfereren naar Finnair Avios (beide accounts op dezelfde naam) en via Finnair kan je Avios overboeken naar andere mensen voor een fixed fee van €10. Dit is een regelrechte sweet spot die ongezien is in de wereld van airmiles.
Bespaar jezelf dus een hoop gedoe, betaal die €10 en dan kan je alle mijlen gewoon in je eigen account deponeren. Je Finnair accounts moeten wel 3 maanden oud zijn, dus als je dit denkt ooit nodig te hebben, kan je ze best al aanmaken voor jezelf en je vrouw.
Ik moet zeggen dat ik de pool functie van KLM toch ontzettend handig vind. Dat opent extra mogelijkheden. Stel dat je een awardboeking wil maken van 150k punten (2 maal 75k) en je hebt er 50k en je partner 100k, door te poolen kun je deze dan toch boeken. Anders had je deze niet kunnen boeken. Daarnaast boek ik vaak al onze boekingen, wat het ook wat praktischer maakt om te poolen. In sommige programma's heb je ook een voordeel d.m.v. status voor award boekingen, als je partner die status niet heeft is poolen soms voordelig.florholvoet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
Mijlen poolen is handig om mijlen van familieleden te verzamelen die anders toch maar in orphan accounts zouden belanden. Maar voor de rest is het eigenlijk bijzonder onhandig. Vaak eindig je in het "armste" account dan met een onbruikbaar klein aantal mijlen, dat enkel nog kan worden opgebruikt via de pool.
Pooled mijlen kan je ook niet transferen, dit kan enkel vanuit de individuele accounts.
Met Amex MR punten kan je gelukkig naar BA Avios. Die kan je vervolgens gratis transfereren naar Finnair Avios (beide accounts op dezelfde naam) en via Finnair kan je Avios overboeken naar andere mensen voor een fixed fee van €10. Dit is een regelrechte sweet spot die ongezien is in de wereld van airmiles.
Bespaar jezelf dus een hoop gedoe, betaal die €10 en dan kan je alle mijlen gewoon in je eigen account deponeren. Je Finnair accounts moeten wel 3 maanden oud zijn, dus als je dit denkt ooit nodig te hebben, kan je ze best al aanmaken voor jezelf en je vrouw.
In het geval van MR punten is dit in twee stappen, eerst transfer je je MR naar Flyingblue, daarna kan je jullie punten poolen.
Wij doen dat bij alle programma's waar je kan poolen zonder beperkingen. Omdat je daarmee meer mogelijkheden hebt, zeker als je beide maar een beperkt aantal punten in je account hebt. Het poolen van punten verdiend door vliegen zet vaak wat minder zoden aan de dijk omdat het niet zo'n groot aantal is, zoals @florholvoet benoemd.
De programma's waar wij pooling gebruiken:
- KLM Flying Blue: geen beperkingen. Bijkomend voordeel is dat ik KLM extra heb, waar er extra promo awards beschikbaar zijn. Dus boeken via mijn account is soms voordeliger. Mocht je platinum zijn is er ook een voordeel doordat je betere saver award availability hebt en geen change fees.
- Aeroplan: Geen beperkingen, met status of een air canada creditcard heb je toegang tot betere awardrates, wat voordelig kan zijn bij het poolen van miles.
- Atmos/Alaska: Met de juiste status/kaart worden sommige partner redemption fees gewaived, aangezien enkel ik die status heb, is het voordelig om miles te poolen.
Ik weet dat er nog andere programma's zijn waar dit kan. Maar daar heb ik geen ervaring mee. De 10 euro optie bij Finnair is ook aardig, die kende ik nog niet.
Let op niet alle programma's die ik noem zijn transfer partners van AMEX Nederland.
Bij Avios wil je soms wel echt de mijlen overzetten van BA naar Qatar, Finnair, Iberia, Aer Lingus voor een boeking. In theorie zijn dat allemaal partners en kan je die boeken vanuit BA, maar in de praktijk verschilt de getoonde availability, cancellation terms etc.
Maar daar wringt dan het schoentje: de gepoolde mijlen kan je niet transfereren, enkel vanuit de individuele accounts. Vandaar dus de truuk om ze over te hevelen via de Finnair Store mits €10 fee.
Zojuist ook maar gebeld. Engelstalig en hij deed een beetje overdreven, alsof ik een geweldige klant ben en geweldige aanbod krijg.anjistha schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:35:
Ik heb gisteren Amex gebeld voor de retentie-optie (doe dat elk jaar). Ze gaven me 50.000 punten en 1 punt extra op elke aankoop voor de komende drie maanden.
Maar idd gewoon nog steeds de 50k en 1 extra per euro.
Moet alleen ff een transactie doen met me Amex geloof ik.
Nu gelijk voor 21 februari 2027 genoteerd dat ik moet bellen weer.
Of Apple Pay. En dan je ICS card als betaalmiddel kiezen. Dat werkt: maar zou ics dat ook onderscheppen en de fee berekenen?Zr40 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Voor Revolut in het bijzonder kan je een normale geldoverboeking gebruiken, dat kost niets.
De reden dat dit wordt aangepast is dat het bij het met een credit card opwaarderen van een betaalrekening of ander betaalmiddel feitelijk gaat om een transactie die gelijk staat aan een geldopname. Ik verwacht dat dit bij de Rabo Goldcard ook met kosten gepaard gaat.
Bij Apple Pay wordt onderliggende informatie van de verkoper (en in dit geval Revolut) gewoon doorgegeven waaronder de MCC, een opwaardering d.m.v. Apple Pay laat ICS zien als 'Money Transfer'.Ro-Maniak2 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Of Apple Pay. En dan je ICS card als betaalmiddel kiezen. Dat werkt: maar zou ics dat ook onderscheppen en de fee berekenen?
Zou wat zijn, anders kon ik gewoon geld van m'n credit card opnemen naar m'n betaalrekening en daarmee de creditcard-rekening betalen. En dan dus gratis miles/punten krijgen.
Met de door DKB uitgegeven kaart ging dat idd, geen idee of het met de nieuwe ook gaat?mfkne schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:00:
Dat laatste was dus net Revolut en de Hilton Honors Visa uit Duitsland mogelijk.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik schreef al het opwaarderen van je Revolut rekening met een ICS Card (al dan niet via Apple Pay) bij ICS zichtbaar worden als 'Money Transfer'. Dit werkt nu dus al. ICS gaat pas vanaf mei geld hiervoor vragen en het is vrijwel zeker dat al dit soort transacties in aanmerking komen voor de fee.Ro-Maniak2 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:49:
… Ik begrijp het, dus het zou voor de hand liggen dat dit niet werkt, maar heeft iemand het al geprobeerd?
Technisch kan dit dus al (jaren), maar bij veel creditcards wordt dit gedrag via de algemene voorwaarden vaak niet toegestaan en kun je een mail of belletje verwachten als er geld 'rondgepompt' wordt (manufactured spending).CyBeR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:01:
Zou wat zijn, anders kon ik gewoon geld van m'n credit card opnemen naar m'n betaalrekening en daarmee de creditcard-rekening betalen. En dan dus gratis miles/punten krijgen.
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1