• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:51:
[...]

Goed dat inderdaad nog steeds gewaarschuwd voor dit soort cadeaubonnen... zag ook apple gift 4% in woolsocks maar uiteindelijk toch niet met amex gedaan maar gewoon met debit card ING gedaan. Amex is bedoeld alleen voor normaal transacties uitgaven idd...
Dat is wel onzin mij betreft. Je zou gewoon je amex hier voor moeten kunnen gebruiken. Zolang je geen absurde bedragen aan giftcards koopt, die kunnen wijzen op manufactured spend, zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Ik koop regelmatig giftcards met mijn amex, nog nooit een issue gehad. Maar ik koop dan ook enkel af en toe wat giftcards bij een goede aanbieding, Uber, Adidas, etc. Erg klein percentage van mijn totale spend.

In die zin, zou je ook kunnen denken, gaat ING nu ook een fraude onderzoek starten omdat je bij die winkel hebt betaald en je betaalrekening in tussentijd blokkeren?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tuniq schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 02:22:
[...]

In die zin, zou je ook kunnen denken, gaat ING nu ook een fraude onderzoek starten omdat je bij die winkel hebt betaald en je betaalrekening in tussentijd blokkeren?
Niet onwaarschijnlijk om eerlijk te zijn. Er is zoveel shit met gift cards die gebruikt worden door oplichters en andere criminelen. Als je een keer een gift card van een paar tientjes koopt geen probleem maar als je meteen "honderden euro's" spendeert denk ik wel dat er ergens alarmbellen af gaan, ongeacht welke bank je gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50
Het zit denk ik in de hoogte van de bedragen en wellicht ook hoe vaak je dat soort uitgaven doet.

Aan de andere kant: waarom kun je met Amex afrekenen bij zo’n shop, terwijl ze dat eigenlijk niet willen… klinkt eigenlijk ook gek.

Zijn AH cadeaubonnen nog ergens te krijgen zonder dat een wat grotere transactie gelijk opvalt?
(En je met Amex kan betalen)

[ Voor 4% gewijzigd door Wally2002 op 06-03-2026 06:11 ]

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:21
Wally2002 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:08:
Het zit denk ik in de hoogte van de bedragen en wellicht ook hoe vaak je dat soort uitgaven doet.

Aan de andere kant: waarom kun je met Amex afrekenen bij zo’n shop, terwijl ze dat eigenlijk niet willen… klinkt eigenlijk ook gek.
Het is hetzelfde als met geld opnemen. Amex bied het aan maar wil eigenlijk niet dat je het gebruikt.

• Wally2002
Youtl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Het is hetzelfde als met geld opnemen. Amex bied het aan maar wil eigenlijk niet dat je het gebruikt.
Snap je punt (voor geld opnemen moet Amex dit aanzetten en er zijn hoge kosten), maar het is wel toegestaan en wordt ook uitgelegd op de Amex site hoe dit werkt.
Dus niet helemaal hetzelfde.
Edit: maar inderdaad als je alleen maar veel cash opneemt en geen “normaal “ uitgavenpatroon laat zien zal je ook wel een belletje krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wally2002 op 06-03-2026 08:44 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:49
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:51:
[...]

Goed dat inderdaad nog steeds gewaarschuwd voor dit soort cadeaubonnen... zag ook apple gift 4% in woolsocks maar uiteindelijk toch niet met amex gedaan maar gewoon met debit card ING gedaan. Amex is bedoeld alleen voor normaal transacties uitgaven idd...
Wat een onzinnige voorwaarden. Waar ligt dan de grens? Gaan zedan straks ook in het kassasysteem van de Primera kijken om te zien of ik een cadeaukaart heb gekocht of een slof sigaretten?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 12:37
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Wat een onzinnige voorwaarden. Waar ligt dan de grens? Gaan zedan straks ook in het kassasysteem van de Primera kijken om te zien of ik een cadeaukaart heb gekocht of een slof sigaretten?
Amex grijpt in als je excessieve uitgaven doet voor bonnen, loterijen etc. Dit kan buiten het beoogd gebruik van de kaart liggen en in het Europesebetalingsverkeer als witwassen worden gezien. Ook zaken als Paypal betalingen voor bitcoin en tegoed opwaarderingen kunnen zo gezien worden. Een keer een tegoedbon kopen zal echt geen probleem zijn. Bedragen van meer dan 1000,- kunnen onder review komen, ook al doe je die in kleine bedragen per keer.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Ik zou er voorzichtig mee zijn.

Ik heb niet zo lang geleden eindelijk telefoontje van Amex gehad n.a.v. mijn kaarten die 'under review' waren. De aangeleverde documentatie m.b.t. mijn inkomsten (bankafschriften) was (eindelijk) beoordeeld en verder ok. Kaarten weer vrijgegeven. (gaat overigens nog wel een klacht naar Amex doordat ik onnodig lang mijn kaarten niet heb kunnen gebruiken maar wel maandbijdrage geïncasseerd).

Ik heb eind vorig jaar gebruik gemaakt van een actie voor AH tegoedbonnen met korting, en die met Amex betaald. (kaartdirect.nl). Paar honderd euro, twee losse aankopen. Men begon over die transacties. Dit is niet de bedoeling, mij werd nadrukkelijk verzocht geen aankopen van dit soort tegoedkaarten te doen vanwege zorgen om fraude, en het zou tegen de voorwaarden zijn. Ben verder niet echt in discussie gegaan. De transacties vielen dus op doordat men wist dat deze bij een shop zijn gekocht die alleen maar handelt in cadeaubonnen, beltegoed, etc.
Vreemd, ik heb meer dan 1000 euro aan Woolsocks bonnen besteld en nog nooit een belletje of melding gehad. Vraag me af wat erachter zit. Verder tussen de 40-50k aan spend verspreid over 2 kaarten.

Edit: dit zijn overigens eigenlijk ook positieve dingen voor Amex, aangezien je normaliter bijvoorbeeld niet bij de AH of Decathlon kunt betalen met de kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 06-03-2026 11:07 ]

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04
finsdefis schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Vreemd, ik heb meer dan 1000 euro aan Woolsocks bonnen besteld en nog nooit een belletje of melding gehad. Vraag me af wat erachter zit. Verder tussen de 40-50k aan spend verspreid over 2 kaarten.

Edit: dit zijn overigens eigenlijk ook positieve dingen voor Amex, aangezien je normaliter bijvoorbeeld niet bij de AH of Decathlon kunt betalen met de kaart.
Het is niet niet bedoeld dat sponser reclame van te maken en woolsock vind ik wel goed maar het moet niet vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs. Aangezien dat amex klanten wilt graag een amex blijven zonder probleem kunnen gebruiken. Het blijft gewoon grijs gebied dus.

• finsdefis
  • Niet online
Ultrafast schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Het is niet niet bedoeld dat sponser reclame van te maken en woolsock vind ik wel goed maar het moet niet vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs. Aangezien dat amex klanten wilt graag een amex blijven zonder probleem kunnen gebruiken. Het blijft gewoon grijs gebied dus.
Ik heb geen idee wat je precies zegt met "vals bedoeld zonder probleem zonder bewijs"(?), maar als je doelt op dat ik eventueel reclame zou maken dan klopt dat niet. Ik zet alleen mijn persoonlijke ervaring tegenover die van iemand anders. Het kan goed gaan, maar soms ook niet. Dus inderdaad een grijs gebied, dat ben ik wel met je eens.

• Rubbergrover1
Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een betaalkaart waarmee je niet kunt betalen bij de winkels waar je koopt. Je kunt er wel waardebonnen mee kopen waarmee je alsnog bij die winkels kunt betalen. Maar als je dat doet, omdat je gewoon dingen wil kopen waar je wil, dan krijg je een boze kaartverstrekker aan de lijn omdat het niet de bedoeling is dat je ervoor zorgt dat je de dingen kunt kopen waar je wil.

Rare wereld, die wereld van Amex.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:14
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:32:
Even kijken of ik het goed begrijp. Je hebt een betaalkaart waarmee je niet kunt betalen bij de winkels waar je koopt. Je kunt er wel waardebonnen mee kopen waarmee je alsnog bij die winkels kunt betalen. Maar als je dat doet, omdat je gewoon dingen wil kopen waar je wil, dan krijg je een boze kaartverstrekker aan de lijn omdat het niet de bedoeling is dat je ervoor zorgt dat je de dingen kunt kopen waar je wil.

Rare wereld, die wereld van Amex.
Nee, omdat de kaartverstrekker in het verleden klanten heeft gehad die uitgave fabriceren d.m.v. giftcards te kopen en door te verkopen om zo punten te vergaren. Helaas een classic geval dat er regels zijn omdat een kleine groep misbruik maakt van een mooi trucje om de kaart te gebruiken bij vendors die deze kaart niet direct accepteren

• finsdefis
  • Niet online
hollandje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Nee, omdat de kaartverstrekker in het verleden klanten heeft gehad die uitgave fabriceren d.m.v. giftcards te kopen en door te verkopen om zo punten te vergaren. Helaas een classic geval dat er regels zijn omdat een kleine groep misbruik maakt van een mooi trucje om de kaart te gebruiken bij vendors die deze kaart niet direct accepteren
Dit inderdaad. Er zijn hele fora aan het concept van manufactured spending gewijd. In het verleden ook een cyclus bijv. (gratis) PayPal betalingen aan vrienden en dan terug laten storten.

Maar goed, in mijn geval al 1500+ euro (net nog eens gecheckt) aan waardebonnen gekocht in 3 maanden zonder problemen. Uiteraard heb ik de facturen nog mochten er toch vragen over komen.

• Rubbergrover1
Probleem zit m.i. dan eerder in de benefits die je krijgt bij betalingen. Even heel simpel gezegd, een creditcard is een betaalmiddel. Dus het kunnen betalen moet het belangrijkste zijn. Als je met bepaalde trucs bij betalingen extra benefits krijgt, en de creditcardmaatschappij dat niet leuk vindt, dan moet je m.i. het probleem niet aanpakken bij het hoofddoel van die kaart (kunnen betalen) maar bij de benefits die je er voor krijgt.

• hollandje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:45:
Probleem zit m.i. dan eerder in de benefits die je krijgt bij betalingen. Even heel simpel gezegd, een creditcard is een betaalmiddel. Dus het kunnen betalen moet het belangrijkste zijn. Als je met bepaalde trucs bij betalingen extra benefits krijgt, en de creditcardmaatschappij dat niet leuk vindt, dan moet je m.i. het probleem niet aanpakken bij het hoofddoel van die kaart (kunnen betalen) maar bij de benefits die je er voor krijgt.
Naja ze kunnen natuurlijk de vendors die dit aanbieden dan gewoon als 0MR per € zetten. Is een mogelijkheid, maar is waarschijnlijk teveel werk voor amex dus dan gooien ze het over die kant.

