• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:29
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:51:
[...]

Goed dat inderdaad nog steeds gewaarschuwd voor dit soort cadeaubonnen... zag ook apple gift 4% in woolsocks maar uiteindelijk toch niet met amex gedaan maar gewoon met debit card ING gedaan. Amex is bedoeld alleen voor normaal transacties uitgaven idd...
Dat is wel onzin mij betreft. Je zou gewoon je amex hier voor moeten kunnen gebruiken. Zolang je geen absurde bedragen aan giftcards koopt, die kunnen wijzen op manufactured spend, zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Ik koop regelmatig giftcards met mijn amex, nog nooit een issue gehad. Maar ik koop dan ook enkel af en toe wat giftcards bij een goede aanbieding, Uber, Adidas, etc. Erg klein percentage van mijn totale spend.

In die zin, zou je ook kunnen denken, gaat ING nu ook een fraude onderzoek starten omdat je bij die winkel hebt betaald en je betaalrekening in tussentijd blokkeren?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tuniq schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 02:22:
[...]

In die zin, zou je ook kunnen denken, gaat ING nu ook een fraude onderzoek starten omdat je bij die winkel hebt betaald en je betaalrekening in tussentijd blokkeren?
Niet onwaarschijnlijk om eerlijk te zijn. Er is zoveel shit met gift cards die gebruikt worden door oplichters en andere criminelen. Als je een keer een gift card van een paar tientjes koopt geen probleem maar als je meteen "honderden euro's" spendeert denk ik wel dat er ergens alarmbellen af gaan, ongeacht welke bank je gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Het zit denk ik in de hoogte van de bedragen en wellicht ook hoe vaak je dat soort uitgaven doet.

Aan de andere kant: waarom kun je met Amex afrekenen bij zo’n shop, terwijl ze dat eigenlijk niet willen… klinkt eigenlijk ook gek.

Zijn AH cadeaubonnen nog ergens te krijgen zonder dat een wat grotere transactie gelijk opvalt?
(En je met Amex kan betalen)

[ Voor 4% gewijzigd door Wally2002 op 06-03-2026 06:11 ]

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:00
Wally2002 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:08:
Het zit denk ik in de hoogte van de bedragen en wellicht ook hoe vaak je dat soort uitgaven doet.

Aan de andere kant: waarom kun je met Amex afrekenen bij zo’n shop, terwijl ze dat eigenlijk niet willen… klinkt eigenlijk ook gek.
Het is hetzelfde als met geld opnemen. Amex bied het aan maar wil eigenlijk niet dat je het gebruikt.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
Youtl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Het is hetzelfde als met geld opnemen. Amex bied het aan maar wil eigenlijk niet dat je het gebruikt.
Snap je punt (voor geld opnemen moet Amex dit aanzetten en er zijn hoge kosten), maar het is wel toegestaan en wordt ook uitgelegd op de Amex site hoe dit werkt.
Dus niet helemaal hetzelfde.
Edit: maar inderdaad als je alleen maar veel cash opneemt en geen “normaal “ uitgavenpatroon laat zien zal je ook wel een belletje krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wally2002 op 06-03-2026 08:44 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:51:
[...]

Goed dat inderdaad nog steeds gewaarschuwd voor dit soort cadeaubonnen... zag ook apple gift 4% in woolsocks maar uiteindelijk toch niet met amex gedaan maar gewoon met debit card ING gedaan. Amex is bedoeld alleen voor normaal transacties uitgaven idd...
Wat een onzinnige voorwaarden. Waar ligt dan de grens? Gaan zedan straks ook in het kassasysteem van de Primera kijken om te zien of ik een cadeaukaart heb gekocht of een slof sigaretten?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:51
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Wat een onzinnige voorwaarden. Waar ligt dan de grens? Gaan zedan straks ook in het kassasysteem van de Primera kijken om te zien of ik een cadeaukaart heb gekocht of een slof sigaretten?
Amex grijpt in als je excessieve uitgaven doet voor bonnen, loterijen etc. Dit kan buiten het beoogd gebruik van de kaart liggen en in het Europesebetalingsverkeer als witwassen worden gezien. Ook zaken als Paypal betalingen voor bitcoin en tegoed opwaarderingen kunnen zo gezien worden. Een keer een tegoedbon kopen zal echt geen probleem zijn. Bedragen van meer dan 1000,- kunnen onder review komen, ook al doe je die in kleine bedragen per keer.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Ik zou er voorzichtig mee zijn.

Ik heb niet zo lang geleden eindelijk telefoontje van Amex gehad n.a.v. mijn kaarten die 'under review' waren. De aangeleverde documentatie m.b.t. mijn inkomsten (bankafschriften) was (eindelijk) beoordeeld en verder ok. Kaarten weer vrijgegeven. (gaat overigens nog wel een klacht naar Amex doordat ik onnodig lang mijn kaarten niet heb kunnen gebruiken maar wel maandbijdrage geïncasseerd).