Ik vind het ook stom hoor, het afraden van het kopen van cadeaukaarten met amex. Als ik het met de juiste intentie doe dan is het volgens mij ook niet een probleem voor ze.

• Wally2002
hollandje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:49:

Ik vind het ook stom hoor, het afraden van het kopen van cadeaukaarten met amex. Als ik het met de juiste intentie doe dan is het volgens mij ook niet een probleem voor ze.
In mijn geval kocht ik AH cadeaubonnen omdat ik in de AH niet met Amex kan betalen.
Is dat de juiste intentie? Volgens Amex niet want ik werd vriendelijk verzocht om niet meer dit soort aankopen te doen.

De trigger zal in dit geval wel zijn dat het twee aankopen van cadeaubonnen kort achter elkaar waren, bij een dedicated webshop die alleen maar in cadeau- en beltegoedkaarten handelt, en voor ca. 400 euro per aankoop. En waar ik eerder niet, ook niet voor kleinere bedragen, had gekocht.

(en wellicht ook niet uit te sluiten dat dit (mede) een trigger heeft gegeven voor de 'under review' status).

Maar het belangrijkste: in de algemene voorwaarden kan ik geen specifieke bepaling vinden, die iets zegt over uitgaven aan cadeaubonnen of vergelijkbaar. Paragraaf 6.1 komt er het dichtst in de buurt:
U en/of extra kaarthouders mogen uw rekening niet gebruiken voor illegale activiteiten of op een manier die de ware aard van de transactie verhult, bijvoorbeeld door contant geld te verkrijgen anders dan via een geldopname bij een geldautomaat, waaronder het verkrijgen van contant geld door middel van het retourneren van goederen of diensten betaald met uw kaart, of door uw kaart te gebruiken bij een kaart accepterend bedrijf waarvan u en/of de extra kaarthouders eigenaar zijn of waarover u en/of de extra kaarthouders zeggenschap hebben.
Maar alsnog is dit ver gezocht, de ware aard van de uitgave lijkt me duidelijk.

Verder kan een transactie geweigerd worden als:
wij redelijke gronden hebben om ongeoorloofd of oneigenlijk gebruik of fraude te vermoeden;
Maar dat was hier niet aan de orde aangezien de transactie goedgekeurd werd.

Mijn conclusie is dat ik in de algemene voorwaarden niet direct duidelijke aanknopingspunten zie waardoor aankopen van cadeaukaarten met Amex niet zou mogen. Maar ik ga er ook geen halszaak van maken.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat lijkt mij juist niet ver gezocht :)

Cadeaukaarten staan in alle praktische aspecten gelijk aan contant geld. Jij beweert ze dan wel te besteden bij de AH (dat betwijfel ik niet), maar dat kan Amex niet verifiëren.

Je kan ook net zo goed die cadeaukaarten aan iemand anders voor contant geld verkopen, en dan kan je zonder dat je het weet een schakel worden in een witwasketen.

Of een ander scenario: iemand maakt misbruik van jouw kaart en koopt daar cadeaukaarten mee. Die zijn niet meer te traceren, maar de uitgaven zijn wel gedaan en iemand moet die betalen.

Dat is een risico dat Amex niet wil lopen en ze hebben je gevraagd om die indruk niet te wekken.

Waarom je dan wel met Amex kon betalen bij die cadeaukaartenwebshop, daar heb ik geen antwoord op.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2026 23:03 ]

• Ultrafast
Wally2002 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:42:
[...]

In mijn geval kocht ik AH cadeaubonnen omdat ik in de AH niet met Amex kan betalen.
Is dat de juiste intentie? Volgens Amex niet want ik werd vriendelijk verzocht om niet meer dit soort aankopen te doen.

De trigger zal in dit geval wel zijn dat het twee aankopen van cadeaubonnen kort achter elkaar waren, bij een dedicated webshop die alleen maar in cadeau- en beltegoedkaarten handelt, en voor ca. 400 euro per aankoop. En waar ik eerder niet, ook niet voor kleinere bedragen, had gekocht.

(en wellicht ook niet uit te sluiten dat dit (mede) een trigger heeft gegeven voor de 'under review' status).

Maar het belangrijkste: in de algemene voorwaarden kan ik geen specifieke bepaling vinden, die iets zegt over uitgaven aan cadeaubonnen of vergelijkbaar. Paragraaf 6.1 komt er het dichtst in de buurt:

[...]

Maar alsnog is dit ver gezocht, de ware aard van de uitgave lijkt me duidelijk.

Verder kan een transactie geweigerd worden als:

[...]

Maar dat was hier niet aan de orde aangezien de transactie goedgekeurd werd.

Mijn conclusie is dat ik in de algemene voorwaarden niet direct duidelijke aanknopingspunten zie waardoor aankopen van cadeaukaarten met Amex niet zou mogen. Maar ik ga er ook geen halszaak van maken.
Simpel kort uitleg een grijze gebied ertussen in en Amex zit ook niet wachten op dit soort transacties ... zo duidelijk en klaar voor iedereen hier mensen wat je net uitlegd hebt.

• Wally2002
Zr40 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:55:
Dat lijkt mij juist niet ver gezocht :)

Cadeaukaarten staan in alle praktische aspecten gelijk aan contant geld. Jij beweert ze dan wel te besteden bij de AH (dat betwijfel ik niet), maar dat kan Amex niet verifiëren.

Je kan ook net zo goed die cadeaukaarten aan iemand anders voor contant geld verkopen, en dan kan je zonder dat je het weet een schakel worden in een witwasketen.

Of een ander scenario: iemand maakt misbruik van jouw kaart en koopt daar cadeaukaarten mee. Die zijn niet meer te traceren, maar de uitgaven zijn wel gedaan en iemand moet die betalen.

Dat is een risico dat Amex niet wil lopen en ze hebben je gevraagd om die indruk niet te wekken.

Waarom je dan wel met Amex kon betalen bij die cadeaukaartenwebshop, daar heb ik geen antwoord op.
Helemaal eens, en met een beetje boerenverstand kun je inderdaad beredeneren dat cadeaukaarten problematisch kunnen zijn vanuit anti-witwas wetgeving en/of fraude.

Enerzijds is het ook wel fijn dat het een grijs gebied is, werkt twee kanten op. Maar anderzijds valt het dus wel op dat er nergens iets expliciet over in de voorwaarden staat.

Ik denk dat de conclusie voor hier vooral is dat je voorzichtig moet zijn met dit soort transacties. Ook al accepteert de shop Amex.

[ Voor 0% gewijzigd door Wally2002 op 07-03-2026 03:28 . Reden: Woordje expliciet toegevoegd ]

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 03:10:
[...]

Helemaal eens, en met een beetje boerenverstand kun je inderdaad beredeneren dat cadeaukaarten problematisch kunnen zijn vanuit anti-witwas wetgeving en/of fraude.
Maar datzelfde heb je bij andere betaalmiddelen. Dit is niet anders voor betalen met Annex dan voor betalen met bijvoorbeeld Visa, Maestro, iDeal of PayPal. Als het witwas risico de werkelijke reden zou zijn, dan zou die winkel überhaupt niet zo veel waardebonnen moeten kunnen verkopen.

• Wally2002
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 05:28:
[...]

Maar datzelfde heb je bij andere betaalmiddelen. Dit is niet anders voor betalen met Annex dan voor betalen met bijvoorbeeld Visa, Maestro, iDeal of PayPal. Als het witwas risico de werkelijke reden zou zijn, dan zou die winkel überhaupt niet zo veel waardebonnen moeten kunnen verkopen.
Daarom het grijze gebied lijkt mij. Af en toe zo'n waardebon kopen voor een paar tientjes ziet men wat anders dan grote en/of meerdere transacties in korte tijd.

Op zich wel jammer, gezien de acties met bijvoorbeeld x% extra tegoed, die zijn er niet altijd.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Daarom het grijze gebied lijkt mij. Af en toe zo'n waardebon kopen voor een paar tientjes ziet men wat anders dan grote en/of meerdere transacties in korte tijd.

Op zich wel jammer, gezien de acties met bijvoorbeeld x% extra tegoed, die zijn er niet altijd.
Bovendien zit ook een modaal gezin algauw aan een paar honderd euro boodschappen per maand. Zodat het niet heel gek is als je toch een flink bedrag aan AH bonnen wil hebben. Zeker als je een bovenmodaal bestedingspatroon hebt.

• Wally2002
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Bovendien zit ook een modaal gezin algauw aan een paar honderd euro boodschappen per maand. Zodat het niet heel gek is als je toch een flink bedrag aan AH bonnen wil hebben. Zeker als je een bovenmodaal bestedingspatroon hebt.
Eens. Echter Amex kan voor dit soort transacties ook niet tegen redelijke kosten steeds bewijsmateriaal opvragen en controleren. Zoals hiervoor in de discussie ook aangegeven zijn er ook mensen met kwade bedoelingen en lijden de goeden helaas onder de kwaden.

Wat mij betreft is dus de boodschap: pas op met grote en/of regelmatige aankopen van cadeaubonnen, zeker bij specifieke webshops die daar alleen maar in handelen. Wees in ieder geval niet verrast als je een belletje van Amex krijgt.

Ik heb ook nog even gezocht bij Kifid of er mogelijk uitspraken zijn met betrekking tot beperking of beëindiging van de overeenkomst als gevolg van aanschaf van cadeaukaarten, maar niets kunnen vinden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Het lijkt mij juist heel gek wanneer een heel gezin uitsluitend met cadeaubonnen de boodschappen afrekent, zonder ooit een reguliere betaalwijze te gebruiken. En dat alleen maar voor die paar grijpstuivers aan punten... De extra moeite en de zweem van fraude zijn het mij echt niet waard.

Ik denk dat dit grapje ook snel gaat stoppen wanneer de kosten van uitgifte van een cadeaubon betaald zouden moeten worden door de afnemer.

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Het lijkt mij juist heel gek wanneer een heel gezin uitsluitend met cadeaubonnen de boodschappen afrekent, zonder ooit een reguliere betaalwijze te gebruiken. En dat alleen maar voor die paar grijpstuivers aan punten...
Nou, niet alleen daarom dus. Want wat aangegeven is, kun je met de gewone Amex kaart in de regel niet terecht bij de AH. En is dit de enige manier waarop je bij de AH boodschappen kunt doen als je die Amex kaart als je belangrijkste betaalmiddel beschouwt.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Eens. Echter Amex kan voor dit soort transacties ook niet tegen redelijke kosten steeds bewijsmateriaal opvragen en controleren. Zoals hiervoor in de discussie ook aangegeven zijn er ook mensen met kwade bedoelingen en lijden de goeden helaas onder de kwaden.

Wat mij betreft is dus de boodschap: pas op met grote en/of regelmatige aankopen van cadeaubonnen, zeker bij specifieke webshops die daar alleen maar in handelen. Wees in ieder geval niet verrast als je een belletje van Amex krijgt.
Wat mij betreft is de boodschap eerder dat die Amex kaart onbruikbaar is voor het hoofddoel waarvoor je een betaalkaart hebt (je aankopen kunnen afrekenen). En dat je die Amex kaart blijkbaar vooral moet zien als een spaarkaart waar je toevallig ook (soms) mee kunt betalen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Nou, niet alleen daarom dus. Want wat aangegeven is, kun je met de gewone Amex kaart in de regel niet terecht bij de AH. En is dit de enige manier waarop je bij de AH boodschappen kunt doen als je die Amex kaart als je belangrijkste betaalmiddel beschouwt.
Natuurlijk is de Amex kaart niet de enige manier waarop je boodschappen kan doen, hoe belangrijk je de kaart ook vindt. Dat argument gaat niet op. Je hebt een voorkeur voor het gebruik van de Amex kaart voor de boodschappen om een paar grijpstuivers te kunnen nemen, maar dat betekent niet dat je onmogelijk op een andere manier kan betalen. De NL Amex vereist een betaalrekening bij een reguliere bank en daar kan je ook prima mee betalen bij de AH.

Daarnaast, genoeg andere supermarkten waar je wel je boodschappen rechtstreeks met de Amex kan afrekenen als dat echt een drempel zou zijn. Laat de AH maar zien dat je de grijpstuivers het waard vindt om naar de concurrent te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2026 13:01 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Wat mij betreft is de boodschap eerder dat die Amex kaart onbruikbaar is voor het hoofddoel waarvoor je een betaalkaart hebt (je aankopen kunnen afrekenen). En dat je die Amex kaart blijkbaar vooral moet zien als een spaarkaart waar je toevallig ook (soms) mee kunt betalen.
Nee, dat is niet het hoofddoel. Want als dat het hoofddoel zou zijn, dan zou je een beter geaccepteerde betaalkaart nemen die veel goedkoper is.

Het hoofddoel van het hebben van een Amex kaart zijn de gebundelde diensten en het marketingprogramma, maar de uiterst minieme incentives om de kaart te gebruiken horen daar niet bij. Die incentives zijn zo miniem dat ik ze grijpstuivers noem. Letterlijk de moeite niet waard om te maximaliseren, hoe klein of groot je potentiële spend ook is. Zelfs Airmiles leveren significant meer op, en dat is al 3x niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2026 13:19 ]

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Nee, dat is niet het hoofddoel. Want als dat het hoofddoel zou zijn, dan zou je een beter geaccepteerde betaalkaart nemen die veel goedkoper is.

Het hoofddoel van het hebben van een Amex kaart zijn de gebundelde diensten en het marketingprogramma,
Dat is toch precies wat ik zeg? Dat Amex niet bruikbaar is voor het hooddoel van een betaalkaart, maar dat je de kaart vooral moet zien als een spaarkaart (ok, "dienstenpakket") waarmee je soms ook kunt betalen.

Wat mij betreft schiet dat het doel van een creditcard voorbij.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Dat is toch precies wat ik zeg? Dat Amex niet bruikbaar is voor het hooddoel van een betaalkaart, maar dat je de kaart vooral moet zien als een spaarkaart (ok, "dienstenpakket") waarmee je soms ook kunt betalen.

Wat mij betreft schiet dat het doel van een creditcard voorbij.
Wat je eerder schreef is dat een modaal gezin geen enkele andere betaalmogelijkheid zou hebben dan de Amex, en dus noodgedwongen cadeaukaarten zou moeten kopen omdat ze anders geen mogelijkheid hebben om de boodschappen af te rekenen, en dat dat helemaal niet gek zou zijn. Daar reageer ik op.

De enige reden om zoiets te willen doen is om die paar grijpstuivers te maximaliseren.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:25:
[...]
dat je de kaart vooral moet zien als een spaarkaart (ok, "dienstenpakket") waarmee je soms ook kunt betalen.
Rare definitie: het is een creditcard met als hoofddoel betalingen doen. De acceptatie kan je wat van vinden, maar dat maakt het geen spaarkaart. 90 procent van mijn maandelijkse uitgaven gaan via amex. En ja appie is dan inderdaad de uitzondering waar ik de bankpas moet pakken.

• Wally2002
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Het lijkt mij juist heel gek wanneer een heel gezin uitsluitend met cadeaubonnen de boodschappen afrekent, zonder ooit een reguliere betaalwijze te gebruiken. En dat alleen maar voor die paar grijpstuivers aan punten... De extra moeite en de zweem van fraude zijn het mij echt niet waard.
Zo gek is het niet, zodra er leuke aanbiedingen met 10 of 15% extra tegoed of korting zijn bij aankoop van cadeaukaarten, dan heb je het ook niet meer over een paar grijpstuivers.

Verder kan ieder voor zichzelf de afweging maken. Zelf hecht ik ook waarde aan de kaartvoordelen en het kunnen doen van aankopen en zal ik in ieder geval geen of in ieder geval niet zomaar meer cadeaubonnen aanschaffen via dat soort sites met Amex.

• Wally2002
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Dat is denk ik persoonlijk, afhankelijk van wat je uit de kaartvoordelen kan halen en hangt van je uitgaven af, met name ook waar je die doet.
Voor de een kan de kaart dan inderdaad onbruikbaar zijn, voor de ander wordt 90% van de uitgaven via de kaart gedaan, en voor weer een ander zijn misschien alleen al de kaartvoordelen uit de maandelijkse bijdrage gehaald zonder enige uitgave te doen.
Dat is ieders eigen afweging.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Dat is denk ik persoonlijk, afhankelijk van wat je uit de kaartvoordelen kan halen en hangt van je uitgaven af, met name ook waar je die doet.
Voor de een kan de kaart dan inderdaad onbruikbaar zijn, voor de ander wordt 90% van de uitgaven via de kaart gedaan, en voor weer een ander zijn misschien alleen al de kaartvoordelen uit de maandelijkse bijdrage gehaald zonder enige uitgave te doen.
Dat is ieders eigen afweging.
Uiteraard is het ieders eigen afweging waarom ze een Amex kaart willen. Maar als je dat vooral voor de 'klantvoordelen' doet, dan schiet het het doel van een betaalkaart dus voorbij. Dat is wat ik aangaf.

• Rubbergrover1
We Are Borg schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Rare definitie: het is een creditcard met als hoofddoel betalingen doen. De acceptatie kan je wat van vinden, maar dat maakt het geen spaarkaart.
De laatste weken gaat de discussie in dit topic vooral over de "klantvoordelen" die je met een Amex kaart hebt. Wat voor veel Amex kaartbezitters in dit topic toch een van de belangrijke redenen lijkt te zijn om voor een (duurdere variant van de) Amex kaart te kiezen. Leuk voor als dat je doel is, maar voor de gemiddelde persoon die een creditcard wil voor het hoofddoel van een creditcard (betalingen doen) niet heel boeiend.

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Wat je eerder schreef is dat een modaal gezin geen enkele andere betaalmogelijkheid zou hebben dan de Amex, en dus noodgedwongen cadeaukaarten zou moeten kopen omdat ze anders geen mogelijkheid hebben om de boodschappen af te rekenen, en dat dat helemaal niet gek zou zijn. Daar reageer ik op.

De enige reden om zoiets te willen doen is om die paar grijpstuivers te maximaliseren.
Nou nee, ik keer het juist om. Je hebt een betaalkaart om te kunnen betalen. Vervolgens is er een partij die een betaalkaart aanbiedt waarmee je op een hoop plekken niet kunt betalen, maar die wel allerlei aanvullende "klantvoordelen" biedt.

De enige reden om zo'n kaart te willen nemen is om die paar grijpstuivers van de "klantvoordelen" te maximaliseren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Nou nee, ik keer het juist om. Je hebt een betaalkaart om te kunnen betalen. Vervolgens is er een partij die een betaalkaart aanbiedt waarmee je op een hoop plekken niet kunt betalen, maar die wel allerlei aanvullende "klantvoordelen" biedt.

De enige reden om zo'n kaart te willen nemen is om die paar grijpstuivers van de "klantvoordelen" te maximaliseren.
Nee. Dat is geen goede reden om de kaart te willen nemen. De kruimels aan punten/miles die je ontvangt voor het betalen met de kaart zijn het niet waard. Je gaat geen enkele hotelovernachting of vlucht boeken met de kruimels die je hiermee ontvangt tenzij je tonnen per jaar uitgeeft, en zelfs dan durf ik te stellen dat je wel iets beters te doen hebt dan op kruimels te jagen.

Het is uiteraard leuk om te krijgen wanneer je toch al betaalt met de kaart, net zoals het leuk is om een euro op straat te vinden, maar je schiet er nog steeds niets mee op, en het is zeker niet de moeite waard om dan dubieuze manieren te gaan zoeken om toch bij de AH te betalen.

Grappig hoe kruimels zo sterk iemand's betaalgedrag kunnen bepalen.

• Wally2002
Met de reguliere Gold en Platinum spaar je 1 MR per euro (MR = Membership Rewards).
1000 MR punten = 3 euro (als je in inzet om je rekening (deels) mee te betalen, of cadeaubonnen te kopen).
Dat is 0,3% korting op je aankopen.
Is natuurlijk mooi meegenomen op je aankopen maar houdt niet over, de term ‘grijpstuiver’ past daar denk ik wel bij.
Voor de Gold card moet je dan al per maand 6.667 euro uitgeven, om je kaartbijdrage alleen met MR punten te betalen.

Zodra je punten gaat converteren naar andere programma’s (hotels en airlines) wordt het interessanter, afhankelijk van de waarde die je aan een punt bij een airline of hotelprogramma toekent.
Stel dat je je MR-punten omzet naar Flying Blue, geeft dat 800 miles voor elke 1000 bestede euro.
Stel dat je een FB mile waardeert voor 1,2 cent (online vind je een range
van 0,7 - 1,5 cent per mile, maar uitschieters tot 3 cent voor sommige businessclass tickets).
Dat geeft dan 9,6 euro waarde per 1000 euro besteed op de kaart. Oftewel ~ 1 %.

(Als het alleen om FB miles te doen is, geeft de Flying Blue Amex kaarten een betere ratio).

Gezien bovenstaande is het sparen van MR of miles im.i. een leuke bijkomstigheid, die je aan de hand van je (verwachte) bestedingen met de kaart een waarde kan meegeven als 1 van de voordelen, maar als je de maandelijkse kaartbijdrage wilt verantwoorden zullen andere voordelen voor veel mensen doorslaggevender zijn.