Ik heb eind vorig jaar gebruik gemaakt van een actie voor AH tegoedbonnen met korting, en die met Amex betaald. (kaartdirect.nl). Paar honderd euro, twee losse aankopen. Men begon over die transacties. Dit is niet de bedoeling, mij werd nadrukkelijk verzocht geen aankopen van dit soort tegoedkaarten te doen vanwege zorgen om fraude, en het zou tegen de voorwaarden zijn. Ben verder niet echt in discussie gegaan. De transacties vielen dus op doordat men wist dat deze bij een shop zijn gekocht die alleen maar handelt in cadeaubonnen, beltegoed, etc.
Vreemd, ik heb meer dan 1000 euro aan Woolsocks bonnen besteld en nog nooit een belletje of melding gehad. Vraag me af wat erachter zit. Verder tussen de 40-50k aan spend verspreid over 2 kaarten.

Edit: dit zijn overigens eigenlijk ook positieve dingen voor Amex, aangezien je normaliter bijvoorbeeld niet bij de AH of Decathlon kunt betalen met de kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 06-03-2026 11:07 ]

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:27
finsdefis schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Vreemd, ik heb meer dan 1000 euro aan Woolsocks bonnen besteld en nog nooit een belletje of melding gehad. Vraag me af wat erachter zit. Verder tussen de 40-50k aan spend verspreid over 2 kaarten.

Edit: dit zijn overigens eigenlijk ook positieve dingen voor Amex, aangezien je normaliter bijvoorbeeld niet bij de AH of Decathlon kunt betalen met de kaart.
Het is niet niet bedoeld dat sponser reclame van te maken en woolsock vind ik wel goed maar het moet niet vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs. Aangezien dat amex klanten wilt graag een amex blijven zonder probleem kunnen gebruiken. Het blijft gewoon grijs gebied dus.

• finsdefis
  • Niet online
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Het is niet niet bedoeld dat sponser reclame van te maken en woolsock vind ik wel goed maar het moet niet vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs. Aangezien dat amex klanten wilt graag een amex blijven zonder probleem kunnen gebruiken. Het blijft gewoon grijs gebied dus.
Ik heb geen idee wat je precies zegt met "vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs"(?), maar als je doelt op dat ik eventueel reclame zou maken dan klopt dat niet. Ik zet alleen mijn persoonlijke ervaring tegenover die van iemand anders. Het kan goed gaan, maar soms ook niet. Dus inderdaad een grijs gebied, dat ben ik wel met je eens.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een betaalkaart waarmee je niet kunt betalen bij de winkels waar je koopt. Je kunt er wel waardebonnen mee kopen waarmee je alsnog bij die winkels kunt betalen. Maar als je dat doet, omdat je gewoon dingen wil kopen waar je wil, dan krijg je een boze kaartverstrekker aan de lijn omdat het niet de bedoeling is dat je ervoor zorgt dat je de dingen kunt kopen waar je wil.

Rare wereld, die wereld van Amex.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:43
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:32:
Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een betaalkaart waarmee je niet kunt betalen bij de winkels waar je koopt. Je kunt er wel waardebonnen mee kopen waarmee je alsnog bij die winkels kunt betalen. Maar als je dat doet, omdat je gewoon dingen wil kopen waar je wil, dan krijg je een boze kaartverstrekker aan de lijn omdat het niet de bedoeling is dat je ervoor zorgt dat je de dingen kunt kopen waar je wil.

Rare wereld, die wereld van Amex.
Nee, omdat de kaartverstrekker in het verleden klanten heeft gehad die uitgave fabriceren d.m.v. giftcards te kopen en door te verkopen om zo punten te vergaren. Helaas een classic geval dat er regels zijn omdat een kleine groep misbruik maakt van een mooi trucje om de kaart te gebruiken bij vendors die deze kaart niet direct accepteren

• finsdefis
  • Niet online
hollandje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Nee, omdat de kaartverstrekker in het verleden klanten heeft gehad die uitgave fabriceren d.m.v. giftcards te kopen en door te verkopen om zo punten te vergaren. Helaas een classic geval dat er regels zijn omdat een kleine groep misbruik maakt van een mooi trucje om de kaart te gebruiken bij vendors die deze kaart niet direct accepteren
Dit inderdaad. Er zijn hele fora aan het concept van manufactured spending gewijd. In het verleden ook een cyclus bijv. (gratis) PayPal betalingen aan vrienden en dan terug laten storten.

Maar goed, in mijn geval al 1500+ euro (net nog eens gecheckt) aan waardebonnen gekocht in 3 maanden zonder problemen. Uiteraard heb ik de facturen nog mochten er toch vragen over komen.
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1