Gelukkig is er nog wat te kiezen in NL en kan ieder zelf z’n afwegingen maken.
Bij die afweging zit m.i. ook de mindere acceptatie van Amex.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:56

Pieroman

/me

ICS blijft bezig om het aanbod minder interessant te maken / terug te gaan naar het core aanbod:
Als lid van de Nederlandse Ski Vereniging hebben we u jarenlang een speciaal laag tarief aangeboden voor uw creditcard. Helaas moeten we daarmee stoppen. Vanaf 1 juni 2026 geldt een hogere jaarbijdrage voor deze creditcard.
U betaalt nu € 18 per jaar voor uw NSkiV Visa Card. Dit wijzigt in € 42,95.
Prijs vanaf 1 juni dus gelijk aan de Visa World Card.

• Rubbergrover1
Pieroman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:06:
ICS blijft bezig om het aanbod minder interessant te maken / terug te gaan naar het core aanbod:

[...]

Ik kan mij voorstellen dat ze iets minder wildgroei willen. Ik vermoed dat ze dit dan met alle kaarten willen doen? Dan ontnemen ze wel voor veel mensen de reden om specifiek voor de goedkoopste kaart X te kiezen.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09

nlboy

Alles kitz?

Pieroman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:06:

[...]

Ja, echt balen. Net van Euroclix naar NSkiV overgestapt vanwege de gunstige prijs. Ik hoef echt niet die kopersbescherming, verzekeringen, Apple Pay en andere meuk. Geef mij gewoon een creditcard die ik af en toe kan gebruiken voor autohuur of hotels.

Hopelijk komt Revolut of een andere partij met een eigen creditcard, zodat ik niet meer afhankelijk ben van één partij zoals ICS.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nlboy schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Ja, echt balen. Net van Euroclix naar NSkiV overgestapt vanwege de gunstige prijs. Ik hoef echt niet die kopersbescherming, verzekeringen, Apple Pay en andere meuk. Geef mij gewoon een creditcard die ik af en toe kan gebruiken voor autohuur of hotels.

Hopelijk komt Revolut of een andere partij met een eigen creditcard, zodat ik niet meer afhankelijk ben van één partij zoals ICS.
Dan pak je die ICS Card van de ANWB.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
True schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Dan pak je die ICS Card van de ANWB.
Als je geen lidmaatschap hebt bij ANWB komen die kosten er ook nog bij (die is nodig om een CC aan te vragen). Dus die kosten zijn nog veel hoger (lidmaatschap zonder wegenwacht is 18 euro per jaar) + dus de kosten van CC

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Mail over de NSKiV kaart ook gehad helaas, die van mij loopt nog wel tot december voor de vernieuwing. Ik ga dan maar voor een creditcard bij de grootbank waar ik al een betaalpakket heb, dan valt de prijsverhoging nog mee. Die verhoging van ICS is het niet waard.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik ben zelf met mijn betaalpakket een stapje hoger gegaan (rabobank) en daar zit creditcard erbij in met keuze tussen Visa of Mastercard. Daar weer bewust voor Visa gekozen want als je die aan Curve koppelt krijg je weer daaruit vandaan een Mastercard. Dus die ene kaart is (nu met eigen nummers) eigenlijk 2 merken geworden.
De 3.5 extra per maand heb je Rabo Goldcard met 360 dagen aankoop = 42 euro jaar.
Maar het verschil was 1.5 per maand als ik het vergeleek tussen standaard pakket + CC. Maar voor die 1.5 euro pm half jaar meer verzekering
Daarnaast nog Amex maar in NL daar mee betalen moet je geluk hebben om rechtstreeks te doen of anders via paypal.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:02

3DDude

I void warranty's

Ik zoek advies voor een cc.(zakelijk)

Ik had voorheen op de eenmanszaak een ING Commercial Creditcard (maar ING zakelijk doet niet aan Apple Pay).

Inmiddels ben ik over naar de BV en zoek daarvoor een Creditcard.

Maar omdat ik geruisloos de bv in gegaan ben vorig jaar heb ik pas voor 1 jaar de jaarcijfers.

Bij ICS krijg je dan een starters kaart met een limiet van 500€ en dan kan je geld gaan bijstorten. Dat vind ik zulk geklier dat ik verder zoeken ben.
Er staat ruim genoeg geld op de bank. Dus dat is het probleem niet.

Iemand tips waar ik gewoon normaal voor een bv een cc kan aanvragen…5k limiet is mij prima (graag met Apple Pay support 😂)

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 13-03-2026 18:35 . Reden: Verduidelijking, hoofdletters ]

Be nice, You Assholes :)

• Ultrafast
3DDude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:18:

Ik had voorheen op de eenmanszaak een ING Commercial Creditcard (maar ING zakelijk doet niet aan Apple Pay).

Inmiddels ben ik over naar de BV en zoek daarvoor een Creditcard.

Maar omdat ik geruisloos de bv in gegaan ben vorig jaar heb ik pas voor 1 jaar de jaarcijfers.

Bij ICS krijg je dan een starters kaart met een limiet van 500€ en dan kan je geld gaan bijstorten. Dat vind ik zulk geklier dat ik verder zoeken ben.
Er staat ruim genoeg geld op de bank. Dus dat is het probleem niet.

Iemand tips waar ik gewoon normaal voor een bv een cc kan aanvragen…5k limiet is mij prima (graag met Apple Pay support 😂)
Hou maar ING zakelijk creditcard aan hoor ze komt eraan in 2026 apple pay ...

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Ultrafast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Hou maar ING zakelijk creditcard aan hoor ze komt eraan in 2026 apple pay ...
Al contact gehad met ING er komt helemaal niks aan; dus zou graag hebben dat je geen onzin roept, bedankt.
Heb het letterlijk gisteren voorgelegd, dus vandaar de reactie in mijn post staat ook ing valt af; ik heb niet iets aan iets wat mogelijk ooit gaat komen.. dus vandaar sorry hoor ;)

Heb de ICS aanvragen service gemaild maar weet niet of we eruit gaan komen..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door 3DDude op 14-03-2026 19:14 ]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij gebruiken voor alle BVs AmEx. Waar we zakelijk geld spenderen is AmEx acceptatie eigenlijk nooit een probleem (denk aan vliegtickets, hotels, zakelijke online dienstverlening, autohuur etc). Apple Pay wordt ondersteund en geen gezeik met limieten. We komen ook van ING (mastercard) af. Dit bevalt vele malen beter.

Dat betekent, stam + t .

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik moest laatst €35 uitgeven met de ING zakelijke credit card van m'n werk en dat heeft twee dagen gekost omdat hun app stuk was en de transactie dus niet geverified kon worden |:(

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ultrafast
3DDude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Al contact gehad met ING er komt helemaal niks aan; dus zou graag hebben dat je geen onzin roept, bedankt.

Heb de ICS aanvragen service gemaild maar weet niet of we eruit gaan komen..

***members only***
Sorry maar ik kraam geen onzin uit ? Waarom zou je denken dat ik onzin uitspreek ? Dit is toch geen manier om aardig helpen ...
Maar goed hier is alvast screenshot.

2026 is nog lang hoor en medewerkers ING kan ook niet alles weten. Het is beetje rare van jou manier maar goed...
Het lijkt erop dat je erg haast met zoeken een zakelijk creditcard heb ik ook idee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOVq7QiUWaXd3jnUk2rE_kZbiK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTeqJGTjYcCULafCjsyd6aE1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ultrafast op 13-03-2026 22:17 ]

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
Weet iemand of na een betaling in $ het bedrag in € in "Mijn ICS" incl. of excl. de 2% koersopslag is? Ik kan het zo 123 niet vinden. Bij mijn oude Rabo kaart stond de koersopslag altijd apart vermeld in het overzicht.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Naranya schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:33:
Weet iemand of na een betaling in $ het bedrag in € in "Mijn ICS" incl. of excl. de 2% koersopslag is? Ik kan het zo 123 niet vinden. Bij mijn oude Rabo kaart stond de koersopslag altijd apart vermeld in het overzicht.
Het bedrag dat in € getoond wordt is het bedrag dat uiteindelijk ook wordt afgeschreven. Dus incl. de toepasselijke koersopslag.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:06
Zijn er hier mensen met ervaringen met de ics Mastercard black of Visa variant?

Op dit moment heb ik nog amex gold, maar ben er een beetje klaar mee.
Acceptatie in NL blijft erg hangen nu, vakantie adressen in EU lijken het ook steeds minder te accepteren,
En daarbovenop zijn de benefits het afgelopen jaar echt droevig geworden.

Een van mijn redenen is altijd geweest om de reisverzekering op te kunnen zeggen a +/- 10 euro per maand wat een deel van de kosten pakt. De rest is dus "voor de benefits" maar nu amex de dining voordelen de grond in heeft geknald en Amazon prime er uit heeft blijft er niet veel meer over.

Nu was ik geneigd naar resoluut premium/metal maar eigenlijk geen creditcard maar dat vind ik opzich niet super erg. Nu zag ik ook bij n26 leuke kaarten, maar alleen de duurdere hebben aankoop bescherming.

Toen zag ik de gewone ics kaarten (akelige site om te vergelijken) maar daar sprak me de Mastercard black wel aan met alle verzekeringen, maar ze lijken erg te sturen op Visa kaarten, maar die lijken mindere verzekeringen te hebben?

Hebben jullie nog tips of ervaringen?

• Wally2002
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:27:
Hebben jullie nog tips of ervaringen?
Als het je om de reisverzekering en andere verzekeringen te doen is: check vooral de voorwaarden.

Een belangrijke is dat de reis met de kaart betaald moet zijn. Dat is bij Amex ook zo, maar tot ongeveer een jaar geleden was bij MC Black er geen voorwaarde dat je de reis met die kaart moest betalen om onder de dekking te vallen.

• fjux
Wally2002 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Als het je om de reisverzekering en andere verzekeringen te doen is: check vooral de voorwaarden.

Een belangrijke is dat de reis met de kaart betaald moet zijn. Dat is bij Amex ook zo, maar tot ongeveer een jaar geleden was bij MC Black er geen voorwaarde dat je de reis met die kaart moest betalen om onder de dekking te vallen.
Ik ga daar ook wel vanuit, echter is dat dus bij amex nu een issue aan het worden. Zodra je niet bij de grote ketens zit wordt amex steeds vaker niet geaccepteerd.

Met de MC de reis betalen zie ik geen problemen mee.

Maar juist op de voorwaarden ben ik dus benieuwd wat de ervaringen zijn, en of ik misschien een aanbieder over het hoofd zie.

Revolut lijkt interessant met de extra perks, maar las ook wat negatieve dingen over de dekkingen..... Vind het lastig vergelijken allemaal. En Ai heeft moeite met door de marketing heen te kijken :+

• Youtl
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Ik ga daar ook wel vanuit, echter is dat dus bij amex nu een issue aan het worden. Zodra je niet bij de grote ketens zit wordt amex steeds vaker niet geaccepteerd.

Met de MC de reis betalen zie ik geen problemen mee.

Maar juist op de voorwaarden ben ik dus benieuwd wat de ervaringen zijn, en of ik misschien een aanbieder over het hoofd zie.

Revolut lijkt interessant met de extra perks, maar las ook wat negatieve dingen over de dekkingen..... Vind het lastig vergelijken allemaal. En Ai heeft moeite met door de marketing heen te kijken :+
Let op dat de VISA Platinum van ICS alleen een reisverzekering die doorlopend is zonder te betalen met de kaart. Een annuleringsverzekering zit er niet op. Dat is ook het grote voordeel van Platinum. Vroeger was de V-PAY ondersteuning ook een leuke catch waarbij je overal kon betalen met je aankoopverzekering (in een tijd dat creditcards heel slecht geaccepteerd werden bij de kleinere winkels).

Bij MasterCard black heb je een annuleringsverzekering en reisverzekering mits je met de kaart betaalt, 4x per jaar lounge access via Priority Pass en 4x per jaar Fast Track via Dragonpass (niet in NL geldig).

Uiteraard geld bij dit soort inbegrepen verzekeringen, lees de voorwaarden goed en hoop dat je er geen beroep op hoeft te doen. Ook bij Revolut lees ik verschillende reacties en ervaringen over hoe goed/slecht Xcover is.

Zelf overweeg ik ook om van Amex Platinum over te stappen op MC black voor een betere acceptatie en omdat Amex de perks flink aan het uitkleden is. Ik verwacht ook dat Privium Plus word afgeschaft als de Amex Lounge open is op Schiphol en dit Privium Extra word of Basic of misschien helemaal word afgeschaft.

[ Voor 6% gewijzigd door Youtl op 20-03-2026 22:02 ]

• Wally2002
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Revolut is geen creditcard. Vooralsnog bieden ze in NL nog geen creditcard aan.

De enige uitgevers van creditcards in NL zijn: ICS (inclusief uitgifte voor 'derden' o.a. ABN, ASN), Rabobank, ING en American Express.
"ervaringen" met voorwaarden: je zult denk ik toch de voorwaarden zelf moeten gaan lezen (of die expliciet aan een AI-model voeren). Hooguit kom je ervaringen met claims bij de gekoppelde verzekeringen tegen. In dit topic komt dat heel af en toe voorbij.

M.i. kun je wel vrij snel de voorwaarden scannen op de belangrijkste zaken: hoogte dekking medische hulp/ongevallen als aanvulling op je ziektekostenverzekering, hoogte dekking bij annulering/uitstel/afbreken reis, dekking baggage, dekking persoonlijke eigendommen, evt autohuur, en voorwaarden aankoopverzekering (hoe lang, dekking (er zijn vaak de nodige uitsluitingen of maximum bedragen)

• Naranya
Ik ben laatst ook overgestapt van een Rabo pakket met CC en een aparte reisverzekering naar de MC Black. Qua kosten scheelde het niet veel en de MC heeft een betere dekking en dan de extratjes nog zoals de lounge access. Visa viel af ivm geen annuleringsverzekering.
Ervaringen? Tsja vooralsnog geen issues gehad en heb ook altijd nog een Visa van het werk bij me en een Visa van Revolut (maar dat is idd niet helemaal een CC, je kunt er geen auto mee huren bijv).

• fjux
Naranya schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:13:
Ik ben laatst ook overgestapt van een Rabo pakket met CC en een aparte reisverzekering naar de MC Black. Qua kosten scheelde het niet veel en de MC heeft een betere dekking en dan de extratjes nog zoals de lounge access. Visa viel af ivm geen annuleringsverzekering.
Ervaringen? Tsja vooralsnog geen issues gehad en heb ook altijd nog een Visa van het werk bij me en een Visa van Revolut (maar dat is idd niet helemaal een CC, je kunt er geen auto mee huren bijv).
Thanks!

Revolut is inderdaad geen CC, maar qua pakket leek het er wel op. Echter zou ik dan altijd mijn rabo CC houden voor het geval dat.

Als ik die black neem valt die ook weg, scheelt toch weer een paar euro.

De abbos bij Revolut zijn leuk maar ook niet echt nodig denk ik, al zou de vpn deel uitkomen moet dat niet de hoofdreden zijn.

Ik ga denk ik dan voor de meerprijs liever voor de black. (En alsnog goedkoper dan amex gold)

Enige wat ik zie is dat de voorwaarden veranderd zijn voor de reisverzekering en dat "de gehele reis" betaald moet zijn met de CC, echter lijkt er wat onduidelijkheden te zijn rondom wat de gehele reis inhoud, hier en daar zijn mensen bang dat zodra je 1 hotel of trip niet betaald met de kaart gelijk alles niet meer onder de polis valt, dat voelt natuurlijk niet zo lekker.

Ook als je met de auto gaat, moet je dan verplicht tanken met de CC of maakt dat weer niet uit etc.

Maarja ook veel gezeur gezien omdat het over ging van het maakt niet uit hoe je betaald naar je moet met de kaart betalen. Nog even goed doorlezen dus......

• fjux
Ik blijf het nog lastig vinden, Revolut of Mastercard black.

Ik neig naar de Mastercard, maar de recente wijziging in de voorwaarden van "100% van de reis betaald met de kaart"
Die eis is wel heel gemakkelijk voor de verzekering om af te wijzen, en het is wat vaag rondom met je eigen auto op vakantie gaan.

Maarja Revolut is geen credit, en de dekkingen zijn allemaal wel wat lager dan bij Mastercard.

Ik kan alleen erg weinig ervaringen vinden van mensen met de nieuwe voorwaarden.....
Misschien het gewoon maar eens gaan proberen.

• Naranya
Heb daar ook over lopen dubben maar uiteindelijk willen ze (denk ik) duidelijk maken dat als er iets vergoed moet worden voor je reis dit betaald moet zijn met de MC. Als jij een aantal hotels boekt voor een rondreis en je betaalt er eentje niet met de MC zal deze niet vergoed worden bij annuleren.
Maar goed het staat er niet echt duidelijk nee, dus het blijft een gokje (maar dat is vaak met verzekeringsvoorwaarden imho)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tixnai5gNWtsVNo3VNnwVRUe9Wo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XSB8dILYUIC69uOsvAB1BN3U.png?f=user_large

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 17:36
3DDude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:18:

Zakelijke credit card met apple pay support. Nou ik moet de eerste nog tegenkomen.
Wat ik had begrepen van een paar banken inc mijn zakelijke bank. Is dat er voorlopig geen plannen zijn voor Apple pay op een zakelijk CC. Schijnt een heel ding te zijn in vergelijking met privé waar het standaard er is.
Dus ik zou op zoek gaan op dit moment naar een CC die je het hoogste limiet wil geven :)

How are you doing?

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
ICS en American Express bieden beide Apple Pay aan voor zakelijke kaarten.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:22
Naranya schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:57:
Heb daar ook over lopen dubben maar uiteindelijk willen ze (denk ik) duidelijk maken dat als er iets vergoed moet worden voor je reis dit betaald moet zijn met de MC. Als jij een aantal hotels boekt voor een rondreis en je betaalt er eentje niet met de MC zal deze niet vergoed worden bij annuleren.
Als ik dat zo lees, dan krijg je helemaal niets vergoed als je een item van je reis niet met de kaart betaalt. Dus als je met eigen auto reist en je betaalt de brandstof met een andere kaart heb je op zich geen dekking voor de rest van je reis. Vraag is natuurlijk ook, "wat is een reis?".

• Wally2002
mfkne schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Als ik dat zo lees, dan krijg je helemaal niets vergoed als je een item van je reis niet met de kaart betaalt. Dus als je met eigen auto reist en je betaalt de brandstof met een andere kaart heb je op zich geen dekking voor de rest van je reis. Vraag is natuurlijk ook, "wat is een reis?".
Staat in de voorwaarden, daar wordt een reis gedefinieerd als:
Een vakantie, of zaken- of privéreis door u wereldwijd, binnen de territoriale grenzen, die begint en eindigt in uw land van woonplaats, tijdens de dekkingsperiode.Enkele reizen of reizen met een open ticket zijn niet gedekt, tenzij de uitgaande en inkomende reistickets gekocht zijn voor aanvang van de reis.
Een reis die uitsluitend in het land van woonplaats plaatsvindt, is alleen gedekt als u minstens 100 kilometer van huis bent of vooraf geboekt vervoer of accommodatie hebt.
Om in aanmerking te komen voor dekking onder deze Uitkeringstabel, moet u uw reis volledig op uw gedekte kaart afrekenen en moeten alle eventuele borgsommen voor reizen en/of accommodatie op uw gedekte kaart worden afgeschreven.
LET OP: Een reis naar een land, specifiek gebied of event wanneer het ministerie van Buitenlandse Zaken of een regelgevende instelling in een land waaruit/waarheen u reis, alle reizen heeft afgeraden, is niet gedekt.
Dat wordt niet veel duidelijker.
(ook borgsommen moeten op de kaart worden gedaan).
Ook is de bepaling m.b.t. een reis in het thuisland interessant, namelijk het woordje 'of' bij vervoer en bij accommodatie. Dat suggereert dat 1 van de 2 mogelijk is.

Als je alle twijfel weg wilt nemen: voor het boeken de casus voorleggen aan ICS c.q. Inter Partner Assistence/AXA.

Om welke casussen zou het overigens gaan?
1) met eigen auto naar reisbestemming, wel reserveringen voor de overnachtingen (tanken met de kaart lijkt me dan een kleine moeite om alle gedoe te voorkomen).
2) eigen auto, maar ook geen reserveringen voor de overnachtingen: je zou dus bij accommodatie terecht kunnen komen die de kaart niet accepteert.
3) je hebt wel tickets voor de reis, maar overnacht bij familie/vrienden (lijkt me logisch en niet meer dan redelijk en billijk dat er geen transactie is van de overnachtingen).
4) idem, maar overnacht bij accomodaties zonder reservering en kaart wordt niet geaccepteerd.

Voor 1 en 3 is er m.i. een plausibel verhaal en in alle redelijkheid en billijkheid zou m.i. hier niet moeilijk over gedaan moeten worden. IANAL, bij twijfel altijd vooraf met de verzekeraar contact opnemen.

Voor 2 en 4 neem je vooraf actief het risico dat je bij een accommodatie uitkomt waar de kaart niet geaccepteerd wordt. in die gevallen zeker vooraf contact opnemen met verzekeraar.

• fjux
Wally2002 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Staat in de voorwaarden, daar wordt een reis gedefinieerd als:

[...]

Dat wordt niet veel duidelijker.
(ook borgsommen moeten op de kaart worden gedaan).
Ook is de bepaling m.b.t. een reis in het thuisland interessant, namelijk het woordje 'of' bij vervoer en bij accommodatie. Dat suggereert dat 1 van de 2 mogelijk is.

Als je alle twijfel weg wilt nemen: voor het boeken de casus voorleggen aan ICS c.q. Inter Partner Assistence/AXA.

Om welke casussen zou het overigens gaan?
1) met eigen auto naar reisbestemming, wel reserveringen voor de overnachtingen (tanken met de kaart lijkt me dan een kleine moeite om alle gedoe te voorkomen).
2) eigen auto, maar ook geen reserveringen voor de overnachtingen: je zou dus bij accommodatie terecht kunnen komen die de kaart niet accepteert.
3) je hebt wel tickets voor de reis, maar overnacht bij familie/vrienden (lijkt me logisch en niet meer dan redelijk en billijk dat er geen transactie is van de overnachtingen).
4) idem, maar overnacht bij accomodaties zonder reservering en kaart wordt niet geaccepteerd.

Voor 1 en 3 is er m.i. een plausibel verhaal en in alle redelijkheid en billijkheid zou m.i. hier niet moeilijk over gedaan moeten worden. IANAL, bij twijfel altijd vooraf met de verzekeraar contact opnemen.

Voor 2 en 4 neem je vooraf actief het risico dat je bij een accommodatie uitkomt waar de kaart niet geaccepteerd wordt. in die gevallen zeker vooraf contact opnemen met verzekeraar.
Het gene wat mij niet aanstaat is dat er echt hard staat 100% van de reis,
Theoretish betekend dat dus dat als je 1 overnachting bijvoorbeeld cash betaald je geheel bent uitgesloten van de dekking (welke dan ook)

het zal vast in realiteit wat genuanceerder liggen, echter neem je een verzekering voor de zekerheid, dat is nou net het punt waar ik geen onzekerheden in wil hebben.

Ik vind het voor de rest prima om me aan de regels te houden, maar deze lijtk toch wel erg ver te gaan en geeft de verzekeraar erg veel vrijheid om een claim af te wijzen.

ik neig toch wat meer naar revolut in dat geval, zij stellen specifiek een onderdeel over hoe het werkt met eigen vervoer, en iets wat losser met de activerings eisen. De dekkingen zijn wel wat lager, maar alsnog best netjes. grote nadeel wel is dat het geen echte credit card is.

Wel een volledige Mastercard, dus betalen zou eigenlijk overal goed moeten gaan behalve reserveringen.
Al zie ik bij hotels vaak dat het prima is zolang je je verblijf dan geheel betaald bij binnenkomst ipv uitchecken.

Ik moet zeggen dat ik er nog niet 100% overuit ben, maar ik neig toch weer naar revolut en dan gewoon mijn rabo gold card aanhouden voor 2 euro p/m

op papier is de MC black beter, maar die activerings voorwaarden zitten me niet lekker.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

stftweaker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Zakelijke credit card met apple pay support. Nou ik moet de eerste nog tegenkomen.
Wat ik had begrepen van een paar banken inc mijn zakelijke bank. Is dat er voorlopig geen plannen zijn voor Apple pay op een zakelijk CC. Schijnt een heel ding te zijn in vergelijking met privé waar het standaard er is.
Dus ik zou op zoek gaan op dit moment naar een CC die je het hoogste limiet wil geven :)
Haha, ahum het word nog erger. Let op:

Ik heb sinds kort een BV (december '25). Ik heb van een jaar de jaarcijfers (geruisloos de bv in vanuit eenmanszaak).

Bij ICScards als je BV 1 jaar bestaat, u krijgt een CC met een limiet van 500 euro en u kunt bijstorten.
Wellicht als ze daar door hebben dat die minder dan jaar oud is dat ze ook nee zeggen; maar ben ik niet meer achteraan gegaan.
Bij American Express kon ik niet eens de aanvraag initieren want die zei uw BV is net 4 maanden jong. Kom volgend jaar nog is terug. (en dan kan je gold, green of starter card doen).
Dus uiteindelijk maar bij de ING de aanvraag gedaan.. omdat daar de bankrekening ook draait kan het wel gewoon (zien de historie natuurlijk ook en wat er op staat).

[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 23-03-2026 15:51 ]

• Wally2002
@fjux
Heb je al met ICS contact opgenomen over de voorwaarde dat de reis met de kaart moet zijn betaald?
Want de kans dat we je hier verdere info kunnen gevel is heel klein.

En als het vooral om de reisverzekering te doen is: zet voor de gein eens een doorlopende reisverzekering van bijvoorbeeld ANWB er naast (die schijnt goede voorwaarden te hebben).

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:36

florholvoet

aka F0x.be

Bij Amex is de voorwaarde dat “heel de reis met de kaart betaald moet zijn” zeer relatief.
Bij mijn laatste claim volstond het dat er op het betaalbewijs van de vliegtickets stond dat het met Amex betaald was. Moest zelfs geen extra bewijsmateriaal toevoegen dus kon evengoed met iemand anders zijn kaart zijn geweest…
Dit ging over een reisvertraging trouwens.

Die clausule is bewust heel limitatief omschreven, zodat ze ammunitie hebben om je claim af te wijzen als je het te bont maakt. Zo gaat dat nu helaas eenmaal bij verzekeringen. Maar wat er hierboven allemaal wordt geopperd is bijna hilarisch te noemen: natuurlijk gaan ze niet heel je claim afwijzen omdat je 5 euro benzine niet met Amex hebt betaald! En de andere 10k wel. In dit geval primeert het gezond verstand.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Rubbergrover1
fjux schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Het gene wat mij niet aanstaat is dat er echt hard staat 100% van de reis,
Theoretish betekend dat dus dat als je 1 overnachting bijvoorbeeld cash betaald je geheel bent uitgesloten van de dekking (welke dan ook)

het zal vast in realiteit wat genuanceerder liggen, echter neem je een verzekering voor de zekerheid, dat is nou net het punt waar ik geen onzekerheden in wil hebben.

Ik vind het voor de rest prima om me aan de regels te houden, maar deze lijtk toch wel erg ver te gaan en geeft de verzekeraar erg veel vrijheid om een claim af te wijzen.
Dat maakt voor mij dat ik liever een 'gewone' reisverzekering neem. Zodat ik niet het idee heb dat je je reis eigenlijk met je creditcard moet betalen. Om nog maar te zwijgen van de problemen die je je op de hals haalt als je partner toevallig een van de hotels boekt in plaats van jij. Of als je bv. aansluitend aan een zakenreis (niet via je persoonlijke CC betaald) een privé vakantie boekt.

• hollandje
florholvoet schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:16:
Bij Amex is de voorwaarde dat “heel de reis met de kaart betaald moet zijn” zeer relatief.
Bij mijn laatste claim volstond het dat er op het betaalbewijs van de vliegtickets stond dat het met Amex betaald was. Moest zelfs geen extra bewijsmateriaal toevoegen dus kon evengoed met iemand anders zijn kaart zijn geweest…
Dit ging over een reisvertraging trouwens.

Die clausule is bewust heel limitatief omschreven, zodat ze ammunitie hebben om je claim af te wijzen als je het te bont maakt. Zo gaat dat nu helaas eenmaal bij verzekeringen. Maar wat er hierboven allemaal wordt geopperd is bijna hilarisch te noemen: natuurlijk gaan ze niet heel je claim afwijzen omdat je 5 euro benzine niet met Amex hebt betaald! En de andere 10k wel. In dit geval primeert het gezond verstand.
Ik heb hier 2023 om gevraagd bij de verzekeringspartij en die gaven mij aan dat ongeveer 70% van de reis betaald moest zijn met amex. Dit was echter wel 3 jaar geleden dus YMMV

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:59

JRR

Ben ik heel ouderwets dat een creditcard een product is om mee te betalen en dat je bij een verzekeraar een reisverzekering afsluit?

Een doorlopende reisverzekering met werelddekking, medische kosten en wintersportdekking kost je nog geen tientje per maand.

Zo’n creditcard verzekering daar betaal je natuurlijk ook indirect voor, maar lijkt me een stuk riskanter met allemaal additionele voorwaarden die ze stellen (om je claim af te kunnen wijzen als het zover is).

• Wally2002
JRR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:57:

Een doorlopende reisverzekering met werelddekking, medische kosten en wintersportdekking kost je nog geen tientje per maand.
Maar dan heb je geen annuleringsverzekering en nog een aantal zaken niet. En dit bedrag is neem ik aan voor 1 persoon?

Heb je een partner en wil je ook een annuleringsverzekering en ook een dekking die enigszins overeenkomt met wat er bij de creditcards zit (Amex Gold of MC Black) dan zit je al rond de 30 euro per maand.
(bron: independer)

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Maar dan heb je geen annuleringsverzekering en nog een aantal zaken niet. En dit bedrag is neem ik aan voor 1 persoon?

Heb je een partner en wil je ook een annuleringsverzekering en ook een dekking die enigszins overeenkomt met wat er bij de creditcards zit (Amex Gold of MC Black) dan zit je al rond de 30 euro per maand.
(bron: independer)
Ik weet niet wat er precies aan extras in die dekking zou moeten zitten, maar wij betalen voor reisverzekering plus annuleringsverzekering voor een gezin ongeveer 15 euro per maand. Inclusief zakenreizen etc.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JRR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:57:
Ben ik heel ouderwets dat een creditcard een product is om mee te betalen en dat je bij een verzekeraar een reisverzekering afsluit?

Zo’n creditcard verzekering daar betaal je natuurlijk ook indirect voor, maar lijkt me een stuk riskanter met allemaal additionele voorwaarden die ze stellen (om je claim af te kunnen wijzen als het zover is).
Ik betaal helemaal niet indirect voor de verzekeringen, het is een dienst bij de creditcard waarvoor ik bewust betaal. En ik heb de ervaring "om je claim af te kunnen wijzen als het zover is" helemaal niet. Niets zegt mij ook dat een aparte reisverzekering perse beter zou zijn. Iets als autohuur is zelden tot nooit standaard gedekt bijvoorbeeld. Ik kan ook prima verzekeringen en Privium zelf regelen, mis ik nog wel de lounge toegang, hogere statussen bij hotels/autoverhuur etc, ik kan ook gewoon mijn Amex gebruiken hoef ik er niet over na te denken. En gemak kost misschien een beetje geld.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Om het weer te koppen aan de creditcards ;)

AMEX plat verzekering heeft o.a. werelddekking, (winter)sport, medisch, annulering, bagage en nog andere 'perks' zoals vergoedingen bij autohuurschade. Dat gaat je niet vinden in een annuleringsverzekering van 15 euro. De goedkoopste op independer is 21 euro met een 6k totale dekking, versus 10k voor amex plat.

Niet dat ik fan ben van de AMEX verzekering: ik heb een losse polis

• Rubbergrover1
We Are Borg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:09:
AMEX plat verzekering heeft o.a. werelddekking, (winter)sport, medisch, annulering, bagage en nog andere 'perks' zoals vergoedingen bij autohuurschade. Dat gaat je niet vinden in een annuleringsverzekering van 15 euro. De goedkoopste op independer is 21 euro met een 6k totale dekking, versus 10k voor amex plat.
Maar daar betaal je dan ook 700 euro per jaar meer voor, wat toch wel iets meer is dan die goedkoopste 21 euro. Om die twee te vergelijken is enigszins appels met peren vergelijken. Voor die extra 700 euro zou je ook een hoop van die extra dekkingen en andere extra'tjes los kunnen bijverzekeren.

Ik snap dat best wat mensen mensen graag zo'n aangeklede kaart willen en daar ook een hoop extra voor over hebben. Maar in heel veel gevallen is dat niet de meest 'logische' keus.

• Youtl
Het zal uiteindelijk afhangen van de gebruiker. De Amex platinum reisverzekering is bijv best duur en ik denk dat die een waarde zal hebben van rond de €25 per maand. Dat betekent €300 op jaarbasis.

Dan houd je bij Amex €480 per jaar aan bijdrage over voor Priority Pass, Privium Plus, aankoopverzekering, autohuur en hotel statussen en dinertegoed (mits je deze gebruikt). De een zal die €40 per maand de moeite waard vinden en een ander weer niet afhankelijk van of je de kosten eruit haalt.

Alleen het is net als bij de MC Black ook bij Amex een vereiste om je reis met de kaart te betalen dacht ik tenzij de kaart niet geaccepteerd word.

• Wally2002
@Rubbergrover1 die hogere segment creditcards zijn dus geen one size fits all kaarten.
Als je het uitsluitend om de reisverzekering te doen is moet je inderdaad geen Amex Platinum kaart nemen. Het gaat juist om de combinatie van voordelen, de een zal dat anders waarderen dan de ander.

Edit: wat @Youtl ook aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Wally2002 op 24-03-2026 08:36 ]

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:36:
@Rubbergrover1 die hogere segment creditcards zijn dus geen one size fits all kaarten.
Als je het uitsluitend om de reisverzekering te doen is moet je inderdaad geen Amex Platinum kaart nemen. Het gaat juist om de combinatie van voordelen, de een zal dat anders waarderen dan de ander.

Edit: wat @Youtl ook aangeeft.
Ik snap dat het om een heel pakket gaat. Maar tegelijk betaal je dus 700 euro voor dat uitgebreidere pakket met extra dekking. Om dat dan te vergelijken met de goedkoopste reisverzekering is enigszins appels met peren vergelijken.

En ik geef ook aan dat het logisch is dat die combinatie van voordelen iets is wat voor een klein deel van de mensen een goede keus is. Maar dat dit in heel veel gevallen niet de meest 'logische' keus is.

• fjux
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Ik snap dat het om een heel pakket gaat. Maar tegelijk betaal je dus 700 euro voor dat uitgebreidere pakket met extra dekking. Om dat dan te vergelijken met de goedkoopste reisverzekering is enigszins appels met peren vergelijken.

En ik geef ook aan dat het logisch is dat die combinatie van voordelen iets is wat voor een klein deel van de mensen een goede keus is. Maar dat dit in heel veel gevallen niet de meest 'logische' keus is.
Ik denk dat AMEX platinum ook wel een ander kaliber is met alle andere benefits.

Als ik kijk naar Mastercard black bijvoorbeeld heb je een erg complete reisverzekering voor 18 a 19 euro per maand.
Daarnaast krijg je dan ook nog je aankoop verzekeringen, auto huur verzekering en Priority pass (al is het maar 4x)
Ik zou de MC black vergelijken met de AMEX gold, en niet met platinum.

Ik ga nu voor de MC black en mijn AMEX gold opzeggen, ook een verschil met revolut metal was dat de MC black maandelijks opzegbaar is, bij Revolut lijkt het allemaal maandelijks, maar ga je gewoon een jaar contract aan.
Wel jammer dat de MC black niet een mooie fancy metal card is, maarja uiteindelijk draait het daar niet om :o

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 24-03-2026 10:00 ]

• Rubbergrover1
fjux schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat AMEX platinum ook wel een ander kaliber is met alle andere benefits.

Als ik kijk naar Mastercard black bijvoorbeeld heb je een erg complete reisverzekering voor 18 a 19 euro per maand.
Daarnaast krijg je dan ook nog je aankoop verzekeringen, auto huur verzekering en Priority pass (al is het maar 4x)
Dat is inderdaad een betere vergelijking. Dan nog is het uiteraard de vraag hoe vaak je die extra benefits werkelijk gebruikt/nodig hebt. Maar dit zal voor heel wat meer mensen een realistische/nuttige keus zijn. Maar dan ook vooral als je jaarlijks een of meer keer vliegt.

Het grote nadeel vind ik dat je dus altijd, jaar in, jaar uit, en iedere maand, voor die extra's betaalt. Ook als je een jaar niet vliegt of een paar maanden gewoon thuis bent en geen reizen maakt of hebt gereserveerd. Ik vind het prettig dat ik dan mijn reisverzekering kan downgraden naar een basic verzekering die gewoon wel dagjes/weekendjes weg dekt, maar zonder annulering of andere fratsen. Kost me minder dan 5 euro per maand. Als ik dan eens een keer een (dure) reis heb gereserveerd, zet ik de annulering van een tientje per maand wel aan voor een paar maanden. Als het tenminste gaat om reserveringen die je niet gratis kunt annuleren, wat steeds vaker het geval is. In de praktijk zal ik zo tussen de 60 en 100 euro per jaar aan die reis- en annuleringsverzekering kwijt zijn. Dan lijkt mij in mijn geval zo'n kaart geen logischer keus. En ik denk niet dat ik hierin heel uniek ben.

Maar als je veel en vaak vliegt en auto's huurt, dan kan die black card wel een goede keus zijn.

• Youtl
fjux schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ik zou de MC black vergelijken met de AMEX gold, en niet met platinum.

Ik ga nu voor de MC black en mijn AMEX gold opzeggen, ook een verschil met revolut metal was dat de MC black maandelijks opzegbaar is, bij Revolut lijkt het allemaal maandelijks, maar ga je gewoon een jaar contract aan.
Wel jammer dat de MC black niet een mooie fancy metal card is, maarja uiteindelijk draait het daar niet om :o
Het is ook jammer dat ICS of een bank (ING/Rabo) geen creditcard uitgeeft die echt concurreert met Amex Platinum. De enige die een poging wagen zijn Klarna/Revolut al rekenen die relatief veel geld voor dit soort abonnementen waarbij er geen creditcards worden aangeboden (kan onhandig zijn bij het regelen van de borg).

Bij ICS kun je of een World Card platinum krijgen á €175 waarbij alleen de doorlopende reisverzekering opvalt (geen annuleringsverzekering..). Vroeger was het nog aantrekkelijk vanwege VPAY en daarmee je aankoopverzekering ook kon gebruiken bij de kleinere winkels. Nu we ook in NL overgaan op MasterCard en VISA betaalkaarten en steeds meer winkels creditcards ondersteunen is het bij ICS aantrekkelijker om een World Card Gold af te nemen (zelfde voordelen, geen reisverzekering en kost €57,95) en een losse reis en annuleringsverzekering te nemen welke je voor 10-15€ per maand al kan afsluiten. Dan heb je en een creditcard met aankoopverzekering van 365 dagen én een reis+annuleringsverzekering. En ben je rond de €200 per jaar kwijt.

Bij ICS heb je ook nog de MasterCard Black, deze komt het meest in de buurt van de Amex Gold al heeft Amex geen autohuurdeking dacht ik alleen bij Platinum. Voor €225 is dit nog enigszins de bijdrage te verantwoorden als je de reisverzekering zou waarderen, de lounge acces (gemiddeld €25 per toegang waard) en de 4x DragonPass fast track pass (rond de €10 waard per keer). Zou je 4x gebruik maken van de lounge en de fast track heb je al €140 uit de kaart gehaald en betaal je nog 'maar' €85 per jaar voor de reis én annuleringsverzekering. Uiteraard moet je nog steeds alles met je MC Black betalen, maar dat lukt grotendeels wel afhankelijk van je reisplannen.

In theorie zou ICS een nog duurdere kaart kunnen uitgeven zoals MasterCard World Elite (als de Black dit al niet is) of een VISA Infinite kaart met een volledige reis en annuleringsverzekering, DragonPass/Loungekey/Priority Pass met onbeperkte toegang (of in ieder geval maandelijks 1-3 bezoeken gratis met een cap van 15 per jaar) en een fast track pass zoals ze nu aanbieden bij de Black card met meer gebruik. En als je dit pakket kan aanbieden voor +/- €400 per jaar dan kun je een brede doelgroep aantrekken die regelmatig reist waar Amex Platinum voor velen nog overkill is en Amex Gold het misschien net niet is.

Het gat tussen Amex Platinum en Gold/MC Black is vrij groot en daar valt denk ik nog wel wat te halen. In de VS zie je banken ook steeds meer de concurrentie aangaan met Amex door rewards, airline programma's en lounge toegang bijvoorbeeld. (Ja een andere markt en ander verdienmodel maar in NL is men kritisch op creditcards en de kosten hiervan)

Bij ING en Rabobank heb je helemaal weinig, de ING Platinumcard is eigenlijk een Goldcard qua waarde maar word onterecht als platinum gepresenteerd (wel leuk die €1000 fx free). En de Rabobank heeft een 'Goldcard' als standaard met 360 dagen aankoopverzekering maar die schijnt in het buitenland vaak problemen te geven hoor ik.

• fjux
Ik vind de reisverzekering van de MC black echt wel compleet, als ik kijk naar een doorlopende met annulering kom ik echt niets tegen onder de 15 euro. En dan is het vaak annuleren t/m 1500 of 3000, de MC black is tot 18k.

En ja er zijn aanbieders waar je het kan aanpassen, maar persoonlijk ga ik dat toch niet steeds aanpassen.

voor mij lijkt de MC black nu de beste, het geeft me een reisverzekering + annulerign voor het hele gezin, ik kan de rabo gold opzeggen wat weer 2 euro scheelt. dat betekend dat ik voor 2 euro per maand extra nu de priority pass heb. (plus ik vervang hiermee de AMEX gold kaart, dus ben sowieso 1 euro goedkoper uit :D)

Voor mij is het prima, en het is maandelijks opzegbaar dus als ik er vanaf wil is het ook zo geregeld en kan ik altijd nog een losse verzekering nemen.
Maar een duidelijke nobrainer is het niet, en dat zie je ook wel aan de discussies.

Ik vind het ook jammer dat er weinig concurentie is, revolut zag er echt aardig uit,maar dat werkt alleen lekker als je het alle volledige bankervaring gaat gebruiken.
Ik zie het nog niet echt zitten om volledig over te gaan/mijn vrouw uitleggen waarom alles anders moet en revolut anders is dan anders ;)

• Rubbergrover1
Youtl schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Het is ook jammer dat ICS of een bank (ING/Rabo) geen creditcard uitgeeft die echt concurreert met Amex Platinum. De enige die een poging wagen zijn Klarna/Revolut al rekenen die relatief veel geld voor dit soort abonnementen waarbij er geen creditcards worden aangeboden (kan onhandig zijn bij het regelen van de borg).

Bij ICS kun je of een World Card platinum krijgen á €175 waarbij alleen de doorlopende reisverzekering opvalt (geen annuleringsverzekering..). Vroeger was het nog aantrekkelijk vanwege VPAY en daarmee je aankoopverzekering ook kon gebruiken bij de kleinere winkels. Nu we ook in NL overgaan op MasterCard en VISA betaalkaarten en steeds meer winkels creditcards ondersteunen is het bij ICS aantrekkelijker om een World Card Gold af te nemen (zelfde voordelen, geen reisverzekering en kost €57,95) en een losse reis en annuleringsverzekering te nemen welke je voor 10-15€ per maand al kan afsluiten. Dan heb je en een creditcard met aankoopverzekering van 365 dagen én een reis+annuleringsverzekering. En ben je rond de €200 per jaar kwijt.

Bij ICS heb je ook nog de MasterCard Black, deze komt het meest in de buurt van de Amex Gold al heeft Amex geen autohuurdeking dacht ik alleen bij Platinum. Voor €225 is dit nog enigszins de bijdrage te verantwoorden als je de reisverzekering zou waarderen, de lounge acces (gemiddeld €25 per toegang waard) en de 4x DragonPass fast track pass (rond de €10 waard per keer). Zou je 4x gebruik maken van de lounge en de fast track heb je al €140 uit de kaart gehaald en betaal je nog 'maar' €85 per jaar voor de reis én annuleringsverzekering. Uiteraard moet je nog steeds alles met je MC Black betalen, maar dat lukt grotendeels wel afhankelijk van je reisplannen.

In theorie zou ICS een nog duurdere kaart kunnen uitgeven zoals MasterCard World Elite (als de Black dit al niet is) of een VISA Infinite kaart met een volledige reis en annuleringsverzekering, DragonPass/Loungekey/Priority Pass met onbeperkte toegang (of in ieder geval maandelijks 1-3 bezoeken gratis met een cap van 15 per jaar) en een fast track pass zoals ze nu aanbieden bij de Black card met meer gebruik. En als je dit pakket kan aanbieden voor +/- €400 per jaar dan kun je een brede doelgroep aantrekken die regelmatig reist waar Amex Platinum voor velen nog overkill is en Amex Gold het misschien net niet is.

Het gat tussen Amex Platinum en Gold/MC Black is vrij groot en daar valt denk ik nog wel wat te halen. In de VS zie je banken ook steeds meer de concurrentie aangaan met Amex door rewards, airline programma's en lounge toegang bijvoorbeeld. (Ja een andere markt en ander verdienmodel maar in NL is men kritisch op creditcards en de kosten hiervan)

Bij ING en Rabobank heb je helemaal weinig, de ING Platinumcard is eigenlijk een Goldcard qua waarde maar word onterecht als platinum gepresenteerd (wel leuk die €1000 fx free). En de Rabobank heeft een 'Goldcard' als standaard met 360 dagen aankoopverzekering maar die schijnt in het buitenland vaak problemen te geven hoor ik.
Ik denk dat de markt voor particulieren voor wie Mastercard Black niet voldoende is, simpelweg een veel te kleine nichemarkt is in Nederland. Of beter gezegd, ik denk dat de markt voor mensen voor wie die Mastercard Black niet voldoende is en die jaarlijks ca. 500 euro extra zouden willen besteden aan een kaart met meer fratsen, erg beperkt is.

• Youtl
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat de markt voor particulieren voor wie Mastercard Black niet voldoende is, simpelweg een veel te kleine nichemarkt is in Nederland. Of beter gezegd, ik denk dat de markt voor mensen voor wie die Mastercard Black niet voldoende is en die jaarlijks ca. 500 euro extra zouden willen besteden aan een kaart met meer fratsen, erg beperkt is.
Zelf denk ik dat het best wel meevalt, omdat de sprong tussen MC Black/Amex Gold en Amex platinum/Revolut Ultra erg groot is. Door daar tussen een product te plaatsen zul je meer mensen kunnen upsellen zonder meteen ri €780 per jaar te gaan.

Dat is een beetje hetzelfde als de stap van Amex Platinum naar Centurion waar ook een flink gat zit (€780-€4000 per jaar)

Uiteindelijk zal het afhangen van Amex/ICS of die zo een kaart gaan aanbieden en hoe ze dat dan verkopen in NL.

[ Voor 7% gewijzigd door Youtl op 24-03-2026 13:19 ]

• fjux
Youtl schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Zelf denk ik dat het best wel meevalt, omdat de sprong tussen MC Black/Amex Gold en Amex platinum/Revolut Ultra erg groot is. Door daar tussen een product te plaatsen zul je meer mensen kunnen upsellen zonder meteen ri €780 per jaar te gaan.

Dat is een beetje hetzelfde als de stap van Amex Platinum naar Centurion waar ook een flink gat zit (€780-€4000 per jaar)

Uiteindelijk zal het afhangen van Amex/ICS of die zo een kaart gaan aanbieden en hoe ze dat dan verkopen in NL.
ik weet niet of ze dit gaat lukken in europa, enige reden dat AMEX dit nu kan is omdat ze de merchants een hogere fee vragen. Echter zit dit ook gelijk de acceptatie in de weg hier in EU waar creditcards sowieso niet zo'n enorm gemeengoed zijn als in US. (al is het in NL wel heel "erg" gesteld)

Het valt mij juist op dat de voordelen van ook een AMEX in NL een stuk minder aan het worden zijn, daar zal ook wel een financiële reden achter liggen. De nieuwe dining voordelen zijn theoretisch de zelfde waarde, echter om er gebruik van te maken is een stuk lastiger, en het gebruik er van nodigt uit om meer te spenderen.

Ook afgelopen jaar een keer in US een gesprek gehad met iemand, en die somde even op welke benefits hij had van de AMEX platinum daar, en dat was een stuk rianter dan hier. (maar ja dat is info via via dus hoe betrouwbaar weet ik niet)

Anyway, ik heb het idee dat het hier in EU de winstgevendheid van de kaarten voor de aanbieders een stuk lager ligt wat de gehele markt minder interessant maakt.
Of dit een goed of een slecht ding is zijn natuurlijk veel dingen over te zeggen, maar laten we zeggen dat het hier anders is.

Acceptatie van AMEX leek in mijn opzichte de laatste tijd een stuk beter te gaan in NL, maar kreeg vooral afgelopen jaar het idee dat het stagneert, en dat is voor mij nu ook wel de reden geweest om te stoppen met AMEX, het is iedere keer een gedoe om er mee te betalen of uit te zoeken of ik er mee kan betalen of niet.

MC black is nu aangevraagd, maar dan zie je ook weer dat het ouderwetse kaartboeren zijn hoor.
Even 2 weken de tijd nemen om je aanvraag te beoordelen en een kaart op de sturen, dat moet ik dan Revolut weer geven als echte fintech, je krijgt gewoon direct geleverd waar je voor betaald. (al is het in de vorm van een virtuele kaart)

• Rubbergrover1
Youtl schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Nou, ik denk dus dat er een relatief beperkt aantal extra's is dat je bovenop die 200 euro CC kunt inbouwen en dat je dan, voor de mensen die bewust voor die extra's zouden willen kiezen, al snel richting de prijsstelling van de platinum kaart gaat. Je voorbeeld van een pas met extra priority voor maandelijks 1-3 bezoeken gratis met een cap van 15 per jaar en een fast track pass, is iets wat sowieso al een paar honderd euro waard is. En waar dan ook alleen de mensen voor zullen kiezen die daadwerkelijk zo vaak vliegen (omdat voor anderen geen reden is om voor die kaart te kiezen in plaats van de goedkopere.) Dus die pas zal ook daadwerkelijk een paar honderd euro duurder worden. Ik vraag me af of er zo veel mensen dan voor díe pas zouden kiezen. En of die dan niet eerder zouden kiezen voor een los abonnement naast de goedkopere creditcard.

Het idee van die extra's bij de creditcard is namelijk juist (versimpeld) dat je een bepaald pakket hebt van bv 10 onderdelen, waarvan de meeste mensen maar 5 onderdelen actief gebruiken. Zodat de CC maatschappij niet de volle prijs van die 10 onderdelen in rekening hoeft te brengen, maar ze ook uit kunnen met bv de prijs van 6 onderdelen in rekening brengen. (Of andersom, voor het zelfde geld extra aangeklede versies kunnen uitbrengen.) Klant blij, omdat hij van alles krijgt voor relatief weinig geld, CC maatschappij omdat in de praktijk de klanten gemiddeld niet alle onderdelen gebruiken en ze daardoor een mooi pakket tegen een relatief voordelige prijs kunnen aanbieden.

Maar dit werkt natuurlijk niet als je niet een heel pakket aanbiedt, maar specifieke onderdelen er uit pikt en alleen een enkel onderdeel (of maar een paar onderdelen) in de duurdere variant stopt. Dan zul je alleen de klanten trekken die ook daadwerkelijk veel van dat onderdeel gebruik maken. En zul je alsnog de volle mep in rekening moeten brengen.

• Wally2002
Een paar bemerkingen n.a.v. deze discussie:

- Amex is zowel het kaartschema als de kaartuitgever en dat in meerdere landen. ICS alleen een kaartuitgever in 1 land. Amex heeft daardoor in potentie veel meer "onderhandelkracht" om voor hun klanten voordelen af te spreken bij airlines, hotels, Priority Pass.
- Amex heeft goede banden met KLM (co-branded card) en Schiphol (group). Als ICS zich dus op het hogere segment met veel reisvoordelen wil richten, kunnen ze niet echt op tegen Amex.
- Ik schat in dat Amex bewust geen product tussen Gold en Platinum positioneert, niet perse omdat er geen vraag naar zou zijn maar meer omdat het product dan deels kannibaliseert van de platinum klanten en er vermoedelijk per saldo minder opbrengsten zijn.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 22:36

Sorcerer8472

Mens sana?

Jewie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Op de site lees ik dat er een bepaalde inkomensgrens dient te zijn - dit wekt de suggestie dat je een jaarrekening/P&L zou moeten aanleveren.
Even update voor wie het interessant vindt: ze willen rekeningoverzichten zakelijk en privé (hele maand, max 3 maanden oud), identiteitsbewijs, bewijs van adres, bewijs ubo-registratie, dat ongeveer, geen jaarrekening.

100K punten-actie loopt op 30 maart af. Is toch 80K FB-punten, de waarde daarvan is iets van 1600 euro als je het een beetje strategisch besteedt aan goede tickets premium/business, dus wel moeite waard :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1